• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

Maktab o'quvchilari o'rtasidagi qadriyat yo'nalishlari dinamikasi

7I bob. Maktab o‘quvchilari qadriyat yo‘nalishlarini o‘rganishning
nazariy asoslari
1.1. Qadriyat tushunchasi va uning mazmuni
Qadriyat tushunchasi insoniyat tafakkuri tarixida eng murakkab, ammo eng
muhim falsafiy, ma’naviy va ijtimoiy tushunchalardan biridir. “Qadriyat” so‘zi
arab   tilidagi   “qadr”   so‘zidan   olingan   bo‘lib,   u   “baholash”,   “e’tibor   berish”,
“ahmiyatli narsa” ma’nolarini bildiradi. Insoniyat tarixiy taraqqiyotining barcha
bosqichlarida   qadriyatlar   jamiyat   hayotining   markazida   turgan,   insonning
ma’naviy olamini shakllantiruvchi asosiy omil bo‘lib kelgan.
Qadriyatlar   tizimi   inson   hayotining   ma’naviy,   axloqiy,   estetik,   siyosiy   va
diniy   yo‘nalishlarini   belgilab   beradi.   Har   bir   jamiyatda   qadriyatlar   ijtimoiy
tuzum, milliy an’analar, madaniyat, urf-odatlar, tarixiy xotira, til  va din orqali
shakllanadi.   Shuning   uchun   ham   qadriyat   tushunchasi   universal   bo‘lish   bilan
birga, har bir millatning o‘ziga xos tarixiy-madaniy mazmunini ifoda etadi.
Falsafada   qadriyatlar   insonning   dunyoga,   jamiyatga   va   o‘z   “men”iga
bo‘lgan   munosabatining   mazmunini   belgilaydi.   Inson   qadriyatlarni   anglash
orqali   o‘z   hayotining   maqsadini,   yo‘nalishini,   e’tiqodini   va   ijtimoiy   rolini
aniqlaydi. Shu boisdan qadriyatlar tizimi – bu shaxsning dunyoqarashi va hayot
falsafasining asosi hisoblanadi.
Psixologiyada   esa   qadriyat   shaxsning   motivatsion   sohasining   muhim
komponenti sifatida qaraladi. U inson xatti-harakatlarining ichki manbai bo‘lib,
u orqali inson o‘zini namoyon qiladi, maqsad sari harakat qiladi, jamiyatda o‘z
o‘rnini   topadi.   Ayniqsa   o‘smirlik   davrida   qadriyatlar   tizimi   shakllanadi,   bu
davrda   o‘quvchilarning   dunyoqarashi,   axloqiy   mezonlari,   ijtimoiy   faolligi 2Mavzu:  Maktab o'quvchilari o'rtasidagi qadriyat yo'nalishlari dinamikasi.
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………….
.
I bob. Maktab o‘quvchilari qadriyat yo‘nalishlarini o‘rganishning nazariy
asoslari
1.1.   Qadriyat   tushunchasi   va   uning
mazmuni …………………………………….
1.2.   O‘quvchilarda   qadriyat   yo‘nalishlarining   shakllanish
jarayoni ……………...
1.3. Qadriyatlarning shaxs tarbiyasidagi o‘rni va ahamiyati ……………………..
II bob. Maktab o‘quvchilari o‘rtasidagi qadriyat yo‘nalishlari dinamikasi
2.1. O‘quvchilar qadriyatlari dinamikasini belgilovchi omillar ………………….
2.2. Turli yosh bosqichlarida qadriyat yo‘nalishlarining xususiyatlari ……….….
2.3. Zamonaviy davrda o‘quvchilar qadriyat yo‘nalishlaridagi o‘zgarishlar …….
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxati ……………………………………………. 16shaxsning   ma’naviy-axloqiy   qiyofasini   belgilovchi,   uning   hayotiy   faoliyatini
boshqaruvchi,   jamiyatdagi   tutgan   o‘rnini   aniqlovchi   asosiy   mezondir.   Tarbiya
jarayonida qadriyatlar to‘g‘ri singdirilsa, insonda halollik, adolat, mehr-shafqat,
vatanparvarlik   kabi   fazilatlar   qaror   topadi.   Shu   tariqa,   qadriyatlar   orqali
barkamol,   ma’naviy   yetuk,   ijtimoiy   mas’uliyatli   shaxsni   tarbiyalashga
erishiladi.
II bob. Maktab o‘quvchilari o‘rtasidagi qadriyat yo‘nalishlari
dinamikasi
2.1. O‘quvchilar qadriyatlari dinamikasini belgilovchi omillar
Jamiyat   taraqqiyoti,   ijtimoiy   munosabatlarning   o‘zgarishi,   axborot
oqimining keskin ortishi natijasida o‘quvchilar dunyoqarashi, qadriyat tizimi va
yo‘nalishlarida   sezilarli   dinamik   o‘zgarishlar   sodir   bo‘lmoqda.   Har   bir   yangi
avlod   o‘z   davrining   ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy   va   madaniy   muhitida
shakllanadi.   Shu   sababli   ularning   qadriyatlarga   bo‘lgan   munosabati   ham   vaqt
o‘tishi bilan o‘zgarib, yangilanib boradi. Qadriyatlar dinamikasini aniqlash, uni
belgilovchi   omillarni   tahlil   qilish   tarbiyaviy   ishlarning   samaradorligini
oshirishda muhim ilmiy va amaliy ahamiyatga ega.
O‘quvchilar qadriyatlar tizimini shakllantiruvchi asosiy omillarni bir necha
yo‘nalishda   guruhlash   mumkin:   ijtimoiy,   madaniy,   psixologik,   iqtisodiy,
ta’limiy,   axborot-kommunikatsion   va   oilaviy   omillar.   Ushbu   omillar   o‘zaro
uzviy   bog‘liq   bo‘lib,   bir-birini   to‘ldiradi   va   o‘quvchi   shaxsining   ma’naviy
rivojlanishiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
1. Ijtimoiy omillar.
O‘quvchilarning   qadriyat   yo‘nalishlariga   jamiyatda   hukm   surayotgan   ijtimoiy
muhit, milliy mafkura, g‘oyaviy qadriyatlar, axloqiy me’yorlar, davlat siyosati
va ommaviy axborot vositalari sezilarli ta’sir ko‘rsatadi. Mustaqil  O‘zbekiston
sharoitida   yoshlar   qalbida   vatanparvarlik,   milliy   g‘urur,   o‘zligiga   sadoqat,
bag‘rikenglik,   insonparvarlik   kabi   qadriyatlarni   shakllantirish   davlat
siyosatining ustuvor yo‘nalishlaridan biri sifatida qaraladi. Shu sababli, ijtimoiy 14Bugungi  globallashuv  sharoitida bu jarayon yanada dolzarb ahamiyat  kasb
etadi.   Chunki   yoshlar   qadriyatlar   tizimida   milliylik   bilan   umuminsoniylik
uyg‘unlashmasa,   ularning   ma’naviy   yo‘nalishi   zaiflashadi.   Shu   bois   ta’lim
tizimi qadriyat tarbiyasini o‘zining markaziy yo‘nalishi sifatida davom ettirishi
zarur.o‘quvchilarda   qadriyat   yo‘nalishlarining   shakllanishi   —   bu   shaxsni
ma’naviy jihatdan yuksaltirish, ijtimoiy mas’uliyatli fuqaroni tarbiyalash, milliy
va   umuminsoniy   qadriyatlarni   uyg‘unlashtirish   jarayonidir.   Bu   jarayonning
muvaffaqiyati   esa,   avvalo,   ta’lim   tizimi,   o‘qituvchi   shaxsi,   oila   muhitining
uyg‘unligi va davlatning ma’naviy siyosati bilan bevosita bog‘liqdir.
1.3. Qadriyatlarning shaxs tarbiyasidagi o‘rni va ahamiyati
Qadriyatlar inson shaxsining shakllanishida, uning ijtimoiy hayotdagi tutgan
o‘rni   va  xulq-atvorida  hal  qiluvchi  rol   o‘ynaydi.  Har  bir   jamiyatda  qadriyatlar
tizimi   ijtimoiy,   madaniy,   axloqiy   va   ma’naviy   me’yorlar   asosida   shakllanadi.
Shaxs tarbiyasi jarayonida ana shu qadriyatlar insonning dunyoqarashi, hayotiy
pozitsiyasi,   jamiyatga   bo‘lgan   munosabati   va   o‘zini   anglash   darajasini
belgilaydi.   Shu   boisdan,   qadriyatlar   tarbiya   jarayonining   asosi,   yo‘naltiruvchi
kuchi va ma’naviy tayanchi sifatida qaraladi.
Insonning   ijtimoiylashuvi   jarayonida   qadriyatlar   orqali   unga   ma’lum
g‘oyaviy, axloqiy, estetik va mehnatsevarlik kabi sifatlar singdiriladi. Masalan,
milliy   qadriyatlar   asosida   tarbiyalangan   yosh   avlod   o‘z   xalqining   urf-odatlari,
an’analari   va   ma’naviy   merosini   qadrlaydi,   ularga   hurmat   bilan   munosabatda
bo‘ladi.   Bu   esa,   shaxsning   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topishida,   sog‘lom   ijtimoiy
munosabatlarni shakllantirishida asosiy omil sifatida namoyon bo‘ladi.
Qadriyatlarning shaxs tarbiyasidagi o‘rni, avvalo, insonning ichki dunyosini
boyitishda,   ruhiy   yetuklikni   ta’minlashda   ko‘rinadi.   Ma’naviy   qadriyatlar,
xususan,   halollik,   adolat,   vatanparvarlik,   mehr-oqibat,   bag‘rikenglik   kabi
tushunchalar  shaxs  xulq-atvorining poydevorini tashkil  etadi. Ular  yoshlarning 17siyosiy   barqarorlik,   ma’naviy   muhitning   sog‘lomligi   o‘quvchilar
dunyoqarashiga ijobiy ta’sir etadi.
O‘quvchilar   orasida   kuzatilayotgan   qadriyatlar   dinamikasi   shuni
ko‘rsatadiki,   jamiyatda   ijobiy   ijtimoiy   muhit   mavjud   bo‘lsa,   yoshlar   orasida
halollik,   mehnatsevarlik,   insoniylik   kabi   fazilatlar   kuchayadi.   Aks   holda,
ijtimoiy beqarorlik, ishsizlik, korrupsiya, ma’naviy inqiroz yoshlarning qadriyat
tizimida   befarqlik,   individualizm,   moddiy   manfaatparastlik   kabi   salbiy
holatlarni keltirib chiqaradi.
2. Madaniy omillar.
Har   bir   xalqning   madaniy   merosi,   urf-odatlari,   milliy   an’analari,   san’ati,
adabiyoti   va   diniy   qadriyatlari   o‘quvchi   shaxsining   dunyoqarashini
shakllantiruvchi   asosiy   omillardandir.   O‘quvchilarning   qadriyat   yo‘nalishlari
aynan   madaniyat   orqali   ma’naviy   jihatdan   mustahkamlanadi.   Masalan,   milliy
bayramlar,   folklor   an’analari,   teatr,   musiqa,   milliy   kiyim,   xalq   og‘zaki   ijodi,
badiiy   adabiyotlar   orqali   o‘quvchilar   estetik,   axloqiy   va   vatanparvarlik
qadriyatlarini o‘zlashtiradilar.
Bugungi   kunda   global   madaniyat   ta’siri   ostida   yoshlarning   qadriyat
yo‘nalishlarida   o‘zgarishlar   yuz   bermoqda.   Ba’zi   hollarda   chet   el   madaniyati
elementlari, ayniqsa ommaviy madaniyat, o‘quvchilarning milliy qadriyatlarga
bo‘lgan   e’tiborini   kamaytirmoqda.   Shu   sababli   maktabda   madaniy-ma’naviy
tarbiya   tizimini   kuchaytirish,   o‘quvchilarga   milliy   o‘zligimizni   saqlab   qolish
g‘oyasini singdirish zarur.
3. Psixologik omillar.
Qadriyatlarning   dinamikasida   o‘quvchilarning   yosh   davrlari   psixologiyasi
muhim   rol   o‘ynaydi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   qadriyatlarni   asosan
kattalarning ta’siri ostida qabul qiladilar. O‘rta sinf o‘quvchilarida esa mustaqil
fikrlash, o‘z nuqtai nazarini bildirish ehtiyoji kuchayadi, bu esa qadriyatlarning
o‘zgaruvchanligiga   olib   keladi.   Yuqori   sinf   o‘quvchilarida   esa   shaxsiy   hayot 24So‘nggi o‘n yillikda O‘zbekiston ta’lim tizimida olib borilayotgan islohotlar
o‘quvchilarning   qadriyat   yo‘nalishlariga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   “Yangi
O‘zbekiston   –   yangi   ta’lim”   tamoyili   asosida   shakllanayotgan   yangi   avlod
o‘quvchilari ilgari surilgan milliy va umuminsoniy qadriyatlarni raqamli dunyo
bilan uyg‘unlashtirishga intilmoqda.
Zamonaviy   o‘quvchi   uchun   qadriyat   endi   faqat   “an’anaviy   me’yor”   emas,
balki shaxsiy  tanlov, ijodiy fikrlash, erkin qarash va o‘zini  ifoda etish vositasi
sifatida qaralmoqda. Bu jarayon yoshlarning dunyoqarashida demokratik, ochiq
va   global   tafakkurning   shakllanishini   ta’minlaydi.   Shu   bilan   birga,   ba’zi
hollarda axloqiy relativizm, individualizm va iste’molchilik kayfiyati kuchayib
borayotganini ham qayd etish lozim.
2. Raqamli madaniyatning qadriyatlarga ta’siri
Raqamli   texnologiyalar,   internet   va   ijtimoiy   tarmoqlarning   keng   tarqalishi
o‘quvchilarning   qadriyat   yo‘nalishlariga   kuchli   psixologik   va   ijtimoiy   ta’sir
ko‘rsatmoqda.   Bugungi   o‘quvchi   ko‘p   vaqtini   virtual   makonda   o‘tkazadi,   u
yerda   shakllanayotgan   “ijtimoiy   obrazlar”   va   “trendlar”   ko‘pincha   qadriyatlar
tizimiga yangicha yo‘nalish beradi.
Masalan,   ilgari   “kitobxonlik”,   “ilmga   hurmat”,   “o‘qituvchini   qadrlash”
asosiy   axloqiy   me’yorlardan   biri   bo‘lgan   bo‘lsa,   hozirgi   raqamli   davrda   bu
qadriyatlar o‘rnini “axborotga tez kirish”, “texnologiyani bilish” va “internetda
obro‘ga ega bo‘lish” kabi omillar egallamoqda.
Raqamli   madaniyat   yoshlar   ongida   quyidagi   tendensiyalarni
shakllantirmoqda:
 Vaqtning   tez   o‘tishini   qadrlash   –   tezkor   natija,   tezkor   o‘zgarishlarga
moyillik.
 Virtual ijtimoiylik – haqiqiy muloqot o‘rniga onlayn aloqa.
 Individuallik   –   shaxsiy   erkinlikni   jamiyat   manfaatidan   ustun   qo‘yish
holatlari. 25 Vizual tafakkur – matndan ko‘ra tasvirga, video va emotsiyaga asoslangan
idrok.
3. Oila va ta’lim muhitining o‘zgarishi
Zamonaviy jamiyatda oila va maktab qadriyatlar tarbiyachisi sifatida o‘zaro
aloqador   tizimni   tashkil   etadi.   Ammo   hozirgi   davrda   ota-onalarning   ish
bandligi,   oilaviy   muloqotning   qisqarishi,   farzand   tarbiyasini   texnologiyalarga
topshirish   (masalan,   telefon   yoki   planshet   bilan   band   qilish)   jarayonlari
o‘quvchi qadriyatlarida “insoniy muloqot”ning pasayishiga olib kelmoqda.
Maktab   esa   bunday   sharoitda   o‘zining   tarbiyaviy   rolini   yanada
mustahkamlashi   zarur.   O‘qituvchilar   o‘quvchilarda   axborotni   tanlab   qabul
qilish,  tanqidiy  fikrlash,   ijtimoiy  mas’uliyat  va  milliy  qadriyatlarni  zamonaviy
talqin   etish   ko‘nikmalarini   shakllantirish   orqali   bu   jarayonni
muvozanatlashtirishlari lozim.
4. Milliy va umuminsoniy qadriyatlarning uyg‘unligi
Global   ta’sir   ostida   o‘quvchilar   orasida   milliy   qadriyatlarga   nisbatan
turlicha   munosabat   shakllanmoqda.   Ba’zilar   milliy   urf-odatlarni
zamonaviylikka   zid   deb   hisoblasa,   boshqalar   esa   ularni   yangi   shaklda   ifoda
etishga harakat qilmoqda.
Bugungi   ta’lim   siyosatida   “Milliy   qadriyat   –   zamonaviy   talqin”   g‘oyasi
keng   qo‘llanmoqda.   Masalan,   vatanparvarlik   endi   faqat   davlat   ramzlariga
sadoqat   emas,   balki   o‘z   kasbida   fidoyilik,   ekologik   ong,   ijtimoiy   faollik   va
global tinchlik uchun mas’uliyat tarzida tushuntirilmoqda.
5. O‘quvchi qadriyatlaridagi ijobiy o‘zgarishlar
Zamonaviy   o‘quvchilar   orasida   ijobiy   o‘zgarishlar   ham   kuzatilmoqda.
Jumladan:
 Ta’limga   yangicha   qarash   –   o‘qish   faqat   majburiyat   emas,   balki   o‘zini
rivojlantirish vositasi sifatida qaralmoqda.
 Gender   tenglik   qadriyati   –   qiz   va   o‘g‘il   bolalar   imkoniyatlarining   tengligi
tobora qadrlanmoqda. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bugungi   kunda   jamiyatning   har
tomonlama   rivojlanishi,   axborot   texnologiyalarining   keskin   sur’atlar   bilan
kengayib borishi natijasida yosh avlodning dunyoqarashi, qadriyatlar tizimi va
ijtimoiy   yo‘nalishlari   tubdan   o‘zgarib   bormoqda.   Ayniqsa,   maktab   davrida
o‘quvchilarda   shakllanadigan   qadriyatlar   keyingi   hayot   yo‘lini   belgilovchi
asosiy   omillardan   biridir.   Shu   boisdan   ham   bu   masalani   ilmiy   jihatdan
o‘rganish,   ularning   qadriyat   yo‘nalishlarini   tahlil   qilish   zamonaviy   ta’lim   va
tarbiya tizimi uchun nihoyatda dolzarbdir.
Mamlakatimizda   yosh   avlod   tarbiyasi   davlat   siyosatining   ustuvor
yo‘nalishlaridan   biri   sifatida   e’tirof   etilmoqda.   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   yoshlarga   oid   qator   qaror   va   farmonlarida,   xususan,   “Yoshlar
siyosati   to‘g‘risida 1
”gi   Qonunda   yoshlarning   ma’naviy,   intellektual   va   axloqiy
rivojlanishiga   alohida   e’tibor   qaratilgan.   Shuningdek,   ta’lim   muassasalarida
ma’naviy-ma’rifiy   ishlar   sifatini   oshirish,   o‘quvchilarda   milliy   qadriyatlarga
hurmat,   Vatanga   sadoqat,   bag‘rikenglik   va   insonparvarlik   fazilatlarini
mustahkamlash vazifalari belgilab berilgan.
