Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 70.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 04 Dekabr 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

50 Sotish

Boburnoma asarini o‘rganishda fanlararo aloqadan foydalanish

Sotib olish
2Mavzu:  Boburnoma asarini o‘rganishda fanlararo aloqadan foydalanish
Mundarija
Kirish …………………………………………………………………..……….3
I Bob. Boburnoma asarining nazariy va tarixiy asoslari
1.1. Boburnoma asarining mazmuni va badiiy xususiyatlari ………………..….7
1.2. Boburnoma va tarixiy fanlar bilan bog‘liqlik ………………………….….11
1.3. Boburnoma va boshqa fanlar bilan integratsiya …………………………..15
II Bob. Boburnomani o‘qitishda fanlararo aloqani amalga oshirish 
metodikasi
2.1. Dars jarayonida fanlararo yondashuv ……………………………………..19
2.2. Boburnoma asosida misol dars senariylari …………………………….….25
2.3. Fanlararo yondashuvning samaradorligini tahlil qilish ……………...……30
Xulosa …………………………………………………………………………
32 Foydalanilgan adabiyotlar ……………………………………………….
…..33 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   “Boburnoma”   asari   nafaqat   tarixiy
manba,   balki   adabiy   meros   sifatida   ham   juda   muhimdir.   Bu   asar   Bobur
hayotini,   uning   siyosiy   va   harbiy   faoliyatini,   shuningdek,   o‘sha   davr   madaniy
va   ijtimoiy   hayotini   aks   ettiradi.   Asardagi   voqealar,   tavsiflar   va   tafsilotlar
tarixshunoslik   uchun   bebaho   ma’lumotlarni   taqdim   etadi.   Shu   bilan   birga,
Boburning  o‘z  hayotini  tasvirlash  uslubi,  tilining  go‘zalligi   va  adabiy  qiyofasi
adabiyotshunoslik nuqtai nazaridan katta qiziqish uyg‘otadi.
Bugungi   kunda   ilmiy   tadqiqotlarda   fanlararo   yondashuvlar   juda   dolzarb.
Tarixiy   matnlarni   o‘rganishda   lingvistika,   madaniyatshunoslik   va
adabiyotshunoslik   metodlarini   birlashtirish   orqali   yanada   chuqur   va   kompleks
tahlil qilish imkoniyati paydo bo‘ladi. “Boburnoma”ni faqat tarixiy asar sifatida
emas,   balki   madaniyatshunoslik,   adabiy  tahlil   va  tilshunoslik  nuqtai  nazaridan
o‘rganish, asarning yangi jihatlarini ochib beradi.Shuningdek, zamonaviy ta’lim
va   ilmiy   izlanishlarda   fanlararo   yondashuvning   ahamiyati   ortib   bormoqda.
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   ta’kidlaganidek:   “Har   bir   xalqning   tarixiy,
ma’naviy   va   madaniy   merosi   —   uning   o‘tmishidan,   kelajagiga   ko‘prik.
Zahiriddin Muhammad Bobur va uning Boburnoma asari — bizning boy tarixiy
adabiy,   madaniy   merosimizdir.”   Ushbu   fikr   mavzuning   dolzarbligini   yanada
oshiradi, chunki   u milliy  merosni  o‘rganishning  nafaqat   ilmiy,  balki  ma’naviy
va amaliy ahamiyatini ko‘rsatadi. Prezidentning e’tibori asarning yosh avlodga
tarbiyaviy   va   madaniy   ahamiyatini   ham   ta’kidlaydi,   bu   esa   fanlararo
yondashuvning   dolzarbligini   mustahkamlaydi. 1
“Boburnoma”ni   fanlararo
metodlar   orqali   o‘rganish,   talabalarga   tarix,   adabiyot   va   madaniyatshunoslik
fanlarini   birlashtirish   imkonini   beradi.   Shu   bois,   ushbu   mavzu   nafaqat   ilmiy,
balki amaliy jihatdan ham  dolzarb hisoblanadi. Asarni  chuqur o‘rganish orqali
1
  Mirziyoyev, Shavkat. “Shavkat Mirziyoyev Andijondagi ‘Bog‘i   Bobur’ istirohat bog‘ida 
bo‘ldi” — O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti rasmiy sayti. 02.06.2017.  President of 
Uzbekistan+2Kun.uz+2 4tarixiy   voqealarning,   madaniy   qadriyatlarning   va   adabiy   merosning   o‘zaro
bog‘liqligi haqida kengroq tasavvur hosil qilish mumkin.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati:   “Boburnoma”
asarini   fanlararo   yondashuv   orqali   o‘rganish   ilmiy   metodologiyani
rivojlantirishga   muhim   hissa   qo‘shadi.   Ushbu   yondashuv   yordamida   tarixiy,
adabiy   va   madaniy   jihatlar   bir   vaqtning   o‘zida   tahlil   qilinadi,   shuningdek,
asarning   turli   fanlar   doirasidagi   talqinlarini   aniqlash   imkoniyati   yaratiladi.
Fanlararo   metodologiya   ilmiy   tadqiqotlarda   murakkab   matnlarni   chuqurroq
o‘rganishga   xizmat   qiladi   va   tarixiy   manbalarni   yanada   kengroq   tushunishga
yordam beradi.
Nazariy   ahamiyati   shundaki   bu   yondashuv   orqali   o‘rganilgan   bilimlar
boshqa   tarixiy   yoki   adabiy   manbalarga   ham   tatbiq   etilishi   mumkin.   Masalan,
tarixiy voqealarni  tahlil  qilishda lingvistik va adabiy metodlardan foydalangan
holda   yangi   ilmiy   natijalar   olinadi.   Shuningdek,   madaniyatshunoslik
metodlarini   qo‘llash   orqali   asardagi   ijtimoiy   va   madaniy   hodisalarni   aniqlash,
ularni   xalq   hayoti   bilan   bog‘lash   mumkin.   Bu   ilmiy   izlanishlar   metodologik
jihatdan ham mustahkam asos yaratadi.
Amaliy   jihatdan,   fanlararo   yondashuv   o‘quv   jarayonida   talabalarga   tarix,
adabiyot va madaniyatshunoslik fanlarini birlashtirib o‘rganish imkonini beradi.
Shu   orqali   talabalar   murakkab   matnlarni   tahlil   qilishni   o‘rganadi,   tarixiy
voqealar va madaniy hodisalarni to‘g‘ri kontekstda tushunadi. Bu metod ilmiy
tadqiqotlarda   qo‘llanishi   mumkin   bo‘lib,   nafaqat   universitet   darajasida,   balki
ilmiy   maqolalar,   kurs   va   diplom   ishlari,   shuningdek,   ilmiy   loyihalarda   ham
foydali   hisoblanadi.Shuningdek,   amaliy   jihatning   ahamiyati   shundaki,
“Boburnoma”ni   fanlararo   yondashuv   bilan   o‘rganish   milliy   merosimizni   yosh
avlodga   yetkazishda   samarali   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Talabalar   nafaqat
tarixiy   faktlarni   o‘rganadi,   balki   adabiy   va   madaniy   qadriyatlarni   ham
chuqurroq anglaydi. Bu esa milliy ong va ma’naviyatni rivojlantirishga xizmat
qiladi. 5Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   “Boburnoma”   asari
bo‘yicha   turli   fanlar   doirasida   bir   qator   ilmiy   tadqiqotlar   olib   borilgan.
Tarixshunoslar asarni asosan tarixiy manba sifatida o‘rganib, Boburning hayoti,
harbiy   yurishlari   va   siyosiy   faoliyati   haqida   ma’lumotlarni   yoritgan.   Ushbu
tadqiqotlar   orqali   o‘sha   davr   siyosiy   vaziyatini,   davlat   tuzilmasini   va   xalq
hayotini chuqurroq tushunish mumkin.
Adabiyotshunoslar “Boburnoma”ning adabiy qiyofasini tahlil qilgan, uning
til   va   uslubini,   hikoya   usullarini   va   poetik   jihatlarini   o‘rganishgan.   Asarning
matn   tuzilishi,   nutq   uslubi,   tasviriy   va   badiiy   vositalari   adabiy   tahlil   uchun
qimmatli   manba   hisoblanadi.   Lingvistik   tadqiqotlar   esa   matnning   til
xususiyatlari,   leksik   va   morfologik   o‘ziga   xosliklarini   aniqlashga   yordam
beradi.
Madaniyatshunoslar   esa   “Boburnoma”   orqali   o‘sha   davr   odatlari,   urf-
odatlari,  diniy va  ijtimoiy  qadriyatlarni   tahlil  qilgan.  Shu  bilan birga,  asardagi
tabiiy manzaralar, san’at va me’morchilik haqida ma’lumotlar ham o‘rganilgan.
Biroq,   fanlararo   yondashuv   yordamida   “Boburnoma”ni   bir   vaqtning   o‘zida
tarix,   adabiyot   va   madaniyatshunoslik   nuqtai   nazaridan   chuqur   tahlil   qilishga
oid tadqiqotlar hali kam va cheklangan. Bu esa mavzuning ilmiy yangiligini va
dolzarbligini oshiradi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   “Boburnoma”   asari   va   u   orqali   tarixiy,
adabiy va madaniy ma’lumotlarni o‘rganish jarayoni.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   Fanlararo   metodlar   yordamida
“Boburnoma”ni   tahlil   qilish   va   uning   ilmiy   tadqiqotdagi   imkoniyatlarini
aniqlash.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   “Boburnoma”   asarini   fanlararo
yondashuv orqali o‘rganishning mohiyati, usullari va ahamiyatini aniqlash.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 “Boburnoma”ning tarixiy va adabiy xususiyatlarini o‘rganish. 6 Asarni   tahlil   qilishda   tarix,   adabiyotshunoslik   va   madaniyatshunoslik
metodlarini qo‘llash imkoniyatlarini ko‘rsatish.
 Fanlararo   yondashuv   yordamida   asarni   kompleks   tahlil   qilishni   amaliy
jihatdan namoyish etish.
Kurs ishi mavzusining metodlari:
Tarixiy-tahliliy metod;
Matnni lingvistik va adabiy tahlil qilish metodlari;
Fanlararo yondashuv va solishtirma tahlil usullari;
Manbalarni o‘rganish va umumlashtirish metodlari.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi   Kurs ishi ikki bobdan iborat bo‘lib, har bir
bob uch bo‘limdan tashkil topgan. I bobda “Boburnoma”ning tarixiy va adabiy
xususiyatlari   tahlil   qilinadi.   II   bobda   esa   asarni   o‘rganishda   fanlararo
yondashuvlar qo‘llanilishi va ularning ilmiy ahamiyati ko‘rib chiqiladi. 7I Bob. Boburnoma asarining nazariy va tarixiy asoslari
1.1. Boburnoma asarining mazmuni va badiiy xususiyatlar
Boburnoma   —   jahon   adabiyoti   va   manbashunosligidagi   muhim   va   noyob
yodgorlik;   o zbek   adabiyotida   dastlabki   nasriy   memuar   va   tarixiy-ilmiy   asar.ʻ
Muallifi Zahiriddin Muhammad Bobur. Eski o zbek (chig atoy) tilida yozilgan	
ʻ ʻ
(taxminan   1518/1519—1530).   Boburiya,   Voqeoti   Bobur,   Voqeanoma,   Tuzuki
Boburiy, Tabaqoti  Boburiy, Tavorixi  Boburiy kabi  nomlar  bilan ham  ma lum.	
ʼ
Boburning   o zi   esa   Vaqoye   va   Tarix   degan   nomlarni   ishlatgan.   Boburnomada	
ʻ
1494—1529-yillarda   Markaziy   Osiyo,   Afg oniston   va   Hindistonda   sodir	
ʻ
bo lgan   tarixiy-siyosiy   voqealar   yilma-yil   o ta   aniqlik   bilan   bayon   qilingan	
ʻ ʻ
bo lib, ular muallifning hayoti va siyosiy faoliyati bilan bevosita bog liqdir.
ʻ ʻ 2
“ Boburnoma ”   o zida   bayon   qilingan   voqealar   jarayoniga   ko ra   3   qismga:	
ʻ ʻ
Boburning   Movarounnahr   (1494—1504),   Afg oniston   (1504—1524)   va	
ʻ
Hindiston   (1524—   1530)dagi   hukmdorlik   davriga   bo linadi.   Birinchi   qismda	
ʻ
Boburning   otasi   —   temuriylarning   Farg ona   ulusi   hokimi   Umarshayx   Mirzo	
ʻ
(1461—1494)   xususida   hamda   Boburning   Farg ona   taxtiga   o tirishi   (1494-yil	
ʻ ʻ
iyun),   ammo   Temuriylar   davlatida   avj   olgan   taxt   uchun   kurash   oqibatida   o z	
ʻ
ulusidan   mahrum   bo lishi   (15-asr   90-   yillari),   Samarqand   uchun	
ʻ
Shayboniyxonga qarshi  olib borgan  jangu jadallari  (1497— 1501)ning behuda
ketishi   va   nihoyat,   toju   taxtdan   butunlay   ajrab,   Hisor   tog lari   orqali   taxminan	
ʻ
250   navkar   bilan   Afg onistonga   yuz   tutishi   (1504)   haqidagi   voqealar   batafsil	
ʻ
zikr   qilingan.   Ikkinchi   qismda   Boburning   Kobulni   zabt   etgani,   so ng   u   yerda	
ʻ
mustaqil davlat tuzgani (1508), Eron shohi Ismoil Safaviyning harbiy yordami
bilan Samarqandni   yana ishg ol   qilgani  (1511),  lekin shayboniylar  (Ubaydulla	
ʻ
Sulton,   Muhammad   Temur   Sulton   va   Jonibek   Sulton)dan   yengilib   (1512),
2
 Bobur, Z.	
 M. Boburnoma. Toshkent: “Yangi asr avlodi” nashriyoti, 2018.    hilolnashr.uz        8Kobulga qaytgani, keyin esa Hindistonni zabt etishga hozirlik ko ra boshlaganiʻ
xususidagi voqealar bayon etilgan. Uchinchi qism esa Boburning Dehli sultoni
Ibrohim   Lo diyni   mag lub   etib   (qarang   Panipat   janglari),   Shim.   Hindistonni	
ʻ ʻ
bosib   olgani   (1526)   va   Boburiylar   davlatini   barpo   qilgani   haqidagi
ma lumotlardan iborat.	
ʼ
“ Boburnoma ” da   keltirilgan   barcha   ma lumotlar,   xususan   Farg ona,	
ʼ ʻ
Toshkent, Samarqand, Hisor, Chag oniyon va Shim. Afg onistonning 15-asr 80	
ʻ ʻ
—90-   yillari   va   16-asr   1choragidagi   siyosiy   ahvoliga   doir   xabarlar   o zining	
ʻ
batafsilligi   bilan   shu   xususdagi   boshqa   adabiyotlardan   tubdan   farq   qiladi.
Shuningdek,   asar   muallifning   muayyan   tarixiy   voqea   haqida   hamda   o zaro	
ʻ
dushmanlik qilgan temuriylar   — Umarshayx, Sulton Ahmad, Sulton Mahmud,
Boysung ur   Mirzo,   Sulton   Husayn   va   boshqalarning   xulq-atvori,   tabiati	
ʻ
xususida bildirgan fikr-mulohazalari bilan ham ahamiyatlidir. Asarda, ijtimoiy-
tabiiy   fanlar,   tarix,   falsafa,   fiqh,   din   ta limoti,   tilshunoslik,   jug rofiya,	
ʼ ʻ
tabiatshunoslik,   ma danshunoslik,   dehqonchilik,   bog dorchilik   va   boshqalarga	
ʼ ʻ
oid   aniq   va   hanuzgacha   o z   tarixiy   va   ilmiy   ahamiyatini   yo qotmagan	
ʻ ʻ
ma lumotlar, ilmiy asoslangan xulosalar keltirilgan. Asarda bevosita Boburning	
ʼ
o zi   lashkarboshi   sifatida   qatnashgan   bir   necha   katta-kichik   jang   manzaralari	
ʻ
mahorat bilan berilgan. O sha davrdagi qo shin tuzilishi, urush olib borish, jang	
ʻ ʻ
usullari, qamal holatlari, qurol-yarog  turlari, qurg onbuzar qurilmalar bilan bir	
ʻ ʻ
qatorda   asarda   ko plab   harbiy   ma muriy   istilohlar   (tuman,   ulus,   ko kaltosh,	
ʻ ʼ ʻ
eshikog a,   axtachi,   tarxon,   shig ovul,   sharbatchi   (sharbatdor),   mubashshir,	
ʻ ʻ
tug chi,   miroxur,   rikobdor,   dorug a,   murchil,   manjaniq,   o ron   va   boshqalar)	
ʻ ʻ ʻ
ham   uchraydi.   Shuningdek,   “Boburnoma” da   temuriylar   qo shinining   tuzilishi,	
ʻ
harbiy san ati va boshqa haqida ham noyob ma lumotlar bor. Bundan tashqari,	
ʼ ʼ
Movarounnahr,   Afg oniston,   Xuroson   va   Hindiston   o tmishi   va   zamonaviy	
ʻ ʻ
holati,   xalqlari,   qabilalari,   ularning   tili,   madaniyati,   kasb-hunari,   urf-odatlari,
rasm-rusumlari,   an anaviy   tadbir-marosimlari,   shuningdek   o sha   davr
ʼ ʻ
jamiyatiga xos ijtimoiy tabaqalarga tegishli ma lumotlar bayon etiladi. Ayniqsa	
ʼ 9Farg ona,   Andijon,   Samarqand,   Kobul,   Hirot,   Agra   kabi   yirik   shahar,ʻ
viloyatlarning jug rofiy-ma muriy tuzilishi, madaniy hayoti, tumanlari, aholisi,	
ʻ ʼ
qishloq xo jaligi, daryo va suv havzalari, cho l-adirlari, tog , sahrolari, bog u -	
ʻ ʻ ʻ ʻ
rog lari,   tabiati,   iqlimi,   hayvonot   va   o simliklar   dunyosi,   tabiiy   boyliklari	
ʻ ʻ
haqida   mufassal   ma lumotlar   beriladi.   Xususan   15-16-asrlarda   Turkiston	
ʼ
viloyatida   yashagan   qora   qo yluk   (qo yunluk)   qabilasining   hamda	
ʻ ʻ
Movarounnahrdagi   turk-mo g ul   qabilalarining  urf-odatlari,  harbiy  mahoratlari	
ʻ ʻ
haqidagi   ma lumotlar,   ayniqsa   ilmiy   jihatdan   g oyatda   qimmatli   bo lib,   ular	
ʼ ʻ ʻ
o zbek, qozoq, qirg iy, turkiy zabon xalqlar etnik tarixini o rganuvchilar uchun	
ʻ ʻ ʻ
muhim ahamiyatga egadir.  “Boburnoma”  da Farg ona, Samarqand shaharlari va	
ʻ
shu nomdagi viloyatlar, Ohangaron vodiysi, O ratepa va uning atrofi, Mascho,	
ʻ
Hisor,   Chag oniyon,   Badaxshon,   Kobul   viloyati   va   boshqa   joylar   geografik	
ʻ
jihatdan   g oyatda   qiziqarli   tavsif   qilingan   bo lib,   muallif   o zi   yurgan   yo llar,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o zi bo lgan shahar va qishloqlarni g oyat darajada aniq tasvirlagan.	
ʻ ʻ ʻ 3
“Boburnoma” da   Alisher   Navoiy,   Abdurahmon   Jomiy,   Shayxim   Suhayliy,
Husayn Ali Tufayliy, Osafiy, Binoiy, Sayfiy Buxoriy, Ohiy, Muhammad Solih
kabi   o nlab   ijodkorlar,   Xoja   Abdullo   Marvariy,   Qul   Muhammad   Udiy,   Shayx	
ʻ
Noyiy,   Yusuf   Ali,   Mullo   Yorak,   Shohquli   G ijjakiy,   Husayn   Udiy,   Behzod,	
ʻ
Shoh   Muzaffar   kabi   ko plab   san atkorlar   tavsif   etilib,   ularning   ijodiy	
ʻ ʼ
faoliyatlariga   xolis   baho   beriladi.   Jumladan,   Alisher   Navoiy   haqida   shunday
deyiladi: „Alisherbek naziri yo q kishi edi. Turkiy til bila to she r aytibturlar,—	
ʻ ʼ
hech kim oncha ko p va xo b aytqon emas“.	
ʻ ʻ
“Boburnoma”   15-asr   o zbek   badiiy   nasrining   yorqin   namunasi   sifatida   sof	
ʻ
badiiy lavhalar, jonli tasvirlar, an anaviy lirik chekinishlarga boy. Nasriy matn	
ʼ
ichida   keltirilgan   xalq   maqol,   matallari,   iboralari,   ibratli   o gitlar,   she riy	
ʻ ʼ
parchalar uning badiiyligini yanada oshiradi, o ziga xos joziba bag ishlaydi.	
ʻ ʻ
3
 Majidov A.S., Majidov A.F. “Boburnoma – A Classical Realistic Example of Turkic 
Prose.” Journal of Social Sciences and Humanities Research Fundamentals, 2025, №	
 5. 
inLIBRARY 10“Boburnoma”   16-asrdan   boshlab   hozirgacha   dunyoning   ko p   tillariʻ   —
ingliz, golland, fransuz, fors, nemis, italyan, rus, hind, urdu va boshqa tillariga
bir   necha   martalab   tarjima   qilindi,   sharh-izohlar   bilan   nashr   etildi.   Angliya,
Amerika,   Fransiya,   Rossiya,   Hindiston,   Pokiston,   Afg oniston,   Turkiya,	
ʻ
Yaponiya   kabi   o nlab   mamlakat   olimlarining   ilmiy   tadqiqotlarida	
ʻ
“Boburnoma” ning  insoniyat   yaratgan   o lmas   obidalar   qatorida   alohida  o rinda	
ʻ ʻ
turishi   ta kidlanadi.  	
ʼ “Boburnoma” ning   jahonga   mashhur   bo lishida,   asosan	ʻ
ingliz   sharqshunoslarining   xizmati   katta   bo ldi.   Yevropadagina   emas,   balki	
ʻ
jahonda birinchi to liq nashrini (ingliz tilida) 1826-yilda J. Leyden va V. Erskin	
ʻ
amalga oshirdi. F. Talbot esa mazkur nashr asosida 2-marta (1878, 1909) uning
qisqartirilgan nashrlarini chop ettirdi. 1921-yilda ingliz sharqshunosi A. Beverij
“Boburnoma” ni   mustaqil   suratda   asl   nusxadan   qayta   tarjima   qildi.   Birgina
Angliyaning o zida 	
ʻ “Boburnoma”  tarjimalari to qqiz marta nashr etildi.	ʻ 4
Keyingi   yillarda   “Boburnoma” ning   professor   V.Takston   tomonidan
AQShda  (Kembrij  shahri,  Garvard  universiteti,  1993)  hamda   ikki   jild  hajmda,
mukammal so zlik, ko rsatkich va sharhizohlar bilan Yaponiyada (Kioto, 1995	
ʻ ʻ
—96) ilmiytanqidiy matni nashr etildi.
Ma lumki,  	
ʼ “Boburnoma”   qo lyozmalari   matnida   ba zi   yillar   (1504—05,	ʻ ʼ
1509—18, 1520—24)  tafsiloti  uchramaydi, 1508 va 1520-yil voqealari bayoni
tugal   emas.   Mana   shu   uzilish   bo lgan   o rinlarni   ingliz   sharqshunoslari   boshqa
ʻ ʻ
tarixiy manbalar asosida ma lum darajada tiklaganlar.  	
ʼ “Boburnoma”   forschaga
(1586),   undan   parchalar   Vitsen   tomonidan   golland   tiliga   (1705),   A.   Keyzer
tomonidan qisqartirilgan holda nemis tiliga (1828), Pave de Kurteyl tomonidan
to la holda fransuz tiliga (1871) tarjima qilingan. 	
ʻ “Boburnoma” ni tarjima qilish
va   tadqiq   etishda,   shuningdek   Afg oniston   (Abdulxay   habibiy),   Pokiston	
ʻ
(Rashid   Axtar   Nadviy,   Shoh   Olam   Mavliyot),   Hindiston   (Mirzo   Nasriddin
Haydar,   Muhibbul   Hasan   Rizviy),   Turkiya   (R.   R.   Arat   va   N.   I.   Bayur)   kabi
4
 Bobur, Z.	
 M. Boburnoma. Toshkent: “O‘zbekiston” nashriyot-matbaa ijodiy uyi, 2024.  11mamlakatlar   olimlarining   xizmati   ham   katta.   Rus   sharqshunoslari
(N.   I.   Pantusov, S.   I.   Polyakov, V. Vyatkin) ham   “Boburnoma”  dan parchalarni
tarjima qilganlar. N.   I.   Ilminskiy  “Boburnoma” ni Qozonda nashr ettirdi (1857).
“Boburnoma” ni   hamda   Boburning   she riy   merosini   o rganishdaʼ ʻ
o zbekistonlik   olimlar   ham   salmoqli   hissa   qo shdilar.   Prof.   Fitrat   tomonidan	
ʻ ʻ
tuzilgan   „O zbek   adabiyoti   namunalari“   xrestomatiyasida  	
ʻ “Boburnoma” dan
parchalar, Boburning 31 g azali, 2 masnaviy va 28 ruboiysi berilgan. M. Salye	
ʻ
“Boburnoma” ni rus tiliga to la tarjima qilib, 3-marta (1958, 1982, 1993) nashr	
ʻ
ettirdi   (S.   Azimjonovaning   kirish   so zi   va   tahriri   ostida).   P.   Shamsiyev   va   S.	
ʻ
Mirzayevlar tomonidan   “Boburnoma” ning ikki jildli (1948) va bir jildli (1960)
nashri   chop   etildi.   1956—66   yillarda   Boburning   uch   jildli   tanlangan   asarlari
chop   etilib,   unga   Boburning   she riy   devoni   (1jild)   va  	
ʼ “Boburnoma”   (2—
3jildlar)   kirgan.   Bobur   va   uning   ilmiy   merosini   o rganishga   S.   Azimjonova	
ʻ
katta   ulush   qo shgan.  	
ʻ “Boburnoma” ning   M.   Salye   tomonidan   qilingan
tarjimalari uning batafsil so z boshisi va tahriri ostida nashr etil ga n.	
ʻ
1.2. Boburnoma va tarixiy fanlar bilan bog‘liqlik
Zahiriddin   Muhammad   Boburning   “Boburnoma”   asari   nafaqat   adabiy
meros,   balki   tarixiy   fanlar   nuqtai   nazaridan   ham   beqiyos   manbadir.   Asar   o‘z
davrining siyosiy, ijtimoiy va madaniy hayotini aks ettiruvchi batafsil yozuvlar,
shuningdek,   muallifning   o‘zi   ishtirok   etgan   tarixiy   voqealarni   ta’riflash   bilan
tarixshunoslik   uchun   noyob   ma’lumotlarni   taqdim   etadi.   Boburnoma   asarida
bayon   qilingan   voqealar   yilma-yil,   hududlar   bo‘yicha   tartiblangan   bo‘lib,   bu
metodologik jihatdan tarixiy tahlil va kronologik izlanishlarni osonlashtiradi.
Asarda   Boburning   Movarounnahrdagi   harbiy   yurishlari,   temuriylar   bilan
kurashlari,   o‘z   taxtiga   da’vogar   bo‘lgan   vaqtlaridagi   siyosiy   murakkabliklar,
shuningdek, Samarqand va boshqa shaharlar uchun olib borgan janglari batafsil
yoritilgan.   Ushbu   ma’lumotlar   tarixshunoslar   uchun   o‘sha   davr   siyosiy
vaziyatini,   shuningdek,   davlatlararo   munosabatlarni   tushunishda   asosiy   manba 12sifatida   xizmat   qiladi.   Boburning   shaxsiy   mulohazalari   va   kuzatuvlari   esa
tarixiy voqealarni yanada aniqroq va jonli ifodalaydi.
Boburnoma tarixiy fanlar bilan bevosita bog‘liq bo‘lishining yana bir jihati
—  u  geografiya  va   ijtimoiy  tuzilmani   ham  yoritadi.   Muallif   Farg‘ona  vodiysi,
Toshkent, Samarqand, Hisor, Kobul va Hindiston hududlarini batafsil tavsiflab,
o‘sha   davrning   hududiy   va   siyosiy   tuzilishini   aks   ettiradi.   Shuningdek,   u
aholining urf-odatlari, kasb-hunar, etnik tarkibi, madaniy an’analari, shahar  va
qishloq   xo‘jaligi   bilan   bog‘liq   ma’lumotlarni   beradi.   Bu   esa   tarixiy
demografiya,   etnografiya   va   madaniyatshunoslik   fanlari   uchun   bebaho
manbadir.
Harbiy fanlar bilan bog‘liqligi jihatidan, Boburnoma qo‘shin tuzilishi, jang
usullari,   qamal   texnikasi,   qurol-yarog‘   turlari   va   janglarda   qo‘llanilgan
strategiyalarni   batafsil   tasvirlaydi.   Shuningdek,   harbiy   ma’muriy   istilohlar,
masalan, tuman, ulus, sharbatchi, miroxur, manjaniq kabi terminlar bilan o‘sha
davr   harbiy   tizimi   haqida   noyob   ma’lumot   beradi.   Bu   jihatlar   esa   harbiy
tarixshunoslik va strategik tadqiqotlar uchun asosiy manba bo‘lib xizmat qiladi.
Boburnoma  asari   tarixiy  fanlar   bilan   bog‘liqlikda   metodologik   ahamiyatga
ham ega. Asar  tarixiy faktlar, shaxsiy  mulohazalar, siyosiy  voqealar  va harbiy
yurishlarni   birlashtiradi,   bu   esa   tarixshunoslikda   kompleks   yondashuvni   tatbiq
etishga imkon beradi. Shu bilan birga, asarni o‘rganish davomida lingvistika va
madaniyatshunoslik   metodlarini   qo‘llash   mumkin.   Masalan,   eski   o‘zbek
(chig‘atoy) tilidagi matnni o‘rganish orqali tilshunoslar tarixiy leksika, ibora va
stilistik xususiyatlarni aniqlaydi.
Boburnoma shuningdek, tarixiy manba sifatida boshqa davr manbalari bilan
solishtirilganda   o‘zining   noyob   ahamiyatini   ko‘rsatadi.   Muallifning   yozgan
voqealari   ko‘plab   boshqa   tarixiy   manbalar   bilan   taqqoslanganda,   o‘sha   davr
voqealarining shaffofligi va haqqoniyligini aniqlash imkonini beradi. Masalan,
Eron   manbalari   bilan   solishtirganda,   Boburning   Movarounnahr   va
Afg‘onistondagi   siyosiy   jarayonlarni   tasvirlash   uslubi   o‘zining   aniqligi   bilan 13ajralib   turadi.   Shu   bilan   birga,   Hindiston   manbalarida   Boburning   Hindistonga
yurishlari   va   Dehli   sultonligi   bilan   bo‘lgan   munosabatlar   haqida   berilgan
ma’lumotlar   Boburnoma   yozuvlari   bilan   uyg‘un   keladi,   bu   esa   tarixiy
faktlarning ishonchliligini mustahkamlaydi.
Turkiya   manbalari   va   boshqa   markaziy   Osiyo   manbalarida   ham   Bobur   va
uning   davridagi   siyosiy   voqealar   alohida   qayd   etilgan.   Bu   manbalarni
solishtirish orqali tarixchilar Boburning qarorlarini, harbiy yurishlarini va davlat
boshqaruvi bilan bog‘liq voqealarni yanada aniqroq tushunishlari mumkin. Shu
tariqa,   Boburnoma   o‘zining   tarixiy   manba   sifatidagi   qiymatini   oshiradi   va
tarixiy tahlil qilishda ishonchli asos sifatida xizmat qiladi.
Boburnoma   tarixiy   manba   sifatida   nafaqat   faktlarni   bayon   qiladi,   balki
muallifning   shaxsiy   tafakkurini,   siyosiy   qarashlarini   va   ijtimoiy   qadriyatlarini
ham   aks   ettiradi.   Asarda   Bobur   o‘z   qarorlarini,   urushdagi   strategiyalarini   va
siyosiy murosasini shaxsiy fikrlari bilan yoritadi. Bu esa tarixshunoslikda faqat
voqea-hodisalarga emas, balki tarixiy shaxslarning qarash va qadriyatlariga ham
e’tibor   qaratish   imkonini   beradi.Shuningdek,   Boburnoma   o‘tmish   voqealarini
yoritishda   boshqa   manbalarda   uchramaydigan   tafsilotlarni   beradi.   Masalan,
shaharlar va viloyatlar geografiyasi, aholi tarkibi, qabilalar va urf-odatlar haqida
batafsil   ma’lumot   beriladi.   Bu   jihatlar   tarixiy   manbalarni   solishtirishda
qo‘shimcha   kontekst   yaratadi   va   voqealarni   yanada   kengroq   tushunishga
yordam beradi.
Muallifning shaxsiy kuzatuvlari va fikr-mulohazalari ham tarixiy tadqiqotlar
uchun ahamiyatlidir. Boburning siyosiy qarashlari, davlat boshqaruvi va harbiy
yurishlardagi strategiyalari asarda ochiq va tushunarli tarzda berilgan. Shu bois,
tarixiy   fanlar   nuqtai   nazaridan   Boburnoma   voqealarni   tizimli   ravishda   tahlil
qilish   imkonini   beradi   va   boshqa   manbalar   bilan   taqqoslash   orqali   tarixiy
haqiqatni aniqlashga yordam beradi.
Tarixiy   manba   sifatidagi   Boburnoma   nafaqat   faktlar,   balki   o‘sha   davrning
ijtimoiy   tuzilishi,   siyosiy   muhit   va   madaniy   hayotini   ham   yoritadi.   Masalan, 14Bobur   o‘z   davridagi   shahar   va   qishloqlarning   geografik   joylashuvi,   aholining
turmush   tarzi,   kasb-hunar   va   madaniy   an’analari   haqida   batafsil   yozgan.   Bu
ma’lumotlar boshqa tarixiy manbalar bilan taqqoslanganda yanada boy kontekst
hosil   qiladi.Shuningdek,   Boburnoma   tarixiy   tahlil   qilishda   o‘quvchilar   va
tadqiqotchilar   uchun   metodologik   ahamiyatga   ega.   Asarni   boshqa   manbalar
bilan   solishtirish   orqali   voqealarning   to‘liqligi   va   ishonchliligi   aniqlanadi,
shuningdek, tarixiy tafakkur va siyosiy qarashlarni tushunish imkoniyati oshadi.
Shu   tariqa,   Boburnoma   nafaqat   tarixiy   faktlarni,   balki   tarixiy   tafakkur   va
shaxsiy   qarashlarni   ham   aks   ettiruvchi   noyob   manbaga   aylanishini   ko‘rsatadi.
Boburnoma   va   boshqa   davr   manbalarini   solishtirish   nafaqat   tarixiy   haqiqatni
aniqlash,   balki   muallifning   qarashlari,   siyosiy   va   ijtimoiy   qadriyatlarini
chuqurroq   tushunishga   yordam   beradi.   Bu   esa   tarixiy   tadqiqotlarda   kompleks
yondashuvni qo‘llash imkonini yaratadi. Shu sababli Boburnoma tarixiy manba
sifatida boshqa manbalar bilan solishtirilganda yanada boy ilmiy qiymatga ega
bo‘ladi va tarixiy fanlar uchun muhim tadqiqot maydoni hisoblanadi.
Madaniyatshunoslik   nuqtai   nazaridan,   Boburnoma   asari   o‘sha   davrning
madaniy   va   ma’naviy   hayotini   ochib   beradi.   Masalan,   Farg‘ona,   Toshkent,
Samarqand   va   Kobul   shaharlaridagi   madaniy   tadbirlar,   adabiy   va   san’atkorlar
faoliyati,   shuningdek,   xalqning   an’analari   va   urf-odatlari   batafsil   tasvirlangan.
Bu tarixiy fanlar bilan birga etnografiya, folklor va san’atshunoslik tadqiqotlari
uchun   ham   qimmatli   manbadir.Shuningdek,   asarda   Alisher   Navoiy,
Abdurahmon   Jomiy,   Shayxim   Suhayliy   va   boshqa   ijodkorlarning   ijodi   haqida
xabarlar mavjud. Bu esa tarixiy va adabiy fanlarni birlashtirish imkonini beradi.
Tarixshunoslar asar orqali o‘sha davr madaniy hayoti, san’atkorlar faoliyati va
ilmiy rivojlanishini aniqlashlari mumkin. Shu bilan birga, Boburnoma asaridagi
geografik,   ijtimoiy   va   siyosiy   ma’lumotlar   o‘rganilsa,   tarixiy   tadqiqotlarda
yangi   natijalarga   erishish   mumkin.Boburnoma   asari   jahon   tarixiy-adabiy
merosining bir qismi sifatida ham tarixiy fanlar uchun muhimdir. Asar nafaqat
o‘z   davrining   voqealarini   yoritadi,   balki   global   tarixiy   kontekstda   Markaziy 15Osiyo, Afg‘oniston va Hindiston tarixini tushunishga imkon beradi. Shu sababli
Boburnoma   tarixiy   fanlar   bilan   bog‘liqlikda   tadqiqotlar   uchun   mustahkam
poydevor yaratadi.
Natijada,   “Boburnoma”ning   tarixiy   fanlar   bilan   bog‘liqligi   ko‘p   qirrali   va
boydir. Asar siyosiy, ijtimoiy, madaniy, harbiy va adabiy jihatlarni birlashtiradi.
Bu   esa   uni   tarixshunoslik,   etnografiya,   harbiy   tarix,   madaniyatshunoslik   va
tilshunoslik   sohalarida   tadqiq   qilish   imkonini   beradi.   Shu   tariqa,   Boburnoma
nafaqat   tarixiy   manba,   balki   ilmiy   tadqiqotlar   uchun   keng   imkoniyat
yaratadigan noyob yodgorlik hisoblanadi.
1.3. Boburnoma va boshqa fanlar bilan integratsiya
Zahiriddin   Muhammad   Boburning   “Boburnoma”   asari   nafaqat   tarixiy   va
adabiy   manba,   balki   boshqa   fanlar   bilan   integratsiya   qilish   imkonini   beruvchi
noyob   yodgorlik   hisoblanadi.   Asar   o‘zida   siyosat,   madaniyat,   geografiya,
tilshunoslik,   san’at,   tabiatshunoslik   va   ijtimoiy   fanlarga   oid   ko‘plab
ma’lumotlarni   jamlagan.   Shu   sababli   Boburnoma   fanlararo   tadqiqotlar   uchun
keng imkoniyat yaratadi.
Boburnoma va tarix fanlari  o‘rtasidagi  bog‘liqlik avvalgi  bo‘limda  batafsil
yoritilgan   bo‘lsa,   boshqa   fanlar   bilan   integratsiya   qilish   esa   asarning   ko‘p
qirraliligini namoyon etadi. Masalan,  asardagi  geografik tavsiflar va shaharlar,
vodiyslar, daryolar, tog‘lar va tabiiy resurslar haqidagi ma’lumotlar geografiya
fanlari   uchun   qimmatli   manba   hisoblanadi.   Boburning   Movarounnahr,
Afg‘oniston va Hindiston yo‘llari bo‘yicha yurishlari, shahar va qishloqlarning
joylashuvi,   suv   havzalari   va   tabiiy   manzaralarni   tasvirlashi   bu   fanlar   bilan
bog‘liq tadqiqotlarda muhim ahamiyatga ega.
Madaniyatshunoslik   nuqtai   nazaridan   Boburnoma   o‘z   davrining   madaniy
hayotini  aks ettiradi. Asarda san’atkorlar, shoirlar, ilm-fan vakillari, me’moriy
yodgorliklar   va   boshqa   madaniy   obidalar   haqida   ma’lumotlar   berilgan.
Masalan,   Alisher   Navoiy,   Abdurahmon   Jomiy   va   Shayxim   Suhayliy   kabi 16ijodkorlarning   faoliyati,   ularning   san’at   va   ilmiy   ishlari   asarda   xolisona
yoritilgan.   Shu   bilan   birga,   xalqning   urf-odatlari,   an’analari,   tadbir   va
marosimlari   ham   batafsil   bayon   qilingan.   Bu   esa   madaniyatshunoslik   va
antropologiya sohalarida tadqiqotlar olib borish imkonini beradi. 5
Lingvistika   va   tilshunoslik   fanlari   nuqtai   nazaridan   Boburnoma   o‘zining
yozilish   tili   va   uslubi   bilan   qiziqarlidir.   Asar   eski   o‘zbek   (chig‘atoy)   tilida
yozilgan   bo‘lib,   uning   leksikasi,   iboralari,   grammatik   tuzilishi   va   uslubiy
xususiyatlari   tilshunoslar   uchun   boy   manbadir.   Shu   orqali   o‘sha   davr   tilining
rivojlanishi,   boshqa   turkiy   tillar   bilan   aloqasi,   she’riy   va   nasriy   janrlarning
shakllanishi   haqida   xulosalar   chiqarish   mumkin.San’atshunoslik   nuqtai
nazaridan,   Boburnoma   asarida   keltirilgan   obrazli   tasvirlar,   tabiiy   manzaralar,
shaharlar   va  jang  manzaralari   asarning  badiiy  qiymatini   oshiradi.  Shuningdek,
asarda zikr qilingan me’moriy va dekorativ san’at yodgorliklari ham tarixiy va
san’atshunoslik tadqiqotlari uchun qimmatli manba hisoblanadi.
Boburnoma va fanlararo integratsiy asi
Fanlar Boburnomadagi ma’lumotlar Integratsiya va ahamiyati
Tarix Siyosiy   voqealar,   hukmdorlar
faoliyati,   janglar,   davlat
boshqaruvi Tarixiy   faktlarni   aniqlash,
boshqa manbalar bilan solishtirish,
tarixiy   tafakkur   va   qarashlarni
tushunish
Adabiyot Nasr   va   she’riy   lavhalar,   xalq
maqollari,   iboralar,   badiiy
tasvirlar Badiiy   tahlil,   til   va   uslubni
o‘rganish,   adabiy   merosni   tadqiq
qilish
Geografiya Shaharlar,   vodiyslar,   daryolar,
tog‘lar, tabiiy resurslar Geografik   joylashuvni
aniqlash,   hududlarning   tabiiy   va
iqtisodiy xususiyatlarini o‘rganish
Lingvistika   / Eski   o‘zbek   (chig‘atoy)   tili, Tilning   rivojlanishini
5
 Ozoda Zuparova. “Zahiriddin Muhammad Babur and His Literary Legacy.” European 
International Journal of Philological Sciences, 2024.    inLIBRARY 17Tilshunoslik leksika,   iboralar,   grammatik
tuzilma o‘rganish,   boshqa   turkiy   tillar
bilan aloqani aniqlash
Madaniyatshu
noslik San’atkorlar,   shoirlar,   ilm-fan
vakillari, urf-odatlar, marosimlar Madaniyat   va   antropologiya
tadqiqotlari,   ijtimoiy   va   madaniy
qadriyatlarni o‘rganish
San’atshunosli
k Me’moriy   yodgorliklar,
dekorativ   san’at,   jang
manzaralari San’atshunoslik,   vizual   tasvir
va tarixiy obidalarni tahlil qilish
Tabiatshunosli
k   /
Agronomiya Bog‘lar,   dehqonchilik,
o‘simliklar va hayvonot dunyosi Ekologiya   va   tabiatshunoslik
tadqiqotlari,   agronomik
ma’lumotlarni o‘rganish
Ijtimoiy   fanlar
/ Sotsiologiya Qabila   va   tabaqalar,   kundalik
hayot, ijtimoiy tuzilma Jamiyat   strukturasini   tahlil   qilish,
ant
Tabiatshunoslik va agronomiya bilan bog‘liq jihatlar ham e’tiborga loyiqdir.
Bobur   o‘tmishdagi   bog‘lar,   dehqonchilik,   suvni   boshqarish   tizimi,   daraxtlar,
hayvonot   dunyosi   va   o‘simliklar   haqida   batafsil   ma’lumot   beradi.   Bu   esa
ekologiya, tabiatshunoslik va agronomiya fanlariga integratsiya qilish imkonini
yaratadi.Shuningdek,   Boburnoma   ijtimoiy   fanlar   bilan   ham   bog‘liqdir.   Asarda
turli ijtimoiy tabaqalar, xalq qabilalari, ularning urf-odatlari va kundalik hayoti
tasvirlangan.   Shu   tariqa,   sotsiologiya   va   antropologiya   sohalarida   asar
o‘rganilganda, o‘sha  davr  jamiyatining ijtimoiy tuzilishi, insonlarning turmush
tarzi va ma’naviy qadriyatlarini aniqlash mumkin.Natijada, Boburnoma nafaqat
tarixiy va adabiy asar, balki ko‘plab fanlar bilan integratsiya qilinishi mumkin
bo‘lgan   murakkab   va   boy   manbadir.   Asarni   tarix,   adabiyot,
madaniyatshunoslik,   tilshunoslik,   geografiya,   san’atshunoslik,   tabiatshunoslik
va   ijtimoiy   fanlar   nuqtai   nazaridan   o‘rganish   ilmiy   tadqiqotlarda   fanlararo
yondashuvning samarali namunasini tashkil qiladi.Shu bilan birga, Boburnoma
o‘quv jarayonida talabalarga fanlararo integratsiya tamoyillarini tushuntirishda 18ham   qulay   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Talabalar   tarixiy   voqealarni   o‘rganish
bilan   birga,   madaniy,   ijtimoiy,   lingvistik   va   tabiiy   kontekstni   ham   hisobga
olishni   o‘rganadilar.   Bu   esa   ularni   kompleks   fikrlashga,   turli   fanlarni
birlashtirish orqali tahlil qilishga o‘rgatadi.Shu tariqa, Boburnoma faqat tarixiy
yoki adabiy asar emas, balki boshqa fanlar bilan integratsiya qilinishi mumkin
bo‘lgan multidisipliner manbadir. U ilmiy tadqiqotlarda fanlararo yondashuvni
amalga   oshirish,   tarixiy   va   madaniy   tafakkurni   rivojlantirish,   shuningdek,
talabalarga kompleks bilim berishda muhim ahamiyat kasb etadi. 19II Bob. Boburnomani o‘qitishda fanlararo aloqani amalga oshirish
metodikasi
2.1. Dars jarayonida fanlararo yondashuv
Dars   jarayonida   fanlararo   yondashuvni   qo‘llash   talabalarga   o‘qitilayotgan
materialni   chuqurroq   tushunish,   turli   fanlar   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   sezish   va
ularni birlashtirib tahlil qilish imkonini beradi. Boburnoma kabi tarixiy-adabiy
asarni  o‘rgatishda bu yondashuv  ayniqsa samarali  bo‘ladi, chunki asar  nafaqat
tarixiy voqealarni, balki badiiy, madaniy va tilshunoslik elementlarini ham o‘z
ichiga oladi.
Boburnoma va fanlararo integratsiyalar
Fanlararo   yondashuvni   darslarda   qo‘llashning   birinchi   bosqichi   –
talabalarga   asarning   mazmuni   va   badiiy   xususiyatlarini   tushuntirishdir.
O‘qituvchi   Boburning   hayoti,   siyosiy   va   harbiy   faoliyati,   shuningdek,   uBoburnoma va 	
fanlararo 	
integratsiyalar	
Tarix 
fanlari 
bilan 	
integratsiya	
Adabiyotsh	
unoslik 
bilan 	
integratsiya	
Lingvistika 	
va 	
tilshunoslik 	
bilan 	
integratsiya	
Madaniyats
hunoslik 	
bilan 	
integratsiya	
Tabiatshun	
oslik va 	
agronomiya 	
bilan 	
integratsiya 20yashagan   davrning   ijtimoiy   va   madaniy   muhitini   talabalarga   yetkazadi.   Shu
bilan   birga,   asardagi   badiiy   tasvirlar,   xalq   maqollari,   she’riy   lavhalar   orqali
adabiyotshunoslik nuqtai nazarini rivojlantirish mumkin. Talabalar matnni faqat
voqealar   zanjiri   sifatida   emas,   balki   badiiy   va   madaniy   kontekstda   ham
o‘rganadilar.
1. Tarix fanlari bilan integratsiya
Boburnoma   tarixiy   manba   sifatida   o‘zining   noyobligi   bilan   ajralib   turadi.
Darslarda Boburning hayoti, siyosiy va harbiy faoliyati talabalarga tarix fanlari
kontekstida chuqur o‘rgatiladi. Asar 15–16-asrlar Markaziy Osiyo, Afg‘oniston
va Hindiston tarixini batafsil yoritadi. Bu davrning siyosiy tuzilishi, temuriylar
va Shayboniylar orasidagi kurashlar, Boburning Farg‘ona va Samarqand uchun
olib borgan urushlari talabalarga aniq misollar bilan tushuntiriladi. Tarix fanlari
nuqtai   nazaridan   darslarda   Boburnoma   bilan   birga   boshqa   manbalarni   ham
qo‘llash   muhimdir,   chunki   bu   voqealarning   haqqoniyligi   va   shaffofligini
tekshirish   imkonini   beradi.   Masalan,   Eron,   Hindiston   va   Turkiya   tarixiy
manbalari   bilan   taqqoslash   orqali   talabalar   turli   manbalarning   solishtirma
tahlilini   o‘rganadilar.   Boburning   shaxsiy   qarashlari,   siyosiy   va   ijtimoiy
qadriyatlari   tarixiy   tafakkur   bilan   bog‘lanadi.   Shu   tarzda   talabalar   o‘tmish
voqealarini   faqat   faktlar   sifatida   emas,   balki   ularni   ijtimoiy   va   siyosiy
kontekstda   tahlil   qilishni   o‘rganadilar.   Tarix   fanlari   orqali   dars   jarayoni
interaktiv va guruhli ishlarga boyitilishi mumkin. Talabalar guruhlarga bo‘linib,
Boburning   harbiy   yurishlari   yoki   davlat   boshqaruvi   bo‘yicha   tadqiqotlar   olib
boradilar.   Bu   esa   talabalarda   tarixiy   tafakkur,   tahlil   qilish   va   izlanish
ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Shu bilan birga, Boburnomadagi yirik voqealar va
ular   bilan   bog‘liq   shaxslar   talabalarda   tarixiy   shaxslarni   tanlash   va   baholash
qobiliyatini shakllantiradi. Tarix fanlari bilan integratsiya Boburnoma darslarini
nafaqat   ma’lumot   berish,   balki   tarixiy   tafakkur   va   tahlil   ko‘nikmalarini
rivojlantirish vositasiga aylantiradi. 212. Adabiyotshunoslik bilan integratsiya
Boburnoma   asarining   badiiy   va   nasriy   xususiyatlari   adabiyotshunoslik
fanlari   bilan   chuqur   bog‘liq.   Talabalarga   asarning   til   uslubi,   badiiy   tasvirlar,
dramatik   va   lirik   sahnalar   tushuntiriladi.   Matndagi   xalq   maqollari,   matallar,
ibratli   so‘zlar   talabalarga   adabiy   didni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Badiiy
elementlar orqali talabalarga voqealarni vizualizatsiya qilish, tasavvur qilish va
matnni chuqurroq tushunish imkoniyati beriladi. Asardagi voqealar zanjiri faqat
tarixiy   fakt   sifatida   emas,   balki   badiiy   kontekstda   tahlil   qilinadi.   Shu   bilan
birga,   adabiyotshunoslik   integratsiyasi   talabalarni   matnni   o‘zaro   bog‘lab,
muallifning   uslubini   va   ifoda   vositalarini   tushunishga   o‘rgatadi.   Talabalar
Boburning   yozish   texnikasi   va   badiiy   tasvirlar   orqali   voqealarni   qanday
jonlantirgani bilan tanishadilar. Darslarda interaktiv metodlar, masalan, matnni
sahnalashtirish   yoki   dramatik   tahlil   qilish   orqali   adabiy   yondashuvni
rivojlantirish   mumkin.   Talabalar   guruhlarga   bo‘linib,   Boburnoma   sahnalarini
o‘qib,   baholab,   talqin   qilishadi.   Shu   bilan   birga,   badiiy   elementlar   talabalarda
estetik did va ijodiy tafakkur rivojlanishiga  yordam  beradi. Adabiyotshunoslik
bilan integratsiya Boburnoma o‘qitish jarayonini nafaqat tarixiy, balki badiiy va
madaniy kontekstda ham boyitadi. 6
3. Lingvistika va tilshunoslik bilan integratsiya
Lingvistika   va   tilshunoslik   integratsiyasi   Boburnomani   o‘qitishda   muhim
ahamiyatga  ega.  Eski   o‘zbek (chig‘atoy)   tilining  leksik,  grammatik  va  stilistik
xususiyatlarini   o‘rganish   talabalar   tilshunoslik   nazariyasi   va   amaliyotini
uyg‘unlashtirish   imkonini   beradi.   Talabalar   matndagi   so‘zlarni   zamonaviy
o‘zbek   tili   bilan   solishtirib,   o‘zaro   tafovutlarni   aniqlaydilar.   Shu   orqali   tilning
rivojlanishi, sinonimlar, metaforalar va ifoda vositalari tushuntiriladi. Talabalar
Boburning   yozish   uslubi   va   ifodalarini   tahlil   qilib,   nasriy   va   badiiy   matnni
mukammal o‘rganadilar. Tarjima va terminologiya orqali lingvistik ko‘nikmalar
6
 Sitora Tojiddinova. “’Boburnoma’ ta’sirida yozilgan tarixiy asarlarning matniy - qiyosiy 
tadqiqi.” Oltin bitiglar – Golden scripts, 2023.    Oltin Bitiglar 22shakllanadi. Darslarda talabalarga matnni tarjima qilish yoki eski o‘zbek tilidagi
iboralarni aniqlash bo‘yicha amaliy mashqlar berilishi mumkin. Shu tarzda ular
tilshunoslik   nazariyasini   amaliyot   bilan   uyg‘unlashtiradilar.   Lingvistika
integratsiyasi   Boburnoma   matnini   tushunish,   tarjima   qilish   va   tahlil   qilish
imkonini beradi, shu bilan birga talabalarni til va adabiyot bilan bog‘liq chuqur
tafakkurga o‘rgatadi.
4. Madaniyatshunoslik bilan integratsiya
Madaniyatshunoslik   integratsiyasi   darslarda   o‘qitish   jarayonini   boyitadi.
Boburnomada   keltirilgan   san’atkorlar,   shoirlar,   olimlar   va   ularning   ijodiy
faoliyati   talabalarga   o‘sha   davr   madaniyati   bilan   tanishish   imkonini   beradi.
Talabalar   urf-odatlar,   marosimlar,   xalq   bayramlari   va   ijtimoiy   qadriyatlarni
o‘rganadilar.   Shu   bilan   birga,   o‘sha   davr   me’moriy   yodgorliklari,   musiqiy   va
tasviriy   san’at   namunalarini   tahlil   qilish   imkoniyati   mavjud.
Madaniyatshunoslik   integratsiyasi   talabalarda   tarixiy   va   madaniy   tafakkur,
tanqidiy   fikrlash   va   ijodiy   yondashuvni   rivojlantiradi.   Darslarda   vizual
materiallar,   multimedialar,   miniatyura   tasvirlari   va   san’at   namunalari
yordamida   o‘quv   jarayoni   qiziqarli   bo‘ladi.   Shu   tarzda   talabalarga   o‘tmish   va
hozirgi   madaniyat   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   ko‘rsatish   mumkin.
Madaniyatshunoslik  integratsiyasi  talabalarda madaniy tafakkur, estetik did va
multidisipliner yondashuvni shakllantiradi.
5. Geografiya bilan integratsiya
Boburnoma   asarida   geografik   ma’lumotlar   juda   boy   va   talabalarga
geografiya   fanini   o‘rgatishda   muhim   manba   hisoblanadi.   Boburning   harbiy
yurishlari, safarlari va har bir hududga bo‘lgan ta’siri xaritalar orqali talabalarga
tushuntiriladi. Shaharlar, vodiyslar, daryolar va tog‘lar tavsifi geografik nuqtai
nazardan o‘rganiladi. Talabalar Farg‘ona, Samarqand, Hisor, Kobul, Agra kabi
yirik   markazlarning   geografik   va   ijtimoiy   ahvolini   tahlil   qiladilar.   Hududning
iqlimi,   tabiiy   resurslari,   suv   havzalari   va   yer   xo‘jaligi   talabalarga   tabiiy
sharoitlar   bilan   bog‘liq   bilimlarni   beradi.   Geografiya   fanlari   bilan   integratsiya 23orqali   talabalarda   hududiy   tafakkur,   xarita   o‘qish   va   joylashuvni   aniqlash
ko‘nikmalari   rivojlantiriladi.   Shu   bilan   birga,   darslarda   geografik   o‘yinlar,
xarita   ishlari   va   interaktiv   mashqlar   orqali   bilimlar   mustahkamlanadi.
Boburnoma   matni   asosida   talabalarga   geografik   va   tarixiy   bog‘liqlikni
ko‘rsatish   mumkin.   Talabalar   geografik   faktlarni   tarixiy   voqealar   bilan
solishtirib, hodisalarni yaxshiroq tushunadilar. Bu esa dars jarayonini interaktiv
va   qiziqarli   qiladi.   Geografiya   integratsiyasi   nafaqat   bilim   berish,   balki
talabalarda tizimli va mantiqiy tafakkur rivojlanishiga yordam beradi.
6. Tabiatshunoslik va agronomiya bilan integratsiya
Boburnomada   tabiat,   o‘simliklar   va   hayvonot   dunyosi   haqida   batafsil
ma’lumot   berilgan.   Darslarda   talabalarga   Boburning   tabiat   tasvirlari,
dehqonchilik   va   bog‘dorchilik   faoliyati   tahlil   qilinadi.   O‘sha   davr   ekotizimi,
sug‘orish   tizimi,   qishloq   xo‘jaligi   usullari   va   tabiiy   resurslardan   foydalanish
metodlari   o‘rganiladi.   Talabalar   o‘simliklar,   hayvonlar   va   tabiat   hodisalarini
ilmiy   nuqtai   nazardan   baholashni   o‘rganadilar.   Shu   bilan   birga,   darslarda
interaktiv   mashqlar   orqali   talabalarga   amaliy   ko‘nikmalar   beriladi,   masalan,
tuproq   turlari,   suv   resurslari   va   hosil   yetishtirish   usullari   bilan   ishlash.
Tabiatshunoslik   integratsiyasi   Boburnoma   matnini   ekologik   va   agronomik
kontekstda   tahlil   qilish   imkonini   beradi.   Talabalar   o‘tmish   va   hozirgi   tabiat
muammolari   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   o‘rganadilar.   Darslarda   o‘simlik   va
hayvonot   tasvirlarini   chizish,   modellar   yaratish,   hududiy   tabiiy   resurslarni
o‘rganish   orqali   bilimlar   mustahkamlanadi.   Shu   tarzda   talabalarda   tabiiy
tafakkur   va   ilmiy   kuzatuv   ko‘nikmalari   rivojlanadi.   Tabiatshunoslik   va
agronomiya   integratsiyasi   darslarni   nafaqat   tarixiy   va   badiiy,   balki   tabiiy   va
ilmiy jihatdan boyitadi.
7. San’atshunoslik bilan integratsiya
Boburnoma darslarida san’atshunoslik integratsiyasi orqali talabalarga o‘sha
davr   san’ati,   miniatyura   va   me’moriy   yodgorliklar   tushuntiriladi.   Asarda
keltirilgan   san’atkorlar,   shoirlar   va   ularning   ijodiy   faoliyati   talabalarga 24madaniyat va san’at tarixini o‘rgatishda yordam beradi. Talabalar miniatyuralar,
portretlar   va   tasviriy   san’at   namunalari   asosida   tahlil   qilish   ko‘nikmasini
egallaydilar.   Shu   bilan   birga,   darslarda   vizual   materiallar,   fotosuratlar,
multimedialar   va   ekskursiyalar   orqali   o‘quv   jarayoni   interaktiv   qilinadi.
San’atshunoslik integratsiyasi  talabalarga estetik did, ijodiy tafakkur va tarixiy
kontekstni   vizualizatsiya   qilish   imkonini   beradi.   Talabalar   Boburning
voqealarni   badiiy   va   san’atkorona   tasvirlash   uslubini   o‘rganadilar.   Shu   tarzda
darslar   nafaqat   faktlar   va   ma’lumotlar   bilan   boyitiladi,   balki   talabalarda
san’atga   qiziqish   va   estetik   tafakkur   rivojlantiriladi.   San’atshunoslik
integratsiyasi   Boburnoma   darslarini   multidisipliner   va   interaktiv   qiluvchi
muhim   vosita   hisoblanadi.   Talabalar   san’at   va   tarixni   birlashtirib,   voqealarni
yanada chuqurroq tushunadilar va tahlil qiladilar.
Lingvistika   va   tilshunoslik   fanlari   darslarda   matnning   tahlili   orqali
o‘rgatiladi.   Eski   o‘zbek   (chig‘atoy)   tili,   leksik   va   grammatik   xususiyatlar,
uslubiy   elementlar   talabalarga   tilshunoslik   nazariyasi   va   amaliyotini
uyg‘unlashtirish   imkonini   beradi.   Shu   orqali   talabalarga   o‘sha   davr   boshqa
turkiy tillari va zamonaviy o‘zbek tili bilan solishtirish imkoniyati beriladi.
Madaniyatshunoslikni   integratsiya   qilish   darslarni   yanada   boyitadi.
Boburnomada keltirilgan san’atkorlar, shoirlar, ilm-fan vakillari, urf-odatlar va
marosimlar talabalarga o‘sha davr madaniyati va ijtimoiy hayotini o‘rganishga
imkon   beradi.   Talabalar   o‘quv   jarayonida   san’at,   musiqa,   me’moriy
yodgorliklar   va   xalq   urf-odatlari   bilan   tanishadi,   ularni   tarixiy   voqealar   bilan
bog‘laydi.   Bu   jarayon   talabalarda   madaniy   tafakkur   va   tanqidiy   fikrlashni
rivojlantiradi.
Darslarda   interaktiv   metodlarni   qo‘llash   muhim   o‘rin   tutadi.   Masalan,
talabalarga Boburning harbiy yurishlari, janglar va davlat boshqaruvi bo‘yicha
guruhli   ishlar   berilishi   mumkin.   Geografik   xaritalar,   multimedialar,   tarixiy
replikalar va vizual tasvirlar yordamida dars jonli va qiziqarli bo‘ladi. Shu bilan
birga,   bu   metodlar   talabalarning   ijodiy   va   tahliliy   fikrlash   ko‘nikmalarini 25mustahkamlaydi.Fanlararo   yondashuvni   baholash   tizimi   ham   moslashtirilishi
lozim. Talabalar faqat tarixiy faktlarni yodlab qolmasdan, ularni boshqa fanlar
bilan   bog‘lay   olishi,   matndagi   badiiy   va   madaniy   elementlarni   tushuntirishi,
geografik   va   lingvistik   tafovutlarni   aniqlashi   baholanadi.   Shu   tarzda   baholash
jarayoni kompleks va multidisipliner bo‘ladi.
2.2. Boburnoma asosida misol dars senariylari
Dars mavzusi:
Boburning Movarounnahrdagi hukmdorligi va harbiy yurishlari
Maqsad:
Tarixiy voqealarni tahlil qilish orqali talabalarda tarixiy tafakkur va 
mantiqiy fikrlashni rivojlantirish;
Boburnoma matni orqali adabiy tahlil, geografik va madaniy kontekstni 
o‘rganish;
Fanlararo integratsiya orqali tarix, adabiyot, geografiya, san’atshunoslik 
va tabiatshunoslikni uyg‘unlashtirish.
Dars usullari:
Guruh ishlari, muhokama va taqqoslash;
Vizual materiallar va xaritalar orqali tushuntirish;
Interaktiv mashqlar va rol o‘yinlari;
Matnni dramatik o‘qish va badiiy tahlil.
Dars jarayoni: 261. Tashkiliy qism (5 daqiqa)
Dars mavzusi e’lon qilinadi, dars maqsadi tushuntiriladi.
Talabalar Bobur va uning davri haqida umumiy bilimlarini qisqacha 
eslaydilar.
2. Yangi mavzu bayoni (20 daqiqa)
Tarixiy kontekst: Boburning Movarounnahrda hukmdorlik qilgan davri, 
Samarqand va Farg‘ona shaharlaridagi siyosiy voqealar tahlil qilinadi.
Boburnoma matnidan olingan parcha o‘qiladi va talabalarga Boburning 
voqealarni qanday tasvirlagani tushuntiriladi.
Fanlararo integratsiya:
Geografiya : Boburning yurish yo‘llari xaritada ko‘rsatiladi.
Madaniyatshunoslik : 15-asr o‘zbek jamiyatidagi urf-odat va 
ijtimoiy hayotga doir qismlar muhokama qilinadi.
San’atshunoslik : Bobur davriga oid miniatyura va san’at asarlari 
namunalari tahlil qilinadi.
Tabiatshunoslik : O‘simliklar, suv havzalari va tabiiy resurslar 
matn orqali o‘rganiladi
3. Amaliy mashqlar (15 daqiqa)
Maqsad:   Talabalarda   Boburnoma   matnini   fanlararo   yondashuv   yordamida
o‘rganish,   tarixiy,   badiiy   va   geografik   bilimlarni   integratsiyalash,   mantiqiy
fikrlash va ijodiy ko‘nikmalarini rivojlantirish. 273.1. Guruh ishlari (5 daqiqa)
Talabalar 3-4 kishilik guruhlarga bo‘linadi.
Har   bir   guruhga   Boburning   harbiy   yurishlari,   geografik   joylashuvi   va
ijtimoiy ta’siri bo‘yicha vazifa beriladi.
Guruhlar avval xarita ustida Boburning yurish yo‘llarini belgilaydilar va
asosiy voqealarni yozib chiqadilar.
Har bir guruh o‘z xaritasida quyidagilarni ko‘rsatadi:
Harbiy yurish yo‘llari
Boshqa hududlar bilan aloqalar
Ijtimoiy va madaniy ta’sir hududlari
Guruhlar   shuningdek,   hududlarning   tabiiy   resurslari   va   aholi
xususiyatlarini aniqlaydilar.
3.2. Diagramma va jadval mashqi (5 daqiqa)
Talabalar   harbiy   yurishlar   muvaffaqiyatini   va   mag‘lubliklarini
diagramma va jadval yordamida ko‘rsatadilar.
Masalan,   harbiy   yurishlarning   soni,   davomiyligi   va   natijasi   jadvalga
tushiriladi.
Bu   mashq   talabalarda   tarixiy   faktlarni   tizimli   ravishda   tasniflash   va
vizualizatsiya qilish ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Guruhlar   natijalarni   sinf   oldida   taqdim   qiladi   va   boshqa   guruhlar   bilan
solishtiradi. 283.3. Badiiy tahlil va dramatizatsiya (5 daqiqa)
Talabalar   Boburnoma   matnidan   berilgan   sahnani   dramatik   tarzda
sahnalashtiradilar.
Har bir guruh sahnani o‘z ijodiy uslubida ifodalaydi: ovoz, imo-ishora va
dialog orqali.
Mashq   orqali   talabalarda   matnni   tushunish,   Boburning   hissiyotlari   va
voqealarni tasvirlash ko‘nikmalari shakllanadi.
Ularni   sahnalashtirishdan   so‘ng   “Boburning   qarori   yoki   harakati   nima
sababdan muhim?” kabi savollar bilan muhokama o‘tkaziladi.
3.4. Taqqoslash mashqi (5 daqiqa)
Talabalarga   tarixiy   voqealarni   Eron   va   Hindiston   manbalari   bilan
solishtirish vazifasi beriladi.
Har   bir   guruh   voqealarni   boshqa   mamlakat   manbalari   bilan   taqqoslab,
faktlarning shaffofligi va haqqoniyligini aniqlaydi.
Guruhlar quyidagi savollarga javob beradi:
Qaysi voqealar bir xil talqin qilingan?
Qaysi voqealar tafovut ko‘rsatadi?
Nima sababdan farq yuzaga kelgan bo‘lishi mumkin?
Bu   mashq   talabalarda   tarixiy   manbalarni   tahlil   qilish   va   ishonchli
ma’lumotlarni aniqlash ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
3.5. O‘yinlar va interaktiv mashqlar 29“Tarixiy   xarita   o‘yini”   –   har   bir   guruh   xaritada   Boburning   yurish
yo‘llarini tezkor aniqlashadi.
“Voqea   poygasi”   –   guruhlar   voqealarni   ketma-ketlikda   joylashtiradi   va
eng tez va to‘g‘ri tartibni aniqlaydi.
“Rol   almashish”   –   talabalar   Bobur   yoki   uning   sarkardalarining   nuqtai
nazaridan voqealarni tahlil qiladi.
“Madaniy izoh”  – talaba Boburnoma matnidagi urf-odat, san’at va tabiat
tavsifini qisqa taqdimot bilan izohlaydi.
3.6. Yakuniy vzifalar
Har   bir   guruh   tayyorlagan   xarita,   diagramma   va   dramatik   sahnani   sinf
oldida taqdim etadi.
Talabalar o‘z natijalarini qisqacha yozma shaklda bayon qiladilar.
Ushbu   mashqlar   orqali   talabalar   tarixiy,   adabiy,   geografik   va   madaniy
bilimlarni birlashtirgan holda Boburnomani chuqurroq o‘rganadilar.
4. Yakuniy qism (5 daqiqa)
Guruhlar   ishlari   taqdim   etiladi,   talabalarning   tahlil   va   izohlariga
asoslangan muhokama o‘tkaziladi. 302.3. Fanlararo yondashuvning samaradorligini tahlil qilish
Boburnoma   asarini   o‘rganishda   fanlararo   yondashuv   qo‘llash   ilmiy
tadqiqotlarning   samaradorligini   sezilarli   darajada   oshiradi.   Ushbu   yondashuv
nafaqat   tarixiy,   balki   adabiy,   madaniy,   tilshunoslik   va   etnografik   jihatlarni
birlashtirishga   imkon   beradi.   Fanlararo   yondashuv   orqali   tadqiqotchilar
Boburning   shaxsiy   hayoti,   siyosiy   faoliyati   va   davr   voqealarini   yanada
chuqurroq anglay oladilar. 7
Tarixiy   tahlil   Boburnomadagi   voqealarni   aniq   vaqt   va   makon   kontekstida
joylashtirish   imkonini   beradi.   Masalan,   Boburning   Samarqandni   qayta   ishg‘ol
qilish urinishlari, Shayboniylar bilan kurash, Kobulni zabt etish va Hindistonni
bosib olish kabi voqealar tarixiy nuqtai nazardan tahlil qilinsa, ular faqat voqea
sifatida   emas,   balki   siyosiy   strategiya   va   harbiy   amaliyotlarning   namunasi
sifatida   ham   ko‘rinadi.   Tarixiy   tadqiqotlar   asosida   voqealar   ketma-ketligi,
davlatlararo munosabatlar, siyosiy ittifoqlar va nizolar yanada aniq tasvirlanadi.
Shu orqali  Boburning qarorlari  va harakatlari  tarixiy haqiqat  bilan mustahkam
bog‘lanadi.Adabiyotshunoslik nuqtai nazaridan esa Boburnoma nasriy memuar
sifatida o‘rganiladi. Badiiy tasvir vositalari, lirik paragraflar, she’riy kiritmalar,
maqol   va   matallar,   shuningdek,   Boburning   ichki   dunyosi   va   kayfiyatini
ifodalash   uslubi   tadqiq   etiladi.   Fanlararo   yondashuv   natijasida   adabiy   tahlil
tarixiy faktlar bilan uyg‘unlashadi, bu esa asarning badiiy va ilmiy ahamiyatini
yanada   oshiradi.   Masalan,   Bobur   tomonidan   jang   manzaralari,   tabiat   tasvirlari
va   shahar   hayotini   badiiy   uslubda   bayon   etish   orqali   tarixiy   voqealarga   jonli
rang   bag‘ishlanadi.   Shu   bilan   birga,   asardagi   shaxsiy   mulohazalar,   ibratli
o‘gitlar va falsafiy fikrlar tarixiy kontekst bilan uyg‘unlashganda yanada chuqur
ma’no kasb etadi.Tilshunoslik va madaniyatshunoslik tadqiqotlari esa asardagi
leksik, sintaktik va stilistik xususiyatlarni o‘rganish imkonini beradi. Chig‘atoy
tilining   o‘ziga   xosligi,   so‘z   boyligi,   frazeologizmlar   va   iboralarning   tarixi
7
 Zubayda Anarkulova. “Boburning buyuk ‘Boburnoma’si va lirik asarlarining o‘zbek 
adabiyotida badiiy talqini.” Tamaddun Nuri jurnali, 2024+.  jurnal.tamaddunnuri.uz 31fanlararo yondashuv orqali izchil tahlil qilinadi. Bu esa Boburnoma matnining
o‘zbek   va   jahon   madaniy   merosidagi   o‘rnini   aniqlashga   yordam   beradi.
Madaniyatshunoslik   nuqtai   nazaridan   asardagi   urf-odatlar,   xalq   an’analari,
san’atkorlar va olimlarning faoliyati, shuningdek, turli hududlarning ijtimoiy va
madaniy   hayoti   batafsil   o‘rganiladi.Fanlararo   yondashuvning   samaradorligi
shundan   iboratki,   u   tadqiqotlarni   yagona   tizimga   keltiradi.   Tarix,   adabiyot,
tilshunoslik   va   madaniyatshunoslikni   integratsiyalash   orqali   tadqiqotchilar
Boburning   siyosiy   faoliyati,   harbiy   yurishlari,   shaxsiy   tajribalari   va   badiiy
tasvirlar o‘rtasidagi bog‘liqlikni aniqlay oladilar. Shu orqali asar nafaqat tarixiy
manba,   balki   badiiy,   madaniy   va   ilmiy   kontekstda   mukammal   tadqiq
qilinadi.Amaliy   misol   sifatida,   Boburning   Hindistonga   yurishlari   va   Panipat
janglarini   tahlil   qiladigan   bo‘lsak,   tarixiy   manbalar   voqealarni   fakt   sifatida
berayotgan   bo‘lsa,   adabiy   tahlil   Boburning   voqeaga   munosabati,   jang
manzaralarini   jonli   tasvirlash   uslubi   va   hissiy   ohangini   ochib   beradi.
Tilshunoslik   esa   janglar   va   harbiy   amaliyotlar   bilan   bog‘liq   maxsus
terminologiyani tushunishga yordam beradi. Madaniyatshunoslik esa o‘sha davr
shahar   hayoti,   aholining   turmush   tarzini   va   hududlarning   ijtimoiy   tuzilishini
tushunishga   imkon   yaratadi.   Shuningdek,   fanlararo   yondashuv   Boburnoma
bo‘yicha o‘quv-uslubiy ishlar samaradorligini ham oshiradi. O‘quvchilar asarni
faqat   tarixiy   faktlar   yig‘indisi   sifatida   emas,   balki   badiiy,   madaniy   va   ilmiy
jihatdan   boy   manba   sifatida   o‘rganadilar.   Bu   esa   ularning   tanqidiy   fikrlash
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi,   tarixiy   voqealarni   baholash   va   badiiy   tasvirlarni
tahlil   qilish   qobiliyatini   oshiradi.Fanlararo   yondashuvning   samaradorligini
yanada   oshirish   uchun   tadqiqotchilar   turli   metodlarni   qo‘llashlari   mumkin:
tarixiy-tahliliy   metod,   solishtirma   tahlil,   matnni   adabiy   va   lingvistik   tahlil
qilish,   etnografik   va   madaniy   kontekstni   o‘rganish.   Shu   metodlar   yordamida
Boburnoma nafaqat tarixiy voqealarni, balki o‘sha davr jamiyati, siyosiy tizimi,
madaniy va badiiy hayotini to‘liq yorituvchi manba sifatida tadqiq qilinadi. 32 Xulsa
Men shu kurs ishini tayyorlash jarayonida “Boburnoma asarini o‘rganishda
fanlararo aloqadan  foydalanish”  mavzusini  chuqur   o‘rganish  imkoniyatiga ega
bo‘ldim.   Tadqiqot   davomida   ma’lum   bo‘ldiki,   Boburnoma   nafaqat   tarixiy
manba   sifatida,   balki   adabiy,   madaniy   va   lingvistik   jihatdan   ham   boy   asardir.
Fanlararo yondashuv yordamida asarni o‘rganish tarixiy faktlarni yanada to‘liq
va   shaffof   tahlil   qilish,   ijtimoiy   va   siyosiy   jarayonlarni,   shuningdek,   madaniy
qadriyatlarni chuqurroq anglash imkonini beradi.
Kurs   ishida   dars   jarayonida   fanlararo   metodlarni   qo‘llashning   samarali
usullari   ko‘rib   chiqildi.   Tarix,   adabiyot,   geografiya   va   madaniyatshunoslik
fanlarini   integratsiyalash   orqali   talabalar   nafaqat   matnni   tushunadi,   balki
analitik   fikrlash,   ijodiy   tafakkur   va   hamkorlik   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.
Guruh   ishlari,   diagramma   va   xaritalar,   dramatik   sahnalashtirish   va   taqqoslash
mashqlari darslarni interaktiv va qiziqarli qiladi.
Shuningdek,  tadqiqot   davomida  Boburnoma  boshqa   tarixiy  manbalar   bilan
taqqoslanganda, o‘tmish voqealarining haqqoniyligini aniqlash, tarixiy faktlarni
tasdiqlash   va   ishonchli   ma’lumotlarni   ajratib   olish   mumkinligi   aniqlandi.   Bu
esa  tarixshunoslik  va  adabiyotshunoslik  tadqiqotlari  uchun  muhim  ahamiyatga
ega.
Xulosa   qilib   aytganda,   fanlararo   yondashuv   Boburnoma   matnini   chuqur
o‘rganish va uni zamonaviy ta’lim jarayonida qo‘llash imkoniyatini beradi. Bu
usul   nafaqat   bilimlarni   mustahkamlaydi,   balki   talabalarda   tarixiy   voqealarni
tahlil   qilish,   madaniy   va   badiiy   qadriyatlarni   anglash   hamda   ilmiy   tafakkur
ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Shu   sababli,   Boburnomani   fanlararo   metodlar
yordamida o‘rganish zamonaviy ta’lim va ilmiy izlanishlarda katta ahamiyatga
ega ekanligini ishonch bilan ta’kidlay olaman 33Foydalanilgan  adabiyotlari
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti,   “Xalq   ta’limi   tizimini   2030 - yilgacha
rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   PF - 5712 - son,
29.04.2019. 
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti,   “Kimyo   va   biologiya   yo‘nalishlarida
uzluksiz   ta’lim   sifatini   va   ilm - fan   natijadorligini   oshirish   chora - tadbirlari
to‘g‘risida”gi PQ - 4805 - son, 12.08.2020. 
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti,   “O‘zbekiston   Respublikasida
yoshlarga oid davlat  siyosatini  tubdan isloh qilish  va yangi  bosqichga  olib
chiqish   chora - tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PF - 6017 - son,   30.06.2020,   Yoshlar
ishlari agentligi tashkil etilishi. 
4. Bobur,   Z. M.   Boburnoma .   Toshkent:   “Yangi   asr   avlodi”   nashriyoti,   2018.
hilolnashr.uz
5. Bobur, Z.
 M.  Boburnoma . Toshkent: “O‘zbekiston” nashriyot-matbaa ijodiy
uyi, 2024.  Uza.uz+1
6. Majidov A.S., Majidov A.F. “Boburnoma – A Classical  Realistic Example
of   Turkic   Prose.”   Journal   of   Social   Sciences   and   Humanities   Research
Fundamentals , 2025, №	
 5.  inLIBRARY
7. Ozoda Zuparova. “Zahiriddin Muhammad Babur and His Literary Legacy.”
European   International   Journal   of   Philological   Sciences ,   2024.
inLIBRARY
8. Sitora   Tojiddinova.   “’Boburnoma’   ta’sirida   yozilgan   tarixiy   asarlarning
matniy - qiyosiy tadqiqi.”  Oltin bitiglar – Golden scripts , 2023.  Oltin Bitiglar
9. Zubayda   Anarkulova.   “Boburning   buyuk   ‘Boburnoma’si   va   lirik
asarlarining   o‘zbek   adabiyotida   badiiy   talqini.”   Tamaddun   Nuri   jurnali,
2024+.  jurnal.tamaddunnuri.uz
10. M.R.   Qodirova.   “‘Boburnoma’   sharq   va   g‘arb   adiblari   asarlari   uchun
muhim   manba   sifatida.”   O‘zbekistonda   xorijiy   tillar ,   2025,   11-jild,   №	
 3.
JOURNAL.FLEDU.UZ 3411. Sherzod   Muslimov.   “Zahiriddin   Muhammad   Boburning   ‘Boburnoma’
asarida   inson   va   oila   muammosi.”   Ijtimoiy - gumanitar   fanlarning   dolzarb
muammolari , 2025.  scienceproblems.uz
12. Xolboyeva   Mohinur   Nursaid   qizi.   “Zahiriddin   Muhammad   Boburning
‘Boburnoma’   asarining   Yevropa   va   o‘zbek   nasrida   o‘rni.”   (Konferensiya
maqolasi), 2025.  conference.uzswlu.uz
13. “Boburnoma   –   tarixiy - adabiy   memuar   asar”   maqolasi.   (Boysunova   C.
muallifligi), 2025.  inLIBRARY
14. “Boburshunoslik”  tahlili   maqolasi   — umumiy  ko‘rinishda  Bobur  va  uning
merosi haqida, 2025.  universaljurnal.uz
15. “Boburnoma”   asari   qayta   nashri   haqida   axborot.   (2024 - yilda   o‘zbekiston
matbaa ijodiy uyi tomonidan).  https://yuz.uz+1
16. “Boburning   pedagogik   qarashlari   va   ularning   ta’lim - tarbiya   jarayonidagi
o‘rni”   maqolasi   —   Bobur   merosining   pedagogik   jihatlari   haqida,   2025.
inLIBRARY
17. “Boburnoma”   matnidagi   o‘lchov   birliklari   va   ularning   tarjimalaridagi
lingvokulturologik   xususiyatlar”   maqolasi   —   UzMU   xabarlari,   2024.
grafiati.com
18. “Boburnoma”   hamda   uni   sharq   va   g‘arb   adabiyoti   orasida   bog‘laydigan
tahlil:   intertekstual   va   solishtirma   tadqiqotlar,   2025.   (maqola   /   jurnalda)
JOURNAL.FLEDU.UZ+1

 Boburnoma asarini o‘rganishda fanlararo aloqadan foydalanish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ta’lim bosqichlarida adabiyot kursining mazmuniy qurilishi
  • Adabiy til meyorlariga oid GLОSSАRIY
  • 5-sinflarda ruboiy janrini o‘rganishga qaratilgan didaktik o‘yin texnologiyalarini ishlab chiqish kursa ishi
  • Tabiat tasviri va badiiy asar tuyg'ulari ifodasi o'rtasidagi uyg'unlik (Yulduzli tunlar romani misolida) kurs ishi
  • Modulli ta'lim texnologiyasi xususiyatlari va adabiyot o'qitishda undan foydalanish kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский