• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

Boshlang‘ich sinflarda to‘plamga oid topshiriqlar yechish metodikasi

28To‘plamga   oid   topshiriqlarni   o‘qitishning   samarali   metodikasi
o‘quvchilarni   faollashtirish,   mustaqil   fikrlashni   rag‘batlantirish   va
o‘rganilayotgan mavzuni hayotiy misollar bilan bog‘lashga qaratilgan bo‘lishi
lozim.   O‘quvchilarning   har   bir   bosqichda   faol   ishtiroki,   o‘yinli   va   amaliy
faoliyat   orqali   bilimni   mustahkamlashi,   ularning   mantiqiy   tafakkurini
rivojlantiradi. Natijada, “to‘plam” tushunchasi o‘quvchilarda faqat matematik
termin sifatida emas,  balki  hayotiy tajribaning bir  qismi  sifatida shakllanadi.
Bu   esa   ularning   kelajakda   matematik   tafakkurli,   tahlilchi,   mantiqan
fikrlaydigan shaxs bo‘lib kamol topishiga zamin yaratadi.
2.3. 3-sinf o‘quvchilarida To‘plam tushunchasini o‘rgatishda
innovatsion yondashuvlar va zamonaviy texnologiyalar (DARS
ISHLANMA)
Dars mavzusi:
To‘plam tushunchasi. To‘plamdagi elementlar sonini aniqlash.
Darsning maqsadi:
Ta’limiy maqsad:
 O‘quvchilarda to‘plam haqida aniq tushuncha hosil qilish;
 To‘plam   elementlarini   aniqlash   va   ularni   sanash   ko‘nikmalarini
shakllantirish;
 Sonli va predmetli to‘plamlar ustida amallar bajarishni o‘rgatish.
Tarbiyaviy maqsad:
 O‘quvchilarda   aniqlik,   tartiblilik,   izchillik,   kuzatuvchanlik   va
mehnatsevarlik sifatlarini tarbiyalash;
 Jamoada ishlash va bir-birini tinglash madaniyatini shakllantirish.
Rivojlantiruvchi maqsad:
 Mantiqiy   tafakkurni,   fikrlashni,   analiz   va   sintez   qilish   qobiliyatini
rivojlantirish;
 Innovatsion texnologiyalar orqali o‘quvchilarning qiziqishini oshirish. 2Mavzu:   Boshlang‘ich sinflarda to‘plamga oid topshiriqlar yechish metodikasi
MUNDARIJA:
Kirish…………………………………………………………………………….. 3
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIDA TO‘PLAM 
TUSHUNCHASINI SHAKLLANTIRISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1.   Boshlang‘ich   matematika   ta’limida   to‘plam   tushunchasining   o‘rni   va
ahamiyati ………….……………………………………………………………… 7
1.2.   To‘plamga   oid   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni   shakllantirish   psixologik-
pedagogik asoslari …………………………………………………………. …….. 10
1.3. Boshlang‘ich sinf  matematika  dasturida to‘plam  tushunchasining  mazmuni
va o‘qitish talablari ……………………………………………………………….. 13
II BOB. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIGA TO‘PLAMGA OID 
TOPSHIRIQLARNI YECHISH METODIKASI
2.1. To‘plamga oid masala va topshiriqlarning turlari …………………………… 18
2.2. To‘plamga oid topshiriqlarni yechish metodikasi va bosqichlari …………. 23
2.3.   3-sinf   o‘quvchilarida   To‘plam   tushunchasini   o‘rgatishda   innovatsion
yondashuvlar va zamonaviy texnologiyalar (DARS ISHLANMA) ……………… 28
Xulosa…………………….……………………………………………………… 33
Foydalanilgan adabiyotlar………………………….………………………….. 34
Kirish 12qanday   guruhlarga   ajratish   mumkin?”   kabi   savollar   berish   orqali   mustaqil
fikrlashga o‘rgatiladi.
O‘quvchilarda   to‘plam   tushunchasini   shakllantirish   bosqichma-bosqich
amalga oshiriladi. Dastlab, ular atrofdagi predmetlarni farqlash va taqqoslash
orqali   “bir   xil”   va   “har   xil”   tushunchalarini   o‘zlashtiradi.   Keyin   esa,   bu
narsalarni   umumiy   belgi   asosida   bir   guruhga   kiritish   orqali   to‘plam   hosil
qilishni   o‘rganadi.   Shu   jarayonda   o‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining   individual
psixologik   xususiyatlarini,   idrok   sur’atini,   eslab   qolish   va   o‘zlashtirish
darajasini e’tiborga oladi.
Psixologik-pedagogik   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,   boshlang‘ich   sinfda
to‘plam   tushunchasini   o‘rganish   o‘quvchining   mantiqiy   tafakkurini,
umumlashtirish   qobiliyatini,   analiz   va   sintez   faoliyatini   rivojlantiradi.
Ayniqsa,   to‘plam   elementlari   ustida   amaliy   mashqlar   –   sanash,   taqqoslash,
juftlash,   joylashtirish   kabi   topshiriqlar   orqali   o‘quvchilar   faol   bilish
jarayoniga kirishadi.
Bu   jarayonda   o‘qituvchining   asosiy   vazifasi   –   o‘quvchining   bilish
motivatsiyasini   uyg‘otishdir.   O‘quvchi   har   bir   mashqni   faqat   vazifa   sifatida
emas,   balki   qiziqarli   o‘yin   yoki   tajriba   sifatida   qabul   qilishi   zarur.   Shu
maqsadda   o‘qituvchi   “To‘plam   top”,   “Farqni   aniqlang”,   “Qaysi   to‘plam
katta?”   kabi   interaktiv   o‘yinlar   tashkil   etadi.   Bu   esa   bolalarda   o‘rganishga
bo‘lgan ijobiy munosabatni shakllantiradi.
To‘plam tushunchasini o‘rgatishda differensial yondashuv ham muhimdir.
Ba’zi   o‘quvchilar   tez   o‘zlashtiradi,   boshqalari   esa   ko‘proq   misol   va   amaliy
mashqlar   talab   etadi.   Shu   boisdan,   o‘qituvchi   individual   yondashuv   asosida
o‘quv   materialini   tushuntiradi,   ya’ni   kuchli   o‘quvchilarga   murakkabroq,
qiyinroq topshiriqlar, sustroq o‘quvchilarga esa soddalashtirilgan ko‘rsatmalar
beradi.
Pedagogik   jihatdan,   to‘plam   tushunchasi   o‘quvchini   mantiqiy   fikrlashga
o‘rgatadi. U narsalarni belgilari bo‘yicha guruhlashni, umumlashtirishni, tahlil 20“Hayvonlarni   yashash   joyiga   ko‘ra   guruhla”,   “Mevalarni   rangiga   qarab   ikki
to‘plamga   ajrat”,   “Uchburchak   va   to‘rtburchaklarni   alohida   joylashtir”   kabi
topshiriqlar o‘quvchilarning tasniflash ko‘nikmasini mustahkamlaydi.
Tasniflash   topshiriqlari   o‘quvchilarda   analitik   fikrlashni,
kuzatuvchanlikni,   mantiqiy   bog‘lanishlarni   aniqlashni   o‘rgatadi.   Bu   turdagi
topshiriqlar   orqali   o‘quvchi   biror   belgi   asosida   umumlashtirish,   farqlash   va
xulosa chiqarish imkoniga ega bo‘ladi.
4. So‘zli va mantiqiy topshiriqlar
To‘plam   tushunchasini   o‘rganishda   o‘quvchilarning   og‘zaki   tafakkurini
rivojlantirish   ham   muhim.   Masalan,   “To‘plamda   nechta   to‘rtburchak   bor?”,
“Har ikkala to‘plamda qanday elementlar mavjud?”, “Bu to‘plamdagi barcha
elementlar   umumiy   belgisiga   ko‘ra   qanday   guruhlanadi?”   kabi   so‘zli
topshiriqlar   o‘quvchilarning   nutq   madaniyatini   va   mantiqiy   fikrlashini
kuchaytiradi.
Mantiqiy   topshiriqlar   orqali   o‘quvchilar   sabab-oqibat   munosabatlarini
tahlil   qilish,   xulosaga   kelish,   fikr   yuritish   va   isbotlash   ko‘nikmalarini 1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
“INTERNATIONAL SCHOOL OF FINANCE
TECHNOLOGY AND SCIENCE” INSTITUTI
“PSIXOLOGIYA VA PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
“MATEMATIKA O‘QITISH METODIKASI”
fanidan
  KURS ISHI
Mavzu : Boshlang‘ich sinflarda to‘plamga oid topshiriqlar yechish
metodikasi
B ajardi :                                     Jumayeva Gulnora
G uruh :                                                 22-BTK-07
Ilmiy rahba r :                               To layeva Nafisa.ʻ
Toshkent – 2025 y. 141.3. Boshlang‘ich sinf matematika dasturida to‘plam tushunchasining
mazmuni va o‘qitish talablari
Boshlang‘ich   ta’lim   matematika   dasturida   to‘plam   tushunchasi
o‘quvchilarda mantiqiy fikrlash, tahlil qilish va umumlashtirish qobiliyatlarini
shakllantirishga   yo‘naltirilgan   eng   muhim   boshlang‘ich   nazariy
tushunchalardan   biridir.   Chunki   matematika   fani   o‘z   mohiyatiga   ko‘ra
umumiylik,   tartib,   miqdoriylik   va   o‘zaro   munosabatni   ifodalaydi.   Shu   bois,
to‘plam   tushunchasi   nafaqat   alohida   mavzu   sifatida,   balki   butun   matematik
ta’lim tizimining poydevori sifatida qaraladi.
To‘plam   tushunchasi   orqali   o‘quvchilar   “ko‘p”,   “bir”,   “kam”,   “bir   xil”,
“turli”,   “hamma”,   “ba’zi”   kabi   mantiqiy-miqdoriy   ifodalarni   tushunishni
o‘rganadi. Ular real hayotdagi predmetlarni kuzatish, ularni belgilariga ko‘ra
ajratish   va   guruhlash   orqali   dastlabki   matematik   umumlashtirish   amaliyotini
hosil   qiladi.   Shu   sababli,   o‘qituvchi   to‘plam   tushunchasini   o‘rgatishda
bolalarning kundalik tajribasidan, atrofdagi predmetlardan foydalanadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi   tomonidan   tasdiqlangan
boshlang‘ich sinf  matematika dasturiga  ko‘ra, to‘plam  tushunchasi  1-sinfdan
boshlab   bosqichma-bosqich   kiritiladi.   Dastlab,   “Narsalarni   taqqoslash”,
“Narsalarni   guruhlash”,   “Sanash   va   tartiblash”   mavzulari   orqali   o‘quvchilar
predmetlar   orasidagi   umumiylikni   sezadi.   Keyingi   bosqichlarda   esa   bu
tushunchalar matematik belgilar yordamida ifodalanadi.
Dasturda   to‘plam   tushunchasining   mazmuni   quyidagicha   belgilangan:
o‘quvchi   atrofdagi   predmetlar   to‘plamini   aniqlay   olishi,   ularning   umumiy
belgilarini   topa   olishi,   to‘plam   elementlarini   sanay   olishi,   ikki   to‘plamni
taqqoslay olishi va ular orasidagi munosabatlarni farqlay olishi zarur.
  Matematika   dasturida   to‘plam   tushunchasini   o‘qitishda   quyidagi
bosqichlarga amal qilish tavsiya etiladi:
Kuzatish   va   amaliy   faoliyat   bosqichi   —   o‘quvchi   predmetlar   bilan
bevosita ishlaydi, ularni ajratadi, guruhlaydi va sanaydi. 32Darsda o‘rganilgan mavzu yuzasidan qisqa suhbat.
O‘quvchilar   “Men   bugun   bildimki…”   degan   metod   orqali   xulosalarini
aytadi.
Baholash: “Kahoot” test dasturi orqali 5 ta savol:
To‘plam nima?
To‘plam elementlari nima?
To‘plamdagi elementlar sonini qanday aniqlaymiz?
A = {1,2,3}, B = {3,4}. A ∩ B nima?
Ortiqcha elementni top: {olma, nok, sabzi, anor}.
VII. Uyga vazifa:
Daftarda quyidagilarni yozish:
3 ta to‘plam tuzish (har biri kamida 5 elementdan iborat).
Har bir to‘plamdan ortiqcha elementni topish.
Misol:
A = {1, 2, 3, 4, 5}
B = {mushuk, it, qush, baliq}
C = {ruchka, kitob, daftor, olma, o‘chirg‘ich} 17To‘plam   tushunchasining   mazmuni   faqat   matematik   bilim   emas,   balki
ta’limiy,   tarbiyaviy   va   rivojlantiruvchi   maqsadlarni   ham   qamrab   oladi.
Ta’limiy   jihatdan   —   o‘quvchi   atrofdagi   olamni   matematik   tilda   ifodalay
oladi.   Tarbiyaviy   jihatdan   —   o‘quvchi   tartib,   aniqlik,   izchillik,   mantiqiy
fikrlashga   o‘rganadi.   Rivojlantiruvchi   jihatdan   esa   —   mustaqil   fikrlash,
kuzatish, analiz va umumlashtirish qobiliyatlari shakllanadi.
Boshlang‘ich   sinf   matematika   dasturida   to‘plam   tushunchasini   o‘qitish
talablari quyidagi tamoyillarga asoslanadi:
Izchillik – mavzular soddadan murakkabga qarab o‘rganiladi;
Tizimlilik   –   to‘plam   bilan   bog‘liq   har   bir   tushuncha   ketma-ketlikda
mustahkamlanadi;
Faoliyatga   yo‘naltirilganlik   –   o‘quvchi   faol   ishtirokchi   sifatida   dars
jarayonida bo‘ladi;
Amaliyotga   bog‘liqlik   –   har   bir   mavzu   hayotiy   misollar   orqali
mustahkamlanadi;
Individuallashtirish – har bir o‘quvchining shaxsiy o‘zlashtirish darajasiga
mos yondashuv qo‘llaniladi.
Boshlang‘ich   sinf   matematika   dasturida   to‘plam   tushunchasini   o‘qitish
mazmuni   o‘quvchining   matematik   tafakkurini   shakllantirishga,   uni   mantiqiy
fikrlash,   taqqoslash,   umumlashtirish,   tahlil   qilishga   o‘rgatishga   qaratilgan.
Dastur   talablari   esa   o‘qituvchidan   chuqur   metodik   tayyorgarlikni,   darsni
interaktiv va amaliy yo‘sinda tashkil  etishni, har  bir  o‘quvchining individual
xususiyatini   hisobga   olgan   holda   o‘qitishni   talab   etadi.   Shu   tariqa,   to‘plam
tushunchasi   nafaqat   matematika   fanining   boshlanish   nuqtasi,   balki   butun
ta’lim tizimining mantiqiy asosini tashkil etadi. 6 Nazariy tahlil (adabiyotlar, o‘quv dasturlari, darsliklarni tahlil qilish);
 Kuzatish (dars jarayonlarini tahlil etish orqali amaliy tajriba);
 Qiyosiy tahlil (an’anaviy va innovatsion usullarning solishtirilishi);
 Tajriba-sinov   (dars   ishlanmasini   amaliyotda   qo‘llash   va   natijalarni
baholash).
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 30“To‘plam — bu ayrim predmetlarning birgalikdagi majmuasidir.”
Misollar bilan ishlanadi:
5 ta olma – bu olmalarning to‘plami.
4 ta kitob – bu kitoblar to‘plami.
Sinfdagi o‘quvchilar – o‘quvchilar to‘plami.
Interfaol doskada quyidagicha jadval ko‘rsatiladi:
To‘plam nomi Elementlar Elementlar soni
A to‘plami (olmalar) 5
B to‘plami (kitoblar) 4
C to‘plami (qalamlar) 6
O‘qituvchi: “To‘plamdagi har bir predmetni element deb ataymiz.”
O‘quvchilar:   “Demak,   5   ta
olma   –   bu   5   ta   elementdan
iborat to‘plam.”
2.   To‘plamlar   bilan
amallar bajarish.
Misollar:
A   =   {1,   2,   3},   B   =   {3,   4,
5}
A    B   =  {1,   2,  3,   4,  5}   –∪
(birlashtirish)
A ∩ B = {3} – (kesishma)
A – B = {1, 2} – (ayirma) 31Har   bir   amalni   o‘quvchilar   doskada   rangli   kartochkalar   yordamida
bajaradi.
3. Raqamli misollar asosida ishlash (LearningApps)
Kompyuter orqali interfaol o‘yin:
“To‘plamdagi ortiqcha elementni top.”
Misollar:
{2, 4, 6, 7, 8} → ortiqcha element – 7 (toq son).
{kitob, daftar, ruchka, olma} → ortiqcha – olma.
IV. Mustahkamlash (10 daqiqa)
O‘yin: “Kim tezroq to‘plam tuzadi?”
O‘qituvchi rasmli kartochkalar tarqatadi.
Masalan:
6 ta hayvon rasmi (it, mushuk, sigir, qush, baliq, ot).
Savol:
“Uy hayvonlari to‘plamini tuzing.”
Javob: {it, mushuk, sigir, ot}.
Yana misollar:
“Mevalar to‘plamini tuzing.” → {olma, nok, anor, banan}.
“Transport vositalari to‘plami.” → {avtobus, mashina, velosiped}.
V. Mustahkamlovchi jadval:
Topshiriq Javob Izoh
{1,   2,   3,   4,   5}   dan   juft   sonlar
to‘plami {2, 4} Juft sonlar ajratildi
{olma,   banan,   sabzi,   nok}   dan
mevalar to‘plami {olma,   banan,
nok} Sabzi – sabzavot
{A,   B,   C,   D}   to‘plamda   nechta
element bor? 4 Harf   element   sifatida
olinadi
VI. Yakuniy bosqich (5 daqiqa) 111.2. To‘plamga oid bilim, ko‘nikma va malakalarni shakllantirishning
psixologik-pedagogik asoslari
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   to‘plam   tushunchasini   shakllantirish
jarayoni   murakkab,   lekin   o‘ta   zaruriy   bosqich   hisoblanadi.   Chunki   to‘plam
matematik tafakkurning eng dastlabki asosini tashkil etadi. O‘quvchi atrofdagi
narsalarni,   ularning   belgilarini,   miqdorini,   o‘zaro   munosabatini   tahlil   qilish
orqali   to‘plam   haqidagi   dastlabki   tasavvurlarni   hosil   qiladi.   Shu   boisdan,
boshlang‘ich   ta’lim   jarayonida   to‘plam   tushunchasini   shakllantirishda
psixologik va pedagogik yondashuvlar o‘ta muhim o‘rin tutadi.
Avvalo, psixologik jihatdan o‘quvchi bolalarning tafakkur darajasi, idrok
qilish   qobiliyati   va   mantiqiy   fikrlash   imkoniyatlari   turlicha   bo‘ladi.   Shu
sababli,   to‘plamga   oid   bilimlarni   o‘rgatishda   ularning   yosh   xususiyatlari
inobatga   olinadi.   6–10   yoshli   bolalarda   vizual   va   konkret   fikrlash   ustun
bo‘ladi, ular abstrakt tushunchalarni faqat ko‘rgazmali materiallar yordamida
tushunishadi.   Shu   boisdan,   dars   jarayonida   o‘qituvchi   to‘plamlarni   rangli
kartochkalar, geometrik shakllar, mevalar, o‘yinchoqlar yordamida ko‘rsatib,
ularni amaliy faoliyat orqali tushuntirishi kerak.
Pedagogik   nuqtai   nazardan,   to‘plam   tushunchasi   o‘quvchida   miqdor,
tartib,   tenglik,   farqlilik   kabi   tushunchalarni   shakllantirishga   xizmat   qiladi.
O‘qituvchi   bolalarni   to‘plam   elementlarini   sanash,   taqqoslash,   guruhlash,
turlarga ajratish faoliyatlariga jalb etishi lozim. Bu jarayon nafaqat matematik
bilimlarni   chuqurlashtiradi,   balki   o‘quvchining   kuzatuvchanlik,   diqqat,
mantiqiy tahlil va umumlashtirish ko‘nikmalarini ham rivojlantiradi.
To‘plam   tushunchasini   o‘zlashtirishda   o‘quvchilarning   kognitiv   (bilish)
jarayonlari – idrok, xotira, tafakkur, diqqat va tasavvur faol ravishda ishtirok
etadi.   Shu   boisdan,   o‘qituvchi   darsni   tashkil   etishda   bu   psixologik
jarayonlarni   qo‘llab-quvvatlovchi   uslublardan   foydalanishi   lozim.   Masalan,
o‘quvchilarga   “qaysi   narsalar   bir   xil?”,   “qaysi   narsalar   farqli?”,   “ularni 231-jadval. Boshlang‘ich sinflarda to‘plamga oid masala va topshiriqlar
turlari
T/r Topshiriq turi Maqsadi Namuna (misol)
1 Narsalarni 
belgilariga ko‘ra
guruhlash O‘quvchilarda 
umumlashtirish va 
tasniflash 
ko‘nikmasini 
shakllantirish Stol ustidagi olma, nok va 
bananlardan mevalar to‘plamini 
ajrat.
2 To‘plamlar 
sonini 
solishtirish Son tushunchasini 
mustahkamlash, 
“ko‘p”, “kam” 
tushunchalarini 
o‘rganish Qizil va ko‘k doirachalar sonini 
taqqosla. Qaysi biri ko‘p?
3 To‘plam 
elementlarini 
sanash Narsalarni sanashni 
o‘rganish va tartib 
raqamlarini qo‘llash “Daraxtdagi qushlar sonini 
sanang” — nechta qush bor?
4 To‘plamlarni 
birlashtirish 
(birlashtma) To‘plamlarni 
umumlashtirish orqali 
yangi to‘plam hosil 
qilish “Olma” va “nok” to‘plamlarini 
birlashtirsak, “mevalar” to‘plami 
hosil bo‘ladi.
5 To‘plamlarni 
kesish (umumiy 
elementlar) Umumiy belgilarni 
topish ko‘nikmasini 
shakllantirish “Hayvonlar” va “uchadigan 
jonivorlar” to‘plamlarining 
umumiy elementi — “qushlar”.
6 Bo‘sh to‘plam 
bilan ishlash “Bo‘sh to‘plam” 
tushunchasini 
shakllantirish “Ko‘k rangdagi limonlar 
to‘plamini toping” — bunday 
to‘plam bo‘sh bo‘ladi.
7 To‘plamni rasm 
orqali ifodalash 
(Venn 
diagrammasi) Mantiqiy tafakkurni 
rivojlantirish, 
ko‘rgazmali fikrlashni 
o‘stirish Venn diagrammasida “to‘g‘ri 
to‘rtburchaklar” va “kvadratlar”ni 
joylashtiring.
8 Amaliy o‘yinli 
topshiriqlar O‘quvchilarni faol 
ishtirok etishga jalb 
etish “Kim tezroq 5 ta dumaloq shaklni 
topadi?” o‘yini.
2.2. To‘plamga oid topshiriqlarni yechish metodikasi va bosqichlari
Boshlang‘ich sinflarda “to‘plam” tushunchasini o‘rgatish matematikaning
eng   muhim   boshlang‘ich   bo‘g‘inlaridan   biridir.   Chunki   to‘plam   haqida
tushuncha   —   bu  o‘quvchilarda   mantiqiy  fikrlash,   umumlashtirish,   guruhlash
va tahlil qilish malakasining poydevorini yaratadi. To‘plam — bu biror belgi 33 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishimda   boshlang‘ich   sinflarda   to‘plam   tushunchasini
o‘qitish   va   unga   oid   topshiriqlarni   yechish   metodikasini   chuqur   o‘rgandim.
Tadqiqot   davomida   o‘quvchilarga   to‘plam   haqidagi   dastlabki   matematik
tushunchalarni shakllantirishda psixologik-pedagogik yondashuvning, o‘qitish
jarayonida   interfaol   va   innovatsion   metodlardan   foydalanishning   naqadar
muhimligini angladim.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   to‘plam   mavzusi   faqat   sonlarni
sanash   yoki   elementlarni   ajratish   bilan   cheklanmay,   balki   ularning   mantiqiy
fikrlash,   tahlil   qilish   va   solishtirish   ko‘nikmalarini   rivojlantiruvchi   samarali
vosita   ekanini   amaliy   misollar   orqali   ko‘rdim.   Shuningdek,   to‘plamga   oid
topshiriqlarni turli o‘yinlar, vizual vositalar, raqamli texnologiyalar (masalan,
interfaol   doska,   “LearningApps”,   “Kahoot”)   yordamida   bajarish
o‘quvchilarda   darsga   qiziqish   va   faollikni   sezilarli   darajada   oshirishini
aniqladim.
Men   dars   jarayonida   to‘plamlar   bilan   ishlashda   bolalarning   yosh
xususiyatlarini,   psixologik   tayyorgarligini   hisobga   olish,   bosqichma-bosqich
murakkablashuvchi topshiriqlar berish, mustaqil fikrlash va kuzatuvchanlikni
rivojlantirish zarurligiga e’tibor qaratdim. Shu orqali o‘quvchilar faqat tayyor
bilimni emas, balki o‘z fikrini mustaqil shakllantirishni o‘rganadi.
Xulosa qilib aytganda, boshlang‘ich sinflarda to‘plamga oid topshiriqlarni
o‘qitish   metodikasini   to‘g‘ri   tanlash   o‘quvchilarda   matematik   tafakkur,
mantiqiy   izchillik,   mustaqil   fikrlash   va   amaliy   faoliyat   ko‘nikmalarini
shakllantiradi.   Men   bu   mavzuni   o‘rganish   davomida   shuni   angladimki,
zamonaviy  pedagogik yondashuv   va raqamli  texnologiyalar   yordamida  hatto
eng oddiy matematik mavzularni ham o‘quvchilar uchun qiziqarli, hayotiy va
samarali qilish mumkin. 13qilishni   o‘rganadi.   Shu   orqali   bola   tafakkurida   “tartib”,   “ketma-ketlik”,
“miqdoriy   munosabat”   kabi   matematik   tushunchalar   paydo   bo‘ladi.   Bu   esa
kelgusida   algebra,   geometriya,   arifmetika   kabi   fanlarni   o‘zlashtirish   uchun
poydevor vazifasini bajaradi.
Psixologik   asos   sifatida,   to‘plam   tushunchasini   o‘rganishda   Piaget,
Vigotskiy,   Leontyev,   Galperin   kabi   olimlarning   nazariyalaridan   foydalanish
mumkin.   Masalan,   Piaget   nazariyasiga   ko‘ra,   boshlang‘ich   yoshdagi   bola
mantiqiy   operatsiyalarni   vizual   ko‘rgazmalar   orqali   o‘zlashtiradi.   Vigotskiy
esa o‘quv jarayonida ijtimoiy muloqot va hamkorlik muhimligini ta’kidlaydi.
Shu   sababli,   to‘plamga   oid   mashg‘ulotlarda   o‘quvchilarni   juftlikda   yoki
guruhda   ishlashga   o‘rgatish   samarali   hisoblanadi.Bundan   tashqari,   to‘plam
tushunchasini   shakllantirish   jarayonida   o‘quvchining   nutq   madaniyatini
rivojlantirish ham muhim. Bola to‘plamni ta’riflay olishi, uning elementlarini
sanab   bera   olishi,   farqli   belgilarni   so‘z   bilan   ifoda   etishi   zarur.   Shu   orqali
o‘quvchi nafaqat matematik bilimni, balki mantiqiy nutqni ham rivojlantiradi.
Amaliy   mashg‘ulotlar   jarayonida   o‘qituvchi   bolalarga   predmetli
kartochkalar   yordamida   mashqlar   beradi:   “Hayvonlar   to‘plami”,   “Mevalar
to‘plami”,   “O‘yinchoqlar   to‘plami”   kabi   misollar   orqali   ular   real   hayotdagi
to‘plamlarni   tanib   olishni   o‘rganadi.   Keyinchalik   esa   bu   tushunchalar
matematik   belgilar   yordamida   ifodalanadi,   ya’ni   {   }   qavs   ichida   yozish,  ∈
belgisi   bilan   elementni   ko‘rsatish,     belgisi   bilan   kichik   to‘plamni   belgilash	
⊂
o‘rgatiladi.
Psixologik-pedagogik   yondashuvning   yana   bir   muhim   jihati   —
o‘quvchilarning   ijodiy   fikrlashini   rivojlantirishdir.   To‘plamlar   bilan   ishlash
jarayonida   o‘quvchi   o‘z   mustaqil   fikrini   bildiradi,   yangi   misollar   keltiradi,
turli   belgilar   asosida   o‘z  to‘plamlarini  tuzadi.  Bu  esa  bolada  ijodiy tafakkur,
o‘z   fikrini   asoslab   aytish,   muammoni   mustaqil   hal   etish   kabi   ko‘nikmalarni
shakllantiradi. 21egallaydi.   Shu   jarayonda   o‘qituvchi   o‘quvchini   mustaqil   fikrlashga,   o‘z
mulohazasini asoslashga undaydi.
5. O‘yinli va interaktiv topshiriqlar
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   o‘yin   faoliyati   eng   samarali
o‘rganish vositalaridan biridir. Shu sababli, to‘plamga oid topshiriqlarda o‘yin
metodlaridan   keng   foydalaniladi.   Masalan,   “Kim   tezroq   to‘plam   tuzadi?”,
“Mos elementni top”, “Ortiqcha elementni belgila”, “Birlashtiruvchi chiziqni
chiz” kabi mashqlar o‘quvchilarni faol o‘qishga undaydi.
Mos elementni top 27Bu   bosqichda   o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   baholashni,   xatolardan   to‘g‘ri
xulosa chiqarishni o‘rganadilar.
5. To‘plamga oid topshiriqlarni yechishda foydalaniladigan metodlar
Ko‘rgazmali metod — predmetlar, kartochkalar, rasm va chizmalar orqali
tushuntirish.
Amaliy metod — o‘quvchilarni harakat  orqali  o‘rganishga undovchi  faol
mashg‘ulotlar.
Suhbat   metodi   —   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasida   savol-javob   orqali
yangi tushunchalarni aniqlash.
O‘yinli   metod   —   “Top   va   joylashtir”,   “Kim   tezroq   topadi?”,
“Birlashtiruvchi   to‘plamni   tuz”   kabi   o‘yinlar   orqali   o‘quvchini   faol   ishtirok
etishga undash.
Axborot  texnologiyalari  asosida  metod — “LearningApps”,  “Wordwall”,
“Kahoot”,   “Quizizz”   kabi   platformalarda   interaktiv   test   va   o‘yinlardan
foydalanish.
Quyidagi   jadvalda   to‘plamga   oid   topshiriqlarni   o‘qitish   bosqichlariga
ko‘ra namunalar keltirilgan:
Bosqich Topshiriq namunasi O‘quv maqsadi
1-bosqich “Rasmdan   hayvonlar   to‘plamini
ajrat.” To‘plamni aniqlashni o‘rganadi.
2-bosqich “A = {1, 2, 3}, B = {3, 4, 5}. A ∩
B ni top.” Kesish amalini bajaradi.
3-bosqich “A   =   {olma,   nok},   B   =   {nok,
shaftoli}. A   B ni top.”∪ Birlashtma   tushunchasini
o‘zlashtiradi.
4-bosqich “Venn   diagrammasini   chizib,
to‘plamlarni joylashtiring.” Vizual fikrlash rivojlanadi.
5-bosqich “Real   hayotdagi   2   ta   to‘plamni
o‘ylab toping.” Mustaqil   va   ijodiy   fikrlash   hosil
bo‘ladi. 18I BOB. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIGA TO‘PLAMGA
OID TOPSHIRIQLARNI YECHISH METODIKASI
2.1. To‘plamga oid masala va topshiriqlarning turlari
Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitishning asosiy maqsadlaridan biri
— o‘quvchilarda matematik tafakkurni shakllantirish, tahlil qilish, taqqoslash,
umumlashtirish,   mantiqiy   xulosalar   chiqarish   kabi   ko‘nikmalarni
rivojlantirishdir. Bu jarayonda to‘plam tushunchasiga oid topshiriqlar muhim
o‘rin   egallaydi.   Chunki   to‘plamga   doir   mashqlar   o‘quvchilarga   narsalar
orasidagi o‘xshashlik va farqlarni ko‘rish, umumiy belgilar asosida guruhlash,
tartiblash va sanashni o‘rgatadi.
To‘plamga   oid   topshiriqlar   o‘quvchilarning   fikrlash   jarayonini
faollashtiradi,   ularda   mustaqil   fikrlash,   muammoni   tahlil   qilish   va   yechim
topish   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Bunday   topshiriqlar   o‘quvchining
kuzatuvchanligini,   e’tiborini,   xotirasini   va   mantiqiy   mulohaza   yuritish
qobiliyatini   kuchaytiradi.   Shu   sababli,   to‘plam   tushunchasini   o‘qitish
jarayonida turli shakldagi topshiriqlardan foydalanish juda muhimdir.
Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   to‘plamga   oid   masala   va
topshiriqlarni quyidagi turlarga ajratish mumkin:
1. Tasvirli va predmetli topshiriqlar
Bu   turdagi   topshiriqlar   o‘quvchilar   uchun   eng   sodda   va   tushunarli   shakl
bo‘lib,   ular   ko‘rgazmali   materiallar   asosida   bajariladi.   Masalan,   “Rasmda
nechta olma bor?”, “Qaysi to‘plamda hayvonlar ko‘proq?”, “Rangli doiralarni
ikki   guruhga   ajrat”   kabi   topshiriqlar   orqali   bolalar   to‘plam   tushunchasini
amaliy misollar orqali o‘zlashtiradi.
Tasvirli   topshiriqlar   o‘quvchilarning   vizual   idrokini   rivojlantiradi,   ular
ko‘rgan   narsalar   asosida   xulosa   chiqarishga   o‘rganadi.   Bu   bosqichda
o‘qituvchi   o‘quvchining   to‘g‘ri   fikrlashini   ta’minlash   uchun   savol-javob,
taqqoslash va guruhlash usullaridan foydalanadi. 4usullardan   samarali   foydalanish   masalalariga   bag‘ishlangan.   Ularning
asarlarida   to‘plam   tushunchasini   o‘rgatish   jarayonida   o‘yinli   topshiriqlardan,
kuzatish,   solishtirish   va   umumlashtirish   metodlaridan   foydalanish   usullari
tahlil   qilingan.   Shuningdek,   xorijiy   tadqiqotlarda   ham   boshlang‘ich   ta’limda
to‘plam   tushunchasini   o‘rgatish   psixologik-pedagogik   asoslari   chuqur
o‘rganilgan.   Biroq,   zamonaviy   raqamli   texnologiyalar,   STEAM   (Science,
Technology,   Engineering,   Art,   Mathematics)   integratsiyasi,   multimediya
vositalari   hamda   interaktiv   ta’lim   muhitida   to‘plam   tushunchasini   o‘qitish
bo‘yicha   tadqiqotlar   yetarlicha   ishlab   chiqilmagan.   Shu   sababli,   ushbu   kurs
ishining   mavzusi   hali   ham   yangicha   yondashuvlarni   talab   etadi   va
dolzarbligini   yo‘qotmagan   ilmiy-amaliy   masalalardan   biri   sifatida   namoyon
bo‘ladi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Mazkur   kurs
ishining   nazariy   ahamiyati   shundaki,   u   boshlang‘ich   ta’lim   tizimida
matematika   o‘qitish   metodikasini   yanada   takomillashtirish,   “to‘plam”
tushunchasini  o‘rgatishning ilmiy-metodik asoslarini  ishlab chiqishga xizmat
qiladi.   To‘plam   tushunchasi   matematik   tafakkurning   poydevori   bo‘lib,
o‘quvchilarni   mantiqiy   fikrlash,   tahlil   qilish,   umumlashtirish,   guruhlash   va
taqqoslash   kabi   ko‘nikmalarga   o‘rgatadi.   Shuning   uchun   mazkur   mavzuni
chuqur   o‘rganish,   uni   nazariy   jihatdan   tahlil   etish   boshlang‘ich   sinflarda
matematik   ta’lim   mazmunini   boyitadi.   Ushbu   ishda   ilgari   surilgan   metodik
yondashuvlar,   interfaol   usullar   va   innovatsion   texnologiyalar   o‘qitish
samaradorligini   oshirish,   o‘quvchilarning   bilim   olish   motivatsiyasini
kuchaytirishga xizmat qiladi.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati   esa,   unda   keltirilgan   dars   ishlanmalari,
amaliy   topshiriqlar,   o‘yinli   metodlar   va   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalarni   real   o‘quv   jarayonida   qo‘llash   imkoniyatida   namoyon
bo‘ladi.   Ayniqsa,   3-sinf   matematika   darslarida   to‘plam   tushunchasini
o‘rgatishda  interfaol   o‘yinlar,  multimediya  vositalari, taqdimotlar  va  raqamli 26Bu   amallar   orqali   o‘quvchilar   kelajakda   algebraik   tushunchalarni
(masalan,   sonlar   to‘plami,   natural   sonlar,   butun   sonlar,   ratsional   sonlar   va
hokazo) oson o‘zlashtira oladilar.
3. Mustaqil yechish va ijodiy faoliyat bosqichi
Bu   bosqichda   o‘quvchilar   ilgari   o‘rgangan   bilimlarini   mustaqil   ravishda
qo‘llaydilar. O‘qituvchi ularga turli topshiriqlar beradi, masalan:
“Agar A = {2, 4, 6, 8}, B = {4, 5, 6, 7}, C = {1, 2, 3, 4} bo‘lsa,
(A ∩ B)   C to‘plamini toping.”∪
Yechish: A ∩ B = {4, 6}, shundan (A ∩ B)   C = {1, 2, 3, 4, 6}.	
∪
“Har bir to‘plamdagi elementlar sonini aniqlang va ularni taqqoslang.”
“Bo‘sh to‘plam hosil qiluvchi misol keltiring.”
Bu kabi topshiriqlar o‘quvchilarning mantiqiy tafakkurini, tahlil qilish va
xulosa   chiqarish   qobiliyatini   kuchaytiradi.   O‘quvchilar   mustaqil   xulosaga
kelishni o‘rganadilar.
Ijodiy topshiriqlar ham bu bosqichda juda muhim. Masalan, o‘quvchilarga
quyidagicha vazifalar beriladi:
“Rasmdagi hayvonlarni yashash joyiga qarab to‘plamlarga ajrating.”
“Transport   vositalarini   harakatlanish   turiga   ko‘ra   (quruqlik,   havo,   suv)
guruhlang.”
“Venn   diagrammasi   chizib,   ‘mevalar’   va   ‘qizil   rangli   narsalar’
to‘plamining umumiy elementlarini ko‘rsating.”
Bu orqali o‘quvchi mavzuni faqat nazariy emas, balki amaliy jihatdan ham
o‘zlashtiradi.
Dars   yakunida   o‘quvchilar   bilan   birgalikda   o‘z   ishlari   tahlil   qilinadi.
O‘qituvchi quyidagi savollar orqali ularni refleksiya qilishga undaydi:
Bugun qanday yangi narsani o‘rganding?
Qaysi topshiriq senga eng oson keldi?
Qaysi topshiriqda xatoga yo‘l qo‘yding va uni qanday tuzatish mumkin 7I BOB. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIDA TO‘PLAM
TUSHUNCHASINI SHAKLLANTIRISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Boshlang‘ich matematika ta’limida to‘plam tushunchasining o‘rni va
ahamiyati
Boshlang‘ich   ta’lim   bosqichida   o‘quvchilarga   matematika   fanini   o‘qitish
ularning   kelgusi   ta’lim   bosqichlaridagi   muvaffaqiyatli   o‘qishlari   uchun
poydevor   hisoblanadi.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   sinflarda   matematik   tafakkur,
tahlil   qilish,   mantiqiy   fikrlash,   tasniflash   va   umumlashtirish   ko‘nikmalarini
shakllantirish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   jarayonning   eng   muhim
tarkibiy   qismi   —   “to‘plam”   tushunchasini   o‘rgatishdir.   Chunki   to‘plam
matematik   fanining   barcha   bo‘limlari   uchun   asosiy   tushuncha   bo‘lib,   u
arifmetik,   algebraik,   geometrik,   hatto   mantiqiy   tushunchalarning
shakllanishiga tayanch vazifasini bajaradi.
“To‘plam”   tushunchasi   orqali   bolalar   atrofdagi   predmetlarni   umumiy
belgilariga   qarab   guruhlash,   ularni   solishtirish,   ajratish   va   sanashni
o‘rganadilar.   Masalan,   o‘qituvchi   “qizil   rangli   narsalar   to‘plami”,   “yumaloq
shaklli   jismlar   to‘plami”,   “o‘quvchilarning   daftarlar   to‘plami”   kabi   misollar
orqali   o‘quvchilarga   predmetlarni   birlashtirish   g‘oyasini   tushuntiradi.   Shu
tariqa,   o‘quvchilar   to‘plamni   elementlardan   tashkil   topgan   yaxlit   butunlik
sifatida   idrok   eta   boshlaydilar.   Bu   esa   ularning   tafakkurini   rivojlantiradi,
mantiqiy tahlil qilish, umumlashtirish va abstrakt fikrlashni shakllantiradi.
Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   to‘plam   tushunchasini   o‘rgatish
o‘quvchilarda   matematik   tushunchalarni   bosqichma-bosqich   shakllantirish
imkonini   beradi.   Dastlab,   o‘quvchilarga   to‘plamning   amaliy   mazmuni
tushuntiriladi,   ya’ni   ular   predmetlarni   ko‘rish,   ushlash,   guruhlash   orqali
to‘plam   g‘oyasini   anglaydilar.   Keyinchalik,   bu   bilimlar   abstrakt   shaklga
o‘tadi,   ya’ni   o‘quvchilar   rasm,   raqam,   belgilar   orqali   to‘plam   elementlarini
ifodalay boshlaydilar. Bu jarayon bolalarda matematik mantiqni rivojlantiradi,
ularni tahliliy va tizimli fikrlashga o‘rgatadi. 34Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4344-son   qarori.   “Xalq
ta’limi   tizimini   takomillashtirish   strategiyasi   to‘g‘risida”.   2019-yil   5-
sentabr.
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–6108-son   farmoni.   “Ta’lim
sifatini   oshirish   va   innovatsion   rivojlanishni   jadallashtirish   to‘g‘risida”.
2020-yil 29-oktabr.
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–3775-son   qarori.   “Ta’lim
sifatini   oshirish   va   o‘quvchilarning   tafakkurini   rivojlantirish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida”. 2018-yil 6-iyul.
4) To‘xtayeva   M.   Boshlang‘ich   sinflarda  matematika   o‘qitish   metodikasi.   –
Toshkent: “Fan va texnologiya”, 2021. – 176 bet.
5) Mavlonova   A.S.,   Qodirov   O.   Pedagogika   nazariyasi   va   amaliyoti.   –
Toshkent: “Ziyonet nashriyoti”, 2019. – 210 bet.
6) Norqulova   N.Q.   Matematika   o‘qitish   metodikasi:   Boshlang‘ich   sinflar
uchun qo‘llanma. – Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2020. – 185 bet.
7) Shodmonova   Sh.   Boshlang‘ich   ta’limda   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalar. – Toshkent: “O‘qituvchi”, 2018. – 160 bet.
8) G‘ulomova   X.,   Jo‘rayev   B.   Matematika   darslarida   interfaol   metodlardan
foydalanish. – Samarqand: “SamDU nashriyoti”, 2022. – 142 bet.
9) To‘raqulova   D.,   Yusupova   S.   Boshlang‘ich   ta’limda   o‘yinli   metodlar
asosida o‘qitish. – Toshkent: “Innovatsiya ziyo”, 2021. – 190 bet.
10) Mahmudova   M.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   matematik   tafakkurni
rivojlantirish. – Buxoro: “BuxDU nashriyoti”, 2019. – 175 bet.
11) Raxmonqulova   N.   Matematika   ta’limida   axborot   texnologiyalaridan
foydalanish. – Toshkent: “Yangi asr avlodi”, 2023. – 200 bet.
12) Abdurahmonova   N.   Matematik   tushunchalarni   bosqichma-bosqich
shakllantirish metodikasi. – Qarshi: “Nasaf”, 2020. – 168 bet. 192. Sanash va taqqoslashga oid topshiriqlar
To‘plam  tushunchasining  eng muhim  jihatlaridan  biri  — uning miqdoriy
tarkibini aniqlashdir. Shu sababli, sanashga oid topshiriqlar boshlang‘ich sinf
darslarida asosiy o‘rin tutadi. Masalan: “Har ikkala to‘plamda nechta element
bor?”,   “Qaysi   to‘plamda   elementlar   soni   ko‘proq?”,   “Bu   to‘plamdagi
elementlar soni  nechta?” kabi  mashqlar  o‘quvchilarga miqdoriy taqqoslashni
o‘rgatadi.
Sanashga   oid   topshiriqlar   orqali   o‘quvchilar   son   tushunchasining
mazmunini   chuqurroq   anglaydi.   Ular   miqdoriy   munosabatlarni   amaliy
ko‘rinishda kuzatishadi va matematik belgilarda ifodalashni o‘rganadilar.
3. Tasniflash va guruhlash topshiriqlari
Bu   turdagi   topshiriqlar   o‘quvchilarning   tahlil   qilish,   umumlashtirish   va
belgilar   asosida   guruhlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Masalan: 10shaklda   berish   —   ularning   kelgusidagi   ta’limdagi   muvaffaqiyatiga   bevosita
ta’sir etadi.
Shu bilan birga, to‘plam tushunchasini o‘qitishning metodik jihatlari ham
muhimdir.   O‘qituvchi   mavzuni   o‘rgatishda   faqat   darslik   bilan   cheklanmay,
turli   metodik   qo‘llanmalar,   elektron   resurslar,   o‘yinli   mashg‘ulotlardan
foydalanishi kerak. Interfaol metodlar — “Aqliy hujum”, “Klaster”, “Insert”,
“Kichik   guruhlarda   ishlash”   kabi   usullar   to‘plam   tushunchasini   o‘rgatishda
juda samarali hisoblanadi.
Yana bir muhim jihat — to‘plamlar bilan ishlash jarayonida o‘quvchilarda
kuzatuvchanlik,   diqqat   va   tahliliy   fikrlashni   shakllantirishdir.   Masalan,   ikki
to‘plamni taqqoslash, umumiy elementlarni topish, farqli elementlarni ajratish
mashqlari   bolalarda   mantiqiy   operatsiyalarni   bajarish   ko‘nikmalarini
mustahkamlaydi.
“To‘plam”   tushunchasi   boshlang‘ich   matematika   ta’limida   markaziy
o‘rinni   egallaydi.   U   o‘quvchilarda   nafaqat   matematik   bilimlarni,   balki
tafakkur   madaniyatini,   mantiqiy   fikrlashni,   umumlashtirish   va   tahlil   qilish
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Shuning   uchun   ushbu   mavzuni   o‘qitishda
o‘qituvchi metodik jihatdan puxta tayyor bo‘lishi, zamonaviy yondashuvlarni
qo‘llay   olishi,   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda
individual yondashuvni amalga oshirishi zarur 3
.
“To‘plam”   tushunchasining   o‘rni   va   ahamiyatini   chuqur   tushungan
o‘qituvchi o‘z darslarini yanada mazmunli, qiziqarli va samarali o‘tkazadi. Bu
esa   boshlang‘ich   ta’lim   sifatini   oshirish,   o‘quvchilarda   matematika   faniga
bo‘lgan   ijobiy   munosabatni   shakllantirish   va   ularni   mustaqil   fikrlaydigan
shaxs sifatida tarbiyalashga xizmat qiladi.
3
  Norqulova N.Q.  Matematika o‘qitish metodikasi: Boshlang‘ich sinflar uchun qo‘llanma.  –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2020. –  185 bet. 8“To‘plam”   tushunchasi   nafaqat   matematika,   balki   bolalarning   umumiy
tafakkur  rivojida ham muhim  o‘rin tutadi. Chunki to‘plamlar bilan ishlashda
o‘quvchi   narsalarning   o‘xshash   va   farqli   tomonlarini   topadi,   ularni
taqqoslaydi,   turlarga   ajratadi.   Bunday   faoliyat   bolalarda   tahlil   qilish,
umumlashtirish,   sabab-oqibat   bog‘lanishlarini   tushunish   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.   Shuningdek,   to‘plam   asosida   raqam   tushunchasini   o‘rganish,
sanash   malakasini   shakllantirish   osonlashadi.   Misol   uchun,   bolalar   “uchta
olma”,   “to‘rtta   qalam”   degan   ifodalarni   to‘plam   sifatida   idrok   etadi,   bu   esa
sonning mazmunini anglashga yordam beradi 2
.
Matematika   metodikasida   “to‘plam”   tushunchasi   o‘quvchilarning   son
haqidagi   dastlabki   bilimlarini   shakllantirishda   poydevor   sifatida   qaraladi.
Chunki   har   bir   son   muayyan   to‘plamdagi   elementlar   sonini   ifodalaydi.
Masalan, 5 soni — beshta elementdan tashkil topgan to‘plamni bildiradi. Shu
sababli,   to‘plamni   to‘g‘ri   tushunmagan   o‘quvchida   son,   miqdor,   tenglik,
ko‘plik,   qiyoslash   kabi   keyingi   matematik   tushunchalarni   o‘zlashtirishda
qiyinchiliklar yuzaga keladi.
O‘qituvchi   uchun   to‘plam   tushunchasini   o‘rgatish   —   bu   faqat   nazariy
bilim  berish emas, balki o‘quvchining tafakkurini faol harakatga keltirishdir.
Shu   bois,   darslarda   amaliy   mashg‘ulotlar,   ko‘rgazmali   vositalar,   o‘yinli
topshiriqlar   va   vizual   materiallardan   foydalanish   muhim.   Masalan,
o‘quvchilarga   turli   rangdagi   shakllarni   taqdim   etish,   ularni   rangiga   yoki
shakliga   qarab   guruhlashni   so‘rash,   to‘plamlar   o‘rtasidagi   farqlarni   topish
kabi mashqlar o‘quvchilarning faol ishtirokini ta’minlaydi.
To‘plam tushunchasini o‘qitish jarayonida o‘quvchining yoshi, psixologik
xususiyatlari,   idrok   qilish   darajasi   va   e’tiborini   hisobga   olish   lozim.
Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari   konkret  obrazlar   asosida  fikrlaydilar,  shuning
uchun   ularga   abstrakt   tushunchalarni   bevosita   amaliy   misollar   orqali
2
  To‘xtayeva M.  Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi.  – Toshkent: “Fan 
va texnologiya”, 2021. –  176 bet. 22O‘yinli   topshiriqlar   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi,
ularni faol ishtirokchi sifatida jalb etadi va raqobat ruhini kuchaytiradi. Bu esa
o‘qitish jarayonini qiziqarli va samarali qiladi.
6. Matematik ifoda va belgilardan foydalaniladigan topshiriqlar
3–4-sinflarda   to‘plam   tushunchasini   yanada   chuqurroq   o‘rganish
bosqichida   o‘quvchilar   matematik   belgilar   bilan   ishlashni   o‘rganadilar.
Masalan:  “A = {1, 2, 3}”, “B = {3, 4, 5}”, “A ∩ B = ?”, “A   B = ?” kabi∪
topshiriqlar orqali ular to‘plamlar ustida amallarni bajarishni o‘rganadi.
Bu   turdagi   topshiriqlar   o‘quvchilarda   abstrakt   fikrlashni   shakllantiradi,
ularni matematik tilda fikrlashga o‘rgatadi. O‘quvchilar   (element to‘plamga	
∈
tegishli),   (birlashtirish), ∩ (kesishish) belgilarining ma’nosini anglab, ularni	
∪
amaliy vaziyatlarda qo‘llashni o‘rganadilar.
7. Hayotiy mazmundagi topshiriqlar Bu turdagi topshiriqlar o‘quvchilarga
matematikaning   hayot   bilan   uzviy   bog‘liqligini   ko‘rsatadi.   Masalan,
“Savatchadagi   mevalarni   turiga   qarab   ajrat”,   “Sinfdoshlaringni   soch   rangi
yoki   ko‘z   rangi   bo‘yicha   guruhla”,   “Darsdagi   narsalarni   to‘plam   sifatida
tasnifla”   kabi   topshiriqlar   orqali   o‘quvchilar   real   hayotdagi   holatlardan
foydalangan holda matematik fikrlashni o‘rganadi.
Hayotiy   mazmundagi   topshiriqlar   o‘quvchilarda   kuzatuvchanlik,   analiz,
umumlashtirish   va   o‘z   fikrini   og‘zaki   ifodalash   ko‘nikmalarini
mustahkamlaydi. Shu bilan birga, ularni atrof-muhitdagi hodisalarni mantiqiy
tahlil qilishga o‘rgatadi.
8.   Muammoli   topshiriqlar   Muammoli   topshiriqlar   o‘quvchilarni   mustaqil
fikrlashga   undaydi.   Bu   turdagi   mashqlarda   o‘quvchi   o‘z   bilimlarini   qo‘llab,
yangi   yo‘l   bilan   xulosa   chiqaradi.   Masalan:   “Agar   to‘plamda   5   ta   element
bo‘lsa va ularning har biri boshqa to‘plamda ham bo‘lsa, bu to‘plamlar haqida
nima deya olasiz?”  kabi  topshiriqlar o‘quvchini  tahlil  qilish va mantiqiy fikr
yuritishga undaydi. 15So‘z   bilan   ifodalash   bosqichi   —   o‘quvchi   o‘z   kuzatuvlarini   og‘zaki
ifodalaydi   (“Bu   to‘plamda   5   ta   olma   bor”,   “Bu   to‘plamda   to‘rtburchaklar
joylashgan”).
Belgili   yozuvlar   bosqichi   —   o‘quvchi   to‘plamni   {   }   qavs   ichida
ifodalaydi, elementlarni   belgisi yordamida yozishni o‘rganadi.∈
Dasturda   o‘qituvchiga   qo‘yilgan   talablar   ham   aniq   belgilangan.   Avvalo,
o‘qituvchi   har   bir   darsda   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatini   hisobga   olgan
holda   ko‘rgazmalilik,   amaliy   mashqlar   va   o‘yin   elementlaridan   keng
foydalanishi   kerak.   Chunki   1–4-sinflar   o‘quvchilari   abstrakt   tushunchalarni
to‘liq   idrok   qila   olmaydi,   ular   uchun   konkret   misollar   orqali   o‘qitish   eng
samarali yo‘ldir.
To‘plam  tushunchasini  o‘qitishdagi  yana bir  muhim  talab  — bu uzviylik
va   izchillikdir.   Dastlabki   bosqichda   o‘quvchi   oddiy   to‘plamlarni   (mevalar,
hayvonlar,   raqamlar,   shakllar)   ajratadi.   Keyingi   bosqichlarda   esa
murakkabroq to‘plamlar (natural sonlar to‘plami, geometrik shakllar to‘plami)
bilan   tanishadi.   Shu   yo‘sinda   o‘quvchi   ongida   “to‘plam”   tushunchasi   asta-
sekin abstrakt matematik mazmunga ega bo‘la boshlaydi.
Matematika  dasturida to‘plam  tushunchasini  o‘qitish jarayonida quyidagi
asosiy ko‘nikmalarni shakllantirish belgilangan:
narsalarni belgilariga ko‘ra taqqoslash va guruhlash;
to‘plamni elementlari bilan farqlash;
to‘plam elementlarini sanash, qo‘shish va kamaytirish;
ikki to‘plamni taqqoslash (“ko‘p”, “kam”, “teng”);
umumiy va farqli belgilarni topish;
to‘plamlar   ustida   amallarni   bajarish   (birlashtirish,   kesishish,   farqni
aniqlash).
Bu   jarayonlarning   barchasi   o‘quvchining   mantiqiy,   mustaqil   va   ijodiy
fikrlashini rivojlantirishga qaratilgan. Shu sababli, o‘qituvchi dars jarayonida 16interaktiv   metodlardan   —   “Aqliy   hujum”,   “Tasniflash”,   “Zanjirli   fikrlash”,
“O‘xshashini top” kabi mashqlardan keng foydalanishi zarur.
O‘qitish   talablari   orasida   o‘quvchilarning   bilish   faoliyatini   faollashtirish
ham   alohida   o‘rin   tutadi.   Dasturda   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   fikrlash
jarayonini   rag‘batlantiruvchi   savollar,   topshiriqlar,   o‘yinlar   orqali   darsni
tashkil   etishi   lozimligi   ta’kidlanadi.   Masalan:   “To‘plamni   qanday   tuzish
mumkin?”,   “Qaysi   to‘plamda   ko‘proq   element   bor?”,   “Qaysi   element   ikkala
to‘plamda   ham   mavjud?”   kabi   savollar   orqali   o‘quvchilarning   mantiqiy
xulosalar chiqarishiga yo‘l ochiladi.
To‘plam   tushunchasini   o‘qitishda   o‘quvchilarning   individual
imkoniyatlarini hisobga olish ham zarur. Har bir bola o‘z o‘rganish sur’atiga
ega.   Shu   bois,   o‘qituvchi   differensial   yondashuv   asosida   darsni   olib   borishi,
ya’ni   kuchli   o‘quvchilarga   mustaqil   topshiriqlar,   sustroq   o‘quvchilarga   esa
ko‘makchi ko‘rsatmalar berishi kerak.
Matematika   dasturida   to‘plam   tushunchasini   o‘rganish   jarayonida   bilim,
ko‘nikma   va   malaka   uyg‘un   holda   shakllantiriladi.   Bilim   —   to‘plamning
mohiyatini   tushunish,   ko‘nikma   —   uni   amaliyotda   qo‘llay   olish,   malaka   —
mustaqil   ravishda   to‘plamlar   ustida   amallar   bajarish   qobiliyatini   anglatadi.
Shu uchlik uyg‘unligida o‘qitish natijadorligi ortadi.
Shuningdek,   to‘plam   tushunchasini   o‘rgatishda   mavzulararo   bog‘liqlik
ham   muhim.   Masalan,   ona   tili   darsida   so‘zlarni   turlarga   ajratish,
tabiatshunoslikda   o‘simlik   yoki   hayvonlarni   guruhlash,   tasviriy   san’atda
shakllarni   farqlash   –   bularning   barchasi   to‘plam   tushunchasini
mustahkamlovchi amaliy tajribalar hisoblanadi.
Dasturda   to‘plam   tushunchasini   o‘qitishda   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalardan foydalanish ham tavsiya etiladi. Jumladan, AKT vositalari,
interaktiv   taxtalar,   elektron   darsliklar,   test   platformalari   o‘quvchilarni   faol
o‘qishga   jalb   etadi.   Vizual,   audio   va   kinestetik   materiallardan   birgalikda
foydalanish esa har xil tipdagi o‘quvchilarni qamrab oladi. 29Dars turi:
Yangi bilim beruvchi, interaktiv texnologiyalar asosidagi dars.
Dars metodi:
“Aqliy hujum”,
“Klaster”,
“Interfaol doska bilan ishlash”
“Elektron test” va “Raqamli misollar bilan o‘yinli topshiriqlar”.
Dars jihozi:
Interfaol   doska,   rangli   kartochkalar,   predmetlar   to‘plami   (olmalar,
kubiklar,   qalamlar),   slaydlar,   kompyuter,   PowerPoint   taqdimoti,
“LearningApps”, “Kahoot” dasturi.
Darsning borishi:
I. Tashkiliy qism (5 daqiqa)
Salomlashish, davomatni aniqlash.
O‘quvchilar   e’tiborini   darsga   jalb   etish   uchun   “Rangli   to‘plam”   o‘yini
o‘tkaziladi.
O‘qituvchi: “Qizil buyum topganlar qo‘l ko‘tarsin, ko‘k buyum topganlar
doskaga chiqsin”.
O‘quvchilar predmetlarni ranglariga qarab guruhlaydi.
Xulosa: har bir rangli buyumlar – bu to‘plam.
II. O‘tgan mavzuni takrorlash (7 daqiqa)
“Aqliy hujum” usuli yordamida:
Sanash nima?
Sonli qator qanday tuziladi?
Juft va toq sonlar qanday ajratiladi?
Har bir javob uchun o‘quvchilar “yulduzcha” belgilarini oladi.
III. Yangi mavzu bayoni (15–20 daqiqa)
1. To‘plam tushunchasiga kirish.
O‘qituvchi tushuntiradi: 5platformalardan   foydalanish   o‘quvchilarning   fanga   bo‘lgan   qiziqishini
orttiradi.   O‘qituvchilar   kurs   ishida   keltirilgan   tavsiyalar   yordamida   darslarni
samarali   tashkil   etishlari,   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash   va   ijodiy
yondashuvni   shakllantirishlari   mumkin.   Shu   tariqa,   kurs   ishida   yaratilgan
metodik   tavsiyalar   amaliyotga   tatbiq   etilganda   boshlang‘ich   ta’lim   sifati
oshadi,   matematika   darslarining   interaktivligi   va   natijadorligi   ortadi.   Shu
jihatdan,   mazkur   tadqiqotning   natijalari   nafaqat   nazariy   asos   bo‘lib   xizmat
qiladi, balki amaliy faoliyatda ham muhim o‘rin tutadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslari
jarayonida o‘quvchilarda to‘plam tushunchasini shakllantirish jarayoni.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   3-sinf   o‘quvchilarida   to‘plam
tushunchasini innovatsion yondashuvlar va zamonaviy texnologiyalar asosida
o‘qitish metodikasi.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga
“to‘plam”   tushunchasini   o‘rgatish   jarayonini   ilmiy-nazariy   va   metodik
jihatdan   tahlil   qilish,   uni   samarali   tashkil   etishning   innovatsion   shakl   va
usullarini aniqlash.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Boshlang‘ich   sinf   matematika   ta’limida   “to‘plam”   tushunchasining   o‘rni
va mazmunini aniqlash.
 To‘plamga   oid   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni   shakllantirishning
psixologik-pedagogik asoslarini yoritish.
 To‘plamga   oid   topshiriqlarning   turlari   va   ularni   yechish   bosqichlarini
tahlil qilish.
 3-sinf   o‘quvchilarida   to‘plam   tushunchasini   o‘rgatishda   zamonaviy
pedagogik texnologiyalarni qo‘llash yo‘llarini aniqlash.
 “To‘plam tushunchasini o‘rgatishda innovatsion yondashuvlar” mavzusida
dars ishlanma namunasi ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining metodlari 3513) Nazarova   M.   Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   to‘plamlar   bilan
ishlash usullari. – Andijon: “AndMI nashriyoti”, 2022. – 130 bet.
14) Xolmatova   D.   STEAM   yondashuvi   asosida   boshlang‘ich   ta’limni   tashkil
etish. – Toshkent: “Ilm ziyo”, 2023. – 156 bet.
15) Po‘latova   G.   Matematika   fanida   innovatsion   o‘qitish   texnologiyalari.   –
Toshkent: “Fan va taraqqiyot”, 2018. – 172 bet.
16) Jo‘rayev   A.,   Xo‘jayev   N.   Boshlang‘ich   sinfda   mantiqiy   fikrlashni
rivojlantirishning   metodik   asoslari.   –   Namangan:   “NamDU   nashriyoti”,
2021. – 185 bet.
17) Yo‘ldosheva   S.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   darslarini   interfaol
tashkil etish bo‘yicha tavsiyalar. – Toshkent: “Nihol”, 2020. – 160 bet.
18) Karimova   N.   Ta’limda   raqamli   pedagogika   va   uning   boshlang‘ich
bosqichda   qo‘llanilishi.   –   Toshkent:   “O‘zbekiston   Milliy   universiteti
nashriyoti”, 2024. – 210 bet.
Foydalanilgan internet manbalar
www.ziyonet.uz
www.pedagog.uz
https://uzedu.uz
https://president.uz
https://kitob.uz
https://eduportal.uz
https://school-edu.uz 25Bu bosqichda o‘quvchilar to‘plamlar bilan amallar bajarishni o‘rganadilar.
Ya’ni, to‘plamlarni birlashtirish, kesish, farqni topish, son jihatdan taqqoslash
kabi mantiqiy amallar.
O‘qituvchi bu jarayonda quyidagi metodik ketma-ketlikni qo‘llaydi:
Avvalo har bir amalni amaliy misol orqali ko‘rsatish.
Keyin o‘quvchilar bilan birgalikda topshiriqni bajarish.
So‘ngra o‘quvchilarning mustaqil bajarishini tashkil etish
Masalan:
A = {olma, nok, banan}, B = {banan, uzum, shaftoli} bo‘lsin.
A   B = {olma, nok, banan, uzum, shaftoli} — bu birlashtma to‘plami.∪
A ∩ B = {banan} — bu kesish to‘plami, ya’ni ikkala to‘plamda umumiy
bo‘lgan element.
A \ B = {olma, nok} — bu farq to‘plami, ya’ni A to‘plamida bor, lekin B
da yo‘q elementlar.
Bu kabi amallarni o‘rgatishda Venn diagrammalari juda qulay. O‘qituvchi
ikki doira chizib, birlashtma, kesish va farqni ko‘rgazmali tarzda tushuntiradi.
Masalan, doiralar yordamida o‘quvchilar quyidagi amaliy vazifani bajarishlari
mumkin:
“Olti  burchak  shakl”  va  “qizil  rangli  shakl”   to‘plamlarini  kesib,  ularning
umumiy elementlarini toping.
Natijada o‘quvchilar mantiqiy bog‘lanishlarni tushuna boshlaydilar.
Shuningdek,   bu   bosqichda   o‘quvchilar   sonli   to‘plamlar   bilan   ham
ishlaydi. Masalan:
A = {1, 2, 3, 4, 5}, B = {3, 4, 5, 6, 7}
A ∩ B = {3, 4, 5}
A   B = {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7}
∪
A \ B = {1, 2} 9yetkazish   kerak.   Shu   maqsadda   ko‘rgazmali   vositalar,   rangli   kartochkalar,
geometrik   shakllar,   o‘yin   elementlari,   didaktik   materiallardan   keng
foydalanish tavsiya etiladi.
Bugungi kunda ta’lim jarayoniga zamonaviy pedagogik texnologiyalar va
raqamli vositalarning kirib kelishi  to‘plam tushunchasini  o‘rgatish jarayonini
yanada   samarali   qilish   imkonini   bermoqda.   Masalan,   interaktiv   doska,
multimediali dasturlar, raqamli o‘yinlar va simulyatsiyalar  orqali o‘quvchilar
to‘plamlar   bilan   virtual   muhitda   ishlashni   o‘rganadilar.   Bu   esa   ularning
diqqatini jalb etadi, darsni qiziqarli va samarali o‘tkazishga yordam beradi.
“To‘plam”   tushunchasining   yana   bir   ahamiyatli   jihati   shundaki,   u
o‘quvchilarning   hayotiy   tajribasiga   tayanadi.   Har   bir   bola   kundalik   hayotda
turli   to‘plamlar   bilan   to‘qnashadi:   o‘yinchoqlar   to‘plami,   mevalar   to‘plami,
daftarlar   to‘plami   va   hokazo.   O‘qituvchi   ana   shu   oddiy   hayotiy   misollarni
dars   jarayoniga   olib   kirsa,   o‘quvchilar   uchun   mavzu   tushunarli   va   yaqin
bo‘ladi.   Shu   yo‘l   bilan   o‘quvchi   “matematika”ni   abstrakt   fan   emas,   balki
hayot bilan bog‘liq amaliy fan sifatida qabul qiladi.
To‘plam   tushunchasini   o‘rgatish   orqali   bolalarda   matematik   mantiqiy
fikrlash   bilan   bir   qatorda,   nutqni   rivojlantirish,   atamalarni   to‘g‘ri   qo‘llash,
ta’rif   berish,   xulosa   chiqarish   ko‘nikmalari   ham   shakllanadi.   Chunki   har   bir
mashg‘ulot davomida o‘quvchi o‘z fikrini ifodalash, boshqa o‘quvchilar bilan
muhokama qilish, umumiy xulosa chiqarish jarayonida ishtirok etadi. Bu esa
ularning kommunikativ kompetensiyasini ham rivojlantiradi.
To‘plam   tushunchasining   o‘rni   nafaqat   boshlang‘ich   sinf   matematika
darslarida,   balki   butun   ta’lim   tizimida   muhim   ahamiyatga   ega.   Chunki
to‘plamlar   nazariyasi   matematikaning   zamonaviy   rivojlanishida   asosiy
yo‘nalishlardan   biri   bo‘lib,   algebra,   geometriya,   mantiq,   kombinatorika   va
informatika kabi sohalarning nazariy poydevorini tashkil etadi. Shunday ekan,
to‘plam   haqida   dastlabki   bilimlarni   bolalarga   to‘g‘ri,   tushunarli   va   tizimli 3Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika
ta’limining asosiy vazifalaridan biri — o‘quvchilarda mantiqiy fikrlash, tahlil
qilish,   umumlashtirish   va   tasniflash   ko‘nikmalarini   shakllantirishdan
iboratdir. Bu jarayonning muvaffaqiyatli kechishi uchun o‘qituvchi bolalarda
matematik tushunchalarni bosqichma-bosqich shakllantirishi zarur. Aynan shu
jarayonda   “to‘plam”   tushunchasini   o‘rgatish   muhim   o‘rin   tutadi,   chunki   u
matematikaning   asosiy   tushunchalaridan   biri   bo‘lib,   boshqa   mavzularni
o‘zlashtirish   uchun   tayanch   vazifasini   bajaradi.   To‘plam   tushunchasi   orqali
bolalar   guruhlash,   solishtirish,   elementlarni   sanash,   umumiylikni   topish   kabi
mantiqiy amallarni bajarishni o‘rganadilar.
Bugungi   kunda   ta’lim   jarayonida   innovatsion   pedagogik   texnologiyalar,
interaktiv   metodlar,   AKT   vositalari,   o‘yin   texnologiyalari   va   raqamli
resurslarning   qo‘llanilishi   o‘qitish   jarayonini   sifat   jihatidan   yangi   bosqichga
olib chiqmoqda. Shu nuqtai nazardan, “Boshlang‘ich sinflarda to‘plamga oid
topshiriqlar   yechish   metodikasi”   mavzusi   zamonaviy   ta’lim   talablari,
kompetensiyaviy   yondashuv   va   o‘quvchilarning   faolligini   oshirishga   xizmat
qiluvchi   dolzarb   masala   hisoblanadi 1
.   Ushbu   mavzu   nafaqat   nazariy,   balki
amaliy   ahamiyatga   ham   ega   bo‘lib,   boshlang‘ich   ta’limdagi   matematika
fanining   metodikasini   boyitadi,   o‘qituvchilar   uchun   yangi   yondashuvlarni
taklif   etadi   va   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlashni   shakllantirishda   muhim   rol
o‘ynaydi.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Matematika   ta’limi
metodikasi   sohasida   to‘plam   tushunchasini   o‘qitish   masalalari   bir   qator
olimlarning   ilmiy   izlanishlarida   yoritilgan.   Jumladan,   M.To‘xtayeva,
N.Q.Norqulova,   O.Qodirov,   Sh.Shodmonova,   A.S.Mavlonova   kabi   pedagog
va   metodistlarning   ilmiy   ishlari   boshlang‘ich   sinflarda   matematik   tafakkurni
rivojlantirish,   o‘quvchilarni   mustaqil   fikrlashga   o‘rgatish   va   interfaol
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining  PF–6108-son farmoni. “Ta’lim  sifatini oshirish
va innovatsion rivojlanishni jadallashtirish to‘g‘risida”. 2020-yil 29-oktabr. 24yoki   xususiyatga   ega   bo‘lgan   predmetlar   majmuasi   bo‘lib,   ularning   o‘zaro
bog‘liqligini   tushunish   orqali   o‘quvchi   real   dunyoni   tartib   va   tizim   asosida
idrok eta boshlaydi.
To‘plamga oid topshiriqlarni yechish metodikasi o‘qituvchining maqsadga
yo‘naltirilgan   faoliyati   bo‘lib,   u   bolalarda   nafaqat   matematik   bilimni,   balki
mantiqiy tafakkurni ham shakllantiradi. Bunda har bir topshiriqning mazmuni,
murakkablik darajasi va bajarilish bosqichlari sinf darajasiga, o‘quvchilarning
tayyorgarligiga hamda darsning didaktik maqsadiga mos tanlanadi.
1. Boshlang‘ich tushuncha shakllantirish bosqichi
Bu   bosqichda   o‘quvchilarga   “to‘plam”   so‘zining   ma’nosi   sodda,   amaliy
misollar orqali tushuntiriladi. Masalan:
—   Stol   ustida   uchta   olma,   to‘rtta   nok   va   ikki   banan   bor.   Bularning
barchasi mevalar to‘plami deyiladi.
— Sinfdagi o‘quvchilar – bu “3-sinf o‘quvchilari to‘plami”.
Bu bosqichda o‘qituvchi ko‘rgazmali vositalardan (rasmlar, kartochkalar,
haqiqiy   predmetlar)   foydalanadi.   Maqsad   —   o‘quvchida   to‘plamning
mavjudligini,   uni   tashkil   etuvchi   elementlarni   ko‘ra   olish   ko‘nikmasini   hosil
qilish.
O‘quvchilar   bilan   savol-javob   usuli   orqali   quyidagi   amaliy   mashqlar
bajariladi:
To‘plamni   aniqlang:   “Doskada   chizilgan   geometrik   shakllardan   faqat
doiralarni ajrating.”
“Qaysi   to‘plamda   hayvonlar   joylashgan?”   (rasmda   qush,   baliq,   it,   stol
berilgan).
“Bo‘sh   to‘plam   deganda   nimani   tushunasiz?”   (Masalan,   “ko‘k   rangdagi
limonlar to‘plami” — bu bo‘sh to‘plamdir).
Bu   bosqichda   asosiy   e’tibor   o‘quvchilarning   tasavvurini   rivojlantirish,
ularni kuzatishga, farqlashga va umumlashtirishga o‘rgatishdir.
2. Mustahkamlash va guruhlash bosqichi

 Boshlang‘ich sinflarda to‘plamga oid topshiriqlar yechish metodikasi