• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

Boshlangʻich sinfda matematika fanidan toʻgarak mashgʻulotlarini tashkil etish metodikasi.

21Birliklar qo‘shiladi: 4 + 2 = 6
Yakuniy natija: 300 + 80 + 6 = 386
Bu   usul   bolalarga   sonlarni   yuzlik,   onlik   va   birliklarga   ajratib   hisoblashni
o‘rgatadi va qo‘shish jarayonini tushunarli qiladi. Shu bilan birga, kartochkalar,
plastilin   yoki   interaktiv   dasturlar   yordamida   mashqlarni   amalga   oshirish
o‘quvchilarning e’tiborini jalb qiladi va amaliy ko‘nikmalarni mustahkamlaydi.
Amaliy mashg‘ulotlarda guruh ishlarini qo‘llash juda samarali hisoblanadi.
Bolalar   guruh   bo‘lib   masalalarni   yechadilar,   o‘zaro   fikr   almashadilar   va
xatolarni   birgalikda   aniqlaydilar.   Masalan,   bir   guruh   bloklarni   tartiblaydi,
ikkinchi   guruh   natijani   tekshiradi,   uchinchi   guruh   esa   yechimni   diagramma
orqali   ko‘rsatadi.   Bu   esa   nafaqat   matematika   bilimlarini,   balki   bolalarning
ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Quyidagi misollar amaliy mashg‘ulotlarda ishlatilishi mumkin:
421 + 134 = ?
356 + 243 = ?
512 + 176 = ?
Mashqlarni yechish jarayonida bolalarga savol-javob usuli orqali fikrlashni
rivojlantirish tavsiya etiladi. Masalan, o‘qituvchi:
“421 sonidagi yuzliklarni qanday qo‘shamiz?”
“356 va 243 sonlarining onlik qismlarini qo‘shsak nechchi bo‘ladi?”
“512   +   176   masalasini   yechishda   birliklar   bo‘yicha   qanday   amal
bajariladi?”
Shu savollar bolalarning diqqatini jamlash va mavzuga faol ishtirok etishini
ta’minlaydi.
Amaliy   mashg‘ulotlarda   turli   vositalardan   foydalanish   samaradorlikni
oshiradi:
Bloklar: sonlarni vizual ko‘rsatadi va qo‘shish jarayonini osonlashtiradi
Kartochkalar: tezkor mashqlar uchun qulay vosita 6I bob. Boshlang‘ich sinfda matematika fanidan to‘garak
mashg‘ulotlarining ahamiyati
1.1. Boshlang‘ich sinfda matematika fanidan to‘garak mashg‘ulotlarini
tashkil etishning psixologik xususiyatlari
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   matematika   fanidan   to‘garak
mashg‘ulotlarini   tashkil   etishning   psixologik   xususiyatlari   ta’lim   jarayonining
samaradorligini   oshirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Ushbu   yosh   guruhining
psixologik   xususiyatlarini   hisobga   olish,   o‘quvchilarning   qiziqishlarini
uyg‘otish   va   ularning   matematik   bilimlarni   mustahkamlashda   samarali
yondashuvlarni ishlab chiqish imkonini beradi.
 Yosh xususiyatlari va matematikaga qiziqish
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   6–10   yosh   oralig‘ida   bo‘lib,   bu   davrda
ularning   tafakkur   faoliyati   rivojlanishining   muhim   bosqichini   tashkil   etadi.
Ushbu   yoshdagi   bolalar   o‘rganishga   ochiq   bo‘lib,   yangi   bilimlarni   tez   qabul
qilish   qobiliyatiga   ega.   Shu   yoshda   o‘quvchilarning   matematikaga   bo‘lgan
qiziqishi yuqori bo‘ladi, ammo bu qiziqish vaqt o‘tishi bilan pasayishi mumkin.
Shu   sababli,   to‘garak   mashg‘ulotlarini   tashkil   etishda   o‘quvchilarning
qiziqishini saqlash va uni rivojlantirishga alohida e’tibor qaratish zarur 2
.
O‘quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   mashg‘ulotlar
qiziqarli   va   interfaol   shaklda   olib   borilishi   lozim.   Masalan,   rasm   chizish,
konstruktorlar   bilan   ishlash   va   o‘yin   elementlari   matematika   tushunchalarini
osonroq   o‘zlashtirishga   yordam   beradi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchilar   turli
masalalarni yechish orqali o‘z bilimlarini amalda sinovdan o‘tkazadilar.
Mashg‘ulotlarni   rejalashtirishda   ularning   diqqatini   jalb   qilish,   qiziqish   va
e’tiborini   saqlab   qolish   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘quvchilarning   qiziqishi
yuqori   bo‘lganda,   ular   murakkab   masalalarni   ham   qiziqish   bilan   yechishga
intiladi.   Shu   bilan   birga,   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olmagan   holda   tashkil
2
  Mahmudov, N. Mahmudovich.  O‘zbek tili o‘qitish metodikasi.  – Toshkent: “Fan va 
texnologiya”, 2019. –  212 bet. 17Masalan,   6   ×   3   =   ?   masalasini   animatsion   bloklar   yordamida   ko‘rsatish,
bolalar   uchun   amaliy   va   qiziqarli   bo‘ladi.   Shu   tarzda,   raqamli   vositalar
mashg‘ulot jarayonini yanada samarali va interfaol qiladi.
Qog‘oz va yozuv vositalari
Qalam,   daftar,   marker   va   rangli   qog‘oz   yordamida   bolalar   masalalarni
yechadi,   grafiklar   chizadi   va   o‘z   fikrlarini   ifodalaydi.   Masalan,   10   ga   qadar
bo‘lgan   sonlarni   yozish,   qo‘shish   va   ayirish   amallarini   bajarish   orqali   bolalar
yozma ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Yozuv   vositalari   bolalarning   diqqatini   jalb   qiladi   va   mustaqil   fikrlashni
rag‘batlantiradi. Shu bilan birga, ular amaliy mashg‘ulotlarni mustahkamlashda
muhim vosita hisoblanadi.
Badiiy va rangli materiallar
Badiiy   materiallar,   masalan,   karton,   plastilin,   rangli   qalam   va   bo‘yoqlar,
o‘quvchilarning kreativ fikrlashini rivojlantiradi. Masalan, 1–10 gacha sonlarni
plastilin   yordamida   shakllantirish   yoki   geometrik   figuralarni   bo‘yash
bolalarning vizual va amaliy tushunishini oshiradi. 26Mustaqil yoki guruh mashqlari:
234 + 152
356 + 243
512 + 176
Guruh ishlari orqali yechimlarni tekshirish va xatolarni tuzatish
Vizual vositalardan foydalanish: bloklar, kartochkalar, plastilin
Nazorat va takrorlash (5–7 daqiqa):
Tezkor testlar, viktorinalar, interfaol o‘yinlar
“Kim tezroq va to‘g‘ri yechadi?” kabi rag‘batlantiruvchi savollar
Uyga vazifa: 23321 + 134 = 
256 + 145 = ?
Geometrik figuralarni bo‘yash va sonlarni yozish mashqlari.
Vazifa turli vositalar bilan berilishi mumkin: daftar, kartochkalar, interaktiv
dasturlar.
6. Metodik tavsiyalar
Mashg‘ulot   davomiyligi   30–35   daqiqadan   oshmasligi   lozim,   chunki   2-sinf
o‘quvchilari uchun diqqat davomiyligi qisqa.
Vizual va amaliy vositalardan foydalanish tavsiya etiladi.
O‘yin   metodlari,   raqamli   dasturlar   va   interfaol   vositalar   yordamida
murakkab mavzularni sodda va tushunarli qilish mumkin.
Har   bir   mashg‘ulotda   qisqa   testlar   yoki   interfaol   o‘yinlar   orqali   nazorat
o‘tkazish tavsiya etiladi.
Jadval 2. 2-sinfda matematika to‘garak mashg‘ulotlarida mashqlar va
vositalar
Mashq turi Vosita Maqsad Misol
Sonlar   ketma-
ketligi Rangli bloklar Diqqatni   jalb
qilish 1–20   gacha   sonlarni
tartib bilan qo‘yish
Qo‘shish   va
ayirish Kartochkalar,
plastilin Amaliy
ko‘nikmalar 234 + 152, 421 – 134
Ko‘paytirish Kubiklar,
interaktiv dastur Vizual
tushunish 3   ×   4   blok,   6   ×   3
animatsiya
Bo‘lish Tangalar,
kartochkalar Amaliy mashq 12 ÷ 3 = 4
Geometriya Rangli   qalam,
karton Shakllarni
o‘rganish Uchburchak,
to‘rtburchak, doira
Nazorat
mashqlari Test,   interfaol
o‘yin Bilimni
baholash “Kim   tezroq   masalani
yechadi?” 3119) Ortiqova,   N.   Nodira   Rustam   qizi.   Boshlang‘ich   sinfda   til   birliklarini
o‘rgatishning   metodik   asoslari.   –   Farg‘ona:   FDU   nashriyoti,   2024.   –   193
bet.
20) Xudoyberdiyeva,   M.   Mohira   Abdukarimovna.   Tilshunoslikda   sifat
kategoriyasi va uni o‘qitish. – Toshkent: TDPU nashriyoti, 2023. – 184 bet. 3Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika
fanidan   to‘garak  mashg‘ulotlarini   tashkil   etish  bugungi  ta’lim   tizimida  muhim
va   dolzarb   masala   hisoblanadi.   Matematik   bilimlar   nafaqat   fan   sifatida,   balki
hayotiy   ko‘nikmalarni   shakllantirishning   asosiy   vositasi   sifatida   ham
ahamiyatlidir.   Shu   bois,   o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini,
muammolarni   hal   etish   ko‘nikmalarini   va   abstrakt   fikrlash   darajasini
rivojlantirish uchun maxsus mashg‘ulotlar zarur.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   ta’lim   sohasiga
alohida   e’tibor   qaratib,   ta’lim-tarbiya   jarayonini   jamiyatning   kelajagi,   hayot-
mamot masalasi deb ta’kidlaganlar.   Prezidentimizning ta’kidlashicha, maktabda
o‘qitish   metodikasi   o‘zgarmasa,   ta’lim   sifati   ham,   mazmuni   ham,   muhit   ham
o‘zgarmaydi 1
.     Bu   fikr   to‘garak   mashg‘ulotlarining   ahamiyatini   yanada
oshiradi,   chunki   ular   o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlashini   rivojlantirishga,
muammolarni hal qilish ko‘nikmalarini shakllantirishga xizmat qiladi.
To‘garak   mashg‘ulotlari   o‘quvchilarga   mavzuni   chuqurroq   o‘zlashtirish
imkonini   beradi,   ularni   mustaqil   fikrlashga   o‘rgatadi   va   ijodiy   yondashuvni
shakllantiradi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchilar   sonlar   bilan   ishlash,   geometrik
tushunchalarni   tushunish   va   oddiy   hisoblash   jarayonlarini   tez   va   aniq   bajarish
ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar.Bugungi   kunda   ta’lim   sifatini   oshirish   va
o‘quvchilarning fanlarga bo‘lgan qiziqishini kuchaytirish masalasi katta e’tibor
qaratishni   talab   qiladi.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   fanidan   to‘garak
mashg‘ulotlarini   tashkil   etish   pedagogik   jarayonning   samaradorligini   oshirish,
o‘quvchilarda   bilimga   bo‘lgan   ijobiy   motivatsiyani   shakllantirish   va   ularni
hayotiy   muammolarni   matematik   asosda   hal   qilishga   tayyorlash   bilan
chambarchas   bog‘liq.Pedagoglar   uchun   ushbu   mavzuni   o‘rganish
o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   samarali
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev.  “Ta’lim-tarbiya — bu bizning 
kelajagimiz, hayot-mamot masalasi” . Yuz.uz, 2023.  https://yuz.uz/uz/news/talim-tarbiya--
bu-bizning-kelajagimiz-hayot-mamot-masalasi--shavkat-mirziyoev 19123 = 100 + 20 + 3, 245 = 200 + 40 + 5. Shu tarzda, bolalar sonlarni alohida
qismlarga ajratish orqali qo‘shish jarayonini yaxshiroq tushunadilar.
Keyingi bosqichda qo‘shish amalini amaliy misollar yordamida tushuntirish
zarur. Masalan:
Yuzliklar: 100 + 200 = 300
Onliklar: 20 + 40 = 60
Birliklar: 3 + 5 = 8
Shundan   so‘ng,   barcha   qismlar   jamlanadi:   300   +   60   +   8   =   368.   Ushbu
metod   bolalarga   sonlarni   tahlil   qilish   va   ularni   segmentlarga   ajratib   ishlash
ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
O‘quv   jarayonida   interfaol   taqdimotlar   va   animatsion   dasturlardan
foydalanish   juda   samarali   bo‘ladi.   Masalan,   kompyuter   yoki   planshet
yordamida sonlarni vizual bloklar orqali ko‘rsatish, bloklarni harakatga keltirish
va   qo‘shish   jarayonini   animatsion   tarzda   namoyish   qilish   mumkin.   Bu
bolalarning   diqqatini   jalb   qiladi,   ularni   faol   ishlashga   undaydi   va   mavzuni
tezroq o‘zlashtirishga yordam beradi.
 o‘qituvchi mavzuni tushuntirishda savol-javob metodini qo‘llashi mumkin.
Masalan,   bolalarga:   “123   va   245   sonlarining   yuzlik   qismlari   qanday?”   yoki
“Onlik   qismlarini   qo‘shsak   nechchi   bo‘ladi?”   kabi   savollar   berish   orqali   ular
mavzuga   faol   ishtirok   etadi.   Bu   usul   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantiradi   va
bolalarning e’tiborini saqlashga yordam beradi.
Yangi   mavzuni   o‘rgatishda   vizual   va   amaliy   vositalar   ham   qo‘llaniladi.
Masalan:   rangli   bloklar,   kartochkalar   yoki   plastilin   yordamida   har   bir   sonni
yuzlik, onlik va birliklarga ajratish mumkin. Bolalar har bir qismini o‘z qo‘llari
bilan  tartiblaydi   va   qo‘shadi.   Shu   tarzda,  mavzu   nafaqat   nazariy,  balki   amaliy
jihatdan ham mustahkamlanadi.
O‘quvchilarning   yosh   xususiyatini   hisobga   olib,   mashg‘ulot   davomiyligi
qisqa   bo‘lishi   lozim   —   7–10   daqiqalik   qisqa   bloklar   bilan   ishlash   tavsiya 20etiladi. Shu vaqt ichida bolalar yangi mavzu bilan tanishadi, misollarni mustaqil
yoki guruh bo‘lib yechadi va mavzuni vizual tarzda o‘zlashtiradi.
Mashg‘ulotda turli shakldagi mashqlarni qo‘llash foydali:
Vizual   mashqlar:   diagramma,   bloklar   yoki   kartochkalar   orqali   sonlarni
ko‘rsatish
Amaliy mashqlar: 3–4 ta misolni bolalar bilan yechish
Guruh mashqlari: bir guruh bloklarni qo‘shadi, boshqasi natijani tekshiradi
Interfaol   o‘yinlar:   kompyuter   dasturi   yordamida   tezlik   va   aniqlik   bo‘yicha
raqobatlashishShuningdek,   bolalarning   e’tiborini   jalb   qilish   uchun   ranglar,
shakllar   va   animatsiyalardan   foydalanish   samarali.   Masalan,   har   bir   yuzlik,
onlik va birlik rang bilan ajratilishi, qo‘shish  jarayoni  bloklar orqali  harakatda
ko‘rsatilishi mumkin. Bu usul bolalarga mavzuni yanada qiziqarli va tushunarli
qiladi.
Metodik tavsiyalar:
 Yangi mavzu bo‘yicha qisqa, aniq va bosqichma-bosqich tushuntirish.
 Vizual va amaliy vositalardan keng foydalanish.
 Raqamli vositalar va interfaol o‘yinlarni qo‘llash.
3. Amaliy mashg‘ulotlar
Amaliy   mashg‘ulotlar   2-sinf   o‘quvchilari   uchun   matematika   fanini
mustahkamlashda   asosiy   o‘rin   tutadi.   Ushbu   bosqichda   o‘quvchilar   o‘z
bilimlarini amalda qo‘llash imkoniyatiga ega bo‘ladilar. Mashg‘ulotlar mustaqil
yoki guruh bo‘lib tashkil qilinishi mumkin. Bu esa bolalarning nafaqat mantiqiy
fikrlashini, balki ijtimoiy va kommunikativ ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Amaliy   mashg‘ulotlarda   o‘qituvchi   birinchi   navbatda   bolalarga   yangi
mavzuga   oid   masalalarni   vizual   va   amaliy   vositalar   yordamida   yechishni
ko‘rsatadi. Masalan, 234 + 152 masalasini  bloklar yordamida yechish jarayoni
quyidagicha amalga oshiriladi:
Yuzliklar qo‘shiladi: 200 + 100 = 300
Onliklar qo‘shiladi: 30 + 50 = 80 28 Xulosa
Men   o‘zimning   kurs   ishimmda   “Boshlang‘ich   sinfda   matematika   fanidan
to‘garak   mashg‘ulotlarini   tashkil   etish   metodikasi”   mavzusini   chuqur   o‘rganib
chiqdim.   Tadqiqot   davomida   men   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   yosh
xususiyatlari, mantiqiy fikrlash va matematikaga bo‘lgan qiziqishlarini hisobga
olgan   holda   to‘garak   mashg‘ulotlarini   samarali   tashkil   etishning   ahamiyatini
aniqladim.Kurs   ishida   men   to‘garak   mashg‘ulotlarining   psixologik   jihatlari,
o‘quvchilarning   emotsional   va   ijtimoiy   rivojlanishi,   shuningdek,   ularning
motivatsiyasini   oshirish   usullari   haqida   tahlil   qilganman.   Shu   bilan   birga,
amaliy   mashg‘ulotlarda   foydalaniladigan   vositalar   –   rangli   bloklar,
kartochkalar, plastilin va interaktiv dasturlar yordamida dars jarayonini yanada
samarali qilish imkoniyatlari ko‘rib chiqildi.Men o‘zimning ish davomida 2-sinf
o‘quvchilari   uchun   “Uch   xonali   sonlarni   qo‘shish”   mavzusida   dars   loyihasini
ishlab   chiqdim.   Loyihada   darsning   maqsadi,   vazifalari,   metodlari,   vositalari,
amaliy mashg‘ulotlar va uyga vazifa batafsil yoritildi. Dars loyihasi orqali men
o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlash,   mustaqil   ishlash,   guruhda   ishlash   va
matematikaga   bo‘lgan   qiziqishini   rivojlantirish   imkoniyatlarini
aniqladim.Shuningdek, kurs ishida men amaliy misollar  va vizual  vositalardan
foydalangan   holda   mashg‘ulotlarni   qanday   tashkil   etish   mumkinligi   bo‘yicha
tavsiyalar berdim. Natijada, to‘garak mashg‘ulotlari o‘quvchilarning matematik
bilimlarini   mustahkamlash,   amaliy   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   va
o‘qituvchining dars samaradorligini oshirishga xizmat qilishi aniqlandi.
Xulosa sifatida aytishim mumkinki, boshlang‘ich sinfda matematika fanidan
to‘garak   mashg‘ulotlarini   to‘g‘ri   tashkil   etish   nafaqat   o‘quvchilarning   bilim
darajasini oshirishga, balki ularning ijodiy fikrlashini rivojlantirish, mustaqil va
guruhda   ishlash   ko‘nikmalarini   shakllantirishga   ham   xizmat   qiladi.   Men   kurs
ishini   tayyorlash   jarayonida   mavzu   bo‘yicha   nazariy   va   amaliy   bilimlarimni 8Mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish   jarayonida   o‘yin   elementlari   va   interfaol
metodlar   qo‘llanilishi   samarali   hisoblanadi.   Masalan,   jamoaviy   ishlash,
masalalarni   birga   yechish   va   mini-loyihalar   orqali   bolalar   bir-biridan
o‘rganadilar.
Emotsional   va   ijtimoiy   rivojlanish   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari
emotsional   va   ijtimoiy   rivojlanishning   muhim   bosqichida   bo‘lib,   ular   guruhda
ishlashni,   bir-biriga   yordam   berishni   va   o‘zaro   munosabatlarni   o‘rganishni
boshlaydilar.   To‘garak   mashg‘ulotlari   o‘quvchilarga   guruhda   ishlash,   o‘z
fikrlarini ifodalash va boshqalarni tinglash imkoniyatini beradi.
Guruhda   ishlash   bolalarga   ijtimoiy   tajriba   beradi:   ular   boshqalar   bilan
muloqot   qilishni,   jamoada   qaror   qabul   qilishni   o‘rganadilar.   Shu   bilan   birga,
ularning   emotsional   barqarorligi   oshadi,   stress   holatlariga   bardosh   berish
qobiliyati   rivojlanadi.   Mashg‘ulotlar   davomida   o‘qituvchi   ijobiy   psixologik
muhit   yaratishi   kerak.   O‘quvchilar   xatolaridan   qo‘rqmasligi,   o‘z   fikrini   erkin
ifodalashi va boshqalarni tinglashni o‘rganishi lozim. Shu tarzda, emotsional va
ijtimoiy   rivojlanish   bilan   birga   matematikaga   bo‘lgan   qiziqish   ham
mustahkamlanadi.
Motivatsiya   va  o‘z-o‘zini   baholash   O‘quvchilarning  motivatsiyasi   to‘garak
mashg‘ulotlarining   samaradorligini   belgilaydi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari
o‘z-o‘zini   baholash   orqali   motivatsiya   oladilar.   Ular   muvaffaqiyatga
erishganda, keyingi mashg‘ulotlarda faol ishtirok etishga intiladi.
Mashg‘ulotlarda o‘quvchilarga qisqa vazifalarni bajarish, mini-loyihalar va
viktorinalar   orqali   muvaffaqiyatga   erishish   imkoniyati   berilishi   kerak.
O‘quvchilarning   har   bir   yutuqlari   e’tirof   etilishi,   rag‘batlantirilishi
motivatsiyani oshiradi.
O‘z-o‘zini   baholash   bolalarga   mustaqil   fikrlashni   o‘rgatadi,   javobgarlik
hissini   rivojlantiradi   va   ularni   matematikani   chuqurroq   o‘rganishga   undaydi.
Shu   sababli,   motivatsiya   va   o‘z-o‘zini   baholash   psixologik   jihatdan   to‘garak
mashg‘ulotlarining asosiy komponentlaridan biri hisoblanadi. 7etilgan   mashg‘ulotlar,   aksincha,   ularni   charchatadi   va   motivatsiyani
pasaytiradi.Shu sababli, har bir mashg‘ulot bosqichma-bosqich, sodda misollar
va qiziqarli faoliyatlar bilan boshlanishi kerak. Har bir yangi mavzu avval oddiy
misollar   orqali   tushuntiriladi,   keyin   esa   murakkabroq   masalalar   bilan
mustahkamlanadi.   Shu   tarzda,   o‘quvchilar   yangi   bilimlarni   osonroq
o‘zlashtiradilar.
To‘garak   mashg‘ulotlarida   vizual   vositalar,   rangli   grafiklar,   model   va
konstruktorlar   ishlatilsa,   bolalarning   qiziqishi   yanada   oshadi.   Bu   metodlar
o‘quvchilarning   abstrakt   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantiradi   va   ularni   mustaqil
fikrlashga o‘rgatadi.
Mantiqiy fikrlash va muammolarni hal qilish Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari
mantiqiy fikrlash qobiliyatini rivojlantirishning dastlabki bosqichida bo‘ladilar.
Ular   sodda   mantiqiy   masalalarni   yechishda   qiziqish   ko‘rsatadilar,   ammo
murakkab masalalarda yo‘lini topish uchun o‘qituvchi yordami zarur bo‘ladi.
To‘garak mashg‘ulotlari davomida o‘quvchilarga turli mantiqiy masalalarni
yechish imkoniyati berilishi lozim. Masalan, shartli vazifalarni bajarish, “agar–
shunday   bo‘lsa”   prinsipi   asosida   yechim   topish,   naqshlar   va   ketma-ketliklarni
aniqlash   mashqlarini   bajarish   orqali   bolalar   mantiqiy   fikrlashni
mustahkamlaydilar.
Mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish   nafaqat   matematikaga   bo‘lgan   qiziqishni
oshiradi,   balki   o‘quvchilarning   kundalik   hayotdagi   masalalarni   mustaqil   hal
qilish   qobiliyatini   ham   shakllantiradi.   Shu   sababli,   mashg‘ulotlarda   mantiqiy
masalalar   turli   darajada  bo‘lishi,  oddiydan murakkabgacha  bosqichma-bosqich
taqdim etilishi muhimdir.
O‘qituvchi   bolalarning   yechimlarni   topish   jarayonini   kuzatib,   ularni
rag‘batlantirishi,   xatolarni   konstruktiv   tarzda   tahlil   qilishi   kerak.   Bu
o‘quvchilarga   xatolardan   qo‘rqmaslik   va   yangi   usullarni   sinab   ko‘rish
imkoniyatini beradi. 25Shaxsiy daftarlar va yozuv vositalar
Darsning bosqichlari:
Tashkiliy bosqich (3–5 daqiqa):
O‘quvchilarning diqqatini jamlash, avvalgi mavzuni qisqacha 
takrorlash.
Yangi mavzu bilan tanishtirish (10–12 daqiqa):
Misol: 123 + 245
Sonlarni yuzlik, onlik va birliklarga ajratish: 123 = 100 + 20 + 3, 
245 = 200 + 40 + 5
Qo‘shish: 100+200=300, 20+40=60, 3+5=8 → Natija: 368
Vizual bloklar va interaktiv dastur yordamida amallarni ko‘rsatish
Amaliy mashg‘ulotlar (15–20 daqiqa): 13tenglamalarni   yechish   amallari   sodda   va   tushunarli   bo‘ladi.   Shu   bilan   birga,
guruh o‘yinlari bolalarning ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantiradi, ular bir-biriga
yordam berishni, fikr almashishni va jamoada ishlashni o‘rganadilar.
Raqamli   vositalar   zamonaviy   ta’lim   jarayonining   ajralmas   qismi
hisoblanadi.   Kompyuter,   planshet,   interaktiv   taxtalar   va   mobil   ilovalar
o‘quvchilarning bilimini samarali oshirishda muhim vosita bo‘lib xizmat qiladi.
Raqamli vositalar yordamida matematik masalalarni vizual va interfaol shaklda
yechish   mumkin.   Animatsion   dasturlar   va   interaktiv   o‘yinlar   orqali   sonlar
ketma-ketligi,   ko‘paytirish   va   bo‘lish   amallari   oson   tushuntiriladi.   Shu   bilan
birga,   raqamli   vositalar   bolalarda   texnologiyalar   bilan   ishlash   ko‘nikmasini
rivojlantiradi va o‘quv jarayonini yanada qiziqarli qiladi.
Qog‘oz va yozuv vositalari ham boshlang‘ich sinf to‘garak mashg‘ulotlarida
asosiy   vositalardan   hisoblanadi.   Daftar,   qalam,   marker   va   rangli   qog‘oz
yordamida   bolalar   masalalarni   yechadi,   grafiklar   chizadi   va   fikrlarini
ifodalaydi.   Yozuv   vositalari   bolalarning   yozma   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi,
sonlarni eslab qolish va amallarni mustahkamlashga xizmat qiladi. Shu tarzda,
qog‘oz   va   yozuv   vositalari   nafaqat   matematik   bilimlarni   o‘rganish,   balki
mustaqil fikrlash va ijodiy faoliyatni rivojlantirishga yordam beradi.
Badiiy   va   rangli   materiallar,   masalan,   karton,   plastilin,   rangli   qalam   va
bo‘yoqlar,   o‘quvchilarning   kreativ   fikrlashini   rivojlantiradi.   Ular   orqali
matematik   tushunchalarni   tasvirlash,   shakllarni   yaratish   va   amaliy   mashqlarni
bajarish   osonlashadi.   Shu   tarzda,   badiiy   materiallar   bolalarning   ijodiy
qobiliyatini oshiradi va mashg‘ulotlarni qiziqarli qiladi.
Shunday   qilib,   boshlang‘ich   sinfda   matematika   fanidan   to‘garak
mashg‘ulotlarini tashkil etishda qo‘llaniladigan vositalar keng qamrovli bo‘lib,
ular   o‘quvchilarning   qiziqishini   uyg‘otish,   mantiqiy   va   ijodiy   fikrlashini
rivojlantirish,   mustaqil   ish   faoliyatini   rag‘batlantirish   va   matematik   bilimlarni
mustahkamlashga   xizmat   qiladi.   Samarali   vositalardan   foydalanish 4metodlarni   aniqlash   imkonini   yaratadi.   Shu   bois,   kurs   ishining   dolzarbligi
nafaqat nazariy jihatdan, balki amaliyotda ham o‘z ahamiyatini ko‘rsatadi.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari   uchun   matematika   to‘garak   mashg‘ulotlarini   tashkil   etish
masalalari pedagogik tadqiqotlarda ilgari surilgan. O‘qituvchilar va metodistlar,
jumladan   Sh.   Xudoyberdiyev,   G.   Qodirova,   N.   Mirzaqulov   va   boshqalar   bu
masalani psixologik va metodik jihatdan tadqiq qilishgan. Ularning ilmiy ishlari
to‘garak   mashg‘ulotlarini   samarali   tashkil   etish   bo‘yicha   nazariy   asoslarni
yaratgan.   To‘garak   mashg‘ulotlari   o‘quvchilarning   matematik   bilimlarini
mustahkamlashda,   yangi   mavzularni   o‘zlashtirishda   va   mustaqil   fikrlashni
rivojlantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Shu   bilan   birga,   mashg‘ulotlarni   tashkil
etishda   qo‘llaniladigan   metodlar   va   pedagogik   vositalar   o‘quvchilarning
qiziqishini va bilim olish darajasini oshiradi.   Pedagogik adabiyotlar va metodik
qo‘llanmalarda   boshlang‘ich   sinflarda   to‘garak   mashg‘ulotlarini   tashkil   etish
bo‘yicha   tavsiyalar   berilgan,   lekin   ular   o‘quvchilarning   individual
xususiyatlariga   moslashtirilgan   holda   qo‘llanilmagan.   Shu   bois,   kurs   ishida
mavzuning   o‘rganilganlik   darajasi   ham   nazariy,   ham   amaliy   jihatdan   tahlil
qilinadi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Boshlang‘ich
sinflarda matematika fanidan to‘garak mashg‘ulotlarini tashkil etishning nazariy
ahamiyati   shundaki,   u   pedagogik   jarayonni   tizimli   o‘rganishga   imkon   beradi.
Nazariy   jihatdan,   mavzu   o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlash,   muammolarni   hal
qilish va matematik tushunchalarni mustahkamlash jarayonlarini tadqiq etishga
yordam   beradi.   Amaliy   ahamiyati   esa   o‘qituvchilarga   real   ta’lim   jarayonida
mashg‘ulotlarni   samarali   tashkil   etish   bo‘yicha   ko‘rsatmalar   beradi.   To‘garak
mashg‘ulotlari   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini,   ijodiy   yondashuvini   va
amaliy   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Shu   bilan   birga,   ular
sonlar,   hisoblash   amallari   va   geometrik   tushunchalarni   chuqurroq
o‘zlashtirishga yordam beradi. 18II Bob. 2-sinfda matematika fanidan to‘garak mashg‘ulotlarini tashkil
etish metodikasi
2.1. 2-sinfda matematika to‘garak mashg‘ulotlarini olib borish jarayoni
2-sinf   o‘quvchilari   uchun   matematika   fanidan   to‘garak   mashg‘ulotlarini
tashkil   etish   jarayoni   pedagogik   jihatdan   aniq   reja   va   metodik   yondashuvlarni
talab   qiladi.   Shu   sinfdagi   bolalar   7–8   yoshda   bo‘lib,   ular   mantiqiy   fikrlash   va
amaliy   ko‘nikmalarni   shakllantirishda   muhim   bosqichda   bo‘ladi.   Shu   sababli
mashg‘ulotlar qiziqarli, interfaol, turli vositalar bilan boyitilgan bo‘lishi zarur.
Mashg‘ulotning   boshida   o‘quvchilarning   e’tiborini   jamlash   va
motivatsiyasini   oshirish   maqsadida   qisqa   qiziqarli   mashqlar,   o‘yinlar   yoki
savol-javoblar   o‘tkaziladi.   Masalan,   o‘qituvchi   1–20   gacha   sonlarni   ketma-ket
aytishni   so‘raydi,   yoki   bolalar   bloklar   yordamida   sonlarni   tartib   bilan
joylashtiradi.
Tayyorlov bosqichida quyidagi metodlardan foydalanish mumkin:
Psixologik   warm-up   mashqlari:   “Kim   tezroq   10   gacha   bo‘lgan   sonlarni
ketma-ket aytadi?” o‘yini.
Vizual   materiallar:   rangli   bloklar   yoki   kartochkalar   yordamida   sonlarni
ko‘rsatish.
Audio mashqlar: ritmik qo‘shiqlar orqali sonlarni eslab qolish.
Bu   bosqich   3–5   daqiqa   davom   etadi   va   o‘quvchilarning   mashg‘ulotga
tayyorligini ta’minlaydi.
Yangi   mavzuni   tushuntirish   bosqichi   2-sinf   o‘quvchilari   uchun   to‘garak
mashg‘ulotlarining eng muhim bosqichlaridan biridir. Bu bosqichda o‘qituvchi
mavzuni   sodda   va   tushunarli   tarzda,   bolalarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga
olgan holda taqdim etishi kerak. Maqsad shundan iboratki, o‘quvchilar mavzuni
tez qabul qilib, amaliy mashqlarda mustaqil qo‘llay olishi lozim.
Masalan, “Uch xonali sonlarni qo‘shish” mavzusi bo‘yicha mashg‘ulot olib
borilsa,   o‘qituvchi   avvalo   amaliy   ko‘rinishda   misol   keltiradi:   123   +   245.
Bolalarga   har   bir   sonni   yuzlik,   onlik   va   birliklarga   ajratish   ko‘rsatib   beriladi: 273–4 ta uch xonali sonlarni qo‘shish misollarini yechish
Geometrik shakllarni bo‘yash va sonlarni yozish mashqlari
Darsning metodlari:
Vizual metod
Amaliy metod
Guruh ishlari
Interfaol metod
Kutilayotgan natijalar:
O‘quvchilar mustaqil uch xonali sonlarni qo‘shadi
Yuzlik, onlik va birliklarga ajratish jarayonini tushunadi
Guruhda ishlash va xatolarni tuzatish ko‘nikmalari rivojlanadi
Matematikaga qiziqish va motivatsiya oshadi
“Uch   xonali   sonlarni   qo‘shish”   mavzusidagi   dars   ishlanmasida   2-sinf
o‘quvchilari   uchun   amaliy   va   vizual   mashqlar   asosida   yangi   mavzu
tushuntiriladi.   O‘quvchilar   sonlarni   yuzlik,   onlik   va   birliklarga   ajratib
qo‘shishni   o‘rganadilar,   mustaqil   va   guruh   bo‘lib   mashqlarni   bajaradilar.
Interfaol dasturlar, rangli bloklar, kartochkalar va plastilin yordamida qo‘shish
jarayoni  vizual   tarzda  ko‘rsatiladi.  Guruh  ishlari  orqali  o‘quvchilar   o‘zaro  fikr
almashadilar,   xatolarini   aniqlaydilar   va   tuzatadilar.   Tezkor   testlar   va   savol-
javob mashqlari orqali bilim mustahkamlanadi. Uyga vazifa sifatida uch xonali
sonlarni  qo‘shish  misollari  beriladi. Shu tarzda,  dars  mantiqiy fikrlash, amaliy
ko‘nikmalar va matematikaga bo‘lgan qiziqishni rivojlantirishga xizmat qiladi. 11o‘qituvchi   mashg‘ulot   samaradorligini   pasaytiradi   va   o‘quvchilarda   qiziqishni
kamaytiradi.
Psixologik tayyorgarlik o‘qituvchiga o‘quvchilarning xatolarini to‘g‘ri tahlil
qilish, ularni rag‘batlantirish va motivatsiya berish imkonini beradi. Shu tarzda,
o‘qituvchi   mashg‘ulot   jarayonida   nafaqat   bilim   beruvchi,   balki   ijtimoiy   va
psixologik yetakchi sifatida faoliyat yuritadi.
Mashg‘ulotlarning   natijalari   To‘garak   mashg‘ulotlarining   samaradorligini
baholashda   o‘quvchilarning   matematik   bilimlaridagi   o‘zgarishlar,   ularning
mantiqiy   fikrlash   qobiliyatidagi   rivojlanish   va   emotsional   holatidagi   ijobiy
o‘zgarishlar   asosiy   mezonlar   hisoblanadi.   Ushbu   natijalar   o‘qituvchiga
mashg‘ulotlarning   samaradorligini   aniqlash   va   kelajakdagi   faoliyatini
rejalashtirishda yordam beradi.
1.2. Boshlang‘ich sinfda matematika fanidan to‘garak mashg‘ulotlarini
tashkil etishda qo‘llaniladigan vositalar
Boshlang‘ich sinfda matematika fanidan to‘garak mashg‘ulotlarini samarali
tashkil   etish   jarayonida   turli   vositalardan   foydalanish   juda   muhimdir.
Mashg‘ulot vositalari o‘quvchilarning qiziqishini uyg‘otadi, ularni faol ishtirok
etishga   rag‘batlantiradi   va   matematik   tushunchalarni   osonroq   va   chuqurroq
o‘zlashtirishga   yordam   beradi. Shu sababli,   pedagogik jarayonda  vositalarning
to‘g‘ri   tanlanishi   va   ulardan   maqsadga   muvofiq   foydalanish   nafaqat
mashg‘ulotning sifatini oshiradi, balki o‘quvchilarning bilim va ko‘nikmalarini
mustahkamlashga xizmat qiladi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda,
vizual,   amaliy,   audio   va   interfaol   vositalardan   samarali   foydalanishlari   kerak.
Vizual   vositalar   orqali   bolalar   sonlar,   shakllar,   naqshlar   va   geometrik
figuralarni yaxshiroq tushunadilar. Masalan, diagramma va grafiklar yordamida
sonlarning ketma-ketligi yoki murakkabroq amallarni sodda shaklda ko‘rsatish
mumkin.   Rangli   kartochkalar,   bloklar   va   uch   o‘lchovli   shakllar   orqali 2 MUNDARIJA
Kirish…………………………………………………………………………….. 3
I   bob.   Boshlang‘ich   sinfda   matematika   fanidan   to‘garak   mashg‘ulotlarining
ahamiyati
1.1.   Boshlang‘ich   sinfda   matematika   fanidan   to‘garak   mashg‘ulotlarini   tashkil
etishning psixologik xususiyatlari …………..…………………………………… 6
1.2.   Boshlang‘ich   sinfda   matematika   fanidan   to‘garak   mashg‘ulotlarini   tashkil
etishda qo‘llaniladigan vositalar ……..……………………………………. …….. 11
II   bob.   2-sinfda   matematika   fanidan   to‘garak   mashg‘ulotlarini   tashkil   etish
metodikasi
2.1.  2-sinfda matematika to‘garak mashg‘ulotlarini olib borish jarayoni 18
2.2.  “Uch xonali sonlarni qo‘shish” mavzusida dars loyihasi …………. 24
Xulosa…………………….……………………………………………………… 28
Foydalanilgan adabiyotlar………………………….………………………….. 29
Kirish 10qiziqish   uyg‘otadi   va   matematikani   yanada   chuqurroq   o‘rganishga   yordam
beradi.
Psixologik   muhit   To‘garak   mashg‘ulotlarining   samaradorligi   psixologik
muhit bilan bevosita bog‘liq. O‘quvchilar o‘zlarini erkin his qilishi, xatolardan
qo‘rqmasligi   va   o‘z   fikrini   erkin   ifodalashi   kerak.   Shu   sababli,   o‘qituvchi
mashg‘ulotda ijobiy psixologik muhit yaratishi zarur.
Ijobiy   muhit   bolalarning   emotsional   barqarorligini   oshiradi,   ularni   yangi
bilimlarni o‘rganishga rag‘batlantiradi va o‘z-o‘zini ifoda etish imkonini beradi.
O‘qituvchi   o‘quvchilarning   xatolarini   konstruktiv   tarzda   tahlil   qilib,   ularni
tushunishga yordam berishi kerak.
Psixologik muhitni yaratishda o‘qituvchi e’tibor, mehr-muhabbat, sabr-toqat
va   rag‘batlantirish   usullaridan   foydalanadi.   Shu   tarzda   o‘quvchilar   xatolarini
o‘rganish   jarayonining   tabiiy   qismi   sifatida   qabul   qiladilar   va   har   bir
muvaffaqiyat ularga motivatsiya beradi.
Individual   yondashuv   Har   bir   o‘quvchining   o‘ziga   xos   xususiyatlari,
qiziqishlari va ehtiyojlari mavjud. Shu sababli, to‘garak mashg‘ulotlarini tashkil
etishda individual yondashuv qo‘llanilishi muhimdir.
O‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining   qobiliyatini,   qiziqishlarini   va   bilim
darajasini   hisobga   olib,   ularga   mos   mashg‘ulotlar   ishlab   chiqishi   kerak.
Masalan,   ba’zi   o‘quvchilar   vizual   materiallar   orqali   yaxshiroq   o‘rganadi,
boshqalari   esa   amaliy   mashg‘ulotlar   orqali.   Individual   yondashuv   nafaqat
o‘quvchilarning   bilimini   oshiradi,   balki   ularning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini
mustahkamlaydi.   Shu   bilan   birga,   bu   usul   yordamida   o‘quvchilarning   zaif
tomonlari aniqlanib, ularga alohida yordam ko‘rsatish mumkin.
O‘qituvchining   psixologik   tayyorgarligi   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari
bilan   samarali   ishlash   uchun   o‘qituvchining   psixologik   tayyorgarligi   zarur.
O‘qituvchi bolalarning psixologik xususiyatlarini, qiziqishlarini va ehtiyojlarini
tushunishi   kerak.Shuningdek,   o‘qituvchi   o‘zining   emotsional   holatini   nazorat
qilib,   ijobiy   psixologik   muhit   yaratishi   zarur.   Sabrsiz   yoki   salbiy   ruhiyatdagi 242-sinfda   matematika   to‘garak   mashg‘ulotlarini   olib   borish   jarayoni
o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlari,   diqqat   davomiyligi,   mantiqiy   fikrlash   va
amaliy   ko‘nikmalarini   hisobga   olgan   holda   rejalashtiriladi.   Mashg‘ulotlarning
samaradorligi   o‘qituvchining   pedagogik   mahorati,   vositalardan   foydalanuvchi
yondashuvi va interfaol metodlarni qo‘llashiga bog‘liq bo‘ladi.
Dars ishlanmasi: “Uch xonali sonlarni qo‘shish”
Fan:  Matematika
Sinf:  2-sinf
Mavzu:  Uch xonali sonlarni qo‘shish
Dars turi:  Yangi mavzu
Dars maqsadi:
 O‘quvchilarga uch xonali sonlarni qo‘shishni tushuntirish va amalda 
qo‘llash imkonini yaratish.
 Sonlarni yuzlik, onlik va birliklarga ajratish orqali qo‘shish jarayonini 
mustahkamlash.
 Mantiqiy fikrlash, mustaqil ishlash va ijtimoiy ko‘nikmalarni rivojlantirish
Vazifalari:
 Matematik bilimlarni amaliy mashqlar orqali mustahkamlash.
 O‘quvchilarning matematik qiziqishini rivojlantirish.
 Guruh va mustaqil ishlash ko‘nikmalarini shakllantirish.
Kerakli vositalar:
Rangli bloklar, kartochkalar, plastilin
Kompyuter yoki planshet bilan interaktiv dastur
Doska, markerlar, jadval varaqalari 14o‘qituvchining   pedagogik   mahoratini   oshiradi   va   bolalarning   matematika
faniga bo‘lgan qiziqishini yanada mustahkamlaydi.
Jadval 1. Boshlang‘ich sinfda matematika fanidan to‘garak
mashg‘ulotlarida qo‘llaniladigan vositalar 4
Vosita turi Tavsifi va
qo‘llanishi Misollar Amaliy foydasi
Vizual 
vositalar Matematik 
tushunchalarni 
ko‘rish orqali 
o‘rganish Rangli bloklar, 
diagrammalar, 
geometrik 
shakllar Sonlar ketma-ketligini 
tushunish, qo‘shish va 
ayirish amallarini 
mustahkamlash
Amaliy 
vositalar Bilimlarni real 
hayot bilan 
bog‘lash Kubiklar, 
tangalar, 
konstruksiyalar Ko‘paytirish va bo‘lish 
amallarini amalda bajarish,
mustaqil fikrlashni 
rivojlantirish
Audio 
vositalar Tinglash orqali 
o‘rganish Qo‘shiq va ritmik 
masalalar, sonlar 
ketma-ketligi Eslab qolishni 
osonlashtirish, diqqatni 
jalb qilish
Interfaol 
vositalar Mashg‘ulotlarni 
interfaol qilish Interaktiv 
doskalar, 
kompyuter 
dasturlari, mobil 
ilovalar Mantiqiy fikrlash va ijodiy 
ko‘nikmalarni 
rivojlantirish, mustaqil 
ishlashni rag‘batlantirish
O‘yin va 
o‘yinchoqlar Mashg‘ulotlarni 
qiziqarli qilish Kartochkalar, 
bloklar, guruh 
o‘yinlari Ijtimoiy ko‘nikmalarni 
rivojlantirish, motivatsiya 
yaratish
Raqamli 
vositalar Matematik 
masalalarni vizual
va interfaol 
yechish Animatsion 
dasturlar, planshet
va kompyuter 
ilovalari Sonlar ketma-ketligi, 
ko‘paytirish va bo‘lish 
amallarini oson 
tushuntirish
Qog‘oz va 
yozuv 
vositalari Mashg‘ulotlarda 
yozma ishlarni 
bajarish Daftar, qalam, 
marker, rangli 
qog‘oz Yozma ko‘nikmalarni 
rivojlantirish, diqqatni jalb 
qilish, mustaqil fikrlash
Badiiy va 
rangli 
materiallar Kreativ va amaliy 
faoliyat orqali 
o‘rganish Plastilin, rangli 
qalam, bo‘yoq, 
karton Geometrik shakllarni 
yaratish, vizual va amaliy 
tushunishni oshirish, ijodiy
fikrlashni rivojlantirish
4
  Abdurahmonova, G. Tursun qizi.  Boshlang‘ich sinfda o‘zbek tili darslarini samarali 
tashkil etish.  – Buxoro: BDU nashriyoti, 2021. –  160 bet. 12o‘quvchilar   abstrakt   matematik   tushunchalarni   osonroq   qabul   qiladi   va   ularni
amalda sinab ko‘radi. Shu tarzda, vizual vositalar o‘quvchilarning diqqatini jalb
qilish va mavzuni mustahkamlash uchun muhim vosita sifatida xizmat qiladi.
Amaliy   vositalar   ham   mashg‘ulotlarning   samaradorligini   oshirishda   katta
rol   o‘ynaydi.   Bu   vositalar   o‘quvchilarga   bilimlarni   real   hayot   bilan   bog‘lash
imkonini   beradi.   Misol   uchun,   konstruktorlar,   tangalar,   bloklar   va   kubiklar
yordamida   o‘quvchilar   sonlarni   qo‘shish,   ayirish,   ko‘paytirish   va   bo‘lish
amallarini amalda bajaradilar. Amaliy mashg‘ulotlar bolalarda mustaqil fikrlash
va   xatolarini   tahlil   qilish   qobiliyatini   rivojlantiradi,   shuningdek,   ularning
matematikaga bo‘lgan qiziqishini oshiradi.
Audio   vositalar   esa   o‘quvchilarning   tinglash   qobiliyatini   rivojlantiradi   va
matematik   tushunchalarni   eshitish   orqali   o‘rganish   imkonini   beradi.   Bu
vositalar,   ayniqsa,   kichik   yoshdagi   o‘quvchilar   uchun   foydalidir.   Masalan,
sonlar   ketma-ketligi   yoki   oddiy   amallarni   qo‘shiq   va   ritmik   shaklda   eshitish
orqali bolalar ularni tezroq eslab qoladi va mashg‘ulot jarayonida faol ishtirok
etadi.   Shu   bilan   birga,   audio   vositalar   mavzuni   qiziqarli   qiladi   va
o‘quvchilarning diqqatini bir nuqtada ushlab turishga yordam beradi.
Zamonaviy   pedagogik   jarayonda   interfaol   vositalardan   foydalanish   ham
muhim   ahamiyatga   ega.   Interfaol   vositalar   o‘quvchilarni   faol   ishtirok   etishga,
o‘z   bilimlarini   sinab   ko‘rishga   va   mustaqil   fikrlashga   rag‘batlantiradi.
Multimediali   taqdimotlar,   interaktiv   doskalar,   kompyuter   dasturlari   va   mobil
ilovalar  orqali  matematik masalalarni  yechish bolalarning mantiqiy fikrlashini,
diqqatini   va   ijodiy   qobiliyatini   rivojlantiradi.   Interfaol   vositalar   yordamida
mashg‘ulotlar   yanada   qiziqarli   va   samarali   bo‘ladi,   o‘quvchilar   mustaqil
ishlashga o‘rganadi va matematikaga bo‘lgan qiziqishi oshadi.
O‘yin   va   o‘yinchoqlar   ham   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   samarali
vosita   hisoblanadi.   O‘yinlar   yordamida   murakkab   mavzular   sodda   va  qiziqarli
shaklda o‘tiladi, bolalar esa faoliyat orqali bilimlarni mustahkamlaydi. Masalan,
kartochkalar   yoki   bloklar   yordamida   sonlarni   qo‘shish,   ayirish   yoki 5Mavzu o‘quvchilarning fan bilan qiziqishini oshirish, darslarni interaktiv va
qiziqarli   qilish   imkonini   beradi.   Nazariy   va   amaliy   ahamiyat   birlashganda
pedagoglar   uchun   samarali   metodik   qo‘llanma   hosil   bo‘ladi,   o‘quvchilarning
bilim   darajasi   esa   barqaror   ravishda   rivojlanadi.   Shu   sababli,   boshlang‘ich
sinflarda   matematika   to‘garak   mashg‘ulotlarini   tashkil   etish   mavzusi   nafaqat
ilmiy, balki amaliy jihatdan ham muhimdir.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   —   boshlang‘ich   sinflarda   matematika
fanini o‘qitish jarayonida to‘garak mashg‘ulotlarini tashkil etish.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   to‘garak   mashg‘ulotlarini   o‘tkazish
metodikasi va bu jarayonda qo‘llaniladigan pedagogik vositalar.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   —   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun
matematika   fanidan   to‘garak   mashg‘ulotlarini   samarali   tashkil   etish
metodikasini aniqlash va uning amaliy asoslarini ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Boshlang‘ich   sinfda   to‘garak   mashg‘ulotlarini   tashkil   etishning   nazariy
asoslarini o‘rganish;
 Mashg‘ulotlarni   olib   borish   jarayonida   qo‘llaniladigan   vositalarni   tahlil
qilish;
 2-sinf   o‘quvchilari   uchun   matematika   fanidan   to‘garak   mashg‘ulotlarini
amaliy tarzda rejalashtirish va dars loyihasini ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining metodlari
 adabiyotlarni tahlil qilish va umumlashtirish;
 pedagogik kuzatish;
 tajriba o‘tkazish va dars loyihasini ishlab chiqish;
 taqqoslash va tahlil qilish.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
“INTERNATIONAL SCHOOL OF FINANCE TECHNOLOGY
AND SCIENCE” INSTITUTI
“PSIXOLOGIYA VA PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
“MATEMATIKA O‘QITISH METODIKASI”
fanidan
  KURS ISHI
Mavzu : Boshlang ich sinfda matematika fanidan to garakʻ ʻ
mashg ulotlarini tashkil etish metodikasi.	
ʻ
B ajardi :                                       Abdullayeva Mubinabonu
G uruh :                                                 22-BTK-07
Ilmiy rahba r :                                            To layeva Nafisa	
ʻ
Toshkent – 2025 y. 22Plastilin:  raqamlar  va  sonlarni   modellashtirish  orqali   amaliy ko‘nikmalarni
mustahkamlaydi
Interaktiv   dasturlar:   animatsion   tarzda   sonlarni   qo‘shish   va   natijalarni
tekshirish imkonini beradi
Guruh   ishlari   davomida   o‘quvchilar   o‘zaro   yordam   beradi,   bir-birining
yechimlarini   tekshiradi   va   xatolarini   tuzatadi.   Bu   usul   bolalarda   mas’uliyat,
hamkorlik va muammolarni birgalikda yechish ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Amaliy   mashg‘ulotlar   davomida   o‘qituvchi   bolalarning   har   birining
ishtirokini kuzatib boradi va zarurat tug‘ilganda yordam beradi. Shu bilan birga,
bolalarni   rag‘batlantirish   orqali   ularning   motivatsiyasini   oshirish   mumkin.
Masalan,   “Kim   tezroq   va   to‘g‘ri   yechadi?”   yoki   “Qaysi   guruh   bloklarni   eng
to‘g‘ri   tartibda   joylashtirdi?”   kabi   o‘yinlar   yordamida   mashg‘ulot   qiziqarli   va
faol  o‘tadi.Shu tarzda, amaliy mashg‘ulotlar nafaqat  matematik ko‘nikmalarni,
balki bolalarning mantiqiy fikrlash, mustaqil ishlash va ijtimoiy ko‘nikmalarini
rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Mashg‘ulotning   samarali   bo‘lishi   uchun
o‘qituvchi   vositalarni   to‘g‘ri   tanlashi,   guruh   ishlarini   tashkil   qilishi   va
bolalarning yosh xususiyatlarini hisobga olishi zarur.
4. Nazorat va takrorlash
Mashg‘ulotning oxirida o‘quvchilar bilimlarini mustahkamlash uchun qisqa
testlar yoki viktorinalar o‘tkaziladi. Masalan:
Tezkor   javob   o‘yini:   “Kim   tezroq   100   dan   200   gacha   bo‘lgan   sonlarni
ketma-ket qo‘shadi?”
Guruh   o‘yinlari:   Har   bir   guruhga   5–6   masala   beriladi   va   yechganlar   ball
bilan rag‘batlantiriladi.
Vizual testlar: diagramma va bloklar yordamida masalalarni yechish.
Nazorat   bolalarning   muvaffaqiyat   darajasini   aniqlashga   va   keyingi
mashg‘ulotlarni rejalashtirishga yordam beradi.
Uyga   vazifa   mashg‘ulotni   mustahkamlash   va   o‘quvchilarning   mustaqil
ishlash ko‘nikmalarini rivojlantirishga xizmat qiladi. Masalan: 16Audio   vositalar   kichik   yoshdagi   o‘quvchilarda   tinglash   qobiliyatini
rivojlantiradi   va   matematik   tushunchalarni   eshitish   orqali   o‘rganishga   yordam
beradi. Masalan, sonlar ketma-ketligi yoki qo‘shish va ayirish amallari qo‘shiq
yoki ritm orqali aytiladi: “1 + 2 = 3, 2 + 3 = 5” kabi oddiy misollar.
Bu   usul   bolalarning   eslab   qolishini   osonlashtiradi   va   diqqatini   jalb   qiladi.
Shuningdek,   audio   vositalar   orqali   murakkab   masalalarni   bosqichma-bosqich
tushuntirish mumkin.
Interfaol vositalar
Zamonaviy   pedagogik   jarayonda   interfaol   vositalardan   foydalanish
mashg‘ulotlarni   yanada   qiziqarli   qiladi.   Interaktiv   doskalar,   kompyuter
dasturlari va mobil ilovalar yordamida matematik masalalarni yechish bolalarda
mantiqiy fikrlash va ijodiy ko‘nikmalarni rivojlantiradi.
Masalan,   o‘quvchi   interaktiv   dasturda   2   +   3   =   ?   masalasini   yechadi   va
to‘g‘ri   javobni   tanlaganida   vizual   va   ovozli   rag‘bat   oladi.   Shu   tarzda,
o‘quvchilar   mustaqil   ishlashga   o‘rganadi   va   matematikaga   bo‘lgan   qiziqishi
oshadi.
O‘yin va o‘yinchoqlar
O‘yin   metodlari   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   samarali   vosita
hisoblanadi.   Masalan,   1–20   gacha   sonlarni   topish   o‘yinida   bolalar   sonlarni
vizual   kartochkalar   yordamida   topadi   va   qo‘shish   yoki   ayirish   amallarini
bajaradi.
Guruh o‘yinlari bolalarning ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Masalan,
10 ta bola 2 guruhga bo‘linib, har bir guruhga 5 ta blok beriladi. Ular bloklarni
to‘plash yoki taqsimlash orqali qo‘shish va ayirish amallarini o‘rganadi.
Raqamli vositalar
Kompyuter,   planshet   va   mobil   ilovalar   bolalarning   matematik
ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   samarali   vositalardir.   Interaktiv   o‘yinlar   va
animatsion dasturlar orqali sonlar ketma-ketligi, ko‘paytirish va bo‘lish amallari
tushuntiriladi. 29chuqurlashtirdim,   shuningdek,   o‘qituvchilik   faoliyatida   qo‘llashim   mumkin
bo‘lgan samarali metod va vositalarni aniqladim.
Foydalanilgan adabiyotlar
Prezident farmonlari va qarorlari ro‘yxati
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning  2019-yil   29-
apreldagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   tizimini   2030-yilgacha
rivojlantirish konsepsiyasi to‘g‘risida”gi PF–5712-sonli Farmoni.
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2020-yil   6-
noyabrdagi   “Xalq   ta’limi   tizimini   yanada   takomillashtirishga   oid
qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ–4884-sonli Qarori.
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning  2022-yil   11-
maydagi   “Xalq   ta’limi   tizimida   o‘quv-tarbiya   jarayonlarini   sifat   jihatidan
yangi   bosqichga   olib   chiqish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PQ–220-sonli
Qarori.
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning  2023-yil   25-
avgustdagi   “Maktab   ta’limini   rivojlantirishga   oid   ustuvor   chora-tadbirlar
to‘g‘risida”gi PQ–290-sonli Qarori.
Ilmiy adabiyotlar
1) Mahmudov, N. Mahmudovich. O‘zbek tili o‘qitish metodikasi. – Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2019. – 212 bet.
2) G‘ulomov,   A.   G‘ulom   o‘g‘li.   Tilshunoslikka   kirish.   –   Toshkent:
O‘zbekiston Milliy universiteti nashriyoti, 2020. – 178 bet.
3) Abdurahmonova, G. Tursun qizi. Boshlang‘ich sinfda o‘zbek tili darslarini
samarali tashkil etish. – Buxoro: BDU nashriyoti, 2021. – 160 bet.
4) Rasulov, R. Rustam o‘g‘li. O‘zbek tili grammatikasi nazariyasi. – Toshkent:
TDPU nashriyoti, 2018. – 230 bet.
5) Abdullayeva, D. Dilnoza qizi. Sifat va uning tildagi o‘rni: metodik tahlil. –
Samarqand: SamDU nashriyoti, 2023. – 145 bet. 15Vizual vositalar
Vizual   vositalar   –   bu   bolalarga   matematik   tushunchalarni   ko‘rish   orqali
o‘rgatish   imkonini   beruvchi   materiallardir.   Misol   uchun,   1–10   gacha   bo‘lgan
sonlar   kartochkalari,   rangli   bloklar,   geometrik   shakllar   va   diagrammalar
yordamida   o‘quvchilar   sonlar   ketma-ketligini,   qo‘shish   va   ayirish   amallarini
yaxshiroq tushunadilar.
Masalan, o‘quvchiga 3 ta qizil blok va 5 ta ko‘k blok beriladi. Shu bloklarni
qo‘shish   orqali   u   3   +   5   =   8   soniga   yetadi.   Shu   tarzda,   vizual   materiallar
yordamida sonlar bilan ishlash amaliy va tushunarli bo‘ladi.
Shuningdek,   diagramma   va   grafiklar   murakkab   masalalarni   sodda
ko‘rinishga   keltiradi.   Masalan,   10   ta   o‘quvchi   orasida   6   nafar   bola   kitob
o‘qiydi,   4   nafari   esa   o‘qimaydi   degan   ma’lumotni   diagrammada   ko‘rsatish
bolalarning matematik tushunishini mustahkamlaydi.
Amaliy vositalar
Amaliy   vositalar   o‘quvchilarga   bilimlarni   real   hayot   bilan   bog‘lash
imkonini beradi. Masalan, tangalar yordamida qo‘shish, ayirish, ko‘paytirish va
bo‘lish amallari bajariladi. 1 tanga + 2 tanga = 3 tanga, 5 tanga – 2 tanga = 3
tanga kabi oddiy misollar bolalarga tushunarli bo‘ladi.
Kubiklar   va   bloklar   bilan   ishlash   ham   samarali   usul   hisoblanadi.   3   ×   4
blokni   tartib   bilan   joylashtirish   orqali   ko‘paytirish   amalini   amalda   ko‘rsatish
mumkin. Shu bilan birga, 12 blokni 3 qatorga teng taqsimlash orqali 12 ÷ 3 = 4
natijasi oson tushuntiriladi.
Amaliy   vositalar   yordamida   o‘quvchilar   xatolarini   aniqlash,   mustaqil
fikrlash va amaliy mashqlar orqali bilimlarni mustahkamlash imkoniyatiga ega
bo‘ladi.
Audio vositalar 306) Shodmonov,   Sh.   Shokir   o‘g‘li.   Til   o‘qitishda   interfaol   metodlar.   –
Toshkent: “Durdona nashriyoti”, 2022. – 188 bet.
7) Yo‘ldoshev, U. Umidjon o‘g‘li. So‘z turkumlarini o‘rgatishning zamonaviy
usullari. – Namangan: NamDU nashriyoti, 2021. – 172 bet.
8) Hakimova,   M.   Hasanovna.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   nutqini
rivojlantirishda sifatning o‘rni. – Buxoro: Durdona nashriyoti, 2024. – 196
bet.
9) Elmurodova,   R.   Abdullayeva   qizi.   Til   darslarida   sifat   mavzusini   o‘rgatish
metodikasi. – Farg‘ona: FDU nashriyoti, 2022. – 168 bet.
10) Saidova,   Z.   Zilola   qizi.   Boshlang‘ich   sinflarda   grammatik   tushunchalarni
shakllantirish. – Toshkent: TDPU, 2023. – 210 bet.
11) Qodirova,   D.   Dilrabo   Bahodirovna.   Til   o‘qitishda   zamonaviy
texnologiyalar. – Andijon: ADU nashriyoti, 2020. – 183 bet.
12) Raximova,   M.   Mahliyo   qizi.   Sifat   va   miqdor   so‘zlarini   farqlashga   oid
mashg‘ulotlar. – Qarshi: QDU nashriyoti, 2021. – 175 bet.
13) Sharipova, G. Gulsara Bahromovna. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida nutq
madaniyatini shakllantirish. – Toshkent: “Ilm ziyo”, 2019. – 205 bet.
14) Tursunova,   M.   Muhabbat   qizi.   O‘zbek   tili   darslarida   sifat   so‘z   turkumi.   –
Nukus: NDPI nashriyoti, 2022. – 152 bet.
15) Yusupov,   T.   To‘lqin   Anvarovich.   Boshlang‘ich   sinflarda   sifat   mavzusini
o‘rgatishning amaliy asoslari. – Buxoro: BDU nashriyoti, 2023. – 164 bet.
16) Karimova,   N.   Nodira   Rahmonovna.   Til   darslarida   interfaol   usullarni
qo‘llash. – Samarqand: SamDU, 2020. – 189 bet.
17) Toshpulatova,   M.   Maftuna   Xabib   qizi.   Til   darslarida   ijodiy   yondashuv.   –
Toshkent: Innovatsiya nashriyoti, 2019. – 177 bet.
18) Botirov,   B.   Bahrom   Shavkatovich.   Boshlang‘ich   ta’limda   o‘zbek   tili
grammatikasi. – Namangan: NamDU, 2021. – 212 bet. 9O‘qituvchining   roli   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   to‘garak
mashg‘ulotlarini   tashkil   etishda   o‘qituvchining   roli   katta   ahamiyatga   ega.
O‘qituvchi   nafaqat   bilim   beruvchi,   balki   maslahatchi,   rag‘batlantiruvchi   va
rahbar   sifatida   faoliyat   yuritadi.   O‘qituvchi   o‘quvchilarning   qiziqishlarini
aniqlab, ularni rivojlantirishga yo‘naltirilgan mashg‘ulotlarni olib borishi lozim.
Shu   bilan   birga,   u   o‘quvchilarning   emotsional   holatini   kuzatib,   ularga   mos
mashg‘ulotlarni tashkil etadi.O‘qituvchining pedagogik mahorati, sabr-toqati va
bilimga bo‘lgan mehr-muhabbati bolalarning matematikaga bo‘lgan qiziqishini
oshirishda muhim rol o‘ynaydi. U o‘quvchilarning xatolarini konstruktiv tarzda
tahlil qilib, ularni o‘rganish jarayoniga jalb qiladi.
Mashg‘ulotlarning shakli va mazmuni Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun
to‘garak   mashg‘ulotlarini   tashkil   etishda   ularning   yosh   xususiyatlari   va
qiziqishlarini   hisobga   olgan   holda   mashg‘ulot   shakli   va   mazmunini   tanlash
zarur.   Mashg‘ulotlar   interfaol,   qiziqarli   va   o‘yin   shaklida   bo‘lishi   kerak.   Bu
o‘quvchilarning   diqqatini   jalb   qilish,   faol   ishtirokini   ta’minlash   va   matematik
tushunchalarni samarali o‘zlashtirishga yordam beradi 3
.
O‘quvchilar   vizual,   audio   va   kinestetik   usullar   orqali   bilimlarni   yaxshiroq
qabul   qiladi.   Shu   sababli,   mashg‘ulotlarda   rasm,   grafik,   multimediali
materiallar   va   konstruktorlardan   foydalanish   tavsiya   etiladi.   Masalan,   uch
o‘lchovli shakllar bilan ishlash yoki sonlarni rangli kartochkalar orqali o‘rgatish
bolalarning tushunishini osonlashtiradi.
Mashg‘ulotning   mazmuni   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   U   mavzuga   mos,
bosqichma-bosqich   va   o‘quvchilarning   oldingi   bilimlariga   asoslangan   bo‘lishi
kerak. Murakkab mavzular avval sodda misollar orqali tushuntiriladi, keyin esa
murakkabroq   masalalar   bilan   mustahkamlanadi.   Mashg‘ulotlarda   interfaol
o‘yinlar,   viktorinalar   va   mini-loyihalar   qo‘llanilishi   bolalarning   faoliyatini
rag‘batlantiradi.   Bu   usullar   o‘quvchilarning   diqqatini   ushlab   turadi,   ularda
3
  G‘ulomov, A. G‘ulom o‘g‘li.  Tilshunoslikka kirish.  – Toshkent: O‘zbekiston Milliy 
universiteti nashriyoti, 2020. –  178 bet.

:Boshlangʻich sinfda matematika fanidan toʻgarak mashgʻulotlarini tashkil etish metodikasi.