AT ―Xalq banki Namangan viloyati filialining boshqaruv faoliyati amaliyot hisoboti

REJA:
KIRISH
1. AT―Xalq Banki ning tashkiliy-iqtisodiy holati tahlili
2. AT ―Xalq banki Namangan viloyati filialining boshqaruv faoliyati  va
personalining vazifalari
3. AT ―Xalq banki Namangan viloyati filiali faoliyatining
samaradorligini baholaydigan ijtimoiy-iqtisodiy va moliyaviy holati
tahlili
XULOSA
FOYDALANGAN ADABIYOTLAR KIRISH
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   har   bir   korxona   yoki   tashkilot,   albatta   yuqori
daromad   olishga   intiladi.   Buning   uchun   esa   ulardan   samarali   boshqaruv   jarayoni
hamda mavjud imkoniyatlardan oqilona foydalanish talab etiladi. Yuqori daromad
olishga   hamda   raqobatda   g’olib   chiqishga   sabab   bo’luvchi   eng   asosiy   omillardan
biri esa aynan inson omilidir. Har qanday korxona yoki tashkilotning kuch-qudrati
unda faoliyat olib borayotgan xodimlar, insonlar bilan, ularning soni va intellektual
potensiali   bilan   o’lchanadi.   Chunki   bozor   iqtisodiyoti   fazalari   hisoblangan   ishlab
chiqarish, taqsimlash, ayirboshlash va is’temol jarayonlarining ham boshqaruvchisi
ham   boshqariluvchisi   aynan   inson   omili,   personal   hisoblanadi.   Bugungi   kunda
tijorat   banklarida   kadrlar   menejmentini   takomillashtirish,   ular   faoliyatida   yangi
imkoniyatlarni   izlab   topish   xizmat   turlarining   ko’payishi   va   faoliyat   sohasi
kengayishiga   olib   kelinmoqda.   Shularni   inobatga   olganda   bank   sohasida   ishlash
layoqati yuqori bolgan mutaxassislarni to’g’ri tanlash, ularning malakasini doimiy
ravishda   oshirib borish  muhim   masalalardan  hisoblanadi.  Mamlakatdagi  iqtisodiy
vaziyat   zamonaviy   bankni   boshqarish   muammolarini   qanchalik   murakkabligini
aniq ko'rsatib turibdi. Bugungi kunda menejer nafaqat yuqori kasbiy malakaga ega
bo'lishni   talab   qilmoqda,   balki   ayni   paytda   xavfli   bo'lishga   tayyorlik   bilan
birlashtirib,   bank   faoliyatining   yakuniy   natijasi   uchun   to'liq   javobgarlikni   o'z
zimmasiga   oladigan   yangi   fikrlash   darajasiga   ham   ega.   Zamonaviy   bozor
iqtisodiyoti   sharoitda   bank   tomonidan   boshqariladigan   xatoliklarni   tuzatish
imkoniyatlari   juda   cheklangan,   shuning   uchun   bankning   tashqi   va   ichki   muhitini
o'rganish   omillarini   o'rganish   asosida   strategik   rejalashtirish   imkoniyatlarini   faol
ravishda   ishlatadigan   samarali   boshqaruv   tizimini   yaratish   eng   muhim
muammolardan   biri   bo'lib   qolmoqda.   Zero   Prezidentimiz   Sh.Mirziyoyev
ta’kidlaganlaridek ―Kadrlar bilan ishlash holatini ham tanqidiy tahlil qilish zarur.
4   O’ylaymanki   moliya   organlarining   butun   tizimdagi   rahbar   va   xodumlarini
attestatsiyada   o’tkazish   kerak.   Endi   ushbu   lavozimlarga   samarali   ishni
ta’minlaydigan,   munosib   kadrlarni   tanlash   bo’yicha   oldimizda   muhim   vazifa turibdi.   1   So'nggi   paytlarda   tashkilotlarning   kadrlar   salohiyatini   shakllantirish
muammolariga   katta   e'tibor   berildi,   ularning   yetarlicha   darajasi   raqobatbardosh
ustunliklarga,   faoliyat   ko'rsatkichlariga   va   tashkilotning   barqaror   rivojlanishiga
ta'sir   ko'rsatdi.   Ta'kidlash   joizki,   xodimlarni   boshqarishni   optimallashtirish
bugungi   vaziyatdan   chiqish   uchun   ijobiy   natija   qo'lga   kiritishga   salbiy   ta'sir
ko'rsatishi mumkin, hech bo'lmaganda eng yaxshi va minimal moliyaviy xarajatlar.
Shu   bois,   hozirgi   vaqtda   menejmentning   ijtimoiy   jihatlariga   asosiy   e'tibor
qaratiladi, rahbariyatning asosiy sa'y-harakatlari insonga, eng yuqori samaradorlik
bilan   belgilangan   maqsadlarga   erishish   uchun   birgalikda   ishlashga   qodir   jamoani
shakllantirishga   qaratilgan.   Shu   bois,   menejment   usullarini   respublikamiz   tijorat
banklari   kadrlari   ular   salohiyatini   boshqarish   jarayonlariga   tatbiq   etish   va   buning
asosida bank xodimlari faoliyatining samaradorligiga erishish bugungi kunda bank
sohasidagi dolzarb masalalardan biridir. 1. Aksiyadorlik tijorat “Xalq Banki” ning tashkiliy-iqtisodiy holati
tahlili
Xalq bankining missiyasi Bank faoliyatining mazmuni va ma’nosini belgilab
beradi, uning ijtimoiy vazifalarni amalga oshirishda hukumatning moliyaviy agenti
vazifalarini  bajarishdagi, shuningdek xalq farovonligi  va umuman iqtisodiyotning
o’sishini  ta’minlashdagi tutgan o’rnini ta’kidlaydi. Xalq bankining mijozlari aholi
va   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar,   ularning   faoliyati,   maqsadlari   va   intilishlari,
farovonligi Xalq Banki aynan shuning uchun faoliyat yuritadi. Bank mijozlarga va
hamkorlarga   xodimlarning   malakali   bo’lishini   kafolatlaydi.   Bank   xodimlarning
kasbiy   mahoratning   eng   yuqori   bosqichiga   intilishini   qo’llab-quvvatlaydi   va
rivojlantiradi.   Ishonchlilik   -   Bank   faoliyatining   zamirida   vijdoniylik,   halollik,
mas’uliyat yotadi Taqdim etiladigan xizmatlar sifatining kafolati — bank ishining
uslubidir.   Guruh   ruhi   -   bu   umumiy   maqsad   bo’lib,   har   bir   xodimning   ushbu
maqsadga   erishishga   qo’shgan   betakror   hissasi   va   kasbiy   mahoratidir.   Bank
xodimni   umumiy   maqsadga   erishishga   qo’shgan   hissasi   uchun   qadrlaydi.
Xodimlarni   rivojlantirish   -   bankning   boyligi,   uning   bozor   aktividir.   Bank
xodimlarning   o’z   salohiyatini   royobga   chiqarishi   va   rivorjlanishi   uchun   sharoit
yaratadi. Innovatsion yondashuv - bank yangi mahsulotlar va xizmatlarni yaratadi,
ishida ijodiy yondashuvlarga amal qiladi, ijobiy o’zgarishlarga xayrixoh bo’ladi va
doimo   ular   uchun   ochiq   bo’ladi.   Bank   mijozlarga   xizmat   ko’rsatishning   yuksak
standartlariga   intiladi,   har   bir   mijozning   manfaatlarini   himoya   qiladi.   Bank
mijozlar  bilan uzoq muddatli  va o’zaro foydali hamkorlikka intiladi. Bank doimo
o’z   xizmatlarini   yangilab   boradi,   shunigdek   yangi   bank   mahsulotlarini   ishlab
chiqadi va taklif etadi. Mijozlar bilan o’z munosabatlarida bank ochiqlik va o’zaro
ishonch   tamoyillariga   tayanadi.   Bank   xodimlari   mijozlar   va   ish   hamkorlarining
operatsiyalari,   hisobraqamlari   va   omonatlari   to’g’risida   axborotlarni,   shuningdek
mijozning,   ish   hamkorining   ish   obro’siga,   boshqa   nomoddiy   yoki   moddiy
manfaatlariga   zarar   yetkazishi   mumkin   bo’lgan   boshqa   axborotlarni,   agar
O’zbekiston  Respublikasi  qonunchiligida boshqacha  ko’zda tutilmagan bo’lsa, sir saqlaydi.   Bank   xodimlari   mijozlarga,   ish   hamkorlariga   yashirin   imtiyozlar   va
afzalliklarni   yaratib   bermaydi.   Bank   ochiq-oshkor   siyosatini   amalga   oshiradi   va
korporativ boshqaruv tamoyillariga qat’iy amal qiladi. Chunonchi: ta’sischilarning
manfaatlariga   so’zsiz   rioya   qiladi,   o’z   vaqtida   axborotni   oshkor   etadi,   hisob   va
hisobot   sifatini   yaxshilash   asosida   axborotning   ko’rgazmaliligi   va   foydalanish
osonligini   yuksaltiradi.   Bank   xodimlari   bankning   muvaffaqiyatli   faoliyatining
asosidir.   Bank   o’z   xodimlarini   qadrlaydi,   har   bir   xodimga   o’z   salohiyatini   eng
to’liq ro’yobga chiqarishga imkon beruvchi sharoitlarni yaratadi. Bank yoshi, irqi,
jinsi,   e’tiqodi   yoki   millatidan   qat’i   nazar   xodimlarni   jalb   qiladi   va   eng   yaxshi
xodimlarni   olg’a   surib,  ularni   erishgan   yutuqlari   uchun   taqdirlaydi.   Bank   shaxsni
va   inson   qadrqiymatini   hurmat   qiladi.   Bank   xodimlari   bankning   ish   obro’siga,
boshqa   nomoddiy   yoki   moddiy   manfaatlariga   zarar   yetkazishi   mumkin   bo’lgan
vaziyatlarning   yuzaga   kelishga   yo’l   qo’ymaydi.   Raqobatchilari   bilan   o’zaro
munosabatlar  odobli   ish  munosabatlari   asosida   barpo  etiladi.  Bank  uchun  yagona
maqbul   raqobat   shakli   taqdim   etiladigan   xizmatlarning   sifati,   ishonchliligi   va
servis   darajasi   borasida   xolisona   bozor   afzalliklarini   yaratish   hisoblanadi.   Bank
moliyaviy-sanoat   guruhlari,   siyosiy   partiyalar   va   birlashmalarga   nisbatan
neytralitet  tamoyillariga amal  qiladi  hamda o’z faoliyatini mijozlar  va ta’sischilar
manfaatlarida   amalga   oshiradi.   Bank   xodimlari   davlat   organlari   bilan   ishlarini
shaxsiy   manfaatdorliksiz,   ma’muriy   qarorlarni   qabul   qilishga   ta’sir   o’tkazishning
noqonuniy   usullaridan   foydalanmay,   yuritishi   lozim.   O’zbekiston   Respublikasi
Xalq Banki universal tijorat banki hisoblanib, bozor iqtisodiyoti sharoitida asosan
aholini kreditlash, ularga pullik xizmatar ko’rsatish hamda aholining bo’sh turgan
pul   mablaqlarini   omonatlarga   va   zayom   obligasiyalariga   jalb   qilish   va   boshqa
amaldagi   qonunlarda   belgilangan   bank   xizmatarini   bajarish   bilan   shug’ullanadi.
Xalq Banki  aholining va korxona, tashkilotlarning bo’sh turgan pul mablag’larini
bir markazga to’playdi va bu mablag’lardan iqtisodiyotni rivojlantirishda samarali
foydalaniladi.  O’zbekiston  Respublikasi   Xalq  Banki   yuridik shaxs  hisoblanadi  va
bu   tashkilotning   o’z   shaxsiy   muhri   mavjud,   uning   yuqori   organi   Xalq   Banki boshqaruvi   hisoblanadi.   Respublika   Xalq   Banki   muassasalarida   aholi
jamg’armalarini   saqlash   va   o’z   vaqtida   egalariga   qaytarib   berishni   bevosita
O’zbekiston   Xalq   Banki   o’z   kafolatiga   oladi.   Xalq   Banki   mijozlari   bo’lib,
O’zbekiston   fuqarolari,   chet   el   fuqarolari   hamda   fuqaroligi   bo’lmagan   shaxslar
ham hisoblanishi mumkin. O’zbekiston Respublikasi davlat tijorat Xalq Bankining
asosiy vazifalari uning ustavida belgilab berilgan:    har bir tuman, shahar, qishloq,
har   bir   ho’jalikda   bank   infrastrukturasini   tashkil   etish,   bank   xizmatini
Respublikaning   har   bir   yashovchisi   uchun   qulay   bo’lishini   ta'minlash;      bank
muassasalarini   kadrlar   bilan   ta'minlashni   tashkil   etish;      aholini   qiziqtirish   uchun
yangi   omonatlar   turini   ko’paytirish,   yutuqli   omonatlarni   joriy   qilish,   jismoniy   va
yuridik   shaxslar   o’rtasida   obligatsiyalarni   joylashtirish,   lotereyalarni   chiqarish   va
joylashtirish;      aholi  qo’lidagi  chet  el  valyutasini  aholi  omonatlariga jalb qilish;   
aholi   omonatlari   bo’yicha   naqd   pulsiz   hisob-kitoblarni,   tovar   va   xizmatar   uchun
naqd   pulsiz   hisob-kitoblarning   yangi   shakllarini   jumladan   plastik   kartochkalarni
joriy qilish;      chek, akkreditiv, sertifikat kabi to’lov hujjatlarini chiqarish va aholi
o’rtasida   joylashtirish;      jismoniy   va   yuridik   shaxslarga   hisob-kitob   va   kredit
xizmatini ko’rsatish;    aholiga bank xizmatini ko’rsatish sohasida chet el tajribasini
kiritish;   40      bank   aktivlaridan   samarali   foydalanish   va   kredit
tavakkalchiliginikamaytirish;      ko’chmas   mulk   qurish,   ularni   tuzatish,   aholining
uzoq   muddat   foydalanadigan   tovarlari   va   boshqalar   bo’yicha   iste'mol   krediti
tizimini rivojlantirish;    omonatchilarning manfaatlarini himoya qilishni ta'minlash;
O’zbekiston   Respublikasi   Hukumati   qarz   oluvchi   kafolat   va   kreditorlik
funksiyalarini   amalga   oshirish   vazifalarini   topshirgan   hollarda   O’zbekiston
Respublikasi   Hukumati   nomidan   qarz   oluvchi   va   kreditor   bo’lib   ish   ko’radi;
Amaldagi qonun hujjatlari  doirasida boshqa xil  bank faoliyatini olib boradi. Xalq
banki   o’z   faoliyatini   ustaviga   asosan   olib   boradi.   Muassislarning   bankning   ustav
sarmoyasidagi   badallari   miqdori   quyidagicha:   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya
Vazirligi - ustav sarmoyasining 51 foizi O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki
- ustav sarmoyasining 49 foizi Respublikada jamg’arma ishi bilan shug’ullanuvchi asosiy   banklardan   biri   Xalq   Banki   hisoblanadi.   Xalq   Banki   o’z   ishini   ma'lum
rejalar asosida tashkil qiladi. Yuqori tashkilotlarning qaror va qo’llanmalariga amal
qilgan holda o’z faoliyatini olib boradi. Xalq Banki boshqaruvi va bank kengashi
bankni boshqaruv organlari hisoblanadi. Bank kengashi tarkibiga 7 a'zo kiradi, 4 ta
a'zo Moliya Vazirligi, 3 ta a'zo Markaziy Bank taqdimnomasiga ko’ra tayinlanadi.
Bank kengashi  yig’ilishida masalalarni  hal qilishda kengashning har bir a'zosi  bir
ovozga   ega   bo’ladi.   Bank   kengashi   yig’ilishini   o’tkazish   uchun   kvorum
tayinlangan  bank kengashi  a'zolarining  kamida  75 %  foizini  tashkil  qilishi   kerak.
Bank   kengashi:      bank   faoliyatining   ustivor   yo’nalishlarini   belgilaydi;      bank
depozit   va   kredit   siyosatining   prinsiplarini   tasdiqlaydi;      Vazirlar   Mahkamasiga,
Moliya   Vazirligiga,   Markaziy   bankka,   bank   ustaviga   o’zgartirishlar
vaqo’shimchalar   kiritish   to’g’risida   takliflar   kiritadi;      bankning   tashkiliy
boshqaruv   tuzilmasini   tasdiqlaydi;      boshqaruv   raisi   taqdimnomasi   asosida   bank
boshqaruvi   a'zolarinitasdiqlaydi;      amaldagi   qonun   hujjatlariga   amal   qilishni
nazorat qiladi va boshqalar. Bank boshqaruvi bank faoliyatini tashkil etadi va unga
tezkor   rahbarlikni   amalga   oshiradi,   Markaziy   Bank   lisenziyasi   asosida   bankning
ustavdagi   maqsadlari   va   vazifalari   bajarilishini   ta'minlaydi,   bank   mijozlariga
ko’rsatiladigan xizmatar bo’yicha foiz stavkalari va vositachilik haqi miqdorlarini
ishlab   chiqadi   va   bank   kengashi   bilan   kelishib   oladi.   Zararlar   miqdorini
kamaytirish   maqsadida   bank   aktivlar   turlarini   ko’paytiradi.   Bank   tomonidan
Markaziy   Bank   tomonidan   belgilangan   iqtisodiy   me'yorlarga,   Markaziy   Bankda
majburiy zahiralar shakllantirish yuzasidan talablarga rioya qilinishini ta'minlaydi.
Bank boshqaruvi bank kengashiga hisob beradi. Bank boshqaruvi raisi O’zbekiston
Respublikasi  Moliya Vazirligi va Markaziy Banki taqdimnomasiga ko’ra Vazirlar
Mahkamasining qarori bilan tasdiqlanadi. Kengash raisining o’rinbosari Markaziy
Bank   taqdimnomasiga   ko’ra   tayinlanadi.   Bank   boshqaruv   a'zolarining   soni   va
shaxsiy   tarkibi   bank   kengashi   tomonidan   tasdiqlanadi.   Bank   hududiy
boshqarmalari   va   bo’linmalarining   rahbarlari   bank   boshqaruvi   tomonidan
tayinlanadi.   Boshqaruv   raisi   tezkor   rahbarlikni   amalga   oshiradi   va   bank   faoliyati uchun   shaxsan   javob   beradi.   Bank   buhgalteriya   hisobini   yuritadi   hamda
O’zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlariga   va   xalqaro   standartlariga   muvofiq
Markaziy   Bank   tomonidan   belgilangan   tartibda   moliyaviy   hisobot   taqdim   etiladi.
Bank   o’z   moliyaviy   hisobotlarini,   ularda   keltirilgan   ma'lumotlar   auditorlik
tashkiloti   tomonidan   tasdiqlangandan   so’ng,   Markaziy   Bank   tomonidan
belgilanadigan shakllar bo’yicha va muddatlarda matbuotda e'lon qiladi. Bankning
yillik   hisoboti   bank   kengashi   tomonidan   tasdiqlanadi.   Xalq   banki   boshqarmasi
o’zining   qo’l   ostidagi   barcha   bank   muassasalari   faoliyati   bo’yicha   asosiy
vazifalarni hal etish, Xalq banki boshqarmasining harajat smetasini  ishlab chiqish
bilan   shug’ullanadi.   Bundan   tashqari   Xalq   Banki   boshqarmasi   quyidagi
funksiyalarni   bajaradi:      respublikada   omonat   ishini   tashkil   qilish   va   naqd   pulsiz
hisob-kitoblarni   rivojlantirish   bo’yicha   vazifalarni   belgilab   beradi.      hisobot
vabank   nazoratini   tashkil   qiladi.      bank   operasiyalarini   avtomatlashtirish   ishlarini
olibboradi. O’ziga bo’ysunadigan bank muassasalarining yillik hisobot balanslarini
tasdiqlaydi,   yig’ma   balanslarni   ko’rib   chiqadi.   Bankning   kredit   va   moliya   reja
loyihalarini   muhokama   qilishda   qatnashadi.   Xalq   bankining   tashkiliy   tuzilishi
viloyatlarda   Xalq   Bankining   boshqarmasi   tuzilgan,   shaharlarda   esa   jamg’arma
ishini bankning shahar filiallari tashkil qiladi. Tumanlarda esa Xalq Banki filiallari
faoliyat   ko’rsatadi.   Har   bir   Xalq   Banki   filiali   qoshida   bir   necha   omonat   kassalar
tashkil   qilingan.   Tuman   filiali   va   omonat   kassalari   bevosita   aholiga   xizmat
ko’rsatish   bilan   shug’ullanadi.   ―MS   Excel   bankning   asosiy   hisob   kitob   dasturi
bo’lib   hisoblanadi.   Bu   dastur   yordamida   bank   operatsiyalari   rasmiylashtiriladi,
foizlar hisoblanadi, maxsus jadvallar tuziladi. Bular quyidagi tartibda tuziladi: AT
Xalq   Bankining   mijozlari   bilan   olib   boradigan   opeartsiyalarida   banklarda
qo`llanilayotganda   dasturlardan   biri   bo`lgan   NCI   dasturidan   foydalanadi,   Mazkur
amaliyotim   davomida   NCI   dasturidan   foydalanishni   va   bankdagi   operatsiyalarni
ushbu dastur orqali rasmiylashtirishni o`rganishga harakat qildim. NCI dasturidan
har   bir   bankdagi   xodimlar   foydalanishi   uchun   ularga   maxsus   Login   va   Parol
beriladi,   demak   NCI   dasturiga   kirish   uchun   har   bir   xodim   o`zlarining   berilgan login   va   parolidan   foydalanib   ishga   tushirishadi.   Kredit   bo’limi   faoliyati   xolati
taxlili. Xalq banki jismoniy shaxslar uchun quyidagi kreditlash dasturlarini taqdim
etadi:   Iste’mol   kreditlari,   Ipoteka   kreditlari,   Xalq   Banki   tomonidan   kreditlash
qulay   moliyaviy   asos   bo’lib,   uning   yordamida   siz   o’z   istaklaringizni   uzoq   pul
yig’ib o’tirmay, tez amalga oshirishingiz mumkin. Ipoteka kreditlari yosh oilalarni
moddiy va ma’naviy qo’llab-quvvatlsh, ularga mehnat faoliyatining boshlanishi va
mustaqil   hayotga   kirib   borishi   paytida   kerakli   yordam   ko’rsatilishi,   barqaror
daromad   manbalarini   shakllantirishga   tasirchan   rag’batlari   va   mexanizmlarini
yaratish   maqsadida   davlat-tijorat   Xalq   Banki   turar   joyni   sotib   olish,   qurish   va
rekonstruksiya qilish uchun kreditlarni ajratadi. Kredit olish huquqiga quyidagilar
ega   bo’ladi:   15   www.xb.uz   /   O’zbekiston   Respublikasi   aksiyadorlik   tijorat   Xalq
banki.   43      O’zbekiston   Respublikasining   18   yoshga   yetgan,   to’lovga   layoqatli
fuqorolari;    yashash manziliga ko’ra doimiy ro’yxatdan o’tgan;    ohirgi ish joyida
kamida 6 oy ish stajiga va kamida 1 yillik umumiy mehnat stajiga ega bo’lgan;   
banklar   va   boshqa   moliyaviy   muassasalar   oldida   qarzdorligi   bo’lmagan;      bank
tomonidan o’z va jalb qilingan mablag’lari hisobiga beriladigan ipoteka kreditining
miqdori   turar   joyni   sotib   olish,   qurish   va   rekonstruksiya   qilish   qiymati   bilan
cheklanadi, lekin ko’pi bilan:      shaxsiy turar joy uyini sotib olish va qurish uchun
minimal ish haqining 3000 baravari;    shaxsiy turar joy uyini rekonstruksiya qilish
va   ko’p   xonadonli   uyda   xonadonni   sotib   olish   uchun   minimal   ish   haqining   2500
baravari miqdorida belgilanadi. Ipoteka kreditidan foydalanish uchun foiz stavkasi
kreditdan   foydalanish   uchun   foiz   stavkasi   yillik   18   foiz   miqdorida   belgilanadi,
bunda   depozit   hisobraqamiga   beriladigan   kredit   miqdoridan   kamida   25   %   foiz
kiritilishi lozim. Yosh oilalga ipoteka kreditlari berilishining shartlari. Yosh oilalar
uchun kreditdan foydalanish uchun foiz stavkasi yillik 18 % miqdorida belgilanadi,
bunda depozit hisobraqamiga beriladigan kredit miqdoridan kamida 25% kiritilishi
lozim.   Bunda   qonunchilikka   muvofiq   yosh   oilalar   toifasiga   birinchi   marta
ro’yxatga olingan nikoh qurgan, har birining yoshi 30 yoshdan oshmagan er-xotin
kiritiladi.   Yosh   oilalarga   ipoteka   kreditlari   bo’yicha   asosiy   qarzlarni   qoplash bo’yicha uch yillik imtiyozli davr belgilanadi, kreditni qoplash to’lovlari imtiyozli
davr tugagandan keyingi oydan e’tiboran boshlanadi. Bank tomonidan o’tkazilgan
mablag’   va   shartnoma   bo’yicha   to’lov   talabnomasining   qiymat   orasidagi   farqi
bankning   diskonti   hisoblanadi.   AT   Xalq   Banki   mijozlarga   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2006-yil   23-mart   kunidagi   №   PQ-308-sonli
―Xususiy   yordamchi,   dehqon   va   fermerlik   xo’jaliklarida   qoramol   sonini
ko’paytirishni   44   rag’batlantirish   choralari   to’g’risida   qarori   asosida   beriladigan
mikrokreditlarni taklif qiladi. 2. Aksiyadorlik tijorat Xalq banki Namangan viloyat filialinin
boshqaruvfaoliyati va personalining vazifalari
Tijorat   banklarini   tashkil   qilish   11   fevral   1999   yilda   qabul   qilingan
―Banklarni   ro’yxatga   olish   va   ularga   litsenziya   berish   tartibi   to’g’risidagi   630-
sonli Nizom asosida olib borilar edi. Bu qonunga 2009 yil 15 avgustda №703 son
bilan   o’zgartirish   kiritilgan   va   hozirda   banklar   ushbu   qonun   asosida   tashkil
etilmoqda. Banklar  O`zbekiston Respublikasining Fuqarolik kodeksi, "Banklar va
bank   faoliyati   to’g’risida"gi,   "Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning
huquqlarini   himoya   qilish   to’g’risida"gi   qonunlari   hamda   boshqa   qonun
hujjatlariga muvofiq, qoida tariqasida, aksiyadorlik jamiyati tarzida tashkil   е tiladi.
2016 yilning 1 iyulidan boshlab aksiyadorlik jamiyatlari tarzida tashkil   е tiladigan
tijorat   banklari   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   va   Vazirlar
Mahkamasiningqarorlarida   nazarda   tutiladigan   holatlardan   tashqari,   faqat   xorijiy
investorning   ustav   kapitalidagi   ishtiroki   ulushi   15   foizdan   kam   bo`lmagan
taqdirdagina   tashkil   qilinishi   mumkin16   .   Xalq   banki,   O zbekiston   Respublikasiʻ
davlat tijorat xalq banki — yirik universal davlat tijorat jamg arma banki. 1992 y.	
ʻ
da sobiq davlat mehnat jamg arma kassalari (1923) negizida tashkil etilgan mehnat	
ʻ
jamg armalari   va   aholini   kreditlash   maxsus   banki   —   SSSR   Jamg arma   banki	
ʻ ʻ
(1987)   ning   O zbekiston   bo limi   asosida   O zbekiston   jamg arma   banki   tashkil	
ʻ ʻ ʻ ʻ
etildi.   1995   yilda   bu   bank   hukumatning   maxsus   qarori   bilan   O zbekiston	
ʻ
Respublikasi   davlat   tijorat   xalq   banki   deb   nomlandi.   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2015   yil   24   apreldagi   ―Aksiyadorlik   jamiyatlarida   zamonaviy
korporativ boshqaruv uslublarini joriy etish chora-tadbirlari to’g’risidagi PF-4720-
sonli   Farmoniga   asosan   bank   nomi   ―Aksiyadorlik-tijorat   Xalq   banki   nomiga
o’zgartirildi17   .   Boshqaruvi   Toshkent   shahrida.   Bank   ta sischilari:   O zbekiston	
ʼ ʻ
Respublikasi Moliya vazirligi (51%) va O zbekiston Respublikasi Markaziy banki	
ʻ
(49%). Xalq banki keng tarmoqdi  universal  bank, respublikadagi  bank tizimining
yirik   bo g inlaridan   biri   hisoblanadi.   14   ta   hududiy   filiali,   188   tuman   (shahar)	
ʻ ʻ
filiali,   144   mini   bank,   2517   ta   shoxobchalarga   ega   (2004).   Jismoniy   va   yuridik shaxslarga barcha turdagi bank xizmatlarini ko rsatadi. Bankning asosiy vazifalari:ʻ
respublikada bank jamg arma ishlarini rivojlantirishga qaratilgan depozit siyosatini	
ʻ
olib borish; aholining bo sh pul mablag larini bank omonatlariga jalb qilish va ular
ʻ ʻ
hisobiga shakllangan resurelarni iqtisodiyotning ustuvor tarmoqlariga yo naltirish;	
ʻ
davlat   va   boshqa   emitentlarning   qimmatli   qog ozlarini   xarid   qilish,   saqlash,	
ʻ
hisobga   olish   hamda   ikkilamchi   bozorda   oldisotdi   muomalasini   amalga   oshirish;
lahzali   va   boshqa   turdagi   lotereyalarni   tashkil   qilish   va   o tkazish;   xo jalik	
ʻ ʻ
sub yektlari   va   yakka   tartibda   faoliyat   kursatadigan   tadbirkorlarga   mikrokreditlar	
ʼ
berish;   yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   hisobkitob   —   kassa   xizmati   ko rsatish,	
ʻ
uchinchi shaxs foydasiga to lovlar qabul kilish va boshqa Bank muassasalari davlat	
ʻ
tomonidan   ko p   bolali   va   kam   ta minlangan   oilalarga   tayinlanadigan   nafaqa   va	
ʻ ʼ
yordam   pullarini   egalariga   tarqatdi.   AT   ―Xalq   bankida   kadrlarni   to’plash.
Nomzodga   bo’lgan   talablar   aniqlangach   (lavozim   yo’riqnomasi,   malakaviy   karta
va   boshqa   shakldagi   hujjatlar);   kadrlar   bo’limi   keyingi   bosqichni   amalga
oshirishga   kirishishi   mumkin:   ya’ni   yetarli   malakaga   ega   nomzodlarni   tanlash.
Bunda   korxona   sarflashi   mumkin   bo’lgan   byudjet   va   birlamchi   inson   resurslari
asosiy limitlovchi ko’rsatkich bo’lib xizmat qiladi. Nomzodlarni jalb qilishda bank
bir   qancha   qulayliklar   va   kamchiliklarga   ega   bo’lgan   qator   usullarni   qo’llashi
mumkin:   Ijtimoiy   omillar   korxona   va   tashkilotlar,   xususan   tijorat   banklari
sharoitida   ijtimoiy   muhitni   tashkil   etish   bilan   bog’liq   shart-sharoitlardagi
o’zgarishlarni   va   bu   o’zgarishlarning   oqibatlarini   ifodalab   beradi.   Ijtimoiy
omillarning   asosiy   yo’nalishini   mehnat   jarayoni   amalga   oshiriladigan   tijorat
banklarining   o’zida   ishlaydigan   xodimlarga,   ularning   oilalari   istiqomat   qiladigan
muhitga   hamda   ularning   yaqin   atrofidagi   xodimlarga   ta’sir   ko’rsatish   shakllariga
qarab farqlash mumkin. Asosiy omillarga quyidagilar kiradi:      tijorat banklarining
potentsiali,   uning   ijtimoiy   infratuzilmasi;      ish   sharoitlari   va   mehnatni   muxofaza
qilish;      personalning   ijtimoiy   ximoyalanganligi;      jamoadagi   ijtimoiy   ruhiy
vaziyat;      mehnatni   moddiy   rag’batlantirish   va   oila   byudjetlari;      ishdan   tashqari
vaqt va dam olishdan samarali foydalanish va boshqalar. Tijorat banklari o’zining miqyosi,   mulkchilik   shakli,bo’ysunishi,   qayerda   joylashganligi   va   boshqa   shart-
sharoitlariga   qarab   o’zining   yaxllit   ijtimoiy   infratuzilmasiga   ega   bo’ligan,   faqat
uning   ayrim   elementlari   yig’indisiga   ega   bo’lishi,   yoki   boshqa   korxona   va
tashkilotar   bilan   kooperatsiyalashuviga   va   ijtimoiy   sohaning   munitsipial   bazasiga
umid   qilishi   mumkin.   Lekin   har   qanday   vaziyatda   ham   ijtimoiy   infratuzilma
haqida   g’amho’rlik   qilish   ijtimoiy   taraqqiyot   va   personalni   boshqarishning   eng
muhim talabi hisoblanadi. Bu omillar quyidagilarni o’z ichiga oladi;     banklarning
zamonaviy   texnika   va   texnologiya   bilan   ta’minlash   darajasi,   mehnatning
mexanizatsiya   va   avtomatlashuvi   darajasi,   samarali   materiallarning   ishlatilishi;   
zamonaviy   fan-texnika   yutuqlarining   ishlab   chiqarishga   joriy   etilishini   hisobga
olgan   xolda   mehnatni   tashkil   etish,   ishchilar   guruhlarining   alohidaligini,   mehnat
intizomi   bilan   bir   qatorda   ishlab   chiqish.   Tijorat   banklarining   ijtimoiy
infratuzilmasiga   umumlashtirilgan   holda   uy-joy   fondi   va   kommunal   xo’jalik
ob’ektlar,   tibbiyot   va   davolash   profilaktika   muassasalari,   ta’lim   va   madaniyat
ob’ektlari,   savdo   va   umumiy   ovqatlanish   ob’ektlari,   maishiy   xizmat   ko’rsatish
ob’ektlari,   sport   inshootlari   va   ommaviy   dam   olish   bazalari   personalni   samarali
boshqarishni   amalga   oshirishga   xizmat   qiladi.   Ijtimoiy   himoya   tizimi   xodimni,
og’ir   axvolga   tutib   qolishi,   sog’lig’i,   kasalligi   ishsizlik   tufayli   mehnat   layoqatini
yo’qotishdagi   mehnat   huquq   va   imtiyozlarni   ishonchli   tarzda   ximoya   qilishda
ishonch   bag’ishlaydi.   Jamoaning   ijtimoiy-ruhiy   vaziyati   uchta   asosiy   tarkibiy
qismdan   iboratdir:   xodimlarning   ruhan   mos   kelishi,   ularning   ijtimoiy   intilishlari,
axloqiy   tarbiyalanganligi   kabi   bog’liq   kuchlar   ta’sirida   bo’ladi.   Ijtimoiy   ruhiy
vaziyat   insonlarni   yaqinlashtirish,   birgalikda   astoydil   mehnat   qilish,   iroda,   xis   -
tuyg’ularini   munosabatlarini,   qiziqish,   rag’batlantirish,   iqtisodiy   samarali   bo’lgan
omillarni   ilgari   suradi,   xodimni   rag’batlantiradi,   kuch-quvvatini   ortishini   yoki
pasayishini   mehnat   g’ayrati,   unga   qiziqish,   qiziqmaslik,   ishdan   manfaatdorlikni
yoki befarqlikni ifodalaydi19 . Quyida biz AT Xalq banki Namangan viloyat filiali
xodimlari   bo’yicha   ma’lumotlarni   tahlilini   ko’rib   chiqamiz.   AT   Xalq   banki
Namangan   viloyat   filiali   xodimlari   tasnifiga   ko’ra   jami   xodimlar   41   tani   tashkil qiladi. Asosiy xizmat ko’rsatuvchi xodimlar 2018 yil 23 tani tashkil qilib 56% ga
yetigan   va   o’tgan   davrga   nisbatan   3%   ga   ortgan.2019   yil   I   choragiga   nisbatan
asosiyxizmat   ko’rsatuvchi   xodimlar   soni   o’zgarmagan.   2018   yilda   yordamchi
xizmat ko’rsatuvchi xodimlar soni 11 tani tashkil etgan bo’lib umumiy 26,8 % ga
teng   bo’lgan   va   o’tgan   yilga   nisbatan   2,4%   ga   kamaygan.   2019   yilda   esa   ushbu
ko’rsatkich o’zgarmaganini ko’rishimiz mumkin. Xo’jalik bo’limi xodimlari 2018
yil   V   choragiga   nisbatan   7,3%   ni   tahskil   etgan.   Ma’muriy   boshqaruv   xodimlari
2019   yil   I   choragiga   nisbatan   4   tani   tashkil   qilib   10,5   ga   teng   bo’lgan.   Tijorat
banklari faoliyatida personalini boshqarishda ijtimoiy xizmat ko’rsatishga ijtimoiy
rivojlantirishning   aniq   maqsadli   dasturlari   va   rejalari   bilan   asoslangan   tadbirlarni
ta’minlashning   tashkiliy   boshqarish   funksiyalari   xosdir.   Bunda   barcha   jamoalar,
bank   kasaba   uyushmasi,   tarmoq   va   xududiy   organlar   hamkorligida   va   birgalikda
ish   ko’rishi   lozim.   Ijtimoiy   masalalar   bo’yicha   xujjatlarqarorlar,   buyruqlar,
nizomlar,   yo’riqnomalar,   tavsiyalar   va   hokazolarning   loyihalarini   tayyorlash   ham
zarur. Ijtimoiy xizmat ko’rsatishning boshqaruvchilar faoliyati qonunlarning to’la-
to’kis   bajarilishiga   butunlay   bo’ysundiriladi.   Yana   shuni   alohida   e’tirof   etish
lozimki, tijorat  banklarida, xususan  AT  ―Xalq  bankida  personalni  to’g’ri  tashkil
etish   orqali   uni   samarali   boshqarishda   kadrlarni   to’g’ri   tanlash,   joylashtirish,
rivojlantirish bo’yicha qabul qilingan nizom bank personalini boshqarishda dasturil
amal bo’lib xizmat qilmoqda va bu o’z ijobiy samarasi bermoqda. 3 Aksiyadorlik tijorat Xalq banki Namangan viloyati filiali faoliyatining
samaradorligini baholaydigan ijtimoiy-iqtisodiy va moliyaviy holati tahlili
Bozor   munosabatlari   kengaya   borgan   sari   tijorat   banklari   ham   chakana
operatsiyalarni   rivojlantirish,   mijozlarga   taqdim   etadigan   xizmatlar   turlarini
ko’ipaytirish   orqali   o’iz   faoliyatini   diversifikatsiya   qila   bordilar.   Chunki   banklar
tomonidan   zamonaviy   axborot   texnologiyalari   yangi   bank   mahsulotlari   paydo
bo’ilishining asosiy omili, binobarin, bank xizmatlari bozori rivojlanishiga sharoit
yaratishi   tushunib   yetilgan   edi.   Jumladan,   mijozlarga   xizmat   ko’irsatish   tarmog’i
2018   yil   1   dekabr   holatiga   Xalq   bankining   197   ta   filiali   shuningdek,   29   ta   mini-
bank, 2814 mingta ga yaqin jamg’arma, maxsus, kommunal va ko’chma (sayyor)
kassalari hamda xalqaro pul o’tkazmalari va VASH lari aholi va mijozlarga xizmat
ko’rsatmoqda   Banklarning   faoliyatidagi   maqsadlarni   belgilash,   ularni   amalga
oshirishning   borishini   doimiy   baholash   menejmentning   muhim   vazifalaridan
hisoblanadi.   Rahbarlar   bank   ishining   tashkil   etish   holati   haqida   yaxshi   xabardor
bo’ilganida   tavakkalchilik   darajasi   uning   barcha   shakllarida   eng   past   darajaga
yetadi.   Mamlakatimizda   olib   borilayotgan   moliya-bank   tizimidagi   islohotlar
natijasida   bugun   yurtimizda   faoliyat   ko’irsatayotgan   bank   muassasalari   katta-
kichik   sanoat   korxonalari,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub’ektlari,
dehqon hamda fermer xo’ijaliklarining ishonchli hamkoriga aylandi. Negaki, yalpi
ichki   mahsulot   hajmi,   aholi   real   ish   haqi   va   daromadlarining   50   o’isishida,
yurtimizda   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlarning   jahon   bozorida   o’iz   xaridoriga
ega   bo’ilishida,   ijtimoiy   ob’ektlar   hamda   turar-joy   binolari   barpo   etishdek   keng
ko’ilamli   bunyodkorlik   ishlarida   qo’ilga   kiritilayotgan   ulkan   yutuqlarda   aynan
bank moliyaviy ko’imagi muhim ahamiyat kasb etmoqda. Quyida biz AT ―Xalq
banki   nimg   ba’zi   ko’irsatkichlarini   ko’irib,   tahlil   qilib   chiqamiz.   Jadval
ma’lumotlaridan   ko’irinib   turibdiki,   AT   ―Xalq   bankining   balans   hisobotlari
o’isish   tendensiyasiga   ega.   Buning   asosiy   sabablaridan   biri   esa   to’ig’ri   tanlangan
strategiya   hamda   yangi   innovatsion   xizmat   turlarini   bank   tomonidan   mijozlarga
taklif qilinayotganligidir. Bankning moliyaviy, ijtimoiy, iqtisodiy ko’irsatkichlarini o’isishida   shu   kabi   omillarning   ahamiyati   kattadir.   Bankning   o’iz   marketing
xizmatini   olib   borishi   bir   necha   usullariga   ega.   Bularning   eng   birinchisi   hamda
oddiysi   mijozlar   bilan   olib   boriladigan   bevosita   olib   boradigan   muloqatidir.
Mijozni ham bank ishchisini  moddiy tomonidan rag’batlantirilishi bu vazifani hal
qilishning   asosiy   mezonlaridan   biridir.   Jadval   ma’lumotlari   shuni   ko’irsatadiki,
bankning asosiy ko’irsatkichlaridan hisoblangan umumiy kapitali 2018 yilga kelib
1 695,5 mlrd so’mni tashkil etib, uning tarkibidagi ustav kapitali esa 1 540,3 mlrd
so’mni tashkil etdi. Bu ko’irsatkichlar shuni ko’irsatadiki, bank yildan yilga o’isish
dinamikasini   saqlab   qolayapdi.   Buning   asosiy   sabablaridan   biri   esa   bank
tomonidan mijozlarga ko’irsatilayotgan sifatli  xizmatlar  hamda yangi  innovatsion
mahsulotlarni   yaratilishidir.   AT   ―Xalq   banki   ning   mamlakat   iqtisodiyotidagi
salohiyatini  oshirish  borasida  strategik faoliyati:      iqtisodiyotning real  sektoridagi
korxonalarni   moliyaviy   qo’illabquvvatlashni   davom   ettirish;      investitsion
harakterga ega bo’ilgan kreditlari hajmini yanada oshirib borish;      iqtisodiyotning
bazaviy   tarmoqlaridagi   korxonalarni,   kichik   biznes   va   tadbirkorlik   sub’ektlarini
moliyaviy   qo’illab-quvvatlash   bo’iyicha   to’iplangan   tajribani   yanada
mustahkamlash,   yosh   oilalar,   qishloq   xududlarida   servis   sohasini   rivojlantirishni
kreditlashga  alohida  e’tibor  qaratish;      bankning  universal  faoliyatini   rivojlantirib
borish,   chakana   xizmatlar   ko’ilamini   oshirish.      bank   mijozlariga   bank
xizmatlarining to’iliq spektrini taqdim etish, yangi bank xizmatlarini joriy etish;   
korporativ   mijozlarga   xizmat   ko’irsatish   bilan   birgalikda   chakana   bank
xizmatlarini   ham   rivojlantirib   borish;      chakana   bank   xizmatlariga   axborot
texnologiyalarni   joriy   qilib   borish;      aholidan   kommunal   to’ilovlarni   yig’ish
bo’iyicha   erishilgan   natijalarni   mustahkamlash,   kommunal   tashkilotlar   bilan
elektron axborotlarni bevosita almashuvini tashkil qilish;    xorijiy tashkilotlar bilan
hamkorlikni   rivojlantirish.      chet   el   banklari   va   xalqaro   moliya   institutlari   bilan
yangi   aloqalar   bog’lash,   mavjudlari   bilan   hamkorlikni   mustahkamlash   va   ularni
loyihalarni   moliyalashtirishga   keng   jalb   etish,   chet   el   banklari   va   milliy   ishlab
chiqaruvchilar   o’irtasida   vositachilik   qilish;      uzoq   muddatli   ipoteka   kreditlarini berishda   chet   el   kredit   liniyalarini   jalb   etish;      jahonda   zamonaviy   bank
amaliyotida qo’illaniladigan bank xizmatlarini o’irganib borish va bank faoliyatiga
moslashtirgan holda joriy etish;      kadrlar siyosatining  ustuvorliklari;      xodimlarni
doimo   malakasini   oshirib   borish,   chet   tili   va   zamonaviy   dasturiy   ta’minotni
o’irgatib   borish;      mehnat   staji   katta   tajribali   xodimlar,   rahbarlar   va   yosh
mutahassislar   o’irtasidagi   bog’liqlikni   kuchaytirish   orqali,   bank   tizimida
to’iplangan   tajribalarning   keyingi   avlod   xodimlarida   ham   saqlanib   va   rivojlanib
borishini   ta’minlash;      kadrlarga   bo’ilgan   talabni   oldindan   o’irgangan   holda   oliy
o’iquv yurtlaridan  muvaffaqiyatli  bitiruvchilarni  tanlov asosida  ishga  qabul  qilish
va   birinchi   navbatda   ular   bilan   filiallarni   ta’minlash;   AT   ―Xalq   banki   missiyasi
—   o’iz   aksiyadorlari   va   bank   mijozlari   uchun   eng   yuqori   darajadagi   iqtisodiy
qadriyatlarni yaratishdan iborat. Mijozlarga xizmat ko’irsatishning yuqori sifati va
tanlangan bozorlardagi yetakchilik, kelajakdagi bank muvaffaqiyati uchun birinchi
darajali   ahamiyat   kasb   etadi.   Bankning   korporativ   qadriyatlari   —   jamoaviy   ruh,
yangicha   fikrlash,   ijobiy   munosabat,   ajoyib   sifat   —   bank   missiyasini   amalga
oshirishda   muhim   rol   o’iynaydi.   Mijozlarga   keng   ko’ilamdagi   bank   xizmatlarini
taqdim   etgan   holda,   bank   mamlakat   iqtisodiini   ko’itarish   va   rivojlantirish   uchun
asoslar   va   sharoitlarni   yaratishga   ko’imaklashishga   intiladi.   O’Iz   mijozlariga
xizmatlarni   taqdim   etishda   AT   ―Xalq   banki   professionalizmning   yuqori
standartlariga muvofiq bo’ilish, yangiliklarni qo’illash, yangi g’oyalarga ochiqlik,
fikrlardan foydalanish hamda qat’iy va izchil faoliyatni amalga oshirishga sodiqdir.
Investitsiya   dasturi   doirasida   iqtisodiyotning   real   sektori   korxonalarini   qo’illab-
quvvatlash,   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish,   texnik   va   texnologik
yangilash jarayonida banklarning moliyaviy ko’imagi katta bo’ilmoqda. Bank ham
bu   borada   yetarlicha   sarmoya   yo’inaltirib,   ishlab   chiqarish   jarayonining
kengayishi,   korxonalar   faoliyatining   yuksalishiga   qo’ishayotgan   hissasi   yil   sayin
ortmoqda.   Bankning   kapitallashuv   darajasini   oshirish   maqsadida,   bankning
umumiy   kapitalini   yetarlicha   shakllantirish   uzoq   muddatli   resurs   bazasini
mustahkamlash   2019   yilda   ham   bankning   eng   muhim   vazifalaridan   bo’ilib   qoldi. AT   ―Xalq   banki   mamlakatimizning   yetakchi   banklaridan   biri   sifatida   yirik
investitsiya   loyihalarini   moliyalash   imkoniyatiga   ega.   Yuqoridagi   ma’lumotlarga
ko’ra   AT   Xalq   bankining   umumiy   iqtisodiy   hamda   moliyaviy   ko’rsatkichlari
o’tgan   davrga   nisbatan   oshganligini   ko’rishimiz   mumkin.   2019   yilda   bank
faoliyatida   investitsion   loyihalarni   tanlash,   tahlil   qilish,   ularni   milliy   va   xorijiy
valyutada   kreditlash   ishlari   yanada   rivojlandi.   Lizing   amaliyotlari   bo’iyicha   2018
yilda   152   ta   xo’ijalik   sub’ektlariga   ko’irsatilgan   lizing   xizmatlari   natijasida   625
tadan   ortiq   yangi   ish   o’irinlari   yaratildi.   Ayollar   tadbirkorligini   qo’illab-
quvvatlashga   ajratilgan   kredit   mablag’lari   o’itgan   yilning   mos   davriga   nisbatan
134,1 foizni tashkil etdi. XULOSA
Bugungi kunda har bir sohada muvaffaqiyatning asosiy kalitlaridan biri bu –
shubhasiz   inson   omildir.  Iqtisodiyotni   modernizatsiyalashda   faoliyatda  personalni
to’g’ri   tashkil   etish   va   oqilona   boshqarish   barcha   korxona   va   tashkilotlarning,
xususan   tijorat   banklarining   oldida   turgan   eng   muhim   vazifalardan   biri   sanaladi.
O’Izbekiston   Respublikasining   iqtisodiy   islohatlarni   amalga   oshirishda   mamlakat
iqtisodiyotini rivojlantirishda bilimdon va ishbilarmon xodimlarni shakllantirishga
erishish   muhim   ijtimoiy-iqtisodiy   ahamiyatga   egadir.   Bu   borada   hukumatimiz
tomonidan   bir   qator   me’yoriy   qonun   hujjatlari   qabul   qilingan.   Shulardan,
―Mehnat   kodeksi,   ―Ta’lim   to’g’risidagi,   ―Aholini   ish   bilan   ta’minlash
to’g’risidagi   Qonunlari,   ―Istiqbolli   yosh   pedagog   va   ilmiy   kadr   malakasini
oshirish   va   tajriba   almashuv   tizimini   takomillashtirish   to’g’risidagi   Prezident
Farmoni   kabilarni   misol   qilib   keltirish   mumkin.   Samarali   mehnat   tizimiga
erishishda ilk bora xodimlarning malakaviy darajasi tahlil etiladi Samarali faoliyat
ko’rsatish   tizimi   dasturi   bank   faoliyatida   qatnashuvchi   barcha   kadrlarni   qamrab
oladi.   Tijorat   banklarida   personalni   o’qitishga   ehtiyoj   mavjud   bo’lib,   unga
xodimlarni   qayta   tayyorlash   va   malakasini   oshirish   kiradi.   Menejment   usullarini
respublikamiz   tijorat   banklari   kadrlari   ular   salohiyatini   boshqarish   jarayonlariga
tatbiq   etish   va   buning   asosida   bank   xodimlari   faoliyatining   samaradorligiga
erishish bugungi kunda bank sohasidagi dolzarb masalalardan biridir. O’rganilgan
mavzuning dolzarbligi nuqtai nazaridan quyidagi xulosalar kelindi: 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 1. Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga 
quramiz. – Toshkent: ―O’zbekiston NMIU, 2017. – 488 b. 
2. Mirziyoyev Sh.M.Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik – 
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak. – Toshkent: 
―O’zbekiston NMIU, 2017. – 104 b. 
3. Mirziyoyev Sh.M. Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini 
birgalikda barpo etamiz. – Toshkent: ―O’zbekiston NMIU, 2017. – 56 b. 
4. Mirziyoyev Sh.M. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash – yurt 
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. – Toshkent: ―O’zbekiston NMIU, 
2017. – 48 b
5. Yo’ldoshev N.Q. ―Strategik menejment., O’quv qo’llanma.  Т .: Cho’lpon/, 
2014yil, 350-bet. 
6. Кокошин А.А. Стратегическое управление: теория, исторический опыт, 
сравнительный анализ и задачи. М.: РОССПЭН, 2012. – 525 с. 12. 
Турчанинов В.Н. Стратегическое управление развитием региона. Учебное 
пособие.М.: Дашков, 2014. – 217 с. 
7. Гурков И.Б.―Стратегический менежмент организации. M.:TЕИС, 2014, 
стр-350. 
8. Анцупов А.Я. Стратегическое управление: рабочая книга лидера. – СПб: 
Издательство СГУ, 2015 – 398 с. 
9. Базарова Т.Ю. ―Управление персоналом. Учебник. М.: «Центр кадровых 
технологий - ХХI век», 2012.стр 315. 
10. Porter M. ―Конкурентоспособная стратегия. Учебное пособие, М.: 
КНОРУС. 2012, стр-250,