Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 46.8KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 13 Aprel 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Jismoniy tarbiya

Sotuvchi

Safarmurod

Ro'yxatga olish sanasi 13 Aprel 2025

3 Sotish

Gimnastikada yoshga qarab mashgʻulotlar moslashuvi

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS
KURS ISHI
MAVZU:  Gimnastikada yoshga qarab mashg ulotlar moslashuviʻ
Bajardi :_____________________
Ilmiya rahbar: ___________________
                                                        Termiz-2025 Mundarija
KURS ISHI ..................................................................................................................................................... 0
Kirish ............................................................................................................................................................ 1
I BOB Gimnastika va yosh guruhlarining fiziologik xususiyatlari .................................................................. 4
1.1 Bolalar va o'smirlar fiziologiyasi ......................................................................................................... 4
1.2 Yosh guruh fiziologik o'zgarishlari ...................................................................................................... 8
II BOB Yoshi metodining mos mashg'ulotlari ............................................................................................. 14
2.1  Gimnastika mashg'ulotlar turlari tizimi va dasturi ........................................................................... 14
2.2  O'yin va musobaqalar orqali mashg'ulotlarni o'tkazish ................................................................... 19
2.3  Sportdagi motivatsiya haqida ......................................................................................................... 21
Xulosa ........................................................................................................................................................ 24
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 25
Kirish
O‘zbekiston prezidentining “Gimnastika sport turlarini yanada rivojlantirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori imzolandi. Hujjatga   ko‘ra,   2023/2024-o‘quv   yilidan   boshlab   maktabgacha   ta’lim
tashkilotlarida   “Gimnastikaga   ilk   qadam”   dasturi,   umumiy   o‘rta   ta’lim
maktablarida   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   mo‘ljallangan,   gimnastika   sport
turlari   bo‘yicha   sport   maktabining   boshlang‘ich   tayyorgarlik   guruhlari   uchun
ishlab chiqilgan dastur asosida “Bolalar uchun gimnastika” dasturi joriy qilinadi.
“Bolalar uchun gimnastika” dasturi doirasida gimnastika bilan shug‘ullanish
istagi yuqori bo‘lgan o‘quvchilarga ega hamda sport zallari mavjud umumiy o‘rta
ta’lim   maktablari   belgilab   olinadi.   Tanlab   olingan   umumiy   o‘rta   ta’lim
maktablarida   gimnastika   sport   turlari   bo‘yicha   darsdan   tashqari   alohida   sport
seksiyalarida   mashg‘ulotlar   maktab   joylashgan   hududdagi   sport   maktabidan   jalb
etilgan trenerlar tomonidan olib boriladi.
Umumiy o‘rta ta’lim maktablarida gimnastika zallarini tashkil etish, mavjud
gimnastika infratuzilmasini kengaytirish va jihozlash uchun investitsiya va grantlar
jalb qilinadi.
Sportni   rivojlantirish   vazirligi,   O‘zbekiston   gimnastika   federatsiyasi   bilan
birgalikda gimnastika sport turlarini o‘quvchilar o‘rtasida ommalashtirish bo‘yicha
tanlangan   maktablarni   videodarsliklar,   gimnastika   gilamlari,   jihozlari   va   boshqa
zarur   anjomlar   bilan   ta’minlash   uchun   Xalq   ta’limi   sohasida   islohotlarga
ko‘maklashish   jamg‘armasi   mablag‘lari   hisobidan   har   yili   zarur   mablag‘larni
yo‘naltiriladi.
Sportni   rivojlantirish   vazirligi   tizimida   birinchi   bosqichda   Nukus,
Samarqand   va   Farg‘ona   shaharlarida  zamonaviy   moddiy-texnika  va   o‘quv-mashq
bazasiga   ega   bo‘lgan   hududiy   Gimnastika   sport   turlariga   tayyorlash   markazlari
tashkil   etiladi.   Bunday   markazlar   o‘z   faoliyatini   2024/2025-o‘quv   yilidan
boshlaydi. Ulardagi o‘quvchilarining umumiy kontingenti jami 132 nafarni tashkil
etib, ular 1–11-sinf o‘quvchilaridan iborat bo‘ladi.
Gimnastika markazlari o‘quvchilarini ovqatlantirish xarajatlari davlat budjeti
mablag‘lari hisobidan amalga oshiriladi.
Gimnastika   markazlarini   zamonaviy   va   xalqaro   talablarga   muvofiq   tashkil
etish   (binolar   qurish,   mavjudlarini   rekonstruksiya   qilish   va   ta’mirlash) “O‘zavtosanoat”   AJning   homiylik   mablag‘lari   hisobidan   amalga   oshiriladi.
Markazlarni   zamonaviy   jihoz   va   inventarlar   bilan   ta’minlash   uchun   Sportni
rivojlantirish vazirligiga davlat budjetidan zarur mablag‘ ajratiladi.
Kurs ishining maqsadi, yordami, yordami va metodologik asoslari
Bu   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   –   gimnastika   mashqlarining   yoshga   mos
ravshan   qo‘llanishining   ahamiyatini   o‘rganish,   gimnastika   ishlab   chiqarishni
yoshlar ishlab chiqarishga, ishlab chiqarish jarayoniga ta’sirini hamda har bir yosh
guruhiga mos ishlab chiqarish ishlab chiqarishdir. Gimnastika mashqlarini yoshga
moslashtirish   orqali   jismoniy   tarbiyani   yo'qotish,   sog'lom   tarzini   targ'ib   qilish   va
yoshlarning sportga bo'lgan ko'rinishini sog'lom yo'nalishlardan.
Kurs ishining xususiyatlaridan iborat:
 Har bir yosh guruhining fiziologik va jismoniy rivojlanishi mumkin bo'lgan
holda gimnastika mashqlarini bajarish;
 Yoshga mos gimnastika tajribasini tajribalarini tahlil qilish;
 Fiziologik, tibbiy va texnik mashg'ulotlarning ta'sirini o'rganish;
 Jarohatlarning   yig'ish   va   mashg'ulotlarni   yig'ishtirishni   ishlab   chiqarishni
ishlab chiqarish;
 Gimnastika   mashg'ulotlarini   optimallashtirish   va   yoshga   moslashtirish
bo'yicha ilmiy tavsiyalar berish.
TanlanganGimnastika   mavzularini   yaratishning   yoshga   mos   ravishdagi
qo‘llanishining   ahamiyati”   –   jismoniy   tarbiya   va   sport   “   muhimlik   kasb.   Chunki
inson   organizmining   o'sishi   va   rivojlanishi   jarayonida   jismoniy   faollik   va   sport
mashg'ulotlarining   tanlanishi   sog'lig'ini   saqlab   turishda   katta   rol   o'ynaydi.
Mavzuning mustaqilligi, u jismoniy tarbiya nazariyasi, yoshlarni ta'minlash, sport
jarayonlarini   individual   kabilashtirish   bir   nechta   yo'nalishlarni   oladi.   dasturiy
ta'minotdagi   yoshlarga   mos   gimnastika   mashg'ulotlarini   ishlab   chiqarish   ishlab
chiqarish,   ularni   amaliyotda   qo'llash   orqali   salomatlikni   sifatli   xizmatga   ilmiy
xodimlar ishlab chiqadi.
Kurs   ishining   metodologik   asoslari   bir   nechta   ilmiy-tadqiqot   usullariga
tayanadi:  Adabiyot   tahlil   qilish   –   mavzuni   olib   borish   ilmiy   izlanishlar,   maqolalar,
darsliklar va ilmiy risolalarni chuqur o'rganish;
 Eksperimental usul  – yoshga mos gimnastika mashqlarini bajarishni amaliy
tajribalar yordamida;
 Statistik   metod   –   olingan   ma'lumotlar   asosida   manbani   ko'rsatkichlar
yordamida tahlil qilish;
 Muzokara   (intervyu)   usuli   –   mutaxassis   trenerlar,   sportchilar   va
pedagoglar bilan suhbatlar orqali real tavsiyalar va takliflarni baholash;
 Taqqoslash   usuli   –   turli   yoshtika   mashg'ulotlariga   mos   gimnastika
mashg'ulotlarini solishtirish orqali eng maqbul usullarni olish.
Yuqoridagi   metodlar   orqali   kursning   ishning   asosiy   maqsad   va   vazifalari
amalga oshirish hamda ilmiy-amaliy tavsiyalar ishlab chiqiladi.
I BOB  Gimnastika va yosh guruhlarining fiziologik xususiyatlari
1.1 Bolalar va o'smirlar fiziologiyasi
Bolalar   uchun   sport   gimnastikasi   barcha   mushak   guruhlarini
rivojlantiradigan   universal   sport   turidir.   Ko'pgina   murabbiylarning   ta'kidlashicha,
bu sportda ajoyib boshlanish va boshqa fanlarga o'tish uchun ajoyib asosdir.
Keling,   ushbu   sportning   foydasi   va   zarari,   bolani   qaysi   yoshda   bo'limga
kiritish va sport maktabini qanday tanlash kerakligini ko'rib chiqaylik. Badiiy gimnastika bilan necha yoshda shug'ullanishingiz mumkin?
Gimnastikaning   barcha   turlari   singari   ,   badiiy   gimnastika   ham   erta   sport
turidir.   Gimnastikachining   karerasi   18-20   yoshda   tugaydi   va   shuning   uchun   bola
seksiyaga   qanchalik   erta   yozilsa,   uning   yuqori   natijalarga   erishish   imkoniyati
shunchalik yuqori bo‘ladi.
Trenerlar   va   psixologlarning   fikriga   ko'ra,   sport   bilan   shug'ullanishni
boshlash   uchun   eng   yaxshi   yosh   5-6   yoshdir.   Ammo   ba'zi   bo'limlar   3   yoshgacha
bo'lgan   bolalarni   qabul   qiladi.   Bu   yoshda   darslar   ota-onalar   ishtirokida   va   faqat
o'ynoqi tarzda o'tkaziladi.
4   yoshdan   boshlab   mashg'ulotlar   ota-onasiz   amalga   oshiriladi.   Bu   yoshda
bolalar   eng   oddiy   elementlarni   o'zlashtira   boshlaydilar,   cho'zish   va   jismoniy
ko'rsatkichlarni yaxshilash ustida ishlashadi.
Deyarli   har   bir   shaharda   siz   2   yoshdan   boshlab   bolalarni   qabul   qiladigan
klublarni   topishingiz   mumkin.   Ammo,   psixologlarning   fikriga   ko'ra,   bu   yoshda
darslardan   hech   qanday   foyda   bo'lmaydi,   chunki   bola   hali   undan   nima   talab
qilinishini  tushunmaydi  va  hatto asosiy   mashqlarni   ham  to'g'ri   takrorlay olmaydi.
Bo'limga 7 yoshdan  boshlab maktab yoshidagi  bolalar  ham qabul  qilinadi, ammo
bu holda bolaning chempion bo'lish ehtimoli sezilarli darajada past bo'ladi.
O'g'il bolalar va qizlar uchun sport gimnastikasi
Badiiy   gimnastika   qizlar   va   o'g'il   bolalar   uchun   mavjud.   Ammo,   badiiy
gimnastika   kabi   ,   bu   sport   qizlar   orasida   ko'proq   mashhur.   Uning   o'g'il   bolalar
orasida   mashhur   emasligi,   sinflar   o'smirlik   davridagi   o'sishga   ta'sir   qiladi,   degan
fikr   bilan   bog'liq,   chunki   barcha   gimnastikachilar   past   bo'ladi.   Bu   fikr   noto'g'ri,
haqiqatan   ham   badiiy   gimnastikada   sportchilarning   ko'pchiligi   past   bo'yli,   ammo
bu   sportda   past   bo'yli   yigitlar   qolishi   bilan   bog'liq,   chunki   ular   uchun   akrobatik
elementlarni bajarish osonroq.
Sport gimnastikasi bilan shug'ullanishning afzalliklari va kontrendikatsiyasi Har qanday sport turi, xoh u gimnastika, xoh, masalan, bolalar uchun yengil
atletika   ,   bolaning   tanasiga   katta   foyda   keltiradi.   Sport   bilan   shug‘ullanuvchi
bolalar   o‘z   tengdoshlaridan   mustahkam   immuniteti,   barkamol   jismoniy
rivojlanishi,   xarakterning   mustahkamligi,   matonat   va   qat’iyatliligi   bilan   ajralib
turadi.   Bu   fazilatlar   nafaqat   sportda   mukammallikka   erishish,   balki   kattalar
hayotida yaxshi akademik ko'rsatkichlar va muvaffaqiyatlar uchun ham muhimdir.
Bundan   tashqari,   tadqiqot   natijalariga   ko'ra,   yosh   sportchilar   o'smirlik   davrini
sezilarli   darajada   gormonal   ko'tarilishlar,   kayfiyat   o'zgarishi   va   zararli   sevimli
mashg'ulotlarisiz osonroq engishadi.
Badiiy gimnastika - bu mashaqqatli mehnat va natija uchun ishlash, shuning
uchun   bu   sport   ko'p   kontrendikatsiyaga   ega.   Bo'lim   og'ir   kasalliklarga   chalingan,
ortiqcha vazn yoki aqliy zaif bolalarni qabul qilmaydi.
 Jismoniy mashqlar uchun mutlaq kontrendikatsiyalar:
 Mushak-skelet tizimining har qanday kasalliklari;
 Yurak-qon tomir kasalliklari;
 Nafas olish tizimi kasalliklari;
 Qandli diabet.
Agar   bu   patologiyalar   mavjud   bo'lsa,   bolaga   boshqa   sport   turi   berilishi
mumkin , masalan, bolalar uchun suzish , wushu yoki yoga.
Bolalarni sport gimnastikasi uchun jalb qilish
Bolalarni   sport   gimnastikasiga   jalb   qilish   har   yili   bahor   va   kuzda   amalga
oshiriladi. Tanlashda murabbiylar birinchi navbatda jismoniy xususiyatlarga e'tibor
berishadi. Jismoniy rivojlangan, ozg'in, past bo'yli bolalarga ustunlik beriladi.
Professional   bo'limga   yollashda   bola   bir   qator   mashqlarni   bajarishi   kerak.
Tanlov   dasturi   umumiy   va   maxsus   jismoniy   tayyorgarlik   bo'yicha   mashqlarni   o'z
ichiga   oladi.   Bo'limga   yozilishdan   oldin,   ushbu   sport   sizning   farzandingiz   uchun
mos  ekanligiga ishonch   hosil  qilish  uchun  maxsus  testlardan  o'tish  yaxshiroqdir  .
Sinov   ixtisoslashtirilgan   markazlarda   o'tkaziladi,   lekin   u   mustaqil   ravishda   ham amalga   oshirilishi   mumkin.   Bolaning   psixologik   turini   aniqlash   ham   muhimdir.
Ushbu   sport   turi   balandlikdan   qo'rqmaydigan   va   bir   xil   mashqni   ko'p   marta
takrorlay oladigan qat'iyatli, maqsadli bolalar uchun mos keladi.
Bolalar   faqat   kontrendikatsiyalar   yo'qligi   to'g'risidagi   guvohnomaga   ega
bo'lsa,   bo'limga   yozilishi   mumkin.   Bolalar   ,   shuningdek,   badiiy   gimnastikada
ishtirok etish uchun sug'urta kerak bo'ladi .
Badiiy gimnastika maktabi - qanday tanlash kerak
Badiiy gimnastika bolangizga mos keladimi yoki yo'qligini tushunish uchun
siz   uni   uyingiz   yaqinidagi   bolalar   klubiga   yozishingiz   mumkin;   bu   variant   yangi
boshlanuvchilar uchun juda mos keladi. Agar yosh sportchi ilgari gimnastika bilan
shug'ullangan bo'lsa va siz uni  professional  maktabga yuborishga  qaror  qilsangiz,
uning tanloviga barcha mas'uliyat bilan yondashishingiz kerak.
Badiiy   gimnastika   maktablarining   ikki   turi   mavjud   -   davlat   va   xususiy.
O'qitishning   birinchi   yillarida   bola   davlat   tomonidan   qo'llab-quvvatlanadigan
maktabga   yuborilishi   mumkin.   Agar   yosh   sportchi   yaxshi   natija   ko'rsatsa,   uni
xususiy maktabga o'tkazish mumkin, u erda u individual ravishda tayyorlanadi.
Maktab musobaqalarida ishtirok etish.
Har   kim   bizning   bo'limlar   katalogimizga   kirib,   o'z   shahridagi   badiiy
gimnastika   maktabini   topishi   mumkin   .   Yuqori   reytingga   ega   bo'lgan   xususiy   va
davlat tomonidan qo'llab-quvvatlanadigan maktablar mavjud.
Xulosa   qilib,   biz   bolalar   uchun   badiiy   gimnastikaning   ijobiy   va   salbiy
tomonlarini umumlashtiramiz
Farzandini   badiiy   gimnastikaga   yuborish-qilmaslik   to'g'risida   qaror   qabul
qilishdan   oldin,   ota-onalar   bu   jarohatlar   xavfi   yuqori   bo'lgan   va   qat'iy
mashg'ulotlar   jadvaliga   ega   bo'lgan   Olimpiya   sport   turlaridan   biri   ekanligini
tushunishlari  kerak. Bu sport  barcha bolalar uchun mos emas, chunki  bu erda siz
har   kuni   ko'p   mehnat   qilishingiz   va   mahoratingizni   oshirishingiz   kerak   bo'ladi.
Ammo   agar   farzandingiz   qat'iyatli,   o'jar   bo'lsa   va   o'z   rejalaridan   qaytmasa,   sport gimnastikasi uning hayotining mazmuniga aylanib, o'zini shaxs sifatida anglashga
yordam beradi.
Gimnastika   insonning   har   tomonlama   barkamol   rivojlanishiga   yordam
beradigan   va   unga   turli   xil   sport   turlari   bo'yicha   yuqori   darajadagi   texnik
tayyorgarlikni singdiradigan yagona sport turidir.
Rivojlantiruvchi   gimnastika,   professional   gimnastikaning   boshqa   turlaridan
farqli o'laroq, faqat sog'lomlashtiruvchi funktsiyaga ega; u og'ir jismoniy kuch yoki
shikastlanish   xavfini   o'z   ichiga   olmaydi,   shuningdek,   bolalarga   quvonch   va   zavq
bag'ishlaydi.
Har   qanday   yoshdagi   va   qobiliyatli   odamlar   rivojlanish   gimnastikasi   bilan
shug'ullanishlari   mumkin,  lekin  u  eng  ko'p   bolalik  davrida,  o'sib  borayotgan  tana
faol rivojlanayotganda foydalidir.
Bolalar   gimnastikani   birinchi   qadamlardan   boshlab   boshlashlari   mumkin,
lekin   faqat   ota-onalari   nazorati   ostida.   Gimnastika   bolaning   yuqori   sifatli   erta
jismoniy   rivojlanishini   ta'minlaydi,   mushaklarning   korsetini,   to'g'ri   turishini,
muvofiqlashtirishni,   chidamliligi   va   moslashuvchanligini,   shuningdek,   iroda,
mehnatsevarlik, qat'iyatlilik, o'z-o'zini tahlil qilish, ishonch va stressga chidamlilik
kabi hayotda zarur axloqiy fazilatlarni shakllantirishga yordam beradi.
1.2 Yosh guruh fiziologik o'zgarishlari
O'smirlik davri (balog'at yoshi, katta maktab yoshi) qizlar uchun o'rtacha 10-
12 yoshdan 15-16 yoshgacha, o'g'il bolalar uchun 12-14 yoshdan 17-18 yoshgacha
davom etadigan hayot davridir [1]. O'smirlarda tananing barcha a'zolari, to'qimalari
va   organlari   tez   o'sib   boradi   va   rivojlanadi,   lekin   ularning   o'sish   sur'atlari   bir   xil
emas;   masalan,   oyoq-qo'llarning   o'sishi   gavdaning   o'sishidan   oshib   ketadi.
Tananing   alohida   qismlarining   notekis   o'sishi   harakatlarni   muvofiqlashtirishning
vaqtincha buzilishiga olib keladi - qo'pollik, sekinlik va burchaklilik paydo bo'ladi.
Ushbu   davrda   o'smirlarning   holatini   diqqat   bilan   kuzatib   borish,   ayniqsa,   stolda
to'g'ri o'tirishlarini ta'minlash kerak, chunki yozish va o'qish paytida noto'g'ri tana
holati umurtqa pog'onasi egriligiga olib kelishi mumkin. Turli   tizimlar   darajasida   o'smirlar   tanasida   yuzaga   keladigan   asosiy
o'zgarishlarni   aniqlash   mumkin.   Endokrin   tizimning   ishlashi   nuqtai   nazaridan
uning   qayta   tuzilishi   bilan   bog'liq   o'zgarishlar   kuzatiladi.   Gipotalamus-gipofiz
tizimi va jinsiy bezlarning faoliyati  sezilarli  darajada oshadi. Bir  qator  gormonlar
ishlab   chiqarish   ko'payadi,   ularning   asosiylari   o'sish   gormoni,   jinsiy   gormonlar
(testosteron,   estrogenlar),   qalqonsimon   bez   gormonlari   va   insulindir.   Faqat
ularning bir vaqtda va bir-birini to'ldiruvchi harakati bolaning o'z vaqtida va to'g'ri
rivojlanishini   ta'minlaydi.   O'smirlik   davrida   ikkilamchi   jinsiy   xususiyatlarning
paydo   bo'lishi   (tana   nisbatlarining   o'zgarishi,   pubisda,   qo'ltiqlarda   soch   o'sishi   va
boshqalar), tashqi  va ichki  jinsiy a'zolarning rivojlanishi, qizlarda hayz ko'rish va
o'g'il   bolalarda   ho'l   tushlar   paydo   bo'lishi   bilan   birga   reproduktiv   funktsiya
o'rnatiladi.
Teri   osti   to'qimasi   qizlarda   eng   jadal   rivojlanadi:   estrogenlar   ta'sirida   yog
'to'qimalarining   massasi   sezilarli   darajada   oshadi,   buning   natijasida   shaklning
feminizatsiyasi sodir bo'ladi va sut bezlari qisman shakllanadi. Uzunlikda intensiv
o'sish bor, o'sish sur'ati yiliga o'rtacha 9 sm. Eng yuqori o'sish sur'ati qizlar uchun
o'rtacha   10-11   yoshda   va   o'g'il   bolalar   uchun   13-15   yoshda   sodir   bo'ladi;   Qizlar
uchun   16   yoshga,   o'g'il   bolalar   uchun   18   yoshga   kelib,   o'sish   sur'ati   sezilarli
darajada sekinlashadi.
Jinsiy   balog'at   davrida   suyak   to'qimasini   farqlash   jarayonlari   faol   ravishda
sodir   bo'ladi.   Skeletdagi   kaltsiy   miqdori   10   yoshda   296   g   dan   18   yoshda   1035   g
gacha   oshadi.   O'smir   suyak   to'qimalarining   morfologiyasi   kattalar   suyak
to'qimalarining   morfologiyasiga   tobora   ko'proq   mos   keladi.   O'smirlik   davrining
oxiriga   kelib,   quvurli   suyaklarning   o'sish   zonalari   asosan   yopiladi   va   "pubertal"
o'sish   sur'ati   asta-sekin   to'xtaydi,   ya'ni   uzunlikning   intensiv   o'sishi.   Ko'krak   va
umurtqa pog'onasi suyaklarining o'sishi va rivojlanishi 20 yildan keyin tugaydi.
1.3   7-8 yoshli bolalar uchun gimnastika: turlari va samarali mashqlari
Barcha   ota-onalar   o'z   farzandlarini   faol,   quvnoq,   baquvvat   ko'rishni
xohlashadi.   Shuning   uchun   tug'ilishdan   boshlab   jismoniy   tarbiya   bilan   ta'minlash muhimdir. 7-8 yoshli  bolalar  maktabda o'qishni  boshlaydilar. Stollarda uzoq vaqt
o'tirish   umurtqa   pog'onasidagi   yukni   oshiradi.   Qolaversa,   o‘g‘il   bolalarning
orqalarida ko‘tarib yuradigan maktab sumkalari yildan-yilga og‘irlashib bormoqda.
Jismoniy  rivojlanish va  umumiy salomatlik  uchun mutaxassislar  gimnastika  bilan
shug'ullanishni tavsiya qiladilar.
14-15   yoshdan   boshlab   mushak   tizimining   rivojlanishidagi   gender   farqlari
aniqroq   bo'ladi   -   mushaklarning   qisqarishi   kuchayadi   va   nozik   harakatlarni
muvofiqlashtirish   sezilarli   darajada   yaxshilanadi.   1   minutda   bajariladigan
muskullar ishi 16 yoshga kelib 3-4 barobar ortadi, mushak tolalarining diametri esa
oshadi.   O'g'il   bolalarda   mushaklarning   massasi   tez   o'sadi   (o'rtacha   2-3   yoshda
balog'atga etganda 12% ga, tug'ilishdan 8 yoshgacha esa atigi 4% ga oshadiYurak-
qon tomir tizimida ham sezilarli morfologik va funktsional o'zgarishlar ro'y beradi,
uning alohida elementlari notekis yetiladi. O'smirlik davrida yurakning hajmi ikki
baravar  ko'payadi, uning massasi  10 yoshda 140-150 g dan 16 yoshda 230-260 g
gacha oshadi. Qorinchalar atriumlarga, ayniqsa chap qorinchaga qaraganda tezroq
kattalashadi,  natijada yurakning  chap va o'ng yarmi  o'rtasidagi  nisbat  erta  bolalik
davrida 1,5:1 dan, kech o'smirlik davrida 3:1 gacha oshadi. Yurak kameralarining
hajmi   ularni   tashkil   etuvchi   mushak   devorlarining   qalinligi   va   chiqadigan
tomirlarning   diametridan   tezroq   oshadi.   Miyokard   tolalarining   rivojlanishi   va
farqlanishi   yurak   o'tkazuvchanligi   tizimiga   qaraganda   ko'proq   intensiv   ravishda
sodir bo'ladi. O'smirlik davrida miokarddagi biriktiruvchi to'qimalar, elastik tolalar
va   yog   'qo'shimchalari   miqdori   ortadi.   Tomirlar   arteriyalarga   qaraganda   tezroq
o'sadi,  shuning  uchun  16 yoshga  kelib  ularning  lümeni  arteriyalarning  lümenidan
ikki   baravar   kengroq   bo'ladi.     O'smirlik   davrida   yurak   urish   tezligi   kattalarnikiga
etadi - daqiqada 80 zarba. Qonning urish hajmi va daqiqali hajmi ortadi, umumiy
periferik   qon   tomirlari   qarshiligi   va   qon   oqimining   tezligi   pasayadi.   Yurakning
chap   va  o'ng   bo'limlarining  notekis   o'sishi   o'smirning  yurak-qon  tomir   tizimining
kuchaygan   stressga   moslashish   qobiliyatini   pasaytiradi.   Yurak   o'tkazuvchanligi
tizimining   rivojlanish   tezligi   miyokarddan   orqada   qolishi   sababli,   o'smirlarda
ko'pincha yurakning qisqarish qobiliyatining funktsional buzilishlari rivojlanadi. Qon   tomirlarining   nisbiy   torayishi   bilan   yurak   urishi   hajmining   oshishi
miokard   gipertrofiyasi   va   balog'atga   etmagan   yurak   yoki   balog'atga   etmagan
arterial   gipertenziya   rivojlanishiga   olib   kelishi   mumkin.   Gipotalamo-gipofiz
tizimining faolligi va shunga mos ravishda katexolaminlar va boshqa biologik faol
moddalar   darajasining   ortishi   sharoitida   o'smirning   yurak-qon   tomir   tizimi
tejamkor   emas,   bu   esa   chap   yurakning   vaqtinchalik   balog'atga   etmagan
gipertrofiyasining   rivojlanishiga   va   sistolik   shovqin   paydo   bo'lishiga   yordam
beradi.
Markaziy asab tizimida qayta qurish sodir bo'ladi. jinsiy gormonlar ta'sirida
kuchaygan   o'smir,   uning   psixikasidagi   o'zgarishlarning   asosini   tashkil   qiladi.
Vegetativ   reaktsiyalarning   qo'zg'aluvchanligi   va   labilligi   chegarasining   pasayishi
qayd   etilgan.   Shu   bilan   birga,   ruhiy   sohada   hissiy   beqarorlik   belgilari   ko'pincha
namoyon   bo'ladi:   kayfiyatning   harakatsiz   o'zgarishi,   yuqori   sezuvchanlik,   o'z
tajribalariga   nisbatan   zaiflik   va   boshqalarga   nisbatan   ma'lum   bir   qo'pollik   va
sovuqqonlik,   uyatchanlik   va   takabburlik,   o'ziga   ishonch.   Aynan   shu   yoshda   o'z-
o'zini   anglash   va   atrofdagi   hodisalarni   tahlil   qilish   qobiliyati   jadal   shakllanadi.
O'zining tashqi ko'rinishiga qiziqish kuchayadi va u haqidagi har qanday tanqidiy
sharhlar   juda   keskin   qabul   qilinadi.   O'smirlar   tafakkurida   ko'pincha   falsafiy
fikrlashga, murakkab falsafiy muammolarni hal qilishga intilish, xayolparastlik va
hikoyalar uydirishga moyillik mavjud. Aynan shu yoshda jinsiy istak uyg'onadi, bu
ko'pincha murakkab ziddiyatlarni keltirib chiqaradi.
Umuman olganda, bu davrda metabolik jarayonlarning anabolizmga  keskin
siljishi   va   barcha   a'zolar   va   umuman   tananing   o'sishi   va   uning   yangi   darajadagi
ishlashga  qaratilgan  funktsional  qayta  tuzilishi   kuzatiladi. Ammo  barcha organlar
va   tizimlarning   notekis   rivojlanishi   alohida   tizimlar   va   organlarning   ortiqcha
yuklanishiga   olib   kelishi   mumkin   (yurak-qon   tomir   tizimi,   asab   tizimi,   endokrin,
tayanch-harakat   tizimi   va   boshqalar);   Shuning   uchun   mashg'ulotlarni
rejalashtirishda ushbu omillarni hisobga olish kerak. Bola jismoniy tarbiya darslarida sport bilan shug'ullanadi, lekin uni maktab
faoliyati   bilan   cheklash   shart   emas.   Maktab   o'quvchilarining   yoshi,   kuchi   va
chidamliligi   allaqachon   ularning   sport   salohiyatini   yanada   qizg'in   mashg'ulotlar
bilan   rivojlantirishga   imkon   beradi.   Shuning   uchun   qo'shimcha   jismoniy
tayyorgarlik   faqat   foydali   bo'ladi.   Bu   jismoniy   mashqlar   shaklida   uy   mashqlari
yoki   sport   bo'limlarida   mashg'ulotlar   bo'lishi   mumkin.   7   yoshli   bolalar   uchun
gimnastika ijobiy ta'sir ko'rsatadi:
 yurak-qon tomir tizimi va mushak-skelet tizimining ishi bo'yicha;
 metabolizmni tezlashtiradi;
 holat va immunitetni yaxshilaydi;
 kuchli irodali fazilatlarni rivojlantiradi;
 intizomni singdiradi;
 asab tizimini boshqaradi;
 moslashuvchanlik va plastiklikni rivojlantiradi.
Mashg'ulotlar   qiziqarli   va   qiziqarli   bo'lishi   uchun   ota-onalarga   bolasi   bilan
sport   o'ynashni   tavsiya  qilamiz.  Birgalikda  vaqt  o'tkazish  sizni   rag'batlantiradi   va
ijobiy his-tuyg'ular bilan to'ldiradi. Uy mashg'ulotlariga qo'shimcha ravishda (yoki
o'rniga)   siz   o'zingizning   qiziqishlaringiz   asosida   sport   bo'limini   tanlashingiz
mumkin.
Gimnastika mashg'ulotlarini o'tkazishda bir nechta asosiy fikrlarni ta'kidlash
kerak: 
 Darslar keng va yaxshi havalandırılan xonada o'tkazilishi kerak;
 Sport   formasi   -   nafas   oladigan   materiallardan   tayyorlangan   qulay
kiyim va poyabzal;
Mashqlar   nonushta   qilishdan   oldin   amalga   oshiriladi.   Agar   mashg'ulot
ertalab o'tkazilmasa, oxirgi ovqat mashg'ulot boshlanishidan 1,5 soat oldin bo'lishi
kerak. Gimnastika   mashqlari   quyidagi   komplekslarga   bo'linadi:   orqa,   torso,   qo'l,
oyoq   mushaklari   uchun,   tortishish   uchun   komplekslar,   tiklanish   uchun   va
boshqalar.   Maqsadingizga   qarab,   siz   individual   mushaklarni   mashq   qilishingiz
yoki yukni butun tanaga teng ravishda taqsimlashingiz mumkin. Berilgan mashqlar
misollari   ma'lum   yoshdagi   bolalarning   jismoniy   imkoniyatlari   darajasiga   qarab
tuzilgan.   Yosh   o'quvchilarga   ortiqcha   yuk   berish   va   o'quv   dasturini
murakkablashtirishga shoshilish qat'iyan man etiladi. Komplekslarning har birining
rivojlanishi asta-sekin amalga oshirilishi kerak.
Orqa mushaklari uchun
Boshlang'ich   pozitsiyasi   (SP)   -   oyoqlari   elkalarining   kengligida,   qo'llar
boshning   tepasida.   Qo'llar   boshdan   yuqoriga   cho'zilgan   holda   tanani   o'ngga   /
chapga egib oling.  
I.p. oyoqlari elkalarining kengligida, qo'llar orqada yopilgan. Oldinga egilib,
qo'llaringizni orqangizga ko'taring, so'ngra boshlang'ich pozitsiyasiga qayting.
I.p. tiz cho'kish holati. Qo'llaringizni ko'tarib, orqangizni  egib, boshlang'ich
holatiga qayting.
Cho'zish uchun
I.p.   oyoqlari   elka   kengligida,   qo'llar   elkada.   Cho'zing,   oyoq   barmoqlari
ustida turing va qo'llaringizni boshingizdan yuqoriga cho'zing.   II BOB Yoshi metodining mos mashg'ulotlari
2.1   Gimnastika mashg'ulotlar turlari tizimi va dasturi
Muntazam  jismoniy mashqlar  jismoniy va ruhiy salomatlikni  saqlaydi, umr
va   go'zallikni   uzaytiradi.   Ko'p   kilometrlarni   bosib   o'tish   yoki   og'ir   og'irliklar   va
shtangalarni   ko'tarish   umuman   shart   emas   -   mumkin   bo'lgan   sport   mashg'ulotlari
etarli.
Gimnastika   har   qanday   yoshdagi   odamlarga   mos   keladigan   sport   turidir,
chunki   uning   yo'nalishlari   va   dasturlari   tasnifi   juda   xilma-xildir.   Turli   xil   sog'liq
sharoitlari  va   turli   darajadagi  jismoniy  tayyorgarlikka   ega  bo'lgan  odamlar  uchun
samarali mashqlar to'plamini tanlash mumkin.
Gimnastika   va   uning   foydalari   gimnastika   jismoniy   mashqlar   tizimini   o'z
ichiga   oladi,   ularning   bajarilishi   salomatlikni   mustahkamlaydi,   kuch
ko'rsatkichlarini yaxshilaydi va chidamlilikni oshiradi. Doimiy jismoniy mashqlar
tanaga kompleks foydali ta'sir ko'rsatadi:
Muskul-skelet   tizimini   mustahkamlang:   mushaklarning   o'sishini
rag'batlantirish,   umurtqa   pog'onasi,   bo'g'imlarning   holatini   va   ularning
harakatchanligini yaxshilash.
Tananing   umumiy   ohangini   oshiradi.   Ushbu   sport   turi   barcha   mushak
guruhlarini mashq qiladi va yurak-qon tomir va nafas olish tizimlariga ijobiy ta'sir
ko'rsatadi.   Odamga   jismoniy   zo'riqish   bilan   kurashish   osonroq   bo'ladi.   Bundan
tashqari, sport gimnastikasi uyqu-uyg'onish davrlarini yaxshilaydi va uyqusizlik va
surunkali charchoqni engishga yordam beradi.
Moslashuvchanlik   va   harakatlarni   muvofiqlashtirishni   rivojlantirish.
Gimnastika   cho'zish   va   to'qimalarning   elastikligini   yaxshilaydi.   Kishining
harakatchanligi, epchilligi oshadi, yurishi, turishi nafisroq bo‘ladi.
Metabolizmni   yaxshilang,   vazn   yo'qotishga   yordam   bering.   Mashq
komplekslari   qon   aylanishini   va   organizmdagi   metabolik   jarayonlarni
rag'batlantiradi.   Agar   siz   kilogramm   berishga   harakat   qilsangiz   va   dietada
bo'lsangiz, gimnastika jarayonni sezilarli darajada tezlashtiradi.  Ular   iroda   va   intizomni   rivojlantiradilar.   Sport   insonni   ma’lum   natijalarga
erishishga   undaydi,   uning   qat’iyati   va   qat’iyatini   oshiradi.   Bu,   shuningdek,
yashirin   qobiliyatlarni   ochishga   yordam   beradi:   ko'pchilik   ular   qanchalik
moslashuvchan va chidamli bo'lishidan shubhalanmaydilar.
Ruhiy   salomatlikni   mustahkamlash.   Sog'lomlashtiruvchi   jismoniy   mashqlar
stress   darajasini   pasaytiradi,   kuchlanish   va   xavotirni   engishga   yordam   beradi,
shuningdek,   yangi   neyron   aloqalarni   rivojlantiradi,   kognitiv   qobiliyatlarni   -
xotirani, fikrlashni, e'tiborni yaxshilaydi.
Ushbu maqolada biz gimnastikaning tanaga ijobiy ta'sirining faqat qisqacha
ro'yxatini   keltirdik.   Jismoniy   mashqlar   foydalari   haqida   ko'plab   ilmiy   tadqiqotlar
mavjud. Ateroskleroz, artrit, artroz, insult, yurak xurujlari va boshqalar: muntazam
jismoniy mashqlar ko'plab kasalliklarga qarshi yaxshi profilaktika chorasi ekanligi
isbotlangan . Bu tananing uzoq umr ko'rish va yoshligining kalitidir.
Gimnastika turlari
Gimnastika   bir   necha   turlarga   bo'linadi,   ularning   har   biri   o'ziga   xos
xususiyatlarga   va   xususiyatlarga   ega.   Kompleks   tarkibiga   kiradigan   maqsad   va
mashqlarga   qarab,   u   sog'lomlashtirish,   sport,   terapevtik,   rivojlantiruvchi   va
boshqalar bo'lishi mumkin.
Keling,   ushbu   maqolada   gimnastikaning   turli   turlarini   batafsil   ko'rib
chiqaylik.
Badiiy gimnastika
Badiiy   gimnastika   Olimpiada   musobaqalari   dasturiga   1896   yildan   boshlab
kiritilgan.   U   erkin   to'plam,   maxsus   jihozlar   va   tayanchlarda   mashqlar   bilan
ifodalanadi.   Erkin   uslublar   kompleksi   turli   xil   turish,   salto,   tebranish,   burilish,
sakrash,   sakrash   va   boshqa   harakatlarni   o'z   ichiga   oladi.   Gimnastikaning
apparatdagi   sport   turlariga   turnikida,   parallel   turda,   muvozanat   to‘sinda,   pommel
otda va muvozanat to‘sinda mashqlar kiradi. Tayanchdan sakrash va aylanishlarni
amalga oshirishni o'z ichiga oladi.
Gimnastika turlari Muntazam  jismoniy mashqlar  jismoniy va ruhiy salomatlikni  saqlaydi, umr
va   go'zallikni   uzaytiradi.   Ko'p   kilometrlarni   bosib   o'tish   yoki   og'ir   og'irliklar   va
shtangalarni   ko'tarish   umuman   shart   emas   -   mumkin   bo'lgan   sport   mashg'ulotlari
etarli.   Gimnastika   har   qanday   yoshdagi   odamlarga   mos   keladigan   sport   turidir,
chunki   uning   yo'nalishlari   va   dasturlari   tasnifi   juda   xilma-xildir.   Turli   xil   sog'liq
sharoitlari  va   turli   darajadagi  jismoniy  tayyorgarlikka   ega  bo'lgan  odamlar  uchun
samarali mashqlar to'plamini tanlash mumkin.
Gimnastika va uning foydalari
Gimnastika  jismoniy  mashqlar  tizimini  o'z  ichiga  oladi,  ularning  bajarilishi
salomatlikni   mustahkamlaydi,   kuch   ko'rsatkichlarini   yaxshilaydi   va   chidamlilikni
oshiradi. Doimiy jismoniy mashqlar tanaga kompleks foydali ta'sir ko'rsatadi:
Muskul-skelet   tizimini   mustahkamlang:   mushaklarning   o'sishini
rag'batlantirish,   umurtqa   pog'onasi,   bo'g'imlarning   holatini   va   ularning
harakatchanligini yaxshilash.
Tananing   umumiy   ohangini   oshiradi.   Ushbu   sport   turi   barcha   mushak
guruhlarini mashq qiladi va yurak-qon tomir va nafas olish tizimlariga ijobiy ta'sir
ko'rsatadi.   Odamga   jismoniy   zo'riqish   bilan   kurashish   osonroq   bo'ladi.   Bundan
tashqari, sport gimnastikasi uyqu-uyg'onish davrlarini yaxshilaydi va uyqusizlik va
surunkali charchoqni engishga yordam beradi.
Moslashuvchanlik   va   harakatlarni   muvofiqlashtirishni   rivojlantirish.
Gimnastika   cho'zish   va   to'qimalarning   elastikligini   yaxshilaydi.   Kishining
harakatchanligi, epchilligi oshadi, yurishi, turishi nafisroq bo‘ladi.
Metabolizmni   yaxshilang,   vazn   yo'qotishga   yordam   bering.   Mashq
komplekslari   qon   aylanishini   va   organizmdagi   metabolik   jarayonlarni
rag'batlantiradi.   Agar   siz   kilogramm   berishga   harakat   qilsangiz   va   dietada
bo'lsangiz, gimnastika jarayonni sezilarli darajada tezlashtiradi. 
Ular   iroda   va   intizomni   rivojlantiradilar.   Sport   insonni   ma’lum   natijalarga
erishishga   undaydi,   uning   qat’iyati   va   qat’iyatini   oshiradi.   Bu,   shuningdek,
yashirin   qobiliyatlarni   ochishga   yordam   beradi:   ko'pchilik   ular   qanchalik
moslashuvchan va chidamli bo'lishidan shubhalanmaydilar. Ruhiy   salomatlikni   mustahkamlash.   Sog'lomlashtiruvchi   jismoniy   mashqlar
stress   darajasini   pasaytiradi,   kuchlanish   va   xavotirni   engishga   yordam   beradi,
shuningdek,   yangi   neyron   aloqalarni   rivojlantiradi,   kognitiv   qobiliyatlarni   -
xotirani, fikrlashni, e'tiborni yaxshilaydi.
Ushbu maqolada biz gimnastikaning tanaga ijobiy ta'sirining faqat qisqacha
ro'yxatini   keltirdik.   Jismoniy   mashqlar   foydalari   haqida   ko'plab   ilmiy   tadqiqotlar
mavjud. Ateroskleroz, artrit, artroz, insult, yurak xurujlari va boshqalar: muntazam
jismoniy mashqlar ko'plab kasalliklarga qarshi yaxshi profilaktika chorasi ekanligi
isbotlangan . Bu tananing uzoq umr ko'rish va yoshligining kalitidir.
Gimnastika turlari
Gimnastika   bir   necha   turlarga   bo'linadi,   ularning   har   biri   o'ziga   xos
xususiyatlarga   va   xususiyatlarga   ega.   Kompleks   tarkibiga   kiradigan   maqsad   va
mashqlarga   qarab,   u   sog'lomlashtirish,   sport,   terapevtik,   rivojlantiruvchi   va
boshqalar bo'lishi mumkin.
Keling,   ushbu   maqolada   gimnastikaning   turli   turlarini   batafsil   ko'rib
chiqaylik.
Badiiy gimnastika
Badiiy   gimnastika   Olimpiada   musobaqalari   dasturiga   1896   yildan   boshlab
kiritilgan.   U   erkin   to'plam,   maxsus   jihozlar   va   tayanchlarda   mashqlar   bilan
ifodalanadi.   Erkin   uslublar   kompleksi   turli   xil   turish,   salto,   tebranish,   burilish,
sakrash,   sakrash   va   boshqa   harakatlarni   o'z   ichiga   oladi.   Gimnastikaning
apparatdagi   sport   turlariga   turnikida,   parallel   turda,   muvozanat   to‘sinda,   pommel
otda va muvozanat to‘sinda mashqlar kiradi. Tayanchdan sakrash va aylanishlarni
amalga oshirishni o'z ichiga oladi.
Gimnastik echki ustidagi mashqlar.jpg
Shuni   ta'kidlash   kerakki,   erta   bolalikdan   badiiy   gimnastika   bilan
shug'ullanishni   boshlash   shart   emas.   To'g'ri   tanlangan   mashqlar   mashqlari   har
qanday   yoshdagi   moslashuvchanlikni,   cho'zishni   va   mushak   tizimini   qo'llab-
quvvatlaydi va rivojlantiradi.
Badiiy gimnastika Musiqaga o'rnatilgan xoreografik va gimnastika mashqlarini o'z ichiga olgan
gimnastikaning   mashhur   shakli.   Harakatlar   uskunalar   bilan   yoki   jihozsiz   bo'lishi
mumkin.   Birinchi   holda,   mashqlar   arqon,   halqa,   qilich,   lenta   va   to'qmoq   bilan
bajariladi. Badiiy gimnastika bo‘linish, sakrash, salto va akrobatik elementlarni o‘z
ichiga   oladi.   Ushbu   sport   turi   bilan   shug'ullanish   egiluvchanlik,   ritm   tuyg'usi,
chaqqonlik, aniqlik, tezlik va nafislikni rivojlantiradi.
Estetik gimnastika
Ushbu   sport   turi   raqs,   badiiy   gimnastika   va   akrobatikaning   simbiozidir.
Undagi musobaqalar juda hayajonli tomosha. Bu erda mohir xoreografiya, plastika,
ifoda va kollektivizm (guruh darslarida) birlashadi.
Ushbu   fanda   qanday   mashqlar   mavjud:   sakrash,   ko'priklar,   rulonlar,
qayiqlar, bo'linishlar, akrobatik to'plam, cho'zish, spiral burilishlar, raqs qadamlari.
Badiiy   gimnastikadan   farqli   o'laroq,   estetik   gimnastika   turli   jihozlardan
foydalanmaydi.   Barcha   elementlar   muammosiz   bajariladi,   keyingi   har   biri
avvalgisining uyg'un davomidir.
Jamoaviy gimnastika
Jamoaviy   gimnastika   mashqlarning   eng   dinamik   turlarini   o'z   ichiga   oladi,
asosiylari: mini-batutdan va boshqa tayanchlardan sakrash, musiqiy hamrohlikdagi
bepul   to'plamlar   va   akrobatika   majmuasi.   Dasturda   6   dan   12   kishigacha   ishtirok
etadi.
Moslashuvchanlik,   chaqqonlik,   kuch   va   chidamlilikni   rivojlantirishdan
tashqari,   guruhda   ishlash   diqqatni   jamlashni   va   harakatlarni   muvofiqlashtirishni
yaxshilash uchun yaxshi.
Sirk gimnastikasi
Sirk gimnastikasi sport va san'atni birlashtiradi. Intizomning ikki turi mavjud
- havo va yer. Birinchisi, arenadan baland osilgan jihozlarda murakkab mashqlarni
bajarishni   o'z   ichiga   oladi.   Ularning   eng   hayajonli   va   ajoyiblari   trapesiyadagi
akrobatik   elementlar,   arqon,   bambuk   va   kamarlardagi   fokuslardir.   Parter   tsirk
gimnastikasi   arenada   o'rnatilgan   apparatlarda   murakkab   harakatlarni   o'z   ichiga oladi.   Bularga   halqalar,   parallel   panjaralar,   gorizontal   barlar   va   trambolindagi
harakatlar kiradi.
Akrobatik gimnastika
Gimnastikachilar   bir   jamoa   bo'lib,   birgalikda   mashqlar   bajaradigan   ajoyib
sport intizomi. Ushbu tur uch turdagi mashqlarni o'z ichiga oladi:
Balans   -   kuch   va   moslashuvchanlik   uchun:   minoralar,   piramidalar,
cho'qqilar.
Dinamik - tezlik, harakatlarni muvofiqlashtirish uchun: salto, otish, tutib olish.
Kombinatsiyalangan   akrobatik   komplekslar   muvozanat   va   dinamika
elementlarini birlashtiradi.
Gimnastikaning   bu   ajoyib   akrobatik   shakli   moslashuvchanlikni,   reaktsiya
tezligini,   chaqqonlikni,   jismoniy   kuchni   va   jamoada   o'zaro   munosabatda   bo'lish
qobiliyatini rivojlantiradi.
Ko'cha (hovli) gimnastikasi
Havaskor sport o'z vazni bilan ishlashni, chidamlilik va kuchni rivojlantirish
uchun   mashqlarni   o'z   ichiga   oladi.   Ko'cha   gimnastikasi   (mashq)   sport
maydonchasidagi  mashg'ulotlarni o'z ichiga oladi  - jihozlar bilan yoki jihozlarsiz.
Umumiy   mashqlar:   tortishish,   osish,   surish,   qo'lda   turish,   siqilish,   individual
mushak guruhlari uchun ajratilgan to'plamlar.
2.2    O'yin va musobaqalar orqali mashg'ulotlarni o'tkazish
1.Sport   predmetlari   orqali   o`quvchilarning   ijodiy   tasavvurini   rivojlantirish,
ularga rolli o`yinda obraz va o`yin xarakteri berish.
2. Bolalarda jasorat, qat'iyat va o'ziga ishonch tuyg'usi kabi zarur fazilatlarni
tarbiyalash.
3.   Yugurishda   turli   to‘siqlarni   yengib   o‘tish   malakalarini   oshirish;   faol
o'yinlarni   takrorlash;   mushaklarni   kuchaytirishga,   tezlik   va   chaqqonlikni
rivojlantirishga hissa qo'shadi. O'tkazilish joyi: bolalar rasmlari va dengiz bayroqlari bilan bezatilgan sport
zali.   Zalning   devorlaridan   birida   dengiz   o'tlari,   chig'anoqlar,   lentalar   bilan
bezatilgan baliq to'rlari bor. Qarama-qarshi devorda qutqaruv ko'targichi osilgan.
Logistika:
 gimnastika skameykalari – 2 dona;
 gimnastika gilamchalari - 2 dona;
 tokchalar - 2 dona;
 arqon - 1 dona;
 kichik (tennis) to'plari - 12 dona;
 chelaklar - 2 dona;
 skittles - 10 dona;
 moplar - 2 dona;
 plastik idishlar - 2 dona;
 kiyim ipi, kassetali magnitofon.
ORU bayroqlari bilan
Tasavvur  qiling, siz  issiq Hind okeani  bo'yidasiz.  ( Bolalar gilamda yotgan
holda dengiz ovozini tinglashadi .)
Mushaklar   bo'shashadi,   ko'zlar   yumiladi,   nafas   olish   silliqlashadi.   Har   bir
nafasdan keyin dengizni hidlashga harakat qilib, asta-sekin havoni tortib olishingiz
kerak.
Sayohat   paytida   dengizchilar   turli   qiyinchiliklarga   duch   kelishadi:   issiqlik,
yomg'ir,   bo'ronlar.   Va   bu   erda   dengizchilar   qiyinchiliklarni   engish   va   qiyin
paytlarda   do'stlariga   yordam   berish   uchun   barcha   kuchlarini   bir   mushtga
to'plashlari kerak.
Aylanma   trening:   "Bo'ronda   kemada   dengizchilar".   Har   bir   jamoa   o'z
yo'nalishi bo'yicha.
1.   "Bo'ronda   palubada   yurish"   -   orqaga   to'rt   oyoqda   yurish,   intervalni
saqlash.
2. "Siluvchan rampaga chiqish" - gimnastika devoriga o'tish bilan oshqozon
ustidagi   moyil   gimnastika   skameykasida   bir   vaqtning   o'zida   ikkala   qo'l   bilan
yuqoriga ko'tarilish.
3. "Hovlilarga ko'tarilish" - yon qadamli gimnastika devorida. 4.   “Turg’ichga   tushish”   –   “katta   baliq”   mashqi   (qo’llar   orqada,   oyoqlar
oldida qo’llab-quvvatlash).
5. "Qayiqlarga tushish" - yotgan arqon bo'ylab yurish.
"Shark" o'yini
Haydovchi   -   "akula"   -   tanlangan.   O'yin   ishtirokchilari   xona   bo'ylab
yugurishadi   (suzuvchilarning   harakatlariga   taqlid   qilish).   Taqdimotchining
signalida: "Akula, tezda suvdan chiqing!" Bolalar qochib ketishadi va skameykaga
("qayiq")   chiqib,   "o'zlarini   qutqaradilar".   Haydovchi   zaxira   o'rindig'iga   sakray
olmagan o'yinchini ushlab olishga harakat qiladi.
Qo'lga   olinganlar   o'yinni   tark   etmaydilar,   balki   "akula"   ning   yordamchilari
bo'lishadi   va   boshqa   ishtirokchilarni   ushlashga   yordam   berishadi.   Hech   qachon
akula tishiga tushmagan yigitlar g'olib deb hisoblanadi.
Topishmoqlar bilan estafeta poygasi
Guruhlardagi   o'yinchilar   soni   haqida   savol   va   topishmoqlar   oldindan
tayyorlanadi.   O'yin   boshlanishidan   oldin,   bolalarga   topishmoqlar   mavzusi   haqida
ma'lumot beriladi, shunda taxmin qilish jarayoni diqqatli va mazmunli bo'ladi.
O'yinchilar   ikkita   teng   jamoaga   bo'lingan   va   ustunlar   bo'ylab   saf   tortiladi.
Oldinda,   har   bir   jamoaning   oldida   10   m,   ikkita   yordamchi   ("qayiqlar")   turadi.
Taqdimotchining signali bilan ikkala jamoaning birinchi o'yinchilari:
1)   oshqozoningizdagi   gimnastika   skameykasida   bir   vaqtning   o'zida   ikkala
qo'lingiz bilan o'zingizni torting;
2) ular o'rnidan turib, topishmoq so'ragan "qayiqlar" oldiga yugurishadi.
Agar o'yinchi topishmoqni taxmin qilsa, u bayroqni oladi va orqaga qaytib,
tayoqni   keyingi   ishtirokchiga   uzatadi.   Yugurishni   birinchi   bo'lib   tugatgan   jamoa
bir ochko oladi. Keyinchalik, taqdimotchi bayroqlarni hisoblaydi. Har biri uchun -
2 ball.
2.3    Sportdagi motivatsiya haqida
Badiiy   gimnastika   bola   tanasining   barkamol   rivojlanishini   ta'minlaydi,
immunitetni   mustahkamlaydi.   Ushbu   sport   turi   bilan   shug‘ullanish   orqali   qizlar
chinakam   maqsadga   intiluvchan,   mustaqil   va   intizomli   bo‘lib   qoladilar.   Biroq, ularga   ota-onalari   va   murabbiylari   tomonidan   to'g'ri   motivatsiya   berilsa,   bu
natijaga erishish mumkin.
Ota-onalardan motivatsiya
Har bir bola asosiy motivatsiyani ota-onasidan oladi. Sportdagi natijalar esa
bu   masalaga   qanday   yondashganiga   bog‘liq.   Biroq,   bolalar   mashg'ulotlarga
borishni   chin   dildan   istashlari   uchun   motivatsiya   qilishlari   kerak,   buning   evaziga
ular hech qanday moddiy sovg'a olishlari uchun emas.
Badiiy gimnastika har bir bolaning sog'lig'i  uchun katta foyda bo'lib , unga
rivojlanishni davom ettirish va muntazam ravishda mashg'ulotlarga borishga turtki
berish uchun oddiy, ammo foydali tavsiyalarga amal qilishga harakat qiling:
Qizning   sport   hayotida   ishtirok   eting   .   Masalan,   darslar   qanday   o'tganini
yoki   u   qanday   yangi   elementlarni   o'zlashtirganini   bilib   oling.   Barcha   turnirlar   va
namoyishlarda  qatnashishga  ishonch  hosil  qiling.  Farzandingizning  g'alabalaridan
chin   dildan   xursand   bo'ling   va   musobaqa   natijalaridan   qat'i   nazar,   uni   qo'llab-
quvvatlang.
Sport har doim rivojlanishdir va agar biz bolalar haqida gapiradigan bo'lsak,
unda  ota-onalar  ishtirokisiz   mumkin  emas  .  Farzandingiz  bilan  badiiy  gimnastika
va   boshqa   sport   turlari   haqida   dasturlar,   jurnallar   va   filmlarni   tomosha   qiling.
Qizingizni mashg'ulotga undash va unga darslarga borish uchun qo'shimcha rag'bat
bering.
Har   bir   bola   alohida   ekanligini   unutmang   .   Ba'zi   odamlarda   etakchilik
fazilatlari,   qat'iyatlilik,   qat'iyatlilik   va   g'alaba   qozonish   istagi   allaqachon   mavjud.
Ba'zilar   uchun,   aksincha,   bu   xarakter   xususiyatlari   hali   ishlab   chiqilmagan   va   bu
ota-onalar va murabbiy uchun birgalikdagi vazifadir.
Bola   darslarga   borishni   boshlaganida,   uning   hayotidagi   eng   muhim
odamlardan biri murabbiy bo'ladi. Va shuning uchun uni tanlashga mas'uliyat bilan
yondashishingizni   tavsiya   qilamiz.   Qizda   sportga   muhabbat   uyg'otadigan,   uni rag'batlantiradigan   va   optimal   yuklarni   ta'minlaydigan   tajribali   murabbiylarga
ishoning.
Farzandingiz   erishgan   kichik   narsalarga   ham   e'tibor   bering   .   Yangi
elementni   o'zlashtirdi,   uyda   qo'shimcha   ishlarni   qildi   yoki   o'z  rekordini   o'rnatdi   -
bularning   barchasi   e'tiborga   olinishi   mumkin   va   kerak.   Unutmangki,   har   doim
kichik yutuqlar haqiqiy muvaffaqiyatga olib keladi.
Farzandingiz   bilan   faxrlaning,   chunki   har   bir   mashg'ulotda   u   katta
muvaffaqiyatlarga   erishadi   .   Ha,   siz   buni   ko'rmaysiz,   lekin   murabbiy   ko'radi.   Va
shuning uchun siz qizingizga sport bilan shug'ullanayotganidan qanchalik xursand
ekanligingizni   va   u   bilan   qanchalik   faxrlanishingizni   turli   yo'llar   bilan
ko'rsatishingiz kerak. Ishonchim komilki, bu eng yaxshi motivatsiya!
Bolani rag'batlantirishning yana bir usuli - badiiy gimnastikaning afzalliklari
haqida gapirish. Buni muntazam ravishda bajaring, lekin ko'rinmas holda. Qizingiz
bilan kichik maqsadlar qo'ying (masalan, bo'linish uchun ) va u ularga erishganida
xursand bo'ling.
Har   bir   murabbiy   oldida   turgan   asosiy   vazifa   –   sport   tarbiyasi.   Va   buning
uchun u zarur bo'lgan hamma narsani qiladi: darslar davomida qo'llab-quvvatlash,
motivatsiya va tartib-intizomni ta'minlash. “Piruetta” badiiy gimnastika klubida o‘z
sohasining   chinakam   mutaxassislari   –   yosh   gimnastikachilarda   sportga   mehr
uyg‘otish yo‘llarini biladigan maxsus ma’lumotli sport ustalari mehnat qilmoqda.
Murabbiy   butun   mashg'ulot   jarayonini   nazorat   qiladi,   lekin   u   bolaning
hayotining   boshqa   sohalarida   (masalan,   oilada   yoki   maktabda)   sodir   bo'layotgan
voqealarga ta'sir qila olmaydi. Uning vazifasi har bir gimnastikachi uchun sportda
namuna   bo'lishdir   va   shuning   uchun   Moskvadagi   Piruet   klubining   murabbiylari
barcha talabalarga e'tiborli. Xulosa
Ushbu ishida gimnastika va tajribaning yoshga qarab mos kurs yo'nalishdagi
chuqur tahlil va jismoniy tarbiya sog'lom turmush tarzini kuzatishdagi o'rni alohida
o'rganildi. Har bir yosh guruhi aniqcha, har bir yosh guruhi aniqning jismoniy va
fiziologik   jihatdan   turli   xil   bo'lib,   aynan   shunga   mos   keladigan   dastur   mashqlar
dasturi bolalar, o'quv dasturlarini sog'lomlashtirish uchun katta yordam beradi.
Yoshga   mosnastika   harakatlarii   boshidan   gimnastika   harakatlariga   mos
ravishda,   bu   jismoniy   mashqlar,   jismoniy   mashqlar,   harakat   va   umumiy   sog'liq
yaxshilaydi.   yordam,   mashg'ulotlarning   doimiyligi,   yuklama   texnikaning   yoshga
mosligi, sport si va murabbiyi bu jarayonda hal qiluvchi kasb etadi. Shu bo'yicha
har bir yosh bosqich uchun faqat va metodikalar ishlab chiqilishi zarur.
Kurs   ishi   foyda   qator   bir   metodologik   asoslardan   –   adabiyot   manbalarini
o'rganish,   statistik   tahlillar,   eksperimental   kuzatuvlar,   intervyu   va   suhbat
metodlaridan   foydalanildi.   Bu   binolar   mavzuning   ilmiy   darajasida   yoritilishiga
xizmat.   Yig'   ma'lumotlar   asosida   yoshga   mos   mashqlarni   bajarish   mezonlari,
sudlov   organizmga   ta'siri   va   mashg'ulot   yig'ish   usullari   haqida   aniq   mahsulotlar
chiqarildi.
Jismoniy yuklamalar  yosh organizmida ishlab chiqarish charchoq, jismoniy
shikastlar va salomatlik ishlab chiqarishi mumkin. Shu sababli, jinsi yukni ushlab
turishda   yosh,   jismoniy   kiyimni   yuklashda   yosh,   avvalgi   jismoniy   kiyim   kabi
e'tiborga   olinishi   kerak.   Bu   milliy   sport   sportchilarni   balki   oddiy   yoshlarni   ham
sog'lom mahsulotga, yo'lda muhim narsa ega. Yakuniy   tarzda   ishlab   chiqarish   mumkinki,   yoshga   mo'ljallangan
moslashtirilgan   gimnastika   mashqlari   jismoniy   tarbiyaning   kuchaytirilishini,
sog'lom avlodni, sportni yaxshilashga yordam berishi mumkin. Bu yo'nalishda olib
borilgan   ilmiy-amaliy   izlanishlar   esa   kelgusida   yanada   mukammal   va   individual
tarzda mashg'ulot dasturlarini ishlab chiqarishga asos bo'ladi.
Foydalanilgan adabiyotlar
1. Axmedov A.A., Norboyeva DT “Jismoniy tarbiya nazariyasi va metodikasi” . –
Toshkent: O‘qituvchi, 2019.
2. Karimov UB "Sport mashg'ulotlarini tashkil etish asoslari" . – Toshkent: Fan, 
2021.
3. Rahimov BA "Gimnastika mashqlarining yosh harakatlariga mos rivojlanishi" .
– Andijon, 2020.
4. Abdukarimova S. "Yosh bolalar bilan gimnastika mashg'ulotlari" . – Toshkent: 
Ilm ziyo, 2018.
5. Mahmudov ZA "Jismoniy tarbiya va sport psixologiyasi" . – Samarqand: 
Registon, 2017.
6. Jahon sog'liqni saqlash tashkiloti (VOZ). "Bolalar va o'smirlar uchun jismoniy 
faollik bo'yicha ko'rsatmalar" , Jeneva, 2020 yil.
7. Nasriddinov F. "Gimnastika va sog'lom muammolar metodikasi" . – Buxoro, 
2022.
8. O'zbekiston Respublikasi Xalq ta'limi vazirligi. "Jismoniy tarbiya fani bo'yicha
o'quv dasturi" , 2021-yil.
9. – O‘zbekiston Respublikasi  www.sportedu.uz  – O'zbekiston Respublikasi 
Jismoniy tarbiya va sport ilmiy-ma'lumot portali.
10. - www.who.int  – Jahon sog'liqni saqlash tashkilotining rasmiy sayti.
11. Qo'ziev R. "Gimnastikaning boshqaruv bosqichlari va mexanizmlari tizimi" . – 
Toshkent: Yangi asr avlodi, 2021.
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish) davrida sport gimnastikasida (sport akrobatikasida) samaradorlikni oshirish uchun o'quv vositalari
  • Zamonaviy voleybolda sakrovchanlikning ahamiyati va uni nostandart mashqlar yordamida o‘stirish uslubiyati
  • Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda gimnastikaning  o’rni
  • Voleybol o’yinining vujudga kelishi va rivojlanish tarixi
  • Sogʻlom avlod tarbiyasida jismoniy tarbiya mashgʻulotlarining oʻrni

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский