Boshlang’ich sinf o’quvchilarini umuminsoniy qadriyatlar asosida tarbiyalashning ilmiy asoslari

 Boshlang’ich sinf o’quvchilarini umuminsoniy qadriyatlar asosida
tarbiyalashning ilmiy asoslari.
Reja:
I Kirish.
II Asosiy qism.
1. Umuminsoniy   qadriyatlarning   mohiyati,   jamiyatdagi   o‘rnini   pedagogikada
o‘rganilishi.
2. Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni   umuminsoniy   qadriyatlar   asosida
tarbiyalashning prinsiplari va usullari.
3. Insonning hayotida madaniy-ma’naviy qadriyatlarning o‘rini.
III Xulosa.
IV Foydalanilgan adabiyotlar. Kirish
Muammoning   dolzarbligi.   O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka
erishgandan   keyin   mamlakatimizda   huquqiy   demokratik   davlat   qurish   va   jahon
hamjamiyati   tomonidan   rivojlangan   davlat   sifatida   o‘rin   olish   vazifasi   qo‘yildi.
Albatta   yurtimizda   jahon   talablariga   mos   keladigan,   har   tomonlama   rivojlangan,
o‘z kasbini puxta egallagan, vatanparvar fidoyi insonlarni tarbiyalab yetishtirishda
ta’lim muassasalarida o‘qitishni yanada yuksak bosqichga ko‘tarish, uning tarbiya
bilan uyg‘unligini ta’minlash katta ahamiyatga ega.
Shu   sababli   Prezidentimiz   Sh.   Mirziyoyev   ta’limdagi   islohotlarga   katta
e’tibor bilan qaradi. “Shu o‘rinda haqli savol  tug‘iladi, – degan edi yurtboshimiz,
bizning   o‘rta,   o‘rta   maxsus   va   oliy   Boshlang’ich   ta’lim   muassasasilarimiz   kasb
mahorati   va   ma’naviy-ma’rifiy,   umumbashariy   jihatdan   ana   shunday   zamonaviy
sohalarda ishlaydigan yoshlarni tayyorlashga qodirmi ? Menimcha unchalik tayyor
emas. Xalq ta’limi yangicha sharoitlarda o‘z ishini nihoyatda sekinlik bilan qayta
qurmoqda.   Jahon   bozoridagi   integratsiya,   ilmiy-texnikaviy   taraqqiyot   sur’atlari
xalq ta’limining barcha bo‘g‘inlari  o‘rtasidagi  o‘zaro aloqalarni  mustahkamlashni
talab   etmoqda.   Binobarin,   bu   hol   tarbiya,   ta’lim,   siyosiy   va   kasbiy   tayyorgarlik
masalalarini   hal   etishga   kompleks   yondashishni   taqozo   etmoqda”.   Barkamol
insonni   tarbiyalashda   umumbashariy   qadriyatlarimiz,   ma’naviyat   sohasida
belgilangan   maqsadlarni   amalga   oshirish   uchun   o‘tgan   davr   ichida   mamlakatmiz
rahbariyati tomonidan juda katta ishlar amalga oshirildi va oshirilmoqda. Jumldan
1994   yilda   birinchi   Prezidentimizning   “Istiqlol   va   ma’naviyat”   to‘plami   chop
etildi.   1994   yil   23   aprelda   Prezident   tomonidan   “Ma’naviyat   va   ma’rifat”
jamoatchilik   markazini   tashkil   etish   to‘g‘risida”gi,   oradan   ikki   yil   o‘tgach,   ya’ni
1996   yil   9   sentabrda   “Ma’naviyat   va   ma’rifat”   jamoatchilik   markazi   faoliyatini
yanada takomillashtirish va samaradorligini oshirish to‘g‘risida”gi Farmonlar e’lon
qilindi.
1997   yil   29   avgustda   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   IX-
sessiyasida   qabul   qilingan   “Ta’lim   to‘g‘risida”   gi   Qonun   va   “Kadrlar   tayyorlash
milliy   dasturi”   da   xalqimizning   umumbashariy   qadriyatlari,   ma’naviyati
2 masalasiga, yoshlarni milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalashga juda
katta   ahamiyat   berilgan.   Shuningdek   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   dagi
uzluksiz   ta’limni   isloh   qilish   yo‘nalishlarida   “Milliy   mustaqillik   prinsiplari   va
xalqning boy intellektual merosi hamda umumbashariy qadriyatlarning ustuvorligi
asosida   ta’limning   barcha   darajalari   va   bo‘g‘inlarida   ta’lim   oluvchilarning
ma’naviy   va   ahloqiy   fazilatlarini   rivojlantirish”alohida   belgilab   qo‘yilgan.   Bu
hujjatlarga   binoan   Respublika   oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim   vazirligi   1997   yildan
boshlab   barcha   Oliy   va   o‘rta   maxsus   o‘quv   yurtlarida   “Ma’naviyat   va   ma’rifat
asoslari” maxsus kursini o‘qitish to‘g‘risida Qaror qabul qilingan.
Ta’lim   muassasalarida   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni
umuminsoniy   qadriyatlar         asosida   tarbiyalash   masalasiga     e’tibor   berilayotgan
bo‘lsada,   bu   borada   o‘z   yechimini   kutayotgan   muammolar   talaygina.   Tadqiqot
ishlari,   ilmiy   izlanishlarda   ko‘proq   ta’limiy   muammolar,   yangicha   o‘qitish
texnologiyalari   mavzulari   ustida   bahs   yuritilmoqda.   Aslida,   Boshlang’ich     ta’lim
yoshidagi bolalarni umuminsoniy qadriyatlar    asosida tarbiyalash birinchi masala
darajasiga olib chiqish, maqsadga muvofiqdir. Chunki jamiyat ravnaqi uchun faqat
nazariy   bilimlarga   ega   bo‘lgan,   mexanik   mashina   singari   vazifalarini   bajaruvchi
kasb egalari emas, balki, eng avvalo chuqur his-tuyg‘uli, yuksak ma’naviy- axloqiy
fazilatlarga ega shaxslar zarur. Boshlang’ich   ta’lim yoshidagi bolalarni   mustaqil,
erkin faoliyati orqali axloqiy fazilatlarni tarkib toptirish bilangina bunday shaxsni
Boshlang’ich  ta’lim yoshidagi bolalarning qiziqish va qobiliyatlarilash mumkin.
Mustaqillik   sharofati   bilan   milliy   qadriyatlar,   urf-odatlar,   an’analarimiz,
axloq-odob,   madaniyatimiz   qayta   tiklanib,   ta’lim   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi
bolalarning   qiziqish   va   qobiliyatlari   mazmunining   asosiga   aylandi.   Zero,   o‘sib
kelayotgan   yosh   avlod   o‘z   milliy   qadriyatlarini,   axloq-odob   madaniyatini
o‘zlashtirishi   va   ularga   hurmat   bilan   qarashi   lozim.   Shundagina   u   o‘z   yurtining
haqiqiy vakili degan ulug‘ unvonga ega bo‘ladi. 
O‘zbek xalqi tarixan Boshlang’ich   ta’lim yoshidagi bolalarni umuminsoniy
qadriyatlar asosida tarbiyalash sohasida o‘ziga xos dorulfunun yaratgan. Bu borada
xalq   pedagogikasi   boy   tajribaga   ega.   Bugungi   kundagi   Boshlang’ich     ta’lim
3 yoshidagi   bolalarni   umuminsoniy   qadriyatlar   asosida   tarbiyalash   maqsad   va
vazifalarini hal etishda uning o‘rni beqiyosdir.
Keyingi   yillarda   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni   umuminsoniy
qadriyatlar   asosida   tarbiyalash   an’analariga   oid   muammolar   yuzasidan   ko‘plab
tadqiqot  ishlari   olib borilmoqda.  Tarbiyachi   olimlarimiz  tomonidan yaratilgan  bir
necha   risola,   qo‘llanma,   ilmiy-tadqiqot   ishlari   bunga   yaqqol   misol   bo‘la   oladi.
R.H.Jo‘rayev,   P.Holmatov,   Sh.Sharipov,   B.Raximov,   U.Nishonaliyev,
N.Saidaxmedov,   O‘.Tolipov,   S.Nishonova,   R.Safarovalarning   tadqiqot   ishlari
shular   jumlasidandir.   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni   umuminsoniy
qadriyatlar    asosida tarbiyalashning usul va vositalari muammosiga bag‘shlangan
tadqiqot   ishlari   ko‘plab   uchrasada,   ammo   ular   asosan   katta   yoshdagi
tarbiyalanuvchi   va   talabalar   o‘rtasida   ushbu   muammoning   yechimini   topishga
qaratilgan.   Lekin,   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni   umuminsoniy
qadriyatlar       asosida tarbiyalashda qo‘llaniladigan usul  va vositalar haqida yaxlit
bir tadqiqot ishi qilingan deb bo‘lmaydi.
Qolaversa,   keyingi   yillarda   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni
umuminsoniy   qadriyatlar         asosida   tarbiyalashga   nisbatan   ta’limga   e’tibor
kuchayib   bormoqda.   Muammoning   dolzarbligi,   nazariy-pedagogik   va   amaliy
holatidan kelib chiqib, biz bitiruv malakaviy ishimizning mavzusini “Boshlang’ich
ta’lim   yoshidagi   bolalarni   umuminsoniy   qadriyatlar         asosida   tarbiyalash”   deb
oldik. 
Tadqiqot   ishimizning   maqsadi   –   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni
umuminsoniy   qadriyatlar         asosida   tarbiyalashning   pedagogik   shart-sharoitlarini
aniqlashdan iboratdir. 
Tadqiqot   ishimizning   obyektini   –   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni
umuminsoniy   qadriyatlar         asosida   tarbiyalash   tizimi,   uning   predmetini   –
Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni   umuminsoniy   qadriyatlar   asosida
tarbiyalash jarayonida qo‘llaniladigan  samarali usul va vositalari  etib oldik.
Muammoning   dolzarbligi,   maqsadi,   obyekt   va   predmetidan   kelib   chiqqan
holda tadqiqot ishimizning quyidagi vazifalarini belgilab oldik:
4 Boshlang’ich  ta’lim yoshidagi bolalarni umuminsoniy qadriyatlar    asosida
tarbiyalashning mazmuni, maqsad va vazifalarini aniqlash;
Boshlang’ich  ta’lim yoshidagi bolalarni umuminsoniy qadriyatlar    asosida
tarbiyalashning qo‘llaniladigan samarali usul va vositalarini tasniflash;
Boshlang’ich  ta’lim yoshidagi bolalarni umuminsoniy qadriyatlar    asosida
tarbiyalashning samarali usul va vositalari ta’sirida Boshlang’ich  ta’lim yoshidagi
bola shaxsini aniqlash yo‘llarining pedagogik-psixologik shart-sharoitlarini nazariy
va metodik jihatdan asoslash;
To‘plangan   nazariy-metodik   ma’lumotlar   va   tajriba-sinov   natijalari   asosida
uslubiy tavsiyalari berish.
Tadqiqot ishimizning bazasi bo‘lib, Qashqadaryo viloyati Qarshi shahridagi
Boshlang’ich   ta’lim   muassasasigacha   ta’lim   muassasalarining   tarbiyalanuvchilari
xizmat qildi. Tajriba-sinov ishlarimizda 12 ta tarbiyachi va 59 ta tarbiyalanuvchilar
ishtirok etdilar.
Tadqiqot   ishimizning   nazariy   ahamiyati   shundan   iboratki,   biz   unda
Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni   umuminsoniy   qadriyatlar   asosida
tarbiyalashning maqsad va vazifalarini, uni amalga oshirishning samarali vosita va
usullarini   ochib   beriladi.   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni   umuminsoniy
qadriyatlar   asosida   tarbiyalashni   uzviyligi,   vositalarini   tajriba-sinov   ishlari
natijalari bilan asosladik.
Belgilangan   tadqiqot   maqsadi   va   vazifalarini   hal   etish   bitiruv   malakaviy
ishimizning mazmunini tashkil etadi. Bitiruv malakaviy ish o‘z ичига кириш, ikki
bob,   uning   to‘rt   fasli,   xulosa   va   metodik   tavsiyalar,   foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxatini  oladi. 
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi:
Ma’lumki  boshlang’ich sinf o’quvchilarini umuminsoniy qadriyatlar asosida
tarbiyalashni   o’rganish   “Tarbiyaviy   ishlar   metodikasi”   fanining   asosiy
mavzularidan   biri   hisoblanadi.   Bo’lajak   yosh   avlodni   tarbiyalashda   yetishib
chiqayotgan   pedagog   kadrlarni   tayyorlashda   ushbu   mavzu   muhim   ahamiyat   kasb
etadi. 
5 Bu mavzuni o’rganish uchun talaba hamisha izlanishda bo’lishi va o’z ustida
ishlashi   kerak.   Yuqoridagilarni   hisobga   olgan   holda   kurs   ishi   mavzusini   dolzarb
mavzular qatoriga kiritish mumkin.
Kurs ishi mavzusining asosiy vazifalari:
Oliy   ta’lim   muassasalarida   “Tarbiyaviy   ishlar   metodikasini”   o’rganish
Tarbiyaviy   ishlar   metodikasini   faning   asosiy   maqsadi   va   vazifasi   xisoblanadi   va
buni o’z oldiga maqsad qilib qo’yadi.  
 Kurs ishi mavzusining mazmuni:
Maskur   kurs   ishi   kirish,   asosiy   qism,   asosiy   qism   uchta   rejadan   iborat     va
xulosa foydalanilgan adabiyotlar ro’yhatidan tashkiltopgan.
6 1. Umuminsoniy qadriyatlarning mohiyati, jamiyatdagi o‘rnini
pedagogikada o‘rganilishi
Mustaqillik     mevasi     bo‘lgan   ,   biz     qurayotgan     xukukiy   ,   demokratik
jamiyatning     ma’naviy     binosi     mustaxkam     bulishi     kerak   .   Bu     esa     avvalo   ,
avlodni   chukur   bilimli,   teran   fikrli   uz   o‘tmish   durdonalaridan   va   ma’naviy
qadriyatlaridan    xabardor   ,  vatanparvar   ,  xalkparvar    ,  fidoiy    kilib    tarbiyalashni
takozo  etadi . Komil  inson  shaxsini  tarbiyalash  ishi  esa  eng  murakkab  qiyin
jarayondir . Bu   jarayonni   amalga   oshirishda   ular   ongiga   milliy   va   ma’naviy
qadriyatlarni   singdirish   maqsadga   muvofikdir . Demak , yosh   avlod   qachonki
o‘z     tarixini   ,   madaniyatini   ,  milliy    qadriyatini   ,  tilini   ,   dinini     va    urf-odatlarini
mukammal   bilgandagina   mustakillikning   tub   moxiyatini   yanayam    chukurrok
anglaydi . 
   Milliy  istiklol   mafkurasi  xam  ana  shu  milliy  qadriyatlarga  asoslanib
yaratilishi  bejiz  emas , albatta . Bu  borada  birinchi Prezidentimiz  I.Karimovning
«   Xar     bir   fuqaro   ajdodlarimizning     bebaxo     merosi   ,   milliy     qadriyat     va
an’analarimizga     munosib     bulishga     erishish   ,   yuksak     fazilatli     va     komil
insonlarni     tarbiyalash   ,   ularni     yaratuvchanlik     ishlarida     da’vat     kilish   ,   shu
mukaddas  zamin  uchun  fidoiylikni  xayot  mezoniga  aylantirish  - milliy  istiklol
mafkuramizning  bosh  maqsadidir»- deganlari  ayni  muddaodir .
Birinchi   Prezidentimiz   I.A.   Karimovning   bir   qancha   asarlarida,   «Ta’lim
to‘g‘risida»   gi   qonun,   «Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»   va   boshqa   manbalarda
Respublikamiz   yoshlarini   qanday   insonlar   qilib   boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi
bolalarning qiziqish va qobiliyatlari lozimligi aniq belgilab berilgan.  
Bugungi   kunda   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni   umuminsoniy
qadriyatlar asosida tarbiyalashadan asosiy maqsadi  - yosh avlodni har tomonlama
yetuk,   jamiyatimiz   taraqqiyoti   uchun   zarur   bo‘lgan   barkamol   insonlar   etib
shakllantirishdir.   Barkamol   inson   o‘zida   ma’naviy   va   jismoniy   yetuklikni
mujassam etadi. Yoshlarimizni qadriyatlar asosida tarbiyalash uchun birinchi galda
sharq mutafakkirlarining meroslari dasturi amal bo‘lib xizmat qiladi. Al- Farobiy,
7 A.Yassaviy,   B.Naqshbandiy,   Al-Buxoriy,   Beruniy,   Ibn   Sino,   al-Xorazmiy,   al-
Farg‘oniy,   Firdavsiy,   A.Temur,   A.   Navoiy   va   Bobur   singari   jahonga   taniqli   bir
necha   aql   egalarining   ijtimoiy-siyosiy,   falsafiy   qarashlariga   tayanib   ish   ko‘rilsa
Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarning   qiziqish   va   qobiliyatlari   ta’sirchanligi
yanada mukammallik kasb etadi.    
Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni   umuminsoniy   qadriyatlar   asosida
tarbiyalash, ma’naviy  qadriyatlar  va  istiqlol  istikboli  xamda  mafkuraviy  ong ,
yashash     tarzi     hakida,   ya’ni     avlodlar     mushtarakligi     to‘g‘risida       fikr     yuritar
ekanmiz , uni  uch  toifaga  bo‘lish  lozim :
      Keksa     avlod       istiklolni     ardoqlab     shunday     erkin     va     ozod     kunlarga
yetib     kelgani     uchun     shukronalar     aytayotgan     bulsa   ,   urta     avlod     talabchan   ,
ochig‘ini     aytish     kerakki   ,   xayotda     uz     urnini     topayotir   ,   ayrim     xollarda   ,
iste’molchilik    kayfiyatida     xam     yelib    yugurmokda   ,  yosh     avlod    esa     xayotga
faol     kirib     kelmokda   ,   ularning     yashash     tarzi       to‘g‘risidagi     qarashlarning
shakllanishida   milliy   va   ma’naviy   qadriyatlarning   aloxida   urni   va   axamiyati
borligini   ta’kidlash   mumkin   va   Ayni   paytda , ularning   xayotdagi   ma’naviy-
ma’rifiy  o‘zgarishlarni , ya’ni  mafkuraviy  talablarni  idrok  etishdagi  burchi  va
mas’uliyatini  anglash  tuyg‘usi  tobora  usayotganliga  guvoxmiz .  
      Xush,  ma’naviy    qadriyatlarimiz    xususida     sharq  mutafakkirlarimizning
ilmiy , ma’rifiy   merosi    borasida    yoshlarimizning    tasavvur    va   bilim    darajasi
kanday   ?     Qayd     kilish     lozimki     o‘rta     asrlar     uygonish     davri   ,   bunyodkorlari
bulmish   allomalar   bizning   ajdodlarimiz   ekanligidan   faxrlanamiz .   Bu   borada
Ibn     Sinoning     ma’naviy     merosida     kator     muammolar     tizimida     axlok-odob
masalalari  e’tiborli  saloxiyatga  egadir . Uning  «Burch  xakida  risola» , «Axlok
xakida     risola»   ,   «Insof   xakida     risola»     kabi     asarlarida     axlok-odobning     goyat
muxim  kirralari  bayon  etilgan .
    Mutafakkirlarning     asarlarida,   jumladan     «   Tadbiri     manzil»     risolasida
xam     inson     tabiati     azaldan     axloqli     yoki     axloksiz     bulmaydi   ,   degan     g‘oya
muxim  axamiyat  kasb  etadi .  Aslida  odamlar  tayyor  fazilat , odat  va  xayotiy
ko‘nikmalar     bilan     tug‘ilmaydilar.   Bunday     xususiyatlar     ularning     ijtimoiy
8 hayotida   shaxsiy   va   o‘zgalar   tajribasi , ajdodlar   an’analari , ta’lim-tarbiyaning
faol     ta’siri     ostida     asta-sekin     shakllana     boradi   .   Ta’lim-tarbiya     o‘zgalarning
ma’naviy   ta’siri   ostida   inson   uzida   ijobiy   axlokiy   fazilatlarni   shakllantiradi
yoki  «yomon  dustlar»  ya’ni  salbiy  odatlar  soxibiga  aylana  boradi .
      Jahonda     XII     asrdan     boshlab     xanuzgacha     algebra     fani     asoschisi
sifatida     Al-Xorazmiy     nomi     ulug‘lanadi   .   Hozirgi     zamonda     kosmik     kemalar,
havo  transporti , hisoblash  texnikasi , ishlab  chikarishning  texnologik  jarayonlar
algoritmi  qoidasi  asosida  ishlaydi .
      Abu     Nasr     Farobiy     inson     akliy     va     ijodiy     faoliyatining
takomillashuvida  musiqiy  oxanglarning  fizikaviy  holatiga  asos  soldi .
  U  Musqkaning  matematik  nazariyasini  yaratdi .
  Bunday     yaratuvchanlik     milliy     va     ma’naviy     qadriyatlarimiz     sifatida
ulug‘lanar  ekan , ularni  o‘rganish , o‘zlashtirish  yosh  avlodning  muxim  burchi
bo‘lmog‘i  kerak .
   Boshlang’ich   ta’lim yoshidagi bolalarni umuminsoniy qadriyatlar asosida
tarbiyalash, bu   yosh   avloddan   milliy   g‘oya   asosidagi   tafakkur , chuqur   bilim
va     ixtisoslikni     talab     kilmokda   .   Uning     negizi-   milliy     qadriyatlarimizdir.     «
Yangicha       yashash     ,   ozod     va     obod     Vatan     erkin     va     farovon     xayot     kurish
tuygusi     esa     yosh     avlod     oldiga     keksa     avlodga     qaraganda     mas’uliyatlirok
vazifalarni     qo‘ymokda   .   Xususan   ,   ong     va     tafakkur     xamda     ma’naviy
qadriyatlardagi     uzgarishlar     xayot     talabidan     orkada     kolayotganligi     ma’naviy
saloxiyatdagi  qusurlar  bilan  bog‘likdir .  
Shunday   qilib,   qadriyatlar-harakat   usuli,   metodikasi   va   uning   individual
yetimga   aylanishi   uchun   shart-sharoit   yaratish   degan   ma’noni   bildiradi.
Mustaqillik   milliy   ma’naviyatimizning   zaminini   tashkil   qiluvchi   «qadriyatlar»,
«milliy   istiqlol»,   «milliy   iftixor»,   «milliy   g‘urur»,   «milliy   ong»   kabi
tushunchalarning   ijtimoiy   siyosiy   va   kundalik   hayotimizdagi   asosiy   ahamiyati   va
o‘rnini qayta tiklab berdi. Bu bizning ma’naviy hayotimizda qo‘lga kiritgan katta
yutuqlarimizdandir.
9 Xush,   qadriyatlar   o‘zi   nima?   Ularning   mohiyati,   asosiy   jihatlari   nimadan
iborat?     Eng avvalo,     shuni     qayd qilish kerakki, qadriyatlar juda sermazmun va
ko‘p   qirrali   tushunchadir.   Shuning   uchun   ham   adabiyotlarda   mazkur
tushunchaning   mohiyatini   ifodalashda   turlicha   yondashuvlarni   uchratishimiz
mumkin.   Masalan,   «Falsafiy   ensiklopediya»ning   beshinchi   jildida   qadriyatlar
quyidagicha   tavsiflangan:   «Qadriyat   fal safiy   va   sotsiologik   tushuncha.   U,
birinchidan,     biror obyektning ijobiy yoki salbiy qimmatini, ikkinchidan, ijtimoiy
ongning     normativ,   belgilovchi—bag‘ishlovchi   jihati   (subyektiv   qadriyatlar   yoki
ong qadriyatlari)ni  ifoda etadi. Shunga ko‘ra obyektiv   (ashyoviy)      va subyektiv
(ong) qadriyatlari bir biridan   farqlanadi»
Mazkur   manbada   yozilishicha,   tabiiy   boyliklar   va   tabiat   hodisalari   (bular
yaxshilik   va   yomonlik   nuqtai   nazaridan   baholanadi)   mehnat   mahsullarining
iste’mol   qiymati   (umuman   foydalilik);   ijtimoiy   hodisalarda   mujassamlashgan
ijtimoiy   ezgulik   va   yovuzliklar;   tarixiy   hodisalarning   progressiv   yoki   reaqion
ahamiyati,   hozirgi   zamon   kishilarining   boyligi   sifatida   namoyon   bo‘luvchi
moziynning   madaniy   merosi,   ilmiy   haqiqatning   foydali   samarasi   yoki   nazariy
ahamiyati,   kishilarning   hatti   harakatlarida   ifodalanuvchi   axloqiy,   yaxshilik   yoki
yomonlik,   tabiiy   va   ijtimoiy   obyektlarning   hamda   san’at   asarlarining   estetik
jihatdan   tavsiflanishi,   sajdagohlar,   diniy   ibodat   buyumlari   va   boshqalar   ashyoviy
qadriyatlarga kiradi 
Ong   qadriyatlariga   normativ   tasavvurlar   (yaxshi lik   va   yomonlik   adolat,
go‘zallik   va   xunuklik   haqidagi,   tarixning   ma’nosi   va   insonning   vazifasi   haqidagi
tasavvurlar, ideallar, harakat meyorlari va tamooyillari tarzida ifodalangan ijtimoiy
ko‘rsatmalar va baholar, talab va ta’qiqlar, maqsad va loyihalar kiradi.
Qadriyatlarni   mazmuni   va   harakteriga   ko‘ra   progressiv   va   reaqion   tiplarga
ajratish mumkin» Bu esa, mazkur kategoriyani o‘ta sig‘imdor qilish bilan birga uni
izohlashni mushkullashtiradi. Turli chalkashliklar keltirib chiqaradi.
Shu   jihatdan   taniqli   faylasuf   olim   V.P.Tugarinovning   fikri   e’tiborga
loyiqdir: «Qadriyatlar muay yan jamiyat yoki guruhga mansub kishilar turmushi va
madaniyatining   haqiqiy   yoki   ideal   ne’matlari   bo‘lgan   tabiat   va   jamiyat
10 hodisalarining   mohiyati   (yoki   hodisaning   bir   jihati)dir.   Bu   ne’matlarning
qadriyatlar   deyilishiga   sabab   kishilar   ularni   qadrlaydilar,   chunki   bu   qadriyatlar
ularning shahsiy va ijtimoiy turmushini boyitadi. Shuning uchun ham kishilar o‘z
tasavvurlaridagi qadriyatlarni ximoya qiladilar va o‘zlari uchun maqsad yoki ideal
bo‘lgan qadriyatlarni amalga oshirishga intiladilar.
Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni   umuminsoniy   qadriyatlar   asosida
tarbiyalashda,   qadriyatlar   ichida eng  birinchi  va  eng umumiysi  hayotning  o‘zidir,
chunki   hayotdan   mahrum   bo‘lish   qolgan   barcha   qadriyatlardan   foydalanishni
yo‘qqa   chiqaradi.   Qadriyatlarning   boshqa   turlari,   aslini   olganda,   hayot
ne’matlarining mohiyatidir, madaniy qadriyatlardir».
V.P.Tugarinov   «qadriyat»   va   «baho»   tushunchalarini   bir   biridan   farqlash
zarurligini uqtiradi. U yoki bu hodisani qadriyatlarga mansub hisoblash, ya’ni uni
qadriyatlarga   qo‘shish   yoki   qo‘shmaslik   ana   shu   munosabatga,   ijobiy   yoki   salbiy
bahoga bog‘liq.
Yosh   avlodni   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarning   qiziqish   va
qobiliyatlarini shakllantirish – bizning burchimizdir. 
11 2. Boshlang’ich  ta’lim yoshidagi bolalarni umuminsoniy qadriyatlar
asosida   tarbiyalashning prinsiplari va usullari
Davlatimizning   mustaqillikka   erishuvi   ta’lim   va   Boshlang’ich     ta’lim
yoshidagi   bolalarning   qiziqish   va   qobiliyatlarining   milliy   shakllarini
rivojlantirishga   keng   imkoniyatlar   ochib   berdi.   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi
bolalarning   qiziqish   va   qobiliyatlari   -   ma’naviy   manbalar   va   hozirgi   zamon
talablari   va   ehtiyojlari   nazarda   to‘tgan   xolda,   tarbiyachilarning   tarbiyalanuvchi
bilan aniq bir maqsadga qaratilgan o‘zaro amaliy va nazariy muloqatidir. 
Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni   umuminsoniy   qadriyatlar   asosida
tarbiyalashda   uning   mohiyatini   tushunib   yetish   kerak.   Qadriyatlar   o‘zining
mohiyatiga   ko‘ra   bir   necha   turga   bo‘linadi.   Jumladan,   inson   va   uning   hayoti   eng
oliy   qadriyat   hisoblanadi.   Inson   yuq   joyda   biron   narsaning   qadr   qimmati   haqida
so‘zlash bema’nilikdir. Shuning uchun ham inson qadr qimmatini e’zozlash, uning
turmushini   yaxshilash,   bilimi   va   madaniy   saviyasini   rivojlantirish,   sog‘lig‘ini
saqlash, hayotini himoya qilish davlatimiz siyosatining asosiy yo‘nalishini tashkil
etadi. Jamiyatimizda ro‘y berayotgan tub o‘zgarishlarning, islohotlarning barchasi
kishilar hayoti to‘q, boy, go‘zal bo‘lishi, inson o‘zini chinakam erkin his etishi, o‘z
mehnati   natijasining,   o‘z   taqdirining,   o‘z   mamlakatining   egasi   bo‘lishini
ta’minlashga qaratilgandir.
Inson  ehtiyojlarini  qondirishda tabiiy qadriyatlar  katta ahamiyat  kasb  etadi.
Tabiiy   qadriyatlarga   yer   va   yer   osti   boyliklari,   suv,   xavo,   o‘rmonlar,   o‘simliklar,
xayvonot dunyosi va boshqalar kiradi.
Markaziy   Osiyo,   xususan,   O‘zbekiston   zamini   xilma   xil   qazilmalarga   boy.
Yer   yuzasiga   yaqin   yotgan   qazilmalarning   aksariyati   ochilgan   va   ular   xalq
xo‘jaligi,   fan   va   texnika  tarakqiyoti   uchun   xizmat   qilmoqda.   Shu  bilan   birga   xali
ochilmagan,   ruyobga   chiqmagan   konlar   ham   ko‘p.   Bu   konlarning   juda   oz   qismi
bevosita   yer   yuziga   chiqqan   bo‘lsa,   aksariyati   yer   ichkarisida   yashirinib   yotibdi.
Iqtisodiy ahamiyatga ega bo‘lgan tabiiy xom ashyo uyumlari «foydali qazilmalar»
12 O‘zbekiston   Respublikasining   milliy   boyligi,   uning   asosiy   qadriyatlaridandir.
O‘zbekiston behisob tabiiy boyliklarga, qulay jug‘rofik muxitga ega.
Tabiat   tabiiy   resurslar   manbaidir.   Tabiiy   resurslar,   ya’ni   yonilg‘i,   har   xil
metallar,   rudalar,   havo,   suv,   o‘simliklar,   xayvonot   dunyosi   bo‘lmasa   insoniyat
yashay   olmaydi.   Tabiat   biz   uchun   moddiy   ne’matlarning   bosh   manbai   sifatida
ham,   cog‘lik,   shodlik,   turmushga   mehr-muxabbatning   va   har   bir   kishidagi
ma’naviy   boyliklarning   bitmas   tuganmas   omili   sifatida   ham   o‘zining   g‘oyat   zo‘r
ahamiyatini hech qachon yuqotmaydi.
Ona   Yer   kishilar   uchun   moddiy   ne’matlar   manbai,   dastlabki   mehnat
vositalarining   xazinasidir,   inso niyat   taraqqiyotining   beshigidir.   Yerdan   inson   o‘zi
uchun zarur narsalarni undiradi. Yer insonni boqadi. Taniqli ingliz iqtisodchi olimi
Vilzm   Petti   aytganideq,   mehnat   boylikning   otasi   bo‘lsa,   Yer   uning   onasidir.
Insonning kundalik hayoti va sevinchlari ham Yer tufaylidir. Shunday ekan, inson
uchun g‘oyat darajada muxim va zarur bo‘lgan hayot manbai   Yerni qadrlamaslik
e’zozlamaslik mumkin emas!
Zotan,   O‘zbekistan   Konstitutsiyasining   55-moddasida   yozib   qo‘yilgan:
«Yer, yer osti  boyliklari, suv, o‘simlik va hayvonot dunyosi hamda boshqa tabiiy
zaxiralar   umummilliy   boylikdir,   ulardan   oqilona   foydalanish   zarur   va   ular   davlat
muxofazasidadir»
Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni   umuminsoniy   qadriyatlar   asosida
tarbiyalashda   ularga   birinchi   navbatda   inson   mehnati,   xatti-harakati,   aql   zakovati
bilan   yaratilgan   «ikkinchi   tabiat»,   ya’ni   turli   tuman   moddiy   boyliklar,   zavod   va
fabrikalar,   ishlab   chiqarish   kuchlari,   transport   vositalari,   asbob-uskunalar,       turar
joy,     mol-mulk,   noz-ne’mat   va   shu   qabilar   moddiy   qadriyatlar   ekanligini
tushuntirish lozim.
Ma’lumki, moddiy  qadriyatlarning asosini   jamiyatimizning moddiy  texnika
bazasi   tashkil   qiladi.   Insoniyat   jamiyatining   har   biri   o‘ziga   xos   moddiy   texni ka
bazasiga ega. Ular bir-biridan sifat jihatidangina emas, balki miqdor jihatdan ham
farq qiladi. Tosh va yog‘ochdan yasalgan sodda qurollarni ishlatish, yoyning ixtiro
qilinishi   va   ov   qilish,   olovdan   foydalanishning   kashf   etilishi,   metalldan       mehnat
13 qurollarini yasash  va boshqa shu qabilar hammasi ibtidoiy jamiyat moddiy texnika
bazasi uchun harakterlidir. Biroz takomillashgan mehnat qurollarini dexqonchilik,
hunarmandchilik   va   qurilish   ishlarida   qo‘llash,   og‘ir   jismoniy   mehnat   talab
qiladigan   barcha   sohalarda   qullarning   mehnatidan   shafqatsizlarcha   foydalanish
quldorlik jamiyatining moddiiy texnika     bazasi     uchun     xos belgilardir. Shamol
va   suv   tegirmonlaridan   foydalanish,   metallarni   eritish   va   ularni   qayta   ishlash
yo‘llarini   yaxshilash   feodal   jamiyatiga  taalluqli   moddiy  texnika  bazadir.  Yirik  va
kuchli   mashinalarni   ixtiro   qilish,   ijtimoiy   ishlab   chiqarishda   fan-texnika
yutuqlaridan  keng  foydalanish,  ishlab  chiqarish  jarayonlarini   avtomatlashtirish  va
mexanizatsiyalashtirish, yangi texnologiyani joriy etish, tabiiy, moddiy va mehnat
resurslaridan   har   tomonlama   foydalanish   indo‘strial   jamiyatning   moddiy   texnik
bazasini tashkil etadi. 
Respublikamizda   taraqqiy   etayotgan   mashinasozlik,   metallurgiya,   kimyo,
issiqlik   energiyasi,   transport   va   aloqa,   kapital   qurilishi,   yengil,   oziq-ovqat,   agrar
sanoati   va   boshqa   milliy   boyliklar   majmuasi   mustaqil   O‘zbekiston   xalqining
moddiy qadriyatlarini tash kil etadi.
Moddiy   qadriyatlarning   negizini   mulk   tashkil   eta di.   Davlat
iste’molchilarning   hyquqi   ustunligini   hisobga   olib,   iqtisodiy   faoliyat,   tadbirkorlik
va   mehnat   qilish   erkinligini,   barcha   mulk   shakllarining   teng   huquqligini   va
huquqiy jihatdan bab-baravar muhofaza etilishini kafolatlaydi 
Prezidentimiz   ta’kidlaganidek   mulkchilik   munosabatlari   masalalarida   yaqin
vaqtlar ichida qat’iy o‘zgarishlar amalga oshirilishi kerak.   Mulk o‘zining haqiqiy
egasi   quliga   o‘tishiga   erishish   zarur.   Faqat   ana   shundagina   uning   egasi   ushbu
mulkni   saqlash   va  ko‘paytirish   uchun  kurashadi.   «Mulkning,   -   deydi   I.   Karimov,
—mulkdorga   tom   ma’noda   xizmat   qilishiga,   uning   mulk   egasiga,   butun
mamlakatga   foyda   keltirib,   har   bir   fuqaroning   farovonligiga   xizmat   qilishiga
erishish zarur.
14 3. Insonning hayotida madaniy-ma’naviy qadriyatlar ning  o‘rin i
Unga   ilmiy   texnikaviy   va   intel lektual   imkoniyatlar,   maorif,   ta’lim   tarbiya,
tibbiy   xizmat,   milliy   meros,   turli   shakllarda   namoyon   bo‘ladigan   madaniyat
durdonalari,   til,   adabiyot,   san’at,   xalq   hunarmandchiligi   maxsulotlari,   noyob
tarixiy va madaniy yodgorliklar, arxitektura va hokazolar kiradi.
Markaziy   Osiyo   azal-azaldan   ilm-fan   va   madaniyatning,   adabiyot   va
san’atning   markazlaridan   biri   bo‘lib   kelgan.   Bu   o‘lkada   yetishib   chiqqan   buyuk
mutafakkirlar   jahon   ilm   fani   va   madaniyatini   o‘z   kashfiyotlari   va   o‘lmas   asarlari
bilan   ijodiy   boyitib,   yuqori   cho‘qqiga   ko‘tardilar,   uning   keyingi   taraqqiyotiga
samarali   ta’sir   ko‘rsatdilar.   Butun   madaniy   olamga   taniqli   olimlar   va
mutafakkirlar, Samarkand, Buxoro, Shahrisabz, Xiva singari muxtasham shaharlar
yaratuvchilari   bo‘lmish   ulug‘   ajdodlarimizning   ijodiyoti   o‘zining   ulug‘vorligi   va
go‘zalligi bilan hozirgacha  hammani  lol qoldirmoqda.
«O‘zbekistonda   yuz   berayotgan   progressiv   o‘zgarishlar,—   deydi
I.Karimov, — uning juda katta tabiiy boyliklari, ishlab chiqarish, ilmiy texnikaviy
va   intellektual   imkoniyatlari,   noyob   milliy   madaniy   merosi,   xalqimiz   tarixi   va
hozirgi hayoti bilan qiziqayotgan dunyoning barcha mintaqalaridagi siyosatchilar,
bizneschilar, oddiy odamlarni o‘lkamizga tabora ko‘proq jalb etmoqda» 
Endilikda   mintaqamizning   boy   ma’naviy   madaniyati,   uning   noyob   milliy
qadriyatlari,   bebaho   falsafiy   va   ma’naviy   merosi   xalqimizning   ruhiyati,
ma’naviyatini yanada yuksak darajaga ko‘tarish uchun xizmat qilmoqda.
Biz Sharq sivilizatsiyasi  va madaniyatiga mansubligimiz bilan faxrlanamiz,
deydi   Prezidentimiz   I.Karimov,-   Sharq   sivilizatsiyasi   va   madaniyati   esa   doimo
xalqni   bo‘lg‘usi   o‘zgarishlarga   ma’naviy   va   ruhiy   jihatdan   tayyorlashga   intilib
kelgan.
Axloqiy   qadriyatlar   kishilarning   bir   birlariga,   o‘zlari   mansub   jamoaga,
vatanga nisbatan tarixan tarkib topgan munosabatlarini ifodalaydi. Axloq muayyan
xulq atvor, odob, xatti harakat, meyor, qoida va tamoyillar majmuasidir. Axloqiy
tushunchalarga   yaxshilik   va   yomonlik   burch,   vijdon,   sha’n   (or-nomus),   baxt,
15 adolat,   ideal   qabilar   kiradi.   Insonning   oila,   jamiyat,   xalq   manfaatlarini   anglab
qilayotgan   har   qanday   xatti   harakati   yaxshilik   kategoriyasi   nuqtai   nazaridan
baholanadi. 
Burch   —   kishining   Vatan,   xalq,   jamoa,   oila   bilan   o‘zaro   munosabatlarida
o‘z   oldidagi   majburiyat   va     mas’uliyatini   sezishi,   ularga   nisbatan   sadoqatni
ifodalaydi. Vijdon kishining xatti harakatiga o‘zining munosabatini, kishining o‘z
xulq odobi uchun ma’naviy mas’uliyat hissini ifodalaydi.
Qadriyatlar  amal qilish doirasiga ko‘ra milliy, mintaqaviy va umuminsoniy
turlarga bo‘linadi.
Milliy qadriyatlar - murakkab ijtimoiy ruhiy hodisa bo‘lib, u millatning   tili,
madaniyati,       tarixi,   urf   odatlari,   an’analarini,   jamiki   moddiy   va   ma’naviy
boyliklarini,   iqtisodiy,   ijtimoiy   siyosiy   hayotining   barcha   tomonlarini   qamrab
oladi.  
Har   bir   ruhan   sog‘lom   kishida   o‘z   qadr   qimmatini   saqlash,   o‘zini   hurmat
qilish   tuyg‘usi   mavjud.   Har   bir   millatda   ham   xuddi   shu   holatni   ko‘ramiz.
Millatlarning   o‘z   o‘zini   anglash   jarayoni   takomillashgan   sari   milliy   manfaatlar
ham, milliy qadriyatlar ham kuchayib, mustahkamlanib boraveradi.
Milliy   qadriyatlarning   e’zozlanishi   va   kuchayib   borishi   zinhor   milliy
hudbinlikka,  manmanlikka olib kelmasligi kerak Shuning uchun ham bu masalada
xushyorlik,   nazokat,   insof,   diyonat,   bag‘rikengliq   sahovat   talab   qilinadi.   Zotan,
milliy   qadriyatlarning   o‘zi   ayni   paytda,   mintaqaviy   yoki   umuminsoniy
qadriyatlarning uzviy qismi sifatida namoyon bo‘ladi.
Mintaqaviy qadriyatlar iqtisodiyoti, madaniyati, tarixi, tili, dini, urf-odat va
an’analari   mushtarak   bo‘lgan   xalqlar   manfaatlariga   xizmat   qiladigan   tabiiy   va
ijtimoiy hodisalar majmuasini tashkil etadi.
Mintaqaviy qadriyatlarga misol sifatida Markaziy Osiyo xududida istiqomat
qiluvchi o‘zbeq qozoq, tojiq qirg‘iz, turkman xalqlariga xos bo‘lgan qadriyatlarni
eslatib o‘tishimiz mumkin. Buyuk Turon diyorida unib o‘sgan mazkur xalqlarning
tarixi, tili, mada niyati, dini, urf odat va an’analarida juda ko‘p umumiylik mavjud.
Ular   hamisha   bir   birlariga   orasini,   quda   qudag‘ay   bo‘lganlar,   hozir   ham
16 bahamjihat,   totuv   hayot   kechirmoqdalar.   Mazkur   xalqlarning   iqtisodiy,   madaniy,
ma’naviy, savdo sotiq. munosabatlari juda qadim zamonlarga borib taqaladi.
Qadimdan   bir   ma’naviy   ruhiy   iqlimdan   nafas   olib   kelgan   xalqlarimiz
tariximizning,   ayniqsa,   bugungi   mas’uliyatli   davrida   aql,   zakovat   va   shijoat,
dunyoviy salohiyat va milliy g‘urur talab etadigan bir pallada yana ham yaqinroq,
yana ham mehr oqibatliroq bo‘lishlari lozimligini hayotiing o‘zi taqozo qilmoqda.
Mintaqaviy   qadriyatlar   turkumiga   Markaziy   Osiyoda   yagona   iqtisodiy
hududni   tashkil   qilish,   Orol   muammolarini   xal   etish,   ekologik   xavfsizlikni
ta’minlash, mintaqamizda yashovchi xalqlarni tibbiy, ijtimoiy jihatdan himoyalash,
boy tarixiy, ma’naviy merosimizni avaylab asrash qabilar kiradi.
Umuminsoniy   qadriyatlar   milliy   va   mintaqaviy   qadriyatlardan   mazmuni
jihatdan chuqur va keng bo‘lib, umumbashariy ahamiyat kasb etadi. Umuminsoniy
qadriyatlar barcha millatlar, elatlar va xalqlarning maqsad va intilishlariga muvofiq
koladi.   Shuni   ta’kidlash   kerakki,   jahondagi   birorta   xalq   va   millat   o‘zidan   boshqa
xalq   va   millatlardan,   umuman   jahon   sivilizatsiyasidan   mutlaqo   ajralgan,   alohida
madaniyatga   ega   emas.   Millatlar   boshqa   xalqlarning   madaniy   ma’naviy
yutuqlaridan   foydalanmay   turib   rivojlana   olmaydilar.   Shu   sababli,   barcha
xalqlarning   ijtimoiy   iqtisodiy,   madaniy   ma’naviy   rivojlanishi,   tarixi   bir   biri   bilan
chambarchas bo‘lib ketgan.
Umuminsoniy qadriyatlar turkumiga insoniyat sivilizatsiyasining tarakqiyoti
bilan  bog‘lik  bo‘lgan  umum bashariy   muammolar   kiradi.   Ulardan      eng   asosiylari
yer   yuzida   ilm   fanini   taraqqiy   ettirish,   tinchlikni   saqlash,   yadroviy   qurollarning
poygasini   to‘xtatish,   xalqaro   xavfsizlikni   ta’minlash,   turli   kasalliklarning   oldini
olish, tabiatni muxofaza qilish, qashshoqlik va savodsizlikka barham berish, sanoat
xom ashyosi, ener giya manbalari va oziq-ovqat bilan ta’minlash, koinotni va jahon
okeani resurslarini o‘zlashtirish bilan bog‘lik bo‘lgan muammolar kiradi.
Jamiyatimizning   iqtisodiyoti,   mada niyati   va   ma’naviyatining   ilgari   qarab
rivojlanishiga, milliy axloq, odob, urf-odat negizlarida komil insonni tarbiyalashga,
mustaqil Respublikamizni har tomonlama ravnaq toptirib, jahon     sivilizatsiyasiga
qo‘shishga   astoydil   hizmat   qiladigan   qadriyatlar   —   bu   progressiv   qadriyatlarni
17 tashkil   etadi.   Aksincha,   jumhuriyatimizning   oldida   turgan   ijtimoiy   siyosiy,
iqtisodiy.   madaniy,   ma’naviy   muammolarni   hal   etishga   tusqinlik   qiladigan
hodisalar reaksion qadriyatlarga kiradi.
Shuning   uchun   tarbiyachi   birinchi   uchrashuvga   alohida   tayyorgarlik   ko‘rib
tarbiyalanuvchining   mashg‘ulot   tayyorlaydigan   xonasi,   uydagi   xo‘jalik   ishlariga
ishtiroki,   nimalarga   ko‘proq   qiziqadi,   kun   tartibi   singari   masalalar   bo‘yicha   fikr
yuritishi   zarur.   Ba’zi   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarning   qiziqish   va
qobiliyatlari   ota-onalarni   Boshlang’ich   ta’lim   muassasasiga   kelishi   uchun
Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarning   qiziqish   va   qobiliyatlariga   xilof   ish
tutadi.   Masalan,   «Bolaning   papkasi,   kundalik   daftarini   olib   qo‘yib,   ota-onangni
aytib kelsang beraman»-deydilar. Bunday muomala ota-onalar bilan Boshlang’ich
ta’lim   yoshidagi   bolalarning   qiziqish   va   qobiliyatlari   o‘rtasidagi   munosabatni
yomonlashtiradi.   Oilada   bola   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarning   qiziqish
va   qobiliyatlariga   salbiy   ta’sir   qiladigan   omillar   asosan   ota-onalarning   pedagogik
bilimlari   yetarli   emasligidan   shaxsning   rivojlanishi   qonunlarini   tushunmasligidan
kelib   chiqadi.   Pedagogik   tashviqotning   barcha   turlari   ota-onalar   Boshlang’ich
ta’lim   yoshidagi   bolalarning   qiziqish   va   qobiliyatlari   sohasidagi   kamchiliklarni
bartaraf   etishi,  o‘z  farzandlarini  yanada   yaxshiroq  o‘rganishlariga  yordam  beradi.
Bu Boshlang’ich ta’lim yoshidagi bolalarning qiziqish va qobiliyatlariishlarimizni
talab darajsiga chiqishda muhim o‘rin tutadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.   A.   Karimov   «Buyuk
ma’naviyatimizni   tiklash   va   yanada   yuksaltirish,   milliy   ta’lim   tarbiya   tizimini
takomillashtirish,   uning   milliy   zamini   mustahkamlash,   zamon   talablari   bilan
uyg‘unlashtirish asosida jahon andozalari va ko‘nikmalari darajasiga chiqarish» ga
davlat etadi.
Bu   dastlab   kichik   yoshdagi   bolalar   qalbini   munavvar   etish   uning   ruhini
sog‘lomlashtirish,   axloqan   pok   bo‘lishiga   erishish   orqali   amalga   oshiriladi   va
ularni buyuk maqsadlar sari intilishga o‘rgatadi.
18 Boshlang‘ich   ta’lim   jarayonida   olib   borilgan   kuzatish   ishlari   va   pedagogik
tajribalarimizni   xulosa   qilib,   shuni   aytish   kerakki,   boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi
bolalarni umuminsoniy qadriyatlarni  tarbiyalashda quyidagilarni tavsiya qilamiz.
Mashg‘ulotlarda   yozuvchilarni   tarjimai   holi   va   asarlarini   o‘rganishda
umuminsoniy   qadriyatlariga   oid   savollar,   muammolar   qo‘yish   yo‘li   bilan
mashg‘ulot jarayonini tashkil qilish.
Tarbiyalanuvchilarga mashg‘ulotlarni o‘tgach, ulardan ongimizni boyitishga
xizmat   qiladigan,   tarbiyalanuvchiga   ma’naviy   oziqa   beradigan   misollarni   topib
kelishni vazifa sifatida topshirish.
Har   bir   mashg‘ulot   o‘tilayotganda   tarbiyalanuvchini   umuminsoniy
qadriyatlarni tarbiyalashga ta’sir etuvchi misollarni topishga o‘rgatib borish.
Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni   umuminsoniy   qadriyatlarni
tarbiyalashga doir mavzular asosida savollar tuzishga o‘rgatish.
Mashg‘ulot jaryonida boshlang’ich  ta’lim yoshidagi bolalarni umuminsoniy
qadriyatlarni   tarbiyalashga   doir   ko‘rgazmalar,   texnik   vositalar   va   adabiyotlardan
foydalanish.
Mashg‘ulot jaryonida Boshlang’ich  ta’lim yoshidagi bolalarni umuminsoniy
qadriyatlarni tarbiyalashda ularni oldindan shunga tayyor turishlariga erishish.
Har bir mashg‘ulotda Boshlang’ich  ta’lim yoshidagi bolalarni umuminsoniy
qadriyatlarni tarbiyalashga xizmat qiladigan asar qahramonlari, ularning  ma’naviy
qiyofalarini ochib beruvchi qisqa suhbatlar o‘tkazib borish.
Umuminsoniy qadriyatlarning   mazmuni va mohiyatini tarbiyalanuvchilarga
chuqur tushuntirish.
Katta   guruhlarni   umuminsoniy   qadriyatlarni   tarbiyalashga   erishilsa,   ularni
tabiatga   nisbatan   qarashlari   o‘zgaradi.   Ular   o‘z   atrofida   sodir   bo‘layotgan
voqealarga   ongli   munosabatda   bo‘ladi,   ularni   tahlil   qiladi,   kerak   bo‘lsa   xulosalar
chiqaradi.
Mavzularni o‘rganish jarayonida tarbiyalanuvchining so‘z boyligini oshirish,
erkin   va   mustaqil   fikr   yuritish,   ifodali   va   ravon   so‘zlash   ham   uning
ma’naviyatining bir bo‘lagi ekanligi singdiriladi.
19 Mavzular   bilan   bog‘langan   holda   o‘z   xududlaridagi   tarixiy   obidalar,   urush
faxriylari,   mehnat   faxriylari   bilan   tanishtirlib,   ular   bilan   suhbatlar   uyushtirilib
tarbiyalanuvchining ma’naviy dunyosi boyitiladi.
Biz bugungi kunda mustaqillik tufayli yangi jamiyat barpo etdik.
Bu   jamiyatning   kelajagi   istiqboli   shubhasiz,   bugungi   kun   yoshlarining
qo‘lida. Shu bois biz o‘z ishmizga mas’uliyat bilan yondashib, ham jismonan, ham
ma’nan sog‘lom avlodni shakllantirishga erishishimiz zarur.  
Bugungi   kunda   ushbu   muammoni   hal   etish   uchun   amalga   oshirish     zarur
bo‘lgan vazifalar: 
Ma’naviy-barkamol yoshlarni tarbiyalashda xalq og‘aki ijodi, milliy urf-odat
va an’analar, diniy ta’limotlar, buyuk mutafakkirlarimizning asarlari, xalqimizning
serqirra va mushtarak madaniyatini o‘rganish;
Boshlang‘ich   ta’lim   jarayonini   takomillashtirish,   katta   guruh   tarbiyachilar
jamoasini   mustahkamlash,   Boshlang’ich   ta’lim   muassasasida   sog‘lom   ma’naviy
muhit   yaratish,   katta   guruhlar   tarbiyachilari   uslub   kengashi   ishini   to‘g‘ri   yo‘lga
qo‘yish, nazoratni kuchaytirish;
Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni   mustaqil   va   erkin   fikr   yuritishga
o‘rgatish,   ularda     xalqimizning   ahillik,   tenglik,   adolat,   saxiylik,   hurmat,
vatanparvarlik, insoniylik mafkuramizning nozik tomonlarini shakllantirish; 
Boshlang’ich   ta’lim   muassasasida   turli   xil   tadbirlarni   o‘tkazish,   ularga
barcha   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni   jalb   qilish,   Boshlang’ich   ta’lim
muassasasi,   oila   va   jamoatchilik   hamkorligini   mustahkamlash   -   yosh   avlodni
ma’naviy   barkamol   shaxs   sifatida   kamol   topishida   muhim   omillardan   bo‘lib
hisoblanadi.   Ularda   milliy     va   umumbashariy   qadriyatlarni   shakllantirish
mas’uliyatini oshiradi.
20 Xulosa
Mustaqil   O‘zbekistonimizni   kelajak   istiqbolini   belgilab   berish,   uni   dunyo
hamjamiyatdagi   o‘rni   va   nufuzini   yuksaltirish   so‘zsiz   bugungi   kun   yosh   avlodga
bog‘liq. Ma’naviy barkamol yoshlarni tarbiyalash bu yuksak orzular sari bir qadam
desak mubolag‘a bo‘lmaydi.
Shunday ekan, katta guruh tarbiyalanuvchilarida umuminsoniy qadriyatlarini
shakllantirish   muhim   ahamiyatga   ega.   Chunki   umuminsoniy   qadriyatlarni
shakllantirish   jarayonida   Vatan   va   uning  tarixi,  millat   qadr-qimmati,   boy  o‘tmish
madaniy   merosimiz,   odob   –axloq   masalalari,   xalqimizning   milliy   urf-odatlari,
buyuk allomalar va ularning boy adabiy meroslari keng miqiyosida o‘rganiladi.
Ilmiy   tadqiqot   ishida   katta   guruh   tarbiyalanuvchilarida   umuminsoniy
qadriyatlarini   shakllantirishning   asoslari   ishlab   chiqildi.   Mashg‘ulotda   va
mashg‘ulotdan tashqari mashg‘ulotlarda umuminsoniy qadriyatlarni  shakllantirish
nazariy va amaliy jihatdan tahlil etilgan.
Mashg‘ulot   mashg‘ulotlarida   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni
umuminsoniy   qadriyatlarni   tarbiyalashning   tashkiliy-uslubiy   yo‘nalishlari   ishlab
chiqilgan.     1-4   guruhlarning   o‘qish   mashg‘ulotligiga   kiritilgan   XIX   asr   shoir   va
yozuvchilarining   ijod   namunalari   ham   ma’naviy   barkamollik   manbai   ekanligi
ta’kidlab o‘tilgan.
Bu   borada,   katta   guruhlarda   umuminsoniy   qadriyatlarni   shakllantirishda
ijodkor, bilimdon tarbiyachilarning o‘rni beqiyos ekanligi ko‘rsatib o‘tiladi. Katta
guruhlarda umuminsoniy qadriyatlarni shakllantirish tajribalari o‘rganiladi.
Boy   tariximizga   nazar   tashlanib,   donishmand   ajdodlarimiz   siymosida   -
ma’naviyatimizning asl durdonalari mavjudligi ko‘rsatib o‘tilgan.
Tajriba-sinov   ishlari   natijasida   shu   narsa   ma’lum   bo‘ldiki,   katta   guruh
Boshlang’ich  ta’lim yoshidagi bolalarni umuminsoniy qadriyatlarni  tarbiyalashda
qo‘yidagilarga amal qilish lozim.
Boshlang‘ich   ta’lim   jarayonini   aniq   maqsad   asosida,   uzluksiz,   izchil   va
tizimli tashkil etish;
21 Boshlang’ich   ta’lim yoshidagi bolalarni umuminsoniy qadriyatlarini   ruhda
tarbiyalashning shakl va uslublarini ishlab chiqish;
Ilg‘or   pedagogik   texnologiyalarning   eng   zamonaviy   usullaridan   unumli
foydalanish;
Tarbiyachining malakalarini oshirishni va o‘z ustida  muntazam ishlashlarini
ta’minlash.
Tadqiqot ishi natijasida qo‘yidagi xulosalarga keldik:
Katta   guruh   tarbiyalanuvchilarida   umuminsoniy   qadriyatlarni
shakllantirishda boshlang‘ich ta’limning mazmun-mohiyati katta ahamiyatga ega.
Umuminsoniy qadriyatlarni   shakllantirish asosida tarbiyalanuvchilarda ona
vatanga muhabbat, muqaddas zaminga hurmat, milliy g‘urur, odob-axloq, do‘stga
sadoqat, yuksak axloqiy fazilatlar shakllantiriladi. Bu esa mafkuramizning asosini
tashkil qiladi.
Ta’lim   tizimiga   e’tibor   kuchaytirilishi,   kompyuterlardan,   yangi   pedagogik
texnologiyalardan,   boshlang‘ich   ta’limning   eng   ilg‘or   tajribalaridan   unumli
foydalanish zarur.
Ta’limni   tarbiya   bilan   uzviy   bog‘lab,   guruhdan   tashqari   ishlarni   ta’lim
jaryoni   bilan     uzviy   aloqada   tashkil   etish   orqali   tarbiyalanuvchilar   ma’naviy
dunyosini boyitish, mashg‘ulot samaradorligini  oshirish  maqsadga muvofiqdir.
Olib   borilgan   tadqiqot   ishimiz   natijalariga   asosan   qo‘yidagi   tavsiyalarni
taqdim etish mumkin: 
O‘zbekiston   Respublikasining   «Ta’lim   to‘g‘risida»   gi   Qonun   va   «Kadrlar
tayyorlash milliy dasturi»ni hayotga tadbiq etish ishlari davlat siyosatining ustivor
yo‘nalishlaridan biridir;
Vatanga   muhabbat,   ota-onaga   hurmat,   millatiga   sadoqat,   milliy
qadriyatlarga,   an’analarga   va   ajdodlarga,   xalqiga,   ona-tabiatga   iliq   munosabat,
milliy   odob   hamda   qoidalarga   rioya   qilish   singari   hislatlarni   shakllantiruvchi
uslubiy majmualar yaratish;
Respublikamizda katta guruh tarbiyalanuvchilariga ma’naviy-axloqiy tarbiya
berishda sog‘lom muhit ustivorligiga erishish;
22 Ta’lim va tarbiyaning uzuluksizligiga ahamiyat berish;
Ta’lim va tarbiya jarayonida bola ruhiyatini tarbiyalash;
Ta’lim jarayonida tarbiya samardorligini va ta’lim qudratini oshirish;
Ta’lim-tarbiyani dunyoviy tasnifda shakllantirish;
Vatan ravnaqi yo‘lida halol va fidokorana mehnat qilish ruhida tarbiyalash.;
Mehnat   faxriylari   va   ilg‘orlari,   ilm-fan   xodimlari,   ijodkorlar,   priu   badvalat
qariyalar bilan uchrashuvlar tashkil etish;
Suhbat,   munozara,   ma’ruzalar,   ertaliklar,   musoboqalar   uyushtirish,   xalq
og‘zaki ijodi namunalari hamda bolalar ongini o‘stiruvchi asarlardan foydalanish;
Boshlang‘ich   ta’lim   fanlari   mazmuniga   milliy     va   umumbashariy
qadriyatlarni singdirish;
Tarbiyalanuvchilarda umuminsoniy qadriyatlarni  shakllantirishga qaratilgan
ilg‘or   pedagogik   texnologiyalarni   zamonaviy   usullari   topish   va   uni   amaliyotga
joriy etish;
Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarni   umuminsoniy   qadriyatlarni
tarbiyalashda   umuminsoniy,   milliy   ma’naviy   qadriyatlar,   o‘zbek   xalqning   urf-
odatlaridan foydalanish;
Mashg‘ulotlar   jaryonida   tarbiyalanuvchilarda   umuminsoniy     qadriyatlarni
shakllantirishda   Boshlang’ich   ta’lim   muassasasi,   oila   va   jamoatchilikning
birgalikdagi faoliyatini muvofiqlashtirish;
Katta guruh tarbiyalanuvchilarida umuminsoniy qadriyatlarni   shakllantirish
mazmuni, ish shakllari va uslublarini belgilab beruvchi pedagogik prinsiplar, ya’ni
tarbiyaning   hayot   va   mehnat   bilan   bog‘liqligi,   jamoada   tarbiyalash   va   jamoaga
suyanib   ish   ko‘rish,   Boshlang’ich     ta’lim   yoshidagi   bolalarning   psixologik
xususiyatlarini   hisobga   olish,   tarbiya   jarayonining   yaxlitligi,   tarbiyaviy
ta’sirlarning birligiga erishish.
23 Foydalanilgan adabiyotlar.
1. Amir Tеmur o’gitlari. T., Cho’lpon, 1992 y.
2. Amir Tеmur va Tеmuriylar davrida madaniyat va san'at (maqolalar). T.,1996 y.
3. Axmеdov B. Buyuk Tеmur. T., 1996 y.
4. Abu Nasr Forobiy. Fozil odamlar shahri.-T.: Abdulla Qodiriy nashriyoti, 1993.
5. Goziеv E "Psixologiya"(o’quv qullanma) T.1994 yil.
6. I.A.Karimov "Barkamol avlod O’zbеkiston taraqqiyotining poydеvori".T.1998 yil.
7. I. A. Karimov. “ Yuksak ma`naviyat – yengilmas kuch” –T.: “ Ma`naviyat”, 2008.
8. Imom Termiziy. Saxixi Termiziy. – T.: Qomuslar bosh tahririyati., 1993.
9. Karimov I.A. Amir Tеmur – faxrimiz, g’ururimiz. T., 1998 y.
10. Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kеlajak yo’q. T., Shark, 1998 y.
11. Muminov I.M. Amir Tеmurning O’rta Osiyo tarixida tutgan o’rni va roli. T., Fan,
12. Mirzo Ulug`bek. To`rt ulus tarixi. – T. «Meros», 1996.
13. Qosimov B. Milliy uyg`onish. T.: «Ma`naviyat», 2002.
14. T.,O’qituvchi, 1995 y.
15. Tursunov I.,Nishonov U "Pеdagogika" T. 1996 yil.
16. O’zbеkistonda ijtimoiy-falsafiy fikrlar tarixidan. T., Uzbеkiston, 1995 y.
17. O`zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi.- T.: «O`zbekiston», 2009.
Elektron ta’lim resurslari
1. www.ziyonet.uz
2. www.e-tarix.uz
3. www.ziyonet.uz
4. www.pedagog.uz
24