• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

Istiqlol yo'lida milliy raxbar kadrlar faoliyati ayanchli taqdiri tarixi

yodgori   bugungi   kun   yoshlarini   o‘z   tarixiga   befarq   bo‘lmaslik,   mustaqillikni
qadrlash   va   ilm-ma’rifatga   intilish   ruhida   tarbiyalash   uchun   beqiyos   ahamiyatga
ega.
Xonliklar tugatilishi  arafasida va Sovet hokimiyatining o‘rnatilishi davrida
mustaqillik   uchun   kurashgan   milliy   rahbarlar   xalq   ongini   uyg‘otgan,   ozodlik
g‘oyasini   tarqatgan,   milliy   qadriyatlarni   saqlashga   harakat   qilgan   jasur   zotlar
edilar.   Ularning   faoliyati,   maqsadlari   va   fojiali   taqdirlari   bugungi   O‘zbekiston
mustaqilligi tarixining ajralmas bir bo‘lagi bo‘lib, ular xotirasi yurtimizda hurmat
bilan   yod   etiladi.   Ularning   merosi   esa   milliy   istiqlol   g‘oyalarining   tarixiy
ildizlarini tashkil etadi.
18 o‘zgarishlarga,   balki   o‘zbek   millatining   o‘zligini   saqlash   va   mustahkamlashga,
yangi davrning poydevorini yaratishga xizmat qildi. Ularning fidoyiligi va jasorati
bugungi kunda ham milliy tarix va madaniyatimizda ulkan qadriyat sifatida e’tirof
etiladi 9
.
XIX asrning ikkinchi yarmi va XX asr boshlarida O‘rta Osiyo xalqlari o‘z
milliy   mustaqilligi   uchun   harakat   qilgan   ko‘plab   fidoyi   rahbarlarni   yetishtirdi.
Ushbu   harakatlar   dastlab   xonliklar   davridagi   ichki   ijtimoiy-siyosiy   inqiroz   va
tashqi bosqinlarga qarshi norozilik sifatida namoyon bo‘ldi, keyinchalik esa Sovet
hokimiyatining   o‘rnatilishi   bilan   yangi   bosqichga   ko‘tarildi.   Bu   davr   milliy
uyg‘onish,   ozodlik   uchun   kurash   va   shu   yo‘lda   qat’iylik   namunasini   ko‘rsatgan
rahbarlarning fojiali taqdirlari bilan bog‘liq bo‘lib, bugungi istiqlol g‘oyalarining
ildizlarini ochib beradi.
XIX   asrda   Buxoro,   Xiva   va   Qo‘qon   xonliklarining   ichki   siyosiy   zaifligi,
feodal   parokandalik   va   tashqi   bosqinchilik   xatarining   ortishi   mustamlakachilik
kuchlarining   O‘rta   Osiyoga   kirib   kelishiga   zamin   yaratdi.   Ayniqsa,   Qo‘qon
xonligida   mustaqillik   uchun   kurashgan   milliy   kuchlar   orasida   Madali   To‘ra,
Olimxon, va Nosirxon kabi  shaxslar  ajralib turadi. Ular  rus imperiyasi  tahdidiga
qarshi   harbiy-siyosiy   choralar   ko‘rgan   bo‘lsalar-da,   ichki   ixtiloflar   va   xoinliklar
tufayli   muvaffaqiyatga   erisholmadi.   Bu   davrda   diniy   va   milliy   qadriyatlarni
saqlash g‘oyasi asosida harakat qilgan jadidlar harakati ham shakllanib bordi.
XX   asr   boshlarida   O‘rta   Osiyoda   jadidchilik   harakati   jamiyatni   uyg‘otish,
ma’rifat   tarqatish,   diniy   qadriyatlar   bilan   zamonaviy   taraqqiyotni
uyg‘unlashtirishga   qaratilgan   bo‘lib,   bu   harakat   siyosiy   ongni   shakllantirdi.
Jadidlarning yetakchilaridan Abdulla Avloniy, Munavvar qori Abdurashidxonov,
Fitrat   va   Cho‘lpon   kabi   ziyolilar   zamonaviy   ta’lim,   matbuot   va   teatr   orqali   xalq
ongini uyg‘otishga xizmat qildilar. Ularning maqsadi milliy mustaqillikka erishish
emas,   balki   jamiyatni   yangilash   orqali   siyosiy   mustaqillikka   zamin   yaratish   edi.
Ammo Rossiyada 1917-yilgi inqilobdan so‘ng bu harakat siyosiy shaklga kirdi.
9
  Shamsutdinov R., Karimov Sh. Vatan Tarixi. Ikkinchi kitob. Toshkent: Sharq, - 2010  – 288 b.
14 esa keng ko‘lamli norozilik va isyonlarga sabab bo‘ldi. XIX asr oxirlariga kelib,
ayrim   hududlarda   mahalliy   xalq   Rossiya   imperiyasining   himoyasiga   murojaat
qilib, “yangi boshqaruv”ni kutishni boshladi.
Rossiya   imperiyasi   o‘zining   kengayish   siyosatini   amalga   oshirishda   O‘rta
Osiyoni   strategik   ahamiyatga   ega   hudud   deb   hisobladi.   Ular   uchun   O‘zbekiston
hududlari   markaziy   Osiyo   savdo   yo‘llari   va   tabiiy   resurslar   manbai   bo‘lib,
imperiyaning janubiy chegaralarini mustahkamlash uchun zarur edi. Shu sababli,
Rossiya   qo‘shinlari   ketma-ketlik   bilan   Turkiston   xonliklariga   bostirib   kirishni
boshladi 3
.
1865-yilda Toshkentni  bosib olish Rossiya  uchun muhim strategik g‘alaba
bo‘ldi.   Toshkentning   egallanishi   bilan   Rossiya   imperiyasi   O‘rta   Osiyoda
mustahkam   poytaxtga   ega   bo‘ldi   va   bu   orqali   xonliklarni   o‘z   ta’siri   ostiga   olish
uchun   yangi   imkoniyatlar   yaratildi.   1868-yilda   Buxoro   amirligi,   1873-yilda   esa
Xiva   xonligi   Rossiya   imperiyasi   tomonidan   bosib   olindi.   Qo‘qon   xonligi   esa
1876-yilda tugatilib, uning o‘rnida Farg‘ona viloyati tashkil etildi 4
.
Rossiya imperiyasining mustamlakachilik siyosati O‘rta Osiyo xalqlarining
madaniy,   iqtisodiy   va   siyosiy   hayotiga   chuqur   ta’sir   ko‘rsatdi.   Mustamlaka
boshqaruvi ostida xonliklarning an’anaviy boshqaruv tizimi o‘zgartirildi, ko‘plab
milliy qadriyatlar va urf-odatlar yo‘qolish xavfi ostiga tushdi.
Mustamlakachilik   xavfi   oshishi   bilan   Turkistonning   milliy   rahbarlari,
ziyolilari   va   ma’rifatparvarlari   qarshilik   harakatlarini   boshlashdi.   Ular   o‘z
xalqlarining   madaniy   va   siyosiy   mustaqilligini   saqlab   qolish   uchun   turli   yo‘llar
bilan   kurashdilar.   Ushbu   harakatlar   keyinchalik   jadidchilik   harakati,   Turkiston
Muxtoriyati va sovet davridagi milliy uyg‘onish harakatlariga zamin yaratdi.
Milliy kadrlar nafaqat siyosiy bosimlarga, balki qatag‘on va repressiyalarga
ham   uchradi.   Ko‘plab   ziyoli   va   rahbarlar   mustamlakachilik   hukumatlari
tomonidan jazolandi yoki qatag‘on qilindi. Bu esa milliy uyg‘onish harakatlarini
qisman zaiflashtirdi, ammo mustaqillik uchun kurash ruhini so‘ndirmadi.
3
  Shamsutdinov R., Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Sharq, - 2013. – 435 b.
4
  Usmonov Q., Sodiqov M., Burxonova S. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Iqtisod - Moliya, 2006. – 250 b.
7 qo‘l  ostidagi  harbiy kuchlar  mustamlaka  hukumatlariga  qarshi  qattiq kurash  olib
bordi. Bu rahbarlarning asosiy maqsadi o‘z xalqlarining mustaqilligini ta’minlash,
ularni bosqinchilikdan himoya qilish edi.
Bundan   tashqari,   1917-yilgi   Oktyabr   inqilobi   va   undan   keyingi   voqealar
markazida   milliy   rahbarlar   yangi   siyosiy   vazifalarni   bajarishga   majbur   bo‘ldilar.
Ular   o‘z   hududlarida   o‘z   davlatlarini   tashkil   etish   uchun   harakat   qildilar,   shu
jumladan   Turkiston   Muxtoriyati   tashkiloti   orqali   milliy   o‘zlikni   saqlash   va
rivojlantirishga   intildilar.   Bu   davrda   milliy   rahbarlar   o‘z   xalqlari   manfaatlarini
himoya   qilishda   katta   tajriba   orttirdilar   va   mustaqillik   uchun   kurashning   yangi
bosqichini boshladilar.
Sovetlar   davrida   milliy   rahbarlar   faoliyati   murakkab   va   xavfli   edi.   Sovet
hokimiyati   o‘z   siyosatini   amalga   oshirishda   milliy   harakatlarni   bostirish   uchun
keskin   qatag‘onlarga   murojaat   qildi.   Ko‘plab   milliy   liderlar   qamaldi,   surgunga
yuborildi   yoki   qatl   etildi.   Biroq,   ular   o‘z   g‘oyalari   va   maqsadlaridan   voz
kechmadi.   Ularning   ayanchli   taqdiri,   qatag‘onlarda   jasorat   bilan   turib,   xalqining
erkinligi yo‘lida kurashganliklari mustaqillik tarixida muhim o‘rin egallaydi.
Mustaqillik   yo‘lida   harakat   qilgan   milliy   rahbarlar   o‘z   davrlarida
millatining   taqdiri   uchun   fidoyilik   ko‘rsatgan,   ularning   g‘oyalari   va   faoliyati
mustaqil   davlatning   barqarorligi   va   taraqqiyotiga   xizmat   qilgan.   Ularning
maqsadlari  millatning erkinligi, taraqqiyoti va farovonligini ta’minlashdan  iborat
bo‘lib, bu yo‘ldagi harakatlari bugungi kunda ham o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan.
Shu   sababli   ularning   faoliyati   tarixiy   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   yosh   avlod   uchun
ham qimmatli ibrat bo‘lib qoladi 8
.
Mustaqillik   yo‘lida   faoliyat   olib   borgan   milliy   rahbarlar   o‘z   davrining
murakkab   siyosiy,   ijtimoiy   va   iqtisodiy   vaziyatida   millatining   kelajagi   uchun
fidoyilik   bilan   kurashgan   shaxslar   bo‘lib,   ularning   harakatlari   nafaqat   o‘zbek
xalqining   mustaqillik   istagini   ifodaladi,   balki   milliy   o‘zligini   saqlash   va
rivojlantirish   yo‘lida   muhim   qadamlarga   aylandi.   Bu   rahbarlarning   asosiy
maqsadi   milliy   davlat   tuzishni   ta’minlash,   xalqni   birlashtirish,   milliy   qadriyatlar
8
 Mirzaahmedov, Azamat. Millatlar siyosati va respublika tuzilishi O‘rta Osiyoda. Toshkent, 2015. – 110 b
12 Kurs   ishida   ko‘rsatildiki,   mustamlakachilik   davridan   boshlab   milliy
rahbarlarning   o‘z   xalqi   uchun   qilgan   fidoyiligi,   sovet   davridagi   qatag‘onlarga
qaramay, xalq ruhining o‘chmasligi va uning erkinlik, adolat, milliy o‘zlik yo‘lida
tinimsiz  kurashi  aniq namoyon bo‘ladi. Bu esa  o‘zbek xalqining mustaqillik sari
bo‘lgan qat’iy iroda va chinakam milliy o‘zlikni anglash jarayonining poydevorini
yaratdi.
