Mashg’ulotlarni rejalashtirish, jismoniy tayyorgarlik vazifalarini hal etish shartlari

Mashg’ulotlarni rejalashtirish, jismoniy tayyorgarlik
vazifalarini hal etish shartlari
Reja: 
Kirish 
 1.Mashg’ulot jarayonining tuzilishi 
2.Rejalashtirish va hisobga olishning mohiyati va mazmuni
 3.Rejalashtirishga quyiladigan talablar 
 Xulosa 
 Foydalangan adabiyotlar ro’yxati 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
Kirish
  O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   1999   yil   27–maydagi
“O’zbekiston   jismoniy   tarbiya   va   sportni   yanada   rivojlantirish   chora   –   tadbirlari
to’g’risida”gi  qarori  uzoq  muddatli  dasturi  moxiyatiga  egadir.  Unda  “Alpomish”  va
“Barchinoy”   maxsus   testlarini   ishlab   chiqish,   “Talaba”   sport   uyushmasini   tashkil
etish,   ko’p   bosqichli   sport   musobaqalarini   o’tkazib   berish   kabi   o’ta   mu ҳ im   va
ma’suliyatli vazifalar qo’yilganligi muxim axamiyat kasb etadi. O’tgan davr talabalar
sportida keskin burilish va o’zgarishlar yasashi bilan bir qatorda oliy ta’lim tuzimida
jismoniy tarbiya va sport ishlarini tubdan yaxshilishga erishildi. Buning asosi va bosh
manbai “Unversiadalar” hisoblanadi. 
Respublika hukumatining kadrlar tayyorlash milliy dasturi umumta’lim davlat
ta’lim standartidagi qarorlarini amalda bajarishda jismoniy tarbiya, sportning nazariy
va amaliy moxiyatlari o’ziga xos xususiyatlarga ega ekanligi turli tadqiqot natijalari
va amaldagi tajribalarda isbotlangan. 
Ta’lim to’g’risidagi (1997 yil) “Jismoniy tarbiya va sport to’g’risida”gi (2000
yil)   qonunlari   ҳ amda   mamlakatimizning   Jismoniy   tarbiya   va   sportga   aloqador   turli
qarorlarning   (2000,2001,2002,2005   yillarida)   amalga   oshirishda   yangi   kuch   va
faoliyatlarni ishga solmoq zarur. 
Tajribali   va   iqtidorli   yosh   tadqiqotchilar   tomonidan   sport   mashg’ulotlarini
tashkil   qilishning   xalqaro   andozalari,   yetakchi   murabbiylarning   ish   tajribalari   ҳ am
davr talablari asosidagi faoliyatlari izchillik bilan o’rganilmoqda. Olimpiya zaxiralari
kollejlari,   yangidan   tashkil   etilayotgan   litseylar,   sport   maktablari,  sport   klublarining
faoliyatlari jismoniy tarbiya va sport so ҳ asidagi olimlarning diqqat markazida turibdi.
Maktab   o’quvchilarining   “Umid   ni ҳ olari”,   kasb–hunar   va   litsey   o’quvchi–
talabalarining   “Barkamol   avlod”   sport   musobaqalari   ҳ amda   oliy   o’quv   yurtlari
talabalarining “Unversiada” o’quchi yoshlarning ma’naviy – ma’rifiy boyligi   ҳ amda
jismoniy   kamolotini   yanada   yuksaltirishga   qaratilgan   jismoniy   tarbiya   ҳ arakatini
yangi burilish yasalmoqda. 
Yurtimizda   sog’lom   turmush   tarzini   chuqur   taxlil   qilish,   undagi   ijobiy
tomonlarini  targ’ibot qilish, bunda jismoniy tarbiya va sport, sayoxat  va xalq milliy o’yinlarining   salomatlikni   saqlaydigan   moxiyatlarini   ommaviy   axborot   vositalari,
teliradioda   qiziqarli   mazmunli   qilib   yoritilib   borilishi   ko’pchilikga   manzurdir.   Shu
bilan   birgalikda   ularni   ilmiy   –   pedagogik   jixatdan   o’rganish,   taxlil   qilish   xozirgi
kunning   dolzarb   muammolariga   aylanmoqda.   Sportchilarimizning   xalqaro   sport
maydonlarida   erishayotgan   yutuqlari   ayniqsa   maxaliy   millat   xotin   –   qizlarining
sportda ja ҳ onga tanilishida, bu bilan esa yurtimiz shon – shuhratini oshirishdagi say
harakatlar yurtimiz yo’l boshchisi va hukumatning bevosita g’amxurligining ulug’vor
natijasidir. 
 
 
 
 
  1.Mashg’ulot jarayonining tuzilishi 
-Sport   tayyorgarligi   tomonlarining   nisbati   (umumiy   va   mahsus   jismoniy,   tehnik
va psihologik h.k) bir biriga bog’liqligi bilan; 
-Mashg’ulot va musobaqa yuklamalarining parametrlarining nisbati (yuklamaning
hajmi va shiddati h.k.) 
-Mashg’ulot jarayonining har hil zvenolari o’rtasidagi ketma-ketlik va bog’liqlik
(trenirovka mashg’uloti, mikro va mezotsikllar, davrlar, bosqichlar va h.k.); 
-Mashq   bilan   o’tkaziladigan   mashg’ulotlar   jarayonida   uch   bosqichdagi   tuzilish
farqlanadi; 
-Mikro tuzilish – ayrim mashg’ulotlarini tuzilishi va mikrotsikllar; -Mikro tuzilish
o’rta   sikllarni   tuzilishi   va   mashg’ulotlarning   bosqichlari;   -Mikro   tuzilish   –   katta
sikllarning tuzilishi. 
  Sport   mashg’ulotlari   hamma   bo’laklarining   mazmuni,   vositalari,   metodlari   va
boshqa   tarkibiy   qismi   bir   butun   bo’lib   bog’langandir.   Mashg’ulot   mikrotsiklini
tuzilishi.   Shu   bosqichdagi   tayyorgarlik   vazifalarini   kompleks   ravishda   yechishni
ta’minlaydigan,   bir   necha   kunlar   ichida   o’tkaziladigan   mashg’ulotlar   seriyasidir,
mikrotsikllarni davom etishi 3-4 kundan 10-14 kungacha. 
 Ko’pincha hayotda bir haftalik (7 kunlik) mikrotsikl haftalik kalendari bilan mos
kelib shug’ullanuvchilarining umumiy rejimiga qo’shilib ketadi. 
7 kun davom etadigan mikrotsikllarni ko’pincha haftalik sikl deyiladi. Boshqacha
ko’p yoki kam kun davom etadigan mikrotsikllarni har hil variantlarda, shu jumladan
shahsiy   musobaqa   davrining   alohida   kerakli   joylarida,   o’tkaziladigan   musobaqani
davom etishiga qarab tuzilishi modellashtiriladi. Masalan:  agar qilichbozlik va sport
gimnastikasidan   quyidagi   shema   bo’yicha   musobaqa   o’tkazilganda   qilichbozlik   1-
kun,   shahsiy   musobaqa   2-kun   komandalar   musobaqasi,   3-   kun   final.   Sport
gimnastikasi 1 kun majburiy dastur. 
2 kun erkin dastur. 
3 kun ko’p kurash finali. 
4 kun   ko’p   kurashning   ayrim   turlari   finali.   Bu   ko’rinishda   esa   mikrotsikl   shu
shemani   o’zgartirmasdan   takrorlashi   shart.   Mikrotsikllar   kamida   ikki:   kumilatsion
(yig’uvchi),   (u   yoki   bu   darajadagi   charchash   bilan   bog’liq)   hamda   qayta   tiklovchi, mashg’ulotlar harakterida tuzilgan fazodan iborat bo’ladi. Mikrotsikllarning minimal
davom etish vaqti 2 kun. Yuklama olish kuni va qayta tiklash kuni bo’ladi. Ko’pincha
bu fazalar  mikrotsikl  ichida takrorlanib, har  bir  mikrotsikl  qayta tiklash fazasi  bilan
tugallanadi.   Қ ayta tiklash fazasi  hamma vaqt  ham  mikrotsiklni  tugallamasligi  uning
ichida qaytarilishi ham mumkin. 
Mashg’ulotlar mazmuning ketma – ketligi esa tayyorgarlik davriga, vazifasiga va
qanday mikrotsikl bo’lishiga bog’liq. Katta bo’lmagan shiddatda bajariladigan, katta
hajmdagi   ish   tez-tez   qayta   tiklashni   talab   qilmaydi,   balki   yuqori   shiddatda   katta
hajmli ish bajarish mashg’ulotga qayta tiklashni tez – tez kiritishni talab qiladi. 
  Mikrotsiklni   tuzishda   oldingi   va   keyingi   mashg’ulotlarni   qaysi   tomonga
yo’naltirilganligi hisobga olinishi kerak 
1. Mikrotsikl,   tezkorlik   va   tezkorlik   -   kuchlilik   sifatlarini   optimal   ish   qobilyati
oshgan kunlardagina qo’yib tuzishni  prinsipial  ravishda  talab qiladi. Shuning uchun
chidamlilikka   quyidagidan   katta   talab,   tezkorlikdan   keyin   qo’yiladi.   Katta
yuklamadan   keyin,   ko’pincha   organizmni   qayta   tiklash   uchun   24   soat   vaqt   talab
qiladi.   Aniqroq   qilib   aytganda,   organizmda   tezkorlik   va   chaqqonlik   va   tezkor
kuchlilik   sifatlarini   tarbiyalash,   hamda   mashqlar   tehnikasini   takomillashtirgandan
keyin o’rtacha 2-3 kundan keyin: 
Aerob imkoniyatlarni rivojlantirishga qaratilgan mashg’ulotdan keyin o’rtacha 5-
7   kundan   keyin   tiklanadi.   Masalan:   tezkor   kuchlilikni   tarbiyalashga   qaratilgan
mashg’ulotni katta yuklamali mashg’ulotlar oldida o’tkazish shart. 
2. Sport   formasiga   kirgan   yuqori   malakali   sportchilarda   1-2   razryadli
sportchilarga qaraganda 1,5 -2 marta tez tiklanishi mumkin. 
Individual   qobilyatiga   qarab   tezkor-kuchlilik   mashqlaridan   keyin   24-72   soatda,
chidamlilikdan   keyin   48-120   soatda   tiklanadi.   Shuning   uchun   shahsiy   musobaqa
davridagi   mikrotsikldagi   yuklama   shunday   taqsimlanishi   kerakki   musobaqa   ish
faoliyatini yuqori fazasiga to’g’ri kelsin. Bu esa optimal yuklama orqali 2-3 kun oldin
hosil   qilinadi.   Mikrotsikllar   tuzilishini   aniqlovchi   shart   va   sharoitlarga   quyidagilar
kiradi. 
1. Sportchilar   hayotidagi   umumiy   rejim   (o’qish   va   mehnat   qilish   faoliyati)   va
unga bog’liq bo’lgan ishchanlik dinamikasi. 
2. Mikrotsikldagi   yuklamani   umumiy   kattaligi   mashg’ulotlar   soni   va   mazmuni.
Bu omillarni ta’sir ko’rsatishi sport mutahassisligi hamda tayyorgarlik darajasi bilan belgilanadi.   Masalan:   mashg’ulotlarning   mazmuni,   ularning   mikrotsikldagi   soni,
yuklamaning   hajmi,   har   bir   sport   turidan   yengil   atletikachilarda,   gimnastlarda,
suzuvchilarda, kurashchilarda, bokschilar va h. kada har hil bo’ladi. Bundan tashqari
boshlovchi   sportchilar   va   yuqori   razryadli   sportchilar   mashg’uloti   jarayonida   ham
shunday farqni ko’rish mumkin. 
3. Mashg’ulot  yuklamasi  va  bioritmik  faktorlarga  nisbatan  javob  
berish 
reaksiyasining individual hususiyatlari. Shug’ullanuvchilar organizmi bir hil hajm
va   shiddatdagi   yuklamaga   bir   hil   javob   beradi.   Bu   esa   ularning   organizmini   bir   hil
hususiyatlariga   bog’liq.   Shunga   nisbatan,   mashg’ulot   yuklamasiga   ham   har   hil
sportchini   organizmi   individual   moslashish   (adaptatsiya)   beradi.   N.   S.   Kucherev   va
boshqalarni   ko’rsatishiga   qaraganda   mikrotsikl   fazalarini   haftalik   bioritmik   fazalari
bilan kelishtirish maqsadga muvofiqdir. 
1. Mikrotsikllar   yuklamasining   tuzilishi,   siklning   ichida   o’zgarishi   mumkin,   %
yuklama   hajmi   siklning   yuqori   ahamiyatiga   qarab   chang’ida   balandlikdan
sarovchilarning musobaqa davridagi mikrotsikldagi yuklamaning dinamikasi. 
2. Mikrotsikllarning   tuzilishi,   mashg’ulot   davrlari   va   bosqichlarini   tuzilishiga
qarab, uni qaysi (joyiga qo’yish rejalashtiriladi) jarayoniga bog’liq. O’zini shakli  va
mazmuniga  qarab  tayyorgarlik  davrining  umumtayyorgarlik  bosqichidagi  mikrotsikl
hech qachon shahsiy musobaqa davridagi mikrotsiklga o’hshamaydi. Hamma davrlar
uchun   ishlatiladigan   universal   mikrotsikl   ham   bo’lishi   mumkin   emas.   Mashqlar
kompleksining   asosiy   va   qo’shimcha   mashg’ulotlarining   tartibini   almashtirish,
yuklama   va   dam   oligni   o’zgartirish   bilan   murabbiy   mashg’ulot   jarayonining   o’sib
borishini va sportchi organizmining yuqori natija ko’rsatishi uchun tayyorlab boradi.
Mikrotsikllarning   turlari   va   ularning   alohida   hususiyatlari.   Sport   mashg’ulot
jarayonida quyidagi mikrotsikl turi aniqlanadi; -   tortuvchi 
- zarbdor 
- yaqinlashtiruvchi 
- musobaqa 
- qayta tiklovchi 
a)   tortuvchi   mikrotsikllar:   katta   bo’lmagan   hajmdagi   yuklamalardan   tuzilib,
sportchi   organizmini   shiddatli   mashg’ulotlarga   kiritilishiga   qaratiladi.   Bular
fundamental davrni 1- (umumtayyorgarlik) bosqichida ishlatiladi.  b)   zarbali   mikrotsikllar:   katta   hajmdagi   yuklamani   shiddatli   bajarishga
qaratiladi. Bularning asosiy vazifasi sportchilarning organizmi moslashish jarayonini
asosiy   tehnik   va   taktik,   jismoniy   ahloqiy   irodaviy   mahsus   psihologik   va   integral
vazifalarni   yechishda   yordamlashishdan   iboratdir.   Bularni   asosiy   o’rni   fundamental
davrni 2- mahsus tayyorgarlik bosqichi va shahsiy musobaqa davrlarida ishlatiladi. 
v)yaqinlashtiruvchi   (modelli)   mikrotsikllar   –   asosiy   vazifasi   musobaqaga
yaqinlashtirishdan   iboratdir.   Bularni   ichki   qismida   kelguvchi   musobaqalarni   rejimi
takrorlanadi.   Murabbiy   asosan   sportchini   mehnat   rejimiga,   uning   organizmini
tiklanishiga,   dam   olishiga   asosiy   diqqatini   jalb   qilib   charchatmasdan   musobaqaga
olib chiqishi zarur. 
g)   qayta   tiklovchi   mikrotsikllar   –   bular   bilan   ko’pincha   zarbali   mikrotsikllar
seriyasi   tugallanadi.   Shuningdek   shiddatli   musobaqa   faoliyatidan   keyin   ham
(rejalashtiriladi) rivojlantiriladi. 
d)   musobaqa   mikrotsikllari-   musobaqada   qatnashish.   Bu   yoki   u   sport   turining
dasturiga   binoan   tuziladi.   Mashg’ulot   mikrotsikllarini   tuzish   uchun   quyidagilarni
bilish shart. 
- sportchini   rhorganizmiga,   har   hil   hajmdagiva   yo’nilishdagi   yuklama   qanday
ta’sir ko’rsatishini; 
- yuklamalardan   keyin   organizmni   qayta   tiklanish   dinamikasi   va   davom   etish
vaqtini.   -   katta   jismoniy   yuklamadan   keyin   qayta   tiklanish   jarayonni   tezlashtirish
maqsadida va o’rta darajadagi yuklamalarni ishlatish imkoniyati. 
Mikrotsikllarni yuklama va dam olishni almashtirish organizmni quyidagi 3 hil
tipdagi reaksiyaga olib kelishi mumkin. 
a) mashq bilan chiniqqanlikni maksimal rivojlanishiga, 
b) mashg’ulotnini ham samaradorligiga yoki uni butunligcha yo’qligiga. 
v) sportchini holdan toyishi yoki madori qurishiga. 
Birinchi tipidagi reaksiya – mikrotsiklda katta va anchagina yuklamali, optimal
mashg’ulot   soni   kiritib   ular   o’zaro   ratsional   holda   hamda   kichik   yuklamali
mashg’ulotlar bilan almashtirilgan taqdirda organizmni reaksiya orqali javob berishga
olib keladi. 
Ikkinchi   tipdagi   reaksiya   –   mikrotsiklga   kiritilgan   mashg’ulotlar   soni   va
ularning   yuklamasi   mashq   bilan   chiniqqanlik   darajasiga   kam   ta’sir   ko’rsatsa, uchinchi   tipdagi   reaksiya   –   mikrotsiklga   kiritilgan   mashg’ulotlar   ratsional
almashtirilmagan taqdirda organizmni tez reaksiya berishiga olib keladi. 
  2.Rejalashtirish va hisobga olishning mohiyati va mazmuni
Jismoniy   tarbiya   buyicha   ishlarning   ilg’or   tajribasi   shuni   ko’rsatadiki,   o’zining
faoliyatini   rejalashtirishga   mas’uliyat   bilan   yondashadigan   pedagoglar   hammasidan
ko’ra   yuqori   natijalarga   erishadilar.   Rejalar   o’zoqni   ko’zlashga,   maqsadni   va   aniq
vazifalarni  aniqlashga  imkon  yaratadi,  hamda  qo’yilgan  vazifalarni  hal  qilishda   eng
samarali vosita va yo’llarini nazarda tutadi. 
Amaliyotda   jismoniy   tarbiya   jarayonini   rejalashtirish   ishlarini   mensimaslik,
samarali ish manbaiga yo’zaki yondashish hollari ham uchrab turadi. 
Rejalashtirish   –   bu   mexanik   ravishda   bajariladigan   devonxona   ishi   yoki   o’quv
dasturini o’ylamasdan to’g’ridan to’g’ri ko’chirish, qayta yozish emas, balki jismoniy
tarbiya qonuniyatiga va ko’rinishlari mohiyatiga chukur kirib borish jarayonidir. 
Rejalashtirish,   qilingan   ishlarning   tahlili   asosida   to’g’ri   xulosalar   chiqarib
bilishni   o’z   ichiga   oladi.   Darslarni   muttasil   taxlil   kilish   o’qituvchiga   mashklarning
zarur   mikdorini,   mashklarning   eng   muvofik   ketma-ketligini,   mumkin   bulgan   dam
olish intervallarini, ukuv materiallarining optimal porsiyalarini va pedagogik faoliyat
sur’atlarini kursatib beradi. 
Shunday   qilib,   rejalashtirish   –   bu   ta’lim   va   tarbiya   jarayoni   tizimini
shakllantiruvchi, uslubiy asoslangan xujjatlarni to’zish demakdir  
  Rejalashtirish   jarayonini   o’qituvchi   ijodiy   faoliyati   yaxlit   tizimini   tashkil
kiluvchi,   kator   ketma-ket   operatsiyalari   kurinishida   tasvirlab   berish   mumkin.   Bu
faoliyat   uslubiy   masalalarni   hal   kilishga   prinsipal   yondashishda   ishning   asosiy
yunalishlari g’oyalari paydo bulishidan boshlanadi. Bunday dastlabki  g’oya, odatda,
talabalik davrida boshlanadi. Jismoniy tarbiya nazariyasi va uslubiyoti kursini hamda
yengil   atletika,   gimnastika,   sport   uyinlari   va   boshkalarning   xususiy   uslubiyotini
urganishda,   pedagogik   amaliyot   davrida   o’qituvchilar   ishini   ko’zatishda,   talaba
o’zlashtirayotgan bilim va malakalarini o’zining bulgusi kasbiga «ulchay» boshlaydi.
Ukituvchida   kelgusi   ukuv   yilida   bo’ladigan   ishlar   g’oyasi   shaxsiy   orttirgan   tajriba,
boshka   pedagoglarning   faoliyatini   ko’zatish,   mustakil   bilim   orttirish   jarayonida
oladigan   ma’lumotlar   bazasida   shakllanadi.   Shu   bilan   birga   nafakat   xamkasblari
tajribasidan, balki boshka fanlar o’qituvchilari tajribasidan xam foydalanish kerak. 
Keyin   g’oya   anik   ish   sharoitlari,   ukuvchilarning   tayyorgarlik   darajasi   bilan
tekshirib   kuriladi   va   unga   ma’lum   o’zgartishlar   kirtilishi   tabiiy.   Faqat   shundan keyingina shuning maksadi shakllanadi va uning asosida ukuvchilarning kutilayotgan
nazariy, jismoniy va texnik tayyorgarliklari xolati darajasi loyihalashtiriladi. 
Kutilayotgan   jismoniy   xolatga   maktab   ukuv   dasturida   nazarda   tutilgan   nazariy
ma’lumotlarni   o’zlashtirish,   jismoniy   mashklarni   urganish   va   jismoniy   sifatlarni
tarbiyalash  buyicha bir kator anik vazifalarni  kuyish bilan erishiladi. Shunday ekan,
rejalashtirishning   navbatdagi   texnologik   operatsiyasi   sifatida   ta’lim   va   tarbiyaning
anik vazifalarini kuyishni xisoblash mumkin. 
Quyilgan vazifalarni hal  qilish uchun o’qituvchi o’quvchilarga pedagogik ta’sir
kursatish tizimini aniklaydi. U vositalar, uslublar va ish sharoitlarini o’z ichiga oladi.
Bu   operatsiya,   xudi   oldingidek,   ukuvchilarning   faol   ishtiroklari   natijasida   amalga
oshirilishi   mumkin.   Bu   vaqtda   jismoniy   tarbiya   jarayonini   tugri   tashkil   kilishga
halakit beruvchi yo’z berishi mumkin bulgan nokulay omillarni xisobga olish lozim. 
Pedagogik   jarayonning   tugri   borishini   tekshirish   uchun   maxsus   tanlab   olingan
ekspress-testlar yordamida boskichma-boskich nazorat utkazish kuyi tizimi yaratiladi.
Agar xar bir boskich nazoratida olingan natija rejalashtirilgan talabga javob bersa, bu
vaqtda   barcha   operatsiyalarning   tugri   rejalashtirilganligiga   xulosa   qilsa   bo’ladi.
Mobodo   rejalar   vijdonan   amalga   oshirilgan   sharoitda   nazorat   natijalari
rejalashtirilgan   maksadlardan   jiddiy   farq   qilsa,   demak   rejalashtirish   texnologiyasida
xatolar borligidan dalolat beradi. Bu xatolarni uchta zvenodan kidirish kerak bo’ladi.
Birinchi   navbatda   rejalashtirish   davrida   barcha   nokulay   omillar   xisobga   olinganligi
yoki olinmaganligini tekshirib kurish lozim. Ikkinchi navbatda pedagogik ta’sir tizimi
taftish   kilinadi.   Agar   bu   yerda   xam   kamchiliklar   topilmasa   pedagogik   vazifalarning
amaliyligi baxolanadi. 
Agar   xatolar   birinchi   zvenodan   topilsa   va   aynan   yana   shular   natijalarning
bajarilmasligiga sabab bulganligiga o’qituvchi kat’iy ishonsa, zarur choralar kuriladi
va boshka zvenolar tekshirilmaydi. Odatda o’qituvchi faoliyatining birinchi yillarida
rejalashtirish   texnologiyasining   turli   operatsiyalarida   yul   kuyilgan   ko’zga   tashlanib
turmaydigan   xatolar   umumlashgan   xolda   ishning   natijasiga   jiddiy   ta’sir   kursatadi.
Shuning uchun yosh o’qituvchilar o’zining barcha faoliyatini doimiy taxlil kilishlari.
Uzlari uchun talabchan kozi bulishlari kerak. Bu kelajakda muvaffakiyat garovidir. 
Rejalashtirish   yakuniy   xisobga   olish   bilan   tugallanadi.   Х isobga   olish   natijasida
olingan   ma’lumotlar   kelgusi   sikl   (darslar   seriyasi,   ukuv   choragi,   ukuv   yili)   ni
rejalashtirish uchun asos qilib olinadi.   
  3.Rejalashtirishga quyiladigan talablar
O’qituvchi   muayyan   rejalashtirish   xujjatlarini   ishlab   chikishda   va   to’zishda
kator talablarga rioya kilishi zarur. 
1. Rejalar   umumiy   urta   ta’lim   uchun   jismoniy   tarbiya   buyicha   davlat
ta’lim  standarti, jismoniy  tarbiya buyicha  ukuv dasturi  va O’zbekiston  Respublikasi
Х alk ta’limi vazirligining me’yoriy xujjatlari  va karorlariga mos bulishi  kerak. Ular
jismoniy   tarbiya   buyicha   davlat   ukuv   dasturi   asosida   ishlab   chikiladi   va   to’ziladi.
Barcha   rejalar   O’zbekistonda   jismoniy   tarbiyaning   umumiy   maksadlariga
buysindirilishi   va   O’zbekiston   Respublikasi   Х alq   ta’limi   vazirligining   uslubiy
tavsiyalariga mos bulishi lozim. 
2. Rejalashtirishda   jismoniy   tarbiyaning   umumiy   va   uslubiy
prinsiplariga   amal   kilish .   Rejalashtirish   jarayonida   shaxsni   xar   tomonlama
rivojlantirish,   jismoniy   tarbiyaning   mexnat   va   xarbiy   amaliyot   bilan   boglikligi,
jismoniy   tarbiyaning   soglomlashtirishga   yunaltirilganlik,   muntazamlik,   kuchiga
yarashalik,   mustaxkamlik   prinsiplarini   hal   kilish   uchun   kulay   zamin   yaratiladi.   Shu
bilan   birga   vositalarni   tanlab   olishda   shugullanuvchilarga   xar   tomonlama   ta’sir
kursatadigan  va eng  yaxshi  soglomlashtiruvchi  samara beradigan vositalarga e’tibor
beriladi.   Aksariyat   darslarni   ochik   xavoda   va   tabiiy   sharoitlarda   utkazilishini
rejalashtirish lozim. 
3. Rejalashtirishning   maksadga   yunaltirilganligi   va   istikbolligi   muhim
talab xisoblanadi. Ma’lum bir sikl uchun rejalar (dars seriyalari, ukuv choragi, yillik)
oldingi   siklga   tayanishi   va   kelgusi   siklga   tayyorlashi   kerak.   Shunday  qilib   tasodifiy
darslarga imkon berilmaydi, chunki ular ma’lum bir tizimga birlashtiriladi. 
4. Rejalashtirish   amalga   oshiriladigan   bulishi   kerak.   Bu   talabni
bajarishda   maktabga   mutaxassis   kelguncha   jismoniy   tarbiya   o’qituvchisi
bulmaganida   xamda   jismoniy   tarbiya   buyicha   moddiy-texnik   ta’minot   darajasini
xisobga   olishda   nazarda   tutish   kerak.   Barcha   vaziyatlarda  o’qituvchi   imkoniyatlarni
anik-ravshan   baxolashi   va   aynan   shu   sharoitda   bajarib   bo’ladigan   materialni
rejalashtirishi lozim. 
5. Rejalashtirishning   muayyanligi   urgatish   boskichlari,   uning
vazifalarining   puxta   aniklanganliligi   va   tanlab   olingan   vositalarning   bu   vazifalarga
mosligi bilan ifodalanadi. Kup sonli mashklardan maksimal pedagogik samara  6. beradigan   universal   mashklar   tanlab   olinishi   kerak.   Vositalardan
foydalanishda   ketma-ketlikni   bo’zmaslik   va   kuchli   ta’sir   kiluvchi   mashklardan
muddatidan oldin foydalanmaslik kerak. 
7. Rejalashtirishning   kurgazmaliligi   amaliyotga   grafik   shakllarni   tadbik
kilish usuli bilan hal kilinadi. 
  Bevosita   rejani   ishlab   chikishdan   oldin,   o’qituvchi   zarur   ma’lumotlarni
yigishdan   iborat   bulgan   katta   tayyorgarlik   ishlarini   bajarishi   lozim.   Bu   ma’lumotlar
ukuv materiallarini utish tartibini, vositalar va ish shakllarini aniklab beradi: 
  1.   Dars   utadigan   sinflar   uchun   jismoniy   tarbiya   buyicha   ukuv   dasturini
batafsil urganib chikish. Bu esa o’qituvchiga sinfdan-sinfga utishda ukuv dasturining
izchilligini aniklashga yordam beradi. 
  2.Shugullanuvchilarning   sogligi   xolatini ,   bilim   darajasini,   texnik   va
jismoniy   tayyorgarliklarini   urganib   chikish.   Bu   ma’lumotlarni   o’zidan   oldin
o’qituvchi   to’zgan   xujjatlarini,   yoki   o’zining   yozuvlarini   xamda   tibbiy   kurik
natijalarini   urganish   yuli   bilan   olish   mumkin.   Ukuvchilar   bilan   suxbat   va   dastlabki
ekspress-testlarni utkazish xam boy material beradi. 
  3.Maktabning   jismoniy   tarbiya   buyicha   moddiy   bazasining   xolati   va
avvalgi   yillardagi   ishlarning   yulga   kuyilganlik   darajasini   xisobga   olish.   Shu   bilan
birga uni rivojlantirish va takominlashtirish yullarini aniklash lozim. 
  4.Maktab direksiyasi va pedagogik jamoasining   jismoniy tarbiyaga bulgan
munosabatini   aniklash   maksadida   maktabning   umumiy   ish   rejasi   bilan   tanishib
chikish. 
  5.Viloyat   va   tuman   ob-xavo   sharoitini   urganish.   Kupincha   ular   xududlarda
jiddiy fark kiladi. 
  6.Viloyat,   tuman   ommaviy   sport   tadbirlari   kalendar   rejasi   bilan   tanishib
chikish.   Bu   ma’lumot   o’qituvchiga   dastur   bulimlarini   utish   tartibini   aniklash   uchun
juda muxim. 
  7.Ish   shakllari   va   jismoniy   mashklarning   yetakchi   turlarini   aniklash
maksadida   o’qituvchi,   maktab,   axolii   yashash   punktining   umumiy   va   sport
an’analarini   urganadi   va   shu   bilan   ukuv-tarbiyaviy   jarayonining   samaradorligini
oshirish yullarini belgilaydi.  Jismoniy   tarbiya   darslari   ishlarini   rejalashtirish.   Barcha   rejalashtirish
xujjatlarini   ikki   guruxga   ajratish   mumkin:   davlat   xujjatlari   va   shaxsan   jismoniy
tarbiya o’qituvchisi tomonidan davlat xujjatlari asosida ishlab chikilgan hujjatlar. 
Rejalashtirishning davlat hujjatlari.  Bu guruhlarga quyidagilar kiradi: 
a) umumiy   urta   ta’lim   uchun   jismoniy   tarbiya   buyicha   davlat   ta’lim
standarti 
(UO’ТJТDТS); 
b) O’zbekiston   Respublikasi   Хalq   ta’limi   vazirligining   jismoniy   tarbiya
buyicha tayanch ukuv rejasi; 
v) jismoniy tarbiya bo’yicha o’quv dasturi; 
g) «Alpomish» va «Barchinoy» maxsus testlari. 
  Umumiy   o’rta   ta’lim   uchun   jismoniy   tarbiya   buyicha   davlat   ta’lim
standarti   (UO’ Т J Т DS)   ta’lim   jarayenining   sifatiga,   ta’lim   mazmuniga   doir
talablarni, ukuvchilar tayergarligining zarur va yetarli darajada xamda bitiruvchilarga
kuyiladigan   talablarni,   ta’lim   muassasalari   faoliyati   va   jismoniy   xamda   tarbiya
sifatiga baxo berish tartibi va mexanizmlarni belgilab beradi. 
  UO’ Т J Т D Т S   umumiy   o’rta   ta’limda   ta’lim   jarayonining   tashkil   etilishi   va
mazmunini, ta’lim muassasalari faoliyatiga hamda jismoniy ta’lim va tarbiya sifatiga
baho beruvchi, tartibga soluvchi tegishli me’yoriy hujjatlarni (o’quv rejalari, dasturlar
va boshqalarni) yaratish uchun asos sanaladi. 
 UO’ Т J Т D Т S qaysi idoraga bo’ysinishi va mulkchilik shakllaridan qat’iy nazar
O’zbekiston   Respublikasi   hududida   joylashgan   umumiy   o’rta   ta’limning   barcha
ta’lim muassasalari uchun majburiydir. 
  O’zbekiston   Respublikasi   Х alq   ta’limi   vazirligining   tayanch   o’quv   rejasi
“jsimoniy tarbiya” faniga ajratilgan soatlar hajmini belgilaydi. 
  “Alpomish”   va   “Barchinoy”   maxsus   testlari   maktabda   jismoniy   tarbiya
bo’yicha   barcha   ishlarning   mazmunini   belgilaydi   va   o’quv   dasturining   asosi
hisoblanadi. 
  “Alpomish” va “Barchinoy” maxsus testlari O’zbekiston Respublikasi  aholisi
jismoniy   tarbiya   tizimining   dasturiy   va   me’yoriy   asosidir.   Nazorat   me’yorlari
yordamida   aholining   o’qish,   mehnat   faoliyati   va   harbiy   xizmatga   bo’lgan   jismoniy tayyorgarligining   umumiy   darajasi   aniqlanadi.   Т estlar   salomatlikni   mustahkamlash,
ijodiy va mehnat faoliyatini oshirishga yordam beradi. 
  Jismoniy   tarbiya   bo’yicha   o’quv   dasturi   “Jismoniy   tarbiya”   predmeti
mazmunini   aniqlab   beruvchi   hujjat   hisoblanadi.   Unda   zarur   nazariy   ma’lumotlar
o’rganilishi lozim bo’lgan jismoniy mashqlar jismoniy sifatlarni rivojlantirish uchun
materiallar   ro’yxati   beriladi   hamda   predmetlararo   aloqalar   bo’yicha   talablar
ifodalanadi. 
  Dasturlarni   tayyorlashda   hammasidan   avval   jamiyatning   ijtimoiy   buyurtmasi   –
maktab   bitiruvchilari   jismoniy   tayyorgarligiga   bo’lgan   talab   hisobga   olinadi.   Bu
esa “Alpomish” va “Barchinoy” maxsus testlarida o’z aksini topgan. 
  Dastur   bo’limlarining   barchasi   to’laqonli   bajarilishi   majburiyligi   shu   bilan
ta’kidlanadiki,   o’quv   materiallarining   hammasi   birgalikda   o’quvchilarning   har
tomonlama   rivojlanishiga   va   tarbiyasiga   ko’maklashishi   kerak.   Shuni   esda   tutish
lozim-ki,   dastur   alohida   sport   turlaridan   tarkib   topmagan,   va   darslarni   tashkil   qilib
o’tishda   dasturning   barcha   bo’limlaridan   bab-   baravar   foydalanmoq   darkor.
O’qituvchi tomonidan tuziladigan rejalashtirish hujjatlari  
  O’qituvchilarning ko’p yillik ilg’or tajribasi shuni ko’rsatadiki, jismoniy tarbiya
darslarida   qo’yilgan   vazifalarni   samarali   hal   yetish   uchun   muayyan   rejalashtirish
tizimini   barpo   etish   zarur.   Bu   tizim   jismoniy   jarayonini   maqsadga   muvofik   to’zish
uchun   imkon   yaratib   beruvchi   qator   rejalarning   o’zaro   mantiqiy   bog’laganligini   va
tugallanganligini   ifodalaydi .   Bu   tizim:   o’quv   tarbiyaviy   ishlarning   bir   yillik   reja
jadvali, darslararo ishchi rejalar va darsning reja konspektlarni o’z ichiga oladi. 
 O’quv tarbiyaviy ishlarnig bir yillik reja – jadvali 
Bu xujjat xar bir parallel sinflar uchun bir yilga to’ziladi. Uning asosiy funksiyasi
–   o’quv   yilidagi   o’quv   materialini   bir   maromda,   maqsadga   muvofik   taqsimlash   va
tartibga solishdir. 
  Yillik   reja   jadvalni   to’zish,   o’quvchilar   o’zlashtirishlari   zarur   bo’lgan   tayanch
mashqlarni   va   ularni   o’zlashtirishda   sarflanadigan   vaqtni   aniqlashdan   boshlanadi.
Amaldagi   dasturlarning   taxlili   shuni   ko’rsatadiki   bunday   mashqlar   xar   bir   sinfda
1012 ta atrofida. Vaqtni xisoblashda mashqlarning murakabligini o’quvchilarning bu
mashqlarni   o’zlashtirishlari   bilan   bog’liq   bo’lgan   qiyinchiliklarni   xuddi   shunday
o’rganiladigan xarakatlarni nazarda tutish kerak    Har   bir   mashq   uchun   o’qitish   dasturi   to’ziladi   Dastur   quyidagilarni   o’z   ichiga
oladi: jismoniy sifatlarni tarbiyalash vazifalari va vositalari; bir yillik vazifalarni hal
etish   uchun   zarur   bo’lgan   darslar   soni;   xar   bir   darsning   ta’lim,   tarbiya   va
sog’lomlashtiruvchi   muayan   vazifalarining   aniq   vositalari   va   takrorlash   sonini.   Bu
dastur   ta’limning   optimal   variantlarini,   nazorat   sinovlari   vaqtini,   mashg’ulotlarning
vazifalari vositalarini ko’rsatish xisobidan kengayadi. 
  Dastur,   o’quv   materalini   o’zlashtirish   jarayenida   o’quvchining   faolligini   va
mustakilligini   oshirishga,   o’quv   faoliyatini   samarali   boshqarishga,   o’quv   faoliyatini
oqilona zichlashtirishga, ta’limni jamoat ishi bilan qo’shilgan xolda diffensiallashga,
trenajerlardan foydalanishga imkon beradi. 
  O’qitish   dasturini   to’zish   bosqichlarini   ko’rib   chiqamiz.   Birinchi   bosqich   o’z
ichiga jismoniy sifatlarni rivojlantiruvchi 
mashqlarni   tanlashni   oladi.   O’qituvchi,   xar   bir   mashqni   bajarish   uchun   muayan
jismoniy sifatlar zarurligi va bu mashqlarni bajarish uchun ularni oldindan o’rgatish
zarurligini asos qilib olishi lozim 
  Ikkinchi bosqich   ta’limning ko’p yillik vazifalarini aniqlashni o’z ichiga oladi.
Ko’p   yillik   vazifalarini   aniqlashda   yillar   davomidagi   o’quv   materialning   o’zaro
aloqadorligi va izchiligi faxmiga yetishi zarur.   Т renirovka va ta’lim jarayenini spiral
shaklida   to’zish   kerak   chunki   kelgusi   o’quv   yilida   o’quv   materialini   o’zlashtirish
xarakat   tajribasidan   foydalangan   xolda   yanada   balandrok   darajada   borishi   juda
muxim   axamiyat   kasb   etadi.   Bu   esa   yangi   materialni   o’zlashtirishda   asos   bo’lib
xizmat qiladi. 
  Uchinchi   bosqichda   o’qituvchi   sinf   uchun   mo’ljallangan   bir   yillik   ta’limiy
vazifalarni   shakllantiradi.   Agar   dastur   asosida   mashqlar   bir   necha   sinflarda
o’zlashtirilishi   ko’rsatilgan   bo’lsa,   shu   sinf   o’quvchilarining   tayyorgarlik   darajasini
aniqlash   lozim.   Bunday   mashqlarga   yurish,   sakrash,   akrobatik   mashqlar,   milliy
kurash   va   boshqalar   kiradi.   Shu   bilan   birga   nazariy   ma’lumotlar,   predmetlararo
aloqalarning asosiy mo-hiyatini ifodalab berish tizimi yaratiladi. 
  Т o’rtinchi   bosqichda   bir   yillik   vazifalarni   hal   etishda   zarur   darslar   soni
hisoblanadi 
  Beshinchi   bosqich   eng   mehnat   talab   bosqich   hisoblanadi.   Bunda   darsning
muayyan vazifalari va ularni hal qilish uchun vositalar aniqlanadi va tanlanadi hamda harakat   faoliyatini   qismlarga   bo’lib,   shuningdek,   to’liq   bajarish   choralari
ravshanlashtiriladi. 
  Oltinchi bosqich   dastur bo’yicha o’qitishda yil davomida darslarda va mustaqil
ishlar   jarayonida   o’rganiladigan   materiallarni   takrorlashning   optimal   variantlarini
aniqlash   maqsadidagi   izlanishlarni,   nazorat   o’tkazish   muddatini   va   o’zlashtirish
natijalari yakunlarini o’z ichiga oladi. 
  Musobaqalar   kalendari   va   ob-havo   sharoitini   hisobga   olgan   holda   o’qituvchi
o’quv   materialini   o’tish   tartibini   aniqlaydi.   Agar   maktabda   bir   necha   o’qituvchi
ishlasa, barcha sinflarda dasturning o’quv materialini bir xilda olib borish maqsadga
muvofiq.   Bu   esa   maktabning   moddiy   bazasidan   foydalanish   uchun   uni   yaxshi
tayyorlashga   va   sinfdan   tashqari   mashg’ulotlarni   oqilona   rejalashtirshga   imkon
yaratadi   (xususan   musobaqalarni).   Dastur   materialini   o’tishni   aniqlagandan   keyin
o’qituvchi rejalashtirish usullarini tanlaydi. 
  Maktab o’quv dasturi bo’limlarini o’tishni rejalashtirishning uchta usuli ma’lum:
parallel, ketma-ket, aralash.  
  Dastur bo’limi materiallarini   parallel   o’tishda darslarga bir vaqtning o’zida har
xil   bo’limlardagi   materiallar   kiritiladi   (kompleks   darslar).   Bo’lim   materiallarini
ketma-ket  o’tish amalda katta sinflarda qo’llaniladi va yengil atletika, sport o’yinlari,
gimnastika va boshqalarni navbatma – navbat o’zlashtirish nazarda tutiladi (predmet
darslar).   O’quv   materialini   o’tishni   aralash   rejalashtirish   birinchi   va   ikkinchi
usullarninng   kombinatsiyasini   ifodalaydi, ya’ni ba’zi bo’limlar  parallel o’rganiladi,
boshqalari – aolohida. 
  O’quv-   tarbiya   ishlarning   reja-   jadvali   istiqbolli   rejalashtirishga   taalluqlidir.   U
o’qituvchiga   bir   vaqtning   o’zida   yil   davomidagi   o’quv   jarayonini   butunligicha
ko’rishga   va   uslubiy   prinsiplarni   aniq   qo’llashga   imkon   yaratadi.   “O’quv
materialining   mazmuni”   ustunida   o’qituvchi   jismoniy   sifatlarning   rivojlanish
darajasini   aniqlash   bo’yicha   dastur   mashqlarini   o’yinlar   va   nazorat   sinovlvrini
ko’rstadi. Bu ustunda yozilgan barcha mashqlar bir qatorga sig’ishi lozim. 
  “Nazariy   ma’lumotlar”   ustunida   faqat   umumiy   masolarni   ko’rsatadi.   Masalan,
dars   vaqtida   xavfsizlik   qoidalari,   ish   qobiliyatini   oshirishda   jismoniy   mashqlarning
ahamiyati   to’g’risida   ma’lumotlar,   gigiyenik   talablar,   mukstaqil   mashg’ulotlarning
uslubiyoti haqida axborot.    Т arbiyaviy vazifalar   mashqlar guruhiga yoki alohida har biriga rejalashtirilishi
mumkin.   Masalan,   yengil   atletika   bo’limidagi   mashqlar   mashg’ulotlarga   ijobiy
yondashishni   tarbiyalashga   ko’maklashadi ,   sport   o’yinlari   bo’limidagi   mashqlarni
o’rganishda jamoatchilik fazilatlarini tarbiyalashga qulay sharoit yaratiladi. 
  Keyingi   ustunlar   darslar   nomerini   ko’rsatadi.   Т ayanch   o’quv   rejasiga   asosan
har bir sinfda 68 ta dars o’tiladi. Biroq, bayram kunlari va boshqa nazarda tutilmagan
vaziyatlarni   hisobga   olgan   holda   65   tadan   ziyod   bo’lmagan   darslarni   rejalashtirish
tavsiya   qilinadi.   Rejalashtirish   asosida   darslar   seriyasi   yotadi,   shuning   uchun   ular
choraklar doirasida bo’lsa maqsadga muvofiq bo’lar edi deb o’ylaymiz. 
  Bu   ishlar   bajarilgandan   keyin   o’quv   materialini   darslar   bo’yicha   bevosita
joylashtirish boshlanadi. Bu esa muayyan mashq yoki darsga mos ravishda kataklarga
shartli belgilarni qo’yish bilan erishiladi. 
  O’rgatish   bosqichlariga   rioya   qilgan   holda   quyidagi   belgilardan   foydalanish
mumkin:   yeng   muhim   mashqlarni   o’rganishga   tayyorlanish   va   bevosita   o’rganish
(O’);   dastlab   o’rganish   (Do’);   chuqur   o’rganish   (Cho’);   mustahkamlash   (M);
takomillashtirish  ( Т );  nazorat  (N);  uyga vazifa  (Uv).  
  Agar material darsda asosiy hisoblansa bosh harf, yordamchi  bo’lsa kichik harf
qo’yiladi.   Shunday   qilib,   yillik   reja   jadvalning   mohiyati   va   asosiy   talablarini
ifodalashda,   bizlar   faqat   uning   shaklini   misol   keltirdik.   Materiallarni   darslar
bo’icha taqsimlash – bu o’qituvchining alo-hida ahamiyatli individual ishi.  
  Ish   jarayonining   keyingi   yillarida   o’qituvchi   rejaga   o’zgartirishlar   kiritadi,   uni
takomillashtiradi, real sharoitlarga moslashtiradi. 
 
 
 
 
 
 
  Xulosa 
Mashg’ulot ta’siri ostida sportchining xolati o’zgarishi 3 bosqichga bo’linadi: 
hafta   yoki   oylar   bo’yicha   nisbatan   bosqich   davomida   saqlanishi.   Masalan:
sport formasining xolati mashg’ulot jarayonida yetarlicha chiniqmaganligi va h.k. 
Joriy   xolati:   bir   yoki   bir   necha   mashg’ulotni   ta’siridagi   o’zgarishi   (bu
holatlarni   baholash,   keyingi   mashg’ulotlarni   tuzilshi   va   yo’nalishini   va   ularga
nisbatan yuklamaning kattaligini aniqlashga yordam beradi). 
Operativ holati alohida mashqlarning ta’siri ostida o’zgaruvchan va tezlikda
o’tuvchi   (bularni   mashg’ulotlar   dasturini   tuzishda,   mashqlarning   davom   etish
vaqti,   xarakteri,   shiddati   va   uni   bajarish,   davom   etish   vaqti   va   dam   olish
intervalining xarakteri hisobga olinadi). 
Sport   mashg’uloti   jarayonini   ko’p   qirraliligi   va   sportchining   doimiy   xolda
imkoniyatining   o’zgarishi,   har   xil   omillar   ta’sirida   uning   holatini   tebranishi,
boshqarishining   negizi   bo’lib   hisoblanadi.   Bu   esa   sportchidan   murabbiyga
beriladigan teskari aloqasi orqali beriladi: 
1. Sportchidan   murabbiyga   boruvchi   ma’lumotlar   (o’znini   sezishi,
ishga bo’lgan munosabati, kayfiyati va b.k.) 
2. Sportchi   o’zini   tutishi   haqidagi   axborotlar   (mashg’ulot   ishining
xajmi, uning bajarishi, aniqlangan xatolari va h.k) 
3. Mashg’ulot   samaradorligini,   qisqa   vaqtdagi   ko’rsatkichlari
(mashg’ulot   yuklamasi   ta’sirida   funksional   tizimidagi   chegara   va   o’zgarishlar
xarakteri). 
4. Mashg’ulot   samaradorligining   yig’ilishi   (kumlyativ)   to’g’risidagi
axborotlar (sportchining mashqqa chidamlilik holatining o’zgarish holati). 
Sport   mashg’uloti   davrlarida   bosqichlari   bo’yicha   tayyorgarliklari
mashg’ulotni   boshqarish   samaradorligi   mashq   bilan   chiniqish   mashg’ulotlarining
tuzilishini aniq sonining ko’rsatkichlari va sport faoliyati bilan bog’liqdir. 
Bu   esa,   bu   yoki   u   sport   turlaridagi   aniq   sport   predmetiga   xarakterlidir.
Shuning   uchun   mashg’ulot   va   musobaqa   faoliyati   modelini   tuzish   va   saralash
sifatida   ham   ishlatiladi.   (sportda   takomillashtirishning   ma’lum   bosqichlarida, tanlash   sifatida   ham   ishlatiladi).   Keyinchalik   sportchining   aniq   funksional
imkoniyatlarini, modeldagi individual ko’rsatkichlari bilan qiyoslanadi va keyingi
ish va berilgan samaradorlikka erishish yo’nalishi aniqlanadi. 
Mashg’ulot   jarayonida   rejalashtirilgan   natijaga   erishishga   yordam   beruvchi,
mashg’ulot vositasi va uslublari amalga oshiriladi. 
Ko’rsatilgan   siklni   yakunlovchi   operatsiyasi   bo’lib,   oraliq   nazorat,
mashg’ulot   jarayonini   samaradorligini   belgilaydi   va   kerakli   vaqtda   korreksiya
qilinadi.   Bu   siklning   hamma   operatsiyalarini   amalga   oshirishni,   eng   kerakli
sharoitibo’lib,   har   tomonlama   tenglashtirilgan   ko’rsatkichlar   hisoblanadi.
Musobaqa faoliyati va sportchining tayyorgarligini aniq tuzilishini ko’rsatkichlari
model   tavsifini,   oraliq   nazorat   ham   boshqarishning   asosiy   ishlanmasi   bo’lib
hisoblanadi.   Nazoratning   bu   natijasi   ishning   asosiy   yo’nalishi   va   natijasiga
erishish yo’lini aniqlaydi. 
 
 
  Foydalangan adabiyotlar ro’yxati 
1. Bыleyeva   L.V.,   Korotkov   I.M.   Podvijnыe   igrы.   M.:   Fizkultura   i   sport,   1982.   –
222s. 
2. Jeleznyak YU.D., Ayrapetyans L.R., Pimenov M.P., Kunyanskiy V.A. Massov ы y
voleybol.  T.: Ibn Sino, 1994. - 144s. 
3. Kasimov A. Podvijnыe igrы. Tashkent, Ukituvchi, 1983. - 79s. 
4. Nasritdinov   F.N.,   Qosimov   A.SH.   O’zbek   xalq   milliy   o’yinlari.   T.,   1   to’plam.
1993. - 27s. 
5. Rasulev A.T., Pulatov A.A., Qosimova M.U. O’zbek xalq o’yinlari ularning tasnifi
va tavsifi. //O’quv qo’llanma. Toshkent, 1996. - 98b. 
6. Rasulev A.T., Pulatov A.A., Qosimova M.U. O’zbek xalq o’yinlari ularning tasnifi
va tavsifi. //O’quv qo’llanma. Toshkent, 1996. - 98b. 
7. Usmonxo’jayev   T.S.,   Qosimova   M.U.   500   mashq   va   harakatli   o’yinlar.   T.:
O’zDJTI nashriyot bo’limi. 1999. - 60b. 
8. O’zbek xalq o’yinlari. //Ilmiy-amaliy anjumanining tezislari: Xalq o’yinlari milliy
sport   turlarini   qaytadan   tiklash   va   aholini   jismoniy   tarbiyalashda   ulardan   keng
foydalanish usullari. Toshkent-Jizzax. 1991. - 130b.