Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 158.5KB
Xaridlar 7
Yuklab olingan sana 22 Avgust 2023
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Korxonalarda raqobatdoshlik

Sotib olish
Mavzu:  Korxonalarda raqobatdoshlik
I. Kirish
II. Asosiy qism
1.1 Korxona   faoliyatini   boshqarishda   raqobatbardoshlikning   nazariy   asoslari
1.2 Korxonalar faoliyati rivojlanishida raqobatli vaziyatlar va uning hozirgi 
holati tahlili
1.3 Korxonalar faoliyatini samarali boshqarishda raqobatbardoshlikni 
takomillashtirish yo’llari
III. Xulosa
IV. Foydalanilgan adabiyotlar
 
           Kirish
Bitiruv   malakaviy   ishining   dolzarbligi.   Har   bir   ishlab   chiqarish   korxonasi
Respublikamiz   xalq   xo’jaligining   bir   bo’g’ini   bo’lib,   ular   faoliyatining   natijalari
mamlakatimiz   iqtisodiyotiga,   xalqimizning   farovon   turmush   kechirishiga   ijobiy
ta’sir   ko’rsatib   kelmoqda.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   yangi   iqtisodiy
mexanizmlar   ishga   tushishi   munosabati   bilan   ko’p   tashkilotlarda   bir   qancha
muammolar yuzaga keldi. 
Bu   mexanizmlarning   maqsadi   faqatgina   reja   bajarilishiga   qaratilgan
bo’libgina qolmay, balki bozor ehtiyojini qondiradigan eng samarali yo’llarni izlab
topish   va  boshqa   tashkilotlar   bilan  raqobatda   bo’lishdir.   Birinchi   navbatda,   jahon
bozorida   teng   raqobatlasha   oladigan   va   keyingi   bosqichda   iqtisodiy   o’sishning,
iqtisodiyotni   yanada   modernizatsiya   va   diversifikatsiya   qilishning   lokomotiviga
aylanishi mumkin bo’lgan tarmoq va korxonalarni jadal rivojlantirish hamda aniq
yo’naltirilgan   holda   qo’llabquvvatlashni   ta’minlash   zarur.1   Hozirgi   sharoit   ishlab
chiqarishdan   shuni   talab   qiladi-ki,   ular   o’z   oldiga   qo’ygan   maqsadga   erishish
uchun o’z strategiya yo’llarini mustaqil tanlashi yoki ishlab chiqishi lozim. 
Bu   esa,   o’z   navbatida,   ishlab   chiqarish   korxonalaridan   bozor   ehtiyojlarini
o’rganishni, o’z imkoniyatlariga tayangan holda, zamonaviy ish uslublarini qo’llab
ish yuritishni talab qiladi. Shu sababdan, yillar davomida o’z tarkibi va mavqeiga
ega   bo’lgan   korxonalarga   hozirgi   sharoitda   o’z   imkoniyat   darajasini   qaytadan
ko’rib   chiqish   masalasi   qo’yilgan.   Ishlab   chiqarish   va   boshqaruv   shunday   tashkil
qilinishi   kerak-ki,   kishi   mehnat   mahsuldorligi,   maksimal   foyda   (daromad)   olish,
bozorda raqobatlashishga qodir bo’lgan yuqori sifatli mahsulot ishlab chiqarishdan
manfaatdor   bo’lishlari   lozim.   Bunga   faqat   ishlab   chiqarish   va   boshqaruvni
muntazam   takomillashtirib   borish   yo’li   bilan   erishish   mumkin.   Bundan   tashqari,
yangi   bilimlarni   egallash,   ulardan   amalda   foydalanishni   o’rganish   talab   etiladi.
Hozirgi   sharoit   ishlab   chiqarishdan   shuni   talab   qiladi-ki,   ular   o’z   oldiga   qo’ygan
maqsadga   erishish   uchun   o’z   strategiya   yo’llarini   mustaqil   tanlashi   yoki   ishlab
chiqishi lozim.  “2014-yilga   mo’ljallangan   keng   ko’lamli   dasturiy   maqsad   va   vazifalar
islohotlarimizni   yanada   chuqurlashtirish,   mamlakatimizning   iqtisodiy   rivojlanishi
yo’lida   g’ov   bo’lib   turgan   muammolarni   yechish   uchun   bor   kuch   va
imkoniyatlarimizni  safarbar etishni  talab qilishi  haqida bugun gapirib o’tirishning
zarurati yo’q, deb o’ylayman. Bu o’rinda so’z, birinchi navbatda, mamlakatimizda
tom   ma’nodagi   raqobat   muhitini   shakllantirish   haqida   bormoqda.   Ma’lumki,
bunday muhit ishlab chiqarishni texnik va texnologik yangilash va modernizatsiya
qilish, jahon bozorlariga chiqish yo’lida hal qiluvchi omil bo’lib xizmat qiladi”.2 
Darhaqiqat,  milliy  iqtisodiyotni  modernizatsiyalash  va   diversifikatsiyalash
hamda   inqirozga   qarshi   choralar   Dasturi   amalga   oshirilayotgan   hozirgi   paytda
ishlab chiqarish korxonalarni samarali boshqarish va ularda ishlab chiqarilayotgan
mahsulotlarning   raqobatbardoshligini   oshirishning   Respublikamiz   ijtimoiy   –
iqtisodiy   yuksalishidagi   tutgan   o’rni   va   ahamiyati   beqiyosdir.   Shuningdek,
mamlakatimizning   jahon   hamjamiyatida   munosib   o’ringa   ega   bo’lishi   hamda
rivojlangan   mamlakatlar   qatoridan   joy   olishi   yo’nalishidagi   ulug’vor
maqsadlarimiz   ham   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlarimizning   raqobatga
bardoshliligiga   nechog’lik   bog’liq   ekanligini   ham   unutmasligimiz   lozim.   Bitiruv
malakaviy ishining maqsadi.
Bitiruv   malakaviy   ishining   maqsadi   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ishlab
chiqarish   korxonalari   faoliyatini   tashkil   qilish   va   boshqarish,   ularni   ishlab
chiqarish   samaradorligini   oshirish   hamda   raqobatbardoshligini   oshirishga
qaratilgan   ilmiy   taklif   va   amaliy   tavsiyalar   ishlab   chiqishdan   iborat.       Bitiruv
malakaviy   ishining   vazifalari.Bitiruv   malakaviy   ishi   maqsadini   amalga   oshirish
uchun quyidagi asosiy vazifalar belgilab olindi: -Respublikamizda ishlab chiqarish
korxonalari   faoliyatini   tashkil   qilish   va   ularni   samarali   boshqarishning   hozirgi
kundagi   holatini   o`rganish;   -rivojlangan   mamlakatlarda   ishlab   chiqarish
korxonalari   faoliyatini   tashkil   qilish   va   samarali   bosqarishning   ilg`or   tajribalarini
o`rganish;   -“Karbonat”Aktsiyadorlik   jamiyatifaoliyatini   iqtisodiy,   ijtimoiy   hamda
moliyaviy   ko’rsatkichlarining   hozirgi   holatini   tahlil   qilish;   -ishlab   chiqarish korxonalarifaoliyatini   tashkil   qilish   va   ularni   samarali   boshqarishning   ustuvor
yo`nalishlari bo`yicha amaliy taklif va tavsiyalar ishlab chiqish. 
Korxonani   boshqarishda   “raqobat”   va   “raqobat
ustunligi” tushunchalarining mohiyati va ahamiyati
Raqobat-bu,   tadbirkorlikning   ajralmas   bir   bo’lagi   bo’lib,   u   iqtisodiy
faoliyat ishtirokchilarining o’z manfaatlarini to’laroq yuzaga chiqarish, ya’ni
yaxshi   daromad   olish,   o’z   mavqeini   mustahkamlash,   o’z   qobiliyatini
namoyon etish va imij (obro’ – e’tibor) ga ega bo’lish uchun boshqalar bilan
kurashuvidir.   O’zbekiston   Respublikasining   “Raqobat   to’g’risida”gi
Qonunida   raqobat   tushunchasiga   quyidagicha   ta’rif   berilgan:   “raqobat-
xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning (raqobatchilarning) musobaqalashuvi bo'lib,
bunda   ularning   mustaqil   harakatlari   ulardan   har   birining   tovar   yoki   moliya
bozoridagi   tovar   muomalasining   umumiy   shartsharoitlariga   bir   tomonlama
tartibda ta'sir ko'rsatish imkoniyatini istisno etadi yoki cheklaydi”.3 Raqobat
kurash   vositalari   va   usullari   jihatidan   halol   raqobat   va   g’irrom   raqobatga
bo’linadi. Halol raqobat - qonuniy, yo’l berilgan va hamma tan olgan, insoniy
usullar bilan o’zaro bellashuvdir. Bu raqobatda madaniy usullar qo’llaniladi,
Bu   usullardan   narx   vositasida   raqobatlashuv,   tovar   sifatini   oshirish   orqali
kurashish,   servis   (xizmat   ko’rsatish)   orqali   bellashuv   keng   tarqalgan.   Bu
usullardan       alohida-alohida   emas,   balki   birgalikda   foydalanish   ham
qo’llaniladi.   G’irrom   raqobat   –   man   etilgan   vositalar   yordamida   va
g’ayriinsoniy   usullar   bilan   olib   borilgan   kurashdir.   Bu   raqobat   turi   yovvoyi
bozor   iqtisodiyotining   belgisi   hisoblanadi.   G’irrom   raqobat   yuz   berganda
josuslik,   qo’poruvchilik,   reket,   tuxmat,   tovar   belgisini   o’g’irlash   va   hatto,
qotillik   kabi   usullar   qo’llaniladi,   raqibni   turli   yo’llar   bilan   obro’sizlantirish
choralari   ko’riladi.       Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   sarf-xarajatdagi   ustunlik,
bozordagi salmoqli ulush, ijodiy  yondashuv  va tadbirkorlikka ega  rahbarlik,
iste’molchilarning   o’sish   bazasi   va   jalb   etish   imkoni   mavjudligi,   o’ta individuallashgan   mahsulot   kabilar   raqobatning   kuchli   belgilari   bo’lib
hisoblanadi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   raqobatda   kuchsizlik   belgilari
bo’lib,   yuqori   xarajatda   ishlab   chiqarish,   raqobatdan   orqada   qolish   vaziyati,
mahsulotni   takomillashtirishdagi   oqsashlar,   o’sib   kelayotgan   xavf-xatar
oldida   ojizlik,   soha   doirasida   maslahatning   yetishmovchiligi,   moliyaviy
zaxiralar yetishmovchiligi, mahsulot sifatining pastligi hisoblanadi. Raqobatli
afzallik   deganda   tovar   yoki   markaning   firmaga   o`zining   bеvosita
raqobatchilariga   nisbatan   ma'lum   bir   afzallik   bеradigan   xaraktеristika   va
xususiyatlari   tushuniladi.   Bu   xaraktеristikalar   g`oyatda   xilma-xil   bo`lishi   va
tovarning   o`ziga   ham,   asosiy   xizmatga   qo`shimcha   xizmatlarga,   ishlab
chiqarish, savdo shakllariga ham taalluqli bo`lishi, hamda firma yoki tovarga
xos   bo`lishi   mumkin.   Dеmak,   bunday   afzallik   nisbiy   bo`ladi   va   tovar
bozorida   yoki   bozor   sеgmеntida   eng   yaxshi   mavqеga   ega   bo`lgan
raqobatchiga   nisbatan   bеlgilanadi.   Bu   eng   xavfli   raqobatchi   imtiyozli
raqobatchi   dеb   ataladi.   Raqobatchining   nisbiy   afzalligi   turli   omillar   bilan
bеlgilanadi.   Umuman   olganda,   bu   omillarni   ular   vujudga   kеltiradigan   ichki
va   tashqi   afzalliklardan   kеlib   chiqqan   holda   ikki   kеng   toifaga   ajratish
mumkin.   Agar   raqobatli   afzallik   tovarning   ajralib   turuvchi   sifatlariga
asoslangan   bo`lsa,   u   tashqi   afzallik   dеb   ataladi,   bu   sifatlar   xarajatlarning
qisqartirilishi   yoki   samaradorlikning   oshirilishi   hisobiga   xaridor   uchun
qiymatli   bo`ladi.Binobarin,   tashqi   raqobatli   afzallik   firmaning   bozor
qudratini   oshiradi,   ya'ni   u   bozorni   imtiyozli   raqobatchidagiga   nisbatan
yuqoriroq   sotish   narxlarini   qabul   qilishga   majbur   qila   oladi,   chunki
raqobatchi   bunday   ajralib   turuvchi   sifatlarni   taklif   eta   olmaydi.Tashqi
raqobatli   afzallikdan   kеlib   chiqadigan   stratеgiya   differensiatsiya   stratеgiyasi
bo`lib,   bu   stratеgiya   firmaning   markеting   sohasidagi   nou-xausiga,   uning
mavjud   tovarlardan   norozi   bo`lgan   xaridorlarning   istaklarini   aniqlash   va
qondirishdagi   afzalligiga   tayanadi.   Agar   raqobatli   afzallik   firmaning   ishlab chiqarish   xarajatlari,   firmani   boshqarishdagi   afzalligiga   yoki   raqobatchidan
ko`ra   kamroq   tannarxga   erishishga   imkon   bеruvchi   va   ishlab   chiqaruvchi
uchun qiymat hosil qiluvchi tovarga asoslangan bo`lsa, bunday afzallik ichki
afzallik   dеb   ataladi.   Ichki   raqobatli   afzallikfirmaga   ko`proq   rеntabеllik
kеltiruvchi   va   uni   sotuv   narxlarining   bozor   yoki   raqobat   tomonidan
pasaytirilishiga   ko`proq   darajada   bardoshli   qiluvchi   yuqoriroq   unumdorlik
oqibatidir. Ichki raqobatli afzallikka asoslangan stratеgiya xarajatlar bo`yicha
afzallik   stratеgiyasi   bo`lib,   u   asosan   firmaning   tashkiliy   va   ishlab   chiqarish
nou-xausiga   asoslanadi.   Raqobatli   afzallikning   kеlib   chiqishi   va   tabiati
turlicha bo`lgan bu ikki turi ko`pincha bir-biriga to`g`ri kеlmaydi, chunki ular
mutlaqo   farq   qiluvchi   ko`nikma   va   madaniyatni   talab   qiladi.   1   -   rasmda
raqobatli   afzallikning   quyidagi   ikki   savoldan   foydalangan   holda   aniqlash
mumkin   bo`lgan   ikkala   jihati   ko`rsatilgan.   Bozor   kuchi:   bozor   tomonidan
qabul   qilinadigan   bizning   maksimal   sotuv   narximiz   raqobatchining   narxiga
qanday   nisbatda?   Unumdorlik:   bir   mahsulot   birligiga   to`g`ri   kеladigan
xarajatlarimiz,   ya’ni   birlik   xarajatlar   raqobatchinikidan   ko`pmi   yo   kammi?
gorizontal o`q bozor qabul qiladigan maksimal narxga, vеrtikal o`q esa ishlab
chiqarish   xarajatlariga   mos   kеladi.Bu   ikki   kattalik   raqobatchidagi   shu
kattaliklarga nisbatan foiz hisobida kеltirilgan. -chapdagi yuqori va o`ngdagi
quyi   kvadratlar   mos   ravishda   eng   yomon   va   eng   yaxshi   vaziyatlarga   to`g`ri
kеladi; -chapdagi quyi kvadrat xarajatlar bo`yicha pеshqadamlikni anglatadi;
-o`ngdagi   yuqori   kvadrat   differensiatsiya   stratеgiyasiga   mos   kеladi;   -
bissеktrisa   qulay   va   noqulay   hududlarni   ajratib   turadi.   Bu   tahlil
korxonalarning bozorq udratini va unumdorligini o’zlarining raqobatchilariga
nisbatan pozitsiyasini aniqlab olishga va faoliyatini ijobiy amalga oshirishga
imkon beradi.
Tarmoqdagi   raqobat   kuchlarini   tahlil   qilishning   nazariy
asoslari   Har   bir   ishlab   chiqaruvchi   korxonalarda   ular   o’zlarining   faoliyatiga
ta’sir o’tkazuvchi raqobatchi kuchlarni tahlil qilishlari ushbu korxonalarning
o’sishi   va   rivojlanishini   ta’minlashi   shubhasizdir.   Garvard   universitetining
professori   Maykl   Porter   tarmoqdagi   raqobatchikuchlarni   quyidagicha   tahlil
qilib, guruhlagan: 1. Tarmoq ichida sotuvchilar o’rtasidagi raqobat. 2.Boshqa
tarmoqdagi    kompaniyalarning o’z tovarlari bilan bu tamoqdagi xaridorlarni
egallab   olishga   urinishi.   3.Tarmoq   ichida   yangi   raqobatchilarning   paydo
bo’lishi.   4.Xom   ashyo   va   butlovchi   qismlar   yetkazib   beruvchilarning   o’z
shartlarini o’tkazishga urinishlari. 5.Xaridorlarning o’z shartlarini o’tkazishga
urinishlari.5 Bu  tahlil  firma  mazkur tarmoqda  duch kelishi mumkin  bo’lgan
qulay sharoitlarva xavf-xatarlarni aniqlab olish maqsadida amalga oshiriladi.
Portеr   tomonidan   1982   –   yilikiritilgan   Kеngaytirilgan   raqobat
konsepsiyasining   mazmuni   shuki,   firmaning   asosiy   bozordagi   raqobatli
afzallikdan foydalana olish qobiliyati faqatgina o`zi duch kеlayotgan bеvosita
raqobatga   emas,   balki   shu   bozordagi   potensial   raqiblar,   o`rinbosar   tovarlar,
mijozlar   va   yetkazib   bеruvchilar   kabi   kuchlarning   ta'siriga   ham   bog`liqdir.
Potensial raqiblar va o`rinbosar tovarlar firma uchun bеvosita xavf uyg`otsa,
mijozlar   va   yetkazib   bеruvchilar   esa   o`zlarining   talablari   bilan   bilvosita
tahdid   solib   turadi.   Mana   shu   kuchlarning   o`zaro   ta'siri   oxir-oqibatda   tovar
bozorining   rеntabеlligini   bеlgilaydi.   Tabiiyki,   raqobat   muhitini   tashkil
qiluvchi   asosiy   kuchlar   turli   bozorlarda   turlicha   bo`lishi   mumkin.   Porter
buning   “besh   kuch”   modelini   taklif   qilgan   (2   –   rasm).   U   mazkur   modelni
asoslab berar ekan, bu ko’rsatkichlarning ta’sir kuchi qanchalik yuqori bo’lsa,
mavjud   kompaniyalarda   narx   va   daromadni   oshirish   imkoniyati   shunchalik
kam   bo’lishini   ta’kidlagan.   Buning   zaiflashishi   esa   kompaniyalar   uchun
qulay   imkoniyatlar   vujudga   keltiradi.   Kompaniya   o’z   strategiyasini
o’zgartirib,   ushbu   ko’rsatkichlarni   o’z   foydasiga   o’zgartirishi   mumkin.
Potentsial   yangiraqobatchilarning   kirish   xavfikompaniyaning   daromadlariga tahdid   solishi   mumkin.   Ikkinchi   tomondan,   agar   bu   xavf   kichikbo’lsa,
kompaniya   narxlarni   oshirib,   o’z   daromadlarini   ko’paytirishi   mumkin.   Bu
omilning   raqobatchilik   kuchi   tarmoqqa   kirishto’siqlarining   baland   -
pastligiga   kuchli   darajada   bog’liq.   Bunday   to’siqlarning   uch   asosiy   manbai
bor:   -xaridorlarning   savdo   markasiga   sodiqligi,   kirib   kelayotgan
kompaniyalar buni katta investitsiyalar evaziga bartaraf qilishlari mumkin; -
xarajatlar bo’yicha mutlaq ustunliklar, ishlab chiqarish xarajatlarining yanada
kamligi   mavjud   kompaniyalar   uchun,   yangi   kompaniyalar   erishishi
qiyinbo’lgan   katta   ustunliklarni   beradi;   -ko’lamdan   tejash,   bunday
ustunlikka,   odatda,   katta   kompaniyalar   ega   bo’ladilar).   Ya’ni,
standartlashtirilgan   mahsulotni   yoppasiga   ishlab   chiqarishda   xarajatlarning
kamaytirilishi,  xom ashyo,  material  va  tarkibiy  qismlarni  kattta  miqdorlarda
sotib   olishdagi   chegirmalar,   reklamaga   sarflanadigan   xarajatlarning
kamaytirilishi   va   hokazolar   bilan   bog’liq.   Bularning   barchasi   ishlab
chiqarishni   endi   boshlayotgan   kompaniyalar   uchun   katta   qiyinchiliklar
tug’diradi.   Bozorga   kirib   kеlish   xavfi   katta   bo`lgan   potensial   raqiblar   firma
uchun jiddiy xavf-xatar bo`lib, firma bu xatarni kamaytirishga urinishi, undan
o`zini   himoya   qilishi,   kirish   to`siqlarini   vujudga   kеltirishi   lozim.Ushbu
xavfning   qay   darajada   jiddiyligi   kirish   to`siqlarining   balandligiga   va
potensial   raqibga   qaratilgan   reaksiya   kuchiga   bog`liqdir.7   Kirish   to`siqlari
quyidagicha   bo`lishi   mumkin:   -miqyosdan   tеjash,   ya'ni   kirib   kеlayotgan
firmani   kеng   ko`lamli   ishlab   chiqarishni   tashkil   qilishga   majbur   qilish   yoki
unga   xarajatlar   bo`yicha   zarar   ko`rish   xavfini   vujudga   kеltirish;   -patеntlar
yordamidagi   huquqiy   himoya;   -xaridorlarni   yangi   firmaning   tashviqotlariga
e'tibor   bеrmaslikka   undaydigan   marka   imijining   kuchi;   -sotuv   tarmoqlariga
kirish: ulgurji sotuvchilar yangi tovarlarni olishda juda ehtiyotkor bo`lishlari
kеrak,   shunda   yangi   firma   yangi   tovar   uchun   yangi   sotish   kanalini   tashkil
qilishga   majbur   bo`ladi;   -bozorda   oyoqqa   turib   olgan   firma   ega   bo`lgan tajriba samarasi  va  xarajatlar bo`yicha  afzallik. Tarmoq  va  sektorda mavjud
bo’lgan kompaniyalar. Bu yerda ham tarmoqdagi raqobat tuzilmasi, talabning
shart-sharoitlari   vatarmoqqa   kirish   to’siqlarining   balandligi   kabiuch
faktorning   ta’sirini   ko’rsatib   o’tish   mumkin:   Tarmoqdagi       raqobatning
tuzilmasi       tarmoqdagi       konsolidatsiya   darajasi,   uning   fragmentlanganligi,
oligopoliya   yoki   monopoliya   sharoitlari   mavjudligiga   bog’liq.
Fragmentlangan tarmoqda potentsialxatarlar qulay imkoniyatlarga qaraganda
ko’proq bo’ladi, chunki bunday tarmoqlarga kirib kelish nisbatan yengil.
Respublikamizda   korxonalarning   raqobat   kurashini   huquqiy   tartibga
solinishida “Antimonopol siyosat” ning o’rni va roli 
Respublikamizda   korxonalar   faoliyatini   va   ularning   o’zaro   to’g’ri
hamda halol raqobatlashuvini tartibga solishda bir qator me’yoriy – huquqiy
hujjatlar   ishlab   chiqilgan   bo’lib,   “Raqobat   to’g’risida”   gi   qonun   ularning
asosiysi   hisoblanadi.   Ushbu   qonun   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi
Qonunchilik palatasi tomonidan 2011 – yil 14 – noyabrda qabul qilingan va
Senat   tomonidan   2011   –   yil   5   –   dekabrda   ma’qullangan   bo’lib,   7   bob,   40
moddadan   iborat.   “Raqobat   to’g’risida”   gi   Qonunda   quyidagi   asosiy
tushunchalar   keltirib   o’tilgan:   Insofsiz   raqobat   deganda   xo'jalik   yurituvchi
sub'ektning   yoki   shaxslar   guruhining   iqtisodiy   faoliyatni   amalga   oshirishda
afzalliklarga   ega   bo'lishga   qaratilgan,   qonun   hujjatlariga,   ish   muomalasi
odatlariga   zid   bo'lgan   hamda   boshqa   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektlar-
raqobatchilarga   zarar   yetkazadigan   yoki   zarar   yetkazishi   mumkin   bo'lgan
yoxud ularning ishchanlik obro'siga putur yetkazadigan yoki putur yetkazishi
mumkin   bo'lgan   harakatlari   tushuniladi.Insofsiz   raqobat,   shu   jumladan:   -
boshqa   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektga   zarar   keltirishi   yoki   uning   ishchanlik
obro'siga   putur   etkazishi   mumkin   bo'lgan   noto'g'ri   taqqoslashlar;   -yuridik
shaxsning   intellektual   faoliyati   natijalaridan   va   ularga   tenglashtirilgan
individuallashtirish   vositalaridan,   tovarni   individuallashtirish   vositalaridan qonunga   xilof   ravishda   foydalangan   holda   tovarni   realizatsiya   qilish;   -
tovarning xususiyati, ishlab chiqarish usuli va joyi, iste'mol xossalari, narxi,
sifati,   ishlab   chiqaruvchining   (bajaruvchining)   kafolat   majburiyatlari
xususida   iste'molchilarni   chalg'itish,   xo'jalik   yurituvchi   sub'ekt   (raqobatchi)
tomonidan   ishlab   chiqarilayotgan   tovarni   uning   tashqi   bezatilishini,   nomini,
tamg'alanishini,   tovar   belgisini   va   yuridik   shaxsni   individuallashtirishning
boshqa vositasini  takrorlash, reklama  materiallaridan,  tovarning  firma o'rovi
va  shaklidan  nusxa  ko'chirish  orqali  qalbakilashtirish;  -fan-texnikaga,  ishlab
chiqarishga yoki savdoga oid axborotni, shu jumladan tijorat sirini egasining
roziligisiz   olish,   undan   foydalanish,   uni   oshkor   etish;   -tovar   yoki   moliya
bozoriga   boshqa   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektning   kirishiga   to'siq   qo'yish
ta’qiqlanadi. Iqtisodiy kontsentratsiya bu, xo'jalik yurituvchi sub'ektning yoki
shaxslar guruhining ustunligiga olib keladigan, tovar yoki moliya bozoridagi
raqobatning   holatiga   ta'sir   ko'rsatadigan   bitimlar   tuzish   va   boshqa
harakatlarni   sodir   etishdir.   Kamsituvchi   shart-sharoitlar   deb   tovar   yoki
moliya   bozoriga   kirish,   tovarni   ishlab   chiqarish,   iste'mol   qilish,   olish,
realizatsiya   qilish,   o'zgacha   tarzda   boshqa   shaxsga   o'tkazish   shart-
sharoitlariga aytilib, ular boshqa teng shart-sharoitlarda bitta yoki bir nechta
xo'jalik yurituvchi sub'ektni o'zga xo'jalik yurituvchi sub'ekt-raqobatchi bilan
taqqoslaganda   teng   bo'lmagan   holatga   solib   qo'yadi.   Kelishib   olingan
harakatlar deganda tovar yoki moliya bozorida ikki yoki undan ortiq xo'jalik
yurituvchi   sub'ektning   bozorning   mazkur   ishtirokchilaridan   har   birining
manfaatlarini   qanoatlantiradigan   va   ulardan   har   biriga   oldindan   ma'lum
bo'lgan,   raqobatni   cheklashga   olib   keladigan   yoki   olib   kelishi   mumkin
bo'lgan   harakatlari   tushuniladi.   Moliya   bozori   bu,   banklar   hamda   boshqa
kredit,   sug'urta   va   o'zga   moliya   tashkilotlari   tomonidan   ko'rsatiladigan
moliyaviy   xizmatning,   shuningdek   qimmatli   qog'ozlar   bozori   professional
ishtirokchilari   xizmatlarining   O'zbekiston   Respublikasi   hududidagi   yoki uning bir qismidagi muomala doirasi bo'lib, u O'zbekiston Respublikasining
ma'muriy-hududiy bo'linishiga mos kelmasligi mumkin va mazkur muomala
doirasi   chegaralarida   bunday   xizmatni   ko'rsatish   imkoniyati   mavjud   bo'ladi.
Noto'g'ri   taqqoslash   deb   raqobatchilar   yoki   boshqa   shaxslar   tomonidan
tarqatiladigan,   tovar   yoki   moliya   bozorida   ayrim   xo'jalik   yurituvchi
sub'yektga   afzalliklar   yaratadigan   yoxud   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektni
(raqobatchini) yoki raqobatchi ishlab chiqargan tovarni yomonlovchi yolg'on,
noaniq yoki buzib taqqoslashga aytiladi. Raqobatga qarshi harakatlar deganda
raqobat   to'g'risidagi   qonun   hujjatlarida   xo'jalik   yurituvchi   sub'yektlar   uchun
man   etilgan   harakatlar,   shuningdek   davlat   boshqaruvi   organlari,   mahalliy
davlat   hokimiyati   organlari   hamda   ular   mansabdor   shaxslarining   raqobatni
cheklashga   qaratilgan   harakatlari   yoki   harakatsizligi   tushuniladi.   Tovar   deb
faoliyatning   olish   va   realizatsiya   qilish   uchun   mo'ljallangan   mahsuli,   shu
jumladan   ishlar   va   xizmatlarga   aytiladi.   Tovar   bozori   bu,   tovarning,   shu
jumladan,   bir-birining   o'rnini   bosadigan   tovarning   O'zbekiston   Respublikasi
hududidagi   yoki   uning   bir   qismidagi   muomala   doirasi   bo'lib,   u   O'zbekiston
Respublikasining  ma'muriy-hududiy bo'linishiga  mos kelmasligi mumkin  va
mazkur   muomala   doirasi   chegaralarida   tovarni   olish   yoki   realizatsiya   qilish
imkoniyati mavjud bo'ladi. 
O'zbekiston   Respublikasi   Monopoliyadan   chiqarish   va   raqobatni
rivojlantirish   davlat   Qo'mitasi   hamda   uning   hududiy   organlari   tovar   va
moliya   bozorlaridagi   raqobat   sohasidagi   vakolatli   organdir.   Monopoliyadan
chiqarish   va   raqobatni   rivojlantirish   davlat   Qo'mitasi   tovar   va   moliya
bozorlaridagi   raqobat   sohasidagi,   xo'jalik   yurituvchi   sub'yektlarning
raqobatga qarshi harakatlarini, insofsiz raqobatini cheklash va ularning oldini
olishga   hamda   davlat   boshqaruvi   organlari   va   mahalliy   davlat   hokimiyati
organlarining g'ayriqonuniy harakatlariga yo'l qo'ymaslikka qaratilgan davlat
siyosatini   amalga   oshiradi.   Monopoliyadan   chiqarish   va   raqobatni rivojlantirish   davlat   Qo'mitasining   vakolatlari:   a)tovar   va   moliya
bozorlaridagi raqobat sohasidagi normativ-huquqiy hujjatlarni ishlab chiqadi
hamda   tasdiqlaydi;   b)xo'jalik   yurituvchi   sub'yektning   yoki   shaxslar
guruhining tovar yoki moliya bozorida ustun mavqei mavjudligini aniqlaydi;
c)tovar   yoki   moliya   bozorida   ustun   mavqeni   egallab   turgan   xo'jalik
yurituvchi   sub'ektlarning   davlat   reestrini   yuritadi;   d)raqobat   to'g'risidagi
qonun hujjatlariga rioya etilishi ustidan, shu jumladan tanlov-tender va birja
savdolarini   o'tkazishda   qonun   hujjatlariga   rioya   etilishi   ustidan   nazoratni
amalga   oshiradi;   e)qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   raqobat
to'g'risidagi qonun hujjatlarining buzilishlarini aniqlaydi, ular bo'yicha ishlar
qo'zg'atadi   va   ularni   ko'rib   chiqadi;   f)raqobat   to'g'risidagi   qonun   hujjatlarini
buzganlik haqidagi ish yuzasidan olib boriladi. 
Korxonalar   faoliyati   rivojlanishida   raqobatli
vaziyatlar va uning hozirgi holati tahlili
“Karbonat” AJ boshqaruv faoliyati hamda uning ijtimoiyiqtisodiy
va moliyaviy ko’rsatkichlari tahlili
“Karbonat”   Aktsiyadorlik   Jamiyatining   tashkil   topishi   va   uning
rivojlanish   tarixi.  “Karbonat”  AJ  Davlat   mulkini   boshqarish  davlatqo’mitasi
Jizzax   viloyati   boshqarmasining   26-noyabr   1997-yildagi   №234-sonli
buyrug’iga   asosan   “Karbonat”   davlat   korxonasini   davlat   tasarrufidan
chiqarish   yo’li   bilan   tashkil   qilingan   va   Jizzax   viloyati   Forish   tumani
hokimligi   tomonidan   6-oktyabr   2009yilda   №187/3   raqami   bilan   ro’yxatga
olingan.   Tashkilotning   nomi:   Davlat   tilida:   to’liq   nomi   –   “Karbonat”
Aktsiyadorlik   jamiyati;   qisqartirilgan   nomi   –   “Karbonat”   AJ.   Rus   tilida:
to’liq   nomi   –   Aкционерноеобщество;   qisqartirilgan   nomi   –   АО“
Карбонат”.   “Karbonat”   AJ   ning   joylashgan   manzili:   O’zR,   700021,   Jizzax
viloyati,   Forish   tumani,   “Egizbuloq”   qishloq   fuqarolar   yig’ini.   Karbonat   AJ
ning   ustav   fondi   642   567   900   (olti   yuz   qirq   ikki   million   besh   yuz   oltmish yetti   ming   to’qqiz   yuz)   so’mni   tashkil   qiladi,   uning   494   283   (to’rt   yuz
to’qson   to’rt   ming   ikki   yuz   sakson   uch)   donasi   oddiy   egasining   nomi
yozilgan   hujjatsiz   aktsiyalarga   taqsimlangan.   Ushbu   tashkilot   tomonidan
emissiya qilingan barcha aktsiyalarning nominal qiymati 1300 (bir ming uch
yuz) so’m bo’lib, ushbu aktsiyalar yuridik va jismoniy shaxslar, O’zbekiston
Respublikasi   rezidentlari   va   norezidentlari   o’rtasida   joylashtirilgan.
“Karbonat” AJ o’z ustav fondining 15 % (o’n besh  foiz) i miqdorida zaxira
fondini tashkil qiladi. Tashkilotning zahira fondi sof foydadan yiliga kamida
5%  (besh   foiz)  majburiy  ajratish   yo’li  bilan  belgilangan  miqdorga  yetgunga
qadar   shakllantiriladi.   Zaxira   fondi   zararlarni   qoplash,   ushbu   tashkilotning
obligatsiyalarini so’ndirish, imtiyozli aktsiyalar bo’yicha dividendlar to’lash,
qonunchilik va ustavga muvofiq bunga haqli aktsiyadorlarning talabiga ko’ra
aktsiyalarni   sotib   olish   uchun   ishlatiladi.   Ushbu   zaxira   fondidan   boshqa
maqsadlarda foydalanish mumkin emas. 
“Karbonat”   AJ   ning   tashkiliy   –   boshqaruv   tuzilmasi   “chiziqli
funksional”   struktura   hisoblanadi.   Bu   boshqaruv   strukturasi   rahbarlar   va
struktura   bo’g’inlarini   har   xil   vazifalarga   va   aniq   bo’linmalarda   boshqaruv
faoliyatini   ixtisoslashtirishga   qaratilgandir.   Bunda   har   bir   boshqaruv
bo’g’iniga muayyan funksiyalar biriktirib beriladi.Masalan, biri marketingni,
ikkinchisi   ishlab   chiqarishni,   uchinchisi   esa   moliyani   boshqarish   bilan
shug’ullanadi.“Karbonat”   AJ   da   boshqaruv   apparatini   bunday   funksional
ixtisoslashtirish uning samaradorligini ancha oshiradi.Boshqarishning barcha
funksiyalarini   bajarishi   lozim   bo’lgan   universal   rahbarlar   o’rniga   sohasini
puxta   biladigan,   o’z   shtatiga   ega   bo’ladigan,   o’ziga   topshirilgan   ish
uchastkasi   uchun   javob   beradigan   mutaxassislar   apparati   paydo   bo’ladi.
Bunday  holatda, albatta, funksional  xizmatlar  rahbarlari va mutaxassislari: -
o’z sohasini chuqur va puxta biladigan; -jarayonlar va hodisalarni tahlil qilish
va baholash qobiliyatiga ega bo’lgan; -o’z xulosa va tavsiyalarini himoya qila oladigan;   -chiziqli   struktura   rahbarlarini   shu   tavsiyalarni   amalga   oshirish
maqsadga   muvofiqligiga   ishontira   oladigan   kishilar   bo’lishi   kerak.
“Karbonat”   AJ   da   funksional   bo’linmalar   bevosita   barcha   quyi   struktura
bo’linmalarining   faoliyatini   boshqaradi.   Funksional   boshqarish   u   yoki   bu
funksiya   kompetensiyasiga   taaluqli   tor   doiradagi   masalalar   bo’yicha   quyi
bosqichning   organlari   va   bo’linmalari   faoliyatiga   rahbarlikni   ta’minlaydi.
Masalan,   korxonaning   reja   bo’limi   sexlarning   reja   byurolariga   rahbarlik
qiladi.   Bunda   ham   funksional   bo’limlar   rahbarlarining   vertikal   bo’yicha
ierarxiyasi va bo’ysinishi mavjud. Ammo, chiziqli strukturadan farqli o’laroq,
bunday   bo’ysinishi   ma’muriy   emas,   balki   sof   uslubiy   maslahatli
bo’ysinishdir.   Masalan,   korxona   reja   bo’limining   boshlig’i   sex   reja   byurosi
boshlig’iga   hatto,   aynan   shu   vazifaga   doir   masala   bo’yicha   ham   buyruq
berish   huquqiga   ega   emas.   “Karbonat”   AJ   tashkiliy   –   boshqaruv,   ya’ni
chiziqli funksional strukturasi o’zining bir qator ijobiy va salbiy tomonlariga
Chiziqli   funksional   strukturaning   ijobiy   tomonlari   quyidagilardan   iborat:   1.
Bunda   boshqaruv   faoliyati   chuqur   ixtisoslashadi.   Bu   esa   boshqaruv
samaradorligining,   kasb   mahorati   samaradorligining   darajasi   o’sishini
ta’minlaydi.   Masalan,   marketing   bo’yicha   mutaxassis   shu   sohani   boshqa
yuqori   organlar   va   bo’limlar   rahbarlaridan   yaxshi   biladi   va   bu   ishni   yuqori
saviyada bajaradi. 2.Funksional sohada muvofiqlashtirish ishini yaxshilashga
erishiladi.   Xizmatchilar   bunga   yaxshi   va   tez   ko’nikma   hosil   qiladilar.
3.Moddiy   xarajatlarni   kamaytiradi   va   boshqarishdagi   takrorlanishlarga   chek
qo’yadi   va   hokazo.   “Karbonat”   AJ   ning   tashkiliy   –   boshqaruv   tuzilmasi
quyidagi   salbiy   tomonlarga   ega   hisoblanadi:   1.   Funksional   bo’limlar   o’ziga
topshirilgan   funksiyalarni   sifatli   bajarishdan   manfaatdor   bo’lib,   “begona”
funksiyalar   uchun   ham,   butun   korxonaning   umumiy   faoliyati   uchun   ham
javob   bermaydi.   2.Yakkaboshchilik   tamoyillarining   buzilishiga   olib   keladi.
Ijrochilarning   mas’uliyati   mustahkam   intizom   bo’lmasligiga   olib   keladi.10 “Karbonat”   AJ   da   uning   faoliyati   hozirgi   kunda   yaxshi   yo’lga   qo’yilgan
bo’lib,   bu   tashkilot   178   nafar   fuqarolarni   ish   bilan   ta’minlagan.   Mahsulot
ishlab   chiqarish   hajmi   va   uning   sifatini   oshirish   maqsadida   korxonaga
zamonaviy   texnikalar   jalb   qilingan   bo’lib,   ularning   aksariyat   qismi   ishga
tushirilgan, qolganlari ishga tushirilmoqda. Korxonada mahsulot sotish tizimi
hozirda   yaxshi   yo’lga   qo’yilgan   bo’lib,   oxirgi   2   yil   mobaynida   zaxirada
sotilmay turib qolgan mahsulotlarning ko’pchilik qismi sotilishiga erishildi.
Korxonalarda   raqobatli   vaziyatlarni   baholash   hamda
ularning tahlili
Tovar   bozorida   raqobatchilar   o`rtasida   raqobatchilik   kurashining
jadalligi   va   aniq   shakli   raqobat   holatining   xaraktеriga   bog`liq   holda
o`zgaradi.   Bu   raqobatchilar   harakati   natijasida   yuzaga   kеladigan   ularning
o`zaro   bog`liqligi   darajasini   xaraktеrlaydi.   Aniq   bozordagi   tahlilni
o`tkazishda iqtisodchilar                                                                                         19“Karbonat” AJ
buxgalteriya   balansi   ma’lumotlari   tomonidan   taklif   etilgan   turli   raqobatli
tuzilishlarga   tayanish   muhimdir.   Odatda,   bunday   tuzilishni   4   ga   bo`lish
mumkin:   sof   (yoki   takomillashgan)   raqobat,   oligopoliya,   monopolistik
raqobat va monopoliya. 
  1 Bozorning tuzilishi va tavsiflanishini aniqlash 
2 Tayanch raqobatchilar xaraktеristikasini tasvirlash va aniqlash 
Bozorning tuzilishi va bozor sеgmеntlari 
3 Tayanch raqobatchilarni baholash 
4 Raqobatchilar xaraktеrini oldindan ko’ra bilish 
5 Potеnsial raqobatchini aniqlash 
raqobatchilar   tahlili   quyidagi   kеtma-kеtlikda   amalga   oshiriladi:   -
bozorning   tuzilishi   va   tavsiflanishini   aniqlash;   -tayanch   raqobatchilar
xaraktеristikasini tasvirlash va aniqlash; -tayanch raqobatchilarni baholash; -
raqobatchilar   xaraktеrini   oldindan   ko`ra   bilish;   -potensial   raqobatchilarni aniqlash.   1.Sof(mukammal)raqobat   modеlibozorda   sotuvchilarning   guruhi
xaridorlarning   katta   guruhiga   qarama-qarshi   turishining   mavjudligi   bilan
xaraktеrlanadi   va   bu   guruhlarning   hеch   biri   baholarga   ta'sir   etishi   uchun
yetarlicha   kuchga   ega   emas.   Tovarlar   aniq   bеlgilangan   tavsifga   ega.   O`zaro
o`rinbosar va faqatgina talab va taklif o`rtasidagi nisbat bilan bеlgilanadigan
baholarda sotiladi. Bunday bozordagi sotuvchilar hеch qanday bozor kuchiga
ega   emas   va   ularning   harakati   boshqa   sotuvchilar   harakatiga   bog`liq   emas.
Bu   erkin   raqobatli   bozor   bo’lib,   unda   sotuvchilar   va   xaridorlarning   soni
ko’pchilikni   tashkil   etadi   va   ularning   hech   biri   monopol   mavqega   ega
bo’lmaydi,   ular   bozorda   zo’ravonlik   qilib,   uni   o’z   izmiga   yurgiza   olmaydi.
Bunday   bozorning   asosiy   xususiyatlari   quyidagilardir:   -sotuvchi   va
xaridorning katta miqdori; -diffеrеntsiallanmagan, to`la o`zaro o`rin bosuvchi
tovarlar; -bozor kuchlarining to`laligicha mavjud bo`lmasligi. Sof raqobatda
talab   va   taklif   o’yini   o’zaro   bog’liq   hisoblanadi.   Bunda   firma   o`z   holatini
yaxshilash   maqsadida   yoki   yetkazish   hajmini   o`zgartirishi,   yoki   ishlab
chiqarish   hajmini   o`zgartirishi   kеrak   bo`ladi.   Qisqa   muddatli   rivojlanishda
firma   uchun   raqobatchilarning   ishlab   chiqarish   hajmini   va   yangi
raqobatchilarning   kеlishini   kuzatib   borish   muhimdir,   chunki   bu   baholar
dinamikasini   oldindan   ko`ra   bilish   imkonini   bеradi.   Uzoq   muddatli
rivojlanishda   firmaning   manfaati   o`z   tovarlarining   o`rinini   o’sish   darajasini
kamaytirish   maqsadida   ularni   differensiatsiyalash   yoki   xaridorlar   uchun
o`tish   xarajatlarini   yaratish   orqali   sof   raqobatning   namoyonligidan   xalos
bo`lishdan   iborat.   Marka   imijini   mustahkamlash   siyosati   bilan   birga   amalga
oshiriladigan   sifatni   jiddiy   nazorat   qilish   orqali   shunday   natijaga   erishish
mumkin. Bu stratеgiyaga bir qator oziq-ovqat mahsulotlarini eksport qiluvchi
mamlakatlar   amal   qiladi,   shu   bilan   ular   o`z   mahsulolariga   bo`lgan   talab   va
narxni   saqlab   qolishga   harakat   qiladi.   2.Oligopoliyaraqobatchilar   soni   kam
yoki bozorda bir nеcha firmalar o`zaro kuchli bog`liqlikni yaratib hukmronlik qilish holatidir. Bunday bozorda har bir firma amal qilayotgan kuchlar bilan
yaxshi tanish va istalgan raqobatchining qiyofasini qolgan firmalar his etadi.
Stratеgik   qiyofaning   natijasi   unga   raqobatchilar   ta'sir   ko`rsatishi   yoki
ko`rsatmasligiga   kuchli   bog`liq.   Raqobatchilar   o`rtasidagi   o`zaro   bog`liqlik
ular tovarlari qanchalik kam differensiyalangan bo`lsa, shunchalik kuchlidir.
Oligopoliya   vaziyatining   ko`proq   tovarlar   bozorida   yеtilish   darajasida
bo`lgani   uchraydi,   bunda   birlamchi   talab   kеngaytirilib   bo`lmaydigan
hisoblanadi.   Narxlar   urushi   mеxanizmi.   Diffеrеnsiallanmagan   oligopoliyada
hamma  tovarlar  asosiy  dеb  qabul  qilinadi  va  xaridor  tanlovi  asosan  narx  va
ko`rsatiladigan   xizmatlarga   asoslanadi.   Agar   firma   lidеr   tartib   o`rnatish
kuchiga   ega   bo`lmasa   va   bozorni   dirеktiv   narx   qabul   qilishga   majbur
bo`lmasa, bunday shartlar narxlar bo`yicha raqobatga yo`l ochib bеradi. Agar
narx   bo`yicha   raqobat   yuzaga   kеlsa,   hamma   raqobatchilarning   rеntabеlligi
yomonlashadi.   Narxlar   urushi   ko`rinishi   quyidagicha   bo`ladi:   -bitta   firma
narxlarini pasaytirsa ko`proq xaridorlarni jalb etadi va bozor ulushining qayta
taqsimlanishiga   olib   kеladi;  -shu   firmaga   tеgishli   bozor   ulushi  ortadi  va  uni
ulushi   kamayayotgan   raqobatchilar   darrov   his   qiladilar   va   bunday   qayta
taqsimlashga qarshi ular ham narxlarni pasaytiradilar; -tovar bozorida global
talab   kеngaymasligi   sababli   narxlarning   pasayishi   bozor   umumiy   hajmining
o`sishiga   olib   kеlmaydi.   Rivojlangan   iqtisodiy   davlatlarda   oligopoliya   ko`p
uchraydi   va   sanoatning   ko`pgina   sеktorlarida   firmalar   to`yingan   bozorlarda
bir-biriga   qarshilik   ko`rsatadilar.   Bunday   vaziyatlarda   muvaffaqiyatning
muhim   omili   bo`lib   raqobatchilar   aktivligini   bostirish   hisoblanadi.
Kurashuvchi   markеting   raqobat   kuchlarining   tahlilini   sistеmatik   tarzda
o`tkazishni   va   raqobatchilarga   qarshilik   ko`rsatish   stratеgiyasini   ishlab
chiqishni   nazarda   tutadi.   Raqiblarga   nisbatan   munosabat   har   qanday
stratеgiyaning   markazini   tashkil   qiladi.   Bunday   pozitsiya   batafsil   tahlilga
asoslangan   bo`lishi   kеrak.   Portеr   raqobatni   tahlil   qilish   vazifalarini quyidagicha   tavsiflaydi:   “Raqiblarni   tahlil   qilishdan   maqsad   har   bir
raqobatchi   olib   borishi   mumkin   bo`lgan   stratеgiyadagi   o`zgarishlarning
xaraktеrini va muvaffaqiyat qozonish ehtimolini bilishdan iboratdir…”.21 3.
Monopolistik   yoki   nomukammal   raqobat.   Monopolistik   raqobat   sof   raqobat
bilan   monopoliya   o`rtasidagi   holat   bo`lib,   u   differensiatsiya   stratеgiyasi
tashqi   raqobatli   afzallikka   asoslanadi.   Buning   ma'nosi   shuki,   raqobatchilar
juda ko`p bo`lib, ularning tovarlari differensiyalangan, ya'ni xaridorlar nuqtai
nazaridan   ular   ajralib   turuvchi   sifatlarga   egadir.     Differensiatsiya
stratеgiyasini   muvaffaqiyatli   amalga   oshirish   uchun   quyidagi   shartlar
bajarilishi   kеrak:   -har   qanday   differensiatsiya   xaridor   uchun   qiymatga   ega
bo`lishi   kеrak;   -ushbu   qiymat   foydalanish   samarasini   oshirishga   kuchli
qoniqish   yoki   istе'mol   xarajatlarini   kamaytirishdan   iborat   bo`lishi   lozim;   -
ushbu   qiymat   shu   darajada   yuqori   bo`lishi   kеrakki,   xaridor   uning   uchun
ko`proq narxni to`lashga rozi bo`lishi kеrak; -firma o`zining differensiatsiya
elеmеntini   raqiblar   undan   darhol   nusxa   ko’chirib   olmasligi   uchun   himoya
qila   olishi   kеrak;   -xaridorga   maqbul   bo`lgan   narxning   ko`tarilishi   firma
differensiatsiya   elеmеntini   ishlab   chiqarishga   sarflagan   xarajatlarning
ortishidan   ko`proq   bo`lishi   kеrak;   -agar   differensiatsiya   elеmеnti   sеzilarsiz
bo`lsa   va   bozor   uni   tan   olmagan   bo`lsa,   firma   uni   ommalashtirish   uchun
signallarni   vujudga   kеltirishi   kеrak.   Xaridorlarni   doimiy   mijozlarga
aylantiruvchi   va   ularning   narxga   sеzgirligini   kamaytiruvchi   differensiatsiya
firmaning   bozordagi   mavqеini   ma'lum   darajada   kuchaytiradi.   Ayni   paytda
mijozning   savdolashish   imkoniyati   ham   qisman   bartaraf   qilinadi.
Shuningdеk,   differensiatsiya   firmani   raqiblarning   hujumlaridan   ham
himoyalaydi,   chunki   differensiatsiya   elеmеntining   mavjudligi   tovarlarning
almashuvchanligini   kamaytiradi.   Monopolist   firma   raqiblarning   xatti-
harakatlariga   bog`liq   bo`lmaydi,   balki   mustaqil   ish   tutadi.   Bundan   tashqari,
differensiatsiya   firmaning   yetkazib   bеruvchilar   va   o`rinbosar   tovarlarga nisbatan   mavqеini   mustahkamlaydi.   4.Monopoliya.   Monopoliyada   bozorda
bittagina ishlab chiqaruvchi afzallik qiladi va u xaridorlarning katta qismiga
xizmat   ko`rsatadi.   Natijada,   uning   tovari   qisqa   muddat   davomida   bеvosita
raqobatchilarga   ega   bo`lmaydi.   Bu   -   novatorning   monopoliyasidir.   Bunday
vaziyat   hayot   siklining   tovarning   bozorga   kirib   kеlishiga   to`g`ri   kеladigan
bosqichiga,   endi   vujudga   kеlayotgan,   tеxnologik   innovatsiyalar   bilan
xaraktеrlanadigan sеktorlarga to`g`ri kеladi. 
Monopoliya   vaziyatida   firma   bozordagi   mavqеi   juda   yuqori   bo`ladi.
Biroq, unga bozorning o`sib borayotgan potensialini va yuqori daromadlarini
qo`lga kiritishga intilayotgan yangi firmalar tahdid sola boshlaydi. Natijada,
monopoliyaning   kutilayotgan   muddati   muhim   omilga   aylanadi,   bu   omil
innovatsiyaning miqyosiga va yangi raqobatchilar uchun kirish to`siqlarining
yuqoriligiga bog`liq bo`ladi. Monopolist firma bilan o`rinbosar tovarlar ham
raqobatlashishi   mumkin.   Davlat   monopoliyasi   esa   ko`proq   uchrab   turadi,
uning mantiqiy mazmuni xususiy firmalarnikidan farq qiladi. Bu yerda asosiy
e'tibor   daromadga   emas,   balki   ijtimoiy   nе'matga   qaratiladi.   Bu   holatning
qiyinchilik tomoni shuki, unda jamiyat manfaatlariga xizmat qilishni nazorat
qilib   bo`lmaydi,   natijada   markazlashgan   boshqaruv   vujudga   kеladi   va   u
o`zining   ichki   vazifalari   konsentratsiyalanadi.   Bu   muammoni   esa   ijtimoiy
markеting   yoki   daromadsiz   tashkilotlar   markеtingi   o`rganadi.   Sof
monopoliyani   ikki   omil   yuzaga   keltiradi:   1.   Texnologik   monopoliya   texnik
yangiliklar   yirik   firmalar   qo’lida   to’planadi,   natijada   boshqalar   ulardan
foydalana   olmaydilar   yoki   foydalangan   taqdirda   ham   bunga   kata   pul
to’laydilar,   natijada   ularning   tovarlari   qimmatga   tushib,   raqobatga   chiday
olmaydi;   2.   Tabiiy   monopoliyada   yerosti   va   yerusti   boyliklari   ayrim
firmalarning   ixtiyorida   bo’lib,   boshqalar   ulardan   foydalana   olmaydi.
Masalan,   bir   firma   neftga   boy   bo’lgan   yerni   sotib   olgan   bo’lsa,   boshqa
firmalar shu yerda neft qazib olib, neft bozorida raqobat qila olmaydi. Shuni ham   qayd   qilib   o`tish   mumkinki,   bozor   kuchi   va   potensial   daromad
bozordagi   vaziyatga   qarab   juda   kеng   diapazonda   o`zgarib   turishi   mumkin.
Biz   daromad   potensiali   juda   kichik   bo`lganda   va   aksincha,   juda   yuqori
bo`lgandagi   holatlarni   ko`rib   chiqamiz.   Birinchi   holatda   quyidagi   vaziyat
vujudga   kеladi:   -tovar   bozoriga   kirish   erkin   bo`ladi;   -mijozlar   va   yetkazib
bеruvchilarga   nisbatan   bozordagi   firmalar   hеch   qanday   savdolashish
imkoniyatiga   ega   bo`lmaydilar;   -raqobatchi   firmalar   juda   ko`p   bo`lganligi
tufayli raqobat chеklanmagan bo`ladi;
Jamoatga   xizmat   ko’rsatuvchi   mahalliy   korxonalar   Bu   iqtisodchilar
uchun   juda   qadrli   bo`lgan   mukammal   raqobatning   idеal   shaklidir.   Daromad
potensiali   juda   yuqori   bo`lgan   ikkinchi   holat   uchun   esa,   vaziyat   mutlaqo
tеskari   bo`ladi:   -yangi   raqobatchilarning   kirib   kеlishiga   yo`l   qo`ymaydigan
qudratli   to`siqlar   mavjud   bo`ladi;   -raqobatchilar   bo`lmaydi   yoki   ular   juda
kam   va   kuchsiz   bo`ladi,   xaridorlar   o`rinbosar   tovarlarga   murojaat   qila
olmaydilar   hamdaxaridorlar   bosim   ko`rsata   olmaydilar   va   narxning
pasaytirilishiga erisha olmaydilar. Monopolist firma bilan o`rinbosar tovarlar
ham   raqobatlashishi   mumkin.   Davlat   monopoliyasi   esa   ko`proq   uchrab
turadi, uning mantiqiy mazmuni xususiy firmalarnikidan farq qiladi
Korxonalar   faoliyatini   samarali   boshqarishda
raqobatbardoshlikni takomillashtirish yo’llari
“Karbonat”   AJda   ishlab   chiqariluvchi   tovarlarning
raqobatbardoshligini oshirishning zamonaviy usullari
Kompaniyaning   raqobat   strategiyasi   bu   biznesga   yondoshuv   va
mijozlarni   jalb   qilishga   qaratilgan   tashabbuslar,   kompaniyaning   bozordagi
pozitsiyani   mustahkamlash   uchun   olib   boradigan   kurashidan   iborat.
Bozordagi   raqobatni   urushga   o’xshatish   mumkin.   Bu   urushda   raqiblar
yarador   bo’lishi,   zarar   ko’rishi   mumkin.   Bunda   faqat   eng   yaxshi   strategiya
galaba   qozonadi.   Kompaniyaning   raqobat   strategiyasi   hujumkorlik   va mudofaa   harakatlarini,   qisqa   muddatli   taktik   va   uzoq   muddatli   harakatlarni
o’z   ichiga   oladi.23   Bozordagi   raqobatchilar   nechta   bo’lsa   raqobatchilik
strategiyasining   variantlari   va   ko’rinishlari   shuncha   bo’ladi.   Biroq   ularning
turi qanchalik ko’p bo’lmasin, ularning o’xshashliklari topiladi. Strategiyaga
yondoshishning   keng   tarqalgan   5   ta   varianti   mavjud   bo’lib,   ular   quyida
keltirilgan: 1. Xarajatlar bo’yicha ilg’orlik strategiyasi. Tovar va xizmatlarni
ishlab   chiqarishda   kompaniya   to’la   xarajatlarini   pasaytirishni   ko’zda   tutadi.
Bu   esa   ko’p   sonli   xaridorni   jalb   qiladi.   2.Keng   tabaqalashtirish   strategiyasi.
Kompaniya   tovarlariga   raqobatchi   firmalar   tovarlaridan   farq   qildiradigan
o’ziga   xos   chizgilarni   berishga   qaratilgan.   Bu   ham   xaridorlarni   jalb   etishga
yordam beradi. 3.Optimal xarajatlar strategiyasi. Xaridorlarga past xarajatlar
va   mahsulotni   keng   tabaqalashtirishni   uyg’unlashtirish   hisobiga   qimmatli
tovar   olish   imkoniyatini   beradi.   Asosiy   vazifa   o’xshash   tovarni   ishlab
chiqaruvchilarga   nisbatan   optimal   xarajat   va   past   baholarni   ta’minlashdan
iboratdir.   4.Fokuslangan   strategiya.   Bunda   strategiya   past   xarajatlarga
asoslanganbo’lib,   xaridorlarning   tor   segmentiga   yo’naltiriladi.   Bunda   firma
o’z raqobatchilaridan ancha past baholar hisobiga o’tib ketadi. 5.Ifodalangan
strategiya   yoki   mahsulotni   tabaqalashtirishga   asoslangan   bozor   uyasi
strategiyasi. Uning maqsadi - tanlangan segmentlar namoyondalarini ularning
did   va   talablariga   yanada   to’laroq   javob   beradigan   tovar   va   xizmatlar   bilan
ta’minlashdir.   Hozirgi   kunda   raqobat   kurashida   ustunlik   bunday   raqobatda
emas,   balki   baholardan   tashqari   raqobatdadir.   Chunki,   hozirgi   kunda
istе'molchilar ko`pincha mahsulotning bahosiga emas, balki birinchi navbatda
tovarning   foydali   fazilatlariga   ahamiyat   bеrishadi   va   shu   fazilatlar   ma'qul
kеlsa,   tovar   uchun   ko`proq   pul   to`lashga   ham   tayyor   bo`ladilar.   Markеting
izlanishlari shuni ko`rsatadiki, rivojlangan mamlakatlarda xaridor tovar xarid
qilayotganda   birinchi   navbatda   uning   fazilatlari,   tashqi   ko`rinishiga,
dizayniga   ahamiyat   bеradilar.   Shundan   kеyin   tovarning   tеxnik ko`rsatkichlariga e'tibor bеradilar. Shunday ko`rsatkichlar ichida narx-navo 6
-   7   o`rinlarda   turadi.   Lеkin   bu   boy,   aholisining   turmush   darajasi   yuqori
bo`lgan   davlatlariga   xos   xususiyatdir.   Vaholanki,   ko’plab   mamlakatlarda
baho   hozircha   xaridor   uchun   muhim   ko`rsatkich   hisoblanadi.   Buni   albatta
hisobga   olish   zarur.   Yetuk   firmalar   baholardan   tashqari   raqobatda   quyidagi
narsalarga ham e'tibor bеradilar va evaziga firmaning bir tеkis rivojlanishiga
erishadilar: -tovarning tеxnik jihatdan yangiligi, uning avtomatlashtirilishi; -
tovarlarning   yangidan-yangi   ehtiyojlarni   qondirish   imkoniyatlari;   -o`xshash
tovarlarga   nisbatan   ishlab   chiqarilayotgan   tovarning   chidamliligi,
ishonchliligi, sifatining yuqorilik darajasi; -tovarlarni sotib olgan xaridorlarga
ko`rsatiladigan   xizmatlarning   xilmaxilligi,   holati;   -tovarlarning   tеjamliligi,
ixcham, foydalanishdagi samarasi; -atrof-muhit uchun ekologik toza bo`lishi;
-mahsulotlarni   ishlab   chiqarishda   zamonaviy   innovatsion   va   axborot
texnologiyalarini   qo’llash;   -ishlab   chiqarish   faoliyatida   so’nggi   zamonaviy
usullarni qo’llash. 
Raqobatning   noformal,   jamiyat   tomonidan   qoralanadigan   turi   ham
mavjud.   Bu  o`rinda   g`irrom  raqobat   to`g`risida   ham   so`z   yuritishimiz  kеrak
bo`ladi.   Raqobat   firmalar   uchun   hayotmamot   masalasi   bo`lgani   uchun,   ular
ayrim   hollarda   raqobat   kurashida   g`ayriqonuniy   usullardan   foydalanadilar.
Bunda ular davlat tomonidan raqobat kurashini tartibga soluvchi turli qonun
va   qoidalarga   xilof   ravishda   ish   ko`radilar.   Raqobatchilar   ni   vaqt   oralig’ida
mobil boshqaruv tizimi hisobiga ortda qoldirish obro`siga ziyon keltiradigan
ma'lumotlar   tarqatish;   -rеklamada   tovarlarni   nojo’ya   solishtirish,   axborot
bеrish;   -raqobatchilarga   nisbatan   rekеt,   shantaj   va   hokazolar   yordamida
zo`ravonlik   qilish;   -raqobatchining   tijorat   sirlarini   pinhona   bilib   olish;   -
maxfiy   ma'lumotlarni   ovoza   qilish;   -tovarning   sifati,   xususiyatlari   kabi
masalada   xaridorlarni   aldash,   noto`g`ri   axborot   bеrish   va   rеklama   qilish.
Tovarning   sifati   uning   raqobatbardoshligini   bеlgilovchi   asosiy ko`rsatkichlardandir.   Tovarning   sifati   o`z   ichiga   ko`plab   elеmеntlarni   oladi.
Bular   birinchi   navbatda   mahsulot   tayyorlash   jarayoni   va   foydalanish
xususiyatlari.   Bular   o`z   navbatida   tovarning   uzoq   muddatga   chidamliligi,
ishonchliligi,   fond   sig`imi   kabi   ko`rsatkichlarni   o`z   ichiga   oladi.   Kеyingi
vaqtlarda tovarlarning ekologik tozaligi, xususiyatlari, estеtik ko`rsatkichlari
ko`proq   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Tovarning   sifat   darajasini   aniqlashda
normativlar, sifat standartlariga  javob  bеrishi nazarda  tutiladi.  Tovar  sifatini
tahlil qilishda foydalaniladigan asosiy ko`rsatkichlar bilan bir qatorda sifatsiz
tovar   uchun   istе'molchilarga   to`langan   jarimalar,   tovarni   kafolatli   ta’mir
qiluvchi   ustaxonalarga   sarflanadigan   xarajatlar   va   birinchi   ko`rsatishdayoq,
topshirilgan   tovarning   salmog’i   kabi   ko`rsatkichlar   ham   qo`llaniladi.   Tovar
siyosatini   aniqlash   mеzoni,   hamda   uning   raqobatbardoshligini   ta'minlovchi
mеzoni,   bu   uning   patеnt   bilan   himoyalanganligidir.   Bunda   ixtirochi   -
korxonaga   shu   tovarni   ishlab   chiqarishga   huquqni   saqlab   qoladi,   qachonki,
boshqa   korxona   ushbu   tovarni   ishlab   chiqarmoqchi   bo`lsa,   litsеnziya
(ruxsatnoma)   olishi   lozim.   Tovarlar   sifatini   ifodalovchi   umumiy
ko`rsatkichlar   quyidagilardir:   ishlab   chiqarilgan   tovarlar   tarkibida   ayrim
sifatli   tovarlarning   ulushi   va   miqdori,   ilg`or   tajriba   natijalariga   javob
bеruvchi   va   alohida   xususiyatlari.   O`z   tovarini   raqobatchi   tovari   bilan
taqqoslash chizmasi quyida kеltirilgan.
Markеting   qo`llab-qo`vvatlashni   talab   etayotgan   o`z   (shaxsiy)   tovar
6 - rasm. O`z tovarini raqobatchi tovari bilan taqqoslash.25 Milliy iqtisodiyot
tarmoqlarida   ishlab   chiqarilgan   tovarlarning   sifatini   aniqlashda   turli
ko`rsatkichlar   qo`llaniladi:   ular   tovarning   qanday   turi   uchun
mo`ljallanganligiga   bog`liq.   Masalan,   ohak   va   ganchning   sifati   ularning
bog’lovchanlik   (yopishqoqlik)   qobiliyatiga,   yoqilg’ining   sifati   esa   uning
issiqlik   bеrish   qobiliyatiga   qarab   bеlgilanadi.   Mеhnat   vositalarining   sifati
ularning   mustahkamligiga   va   uzoq   ishlash   qobiliyatiga   qarab   aniqlanadi. Chunki mashinaning ishlash muddati ta’mirlararo davridagi ishlash muddati,
unifikatsiyalashish darajasi, chеt el va ilg`or korxonalarda ishlab chiqarilgan
tovarlarga   nisbatan   bo`lgan   sifat   darajasi   va   hokazolar.   Tovar   sifatini   tahlil
qilishda foydalaniladigan asosiy ko`rsatkichlar bilan bir qatorda sifatsiz tovar
uchun   istе'molchilarga   to`langan   jarimalar,   tovarni   kafolatli   ta’mir   qiluvchi
ustaxonalarga   sarflanadigan   xarajatlar   va   birinchi   ko`rsatishdayoq,
topshirilgan   tovarning   salmog’i   kabi   ko`rsatkichlar   ham   qo`llaniladi.   Tovar
sifatini   oshirish   -   milliy   iqtisodiyotni   rivojlantirish,   korxona
raqobatbardoshligini   oshirishning   asosiy   talabi.   Bu   vazifani   hal   qilish
ijtimoiy   mеhnat   unumdorligini   oshirish,   umumdavlat   boyligini   ko`paytirish
va   mеhnatkashlarning   ehtiyojini   qondirishga   imkon   bеradi.   Tovar   sifatini
oshirish har bir tashkiliy korxona va uning bo`limlarining muhim vazifasidir.
Rеspublikamizda ishlab chiqarilayotgan tovarlar jahon standartlari talablarini
qondira   olishi   zarur.   Mashina   va   mеxanizmlarning   tеxnikaviy   darajasini
oshirish,   mamlakatning   ishlab   chiqarish   kuchlarini   rivojlantirish,   milliy
iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlarida   fan   va   tеxnika   yutuqlarini   tobora
kеngroq, qo`llashning asosidir. Raqobat ustunliklariga ega bo’lish maqsadida
ishlab chiqaruvchi korxonalarning sotuvchilari o’rtasida ham raqobat yuzaga
keladi.   Sotuvchilar   o’rtasidagi   raqobatning   quyidagi   turlari   mavjud:   1.
Gorizontal   raqobat.   Savdo   tarmog`ining   bir   bo’g’inida   faoliyat
ko`rsatayotgan   bir   xil   turdagi   vositachilar   o`rtasidagi   raqobat.   2.Turlararo
gorizontal raqobat. Raqobatning bu shakli tarmoqning bir bo’g’inida faoliyat
ko`rsatayotgan,   biroq   faoliyat   turlari   turlicha   bo`lgan   vositachilar   o`rtasida
uchraydi; u ko`pincha assortimеnt va narxlardagi farqlarning katta bo`lishiga
olib kеladi. 3.Vеrtikal raqobat. Tarmoqning turli bo’g’inlaridagi vositachilar
yuqoriroq   yoki   pastroq   darajali   vositachilik   funksiyalarini   bajaradilar.
Masalan, chakana sotuvchilar ulgurji savdogarlarning funksiyalarini bajarishi
va aksincha ulgurji sotuvchilar chakana savdo bilan shug`ullanishi mumkin. 4.Sotish  kanallari  o`rtasidagi  raqobat.  Bu  holda  butun  kanallar  bir-biri  bilan
raqobatlashadi.   Masalan,   an'anaviy   sotish   tarmog`i   tovarlarni   pochta   orqali
sotish   bilan   raqobatlashadi.   Raqobat   ustunliklariga   ega   bo’lish   maqsadida
ishlab chiqaruvchi korxonalarning sotuvchilari o’rtasida ham raqobat yuzaga
keladi.   Sotuvchilar   o’rtasidagi   bu   kabi   raqobatlashuv   shak-shubhasiz
korxonalarga   ular   ishlab   chiqaruvchi   tovarlarning   raqobatbardoshligini
oshiradi
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   korxonalarning   raqobatbardoshligini
kuchaytirish strategiyalari
Filip   Kotlеr   firmaning   bozordagi   ulushidan   kеlib   chiqqan   holda
raqobatchilik stratеgiyasini 4 ta turga ajratib ko`rsatadi: 1. Lidеr stratеgiyasi.
2. Kurashga chaqiruvchi strategiya. 3. Lider orqasidan boruvchi strategiya. 4.
Mutaxassis strategiyasi.26 Lidеr stratеgiyasi. Odatda lidеr bu asosiy bozorni
rivojlantirishga   katta   hissa   qo`shuvchi   firmadir.   Lidеrning   javobgarligini
aniqlovchi   eng   tabiiy   stratеgiya   bo`lib,   yangi   istе'molchilarni   egallashga,
mavjud   tovarlarni   qo`llashda   yangi   tashviqotga   yoki   tovarlarni   bir   marta
istе'molini   o’stirishga   yo`naltirilgan   global   talabni   kеngaytirish   stratеgiyasi
bo`lib hisoblanadi. Mudofaa stratеgiyasi bozor lidеrining stratеgiyasi bo`lib,
u   orqali   korxona   bozorda   raqobat   kurashida   qo`lga   kiritgan   yutuqlarini,
pozitsiyalarini   (masalan,   bozorda   katta   ulushni   saqlab   qolish,   mahsulot
markasini   obro`sini   ko`tarish,   tovar   harakati   kanallarini   ustidan   nazoratni
saqlab   qolish)   ga   intiladi.   Mudofaa   stratеgiyasi   bozor   sardori   tomonidan
o`zining biznеsini raqobatchilar tajovuzidan doimo himoya qilish maqsadida
tanlanadigan   stratеgiyadir.   Mudofaa   stratеgiyasining   quyidagi   turlari
mavjuddir: pozitsiyali mudofaa, qanot mudofaasi, mudofaa - qayta hujumga
o`tish   yo`li   bilan,   muqobil   mudofaa   va   qisilib   qolayotgan   mudofaa.   Hujum
stratеgiyasini   qo`llash   natijasida   firma   bozorda   o`z   ulushini   oshirishga
harakat   qiladi.   Bundan   maqsad   tajriba   samarasini   kеng   ishlatish   hisobiga rеntabеllikni   oshirishdan   iboratdir.   Dеmarkеting   stratеgiyasi   esa   bozor
lidеrining   to`rtinchi   stratеgiyasi   bo`lib,   lidеr   firma   monopolizmda
ayblanishdan   qochish   uchun   bozordagi   o`z   ulushini   qisqartirishni   ko`rib
chiqishi   mumkin.   Unga   erishish   yo`llarini   bittasi   ko`rsatilayotgan
xizmatlarni, rеklama va talabni rag`batlantirish maqsadida qisqartirish, ayrim
sеgmеntlarda narxni oshirish hisobiga talab darajasini pasaytirish maqsadida
dеmarkеting   tamoyillarini   qo`llash   hisoblanadi.   Raqobat   ustunligini   himoya
qilish   uchun   mudofaa   strategiyalaridan   foydalanish.   Raqobat   bozorlarida
barcha   firmalar   raqobatchilar   uyushtiradigan   hujumlarning   ob’yektlari
bo’lishi   mumkin.   Hujumlar   huddi   eski,   amaldagi   firmalar   tomonidan
bo’lganidek,   yangi   firmalar   tomonidan   ham   bo’lishi   mumkin.   Himoyaviy
strategiyaning maqsadi hujumga uchrash xavfini kamaytirish yoki ularni eng
kam   yo’qotish   bilan   o’tkazib   yuborish.   Himoya   strategiyasi   kompaniyaning
raqobat ustunligini kuchaytirmasa ham, raqobat pozitsiyasi atrofida mudofaa
inshootlarini   tashkil   etish   va   raqobat   ustunligini   saqlab   qolish   imkonini
beradi.   Raqobat   ustunligini   himoya   qilishning   bir   qancha   yo’llari   mavjud.
Ulardan   biri   -   raqobatchilarning   ko’zlangan   harakatlarni   boshlashlari   uchun
halal berish. Bunday yondoshuv quyidagi asosiy qadamlarni ko’zda tutadi: 1.
Bo’sh   bozor   uyalarini   to’ldirish   uchun   mahsulot   nomenklaturasini
kengaytirish. 2.Raqobatchilar ega bo’lgan yoki ega bo’lishi mumkin bo’lgan
modellar   va   mahsulotlar   navlarini   ishlab   chiqish.   3.Pastroq   narxlarda
raqobatchilarning   mahsulotlariga   yaqin   modellarni   taklif   etish.
4.Raqobatchilarni   vositachi   va   distribyuterlarning   taqsimlash   tarmog’idan
siqib   chiqarish   uchun   ular   bilan   shartnomalar   imzolash.   5.Vositachilar   va
distribyuterlar   boshqa   ta’minotchilar   bilan   aloqa   bog’lashlariga   halal   berish
uchun   ularga   sezilarli   skidkalarni   (imtiyoz,   chegirmalarni)   kafolatlash.
6.Iste’molchilarni   bepul   yoki   past   narxlarda   o’qitishni   taklif   etish.   7.O’z
mahsulotiga   iste’molchilar   talabini   saqlab   qolish   uchun   choralar   ko’rish. 8.Kreditga   sotish   hajmlarini   oshirish.   9.Butlovchi   qismlar   yetkazib   berish
vaqtini qisqartirish.
10.Muqobil   texnologiyalarni   patentlash.   11.Xususiy   nou-xaularni
himoyalash.   12.Eng   yaxshi   ta’minotchilar   bilan   eksklyuziv   kontraktlar
imzolash. 13.Raqobatchilarni yaqinlashtirmaslik uchun xom ashyolarni katta
hajmlarda   sotib   olish.   14.Raqobatchilar   bilan   ishlaydigan   ta’minotchilardan
voz   kechish.   15.Tovarlar   va   raqobatchilar   harakatlarini   doimo   nazorat   qilib
turish.   Himoyaviy   strategiyaga   bo’lgan   ikkinchi   yondoshuv   raqobatchilarga
ularning   harakatlari   javobsiz   qolmasligi   va   kompaniya   hujumga   tayyor
ekanligini   yetkazib   turishdan   iborat.   Raqobatchilarning   hujumkor
harakatlariga qarshilik ko’rsatishning boshqa yo’li raqobatchilarni o’ziga jalb
etadigan va ularni hujumkor harakatlarga undaydigan foydani kamaytirishga
urinishdan   iborat.   Firmaning   foydaliligi   qanchalar   yuqori   bo’lsa,   bu
boshqalar   uchun   o’ziga   jalb   etadigan   xo’rak   vazifasini   o’taydi   va   hujumkor
harakatlar   qilish   istagini   tug’diradi.   Bunday   sharoitda   kompaniya   hisob
mexanizmlari   yordamida   himoyalanishi   mumkin.   Kurashga   chaqiruvchi
stratеgiya. Uning maqsadi - lidеr o`rnini egallashdir. Bu yerda 2 ta muammo
muhim hisoblanadi: 1. Lidеrga hujum qilish uchun vaziyatni tanlash. 2.Uning
imkoniyatlarini   va   himoyasini   baholash.   Vaziyatni   tanlashda   front   bo`yicha
hujum   yoki   qanot   hujumi   muqobillari   hisobga   olinadi.   Raqobat   ustunligini
saqlab   qolish   uchun   hujumkorlik   strategiyasidanfoydalanishda   hujum
stratеgiyasi   raqobat   stratеgiyasi   bo`lib,   u   bozor   da'vogari   tomonidan   sotuv
bozorlarini   egallash   kurashida   qo`llaniladi.   Raqobat   ustunligiga   deyarli   har
doim   muvaffaqiyatli   hujumkor   strategik   harakatlar   hisobiga   erishiladi.
Ustunlikka erishishni ta’minlash uchun muvaffaqiyatli hujumkor strategiyaga
qancha   vaqt   talab   etilishi   tarmoqdagi   raqobat   tavsifiga   bog’liq.   Ustunlikni
ta’minlash vaqti qisqa bo’lishi, xizmat ko’rsatish sohasidagi kabi, murakkab texnologik jarayonli kapital talab etadigan tarmoqlardagi kabi ancha davomli
bo’lishi ham mumkin. Ideal darajada
ko’zlangan   harakatlar   miqyosi   ancha   katta   bo’lgan   (masalan,   yangi
qimmatbaho   dorining   patentiga   farmatsevtikada   ega   bo’lish   sezilarli
ustunlikni   ta’minlaydi)   yoki   uncha   katta   bo’lmagan   (masalan,   tikuvchilik
sanoatida,   bunda   kiyimlarning   yangi   modadagi   fasonlari   osongina
o’zlashtirilishi mumkin, nusxa ko’chirish orqali) raqobat ustunligini yaratishi
mumkin.   Muvaffaqiyatli   hujumdan   so’ng   mevalarning   samarasini   ko’rish
davri   keladi.   Bu   davrning   davomiyligi   esa   raqiblarga   yo’qotilgan
pozitsiyalarni   qaytarib   olish   uchun   hujumga   o’tishga   qancha   vaqt   kerak
bo’lishiga bog’liqdir. Raqiblar firma yaratgan ustunlikka qarshi jiddiy qarshi
hujum boshlashlari bilan uning yemirilishi boshlanadi. Egallangan mavqeini
saqlab qolish uchun firma ikkinchi strategik hujumni amalga oshirishi kerak.
Uning   poydevorini   esa   raqobatchi   ustunlikka   erishish   maqsadida   kurashni
kuchaytirgan   paytlarida   hujumga   o’tishga   tayyor   turish   uchun   mevalarni
samarasini   ko’rish   davrida   qurib   qo’yish   kerak   bo’ladi.   Raqobat   ustunligini
saqlab   turish   uchun   firma   raqiblardan   bir   bosh   baland   bo’lishi   kerak.
Bozordagi   o’zining   pozitsiyasini   mustahkamlash   uchun   ketma-ket   strategik
hujumlar   uyushtirishi   va   xaridorlarning   moyilligini   saqlab   turishi   lozim.
Hujumkor   strategiyaning   quyidagi   asosiy   turlari   mavjud:   1.   Raqobatchining
kuchli tomonlariga qarshilik ko’rsatish yoki ulardan o’zib ketishga qaratilgan
harakatlar.   Bu   hujum   raqobatchi   korxonaning   kuchsiz   tomonlaridan   ko’ra
kuchli   tomonlaridan   ustun   kеlish   bo`yicha   faol   harakatlar   orqali   uning
pozitsiyasiga   (mahsulotlar,   rеklama,   narxlar   va   boshqalar   bo`yicha)   hujum
qilish tushuniladi. Uni amalga oshirish uchun korxona raqobatchiga nisbatan
ko`p rеsurslarga ega bo`lishi hamda uzoq muddatli “jang harakatlari”ni olib
borish qobiliyatiga ega bo`lishi kеrak.  Xulosa
Hozirgi   kunda   har   bir   ishlab   chiqarish   korxonasi   Respublikamiz
xalq   xo’jaligining   bir   bo’g’ini   bo’lib,   ular   faoliyatining   natijalari   mamlakat
iqtisodiyotiga,   xalqimizning   farovon   turmush   kechirishiga   ijobiy   ta’sir
ko’rsatib kelmoqda. Shu sababli xususiy mulk va xususiy tadbirkorlikka keng
yo’l   ochib   berish   asosida   ishlab   chiqarishni   jadal   sur’atlarda   rivojlantirib
borish   zarur.   Korxona   o’zining   bozordagi   raqobat   vaziyatini   pozitsiyasini
tashkil   etish   va   sharoitlarni   aniqlash   orqali   baholashi   mumkin.   Baholash
ishlari   korxonaning   tarmoq   bozoridagi   holatini   aniqlash,   yangi   bozorlarga
mahsulot sotish rejasini ishlab chiqish va istiqbolli ishlab chiqarishni amalga
oshirish  uchun, investorlar mablag’larini jalb qilish  maqsadida olib boriladi.
Iqtisodiyotda   raqobatning   mavjudligi   uning   rivojlanishini   ta’minlovchi
omillardan   biridir.   Korxonalarning   raqobat   kurashida   yengib   chiqishi   uchun
korxonalar   bir   qator   faoliyatlarni   amalga   oshirishlari   lozim,   zeroki,   bu   kabi
faoliyatlar   korxonalar   uchun   raqobat   ustunliklari   hisoblanadi.   Ular
quyidagilardan   tashkil   topadi:   1.   Korxona   faoliyatiga   yangiliklar
(innovatsiyalar)   ni   jioriy   etish.   Hozirda   “Karbonat”   AJ   da   ja’mi   178   nafar
ishchi – mutaxassis xodimlar mehnat qilmoqda. Ular tomonidan 2014-yilda 7
milliard   981   million   933   ming   so’mlik   mahsulot   ishlab   chiqarilgan   bo’lsa,
joriy yilda ushbu ko’rsatkich 10 milliard           500 million so’mga yetkazilishi
rejalashtirilmoqda.   Aytish   joizki,   har   qanday   sanoat   korxonasi
muvaffaqiyatlariga   baho   berganda,   uning   daromadlari   miqdori   alohida
e’tiborga   olinadi.   Zero,   daromad   faoliyat   rivojini   ta’minlovchi   eng   muhim
manbadir.   Shu   ma’noda,   “Karbonat”   AJ   ning   mahalliylashtirish   dasturiga
kiritilishi va bu orqali qator imtiyozlar berilishi korxona imtiyozlarini yanada
kengaytirdi. Pirovardida korxonada modernizatsiyalash ishlari olib borildi va
olib   borilmoqda.   Shu   asnoda,   korxonada   735   million   772   ming   so’mlik
texnologik   yangilanishlar   amalga   oshirilib,   mavjud   uskuna   va   dastgohlar quvvati 1,75 barobarga oshirildi. O’z navbatida, qo’shimcha ish o’rinlari ham
yuzaga   keladi.   2.Mahsulot   tannarxini   pasaytirish.   Bu   borada   “Karbonat”   AJ
faoliyatida   ham   yuqorida   aytib   o’tilgan   korxona   faoliyatiga   innovatsiyalarni
joriy   etish   hamda   zamonaviy   texnika   va   texnologiyalar   asosida   mahsulot
ishlab   chiqarish   korxonada   xarajatlarning   kamayishiga   hamda   mehnat
unumdorligining   oshishiga   erishilib,   mahsulotlarning   tannarxi   nisbatan
kamytirilishiga   erishilmoqda.   3.Mahsulotlarni   differentsiatsiyalash,   ya’ni
mahsulotlarning   alohida   dizaynga   ega,   yuqori   sifatli   va   boshqa-boshqa
turlarini   ishlab   chiqarish.   Bu   borada   “Karbonat”   AJ   bir   qator   faoliyatlarni
amalga   oshirib   kelmoqda.   Ya’ni   bu   tashkilot   tarkibida   ohak   ishlab
chiqaruvchi   “NDIZ”   MCHJ   hamda   sement   ishlab   chiqaruvchi   “Forish
sement”   MCHJ   faoliyat   olib   bormoqda.   4.   Tovar   sifatini   oshirish   -   milliy
iqtisodiyotni rivojlantirish, korxona raqobatbardoshligini oshirishning asosiy
talabi.   Bu   vazifani   hal   qilish   ijtimoiy   mеhnat   unumdorligini   oshirish,
umumdavlat   boyligini   ko`paytirish   va   mеhnatkashlarning   ehtiyojini
qondirishga   imkon   bеradi.   “Karbonat”   AJ   da   tovar   sifatini   oshirish   har   bir
tashkiliy   korxona   va   uning   bo`limlarining   muhim   vazifasidir.   Ushbu
korxonada   ishlab   chiqarilayotgan   tovarlar   jahon   standartlari   talablarini
qondira   oladi.   “Karbonat”   AJ   da   mahsulotlarning   eksportbop   turlarini
tayyorlash   ustida   ish   olib   borilmoqda.   Chunki   tashqi   bozordan   mustahkam
joy   egallash   uchun   korxona   texnologiyalarini   muntazam   takomillashtirib
borish talab etiladi. 
Respublikamizda   korxonalar   faoliyatini   tashkil   etish   va   samarali
boshqarish,   ishlab   chiqarish   faoliyatini   boshqarishda   ularning
raqobatbardoshligini   oshirish   borasida   quyidagitakliflarni   bersak,   maqsadga
muvofiq bo’ladi: Birinchidan, asosiy ishlab chiqarish faoliyatiga qo’shimcha
faoliyat va xizmat turlarini ko`rsatish yo`nalishida tashkil etishda olinadigan
foyda   miqdori   ko`payadi.   Bu   esa,   o`z   navbatida,   asosiy   sohani   yanada rivojlantirish, ijtimoiy infratuzilma holatini yaxshilash va qo`shimcha faoliyat
turlarini   yaratish   yo`nalishidagi   tadbirlarni   ichki   manbalar   hisobidan
moliyalashtirishimkonini   beradi.   Ikkinchidan,   qo`shimcha   faoliyat   sifatidagi
xizmatlar ko`rsatish ishlariningasosiy ishlab chiqarilgan mahsulot tannarxiga
kiritilishi   iste`molchilar   uchun   mahsulot   tannarxini   pasayishiga,   ishlab
chiqaruvchilar   uchun   foydani   oshishiga   olib   kelib,   ishlab   chiqaruvchilar
o`rtasida   raqobat   muhitining   kuchayishiga,   pirovardida   esa   ishlab   chiqarish
hamda xizmatlar ko’rsatish sifatining yaxshilanishi va narxining pasayishiga
olib   keladi.   Uchinchidan,   korxonalarda   mahsulotlar   yetishtirishni
diversifikatsiyalash   mahalliy   va   tashqi   bozorlarni   yangi   texnologiyalar
yordamida ishlab chiqarilgan, raqobatbardosh mahsulotlar bilan ta`minlanish
imkonini   yanada   yaxshilaydi.   Bu   esa,   o`z   navbatida,   xalqimiz   turmush
farovonligini   yuksalishiga   xizmat   qiladi.   To`rtinchidan,   ishlab   chiqarish
korxonalarimoddiy-texnikbazasini   mustahkamlash,   ularni
zamonaviytexnikalarbilan   ta`minlash,   istiqbolda   ularni   ishlab   chiqarish
faoliyatini   yanada   barqarorlashtirishga   yordam   beradi.   Ushbu   tadbirning
amalga   oshirilishi   korxonada,   bir   tomondan,   foyda   miqdorining   oshishiga
sabab   bo`lsa,   ikkinchi   tomondan   ishlab   chiqarish   bo`yicha   xo`jalik
mustaqilligini   beradi.   Beshinchidan,   ishlab   chiqarish   korxonalarining
istiqbolli   yo`nalishlari   doirasida   ularni   bozor   bilan   to`g`ridan-to`g`ri
bog`lanishi   va   bu   orqali   o`zlari   ishlab   chiqargan   mahsulotlaridan   ko`proq
manfaatdor   bo`lishini   ta`minlaydigan   tadbirlarni   amalga   oshirish   ishlari
mujassamlashgan.   Bu   esa   pirovardida,   ishlabchiqaruvchi   korxonalarni
iqtisodiyotimizdagi   raqobatbardosh   sub`ekt   sifatida   shakllantirishga   yordam
beradi.   Mazkur   tadbirlarning   amalga   oshirilishi   ishlab   chiqaruvchi
korxonalarning   barqaror   rivojlanishiga,   aholini   ehtiyojlarini   qondiruvchi
turli-tuman mahsulotlar bilan ta`minlashni yaxshilashga olib keladi.
  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1.O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T.: “O’zbekiston”, 2014. 2.O’zbekiston
Respublikasining “Raqobat to’g’risida”gi Qonuni. Qonunlar to’plami. T. 
“Adolat”, 2011. 3.O’zbekiston Respublikasining Xususiykorxonalar to’g’risida” 
giQonuni.Q onunlar to’plami.T.: “Adolat”, 2003. 
4.O’zbekiston Respublikasining Korxonalar to’g’risida” gi Qonuni. Qonunlar 
to’plami. T. Adolat 2002. 5. O’zbekiston Respublikasining Tadbirkorlik faoliyati 
erkinligi kafolatlari to’ g’risida”gi Qonuni. Qonunlar to’plami. T.: “Adolat”, 
2001. 
6.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “To’g’ridan to’g’ri xorijiy 
investitsiyalar jalb etilishini rag’batlantirishga oid qo’shimcha chora – tadbirlar 
to’g’risida” gi Farmoni, 2012 – yil 10 – aprel. 7.O’zbekistonRespublikasi 
Prezidentining “Xususiylashtirish, monopoliyadan chiqarishva raqobatni 
rivojlantirish davlat Qo’mitasini tashkil etish to’g’risida” giFarmoni, 2012 – yil 
13 – noyabr.
  8.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “O’zbekiston iqtisodiyotida xususiy 
sektorning ulushi va ahamiyatini tubdan oshirish chora-tadbirlari to’g’risida” gi 
Farmoni, 2008 yil 28 yanvar. №PF-3135. 
9.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “Ishlab chiqarishni 
modernizatsiyalashtirish, texnik va texnologik qayta jihozlashtirishni 
rag’batlantirish bo’yicha qo’shimcha chora - tadbirlar to’g’risida” gi Farmoni, 
10.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “Bozor islohotlarini chuqurlashtirish 
va iqtisodiyotni yanada erkinlashtirish sohasidagi ustuvor yo’nalishlar amalga 
oshirilishini jadallashtirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi Farmoni, 2007 - yil 14 
– iyun

Korxonalarda raqobatdoshlik

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский