• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

4-sinf o‘quvchilarni qo‘shish va ko‘paytirish xossalaridan foydalanib misollar yechishga o‘rgatish metodikasi kurs ishi

1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
“INTERNATIONAL SCHOOL OF FINANCE TECHNOLOGY
AND SCIENCE” INSTITUTI
“PSIXOLOGIYA VA PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
“MATEMATIKA O‘QITISH METODIKASI”
fanidan
  KURS ISHI
Mavzu :  4-sinf o‘quvchilarni qo‘shish va ko‘paytirish xossalaridan
foydalanib misollar yechishga o‘rgatish metodikasi
B ajardi :                                       Lapasova Yulduz
G uruh :                                                 22-BTK-07
Ilmiy rahba r :                               To layeva Nafisa.ʻ
Toshkent – 2025 y. 20II BOB. 4-sinf o‘quvchilarni qo‘shish va ko‘paytirish xossalaridan
foydalanib misollar yechishga o‘rgatish metodikasi
2.1. 4-sinf matematika darslarida qo‘shish va ko‘paytirish xossalarini
o‘zlashtirish jarayoni
Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslari   o‘quvchilarda   matematik   tafakkurni
shakllantirish,   sonlar   orasidagi   munosabatni   tushunish   va   mantiqiy   fikrlashni
rivojlantirishning   birinchi   bosqichidir.   Ayniqsa,   4-sinf   matematika   kursi   bu
jarayonda   alohida   o‘rin   tutadi.   Chunki   bu   bosqichda   o‘quvchilar   ilgari
o‘rganilgan   arifmetik   amallarni   chuqurlashtiradi,   ularning   xossalarini   tahlil
qiladi   va   amaliy   misollar   orqali   mustahkamlaydi.   Qo‘shish   va   ko‘paytirish
xossalarini   o‘rganish   o‘quvchilarning   keyingi   matematik   ta’limi   uchun
poydevor bo‘lib xizmat qiladi.
4-sinfda   matematika   fanini   o‘qitishning   asosiy   maqsadi   —   o‘quvchilarda
sonlar bilan erkin amallar bajarish, amallar orasidagi  bog‘liqlikni tushunish va
bu   bilimlarni   masalalarni   yechishda   to‘g‘ri   qo‘llash   ko‘nikmalarini
shakllantirishdir. Qo‘shish va ko‘paytirish amallarini o‘rganish jarayoni esa bu
maqsadni   amalga   oshirishda   markaziy   o‘rinni   egallaydi.   Chunki   aynan   ushbu
amallar orqali o‘quvchi matematik qonuniyatlarni anglay boshlaydi.
Qo‘shish   va   ko‘paytirish   xossalari   haqida   o‘quvchilar   avval   2–3-sinflarda
boshlang‘ich   tushunchalarni   olgan   bo‘lsalar-da,   4-sinfda   bu   bilimlar
tizimlashtiriladi, amaliyot bilan bog‘lanadi va kengaytiriladi. Masalan, qo‘shish
amali uchun o‘rin almashtirish va guruhlash xossalari, ko‘paytirish amali uchun
esa   kommutativlik,   assotsiativlik   va   distributivlik   xossalari   amaliy   misollar
orqali o‘rgatiladi.
Dars   jarayonida   o‘qituvchi   o‘quvchilarni   faol   fikrlashga   undashi,   har   bir
amalni   mantiqan   tushuntirishi   va   uni   amaliy   misollar   bilan   bog‘lashi   zarur.
Masalan, o‘quvchilarga “Qo‘shishning o‘rin almashtirish xossasi”ni o‘rgatishda
shunchaki 3 + 5 = 5 + 3 ekanligini aytish emas, balki ularni o‘zlari kuzatish va 18orqali   o‘quvchi   arifmetik   amallarni   real   hayotiy   vaziyatlarga   qo‘llashni
o‘rganadi.
5. Taqdimot va guruhli ishlash metodi
Zamonaviy   ta’limda   interfaol   usullar   muhim   o‘rinda.   Guruhli   ishlash
o‘quvchilarni   jamoada   fikrlashga,   o‘zaro   fikr   almashishga   o‘rgatadi.   Masalan,
o‘qituvchi   sinfni   3   guruhga   bo‘lib,   har   bir   guruhga   bir   amal   xossasini
tushuntirish vazifasini beradi:
– 1-guruh: qo‘shishning o‘rin almashtirish xossasi;
– 2-guruh: qo‘shishning guruhlash xossasi;
– 3-guruh: ko‘paytirishning distributiv xossasi.
Guruhlar   tayyorlanib,   taqdimot   qiladi.   Shu   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   bilim
oladi,   balki   uni   tushuntira   olish,   muloqotda   bo‘lish,   fikrni   asoslash
ko‘nikmalarini ham egallaydilar.
6. Axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish
Bugungi   kunda   AKT   vositalaridan   foydalanish   ta’lim   samaradorligini
sezilarli   oshiradi.   O‘qituvchi   qo‘shish   va   ko‘paytirish   xossalarini   interaktiv
taqdimotlar,   multimediali   dasturlar,   animatsiyalar   orqali   ko‘rsatadi.   Masalan,
“3×4   va   4×3”   natijalarini   harakatlanuvchi   tasvirlar   yordamida   solishtirish
o‘quvchilarda tushunchani tezroq shakllantiradi.
Interaktiv   doskalar,   onlayn   testlar,   “LearningApps”,   “Kahoot”   kabi
platformalarda   mashqlar   bajarish   bolalarda   matematika   faniga   qiziqish
uyg‘otadi.
7. Individual yondashuv metodi
Har   bir  o‘quvchining  idrok  darajasi,   o‘rganish  sur’ati  bir   xil  emas.  Shuning
uchun   o‘qituvchi   individual   yondashuv   asosida   dars   olib   borishi   kerak.   Ba’zi
o‘quvchilar   misollarni   tez   bajaradi,   boshqalari   esa   ko‘proq   mashq   va
tushuntirishga muhtoj bo‘ladi.
Individual yondashuv orqali o‘quvchilarning xatolarini o‘qituvchi o‘z vaqtida
aniqlaydi, ularni to‘g‘ri yo‘naltiradi, muvaffaqiyat hissini uyg‘otadi. 15Qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallari   o‘quvchilarda   nafaqat   hisoblash
ko‘nikmasini, balki sabab-oqibat aloqalarini tahlil qilish, tafakkurda izchillikni
saqlash,   xulosa   chiqarish,   umumlashtirish   kabi   intellektual   sifatlarni
shakllantiradi.Qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallari   boshlang‘ich   sinf
matematikasining markaziy o‘rni hisoblanadi. Ular o‘quvchilarda sonlar ustida
ongli   faoliyat   yuritish,   mantiqiy   fikrlash,   tahlil   qilish   va   real   hayotdagi
masalalarni   hal   etish   qobiliyatini   shakllantiradi.   Ushbu   amallarni   to‘g‘ri
o‘rgatish   —   keyingi   matematik   mavzular,   jumladan,   kasrlar,   algebra,
tenglamalar   va   funksiyalarni   muvaffaqiyatli   o‘zlashtirish   uchun   mustahkam
poydevor yaratadi.
1.3. Qo‘shish va ko‘paytirish xossalarini o‘quvchilarga tushuntirishda
qo‘llaniladigan metodik yondashuvlar
Boshlang‘ich   sinflarda   arifmetik   amallarni   o‘qitishning   asosiy   maqsadi
o‘quvchilarda   to‘g‘ri,   ongli   va   mustahkam   hisoblash   malakalarini
shakllantirishdan   iboratdir.   Qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallari   matematikaning
asosiy   tushunchalaridan  bo‘lib,  ularni  o‘rgatishda  o‘qituvchi   nafaqat   amallarni
bajarish   qoidalarini,   balki   ularning   mazmunini,   o‘zaro   bog‘liqligini   ham
o‘quvchilarga   chuqur   anglatib   berishi   zarur.   Ayniqsa,   bu   amallarning
xossalarini o‘rgatish jarayonida o‘qituvchining metodik yondashuvi hal qiluvchi
o‘ringa ega bo‘ladi.
O‘quvchilar   uchun   arifmetik   amallar   dastlab   konkret   misollar,   predmetlar
asosida   tushuntiriladi.   Masalan,   qo‘shish   amali   “narsa   qo‘shish”,   “orttirish”,
“birlashtirish”   ma’nosida   ko‘rsatilib,   o‘quvchilar   real   hayotiy   vaziyatlar   orqali
bu amalning mohiyatini anglaydilar. Shu tarzda o‘quvchi tushunadiki, qo‘shish
– bu miqdorni orttirish amali, ya’ni berilgan narsalar soniga yana shuncha yoki
boshqacha miqdordagi narsalarni qo‘shishdir.
Ko‘paytirish   esa   takroriy   qo‘shish   sifatida   tushuntiriladi.   Dastlab   o‘quvchi
2+2+2=6 kabi   misollarni   bajarib, keyinchalik  bu amalni  2×3=6 shaklida   qisqa
ifodalash   mumkinligini   o‘rganadi.   Shu   jarayonda   o‘qituvchi   o‘quvchilarga 7I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA ARIFMETIK AMALLARNI
O‘RGATISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Boshlang‘ich sinflarda arifmetik amallar tizimini o‘qitishning
maqsad va vazifalari
Boshlang‘ich   ta’lim   tizimi   har   bir   insonning   hayotiy   yo‘lida   eng   muhim
poydevor   bosqich   hisoblanadi.   Aynan   shu   davrda   bolaning   tafakkuri
shakllanadi,   mantiqiy   fikrlash,   kuzatish,   tahlil   qilish,   taqqoslash,
umumlashtirish   kabi   aqliy   faoliyat   ko‘nikmalari   rivojlanadi.   Bu   jarayonda
matematika   fani   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Chunki   matematika   nafaqat
hisob-kitobni o‘rgatadi, balki o‘quvchining fikrlash madaniyatini shakllantiradi,
mantiqiy   izchillikni   ta’minlaydi   va   bilimlarni   ongli   ravishda   qo‘llashga
undaydi.
Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitishning   asosiy   maqsadi   —
o‘quvchilarda   elementar   matematik   bilim,   malaka   va   ko‘nikmalarni
shakllantirish,   ularning   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirish,   tahliliy   tafakkurga
o‘rgatish hamda kundalik hayotda zarur bo‘lgan amaliy hisoblash malakalarini
egallashlariga yordam  berishdir. Ushbu maqsadga  erishishda arifmetik amallar
tizimini   o‘rgatish   jarayoni   markaziy   o‘rinni   egallaydi.   Chunki   arifmetika
matematik   tafakkurning   asosi,   barcha   keyingi   matematik   tushunchalarning
boshlang‘ich nuqtasidir 2
.
Arifmetik amallar tizimi — bu o‘quvchining sonlar ustida bajaradigan asosiy
harakatlari   majmuasidir.   Ular   qo‘shish,   ayirish,   ko‘paytirish   va   bo‘lish
amallaridan   iborat.   Har   bir   amal   ma’lum   mantiqiy   munosabatni   ifodalaydi   va
o‘quvchini   matematik   mantiqiy   tafakkur   sari   yetaklaydi.   Shu   sababli
boshlang‘ich sinflarda arifmetik amallarni o‘rgatish faqat texnik ko‘nikmalarni
2
  Jumaniyozova M. K.  Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi.  – 
Toshkent: “Fan va texnologiya” nashriyoti, 2018. – 224 b. 14kerak. Masalan,  “A’lo 2 ta daftar oldi, yana 3 tasini oldi, jami nechta?” — bu
qo‘shish amalini bildiradi. “Har bir qutida 5 tadan qalam  bor, 4 ta qutida jami
nechta   qalam?”   —   bu   ko‘paytirish   amalini   bildiradi.   bola   sonlar   ustida
amallarni  bajarishdan  oldin, ularning mazmunini  anglaydi.  Bu esa  keyinchalik
murakkab misollarni ham mantiqiy tushunishga imkon beradi.
Qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallari   o‘rtasidagi   o‘xshashliklar   va   farqlarni
jadval orqali tahlil qilish ham o‘quvchilarning bilimini mustahkamlaydi. 
Masalan:
Amal Ma’nosi Asosiy xossalari Teskari
amal Amaliy
misol
Qo‘shish Miqdorni
birlashtirish O‘rin   almashtirish,
guruhlash Ayirish 3 + 2 = 5
Ko‘paytirish Takroriy
qo‘shish O‘rin   almashtirish,
guruhlash Bo‘lish 3 × 2 = 6
Bu   kabi   tahliliy   jadval   o‘quvchilarda   mantiqiy   tafakkur,   taqqoslash   va
umumlashtirish ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarining   o‘zaro   bog‘liqligini   o‘rgatish
o‘quvchilarda   arifmetik   qonuniyatlarni   mustahkam   o‘zlashtirishga   yordam
beradi.   Masalan,   o‘quvchi   3   ×   (2   +   1)   =   3   ×   3   =   9   tenglikni   ko‘rganida,   u
distributiv xossaning mohiyatini anglaydi: 3 × (2 + 1) = 3 × 2 + 3 × 1 = 9. Bu
esa kelgusida algebraik ifodalarni o‘rganishga tayyorlaydi.
O‘quvchilarga   amallar   orasidagi   bog‘liqlikni   tushuntirishda   ko‘rgazmalilik
printsipi muhim ahamiyat kasb etadi. Agar o‘quvchi natijani faqat yodlab olsa,
u   tezda   unutadi.   Ammo   agar   u   amal   mazmunini   tushunsa,   uni   mantiqan   tahlil
qila   olsa,   bilim   mustahkam   bo‘ladi.   Shu   sababli   o‘qituvchi   dars   jarayonida
misolni yechishdan tashqari, “nima uchun shunday bo‘ldi?” degan savolni berib
turishi zarur. 3 Kirish
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi  Boshlang‘ich ta’lim tizimida matematika
fani   o‘quvchilarning   mantiqiy   tafakkurini,   tahlil   qilish,   umumlashtirish   va
xulosa   chiqarish   ko‘nikmalarini   shakllantirishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Ayniqsa,
arifmetik   amallarni,   ularning   mazmuni   va   xossalarini   o‘rgatish   boshlang‘ich
sinflarda   matematik   bilimlarning   poydevorini   yaratadi.   O‘quvchi   sonlar   ustida
amallar   bajarishni,   miqdoriy   munosabatlarni   aniqlashni   va   amaliy   holatlarda
ularni to‘g‘ri qo‘llashni o‘rganadi.
4- sinf   matematika   kursida   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallari   chuqur
o‘rganiladi.   Ularning   xossalarini   anglash   o‘quvchiga   keyingi   bosqichlarda
murakkab   masalalar   yechish,   algebraik   fikrlashni   shakllantirish   va   hisoblash
jarayonini   optimallashtirish   imkonini   beradi.   Shu   sababli   mazkur   amallarni
o‘qitishda   o‘qituvchining   metodik   yondashuvi   hal   qiluvchi   ahamiyatga
ega.Hozirgi   ta’lim   tizimida   o‘quvchilarning   faolligini   oshiruvchi   interfaol
metodlar, axborot texnologiyalari, didaktik o‘yinlar va amaliy mashg‘ulotlardan
keng   foydalanish   talab   etiladi.   Ayniqsa,   qo‘shish   va   ko‘paytirish   xossalaridan
foydalanib   misollar   yechishga   o‘rgatish   orqali   o‘quvchi   o‘z   fikrini   mustaqil
ifoda   etadi,   mantiqiy   bog‘liqlikni   aniqlaydi   va   xulosa   chiqarishga   o‘rganadi.
O‘qituvchi   darsda   o‘quvchini   faol   ishtirokchi   sifatida   shakllantirishi,   ularni
mantiqiy   va   ijodiy   fikrlashga   undashi   lozim.O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   ta’lim   sifatini   oshirishga   doir   qaror   va   farmonlari,   “Yangi
O‘zbekiston   maktabi”   konsepsiyasida   ham   boshlang‘ich   ta’limda   innovatsion
metodlardan foydalanish, fanlararo integratsiyani kuchaytirish, o‘quvchilarning
tafakkur doirasini kengaytirish alohida e’tiborga olinmoqda 1
.
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2020-yil 6-noyabrdagi “Xalq
ta’limi tizimini yanada takomillashtirishga oid qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ–
4884-sonli Qarori. 16ko‘paytirishning   ma’nosini   aniq   tasvirlar   va   misollar   orqali   anglatib   beradi.
Masalan, 3 ta to‘plamda 4 tadan olma bo‘lsa, jami 12 ta olma borligi rasmlar,
predmetlar yoki kublar yordamida ko‘rsatiladi.
Bu   jarayonlarda   metodik   yondashuvlarning   turli   shakllarini   qo‘llash
o‘quvchilarning faolligini oshiradi, ular o‘z fikrini tahlil qila oladigan, mustaqil
xulosa   chiqaradigan   darajaga   yetadilar.   Quyida   qo‘shish   va   ko‘paytirish
xossalarini   tushuntirishda   keng   qo‘llaniladigan   asosiy   metodik   yondashuvlar
tahlil qilinadi.
1. Ko‘rgazmalilik metodi
Ko‘rgazmalilik   boshlang‘ich   ta’limning   eng   muhim   tamoyillaridan   biridir.
O‘quvchilar   hali   abstrakt   tushunchalarni   to‘liq   anglay   olmaydilar,   shuning
uchun   ular   uchun   har   bir   matematik   amal   konkret   ko‘rgazmalar   asosida
o‘rgatiladi.   Qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarini   o‘rgatishda   turli   rangdagi
doirachalar, tayoqchalar, sanash kartochkalari, geometrik shakllar yoki raqamli
kubiklardan foydalanish juda samarali hisoblanadi.
Masalan, o‘qituvchi 3 ta qizil doira va 2 ta ko‘k doirani doskaga yopishtirib,
“Bu jami nechta doira bo‘ldi?” degan savol orqali o‘quvchini 3+2=5 natijasiga
olib   keladi.   Shu   orqali   bola   qo‘shish   amalining   mazmunini   amaliy   kuzatish
orqali anglaydi.
Ko‘paytirish   jarayonida   ham   ko‘rgazmalilik   juda   muhim.   O‘qituvchi   4   ta
qatorga   3   tadan   kub   joylashtirib,   “Jami   nechta   kub   bor?”   degan   savol   bilan
o‘quvchini 4×3=12 shaklidagi mulohazaga olib keladi. Shunday qilib, o‘quvchi
ko‘paytirish   takroriy   qo‘shish   ekanligini   ko‘z   bilan   ko‘radi   va   mantiqan
tushunadi.
2. O‘yinli metodlar
O‘yin   orqali   o‘qitish   o‘quvchilarning   diqqatini   jalb   qiladi,   ularni   dars
jarayoniga   faol   ishtirok   etishga   undaydi.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari   uchun   har   bir   darsni   qiziqarli   o‘yin   elementlari   bilan   boyitish
muhimdir.   Masalan,   “Matematik   domino”,   “Kim   tezroq   topadi?”,   “Sonlar 28saqlashga   va   matematik   qonuniyatlarni   amalda   qo‘llashga   o‘rgatadi.   4-sinf
o‘quvchisining   har   bir   to‘g‘ri   yechgan   misoli   uning   tafakkurida   yangi   bir
mantiqiy bog‘lanish hosil qiladi, bu esa keyingi bosqichda algebra, geometriya
va boshqa matematik fanlarni oson o‘zlashtirishga zamin yaratadi.
2.3. “Qo‘shish va ko‘paytirish xossalaridan foydalanib misollar yechish”
mavzusida dars ishlanmasi
Mavzu:  Qo‘shish va ko‘paytirish xossalaridan foydalanib misollar yechish
Sinf:  4-sinf
Fanning nomi:  Matematika
Dars turi:  Yangi bilim beruvchi dars
Darsning maqsadi:
Ta’limiy maqsad:
–   O‘quvchilarga   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallari   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni
tushuntirish;
– Qo‘shish va ko‘paytirish xossalarini amaliy misollar orqali ko‘rsatish;
– O‘quvchilarda misollarni tahlil qilib, xossalardan foydalangan holda yechish
ko‘nikmasini shakllantirish.
Tarbiyaviy maqsad:
– O‘quvchilarda diqqat, aniqlik va mantiqiy fikrlashni tarbiyalash;
– O‘z mehnatini qadrlash va natijani tekshirishga o‘rganish;
– Guruhda ishlash, fikrini himoya qilish madaniyatini rivojlantirish.
Rivojlantiruvchi maqsad:
– O‘quvchilarning arifmetik tafakkurini rivojlantirish;
– Mustaqil fikrlash va muammoli vaziyatni tahlil qilish qobiliyatini oshirish.
Darsda qo‘llaniladigan metodlar:
“Fikrlar   charxi”,   “Blits-savol”,   “Juftlikda   ishlash”,   “Klaster”,   “Muammoli
savol”, “Qiziqarli misollar”
Darsda foydalaniladigan jihozlar: 5Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati  Mazkur kurs ishining
nazariy ahamiyati shundan iboratki, unda 4-sinf matematika darslarida qo‘shish
va   ko‘paytirish   amallarining   xossalarini   o‘rgatishning   ilmiy-metodik   asoslari
yoritiladi.   O‘quvchilarda   arifmetik   amallar   mohiyatini   anglash,   ularni   tahlil
qilish va amaliy vaziyatlarda to‘g‘ri qo‘llash ko‘nikmalarini shakllantirishga oid
nazariy qarashlar umumlashtiriladi hamda zamonaviy metodlar bilan boyitiladi.
Bu   esa   boshlang‘ich   matematika   ta’limining   ilmiy-nazariy   bazasini
mustahkamlaydi.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati   esa,   uning   natijalari   boshlang‘ich   sinf
o‘qituvchilari, amaliyotchi pedagoglar va talabalarga o‘quv jarayonida samarali
foydalanish   imkonini   beradi.   Ishda   keltirilgan   metodik   tavsiyalar,   mashqlar
tizimi, o‘yinli  topshiriqlar  hamda  interfaol  yondashuvlar  yordamida o‘qituvchi
darsni yanada qiziqarli, tushunarli va samarali tashkil etishi mumkin. 
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida
o‘quvchilarga arifmetik amallarni o‘rgatish jarayoni.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   4-sinf   o‘quvchilarini   qo‘shish   va
ko‘paytirish xossalaridan foydalanib misollar yechishga o‘rgatishning samarali
metod va usullari.
Kurs ishi mavzusining maqsadi
4-sinf   o‘quvchilarida   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarining   xossalarini
amaliy   misollar   orqali   mustahkamlash   hamda   ularni   samarali   o‘qitish
metodikasini ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Boshlang‘ich   sinflarda   arifmetik   amallar   tizimini   o‘qitishning   nazariy
asoslarini o‘rganish;
 Qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarining   mohiyatini   hamda   o‘zaro
bog‘liqligini tahlil qilish;
 Qo‘shish   va   ko‘paytirish   xossalarini   o‘quvchilarga   tushuntirishda   metodik
yondashuvlarni aniqlash; 31Qo‘shishning o‘rin almashtirish xossasi:
12 + 25 = 25 + 12 = 37
O‘quvchi   shunday   xulosa   qiladi:   “Qo‘shish   amalida   sonlarning   o‘rni   natijaga
ta’sir qilmaydi.”
Qo‘shishning guruhlash xossasi:
(30 + 40) + 20 = 30 + (40 + 20) = 90
Bu xossa o‘quvchiga hisoblashni qulaylashtirishni o‘rgatadi.
Ko‘paytirishning o‘rin almashtirish xossasi:
8 × 6 = 6 × 8 = 48
Ko‘paytirishning guruhlash xossasi:
(2 × 3) × 5 = 2 × (3 × 5) = 30
Ko‘paytirishning taqsimot xossasi:
(7 + 3) × 4 = 7×4 + 3×4 = 40
O‘qituvchi har bir misoldan so‘ng o‘quvchilarga qisqa savol beradi:
— Qaysi xossa qo‘llanildi?
— Qaysi holatda hisoblash osonroq bo‘ldi?
O‘quvchilar misollarni izohlaydilar, taxtaga chiqib javoblarini dalillaydilar 254-sinf  o‘quvchilari   uchun  arifmetik  fikrlash   faqat  to‘g‘ri  javob  topish  emas,
balki natijaga olib boruvchi yo‘lni tushuntira olish bilan belgilanadi. O‘qituvchi
har bir misolni yechishda o‘quvchidan quyidagi savollarga javob berishni talab
qilishi kerak:
 Nima uchun shu amalni tanlading?
 Bu amal nimani bildiradi?
 Agar boshqa usul bilan yechsak, natija o‘zgaradimi?
 Natijani qanday tekshirish mumkin?
Masalan,   o‘quvchi   72   ÷   8   =   9   misolini   yechdi.   O‘qituvchi   undan   so‘raydi:
“Agar   9   ni   8   ga   ko‘paysa,   nechchi   chiqadi?”   —   72.   Demak,   o‘quvchi
tekshirishning   teskari   amal   orqali   bajarilishini   anglaydi.   Bu   ham   arifmetik
tafakkurning shakllanish belgisi hisoblanadi.
O‘qituvchining   vazifasi   —   misol   yechish   jarayonini   mexanik   hisoblashdan
chiqarib, tafakkur mashg‘ulotiga aylantirishdir. Misollarni hayotiy vaziyatlarga
bog‘lab berish bunga yordam beradi.
Masalan:
Bir qutida 8 qalamdan bor. 9 ta shunday qutida jami nechta qalam bor?
Bu   misol   o‘quvchining   real   hayotdagi   holatni   matematik   ifoda   orqali   yechish
ko‘nikmasini rivojlantiradi.
Arifmetik   fikrlashni   shakllantirishda   ko‘rgazmali   vositalar   ham   muhim
ahamiyatga   ega.   4-sinf   o‘quvchilari   uchun   raqamli   kubiklar,   son   chiziqlari,
diagrammalar,   jadvallar   orqali   misollarni   tasvirlash   o‘quvchilarning   fikrini
konkretlashtiradi.
Masalan,   “(6   +   4)   ×   3”   misolini   o‘qituvchi   10   ta   kvadratni   3   marta   chizish
orqali   tushuntiradi.   O‘quvchi   bu   jarayonda   ko‘paytirishning   qo‘shish   bilan
bog‘liqligini   ko‘radi   va   “ko‘paytirish   –   bu   takroriy   qo‘shish”   degan   xulosaga
o‘zi keladi.
O‘qituvchi   misol   yechish   orqali   o‘quvchilarda   quyidagi   ko‘nikmalarni
shakllantiradi: 13— Bir bilan ko‘paytirish xossasi: a × 1 = a
— Nol bilan ko‘paytirish xossasi: a × 0 = 0
Bu   xossalar   orqali   o‘quvchilar   amallarni   bajarishda   umumiy   qonuniyatlarni
tushunadilar, bu esa keyingi sinflarda algebraik tafakkurni rivojlantirish uchun
zamin yaratadi.
O‘qituvchi   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarini   o‘rgatishda   ularning   o‘zaro
bog‘liqligini ko‘rsatib borishi muhimdir. Masalan, “ko‘paytirish — bu takroriy
qo‘shish” degan tushunchani vizual vositalar orqali ko‘rsatish mumkin. 3 ta bir
xil katakli to‘plamda har birida 4 tadan doira bo‘lsa, jami doiralar soni 4 + 4 + 4
=   12   bo‘ladi.   Bu   esa   4   ×   3   =   12   ifodasini   bildiradi.   Shu   bilan   o‘quvchi
sonlarning mantiqiy bog‘lanishini amaliy ravishda anglaydi.
Qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarining   o‘zaro   bog‘liqligini   o‘rganish,
o‘quvchilarga   arifmetik  qonuniyatlarni   anglashga,   mustaqil   xulosa   chiqarishga
yordam beradi. Masalan, o‘quvchi 5 × 3 = 15 bo‘lsa, 3 × 5 = 15 bo‘lishini ham
tushunadi.   Bu   o‘rin   almashtirish   xossasining   mohiyatini   ochib   beradi.
Shuningdek,   u   qo‘shishdagi   (a   +   b)   +   c   =   a   +   (b   +   c)   kabi   xossalarning
ko‘paytirishdagi o‘xshash shaklini ko‘radi.
Metodik   nuqtai   nazardan,   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarini   o‘rgatishda
quyidagi bosqichlarga amal qilish tavsiya etiladi:
Amallarning   mazmunini   amaliy   harakatlar   orqali   tushuntirish   (predmetlar,
chizmalar, kartochkalar yordamida).
 Amalni og‘zaki ifoda etish va natijani tahlil qilish.
 Amalni yozma shaklda ifodalash (belgilar bilan tanishtirish).
 Amalning xossalarini misollar orqali mustahkamlash.
 Amalni kundalik hayotdagi masalalar bilan bog‘lash.
 Amalni umumlashtirish va amaliyotda qo‘llash.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchisi   uchun   sonlar,   miqdorlar   va   ularning
o‘zgarishlarini   amaliy   misollar   orqali   anglash   osonroqdir.   Shu   bois   o‘qituvchi
“matematik   ifoda”ni   bola   tili   bilan,   ya’ni   hayotiy   vaziyatlar   orqali   izohlashi 17poygasi”,   “Qo‘shish   zanjiri”,   “Ko‘paytirish   piramidasi”   kabi   o‘yinlar
yordamida o‘quvchilar nafaqat amallarni bajaradilar, balki ularning xossalarini
ham bilib oladilar.
Masalan,   “Ko‘paytirish   zanjiri”   o‘yinida   o‘qituvchi   2×3   degan   kartani
ko‘rsatadi, o‘quvchi esa natijani aytadi va keyingi misolni davom ettiradi. Shu
tariqa dars jarayonida o‘quvchilar bir-birini  to‘ldiradi, raqobat  muhitida tez va
to‘g‘ri fikrlashni o‘rganadi.
3. Tushuntirish va muammoli savol metodi
Bu   metod   o‘quvchilarda   tafakkurni   rivojlantirish,   ularni   o‘ylashga,   xulosa
chiqarishga o‘rgatadi. O‘qituvchi dars jarayonida oddiy, ammo tahlilga majbur
qiluvchi savollar beradi:
– Nega 3+2 bilan 2+3 bir xil natija beradi?
– Agar sonlar o‘rni almashtirilsa, natija o‘zgaradimi?
– 4×3 va 3×4 natijasi nega teng?
Bunday   savollar   o‘quvchilarni   qo‘shishning   o‘rin   almashtirish   xossasi   va
ko‘paytirishning   kommutativ   xossasini   mustaqil   kashf   etishga   olib   keladi.
O‘qituvchi   esa   ularning   fikrlarini   to‘g‘ri   yo‘naltiradi,   umumlashtirish   orqali
matematik xulosaga olib keladi.
4. Amaliy mashqlar metodi
O‘quvchilarni   bilimini   mustahkamlash   uchun   amaliy   mashqlar   katta
ahamiyatga ega. Qo‘shish va ko‘paytirish amallariga oid mashqlar turli darajada
murakkablikka ega bo‘lishi lozim:
– avval konkret misollar (3+2, 2×3),
– keyin og‘zaki hisoblashlar,
– so‘ng yozma mashqlar,
– oxirida hayotiy masalalar bilan bog‘lash.
Masalan,  “Bir  qutida  6  ta  olma  bor,  4  ta  qutida  jami   nechta  olma  bo‘ladi?”
yoki   “Bir   haftada   7   kun   bor,   3   haftada   nechta   kun   bo‘ladi?”   kabi   masalalar 23Yana bir muhim jihat — bu o‘quvchilarda mustaqil ishlash, o‘z xatosini tahlil
qilish   va   to‘g‘rilash   ko‘nikmasini   shakllantirishdir.   Buning   uchun   o‘qituvchi
dars   davomida   o‘quvchilarga   savollar   berib,   ularni   fikrlashga   undashi   kerak.
Misol   uchun,   “Nega   bu   tenglik   to‘g‘ri?”,   “Bu   natijani   boshqa   yo‘l   bilan
isbotlash   mumkinmi?”   kabi   savollar   o‘quvchilarning   faolligini
oshiradi.Shuningdek,   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   fikrlarini   rag‘batlantirishni
unutmog‘i lozim. Har bir to‘g‘ri javob, harakat, fikr maqtov bilan e’tirof etilsa,
o‘quvchi o‘ziga ishonch hosil qiladi, darsda faolroq bo‘ladi.
4-sinf matematika darslarida qo‘shish va ko‘paytirish xossalarini o‘zlashtirish
jarayoni   o‘quvchilarning   nafaqat   hisoblash   malakasini,   balki   tahliliy
tafakkurini,   mantiqiy   fikrlashini   va   ijodiy   yondashuvini   shakllantiradi.   Dars
jarayonida   o‘qituvchi   metodik   jihatdan   puxta   rejalashtirilgan,   ko‘rgazmali   va
interfaol faoliyatga asoslangan yondashuvni tanlasa, bu o‘quvchilarda mustaqil
o‘rganish,   o‘z   fikrini   isbotlash   va   amaliyotda   qo‘llash   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.
2.2. O‘quvchilarda arifmetik fikrlashni rivojlantirishda misol
yechishning ahamiyati
Boshlang‘ich   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarda   arifmetik   fikrlashni
shakllantirish   matematika   o‘qitishning   eng   muhim   vazifalaridan   biridir.
Arifmetik   fikrlash   –   bu   o‘quvchilarning   mantiqiy   xulosalar   chiqarish,   sonlar
orasidagi   bog‘lanishlarni   anglash,   amallar   orasidagi   qonuniyatlarni   tushunish,
o‘z fikrini matematik tilda ifodalash qobiliyatidir.
Matematika   darslarida   misol   va   masalalar   yechish   o‘quvchilarda   tafakkur,
xotira,   diqqat,   tez   fikrlash,   aniqlik,   izchillik   va   natijani   tekshirish   kabi
ko‘nikmalarni  rivojlantiradi.  Ayniqsa,  4-sinf  o‘quvchilari   uchun  misol  yechish
jarayoni   faqat   hisoblash   emas,   balki   fikrlashni   o‘rgatuvchi   mashq   sifatida
qaraladi. 26 Har bir amal mazmunini anglash.1️⃣
 Amalni bajarish tartibini bilish.
2️⃣
 Amalni teskari yo‘l bilan tekshira olish.
3️⃣
 Natijani tahlil qilish va umumlashtirish.
4️⃣
 Matematik ifodani og‘zaki va yozma shaklda to‘g‘ri bayon etish.
5️⃣
O‘quvchilarda   xatolar   tahlili   orqali   ham   arifmetik   fikrlashni   rivojlantirish
mumkin. Masalan, o‘qituvchi quyidagi misollarni taxtaga yozadi:
45 + 28 = 6
56 × 3 = 189
(72 – 48) ÷ 6 = 4
O‘quvchilar bu misollarni tahlil qilib, qayerda xato borligini aniqlaydilar.
Masalan,   45   +   28   =   73   bo‘lishi   kerak.   Nima   uchun   63   bo‘lmaganini   izohlash
orqali ular xatoni mantiqan topishni o‘rganadilar.
Misol   yechish   jarayonida   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash,   dalillash   va
mantiqiy   izchillik   rivojlanadi.   O‘quvchi   yechimni   topish   bilan   cheklanmay,
“nega shunday natija chiqdi?” degan savolga ham javob topishga o‘rganadi.
Arifmetik   fikrlashning   rivojlanish   darajasini   aniqlash   uchun   o‘qituvchi   turli
test, jadval va kuzatuvlar asosida baholash o‘tkazadi. Quyida bunday baholash
natijalari keltiriladi:
Jadval: O‘quvchilarning arifmetik fikrlash darajasini aniqlash natijalari
Baholash mezonlari 1-guruh
(tajriba) 2-guruh
(nazorat)
Amal mazmunini tushuntira oladi 92% 74%
Amallar orasidagi bog‘lanishni biladi 88% 69%
Misol yechishda xatoni aniqlay oladi 85% 63%
Teskari amal orqali tekshiradi 90% 70%
Yechimni og‘zaki tushuntira oladi 87% 65%
Umumiy fikrlash darajasi 88,4% 68,2% 6 4-sinf   o‘quvchilarini   misollar   yechishga   o‘rgatishning   samarali
metodikasini ishlab chiqish;
 “Qo‘shish   va   ko‘paytirish   xossalaridan   foydalanib   misollar   yechish”
mavzusi asosida amaliy dars ishlanmasini tayyorlash.
Kurs ishi mavzusining metodlari
taqqoslash, tahlil va sintez;
kuzatish va tajriba o‘tkazish;
pedagogik adabiyotlarni o‘rganish;
amaliy dars ishlanmasini ishlab chiqish va tahlil qilish.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   har   bir   bobda
uchta bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 33 (9 × 3) × 2 = ?3️⃣
9 × (3 × 2) = 9 × 6 =  54
 45 + 75 = ?
4️⃣
45 + 75 = (40 + 70) + (5 + 5) = 110 + 10 =  120
Har bir misol yechilgach, o‘quvchi natijani teskari amal bilan tekshiradi.
VI. Jadval asosida umumlashtirish (5 daqiqa)
Xossa nomi Amal turi Misol Natija Xulosa
O‘rin
almashtirish Qo‘shish 7 + 9 = 9 + 7 16 Natija o‘zgarmaydi
Guruhlash Qo‘shish (20 + 10) + 30 = 20
+ (10 + 30) 60 Hisoblash
qulaylashadi
O‘rin
almashtirish Ko‘paytirish 4 × 9 = 9 × 4 36 Natija bir xil
Guruhlash Ko‘paytirish (2 × 3) × 5 = 2 × (3
× 5) 30 Amal tartibi muhim
emas
Taqsimot Ko‘paytirish (6 + 4) × 5 = 6×5 +
4×5 50 Amal   natijasini
qisqartiradi
VII. Baholash va refleksiya (5 daqiqa)
O‘qituvchi har bir o‘quvchini quyidagi mezonlar asosida baholaydi:
Mezoni Ball
Misollarni to‘g‘ri yechdi 5
Xossalarni to‘g‘ri aniqladi 5
Izohlay oldi 5
Faollik ko‘rsatdi 5
Jami 20 ball
O‘quvchilar o‘z baholarini “Refleksiya daraxti”ga yopishtiradilar:
 — Menga hammasi tushunarli bo‘ldi.
?????? 8shakllantirish   emas,   balki   fikrlash   jarayonini   rivojlantirish,   muammoli
vaziyatlarni hal qilishga o‘rgatish, hayotiy tajriba bilan bog‘lashni ham nazarda
tutadi.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchisi matematika darsida qo‘shish amalini bajarishni
o‘rganar   ekan,   u   aslida   “butunni   qismlarga   ajratish”   yoki   “qismlarni
birlashtirish” tushunchasini  o‘zlashtiradi. Bu esa o‘quvchini mantiqan fikrlash,
sonlarning o‘zaro bog‘liqligini tushunish, tahlil va umumlashtirishga o‘rgatadi.
Shunday   qilib,   arifmetik   amallarni   o‘rganish   orqali   bola   nafaqat   hisoblashni,
balki   tafakkur   qilishni,   sabab-oqibat   munosabatini   aniqlashni,   xulosa
chiqarishni ham o‘rganadi.
Boshlang‘ich sinflarda arifmetik amallar tizimini o‘qitishning asosiy maqsadi
quyidagilardan iborat:
— o‘quvchilarda sonlar haqidagi elementar tushunchalarni shakllantirish;
—   sonlar   ustida   amallar   bajarishning   mohiyatini   ongli   ravishda   anglashga
o‘rgatish;
— amallar orasidagi bog‘lanish va qonuniyatlarni tushuntirish;
—   arifmetik   amallarni   real   hayotdagi   amaliy   holatlarga   tadbiq   etish
ko‘nikmasini hosil qilish;
— o‘quvchilarda mustaqil fikrlash, mantiqiy tahlil qilish, izchil xulosa chiqarish
ko‘nikmalarini rivojlantirish;
— hisoblash madaniyatini, aniqlik va diqqatni tarbiyalash.
Bu   maqsadlarga   erishish   uchun   o‘qituvchi   ta’lim   jarayonini   didaktik
tamoyillar   asosida   tashkil   etishi   lozim.   Har   bir   darsda   o‘quvchining   faolligi,
qiziqishi   va   ishtiroki   ta’minlanmasa,   o‘rganilgan   bilimlar   mustahkam
bo‘lmaydi.   Shu   sababli   arifmetik   amallarni   o‘rgatishda   interfaol   metodlar,
amaliy   mashg‘ulotlar,   o‘yinlar,   muammoli   vaziyatlar,   vizual   vositalardan
foydalanish muhim ahamiyatga ega.
Masalan,   “Qo‘shish   amali”ni   o‘rganishda   o‘quvchiga   faqat   matematik
belgilar orqali emas, balki hayotiy misollar yordamida tushuntirish zarur. “3 ta 32IV. Mustahkamlash (15 daqiqa)
O‘qituvchi o‘quvchilarga quyidagi  interfaol mashq ni beradi:
1-topshiriq. “Top va izohla”
Har bir misolda qaysi xossa qo‘llanilganini aniqlang:
a) (12 + 8) + 5 = 12 + (8 + 5)
b) (6 + 4) × 5 = 6×5 + 4×5
c) 9 × 7 = 7 × 9
d) (2 × 3) × 4 = 2 × (3 × 4)
e) 23 + 17 = 17 + 23
(O‘quvchilar javoblarini jadvalda ko‘rsatadilar.)
2-topshiriq. “Yashirin son”
(10 + __) × 3 = 10×3 + 5×3
O‘quvchi topadi: yashirin son 5.
Bu mashq orqali o‘quvchi  distributiv xossani  amalda qo‘llaydi.
3-topshiriq. “Qo‘sh va izohla”
O‘quvchilar guruhda quyidagi misollarni yechadilar:
1-guruh: (14 + 6) × 5
2-guruh: 14×5 + 6×5
3-guruh: 5×(14 + 6)
So‘ng natijalar taqqoslanadi: barchasi 100 chiqadi.
O‘quvchilar   xulosa   chiqaradilar:   “Ko‘paytirishning   taqsimot   xossasi   har   doim
natijani o‘zgartirmaydi.”
V. Amaliy mashq (10 daqiqa)
O‘qituvchi quyidagi amaliy topshiriqlarni beradi:
 (25 + 15) × 2 = ?1️⃣
25×2 + 15×2 = 50 + 30 =  80
 (4 + 6) × 8 = ?
2️⃣
4×8 + 6×8 = 32 + 48 =  80 2 MUNDARIJA:
Kirish…………………………………………………………………………….. 3
I BOB. Boshlang‘ich sinflarda arifmetik amallarni o‘rgatishning nazariy 
asoslari
1.1.   Boshlang‘ich   sinflarda   arifmetik   amallar   tizimini   o‘qitishning   maqsad   va
vazifalari …………………………………………………………………………
… 7
1.2.   Qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarining   mazmuni   hamda   ularning   o‘zaro
bog‘liqligi ………………………………………………………………………….. 11
1.3.   Qo‘shish   va   ko‘paytirish   xossalarini   o‘quvchilarga   tushuntirishda
qo‘llaniladigan metodik yondashuvlar …………………………………………….. 15
II BOB. 4-sinf o‘quvchilarni qo‘shish va ko‘paytirish xossalaridan 
foydalanib misollar yechishga o‘rgatish metodikasi
2.1.   4-sinf   matematika   darslarida   qo‘shish   va   ko‘paytirish   xossalarini
o‘zlashtirish jarayoni ………………………………………………………………. 20
2.2.   O‘quvchilarda   arifmetik   fikrlashni   rivojlantirishda   misol   yechishning
ahamiyati ………………………………………………………………………….. 23
2.3.   “Qo‘shish   va   ko‘paytirish   xossalaridan   foydalanib   misollar   yechish”
mavzusida dars ishlanma ……………..…………………………………………… 28
Xulosa…………………………………………………………………………….. 35
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………………… 37 198. Mustahkamlash va refleksiya bosqichida metodik yondashuv
Qo‘shish va ko‘paytirish xossalarini o‘rganish jarayonida darsning yakunida
o‘qituvchi  “Nimani  bilib oldik?”, “Bugun  qanday yangi  narsani  kashf  etdik?”,
“Bu   bilimni   hayotda   qayerda   qo‘llaymiz?”   kabi   savollar   yordamida   refleksiya
o‘tkazadi.   Bu   usul   o‘quvchilarda   o‘z   faoliyatini   tahlil   qilish,   natijani   baholash
ko‘nikmasini   shakllantiradi.Qo‘shish   va   ko‘paytirish   xossalarini   o‘quvchilarga
tushuntirishda   metodik   yondashuvlar   o‘qituvchining   pedagogik   mahoratiga,
darsni tashkil etish shakliga va o‘quvchilarning yosh xususiyatlariga bog‘liqdir.
Dars   jarayonida   ko‘rgazmalilik,   o‘yin,   amaliy   mashqlar,   interfaol   metodlar,
AKT   texnologiyalaridan   foydalanish   o‘quvchilarni   fanga   qiziqtiradi,   mustaqil
fikrlashni rivojlantiradi va matematik tafakkurni shakllantiradi 4
.
Boshlang‘ich   sinflarda   qo‘shish   va   ko‘paytirish   xossalarini   ongli
o‘zlashtirgan   o‘quvchi   keyingi   bosqichlarda   murakkab   arifmetik   va   algebraik
masalalarni   yechishda   qiynalmasligi   bilan   ajralib   turadi.   Shu   bois
o‘qituvchining har bir darsi puxta rejalangan, mazmunan boy, metodik jihatdan
asoslangan bo‘lishi ta’lim samaradorligini belgilovchi asosiy omildir.
4
  G‘afforova D., Eshquvvatova N.  Matematika o‘qitish metodikasidan amaliy 
mashg‘ulotlar.  – Toshkent: “Fan” nashriyoti, 2017. – 152 b. 3811) Abdullayeva   N.   Ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   mantiqiy   tafakkurini
shakllantirish. – Toshkent: “Innovatsiya” nashriyoti, 2020. – 208 b.
12) Qodirova   G.   Matematika   fanidan   kompetensiyaviy   yondashuv   asoslari.   –
Buxoro: “Buxoro universiteti nashriyoti”, 2021. – 230 b.
13) Mavlonova R. A., Hasanboeva O. M., Rahmonqulova N. A. Pedagogika. –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2019. – 356 b.
14) Xoliqova M. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini arifmetik amallar xossalarini
o‘zlashtirishga o‘rgatish. – Toshkent: “O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi”,
2023. – 210 b.
15) Sharipova   M.   Matematika   darslarida   o‘yinli   topshiriqlardan   foydalanish.   –
Namangan: “NamDU nashriyoti”, 2020. – 190 b.
16) Ro‘ziyeva D. Boshlang‘ich ta’limda innovatsion pedagogik texnologiyalar.
– Toshkent: “Fan va texnologiya”, 2022. – 284 b.
17) Sodiqova   N.   Ta’limda   muammoli   vaziyatlar   asosida   fikrlashni
rivojlantirish. – Toshkent: “Tafakkur”, 2018. – 168 b.
18) Yusupov   A.   Matematika   darslarida   o‘quvchilarning   mustaqil   ishlash
faoliyatini rivojlantirish. – Toshkent: “O‘qituvchi”, 2021. – 195 b.
19) Raximova   D.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematik   masalalarni   yechishning
metodik asoslari. – Farg‘ona: “Innovatsion rivojlanish”, 2023. – 225 b. 29Interfaol   doska,   tarqatma   kartochkalar,   rangli   markerlar,   jadval,   plakat,   test
varaqalari, PowerPoint taqdimot.
Darsning borishi
I. Tashkiliy qism (5 daqiqa)
O‘qituvchi:
— Assalomu alaykum, bolajonlar! Bugun biz matematika fanidan yangi, ammo
juda qiziqarli mavzuni o‘rganamiz. Darsga tayyormisizlar?
O‘quvchilar:
— Ha, tayyormiz!
O‘qituvchi sinfni 3 guruhga ajratadi:
“Qo‘shuvchilar” guruhi
“Ko‘paytiruvchilar” guruhi
“Xossalar” guruhi
Har bir guruhga belgi, rangli qog‘oz va nom yozilgan kartochka beriladi.
II. O‘tgan mavzuni takrorlash (10 daqiqa)
O‘qituvchi “Blits-savollar” orqali avvalgi bilimlarni faollashtiradi:
Qo‘shish amalining natijasi nima deb ataladi? (Yig‘indi
Ko‘paytirish amalining natijasi nima? (Ko‘paytma)
4 × 7 = ? (28)
35 + 27 = ? (62)
Agar 6 × 8 = 48 bo‘lsa, 8 × 6 necha bo‘ladi? (48, o‘rin almashtirish xossasi)
O‘qituvchi taxtaga quyidagi yozuvlarni chiqaradi:
6 + 9 = 9 + 6 = 15
4 × 7 = 7 × 4 = 28
So‘ng savol beradi:
— Demak, bu misollarda qanday o‘xshashlik bor?
O‘quvchilar:
— Ikkala misolda ham sonlarning o‘rni almashtirildi, ammo natija o‘zgarmadi. 12ko‘paytirish   amalidan   foydalaniladi.   Masalan,   “4   sonini   3   marta   qo‘shamiz”
deganda bu 4 + 4 + 4 = 12 bo‘ladi. Bu ifoda qisqa shaklda “4 × 3 = 12” tarzida
yoziladi. Demak, ko‘paytirish — bu takrorlanuvchi qo‘shishning umumlashgan
shaklidir. Shu sababli ko‘paytirishni o‘rganishdan avval o‘quvchining qo‘shish
amalini mukammal o‘zlashtirgani juda muhimdir.
Qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallari   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   o‘qituvchi
o‘quvchilarga   bosqichma-bosqich   tushuntiradi.   Dastlab,   ko‘paytirish   amali
qo‘shish   orqali   izohlanadi,   so‘ngra   u   mustaqil   amal   sifatida   ko‘rsatiladi.   Bu
bog‘liqlikni quyidagi misollar yordamida ko‘rsatish mumkin:
2 × 3 = 2 + 2 + 2 = 6
3 × 4 = 3 + 3 + 3 + 3 = 12
Shu tarzda o‘quvchi ko‘paytirish amalining mohiyatini qo‘shish orqali anglaydi.
Qo‘shish   amali   “miqdor   ortishi”ni   bildirsa,   ko‘paytirish   amali   “bir   xil
miqdorlarning   ko‘payishi”ni   ifodalaydi.   Bu   jihatdan   ularning   mazmuni   bir-
biriga   yaqin,   ammo   umumlashtirish   darajasi   turlicha.   Qo‘shish   amali   konkret
predmetlarga   asoslangan   bo‘lsa,   ko‘paytirish   allaqachon   umumiylikni   ifoda
etadi.   Shu   bois   o‘quvchilarda   ko‘paytirish   amalini   shakllantirish   uchun   avval
sonlar   o‘rtasidagi   munosabatni,   takroriy   qo‘shish   mazmunini   chuqur   anglatish
zarur.
Qo‘shish va ko‘paytirish amallari o‘zaro bog‘liq bo‘lishi bilan birga, ularning
har   biri   o‘ziga   xos   xossalarga   ega.   Qo‘shishning   asosiy   xossalari   —
qo‘shishning   o‘rin   almashtirish,   guruhlash   va   nol   bilan   qo‘shish   xossalaridir.
Masalan:
— O‘rin almashtirish xossasi: a + b = b + a
— Guruhlash xossasi: (a + b) + c = a + (b + c)
— Nol bilan qo‘shish xossasi: a + 0 = a
Ko‘paytirish amali esa quyidagi xossalarga ega:
— O‘rin almashtirish xossasi: a × b = b × a
— Guruhlash xossasi: (a × b) × c = a × (b × c) 27Jadval   tahlili   shuni   ko‘rsatadiki,   o‘quvchilarga   misol   yechish   jarayonida
izohlash,   tahlil   qilish   va   tekshirish   metodlarini   qo‘llash   ularning   fikrlash
darajasini sezilarli darajada oshiradi.
Misol  yechish nafaqat  hisoblashni, balki  fikr yuritishning algoritmik asosini
o‘rgatadi.   Har   bir   misol   o‘quvchining   diqqatini,   xotirasini   va   mantiqiy
izchilligini rivojlantiruvchi mashqdir.
Masalan,   quyidagi   ketma-ketlikdagi   misollar   o‘quvchining   fikrlashini
bosqichma-bosqich rivojlantiradi:
12 × 3 = ?
12 × 3 + 6 × 3 = ?
(12 + 6) × 3 = ?
Bu misollar o‘quvchini distributiv xossaning mazmunini anglashga olib keladi,
ya’ni (a + b) × c = a × c + b × c tengligini o‘z misolida ko‘radi.
O‘quvchilarda   arifmetik   fikrlashni   shakllantirishning   samarali   vositasi   —
muammoli misollardir.
Masalan:
“Bir   bog‘bon   8   qator   daraxt   ekdi.   Har   bir   qatorda   15   ta   daraxt   bo‘lsa,   u   jami
nechta   daraxt   ekdi?   Agar   yana   3   qator   qo‘shimcha   ekkan   bo‘lsa,   jami   nechta
daraxt bo‘ladi?”
Bu   masalada   o‘quvchi   ketma-ket   ikki   amalni   (ko‘paytirish   va   qo‘shish)
bajaradi,   masala   shartini   tahlil   qiladi   va   natijani   izohlaydi.   Shu   orqali   fikr
yuritish   ketma-ketligi   shakllanadi.   4-sinfda   misol   yechish   orqali   arifmetik
fikrlashni rivojlantirish — bu o‘quvchilarning faqat sonlarni bilish emas, balki
matematik fikrlash madaniyatini egallash jarayonidir.
O‘quvchilarni   misol   yechishga   o‘rgatish   jarayonida   darslikdagi   mashqlarni
individual   tarzda   tanlash   ham   muhimdir.   Ba’zi   o‘quvchilar   uchun   soddaroq,
boshqalari   uchun   murakkabroq   misollar   berish   kerak.   Shu   orqali   differensial
yondashuv amalga oshiriladi. Misol yechish — arifmetik tafakkurning kalitidir.
Bu   jarayon   o‘quvchilarni   fikrlashga,   tahlil   qilishga,   mantiqiy   izchillikni 9olma   bilan   2   ta   olma   birlashganda   nechta   bo‘ladi?”   kabi   savollar   orqali   bola
nafaqat   hisobni   bajaradi,   balki   “qo‘shish”   tushunchasining   mazmunini   amaliy
tajriba orqali anglaydi. Shu tariqa u nazariy bilimni amaliyot bilan bog‘laydi, bu
esa bilimni mustahkamlaydi.
Boshlang‘ich   sinflarda   arifmetik   amallarni   o‘rgatishning   asosiy   vazifalari
quyidagilardan iborat:
O‘quvchilarda son va amal tushunchalarini shakllantirish.
Qo‘shish,   ayirish,   ko‘paytirish,   bo‘lish   amallarining   mohiyati   va   xossalarini
o‘rgatish.
Har   bir   amal   orasidagi   bog‘liqlikni   tushuntirish   (masalan,   qo‘shish   —
ayirishga teskari amal, ko‘paytirish — bo‘lishga teskari amal ekanini anglatish).
Amallarni bajarishning og‘zaki va yozma usullarini o‘rgatish.
Arifmetik   amallarni   kundalik   hayotdagi   masalalarni   hal   etishda   qo‘llay
olishga o‘rgatish.
O‘quvchilarda mantiqiy fikrlashni, mustaqil ishlashni, o‘z xulosasini asoslab
bera olishni shakllantirish.
O‘qituvchining   yordamidan   bosqichma-bosqich   mustaqil   ishlash   darajasiga
o‘tish ko‘nikmasini rivojlantirish.
Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   o‘qitishning   yana   bir   muhim   jihati   —
o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   inobatga   olishdir.   1–4-sinflardagi   bolalar
abstrakt tushunchalarni hali to‘liq anglay olmaydilar, shu bois har bir matematik
amalni   konkret   predmetlar,   ko‘rgazmali   vositalar   orqali   o‘rgatish   zarur.
Masalan,   qo‘shish   va   ayirishni   cho‘plar,   kartochkalar,   geometrik   shakllar
yordamida tushuntirish samaraliroq bo‘ladi.
Bundan   tashqari,   arifmetik   amallarni   o‘rgatishda   o‘quvchilarning   tafakkur
bosqichlarini   hisobga   olish   kerak.   L.S.   Vigotskiy   va   P.Ya.   Galperinlarning
fikricha, har bir aqliy faoliyat dastlab tashqi harakat sifatida amalga oshiriladi,
keyinchalik   esa   ichki,   ongli   fikrlash   shakliga   o‘tadi.   Shu   bois   arifmetik 21isbotlashga   yo‘naltirish   kerak.   Buning   uchun   o‘qituvchi   turli   ko‘rgazmali
vositalardan   —   tayoqchalar,   kubiklar,   sonli   chiziqlar,   interfaol   slaydlar   yoki
raqamli ilovalardan foydalanadi.
Ko‘paytirish   amalini   o‘rganishda   esa   avval   “ko‘paytirish   –   bu   takroriy
qo‘shish”   degan   asosiy   tushuncha   mustahkamlanadi.   Keyinchalik   bu   amal
xossalari   misollar   orqali   ochib   beriladi.   Masalan,   o‘quvchilar   3   ×   4   =   4   ×   3
tenglikni   ko‘rib,   bu   xossani   o‘zlari   isbotlab   ko‘rishlari   mumkin:   3   marta   4   ta
olma yoki 4 marta 3 ta olma olish natijasi  bir xil bo‘lishini  ko‘rish orqali ular
“o‘rin almashtirish xossasi”ni tajriba yo‘li bilan anglab yetadilar.
O‘qituvchi bu jarayonda o‘quvchilarning yosh psixologik xususiyatlarini ham
hisobga   olishi   kerak.   4-sinf   o‘quvchilari   hali   abstrakt   fikrlashni   to‘liq
egallamagan   bo‘lganliklari   sababli,   ularga   har   bir   matematik   amalni   hayotiy
misollar   bilan   tushuntirish   muhimdir.   Masalan,   savdo-sotiq,   o‘yinlar,   vaqt
o‘lchovlari,   mehnat   faoliyati   kabi   kundalik   hayotdan   olingan   misollar   darsni
qiziqarli qiladi.
Bundan   tashqari,   o‘qituvchi   darsda   interfaol   metodlardan   keng   foydalanishi
zarur.   “Aqliy   hujum”,   “Zanjirli   misol”,   “Top   va   tushuntir”,   “Qiziqarli
matematika” kabi usullar o‘quvchilarni dars jarayonida faol ishtirok etishga, o‘z
fikrlarini   bildirishga,   bir-birining   javobini   tahlil   qilishga   undaydi.   Shu   tarzda
o‘quvchilar   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarining   xossalarini   nafaqat   eslab
qoladilar, balki tushunib, mustaqil qo‘llay olish darajasiga yetadilar.
Matematika   o‘qituvchisi   uchun   eng   muhim   vazifalardan   biri   —
o‘quvchilarda   “matematik   fikrlash   madaniyati”ni   shakllantirishdir.   Bunda
o‘quvchi   har   bir   misolni   yechishda   mantiqan   o‘ylaydi,   qadam-baqadam
fikrlaydi, xatolarini tahlil qiladi va o‘z xulosasini chiqaradi. Masalan, 4 × (2 +
3)   =   4   ×   2   +   4   ×   3   tenglikni   tahlil   qilish   orqali   u   distributivlik   xossasining
amaliy mohiyatini anglaydi.
Dars   jarayonini   samarali   tashkil   etish   uchun   o‘qituvchi   darsni   bosqichma-
bosqich   rejalashtirishi   lozim.   Darsning   kirish   qismida   o‘quvchilarni   mavzuga 4Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Boshlang‘ich   sinflarda
arifmetik   amallarni   o‘rgatish   masalasi   turli   davrlarda   ko‘plab   olim   va
metodistlar   tomonidan   o‘rganilgan.   Mazkur   yo‘nalishda   rus   va   o‘zbek
pedagoglari   –   A.A.   Stolyar,   L.S.   Vigotskiy,   P.Ya.   Galperin,   V.V.   Davыdov,
N.A.   Menchinskaya,   D.   Karimova,   M.K.   Jumaniyozova,   T.   To‘xtayeva   kabi
olimlar   tomonidan   arifmetik   tafakkurni   shakllantirishning   psixologik   va
metodik asoslari chuqur tahlil qilingan.
Ularning   ishlarida   o‘quvchilarda   matematik   tushunchalarni   bosqichma-
bosqich shakllantirish, amallar mazmunini tushuntirish va amaliy misollar bilan
mustahkamlash   bo‘yicha   samarali   tavsiyalar   ishlab   chiqilgan.   Ayniqsa,   L.S.
Vigotskiy   va   P.Ya.   Galperinning   fikrlariga   ko‘ra,   o‘quvchi   harakat   orqali
o‘rganadi, demak, amaliy mashg‘ulotlar orqali xossalarni anglash eng samarali
yo‘ldir.
O‘zbekistonlik metodist olimlar ham boshlang‘ich sinf matematika ta’limida
yangi  texnologiyalarni   joriy etish,  o‘yinli  mashg‘ulotlar  va  vizual   vositalardan
foydalanishning   ahamiyatini   ko‘rsatib   berishgan.   D.   Karimova   va   T.
To‘xtayeva   tadqiqotlarida   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlariga   mos   dars
metodlarini   tanlash,   mavzularni   qiziqarli   shaklda   tushuntirish   masalalari   keng
yoritilgan.     4-sinf   o‘quvchilariga   aynan   qo‘shish   va   ko‘paytirish   xossalaridan
foydalanib   misollar   yechishga   o‘rgatish   jarayonini   kompleks   yorituvchi,
zamonaviy   metodik   yondashuvlarni   tahlil   qiluvchi   tadqiqotlar   yetarli   darajada
ko‘p   emas.   Shu   bois   ushbu   kurs   ishi   mazkur   bo‘shliqni   to‘ldirish,   mavjud
nazariy   qarashlarni   amaliyot   bilan   bog‘lash,   yangi   metodik   tavsiyalar   ishlab
chiqish   maqsadini   ko‘zda   tutadi.   Mazkur   mavzuning   o‘rganilishi   boshlang‘ich
sinf matematika darslarini yanada samarali tashkil etish, o‘quvchilar tafakkurini
rivojlantirish hamda darslarni interfaol shaklda olib borishga xizmat qiladi. Shu
sababli   bu   kurs   ishining   ilmiy   va   amaliy   ahamiyati   yuqori   bo‘lib,   ta’lim
jarayonida real natijalarga erishish uchun muhim metodik asos bo‘la oladi. 22jalb   etish,   o‘rganiladigan   amal   xossasini   hayotiy   misollar   orqali   tushuntirish;
asosiy   qismda   —   yangi   bilimni   ochib   berish,   ko‘rgazmali   misollar   orqali
mustahkamlash; yakuniy qismda esa — amaliy topshiriqlar, testlar yoki o‘yinlar
orqali bilimni nazorat qilish kerak.
O‘quvchilarda   bu   jarayonda   nafaqat   hisoblash,   balki   tahlil   qilish,
umumlashtirish,   qiyoslash,   mantiqiy   xulosa   chiqarish   kabi   intellektual
qobiliyatlar ham rivojlanadi. Bunday yondashuv 4-sinf o‘quvchilarining keyingi
bosqichlarda algebraik fikrlashga tayyorlanishiga zamin yaratadi.
O‘qituvchi   shuningdek,   differensial   yondashuvni   ham   qo‘llashi   lozim.   Har
bir o‘quvchining bilimi, qobiliyati, o‘zlashtirish tezligi bir xil emas. Shu sababli
kuchli   o‘quvchilarga   murakkabroq   misollar,   zaif   o‘quvchilarga   esa
soddalashtirilgan  topshiriqlar   berish  maqsadga  muvofiq.  Bu   yondashuv   darsda
barcha o‘quvchilarning faol ishtirokini ta’minlaydi.
O‘quvchilarning   amaliy   faoliyatini   kuchaytirish   uchun   o‘qituvchi   ularni
guruhlarga bo‘lib ishlatishi mumkin. Masalan, har bir guruhga alohida misollar
tizimi beriladi va ular o‘z yechimlarini taqqoslaydilar, muhokama qiladilar. Shu
orqali   o‘quvchilar   bir-birining   fikrini   eshitishga,   isbotlashga
o‘rganadilar.Shuningdek,   o‘quvchilarning   uy   vazifalari   ham   mazmunli   tashkil
etilishi zarur. Uyda bajariladigan mashqlar, qo‘shimcha topshiriqlar, matematik
o‘yinlar, masalalar  o‘quvchini   darsda  o‘rganilgan xossalarni   mustahkamlashga
yordam   beradi.   Masalan,   “Qo‘shish   xossalarini   qo‘llab   sonli   ifodani
soddalashtir”   yoki   “Ko‘paytirish   xossasidan   foydalanib   ifodani   hisobla”   kabi
topshiriqlar mustaqil fikrlashni kuchaytiradi.
Matematika   o‘qituvchisining   darsdagi   faolati   nafaqat   bilim   berish,   balki
o‘quvchilarda   matematikaga   bo‘lgan   ijobiy   munosabatni   shakllantirishdan
iborat.   Darsda   o‘yinli   metodlardan,   raqamli   ilovalardan,   interaktiv
taqdimotlardan   foydalanish   o‘quvchilarda   matematika   faniga   nisbatan
qiziqishni oshiradi. 24O‘quvchi   har   bir   misolni   yechar   ekan,   u   amallar   ketma-ketligini   tushunadi,
har   bir   amal   nima   uchun   bajarilayotganini   anglaydi   va   natijani   tekshirishga
odatlanadi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarda   analitik   va   sintezlovchi   tafakkurni
rivojlantiradi.
Masalan, o‘quvchi quyidagi oddiy misolni yechadi:
45 + 37 = ?
U buni 40 + 30 = 70, 5 + 7 = 12, 70 + 12 = 82 deb yechadi.
Bu usul orqali u qo‘shishning guruhlash xossasini amalda qo‘llaydi, raqamlarni
o‘nlik   va   birlikka   ajratishni   o‘rganadi,   bu   esa   fikrlashni   bosqichma-bosqichlik
asosida tashkil etishga o‘rgatadi.
Yana bir misol:
6 × 14 = ?
O‘quvchi distributiv xossadan foydalanadi: 6 × (10 + 4) = 6 × 10 + 6 × 4 = 60 +
24 = 84.
Bu   misolda   o‘quvchi   nafaqat   ko‘paytirish   amalini   bajaradi,   balki   uni   qo‘shish
orqali izohlash, ya’ni ko‘paytirish va qo‘shish orasidagi bog‘liqlikni tushunishni
o‘rganadi.
O‘quvchilarda arifmetik fikrlashni shakllantirish uchun misollar asta-sekinlik
bilan   murakkablashtirib   boriladi.   Dastlab   o‘qituvchi   oddiy   arifmetik   misollar
(bir amalga doir), keyin ikki yoki undan ortiq amalni o‘z ichiga olgan misollar,
so‘ngra mantiqiy izoh talab qiluvchi murakkab misollarni beradi.
Masalan:
120 + 80 = ? (oddiy qo‘shish)
(250 + 50) × 2 = ? (aralash amal)7
(45 + 55) × (6 – 4) = ? (murakkab misol)
O‘quvchi   uchinchi   misolni   yechar   ekan,   avvalo   qavs   ichidagi   amallarni
bajarish,   keyin   ko‘paytirish   zarurligini   biladi.   Bu   jarayon   orqali   u   amallar
tartibini   tushunadi,   bu   esa   arifmetik   fikrlashni   shakllantiruvchi   muhim
bosqichdir. 34 — Biroz chalkashdim, lekin o‘rganaman.??????
 — Yana mashq qilishim kerak.
??????
VIII. Uyga vazifa (2 daqiqa)
Darslikdan 102-betdagi 6-7-masalarni yechish.
Qo‘shimcha:  (a + b) × c = a × c + b × c shaklidagi 5 ta o‘z misolingni tuz va
daftarga yoz.
Ushbu darsda o‘quvchilar  qo‘shish va ko‘paytirish xossalarini nafaqat yodda
saqlab qolish , balki  amaliyotda qo‘llash ,  mantiqiy fikrlash  va  natijani tahlil
qilish   ko‘nikmalarini egalladilar. Misollarni turli yo‘l bilan yechish orqali ular
amallar orasidagi bog‘liqlikni  anglab yetdilar. 36beruvchi,   balki   yo‘naltiruvchi,   tahlil   qilishga   o‘rgatuvchi,   har   bir   bolaning
tafakkurini rivojlantiruvchi shaxs sifatida harakat qilishi kerak.
Men   kurs   ishining   natijalariga   asoslanib   aytishim   mumkinki,   4-sinf
o‘quvchilariga   qo‘shish   va   ko‘paytirish   xossalarini   chuqur   o‘rgatish,   ularni
misollar yechish orqali mustahkamlash ta’lim jarayonining sifatini oshiradi. Bu
o‘z   navbatida   o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlashini,   hisoblash   tezligini   va
mustaqil   ishlash   malakasini   rivojlantiradi.kurs   ishining   mazmuni   orqali   men
boshlang‘ich   ta’limda   arifmetik   amallarni   o‘rgatish   metodikasining   samarali
yo‘llarini   aniqladim   va   ularni   amaliyotga   tadbiq   etish   o‘quvchilar   bilimini
mustahkamlashda muhim natijalar berishini isbotladim.
Ushbu mavzu men uchun nafaqat ilmiy izlanish, balki kelajakdagi pedagogik
faoliyatim uchun amaliy qo‘llanma bo‘lib xizmat qiladi. Men o‘z faoliyatimda
o‘quvchilarda matematika faniga qiziqishni oshirish, ularni mustaqil fikrlashga,
izlanishga   va   tahlilga   o‘rgatish   yo‘lida   mazkur   kurs   ishidan   olingan
tajribalardan foydalanaman. 30O‘qituvchi:
— Juda to‘g‘ri! Bu —  o‘rin almashtirish xossasi  deyiladi
III. Yangi mavzuni tushuntirish (20 daqiqa)
O‘qituvchi darslikdagi sahifani ochadi va mavzuni e’lon qiladi:
—   Bugungi   darsda   biz   qo‘shish   va   ko‘paytirish   xossalaridan   foydalanib
misollar yechishni  o‘rganamiz.
Taxtada quyidagi jadval paydo bo‘ladi:
Amal turi Xossa nomi Misol Izoh
Qo‘shish O‘rin
almashtirish 6 + 8 = 8 + 6 Natija o‘zgarmaydi
Qo‘shish Guruhlash (4 + 5) + 3 = 4
+ (5 + 3) Qo‘shish   tartibi   natijaga
ta’sir qilmaydi
Ko‘paytiris
h O‘rin
almashtirish 7 × 9 = 9 × 7 Natija bir xil
Ko‘paytiris
h Guruhlash (2 × 5) × 3 = 2
× (5 × 3) Ko‘paytirish   ketma-ketligi
muhim emas
Ko‘paytiris
h Taqqoslash
(taqsimot) (3   +   2)   ×   4   =
3×4 + 2×4 Ko‘paytirish   qo‘shish
ustidan taqsimlanadi
O‘qituvchi:
— Keling, har bir xossani misollar bilan mustahkamlaymiz. 35 Xulosa
Men ushbu kurs ishini tayyorlash jarayonida boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga
qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarining   xossalarini   o‘rgatish,   ularni   amaliy
misollar orqali mustahkamlashning metodik asoslarini chuqur o‘rgandim. 4-sinf
matematika   kursida   arifmetik   amallarni   o‘zlashtirish   o‘quvchilarning   keyingi
bosqichdagi   matematik   tayyorgarligi   uchun   poydevor   bo‘lib   xizmat   qiladi.
Shuning   uchun   bu   jarayonda   to‘g‘ri   metodika   tanlash,   o‘quvchilarning   yosh
xususiyatlarini   hisobga   olish   va   ularni   faollikka   undaydigan   mashg‘ulotlarni
tashkil etish muhim ahamiyatga ega ekanligini angladim.
Kurs   ishida   men   arifmetik   amallar   tizimini   o‘rgatishning   nazariy   asoslarini
tahlil   qildim,   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarining   o‘zaro   bog‘liqligini,
ularning   xossalarini   tushuntirishda   samarali   yondashuvlarni   o‘rganib   chiqdim.
Ayniqsa,   distributiv,   kommutativ   va   assotsiativ   xossalarning   o‘quvchilarga
hayotiy   misollar   orqali   tushuntirilishi   ularning   matematik   tafakkurini   yanada
chuqurlashtirishini amalda ko‘rdim.
4-sinfda   o‘tkaziladigan   darslarda   interfaol   metodlardan,   masalan,   “Aqliy
hujum”,   “Klaster”,   “Zinama-zina”,   “Matematik   domino”,   “Savol-javob”   kabi
o‘yinli   va   tahliliy   mashg‘ulotlardan   foydalanish   o‘quvchilarda   matematik
fikrlashni   rivojlantiradi,   ularni   dars   jarayonida   faol   ishtirok   etishga   undaydi.
Bundan   tashqari,   har   bir   o‘quvchining   individual   yondashuv   asosida   ishlashi
ularning mustaqil fikrlash va xulosa chiqarish qobiliyatlarini rivojlantiradi.
Tadqiqot davomida men dars ishlanmasi namunalarini tuzdim, unda qo‘shish
va ko‘paytirish xossalarini o‘rganishga qaratilgan mashqlar, jadvallar va amaliy
topshiriqlar   tizimini   ishlab   chiqdim.   Bu   metodik   yondashuvlar   yordamida
o‘quvchilar   misollarni   yechish   jarayonida   arifmetik   qonuniyatlarni   ongli
ravishda   qo‘llay   olishni,   natijalarni   tahlil   qilishni   va   o‘z   yechimlarini   asoslab
bera olishni o‘rganadilar.
Shuningdek,   o‘quvchilarda   arifmetik   fikrlashni   shakllantirishda
o‘qituvchining   roli   nihoyatda   muhimligini   angladim.   O‘qituvchi   nafaqat   bilim 11bir   o‘quvchining   bilim   darajasi   va   qiziqishiga   mos   topshiriqlarni   qo‘llasa,
o‘quvchilar matematikani nafaqat o‘rganadilar, balki uni sevadilar ham.
1.2. Qo‘shish va ko‘paytirish amallarining mazmuni hamda ularning
o‘zaro bog‘liqligi
Boshlang‘ich ta’lim bosqichida matematikaning eng muhim yo‘nalishlaridan
biri   —   bu   arifmetik   amallarni   o‘rgatishdir.   Ayniqsa,   qo‘shish   va   ko‘paytirish
amallari   o‘quvchining   matematik   tafakkurini   shakllantirishda,   sonlar   ustida
amaliy   faoliyat   yuritishda,   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Chunki   aynan   shu   ikki   amal   barcha   keyingi   matematik
tushunchalarning poydevorini tashkil etadi.
Qo‘shish amali arifmetikaning eng birinchi va eng asosiy amali hisoblanadi.
U   har   qanday   o‘quvchi   uchun   tanish   va   hayotiy   tajriba   orqali   oson   anglash
mumkin bo‘lgan amal sanaladi. Masalan, “3 ta olma bilan 2 ta olmani qo‘shsak
nechta   bo‘ladi?”   degan   savol   orqali   bola   qo‘shish   amalining   mohiyatini
tushunadi. Bu jarayonda o‘quvchi nafaqat raqamlarni yig‘adi, balki “butun” va
“qism”   tushunchalarini   ham   anglaydi.   Qo‘shish   amali   orqali   sonlarning   o‘sish
yo‘nalishi,   miqdorlarning   ortishi,   bir   butunni   hosil   qilish   jarayoni   haqida
elementar tasavvurlar shakllanadi 3
.
Qo‘shish amali matematik nuqtai nazardan quyidagi ma’noga ega: agar bizda
ikkita to‘plam  bo‘lsa — biri “a” elementdan, ikkinchisi  “b” elementdan iborat
bo‘lsa,   bu   ikki   to‘plamni   birlashtirganda   jami   elementlar   soni   “a+b”   ga   teng
bo‘ladi.   Shu   bilan   birga,   qo‘shish   amali   amaliy   hayotda   turli   sohalarda   keng
qo‘llaniladi:   masalan,   vaqtni,   masofani,   narxlarni   yoki   buyumlar   sonini
hisoblashda. Shu sababli o‘quvchilarda bu amalni o‘zlashtirish mustahkam asos
bo‘lib xizmat qiladi.
Ko‘paytirish   amali   esa   o‘z   mohiyatiga   ko‘ra   takroriy   qo‘shish   amalini
ifodalaydi.   Ya’ni,   bir   xil   miqdorni   bir   necha   marta   qo‘shish   o‘rniga,
3
  To‘xtayeva T.  Boshlang‘ich ta’limda arifmetik amallarni o‘rgatish metodikasi.  – 
Toshkent: “O‘qituvchi” nashriyoti, 2020. – 196 b. 37Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
Prezident farmonlari va qarorlari ro‘yxati
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning  2019-yil   29-
apreldagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   tizimini   2030-yilgacha
rivojlantirish konsepsiyasi to‘g‘risida”gi PF–5712-sonli Farmoni.
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2020-yil   6-
noyabrdagi   “Xalq   ta’limi   tizimini   yanada   takomillashtirishga   oid
qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ–4884-sonli Qarori.
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning  2022-yil   11-
maydagi   “Xalq   ta’limi   tizimida   o‘quv-tarbiya   jarayonlarini   sifat   jihatidan
yangi   bosqichga   olib   chiqish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PQ–220-sonli
Qarori.
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning  2023-yil   25-
avgustdagi   “Maktab   ta’limini   rivojlantirishga   oid   ustuvor   chora-tadbirlar
to‘g‘risida”gi PQ–290-sonli Qarori.
Ilmiy adabiyotlar 
5) Jumaniyozova   M.   K.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish
metodikasi. – Toshkent: “Fan va texnologiya” nashriyoti, 2018. – 224 b.
6) To‘xtayeva   T.   Boshlang‘ich   ta’limda   arifmetik   amallarni   o‘rgatish
metodikasi. – Toshkent: “O‘qituvchi” nashriyoti, 2020. – 196 b.
7) Karimova   D.   Matematika   fanini   o‘qitishda   innovatsion   metodlar.   –
Toshkent: “Tafakkur” nashriyoti, 2019. – 188 b.
8) Yusupova Z. 4-sinf matematika darslarida mustaqil fikrlashni rivojlantirish
yo‘llari. – Samarqand: “Zarafshon” nashriyoti, 2021. – 160 b.
9) G‘afforova D., Eshquvvatova N. Matematika o‘qitish metodikasidan amaliy
mashg‘ulotlar. – Toshkent: “Fan” nashriyoti, 2017. – 152 b.
10) Xudoyberdiyeva   S.   Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   interfaol
usullar. – Toshkent: “Yangi asr avlodi”, 2022. – 174 b. 10amallarni   o‘rganish   jarayonida   o‘quvchilar   dastlab   predmetli,   keyin   rasmli,
so‘ngra og‘zaki va yozma darajalarda ishlashga o‘rgatiladi.
Arifmetik amallarni o‘qitish jarayonida o‘qituvchi faqat natijaga emas, balki
jarayonga   ham   e’tibor   qaratishi   lozim.   O‘quvchi   amallarni   bajarishda   “nega
aynan   shunday   bo‘ladi?”   degan   savolga   javob   topishga   o‘rgatilsa,   u   bilimni
chuqurroq   egallaydi.   Masalan,   “3   ×   4   =   12”   deganda,   o‘quvchi   bu   tenglikni
shunchaki   yodlab   olmasligi,   balki   bu   “3   soni   4   marta   qo‘shilgan”ligini
tushunishi  kerak. Shu tarzda o‘quvchi amallar  orasidagi  mantiqiy bog‘lanishni
anglaydi.
Boshlang‘ich   sinflarda   arifmetik   amallarni   o‘rgatish   faqat   matematik   bilim
berish   emas,   balki   tarbiyaviy   ahamiyatga   ham   ega.   Bu   jarayon   orqali
o‘quvchilar   tartiblilik,   aniqlik,   izchillik,   mehnatsevarlik,   sabr-toqat   kabi   ijobiy
fazilatlarni   egallaydilar.   Har   bir   yechilgan   misol,   topilgan   natija   ularning   o‘z
kuchiga ishonchini oshiradi, bu esa shaxs sifatida shakllanishiga yordam beradi.
Arifmetik   amallarni   o‘qitishda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni
qo‘llash   ham   muhimdir.   Xususan,   “Aqliy   hujum”,   “Klaster”,   “Insert”,
“Bumerang”,   “Blits-so‘rov”   kabi   interfaol   metodlar   o‘quvchilarning   faolligini
oshiradi, ularni dars jarayonining faol ishtirokchisiga aylantiradi. Shu orqali har
bir o‘quvchi o‘z fikrini erkin ifoda etadi, mustaqil xulosa chiqarish malakasiga
ega   bo‘ladi.Shuningdek,   bugungi   kunda   raqamli   texnologiyalar,   multimedia
vositalari, interaktiv doskalar yordamida arifmetik amallarni o‘rgatish tajribalari
keng   qo‘llanilmoqda.   Bu   vositalar   o‘quvchilarda   matematika   faniga   qiziqishni
oshiradi,   murakkab   tushunchalarni   sodda,   ko‘rgazmali   va   esda   qolarli   shaklda
yetkazish   imkonini   beradi.   boshlang‘ich   sinflarda   arifmetik   amallar   tizimini
o‘rgatishning   asosiy   maqsadi   o‘quvchining   matematik   tafakkurini
shakllantirish,   mantiqiy   va   mustaqil   fikrlashga   o‘rgatish,   real   hayotdagi
masalalarni hal etish uchun zarur bo‘lgan bilim va ko‘nikmalarni hosil qilishdan
iboratdir. Ushbu jarayonda o‘qituvchi metodik yondashuvni to‘g‘ri tanlasa, har

4-sinf o‘quvchilarni qo‘shish va ko‘paytirish xossalaridan foydalanib misollar yechishga o‘rgatish metodikasi