1-sinfda “Gap” mavzusini o’rganish metodikasi

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI  MAKTABGACHA VA
MAKTAB  TA’LIM VAZIRLIGI
NIZOMIY NOMIDAGI TOSHKENT DAVLAT
PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
KURS ISHI
Mavzu: 1-sinfda “Gap” mavzusini o‘rganish metodikasi.
“Boshlang‘ich ta’lim”  yo‘nalishi 
301-guruh
                                                                   Bajardi:   Erkinova Zamira
                                                         Teks h irdi:  Masharipova Umida
TOSHKENT-20 23 Reja:
I.KIRISH
II.ASOSIY QISM
1. 1-sinfda “Gap” mavzusini  o‘rganish metodikasi . 
2. Ona tili darslarida  “Gap” mavzusini  o‘rganish darslarini tashkil etish. 
3.  “Gap” mavzusini  o‘rganishda interfaol metodlardan foydalanish.
III.XULOSA
IV.FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi:     Respublikamizda   ta‘lim-tarbiyaning   mazmun   va
mohiyatining   o‘zgarishi   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   oldiga   yangidan   -   yangi
muammolarni   ko‘ndalang   qilib   qo‘ydi.   Ta‘lim-tarbiya   jarayonida   vujudga   kelgan
ta‘lim   yangi   pedagogik   munosabatlar   mazkur   jarayonlarda   ta‘lim   texnologiyalarini
qo‘llashni   taqozo   etadi.   Ta‘lim   tarbiya   jarayonida,   jumladan,   boshlang‘ich   sinf   ona
tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarida   masalni   o‘rganish   barobarida   o‘quvchilarning
bilim va tahsil olishga bo‘lgan qiziqishlarini orttiriladi, bilish faoliyati faollashtiriladi,
ta‘lim tarbiya jarayonini yuqori darajada bo‘lishiga imkon yaratadi. Biz boshlang‘ich
sinf   o‘qituvchilari   ma‘suliyatini   chuqur   his   qilgan   holda   ona   tili   va   o‘qish
savodxonligi   darslarida   masalni   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   asosida
o‘rgatsak ko‘zlangan maqsadga to‘la erishamiz.
Yuqoridagilarga   amal   qilgan   holda   o‘quvchilarni   har   tomonlama   bilimdon,
mustaqil   fikrlashga,   og‘zaki   va   yozma   nutqini   o‘stirishga   o‘rgatishimiz   lozim.   Ona
tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarida   masalni   o‘rganish   va   tahlil   qilish   biz   tanlagan
mavzuning dolzarbligini belgilaydi.
O‘zbekiston   istiqlolga   erishishi   bilan   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan
demokratik   huquqiy   davlat   va   ochiq   fuqarolik   jamiyatini   qurish   yo‘lini   tanlaganligi
sababli,   yangi   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar   barcha   sohalar   qatorida   ta‘lim   tizimi
oldiga   ham   mazmun-mohiyati   jihatidan   butkul   yangi   vazifalarni   qo‘ydi.   Bu
vazifalarning   amalga   oshirilishi   ta‘lim   tizimining   muntazam   takomillashtirib
borilishini   va   shu   orqali   yosh   avlodni   ilm-fan   asoslari   bilan   chuqur   qurollantirishni
taqozo etadi. Zero, ilm olish yo‘lidagi izlanish insonning e‘tiqodi va dunyoqarashini
shakllantiradi, ma‘naviy-axloqiy kamolot sari etaklaydi.
Kasbiy   sifatlar   sohasidagi   izlanishlar   sof   didaktik   yo‘nalishda,   yoki   faqat
pedagogik   metodlar   vositasida   amalga   oshirilmaydi.   Sifatlar   mohiyatini,   ularning
tabiatini,   ichki   shakllanish   mexanizmlarini   chuqur   anglab   etish,   samarali   ta’lim
metodlarini   ilmiy   asoslash   uchun   jahon   pedagogikasida   mavjud   ilg‘or   tajribalarni
ijodiy   tadqiq   qilish   va   umumlashtirish,   ta‘lim   oluvchining   organizmida   ta‘lim jarayonida   ro‘y   beruvchi   jarayonlar,   uning   ruhiyatidagi   o‘zgarishlarni   bilish   talab
etiladi.   Bundan   kelib   chiqqan   holda   o‘qituvchida   kasbiy   sifatlarni   rivojlantirish
muammosini   hal   qilish   uchun   didaktika   va   metodika   sohasi   psixologiya   bilan
mustahkam aloqada tadqiq qilinmog‘i lozim.
Mavzuning   o‘rganganlik   darajasi:   Umumiy   o‘rta   ta’limning   Davlat
standartlari   va   o‘quv   dasturiga   ko‘ra   boshlang‘ich   sinf   darslarida   masal   janriga   oid
bilim, ko‘nikma va malakalar asosida bolalarni ona vatan, istiqlol, milliy qadriyatlar
asosida   kamol   toptirishdan   iborat.   Ta’lim   sohasi   M.Hamrayev,   H.Bakiyeva,
U.Masharipova,     D.Qurbonova,   Q.Shodiyeva,   M.R.Qodirova,   Y.Razbayeva,
Q.Abdullayeva,   Sh.Yo‘ldosheva,     K.Qosimova,     S.Matchonov,   Sh.Sariyev,
O.Roziqov, M.Mahmudov, B.Adizov, A.Hamroyev, O.Qo‘chqorbekov, Ya.Qurbonov
va boshqalar qator o‘quv qo‘llanmalar, darsliklar, uslubiy qo‘llanmalar yaratganlar.
Kurs   ishining   maqsadi :   Ona   tili   darslarida   “Gap”   mavzusi   metodikasini
o‘rganish va metodik tavsiyalar ishlab chiqish. 
Kurs   ishi     predmeti:     Boshlang‘ich   sinf   ona   tili   darslarida   “Gap”   mavzusini
o‘rganish metod, usul va vositalari. 
Kurs  ishi ob’ekti :     Ona tili darslarini o‘qitish jarayoni.
Kurs   ishining   vazifalari:   Boshlang‘ich   sinf   ona   tili   darslarida   gapni
o‘rgatishning usullarini ishlab chiqish, uni amaliyotda qo‘llashdan iborat. 
1. Ona tili darslarida gapni o‘rgatishning pedagogik-psixologik ahamiyati.
2.Ona   tili   darslarida   gapni   o‘rgatish   darslarini   tashkil   etishda   interaktiv
vositalardan foydalanish.
3. Gap mavzusini o‘rganishda interfaol metodlardan foydalanishning zamonaviy
usullarini ishlab chiqish. 
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi   va   hajmi:     kirish,   uchta   paragraf,   xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 1.   1-sinfda “Gap” mavzusini  o‘rganish metodikasi .
Bоshlang‘ich   ta’lim   jarayоni   bоlaning   mantiqiy   tafakkur   qila   оlish   salоhiyati,
aqliy   rivоjlanishi,   dunyоqarashi,   kоmmunikativ   savоdхоnligi   va   о‘z-о‘zini   anglash
salоhiyatini   shakllantirishga,   jismоnan   sоg‘lоm   bо‘lishga,   mоddiy   bоrliq
gо‘zalliklarini   his   eta   оlishga,   gо‘zallik   va   nafоsatdan   zavqlana   оlish,   milliy
urfоdatlarni о‘zida singdirish va ardоqlash, ularga riоya qilishga о‘rgatadi.
О‘zbеkistоn Rеsрublikasidagi bоshlang‘ich ta’lim tayanch о‘quv rеjasi dоirasiga
оna tili, matеmatika, tabiat hamda insоn va jamiyat ta’limi sоhalari kiritilgan. Оna tili
ta’limi   bоlalarning   tafakkur   qilish   faоliyatlarini   kеngaytirishga,   erkin   fikrlay   оlishi,
о‘zgalar   fikrini   anglashi,   о‘z   fikrlarini   оg‘zaki   va   yоzma   ravishda   ravоn   bayоn   qila
оlishi,   jamiyat   a’zоlari   bilan   erkin   mulоqоtda   bо‘la   оlish   kо‘nikma   va   malakalarini
rivоjlantirishga хizmat qiladi. 
Boshlang‘ich   sinflar   ona   tili   kursini   o‘rganishning   yetakchi   insoniy   tamoyili
tilning barcha tomonlarini (leksikasi, fonetikasi, grammatikasi, so‘z yasalishi) o‘zaro
bog‘liq   holda   o‘rganish   hisoblanadi.   Mazkur   tamoyil   tilni   yaxlit   hodisa   sifatida
o‘rganinshni   ta’minlaydi   va   til   kishilarning   aloqa   vositasi   ekanini   o‘quvchilar
tushunishlari   uchun   imkoniyat   yaratadi.   Bu   tamoyil   bo‘limlar   orasidagi   mumkin
bo‘lgan   bog‘lanishni   hisobga   olgan   holda   amalga   oshiriladi.   Boshlang‘ich   sinflarda
sintaksis   yuzasidan   beriladigan   bilimlar   amaliy   o‘rganiladigan   va   nazariy
o‘rganiladigan bilimlarga bo‘linadi. Sintaksisga oid   bilimlarni amaliy o‘rganish savod
o‘rgatish   davridayoq   boshlanadi   va   4-sinfda   ham   davom   ettiriladi.   Boshlang‘ich
sinfda   “Gap”,   “Darak   gap”,   “So‘roq   gap”,   “Buyruq   gap”,   “His-hayajon   gap”,   “Gap
bo‘laklari”,   “Bosh   bo‘laklar”,   “Ikkinchi   darajali   bo‘laklar”,   “Gapda   so‘zlarning
bog‘lanishi”   mavzulari   nazariy   o‘rganiladi.   Bu   mavzular   yuzasidan   turli   mashqlar
bajariladi. Boshlang‘ich sinflarda ona tili darslarining muhim vazifalaridan biri fikrni
ifodalashda gapdan ongli foydalanish ko‘nikmasini shakllantirish hisoblanadi.
Morfologiya va leksika, fonetika va orfografiya sintaksis asosida o‘zlashtirilgani
uchun   tilni   o‘rganishda   gap   ustida   ishlash   markaziy   o‘rin   egallaydi.   Gap   nutqning
asosiy   birligi   bo‘lib,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   ot,   sifat,   son,   olmosh,   fe’l   va
ularning   muhim   kategoriyalarining   tilimizdagi   rolini   gap   asosida   bilib   oladilar. O‘quvchilar   ona   tili   leksikasini   ham   gap   negizida   egallaydilar.   So‘zning   lug‘aviy
ma’nosi va uning qo‘llanish xususiyatlari so‘z birikmasi yoki gapda ma’lum bo‘ladi.
So‘z gapda bir ma’noli bo‘ladi (gapdan tashqari bir necha ma’no ifodalash mumkin).
Boshlang‘ich   sinflarda   gap   ustida   ishlashni   shartli   ravishda   besh   yo‘nalishga
bo‘lish mumkin:
1.   Gap   haqidagi   grammatik   tushunchani   shakllantirish   (til   birligi   bo‘lgan
gapning muhim belgilarini o‘rgatish).
2.   Gap   qurilishini   o‘rgatish   (so‘z   birikmasida   so‘zlarning   bog‘lanishi   ustida
ishlash,   gapning   grammatik   asosini,   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklarning
xususiyatlari, yoyiq va yig‘iq gaplar ustida ishlash).
3.   O‘quvchilarning   nutqida   gapning   maqsadga   va   ohangga   ko‘ra   turlaridan
foydalanish ko‘nikmasini shakllantirish.
4. Gapda so‘zlarni aniq qo‘llash ko‘nikmasini o‘stirish.
5. Yozma nutqda gapni to‘g‘ri tuzib yozish (uni bosh harf bilan boshlash, tinish
belgilarini qo‘yish) ko‘nikmasini shakllantirish.
Ishning   bu   besh   yo‘nalishi   bir-biriga   o‘zaro   ta’sir   etadi   va   gapning   ayrim
tomonlarini  o‘rganish maqsadidagina ularning har  biri  mustaqil  muhokama qilinadi.
Gapni   o‘rganish   va   nutqda   undan   foydalanish   ko‘nikmasini   shakllantirish
o‘quvchilarning   aniq   bilimlarini   doimiy   kengaytirib,   boyitib   borishga   asoslanadi.
O‘quvchi   qanday   yangilikni   bilsa,   unda   bu   yangilik   haqida   xabar   berish   ehtiyoji
tug‘iladi. U o‘z fikrini ifodalash uchun qulayroq shakl qidiradi. Demak, aloqa qilish
talabidan   gapni   mukammalroq   egallash   zaruriyati   kelib   chiqadi.   “Gap”   mavzusi
barcha   sinflarda   o‘rganiladi.   Gapning   belgilari   haqidagi   bilimlar   chuqurlashtirib
boriladi.   O‘quvchilar   fikr   ifodalovchi   nutq   birligi   –   gap   haqidagi   elementar
tasavvurdan   gapning   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklari,   gapda   so‘zlarning
bog‘lanishini   o‘rganishga   o‘tadilar.   Gap   ustida   ishlashning   boshlang‘ich   bosqichi
savod   o‘rgatish   davriga   to‘g‘ri   keladi.   Bu   davrda   o‘quvchilar   gapning   muhim
xususiyatlari   (fikr   ifodalashi,   tugallangan   ohang   bilan   aytilishi)   bilan   tanishadilar.
Gapning   bu   xususiyatlarini   bilmasdan   turib,   so‘zlardan   gap   tuzib   bo‘lmaydi.   Agar
o‘quvchilar   gapning   bosh   bo‘laklarini   ajrata   olmasalar,   gap   nutqning   yaxlit   birligi ekanini bilmaydilar. Ega va kesim gapning qurilishi va mazmunining asosini tashkil
etadi.   Shuning   uchun   ham   savod   o‘rgatish   davrida   gapning   bosh   bo‘laklari   ustida
kuzatish o‘tkazgan ma’qul. Gapning bosh bo‘laklarini kuzatish bilan o‘quvchilar o‘z
fikrlarini   aniq   ifodalashga   o‘rganadilar,   ularda   nutqdan   gapni   ajratish   ko‘nikmasi
shakllanadi. Gapni o‘rganish me’yoriga qarab uning tarkibiy qismlari, xususan, so‘z
birikmasi haqidagi tasavvur aniqlanadi.
Boshlang‘ich sinflarda o‘rganiladigan sintaktik material kam bo‘lsa ham, butun
o‘quv   yili   davomida,   boshqa   mavzularga   singdirilgan   holda   gap   ustida   ishlab
boriladi. Milliy o‘quv dasturiga ko‘ra, 1-sinfda “Ona tili”da o‘quvchilarga gap haqida
elementar   tushunchalar   beriladi.   Gap   tugallangan   fikr   bildirishi,   gap   so‘zlardan
tashkil   topishi,   uning   oxiriga   ma’lum   tinish   belgilari   qo‘yilishi   haqida   amaliy
ma’lumotlar   beriladi.   2-sinf   “Ona   tili”   da   esa   o‘quvchilar   gap   haqida   amaliy
tushunchalar   oladilar.   Ular   gapdan   shu   gap   kim   yoki   nima   haqida   aytilganini   va
uhaqda   nima   deyilganini   bildirgan   so‘zni   ajratishga   o‘rganadilar.   Aslida   gapning
grammatik   asosi   ustida   ishlash   mana   shundan   boshlanadi   va   bu   bosh   bo‘laklarni
o‘rganishga   muqaddima   bo‘ladi.   3-sinf   gap   ustida   ishlashda   yangi   bosqichdir.
O‘quvchilar gapni amaliy o‘rganishdan tushuncha sifatida o‘rganishga o‘tadilar. Ular
gapning   muhim   belgilarni   bilib   oladilar.   Bu   bosqichda   bosh   va   ikkinchi   darajali
bo‘laklarning   ta’rifi,   ega   va   kesim   atamalari   kiritiladi.   Bu   sinfda   gapda   so‘zlarning
bog‘lanishiga   katta   e’tibor   beriladi.   O‘quvchilar   gapning   asosi   (ega   va   kesim)   ni
ajratadilar,   ikkinchi   darajali   bo‘laklarni   farqlaydilar   va  gapdagi   ikki   so‘z  (hokim   va
tobe so‘z)ni, so‘zlarning grammatik jihatdan, ya’ni qo‘shimchalar orqali bog‘lanishni
bilib   oladilar.Shuningdek,   gapning   maqsadga   ko‘ra   turlari,   darakgap,   so‘roq   gap,
buyruq   gap   hamda   his-hayajon   gaplarning   o‘ziga   xos   jihatlari   bilan   tanishadilar.   4-
sinfda   “Nutq.   Matn”   mavzusini   o‘rganish   bilan   gap   haqidagi   bilim   kengaytiriladi.
Xususan,   o‘quvchilar   matn   nutqning   yozma   shakli   ekanligi,   uni   qismlarga   bo‘lish,
unga sarlavha qo‘yish, reja tuzish mumkiinlgi haqidagi tushunchlarga ega bo‘ladilar.
Shunday   qilib,   o‘quvchilarda   gap   bo‘laklari   haqidagi   tasavvurni   o‘stirish   gapni
o‘zlashtirishda yetakchi hisoblanadi. Birinchidan, boshlang‘ich sinf o‘quvchilari gap
bo‘laklarini   ikkita   katta   guruhga   (bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklarga)   bo‘linishini o‘zlashtiradilar.   Bu   sinflarda   ikkinchi   darajali   bo‘laklar   turlarga   ajratilmaydi.   Gapni
o‘zlashtirish   uchun   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklarning   mohiyati   ochiladi:   bosh
bo‘laklar  gapning grammatik asosini  tashkil  qiladi, fikr, asosan,  gapning grammatik
asosi orqali ifodalanadi; ikkinchi darajali bo‘laklar esa bosh bo‘laklarni aniqlovchilik
va  to‘ldiruvchilik   vazifasini   bajaradi.   Ko‘rinadiki,   boshlang‘ich  sinflarda   sintaksisni
o‘rgatishdan   asosiy   maqsad   bolalarning   yosh   xususiyatini   hisobga   olgan   holda
og‘zaki   va   yozma   nutqini,   tafakkurini   o‘stirish   hisoblanadi.   O‘quvchilarda   gapni
to‘g‘ri   tuza   olish,   ulardan   nutq   jarayonida   to‘g‘ri   foydalana   olish   ko‘nikmalarini
shakllantirishga xizmat qiladi. 
2.  Ona tili darslarida  “Gap” mavzusini  o‘rganish darslarini tashkil etish.
Jamiyatimiz   hayotini   jahon   talablari   darajasiga   olib   chiqish   uchun   barcha
sohalarda   -   iqtisodiy,   siyosiy   sohalarda,   jumladan,   ta’lim   tizimida   ham   islohatlar
amalga   oshirilib   tubdan   o‘zgartirilmoqda,   ta’lim   berishning   zamonaviy   va   yangicha
usullari   joriy   etilmoqda.   Bularning   barchasi   ta’lim   tizimini   rivojlantirish   maqsadida
amalga   oshirilayotgan   ishlardir.   Ta’lim   tizimini   rivojlantirishning   asosiy   maqsadi
bugungi   kunda   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodni   komil   inson   etib   tarkib   toptirishdi.
Bizga   ma’lumki,   ta’lim   berish   orqali   tarbiya   va   tarbiyalash   orqali   ta’lim   beriladi.
Ya’ni,   ta’lim   berishning   asosiy   qismi   o‘quvchilarni   har   tomonlama   komillikka
yetaklashdir.   Ta’limning   yangi   mazmuni   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   ona   tili
darslarida savodxon, bilimli, nazariyani amaliy ishlarda tushuntira oladigan, o‘quvchi
o‘z   ehtiyoji   talab   qilgan   darajadagi   o‘quv   materialini   o‘zlashtiradigan   darajada
tarbiyalab   berishni   nazarda   tutmoqda.   O‘quvchilarni   faollikka   undashda   darsda
interfaol   usullardan   samarali   foydalanish   yaxshi   natija   beradi.   O‘qituvchi   nuqtai-
nazardan   turib   yondashish   o‘quvchilarda   o‘quv-biluv   faoliyati   mustaqilligini
ta’minlashga   xizmat   qiladi.   O‘quvchilar   boshlang‘ich   sinflarda   o‘zlashtirgan   bilim,
ko‘nikmalardan   amaliy   faoliyatlarida   foydalanadilar.   Mashqlarni   aniq   bajarish
usullari   va   texnikalarning   chuqurroq   o‘zlashtirish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.
O‘quvchilar   bilan   o‘qituvchi   o‘rtasida   yo‘l   qo‘yilishi   lozim   bo‘lgan   amaliy   mashq
usullaridan   bir   bu   yozma   bahs   usulidir.   Bunday   usulda   muloqat   o‘rnatish   natijasida o‘quvchilarning  erkin  tarzda  mustaqil  fikrni   ifodalash  imkoniyati   kengayadi, yozma
nutqi   rivojlanadi.   Og‘zaki   muloqat   jarayonida   bayon   qila   olmagan   fikrlar   bemalol
yozma   shaklda   bildirish   uchun   sharoit   yaratiladi.   Boshlang‘ich   sinflarda   sintaksis
yuzasidan   beriladigan   bilimlar   amaliy   o‘rganiladigan   va   nazariy   o‘rganiladigan
bilimlarga   bo‘linadi.   Sintaksisga   oid   bilimlarni   amaliy   o‘rganish   savod   o‘rgatish
davridayoq boshlanadi va 4-sinfda ham davom ettiriladi. Boshlang‘ich sinfda ―Gap,
―Darak gap, ―So‘roq gap, ―Buyruq gap, ―His-hayajon gap, ―Sodda gap, ―Gap
bo‘laklari,   ―Gapning   uyushiq   bo‘laklari,   ―Undalmali   gaplar   mavzulari   nazariy‖
o‘rganiladi. Bu mavzular yuzasidan turli mashqlar bajariladi. 
Metodist   olima   T.   G.   Ramzaeva   boshlang‘ich   sinflarda   gap   ustida   ishlashni
shartli ravishda besh yo‘nalishga bo‘ladi:
1.   Gap   haqidagi   grammatik   tushunchani   shakllantirish   (til   birligi   bo‘lgan
gapning muhim belgilarini o‘rgatish).
2.   Gap   qurilishini   o‘rgatish   (so‘z   birikmasida   so‘zlarning   bog‘lanishi   ustida
ishlash,   gapning   grammatik   asosini,   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklarning
xususiyatlari, yoyiq va yig‘iq gaplar ustida ishlash).
3.   O‘quvchilarning   nutqida   gapning   maqsadga   va   ohangga   ko‘ra   turlaridan
foydalanish ko‘nikmasini shakllantirish.
4. Gapda so‘zlarni aniq qo‘llash ko‘nikmasini o‘stirish.
5. Yozma nutqda gapni to‘g‘ri tuzib yozish (uni bosh harf bilan boshlash, tinish
belgilarini   Shunga   ko‘ra,   boshlang‘ich   sinf   darsliklarida   sintaksis   bo‘limiga   oid
mavzular, xususan ―Gap mavzusi ham birinchi sinfdayoq o‘rganiladi.
Xususan,   1-sinfda   sintaksis   bo‘limiga   oid   birgina   ―Gap   mavzusi   beriladi   va
ushbu mavzuni o‘rganish uchun rejaga ko‘ra 8 sinf soati ajratiladi. Mazkur darslikda
quyidagi qoidalar beriladi: Gap so‘zlardan tuziladi. Gapning birinchi so‘zi bosh harf
bilan   boshlanadi.Xabar   mazmunidagi   gapning   oxi-   riga   nuqta   (.)   qo‘yiladi,   so‘roq
mazmunidagi gapning oxiriga so‘- roq bel gisi (?) qo‘yiladi, hishayajon mazmunidagi
gapning oxiriga undov belgisi (!) qo‘yiladi. 
Yuqoridagilardan anglashiladiki, o‘quvchilar  birinchi sinfdayoq, gap haqida ilk
tasavvurga ega bo‘ladilar, har bir gap bir necha so‘zlardan iborat bo‘lishi va har doim bosh   harf   bilan   yozilishi   hamda   uning   ifoda   maqsadiga   ko‘ra   turlari   haqida
tushunchaga ega bo‘ladilar. 2-sinf Ona tili darsligida esa ―Sintaksis  bo‘limiga oid 3‖
ta mavzu beriladi. Ular:
Gap va so‘z;
 Gap;
 Gapning asosi. Gapda so‘zlarning bog`lanishi.
Yuqoridagi mavzularni o‘rganish uchun esa 10 soat ajratiladi.
Darslikda, shuningdek, quyidagi qoidalar keltirib o‘tiladi:
Gapning   birinchi   so‘zi   bosh   harf   bilan   boshlanadi.   Gapning   oxiriga   nuqta   (.),
so‘roq belgisi (?) yoki undov belgisi (!) qo‘yiladi. Masalan: Biz anhorda cho‘mildik.
Sen suzishni bilasanmi? Cho‘milish qanday maza!
Gap tugallangan fikrni bildiradi. Gap so‘zlardan tuziladi. Gapning birinchi so‘zi
bosh harf bilan boshlanadi. Yaxshidan bog‘qoladi.
Gap biror  narsa haqida xabar mazmunini bildirsa, oxiriga nuqta qo‘yiladi. Gap
so‘rash mazmunini bildirsa, oxiriga so‘roq belgisi  qo‘yiladi. Gap kuchli his-hayajon
bilan   aytilsa,   oxiriga   undov   belgisi   qo‘yiladi.   Gap   kim   (kimlar)   yoki   nima
(nimalar)haqida   aytiladi   va   ular   haqida   fikr   bildiradi.   (Kim?)   Shifokor   bemorlarni
(nima qiladi?) davolaydi. (Nima?) Oltin o‘tda (nima qiladi?) bilinadi. Gap kim yoki
nima   haqida   aytilganini   bildirgan   so‘z   bilan   ular   haqida   nima   deyilganini   bildirgan
so‘z   gapning   asosiy   mazmunini   bildiradi.   Bu   —   gapning   asosi   bo‘ladi.   So‘zlar
mazmun jihatidan o‘zaro bog‗lanib, gap hosil qiladi.
Yuqoridagilardan   anglashiladiki,   ikkinchi   sinda   o‘quvchilar   quyi   sinfda   olgan
bilimlarini yana-da mustahkamlaydi. Xususan, 1-sinfda gap haqidagi ilk tushunchalar
shakjllantiriladi,   bundan   tashqari   gaplar   oxiriga   qo‘yiladigan   tinish   belgilari   haqida
ilk   tushunchalar   beriladi.   Mashqlarda   berilgan   gaplar   orqali   o‘quvchilarda   gapning
ega   va   kesimini   topishga   ko‘nikma   hosil   qilinadi.   Mashqlarda   asosan   tinish
belgilarini   qo‘yilishi   yoki   qo‘yilgan   tinish   belgilar   nima   uchun   shunday   qo‘yilgani
haqida tushunchalar beriladi.