Globallashuv sharoitida chetdan kirib kelayotgan g‘oyaviy oqimlar, internet
madaniyati   va   ommaviy   axborot   vositalarining   kuchli   ta’siri   yoshlarning
dunyoqarashini   o‘zgartirmoqda.   Shu   sababli,   maktab   o‘quvchilarida   qadriyat
yo‘nalishlarining barqarorligini saqlash,  milliy o‘zlikni  anglashni  kuchaytirish,
ijobiy axloqiy sifatlarni shakllantirish ta’lim tizimining dolzarb vazifasidir.
1
  Shavkat Mirziyoyev.  “Yoshlar – kelajagimiz bunyodkori”  mavzusidagi ochiq 
muloqotdagi nutqi. 2025 yil, Toshkent sh. Manba:  https://yuz.uz/uz/news/shavkat-mirziyoev-
yoshlar-kelajagi-bilan-bogliq-har-qanday-vazifa-birlamchi-ahamiyatga-ega 5rivojlanishining   psixologik   mexanizmlarini   yangicha   talqinda   tahlil   qilish
imkonini   beradi.   Tadqiqotda   qadriyat   tushunchasining   mazmuni,   uning   shaxs
motivatsiyasi, axloqiy ong va ijtimoiy yo‘nalish bilan uzviy bog‘liqligi nazariy
asosda   ochib   beriladi.   Shu   bilan   birga,   kurs   ishida   qadriyatlarning   o‘quvchi
shaxsini   shakllantirishdagi   roli,   yoshga   oid   psixologik   xususiyatlar   hamda
ta’lim-tarbiya jarayonidagi o‘zaro ta’siri ilmiy yondashuv asosida tahlil etiladi.
Tadqiqot   natijalari   orqali   qadriyatlar   tizimining   shakllanish   bosqichlari,
ularning   o‘zgarish   dinamikasiga   ta’sir   etuvchi   omillar   (oila,   maktab   muhiti,
tengdoshlar  guruhi, OAV, internet va boshqalar)  aniqlanadi. Bu esa  shaxsning
ijtimoiy-psixologik   rivojlanish   qonuniyatlarini   chuqurroq   anglashga   xizmat
qiladi.   Amaliy   ahamiyati   esa   shundan   iboratki,   kurs   ishi   natijalari   ta’lim
tizimida   o‘quvchilar   bilan   olib   boriladigan   ma’naviy-ma’rifiy   va   tarbiyaviy
ishlarni   takomillashtirishda   foydalanilishi   mumkin.   Xususan,   sinf   rahbarlari,
psixologlar   va   pedagoglar   uchun   o‘quvchilarda   sog‘lom   qadriyatlarni
shakllantirishga qaratilgan metodik tavsiyalar ishlab chiqish imkonini beradi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   —   umumta’lim   maktablari   o‘quvchilari,
ularning   ma’naviy   dunyosi,   ijtimoiy   fikrlash   tizimi   va   qadriyat   yo‘nalishlari
hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   maktab   o‘quvchilari   o‘rtasidagi
qadriyat   yo‘nalishlarining   shakllanishi   va   rivojlanish   dinamikasini   belgilovchi
psixologik, pedagogik hamda ijtimoiy omillardir.
Kurs ishi mavzusining maqsadi  — maktab o‘quvchilari o‘rtasida qadriyat
yo‘nalishlarining shakllanish  va  o‘zgarish  dinamikasini  aniqlash,  bu jarayonga
ta’sir   etuvchi   asosiy   omillarni   tahlil   qilish   hamda   ularni   rivojlantirishga   doir
ilmiy tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 “Qadriyat” tushunchasining mohiyati va uning psixologik mazmunini tahlil
qilish; 23Yosh
bosqichi Yetakchi
qadriyatlar Qadriyatlarning
shakllanish manbai Psixologik
xususiyatlar
tuyg‘u ustunligi
11–14   yosh
(o‘rta) Adolat,   hurmat,
vatanparvarlik,
jamoa Maktab   jamoasi,
tengdoshlar,   ijtimoiy
muhit O‘zlikni
anglash,   tanqidiy
fikrlashning
boshlanishi
15–17   yosh
(yuqori) Mas’uliyat,
erkinlik,
mehnatsevarlik,
kelajak rejalari Mustaqil   tajriba,
o‘qituvchi   va   jamiyat
ta’siri Ongli   tanlov,
shaxsiy   e’tiqod   va
mustaqil   qarashlar
shakllanishi
Turli   yosh   bosqichlarida   o‘quvchilarning   qadriyat   yo‘nalishlari   uzviy
bog‘liq   holda   rivojlanadi.   Bola   avval   kattalarning   qadriyatlarini   takrorlasa,
keyin   ularni   tahlil   qilib,   o‘z   hayotiy   qarashlariga   aylantiradi.   Shu   bois   ta’lim-
tarbiya jarayonida o‘quvchilarning yosh va psixologik xususiyatlarini inobatga
olish,   har   bir   bosqichda   qadriyatlarni   mos   pedagogik   usullar   orqali   singdirish
zarurdir.
2.3. Zamonaviy davrda o‘quvchilar qadriyat yo‘nalishlaridagi
o‘zgarishlar
Bugungi globallashuv, raqamli texnologiyalar, axborot oqimining tezligi va
madaniy   xilma-xillik   sharoitida   o‘quvchilar   qadriyat   yo‘nalishlarida   sezilarli
o‘zgarishlar   kuzatilmoqda.   Avvalgi   avlodlar   uchun   ustuvor   bo‘lgan   an’anaviy
qadriyatlar   –   halollik,   mehnatsevarlik,   odob,   kattalarga   hurmat,   vatanparvarlik
kabi  fazilatlar  hozirgi  yoshlar  orasida yangicha  mazmun kasb  etib, zamonaviy
dunyoqarash   bilan   uyg‘unlashmoqda.   Shu   jarayonda   o‘quvchilarning   qadriyat
tizimi   ijtimoiy-madaniy   omillar,   axborot   texnologiyalari,   ta’lim   muhitining
modernizatsiyasi va global kommunikatsiyalar ta’sirida qayta shakllanmoqda.
1. Qadriyat tizimining modernizatsiya jarayoni 196. Axborot-kommunikatsion omillar.
Zamonaviy   o‘quvchilar   uchun   internet,   ijtimoiy   tarmoqlar,   raqamli
texnologiyalar   qadriyatlarni   shakllantiruvchi   eng   kuchli   omillardan   biriga
aylandi.   Axborot   oqimining   kengayishi   natijasida   yoshlar   turli   g‘oyaviy,
madaniy   va   siyosiy   qarashlar   ta’sirida   qolmoqdalar.   Shu   sababli,   maktab
yoshidagi   o‘quvchilarning   axborot   madaniyatini   oshirish,   tanqidiy   fikrlashni
rivojlantirish   va   axborotni   tahlil   qilish   ko‘nikmalarini   shakllantirish   muhim
ahamiyat kasb etadi.
Ijtimoiy   tarmoqlarda   tarqalayotgan   qadriyatlar   tizimi   har   doim   ham
jamiyatimizning   ma’naviy   me’yorlariga   mos   kelmaydi.   Shuning   uchun
o‘quvchilarga   raqamli   dunyo   bilan   ishlash   madaniyatini   o‘rgatish,   foydali
kontent tanlash, zararli axborotlardan himoyalanishni o‘rgatish lozim.
7. Oilaviy omillar.
Oilada   shakllanadigan   qadriyatlar   o‘quvchilarning   shaxsiy   yo‘nalishini
belgilovchi eng asosiy poydevordir. Ota-onaning munosabati, ularning hayotiy
qarashlari,   turmush   tarzi,   o‘zaro   hurmat   va   mehr   muhiti   farzandda   qadriyat
tizimining   shakllanishiga   bevosita   ta’sir   etadi.   Agar   oilada   mehnatsevarlik,
halollik,   o‘zaro   hurmat   qadriyat   sifatida   ustuvor   bo‘lsa,   bola   bu   qadriyatlarni
tabiiy tarzda o‘zlashtiradi.
Ota-onaning   tarbiyaviy   befarqligi   yoki   noto‘g‘ri   munosabati   esa
o‘quvchilarda qadriyatlar ziddiyatini keltirib chiqaradi. Shu sababli, o‘qituvchi
va   ota-onalar   hamkorligi,   maktab-oila   aloqalarining   mustahkamligi
o‘quvchilarda   barqaror   qadriyat   yo‘nalishlarini   shakllantirishning   muhim
omilidir.
8. Diniy va ma’naviy omillar.
Diniy   qadriyatlar,   e’tiqod   va   ma’naviyat   ham   o‘quvchilar   dunyoqarashining
ajralmas   qismidir.   Diniy   qadriyatlar   insonni   halollikka,   adolatga,   mehr-
shafqatga,   sabr-toqatga,   mehnatsevarlikka   chorlaydi.   Ular   yoshlarning   ruhiy
poklanishiga,   iymon-e’tiqodini   mustahkamlashga,   ezgulikka   yo‘naltiradi.   Shu 21yosh bosqichlari bo‘yicha tahlili shaxsning dunyoqarashi, axloqiy qarashlari va
ijtimoiy faoliyatidagi o‘zgarishlarni chuqurroq anglash imkonini beradi.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari (7–10 yosh)
Bu   davrda   bola   uchun   eng   muhim   qadriyat   –   oila   va   o‘qituvchi   bilan
bo‘lgan   hissiy   aloqa   hisoblanadi.   Bolalar   kattalarning   bahosiga,   maqtoviga   va
mehriga   juda   sezgir   bo‘lishadi.   Ularning   qadriyat   tizimi   asosan   ijtimoiy
tajribani   kuzatish,   takrorlash   va   o‘rganish   orqali   shakllanadi.   Shu   sababli,   bu
bosqichda   ezgulik,   mehr-shafqat,   do‘stlik,   tinchlik   kabi   qadriyatlar   ustunlik
qiladi.   O‘qituvchi   shaxsiy   namunasi,   oilada   esa   ota-ona   xulqi   bolalarda
qadriyatlarning shakllanishiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   o‘yin,   ertak,   hikoya,   musobaqa   kabi
faoliyatlar   orqali   ma’naviy   tushunchalar   berish   juda   samarali.   Ular   hayotni
asosan   emotsional   tarzda   idrok   etadilar,   shuning   uchun   qadriyatlar   haqida
gapirganda   ularni   hayajonlantiruvchi,   obrazli   misollar   keltirish   muhim
ahamiyatga ega.
O‘rta sinf o‘quvchilari (11–14 yosh)
O‘rta sinf  davrida o‘quvchilarda o‘zlikni  anglash,  mustaqil  fikr  yuritish  va
shaxsiy   pozitsiyani   shakllantirish   jarayoni   boshlanadi.   Bu   yoshda   do‘stlik,
adolat,   haqiqat,   hurmat,   milliy   g‘urur   kabi   qadriyatlar   yetakchi   o‘rin   egallay
boshlaydi.   O‘quvchi   endi   jamiyatdagi   o‘z   o‘rnini   tushunishga,   o‘z   xatti-
harakatini axloqiy me’yorlarga muvofiq baholashga harakat qiladi.
Bu   bosqichda   o‘quvchilar   o‘rtasida   ijtimoiy   ta’sir,   ayniqsa,   tengdoshlar
fikrining kuchi oshadi. Ular ko‘proq o‘z guruhlariga moslashishga harakat qilib,
ko‘pincha   guruh   qadriyatlarini   shaxsiy   qadriyatlardan   ustun   qo‘yadi.   Shu
sababli   o‘qituvchilar   va   psixologlar   tomonidan   axloqiy   qaror   qabul   qilish,
empatiya   va   murosaga   kelish   ko‘nikmalarini   shakllantirishga   qaratilgan
pedagogik yondashuv muhim ahamiyat kasb etadi.
O‘rta   sinf   davri   o‘quvchilarida   vatanparvarlik   va   ijtimoiy   adolat
tushunchalari   ham   chuqurlasha   boshlaydi.   O‘zbekiston   tarixidagi   buyuk 26 Ekologik mas’uliyat – tabiatni asrash, resurslarni tejashga e’tibor ortmoqda.
 Insonparvarlik   –   ijtimoiy   loyihalar,   volontyorlik,   yordam   aksiyalarida
ishtirok etish ko‘paymoqda.
 Innovatsion   qadriyatlar   –   yangi   texnologiyalarni   o‘zlashtirish,   startap
g‘oyalarini ilgari surish.
6. Salbiy omillar va muammolar
Shu   bilan   birga,   o‘quvchi   qadriyatlarida   ayrim   salbiy   tendensiyalar   ham
mavjud:
 Materialistik qadriyatlarga haddan ortiq berilish;
 Internet orqali tarqalayotgan zararli axborotlarga berilish;
 Madaniy identifikatsiyaning susayishi;
 Boshqalar fikriga hurmatsizlik, shoshqaloqlik, sabrsizlik;
 Hayotda yengil yo‘l bilan muvaffaqiyatga erishish istagi.
Bu   holatlar   o‘quvchilarning   shaxsiy   kamolotini   sekinlashtirishi   mumkin.
Shu   sababli   pedagoglar,   psixologlar   va   ota-onalar   o‘rtasida   hamkorlik   muhim
ahamiyat kasb etadi.
7. Empirik kuzatuvlar asosida tahlil
Toshkent,   Samarqand   va   Farg‘ona   viloyatlaridagi   2024-yilgi   sotsiologik
tadqiqotlarga   ko‘ra,   9–11-sinf   o‘quvchilari   orasida   qadriyat   ustuvorligi
quyidagicha taqsimlangan:
Qadriyat turi O‘rta   maktab   o‘quvchilari
(%) Yuqori   sinf   o‘quvchilari
(%)
Oila   va   sog‘lom
turmush 85 80
Pul va moddiy boylik 48 62
Do‘stlik va muloqot 76 70
Ta’lim   va   kasbiy
muvaffaqiyat 64 78
Ijtimoiy adolat va erkinlik 55 69 4Maktab   o‘quvchilari   o‘rtasidagi   qadriyat   yo‘nalishlari   dinamikasini
o‘rganish   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   jihatdan   ham   ahamiyatlidir.   Bu   orqali
o‘quvchilarning   qadriyat   tizimida   ro‘y   berayotgan   o‘zgarishlarni   aniqlash,
ularning   sabablari   va   oqibatlarini   tahlil   qilish,   shuningdek,   pedagogik   ta’sir
mexanizmlarini   takomillashtirish   imkoniyati   yaratiladi.   Shu   jihatdan   mazkur
kurs ishi mavzusi bugungi kun uchun g‘oyat dolzarb hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Qadriyat   tushunchasi
insoniyat   tafakkurining   eng   qadimiy   ilmiy   va   falsafiy   muammolaridan   biridir.
Bu   sohada   qadimdan   buyon   turli   maktab   va   yo‘nalishlar   shakllangan   bo‘lib,
qadriyatning   mohiyati,   ijtimoiy   vazifasi,   shaxs   hayotidagi   o‘rni   haqida   turli
nazariyalar ilgari surilgan. G‘arb olimlaridan A. Maslou “ehtiyojlar ierarxiyasi”
nazariyasi   orqali   qadriyatlarni   inson   motivatsiyasi   bilan   bog‘lagan   bo‘lsa,   M.
Rokich   qadriyatlarni   shaxs   xulq-atvori   va   qaror   qabul   qilish   mexanizmining
asosi sifatida tahlil etgan. G. Allport va E. Fromm esa qadriyatlarning ijtimoiy
va axloqiy funksiyalarini psixologik nuqtayi nazardan izohlab bergan.
Mahalliy tadqiqotchilar orasida A. Erkaev, I. Jabborov, N. To‘raqulova, D.
Karimova,   Sh.   Shodmonova,   O.   Tolipov   va   boshqalar   yoshlar   dunyoqarashi,
shaxs qadriyat tizimi va tarbiya jarayonining o‘zaro bog‘liqligini ilmiy asoslab
berishgan.   Ularning   tadqiqotlarida   qadriyatlar   milliy   mafkura,   madaniy
an’analar   va   ta’lim   muhitining   ajralmas   qismi   sifatida   tahlil   etilgan.   Shunga
qaramay,   aynan   maktab   o‘quvchilari   o‘rtasidagi   qadriyat   yo‘nalishlarining
dinamik   o‘zgarishlari,   ya’ni   yosh   bosqichlariga   qarab   ularning   qadriyatlarga
munosabati qanday shakllanib borishi, zamonaviy axborot muhitining ularning
qarashlariga qanday ta’sir etishi masalalari hali yetarli darajada o‘rganilmagan.
Hozirgi   kunda   raqamli   texnologiyalar,   ijtimoiy   tarmoqlar,   virtual   muhit
yoshlarning qadriyat tizimida yangi tendensiyalarni yuzaga keltirmoqda. 
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Mazkur   kurs
ishining nazariy ahamiyati shundaki, u o‘quvchilarning qadriyat yo‘nalishlarini
o‘rganishga   oid   mavjud   ilmiy   qarashlarni   chuqurlashtirish,   shaxs 20sababli, ta’lim tizimida ma’naviy tarbiya, diniy qadriyatlarni to‘g‘ri tushuntirish
va ularni hayotiy me’yor sifatida singdirish muhim hisoblanadi.
9. Global omillar.
Bugungi   globallashuv   davrida   xalqaro   ta’sirlar,   xorijiy   madaniyat,   migratsiya,
xorijda   ta’lim   olish   kabi   jarayonlar   ham   o‘quvchilarning   qadriyat   tizimida  o‘z
aksini topadi. Yoshlar dunyoqarashi kengayadi, biroq shu bilan birga, ularning
milliy   qadriyatlarga   bo‘lgan   e’tibori   pasayib   ketish   xavfi   ham   mavjud.   Shu
sababli,   globallashuv   sharoitida   milliy   qadriyatlarimizni   asrab-avaylash,   ularni
zamonaviylik bilan uyg‘unlashtirish dolzarb masaladir.
10. Pedagogik-psixologik muhit.
Sinf   va   maktabdagi   muhit   o‘quvchilarning   qadriyat   yo‘nalishlariga   sezilarli
ta’sir   etadi.   O‘quvchi   o‘zini   qadrlanadigan,   fikri   tinglanadigan,
rag‘batlantiriladigan muhitda ko‘rsa, u o‘z qadriyat  tizimini ijobiy yo‘nalishda
rivojlantiradi.   Aksincha,   befarqlik,   zo‘ravonlik,   kamsitish   mavjud   muhitda
o‘quvchi   ijtimoiy   ishonchni   yo‘qotadi   va   salbiy   qadriyatlarni   qabul   qilishi
mumkin.o‘quvchilarda   qadriyat   yo‘nalishlarining   dinamikasi   ko‘plab   omillar
ta’sirida shakllanadi. Ular orasida ijtimoiy muhit, oila, ta’lim tizimi, madaniyat,
axborot   texnologiyalari   va   psixologik   xususiyatlar   yetakchi   o‘rinni   egallaydi.
Shuning   uchun   maktabda   o‘quvchilarning   ma’naviy-axloqiy   tarbiyasini
kuchaytirish,   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlarni   uyg‘unlashtirgan   holda
singdirish, har bir bolaning individual xususiyatlarini hisobga olish zarur.
2.2. Turli yosh bosqichlarida qadriyat yo‘nalishlarining xususiyatlari
Maktab   o‘quvchilari   orasida   qadriyat   yo‘nalishlarining   shakllanishi
murakkab, bosqichma-bosqich kechadigan ijtimoiy-psixologik jarayon bo‘lib, u
insonning   yosh   xususiyatlari,   oilaviy   muhit,   maktabdagi   tarbiya   tizimi,
jamiyatda   amal   qilayotgan   madaniy   qadriyatlar   va   kommunikatsiya
vositalarining   ta’siri   bilan   chambarchas   bog‘liqdir.   Qadriyat   yo‘nalishlarining 27Qadriyat turi O‘rta   maktab   o‘quvchilari
(%) Yuqori   sinf   o‘quvchilari
(%)
Milliy   g‘urur   va
vatanparvarlik 73 68
Mazkur   raqamlar   shuni   ko‘rsatadiki,   o‘quvchilarda   “moddiy
qadriyatlar”ning ulushi ortib bormoqda, lekin ta’lim va kasbiy muvaffaqiyatga
bo‘lgan qiziqish ham kuchaymoqda. Bu esa o‘z navbatida zamonaviy sharoitda
o‘quvchilarning qadriyat tizimi qayta muvozanatlanayotganini anglatadi.
Zamonaviy   davr   o‘quvchilarining   qadriyat   yo‘nalishlari   o‘zgaruvchan,
dinamik   va   ko‘p   qirrali   jarayondir.   Raqamli   texnologiyalar,   madaniy
globalizatsiya,   ta’lim   tizimining   modernizatsiyasi,   shaxsiy   erkinlik   va   ijodiy
fikrlash imkoniyatlari bu tizimni yangilamoqda. Shu bois pedagogik faoliyatda
qadriyatlar tarbiyasini zamonaviy metodlar, interfaol darslar, ijtimoiy loyiha va
raqamli vositalar orqali olib borish dolzarbdir. 9o‘z   e’tiqodi,   hayotiy   pozitsiyasi,   ichki   dunyosi   bilan   bog‘liq   qadriyatlar
tizimidir.  Shu  jihatdan  qaraganda,  o‘quvchi   shaxsining   tarbiyaviy   rivoji   aynan
shu uch daraja uyg‘unlashuvi orqali namoyon bo‘ladi.
Pedagogika   fanida   qadriyatlar   tarbiyasi   o‘quvchilarning   axloqiy,   estetik,
ijtimoiy   va   intellektual   rivojiga   xizmat   qiluvchi   jarayon   sifatida   qaraladi.   Har
bir   fan,   har   bir   dars   mavzusi,   har   bir   sinfiy   faoliyat   o‘z   mohiyatiga   ko‘ra
ma’lum   qadriyatni   singdirishi   lozim.   Masalan,   tarix   fani   –   milliy   g‘urur   va
Vatanga sadoqatni, adabiyot fani – insonparvarlik va go‘zallikni, mehnat ta’limi
esa   –   mehnatsevarlik   va   sabr-toqatni   shakllantiradi.   Shu   yo‘l   bilan
o‘quvchilarda qadriyatli dunyoqarash tizimi shakllanadi.
O‘quvchilarning   qadriyat   yo‘nalishlarini   o‘rganish   nazariyasi   bugungi
kunda   psixologik   diagnostika,   monitoring   va   pedagogik   kuzatuv   metodlariga
tayanadi.   O‘quvchilarning   axloqiy   qarashlari,   motivatsion   ehtiyojlari,   ijtimoiy
faoliyati,   sinfdagi   muloqot   madaniyati   kabi   ko‘rsatkichlar   orqali   ularning
qadriyat   tizimi   tahlil   qilinadi.   Ushbu   tahlillar   asosida   tarbiyaviy   ishlar
yo‘nalishi belgilanadi.
Zamonaviy   ta’limda   qadriyatga   yo‘naltirilgan   yondashuv   asosiy   tamoyil
sifatida   qaralmoqda.   Bu   yondashuvda   bilim   olish   jarayoni   nafaqat   aqliy
rivojlanishni, balki ma’naviy-axloqiy kamolotni ham o‘z ichiga oladi. O‘quvchi
nafaqat   darsdagi   mavzuni   o‘zlashtiradi,   balki   u   orqali   hayotiy   saboq   oladi,
xulqiy mezonlarini mustahkamlaydi, inson sifatida shakllanadi.
Qadriyat tushunchasi shuningdek, zamonaviy jamiyatda insonning ma’naviy
immunitetini   shakllantiradi.   Axborot   oqimining   kuchaygan   davrida,   turli
g‘oyaviy   bosimlar   va   virtual   madaniyat   ta’siri   ostida   yoshlarning   qadriyatlar
tizimi   o‘zgaruvchan   holatga   kelgan.   Shu   sababli,   maktab   davridayoq   to‘g‘ri
qadriyatlarni   singdirish,   yoshlarni   mustahkam   ma’naviy   asosda   tarbiyalash   —
milliy xavfsizlik darajasidagi masalaga aylangan.
Bugungi   kunda   O‘zbekiston   Respublikasida   yoshlar   tarbiyasi   va
ma’naviyatini   yuksaltirish   davlat   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishiga   aylangan. 29bu omillar uyg‘un holda ishlasa, o‘quvchida milliy va umuminsoniy qadriyatlar
uyg‘unligi asosida sog‘lom dunyoqarash shakllanadi.
Tahlillar   shuni   ko‘rsatdiki,   zamonaviy   o‘quvchilar   orasida   “moddiy
qadriyatlar”ga   qiziqish   ortib   borayotgan   bo‘lsa-da,   shu   bilan   birga   ta’lim,
kasbiy  muvaffaqiyat,  insonparvarlik,  ekologik  ong  va  ijtimoiy  mas’uliyat  kabi
ijobiy   qadriyatlar   ham   kuchaymoqda.   Bu   holat   o‘quvchi   yoshlarning   hayotga
faollik bilan yondashayotganini va o‘z o‘rnini topishga intilayotganini bildiradi.
Men   bu   ish   orqali   shunday   xulosaga   keldimki,   o‘quvchilar   qadriyat
yo‘nalishlarini   shakllantirishda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar,   interfaol
usullar, raqamli vositalar va loyihaviy faoliyatlardan foydalanish samarali natija
beradi. Ayniqsa, o‘quvchilarni ijtimoiy loyihalarga, volontyorlik faoliyatiga jalb
etish,   ularni   milliy   qadriyatlarni   saqlash   va   targ‘ib   qilish   jarayonlariga   faollik
bilan qo‘shish muhim ahamiyat kasb etadi.
Xulosa   qilib   aytadigan   bo‘lsam,   maktab   o‘quvchilarining   qadriyat
yo‘nalishlari   dinamikasini   chuqur   o‘rganish   nafaqat   ta’lim   jarayonini
takomillashtirish, balki yosh avlodni ma’naviy barkamol, ijtimoiy faol, Vatanga
sadoqatli  shaxs  sifatida voyaga yetkazishda  ham  muhim  o‘rin tutadi. Shu bois
bu   mavzu   doimiy   ravishda   ilmiy,   amaliy   va   pedagogik   izlanishlarda   davom
ettirilishi zarur. 18falsafasi,   ijtimoiy   mavqega   intilish,   maqsad   sari   harakat   qilish   qadriyatlari
shakllanadi.
Psixologik   jihatdan   o‘quvchilarda   “o‘zini   namoyon   qilish”   ehtiyoji   kuchli
bo‘lgani   sababli,   ularning   qadriyat   tizimi   ko‘pincha   tengdoshlar   guruhi,
jamiyatdagi   mashhur   shaxslar,   internetdagi   namunalar   orqali   shakllanadi.   Shu
nuqtai   nazardan,   ijobiy   namuna   va   yetakchi   shaxslar   ta’siri   juda   muhim
hisoblanadi.
4. Iqtisodiy omillar.
Yoshlarning   qadriyat   yo‘nalishlariga   iqtisodiy   holat,   oilaning   moddiy
farovonligi,   jamiyatdagi   iqtisodiy   imkoniyatlar   ham   bevosita   ta’sir   qiladi.
Farovon   oilalarda  tarbiyalanayotgan   o‘quvchilar   ko‘proq  intellektual,   madaniy
qadriyatlarga   e’tibor   beradilar,   moddiy   qadriyatlarni   esa   maqsad   emas,   vosita
sifatida   ko‘radilar.   Aksincha,   iqtisodiy   qiyinchilik   hukmron   bo‘lgan   muhitda
o‘quvchilar   hayotiy   qadriyatlar   tizimida   moddiy   manfaatlarni   ustuvor   deb
bilishlari   mumkin.   Shu   sababli,   ta’lim   muassasalarida   o‘quvchilarga
mehnatsevarlik,   halol   daromad,   iqtisodiy   madaniyat   kabi   qadriyatlarni
singdirish dolzarbdir.
5. Ta’limiy omillar.
Maktab   o‘quvchilarining   qadriyatlar   tizimini   shakllantirishda   ta’lim   mazmuni,
o‘qituvchilarning   shaxsiy   namunasi,   sinf   va   maktab   muhiti,   tarbiyaviy
tadbirlarning mazmuni hal qiluvchi ahamiyatga ega. Ta’lim jarayonida nafaqat
bilim   berish,   balki   o‘quvchilarda   ijtimoiy   mas’uliyat,   axloqiy   fazilat,   milliy
o‘zlik, insonparvarlik, hamjihatlik kabi qadriyatlarni shakllantirish zarur.
Agar   o‘qituvchi   dars   jarayonida   ilmiy   axborotni   qadriyat   bilan
uyg‘unlashtirsa,   o‘quvchi   nafaqat   o‘qitilayotgan   mavzuni   o‘zlashtiradi,   balki
uni   hayotiy   qadriyat   sifatida   qabul   qiladi.   Masalan,   tarix   darslarida   ajdodlar
jasorati orqali  vatanparvarlikni, adabiyot darslarida insonparvarlikni, biologiya
darslarida tabiatga e’tibor qadriyatini shakllantirish mumkin. 6 O‘quvchilarda   qadriyat   yo‘nalishlarining   shakllanish   jarayonini   nazariy
jihatdan asoslash;
 Qadriyatlarning shaxs tarbiyasidagi o‘rni va ahamiyatini yoritish;
 Maktab   o‘quvchilari   qadriyat   yo‘nalishlari   dinamikasiga   ta’sir   etuvchi
omillarni aniqlash;
 Turli   yosh   bosqichlarida   qadriyat   yo‘nalishlarining   o‘ziga   xos
xususiyatlarini tahlil qilish;
 Zamonaviy davrda o‘quvchilarning qadriyat yo‘nalishlarida yuz berayotgan
o‘zgarishlarni tadqiq etish;
 Olingan   natijalar   asosida   ta’lim   jarayonida   qadriyatlarni   shakllantirish
bo‘yicha taklif va tavsiyalar ishlab chiqish
Kurs ishi mavzusining metodlari
 nazariy tahlil va umumlashtirish metodi;
 sotsiologik so‘rov va kuzatuv metodi;
 psixologik diagnostika (anketa va testlar) usullari;
 taqqoslash va statistik tahlil metodi;
 pedagogik tajriba-sinov ishlari metodi.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi     Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   oltita   kichik
bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 3111) Respublika   ilmiy   anjumani.   —   Yoshlar   va   milliy   qadriyatlar.   Toshkent,
2021. – 150 bet.
12) Samadova   S.S.   —   Milliy   g‘oya   va   ma’naviyatning   pedagogik   asoslari.
Buxoro: Durdona, 2022. – 250 bet.
13) Toshkent davlat pedagogika universiteti. — Ma’naviyat va tarbiya: nazariy
va amaliy jihatlar. Toshkent, 2020. – 200 bet.
14) O‘zbekiston Respublikasi Ta’lim vazirligi. — Ta’lim siyosati va ma’naviy-
axloqiy tarbiya bo‘yicha tavsiyalar. Toshkent, 2019. – 75 bet.
15) Sano-Standart.   —   O‘quvchilar   ma’naviy-axloqiy   tarbiyasi:   metodik
qo‘llanma. Toshkent, 2018. – 180 bet.
16) Karimjonov   O.A.   —   Oilada   farzandlarning   ma’naviy-axloqiy   tarbiyasi.
Toshkent: Hilol, 2020. – 165 bet.
17) Respublika   ilmiy   anjumani.   —   Ma’naviy-ma’rifiy   strategik   islohotlar.
Toshkent, 2021. – 140 bet.
18) Tursunova   Z.   —   Tarbiya   fanining   amaliy   metodikasi.   Toshkent,   2023.   –
210 bet.
19) Pedagogika   akademiyasi.   —   O‘qituvchilik   va   pedagogik   texnologiyalar:
ma’naviy jihatlar. Toshkent, 2019. – 190 bet.
20) MOITI. — Milliy qadriyatlar va yoshlar siyosati. Toshkent, 2022. – 120 bet.
21) Qodirov   S.R.   —   Maktab   yoshidagi   o‘quvchilarda   huquqiy   va   axloqiy
tarbiya. Ilmiy maqola, 2021. – 10 bet.
22) NamDU. — Ma’naviyatshunoslik darsligi. Namangan, 2020. – 230 bet.
23) TDPU.   —   Maktab   ma’naviy   madaniyatini   shakllantirish:   nazariya   va
amaliyot. Toshkent, 2019. – 175 bet.
24) Magistrlar konferensiyasi. — Tarbiya va ma’naviyat — pedagogik asoslar.
Toshkent, 2022. – 95 bet.
25) Hilol nashriyoti. — Ma’naviyat  va tarbiya bo‘yicha qo‘llanmalar  to‘plami.
Toshkent, 2017. – 300 bet. 11Avvalo, oila qadriyat tarbiyasining birlamchi manbai hisoblanadi. Bolaning
dunyoni   anglash   jarayoni   ota-onaning   harakatlari,   muomala   madaniyati,
e’tiqodi,   mehnatga   munosabati,   boshqalar   bilan   muomalasi   orqali   shakllanadi.
Agar   oilada   mehr,   hurmat,   halollik,   adolat   va   mehnatsevarlik   qadriyatlariga
amal qilinsa, bola ongida bu fazilatlar tabiiy holat sifatida o‘rnashadi. Shuning
uchun   ota-onalarning   shaxsiy   namunasi   o‘quvchining   qadriyat   yo‘nalishini
belgilovchi birinchi ijtimoiy omildir.
Maktab   esa   bu   qadriyatlarni   ijtimoiylashtiruvchi,   ularni   chuqurlashtiruvchi
va   tizimlashtiruvchi   muhim   muhitdir.   O‘quvchi   maktabda   nafaqat   bilim   oladi,
balki   ijtimoiy   munosabatlar   tizimiga   kiradi,   jamoadagi   o‘z   o‘rnini   topadi,
mas’uliyatni   o‘rganadi.   Shu   bois   maktabda   dars   jarayoni,   sinfdan   tashqari
tadbirlar, ijtimoiy loyihalar, fan to‘garaklari — barchasi  qadriyat  tarbiyasining
muhim bosqichlari hisoblanadi.
Qadriyat   yo‘nalishining   shakllanishida   o‘qituvchi   shaxsi   hal   qiluvchi   o‘rin
tutadi.   O‘qituvchi   o‘zining   bilim   darajasi,   nutqi,   odobi,   o‘z   faniga   bo‘lgan
mehr-muhabbati   bilan   o‘quvchining   hayotiy   qarashlariga   kuchli   ta’sir
ko‘rsatadi. Pedagogning har bir so‘zi, harakati, muomalasi, hatto kiyinish uslubi
ham   o‘quvchilarga   ma’lum   ma’naviy   mezonni   singdiradi.   Shu   bois
o‘qituvchining o‘zi qadriyatli shaxs bo‘lishi zarur.
O‘quvchilarda   qadriyatlar   tizimi   shakllanishining   psixologik
mexanizmlarini   tahlil   qiladigan   bo‘lsak,   bu   jarayon   bir   necha   bosqichlardan
iborat:   idrok   bosqichi,   anglash   bosqichi,   qabul   qilish   bosqichi   va   amalda
namoyon etish bosqichi. Dastlab o‘quvchi ma’lum qadriyat haqida eshitadi yoki
ko‘radi   (idrok),  keyin uni   tahlil  qiladi, o‘z  hayoti  bilan  solishtiradi   (anglaydi),
so‘ng   bu   qadriyatni   o‘z   hayotiy   qarashlariga   mos   deb   qabul   qiladi
(ichkilashtiradi), va nihoyat uni xatti-harakatlarida ifoda eta boshlaydi (amalda
namoyon etadi).
Pedagogik   nuqtayi   nazardan,   qadriyat   yo‘nalishlarining   shakllanishi   —   bu
tarbiya   jarayonining  markaziy   yo‘nalishidir.   Har   bir   fan,  dars,   tarbiyaviy  soat, 32 13O‘quvchilarni   qadriyatli   dunyoqarashga   yo‘naltirish   uchun   maktabda
tarbiyaviy   muhit   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   muhitda   o‘quvchi   o‘z   fikrini   erkin
ifoda   etadi,   o‘rnak   bo‘ladigan   shaxslar   bilan   muloqot   qiladi,   ijobiy   tajriba
orttiradi. Sinf jamoasida o‘zaro hurmat, hamkorlik va samimiyat mavjud bo‘lsa,
bu qadriyatlarning mustahkamlanishiga olib keladi.
Axborot   muhitining   ta’siri   ham   zamonaviy   davrda   nihoyatda   kuchli.
Internet,   ijtimoiy   tarmoqlar,   ommaviy   madaniyat   oqimi   ba’zan   yoshlarning
qadriyat yo‘nalishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Shu sababli o‘quvchilarga raqamli
madaniyatni,   axborotni   tanqidiy   tahlil   qilish   ko‘nikmalarini   o‘rgatish   —
ularning ma’naviy immunitetini shakllantirish uchun zarurdir.
O‘quvchilarda   qadriyat   yo‘nalishlarining   shakllanish   jarayoni,   shuningdek,
faol   o‘qitish  metodlari  orqali  yanada  samarali  kechadi.  Didaktik  o‘yinlar, rolli
sahnalar,   munozara  darslari,   loyihaviy   topshiriqlar,  ijtimoiy  aksiyalar   —  bular
o‘quvchini  faollikka undaydi, o‘z fikrini  asoslashga,  boshqalarga hurmat  bilan
munosabatda bo‘lishga o‘rgatadi.
Psixologik   jihatdan,   bu   jarayon   o‘quvchi   shaxsida   ichki   e’tiqodni
shakllantiradi.   E’tiqod   —   bu   qadriyatning   eng   yuqori   bosqichi   bo‘lib,   inson
harakatining barqaror motivi sifatida namoyon bo‘ladi. Agar o‘quvchi halollik,
mehnatsevarlik,   vatanparvarlik   kabi   qadriyatlarga   chin   dildan   ishonadigan
bo‘lsa, u bu qadriyatni nafaqat biladi, balki hayotda amal qiladi.
Shu   bois   o‘quvchilarda   qadriyat   yo‘nalishlarini   shakllantirish   jarayonida
pedagog   o‘zi   ham   doimo   o‘rnak   bo‘lishi   lozim.   Chunki   “tarbiya”   so‘zi
“ko‘rsatish”   degan   ma’noni   ham   anglatadi.   O‘quvchi   o‘qituvchining   so‘zidan
ko‘ra, uning amaliy harakatidan ko‘proq ta’sirlanadi.
Natijada, qadriyat yo‘nalishlarining shakllanish jarayoni uzluksiz, tizimli va
ijtimoiy   muhit   bilan   uzviy   bog‘liq   bo‘lgan   pedagogik   faoliyatdir.   U   nafaqat
bilim   berishni,   balki   insonning   ma’naviy   dunyosini   boyitishni,   milliy   o‘zlikni
mustahkamlashni va ijtimoiy mas’uliyatni shakllantirishni ko‘zda tutadi. 12sinf   yig‘ilishi,   madaniy   tadbir   o‘quvchining   ma’naviy   olamini   boyitishga
qaratilishi   kerak.   Masalan,   ona   tili   darslarida   milliy   g‘urur,   adabiyotda
insonparvarlik,   tarixda   vatanparvarlik,   biologiyada   tabiatga   mehr,   jismoniy
tarbiyada iroda va sog‘lom turmush qadriyatlari shakllanadi.
Qadriyat   yo‘nalishlari   shakllanishining   ijtimoiy-pedagogik   asoslari
O‘zbekiston   Respublikasi   ta’lim   siyosati   bilan   chambarchas   bog‘liq.   Bugungi
kunda   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   ta’lim   tizimini   insonparvarlik,
ma’naviyat,   milliy   qadriyatlarga   tayanish   tamoyillarida   isloh   qilmoqda.   U   o‘z
nutqlarida ta’limning asosiy maqsadini shunday izohlaydi:
“Yoshlarimizni   har   tomonlama   barkamol,   mustahkam   e’tiqodli,   Vatan
taqdiriga befarq bo‘lmagan, yuksak qadriyatlarga sodiq insonlar etib tarbiyalash
— bizning eng oliy vazifamizdir.” 3
Bu so‘zlar o‘quvchi shaxsining qadriyat yo‘nalishini shakllantirishda davlat
siyosatining   g‘oyaviy   poydevorini   belgilaydi.   Chunki   qadriyatlarsiz   ta’lim   —
ma’naviy asosdan mahrum bo‘lgan mexanik jarayonga aylanadi.
O‘quvchi  yoshlarning qadriyat tizimini shakllantiruvchi asosiy yo‘nalishlar
quyidagilardan iborat:
 Milliy   qadriyatlar   —   Vatanga   muhabbat,   xalq   an’analariga   hurmat,   milliy
birlik va g‘urur tuyg‘ularini shakllantirish.
 Umuminsoniy   qadriyatlar   —   tinchlik,   adolat,   insonparvarlik,   erkinlik   va
hurmat tamoyillarini singdirish.
 Axloqiy   qadriyatlar   —   halollik,   vijdon,   sabr,   mehnatsevarlik   va   odobli
bo‘lishni o‘rgatish.
 Ijtimoiy   qadriyatlar   —   jamoada   ishlash,   boshqalarni   qadrlash,   yordam
berish va mas’uliyatni his qilish.
 Estetik   qadriyatlar   —   go‘zallikni   ko‘ra   bilish,   san’at   va   tabiatga   ehtirom
bilan qarash.
3
   Shavkat Mirziyoyevning “Yoshlar – kelajagimiz bunyodkori” mavzusidagi nutqidan. 
Manba:  https://yuz.uz/uz/news/shavkat-mirziyoev-yoshlar-kelajagi-bilan-bogliq-har-qanday-
vazifa-birlamchi-ahamiyatga-ega 15hayotga ijobiy munosabatini shakllantiradi, ularda mas’uliyat hissini, boshqalar
huquqlariga hurmat bilan qarashni o‘rgatadi.
Shaxs   tarbiyasida   qadriyatlarning   ahamiyatini   oshiruvchi   yana   bir   muhim
omil — bu ularning ta’lim-tarbiya jarayoniga tizimli kiritilishidir. O‘qituvchi va
tarbiyachilar   nafaqat   bilim   beruvchilar,   balki   qadriyatlar   tashuvchilari   sifatida
ham   faoliyat   yuritadilar.   Ular   o‘quvchilarga   milliy   qadriyatlar   mohiyatini
singdirish, ularni amaliy hayotga tatbiq etish yo‘llarini o‘rgatish orqali shaxsni
ma’naviy-axloqiy jihatdan yetuk qilib tarbiyalaydilar.
Bugungi   kunda   yoshlar   tarbiyasida   umuminsoniy   qadriyatlar   bilan   bir
qatorda   milliy   qadriyatlarning   uyg‘unligiga   e’tibor   berish   zarur.   Zero,
globalizatsiya   davrida   xorijiy   madaniyatlarning   ta’siri   kuchaygan   bir   paytda
milliy   o‘zlikni   saqlash,   ajdodlar   merosini   qadrlash   eng   muhim   vazifalardan
biridir.   Shu   ma’noda,   qadriyatlar   shaxsda   milliy   g‘urur,   o‘zlikni   anglash   va
ma’naviy barqarorlikni shakllantiruvchi asosiy omil bo‘lib xizmat qiladi.
Qadriyatlarning   tarbiyadagi   o‘rni,   shuningdek,   ijtimoiy   mas’uliyat   va
mehnatsevarlikni rivojlantirishda ham muhim ahamiyat kasb etadi. Yosh avlod
mehnat  qadri, halol  daromad, vijdoniylik kabi  tushunchalarni  o‘zlashtirganida,
ularning   kelajakdagi   faoliyati   jamiyat   manfaatiga   xizmat   qiladi.   Bu   esa,   o‘z
navbatida, mamlakat taraqqiyotining ma’naviy poydevorini mustahkamlaydi.
Oila   muhitida   shakllanadigan   qadriyatlar   ham   shaxs   tarbiyasida   o‘ta
muhimdir.   Ota-onaning   bolaga   bergan   tarbiyasi,   oiladagi   mehr,   hurmat,   sabr-
toqat,   hamjihatlik   kabi   qadriyatlar   farzandda   insoniylik   fazilatlarini
rivojlantiradi.   Shuning   uchun   oilaviy   tarbiya   jarayonida   milliy   qadriyatlarga
asoslangan axloqiy me’yorlar yetakchi o‘rin tutishi lozim.
Yoshlar   orasida   qadriyatlarga   befarqlik   yoki   ularni   noto‘g‘ri   talqin   etish
holatlari   shaxs   tarbiyasida   muammolarni   keltirib   chiqaradi.   Shu   sababli   ta’lim
muassasalarida   qadriyatlar   asosida   tarbiya   tizimini   takomillashtirish,   o‘quvchi
va talabalar ongiga to‘g‘ri yo‘naltirilgan ma’naviy g‘oyalarni singdirish davlat
siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib   qolmoqda.   Qadriyatlar 1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :   Maktab o'quvchilari o'rtasidagi qadriyat yo'nalishlari dinamikasi.
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 30Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1) Xodjayev   B.X.   —   Umumiy   pedagogika:   nazariya   va   amaliyot.   Toshkent:
Sano-Standart, 2017. – 320 bet.
2) Xodjayev   B.X.,   Choriyev   A.,   Saliyeva   Z.T.   —   Pedagogik   tadqiqotlar
metodologiyasi. Toshkent: Iqtisodiyot dunyosi, 2018. – 280 bet.
3) O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi. — Tarbiya (9-sinf darsligi).
Toshkent, 2020. – 160 bet.
4) NamDU   (tahrir   hay’ati).   —   Ma’naviyatshunoslik:   o‘quv   qo‘llanma.
Namangan: NamDU nashriyoti, 2021. – 210 bet.
5) NamDU. — Ma’naviyat asoslari. Namangan, 2024. – 190 bet.
6) URSPI.   —   Yangi   O‘zbekiston   taraqqiyoti   davrida   pedagogika   (ilmiy
to‘plam). Toshkent, 2023. – 240 bet.
7) Qodirova   M.M.   —   Tarbiya   fanini   o‘qitish   metodikasi.   Toshkent:   Sano-
Standart, 2024. – 220 bet.
8) Mirzaraximova   Z.M.   —   Milliy   qadriyatlar   asosida   o‘quvchilar   shaxsini
tarbiyalashning nazariy asoslari. Ilmiy maqola, 2022. – 12 bet.
9) Konferensiya materiallari. — Ma’naviy tarbiya jarayonini tashkil etishning
ahamiyati. Toshkent, 2025. – 35 bet.
10) Andijon   davlat   universiteti.   —   Boshlang‘ich   ta’limda   yangi   metodikalar
(konferensiya to‘plami). Andijon, 2023. – 180 bet. 22siymolar,   milliy   urf-odatlar,   bayramlar   va   an’analar   orqali   yoshlar   o‘z   milliy
qadriyatlarini tanib boradilar.
Yuqori sinf o‘quvchilari (15–17 yosh)
Yuqori   sinf   o‘quvchilari   uchun   qadriyat   yo‘nalishlari   shaxsiy   e’tiqod   va
mustaqil   qarashlar   bilan   bog‘lanadi.   Ular   hayotda   o‘z   o‘rnini   topish,   kasb
tanlash,   kelajak   rejalari   haqida   o‘ylay   boshlaydilar.   Bu   bosqichda
mehnatsevarlik,   mas’uliyat,   erkinlik,   inson   sha’ni,   vatanparvarlik,   intellektual
rivojlanish, innovatsion tafakkur kabi qadriyatlar yetakchi o‘rinni egallaydi.
Ushbu yoshda o‘quvchilar mustaqil fikr yuritishga, ijtimoiy masalalarda o‘z
pozitsiyasini   ifoda   etishga   intiladilar.   Shu   bilan   birga,   bu   davrda   qadriyatlar
tizimi   barqarorlashadi   va   shaxsning   keyingi   hayotiy   qarashlarini   belgilab
beradi.
Psixologik   jihatdan,   bu   yoshda   o‘quvchilar   abstrakt   tafakkurga   ega   bo‘lib,
jamiyatdagi   adolatsizlik,   inson   huquqlari,   erkinlik,   tenglik   kabi   murakkab
tushunchalarni   anglay   oladilar.   Shu   sababli,   bu   bosqichda   fuqarolik   tarbiyasi,
demokratik qadriyatlar, konstitutsiyaviy bilimlar va ijtimoiy faollikni oshirishga
qaratilgan darslar muhim rol o‘ynaydi.
Qadriyatlarning yosh bosqichlari bo‘yicha tahlili
Har   bir   yosh   bosqichida   o‘quvchilar   qadriyatlarga   nisbatan   turlicha
yondashadilar.   Boshlang‘ich   bosqichda   qadriyatlar   hissiy   asosda,   o‘rta
bosqichda ijtimoiy tajriba orqali, yuqori bosqichda esa ongli va mustaqil qarash
sifatida shakllanadi.
Quyidagi jadvalda o‘quvchilarning yosh bosqichlari bo‘yicha qadriyat
yo‘nalishlarining xususiyatlari keltirilgan:
Yosh
bosqichi Yetakchi
qadriyatlar Qadriyatlarning
shakllanish manbai Psixologik
xususiyatlar
7–10   yosh
(boshlang‘ich) Mehr,   do‘stlik,
oila, halollik Oila,   o‘qituvchi,
o‘yin jarayoni Taqlid,
emotsional
ta’sirchanlik,   his- 10“Yoshlar   – kelajagimiz”  davlat   dasturi, “Ma’naviyat  va  ma’rifat”  markazining
faoliyati,   “Oila”   va   “Maktab”   konsepsiyalarining   qabul   qilinishi   —   bularning
barchasi   o‘quvchilarning   qadriyat   tizimini   mustahkamlashga   qaratilgan
kompleks choralardir.
Qadriyatlarni   o‘rganishning   nazariy   asoslari,   shuningdek,   pedagogik
psixologiya, aksiologiya (qadriyatlar falsafasi) va tarbiya nazariyasining o‘zaro
integratsiyasida   yotadi.   Bu   fanlar   o‘quvchi   shaxsining   rivojida   qadriyatlar
tizimining   o‘rnini,   uning   shakllanish   bosqichlarini,   tashqi   muhit   va   ijtimoiy
tajribaning   ta’sirini   ilmiy   asosda   tahlil   qiladi.Natijada,   qadriyat   tushunchasi
o‘quvchi   shaxsining   butun   hayoti,   xulqi,   maqsadi,   dunyoqarashi   va   ijtimoiy
faolligini belgilovchi markaziy omil sifatida qaraladi. Shaxsning qadriyat tizimi
qanchalik   barqaror   va   chuqur   bo‘lsa,   u   shunchalik   ma’naviy   yetuk,   ijtimoiy
mas’uliyatli va ongli fuqaro bo‘lib yetishadi. Shu bois maktab davrida qadriyat
tarbiyasi — bu faqat bilim berish emas, balki insonni tarbiyalash, ma’naviyatni
yuksaltirish, milliy g‘ururni uyg‘otish jarayonidir.
1.2. O‘quvchilarda qadriyat yo‘nalishlarining shakllanish jarayoni
O‘quvchi   shaxsining   qadriyat   yo‘nalishlari   tasodifan   vujudga   kelmaydi.   U
uzoq   muddatli,   murakkab   va   izchil   tarbiyaviy   jarayon   natijasidir.   Inson
hayotining   ilk   bosqichlaridan   boshlab,   oilada,   maktabda,   jamiyatda
shakllanadigan axloqiy, ijtimoiy va ma’naviy me’yorlar uning shaxsiy qadriyat
tizimini   belgilab   beradi.   Ayniqsa,   maktab   davri   —   bu   inson   shaxsining
ma’naviy-axloqiy   poydevori   yaratiladigan,   ijtimoiy   tajriba   o‘zlashtiriladigan,
dunyoqarash shakllanadigan eng muhim bosqichdir.
O‘quvchilarda   qadriyat   yo‘nalishlarining   shakllanishi   jarayoni   bir   necha
omillar   o‘zaro   ta’siri   orqali   yuzaga   keladi.   Ulardan   eng   asosiylari   —   oila,
maktab   muhit,   o‘qituvchi   shaxsi,   tengdoshlar   guruhi,   ommmaviy   axborot
vositalari   va   ijtimoiy   muhitdir.   Har   bir   omil   o‘z   o‘rnida   o‘quvchining   ongida
ma’lum qadriyatni shakllantiradi yoki mustahkamlaydi. 28 XULOSA
Men   ushbu   kurs   ishini   bajarish   jarayonida   maktab   o‘quvchilari   o‘rtasidagi
qadriyat   yo‘nalishlari   dinamikasini   chuqur   tahlil   qildim.   Tadqiqot   davomida
qadriyat   tushunchasining   nazariy   asoslari,   uning   shaxs   tarbiyasidagi   o‘rni,
o‘quvchilarda qadriyatlarning shakllanish jarayoni hamda zamonaviy davrda bu
yo‘nalishlarda   yuz   berayotgan   o‘zgarishlar   o‘rganildi.   Olingan   ma’lumotlar
shuni   ko‘rsatdiki,   bugungi   kunda   yoshlar   qadriyat   tizimi   murakkab   va
o‘zgaruvchan   bo‘lib,   u   ijtimoiy   muhit,   texnologiyalar,   oilaviy   tarbiya,   ta’lim
tizimi va axborot makoni ta’sirida shakllanmoqda.
Men   aniqladimki,   raqamli   asrda   o‘quvchilarning   qadriyat   yo‘nalishlari
global   axborot   oqimi   ta’sirida   yangicha   mazmun   kasb   etmoqda.   Avvallari
ustuvor   bo‘lgan   an’anaviy   qadriyatlar   —   halollik,   mehnatsevarlik,   kattalarga
hurmat, vatanparvarlik — o‘z o‘rnini zamonaviy qadriyatlarga, ya’ni ijodkorlik,
mustaqil   fikrlash,   innovatsion   tafakkur,   texnologiyadan   samarali   foydalanish
kabi   fazilatlarga   bo‘shatmoqda.   Biroq   bu   holat   an’anaviy   qadriyatlarning
butunlay   yo‘qolishini   anglatmaydi,   aksincha,   ularning   yangicha   talqinini
shakllantiradi.
Kurs   ishini   bajarish   davomida   men   shunga   amin   bo‘ldimki,   o‘quvchi
shaxsida   qadriyat   yo‘nalishlarini   shakllantirishda   oilaning   roli,   o‘qituvchining
shaxsiy namunasi va maktabdagi tarbiyaviy muhit hal qiluvchi omillardir. Agar 8barqarorlashadi.   Shu   sababli,   maktab   davri   qadriyat   yo‘nalishlarini
shakllantirishda hal qiluvchi bosqich hisoblanadi.
Sotsiologik   yondashuvda   qadriyatlar   jamiyatning   barqarorligini
ta’minlovchi   ijtimoiy   mexanizm   sifatida   talqin   qilinadi.   Jamiyat   a’zolarining
umumiy   qadriyatlarga   ega   bo‘lishi   ularni   birlashtiradi,   milliy   birlikni
mustahkamlaydi,   maqsad   va   orzularni   uyg‘unlashtiradi.   Shuning   uchun   ham
ta’lim   tizimi   –   qadriyatlarni   shakllantirish   va   avloddan   avlodga   yetkazishning
eng muhim ijtimoiy instituti sifatida e’tirof etiladi.
Maktab   ta’limida   o‘quvchilarning   qadriyat   yo‘nalishlarini   shakllantirish,
eng avvalo, ta’lim-tarbiyaning mazmuni, o‘qituvchining shaxsiy namunasi, dars
jarayonidagi   tarbiyaviy   muhit,   ijtimoiy   faoliyat,   sinfdan   tashqari   ishlarga
bevosita   bog‘liqdir.   O‘quvchilarda   mehnatsevarlik,   vatanparvarlik,   halollik,
adolat,   insonparvarlik,   tinchliksevarlik   kabi   umuminsoniy   qadriyatlarni
tarbiyalash   —   bu   nafaqat   o‘qituvchining,   balki   butun   ta’lim   tizimining   asosiy
vazifasidir.
Shavkat   Mirziyoyev   o‘z   nutqlarida   bu   masalaga   alohida   e’tibor   qaratib,
yoshlarning   qadriyatlar   olamini   to‘g‘ri   shakllantirishni   milliy   taraqqiyotning
poydevori   deb   biladi.   Prezident   ta’kidlaganidek,   *“Yoshlar   –   kelajagimiz
bunyodkori.   Ularning   tafakkurida   yuksak   ma’naviyat,   Vatanga   sadoqat,
insonparvarlik tuyg‘ularini singdirish — bu bizning eng muhim burchimizdir” 2
.
Ushbu   fikrlar   o‘quvchi   shaxsining   qadriyat   yo‘nalishlarini   o‘rganish   va
shakllantirishda g‘oyaviy asos bo‘lib xizmat qiladi.
Qadriyatlarning mazmuni ko‘p qatlamli tuzilishga ega. Ularni uch darajada
ko‘rib   chiqish   mumkin:   birinchisi   —   umuminsoniy   qadriyatlar,   ya’ni   tinchlik,
hayot, erkinlik, adolat, inson huquqlari kabi global tushunchalar; ikkinchisi —
milliy   qadriyatlar,   bu   xalqning   tarixiy   an’analari,   madaniyati,   dini   va   urf-
odatlaridan   kelib   chiqadi;   uchinchisi   —   shaxsiy   qadriyatlar,   ya’ni   individning
2
  Shavkat Mirziyoyevning “Yoshlar – kelajagimiz bunyodkori” mavzusidagi nutqidan. 
Manba:  https://yuz.uz/uz/news/shavkat-mirziyoev-yoshlar-kelajagi-bilan-bogliq-har-qanday-
vazifa-birlamchi-ahamiyatga-ega

Мактaб ўқувчилари ўртасидаги қадрият йўналишлари динамикаси.