Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 158.5KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Jismoniy tarbiya

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

Basketbolchilarga jismoniy sifatlarini qo’llash usullari

Sotib olish
BASKETBOLCHILARGA JISMONIY SIFATLARINI QO'LLASH
USULLARI
REJA:
Kirish……………………………………………………………… 2
I.Bob.Yosh   basketbolchilarning   umumiy   va   maxsus   jismoniy
sifatlarini rivojlantirish …………………………………………… 3
1.2. Basketbolda  texnik o‘yin usullarining tahlili va tasnifi  …….. 3
1.2.     Yosh   basketbolchilarning   umumiy   va   maxsus   jismoniy
sifatlarini rivojlantirishda xalq harakatli o’yinlarining o’rni …….. 12
II.Bob.   Turli   yosh   guruhlarga   mansub   basketbolchilar
tayyorlash xuxusiyatlari…………………………………………. 18
2.1 Bolalar va o‘smirlar guruhlari bilan ishlash xususiyatlari. …….. 18
2.2 Kichik yoshdagi basketbolchilar bilan ishlash uslubiyatlari  ……. 22
2.3 O ‘ rta yoshdagi basketbolchilar bilan ishlash uslubiyatlari  …….. 24
Xulosa ……..……..……..……..……..……..……..……..……..…… 30
Foydalanilgan adabiyotlar ……..……..……..……..……..…….. 31
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi.   O’zbekistonda   sog’lom   avlodni   kamol   toptirish,
ta’lim-tarbiya   berishning   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishi,   jamiyatning
rivojlanishida   muhim   ijtimoiy-iqtisodiy   va  siyosiy   vazifalardan   biri  bo’lib  xizmat
qilmoqda.   Mamlakatimizda   jismoniy   tarbiya   va   sportni   yuqori   ko’rsatkichlarga
erishilishiga   katta   e’tibor   berilmoqda.   Shaharlarda,   qishloq   joylarida   sport
inshootlari   barpo   etilmoqda,   turli   turdagi   musobaqalar   o’tkazilmoqda.   Kundan
kunga sport bilan shug’ullanuvchilar soni ortib bormoqda. Jamiyat rivojlanishining
hozirgi   davr   bosqichida   barkamol   insonni   tarbiyalash   eng   asosiy,   kechiktirib
bo’lmaydigan muhim vazifalardan biridir.
Kurs ishining   maqsadi:   Hozirgi  kunda respublikamizda  350 dan ortiq
sport   zallari,   150   dan   ortiq   talabga   javob   beradigan   basketbol   maydonlari,   9
mingdan   ortiq   sport   maydonlari   va   maydonchalari   mavjud.   Jismoniy   tarbiya
jamoalarining aksariyatida basketbol to‘garaklari ishlab turibdi. Ko‘pchilik maktab
o‘quvchilari ko‘ngilli sport jamiyatlarida yoki 
Kurs   ishining   vazifasi:   BO‘SMlarning   basketbol   to‘garaklarida   o‘z
malakalarini   oshirmoqdalar.   Murabbiy   kadrlari   Oliy   o‘quv   yurtlari   jismoniy
madaniyat   fakultetlarida   tayyorlanib,   ularning   ko‘pchiligi   oliy   ma'lumotga   ega.
O‘zbekiston   Basketbol   federatsiyasi   xalqaro   basketbol   federatsiyasiga   a'zo   bo’lib
kirdi.   Bu   bizning   mustaqil   O‘zbekistonimiz   o‘zining   jamoalari   bilan   barcha
xalqaro basketbol musobaqalarida mustaqil qatnashish huquqiga ega bo‘lganligini
anglatadi. 
Kurs   ishining   ob’ekti :   basketbolchilarni   mashg’ulotlarda   maxsus   mashqlar
foydalanish   orqali   amalga   oshirishda   harakatli   o’yinlarni   qo’llash,   ularni
o’quvchilarda   jismoniy   sifatlar,   ko’nikma   va   malakalarni   shakllantirish
sharoitidagi faoliyati. 
Kurs   ishining   ob’ekti   Yosh   basketbolchilar   bilan   o’tkaziladigan   umumiy
jismoniy tayyorgarlik uchun vosita, uslublar tayyorlandi va nisbati aniqlandi. 
2 I.Bob.Yosh basketbolchilarning umumiy va maxsus jismoniy sifatlarini
rivojlantirish
1.2.  Basketbolda  texnik o‘yin usullarining tahlili va tasnifi
1.O‘yin   texnikasi   –  bu,   musobaqaning   aniq   vazifalarini   muvaffaqiyatliroq
hal   qilishga   imkoniyat   beradigan   usullar   yig‘indisidir.   «Texnika   usuli»   termini
ostida,   deyarli   bir   xil   o‘yin   topshirig‘ini   bajarishga   yo‘naltirilgan   va   tuzilishi
bo‘yicha   o‘xshash   bo‘lgan   harakatlar   tizimi   tushiniladi.   U   yoki   bu   usul
qo‘llaniladigan   shart   -   sharoitlarning   xilma   -   xilligi   har   bir   usulni   bajarish
uslublarining shakllanishi va takomillashishiga qiziqishni kuchaytiradi.
Bu usul, avvalo, asosiy harakatlantiruvchi tuzilmaning kinematik, dinamik
va ritmik tuzilmaning barqarorligi bilan tavsiflanadi.
Shunday   qilib,   rivojlanishning   har   bir   davridagi   sportchi   texnikasi   -   bu
o‘yinchiga   qoidalar   doirasidan   chiqmay,   kurashning   og‘ir   vaziyatlarida
muvaffaqiyatli   harakat   qilishga   imkon   beradigan   eng   samarali,   amalda   sinalgan
vositadir.   Bir   lahzada   vujudga   keladigan   o‘yin   holatlarida   eng   yaxshi   natijalarga
erishish   uchun   basketbolchi   har   xil   texnik   usullar   va   usullarning   hammasini
egallashi,   eng   to‘g‘ri   keladigan   usulni   yoki   usullarni   tanlay   olishi,   ularni   tez   va
aniq bajarishi kerak. Yuqori texnik mahorat belgilari: 
1.berilgan   o‘yin   topshiriqlarini   va   himoyaning   ikki   –   uch   eng   yaxshi
egallagan usuli bilan qo‘shilishida mukammal bajarish uchun usul va usulning eng
maqbul hajmini erkin egallash; 
2.ko‘rsatilgan usullarning aniq va samarali bajarilishi;
3.halaqit beradigan omillar ma'lum darajada toliqish, ruhiy, keskinlik, og‘ir
tashqi sharoit va hokazolar ta'sirida usullarning bajarilishi barqarorligi;
4.raqib qarshi harakatining aniq shakllariga qarab texnik usullar (fazalarini)
qismlarini boshqara olish;
5.usullarning   bajarilishining   ishonchliligi,   bu   ko‘p   kunlik   musobaqa
davomidagi yuqori aniqlik va samaradorlik bilan, u o‘yindan bu o‘yingacha salbiy
ta'sir etuvchi og‘ishlarsiz aniqlanadi.
Basketbol   uyini   texnikasini   bir   tartibda   o‘rganish   uchun   uning   tasnifidan
3 foydalaniladi.
Texnika tasnifi - bu ma'lum belgilar asosida uning hamma uslub, usullarini
bo‘limlar   va   guruhlar   bo‘yicha   teng   huquqli   taqsimlashidir.   Shunday   belgilar
qatoriga,   eng   avvalo,   sport   kurashidagi   usulning   nimaga   mo‘ljallanganligi
belgilanishi   (savatga   hujum   qilish   yoki   himoya   qilish   uchun),   harakat   qanday
bajarilishi   (to‘p   bilan   yoki   to‘psiz),   shuningdek,   uning   kinematik   va   dinamik
tuzilishi xususiyatlari kiradi.
Basketbol   o‘yini   ikki   bo‘limdan   tashkil   topgan   turli   texnik   usullar
yordamida o‘tkaziladi. Bu – hujum texnikasi va himoya texnikasi. Har bir bo‘lim
hujum va himoyada qo‘laniladigan texnik usullarning guruhlaridan tashkil topadi.
Usul   guruhlari   ularning   har   xil   yo‘llar   bilan   bajarilishini   o‘z   ichiga   oladi.
Oyoqlarni   to‘g‘ri   ishlata   bilish   va   chalg‘itish   usullari   ikkala   bo‘limga   ham
qarashlidir. Usullarning ayrim bajarilish yo‘llari, o‘z navbatida, bajarilish tavsifiga
ko‘ra bir-biridan farq qiladi. Masalan,  usulni  bir  joyda turib, harakatda bo‘lganda
yoki   sakraganda   bajarish   mumkin.   Tavsiya   qilinayotgan   tasnifnomasida
chalg‘itishlarga   mustaqil   joy   ajratilmaydi,   chunki   chalg‘itish   -   bu   aniq   usulning
faqat   bir   qismini   (masalan,   to‘pni   uzatib   berishda   qo‘l   ko‘tarish),   (savatga   otish
paytida   mo‘ljallash),   raqibda   xato   tushunchasi     tug‘dirish   maqsadi   bilan   o‘yinchi
tomonidan bajarilishi va undan foydalanib, boshqa usulni samarali qo‘llash uchun
qulay holatga yerishishdir.
O‘yin   texnikasi   tavsifining   asosiy   tuzilishi   quyidagi   ko‘rinishda   berilishi
mumkin: 
- texnika bo‘limi – hujum texnikasi; 
- texnika guruhi – to‘pni egallash texnikasi;
- usul – to‘pni savatga otish;
- bajarish usuli – yuqoridan bir qo‘llab to‘pni savatga otish shakllari; 
–   gavdani orqaga tashlab (og‘ishtirib);
- bajarish shartlari – to‘xtagandan keyin, sakrab o‘rtacha masofadan 
   to‘pni savatga otish. 
Basketbol texnikasi tasnifi shunday chizma bo‘yicha tuzilgan. 
4 2.Hujumda   qo‘llaniladigan   texnik   usullarga-to‘pni   ilish   va   uzatish,   uni
yerga   urib   olib   yurish,   savatga   otishlar,   chalg‘itishlar   kiradi.   Ular   maydonda
harakat   qilish,   to‘xtashlar   va   burilishlar   kabi   usullar   bilan   birgalikda   bajariladi.
Hamma   usullarni   bajarish   eng   qulay   va   mustahkam   dastlabki   holat   –   turish
holatidan boshlanadi. Turish holatini egallash uchun basketbolchi oyoqlarini yelka
kengligida   bir   –   biriga   yonma-yon   qilib,   bir   chiziqda   yoki   bir   oyog’ini   oldinga
chiqargan   holda   yerga   qo‘yishi   lozim.   Bunda   oyoqlar   bukilgan,   gavda   biroz
oldinga   egilgan,   uning   og‘irligi   oyoqlarga   barobar   taqsimlangan,   qo‘llar   to‘pni
ilish   va   ushlab   turish   uchun   qulay   holda   ko‘krak   oldida   bukilgan   bo‘lishi   kerak.
To‘p   keng   yoyilgan   barmoqlar   bilan   kaftlarga   to‘liq   tekkizilmagan   holda   tutib
turiladi.
Basketbolchi   yurish,   sakrash,   to‘xtash   va   burilish   yordamida   maydonda
harakat   qiladi.   Bu   guruh   usullari   oyoqlarning   to‘g‘ri   ishlashiga   asoslanadi.
Basketbolchilarning   maydonda   qilayotgan   harakati   har   doim   bajarayotgan   ishiga
qarab   o‘zgarib   turadi.   Basketbolchi   qadamlab,   yugurib,   sakrab-sakrab,   to‘g‘ri,
qiyalab,   yoysimon,   ilon   izi   chiziqlar   bo‘ylab   harakat   qiladi.Yu   r   i   sh   o‘yin
davomida   boshqa   usullarga   nisbatan   kam   qo‘llaniladi.   Bu   usul,   asosan,   turish
holatini   o‘zgartirish   maqsadida   ishlatiladi.   Basketbolchi   maydonda   tizzalari   biroz
bukilgan holda harakat qiladi.Yu g u r i sh maydonda harakat qilishnig asosiy usuli
hisoblanadi.   Bu   usul   og‘irlikni   oyoqning   butun   kaftiga   qo‘yib   yoki   uni   tovondan
oyoq   uchiga   o‘tkazib,   oyoqlarni   odatdagidan   birmuncha   ko‘proq   egib,   yumshoq
qadamlar   bilan   bajariladi.   Tezlanishlarni   va   keskin   yugurishlarni   bajarish   uchun
qisqa qadamlar bilan oyoq uchida yuguriladi.
5 O‘ Y I N   T YE X N I K A S I
Hujum texnikasi Bo ‘ limlar Himoya texnikasi
                
Siljishlar
texnikasi   To ‘ pni   egallash
texnikasi Guruhlar Siljishlar
texnikasi To‘pni
egallash   va   qarshi
harakat texnikasi
       
                                                Usullar  Y
urish	
Y
ugurih	
Sakrashlar	
To‘xtashlar	
Burilishlar	
Ilib olish	
O
shirib berish	
O
tish 	
O
lib yurish	
Turish 	
Y
urish 	
Y
ugurish 	
Sakrashlar 	
To‘xtalishlar 	
Burilishlar 	
Urib chiqarishlar 	
Urib qaytarishlar 	
To‘pning
 
ustidan	
To‘pning
 
ustidan	
To‘pning yulib olish 	
Sapchib qaytgan to‘pni ilib	
olish 
U  s  l  u  b  l  a  r
     
T  u  r  l  a  r  i
B  a  j  a  r  i  sh    sh  a  r  t  l a  r  i
O‘yin texnikasi klassifikatsiyasi (tasnifi).
6 S a k r a sh l a r. Basketbolchilar sakrashlarni bir oyoq yoki ikki oyoq bilan
depsinib bajaradilar. O‘yin davomida sakrashlar, ko‘pincha, oldindan tayyorgarlik
ko‘rilmasdan va qayta-qayta bajariladi. 
T   o‘   x   t   a   sh   l   a   r     qadamlab   va   sakrab   bajariladi.   Qadamlab   to‘xtashda
basketbolchi yugurish maromini buzmasdan oxirgi qadami tovondan, kattaroq qilib
qo‘yadi;   so‘ng   tayanch   oyog‘ini   ko‘proq   bukadi   va   silkinch   oyog‘ini   oldinga
qo‘yib, harakatini to‘xtatadi va gavdani tayanch oyog‘ining ustida tutib turadi.
B   u   r   i   l   i   sh   l   a   r   oldinga   va   orqaga   burilishlarga   ajratiladi.   Ular   orqada
yoki oldinda joylashgan oyoqda, bir joyda turgan holda va harakatda, to‘p bilan va
to‘psiz bajariladi.
2.2.   To‘p bilan  bajariladigan usullar   quyidagi  texnik  harakatni:  to’pni  ilib
olish, uzatish, olib yurish va to’pni savatga otishni o‘z ichiga oladi. 
T o‘ p n i   i l i b   o l i sh. To‘pni ilib olish – bu usul yordamida o‘yinchi
ishonarli   ravishda   to‘pni   egallab   olish   va   u   bilan   keyingi   hujum   harakatlariga
kirishishi   mumkin.   To‘pni   ilib   olishni   bir   qancha   usullari   mavjud:   o‘rtacha
balandlikda kelayotgan to‘pni ikki qo‘llab ilish, yuqoridan uzatilgan to‘pni  sakrab
ilish,   pastlashib   kelayotgan   to‘pni   ilish,   maydondan   sapchigan   to‘pni   ilish,
dumalab kelayotgan to‘pni harakatda ilish, bir qo‘llab to‘pni ilishlar. 
T   o‘   p   n   i     u   z   a   t   i   sh.   Uzatish   –   bu   uchish   yordamida   hujumni   davom
ettirish   uchun   o‘yinchi   to‘pni   sherigiga   yo‘naltiradigan   usuldir.   O‘yin   davomida
uzatishning   har   xil   usullari   qo‘llaniladi:   ko‘krakdan   ikki   qo‘llab   to‘p   uzatish,
yuqoridan ikki qo‘llab uzatish, yelkadan bir qo‘llab uzatish, yuqoridan bir qo‘llab
«kryuk»   usuli   bilan   uzatish,   pastdan   bir   qo‘llab   uzatish,   orqadan   bir   qo‘llab
uzatish,   pastdan   orqaga   uzatish,   qo‘lning   tagidan   uzatish,   bir   qo‘llab   yelkaning
ustidan uzatish.
T o‘ p   o l i b   yu r i sh.  To‘pni bir qo‘l bilan ketma- ket yerga urish to‘pni
yerga   urib   yurish   deyiladi.   To‘pni   olib   yurish   -   o‘yinchiga   to‘p   bilan   maydon
bo‘ylab xohlagan tezlikda va istalgan yo‘nalishda harakat qilishga imkon beruvchi
usuldir. To‘pni yerga har hil: yuqoriroq va pastroq sapchitib turib yurish mumkin.
Bu usulda basketbolchi maydondan sapchitib qaytayotgan to‘pni pastga tushirilgan
7 va   keng   yoyilgan   barmoqlari   bilan   tutib   oladi.   U   qo‘lini   bukib,   to‘pni   biroz
yuqoriga   kuzatadi,   so‘ng   uni   yana   maydonga   ma'lum   burchak   bo‘yicha   keskin
itaradi.   Bunda   oyoqlar   bukilgan,   gavda   biroz   engashgan,   bosh   to‘g‘ri   tutilgan
bo‘lishi kerak.
S a v a t g a   t o‘ p   o t i sh l a r. O‘yinning yakuniy natijasi savatga otilgan
to‘plarning   aniqligiga   bog‘liq.   To‘p   otishni   bajarishga   tayyolanish   jamoa
hujumidagi   asosiy   mazmunni   tashkil   etadi,   halqaga   tushirish   esa   uning   bosh
maqsadidir.   Ular   har   xil:   yaqin   (3   metrgacha),   o‘rta   (3   metrdan   7   metrgacha)   va
uzoq (7 metrdan ortiq)  masofalardan bajariladi. Otishlar  tavsifi  bo’yicha ham  har
xil   bo‘ladi:   bir   joyda   turib,   harakatda,   sakraganda.   To‘plarni   savatga   bir   va   ikki
qo‘llab   otish   mumkin.   Hozirgi   kunda   to‘plar   savatga   himoyachilarning   qattiq
qarshiligi   ostida   otiladi.   Shuning   uchun   to’pning   savatga   aniq   borishiga
oyoqlarning, qo’llarning, ayniqsa,  panjaning to‘g‘ri ishlashi,  aniq mo‘ljalga olish,
shu   sharoitga   mos   samarali   usulni   tanlash,   shu   bilan   birga,   basketbolchining
muvozanat   saqlashiga   va   har   xil   sharoitda   qiyin   muvofiqlashtirilgan   harakatlarini
bajarish imkoniyatlarini yaratish uchun ma'lum mushak guruhlarini bo‘shashtirish
qobiliyatlariga   ega   bo‘lishi   katta   ahamiyatga   ega.   Raqibning   harakatlari,   to‘s   –
to‘polon,   hisobdagi   farq,   charchash   kabi   omillar   ham   basketbolchilarning
maydonda   aniq   harakat   qilishlariga   salbiy   ta'sir   ko‘rsatadi.   Savatga   to‘p   otishlar
har   xil:   bir   joyda   turib   yelkadan   bir   qo‘llab   to‘p   tashlash;   harakatda   bo‘lganda
yelkadan  bir   qo‘llab  otish;   ikki   qadam   qo‘yib,  yelkadan  bir   qo‘llab  to‘p  tashlash;
sakraganda   bir   qo‘llab   otish;   yuqoridan   bir   qo‘llab   («kryuk»   usuli   bilan)   otish;
pastdan bir qo‘llab otish; yuqoridan pastga bir qo‘llab otish; yuqoridan ikki qo‘llab
otish.
Ch   a   l   g‘   i   t   i   sh   l   a   r.   Asosiy   maqsadni   bajarishdan   avval   uni   berkitib,
himoyachining   diqqatini   chalg‘itish   uchun   hujumchi   bajaradigan   harakatlar
chag‘itishlar   deb   ataladi.   Ko‘pchilik   texnik   usullar   yoki   ularning   qo‘shilmasi
chalg‘itish   harakati   sifatida   qo‘llanilishi   mumkin.   Chalg‘itishlar   qo‘llanayotgan
usullarga mos sur'atda bajarilishi kerak. Bunda muvozanat saqlanib qolinishi shart.
Chalg‘itishdan   keyingi   haqiqiy   harakatga   nihoyatda   tez   o‘tish   lozim.   Chalg‘itish
8 harakatlarini bir marta yoki bir necha marta bajarish mumkin. Chalg‘itishlar faqat
himoyachilar   yaqin   joyda   turganlaridagina   yaxshi   samara   beradi.   Ular   to‘psiz   va
to‘p bilan, bir joyda turganda va harakatda bo‘lganda bajarilishi mumkin. Harakat
paytida chalg‘itishlarni bajarish qiyinroq hisoblanadi. 
Chalg‘itishning   bir   necha   turlari   mavjud:   to‘psiz   chalg‘itishlar   ko‘proq
qarshiliksiz to‘p qabul qilish uchun himoyachining yaqindan turib, ta'qib qilishidan
qutilish   maqsadida   qo‘llaniladi;   to‘p   bilan   chalg‘itishlar   uzatishni,   otishni   yoki
to‘pni   yerga   urib   yurishni   qarshiliksiz   bajarish   uchun   qo‘llaniladi;   to‘pni   uzatish
taqlid qilish bilan chalg‘itish zonali himoyaga qarshi hujumda ko‘proq qo‘llaniladi;
savatga   otish   imitatsiyasi   bilan   chalg‘itish   hozirgi   kunda   ko‘proq   tayanchsiz
holatda qo‘llaniladi; to‘pni yerga urib yurishga o‘tish taqlid qilish bilan chalg‘itish
himoyachining   ta'qibidan   to‘pni   yerga   urib   yurish   bilan   qutilish   maqsadida
qo‘llaniladigan asosiy usuldir.