2-sinfda   esa   gap   eng   asosiy   tushuncha   sifatida   beriladi.   O‘quvchilar   1-sinfda
olgan bilimlarni mustahkamlaydilar. Bu jarayonda ng asosiy e`tibor gapning asosini topish   va   gap   kim   yoki   nima   haqida   aytilganiga   e‘tibor   qaratish   hamda   ularni
tegishlicha   belgilashga   qaratilgandir.   Shuningdek,   o‘quvchilar   1-sinfda   ―Gap‖
mavzusi orqali gaplarni ohang yordamida chegaralash va gap oxiriga qo‘yilishi kerak
bo‘lgan   tinish   belgilarini   o‘rgansalar,   2-sinfda   shu   manbalarga   qo‘shimcha   ravishda
gapning   asosi,   gapda   so‘zlarning   bog`lanishi   va   gapda   kimlar?   yoki   nimalar?
so‘rog`iga   javob   beruvchi   so‘zlarni   va   harakatni   bildirgan   so‘zlarni   savollar
yordamida aniqlashni o‘rganadilar. Bu orqali o‘quvchilarda gapning bosh bo‘laklarini
kuzatish   imkoniyati   paydo   bo‘ladi.   Gapning   bosh   bo‘laklarini   kuzatish   bilan
o‘quvchilar o‘z fikrlarini aniq ifodalashga o‘rganadilar, ularda nutqdan gapni ajratish
ko‘nikmasi   shakllanadi.   Gapni   o‘rganish   me‘yoriga   qarab   uning   tarkibiy   qismlari,
xususan,   so‘z   birikmasi   haqidagi   tasavvur   aniqlanadi.   Boshlang'ich   sinflarda
o‘rganiladigan sintaktik material kam bo‘lsa ham, butun o‘quv yili davomida, boshqa
mavzularga   singdirilgan   holda   gap   ustida   ishlab   boriladi.   Dasturga   ko‘ra,   1-sinfda
o‘quvchilarga   gap   haqida   elementar   tushunchalar   beriladi.   Gap   tugallangan   fikr
bildirishi,   gap   so‘zlardan   tashkil   topishi,   uning   oxiriga   ma‘lum   tinish   belgilari
qo‘yilishi   haqida   amaliy   ma‘lumotlar   beriladi.   2-sinfda   esa   o‘quvchilar   gap   haqida
nazariy tushunchalar oladilar. Ular gapdan shu gap kim yoki nima haqida aytilganini
va u haqda nima deyilganini bildirgan so‘zni ajratishga o‘rganadilar. Aslida gap ning
grammatik   asosi   ustida   ishlash   mana   shundan   boshlanadi   va   bu   bosh   bo‘laklarni
o‘rganishga muqaddima bo‘ladi.
       Dars   mavzusi:   Gap, so‘z, bo‘g‘in va tovush uzviyligi  
       Ta’limiy maqsad :  O‘quvchilarga  gap va    so‘z, bo‘g‘in va tovush  
uzviyligi  haqida  tushuncha  berish .
       Tarbiyaviy  maqsad : O‘quvchilarni   mehnatsevarlik  ruhida  tarbiyalash ,  
maktabga mehr qo‘yish   haqidagi  tushunchalarini   kengaytirish .
      Rivojlantiruvchi  maqsad:   O‘quvchilarda  maktab,sinf xonasi,o‘quv 
qurollari  haqidagi      tushunchalarini  snakllantirish,  og‘zaki  nutqini  rivojlantirish, 
dunyoqarashlarini kengaytirish.    
       Axborotlar bilan ishlash kompetensiyasi:  televizor, radiolardan eshitgan, ko‘rgan  lavhalaridan ma’lumotlar yig‘ish va 
tushunish.   
      Matematik savodxonlik, fan va texnika yangiliklaridan xabardor bo‘lish
hamda foydalanish kompetensiyasi:  o‘quv qurollarini saramjon saqlash; oilada 
nechta odam borligini, kim katta-yu, kim kichikligini bilish. 
      Dars  turi : Yangi  bilim  va   tushunchalarni  kengaytirish .
     Dars   metodi : Suhbat, tushuntish,   savol –javob, didaktik  o‘yinlar .
     Dars  jihozi :  maktab tasviri, o‘quv qurollarining   rasmi,  texnika  vositalari.
Darsning borishi.
T/R Bo‘limlar Vaqti
1 Tashkiliy qism 3 daqiqa
2 O`tgan mavzuni mustahkamlash 5 daqiqa
3 Yangi mavzu bayoni 15 daqiqa
4 Yangi mavzuni mustahkamlash 10 daqiqa
5 O`quvchilarni rag`batlantirish. Darsni 
yakunlash. 10 daqiqa
6 Uyga vazifa 2 daqiqa
Jami 45 daqiqa
     I.Tashkiliy qism.
O‘quvchilarni   darsga  tayyorligini   tekshirish .
Qaysi   mevali   daraxtlarni   bilasiz?
Nima  uchun  davlatimiz   mevali  bog‘   yaratishga   katta   e’tibor  qaratmoqda?
Mevalarning   inson  salomatligi  uchun   foydasini   aytib  bera   olasizmi?
Bog‘bonlar    bog‘da   nima  ishlar  qilishadi?
     II . O‘tilgan  mavzuni   mustahkamlash.
“Bo‘lishi    mumkin   emas”  o‘yini . Doskaga  poliz va daraxt  rasmining  
kattalashtirilgan  maketi  osiladi . Poliz  tasvirlangan  maketga  mevalarning  maketi,  
daraxtga  esa  poliz  ekinlari  tasvirlangan    maketlar   ilingan  bo‘ladi. 
Polizda   nimalar  pishadi ?    Daraxtda-ch i ?
Polizda  nima   bo‘lishi  mumkin  emas ? Poliz  deganda  nimani   tushunasiz ?
Dam   olish   daqiqasi .Qo‘shiq   “Ayiqpolvon”    
      III .  Yangi   mavzu   bayoni .
Ekranda maktab    tasvirlari   namoyish etiladi. O‘quvchilarga ism 
qo‘yadilar.Sinf jihozlari nomini aytadilar va bo‘g‘inga boladilar.O‘quv qurollari  
rasmlari  ekranda  navbat   bilan   chiqadi   va  bo‘g‘inga  bo‘lib   talaffuz  qilinadi .    
         
Darslik   bilan  ishlash .                                           
O‘quvchilarga  “Alifbe”dagi   sinf xonasiga  oid  rasmlar   asosida    savollar    
berib  hikoya   tuziladi . Masalan: Bizning sinf. Sinf xonamiz keng va yorug‘.
Darslikda  berilgan   qo‘g‘irchoq, robot, raketa   so‘zlari  bo‘gin  tovushlarga  
ajratiladi .
      IV. Yangi   mavzuni  mustahkamlash .
“Kim   topag‘on ? ”  o‘yinini o‘tkazish .
Boshlovchi bir so‘z aytadi, o‘quvchilar  shu so‘zni oxirgi harfiga so‘z aytadilar. 
Bu zanjir usulidek bo‘ladi. Aytgan so‘zlarini bo‘g‘inlarga bo‘lishadi.   
M: doska   so‘zini  bo‘g‘inga  bo‘lib,  nechta  bo‘g‘in  va  tovush  borligini   
aniqlaymiz Dos-ka : 2ta  bo‘g‘in ,  5 ta  tovush   ( d,o,s,k,a ) dan  iborat .
      V .O‘quvchilarni rag‘batlantirish. Darsni yakunlash
Darsda   nimalarni   bilib  oldingiz ?
Darsda  faol    qatnashgan   o‘quvchilarni    rag‘batlantirish .
1.Kutubxona haqida gapirib bering
2.”Kitobxon” so‘zini qanday tushunasiz
V I .  Uyga  vazifa: Kelgusi    darsga    tayyorlanib  kelish .          Gap nutqning asosiy birligi bo lib, boshlang ich sinf o quvchilari ot, sifat,‟ ‟ ‟
son, olmosh, fe l va ularning muhim kategoriyalarining tilimizdagi rolini gap asosida	
‟
bilib   oladilar.   O quvchilar   ona   tili   leksikasini   ham   gap   negizida   egallaydilar.	
‟
So zning leksik ma nosi va uning qo llanish xususiyatlari so z birikmasi yoki gapda	
‟ ‟ ‟ ‟
ma lum  bo ladi.  So z  gapda  bir   ma noli  bo ladi   (gapdan  tashqari   bir   necha  ma no
‟ ‟ ‟ ‟ ‟ ‟
ifodalash mumkin). Boshlang ich sinflarda gap ustida ishlashni shartli ravishda besh	
‟
yo nalishga bo lish mumkin:	
‟ ‟
            So‘zlarning   lug‘aviy   va   grammatik   ma’no   jihatdan   o‘xshashligiga   ko‘ra
ayrim   leksik   -   grammatik   guruhlariga   ajratilish   so‘z   turkumlari   deyiladi.   So‘zlarni
turkumlarga   ajratishda   ularning   grammatik   ma’no-lari   bilan   bir   qatorda,   lug‘aviy
ma’nosi   ham   asosiy   belgilardan   hisob-lanadi.   Ham   grammatik,   ham   leksik
ma’nolarga   ega   bo‘lib,   gapda   mustaqil   sintaktik   bo‘lak   sifatida   ishtirok   etadigan
so‘zlar   mustaqil   so‘zlar   deyiladi.   Mustaqil   so‘zlarga:   ot,   sifat,   son,   olmosh,   fe’l,
ravish kiradi.
            Shuni   ham   ta’kidlash   joizki,   tilimizdagi   ba’zi   mustaqil   so‘zlar   ham   nutq
jarayonida   o‘zining   mustaqil   lug‘aviy   ma’nosini   yo‘qotib,   gram-matik   ma’no
ifodalashga   xoslangan   holda,   yordamchi   so‘z   vazifasiga   o‘tishi   mumkin.   Bu   hodisa
tilshunoslikda   grammatikalizatsiya   deb   yuritiladi.   Masalan:   ko‘rib   qolmoq,   bilib
olmoq, xafta ichi kabi birikmalardagi qol, ol, ich so‘zlari o‘zining mustaqil lug‘aviy
ma’nosni yo‘qotgan holda yordamchi so‘z sifatida qo‘llangan.
Mustaqil   leksik   ma’noga   ega   bo‘lmaydigan,   gap   bo‘lagi   vazifasini   bajara
olmaydigan,   biroq   so‘z   va   gaplarni   o‘zaro   bog‘lash   yoki   ularga   qo‘shimcha   ma’no
nozikligi   kiritish   (yuklash)   uchun   xizmat   qiladigan   so‘zlar   yordamchi   so‘zlar
deyiladi.   Yordamchi   so‘zlar   umumiy   vazifalarga   ko‘ra   uch   turli   bo‘ladi:1)
ko‘makchi; 2) bog‘lovchi; 3) yuklama.
                  Undov,   taqlid   va   modal   so‘zlar   esa,   yordamchi   so‘zlarning   alohida
guruhini   tashkil   etadi.   Chunki   undov   va   taqlid   so‘zlar   gap   bo‘lagi   sifatida   ham,
mustaqil   so‘z-gap   sifatida   ham   qo‘llanadi.   Ayni   paytda   mustaqil   so‘zlarning
yasalishida   ham   ishtirok   eta   oladi.   Biroq   bu   so‘zlar   harakat   va   hodisaning   atamasi
bo‘la  olmasligi,  ya’ni   lug‘aviy  ma’no ifoda eta  olmasligi   bilan yordamchi   so‘zlarga o‘xshashdir. Shuning uchun ham undov, taqlid, modal so‘zlarning har biri o‘ziga xos
xususiyatlari bilan alohida - alohida turkumni tashkil etadi.
          Ko‘rinadiki,   so‘zlarni   turkumlarga   ajratishda,   birinchidan,   lug‘aviy   ma’no,
ikkinchidan, morfologik shakl, uchinchidan, biror sintaktik vazifa bajarish xususiyati,
to‘rtinchidan, qo‘llanish qurshovi (distributsiyasi) e’tiboridan kelib chiqiladi. Shunga
ko‘ra   so‘zlarning   hozirgi   o‘zbek   tilidagi   turkumlari:   1)   ot,   sifat,   son,   olmosh,   fe’l,
ravish   kabi   mustaqil   so‘zlar;   2)   ko‘makchi,   bog‘lovchi,   yuklama   kabi   yordamchi
so‘zlar; 3) modal so‘zlar, taqlid so‘zlar, undov so‘zlar kabi alohida yordamchi so‘zlar
guruhidan iborat.
              O‘quvchilarda   so‘z   turkumlarini   bilish   ko‘nikmasi   ularning   belgilari
yig‘indisini   egallashlari   asosida   shakllantiriladi.   Masalan,   gul,   guldor,   gulladi
so‘zlarining   qaysi   so‘z   turkumiga   kirishini   bilish   uchun   II   sinf   o‘quvchisi
quyidagicha   fikr   yuritadi:   nima?   –   gul,   bu   so‘z   narsani   bildiryapti,   ko‘plikda
qo‘llanadi – gullar, bu ot; guldor so‘zi qanday? so‘rog‘iga javob bo‘lyapti, narsaning
belgisini  bildiryapti, bu – sifat;  gulladi  so‘zi  nima  qildi? so‘rog‘iga javob bo‘lyapti,
narsaning   holatini   bildiryapti,   bo‘lishsiz   shaklda   qo‘llanadi   –   gullamadi,   bu   –   fe’l.
Boshlang‘ich   sinflar   dasturi   o‘quvchilarni   so‘z   turkumlari   mustaqil   va   yordamchi
so‘z   turkumlariga   bo‘linishi   bilan   maxsus   tanishtirishni   ko‘zda   tutmaydi,   ammo
o‘qituvchi bolalarni so‘z turkumlarining belgilari bilan amaliy tanishtiradi. Masalan,
o‘quvchilar   mustaqil   so‘z   turkumlari:   ot,   sifat,   son,   olmosh,   fe’lning   gap   bo‘lagi
vazifasida kelishini, bog‘lovchi gap bo‘lagi bo‘lmasligini biladilar.
               So‘z turkumlarini o‘rganishdagi asosiy vazifa o‘quvchilarning og‘zaki va
yozma   nutqini   o‘stirish,   lug‘atini   yangi   ot,   sifat,   son,   fe’llar   bilan   boyitish,
o‘quvchilar   shu   vaqtgacha   foydalanib   kelayotgan   so‘zlarning   ma’nosini   aniq
tushunishiga   erishish,   bog‘lanishli   nutqda   u   yoki   bu   so‘zdan   o‘rinli   foydalanish
malakasini o‘stirish hisoblanadi. Bu vazifalarni muvaffaqiyatli hal qilish uchun so‘z
turkumlarini   o‘rganish   jarayonida   sinonim,   antonimlar   (terminlar   berilmaydi)   ustida
muntazam   ish   olib   boriladi,   o‘quvchilar   ko‘p   ma’noli   so‘zlar,   ularning   o‘z   va
ko‘chma   ma’noda   ishlatilishi   bilan   tanishtiriladi.   Bunda   ta’limni   o‘quvchilarnipg shaxsiy   tajribalari,   bevosita   ko‘rganlari,   radiodan   eshitganlari,   kitobdan   bilib
olganlari bilan bog‘lash muhim ahamiyatga ega.
O‘quvchilarda   kuzatish,   muhim   narsalarni   sezish   ko‘nikmalarini   shakllantirish,
atrof-muhit   haqidagi   bilimlarini   boyitish   bilan   bir   vaqtda   ularning   nutqini   o‘stirish
vazifasi ham amalga oshiriladi.
3.    “Gap” mavzusini  o‘rganishda interfaol metodlardan foydalanish.
O‘quvchilarning   hayotiy  faoliyatini,  ayniqa,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
asosiy   faoliyatini   o‘yinlar     tashkil   etadi.   O‘yinlar   o‘quvchilar   shaxsini
shakllantirishda   muhim   vosita   hisoblanadi.   Unda   o‘quvchi   har   tomonlama
shakllanadi.   Ta’lim   jarayonining   esa   natijalariga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   O‘yinlar
o‘quvchilarda   diqqatni   jamlash,   xotirani   mustahkamlash,   to‘laqonli   fikrlash   ,
irodasini   mustahkamlash   kabi   ta’limiy   sifatlarni   shakllantirsa,   bir-   biriga   mehribon
bo‘lish, jamoani qadrlash, sadoqat, intiluvchanlik , bir- birining fikrini qadrlash  kabi
tarbiyaviy jihatlarga ham ega. Bundan tashqari o‘yin jarayonida o‘quvchilar o‘rtasida
jamoani   shakllantirish   ,   hamkorlik,   do‘stlikni   qaror   toptirish,   muloqot   qilishga   ,
hamfikr   bo‘lish   muhitini   ham   yaratadi.   Bu   esa   o‘quvchilarning   yanada   hamjihat
bo‘lishiga olib  keladi. 
Ona   tili   darslarida   tashkil   etilgan   o‘yinlar   o‘quvchilarni   har   tomonlama
fikrlashga undaydi. Ularning ta’lim   jarayoniga ham foydasi katta. Ta’lim sifatini va
mazmunini   oshirishga,   tayanch   va   fanga   oid   kompetentsiyalarini   shakllantirishga
xizmat   qiladi.   Sizlarga   ana   shunday   darslarda   foydalanishingiz   uchun   ta’limiy   –
didaktik o‘yinlardan namuna keltiramiz. 
