Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 48.6KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 07 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

19 Sotish

Boshlang‘ich sinflarda arifmetik amallar haqidagi tasavvurlarni shakllantirish kurs ishi

Sotib olish
1OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
JIZZAX DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
Boshlang‘ich ta’lim fakulteti
“Boshlang ‘ich ta’lim” bakalavr yo‘nalishi
Boshlang‘ich ta’lim metodikasi kafedrasi
“Matematika o‘qitish metodikasi” fanidan
KURS ISHI
Mavzu:   Boshlang‘ich sinflarda arifmetik amallar haqidagi
tasavvurlarni shakllantirish
Bajardi:   Boshlang'ich ta'lim yo'nalishi  507-guruh talabasi
Tursunova Zarina
Kurs ishi rahbari:     Gadayev D.
JIZZAX – 202 2 MUNDARIJA
Kirish……………………………………………………….… 3
1.Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   fanining   o‘rni   va
vazifalari…………...……………………………………...
…… 6
2.  Arifmetik amallar haqidagi tushunchalar va ularning tasnifi …….…. 12
3.Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   arifmetik   tasavvurlarni
shakllantirish metodikasi…………….……………………...… 18
4.Raqamli   texnologiyalar   va   raqamli   vositalardan   arifmetik   amallarni
o‘rgatishda foydalanish …………..……………………………..… 25
Xulosa…………………………………………………….…… 30
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………….….. 32 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika
o‘qitishning muhim yo‘nalishlaridan biri arifmetik amallarni o‘rgatishdir. Arifmetik
amallarni   o‘rgatish,   o‘quvchilarning   asosiy   matematik   bilimlarini   shakllantirishda,
mantiqiy   fikrlash   va   matematik   tafakkurini   rivojlantirishda   katta   ahamiyatga   ega.
Ayniqsa, o‘quvchilarning mantiqiy fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirishda arifmetik
amallar   asosiy   vosita   hisoblanadi.   Ushbu   bilimlar   o‘quvchilarga   nafaqat
matematikani,   balki   kundalik   hayotda   ham   foydali   bo‘ladigan   analitik   fikrlash
ko‘nikmalarini   shakllantirish   imkonini   beradi.   Ta'lim   jarayonining   samarali
o‘tkazilishi,   metodlarning   to‘g‘ri   tanlanishi   va   o‘quvchilarni   arifmetik   amallarni
o‘zlashtirishga   rag‘batlantiruvchi   vositalar   o‘quvchilarning   muvaffaqiyatini
belgilaydi.   Shuningdek,   raqamli   texnologiyalar   va   innovatsion   metodlardan
foydalanish   orqali   o‘quvchilarning   arifmetik   tasavvurlarini   shakllantirishni
takomillashtirish   zarurati   mavzuning   dolzarbligini   oshiradi.   Raqamli   o‘yinlar,
interaktiv   dasturni   joriy   etish   va   onlayn   platformalardan   foydalanish   orqali
o‘quvchilarning   arifmetik   amallarni   tushunishi   va   o‘rganish   samaradorligi   yanada
oshadi. 1
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Boshlang‘ich   ta’limda
arifmetik amallarni o‘rgatish bo‘yicha bir qator ilmiy tadqiqotlar olib borilgan. Ular
o‘quvchilarda   arifmetik   tasavvurlarni   shakllantirishning   metodik   jihatlarini
o‘rganishga   qaratilgan   bo‘lib,   o‘quvchilarning   arifmetik   bilimlarini   samarali
shakllantirish   uchun   pedagogik   yondashuvlar,   metodlar   va   texnikalarni   ishlab
chiqishga   qaratilgan.   Ko‘plab   tadqiqotlar   arifmetik   amallarni   o‘rgatishda   interfaol
metodlar,   guruhli   ishlash   va   texnologiyalardan   foydalanishning   samaradorligini
tahlil qilgan. Bu boradagi ilmiy ishlanmalar arifmetik amallarni o‘rgatishda yuzaga
keladigan muammolarni  hal qilishga qaratilgan yangi  usullarni  taklif  qiladi. Biroq,
1
  O zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 6-maydagi PQ-3049-son qarori “Milliyʻ
ta’lim dasturi va ta’lim sifatini oshirish chora-tadbirlari to g risida”.	
ʻ ʻ 4bu soha hali ham o‘zining dolzarbligini yo‘qotmagan va doimiy ravishda yangilanib
borayotgan   soha   hisoblanadi.   Arifmetik   amallarni   o‘rgatish   metodlarini
takomillashtirish,   yangi   raqamli   vositalar   va   texnologiyalardan   foydalanishning
amaliyotdagi   samaradorligi   haqida   hali   ham   ko‘plab   ilmiy   tadqiqotlar   olib
borilmoqda.   Bu   ishlar   pedagogik   innovatsiyalarni   joriy   etish,   yangi   metodikalarni
ishlab   chiqish   va   arifmetik   tasavvurlarni   shakllantirishda   yangi   yondashuvlarni
izlashning zarurligini ko‘rsatadi.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Boshlang‘ich   ta’limda
arifmetik amallarni o‘rgatish bo‘yicha bir qator ilmiy tadqiqotlar olib borilgan. Ular
o‘quvchilarda   arifmetik   tasavvurlarni   shakllantirishning   metodik   jihatlarini
o‘rganishga   qaratilgan   bo‘lib,   o‘quvchilarning   arifmetik   bilimlarini   samarali
shakllantirish   uchun   pedagogik   yondashuvlar,   metodlar   va   texnikalarni   ishlab
chiqishga   qaratilgan.   Ko‘plab   tadqiqotlar   arifmetik   amallarni   o‘rgatishda   interfaol
metodlar,   guruhli   ishlash   va   texnologiyalardan   foydalanishning   samaradorligini
tahlil qilgan. Bu boradagi ilmiy ishlanmalar arifmetik amallarni o‘rgatishda yuzaga
keladigan muammolarni  hal qilishga qaratilgan yangi  usullarni  taklif  qiladi. Biroq,
bu soha hali ham o‘zining dolzarbligini yo‘qotmagan va doimiy ravishda yangilanib
borayotgan   soha   hisoblanadi.   Arifmetik   amallarni   o‘rgatish   metodlarini
takomillashtirish,   yangi   raqamli   vositalar   va   texnologiyalardan   foydalanishning
amaliyotdagi   samaradorligi   haqida   hali   ham   ko‘plab   ilmiy   tadqiqotlar   olib
borilmoqda.   Bu   ishlar   pedagogik   innovatsiyalarni   joriy   etish,   yangi   metodikalarni
ishlab   chiqish   va   arifmetik   tasavvurlarni   shakllantirishda   yangi   yondashuvlarni
izlashning zarurligini ko‘rsatadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   boshlang‘ich   ta’limda   arifmetik   amallarni
o‘rgatish   jarayonidir.   Bu   jarayonni   samarali   tashkil   etish   uchun   turli   metodlar,
usullar   va   texnologiyalarni   o‘rganish   lozim.   Ushbu   ishda   boshlang‘ich   sinflarda
o‘qitish   metodlarini,   interfaol   texnologiyalarni   va   raqamli   vositalardan
foydalanishni tahlil qilish ko‘zda tutilgan. 5Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   boshlang‘ich   sinflarda   arifmetik   amallar
haqidagi   tasavvurlarni   shakllantirishda   qo‘llaniladigan   metodlar   va
texnologiyalardir.   Bu   metodlar,   o‘quvchilarning   matematik   fikrlashini
rivojlantirishda samarali bo‘lishi kerak.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   Ushbu   kurs   ishining   asosiy   maqsadi
boshlang‘ich sinflarda arifmetik amallarni o‘rgatishning samarali metodikalarini va
raqamli   vositalarni   tahlil   qilish,   o‘quvchilarda   arifmetik   tasavvurlarni
shakllantirishda   yuzaga   keladigan   muammolarni   aniqlash   va   ularni   bartaraf   etish
yo‘llarini topishdir.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari   Boshlang‘ich   sinflarda   arifmetik   amallarni
o‘rgatishning   asosiy   metodlarini   tahlil   qilish.   Arifmetik   amallarni   o‘rgatishda
interfaol   metodlardan   foydalanish   imkoniyatlarini   o‘rganish.   Raqamli
texnologiyalar   va   vositalarning   ta’limdagi   rolini   aniqlash.   Arifmetik   tasavvurlarni
shakllantirishda yuzaga keladigan muammolarni tahlil qilish va ularni bartaraf etish
yo‘llarini ishlab chiqish.
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   Ushbu   kurs   ishida   quyidagi   metodlar
qo‘llaniladi:   Tahlil   va   sintez   –   turli   pedagogik   metodlarni   va   o‘qitish   usullarini
o‘rganish   va   ulardan   samarali   foydalanish.   Eksperimental   metod   –   boshlang‘ich
sinflarda   arifmetik   amallarni   o‘rgatishda   turli   metodlarni   sinab   ko‘rish.   Izlash
metodlari   –   yangi   pedagogik   va   raqamli   texnologiyalarni   ta’limda   joriy   etishning
samaradorligini o‘rganish.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish,   4   bo’lim ,   xulosa   va
foydalanilgan   adabiyotlardan   iborat.   Har   bir   bo’limda   mavzuning   muhim
jihatlari yoritilgan, nazariy va amaliy tahlillar keltirilgan. 61. Boshlang‘ich ta’limda matematika fanining o‘rni va vazifalari
Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   fani   o‘quvchilarning   aqliy   rivojlanishida   va
umumiy ta’lim jarayonida muhim rol o‘ynaydi. Matematikadan olinadigan bilimlar
nafaqat   matematik   ko‘nikmalarni   shakllantirish,   balki   o‘quvchilarda   analitik
fikrlash, mantiqiy xulosa chiqarish va muammoni hal qilish kabi ko‘nikmalarni ham
rivojlantiradi. Matematikani  o‘qitish, ayniqsa boshlang‘ich sinflarda, o‘quvchilarga
keyingi   ta’lim   bosqichlarida   muvaffaqiyatli   o‘qish   uchun   zarur   asoslarni   yaratadi.
Matematik bilimlar o‘quvchilarning kundalik hayotidagi muammolarni hal qilishda
ham muhim ahamiyatga ega.
Boshlang‘ich ta’limda matematika fani o‘quvchilarning umumiy rivojlanishida,
aqliy   salohiyatini   shakllantirishda   va   hayotga   tayyorlashda   muhim   o‘rin   tutadi.
Matematika nafaqat ilmiy soha, balki o‘quvchilarning fikrlash, muammoni hal qilish
va   izchil   qarorlar   qabul   qilish   ko‘nikmalarini   rivojlantiradigan   vositadir.
Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   fani   o‘quvchilarga   nafaqat   sonlar,   raqamlar,
shakllar   va   amallarni   o‘rganish,   balki   mantiqiy   tafakkur   va   aniq   fikrlashni
shakllantirishga yordam beradi. Matematika fanining o‘rganilishi, asosan, mantiqiy
fikrlashning   rivojlanishiga,   o‘quvchilarda   tahliliy   tafakkurni   oshirishga   va
o‘rganilgan   bilimlarni   amaliyotda   qo‘llashga   yordam   beradi.Matematikaning   aqliy
rivojlanishga   ta’siri   Boshlang‘ich   sinfda   matematika   o‘qitilishi   o‘quvchilarda
mantiqiy   va   tahliliy   fikrlashni   rivojlantiradi.   Bu   yoshdagi   o‘quvchilar   ko‘pincha
konkret   fikrlashdan   umumiy   fikrlashga   o‘tish   imkoniyatini   ishlab   chiqadilar.
Matematika   fanining   dastlabki   bilimlari,   ya’ni   arifmetik   amallar,   o‘quvchilarda
analitik tafakkur va tizimli yondashuvni shakllantiradi. Masalan, qo‘shish va ayirish
kabi   oddiy   arifmetik   amallarni   o‘rganish,   ularni   qarama-qarshi   tushunchalarni
farqlashga o‘rgatadi va mantiqiy tahlilni amalga oshirishga yordam beradi. Bu esa,
o‘quvchining muammolarni hal qilish va o‘z fikrini to‘g‘ri izohlashdagi salohiyatini
oshiradi. 2
2
  Amonov, Sh.A. (2018).  Pedagogik innovatsiyalar va interfaol o‘qitish usullari.  Tashkent:
Fan va Texnologiya, 310 b. 7  Matematikani   o‘rganishning   umumiy   ta’lim   jarayonidagi   roli   Matematika
boshlang‘ich ta’limda, boshqa fanlar bilan integratsiyalashgan holda, o‘quvchilarga
dunyoqarashni kengaytirish, ilmiy fikrlashni rivojlantirish va boshqa sohalarda ham
muvaffaqiyatga   erishish   imkonini   beradi.   Bu   fan   o‘quvchilarga   nutq,   yozuv   va
boshqa aniq sohalarda o‘z bilimlarini izchil  ifodalashga o‘rgatadi. Matematikaning
ta’lim   jarayonida   tutgan   o‘rni   o‘quvchilarga   tahlil   qilish,   izlanish   va   o‘z   fikrini
mustaqil tarzda ifodalashni o‘rgatadi. Matematika, shuningdek, o‘quvchilarni to‘g‘ri
qarorlar qabul qilishga, muammolarni tizimli yondashuv orqali hal qilishga va izchil
fikrlashga o‘rgatadi.
  Matematikaning   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishdagi   roli   Boshlang‘ich
sinflarda   matematika   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishning   eng   muhim   vositasi
hisoblanadi.   Matematika   o‘qitish   jarayonida,   o‘quvchilar   nafaqat   sonlar   va
raqamlarni o‘rganishadi, balki ular o‘zlarini mantiqiy yondashuv orqali ifodalashni
ham   o‘rganadilar.   Mantiqiy   fikrlash,   matematik   masalalarni   yechishda,   ayniqsa,
o‘quvchilarning muammoni aniqlash, unga yechim izlash va yondashuvni tanlashda
samarali bo‘ladi. Misol  uchun, qo‘shish va ayirish amallarini o‘rganish jarayonida,
o‘quvchilar   sonlarning   tengligini   tekshirish,   ularni   qismlarga   ajratish   va   umuman
matematik   tizimni   tushunish   orqali   mantiqiy   tafakkurini
rivojlantiradilar.Matematikaning   kundalik   hayotdagi   ahamiyati   Matematika
boshlang‘ich   ta’limda   nafaqat   akademik   bilimlarni   shakllantiradi,   balki
o‘quvchilarga   kundalik   hayotda   zarur   bo‘lgan   ko‘nikmalarni   ham   o‘rgatadi.
Masalan,   arifmetik   amallarni   o‘rganish,   o‘quvchilarga   narxlar,   vaqt,   miqdorlar   va
boshqa   kundalik   vaziyatlar   bilan   bog‘liq   hisob-kitoblarni   amalga   oshirish
imkoniyatini   beradi.   Bu,   o‘z   navbatida,   o‘quvchilarning   matematik   bilimlarni
amalda   qo‘llash   ko‘nikmalarini   oshiradi.   Shuningdek,   o‘quvchilar   o‘rganilgan
matematik tushunchalarni o‘zgaruvchan sharoitlarga moslashtirishni o‘rganadilar va
bu   ularning   mustaqil   fikrlashini   va   kundalik   vaziyatlarda   qarorlar   qabul   qilishini
rivojlantiradi. 8  Matematikaning   bilimlar   tizimidagi   o‘rni   Boshlang‘ich   ta’limda   matematika
o‘quvchilarga   boshqa   ilmiy   fanlar   uchun   asos   yaratadi.   Matematikani   yaxshi
o‘zlashtirgan   o‘quvchilar,   tabiiy   fanlar,   fizika,   iqtisodiyot,   informatika   kabi
sohalarda   muvaffaqiyatga   erishish   uchun   zarur   bo‘lgan   asosiy   bilimlarga   ega
bo‘ladilar.   Shuningdek,   matematika   o‘quvchilarga   ilmiy   izlanishlar   olib   borish,
yangi bilimlarni o‘zlashtirish va yanada murakkab fanlarga o‘tish uchun mustahkam
poydevor yaratadi. Arifmetik amallar, geometriya va algebra kabi asosiy matematik
tushunchalar o‘quvchilarni boshqa fanlarga tayyorlash uchun muhim bo‘lib, ularga
analitik   fikrlash   va   ilmiy   yondashuvni   o‘rgatadi.Matematik   ta’limda   interfaol
metodlarning   roli   Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   o‘qitish   samaradorligini
oshirish uchun interfaol metodlar muhim rol o‘ynaydi. Bu metodlar o‘quvchilarning
matematikaviy   tasavvurlarini   rivojlantirishda   yordam   beradi   va   ularni   darsga   faol
jalb qiladi. Misol uchun, turli interfaol o‘yinlar, guruhli ishlar, problemali vazifalar
orqali   o‘quvchilarni   mashq   qilishga   undash,   ularning   fikrlashini   rivojlantiradi.
Bunday   metodlar   o‘quvchilarga   matematikaga   qiziqish   uyg‘otadi   va   ularni
bilimlarni o‘zlashtirishga yanada rag‘batlantiradi.
Matematikaga   bo‘lgan   qiziqishni   oshirish   Matematika   boshlang‘ich   sinflarda
o‘qitish jarayonida o‘quvchilarga nafaqat  matematik bilimlarni berish, balki  ularda
matematikaga   bo‘lgan   qiziqishni   oshirish   zarurdir.   Bu   qiziqish   o‘quvchilarni
faollashtiradi   va   ularga   yangi   bilimlarni   o‘rganishga   turtki   beradi.   O‘quvchilarga
matematikani   qiziqarli,   amaliy   va   foydali   fan   sifatida   ko‘rsatish,   ularning
motivatsiyasini   oshiradi   va   o‘rganishga   bo‘lgan   qiziqishni   kuchaytiradi.   Bu
maqsadga   erishish   uchun   interfaol   va   innovatsion   o‘qitish   metodlari   samarali
bo‘ladi.Matematika   va   boshqa   fanlar   o‘rtasidagi   bog‘lanish   Matematika   boshqa
fanlar   bilan   chambarchas   bog‘liqdir.   Boshlang‘ich   ta’limda   matematik   bilimlarni
o‘rganish,   o‘quvchilarga   boshqa   sohalarda,   masalan,   tabiiy   fanlar,   texnologiya,
san'at va hatto ijtimoiy fanlarda muvaffaqiyatli o‘qish imkonini beradi. Matematika
fani   orqali   o‘quvchilar   mantiqiy   fikrlash,   izchil   va   aniq   qarorlar   qabul   qilishni
o‘rganadilar, bu esa  ularga  boshqa fanlarda ham  samarali  o‘qishga yordam  beradi. 9Matematika   va   boshqa   fanlarning   integratsiyasi,   o‘quvchilarda   fanlararo
yondashuvni   rivojlantirishga   yordam   beradi,   bu   esa   ular   uchun   keng   imkoniyatlar
yaratadi. 3
  Matematikaning  rivojlanishdagi  o‘rni  Matematikaning boshlang‘ich ta’limdagi
o‘rni nafaqat o‘quvchilarning ilmiy bilimi, balki ularning shaxsiy rivojlanishida ham
muhimdir. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish o‘quvchilarga nafaqat amaliy
ko‘nikmalarni,   balki   inson   sifatida   rivojlanishni   ham   ta’minlaydi.   Matematika
o‘quvchilarni  o‘z  bilimlarini   baholash,   mustaqil  fikrlash   va  qarorlar   qabul   qilishga
o‘rgatadi.   Bu,   o‘z   navbatida,   o‘quvchilarda   mustahkam   axloqiy   va   shaxsiy
qadriyatlarni   rivojlantiradi,   bu   esa   ularni   kelajakdagi   ta’lim   va   hayotda
muvaffaqiyatga erishishga tayyorlaydi.
Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   fanining   vazifalari,   o‘quvchilarning
bilimlarini   shakllantirishdan   tortib,   ularning   umumiy   rivojlanishiga   qadar   keng
ko‘lamli   va   muhim   rol   o‘ynaydi.   Matematika   fani,   o‘quvchilarga   nafaqat   amaliy
bilimlarni   berish,   balki   ularning   aqliy   salohiyatini   rivojlantirishga   ham   katta   ta’sir
ko‘rsatadi.   Ushbu   vazifalar   o‘quvchilarni   yuksak   darajadagi   tafakkurga,   mantiqiy
fikrlashga   va   tahliliy   yondashuvga   o‘rgatishni   maqsad   qiladi.   Shuning   uchun
matematika   boshlang‘ich   ta’limda   o‘quvchilarga   bevosita   bilimlar   beradigan   fan
bo‘lib,   ularni   nafaqat   o‘qish,   balki   hayotda   ham   muvaffaqiyatli   bo‘lishga
tayyorlaydi.
Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   fanining   asosiy   vazifalaridan   biri   –
o‘quvchilarda   matematik   tasavvurlarni   shakllantirishdir.   O‘quvchilarni   arifmetik
amallarni,   raqamlar,   sonlar,   shakllar   va   geometrik   tushunchalar   bilan   tanishtirish,
ularda   matematik   ko‘nikmalarni   rivojlantirishga   imkon   beradi.   Bu   vazifa,
o‘quvchilarni   dastlabki   matematik   tasavvurlar   bilan   tanishtirish   va   ularning   asosiy
matematik   tushunchalarni   o‘zlashtirishiga   qaratilgan.   Misol   uchun,   boshlang‘ich
sinflarda   raqamlarni   tanish   va   ularga   tegishli   arifmetik   amallarni   o‘rganish,
3
  Karimov, K.K., Ziyoviddinov, I.Z. (2019).  Algebra va sonlar nazariyasi.  Toshkent: 
O‘zbekiston milliy universiteti nashriyoti, 214 b. 10o‘quvchilarga   sonlar   dunyosiga   kirib   borish   imkonini   beradi.   Arifmetik   amallarni
o‘rganish,   o‘quvchilarga   raqamlar   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   tushunishga   yordam
beradi va ularning dastlabki matematik tafakkurini shakllantiradi.
