Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish) davrida sport gimnastikasida (sport akrobatikasida) samaradorlikni oshirish uchun o'quv vositalari

O'zbekiston Respublikasi
Oliy ta'lim, fan va innovatsiyalar vazirligi
Chirchiq davlat pedagogika universiteti
Jismoniy madaniyat fakulteti
Jismoniy madaniyat nazariyasi kafedrasi
Sirtqi bo lim 5112000 - jismoniy madaniyat ta'lim yo'nalishiʻ
Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi fanidan
Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish) davrida
sport gimnastikasida (sport akrobatikasida) samaradorlikni oshirish
uchun o'quv vositalari mavzusida yozgan
KURS ISHI
« Himoyaga tavsiya etildi »
Kafedra mudiri: ______________
(unvoni)
___________ __________________
(imzo) FISh
______________
Sana(kun, oy, yil)
Kafedraning _________ ________
kun, oy
yildagi  № ______ sonli bayonnomasi
_____________ ___________ yilda
«____________________________»
himoya qildi yoki himoya qila olmadi yozuvi yoziladi
5112000 -  «Jismoniy madaniyat» ta’lim
yo’nalishi «______» guruh talabasi ___________ 
(imzo)
______________________________
       FISh (to’liq)
tomonidan bajarilgan kurs ishi
Kafedra mudiri: ______________
(unvoni)
___________ __________________
(imzo) FISh Chirchiq – 2025 MAVZU: MASHG'ULOTNING TAYYORGARLIK (RAQOBATBARDOSH,
O'TISH) DAVRIDA SPORT GIMNASTIKASIDA (SPORT
AKROBATIKASIDA) SAMARADORLIKNI OSHIRISH UCHUN O'QUV
VOSITALARI.
REJA:
KIRISH............................................................................................................. 3
1. Sport gimnastikasi (sport akrobatikasi) mashg‘ulotlarining tayyorgarlik 
davri: nazariy asoslar ....................................................................................... 5
2.   O‘quv   mashg‘ulotlarida   samaradorlikni   oshirish
omillari ........................... 9
3.   Sport   akrobatikasida   o‘quv   vositalarining   turlari   va   ularning
ahamiyati ..... 14
4. Tayyorgarlik davrida o‘quv vositalarini qo‘llash metodikasi ...................... 19
5. Sportchilarning yoshi, tayyorgarlik darajasi va yondashuv 
individualizatsiyasi .......................................................................................... 23
XULOSA.......................................................................................................... 27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.......................................................... 29
3 KIRISH
Insonning   qadr-qimmati   o zʻ
vazifasini a lo darajada bajarishdan iborat:	
ʼ
shuning   uchun   insonning   eng   asosiy
vazifasi   va   o rni   mehnat   bilan   belgilanadi,
ʻ
inson   o z   xohishiga   mehnat   tufayli	
ʻ
erishadi.
Sh.M.Mirziyoyev 1
  “ Mashg'ulotning   tayyorgarlik   (raqobatbardosh,   o'tish)   davrida   sport
gimnastikasida   (sport   akrobatikasida)   samaradorlikni   oshirish   uchun   o'quv
vositalari ”   mavzusidagi   kurs   ishi   O zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o rta   maxsus	
ʻ ʻ
ta’lim  vazirining 2021 yil 19 oktabrdagi  35-2021-son buyrug i  bilan tasdiqlangan	
ʻ
“Davlat   ta’lim   standarti”da   ko zda   tutilgan.   Buning   natijasida   ushbu   kurs   ishida	
ʻ
Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish)  davrida sport  gimnastikasida
(sport   akrobatikasida)   samaradorlikni   oshirish   uchun   o'quv   vositalari   mavzusini
tavsiya   etilgan   adabiyotlardan   va   internet   manzillaridan   o rganib,   ma’lumot	
ʻ
to plab, to plangan ma’lumotlarni umumlashtirgan holda kurs ishida aks ettirdim.	
ʻ ʻ
Kurs ishining dolzarbligi: 
Zamonaviy   sportning   yuqori   natijalar   sari   intilishi   sportchilar
tayyorgarligining   sifatini   doimiy   oshirishni   talab   qiladi.   Ayniqsa,   sport
gimnastikasi   va   sport   akrobatikasi   kabi   texnik   jihatdan   murakkab   sport   turlarida
tayyorgarlik jarayonining har bir bosqichi chuqur ilmiy asoslangan bo‘lishi lozim.
Mashg‘ulotning   tayyorgarlik   (raqobatbardosh,   o‘tish)   davrida   o‘quv   vositalaridan
samarali foydalanish sportchilarning texnik, jismoniy va psixologik tayyorgarligini
kompleks   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Shu   bois,   bu   mavzuning   o‘rganilishi
nafaqat nazariy, balki amaliy jihatdan ham dolzarb hisoblanadi.
1
  Mirziyoyev SH.M. Yuksak va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birga quramiz.:T.:”O‘zbekiston”, 2016.
4 Kurs ishining maqsadi:  
Sport   gimnastikasi   (sport   akrobatikasi)   mashg‘ulotlarining   tayyorgarlik
davrida   samaradorlikni   oshirish   uchun   qo‘llaniladigan   o‘quv   vositalarining
imkoniyatlarini   tahlil   qilish   va   ularni   amaliyotga   tatbiq   etish   bo‘yicha   ilmiy
asoslangan takliflar ishlab chiqish.
Kurs ishining vazifasi:  
1. Tayyorgarlik   davrining   mazmuni   va   bosqichlarini   nazariy   jihatdan
o‘rganish   hamda   sport   gimnastikasi   mashg‘ulotlarida   bu   davrning   ahamiyatini
aniqlash.
2. Sportchilarning   jismoniy,   texnik   va   psixologik   tayyorgarligini   oshirishda
ta’sir etuvchi asosiy omillarni tahlil qilish.
3. Tayyorgarlik   davrida   o‘quv   vositalarini   samarali   qo‘llash   bo‘yicha
metodik tavsiyalar ishlab chiqish.
Tatqiqot obyekti:
Sport   gimnastikasi   va   sport   akrobatikasi   mashg‘ulotlarining   tayyorgarlik
(raqobatbardosh, o‘tish) davridagi mashg‘ulot jarayoni.
Tatqiqot predmeti:
Sportchilarning   tayyorgarlik   davrida   samaradorlikni   oshirishga   xizmat
qiluvchi o‘quv vositalari va ularning qo‘llanilish metodikasi.
5 1. Sport gimnastikasi (sport akrobatikasi) mashg‘ulotlarining
tayyorgarlik davri: nazariy asoslar
Sport   gimnastikasi   va   sport   akrobatikasi   murakkab   koordinatsion
harakatlarga   asoslangan   sport   turlari   sirasiga   kiradi.   Bu   sport   turlarida   yuqori
natijalarga   erishish   uchun   sportchidan   jismoniy,   texnik,   psixologik   va   estetik
tayyorgarlikning mukammal darajasini talab etadi. Mashg‘ulot jarayoni esa tizimli
rejalashtirilgan, ilmiy asoslangan va davriy yondashuv asosida tashkil etiladi. Shu
nuqtai   nazardan   qaralganda,   sportchilarning   yillik   tayyorgarlik   sikli   ichida
tayyorgarlik (raqobatbardosh, o‘tish) davri alohida o‘rin tutadi.
Tayyorgarlik   davri   —   bu   sportchining   yillik   tayyorgarlik   siklining   asosiy
bosqichi   bo‘lib,   unda   sportchilarning   umumiy   va   maxsus   jismoniy   tayyorgarligi,
texnik   va   taktik   harakatlarni   puxtalashtirish,   hamda   ruhiy   barqarorlikni
shakllantirish   maqsad   qilinadi.   Bu   davr   sportchining   butun   yil   davomida
ko‘rsatadigan   natijasiga   poydevor   yaratadi.   Ayniqsa,   sport   gimnastikasi   va
akrobatikasida   murakkab   texnik   elementlarni   mukammal   bajarish   uchun
sportchining umumiy tayyorgarlik darajasi yuqori bo‘lishi shart.
Tayyorgarlik   davrining   asosiy   vazifasi   sportchining   tanasini   yuqori
yuklamalarga moslashtirish, organizmning funksional imkoniyatlarini kengaytirish,
texnik   jihatdan   mukammal   harakatlarni   takrorlash   orqali   ularni   avtomatizm
darajasiga   yetkazishdan   iborat.   Bu   jarayonda   jismoniy   sifatlar   —   kuch,
chidamlilik,   epchillik,   muvozanat,   tezlik   kabi   ko‘rsatkichlar   ustida   muntazam
ishlanadi. Shuningdek, sport akrobatikasida juftlik yoki guruhlar bilan ishlanadigan
mashqlar mavjudligi sababli, bu davrda o‘zaro muvofiqlik, ishonch va sinxronlikni
rivojlantirish ham katta ahamiyatga ega.
Nazariy jihatdan olib qaralganda, tayyorgarlik davri quyidagi bosqichlardan
iborat:   umumiy   tayyorgarlik   bosqichi,   maxsus   tayyorgarlik   bosqichi   va   o‘tish
bosqichi. Umumiy tayyorgarlik bosqichida sportchining umumiy jismoniy holatini
tiklash va mustahkamlashga e’tibor qaratiladi. Bu bosqichda ko‘p hollarda boshqa
sport   turlaridan   (yengil   atletika,   suzish,   og‘ir   atletika)   olingan
6 umumrivojlantiruvchi   mashqlar,   aerob   yuklamalar,   o‘yin   elementlari   va   har   xil
trenajyorlar qo‘llaniladi.
7 1.1-jadval. Tayyorgarlik davri bosqichlari bo‘yicha mashg‘ulotlar jadvali
Bosqich Asosiy maqsadlar Asosiy yo‘nalishlar Qo‘llaniladigan vositalar
1. Umumiy
tayyorgarlik Sportchining umumiy jismoniy
holatini tiklash va mustahkamlash Umumiy jismoniy sifatlar (kuch,
chidamlilik, epchillik) Yugurish, cho‘zilish mashqlari, og‘irlik
bilan mashqlar, o‘yinlar, trenajyorlar
2. Maxsus
tayyorgarlik Sport turiga xos harakatlar ustida
ishlash Texnik elementlarni
takomillashtirish, koordinatsiya
va moslashuv Sport zali uskunalari, texnik murakkab
elementlar, maxsus mashqlar, juftlik
mashqlari
3. O‘tish
bosqichi Musobaqa oldidan sportchining
holatini saqlab qolish, xatolar
ustida ishlash Murakkab elementlarni
takrorlash, musobaqa sharoitini
yaratish Video tahlil, imitatsion mashqlar, sinov
chiqishlar, psixologik tayyorgarlik
mashqlari Maxsus   tayyorgarlik   bosqichi   esa   bevosita   sport   gimnastikasi   yoki
akrobatikasiga xos texnik harakatlar ustida ishlash bilan belgilanadi. Bu bosqichda
harakatlar texnikasi, ularning ketma-ketligi, to‘g‘ri bajarilish texnologiyasi, harakat
koordinatsiyasi ustida tizimli mashqlar bajariladi.
O‘tish bosqichi  esa tayyorgarlik davridan raqobatbardosh davrga o‘tishning
muhim   qismi   hisoblanadi.   Bu   bosqichda   yuklamalar   kamaytiriladi,   lekin
mashqlarning   sifati,   aniqligi   va   murakkabligi   saqlab   qolinadi.   Sportchilarda
musobaqaga tayyorlik darajasini oshirish, psixologik barqarorlikni mustahkamlash
asosiy maqsad bo‘ladi. Shuningdek, bu bosqichda mashg‘ulotlar natijalarini  tahlil
qilish,   xatoliklarni   bartaraf   etish   va   ularni   musobaqa   sharoitida   takrorlamaslik
uchun individual yondashuvlar ishlab chiqiladi.
Tayyorgarlik   davrida   yuklamaning   hajmi   katta   bo‘ladi,   biroq   intensivlik
darajasi   pastroq   saqlanadi.   Bu   yondashuv   sportchining   tayyorlik   darajasini
bosqichma-bosqich   oshirish,   organizmni   haddan   tashqari   zo‘riqishdan   himoya
qilishga   qaratilgan.   Sport   akrobatikasi   va   gimnastikasida   bu   ayniqsa   muhim,
chunki bu sport turlarida mushaklar, bo‘g‘imlar va asab tizimi doimiy yuqori stress
ostida ishlaydi.
Nazariy   manbalarda   sportchilarning   tayyorgarlik   davrida   quyidagi
yo‘nalishlar asosida ishlashi tavsiya etiladi: (1) umumiy jismoniy tayyorgarlik; (2)
maxsus  jismoniy  tayyorgarlik;  (3)   texnik tayyorgarlik;   (4)  taktik  tayyorgarlik;   (5)
psixologik   tayyorgarlik.   Har   bir   yo‘nalish   o‘zining   metodik   asoslariga   ega.
Umumiy   tayyorgarlik   sportchining   sog‘lig‘i,   chidamliligi,   umumiy   harakat
faolligini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Maxsus   tayyorgarlik   esa   bevosita   sport   turiga
xos   harakatlar   va   mushak   guruhlarini   mustahkamlashga   yo‘naltirilgan.   Texnik
tayyorgarlik esa murakkab harakatlar texnologiyasini o‘rganish, to‘g‘ri bajarish va
takrorlash orqali harakat avtomatizmini shakllantirishni o‘z ichiga oladi.
Shuni   ta’kidlash   joizki,   tayyorgarlik   davri   davomida   sportchilarning
individual   xususiyatlarini   hisobga   olish   muhim   omillardan   biridir.   Yoshi,   jinsiy
farqlari, organizmning fiziologik imkoniyatlari, ilgari erishilgan sport natijalari va
sport   staji   —   bularning   barchasi   mashg‘ulot   rejasini   tuzishda   asosiy   mezonlar
9 hisoblanadi.   Ayniqsa,   sport   gimnastikasi   va   akrobatikasida   bolalar   va   o‘smirlar
bilan ishlaganda bu jihatga e’tibor kuchaytiriladi.
Ilmiy   manbalarda   qayd   etilishicha,   tayyorgarlik   davrida   mashg‘ulotlarning
hajmi   yillik   umumiy   yuklamaning   50–60   foizini   tashkil   etadi.   Bu   davrda
sportchilarning   ko‘rsatkichlari   shiddatli   o‘sadi,   yangi   harakatlar   o‘rganiladi,
mavjud   texnikalar   takomillashtiriladi.   Shu   sababli,   mashg‘ulot   jarayonida
qo‘llaniladigan   metodika,   o‘quv   vositalari   va   yuklama   nazorati   samaradorlikka
bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Masalan,   akrobatikada   juftlik   bilan   bajariladigan
elementlar uchun simulyatorlar, trenajyorlar, o‘yin shaklidagi mashqlar, o‘z-o‘zini
tahlil qilish vositalari samarali hisoblanadi.
Tayyorgarlik   davrining   muvaffaqiyati   ko‘p   jihatdan   murabbiy   malakasi,
mashg‘ulotni   rejalashtirish,   zamonaviy   metodikalardan   foydalanish   va
sportchining   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchiga   bog‘liq.   Sport   gimnastikasi   va
akrobatikasida   muvaffaqiyatli   tayyorgarlik   raqobatbardosh   natijalarga   olib   keladi,
sportchining   texnik   repertuarini   boyitadi   va   mushak   xotirasini   mustahkamlaydi.
Bundan   tashqari,   psixologik   tayyorgarlikka   ham   alohida   e’tibor   qaratilishi   zarur.
Sportchilarda   o‘zini   boshqarish,   qo‘rquvni   yengish,   musobaqaviy   stressni
kamaytirish, fikrni jamlash kabi ko‘nikmalar shakllantiriladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   sport   gimnastikasi   va   sport   akrobatikasida
tayyorgarlik   davri   sportchining   umumiy   rivojlanishi   va   keyingi   bosqichlardagi
natijalarining   asosi   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bu   davrda   yuklamaning   optimal
taqsimlanishi,   texnik   va   taktik   tayyorgarlikning   tizimli   tashkil   etilishi,   o‘quv
vositalaridan to‘g‘ri foydalanish, shuningdek, sportchining psixologik holati bilan
ishlash   muvaffaqiyatning   asosiy   kalitidir.   Shu   boisdan,   tayyorgarlik   davrining
nazariy asoslarini chuqur o‘rganish va amaliyotga to‘g‘ri tatbiq qilish murabbiy va
sportchilarning asosiy vazifalaridan biridir.
10 2. O‘quv mashg‘ulotlarida samaradorlikni oshirish omillari
Zamonaviy   ta’lim   tizimida   o‘quv   mashg‘ulotlarining   samaradorligini
oshirish   masalasi   doimo   dolzarb   hisoblanadi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning   bilim
darajasini   oshirish,   ularning   tafakkurini   rivojlantirish,   amaliy   ko‘nikmalarni
shakllantirish,   shuningdek,   ularni   mustaqil   fikrlashga   undash   orqali   ta’lim-
tarbiyaviy   ishlarning   umumiy   sifatini   yuksaltirishni   ko‘zlaydi.   O‘quv
mashg‘ulotlarining   sifatini   oshirish,   avvalo,   darsning   puxta   rejalashtirilganligi,
o‘qituvchining   kasbiy   mahorati,   pedagogik   yondashuvlarning   zamonaviyligi,
shuningdek, o‘quvchilarning motivatsiyasi va faol ishtirokiga bevosita bog‘liqdir.
O‘quv   mashg‘ulotlarining   samaradorligini   ta’minlashda   birinchi   navbatda
darsni   tashkil   etish   va   rejalashtirish   bosqichi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Har
qanday dars o‘z maqsadiga ega bo‘lishi, bu maqsad esa o‘qituvchi tomonidan aniq,
tushunarli   va   erishilishi   mumkin   bo‘lgan   tarzda   belgilanmog‘i   lozim.   Dars   rejasi
o‘qituvchining faoliyat yo‘nalishini belgilab beradi, unga metodik yondashuvlar va
dars   jarayonida   foydalaniladigan   vositalarni   tanlashda   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.
Rejaga   asoslangan   darslar   odatda   intizomli,   samarali   va   natijador   bo‘ladi.   Dars
davomida   vaqtni   to‘g‘ri   taqsimlash,   o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini
inobatga   olish   va   turli   uslublar   bilan   ularni   faol   ishtirok   etishga   undash   ham
rejalashtirish jarayonida hisobga olinishi zarur.
Ikkinchi   muhim   omil   –   bu   o‘qituvchining   kasbiy   mahorati   va   pedagogik
kompetensiyasidir.   O‘qituvchi   nafaqat   bilim   beruvchi,   balki   o‘quvchi   shaxsini
shakllantiruvchi,   uning   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantiruvchi,   ijtimoiy   hayotga
tayyorlovchi   rahnamo   hamdir.   Shu   sababli   o‘qituvchining   o‘z   fanini   mukammal
bilishi   bilan   birga,   zamonaviy   ta’lim   metodikalaridan   xabardor   bo‘lishi,
innovatsion   texnologiyalarni   dars   jarayoniga   joriy   etishi   muhim   sanaladi.
O‘qituvchi   tomonidan   tanlangan   metodika   o‘quvchilarning   yoshi,   psixologik   va
individual   xususiyatlariga   mos   bo‘lishi,   ularni   faollikka   undashi,   mustaqil
fikrlashga   yo‘naltirishi   zarur.   Jumladan,   interfaol   metodlar,   o‘yinli   mashg‘ulotlar,
muammoli   vaziyatlar,   loyiha   asosida   ta’lim,   klasterlar,   aqliy   hujum   usullari
11 o‘quvchilarni   yanada   faolroq   ishtirok   etishga   jalb   etadi   va   bilimni   chuqurroq
o‘zlashtirishlariga yordam beradi.
Uchinchi   muhim   omil   –   bu   o‘quvchilarning   ta’limga   nisbatan   munosabati,
ya’ni ularning motivatsiyasi darajasidir. O‘quvchilarni o‘qishga undovchi ichki va
tashqi   motivatsiyalar   mavjud   bo‘lib,   ular   darsning   samaradorligiga   bevosita   ta’sir
ko‘rsatadi.   Ichki   motivatsiya   –   bu   o‘quvchining   bilishga   bo‘lgan   qiziqishi,
yangilikni o‘rganishga bo‘lgan ehtiyoji, muvaffaqiyatga erishishga intilishi. Tashqi
motivatsiya   esa   odatda   baholash   tizimi,   ota-ona   nazorati,   mukofotlar   orqali
shakllanadi.   Darsda   o‘quvchilar   motivatsiyasini   oshirish   uchun   o‘qituvchi   ularni
rag‘batlantirishi,   qiziqarli   va   hayotiy   muammolarga   asoslangan   topshiriqlarni
berishi,   o‘zaro   raqobat   muhitini   yaratishi   lozim.   Bundan   tashqari,   o‘quvchining
yutug‘i   tan   olinib,   e’tirof   etilsa,   u   kelgusida   yanada   katta   ishtiyoq   bilan   o‘qishga
kirishadi.
To‘rtinchi   omil  –  bu  ta’lim   jarayoniga   zamonaviy  axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini   joriy   etishdir.   Bugungi   kunda   raqamli   ta’lim   vositalari,
multimediya   vositalari,   elektron   resurslar,   virtual   laboratoriyalar   o‘quv
mashg‘ulotlarini   interaktiv   va   samarali   tashkil   qilishda   muhim   rol   o‘ynaydi.
Internet   tarmog‘i   orqali   boyitilgan   dars   materiallari,   onlayn   testlar,   taqdimotlar,
animatsiyalar o‘quvchilarning mavzuni yaxshiroq tushunishiga yordam beradi. Shu
bilan birga, masofaviy ta’lim tizimining rivojlanishi tufayli o‘quvchilar individual
rejimda   o‘zlashtirish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Bunday   yondashuvlar   nafaqat
ta’lim   samaradorligini   oshiradi,   balki   o‘quvchilarning   axborot   texnologiyalaridan
samarali foydalanish ko‘nikmalarini ham rivojlantiradi.
Beshinchi   omil   –   bu   ta’lim   muhitining   jipsligi,   ya’ni   maktab,   o‘qituvchi,
o‘quvchi   va   ota-onalar   o‘rtasidagi   hamkorlik   darajasidir.   Ota-onalarning
farzandlarining   o‘qishiga   bo‘lgan   munosabati,   ularning   rag‘batlantiruvchi
yondashuvi,   muhitdagi   ruhiy   iqlim   o‘quvchilarning   o‘qishga   bo‘lgan   intilishiga
sezilarli   darajada   ta’sir   qiladi.   Shuningdek,   sinfda   sog‘lom   psixologik   muhitni
shakllantirish, o‘quvchilar o‘rtasida ijobiy munosabatlar o‘rnatish, har bir bolaning
qiziqish va ehtiyojlariga individual yondashuvni ta’minlash ta’lim samaradorligini
12 oshirishga   xizmat   qiladi.   Bu   borada   maktab   ma’muriyati,   psixologlar   va
pedagoglarning hamkorlikdagi ishlari muhim ahamiyatga ega.
13 2.1-jadval. O‘quv mashg‘ulotlarida samaradorlikni oshirish omillari
№ Omil nomi Ta’rifi Ta’siri
1 Darsni rejalashtirish Dars maqsadining aniqligi, bosqichlari va
vaqtni to‘g‘ri taqsimlash Tashkiliylikni ta’minlaydi, dars samarali va
izchil o‘tadi
2 O‘qituvchining kasbiy mahorati Fan bo‘yicha chuqur bilim, zamonaviy
metodikalarni qo‘llay olish Dars sifati oshadi, o‘quvchilarda
mustahkam bilim shakllanadi
3 O‘quvchilarning motivatsiyasi Ichki va tashqi rag‘batlar orqali o‘qishga
bo‘lgan qiziqish Faollik ortadi, darsda ishtirok kuchayadi
4 Zamonaviy texnologiyalardan
foydalanish AKT, taqdimot, video, onlayn vositalardan
foydalanish Vizuallik, interaktivlik oshadi, tushunish va
yodlash osonlashadi
5 Ta’lim muhitining jipsligi Maktab – o‘qituvchi – o‘quvchi – ota-ona
hamkorligi Ijobiy muhit yaraladi, psixologik holat
yaxshilanadi
14 № Omil nomi Ta’rifi Ta’siri
6 Baholash tizimining adolatli
bo‘lishi Reyting, portfoliolar, o‘zaro baholash, o‘zini
baholash usullari O‘quvchi o‘z ustida ishlaydi, rag‘batlanadi
7 Darsdan tashqari mashg‘ulotlar To‘garaklar, tanlovlar, musobaqalar Ijodkorlik rivojlanadi, ijtimoiy ko‘nikmalar
shakllanadi
8 Ta’lim mazmunining amaliyot
bilan bog‘liqligi Dars materiallarini hayotiy misollar bilan
tushuntirish Fanlarga qiziqish ortadi, bilimlar
amaliyotda qo‘llanadi
9 Interfaol metodlardan foydalanish Aqliy hujum, muammoli vaziyat, loyiha,
o‘yinli usullar O‘quvchilar faol ishtirok etadi, mustaqil
fikrlash rivojlanadi
10 Psixologik qulay muhit Darsda ijobiy, hurmatga asoslangan muloqot O‘quvchi o‘zini erkin tutadi, ishonch bilan
qatnashadi
15 Oltinchi   omil   –   bu   baholash   tizimining   adolatli,   shaffof   va   motivatsion
xarakterga ega bo‘lishidir. An’anaviy baholash metodlari bilan bir qatorda reyting
tizimi,   portfoliolar,   o‘zaro   baholash,   o‘zini   o‘zi   baholash   kabi   usullar   ta’lim
jarayoniga   jalb   qilinsa,   o‘quvchilarning   o‘z   ustida   ishlashi,   mustaqil   izlanish   olib
borishi   va   o‘zini   tahlil   qilish   ko‘nikmalari   rivojlanadi.   Baholash   vositalarining
xilma-xilligi   o‘quvchining   faqat   bilimini   emas,   balki   ko‘nikma,   malaka   va
munosabatini ham aks ettiradi.
Yettinchi   omil   sifatida   –   darsdan   tashqari   mashg‘ulotlar,   ijodiy   to‘garaklar,
tanlovlar, sport  musobaqalari  va madaniy  tadbirlar  ham  o‘quv mashg‘ulotlarining
samaradorligiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Ushbu   faoliyatlar   orqali   o‘quvchilar
o‘zlarining iqtidorlarini namoyon qilish imkoniga ega bo‘ladilar, jamoada ishlash,
muloqot   qilish,   muammoli   vaziyatlarda   to‘g‘ri   qaror   qabul   qilish   kabi
ko‘nikmalarga ega bo‘ladilar. Bunday ijtimoiy faol muhitda o‘qitilgan o‘quvchilar
hayotga tayyor, mustaqil fikrlovchi va tashabbuskor bo‘lib voyaga etadilar.
Shuningdek,   o‘quv   mashg‘ulotlarining   samaradorligi   ta’lim   mazmunining
hayot   bilan   uzviy   bog‘liqligiga   ham   bevosita   bog‘liq.   Dars   jarayonida
o‘quvchilarga   berilayotgan   bilimlar   ularning   kundalik   hayoti,   kelajak   kasbiy
faoliyati   bilan   qanday   aloqadorligini   ko‘rsatib   borish,   mavzularni   amaliyot   bilan
bog‘lab   tushuntirish   ularni   o‘zlashtirish   darajasini   sezilarli   oshiradi.   Masalan,
matematikadan   o‘rganilayotgan   formulalarni   iqtisodiy   hisob-kitoblar,   fizik
qonuniyatlarni   texnik   jarayonlar,   biologik   bilimlarni   sog‘liqni   saqlash   bilan
bog‘lash orqali o‘quvchilarning fanlarga bo‘lgan qiziqishini kuchaytirish mumkin.
Yuqorida   qayd   etilgan   barcha   omillar   o‘zaro   uzviy   bog‘liq   bo‘lib,   ularning
har   biri   o‘quv   mashg‘ulotlarining   umumiy   sifatiga   ta’sir   qiladi.   Eng   muhimi,   bu
omillarni   to‘g‘ri   uyg‘unlashtirish,   har   bir   darsni   zamonaviy   yondashuvlar   asosida
tashkil   etish   va   doimiy   ravishda   tahlil   qilish   orqali   ta’lim   jarayonida   yuqori
natijalarga   erishish   mumkin.   Shunday   ekan,   o‘quv   mashg‘ulotlarining
samaradorligini   oshirish   –   bu   o‘qituvchi,   o‘quvchi,   ota-ona   va   jamiyatning
umumiy mas’uliyatini talab qiluvchi doimiy izlanishlar jarayonidir.
16 3. Sport akrobatikasida o‘quv vositalarining turlari va ularning
ahamiyati
Sport akrobatikasi jismoniy tarbiya va sportning texnik murakkab turlaridan
biri   bo‘lib,   u   sportchilardan   yuqori   darajadagi   jismoniy   tayyorgarlik,   muvozanat,
kuch, chaqqonlik, tezkorlik va koordinatsiya talab etadi. Ushbu sport  turi  nafaqat
individual   mahoratni,   balki   juftlik   va   guruh   holatidagi   jamoaviy   harakatlarning
ham   mukammalligini   ko‘zda   tutadi.   Shu   boisdan   sport   akrobatikasida   o‘quv
mashg‘ulotlari   va   tayyorgarlik   jarayoni   o‘ta   tizimli   va   rejalashtirilgan   bo‘lishi
lozim.   Bu   jarayonni   samarali   tashkil   etish   uchun   esa,   o‘quv   vositalari   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   O‘quv   vositalari   deganda,   sportchilarning   texnik,   taktik,
jismoniy,   ruhiy   va   nazariy   tayyorgarligini   oshirishga   qaratilgan   barcha   metodik,
texnik   va   moddiy   vositalar   tushuniladi.   Ular   sportchilarni   o‘rgatish,   ularga
harakatlar   mohiyatini   tushuntirish,   harakatlarni   mustahkamlash   va
takomillashtirish, mashg‘ulot samaradorligini oshirishda muhim rol o‘ynaydi.
O‘quv   vositalarini   turlarga   ajratishda,   ularning   mazmun-mohiyati,
foydalanish   usullari,   vazifasi   va   sportchining   rivojlanish   bosqichlariga   ko‘ra   bir
necha asosiy guruhlarga bo‘lish mumkin. Avvalo, ular asosiy, yordamchi, nazorat-
o‘lchov, axborot-tahliliy va motivatsion vositalar kabi toifalarga bo‘linadi. Har bir
turdagi   vositaning   o‘ziga   xos   vazifasi,   qo‘llanilish   sohasi   va   sportchining   yoshi,
tayyorgarlik darajasi va maqsadiga mos ravishda tanlanishi zarur.
Asosiy   o‘quv   vositalari   sport   akrobatikasida   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   texnik
harakatlarni   shakllantirish,   yangi   elementlarni   o‘rganish,   ularni   avtomatlashtirish
va takomillashtirish uchun ishlatiladi. Bularga quyidagilar kiradi:
 Namoyish   etish   vositalari:   murabbiy   tomonidan   harakatlar   namunasi
ko‘rsatilishi,   videoyozuvlar,   grafik   tasvirlar   yoki   interaktiv   simulyatorlar
orqali   sportchilarga   harakatlar   mohiyatini   anglatish   vositalaridir.   Masalan,
yadrodan otilish, to‘ntarilish, piruet yoki muvozanatli pozitsiyalarni bajarish
videolari sportchining tushunchasini kengaytiradi.
 Texnik   vositalar:   bu   yerda   sport   jihozlari   –   gilamlar,   tramplinlar,   maxsus
akrobatik   yo‘laklar,   to‘shaklar,   himoya   qurilmalari   kiradi.   Ular
17 sportchilarning   xavfsizligini   ta’minlab,   murakkab   elementlarni   bosqichma-
bosqich o‘rganishga imkon beradi.
 Mashqlar   tizimi:   texnik   harakatlarni   o‘rganish   uchun   tuzilgan   metodik
mashqlar  ketma-ketligi. Har  bir  mashq  sportchining tayyorgarlik darajasiga
mos bo‘lib, u asta-sekin asosiy elementni to‘liq o‘zlashtirishga olib keladi.
Asosiy   vositalarning   eng   muhim   jihati   shundaki,   ular   orqali   sportchilar
to‘g‘ri   texnikani   shakllantirib,   u   orqali   musobaqalarda   yuqori   natijalarga   erishish
imkoniyatiga ega bo‘ladilar. Aynan asosiy vositalar sport akrobatikasining o‘qitish
jarayonining yuragi hisoblanadi.
Yordamchi   o‘quv   vositalari   sportchilarni   asosiy   harakatlarga   tayyorlash,
harakatlarni soddalashtirish yoki murakkabligini kamaytirish uchun mo‘ljallangan.
Bu   vositalar   ko‘pincha   boshlang‘ich   tayyorgarlik   bosqichida,   shuningdek,   yangi
harakatlarni o‘rgatishda yoki og‘irlik tushadigan bosqichlarda qo‘llaniladi. Bularga
quyidagilar kiradi:
 Qo‘shimcha   sport   anjomlari:   elastik   iplar,   gimnastik   halqalar,   yumshoq
bloklar,   akrobatik   to‘shaklar   yordamida   sportchi   harakatda   muvozanatni
saqlashni, havoda oraliq pozitsiyalarni tushunishni osonroq amalga oshiradi.
 Avtomatlashtirish   vositalari:   turli   takroriy   mashqlarni   bajarish   uchun
tuzilgan avtomatik simulyatorlar  yoki mashqlar to‘plami. Ular sportchining
mushak xotirasini shakllantirib, texnikani yodlash jarayonini tezlashtiradi.
 Murabbiy   yordami:   texnikani   bajarishda   murabbiyning   yordam   berishi
(quvvatlash, yo‘naltirish, qo‘l  bilan ushlash) ham  yordamchi  vosita sifatida
qaraladi. Bu sportchiga xavfsizlikni sezdiradi va ishonch hissini oshiradi.
Yordamchi vositalar asosiy harakatlarning mantiqiy bosqichlarini egallashda,
harakatlarning   mohiyatini   tushunishda,   hamda   sportchilarda   ishonch   va
motivatsiyani   kuchaytirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ular   mashg‘ulotlar
samaradorligini oshiradi, ortiqcha charchoq va jarohatlarning oldini oladi.
Sport akrobatikasida sportchining rivojlanishini kuzatib borish, uning yutuq
va   kamchiliklarini   aniqlash   uchun   turli   nazorat   va   o‘lchov   vositalaridan
foydalaniladi. Bu vositalar quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
18  Jismoniy   sifatlarni   o‘lchash   vositalari:   kuch,   chaqqonlik,   tezlik,
moslashuvchanlik,   muvozanat   va   chidamlilikni   aniqlovchi   asboblar   –
dinamometr, reaksiya o‘lchagich, stop-soatlar, test to‘plamlari.
 Texnik   tahlil   vositalari:   videoanaliz,   sekinlashtirilgan   tasvir,   harakat
trayektoriyasini   ko‘rsatuvchi   grafik   dasturlar   orqali   sportchining   texnikasi
chuqur tahlil qilinadi.
 Natijalarni   qayd   etish   vositalari:   sportchining   har   bir   mashg‘ulotda
bajarilgan   elementlar   soni,   muvaffaqiyat   darajasi,   xatoliklar   miqdori   yozib
boriladi. Bu statistik tahlilni osonlashtiradi.
Bu   vositalar   sportchining   umumiy   tayyorgarlik   holatini   doimiy   nazorat
qilish,   mashg‘ulotlarga   to‘g‘ri   tuzatishlar   kiritish   va   individual   yondashuvni
ta’minlash   imkonini   beradi.   Shuningdek,   musobaqaga   tayyorgarlik   jarayonini
to‘g‘ri rejalashtirishda muhim axborot manbai bo‘lib xizmat qiladi.
Sport akrobatikasida treninglarni ilmiy asosda tashkil etish uchun statistik va
analitik   ma’lumotlar,   uslubiy   qo‘llanmalar,   zamonaviy   ilmiy   tadqiqotlar   asosida
tuzilgan materiallardan foydalanish juda muhimdir. Bularga quyidagilar kiradi:
 Uslubiy   qo‘llanmalar   va   darsliklar:   akrobatika   bo‘yicha   nazariy   bilimlarni
egallash,   mashg‘ulotlarni   to‘g‘ri   tashkil   etish   bo‘yicha   ko‘rsatmalar,
mashqlar tavsiflari va tuzilmalar mavjud.
 Ilmiy maqolalar va tadqiqotlar: sportchilarning psixofiziologik xususiyatlari,
tayyorgarlik   davrlari,   yuklama   mexanizmlari   bo‘yicha   o‘tkazilgan
tadqiqotlar asosida murabbiylar metodikasini takomillashtiradi.
 Multimedia   vositalari:   interaktiv   taqdimotlar,   animatsiyalar,   virtual
treninglar orqali sportchilarga qiyin elementlar mazmuni tushunarli bo‘ladi.
Axborot-tahliliy   vositalar   mashg‘ulotlar   samaradorligini   oshirish,
innovatsion   metodlarni   joriy   etish   va   ilm-fan   yutuqlarini   sport   amaliyotiga
qo‘llashga   xizmat   qiladi.   Bugungi   kunda   raqamli   texnologiyalar   sportda   keng
qo‘llanilayotgani bois, bu vositalarning ahamiyati yanada ortmoqda.
19 3.1-jadval. Burg ilash eritmalarining fizik-kimyoviy xossalariʻ
O‘quv vositalari
turi Asosiy vazifalari Misollar Ahamiyati
Asosiy vositalar Texnik harakatlarni shakllantirish
va takomillashtirish Namoyish etish (video,
model), akrobatik gilamlar,
tramplinlar Sportchining texnik mahoratini
rivojlantirish, xavfsiz o‘rganish imkonini
yaratish
Yordamchi
vositalar Harakatlarni soddalashtirish,
tayyorlash va xavfsizlikni
ta’minlash Elastik iplar, yumshoq
bloklar, murabbiy yordami Sportchiga ishonch berish, murakkab
harakatlarni bosqichma-bosqich
o‘rganishda yordam
Nazorat-o‘lchov
vositalari Tayyorlik darajasini baholash,
jarayonni nazorat qilish Dinamometr, videoanaliz,
testlar, stop-soatlar Mashg‘ulot samaradorligini oshirish,
individual yondashuvni ta’minlash
Axborot-tahliliy
vositalar Nazariy bilimlarni boyitish,
mashg‘ulotlarni ilmiy asosda
tashkil etish Uslubiy qo‘llanmalar, ilmiy
maqolalar, multimedia
materiallar Murabbiylarning metodikasini
takomillashtirish, yangi innovatsiyalarni
joriy etish
Motivatsion
vositalar Sportchining ruhiy holatini
qo‘llab-quvvatlash, maqsadga
yo‘naltirish Motivatsion videolar,
mukofotlar, shaxsiy natijalar
grafigi Sportchida ishonchni oshirish, doimiy
o‘sishga undash, psixologik tayyorgarlikni
kuchaytirish
20 Motivatsion   vositalar   sportchining   psixologik   holatini   boshqarish,   unga
ishonch bag‘ishlash, ijobiy kayfiyat va maqsadlilikni shakllantirishda muhim o‘rin
tutadi. Bularga quyidagilarni kiritish mumkin:
 Audiovizual  stimulyatorlar:  ilhomlantiruvchi  videolar,  musobaqa  yozuvlari,
mashhur sportchilar chiqishlari sportchiga ruhiy turtki beradi.
 Rag‘batlantirish   tizimi:   baholash,   reyting,   mukofotlar,   sovg‘alar   orqali
sportchining mehnatini qadrlash ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
 Shaxsiy natijalar  grafigi:  sportchining o‘z natijalari  asosida  shakllantirilgan
grafik,   o‘sish   dinamikasi   ko‘rsatilgan   jadval   unga   rivojlanishini   anglash
imkonini beradi.
Motivatsion   vositalar   sportchilarning   o‘ziga   ishonchini   kuchaytiradi,   sport
jarayonini ruhiy jihatdan qo‘llab-quvvatlaydi va doimiy o‘sishga undaydi. Ayniqsa,
yosh sportchilar uchun bunday vositalarning ta’siri sezilarli bo‘ladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   sport   akrobatikasida   o‘quv   vositalari   mashg‘ulot
jarayonining ajralmas qismidir. Ular sportchining texnik mahoratini  rivojlantirish,
jismoniy   sifatlarini   takomillashtirish,   ruhiy   holatini   barqarorlashtirish,   hamda
nazariy   bilimlarini   mustahkamlashda   beqiyos   ahamiyat   kasb   etadi.   Har   bir   o‘quv
vositasi   ma’lum   vazifani   bajarib,   mashg‘ulotlar   tizimini   kompleks   va   ilmiy
asoslangan   holga   keltiradi.   Murabbiy   va   sportchi   tomonidan   ularning   to‘g‘ri   va
maqsadli  qo‘llanishi  sport  akrobatikasida   yuqori  natijalarga   erishish  uchun  zamin
yaratadi.   Shu   sababli,   o‘quv   vositalarini   tanlashda   har   bir   sportchining   yoshini,
tayyorgarlik   darajasini,   individual   xususiyatlarini   va   umumiy   maqsadni   hisobga
olish   nihoyatda   muhimdir.   Zamonaviy   sportda   innovatsion   texnologiyalar,   ilmiy
tadqiqotlar   va   axborot   tizimlari   yordamida   o‘quv   vositalarining   doirasi
kengaymoqda,   bu   esa   sport   akrobatikasining   rivojlanishida   yangi   bosqichlarni
belgilab   bermoqda.   Demak,   o‘quv   vositalarini   samarali   qo‘llash,   nafaqat
sportchining individual muvaffaqiyatiga, balki umuman sport akrobatikasi fanining
yuksalishiga ham bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
21 4. Tayyorgarlik davrida o‘quv vositalarini qo‘llash metodikasi
Sport ta’limida tayyorgarlik davri eng muhim bosqichlardan biri hisoblanadi.
Bu   davr   sportchilarni   uzoq   muddatli   mashg‘ulotlarga   ruhiy   va   jismoniy   jihatdan
tayyorlash,   asosiy   texnika   va   ko‘nikmalarni   shakllantirish,   funksional
imkoniyatlarini   kengaytirish,   shuningdek,   o‘zlashtirilayotgan   bilimlarni
chuqurlashtirish va mustahkamlash maqsadida tashkil etiladi. Aynan shu bosqichda
o‘quv   vositalaridan   samarali   foydalanish   jarayonning   sifatli,   ilmiy   asoslangan   va
natijador   bo‘lishiga   kuchli   zamin   yaratadi.   O‘quv   vositalari   nafaqat   murabbiy
ishini yengillashtiradi, balki sportchilarni faol va ongli ishtirokchiga aylantirishda,
ularning   bilish   jarayonini   jonlantirishda,   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini
shakllantirishda muhim vosita bo‘lib xizmat qiladi.
Tayyorgarlik davrida o‘quv vositalarini qo‘llash metodikasi bir necha asosiy
prinsiplar   asosida   quriladi:   didaktiklik,   samaradorlik,   moslashuvchanlik,
bosqichlilik va komplekslik. Bu prinsiplar har bir sport turi va sportchining yoshi,
jismoniy rivojlanish darajasi  hamda individual  xususiyatlariga qarab tanlanadigan
vositalar majmuasiga asos bo‘ladi. Masalan, boshlang‘ich tayyorgarlik bosqichida
yosh   sportchilarga   mo‘ljallangan   ko‘rgazmali   o‘quv   vositalari   (videodarslar,
rasmlar,   maketlar)   samarali   bo‘lsa,   yuqori   tayyorgarlik   bosqichida   sportchilar
uchun   maxsus   dasturiy   ta’minot,   murakkab   texnologik   uskunalar   (sensorlar,
trenerlar, analizatorlar) foydalanish lozim bo‘ladi.
Ko‘rgazmali vositalar sport ta’limida juda keng qo‘llaniladi. Chunki u inson
miyasi   uchun   eng   samarali   qabul   qilinadigan   axborot   turidir.   Rasm,   diagramma,
video   va   animatsiyalar   orqali   sport   harakatlarining   texnik   jihatlarini   chuqur
tushunish,   ularni   amalda   to‘g‘ri   bajarish   imkonini   beradi.   Masalan,   sport
gimnastikasida   murakkab   elementlarni   bajarish   texnikasini   o‘rgatishda
videoanalizdan   foydalanish   juda   muhim.   Sportchi   o‘z   harakatini   video   orqali
ko‘rib,   uni   ideal   namuna   bilan   solishtirish   imkoniga   ega   bo‘ladi.   Bu   esa   tahliliy
fikrlashni rivojlantirib, xatolar ustida ishlash motivatsiyasini oshiradi. Shuningdek,
animatsiyali   3D   modellardan   foydalanish   orqali   harakatning   har   bir   bosqichini
22 texnik   jihatdan   tahlil   qilish   mumkin.   Bu   usul   ayniqsa   sport   akrobatikasi   kabi
yuqori aniqlik talab qiladigan turlarda qo‘llanishi foydalidir.
Tayyorgarlik  davrida  sportchilarni  nazariy  bilimlar   bilan  qurollantirish  ham
muhim   o‘rin   tutadi.   Buning   uchun   yozma,   grafik   va   interaktiv   vositalar   keng
qo‘llaniladi.   Slaydli   prezentatsiyalar,   elektron   darsliklar,   testlar,   infografikalar
orqali   sportga   oid   tushunchalar,   qonuniyatlar   va   asosiy   nazariy   bilimlar
o‘zlashtiriladi.   Masalan,   yurak-qon   tomir   tizimi   faoliyatining   jismoniy
yuklamalarga   munosabati,   mushaklarning   ishlashi,   energiya   manbalarining   sarfi,
nafas   olish   organlari   faoliyatining   o‘zgarishi   kabi   fiziologik   jarayonlarni   o‘quv
vositalari   orqali   o‘rgatish   samarali   bo‘ladi.   Bu   sportchilarning   bilimlarini
kengaytirish   bilan   birga,   o‘z   sog‘ligini   anglash,   reabilitatsiya   usullarini   bilish,
ortiqcha yuklamalarni oldini olishda muhim ahamiyat kasb etadi.
Zamonaviy axborot  texnologiyalarining sport  mashg‘ulotlariga kirib kelishi
bilan   bir   qatorda   o‘quv   vositalari   turlicha   va   texnologik   jihatdan   rivojlangan
shakllarga ega bo‘ldi. Interaktiv taxtalar, mobil ilovalar, onlayn platformalar orqali
murabbiy   sportchilarga   uzluksiz   bilim   va   ko‘nikmalarni   uzatish   imkoniga   ega
bo‘ldi.   Misol   uchun,   mobil   ilovalar   yordamida   sportchi   o‘zining   yurak   urish
tezligini, mashg‘ulot davomiyligini, yuklama miqdorini nazorat qila oladi. Onlayn
darslar   orqali   nazariy   bilimlarni   mustahkamlab   borish   mumkin.   Sun’iy   intellekt
asosida   ishlaydigan   ilovalar   sportchining   harakatlarini   real   vaqt   rejimida   tahlil
qilib, xatolarni ko‘rsatib beradi. Bu kabi o‘quv vositalari nafaqat trening jarayonini
samarali qiladi, balki sportchini mustaqil ishlashga, o‘z harakatlarini tahlil qilishga
va to‘g‘rilashga o‘rgatadi.
Shuningdek,   sport   mashg‘ulotlarida   audio   vositalarning   ham   o‘rni
beqiyosdir.   Musiqa   yoki   tovush   signalining   ritm   asosida   qo‘llanishi   mashqlarni
muvozanatli   va   uyg‘un   bajarishga   xizmat   qiladi.  Ayniqsa,   gimnastika,   aerobika,
raqs sporti, akrobatika kabi sport turlarida musiqa orqali harakatlarni idrok qilish,
ritmni   ushlash,   muvofiqlikni   ta’minlash   osonlashadi.   Murabbiylarning   yozib
olingan   tavsiyalari   yoki   audiodarslar   yordamida   sportchilar   o‘zlariga   mustaqil
23 mashg‘ulot tashkil eta oladi. Bu holat ularni mustaqillik, javobgarlik va intizomga
o‘rgatadi. 
24 4.1-jadval. Tayyorgarlik davrida o‘quv vositalarini qo‘llash metodikasi
O‘quv vositasi turi Tavsifi Qo‘llanilish joyi Metodikasi
Ko‘rgazmali
vositalar Rasmlar, diagrammalar, video,
animatsiyalar Texnik harakatlarni
o‘rgatishda, harakatlarni tahlil
qilishda Harakatlar ketma-ketligini ko‘rsatish,
videoanaliz qilish, 3D modellardan
foydalanish
Yozma va grafik
vositalar Darsliklar, slaydlar,
infografikalar, testlar Nazariy bilimlarni o‘rgatishda Nazariy materialni taqdim etish, testlar
orqali bilimlarni mustahkamlash
Audio vositalar Musiqa, audioyozuvlar, tovush
signallari Ritmni ushlash, mashqlar
muvozanatini ta’minlash Mashqlarni musiqaga muvofiqlashtirish,
murabbiy tavsiyalarini tinglash orqali
mustaqil mashq qilish
Zamonaviy axborot
texnologiyalari Interaktiv taxtalar, mobil
ilovalar, onlayn platformalar,
sun’iy intellekt Mashg‘ulotlarni nazorat
qilish, tahlil qilish,
motivatsiya yaratish Rejalashtirilgan mashg‘ulotlarni interaktiv
tarzda o'tkazish, real vaqt rejimida tahlil
qilish
Individual
yondashuv vositalari Sportchining xususiyatlariga
moslashtirilgan vositalar Sportchilarning individual
ehtiyojlariga moslashgan
tayyorgarlik Turli formatdagi o‘quv vositalarini
kombinatsiyalash, individual ko‘rsatmalar
berish
Murabbiylar uchun
vositalar Video tahlil, hujjatlashtirish,
trening nazorati Mashg‘ulot sifatini oshirish,
murabbiy ishini yaxshilash O‘z ishini tahlil qilish, xatolarni aniqlash,
samaradorlikni oshirish uchun foydalanish
25 Tayyorgarlik davrida o‘quv vositalarini tanlashda individual yondashuv katta
ahamiyatga   ega.   Har   bir   sportchi   individual   xususiyatlarga   ega   bo‘lib,   ularning
bilish  darajasi, idrok qilish  qobiliyati, jismoniy  imkoniyatlari  har  xil   bo‘ladi.  Shu
sababli,   bir   xil   o‘quv   vositasi   ba’zilar   uchun   samarali   bo‘lsa,   boshqalar   uchun
unchalik ta’sirchan bo‘lmasligi mumkin. Shuning uchun murabbiy sportchilarning
psixologik   portretini   hisobga   olgan   holda,   turli   formatdagi   o‘quv   vositalarini
kombinatsiyalab   qo‘llashi   maqsadga   muvofiq.   Masalan,   bir   sportchi   grafik
ko‘rinishdagi   materiallarni   tez   anglab   olsa,   boshqasi   uchun   audio   yoki
videoformatda taqdim etilgan ma’lumotlar samaraliroq bo‘ladi.
Tayyorgarlik davrida o‘quv vositalaridan foydalanishda metodik yondashuv
muhim   hisoblanadi.   Bu   jarayonda   quyidagi   metodik   bosqichlarga   amal   qilish
lozim:   maqsadni   belgilash,   sportchilarning   hozirgi   tayyorgarlik   darajasini
baholash,   vosita   turini   tanlash,   uni   mashg‘ulot   strukturasi   bilan   uyg‘unlashtirish,
vosita   asosida   mashg‘ulotni   tashkil   etish,   tahlil   va   qayta   aloqa   mexanizmlarini
ishlab   chiqish.   Har   bir   bosqich   murabbiydan   chuqur   pedagogik   bilim,   tajriba   va
sport   fanlariga   oid   ko‘nikmalarni   talab   qiladi.   Shuningdek,   o‘quv   vositasining
sportchini   motivatsiyalash   darajasi,   undagi   interaktivlik   darajasi,   yangilanish
imkoniyati ham e’tiborga olinadi.
Murabbiylar   uchun   o‘quv   vositalari   o‘z   ish   faoliyatini   takomillashtirishda
ham xizmat qiladi. Masalan, murabbiylar o‘zlarini video orqali tahlil qilish, trening
jarayonidagi   muammoli   jihatlarni   aniqlash,   sportchilarni   o‘rgatishdagi   uslubiy
kamchiliklarni   ko‘rish   imkoniga   ega   bo‘ladi.   Bu   esa   murabbiy   malakasining
oshishiga,   o‘qitish   sifatining   yaxshilanishiga   olib   keladi.   Shu   bilan   birga,
murabbiylar   o‘z   tajribalarini   hujjatlashtirish,   materiallar   ombori   yaratish,   o‘zaro
tajriba almashishda o‘quv vositalaridan foydalanish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Yakuniy   xulosa   shuki,   tayyorgarlik   davrida   o‘quv   vositalarini   to‘g‘ri   va
samarali   qo‘llash   sportchilarning   mashg‘ulotlardagi   faolligi,   ongli   ishtiroki,   bilim
va   ko‘nikmalarining   chuqurlashuvi,   mustaqil   ishlash   layoqati   hamda
motivatsiyasining ortishiga xizmat qiladi. 
26 5. Sportchilarning yoshi, tayyorgarlik darajasi va yondashuv
individualizatsiyasi
Zamonaviy sportda yuksak natijalarga erishish uchun sportchilarning yoshi,
tayyorgarlik darajasi va ularga nisbatan yondashuvning individualizatsiyasi muhim
omillardan biri sifatida ko‘riladi. Bu jihatlar sportchilarning sport faoliyatini uzoq
muddat   davom   ettirishlari,   jismoniy   va   psixologik   sog‘lig‘ini   saqlab   qolishlari,
shuningdek,   optimal   natijalarga   erishishlari   uchun   asosiy   zamin   yaratadi.   Har   bir
sportchi   noyob   shaxsdir,   ularning   jismoniy,   fiziologik,   ruhiy   va   ijtimoiy
xususiyatlari   farqlidir.   Shu   sababli   tayyorgarlik   jarayonida   ularning   yoshiga,
tayyorgarlik   bosqichiga   va   individual   xususiyatlariga   asoslangan   maxsus
yondashuv zarur.
Avvalo,   sportchilarning   yoshi   mashg‘ulot   jarayoniga   sezilarli   ta’sir
ko‘rsatadi.  Yosh   davrining  o‘ziga  xos   fiziologik  xususiyatlari   mavjud   bo‘lib,   ular
sport   yuklamalarini   qanday   qabul   qilishini   belgilaydi.   Masalan,   bolalar   va
o‘smirlar   organizmi   o‘sish   va   rivojlanish   bosqichida   bo‘lgani   sababli,   ularning
tayyorgarlik dasturlarida ortiqcha yuklama va intensivlikdan saqlanish talab etiladi.
Yosh   sportchilarda   suyak,   mushak   va   bog‘lamalar   hali   to‘liq   shakllanmagan
bo‘ladi,   bu   esa   jismoniy   yuklamalarga   nisbatan   ularni   sezuvchanroq   qiladi.   Shu
bilan   birga,   bu   davrda   asosiy   motorik   ko‘nikmalar   shakllanadi,   koordinatsiya   va
muvozanatni   rivojlantirishga   alohida   e’tibor   qaratilishi   kerak.   Murabbiylar   bu
yoshdagi   sportchilar   bilan   ishlaganda   motivatsiyani   oshiradigan,   o‘yin   orqali
o‘rgatuvchi, rag‘batlantiruvchi metodlarni qo‘llashlari lozim.
O‘rta yoshdagi sportchilar, ya’ni o‘smirlikdan katta yoshga o‘tgan davrdagi
sportchilar   esa   ko‘proq   yuqori   intensivlikdagi   mashg‘ulotlarni   bajarishga   tayyor
bo‘ladi.   Ularning   organizmi   endi   kuchliroq   yuklamalarni   qabul   qila   oladi.   Bu
davrda funksional imkoniyatlar maksimal darajada rivojlanadi, ayniqsa yurak-qon
tomir   va   nafas   olish   tizimi   yuqori   yuklamalarga   bardosh   bera   oladi.  Aynan   shu
bosqichda   sportchilarning   texnika,   taktik   va   psixologik   tayyorgarligi
chuqurlashtiriladi.   Murabbiylar   sportchilarning   shaxsiy   xususiyatlarini   e’tiborga
27 olgan   holda   individual   yuklamalar,   dam   olish   rejimi   va   psixologik   tayyorgarlik
strategiyalarini ishlab chiqishlari zarur.
Katta   yoshdagi   sportchilar,   ya’ni   professional   darajadagi   sportchilar   esa
jismoniy   imkoniyatlar   cho‘qqisida   bo‘lgan   paytda   sport   faoliyatini   olib   boradilar.
Biroq   bu   davrda   sportchining   individual   fiziologik   holati,   o'tgan   yillardagi
mashg‘ulotlar   va   jarohatlar   ham   hisobga   olinishi   lozim.   Bu   bosqichda
individualizatsiya yanada muhim ahamiyat kasb etadi. Sportchilarning har birining
o‘ziga xos rejeneratsiya tezligi, yuklamaga bo‘lgan reaksiya, stressga chidamliligi
va   motivatsiya   darajasi   bo‘ladi.   Shuning   uchun   ham   universal   mashg‘ulot
dasturlari emas, balki har bir sportchiga moslashtirilgan maxsus reja tuziladi.
Tayyorgarlik   darajasi   esa   sportchilarning   mashg‘ulotlarga   bo‘lgan
tayyorligini, ularning jismoniy, texnik, taktik va psixologik holatini ifodalaydi. Bu
daraja   sportchilarning   sportda   qanchalik   tajribali,   kuchli   va   bardoshli   ekanini
ko‘rsatadi.   Boshlang‘ich   tayyorgarlik   bosqichidagi   sportchilarga   asosiy   e’tibor
jismoniy tayyorgarlik, to‘g‘ri texnika va umumiy motorik rivojlanishga qaratiladi.
Bu   bosqichda   xatolarga   yo‘l   qo‘yilishi   tabiiy   holat   sanaladi,   shuning   uchun
murabbiylar   sabr-toqat   bilan,   ruhlantiruvchi   yondashuv   bilan   ishlashlari   kerak.
O‘rta darajadagi sportchilarda esa maxsus tayyorgarlik elementlari, texnik va taktik
jihatlar   chuqurroq   o‘rgatiladi.   Bu   bosqichda   sportchilar   yuklamalarni   nisbatan
mustaqil qabul qila boshlaydilar va o‘z ustida ishlashni o‘rganadilar.
Yuqori tayyorgarlik darajasiga ega sportchilar bilan ishlash esa chuqur tahlil
va nazoratni talab etadi. Bu bosqichda sportchi maksimal natijalarga erishish uchun
har   bir   mayda   tafsilotni   e’tiborga   olishi   kerak.   Individualizatsiya   bu   bosqichda
ayniqsa   muhim,   chunki   mashg‘ulotlar   faqatgina   sportchining   kuchli   va   zaif
tomonlarini   aniqlab,   ularni   muvozanatlashtirish   orqali   samarali   bo‘ladi.
Sportchining psixologik holati, motivatsiyasi, dam olish va tiklanish rejimi, parhez
va   ovqatlanish   tartibi   ham   alohida   e’tiborga   olinadi.   Har   bir   detal   sportchining
umumiy natijasiga ta’sir qilishi mumkin.
28 5.1-jadval. Sportchilarning yoshi, tayyorgarlik darajasi va individual yondashuv omillari
Yosh guruhi Fiziologik xususiyatlar Tayyorlov darajasi Tayyorlovda e'tibor
beriladigan jihatlar Individual yondashuv
omillari
Bolalar (6–12
yosh) Organizm o‘smoqda, suyak va
mushaklar shakllanmoqda Boshlang‘ich Motorika rivojlanishi,
o‘yin shaklida
mashg‘ulotlar Yuklama kamaytirilgan,
motivatsiya va rag‘batlantirish
O‘smirlar
(13–17 yosh) Organizmning rivojlanishi
davom etmoqda, funksional
imkoniyatlar oshadi O‘rta Texnik va taktika, kuch va
chidamlilik mashqlari Yuklamalarni oshirish,
psixologik tayyorgarlik,
shaxsiy yondashuv
Katta yosh
(18–30 yosh) Maksimal jismoniy
imkoniyatlar, tiklanish darajasi
farq qiladi Yuqori Maxsus yuklamalar,
psixologik barqarorlik,
tiklanish rejimi Har bir sportchiga
moslashtirilgan yuklamalar,
tiklanish monitoringi
Katta yosh
(30+ yosh) Jismoniy imkoniyatlar pasayishi,
tiklanish sekinlashadi Yuqori/Professional Jarohatlardan saqlanish,
dam olish va tiklanishga
e'tibor Individual tiklanish, psixologik
qo‘llab-quvvatlash
29 Yondashuvning   individualizatsiyasi   –   bu   tayyorgarlik   jarayonini   har   bir
sportchining   shaxsiy   ehtiyojlari,   imkoniyatlari   va   o‘ziga   xos   xususiyatlariga
moslashtirishdir. Bu yondashuv sportchilarning salomatligini  saqlab qolish, ularni
haddan   ortiq   yuklamalardan   asrash,   motivatsiyasini   yuqori   darajada   ushlab   turish
va   maksimal   natijalarga   erishish   uchun   xizmat   qiladi.   Individualizatsiyalashgan
yondashuv   sportchilarga   o‘z   qobiliyatlarini   to‘liq   ro‘yobga   chiqarishga   yordam
beradi, bu  esa  ularning sport   faoliyatida  uzoq muddatli   barqarorlikni  ta’minlaydi.
Masalan, bir sportchi tez tiklanish qobiliyatiga ega bo‘lsa, boshqasiga esa ko‘proq
dam   olish   kerak   bo‘ladi.   Yoki   ba’zi   sportchilar   psixologik   bosim   ostida   yaxshi
natijalar   ko‘rsatsa,   boshqalarga   ko‘proq   ruhiy   tayyorgarlik   va   ishonchli   muhit
kerak bo‘ladi.
Shuningdek,   sportchilarning   shaxsiy   qiziqishlari,   o‘z-o‘zini   motivatsiya
qilish   uslublari,   oilaviy   yoki   ijtimoiy   omillari   ham   tayyorgarlik   rejalariga   ta’sir
qilishi   mumkin.   Individual   yondashuvda   murabbiylar   sportchi   bilan   doimiy
muloqotda   bo‘lishi,   uning   fikrlarini   inobatga   olishi,   o‘zgarishlarga   mos   ravishda
mashg‘ulot   rejasini   yangilab   borishi   zarur.   Bu   orqali   sportchi   o‘zini   qadrlangan,
e’tiborga loyiq inson sifatida his qiladi, bu esa uning sport faoliyatida yuksalishga
olib keladi.
Sport   tibbiyoti   va   sport   psixologiyasi   sohalarining   taraqqiyoti
individualizatsiyalashgan   yondashuvni   yanada   takomillashtirishga   xizmat
qilmoqda.   Masalan,   zamonaviy   texnologiyalar   yordamida   sportchilarning   yurak
urish   tezligi,   kislorod   iste’moli,   mushak   kuchi,   charchash   darajasi   kabi
ko‘rsatkichlar muntazam nazorat qilinmoqda. Shu asosda murabbiylar mashg‘ulot
yuklamalarini   individual   ravishda   sozlay   oladi.   Bu   esa   sportchilarning   ortiqcha
charchashining   oldini   oladi   va   jarohatlar   xavfini   kamaytiradi.   Sport   psixologlari
esa   sportchilarning   ruhiy   holatini   tahlil   qilib,   ularga   stressni   yengib   o‘tishda,
motivatsiyani   saqlashda,   musobaqalarga   tayyorgarlik   ko‘rishda   amaliy   yordam
beradi.
30 31 XULOSA
Ushbu   “Mashg'ulotning   tayyorgarlik   (raqobatbardosh,   o'tish)   davrida   sport
gimnastikasida   (sport   akrobatikasida)   samaradorlikni   oshirish   uchun   o'quv
vositalari”   mavzusidagi   kurs   ishi   kirish,   asosiy   qism,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlardan iborat. Asosiy qism 5 ta paragrafdan tashkil topgan.
Ushbu   kurs   ishida   sport   gimnastikasi   va   sport   akrobatikasi
mashg‘ulotlarining   tayyorgarlik   (raqobatbardosh,   o‘tish)   davri   nazariy   jihatdan
chuqur o‘rganildi va bu davrning sportchilarning umumiy natijalariga ta’siri tahlil
qilindi. Mashg‘ulotlar samaradorligini oshirishda tayyorgarlik bosqichining to‘g‘ri
tashkil   etilishi,   asosiy   jismoniy   va   texnik   ko‘rsatkichlarning   muntazam   ravishda
rivojlantirilishi,   shuningdek,   o‘quv   vositalarining   maqsadga   muvofiq   qo‘llanilishi
asosiy   omil   sifatida   namoyon   bo‘ldi.   Bu   jihatlar   sportchilarning   musobaqalarga
puxta tayyorgarlik ko‘rishini ta’minlaydi, ularning sport faoliyatida barqarorlik va
yuqori   natijalarga   erishish   imkoniyatlarini   kengaytiradi.   Shunday   qilib,
mashg‘ulotning   tayyorgarlik   davrida   ilmiy   asoslangan   yondashuv,   individual
rejalashtirish   va   zamonaviy   o‘quv   vositalaridan   samarali   foydalanish   orqali
sportchilarning umumiy salohiyati sezilarli darajada oshiriladi.
Tayyorgarlik   davri   sport   gimnastikasi   va   sport   akrobatikasi
mashg‘ulotlarining   eng   muhim   bosqichi   hisoblanadi.   Bu   davr   sportchining
umumiy   va   maxsus   jismoniy   tayyorgarligi,   texnik   ko‘nikmalari,   shuningdek,
psixologik   barqarorligi   uchun   mustahkam   poydevor   yaratadi.   Unda
yuklamalarning hajmi katta bo‘lishi, ammo intensivligi me’yorida saqlanishi orqali
sportchi organizmi bosqichma-bosqich yuqori sport yuklamalariga moslashtiriladi.
Tayyorlov   bosqichining   nazariy   asoslari   shuni   ko‘rsatadiki,   mashg‘ulotlar   qat’iy
rejalashtirilgan, ilmiy asoslangan yondashuvlarga tayangan holda amalga oshirilsa,
sportchilarning texnik va funksional salohiyati ancha oshadi. Umumiy, maxsus va
o‘tish   bosqichlarining   har   biri   o‘z   vazifasi   va   metodikasiga   ega   bo‘lib,   ular
uzviylikda sportchi faoliyatining muvaffaqiyatli davom etishini ta’minlaydi.
32 Sport   gimnastikasi   va   sport   akrobatikasida   sportchilarning   tayyorgarlik
davridagi  jismoniy, texnik va psixologik rivojlanishini ta’minlaydigan omillar har
tomonlama   o‘rganilishi   lozim.   Jismoniy   sifatlarning   rivoji   —   kuch,   chidamlilik,
tezkorlik,   epchillik   va   muvozanat   —   har   bir   sportchining   individual
imkoniyatlariga   mos   holda   shakllantiriladi.   Texnik   tayyorgarlik   sport   turiga   xos
elementlarni mukammal  bajarish orqali oshiriladi  va bu orqali sportchi  murakkab
harakatlarni avtomatizatsiya darajasida bajarishga erishadi. Shuningdek, psixologik
omillar — sportchining musobaqaviy stressga chidamliligi, diqqatini jamlay olish
qobiliyati,   o‘ziga   bo‘lgan   ishonch   darajasi   kabi   jihatlar   tayyorgarlik
samaradorligiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi. Ana shu omillarni kompleks tahlil qilish,
ularni   boshqarish   uslublarini   ishlab   chiqish   —   mashg‘ulot   samaradorligini
oshirishning muhim omillaridandir.
Mashg‘ulotlarning   tayyorgarlik   bosqichida   o‘quv   vositalaridan   samarali
foydalanish   sportchilarning   jismoniy   va   texnik   rivojlanishida   muhim   ahamiyat
kasb   etadi.   Trenajyorlar,   yordamchi   jihozlar,   texnik   vositalar   (video   tahlil,
mashqlarni   qayta   ko‘rish),   didaktik   materiallar   va   psixologik   mashqlar   kabi
vositalar   sportchilarning   o‘quv   jarayonini   yanada   boyitadi.   Ayniqsa,   sport
akrobatikasida   juftlik   va   guruh   elementlarini   bajarishda   o‘zaro   muvofiqlikni
mustahkamlovchi   vositalar   samarali   bo‘lib,   ular   sportchilarda   o‘zaro   ishonch   va
sinxronlikni   rivojlantiradi.   O‘quv   vositalarining   turlari,   ularning   qo‘llanilish
shartlari   va   samaradorligini   baholash   mashg‘ulot   jarayonini   metodik   jihatdan
takomillashtirish imkonini beradi. Bu vositalardan tizimli va maqsadli foydalanish
sport natijalarini sezilarli darajada yaxshilashga xizmat qiladi.
33 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
O zbekiston respublikasi prezidentining farmon va qarorlariʻ
1. O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   19.03.2021   yildagi   PQ-
ʻ
5032-   son.   Fizika   sohasidagi   ta’lim   sifatini   oshirish   va   ilmiy   tadqiqotlarni
rivojlantirish chora-tadbirlari to g risida.	
ʻ ʻ
Prezident asarlari
2. Mirziyoyev   SH.M.   Yuksak   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston
davlatini birga quramiz.:T.:”O‘zbekiston”, 2016 
3. Mirziyoyev,   Sh.   M.   (2017).   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va
shaxsiy javobgarlik - har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak .
Toshkent: Uzbekistan.
Ilmiy asarlar, Monografiyalar, risolalar
4. Hakimov X.N. Gimnastika va uni o‘qitish metodikasi. Jizzax davlat 
pedagogika universiteti. 
5. Axmedov   M.   Jismoniy   tarbiya   va   sport.   O‘quv   qo‘llanma.   Buxoro
muhandislik-texnologiya instituti. 
6. Safoyev   H.   Jismoniy   tarbiya   va   sport.   O‘quv   qo‘llanma.   Buxoro
muhandislik-texnologiya instituti. 
7. Salomov R.S. Sport mashg‘ulotining nazariy asoslari. Toshkent, 2021. 
8. Tulenova   X.B.,   Malinina   N.N.,   Inozemtseva   L.A.   Umumrivojlantiruvchi
gimnastika mashqlari. Toshkent, 2021. 
9. Renessans ta'lim universiteti. Gimnastika: Yakkakurash, Koordinatsion va
Siklik sport turlari. Darslik. 
10. Namangan   davlat   universiteti.   Gimnastika:  Yakkakurash,   Koordinatsion
va Siklik sport turlari. Darslik. 
11. Vikipediya. Gimnastika. Erkin ensiklopediya maqolasi. 
12. CyberLeninka.   Yosh   akrobatlarning   tana   turlarini   sportdagi   ixtisosligi
bilan o‘zaro bog‘liqligi. Ilmiy maqola. 
34 13. Kochanowicz,  A.,   &   Kochanowicz,   K.   (2010).   Strength   and   endurance
preparation   and   the   effectiveness   of   sports   training   in   gymnasts   aged   11–13.
Antropomotoryka. Journal of Kinesiology and Exercise Sciences, 20(52), 67-75.
14. Potop, V., & Boloban, V. (2016). Long-Term Programs for Learning the
Acrobatic   Exercises   on   Floor   in   Women’s   Artistic   Gymnastics.   European
Proceedings of Social and Behavioural Sciences, 11, 570–577.
15. Semenov,   D.,   Shlyakhtov,   V.,   &   Rumyantsev,   A.   (2021).   Kinematic
analysis as the basis for training strategy in gymnastics. BIO Web of Conferences,
29, 01012.
16. Sterkowicz-Przybycień,   K.,   &   Purenović-Ivanović,   T.   (2024).
Measurement of Training and Competition Loads in Elite Rhythmic Gymnastics: A
Systematic Literature Review. Applied Sciences, 14(14), 6218.
17. Kyzim, P., & Batieieva, N. (2016). Improvement of technical training of
sportswomen   in   rhythmic   gymnastics   by   means   of   acrobatics   at   the   stage   of
preliminary basic preparation. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, 3(53),
45–49.
35
KIRISH.............................................................................................................3
1. Sport gimnastikasi (sport akrobatikasi) mashg‘ulotlarining tayyorgarlik davri: nazariy asoslar ....................................................................................... 
2. O‘quv mashg‘ulotlarida samaradorlikni oshirish omillari ........................... 
3. Sport akrobatikasida o‘quv vositalarining turlari va ularning ahamiyati ..... 
4. Tayyorgarlik davrida o‘quv vositalarini qo‘llash metodikasi ...................... 
5. Sportchilarning yoshi, tayyorgarlik darajasi va yondashuv individualizatsiyasi .......................................................................................... 
XULOSA.......................................................................................................... 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR..........................................................