Quyidagi   beriladigan   ta’limiy-didaktik   o‘yinni   darsning   o‘tilgan   mavzuni
so‘rash   qismida   foydalanishni   tavsiya   etaman.   O‘qituvchi   dars   avvalida   o‘tgan
darsdagi   “Nonushtaga 5 baho” matnining mazmunini    yodga soladi.   
O‘quvchilardan   matn   mazmuni   “Davomi   kimda?”     o‘yini   orqali   so‘raladi.
Ya’ni   o‘quvchilar   matnni   so‘rash   davomida   o‘qituvchining   tavsiyasi   bilan
to‘xtatilgandan   so‘ng   navbatni   davom   ettirish   uchun   qolgan   o‘quvchidan   ham
zukkolik,   ham   xotira   mustahkamligi,   ham   diqqatni   jamlash   talab   etiladi. O‘quvchilarda darsga qiziqish ortadi. Kim aniq,   lo‘nda va qisqa qilib to‘g‘ri davom
ettiraversa   ,   o‘sha   o‘quvchi   o‘ziga   ball   yig‘ib   boradi.   Bu   ta’limiy   o‘yinni   biz   yana
ko‘pgina matnni so‘rash orqali foydalanishimiz mumkin. Masalan: 2- sinf ona tili va
o‘qish savodxonligi darsligining   “Bakteriya va mikroblar” bo‘limida odam tanasida
yuz   beradigan   mikroblar   bilan   bog‘liq   qiziqarli   voqealar   tasvirlangan.   Ana   shu
hikoyani   o‘quvchilardan   mazmunini   bo‘lib   –bo‘lib   so‘rash   orqali   “Davomi   kimda”
o‘yinidan   foydalanish   maqsadga   muvofiq   bo‘ladi.   Yana   xuddi   shu   darslikda
keltirilgan   “Qora   oltin”   matnini   va   “Qish   ro‘moli”   hikoyasining   mazmuni   bilan
ishlashda ham bu o‘yindan foydalanish ancha samara beradi. 
Ona   tili   darsligi   yangi   avlod   darsliklaridan   bo‘lib   bugungi   kunda   Milliy   o‘quv
dasturiga   tayangan   holda,   har   bir   topshiriq   va   matnlar   ham   shunga   mos   tuzilgan
hisoblanadi. Ma’lumki, bugungi har bir o‘quvchi mustaqil fikrga ega, og‘zaki fikrini
aniq va lo‘nda qilib ifodalay olmog‘i lozim. Mana shunday nutq o‘stirishga qaratilgan
boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga oddiy sodda usuldagi yana bir ta’limiy o‘yinni misol
qilib keltiraman. 
  “ Mazmunini moslashtir ” deb nomlanadigan ta’limiy o‘yin. Bunda ona tili va
o‘qish   savodxonligi   darsligida   berilib   borilayotgan   she’rlarning   mazmunini   qanday
tushunganligini   aniqlab   olish   mumkin.   Bu   usulda   topshiriq   jadval   asosida   beriladi   .
O‘quvchilarga   tarqatma   shaklida   tashkil   etilgan   variantlar   tarqatiladi.   Jadvalning
birinchi   ustuniga   she’rdan   parcha   beriladi.   Ikkinchi   ustunga   esa   o‘quvchi   o‘zining
tushunchasi   bo‘yicha   she’rni   tahlil   qilib   mazmunini   yozadi.   Bunda   har   bir
o‘quvchining   qanday   she’r   mazmunini   tushunganligi,   ularning   o‘z   tushunchasi   va
dunyoqarashini   aniqlash   mumkin.   Bu   ta’limiy   o‘yin   o‘quvchilarda   fikrlash
qobilyatining oshishiga, tafakkuri yanada mustahkamlanishiga xizmat qiladi.
O‘ng ustundagi she’rdan parcha qismlariga chap ustunda izoh yozing.  
“ Mazmunini moslashtir  “
       Ota-onam singari 
       Shu qo‘shnilarning bari
     Mendan olmoqda xabar
     Ba’zan kirib  barobar      Biri der: – Ranging  somon ,
     Yeb olgin  tansiq  taom.
     Mahalla – ota-ona,
     Har qo‘shni qilar  ta’na .
       Qo‘shnilar borligi, rost,
       Ekan juda, juda  soz .
Tekshirib   olinadi.   Agar   to‘g‘ri   bajarilgan   bo‘lsa,   “Barakalla”   deb   o‘qituvchi
rag‘batlantiradi. Bu ta’limiy o‘yindan boshlang‘ich sinflar 2-3-4- sinf o‘quvchilarida
foydalanish maqsadga muvofiq. Chunki aynan mana shu sinf o‘quvchilari bu davrda
mustaqil   fikrlay   boshlagan   va   matnni   ham   to‘liq   ifodalay   oladigan   ko‘nikmaga   ega
bo‘lishgan   bo‘ladi.   Darslar   davomida   bu   o‘yinni   qo‘llash   o‘quvchida,   avvalo   ona
tilida   lug‘at   boyligini   oshishiga   yordam   beradi.   O‘quvchi   she’r   matnini   o‘z   so‘zlari
bilan ifodalash uchun so‘z izlaydi, o‘ylaydi. 
  “Tushunchalar tahlili”  metodi yordamida “ Daraxtga yordam ”  o‘yinini
tanishtirib   o‘taman.   2   ta   daraxtning   biriga   to‘gri   fikrlarni,   ikkinchisiga   noto‘g‘ri
fikrlar yozilgan sariq rangli barglarni yopishtirib kuz faslini namoyon qilishadi. Ya’ni
buni har bir faslga moslashtirish mumkin. O‘qituvchi shu faslga mos rangdagi rangli
barglarga   o‘tilgan   mavzularga   mos   ravishda   ma’lumotlarni   tayyorlab   qo‘yadi.   Bu
o‘yinni   guruh   bo‘lib   o‘tkazish   maqsadga   muvofiq   bo‘ladi.   2   guruh   o‘quvchilariga
o‘rtada   aralash   holatda   berilgan   ma’lumotlar   daraxtga   yordam   o‘yini   orqali   o‘z
barglarini ajratib qo‘yishiga yordam beradi.  Bu   o‘yinni   biz   darsning   mustahkamlash   bosqichlarida     va   takrorlash
darsllarida   amalga   oshirishimiz   mumkin.   Bu   bilan   biz   o‘quvchilarni   darsga
qiziqishini oshirishda, ularning asosiy faoliyati o‘yin bo‘lgan yosh doirasida bevosita
ta’lim   bilan   bog‘lashga   harakat   qilib,   yaxshi   natijalarga   erishishimiz   mumkin.
O‘quvchilarning   bevosita   tabiatga   mehr,   muhabbat   tuyg‘ularining   kamol   topishiga
ham  yordam  beradi. Chunki,  ular  o‘z bilimlari  bilan tabiatda  darsxtlarga  “yordam  ”
berishlarini his etadi. 
«Klaster» usuli
Bu   usulda   biror   mavzu   yoki   matn   tanlanib,   o‘quvchining   diqqati   aynan   shu
mavzuga   qaratish   yuzasidan   markazga   yoziladi.   O‘quvchilar   mavzuga   oid   barcha
fikrlarini   markazning   atrofiga   joylashtirib   yozadilar.   Fikrlar   bayon   etilgandan   so‘ng
har bir fikr yoki so‘zni toifalarga ajratib chiqadilar.
Usulning maqsadi:
- o‘quvchilar so‘z boyligini oshirish;
- yozma nutqni takomillashtirish;
- fikrlash qobiliyatini shakllantirish;
- toifalarga ajrata olish qobiliyatini rivojlantirish.
«Klaster»   usuli-bu   pedagogik   strategiya   bo‘lib,   o‘quvchilarning   u   yoki   bu
mavzu   bo‘yicha   erkin   va   bemalol   o‘ylashga   yordam   beradi.   U   faqat   g‘oyalar orasidagi   bog‘lanishlarni   fikrlashni   ta‘minlash   imkoniyatini   beradigan   tuzilmani
aniqlab olishni talab qiladi. «Klaster» usulidan axborotlarni chorlash bosqichida ham,
fikrlash bosqichida ham foydalaniladi. U muayyan mavzu sinchiklab o‘rganilguncha
fikrlash faoliyatini ta‘minlashda foydalanish mumkin. Bu usul orqali fe‘lning ma‘no
turlari   aytib   o‘tiladi   va  o‘quvchilarga  tushuntirib,   izohlanadi.  Masalan:   Darsga   besh
nafar   o‘quvchi   keldi.   Mening   ukam   gapira   boshladi .   Do‘stim   kurashda   yiqildi.
Barcha birdek  kulishdi.
«Klaster» larga bo‘lish quyidagi usullarda amalga oshiriladi:
1. Hushingizga kelgan barcha fikrlarni yozib oling. Bu fikrlarni muhokama
qilmang, shunchaki yozib olavering.
2. Matnni kechiktiradigan imlo va boshqa omillarga ham parvo qilmang.
3. Sizga berilgan vaqt nihoyasiga etmaguniga qadar yozishdan to‘xtamang.
Miyangizga fikr kelish to‘xtab qolsa, toki yangi fikrlar kelguncha qog‘ozga nimalarni
chizib o‘tiring.
4. Imkoni   boricha,   bog‘lanish   mumkin   bo‘lgan   bog‘lanishlarni   chizib
chiqing.
«Klaster»   usuli   Stilning   ta‘biricha,   bu   juda   moslashuvchan   strategiyadir.   Uni
individual   tarzda   ham   guruhda   qo‘llash   mumkin.   Guruh   faoliyatida   u   guruh
g‘oyalarining tirgovichi sifatida xizmat qiladi.
«Hikoya»  ta’limiy o‘yini
Topshiriq  asosida har bir gapdagi so‘zlar aralash holda doskaga yoziladi yoki 
qog‘ozda yozilgan so‘zlar doskaga yopishtiriladi. O‘quvchilar shu so‘zlar ishtirokida 
gap tuzadi. Har bir qatorga alohida vazifa beriladi, so‘ng  jamlanadi.
Masalan: istaydi, Anvar, bo‘lishni, rassom. 1-qator:  Anvar rassom bo‘lishni istaydi.
2-qator:  chizdi, osmon, rasmini, dala, u, ko‘m-ko‘k, beg‘ubor.
U ko‘m-ko‘k dala, beg‘ubor osmon rasmini chizdi.
3-qator:  yoqdi, o‘rtoqlariga, rasm.
Rasm o‘rtoqlariga yoqdi.
O‘qituvchi o‘quvchilarga quyidagi savollar bilan murojaat etadi:
– Anvar haqida nimalarni bilib oldingiz? Siz qanday nutq o‘qidingiz?
O‘quvchilarning yozganlari tekshirilib boriladi.     
Mana   sizlarga   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi       darslarida   qo‘llash   mumkin
bo‘lgan   ta’limiy-didaktik   o‘yinlardan   namunalar   berdik.   Ona   tili   va   o‘qish
savodxonligi   fanini   o‘qitishda   bugungi   kun   Milliy   dasturda   ham   asosiy   e’tibor
quyidagilarga   qaratilmoqda.   Bularga   :   o qib   tushunish,   tinglab   tushunish,   nutqʻ
so zlash   va   yozish   hamda   grammatik   savodxonlikni     shakllantirishga   qaratiladi.	
ʻ
Ta’lim jarayonida o‘quvchilar  voqea-hodisalarni  kuzatish, anglash, qiyoslash,  analiz
va   sintez   qilishga   o‘rgatish   orqali   ijodiy   va   tanqidiy   tafakkurini,   fikrlash   doirasini
rivojlantirish   muhim   ahamiyatga   ega.   Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   fani   ushbu maqsadlarni   amalga   oshirishga   xizmat   qiladi.   Darslar   davomida   esa   biz
o‘qituvchilardan   mana   shu   talablarni   kengroq   amalga   oshirish   uchun   juda   katta
mahorat,   izlanuvchanlik,   o‘quvchini   ta’lim   jarayonida   turli   didaktik   o‘yinlardan
foydalanib   darsga   qiziqtirish   talab   etiladi.   Biz   bilamizki,   ona   tili   va   o‘qish
savodxonligi   fanini   o‘qitishda   quyidagi   tamoyillarga   tayaniladi:   tilning   muloqot
vazifasi   birlamchidir.   Shuningdek,   integrativ,   faoliyatga   yo‘naltirilgan,   onglilik,
kashfiyotchilik,   farqli   va   tanqidiy   yondashuvlar   e’tiborda   bo‘lishi   lozim.   Matnni
o‘qish   orqali   ham   grammatika,   ham   uning   qo‘llanishini   o‘rgatishga   asoslaniladi.
Grammatik   savodxonlik   doirasida   o‘quvchining   so‘z   boyligini   oshirish,   so‘zlarning
ma’no   nozikliklari,   farq   va   o‘xshashliklarini   his   qilish   va   anglab   yetish,   bexato
tala ff uz   qilish   va   yozish,   so‘zlarni   bog‘lab   gap,   gaplardan   esa   matn   tuza   olish,
birikmalardagi   ma’noviy   va   grammatik,   matndagi   mantiqiy   xatoliklarni   topish   va
tuzatish,   o‘zgalar   fikrini   to‘g‘ri   anglash,   bir   fikrni   turli   shaklda   ifodalash,   nutq
vaziyatini   to‘g‘ri   baholash   va   til   imkoniyatlaridan   unga   mos   ravishda   foydalanish
ko‘nikmalarini   shakllantirish   va   malakasini   o‘stirishga   e’tibor   qaratiladi.   Mana
shulardan   kelib  chiqib   mazkur   metodik  qo‘llanmada   ham   ana   shunday   tamoyillarga
alohida e’tibor qaratilgandir.
Sinf :   1-sinf
Fan nomi:     Ona tili
Dars mavzusi:    Harf birikmalari
Dars maqsadi:
a) ta’limiy maqsad:   o‘quvchilarga mavzuni to‘liq yetkazish,  o‘tilgan 
mavzularni mustahkamlash, ularning olgan bilimlarini nazorat qilish
b) tarbiyaviy maqsad:   o‘quvchilarni chiroyli yozuv qoidalariga rioya 
qilishga  o‘rgatish, ularga estetik tarbiya berish. Vatanimiz milliy me’rosini 
o‘rganishga, ona tilimizni e’zozlashga undash.
c) rivojlantiruvchi maqsad:  o‘quvchilarning mantiqiy fikrlash qobiliyatini  
rivojlantirish, savodli yozish uquvlarini o‘stirish ,  sezgirligini oshirish.  
Dars turi: Aralash
Dars usuli:  Interfaol. Dars uslubi:  Amaliy ko‘rgazmali, aqliy hujum, savol-javob.
Darsning jihozi: Texnik vositalar: kompyuter,  darslik, ko‘rgazmali qurollar, test 
kartochkalari, koptok, rebus, boshqotirma.
            Ilmdan bir shu’la dilga tushgan on,
                                     Shundan bilursankim ilm bepoyon.
Dars jarayoni va texnologiyasi
Ishning nomi Bajariladigan ishning mazmuni Metod Vaqt
1-bosqich
Tashkiliy 
qism Darsni tashkil etish. 
O‘quvchilarning davomatini 
aniqlash. Sinfning darsga 
tayyorgarligi tekshiriladi Suhbat 2 minut
2-bosqich 
Ehtiyojlarni 
aniqlash O‘quvchilarning ehtiyojlarini 
aniqlab, mavzuga oid tushunchalar 
beriladi 
Harflarni yozish o‘rgatiladi Savol-javob 3 minut
3-bosqich 
Yangi mavzu 
bayoni O‘tilgan mavzuni 
mustahkamlash
 Harf birikmalarini  
mustahkamlash
35-36 mashqlarni bajarish Tushuntirish, 
izlanish
Og‘zaki savol-
javob 31 minut
4-bosqich 
Mustahkamlash Mavzu yuzasidan savol va 
topshiriqlar O‘yinli mashg‘ulotlar Muammoli 
izlanish 6 minut
5-bosqich 
rag‘batlantirish O‘quvchilarning darsga 
ishtiroki hisobga olinib 
rag‘batlantiriladi 2 minut
6-bosqich
Uyga vazifa 37-mashq izlanish 1 minut Darsning borishi:
1-2 bosqichlar texnologik xarita asosida tashkil etiladi
Tashkiliy qism.
Darsni tashkil etish. O‘quvchilarning davomatini aniqlash. Sinfning darsga 
tayyorgarligi tekshiriladi.  O‘quvchilar bilan sana, fasllar tabiat hodisalari haqida 
savol-javob va 
 harakatlar ijro etiladi.
O‘tilgan mavzuni takrorlash, o‘quvchilar bilimini aniqlash va mustahkamlash 
maqsadida  aqliy hujum savollari beriladi.
1.  O‘tgan darsda qaysi mavzu bilan  tanishgan edik? 
2. O‘zbek tilida nechta tovush bor? 
3. Undosh  harflar nechta?
4. J undosh  harf ishtirok etgan so‘zlardan ayting.
5. Tovushlar yozuvda nimalar bilan ifodalanadi?
6. Nimani talaffuz qilamiz va eshitamiz?
O‘quvchilar  ONA TILI haqida she’r  va maqollar aytishadi.
Ona tilim sen borsan shaksiz                           
 Bulbul kuyin kuyga solaman.                       
Sen yo‘qolgan kuning shubhasiz,                       
Men ham to‘ti bo‘lib qolaman. 
Til dil kaliti.
Tilingda bo‘lsa boling, kulib turar  iqboling .
Ona tili ona sutidek aziz.
“Moychechak”da yashiringan so‘zni top” o‘yini. Ko‘rgazmadagi so‘zlarga mos 
sonli maqollar aytishadi. 
    III. Yangi mavzuni tushuntirish
             O‘quvchilar diqqati doskaga jalb etiladi.  Yangi mavzu e’lon qilinadi. Mavzuga oid mashqlar bajariladi.
35 – mashq. She’r nima haqida ekanini ayting.
- Shamol, qayga chopyapsan,
Seni quvlarmi, birov?
- Axir, qancha ishim bor,
Bo‘lmas bormasam darrov.
She’rni yoddan yozing. Harf birikmasining tagiga chizing.
Tuzgan hikoyangizdagi hayvonlar nomini ayting. J harfi qaysi tovushni 
ifodalayapti?
36 – mashq . ajratib ko‘rsatilgan so‘zlarni ko‘chiring.
Uchrashdilar - G‘o-g‘o-g‘o.
G‘oz va o‘rdak Bir zumda til
         -Isming nima? Topishdi.
-Menikimi?           O‘ynagani 
G‘oq-g‘oq-g‘oq Chopishdi.
Seniki-chi?
O‘quvchilarning so‘zlarni yozishda qo‘l harakatlari kuzatib turiladi.  
Dam olish daqi qasi
Dam olish daqiqasida raqs ijro etiladi. 
Qush va parrandalar mavzusida o‘quvchilar bilan suhbat o‘tkazish. 
IV.Yangi mavzuni mustahkamlash
O‘quvchilar topshiriqlarni bajarib bo‘lib, ekrandagi testlarni mustaqil 
bajaradilar:
Test ishi
1. Kishilarning  ismi   familiyasi  qanday  harf  bilan  yoziladi?
a) bosh  harf  bilan             b) kichik  harf  bilan      d) unli  harf  bilan
2. O‘zbek  yozuvida  nechta  harf  bor?   a)29 ta         b)30 ta        d) 31 ta
3.Qanday?  qanaqa? so‘rog‘iga  javob  bo‘lgan  so‘zni  belgilang:
a) yumshoq            b)gul           d)yozdi 4. Gap  nimadan  tuziladi?
a) so‘zlardan          b)bo‘g‘inlardan         d)harflardan
    5.   Nuqtalar  o‘rniga  mos  harfni  qo‘ying:    pax..a ,  sox..a 
         a) l           b)t         d)k
Savollar orqali mavzuni mustahkamlash.
- Undosh tovushlar qanday aytiladi?
- Tilimizda nechta undosh tovush bor?
- Unli tovushni ifodalovchi harf bor?
  V. O‘quvchilar darsga ishtirokiga qarab rag‘batlantiriladi   va baholanadi.
VI. Yakunlash
VII.Uyga vazifa.  37- mashq.
XULOSA
Yuksak   milliy   ma‘naviyat   jamiyat   taraqqiyotining   bosh   omillaridan   biridir.
Xalq, davlat, millat manfaatlarini bir butunlikda to‘laligicha tasavvur etuvchi, milliy
g‘ururi   baland,   o‘z   yurtining   chinakam   fidoyisi   bo‘lgan   komil   inson   shaxsini tarbiyalash   masalasini   hal   etmasdan   turib,   mamlakatimizning   iqtisodiy,   ma’naviy,
madaniy jihatlardagi intellektual qudratimizni barqaror etishimiz mumkin emas. Shu
tufayli   hozirgi   kunda   mamlakatimizda   sog‘lom,   barkamol   avlodni   tarbiyalashga
e’tibor   berilmoqda.   Maktabda   o‘quvchilarga   faqat   umumiy   ta’lim   berish   bilan
cheklanilmaydi,   unda   boshlang‘ich   ta’limning   zaruriy   sharti   bo‘lgan   mustaqil
fikrlash, ijodiy qobiliyat, mavzuni o‘zlashtirish ko‘nikmasi ham rivojlantirilib, har bir
darsga ta’limiy-tarbiyaviy yondashish hissi shakllantiriladi va kamol toptiriladi.
O‘quvchilarga   ta’lim   berishda   asosiy   maqsad   ular   ongiga   fan   asoslarini   puxta
singdirish   orqali   ularni   diyonatli,   e’tiqodli   qilib   o‘stirish,   ijtimoiy   hayotdagi   har   bir
hodisaga ongli yondashishni  tarbiyalash, egallangan bilim va ko‘nikmalarni hayotga
tadbiq   etish   qobiliyatini   o‘stirishdan   iboratdir.   Bu   jihatdan   ham   ona   tili   darslari
boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini jamiyatimiz olg‘a surayotgan yuksak g‘oyalar ruhida
tarbiyalash vositasi  hisoblanadi. Bunda eng avvalo, ona tilimizga bo‘lgan hurmat va
ehtirom,   tilni   chuqur   o‘zlashtirish   qobiliyati   shakllanadi.   Bunda   boshlang‘ich   sinf
o‘qituvchisining   o‘rni   va   ahamiyati   juda   katta   zaruriy   hodisa   deb   olinadi.   Buning
uchun oldindan hal qilinishi zarur bo‘lgan pedagogik masalalarni aniq belgilab olish
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Gapni   o‘zlashtirish   uchun   bosh   va   ikkinchi   darajali
bo‘laklarning   mohiyati   ochiladi:   bosh   bo‘laklar   gapning   grammatik   asosini   tashkil
qiladi,   fikr,   asosan,   gapning   grammatik   asosi   orqali   ifodalanadi;   ikkinchi   darajali
bo‘laklar   esa   bosh   bo‘laklarni   aniqlovchilik   va   to‘ldiruvchilik   vazifasini   bajaradi.
Ko‘rinadiki,   boshlang‘ich   sinflarda   sintaksisni   o‘rgatishdan   asosiy   maqsad
bolalarning   yosh   xususiyatini   hisobga   olgan   holda   og‘zaki   va   yozma   nutqini,
tafakkurini o‘stirish hisoblanadi. O‘quvchilarda gapni to‘g‘ri tuza olish, ulardan nutq
jarayonida to‘g‘ri foydalana olish ko‘nikmalarini shakllantirishga xizmat qiladi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev.   Videoselektor
mavzusi:   “Yoshlar   ma’naviyatini   yuksaltirish   va   ularning   bo‘sh   vaqtini   mazmunli
tashkil etish bo‘yicha ilgari surilgan     5 ta muhim tashabbus”.  Toshkent,  2019-yil 19-
mart 2. O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  Sh.M.Mirziyoyev. “Ta’lim-tarbiya
tizimini   yanada  takomillashtirishga   oid   qo‘shimcha     chora-tadbirlar    to‘g‘risida”gi
PQ-4884  sonli  Qaror.  Toshkent  shahri, 06.11.2020.
3. Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   1-qism   [Matn]:   1-sinf   uchun
darslik / I. Azimova [va boshq.]. – Toshkent: Respublika ta’lim markazi, 2021. – 104
b.
4. Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   2-qism   [Matn]:   1-sinf   uchun
darslik / I. Azimova [va boshq.]. – Toshkent: Respublika ta’lim markazi, 2021. – 104
b.
5. Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi.   1-qism   [Matn]:   darslik   2-sinf
uchun /  
K.   Mavlonova   [va   boshq.].   –   Toshkent:   Respublika   ta’lim   markazi,   2021.   –
120b.  
6. Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi.   2-qism   [Matn]:   darslik   2-sinf
uchun /  
K.   Mavlonova   [va   boshq.].   –   Toshkent:   Respublika   ta’lim   markazi,   2021.   –
120b.
7.   Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi.   1-qism   [Matn]:   3-sinfi   uchun
darslik / 
K.   Mavlonova   [va   boshq.].   –   Toshkent:   Respublika   ta’lim   markazi,   2022.   –
144b.
8.     Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi.   2-qism   [Matn]:   3-sinfi   uchun
darslik /  K. Mavlonova [va boshq.]. – Toshkent: Respublika ta’lim markazi, 2022. –
144 b.
9. Ona   tili   [Matn]:   Umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarining     4-   sinfi
uchun darslik/R. Ikromova va boshqalar. –  Qayta ishlangan va to‘ldirilgan 9-nashri.–
T: „O‘qituvchi“  NMIU, 2020.–160b
10.   Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   [Matn]:   1-sinf   o‘qituvchilari
uchun   metodik   qo‘llanma   /   I.   Azimova   [va   boshq.].   –   Toshkent:   Respublika   ta’lim
markazi, 2021. – 128 b. 11.   Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   [Matn]:   2-sinf   o‘qituvchilari
uchun   metodik   qo‘llanma   /   I.   Azimova   [va   boshq.].   –   Toshkent:   Respublika   ta’lim
markazi, 2021. – 128 b.
12.   Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   [Matn]:   3-sinf   o‘qituvchilari
uchun   metodik   qo‘llanma   /   I.   Azimova   [va   boshq.].   –   Toshkent:   Respublika   ta’lim
markazi, 2021. – 128 b.
Internet tarmoqlari:
1. www.ziyonet.uz  ;
2. www.hozirorg.uz ;               
3. www.fayllar.uz ;         
4. www.tdpu.uz ;                                                                                    
 5. www.pedagog.uz ;                                                                                   
6. www.qalampir.uz  .

1-sinfda “Gap” mavzusini o’rganish metodikasi

  • O'xshash dokumentlar