3.Himoya – bor kuch bilan g‘alaba qilishga harakat  qilayotgan jamoaning
tirishishlari, agar uning o‘yinchilari himoya harakatlari qaytadan qo‘pol xatolarga
yo‘l   qo‘ysa,   bekor   bo‘lib   qoladi.   Himoyachiga   qaraganda   hujumchining   texnik
mazmuni   boyroq.   Tajriba   ko‘rsatadiki,   himoya   usullari   to‘g‘ri   va   diqqat   bilan
bajarilsa, ular ko‘proq mukammal va samaralidir. 
Himoya texnikasi 2 ta asosiy guruhga:
- maydonga harakat qilish texnikasi;
- to‘pni egallash va qarshi harakat qilish texnikasiga bo’linadi.
Himoyachining   maydonda   harakat   qilish   texnikasi   usullarning   tavsifi   va
xususiyatlari,   o‘yinchining   faol,   mustaqil   mudofaa   tavsifi   va   sherigi   bilan   o‘zaro
harakatlarning aniq holati va maqsadiga bog‘liqdir.
T   u   r   i   sh   .   Himoyada   turish   hujum   paytidagi   turishdan   basketbolchi
qo’llarining o’yin vaziyatiga qarab har xil joylanishi bilan farqlanadi.
To‘psiz   hujumchidan   uzoqda   turgan   himoyachining   qo‘llari   tirsaklarda
erkin   bukilgan   bo‘ladi.   To‘p   ilishga   tayyorlanayotgan   hujumchiga
yaqinlashayotgan   himochi   qo‘llarini   oldinga   –   yuqoriga   ko‘tarishi   mumkin.   Agar
to‘pni   egallab   turgan   hujumchi   hali   uni   yerga   urib   yurishga   o‘tmagan   bo‘lsa,
9 himoyachi bir qo‘lini to‘pga uzatadi, ikkinchisini esa maydonga, hujumchi o‘tishi
mumkin bo‘lgan tomonga tushiradi.
Agar hujumchi to‘pni yerga urib yurishni qo‘llagan bo‘lsa, unda himoyachi
ikkala   qo‘lini   to‘pga   uzatib,   uni   egallashga   harakat   qilishi   mumkin.   Himoyachi
oyoqlarning   joylashishi   o‘yin   vaziyatiga   qarab   o‘zgarib   turadi.   Shitning   o‘ng   va
chap   tomonida   turgan   hujumchini   to‘sishda   himoyachi   uning   maydon   yon   va
tashqi   chiziqlari   bo‘ylab   o‘tishiga   to‘sqinlik   qilish   maqsadida   hujumchiga   yaqin
turgan   oyog‘ini   oldinga   qo‘yadi.   Maydon   o‘rtasida   joylashgan   hujumchini
to‘sishda himoyachining oyoqlari yonma - yon yoki oldinma – ketin turishi lozim.
Himoyachi qo‘llari va oyoqlarining joylashishini o‘zgartirganda, o‘z muvozanatini
yo‘qotmasligi kerak.
Himoyachining harakat qilish paytidagi o‘ziga xos daqiqalar:
- dastlabki holatning doimiy almashinishi;
-   raqib   hujumi   boshlagunga   qadar   mo‘ljallangan   (oldindan   bo‘ladigan)
yo‘nalishi haqida ma'lumotga ega bo‘lmaslik;
-   oldingi   tezlanishlardan   keyin   keskin   yugurishni   bajarish,   har   doim
tavsiflari   jiddiy   farqlanadigan   yo‘nalish,   usul   va   boshqa   kinematik   va   dinamik
daqiqalar;
-   boshlang‘ich   harakat   parametrlarining   to‘pning   uchish   yo‘nalishi   va
tezligi   parametrlariga   raqiblarning   harakat   qilishlariga,   texnik   usullarining
bajarilishi shaxsiy xususiyatlariga to‘g‘ri kelishi kerakligi;
-   «ishga   soluvchi»   ishoralarning   (tovushli,   raqibning   qarash   nigohi
yo‘nalishi, sherik yoki raqib harakatining boshlanishi,  murabbiyning aytib berishi
va boshqalar) har xil yo‘llanganligi va har xilligi;
-   portlovchi   o‘ziga   xos   kuchlar   yordami   bilan   oldindan   biroz   sakrab,   faol
start olish mumkinligi.
3.2.T o‘ p n i     t o r t i b     o l i sh. Agar himoyachi to‘pni ushlab olishga
erishsa,   unga,   eng   avvalo,   uni   raqibning   qo‘lidan   tortib   olishga   harakat   qilish
kerak.   Buning   uchun,   iloji   boricha,   ikki   qo‘l   bilan   to‘pni   chuqqurroq   (kattaroq)
ushlash   lozim,   so‘ng  bir   vaqtning   o‘zida   gavda   bilan   burilib,  keskin   o‘ziga   siltab
10 tortish   kerak.   To‘pni   raqibning   qarshiligini   yengishi   yengillashtiradigan   yotiq
chiziq o‘qi atrofida aylantirish lozim.
T   o‘   p  n   i       u   r   i   b       ch  i   q  a   r   i   sh.   Hozirgi   vaqtda  to‘pni   urib  chiqarish
himoya usullarining maqsadga muvofiqligi va samaradorligi, shu usllarni bajarish
paytida   bir   vaqtning   o’zida   himoyachi   qo‘lining   to‘p   bilan   –   hujumchining   qo‘li
bilan to‘qnashish (tegishi)ga yo‘l qo‘yadigan o‘yin qoidalarining ayrim nuqtalarini
yangi   izohlanishi   ancha   o‘sdi.   To‘p   yerga   urib   yurilayotganda,   uni   urib   chiqarish
uchun   himoyachi   hujumchining   yonida   to‘p   bilan   tengma-teng   tezlikda   harakat
qila   boshlaydi   va   so‘ngra   payt   poylab,   raqibga   nisbatan   yaqin   joylashgan   oyog‘i
bilan u tomonga qadamlaydi. Shu vaqtning o‘zida maydon yuzasidan sapchiyotgan
to‘pni urib chiqaradi va uni egallaydi.
T o‘  p n i      o l  i  b     q o‘  y i  sh.  Bu harakatni  bajarish uchun o‘zaro to‘p
uzatayotgan   basketbolchilarning   harakatlarini   diqqat   bilan   kuzatish,   to‘pning
yo‘nalish   tomonini   oldindan   aniqlash   va   to‘g‘ri   joylashish   holatini   tanlash   zarur.
Himoyadagi   basketbolchi   to‘p   uzatish   vaqtida   uni   olib   qo‘yish   maqsadida   o‘zi
to‘sib   turgan   hujumchining   oldidan   to‘pga   qarshi   chiqish   uchun   turgan   joydan
keskin   qo‘zg‘alishi   lozim.   Bunda   oxirgi   qadamning   katta   qo‘yilishi,   gavda   va
qo‘llar to‘pga qaratilgan bo‘lishi kerak. 
T   o‘   p   n   i       t   o‘   s   i   sh     savatga   to‘p   otishga   qarshilik   ko‘rsatishda
qo‘llaniladi.   Himoyachi   to‘pni   savatga   otayotgan   basketbolchining   old   yoki   yon
tomonidan   juda   yuqoriga   sakrab,   qo‘lini   biroz   to‘g‘rilaydi   va   keng   ochilgan
panjasini to‘p ustiga qo‘yadi. Boshqa paytlarda to‘p uchishning har xil fazalarida,
ko‘pincha,   boshlang‘ich   fazasida   to‘siladi.   Bunda   basketbolchi   panjasi   yoki
barmoqlari bilan to‘pni urib, uning yo‘nalishini o‘zgartiradi.
Ch   a   l   g‘   i   t   i   sh   l   a   r.   Himoyachi   tomonidan   hujumchining   ma'lum   bir
harakatlarini   bajarishga   majbur   qilish   maqsadida   qo‘llaniladi.   Buning   davomida
himoyachi to‘pni egallashga harakat qiladi. Bunday chalg‘itishlar to‘pni egallashga
qaratilgan usulning yasama harakat yordamida bajariladi. 
11 1.2.     Yosh   basketbolchilarning   umumiy   va   maxsus   jismoniy   sifatlarini
rivojlantirishda xalq harakatli o’yinlarining o’rni
Maktab   o’quvchilari   va   to’garaklari   qatnashchilari   kabi   xalq   harakatli
o’yinlarida   ishtirok   etuvchilar   ham   umumiy   va   maxsus   jismoniy   tayyorgarlikka
ega bo’lishlari lozim.
Maxsus   va   umumiy   jismoniy   tayyorgarlikka  erishish   jarayonida   turli   jismoniy
mashqlar   bilan   shug’ullaniladi.   Buning   uchun   jismoniy   mashqlar   tasnifini   bilish
maqsadga muvofiqdir.
Tasnif   -   bu   jismoniy   mashqlami   muayyan   belgilariga   ko’ra   guruh   va   kichik
guruhchalarga   taqsimlanishidir.   Turli   jismoniy   mashqlaming   ko’plab   o’xshash
belgilarga   taqsimlanishidir.   Mashqlami   guruhlashga   imkon   beradigan   asosiy
belgini aniqlash muhimdir. Bu belgi pedagogik jihatdan ahamiyatli bo’lishi lozim.
Turli belgilarga ko’ra tuzilgan, tasniflab ko’plab amaldagi jismoniy mashqlar bilan
tanishishga, ulardan zamrlarini qo’yilgan vazifalarga muvofiq tanlashga, darslik va
qo’llanmalardan zarur mashqlar tavsifmi tez topishga yordam beradi.
Ayniqsa,   umumiy   tasniflaming   asosida   jismoniy   tarbiya   vositalarining   tarixiy
shakllangan   tizimi   va   metodlari   yotadi:   gimnastika,   o’yinlar,   sport,   turizm.   Bu
gumhlaming   har   biri   o’ziga   xos   ahamiyatga   ega   va   ular   yanada   kichik   tasnifiy
gumhchalarga bo’linadi.
Harakatli   o’yinlar.   Bu   turdagi   emosional   harakatlardan   iborat   murakkab
faoliyatdir. Bu faoliyat belgilangan qoidalar asosida to’satdan o’zgaradigan sharoit
va vazifalarga bajariladi.
Fiziologlar harakati tug’ma, insonning hayotiy zamr ehtiyoji deb hisoblaydilar.
Uni   to   Та   qondirish   organizmning   funksiyalari   barcha   asosiy   tizimlari
shakllanayotgan   payti   ayniqsa   erta   va   maktabgacha   yoshida   juda   muhim.
"Harakatsiz bola sog’lom o’smaydi. Harakat - bu turli kasalliklami, ayniqsa, qon-
tomir, nafas olish, asab sistemasi kasa.11ik1a.rini oldini olish demakdir". Harakat -
bu   samarali   davolash   vositasi.   Maktabgacha   yoshida   tarbiyalash   inson   mohiyati
shakllanishi umumiy jarayonida juda muhim rol o’ynashini aytib o’tish kerak. Uni
12 bu yoshida turli qobiliyatlari ancha jadal rivojlanadi, jismoniy sifatlari shakllanadi,
xarakteri   belgilari   ishlab   chiqiladi.   Aynan   mana   shu   yoshida   bolaning   barkamol
rivojlanishi uchun mustahkam poydevorga asos solish kerak.
Sportchi  bolalami  tayyorlashni  tashkil  qilishda muvafaqqiyatga erishish  uchun
maktabda jiddiy pedagogik ishlar olib borish zarur. Mana shu sababli maktabgacha
xizmatchilari   yangi   yo’llami   izlashlari,   ma’naviy   va   jismoniy   kunlarini   yetarli
rivojlantirish uchun tashabbus  ko’rsatishlari  talab etiladi. Bu masalalami  hal etish
ko’p   jihatdan   bolalar   bog’chalarida   jismoniy   tarbiya   ishlarini   tashkil   etishga
bog’liq bo’ladi. Maktab yoshidagi bolalami jismoniy tarbiyalash - jismoniy tarbiya
tizimining   dastlabki   qismlaridan   biri   hisoblanadi.   Bolaning   sog’ligini   yuksak
darajasi   va   bo’lajak   katta   yoshli   inson   jismoniy   madaniyati   poydevorini
shakllantirish   maktabgacha   jismoniy   tarbiya   natijalari   bo’lib   qolishi   kerak,   va   u
quyidagilami o’z ichiga oladi:
-jismoniy   mashqlar   va  o’yinlar,  chiniqtirish   amallari   bilan  shug’ullanish  istagi
va   qiziqish   hamda   shaxsiy   gigiyena   qoidalariga   ijobiy   munosabat,   kun   tartibiga
amal qilish.
-jismoniy madaniyat va sport sohasida bolalaming dastlabki bilimlari, o’rganish
qiziqishlari va qobiliyatlari.
-jamoali harakatlarda faol ishtirok etish; o’yinlar, raqs tushish, bayramlar, sport-
ommaviy tadbirlar.
- o’z tanasi, gavdani to’g’ri tutishni kuzatib borishni bilish, o’z rivojlanishini
nazorat qilish.
- uyushqoqlik,   mustaqillik,   axloqlilik,   o’ziga   xizmat   ko’rsatish   va
mashg’ulotlar uchun uskunalami saqlashga harakat qilish.
Harakatli   o’yinlar   boshqa   jismoniy   mashqlardan   shug’ullanuvchilar   faoliyatini
tashkil   etish   va   boshqarish   xususiyatlari   bilan   farqlanadi.   O’yin   davomida
to’satdan   o’zgaradigan   vaziyatlarda   harakat   qilish   va   tezkorlik,   chaqqonlik   kabi
jismoniy fazilatlami namoyon qilgan holda qisqa muddatda harakat vazifalarini xal
etish zamriyati vujudga keladi.
13 Bu   harakat   ko’nikmalarini   mustaqkamlaydi.   O’yin   paytida   bolalar   faoliyati
obrazli, syujetli va o’yin vazifalari asosida tashkil etiladi va uzoq muddat bajarishi
uchun   ijobiylarini   ishtiyoq   bilan   va   uzoq   muddat   bajarishi   uchun   ijobiy   his-
tuyg’ular   uyg’otadi.   Bu   o’z   navbatda   ulaming   organizmiga   ta’sirini   kuchaytiradi,
chidamlilikni rivojlantirishga yordam beradi.
O’yin qoidalariga rioya qilish bir-birini taqazo etadigan hatti-harakatni yuzaga
keltiradi,   ahloqiy   fazilatlar   o’zaro   yordam   beradi.   O’yin   foaliyati   kompleks
xarakteriga ega turli harakatlar uyg’unligi ko’riladi.
O’yinning   yuqorida   ko’rsatib   o’tilgan   xususiyatlari   undan   kichik   maktab
yoshidagi bolalar bilan olib boriladigan ishda foydalanish imkonini beradi.
Sport jismoniy mashqlaming biror turida yuqori natijaga erishiga qaratilganligi
bilan   tavsiflanadi,   kishining   ma’naviy   va   jismoniy   kuchlariga   yuksak   talablar
qo’yadi.   Shuning   uchun   u   faqat   muayyan   yosh   bosqichning   rivojlanish
darajasidagina   qo’llanishi   mumkin.   Bu   esa   jismoniy   tayyorgarlik,   sog’lig’iga
muvofiq sharoitni talab qiladi.
Sport   jismoniy   kamol   topishga   xizmat   qiladi   va  ma’naviy-irodaviy   fazilatlami
tarbiyalashga   yordam   beradi.   Shuning   uchun   sport   bilan   shug’ullanish   ayniqsa,
kishi organizmining hamda inson shaxsining shakllanishi davrida foydalidir.
Tanlab olingan xalq milliy o’yinlarini to’g’ri bajarish bola mushaklari, paylari,
bo’g’imlari,   suyuk   tizimining   rivojlanishiga   samarali   ta’sir   ko’rsatadi.   Puxta
shakllantirilgan   harakat   malakalarini   amalda   qo’llash   bilan,   o’yinlami   bajarish
chog’ida bola kuchini tejashda va uning etiborini o’yin faoliyati paytida tasodifan
sodir bo’luvchi turli-tuman vazifalami idrok qilishga imkon yaratadi.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga   jismoniy   madaniyat   bilan   bevosita   bog’liq
bo’lgan   bilimlar   (o’yinlarning   foydali   tomoni,   jismoniy   mashg’ulotlaming
axamiyati   va   texnikaviy   ijrosi,   ulami   bajarish   usullari,   xalq   milliy   o’yinlaming
qoidalari va boshqalar) xaqida ma’lumot berish katta ahamiyatga ega.
O’quvchilar   olgan bilim  qancha  chuqur   bo’lsa,  ular   xalq o’yinlaridan  shuncha
oqilona   foydalanishlari,   o’yinlar   bilan   shuncha   samarali   shug’ullanishlari   hamda
14 maktab va oila muhitida jismoniy madaniyat qurollarini mustaqil ishlata bilishlari
mumkin.
Jismoniy madaniyat bilan shug’ullanish tanda, bolalarda joriy qilingan tartibga
rioya   qilish   odatini   hamda   xalq   o’yinlari   bilan   iloji   bo’lsa   xar   kuni   muntazam
ravishda   shug’ullanish   ishtiyoqini   uyg’otish,   ularda   maktab   va   uyda   shu   o’yinni
bilan mustaqil  shug’ullana olish layoqatini rivojlantirish, ulami o’z tengqurlari va
o’zlaridan   kichik   bo’lgan   bolalar   jamoasida   o’yinlami   tashkil   qilish,   ulami
birgalikda bajarishga o’rgatish lozim.
O’quvchilarda xalq milliy o’yinlariga mehr bilan, shu o’yin natijalariga qiziqish
bilan   va   sportchilar   erishadigan   g’alabalariga   havas   bilan   qarash   tuyg’usini
tarbiyalash lozim.
Milliy   xalq   o’yinlarini   o’rganish   jarayonida   ahloqiy,   aqliy,   estetik   va   mexnat
tarbiyalarini   amalga   oshirish   uchun   katta   imkoniyatlar   vujudga   keladi.   Xalq
o’yinlarini   bajarish   chog’ida   bolalar   harakatida   ijobiy   hamjihatlik,   intizomlik,
kamtarinlik, mehribonlik) va ma’naviy fazilatlar (halollik, odillik, do’slik tuyg’usi
hamkorlik,   zamon   bilan   hamnafas   bo’lib   ishlay   olish   qobiliyati,   topshiriqlami
mas’uliyat   bilan   bajarish)   ni   tarbiyalash,   shuningdek,   irodaviy   xususiyatlar
(jasorat,   qat’iylik,   o’z   kuchiga   ishonch,   qiyinchiliklami   sobitlik   bilan   yengish,
chidamlik   va   hakozolar)   ni   namoyon   qilish   uchun   eng   yaxshi   sharoit   va
imkoniyatlar vujudga keladi.
Bolalarda ijobiy hissiyotlami,  odamlar  bilan samimiy  va quvnoq munosabatda
bo’lish tuyg’ularini tarbiyalash, shuningdek, yuz bergan salbiy ruhiy holatlami tez
bartaraf   qila   olish   layoqatini   rivojlantirish   nihoyatda   muhim   ahamiyatga   ega.
Buning   zarurligi   ijobiy   hissiyotlar   organizmdagi   barcha   a’zolarga   foydali   ta’sir
ko’rsatishida,   harakat   malakalarining   jadal   va   mustahkam   shakllanishini   ta’
minlashida  ко  ’ rinadi.
Milliy xalq o’yinlariga asoslangan jismoniy madaniyat estetik tarbiyani amalga
oshirishga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Xalq   o’yinlarini   bajarish   jarayonida   estetik
zavqni   idrok   qilish   va   o’ziga   singdirishni,   go’zallik,   nafosat,   ma’nodorlik,   qad-
qomat,   liboslar   bejirimligi,   o’z   atrofidagi   barcha   narsalami   tushunish,   to’g’ri
15 qadrlashni   rivojlantirish,   estetikaga   va   o’z   xulq-atvoriga   gard   yuqtirmaslikka
bo’lgan   moillikni,   qilayotgan   ishi,   aytayotgan   gapi   va   barcha   hatti-harakatida
qo’rslik, dag’allikka aslo yo’l qo’yilmaslikni rivojlantirish lozim bo’ladi.
Milliy   o’yinlar   bilan   shug’ullanish   jarayonida   mehnat   tarbiyasi   amalga
oshiriladi.   Bolalaming   salomatligi   yaxshilanadi,   ularda   harakat   malakalari
shakllanadi, mehnat faoliyati uchun zarur bo’lgan jismoniy fazilatlar rivojlanadi.
Bolalami   mehnatga   tayyorlashda   jismoniy   madaniyatning,   jumladan,   xalq
milliy   o’yinlarining   tutgan   o’mini   ularga   tushuntirish   va   bu   tushunchani   ulaming
ongida shakllantirish g’oyat muhim ahamiyatga ega.
Xulosa   qilib   aytganda,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   jismoniy   tarbiyasining
quyidagi asosiy vazifalarini bajarishda ham xalq milliy o’yinlarining roli va o’rni
nihoyatda katta ekanligi ko’rinadi:
1. Sog’liqni   mustahkamlash,   o’quvchilarni   to’g’ri   jismoniy   rivojlantirishga   va
chiniqtirishga yordam berish.
2. О ’quvchilarga   jismoniy   madaniyat   va   sportga   oid   maxsus   bilimlar   berish,
ularga gigiyenik bilim va ko’nikmalami singdirish.
3. O’quvchilarda   harakat   malakalarini   va   ko’nikmalarini   shakllantirish   va
takomillashtirish, yangi harakat turlariga va harakat faoliyatiga o’rgatish.
4. Yoshga   muvofiq   ravishda   asosiy   harakat   sifatlarini   (kuch,   tezkorlik,
epchillik, chidamlilik va boshqalar) rivojlantirish.
5. Botirlik,   qattiylik,   nizomlilik,   jamoaga   birlashish,   do’stlik   hissini   madaniy
hulq ko’nikmalarini, mehnatga munosabatini tarbiyalash.
6. Turganda va yurganda qomatni to’g’ri tutish ko’nikmalarini shakllantirish.
7. O’quvchilarda   jismoniy   madaniyat   va   sport   bo’yicha   muntazam
mashg’ulotlarga barqaror qiziqish va ko’nikmalarini tarbiyalash.
8. O’quvchilarga   tashkilotchilik   malakalarini   singdirish,   jamoatchi   jismoniy
madaniyat faolini tayyorlash.
O’quvchilar   jismoniy   tarbiyasining   vazifalari   doimo,   jumladan,   milliy   xalq
o’yinlarini o’rganish va o’rgatish jarayonida ham uyg’un holda hal etiladi.
16 Bu   vazifalar   butun   jismoniy   madaniyat   tizimining   bolalarga   ta’sir   etishi
tufayligina   muvaffaqiyatli   bajarilishi   mumkin.   buning   uchun   maktabning   butun
pedagogika   jamoasi   birgalikda   ahil   xarakat   qilishi,   maktabda   mashg’ulotlami
tashkil etishning turli shakl va usullaridan, ayniqsa, milliy xalq o’yinlarida, barcha
vositalari yaxlitligi (kompleksi) dan foydalanish talab etiladi
To’g’ri   tashkil   qilingan   milliy   halq   o’yinlari   bolalar   aqlining   rivojlanishiga
qulay imkoniyatlar  yaratadi, zero, bunday vaziyatda  asab  tizimining ham, boshqa
barcha a’zolar tizimlarning ham faoliyat ko’rsatishi uchun qulay sharoitlar pay do
bo’lishi, shubhasiz.
Xalq   milliy   o’yinlarini   о ’rgatish   jarayonida   o’quvchilar   xalqona   an’analariga
sodiq   holda   yaxshi   tarbiya   ko’radi,   o’rgangan   narsalarini   puxta   eslab   qoladi.
Bolalarda   ruhiy   jarayonlar   (tarbiya,   tafakkur,   xotira,   tasawur   va   boshqalar)   ning,
shuningdek,   fikirlash   faoliyatlari   (kuzatish,   taqqoslash,   tahlil   qilish,   sintezlash,
umumlashtirish va hakozolar) ning, barchasi rivojlana boshlaydi.
Milliy   o’yinlar   jarayonida   erishilgan   ilm   va   malakalardan   ijodiy   foydalanish
layoqatini bolalarda tarbiyalashga e’tibor qaratish lozim, chunki bunday layoqatga
bolalar   o’zlaridagi   ishchanlik,   mustaqillik,   ziyraklik,   topqirlik,   hozirjavoblik   kabi
ezgu fazilatlari tufayli erishadilar.
- “To ’p uchun kurash ”, “To ’pni oldirma ”, “Xo ’rozlar jangi ”, “Ovchilar va
о  ’rdaklar ”, “Qal ’ani himoyalash ”, “Quvlashmachoq ”, “Kengurular”;
- “To’p uchun kurash” o’yini zalda yoki maydonda o’tkaziladi, bitta basketbol
to’pi bo’lishi kerak.
O’yinchi   tayyorlanish.   O’yinchilar   teng   ikki   jamoaga   bo’linadilar,   o’yin
maydoni   4   tomondan   chegeralanadi.   2   jamoa   alohida   onaboshilar   saylanadi.
O’yinchilar 2 jamoaning bitta-bittadan juft bo’lib maydonda tarqoq joylashadilar.
O’yinning   tavsifi:   o’yin   rahbari   to’pni   onaboshlar   o’rtasida   tashlaydi.   To’pni
egallagan   onaboshi   o’z   o’yinchilariga   uzatadi.   10   marta   uzatilganda   jamoaga   1
ochko   oladi.   Shundan   so’ng   yana   rahbar   maydon   o’rtasida   onaboshilar   o’rtasida
to’p tashlab borish bilan o’yin davom etadi.
Ko’p ochko to’plagan jamoa g’olib bo’ladi. O’yin 10-15 minut davom etadi.
17 O’yin qoidasi;  1) To’pni qo’lda olib yurish mumkin emas, faqat urib yuborish
ilib   mumkin.   2)   Agar   to’p   maydondan   chiqib   ketsa,   o’sha   joydan   raqib   jamoa
o’yinchisi  to’pni  o’yinga kiritadi. 3)  To’p 2-jamoa o’yinchisi  birdan ushlab  qolsa
rahbar   xushtak   chalib   o’yinni   to’xtatadi   va   talashganlar   o’rtasiga   tashlaydi.   4)
To’pni   ushlab   yugurish   mumkin   emas,   yerda   urib   olib   yurilsa   mumkin,   3
qadamdan   ko’p   yurilsa,   o’yin   to’xtatilib   shu   joydan   raqib   jamoa   o’yinchisi
tomonidan to’p tashlanadi.
O’yinchining   tarbiyaviy   ahamiyati.   Bu   o’yin   aslida   basketbol   yoki   gandbol
o’yiniga tayyorgarlik mashqidir. Bu o’yin basketbol, gandbol o’yinlari uchun zarur
malakalami,   ya’ni   to’pni   olib   yura   bilish   malakasini   hosil   qilish   va
mustahkamlashda yordam beradi.
Bundan   tashqari,   “To’p   uchun   kurash”   o’yin   basketbol   va   gandbol   o’yinlari
uchun   zarur   taktik   usullami   takomillashtirishga   ham   yordam   beradi.   O’yindagi
asosiy   xarakatlar-basketbol   va   gandbol   o’yinlaridagi   to’pni   savatga   tushirish   va
darvozaga kiritishdan boshqa hamma elementlardan iboratdir.
II.Bob. Turli yosh guruhlarga mansub basketbolchilar tayyorlash
xuxusiyatlari
2.1 Bolalar va o‘smirlar guruhlari bilan ishlash xususiyatlari.
15-18 yoshdagi basketbolchilarni tayyorlashni o‘ziga xos xususiyatlari.
Bolalar   va   o‘smirlar   guruhlari   bilan   ishlash   xususiyatlari.   Yosh   basketbolchilarni
tayyorlashda,   avvalambor,   o‘sayotgan   organizmning   fiziologik   xususiyatlariga   va
tayyorlash   vazifalarining   ish   xususiyatlariga   mos   kelishiga   asoslanishi   kerak.
To‘g‘ri   va   o‘z   vaqtida   qo‘yilgan   jismoniy   va   funksional   tayyorgarlik   asoslari
asosiy   malaka   va   mahoratlarni   shakllantirish   jarayoni   bilan   birgalikda   kelgusida
yuqori   sport   natijalariga   erishish   uchun   yordam   beradigan   ishni   olib   borishga
imkoniyat tug‘diradi.
Quyidagi vaziyatlarni hisobga olish zarur:
1)yosh o‘zgarishi  bilan birga, bolaning organizmi  ham  o‘zgaradi. Bu o‘zgarishlar
nafaqat   son   jihatdan   (bo‘y,   vazn),   balki   sifat   jihatdan   ham   egadirlar.   Shuning
uchun   kattalarga   qo‘yiladigan   talablarni,   bolaning   yoshiga   mutanosib   ravishda
18 yuzaki tarzda kamaytirib, bolalarga qo‘yish mumkin emas;
2)bola organizmining rivojlanishi uzluksiz, ammo notekis holda ketadi (kechadi). 
Ma'lum   bir   davrlarda   muhim   o‘zgarishlar   bo‘lib   o‘tadi   (bo‘ynning   mushak
massasining   o‘sishi,   organ   va   tizimlarining   rivojlanishi   har   xil   yoshga   qarab
bo‘lingan   davrlarda   sur'at   jihatdan   ham,   metobolik   jarayonlar   xarakteri   jihatdan
ham   turlichadir).   Masalan,   qizlarning   jinsiy   yetilishi   davri   o‘g‘il   bolalarnikiga
qaraganda   ancha   ertadir,   qizlar   11-13   yoshda   bo‘y   va   vazn   jihatidan   o‘g‘il
bolalardan   o‘zib   ketishadi,   o‘g‘il   bolalarda   mushak   kuchi   13-14   yoshda,   ayniqsa,
jadal ravishda o‘sadi, qiz bolalarda esa 11-12 yoshda;
3)bolalarning   jismoniy   sifatlarning   va   boshqa   qobiliyatlarning   rivojlanish
sur'atlari ma'lum bir davrlarga to‘g‘ri keladi. Natija ma'lum bir jismoniy sifatlarni
va  boshqa   qobiliyatlarini   rivojlantirish  uchun  qulayroq  shart-sharoitlar   yaratiladi.
Masalan,  sezuvchanlik  tezligi  15 yoshgacha  rivojlanadi, yuqori  tezlikning o‘sishi
13-14   yoshlarga,   ayniqsa,   jadal   ravishda   bo‘lib   o‘tadi.   O‘g‘il   bolalarda   yuqoriga
sakrash   natijalarining   eng   yuqori   o‘sishi   9-13   yoshda   kuzatiladi,   keyinchalik   bu
jarayon   barqarorlashadi,   qizlar   esa   ba'zan   15   yoshdan   keyin   vaqtinchalik
yomonlashadi ham.
4)harakatning   har   xil   turlarida   qizlarning   va   o‘g‘il   bolalarning
ko‘rsatkichlari yoshiga qarab bo’lingan guruhlarga qarab turlicha bo‘ladi. Shuning
uchun   yosh   o‘sishi   natijasida   vujudga   keladigan   shart-sharoitlarni   hisobga   olish
kerak;
5)har   bir   organizmning   yakka   tarzda   rivojlantirishini   yodda   tutish   zarur.
Kalendar,   pasport   yoshidan   tashqari,   jismoniy   rivojlanish   saviyasini,
harakatlantiruvchi   imkoniyatlarini,   jinsiy   yetilish   va   h.k.   tasniflaydigan   biologik
yoshni   ham   hisobga   olish   tavsiya   etiladi.   Kalendar   yoshi   biologik   yoshga   to‘g‘ri
kelmasligi ham mumkin.
BO‘SMning basketbol bo‘limiga o‘quvchi tanlash.
Zamonaviy   talablar   darajasida   yuqori   sport   natijalariga   erishish   har   bir
xohlovchining   qo‘lidan   kelavermaydi.   Shuning   uchun   BO‘SM   da   ishlashda
muvaffaqiyat   bir   qator   omillarga   bog‘loiqdir.   Eng   muhim   omillardan   esa
19 o‘quvchilarni tanlashdir. BO‘SM ga bolalar 11-12 yoshida qabul qilinadi. Keyingi
yillarda   o‘quvchining   boshlanishi   va   yuksak   sport   mahoratiga   erishishning   yosh
chegaralari   keskin   pasayganligi   tufayli   BO‘SM   ga   bolalarning   8   yoshdan   qabul
qiluvchi tayyorgarlik guruhlari tashkil etilmoqda. Bu guruhlarning asosiy vazifasi-
shug‘ullanuvchilarning   salomatligini   mustahkamlash   va   o‘yinning   asosiy
ko‘nikmalari   hamda   mahoratini   shakllantirishdir.   Basketbol   mashg‘ulotlariga
moyillagini   aniqlash   imkonini   beruvchi   bolalar   qobiliyatining   rivojlanishi
dinamikasini o‘rganib borish, ayniqsa, muhimdir.
Basketbolda   sport   jihatidan   yanada   takomillashuvi   istiqbolli   bo‘lgan
bolalarni, iloji boricha, ertaroq va to‘g‘ri aniqlash o’quvchilar tanlashning birinchi
navbatdagi muammosidir.
Yosh   basketbolchilarni   tanlab   olishda   bir   qator   aniqlovchi   tavsifnomalar
ajralib   turadi:   a)   bo‘yining   ko‘satkichlari;   b)   jismoniy   sifatlarning   rivojlanish
darajasi;   d)   texnik   tayyorgarlik   va   harakatlarni   tez   o‘rgatib   olish   qobiliyati;   g)
taktik fikrlash va mahoratni rivojlantiruvchi qobiliyatlar; e) ruhiy barqarorlik.
Bu   qobiliyatga   baho   berish   BO‘SM   ga   qabul   qilish   uchun   tayyorlangan
nazorat mashqlar va mezonlarga asos qilib olingan.
O‘quvchilar   tanlash   muvaffaqiyati   oldindan,   yaxshi   tashkil   etilgan   ish
bilan aniqlanadi. Uning asosiy  mazmuni  – bu BO‘SM murabbiylarining umumiy
ta'lim   maktablari   va   ularning   o‘qituvchilari   bilan   uchrashuvlari,   o‘quvchilarni
yig‘ish,   axborotlar,   umumiy   ta'lim   maktablari   negizida   tayyorgarlik   guruhlarini
tashkil etish, musobaqalar va boshqa ommaviy tadbirlarga borib turishdadir.
O‘qitish   natijalarini   oldindan   aytib   berish   ancha   qiyin   bo‘lganligi   uchun
tanlov ikki bosqichga ajratiladi.
Birinchi bosqichning maqsadi saralash tanlovining nomzodlarini aniqlash.
Shuning   uchun   murabbiy   maktabdagi   jismoniy   tarbiya   darslariga,   bayramlarga,
musobaqalarga va boshqa tadbirlarga qatnab, oldindan katta miqdordagi bolalarni
ko‘rib chiqadi.
O‘quvchilarni   tanlashdagi   birlamchi   mezonlar   quyidagilardir:   sog‘ligida
nuqsonlarning
20 yo‘qligi,   harakatlarning   muvofiqligi,   umumiy   harakatchanlik,   o‘yinlar   faoliyatiga
moyilligi.   Birlamchi   ko‘rikda   tanlab   olingan   bolalar   saralash   tanloviga
qo‘yiladi. U ismoniy
sifatlar rivojlanishning boshlang‘ich darajasi va maxsus qobiliyatlarini tavsiflovchi
nazorat   mashqlarning   majmuasi   bo‘yicha   o‘tkaziladi.   Bular   tayyorlov
guruhlarning   o‘quv   mashg’ulot   ishlari   jarayonida   murabbiyning   bundan   keyingi
kuzatuvlari uchun boshlang‘ich ko‘rsatkichlari bo‘lib xizmat qiladi.
Ikkinchi   bosqich   bolalarni   o‘rganishda,   ularning   o‘qib-o‘rganish   jarayoni
va   rivojlanishini   kuzatishga   qaratilgan.   Bu   davrda   basketbol   talablariga   yakka
qobiliyatlarining   mos   kelishi   tekshiriladi.   Bunda   bolaning   o‘zini   tutishi,
mustaqillik   va   jamoachilik   hislarning   namoyon   bo‘lishi,   faolligi,   dovyurakligi,
maqsadga   yiqilishi   va   sport-texnika   ko‘nikmalarini   tez   o‘rnashiga   bo‘lgan
qobiliyati o‘rganiladi.
O‘quvchilarni   tanlash   uslubiyati   turli   testlar   majmuasini   o‘z   ichiga   oladi.
Ular   qiziqtirayotgan   omillar   bo‘yicha   xolisona   tavsifnomalar   olish   imkonini
beradi:   jismoniy   sifatlarning   rivojlanganlik   darajasi,   maxsus   muvofiqlik,   o‘yinga
qobiliyatlar   oliy   asab   faoliyatining   xususiyatlari,   ruhiy   holatlari   va   shifokor
ko‘rsatmalari.
Jismoniy   sifatlarga   baho   berish   uchun   nazorat   mashqlar   ishlatiladi.   Ular
birinchi   galda   tezlik-kuch   sifatlarining   rivojlanganlik   darajasi   haqida   bilish
imkonini beradi. Ushbu sifatlarning rivojlanganlik darajasi  ko‘p narsani  oldindan
aytib berishi mumkin. Bir vaqtda maxsus muvofiqlashuvlar ham o‘rganib boriladi.
Nazorat mezonlar majmuasiga quyidagilar kiradi: baland startdan 20 metr
masofaga yugurish, turgan joyidan uzunlikka sakrash, sakrash balandligi, 1,5 metr
masofadan   to‘pni   tez   uzatish,   jarima   to‘pini   tanlash   sathini   aylanib   chiqish,   to‘p
o‘ynab tezlikka yugurish 40 m, baland startdan 60 va 30 m ga yugurish. O‘g‘il va
qiz bolalarning har bir yoshi uchun alohida mezonlar o‘rnatilgan.
O‘yin qobiliyatlarini aniqlash quyidagi harakatchan o‘yinlarda bolalarning
o‘zini tuta bilishiga qarab amalga oshiriladi: «Choparlar», «ovchilar», «to‘p uchun
kurash»,   «tezda   qalqonga».   Har   bir   o‘yinda   o‘yin   qobiliyatlarining   turli
21 tomonlarini tavsiflovchi ko‘rsatkichlar majmuasi qayd etiladi.
Oliy asab faoliyati va ruhiy holatlarning xususiyatlariga baho berish uchun
o‘quvchilarni tanlashda ularning psixofiziologik tavsiflari hisobga olinadi. Chunki
ular   o‘yin   faoliyati   jarayonida   nafaqat   yorqin   namayon   bo‘ladi,   balki   ular
mutaassib ham. Sportcha takomillashuv jarayonida yo‘naltirilgan o‘zgarishlar ham
kam   ta'sir   qiladi.   Bunda   ularning   natijalarini   oldindan   aytib   borish   juda
qimmatlidir,   chunki   o‘yin   sifati   yosh   ulg‘aygan   sari   o‘zgarmasa,   demak,   yuksak
rivojlanish   darajasi   bir   qayd   etilsa,   undan   ham   kattaroq   yoshda   yana   ham
yuksakroq natijalarga erishishi mumkinligiga kafolat berish mumkin.
Tibbiy-biologik   hamda   shifokor   nazorati   ham   muhim   ahamiyatga   egadir.
Mana   shu   hosil   qilingan   ma'lumotlarni   bir-biriga   taqqoslab,   qiyos   qilinishi
basketbol   mashg‘ulotlariga   sportchi   qay   darajada   qodir   ekanligini   xolisona
ravishda aniqlash imkonini beradi. Bolaning BO‘SM mashg‘ulotlarida muntazam
ravishda   qatnashishi   qay   darajada   maqsadga   muvoffiqligini   belgilash   uchun
nazorat qilish davri ikki yilga davom etadi.
Bolaning   yosh-jins   xususiyatlarini   hisobga   olib   o‘g‘il   va   qiz   bolalarga
texnik   va   taktik   ko‘nikmalarini   shakllantirish   bo‘yicha   asosiy   vazifalarini
soddalashtirilgan tarzda quyidagicha taqsimlab chiqish mumkin.
2.2 Kichik yoshdagi basketbolchilar bilan ishlash uslubiyatlari
11-12 yoshlilar. Bu yoshdagi bolalar uchun ularning tana a'zolari va tizimlari
rivojlanishida   nisbatan   mo‘tadillik   kuzatiladi.   Bu   yoshda   markaziy   asab   tizimi
plastik ekanligi, yurak-tomir tizimi qisqa muddatli, uzoq davom etmaydigan tezlik
zo‘riqishlariga chidamliligi,
jismoniy   sifatlarni   rivojlanishi   lozim   darajada   ekanligi   tufayli   bolalarda   zarur
ko‘nikmalarini shakllantirish uchun qulay sharoit mavjud bo‘ladi.
Shuni esda tutish kerakki, bu yoshda hali skelet suyaklari yetarli darajada
mustahkam   bo‘lmaydi,   paylar   egiluvchan   va   cho‘ziluvchan   bo‘ladi.   Mushaklar
nisbatan   sust   rivojlangan:   yirik   mushaklar   yaxshiroq   rivojlangan   va   mayda
22 mushaklar   kam   rivojlangan   bo‘ladi.   Bunday   vaziyat   hisobga   olinmasa   (ya‘ni
mashg‘ulotlar   noto‘g‘ri   tashkil   etilsa   va   mashqlar   noto‘g‘ri   tanlansa),   ko‘krak
qafasi   va   umurtqa   pag‘onasi   shaklini   o‘zgarishiga   uchrashi,   gavda   rasoligi
buzilishi mumkin.
Bu   yoshdan   o‘pka   hali   yetarli   darajada   rivojlanmaganligi   sababli   nafas
olish   apparatining   funksional   imkoniyatlari   cheklangan   bo‘ladi.   Yuklanish
kuchayib   borgan   sari   tomir   urishi   va   nafas   olish   ancha   tezlashib   ketib,   asta-
sekinlik   bilan   asliga   qaytadi.   Bu   yoshdagi   bolalarning   funksional   imkoniyatlari
cheklangan bo‘ladi.
Mashg‘ulotlarda   har   tamonlama   jismoniy   tayyorgarlikka   alohida   e'tibor
beriladi.   Shu   maqsadda   xilma-xil   vositalardan   foydalaniladi.   Bu   vositalar
qanchalik   ko‘p   bo‘lsa,   qo‘yilgan   vazifalar   shunchalik   muvaffaqiyatli   bajariladi.
Murakkabligi   turlicha   bo‘lgan   har   xil   ko‘nikmalarining   ko‘p   hosil   qilinishi   yana
yangi-yangi ko‘nikmalarini shakllantirish vazifasini osonlashtiradi.
Bolalarning   yosh   xususiyatlariga   qarab   vujudga   keltiriladigan   qulay
sharoitlarining   yana   biri   bu   yoshdan   egiluvchanlik-bukiluvchanlik   hamda
chaqqonlik-epchillik   mashqlarining   kuchli   ta'sir   qilishidir.   Shuning   uchun
akrobatik   mashqlarga   e'tibor   berish   kerak.   Bu   mashqlarni   uloqtirish   mashqlari
bilan,   to‘pni   turli   yo‘nalishlar   bo‘ylab   uzatish   mashqlari   bilan   qo‘shib   bajarish
lozim.
To‘siqlardan   oshib   o’tish   mashqlari   yaxshi   natija   beradi.   Ularda   har   xil
murakkab   mashqlar   qo‘llash,   turli   anjomlardan   foydalanish   lozim.   Shunday
mashqlar  tufayli   harakatlar  muvofiqligi  yaxshilanadi,  turli  murakkab  sharoitlarda
(tayanib   turilgan   va   tayanch   bo‘lmagan   hollarda)   o‘z   gavdasini   boshqara   olish
mahorati ortib boradi.
Kuch   ko‘rsatkichlari   11-12   yoshli   bolalarda   hali   juda   kichik   bo‘ladi.
Shuning   uchun,   avval,   boshdaniq   mashg’ulotlarga   tezlik-kuch   tavsifidagi
mashqlar,   sakrash   mashqlari   kiritilishi   lozim   (dastlab,   turgan   joydan   sakrash
mashqlari   bajariladi,   keyinchalik,   harakat   qilib   turib   buyumlarsiz   sakrash
mashqlariga   o‘tiladi,   so‘ngra   ip   bilan   sakraladi,   va,   nihoyat,   alohida-yakka
23 to’siqlardan   sakrab   o‘tish   mashqlari   yopiladi).   Bu   mashqlar   tez   charchatib
qo‘yishini   hisobga   olib,   bolalarga   oz-ozdan   mashq   qildiriladi,   mashqlar   orasida
faol dam olish daqiqalari uyushtiriladi.
Mashq   texnikasini   o‘rganish   vaqtida   asosiy   vazifa   usullar   tizilmasini
to‘g‘ri   o‘zlashtirishdan   iborat   bo‘ladi.   Bu   yoshda   usullar   qismlarini   va   ularning
aniq bajarilishini talab qilib bo‘lmaydi.
Har   bir   usul   avvaliga   alohida-alohida   o‘rnaladi.   Buning   uchun   maxsus
tarzda   vujudga   keltirilgan   sharoitlar   ishga   solinadi.   Mashqlar   aniq   o‘ziga   xoslik
kasb   etishi   kerak.   Buning   uchun   sheriklarni   turli   shaklda   safga   turg‘izib,   ularga
bitta usulning o‘zini turli holatlarda bajarish taklif qilinadi. Mashqni bajarayotgan
vaqtda  o‘quvchidan  o‘z  joyini, ko‘rib  xotirlab  mo‘ljal   olish  talab qilinadigan  har
xil qo‘shimcha harakatlar ham bajariladi.
Taktik ko’nikmalarini shakllantirish vaqtida, dastlab, uni hal qilish usullari
ko‘rsatib   beriladi.   Faqat   oradan   ancha   vaqt   o‘tgach,   o‘quvchi   o‘ziga   ko‘rsatib
beradigan dastlabki vazifalarni uddalay olganidan keyingina, unga taktik topshiriq
tanlash, bu ishda o‘z tashabbusini ko‘rsatish huquqi beriladi.
2.3 O ‘ rta yoshdagi basketbolchilar bilan ishlash uslubiyatlari
13-14   yoshliklar.   Asosiy   vazifa   –   bolalarni   sport   faoliyatiga   jalb   etish.
Bo‘lajak mohir
sportchini   tayyorlashning   bu   davri   juda   muhim   davr   hisoblanadi.   Chunki   bu
yoshda kichik
basketbolchilarning   yosh   –   jins   xususiyatlari   va   ularning   rivojlanishi
o‘quvchilarda harakat malaka va ko‘nikmalarini shakllantirish. Ularda qobiliyat va
mayllarni namoyon etish bo‘yicha aniq maqsadni ko‘zlagan holda ish olib borish
uchun g‘oyat katta imkoniyat yaratib beradi.
Tayyorgarlik vazifalari:
A)   sport   texnikasini,   ilgari   o‘rganilgan   mashqlarni   mustahkamlash   va
kengaytirish
24 hamda zamonaviy texnikani egallash;
B)   guruh  bo‘lib  va  butun  jamoa  bilan  o‘ynaganda  o‘zaro  kelishib  harakat
qilish
qoidalarini egallash, muayyan taktik tizimlar va ularning murakkab harakatlaridan
foydalanish vaqtida qo‘llanilgan o‘zaro harakatlarga ushbu qoidalarni tatbiq etish.
D)   umumiy   jismoniy   tayyorgarlikni   yanada   takomillashtirib   borish,   aniq
o‘yin   faoliyatida   foydalaniladigan   maxsus   sifat   va   qobiliyatlarini   rivojlantirish
uchun mashqlar hajmini asta sekin oshirib borish;
E)   jamoada   ehtimol   tutilgan   o‘yin   funktsiyalarini   belgilab   olish   uchun
yakka mayllar va qobiliyatlarini aniqlash.
O‘rta yosh – bu jinsiy yetilish davridir. Bu davrda yoshlar gavdasi bo‘yiga
tez o‘sadi, mushak tizimlari kattalashadi, asab tizimi jadal ravishda rivojlanadi. Bu
davr   shunisi   bilan   qimmatliki,   bolaning   organizmi   jismoniy   mashqlarning
tarbiyaviy   ta‘siriga  va   sog‘lomlashtiruvchi   ta'siriga   ko‘proq   darajada   beriluvchan
bo‘ladi.   Organizmning   rivojlanishi   barcha   bolalarda   to‘lqinsimon   tarzda
rivojlanadi   hamda   bir   hilda   kechmaydi.   O‘sish   sur'atlari   nihiyatda   yakka   holda
bo‘ladi, bu esa pedagogik ishlar olib borish uchun juda muhimdir.
Bilim   saviyasi   kengayib   borgani   sari   yangi-yangi   hissiyotlar   vujudga
keladi.   Bosh   miya   po‘stlog‘ida   qo‘zg‘aluvchanlik   hamda   asab   tizimi   umumiy
tashqi   ta'sirchanlik   ortib   borishi   psixikada   inikos   etadi.   U   beqaror   bo‘lib   qoladi.
Bu   yoshdagi   yigit-qizlar,   ko‘pincha,   o‘jar,   sal   narsaga   ham   xafa   bo‘ladigan,
haddan tashqari ta'sirchan bo‘lib qoladilar. Ular biroz cho‘ziladigan zo‘riqishlarni,
uzoq   davom   etadigan   musobaqalarni   yomon   ko’radigan,   mashg‘ulotlardan   qattiq
iztirob   chekadigan,   mashg’ulot   yuklamalarining   jadalligini   ko‘tara   olmaydigan,
mashqlardagi   bir   xillikdan   zerikadigan   bo‘lib   qoladilar.   O‘z   kuchiga   haddan
tashqari ortiqcha baho berish hollari ham tez-tez uchrab turadi.
Bu yillar ichida harakat bilan bog‘liq har  xil funksiyalarning rivojlanishi,
ayniqsa, yuksak darajaga ko‘tariladi. Bu yoshdagi  yigit-qizlar o‘ta egiluvchanlik,
bukiluvchanlik   bajaradilar.   Yangi   murakkab   harakat   muvofiqligini,   katta   tezlik,
aniqlik, rivojlangan mushak hissi, yaxshi mo‘ljal ola bilish va yaxshi xotira talab
25 qilinadigan murakkab harakatlarni o‘rganib olishga qodir bo‘ladilar.
Ayni vaqtda umumiy jismoniy tayyorgarlikni takomillashtirish ustida olib
oriladigan   ishlar   davom   ettiriladi.   Asta   sekin   maxsus   jismoniy   sifatlarni   va,
ayniqsa,   tezlik-kuch   sifatlarini   takomillashtirish   bo‘yicha   bajariladigan   mashqlar
tobora ko‘proq ahamiyat kasb eta boshlaydi.
Sport   texnikasi   ustida   ish   olib   borayotgan   vaqtda   ancha   usullardan
foydalaniladi.   Texnika   ustida   ishlaganda   u   qo‘llanayotgan   sharoitni
murakkablashtirishga  alohida e'tibor  berilishi  kerak. Raqib bilan mashq qilib bir-
biriga   qarshi   qilinayotgan   harakatlar   kuchayib   borayotgan  sharoitda   o‘zaro,  ta'sir
ko‘rsatib bajariladigan majmua tavsifdagi mashqlar kattagina hajmini tashkil etadi.
Mashg‘ulot   ishida   texnikani   takomillashtirish   va   jismoniy   sifatlarni   o‘stirishga
qaratilgan mashqlarni bir-biriga qo‘shib bajarish kerak.
To‘p tashlash texnikasini ustida ish olib borilayotgan vaqtda asosiy e'tibor
aniqlikni rivojlantirishga qaratiladi. Bolalarni to‘p tashlashga, uni qo‘ldan tegishli
tezlik   asosida   chiqarish   mahoratiga   va   to‘pni   nishonga   tekkizishga   o‘rgatiladi.
To‘p tezligi uni tegishli yo‘nalishda uchib borishi bilan qo‘shib amalga oshirilishi
kerak.
Bu   davrda   taktik   tafakkur   va   xulq   atvor   malakalarini   hamda   mahoratini
shakllantirish bo‘yicha bajariladigan ishlar katta o‘rin tutadi. Bunda ishni ikki va
uch   o‘yinchi   o‘zaro   kelishib   harakat   qilish   yo‘llari,   o‘yin   o‘tkazishning   asosiy
tizimlari o‘rnatiladi. O‘yinga tayyorgarlik ishlari, asosan, jamoani shakllantirishga,
o‘yinning   o‘yin   ko‘rsata   olish   qobiliyatini   oshirishga   qaratiladi.   Bunda   har   bir
o‘yinchi o‘z o‘rnini va vazifalarini yaxshi bilib olishi kerak. Lekin bu bilan birga,
har   bir   yigit   va   qiz   turli   joylarda   o‘ynay   olishga   o‘rganishi   zarur.   Bu   kelajakda
sport sohasida ixtisoslashish uchun, taktik bilim doirasini hamda taktik xulq-atvor
ko‘nikmalarini   kengaytirib   borish   uchun   sportchining   yakka   qobiliyatlarini
to‘laroq ochilishiga yordam beradi.
Trenirovka   mashg‘ulotlariga   ko‘proq   ikki   hil   yuklama   qo‘llaniladi:   ya'ni
nisbatan uzoq davom etadigan yuklamalar hamda mo‘tadil jadallik bilan o’tadigan
yuklamalar,   mashqlar   o’rtasidagi   oraliqlarda   dam   olishga   imkon   beradigan
26 yuklamalar.
15 – 18 yoshdagi basketbolchilarni tayyorlashni o’ziga xos xususiyatlari.
15-18   yoshlilar.     Bu   yoshdagi   basketbolchilarni   tayyorlashda   texnika,
taktika va o‘yin
mahoratini   to‘xtovsiz   takomillashtirishga   intilish   kerak.   Buni   qo‘llanilayotgan
usullarni   ko‘paytirish,   ularning   bajarilish   sifatini   yaxshilash,   o‘zaro   raqobatni
kuchaytirishga   bo‘lgan   talablarni   yuksaltirish   hisobiga   amalga   oshirish   mumkin.
Ushbu davrda aniq masalalar hal etiladi:
A) jismoniy tayyorgarlik vositalarini keng qo‘llash va basketbolchi uchun
zarur bo‘lgan maxsus jismoniy sifatlarni takomillashtirish hisobiga sportchilarning
harakatli tayyorgarligini ko‘paytirish;
B) yangi texnikani egallash, turli usullarni erkin ravishda aralash qo‘llash,
sportchining   yakka   xususiyatlariga   texnikani   moslashtirish,   muayyan   taktik
masalalariga texnikani bo‘ysundirish hisobiga texnikani takomillashtirish;
D)   o‘yin   funktsiyalarini   mustahkamlash   va   muayyan   vazifalarini   eng
yaxshi bajarilishini ta'minlovchi ko‘nikmalarini har tomonlama takomillashtirish;
F)   turli   miqyosdagi   musobaqalarda   muntazam   ishtirok   etish   yo‘li   bilan
o‘yin tajribasini
egallash;
G)   texnikaning   samaradorligini   yuksaltirish   va   taktik   o‘zaro   ta‘siri
yaxshilash.
15-18   yoshda   birinchi   navbatda   qizlarda   jinsiy   yetilish   davri   tugaydi.   Bu
jarayon ro‘y
berishining   yakka   sur'atlari   shunga   olib   keladiki,   pasportda   ko‘rastilgan   yosh
organizmning amaldagi imkoniyatlari bilan mos kelmaydi.
Jismoniy   rivojlanishning   bir   qator   ko‘rsatkichlari   bo‘yicha   yigitlar
qizlardan   oldindan   boradi.   Masalan,   17   yoshdan   yigitlar   bo‘yiga   ko‘ra   qizlardan
o‘rta   hisobda   10   smga   baland   bo‘ladi,   vazni   ko‘ra   –   5   kg   ga,   o‘pkaning   hayotiy
sig‘imiga   ko‘ra   1000   kubga   ko‘proq   bo‘ladi.   Qizlarning   gavdasi   bo‘yiga   o‘sib
boradi,   umumiy   og‘irlik   markazi   pastroqda   joylashadi.   Belining   yassiligi   ortib
27 boradi. Ko‘proq yog‘ to‘plana boradi.
Yigit   va   qizlarda   fe‘l-atvori   ham   o‘zgaradi.   Asab   faoliyatining   tipologik
xususiyatlari   yanada   aniqroq   namayon   bo‘ladi.   Bu   yoshdagi   yigit   va   qizlar   har
doim   ham   o‘zini   qo‘lga   ola   bilmaydi.   Shu   bilan   birga,   bu   davrda   iroda
mustahkamlanadi, musobaqalar va g‘alabaga intilish, yorqin namoyon bo‘ladi.
Basketbolchilarni   jismoniy   tayyorgarligida   jismoniy   tayyorgarlikka
yo‘naltirilgan mashqlar bilan bir qator maxsus sifatlarni rivojlantirishga qaratilgan
mashqlarning   hissasi   tobora   ortib   boramoqda.   Epchillik,   tezkorlik   ustidagi   ishlar
davom   etmoqda.   Kuch   va   chidamlilikni   rivojlantirishga   alohida   e'tibor
qaratilmoqda.   Bunga   erishishning   yo’llarini   tanlashda   tezlik-kuch   tavsiflaridagi
mashqlarga   kattaroq   o‘rin   beriladi.   Chidamlilik   oshirishga   qaratilgan   mashqlar
uyin   faoliyatiga   o‘xshash   tavsifga   ega   bo‘lib   qoladi.   Bunday   mashqlarning
jadalligi juda tez ortib boradi, lekin ular qisqa muddatli  bo‘ladi  va kuchni  tanlab
olish   uchun   yetarli   bo‘lgan   dam   olish   daqiqalariga   ega   bo‘ladi.   Shu   maqsadda
texnik va taktik harakatlarda barcha mashqlarni qo‘llash
mumkin, lekin ularni imkon bo‘lgan eng katta tezlikda, joydan-joyga tez ko‘chish
va aks ta'sirlar sharoitida bajarish kerak.
Texnikani takomillashtirish uchun juda ko‘p vosita va uslublar ishlatida, xususan:
A) usul va usullar majmuasini aynan bir xil sharoitlarda ko’p marotaba takrorlab
bajarish;
B)   har   bir   mashqdan   keyin   dam   olish   oraliqlari   bo‘lgan   o‘zgarib   turadigan
sharoitlarda (bunda holat yoki sharoitning oldindan usullar majmuasini bajarish);
D) o‘shaning o’zi, lekin sharoit keskin o‘zgarib turadi;
E) ko’payib boruvchi qarshi harakatlar sharoitida usullar bajarish.
Taktik tayyorgarlik kichik guruhlarda umuman, butun jamoada o‘zaro kelishib
bajariladigan barcha taktik harakatlarni egallab olishga asoslangan. Umumiy o‘yin
rejasi   zaminida   taktik   tashabbusni   rivojlantirishga   asosiy   e'tibori   qaratiladi.
Sheriklar va raqiblar harakatini tahlil qilish juda muhimdir.
O‘quv-mashg‘ulot   ishlarida   jamoadagi   funktsiyalar   buyicha   har   bir
sportchi   malakasini   yakka   tarzda   takomillashtirishga   hamda   bo‘g’inlar   va
28 jamolarning o‘zaro kelishib harakat qilishiga katta e'tibor beriladi.
Mashg‘ulotlarga   ajratiladigan   vaqt   haftasiga   12-14   soatga   qadar   oshirib
boriladi.   Guruhdagi   kishilar   soni   12-15   kishidan   oshmasligi   kerak.   Jamoa   bo‘lib
bajariladigan   mashqlarga   ham,   yakka   mashqlarga  ham   samarali   rejalar   tuzishdan
iborat ish shakli qo‘llaniladi. Musobaqalar salmog‘i ancha katta: bir yil mobaynida
kamida 30-40 musobaqa o‘tkaziladi.
Yuksak sport mahoratiga erishi vazifasini hal qilishga qaratilgan vositalar
va   uslublarning   ancha   katta   bo‘lishiga   qaramasdan,   bu   yerda   pedagogik
yo‘nalishga rioya etilishi shart.
29 XULOSA
Yosh   basketbolchilarni   tayyorlashda,   avvalambor,   o‘sayotgan   organizmning
fiziologik   xususiyatlariga   va   tayyorlash   vazifalarining   ish   xususiyatlariga   mos
kelishiga   asoslanishi   kerak.   To‘g‘ri   va   o‘z   vaqtida   qo‘yilgan   jismoniy   va
funksional   tayyorgarlik   asoslari   asosiy   malaka   va   mahoratlarni   shakllantirish
jarayoni bilan birgalikda kelgusida yuqori sport natijalariga erishish uchun yordam
beradigan ishni olib borishga imkoniyat tug‘diradi. 
Quyidagi vaziyatlarni hisobga olish zarur: 
1)yosh   o‘zgarishi   bilan   birga,   bolaning   organizmi   ham   o‘zgaradi.   Bu
o‘zgarishlar   nafaqat   son   jihatdan   (bo‘y,   vazn),   balki   sifat   jihatdan   ham   egadirlar.
Shuning   uchun   kattalarga   qo‘yiladigan   talablarni,   bolaning   yoshiga   mutanosib
ravishda yuzaki tarzda kamaytirib, bolalarga qo‘yish mumkin emas;
2)bola   organizmining   rivojlanishi   uzluksiz,   ammo   notekis   holda   ketadi
(kechadi).   Ma'lum   bir   davrlarda   muhim   o‘zgarishlar   bo‘lib   o‘tadi   (bo‘ynning
mushak   massasining   o‘sishi,   organ   va   tizimlarining   rivojlanishi   har   xil   yoshga
qarab   bo‘lingan   davrlarda   sur'at   jihatdan   ham,   metobolik   jarayonlar   xarakteri
jihatdan   ham   turlichadir).   Masalan,   qizlarning   jinsiy   yetilishi   davri   o‘g‘il
bolalarnikiga qaraganda ancha ertadir, qizlar 11-13 yoshda bo‘y va vazn jihatidan
o‘g‘il   bolalardan   o‘zib   ketishadi,   o‘g‘il   bolalarda   mushak   kuchi   13-14   yoshda,
ayniqsa, jadal ravishda o‘sadi, qiz bolalarda esa 11-12 yoshda;
3)harakatning har xil turlarida qizlarning va o‘g‘il bolalarning ko‘rsatkichlari
yoshiga   qarab   bo’lingan   guruhlarga   qarab   turlicha   bo‘ladi.   Shuning   uchun   yosh
o‘sishi natijasida vujudga keladigan shart-sharoitlarni hisobga olish kerak;
4)har   bir   organizmning   yakka   tarzda   rivojlantirishini   yodda   tutish   zarur.
Kalendar,   pasport   yoshidan   tashqari,   jismoniy   rivojlanish   saviyasini,
harakatlantiruvchi   imkoniyatlarini,   jinsiy   yetilish   va   h.k.   tasniflaydigan   biologik
yoshni   ham   hisobga   olish   tavsiya   etiladi.   Kalendar   yoshi   biologik   yoshga   to‘g‘ri
kelmasligi ham mumkin.
30 Foydalanilgan adabiyotlar.
1.   O`zbekiston   Respublikasi   “Jismoniy   tarbiya   va   sport   to`g’rsida”gi   qonuni
2015 yil 4 sentyabr’ O`RQ-394-son. 
2.   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Bolalar   sport   ob`ektlaridan
foydalanish   samaradorligini   oshirish   borasidagi   qo`shimcha   chora-tadbirlar
to`g’risida”gi 2010 yil 5 maydagi 1332-sonli qarori. 
3. O`zbekiston Respublikasi  Vazirlar Mahkamasining 2010 yil 23 sentyabrdagi
211-sonli   “Sport   maktablari   faoliyatini   hamda   sport   maktablari   trenerlari   va
mutaxassislari mehnatini moddiy rag’batlantirish tizimini yanada takomillashtirish
to`g’risida”gi qarori. 
4. O`zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligining “Sport turi
bo`yicha   sportchi,   trener   va   hakam   kasblariga   qo`yiladigan   malaka   talablariga
o`zgartirishlar kiritish to`g’risida”gi 2014 yil 24 iyuldagi 2-sonli buyrug’i. 
5.Qasimov   A.Sh.,   Rasulev   O.T.,   Ismatullayev   X.A.   Basketbol.   O‘quv
qo‘llanma. Toshkent, 1986-y.
6. Rasulev O.T. Basketbol. Oliy o‘quv yurtlari uchun darslik.Toshkent, 1998y.
7.   Rasulev   O.T.,   Sokolova   N.D.,   Ismatullayev   X.A.   Basketbol.   Ixtisos   qursi
bo‘yicha dastur. Toshkent, 1993-y.
8.Sokolova   N.D.,   G‘aniyeva   F.V.,   Ismatullayev   X.A.   Basketbol.   Ma'ruzalar
to‘plami. Toshkent, 2001-y.
9.  www.ziyonet.uz
31

Basketbolchilarga jismoniy sifatlarini qo’llash usullari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish) davrida sport gimnastikasida (sport akrobatikasida) samaradorlikni oshirish uchun o'quv vositalari
  • Zamonaviy voleybolda sakrovchanlikning ahamiyati va uni nostandart mashqlar yordamida o‘stirish uslubiyati
  • Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda gimnastikaning  o’rni
  • Voleybol o’yinining vujudga kelishi va rivojlanish tarixi
  • Sogʻlom avlod tarbiyasida jismoniy tarbiya mashgʻulotlarining oʻrni

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский