Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 291.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 20 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Biologiya

Sotuvchi

Abbosjon Yulchiev

Ro'yxatga olish sanasi 13 Dekabr 2024

35 Sotish

Biologiyani o'qitishda loyihalash texnologiyasi

Sotib olish
BIOLOGIYANI O'QITISHDA LOYIHALASH TEXNOLOGIYASI 
                                        Mundarija
KIRISH
I.BOB.LOYIHALASH TEXNOLOGIYASI VA LOYIHALASH YO’LLARI
1.1.Loyihalash texnologiyasining  о  ‘ziga xos xususiyatlari. 
1.2.Qisman izlanishli, ijodiy, ilmiy-tadqiqot xarakteridagi muammolarni loyihalash
yo'llari. 
II.BOB.O'QUVCHILARDA   IJODIY   FAOLIYAT   TAJRIBALARINI
TARKIB TOPTIRISH.
2.1.O'quvchilarda ijodiy faoliyatni o’rganish
2.2.O'quvchilarning muammolarini hal etish yo‘llarini loyihalash ko 'nikmalari.
III BOB.LOYIHALASH TEXNOLOGIYASINI QO’LLASH.
3.1.Biologiyani  o’qitishda modulli ta’lim texnologiyasidan foydalanish.
3.2. Biologiyani  o’qitishda  loy ih alash texnologiyasidan foydalanish
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi. Loyihalash   texnologiyasi   jahon   pedagogikasida   yangilik
hisoblanmaydi, chunki, u 1920- yillarda amerikalik faylasuf va pedagog J.Dyu va
uning   shogirdi   V.X.   Kilpatrik   tomonidan   ishlab   chiqilgan   loyihalash   metodi
asosida   vujudga   kelgan.   Hozirgi   kunda   AQSH,   Buyuk   Britaniya,   Belgiya,   Isroil,
Finlandiya, Germaniya, Rossiya, Italiya, BraziliyavaNiderlandiya kabi rivojlangan
mamlakatlaming   ta’lim   muassasalarida   muvaffaqiyatli   qo‘llanib   kelinmoqda.   J.
Dyu   o'qitishni   o'quvchilarning   qiziqishi   va   ehtiyojini   hisobga   olgan   holda
o'quvchilarning   muayyan   maqsadga   yo'naltirilgan   faoliyatini   faollashtirish   orqali
tashkil   etishni   taklif   etgan.   Buning   uchun   o'quvchilarga   o'zlashtirgan   bilim,
ko'nikma va malakalarini amaliyotga qo'llash, ulardan kelgusi hayotda foydalanish
yo'llarini   ko'rsatish,   ya’ni   nazariy   bilimlarni   amaliyot   bilan   bog'liq   holda   o'qitish
lozimligini uqtirgan. 
Bu   jarayonda   o'quvchilar   tanish   vaziyatdagi   ahamiyatga   molik
muammolarni aw al o'zlashtirgan bilim, ko'nikmalarini amaliyotga qo'llab hal etish
orqali   yangi   bilim,   ko'nikma   va   malakalami   o'zlashtiradilar.   O'quvchilar
muammolarni   muvaffaqiyatli   hal   etishlari   uchun   o'qituvchi   ularga   tegishli
ko'rsatmalar   berishi,   foydalaniladigan   manbalami   tavsiya   etishi,   o'qitishdan
ko'zlangan   natijaga   erishish   yo'llarini   ko'rsatishi,   buning   uchun   muammoni   hal
etishda o'quvchilarning faoliyatini loyihalashi lozim. Loyihalash texnologiyasining
asosiy g'oyasi amaliy yoki nazariy ahamiyatga molik bo'lgan muammoni hal etish
jarayonida ko'zlangan natijaga erishishdir. 
            Maqsad   va   vazifalari. Hozirda   ta’lim   jarayonida   innovatsion
texnologiyalardan,   jahon     pedagogikasining   ilg’or   metodlaridan   samarali
foydalanish   dolzarb   masalalardan   bo’lib,   loyiha   metodi   ta’lim   ilg’or   usullarini
o’zida   mujassamlashtirgan.   Loyiha   metodidan   tarix   fani   o’qituvchisi   o’quv
mashg’uloti   jarayonida     mavjud   tajribani   o’zlashtirish   va   ta’limning   barcha
bosqichlarida   qo’llashdek   muhim   vazifa   turadi.   Loyihalash   -   oldindagi   faoliyat
modelini tuzish, mavjud sharoitlardao’rnatilgan vaqt mobaynida yo’l va vositalarni
tanlash   uchun,   maqsadga   erishish   bosqichlarini   ajratish,   ular   uchun   alohida vazifalarni shakllantirish, o’quv axborotini etkazish vositasi  va yo’llarini aniqlash
usulidir.     Tarix ta’limini loyihalar usuli   bilim va malakalarni amaliy qo’llash, tahlil
va baholashni  nazarda tutuvchi majmuali o’qitish usulini amalga oshiradi. Ta’lim
oluvchilar   yuqori   darajada,   boshqa   o’qitish   usullaridan   foydalanishga   qaraganda,
rejalashtirishda,   tashkillashtirishda,   nazoratda,   tahlil   qilish   va   vazifani   bajarish
natijalarini   baholashda   ishtirok   etadilar.   O’quv   loyihalar   usuli   ta’lim
beruvchining   ta’lim oluvchilarga muammoni, faraz, vazifalarni ifodalashda yordam
beradi va tezkor boshqaradi. Loyihalarda o’qitish nafaqat natijalar, balki jarayonini
o’zi   ham   qimmatli.   Loyiha   fanlararo,   bir   fan   yoki   fan   tashqarisida   bo’lishi
mumkin.   Loyihalash   ikki   usulda   -   shaxsiy   va   guruhiy   asosda   amalga
oshiriladi.     Har ikki yo’nalishning ijobiy va afzallik xususiyatlari bor. Tarix fanini
loyihalash   ta’limning   sifati   va   samaradorligini     oshiradi,   talabalar   loyiha   ustida
ishlashda loyiha rejasi asosida     aniq maqsad uchun faoliyatlarini     amalga oshiriladi.
Natijada   qatnashchilarda   loyihani   bajarilishi   o’zining   faoliyatiga   bog’liq   ekani
tushunchasini   anglash   yuqori   mas’uliyat   hissini   yuzaga   keltiradi;
loyihaning     barcha bosqichlarini bajarish jarayonida fikrning tug’ilishidan yakuniy
refleksiyagacha   o’quvchilar   tajriba   orttiradilar;   o’quvchilarda   eng   muhim   o’quv
ko’nikma   va   malakalari   (tadqiqotchilik,   baholash,   mustaqil   fikrlash,   mustaqil
qarorlar   chiqarish,   taqdimot   qilish)   shakllantirish   to’la   boshqariladigan   jarayonga
aylanadi. I.BOB.LOYIHALASH TEXNOLOGIYASI VA LOYIHALASH YO’LLARI.
1.1.Loyihalash texnologiyasining  о  ‘ziga xos xususiyatlari.
                 O`quv loyihasining     metodik pasporti bu – o`quv loyihasining mazmun-
mohiyatidan   kutiladigan   maqsadi,   o`quv   dasturidagi   o`rni   to`g`risida   qisqacha
tavsif   hisoblanadi.Tadqiqot   loyihasi   pasporti   mualliflar   va   loyiha   rahbari
tomonidan   to’ldirilib,   unda   o’quv   loyihasining   nomi,   loyihaning   maqsadi   va
vazifalari,   loyiha   muallifi,   loyiha   rahbari   va   konsultantlari,   loyiha   turi   aks
ettiriladi.O’quv   loyiha   faoliyatida   o’quvchilarda   tadqiqotchilik,   ijodiy,   o’yin,
axborot   izlanish   faoliyatlarini   qamrab   olib,   ijtimoiy   ehtiyoj   qiziqishlar   hisobga
olinadi,   natijaga   aniq   yo’naltiriladi.Agar   nazariy   muammoni   loyihalash   lozim
bo'lsa,   uning   aniq   yechimi,   agar   amaliy   muammo   bo'lsa,   amaliyotga   qo'llash
masalasi  bo'yicha aniq tavsiyalar ishlab chiqish lozim. O'quvchilar ushbu natijaga
erishish   uchun   mustaqil   fikr   yuritish   ko'nikmalarini   egallagan   bo'lishlari,
muammoni   anglash   va   uni   hal   etish   yo'llarini   izlashlari   bu   borada   aw   al
o'zlashtirgan   bilimlaridan   foydalanishlari,   fanning   turli   sohalarida   izlanishlar   olib
borishlari,   olinajak   natijalarni   bashorat   qilish,   turli   yechimdagi   variantlar   ishlab
chiqish,   sabab-oqibat   bog'lanishlarini   tasaw   ur   qilishlari   zarur.   Loyihalash
texnologiyasining   asosiy   mohiyati   ma’lum   bir   muammoli   vaziyatni   vujudga
keltirish   orqali   o'quvchilarning   qiziqishlarini   orttirish,   loyihalash   faoliyatini
shakllantirish,   ularning   tegishli   bilimlarni   egallashlari,   fanlararo   bog'lanishlarni
amalga oshirish sanaladi.
Loyihalash   texnologiyasining   asosiy   tezisi:   «O'rganilayotgan   bilim,
ko'nikmalar   menga   nima   uchun   zarurligi   va   undan   qayerda   va   qay   tarzda
foydalanishni bilaman» sanaladi. 
Bu   tezis   o'quvchilarning   fan   asoslarini   ongli   o'zlashtirishlari,   hayotga
moslashishlari va mo'ljalni to'g'ri olishlariga yordam beradi. Biologiyani o'qitishda
o'qituvchi   loyihalash   texnologiyasidan   o'quvchilarning   qiziqishi   va   qobiliyatlarini
hisobga olgan holda nafaqat darsda o'quv muammolarini hal etishda, balki darsdan va   sinfdan   tashqari   ishlarda   ham   ijodiy   muammolarni   hal   etishda   foydalanishi
zarur.
Loyihalash   texnologiyasida   foydalanish   o'quvchilarga   individual   va
differensial yondashish imkonini beradi. 
Har bir loyiha o'ziga xos xususiyatga ega bo'ladi, shu sababli ular ma’lum
belgilariga ko'ra quyidasicha tasniflanadi: 
Loyihada ko‘zda tutilgan faoliyatning ustunligiga ko'ra:
tadqiqot xarakteridagi loyihalar; 
ijodiy xarakterdagi loyihalar; 
rolli loyihalar; 
amaliy xarakterdagi loyihalar; 
izlanish va mo'ljal olishga mo'ljallangan loyihalar. 
Loyihalarning predmeti va mazmuniga ko'ra: 
bir fan sohasini qamrab olgan loyihalar; 
fanlararo izlanishni talab etadigan loyihalar. 
Loyihalar xarakteriga ko'ra: 
aniq natija olishga mo'ljallangan loyihalar; 
ko'p yo'nalishli natija olishga mo'ljallangan loyihalar. 
Loyihada ishtirok etadigan qatnashchilar soniga ko'ra:
 yakka tartibdagi loyihalar;
ikki o'quvchiga moMjallangan loyihalar; 
o'quvchilarning kichik guruhlarda ishlashiga mo'ljallangan loyihalar. 
Loyiha ko‘lamiga ko'ra: 
bir sinf o'quvchilariga mo'ljallangan loyihalar; 
maktab o'quvchilariga mo'ljallangan loyihalar; 
shahar miqyosida hal etilishi mo'ljallangan loyihalar; 
mamlakat miqyosida hal etilishi mo'ljallangan loyihalar; 
dunyo miqyosida hal etilishi mo'ljallangan loyihalar. 
Loyiha muddatiga ko'ra:
 qisqa muddatli;  uzoq muddatlilarga ajratiladi.
Tadqiqot   xarakteridagi   loyihalar.   Ushbu   loyihalaming   tuzilishi   juda   yaxshi
ishlangan,   jumladan,   loyihada   ishtirok   etadigan   qatnashchilar   uchun   tadqiqot
predmeti, dolzarbligi, ijtimoiy ahamiyati, foydalaniladigan metodlar, tadqiqotlar va
tajribalar   o'tkazish,   natijalarni   rasmiylashtirish   metodlari   aniq   bo'lishi   kerak.
Mazkur loyiha mantiqan to'lig'icha ilmiy-tadqiqot muammolariga yaqinlashgan va
uning yechimiga mos va bo'ysingan bo'lishi kerak. 
Loyihaning   ushbu   turi   tadqiqot   mavzusining   dolzarbligi,   tadqiqot
muammosining   predmeti   va   obyekti,   vazifalarning   izchil   va   bosqichma-bosqich
aniqlanishi,   muammolarni   hal   etish   bo'yicha   farazlami   ilgari   surish,   uni   hal
etishning   tadqiqot   o'tkazish   va   tajribalar   qilish   yo'llarini   ishlab   chiqish,   olingan
natija va xulosalarni muhokama qilish, rasmiylashtirish, tadqiqotni davom ettirish
uchun yangi muammolar belgilanishi lozim. 
Biologiya o'qituvchisi bu toifadagi loyihalardan darsda va sinfdan tashqari
mashg'ulotlarning   ayrim   o'quvchilar   bilan   olib   boriladigan   mashg'ulotlarida
foydalanishi   mumkin.   Botanika   o'quv   kursida   o'simlik   organlarini   o'rganib
bo'lgandan   so'ng,   «O'simlik   —   yaxlit   organizm»   mavzusini   o'rganishda
o'quvchilarga   quyidagi   loyiha   tavsiya   etiladi.   Loyiha   mavzusi:   o'simlik   yaxlit
organizm. 
Loyihaning   maqsadi:   o'simlik   organlarining   tuzilishi   va   funksiyasini
hisobga   olgan   holda   uning   yaxlit   organizm   ekanligini   isbotlash.   Loyihaning
mazmuni:   o'simliklarning   vegetativ   va   generativ   organlarining   tuzilishi   va
funksiyasini   qayd   etgan   holda   o'simlik   yaxlit   organizm   ekanligini   isbotlang.
O'simlik organlari o'rtasidagi bog'lanishlar aks etgan jadvalni tuzing va shu asosda
flkrlaringizni   dalillang.  Jumladan,   «Qizil   lola»   jamoasining   monitoringini   tuzish»
mavzusidagi loyiha iqtidorli o'quvchilar bilan ishlashda, ayniqsa, qo'l keladi.
Loyiha   mavzusi:   qizil   lola   jamoasi   monitoringini   tuzish.   Loyiha   maqsadi:
qizil lola jamoasining hozirgi tarkibi, uning kelgusidagi o‘zgarishi va ulami saqlab
qolish   chora-tadbirlarini   belgilash.   Loyihada   foydalaniladigan   metodlar:   kuzatish, matematik   statistika,   eksperiment,   tajribalar   o'tkazish,   umumlashtirish   va
rasmiylashtirish. 
Topshiriqning mazmuni: Agar qizil lola o‘sadigan maydonning 100 metr2
da 100 ta lola uchrasa,  shu maydondagi  lolalarning soni  10 yil  davomida qanday
o‘zgarishini yillar bo‘yicha hisoblab toping. Mazkur o ‘zgarishlarni grafik shaklda
tasvirlang.   Eslatma:   qizil   lola   ko'sakchasida   6   ta   urug*   yetilib,   urug'dan   chiqqan
nihol 9—10 yilda gullaydi. 
Har bir tup lolada bir yilda 4 ta piyozcha hosil bo'lib, undan ungan nihol 4-
5   yilda   gullaydi.   Lola   urug'ining   unuvchanligi   75%   ni   tashkil   etadi.   Ijodiy
xarakterdagi   loyihalar.   M   azkur   loyihani   hal   etishda   qatnashchilardan   ijodiy
yondashish   talab   etiladi.   Ijodiy   loyihalarning   tadqiqot   xarakteridagi   loyihalardan
asosiy farqi, ulaming mantiqiy strukturasi awaldan belgilanmaydi, balki loyihaning
yechimi   davomida   shakllantiriladi.   Ijodiy   loyihada   qatnashchilarning   qiziqishi,
motivi,   ehtiyojiga   ko‘ra   loyihaning   yo'nalishi,   olinajak   natija   belgilanadi.   Lekin
loyihada   ko‘zda   tutilgan   natijani   rasmiylashtirish   va   jihozlashda   qat’iy   talab
qo'yiladi.   Biologiya   o'qituvchisi   ushbu   loyihalar   turidan   darslarda   foydalanishi
mumkin. 
Odam   va   uning   salomatligi   o'quv   kursida   «Odamning   sutkalik   ovqat
ratsionida   oqsil,   yog',   uglevodlar   miqdori   va   ulardan   ajralib   chiqadigan   energiya
miqdorini   aniqlash»   laboratoriya   mashg'ulotini   kichik   guruhlarda   tashkil   etib,
ularga quyidagi topshiriqlar tavsiya etiladi: 
1-guruh   topshirig'i.   O'rta   yoshli   aqliy   va   yengil   jismoniy   mehnat   bilan
shug'ullanuvchilar  uchun bir kecha-kunduzda sarf  qilinadigan energiya miqdoriga
muvofiq holda ularning ovqat ratsionini tuzing. 
2-guruh   topshirig'i.   O'rta   yoshli   og'ir   jismoniy   mehnat   bilan
shug'ullanuvchilar  uchun bir kecha-kunduzda sarf  qilinadigan energiya miqdoriga
muvofiq holda ulaming ovqat ratsionini tuzing.
  3-guruh   topshirig'i.   Boshlang'ich   sinf   o'quvchilari   uchun   bir   kecha-
kunduzda   sarf   qilinadigan   energiya   miqdoriga   muvofiq   holda   ulaming   ovqat
ratsionini tuzing.  4-guruh   topshirig'i.   0   ‘sm   ir   yoshdagi   o'quvchilar   uchun   bir   kecha-
kunduzda   sarf   qilinadigan   energiya   miqdoriga   muvofiq   holda   ularning   ovqat
ratsionini tuzing.
1.2.Qisman izlanishli, ijodiy, ilmiy-tadqiqot xarakteridagi muammolarni
loyihalash yo'llari.
Rolli o'yin loyihalari.  Ushbu loyihalarda struktura aniqlanmaydi va ish tugagunga
qadar   ochiq   bo'ladi.   Loyiha   qatnashchilari   muayyan   rollarni   bajaradilar.   Rollarga
muvofiq holda ulaming vazifalari  aniqlanadi. O'yin sujetiga  muvofiq ular  rollarni
bajarishi, tegishli hollarda «mansabdor shaxs» sifatida muloqotga kirishishi, bunda
mavjud   qobiliyat   va   iste’dodlari,   o'zlashtirgan   bilim,   ko'nikma   va   malakalarini
safarbar   etishlari   lozim.   Loyihani   hal   etish   jarayonida   ko'zlangan   natijaga
erishishlari  uchun juda ko'p mehnat  qilishlari, izlanishlari,  mustaqil  va ijodiy fikr
yuritishlari, mustaqillik va onglilik talab etiladi. Bu yerda ijodiy izlanish  mavjud,
lekin o'quvchilar ma’lum rollarni bajarish orqali loyiha hal etilganligi sababli rolli
o'yin loy’llalar sanaladi.
Izlanish   xarakteridagi   loyihalar.   Loyihalarning   bu   tipi   muayyan   bir
mavzu   bo'yicha   axborot   va   material   to'plash,   to'plangan   axborot   va   materiallar
bilan   loyiha   qatnashchilarini   tanishtirish,   ulami   tahlil   qilish,   faktlami
umumlashtirish,   olingan   natijalarni   rasmiylashtirishni   o'z   ichiga   oladi.   Mazkur
loyihalar   tadqiqot   xarakteridagi   loyihalar   bilan   uyg'unlashib   ketadi   va   uning   bir
qismiga aylanishi mumkin. 
Izlanish   xarakteridagi   loyihalarning   strukturasi   quyidagicha   bo'lishi
mumkin:
— kerakli bo'lgan axborotni izlash manbalari; 
— izlanish bosqichlari; 
— to'plangan axborot, materiallar, faktlar ustida tahlil o'tkazish; 
— xulosa yasash; — izlanish yo'nalishiga o'zgartirishlar kiritish;  — yangi faktlami to'plash; 
— umumlashtirish va xulosa yasash; 
— olingan natijalarni rasmiylashtirish.
Bu   toifadagi   loyihalardan   sinfdan   tashqari   mashg'ulotlarda   foydalanishi
mumkin.   Bular   jumlasiga   «O'zbekiston   qizil   kitobi»ga   kirgan   o'simliklar   va
hayvonlar, «O'zbekistonda paxtachilikning rivojlanishi», «O'zbekistonning dorivor
o'simliklari» kabi mavzulardagi loyihalarni kiritish mumkin.
Amaliy   xarakterdagi   loyihalar.   Bu   toifadagi   loyihalar   qatnashchilar
faoliyatidan   kutilgan   natijalaming   aniq   belgilanishi   bilan   xarakterlanadi.   Mazkur
natija   amaliy   va   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo'lishi   lozim.   Bunday   loyihalar   juda
yaxshi   strukturaga   ega   bo'lishi   kerak.   Loyiha   ssenariysi,   qatnashchilarning
vazifalari,   natijaga   erishish   bosqichlari,   foydalaniladigan   metodlar,   olingan
natijalarni   rasmiylashtirish   shakllari   aniq   belgilanishi   kerak.   Bu   loyihani   amalga
oshirishda qatnashchilarning har birining ulushi, yakka tartibda va kichik guruhda
olib boriladigan ishlar  natijalari, taqdimot, olingan natijalarni amaliyotga qo‘llash
yo'llari ko'rsatiladi.
Bu   toifadagi   loyihalardan   sinfdan   tashqari   mashg'ulotlarda   foydalanish
maqsadga muvofiq. Jumladan, tirik tabiat burchagida boqiladigan kanareyka, to ‘ti
va   boshqa   hayvonlarning   ovqat   ratsionini   tuzish,   0   ‘zbekistonga   kelib-ketuvchi
qushlarning   kelish,   uya   qurish,   ko'payish,   uchib   ketish   muddatlari,   ularning
keltiradigan   foydasi,   qishlash   joyi,   ularni   muhofaza   qilish   tadbirlarini   o'rganish
bo'yicha loyihalarni o'quvchilarning kichik guruhlariga tavsiya etish joiz. Loyihalar
predmeti   va   mazmuniga   ko'ra,   bir   fan   sohasini   qamrab   olgan   loyihalar,   fanlararo
izlanishni   talab   etadigan   loyihalarga   ajratiladi.   Bu   loyihalarni   shakllantirishda
o'qituvchi biologiya sohasidagi muammoli, qiyin mavzulami olishi mumkin. 
Mazkur loyihalar biologiyani o'qitishda tabiiy fanlar, adabiyot, ma’naviyat,
madaniyat,   san’at   va   gumanitar   fanlar   bilan   fanlararo   bog'lanishni   amalga
oshirishga imkon beradi. 
Biologiyani   o'qitishda   o'qituvchi   loyihalash   texnologiyasidan   foydalanish
uchun:  — loyihalar toifasi, mavzusi va qatnashchilar sonini aniqlashi; 
— loyihani amalga oshirish uchun turli variantlardagi muammolar zanjirini
tuzishi; 
— loyiha predmeti, vazifasi va bosqichlarini aniqlashi;
  —   loyiha   qatnashchilari   uchun   topshiriqlar   tuzishi   va   ulami   a’zolar
o'rtasida taqsimlashi; 
—   ilmiy-izlanish,   tadqiqot   mavzulari   bo'yicha   o'quvchilarning   yakka
tartibdagi, juftlikda yoki kichik guruhlarda mustaqil izlanishlarini tashkil etishi; 
—   loyihadan   kutilgan   natijalarni   aniqlashi,   uni   rasmiylashtirish   va
taqdimotini belgilashi; 
— loyiha ishini yakunlashi, baholash mezoni va xulosalar yasash yo'llarini
aniqlashi lozim; 
— loyihalash texnologiyasi 
—   rivojlantiruvchi   ta’limga   asos   bo'ladi.   O'quvchilarda   aqliy   faoliyat
ko'nikmalarini shakllantirish va rivojlantirishga zamin tayyorlaydi.
Loyihalash   texnologiyasi   o'quvchilarda   ijodiy   faoliyatning   shakllanishiga
asos bo'ladi. M a’lumki, ijodiy faoliyat ta’lim mazmunining tarkibiy qismi sanalib,
uni o'qituvchining tayyor axboroti orqali shakllantirib bo'lmaydi. 
O'quvchilar   loyihalar   yechimi   ustida   ishlar   ekan,   ular   awal   o'zlashtiigan
bilim va ko'nikmalarini yangi vaziyatlarda qo'llab, yangi bilimlarni o'zlashtiradilar,
shu tariqa ijodiy faoliyat tarkib topadi. Buning uchun: 
—   o'quvchilarga   tayyor   bilimlar   berilmasdan,   balki   ulami   bilimlarni
mustaqil o'zlashtirish usullarini egallash, amaliy va bilishga oid muammolami aw
al o'zlashtirgan bilim, ko'nikmalarini qo'llab hal etishga o'rgatish zarur; 
—   muloqotga   kirishish   ko'nikma   va   malakalarini   egallashning   ahamiyati,
turli   ijtimoiy   rollarni   bajarishda   va   kichik   guruhlarda   ishlash   ko'nikmasiga   ega
bo'lish zarurligini tushuntirish; 
—   bitta   muammoni   hal   etish   uchun   har   xil   nuqtayi   nazami   bayon   etish,
boshqa   tabiiy   fanlar   hamda   ma’naviyat   va   madaniyat   kabi   jabhalarda   izlanishlar
olib borish zarurligini tushuntirish;  —   o'quvchilarning   tadqiqot   metodlaridan   foydalanish   ko'nikmasiga   ega
bo'lishning   ahamiyati,   zarur   axborotlar,   faktlar,   materiallar   to'plash,   ulami   turli
nuqtayi   nazardan   tahlil   qilish,   farazlami   ilgari   surish,   xulosa   va   yakun   yasash
lozim. 
II.BOB.O'QUVCHILARDA IJODIY FAOLIYAT TAJRIBALARINI
TARKIB TOPTIRISH.
2.1.O'quvchilarda ijodiy faoliyatni o’rganish
Topshiriqning didaktik maqsadi. 
Siz   o'quv   topshiriqlari   ustida   mustaqil   ishlab,   biologiyani   o'qitish
jarayoniga   zamonaviy   ta’lim   texnologiyalaridan   biri   loyihalash   texnologiyalarini
qo'llash, mazkur texnologiyalarning o'ziga xos xususiyatlari, o'quvchilarning bilish
faoliyatini  tashkil   etish  va  boshqarish  yo'llari   bilan  tanishishingiz,   metodik  bilim,
ko'nikma   va   malakalaringizni,   nutq   va   muloqot   madaniyatingizni
rivojlantirishingiz zarur.
Matnni   diqqat   bilan   o‘qing,   quyidagi   savollarga   javob   toping   va
topshiriqlami bajaring: 
1. Loyihalash texnologiyasining mazmuni va mohiyatini o'rganing. 
2. Loyihalarning tasnifini ko'rib chiqing. Uni hamkoringizga tushuntiring. 
3. Tadqiqot xarakteridagi loyihalarning o'ziga xos xususiyatlarini aniqlang. 
4. Ijodiy xarakterdagi loyihalarning o'ziga xos xususiyatlarini aniqlang. 
5. Rolli loyihalarning o'ziga xos xususiyatlarini aniqlang. 
6. Izlanish xarakteridagi loyihalarning o'ziga xos xususiyatlarini aniqlang. 
7. Amaliy xarakterdagi loyihalarning o'ziga xos xususiyatlarini aniqlang. 
8. O'quvchilarda ijodiy faoliyat tajribalarini shakllantirish yo'llarini o'rganib
chiqing. 
Mashg’ulot   maqsadi.   Biologiyani   o’qitishda   loyixalash   texnologiyasining
metodlarini   qo’llashning   texnolgik   bosqichlari   va   xaritasini   tuzishni   o’rgatish...
Mazkur   loyihani   hal   etishda   qatnashchilardan   ijodiy   yondashish   taolab   etiladi.
Ijodiy   loyihalarning   tadqiqot   xarakteridagi   loyihalardan   asosiy   farqi,   ularning mantiqiy   strukturasi   avvaldan   belgilanmaydi,   balki   loyihaning   yechimi   davomida
shakllantiriladi.   Ijodiy   loyihada   qatnashchilarning   kizikishi,   motivi,   ehtiyojiga
ko’ra   loyihaning   yo’nalishi,   olinajak   natija   belgilanadi.   Lekin   loyihada   ko’zda
tutilgan   natijani   rasmiylashtirish   va   jihozlashda   qat’iy   talab   qo’yiladi.
Biologiya   o’qituvchisi   ushbu   loyihalar   turidan   darslarda   foydalanishi   mumkin.
O’quvchilar  aloxida individual  yoki  6 kishi  kichik guruhlarda ijodiy izlanish olib
boradilar.   Ijodiy   izlanish   kichik   guruhlarda   tashkil   etilganda   darsda   o’rganish
lozim   bo’lgan   o’quv   materiali   kichik   qismlarga   ajratiladi.   Keyin   bu   qismlar
yuzasidan   topshiriqlar   har   bir   o’kuvchiga   taqsimlanadi.   Shunday   qilib,   har   bir
o’quvchi   umumiy   topshiriqning   bajarilishiga   o’z   hissasini   qo’shadi.Kichik
guruhlarda topshiriq yuzasidan munozara o’tkaziladi.
2.2.O'quvchilarning muammolarini hal etish yo‘llarini loyihalash
ko'nikmalari.
Dars   jarayonida   o’quvchi   muammoni   echar   ekan,   o’zicha   muhim   bo’lgan
«kashfiyot»   qiladi.Bu   hol   o’quvchida   o’ziga   ishonch   xosil   qiladi   (yani   mening
kashfiyotim, men topdim, ixtiro qildim)
Mana shu tomoni bilan muamoli talim texnologiyasi boshqa barcha o’qitish
texnologiyalaridan ustun turadi.CHunki bunda o’quvchi izlanish olib borish, taxlil
qilish,   empirik   xulosa   chiqarish,   boshqa   vaziyatga   qo’llash,   fikr   muloxazalrini
taxminan   sistemalashtirib   isbotlash   kelgusida   amaliy   faoliyatga   qo’llash
malakalarini egallab boradi.
Muammoli   talim   ananaviy   o’qitish   metodikasiga   tayanadi.   O’qituvchi
muamoli vaziyatni o’quvchilar oldiga qo’yish bilan bir qatorda , uni echish uchun
izlanish   zarurligini,   izlanish   uslublarini   o’quvchilarga   o’rgatadi.   Muammo
echimini topish. Izlashga o’tish uchun, eng avvalo zaruriy muxit yaratilishi kerak. Muammo aniq bo’lishi, o’quvchilar o’ni echimini izlash jarayonida oldingi
mavzularda,fanlarda   olgan   malumotlari,   tushunchalari,   bilimlaridan   foydalana
oladigan   bo’lishi   kerak.   O’quvchilar   olidga   qo’yilgan   muammo   o’zining
dolzarbligiga ega bo’lishi ham muhim ahamiyatga ega.
O’quvchi izlanishni malum bir sistemada, muayyanlikda bo’lgan muammo
ustida olib borish kerak.shunda o’quvchi muammoni taxlil qiladi, qismlarini ajrata
oladi va echish uchun kirishadi.
Talim   jarayonini   loyihalash   bevosita   muammoli   talimni   qo’llashga   va
aksincha,   muammoli   talim   talimini   loyixalashga   olib   keladi.   Muammoni   o’qitish
texnologik   loyixalashtirilgan   o’quv   jarayonini   amalga   oshirishning   didktik
konstruktsiyasi sifatida qo’llaniladi.
Amerikalik   olim   U.   Gordon   (1960)   o’quvchilarga   muammolarni,   uning
tashkil   qiluvchi   elementlarini   shakllantirishni   o’rgatishni,   izlanishning   bosh
maqsadini   ajrata   bilishni   ,   turli-tuman   xarakterdagi   masalalar   echimining
o’xshashlarini   qidirishni   o’rgatish   muammoli   talim   jarayoni   uchun   muhimligini
takidlaydi. O’qituvchi muammoni  qo’yishnigina bilibgina qolmay uning echimini
topish usullarini o’quvchilarga o’rgatishi kerak.
Muammoni   to’g’ri   (muayyan   masalaga   o’xshash,   masalalar
qandayechiladi),   shaxsiy   (muayyan   masalada   berilgan   obekt   obraziga   kirishga
xarakat   qilish   va   shu   nuqtai-nazardan   muloxaza   yuritishga   urinib   ko’rish),
simvolitik   (ikki   jumla   orqali   masalaning   mohiyatini   obrazli   aniqlashni   berish),
fantastik (bu masalani ertak qahramonlari qanday echgan bo’lar edilar).
Muammoli vaziyatni bunday usulda echishga o’rgatish orqali o’quvchilarni
sinektik,   abstraktsiyalash,   fantaziya   qilish,   o’zgalarni   eshitish,   oddiydan   g’ayri
oddiyni,   g’ayrioddiydan   oddiyni   topish,   o’xshatishlardan   mohirona   foydalanish
ko’nikmalari shakllantiriladi.
Muammoli   talim   jarayonida   o’qituvchi   o’quvchilar   o’rtasida   fikrlar
almashishinishini   boshqarish;   ishonchli   dalillar   asosida   o’z   fikrida   tura   olish;
muxolif   tomnning   fikrini   munozara   qilish,   malakasini   rivojlantirish;   o’quvchini
aktiv   fikrlash   faoliyatiga   asoslash,   masalani   dolzarblashtirish,   o’z   fikrini   bayon qilishnigina   emas,   balkim   boshqalarni   ham   eshitish   mahoratini   rivojlantirish,
o’quvchilar bildirgan fikrlardan foydali axborotni olish va zurur xulosalar chiqarish
va   o’quvchilar   ixtirochilik,   tadqiqotchilik,   loyihalovchilik   kabi   zaruriy   sifatlarni
shakllantirishdir.
Muammoli   talim   –   bu   mantiqiy   fikrlash   operatsiyasi   (tahlil,
umumlashtirish) va o’quvchilarning izlanishli faoliyati qonuniyatlarini (muammoli
vaziyat,   bilishga   qiziqish,   ehqtiyoj)   hisobga   olib   tuzilgan   talim   va   o’qitishning
ilgari   malum   bo’lgan   usullarini   qo’llash   qoidalarining   yangi   tizimidir.   SHuning
uchun   ham   muammoli   talim   ko’proq   o’quvchi   fikrlash   qobiliyatining
rivojlanishini, uning umumiy rivojlanish va etiqodining shakllanishini taminlaydi. 
“Loyiha” metodi 
Bu   ta’lim   oluvchilarning   individual   yoki   guruhlarda   belgilangan   vaqt   davomida,
belgilangan mavzu bo‘yicha axborot yig‘ish, tadqiqot o‘tkazish va amalga oshirish
ishlarini   olib   borishidir.   Bu   metodda   ta’lim   oluvchilar   rejalashtirish,   qaror   qabul
qilish,   amalga   oshirish,   tekshirish   va   xulosa   chiqarish,   natijalarni   baholash
jarayonlarida   ishtirok   etadilar.   Loyihani   ishlab   chiqish   yakka   tartibda   yoki   guruh
bilan   bo‘lishi   mumkin,   lekin   har   bir   loyiha   o‘quv   guruhining   birgalikdagi
faoliyatining muvofiqlashtirilgan natijasidir. 
Loyiha   o‘rganishga   xizmat   qilittti,   nazariy   bilimlarni   amaliyotga   tadbiq   etish,
ta’lim   oluvchilar   tomonidan   mustaqil   rejalashtirish,   tashkillashtirish   va   amalga
oshirish imkoniyatini yarata oladigan bo‘lishi kerak. 
“Loyiha” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat: 
1.   Pedagog   loyiha   ishi   bo‘yicha   topshiriqlarni   ishlab   chiqadi.   Ta’lim   oluvchilar
mustaqil   ravishda   darslik,   sxemalar,   tarqatma   materiallar   asosida   topshiriqqa   oid
ma’lumotlarni yig‘adilar. 
2.   Ta’lim   oluvchilar   mustaqil   ravishda   ish   rejasini   ishlab   chiqadilar.   Ish   rejasida
ta’lim   oluvchilar   ish   bosqichlarini,   ularga   ajratilgan   vaqt   va   texnologik   ketma-
ketlikni, material, asbob-uskunalarni rejalashtirishlari lozim. 
3.  Kichik  guruhlar  ish   rejalarini   taqdimot   qiladilar.  Ta’lim  oluvchilar   ish  rejasiga
asosan   topshiriqni   bajarish   bo‘yicha   qaror   qabul   qiladilar.   Ta’lim   oluvchilar pedagog bilan birgalikda qabul qilingan qarorlar bo‘yicha erishiladigan natijalarni
muhokama qilishadi. Bunda har xil qarorlar taqqoslanib, eng maqbul variant tanlab
olinadi.   Pedagog   ta’lim   oluvchilar   bilan   birgalikda   “Baholash   varaqasi”ni   ishlab
chiqadi. 
4.   Ta’lim   oluvchilar   topshiriqni   ish   rejasi   asosida   mustaqil   ravishda   amalga
oshiradilar. Ular individual yoki kichik guruhlarda ishlashlari mumkin .
III BOB.LOYIHALASH TEXNOLOGIYASINI QO’LLASH.
3.1.Biologiyani  o’qitishda modulli ta’lim texnologiyasidan foydalanish.
1-  MAVZU Biologiyani  o’qitishda  modulli ta’lim
texnologiyasidan foydalanish . Modul dasturini
tuzish.
Vaqti: 80 minut Talabalar soni: 13 - 15 nafar
O`quv mashg’ulotining shakli: Vizual laboratoriya mashg’uloti
Laboratoriya mashg’ulotining
rejasi: 1. Biologiya ni     o qitishda   modulli   ta’limʻ
texnologiyasidan   foydalanish   yo llarini	
ʻ
tarkib toptirish. 
2. Modul   dasturini   tuzishning   o ziga   xos	
ʻ
xususiyatlari tushuntirish .
O`quv   mashg’ulotining   maqsadi :        Talabalarga     b iologiyani   o’qitishda   modulli
ta’lim   texnologiyasidan   foydalanish   va   m odul
dasturini   tuzish ning   o`ziga   xos   xususiyatlarini tushuntirish.
Pedagogik vazifalar
 Biologiya ni     o qitishdaʻ
modulli   ta’lim
texnologiyasidan foydalanish
yo llarini tarkib toptirish. 	
ʻ
 Modul   dasturini   tuzishning
o ziga   xos   xususiyatlari
ʻ
tushuntirish . O`quv faoliyatining natijalari
Talaba:
 Biologiya ni     o qitishda   modulli   ta’lim	
ʻ
texnologiyasidan   foydalanish   yo llarini	
ʻ
tarkib toptirish. 
 Modul   dasturini   tuzishning   o ziga   xos	
ʻ
xususiyatlari tushuntirish .
O`qitish  uslubi va texnikasi Klaster ,  test,  B.B.B, blits  - o`yin 
O`qitish vositalari Proektor, tarqatma materiallar, grafik 
organayzerlar, doska, bo`r
O`qitish shakli Xamkorlikda o`qitish texnologiyasi 
( kichik guruh larda   o’qitish metodi) 
O`qitish shart-sharoiti Proektor, komp’yuter bilan jihozlangan 
auditoriya
Laboratoriya mashg’ulotining texnologik kartasi 
(mashg’ulot)
Bosqichlar
Vaqti Faoliyat mazmuni
O`qituvchi  Talaba
1- bosqich
Kirish
(5 minut) 1.1. O`quv   mashg’ulotining
mavzusi,   maqsadi,   rejalashtirilgan
natijasi   va   uni   o`tkazish   rejasini
aytadi
 ( 1 ilova )
1.2.   Mashg’ulot   munozara
ko`rinishida o`tishini aytadi 1.1.   Diqqat   bilan
tinglaydi va yozib oladi
2-bosqich
Bilimlarni
faollashtirish
(10 minut) 2.1.   Mavzu   bo`yicha   asosiy
tushunchalarga   ta`rif   berishni   taklif
qiladi va shu asosida klaster metodini
o`tkazadi.  ( 2 ilova ) 2.1.   Birma-bir   doskaga
chiqib,   o`z   fikrlarini
bildiradilar. 
3-bosqich
Asosiy
(55 minut) 3.1. Talabalarni  3 ta komanda ga
ajratadi va har bir  komanda ga    alohida
mavzuchalar tarqatadi  3.1. Mayda guruhlar
bilan ishlashga
o`rganadilar. Vazifani   bajarishda   qo`shimcha
material   va   adabiyotlardan
foydalanish mumkinligini aytib o`tadi .
3.2.   Mavzu   qay   darajada
o`zlashtirilganligi     test     usuli   orqali
nazorat qilinadi 
( 3 ilova )
3.3.   Prezintatsiyalarni   taqdim
etishlarini   taklif   etadi   va   munozarani
shakllantiradi 
( 4 ilova ) 3.2.   O`z   olgan
bilimlarini
mustahkamlaydilar   va
bilish   darajalarini
aniqlashni o`rganadilar.
3.3.   Taqdimot   va
munozarani   o`rganib,
kerakli   joylarini   yozib
oladilar.
4-bosqich
Y a kuniy 
(10 minut) 4.1.   Ishga   yakun   yasaydi   va
talabalarni   baholash   maqsadida
B.B.B . usulini qo`llaydi.  (5  ilova )
4.2. Mustaqil ish uchun vazifa beradi:
shu   mavzuga   krossvord   tuzish   va
keyingi   mavzuni   Insert   usulida   o`qib
kelish. 
(6   ilova ) 4.1. Tinglaydilar va
savol beradilar
4.2.   Krossvord   tuzish
bo`yicha   qo`shimcha
ma`lumot   va   Insert
usulining   mohiyatini
tushuntirib   berishni
so`raydi 
1-   ILOVA
2- ILOVA
O`quv   mashg’ulot ining   maqsadi :  
Talabalarga   b iologiyani  o’qitishda  modulli
ta’lim texnologiyasidan foydalanish va m odul
dasturini tuzish ning  o`ziga xos xususiyatlarini
O`quvchilarning kichik
guruhlarda hamkorlikda
ishlashiga mo`ljallangan
modul dasturlariIkkita o`quvchi  hamkorlikda
ishlashiga mo`ljallangan
modul dasturlari yuqorida
qayd etilganlardan tashqari, O`quvchilarning individual tarzda ishlashiga
mo`ljallangan modul dasturlari har bir
o`quvchining iqtidori, qiziqishi, bilim saviyasi,
o`zlashtirish darajasini aniqlash va orttirish, darslik
ustida mustaqil va ijodiy ishlash, o`z-o`ziniMavzu:   Biologiy ani   o’qit ishda  modulli t a’lim
t exnologiy asidan foy dalanish . Modul      3 - ILOVA
TALABALARNING O`ZLASHTIRGAN BILIMLARINI ANIQLASH
UCHUN TEST TOPSHIRIQLARI
Modulli   ta`lim   texnologiyasining   funktsiyalarining   ketma-ketligini
aniqlang.
1.Ta`lim-tarbiya   berish;   2.Shaxsni   rivojlantirish;   3.Ijodiy   faoliyatga   yo`llash;
4.Kommunikativ;   5.Mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish.   6.   Aq liy   faoliyat   usullarini
tarkib   toptirish;   7.O`z   o`quv   faoliyatini   tahlil   qilish;   8.   Kasbga   yo`llash;   9.
Mo`ljalni to`g’ri olishga o`rgatish; 10. Hamkorlikda ishlashga o`rgatish.
A. 1,2,3,8,4,6,7,10; 
B. 6,5,3,2,1,7,8,10; 
C. 1,2,3,10,4,5,6,9;
D. 10,9,1,2,3,4,5,6,7,8; 
E. 3,6,5,4,9,8,1,2,10;
Biologiyani o`qitishda modulli ta`lim texnologiyasidan foydalanish uchun
o`qituvchi qanday ishlarni amalga oshirishi lozim?
A. Qaysi mavzularni modulli ta`lim texnologiyasidan foydalanib o`rga    
    nish ni avvaldan belgilash;  
B. Mavzular bo`yicha dars ishlanmalarini loyihalash;
C. Mavzuning ta`limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlariga  
    muvofiq holda modul dasturlarini tuzish;
D. O`quvchilar bajarishi lozim bo`lgan o`quv topshiriqlarini tuzish;
E. Hamma javoblar to`g’ri.
Modul so`zining lug’aviy ma`nosini toping. Laborat oriya mashg’ulot ining re jasi:
1. Biologiya ni     oʻqitishda   modulli   talim
texnologiyasidan   foydalanish   yoʻllarini
tarkib toptirish. 
2. Modul   dasturini   tuzishning   oʻziga   xos
xususiyatlari tushuntirish .  A. Lotincha - qism, blok. V. frantsuzcha - qism, blok. S. inglizcha - qism, blok. D.
Ruscha - yaxlit narsaning qismi. E. To`g’ri javob berilmagan.
Modul dasturlari o`zida nimalarni mujassamlashtiradi?
1.   Mavzuning   ta`limiy,   tarbiyaviy   va   rivojlantiruvchi   maqsadlarini;   2.   Modul
dasturining   didaktik   maqsadini;   3.   O`quv   topshiriqlari;   4.   O`qituvchining
faoliyatini;   5.   O`quvchilarning   faoliyatini;   6.   O`quv   topshiriqlarini   bajarish
yuzasidan ko`rsatmalarni; 7. Modul dasturini yakunlash.
A. 1,2,3,4. 
B. 1,2,5,6. 
C 2,3,6,7. 
D. 1,3,5,7. 
E. 2,4,6,7.
Modul   dasturini   tuzishda   o`qituvchi   tomonidan   amalga   oshiriladigan
ishlarning ketma-ketligini aniqlang.
1. O`quv faoliyati usullarini aniqlash. 2. O`quv materialining mantiqiy yo`nalishini
aniqlash; 3. Modul dasturining didaktik maqsadini aniqlash; 
4.   O`quv   materialini   modullarga   ajratish;   5.   O`quvchilar   modullarni   mustaqil
o`zlashtirishlari   uchun   o`quv   topshiriqlarini   tuzish;   6.   Bilimlarni   aniqlash   va
baholash yo`llarini belgilash; 7. Qo`shimcha materiallarni tanlash.
A. 3,2,1,4,5,6,7.  
B. 1,2,3,4,5,6,7. 
C. 2,4,6,5,7,1. 
D. 1,3,5,7,2,4,6. 
E. To`g’ri javob berilmagan.
Modul dasturining turlarini aniqlang.
1.   O`quvchilarning   yakka   tartibda   ishlashiga   mo`ljallangan;   2.   Ikki   o`quvchi
hamkorlikda   ishlashiga   mo`ljallangan;   3.   O`quvchilarning   kichik   guruhlarda
ishlashiga   mo`ljallangan;   4.   O`quvchilarning   komandalarda   ishlashiga
mo`ljallangan; 5. O`quvchilarning yalpi ishlashiga mo`ljallangan.
A. 1,3,5.  
B. 2,3,4.  
C. 1,2,3.  
D. 1,2,4.   
E. 3,4,5.
Modul     dasturining   qaysi   turida   o`quv   bahsi   va   munozaralar,   o`zaro
hamkorlik vujudga keladi?
A. O`quvchilarning yakka tartibda ishlashiga mo`ljallangan modul dasturida; 
B. Ikki o`quvchi hamkorlikda ishlashiga mo`ljallangan modul dasturida; 
C. O`quvchilarning kichik guruhlarda ishlashiga mo`ljallangan modul 
    dasturida;   D. Modul dasturining hamma turida;
E. Modul dasturlarida o`quv bahsi va munozaralar, o`zaro hamkorlikni 
    vujudga keltirish ko`zda tutilmagan;
O`quvchilarning yakka tartibda ishlashiga mo`ljallangan modul dasturi -
ning mohiyatini aniqlang. 1.   Har   bir   o`quvchining   qiziqishi,   bilim   saviyasini   orttirish;   2.   O`quv   bahsi   va
munozaralar   o`tkazish;   3.   O`z-o`zini   baholash;   4.   O`zaro   nazoratni   amalga
oshirish;   5.   Darslik   ustida   mustaqil   ishlash;   6.   O`quvchilarning   bilimlarni
o`zlashtirish   darajasini   orttirish;   7.   O`zaro   hamkorlikda   o`quv   topshiriqlarini
bajarishni tashkil etish; 8. O`zaro hamkorlik va yordamni amalga oshirish;
A. 1,6,5,3.  
B. 5,6,7,4.   
C. 2,5,6,7,8.   
D. 1,2,3,4,5.  
E. 3,4,5,6,7.  
Ikki   o`quvchi   hamkorlikda   ishlashiga   mo`ljallangan   modul   dasturi ning
mohiyatini aniqlang.
1.   Har   bir   o`quvchining   qiziqishi,   bilim   saviyasini   orttirish;   2.   O`quv   bahsi   va
munozaralar   o`tkazish;   3.   O`z-o`zini   baholash;   4.   O`zaro   nazoratni   amalga
oshirish;   5.   Darslik   ustida   mustaqil   ishlash;   6.   O`quvchilarning   bilimlarni
o`zlashtirish   darajasini   orttirish;   7.   O`zaro   hamkorlikda   o`quv   topshiriqlarini
bajarishni tashkil etish; 8. O`zaro hamkorlik va yordamni amalga oshirish;
A. 1,6,5,3.  
B. 5,6,7,4.   
C. 2,5,6,7,8.  
D. 1,2,3,4,5.  
E. 3,4,5,6,7.  
O`quvchilarning   kichik   guruhlarda   ishlashiga   mo`ljallangan   modul
dasturi ning mohiyatini aniqlang.
1.   Har   bir   o`quvchining   qiziqishi,   bilim   saviyasini   orttirish;   2.   O`quv   bahsi   va
munozaralar   o`tkazish;   3.   O`z-o`zini   baholash;   4.   O`zaro   nazoratni   amalga
oshirish;   5.   Darslik   ustida   mustaqil   ishlash;   6.   O`quvchilarning   bilimlarni
o`zlashtirish   darajasini   orttirish;   7.   O`zaro   hamkorlikda   o`quv   topshiriqlarini
bajarishni tashkil etish; 8. O`zaro hamkorlik va yordamni amalga oshirish;
A. 1,6,5,3.  
B. 5,6,7,4.   
C. 2,5,6,7,8.   
D. 1,2,3,4,5.  
E. 3,4,5,6,7.  
4- ILOVA 5- ILOVA
BILAMAN BILISHNI 
XOXLAYMAN BILIB OLDIM
6- ILOVA
Darsning mavzusi:    Qonning shaklli elementlari 
Darsning   ta`limiy     maqsadi:   O`quvchilarni   qonning   shaklli   elementlari
eritrotsitlar, leykotsitlar, trombotsitlar va qonning ivish jarayoni bilan tanishtirish.
Darsning   tarbiyaviy   maqsadi:   O`quvchilarni   qonning   shaklli   elementlari
eritrotsitlar,   leykotsitlar,   trombotsitlar   va   qonning   ivish   jarayoni   bilan   tanishtirish
orqali ilmiy dunyoqarashini kengaytirish, gigenik, ekologik tarbiya berish, kasbga
yo`llash.
Darsning     rivojlantiruvchi   maqsadi:   O`quvchilarning   qon   va   uning   tarkibiy
qismi   haqidagi   bilimlari,   darslik   ustida   mustaqil   ishlash   ko`nikmalari,   nutq   va
muloqot madaniyatini rivojlantirish.
Darsni   jihozlash:   Qonning   shaklli   elementlari   eritrotsitlar,   leykotsitlar,
trombotsitlar va qonning ivishi eks etgan jadvallar.
Darsda   foydalaniladigan     texnologiya:   Modulli   ta`lim   texnologiyasi
(o`quvchilarning kichik guruhlarda ishlashiga mo`ljallangan modul dasturi)
Asosiy tushunchalar va tayanch bilimlar: 
qonning shaklli elementlari, eritrotsitlar, leykotsitlarning turlari, trombotsitlar,
gemofiliya va qonning ivish jarayoni.
Darsning borishi:
I. Tashkiliy  qism II. O`tgan     mavzu   yuzasidan   o`quvchilar   bilimini   test   savol-topshiriqlari
yordamida aniqlash  va baholash.
III. O`quvchilarni dars mavzusi, maqsadi, borishi bilan tanishtirish va ularning
faoliyatini o`quv topshiriqlarini  bajarishga yo`llash.
IV. Y a ngi mavzuni o`rganish:
a)  yangi  mavzu bo`yicha  tuzilgan modul  dasturini  tarqatish  va o`quvchilarni
modul dasturining didaktik maqsadi bilan tanishtirish;
b)   o`quvchilarning   faoliyatini   modul   dasturidagi   o`quv   topshiriqlarini
mustaqil bajarishga yo`llash;
v) har bir o`quv faoliyati elementi topshiriqlarining to`liq bajarilishini nazorat
qilish, tegishli ko`rsatmalar berish;
g)   har   bir   o`quv   faoliyati   elementi   yakunida   savol-javob   yoki   munozara
o`tkazish. 
O`qituvchi ushbu darsda o`rganiladigan o`quv materialini quyidagi manti qiy 
tugallangan fikrli to`rt qismga ya`ni modulga ajratadi:
 Eritrotsitlar.
 Leykotsitlar.
 Trombotsitlar.
 Qonning ivishi. 
Shu   asosda   quyidagi   modul   dasturi   tuziladi.   “Qonning   shaklli   elementlari   “
mavzusi   bo`yicha   o`quvchilarning   kichik   guruhlarda   ishlashiga   mo`ljallangan
modul dasturi.
Modul dasturining didaktik maqsadi:
Siz   o`quvchilar   bilan   kichik   guruhlarda   hamkorlikda   ishlash   bilan   birga
qonning   shaklli   elementlari   eritrotsitlar,   leykotsitlarning   turlari,   trombotsitlar   va
qonning   ivish   jarayoni   bilan   tanishishingiz,   darslik   ustida   mustaqil   ishlash
ko`nikmalaringiz, nutq va muloqot madaniyati ngizni rivojlantirishingiz zarur.
O`quv
faoliyati
ele menti
(O`FE) O`quvchilar o`zlashtirishi lozim bo`lgan o`quv
materialiga oid topshiriqlar Topshiriqlarni
bajarish bo`yicha
ko`rsatmalar Baho
1-O`FE
 1.
 2.
 3. Maqsad:   Eritrotsitlarning   tuzilishi,   hosil   bo` -
lishi, miqdori va asosiy vazifasini o`rganish.  
Darslikdagi matnni diqqat bilan o`qib chiqib, 
quyidagi savollarga javob toping va topshi-
riqlarni bajaring:
 Eritrotsitlarning qaerda hosil bo`lishi va 
tuzilishidagi o`ziga xoslikni o`rganish.
Eritrotsitlarning boshqa hujayralardan qanday 
farqi bor?
Odam qonida eritrotsitlarning hosil bo`lishi va  O`quvchilar guruhi
bilan hamkorlikda 
ishlang
O`quvchilar guruhi  4.
 
 5.
 6.
2-O`FE
 1.
 2.
 3.
 4.
 5.
 6.
3-O`FE
 1.
 2.
 3.
 4.
 5.
 6. 
4-O`FE
  1.
 2.
 3. normal miqdorda bo`lishi qanday omillarga 
bog’liq?
Eritrotsitlar hayotining davomiyligi va qaerda 
parchalanishini aniqlang. Bu moddalar qaysi 
jarayonlarda sarf bo`ladi?
Eritrotsitlarning asosiy vazifasini aniqlang.
Eritrotsitlarning soni va ular tarkibidagi 
gemoglobin miqdorining kamayishi qanday 
kasallikni keltirib chiqaradi?
Maqsad:   Leykotsitlarning   tuzilishi,   hosil
bo`lishi, miqdori va asosiy vazifasini o`rganish. 
Darslikdagi matnni diqqat bilan o`qib chiqib, 
quyidagi savollarga javob toping va topshi-
riqlarni bajaring:
Leykotsitlarning eritrotsitlardan qanday farqi 
borligini aniqlang.
Leykotsitlarning qanday turlari bor?
Leykotsitlarning normal soni, ularning ko`payishi
va kamayishi bilan bog’liq holda kelib 
chiqadigan kasalliklarni aniqlang.
Leykotsitlarning asosiy vazifasini aniqlang.
Fagotsitoz jarayoni qaysi olim tomonidan 
aniqlangan?
Qaysi omillar ta`sirida leykotsitlarning soni 
kamayadi?
Maqsad:   Trombotsitlarning   tuzilishi,   hosil
bo`lishi, miqdori va asosiy vazifasini o`rganish. 
Trombotsitlar qaerlarda hosil bo`ladi?
Trombotsitlar eritrotsitlar va leykotsitlardan qaysi
belgilari bilan farqlanadi?
Trombotsitlarning sonini va umrining 
davomiyligi aniqlang.
Trombotsitlarning asosiy vazifalarini aniqlang.
Trombotsitlarning kamayishi qanday kasallik larni
keltirib chiqaradi?
Trombotsitlar tarkibida qanday modda bo`ladi va 
u qanday vazifani bajaradi?
Maqsad:   Qonning   ivish   jarayoni   va   unga   ta`sir
ko`rsatadigan omillarni o`rganish.
Qon ivishining qanday ahamiyati bor?
Odamda   qon   ivishining   o`zgarishi   qanday
natijalarga olib keladi?
Qon ivishi jarayonini o`rganing.
Qon ivishida ishtirok etadigan omillarni aniqlang.
Gemofiliya   kasalligining   o`ziga   xos bilan 
o`tkaziladigan 
savol-javobda faol 
ishtirok eting.
O`quvchilar guruhi
bilan hamkorlikda 
ishlang
O`quvchilar guruhi
bilan 
o`tkaziladigan 
savol-javobda faol 
ishtirok eting.  4.
 5. 
 6.
5-O`FE xususiyatlarini o`rganing.
Qachon va qanday holatda qonning ivish xossasi
kamayadi?
O`zlashtirgan   bilimlaringiz   asosida   1-   jadvalni
to`ldiring.
Modul dasturini yakunlash.
Modul   dasturining   didaktik   maqsadini   o`qib
chiqing. 
Siz unga qay darajada erishdingiz?
O`zingizning   o`quv   faoliyatingizni   besh   balli
tizimida baholang.
O`quv   faoliyatingizdan   qoniqish   hosil   qilgan
bo`lsangiz   qonning   shaklli   elementlari,   qonning
ivishiga   oid   atamalardan     foydalanib   krossvord
tuzing.
Agar o`z o`quv faoliyatingizdan erishilgan natija
sizni   qanoatlantirmasa,   modul   dasturi   yordamida
mavzuni qayta o`rganing. 
3.2. Biologiyani  o’qitishda  loy ih alash texnologiyasidan foydalanish.
2- MAVZU Biologiyani  o’qitishda  loy ih alash
texnologiyasidan foydalanish .
Vaqti: 80 minut Talabalar soni: 13 - 15 nafar
O`quv mashg’ulotining shakli: Vizual laboratoriya mashg’uloti
Laboratoriya mashg’ulotining
rejasi: 1. Biologiyani   o qitishda   loyihalashʻ
texnologiyasidan   foydalanish   o ziga   xos	
ʻ
xususiyatlari tushuntirish.
2. Biologiyani   o qitishda   loyihalash	
ʻ
texnologiyasi dan foydalanish yo’llari . O`quv   mashg’ulotining   maqsadi :         Talabalarga       b iologiyani     o’qitishda
loy ih alash   texnologiyasidan   foydalanish ning
o`ziga xos xususiyatlarini  tushuntirish.
Pedagogik vazifalar
 Biologiyani   o qitishdaʻ
loyihalash   texnologiyasidan
foydalanish   o ziga   xos	
ʻ
xususiyatlari tushuntir adi .
 Biologiyani   o qitishda	
ʻ
loyihalash   texnologiyasi dan
foydalanish   yo’llari   bilan
tanishtiradi . O`quv faoliyatining natijalari
Talaba:
 Biologiyani   o qitishda   loyihalash	
ʻ
texnologiyasidan   foydalanish   o ziga   xos	
ʻ
xususiyatlari ni  o’rganadi .
 Biologiyani   o qitishda   loyihalash	
ʻ
texnologiyasi dan   foydalanish   yo’llarini
izohlaydi .
O`qitish  uslubi va texnikasi Klaster ,  B.B.B 
O`qitish vositalari Proektor, tarqatma materiallar, grafik 
organayzerlar, doska, bo`r
O`qitish shakli Xamkorlikda o`qitish texnologiyasi 
( kichik guruh larda   o’qitish metodi) 
O`qitish shart-sharoiti Proektor, komp’yuter bilan jihozlangan 
auditoriya
Laboratoriya mashg’ulotining texnologik kartasi 
( 2  - mashg’ulot)
Bosqichlar
Vaqti Faoliyat mazmuni
O`qituvchi  Talaba
1- bosqich
Kirish
(5 minut) 1.1.   O`quv   mashg’ulotining
mavzusi,   maqsadi,   rejalashtirilgan
natijasi   va   uni   o`tkazish   rejasini
aytadi
 ( 1 ilova )
1.2.   Mashg’ulot   munozara
ko`rinishida o`tishini aytadi 1.1.   Diqqat   bilan
tinglaydi va yozib oladi
2-bosqich 2.1.   Mavzu   bo`yicha   asosiy 2.1.   Birma-bir   doskaga Bilimlarni
faollashtirish
(10 minut) tushunchalarga   ta`rif   berishni   taklif
qiladi va shu asosida klaster metodini
o`tkazadi.  ( 2 ilova ) chiqib,   o`z   fikrlarini
bildiradilar. 
3-bosqich
Asosiy
(55 minut) 3.1. Talabalarni  3 ta komanda ga
ajratadi va har bir  komanda ga    alohida
mavzuchalar tarqatadi 
Vazifani   bajarishda   qo`shimcha
material   va   adabiyotlardan
foydalanish mumkinligini aytib o`tadi .
3.2.   Mavzu   qay   darajada
o`zlashtirilganligi    blits   - o`yin     usuli
orqali nazorat qilinadi 
( 3 ilova )
3.3.   Prezintatsiyalarni   taqdim
etishlarini   taklif   etadi   va   munozarani
shakllantiradi 
( 4 ilova ) 3.1. Mayda guruhlar
bilan ishlashga
o`rganadilar.
3.2.   O`z   olgan
bilimlarini
mustahkamlaydilar   va
bilish   darajalarini
aniqlashni o`rganadilar.
3.3.   Taqdimot   va
munozarani   o`rganib,
kerakli   joylarini   yozib
oladilar.
4-bosqich
Y a kuniy 
(10 minut) 4.1.   Ishga   yakun   yasaydi   va
talabalarni   baholash   maqsadida
B.B.B . usulini qo`llaydi.  (5  ilova )
4.2. Mustaqil ish uchun vazifa beradi:
shu   mavzuga   krossvord   tuzish   va
keyingi   mavzuni   Insert   usulida   o`qib
kelish. 
(6   ilova ) 4.1. Tinglaydilar va
savol beradilar
4.2.   Krossvord   tuzish
bo`yicha   qo`shimcha
ma`lumot   va   Insert
usulining   mohiyatini
tushuntirib   berishni
so`raydi 
1-  ILOVA
2- ILOVAMavzu:   Biologiy ani   o’qit ishda  loy ih alash
t exnologiy asidan foy dalanish .
O`quv   mashg’ulot ining   maqsadi :  
Talabalarga    b iologiyani  o’qitishda  loy ih alash
texnologiyasidan foydalanish ning  o`ziga xos
xususiyatlarini  tushuntirish.   3 - ILOVALoy ihada k o`zda t ut ilgan faoliy at ning
ust unligiga k o`ra
 Izlanish   va   mo`ljal
olishga   mo`ljallangan
loyihalarRolli loyihalar Tadqiqot
xarakterida
gi loyihalar. Ijodiy
xarakterda
gi loyihalar  Amaliy
xarakterda
gi
loyihalar       4 - ILOVA
BILAMAN BILISHNI 
XOXLAYMAN BILIB OLDIM
5 - ILOVA
Darsning mavzusi :   Suvda ham quruqda yashovchilarning xilma - xilligi va
ahamiyati
Darsning ta`limiy   maqsadi:   O`quvchilarni suvda ham quruqda yashovchilar
ning   xilma-xilligi,   dumsizlar,   dumlilar   turkumining   o`ziga   xos   xususiyatlari,
vakillari va ahamiyati bilan tanishtirish.
Darsning   tarbiyaviy   maqsadi:   O`quvchilarni   suvda   ham   quruqda
yashovchilar         ning   xilma-xilligi,   dumsizlar,   dumlilar   turkumining   o`ziga   xos
xususiyatlari, vakillari  va ahamiyati bilan tanishtirish orqali  ilmiy dunyoqarashini
kengaytirish, ekologik va iqtisodiy tarbiya berish.
Darsning     rivojlantiruvchi   maqsadi:   O`quvchilarning   suvda   ham   quruqda
yashovchilarning   xilma-xilligi,   dumsizlar,   dumlilar   turkumining   o`ziga   xos xususiyatlari haqidagi bilimlari, darslik ustida mustaqil ishlash ko`nikmalari, nutq
va muloqot madaniyatini rivojlantirish.
Darsni     jihozlash:   Suvda   ham   quruqda   yashovchilarning   xilma-xilligi,
dumsizlar,   dumlilar   turkumining   o`ziga   xos   xususiyatlari,   vakillari   aks   etgan
jadvallar.
Darsda   foydalaniladigan     texnologiya:   Modulli   ta`lim   texnologiyasi   (ikki
o`quvchi hamkorlikda ishlashiga mo`ljallangan modul dasturi)
Darsning borishi:
I. Tashkiliy  qism
II. O`tgan     mavzu   yuzasidan   o`quvchilar   bilimini   test   savol-topshiriqlari
yordamida aniqlash  va baholash.
1. O`quvchilarni dars mavzusi, maqsadi, borishi bilan tanishtirish va ularning
faoliyatini o`quv topshiriqlarini  bajarishga yo`llash.
2. Y a ngi mavzuni o`rganish:
a)  yangi  mavzu bo`yicha  tuzilgan modul  dasturini  tarqatish  va o`quvchilarni
modul dasturining didaktik maqsadi bilan tanishtirish;
b)   o`quvchilarning   faoliyatini   modul   dasturidagi   o`quv   topshiriqlarini
mustaqil bajarishga yo`llash;
v) har bir o`quv faoliyati elementi topshiriqlarining to`liq bajarilishini nazorat
qilish, tegishli ko`rsatmalar berish;
g)   har   bir   o`quv   faoliyati   elementi   yakunida   savol-javob   yoki   munozara
o`tkazish. 
O`qituvchi ushbu darsda o`rganiladigan o`quv materialini quyidagi manti qiy 
tugallangan fikrli to`rt qismga ya`ni modulga ajratadi:
   Dumsizlar turkumi.
  Dumlilar turkumi.

  Suvda ham quruqda yashovchilarning ahamiyati.

 Suvda ham quruqda yashovchilarning  umumiy ta`rifi.
Shu asosda quyidagi modul dasturi tuziladi.
“Suvda ham quruqda yashovchilarning xilma-xilligi va  ahamiyati” mavzusi
bo`yicha ikki o`quvchi hamkorlikda ishlashiga mo`ljallangan modul dasturi.
Modul dasturining didaktik maqsadi:
Siz   sherigingiz   bilan     hamkorlikda   ishlab   suvda   ham   quruqda
yashovchilarning,   turkumlari,   ularning   o`ziga   xos   xususiyatlari,   dumsizlar,
dumlilar   turkumi   vakillari   va   ularning     ahamiyati   bilan   tanishishingiz,   darslik
ustida   mustaqil   ishlash   ko`nikmalaringiz,   nutq   va   muloqot   madaniyatingizni
rivojlantirishingiz zarur. O`quv
faoliyati
ele menti
(O`FE) O`quvchilar o`zlashtirishi lozim bo`lgan
o`quv materialiga oid topshiriqlar Topshiriqlarni
bajarish bo`yicha
ko`rsatmalar Baho
1-O`FE
 1.
 2.
 3.
 4.
5.
2-O`FE
 1.
 2.
 3.
 4.
3-O`FE
 1.
 2. Maqsad:   Dumsizlar turkumining o`ziga xos
xususiyatlari,   vakillari   va   ularning
ahamiya ti ni o`rganish.
Darslikdagi matnni diqqat bilan o`qib 
chiqib, quyidagi savollarga javob toping va 
topshiriqlarni bajaring:
 Dumsizlar turkumiga kiruvchi 
hayvonlarning o`ziga xos xususiyatlarini 
aniqlang.
Dumsizlar turkumiga kiruvchi hayvonlarni 
aniqlang.
O`zbekistonda dumsizlar turkumining qaysi
vakillari keng tarqalgan?
Yashil baqaning yashash muhiti, tashqi 
tuzili shidagi o`ziga xos belgilar va 
ahamiyatini o`rganing.
 Ko`l baqasi va qurbaqani taqqoslang, 
o`xshash lik va farqini aniqlang.
Maqsad:   Dumlilar   turkumining   o`ziga   xos
xususiyatlari,   vakillari   va   ularning
ahamiya ti ni o`rganish.
Darslikdagi matnni diqqat bilan o`qib 
chiqib, quyidagi savollarga javob toping va 
topshiriqlarni bajaring:
Dumlilar   turkumiga   kiradigan   vakillarning
o`ziga xos xususiyatlarini o`rganing.
Ularning   dumsizlar   turkumi   vakillaridan
qaysi belgilari bilan farq qilishini aniqlang.
Dumlilar   turkumi   vakillari   qaerlarda
yashaydi?
Nima   sababdan   O`rta   Osiyo   hududida
dumlilar turkumi vakillari uchramaydi?
Maqsad:   Suvda   ham   quruqda
yashovchilarning ahamiyatini o`rganish.
Darslikdagi matnni diqqat bilan o`qib 
chiqib, quyidagi savollarga javob toping va 
topshiriqlarni bajaring:
Baqalar   va   qurbaqalarning   ahamiyatini
aniqlang.
Suvda   ham   quruqda   yashovchilarni Sherigingiz  bilan
hamkorlikda
ishlang
O`quvchilar guruhi 
bilan o`tkaziladigan
savol-javobda faol 
ishtirok eting.
Sherigingiz  bilan
hamkorlikda
ishlang
O`quvchilar guruhi 
bilan o`tkaziladigan
savol-javobda faol 
ishtirok eting.
Fikringizni 
asoslang.
Fikringizni 
asoslang.  3.
4-O`FE
 
1.
 2.
3.
5-O`FE muhofaza   qilish   uchun   qanday   tadbirlar
amalga oshirilgan?
Siz   suvda   ham   quruqda   yashovchilarni
muhofaza   qilish   uchun   qanday   tadbirlarni
amalga oshirishni taklif etgan bo`lardingiz?
Maqsad:   Suvda   ham   quruqda
yashovchilarning   umumiy   ta`rifini
o`rganish.
Suvda ham quruqda yashovchilarning 
umumiy ta`rifini o`rganing.
Suvda ham quruqda yashovchilarni baliqlar 
bilan taqqoslang. O`xshashlik va farqlarni 
aniqlang.
Suvda ham quruqda yashovchilarning 
quruqlik lar da yashash munosabati bilan 
qanday o`zgarish lar vujudga kelgan? 
O`zlashtirgan bilimlari ngiz asosida 1-
jadvalni to`ldiring.
Modul dasturini yakunlash.
Modul dasturining didaktik maqsadini o`qib
chiqing. 
Siz unga qay darajada erishdingiz?
O`zingizning   o`quv   faoliyatingizni   besh
balli tizimida baholang.
O`quv   faoliyatingizdan   qoniqish   hosil
qilgan   bo`lsangiz   suvda   ham   quruqda
yashovchilarning   turkumlari   va   vakillari
nomlaridan  foydalanib krossvord tuzing.
Agar   o`z   o`quv   faoliyatingizdan   erishilgan
natija sizni qanoatlantirmasa, modul dasturi
yordamida mavzuni qayta o`rganing.  Baho keyingi
grafaga qo`yiladi
belgilagan
topshirig’ingizni
ma`lum qiling
1-jadval.
Taqqoslanadigan jihatlar Baliq Baqa
Yashash   muhiti   va   hayot
kechirishi.
Tashqi tuzilishi.
Skleti va muskullari
Ovqat   hazm   qilish
sistemasi
Nafas olish sistemasi.
Qon aylanish sistemasi.
Ayirish sistemasi.
Nerv sistemasi.
Ko`payishi. IV. O`quvchilarning modul dasturi yordamida mustaqil ishlarini tashkil etish. Har 
bir modul yakunida o`quvchilar jamoasi bilan savol-javob, o`quv munozarasini 
o`tkazish.
V. Modul dasturini yakunlash.
VI. Yangi   mavzu   bo`yicha   o`quvchilarning   o`zlashtirgan   bilimla ri ni   test
topshiriqlari yordamida nazorat qilish va baholash.
VII. Yangi mavzuni qayta ishlash va yakunlash.
VIII. Uyga vazifa berish. XULOSA
«Ta’lim   to‘g‘risida»gi   Qonun   va   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturida
uzluksiz   ta’lim   o'quvchilami   o‘quv   fanlari   bo'yicha   muayyan   bilimlarni
egallashlari barobarida, ularning bilim olishga bo'lgan ehtiyoji, mustaqil va ijodiy
fikrlash,   tashkilotchilik   qobiliyatlari,   amaliy   tajriba   va   mehnat   ko'nikmalarini
rivojlantirish,   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlarga   asoslangan   ma’naviy-axloqiy
fazilatlarni,   atrof-muhitga   ongli   munosabatni   tarkib   toptirishi   lozimligi   qayd
etilgan.   Shuningdek,   o'quvchilami   ma’naviy-axloqiy   tarbiyalash   va   ta’limtarbiya
ishlarining   samaraii   shakllari   va   usullarini   ishlab   chiqish,   ularni   amaliyotga   joriy
etish   ko'rsatilgan.   Bu   vazifalarni   amalga   oshirish   uzluksiz   ta’lim   tizimida
pedagogik   faoliyat   ko'rsatadigan   o'qituvchilar   zimmasiga   yuklanadi.   Shu   sababli,
uzluksiz   ta’lim   tizimi   uchun   biologiyadan   zamon   talablariga   javob   beradigan,
ijodkor   va   ijtimoiy   faol,   raqobatbardosh   pedagogik   kadrlar   tayyorlash   maqsadida
bakalavriat   yo'nalishi   «Biologiya   va   inson   hayotiy   faoliyati   muhofazasi»
mutaxassisligi o'quv rejasiga «Biologiyani o'qitishda pedagogik texnologiyalardan
foydalanish»   o'quv   kursi   kiritildi.O‘zbekiston   Respublikasi   Kadrlar   tayyorlash
milliy   dasturining   amaldagi   bosqichi   ta’lim   muassasalarini   maxsus   tayyorlangan
pedagogik   kadrlar   bilan   ta’minlash,   ularning   faoliyatida   raqobatga   asoslangan
muhitni   vujudga   keltirish,   o‘quv   tarbiya   jarayonini   sifatli   o   ‘quv   adabiyotlari   va
ilg'or   pedagogik   texnologiyalar   bilan   ta’minlash   kabi   qator   vazifalarni   amalga
oshirishni   ko'zda   tutadi.Ushbu   vazifalarni   amalga   oshirish   har   bir   ta’lim
muassasasining,shu jumladan, pedagogika oliy o‘quv yurtlarining bevosita vazifasi
sanaladi.
        Ta’lim-tarbiya jarayonida pedagogik texnologiyalarni muvaffaqiyatli qo‘llash
uchun biologiya o'qituvchilari maxsus metodik bilim va ko'nikmalarni egallashlari,
pedagogik   amaliyotda   zarur   bo'ladigan   metodik   tayyorgarlikka   ega   bo'lishlari
lozim.Pedagogik   texnologiya   atamasiga   shu   muammo   bo'yicha   izlangan   har   bir
olim   o'z   nuqtayi   nazaridan   kelib   chiqqan   holda   ta’rif   bergan.Hozircha   bu
tushunchaga to'liq va yagona ta’rif qabul qilinmagan.Ushbu ta’riflaming ichida eng
maqsadga   muvofig'i   YUNESKO   tomonidan   berilgan   ta’rif   sanaladi.Unga   ko'ra, pedagogik  texnologiya  —  o'qitish  shakllarini  optimallashtirish  maqsadida  o'qitish
va bilimlarni o'zlashtirish jarayonida inson salohiyati va texnik resurslami qo'llash,
ulaming   o'zaro   ta’sirini   aniqlashga   imkon   beradigan   tizimli   metodlar
majmuasidir.Ushbu ta’rifdagi inson salohiyati atamasida o'qituvchining pedagogik
va   o'quvchilarning   bilish   faoliyati,   texnik   resurslar   atamasi   o'qitish   metodlari   va
vositalari nazarda tutilmoqda.
Bizning   nazarimizda,   pedagogik   texnologiya   —   ta’lim   jarayonining
samaradorligini   oshirish   maqsadida   o'qitish   va   bilimlarni   o'zlashtirish   jarayonida
o'qituvchining pedagogik va o'quvchining  o'quv-bilish  faoliyatini  uyg'un ravishda
tashkil   etish,   mazkur   faoliyatni   faollashtirish   maqsadida,   samaraii   o'qitish
metodlari,   vositalari   va   shakllarini   qo'llash,ulaming   o‘zaro   ta’sirini   aniqlashga
imkon beradigan tizimlar majmuasidir.                     FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. N.N.   Azizxojayeva.   Ta’lim   jarayoni   samaradorligini   oshirishda   pedagogik
texnologiyalar.   Oliy   o'quv   yurti   o‘qituvchilari   va   malaka   oshirish   kurslari
tinglovchilari uchun metodik qo'llanma.  Т.: 2007. 
2. В.П. Беспапко. Педагогика и прогрессивные технологии обучения. — М.:
ИРПО, 1995. 
3. J.G'.   Yo‘ldoshev,   S.A.   Usmonov.   Pedagogik   texnologiya   asoslari.   —   Т .:
O'qituvchi, 2004. 
4. Новые   педагогические   и   информационные   технологии   в   системе
образования.   Учебное   пособие   для   студентов   педвузов   и   системы
повыш.квалиф.   педкадров.   (Е.С.   Полат   и   др.)   М.:Издательский   центр
«Академия». 2000. 
5. М . Ochilov. Yangi pedagogik texnologiyalar. - Qarshi: Nasaf, 2000. 
6. N.   Sayidaxmedov.   Yangi   pedagogik   texnologiyalar.   —   Toshkent:   Moliya,
2003. 
7. Г.К.   Селевко.   Современные   образовательные   технологии.   Учебное
пособие. М.: Народное образование, 1998.
8. J.O.   Tolipova,   A.T.   G'ofurov.   Biologiya   ta’limi   texnologiyalari.   —   Т .:
O'qituvchi, 2002. 
9. J.O.   Tolipova,   A.T.   G'ofurov.   Biologiya   o'qitish   metodikasi.   Pedagogika   oliy
o'quv yurtlari talabalari uchun darslik. — T.:, Moliya-iqtisod, 2007. 
10. J.O.   Tolipova,   A.T.   G'ofurov.   Biologiya   o'qitish   metodikasi.   O'quv-metodik
qo'llanma. —  Т .: «Bilim» 2004. 
11. Azimov va boshqalar. Biologiya. Metodik qo'llanma. — T.:, Abu Ali ibn Sino
nomidagi Tibbiyot nashriyoti. 2002. 
12. http://  www.disser.hl0.ru/pedagog.html
13. http://www.ziyonet.uz/     
14. http://www.istedod.uz/     
15. http://www.pedagog.uz/

Biologiyani o'qitishda loyihalash texnologiyasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Exinokokkoz kasalligi patomarfologiyasi
  • Ikkilamchi va uchlamchi qoplovchi to‘qima periderma va po‘stloq bilan tanishish
  • Ikkilamchi va uchlamchi qoplovchi to‘qima periderma va po‘stloq bilan tanishish
  • Genetik injeneriya
  • Amfibiyalarni kelib chiqishi va evolyutsiyasi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский