• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

Bolalar va yoshlar jamoalari va ularning zamonaviy shaxs tarbiyasidagi o‘rni kurs ishi

1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :   Bolalar va yoshlar jamoalari va ularning zamonaviy shaxs
tarbiyasidagi o‘rni  
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bugungi   globallashuv   sharoitida   yosh
avlodni   barkamol   inson   qilib   tarbiyalash   davlat   siyosatining   ustuvor
yo‘nalishlaridan   biri   hisoblanadi.   Jamiyatda   shaxsning   komil   bo‘lib   voyaga
yetishi, uning ma’naviy, axloqiy, ijtimoiy hamda intellektual rivojlanishi ta’lim-
tarbiya   jarayonida   qo‘llanilayotgan   metod   va   usullar   bilan   chambarchas
bog‘liqdir.   Bolalar   va   yoshlar   jamoalari   nafaqat   ta’lim-tarbiya   tizimida,   balki
ijtimoiy faoliyatda ham muhim tarbiyaviy kuchga ega. Ular o‘z ichida intizom,
hamkorlik,   o‘zaro   yordam,   mas’uliyat,   liderlik   kabi   sifatlarni   shakllantiradi.
Ayniqsa,   yoshlarning   ijtimoiy   faolligini   oshirish,   ularni   vatanparvarlik,
fuqarolik   burchi,   milliy   qadriyatlarga   hurmat   ruhida   tarbiyalashda   jamoaning
o‘rni beqiyosdir. Mustaqil fikrlovchi, ma’naviy barkamol va jamiyatda faol o‘z
o‘rnini topa oladigan yoshlarni  tarbiyalash uchun jamoaviy tarbiya usullaridan
samarali   foydalanish   dolzarb   masalalardan   biri   hisoblanadi.   Shu   bois   bugungi
kunda   maktab,   kollej   va   oliy   ta’lim   muassasalari   qoshida   tashkil   etilgan   turli
yoshlar   klublari,   to‘garaklar   va   ijtimoiy   birlashmalar   yoshlarning   qiziqish   va
ehtiyojlariga qarab faoliyat  yuritmoqda . 1
. Ularning asosiy  maqsadi  – yoshlarni
ijtimoiy   hayotga   faol   jalb   qilish,   jamoaviy   ruhda   ishlash   va   hamkorlikda
muammolarni   hal   qilish   ko‘nikmalarini   shakllantirishdir.   O‘zbekiston
Respublikasida yoshlarga oid davlat siyosati, jumladan, Prezident tashabbuslari,
“Yoshlar   ishlari   agentligi”,   “Yoshlar   ittifoqi”   faoliyati   bu   sohada   olib
borilayotgan   ishlarning   amaliy   ko‘rinishi   bo‘lib   xizmat   qilmoqda.   Demak,
mazkur   mavzuni   chuqur   o‘rganish   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   jihatdan   ham
muhim ahamiyat kasb etadi.
Kurs ishi mavzusining o‘rganilganlik darajasi  Mazkur mavzu pedagogika,
psixologiya   hamda   tarbiya   nazariyasi   sohalarida   ko‘plab   olimlar   tomonidan
1
  (O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 20 20 -yil 12-yanvardagi Oliy
Majlisga Murojaatnomasi). 24namoyon   qilishi   uchun   imkoniyat   yaratish   zarur.   Jamoada   bunday   sharoitlar
mavjud bo‘lsa,  yoshlar   o‘zini   jamoaning ajralmas  qismi   sifatida  his  qiladi.  Bu
esa ularni mas’uliyatli, faol va tashabbuskor shaxslar sifatida shakllantiradi.
Pedagogik   nuqtai   nazardan,   jamoalarda   faoliyatni   takomillashtirish   uchun
interaktiv   metodlarni   keng   qo‘llash   kerak.   Treninglar,   davra   suhbatlari,   rolli
o‘yinlar, bahs-munozaralar yoshlarni erkin fikrlash, o‘z fikrini asoslab berish va
muloqot   madaniyatini   egallashga   o‘rgatadi.   Shu   bilan   birga,   bunday
jarayonlarda jamoa ichidagi ijtimoiy munosabatlar yanada mustahkamlanadi.
Jamoa   faoliyatini   takomillashtirishning   yana   bir   muhim   omili   –
yetakchilarning faoliyati bilan bog‘liq. Jamoa rahbarlari nafaqat tashkilotchilik,
balki   tarbiyachilik   vazifasini   ham   bajaradi.   Ularning   kasbiy   bilim   va
ko‘nikmalari,   pedagogik   mahorati,   yoshlar   bilan   ishlash   uslubi   jamoaning
umumiy   faoliyatiga   bevosita   ta’sir   qiladi.   Shu   sababli,   rahbarlarning   doimiy
ravishda   malaka   oshirishi,   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   o‘zlashtirishi
zarurdir.   Shuningdek,   jamoalarda   faoliyatni   takomillashtirishda   oilaviy   va
ijtimoiy hamkorlikning ahamiyati katta. Ota-onalar, mahalla faollari, maktab va
oliy ta’lim  muassasalari  bilan hamkorlik jamoaning tarbiyaviy ta’sirini  yanada
kuchaytiradi.   Bunday   hamkorlik   natijasida   yoshlarning   tarbiyasi   uzviylik   va
izchillik   kasb   etadi.Bugungi   kunda   yoshlar   jamoalarining   faoliyatini   raqamli
texnologiyalar   bilan   uyg‘unlashtirish   ham   muhim.   Internet,   ijtimoiy   tarmoqlar
va   turli   elektron   platformalar   yoshlarning   kundalik   hayotida   katta   o‘rin
tutmoqda. Shu bois, tarbiyaviy jarayonlarda onlayn loyihalar, virtual  forumlar,
elektron   kutubxonalar   va   turli   raqamli   vositalardan   oqilona   foydalanish   zarur.
Bu   yoshlarning   zamonaviy   bilim   va   ko‘nikmalarini   shakllantirish   bilan   birga,
jamoaga bo‘lgan qiziqishni ham kuchaytiradi.
Bolalar   va   yoshlar   jamoalarining   faoliyati   samarali   bo‘lishi   uchun   avvalo
ularning   ichki   boshqaruv   tizimini   to‘g‘ri   yo‘lga   qo‘yish   zarur.   Jamoa
demokratik tamoyillar asosida ishlashi, unda har bir a’zo o‘z fikrini erkin ifoda
eta olishi kerak. Agar qarorlar faqat rahbar tomonidan qabul qilinsa, bu jamoa 18    ├─ Jamoaviy ko‘nikmalar
    ├─ Ma’naviy-axloqiy tarbiya
    └─ Ijtimoiy faollik
Shu   bilan   birga,   yoshlar   jamoalari   faoliyatida   ayrim   muammolar   ham
mavjud:   yetarli   darajada   tashkiliy   yondashuvning   yo‘qligi,   resurslar   tanqisligi,
ayrim   hollarda   rasmiyatchilik   ustunligi   kabilar   shular   jumlasidan.   Shu   sababli
yoshlar   jamoalarining   faoliyatini   takomillashtirish,   ularni   zamon   talablari
asosida   modernizatsiya   qilish   talab   etiladi.   zamonaviy   yoshlar   jamoalari
shaxsning har tomonlama kamolotida beqiyos ahamiyat kasb etadi. Ular shaxsni
ijtimoiylashuv   jarayoniga   jalb   qiladi,   ma’naviy-axloqiy   tarbiyalashda   asosiy
maydon   bo‘lib   xizmat   qiladi,   liderlik   va   tashabbuskorlik   sifatlarini
rivojlantiradi,   ijodkorlik   va   mas’uliyatni   shakllantiradi.   Demak,   yoshlar
jamoalari bugungi kunda shaxs tarbiyasida nafaqat pedagogik, balki ijtimoiy va
ma’naviy jihatdan ham katta imkoniyatlarga ega.
2.2. Shaxsni ma’naviy-axloqiy tarbiyalashda jamoaning o‘rni
Ma’naviy-axloqiy   tarbiya   bugungi   kunda   yoshlar   ta’lim-tarbiyasida   eng
muhim   ustuvor   yo‘nalishlardan   biri   sifatida   qaraladi.   Chunki   shaxsning   har
tomonlama   yetuk   bo‘lib   voyaga   yetishi,   nafaqat   bilim   va   ko‘nikmalarni
egallashi, balki yuksak axloqiy fazilatlar, milliy va umuminsoniy qadriyatlarga
sodiq   bo‘lib   shakllanishi   jamiyat   taraqqiyotining   kafolatidir.   Bu   jarayonda
jamoa eng asosiy tarbiyaviy muhit sifatida namoyon bo‘ladi.
Avvalo,   jamoa   bolalar   va   yoshlarning   ijtimoiylashuvi,   ya’ni   jamiyat
qoidalari,   qadriyatlari   va   axloqiy   me’yorlarini   o‘zlashtirishida   muhim   ijtimoiy
maktab bo‘lib xizmat qiladi. Har bir bola yoki yosh inson dastlab oilada tarbiya
olsa-da,   u   asta-sekin   jamoaga   qo‘shilib,   o‘zini   boshqalar   bilan   solishtiradi,
tengdoshlari   orasida   o‘z   o‘rnini   topishga   harakat   qiladi.   Ana   shu   jarayonda
jamoa a’zolari tomonidan qo‘yiladigan talablar, qo‘llab-quvvatlash, baholash va
rag‘batlantirishlar orqali shaxsda ma’lum axloqiy fazilatlar shakllana boshlaydi. 29faoliyatimda jamoa tarbiyasiga alohida e’tibor qaratish, uni zamonaviy metodlar
bilan   uyg‘unlashtirish   va   yoshlarning   tashabbuslarini   qo‘llab-quvvatlashni   o‘z
oldimga maqsad qilib qo‘yaman.
Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Hukumat   qarori   va   konsepsiya   materiallari.
“Uzluksiz   ma’naviy   tarbiya   konsepsiyasini   tasdiqlash   va   uni   amalga
oshirish   chora-tadbirlari”   (hukumat   hujjati).   —   2019 ,   taxm.   24   b. .
tarbiyaviy.uz+1
2) Samadova   S.S.   “Milliy   g‘oya,   ma’naviyatning   pedagogik   asoslari”   —
Toshkent:   Sadriddin Salim  (Durdona)   nashriyoti. —   2022 , taxm.   172 b. .
uniwork.buxdu.uz
3) “Umumiy   pedagogika:   nazariya   va   amaliyot”   (o‘quv   qo‘llanma)   /
Mavlonova   R.A.   (tahrir).   —   2024 ,   NamDU   nashri,   taxm.   520   b. .
www.namdu.uz+1
4) “Maktabgacha  pedagogika”  (o‘quv va metodik qo‘llanma)  — Toshkent:
mualliflar to‘plami. —  2024 , taxm.  260 b. .  www.namdu.uz
5) “Yangi O‘zbekistonda ma’rifatli shaxs tarbiyasi: muammo va yechimlar”
(maqolalar   to‘plami   —   respublika   ilmiy-amaliy   konferensiya   materiallari).
—  2023 , taxm.  240 b. .  TIIAME Staff+1
6) “Ta’lim-tarbiyadagi   innovatsion   yondashuvlar”   —   universaljurnal
maqolalari to‘plami. —   2020–2024 (turli sonlar) , har bir maqola taxm.   8–
20 b. .  universaljurnal.uz
7) “Pedagogik   mahorat”   ilmiy-nazariy   va   metodik   jurnal   (BuxDU)   —
mualliflar:   o‘qituvchilar   maqolalari.   —   2022–2024 ,   sonlarga   qarab   taxm.
40–120 b. .  BuxDu
8) “Ta’lim,   fan   va   innovatsiya”   jurnalining   2024-yil   sonlari   —   ta’lim   va
tarbiya   islohotlariga   bag‘ishlangan   materiallar.   —   2024 ,   taxm.   60–120   b. .
Renessans Edu 4o‘rganilgan. Jamoa tushunchasi va uning shaxs kamolotidagi o‘rni haqida A.S.
Makarenko   o‘zining   tarbiya   nazariyasida   jamoani   tarbiyaviy   kuch   sifatida
qaragan. Unga ko‘ra, shaxsni  shakllantirishda jamoa asosiy omil bo‘lib xizmat
qiladi. V.A. Suxomlinskiy ham o‘z asarlarida bolalar jamoasida insonparvarlik,
mehr-muhabbat,   o‘zaro   yordam   va   hamjihatlik   ruhini   shakllantirishning
ahamiyatini   ta’kidlab   o‘tgan.   Mahalliy   olimlardan   Sh.   Amonov,   O.
Hasanboyeva, N. Azizxo‘jayeva kabi pedagoglar jamoaning shaxs tarbiyasidagi
psixologik-pedagogik   xususiyatlarini   ilmiy   asoslab   berganlar.   O‘zbekistonda
yoshlarga   oid   davlat   siyosatida   ham   jamoaviy   faoliyat   masalasi   alohida   o‘rin
egallaydi.  “Yoshlar  –  kelajagimiz”,   “Yangi  O‘zbekiston   –  yoshlar   mamlakati”
kabi   tamoyillar   asosida   yoshlarning   tashabbuslari   qo‘llab-quvvatlanmoqda.
Bundan   tashqari,   BMT,   YUNESKO,   YUNISEF   kabi   xalqaro   tashkilotlar   ham
yoshlar   bilan   ishlash,   ularning   jamoaviy   faoliyatini   rag‘batlantirish   bo‘yicha
turli dasturlar ishlab chiqqan. 
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati  Mazkur kurs ishining
nazariy   ahamiyati   shundan   iboratki,   unda   bolalar   va   yoshlar   jamoalarining
shaxs   tarbiyasidagi   o‘rni   ilmiy-pedagogik   nuqtayi   nazardan   tahlil   qilinadi.
Tarbiya   nazariyasida   jamoa   –   shaxsni   ijtimoiylashtiruvchi   eng   muhim   muhit
sifatida   qaraladi.   Ushbu   ish   jamoaviy   faoliyatning   shaxs   kamolotiga   ta’siri,
uning   psixologik-pedagogik   xususiyatlari,   yoshlar   ongida   ijtimoiy   mas’uliyat,
ma’naviy   barkamollik   va   fuqarolik   burchini   shakllantirishdagi   o‘rnini   nazariy
asoslab   beradi.   Shuningdek,   maktab   va   ta’lim   muassasalarida   jamoa   orqali
tarbiya   berishning   samarali   metodlarini   tizimli   yondashuv   asosida
umumlashtirish nazariy jihatdan muhim hisoblanadi.
Amaliy   ahamiyatiga   kelganda,   ushbu   kurs   ishi   o‘qituvchilar,   tarbiyachilar,
psixologlar va yoshlar bilan ishlaydigan mutaxassislar uchun foydali qo‘llanma
bo‘la   oladi.   Chunki   unda   bolalar   va   yoshlar   jamoalarining   faoliyatini   tashkil
etish,   ularni   boshqarish,   jamoada   ijobiy   muhit   yaratish,   nizolarni   hal   qilish   va
jamoaning tarbiyaviy salohiyatini oshirish bo‘yicha amaliy tavsiyalar keltiriladi. 28jalb qilinishi tarbiyaviy jarayonning qamrovini kengaytiradi. Shu tariqa, jamoa
har bir yosh uchun haqiqiy ijtimoiy maktabga aylanadi.
Xulosa
Men  ushbu  kurs  ishi  davomida  bolalar  va  yoshlar   jamoalarining  zamonaviy
shaxs   tarbiyasidagi   o‘rnini   chuqur   o‘rgandim.   Tadqiqot   jarayonida   jamoa
tarbiyasi   nafaqat   shaxsning   ma’naviy-axloqiy   rivojida,   balki   uning   ijtimoiy
faolligini oshirish, mustaqil fikrlash va jamiyatda o‘z o‘rnini topa olishida ham
muhim   omil   ekanligiga   amin   bo‘ldim.Bolalar   va   yoshlar   jamoalari   qadimdan
tarbiya   tizimining   ajralmas   qismi   sifatida   qaralgan.   Tarixiy   tajriba   shuni
ko‘rsatadiki,   jamoada   tarbiyalangan   yoshlar   hayotda   ko‘proq   muvaffaqiyatga
erishadi,   chunki   ular   hamkorlik   qilish,   ijtimoiy   mas’uliyatni   his   etish,
boshqalarni hurmat qilish va o‘z fikrini to‘g‘ri ifoda etishga o‘rganadi. Bugungi
kunda   ham   jamoa   tarbiyasi   dolzarb   ahamiyat   kasb   etib,   uni   zamonaviy
pedagogik   texnologiyalar   bilan   uyg‘unlashtirish   zarurdir.Men   uchun   muhim
xulosalardan biri shuki, shaxs va jamoa o‘rtasidagi munosabat ikki tomonlama
jarayon   bo‘lib,   jamoa   shaxsni   tarbiyalash   bilan   birga,   har   bir   shaxs   ham
jamoaning   qiyofasini   shakllantirishda   faol   ishtirok   etadi.   Demak,   har   bir   bola
yoki   yoshning   tashabbusi,   qiziqishi   va   ijtimoiy   faolligini   qo‘llab-quvvatlash
jamoa   faoliyatining   samaradorligini   belgilab   beradi.   zamonaviy   yoshlar
jamoalarining faoliyati davlat siyosatida ham alohida o‘rin egallaydi. “Yoshlar
–   kelajagimiz”,   “Yangi   O‘zbekiston   –   yoshlar   mamlakati”   tamoyillari   asosida
amalga   oshirilayotgan   islohotlar   jamoalarning   tarbiyaviy   imkoniyatlarini
yanada   kengaytirmoqda.   Bu   esa   yoshlarni   nafaqat   bilimli,   balki   yuksak
ma’naviyatli, axloqan barkamol insonlar qilib tarbiyalashga xizmat qilmoqda.
Ushbu   kurs   ishidan   chiqargan   shaxsiy   xulosam   shuki,   bolalar   va   yoshlar
jamoalari   tarbiyaviy   jarayonning   eng   muhim   bo‘g‘ini   bo‘lib,   ularni   yanada
takomillashtirish orqali kelajak avlodni ma’naviy yetuk, ijtimoiy mas’uliyatli va
faol  fuqarolar  qilib tarbiyalash  mumkin. Shu bois,  men kelajakdagi  pedagogik 15II bob. Bolalar va yoshlar jamoalarining zamonaviy shaxs tarbiyasidagi
o‘rni va ahamiyati
2.1. Zamonaviy yoshlar jamoalarining faoliyati va ularning tarbiyaviy
imkoniyatlari
Yoshlar jamoalari zamonaviy davrda shaxs tarbiyasining eng muhim ijtimoiy
institutlaridan biri sifatida qaralmoqda. Jamiyatda kechayotgan tezkor ijtimoiy-
iqtisodiy,   siyosiy   va   madaniy   o‘zgarishlar,   axborot   texnologiyalarining   keng
joriy   etilishi,   globallashuv   jarayonlari   yosh   avlod   tarbiyasiga   bevosita   ta’sir
ko‘rsatmoqda.   Shu   bois   zamonaviy   yoshlar   jamoalarining   faoliyatini   to‘g‘ri
tashkil   etish,   ularning   tarbiyaviy   imkoniyatlarini   samarali   yo‘naltirish   dolzarb
masalalardan biridir.
Birinchidan, yoshlar jamoalari shaxsning ijtimoiylashuvini ta’minlaydi. Bola
yoki   yosh   inson   jamoada   o‘zini   namoyon   etadi,   o‘zining   imkoniyatlarini
sinovdan   o‘tkazadi,   ijtimoiy   rollarni   bajarishni   o‘rganadi.   Masalan,   sinf
jamoasi, sport klublari, madaniy to‘garaklar, yoshlar ittifoqi kabi uyushmalarda
faoliyat   yuritish   yoshlarning   ijtimoiy   tajribasini   kengaytiradi.   Bu   jarayon
shaxsda ijtimoiy mas’uliyat, jamoa oldidagi burch hissini shakllantiradi.
Ikkinchidan,   yoshlar   jamoalari   tarbiya   jarayonida   sog‘lom   muhit   yaratadi.
Jamoa a’zolari bir-birini qo‘llab-quvvatlashi, muammolarini hal etishda yordam
berishi   natijasida   yoshlar   o‘zini   yolg‘iz   his   qilmaydi.   Bu   holat   psixologik
barqarorlikka, o‘z-o‘zini qadrlashning mustahkamlanishiga, ijtimoiy faollikning
ortishiga olib keladi. Shu jihatdan jamoaning tarbiyaviy salohiyati  juda yuqori
hisoblanadi.
Uchinchidan,   zamonaviy   yoshlar   jamoalari   shaxsning   ma’naviy-axloqiy
sifatlarini   shakllantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Jamoa   doirasida   yoshlar
halollik,   odillik,   do‘stlik,   vatanparvarlik   kabi   qadriyatlarga   amal   qilishga
odatlanadi.   Tarixiy   tajriba   shuni   ko‘rsatadiki,   buyuk   shaxslarning   kamolotida 5Ayniqsa, zamonaviy axborot texnologiyalari davrida yoshlar onlayn jamoalarda
ham   faoliyat   yuritayotganini   hisobga   olib,   ushbu   jarayonni   to‘g‘ri   boshqarish
amaliy   jihatdan   dolzarbdir.   Shu   bilan   birga,   kurs   ishida   keltirilgan   ilmiy
xulosalar   ta’lim-tarbiya   tizimida   jamoaviy   ishlarni   yo‘lga   qo‘yishda,   sinfdan
tashqari   tarbiyaviy   tadbirlarni   samarali   tashkil   etishda   va   yoshlar   o‘rtasida
ma’naviy-ma’rifiy   ishlarni   kuchaytirishda   qo‘llanilishi   mumkin.   Demak,   kurs
ishining   nazariy   hamda   amaliy   ahamiyati   uning   ilmiy   jihatdan   o‘rganilganligi
va hayotiy jarayonda tatbiq etilish imkoniyati bilan belgilanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   bolalar   va   yoshlar   jamoalari   faoliyati   va
ularning tarbiyaviy jarayonlarga ta’siri.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   –   bolalar   va   yoshlar   jamoalarining
zamonaviy shaxs tarbiyasidagi o‘rni, ahamiyati va pedagogik imkoniyatlari.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   bolalar   va   yoshlar   jamoalarining
shakllanishi,   rivojlanishi   hamda   ularning   shaxsni   tarbiyalashdagi   rolini   tahlil
qilish   va   ularni   takomillashtirish   bo‘yicha   ilmiy-pedagogik   tavsiyalar   ishlab
chiqishdir.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Bolalar   va   yoshlar   jamoalarining   shakllanish   tarixi   va   rivojlanish
bosqichlarini o‘rganish.
 Jamoaning   shaxs   tarbiyasidagi   psixologik-pedagogik   ahamiyatini   tahlil
qilish.
 O‘zbekiston   ta’lim-tarbiya   tizimida   yoshlar   jamoalarining   o‘rnini   ochib
berish.
 Zamonaviy yoshlar jamoalarining tarbiyaviy imkoniyatlarini o‘rganish.
 Jamoalarda shaxsni ma’naviy-axloqiy tarbiyalash masalalarini yoritish.
 Bolalar   va   yoshlar   jamoalari   faoliyatini   takomillashtirish   bo‘yicha   ilmiy
xulosalar va tavsiyalar ishlab chiqish. 2Mavzu:  Bolalar va yoshlar jamoalari va ularning zamonaviy shaxs
tarbiyasidagi o‘rni
MUNDARIJA
Kirish ………………………………………………………………………….…
I bob. Bolalar va yoshlar jamoalari tarbiyasining nazariy asoslari
1.1. Bolalar va yoshlar jamoalarining shakllanish tarixi va rivojlanish 
bosqichlari ………………………………………………………………….….
….
1.2. Jamoaning shaxs tarbiyasidagi psixologik-pedagogik ahamiyati ……………
1.3. O‘zbekiston ta’lim-tarbiya tizimida bolalar va yoshlar jamoalarining o‘rni ...
II bob. Bolalar va yoshlar jamoalarining zamonaviy shaxs tarbiyasidagi 
o‘rni va ahamiyati
2.1. Zamonaviy yoshlar jamoalarining faoliyati va ularning tarbiyaviy 
imkoniyatlari ……………………………………………………………………..
2.2. Shaxsni ma’naviy-axloqiy tarbiyalashda jamoaning o‘rni …………………..
2.3. Bolalar va yoshlar jamoalarining faoliyatini takomillashtirish yo‘llari ……..
Xulosa ……………………………………………………………………………
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati …………………………………………… 27qiziqishni   kuchaytiradi.   Shu   bois,   rag‘batlantirish   tizimini   ko‘p   qirrali   qilish
zarur:   individual   yutuqlarni   qadrlash,   jamoaviy   g‘alabalarni   nishonlash,   turli
nominatsiyalarni joriy etish orqali yoshlar yanada faol bo‘lishga intiladi.
Faoliyatni   takomillashtirishda   ijodiy   yondashuv   ham   alohida   ahamiyat   kasb
etadi.   Jamoa   ichida   teatr   sahnalari,   badiiy   chiqishlar,   ko‘rgazmalar,   dizayn   va
startap loyihalarini o‘tkazish yoshlarning qobiliyatini yuzaga chiqaradi. Har bir
yoshning   iqtidorini   topib,   uni   qo‘llab-quvvatlash   jamoaning   kuchli   tarbiyaviy
vositasiga   aylanadi.   Shuningdek,   xalqaro   hamkorlikni   yo‘lga   qo‘yish   ham
jamoa   faoliyatini   yanada   boyitadi.   Turli   mamlakatlar   yoshlar   jamoalari   bilan
muloqot   qilish,   tajriba   almashish,   qo‘shma   loyihalarda   ishtirok   etish
yoshlarning   dunyoqarashini   kengaytiradi.   Bu   jarayon   orqali   ular   boshqa
xalqlarning   madaniyatini   o‘rganadi,   o‘z   milliy   qadriyatlarini   targ‘ib   qiladi   va
global fuqarolik fazilatlarini egallaydi.
Jamoalarda psixologik iqlimni sog‘lomlashtirish ham muhim vazifadir. Agar
jamoada   do‘stona,   samimiy   va   o‘zaro   hurmat   muhiti   mavjud   bo‘lsa,   u   holda
yoshlarning   faoliyati   samaraliroq   bo‘ladi.   Psixologlar,   tarbiyachilar   va
rahbarlarning   muntazam   ishlari   natijasida   jamoa   ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlash
tizimiga   aylanadi.Bundan   tashqari,   yoshlar   jamoalarida   o‘zini-o‘zi   boshqarish
mexanizmlarini   rivojlantirish   lozim.   Jamoaning   ichki   organlari   –   kengash,
qo‘mita   yoki   kichik   guruhlar   orqali   faoliyatni   boshqarish   yoshlarning   liderlik
fazilatlarini mustahkamlaydi. Har bir a’zoga kichik mas’uliyatlar berilishi ularni
mustaqil va tashabbuskor bo‘lishga o‘rgatadi.Takomillashtirish yo‘llaridan yana
biri   –   jamoaviy   loyihalashdir.   Har   bir   jamoa   o‘z   hududida   yoki   maktabida
muayyan   loyihalarni   amalga   oshirishi   mumkin.   Masalan,   ekologik   bog‘
yaratish,   “Kitobxonlik   haftaligi”ni   o‘tkazish,   mahalliy   tarixiy   joylarni   targ‘ib
qilish kabi loyihalar yoshlarning tashabbusini kuchaytiradi.
Yoshlar   jamoalarining   faoliyatini   takomillashtirishda   gender   tengligi   va
inklyuzivlik   masalalariga   ham   e’tibor   qaratish   zarur.   Qizlar   va   o‘g‘il   bolalar
teng   sharoitda   faoliyat   yuritishi,   imkoniyati   cheklangan   yoshlar   ham   jamoaga 23Natijada,   jamoa   orqali   shakllangan   shaxs   nafaqat   bilimli   va   malakali,   balki
yuksak ma’naviyatli, axloqan pok, jamiyat taraqqiyotiga hissa qo‘sha oladigan
yetuk   inson   sifatida   voyaga   yetadi.   Jamoa   tarbiyasidan   o‘tgan   inson   hayotda
mustahkam   irodaga,   sog‘lom   dunyoqarashga   va   yuqori   ijtimoiy   mas’uliyatga
ega bo‘ladi.
2.3. Bolalar va yoshlar jamoalarining faoliyatini takomillashtirish
yo‘llari
Bolalar   va   yoshlar   jamoalari   ta’lim-tarbiya   jarayonida   alohida   o‘rin   tutadi.
Ular   shaxsning   rivojlanishida,   ijtimoiylashuvida   va   jamiyatda   faol   fuqarolik
pozitsiyasini   egallashida   katta   ahamiyatga   ega.   Shu   bois,   jamoalarning
faoliyatini   takomillashtirish   masalasi   doimo   dolzarbdir.   Takomillashtirish
jarayoni   bir   vaqtning   o‘zida   pedagogik,   psixologik   va   tashkiliy   omillarni
qamrab olishi kerak.
Zamonaviy   yoshlar   jamoalari   oldida   turgan   asosiy   vazifalardan   biri   –   yosh
avlodni milliy va umuminsoniy qadriyatlarga sodiq, ma’naviy yetuk va axloqan
barkamol   inson   qilib   tarbiyalashdir.   Bu   maqsadga   erishishda   jamoa   ichidagi
muhitning   ijobiy   bo‘lishi,   a’zolar   o‘rtasidagi   o‘zaro   hurmat   va   hamkorlikni
rivojlantirish muhim ahamiyatga ega. Agar jamoada sog‘lom psixologik muhit
shakllansa,   yoshlarning   o‘zaro   muloqot   madaniyati,   mas’uliyati   va   ijtimoiy
faolligi sezilarli darajada ortadi.
Jamoa faoliyatini takomillashtirishda birinchi navbatda, tarbiyaviy ishlarning
mazmunini   yangilash   zarur.   An’anaviy   ma’naviy-ma’rifiy   tadbirlar   bilan   bir
qatorda,   zamonaviy   yoshlarning   qiziqishlariga   mos   yangi   shakl   va   usullarni
qo‘llash   foydalidir.   Masalan,   ijodiy   loyihalar,   innovatsion   treninglar,   klublar
faoliyati,   sport   musobaqalari,   ijtimoiy   aksiyalar   yoshlarning   jamoaga   bo‘lgan
qiziqishini kuchaytiradi.
Yana   bir   muhim   jihat   –   jamoa   a’zolarining   tashabbuslarini   qo‘llab-
quvvatlashdir.   Har   bir   yoshning   o‘z   g‘oyasi,   tashabbusi   va   iqtidorini   erkin 19Jamoaning   ma’naviy-axloqiy   tarbiyadagi   o‘rni,   birinchi   navbatda,   yoshlarni
umumiy qadriyatlar atrofida birlashtirishda namoyon bo‘ladi. Masalan, maktab
sinf   jamoasida   birdamlik,   o‘zaro   yordam,   intizom,   kattalarga   hurmat,
kichiklarga   mehr   kabi   qadriyatlar   targ‘ib   etiladi.   Talabalar   jamoasida   esa
mustaqillik,   tashabbuskorlik,   ijtimoiy   faollik,   hamkorlikda   ishlash,   milliy   va
umuminsoniy   qadriyatlarga   sodiqlik   asosiy   mezon   sifatida   shakllanadi.   Bu
qadriyatlarning   jamoada   ustuvor   ahamiyat   kasb   etishi   shaxsning   ichki
e’tiqodiga aylanadi.
Ikkinchidan,   jamoa   shaxsning   axloqiy   fazilatlarini   real   hayotiy   tajribada
sinab   ko‘rish   uchun   imkoniyat   yaratadi.   Kitoblardan   o‘rganilgan   nazariy
qoidalar, oilada berilgan tarbiya aynan jamoa muhitida amaliyotga tatbiq etiladi.
Masalan,   o‘quvchilar   birgalikda   tadbir   o‘tkazishda,   sport   musobaqasida   yoki
ijtimoiy   loyihalarda   ishtirok   etganda   o‘zaro   hurmat,   adolat,   mas’uliyat   kabi
sifatlarni   amalda   qo‘llashga   majbur   bo‘ladilar.   Shu   tariqa,   axloqiy   me’yorlar
shaxs hayotiy tajribasiga singadi.
Uchinchidan, jamoa shaxsning ijobiy fazilatlarini shakllantirishda nazorat va
rag‘bat   mexanizmlariga   ega.   Har   qanday   jamoada   a’zolar   bir-birini   kuzatadi,
baholaydi, to‘g‘ri xatti-harakatlarni rag‘batlantiradi, noto‘g‘ri xatti-harakatlarni
esa   qoralaydi.   Bu   esa   shaxsning   o‘zini   o‘zi   tuta   bilishini,   mas’uliyatni   his
etishini   ta’minlaydi.   Jamoaning   fikri,   jamoaning   bahosi   ko‘pincha   yosh   inson
uchun ota-onadan berilgan tanbeh yoki o‘qituvchi aytgan gapdan ham kuchliroq
ta’sir  qiladi.  Shuning  uchun  tarbiyaviy  jarayonda  jamoa  ichki  ijtimoiy  nazorat
mexanizmi sifatida alohida ahamiyat kasb etadi.
To‘rtinchidan, jamoa shaxsni ma’naviy jihatdan boyitadi. Har qanday yoshlar
jamoasida   milliy   qadriyatlar,   an’analar,   madaniyat   va   urf-odatlar   albatta   aks
etadi.   O‘quvchi-yoshlar   jamoasida   milliy   bayramlarni   o‘tkazish,   tarixiy
shaxslarni   xotirlash,   xalq   og‘zaki   ijodiyoti   namunalaridan   foydalanish,   teatr,
muzey   va   madaniy   tadbirlarga   birgalikda   tashrif   buyurish   orqali   shaxsda   o‘z 22kechadi.   Boshqa   tomondan,   jamoa   a’zolari   bir-birini   nazorat   qiladi:   noto‘g‘ri
xatti-harakatlar   tanqid   qilinadi,   to‘g‘rilari   esa   rag‘batlantiriladi.   Bu   jarayon
shaxsning axloqiy jihatdan to‘g‘ri shakllanishiga yordam beradi.
To‘rtinchidan,   jamoa   milliy   an’ana   va   madaniyatlarni   yosh   avlodga
yetkazadi.   Har   qanday   jamoa   o‘zining   madaniy  hayoti,   urf-odatlari,   an’analari
bilan   ajralib   turadi.   Yoshlar   birgalikda   Navro‘z,   Mustaqillik   kuni,   Vatan
himoyachilari   kuni   kabi   umumxalq   bayramlarida   ishtirok   etib,   milliy
qadriyatlarga   hurmatni   o‘rganadilar.   Bundan   tashqari,   jamoa   doirasida   teatr,
muzey,   madaniy   tadbirlarga   tashriflar   uyushtiriladi.   Natijada   shaxs   o‘z   milliy
ildizlariga, tarixiga va madaniyatiga sodiq bo‘lib shakllanadi.
Beshinchidan,   jamoa shaxsning   ijtimoiy  mas’uliyatini  va  faolligini   oshiradi.
Jamoada   yoshlar   faqat   o‘zini   emas,   balki   butun   guruh   manfaatini   o‘ylashga
o‘rganadilar.   Masalan,   umumiy   tadbirlarni   tashkil   etishda   har   bir   a’zo   o‘ziga
yuklatilgan   vazifani   mas’uliyat   bilan   bajarishi   zarur   bo‘ladi.   Shu   orqali   u
jamiyat   oldidagi   mas’uliyatni   his   qiladi.   Bundan   tashqari,   jamoaviy   ishlar
yoshlarni   tashabbuskor,   faol   bo‘lishga,   muammolarni   birgalikda   hal   qilishga
o‘rgatadi.
Oltinchidan, jamoa shaxsning ma’naviy barkamolligini ta’minlovchi ijtimoiy
vosita   sifatida   ham   maydonga   chiqadi.   Chunki   har   bir   shaxsning   ma’naviyati
uning atrofidagi muhitga bog‘liq. Agar jamoa sog‘lom ijtimoiy-axloqiy muhitni
shakllantira   olsa,   u   holda   shaxs   ham   yuksak   axloqiy   mezonlarga   amal   qilib
voyaga   yetadi.   Aks   holda,   salbiy   ta’sirlar   kuchayib,   yoshlarning   noto‘g‘ri
yo‘lga kirib qolish xavfi tug‘iladi.
Yettinchidan, jamoa shaxsga  o‘zini o‘zi anglash va rivojlantirish imkoniyati
beradi.   Jamoada   har   bir   inson   o‘z   qobiliyatini   sinab   ko‘rishi,   o‘z   fikrini   erkin
bildirish, boshqalarning fikriga hurmat bilan qarashni o‘rganadi. Bu esa shaxsda
o‘z-o‘zini   baholash,   o‘zini   tarbiyalash   va   o‘z   ustida   ishlash   ko‘nikmalarini
shakllantiradi. 3119) “Ma’naviy-ma’rifiy   ishlar   samaradorligini   oshirishga   oid
qo‘shimcha   chora-tadbirlar”   (Prezident   farmonlari   va   qarorlari   tahlili).   —
2019–2021 , taxm.  30–72 b. .  kelajakbunyodkori.uz
20) “Maktabgacha   va   maktab   ta’limi   jurnali”   maqolalari   to‘plami   —
ma’naviy   tarbiya   va   jamoa   tarbiyasiga   oid   maqolalar.   —   2018–2023 ,   turli
sonlar; har son taxm.  40–80 b. .  new.tdpu.uz
21) “Mahalliy   pedagogik   texnologiyalar   va   tarbiya”   —   o‘quv
qo‘llanma   /   Azizxo‘jayeva   N.   (yoki   boshqa   mahalliy  mualliflar)   —   2019–
2022 , taxm.  200–320 b. .  www.namdu.uz+1
22) “Yoshlar  va ijtimoiy faoliyat: volontyorlik va jamoaviy loyihalar”
— maqola to‘plami  (universitet  nashrlari). —   2020–2023 , taxm.   30–64 b. .
kelajakbunyodkori.uz
23) “Pedagogika:   yangi   yondashuvlar”   —   ilmiy   jurnallar   va   elektron
nashrlar   (turli   mualliflar).   —   2018–2024 ,   taxm.   40–200   b. .
universaljurnal.uz+1
24) “Ma’naviy-ma’rifiy   madaniyat   va   yoshlar”   —   konferensiya
materiallari (2021–2023). —  2021–2023 , taxm.  80–220 b. .  Scribd
25) “Umumiy pedagogika  va  tarbiya  metodikalari:  o‘quv qo‘llanma”  — fan
va   ta’lim   nashriyotlari   (Buxoro,   Toshkent   universitet   nashrlari).   —   2019–
2023 , taxm.  300–420 b. .  uniwork.buxdu.uz+1 6Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   Ishda   mavzuga   oid   ilmiy   manbalarni
tahlil   qilish,   pedagogik   kuzatish,   qiyosiy   tahlil,   umumlashtirish   va   statistik
metodlardan foydalanildi.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va
foydalanilgan   adabiyotlardan   iborat.   Birinchi   bobda   bolalar   va   yoshlar
jamoalari   tarbiyasining   nazariy   asoslari   yoritilgan.   Ikkinchi   bobda   esa   bolalar
va   yoshlar   jamoalarining   zamonaviy   shaxs   tarbiyasidagi   o‘rni,   faoliyati   va
takomillashtirish yo‘llari ko‘rib chiqilgan. 14O‘quvchilar o‘rtasida tenglik, do‘stlik va hurmat munosabatini shakllantirish.
Har bir bola imkoniyatini namoyon etishi uchun sharoit yaratish
Jamoaviy   faoliyatni   individuallashtirish   —   ya’ni,   umumiy   maqsad   bilan
shaxsiy qiziqishni uyg‘unlashtirish.
Zamonaviy yondashuvlar
Bugungi kunda pedagogika va psixologiya fanida jamoaning ahamiyatiga oid
yangicha qarashlar shakllanmoqda:
Kooperativ   ta’lim   —   kichik   guruhlarda   ishlash   orqali   o‘quvchilarni
hamkorlikka o‘rgatish.
Loyihaviy faoliyat — umumiy loyiha asosida jamoaviy ijodiy ishlash.
Psixologik   treninglar   —   o‘zaro   muloqotni   mustahkamlash,   konfliktlarni
bartaraf etish.
Raqamli jamoalar — onlayn guruhlar orqali bolalar va yoshlarning jamoaviy
faolligini rivojlantirish.
Jamoa   shaxs   tarbiyasining   eng   muhim   psixologik-pedagogik   vositasidir.
Unda   shaxs   o‘zini   anglaydi,   ijtimoiylashadi,   axloqiy   me’yorlarni   o‘zlashtiradi
va jamiyatning faol a’zosi bo‘lib shakllanadi. Shuning uchun pedagoglar va ota-
onalar   jamoa   tarbiyasidan   oqilona   foydalanishi,   bolalarni   ijobiy   jamoalarda
tarbiyalashi zarur. 7I bob. Bolalar va yoshlar jamoalari tarbiyasining nazariy asoslari
1.1. Bolalar va yoshlar jamoalarining shakllanish tarixi va rivojlanish
bosqichlari
Bolalar   va   yoshlar   jamoalari   g‘oyasi   qadim   zamonlardan   boshlab
insoniyatning   ijtimoiy   hayoti   bilan   bog‘liq   holda   shakllanib   kelgan.   Inson
tabiatiga   xos   bo‘lgan   ijtimoiylik,   bir-biriga   tayanib   yashash,   umumiy   manfaat
yo‘lida hamkorlik qilish ehtiyoji jamoa tushunchasining eng dastlabki ildizlarini
tashkil   etadi.   Qadimgi   jamiyatlarda   bolalar   kattalar   mehnat   jarayoniga
qo‘shilgan, ovchilik, chorvachilik va dehqonchilik ishlari davomida jamoa bilan
yashash, hamkorlik qilishni o‘rgangan. Shu sababli tarixiy taraqqiyot jarayonida
bolalar jamoasi nafaqat oilaviy, balki ijtimoiy institut sifatida ham shakllangan.
Antik   davrlarda,   xususan,   qadimgi   Yunoniston   va   Rimda   yoshlar   jamoalari
maxsus   tarbiya   muassasalari   –   gimnaziyalar,   palastralar   orqali   tashkil   etilgan.
Bu muassasalar yoshlarni jismonan chiniqtirish, bilim berish, harbiy mahorat va
fuqarolik   burchini   o‘rgatishda   asosiy   maktab   bo‘lgan.   Yoshlar   jamoalari
ijtimoiy-siyosiy   hayotda   faol   ishtirok   etishlari   bilan   birga,   jamiyatning
mafkuraviy   poydevorini   ham   mustahkamlagan.   Rim   davlati   misolida   ko‘rish
mumkinki,   yosh   legionerlar   dastlab   maxsus   jamoalarda   tarbiyalanib,
keyinchalik imperiyaning harbiy qudratini ta’minlovchi kuchga aylangan.
O‘rta asrlar davrida bolalar va yoshlar jamoalari diniy maktablar, madrasalar
va   cherkov   qoshidagi   ta’lim   maskanlari   orqali   shakllandi.   Bu   davrda   jamoa
asosan diniy qadriyatlar asosida faoliyat yuritib, yoshlarni itoatkorlik, ibodat va
mehnat   ruhida   tarbiyalagan.   Sharqda   esa   madrasalarda   tahsil   olgan   yoshlar
ko‘proq ilmiy va axloqiy bilimlar  asosida  jamoada faoliyat  yuritgan. Xususan,
Movarounnahr   va   Xorazmda   yoshlarni   jamoaviy   tarbiyalash   masalasi   ilm-fan,
adabiyot va hunarmandchilik maktablari orqali yo‘lga qo‘yilgan. Bu jarayon o‘z 21bo‘lsa, u o‘ziga kerakli tarbiyaviy ta’sirlarni to‘liq qabul qila olmaydi. Shuning
uchun   pedagog   va   tashkilotchilar   jamoa   a’zolarini   faollikka   undashi,   ularni
tadbirlarga, munozaralarga, ijtimoiy loyihalarga jalb qilishi zarur.
Jamoaning shaxsni ma’naviy-axloqiy tarbiyalashdagi o‘rni
Shunday   qilib,   jamoa   shaxsni   har   tomonlama   shakllantirishda   eng   muhim
ijtimoiy   muhit   sifatida   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Jamoaning   shaxs
tarbiyasidagi  ma’naviy-axloqiy o‘rnini  chuqurroq yoritish  uchun uni  bir  necha
asosiy jihatlarga ajratib ko‘rib chiqamiz.
Birinchidan,   jamoa   ijtimoiylashuvning   asosiy   makoni   sifatida   shaxsni
tarbiyalaydi.   Bola   yoki   yosh   inson   jamoa   a’zosi   bo‘lganidan   so‘ng,   u
jamiyatning   kichik   modeli   bilan   to‘qnash   keladi.   Bu   yerda   u   o‘zini   boshqalar
bilan   solishtiradi,   o‘zining   ijtimoiy   o‘rnini   belgilaydi.   Jamoada   mavjud
qoidalar,   intizom,   me’yor   va   talablar   orqali   yosh   shaxs   jamiyat   hayotiga
moslashadi. Masalan, maktab sinfida o‘quvchilar birgalikda ishlash, vazifalarni
bajarish,   mas’uliyatni   bo‘lishish   orqali   ijtimoiylashadi.   Shu   orqali   ular
jamiyatning kelajakdagi faol a’zosi bo‘lishga tayyorlanadilar.
Ikkinchidan,   jamoa   qadriyatlar   va   axloqiy   me’yorlarni   shaxs   ongiga
singdiradi. O‘zbek xalqining asrlar davomida shakllangan milliy qadriyatlari –
kattalarga   hurmat,   kichiklarga   mehr,   halollik,   adolat,   vatanparvarlik   kabi
fazilatlar   jamoada   bevosita   targ‘ib   etiladi.   Bu   qadriyatlar   nafaqat   og‘zaki
targ‘ibot   orqali,   balki   amaliy   faoliyat   jarayonida   yoshlarning   hayotiga
singdiriladi.   Masalan,   jamoaviy   tadbirlarda   ishtirok   etish,   milliy   bayramlarni
nishonlash,   tarixiy   shaxslarni   xotirlash   kabi   amaliy   jarayonlar   yoshlarning
ongiga qadriyatlarni chuqurroq o‘rnatadi.
Uchinchidan,   shaxsiy   namuna   va   ijtimoiy   nazorat   orqali   fazilatlar
mustahkamlanadi.   Har   qanday   jamoada   faol,   mehnatsevar,   intizomli,   odobli
shaxslar mavjud bo‘lib, ular boshqalarga o‘rnak bo‘ladi. Yoshlar ko‘pincha o‘z
tengdoshlari   yoki   jamoada   obro‘li   insonlarning   xatti-harakatlariga   taqlid
qiladilar.   Shu   bois   jamoada   ijobiy   namunalar   ko‘proq   bo‘lsa,   tarbiya   samarali 8navbatida,   Sharq   uyg‘onish   davri   madaniy-ma’naviy   taraqqiyotining   asosiy
omillaridan biriga aylangan.
Yangi   davrda,   ya’ni   XVII–XVIII   asrlarda   Yevropada   maktab   ta’limi   keng
rivojlana   boshlagan   davrda   bolalar   jamoalari   maktab   sinflari   va   to‘garaklari
shaklida   yuzaga   chiqdi.   Pedagogika   fanining   asoschilaridan   biri   Y.A.
Komenskiy “Buyuk didaktika” asarida jamoada tarbiya berishning afzalliklarini
alohida   ta’kidlab,   o‘quvchilarning   birgalikdagi   faoliyatidan   samarali
foydalanish   zarurligini   ko‘rsatgan.   Shu   davrdan   boshlab   jamoa   nafaqat   tabiiy
ehtiyoj, balki tarbiyaviy jarayonning asosiy usuli sifatida ham qarala boshlandi.
XIX–XX   asr   boshlarida   Rossiyada   va   Yevropada   bolalar   va   yoshlar
jamoalari   faoliyatining   yangi   shakllari   yuzaga   keldi.   Ayniqsa,   maktab
tashqarisidagi  bolalar tashkilotlari – sport klublari, musiqa to‘garaklari, adabiy
jamiyatlar   yoshlarni   jamoaviy   ruhda   tarbiyalashga   xizmat   qilgan.   Bu   jarayon
natijasida   jamoa   shaxsning   axloqiy,   estetik   va   jismoniy   kamolotida   muhim
tarbiyaviy institut sifatida shakllandi.
XX asrning birinchi yarmida bolalar va yoshlar jamoalari tushunchasini ilmiy
asoslab bergan mashhur pedagoglardan biri A.S. Makarenko bo‘ldi. U o‘zining
“Pedagogik poema” va boshqa asarlarida jamoaning shaxs tarbiyasidagi o‘rnini
alohida   ochib   berdi.   Makarenkoga   ko‘ra,   jamoa   –   bu   shaxsni   har   tomonlama
shakllantiruvchi,   unga   ijtimoiy   tajribani   o‘rgatuvchi   eng   samarali   vositadir.   U
jamoa   orqali   bolalarda   intizom,   mehnatsevarlik,   mas’uliyat   va   birdamlik   kabi
xislatlarni shakllantirish mumkinligini isbotlab berdi.
Ikkinchi jahon urushidan keyingi davrda bolalar va yoshlar jamoalari ko‘proq
mafkuraviy   va   ijtimoiy   yo‘nalishda   faoliyat   yuritdi.   Sobiq   ittifoq   davrida
“Oktyabryat”, “Pionerlar”, “Komsomol” kabi tashkilotlar bolalarni jamoa orqali
tarbiyalashda   asosiy   vositalardan   biri   bo‘ldi.   Ular   yoshlarni   vatanparvarlik,
mehnatga   sadoqat,   do‘stlik   va   jamoaga   xizmat   qilish   ruhida   tarbiyalashga
qaratilgan   edi.   Biroq   bu   jarayonda   mafkuraviy   yondashuv   ustun   bo‘lganligi
sababli, jamoalarning tabiiy ijodiy va erkin faoliyat imkoniyatlari cheklangan. 9Mustaqillik   yillarida   esa   O‘zbekistonda   bolalar   va   yoshlar   jamoalari   yangi
mazmun   kasb   etdi.   1991   yildan   boshlab   ta’lim-tarbiya   tizimida   milliy
qadriyatlar, ma’naviyat, mustaqillik g‘oyalari  asosida jamoalarni  shakllantirish
jarayoni boshlandi. “Kamolot” yoshlar ijtimoiy harakati, “Yoshlar ittifoqi” kabi
tashkilotlar   yoshlarni   ijtimoiy-siyosiy   hayotda   faol   ishtirok   etishga   chorlovchi
jamoalar sifatida faoliyat yuritdi. Bugungi kunda esa “Yoshlar ishlari agentligi”
tashabbuslari   bilan   ko‘plab   jamoalar   faoliyat   yuritib,   yoshlarning   ijtimoiy
faolligini oshirish, ularni har tomonlama qo‘llab-quvvatlash, kasbiy malakasini
oshirishga qaratilgan loyihalarni amalga oshirmoqda.
Hozirgi   davr   bolalar   va   yoshlar   jamoalari   rivojlanishida   yangi   bosqich
sifatida baholanmoqda. Chunki jamoalar endilikda faqat maktab yoki mahalliy
darajada   emas,   balki   xalqaro   hamkorlik   asosida   ham   faoliyat   yuritmoqda.
Internet   va   ijtimoiy   tarmoqlar   yoshlarning   virtual   jamoalarda   birlashishini
ta’minlab,   ularga   bilim   almashish,   loyiha   yaratish,   ijtimoiy   aksiyalarda
qatnashish   imkoniyatini   bermoqda.   Demak,   bugungi   kunda   bolalar   va   yoshlar
jamoalari   tarixiy   rivojlanish   yo‘lini   bosib   o‘tib,   an’anaviy   shakllardan
zamonaviy texnologik asoslangan shakllarga o‘tmoqda.
1.2. Jamoaning shaxs tarbiyasidagi psixologik-pedagogik ahamiyati
Jamoa   —   insonning   ijtimoiy   rivojlanishida   asosiy   muhit   bo‘lib,   uning
shakllanishi,   tarbiyasi   va   hayotiy   qadriyatlarini   belgilovchi   omillardan   biridir.
Ayniqsa,   bolalar   va   yoshlar   tarbiyasida   jamoaning   tutgan   o‘rni   beqiyosdir.
Chunki   bola   ilk   yoshidan   boshlab   jamoa   ichida   yashashni,   muloqot   qilishni,
o‘zini   namoyon   etishni   o‘rganadi.   Shaxsning   psixologik   jihatdan   shakllanishi
ham,   tarbiyaviy   yo‘nalishda   o‘zini   anglash   jarayoni   ham   jamoa   ta’sirida   sodir
bo‘ladi.
Jamoaning tarbiyadagi psixologik mohiyati
Jamoa   —   bu   faqat   birgalikda   faoliyat   yuritadigan   odamlar   to‘plami   emas,
balki   ularning   maqsadlari,   qadriyatlari,   hissiyoti,   bir-biriga   bo‘lgan 16ular   mansub   bo‘lgan   jamoalarning   o‘rni   katta   bo‘lgan.   O‘zbekiston   ta’lim-
tarbiya   tizimida   ham   jamoaviy   ishlar   orqali   yoshlarning   ma’naviy   dunyosi
boyitilmoqda.
To‘rtinchidan,   jamoa   shaxsda   liderlik   va   tashabbuskorlik   sifatlarini
rivojlantirishga   imkon   beradi.   Yoshlar   o‘z   tashabbuslari   bilan   jamoa   oldida
chiqish   qilishi,   yangi   g‘oyalar   ilgari   surishi   orqali   boshqaruv   ko‘nikmalarini
hosil   qiladi.   Bu   esa   kelajakda   jamiyatda   faol   pozitsiyani   egallashiga,
mas’uliyatli qarorlar qabul qilishiga zamin yaratadi.
Beshinchidan,   zamonaviy   yoshlar   jamoalari   ta’lim-tarbiya   jarayonida
innovatsion   yondashuvlarni   qo‘llash   imkonini   beradi.   Masalan,   loyiha   asosida
o‘qitish,   guruhiy   treninglar,   kooperativ   ta’lim   metodlari,   ijtimoiy   loyihalar
yoshlarning   ijodkorlik   va   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantiradi.   Jamoa
asosida   tashkil   etilgan   tadbirlar   —   ekologik   aksiyalar,   xayriya   ishlari,   sport
musobaqalari   yoshlarning   amaliy   ko‘nikmalarini   mustahkamlaydi.Oltinchidan,
yoshlar   jamoalari   zamonaviy   axborot   makonida   ham   faoliyat   yuritmoqda.
Bugungi   kunda   onlayn   jamoalar   —   ijtimoiy   tarmoqlarda   tashkil   etilayotgan
yoshlar   guruhlari   ham   tarbiya   jarayonida   muhim   o‘rin   tutadi.   Albatta,   bunday
virtual jamoalarda ham tarbiyaviy imkoniyatlar mavjud, ammo ular pedagogik
nazorat va yo‘naltirishni  talab qiladi. Chunki  ijtimoiy tarmoqlar  orqali  yoshlar
nafaqat   ijobiy,   balki   salbiy   ta’sirlarga   ham   duch   kelishi   mumkin.   Shu   bois
zamonaviy pedagogika jamoaviy tarbiyaning virtual muhitdagi shakllariga ham
e’tibor qaratmoqda.
Yettinchidan,   yoshlar   jamoalari   ijtimoiy   faollikni   oshiradi.   Jamiyatda
o‘tkazilayotgan   tadbirlarda,   ijtimoiy   aksiyalarda,   madaniy   loyihalarda
yoshlarning jamoaviy ishtiroki ularni nafaqat faol fuqaro sifatida shakllantiradi,
balki   ularda   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlarga   sodiqlikni   kuchaytiradi.
Masalan,   “Yoshlar   ittifoqi”,   “Yoshlar   parlamenti”,   “Volontyorlik   harakatlari”
kabi   jamoalar   yoshlarning   ijtimoiylashuvini   kuchaytiruvchi   muhim
maydonlardir. 12tashabbus ko‘rsatadi, sport jamoasida esa yetakchi o‘yinchi sifatida boshqalarni
ruhlantiradi.   Bu   bosqich   shaxsning   to‘laqonli   ijtimoiylashuvi   va   mustaqil   faol
a’zoga aylanishini bildiradi.
Jamoa va shaxsning o‘zaro ta’siri jadvali
Bosqichlar   /
Jarayonlar Jamoaning shaxsga ta’siri Shaxsning jamoaga ta’siri
1.   Moslashuv
bosqichi Jamoa   qoidalari,
qadriyatlari   va   an’analarini
bola ongiga singdiradi. Bola   jamoaga   moslashishga
harakat   qiladi,   boshqalar   bilan
o‘zini taqqoslaydi.
2.
Qadriyatlarni
qabul qilish Jamoa   me’yorlari
shaxsning   ichki   e’tiqodiga
aylanadi, ijtimoiy mas’uliyat
hissi shakllanadi. Bola jamoa qadriyatlarini qabul
qilib,   o‘z   xatti-harakatlarini   shu
qadriyatlarga moslashtiradi.
3.   Faol
ishtirok   va
tashabbus Jamoa   shaxsga   imkoniyat
yaratadi,   uni   qo‘llab-
quvvatlaydi   va   faoliyatga
jalb etadi. Bola   yoki   yosh   tashabbus
ko‘rsatib,   jamoaning   rivojiga   faol
hissa qo‘sha boshlaydi.
4.   Baholash
va nazorat Jamoa   shaxsni   baholaydi,
uning   xatti-harakatlarini
ijtimoiy   mezonlar   orqali
tartibga soladi. Shaxs   o‘z   faoliyati   orqali
jamoaning  obro‘sini  oshiradi  yoki
pasaytiradi.
5.   Yetakchilik
va
ijtimoiylashuv Jamoa   yetakchilarni
shakllantiradi,   ularning
tajribasini   boshqalarga
yoyadi. Shaxs   liderlik   fazilatlari   bilan
jamoani   birlashtiradi,   yangicha
g‘oyalarni ilgari suradi.
O‘zaro ta’sirning psixologik xususiyatlari
Baholash  mexanizmi  – jamoa shaxsni  baholaydi,  bu baho esa  bolaning  o‘z-
o‘zini qadrlashiga ta’sir ko‘rsatadi. 20milliy   ildizlariga,   tarixiga,   madaniyatiga   hurmat   tuyg‘usi   shakllanadi.   Bu   esa
ularning ma’naviy kamoloti uchun muhim asosdir.
Beshinchidan,   jamoa   axloqiy   tarbiyani   shaxsiy   namuna   orqali   ta’minlaydi.
Jamoada   faol   va   ijobiy   shaxslar,   liderlar   o‘z   xatti-harakati,   odobi,
mehnatsevarligi,   tashabbuskorligi   bilan   boshqalarga   o‘rnak   bo‘ladi.   Yoshlar
odatda o‘z tengdoshlari yoki biroz kattaroq jamoa a’zolarining ta’siriga tezroq
beriladilar.   Shuning   uchun   jamoada   ijobiy   namunalarni   ko‘plab   yaratish   va
ulardan tarbiyaviy vosita sifatida foydalanish muhimdir.
Jamoaning   ma’naviy-axloqiy   tarbiyadagi   o‘rnini   tushunishda   pedagog   va
psixologlarning qarashlari   ham  muhimdir. Masalan,   A.S. Makarenko  tarbiyani
jamoa orqali amalga oshirishni ta’kidlab, “jamoa shaxsni tarbiyalaydi va shaxs
jamoani   shakllantiradi”   degan   fikrni   ilgari   surgan.   Unga   ko‘ra,   jamoa   faqat
tashqi   tashkilot   emas,   balki   shaxs   uchun   doimiy   tarbiyaviy   makon   bo‘lib,   u
shaxsning ichki dunyosiga, axloqiy qarashlariga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Zamonaviy jamiyat sharoitida yoshlar jamoalarining axloqiy-tarbiyaviy o‘rni
yanada ortmoqda. Chunki bugungi globallashuv davrida yoshlar ko‘plab tashqi
ta’sirlarga   –   internet,   ijtimoiy   tarmoqlar,   xorijiy   madaniyat   oqimlariga   duch
kelmoqda.   Ana   shunday   sharoitda   milliy   qadriyatlar   va   axloqiy   me’yorlarni
jamoa  muhitida  singdirish,  yoshlarni  sog‘lom  ijtimoiy  yo‘nalishga   yo‘naltirish
o‘ta muhim vazifaga aylanadi.
Yoshlar   jamoalari,   xususan,   maktab   sinflari,   talabalar   guruhlari,   yoshlar
ittifoqi  va  turli   to‘garaklar   yoshlarning bo‘sh  vaqtini  mazmunli   tashkil   etishda
ham muhim rol o‘ynaydi. Bu jarayonda ular nafaqat o‘z iqtidorlarini namoyon
etadilar, balki turli ijtimoiy loyihalarda qatnashish orqali jamiyat uchun foydali
bo‘lish,   boshqalarga   yordam   berish,   mehr-oqibat   ko‘rsatish   kabi   fazilatlarni
o‘zlashtiradilar.   Bunday   faoliyat   shaxsda   ijtimoiy   mas’uliyatni   oshiradi   va   uni
komil inson sifatida tarbiyalaydi.
Ma’naviy-axloqiy   tarbiyaning   samaradorligi   jamoada   shaxsning   qanchalik
faol  ishtirok etishiga ham bog‘liq. Agar  bola yoki  yosh jamoa hayotida passiv 25a’zolarida   befarqlikni   kuchaytiradi.   Aksincha,   umumiy   maslahat   va   kelishuv
asosida qarorlar chiqarilsa, yoshlar o‘zlarini mas’uliyatli deb his qiladi va faol
ishtirok etadi.
Jamoalarda   faoliyatni   takomillashtirishning   yana   bir   yo‘li   –   ularni   ijtimoiy
foydali   faoliyatlarga   keng   jalb   qilishdir.   Masalan,   ekologik   tadbirlar,
obodonlashtirish   ishlari,   xayriya   aksiyalari,   kitobxonlik   marafonlari   nafaqat
yoshlarning   ijtimoiy   faolligini   oshiradi,   balki   ularda   hamjihatlik,   mehr-oqibat,
jamoaviy   hamkorlik   fazilatlarini   shakllantiradi.   Shu   orqali   jamoa   nafaqat
tarbiyaviy, balki ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘ladi.
Yoshlar jamoalarining samarali faoliyatida motivatsiya masalasi ham muhim
o‘rin tutadi. Agar jamoa a’zolari o‘z mehnatining natijasini ko‘rsa, ular faolroq
bo‘ladi. Shu bois, jamoa faoliyatida rag‘batlantirish tizimini qo‘llash zarur. Bu
nafaqat   moddiy   mukofotlar,   balki   ma’naviy   rag‘batlar   –   faxriy   yorliqlar,
minnatdorchilik,   keng   jamoa   oldida   e’tirof   etish   orqali   amalga   oshirilishi
mumkin.
Jamoa   faoliyatini   takomillashtirishda   ijtimoiy   sheriklik   alohida   ahamiyat
kasb etadi. Ta’lim muassasalari, mahalla, davlat va nodavlat tashkilotlari bilan
hamkorlik qilish jamoa imkoniyatlarini kengaytiradi. Masalan, turli tashkilotlar
bilan   qo‘shma   loyihalar   tashkil   etish,   yoshlarni   kasb-hunar   o‘rganishga   jalb
qilish,   innovatsion   tanlovlarda   ishtirok   etish   jamoaning   faoliyatini   mazmunan
boyitadi.   Shuningdek,   yoshlar   jamoalarida   liderlik   fazilatlarini   rivojlantirish
ham   muhimdir.   Har   bir   jamoada   yetakchilar   bo‘ladi,   ammo   ularni   to‘g‘ri
yo‘naltirish zarur. Yetakchi yoshlar o‘z jamoasiga namunali bo‘lib, boshqalarni
ilhomlantira   olishi   kerak.   Shu   maqsadda,   maxsus   yetakchilik   treninglari,
psixologik   mashg‘ulotlar,   tashkilotchilik   ko‘nikmalarini   oshirishga   qaratilgan
dasturlar ishlab chiqilishi foydali bo‘ladi.
Jamoa faoliyatini takomillashtirish jarayonida milliy qadriyatlarni unutmaslik
ham   zarur.   O‘zbek   xalqining   asrlar   davomida   shakllangan   an’analari,   urf-
odatlari, odob-axloq qoidalari yoshlar tarbiyasida muhim  o‘rin tutadi. Shuning 11o‘zini namoyon etadi, boshqalarning bahosini eshitadi, o‘zini jamiyat mezonlari
orqali   solishtiradi.   Ikkinchi   tomondan   esa,   shaxsning   individual   qobiliyatlari,
tashabbusi,   faoliyati   jamoaning   umumiy   qiyofasini   belgilaydi.   Shunday   qilib,
jamoa va shaxs o‘rtasidagi munosabat ikki tomonlama jarayon bo‘lib, ular bir-
birini o‘zaro boyitadi.
1. Dastlabki bosqich: moslashuv jarayoni
Shaxs   jamoaga   kirganida   eng   avvalo   moslashuv   bosqichidan   o‘tadi.   Bu
davrda   bola   o‘zini   “boshqalar”   bilan   taqqoslaydi.   U   jamoaning   qoidalari,
me’yorlari,   urf-odatlari   va   odob-axloq   tamoyillari   bilan   tanishadi.   Psixologlar
bu   bosqichni   ijtimoiy   taqqoslash   davri   deb   ham   atashadi.   Chunki   bola   o‘zini
jamoa   a’zolari   bilan   solishtirib,   o‘zining   ijobiy   yoki   salbiy   tomonlarini
aniqlaydi.   Masalan,   sinfga   yangi   qo‘shilgan   o‘quvchi   avvaliga   jamoaga
moslashishda qiynaladi, ammo vaqt o‘tishi bilan jamoaning umumiy faoliyatiga
kirishib ketadi.
2. Qadriyatlarni qabul qilish bosqichi
Keyingi   bosqichda   shaxs   jamoa   qadriyatlarini   qabul   qila   boshlaydi.   Bu
qadriyatlar   uning   shaxsiy   e’tiqodiga   aylanadi.   Jamoada   hurmat,   yordam,
do‘stlik,   halollik   kabi   tamoyillar   ustuvor   bo‘lsa,   bola   ham   shu   qadriyatlarga
amal  qila boshlaydi. Shu tariqa jamoa shaxsning  ichki  dunyosiga  chuqur  kirib
boradi. Pedagogik nuqtayi nazardan bu jarayon tarbiyaning eng muhim bosqichi
hisoblanadi.   Chunki   bola   tashqi   nazorat   ta’siridan   chiqib,   ichki   nazorat
mexanizmlarini   rivojlantiradi.   Endi   u   xatti-harakatlarini   faqat   qo‘rquv   yoki
majburiyatdan emas, balki ichki e’tiqod asosida amalga oshiradi.
3. Faol ishtirok va tashabbus bosqichi
Uchinchi   bosqichda   shaxs   nafaqat   jamoaning   qoidalariga   amal   qiladi,   balki
uning rivojiga faol hissa qo‘sha boshlaydi. Bola yoki yosh o‘z tashabbusi bilan
jamoaviy ishlarda qatnashadi, yangi g‘oyalar ilgari suradi, boshqalarga yordam
beradi.   Shu   tariqa   shaxs   jamoa   ichida   liderlik   sifatlarini   namoyon   etishi
mumkin.   Masalan,   sinfda   faol   o‘quvchi   umumiy   tadbirlarni   tashkil   etishda 10munosabatlarining   yaxlit   tizimidir.   Psixologiya   nuqtayi   nazaridan   jamoa
quyidagi funksiyalarni bajaradi:
Shaxsning ijtimoiylashuvini ta’minlaydi.
O‘z-o‘zini anglash va baholash imkonini yaratadi.
Shaxsda irodaviy sifatlar, sabr-toqat, birdamlikni rivojlantiradi.
Muloqot ko‘nikmalari va emotsional barqarorlikni shakllantiradi.
Masalan, maktab sinfi, sport to‘garagi yoki yoshlar klubi bola uchun nafaqat
bilim olish, balki o‘zini boshqalar orasida ko‘rish, ularning fikrini his qilish va
unga moslashishni o‘rgatadigan psixologik maktabdir.
Pedagogik ahamiyati
Pedagogik nuqtayi nazardan jamoa — shaxsni  har  tomonlama tarbiyalashda
eng   samarali   vositalardan   biridir.   Tarbiyachi,   o‘qituvchi   yoki   murabbiy   jamoa
kuchidan foydalanib quyidagilarga erishadi:
Tarbiyaviy ta’sirni kuchaytirish – alohida olingan tarbiyaviy ish jamoa ta’siri
bilan qo‘shilganda samarasi bir necha barobar ortadi.
Jamoaviy   faoliyat   orqali   o‘qitish   –   o‘quvchilar   jamoaviy   topshiriqlar   orqali
bilimlarni chuqurroq o‘zlashtiradi.
Jamoaviy javobgarlik – har bir bola umumiy natija uchun mas’ul ekanini his
etadi.
Liderlik   va   tashabbuskorlikni   rivojlantirish   –   jamoa   muhitida   har   kim   o‘z
qobiliyatini namoyon etishi mumkin.
Jamoa va shaxsning o‘zaro ta’siri
Shaxs va jamoa o‘rtasidagi munosabatlar insonning hayotida markaziy o‘rin
tutadi.   Chunki   inson   biologik   mavjudot   sifatida   tug‘ilsa-da,   jamiyat   a’zosi
bo‘lib   shakllanadi.   Bu   jarayonda   jamoa   asosiy   ijtimoiy   maktab   sifatida
namoyon   bo‘ladi.   Jamoa   shaxsning   ijtimoiylashuvi,   ma’naviy   rivojlanishi   va
shaxsiy sifatlarining shakllanishida kuchli omil hisoblanadi.
Bir tomondan, jamoa shaxsga tashqi ta’sir ko‘rsatib, uning xatti-harakatlarini,
odatlarini,   axloqiy   qarashlarini   shakllantiradi.   Jamoa   doirasida   bola   yoki   yosh 26uchun   jamoalarda   turli   milliy   bayramlar,   udumlar,   xalq   og‘zaki   ijodi
namunalarini   targ‘ib   qilish,   ularni   amaliy   faoliyatga   singdirish   katta   samara
beradi.
Zamonaviy   yoshlar   jamoalari   shaxsning   ma’naviy,   intellektual   va   jismoniy
jihatdan   rivojlanishi   uchun   keng   imkoniyat   yaratishi   kerak.   Shu   bois,   ular   o‘z
faoliyatida   nafaqat   ta’limiy   va   tarbiyaviy,   balki   sport,   madaniyat   va   san’at
yo‘nalishlarini   ham   qamrab   olishi   muhimdir.   Yoshlar   turli   yo‘nalishlarda
faoliyat   olib   borsa,   ular   ko‘proq   iqtidorlarini   namoyon   qila   oladi   va   jamiyat
uchun   ko‘p   qirrali   mutaxassis   sifatida   voyaga   yetadi.   jamoalarda   konfliktlarni
boshqarish   masalasiga   ham   e’tibor   qaratish   kerak.   Har   qanday   jamoada   turli
fikrlar   va   qarashlar   mavjud   bo‘ladi.   Agar   nizolar   to‘g‘ri   hal   qilinmasa,   ular
jamoaning parchalanishiga olib kelishi  mumkin. Shu bois, jamoa rahbarlari  va
a’zolari   murosaga   kelish,   adolatli   hal   etish,   hurmat   va   bag‘rikenglik   asosida
munosabat qurishni o‘rganishi lozim.
Bolalar   va   yoshlar   jamoalari   faoliyatini   takomillashtirish   jarayonida
zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalanish   alohida
ahamiyatga ega. Bugungi yoshlar ko‘proq raqamli muhitda faoliyat olib boradi.
Shuning   uchun   jamoalar   ijtimoiy   tarmoqlar,   onlayn   platformalar,   virtual
uchrashuvlar   orqali   o‘z   faoliyatini   yanada   jozibali   qilishi   mumkin.   Masalan,
jamoa   ichida   maxsus   onlayn   guruhlar   tuzish,   interaktiv   forumlar   tashkil   etish,
yoshlarning   g‘oya   va   tashabbuslarini   internet   orqali   yig‘ish   samaradorlikni
oshiradi.Bundan   tashqari,   jamoalarning   faoliyatini   tahlil   qilish   va   monitoring
qilish   tizimi   ham   rivojlantirilishi   lozim.   Agar   jamoa   o‘z   faoliyatini   doimiy
ravishda   baholasa,   kamchilik   va   yutuqlarini   aniqlasa,   bu   kelgusida
rejalashtirishda katta yordam beradi. Monitoring jarayonida yoshlarning fikri va
takliflarini inobatga olish jamoaning o‘ziga xosligini saqlashga xizmat qiladi.
Yoshlar   jamoalari   uchun   motivatsion   dasturlar   ishlab   chiqish   ham
takomillashtirishning   muhim   yo‘nalishlaridan   biridir.   Bunday   dasturlar
yoshlarning   o‘ziga   ishonchini   oshiradi,   ularda   ijtimoiy   faoliyatga   bo‘lgan 309) “Yoshlar   va   davlat   siyosati”   —   strategik   hujjat   va   tahliliy   maqolalar
to‘plami (Strategy.uz resursi). —  2019–2023 , taxm.  40–80 b. .  strategy.uz
10) “Ma’rifat   karvoni   va   kitobxonlik   tashabbuslari”   —   Lex.uz   hamda
rasmiy   hisobotlar   (yoshlar   kitobxonligi   dasturi).   —   2020–2023 ,   taxm.   32–
56 b. .  Lex.uz+1
11) “Jamoa tushunchasi  va uning o‘ziga xosliklari” (ta’limiy material,
JDPU)   —   pedagogik   maqola/PDF.   —   2020 ,   taxm.   36   b. .   Jizzax   Davlat
Pedagogika Universiteti
12) “Umumiy   pedagogika”   (NamDU   ta’lim   manbasi,   2024   chop
etilishi) — kurs darsligi. —  2024 , taxm.  480–528 b. .  www.namdu.uz
13) “Maktabda va jamoada ma’naviy-axloqiy tarbiya” — ilmiy maqola
to‘plami (universitetlar nashrlari). —  2018–2023 , turli mualliflar, taxm.  20–
60 b. .  new.tdpu.uz+1
14) Jo‘Rayeva   M.D.   va   boshqalar.   “Talabalarni   boshlang‘ich   ta’lim-
tarbiya   fanini   o‘qitishga   tayyorlash”   (maqola).   —   2024 ,   taxm.   18   b. .
КиберЛенинка
15) “Ta’lim   tizimidagi   islohotlar:   olimlar   va   amaliyot”   —   to‘plam
(AFU portfolio materiallari). —   2024 , taxm.   112 b. .   Alfraganus University
Portfolio
16) “Filologiyaning   dolzarb   masalalari”   (maqolalar   to‘plami)   —
qo‘qonlik   nashrlar;   yoshlarning   madaniy   tarbiyasi,   adabiyot   va   tarbiya
mavzulari. —  2023 , taxm.  560 b. .  api.scienceweb.uz
17) “Xalq   o‘yinlari   orqali   tarbiyalanuvchilar   ma’naviy-axloqiy
tomonlarini   shakllantirish”   —   Kokand   Universiteti   jurnal   maqolasi.   —
2023 , taxm.  12–18 b. .  herald.kokanduni.uz
18) “Yoshlar   ishlari   agentligi   va   mahalliy   tashabbuslar”   —   agentlik
hujjatlari, amaliy tavsiyalar. —  2019–2023 , taxm.  20–48 b. .  Telegram+1 17Sakkizinchidan,   yoshlar   jamoalarida   o‘zaro   munosabatlar,   kommunikativ
madaniyat   shakllanadi.   Har   bir   a’zo   jamoada   o‘z   fikrini   bildirishni,
boshqalarning   fikrini   hurmat   qilishni,   nizolarni   tinch   yo‘l   bilan   hal   qilishni
o‘rganadi.   Bu   esa   shaxsning   demokratik   jamiyatda   muvaffaqiyatli   faoliyat
yuritishiga   yordam   beradi.To‘qqizinchidan,   jamoa   yoshlar   uchun   real   hayotiy
vaziyatlarni   sinab   ko‘rish   maydonidir.   Masalan,   o‘quvchi   maktab   parlamenti
ishida qatnashib, ijtimoiy qarorlar qabul qilish jarayonini o‘rganadi. Bu esa uni
kelajakda   jamiyatning   faol   a’zosi   sifatida   shakllantiradi.O‘ninchidan,
zamonaviy   yoshlar   jamoalari   milliy   g‘oya   va   mafkuraning   tashuvchisi   bo‘lib
xizmat   qiladi.   Jamoalarda   o‘tkaziladigan   tadbirlar   orqali   yoshlar   Vatan,   xalq,
millat oldidagi burchini chuqur his qiladi. Mustaqillik davrida yoshlarni milliy
qadriyatlar ruhida tarbiyalash aynan jamoa asosida samarali kechmoqda.
Zamonaviy yoshlar jamoalari
│
├── 1. Turlari
│   ├─ Maktab jamoalari
│   ├─ Talabalar jamoalari
│   ├─ Yoshlar tashkilotlari
│   └─ Norasmiy guruhlar
│
├── 2. Faoliyat yo‘nalishlari
│   ├─ Ta’limiy
│   ├─ Madaniy-ma’rifiy
│   ├─ Sport va sog‘lom turmush
│   ├─ Ijtimoiy
│   └─ Innovatsion
│
└── 3. Tarbiyaviy imkoniyatlari
    ├─ Shaxsiy sifatlarni rivojlantirish 13Emotsional   qo‘llab-quvvatlash   –   jamoa   shaxsga   ruhiy   tayanch   bo‘ladi,   uni
yolg‘izlikdan asraydi.
Me’yoriy   tartibga   solish   –   jamoa   qoidalari   shaxsning   xatti-harakatlarini
tartibga soladi.
Motivatsion   ta’sir   –   jamoa   muvaffaqiyati   yoki   mag‘lubiyati   shaxs   uchun
kuchli rag‘batlantiruvchi omil bo‘ladi.
Jamoaning axloqiy tarbiyadagi o‘rni
Jamoa — axloqiy me’yorlarni shakllantirishda asosiy muhitdir. Chunki:
Jamoa ichida bolaning harakatlari ijobiy yoki salbiy baholanadi.
Baholash   jarayoni   orqali   bola   “to‘g‘ri”   va   “noto‘g‘ri”   tushunchalarini
anglaydi.
Jamoa   bosimi   va   qo‘llab-quvvatlashi   bola   uchun   kuchli   motivatsion   omil
bo‘lib xizmat qiladi.
Masalan,   sinfda   yaxshi   o‘qigan   o‘quvchi   rag‘batlantirilsa,   boshqalar   ham
unga ergashadi. Yoki intizomsizlik qilgan bola jamoa tomonidan tanbeh olsa, u
o‘z xatolarini tuzatishga intiladi.
Jamoaning psixologik-pedagogik ta’sir mexanizmlari
Birgalikda   faoliyat   –   umumiy   maqsad   sari   birlashish   shaxsda   mas’uliyatni
kuchaytiradi.
Jamoaviy an’ana va qadriyatlar – bola jamoa odatlariga moslashib, o‘z xatti-
harakatlarini tartibga soladi.
O‘zaro nazorat  – jamoa ichida har  bir a’zo boshqalarini  kuzatib, ular uchun
namuna bo‘ladi.
Jamoaviy emotsiya – umumiy quvonch, g‘alaba yoki muvaffaqiyatsizlik hissi
bolalarni birlashtiradi.
O‘qituvchi va tarbiyachining roli
Jamoaning   samarali   ta’siri   uchun   pedagogning   roli   nihoyatda   muhim.   U
quyidagilarni amalga oshirishi lozim:
Jamoada sog‘lom psixologik muhit yaratish.

 Bolalar va yoshlar jamoalari va ularning zamonaviy shaxs tarbiyasidagi o‘rni