Mantiqiy fikrlash va tahliliy tafakkurni  rivojlantirish Matematika,  boshlang‘ich
sinfda   o‘quvchilarda   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishning   muhim   vositasidir.   Bu
fan   o‘quvchilarga   tizimli,   aniq   va   izchil   fikrlashni   o‘rgatadi.   Mantiqiy   fikrlash,
o‘quvchilarning matematik masalalarni hal qilishda ishlatadigan asosiy vositalaridan
biri   bo‘lib,   ularni   mantiqiy   zanjirlar   orqali   fikr   yuritishga   o‘rgatadi.   O‘quvchilar
matematik masalalarni hal qilishda tartibli yondashuvni, natijalarni tahlil qilishni va
eng   optimal   yechimni   topishni   o‘rganadilar.   Matematika   yordamida   o‘quvchilarga
o‘z fikrlarini to‘g‘ri va aniq ifodalash, dalillash va xulosa chiqarish ko‘nikmalarini
shakllantirishga   imkon   beriladi.   Bu   esa   nafaqat   matematikada,   balki   boshqa   fanlar
va kundalik hayotda ham ularning muvaffaqiyatiga yordam beradi.
O‘quvchilarni   amaliy   bilimlar   bilan   ta’minlashMatematikaning   boshlang‘ich
ta’limda   bajaradigan   vazifalaridan   biri   –   o‘quvchilarga   amaliy   bilimlar   berishdir.
O‘quvchilarni   arifmetik   amallarni   o‘rganish,   ularni   kundalik   hayotda   qo‘llashga
o‘rgatish, matematikani amaliyotga tatbiq qilish zarurati mavjud. Masalan, arifmetik
amallarni o‘rganish orqali o‘quvchilar savdo, vaqtni hisoblash, masofa o‘lchash va
boshqa   kundalik   vaziyatlarda   hisob-kitob   qilish   ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar.
Boshlang‘ich   ta’limda   matematik   bilimlar,   o‘quvchilarga   oddiy   masalalarni   hal
qilishda   yordam   berishi   kerak.   Bu   nafaqat   matematika   fanining   o‘quvchilarga
qanday   foyda   keltirishini,   balki   bu   bilimlarning   kundalik   hayotda   qanday
qo‘llanilishini   ham   ko‘rsatadi.   Masalan,   o‘quvchilar   o‘zlarining   o‘quv   jarayonida
arifmetik   amallarni   bajarishni   o‘rganganlaridan   keyin,   bu   bilimlarni   amaliyotda
qo‘llash orqali o‘zlarining kundalik muammolarini samarali hal qilishadi.
O‘quvchilarni   matematikaga   bo‘lgan   qiziqishni   oshirish   Boshlang‘ich   ta’limda
matematika   fani,   o‘quvchilarda   matematika   faniga   qiziqish   uyg‘otishni   maqsad
qiladi.   O‘quvchilarni   matematika   bilan   tanishtirish   va   bu   fanga   bo‘lgan   qiziqishni
oshirish,   o‘quvchilarning   muvaffaqiyatli   o‘qishini   ta’minlaydi.   Matematikani 11o‘rgatishda   interfaol   metodlardan   foydalanish,   o‘quvchilarga   bu   fanga   bo‘lgan
qiziqishlarini   oshirishga   yordam   beradi.   O‘quvchilarni   matematikaga   qiziqtirish
uchun   innovatsion   metodlar,   raqamli   texnologiyalar   va   o‘yinli   usullarni   qo‘llash
muhimdir. Bunday yondashuv, o‘quvchilarni faol ishtirok etishga rag‘batlantiradi va
ular   matematikani   yanada   yaxshi   o‘zlashtiradilar.   Misol   uchun,   o‘quvchilarni
raqamli   o‘yinlar   yordamida   arifmetik   masalalarni   hal   qilishga   jalb   qilish,   ularga
matematikaga bo‘lgan qiziqishni oshirishga xizmat qiladi.
  Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   matematik   tafakkurni   rivojlantirish
Boshlang‘ich ta’limda matematikaning vazifalaridan biri – o‘quvchilarda matematik
tafakkurni   rivojlantirishdir.   O‘quvchilarda   fikr   yuritish   qobiliyatini   shakllantirish,
ularni muammoni hal qilishda yangi yondashuvlarni qo‘llashga o‘rgatish, matematik
tafakkurni   rivojlantirishning   asosiy   maqsadlaridan   biridir.   Bu,   o‘z   navbatida,
o‘quvchilarning   o‘quv   jarayonidagi   faoliyatini   oshiradi   va   ular   matematika   fani
bilan   bog‘liq   murakkab   masalalarni   hal   qilishga   tayyor   bo‘ladilar.   Boshlang‘ich
ta’limda matematik tafakkurni rivojlantirish, o‘quvchilarning matematik bilimlarini
chuqurlashtirishga   yordam   beradi   va   ularning   kelajakdagi   ta’lim   va   hayotdagi
muvaffaqiyatlariga asos yaratadi. 4
Boshlang‘ich   ta’limda   matematik   bilimlarning   integratsiyasi   Boshlang‘ich
ta’limda matematika fani boshqa fanlar bilan integratsiyalashgan holda o‘rganilishi
kerak.   Matematik   bilimlar   o‘quvchilarga   boshqa   sohalarda,   masalan,   tabiiy   fanlar,
texnologiya,   fizika   va   hatto   ijtimoiy   fanlarda   o‘zlarini   namoyon   qilishda   yordam
beradi. Boshlang‘ich sinflarda matematik bilimlarni o‘rganish, o‘quvchilarni boshqa
fanlarga tayyorlash uchun muhim poydevor yaratadi. Masalan, geometriya, algebra
va   boshqa   matematik   tushunchalar   o‘quvchilarga   fizika,   informatika   va   boshqa
fanlarni   o‘rganish   uchun   kerakli   asoslarni   beradi.   Bu   orqali   o‘quvchilar   turli
fanlararo   bog‘lanishni   his   qilishadi   va   ular   uchun   ko‘proq   ilmiy   izlanishlarga   yo‘l
ochiladi.Matematikani o‘qitishda zamonaviy texnologiyalarni qo‘llash Boshlang‘ich
4
  Karimov, K.K., Ziyoviddinov, I.Z. (2019).  Algebra va sonlar nazariyasi.  Toshkent: 
O‘zbekiston milliy universiteti nashriyoti, 214 b. 12ta’limda   matematikani   o‘qitishda   zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish   ham
muhimdir.   Interaktiv   ta’lim   usullari,   kompyuter   dasturlari   va   raqamli   vositalar
yordamida  matematika fanini  o‘rganish o‘quvchilarga  yanada qiziqarli  va samarali
bo‘ladi.   Bu   usullar   o‘quvchilarga   nafaqat   matematik   bilimlarni,   balki
texnologiyalardan   foydalanish   ko‘nikmalarini   ham   rivojlantiradi.   Zamonaviy
texnologiyalar yordamida o‘quvchilarga matematik masalalarni  tez va samarali  hal
qilishni   o‘rgatish   mumkin.   Shuningdek,   kompyuter   dasturlari   va   interaktiv
texnologiyalar  o‘quvchilarni   matematikani  o‘rganishga  rag‘batlantiradi  va  ularning
diqqatini uzoq vaqt davomida ushlab turishga yordam beradi.
  Mustaqil   fikrlash   va   bilimlarni   mustahkamlash   Boshlang‘ich   ta’limda
matematika   o‘quvchilarga   mustaqil   fikrlashni   o‘rgatadi.   O‘quvchilar   matematik
masalalarni hal qilishda turli yondashuvlar va metodlarni qo‘llashni o‘rganadilar. Bu
esa ularning fikrlash qobiliyatini rivojlantiradi. Mustaqil fikrlash, o‘quvchilarga o‘z
bilimlarini   mustahkamlash,   yangi   bilimlarni   o‘rganishda   erkinlik   va   mustaqillikni
oshirish imkonini beradi. O‘quvchilarga o‘rganilgan bilimlarni amaliyotda qo‘llash,
shuningdek, ularning matematik bilimlarini mustahkamlashga yordam beradi.
2. Arifmetik amallar haqidagi tushunchalar va ularning tasnifi
Arifmetik   amallar   matematikaning   eng   asosiy   va   oddiy   bo‘lgan   qismlaridan
biridir.   Boshlang‘ich   ta’limda   o‘quvchilarga   matematikaning   asosiy
tushunchalaridan   biri   bo‘lgan   arifmetik   amallarni   o‘rgatish   katta   ahamiyatga   ega.
Arifmetik amallar sonlar bilan ishlashni va ular o‘rtasidagi bog‘liqlikni tushunishni
o‘rgatadi.   Bu   amallar   o‘quvchilarga   raqamlar   va   sonlar   haqida   dastlabki
tasavvurlarni   shakllantirishda   yordam   beradi.   Arifmetik   amallarni   o‘rganish,
o‘quvchilarga   nafaqat   matematik   tushunchalarni,   balki   kundalik   hayotda   zarur
bo‘lgan   ko‘nikmalarni   ham   beradi.   Masalan,   narxlarni   hisoblash,   vaqtni   o‘lchash,
masofalarni baholash va boshqalar.
Arifmetik amallarni ta’riflash 13Arifmetik   amallarni   o‘rganishning   boshida   ularning   asosiy   turlari   va   ularning
ta’rifi aniq tushunilishi kerak. Arifmetik amallarning to‘rtta asosiy turi mavjud
Qo‘shish    –  Bu  amal  ikki   yoki  undan  ortiq  sonni   birlashtirish  orqali  yangi   son
hosil qilishni anglatadi. Masalan, 3 + 2 = 5. Qo‘shish amali sonlarning yig‘indisini
topishga yordam beradi.
Ayirish     –   Bu   amal   bir   sonni   boshqa   sondan   ajratish   orqali   farqni   topishni
anglatadi. Masalan, 5 – 3 = 2. Ayirish amali, o‘quvchilarga sonlar o‘rtasidagi farqni
tushunishga yordam beradi.
Ko‘paytirish – Bu amal bir sonni boshqa son bilan bir necha marta ko‘paytirish
orqali  yangi  son  hosil  qilishni  anglatadi.  Masalan,  4 × 3 = 12. Ko‘paytirish  amali,
sonlarning   ko‘payishi   va   bu   jarayonning   samaradorligini   tushunishga   yordam
beradi.
Bo‘lish   –   Bu   amal   bir   sonni   boshqa   son   bilan   bo‘lish   orqali   qoldiq   yoki
ulushlarni aniqlashni anglatadi. Masalan, 12 ÷ 3 = 4. Bo‘lish amali, sonlarning teng
bo‘linishini va qoldiqni aniqlashni o‘rgatadi.
Arifmetik amallarning tasnifi
Arifmetik   amallarni   tasniflash,   ular   orasidagi   o‘xshashliklar   va   farqlarni
aniqlash   uchun   zarurdir.   O‘quvchilarga   bu   amallarni   tasniflash   va   ularning   o‘zaro
bog‘liqligini tushunish, matematik tafakkurlarini rivojlantirishga yordam beradi.
Birlamchi arifmetik amallar:
Qo‘shish   va   ayirish:   Bu   ikki   amal   bir-biriga   bog‘liq   bo‘lib,   qo‘shish   amali
sonlarni birlashtirishni, ayirish esa ularni ajratishni ta’minlaydi. Qo‘shish va ayirish
o‘rtasidagi   bog‘liqlik,   ular   o‘rtasidagi   o‘zaro   teskari   munosabatga   asoslanadi.
Ayirish – qo‘shishning teskari amalidir. Masalan, agar 7 + 5 = 12 bo‘lsa, unda 12 –
5 = 7 va 12 – 7 = 5.
Ko‘paytirish va bo‘lish amallari:
Ko‘paytirish   va   bo‘lish:   Ko‘paytirish   sonni   ko‘p   marta   qo‘shishni   anglatadi,
bo‘lish esa sonni bir necha qismga ajratish orqali ulushlarni topishni ta’minlaydi. Bu
ikki   amal   bir-biriga   o‘zaro   teskari   munosabatda   bo‘lib,   ko‘paytirishning   teskari 14amalini bo‘lish tashkil etadi. Masalan, 4 × 3 = 12 bo‘lsa, unda 12 ÷ 3 = 4 va 12 ÷ 4
= 3.
Arifmetik amallarni qo‘llash usullari
Arifmetik   amallarni   qo‘llash   nafaqat   matematik   masalalar   yechish,   balki
kundalik   hayotda   keng   qo‘llaniladi.   O‘quvchilarni   arifmetik   amallarni   turli
masalalarda qo‘llashga o‘rgatish, ularni amaliy bilimlar bilan ta’minlashga yordam
beradi. Arifmetik amallarni qo‘llashning ba’zi usullari:
Qo‘shish   amali:   O‘quvchilarga   qo‘shish   amali   sonlarni   yig‘ish   orqali
miqdorlarni   aniqlashni   o‘rgatadi.   Masalan,   ikki   odamning   savdo   hajmini   qo‘shish,
yoki   ikki   turdagi   mevaning   umumiy   og‘irligini   aniqlash   uchun   qo‘shish   amali
qo‘llaniladi.
Ayirish   amali:   Ayirish   amali,   biror   sonning   qismini   aniqlash   yoki   qoldiqni
topish uchun ishlatiladi. Misol uchun, agar bir o‘quvchi 15 ta olma sotib olsa va 7 ta
olma yeb qo‘ysa, qolgani ayirish yordamida hisoblanadi: 15 – 7 = 8.
Ko‘paytirish amali: Ko‘paytirish sonni  bir  necha marta qo‘shishni  anglatadi va
bu amali har xil kattaliklardagi o‘zgartirishlarni o‘rganishda qo‘llaniladi. Masalan, 5
ta quti, har birida 6 ta mahsulot bo‘lsa, jami mahsulotlar soni 5 × 6 = 30 bo‘ladi.
Bo‘lish amali:  Bo‘lish, sonni  teng qismlarga ajratish yoki  bo‘linishni hisoblash
uchun qo‘llaniladi. Masalan, 12 ta konfetni 4 nafar bolaga teng taqsimlash uchun 12
÷ 4 = 3 konfetdan bo‘ladi.
Arifmetik   amallarni   birlashtirish   orqali   murakkab   masalalarni   yechish   nafaqat
matematik   tafakkurni   rivojlantirishga,   balki   o‘quvchilarning   matematik
ko‘nikmalarini   yanada   mustahkamlashga   yordam   beradi.   Kompleks   masalalar,
odatda,   bir   nechta   arifmetik   amallarning   birgalikda   qo‘llanilishini   talab   qiladi.   Bu
masalalar   sonlarni   bir-biriga   bog‘lash,   ulardan   izchil   ravishda   foydalangan   holda
aniq   natijaga   erishishni   anglatadi.   O‘quvchilarni   bunday   masalalarni   hal   qilishga
o‘rgatish,   ularning   aqliy   salohiyatini   oshiradi,   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantiradi   va
matematik tafakkurni shakllantiradi.
1. Murakkab masalalarning tuzilishi 15Kompleks masalalar, bir yoki bir nechta arifmetik amallarni birlashtirish orqali
yechiladi.   O‘quvchilarni   bu   masalalarni   yechishga   o‘rgatish,   ularda   analitik
fikrlashni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Masalan,   biror   xarajatni   hisoblashda,
avval   qo‘shish   amali   orqali   bir   nechta   miqdorlar   yig‘indisini   topish,   keyin   ayirish
amali   yordamida   kerakli   qismlarni   ajratib   olish,   so‘ngra   bo‘lish   amali   bilan
ulushlarni aniqlashni amalga oshirish mumkin. Bunday masalalar nafaqat matematik
bilimlarni,   balki   muammoni   kompleks   tarzda   yechish   ko‘nikmalarini   ham
shakllantiradi.
Amallarni birlashtirishda qo‘llaniladigan metodlar
Amallarni   birlashtirishda,   o‘quvchilar   bir   nechta   arifmetik   amallarni   izchil
ravishda   qo‘llashni   o‘rganadilar.   Masalan,   bir   masalada   avval   qo‘shish   va   ayirish,
so‘ngra   ko‘paytirish   yoki   bo‘lish   amallari   birlashtiriladi.   Bunday   masalalarni   hal
qilishda o‘quvchilarga quyidagi metodlar yordam beradi:
Tartibni aniqlash: O‘quvchilar amallarni izchil ravishda qo‘llashni o‘rganishadi.
Avvalo,   masalada   qanday   amallarni   birinchi   bo‘lib   qo‘llash   kerakligi   aniqlanadi.
Odatda,   qo‘shish   yoki   ayirish   amallari   avval   qo‘llanadi,   so‘ngra   ko‘paytirish   yoki
bo‘lish amalga oshiriladi.
Masalani   bosqichma-bosqich   yechish:   Murakkab   masalalar   bosqichma-bosqich
yechish   tartibida   amalga   oshiriladi.   O‘quvchilarga   har   bir   bosqichda   arifmetik
amallarning birikmasini  bajarishni  tushuntirish zarur. Bu metod orqali  o‘quvchilar,
bir   nechta   amallarni   birlashtirib,   yakuniy   natijaga   erishishning   o‘ziga   xos   usulini
o‘rganadilar.
Natijalarni   tekshirish:   Amallarni   birlashtirib   masalalarni   yechish   jarayonida
yakuniy   natijani   olishdan   oldin,   avvalgi   bosqichlarning   to‘g‘riligini   tekshirish
muhimdir.   Bu   o‘quvchilarga   xatoliklarni   aniqlashga   yordam   beradi   va   masalaning
to‘g‘ri yechilishini ta’minlaydi. 5
5
  Murodov, F.Q. (2021).  Matematikaning nazariy asoslari.  Toshkent: Fan va Texnologiya, 
198 b. 16Masalalarga misollar Murakkab masalalarning yechimlarini ko‘rib chiqish orqali
o‘quvchilarni amallarni birlashtirishga o‘rgatish mumkin. Misol uchun:
Masala 1: Bir o‘qituvchi 100 ta darslikni sotib oldi. U 3 turdagi darsliklarni sotib
oldi: 30 ta matematika darsligi, 40 ta tarix darsligi  va 30 ta ingliz tili darsligi. Har
bir matematika darsligi 50 000 so‘m, tarix darsligi 60 000 so‘m va ingliz tili darsligi
55 000 so‘m turadi. Umumiy xarajatni hisoblang.
Yechim:
Matematika darsliklarining umumiy narxi: 30 × 50,000 = 1,500,000 so‘m
Tarix darsliklarining umumiy narxi: 40 × 60,000 = 2,400,000 so‘m
Ingliz tili darsliklarining umumiy narxi: 30 × 55,000 = 1,650,000 so‘m
Umumiy xarajat: 1,500,000 + 2,400,000 + 1,650,000 = 5,550,000 so‘m
Bu masalada qo‘shish va ko‘paytirish amallari birlashtirilgan.
Masala 2: Bir o‘quvchi 200 000 so‘m pul bilan 3 xil tovarni sotib oldi. Birinchi
tovarning   narxi   50   000   so‘m,   ikkinchi   tovarning   narxi   70   000   so‘m,   uchinchi
tovarning   narxi   30   000   so‘m.   U   qaysi   tovarni   sotib   olish   uchun   ko‘proq   pul
sarflaganini aniqlang.
Yechim:
Ikkinchi tovarning narxi 70 000 so‘m bo‘lib, eng katta narxni tashkil qiladi.
Bu masalada ayirish va solishtirish amallari birlashtirilgan.
Amallarni birlashtirishda yuzaga keladigan muammolar
Amallarni   birlashtirishda   ba’zan   o‘quvchilar   bir   nechta   amallarning   o‘rtasidagi
bog‘liqlikni   anglab   yetmasliklari   mumkin.   Masalan,   qo‘shish   va   bo‘lishni
aralashtirib   yuborish,   ayirishni   unutish   yoki   hisoblashda   noto‘g‘ri   tartibni   qo‘llash
kabi   xatoliklar   yuzaga   kelishi   mumkin.   Bunday   holatlarda   o‘quvchilarga   avval
amallarni   aniq   tushuntirish   va   masalalarni   bosqichma-bosqich   yechishni   o‘rgatish
zarur.
Kompleks   masalalarning   amaliy   ahamiyati   Amallarni   birlashtirish   orqali
yechiladigan   masalalar   nafaqat   matematik   o‘quvchilarni   rivojlantiradi,   balki   ular
uchun   kundalik   hayotda   muhim   bo‘lgan   hisob-kitoblarni   o‘rganishga   yordam 17beradi.   Misol   uchun,   do‘konda   xarid   qilish,   to‘lovlarni   hisoblash,   byudjetni
rejalashtirish   kabi   jarayonlarda   arifmetik   amallarni   birlashtirish   zarur.   Shuning
uchun, kompleks masalalar o‘quvchilarni amaliyotga tayyorlashda katta ahamiyatga
ega.
O‘quvchilarni kompleks masalalarni yechishga tayyorlash
O‘quvchilarni   kompleks   masalalarni   yechishga   tayyorlash   uchun   ular   bilan
ko‘plab   amaliy   mashqlar   o‘tkazish   kerak.   Bu   mashqlar   o‘quvchilarga   amallarni
birlashtirish,   murakkab   masalalarni   bosqichma-bosqich   yechish   va   matematik
tafakkurlarini rivojlantirishga yordam beradi. O‘quvchilarga turli xil masalalar taklif
qilish, ularning fikrlashini rag‘batlantiradi va matematikani yanada qiziqarli qilishga
yordam beradi.Arifmetik amallar kundalik hayotda keng qo‘llaniladi. Misol uchun,
xarid   qilishda   narxlarni   hisoblash,   vaqtni   rejalashtirishda   va   yo‘lni   o‘lchashda
arifmetik   amallardan   foydalaniladi.   Shuningdek,   o‘quvchilarga   arifmetik
amallarning amaliy qo‘llanilishi haqida tushuncha berish, ularni matematika faniga
bo‘lgan   qiziqishlarini   oshiradi.   Masalan,   uyda   oziq-ovqat   xarid   qilish,   pullarni
hisoblash   yoki   o‘rganish   jarayonidagi   ma’lumotlarni   jamlashda   arifmetik   amallar
zarur   bo‘ladi.   Bularning   barchasi   o‘quvchilarga   matematik   bilimlarni   amaliyotda
qo‘llashga imkoniyat yaratadi. 6
Arifmetik   amallarni   o‘rganishda   yuzaga   keladigan   muammolar   Arifmetik
amallarni   o‘rganishda   o‘quvchilarda   ba’zi   muammolar   yuzaga   kelishi   mumkin.
Ba’zida o‘quvchilar arifmetik amallarni aralash holda qo‘llashda qiyinchilikka duch
keladilar.   Masalan,   bo‘lish   va   ko‘paytirishni   birlashtirishda   yoki   murakkab
masalalarni   yechishda   o‘quvchilarda   xatoliklar   yuzaga   kelishi   mumkin.   Bu
muammolarni   hal   qilish   uchun   o‘qituvchilar   arifmetik   amallarning   o‘zaro
bog‘liqligini tushuntirishi, o‘quvchilarga mashqlar va ko‘proq amaliyot berish orqali
bu   qiyinchiliklarni   engib   o‘tishga   yordam   berishlari   lozim.   Arifmetik   amallarni
o‘rganishda   interfaol   metodlarning   roli   Interfaol   metodlar   yordamida   arifmetik
6
  Murodov, F.Q. (2021).  Matematikaning nazariy asoslari.  Toshkent: Fan va Texnologiya, 
198 b. 18amallarni   o‘rgatish,   o‘quvchilarni   darsga   yanada   faol   jalb   qilishga   yordam   beradi.
O‘quvchilarni   turli   interaktiv   o‘yinlar,   raqamli   dasturlar   va   guruhli   ishlarga   jalb
etish orqali matematik amallarni o‘rganish yanada qiziqarli va samarali bo‘ladi. Bu
metodlar   o‘quvchilarga   amallarni   yanada   tezroq   o‘zlashtirishga   yordam   beradi   va
ular matematika bilan doimiy aloqada bo‘lishadi.
3. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida arifmetik tasavvurlarni
shakllantirish metodikasi
Boshlang‘ich   ta’limda   arifmetik   tasavvurlarni   shakllantirish   metodikasi
o‘quvchilarning   matematik   bilimlarini   tizimli   ravishda   o‘rganish   va
mustahkamlashga   yordam   beradi.   Arifmetik   tasavvurlar   o‘quvchilarda   matematik
tushunchalar   va   amallarni   shakllantirishni,   sonlar   va   ularning   o‘rtasidagi
munosabatlarni   tushunishni   ta'minlaydi.   Bu   metodikada   o‘quvchilarga   arifmetik
amallarni   o‘rganish   va   amaliyotda   qo‘llash   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga
qaratilgan turli metodlar va usullar mavjud.
Arifmetik   tasavvurlarni   shakllantirishda   metodik   yondashuvlar   Arifmetik
tasavvurlarni   shakllantirishda   o‘quvchilarga   matematik   bilimlarni   o‘rgatishning   bir
necha   yondashuvlari   mavjud.   Har   bir   yondashuv   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish
darajasi   va   motivatsiyasiga   qarab   qo‘llanilishi   mumkin.   Boshlang‘ich   ta’limda
o‘quvchilarga   arifmetik   amallarni   o‘rganishda   quyidagi   metodlar   samarali
hisoblanadi
Demonstratsiya metodi   – o‘qituvchi o‘quvchilarga arifmetik amallarni qanday
bajarish   kerakligini   ko‘rsatadigan   metoddir.   Bu   metodda   o‘qituvchi   amallarni,
masalan,   qo‘shish,   ayirish,   ko‘paytirish   va   bo‘lishni   misollar   yordamida
tushuntiradi.   O‘quvchilar   amallarning   qanday   bajarilishini   ko‘rib,   ularni   qanday
qo‘llashlarini   o‘rganadilar.   Demonstratsiya   metodi   o‘quvchilarga   arifmetik
amallarni tushunish va ularni bajarishda ishonch hosil qilishga yordam beradi.
O‘quvchilarni faol ishtirokga jalb qilish – O‘qituvchi o‘quvchilarni faqat kuzatib
turishdan   ko‘ra,   amallarni   ular   bilan   birga   bajarishga   jalb   qiladi.   Buning   uchun 19misollarni  hal   qilishda   o‘quvchilarga  savollar  beriladi.  Masalan:  “Endi, bu  misolni
qanday yechamiz? Kelinglar, birgalikda ko‘raylik.”
Ko‘rsatish   va   tushuntirish   –   O‘qituvchi   birinchi   navbatda   amallarni   qanday
bajarishning aniq qadamlarini ko‘rsatadi. Misol uchun, qo‘shish amali uchun avvalo
ikki   sonni   va   ularning   yig‘indisini   ko‘rsatib   beradi.   Ayirishda   esa,   o‘qituvchi
raqamlarni qanday ajratishni va qoldiqni qanday hisoblashni ko‘rsatadi.
Boshqa   misollarni   ko‘rsatish   –   Demonstratsiya   jarayonida   o‘qituvchi   turli   xil
misollarni   ko‘rsatadi,   ular   o‘quvchilarga   arifmetik   amallarni   tushunishga   yordam
beradi.   O‘quvchilar   bir   nechta   misolni   ko‘rib,   ularni   qanday   yechish   kerakligini
o‘rganadilar. Misol uchun, qo‘shish va ayirish amallari bilan bog‘liq turli misollarni
yechish.
Amallarni   bajarishda   izchil   yondashuv   –   Demonstratsiya   metodida   o‘qituvchi
amallarning   qadamlarini   aniq   ko‘rsatadi   va   har   bir   bosqichni   tushuntiradi.
O‘quvchilar   ham   bu   qadamlarni   izchil   bajara   olishlari   kerak.   Masalan,   qo‘shishda
avval ikki sonni yozib qo‘yish, so‘ngra ular orasidagi yig‘indini hisoblash.
Misol:
Masala: 15 + 8 = ?
O‘qituvchi:
Ko‘rsatish: O‘qituvchi 15 va 8 sonlarini qanday qo‘shish kerakligini ko‘rsatadi.
Dastlab   15-ni   yozadi   va   uning   yoniga   8   ni   qo‘shadi.   Keyin,   yig‘indini   aniqlashni
tushuntiradi: "Biz 15-ni to‘liq hisoblab chiqamiz, so‘ngra 8 ni qo‘shamiz."
Tushuntirish:   O‘qituvchi "15 + 8 = 23" natijasini tushuntiradi, shuningdek, bu
jarayonda   qanday   qilib   8   ta   raqamni   15-ga   qo‘shganini   ko‘rsatadi.   Shu   tarzda,
o‘quvchilar qanday yondashuvni qo‘llashni tushunib oladilar.
Demonstratsiya   metodi   o‘quvchilarga   arifmetik   amallarni   o‘rganish   jarayonini
batafsil   ko‘rsatish   imkoniyatini   beradi.   Bu   metod   o‘quvchilarga   amallarni   qanday
bajarish   haqida   aniq   tasavvur   hosil   qilishga   yordam   beradi.   O‘quvchilar
o‘qituvchining   ko‘rsatmalarini   kuzatib,   turli   misollarni   qanday   yechishlarini   bilib
olishadi.   Bu   metod   ayniqsa,   yangi   tushunchalar   va   amallarni   o‘rganayotgan 20boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   samarali   hisoblanadi.   O‘quvchilar   qo‘shish,
ayirish,   ko‘paytirish   va   bo‘lish   amallarini   ko‘rsatmalar   orqali   o‘zlashtiradilar   va
amalda qo‘llashni o‘rganadilar.
Izohli   Tushuntirish   Metodi   Izohli   tushuntirish   metodi   arifmetik   amallarni
o‘rganishda   o‘quvchilarga   har   bir   amalning   mohiyatini   va   uning   o‘rni   haqida
batafsil tushuntirish beradi. Bu metodda o‘qituvchi arifmetik amallarni tushuntirish
uchun,   ularning   qanday   amalga   oshirilishini   bosqichma-bosqich   izohlar   bilan
ko‘rsatadi.   O‘quvchilar   har   bir   amalni   tushunib,   o‘rganishlari   uchun   to‘g‘ri
yondashuvni va natijalarni qanday olishni bilib olishadi.
Batafsil tushuntirish – O‘qituvchi har bir amalning qanday bajarilishini  batafsil
tushuntiradi.   Masalan,   qo‘shish   amali   ikki   sonni   birlashtirishni   anglatadi,   shuning
uchun   qo‘shishda   sonlarni   yig‘ish   jarayoni   qanday   amalga   oshiriladi   va   natija
qanday hosil bo‘ladi, bu haqida tushuncha beradi.
Amallarni   aniq   tushuntirish   –   O‘qituvchi   o‘quvchilarga   har   bir   amalning
vazifasini  va qanday qilib yechimga erishishlarini  tushuntirib beradi. Misol  uchun,
ayirishda,   o‘qituvchi   “Siz   sonni   qanchalik   kichiklashtirishingizni   hisoblashni
boshlaysiz” deb tushuntiradi.
Tushuntirishni mashqlar yordamida qo‘llash – O‘qituvchi tushuntirilgan amalni
mashqlar   yordamida   sinab   ko‘rishlarini   taklif   qiladi.   O‘quvchilar   turli   misollarni
yechish orqali amallarni mustahkamlashadi.
Misol:
Masala: 20 – 7 = ?
O‘qituvchi   avval   ayirishning   mohiyatini   tushuntiradi:   "Ayirish   amali   sonlarni
ajratish demakdir. 20 dan 7 ni ayirish, bu degani 20 sonidan 7 sonini ajratib, qolgan
farqni topish."
Yechim: O‘qituvchi 20 dan 7 ni ayiradi: 20 – 7 = 13, va bu natijani tushuntiradi:
"20 dan 7 ni ajratganimizda, 13 qoladi. Demak, farq 13 ga teng."
Izohli tushuntirish metodi arifmetik amallarni o‘rganishda o‘quvchilarga har bir
amalning mohiyatini to‘liq tushuntirishga imkon beradi. Bu metod o‘quvchilarni har 21bir   amalni   chuqurroq   tushunishga   undaydi.   O‘quvchilar   arifmetik   amallarni   faqat
bajarish   bilan   cheklanmay,   balki   ularning   mohiyatini,   nima  uchun   va   qanday   qilib
ularni   bajarishni   bilishadi.   Bu   metod   murakkab   masalalarni   tushunishda   ham   juda
samarali bo‘ladi, chunki o‘quvchilar har bir bosqichni izchil tushunib oladilar. 7
Interfaol Metodlar
Interfaol   metodlar   arifmetik  tasavvurlarni   shakllantirishda   samarali   va   qiziqarli
yondashuvni taklif qiladi. Bu metodlar o‘quvchilarni dars jarayoniga faol jalb qiladi
va   ularning   matematikaga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi.   Interfaol   metodlar   orqali
o‘quvchilar arifmetik amallarni ko‘proq mashq qilish, o‘yinlar va jamoaviy ishlarda
ishtirok etish orqali o‘rganadilar.
O‘quvchilarni   faol   ishtirok   etishga   jalb   qilish   –   O‘qituvchi   o‘quvchilarga
masalalarni   birgalikda   yechishni   taklif   qiladi.   Guruhli   ishlarda   o‘quvchilar   turli
masalalarni   birgalikda   hal   qiladilar,   bu   esa   ular   o‘rtasida   bilim   almashish   va   fikr
yuritishni rivojlantiradi.
O‘yinlar   va   interaktiv   faoliyatlar   –   O‘quvchilarni   interfaol   o‘yinlar   orqali
arifmetik   amallarni   o‘rganishga   jalb   qilish.   Masalan,   arifmetik   masalalar   bo‘yicha
tezkor   o‘yinlar,   masala   yechish   quizlari   o‘quvchilarni   faollashtiradi   va   ularni
o‘rganishga qiziqtiradi.
Jamoaviy   mashqlar   –   O‘quvchilarni   guruhlarga   bo‘lib,   arifmetik   amallarni
birgalikda   bajarishga   jalb   qilish.   Guruhli   ishlar   o‘quvchilarni   bir-biri   bilan
hamkorlikda   ishlashga   va   matematik   tushunchalarni   birgalikda   o‘rganishga   imkon
beradi.
Misol:
O‘quvchilarga quyidagi masalalarni yechish uchun jamoaviy ish beriladi:
Masala 1: 14 + 6 = ?
Masala 2: 35 – 10 = ?
Masala 3: 8 × 3 = ?
7
  Khan Academy. (2021).  Interactive lessons and exercises in mathematics.  Retrieved from
https://www.khanacademy.org 22Bu masalalarni guruh bo‘lib yechish va natijalarni taqqoslash orqali o‘quvchilar
turli   usullarda   yechimga   erishishadi.Interfaol   metodlar   yordamida   o‘quvchilar
nafaqat   matematik   bilimlarni   o‘rganadilar,   balki   o‘zaro   hamkorlikda   ishlash,   faol
ishtirok etish va muammoni hal qilish ko‘nikmalarini rivojlantiradilar. O‘quvchilar
o‘z   bilimlarini   sinab   ko‘rish,   fikr   almashish   va   masalalarni   yechish   jarayonida
yanada samarali o‘rganadilar.
Masala Yechish Usuli
Masala   yechish   usuli   arifmetik   amallarni   o‘rganishda   juda   muhim   hisoblanadi.
Bu usulda o‘quvchilarga turli masalalar berilib, ular amallarni birgalikda qo‘llashni
o‘rganadilar.   Masalalar   o‘quvchilarga   nafaqat   amallarni   o‘rganishda,   balki
murakkab masalalarni yechishda qanday yondashuvni tanlashni o‘rgatadi.
Masalani   tahlil   qilish   –   O‘quvchilarga   masalalarni   to‘liq   tushunish,   qanday
amallarni   qo‘llash   va   qanday   tartibda   yechishni   aniqlash   zarur.   O‘qituvchi
masalaning   shartini   birgalikda   o‘rganadi,   o‘quvchilarga   kerakli   amallarni   qanday
tanlashni ko‘rsatadi.
Murakkab   masalalarni   yechish   –   Murakkab   masalalarda   qo‘shish,   ayirish,
ko‘paytirish   va   bo‘lishni   birgalikda   qo‘llash   zarur.   O‘quvchilarga   bir   nechta
amallarni izchil ravishda bajarish ko‘rsatiladi.
Masala natijasini tekshirish – Masalani yechib bo‘lgach, o‘quvchilarga yechimni
tekshirishni   o‘rgatish   zarur.   Bu   orqali   o‘quvchilar   xatoliklarni   aniqlashga
o‘rganadilar.
Masala:   Bir   o‘qituvchi   100   ta   darslik   sotib   oldi.   Darsliklar   30   matematika,   40
tarix va 30 ingliz tili bo‘lib, har bir matematika darsligi 50 000 so‘m, tarix darsligi
60 000 so‘m, ingliz tili darsligi esa 55 000 so‘m turadi. Jami xarajatni hisoblang.
Masala yechish usuli o‘quvchilarga matematik tushunchalarni amalda qo‘llashga
yordam   beradi.   Bu   usul   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   matematik   amallarni,   balki
murakkab masalalarni qanday yondashuv bilan hal qilishni o‘rganadilar.
Vizual   Metod    arifmetik  tasavvurlarni   shakllantirishda   samarali   yondashuvdir.
Bu   metodda   arifmetik   amallar   grafiklar,   diagrammalar   va   jadvallar   yordamida 23tushuntiriladi.   Vizual   vositalar   yordamida   o‘quvchilar   sonlarning   o‘rtasidagi
bog‘liqlikni yaxshiroq tushunadilar.
Grafik   va   diagrammalarni   qo‘llash   –   Arifmetik   amallarni   tushuntirishda
grafiklar   va   diagrammalar   yordamida   vizual   ko‘rsatmalar   beriladi.   Masalan,
qo‘shish va ayirishni grafikalarda ko‘rsatish orqali o‘quvchilar sonlarni birlashtirish
va ajratish jarayonini yaxshiroq tushunadilar.
Raqamli   jadvallar   va   diagrammalar   –   Raqamli   jadvallar   yordamida
o‘quvchilarga   sonlar   orasidagi   munosabatni   ko‘rsatish.   Masalan,   raqamlarni
jadvalga yozib, ularni qo‘shish yoki ajratish orqali amallarni ko‘rsatish.
O‘quvchilarga   qo‘shish   va   ayirish   amallarini   diagrammalar   yordamida
tushuntirish.   Masalan,   15   +   10   va   30   –   5   kabi   masalalar   grafiklar   yordamida
yechiladi.   Vizual   metod   o‘quvchilarga   matematik   amallarni   o‘rganishda   yanada
aniqroq tushuncha beradi. Bu metod orqali arifmetik amallarni o‘rganish jarayonini
vizual tarzda ko‘rsatayotgan o‘qituvchi o‘quvchilarni samarali tarzda ta’lim beradi.
Arifmetik   tasavvurlarni   shakllantirishda   o‘qituvchi   o‘quvchilarni   maqsadga
yo‘naltirib, to‘g‘ri metodik yondashuvlarni qo‘llashda katta rol o‘ynaydi. O‘qituvchi
arifmetik amallarni o‘rgatishda quyidagi muhim vazifalarni bajaradi:
Asosiy   tushunchalarni   tushuntirish:   O‘qituvchi   arifmetik   amallarni
tushuntirishda   to‘g‘ri   va   aniq   tushunchalar   berishi   kerak.   Misol   uchun,   qo‘shish,
ayirish,   ko‘paytirish   va   bo‘lishning   matematik   tushunchalarini   to‘g‘ri   tushuntirib,
o‘quvchilarga ularni amaliyotda qo‘llashni ko‘rsatish zarur.
O‘quvchilarning   faol   ishtirokini   ta'minlash:   Arifmetik   tasavvurlarni
shakllantirish   jarayonida   o‘qituvchi   o‘quvchilarni   faol   ishtirok   etishga   undashi
kerak. Interfaol mashqlar va guruhli ishlar orqali o‘quvchilarni o‘rganish jarayonida
faollashtirish   mumkin.   O‘quvchilarni   qo‘shish,   ayirish   va   boshqa   amallarni   jamoa
bilan   bajarishga   jalb   qilish   ularga   o‘rganishni   yanada   qiziqarli   qiladi.
O‘quvchilarning   natijalarini   baholash:   O‘qituvchi   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish
darajasini   baholashda   samarali   yondashuvni   qo‘llashi   zarur.   Masalan,   sinovlar, 24testlar   va   qo‘shimcha   mashqlar   yordamida   o‘quvchilarning   arifmetik   amallarni
o‘zlashtirish darajasini aniqlash mumkin. 8
Arifmetik tasavvurlarni  shakllantirishda o‘quvchilarning o‘z faoliyati  ham  juda
muhimdir.   O‘quvchilar,   o‘zlari   arifmetik   amallarni   o‘rganishda   ko‘p   amaliy
mashqlar qilishlari kerak. Bu, ularning matematik ko‘nikmalarini mustahkamlashga
yordam   beradi   va   arifmetik   tasavvurlarni   shakllantirish   jarayonini   samarali   qiladi.
O‘quvchilarni   o‘z   bilimlarini   tekshirishga,   masalalarni   yechishga   va   yangi
metodlarni   o‘rganishga   undash   zarur.   O‘quvchilarni   quyidagi   faoliyatlarga   jalb
qilish orqali arifmetik tasavvurlarni shakllantirish jarayoni yanada samarali bo‘ladi:
Mustaqil  ishlar: O‘quvchilarga mustaqil ravishda masalalar  yechish, matematik
amallarni   qo‘llash   va   o‘z   bilimlarini   mustahkamlash   uchun   vaqt   ajratish   zarur.   Bu
o‘quvchilarga matematik ko‘nikmalarini mustahkamlashga yordam beradi.
Guruhli ishlar: Arifmetik amallarni guruhli ishlarda qo‘llash, o‘quvchilarga bir-
biridan o‘rganish, turli yondashuvlar haqida fikr almashish imkonini beradi. Bu, o‘z
navbatida, arifmetik tasavvurlarni shakllantirishda samarali bo‘ladi.
Zamonaviy texnologiyalar arifmetik tasavvurlarni shakllantirishda katta yordam
beradi. Interaktiv doskalar, kompyuter dasturlari, mobil ilovalar va onlayn o‘yinlar
yordamida   o‘quvchilar   arifmetik   amallarni   o‘rganishda   qiziqarli   va   samarali
vositalardan   foydalana   olishadi.   Masalan,   arifmetik   amallarni   o‘rgatish   uchun   turli
onlayn   platformalarda   mavjud   bo‘lgan   matematik   o‘yinlar,   masalalar   va   testlar
o‘quvchilarga   matematikani   o‘rganishda   qiziqarli   va   samarali   usul   bo‘ladi.
O‘quvchilarni   interaktiv   texnologiyalar   orqali   arifmetik   amallarni   o‘rganishga   jalb
qilish,   ularning   o‘rganishga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi   va   bilimlarni
mustahkamlashda samarali bo‘ladi. 9
Arifmetik   tasavvurlarni   shakllantirishda   turli   metodlarni   birlashtirish   juda
muhimdir.   O‘quvchilarga   amallarni   o‘rganishning   turli   yondashuvlarini   qo‘llash
8
  “IXL Learning”. (2021).  Interactive math lessons for students.  Retrieved from 
https://www.ixl.com
9
  Khan Academy. (2021).  Interactive lessons and exercises in mathematics.  Retrieved from
https://www.khanacademy.org 25orqali,   ular   sonlarning   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   yaxshiroq   tushunishadi.   Masalan,
qo‘shish   va   ayirish   amallari   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   o‘rganish,   o‘quvchilarga
matematikaning   turli   sohalarini   yaxshiroq   tushunishga   yordam   beradi.
O‘quvchilarga   turli   metodlarni   birgalikda   qo‘llash,   ularning   matematik
tafakkurlarini kengaytiradi va o‘rganishga bo‘lgan qiziqishni oshiradi.
4. Raqamli texnologiyalar va raqamli vositalardan arifmetik amallarni
o‘rgatishda foydalanish
Raqamli   texnologiyalar   va   vositalar   arifmetik   amallarni   o‘rgatishda   nafaqat
samarali   vositalar,   balki   ta’lim   jarayonining   samaradorligini   oshirishda   katta
ahamiyatga   ega.   Bu   texnologiyalar   yordamida   o‘quvchilar   arifmetik   amallarni
o‘rganishda   qiziqarli,   interaktiv   va   o‘rgatish   jarayonini   yengillashtiruvchi   vositalar
bilan   ishlaydilar.   Raqamli   vositalar   yordamida   arifmetik   amallarni   o‘rgatish
jarayonida   nafaqat   o‘quvchilarning   matematik   bilimlari   mustahkamlanadi,   balki
ularning mustaqil  fikrlash ko‘nikmalarini rivojlantirish, xatolarni tezda aniqlash  va
bilimni   yanada   chuqurlashtirishda   yordam   beradi.   Ta’lim   jarayonining   har
tomonlama   interaktiv   va   o‘quvchi   markazli   bo‘lishi   raqamli   texnologiyalar
yordamida amalga oshiriladi.
Raqamli  texnologiyalarni  ta’limda  qo‘llash,  o‘quvchilarga matematik amallarni
o‘rganishda yangi usullarni taklif qiladi. Kompyuterlar, internet-platformalar, mobil
ilovalar   va   interaktiv   ta’lim   dasturlari   yordamida   o‘quvchilar   arifmetik   amallarni
o‘rganishda faol ishtirok etishadi. Raqamli texnologiyalar yordamida o‘quvchilarga
masalalarni   hal   qilishda   ko‘proq   imkoniyatlar   taqdim   etiladi,   chunki   ular   o‘zlariga
qulay bo‘lgan vaqtda, joyda va sharoitda o‘rganish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Misol:
O‘quvchilarni   qo‘shish   va   ayirish   amallarini   interaktiv   dasturni   ishlatib   o‘rgatish
mumkin.   Misol   uchun,   "Khan   Academy"   yoki   "Prodigy"   platformalarida
o‘quvchilar   arifmetik   amallarni   o‘rganish,   mustahkamlash   va   amaliyotda   qo‘llash
imkoniyatiga   ega.   Ushbu   platformalar   matematik   masalalarni   turli   darajalarda   va 26mavzularda   taqdim   etadi.   Shuningdek,   o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   tekshiradi   va
xatoliklarni tuzatadi, shu bilan o‘zlarini yanada yaxshilashga intiladilar.
Raqamli   vositalar   yordamida   o‘quvchilarga   arifmetik   amallarni   o‘rgatishda   bir
necha afzalliklar mavjud. Bularning eng muhimi – o‘quvchilarga mustaqil o‘rganish
imkoniyatini yaratishdir. Raqamli texnologiyalar yordamida o‘quvchilar matematik
masalalarni   har   doim   va   istalgan   vaqtda   mustaqil   ravishda   hal   qilishlari   mumkin.
Bundan   tashqari,   raqamli   vositalar   o‘quvchilarga   masalalarning   turli   usullarini
ko‘rsatadi va ularning har birida to‘g‘ri yondashuvni tanlashda yordam beradi.
Masala Misol 1:
Masala: 258 + 376 = ?
Yechim:
O‘quvchilar   "Khan   Academy"   yoki   boshqa   raqamli   platformada   bu   masalani
o‘rganishadi.   O‘qituvchi   yoki   dastur   ularni   avval   raqamlarni   qanday   qo‘shish
kerakligini   ko‘rsatib   beradi.   Bu   erda   qo‘shishning   qadamlarini   ko‘rsatish,
yig‘indining to‘g‘ri hisoblanishini  ta’minlaydi. 258 va 376 ni qo‘shish natijasi  634
bo‘ladi.
Arifmetik amallarni o‘rgatishda raqamli vositalardan foydalanish usullari
Interaktiv ta’lim dasturlari
Arifmetik   amallarni   o‘rgatishda   eng   samarali   usul   –   interaktiv   ta’lim   dasturlarini
qo‘llashdir.   Masalan,   "Khan   Academy",   "IXL",   "Prodigy"   kabi   interaktiv
platformalar o‘quvchilarga turli matematik amallarni o‘rganish, testlardan o‘tish va
masalalarni   hal   qilish   imkoniyatini   beradi.   Ushbu   dasturlar   o‘quvchilarga
masalalarni   hal   qilishni   o‘rgatish   bilan   birga,   ular   xatolarni   darhol   ko‘rib,   o‘z
bilimlarini tekshirish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Mobil ilovalar
Mobil   ilovalar   yordamida   o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   mustahkamlash   va   yangi
bilimlarni o‘rganishlari mumkin. "Photomath", "Socratic", "Mathway" kabi ilovalar
matematik masalalarni  hal qilishda o‘quvchilarga yordam beradi. Masalani  ilovaga 27kiritganidan   so‘ng,   o‘quvchi   to‘g‘ri   yechimni   ko‘rishi   mumkin,   bu   esa   o‘quvchiga
natijani yaxshiroq tushunishga yordam beradi.
Masala Misol 2:
Masala: 900 ÷ 45 = ?
Yechim:
O‘quvchi  "Photomath" ilovasidan  foydalanib, bu masalani  hal qiladi. Ilova, 900 ni
45 ga bo‘lishning qanday amalga oshirilishini ko‘rsatib beradi va natija 20 bo‘lishini
tushuntiradi.
Onlayn o‘yinlar va simulyatsiyalar
Onlayn   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilarni   matematik   amallarni   qiziqarli   tarzda
o‘rganishga undash mumkin. Masalan, "Sumaze!", "Math Blaster" va "Math Bingo"
kabi   o‘yinlar   arifmetik   masalalar   va   amallarni   o‘rganishga   yordam   beradi.   Ushbu
o‘yinlar   o‘quvchilarni   faollashtirib,   matematikani   o‘rganishni   yanada   qiziqarli   va
samarali qiladi.
Masala Misol 3:
Masala: 576 – 249 = ?
Yechim:
Onlayn   "Math   Bingo"   o‘yinida   o‘quvchilar   576   –   249   masalasini   yechishga
chaqiriladi.   Bu   o‘yinda,   o‘quvchilar   amallarni   qo‘llash   orqali   xatolarni   tezda
aniqlab,   masalani   hal   qilishadi.   Bu   o‘yin,   o‘quvchilarni   tez   fikrlashga   va   natijani
tezda olishga undaydi.
Khan Academy:
"Khan   Academy"   ta’lim   platformasi   o‘quvchilarga   turli   matematik   masalalarni
interaktiv   tarzda   yechishni   ta’minlaydi.   O‘quvchilar   qo‘shish,   ayirish,   ko‘paytirish
va   bo‘lish   amallarini   amaliyot   orqali   o‘rganishadi.   Masalan,   756   +   234   =   ?
masalasini   yechish   uchun   o‘quvchilar   platformada   interaktiv   darslar   yordamida
bosqichma-bosqich arifmetik amallarni qanday bajarishni ko‘rishadi. Platforma har
bir masala uchun aniq tushuntirishlar beradi va o‘quvchilarga masalani yechishning
to‘g‘ri   usulini   ko‘rsatadi.   Bundan   tashqari,   har   bir   darsdan   so‘ng   o‘quvchilar   o‘z 28bilimlarini mustahkamlash uchun testlardan o‘tishlari mumkin. Testlar va mashqlar
yordamida   o‘quvchilar   o‘zlashtirgan   bilimlarini   sinashlari   va   xatoliklarni   tezda
aniqlashlari   mumkin.   Natijalar   darhol   tekshiriladi   va   o‘quvchilarga   yanada
yaxshilash uchun ko‘rsatmalar beriladi.
Mathway:
"Mathway"   mobil   ilovasi   yordamida   o‘quvchilar   turli   murakkab   masalalarni   hal
qilishni o‘rganishadi. Bu ilova o‘quvchilarga kirilgan matematik masalalarni tez va
to‘g‘ri hal qilish imkoniyatini beradi. Misol uchun, 864 ÷ 48 = ? masalasini ilovaga
kiritib, o‘quvchi tezda natijani oladi va bu jarayonda qanday yechimga erishilganini
ko‘radi.   Ilova   masalani   yechishda   foydalanilgan   qadamlarni   ko‘rsatadi,   shu   bilan
birga,   o‘quvchilarga   yanada   chuqurroq   tushuncha   beradi.   O‘quvchilar   ilovada
arifmetik amallarni bajarish, natijalarni tekshirish va masalalarni qanday hal qilishni
o‘rganadilar.   Bu   ilova,   o‘quvchilarga   mustaqil   ishlash   va   o‘z   bilimlarini
mustahkamlashda katta yordam beradi.
Prodigy:
"Prodigy"   o‘yin   platformasida   o‘quvchilar   matematik   amallarni   o‘rganish   orqali
o‘yinni   davom   ettiradilar.   Bu   platformada   o‘quvchilarni   matematik   amallarni
o‘rganish   jarayonida   rag‘batlantirish   uchun   o‘yin   elementlari   qo‘shilgan.   Masalan,
o‘quvchilar   qo‘shish,   ayirish,   ko‘paytirish   va   bo‘lish   amallarini   o‘ynab,   o‘z
bilimlarini   mustahkamlashadi.   Har   bir   o‘quvchi   o‘z   darajasiga   mos   bo‘lgan
masalalarni   hal   qiladi   va   yangi   yutuqlarga   erishadi.   O‘quvchilar   o‘yin   davomida
muvaffaqiyatga   erishish   uchun   arifmetik   masalalarni   tez   va   to‘g‘ri   hal   qilishga
harakat qilishadi. O‘yin natijalari va darajalar yordamida o‘quvchilar o‘z o‘rganish
jarayonini   baholashlari   mumkin.   "Prodigy"   o‘yinida   o‘quvchilar   matematik
amallarni   qiziqarli   va   faol   tarzda   o‘rganishadi,   bu   esa   ularning   matematikaga
bo‘lgan qiziqishini oshiradi va o‘rganish jarayonini samarali qiladi.
Raqamli texnologiyalarni o‘qituvchining ish jarayonida qo‘llash
Raqamli   texnologiyalarni   o‘qituvchilarning   ish   jarayonida   qo‘llash
o‘quvchilarning   matematika   faniga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi.   O‘qituvchilar 29o‘quvchilarga   onlayn   testlar,   mashqlar,   interaktiv   dasturlar   va   mobil   ilovalar
yordamida   arifmetik   amallarni   o‘rgatishlari   mumkin.   Bu   metod   orqali   o‘quvchilar
o‘z   bilimlarini   mustahkamlash,   matematikani   yanada   qiziqarli   tarzda   o‘rganish   va
o‘zlariga   xatoliklar   haqida   tezda   xabar   olish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.
Shuningdek,   o‘qituvchilar   o‘quvchilarga   arifmetik   masalalar   bo‘yicha   natijalar   va
xatoliklarni   darhol   ko‘rsatuvchi   raqamli   vositalar   yordamida   yanada   tezroq   va
samarali   natijalar   olishlari   mumkin.Raqamli   texnologiyalar   yordamida   arifmetik
amallarni o‘rgatish jarayoni nafaqat o‘quvchilarga matematik bilimlarni o‘rganishga
yordam   beradi,   balki   ularni   o‘rganish   jarayonida   faol   ishtirok   etishga   undaydi.
Raqamli vositalar orqali o‘quvchilar o‘z bilimlarini yanada tezroq va samarali tarzda
o‘zlashtiradilar.  O‘quvchilar   uchun  arifmetik  amallarni   o‘rganish   jarayoni  qiziqarli
va   interaktiv   bo‘lishi,   shuningdek,   ular   o‘z   bilimlarini   mustahkamlashda   raqamli
vositalar   yordamida   yordam   olishlari   mumkin.   Raqamli   texnologiyalar   yordamida
arifmetik   amallarni   o‘rgatish,   o‘quvchilarning   ta’limdagi   muvaffaqiyatini   oshiradi
va ularni amaliy ko‘nikmalarni rivojlantirishga yordam beradi. 10
10
  Prodigy Game. (2021).  Interactive learning for math.  Retrieved from 
https://www.prodigygame.com 30 Xulosa
Boshlang‘ich   sinflarda   arifmetik   amallar   haqidagi   tasavvurlarni   shakllantirish
mavzusi,   o‘quvchilarning   matematik   bilimlarini   shakllantirishda   va   ular   uchun
mustahkam asos yaratishda muhim ahamiyatga ega. Arifmetik amallarni o‘rganish,
nafaqat   boshlang‘ich   ta’limning   asosiy   qismlaridan   biri   bo‘lib,   balki
o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlash   va   muammoni   hal   qilish   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Bu   jarayon   orqali   o‘quvchilar   sonlar   bilan   ishlash,
ularning   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   tushunish,   va   amallarni   to‘g‘ri   qo‘llashni
o‘rganadilar.
Arifmetik   amallar   haqidagi   tasavvurlarni   shakllantirishda   o‘qituvchining   o‘rni
juda   katta.   O‘qituvchilar   o‘quvchilarga   turli   metodlar,   masalalar   va   interaktiv
yondashuvlar yordamida arifmetik amallarni o‘rgatishda samarali yordam berishlari
mumkin.   Demonstratsiya   metodi,   izohli   tushuntirish   metodi,   interfaol   metodlar   va
masala yechish usullari orqali o‘quvchilar nafaqat amallarni bajarishni o‘rganadilar,
balki ular arifmetik tushunchalarni yanada chuqurroq tushunishga yordam beradi.
Bundan   tashqari,   raqamli   texnologiyalar   va   raqamli   vositalar   yordamida
arifmetik amallarni o‘rgatish, o‘quvchilarning o‘rganish jarayonini yanada samarali
va   qiziqarli   qilishga   imkon   yaratadi.   Interaktiv   platformalar,   mobil   ilovalar,
kompyuter   dasturlari   va   onlayn   o‘yinlar   yordamida   o‘quvchilar   matematik
masalalarni   hal   qilishda   faollashib,   o‘z   bilimlarini   mustahkamlashadi.   Bu
texnologiyalar o‘quvchilarning matematikaga bo‘lgan qiziqishini oshiradi va ta’lim
jarayonini yanada interaktiv va samarali qiladi.
Arifmetik   amallarni   o‘rganish,   boshlang‘ich   ta’limning   asosiy   qismi   bo‘lib,
o‘quvchilarga   nafaqat   matematikani,   balki   kundalik   hayotda   foydalaniladigan
ko‘nikmalarni   ham   beradi.   Qo‘shish,   ayirish,   ko‘paytirish   va   bo‘lish   amallarini
o‘rganish orqali o‘quvchilar, keyingi ta’lim bosqichlarida muvaffaqiyatli  o‘qishlari
uchun   zarur   bo‘lgan   asosiy   bilimlarga   ega   bo‘ladilar.   Shu   bilan   birga,   bu   bilimlar
o‘quvchilarning   umumiy   tafakkurini   rivojlantirishga,   mantiqiy   fikrlashni 31o‘rganishga, va kundalik vaziyatlarda matematik yondashuvlarni qo‘llashga yordam
beradi.
O‘quvchilarning   arifmetik   amallarni   to‘g‘ri   o‘zlashtirishi,   ularning   ta’lim
jarayonidagi   muvaffaqiyatlarini   oshirishga,   shuningdek,   hayotda   yuzaga   keladigan
ko‘plab   vaziyatlarda   matematikani   qo‘llash   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   imkon
beradi. Bu esa o‘quvchilarning mustaqil fikrlash qobiliyatini shakllantiradi va ularga
kelajakda   har   qanday   muammoni   hal   qilishda   zarur   bilimlarni   beradi.Boshlang‘ich
sinflarda   arifmetik   amallar   haqidagi   tasavvurlarni   shakllantirish,   o‘quvchilarga
mustahkam   matematik   poydevor   yaratish,   ularning   aqliy   salohiyatini   oshirish   va
kelajakda   muvaffaqiyatli   o‘qishlariga   yordam   berishda   juda   muhimdir.   Raqamli
vositalar   va   innovatsion   metodlardan   foydalanish,   o‘quvchilarning   bilim   olish
jarayonini yanada samarali qiladi va matematikaga bo‘lgan qiziqishni oshiradi. 32FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
I. NORMATIV-HUQUQIY HUJJATLAR VA METODOLOGIK
NASHRLAR
1. O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   6-maydagi   PQ-3049-ʻ
son qarori “Milliy ta’lim dasturi va ta’lim sifatini oshirish chora-tadbirlari
to g risida”.
ʻ ʻ
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “O‘zbekiston   Respublikasi   Fanlar
akademiyasi   faoliyatini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida” Farmoni. – PF–4947. – Toshkent, 2017-yil 7-fevral. – lex.uz.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “Ilm-fan   va   innovatsiyani
rivojlantirishni   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlashning   samaradorligini
oshirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”   Qarori.   –   PQ–4230.   –   Toshkent,
2019-yil 17-mart. – lex.uz.
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “Matematika   fanini   2020–2030
yillarda rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida” Qarori. – PQ–
4571. – Toshkent, 2019-yil 7-yanvar. – lex.uz.
5. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti. “O‘zbekiston Respublikasida oliy va
o‘rta maxsus ta’lim tizimini tubdan takomillashtirish to‘g‘risida” Farmoni.
– PF–5847. – Toshkent, 2019-yil 8-oktabr. – lex.uz.
Ilmiy adabiyotlar
1) Amonov,   Sh.A.   (2018).   Pedagogik   innovatsiyalar   va   interfaol   o‘qitish   usullari.
Tashkent: Fan va Texnologiya, 310 b.
2) Karimov,   K.K.,   Ziyoviddinov,   I.Z.   (2019).   Algebra   va   sonlar   nazariyasi.
Toshkent: O‘zbekiston milliy universiteti nashriyoti, 214 b.
3) Murodov,   F.Q.   (2021).   Matematikaning   nazariy   asoslari.   Toshkent:   Fan   va
Texnologiya, 198 b.
4) Mirzayev,   A.,   Qodirov,   A.   (2020).   Matematika   o‘qitishda   innovatsion
texnologiyalar. Toshkent: Fan va Texnologiya, 312 b. 335) Yusupov, A.M. (2020). Boshlang‘ich ta’lim metodikasi. Toshkent: Ma’naviyat,
154 b.
6) Djuvaliev, B., Usmonov, D. (2019). Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish
metodlari. Toshkent: O‘zbekistondagi innovatsion ta’lim texnologiyalari, 215 b.
7) O‘rmonov,   A.,   Tursunov,   J.   (2017).   Ta’limda   interfaol   metodlar   va   pedagogik
texnologiyalar. Toshkent: O‘zbekiston pedagogika nashriyoti, 198 b.
III. GAZETA, JURNAL, XORIJIY ADABIYOTLAR
8) Khan   Academy.   (2021).   Interactive   lessons   and   exercises   in   mathematics.
Retrieved from https://www.khanacademy.org
9) “IXL   Learning”.   (2021).   Interactive   math   lessons   for   students.   Retrieved   from
https://www.ixl.com
10) Prodigy   Game.   (2021).   Interactive   learning   for   math.   Retrieved   from
https://www.prodigygame.com
11) Bosh, A.A. (2020). Pedagogik metodlar va zamonaviy yondashuvlar. Toshkent:
O‘qituvchi, 180 b.
12) So‘g‘diy, N.A. (2020). Raqamli texnologiyalar va ta’lim. Toshkent: Ilm-fan, 250
13) Stepanov,   V.M.   (2019).   Pedagogika   va   innovatsion   texnologiyalar.   Moskva:
Prosveshchenie, 300 b.
14) Photomath   App.   (2021).   Solving   math   problems   made   easy.   Retrieved   from
https://www.photomath.com
Foydalanilgan internet saytlar ro‘yxati
1. https://xtv.uz   
2. https://president.uz
3. https://eduportal.uz
4. https://en.unesco.org/themes/education
5. https://www.mathplayground.com

 Boshlang‘ich sinflarda arifmetik amallar haqidagi tasavvurlarni shakllantirish kurs ishi 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinflarda matematika kursini yangi pedagogik texnologiyalar asosida o‘qitish kurs ishi
  • Vaqt o‘lchovlari mavzusini ko‘rgazmali qurollar orqali o‘rganish
  • Matematika darslarida differensial yondashuvning ahamiyati kurs ishi
  • O‘nlik ichida sonlarni nomerlashdagi asosiy masalasi kurs ishi
  • 100 ichida sonlarni nomerlashni o‘rganish kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский