• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

Ish haqi va uning mehnat unumdorligiga taʼsiri

24Ish Haqini Hisoblash-Ish haqini hisoblashda quyidagi formulalar va omillar
hisobga olinadi:
Oylik Ish Haqi  = Asosiy Ish Haqi + Qo'shimcha To'lovlar
Misol: Agar xodimning asosiy ish haqi 3,500,000 so'm bo'lsa va u 500,000 so'm
bonus olsa, ish haqi quyidagicha hisoblanadi:
Ish Haqi  = 3,500,000 + 500,000 = 4,000,000 so'm.
To'lovlar va Ularning DavriyligiO'zbekistonda ish haqi odatda oylik asosda
to'lanadi,   ammo   ba'zi   holatlarda   haftalik   yoki   ikki   haftalik   to'lovlar   ham
amalga oshiriladi. Ish haqini to'lash muddati odatda har oyning 5-10 kunlari
orasida bo'ladi.
O'zbekistondagi Ish Haqi Tizimi
Ish Haqi Misollari:
O'rtacha Ish Haqi : 2023-yilda O'zbekistonda o'rtacha ish haqi 3,5 million so'mni
tashkil etadi.
Sektorlar bo'yicha Ish Haqi :
Qishloq Xo'jaligi : O'rtacha ish haqi — 2 million so'm.
Sanoat Sektori : O'rtacha ish haqi — 4 million so'm.
Xizmat Ko'rsatish Sektori : O'rtacha ish haqi — 3,2 million so'm.
Davlat   Siyosati-O'zbekiston   hukumati   ish   haqini   oshirish   va   ishchilarni
rag'batlantirish   maqsadida   har   yili   belgilangan   ish   haqining   minimal   miqdorini
ko'paytiradi. 2023-yilda minimal ish haqi 1,5 million so'm deb belgilangan. 9           2.Ish haqqining funktsiyalari va uni tashkil etish tamoyillari
             Birinchi razryadning tarif koeffitsiеnti birga tеngdir. Razryadlar miqdori va
ularga   tеgishli   tarif   koeffitsiеntlarining   miqdori   korxonada   tuziladigan   jamoa
shartnomasida bеlgilanadi. Jamoa shartnomasi tarif bitimi asosida ishlab chiqiladi va
xodimlar   axvolining   shartnoma   shartlariga   nisbatan   yomonlashuvini   nazarda
tutmasligi lozim.Tarif stavkasi - ish vaqti birligi xisobiga mеhnatga haq to’lashning
pul   bilan   ifodalangan   mutlaq   miqdoridir.   Birinchi   razryad   tarif   sеtkasi   va   tarif
stavkasi asosida shunday kеyingi xar bir razryadning tarif stavkasi xisoblab chiqiladi.
Birinchi razryadning tarif stavkasi korxonaning jamoa shartnomasi bilan bеlgilanadi
va   bir   tomondan,   uning   moliyaviy   imkoniyatlariga,   ikkinchi   tomondan,   tarmoq
bitimida   aks   ettirilgan   mеhnatga   haq   to’lash   shartlariga   bog’liq   bo’ladi.   Bunda   u
b е lgilangan   eng   kam   ish   haqi   darajasidan   kam   bo’lmasligi   lozim.   Tarif   stavkasi
ishchilar   m е hnatiga   haq   to’lash   darajasini   b е lgilash   uchun   boshlangich   miqdor
xisoblanadi.   Bunda   korxonada   m е hnatga   haq   to’lashning   qanday   shakllari   va
tizimlari   qo’llanilishi   e’tiborga   olinmaydi.Tanlangan   vaqt   birligiga   qarab   tarif
stavkalari soatbay, kunbay va oylik maoshlardan iborat bo’ladi. Eng ko’p tarqalgan
soatbay tarif stavkalari bo’lib, ular asosida turli qo’shimcha haqlar xisoblab chiqiladi.
Kunlik   va   oylik   stavkalar   soatbay   stavkalarni   ish   sm е nasidagi   soatlar   soniga   va   oy
mobaynidagi ishlangan o’rtacha oylik soatlar soniga ko’paytirish yo’li bilan xisoblab
chiqiladi.Tarif-malaka   ma’lumotnomalari   normativ   xujjatlardan   iborat   bo’lib,   ular
yordamida   ish   razryadi   va   ishchining   razryadi   b е lgilanadi.   Ularda   xar   bir
mutaxassislikdagi   xar   bir   razryad   ishchisi   nazariy   va   amaliy   jixatdan   bilishi   lozim
bo’lgan   axborot   mavjud   bo’ladi.   Mazkur   ma’lumotnomalar   uch   bo’limdan:
“Ishlarning   ta’rif-tavsifi”,   “Bilish   k е rak”   va   “Ishlarga   doir   misollar”dan   tashkil
topadi.   Tarif-malaka   ma’lumotnomalari   tavsiyaviy   hususiyatga   ega   bo’lib,   faqat
ulardan   foydalanuvchi   korxona   uchungina   normativ   xujjat   xisoblanadi.   Malaka
razryadi   ishchiga   odatda   s е x   yoki   korxona   malaka   komissiyasi   tomonidan   b е riladi.
M е hnatga   haq   to’lashni   tashkil   etish   sohasidagi   an’anaviy   yondashuvlardan
foydalanuvchi   korxonalar   ishchilar   ish   haqining   miqdori   b е lgilash   uchun   tarif
s е tkalari,   tarif   stavkalari   va   tarif-malaka   ma’lumotnomalaridan   foydalanadilar. 41. Ish haqining asosiy tushunchalari va turlarini o'rganish : Ish haqining iqtisodiy
va ijtimoiy ahamiyatini aniqlash.
2. Mehnat   unumdorligi   tushunchasini   o'rganish :   Unumdorlikni   o'lchash   usullari
va uning mehnat faoliyatiga ta'sirini baholash.
3. Ish   haqi   va   mehnat   unumdorligi   o'rtasidagi   bog'liqlikni   tahlil   qilish :   Yuksak
ish   haqining   xodimlar   motivatsiyasiga   va   mehnat   unumdorligiga   ta'sirini
o'rganish.
4. Amaliy   tadqiqot   o'tkazish :   O'zbekistonning   turli   sohalaridagi   ish   haqining
mehnat   unumdorligiga   ta'sirini   o'rganish   uchun   intervyular   va   so'rovnomalar
o'tkazish.
5. Natijalarni   tahlil   qilish :   Olingan   ma'lumotlar   asosida   ish   haqini   oshirish   va
mehnat unumdorligini yaxshilash bo'yicha tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining   ob’ekti   va   predmeti.   Maqsadga   muvofiq   ishda   quyidagi
vazifalar qo'yildi: 
  Ish haqining xodimlarning motivatsiyasiga ta'siri.
  Yuksak ish haqining unumdorlikni oshirishdagi roli.
  Ish haqining mehnat qoniqishiga va xodimlar ishiga bo'lgan munosabatiga ta'siri.
    O'zbekiston   sharoitidagi   ish   haqi   tizimi   va   mehnat   unumdorligi   o'rtasidagi   o'zaro
bog'liqlik.
Kurs   ishi   tuzilmasining   tavsifi.   Kirish,   5   ta   reja,   xulosa   va   takliflar,   foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 14mehnat   me’yori   bilan   iste’mol   me’yori   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   ta’minlashdan
iboratdir. Ish haqining mazmunini to‘laroq tushunish uchun nominal va real ish haqi
tushunchalarini bilish zarurdir. Ishchi uchun qanday shaklda va qancha miqdorda ish
haqi   olishi   emas,   balki   unga   qancha   miqdorda   tovarlar   va   xizmatlar   sotib   olishi
mumkinligi   muhim.   Shu   sababli   nominal   va   real   ish   haqi   farqlanadi.   Nominal   ish
haqi   bu   ma’lum   vaqt   davomida   olingan   pul   summasi   yoki   pul   shaklidagi   ish   haqi.
Real   ish   haqi-bu   nominal   ish   haqiga   sotib   olish   mumkin   bo‘lgan   tovarlar   va
xizmatlar miqdori. Boshqacha aytganda real ish haqi-bu nominal ish haqining «xarid
etish»  qobiliyati.  O‘z-o‘zidan  aniqki,  real  ish   haqi   nominal   ish  haqiga  hamda  xarid
qilinadigan tovarlar va xizmatlar narxiga bog‘liq. Shunday ekan, real ish haqi boshqa
sharoitlar bir xil bo‘lganda, nominal ish haqiga to‘g‘ri mutanosibdir hamda iste’mol
buyumlari   va   xizmatlar   narxining   darajasiga   teskari   mutanosibdir.   Bu   miqdorlar
nisbatini   formulada   quyidagicha   tasvirlash   mumkin:   R   V   V   n   r   
  ,   bu   yerda:   Vr   -
real  ish haqi;  Vn -  nominal  ish haqi;  R -  iste’mol  buyumlari  va  xizmatlarning narx
darajasi. Nominal ish haqi ishlab topilgan pul daromadi darajasini, real ish haqi esa
xodimlarning   iste’moli   va   farovonlik   darajasini   tavsiflaydi.   Ish   haqi   aholi
daromadlarining   asosiy   tarkibiy   qismlaridan   birini   tashkil   qilib,   u   kelajakda   ham
o‘zining   yetakchi   o‘rnini   saqlab   qoladi.   Vaqtbay   ish   haqi   xodimning   malakasi,
mehnatining   sifati   va   ishlagan   vaqtiga   qarab   to‘lanadigan   ish   haqidir.   U   odatda
mehnatning   natijalarini   aniq   hisoblab   bo‘lmaydigan,   balki   ular   aniq   vazifalar
doirasini   bajarish   bilan   belgilanadigan   vaqtda   (muhandis-texnik   xodimlar   va
xizmatchilar,   sozlovchilar,   elektromontyorlar   va   shu   kabilarga   haq   to‘lashda)   yoki
mahsulot   ishlab   chiqarish   texnologik   jarayonining   borishi   bilan   belgilanadigan   va
bevosita  ishchiga  bog‘liq  bo‘lmagan  vaqtlarda  (konveyerlar  va   avtomat   liniyalarida
ishlash) qo‘llaniladi. Ish haqini tashkil etishda uning ikkita asosiy shakli: vaqtbay va
ishbay shakllari farqlanadi.  Uning turlаrini quyidаgi dа ko rish mumkin.ʻ
                                              Ish Haqqining Funktsiyalari
1. Ijtimoiy   funktsiya :   Ish   haqi   xodimlar   uchun   moddiy   ta'minotni   yaratadi.
Ularning hayot darajasini belgilaydi va ijtimoiy barqarorlikni ta'minlaydi. 18haqi   miqdori,   mehnat   miqdori   va   sifati   bilan   unga   to lanadigan   haq   miqdoriʻ
o rtasidagi   bog liqlikni   ta minlash,   mehnatni   me yorlash,   tarif   tizimi   va   boshqalar)	
ʻ ʻ ʼ ʼ
va tartibga solishda davlat muhim rol o ynaydi. Ularda tarixan ish haqini tashkil etish	
ʻ
va tartibga solishning markazlashgan davlat tizimi va markazlashmagan tizimi qaror
topgan. Ish  haqini  tartibga  solishning  markazlashmagan  tizimi   xususiy  mulk   egalari
yoki   jamoa   mulkdorlar   hamda   kasaba   uyushmalari,   aksiyadorlik   jamiyatlari,
kooperativlar va boshqalar tomonidan amalga oshiriladi.
Ish   haqini   tartibga   solishning   davlat   tizimi   mulkchilik   shaklidan   qat i   nazar   barcha	
ʼ
korxonalar va tashkilotlar uchun umumiy va majburiydir.Ish haqini davlat tomonidan
tartibga solish va tashkil etishning muhim unsuri tarif tizimi hisoblanadi.
    O'zbekistondagi Ish Haqi Tizimi
O'zbekiston  Respublikasi  mehnat  bozoridagi  ish  haqi  tizimi  jadal  rivojlanmoqda va
bir qancha asosiy tamoyillar va me'yorlarga asoslanadi. O'zbekistonda ish haqi tizimi
asosan quyidagi asosiy jihatlarni o'z ichiga oladi:
1. Ish Haqi Tuzilishi
O'zbekistonda ish haqi tizimi quyidagi elementlardan iborat:
 Asosiy Ish Haqi : Xodimning asosiy ish faoliyati uchun to'lanadigan maosh.
 Qo'shimcha   Ish   Haqi :   Bonuslar,   mukofotlar,   ovqat,   transport   va   boshqa
foydalar.
2. O'rtacha Ish Haqi
2023-yilda O'zbekistonda o'rtacha ish haqi taxminan  3,5 million so'm  (taxminan 350
AQSh   dollariga   teng)   atrofida.   Bu   raqamlar   soha   va   mintaqaga   qarab   farq   qilishi
mumkin:
 Qishloq xo'jaligi : O'rtacha ish haqi — 2 million so'm.
 Sanoat sektori : O'rtacha ish haqi — 4 million so'm. 10Bunday   korxonalarda   boshqaruv   m е hnati   xodimlari   xisoblanuvchi   xizmatchilar
uchun shtat-maosh tizimi tatbiq etiladi. Uning o’ziga xos hususiyati shtat jadvalining
tuzilishidan   iborat   bo’lib,   unda   muayyan   korxonada   mavjud   bo’lgan   lavozimlar
ro’yxati,   xar   bir   lavozim   bo’yicha   xodimlar   soni   va   oylik   miqdori
ko’rsatiladi.Korxonaning   att е statsiya   (shaxodatnoma   b е rish)   komissiyasi
lavozimlarning   malaka   ma’lumotnomalaridan   foydalanish   asosida   att е statsiya
jarayonida   xizmatchilarga   malaka   toifalarini   b е radi.   Xizmatchilar   lavozimlarining
malaka   ma’lumotnomasi   aloxida   tafsiflardan   tashkil   topadi.   Xar   bir   malaka   tavsifi
uch   bo’limdan   iborat.   “Lavozim   vazifalari”,   “Bilish   k е rak”,   “Malaka   talablari”.
Tarif-malaka   ma’lumotnomasi   singari,   xizmatchilar   lavozimlarining   malaka
ma’lumotnomasi   tavsiyaviy   hususiyatga   ega   bo’lib,   korxonalar   ulardan   ixtiyoriy
ravishda   foydalanishlari,   uning   bo’limlariga   tuzatishlar   va   o’zgarishlar   kiritishlari
mumkin.   Xizmatchilarni   att е statsiyadan   o’tkazib   turish   davriyligini   korxona
raxbariyatining   o’zi   b е lgilaydi.Ko’pgina   korxonalar   xozirgi   vaqtda   an’anaviy   tarif
tizimi   el е m е ntlari   asosida   m е hnatga   haq   to’lashni   tashkil   etishning   yangi,   yanada
samaralirok   usullarini   izlash   yo’lidan   bormoqdalar.   Bu   ijobiy   xodisa   bo’lib,
korxonalarga o’zlari qarab chiqadigan masalalarni xal qilishda mustaqillik b е rishning
natijasidir. Korxonada ishlovchi barcha xodimlarning m е hnatga haq to’lashni tashkil
etish uchun umumiy tarif s е tkasidan foydalanish ancha k е ng tadbiq etilmoqda. Tarif
s е tkadagi razryadlarning eng ko’p miqdori va ularga mos k е luvchi tarif koeffitsi е nti
muayyan   korxonada   ixtiyoriy   ravishda   b е lgilanishi   mumkin   va   albatta   jamoa
shartnomasida   mustaxkamlab   qo’yilishi   lozim.O’zb е kiston   R е spublikasi   m е hnat
vazirligining 8 yanvar 2021 yil №1 xay’at qaroriga asosan ishchi va xizmatchilarga
ish   haqini   tashkil   qilishda   foydalanish   uchun   tavsiya   etilgan   yagona   tarif   s е tkasi
bozor   iqtisodiyoti   talablaridan   k е lib   chiqib,   barcha   turdagi   korxonalar   uchun
foydalanishni   va   unda   talab   va   taklif   asos   bo’lishini   taqozo   etadi.Yagona   Tarif
Stavkasi   ishlarning   tarif   stavkalarini   tabaqalashtirish   uchun   tarif   s е tkalarini   ishlab
chiqish   tamoyili   bo’yicha   tuzilgan.   U   ishchilarga   ham,   barcha   toifadagi
xizmatchilarga   ham   haq   to’lashning   razryadli   tizimidan   iborat   bo’lib,   razryad
doirasida qayd qilingan tarif stavkalari va lavozim maoshlarini b е lgilashni o’z ichiga 19 Xizmat ko'rsatish sektori : O'rtacha ish haqi — 3,2 million so'm.
3. Ish Haqi Tizimining Asosiy Tamoyillari
 Adolat :   Ish   haqi   tizimi   xodimlarning   malakasi,   tajribasi   va   ish   sharoitlariga
mos ravishda belgilanishi kerak.
 Raqobatbardoshlik :   Ish   haqining   bozor   sharoitlariga   mos   kelishi   va   ish
beruvchilarni yaxshi xodimlarni jalb qilishga undashi muhimdir.
 Qonuniylik :   Ish   haqini   belgilash   va   to'lash   jarayonlari   me'yoriy   hujjatlarga
muvofiq amalga oshirilishi zarur.
4. O'zgarishlar va Islohotlar
O'zbekiston   hukumati   ish   haqi   tizimini   takomillashtirishga   qaratilgan   bir   qator
islohotlarni amalga oshirmoqda:
 2021-yil :   Ish   haqini   oshirish   to'g'risidagi   qaror   qabul   qilindi,   natijada   davlat
sektori xodimlarining ish haqi 15-20% ga oshdi.
 2023-yil :   Ish   haqining   o'rtacha   ko'rsatkichlari   har   yili   10-15%   ga   oshishi
rejalashtirilgan.
5. Ish Haqi va Unumdorlik
Yuqori ish haqi xodimlarning motivatsiyasini oshiradi, bu esa mehnat unumdorligini
yaxshilaydi.   Masalan,   2022-yilda   olingan   ma'lumotlarga   ko'ra,   ish   haqi   1   million
so'mga oshirilgan sektor xodimlarining unumdorligi 20% ga ko'tarilgan.
Ish Haqi Tizimi
Ish   haqi   tizimi   —   bu   xodimlarga   mehnat   faoliyati   uchun   to'lanadigan   to'lovlarni
belgilash,   boshqarish   va   tartibga   solish   jarayonidir.   Ushbu   tizim   ish   beruvchi   va
xodimlar o'rtasidagi iqtisodiy munosabatlarni belgilaydi va mehnat bozorida adolatni
ta'minlashda muhim rol o'ynaydi. 81. Ish Haqi Tushunchasining Asosiy Qismlari
 Asosiy   Ish   Haqi :   Xodimning   asosiy   vazifalari   uchun   to'lanadigan   to'lov.   U
ko'pincha maosh yoki oylik shaklida bo'ladi.
 Qo'shimcha   Ish   Haqi :   Xodimlar   tomonidan   qo'shimcha   ish   yoki   yutuqlari
uchun beriladigan to'lovlar. Bu bonuslar, mukofotlar  yoki  boshqa qo'shimcha
to'lovlarni o'z ichiga oladi.
2. Ish Haqining Iqtisodiy Ahamiyati
 Yashash   darajasi :   Ish   haqi   xodimlarning   kundalik   ehtiyojlarini   qondirishga
yordam beradi, shuningdek, ularning oilalari uchun qulay sharoitlar yaratadi.
 Iqtisodiy   rivojlanish :   Yuksak   ish   haqi   iqtisodiy   o'sishga,   iste'molning
oshishiga va iste'dodlar almashinuvi jarayonlariga ta'sir ko'rsatadi.
3. Ish Haqining Ijtimoiy Ahamiyati
 Motivatsiya :   Yuksak   ish   haqi   xodimlarning   ishga   bo'lgan   motivatsiyasini
oshiradi, bu esa mehnat unumdorligining oshishiga olib keladi.
 Ishga   munosabat :   Ish   haqi   xodimlarning   ishga   bo'lgan   munosabatini
belgilaydi.   Past   ish   haqidagi   shikoyatlar   ish   muhitini   yomonlashtirishi
mumkin.
4. O'zbekistonda Ish Haqi Tizimi
 Yil :   2021-yilda   O'zbekistonda   "Ish   haqi   tizimini   takomillashtirish"ga
qaratilgan qator islohotlar amalga oshirildi.
 Shaxs :   Shuxrat   Rahmonov   –   O'zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot
vazirligining xodimi, 2022-yilda ish haqi tizimidagi o'zgarishlar bo'yicha tahlil
o'tkazgan.
 Statistika :   2023-yilda   O'zbekistonda   ish   haqining   o'rtacha   ko'rsatkichi   3
million so'mdan oshdi, bu esa iqtisodiy o'sishga ijobiy ta'sir ko'rsatmoqda. 11oladi.   Sеtkaning   dastlabki   variantida   28   va   xozirgi   (01.09.21   y.)   variantida   22   ta
razryad mavjud.
                Razryadlar   bo’yicha   haq   to’lash   stavkalarini   tabaqalashtirish   YAgona   Tarif
Stavkasida   xodimlar   bajaradigan   ishlarning   murakkabligi   va   ularning   malakasi
bеlgisi   bo’yicha   amalga   oshiriladi.   Ish   haqida   boshqa   omillarni   -   normal
sharoitlardan   chеtga   chiqqan   mеhnat   shart-sharoitlarini   (mеhnatning   umumtarmoq
shart-sharoitlari   bundan   mustasnodir),   mеhnatning   og’irligi,   jiddiyligi,   normani
oshiruvchi   aloxida   mеhnat   natijalarini,   xodimlarning   ishchanlik   va   shaxsiy
hususiyatlarini   va   shu   kabilarni   xisobga   olish   ish   haqini   tashkil   etishning   boshqa
elеmеntlari vositasida amalga oshiriladi. Ularga nisbatan mеhnat normasi uchun haq
to’lash   sifatidagi   tarif   stavkasi   (maosh)   butun   ish   haqini   tashkil   etishning   asosi
xisoblanadi.Yagona   tarif   stavkasida   qabul   qilingan   tarif   koeffitsiеntlarining
razryadga   qarab   ortib   borishi   hususiyati   mavjud   bo’lib,   bunda   eng   ko’p   o’sish
boshlangich   razryadlar   uchun,   eng   kam   o’sish   yuqori   razryadlar   uchun   nazarda
tutilgan.   Bu   kam   malakali   xodimlarni,   ya’ni   malakali   mutaxassislar   va   raxbarlarga
nisbatan   kam   ish   haqi   oladigan   xodimlarni   ijtimoiy   himoya   qilish   zarurati   bilan
izoxlanadi.Yagona   tarif   stavkasida   barcha   kasblar   va   xodimlarning   lavozimlari
bajarilayotgan   ishlar   (funktsiyalar)ning   umumiylik   bеlgisi   bilan   guruhlarga
ajratilgan.   Ishchilarni   tasniflash   uchun   sеtkaning   dastlabki   sakkizta   razryadi
mo’ljallangan.   Bu   xozirgi   vaqtda   amal   qilayotgan   ishlar   va   ishchi   kasblarining
yagona tarif-malaka ma’lumotnomasi bo’yicha tariflashtirish shartlariga mos kеladi.
                  Yaratilgan   yalpi   ichki   mahsulotning   ma’lum   qismi,   ya’ni   ishchi   va
xizmatchilarga,   ya’ni   ishchi   kuchiga   tegishli   qismi   uning   ishlab   chiqaruvchilari
o‘rtasida mehnatning miqdori, sifati va unumdorligiga qarab taqsimlanadi, bu esa o‘z
navbatida   ish   haqi   deb   yuritiladi.   Ish   haqi   hozirgi   davrda   barcha   mamlakatlar
iqtisodiyotida   muhim   o‘rin   tutadi.   Shuning   uchun   ham   iqtisodchi   olimlar   ish
haqining mazmuniga katta e’tibor beradilar. Ish haqining mazmunini aniqlashda turli
iqtisodchilar   turli   tomondan   yondashib,   unga   har   xil   ta’rif   beradilar.   D.Rikardo   va
T.Maltuslarning   «Yashash   uchun   vosita   minimumi»   konsepsiyasida   ish   haqini 17Bulardan   tashqari   aksar   mamlakatlarda   ish   haqidan   tashqari   mehnatda   erishgan
yutuqlari   uchun mukofotlash  ham   mavjud. Bular   vaqtbay mukofot, ishbay  mukofot
tizimlari   hamda   korxonada   olingan   foyda   hisobidan   ajratiladigan   moddiy
rag batlantirish   fondidan   mukofotlash   tizimidir.   Ish   haqi   miqdori   yollanmaʻ
xodimlarning turmush darajasini ifodalovchi ko rsatkichdir.	
ʻ   Nominal   va   real   ish haqi
ko rsatkichlari  mavjud. Nominal  ish  haqi  yollanma xodimning o z mehnati  evaziga	
ʻ ʻ
olgan pul daromadalari. Real ish haqi xodimning olgan ish haqiga qancha va qanday
iste mol   buyumlari   sotib   olishi   va   madaniy-maishiy   xizmatlardan   foydalanish
ʼ
mumkinligini   ko rsatadi.  	
ʻ Boshqacha   aytganda   real   ish   haqi   —   bu   nominal   ish
haqining   „xarid   etish“   qobiliyati.   Real   ish   haqi   boshqa   sharoitlar   bir   xil   bo lganda,	
ʻ
nominal   ish   haqiga   to g ri   mutanosibdir   va   iste mol   buyumlari   va   xizmatlar	
ʻ ʻ ʼ
narxining   darajasiga   teskari   mutanosibdir.   Odatda,   mehnat   bozorida   ish   kuchiga
muvozanatli   narx   shakllanadi.   Bu   narx   ish   haqi   yoki   ish   haqi   stavkasi   deb   ataladi.
Mehnat   birligining   bozor   narxi   ish   haqi   miqdori   (stavkasi)   bo lib,   lavozim   okladi	
ʻ
tarzida yoki shartnomaga muvofiq belgilab qo yiladi, lekin mamlakatda qonun bilan	
ʻ
belgilangan   eng kam ish haqi   darajasidan oz bo lishi mumkin emas. Shuningdek, ish
ʻ
haqi   miqdori   muayyan   vaqt   birligi   ( soat ,   kun ,   hafta ,   oy )   ichida   bajariladigan   va
muayyan   kasb-malaka   xususiyatlariga   ega   bo lgan   mehnatga   to lanadigan   haq
ʻ ʻ
darajasini belgilaydi.
            Ish haqining  asosiy  vazifasi   ishlab  chiqarishning   bevosita  qatnashchisi   bo lgan	
ʻ
xodim   hamda   uning   oila   a zolarining   hayot   va   mehnat   faoliyati   sharoitlarini	
ʼ
ta minlashidan iborat.	
ʼ   Qiymatning mehnat nazariyasi   ish kuchini alohida, o ziga xos	ʻ
tovar   deb   hisoblaydi.   Shu   sababli,   bu   nazariya   ish   haqini   tovar   bo lgan   ish   kuchi	
ʻ
qiymatining o zgargan shakli, ya ni uning puldagi ifodasi deb hisoblaydi  va uni ish	
ʻ ʼ
kuchini   takror   ishlab   chiqarishi   uchun   zarur   bo lgan   tirikchilik   vositalari   qiymati	
ʻ
tarzida   ta riflaydi.   Ish   haqiga   ish   kuchi   qiymatining   puldagi   ifodasi   sifatida   qarash	
ʼ
aniq mehnat bozorida ish haqi darajasiga   talab va taklif   omillarining ta sirini hisobga	
ʼ
olmaydi.   Iqtisodiy   rivojlangan   mamlakatlar   mehnat   bozorida   real   ish   haqining
o rtacha   darajasi   yashash   uchun   zarur   tirikchilik   vositalari   minimumiga   qaraganda	
ʻ
ancha yuqori darajada turadi.    Rivojlangan mamlakatlarda ish haqini tashkil etish (ish 5         1.Ish haqqi tushunchasining mazmun mohiyati
           Ish haqi murakkab va ko'p qirrali tushunchadir. Bu bajarilgan ish uchun faqat
moliyaviy   mukofot   emas.   Bu   shuningdek,   maqom,   tan   olish   va   o'zini   o'zi
qadrlashning   ramzi.   Ish   haqining   ma'nosi   va   tabiati   ko'p   bahs-munozaralar   va
munozaralarga   sabab   bo'ldi.   Ba'zilar   ish   haqi   shunchaki   mehnat   bahosi,   deb
ta'kidlashsa,   boshqalari   esa   bu   xodimning   o'z   tashkiloti   uchun   qadr-qimmatini   aks
ettiradi,   deb   ta'kidlaydilar.   Ushbu   maqolada   biz   ish   haqining   turli   ma'nolari   va
oqibatlarini o'rganamiz. Biz ish haqining moliyaviy va moliyaviy bo'lmagan tarkibiy
qismlarini, shuningdek, uning psixologik va ijtimoiy oqibatlarini muhokama qilamiz.
Shuningdek,   biz   ish   haqining   ko'p   qirraliligini   hisobga   olgan   holda   yangi   ta'rifni
taklif   qilamiz.   Ushbu   yangi   ta'rif   zamonaviy   ish   joyida   ish   haqining   ma'nosi   va
ahamiyatini   yaxshiroq   tushunishga   yordam   beradi.   Moliyaviy   mukofotlarga   asosiy
ish   haqi,   bonuslar   va   imtiyozlar   kiradi.   Asosiy   ish   haqi   -   bu   xodim   o'z   ishi   uchun
oladigan qat'iy belgilangan pul miqdori. Bonuslar - bu asosiy ish haqiga qo'shimcha
ravishda,   odatda   yaxshi   ishlash   yoki   aniq   maqsadlarga   erishish   uchun   to'lanadigan
to'lovlar.   Imtiyozlar   -   bu   sog'liq   sug'urtasi,   to'langan   dam   olish   vaqti   va   pensiya
rejalari kabi naqd pulsiz kompensatsiya shakllari.Moliyaviy bo'lmagan mukofotlarga
maqom, e'tirof va o'zini o'zi qadrlash kiradi. Status deganda xodimning tashkilotdagi
ijtimoiy   mavqei   yoki   darajasi   tushuniladi.   Tan   olish   -   bu  xodimning  yutuqlari   yoki
hissalarini  tan olish. O'z-o'zini  qadrlash -  bu xodimning o'ziga va ishiga qo'yadigan
qadridir. Ish haqining mazmuni va xarakteri bir ishdan boshqasiga sezilarli darajada
farq qilishi mumkin. Misol uchun, ba'zi ish o'rinlari yuqori bazaviy ish haqini taklif
qilishi   mumkin,   ammo   unchalik   katta   bo'lmagan   imtiyozlar   taqdim   etishi   mumkin,
boshqa   ishlar   esa   kamroq   bazaviy   ish   haqini   taklif   qilishi   mumkin,   ammo   ko'proq
saxiyroq   imtiyozlar.   Xuddi   shunday,   ba'zi   ishlar   yuqori   maqom   va   e'tirofni   taklif
qilishi mumkin, boshqa ishlar esa kamroq maqom va e'tirofni taklif qilishi mumkin.
Ish   haqining   mazmuni   va   xarakteri   ham   bir   tashkilotdan   boshqasiga   farq   qilishi
mumkin. Misol uchun, ba'zi tashkilotlar yuqori maosh to'lash va saxovatli imtiyozlar
berish   madaniyatiga   ega   bo'lishi   mumkin,   boshqa   tashkilotlar   esa   kamroq   maosh
to'lash va kamroq imtiyozlarni taklif qilish madaniyatiga ega bo'lishi mumkin. 7Haq   to’lashning   qaysi   tizimini:   tarif   stavkalari ,   maoshlar,   tarifsiz   tizimni   asos   qilib
olishni  korxonaning  o’zi  mustaqil   ravishda  hal  qiladi.  Ish  haqining  funktsiyalari   va
uni   tashkil   etish   tamoyillari.   Ish   haqining   mohiyati,   uning   ijtimoiy   ishlab   chiqarish
bosqichlari   bo’lgan   mahsulot   ishlab   chiqarish ,   uni   taqsimlash,   ayirboshlash   va
iste’mol qilishda bajaradigan funktsiya (vazifa)larida namoyon bo’ladi:
1.Takror   hosil   qilish   funktsiyasi.   Mazkur   funktsiya   ish   haqining   davlat   tomonidan
tartibga solishning xususiyatlari, ish haqining ish kuchini takror hosil qilishni ta’min
etadigan   miqdorini   qonuniy   darajada   belgilash   bilan   uzviy   bog’liqdir.
2.Rag’batlantiruvchi   funktsiya.   Xodimni   o’z   mehnati,   natijalarini   doimiy   ravishda
yaxshilab borishga qiziqtirishi lozim.
3.O’lchov-taqsimlash   funktsiyasi.   Bu   funktsiya   iste’mol   fondlarini   yollanma   xodim
bilan   ishlab   chiqarish   vositalari   egasi   o’rtasida   taqsimlash   vaqtida   jonli   mehnat
o’lchovini aks ettirish uchun mo’ljallangan.
4.Joylashtirish   funktsiyasi.   Mazkur   funktsiyaning   hozirgi   vaqtdagi   ahamiyati   jiddiy
ravishda oshib bormoqda. Uning mohiyati mehnat resurslarini mintaqalar, iqtisodiyot
tarmoqlari va korxonalar bo’yicha qulay ravishda joylashtirishdan iborat.
5.Aholining   to’lovga   qodir   talabini   shakllantirish   funktsiyasi.   Bu   funktsiyaning
vazifasi   to’lovga   qodir   talabni   muvofiqlashtirishdir,   bunday   talab   deganda,
xaridorlarning   pul   mablag’lari   bilan   ta’minlangan   ehtiyojlarini   namoyon   bo’lish
shakli   tushuniladi,   shuningdek,   iste’mol   tovarlari   ishlab   chiqarish   ham   nazarda
tutiladi.   To’lovga   qodir   talab   ikkita   asosiy   omil-jamiyatning   ehtiyojlari   va
daromadlari   ta’sirida   shakllanishi   sababli,   bozor   sharoitida   ish   haqi   yordamida
tovarni taklif qilish bilan talab o’rtasida zarur mutanosiblik o’rnatiladi.
Ish Haqi Tushunchasining Mazmun Mohiyati
Ish haqqi  — bu xodimning mehnati evaziga ish beruvchi tomonidan to'lanadigan pul
yoki boshqa foydalardir. Ish haqi iqtisodiy, ijtimoiy va psixologik jihatdan xodimlar
uchun muhim ahamiyatga ega. 25                    5.Ishchilarning mehnat unumdorligiga ta’sir etuvchi omillar tahlili
   
          Mehnat unumdorligi va uning samaradorligi yalpi mahsulot – milliy daromadni
ham   asosiy   o‘zagidan   biridir.   Mehnat   unumdorligini   oshirish   inson   resurslarini,
ayniqsa,   ularning   intellektual   xususiyatlarini   yanada   samarali   rivojlantirish   va
ulardan   foydalanishda   namoyon   bo‘ladi.   Buni   raqamli   iqtisodiyotning   faol
rivojlanishi   va   yuqori   intellektual   xususiyatlarga   ega,   jumladan,   raqamli
kompetensiyalarga   ega   mutaxassislarga   talab   ortib   borayotgani   ham   tasdiqlaydi.
Ushbu   tendensiya,   xususan,   mehnat   va   bandlik   modelining   o‘zgarishi   va   raqamli
mehnat   imkoniyatlarining   kengayishi   natijasida   shakllanadi.   Shu   munosabat   bilan,
faoliyatning   barcha   sohalarini   raqamlashtirish   sharoitida   mehnat   unumdorligini
oshirish   maqsadida   intellektual   resurslardan   foydalanishning   zamonaviy
texnologiyalarini   shakllantirish,   ishlab   chiqish   va   joriy   etish   zarur.   Maqolada
raqamlashtirish tendensiyasi sharoitida iqtisodiy rivojlanishning bugungi realliklariga
mos   keladigan   mehnat   resurslarining   intellektual   xususiyatlaridan   foydalanish
texnologiyalari muhokama qilinadi.
      Mehnat   unumdorligi”   muammosining   kelib   chiqishi   XVIII   asrda   iqtisodiy
liberalizm 
konsepsiyasida   mujassamlashgan   g‘oyalar   ta’sirida   shakllangan.   Adam   Smit   ishlab
chiqarishning   rivojlanishi   mamlakat   farovonligiga   bevosita   ta’sir   qiladi,   deb
hisoblagan. Uning iqtisodiy tizim haqidagi tasavvurida asosiy omillardan biri mehnat
taqsimoti   hisoblanadi,   chunki   aynan   mehnat   taqsimoti   samaradorlikni   uch   jihatdan
oshiradi, deb hisoblagan: 
- har bir alohida ishchining epchilligini oshirish; 
- faoliyatning bir turidan ikkinchisiga o‘tishda vaqtni tejash; 
- inson mehnatini osonlashtiradigan mashinalar ixtirosini va ishlab chiqarishni 
rag‘batlantirish.
          Mehnat unumdorligi haqida M.Keyns ham fikr yuritgan bo‘lib, u davlatda ish
bilan bandlik darajasini oshirishni va ishlab chiqarish o‘sishini rag‘batlantirish uchun
ish kunini qisqartirishni tavsiya qilgan. Bo‘shab qolgan vaqtni ishchilar intellektual, 13iqtisodiyot   nazariyasida   ayrim   mualliflar   (jumladan,   «Ekonomiks»,   V.D.Kamayev
rahbarligida nashr etilgan «Iqtisodiyot nazariyasi» darsligi va boshqalarda) ish haqini
mehnat narxi sifatida, ayrimlari esa mehnat bozoridagi talab va taklifning muvozanat
narxi   sifatida   talqin   etadilar.   Bunda   ular   asosan   bozorda   mehnat   sotiladi   degan
tushunchaga asoslanishadi. 
         Mehnat ishchi kuchining ma’lum maqsadga qaratilgan faoliyat jarayoni bo‘lib,
mehnatni   ishchining   malakasi,   intensivligi   va   natijasi   bilan   bog‘lashga   harakat
qilganlar.   Ish   haqining   mazmuni   to‘g‘risidagi   turli   nazariyalarni   umumlashtirish
orqali quyidagi xulosalarni chiqarish mumkin. 1. Ish haqi to‘g‘risidagi nazariyalarda
unga bir  tomonlama yondashish  xususiyati  mavjud bo‘lib, uning murakkab va ko‘p
qirrali iqtisodiy jarayon ekanligi ma’lum darajada e’tibordan chetda qolgan. Lekin bu
nazariyalarning   har   birida   ish   haqining   u   yoki   bu   tomoniga   to‘g‘ri   baho   berilgan
bo‘lib,   ularda   foydalanish   mumkin   bo‘lgan   ijobiy   mazmun   mavjuddir.   2.   Ish
haqining   umumiy   darajasi   har   doim   har   bir   mamlakatda   iqtisodiyotning   erishgan
darajasiga,   ya’ni   umumiy   mehnat   unumdorligi,   milliy   mahsulot   hajmi,   uning   aholi
jon boshiga to‘g‘ri keladigan miqdoriga bog‘liq bo‘ladi. Chunki shu mahsulotlarning
bir qismi mehnatning miqdori va sifatiga qarab taqsimlanadi. Shuning uchun ham u
turli mamlakatlarda turli miqdorlarda bo‘ladi. 3. Ish haqining miqdori ishchi kuchini
takror   ishlab   chiqarishga,   ishchining   o‘zini,   oila   a’zolarini   boqishga   yetadigan
darajada   bo‘lishi   lozim.   4.   Ish   haqining   miqdori   va   darajasi   ishchi   kuchining
malakasi, uning mehnati  unumdorligi bilan bog‘liq bo‘ladi. 5. Ish haqining darajasi
har   bir   firma   yoki   korxonada   ishlab   chiqarishning   erishgan   darajasi   bilan,   ya’ni
ishlab chiqarilgan va sotilgan mahsulot hajmi va bir ishchiga to‘g‘ri kelgan miqdori
bilan bog‘liq bo‘ladi. Shuning uchun ham u mehnat miqdori, malakasi bir xil bo‘lsa-
da,   turli   korxonalarda   turlicha   miqdorda   bo‘lishi   mumkin.   Ish   haqi-ishchi   va
xizmatchilarning   mehnatining   miqdori,   sifati   va   unumdorligiga   qarab,   milliy
mahsulotdan   oladigan   ulushining   puldagi   ifodasidir.   Ish   haqi   ishlab   chiqarish
jarayonida   yaratilgan   zaruriy   mahsulot   bilan   chambarchas   bog‘liqdir.   Chunki   ish
haqi   uning   asosiy   qismini   tashkil   etadi.   Ish   haqining   asosiy   vazifasi   ishchi   va
xizmatchilarning turmush va mehnat sharoitini yaxshilash, boshqacha qilib aytganda, 1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___ 201. Ish Haqi Tuzilishi
Ish haqi tizimi bir nechta komponentlardan iborat bo'lishi mumkin:
 Asosiy   Ish   Haqi :   Xodimning   asosiy   ish   faoliyati   uchun   to'lanadigan   maosh.
Bu, ko'pincha, har oyda to'lanadi.
 Qo'shimcha Ish Haqi : Bonuslar, mukofotlar, ovqat, transport, sog'liqni saqlash
va   boshqa   foydalar.   Ular   xodimlarning   ishlash   samaradorligini   oshirishga
yordam beradi.
 Uzoq   Muddatli   Rag'batlantirish :   Pensiya,   ta'til   paytida   to'lovlar   va   boshqa
uzoq muddatli imtiyozlar.
2. Ish Haqi Belgilash
Ish haqi belgilash jarayoni quyidagi omillarga asoslanadi:
 Xodimning Malakasi va Tajribasi : Yuksak malaka va tajribaga ega xodimlarga
yuqori ish haqini belgilash.
 Ish Joyining Joylashuvi : Qishloq va shahar sharoitlari farq qiladi, shuningdek,
hayot narxi ham muhim hisoblanadi.
 Ish   Turi :   Har   xil   sohalardagi   ishlarning   talab   va   taklifi   o'zgaradi,   bu   esa   ish
haqi darajasiga ta'sir qiladi.
 Iqtisodiy   Sharoitlar :   Bozor   sharoitlari,   inflyatsiya   va   davlat   siyosati   ish
haqining o'zgarishiga sabab bo'ladi.
3. Ish Haqi Tizimining Asosiy Tamoyillari
 Adolat :   Ish   haqi   tizimi   xodimlarning   ish   faoliyati   va   yutuqlariga   muvofiq
bo'lishi kerak.
 Raqobatbardoshlik : Ish haqi bozor talablariga mos kelishi va ish beruvchilarni
yaxshi xodimlarni jalb qilishga undashi muhimdir.
 Qonuniylik :   Ish   haqini   belgilash   va   to'lash   jarayonlari   qonunlarga   muvofiq
amalga oshirilishi zarur. 30muammolari va rivojlanish tendensiyalari: yechimlar va istiqbollar. – 2022.
–  Т . 1. – №. 1. –  С . 29-31.
10. Nizametdinov   A.   A.   OLIY   TA’LIM   TIZIMINING   AGRAR   SOHASIDA
INNOVATSION   TEXNOLOGIYALARNI   QO‘LLASH   USTUVORLIGI.
INTERNATIONAL CONFERENCES, 1 (6), 58–60. – 2022. 
11. Nizametdinov   A.   A.   OLIY   TA’LIM   TIZIMIDA   AGRAR   SOHANING
USTUVORLIGI   UNDA   INNOVATSIYALARNING   QO‘LLANILISHI.
INTERNATIONAL CONFERENCES, 1 (6), 96–98. – 20 2 2 6                         Ish haqining psixologik va ijtimoiy oqibatlari.
                         Ish haqi xodimning psixologiyasi  va ijtimoiy farovonligiga sezilarli  ta'sir
ko'rsatishi   mumkin.   Misol   uchun,   yuqori   maosh   oladigan   xodimlar   ko'proq
rag'batlantiriladi, o'z ishlaridan qoniqish hosil qiladi va o'zini yuqori baholaydi. Ular,
shuningdek,   o'z   tashkilotlari   va   jamoalarining   qimmatli   a'zolari   sifatida   ko'rish
ehtimoli ko'proq. Boshqa tomondan, kam maosh oladigan xodimlar, odatda, kamroq
motivatsiyaga   ega,   o'z   ishlaridan   kamroq   qoniqish   hosil   qiladi   va   o'zini   past
baholaydi. Bundan tashqari, ular moliyaviy stress va tashvishlarni boshdan kechirish
ehtimoli   ko'proq.   Ish   haqi,   shuningdek,   xodimning   ijtimoiy   mavqei   va
munosabatlariga   sezilarli   ta'sir   ko'rsatishi   mumkin.   Misol   uchun,   yuqori   maosh
oladigan   xodimlarning   ijtimoiy   mavqei   yuqori   bo'lib,   tengdoshlari   va   hamkasblari
tomonidan hurmatga sazovor bo'ladi. Ular, shuningdek, kerakli mahallalarda yashash
va   farzandlarini   yaxshi   maktablarga   berish   imkoniyatiga   ega   bo'lishlari   mumkin.
Boshqa tomondan, kam maosh oladigan xodimlar odatda past ijtimoiy mavqega ega
bo'lib,   tengdoshlari   va   hamkasblari   tomonidan   hurmatga   sazovor   bo'lish   ehtimoli
kamroq.   Bundan   tashqari,   ular   kamsitish   va   noto'g'ri   qarashlarni   boshdan   kechirish
ehtimoli   ko'proq.     Ish   haqi   korxona ,   muassasa,   tashkilotlarning   o’z   xodimlariga
ularning   mehnati   uchun   to’lashi   shart   bo’lgan   haq   shaklidir.   Ish   haqi   asosiy   va
qo’shimcha   qismlardan   iborat.   Asosiy   qism   ish   haqining   nisbatan   doimiy   qismi
hisoblanadi.   Unga   tarif   bo’yicha   belgilangan   maosh,   ustama   va   qo’shimcha   haqlar
kiradi.   Ustama   va   qo’shimcha   haqlar   muayyan   muddatga   belgilangadi ,   hamda   ish
yomonlashgan   taqdirda   (mehnat   sharoiti   uchun   to’lanadigan   haqda   tashqari)   bekor
qilinadi.   Qo’shimcha   qismga   yil   yakunlariga   ko’ra,   mehnatning   umumiy   natijalari
uchun   beriladigan   mukofot   va   rag’batlantirishlar   kiradi.Ish   haqini   huquqiy   jihatdan
tartibga   solib   turishning   davlat   va   mahalliy   turlari   mavjud.   Davlat   yo’li   bilan
normalash –davlat   hokimiyati   va   boshqaruv   organlari   tomonidan   mehnatga   haq
to’lashning   umumiy   shartlari   belgilanishidan   iborat.   Mahalliy   yo’l   bilan   tartibga
solish -huquq qoidalarida mehnatga haq to’lash shartlarini belgilashdan iborat bo’lib,
ular   ma’muriyat   tomonidan   kasaba   uyushmasi   qo’mitasi   bilan   birgalikda   o’zlariga
berilgan huquqlari doirasida ishlab chiqishadi. 23haftasi,   to‘liqsiz   ish   kunining   va   to‘liqsiz   ish   haftasining   qo‘shilishi)   ishlaydigan
xodimlarning   mehnatiga   haq   to‘lash   ishlab   berilgan.Amaliyotda   xodim   o ziningʻ
asosiy   ishidan   tashqari   yana   qo shimcha   ish   bajaradigan   vaziyatlar   yuzaga   keladi.	
ʻ
Misol   uchun   –   ta tilga   chiqqan   xodim   uchun   yoki   bo sh   lavozim   bo yicha   tegishli	
ʼ ʻ ʻ
nomzod-mutaxassisni izlash davrida.Bunday bir necha ishni bajarishni qanday to g ri	
ʻ ʻ
rasmiylashtirish va ish haqini hisoblab chiqarishni qanday amalga oshirishni mehnat
qonunchiligiga   asoslanib   huquqiy   yechim   berib   o’tamiz.Bir   necha   kasbda
(lavozimda)   ishlash   tartibi   MKning   259-modda   va   O rindoshlik   asosida   hamda   bir	
ʻ
necha   kasbda   va   lavozimda   ishlash   tartibi   to g risida   nizom   bilan   tartibga	
ʻ ʻ
solinadi.Dam   olish   kunlaridagi   yoki   ishlanmaydigan   bayram   kunlaridagi   ish   uchun
quyidagilarga   kamida   ikki   hissa   miqdorida   haq   to‘lanadi:ishbay   ishlovchilarga   —
kamida   ikki   hissali   ishbay   baholar   bo‘yicha;mehnatiga   kunbay   va   soatbay   tarif
stavkalari   bo‘yicha   haq   to‘lanadigan   xodimlarga   —kunbay   yoki   soatbay   tarif
stavkasining   kamida   ikki   hissasi   miqdorida;maosh   oladigan   xodimlarga   —   har   bir
ishlangan kun yoki soat uchun maoshdan tashqari kunbay yoki soatbay stavkasining
kamida  bir   hissasi   miqdorida.Jamoa   shartnomasida,   ish  beruvchi   tomonidan  kasaba
uyushmasi   qo‘mitasi   bilan   kelishuvga   ko‘ra   qabul   qilingan   ichki   hujjatda,   mehnat
shartnomasida   dam   olish   kunlaridagi   yoki   ishlanmaydigan   bayram   kunlaridagi   ish
uchun qo‘shimcha to‘lovlarning yuqoriroq miqdorlarinazarda tutilishi mumkin.Dam
olish   kunidagi   yoki   ishlanmaydigan   bayram   kunidagi   ish   xodimning   xohishiga
ko‘raboshqa dam olish kunini berish bilan kompensatsiya qilinishi mumkin.
Asosiy   Ish   Haqi :   Har   bir   xodimniyil   1-yanvardan   boshlab   davlat   sektori   xodimlari
uchun o'rtacha ish haqi 3,5 million so'm.
Qo'shimcha   To'lovlar :   Bonuslar,   mukofotlar   va   boshqa   qo'shimchalar   ish
beruvchi   tomonidan   belgilanadi.   Misol   uchun,   xodim   yillik   natijalariga   ko'ra
500,000 so'm bonus olish mumkin. 29rivojlanish   jarayonida   asosiy   omil   bo'lib   qolmoqda   va   kelgusida   ham   bu   jarayon
davom etishi kutilmoqda. 
                                    Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati
1. O'zbekiston   Respublikasi   Mehnat   Kodeksi   –   O'zbekiston   Respublikasi,
2016.Mehnat munosabatlarini tartibga soluvchi asosiy qonun.
2. Ish haqi va mehnat sharoitlari  – Muhammadiev A., O'zbekiston iqtisodiyoti
jurnali, 2022.Ish haqi tizimi va uning iqtisodiy ta'siri haqida maqola.
3. Ish   haqining   mehnat   unumdorligiga   ta'siri   –   Abdurakhmanov   D.,
O'zbekiston   iqtisodiyoti   va   ijtimoiy   hayoti,   2021.Ish   haqi   va   mehnat
unumdorligi o'rtasidagi bog'liqlikni tahlil qiluvchi tadqiqot.
4. O'zbekistonda   iqtisodiy   islohotlar   va   ish   haqi   tizimi   –   Karimov   R.,
O'zbekiston   iqtisodiyoti   va   rivojlanishi,   2023.Davlat   siyosati   va   ish   haqi
tizimining rivojlanishi haqida ma'lumot.
5. Statistik   ma'lumotlar   va   hisobotlar   –   O'zbekiston   Respublikasi   Davlat
Statistika   Qo'mitasi,   2023.O'zbekistondagi   o'rtacha   ish   haqi   va   uning
sektorlar bo'yicha taqsimoti.
6. Mehnat   bozorida   islohotlar   –   Usmanov   T.,   Mehnat   va   ijtimoiy   siyosat,
2022.Mehnat bozoridagi islohotlar va ularning ish haqi tizimiga ta'siri.
7. Akramovich   N.   A.   THE   PRIORITY   OF   USING   INNOVATIVE
TECHNOLOGIES   IN   THE   AGRICULTURAL   EDUCATION
SYSTEM   //Journal   of   Academic   Research   and   Trends   in   Educational
Sciences. – 2022. –  Т . 1. – №. 10. –  С . 185-191.
8. G‘Aybullayev  Sarvar  O..  O‘ZBEKISTONDA  ISTE’MOL  SAVATCHASI
HOZIRGI   HOLATINI   VA   UNI   SHAKLLANTIRISH
YO‘NALISHLARI //Talqin va tadqiqotlar ilmiy-uslubiy jurnali. – 2022. –
Т . 1. – №. 4. –  С . 119-125. 
9. Nizametdinov   А .,   А hmedova   H.   Elektron   ta‘lim   metodologiyasi
rivojlantirishning usullari //Zamonaviy innovatsion tadqiqotlarning dolzarb 16                                3 .Ish haqi tizimi va ularni tavsiflash
                   Ish haqi   —   mehnatga   pul   shaklida to lanadigan haq;  qiymatning o zgarganʻ ʻ
shakli, ish kuchi (taqdim etilgan mehnat xizmati)ning bahosi. [ 1 ]
  Ish kuchi qiymati va
narxi   bevosita  ish  haqida  ifodalanadi.  Ish  haqi  darajasi   mehnat  bozorida   kelishiladi.
Xodim mehnat bozorida mehnatni emas, o z ish kuchini sotadi. Ish haqi mehnatning	
ʻ
pul   shaklidagi   bahosi   bo lib,   uni   ishga   yollovchilar   (korxona,   muassasa,   tadbirkor)	
ʻ
mehnat   qiluvchilarga   ma lum   vaqt   mobaynida   ma lum   miqdordagi   va   muayyan
ʼ ʼ
sifatli ishni bajarganliklari uchun to laydilar. Yollanma xodim uchun ish haqi asosiy	
ʻ
daromadi manbai hisoblanadi.
                    Ish haqi   — yollanma xodim daromadining asosiy manbai, unga tegishli ish
qobiliyatiga   bo lgan   mulkchilik   huquqini   iqtisodiy   jihatdan   ro yobga   chiqarish	
ʻ ʻ
shakli.   Shu   bilan   birga   ish   beruvchi   uchun   yollanma   xodimlar   mehnatiga
to lanadigan   haq   ishlab   chiqarish   harajatlarining   unsurlaridan   biri.   Ish   beruvchi	
ʻ
mehnat resurslaridan ishlab chiqarish omillaridan biri sifatida foydalanish uchun uni
xarid qiladi.
            Bozor iqtisodiyoti   sharoitlarida mehnatning miqdori va sifatiga qarab mehnatga
haq   to lashning,   asosan,	
ʻ   vaqtbay   va   ishbay   tizimlari   qo llanadi.   Vaqtbay   ish   haqi	ʻ
shaklida xodim oladigan ish haqi miqdori ishlagan vaqt  bilan bog liq bo ladi, ya ni	
ʻ ʻ ʼ
ish haqi miqdori mehnat unumdorligi va intensivlik darajasiga bog liq emas. Ishbay
ʻ
ish   haqi   xodimning   ma lum   vaqt   mobaynida   tayyorlangan   mahsuloti   miqdori   bilan	
ʼ
o lchanadi.   Ishbay   ish   haqining   ko rinishlaridan   biri   —   akkord   ish   haqi.   Bunda	
ʻ ʻ
jamoa   yoki   ayrim   xodimga   ish   hajmi   oldindan   belgilab   beriladi,   umumiy   haq
summasi   kelishib   olinadi.   Ish   butunlay   yakunlanganidan   keyin   ish   haqi   oxirigacha
to lanadi.   Ish   haqining   bunday   shaklidan   ko pincha   qurilishda   foydalaniladi.
ʻ ʻ 12yashash uchun zarur vositalarning fiziologik minimumi bilan bir xil deb hisoblanadi.
Lekin   bunday   qarash   to‘g‘ri   emas.   Bu   minimum   o‘z   ichiga   ishchi   kuchi
shakllanadigan iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy shart-sharoitlar tug‘dirgan ehtiyojlarni
ham   oladi.   Shu   bilan   birga   ishchi   kuchi   narxining   quyi   chegarasini   yashash   uchun
zarur   vositalar   miqdorining   minimumi   bilan   aniqlash,   ishga   yonlovchilarning   ish
haqini   mazkur   quyi   chegaradan   pasaytirishga   intilishiga   olib   kelishi   mumkin.
Iqtisodiy   jihatdan   rivojlangan   mamlakatlarning   xo‘jalik   amaliyotidagi   ish   haqining
darajasini   kuzatish   shuni   ko‘rsatadiki,   ishchi   kuchi   bozorida   real   ish   haqining
o‘rtacha   darajasi   yashash   uchun   zarur   jismoniy   vositalar   minimumiga   qaraganda
ancha   yuqori   darajada   o‘rnatilgan.   Qiymatning   mehnat   nazariyasi   namoyondalari
ishchi kuchini alohida, o‘ziga xos tovar deb hisoblaydi. Shu sababli bu nazariya ish
haqiga tovar bo‘lgan ishchi kuchi qiymatining o‘zgargan shakli, ya’ni puldagi ifodasi
sifatida   qaraydi   va   uni   ishchi   kuchini   takror   ishlab   chiqarish   uchun   zarur   bo‘lgan
tirikchilik   vositalari   qiymati   sifatida   aniqlaydi.   Mazkur   g‘oya   tarafdorlari   ishchi
kuchi   qiymatiga  bir  qator  omillar,  avvalo   tabiiy  shart-sharoitlar,  aholining  madaniy
rivojlanishi, ularning malakasi va ishchi oilasini saqlash hamda ularning tabiiy takror
ishlab   chiqarish   sharoitlari   ta’sir   qilishini   ko‘rsatadi.   Shu   bilan   birga   bu   g‘oyada
hayotiy   ehtiyojlar   hamda   ularning   qondirilish   usullari   mamlakatning   ilmiy-
texnikaviy,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy   rivojlanishida   erishilgan   darajaga
bog‘liqligi   ta’kidlanadi.   Bu   fikrlar   hozirgi   davrda   ham   ko‘pgina   ko‘zga   ko‘ringan
iqtisodchi   olimlar   tomonidan   ma’qullanib   kelinmoqda.   Masalan,   A.F.Shishkin,
E.F.Borisovlar   o‘zlarining   «Iqtisodiyot   nazariyasi»   darsliklarida   ish   haqini   ishchi
kuchi   tovar   qiymatining   puldagi   ifodasi   deb   ta’riflaydilar   .   Bu   mualliflar   o‘z
fikrlarini asoslashda ko‘pgina olimlar mehnat jarayoni bilan ishchi kuchining farqiga
bormaganligini, shu sababli bozorda mehnat sotiladi deb fikr yuritishini tanqid qilib,
bozorda mehnat emas, balki ishchi kuchi tovar sifatida sotilishini, bu jarayon yuzaki
qaralganda   mehnatga   haq   to‘lashga   o‘xshab   ko‘rinishini   isbotlashga   harakat
qilganlar.   Lekin   ish   haqiga   «ishchi   kuchi   qiymatining   puldagi   ifodasi»   sifatida
qarash,   aniq   ishchi   kuchi   bozorida   ish   haqi   darajasiga   uning   unumdorligi,   mehnat
intensivligi, talab va taklif kabi omillarning ta’sirini yetarli hisobga olmaydi. Hozirgi 2Ish haqi va uning mehnat unumdorligiga ta siriʼ
MUNDARIJA
I.Kirish.
II .Asosiy qism
1.Ish haqqi tushunchasining mazmun mohiyati.
2.Ish haqqining funktsiyalari va uni tashkil etish tamoyillari.
3.Ish haqi tizimi va ularni tavsiflash.
4.Ish haqini to’lash tartibi.
5.Ishchilarning mehnat unumdorligiga ta’sir etuvchi omillar tahlili.
Xulosa.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati. 26jismoniy jihatdan o‘z-o‘zini rivojlantirishga sarflashlari mumkin Shunday qilib, XX
asrda mehnat unumdorligi bo‘yicha tadqiqotlar asosan inson kapitalining 
samaradorligini   o‘rganishga   qaratilgan   degan   xulosaga   kelish   mumkin.Mehnat
unumdorligi   –   korxonada   mehnat   resurslaridan   oqilona   foydalanish   darajasi   va
umuman   bozor   tizimining   samaradorlik   darajasini   tavsiflovchi   asosiy   rejali   va
iqtisodiy   ko‘rsatkichdir.   Zamonamizning   bozor   sharoitida   har   bir   korxona   mehnat
unumdorligini  makrivojlantirishni  rejalashtirish  va boshqarish tizimini  tashkil  etishi
va   faoliyat   ko‘rsatishi   lozim   Mehnat   samaradorligi,   deganda,   asosan,   iqtisodiy,
ijtimoiy,   psixofiziologik,   tashkiliy,   texnologik   va   ekologik   jihatlar   tushuniladi.
Samaradorlikka erishish va uni barqarorlashtirish uchun unga bog‘liq bo‘lgan va har
xil   ta’sir   qiluvchi   omillarni   hisobga   olishni   yo‘lga   qo‘yish   va   ularni   iqtisodiy,
ijtimoiy,   psixofiziologik   usullar   yordamida   tadqiq   va   tahlil   qilish   lozim.   Ayrim
korxonalar va butun jamiyat uchun mehnat unumdorligining o‘sishi katta ahamiyatga
ega bo‘lib, mehnat unumdorligi darajasiga ta’sir qiluvchi barcha omillarni o‘rganish
va uni oshirish uchun zahiralarni ochish zarur Taksonomiya tamoyiliga ko‘ra, ko‘rib
chiqilayotgan mehnat unumdorligi omillarini 3 turga bo‘lish mumkin. 
1. Resurslarni boshqarish bilan bog‘liq omillar: 
- kadrlar bo‘limi; 
- kapital (texnik vositalar va investitsiyalar);
    Agar   biz   mehnat   samaradorligini   va   unga   barqaror   erishib   turishni   istasak,   unga
ijobiy   va   salbiy   ta’sir   qiluvchi   barcha   omillarni   har   tomonlama   chuqur   o‘rganib,
kerakli   chora-tadbirlar   majmuasini   yaratishimiz   kerak.   Boshqachasiga   aytganda,
mehnat jarayonlarini kompleks usullarni qo‘llagan holda optimal darajada boshqarish
lozimdir.   Unga   asosiy   jihatlar,   ya’ni   insonga   sanitariya   gigiena   sharoitini   yaratish,
mehnatga   ta’sir   etuvchi   xavfsizlikni   ta’minlash,   mehnatning   mazmundorligini
ta’minlash,   mehnat   taqsimotiga   rioya   qilish,   mehnat   davomida   insondagi
aqliyjismoniy   kuchni   rivojlantirish   imkoniyatlarini   yaratish,   mehnat   tashkilotida
muhim   bo‘lgan   meyordagi   sotsial   munosabatlarni   shakllantira   bilish,   boshqaruv
madaniyatini   shakllantirish,   xodimlarni   motivatsiyalovchi   turli   iqtisodiy,   ijtimoiy
rag‘batlar turkumini  yaratish, eng asosiysi  – xodimlarning o‘z mehnatidan qoniqish 22beruvchilar   va   kasaba   uyushmalari   erishgan   katta   yutuqlardan   biri,   deb   baholash
mumkin. Eng kam ish haqi kafolatlari. Ish haqi miqdoriga ta’sir ko’rsatadi.
                                         4.Ish haqini to’lash tartibi 
                  O‘zbekiston   Respublikasining   Mehnat   kodeksiga   muvofiq  ish  haqini  natural
shaklida to‘lashni tartibga solish maqsadida Vazirlar mahkamasining qaror loyihasi.
 256-moddasida   ish haqi milliy valyutada (so‘mda) to‘lanishi hamda mehnatga
natura   shaklida   haq   to‘lash   taqiqlanganligi,   bundan   Vazirlar   Mahkamasi
tomonidan belgilangan hollar mustasno ekanligi nazarda tutilganligi;
 269-moddasida   umumiy   qoidaga   ko‘ra   xodimning   yozma   roziligi   bilan   ish
haqidan   ushlab   qolinishi   mumkinligi   nazarda   tutilganligi,   shuningdek,
xodimning   yozma   roziligidan   qat’i   nazar,   ish   haqidan   ushlab   qolish   hollari
belgilanganligi;
Ish vaqtining qisqartirilgan muddatli-xodimlarning mehnatini muhofaza qilish, ishni
o’qish bilan birga qo’shib olib borish uchun qo’lay sharoitlar yaratib berish, yoshlar
va   mehnat   qobiliyati   pasaygan   shaxslarni   ular   sog’ligiga   zarar   yetkazmagan   holda,
mehnatga   jalb   etish   maqsadida   normal   40   soatlik   ish   haftasi   o’rniga   haftasiga
qonunlarda   kamaytirishga   yo’l   qo’yilgan   ish   vaqti   muddatidir.   Ish   vaqtining   ushbu
turi   bevosita   qonunlarda   ko’zda   tutilgan   holler   va   norma   asosidagina   belgilanishi
mumkin. Lug’atlarda qisqartirilgan ish vaqti shunday ta’riflanadi: “qisqartirilgan ish
vaqti bu xodim va xizmatchilar mehnatini muhofaza qilish, ular faoliyati uchun qulay
shart-sharoit   yaratib   berish   maqsadida   qonunchilik   tomonidan   normal   ish   haftasi
bilan taqoslanganda qisqartirib belgilangan ish vaqti hisoblanadi1.   Qisqartirilgan ish
vaqti   sharoitlarida   band   bo‘lgan   xodimlarning   ish   haqi   normal   ish   vaqti   uchun
belgilangan   to‘liq   hajmda   to‘lanadi2.   Ushbu   moddaning   birinchi   qismida   nazarda
tutilgan   qoida   mazkur   Kodeks   415-moddasining   ikkinchi   qismida   nazarda   tutilgan,
o‘quv   yili   davomida   o‘qishdan   bo‘sh   vaqtida   ishlaydigan   o‘n   sakkiz   yoshga
to‘lmagan   shaxslarning   mehnatiga   haq   to‘lash   ishlab   berilgan   vaqtga   mutanosib
ravishda   yoki   ishlab   chiqargan   mahsulotiga   qarab   amalga   oshiriladigan   hollarga
nisbatan   tatbiq   etilmaydi.   To‘liqsiz   ish   vaqtida   (to‘liqsiz   ish   kuni,   to‘liqsiz   ish 152. Iqtisodiy   funktsiya :   Ish   haqi   iqtisodiy   resurslarni   taqsimlashda   muhim   rol
o'ynaydi.   U   ish   beruvchilar   va   xodimlar   o'rtasidagi   iqtisodiy   munosabatlarni
belgilaydi.
3. Motivatsiya   funktsiyasi :   Yuksak   ish   haqi   xodimlarning   motivatsiyasini
oshiradi,   bu   esa   ularning   ishga   bo'lgan   munosabatini   yaxshilaydi   va   mehnat
unumdorligini oshiradi.
4. Tarbiya funktsiyasi : Ish haqi tizimi xodimlarga mas'uliyatni oshirish va ularni
ishga   jalb   qilish   orqali   professional   malakalarni   rivojlantirishga   yordam
beradi.
5. Raqobatbardoshlik   funktsiyasi :   Ish   haqining   o'zgarishi   ish   beruvchilarning
raqobatbardoshligini   ta'minlaydi.   Yuksak   ish   haqiga   ega   bo'lgan   xodimlar
yaxshiroq natijalarga erishishlari mumkin.  
                     Ish Haqini Tashkil Etish Tamoyillari
                                       
1. Adolat tamoyili : Ish haqi tizimi xodimlarning mehnatiga qarab adolatli bo'lishi
kerak.   Har   bir   xodimning   ish   haqi   uning   ish   faoliyati   va   yutuqlariga   bog'liq
bo'lishi lozim.
2. O'zaro   bog'liqlik   tamoyili :   Ish   haqining   darajasi   xodimlarning   malakasi,
tajribasi va ish sharoitlariga bog'liq bo'lishi kerak. Bu tamoyil ish beruvchilar
va xodimlar o'rtasidagi o'zaro munosabatlarni belgilaydi.
3. Qonuniylik tamoyili : Ish haqini belgilash va to'lash jarayonlari qonunlarga va
me'yoriy   hujjatlarga   muvofiq   bo'lishi   kerak.   Bu   xodimlarning   huquqlarini
himoya qiladi.
4. Bozor   tamoyili :   Ish   haqining   darajasi   bozor   talab   va   taklifiga   asoslanishi
kerak. Raqobatbardosh ish haqi xodimlarni jalb qilish va saqlab qolish uchun
muhimdir.
5. Dinamiklik   tamoyili :   Ish   haqi   tizimi   o'zgaruvchan   iqtisodiy   sharoitlarga   mos
ravishda   yangilanishi   va   takomillashishi   zarur.   Bu   xodimlarning   qoniqish
darajasini oshirishga yordam beradi. 21 Dinamiklik : Ish haqi tizimi iqtisodiy sharoitlarga mos ravishda yangilanishi va
takomillanishi zarur.
4. O'zbekistondagi Ish Haqi Tizimi
O'zbekistonda   ish   haqi   tizimi   2021-yildan   boshlab   jadal   o'zgarishlarga   duch
kelmoqda:
 O'rtacha Ish Haqi : 2023-yilda o'rtacha ish haqi 3,5 million so'm atrofida (350
AQSh dollari).
 Islohotlar :   2021-yilda   ish   haqini   oshirishga   qaratilgan   islohotlar   amalga
oshirildi.  Natijada, davlat sektori xodimlarining ish haqi 15-20% ga oshdi.
 Bozor Sharoitlari : Ish haqining belgilanishi bozor talab va taklifiga asoslanadi,
shuningdek, raqobatbardosh ish haqi yaratishga qaratilgan.
           O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947-sonli
«O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi
to‘g‘risida»gi   Farmonining   4.1.-bandida,   aholi   bandligi   va   real   daromadlarini
oshirish   asosida:   -   aholining   real   pul   daromadlarini   va   xarid   qobiliyatini   oshirish,
kam   ta’minlangan   oilalar   sonini   va   aholining   daromadlari   bo‘yicha   farqlanish
darajasini   yanada   kamaytirish;   -   byudjet   muassasalari   xodimlarining   ish   haqi,
pensiya,   stipendiya   va   ijtimoiy   nafaqalar   hajmini   inflyasiya   sur’atlaridan   yuqori
miqdorda izchil oshirish vazifalari qo’yilgan. Ish haqini tartibga solishda davlatning
ro‘li.   Ma’lumki,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ish   haqini   huquqiy   jihatdan   tartibga
solib   turish   asosan   lokal   hujjatlar   vositasida   amalga   oshiriladi.   Ish   haqini   bevosita
markazlashtirilgan   tartibda   belgilash   faqat   davlat   boshqaruvi   va   byudjet   tarmoqlari
xodimlari   uchun   qo‘llaniladi.   Davlat   quyidagi   to‘rtta   yo‘nalishda   ish   haqi
masalalariga ta’sir ko‘rsatadi: - eng kam ish haqini o‘rnatish; - ish haqi strukutrasini
belgilash; - mehnat haqining ma’lum shakllarini joriy etish; - ish haqini indeksatsiya
qilish.   Respublikamizda   jinsi,   millati,   irqi,   tili,   ijtimoiy   kelib   chiqishi,   shuningdek
xodimlarning ishchanlik qobiliyatlariga aloqador bo‘lmagan boshqa jihatlariga qarab,
mehnatga   haq   to‘lashda   kamsitish   amalda   mavjud   emasligini   Hukumat,   ish 27darajasini hosil qilishga erishishdir. Mehnat samaradorligi, asosan, ikkita ko‘rsatkich,
ya’ni   miqdor   va   sifat   bilan   o‘lchanadi.   Mehnat   unumdorligi   va   samaradorligini
oshirib borishda mehnat  harajatlarini minimal  holatiga erishish katta ahamiyat  kasb
etadi.   Mehnat   samaradorligi,   asosan,   vaqt   birligidagi   ish   hajmi,   xodimlar   soni   va
mehnat   sifati   orqali   aniqlanadi.   Mehnat   samaradorligining   ko‘rsatkichlari
yanaquyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin: 
- mehnat unumdorligi va uning dinamikasi; 
- mahsulot ishlab chiqarishning o‘zgarishi; 
- mehnatning sifati; 
- xodimlarning kasbiy mahorati va malakasi; 
- bajarilgan ishga sarf qilingan insonning aqliy va jismoniy mehnati; 
- ish vaqtini tejash; 
- ish vaqtidan unumli va oqilona foydalanish. 
Mehnat unumdorligi va uning samaradorligi yalpi mahsulot – milliy daromadni ham
asosiy o‘zagidan biridir. Mehnat unumdorligining hajmi ishlab chiqarish va noishlab
chiqarishdagi xodimlarning salohiyatiga, ijodiy potensialiga, ijtimoiy munosabatiga,
tashkilotdagi   adolat   tarozining   to‘g‘ri   ishlashiga,   sotsial   adolatga,   rahbar   va
xodimlarning ma’naviy qiyofasiga, huquqiy asoslarning mustahkamligiga, texnika va
energiya   bilan   qurollanganlik   darajasiga,   mamlakatdagi   ilm-fan   taraqqiyoti   va   eng
asosiysi   xodimlarning   ertangi   kunga   bo‘lgan   munosabatlariga   va   ishonchlariga
ko‘proq   bog‘liqdir.   Doimiy   mehnat   unumdorligi   va   uning   barqaror   samaradorligini
ta’minlash   har   bir   korxona,   tarmoq,   hokimiyat   va   davlatning   asosiy   vazifasi
hisoblanadi. Buning uchun nima qilmoq kerak? Birinchidan, mehnat sohasining ilm,
fan   va   prognoz   sohalarini   doimiy   va   eng   yuqori   darajaga   olib   chiqmoq   kerak.   Bu
sohada   ilmiy-amaliy   ishlar   ko‘lamini   kengaytirish,   yuqori   malakali   kadrlar
tayyorlash   va   har   xil   sohalarda   mehnat   taqsimoti,   mehnatni   tashkil   etish,   mehnatni
rag‘batlantirish,   mehnat   resurslarini   sifat   va   miqdor   jihatdan   o‘rganish,   mehnat
sohasida   har   xil   iqtisodiy,   ijtimoiy,   huquqiy   tajribalar   o‘tkazish,   mehnatga   haq
to‘lashni   dunyo   standarti   darajasiga   ko‘tarish,   mehnat   korxonalarida   nozarur
harajatlarga chek qo‘yish va mehnat sohasidagi iqtisodiy va ijtimoiy siyosatni zamon 28darajasida   olib   borish,   barcha   hududlarda   ishsizlikka   barham   berish   va   optimal
bandlikka erishish va h.k.
                                                    Xulosa
                        O'zbekistonda   ish  haqi  to'lash  tartibi   va  tizimi   mamlakat   iqtisodiyotining
muhim   qismlaridan   biridir.   U   xodimlar   va   ish   beruvchilar   o'rtasidagi   iqtisodiy
munosabatlarni   belgilaydi,   mehnat   resurslarini   samarali   boshqarish   va   adolatni
ta'minlashga   yordam   beradi.   Ish   haqi   xodimning   malakasi,   tajribasi   va   ish
shartnomasiga   asoslangan   holda   belgilanadi.   Minimal   ish   haqining   belgilanishi,
davlat   siyosatining   muhim   jihati   sifatida,   ishchilarning   ijtimoiy   himoyasini
ta'minlashda   xizmat   qiladi.   2023-yilda   minimal   ish   haqining   1,5   million   so'm   etib
belgilanishi,   mehnat   bozoridagi   o'zgarishlarga   va   inflyatsiyaga   qarab,   davlat
tomonidan muntazam ravishda ko'rib chiqiladi. Ish haqini hisoblash jarayoni oddiy,
lekin   muhim   bir   mexanizmdir.   Asosiy   ish   haqi   va   qo'shimcha   to'lovlar   yig'indisi
orqali   xodimlarga   to'lanadigan   umumiy   ish   haqini   aniqlash   imkonini   beradi.   Bu
jarayon ishchilarning mehnat faoliyatini baholash va ularni rag'batlantirishga yordam
beradi. O'zbekistondagi ish haqi misollari orqali, turli sektorlar o'rtasidagi farqlar va
ijtimoiy iqtisodiy sharoitlar ko'rinadi. Ish haqining to'lanishi odatda har oyda amalga
oshiriladi,   bu   xodimlarning   moliyaviy   rejalashtirishida   qulaylik   yaratadi.   To'lov
usullari, bank hisob raqamlariga o‘tkazish yoki naqd pul shaklida amalga oshirilishi
mumkin,   bu   esa   ishchilarning   qulayliklariga   mos   keladi.   O'zbekistonda   ish   haqi
tizimi   doimiy   ravishda   islohotlarga   duch   kelmoqda.   Davlat   tomonidan   ish   haqini
oshirishga   qaratilgan   qarorlar   va   yangi   me'yorlar,   xodimlar   uchun   yanada   qulay
sharoitlarni yaratishga yordam bermoqda. 2021-yilda ish haqini 15-20% ga oshirish
kabi   chora-tadbirlar,   davlat   sektori   xodimlarining   hayot   darajasini   yaxshilashga
xizmat   qilmoqda.   O'zbekistondagi   ish   haqi   tizimi,   xodimlar   va   ish   beruvchilar
o'rtasidagi o'zaro manfaatlarni ko'zlaydi va ijtimoiy adolatni ta'minlashda muhim rol
o'ynaydi. Ish haqini oshirish va tizimni takomillashtirishga qaratilgan chora-tadbirlar,
nafaqat   iqtisodiy,   balki   ijtimoiy   barqarorlikni   ham   mustahkamlashga   yordam
beradi.Shu bilan birga, O'zbekistonda ish haqini hisoblash va to'lash tartibi, iqtisodiy 3                                                                Kirish
                            Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi .   Mavzuda   ish   haqi   bilan   bog‘liq
nazariyalar,   mamlakatda   yaratilgan   milliy   mahsulotning   taqsimlanish   tamoyillari,
shakllari, usullari muhim ahamiyat kasb etadi. Ayniqsa, kishilarning hayot kechirishi
va turmush darajasini aniqlab beruvchi daromadlarning asosiy turi bo‘lgan ish haqini
tahlil   qilish,   ish   haqining   iqtisodiy   tabiati   bilan   bog‘liq   muammolar,   ish   haqi
shakllari   va   bozor   munosabatlari   sharoitida   uning   darajasiga   ta’sir   ko‘rsatuvchi
omillar,   ish   haqi   stavkasini   tabaqalashtirish   masalalari,   shuningdek,   mehnat
munosabatlarining   iqtisodiy   mazmuni   va   ularni   shakllantirishda   turli
shartnomalarning   hamda   kasaba   uyushmalarining   ro‘liga   alohida   o‘rin   beriladi.
Shuningdek davlatning ish haqi siyosati haqida ma’lumotlar berilgan.
      Kurs ishining maqsad va vazifalari : Ushbu kurs ishining maqsadi ish haqining
mehnat unumdorligiga ta'sirini o'rganish va ushbu bog'liqlikni aniqlashdir. Tadqiqot
orqali   ish   haqini   oshirish   va   mehnat   unumdorligini   yaxshilashga   qaratilgan   amaliy
tavsiyalar   ishlab   chiqish   rejalashtirilmoqda.   Mehnat   unumdorligi   va   uning
samaradorligi   yalpi   mahsulot   –   milliy   daromadni   ham   asosiy   o‘zagidan   biridir.
Mehnat   unumdorligini   oshirish   inson   resurslarini,   ayniqsa,   ularning   intellektual
xususiyatlarini   yanada   samarali   rivojlantirish   va   ulardan   foydalanishda   namoyon
bo‘ladi.   Buni   raqamli   iqtisodiyotning   faol   rivojlanishi   va   yuqori   intellektual
xususiyatlarga   ega,  jumladan,  raqamli   kompetensiyalarga  ega   mutaxassislarga  talab
ortib   borayotgani   ham   tasdiqlaydi.   Ushbu   tendensiya,   xususan,   mehnat   va   bandlik
modelining   o‘zgarishi   va   raqamli   mehnat   imkoniyatlarining   kengayishi   natijasida
shakllanadi.   Shu   munosabat   bilan,   faoliyatning   barcha   sohalarini   raqamlashtirish
sharoitida   mehnat   unumdorligini   oshirish   maqsadida   intellektual   resurslardan
foydalanishning   zamonaviy   texnologiyalarini   shakllantirish,   ishlab   chiqish   va   joriy
etish   zarur.   Maqolada   raqamlashtirish   tendensiyasi   sharoitida   iqtisodiy
rivojlanishning   bugungi   realliklariga   mos   keladigan   mehnat   resurslarining
intellektual xususiyatlaridan foydalanish texnologiyalari muhokama qilinadi.

Ish haqi va uning mehnat unumdorligiga taʼsiri

I.Kirish.

II .Asosiy qism

1.Ish haqqi tushunchasining mazmun mohiyati.

2.Ish haqqining funktsiyalari va uni tashkil etish tamoyillari.

3.Ish haqi tizimi va ularni tavsiflash.

4.Ish haqini to’lash tartibi.

5.Ishchilarning mehnat unumdorligiga ta’sir etuvchi omillar tahlili.

Xulosa.

Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati.