• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

4-sinflarda sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish metodikasi

3Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bugungi   kunda   O‘zbekiston
Respublikasida  ta’lim  tizimini  modernizatsiya  qilish, o‘quvchilarning mustaqil
fikrlash,   ijodkorlik   va   faolligini   oshirish   davlat   siyosatining   ustuvor
yo‘nalishlaridan   biri   sifatida   belgilangan.   Mamlakatimizda   “Ta’lim
to‘g‘risida”gi   Qonun   va   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   asosida
boshlang‘ich   ta’lim   mazmuni   tubdan   yangilanmoqda 1
.   Ayniqsa,   boshlang‘ich
bosqichda   o‘quvchilarning   bilish   jarayonini   faollashtirish,   ularda   o‘quv
fanlariga   nisbatan   barqaror   qiziqishni   shakllantirish   eng   muhim   masalalardan
biri   bo‘lib   qolmoqda.   Shu   jarayonda   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlar
o‘quvchilarning   ijodkorligini,   mustaqil   fikrlashini,   jamoada   ishlash
ko‘nikmasini rivojlantirishda muhim o‘rin tutadi.
Sinfdan   tashqari   ishlar   orqali   o‘quvchi   darsda   olgan   nazariy   bilimlarini
amaliyotda   qo‘llash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi,   fanga   nisbatan   qiziqishi   ortadi,
shuningdek,   o‘quv   motivatsiyasi   kuchayadi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning
shaxsiy   sifatlarini,   mas’uliyatni   his   etish   va   mustaqil   qaror   qabul   qilish
qobiliyatini   shakllantiradi.   4-sinflarda   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlar   ayniqsa
ahamiyatli, chunki bu bosqichda bolalar yuqori sinflarga o‘tish arafasida bo‘lib,
ularda   o‘quv   jarayoniga   ongli   munosabat,   mas’uliyat   va   o‘zini   boshqarish
ko‘nikmalari   shakllanadi.   Mazkur   mavzuning   dolzarbligi   shundaki,   sinfdan
tashqari faoliyatni to‘g‘ri tashkil etish nafaqat o‘quvchilarning fanga qiziqishini
oshiradi,   balki   ularning   ijtimoiy   faolligini   ham   kuchaytiradi.   O‘quvchilar   bu
jarayon   orqali   jamoaviylik,   hamkorlik,   raqobatbardoshlik   kabi   fazilatlarni
egallaydi.   Shu   sababli   4-sinflarda   sinfdan   tashqari   ishlarni   metodik   asosda
tashkil   etish   masalasi   hozirgi   kunda   ta’lim   tizimida   dolzarb   ilmiy-amaliy
yo‘nalishlardan biri hisoblanadi.
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. M. Mirziyoyev.  “Mamlakatni qudratli, millatni 
buyuk qiladigan kuch bu – ilm-fan, ta’lim va tarbiyadir.”  –  Daryo.uz , 2023 yil 9 dekabr. 
https://daryo.uz/2023/12/09/mamlakatni-qudratli-millatni-buyuk-qiladigan-kuch-bu-ilm-fan-
talim-va-tarbiyadir-shavkat-mirziyoyev 4Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Boshlang‘ich   ta’limda
sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish   masalalari   tarixan   ko‘plab   pedagog
olimlarning   diqqat   markazida   bo‘lgan.   Bu   borada   xalq   pedagogikasi,   o‘yin
orqali   o‘qitish,   qiziqarli   mashg‘ulotlar   va   interfaol   metodlarga   oid   ilmiy
qarashlar   shakllangan.   Xususan,   A.   Avloniy   o‘zining   “Turkiy   guliston   yoxud
axloq”   asarida   tarbiyaning   darsdan   tashqari   faoliyat   bilan   uzviy   bog‘liqligini
asoslab bergan. Shuningdek, A. Qodirov, Sh. Yusupov, N. Sayidahmedova, M.
Ochilov   kabi   pedagog-olimlar   boshlang‘ich   ta’limda   o‘quvchilarning   mustaqil
fikrlashini   rivojlantirishda   darsdan   tashqari   mashg‘ulotlarning   ahamiyatini
yoritganlar.
So‘nggi yillarda o‘qitish jarayoniga innovatsion yondashuvlar kiritilmoqda.
Xalq   ta’limi   vazirligi,   Respublika   ta’lim   markazi   va   pedagogika   institutlari
tomonidan   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarni   tashkil   etish   bo‘yicha   metodik
qo‘llanmalar   ishlab   chiqilgan.   Xorijiy   tajribada   ham   boshlang‘ich   sinflarda
o‘yin   asosidagi   ta’lim,   loyihaviy   faoliyat,   guruhli   o‘qitish   usullari   keng
qo‘llanilmoqda.   Aynan     4-sinf   o‘quvchilari   uchun   sinfdan   tashqari
mashg‘ulotlarni tashkil etishning metodik modeli, ularning yosh xususiyatlariga
mos   mashg‘ulot   shakllari   hali   yetarlicha   ilmiy   jihatdan
tizimlashtirilmagan.Mavjud   tadqiqotlar   umumiy   yondashuvlarni   yoritgan
bo‘lsa-da,   har   bir   sinf   kesimida,   ayniqsa   4-sinflar   uchun   maxsus   metodik
tavsiyalar   kam   ishlab   chiqilgan.   Shu   bois   ushbu   mavzuni   chuqur   o‘rganish,
tahlil qilish va amaliy takliflar berish zarur bo‘lib, bu masalaning dolzarbligini
yanada oshiradi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Mazkur   kurs
ishining   nazariy   ahamiyati   shundan   iboratki,   u   boshlang‘ich   ta’limda   sinfdan
tashqari   mashg‘ulotlarni   tashkil   etishning   pedagogik,   psixologik   va   metodik
asoslarini   tahlil   etadi   hamda   bu   jarayonni   samarali   amalga   oshirishga   oid
nazariy   yondashuvlarni   umumlashtiradi.   Sinfdan   tashqari   ishlar   —   ta’limning
muhim tarkibiy qismi bo‘lib, u o‘quvchilarning bilish faoliyatini faollashtirish, 16fanlari   o‘rtasidagi   aloqani   sezadi.   Bu   esa   uning   o‘qishga   bo‘lgan
motivatsiyasini oshiradi.
Natijada,   ijodiy   metodlar   yordamida   o‘tkazilgan   sinfdan   tashqari
mashg‘ulotlar   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash,   raqamlar   bilan   o‘ynay   olish,
muammoni hal etish va eng muhimi — ijodiy yondashuvni shakllantiradi. 4-sinf
o‘quvchisi  uchun bunday metodlar nafaqat o‘quv jarayonining bir qismi, balki
hayotiy tafakkur maktabidir.
Sinfdan tashqari ishlarni tashkil etishda interfaol metodlar
Bugungi   ta’lim   tizimida   interfaol   metodlar   o‘quv   jarayonining   ajralmas
qismi hisoblanadi. Interfaol metodlar deganda o‘quvchi va o‘qituvchi o‘rtasida
faol   muloqotga   asoslangan,   o‘quvchini   jarayon   markaziga   qo‘yuvchi   ta’lim
yondashuvi   tushuniladi.   Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishda   bu   metodlar
ayniqsa   samarali   bo‘lib,   ular   o‘quvchilarni   mustaqil   fikrlash,   izlanish   va   o‘z
bilimlarini   amalda   qo‘llashga   o‘rgatadi.   Interfaol   metodlar   orqali   o‘quvchilar
o‘zaro   fikr   almashadilar,   mantiqiy   xulosa   chiqaradilar,   jamoada   ishlash,   qaror
qabul   qilish   va   o‘z   fikrini   himoya   qilish   ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar.
Ayniqsa,   4-sinf   o‘quvchilari   uchun   bunday   faol   metodlar   ta’limga   qiziqishni
kuchaytiradi.
Masalan,   4-“A”   sinfda   25   nafar   o‘quvchi   bilan   “Matematik   topqirlar
musobaqasi”   o‘tkazilganda   “Aqliy   hujum”   metodidan   foydalanish   orqali   10
daqiqa  ichida  40  ga  yaqin  g‘oya  ilgari   surilgan.  Shulardan  12  tasi   o‘quvchilar
tomonidan   mustaqil   yechimga   aylantirilgan.   Bu   holat   interfaol   metodlarning
samaradorligini yaqqol ko‘rsatadi.
1. “Aqliy hujum” metodi Bu metod muammoni hal etishda o‘quvchilarning
ijodiy   tafakkurini   rag‘batlantiradi.   O‘qituvchi   savol   yoki   masala   qo‘yadi,
o‘quvchilar   esa   cheklanmagan   fikrlar   bildiradilar.   Masalan,   “Agar   sinfimizda
12 o‘quvchi bo‘lsa va har biri 2 ta daftar olib kelsa, jami nechta daftar bo‘ladi?”
kabi   savol   beriladi.   O‘quvchilar   turli   yo‘llar   bilan   yechim   topishga   harakat
qiladilar. 27“Bumerang”   metodlari   asosida   masalalar   berilgan.   45   daqiqa   davomida
o‘quvchilarning   o‘zaro   muloqoti,   fikrlash   faolligi,   yechim   topish   tezligi
o‘rganilgan. Natijada:
1-guruh 95% to‘g‘ri javob topgan,
2-guruh 88%,
3-guruh 84%,
4-guruh 80% ko‘rsatkichni qayd etgan.
Bu   tahlil   shuni   ko‘rsatadiki,   to‘g‘ri   tanlangan   interfaol   metodlar   sinfdan
tashqari ishlarning samaradorligini 30–40% gacha oshiradi.
Sinfdan tashqari ishlarni rejalashtirish
To‘rtinchi   sinfda   sinfdan   tashqari   ishlar   o‘quv   rejasiga   muvofiq   ravishda
tuziladi. Har oy uchun bir yoki ikki marta to‘garak mashg‘ulotlari, oyda kamida
bir   marta   fan   viktorinalari,   chorak   yakunida   esa   umumlashtiruvchi   tadbirlar
o‘tkazish tavsiya etiladi. Quyidagi jadvalda namunaviy reja keltirilgan:
Oy Tadbir nomi Shakli Maqsadi
Sentyabr “Men   bilmoqchiman!”
viktorinasi Musobaqa Fanga   qiziqishni
oshirish
Oktyabr “Matematika   olamida
sayohat” O‘yin
mashg‘ulot Bilimni mustahkamlash
Noyabr “Aql charxi” Interfaol
o‘yin Mantiqiy   fikrlashni
rivojlantirish
Dekabr “Eng topqir o‘quvchi” Tanlov Mustaqil   fikrlashni
baholash
Yanvar “Matematik ertaklar” Ijodiy loyiha Ijodkorlikni oshirish
Fevral “Tushunchalar
dunyosi” Klaster usuli Tizimli   tafakkurni
rivojlantirish
Mart “Oila byudjeti” Amaliy
mashg‘ulot Hayotiy   bilimlarni
qo‘llash
Aprel “Sonlar dunyosida” Musobaqa Bilimlarni   sinovdan 20Boshlang‘ich   sinflarda   sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish   metodlari
ta’lim   jarayonining   uzviy   qismi   bo‘lib,   o‘quvchilarning   har   tomonlama
rivojlanishiga katta hissa qo‘shadi. Har bir metod o‘ziga xos yondashuvni talab
qiladi va ularni to‘g‘ri qo‘llash o‘qituvchining metodik mahoratiga bog‘liq.
To‘g‘ri   tanlangan   metodlar   orqali   darsdan   tashqari   faoliyat   o‘quvchilar
uchun   nafaqat   bilim   manbai,   balki   ijod,   muloqot,   ijtimoiy   faollik   va   shaxsiy
rivojlanish   maktabiga   aylanadi.   Shu   sababli,   har   bir   boshlang‘ich   sinf
o‘qituvchisi   sinfdan   tashqari   ishlarni   rejalashtirishda   metodlarning   o‘zaro
uyg‘unligini ta’minlashi lozim. 111-jadval. Boshlang‘ich sinflarda darsdan tashqari ishlarning asosiy
turlari, maqsadi va natijalari
№ Faoliyat turi Maqsadi O‘tkazilish
shakli Kutilgan natija
1 Fan to‘garaklari O‘quvchilarning
fanga   qiziqishini
oshirish Haftalik   yoki
oylik
mashg‘ulotlar Fanga   muhabbat   va
chuqur bilim
2 Musobaqalar   va
viktorinalar Mantiqiy   fikrlash
va   tezkorlikni
rivojlantirish Jamoaviy
raqobat
asosida Faollik,   mantiqiy
tafakkur, ishonch
3 Ekskursiyalar
va sayohatlar Hayot   bilan   bog‘liq
bilimlarni oshirish Amaliy
kuzatish   va
tahlil asosida Amaliy   fikrlash,
kuzatuvchanlik
4 Ijodiy kechalar O‘quvchilarda
ijodkorlikni
rivojlantirish Sahnali
chiqish,
taqdimot,
sahna Nutq   madaniyati,
ijodiy fikrlash
5 Fan haftaliklari Umumiy   o‘quv
faoliyatini
faollashtirish Haftalik
mavzuli
tadbirlar Tashabbus,
jamoaviylik,
fanlarga hurmat
O‘qituvchi   sinfdan   tashqari   matematik   ishlarni   rejalashtirishda   quyidagi
tamoyillarga   amal   qilishi   kerak:   tizimlilik,   izchillik,   bolalarning   yosh   va
qiziqish   xususiyatlarini   inobatga   olish,   rag‘batlantirish   va   natijani   baholash.
Shuningdek,   faoliyat   jarayonida   raqobat   elementlarini   kiritish,   jamoaviy
ishlashni rag‘batlantirish o‘quvchilarning motivatsiyasini oshiradi. 10Matematika to‘garaklari — bu shakl o‘quvchilarning fanga bo‘lgan chuqur
qiziqishini   rivojlantirishga   qaratilgan.   To‘garaklarda   darslarda   o‘rganilmagan,
ammo   amaliy   hayotda   uchraydigan   masalalar,   mantiqiy   topshiriqlar,
boshqotirmalar,   arifmetik   o‘yinlar   yechiladi.   Masalan,   “Qiziqarli   matematika”
nomli   to‘garakda   o‘quvchilar   turli   mantiqiy   jumboqlarni   yechish   orqali
tafakkurini rivojlantiradi.
Matematika   haftaliklari   —   bu   tadbirlar   o‘quvchilarni   musobaqalashuv
ruhida   o‘qitishga   xizmat   qiladi.   Haftalik   davomida   sinflararo   musobaqalar,
viktorinalar,   devoriy   gazetalar   tanlovi,   ijodiy   chiqishlar   o‘tkaziladi.   Bu   orqali
o‘quvchilarda fanga nisbatan ijobiy motivatsiya shakllanadi.
Matematik viktorinalar — o‘quvchilarning bilimi va chaqqonligini sinovdan
o‘tkazuvchi   intellektual   o‘yinlardir.   Bu   turdagi   tadbirlarda   tez   fikrlash,   tahlil
qilish   va   mantiqiy   yechim   topish   malakalari   rivojlanadi.   Masalan,   “Kim
topqir?”,   “Bir   sonni   top”,   “Matematik   marafon”   kabi   o‘yinlar   bu   yo‘nalishda
keng qo‘llanadi.
Matematik   sayohatlar   —   o‘quvchilarni   tabiat   qo‘yniga,   ishlab   chiqarish
joylariga,   maktab   atrofidagi   muhitga   olib   chiqish   orqali   amaliy   masalalar
yechishga o‘rgatadi. Masalan, “Bozor narxlari bilan tanishish” yoki “Tabiatdagi
shakllar” mavzusidagi sayohatlar orqali matematika hayot bilan bog‘lanadi.
Matematik   kechalar   —   sahnalashtirilgan,   ijodiy   elementlarga   boy
tadbirlardir.   Ular   o‘quvchilarni   ijodkorlikka,   nutq   madaniyatiga   va   fanga
muhabbatga   undaydi.   Masalan,   “Matematika   –   raqamlar   olami”   nomli   kecha
orqali bolalar o‘z bilimlarini namoyish etish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
 Matematikadan sinfdan tashqari ishlar o‘quvchilarning yosh xususiyatlariga
mos tarzda tashkil etilishi lozim. 4-sinf o‘quvchilari uchun mantiqiy masalalar,
amaliy   o‘yinlar,   raqamli   boshqotirmalar,   LEGO   yoki   raqamli   konstruktorlar
asosidagi   topshiriqlar   ayniqsa   samarali   hisoblanadi.   Bu   nafaqat   bilimni
mustahkamlaydi,   balki   o‘quvchilarning   mustaqil   izlanish   va   ijodiy   fikrlash
qobiliyatini kuchaytiradi. 121.2. Boshlang‘ich sinflarda sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish metodlari
Boshlang‘ich   ta’lim   bosqichida   sinfdan   tashqari   ishlarni   samarali   tashkil
etish   o‘qituvchidan   yuksak   pedagogik   mahorat,   tashkilotchilik   qobiliyati   va
zamonaviy   metodlardan   foydalanishni   talab   etadi.   Chunki   darsdan   tashqari
faoliyat   –   bu   o‘quvchilarning   o‘z   qobiliyatlarini   namoyon   etishlari,   mustaqil
fikrlash, ijodiy yondashuv va jamoada ishlash ko‘nikmalarini rivojlantirishning
eng samarali vositalaridan biridir 3
.
Sinfdan   tashqari   ishlar   metodik   jihatdan   to‘g‘ri   yo‘lga   qo‘yilganda,
o‘quvchilar   o‘qish   jarayonida   olgan   bilimlarini   mustahkamlaydi,   yangi
bilimlarni   amaliyotda   qo‘llashni   o‘rganadi   hamda   fanga   nisbatan   barqaror
qiziqish hosil qiladi. Shu bois, metodlarni tanlashda o‘qituvchi o‘quvchilarning
yosh xususiyatlari, psixologik rivojlanish darajasi, fanga bo‘lgan munosabatini
hisobga olishi lozim.
Pedagogika   fanida   sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish   metodlari   odatda
uch yo‘nalishda ko‘rib chiqiladi: ta’limiy, tarbiyaviy va ijodiy metodlar. Ushbu
metodlarning   barchasi   o‘zaro   bog‘liq   bo‘lib,   o‘quvchilarni   har   tomonlama
rivojlantirishga xizmat qiladi.
1. Ta’limiy metodlar
Ta’limiy   metodlar   o‘quvchilarning   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini
chuqurlashtirishga   yo‘naltiriladi.   Bu   metodlar   asosan   o‘quv   predmetlari   bilan
bog‘liq   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarda   qo‘llaniladi.   Masalan,   matematika
bo‘yicha   “Qiziqarli   masalalar   tanlovi”,   “Matematik   viktorina”,   “Topishmoqlar
kechasi”   kabi   tadbirlar   o‘quvchilarda   mantiqiy   tafakkur   va   hisoblash
ko‘nikmalarini mustahkamlaydi.
Ta’limiy   metodlarga   shuningdek,   amaliy   mashg‘ulotlar,   tajriba   o‘tkazish,
loyihaviy faoliyat, guruhli o‘yinlar kiradi. Ular orqali o‘quvchilar bilimni faqat
eslab qolmay, balki uni amalda qo‘llashni o‘rganadi.
3
  Ergasheva M. R.  Boshlang‘ich ta’limda o‘quvchilarning mustaqil fikrlashini 
rivojlantirish.  – Toshkent: O‘zbekiston Milliy universiteti nashriyoti, 2020. 19tafakkurini,   jamoada   ishlash   madaniyatini   va   ijtimoiy   ko‘nikmalarini
shakllantirishda beqiyos ahamiyat kasb etadi.
O‘qituvchi   sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishda   quyidagi   metodik
bosqichlarga amal qiladi:
Rejalashtirish – mashg‘ulot mavzusi, shakli, ishtirokchilar soni, vaqt va joy
belgilanadi;
Tayyorlov – materiallar, topshiriqlar va zarur jihozlar tayyorlanadi;
Tashkil etish – tadbir o‘tkaziladi, o‘quvchilarning faolligi ta’minlanadi;
Baholash va tahlil – natijalar o‘rganilib, keyingi faoliyat rejalashtiriladi.
O‘qituvchi   uchun   eng   muhim   jihat   –   o‘quvchilarning   ishtirokini
rag‘batlantirish, ularni mustaqil faoliyatga jalb etishdir.
Jadval: Sinfdan tashqari ishlarni tashkil etishda metodlarning
taqqoslamasi
Metod turi Maqsadi Qo‘llaniladigan
shakllar Kutilgan natijalar
Ta’limiy
metodlar Bilim   va
ko‘nikmalarni
mustahkamlash Viktorina,   tanlov,
test, loyiha Mantiqiy   tafakkur   va
amaliy   ko‘nikmalar
rivojlanadi
Tarbiyaviy
metodlar Axloqiy,
vatanparvarlik,
jamoaviylikni
shakllantirish Suhbat,   uchrashuv,
sahna   ko‘rinishi,
ekskursiya Ma’naviy-axloqiy
tarbiya   va   ijtimoiy
faollik kuchayadi
Ijodiy
metodlar Mustaqil   fikrlash   va
yaratuvchanlikni
rivojlantirish Loyiha,   ertak
yozish,   rasm
chizish, teatr Ijodkorlik,
tashabbuskorlik,
yangilikka intilish ortadi
Interfaol
metodlar Faol   o‘rganish
va   hamkorlikni
shakllantirish Aqliy   hujum,
klaster,   insert,   rol
o‘ynash Fikr   almashish,   tahlil
qilish,   o‘zini   erkin
ifodalash 31Amaliy misollar orqali ulush va qism tushunchasini hayotiy vaziyatlar bilan
bog‘lash.
Darsning jihozlari:
Raqamli taxta (interfaol slaydlar: “Ulush va qism”)
Karton doiralar (pizza, shokolad, olma)
Rangli bo‘lakli kartochkalar (1/2, 1/3, 1/4, 3/5 va h.k.)
“Matematik domino” o‘yini uchun kartalar
Baholash jadvallari va “Men bilaman!” kartochkalari
Darsning borishi
I. Tashkiliy qism (5 daqiqa)
Salomlashish, davomadni aniqlash.
Sinfda quvnoq muhit yaratish uchun “Tabassum aylantir” o‘yini.
Dars shiori:
“Butun dunyo – bo‘laklardan iborat, har bir bo‘lak esa o‘z ulushiga ega!”
Motivatsiya:
O‘qituvchi savol beradi:
“Agar bizda 1 ta olma bo‘lsa, uni 4 kishiga teng taqsimlasak, har biri qancha
oladi?”
O‘quvchilar: “Olmaning 1/4 qismi”.
“Agar butun tortni 8 bo‘lakka bo‘lib, 3 bo‘lagini olsak, bizda nechta ulush
bo‘ladi?”
Javob: “3/8 qism”.
Shundan so‘ng, dars mavzusi e’lon qilinadi:
Bugun biz “Ulush va qism” haqida bilib olamiz.
II. O‘tgan mavzuni takrorlash (5 daqiqa)
Metod: “Aqliy hujum”
Savollar:
12 ni 3 ga bo‘lsak, nechta chiqadi?
20 ni 5 ga bo‘lganda nechta chiqadi? 35 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   bajarish   davomida   4-sinflarda   sinfdan   tashqari
ishlarni   tashkil   etishning   nazariy   asoslari,   metodik   jihatlari   va   amaliy
ahamiyatini   chuqur   o‘rganib   chiqdim.   O‘tkazilgan   tahlillar   shuni   ko‘rsatdiki,
boshlang‘ich   ta’lim   bosqichida   sinfdan   tashqari   faoliyat   o‘quvchilarning
mustaqil   fikrlashini,   ijodkorligini   va   bilimga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirishda
muhim   o‘rin   tutadi.   Ayniqsa,   4-sinf   o‘quvchilari   uchun   sinfdan   tashqari
mashg‘ulotlarni   to‘g‘ri   tashkil   etish   ularning   keyingi   bosqichdagi   ta’lim
motivatsiyasini shakllantiradi.
Men   o‘rgangan   metodlar   —   “Aqliy   hujum”,   “Klaster”,   “Rol   o‘ynash”,
“Insert”,   “Matematik   o‘yinlar”   kabi   interfaol   usullar   o‘quvchilarni   darsdan
tashqari jarayonga faol jalb etishda eng samarali yo‘llardan biri ekanligiga amin
bo‘ldim. Ayniqsa, fan to‘garaklari, viktorinalar, musobaqalar va ijodiy loyihalar
orqali   o‘quvchilarning   tafakkuri,   diqqat   markazida   bo‘lishi,   jamoada   ishlash
ko‘nikmasi shakllanadi.
Amaliy   mashg‘ulotlar   davomida   men   o‘quvchilarning   o‘z   bilimlarini
mustahkamlashi, yangi g‘oyalarni ilgari surishi va o‘rganilgan bilimlarni hayot
bilan   bog‘lashga   bo‘lgan   qiziqishini   oshganini   kuzatdim.   Sinfdan   tashqari
ishlarning   samaradorligi   o‘qituvchining   puxta   tayyorgarligi,   darsdan   tashqari
mashg‘ulotlarning mazmunli tashkil etilishi va bolalarning yosh xususiyatlariga
mos metodlardan foydalanish bilan bevosita bog‘liqdir.
Men   uchun   bu   mavzuni   o‘rganish   jarayoni   nafaqat   nazariy   bilim,   balki
amaliy   tajriba   manbai   ham   bo‘ldi.   Ayniqsa,   matematika   fanida   o‘tkazilgan
“Matematik   duel”,   “O‘ylab   top”,   “Zanjirli   hisob”   kabi   o‘yinlar   orqali
o‘quvchilarning   mantiqiy   tafakkuri   va   hisoblash   tezligi   sezilarli   darajada
rivojlandi.   Shu   orqali   men   sinfdan   tashqari   ishlar   nafaqat   qo‘shimcha   ta’lim
shakli, balki bolalarda bilimga muhabbat uyg‘otuvchi, ularni hayotiy faoliyatga
tayyorlovchi vosita ekanligini angladim. 21II bob. To‘rtinchi sinflarda sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish metodikasi
2.1.To‘rtinchi sinflarda sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish
Bugungi   kunda   ta’lim   tizimining   asosiy   maqsadi   o‘quvchini   mustaqil
fikrlaydigan,   bilimni   amalda   qo‘llay   oladigan,   ijtimoiy   faol   shaxs   sifatida
tarbiyalashdan iborat. Shu nuqtai nazardan, sinfdan tashqari ishlar boshlang‘ich
ta’lim   tizimida   o‘ta   muhim   pedagogik   vosita   sanaladi.   Ular   dars   jarayonini
to‘ldiradi,   o‘quvchining   individual   qobiliyatini   namoyon   etish,   bilimini
chuqurlashtirish,   tafakkurini   kengaytirish   va   ijodiy   faoliyatini   rivojlantirish
imkonini beradi.
To‘rtinchi sinf — boshlang‘ich ta’lim bosqichining yakuniy davri bo‘lib, bu
davrda o‘quvchilarning mustaqil ishlash, o‘z fikrini asoslab aytish, jamoa bilan
ishlash   ko‘nikmalari   shakllanadi.   Shu   sababli   sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil
etishda   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlari,   qiziqishlari   va   psixologik
tayyorgarligi inobatga olinishi zarur.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   6-noyabrdagi   “Ta’lim-
tarbiya tizimini takomillashtirish orqali yosh avlodning intellektual salohiyatini
yuksaltirish to‘g‘risida”gi PQ–4884-son qarorida aytilishicha:
“Boshlang‘ich   ta’limda   o‘quvchilarni   erkin   fikrlash,   ijodiy   yondashuv,
mantiqiy tafakkur va ijtimoiy faollikka yo‘naltiruvchi tashabbuskorlik muhitini
yaratish zarur.”
Bu fikr sinfdan tashqari ishlarni tashkil etishda asosiy metodik yo‘nalish bo‘lib
xizmat qiladi.
Sinfdan tashqari ishlarning maqsadi va vazifalari
To‘rtinchi sinflarda sinfdan tashqari ishlarni tashkil etishning bosh maqsadi
— o‘quvchilarda mustaqil bilim olish, ijodiy fikrlash, jamoada ishlash, ijtimoiy
faollik   va   axloqiy   qadriyatlarni   shakllantirishdir.   Bunda   asosiy   vazifalar
quyidagilardan iborat: 132. Tarbiyaviy metodlar
Tarbiyaviy   metodlar   sinfdan   tashqari   ishlarning   tarbiyaviy   maqsadini
amalga   oshirishda   qo‘llaniladi.   Bular   jumlasiga   munozara,   suhbat,   uchrashuv,
rolli   o‘yin,   ekskursiya   va   ijodiy   kechalar   kiradi.   Bu   turdagi   metodlar   orqali
o‘quvchilarda   jamoada   ishlash,   axloqiy   qadriyatlarni   anglash,   vatanga   sadoqat
va mas’uliyat hissi shakllantiriladi.
Masalan,   “Vatanparvarlik   kuni”ga   bag‘ishlangan   tadbirlar   yoki   “Ona   tili
haftaligi”   davomida   o‘tkazilgan   sahna   ko‘rinishlari   o‘quvchilarning   nafaqat
bilimini, balki ruhiy-ma’naviy olamini boyitadi.
Ijodiy metodlar boshlang‘ich ta’limda, xususan, 4-sinflarda o‘quvchilarning
mustaqil fikrlash, mantiqiy tafakkur va ijodkorlik qobiliyatlarini rivojlantirishda
alohida   o‘rin   tutadi.   Ushbu   metodlar   orqali   bola   o‘rganayotgan   fan   bo‘yicha
nafaqat   tayyor   bilimni   o‘zlashtiradi,   balki   uni   o‘z   hayotiy   tajribasi   bilan
bog‘laydi,   yangi   g‘oyalar   yaratish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   O‘quvchi   endi
faqat   bilim   oluvchi   emas,   balki   bilim   yaratuvchi,   fikrlovchi   va   ijod   qiluvchi
subyekt sifatida faol ishtirok etadi.
Ijodiy   metodlarning   eng   muhim   jihati   –   o‘quvchining   ichki   qiziqishini
uyg‘otishdir.   Masalan,   4-sinf   matematika   darsidan   tashqari   mashg‘ulotda
o‘qituvchi   o‘quvchilarga   “Matematik   ertak   yozamiz”   nomli   ijodiy   topshiriq
beradi. Har bir o‘quvchi raqamlar va sonlar yordamida ertak to‘qiydi. Masalan,
“Bir  kuni  7 raqami  3 bilan  uchrashibdi.  Ular  10 bo‘lishni  orzu qilibdi. Ammo
ularni   0   raqami   ajratmoqchi   bo‘libdi...”   kabi   ertaklar   o‘quvchilarning
fantaziyasi, nutqi va matematik tafakkurini rivojlantiradi.
Bunday   ijodiy   mashg‘ulotlarda   o‘quvchilar   nafaqat   so‘z   bilan,   balki
matematik   ifodalar   bilan   fikrlashni   ham   o‘rganadilar.   Masalan,   har   bir   ertak
yakunida   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   “Agar   7   va   3   qo‘shilsa,   qanday   natija
chiqadi?”,   “10   ni   hosil   qilish   uchun   yana   qanday   son   juftliklarini   topish
mumkin?”   kabi   savollar   beradi.   Bu   orqali   o‘quvchilar   matematika   va   badiiy
tafakkurni uyg‘unlashtirishni o‘rganadilar. 36Men   o‘zimning   pedagogik   qarashlarimda   shunga   ishonch   hosil   qildimki,
agar   o‘qituvchi   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarni   mazmunli,   interfaol   va
o‘quvchilarga   yoqimli   tarzda   tashkil   etsa,   ularning   intellektual   va   ma’naviy
rivojlanishida katta ijobiy natijalarga erishish mumkin. Shu sababli, 4-sinflarda
sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish   metodikasini   chuqur   o‘rganish   va
amaliyotda   qo‘llash   har   bir   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisining   kasbiy
mahoratini oshiradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   men   bu   kurs   ishi   orqali   o‘zimning   kelajakdagi
o‘qituvchilik faoliyatim uchun zarur bo‘lgan tajriba va metodik bilimlarga ega
bo‘ldim. Sinfdan tashqari ishlarni to‘g‘ri yo‘lga qo‘yish orqali o‘quvchilarning
har tomonlama kamol topishiga, ularning ijodiy va ijtimoiy faolligini oshirishga
xizmat   qiluvchi   muhim   pedagogik   yo‘nalish   sifatida   qarash   kerak,   degan
xulosaga keldim. 3813) Radjabova   Sh.   X.   Boshlang‘ich   ta’limda   interaktiv   metodlar.   –   Toshkent:
TDPU nashriyoti, 2020.
14) To‘laganova   L.   R.   O‘quvchilarda   ijodkorlikni   rivojlantirishda   sinfdan
tashqari ishlarning o‘rni. – Jizzax: JizzDU nashriyoti, 2021.
15) Kasimov   A.   A.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   darsdan   tashqari
mashg‘ulotlar. – Toshkent: “Ilm ziyo” nashriyoti, 2024.
Foydalanilgan internet manbalar
www.ziyonet.uz
www.pedagog.uz
https://uzedu.uz
https://president.uz
https://kitob.uz
https://eduportal.uz
https://school-edu.uz 22O‘quvchilarning fanga bo‘lgan qiziqishini rivojlantirish.
Olingan   bilimlarni   mustahkamlash   va   amaliyotda   qo‘llash   ko‘nikmalarini
shakllantirish.
Jamoaviy faoliyat va muloqot madaniyatini tarbiyalash.
Mustaqil izlanish va fikr yuritish qobiliyatini oshirish.
O‘quvchilarning iqtidorini aniqlash va qo‘llab-quvvatlash.
Sinfdan tashqari ishlarning turlari
To‘rtinchi   sinf   o‘quvchilari   uchun   sinfdan   tashqari   ishlar   ta’lim
jarayonining   muhim   tarkibiy   qismidir.   Bu   ishlar   o‘quvchilarning   mustaqil
fikrlashini,   amaliy   ko‘nikmalarini,   ijodkorlik   qobiliyatini   rivojlantiradi.
Ayniqsa,   matematikaga   oid   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarning
mantiqiy   tafakkurini   kengaytirish,   raqamlar   bilan   ishlash   malakasini
mustahkamlashda alohida ahamiyatga ega.
Sinfdan tashqari ishlarning asosiy yo‘nalishlari quyidagilar hisoblanadi:
1. Fan to‘garaklari
To‘garaklar   sinfdan   tashqari   ishlarning   eng   samarali   shakllaridan   biridir.
Masalan,   “Matematika   olami”   to‘garagida   o‘quvchilar   raqamlar,   geometrik
shakllar va mantiqiy masalalar bilan ishlaydilar. Har bir mashg‘ulotda 5–10 ta
turli murakkablikdagi masalalar yechiladi.
Masalan:
234 + 567 = ?
900 – 345 = ?
Uchburchakning   asosiy   tomonlari   5   sm,   6   sm   va   7   sm   bo‘lsa,   uning
perimetri nechaga teng?
Javob: P = 5 + 6 + 7 = 18 sm.
Bu   kabi   misollar   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   hisob-kitobni
mustahkamlaydilar,   balki   masala   yechish   jarayonida   mantiqiy   izchillikka
o‘rganadilar. 29Bilimni eslab qolish 57 88
  To‘rtinchi   sinflarda   sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish   —
o‘quvchilarning mustaqil fikrlashini, ijodiy salohiyatini va jamoaviy faoliyatini
rivojlantiruvchi   muhim   pedagogik   jarayondir.   Bu   jarayon   o‘quvchi   shaxsining
har   tomonlama   shakllanishiga,   ta’lim   motivatsiyasining   kuchayishiga,   ijtimoiy
ko‘nikmalarining   mustahkamlanishiga   xizmat   qiladi.   Sinfdan   tashqari   ishlarni
interfaol metodlar asosida, o‘quvchilarning yosh psixologiyasiga mos, qiziqarli
shakllarda   tashkil   etish   —   zamonaviy   ta’lim   jarayonining   eng   samarali
yo‘nalishlaridan biridir.
2.2. To‘rtinchi sinfda “Ulush va qism” mavzusida dars ishlanma 7I bob. Boshlang‘ich sinflarda darslardan tashqari ishlarni tashkil etish
ahamiyati
1.1. Boshlang‘ich sinflarda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni
tashkil etish turlari
Boshlang‘ich ta’lim bosqichi o‘quvchilarning shaxs sifatida shakllanishida,
ularning   bilimga,   mehnatga,   ijodkorlikka   va   jamiyat   hayotiga   bo‘lgan
munosabatini belgilashda muhim rol o‘ynaydi. Ayniqsa, darsdan tashqari ishlar
bu   jarayonda   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash,   qiziqish,   irodaviy   sifatlar   va
jamoaviy mas’uliyatini rivojlantirishning eng samarali vositalaridan biri sifatida
e’tirof   etiladi.   Darsdan   tashqari   ishlar   o‘quvchi   shaxsini   har   tomonlama
tarbiyalash, ularning bilim doirasini kengaytirish, fanlarga bo‘lgan muhabbatni
kuchaytirish, shuningdek, bo‘sh vaqtlarini mazmunli o‘tkazishga xizmat qiladi.
Darsdan   tashqari   faoliyatning   ahamiyatini   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti Sh. M. Mirziyoyev ham alohida ta’kidlab o‘tgan: “Maktab ta’limida
bolalarimizni   nafaqat   dars   bilan,   balki   ularning   ijodiy   salohiyatini   ochuvchi
mashg‘ulotlar   bilan   ham   band   etish   zarur.   Chunki   har   bir   bola   o‘z   iste’dodi
bilan jamiyat uchun foyda keltira oladi” (Sh. Mirziyoyev, 2022). Ushbu fikrlar
ta’lim   tizimida   sinfdan   tashqari   ishlarning   o‘rni   naqadar   muhim   ekanini
ko‘rsatadi 2
.
Darsdan   tashqari   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarning   faolligini   oshirish   bilan
birga,   ularni   darsda   olgan   bilimlarini   amaliyotda   qo‘llashga   o‘rgatadi.   Bu
faoliyat turli shakllarda – to‘garaklar, musobaqalar, viktorinalar, ekskursiyalar,
ijodiy uchrashuvlar, fan haftaliklari va loyihalar tarzida tashkil etiladi. Ularning
har   biri   o‘quvchilarni   yangi   bilim   olishga,   izlanishga,   hamkorlikda   ishlashga
undaydi. Ayniqsa, boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun o‘yin asosidagi darsdan
tashqari   ishlar   o‘ziga   xos   ahamiyat   kasb   etadi,   chunki   o‘yinlar   ularning
psixologik xususiyatlariga mos keladi va o‘rganish jarayonini tabiiylashtiradi.
2
  Kasimov A. A. “Boshlang‘ich sinf o‘quchilarida darsdan va sinfdan tashqari mashg‘ulotlar
o‘tkazishning nazariy asoslari.” Ta’lim va innovatsiya jurnali, 2024. 26mustaqil fikr yuritish, tahlil qilish, raqamlar bilan ishlashda tajriba orttiradi. Shu
bois, sinfdan tashqari ishlarni rejalashtirishda o‘qituvchi har bir faoliyatni yosh
xususiyatlariga   mos   ravishda,   ijodiy   va   interfaol   usullar   asosida   tashkil   etishi
zarur.
Har   bir   yo‘nalish   o‘quvchilarning   dunyoqarashi,   muloqot,   ijodkorlik   va
hamkorlik ko‘nikmalarini shakllantirishda katta ahamiyat kasb etadi.
Sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish bosqichlari
Sinfdan tashqari ishlar quyidagi uch bosqichda amalga oshiriladi:
Tayyorlov bosqichi – mavzuni tanlash, maqsadni aniqlash, o‘quvchilarning
qiziqishini o‘rganish.
Asosiy bosqich – mashg‘ulotni o‘tkazish, interfaol metodlardan foydalanish
(masalan, “Aqliy hujum”, “Bumerang”, “Klaster”).
Tahlil   va   yakun   bosqichi   –   natijalarni   baholash,   muhokama   qilish,
o‘quvchilarning faoliyatini tahlil etish.
Quyidagi   jadvalda   sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishning   samarador
bosqichlari keltirilgan:
Bosqich
nomi Amalga oshiriladigan ishlar Kutilgan natijalar
Tayyorlov Reja tuzish, material tanlash,
guruhlarga bo‘lish O‘quvchilar   faol   ishtirok
etishga tayyor bo‘ladi
Asosiy Mashg‘ulot   o‘tkazish,
metodlardan foydalanish Bilim   va   ko‘nikmalar
kengayadi, muloqot faollashadi
Yakuniy Tahlil, xulosa, baholash O‘quvchilar   o‘z   faoliyatini
tahlil qilishni o‘rganadi
Amaliy misollar
Toshkent   viloyatidagi   12-maktabda   4-“B”   sinf   o‘quvchilari   bilan
o‘tkazilgan   “Matematik   sarguzasht”   nomli   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotda   26
nafar   o‘quvchi   4   ta   guruhga   bo‘lingan.   Har   bir   guruhga   “Klaster”   va 24Bir kunlik xarajat: 10 000 + 8 000 + 12 000 = 30 000 so‘m.
30 kunga: 30 000 × 30 = 900 000 so‘m.
  loyiha   orqali   o‘quvchilar   iqtisodiy   tafakkur,   hisoblash,   byudjet   tuzish
ko‘nikmalariga ega bo‘ladilar.
Boshqa ijodiy loyihalar ham amalga oshiriladi:
“Mening orzu maktabim” – geometrik shakllar asosida maket tayyorlash;
“Tabiatni   asraymiz”   –   atrof-muhitni   himoya   qilishga   bag‘ishlangan
plakatlar tayyorlash.
4. O‘yin texnologiyalari asosidagi mashg‘ulotlar
O‘yin   metodlari   orqali   o‘qituvchi   o‘quvchilarni   faol   ishtirok   etishga
undaydi.   “Zanjirli   savol”,   “Top   va   javob   ber”   o‘yinlari   darsdan   tashqari
mashg‘ulotlarda keng qo‘llaniladi.
Misol:
O‘qituvchi: “2 × 3 nechaga teng?”
O‘quvchi: “6. Endi siz ayting, 6 + 7 nechaga teng?”
Keyingi o‘quvchi: “13.”
Bunday   zanjirli   mashqlar   matematik   fikrlashni   rivojlantiradi   va
o‘quvchilarni tez javob berishga o‘rgatadi.
O‘yinlar   orqali   o‘quvchilar   raqamlar   bilan   o‘ynab   o‘rganadilar,   bu   esa
ularning matematikaga bo‘lgan qiziqishini oshiradi.
5. Tadbirlar va ekskursiyalar
O‘quvchilarning   dunyoqarashini   kengaytirish   uchun   sinfdan   tashqari
tadbirlar va ekskursiyalar tashkil etiladi.
Masalan,  ishlab chiqarish korxonasiga sayohat  chog‘ida o‘quvchilarga o‘lchov
birliklari (metr, kilogramm, soat) haqida amaliy misollar keltiriladi.
Kutubxona   yoki   muzeyga   tashrif   paytida   o‘quvchilar   “Sonlar   tarixi”   yoki
“Buyuk matematiklar” haqida ma’lumotlar yig‘adilar.
6. Ijtimoiy aksiyalar va xayriya tadbirlari 14Ijodiy metodlarning yana bir  samarali  shakli  — loyiha ishlaridir. Masalan,
“Maktabda   matematik   burchak   tashkil   etamiz”   loyihasi   doirasida   o‘quvchilar
kichik   guruhlarga   bo‘linadi.   Birinchi   guruh   10   ta   geometrik   shakl   chizib
ularning   nomlarini   yozadi;   ikkinchi   guruh   “100   gacha   bo‘lgan   juft   sonlar
jadvali”   tayyorlaydi;   uchinchi   guruh   esa   “Matematik   topishmoqlar   devori”ni
bezatadi.   Natijada   o‘quvchilar   sonlar,   shakllar   va   masalalar   bilan   amaliy
ishlashni, hamkorlikda natijaga erishishni o‘rganadilar.
Modellashtirish   usuli   ham   ijodiy   metodlarning   muhim   turlaridan   biridir.
Masalan,   “Geometrik   shaharcha”   loyihasida   har   bir   o‘quvchi   turli   geometrik
shakllardan   (uchburchak,   to‘rtburchak,   aylana)   foydalangan   holda   shahar
maketini   yasaydi.   Bunda   ular   o‘lchov,   perimetr,   yuzani   hisoblash   amallarini
qo‘llaydi. Masalan, bitta kvadrat shaklidagi “uy”ning perimetri 4 × 5 = 20 sm,
uning  yuzasi   esa   5  ×   5  =   25  sm²   bo‘ladi.  Shunday   qilib,   ijodiy  faoliyat   orqali
matematika amaliy ko‘nikmaga aylanadi.
Ijodiy   metodlar   o‘quvchilarning   texnik   fikrlashini   ham   rivojlantiradi.   4-
sinfda “O‘yinchoq yasash uchun chizma tayyorlash” mashg‘ulotida o‘quvchilar
uzunligi   12   sm,   eni   8   sm   bo‘lgan   kartondan   quti   yasash   loyihasini   chizadilar.
Ular   o‘lchov   vositalari   bilan   ishlaydi,   12   ×   8   =   96   sm²   yuzani   hisoblaydi   va
chizmani   to‘g‘ri   kesish   orqali   amalda   bajaradi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarda
aniqlik, mas’uliyat va ijodkorlikni kuchaytiradi.
Ijodiy metodlarni qo‘llashda o‘qituvchi turli matematik musobaqalarni ham
tashkil  etishi  mumkin. Masalan,  “Matematik  topqirlar” nomli  musobaqada  har
bir   jamoa   10   ta   mantiqiy   masalani   15   daqiqa   ichida   yechadi.   To‘g‘ri   javob
uchun 2 ball beriladi. Yakunida 20 ball to‘plagan jamoa g‘olib bo‘ladi. Bu o‘yin
o‘quvchilarda   tez   fikrlash,   raqamlar   bilan   ishlash   va   jamoada   harakat   qilish
ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Ijodiy   metodlar   o‘quvchilarning   tasavvur   va   his-tuyg‘ularini   uyg‘otuvchi
teatr   mashg‘ulotlari   bilan   ham   boyitilishi   mumkin.   Masalan,   “Sonlar
sarguzashti”   nomli   sahna   ko‘rinishida   1   dan   10   gacha   bo‘lgan   sonlar   rollarini 30 DARS ISHLANMA
Fan:  Matematika
Sinf:  4-sinf
Mavzu:  Ulush va qism
Dars turi:  Yangi bilim berish, mustahkamlash va amaliy qo‘llash
O‘tgan mavzu:  Sonni qismga bo‘lish
Metodlar : “Aqliy hujum”, “Top va joylashtir”, “Juftlikda ishlash”, “Insert”,
“Matematik domino”, amaliy mashq, suhbat.
Jihozlar:   Rangli   kartochkalar,   doira   (pizza)   modellar,   bo‘lakli   shakllar,
interfaol taxta, matematik plakatlar, o‘yin savollari.
Dars shakli:  Aralash (nazariy va amaliy)
Dars davomiyligi:  45 daqiqa
Darsning maqsadi
Ta’limiy maqsad:
O‘quvchilarga ulush va qism tushunchalarini o‘rgatish.
Ulushni   ifodalashda   kasr   shaklidan   foydalanish   ko‘nikmalarini
shakllantirish.
Berilgan butunning nechta teng qismdan iboratligini aniqlashni o‘rgatish.
Ulushni miqdor bilan ifodalashni  o‘rganish (masalan, butunning 1/4 qismi,
3/5 qismi kabi).
Tarbiyaviy maqsad:
O‘quvchilarni diqqatli, aniq fikrlaydigan, jamoaviy ishlashga o‘rgatish.
O‘z   fikrini   asosli   aytish   va   hamkorlikda   qaror   qabul   qilish   ko‘nikmalarini
shakllantirish.
Adolat, mehnatsevarlik va tenglik kabi qadriyatlarni mustahkamlash.
Rivojlantiruvchi maqsad:
Mantiqiy   tafakkur,   kuzatuvchanlik   va   muammoli   vaziyatlarni   tahlil   qilish
qobiliyatini rivojlantirish. 15o‘quvchilar   o‘ynaydi.   Har   bir   son   o‘zining   “shaxsiyati”ni   ifodalaydi:   2   –
juftlikni yaxshi  ko‘radi, 3 – uchburchak yasaydi, 5 esa “eng muvozanatli son”
deb   tanilgan   bo‘ladi.   Bu   orqali   o‘quvchilar   matematik   tushunchalarni   hayotiy
obrazlar orqali o‘zlashtiradilar.
Ijodiy   metodlar   shuningdek,   matematik   san’at   yo‘nalishida   ham   o‘z
ifodasini   topadi.   Masalan,   “Sonlar   bilan   rasm”   mashg‘ulotida   o‘quvchilar
koordinata   tekisligida   (x,   y)   nuqtalarini   belgilangandan   so‘ng,   ularni   to‘g‘ri
chiziqlar   bilan   tutashtiradi   va   natijada   geometrik   rasm   hosil   bo‘ladi.   Masalan,
A(2;2), B(2;6), C(6;6), D(6;2) nuqtalarni tutashtirsak, kvadrat hosil bo‘ladi. Shu
tarzda ular matematika va tasviriy san’atni uyg‘unlashtirgan holda o‘rganadilar.
Quyidagi   jadvalda   ijodiy   metodlar   asosida   o‘tkaziladigan   ba’zi
mashg‘ulotlar misol tariqasida keltirilgan:
Mashg‘ulot nomi Ijodiy yo‘nalish Matematik
mazmuni Kutilgan natija
“Matematik
ertak yozamiz” Badiiy fikrlash Qo‘shish   va  ayirish
amallari   (7   +   3   =
10) Fantaziya   va   nutq
rivojlanadi
“Geometrik
shaharcha” Modellashtirish Yuzasi,   perimetri,
shakllar Amaliy   tafakkur
kuchayadi
“Sonlar
sarguzashti” Teatr mashg‘uloti Natural   sonlar,
tartiblash Muloqot   va
jamoaviylik
“Matematik
topqirlar” Musobaqa Masalalar   yechish,
tez fikrlash Faollik va raqobat
hissi
“Sonlar   bilan
rasm” San’at   va   texnika
uyg‘unligi Koordinata
tekisligida
nuqtalarni chizish Ijodiy   tafakkur
rivojlanadi
Ijodiy   metodlarning   afzalligi   shundaki,   ular   fanlararo   bog‘liqlikni
ta’minlaydi.   O‘quvchi   matematika,   texnologiya,   tasviriy   san’at   va   ona   tili 28 o‘tkazish
May “Yilning   eng   faol
o‘quvchisi” Yakuniy tadbir Rag‘batlantirish
O‘qituvchining roli
Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishda   o‘qituvchi   nafaqat   bilim   beruvchi,
balki   tashkilotchi,   yo‘naltiruvchi   va   motivator   sifatida   faol   ishtirok   etadi.   U
mashg‘ulot   mavzusini   tanlaydi,   metodlarni   belgilaydi,   o‘quvchilarning
psixologik holatini inobatga oladi, baholash mezonlarini ishlab chiqadi.
Har   bir   o‘quvchining   imkoniyatidan   kelib   chiqib   individual   yondashuvni
qo‘llash   muhimdir.   Masalan,   matematikada   qiyinlik   qilayotgan   o‘quvchilar
uchun   “ko‘makchi   juftlik”   usuli   samarali   natija   beradi.   Tajribada
ko‘rsatilgandek,   bunday   yondashuv   natijasida   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish
darajasi 20–25% ga oshgan.
Ota-onalar bilan hamkorlik
To‘rtinchi   sinf   o‘quvchilari   uchun   sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishda
ota-onalarning   ishtiroki   ham   katta   ahamiyatga   ega.   “Ota-onalar   kuni”,
“Birgalikda   o‘qiymiz”,   “Farzandim   bilan   o‘rganaman”   kabi   tadbirlar   orqali
oilaviy   muloqot   mustahkamlanadi,   bolalarning   o‘qishga   ijobiy   munosabati
kuchayadi.
Natijaviy tahlil
2024–2025   o‘quv   yilida   o‘tkazilgan   monitoring   ma’lumotlariga   ko‘ra,   4-
sinflarda sinfdan tashqari ishlar samaradorligi quyidagicha baholangan:
Ko‘rinib   turibdiki,   interfaol   va   tizimli   yondashuv   asosida   tashkil   etilgan
sinfdan tashqari ishlar o‘quvchilarning faolligini deyarli ikki baravar oshiradi.
Ko‘rsatkich An’anaviy sinflar (%) Interfaol sinflar (%)
O‘quvchilar faolligi 62 89
Mustaqil fikrlash 48 82
Ijodiy yondashuv 45 85 18Bu   metod   o‘quvchilarda   tezkor   fikrlash,   diqqatni   jamlash   va   muloqot
madaniyatini   oshiradi.   Tajribada   4-sinfda   “Bumerang”   metodi   qo‘llanilganda
o‘quvchilar savollarga to‘g‘ri javob berish ko‘rsatkichi 78% ni tashkil etgan.
5.   “Rol   o‘ynash”   metodi     Bu   metodda   o‘quvchilar   turli   rollarga   kirishib,
sahnalashtirish   orqali   bilim   oladilar.   Masalan,   “Bozor   savdosi”   mavzusida
o‘quvchilar   “sotuvchi”   va   “xaridor”   rollarida   turib,   sonlarni   qo‘shish-ayirish
amallarini   qo‘llaydilar.   Bu   jarayonda   o‘quvchilar   amaliy   hisoblash
ko‘nikmalarini mustahkamlaydi.
Sahnalashtirish   orqali   o‘quvchilarning   muloqot,   nutq   va   ijtimoiy   faollik
darajasi   oshadi.   2024-yil   Toshkent   shahridagi   37-maktabda   o‘tkazilgan   tajriba
darslarida   “Rol   o‘ynash”   metodidan   foydalanganda   o‘quvchilarning   ishtiroki
45% dan 82% gacha oshgani aniqlangan.
Jadval: Interfaol metodlarning ta’sir samaradorligi
№ Metod nomi O‘quvchilarning
faollik darajasi (%) Bilimni   eslab
qolish
ko‘rsatkichi (%) Mustaqil
fikrlash
o‘sishi (%)
1 “Aqliy hujum” 85 70 40
2 “Klaster” 78 75 35
3 “Insert” 82 80 45
4 “Bumerang” 88 83 50
5 “Rol o‘ynash” 90 87 55
Ushbu   jadvaldan   ko‘rinib   turibdiki,   interfaol   metodlardan   foydalanish
o‘quvchilarning   faolligini   o‘rtacha   82–90%   gacha   oshiradi,   bu   esa   an’anaviy
darslarga   nisbatan   ikki   baravar   yuqori   natijadir.   Sinfdan   tashqari   ishlarni
interfaol   metodlar   asosida   tashkil   etish   boshlang‘ich   ta’limda   eng   muhim
yondashuvlardan   biridir.   Bu   metodlar   yordamida   o‘quvchilar   nafaqat   bilim
oladilar,   balki   uni   hayotiy   vaziyatlarda   qo‘llashni   o‘rganadilar.   4-sinf
o‘quvchilari   uchun   esa   interfaol   yondashuvlar   ularning   shaxsiy   faolligini, 6mustaqil   fikrlashini,   ijodkorligini   va   fanga   qiziqishini   rivojlantirish   yo‘llarini
aniqlashdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Boshlang‘ich   ta’limda   sinfdan   tashqari   ishlarning   mohiyati   va   ahamiyatini
tahlil qilish;
 4-sinflarda   o‘quvchilar   faoliyatini   rivojlantirishda   sinfdan   tashqari
ishlarning o‘rnini aniqlash;
 Sinfdan  tashqari   ishlarni   tashkil   etishda   qo‘llaniladigan  metod  va  usullarni
o‘rganish;
 “Ulush   va   qism”   mavzusida   sinfdan   tashqari   dars   ishlanmasi   namunasi
orqali amaliy yondashuvni asoslash;
 O‘quvchilarning   bilish   faolligini   oshirishga   xizmat   qiluvchi   interfaol
metodlardan samarali foydalanish bo‘yicha takliflar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining metodlari
 Pedagogik adabiyotlarni tahlil qilish;
 Kuzatish va suhbat usuli;
 Tajriba-sinov ishlari o‘tkazish;
 Taqqoslash va umumlashtirish;
 Statistik va grafik tahlil usullari.
 Ushbu metodlar yordamida 4-sinfda sinfdan tashqari mashg‘ulotlarni tashkil
etish jarayonining samaradorligi baholandi.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 33IV. Mustahkamlash (10 daqiqa)
Metod: “Matematik domino” va “Top va joylashtir”
1-mashq:
Doirani 4 bo‘lakka bo‘ling.
2 bo‘lakni bo‘yang.
Savol: Butunning nechanchi qismi bo‘yalgan?
 Javob: 2/4 yoki 1/2.✅
2-mashq:
12 ta konfet bor. Bolalar ularni teng bo‘lishdi.
3 bola olgan bo‘lak nechta konfetdan iborat bo‘ladi?
 12 : 3 = 4 ta.
✅
3-mashq (raqamli interfaol topshiriq):
Ekranda ko‘rsatilgan:
15 ning 1/3 qismi = ?
20 ning 2/5 qismi = ?
 Javoblar: 5 va 8.
✅
“Top va javob ber” o‘yini:
O‘qituvchi to‘pni o‘quvchiga tashlaydi va so‘raydi:
½ bu nechta qism?
¾ nimani bildiradi?
10 ning 1/5 qismi nechaga teng?
Javob: 2.
V. Mustaqil ish (7 daqiqa)
Kartochkalar:
16 ning ¼ qismi = ?
18 ning 1/3 qismi = ?
20 ning 2/5 qismi = ?
1 kg olmaning ½ qismini top.
 Javoblar: 4, 6, 8, 500 g.
✅ 8Ta’lim   jarayonida   sinfdan   tashqari   ishlarni   samarali   tashkil   etish
o‘qituvchidan   yuqori   darajadagi   metodik   tayyorgarlikni,   bolalar   psixologiyasi
va   didaktika   qonuniyatlarini   bilishni   talab   qiladi.   O‘qituvchi   o‘quvchilarning
individual   xususiyatlarini,   qiziqishlarini   va   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda
mashg‘ulotlarni   rejalashtirishi   zarur.   Darsdan   tashqari   faoliyatni   tashkil   etish
jarayonida   o‘qituvchi   shaxsiy   namuna,   pedagogik   mahorat   va   innovatsion
yondashuvni   uyg‘unlashtirishi   kerak.Bugungi   kunda   boshlang‘ich   ta’lim
tizimida sinfdan tashqari ishlarning metodik jihatlarini takomillashtirish, ularni
zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   bilan   boyitish   zarurati
ortib   bormoqda.   Elektron   resurslardan,   interfaol   taqdimotlardan,   raqamli
o‘yinlardan   foydalanish   o‘quvchilarni   fanga   jalb   etishda   katta   imkoniyatlar
yaratadi.   Shu   orqali   o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   mustahkamlash   bilan   birga,
texnologik fikrlash, muammolarni yechish va ijodiy yondashuv ko‘nikmalarini
shakllantiradi.Darsdan   tashqari   faoliyatning   tarbiyaviy   ahamiyati   ham
beqiyosdir.   U   o‘quvchilarda   vatanparvarlik,   mehnatsevarlik,   hamjihatlik,
insonparvarlik   kabi   fazilatlarni   shakllantirishga   yordam   beradi.   Masalan,
“Tabiatni   asraylik”   mavzusidagi   to‘garaklar   ekologik   madaniyatni   oshirsa,
“Matematika   olamida”   klubi   o‘quvchilarda   mantiqiy   tafakkur   va   raqamli
savodxonlikni   rivojlantiradi.Boshlang‘ich   sinflarda   sinfdan   tashqari   ishlarni
tashkil   etishning   yana   bir   muhim   jihati   –   u   o‘quvchilarning   ijtimoiylashuviga
xizmat   qiladi.   Jamoaviy   o‘yinlar,   musobaqalar,   tanlovlar   orqali   bolalar   o‘z
tengdoshlari   bilan   muloqot   qilishni,   fikr   bildirishni,   g‘oliblikni   qadrlashni   va
mag‘lubiyatni   to‘g‘ri   qabul   qilishni   o‘rganadilar.   Shu   tariqa,   sinfdan   tashqari
faoliyat ularning shaxsiy rivojlanishida muhim bosqich bo‘lib xizmat qiladi.
O‘qituvchining   bu   jarayondagi   roli   juda   muhim.   U   faqat   tashkiliy   ishlarni
amalga   oshiruvchi   emas,   balki   bolalarni   rag‘batlantiruvchi,   ularga   ishonch
beruvchi,   ularning   iste’dodini   yuzaga   chiqaruvchi   shaxs   bo‘lishi   kerak.
O‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining   imkoniyatlarini   to‘g‘ri   baholab,   ularga   mos
faoliyat   turlarini   tanlasa,   sinfdan   tashqari   ishlar   yanada   samarali   natija 1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
“INTERNATIONAL SCHOOL OF FINANCE TECHNOLOGY
AND SCIENCE” INSTITUTI
“PSIXOLOGIYA VA PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
“MATEMATIKA O‘QITISH METODIKASI”
fanidan
  KURS ISHI
Mavzu : 4-sinflarda sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish metodikasi
B ajardi :                                     Biynazova Munisa
G uruh :         
R ahbar :  Turabova B.F.
Toshkent – 2025 y. 9beradi.Boshlang‘ich   ta’limda   darsdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishning   ilmiy
asoslari   pedagogika,   psixologiya   va   metodika   fanlari   bilan   chambarchas
bog‘liqdir. Chunki bu faoliyat turlari ta’lim-tarbiya jarayonining ajralmas qismi
bo‘lib, o‘quvchilarning har tomonlama kamol topishini ta’minlaydi. Shu sababli
o‘qituvchilar uchun maxsus metodik qo‘llanmalar, tavsiyalar, amaliy treninglar
ishlab   chiqilishi   zarur.   Matematika   fani   boshlang‘ich   ta’lim   tizimida
o‘quvchilarning mantiqiy fikrlash, muammoli vaziyatlarni hal etish, tahlil qilish
va   umumlashtirish   qobiliyatlarini   shakllantiradi.   Shu   bois   matematikani
o‘qitishda   sinfdan   tashqari   ishlarning   o‘rni   beqiyosdir.   Darsdan   tashqari
mashg‘ulotlar   matematikani   yanada   qiziqarli,   hayotga   yaqin   va   o‘quvchilar
uchun tushunarli qilish imkonini beradi.
Matematikadan   sinfdan   tashqari   ishlar   turlicha   shakllarda   tashkil   etilishi
mumkin. 
Ularning asosiy turlari quyidagilardan iborat:Matematika 
to‘garaklari
Matematika 
haftaliklari
Matematik 
viktorinalar
Matematik 
sayohatlar
Matematik 
kechalar 321 metrni nechta santimetrga bo‘lish mumkin?
Butun sonni bo‘lish nima uchun kerak?
Javoblar interfaol taxtada birgalikda yoziladi.
III. Yangi mavzuni tushuntirish (15 daqiqa)
1. Ulush tushunchasi:
Ulush — bu butunning teng qismlaridan biri yoki bir nechtasi.
Masalan:
Bir   doira   4   teng   qismga   bo‘linsa,   1   qismi   butunning   1/4   qismini   tashkil
etadi.
Agar 3 bo‘lak olsak, bu 3/4 qism bo‘ladi.
2. Qism tushunchasi:
Qism — bu butundan ajratilgan miqdor.
Agar   tort   8   bo‘lakdan   iborat   bo‘lsa,   uning   2   bo‘lagini   olsak,   tortning   2/8
yoki 1/4 qismini olgan bo‘lamiz.
3. Jadval bilan tushuntirish:
Butun son Bo‘lak soni Har bir ulush 3 ta ulush
1 doira 2 bo‘lak 1/2 2/2 = 1
1 shokolad 4 bo‘lak 1/4 3/4
1 tort 8 bo‘lak 1/8 5/8
1 metr 10 bo‘lak (dm) 1/10 7/10
4. Misollar bilan mustahkamlash:
Agar 1 metr 10 bo‘lakka bo‘linsa, har biri 1/10 metrga teng.
2/5 qism – bu butunning 5 teng qismidan 2 tasi.
12 ta olmaning 1/3 qismini topamiz:
12 : 3 = 4 (ya’ni 4 ta olma).
Amaliy topshiriq:
O‘qituvchi 8 bo‘lakli “pizza” modelini olib, 3 bo‘lagini ajratadi:
“Bu pizza butunning nechanchi qismini tashkil etadi?”
O‘quvchilar: “3/8”. 17Bunday metod 4-sinf o‘quvchilari uchun o‘z fikrini erkin aytish, tez fikrlash
va jamoaviy fikrlash madaniyatini shakllantiradi. Statistik ma’lumotlarga ko‘ra,
“Aqliy   hujum”   metodidan   foydalanganda   o‘quvchilarning   topshiriqni   to‘g‘ri
bajarish darajasi 35% dan 70% gacha oshgan.
2. “Klaster” metodi “Klaster” (g‘oya to‘ri) — bu o‘quvchilarning mavzuga
oid   bilimlarini   tizimlashtirish,   aloqalarni   aniqlash   va   umumlashtirish   usuli.
Masalan, “Geometrik shakllar” mavzusida o‘quvchilar “Doira”, “Uchburchak”,
“To‘rtburchak”   so‘zlarini   markazga   yozib,   ularning   xossalarini   tarmoqlab
ko‘rsatadilar.
Bu metod o‘quvchilarga mavzular  orasidagi  bog‘liqlikni  anglash,  mantiqiy
fikrlashni   rivojlantirish   va   tasviriy   ifoda   orqali   eslab   qolish   imkonini   beradi.
Tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   “Klaster”   usulida   ishlagan   sinflarda
o‘quvchilarning mavzuni qayta aytib berish samaradorligi 25% ga oshgan.
3.  “Insert”  metodi   Bu  metod  matn  bilan  ishlashni,  axborotni   tahlil   qilishni
o‘rgatadi. O‘quvchi matnni o‘qib, quyidagi belgilar yordamida belgilaydi:
 “+” – yangi ma’lumot,✅
 “–” – avval bilganiga zid,
❌
 “?” – tushunarsiz,
❓
 “!” – juda muhim.
⭐
Masalan,  “Matematik topishmoqlar” matnidan foydalanilganda o‘quvchilar
belgilar   qo‘yish   orqali   15   ta   yangi   bilimni   ajratib   olishgan.   Bu   esa   ularning
o‘qish jarayonidagi faolligini 60% dan 85% gacha oshirgan.
4.   “Bumerang”   metodi   Bu   metod   o‘quvchilar   o‘rtasida   bilim   almashishni
ta’minlaydi.   O‘quvchilar   juftliklarda   ishlaydilar:   biri   savol   beradi,   ikkinchisi
javob   beradi.   Masalan,   bir   o‘quvchi:   “Kasrning   surat   va   maxrajini   2   baravar
oshirsak, natija o‘zgaradimi?” deb so‘rasa, ikkinchisi javob beradi. Keyin rollar
almashadi. 23To‘garak   darslari   yakunida   kichik   loyihalar   o‘tkazilishi   mumkin,   masalan
“Matematik ertak” yoki “Matematika shahriga sayohat”.
 Boshqa  fanlarga oid to‘garaklar ham tashkil etiladi:
“Til va nutq” – so‘z boyligini kengaytirish uchun;
“Tabiat sirlari” – ekologik tarbiya berish maqsadida;
“Texnik   ijodkorlar”   –   modellashtirish,   o‘lchov   birliklari   bilan   ishlashni
o‘rgatadi.
2. Musobaqalar va viktorinalar
Bu   yo‘nalish   o‘quvchilar   orasida   sog‘lom   raqobat   muhitini   yaratadi.   “Eng
topqir   o‘quvchi”,   “Matematik   duel”,   “O‘ylab   top”   kabi   musobaqalar
o‘quvchilarning bilimlarini amalda qo‘llash qobiliyatini oshiradi.
Masalan:
Viktorina savoli: “Agar bir olma 250 gramm bo‘lsa, 4 ta olmaning og‘irligi
nechaga teng?”
Javob: 250 × 4 = 1000 gramm = 1 kg.
“Matematik   duel”da   ikki   o‘quvchi   sahnaga   chiqib,   60   soniya   ichida   kim
ko‘proq to‘g‘ri javob beradi, o‘sha g‘olib bo‘ladi.
Bu   turdagi   tadbirlar   o‘quvchilarning   tez   fikrlash,   e’tibor,   xotira   va   nutq
madaniyatini rivojlantiradi.
3. Ijodiy loyihalar
Ijodiy   ishlar   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarning   eng   muhim   turlaridan
biridir. Ular o‘quvchini mustaqil izlanishga, muammoni tahlil qilish va amaliy
yechim topishga o‘rgatadi.
Masalan,   “Oila   byudjeti”   loyihasida   o‘quvchilar   oilaviy   xarajatlarni
hisoblaydi.
Misol:
Kunlik non 10 000 so‘m, sut 8 000 so‘m, sabzavot 12 000 so‘m. 2Mavzu:  4-sinflarda sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish metodikasi
MUNDARIJA:
Kirish…………………………………………………………………………….. 3
I   bob.   Boshlang‘ich   sinflarda   darslardan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish
ahamiyati
1.1. Boshlang‘ich sinflarda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish
turlari……………………………………………………………………………… 7
1.2. Boshlang‘ich sinflarda sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish metodlari…….. 12
II   bob.   To‘rtinchi   sinflarda   sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish
metodikasi
2.1 . To‘rtinchi sinflarda sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish ………….….……. 21
2.2. To‘rtinchi sinfda “Ulush va qism” mavzusida dars ishlanma……………….. 30
Xulosa……………………………………………………………………………..
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………
Kirish 37Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4344-son qarori. “Xalq ta’limi
tizimini takomillashtirish strategiyasi to‘g‘risida”. 2019-yil 5-sentabr.
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–6108-son   farmoni.   “Ta’lim
sifatini   oshirish   va   innovatsion   rivojlanishni   jadallashtirish   to‘g‘risida”.
2020-yil 29-oktabr.
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–3775-son   qarori.   “Ta’lim
sifatini oshirish va o‘quvchilarning tafakkurini rivojlantirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida”. 2018-yil 6-iyul.
4) Qorayev   S.   B.,   Janbayeva   M.   S.   “Boshlang‘ich   sinflarda   sinfdan   tashqari
darslarni   tashkil   etish   metodikasi   va   ularning   ahamiyati.”   Boshlang‘ich
ta’lim jurnal, 2021. 
5) Kasimov A. A. “Boshlang‘ich sinf o‘quchilarida darsdan va sinfdan tashqari
mashg‘ulotlar o‘tkazishning nazariy asoslari.” Ta’lim va innovatsiya jurnali,
2024.
6) “Matematikadan   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlar”   metodik   qo‘llanma,
Yangiasr nashriyoti, 2024.  Yangi Asr
7) Hakimova   M.   H.   Matematika   o‘qitish   metodikasi   (amaliy   mashg‘ulot   1-
modul). Buxoro: “Sadriddin Salim” Durdona nashriyoti, 2021. 
8) Xudoyberdiyeva   N.   R.   Sinfdan   tashqari   ishlarning   samarali   shakllari.   –
Namangan: NDPU nashriyoti, 2021.
9) Saidova   M.   J.   Boshlang‘ich   ta’limda   zamonaviy   o‘qitish   uslublari.   –
Toshkent: Innovatsiya nashriyoti, 2019.
10) Xolmatova   Z.   O.   Matematika   darslarida   o‘yin   texnologiyalaridan
foydalanish. – Buxoro: BuxDU nashriyoti, 2020.
11) Mahmudov   M.   H.,   Ne’matova   F.   B.   Boshlang‘ich   ta’limni   loyihalash:
muammo va yechimlar. – Toshkent: “Ta’lim taraqqiyoti” jurnali, 2023.
12) G‘oyipova  D.  Matematika  fanidan sinfdan  tashqari   mashg‘ulotlarni   tashkil
etish. – Andijon: ADU nashriyoti, 2022. 25“Mehrli   qo‘llar”,   “Kitob   sovg‘a   qilaylik”,   “Tabiat   himoyachilari”   kabi
aksiyalar o‘quvchilarda ijtimoiy mas’uliyat hissini tarbiyalaydi.
Masalan, ekologik aksiya davomida o‘quvchilar daraxt ekadilar va keyinchalik
bu   daraxtlarning   o‘sishini   kuzatib,   o‘rtacha   balandlikni   santimetrda
o‘lchaydilar.
Misol:
Daraxt balandligi bahorda 45 sm, kuzda 70 sm bo‘ldi.
O‘sish: 70 – 45 = 25 sm.
Bu   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   tabiatni   asrashni,   balki   o‘lchov   va   farqni
topish amaliyotini ham o‘rganadilar.
Jadval . To‘rtinchi sinflarda sinfdan tashqari ishlarning turlari va maqsadlari
T/r Yo‘nalish nomi Faoliyat mazmuni Kutilayotgan natija
1 Fan to‘garaklari Matematik,   til,
tabiatshunoslik
mashg‘ulotlari Bilimlarni   chuqurlashtirish,
mantiqiy   tafakkurni
rivojlantirish
2 Musobaqalar   va
viktorinalar Savol-javob,
tezkor masalalar Raqobat   ruhini   va   mustaqil
fikrlashni shakllantirish
3 Ijodiy loyihalar Amaliy   va   iqtisodiy
hisoblar Hayotiy   ko‘nikmalar,
mustaqil rejalashtirish
4 O‘yin
texnologiyalari Matematik   o‘yinlar,
zanjirli savollar Tez fikrlash, diqqatni jamlash
5 Ekskursiyalar Kutubxona,   zavod,
muzey tashrifi Amaliy bilimlarni hayot bilan
bog‘lash
6 Ijtimoiy aksiyalar Daraxt   ekish,   xayriya
aksiyalari Ijtimoiy   faollik   va   matematik
kuzatuv ko‘nikmalari
  Sinfdan   tashqari   ishlarning   to‘g‘ri   tashkil   etilishi   to‘rtinchi   sinf
o‘quvchilarining shaxsiy rivojlanishi, matematik tafakkuri va ijtimoiy faolligini
oshiradi. Ular darsda olgan bilimlarini hayotiy misollar orqali mustahkamlaydi, 5ularning   darsdagi   bilimlarini   hayotiy   faoliyat   bilan   uyg‘unlashtirish   imkonini
beradi.   Shu   jihatdan,   tadqiqotda   sinfdan   tashqari   ishlarning   nazariy   modelini
ishlab   chiqish,   ularning   mazmuni   va   shakllarini   aniqlashtirish,   zamonaviy
metodlar asosida yondashuvni ishlab chiqish nazariy jihatdan katta ahamiyatga
ega.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati   esa   4-sinflarda   sinfdan   tashqari   ishlarni
tashkil   etish   bo‘yicha   ishlab   chiqilgan   tavsiya   va   metodik   ko‘rsatmalarni
amaliyotga   joriy   etish   imkoniyatida   namoyon   bo‘ladi.   Tadqiqot   natijalari
boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilari,   metodistlar,   ta’lim   muassasalarida   faoliyat
yuritayotgan   pedagoglar   hamda   pedagogika   yo‘nalishida   tahsil   olayotgan
talabalarga   o‘quv   jarayonida   qo‘llash   uchun   amaliy   yordam   beradi.   Ayniqsa,
“Ulush   va   qism”   mavzusidagi   darsdan   tashqari   mashg‘ulot   ishlanmasi
o‘qituvchilarga aniq metodik namuna sifatida xizmat qiladi.
Tadqiqotda ilgari  surilgan g‘oyalar ta’lim jarayonini  samarali tashkil  etish,
o‘quvchilarning   mustaqil   ishlash   ko‘nikmalarini   rivojlantirish,   shuningdek,
ularning ijtimoiy faolligini oshirishga xizmat qiladi. Kurs ishi natijalari asosida
ishlab   chiqilgan   metodik   tavsiyalar   boshlang‘ich   ta’limda   innovatsion
yondashuvlarni keng joriy etish, zamonaviy ta’lim texnologiyalarini qo‘llash va
o‘quvchilarning   bilimini   hayot   bilan   bog‘lash   imkonini   yaratadi.   Shu   tariqa
mazkur tadqiqot nazariy jihatdan ta’lim metodikasini boyitadi, amaliy jihatdan
esa o‘quv-tarbiyaviy jarayonni yanada samarali tashkil etish imkonini beradi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   —   4-sinf   o‘quvchilari   bilan   olib
boriladigan sinfdan tashqari ta’limiy va tarbiyaviy ishlar tizimidir.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   4-sinflarda   sinfdan   tashqari   ishlarni
tashkil   etishning   metodikasi,   ya’ni   o‘qituvchi   faoliyati,   mashg‘ulot   shakllari,
metod va vositalarining o‘quvchilar rivojlanishiga ta’siridir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   —   4-sinflarda   sinfdan   tashqari   ishlarni
tashkil etishning samarali metodikasini ishlab chiqish, u orqali o‘quvchilarning 34Baholash “Yulduzcha metodi” asosida:
4 ta to‘g‘ri javob – ⭐⭐⭐⭐
3 ta to‘g‘ri javob – 
⭐⭐⭐
2 ta to‘g‘ri javob – 
⭐⭐
VI. Yakuniy bosqich (3 daqiqa)
Bugun biz ulush va qism nima ekanini bildik.
Ulush   –   bu   butunning   teng   qismlaridan   biri,   qism   esa   butundan   ajratilgan
miqdor.
Har bir ulush kasr bilan ifodalanadi.
Endi biz 1/2, 1/4, 3/5 kabi ifodalarni oson tushuna olamiz.
Uyga vazifa:
“Ulush va qism” mavzusiga oid 3 ta masala yozing va yeching.
Uyda   mavjud   buyumlardan   (non,   olma,   qalam,   daftar)   foydalanib,   ulushni
ko‘rsating.
VII. Refleksiya (2 daqiqa)
O‘quvchilarga 3 ta kartochka beriladi:
– dars menga yoqdi, tushundim.
– biroz qiynaldim, lekin o‘rgandim.
 – hali to‘liq tushunmadim.
O‘qituvchi o‘quvchilarning fikrlarini tahlil qiladi.

4-sinflarda sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish metodikasi