Bugungi   kunda   O‘zbekiston   mustaqil   davlat   sifatida   o‘z   tarixini   qayta
tiklash,   tarixiy   adolatni   o‘rnatish,   repressiya   qurbonlari   xotirasini   ulug‘lash   va
milliy   ruhni   mustahkamlash   yo‘lida   katta   ishlarni   amalga   oshirmoqda.   Bu
ishlarning   davom   etishi,   xalqimizning   kelajakdagi   taraqqiyoti   va   barqarorligini
ta’minlashda   muhim   ahamiyatga   ega.   Shunday   ekan,   milliy   rahbarlarning   hayoti
va   faoliyatini   o‘rganish,   ularning   jasoratini   eslab   qolish   har   birimizning   tarixiy
burchimizdir.
Kurs   ishida   tahlil   qilingan   mavzular,   tarixiy   hujjatlar   va   manbalar   asosida
mustaqillik   yo‘lida   harakat   qilgan   milliy   rahbarlarning   faoliyati   va   ularning
qatag‘onlarga   uchragan   taqdiri   haqidagi   bilimlar   yanada   kengaytirilishi,   yoshlar
orasida   tarqatilishi   kerak.   Bu   nafaqat   tarixiy   haqiqatni   tiklash,   balki   millatning
ruhiy barkamolligini oshirish uchun ham zarurdir. Shu tariqa biz, o'tmishni yodda
saqlagan holda, kelajak avlodga yorug‘ va mustahkam davlat qurish imkoniyatini
yaratamiz.
30 1917-yil   fevral   inqilobidan   keyin   paydo   bo‘lgan   siyosiy   bo‘shliqdan
foydalangan   holda,   Turkiston   ziyolilari   o‘z   muxtoriyatlarini   e’lon   qilishga
urindilar.   1917-yil   dekabrda   Qo‘qonda   Turkiston   Muxtoriyati   e’lon   qilindi.   Bu
muxtoriyatning   bosh   vaziri   bo‘lib   Muhammadjon   Behbudiy,   Fayzulla   Xo‘jayev,
Munavvar qori, Otajon Tura Sattorov va boshqa jadidlar xizmat qilishdi. Ularning
maqsadi   –   demokratik   asosda   rivojlangan,   milliy   qadriyatlarga   tayanadigan,
mustaqil yoki keng avtonomiyaga ega davlat tuzish edi 10
.
Afsuski,   bu   harakat   SSSR   markaziy   hokimiyati   tomonidan   dushmanona
qabul  qilindi  va 1918-yil  fevral  oyida  muxtoriyat  qonga botirildi. Qo‘qon shahri
bombardimon   qilindi,   muxtoriyat   rahbarlari   qamaldi   yoki   o‘ldirildi.   Bu   fojia
Turkiston xalqlarining milliy o‘zlik uchun kurashini  yanada kuchaytirdi, ayniqsa
Basmachilik harakatining kuchayishiga sabab bo‘ldi.
Sovet   hokimiyatining   zo‘ravonlik   bilan   o‘rnatilishi,   majburiy
kollektivlashtirish,   diniy   va   milliy   qadriyatlarga   tajovuz   xalqni   norozilikka   olib
keldi. Basmachilik harakati bu norozilikning qurolli ifodasi sifatida paydo bo‘ldi.
Boshqacha   aytganda,   basmachilik   –   milliy   ozodlik   harakati   bo‘lib,   Sovet
mustamlakachiligiga qarshi kurash edi.
Bu   harakatning   yetakchilari   orasida   Ibrahim   Bek,   Shirmuhammadbek,
Madaminbek, Devonbegi va Zaki Validiy To‘g‘on kabi rahbarlar bor edi. Ular rus
askarlariga   qarshi   partizancha   urush   olib   borib,   xalqni   ozod   qilishga   urindilar.
Ayni vaqtda, ba’zi guruhlar Sovet hokimiyati bilan murosa qilishga harakat qildi,
bu esa harakatning yagona markazlashgan tuzilmasiga erishishiga to‘sqinlik qildi.
1930-yillarga   kelib   basmachilik   harakati   Sovet   armiyasi   tomonidan   yakson
qilindi 11
.
Jadidlar   –   bu   XIX   asr   oxiri   va   XX   asr   boshlarida   Markaziy   Osiyoda,
xususan,   Turkistonda   paydo   bo‘lgan   ma’rifatparvar,   islohotchi   ziyolilar
qatlamidir.   Ular   eski   uslubdagi   maktablar   va   madrasalarda   berilayotgan   diniy
ta’limdan   ko‘ra,   dunyoviy   fanlarni   o‘rgatuvchi   yangi   uslubdagi   maktablar
ochishni,   xalqni   savodli   qilishni,   ayollar   huquqini   himoya   qilishni,   matbuotni
10
 Usmonov Q., Sodiqov M., Burxonova S. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Iqtisod -  Moliya, 2006.. – 291 b.
11
 Qodirov, O. Markaziy Osiyoda sovet milliy siyosati. Toshkent: Fan, 2005. – 104 b.
15 XIX   asrning   ikkinchi   yarmida   Turkiston   xonliklaridagi   siyosiy   inqiroz   va
mustamlakachilik xavfi mintaqaning tarixida muhim burilish nuqtasi bo‘ldi. Ichki
siyosiy   barqarorlikning   yo‘qolishi,   ijtimoiy   va   iqtisodiy   adolatsizliklar   Rossiya
imperiyasining   kengayishiga   zamin   yaratdi.   Mustamlaka   siyosati   o‘z   navbatida
milliy   ongning   shakllanishi   va   mustaqillik   uchun   kurashning   boshlanishiga
sababchi   bo‘ldi.   Shu   tariqa,   ushbu   davr   Turkiston   xalqlarining   o‘z   kelajagini
belgilashdagi murakkab va hal qiluvchi bosqich sifatida tarixda qoldi.
Ichki siyosiy zaiflik va ijtimoiy muammolar fonida Turkiston xonliklarining
tashqi   siyosiy   xavfsizligi   ham   jiddiy   xavf   ostida   qoldi.   Rossiya   imperiyasi
mintaqaga   bosqinchilik   siyosatini   kuchaytirgan   sari,   xonliklarning   o‘zaro
aloqalari ham zaiflashdi. Masalan, Buxoro, Xiva va Qo‘qon xonliklari ko‘pincha
o‘zaro raqobat va nizolarga berilib, birlashib qarshi turish imkoniyatidan mahrum
bo‘ldilar. Bu esa Rossiya uchun mintaqani bosib olishni osonlashtirdi.
Xonliklarning   iqtisodiy   tizimidagi   muammolar,   ayniqsa   dehqonchilik   va
savdo sohasida yuzaga kelgan qiyinchiliklar, ularning mustamlaka bosqinchiligiga
qarshi   qarshilik   ko‘rsatish   salohiyatini   kamaytirdi.   Soliq   tizimidagi   adolatsizlik,
kambag‘al   qatlamlarning   mehnatga   yaroqsiz   holga   kelishi,   savdo   yo‘llarining
Rossiya   nazorati   ostiga   o‘tishi   iqtisodiy   faoliyatni   chekladi.   Bu   esa   ijtimoiy
qatlamlar orasida norozilikni kuchaytirdi, biroq siyosiy barqarorlikka salbiy ta’sir
ko‘rsatdi.
Mustamlakachilikka   qarshi   milliy   harakatlarning   boshlanishi,   ayniqsa
jadidlar   harakati   o‘zining  ma’rifiy   va  siyosiy   faolligi   bilan   ajralib  turdi.  Jadidlar
o‘z   xalqlarini   modernizatsiya   qilish,   ta’limni   rivojlantirish   va   milliy   ongni
oshirish orqali mustamlakachilikka qarshi kurashish yo‘lini tanladilar. Ular milliy
madaniyat va tarixni tiklashga, milliy qahramonlar faoliyatini o‘rganishga alohida
e’tibor   qaratdilar.   Bu   jarayon   keyinchalik   sovet   davrida   milliy   uyg‘onish
harakatlariga asos bo‘ldi 5
.
Rossiya   imperiyasi   esa   mustamlakachilik   siyosatini   amalga   oshirishda
nafaqat   harbiy   kuchga,   balki   siyosiy   bosim   va   repressiyalarga   ham   tayanardi.
5
  Shamsutdinov R., Karimov Sh. Vatan Tarixi. Ikkinchi kitob. Toshkent: Sharq, - 2010 . – 270 b.
8 adolatni tiklash va bu og‘ir tajribalardan saboq olish orqali, biz bugungi kunimizni
yanada mustahkamlashimiz mumkin.
Milliy o‘zlikni anglash, millatning ma’naviy barkamolligini oshirish, tarixiy
haqiqatlarni   yoritish   hozirgi   davrda   ham   dolzarb   masalalardir.   Mustaqil
O‘zbekistonning   taraqqiyoti   va   barqarorligi   uchun   milliy   qadriyatlarni   saqlash,
o‘tmishdagi   qatag‘on   va   repressiyalar   oqibatlarini   to‘g‘ri   baholash   zarur.
Shuningdek, milliy elita vakillarining yuksak xizmatlarini yosh avlodga yetkazish,
ularni milliy ruhda tarbiyalash – bizning eng muhim vazifamizdir.
Umuman   olganda,   milliy   rahbarlarning   mustamlakachilik   davridagi   siyosiy
kurashi   va   sovet   davridagi   qatag‘onlarga   qarshi   mardona   turg‘unligi   o‘zbek
xalqining mustaqillik sari intilishida ajralmas qism bo‘lib qoladi. Ularning tarixiy
xotirasi millatning ma’naviy boyligi va ruhiy barkamolligining asosi hisoblanadi.
Shu   yo‘lda   amalga   oshirilgan   ilmiy-tadqiqot   ishlari   millatimiz   tarixini   yanada
chuqurroq   anglashga,   xatolardan   saboq   olishga   va   kelajak   uchun   to‘g‘ri   yo‘l
tutishga yordam beradi.
Milliy   rahbarlarning   faoliyati   va   ularning   duch   kelgan   qatag‘onlari,
shuningdek,   bu   jarayonlarning   xalq   tarixidagi   o‘rni   alohida   e’tibor   talab   qiladi.
Sovet davrida milliy elita vakillariga nisbatan olib borilgan tazyiq siyosati nafaqat
shaxsiy taqdirlarni halokatga olib kelgani, balki milliy ong va madaniyat rivojiga
ham   katta   zarar   yetkazdi.   Bu   bosqichda   yuzaga   kelgan   repressiyalar   natijasida
milliy   madaniyat,   til,   adabiyot   va   tarixiy   an’analar   qamalib,   xalqning   o‘zligini
anglash jarayoni sekinlashdi.
Shu   bilan   birga,   bu   murakkab   davrda   ham   milliy   rahbarlar,   ziyolilar   va
ma’rifatparvarlar   xalqiga   xizmat   qilishni   davom   ettirdi.   Ularning   ko‘pchiligi
o‘zining   hayoti   va   erkinligini   xavf   ostiga   qo‘ygan   holda,   millat   manfaatlari
yo‘lida   kurashdi.   Ularning   faoliyati   bugungi   kunda   ham   milliy   istiqlol   va
taraqqiyot uchun muhim o‘rnak bo‘lib xizmat qiladi. Milliy qadriyatlarni, tarixiy
xotirani   tiklash   va   ularni   yosh   avlodga   yetkazish   bugungi   kunning   eng   muhim
vazifalaridan biridir.
29 va   madaniyatni   tiklash   hamda   mustamlakachilikning   salbiy   oqibatlarini   bartaraf
etish edi. Ularning faoliyati ko‘plab qatag‘onlar, bosim va to‘siqlarga duch kelgan
bo‘lsa-da, ular o‘z ideallaridan voz kechmadi.
Milliy   rahbarlarning   faoliyatida   ikki   asosiy   yo‘nalish   ko‘zga   tashlanadi:
siyosiy   mustaqillikni   ta’minlash   va   milliy   madaniyat   hamda   tilni   asrash.   Bu
yo‘nalishlar   bir-birini   to‘ldirib,   o‘zbek   millatining   yangi   bosqichga   o‘tishida
muhim   o‘rin   tutdi.   Masalan,   Turkiston   milliy   harakati   rahbarlari,   jumladan,
Alisher   Navoiy   nomidagi   tashkilotlar   rahbarlari   va   boshqa   milliy   faollar   siyosiy
mustaqillik   uchun   kurashayotib,   ayni   paytda   milliy   madaniyatni   tiklashga   katta
e’tibor qaratishdi.
Ularning   siyosiy   faoliyati   mustamlakachilik   davrida   boshlangan   siyosiy
uyg‘onish   jarayonlarini   davom   ettirishdan   iborat   bo‘ldi.   Mustamlakachilikka
qarshi kurash, milliy o‘zlikni  tiklash uchun ko‘plab propagandaviy, ma’naviy va
madaniy   faoliyatlar   amalga   oshirildi.   Shu   bilan   birga,   ular   xalqning   ta’lim
darajasini   oshirish,   milliy   tarixni   o‘rganish   va   yosh   avlodga   yetkazish   borasida
ham   katta   ishlarni   amalga   oshirdi.   Mustaqillik   yo‘lida   harakat   qilgan
rahbarlarning   asosiy   maqsadlaridan   yana   biri   —   ichki   siyosiy   birdamlikni
ta’minlash   edi.   Turli   etnik   va   ijtimoiy   guruhlar   o‘rtasida   qarama-qarshiliklarni
kamaytirish,   o‘zaro   tushunishni   kuchaytirish,   mustaqil   davlatning   mustahkam
asoslarini yaratish uchun ko‘plab muzokaralar va siyosiy ishlanmalar olib borildi.
Bu jarayonda rahbarlar o‘z xalqining milliy manfaatlarini birinchi o‘ringa qo‘ydi.
Milliy rahbarlar faoliyati shu bilan cheklanib qolmadi, ular xalqaro miqyosda ham
o‘zbek   millatining   ovozini   eshittirishga   harakat   qildi.   Xalqaro   tashkilotlar   bilan
aloqalar o‘rnatish, mustaqil davlat sifatida tanilish uchun siyosiy diplomatiya olib
borish,   mustaqillikni   global   maydonda   ta’minlashda   faol   qatnashdi.   Ushbu
rahbarlarning ko‘plari qatag‘on va repressiyalarga uchragan, ularning ko‘pchiligi
uzoq-yillar qamoqda yoki surgunda yashashga majbur bo‘lgan. Shunga qaramay,
ular   o‘z   maqsadlaridan   qaytmadi   va   mustaqillik   orzusini   yuksak   tutdi.   Bu   esa
ularning   tarixdagi   o‘rni   va   ahamiyatini   yanada   oshirdi.   Natijada,   mustaqillik
yo‘lida   harakat   qilgan   milliy   rahbarlarning   faoliyati   nafaqat   siyosiy
13 avlod uchun katta saboqdir. Chunki bu davr nafaqat milliy elitaning yo‘q qilinishi,
balki xalqning tafakkuri, tarixiy xotirasi va mustaqil fikrlash qobiliyatiga berilgan
zarba edi.
II.2.  1930-yillar qatag‘onlari: milliy rahbarlarning ayanchli taqdiri va
tarixiy xotira
1930-yillar   qatag‘onlari   nafaqat   sovet   mafkurasi   va   davlat   apparati   uchun
xavfli   deb   topilgan   shaxslarni   yo‘q   qilishni,   balki   butun   bir   millatning   yo‘lini
to‘sishni, uning tarixiy va madaniy taraqqiyotini izdan chiqarishni ko‘zlagan reja
asosida   amalga   oshirilgan   edi.   Bu   jarayon   ayniqsa   milliy   rahbarlar   —   jadidlar,
ziyolilar,   yozuvchilar,   shoirlar,   diniy   arboblar   hamda   madaniyat   va   san’at
vakillarining ommaviy yo‘q qilinishi bilan kechdi. Ular orasida Abdulla Qodiriy,
Cho‘lpon,   Fitrat,   Munzim   kabi   o‘zbek   adabiyotining   zabardast   namoyandalari
bo‘lib,   har   biri   xalq   tafakkurida   uyg‘onish   va   ma’naviy   erkinlik   ramzi   sifatida
qadrlangan edi. Ularning taqdiri ayanchli va o‘ta fojiali bo‘ldi: aybsiz holda “xalq
dushmani”   sifatida   ayblanib,   soxta   tergovlar,   qiynoqlar   asosida   ayblar   to‘qib
chiqildi   va   nihoyat,   ko‘pchiligi   otib   tashlandi.   Qolganlari   esa   uzoq   muddatli
lagerlarga   jo‘natildi,   u   yerda   og‘ir   mehnat   va   noinsoniy   sharoitlarda   hayot
kechirdilar. Ularning asarlari taqiqlanib, nomlari har qanday rasmiy manbalardan
o‘chirildi,   xotiralari   butunlay   yo‘q   qilinmoqchi   bo‘ldi.   Bu   nafaqat   shaxslarning
o‘limi,   balki   butun   bir   milliy   madaniyatning   uzilishiga   olib   keldi.   Ayniqsa
Fitratning   falsafiy   qarashlari,   Cho‘lponning   ma’naviy   uyg‘onishga   chaqiruvchi
she’rlari,   Qodiriyning   o‘zbek   jamiyatini   uyg‘otishga   qaratilgan   romanlari   xalq
ongida   uyg‘onish   ruhini   tarqatgan   edi.   Ularning   yo‘q   qilinishi   bu   uyg‘onish
jarayoniga qattiq zarba berdi.
Qatag‘on  siyosati   shunchalik  chuqur  va  keng  ko‘lamli   bo‘ldiki,  bu  davrda
yozilgan asarlar, yuritilgan suhbatlar, hatto oddiy fikrlar ham josuslar  tomonidan
eshitib,   xabar   qilinardi.   Ko‘plab   odamlar   yaqin   qarindoshlari,   ustozlari   yoki
qo‘shnilarining   aybi   bilan   qamoqqa   olinib   ketdi.   Bu   davrda   insoniy   ishonch,
do‘stlik,   mehr-oqibat   tushunchalari   jiddiy   sinovdan   o‘tdi.   Odamlar   o‘z
23 KIRISH
“O‘z   tarixini   bilmagan   xalq   –   o‘zligini   yo‘qotadi,   o‘zligini   yo‘qotgan   el   esa,
hech   qachon   yuksak   taraqqiyotga   erisha   olmaydi. 1
”   Ushbu   chuqur   mazmunga   ega
fikrda   xalq   taqdiri,   tarixiy   xotira   va   milliy   qadriyatlarning   nechog‘li   muhim   o‘rin
tutishi yaqqol ifoda etilgan. Chunki har bir millatning ozodlik sari bosib o‘tgan yo‘li,
shu yo‘lda jon fido qilgan rahbar kadrlar faoliyati va ularning ayanchli taqdiri – bu
tarix sahifalarida oltin harflar bilan bitilishi lozim bo‘lgan bebaho merosdir. Ayniqsa,
o‘zbek   xalqining   mustaqillik   sari   olib   borgan   kurashlarida   xalq   orasidan   chiqqan
ma’rifatli,   vatanparvar,   o‘z   zamonasidan   ilgarilab   fikr   yurita   olgan   rahbarlarning
o‘rni beqiyosdir.
XIX asr oxiri va XX asr boshlarida Markaziy Osiyoda mavjud bo‘lgan xonliklar
— Buxoro, Xiva va Qo‘qon xonliklari — o‘zining inqiroz davriga kirib borgan edi.
Ichki   siyosiy   beqarorlik,   iqtisodiy   qoloqlik   va   tashqi   tahdidlar,   ayniqsa   Rossiya
imperiyasining   bosqinchilik   siyosati   bu   hududlarda   mustamlakachilik   tuzumini
o‘rnatishga   imkon   berdi.   Aynan   shu   murakkab   davrda   milliy   ong   va   mustaqillik
tuyg‘usi   bilan   yo‘g‘rilgan   ziyolilar,   jadidlar   va   o‘z   xalqining   kelajagiga   befarq
bo‘lmagan   milliy   rahbar   kadrlar   sahnaga   chiqdi.   Ular   xalqni   uyg‘otish,   ilm-fanni
rivojlantirish,   siyosiy   va   ijtimoiy   islohotlarni   amalga   oshirish   yo‘lida   faol   harakat
qildilar.
Biroq,   tarix   bizga   shuni   ko‘rsatadiki,   istiqlol   yo‘lida   kurashgan   bu   fidoyi
insonlarning   aksariyati   o‘z   faoliyatlari   uchun   qattiq   jazoga,   hatto   ayanchli   o‘limga
mahkum qilingan.   Xonliklar tugatilgach, Rossiya imperiyasi o‘rniga mustabid sovet
tuzumi qaror topdi. Sovet hokimiyati dastlab milliy kadrlardan foydalanishga harakat
qilgan   bo‘lsa-da,   keyinchalik   ularni   “xalq   dushmani”   deb   e’lon   qilib,   ommaviy
qatag‘onlarga   duchor   etdi.   Ayniqsa,   1930-yillar   boshida   Stalin   boshchiligidagi
repressiya   siyosati   o‘zbek   xalqining   ko‘plab   ilg‘or   fikrli,   ilmli   va   vatanparvar
vakillarini   yo‘qotishiga   sabab   bo‘ldi.   Abdulla   Qodiriy,   Fitrat,   Cho‘lpon,
Munavvarqori   Abdurashidxonov   kabi   atoqli   rahbarlar,   yozuvchilar,   olimlar   asossiz
ayblovlar bilan qatl etildi yoki qamoqlarda halok bo‘ldi.
1
 Mirziyoyev, Sh. M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga quramiz. Toshkent: O‘zbekiston 
nashriyoti. – 2017. – 12-13 b
3 Mahalliy  rahbarlar   orasida   Rossiyaga   itoat  qilgan  shaxslar  mustahkamlandi,   ular
yordamida   mustamlaka   siyosati   o‘zlashtirildi.   Shu   bilan   birga,   mustamlaka
hukumatlari   milliy   kadrlarni,   ayniqsa   ziyoli   va   rahbarlarni   jazolash,   qatag‘on
qilish orqali qarshilikni bostirishga harakat qildi.
Xonliklar   tugatilishi,   ya’ni   Qo‘qon   xonligining   1876-yilda   Rossiya
tomonidan   tugatilishi,   mintaqada   mustamlaka   siyosatining   eng   yirik   bosqichi
bo‘ldi. Qo‘qon xonligining tugatilishi bilan uning hududi Rossiya imperiyasining
Farg‘ona viloyati sifatida qo‘shib olinib, milliy boshqaruv tizimi to‘liq buzildi. Bu
hodisa O‘zbekiston milliy tarixida og‘ir va ayanchli burilish sifatida qoldi.
Shuningdek,   Buxoro   amirligi   va   Xiva   xonligida   ham   Rossiyaning   ta’siri
ortib,   ular   qisman   mustamlaka   hukumatlari   sifatida   faoliyat   yurita   boshladi.   Bu
esa   mahalliy   rahbarlarning   mustaqil   siyosiy   faoliyatini   cheklab,   ularning   milliy
manfaatlarini himoya qilish imkoniyatlarini kamaytirdi.
Natijada,   XIX   asrning   ikkinchi   yarmida   Turkiston   xonliklarining   siyosiy
inqirozi va mustamlakachilik xavfi o‘zaro chambarchas bog‘liq bo‘lib, mintaqada
milliy   uyg‘onish   harakatining   boshlanishiga   ham   zamin   yaratdi.   Bu   davrda
yuzaga   kelgan   siyosiy,   iqtisodiy   va   ijtimoiy   muammolar   keyinchalik   milliy
mustaqillik uchun kurashning asosiy sabablaridan biri bo‘ldi.
Turkiston   xonliklarining   siyosiy   va   ijtimoiy   inqirozi   Rossiya
imperiyasining   bosqinchilik   harakatlari   bilan   yanada   kuchaydi.   Rossiya   harbiy
kuchlarining muntazam ravishda mintaqaga kirib kelishi va bosqinchilik yuritishi
xonliklarning   mudofaa   imkoniyatlarini   susaytirdi.   Ayniqsa,   Qo‘qon   xonligining
hududlari   birma-bir   bosib   olinishi   va   nihoyat   1876-yilda   to‘liq   tugatilishi,   bu
davlatning   siyosiy   mustaqilligini   yo‘qotishi,   milliy   mustaqillik   kurashida   og‘ir
zarba bo‘ldi.
Xonliklar   hududidagi   ichki   nizolar   va   hokimiyat   uchun   kurashlar   bu
bosqinchilikka imkon yaratdi. Amaldorlar va siyosiy rahbarlar orasidagi qarama-
qarshiliklar   mustamlakachilik   siyosatiga   qarshi   yagona   front   hosil   qilishga
to‘sqinlik   qildi.   Natijada,   ularning   Rossiya   imperiyasi   oldida   bo‘ysunuvchanligi
9 kadrlarning yo‘q qilinishi nafaqat o‘sha davrdagi siyosiy o‘ch olish akti edi, balki
butun bir xalqning tarixiy xotirasini, intellektual salohiyatini, milliy g‘ururini yo‘q
qilishga qaratilgan reja edi. Sovetlar bu orqali o‘zbek xalqi ongini siyosiy jihatdan
bo‘ysundirish, uni o‘z tarixidan, ildizlaridan uzib tashlashga urinardi. Shu sababli
ham o‘sha davrda o‘z xalqiga fidokorona xizmat qilgan aksar ziyolilarning nomi
uzoq-yillar   davomida   taqiqlangan,   ularning   asarlari   musodara   qilingan,
o‘qitilmagan,   o‘rganilmagan.   Faqatgina   1956-yildagi   “reabilitatsiya”
jarayonlaridan   so‘ng   ularning   ba'zilariga   oqlandi,   ammo   to‘liq   tiklanishi   faqat
O‘zbekiston  mustaqillikka erishganidan  keyin amalga oshdi.  Mustaqillik davrida
bu tarixiy shaxslar oqlanib, ularning nomi yod etildi, asarlari qayta nashr qilindi,
maktablar,   ko‘chalar   va   muassasalarga   ularning   ismi   berildi.   Ammo   bu   fojiali
sahifa, ya’ni sovet hokimiyati davrida milliy elita vakillarining qatli, xalqqa qarshi
yo‘naltirilgan   davlat   siyosatining   eng   qora   bo‘limlaridan   biri   sifatida   tarixda
qolmoqda.   Shu   bois   bu   davrni   o‘rganish,   xotirlash   va   undan   saboq   chiqarish
bugungi   avlod   uchun   ham   muhimdir.   Zotan,   tarixni   unutgan   xalq   kelajagini
yo‘qotadi 15
.
Sovet   hokimiyatining   milliy   elita   vakillariga   nisbatan   olib   borgan   tazyiq
siyosati   nafaqat   siyosiy   va   madaniy   jabhalarda,   balki   ijtimoiy   hayotning   barcha
sohalarida   o‘z   aksini   topdi.   Bu   tazyiqlar   orqali   xalqning   o‘z   tarixiy   ildizlariga,
diniy e’tiqodiga, milliy qadriyatlariga bo‘lgan sadoqatini so‘ndirish, ularni yagona
sovet   mafkurasiga   bo‘ysundirish   maqsad   qilingan   edi.   Ayniqsa,   ta’lim   tizimi
orqali   milliy   ongni   o‘zgartirishga   qaratilgan   siyosat   kuchaytirildi.  Maktablardagi
darsliklardan   milliy   tarix,   islomiy   qadriyatlar,   mahalliy   qahramonlar   va   tarixiy
shaxslar   chiqarib   yuborildi.   Ularning   o‘rnini   Rossiya   tarixiga   oid   materiallar,
Leninning tarjimai holi, kommunistik mafkura bilan sug‘orilgan matnlar egalladi.
Bu   holat   yosh   avlodning   ongida   o‘z   xalqining   buyuk   tarixiy   shaxslarini
unuttirishga,   ularning   o‘rniga   sovet   ideallarini   singdirishga   qaratilgan   edi.   Diniy
maskanlar   yopildi,   madrasalar   faoliyati   to‘xtatildi,   imom-xatiblar   hibsga   olinib,
dinga   oid   kitoblar   musodara   qilindi.   Bu   orqali   diniy   elita   vakillari   ham   tazyiq
15
 Shamsutdinov R., Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Sharq, - 2013. – 480 b
21 I.2.  Mustaqillik yo‘lida harakat qilgan milliy rahbarlar: faoliyat va
 maqsadlar
O‘zbekistonning   mustaqillik   yo‘lidagi   harakati,   milliy   rahbarlarning
fidoyiligi   va   jasorati   bilan   chambarchas   bog‘liq.   Bu   rahbarlar   o‘z   davrlarida
xalqining   erkinligi   va   taraqqiyoti   uchun   katta   kurash   olib   bordilar.   Ularning
faoliyati   nafaqat   siyosiy,   balki   ijtimoiy,   madaniy   va   ma’naviy   sohalarda   ham
millat   ravnaqining   poydevorini   yaratdi.   Bugungi   kunda   milliy   rahbarlarning
mustaqillik   yo‘lida   qilgan   xizmatlari   tarixiy   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   ular   yosh
avlod uchun o‘rnak bo‘lib xizmat qilmoqda 7
.
XIX   asr   oxiri   va   XX   asr   boshlarida   Turkiston   hududida   yuzaga   kelgan
siyosiy   inqirozlar   va   mustamlakachilik   bosimi   fonida   milliy   rahbarlar   o‘z
millatlarining   haq-huquqlarini   himoya   qilishga   intilishdi.   Ular   avvalo   xalqning
o‘zligini   saqlab   qolish   va   mustaqil   davlat   qurish   g‘oyasini   ilgari   surdilar.
Shuningdek, milliy madaniyat,  til  va  ta’lim   sohasida   tub islohotlar  olib  borishga
harakat   qildilar.   O‘sha   davr   rahbarlari   orasida   Alisher   Navoiy   nomini   eslash
lozim, u o‘z zamonasining dahosi sifatida milliy o‘zlikni himoya qilishda katta rol
o‘ynagan.   Uning   asarlari   orqali   milliy   qadriyatlarni   yuksaltirishga   intilish
mustaqillik harakatining ildizlari bo‘ldi.
Mustamlakachilikka   qarshi   kurashda   yana   bir   muhim   shaxs,   Jadidchilik
harakatining   yetakchilaridan   biri   –   Ismoil   Gasprali   hisoblanadi.   U   ta’lim   va
madaniyat   sohasida   islohotlar   olib   borish   orqali   millatni   yangi   davrga
tayyorlashga   intildi.   Gaspralining   asosiy   maqsadi   –   musulmon   jamoatchiligini
modernizatsiya   qilish,   ularni   dunyo   taraqqiyotidan   ortda   qolmaslikka   chaqirish
edi.   U   o‘z   davrida   turli   ma’rifiy   gazeta   va   jurnallar   orqali   o‘z   fikrlarini   yoyib,
milliy uyg‘onishga xizmat qildi.
XX   asr   boshlarida   milliy   rahbarlar   orasida   Alimqul,   Madali   Eshon   va
boshqa   mahalliy   boshliqlarning   ham   ahamiyati   katta   bo‘ldi.   Ular   mahalliy
xalqlarni   birlashtirishga   harakat   qilib,   Rossiya   imperiyasi   va   boshqa
mustamlakachilarga   qarshi   ko‘plab   qarshiliklar   ko‘rsatdilar.   Ayniqsa,   Alimqul
7
  Shamsutdinov R., Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Sharq, - 2013 .  – 456 b.
11 Ushbu  kurs  ishida   milliy  rahbar  kadrlarning  faoliyati,  ularning  duch  kelgan
siyosiy inqirozlar  va taqdirlari keng va teran tahlil qilindi. Ish ikki asosiy  bobga
bo‘linib, har bir bob milliy elitaning turli davrlardagi vaziyati va qiyinchiliklariga
bag‘ishlandi.
Birinchi   bobda   Turkiston   xonliklarining   so‘nggi   davri,   siyosiy   inqiroz   va
mustamlakachilik xavfining kuchayishi o‘rganildi. Bu davrda milliy rahbarlar o‘z
xalqining   mustaqilligi   uchun   kurash   olib   bordi.   Ularning   maqsadi   –
mustamlakachilik zulmidan ozod bo‘lish, milliy o‘zlikni saqlab qolish va ijtimoiy-
siyosiy   taraqqiyot   yo‘lini   topish   edi.   Turkiston   xonliklarida   yuzaga   kelgan   ichki
siyosiy   tangliklar   va   tashqi   bosimlar   milliy   faollarning   faoliyatiga   jiddiy   to‘siq
bo‘ldi,  ammo ular  ozodlik,  milliy  uyg‘onish  g‘oyalarini  yoyishda  davom   etdilar.
Ushbu rahbarlar nafaqat siyosiy kurashda, balki madaniy-ma’rifiy faoliyatda ham
faol bo‘lib, xalqning milliy o‘zligini saqlashga intildilar.
Ikkinchi bobda esa Sovet hokimiyati o‘rnatilishi bilan milliy elita vakillariga
nisbatan   boshlangan   qatag‘on   siyosati   tahlil   qilindi.   Sovet   hukumatining
mustamlakachilik   siyosatini   davom   ettirgan   repressiyalari   milliy   rahbarlar   va
ziyolilar qatlamining deyarli butunlay yo‘q qilinishiga sabab bo‘ldi. Milliy fikr va
mustaqillik   g‘oyalari   tahdid   sifatida   qabul   qilindi,   mustaqil   tafakkurga   chek
qo‘yildi.   1930-yillarda   ayniqsa   qatag‘onlarning   qattiqlashuvi   natijasida   ko‘plab
fidoyi  milliy arboblar  qamaldi, qatl  etildi  yoki  uzoq-yillik surgunlarga yuborildi.
Ularning orasida Abdulla Qodiriy, Cho‘lpon, Fitrat kabi buyuk ijodkorlar bor edi.
Ular   xalqni   uyg‘otish,   o‘z   tarixini   anglash   va   mustaqillik   uchun   kurashishda
muhim   rol   o‘ynadi.   Afsuski,   bu   o‘ta   murakkab   davrda   ularning   ko‘plari
qatag‘onga   uchradi,   faqatgina   shaxsiy   emas,   balki   butun   bir   avlodning   madaniy
merosi ham ziyon ko‘rdi.
Kurs   ishining   natijasida   shuni   ta’kidlash   mumkinki,   milliy   rahbarlarning
faoliyati   nafaqat   o‘sha   davr   uchun,   balki   bugungi   mustaqil   O‘zbekiston   uchun
ham   nihoyatda   muhim   ahamiyatga   ega.   Ularning   fidoyiligi,   jasorati   va   milliy
g‘oyalarni   himoya   qilish   yo‘lida   qilgan   xizmatlari   xalq   xotirasida
abadiylashtirilishi   zarur.   Qatag‘onlarning   ayanchli   tarixini   unutmaslik,   tarixiy
28 35. www.oefen.uz   
33 MUNDARIJA
KIRISH …………………………………………………………………………...…3
I BOB. XONLIKLAR TUGATILISHI ARAFASIDA MILLIY RAHBAR 
KADRLARNING FAOLIYATI ………………………………………………...….6
I.1. Turkiston xonliklarida siyosiy inqiroz va mustamlakachilik xavfining kuchayishi 
………………………………………………………………………...….6
I.2.  Mustaqillik yo‘lida harakat qilgan milliy rahbarlar: faoliyat va 
maqsadlar ……………………………………………………………………………11
II BOB.  SOVET TUZUMI DAVRIDA MILLIY KADRLARNING QATAG‘ON 
QILINISHI VA TAQDIRI …………………………………………………...……19
II.1. Sovet hokimiyati o‘rnatilishi va milliy elita vakillariga nisbatan tazyiq siyosati  
……………………………………………………………………………....19
II.2.  1930-yillar qatag‘onlari: milliy rahbarlarning ayanchli taqdiri va tarixiy xotira  
………………………………………………………………………………..23
XULOSA ……………………………………………………………………..…….28
FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR RO‘YXATI ......................31 II BOB.  SOVET TUZUMI DAVRIDA MILLIY KADRLARNING
QATAG‘ON QILINISHI VA TAQDIRI
II.1. Sovet hokimiyati o‘rnatilishi va milliy elita vakillariga nisbatan tazyiq
siyosati  
1917-yilgi Oktyabr inqilobidan so‘ng Rossiyada sovet  hokimiyati o‘rnatila
boshladi.   Bu   yangi   siyosiy   tuzum   sobiq   imperiya   hududlarida,   jumladan,
Turkistonda   ham   keng   miqyosda   kuch   ishlatish   orqali   o‘z   hokimiyatini   qaror
toptirishga   urinardi.   Inqilobdan   keyingi   ilk-yillarda   Markaziy   Osiyoda
mustaqillikni   orzu   qilgan   milliy   kuchlar,   jumladan,   jadidlar   va   Turkiston
Muxtoriyati vakillari  sovet  tuzumiga nisbatan katta ishonchsizlik bilan qaradilar.
Ular   Rossiyadagi   o‘zgarishlardan   foydalanib,   o‘z   milliy   davlatlarini   barpo   etish,
mahalliy   boshqaruvni   yo‘lga   qo‘yish,   milliy   madaniyat,   ta’lim   va   tilni
rivojlantirishni   istagan   edilar.   Ammo   sovetlar   bu   harakatlarni   millatchilik   va
qarshilik   sifatida   qabul   qilib,   ularni   bostirishni   o‘zining   asosiy   vazifalaridan   biri
deb bildi. 
Turkiston   Muxtoriyati   1918-yil   boshida   qonga   botirilgan   holda   tugatildi.
Qo‘qon voqealari davomida yuzlab begunoh insonlar, jumladan, ayollar va bolalar
ham   halok   bo‘ldi.   Sovetlar   bu   muxtoriyatni   "kontrrevolyutsion"   deb   baholab,
uning   tashkilotchilariga   qarshi   ayovsiz   jazo   choralari   ko‘ra   boshladi 13
.   Natijada
Mustafo Cho‘qay muhojirlikka ketdi, Muhammadjon Tinishboyev siyosiy ta'qibga
uchradi,   boshqa   ko‘plab   elita   vakillari   esa   qamoqqa   olindi   yoki   o‘ldirildi.   Sovet
hokimiyati   mustahkamlangach,   Markaziy   Osiyoda   bosqichma-bosqich
sovetlashtirish   siyosati   olib   borila   boshlandi.   Bu   siyosat   asosan   mahalliy
ziyolilarni,   ya’ni   milliy   elita   vakillarini   nazoratga   olish,   ularning   faoliyatini
to‘xtatish,   muqobil   fikrlarni   bostirishga   qaratilgan   edi.   Dastlab   jadidlarning
ma’rifiy faoliyatiga nisbatan sovuq munosabat bildirildi. Sovetlar ularning xalqni
o‘qitishga,   dunyoviy   bilimlarni   targ‘ib   qilishga   qaratilgan   harakatlarini   o‘z
manfaatlariga   zid   deb   hisoblashdi.   Ayniqsa,   sovet   mafkurasi   bilan   zid   keluvchi
milliy g‘oyalar, diniy qadriyatlar va tarixiy xotira bilan bog‘liq faoliyatlar ayovsiz
tazyiqqa   uchray   boshladi.   1920–1930-yillarda   boshlangan   “milliy   burjuaziya   va
13
 Usmonov Q., Sodiqov M. O’zbekiston tarixi.Toshkent: Sharq.- 2010.  – 76 b
19 qismini Yevropada muhojirlikda o‘tkazgan. U Parijda “Yosh Turkiston” jurnalini
nashr etib, xalqining mustaqilligi uchun siyosiy kurash olib borgan. U 1941-yilda
noma’lum sharoitda vafot etgan. Ubaydulla Xo‘jayev esa harbiy vazir lavozimida
muxtoriyatni   himoya   qilishga   harakat   qilgan,   keyinchalik   O‘zbekiston   SSR
rahbari bo‘lgan, biroq Stalin davridagi qatag‘onlar qurboni bo‘lgan.
Basmachilik   harakati   –   Sovet   hokimiyatiga   qarshi   qurolli   qarshilik
ko‘rsatgan   harakat   bo‘lib,   bu   harakatda   asosan   eski   tuzum   tarafdorlari,
mustaqillikni istagan dindorlar va milliy kuchlar  qatnashgan.  Harakat  asoschilari
va rahbarlari turli hududlarda faoliyat yuritgan. Madaminbek Farg‘ona vodiysida
basmachilarning   yirik   yetakchilaridan   biri   bo‘lgan.   U   dastlab   jadidlar   bilan
hamkorlik qilgan, keyinchalik Sovetlarga qarshi qurolli kurashga o‘tgan. Biroq u
Sovetlar   bilan   kelishuvga   harakat   qilgan   va   o‘zaro   ziddiyatlar   oqibatida
o‘ldirilgan.   Shirmuhammadbek   Qashqadaryo   viloyatida   basmachilarni
boshqargan,   u   uzoq-yillar   davomida   Sovetlar   bilan   jang   qilgan,   partizanlar
uslubida   harakat   qilgan.   Ibrohimbek   esa   asosan   Tojikiston   va   Afg‘oniston   bilan
chegaradosh hududlarda faol  bo‘lgan, u Sovet  qo‘shinlariga qarshi  kurashgan va
Afg‘onistondan   qurol-yarog‘   olib   kelib   turgan.   Ibrohimbek   1931-yilda
Afg‘oniston hukumati tomonidan Sovetlarga topshirilib, Toshkentda qatl etilgan 12
.
Qatag‘onlar davrida o‘z xalqiga halol xizmat qilgan ko‘plab ziyolilar yo‘q
qilingan.   Fayzulla   Xo‘jayev   –   O‘zbekiston   SSRning   birinchi   rahbari   bo‘lib,
iqtisodiy   va   siyosiy   islohotlar   olib   borgan.   U   xalqning   farovonligi   uchun
kurashgan,  biroq 1937–1938-yillardagi qatag‘onlar  davrida “xalq dushmani”  deb
e’lon qilinib, qatl  etilgan. Abdulla Qodiriy – O‘zbek romanchiligining asoschisi,
“O‘tkan   kunlar”   va   “Mehrobdan   chayon”   asarlari   bilan   milliy   adabiyotimiz
tarixida   muhim   iz   qoldirgan.   U   o‘z   asarlarida   millat   kechmishlari,   adolat,
muhabbat   va   mustaqillik   g‘oyalarini   ilgari   surgan.   Ammo   Sovetlar   uni   milliy
ruhni targ‘ib qilgani uchun xavfli deb hisoblab, 1938-yilda qatl etgan.
Bu tarixiy shaxslarning har biri o‘z xalqining ravnaqi, erkinligi va madaniy
yuksalishi   uchun   fidokorona   xizmat   qilgan.   Ularning   harakati,   fojiali   taqdiri   va
12
 Usmonov Q., Sodiqov M. O’zbekiston tarixi.Toshkent: Sharq.- 2010.  – 76 b
17 unutmaslik,   ularni   yodda   saqlash,   haqiqatni   tiklash   va   kelajak   avlodlarga
yetkazish orqali yana tiklanmoqda. O‘z tarixini anglagan, o‘z qahramonlarini tan
olgan   va   ularni   qadrlagan   xalqgina   mustahkam,   taraqqiyot   sari   intiluvchi
jamiyatga aylana oladi 18
.
Repressiyalar   davri   O‘zbekiston   tarixidagi   eng   murakkab   va   og‘riqli
sahifalardan   biridir.   Bu   davrda   minglab   begunoh   insonlar   qatag‘onga   uchragan,
milliy ziyolilar, ma’rifatparvarlar va adolatni yoqlagan ijodkorlar nohaq ayblanib,
hayotdan   mahrum   etilgan.   Sovet   tuzumi   o‘zining   mustabid   siyosatini   amalga
oshirish yo‘lida millatning taraqqiyot yo‘lini to‘sishga urinib, har qanday mustaqil
fikr va erkin tafakkurni xavf sifatida ko‘rdi.
Soxta tergovlar va qiynoqlar orqali uydirma ayblovlar ilgari surildi. Fitrat,
Cho‘lpon,   Abdulla   Qodiriy,   Munzim   kabi   millat   fidoyilari   "xalq   dushmani"
tamg‘asi   bilan   qatl   etildi   yoki   uzoq-yillik  surgunlarga   mahkum   qilindi.  Ularning
aybi   –   xalqni   uyg‘otish,   milliy   o‘zlikni   anglash   va   ozodlik   g‘oyalarini   targ‘ib
qilish   edi.   Bu   qatag‘onlar   nafaqat   shaxsiy   fojiaga,   balki   butun   millatning
madaniy-ma’naviy merosiga jiddiy zarba berdi.
Repressiyalar   oqibatlari   nihoyatda   ayanchli   bo‘lib,   fojiali   oqibatlarga   olib
keldi.   Butun   bir   avlod   ziyolilari   yo‘qotildi,   ilm-fan,   adabiyot   va   san’at   sohalari
chuqur inqirozga yuz tutdi. Bu davrda xalq qalbida qo‘rquv, befarqlik va sukunat
ildiz otgan. Milliy o‘zlikni yo‘qotish xavfi kuchaygan.
Bugun   tarixiy   xotirani   tiklash,   adolatni   qaror   toptirish   va   o‘tmish
saboqlaridan   to‘g‘ri   xulosa   chiqarish   har   qachongidan   muhim.   O‘zbekiston
Respublikasida  bu  borada  katta   ishlar   amalga  oshirilmoqda.  Har-yili  Mustaqillik
arafasida,   31-avgust   kuni   "Qatag‘on   qurbonlari   xotirasi   kuni"   sifatida
nishonlanadi.   Bu   sana   nafaqat   begunoh   qurbonlarni   xotirlash,   balki   xalqimizga
tarixdan   saboq   olish,   milliy   ong   va   xotirani   mustahkamlash   vazifasini   ham
bajaradi.
"Qatag‘on qurbonlari xotirasi" muzeyi, tarixiy hujjatlar, ommaviy tadbirlar
va   ilmiy   izlanishlar   orqali   bu   murakkab   davrga   nisbatan   haqiqat   tiklanmoqda.
18
 Rakhimov, U. Markaziy Osiyoda millatlararo munosabatlar. Toshkent, 2015.  – 43 b.
25 Masalan,   Abdulla   Qodiriy   o‘zining   “O‘tkan   kunlar”   va   “Mehrobdan
chayon”   asarlari   orqali   o‘zbek   xalqining   ijtimoiy   muammolarini   ko‘tarib   chiqdi,
milliy uyg‘onish g‘oyasini adabiyot orqali targ‘ib qildi. Ammo bu asarlar tufayli u
“millatchilikda”   ayblandi   va   1938-yili   otib   tashlandi.   Xuddi   shunday,   Cho‘lpon
ham   o‘zining   she’rlari   va   publitsistikasi   orqali   ozodlik,   adolat,   ma’rifatparvarlik
g‘oyalarini   tarannum   etgan   edi.   Unin   istagini   singdirdi.   Bu   g‘oyalar   esa   Sovet
mafkurasi uchun tahdid bo‘lib ko‘rindi.
Fitrat   esa   nafaqat   adabiyot,   balki   siyosat,   tilshunoslik,   tarixshunoslik   kabi
ko‘plab   sohalarda   ulkan   hissa   qo‘shgan   edi.   U   Turkiston   Muxtoriyati
hukumatining   a’zosi   bo‘lgan,   keyin   esa   oliy   o‘quv   yurtlarida   professor   bo‘lib
faoliyat   yuritgan.   Ammo   1937-yilda   u   ham   “aksilinqilobiy   guruh”   ishtirokchisi
sifatida qamoqqa olinib, otib tashlandi. Ularning har biri o‘z davrining eng ilg‘or,
zamonasiga mos fikrlovchi, xalq manfaatini ustun qo‘ygan fidoyilari edi 20
.
Qatag‘onlar   nafaqat   shaxsiy   fojiaga,   balki   milliy   tafakkurning   uzilishiga
ham   sabab   bo‘ldi.   Ilmiy   meroslar   yo‘q   qilindi,   bosilgan   asarlar   taqiqlanib,
ko‘pchilikning   ismlari   butunlay   unutdirildi.   Ularning   o‘rniga   Sovet   mafkurasiga
sodiq,   “senzura”dan   o‘tgan   fikrlar   bilan   shug‘ullanuvchi   odamlar   tayinlandi.   Bu
holat   xalqni   o‘z   tarixidan,   adabiyotidan,   ma’naviy   merosidan   uzib   qo‘ydi.
Oqibatda   jamiyatda   befarqlik,   siyosiy   faollikdan   chekinish,   sukunat   va   hadik
muhit hukm sura boshladi.
Ammo   bugun   bu   tarixiy   adolatsizliklarni   bartaraf   etish   yo‘lida   muhim
qadamlar   qo‘yilmoqda.   Qatag‘on   qurbonlarining   ismlari   tiklanmoqda,   ularning
merosi   qayta   nashr   qilinmoqda,   ilmiy   anjumanlar   va   xotira   tadbirlari
o‘tkazilmoqda.   “Qatag‘on   qurbonlari   xotirasi   kuni”   xalq   qalbida   chuqur   aks
sadoga ega bo‘lib, milliy ong va g‘ururni mustahkamlashda muhim ahamiyat kasb
etmoqda. Bu fojiali tarixni unutmaslik, xalqimizga jasorat va sabr, mustaqillik va
adolat   uchun   kurashish   ruhi   bergan   siymolarning   orzusini   amalga   oshirish
yo‘lidagi mas’uliyatimizni yodda tutish demakdir.
XULOSA
20
  Ziyoyev, M. Sovet davrida madaniy jarayonlar. Toshkent, 2012. – 76 b.
27 Ushbu kurs ishi  doirasida  xonliklar  tugatilishi  arafasida  yuzaga chiqqan  milliy
rahbarlarning   faoliyati,   ularning   mustamlakachilikka   qarshi   kurashdagi   o‘rni,   sovet
tuzumining   ilk-yillarida   bu   kadrlarga   nisbatan   olib   borilgan   tazyiq   va   qatag‘on
siyosati  tarixiy manbalar asosida tahlil qilinadi. Shu orqali milliy o‘zlik, ozodlik va
istiqlol   yo‘lida   qurbon   bo‘lgan   fidoyi   insonlarning   xotirasini   yod   etish   va   ularning
merosini   yosh   avlod   ongiga   singdirish   maqsad   qilinadi.   Mavzuning   dolzarbligi
shundaki,   bugungi   kunda   ham   o‘z   tariximizni   chuqur   o‘rganish,   milliy   g‘urur   va
o‘zlikni anglash yo‘lida ana shu tarixiy shaxslarning ibratli hayoti biz uchun kuchli
manba bo‘lib xizmat qiladi.
Mavzuning   dolzarbligi   :   Mavzuning   dolzarbligi   shundaki,   bugungi
O‘zbekistonda tarixiy xotirani tiklash, milliy o‘zlikni anglash va istiqlol g‘oyalarini
chuqurroq   o‘rganish   dolzarb   masalaga   aylangan.   Xonliklar   tugatilishi   va   sovet
tuzumi   davridagi   milliy   rahbar   kadrlarning   fidoyiligi,   shu   bilan   birga,   ular
boshidan kechirgan qatag‘onlar bugungi avlod uchun saboq va ibrat manbai bo‘lib
xizmat   qiladi.   Bu   mavzu   orqali   nafaqat   o‘tmishdagi   tarixiy   haqiqatlar   yoritiladi,
balki   milliy   qadriyatlar   va   mustaqillik   g‘oyalarining   shakllanish   jarayoni   ham
chuqur tahlil qilinadi.
Mazkur kurs ishining maqsadi   – istiqlol yo‘lida xizmat qilgan milliy rahbar
kadrlarning tarixiy faoliyatini  o‘rganish orqali  ularning ozodlik va adolat  yo‘lidagi
kurashini   yoritish,   sovet   davrida   ularning   qanday   qilib   qatag‘onlarga   uchragani   va
bu   jarayonning   milliy   ong   shakllanishidagi   o‘rnini   tahlil   qilishdir.   Shu   orqali
o‘quvchilarda tarixiy xotira va milliy qadriyatlarga hurmat tuyg‘usini shakllantirish,
mustaqillik   g‘oyalarining   ildizlarini   anglashga   xizmat   qiladigan   tarixiy   bilimlar
bazasini yaratish ko‘zda tutiladi..
Kurs ishining vazifasi: 
1. Xonliklar   tugatilishi   va   sovet   tuzumi   o‘rnatilishi   davridagi   siyosiy
jarayonlarni tarixiy manbalar asosida tahlil qilish.
2. Mustamlakachilik   siyosatiga   qarshi   chiqqan   milliy   rahbar   kadrlarning
faoliyatini yoritish.
4 Foydalanilgan adabiyotlar va manbaalar ro`yxati
1. Mirziyoyev,   Sh.   M.   Yangi   O‘zbekiston   strategiyasi.     Toshkent:
“O‘zbekiston” NMIU. – 2021.
2. Allamurodov,   S.   Sovet   davrida   milliy   siyosat   va   uning   oqibatlari.   Termiz:
Surxondaryo, 2021.
3. Asqarov A. O‘zbekiston tarixi. - Т.: O‘qituvchi, 1994. 
4. Bekmurodov,   M.   Madaniy   mustaqillik:   tarixiy   saboqlar   va   hozirgi   holat.
Toshkent: Adabiyot, 2017.
5. Furqat,   G‘afur.   O‘rta   Osiyo   va   Sovet   hokimiyati.   Toshkent:   O‘qituvchi,
1998.
6. Ilyasov,   Orifjon.   Sovet   hokimiyati   va   O‘rta   Osiyoda   milliy   uyg‘onish.
Toshkent: Universitet nashriyoti, 2010.
7. Jo‘rayev, M. Millatlararo totuvlik: O‘zbekiston tajribasi. Toshkent: Ijtimoiy
Fikr Markazi, 2019
8. Karimov,   Sardor.   Oktyabr   inqilobi   va   Markaziy   Osiyoda   uning   ta’siri.
Toshkent: Fan, 2013.
9. Mirzaahmedov,   Azamat.   Millatlar   siyosati   va   respublika   tuzilishi   O‘rta
Osiyoda. Toshkent, 2015.
10. Muhammedjanov, Otabek. O‘zbek milliy davlatining shakllanishi. Toshkent:
Akademnashr, 2010.
11. Murtazoyeva R.H., Odilov A.A., Ermetov A.A., Soipova K.D. O’zbekiston
tarixi. Toshkent: Donishmand ziyosi. – 2020. 
12. Qodirov,   B.   O‘zbekiston   xalqlari   va   ularning   madaniy   integratsiyasi.
Samarqand: SamDU nashriyoti, 2020.
13. Qodirov, O. Markaziy Osiyoda sovet milliy siyosati. Toshkent: Fan, 2005.
14. Qosimov, Tohir. O‘zbekiston Sovet davrida. Toshkent: Fan, 2005.
31 3. Qatag‘on   davrida   aybsiz   jazolangan   ma’rifatparvar   ziyolilar   taqdirini
o‘rganish.
4. Milliy rahbarlarning istiqlol g‘oyasini shakllantirishdagi o‘rnini aniqlash va
baholash.
5. Bugungi   avlod   ongida   tarixiy   xotirani   tiklash   va   milliy   qadriyatlarga
sadoqat tuyg‘usini mustahkamlash. 
Mavzuning o`rganilganlik darajasi.  Istiqlol yo‘lida milliy rahbar kadrlarning
faoliyati   va   ularning   ayanchli   taqdiri   masalasi   tarixiy   adabiyotlarda   muhim
mavzulardan   biri   bo‘lib   kelgan.   Xususan,   Islom   Karimovning   “Tarixiy   xotirasiz
kelajak yo‘q”, Shavkat Mirziyoyevning mustaqillik davridagi chiqishlari, Abduqodir
Qayumov,   Abdug‘ani   Salohiddinov,   Alijon   Turaqulov   kabi   tarixchilarning   ilmiy
ishlari orqali bu mavzu chuqur o‘rganilgan. Biroq hanuzgacha ayrim manbalar keng
jamoatchilikka   yetkazilmagan   bo‘lib,   ayrim   shaxslar   taqdiri   chuqur   ilmiy   tahlilga
muhtojligicha qolmoqda. Shu bois mazkur mavzu bugungi kunda ham dolzarbligicha
qolmoqda.
Ishning   hajmi:   Ushbu     kurs   ishi     kirish,   uchta   bob,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro`yxat i va ilovadan tashqari 30 betdan  iborat.
5 yaqinlaridan   ham   shubhalanadigan,   hatto   bolalar   ota-onalarining   harakatlari
ustidan ariza yozadigan darajada ijtimoiy nazoratga jalb qilindi. Bu esa jamiyatda
chuqur psixologik iz qoldirdi 17
.
Tarixiy   xotira   bugungi   kunda   bu   qatag‘onlar   davrini   unutmaslik,   o‘sha
fojialarni eslab turish, kelajak avlodlarga o‘rnak sifatida yetkazish vositasi sifatida
muhim o‘rin tutadi. 1990-yillardan keyin, mustaqillik-yillarida ko‘plab tarixchilar,
adabiyotshunoslar,   tadqiqotchilar   bu   mavzuni   qayta   o‘rganishni   boshladilar.
O‘zbekistonda   qatag‘on   qurbonlarini   reabilitatsiya   qilish   bo‘yicha   maxsus
komissiyalar tuzildi, arxiv hujjatlari ochildi, ko‘plab adolat tiklandi. O‘sha davrda
qatl etilgan yoki quvg‘inga uchragan ziyolilarning nomi tiklandi, ularning asarlari
qayta   chop   etila   boshlandi.   Jumladan,   Abdulla   Qodiriy,   Cho‘lpon,   Fitrat   singari
adiblarning   ijodi   maktab   darsliklariga   qaytdi,   ularning   asarlari   teatrlarda
sahnalashtirildi, kitob javonlaridan munosib o‘rin oldi.
Tarixiy   xotira   nafaqat   voqealarni   eslash,   balki   ularni   chuqur   tahlil   qilish,
xatolardan   xulosa   chiqarish,   kelajakda   bunday   zulm   va   tazyiqlarga   yo‘l
qo‘ymaslik uchun muhimdir. Har-yili 31-avgust sanasida O‘zbekistonda Qatag‘on
qurbonlarini   yod   etish   kuni   sifatida   nishonlanmoqda.   Bu   sana   xalqqa,   ayniqsa
yoshlarga   milliy   ozodlik,   tafakkur   va   mustaqil   fikr   uchun   qanchalik   og‘ir   yo‘l
bosib   o‘tilganini   eslatadi.   Bu   esa   tarixdan   saboq   olish,   o‘z   ona   yurtiga,   milliy
qadriyatlariga va erkin fikrga sadoqatli bo‘lishga chorlaydi.
Bugungi   mustaqil   O‘zbekiston   sharoitida   bu   tarixiy   voqealarni   o‘rganish,
ularga to‘g‘ri baho berish, milliy yetakchilarning hayoti va ijodini chuqur tadqiq
qilish yosh avlod uchun ma’naviy tarbiya manbai bo‘lib xizmat qiladi. Fitratning
ma’rifatparvarlik   g‘oyalari,   Qodiriyning   ijtimoiy   adolatga   chorlovchi   obrazlari,
Cho‘lponning   ozodlikni   ulug‘lagan   she’rlari   bugun   ham   dolzarbdir.   Bu   asarlar
orqali   xalq   o‘z   tarixini,   qadriyatini,   yo‘qotilgan   tafakkur   an’analarini   qayta
tiklamoqda.
1930-yillardagi   qatag‘onlar   milliy   elitaning   yo‘q   qilinishi   orqali   xalq
tafakkuriga   berilgan   og‘ir   zarba   bo‘ldi.   Ammo   tarixiy   xotira   bu   fojialarni
17
 Usmonov Q., Sodiqov M., Burxonova S. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Iqtisod -  Moliya, 2006. – 329 b.
24 millatchilikka   qarshi   kurash”   siyosati   aynan   ushbu   ziyolilarning   jismonan   yo‘q
qilinishiga   olib   keldi.   Bu   davrda   Abdulla   Avloniy,   Munavvar   qori
Abdurashidxonov, Abdurauf Fitrat, Cho‘lpon, Abdulla Qodiriy kabi yirik ziyolilar
turli bahonalar bilan “xalq dushmani”, “panislomist”, “turonchi”, “millatchi” kabi
ayblar bilan hibsga olinib, so‘roq qilingan va nihoyat o‘lim jazosiga hukm etilgan.
Ularning   barchasiga   umumiy   bo‘lgan   jihat   –   millat   manfaatlari   uchun   xizmat
qilish,   mustaqillik   orzusida   yashash,   ilm-ma’rifatni   rivojlantirishga   intilish   edi.
Ammo   sovetlar   bunday   fikrlarni   o‘z   tuzumiga   tahdid   deb   bildi.   Ayniqsa,   Stalin
davrida   1937–1938-yillarda   amalga   oshirilgan   keng   ko‘lamli   qatag‘onlar   bu
siyosatning eng dahshatli bosqichi bo‘ldi 14
. 
O‘zbekiston  SSR birinchi rahbari Fayzulla Xo‘jayev ham  bu davrda “xalq
dushmani” deb e’lon qilinib, sudsiz va tergovsiz otib tashlandi. U o‘z faoliyatida
sovetlarning   ichki   siyosatini   tanqid   qilgan,   markazdan   haddan   tashqari   ko‘p
aralashuvni   rad   etgan   edi.   Uning   islohotlar   tarafdori   ekani,   milliy   iqtisodiyot,
mahalliy   kadrlar   masalasida   qat’iy   fikr   bildirgani   sababli   o‘limga   hukm   qilindi.
Bu   qatag‘on   siyosati   nafaqat   siyosiy   arboblar   va   adiblar,   balki   o‘qituvchilar,
imomlar,   oddiy   ziyolilar,   hatto   sobiq   basmachilar   bilan   aloqador   bo‘lmagan
fuqarolarni   ham   qamrab   oldi.   NKVD   organlari   tomonidan   minglab   begunoh
insonlar hibsga olinib, “xalq dushmanlari” sifatida jazolandi. Ular ko‘pincha soxta
ayblovlar   bilan   ayblanib,  shafqatsiz   so‘roqlardan  o‘tkazildi,  keyin  esa   Sibir   yoki
boshqa   sovet   lagerlariga   surgun   qilindi,   ko‘plari   o‘sha   yerda   halok   bo‘ldi.
Qatag‘onlar   o‘zbek   adabiyoti   va   madaniyati   uchun   ham   katta   yo‘qotish   bo‘ldi.
Abdulla   Qodiriy   o‘zining   “O‘tkan   kunlar”   va   “Mehrobdan   chayon”   romanlari
orqali   o‘zbek   tarixiy   ongini   uyg‘otgan,   milliy   xotirani   tiklashga   harakat   qilgan
edi. Sovetlar  uni   bu faoliyati  uchun  jazolashdi.  Abdurauf  Fitrat  esa  ilm-fan, din,
tarix,   tilshunoslik   va   adabiyot   sohalarida   ulkan   xizmat   qilganiga   qaramay,
“turonchilik”   va   “panislomizm”da   ayblandi.   Cho‘lpon   esa   o‘z   she’rlari   orqali
erkinlik, adolat, milliy g‘urur va inson or-nomusi haqida yozgani uchun nishonga
olingan   edi.   Bularning   barchasi   sovet   rejimi   uchun   xavfli   deb   topildi.   Milliy
14
 Shamsutdinov R., Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Sharq, - 2013. – 480 b
20 siyosatining   asosiy   nishoniga   aylandi.   Ko‘plab   masjidlar   sovetlar   tomonidan
madaniyat   uylari,   omborxonalar,   hatto   klublarga   aylantirildi.   Dinning   jamiyat
hayotidagi   o‘rni   mutlaqo   cheklab   qo‘yildi.   Ayni   paytda   milliy   urf-odatlar,   xalq
bayramlari,   an’anaviy   kiyimlar   va   hatto   milliy   ismlar   ham   bosim   ostida   qoldi.
Odamlar  o‘z bolalariga ruscha  nomlar  qo‘yishga, bayramlarda sovet  atributlarini
targ‘ib qilishga majbur etildi. Sovet mafkurasi bo‘yicha har bir shaxs “xalq uchun
xizmat   qiluvchi   kommunist”   bo‘lishi,   milliylikdan   yiroqlashgan,   e’tiqodsiz,
sadoqatli   sovet   fuqarosiga   aylanishi   lozim   edi.   Mahalliy   madaniyat
namunalarining   asilligi,   qadimiy   ildizlari   inkor   qilinar,   ularning   sovet   davridagi
yangicha   talqini   targ‘ib   qilinar   edi.   Ayniqsa,   milliy   teatr,   adabiyot   va   san’atga
kiritilgan   senzura   ularning   haqiqiy   ma’nosini   yo‘qotdi.   Asarlar   faqat   sovet
mafkurasiga xizmat qilsa, nashr qilinar, sahnalashtirilar, aks holda taqiqlanar edi.
Ko‘plab yozuvchilar  o‘z fikrlarini ochiq bayon etishdan qo‘rqib yashirincha ijod
qilar,  asarlarini  nashr  ettirmaslikni  afzal   ko‘rar  edilar.  Shuningdek,  sovet  tuzumi
milliy   elitalarning   o‘zaro   aloqalarini,   ilmiy   hamkorlikni,   umumiy   harakatlarini
ham   butunlay   to‘xtatdi.   Turkiston   jadidlarining   birgalikdagi   intellektual
harakatlari,   ilmiy,   madaniy   loyihalari   barham   topdi.   Bu   nafaqat   bir   necha
shaxslarning yo‘qolishi, balki butun bir madaniy muhitning, tafakkur maktabining
yo‘q qilinishi edi. Ushbu siyosat natijasida O‘zbekistonda yuzaga kelgan tafakkur
bo‘shlig‘i, milliy yetakchilarning yo‘qligi, intellektual inqiroz butun bir avlodning
yo‘qotilishiga sabab bo‘ldi 16
. 
Qatag‘on davrining fojiasi shundaki, xalq ko‘z o‘ngida eng ilg‘or, fidokor,
ma’rifatparvar   insonlar   “dushman”   deb   e’lon   qilinib,   ularning   nomi   qora
ro‘yxatlarga   kiritildi.   Bu   esa   jamiyatda   ishonchsizlik,   xavf,   shubha,   yolg‘on
axborotga   asoslangan   hayot   tarzini   shakllantirdi.   Odamlar   bir-biridan
shubhalanishni   o‘rgandi,   chin   dildan   gapirish,   mustaqil   fikrlash   xavfli   bo‘lib
qoldi. Ayniqsa, bolalar ongida bu qo‘rquv ildiz otib, ularni ham ijtimoiy nazorat
vositasiga   aylantirdi.   Natijada   jamiyatda   ikkiyuzlamachilik,   riyo,   loqaydlik,
befarqlik   kabi   illatlar   ildiz   otdi.   Ushbu   murakkab   va   fojiali   tarixiy   davr   hozirgi
16
 Ziyoyev, M. Sovet davrida madaniy jarayonlar. Toshkent, 2012. – 76 b.
22 rivojlantirishni maqsad qilganlar. Ularning eng mashhur vakillaridan biri Abdulla
Avloniy   bo‘lib,   u   o‘z   asarlari   va   darsliklari   orqali   xalqni   uyg‘otishga   harakat
qilgan. U yangi uslubdagi maktablar tashkil etgan, yoshlarni zamonaviy fanlarga
o‘rgatgan,   o‘qituvchilarni   tayyorlashda   faol   ishtirok   etgan.   Uning   “Turkiy
guliston   yoxud   axloq”   asari   o‘sha   davr   o‘quvchilari   uchun   axloqiy   tarbiya
darsligiga   aylangan.   Munavvar   qori   Abdurashidxonov   esa   yangi   uslubdagi
maktablar   tarmog‘ini   yaratgan,   o‘quv   dasturlarini   ishlab   chiqqan   va   o‘zi   ham
ustozlik   qilgan.   U   “Hurriyat”   gazetasi   orqali   xalqni   siyosiy   va   ijtimoiy   hayotga
da’vat   qilgan,   bolsheviklar   hokimiyatini   tan   olmagan.   1917-yilda   tashkil   etilgan
Turkiston   Muxtoriyatining   yetakchilaridan   biri   bo‘lgan.   1931-yilda   Sovet   rejimi
tomonidan qatag‘on qilinib, otib tashlangan. Abdurauf Fitrat esa milliy uyg‘onish
g‘oyasini adabiyot, tarix, siyosat va din orqali ilgari surgan. U bir vaqtning o‘zida
yozuvchi, tarjimon, tilshunos, siyosiy arbob bo‘lgan. Fitrat islomiy islohot, turkiy
tillarning   birligi,   milliy   istiqlol   uchun   kurashgan.   Sovetlar   uni   “panislomist”   va
“millatchi”   deb   atab,   1938-yilda   otib   tashlagan.   Abdulhamid   Cho‘lpon   esa
o‘zining   she’rlari,   hikoyalari   va   dramatik   asarlari   orqali   xalq   ruhiyatini
ifodalagan. U o‘z asarlarida millatning og‘riqlari, erkinlik istagi va zulmga qarshi
norozilikni tasvirlagan. U ham Sovetlar tomonidan ta’qib qilinib, 1938-yilda qatl
etilgan.
Turkiston Muxtoriyati esa 1917-yilning dekabrida Qo‘qonda e’lon qilingan
muvaqqat mustaqil  hukumat edi. Bu muxtoriyat Rossiya  inqilobi fonida vujudga
kelgan   bo‘lib,   asosiy   maqsadi   Turkiston   musulmon   xalqlarining   o‘zini   o‘zi
boshqarish   huquqini   ta’minlash   edi.   Turkiston   Muxtoriyati   rahbarlari   ichida
Muhammadjon   Tinishboyev   va   Mustafo   Cho‘qay   yetakchi   o‘rin   tutgan.
Muhammadjon   Tinishboyev   –   temir   yo‘l   muhandisi,   tarixchi   va   siyosiy   arbob
bo‘lib,   muxtoriyatda   bosh   vazir   sifatida   faoliyat   yuritgan.   U   mustaqil   qonunlar,
mahalliy boshqaruv va xalq manfaatlarini ko‘zda tutgan siyosiy tuzum yaratishga
harakat   qilgan.   Mustafo   Cho‘qay   esa   tashqi   ishlar   vaziri   sifatida   xalqaro
maydonda   Turkiston   nomidan   chiqish   qilgan.   Sovetlar   Muxtoriyatni   kuch   bilan
bostirganidan so‘ng, Mustafo Cho‘qay chet elga chiqib ketgan va umrining qolgan
16 oshdi,   ko‘plab   rahbarlar   o‘z   manfaatlarini   saqlab   qolish   uchun   Rossiya   bilan
hamkorlikni tanladilar.
Rossiyaning   siyosiy   va   harbiy   bosimi   bilan   bir   qatorda,   iqtisodiy   jihatdan
ham   Turkiston   xonliklari   zaiflashdi.   Rossiya   imperiyasi   mintaqaga   kirib   kelishi
bilan   yangi   iqtisodiy   tizim   o‘rnatildi,   bu   tizim   mahalliy   iqtisodiyot   va   savdo
yo‘llarining   Rossiya   markaziy   nazorati   ostiga   o‘tishini   ta’minladi.   Natijada,
mahalliy   tadbirkorlar   va   dehqonlar   o‘z   an’anaviy   savdo   va   ishlab   chiqarish
yo‘llarini   yo‘qotib,   iqtisodiy   jihatdan   qiyin   ahvolga   tushib   qoldilar.   Bu   holat
mahalliy aholining siyosiy qarshilik ko‘rsatish salohiyatini susaytirdi.
Bundan   tashqari,   Rossiya   hukumati   Turkistonda   o‘zining   ma’muriy   va
siyosiy   tizimini   o‘rnatish   uchun   mahalliy   rahbarlarni   o‘z   nazorati   ostiga   oldi.
Xonliklarning avvalgi mustaqil  boshqaruv tizimlari asta-sekinlarcha yo‘q qilindi,
o‘rniga   Rossiyaning   mustamlaka   boshqaruvi   o‘rnatildi.   Bu   jarayonda   mahalliy
elita   qatlami   Rossiyaning   siyosiy   tizimiga   singdirildi   yoki   qattiq   nazorat   ostiga
olindi.   Shu   tariqa,   mahalliy   rahbarlarning   milliy   manfaatlarini   himoya   qilish
imkoniyatlari keskin kamaydi 6
.
Sovet   hokimiyati   o‘rnatilganidan   so‘ng   esa,   milliy   rahbar   kadrlarga
nisbatan   repressiyalar   keskinlashdi.   Xususan,   1920-yillardan   boshlab   mahalliy
milliy   rahbarlar,   ziyolilar,   ma’rifatparvarlar   qatag‘onga   uchradi.   Ularning
ko‘pchiligi   qamoqqa   olindi,   surgunga   yuborildi   yoki   qatl   qilindi.   Bu   jarayon
milliy   o‘zlik   va   mustaqillik   uchun   kurashayotgan   kadrlarni   yo‘qotishga,
shuningdek, milliy qadriyatlarning, tarixiy xotiraning buzilishiga olib keldi.
Xonliklarning   tugatilishi   va   sovet   hokimiyatining   o‘rnatilishi   Turkiston
uchun tarixiy burilish nuqtasi  bo‘ldi. Bu davrda yuzaga kelgan siyosiy,  iqtisodiy
va ijtimoiy muammolar   mintaqada  milliy uyg‘onish  harakatining shakllanishi   va
mustaqillik   kurashining   boshlanishi   uchun   asos   bo‘ldi.   Ayniqsa,   mustamlaka
hukumatining repressiv siyosati va mahalliy rahbarlarning taqdiri, bugungi kunda
ham   tarixiy   tadqiqotlar,   milliy   ong   va   xotirani   shakllantirishda   muhim
mavzulardan biri sifatida o‘rganilmoqda.
6
  Ilyasov, Orifjon. Sovet hokimiyati va O‘rta Osiyoda milliy uyg‘onish. Toshkent: Universitet nashriyoti, 2010. – 80 
b.
10 15. Rakhimov, U. Markaziy Osiyoda millatlararo munosabatlar. Toshkent, 2015.
16. Rashidov, M. Millatlararo munosabatlar va etnik siyosat asoslari. Toshkent:
Iqtisodiyot, 2013.
17. Sattarov,   A.   O‘zbekiston   milliy   siyosati   va   millatlararo   munosabatlar.
Toshkent, 2019. 
18. Sobirov,   Akmal.   O‘zbekiston   tarixidan   asosiy   sahifalar.   Toshkent:   Sharq,
2010.
19. Toshmurodov, Rustam. Sovet milliy siyosati va O‘zbekiston. Toshkent: Fan,
2007.
20. Xaitov,   Z.   O‘zbekiston:   milliy   siyosat   va   ijtimoiy   barqarorlik.   Toshkent:
Universitet, 2015.
21. Usmonov Q., Sodiqov M. O’zbekiston tarixi.Toshkent: Sharq.- 2010.
22. Usmonov   Q.,   Sodiqov   M.,   Burxonova   S.   O’zbekiston   tarixi.   Toshkent:
Iqtisod -  Moliya, 2006.
23. Yusupov, A. Tarixiy xotira va ijtimoiy ongda o‘zgarishlar. Toshkent: Sharq,
2016
24. Ziyoyev, M. Sovet davrida madaniy jarayonlar. Toshkent, 2012. 
25. Shamsutdinov R., Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Sharq, - 2013 .
26. Shamsutdinov   R.,   Karimov   Sh.   Vatan   Tarixi.   Ikkinchi   kitob.   Toshkent:
Sharq, - 2010 . 
Qo`shimcha va internet materiallari:
27. www.Cyberlinika.uz   
28. www.Fayllar.org   
29. www.Ziyonet.uz   
30. www.xs.uz   
31. www.ziyo.uz   
32. www.arxiv.uz   
33. www.kutubxona.uz   
34. www.docx.uz   
32 XONLIKLAR TUGATILISHI ARAFASIDA MILLIY RAHBAR
KADRLARNING FAOLIYATI
I.1. Turkiston xonliklarida siyosiy inqiroz va mustamlakachilik xavfining
kuchayishi  
XIX asrning ikkinchi yarmi Turkiston xonliklari – Buxoro amirligi, Xiva va
Qo‘qon xonliklari uchun siyosiy, iqtisodiy va harbiy jihatdan murakkab va sinovli
davr bo‘ldi. Ushbu davrda ichki siyosiy barqarorlikning izdan chiqishi, markaziy
hokimiyatning   zaiflashuvi   va   mahalliy   amaldorlar   o‘rtasidagi   ichki   nizolar
xonliklarning qudratini susaytirdi. Shu bilan birga, iqtisodiy sohada yuzaga kelgan
adolatsizlik,   soliq   siyosatining   qattiq   va   notengligi,   shuningdek,   ijtimoiy
tengsizliklar   jamiyatda   norozilik   va   notinchlikni   kuchaytirdi.   Bu   zaifliklardan
foydalanib,   Rossiya   imperiyasi   O‘rta   Osiyoni   o‘z   mustamlakasiga   aylantirish
uchun keng ko‘lamli bosqinchilik siyosatini amalga oshirishga kirishdi.
Turkiston   xonliklarida   siyosiy   inqirozning   asosiy   sababi   markaziy
hokimiyatning   zaiflashuvi   bo‘ldi.   Xonlik   boshqaruvida   hukmdorlar   o‘z
vakolatlarini   markazlashtira   olmadi.   Buxoro   amirligi   va   Qo‘qon   xonligida
hokimiyat   ko‘pincha   bir   necha   shaxslar   yoki   guruhlar   o‘rtasida   taqsimlandi,   bu
esa ichki nizolar va hokimiyat uchun kurashlarni kuchaytirdi. Shu tariqa, mahalliy
amaldorlar   va   qudratli   sulolalar   hokimiyat   uchun   doimiy   raqobatda   bo‘lib,   ular
bir-biriga   qarshi   harakatlar   qilishdi.   Bu   vaziyat   markaziy   hokimiyatning   siyosiy
barqarorligini buzdi va davlat boshqaruvida tartibsizlikka olib keldi 2
.
Xonliklarda   ichki   nizolarni   kuchaytirgan   yana   bir   omil   –   soliq   tizimidagi
adolatsizlik  edi.  Yirik  mulkdorlar  va  amaldorlar   soliqlarni   to‘lashdan   qochib,  bu
yukni   kambag‘al   va   dehqonlarga   yuklashgan.   Natijada,   xalq   orasida   norozilik
kuchaydi   va isyonlar   ko‘paydi.  Bu  holat  xonlikning  iqtisodiy  barqarorligini   ham
buzdi.
Ijtimoiy   tengsizlik   Turkiston   xonliklarida   kuchayib   bordi.   Kattakon
mulkdorlar   va   elita   qatlami   boylik   va   hokimiyatni   qo‘lga   olib,   kambag‘al
qatlamning   hayot   sharoitlari   yomonlashdi.   Dehqonlar,   hunarmandlar   va   oddiy
xalq qatlami qattiq soliq bosimi va ishlash sharoitlari bilan yuzma-yuz qoldi. Bu
2
  Murtazoyeva R.H., Odilov A.A., Ermetov A.A., Soipova K.D. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Donishmand ziyosi. – 
2020. – 568 b.
6 Milliy qadriyatlar, o‘zlikni anglash, adolat va haqiqatga sodiqlik g‘oyalari jamiyat
ongida mustahkamlanmoqda.
Tarixni   anglab,   o‘tmish   saboqlaridan   to‘g‘ri   xulosa   chiqaradigan   xalqgina
ertangi kunini mustahkam poydevor ustiga qurishga qodirdir. Biz, bugungi avlod,
bu   og‘riqli   xotirani   unutmasligimiz,   qatag‘on   qurbonlarining   orzu-umidlarini
ro‘yobga   chiqarish   yo‘lida   fidokorona   mehnat   qilishimiz   lozim.   Zero,   adolat
tiklansa, haqiqat g‘olib bo‘ladi, haqiqat g‘olib bo‘lsa, millat ravnaq topadi.
1930-yillarning   qatag‘on   siyosati   O‘zbekistonda   shakllanayotgan   milliy
elita   va   ziyolilar   qatlamining   deyarli   butunlay   yo‘q   qilinishiga   olib   keldi.   Bu
davrda   xalqning   fikr   yetakchilari,   adabiyot   va   san’at   namoyandalari,   ilm-fan
fidoyilari   Sovet   tuzumiga   xatar   sifatida   ko‘rildi.   Aslida   esa   ularning   yagona
maqsadi   –   xalqni   uyg‘otish,   milliy   o‘zlikni   anglatish,   ilm-ma’rifat   orqali
taraqqiyot   sari   yetaklash   edi.   Lekin   Sovet   mafkurasi   bunday   harakatlarni
“aksilinqilobiy   faoliyat”   deb   baholab,   minglab   begunoh   insonlarni   qamoqqa
tashladi yoki o‘limga hukm qildi.
Masalan,   Abdulla   Qodiriy   o‘zining   “O‘tkan   kunlar”   va   “Mehrobdan
chayon”   asarlari   orqali   o‘zbek   xalqining   ijtimoiy   muammolarini   ko‘tarib   chiqdi,
milliy uyg‘onish g‘oyasini adabiyot orqali targ‘ib qildi. Ammo bu asarlar tufayli u
“millatchilikda”   ayblandi   va   1938-yili   otib   tashlandi.   Xuddi   shunday,   Cho‘lpon
ham   o‘zining   she’rlari   va   publitsistikasi   orqali   ozodlik,   adolat,   ma’rifatparvarlik
g‘oyalarini   tarannum   etgan   edi.   Uning   “Buloqlar”   to‘plami   yoki   “Kecha   va
kunduz”   romani   orqali   xalq   qalbiga   erkinlik1930-yillarning   qatag‘on   siyosati
O‘zbekistonda   shakllanayotgan   milliy   elita   va   ziyolilar   qatlamining   deyarli
butunlay   yo‘q   qilinishiga   olib   keldi.   Bu   davrda   xalqning   fikr   yetakchilari,
adabiyot va san’at namoyandalari, ilm-fan fidoyilari Sovet tuzumiga xatar sifatida
ko‘rildi.   Aslida   esa   ularning   yagona   maqsadi   –   xalqni   uyg‘otish,   milliy   o‘zlikni
anglatish, ilm-ma’rifat orqali taraqqiyot sari yetaklash edi. Lekin Sovet mafkurasi
bunday   harakatlarni   “aksilinqilobiy   faoliyat”   deb   baholab,   minglab   begunoh
insonlarni qamoqqa tashladi yoki o‘limga hukm qildi 19
.
19
 Murtazoyeva R.H., Odilov A.A., Ermetov A.A., Soipova K.D. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Donishmand ziyosi. 
– 2020. – 502 b.
26