• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

Bobil podsholigi

kuchayib   tovar   ishlab   chiqarish   kamayadi.   Yirik   yer   egaligi   mustahkamlana
boshlaydi.   Zodagonlar   ko‘p   hollarda   soliq   to‘lovlaridan   podsho   farmonlari   bilan
ozod   bo‘la   boshlaydilar.   Bunday   farmonlar   chegara   toslilarida   «kudurru»   (Yer
egalarini
soliq va ma’muriy immunitetlari to‘g‘risidagi farmon) yozib qo‘yila boshlanadi.
Eramizdan avvalgi XII asrda kassitlar Bobiliga Elam halokatli zarba berdi.
Elam bir necha bosqinlardan keyin eramizdan avvalgi 1150-yillar atrofida kassitlar
sulolasi hukmronligini tugatadi. Navuxodonosor I (eramizdan avvalgi 1124-1108-
yillar)   II   Issin   sulolasi   davrida   elamliklar   Bobildan   haydab   yuboriladi.   Elamga
shunday zarba beriladiki, u haqda uch asr (Eramizdan avvalgi 821 -yilgacha) biror-
bir matn xabar bermaydi. 
Bobilni   keyingi   tarixida   Dajla,   Frot   daryolari,   Fors   qoitig‘i
qirg‘og‘i   va   janubiy   Mesopotamiyaning   shaharlari   oralig‘ida   joylashgan   xaldey
qabilalari   muhim   o'rinni   egalladilar.   Ular   yarim   ko'chmanchi   choivador   va
dehqonlar   edilar.   Xaldeylar   eramizdan   avvalgi   IX   asrda   Bobilni   janubiy   qismini
bosib   oladilar   va   Bobil   madaniyatini   qabul   qiladilar.   Bobilning   oliy   xudosi
Mardukka sig'inadilar.
Eramizdan   avvalgi   729-yilda   Bobilni   Ossuriya   bosib   oladi.   Osuriyaliklar
Bobilda   eramizdan   avvalgi   VII   asrgacha   hukmronlik   qiladilar.   Yangi   Bobil
podsholigini   paydo   bo‘lishi   eramizdan   awalgi   629-yilga   to‘g‘ri   keladi.
Lashkarboshi   Nabopalasar   Bobilda   yangi   xaldey   sulolasiga   asos   soldi.
Navuxudonosor II ning hukmronlik yillari Bobilning gullab-yashnagan (eramizdan
avvalgi   605-562-yillar)   davri   bo‘ldi.   Bobil   200   ming   aholisi   bo‘lgan   qadimgi
sharqning   eng   yirik   shahriga   aylandi.   Shahar   Frot   daryosining   ikki   qirg‘og‘ida
joylashgan   bo‘lib,   uzunligi
123 metr, kengligi 5-6 metr bo‘lgan ko‘prik bilan birlashtirilgan. 3 Shaharda ulkan
podsho   saroyi,   sun’iy   tepalikda   Bobilning   muqaddas   ibodatxonasi   Esagila
joylashgan edi. Ibodatxonaning har bir tomoni uzunligi 400 metrni tashkil qilgan.
Undan   janubda,balandligi   91   metr   bo‘Igan   yetti   qavatli   Etemenanki   («osmon   va
yeming   markazidagi   ibodatxona»)   deb   atalgan   zikkurat   ibodatxona   qurilgan.   U
11 Bobil xalqaro savdoda Sharqiy O’rtayer dengizi qirg`og`i mamlakatlari va
Mesopotamiyadan janubiy- sharqda turgan viloyatlar o’rtasida savdoda vositachilik
qilgan.   Misr,   Suriya,   Elam   va   Kichik   Osiyo   bilan   gavjum   savdo   qilingan.   Bobil
ahmoniylar viloyatlariga g`alla, kiyim-kechak va jun, gazlama yetkazib beradigan
asosiy markaz bo’lgan. Bobil Fors davlatining eng boy  satrapliklaridan biri edi, u
har yili xazinaga 1000 talant (30 tonna) kumush bilan davlat solig`ini to`lagan.
Mesopotamiya – jahon sivilizasiyasi va qadimgi shahar madaniyatining ilk
o`choqlaridan  biri.  Bu  madaniyatning    ilk    asoschilaridan    biri     shumerlar  bo’lib,
ularning yutuqlarini bobilliklar va osuriyaliklar o’zlashtirib, davom ettirdilar.
Mesopotamiya     madaniyatining     manbalari     er.   avv.   IV   ming   yillikda   shaharlar
paydo bo’lishi bilan boshlandi. Uning uzoq yashash davrida unga xos ichki birlik,
an'analarni   merosiyligi,   uning   unsurlarining   ajralmas   aloqasi   saqlanib   qoldi.
Mesopotamiya   madaniyatining   boshlang`ich   davri   o’ziga   xos   yozuvning
shakllanishi   bilan   belgilanadi.   Keyinchalik   bu   yozuv   mixxatga   aylanadi.   Mixxat
Mesopotamiya   sivilizatsiyasining   asosiy   ildizi   bo’lib   uning   barcha   jihatlarini
birlashtirgan an'analarini saqlab qolish imkoniyatini berdi.
Er.avv.   IV-III   ming   yilliklarda   shumer   yozuvi   paydo   bo’ldi.   Taxminlarga
ko’ra   bu   yozuv   shumerlar   Mesopotamiyaga   kelganga   qadar   noma'lum   xalq
tomonidan kashf qilingan. Shumerlar bu yozuvni sivilizasiya xizmatiga qo’ydilar.
Dastlab   shumer   yozuvi   piktografik   shaklda   alohida   buyumlar,   tasvirlar
tarzida   ifodalangan.   Shunday   yozuvdan   eramizdan   avvalgi   III   ming   yillikdan
boshlab foydalanilgan. Piktografiya juda sodda  bo’lib, haqiqiy yozuv emas edi, u
so’zlarni   ifodalamas   edi.   Sekin-asta   u   mixxatga   aylandi.   Mixxatga   600   belgi   bor
edi.
Er.   avv.   XXIV   asrda   ilk   batafsil   yozilgan   shumer   matnlari   paydo   bo’ldi.
Akkad   tili   janubiy   Mesopotamiyada   er.avv.   III   ming   yillikning   ikkinchi   yarmida
paydo bo’ldi. Shumer va akkad tillari bir- biridan  ko’pgina  so’zlarni  o’zlashtirib
oldi.   Er.   avv.   III     ming   yillikning   oxirida     qadimgi   Shumer–akkad   lug’atlari
tuzilgan.   Shumer   yozuvi   keyinchalik   shumer–akkad   yozuvini   butun   Old   Osiyo
xalqlari o’zlashtirib oldilar.
24 Hammurapi  er.avv. 1759  yil  Mari   shahrini   bosib oladi.  Shimolda faqat   zaiflashib
qolgan   Osuriya   qoladi,   uning   yirik   shaharlari   Ashshur   va   Nineviya   Bobil
hokimiyatini tan oladilar.
Mesopotamiyada   yagona   markazlashgan   davlat   tashkil   topdi.   Hammurapi
uni   ikki   qismga:   akkad   tillarida   so’zlashadigan   shumer-akkad   xudolariga
sig`inadigan   asosiy   hududga   va   Elam   Suzasi,   Yuqori   Mesopotamiyani   xurrit-
amoriy hududlarini o`z ichiga olgan viloyatga bo`ldi.
Hammurapining   vorisi   Samsuilin   (er.   avv.   1749   -1712   yillar)   davrida
Bobilda   ichki   ziddiyatlar   kuchayib,   qishloq   jamoalar,   jangchilar   va   boshqa   soliq
to’lovchilarning   ahvoli   yomonlashadi.   Er.   avv.   1742-yilda   Mesopotamiyaga
shimoli-sharqdan   bu   yerda   avval   noma`lum   bo`lgan   “kass”   etnomidagi   hind-
yevropa   qabilalari   (Akkadcha   Kassu,   zamonaviy   fanda   kassitlar,   o`zlarini   kaspe-
kaspiy   deb   atagan)   Gandash   nomli   yo`lboshchilari   bilan   bostirib   kiradilar.   Elam
janubda   shumer   shaharlariga   bostirib   kiradi.   Sippar   va   Issin   shaharlarida
qo`zg`olon ko`tariladi.
Shimoliy-g`arbda   yangi   Mitanni   davlati   vujudga   keladi.   Mitanni   davlati
Bobilni Kichik Osiyo va Sharqiy O`rtayer dengizi qirg`og`iga boradigan yo`llardan
to`sib qo`yadi. Buning ustiga eramizdan avvalgi 1595-yilda xettlar Bobilga bostirib
kirib I Bobil sulolasini tugatadilar.
Amoriylar   davrida   Bobilning   iqtisodiyoti,   ijtimoiy-siyosiy   tuzumi,
Hammurapining   qonunlar   to`plami,   uning   noib   va   amaldorlar   bilan   yozishmalari,
xususiy hujjatlar orqali ma'lum.
Qonunlar to`plamining tuzilishi  Hammurapining jiddiy siyosiy tadbiri edi,
chunki bu to`plam Bobilnng ijtimoiy   –   iqtisodiy   barqarorligini   ta'minlashga
qaratilgan   edi.   Qonunlar   to`plami   kirish,   qonunlar   va   xulosani   tashkil   qilgan   uch
qismdan iborat edi.
Hammurapi       davrida     Bobil     iqtisodiyoti     sun'iy   sug`orishga   asoslangan
dehqonchilik,   bog`dorchilik,   chorvachilik,   hunarmandchilik,   ichki   va   tashqi
savdodan   iborat   bo`lgan.   Qadimgi   Bobilda   bu   davrda   ekin   yerlari   ko`payadi,
bog`dorchilikda   xurmo   yetishtirish   gullab-yashnaydi,   g`alla   ekinlaridan,   moyli
19 qismida   esa   mamlakatdagi   jinoiy   ishlarga   oid,   huquqqa,   sud   ishlarini   yuritishga,
xususiy mulk huquqining buzilishiga, ya’ni o'g'irlik va talash, jangchilar huquqiga
oid   bandlar   birma-bir   ko'rsatib   o‘tilgan.   Qonunning   ayrim   moddalarida   ko'chmas
mulkka   egalik   qilish   huquqlari   to'g’risida,   savdo-sotiq   ishlari,   garovga   qo'yish   va
olish huquqi, oilaviy huquq to'risida o'z-o'zini qasddan mayib qilish. me'morchilik,
me’morlar va kemasoz, qayiqsozlar ishi to'g'risida, ish kuchini yollash va qulchilik
to'g'risida atroflicha ma’lumot keltiriladi. 
2).Xammurapi   qonunining   asosiy   qismida   esa   qishloq   xo'jaligi,   suv
inshootlari,   ekin   maydonlari,   ziroatchilik,   bog'dorchilik   va   chorvachilik   ishlariga
ham alohida e’tibor berilgan.
3).Xammurapi   qonunlar   to'plamining   xulosa   qismida   esa   podsho   xalq
oldida qilgan xizmatlarini birma-bir sanab o'tgan. Shuningdek. u qonunning xulosa
qismida   o'zidan   keyin   uning   qonunlarini   o'rganib,   uni   hayotga   tatbiq   etib   ado
etuvchi   podsholarga   oq   fotiha   bergan.   Aksincha,   podsho   qonunlariga   rioya
qilmaydigan yoki uni bekor qilishga jur’at etgan va etadiganlarni qahr-g'azab bilan
la'natlagan.
          Xammurapining 42 yillik hukmronligi davrida Bobil kichik shahardan butun
Mesopotamiyani   birlashtirgan   yangi   qudratli   davlatning   poytaxti,   Old   Osiyoning
yirik   siyosiyiqtisodiy   va   madaniy   markaziga   aylanadi.   Mesopotamiyada   yagona
markazlashgan   davlat   tashkil   topadi.   Davlat   boshqaruvining   samarali   bo‘lishi
uchun qator tadbirlar amalga oshiriladi. Shu tadbirlar ichida Xammurapi qonunlari
yuqorida ta’kidlab o’tilgan mamlakat rivoji uchun muhim o’rin tutdi. Eng e’tiborli
jihati   shundaki,   agar   kimdadir   ushbu   qonun   yuzasidan   biror-bir   tushunmovchilik
yoki   kamchilik   aniqlansa,   shu   zahotiyoq   hukmdorning   shaxsan   o’ziga   murojaat
qilishi   va   qonun   yuzasida   e’tiroz   bildirishi   mumkin   edi.   Mabodo   uning   e’tirozi
o’zini   oqlasa,   hukmdor   tomonidan   shu   yerning   o’zidayoq   o’sha   moddaga
o’zgartirish   kiritish   yoki   uni   bekor   qilishi   mumkin   edi.   Qadimgi   Bobil   jamiyati
zo'rlikka   asoslangan   –   ”despotic”4   davlat   bo'lib,   aholi   bir   necha   tabaqalarga
bo'lingan   edi.   Avvalo   aholi   bir   -biridan   farq   qiluvchi   ozod   kishilar   va   qullarga
ajratilgan.   Mamlakatning   teng   huquqli   fuqarolari   “avilyum"-   '‘odam"   deb
15 savdo sotiq va hunarmandchilik bo’lgan. Aholining ijtimoiy tabaqasida qullarning
soni   anchayin   ko’p   uchraydi.   Buning   sababi   o’sha   davr   taqazosi   bo’lgan
bosqinchilik   urushlarining   ko’pligidir.   Qadimgi   Bobil   podsholari   o’z   hududlarini
kengaytirishga   doim   harakat   qilishi   natijasida   asirlar   ko’plab   olib   kelingan.
Natijada   qullarning   soni   anchayin   ko’payadi.   Qullar   mehnatidan   esa   qurilish
sohasida anchayin keng foydalanishadi. Natijada ko’plab qurilish inshootlari barpo
etildi. Hukmdor saroylari, ibodatxonalar va zikkuratlar shular jumlasidandir. 
Qadimgi Bobil podsholari davlatni ravnaq topishi uchun hattoki bir qancha
islohotlar   ham   o’tkazishgan.   Hukmdor   Xammurapi   va   Oshshurbanapal   shunday
hukdorlar   sirasiga   kirishadi.   Ular   ijtimoiy   sohadi,   huquqiy   sohada,   harbiy   va
iqtisodiy   sohalarda   islohotlar   o’tkazishadi.   Islohotlar   natijasida   Bobil   podshologi
ravnaq topib rivojlanadi.
Bu  davrda  ham  barcha  podsholiklar  singari  Bobil   podsholigida  ham  diniy
tasavvurlarga etiqod qilish anchayin mustahkam edi. Ularning dini ko’p hudolikka
asoslangan   bo’lib   hudolar   shu   davrdagi   qo’shni   sivilizatsiyalardagi   hudolarga
o’xshash   bo’lgan.   Buni   biz   bu   davrda   Bobil   podsholigi   qo’shni   davlatlar   bilan
madniy   aloqalari   bo’lagan   deb   xulosa   qilishimiz   mumkin.   Xudolarga   atab
ibodatxonalar   barpo  etishgan.  Har   bir  ishni   boshlashdan   avval  albatta  hudolardan
madad va ko’mak so’rashgan. Hatto hudolarga atab qurbonliklar qilishgan. 
Bobil podsholigi davrida qurilish sohasiga ham katta e’tibor berilgan. Buni
ibodatxonalar   va   saroylar   qurilishida   ko’rishimiz   mumkin.   Shaharga   kirishdagi
yirik darvozalar hudolar nomi bilan atalgan. Darvozalar ilohlar va turli muqaddas
hayvonlar suratlari bilan bejirim qilib bezatilgan. 
30 Miloddan   avvalgi   1-ming   yillik   boshlarida   Ossuriya   va   oromiy   qabilalaridan
xaldeylar o rtasida Bobil uchun kurash bo lgan.ʻ ʻ  
           Kurs ishining maqsadi.  Bobil podsholigining yuksalishi, chegaralari, davlat
boshqaruvi, madaniyati, san’ati, tarixini va boshqalarni o`rganish.
                  Kurs   ishining   dolzarbligi.   Bobil   podsholigini   paydo   bo`lgandan   to
parchalangan davrgacha bo`lgan tarixini shakillantirish va o`rganish.
           Kurs ishining vazifasi:
- Bobil podsholigini tarixini o`rganish;
- Chegaralarini shakillantirish;
- Yuksalgan davridagi iqtisodiyotini aniqlash.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kirish,   Asosiy   qisim,   2   bob,     Xulosa,   Foydalanilgan
adabiyotlar.
3 Akkad   tili   Old   Osiyo   xalqaro   diplomatiya   tiliga   aylandi.   Qadimgi
Meosopotamiyada   loy   mo’l-ko’l   edi.   Loy   taxtacha   yozuv   uchun   asosiy   manba
bo’lib,   xizmat   qildi.   Taxtacha   loydan   yasalib   tuzlardan   kuydirish   yo`li   bilan
tozalangan.   Mesopotamiyada   o’rmon   bo’lmaganligi   sababli,   faqat   eng   muhim
matnlar yozilgan loy taxtachalar (podsho yozuvlari, kutubxonada saqlanishi lozim
bo’lgan   asarlar)   kuydirilgan.   Qolgan   taxtachalar   oftobda   quirtilgan.   Odatda,
taxtachalar   yetti-to’qqiz   sm.   uzunlikda   bo’lgan.   Yozuvlar   ba'zida   tosh   va   metall
taxtachaga ham yozilgan.
Er.avv.   I   ming   yillikda   bobillik   va   osuriyaliklar   yozuv   uchun   teri   va
chetdan   keltirilgan   papirusni   ishlata   boshlaganlar.   Shu   vaqtni   o’zida
Mesopotamiyada   yog`ochdan   qilingan   uzun   taxtachaga   mum   surtib   mixxat
belgilarini   tushirganlar.   Er.   avv.   VII   asrdan   boshlab   oromiy   tili   va   yozuvi   kirib
kelgan paytda mixxat yozuvlari o’limga yuz tutdi.
Bobil   va   Osuriya   madaniyatining   eng   muhim   yutuqlaridan   biri
kutubxonalar   edi.   Er.   avv.   II     ming   yillikdan   boshlab   Ur,   Nippur   shaharlarida
adabiy va ilmiy matnlardan iborat ilk kutubxonalar paydo bo’ladi.
Qadimgi   Sharqning   eng   mashhur   kutubxonasi   Ashshurbanipalning
(er.avv.669-635 yillar hukmronlik   qilgan)  Nineviya   shahrida   to’plangan 30.000
taxtachadan iborat kutubxonasi bo’lgan.
Loy   taxtachalarga   podsho   annallari,   muhim   tarixiy   voqealar   xronikasi,
qonunlar   to’plami,   adabiy   asarlar   va   ilmiy   matnlar   yozilgan.   Ashshurbanipal
kutubxonasining   alohida   ilmiy   qimmati   shundaki,   bu   kutubxonada   dunyoda
birinchi   marta   kitoblar   tizimli   to’plangan   va   ma'lum   tartibda   joylashtirilgan.
Ko’pgina   kitoblar   bir   necha   nusxada   mavjud.   Katta   matnlar   bir   xil   hajmdagi   loy
taxtachalarda   bayon   qilingan.   Shunday   matnlar   qirqdan   yuztagacha   taxtachaga
yozilgan.   Har   bir   taxtachada   undan   foydalangandan   so’ng   o’z   o’rnida   qaytarish
imkonini bergan tartib raqamlari qo’yilgan.
Qadimgi   Mesopotamiya   arxivlar   makoni   bo’lgan.   Eng   qadimgi   arxivlar
er.avv.   III   ming   yillikning   birinchi   choragiga   tegishli.   Bu   davrda   arxiv
ma'lumotlari yozilgan taxtachalar namlikdan saqlash uchun mumlangan savatlarda
25 xo`jayinning o’z qo’li bilan dialogi tarzida yozilgan.
Katta   badiiy   qiymatga   ega   bo’lgan   Osuriya   annallari   osur   jangchilari
bo’lgan   begona   davlatlar   tabiati   to’g`risida   ritmik   tilda   yozilgan.   Eng   mashhur
Osuri   asari   bu   Osuriya   podsholarining   dono   kotibi   va   maslahatchisi   Axikar
to’grisidagi qissadir. Kissa to`liqroq holda suriya tilida saqlanib qolgan.
Qadimgi Mesopotamiya mafkuraviy hayotida din hukmron o’rin egallagan.
Er.avv.   IV-III   ming   yilliklar   chegarasida   Shumerda   batafsil   ishlab   chiqilgan,
keyinchalik   Bobilda   o’zlashtirilib,   rivojlantirilgan   teologik   tizim   yuzaga   keladi.
Har   bir   shumer   shahri   o’z   xudo   homiysiga   ega   bo’lgan.   Bundan   tashqari,
umumshumer   shaharlari   sig`ingan   xudolar   bo’lgan.   Bu   osmon   xudosi   Anu,   yer
xudosi   Enlil,   suv   xudosi   Enki   yoki   Ea   kabi   ilohlar   tabiat   stixiyasi   kuchlarini   aks
ettirganlar.   Ko’pincha   ular   koinot   jismiga   o`xshatilgan.   Har   bir   xudoga   alohida
vazifa yuklatilgan. Enlil taqdir xudosi, shaharlar asoschisi hamda motiga va omoch
kashfiyotchisi,   quyosh   xudosi   Utu   (Akkad   mifologiyasida   Shamash),   Oy   xudosi
Ninnar,   Enlilning   o’g`li   sevgi   va   hosildorlik   xudosi   Innana   (Bobil   va   Osuriya
panteonida   Ishtar)   abadiy   hayot,   tabiat   xudosi   Dumuzi   (Bobilda-Tammuz)   keng
tarqalgan.
Urush   xudosi   kasallik   va   o’lim   xudosi   Nergal   (Marsen)   sayyorasiga
o`xshatilgan. Bobil bosh xudosi Marduk – Yupiter bilan Nabu (Mardukning o’g`li)
donolik, yozuv va hisob xudosi Merkuriy sayyorasiga o`xshatilgan.
Xudolardan   tashqari,   ko’p   sonli   ezgulik   devlariga   sig`inilgan.   Turli   xil
kasalliklar   sababchisi   bo’lgan   yovuz   devlarni   rahmdil   qilishga   harakat   qilganlar.
Devlar yarim odam, yarim hayvon tarzida tasvirlanganlar. Odamlar o’zlarini odam
boshli,   qanotli   ho`kiz   sifatida   ifodalaganlar.   Qanotli   ulkan   haykallar   Osuriya
podsholari saroylari kirishini qo`riqlaganlar.
Shumer va akkadlar u dunyoga ishonganlar. Ularning tasavvurida u dunyo
soyalar   podsholigi   qaysiki,   o’liklar   ochlik   va   chanqoqlikdan   qiynaladilar.   Loy,
chang   bilan   ovqatlanadilar.   Shuning   uchun   marhumlarning   bolalari   ularga
qurbonlik keltirishga majburdirlar.
Qadimgi   Mesopotamiyada   dunyoning   ilmiy   bilishda   ma'lum   yutuqlarga
27 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Mirziyoyev   Sh.   Milliy   taraqqiot   yo’limizni   qat’iyat   bilan   amalga   oshirib
yangi   bosqichga   ko’taramiz:   Havfsizlikka   tahdid   va   barqarorlik   shartlari
T.:Sharq, 2017, 232-bet.
2. Abdujabborov K. “Qadimgi sharq tarixi”. Toshkent. 2016. 366 bet.
3. D.J.Urakov,   R.N.Tursunov,   A.A.Biykuziyev,   B.B.   Xaynazarov   “Jahon
tarixi”   Qadimgi   Sharq,   Qadimgi   Yunoniston   va   Rim   tarixi.   Toshkent.
“Innovatsiya ziyo”. 2020. 293 bet.
4. Rajabov R. “Qadimgi dunyo tarixi” Toshkent. 2009. 438 bet.
5. Qodirova   L.B.   “Jahon   sivilizatsiyalar   tarixi”   o’quv   qo’llanma.   Guliston.
2015. 157 bet. 
6. Авдиев В. И. История Древнего Востока. — М.:  Высшая школа, 1970.
— 608 с.
7. Авдиев Е. Кадимги Шарк тарихи. T.1964 yil.
8. История Древнего мира / Под ред. И. М. Дьяконова, В. Д. Нероновой,
И. С. Свенцицкой. — М.: Наука, 1989. — Кн. 2. — 572 с.
9. История древнего мира (И.С.Свенцицкая тахрири остида ) M.1983
1 – 3 том.
10. Ладынин   И.   А.   и   др.   История   древнего   мира:   Восток,   Греция,   Рим.
«Слово», «ЭксмоЭ-М. 2004.
11. Повесть о Петеисе III Древнеегиптская проза. Пер. M.A. Коростевцева.,
1978
12.   Струве   В.   В.  История   Древнего   Востока.   —  Л.:   Госполитиздат,   1941.
— 485 с.
13.   Xammurapi qonunlari - Vikipediya" https://uz.m.wikipedia
35 arxeologikekspeditsiyasi tomonidan topilgan. Zamonaviy tadqiqotchilar qonunlarni
Sud   ishlarini   yuritish,mulkning   turli   shakllarini   va   nikoh   va   oilaviy
munosabatlarini,shuningdek   xususiy   va   jinoyat   huquqini   himoya   qilish
masalalarini tartibga soluvchi 282 bandga ajratadilar. Antik davrda steladan 35 ga
yaqin   paragraf   o chirilgan   va   hozir   loydan   yasalgan   lavhalardagi   nusxalaridanʻ
qisman   tiklangan.
                     1902-yil  oxiridan boshlab Xammurapi  qonunlarining Yevropa tillaridagi
tarjimalari paydo bo la boshladi. Xususan,  Qonunlar  nemis tiliga tarjima qilingan	
ʻ
G.Vinkler   va   D.G.Myuller,   ingliz   tiliga   V.Jons,   italyan   tiliga   P.Bonfante
tomonidan   tarjima   qilingan.   1904   yilda   Qonunlarning   rus   tiliga   ikkita   tarjimasi
nashr etildi, ulardan birinchisi injilshunos olim A.P. Lopuxin, ikkinchisi advokatlar
A.G. Gusakov va V.A. Krasnokutskiy („Asar Hammurapi qonunlari“ nomi ostida);
ikkala   tarjima   ham   Yevropa   tillaridan   qilingan.   1914-yilda   B.A.   Turayev   tahriri
ostidagi   akkadcha   asl   nusxadan   birinchi   ruscha   tarjimani   Sankt-Peterburg
universitetining   tarix-filologiya   fakulteti   privatdotsenti   I.M.   Volkov   amalga
oshirdi.   Sovet   davrida   „Xammurapi   qonunlari“ni   I.M.   Dyakonov   (1952,   I.   M.
Volkovning   qayta   ko rib   chiqilgan   tarjimasi   asosida),   L.A.   Lipin   (1963)   va   V.A.
ʻ
Jeykobson   (2002-yilda).   Umuman   olganda,   XX-asrning   oxiriga   kelib,   ushbu
yodgorlikning   kamida   o nlab   tarjimalari   dunyoning   barcha   eng   muhim   tillarida,	
ʻ
shu jumladan lotin tilida ham nashr etilgan. 11
Xammurapi   qonunlaridan   na’munalar;   1-modda.   Agar   biror   kishi
qasamyod bilan biron kishini qotillik aybini unga yuklagan, lekin uni isbotlamagan
bo'lsa,   u   holda   uning   ayblovchisi   o'ldirilishi   kerak.   2-modda.   Agar   biror   kishi
jodugarlik   aybini   odamga   tashlagan   va   uni   isbotlamagan   bo'lsa,   unda   jodugarlik
ayblovi qo'yilgan kishi Daryo xudosiga borib, daryoga cho'mishi kerak, agar daryo
uni   ushlasa,   uning   ayblovchisi   uning   uyini   olib   qo'yishi   mumkin.   Agar   daryo   bu
odamni   poklasa   va   u   zararsiz   qolsa,   unga   sehrgarlikni   ayblagan   odam   o'ldirilishi
kerak   va   daryoga   cho'mgan   kishi   ayblovchining   uyini   olishi   mumkin.   3-modda.
11
  D.J.Urakov,   R.N.Tursunov,   A.A.Biykuziyev,   B.B.   Xaynazarov   “Jahon   tarixi”   Qadimgi   Sharq,   Qadimgi
Yunoniston va Rim tarixi. Toshkent. “Innovatsiya ziyo”. 2020. 50 bet.
17 nomlangan.   Ozod   fuqarolar   tarkibiga   katta   yer   egalari,   tamkarlar,   ruhoniylar.
dehqon jamoalari a’zolari, hunarmandlar kirgan bo'lib, ular o‘z o'rnida yana ayrim
tabaqalarga   bo'linishgan.   Bular   quldorlar   va   mayda   ishlab   chiqaruvchilar
tabaqalaridan   iborat   edi.   Ammo   aholining   asosiy   qismini   mayda   ishlab
chiqaruvchilar   tashkil   etardi.   Qonunda   odamlarni   oliy   va   quyi   tabaqalarga
bo'linganligi   ta'kidlangan.   Qadimgi   Bobil   jamiyatida   ozod   kishilardan   tashqari
"mushkenumlar”   toifasiga   mansub   kishilar   ham   bo’lganki,   ular   doimo   podsho
xo'jaliklarida   ishlaganlar.   Ularda   yer   ham.   xususiy   mulk   ham   bo'lmagan.   ular
jamoadan   ajralgan   holda   yashaganlar.   Ularni   O'rta   Osiyodagi   kadivarlarga   qiyos
qilish   mumkin.   Bobil   jamiyatidagi   eng   quyi   tabaqa   -   bu   qullar   bo’lib.   ular   ba'zi
imtiyozlarga ega bo’lganlar. Ular ozmi-ko'pmi  mulkka ega bo’lib, ozod ayollarga
uylanish huquqiga ega bo’lishgan. Ular nikohidan tug’ilgan bola ham erkin bo’lib
otasi   merosiga   egalik   qilish   huquqiga   ega   bo’lgan.   Xammurapi   qonunlarida   oila.
qulchilik   munosabatlari,   qarz   va   qarzdorlik,   yer   egaligi,   huquq   va   sud   ishlari,
davlat   hokimiyati   va   boshqa   masalalarga   ham   katta   e'tibor   berilgan.   Qonunning
so'nggida   shunday   deyiladi:   "Men   Xammurapi   adolatli   podshodirman,   menga
qonunlarni   Quyosh   xudosining   o'zi   yuborgan.   Mening   so‘zlarim   bebaho   so‘zlar,
ishlarini  tengi   yo'q ishlardir".Shu  tufayli   mahalliy aholi   tomonida  ushbu  qonunga
nisbatan “ Xudolar kalomi” deya nom ham berishgan. 
Shunday   qilib,   Xammurapi   qonunlari   to'plami   Qadimgi   Bobil   podsholigi
davrining   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   siyosiy   tuzumini   o'rganishda   juda   muhim   tarixiy
manba   -   hujjat   sifatida   katta   ahamiyatga   egadir.   Ammo   Xammurapi   o'z
zamonasining mustabid hukmdori sifatida yuqori tabaqa davlat arboblari, quldorlar
va   katta   yer   egalari   manfaatlarini   himoya   qiluvchi   shaxs   sifatida   faoliyat
ko'rsatgan.   Uning   qonunlar   to'plami   ham   yuqori   tabaqa   kishilarini   himoya   qilish
bilan   chambarchas   bog'liqdir.   Xammurapining   mazkur   qonunlar   to'plami   undan
keyingi davrda Old Osiyoda tuzilgan qonunlar majmualariga ijobiy ta’sir etgan. 10
 
Keyingi davrlarda olib borilgan ilmiy izlanishlar davomida 1901-yil oxiri-
1902-yil boshida Eron hududidagi qadimiy Suza shahrini qazish jarayonida fransuz
10
 Kabirov A. Qadimgi Sharq tarixi. –T.: Tafakkur. 2016. B. 127.
16 podsho   kutubxonasi   bilan   Ashshurbanipalning   saroyini   topdi.   Rassam   tomonidan
Nimrud yaqinidagi Balavat degan joyda er. avv. IX asrga oid Osuriya yodgorliklari
jumladan, harbiy yurish va xiroj keltirish tasvirlangan 4 jez plita Balavat darvozasi
qoplamasi topildi.
Ingliz   olimlari   tomonidan   XIX   asrning   ikkinchi   yarmida   qadimgi   shumer
shaharlari   Uruk,   Larsa   va   Eredu   qazib   ochildi.   XIX   asrnng   oxirida   fransuz
arxeologlari     Shumer     shahri     Lagash     va     uning   hukmdorlarini   ko’p   sonli
haykallarini   asosan,   Gudeaning   kumush   va   alebastr   vazalarini,   «Kalxatlar
stelasi»ni, ibodatxona xo`jaligi va 3000 yillik tarixga ega Nippur shahrini ochdilar.
Nippur   xarobalaridan   umumshumer   xudosi   Enlil   ibodatxonasi,   6000   loy
taxtachadan   iborat   ibodatxona-kutubxona,   saroy,   maktab,   bozor,   do`konlar   uy-
joylar   va   xo`jalik   binolari   topildi.                             XIX   asrda   Mesopotamiyadagi
arxeologik   kashfiyotlar   hammani   lol   qoldirdi.   Ammo   arxeologik   izlanishlar
ishqiboz   qiziquvchan   kishilar   tomonidan   hech   qanday   ilmiy   rejasiz,   ilmiy
usullarsiz olib borildi. Ilmiy usuldan xabarsizlik butun-butun madaniy qatlamlarni
yo`qotishga   olib   keldi.   XX   asrnng   boshlaridan   arxeologik   izlanishlar   qat'iy   ilmiy
usullarga suyangan holda olib borila boshlandi. Nemis arxeologi Koldevey Bagdod
yaqinida qadimgi Bobil xarobalarini ochdi. 1899 – 1917 – yillar shahar devorlari,
Navoxudonosor II (er. avv. VII asr) saroyi, diniy marosimlar ko`chasi, bosh xudo
Marduk ibodatxonasi, ulkan zikkurat qoldiqlari topildi. Nemis arxeologi V. Andre
1903-1914-yillar Osuriyaning eng qadimgi poytaxti Ashshurni qazib ochdi. 1933-
1939-yillar fransuz Parro Mari shahri qoldiqlarini qazib bu yerda podsho Zimrilim
saroyi   (er.avv.II   ming   yillik   boshlari),   20   ming   loy   taxtachadan   iborat   xo`jalik-
diplomatik hujjatlar  arxivini  topdi. 1922-1924  yillar   ingliz  olimi  D.Vulli   qadimgi
Ur   shahri   xarobalaridan   oy   xudosi   Nannar,   ma'buda   Ningal   ibodatxonalarini,
podsho   Ur-Nammu   er.   avv.   III   ming   yillik   oxirida   qurgan   zikkuratni,   ilk   sulola
davrida qurilgan maktab, ustaxona, bozor, uy- joylar, ibodatxona, davlat va xususiy
arxivlarini qazib ochdi.
Ikkinchi   jahon   urushidan   so’ng   Yevropa   va   Amerika   tadqiqotchilari   bilan
birgalikda   Iroq   olimlari   arxeologik   izlanishlarda   ishtirok   eta   boshladilar.   Iroq
8 32 I. BOB. 
1. Mesopotamiyadagi shahar-davlatlarning rivojlanish
bosqichlari.
Shimolda   Armaniston   tog`laridan   janubda   Fors   qo’ltig`igacha,   sharqda
Eronning   tog`li   viloyatlaridan   g`arbda   Suriya-Mesopotamiya   cho`llarigacha
cho`zilib ketgan hudud qadimda yunon geograflari tomonidan Mesopotamiya (ikki
daryo   oralig`i-Frot   va   Dajla   daryolari   oralig`i)   deb   atalgan.   Hozir   bu   asosan   Iroq
Respublikasi hududidir.
Dajla   va   Frot   daryolari   Arman   tog`laridan   boshlanib,   Fors   qo`ltig`iga
quyiladi. Daryo suvlari minerallarga boy loyqa olib borib toshqin vaqtida dalalarga
toshib, hosildor qatlam hosil qiladi.
Ikki daryo oralig`ida hosil  olish uchun yil davomida melioratsiya ishlarini
amalga   oshirish   kerak   edi.   Bu   yerda   qadimdan   odamlar   kanal   va   dambalar
qurganlar. Mesopotamiya  iqlimi  shimol  va janubda  bir  xil  emas.  Shimolda  quruq
subtropik   zonada   qishda   ba'zida   qor   yog`adi,   bahor   va   ko’zda   yomg`ir   bo’ladi.
Janub juda issiq va quruq iqlimli. Mesopotamiya qadimda loy va tabiiy asfalt mo’l-
qo’l bo’lgan. Shimolda qo’rg`oshin, qalay, temir va tosh ham uchraydi.
Mesopotamiya   florasi   juda   kambag`al.   Faqat   shimolda   tog`li   rayonda   har
xil   daraxtlar   uchraydi.   Qadimda   daryo   vodiysida   tol   daraxti,   janubda   qamishning
turli xillari bo’lgan. Xurmo palmasi muhim rol o`ynagan. Strabonning aytishicha,
qadimda   uning   360   xil   foydali   xossasini   bilganlar.   Uzum   va   mevali     daraxtlar,
tariq,     polba,     qanop,     bodring,   sarimsoq,   baqlajon,   oshqovoq,   loviya   va   no`xat
o’stirilgan.
Qadimgi fauna boy bo’lgan. Daryolarda baliq ko’p
bo’lgan, qushlar, eshak, cho`chqa, kiyik, quyon, tuyaqush, sherlar to`qay va
sahrolarda   mo’l-ko’l   bo’lgan.   Mesopotamiya   Yaqin   Sharqning   keng   bo’shlig`ida
joylashganligi   uchun   xalqaro   savdoda   yetakchi   rol   o`ynagan,   ko’pgina   yo`llar
G`arbdan Sharqqa, shimoldan Janubga shu yerdan o’tgan.
Mesopotamiyada odamlar qadimdan o’rnasha boshlagan, neolit davrida bu
4 II. BOBOBILBobil podsholiga ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy hayot.
II.1. Podshoh Xamurapi qonunlarining yaratilishi va bobil
shaharlari bo’ylab yoyilishi.
Xammurapi   qonunlari   Mesopatamiyaning   shimoliy   qismida,   Frot   daryosi
bo’yida joylashgan Bobil davlatining eng mashhur hukmdorlaridan biri, amoriylar
sulolasining   oltinchi   vakili   hisoblangan   Xammurapi   tomonidan   tuzilgan.
Xammurapi   mil.   avv.   1792   –   1750-yillarda   Bobil   davlatini   boshqargan.   Otasi
Sinmuballit   davrida   Xammurapi   davlat   va   ma’muriy   boshqaruv   ishlarida
qatnashib,   siyosatda   tajriba   orttirgan.   Manbalarda   yozilishicha,   Xammurapi   o’z
davrining   yirik,   mashhur   davlat   arbobi,   uzoqni   ko'ruvchi   ayyor   diplomat,   yirik
strateg,   dono   qonunshunos,   uddaburon   va   aqlli   tashkilotchi   shaxs   bo'lgan.   U   o’z
ittifoqchilari   bilan   harbiy   ittifoq   tuzib,   xo'jalik   masalalarida   nozik   siyosat   olib
borib, ishi bitgach ulardan yuz o'girgan ham. 8
 Shunday bo’lsada o’z davrining yirik
siyosatchisi   va   qonun   tuzuvchisi   bo’lgan   Xammurapi   Bobil   podsholigining
xo'jaligi,   ijtimoiy   va   siyosiy   tuzumi   haqida   eng   qimmatli   manba   hisoblangan
qonunlar   asoschisi   sifatida   tarixda   o’z   nomini   muhrlagan.   Xammurapi   qonunlari
(akkad   tilida:   Inu   Anum   sirum)   Xammurapi   kodeksi   Qadimgi   Bobilning,
qonunchilik   kodeksidir.   Dunyodagi   eng   qadimgi   huquqiy   yodgorliklardan   biri.
Ushbu   qonun   bazalt   tosh   ustuniga   qadimgi   mixxat   yozuvida   yozilgan   bo’lib,   bu
tosh   ustun   hozirgi   kunga   qadar   Fransiyaning   butun   dunyoga   mashhur   bo’lgan
muzeylaridan   biri   Luvr   muzeyida   saqlanmoqda.   Xammurapi   qonunlari   yozilgan
stela — bu material sifatida qora diorita (ba zi manbalarda esa bazalt)dan yasalganʼ
konus   shaklidagi   yodgorlik,   balandligi   2,25   metr,   aylanadan   tepaga   1,65   metr,
pasga 1,90 metr va og irligi 4 tonnani tashkil etadi. Qonunlarning yaratilgan vaqti	
ʻ
haqida   assurologlar   dastlab   turli   xil   fikrlarni   bildirishgan:   yodgorlik   miloddan
8
  Kabirov   A .  Qadimgi   Sharq   tarixi . – T .:  Tafakkur .  2016. B. 120.
13 Miloddan avvilgi II ming yillik Bobil podsholigi
34 Mundarija:
Kirish ...................................................................................................3-4
I.BOB. Bobil podshologi tarixi.
I.1.  Mesopotamiyada shahar-davlatlarning tashkil topishi va rivoji ..5-11
I.2.  Bobil podsholigi kassitlar davrida ...…………..…..…………...11-13
II. BOB. Bobil podsholiga ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy hayot. 
II.1.   Podshoh   Xamurapi   qonunlarining   yaratilishi   va   bobil   shaharlari
bo’ylab yoyilishi …….......…………………………………………14-23
II.2. Bobil podsholigida  madaniyat, san’at ......................................23-29
Xulosa ...............................................................................................30-31
Ilovalar  ............................................................................................32-34
Foydalanilgan adabiyotlar  ..................................................................35
 
  mayda   ishlab   chiqaruvchi   va   mayda     mulkdorlar   tashkil   qilgan.   Shu   sababli
ularning huquqlari qonun moddalari bilan himoyalangan.
Misol    uchun   ba'zi    moddalar    ularni    sudxo’rlar  zo’ravonligidan himoya
qilgan: sudxo’rga qarz uchun hosilni olishi ta'qiqlangan, kumush uchun qarz foizi
20, g`alla qarzi uchun 33 foiz bilan cheklangan. Garovga olingan kishiga nisbatan
shafqatsiz   muomala   uchun   qat'iy   chora   o’lim   jazosi   qo`llangan,   qarz   uchun
qaramlik 3 yil  muddat bilan cheklangan. Bobil    jamiyatida       erkin       kishilardan
tashqari   «mushkenum»   atamasi   «pastga   egilgan»   ma'nosini   bildirgan.
Mushkenumlar   jamoa   bilan   aloqasi   uzilgan,   yeri   bo’lmagan   kishilar   bo’lib,   ular
cheklangan fuqarolik huquqiga ega bo’lganlar. Ular podsho xo`jaligida ishlaganlar,
podshodan yerni shartli olganlar. Mushkenumlarga tan jarohat yetkazilsa, qoidaga
ko’ra pul jarimasi to’langan, erkin kishiga nisbatan talion huquqi (ko’z uchun ko’z,
tish   uchun   tish)   qo`llanilgan.   Mushkenumni   davolash   erkin   kishiga   nisbatan   ikki
marta   arzon   bo’lgan.   Qonunlarga   qaraganda   mushkenumlar   pul   mablag’i   va
mulkka egalik qilganlar.
Bobil oilasi  ota va er hukmron bo’lgan patriarxal  oila bo’lgan. Oila nikoh
shartnomasi   asosida   qurilgan   va  er   nikoh  sovg`asi,   xotin   sep   keltirgan.   Xotin  o’z
sepiga   va   erining   sovg`asiga   o’z   huquqini   saqlagan,   erining   o’limidan   so’ng,
bolalar   balog`at   yoshiga   yetguncha   beva   oila   mulkiga   egalik   qilgan.   Qonunlar
ayolning   sog`ligini   himoya   qilgan,   agar   ayol   eriga   yomon   muomala   qilsa,   va   uni
mol- mulkini sovursa, ayol qulga aylantirilgan; eriga xiyonat qilsa, o’lim jazosiga
hukm   qilingan.   Ajralish   va   qayta   erga   chiqish   qiyinlashtirilgan.   Ota-ona   mulkiga
«somondan   oltingacha   egalik   qilish»   huquqiga   o’g`il-qiz   ega   bo’lgan,   ammo
o’g`ilga ko’proq moyillik bildirilgan.
Qadimgi   Bobil   davlati   mutlaq   bo’lgan.   Davlat   boshida   podsho   turgan,   u
diniy   qonunchilik,   sud   va   ijroiya   hokimiyatiga   ega   bo’lgan.   Podsho   yer   zahirasi
bepoyon   bo’lgan,   bu   yerlar   ijaraga   va   xizmati   uchun   berilgan.   Sud   hokimiyati
mukammal shakllangan.  Podsho  sudi  yetakchi  o’rinda  turgan, ibodatxona sudi,
jamoa   sudi   va   kvartal   sudlari   mavjud   bo’lgan.   Sudyalar   kollegiyalarga
birlashganlar. Ularga jarchilar, choparlar, kotiblar kabi sud xodimlari bo`ysungan.
21 jarayon  tezlashgan,   Dastlab  iqlimi   qulay  shimol  o’zlashtirilgan.  Qadimgi  Xassun,
Xalaf   madaniyatining   etnik   kelib   chiqishi   noma'lum.   Janubiy   Mesopotamiya   ilk
manzilgohlari keyinroq eramizdan avvalgi IV ming yillikda va eramizdan avvalgi
IV   ming   yillikni   II   yarmida   El-   Ubayd   madaniyati   bilan   belgilanadi.   Ba'zi
tadqiqotchilar   bu   madaniyatni   shumerlarga   tegishli   deb,   boshqalari
protoshumerlarga   bog`laydilar.   Shumerlarning   janubiy   Mesopotamiyada   paydo
bo`lishi taxminan er.avv.IV ming yilliklar bilan belgilanadi. Shumer tilini qaysi til
oilasiga mansubligi ham noma'lum. Shumerlar mahalliy aholi bilan aloqa o`rnatib,
ulardan   bir   qancha   xo’jalik   yutuqlari,   diniy   e'tiqodlar   va   toponomik   nomlarni
o’zlashtirib olganlar.
Huquqiy   hujatlardan   bizgacha   yetib   kelgan   yodgorliklarning   ko’pchiligi
Mesopotamiyadan topilgan. Ulardan eng qadimgisi podsho Shul'ga qonunlari, (er.
avv.  III   ming  yillikning  oxiri),  er.  avv.  XX  asrga   oid  Eshnunna  qonunlari,  undan
kirish va 59 modda saqlanib qolgan; er.avv. II ming yillik boshlariga tegishli Larsa
va   Issin   qonunlari   parchalari,   Lipit-Ishtar   nomli   hukmdorning   kirish,   xulosaning
bir qismi va 40 ga yaqin qonun moddalari bizgacha yetib kelgan.
Eng katta qonunlar  to’plami  247-moddadan iborat  asosiy  qism, xulosadan
iborat Hammurapi qonunlaridir. Er.avv. II ming yillik o’rtalariga oid Osuriyaning
yoki   o’rta   Osuriya   qonunlari,   yangi   Bobil   podsholigiga   oid   20   ga   yaqin   qonun
moddalari bizgacha yetib kelgan.
Eng   qadimgi   dpilomatik   hujjatlardan   ikki   loy   silindrda   bitilgan   er.   avv.
XXIV   asrga   oid   Lagash   va   Umma   o’rtasidagi   chegara   janjali   to’grisidagi   yozuv
bizgacha   yetib   kelgan.   Er.   avv.   XXIII   asrga   oid   Akkad   va   Elam   davlatlari
o’rtasidagi   shartnoma,   er.avv.   II   ming   yillik   boshlariga   oid   Mari   podshosining
Bobil, Suriya va Finikiya bilan diplomatik yozishmalari matnlari topilgan. Er.avv.
II   ming   yillikda   Old   Osiyo,   Misr   tarixi   va   xalqaro   munosabatlar   to`g`risida   boy
ma'lumot beradigan bosh manba Misrda topilgan Tell-Amarna arxividir. 2
Shumer   shaharlari   Akkad,   Bobil   va   Osuriya   davlatlari   podsholarining
yozuvlari   juda   katta   qimmatga   egadir.   Shunday   yozuvlardan   biri   er.avv.   XXIV
2
 Abdujabborov K. “Qadimgi sharq tarixi”. Toshkent. 2016. 112-bet.
5 o`simliklardan yuqori hosil olinadi. Bunday yutuqlar faqat sun'iy sug`orish tizimini
butun   mamlakat   miqyosida   kengaytirish   asosida   amalga   oshiriladi.   Maxsus
amaldorlar   katta-kichik   kanallarni   ko`rish   va   ta'minlashni   nazorat   qilib   turganlar.
Mari   arxivi   hujjatlariga   ko`ra   aholining   barcha   mehnatga   qobiliyatli   qismi   erkin
kishilardan   tortib   qullargacha   sug`orish   inshootlarini   ko`rish   va   ta'minlash
majburiyatini   o’tagan,   undan   bosh   tortganlarga   o`lim   jazosigacha   berilgan.
Hammurapi   qonunlarida   maxsus   to’rt   modda   dehqon   jamoasining   o’z   yerida,
sug`orish   inshootlariga   befarq   qarashiga   qarshi   qaratilgan,   agar   dehqonning
yeridan   qo’shnilar   yeriga   suv   toshib   ketsa,   u   keltirilgan   zararni   to’lashga   majbur
bo’lgan, agar puli bo’lmasa o’zi va mol-mulki qo’shniga keltirgan zararni qoplash
uchun sotilgan. Podsho «Hammurapi kanali» deb atalmish katta kanal qurdirgan.
Chorvachilik yirik hajmda rivojlangan. Qonunlarda bir necha bor  yirik  va
mayda chorva to’grisida eslatiladi. Ko’pincha qoramolni, dala ishlariga, xirmon va
yuk tashishga ijraga berilgan. Hunarmandchilikning xilma-xil sohalari rivojlangan.
Qonunda   bajarilgan   ish   uchun   qat'iy   baho   berilgan   va   ishning   past   sifati   uchun
hunarmand  qattiq  jazo olgan.  Hammurapi  qonunlar  to’plamining 229-  moddasida
shunday   deyiladi:   «Agar   quruvchi   kishiga   uy   qurdi   va   o’z   ishini   mustahkam
qilmadi, u qurgan uy yiqilib, uy egasini o’ldirib qo`ydi, bu quruvchi o’limga hukm
qilinishi lozim». Erkin kishini muvaffaqiyatsiz muolaja qilgan   jarrohning
barmoqlari chopilgan (218-modda).
Savdoning  rivojlanishiga butun Mesopotamiyaning yagona Bobil davlatiga
birlashuvi   muhim   omil   bo’ldi.   Bobildan   g`alla,   xurmo,   kunjut   yog`i,   jun   va
hunarmandchilik   buyumlari   eksport   qilingan.   Metall,   qurilish   toshi   va   yog`och,
qullar va zeb-ziynat buyumlari import qilingan.
Bobilda savdo bilan maxsus savdo agentlari – tamkarlar shug`ullangan, o’z
xizmatlari   uchun   ular   yer,   bog`,   uy   olganlar   va   sudxo’rlik   bilan   ham
shug`ullanganlar.   Bobil,   Nippur,   Ur,   Larsa   kabi   yirik   shaharlar,   katta   savdo
markazlari   bo’lgan.   Erkin   kishi   «avelium»-(«odam»)   deb   atalgan.   Qonunlarning
barcha moddalarida xususiy mulk himoya qilingan.
Bobil aholisining asosiy qismini xazinaga tushadigan soliqlarni to’lovchisi
20 olimlari   Eredu   shahrini,   Nineviya   xarobalaridan   podsho   Asarxaddon   saroyini
ochdilar.   XIX   asrning   50   –   80   –   yillaridan   XX   asr   boshlarigacha   topilgan
yodgorliklar yangi ilmiy usullar asosida qayta o`rganila boshlandi. Shu bilan birga
Mesopotamiyaning   sinfiy   jamiyat   tarixigacha   bo’lgan   paleolit   davri   (Shanidar
manzilgohi),   neolit   (Jarmo,   Xassun   manzilgohlari)   yodgorliklari   o`rganila
boshlandi.
XIX     asr   oxiridan   boshlab   Mesopotamiya   tarixiga   oid   qator   tadqiqotlarni
nemis   olimlari   K.   Bekold,   B.   Maysner,   amerikalik   olimlar     A.   Almeted,
A.L.Oppenxeym   e'lon   qildilar.   Mesopotamiya   tarixining   quyidagi   yo`nalishlari
bo’yicha   ilmiy   tadqiqot   ishlari   olib   borilayapti:   siyosiy   tarix   va   davlat   qurilishi;
sharq   davlatchiligining   o’ziga   xos   xususiyatlari;   qadimgi   Mesopotamiya   huquqi;
madaniyat   va   diniy   e'tiqod   etnogenezi,   shumerlarning   kelib   chiqishi   va   ularning
semit tilli xalqlar bilan aloqasi kabilar.
Iqtisodiy   va   ijtimoiy   munosabatlar   muammolari   yetarlicha   o’rganilmagan.
XIX   asr   oxiri   XX   asr   boshlarida   E.Meyer   fikricha   har   qanday   sivilizasiya
feodalizmdan   boshlanadi,   kapitalizm   davriga   yetib   ichki   qarama-qarshiliklari
tufayli halok bo’ladi, shundan so’ng bu sikl yana qaytariladi. Sharqda bu nazariya
bo’yicha jamiyat abadiy feodalizm holatida turadi. Shu sababli XX asr boshlarida
nemis olimlari B.Maysner, P.Koshaker asarlarida qadimgi Mesopotamiya jamiyati
feodal jamiyat deb baholanadi.
G`arbdagi   nazariyalardan   yana   biri   tarixiy   voqealarni   bilish   mumkin
emasligi   va   uning   tartibsizligi   konsepsiyasining   ilgari   surilishi   natijasida
Mesopotamiya jamiyati taraqqiyotini tub muammolarini yechishga yordam berdi.
Tadqiqotlardagi   yana   bir   kamchilik   dalillarni   yozish   kabi   yo`nalishning
ustuvor bo’lib qolishi bo’ldi. Ammo keyingi paytlarda ijtimoiy tuzilish, xo`jalikni
tashkil   etish,   shaharlarni   shakllanishi   va   ularning   o’rni   va   roli,   hunarmandchilik,
savdo,   ibodatxona   xo`jaligi   kabi   qator   muammolarga   bag`ishlangan   kapital
tadqiqotlar   paydo   bo’ldi.   (A.   Falkenshteyn,   Oppenxeym,   I.   Gelba,   V.   Lemans   va
boshqalarning asarlari).
Mesopotamiya tarixini o’rganish markazlari dastlab Angliya va Fransiyada
9 o’rnashdi.   XIX   asrda   u   Germaniyaga   ko`chdi.   Yevropada   fashizmning   paydo
bo’lishi   ko’pgina   olimlarni   AQShga   ko`chishiga   sabab   bo’ldi.   Bu   yerda   hozir
jahonga mashhur osurshunoslik markazlari ishlaydi.  
I.2. Bobil podsholigi kassitlar davrida
Eramizdan   avvalgi   1595   -   yildan   Bobilda   kassit   sulolasining   hukmronligi
boshlanib, 1055 - yilgacha davom etadi. Bu davr « 0‘rta Bobil davri» deb ataladi.
Kassitlar   Bobilni   yuksak   madaniyatini   qabul   qiladilar.   Bobil,   Nippur   va   Sippar
shaharlari malum mustaqillikka ega boladilar. Ular soliq va majburiyatlardan to’la
ozod qilindilar, o‘zlarining alohida qo‘shinlariga ega boldilar. Natijada iqtisodiyot
gullab-yashnadi,   savdo-hunarmandchilikni   rivojlanishi   uchun   qulay   shart-sharoit
yaratildi. 
Kassit   sulolasi   keng   qamrovli   tashqi   siyosat   olib   bordi.   Ular   Frot
daryosining   o‘rta   oqimini,   Suriyaning   bepoyon   cho’l   hududlarini   va   Janubiy
Suriyadan iordan daryosigacha boigan yerlarni egallab oldilar. Kassitlar markaziy
va   Janubiy   Eronga   istilochilik   yurishlari   qildilar.   Ular   eramizdan   avvalgi   XV   asr
oxirlarida   Misrga   qarshi   kurash   olib   bordilar   va   Mismi   Mitanni   bilan   tinchlik
o‘rnatishga  majbur  qildilar. Old Osiyoda qudratli  davlatlar  Misr, Xett  va Mitanni
Old Osiyoda ta’sir doirasi uchun shafqatsiz kurash olib bordilar. 5
 Kassitlar sulolasi
bu   davlatlar   bilan   "navbat   va   navbat   murosachilik   siyosatini   olib   bordilar   va
o‘zlarini   hukmronliklarini   mustahkamlash   uchun   vaqti-vaqti   bilan   bu   davlatlar
bilan   ittifoqlar   tuzdilar.   Kassitlar   Misiga   qarshi   xettlami   qoilab-quwatladilar,
Kassit   hukmdorinri   eramizdan   avvalgi   XIII   asrda   xettlar   bilan   ittifoqlikda
osuriyaliklarga   qarshi   urush   olib   bordilar.   Eramizdan   avvalgi   XII   asr   boshlarida
Osuriya ham kassitlarga qaram bo’lib qoldi. 6
Kassitlar   davrida   shaharlarning   o‘z-o‘zini   boshqaruvi,   xususiy
94   mulkchilikni   kuchaygan   davri   boigan.   Qishloq   xo‘jaligida   natural   holat
5
  История   древнего   мира  ( И . С . Свенцицкая   тахрири   остида  ) M.1983 1 – 3  том . 128-c.
6
 Авдиев В. И. История Древнего Востока. — М.: Высшая школа, 1970. 145- bet .
10 Xulosa
Xulosa   qilib   qilib   shuni   shuni   aytishimiz   mumkinki,   qadimgi   Bobil
podsholigi   o’z   davri   uchun   ancha   yuksak   madaniyat   yaratdilar.   Shu   o’rinda
jamiyatning  tinchligi  va   taraqqiyotiga  ulgan  hissa   qo’shgan   Xamurappi   qonunlari
alohida   o’ringa   ega.   Bu   qonunlar   jamiyatning   barcha   sohalarini,   xususan   barcha
tabaqa vakillarini  ijtimoiy holatidan qat’iy nazar  qonun hammaga birday ekanligi
va   har   doim   jinoyat   uchun   jazo   muqarrar   ekanligi   bilan   ajralib   turadi.   Ushbu
qonunlar   to’plami   orqali   davlatni   ijtimoiy,   iqtisodiy,   siyosiy   va   ma’naviy
jihatiddan tenglashtiradi. Mamlakat hududida tinchlik va osoyishtalik ta’minlanadi.
Bir   so’z   bilan   aytganda   aholining   tinch   va   farovon   yashashi   va
mamalakatni   rivojlantirish   hamda   jinoyatchilikni   oldini   olish   uchun   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Qullarning   erkin   odamlardan   son   jihatidan   ustunligini
quldorlikning   asosiy   belgisi   deb   hisoblash   aslo   mumkin   emas.   Qadimgi   Sharq
podsholarining,   shuningdek   ibodatxonalar   va   saroy   a'yonlarining   yer-   mulklarida
qullardan   foydalanish   hamma   vaqt   yetakchi   o`rin   tutgan.   Ammo   butun   boshli
mamlakat   miqyosida   qishloq   xo`jaligi   va   hunarmandchilik   mahsulotlarining   eng
ko`p qismi erkin mayda ishlab chiqaruvchilar tomonidan yetishtirilgan. 
Qadimgi   Bobil   podsholigining   aholisi   asosiy   mashg’ulotlari   dehqonchilik,
29 Eng   batafsil   ma'lumotlarni   Mesopotamiyaga   sayohat   qilgan   yunon
tarixchisi Gerodot qoldirgan (er. avv V asr). Gerodotning kichik zamondoshi ko’p
yillar   Eronda   bo’lgan   knidlik   Ktesiy   23   kitobdan   iborat   «Eron   tarixi»   asarida
Mesopotamiyaga   ancha   katta   o’rin   ajratgan.   Ammo   Ktesiy   tarixini   bayon   qilish
afsonaviy   an'analarga   asoslangan   bo’lib   voqealarni   soxtalashtirish,   xatolarni
ko’pligi   uchraydi.   Er.avv.   V   asrda   fors   shahzodasi   Kirning   yollanma   qo’shinida
askar bo’lib Mesopotamiyaga kelgan  yunon  Ksenofontning  «Kiropediya»  va
«Anabasis»  asarlarida Dajla  va Frot  daryo vodiylari  tasviri, mamlakat  xalqlari  va
urf-odatlari to’g`risida ma'lumotlar berilgan. 3
Strabonning «Geografiya»sida (er. avv. I asr – eramizning I asri) 16 kitob
Mesopotamiyaga   maxsus   bag`ishlanib   boy   ma'lumotlar   beradi.   Mesopotamiya
tarixi bo`yicha bir qancha ma'lumotlar Iosif Flaviy va Rim tarixichisi Pompey Trog
asarlarida uchraydi.
Qadimgi   Mesopotamiyadagi   birinchi   arxeologik   qazishmalar   XIX   asr
o’rtalarida uning shimoliy qismi Osuriya joylashgan joyda amalga oshirildi. 1842 –
yil   fransuz   diplomati   P.Botta   Kunjik   tepaligini   qazishni   boshladi.   Chunki   bu   joy
mahalliy afsonalarga ko’ra Osuriya davlatining poytaxti Nineviya  bo`lgan.  Ammo
tepalikni       qazish     aytarlinatija   bermagach,   u   bu   yerda   ishni   tugatib   Xorsabod
qishlogida   qazish   ishlarini   boshladi.   U   bu   joyda     1843   –   yil     Osuriya   podshosi
Sargon I ning Dur – Sharrukin saroyi qoldiqlarini topdi. Botta topgan yodgorliklar
Luvr muzeyining Osuriya kolleksiyasining asos bo’ldi. 4
1845 – 1847 yillar ingliz diplomati G. Leyyard sharq tillarini yaxshi bilgan
holda   Nimrud   tepaligini   qazishni   boshladi.   Ulkan   odam,   ho`kiz,   odam-sher
haykallari   bo’lgan   podsho   saroylari   bilan   Osuriya   poytaxti   Nineviya   hisoblangan
Kunjik tepalagidan, Osuriya podshosi  Sinaxxerib (er. avv. VII asr) saroyini uning
nevarasi   Ashshurbanipalning   «Loy   kitob»lar   bilan   to’la   kutubxonasi   bilan   birga
topildi.   Leyayrd   topilmalari   Londondagi   Britaniya   muzeyi   qadimgi   sharq
kolleksiyasining   asosi   bo’ldi.   Leyyardning   xodimi   U.   Rassam   Kunjik   tepaligida
qazish ishlarini davom ettirdi va harbiy manzaralar tasvirlangan ajoyib rel'yefli boy
3
 Qodirova L.B. “Jahon sivilizatsiyalar tarixi” o’quv qo’llanma. Guliston. 2015. 27-bet.
4
 Rajabov R. “Qadimgi dunyo tarixi” Toshkent. 2009. 95-bet.
7 Agar biror kishi jinoyat to'g'risida guvohlik berish uchun sudga kelgan bo'lsa va u
aytgan   so'z   isbotlanmagan   bo'lsa   va   bu   ish   hayot   masalasi   bo'lsa,   unda   bu   odam
o'ldirilishi   kerak.   6-modda.   Agar   biror   kishi   xudo   yoki   saroy   mulkini   o'g'irlagan
bo'lsa,   u   holda   u   o'ldirilishi   kerak;   shuningdek,   o'g'irlangan   narsalarni   qo'lidan
olgan   kishi   o'ldirilishi   kerak.   59-modda.   Agar   odam   bog   'egasidan   xabardor
bo'lmasdan   odamning   bog'idagi   daraxtni   kesgan   bo'lsa,   unda   u   kumushning   1/2
qismini tortishi kerak. 64-modda.Agar biror kishi o'z bog'ini bog'bonga etishtirish
uchun beradigan bo'lsa, u holda bog'bon bog'ni ushlab turganda, daromadning 2/3
qismini   bog’   egasiga   berishi   kerak   va   u   1/3   qismini   olishi   mumkin.   99-modda.
Agar   biror   kishi   bir   odamga   "sheriklik"   tartibida   kumush   bergan   bo'lsa,   unda
keladigan foyda va zarar, ular Xudo oldida teng ravishda baham ko'rishlari kerak.
124-modda.   Agar   biror   kishi   guvohlar   oldida   boshqa   bir   odamga   kumush,   oltin
yoki boshqa narsalarni bergan bo'lsa, keyin u buni rad etsa, u holda bu odam fosh
bo'lishi   kerak   vau   rad   etgan   hamma   narsa   ikki   baravar   ko'paytirilishi   va   berilishi
kerak.
Xamurappi qonunlari jamiyatning barcha sohalarini, xususan barcha tabaqa
vakillarini  ijtimoiy holatidan qat’iy nazar  qonun hammaga birday  ekanligi  va har
doim   jinoyat   uchun   jazo   muqarrar   ekanligi   bilan   ajralib   turadi.Ushbu   qonunlar
to’plami   orqali   davlatni   ijtimoiy,   iqtisodiy,   siyosiy   va   ma’naviy   jihatiddan
tenglashtiradi.  Mamlakat   hududida  tinchlik  va  osoyishtalik   ta’minlanadi.  Bir  so’z
bilan  aytganda   aholining   tinch   va   farovon   yashashi   va   mamalakatni   rivojlantirish
hamda jinoyatchilikni oldini olish uchun muhim ahamiyat kasb etadi.
Bobilni   gullab-yashnashi   I-Bobil   sulolasining   oltinchi   podshosi
Hammurapi   (er.avv.   1792-1750   yillar)   davriga   to’g`ri   keladi.   Hammurapi   dono,
uzoqni   ko’ra   oladigan   davlat   arbobi,   ayyor   diplomat,   yirik   strateg,   adolatli
qonunshunos   va   mohir   tashkilotchi   edi.   Hammurapi   Bobil   uchun   foydali   bo’lgan
ittifoqlar   tuzishga   mohir   diplomat   bo’lib,   bu   ittifoq   o’z   vazifasini   o’tab   bo’lgach
tezda undan voz kechgan. Hammurapi dastlab Larsa bilan ittifoq tuzadi va janubda
Ur   va   Issin   shaharlarini   bosib   oladi.   Mari   bilan   ittifoq   tuzib,   Eshnunna   shahrini
bosib oladi. Mari bilan birgalikda sobiq ittifoqchisi Larsani o’ziga bo`ysundirgach,
18 33 asrga   oid   Lagash   davlatining   yuksalishi,   uning   qo`shni   Umma   bilan   kurashi
to’grisida   hikoya   qiladigan   Lagash   hokimi   Eanatumning   «Kalxatlar   stelasi»   deb
atalmish   yozuvidir.   Er.   avv.   XXIV   asrga   oid   Lagash   hokimi   Urukagina,   er.   avv.
XXII asrga oid Lagash hokimi Gudeaning qurilish va bag`ishlov yozuvlari, Akkad
podshosi Rimushning (er. avv. XXIII asr) Elamga yurishlari to’g`risidagi yozuvlari
va   «Manishtun   obeliski»   da   podsho   yer   zaxirasi,   uning   jamoa   yeri   hisobidan
ko’payishi to’g`risida ma'lumot berilgan.
Bizgacha   Osuriya   podsholarining   juda   ko’p   yozuvlari   yetib   kelgan.
«Sargon II ning Ashshurga xati», er.avv. 714 yilda Urartuga qarshi yurishi bayon
qilingan   xatlar   yetib   kelgan.   Podsho   Ashshurbanipalning         batafsil     tarixiy
ma'lumot   beruvchi   yilnomasi   shular   jumlasidandir.   Yangi   Bobil   podsholarining
140   ga   yaqin   yozuvlari   bizga   ma'lum.   Tarixiy   asarlar   keyinroq   er.avv.   IV-III
asarlarda   paydo   bo’ldi.   Kohin   Beroyesning   (Bobildagi   Marduk   ibodatxoansi
koxini),   3   qismli   «Bobil   va   Xaldey   tarixi»i   to’fon   davridan   Makedoniyalik
Iskandar davrigacha davom etgan asari diqqatga sazovordir. Bizgacha bu asarning
parchalari   o’rta   asr   tarixchilari   asarlarida   keltirilgan   ma’lumotlar   orqali   yetib
kelgan.
Uruk   podshosi   Jmerkar   to’g`risidagi   epik   poemalarda   Shumerning   ilk
sulola   davrida   (er.avv.   III   ming   yillik   boshlari)   uzoq   mamlakat   Aratta   (Eron
hududi)   bilan   aloqasi   to’g`risida   qiziqarli   ma'lumotlar   beriladi.   Shumer   poemasi
«Gilgamesh   va   Aga»   da   Urukning   Kish   shahri   qaramligidan   mustaqil   bo’lishi
uchun   kurashi   to’g`risidagi   aniq   ma'lumotlar   mavjud.   Akkad   podsholigining
asoschisi   Buyuk   Sargon   to’g`risidagi   Akkad   afsonalari   saqlanib   qolgan.   Shumer,
Bobil va Osuriya yodgorliklaridan qimmatli  tarixiy    ma'lumotlar  olish  mumkin.
«Gilgamesh»   dostoni   haqiqiy   tarixiy   xazina   hisoblanib,   uning   matni   Nineviya
shahridagi mashhur Osuriya podshosi kutubxonasidan topilgan. Bu doston er. avv.
II ming yillik boshlarida yaratilgan deb taxmin qilinadi.
Antik mualliflar Mesopotamiya tabiati, iqlimi va aholisining urf – odatlari,
diniy   e'tiqodlari,   yutuqlari   va   tarixiy   afsonalari   to’g`risida   qimmatli   ma’lumotlar
yozuvlar qoldirdilar.
6 avvalgi   2000   yilga   yoki   miloddan   avvalgi   2225-yilga   to g ri   kelishi   mumkin.ʻ ʻ 9
Nemis   tarixchisi   B.Meysnerning   so zlariga   ko ra,   qonunlar   miloddan   avvalgi	
ʻ ʻ
1955-yilda   tuzilgan.   Hozirgi   vaqtda   qonunlar   muqaddimasida   keltirilgan
yozuvlarga   asoslangan   holda   shunday   fikrga   kelgan.             Xammurapi   tomonidan
bosib   olingan   shahar   va   davlatlar   ro yxatiga   asoslanib,   qonunlar   Xammurapi	
ʻ
hukmronligining 37-yilidan oldin, katta ehtimol bilan 40-yilda yozilgan deb taxmin
qilish   mumkin.   Shunday   qilib,   zamonaviy   fanda   umumiy   qabul   qilingan   qadimgi
Sharq tarixining "o rta xronologiyasi" asosida qonunlar taxminan miloddan avvalgi	
ʻ
1755-1752   yillarda   tuzilgan   deyish   mumkin.
                     Bazalt ustunining yuqori qismiga taxtda o'tirgan quyosh xudosi Shamash,
uning oldida esa  tantanali  suratda turgan podsho Xammurapi  tasvirlari  ishlangan.
Ustunning   hamma   joyiga   247   (ba’zi   manbalarda   287,   282)   moddadan   iborat
qonunlar   to'plamining   mixxat   yozuvida   yozilgan   matni   bilan   qoplangan.   Bazalt
ustunini   o’rganish   jarayonida   247   moddadan   42   modda   yozilgan   beshta
ustunchadagi   matnlar   qirib   tashlanganligi   aniqlangan.   Olimlaring   fikrlariga   ko'ra
bu ustunni o'lja sifatida olib ketgan Elam istilochilari tomonidan qilinganligi qayd
etilgan.   Ammo   o'sha   vaqtlardayoq   bu   kodeks   -   qonunning   boshqa   nusxalari   ham
topilgan.   Shu   bois   uning   qirib   tashlangan   matni   tiklangan.   Bobil   davlatidagi
sudyalari   boshqalarni   o'qitish   maqsadida.   shuningdek,   adliya   ishlarida   podsho
qonunnining   shu   nusxalaridan   foydalanganlar.   Xammurapi   qonunlar   to'plami   uch
qismdan iborat bo'lib, ular o’z ichiga quyidagilarni qamrab oladi: 
1. Xammurapi qonunining kirish qismi. 
2. Qonunlar to’plami matni. 
3. Qonunning yakuniy xulosasi. 
1).Mazkur   qonunning   kirish   qismida   qonunlar   majmuasini   chiqarishdan
asosiy   maqsad   mamlakatda   adolat   o'rnatib   faravon   hayot   yaratishdir   deyiladi.
Shuningdek qonunning  kirish  qismida  podsho  Xammurapi  o'z  unvonlarini  birma-
bir ko'rsatib o'tar ekan, o'zining ulug'vorligini ko'klarga ko'tarib maqtab, mamlakat
obodonligi uchun qilgan ishlarini bayon etib o'tgan. Qonunlar to'plamining asosiy
9
 Xammurapi qonunlari - Vikipediya" https://uz.m.wikipedia.
14 saqlangan.   Er.avv.   XIX   asrga   oid   Ur   shahri   arxivi   maxsus   xonada   yog`och
tokchalarida   saqlangan.   Er.avv.   XVIII   asrga   oid   boy   arxiv   Mari   podshosi
saroyidan,     Uruk   shahridan   er.   avv.   VIII-VI   asrlarga   oid   2500   xo’jalik   hujjatlari
arxivi topilgan.
Qadimgi     Shumer   va   keyingi   Bobil   maktablarida   asosan   davlat   va
ibodatxonalar uchun kotiblar tayyorlangan. Maktablar ta'lim va madaniyat o`chog`i
bo’lgan.   Maktabda   asosan   shumer   tili   va   adabiyoti   o’qitilgan.   Yuqori   sinf
o’quvchilari   kelajakda   tor   mutaxassislashuvga   qarab   grammatika   astronomiya   va
matematikadan   bilim   olganlar.   O’zini   fanga   bag`ishlamoqchi   bo’lgan   o’quvchi
bo’lsa   huquq,   astronomiya,   tibbiyot   va   matematikani   o’rgangan.   Maktabda
jismoniy   jazo   keng   qo’llanilgan.   Mesopotamiya   maktablari   o’quvchilarining   sinf
xonasida   fanlarni   o’rganish   uchun   loy   taxtachalarda   yozgan   mashq   matnlari
bizgacha yetib kelgan.
Shumer  adabiyotiga   oid  epik   asarlar,  afsonalar,   madhiya,  doston,  ertak  va
maqollar   to’plami   bizgacha   yetib   kelgan.   Shumer   shahrini   qo’shni   qabilalar
hujumlari   natijasida   halokati   to’g`risida   ma'lumot   beradigan   asarlar   alohida   o’rin
tutadi.   «Ur   shahri   aholisining     falokati   motam   yig`isi»   (er.avv.   XX   asr   oxiri)
asarida   ayollar,   qariyalar   va   bolalarning   ochlikdan   qiynalishi,   yong`indan   qolgan
uylarda halok bo’lganlarni tafsilotlari batafsil tavsiflagan.
Shumer   adabiyotining   eng   mashhur-namunasi   afsonaviy   qahramon
Gilgamesh   to’g`risidagi   epik   afsonalar   to’plamidir.   Bu   asar   akkad   tilida   qayta
ishlangan nusxada         to’laroq         ko`rinishda   Ashshurbanipal   kutubxonasida
topilgan.   Er.avv.   II   ming   yillik   oxirida   Bobilda   akkad   tilida   yozilgan   falsafiy
mavzudagi «ha men donolik ilohini sharaflayman» asari saqlanib qolgan. U aybsiz,
mashaqqat chekkan kishining shafqatsiz taqdiri to’g`risida hikoya qiladi.
Shu   mavzuga   yaqin   «Bobil   teodisiyasi:   (so’zma-   so’z   tarjimasi,   «xudoni
oqlash») poemasi er.avv. IX asrda paydo bo’lgan. Uning muallifi podsho saroyida
koxin   bo’lib   xizmat   qilgan,   Esagil   kuni-Ubbib   nomli   kishi   bo’lgan.   Asarda
bobilliklarning qiziqtirgan diniy-falsafiy g`oyalar o’z aksini topgan. Er.avv X asrga
oid   «Qul   menga   bo’ysun»   asari   hayotga   umidsizlik   ruhida   yozilgan.   U
26 qadimgi   yetti   mo'jizaning   bin   deb   hisoblangan.   Shahar   ikki   qator   devor   bilan
o‘ralib, uning aylanasi 8 km.ni tashkil qilgan va 8 darvozadan shaharga kirilgan.
Navuxodonosor   II   vafotidan   so‘ng   Bobil   zaiflashadi.   Mil.   avv.   539   -yilda
Bobilni   Eron   podshosi   Kayxusrav   II   bosib   oldi.   Bobil   eramizdan   avvalgi   331-
yilgacha   Ahmoniylar   davlati   tarkibiga   kiradi,   keyin   esa   makedoniyalik   Iskandar
davlatiga,   uning   yemirilishidan   so‘ng   Salavkiylar   davlati   tarkibiga   kiradi.
Bizgacha Bobil tarixini er. avv. VII-VI asrlariga doir ma’muriy matnlar, yozuvlar,
podsho   farmonlari   va   farmoyishlari   yetib   kelgan.   Bobil   to‘g‘risida   ayrim   antik
mualliflar   ma’lumotlari   mavjud.   Hujjatlarga   ko‘ra,   bu   davrda   qullarning   soni
ko‘paygan. Ibodatxona xo‘jaligida yuzlab qullar ishlagan, boylaming yerlarida 3-5
qul,   tadbirkor   uylarda   o‘nlab   qullar   mehnat   qilganlar.   Yirik   yer   egalari   erkin
kishilaiga va qullarga yemi ijaraga bir xil shartlarda berganlar. Yollanma ishchilar,
kam  yerli  yoki  yersiz  kishilar  ko‘pchilikni  tashkil  qilgan.  Yangi  Bobil  podsholigi
davrida savdo-tadbirkorlik uylari keng tarqalgan. 
Arxiv   ma’lumotlariga   ko‘ra   Egibi   va   Murashu   uylari   katta-katta   yerlarni
ijaraga berganlar. Ibodatxonalar ham tovar-pul munosabatlariga tortilgan. Ular yer
va qullarni ijaraga berganlar. Er. aw. I ming yillikda podsho xo‘jaligi sezilarli rol
o‘ynamagan.   Podsho   yerlari   ham   ijaraga   berilgan.   Ibodatxona   va   xususiy
xo'jaliklar   yetakchi   o‘rinni   egallaydilar.   Bobil   xalqaro   savdoda   Sharqiy   0   ‘rtayer
dengizi   qiig‘og‘i   mamlakatlari   va   Mesopotamiyadan   janubiy-sharqda   turgan
viloyatlar   o‘rtasida   savdoda   vositachilik   qilgan.   Misr,   Suriya,   Elam   va   Kichik
Osiyo bilan gavjum  savdo qilingan. Bobil  ahmoniylar viloyatlariga g‘alla, kiyim-
kechak   va   jun,   gazlama   yetkazib   beradigan   asosiy   markaz   bo‘lgan.   Bobil   Fors
davlatining   eng   boy   satrapliklaridan   biri   edi,   u   har   yili   xazinaga   1000   talant   (30
tonna) kumush bilan davlat solig‘ini to'lagan. 7
7
  Abdujabborov   K . “ Qadimgi   sharq   tarixi ”.  Toshkent . 2016. 115- bet .
12 erishildi.   Bobilda   ayniqsa,   matematika   fanlari   amaliy   maqsadlar   uchun   yuzaga
kelib, yuqori darajada rivojlanadi. Qadimdayoq, bobilliklar zikkuratlarning yuqori
qavatlaridan   turib   osmon   jismlarini   muntazam   kuzatganlar.   Ana   shu   ko’p   asrlik
kuzatishlari natijasida   matematik   –   astronomiya   vujudga   keldi.   Astronomlar
yulduzlar   o’rtasidagi   masofani   astronomik   hisob-kitob   qilganlar.   Bobilda   ko’p
sonli astronomik jadvallar vujudga kelgan.   Shu   davrda   Bobilda   mashhur
astronomlar   Naburian   va   Kiden   yashaganlar.   Naburian   oy   fazalarini   aniqlash
tizimini   ishlab   chiqdi.   Kiden   quyosh   yilini   365   kun,   5   soat   41   minut   va   41,6
sekund xisobladi. U yil hisobi davomiyligida bor yo`g`i 7 minut, 17 sekundga xato
qilgan.   Astronomiya   astrologiya   bilan   bog`langan   edi.   Bizgacha   juda   ko’p   Bobil
tibbiyot  matnlari  yetib kelgan. Mesopotamiya  vrachlari  chiqqan   va singan  suyak
bo`g`inlarini   davolay   olganlar,   lekin   odamning   ichki     kasalliklarni   davolay
olmaganlar.   Er.   avv.   III   ming     yillikdayoq   mesopotamiyaliklar   Hindistonga
boradigan yo`lni, er. avv. I ming yillikda Efiopiya va Ispaniyaga boradigan yo`lni
bilganlar.   Bizgacha   yetib   kelgan     xaritalar       bobilliklarning       o’z     geografik
bilimlarini tizimga solishga harakat qilganliklarini ko’rsatadi. 12
Qadimgi Mesopotamiyaning san'atini shakllanishi va keyingi taraqqiyotiga
shumerlarning   badiiy   an'analari   hal   qiluvchi   rol   o`ynaydi.   Tosh   o`ymakorlik
er.avv.   III   ming   yillik   boshlarida   shakllandi.   Toshga   naqshlar   o`yish   (gliptika)
er.avv.I   asrigacha   yuksak   darajada   rivojlandi.   Er.avv.   XXIV-   XXIII   asrlarda
Mesopotamiya   yagona   davlat   bo`lib,   birlashgan   paytda   podsholarning
ideallashtirilgan portret-tasvirlari paydo bo’ladi.
12
  D.J.Urakov,   R.N.Tursunov,   A.A.Biykuziyev,   B.B.   Xaynazarov   “Jahon   tarixi”   Qadimgi   Sharq,   Qadimgi
Yunoniston va Rim tarixi. Toshkent. “Innovatsiya ziyo”. 2020. 55 bet.
28 Moliya-soliq   mahkamasi   kumush   va   mahsulot,   chorva,   hunurmandchilik
buyumlari   bilan   olinadigan   soliq   yig`ish   bilan   shug`ullangan.   Podsho   hokimiyati
og`ir qurollangan, (redum) yengil janchilardan iborat qo’shinga tayangan. Ularning
huquq-majburiyatlari   Hammurapi   qonunlar   to’plamining   16-moddasida
belgilangan.   Harbiylar   xizmatlari   uchun   yer-mulk   olganlar.   Qonun   askarlarni
harbiy boshliqlar zo’ravonligidan himoya qilgan, ularni asirlikdan qutqarish uchun
to’lov   belgilangan,   jangchi   oilasi   moddiy   ta'minlangan.   Askarlar   harbiy   xizmatni
sidqidildan   o’tashlari   zarur   bo’lgan,   aks   holda   ular   o’lim   jazosiga   hukm
qilinganlar.
Kassitlar davrida shaharlarning o’z-o’zini boshqaruvi, xususiy mulkchilikni
kuchaygan davri bo’lgan. Qishloq xo’jaligida natural holat kuchayib tovar ishlab-
chiqarish kamayadi. Yirik yer egaligi mustahkamlana boshlaydi. Zodagonlar ko’p
hollarda   soliq   to’lovlaridan   podsho   farmonlari   bilan   ozod   bo’la   boshlaydilar.
Bunday   farmonlar   chegara   toshlarida         “kudurru”     (Yer     egalarini     soliq     va
ma`muriy immunitetlari to`g`risidagi farmon) yozib qo`yila boshlanadi.
II.2. Bobil podsholigida  madaniyat, san’at.
Er.   avv.   XII   asrda   kassitlar   Bobiliga   Elam halokatli zarba berdi. Elam
bir   necha   bosqinlardan   keyin   er.   avv.   1150-yillar   atrofida   kassitlar   sulolasi
hukmronligini   tugatadi.   Navuxodonosor   I   (er.   avv.   1124-1108-yillar)   II   Issin
sulolasi   davrida   elamliklar   Bobildan   haydab   yuboriladi.   Elamga   shunday   zarba
beriladiki, u haqda uch asr (er. avv. 821- yilgacha) biror bir matn xabar bermaydi.
Bobilni   keyingi   tarixida   Dajla,   Frot   daryolari,   Fors   qo`ltig`i   qirg`og`i   va
janubiy   Mesopotamiyaning   shaharlari   oralig`ida   joylashgan   xaldey   qabilalari
muhim o’rinni egalladilar. Ular yarim ko`chmanchi chorvador va dehqonlar edilar.
Xaldeylar   er.   avv.   IX   asrda   Bobilni   janubiy   qismini   bosib   oladilar   va   Bobil
madaniyatini qabul qiladilar. Bobilning oliy xudosi Mardukka sig`inadilar.
Er.   avv.   729-yilda   Bobilni   Osuriya   bosib   oladi.   Osuriyaliklar   Bobilda
er.avv. VII asrgacha hukmronlik qiladilar. Yangi Bobil podsholigini paydo bo’lishi
22 Kirish.
            Bizlarni doimo o’ylashga majbur qiladigan yana bir masala borki – bu
farzandlarimizningning   xulq-atvori,   muomalasi,   bir   so’z   bilan   aytganda,
dunyoqarashi   bilan   bog‘liqdir.   Dunyo   bugun   jadallik   bilan   rivojlanib   bormoqda.
Bunday rivojlanishlarni  hammadan ham  ziyodroq tushunib yetadigan  kim–albatta
yoshlar.   Albatta,   farzandlarimiz   o’z   zamonasining   yutuqlari   bilan   hamnafas
bo’lsin.   Ammo   bir   vaqtning   o’zida   o‘zligidan   ham   voz   kechmasin.   Biz   kimmiz,
qanday   buyuk   shaxslarning   farzandlarimiz,   degan   undov   farzandlarimizning
ko’nglida har doim jaranglab, o‘zligini unutmaslikka da’vat qilib tursin. 1
Mustaqilligimiz   tobora   mustahkamlashib,   o’zgarishlar   o`zining   yaxshi
natijalarga   erisha   boshlagan   xalqimiz   oldida   yashash ning   ma`naviy   asoslaridan
paydo   bo’ladigan   yangi   katta   vazifalar   bajarish   kerak ki,   bunday   o’zgarishlarni
bajarishda   tarixni bilishning ,   bir so’z bilan aytganda   ma`naviyatning   o’rni   so’zsiz ,
benihoya kattadir. 
Mustaqillaikka erishganimizdan keyin hayotning barcha jabhalarida bo’lgani
kabi tarix fani ham jadal rivojlanib bormoqda. Olimlarimiz ilgari o’rganilishi man
etilgan   mavzularda   ham   salmoqli   tadqiqotlar   yaratib,   tarix   fanini   yetakchi
sohalardan biriga aylantirishga harakat qilmoqdalar. 
  Bobil   (shumercha   Kadingirra,   akkadcha   Babilu,   aynan-tangri
darvozasi)   -   Mesopotamiyaning   shimoliy   qismida,     Furot   daryosi   bo yidaʻ
joylashgan   shahar;   hozirda   Xilla   shahri   ( Iroq ).   Bobil   dastlab   Akkad
shohi   Sargon   (miloddan   avvalgi   2364-2314)   haqidagi   afsonada   va   Ur   davlatining
III sulolasiga oid hujjatlarda tilga olingan. Bobil Birinchi Bobil sulolasi (miloddan
avvalgi   1894-1595)   davrida   katta   rol   o ynay
ʻ
boshlagan,   Hammurapi   davri(miloddan   avvalgi   1792-1750)   ga   kelib   esa   nafaqat
Mesopotamiyaning,   balki   butun   Old   Osiyoning   yirik   siyosiy,   madaniy   va   xo'jalik
markaziga   aylangan(taxminan   1595-yil).   Bobil   dastlab   xettlar,   so ngra   taxminan	
ʻ
1518-yil   kassitlar   bosib   olgan.   XIII-XII   asrlarda   shahar   Ossuriya   podsholari
Tukultininurti   I   va   Tiglatpalasar   I   tomonidan   ikki   marotaba   vayron   etilgan.
1
 Mirziyoyev Sh. Milliy taraqqiot yo’limizni qat’iyat bilan amalga oshirib yangi bosqichga ko’taramiz: Havfsizlikka 
tahdid va barqarorlik shartlari T.:Sharq, 2017, 142-bet 
2 eramizdan   avvalgi   629-yilga   to’g`ri   keladi.   Lashkarboshi   Nabopalasar   Bobilda
yangi   xaldey   sulolasiga   asos   soldi.   Navuxudonosor   II   ning   hukmronlik   yillari
Bobilning gullab-yashnagan (er. avv. 605-562-yillar) davri bo’ldi. Bobil 200 ming
aholisi   bo’lgan   qadimgi   sharqning   eng   yirik   shahriga   aylandi.   Shahar   Frot
daryosining   ikki       qirg`ogida   joylashgan   bo’lib,   uzunligi   123   metr,   kengligi   5-6
metr   bo’lgan   ko`prik   bilan   birlashtirilgan.   Shaharda   ulkan   podsho   saroyi,   sun'iy
tepalikda   Bobilning   muqaddas   ibodatxonasi   Esagila   joylashgan   edi.
Ibodatxonaning har bir tomoni uzunligi 400 metrni tashkil qilgan. Undan janubda
balandligi   91   metr   bo’lgan   yetti   qavatli   Etemenanki   («osmon   va   yerning
markazidagi   ibodatxona»)   deb   atalgan   zikkurat   ibodatxona   qurilgan.   U   qadimgi
yetti mo'jizaning biri deb hisoblangan. Shahar ikki qator devor bilan o’ralib, uning
aylanasi 8 km.ni tashkil qilgan va 8 darvozadan shaharga kirilgan.
Navuxodonosor   II   vafotidan   so’ng   Bobil   zaiflashadi.   Er.   avv.   539   -   yilda
Bobilni   Eron   podshosi   Kayxusrav   II   bosib   oldi.   Bobil   eramizdan   avvalgi   331-
yilgacha   Ahmoniylar   davlati   tarkibiga   kiradi,   keyin   esa   Makedoniyalik   Iskandar
davlatiga, uning yemirilishidan so’ng Salavkiylar davlati tarkibiga kiradi.
Bizgacha   Bobil   tarixini   er.   avv.   VII-VI   asrlariga   doir   ma'muriy   matnlar,
yozuvlar, podsho farmonlari va farmoyishlari yetib kelgan. Bobil to’g’risida ayrim
antik mualliflar ma'lumotlari mavjud.
Hujjatlarga   ko’ra,   bu   davrda   qullarning   soni   ko’paygan.   Ibodatxona
xo`jaligida yuzlab qullar  ishlagan, boylarning yerlarida 3-5 qul, tadbirkor uylarda
o’nlab qullar mehnat qilganlar. Yirik  yer egalari erkin kishilarga va qullarga yerni
ijaraga bir xil shartlarda berganlar.
Yollanma   ishchilar,   kam   yerli   yoki   yersiz   kishilarko’pchilikni   tashkil
qilgan.   Yangi   Bobil   podsholigi   davrida   savdo-tadbirkorlik   uylari   keng   tarqalgan.
Arxiv   ma'lumotlariga   ko’ra   Egibi   va   Murashu   uylari   katta-katta   yerlarni   ijaraga
berganlar.   Ibodatxonalar   ham   tovar-pul   munosabatlariga   tortilgan.   Ular   yer   va
qullarni   ijaraga   berganlar.   Er.   avv.   I   ming   yillikda   podsho   xo`jaligi   sezilarli   rol
o`ynamagan.   Podsho   yerlari   ham   ijaraga   berilgan.   Ibodatxona   va   xususiy
xo’jaliklar yetakchi o’rinni egallaydilar.
23 Ilovalar
31

Bobil podsholigi