Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 55.2KB
Xaridlar 6
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Jismoniy tarbiya

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

Futbolchilarning jimoniy qobiliyatlarini rivojlantirishda chidamkorlik sifatini ahamiyati

Sotib olish
Futbolchilarning jimoniy qobiliyatlarini rivojlantirishda chidamkorlik
sifatini ahamiyati
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................................ 1
I.bob. Futbolchilarning tezkor kuch tayyorgarligini tarbiyalash ................................................................... 3
1.1.Jismoniy sifatlar haqida tushuncha. Yosh futbolchilar organizmini anatomik va fiziologik xususiyatlari.
..................................................................................................................................................................... 3
1.2 Jismoniy siftalar va ularni rivojlantirish mohiyati. .................................................................................. 7
II.Bob.Yosh futbolchilarda jismoniy sifatlarni rivojlantirishning uslublari. ................................................. 16
2.1 Yosh futbolchilarda kuch va jismoniy sifatlarni rivojlantirishning uslublari. ......................................... 16
2.2 Futbolchilarning maydondagi harakatlariga tasnifi. ............................................................................. 22
2.3 Jismoniy sifatlarni rivojlantirish natijalari. ........................................................................................... 25
Xulosa ........................................................................................................................................................ 28
Foydalanilgan adabiyоtlar .......................................................................................................................... 30
Kirish
Mavzuning dolzarbligi: O’zbekistonda   barkamol   avlodni   tarbiyalash,
qobliyatli   yoshlarni   sportga   jalb   etish,   milliy   futbolimizni   yanada   qo’llab
quvvatlash   va   rivojlantirish   uchun   shart   sharoitlar   yaratish,   yosh   futbolchilarni
tanlab   olish   va   ularda   profissional   maxorat   hamda   ko’nikmalarni   chuqur
1 rivojlantirishni ta’minlash, shuningdek, ulardan futbol bo’yicha mamlakat klublari
va   terma   jamoalariga   ishonchli   zahirani   shakllantirish   maqsadida   O’zbekiston
respublikasi   Prezidneti   va   O’zbekiston   respublikasi     Vazirlar   Maxkamasining   bir
qator   farmon   va   qarorlari   qabul   qilindi.   Bu   hujjatlarda   yosh   futbolchilarning
nazariy tayyorgarligi va texnik taktik ko’nikmalarni takomillashtirish, professional
fazilatlarni   rivojlantirish,   shuningdek,   zamonaviy   futbolni   rivojlantirish   xalqaro
talablariga   muofiq   xolda   yosh   futbolchilarni   tayyorlash   jarayonini   ilmiy   uslubiy
tavsiyalar   asosida   tashkil   etish   vazifalarni   belgilanadi.   Mamlakatimizdagi   bir
qancha   futbol   mutaxassislarning   fikricha   yosh   futbolchilarning   texnik   taktik
ko’nikmalarni   egallashda   ortda   qolishlarni,   eng   avvalo   yosh   futbolchilarni
tayyorlashning   dastlabki   bosqichlaridayoq   yuzaga   keladigan   muammolar   bilan
izoxlash   mumkin.     Futbol   o’yinida   yuqori   malakali   futbochilarni   tarbiyalash   har
doim ham dolzarb muammo hisoblangan. Yuqori malakali futbolchilarni jismonan
etuk, texnik-taktik tomonlama tayyorlash voyaga etkazish, yoshlikdan futbol sport
maktablarida,   internatlarida   o’quv   mashg’ulotlarini   to’g’ri   yo’naltirish   bilan
bog’liqdir.   Bizning   mutaxassis   va   murabbiylar   O’zbekiston   futbolida   yuqori
malakali   deb   hisoblangan   ko’pgina   o’yinchilarda   texnik-taktik   harakatlarni   ancha
past   darajada   ekanligini   takidlashmoqda.   Bunga   milliy   terma   jamoamiz   safida
o’ynovchi   futbolchilarning   xalqaro   uchrashuvlarida   texnik-taktik   harakatlardagi
kamchiliklarning ko’rinib qolishi yaqqol misol bo’la oladi. 
O’zbek futbolchilarining keyingi rivojlanish bosqichi to’g’ridan to’g’ri yosh
bolalar   va   o’smirlar   futbolini   rivojlantirish   bilan   bog’liq.   Qanchalik   bolalar   va
o’smirlarni   tayyorlash,   o’rgatish   jarayoni   samarali   yo’lga   qo’yilsa   keyingi
futbolimiz rivojlanish bosqichi shunchalik samaraliroq kechadi. Zamonaviy futbol
har   bir   futbolchidan,   to’p   bilan   to’g’ri   muomalada   bo’lishni   to’pni   o’z
jamoadashlariga   aniq   uzatishni,   darvozaga   to’g’ri   zarba   yo’naltirishni   xujumda,
himoyada   va   butun   o’yin   davomida   aniqlik   bilan   harakat   qilishlarini   talab
etmoqda, chunki noaniq bir harakat jamoaning uyushtirilgan xujumlarini samarasiz
tugallanishiga olib keladi. 
2 Yuqori   malakali   jamoalarda   o’yinchilarning   texnik   va   taktik
tayyorgarligidagi   nuqsonlarini   tuzatish   ancha   qiyin.   Shuning   uchun   bolalar   va
o’smirlarning mashq jarayonlari qanchalik samarali bo’lsa, yuksak natijalar uchun
kurashlar   ham   shunchalik   ko’p   muvaffaqiyaga   olib   keladi.     Futbolchilarni
mashg’ulotlarda   texnik-taktik   harakatlarni   astoydil   o’rganishlari
takomillashtirishlari   ularni   malakali   futbolchi   bo’lib   etishishida   asos   bo’ladi.
Futbolchilarni   o’yin   davomida   maydonning   har   bir   chizig’ida   texnik   harakatlarni
bexato bajarishlari jamoani g’alabaga yaqinlashtiradi. 
Futbolchilarni   mashg’ulotlarda   texnik-taktik   harakatlarni   tarbiyalab
rivojlantirishda   berilayotgan   mashqlarni   sekinlik   bilan,   to’g’ri   bajarishiga   e’tibor
ko’p. Bugungi kunda texnik-taktik harakatlarni tezkor bajarlishiga ahamiyat berish,
o’yin vaziyatlariga xos mashqlaridan foydalanish muhimdir. 
Texnik-taktik   harakatlarga   doir   mashqlarni   ko’rsatilishi   tavsiya   etilishi
murabbiylarning   mashg’ulotlarini   samarali   o’tishini   ta’minlaydi.   Futbolchilarni
musobaqa   faoliyatida   bajargan   texnik   harakatlarini   pedagog   kuzatish   orqali
tekshirish tahlil qilish mumkin.
Kurs   ishining   maqsadi :   Futbolchilarning   tezkor   kuch   tayyorgarligini
tarbiyalash
Kurs ishining vazifasi : Jismoniy sifatlar haqida tushuncha. Yosh futbolchilar
organizmini anatomik va fiziologik xususiyatlari
Kurs ishining ob'ekti : Jismoniy siftalar va ularni rivojlantirish mohiyati
Kurs ishining predmeti : Jismoniy sifatlarni rivojlantirish natijalari
Kurs  ishining  tuzilishi :   Kurs   ishi  kiris  qismi,  2  ta  bob,  5  ta   reja,  xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I.bob. Futbolchilarning tezkor kuch tayyorgarligini tarbiyalash
1.1.Jismoniy sifatlar haqida tushuncha. Yosh futbolchilar organizmini
anatomik va fiziologik xususiyatlari.
Organizm funkstiyalarining rivojlanishida markaziy nerv sistemasi va avvalo,
uning   oliy   bo’lagi   -   bosh   miya   po’stlog’i   yetakchi   rol   o’ynaydi.   Jinsiy   yetilish
3 davriga   kelib,   nerv   sistemasining   anatomik   rivojlanishi   deyarli   batamom
tugallanadi.   Miyadagi   harakat   analizatori   yadrosining   yetilish   jarayoni   12-13
yoshlarga   kelib   tugallanadi.   Katta   yarim   sharlar   funkstiyalarining   qaytadan
qurilishi   bolalarning   xulqatvori,   psixikasida   o’z   aksini   topadi.   O’smirlik   yoshida
bolalarning   umumiy   psixik   qiyofasi   ayniqsa   tez   o’zgaradi.   Bolada   o’z-o’zini
namoyon   qila   borish   jarayoni   boshlanadi.   O’smirlarda   ma’lum   bir   faoliyat   turida
o’z   kuchini   sinab   ko’rish,   biror   bir   natijaga   erishish   ishtiyoqi   paydo   bo’ladi.
O’smir turli-tuman narsalarga qiziqa boshlaydi, lekin bu qiziqishlar hali yetarlicha
barqaror   bo’lmaydi.   8-10   yoshda   tafakkur   va   xotirada   muhim   o’zgarishlar   ro’y
beradi.   Ta’lim   va   tarbiya   jarayonida   mantiqiy   fikr   yuritish   va   abstrakt   tafakkur
qidish   qobiliyati   rivojlanadi.   O’rganilayotgan   harakatlarga   tanqidiy   yondashish
paydo bo’ladi. Xotira ishidagi o’zgarishlar shunday ifodalanadiki, esga olish ancha
kichik   yoshda   bo’lganidek   konkret   hodisalardan   umumiy   xulosalar   chiqarishga
qarab   bo’lmaydi,   balki   umumiy   tasavvurlardan   borliqdagi   konkret   hodisalarning
ayrim detallarini xotirada tiklashga qarab boradi. Shuning uchun bu yoshda futbol
texnikasini o’rganishni (texnikani bajarish detallariga alohida e’tibor bergan holda)
yaxlit uslub asosida olib borish maqsadga muvofiqdir. Bolalarda harakatlarni eslab
qolish qobiliyati yosh oshib borgan sari ham  miqdor, ham sifat jihatidan o’zgaradi.
Bolalarning   eslab   qolish   qobiliyati   7   yoshdan   12   yoshgacha   bo’lgan   davrda   juda
tez   o’sib   boradi.   Bu   davrda   erkin   harakatlar   koordinastiyasi   ancha   yaxshilanadi.
Harakatlarga avvalgiga qaraganda kam kuch sarflanadi va ular tobora harakatlarni
aniq   va   tez   bajariladigan   bo’lib   boradi.   9-10   yoshli   bolalar   futbol   o’yinining   eng
oddiy   usullarini   nisbatan   oson   o’zlashtirib   oladilar,   shu   bilan   birga,   kattaroq
yoshda   ularni   yanada   takomillashtirish   ishi   ancha   muvaffaqiyatli   bo’ladi.   13-14
yoshli   o’smirlarda   koordinastiya   bo’yicha   murakkab   harakatlarni   o’rganishda
pubertat   davrining   tormozlovchi   ta’siri   sezilarlidir.   Bolalar   bilan   ishlovchi
murabbiy   va   pedagoglar   shuni   hisobga   olishlari   kerakki,   bolalar   futbol   bilan
qancha   erta   shug’ullana   boshlasa,   ularda   shug’ullanuvchilar   imkoniyatlariga   mos
bo’lgan   harakat   ko’nikmalari   shunchalik   tez   va   oson   hosil   qilinadi.   Bola
yoshligidan   sport   bidan   shug’ullansa,   bu   -   organizmning   shakllanishiga   ijobiy
4 ta’sir   ko’rsatadi.   Bu   ta’sir   ikki   xil   namoyon   bo’ladi:   morfologik   o’zgarishlar   -
bunda   antropometrik   belgilar   tez   o’sadi;   funkstional   o’zgarishlar   -   bunda
ishchanlik   qobiliyati   o’sadi.   Jismoniy   mashqlarning   suyak   tizimi   rivojlanishiga
ta’siri   ayniqsa   sezilarlidir   (bolalik   yoshida   suyak   tizimida   juda   ko’p   o’zgarishlar
bo’ladi). Masalan,  juda  ko’p tadqiqotlar  bolalar  umurtqa pog’onasining  juda  ham
qayishqoqligi   va   uzoq   vaqt   zo’riqish   natijasida   noto’g’ri   holatda   bo’lishi   tufayli
qiyshayib   qolishi   mumkinligidan   dalolat   beradi.   8-9   yoshli   bolalarning   umurtqa
pog’onasi   juda   ham   harakatchan   bo’ladi.   Bolalarda   bo’yin   va   ko’krak   qafasi
bukiklari   maktab   yoshiga   kelib   qotadi.   Bel   bukiklari   esa   faqat   balog’at   yoshiga
yetish   davriga   kelib   to’liq   qotadi.   Umurtqa   pog’onasining   qiyshayishi   tufayli
kuzatiladigan       qaddi-qomatdagi   buzilishning   ko’pchiligi       11-15   yoshlarda   ro’y
beradi.   Bu   yoshda   umurtqa   pog’onasining   to’g’ri   rivojlanishi   uchun   umurtqa
mushaklarini   mustahkamlashga   yordam   beruvchi   mashqlar   bajarishni   topshirish
juda   muhimdir.   Bolalik   yoshida   suyak   qotish   jarayoni   hali   tugallanmagan
bo’lishini   hisobga   olish   kerak.   9-11   yoshlarga   kelib,   odatda,   qo’l   barmoqlarining
suyagi, bir  oz keyinroq, 10-13 yoshlarda bilak va jag’  suyaklari, 14-16 yoshlarda
bilak   va   jag’   suyaklari   qotadi.   14-16   yoshlarda   epifizar   kemirchaklarda,   umurtqa
pog’onalari orasidagi disklarda suyak qotish zonalari paydo bo’ladi. Tos suyaklari
faqat 20-21 yoshlardagina batamom qotadi. O’mrov suyagi, kurak suyagi, yelka va
bilak   suyaklari   20-25   yoshlarga,   oyoq   panjalari,   oyoq   kafti   va   oyoq   tovonining
orasidagi   suyaklar   tegishlicha   15-21   va   17-21   yoshlarga   kelib   to’liq   qotadi.
O’smirlik   yoshida   gavdaning   o’sish   sur’ati   yuqori   bo’lishi   va   gavda   og’irligining
ortishi   qayd   qilinadi.   Gavdaning   bo’yiga   qarab   o’sishi   o’smirlarda   asosan   17-18
yoshlarda   tugallanadi.   Shuning   uchun   katta   balandlikdan   sakrab   tushayotganda
qattiq   depsinish,   to’p   uchun   kurashayotganda   yelka   bilan   yelkani   tutish,   birdan
to’xtash va keskin burilish, o’ng va chap oyoqqa notekis yuklama berish bel va tos
suyaklarining   qo’shilib   ketishiga,   ularning   noto’g’ri   o’sishiga   sabab   bo’ladi.
Oyoqlarga   haddan   tashqari   yuklama   berish,   agar   suyak   qotishi   jarayoni
tugallanmagan   bo’lsa,   oyoqning   taypoq   bo’lib   qolishiga   sabab   bo’ladi.   Bolalar
skeletining   jadal   rivojlanishi   ularning   mushaklari,   paylari   va   bog’lovchi   bo’g’in
5 apparatining   shakllanishi   bilan   mustahkam   bog’langan.   Bolada   8   yoshda
mushaklar og’irligi gavda og’irligining 27% ini, 12 yoshda 29,4% ini, 15 yoshda -
32%   ini,   18   yoshlarga   kelib   esa   44,2%   gachasini   tashkil   etadi.   Mushaklar
og’irligining   ortishi   bilan   birga   ularning   funkstional   xossalari   ham   takomillashib
boradi.   Mushaklarning   funkstional   xossalari   7   yoshdan   10   yoshgacha   bo’lgan
davrda   jiddiy   o’zgaradi.   14-15   yoshli   bolaning   mushaklari   o’zining   funkstional
hossalariga ko’ra katta yoshli kishining mushaklaridan unchalik farq qilmaydi. 11
yoshdan   19   yoshgacha   bo’lgan   davrda   futbolchilarning   mushak   kuchi   bir   tekisda
rivojlanib   bormaydi.   13   yoshdan   15   yoshgacha   mushak   kuchi   eng   ko’p   o’sadi.
Asosiy kuch ko’rsatkichlari 73,2 dan 103,2 kg gacha, ya’ni 30 kg ga ortadi. 15-17
yoshda   absolyut   mushak   kuchi   kam   o’zgaradi,   faqat   16-20   yoshlarda   u   katta
kishiga   xos   bo’lgan   darajaga   yetadi.   17-19   yoshli   futbolchilarda   asosiy   kuch
miqdori   tegishlicha   126;   136,3;   159,1   kg   ga   yetadi.   Asosiy   kuch
ko’rsatkichlarining o’rtacha yillik o’sishi futbolchilarda 12,3 kg ni tashkil etadi. 12
yoshdan 18 yoshgacha mushak kuchining o’sishini ko’rsatuvchi maksimal miqdor
tovon   mushaklari   bilan   ifodalaniladi   (2,5   marta).   Yosh   futbolchilarda   tezlikni
rivojlantirish   dinamikasi   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega.   7   yoshdan   12   yoshgacha
bo’lgan   davrda   harakatlar   sur’ati   tez   o’sib   boradi.   Harakatlarning   tezligi   va
ixtiyoriy   chastotasi,   shuningdek,   ularning   maksimal   sur’atini   saqlab   turish
qobiliyati 14-15 yoshlarga kelib, oxirgi natijaga yaqin bo’lgan qiymatga erishadi.
Futbolchilarning 60 m ga yugurishdagi natijalari 12-15 yosh orasida o’sib boradi,
15   yoshdan   keyin   esa   ular   bir   oz   barqarorlashadi,   bu   hol   keyinchalik   «tezlik
bar’eri»ning   hosil   bo’lishiga   olib   kelishi   mumkin.   Agar   60   m   ga   yugurishdagi
natijalar   11   yoshdan   18   yoshgacha   1,4   soniyaga   yaxshilansa,   12   yoshdan   15
yoshgacha   bo’lgan   davrda   u   maksimal   miqdori   -   1,16   soniyani   tashkil   etadi.
Keyingi   yillarda   natijalar   juda   kam   (0,24   soniya)   yaxshilanib   boradi.   Bolalar   va
o’smirlarning organizmi tezlik yuklamalariga yaxshi moslashadi. Shuning uchun 8
yoshdan 15 yoshgacha bo’lgan davr tezlikni va kuch sifatlarini rivojlantirish ham
yosh   ortgan   sari   qat’iy   oshib   boradi.   Ular   13   yoshdan   16   yoshgacha   eng   yuqori
darajada rivojlanadi. Bu davrlarda turgan joydan balandlikka sakrash natijalarining
6 yillik   o’sish   ko’rsatkichlari   tegishlicha   3,7   va   6,2   sm   ga   tengdir.   11   yoshdan   19
yoshgacha   bo’lgan   davrda   sakrash   balandligi   24   sm   ga   ortadi.   Bolalarda
chaqqonlikning   yoshga   qarab   rivojlanishi   10   yoshgacha   ancha   jadal   bo’ladi.
Keyingi   yillarda   chaqqonlik  harakat   apparati   funkstional   imkoniyatlarining  qat’iy
ortishi   hisobiga   anchagina   rivojlandi.   Kichik   maktab   yoshi   (7-11   yosh)
egiluvchanlikni   rivojlantirish   uchun   eng   qulay   yoshdir.   Xuddi   shu   yoshlarda
bo’g’imlardagi   harakatchanlik   bilan   mushaklarning   baquvvat   bo’lishi   o’rtasida
optimal   nisbat   kuzatiladi.   Maksimal   tezlikning   75%   iga   to’g’ri   keladigan   tezlik
bilan   yugurish   uzunligi   bo’yicha   aniqlanadigan   chidamlilikning   eng   ko’p   o’sishi
13-14   yoshlarda   kuzatiladi,   15-16   yoshda   chidamlilik   kamayadi.   Bu   maksimal
tezlikning o’sishi  va buning natijasida ish quvvatining ortishi  bilan tushuntiriladi.
17 yoshda o’smirlarda chidamlilik yana ortadi. Shuni qayd qilish kerakki, jismoniy
mashqlar,   jumladan,   futbol   bilan   shug’ullanish   ta’sirida   yosh   sportchilarda
jismoniy   sifatlarning   rivojlanishidagi   biologik   qonuniyatlar   o’zgarmaydi.   Faol
pedagogik ta’sir ularning ancha yuqori darajada rivojlanishiga yordam beradi. 
1.2 Jismoniy siftalar va ularni rivojlantirish mohiyati.
Har bir kishi harakatlarni bajarishda muayyan imkoniyatlarga ega. Masalan, u
biror og’irlikdagi  shtangani  ko’tara oladi, qandaydir  bir  vaqt oralig’ida (3 daq., 2
daq.,   30   sek.,   4   daq.   va   hokazo)   1000   m   masofani   yugurib   o’ta   oladi.   Bu
imkoniyatlar   bir   qator   sifat   va   son   xarakteristikalari   jihatidan   bir-biridan   farq
qiladigan   muayyan   harakatlar   bilan   amalga   oshiriladi.   Masalan,   sprintcha   va
marafoncha   yugurish   organizmga   sifat   jihatidan   boshqa-boshqa   talablar   qo’yadi,
turli   xil   jismoniy   fazilatlarni   namoyon   etishni   talab   etadi.   Kishi   harakat   qilish
imkoniyatlarining   ba'zi   bir   sifatli   tomonlarini   kishining   jismoniy   (yoki   harakat)
fazilatlari   deb   atash   qabul   qilingan.   Odatda,   kuchlilik,   tezkorlik,   chidamlilik,
chaqqonlik   va   egiluvchanlik   asosiy   jismoniy   sifatlar   deb   qaraladi.   Kishidagi
jismoniy fazilatlarning rivojlanganlik darajasi faqat kishi organlarining funksional
(fiziologik)   imkoniyatlari   bilan   emas,   balki   psixik   faktorlar,   chunonchi,   irodaviy
7 fazilatlar   bilan   ham   belgilanadi.   Bu   holda   irodaviy   fazilatlar   kishining   o’z
funksional   imkoniyatlaridan   qanchalik   foydalana   olishini   belgilaydi.     Kuchlilikni
tarbiyalash.   Tushunchaning   ta'rifi.   Kundalik   nutqimizda   «kuch»   so’ziga   turli   xil
ma'no beradilar. Ilmiy tushuncha  sifatida u iloji boricha aniq belgilangan bo’lishi
kerak. Buning uchun “kuch”ning quyidagi ma'nolarini birbiridan farq qilish lozim:
1) harakatning mexanik xarakteristikasi  sifatidagi kuch («t massali  jismga F kuch
ta'sir etadi...»); 2) kishining xususiyati, fazilati sifatidagi kuch (masalan, quyidagi
tekstda:   «yosh   o’sishi   bilan   kuch   ham   ortib   boradi;   3)   sport   bilan
shug’ullanmaydiganlarga   qaraganda   sportchilar   kuchliroq   bo’ladilar...»   va
hokazo).   Birinchi   ma'nodagi   kuch   harakatning   boshqa   xarakteristikalari   bilan   bir
qatorda mexanikaning o’rganish ob'ekti bo’lib xizmat qiladi. Ikkinchi ma'nodagisi
esa,   jismoniy   tarbiya   nazariyasi,   fiziologiya   va   antropologiyada   tadqiqot   mavzui
bo’ladi. Bundan buyon biz «kuch» deyadidan har ikki ma'noda ham foydalanamiz.
Agar tushunchalarni aralashtirib yuborish xavfi tug’ilsa, u holda harakatlantiruvchi
fazilat   tariqasidagi   kuchni   ko’rsatish   uchun   kuch   imkoniyatlari,   kuch   qobiliyati,
muskul   kuchi   ishlatiladi.   Kishining   kuchini   tashqi   qarshiliklarni   muskul   kuchi
yordamida yengish qobiliyatiga qarab aniqlash mumkin. Qarshiliklarni yenguvchi
ishlarda   harakatlarga   qarshi   yo’naltirilgan   kuchlarni,   yon   beruvchi   ishlarda   esa
harakat yo’nalishi bo’yicha ta'sir etuvchi kuchlarni qarshilik kuchi deb tushuniladi.
Ma'lumki,   muskullar   kuchni   quyidagicha   namoyon   qilishlari   mumkin:   1)   o’z
uzunliklarini   o’zgartirmay       (statik,   izometrik   rejim);   2)   o’z   uzunliklarini
qisqartirib   (qarshiliklarni   yenguvchi,   miometrik   rejim);   3)   uzayib   (yon   beruvchi,
pliometrik   rejim)   qarshiliklarni   yenguvchi   va   ularga   yon   beruvchi   rejimlarni
birlashtirib   «dinamik   rejim»   deyiladi.   Bu   sharoitlarda   kuchning   maksimal
qiymatlari   turlicha   bo’lganligi   uchun   kuchning   yuqoridagicha   bo’lishini   kuch
qobiliyatlari   asosiy   turlarining   klassifikatsiyasi   deb   qabul   qilish   mumkin.   Kuch
namoyon bo’lishi  sharoitlariga kuchning bog’liq ekanligi. Harakat  kuchi      («ya'ni
harakatning bosimi yoki tortishi». — ( K.M.Mahkamjanov) ko`p jihatdan qarshilik
kuchlarining   tabiati   bilan   belgilanadi.   Insonning   jismoniy   fazilati   sifatidagi
kuchning turlari. Aytilganlar asosida kuchlilik, qobiliyatlarini quyidagicha turlarga
8 bo’lish   mumkin:     1.   Kuchlilik   qobiliyatlarining   o’zi   —statik   rejim   va   sekin
harakatlar.  2. Tezkor — kuchlilik qobiliyatlari (dinamik kuch) — tez harakatlarda.
Tezkor   —   kuchlilik   qobiliyatlari   qarshiliklarni   yenguvchi   va   yon   beruvchi
(amortizatsion   kuch)   kuchlarga   bo’linadi.   Bundan   buyon   «kuchlilik
qobiliyatlarining o’zi» termini o’rniga qisqa — kishining kuchi, sportchining kuchi
degan   terminni   ishlatamiz.   Lekin   bunda   gap   kuchning   statik   va   unga   yaqin
sharoitda namoyon bo’lishi to’g’risida borayotganligini tushunamiz. Bu ma'nodagi
kuchni   tarbiyalash   metodikasi   keyingi   bo’limlarda   yoritiladi.   Kuch   qobiliyatining
ko’rsatilgan   turlari   asosiy   turlardir,   biroq   ular   kuchning   inson   namoyon   etadigan
xilma-xil   turlarini   to’la   ifodalamaydi.   Portlovchi   kuch   —   qisqa   vaqt   ichida   katta
miqdorda kuch namoyon qilish qobiliyati – muhim turlardan hisoblanadi. Muskul
kuchi va sportchining vazni. Turli vazndagi kishilarning kuchini taqqoslash uchun
nisbiy   kuch   deb   ataladigan   kuch   tushunchasidan   foydalaniladi.   Nisbiy   kuch
deganda   o’z   vaznining   bir   kilogramiga   to’g’ri   -   keladigan   kuch   miqdori
tushuniladi.  Kishi   biror  bir  harakatda  o’z  og’irligidan  qat'i  nazar   namoyon qilgan
kuchni   ba'zan   absolyut   kuch   deb   ataydilar.   Absolyut   kuch,   masalan,   dinamometr
ko’rsatgichlari,   ko’tarilgan   shtanganing   chegara   darajadagi   og’irligi   va   boshqalar
bilan   xarakterlanishi   mumkin.   Mashq   ko’rganlik   darajasi   taxminan   bir   xil,   lekin
vazni har xil kishilarda vazni og’irlashib borishi bilan absolyut kuch ortadi, nisbiy
kuch esa kamayadi. Nisbiy kuchning kamayishining sababi shundaki, sportchinnng
vazni   gavdasining   hajmiga,   ya'ni   uning   chiziqli   o’lchamlarining   kubiga
proportsional   bo’ladi;   kuch   esa   fiziologik   ko’ndalang   kesimning,   ya'ni   chiziqli
o’lchamlarning   kvadratiga   proportsionaldir.   Binobarin,   gavda   o’lchamlari   oshib
borishi bilan kishining vazni uning muskul kuchiga qaraganda tezroq ortib boradi.
Kuchni   tarbiyalash   metodikasining   asoslari.   Vazifa   va   vositalar.   Kishining
jismoniy   fazilati   sifatida   kuchni   uzoq   yil   davomida   tarbiyalash   protsessidagi
umumiy   vazifa   kuchni   har   tomonlama   rivojlantirish   va   turli   xil   harakat   (sport,
mehnat   va   hokazo)   faoliyatlarida   uning   yuksak   darajada   namoyon   bo’lishini
ta'qiqlashdan   iboratdir.   Quyidagilar   xususiy   vazifalardir:   -   kuchlanishning   asosiy
turlarini, ya'ni  statik  kuchlanish  va  dinamik kuchlanish,  kuch  talab  kuchlanish  va
9 tezkor kuch talab kuchlanish, qarshiliklarni yenguvchi kuchlanish va yon beruvchi
kuchlanish turlarini amalga oshirish qobiliyatini egallash hamda takomillashtirish;
-   harakat   apparatidagi   barcha   muskul   guruhlarini   kuch   jihatdan   garmonik   holda
mustahkamlash; - xilma-xil sharoitlarda kuchdan ratsional foydalanish qobiliyatini
rivojlantirish. Shu bilan birga biror bir faoliyatdagi konkret sharoitga qarab, kuchni
ixtisoslab   tarbiyalash   yuzasidan   o’ziga   xos   vazifalar   hal   qilinadi.   Qarshiligi
oshirilgan   mashqlar,   ya'ni   kuchni   ko’paytiradigan   mashqlar   kuch   tarbiyalash
vositasi   bo’lib   hisoblanadi.   Qarshilikning   tabiatiga   qarab   kuchni   ko’paytiradigan
mashqlar ikki guruhga bo’linadi. (SH.T.Iseev). 
1. Tashqi  qarshiliklarni  yengish  bilan bajariladigan mashqlar. Odatda,  tashqi
qarshilik   sifatida   quyidagilardan   foydalaniladi:   a)   buyumlarning   og’irligi,   b)
sherigining qarshilik ko’rsatishi, v) elastik buyumlarning qarshiligi, g) tashqi muhit
qarshiligi  (masalan, qalin qordan yugurish). 
2.   O’z   vazni   bilan   og’irlashtirilib   bajariladigan   mashqlar.   Shuningdek,   o’z
vazni   bilan   og’irlashtirish   tashqi   buyumlarning   og’irligi   bilan   to’ldiriladigan
mashqlardan   ham   foydalaniladi.   Organizmga   funksional   ta'sir   etish   jihatidan
qarshilik   paydo   qiladigan   faktorning   mohiyati   unchalik   muhim   emas.   Kishi   tosh
ko’taradimi,   qum   solingan   qop   ko’taradimi   yoki   o’z   vaznidan   og’irroq   narsa
ko’taradimi — bari bir hamma hollarda ham organizmga bir xilda ta'sir ko’rsatiladi
(agar qarshilik miqdori bir xilda bo’lsa). Biroq xilma-xil mashqlar ba'zi bir o’ziga
xos   xususiyatlarga   ega.   Kuch   mashqlarining   yuqorida   keltirilgan   klassifikatsiyasi
bilan   bir   qatorda,   ularning   saralab   ta'sir   etish   darajasiga   (umumiy   va   nisbatan
ma'lum bir joyga ta'sir etishiga) ko’ra, shuningdek, muskullarning ishlash rejimiga
ko’ra,   statik   (izometrik)   va   dinamik,   faqat   kuchlilik   va   tezkor-kuchlilik,
qarshiliklarni   yenguvchi   va   yon   beruvchi   mashqlarga   bo’linishini   ham   e'tiborga
olish   kerak.   Kuchni   tarbiyalash,   boshqa   jismoniy   sifatlarni   tarbiyalashdagi   kabi,
jismoniy   tarbiyaning   umumiy   metodik   printsiplariga   muvofiq   ravishda   amalga
oshiriladi.   Shu   bilan   birga   quyidagi   maxsus   qoidalarga   ham   rioya   qilish   kerak.
Asosiy   metodik   yo’nalishlarni   aniqlash   shart-sharoitlari:   Kuchni   tarbiyalashda
qarshilik   miqdorini   tanlash   —   metodikaning   asosiy   masalalaridan   biridir.   Bu
10 masalani muskullarni turlicha kuchlantirib bajariladigan   harakatlarning  fiziologik
xususiyatlarini   tushunganidagina   hal     qilish   mumkin.   Turli   darajada   zo’r   berish
bilan   bajariladigan   harakatlarning   fiziologik   xususiyatlari   muskul   kuchini
maksimal darajada zo’r bermaslik yo’li bilan mashq qildirishga urinish nima uchun
samara  bermasligini      tushuntirib      beradi.  Agar  kishi  muskul   kuchiga  muntazam
ravishda anchagina zo’r bermasa, muskul kuchi o’smay qoladi, kuchlanish miqdori
juda   kam   bo’lganda   esa,   kuchning   o’sish   darajasi   hatto   kamayib   ketishi   ham
mumkin.   Mashq   ko’rmagan   kishilarda   ko’rsatayotgan   zo’r   berish   miqdori
maksimal   kuchning   20%   idan   kam   bo’lsa,   ularning   kuchi   kamaya   boshlaydi.
Kuchlanish   miqdori   qanchalik  kam  bo’lsa,  muskul   kuchinnng  kamayish   protsessi
va   muskullarning   bo’shashish   protsessi   shunchalik   tez   sodir   bo’ladi,   Muskullari
anchagina   kuchlanishga   odatlanib   qolgan   sportchilar   nisbatan   katta   og’irliklardan
foydalanganlarida ham, og’irliklar odatdagidan kam bo’lsa, kuch kamaya boshlashi
mumkin. Asosiy metodik yo’nalishlarning xarakteristikasi. 
Maksimal darajada zo’r berishni turli yo’llar bilan hosil qilish mumkin: 
1)   chegaraga   yaqin   bo’lmagan     og’irliklarni     (qarshiliklarni)   yengishni
chegara darajada ko’p marta takrorlash; 
2) tashqi qarshilikni chegara  darajada oshirish (dinamik va statik rejimda); 
3)   qarshiliklarni   chegara   darajada   tezlik   bilan   yengish.   Shunga   muvofiq
kuchni  tarbiyalash  metodikasida  bir necha yo’nalishlar mavjud. Chegaradan kam
og’irliklarni chegara miqdorda takrorlashdan foydalanish. 
Yuqorida   aytganimizdek,   chegaradan   kam   og’irliklar   bilan   bajariladigan
harakatlar   o’z   fiziologik   mexanizmlariga   ko’ra   chegara   og’irliklar   bilan
bajariladigan harakatlardan farq qiladi. Biroq kishi charchagan sari bu hol o’zgarib
boradi. Bitta XB namoyon etadigan kuchlanish pasayib ketadi. Mashqni bajarishda
ko’proq   XB   lardan   foydalaniladi   va   oxirgi   takrorlashlarda   ularning   soni
maksimumga qadar ortadi. Bunda effektiv razryadlar chastotasi ko’payib boradi va
ularning sinxronlashuvi ro’y beradi. Birinchi gallarda osonlikcha ko’tarish mumkin
bo’lgan   og’irlik   chegara   og’irlikka   yaqinlashib   boradi   va   katta   kuchli   fiziologik
qo’zg’ovchiga   aylanadi.   Zo’r   berish   kontsentratsiyasi   o’zgaradi.   Natijada
11 fiziologik holat chegara zo’r berish vaqtidagiga o’xshab qoladi. Koordinatsiyaning
ko’p   jihatlari   bilan   shunga   o’xshab   ketishi   chegaradan   kam   og’irlikni   «holdan
toyguncha»   ko’p   ko’tarish   muskul   kuchini   trenirovka   qiladigan   ta'sir
ko’rsatishining   asosiy   sababidir.   Og’irliklar   bilan   mashq   qilayotganda   keyingi
ko’tarishlardagi   o’xshashlik   yetakchi   omil   bo’lganligi   uchun   xuddi   shu   so’nggi
ko’tarishlarni   bajarish   foydaliroq   ekani   ayondir.   Binobarin,   bu   holda   mashqlarni
charchoq   yaqqol   sezilguncha,   ya'ni   «holdan   toyguncha»   bajarish   shart.
Trenerlarning «Sportchi bunday mashklarni qurbi yetguncha bajarishi, undan so’ng
yana   uch   marta   takrorlashi   kerak»   degan   hazillari   bejiz   emas,   albatta.
Mashg’ulotlar   o’tkazish   vaqti   uzayishi   bilan   maksimal   ogirliklarning   afzalliklari
tobora   aniq   sezila   boradi.   Malakali   sportchilarning   trenirovkalarida   chegaradan
kam og’irliklar bilan mashq qilish asosan qo’shimcha mashqlar sifatida ishlatiladi.
Bunda   ularning   ko’p   vaqt   olishini   hisobga   olib,   odatda,   faqat   ma'lum   bir   joyga
ta'sir   etadigan   mashqlar   qo’llaniladi.   Bunday   paytlarda   ko’tarilgan   og’irlikning
jami   miqdori   unchalik   katta   bo’lmaydi.   Qarshilik   miqdori   odatda   «katta»   va
«o’rtacha   katta»ga   yaqin   qilib   belgilanadi.   Kuchning   rivojlanib   borishiga   qarab
qarshilik miqdori  ham  shunga yarasha o’zgarib boradi. Misol:  o’quvchi qo’llarini
gimnastik skameykaga tirab yotgan holda bukadi va yoyadi. U bu harakatni 10—
12   marta   bajara   oladigan   bo’lganda   mashq   faqat   4—7   marta   bajarish   mumkin
bo’ladigan   qilib   murakkablashtiriladi   (masalan,   qo’llarni   polga   tirab   turib   bukish
va rostlash, so’ngra shunnng o’zini oyoqlarni gimnastik skameykaga tirab bajarish
va boshqalar). Chegara og’irliklaridan va unga yaqin og’irliklardan foydadalanish
(dinamik rejimda). Bu metodik yo’nalish malakali sportchilar trenirovkasida asosiy
yo’nalishdir.   Agar   30—40   yil   muqaddam   og’ir   atletikachilar   chegaradan   ham
og’irlikdagi   shtangani   ko’p   marta   ko’tarishga   alohida   ahamiyat   bergan   bo’lsalar,
hozirgi vaqtda ko’tarish mumkin bo’lgan chegara og’irlik va unga yaqin og’irliklar
bilan mashq qilishga ko’proq e'tibor bermoqdalar. Bu ko’pgina boshqa sport turlari
uchun   ham   xarakterlidir.   Masalan,   balandlikka   eng   kuchli   sakrovchilar,   shtanga
bilan   mashq   qilganlarida,   eng   yuqori   og’irlikka   yaqin,   og’irliklar   bilan
shug’ullanadilar  (K.M.Mahkamjanov).  Malakali  sportchilarning  trenirovkasida  bu
12 metodik   yo’nalishning   juda   yaxshi   natijalar   berishi   isbotlangan   deb   hisoblash
mumkin.   Chegaraga   yaqin   va   chegara   og’irliklar   bilan   trenirovka   qilishga   o’tish
sportdagi natijalarniing ancha o’sishiga olib keldi. «Chegara og’irlik» tushunchasi
haqida bir-ikki  og’iz  gapirib o’tish lozim. Chegara  og’irlik deganda  (agar  boshqa
alohida izohlab qo’yilmasa) trenirovka qilinadigan chegara og’irlik, ya'ni ortiqcha
emotsional   xayajonsiz   ko’tarish   mumkin   bo’lgan   eng   katta   og’irlik   tushuniladi.
Tegishli   psixologik   moslashish   hisobiga   bu   og’irlikni   ko’paytirish   ham   mumkin,
bu   holda   shu   og’irlik   haqiqatan   ham   chegara   og’irlik   bo’ladi,   biroq   tajriba
ko’rsatishicha,   bunday   og’irliklar   bilan   mashq   qilishning   foydasi   kamroq.   Kishi
bunday   og’irliklar   bilan   mashq   qilganda   emotsional   jihatdan   charchaydi   va
yuklamaning   hajmi   esa   yetarli   bo’lmaydi.   Shuning   uchun   asosan   emotsional
ortiqcha   hayajonlanmay   1—2   marta,   ko’pi   bilan   3   marta   ko’tarish   mumkin   (bu
og’irlik odatda maksimal og’irlikdan 10—15% kam) bo’lgan chegara va chegaraga
yaqin   og’irliklar   bilan   trenirovka   qilinadi.   Trenirovka   qilinadigan   chegara
og’irlikdan,   katta   og’irliklardan   juda   kam   foydalaniladi;   ko’p   hollarda   7—14
kunda   bir   marta.   Lekin   bunda   individual   farqlar   bo’ladi.   Trenirovka   qilinadigan
chegara og’irlik va sportchining eng yaxshi natijasi o’rtasidagi individual farq ham
ancha   katta   bo’ladi;   odatda   yengil   vaznli   sportchilarda   bu   farq   kam,   og’ir
vaznlilarda   esa   ko’p   bo’ladi.   Kuch   mashqlarini   bajarishdagi   ba'zi   talablar.   Nafas
olish kuch mashqlarini bajarish vaqtida maxsus tartibda bo’lishi kerak. Ma'lumki,
kishi faqat zo’riqqandagina, nafas chiqarish muskullari, tovush yo’li yopiq holatda
kuchlangandagina   chegara   kuchlanish   mumkin.   Zo’riqish   kuch   ko’rsatkichlarini
oshiradi. Kuch mashqlarnni bajarishda ko’ngilsiz hodisalarning oldini olish uchun
bir necha asosiy qoidalarga rioya qilish kerak: 
1)   faqat   zarur   bo’lgan   hollarda,   ya'ni   qisqa   vaqtli   maksimal   kuchlanish
vaqtidagina   zo’riqishga   yo’l   qo’yish   mumkin.   Yangi   shug’ullanuvchilar   sharoit
talab   qilmagan   vaqtlarda   ham   (masalan,   kam   kuchlanishli   mashqlarni   takror
bajarish vaqtida) nafas olishni to’xtatib qoladilar; 
2)   yangi   shug’ullanuvchilarga   chegara   va   chegaraga   yaqin   kuchlanishli
mashqlarni ko’p bermaslik kerak; 
13 3)   kuch   mashqlarini   bajarishdan   oldin   maksimal   darajada   chuqur   nafas
olmaslik   kerak,   chunki   bu   ko’krak   qafasidagi   bosimni   va   zo’riqish   vaqtida
bo’ladigan o’zgarishlarni oshirib yuboradi; 
4)   tovush   naychalari   oralig’i   toraygan   vaqtda   nafas   chiqarishdagi   kuch
ko’rsatgichlari   ham   zo’riqishdagi   kabi   bo’lganligi   uchun,   nafasni   to’xtatmay
chiqara turib maksimal zo’r berish mumkin; 
5)   yangi   shug’ullanuvchilar   mashqning   o’rtalarida,   jumladan   shtanga
ko’krakda  turgan  vaqtda  (nafas  olishning  bunday  rejimda  bo’lishi  qandaydir  vaqt
oralig’ida   mashq   bajarishni   qiyinlashtirib   qo’yishiga   qaramasdan),   nafas   olish   va
nafas chiqarishlarini talab etish kerak.
Malakali   sportchilar   faqat   bir   marta   —   shtangani   ko’krakka   ko’tarishdan
oldin   o’rtacha   miqdorda   nafas   olishlari   mumkin.   Shtangani   sekin   jim   qilgan
vaqtdagina shok holati paydo bo’lishi mumkinligini e'tiborga olib, hatto eng katta
og’irliklarni   ham   tez   ko’tarishga   erishish   lozim.   Shtangani   jim   qilish   vaqtida
bo’yin   muskullarining   (jumladan,   to’sh-o’mrovso’rgichsimon   o’simta
muskullarining)   uyqu   arteriyalarini   haddan   tashqari   qattiq   siqib   qo’yishi   shok
holatining   paydo   bo’lishiga   sabab   bo’lishi   mumkin.   Buning   oldini   olish   uchun
shtangani  itarish vaqtida iyakni  pastga tushirmaslik kerak. Airim mashg’ulotlarda
va mashg’ulot sistemasida kuch mashqlarining tutgan o’rni va ulardan foydalanish
tartibi.   Ayrim   mashg’ulotlardagi   kuch   mashqlari.   Agar   kuch   mashqlaridan
mashg’ulot   asosiy   qisdaqing   boshlarida   foydalanilsa,   ularning   samaradorligi
ko’proq bo’ladi. Bunday holda ular markaziy nerv sistemasining optimal,— yangi
(charchamagan)   holatida   bajariladi.   Natijada   nervkoordinatsion   munosabatlarning
hosil   bo’lishi   va   takomillashuvi   tezlashadi,   bu   esa   muskul   kuchining   ortishini
ta'daqlaydi.   To’g’ri,   bunga   har   doim   erishib   bo’lmaydi,   chunki   mashg’ulotlarda
kuchni   tarbiyalashdan   boshqa   vazifalarni   ham   bajarishga   to’g’ri   keladi.   Kuch
mashqlarini bajarish, tabiiyki, kishida charchash holatini keltirib chiqaradi, bu esa
tezkorlikni   tarbiyalash,   texnikani   takomillashtirish   yuzasidan   olib   boriladigan
keyingi   ishlarning   muvaffaqiyatli   bajarilishiga   salbiy   ta'sir   etadi.   Shuning   uchun
ayrim   vaqtlarda   bu   masalada   yon   berib,   kuch   mashqlarini   dars   asosiy   qisdaqing
14 oxiriga   ko’chirishga   to’g’ri   keladi;   bunda   bu   mashqlar   shug’ullanuvchilar
organizmiga kamroq ta'sir ko’rsatdi. Jumladan, kuch muhim ahamiyatga ega bo’lsa
ham, lekin yetakchi rol o’ynamaydigan, texnik jihatidan murakkab sport turlarida
(sport o’yinlari, konkida figurali uchish va boshqaar) ko’pincha shunday qilinadi.
Kuch   mashqlarining   hozirgi   zamon   metodikasi   uchun   mashqlar   orasidagi   dam
olish vaqty ortgani xarakterlidir. Masalan, jahondagi eng kuchli shtangachilar 1996
—1997   yillarda   2—2,5   soat   mashq   qilgan   bo’lsalar,   1991—1992   yillarda
shtangani   necha   marta   ko’tarishni   ilgarigicha     qoldirib,   3—3,5   soat   mashq
qilgandir. Shtangani har bir ko’tarish oraliqidagi dam olish vaqtini oshirib borish,
ishchanlik   qobiliyatini   va   markaziy   nerv   sistemasining   qo’zg’aluvchanligini
unchalik   kamaytirmay   turib,   shtangani   ko’tarib   ko’rishga   urinib   ko’rishni
ko’paytirishga imkon beradi. Ko’pincha dam olish intervallari 2—3,5 daq, bo’ladi,
ba'zan   eng   katta   og’irliklar   bilan   ishlashda   esa   4—6   daq.   gacha   yetadi.   To’g’ri,
dam olish vaqtining bunchalik ko’p bo’lishi ham kuchni to’la tiklash uchun yetarli
emas.   Kuchni   to’la   tiklash   uchun   esa   (gaz   almashuv   ma'lumotlariga   va   boshqa
ko’rsatgichlarga asosan), chegara og’irliklar ko’tarishda 10—15 daq. dan ko’p vaqt
kerakdir.   Agar   mashg’ulotning   davom   etishini   oshirish   maqsadga   muvofiq
bo’lmasa   (masalan,   asosiy   ish   bilan   yoki   o’qish   bilan   band   bo’lganligi   uchun),
kuch mashqlarini seriyalarga birlashtirish mumkin. Bunda seriyalar ichida nisbatan
qisqa   muddatli   dam   olish   intervallari   bo’lib,   seriyalar   oralig’ida   esa   dam   olish
intervallari   oshiriladi   (5—7   daq.   gacha).   Mashg’ulotlarga   chegaraga   yaqin
og’irliklar hamda chegaradan kam og’irliklar qo’shilgan bo’lsa, dastlab chegaraga
yaqin   og’irliklardan   foydalanish   kerak.   Odatda   trenirovka   qilinadigan   asosiy
og’irlikni   ko’tarishdan   oldin,   yengilroq   og’irliklar   bir   necha   marta   ko’tariladi.
Og’irliklar   bilan   bajariladigan   bu   ishlar   vazifalariga   xizmat   qilishi   va
shug’ullanuvchilarni   charchatib   qo’ymasligi   kerak.   Maksimal   og’irliklardan
foydalanganda   shtangani   har   bir   ko’tarish   oralig’idagi   intervallarning   ko’p
bo’lishiga   qaramasdan,   shug’ullanuvchilar   nisbatan   tez   charchaydilar.   Bunday
paytlarda   yuklama   hajmidan   oshirish   uchun,   jumladan,   og’irlikni   qavatlash   va
og’irlikni to’lqinsimon almashlash usullaridan foydalaniladi. 
15 II.Bob.Yosh futbolchilarda jismoniy sifatlarni rivojlantirishning uslublari.
2.1 Yosh futbolchilarda kuch va jismoniy sifatlarni rivojlantirishning
uslublari.
Yosh   futbolchilar   bilan   ishlashdagi   dastlabki   tayyorgarlik   bosqichida
ularning   har   tomonlama   jismoniy   tayyorgarlikni   egallashiga,   sog’lig’ini
mustahkamlash   va   mutanosib   rivojlanishiga,   xilma-xil   ko’nikma   va   malakalarni
egallab       olishiga,       futbol       o’yini       texnikasi       va   taktikasining   boshlang’ich
asoslarini   o’rganishiga   qaratilgan   vositalar   kompleksidan   foydalanish   maqsadga
muvofiqdir.   Jismoniy   tayyorgarlikning   bu   vaqtdagi   vazifasi,   avvalo,   yosh
futbolchilarning   harakat   funkstiyalarini   (kuch,   tezkorlik,   chidamlilik,   chaqqonlik
va   epchillik),   shuningdek   o’z   harakatlarini   vaqt   oralig’ida   (havoda   va
mushaklarning zo’r berishi darajasiga ko’ra boshqara bilish harakat funkstiyasining
asosiy   komponentlaridir)   shakllantirishdan   iborat   bo’ladi.   Harakatlar   tezligini
tarbiyalashga   katta   e’tibor   berish   kerak.   Chunki   bolalik   va   o’smirlik   yoshida   ana
shu   eng  muhim   jismoniy  sifatni   tarbiyalash   uchun  keng   imkoniyatdar   mavjuddir.
Shuni   qayd   qilish   kerakki,   dastlabki   tayyorgarlik   va   boshlang’ich   sport
ixtisoslashuvi   bosqichlarida   tezkorlik   chaqqonlik   bilan   mustahkam   bog’liq
ravishda   tarbiyalanadi,   bu   esa   siljishning   (bir   joydan   ikkinchi   joyga   o’tishning)
rastional   texnikasini   muvaffaqiyatli   egallab   olish   uchun   zarur   asos   yaratadi.   8-12
yoshlar   oralig’ida   yugurishdagi   maksimal   tezlikning   anchagina   ortishi   harakatlar
tezligining tabiiy o’sishi bilan bog’liq. 12-14 yoshda esa tezlik asosan tezlik-kuch
sifatlarining   va   mushak   kuchining   o’sib   borishi   tufayli   ortadi.   Shuning   uchun
tezkorlikni rivojlantirishda yugurish sur’ati va katta mushak kuchini talab etadigan
harakatlar   chastotasini   maksimal   ravishda   oshirishga   harakat   qilish   kerak.   Bunda
tabiiy   harakatlarga   ko’proq   o’rmn   berish   lozim.   O’yin,   musobaqa   formasida
bajariladigap sport o’yiilari va harakatli o’yinlar, mashqlar ham juda katta yordam
ko’rsatishi   mumkin.   O’yin   mashqlarini   bajarish   yosh   futbolchilarni   g’alabaga
erishish   uchun   maksimal   kuch   sarflashga   majbur   etadi.   O’yin   materiali
mashg’ulotdagi   umumiy   vaqtning   50%   chasini   egallashi   kerak.   Har   bir   mashq
16 qisqa   vaqt   ichida   (10-15   soniya)   bir   necha   seriyali   usulda   bajariladi,   dam   olish
intervali 10-15 m bo’ladi. Maksimal tezlik bilan qayta yugurish muhim ahamiyatga
ega,   bu   20   m   gacha   masofada   estafeta   usulida   bajariladi.   Mashg’ulotlarga
estafetalardan tashqari 10-15 m ga yugurish bo’yicha nazorat  mashqlarini  kiritish
ham   tavsiya   etiladi.   Murakkab   harakat   reakstiyasini   va   harakatlar   chastotasini
rivojlantirish   uchun   turli   sport   holatidan   yuguriladigan   tezkorlik   mashqlaridan
keng foydalanish kerak. Bu mashqlar turli xil ko’ruv signallariga binoan, yugurish
yo’nalishini   o’zgartirib   bajariladi.   Bu   esa   o’yin   jarayonida   vujudga   keladigan
murakkab   vaziyatlarni   modellashtirib,   signallarning   har   biriga   javob   harakatlari
bilan   reakstiya   ko’rsatish   imkonini   beradi.   Boshlang’ich   sport   ixtisoslashuvi
bosqichida   keng   ko’lamdagi   o’yinlar,   o’yin   mashqlarini   qo’llashdan   tashqari,
asosiy  jismoniy  tayyorgarlik  mashqlari  komplekslaridan  foydalanish  mumkin. Bu
har   tomonlama   jismoniy   tayyorgarlikning   mustahkam   bazasini   yaratish   uchun
qulay   shart-sharoitni   yuzaga   keltiradi.   Ko’prok   tezkorlikni   rivojlantirishga
qaratilgan komplekslarni darsning asosiy qismi boshlarida qo’llash kerak, shundan
so’ng   bu   sifatni   takomillashtirishga   yordam   beruvchi   o’yinlardan   foydalanish
lozim.   Kuch   talab   qiluvchi   tegishli   o’yinlar   va   o’yin   mashqlari   kompleksiga,
shuningdek, chidamlilik ko’rsatishni talab etadigan o’yinlar komplekslariga ancha
kam   vaqt   ajratiladi.   Ular   tegishlicha   darsning   o’rtasida   va   oxirida   o’tkaziladi.
O’yinlar   va   maxsus   tayyorgarlik   mashqlari   komplekslarini   o’z   ichiga   oluvchi
vositalarning   rang-barangligi   bolalar   va   o’smirlarning   umumiy   jismoniy
tayyorgarligini   yaxshiroq   takomillashtirishga   va   uning   zamirida   ularning   asosiy
jismoniy   sifatlarini   maxsus   ravishda   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Jiddiy
mashg’ulot   qilish   va   takomillashish   bosqichida   tezkorlikni   rivojlantirishga   katta
e’tibor   beriladi,   chunki   tezkorlikni   oshirish   ancha   murakkab   ish.   Tezkorlikning
erishilgan   darajada   vaqtidan   ilgari   barqarorlashib   qolishidan   qutulish   uchun
maksimal   tezlikda   takroriy   yugurish   bilan   bir   qatorda   tezlik-kuch,   shaxsiy   kuch
mashqlaridan   keng   foydalanish,   ya’ni   yugurish   tezligini,   asosan,   dinamik   kuch
hisobiga   oshirish   kerak.   Kuchni   tezlik   bilan   namoyon   qilish   qobilyatini
tarbiyalashda   dinamik   zo’r   berish   uslubini   qo’llash   maqsadga   muvofiqdir,   bunda
17 yengil yukni maksimal tezlikda boshqa joyga ko’chirish yo’li bilan haddan tashqari
zo’r   berishga   erishiladi.   Juda   ham   jadallik   bilan   bajariladigan   mashg’ulot   kuchli
vositadir. Shuning uchun maksimal  tezlikni  rivojlantirishga qaratilgan mashqlarni
tez-tez,   lekin   kichikroq   hajmda   o’tkazib   turish   lozim.   Harakatlar   tezligini
oshirishga   qaratilgan   mashqlar   me’yorini   to’g’ri   belgilash,   mashqlarning   tezligini
pasaytirmay, necha marta takrorlanishini, shuningdek, imkon chegarasi  yoki unga
yaqin   tezlikni   pasaytirmay   bajariladigan   uzluksiz   mashg’ulot   ishlarining   qancha
davom   etishini   hisobga   olish   uchun   zarur.   Tezkorlikni   rivojlantirishga   qaratilgan
mashqlar yosh futbolchining sub’ektiv sezgilari, charchaganlikning tashqi belgilari
yoki   sekundomer   ko’rsatkichlari   harakat   tezligining   pasayganligidan   dalolat
bergan   vaqtda   to’xtatiladi.   Bu   pasayish   mazkur   mashg’ulotda   tezkorlikni
rivojlantirish   ustida   olib   borilayotgan   ishlarni   to’xtatish   uchun   birinchi   signal
(«yetarlilik mezoni») bo’lib xizmat qiladi. Maksimal tezlik bilan bajarish mumkin
bo’lgan mashqlar tezkorlikni rivojlantirish vositalari sifatida qo’llaniladi. Birinchi
navbatda,   uch   guruh   mashqlari:   umumiy   rivojlantiruvchi   (tezlikni   rivojlantirishga
yo’naltirilgan),   o’z   sport   turlaridagi   maxsus   mashqlar   va   boshqa   sport   turlaridagi
mashqlar qo’llaniladi (N.G. Ozolin, 1970). Bunda hech bo’lmaganda uchta talabni
hisobga olish lozim: 
1.Mashqlar oxirgi tezlikda bajarilishi kerak. 
2. Mashqlar  shug’ullanuvchilar tomonidan shunchalik yaxshi    o’zlashtirilgan
bo’lishi     kerakki,     harakat     vaqtida   harakatni   bajarish   usuliga   emas,     balki   uni
bajarish tezligiga zo’r berilsin. 
3.   Mashqning   davom   etishi   (yoki   masofaning   uzinligi)   shunday   bo’lishi
kerakki,   mashqni   bajarish   oxiriga   kelib   tezlik   charchash   natijasida   pasaymasin.
Kuchni   oshirish   xususiyatlari.   Dastlabki   tayyorgarlik   va   boshlang’ich   sport
ixtisoslashuvi   bosqichlarida   kuchni   oshirishda   asosiy   e’tibor   butun   harakat
apparatidagi  mushaklarni   mustahkamlashga   qaratilishi  kerak.  Shuni   hisobga  olish
lozim,   tabiiy   o’sish   jarayonida   bolalarda   qorin   mushaklari,   tananing   qiyshiq
mushaklari,   qo’lning   uzoqlashtiruvchi   mushaklari,   sonning   serbar   mushagi,
oyoqning   yaqinlashtiruvchi   mushaklari,   odatda,   uncha   yaxshi   rivojlanmagan
18 bo’ladi.   Bolalarning   kuch   imkoniyatlari   oz   bo’lganligi   uchun   ularda   kuchlilikni
tarbiyalashni   juda   ehtiyotkorlik   bilan,   asosan,   dinamik   xarakterdagi   qisqa   vaqtli
zo’r   berishdan   foydalanib   olib   borish   kerak.   Kuchni   oshirishga   oid   mashqlar
minimal zo’riqish bilan bajarilishi lozimki, bunda bor kuchni yig’ish, shuningdek,
uzoq   davom   etadigan   anchagina   zo’riqish   istisno   qilinadi.   Futbolchilar   bilan   olib
boriladigan mashg’ulotlarda, asosan, kamroq yuk bilan katta tezlikda bajariladigan
mashqlar   qo’llaniladi.   9-11   yoshli   bolalar   shaxsiy   og’irligining   30%   iga,   12-13
yoshli   o’smirlar   esa   gavda   og’irligining   50%   iga   teng   bo’lgan   og’irlik   bilan
bajariladigan   mashqlarni   qo’llashlari   mumkin.   Boshlang’ich   sport   tayyorgarligi
bosqichida kuchni  oshirish  uchun mashqlarning tayyorlik komplekslarini  qo’llash
maqsadga   muvofiqdir.   Jiddiy   mashg’ulot   qilish   bosqichida   butun   harakat
apparatining   mushak   guruhlarini   rivojlantirishga   qaratilgan   kuch   mashqlaridan
keng   foydalaniladi.   Shu   bilan   birga,   ayrim   mushaklar   guruhiga   (rivojlanib
boruvchi   kuchning   quvvati,   asosan,   shularga   bog’liq   bo’ladi)   alohida   ta’sir
ko’rsatishga   imkon   beruvchi   mashq1ar   ham   qo’llaniladi.   Jumladan,   nerv-mushak
kuchlanishlarining   tuzilishi   va   xarakteriga   ko’ra   futbolning   butunlay   ta’siriga
o’xshash   mashqlar   (tutash   uslub),   shuningdek,   asosiy   yuklama   tushadigan
muskullar guruhini rivojlantirishga qaratilgan mashkdar alohida ta’sir ko’rsatishga
imkon   beruvchi   mashqlar   hisoblanadi.   Barcha   harakat   apparatining   mushaklar
guruhini,   shuningdek,   ayrim   mushaklar   guruhini   (futbolchilar   tomonidan
ko’rsatiladigan   kuchning   samaraliligi,   asosan,   shularga   bog’liq   bo’ladi)
rivojlantirish   uchun  ko’proq   dinamik  kuch   mashqlaridan   foydalaniladi,   bular   ikki
guruhga:   shaxsiy   kuch   guruhiga   bo’linadi.   Yosh   futbolchilarning   kuch
imkoniyatlari umumiy darajasini oshirish uchun ko’proq takroriy zo’r berish uslubi
qo’llaniladi. Bu uslubda mushakning nisbatan ko’p ishlashi  modda almashinuvini
anchagina   yaxshilaydi.   Trofik   jarayonlarning   faollashuvi   o’smirlar   kuchining
o’sishiga   ijobiy   ta’sir   etadi.   Bundan   tashqari,   takroriy   zo’riqish   uslubidan
foydadanganda,   haddan   tashqari   kuch   sarflash   ehtimoli   kamayadi.   13-16   yoshda
og’irliklar   bilan   ishlashda   maksimal   darajada   zo’riqishga   yo’l   qo’yilmaydi.
Shuning   uchun   og’ir   jismning   optimal   vaznini   aniqlashda   yosh   futbolchining
19 maksimal   imkoniyatlarini   emas,   balki   uning   shaxsiy   og’irligini   e’tiborga   olish
kerak.   Og’irliklar   bilan   bajariladigan   mashqlardan   tashqari,   mashg’ulotlarda
juftjuft   bo’lib   va   guruhli   ravishda   qarshilik   ko’rsatib   bajariladigan   mashqlardan,
snaryadda   ijro   etiladigan   gimnastikadan,   harakatli   o’yinlar   va   hokazolardan
foydalaniladi.   Kuchni   oshirishga   oid   u   yoki   bu   mashqning   murakkabligi   har   bir
alohida   holda   shug’ullanuvchilarning   yoshi   va   tayyorgarligiga   qarab   belgilanadi.
Sport   tayyorgarligi   bosqichida   17-18   yoshli   futbolchilar   bilan   olib   boriladigan
mashg’ulotlarda   asosiy   yuklama   tushadigan   mushaklar   guruhini   rivojlantirishga
katta e’tibor beriladi. Turgan gapki, bunda sportchining butun gavda mushaklarini
mustahkamlash borasidagi ishlar to’xtatilmaydi. Katta yoshdagi o’smirlarda asosiy
mushak   guruhlarining   kuchini   tarbiyalash   ba’zi   bir   xususiyatlarga   ega.   Bu
maqsadda   turli   xil   dinamik   kuch   mashqlari   qo’llaniladi.   Samarali   tezlik-kuch
mashqlaridan   biri   orqa   bilan   sakrash   deb   ataladigan   sakrash   (75-100   sm
balandlikdan)   bo’lib,   bu   mashqni   dastlab   chuqurlikka   sakrab   ko’rilgandan   keyin
bajariladi.   Shuningdek,   shaxsiy-kuch   mashqlari:   gimnastika   snaryadlarida
bajariladigan   mashqlar,   akrobatika   mashqlari,   sherigi   bilan   birga   cho’qqayish,
anchagina   og’ir   shtanga   bilan   nisbatan   sekin   bajariladigan   mashqlardan   ham
foydalanish   mumkin.   Shtanga   bilan   bajariladigan   mashqlarni   shunday   tanlash
kerakki,   ular   mushak   kuchini   hamda   ularning   qisqarish   tezligini   mushaklarning
futbol   o’yinida   namoyon   qilinadigan   kuchlanish   strukturasi,   xarakteri   va
miqdoriga   muvofiq   ravishda   rivojlantirishga   yordam   beradigan   bo’lsin.   Kuchni
rivojlantirish   mashqlaridagi   og’irliklar   miqdorini   yaxshisi   gavda   og’irligiga   va
mashqni   bir   marta   bajarganda   necha   marta   takrorlashga   nisbatan   friz   hisobida
belgilash   kerak.   Bunda   V.M.Zastiorskiy   tomonidan   tavsiya   qilingan   quyidagi
shartli belgilarga amal qilish mumkin. Takroriy zo’riqish uslubida katta va o’rtacha
katta   qarshiliklar   bilan   bajariladigan   mashqlardan   foydalaniladi.   Agar   yosh
futbolchining kuchi mashg’ulotdar jarayonida harakatlarni 8-12 martadan ko’proq
bajara   oladigan   darajada   ortsa,   mashqlarni   4-7   marta   bajarishga   imkon   beradigan
darajaga   qadar   murakkablashtirish   lozim.   Kuchni   tarbiyalashda   mashqni   bir
urinishda   50   tagacha   takrorlash   tavsiya   etilmaydi.   Bunchalik   ko’p   takrorlashlar
20 faqat chidamlilikni tarbiyalashda maqsadga muvofiqdir. Chidamlilikni tarbiyalash
xususiyatlari.   Yosh   futbolchilarda   chidamlilikni     tarbiyalashga   12-15   yoshdan
boshlab kirishish maqsadga muvofiqdir. Bu yoshga kelib o’smirning anatomik va
fiziologik   jihatdan   shakllanishi   tugalanadi   va   uning   harakat   faolligining   oshishi
chidamlilikni   ko’proq   rivojlantirish   imkonini   beradi.   Umumiy   chadamlilikni
tarbiyalash.   Boshlang’ich   ta’lim   bosqichida   umumiy   chidamlilikni   tarbiyalashga
ko’proq   e’tibor   beriladi.   Umumiy   chidamlilikni   tarbiyalash   uslublari   turli
sportchmlar   uchun   umumiy   bo’lib,   ularni   tanlash   futbolchilarniig   ixtisoslashuvi,
malakasi   va   iidividual   xususiyatlariga   bog’liq   emas.   Uzoq   masofaga   lo’killab
yugurish,   shuningdek,   sportning   stiklik   turlari:   suzish,   chang’ida   yugurish   va
boshqalar   umumiy   chidamlilikni   tarbiyalashning   asosiy   vositasidir.   11-12   yoshli
futbolchilar   bilan   o’tkaziladigan   mashg’ulotlarda   umumiy   chidamlilikka
tarbiyalashning   asosiy   vositasi   uzoq   masofaga   asta-sekin   yugurishdir.   Yugurish
vaqti   tomir   urish   tezligi   minutiga   140-150   marta   bo’lgan   holda   asta-sekin   10
daqiqadan 30 daqiqagacha oshiriladi. Mashg’ulotning bu uslubi bir me’yorli uslub
deb   ataladi.   U   bir   qator   afzalliklarga   ega:   birinchidan,   organizmdagi   barcha
tizimlarning   uyg’un   va   asta-sekin   moyillik   bilan   ishlashiga   qulay   sharoitlar
yaratiladi; ikkinchidan, ortiqcha mashg’ulot qilish ehtimoli kamayadi. 
21 2.2 Futbolchilarning maydondagi harakatlariga tasnifi.
Futboldagi   yangi   va   samarali   usullarining   paydo   bo’lishi   futbolchilarning
harakatlari   yuksak   darajada   bo’lishini   talab   etmoqda.   Har   bir   futbolchi   bir   o’yin
davomida   jamoasining   g’alaba   qozonishi   uchun   ko’pgina   harakatlar   bajarishadi.
Mutaxassislar   futbol   o’ynash   uchun   kamida   uchta   muhim   qobiliyatga   ega
bo’lishlikni   ta’kidlashadi.   Ya’ni   bu,   jismonan   rivojlangan,   o’yin   texnikasini
egallagan   va   maydonda   o’zini   yaxshi   tuta   oladigan   bo’lishlari   kerak.   Ko’pgina
futbol   mutaxassislari   R.A.Akramov,   M.A.Godik,   Yu.N.Lopachev,     G.M.Sergeev,
I.A.   Koshbaxtiev,   A.I.   Talipjanovlar     o’z   ishlarida   futbolchining   o’yindagi   to’p
bilan, to’psiz va o’yindagi boshqa xolat xarakatlarini tekshirishgan, ilmiy tadqiqot
ishlari   olib   borishgan.   Bizga   shu   narsalar   ma’lumki,   futbolchining   maydondagi
asosiy   xarkatlariga:   yurish,yugurish,   tup   bilan   yurish,   tup   bilan   yugurish,
sakrashlar, tupga zarba berish, tupni tuxtatish, tupni en chiziqdan tashlash, fintlar,
podkat   tashlash   va   raqib   bilan   tup   uchun   kurashish   xarkatlari   kiradi.   Bundan
ko’rinib   turibdiki,   futbol   mutaxasislari   (o’z   tadqiqot   ishlarida)   futbolchilarining
yuqorida   ta’kidlangan   xarkatlarini   o’rganishgan   va   ularni   takomil-lashtirish
kerakligini   izoxlab   o’tishgan.   Futbol   mutaxasisi   Yu.M.   Arestov     futbolchining
maydondagi   asosiy   xarkati   bu   yugurishidir   deb   ta’kidlangan   edi.   U   o’z
tadqiqotlarida futbolchilarning yugurish xarakatlarida, ya’ni futbolchilar o’yindagi
to’p bilan yugurishlari, to’psiz yugurishlari, futbolchilar tomonidan 912 km bosib
o’tishini va bu kursatkich keyinchalik 12-14 km ga etishini e’tirof etgan. Xaqiqatan
xam bu ko’rsatkichni o’sishini biz xozirgi futbolimizda ko’rishimiz mumkin.Bo’lib
o’tgan   jaxon   chempionatlarida   ko’pgina   futbol   mutaxasislari   futbolchilarning   bir
o’yindagi   xar   qanday   xolatdagi   yugurishlarini   kuzatishgan.   Bunda   ular
futbolchining sekin yugurishi va tezkor yugurishi, maksimal tez yugurishi va to’p
bilan   yugurishini   o’rganishgan.   Futbol   o’yinida   futbolchilarning   asosiy
xarakatlaridan bir to’p bilan muomalada bo’lishi, ya’ni to’p bilan xarakatlanishidir.
Unda futbolchilar to’pga zarba berish, bosh va oyoq   bilan maydondagi aldamchi
xarakatlari,   raqibi   bilan   to’p   uchun   kurashishi,   to’pni   olib   yurish   va   to’pni
to’xtatish xarkatlarini bajarishadi. N.M.Lyukshinov (34) o’zining tadqiqot ishlarida
22 futbolchining   bir   o’yindagi   to’p   bilan   xarakatlarini   kuzatgan.   Uning   kuzatishicha
futbolchining  to’pga  zarba berishi  37,6%  ni,  raqibi   bilan  to’p bilan  uchun kurash
va fintlar 20,8%, tupni olib yurish 17,7% ni va to’pni tuxtatishlar 23,9% ni tashkil
etishini   ko’rsatgan.   Tupga   zarba   berishda   83,4%   -   oyoqda,   16,6%   bosh   bilan
berilar   ekan.   Shulardan   futbolchilar   tomonidan   oyoqda   beriladigan   zarbalarning
oyoq   qobirg’asining   ichki   qismi   bilan   26,5%   oyoq   yuzasining   yon   qisim   bilan
30,3%   eng   ko’p   zarbalar   berilar   ekan.   Raqib   jamoasining   darvozasiga   to’p
yo’llash, xar bir jamoa futbolchilarining asosiy maqsadidir. Futbolchialr tomondan
darvoza   tomon   yo’llangan   zarbalarning   oyoqning   qaysi   qismida   samarali
bajarilishini M.S. Brilnning ishlaridan bilib olishimiz mumkin. Bu jadvaldan shuni
kurishimiz   mumkinki,darvoza   tomon   to’g’ri,aniq   gol   bilan   tugallangan   zarbalar
oyoq qobirg’asining  o’rta  qismi   bilan yo’naltirilgan.  O’yin davomida  futbolchilar
tomonidan   bajariladigan   yana   bir   xarakatlar   –   bu   sakrashlar   va   aylanma
xarkatlardir.Xavodagi   to’p   uchun   kurashishda   ko’pincha   futbolchilar   bosh   bilan,
darvozabon esa qo’l bilan sakrab to’pga egalik qilishadi. Aylanma xarakatlarini esa
futbolchilar  aldamchi  xarakatlar, akrobatik  xarakatlar,ya’ni  o’yin sharoitiga  qarab
bunday   xarkatlarni   bajarishadi.   Bunday   xarakatlar   futbolda   deyarli   xali   uncha
o’rganilmagan.   Vengriyalik   futbol   mutaxassisi   A.Chanadining   e’tiroficha,   futbol
texnikasining o’z chegaralari bor. U hamma narsani  hal qilmaydi, lekin usiz xech
bir   yutuqqa   erishib   bo’lmaydi.   Texnik   usullar   bu   futbol   o’yini   vujudga   keltirish
natijasi   demakdir.   Yuksak   futbol   natijalariga   erishish   ko’p   jixatdan   futbolchining
an   shu   xilma   xil   vositalarni   qanchalik   to’liq   bilishsa,   raqib   jamoa   o’yinchilarni
qarshilik   ko’rsatayotgan,   ko’pincha   charchoq   ortib   borayotgan   sharoitda   o’yin
faoliyatidagi turli holatlarda ularni qanchalik maxorat bilan, samarali qo’llanishga
bog’liq.     O’yin   taraqqiyotining   yuz   yildan   ortiq   tarixi   mobaynida   futbol
texnikasida   muayyan   o’zgarishlar   bo’ldi.   Bu   taraqqiytning   asosiy   yo’nalishlari
quyidagilardan iborat:  boshning chakka qismi  va orqasi  bilan zarba berish, to’pni
boldir   bilan   to’xtatish   singari   noratsional   usullarni   qo’llash   ancha   kamayib   ketdi.
Yangi rivojlangan texnikalar, oyoq yuzi bilan zarba berish, to’pni son va ko’krakda
to’xtatishlar, aldash harakatlaridan foydalanish samarasi  oshdi. Hozirgi futboldagi
23 texnik   usullar   o’yin   harakatlari   tezligi   va   aniqligini   oshirish   uchun   kuchdan
etarlicha   tejab   foydalanish   imkonini   beradigan,   biomexanika   nuqtai   nazaridan
maqbul   harakat   sistemasi   bilan   xarakterlanadi.     Futbol   texnikasini   o’zlashtirib
olishdagi qiyinchiliklar, aftidan, shu bilan izohlanadiki, bunda to’pni oyoq va bosh
bilan   o’ynatish   zaruriyati,   buning   ustiga   raqib   bilan   qattiq   olishish   zarurati
tug’iladi.   Mutaxassislar   o’yin   davomida   futbolchi   to’p   bilan   50   martadan   100
martagacha uchrashishni xisoblab chiqadilar. Ammo bundan qisqa vaqt davomida
(o’rtacha   2-3   min)   tunga   ega   bo’lish   bilan   o’yin   vaziyatdagi   texnik   priyomlarni
bajarishni   hajmi,  turli-tumanligi,  samaraligi,  tezkorligi  katta   malakani   talab  etadi.
Maydon   o’yinchisining   to’p   egallash   texnikasiga   quyidagi   gruppadagi   usullar
kiradi: oyoqda beriladigan zarbalar (6 usul), boshda beriladigan zarbalar (2 usul),
to’pni   oyoqda   to’xtatish   (6   usul),   gavda   bilan   to’xtatish   (2   usul),   oyoq   bilan
qilinadigan   fintlar   (4   usul),   bosh   bilan   qilinadigan   fintlar   (3   usul).   O’yin   vaqtida
qaysi   texnik   priyom   qancha   miqtorda   ijro   etilishi   futbolchilarning   o’yindagi
funktsiyalariga bog’liq. Texnik usullarni ijro etish sifat esa maydon o’yinchilarning
xammasida   yuksak   darajada   bo’lishi   kerak.   Futbol   o’yinlarida   asosiy   texnik
harakat  bu to’pga zarba  beri  va to’pni  uzatish texnikasidir.  To’pga oyoq bilan va
kala   bilan   turli   usullarda   zarba   beriladi.   To’pga   oyoq   bilan   zarba   berish   oyoq
kaftining   ichki   tomoni   bilan,   oyoq   uchi   bilan,   tovon   bilan   bajariladi.   Oyoq
yuzasining   o’rta   qismi   bilan   to’pni   tepish   futbol-chilarning   darvozaga   va   uzoq
masofaga   to’pni   zarb   bilan   eng   kuchli   zarba   berish   usulidir.   Buni   bajarilish
texnikasi   quyidagicha:   mo’ljal   va to’pga nisbatan   yugurish  bir  chiziq  yo’nalishda
bo’ladi. Oyoq va tebranish harakati oyoq oldi, hamda orqa qismi bilan bajariladi.
Tayanish   tovondan  boshlanadi.  To’pni   va tizza  bo’g’imini   birlashtiradigan  shartli
chiziq   o’qi   tepish   vaqtida   qat’iy   tik   xolatida   katta   bo’lish   zarbini   juda   aniq   va
kuchli bajarish imkonini beradi 
24 2.3 Jismoniy sifatlarni rivojlantirish natijalari.
Jismoniy   tayyorgarlik   o’quv-trenirovka   jarayonining   muhim   bo’limi
hisoblanadi. Jismoniy tayyorgarlik organizmning funksional imkoniyatlari umumiy
darajasini   oshirish,   har   tomonlama   jismoniy   rivojlantirish,   sog’liqni
mustahkamlash   bilan   uzviy   bog’liq   bo’lgan   jismoniy   qobiliyatlarni   tarbiyalash
jarayonidir.   Jismoniy   tayyorgarlik   umumiy   va   maxsus   tayyorgarlikka   bo’linadi.
O’quv-trenirovka ishida umumiy va maxsus jismoniy tayyorgarlik vazifalari uzviy
bog’liqdir. Futbolchilarning umumiy jismoniy tayyorgarlik jismoniy qobiliyatlarini
har tomonlama tarbiyalash, umumiy ish qobiliyatini oshirish vazifalarini hal qiladi.
Umumrivojlantiruvchi mashqlar va shug’ullanuvchilar organizmiga umumiy ta'sir
ko’rsatuvchi   sportning   boshqa   turlaridan   olingan   mashqlar   bunda   asosiy   vosita
sifatida   qo’llaniladi.   Bunda   mushak   paylarining   rivojlanishi   va
mustahkamlanishiga,   ichki   a'zo   va   tizimlar   funktsiyasining   takomillashishiga,
harakatlar   koordinatsiyasi   va   harakat   sifatlari   umumiy   darajasining   oshirilishiga
erishiladi.   Umumiy   jismoniy   tayyorgarlikni   oshirish   maqsadida   qo’llaniladigan
ko’pgina   mashqlar   organizmga   har   tomonlama   ta'sir   ko’rsatadi,   ayni   chog’da
ularning   har   biri   u   yoki   bu   sifatlarni   ko’proq   rivojlantirishga   qaratilgan   bo’ladi.
Jumladan, baland-past joylarda uzoq muddat yugurish ko’proq chidamlilikni, qisqa
masofalarda   jadal   yugurish   esa   tezlikni   rivojlantirishga,   gimnastika   mashqlari
chaqqonlikni   o’stirishga   qaratilgandir.   Bu   mashqlar   mashg’ulotning   tarkibiy
qismiga,   ulardan   ba'zilari   esa   ertalabki   mashg’ulotga   kiritiladi.   Maxsus   jismoniy
tayyorgarlikning   maqsadi   -   futbolchi   uchungina   xos   bo’lgan   jismoniy   sifatlar   va
funksional   imkoniyatlarni   rivojlantirish   hamda   takomillashtirishdan   iboratdir.
Futbolchilarning   faoliyati   bajarayotgan   harakati   intensivligining   doim   o’zgarib
turishi   bilan   ifodalanadi.   Mushaklar   ishining   yuksak   intensivligi   faollikning
pasayishi   va   nisbatan   tinch   holatga   o’tish   bilan   almashib   turadi.   Jadal   yugurish,
ilgari   tashlanish,   sakrashlar   yengil   yugurish,   yurish,   to’xtash   bilan   almashinadi,
harakat   yo’nalishi,   maromi   va   sur'ati   o’zgarib   turadi.   Bunday   faoliyat   muayyan
jismoniy   yuklamani   amalga   oshirish   bilan   bog’liq   bo’lib,   vegetativ   jarayonlar,
birinchi   navbatda,   modda   almashinuvi,   nafas   olish   va   qon   aylanishidagi   jiddiy
25 funksional   o’zgarishlar   bilan   davom   etadi.   Biroq   futbolchilarning   o’yin   faoliyati
faqat   sakrash,   yugurish   va   yurishdan   iborat   emasligini   ham   hisobga   olish   kerak.
Futbolchilar   harakati   anchagina   murakkab.   Yakkama-yakka   qattiq   kurash
sharoitida,   eng   katta   tezlikda   va   uzoq   vaqt   davomida   g’ayritabiiy   (sirpanish,
sakrash,   bir   oyoqqa   tayangan   holda)   bo’lish   futbolchiga   ayni   paytda   murakkab
taktik   vazifani   xal   qilgan   holda   to’pni   samarali   egallab   olishga   monelik
qilmasligiga   kerak.   Futbolchilar   to’pni   qanchalik   yaxshi   olib   yursalar,   maydonda
qanchalik   o’ylab   ish   tutib   harakat   qilsalar,   futbol   tomosha   sifatida   shuncha
qiziqarli   bo’ladi.   Shuning   uchun   futbolchilarning   jismoniy   tayyorgarligi   ularning
o’yin faoliyati harakatini hisobga olgan holda shunday tashkil qilinishi kerakki, bu
ularning texnik va taktik mahoratini takomillashtirish uchun asos bo’lsin. Ko’proq
muayyan   jismoniy   sifatlarni   rivojlantirishga   qaratilgan   maxsus   mashqlar
yordamida   yo’l-yo’lakay   ayrim   texnik   usullar   ijrosini   takomillashtirish   mumkin.
Buning uchun, odatda, bajarish harakteri va tuzilishiga ko’ra u yoki bu texnik usul
yohud uning alohida elementlariga o’xshash bo’lgan maxsus mashqlar qo’llaniladi.
Jismoniy   tayyorgarlik   mashg’ulotlarida   ko’proq   takroriy,   oralatib   o’tkaziladigan,
o’zgaruvchan,   o’yin   va   musobaqa   uslublari   qo’llanib   turadi.   Yillik   trenirovka
siklida   avval   umumiy   jismoniy   tayyorgarlik,   keyin   shu   asosda   maxsus   jismoniy
tayyorgarlik   ko’rish   tavsiya   qilinadi.     Futbol   bilan   ko’p   yil   shug’ullanish
mobaynida umumiy va maxsus jismoniy tayyorgarlik nisbati, shuningdek, ularning
muayyan   mazmuni,   sport   mahoratini   o’stirish   yuzasidan   maxsus   tayyorgarlik
salmog’i asta-sekin ortib borish tomon o’zgartirilayotir. Futbolchilarning umumiy
va   maxsus   jismoniy   tayyorgarligida   kuch,   tezkorlik,   chaqqonlik,   epchillik   asosiy
o’rin   tutadi.   Ayni   shu   jismoniy   sifatlar   futbolchilarning   harakat   imkoniyatlari
darajasini   ifodalaydi.     Futbolchilarda  jismoniy   sifatlarni   rivojlantirish   va   aniqlash
uchun   quyidagi   test   me'yorlaridan   foydalandik:   100   m   ga   yugurish   4x10   m   ga
mokisimon   yugurish.     3   000   m   ga   yugurish   to`ldirma   to`pni   uloqtirish,   o`rnidan
uzunlikka sakrash, egiluvchanlikni aniqlash uchun o`tirgan holda oyoqlarni 30 sm
ga   kerib   oldinga   engashish.   Dastlabki   olingan   ma'lumotlar   natijalarini   bir   biriga
yaqin   ekanligi   ayrim   ko`rsatkichlarda   nazorat   guruhi   ko`rsatkichlari   yuqori
26 ekanligini   ham   namoyon   qildi.   Masalan,   100   m   ga   yugurishda   0,1   soniya,
mokisimon   yugurishda   0,2   soniya,   faqat   to`ldirma   to`pni   otishda   11   sm,   tajriba
guruhi natijasi balandroq ekanligi namoyon bo`ldi. Yakuniy olingan natijalar tahlil
qilinganda   100   m   ga   yugurish   mashqlarida   tajriba   guruhi   natijasi   0,5   soniyaga
yaxshilanganligi   nazorat   guruhi   natijasi   esa   0,1   soniyaga   to`g`ri   kelganligi
ko`rindi. Mokisimon yugurishda esa dastlabki natijaga ko`ra tajriba guruhida natija
o`zgarmay   qolganligi   namoyon   bo`ldi.   3   000   m   ga   yugurishda   dastlabki   natijaga
ko`ra   tajriba   guruhida   21   soniyaga,   nazorat   guruhida   2   soniyaga,   natija   ijobiy
tomonga  o`zgargani   ko`rinib   turibdi.   Lekin   tajriba   guruhidagi   natija   19  soniyaga,
nazorat   guruhi   natijasiga   nisbatan   o`sganligi   ko`rindi.   Qolgan   natijalarda   ham
xuddi shunday holatni ko`rish mumkin.
27 Xulosa
  Yosh   futbolchilar   bilan   ishlashdagi   dastlabki   tayyorgarlik   bosqichida
ularning   har   tomonlama   jismoniy   tayyorgarlikni   egallashiga,   sog`ligini
mustahkamlash   va   mutanosib   rivojlanishiga,   xilma-xil   khnikma   va     malakalarni
egallab   olishiga,   futbol   o`yini   tеxnikasi   va   taktikasining   boshlang’ich   asoslarini
o`rganishiga qaratilgan vositalar komplеksidan foydalanish maqsadga muvofiqdir.
Boshlang’ich   sport   ixtisoslashuvi   bosqichida   kеng   ko’lamdagi   o’yinlar,   o’yin
mashqlarini   qo’llashdan   tashqari,   asosiy   jismoniy   tayyorgarlik   mashq1ari
komplеkslaridan   foydalanish   mumkin.   Bu   har   tomonlama   jismoniy
tayyorgarlikning mustahkam  bazasini  yaratish uchun qulay shart-sharoitni yuzaga
kеltiradi.   Ko’proq   tеzkorlikni   rivojlantirishga   qaratilgan   komplеkslarni   darsning
asosiy   qismi   boshlarida   qo’llash   kеrak,   shundan   so’ng   bu   sifatni
takomillashtirishga   yordam   bеruvchi   o’yinlardan   foydalanish   lozim.   Kuch   talab
qiluvchi tеgishli o’yinlar va o’yin mashqlari komplеksiga, shuningdеk, chidamlilik
ko’rsatishni talab etadigan o’yinlar komplеkslariga ancha kam vaqt ajratiladi. Ular
tеgishlicha   darsning   o’rtasida   va   oxirida   o’tkaziladi.   O’yinlar   va   maxsus
tayyorgarlik   mashqqlari   komplеkslarini   o’z   ichiga   oluvchi   vositalarning   rang-
barangligi   bolalar   va   o’smirlarning   umumiy   jismoniy   tayyorgarligini   yaxshiroq
takomillashtirishga va uning zaminida ularning asosiy jismoniy sifatlarini maxsus
ravishda rivojlantirishga yordam bеradi.
28 29 Foydalanilgan adabiyоtlar
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Jismoniy   tarbiya   va   sport   sohasida
davlat   boshqaruvi   tizimini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida»gi 2018 yil 5 martdagi PF-5368-sonli farmoni
2. Vazirlar   Mahkamasining   1996   yil   16   yanvardagi   27-sonli   «O`zbеkiston
futbolini   rivojlantirish-ning   tashkiliy   asoslari   va   printsiplarini   tubdan
takomillashtirish chora-tadbirlari to`g`risida»gi qarori. 
3. O`zbеkiston   Rеspublikasi   Prеzidеntining   2006   yil   1   maydagi   «O`zbеkistonda
futbolni rivojlantirishga doir qo`shimcha chora-tadbirlar to`g`risida»gi qaror.
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “O‘zbekistonda   futbolni
rivojlantirishni qo‘llab-quvvatlash masalalari to‘g‘risida”gi 2012 yil 1 iyundagi
№ 158 qarori
5. Akramov R.A. Igroviе trеnirovochniе nagruzki v futbolе. Uchеbnoе posobiе. –
T. izd Ibn Sino. 2002. 
6. B.Nigmanov, F.Xo`jaеv. Sport o`yinlari. Toshkеnt- «Ilm ziyo» 2007. 
7. Isееv Sh.T. Futbol jamoalarning g`alaba qozonishida futbolchilarning standart
vaziyatlardan samarali foydalanish. «Pеdagogik ta'lim» J. № 2. 2003.
8. Mahkamjanov   K.M.   va   boshhalar.   Futbol   o’yini   tеxnikasi.   Toshkеnt.
Rеspublika ta'lim markazi. 1999. 
9. Mirzamaxmudov  Sh.S.  Futbol   o`yini   tеxnikasi   va  taktikasi.  O’quv  qo’llanma,
Toshkеnt. Fan. 2006. 
10. Nurimov   R.I.   Yosh   futbolchilarni   tеxnik   va   taktik   tayyorlash.   O’quv
qo`llanma. Toshkеnt. 2005. 
11. Nurimov   R.E.   Tеxnika-taktichеskaya   i   fizichеskaya   podgotovka
kvalifitsirovanix futbolistov. –T. 2001 g.  
12. Futbol. Darslik R.A.Akramov. Toshkеnt, O’zDJTI nashriyoti. 2006. 
13. Futbol. Uchеbnik. Pod obh.rеd. R.I.Nurimov. Tashkеnt. 2005.  
14. www.uzfut.uz  
30

Futbolchilarning jimoniy qobiliyatlarini rivojlantirishda chidamkorlik sifatini ahamiyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish) davrida sport gimnastikasida (sport akrobatikasida) samaradorlikni oshirish uchun o'quv vositalari
  • Zamonaviy voleybolda sakrovchanlikning ahamiyati va uni nostandart mashqlar yordamida o‘stirish uslubiyati
  • Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda gimnastikaning  o’rni
  • Voleybol o’yinining vujudga kelishi va rivojlanish tarixi
  • Sogʻlom avlod tarbiyasida jismoniy tarbiya mashgʻulotlarining oʻrni

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский