Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 1.0MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 29 Aprel 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Infografika
Fan Biologiya

Sotuvchi

Muslimbek Mirzo

Ro'yxatga olish sanasi 11 Mart 2025

5 Sotish

Biologiya dars ishlanma

Sotib olish
Sana:________“___”    Botanika   fani   Sinf: 6- a    
6- b   
6- v
1-Mavzu: Botanika- o`simliklar haqidagi fan
I.Darsning maqsadi:
a)ta’limiy maqsad:       O’quvchilarga  o'simlik organlarining o'zaro va  atrof muhit 
bilan bog'liqligi  to’g’risida bilimlar berish.
b)tarbiyaviy maqsad:   O’quvchilarni tabiat va atrof muhitga nisbatan ongli 
munosabatda bo’lishga undash, ekologik, iqtisodiy, ilmiy va huquqiy tarbiya berish
c)rivojlantiruvchi maqsad:   O`quvchilarning darslik va qo`shimcha adabiyotlar 
ustida mustaqil ishlash ko`nikmalarini rivojlantirish.
d) shakllantiriladigan tayanch va fanga oid kompetensiyalar:   Tk-1, Tk-2, Tk-3,
Tk-4, Tk-5, Tk-6, Xk-1, Xk-3
II.Darsning turi:        Amaliy, nazariy, aralash, noan`aviy, ananaviy.
III.Darsning usuli:  .  Aqliy hujum, savol-javob, guruhlarda ishlash.
IV.Darsning jihozi:    Darslik ,ko’rgazmali qurollar. 
V.Didaktik jihoz:   Tarqatma materiallar, slaydlar ,bukletlar.
VI.Texnik jihoz:      Kadoskop,kampyuter, diaproyektor ekran.
VII.Darsuchun talab etiladigan vaqt:    45 minut :  
Darsning  t e xnologik  xarit asi:
Dars bosqichlari       Vaqt
Tashkiliy qism. 
Yangi mavzuni boshlashga hozirlik
Ya ngi mavzuni yoritish
Guruhlarda ishlash. Yangi mavzuni tahlil qilish
Darsni yakunlash
Uyga beriladigan topshiriqlar 
VIII.Darsning borishi (reja):
1.Tashkiliy qism :   a) Salomlashish,  b) tozalikni aniqlash, 
d) davomatni               aniqlash   c)   darsga   tayyorgarlik   ko`rish   va   dars
rejasi
   
        2.   Uyga vazifani so`rab baholash:   a)  og`zaki so`rov  b)  daftarni tekshirish
       v)  tarqatma materiallar orqali  g)  misollar yechish  e)  amaliy.
     IX .Y angi mav zu bay oni :  3.Yangi   mavzuning   bayoni:   Mazkur   darslik,   hozirgi   davr   talabidan   kelib   chiqib,
yangi pedagogik texnologiyalar asosida davlat ta'lim standarti va dasturlariga mos
ravishda tayyorlandi.
Yangi «Ta'lim to'g'risida»gi qonunda umumiy o'rta ta'lim o'quvchilariga bilimlarning
zarur  hajmini  berish, mustaqil  fikrlash, tashkilotchilik  qobiliyati  va amaliy  tajriba
ko'nikmalarini   rivojlantirish,   dastlabki   kasbga   yo'naltirish   hamda   ta'limning
navbatdagi bosqichini tanlashga yordam berishi ta'kidlab o'tilgan.
Go'zal tabiatni rang-barang o'simliklar olamisiz tasavvur qilib bo'lmaydi. Yer yuzida
o'simliklar turi juda keng tarqalgan. Bu o'simliklarni jazirama cho'llardan tortib, to
baland   tog'lar   cho'qqisigacha   bo'lgan   turli   tuproq   va   iqlim   sharoitida   uchratish
mumkin.   O'zbekistonda   tabiiy   holda   o'sadigan   yuksak   o'simliklarning   4500,   O'rta
Osiyoda   8000,   Yer yuzida esa   500 000   dan ortiq turi borligi aniqlangan. Tabiatda
o'simliklar uchramaydigan joy nihoyatda kam.
O'simliklarning   turli   sharoitda   o'sishi   tabiatshunoslik   dars-   laridan   sizga   ma'lum.
O'zbekistonda   yoz   oylarida   suvsiz,   qumli   va   sho'rxok   cho'llarda,   hamisha   qor   va
muzliklar   bilan   qoplanib   yotadigan,   baland   tog'larda   o'sadigan,   g'orlar   ichkarisida
osilib o'sadigan ajoyib o'simliklar haqida eshitgansiz. Tabiatda dengiz, daryo, ko'l
va   kanallarda,   shuningdek,   botqoqliklarda   o'sadigan   o'simliklar   ham   kam   emas.
Ular uzoq yillar davomida turli sharoitda o'sishga moslashgan.
Tabiatshunoslik darslarida olgan bilimingiz siz uchun yangi fan   —   biologiyaning bir
bo'limi  —   botanikani  yanada mukammal o'rganishga katta yordam beradi.
Botanika   —  yunoncha  «botane»  —   ко   'kat,  о  7,   о   'simlik  degan ma'noni bildiradi. Bu
fan o'simliklarning paydo bo'lishi, hayoti, tashqi va ichki tuzilishi, rivojlanishi, yer
yuzida   tarqalishi,   tabiat   bilan   bog'liqligini,   ulardan   oqilona   foydalanish   va   ularni
muhofaza qilish usullarini o'rganadi.
4.Darsni mustaxkamlash uchun savollar:
1. Botanika fani nimalarni o'rgatadi?
2. O'simliklar tabiatda qanday ahamiyatga ega?
3. O'simliklarning odamlar hayotida tutgan o'rni nimalardan iborat?
4 .O'simliklar dunyosini muhofaza qilish borasida Respublikamizda qanday ishlar olib
borilmoqda
Uyga vazifa: O’qib kelish
Foydalanilgan adabiyotlar:   5-sinf darsligi, qo`shmcha 
adabiyotlar .
Fan o`qituvchisi:___________________________________________________
O’quv  ishlari bo’yicha direktor o’rinbosari:  ____________________________             Sana:________“___”    Botanika   fani   Sinf: 6- a     
6- b     
6- v
2- Mavzu . Gulli o`simlik lar bilan umumiy  t anishish  
I.Darsning maqsadi:
a)ta’limiy maqsad:       O’quvchilarga gulli o`simliklar haqida bilimlar berish.
b)tarbiyaviy maqsad:   O’quvchilarni tabiat va atrof muhitga nisbatan ongli 
munosabatda bo’lishga undash, ekologik, iqtisodiy, ilmiy va huquqiy tarbiya berish
c)rivojlantiruvchi maqsad:   O`quvchilarning darslik va qo`shimcha adabiyotlar 
ustida mustaqil ishlash ko`nikmalarini rivojlantirish.
d) shakllantiriladigan tayanch va fanga oid kompetensiyalar:   Tk-1, Tk-2, Tk-3,
Tk-4, Tk-5, Tk-6, Xk-1, Xk-3
II.Darsning turi:        Amaliy, nazariy, aralash, noan`aviy, ananaviy.
III.Darsning usuli:  .  Aqliy hujum, savol-javob, guruhlarda ishlash.
IV.Darsning jihozi:    Darslik ,ko’rgazmali qurollar. 
V.Didaktik jihoz:   Tarqatma materiallar, slaydlar ,bukletlar.
VI.Texnik jihoz:      Kadoskop,kampyuter, diaproyektor ekran.
VII.Darsuchun talab etiladigan vaqt:    45 minut:  
Darsning  t e xnologik  xarit asi:
Dars bosqichlari       Vaqt
Tashkiliy qism. 
Yangi mavzuni boshlashga hozirlik
Ya ngi mavzuni yoritish
Guruhlarda ishlash. Yangi mavzuni tahlil qilish
Darsni yakunlash
Uyga beriladigan topshiriqlar 
VIII.Darsning borishi (reja):
1.Tashkiliy qism :   a) Salomlashish,  b) tozalikni aniqlash, 
d) davomatni               aniqlash   c)   darsga   tayyorgarlik   ko`rish   va   dars
rejasi
   
        2.   Uyga vazifani so`rab baholash:   a)  og`zaki so`rov  b)  daftarni tekshirish
       v)  tarqatma materiallar orqali  g)  misollar yechish  e)  amaliy.
     IX .Y angi mav zu bay oni :  3 .Yangi mavzuning bayoni:   Gullari turlicha shakl va rangli
gulqo'rg'on   (gulkosa,   gultoj),   uning   ichida   o'rnashgan
changchi hamda urug'iga ega bo'lgan, urug'- langandan so'ng
meva hosil qiladigan o'simliklarga   gulli o'simliklar   deyiladi
(6-rasm).   Ular   ildiz,   poya,   barg,   gul,   meva   va   urug'lardan
tashkil topgan.   Yer yuzidagi gulli o'simliklar   533  oila,  13000
turkum   va   250   mingdan   ortiq   turni   o'z   ichiga   olishi
aniqlangan.   Bu   o'sim liklarning   har   biri   o'ziga   xos   belgilari
bilan   bir-biridan   farq   qiladi.   Gulli   o'simliklarning   hammasi
ham   o'z   hayoti   davomida   gullab   meva   tugadi.O'simliklar
dunyosi   million   yillar   davomida   turlicha   iqlim   sharoitiga,
tuproqqa   va   namlikka   moslashib   shakllangan.   Uning
organlari,   ichki   tuzilishi,   ajoyib   xossalari,   xususan,   hayotiy
shakllari,   yirik   guli   va   mevasi,   ildizi,   salobatli   shox-shab-
basi,   umrboqiyligi,   hayvon lar   singari   tirik   mavjudotlar   bilan   oziqlanishi,   kelgusi
naslni   o'z   bag'rida   voyaga   yetkazib,   mustaqil   hayotga   yo'llanma   berishi   kabi   irsiy
belgilari bilan necha asrlardan beri odamlarni o'ziga jalb etib keladi (6-rasm).   Har bir
o'simlik turining o'ziga xos ajoyib xossalari bor. O'simliklarning xilma-xil- ligini aks
ettiruvchi misollar juda ko'p. Bularga Seyshel orolidagi o'n yillar mo- baynida pishib
yetiladigan, og'irligi   25   kg ga yetadigan   seyshel  palmasi   yong'oqlari, tanasida   200 /
gacha   suv   saqlaydigan   Meksika   kak-   tuslari,   Kanar   orollarida   6000   yilgacha   umr
ko'ra- digan  ajdar daraxtlari,  Sumatra orolidagi diametri  1  m ga yetadigan  rafleziya
kabi ulkan gullar misol bo'ladi. Bunday ajoyibotlar o'lkamiz- dagi o'simliklar orasida
ham   ko'plab   topiladi.   Masalan,   jazirama   issiqqa   bardosh   berib,   qum   uyumlarida
o'sadigan,   barglari   arang   ko'rinadigan   saksovul   va   qandim,   poyasi   suv   tagida   bo'lib,
guli   suv   yuzasida   ochiladigan   nilufar,   hasharotlar   bilan   oziqlanadigan   suv
qaroqchisi,   tabiat   ko'rki   bo'lgan   qizil   lola,   ko'zagul,   sallagul,   chinnigul   va
jumagullar   (xolmon),   noyob   mevali   o'simliklardan   yong'oq,   pista,   bodom,
safsanlar,   tabobatimiz   gavhari   hisoblangan   chakanda,   isiriq,   na'matak,
suvqalampir   va   boshqalar   o'simliklar   dunyosining   ajoyib   vakillaridir.   Barcha   gulli
o'simliklarda ildiz, poya, barg, gul, meva va urug'larning bo'lishi  ularning o'ziga xos
xususiyatidir.   Gulning   tashqi   qavati,   odatda   yashil   rangli   gulkosachabarg-   lar   bilan
o'ralgan  bo'ladi.  Ulardan  so'ng   rangli  gultojbarglar   joylashadi.  Gulning  o'rta  qismida
changchilar,   markazida   esa   urug'   chi   joylashadi.   Gulli   o'simliklarning   xilma-xilligi
ekologik   sharoitning o'zgarishi bilan bog'liq. Ular million yillar mobaynida o'zgarib,
yangi muhitga, sharoitga moslasha borgan. 
4.Darsni mustaxkamlash uchun savollar:
1. Barcha gulli o'simliklar uchun xos bo'lgan belgilar nimalardan iborat?
2. Gulli o'simliklarning qanday organlari bor?
3. Gulli o'simliklar nima uchun xilma-xil bo'ladi?
Uy ga   v azifa:   Mavzuni   o`qib   o`rganib   kelish
_______________________ Foydalanilgan adabiyotlar:   5-sinf darsligi, qo`shmcha 
adabiyotlar .
Fan o`qituvchisi:___________________________________________________
O’quv  ishlari bo’yicha direktor o’rinbosari:  ____________________________ 
          Sana:________“___”    Botanika   fani   Sinf: 6- a      
6- b     
6- v
3- Mavzu . O`simlik larning hayot iy  shak llari
I.Darsning maqsadi:
a)ta’limiy maqsad:       O’quvchilarga  o'simliklarning hayotiy shakllari   
to’g’risida bilimlar berish.
b)tarbiyaviy maqsad:   O’quvchilarni tabiat va atrof muhitga nisbatan 
ongli munosabatda bo’lishga undash, ekologik, iqtisodiy, ilmiy va 
huquqiy tarbiya berish
c)rivojlantiruvchi maqsad:   O`quvchilarning darslik va qo`shimcha 
adabiyotlar ustida mustaqil ishlash ko`nikmalarini rivojlantirish.
d) shakllantiriladigan tayanch va fanga oid kompetensiyalar:   Tk-1, 
Tk-2, Tk-3, Tk-4, Tk-5, Tk-6, Xk-1, Xk-3
II.Darsning turi:        Amaliy, nazariy, aralash, noan`aviy, 
ananaviy.
III.Darsning usuli:   .  Aqliy hujum, savol-javob, guruhlarda ishlash .
IV.Darsning jihozi:    Darslik ,ko’rgazmali qurollar. 
V.Didaktik jihoz:     Tarqatma materiallar, slaydlar ,bukletlar.
VI.Texnik jihoz:      Kadoskop,kampyuter, diaproyektor ekran.
VII.Darsuchun talab etiladigan vaqt:    45 minut:  
Darsning  t e xnologik  xarit asi:
Dars bosqichlari       Vaqt
Tashkiliy qism. 
Yangi mavzuni boshlashga hozirlik
Ya ngi mavzuni yoritish
Guruhlarda ishlash. Yangi mavzuni tahlil qilish
Darsni yakunlash
Uyga beriladigan topshiriqlar  VIII.Darsning borishi (reja):
1.Tashkiliy qism :   a) Salomlashish,  b) tozalikni aniqlash, 
d) davomatni               aniqlash   c)   darsga   tayyorgarlik   ko`rish   va   dars
rejasi
   
        2.   Uyga vazifani so`rab baholash:   a)  og`zaki so`rov  b)  daftarni tekshirish
       v)  tarqatma materiallar orqali  g)  misollar yechish  e)  amaliy.
     IX .Y angi mav zu bay oni : 
3.Yangi mavzuning bayoni:   Gullari turlicha shakl va rangli gulqo'rg'on (gulkosa,
gultoj),   uning   ichida   o'rnashgan   changchi   hamda   urug'iga   ega   bo'lgan,   urug'-
langandan   so'ng   meva   hosil   qiladigan   o'simliklarga   gulli   o'simliklar   deyiladi   (6-
rasm). Ular ildiz, poya, barg, gul, meva va urug'lardan tashkil topgan.   Yer yuzidagi
gulli  o'simliklar   533   oila,   13000   turkum  va   250   mingdan ortiq turni   o'z ichiga
olishi  aniqlangan. Bu o'sim liklarning har biri  o'ziga xos belgilari bilan bir-biridan
farq   qiladi.   Gulli   o'simliklarning   hammasi   ham   o'z   hayoti   davomida   gullab   meva
tugadi.O'simliklar   dunyosi   million   yillar   davomida   turlicha   iqlim   sharoitiga,
tuproqqa   va   namlikka   moslashib   shakllangan.   Uning   organlari,   ichki   tuzilishi,
ajoyib   xossalari,   xususan,   hayotiy   shakllari,   yirik   guli   va   mevasi,   ildizi,   salobatli
shox-shab-   basi,   umrboqiyligi,   hayvon lar   singari   tirik   mavjudotlar   bilan
oziqlanishi,   kelgusi   naslni   o'z   bag'rida   voyaga   yetkazib,   mustaqil   hayotga
yo'llanma   berishi   kabi   irsiy   belgilari   bilan   necha   asrlardan   beri   odamlarni   o'ziga
jalb etib keladi (6-rasm).   Har bir o'simlik turining o'ziga xos ajoyib xossalari  bor.
O'simliklarning xilma-xil- ligini aks ettiruvchi misollar juda ko'p. Bularga Seyshel
orolidagi   o'n   yillar   mo-   baynida   pishib   yetiladigan,   og'irligi   25   kg   ga   yetadigan
seyshel palmasi   yong'oqlari, tanasida   200 /   gacha suv saqlaydigan   Meksika kak-
tuslari,   Kanar   orollarida   6000   yilgacha   umr   ko'ra-   digan   ajdar   daraxtlari,
Sumatra   orolidagi   diametri   1   m   ga   yetadigan   rafleziya   kabi   ulkan   gullar   misol
bo'ladi. Bunday ajoyibotlar o'lkamiz- dagi o'simliklar orasida ham ko'plab topiladi.
Masalan, jazirama issiqqa bardosh berib, qum uyumlarida o'sadigan, barglari arang
ko'rinadigan   saksovul   va   qandim,   poyasi   suv   tagida   bo'lib,   guli   suv   yuzasida
ochiladigan   nilufar,   hasharotlar   bilan  oziqlanadigan   suv  qaroqchisi,   tabiat   ko'rki
bo'lgan   qizil   lola,   ko'zagul,   sallagul,   chinnigul   va   jumagullar   (xolmon),   noyob
mevali   o'simliklardan   yong'oq,   pista,   bodom,   safsanlar,   tabobatimiz   gavhari
hisoblangan   chakanda,   isiriq,   na'matak,   suvqalampir   va   boshqalar   o'simliklar
dunyosining   ajoyib   vakillaridir.   Barcha   gulli   o'simliklarda   ildiz,   poya,   barg,   gul,
meva   va   urug'larning   bo'lishi   ularning   o'ziga   xos   xususiyatidir.   Gulning   tashqi
qavati,   odatda   yashil   rangli   gulkosachabarg-   lar   bilan   o'ralgan   bo'ladi.   Ulardan
so'ng rangli gultojbarglar joylashadi. Gulning o'rta qismida changchilar, markazida
esa   urug'   chi   joylashadi.   Gulli   o'simliklarning   xilma-xilligi   ekologik   sharoitning o'zgarishi   bilan   bog'liq.   Ular   million   yillar   mobaynida   o'zgarib,   yangi   muhitga,
sharoitga moslasha borgan. 
4.Darsni mustaxkamlash uchun savollar:
4. Barcha gulli o'simliklar uchun xos bo'lgan belgilar nimalardan iborat?
5. Gulli o'simliklarning qanday organlari bor?
6. Gulli o'simliklar nima uchun xilma-xil bo'ladi?
Uy ga   v azifa:   Mavzuni   o`qib   o`rganib   kelish
_______________________
Foydalanilgan adabiyotlar:   5-sinf darsligi, qo`shmcha 
adabiyotlar .
Fan o`qituvchisi:___________________________________________________
O’quv  ishlari bo’yicha direktor o’rinbosari:  ____________________________ 
          Sana:________“___”    Botanika   fani   Sinf: 6- a      
6- b      
6- v
4- Mavzu . O`simlik  hujayrasining t uzilishi 
I.Darsning maqsadi:
a)ta’limiy maqsad:       O’quvchilarga  o'simlik hujayrasining tuzilishi   
to’g’risida bilimlar berish.
b)tarbiyaviy maqsad:   O’quvchilarni tabiat va atrof muhitga nisbatan 
ongli munosabatda bo’lishga undash, ekologik, iqtisodiy, ilmiy va 
huquqiy tarbiya berish
c)rivojlantiruvchi maqsad:   O`quvchilarning darslik va qo`shimcha 
adabiyotlar ustida mustaqil ishlash ko`nikmalarini rivojlantirish.
d) shakllantiriladigan tayanch va fanga oid kompetensiyalar:   Tk-1, 
Tk-2, Tk-3, Tk-4, Tk-5, Tk-6, Xk-1, Xk-3
II.Darsning turi:        Amaliy, nazariy, aralash, noan`aviy, 
ananaviy.
III.Darsning usuli:   .  Aqliy hujum, savol-javob, guruhlarda ishlash .
IV.Darsning jihozi:    Darslik ,ko’rgazmali qurollar. 
V.Didaktik jihoz:     Tarqatma materiallar, slaydlar ,bukletlar. VI.Texnik jihoz:      Kadoskop,kampyuter, diaproyektor ekran.
VII.Dars uchun talab etiladigan vaqt:    45 minut:  
Darsning  t e xnologik  xarit asi:
Dars bosqichlari       Vaqt
Tashkiliy qism. 
Yangi mavzuni boshlashga hozirlik
Ya ngi mavzuni yoritish
Guruhlarda ishlash. Yangi mavzuni tahlil qilish
Darsni yakunlash
Uyga beriladigan topshiriqlar 
     VIII.Darsning borishi (reja):
1.Tashkiliy qism :   a) Salomlashish,  b) tozalikni aniqlash, 
d) davomatni               aniqlash   c)   darsga   tayyorgarlik   ko`rish   va   dars
rejasi
   
        2.   Uyga vazifani so`rab baholash:   a)  og`zaki so`rov  b)  daftarni tekshirish
       v)  tarqatma materiallar orqali  g)  misollar yechish  e)  amaliy.
IX .Y angi   mav zu   bay oni :   3.
Yangi   mavzu   bayoni   22-minut   O'simlik   va
hayvonlar   organizmi   hujayralardan   tuzilgan.
Hujayralar   juda   mayda   bo'lib,   ularni   faqat
mikroskopda   ko'-rish   mumkin.   O'simliklar   tanasi
bitta   hujayradan   yoki   ko'p   hujayralardan   tuzilgan
bo'ladi.   Bitta   hujayradan   tuzilgan   bo'lsa
organizmdagi   barcha   jarayonlar:   oziqlanish,   nafas
olish,   ajratish,   o'sish,   ko'payish   ana   shu   bitta
hujayrada   o'tadi.   Ko'p   hujayrali   organizmlar
yuzlab,   minglab   va   millionlab   hujay ralar
yig'indisidan   tashkil   topgan   bo'ladi.   Bunday   organizm dagi   ayrim   jarayonlar   maxsus   hujayralar
tomonidan amalga oshiriladi.
Hujayra hujayra qobig'i va uning ichidagi tirik qism (borliq)dan iborat. Tirik qism sitoplazma va mag'izdan
tashkil topgan (18-rasm).  Hujayra qobig'i  tiniq va mustahkam bo'ladi. Kletchatka unga  mustahkamlik
beradi.Hujayra  qobig'i uning ichidagi tirik qismni   tashqi   tomondan   o'rab   turadi.   U   tashqi   ta'sirdan
humoya qiladi,  unga mustahkamlik beradi va shaklini saqlab turadi hamda tashqi  muhit bilan bog'lab
turadi.
Sitoplazma   —   hujayraning   asosiy   tarkibiy   qismi.U   rangsiz,   tiniq,   suyuq   yoki   shilimshiq   holda
bo'lib,   doim   harakatlanib   turadi.Sitoplazmaning   tarkibi   juda   murakkab.   Mag'iz   —   hujayraning
deyarli   o'rtasida   (sitoplazma   ichida)   joylashgan   eng   muhim   tar kibiy   qismdir.   U   hujayra lar
bo'linishida   katta   rol   o'ynaydi.   Ko'k-yashil   suvo'tlar,   bakteriyalar   va   ayrim   zam-burug'larning
mag'zi   shakl-lanmagan,   uning   moddalari   sitoplazmada   tarqoq   holda   joylashgan   bo'ladi.   Mag'iz-
ning shakli va hajmi hu jayraning yirik-maydaligiga,   yoshiga hamda yashash sha- roitiga qarab har
xil   bo'ladi.   U tarkibiga ko'ra sitoplazmaga   yaqin   turadi.   Mag'iz   irsiy   belgilarning   yangi   bo'g'inga
o'tishida muhim ahamiyatga ega.
1831-yilda   ingliz   olimi   Robert   Broun   mag'iz   hujayraning   muhim   tarkibiy   qismi   ekanligini
aniqlagan. Plastidalar   —   hujayraning   asosiy   tirik   qismlaridan   bin.   Ular   faqat   o'simliklarga   xos.
Plastidalar   uch   xil   bo'ladi:   leykoplastlar   (rangsiz),   xromoplastlar   (zarg'aldoq,   qizg'ish),
xloroplastlar   (yashil). Keyingi ikkita plastida o'simliklarga (barg, poya, gul va mevalarga) rang
beradi. Xromoplastlar bilan xloroplastlar tufayli o'simlik gullari va mevalar har xil rangga kiradi.
Vakuol   —   sitoplazma   ichidagi   hujayra   shirasi   bilan   to'lgan   bo'shliq.U   turli   shaklda   bo'ladi.
Hujayra   shirasi   tarkibida   70—   95%   suv   va   unda   erigan   ko'pgina   moddalar   hamda   oqsil,   moy,
shakar   moddalari   bo'ladi.   Bu   shira   tarkibiga   ko'ra   mevalarning   ta'mi   shirin,   nordon   va   achchiq
bo'ladi.
Shuni   ham   aytish   kerakki,   o'simliklarning   turli   organ-laridagi   hujayralar   har   xil   vazifani
bajaradi.   Masalan,   barg,   ildiz,   poya   va   mevalar   qobig'ining   hujayralari   ularni   tashqi   noqulay
sharoitdan — yomg'ir, shamol, sovuq, issiqdan himoya qiladi.
Urug',   ildiz   va   boshqa  organlarda   oziq   moddalar   jamg'a-radigan   hujayralar   bo'ladi.   Tuzilishi
o'xshash   bo'lgan,   lekin   bir   xil   vazifani   bajaradigan   hujayralar   yig'indisi   to'qima   deyiladi.
Shunday   qilib,   hujayralar   hujayra   qobig'i,   sitoplazma,   mag'iz,   plastidalar   va   vakuoldan   tashkil
topgan.
Y angi mav zuni  must ahk amlash
O`quvchilarga yangi mavzu bo`yicha savollar berib dars mustahkamlanadi
1. O'simliklar hujayrasi qanday asosiy qismlardan  iborat?
1. Hujayralar qobig'i qanday vazifani bajaradi?
2. Mag'izning asosiy vazifasi nimalardan iborat?
2. Plastidalar necha xil bo'ladi va qanday vazifalar- ni bajaradi?
3. Hujayra shirasi qayerda joylashgan?
Uy ga   v azifa:   Mavzuni   o`qib   o`rganib   kelish
_______________________
Foydalanilgan adabiyotlar:   5-sinf darsligi, qo`shmcha 
adabiyotlar .
Fan o`qituvchisi:___________________________________________________
O’quv  ishlari bo’yicha direktor o’rinbosari:  ____________________________ 
          Sana:________“___”    Botanika   fani   Sinf: 6- a     
6- b    
6- v
5- Mavz u.   Hujayralarning hayot iy  f aoliyat i
I.Darsning maqsadi:
a)ta’limiy maqsad:       O’quvchilarga  o'simlik hujayralarida ro`y 
beradigan hayotiy jarayonlar haqi da bilimlar berish.
b)tarbiyaviy maqsad:   O’quvchilarni tabiat va atrof muhitga nisbatan 
ongli munosabatda bo’lishga undash, ekologik, iqtisodiy, ilmiy va 
huquqiy tarbiya berish
c)rivojlantiruvchi maqsad:   O`quvchilarning darslik va qo`shimcha 
adabiyotlar ustida mustaqil ishlash ko`nikmalarini rivojlantirish. d) shakllantiriladigan tayanch va fanga oid kompetensiyalar:   Tk-1, 
Tk-2, Tk-3, Tk-4, Tk-5, Tk-6, Xk-1, Xk-3
II.Darsning turi:        Amaliy, nazariy, aralash, noan`aviy, 
ananaviy.
III.Darsning usuli:   .  Aqliy hujum, savol-javob, guruhlarda ishlash .
IV.Darsning jihozi:    Darslik ,ko’rgazmali qurollar. 
V.Didaktik jihoz:     Tarqatma materiallar, slaydlar ,bukletlar.
VI.Texnik jihoz:      Kadoskop,kampyuter, diaproyektor ekran.
VII.Darsuchun talab etiladigan vaqt:    45 minut:  
Darsning  t e xnologik  xarit asi:
Dars bosqichlari       Vaqt
Tashkiliy qism. 
Yangi mavzuni boshlashga hozirlik
Ya ngi mavzuni yoritish
Guruhlarda ishlash. Yangi mavzuni tahlil qilish
Darsni yakunlash
Uyga beriladigan topshiriqlar 
VIII.Darsning borishi (reja):
1.Tashkiliy qism :   a) Salomlashish,  b) tozalikni aniqlash, 
d) davomatni               aniqlash   c)   darsga   tayyorgarlik   ko`rish   va   dars
rejasi
       2.   Uyga vazifani so`rab baholash:   a)  og`zaki so`rov  b)  daftarni tekshirish
       v)  tarqatma materiallar orqali  g)  misollar yechish  e)  amaliy.
     IX .Y angi mav zu bay oni : 
3.Yangi   mavzuning   bayoni:   Tirik   hujayralar   ichidagi   harakatni   kuzatish
hammani   qi-   ziqtiradi.   Bu   harakatni   akvariumda   o'stirilgan   elodeya   suvo'tidan
tayyorlangan   preparatda   ko'rish   mumkin.   Elodeyaning   barglari   bir   qavat
hujayralardan tuzilgan bo'ladi, uni mikroskopda butunligicha ko'rish mumkin (22-
rasm).
Elodeya   suvda   o'sganligi   uchun   mikroskopdagi   suv   tomchisida   tabiiy   sharoitda
o'sgandek   tirik   bo'ladi.   Shuning   uchun   uning   hujayralaridagi   sitoplazmaning
uzluksiz   harakati   aniq   ko'rinadi.   Sitoplazma   bir   yo'nalishda   harakatlanadi,   ya'ni
hujayraning   turli   qismidagi   oziq   moddalar   va   kislorodning   harakat   yo'nalishi tomon   siljiydi.   Hujayralar   qobig'ida   teshikchalar   bo'lib,   sitoplazmaning   harakati
davomida   bir   hu-   jayradagi   oziq   moddalar   va   kislorod   ikkinchi   hujayraga   shu
teshikchalar   orqali   o'tadi.   Bu   jarayonni   kuzatish   uchun   hu jayra   qobig'i   vazifasini
o'tay-   digan   mayda   (ko'zga   ko'rin-   maydigan)   teshikchali   kichkina   sellofan
xaltachaga bug'doy unidan tayyorlangan ozgina xamir solib, og'zi bog'lab qo'yiladi
va   stakandagi   yodli   suvga   tushiriladi.   Vaqt   o'tishi   bilan   xamir   ko'kish   rangga
kiradi.   Bundan   ko'rinib   turibdiki,   hujayralar   qobig'i   orqali   ular   ichiga   moddalar
o'tgan.   O'simliklarning   har   bir   tirik   hujayrasi   yashash   uchun   nafas   oladi   va
oziqlanadi. Bu jarayon hujayralarda quyosh nuri ta'si- rida, suv va unda erigan turli
moddalar   hamda   kislorod   bo'lgan   holdagina   amalga   oshadi.   Tabiiyki,   tashqi
muhitdan   hujayralar   ichiga   zarur   moddalar   qanday   qilib   kirishi   mumkin,   degan
savol tug'iladi. Hujayralar qobig'i va sitoplazma o'zi orqali hamma moddalarni ham
o'tkazavermaydi.   Masalan,   tuproqdan   hujayralar   ichiga   suv   va   unda   erigan
moddalar   kiradi.   O'simliklar   hujayrasi   ichiga   tashqaridan   kirgan   turli   eritmalar
qayta ishlanib, hayotiy zarur moddalarga aylanadi.   Shunday qilib, hujayralar ichiga
tashqaridan   turli   moddalar   kiradi.   Bu   hujayralarning   hayotiy   xususiyatlaridan
biridir.
Y angi mav zuni  must ahk amlash
1.Elodeya   bargi   hujayralaridagi   sitoplazmaning   hara-   katini   qanday   kuzatish
mumkin?
  2.   Hujayralar   ichiga   moddalar   qanday   kiradi   va   ular   qanday   o'zgarishlarga
uchraydi?
3.Hujayralar o'sish jarayonida qanday o'zgaradi?
4.Yosh hujayralar ona hujayralardan qanday farq qiladi?
5.Hujayralar bo'linishida mag'izda qanday o'zgarishlar sodir bo'ladi?
Uy ga   v azifa:   Mavzuni   o`qib   o`rganib   kelish
_______________________
Foydalanilgan adabiyotlar:   5-sinf darsligi, qo`shmcha 
adabiyotlar . Fan o`qituvchisi:___________________________________________________
O’quv  ishlari bo’yicha direktor o’rinbosari:  ____________________________ 
          Sana:________“___”    Botanika   fani   Sinf: 6- a       
6- b     
6- v
6- Mavzu .     O`simlik  t o`qimalari
I.Darsning maqsadi:
a)ta’limiy maqsad:       O’quvchilarga  o'simlik to`qimalari   to’g’risida 
bilimlar berish.
b)tarbiyaviy maqsad:   O’quvchilarni tabiat va atrof muhitga nisbatan 
ongli munosabatda bo’lishga undash, ekologik, iqtisodiy, ilmiy va 
huquqiy tarbiya berish
c)rivojlantiruvchi maqsad:   O`quvchilarning darslik va qo`shimcha 
adabiyotlar ustida mustaqil ishlash ko`nikmalarini rivojlantirish.
d) shakllantiriladigan tayanch va fanga oid kompetensiyalar:   Tk-1, 
Tk-2, Tk-3, Tk-4, Tk-5, Tk-6, Xk-1, Xk-3
II.Darsning turi:        Amaliy, nazariy, aralash, noan`aviy, 
ananaviy.
III.Darsning usuli:   .  Aqliy hujum, savol-javob, guruhlarda ishlash .
IV.Darsning jihozi:    Darslik ,ko’rgazmali qurollar. 
V.Didaktik jihoz:     Tarqatma materiallar, slaydlar ,bukletlar.
VI.Texnik jihoz:      Kadoskop,kampyuter, diaproyektor ekran.
VII.Darsuchun talab etiladigan vaqt:    45 minut:  
Darsning  t e xnologik  xarit asi:
Dars bosqichlari       Vaqt
Tashkiliy qism. 
Yangi mavzuni boshlashga hozirlik
Ya ngi mavzuni yoritish
Guruhlarda ishlash. Yangi mavzuni tahlil qilish
Darsni yakunlash
Uyga beriladigan topshiriqlar 
VIII.Darsning borishi (reja):
1.Tashkiliy qism :   a) Salomlashish,  b) tozalikni aniqlash,  d) davomatni               aniqlash   c)   darsga   tayyorgarlik   ko`rish   va   dars
rejasi
   
        2.   Uyga vazifani so`rab baholash:   a)  og`zaki so`rov  b)  daftarni tekshirish
       v)  tarqatma materiallar orqali  g)  misollar yechish  e)  amaliy.
    
IX .Y angi mav zu bay oni : 
3.Yangi mavzuning bayoni:   Asosiy to'qima.  Assimilyatsiya to'qimasining eng
muhim   vazifasi   fotosintez   jarayonini   amalga   oshirishdan   iborat.   Unda   organik
moddaning   asosiy   qismi   hosil   bo'ladi.   Asosiy   to'qima   deyarli   bir   xildagi   yupqa
devorli,   xloroplastlarga   boy,   tirik   parenxima   hujayralaridan   iborat.   U   yashil
barglarda,   yosh   nov-   dalarda,   ba'zan   gul,   meva   va   havo   ildizlarida   epidermaning
ostidagi etli qavatda joylashgan.
Jamg'aruvchi   to'qima.   O'simliklarda   turli   jarayonlar   natijasida   hosil   bo'lgan
yoki   tashqaridan   qabul   qilingan   moddalar   (oqsil,   kraxmal,   yog'   va   boshqalar)
to'planadi.   Jamg'aruvchi   to'qima lar,   asosan   tirik   parenxima   hujayralaridan   tashkil
topgan.   Bular ga   urug',   meva,   ildizmeva,   tugunak,   piyoz   va   boshqalar   kiradi.
Bug'doy, suli,  arpa, loviya, mosh, no'xatning urug'ida kraxmal  va oqsillar  mayda,
qattiq   donachalar   shaklida   saqlanadi.   Lavlagi,   sabzi,   uzum,   qovun,   tarvuzning
mevasida shakar moddalar erigan holda bo'ladi.
Qoplovchi to'qimalar.  Chiqib kelishiga qarab qoplovchi to'qima  3  ga bo'linadi:
1)   epiderma;   2)   po'kak;   3)   po'stloq.   Epiderma   tirik, bir-biri bilan zich joylashgan,
bir   qavat   hujay ralardan   tuzilgan   bo'lib,   asosan,   o'simliklarning   barg   va   yosh
novdalarini   qoplab   turadi.   Unda   o'simlikni   tashqi   muhit   bilan   bog'lab   turuvchi
og'izchalar bo'ladi.
Po'kak   to'qima   tashqi   qavati   o'lik   hujayralardan   iborat   bo'lib,   uning   qobig'iga
esa maxsus moddalar (suberin) shimilgan. Shu- ning uchun o'zidan suv va gazlarni
o'tkazmaydi. Po'kak turlicha qalinlikda (bir necha sm gacha) bo'ladi. Uning asosiy
vazifasi   o'simlikni   yozda   yuqori   haroratdan,   qishda   sovuqdan   va   kasallik
tug'diruvchi   turli   mikroorganizmlardan   saqlashdan   iborat.   Po'stloq   o'simlikning
(daraxtlarning)   tana,   eski   shoxlari   va   ildizlarini   tashqi   tomondan   o'rab   turadi.   U
po'kakdan tashqari boshqa to'qimalarning o'lik hujayralari qavatini ham o'z ichiga
oladi.   Odatda,   po'stloqning   sirti   yorilgan   va   g'adir-budur   bo'ladi.   O'simlikning
turiga   va   yoshiga   qarab   po'stloq   turlicha   qalinlikda   bo'ladi   va   o'simlikni   po'kak
singari turli tashqi ta'sirlardan hi- moya qiladi.
4.Darsni mustaxkamlash uchun savollar:
♦ To'qima deb nimaga aytiladi?
♦ To'qimalar necha xil bo'ladi?
♦ Qaysi to'qima orqali fotosintez jarayoni amalga oshadi? ♦ Daraxtlar qaysi to'qima hisobiga bo'yiga va eniga o'sadi?
♦ Qaysi to'qima daraxt shox-shabbalariga mustah kamlik beradi?
Uy ga   v azifa:   Mavzuni   o`qib   o`rganib   kelish
_______________________
Foydalanilgan adabiyotlar:   5-sinf darsligi, qo`shmcha 
adabiyotlar .
Fan o`qituvchisi:___________________________________________________
O’quv  ishlari bo’yicha direktor o’rinbosari:  ____________________________ 
              Sana:________“___”    Botanika   fani   Sinf: 6- a      
6- b     
6- v
    
7- Mavzu .     I ldiz t urlari va t uzilmalari
I.Darsning maqsadi:
a)ta’limiy maqsad:       O’quvchilarga ildiz turlari va tuzilmalari  to’g’risida 
bilimlar berish.
b)tarbiyaviy maqsad:   O’quvchilarni tabiat va atrof muhitga nisbatan ongli 
munosabatda bo’lishga undash, ekologik, iqtisodiy, ilmiy va huquqiy tarbiya berish
c)rivojlantiruvchi maqsad:   O`quvchilarning darslik va qo`shimcha adabiyotlar 
ustida mustaqil ishlash ko`nikmalarini rivojlantirish.
d) shakllantiriladigan tayanch va fanga oid kompetensiyalar:   Tk-1, Tk-2, Tk-3,
Tk-4, Tk-5, Tk-6, Xk-1, Xk-3
II.Darsning turi:        Amaliy, nazariy, aralash, noan`aviy, ananaviy.
III.Darsning usuli:  .  Aqliy hujum, savol-javob, guruhlarda ishlash.
IV.Darsning jihozi:    Darslik ,ko’rgazmali qurollar. 
V.Didaktik jihoz:   Tarqatma materiallar, slaydlar ,bukletlar.
VI.Texnik jihoz:      Kadoskop,kampyuter, diaproyektor ekran.
VII.Darsuchun talab etiladigan vaqt:    45 minut:  
Darsning  t e xnologik  xarit asi:
Dars bosqichlari       Vaqt
Tashkiliy qism. 
Yangi mavzuni boshlashga hozirlik
Ya ngi mavzuni yoritish Guruhlarda ishlash. Yangi mavzuni tahlil qilish
Darsni yakunlash
Uyga beriladigan topshiriqlar 
VIII.Darsning borishi (reja):
1.Tashkiliy qism :   a) Salomlashish,  b) tozalikni aniqlash, 
d) davomatni       aniqlash  c)  darsga tayyorgarlik ko`rish va dars rejasi
   
        2.   Uyga vazifani so`rab baholash:   a)  og`zaki so`rov  b)  daftarni tekshirish
       v)  tarqatma materiallar orqali  g)  misollar yechish  e)  amaliy .
     IX .Y angi mav zu bay oni : 
.   Yangi   mavzu   bayoni   22-minut.     Ildiz   — o'simlikning poya yoki tanasini   yerga birlashtirib,
tuproqdagi  suv va  unda   erigan   oziq   moddalarni   shimib   oladigan   va   ularni   o'simlikning   yer   usti
qismiga   yetkazib   beradigan   organi.   Ildizga   xos   muhim   xususiyatlardan   bin   shuki,   u   barg   hosil
qilmaydi.
Ko'pchilik   o'simliklarning   ildizida   oziq   moddalar   to'planadi.   Ba'zi   o'simliklarning   ildizi   esa
vegeta-tiv   ko'payish   organi   hisoblanadi.   O'simliklar   yaxshi   o'sishi   va   rivojlanishi,   daraxt   va
butalar yirik, baquvvat shox-shabba hosil qilib, uzoq yashashi ko'p jihatdan ildizga bog'liq.
Ildizlar   shakli   va   o'lchami   jihatidan   bir-biridan   keskin   farq   qiladi.   O'simliklarning   turiga,
tuproq-iqlim  sharoitiga  qarab ildizlar  kalta,  uzun, ingichka  yoki yo'g'on, yassi yoki yumaloq  va
boshqa shakllarda bo'ladi.
Ayrim daraxtlarning ildizi 50—60 m gacha yetishi mumkin.  Masalan, yong'oqning yon ildizlari
atrofga   20—30   m   gacha   taraladi.   Qumda   o'sadigan   juzg'unning   ildizlari   juda   uzun   va   ingichka
bo'lib, asosan yon tomonga qarab o'sadi. Yantoq ildizi,   aksincha, pastga tomon o'sib, 30 m gacha
chuqur kirib boradi.
Ildizlar,   odatda,   asosiy,   yon   va   qo'shimcha   ildizlarga   bo'linadi.   Murtakdagi   boshlang'ich
ildizning  bevosita  o'sishidan   asosiy   ildiz   hosil   bo'ladi.   Asosiy   ildiz   shoxlanib   yon   ildizlar   hosil
qiladi.
Bir tup o'simlikdagi asosiy, yon va qo'shimcha ildizlar yig'indisi  ildiz tizimi (sistemasi)  deyiladi.
Ildiz   tizimining   o'lchami   va   tuzilishi   o'simliklar   turiga,   ildizining   shoxla-nishiga,   qo'shimcha
ildizlarga  hamda tuproq unumdorligiga   bog'liq. Ildiz tizimi tuzilishiga ko'ra:   o'q ildiz va popuk
ildizga  bo'linadi 
Murtakdagi   boshlang'ich   ildiz   ri-vojlanishi   jarayonida   o'sishda   davom   etsa,   undan   o'q   ildiz
tizimi hosil bo'ladi.  Bunday moslashish ko'pchilik ikki  urug'pallali o'simliklarga xos.
O'q ildiz  tizimi uzun va yo'g'onroq bo'lib, undan yon ildizlar o'sib chiqadi. Bu ildiz tizimi ikki
urug'pallali o'sim liklarga xos bo'lib, uni do'lana, na'- matak, saksovul va madaniy o'simliklar  (olma,
o'rik, nok, qovun, tarvuz, g'o'-za, no'xat, loviya, mosh va terak ka-bilar) misolida ko'rish mumkin.
Endi ikki urug'pallali o'simliklarga mansub g'o'zaning ildiz tizimi bilan tanishamiz. Chigitning
murtakdagi   ildizchasidan   dastlab   asosiy   ildiz   o'sib   chiqadi.   Oradan   ko'p   o'tmay,   undan   ko'plab
yon ildizlar o'sib chiqa   boshlaydi. O'z navbatida, yon ildizlardan yanada maydaroq yon  ildizchalar
rivojlanadi.   Natijada   asosiy   va   yon   ildizlar   o'sib   va   ko'payib   ildiz   tizimini   hosil   qiladi.   Ildizlar
orasida uning yo'g'on  va uzun, yerga tik kirib boradigan qismi ajralib turadi.
Ayrim   asosiy   ildizlarda   oziq   moddalar   to'planadi.   Masalan,   qizil   lavlagi,   sabzi,   rediska,   turp,
sholg'om va boshqalarda. Bu  ildizlar ovqatga ishlatilganligi uchun ular  ildizmevalar   deyiladi   (27-
rasm).   Agar  murtakdagi   boshlang'ich   ildiz  o'sishda  davom   etmasa,   u   holda   boshlang'ich   poyada
qo'shimcha   ildizlar   hosil   bo'ladi.   Bu   popuk   ildiz   tizimini   hosil   qiluvchi   bir   urug'pallali
o'simliklarga xos.
Popuk ildiz   tizimi bir-biriga o'xshash  bo'lgan bir to'damayda ildizlardan tashkil topadi. Uning
asosiy ildizi yaxshi rivojlanmaydi. Bunday ildizlar bir  urug'pallali o'simliklarga xos.
Bir   urug'pallalilardan   bug'doyning   ildiz   tizimi   tuzilishini   ko'rib   chiqamiz.   Bug'doyning
murtakdagi   ildizchasidan   dastlab   asosiy   ildiz   rivojlanadi   va  oradan   ko'p   o'tmay   u   nobud   bo'ladi. Shundan   keyin   murtakdagi   poyacha   asosidan   bir   to'da   mayda,   bir-biriga   o'xshash   qo'shimcha
ildizlar  o'sib chiqadi.
Poyaning   yerga   yaqin   qismidan   yoki   yerga   tegib   turgan   joyidan   o'sib   chiqa-digan   ildizlari
qo'shimcha ildiz tizimi  deyiladi. Bunga makkajo'xori, kar-toshka, ajriq, qulupnay kabilarning il -
dizlari misol bo'ladi (28-rasm).
Demak, ildizlar  tuzilishiga  ko'ra, aso- siy, yon va qo'shimcha ildizlarga bo'linadi.   Shuningdek,
o'q va popuk ildiz tizimlari ajratiladi.
4.Darsni mustahkamlash: 8-minut
O`quvchilarga yangi mavzu bo`yicha savollar berib dars mustahkamlanadi
1. O'simlik organizmi qanday organlardan tashkil  topgan?
2. Ildiz tuzilishiga qarab qanday turlarga bo'linadi?
3. Ildiz tizimi deb nimaga aytiladi?
4. G'o'zaning ildiz tizimi bug'doy ildiz tizimidan qanday farq qiladi?
O`quvchilar dars davomida ishtirokiga  ko`ra baholanadi.
Uy ga   v azifa:   Mavzuni   o`qib   o`rganib   kelish
_______________________
Foydalanilgan adabiyotlar:   5-sinf darsligi, qo`shmcha 
adabiyotlar .
Fan o`qituvchisi:___________________________________________________
O’quv  ishlari bo’yicha direktor o’rinbosari:  ____________________________ 
              Sana:________“___”   Botanika   fani  Sinf: 6- a      
6- b     
6- v
8- Mavzu .     Shak li o`zgargan ildizlar
I.Darsning maqsadi:
a)ta’limiy maqsad:       O’quvchilarga shakli o`zgargan ildizlar – ildizmevalar 
haqida bilimlar berish.
b)tarbiyaviy maqsad:   O’quvchilarni tabiat va atrof muhitga nisbatan ongli 
munosabatda bo’lishga undash, ekologik, iqtisodiy, ilmiy va huquqiy tarbiya berish
c)rivojlantiruvchi maqsad:   O`quvchilarning darslik va qo`shimcha adabiyotlar 
ustida mustaqil ishlash ko`nikmalarini rivojlantirish.
d) shakllantiriladigan tayanch va fanga oid kompetensiyalar:   Tk-1, Tk-2, Tk-3,
Tk-4, Tk-5, Tk-6, Xk-1, Xk-3
II.Darsning turi:        Amaliy, nazariy, aralash, noan`aviy, ananaviy.
III.Darsning usuli:  .  Aqliy hujum, savol-javob, guruhlarda ishlash.
IV.Darsning jihozi:    Darslik ,ko’rgazmali qurollar.  V.Didaktik jihoz:   Tarqatma materiallar, slaydlar ,bukletlar.
VI.Texnik jihoz:      Kadoskop,kampyuter, diaproyektor ekran.
VII.Darsuchun talab etiladigan vaqt:    45 minut:  
Darsning  texnologik xaritasi:
Dars bosqichlari       Vaqt
Tashkiliy qism. 
Yangi mavzuni boshlashga hozirlik
Ya ngi mavzuni yoritish
Guruhlarda ishlash. Yangi mavzuni tahlil qilish
Darsni yakunlash
Uyga beriladigan topshiriqlar 
VIII.Darsning borishi (reja):
1.Tashkiliy qism :   a) Salomlashish,  b) tozalikni aniqlash, 
d) davomatni       aniqlash  c)  darsga tayyorgarlik ko`rish va dars rejasi
   
        2.   Uyga vazifani so`rab baholash:   a)  og`zaki so`rov  b)  daftarni tekshirish
       v)  tarqatma materiallar orqali  g)  misollar yechish  e)  amaliy.
     IX .Y angi mav zu bay oni : 
O'simliklarning   turiga   qarab   ildizning   yuzasi   oqish,   qoramtir,   sarg'ish   rangli   po'stloq   bilan
qoplangan   bo'ladi.   Po'stloqning   usti   esa   lupada   yaxshi   ko'rinadigan   ildiz   tukchalari   bilan
qoplangan.   Ma'lumotlarga   ko'ra,   bir   tup   o'simlik   ildizining   tukchalari   bir-   biriga   ulab   chiqilsa,
uzunligi  20  km gacha yetishi mumkin.
Ildizning   ichki   qismi   ancha   murakkab   tuzilgan.   Uni   mikros kopda   ko'rish   uchun   maxsus
preparat tayyorlanadi. Buning uchun ildiz bo'laklaridan ko'ndalangiga yupqa parrak kesib olinib,
buyum oynasidagi suv tomchisiga yoki glitseringa qo'yiladi.
Ildizning   po'sti   o'ziga   xos   hujayralardan   tashkil   top gan.   Po'st   hujayralari   tirik,   yumaloq   va
yupqa qobiqli  bo'ladi. Hujayralar  o'rtasida  havo bilan  to'lgan oraliq bo'shliqlari  bo'lib, ildizdagi
hujayralar ana shu havo bilan nafas oladi. Ko'nda- langiga kesilgan ildizning o'rta qismida qalin
devorli   yirik   teshikchalar   ko'ri-   nadi.   Bu   teshikchalar   o'rta   (markaziy)   qismdagi   naychalardan
iborat  (30-  rasm).
Agar   yosh   ildiz   uzunasiga   kesib   qaral-   sa,   naychalar   juda   uzun   hujayralardan   tashkil
topganligini   ko'rish   mumkin.   Vaqt   o'tishi   bilan   hujayralar   qobig'i   qalinlashadi   va   ulardagi
sitoplazma bilan mag'iz nobud bo'ladi, hujayralar ora- sidagi to'siqlar yo'qoladi. Natijada ketma-
ket joylashgan bunday hujay ralarning bir nechtasidan  uzun nay chalar paydo bo'ladi. Tuproqdan
so'rib   olingan   suv   va   unda   erigan   oziq   moddalar   shu   naychalar   orqali   yuqoriga,   ya'ni   ildizdan
poya,   shox   va   barglargacha   ko'tariladi.   O'simliklarning   turiga   qarab   ildizning   yuzasi   oqish,
qoramtir,   sarg'ish   rangli   po'stloq   bilan   qoplangan   bo'ladi.   Po'stloqning   usti   esa   lupada   yaxshi
ko'rinadigan   ildiz   tukchalari   bilan   qoplangan.   Ma'lumotlarga   ko'ra,   bir   tup   o'simlik   ildizining
tukchalari bir-biriga ulab chiqilsa, uzunligi 20 km gacha yetishi mumkin.
Ildizning   ichki   qismi   ancha   murakkab   tuzilgan.   Uni   mikros-kopda   ko'rish   uchun   maxsus
preparat tayyorlanadi. Buning uchun ildiz bo'laklaridan ko'ndalangiga yupqa parrak kesib olinib,
buyum oynasidagi suv tomchisiga yoki glitseringa qo'yiladi.
So'ngra   unga   rang   beriladi   va   ustiga     qoplagich   oyna   yopib   qo'yiladi.Mikroskopda   ildizning
sirtqi   qismi
hujayralardan   tuzilganligini   va   shu   hujayralanting   ayrimlaridan   ildiz   tukchalari   chiqqanligini ko'rish mumkin. Har bir ildiz tukchasi bitta uzun hujayradan tashkil topgan. Bu hujayra esa yupqa
qobiq, sitoplazma va yirik mag'izdan tashkil topgan.     Ildiz ana shu tukchalari orqali   tuproqdan
suv   va   unda  erigan   oziq     moddalarni   shimib   oladi.     Ildiz     tukchalarining   faoliyati  10—   20  kun
davom etadi. Keyin  ildizning uchidagi bo'linuvchi  qismidan yangi ildiz tukchalari o'sib chiqadi. Bu
jarayon   o'simliklarda   uzluksiz   davom   etadi.   Natijada   ildiz   tukchalari   tuproqning   ichkari
qatlamlariga kirib boradi va o'simlikni kerakli oziq bilan ta'minlab turadi.
Ildizning   po'sti   o'ziga   xos   hujayralardan   tashkil   top-gan.   Po'st   hujayralari   tirik,   yumaloq   va
yupqa  qobiqli  bo'ladi.   Hujayralar   o'rtasida  havo  bilan  to'lgan   oraliq   bo'shliqlari  bo'lib,   ildizdagi
hujayralar   ana   shu   havo   bilan   nafas   oladi.   Ko'nda-langiga   kesilgan   ildizning   o'rta   qismida   qalin
devorli   yirik   teshikchalar   ko'ri-nadi.   Bu   teshikchalar   o'rta   (markaziy)   qismdagi   naychalardan
iborat (30-rasm).
Agar  yosh ildiz  uzunasiga  kesib  qaral- sa,   naychalar   juda   uzun   hujayralardan   tashkil   topganligini
ko'rish   mumkin.   Vaqt   o'tishi   bilan   hujayralar   qobig'i   qalinlashadi   va   ulardagi   sitoplazma   bilan
mag'iz   nobud   bo'ladi,   hujayralar   ora-sidagi   to'siqlar   yo'qoladi.   Natijada   ketma-ket   joylashgan
bunday   hujay-ralarning   bir   nechtasidan   uzun   nay chalar   paydo   bo'ladi.   Tuproqdan   so'rib   olingan
suv   va   unda   erigan   oziq   moddalar   shu   naychalar   orqali   yuqoriga,   ya'ni   ildizdan   poya,   shox   va
barglargacha   ko'tariladi.   Bundan   tashqari   yosh   ildiz   uzunasiga   kesib   qaralsa,   unda   bir-biridan
aniq farq qiladigan to'rtta qismni ko'rish mumkin (31-rasm). Ildizning uchini  ildiz qinchasi  o'rab
turadi.
4.Darsni mustaxkamlash uchun savollar:
1.Ildiz tukchasining tuzilishi mikroskopda qanday ko'rinadi?
2.Ildizning ko'ndalang kesigi qanday qismlardan iborat?
3.Ildizning uchi qanday qismlardan tashkil topgan?
Uy ga   v azifa:   Mavzuni   o`qib   o`rganib   kelish
_______________________
Foydalanilgan adabiyotlar:   5-sinf darsligi, qo`shmcha 
adabiyotlar .
Fan o`qituvchisi:___________________________________________________
O’quv  ishlari bo’yicha direktor o’rinbosari:  ____________________________ 
          Sana:________“___”    Botanika   fani   Sinf: 6- a       
6- b       
6- v
9- Mavzu .     1-laborat oriya mashg`ulat i. I ldiz t urlari va
ildizning t uzilishini o`rganish.
I.Darsning maqsadi: a)ta’limiy maqsad:       O’quvchilarga ildiz turlari va ildizning tuzilishini
o`rganish to`g`risida ma`lumotlar berish;
b)tarbiyaviy maqsad:   O’quvchilarni tabiat va atrof muhitga nisbatan 
ongli munosabatda bo’lishga undash, ekologik, iqtisodiy, ilmiy va 
huquqiy tarbiya berish
c)rivojlantiruvchi maqsad:   O`quvchilarning darslik va qo`shimcha 
adabiyotlar ustida mustaqil ishlash ko`nikmalarini rivojlantirish.
d) shakllantiriladigan tayanch va fanga oid kompetensiyalar:   Tk-1, 
Tk-2, Tk-3, Tk-4, Tk-5, Tk-6, Xk-1, Xk- 2, Xk-3
II.Darsning turi:        Amaliy, nazariy, aralash, noan`aviy, 
ananaviy.
III.Darsning usuli:   .  Aqliy hujum, savol-javob, guruhlarda ishlash .
IV.Darsning jihozi:    Darslik ,ko’rgazmali qurollar. 
V.Didaktik jihoz:     Tarqatma materiallar, slaydlar ,bukletlar.
VI.Texnik jihoz:      Kadoskop,kampyuter, diaproyektor ekran.
VII.Darsuchun talab etiladigan vaqt:    45 minut:  
Darsning  t e xnologik  xarit asi:
Dars bosqichlari       Vaqt
Tashkiliy qism. 
Yangi mavzuni boshlashga hozirlik
Ya ngi mavzuni yoritish
Guruhlarda ishlash. Yangi mavzuni tahlil qilish
Darsni yakunlash
Uyga beriladigan topshiriqlar 
VIII.Darsning borishi (reja):
1.Tashkiliy qism :   a) Salomlashish,  b) tozalikni aniqlash, 
d) davomatni               aniqlash   c)   darsga   tayyorgarlik   ko`rish   va   dars
rejasi
   
        2.   Uyga vazifani so`rab baholash:   a)  og`zaki so`rov  b)  daftarni tekshirish
       v)  tarqatma materiallar orqali  g)  misollar yechish  e)  amaliy.
     IX .Y angi mav zu bay oni :  sholg'om
lavlagi Makkajo 4
-
xorining
qo‘shimcha
ildizlari Ban’yan daraxtining tayanch
ildizlari
IldizmevalarIldizlaming   shakl   o‘zgarishlar   (metamorfoz)i.   Ildizlar   bajaradigan   vazifalariga   qarab
turlicha shakllarda bo‘ladi. Bunday ildizlar shakli o‘zgargan, ya’ni   metamorfozlashgan ildizlar
deyiladi.
Y angi mav zuni  must ahk amlash
Uy ga   v azifa:   Mavzuni   o`qib   o`rganib   kelish
_______________________
Foydalanilgan adabiyotlar:   5-sinf darsligi, qo`shmcha 
adabiyotlar .
Fan o`qituvchisi:___________________________________________________ O’quv  ishlari bo’yicha direktor o’rinbosari:  ____________________________ 
          Sana:________“___”    Botanika   fani   Sinf: 6- a
6- b
6- v
10- Mavzu .     Poya. Poyaning xilma-xilligi.
I.Darsning maqsadi:
a)ta’limiy maqsad:       O’quvchilarga  o'simlik novdasi   to’g’risida 
bilimlar berish.
b)tarbiyaviy maqsad:   O’quvchilarni tabiat va atrof muhitga nisbatan 
ongli munosabatda bo’lishga undash, ekologik, iqtisodiy, ilmiy va 
huquqiy tarbiya berish
c)rivojlantiruvchi maqsad:   O`quvchilarning darslik va qo`shimcha 
adabiyotlar ustida mustaqil ishlash ko`nikmalarini rivojlantirish.
d) shakllantiriladigan tayanch va fanga oid kompetensiyalar:   Tk-1, 
Tk-2, Tk-3, Tk-4, Tk-5, Tk-6, Xk-1, Xk-3
II.Darsning turi:        Amaliy, nazariy, aralash, noan`aviy, 
ananaviy.
III.Darsning usuli:   .  Aqliy hujum, savol-javob, guruhlarda ishlash .
IV.Darsning jihozi:    Darslik ,ko’rgazmali qurollar. 
V.Didaktik jihoz:     Tarqatma materiallar, slaydlar ,bukletlar.
VI.Texnik jihoz:      Kadoskop,kampyuter, diaproyektor ekran.
VII.Darsuchun talab etiladigan vaqt:    45 minut:  
Darsning  texnologik xaritasi:
Dars bosqichlari       Vaqt
Tashkiliy qism. 
Yangi mavzuni boshlashga hozirlik
Ya ngi mavzuni yoritish
Guruhlarda ishlash. Yangi mavzuni tahlil qilish
Darsni yakunlash
Uyga beriladigan topshiriqlar 
VIII.Darsning borishi (reja):
1.Tashkiliy qism :   a) Salomlashish,  b) tozalikni aniqlash,  d) davomatni               aniqlash   c)   darsga   tayyorgarlik   ko`rish   va   dars
rejasi
   
        2.   Uyga vazifani so`rab baholash:   a)  og`zaki so`rov  b)  daftarni tekshirish
       v)  tarqatma materiallar orqali  g)  misollar yechish  e)  amaliy.
     IX .Y angi mav zu bay oni : 
:   O'simliklarning   turiga   va   o'sish   sharoitiga   qarab,   poyalar   turli   xil
bo'ladi.
Poyalar   tuzilishiga   ko'ra,   yogochpoya   (terak,   qayrag'och)   va   o
tpoyaga  (arpa, ituzum) bo'linadi.
Yog'och   poyali   o'simliklardan   har   yili   yangi   kurtaklar   hosil   bo'ladi.
Natijada ko'p yillik yer ustki poya vujudga keladi.
O't poyalarning yer ustki poyalari esa ko'pincha bir mavsum yashaydi.
Poyalar   juda   kalta   (piyozda)   va   haddan   tashqari   uzun   bo'lishi
mumkin.   Masalan,   mirzaterakning   balandligi   20—25   m   ga   yetsa,
Kaliforniyadagi   sekvoyadendronlarniki   130—135   m,   Avstra-   liyadagi
evkaliptlarniki   150   m   bo'ladi.   Shuningdek,   Janubiy   Osiyoning   tropik
o'rmonlarida   boshqa   daraxtlarga   chirmashib   o'sadigan   Rotang   palmasi
poyasining uzunligi  400  m ga yetishi barchani qiziqtiradi.
Poyalar  shoxlagan  (olma, yong'oq),  shoxlamagan  (palma),  bargli  
(jiyda, do'lana) yoki  qipiqsimon bargli  (saksovul, qandim) bo'ladi. 
Shuningdek, poyalar fazoda joylashishiga qarab tik o'suvchi (terak, olma,
bug'doy va boshqalar), ko'tarilib o'suvchi (sebarga), o'raluvchi 
(qo'ypechak, karnaygul). O'ra- luvchi poyalariga ega bo'lgan o'simlik 
atrofdagi o'simlik yoki bironta tayanchga o'ralib oladi.  Ток   o'simligi ham
gajaklari yordamida bag'azlarga
O'rmalovchi  poyalar yer yuzasida qo'shimcha  ildizlar  chiqarib  o'sadi.
Qulupnay,   g'ozpanja   kabi   o'simliklarning   poyasi   o'rmalovchi   poya
hisoblanadi (37-rasm). Poyalarning yo'g'onligi ham har xil. Bular orasida
ipsimondan   (pechaklar)   to   yo'g'onligi   10—11   m   gacha   (chinor   va
yong'oq)   yetadigan   salobatli   xillari   ham   bor.   Poyalarning   ko'ndalang
kesimi   ham   juda   xilma-xil.   U   ko'pincha   yumaloq,   shuningdek,   uch
qirrali (hilol), qanotli (burchoq), to'rt qirrali (rayhon) va hokazo. Poyalar
yuzasi silliq yoki tuklar bilan qoplanishi mumkin.
4. Darsni mustaxkamlash uchun savollar:
1,Poyalar tuzilishiga ko'ra necha xil bo'ladi?
2.Poyalarning qanday shakllari bo'ladi?
3.Eng baland mahalliy daraxtlardan qaysilarini bilasiz? Uy ga   v azifa:   Mavzuni   o`qib   o`rganib   kelish
_______________________
Foydalanilgan adabiyotlar:   5-sinf darsligi, qo`shmcha 
adabiyotlar .
Fan o`qituvchisi:___________________________________________________
O’quv  ishlari bo’yicha direktor o’rinbosari:  ____________________________ 
          Sana:________“___”    Botanika   fani   Sinf: 6- a     
6- b     
6- v

biologiya dars ishlanma

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Binary Tree (Ikkilik daraxtlar) va ular yordamida masalalarni hal etish
  • Exinokokkoz kasalligi patomarfologiyasi
  • Ikkilamchi va uchlamchi qoplovchi to‘qima periderma va po‘stloq bilan tanishish
  • Ikkilamchi va uchlamchi qoplovchi to‘qima periderma va po‘stloq bilan tanishish
  • Genetik injeneriya

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский