Nike kompaniyasi bankrotligini oldini olish strategiyasini ishlab chiqish

KURS ISHI
Nike kompaniyasi bankrotligini oldini olish
strategiyasini ishlab chiqish
1 M U N D A R I J A
Kirish……………………………………………………………. 3
I BOB Korxonalarning   bankrot   bo’lish   jarayonini   o’ziga   xos
xususiyatlari va oldini olish strategiyalari………………………. 5
1.1 Bankrotlik haqida tushuncha, uning turlari va taomillari 5
1.2 Bankrotlikni   oldini   olish   strategiyalari   va   unga   ta’sir   etuvchi
omillar…………………………………………………………... 8
1.3 Mc   Kensiy   modeli   hamda   Porter   bo’yicha   raqobat   afzalligi
omillari taxlili …………………………………………………… 12
II BOB Nike   kompaniyasi   misolida   bankrotligini   oldini   olishning
tahlili……………………………………………………………. 17
2.1   Nike kompaniyasining bankrotlik darajasini baholash va uning
moliyaviy ko’rsatkichlar tahlili…………………………………. 17
2.2 Nike   kompaniyasi   misolida   Porter   bo’yicha   raqobat   afzalligi
omillari taxlili …………………………………………………… 23
III BOB Nike kompaniyasini yanada rivojlantirish strategiyalarini ishlab
chiqish hamda uni amaliyotga tadbiq etish bo’yicha takliflar va
tavsiyalar……………………………………………. 28
3.1 Nike   kompaniyasining   keying   5   yil   uchun   o’sish   strategiyasini
ishlab chiqish va uning tahlili…………………………………… 29
3.2 Nike   kompaniyasi   bozorda   uzoq   vaqt   o’zining   rentabellik
holatini saqlab qolishi va uni yanada yaxshilashi uchun takliflar. 33
Xulosa…………………………………………………………… 34
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati……………………………... 35
KIRISH
2 O’zbekistonda   ijtimoiy   yo’naltirilgan,   bozor   munosabatlariga
asoslangan   barqaror   iqtisodiyotni   shakllantirishning   muhim
yo’nalishlardan   biri   bu   moliyaviy   xo’jalik   faoliyatini   yuritayotgan
korxonanalar holatini yaxshilash, bankrot bo’lish jarayonini oldini   olish
hisoblanadi.   Zero,   jahondagi   rivojlangan   mamlakatlar   tajribasining
ko’rsatishicha,   mazkur   soha   o’zining   iqtisodiyotga   harakatchanlik
baxsh   etish,   ko’plab   ijtimoiy   masalalarni   hal   etish,   jumladan   ishsizlik
darajasini pasaytirish,   iqtisodiy o’sish uchun asos yaratish kabi muhim
vazifalari   bilan   ahamiyatlidir.   Mamlakatimizda   ishlab   chiqarishni
modernizatsiya   qilish,   texnik   yangilash   va   diversifikatsiya   qilish,
innovatsion   texnologiyalarni   keng   joriy   etish   ishlari   keng   ko’lamda
amalga   oshirilmoqda.   Shu   asnoda,   mazkur   sub’ektlar   moliyaviy
munosabatlarini   bozor   talablariga   javob   beradigan   darajada
takomillashtirish,   mahsulot   ishlab   chikarish   tannarxini   samarali
kamaytirish   orqali   eksport   salohiyati   yuksaltirish   korxonalarni
kelgusida   muvaffaqiyatli   rivojlanishini
ta’minlaydi.
2019-yilda soliq yukini kamaytirish siyosati davom ettirildi. Kichik
korxona   va   mikrofirmalar   uchun   yagona   soliq   to’lovi   stavkalari   6
foizdan   5
foizga   tushirilgani,   yakka   tartibdagi   tadbirkorlar   uchun   belgilangan
soliq
stavkasi   esa   sezilarli   tarzda,   ya’ni   o’rtacha   ikki   barobar   kamaytirilgani
3 buni
yaqqol tasdiqlaydi 1
.
2018-yilda   banklarga   berilgan   187   ta   bankrot   korxonadan   165
tasida   ishlab
chiqarish   faoliyati   to’liq   tiklandi,   110   ta   korxona   yangi   investorlarga
sotildi.
Bunday   korxonalarni   texnik   qayta   jihozlash   va   modernizatsiya   qilish
ishlariga
tijorat   banklari   tomonidan   347   milliard   so’m   miqdorida   investitsiya
kiritildi,
natijada 23 mingdan ziyod ish o’rni yaratildi 2
.
2020-yilda   tijorat   banklari   balansiga   berilgan   147   ta   bankrot
korxonaning
140   tasida   ishlab   chiqarish   qayta   tiklangani,   ularning   64   tasi   yangi
investorlarga   sotilgani   bu   fikrning   yorqin   dalilidir.   Qayd   etish   kerakki,
banklar   tomonidan   bu
korxonalarni modernizatsiya qilish va texnologik qayta jihozlash uchun
156
milliard   so’m   miqdorida   investitsiya   yo’naltirildi,   21   mingdan   ko’proq
ish   o’rni
tashkil qilindi 3
.
1
  Karimov I.A. Bosh maqsadimiz – keng ko’lamli islohotlar va modernizatsiya yo’lini qat’iyat bilan davom
ettirish – T.: O’zbekiston. 2013. – 6  b
2
  Karimov   I . A . “2012  yil   Vatanimiz   taraqqiyotini   yangi   bosqichga   ko ’ taradigan   yil   bo ’ ladi ”. -  T : “ O ’ zbekiston ”,
2012. - 7  b
3
  Karimov   I . A .  Barcha   reja   va   dasturlarimiz   Vatanimiz   taraqqiyotini   yuksaltirish ,  xalqimiz  
farovonligini
oshirishga   xizmat   qiladi . -  T : “ O ’ zbekiston ”, 2011. - 48  b .
4 Respublikada   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishning   hozirgi   pallasida
xo’jalik
sub’ektlarining   barqaror   va   samarali   faoliyat   ko’rsatishi   uchun   yetarli
shartsharoitlar vujudga keltirilmoqda. Shu bilan birga, samarali faoliyat
yuritishni
ta’minlashning   sanatsiyalash   va   bankrotlik   kabi   turli   iqtisodiy
mexanizmlari
takomillashtirilmoqda.   Ayniqsa,   2009   yil   24   apreldan   amalga   kiritilgan
yangi
tahrirdagi «Bankrotlik to’g’risida»gi O’zbekiston Respublikasi Qonunida
yakka
tartibdagi   tadbirkorning   bankrotligi,   bankrotlikning   soddalashtirilgan
taomillari
kabi   qoidalarning   qo’llanilishi   bu   boradagi   munosabatlarning   yanada
takomillashuviga olib keldi.
O’zbekistonda   korxonalarning   samarali   faoliyati   uchun   zarur
shartsharoitlar   tobora   to’laroq   ta’minlab   borilishiga   qaramay,   hamon
ularning   tashkil
etilishi,   faoliyat   ko’rsatishi   va   ishlab   chiqarish   natijalarida   ma’lum
muammolar
uchramoqda.   Shunga   ko’ra,   bugungi   kunda   korxonalar   faoliyatining
barqarorligiga   ta’sir   ko’rsatuvchi   omillarni,   ularning   kelib   chiqish   va
namoyon
bo’lish   xususiyatlarini   o’rganish,   bu   boradagi   turli   xil   muammo   va
to’siqlarni
5 bartaraf   etish   mexanizmlarini   ishlab   chiqish   va   takomillashtirish
dolzarb
ahamiyat kasb etadi.
I BOB. KORXONALARNING BANKROT BO’LISH JARAYONINI
O’ZIGA XOS XUSUSIYATLARI VA OLDINI OLISH STRATEGIYALARI
1.1 Bankrotlik haqida tushuncha, uning turlari va taomillari
Bankrotlik   (iqtisodiy   nochorlik)   –   xo’jalik   sub’ektlari   tomonidan   e’tirof
etilgan, qarzdorning pul munosabatlari bo’yicha kreditorlar talablarini to’la hajmda
qondirishga majburiy to’lovlar bo’yicha o’z majburiyatini to’la hajmda bajarishga
qodir emasligidir.
Bankrotlik   so’zi   italyancha   “banco   rotto”   degan   so’zdan   olingan   bo’lib,
“kursining (o’rindiqning) sinishi” deb tarjima qilinsada, aslida qarzdorning nochor
ahvolga tushib sinishi, barbod bo’lishi degan ma’noni anglatadi.
Butun   dunyoda   bankrotlik   bo’yicha   ta’rif   va   tushuntirishlar,   har   qaysi
davlatning   mavjud   xuquqiy   me’yor   va   amaliy   xujjatlarida   ham   bankrotlik   turli
usullar   yordamida   ta’riflanagan   bo’lsada   butun   jahon   olimlari   tomonidan   uni
e’tirof   etiladigan   bitta   mohiyati   mavjud,   u  ham   bo’lsa:   bankrotlik   –   bu   korxona
o’z   aktivlari   yuzasidan   majburiyatlarini   kompensatsiya   qila   olmasligi
natijasida   uning   to’lov   qobiliyatini   pasayib   ketishidir.   Boshqa   ta’riflarning
barchasi mazkur tushunchaga asoslanadi.
Bundan   tashqari   bankrotlik   alomatlari   deb   nomlanadigan   qonunning   4-
moddasida ham bankrotlik alomatlari bo’lishi uchun korxonani boshqa korxonalar
bilan   kreditorlik   aloqalari   qay   tarzda   bo’lishi   qonunan   ifodalab   berilgan 4
.   Unga
ko’ra:
4
 O‘zbekiston Respublikasining ― “Bankrotlik to‘g‘risida”(yangi tahrirda)gi qonuni. – T.: ―O‘qituvchi . – 2003‖
6 Bankrotlik alomatlari  - qarzdorning pul majburiyatlari bo’yicha kreditorlar
talablarini   qondirishga   va   (yoki)   majburiy   to’lovlar   bo’yicha   o’z   majburiyatini
bajarishga   qodir   emasligi,   agar   tegishli   majburiyatlar   va   (yoki)   to’lovlar
majburiyati yuzaga kelgan kundan e’tiboran uch oy davomida qarzdor tomonidan
bajarilmagan bo’lsa, uning bankrotlik alomatlari deb e’tirof etiladi.
Bankrotlik to’g’risidagi qonuning sharhidan ko’rinib turibdiki, bankrotlik va
bankrotlik   alomatlari   korxona   to’lovga   qodirlik   darajasi   bilangina   emas,   o’z
qarzdorligining   muddati   bilan   aniqlanmoqda.   Iqtisodiy   nochorlik   va   moliyaviy
nobarqarorlik tushunchalari esa bankrotlik tushunchasidan farqli ravishda korxona
faoliyati   tahlil(monitoring)   qilinayotganda   qo’llaniladi.   Unda   hisob-kitob
qilinayotgan har bir ko’rsatkich bo’yicha aynan shu ko’rsatkich bo’yicha iqtisodiy
nochorlik   aniqlanadi.   Masalan   to’lovga   qodirlik   darajasi   normal   bo’lishi   uchun
1.25   dan   katta   bo’lishi   kerak   bo’lsa,   lekin   natija   1.1   koeffitsientni   tashkil   qilsa,
demak korxona aynan shu ko’rsatkich bo’yicha   iqtisodiy nochor   deb yuritiladi va
bu   holat   ham   korxonaning   to’liq   iqtisodiy   nochor   deyilishiga   sabab   bo’lmaydi.
Bunday   xulosaga   kelish   uchun   korxona   boshqa   barcha   ko’rsatkichlar   bo’yicha
normal shartdan past natijani ko’rsatishi kerak. Agar ma’lum ko’rsatkichlar pastroq
qolganlari   normal   shartdan   balandroq   natijani   bersa,   u   holda   korxonani   tarmoq
xususiyati,   shartlari   va   o’ganilayotgan   holatning   predmeti   va   ob’ektiga   qarab,
bundan tashqari koeffitsiyentni ko’rsatkichlar tizimida tutgan o’rniga qarab nochor
yoki barqaror degan xulosa berish mumkin.
Yuqoridagi   tushunchalarni   izohidan   shuni   aniqlash   mumkinki,   bankrotlik
“Bankrotlik   to’g’risida”gi   qonuninng   4-moddasi   asosida   aniqlansa,   iqtisodiy
nochorlik   biznes   diagnostikasi   yordamida   aniqlanadi   va   har   qanday   nochor
korxona   ham   bankrot   bo’lavermaydi 5
.   Iqtisodiy   inqiroz   esa   tahdid   hisoblanib
diagnostikaning xulosasi asosida belgilanadi.
Xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   bankrotlik   holatidan   chiqish   va   to’lov
qobiliyatini   tiklash   uchun   juda   ko’p   chora-tadbirlardan   foydalanadilar.   Yuqorida
5
 O‘zbekiston Respublikasining ― “Bankrotlik to‘g‘risida”(yangi tahrirda)gi qonuni 4-moddasi.
7 inqirozdan   chiqishni   davlat   tomonidan   amalga   oshirilish   mumkin   bo’lgan   chora-
tadbirlarini   huquqiy   xujjatlari   bilan   tanishib   chiqildi,   unda   faqatgina   xujjatlar
strukturasi   ko’rildi,   endi   inqirozga   qarshi   boshqaruvni   davlat   tomonidan   amlga
oshirilishini,   ya’ni   “Bankrotlik   to’g’risida”gi   qonun   asosidagi   taomillarda   ko’rib
chiqiladi. Unga asosan bankrotlik taomillari kuzatuv taomilidan to tugatishga doir
ish   yuritish   taomiligacha   korxonani   holatidan   kelib   chiqib   qo’llanilaveradi.   Uni
quyidagi rasmda aks ettirish mumkin (1.1 rasm).
1.1   –   rasmdan   ko’rinib   turibdiki,   bankrotlik   taomillarini   umumiy
turkumlaydigan bo’lsak, sanatsiyalash ikkiga bo’linganini ko’rish mumkin: 
  Sud sanatsiyasi;
 
  Sudgacha sanatsiya.
Qonunning   3-moddasida   keltirilishicha:   sudgacha   sanatsiya   qilish   –   bu
qarzdor yuridik shaxsning muassislari yoki uning mol-mulki egalari, kreditorlar va
boshqa   shaxslar   tomonidan   qarzdorning   to’lov   qobiliyatini   tiklash,   hamda
bankrotligining oldini olish maqsadida ko’riladigan chora-tadbirlar majmuasidir.
1.1 rasm.  Bankrotlik taomillarini qonun doirasida amal qilishi
Sud sanatsiyasi  – xo’jalik sub’ektlari tomonidan qarzdor yuridik shaxslarga
nisbatan   to’lov   qobiliyatini   tiklash   hamda   kreditorlar   oldidagi   qrazini   uzish
8 maqsadida   qarzdorning   ishlarini   boshqarish   vakolatini   sanatsiya   qiluvchi
boshqaruvchiga o’tkazmagan holda qo’llaniladigan bankrotlik taomili.
Bankrotlikka   qarshi   tashqi   boshqaruv   taomili   ham   ko’p   natija   beradigan
taomillardan biridir.
Tashqi   boshqaruv   –   xo’jalik   sub’ektlari   tomonidan   yuridik   shaxslarga
nisbatan   uning   to’lov   qobiliyatini   tiklash   maqsadida   qarzdorning   ishlarini
boshqarish   vakolatlarini   tashqi   boshqaruvchiga   o’tkazgan   holda   qo’llaniladigan
bankrotlik taomili;
  Tugatishga   doir   ish   yuritish   —   xo’jalik   sudi   tomonidan   kreditorlarning
talablarini mutanosib ravishda qondirish hamda qarzdorni qarzlardan qutulgan deb
e’lon   qilish   maqsadida   bankrot   deb   topilgan   qarzdorga   nisbatan   qo’llaniladigan
bankrotlik taomili; 
Kelishuv   bitimi   —   taraflarning   sud   nizosini   o’zaro   yon   berish   asosida
tugatish to’g’risidagi bitimi;
Kuzatuv  — xo’jalik sudi tomonidan qarzdor yuridik shaxsga nisbatan uning
mol-mulki   but   saqlanishini   ta’minlash,   qarzdorning   moliyaviy   ahvoli   tahlilini
o’tkazish maqsadida qarzdorni bankrot deb topish to’g’risidagi ariza qabul qilingan
paytdan e’tiboran keyingi taomilga qadar qo’llaniladigan bankrotlik taomili 6
.
1.2  Bankrotlikni oldini olish strategiyalari va unga ta’sir etuvchi omillar
Korxonani   tugatilishiga   yo'l   qo'ymaslik   -   bu   global   muammolarni   ilgari
bosqichda   hal   qilishdan   ko'ra   har   doim   ancha   maqsadga   muvofiq   bo'lgan   chora.
Yuridik   amaliyot   nafaqat   umidsiz   ko'rinadigan   korxonani   qayta   tiklash,   balki   uni
yangi,   foydaliroq   darajaga   olib   chiqish   imkoni   bo'lganida   misollar   bilan   to'la.
Ammo,   bu   albatta,   mumkin   edi,   chunki   kompaniya   egasi   inqiroz   holatidan
chiqishning   yagona   yo'li   qayta   tashkil   etish   yoki   tugatish   bo'lgan   paytni   kutib
o'tirmadi,   balki   birinchi   belgilar   paydo   bo'lganda   bir   qator   aniq   choralarni   ko'rdi.
6
 O‘zbekiston Respublikasining ― “Bankrotlik to‘g‘risida”(yangi tahrirda)gi qonuni. – T.: ―O‘qituvchi . – 2003‖
9 Agar   siz   harakatsiz   bo'lishni   davom   ettirsangiz,   tashkilot   bankrot   bo'lib   qolishi
mumkinligini aniq ko'rsatib berdi.
Bundan   kelib   chiqadiki,   bankrotlikni   oldini   olish   bo'yicha   har   qanday
strategiya   korxonaning   tarkibiy   strategiyasi   doirasida   qabul   qilingan   strategik
qarorlarni tanlash usullarini belgilashi kerak:
1. Tovar   strategiyasi .   Kompaniya   uchun   eng   foydali   strategik   boshqaruv
yo'nalishlarini   topish   usullarini   va   ularni   boshqarish   usullarini   nazarda
tutadigan   mahsulot   strategiyasi,   ularning   asosiy   vazifasi   kompaniya
tomonidan   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   turlarini   shakllantirish   qoidalarini
tezda ishlab chiqish va shu bilan birga, raqobatdosh ustunlikni ta'minlash va
olingan ma'lumotlarga asoslanib, uzoq muddatda maksimal foyda olish.
2. Narxlar strategiyasi.   Aynan u samarali  narx siyosati  yordamida potentsial
xaridorni   nafaqat   kompaniya   taqdim   etayotgan   mahsulotga   (xizmatga)
qiziqtirishi,   balki   doimiy   ravishda   iste'molchilarning   istaklarini
shakllantirishi kerak. Ya’ni, xaridor uzoq vaqt davomida ma'lum bir brendga
ustunlik berishiga ishonch hosil qilish.
3. O'zaro   ta'sir   o'tkazish   strategiyasi .   Kompaniyaning   ishlab   chiqarish
resurslari   bozorlari   bilan   o'zaro   hamkorlik   strategiyasi,   bu   kompaniyaning
resurslarini   iloji   boricha   samarali   taqsimlashga   imkon   beradigan   va   shu
asosda eng istiqbolli va daromadli yetkazib beruvchilarga ustunlik beradigan
asosiy qoidalar to'plamidir. 
4. Xulq-atvor   strategiyasi.   Pul   va   qimmatli   qog'ozlar   bozorida
kompaniyaning   o'zini   tutish   strategiyasi.   Bu   bozorlarni   kuzatishni   va
investitsiyalarga  ham, to'g'ridan-to'g'ri  ma'lum  bir  inqirozga  qarshi  loyihani
moliyalashtirishda   dolzarb   iqtisodiy   muammolarni   muvaffaqiyatli   va   o'z
vaqtida   hal   qilishga   yo'naltirilgan   qo'shimcha   moliyaviy   resurslarni   jalb
qilish uchun bunday qoidalarni ishlab chiqishni nazarda tutadi.
10 5. Tashqi iqtisodiy faoliyat strategiyasi.  Uning maqsadi - natijada olinadigan
foydani   maksimal   darajaga   ko'tarish   maqsadida   importyor   va   eksportchi
rolida kompaniyaning ma'lum xulq-atvorini rivojlantirish.
6. Ishlab   chiqarish   xarajatlari   darajasini   pasaytirish   strategiyasi.   Buning
yordamida   kamaytirish   orqali   raqobatdosh   ustunlikni   tegishli   darajada
ta'minlash mumkin.
7. Investitsiya   strategiyasi.   Bu   moddiy-texnika   bazasi   va   inventarizatsiyani
kompaniyaning   raqobatbardosh   maqomining   doimiy   o'sishini   ta'minlashga
qodir bo'lgan darajada saqlashning tanlab olingan usullarini nazarda tutadi.
8. Kompaniya   xodimlari   uchun   rag'batlantirish   strategiyasi.   Uni   qo'llash
jarayonida   korxonaning   barcha   xodimlarini   rag'batlantirish   tizimi   ishlab
chiqilgan   bo'lib,   o'z   vazifalarini   bajarishda   ularni   bir   lahzalik   emas,   balki
uzoq muddatli manfaatlar boshqarishi kerak.
Moliyaviy   tiklanish   -   bu   ma'lum   bir   kompaniyaning   eng   qisqa   vaqt
ichida   tugatilishiga   yo'l   qo'ymaslikning   yana   bir   usuli.   Ushbu   strategiyaning
maqsadi   -   ishning   asosiy   yo'nalishlarini   va   amalga   oshirilgan   harakatlarning
kutilayotgan umumiy samaradorligini  tezda aniqlash. Tashkilotning o'zi  uchun
ushbu turdagi biznes-reja juda aniq hujjatlarni ishlab chiqish uchun asosiy asos
bo'lib xizmat qiladi:
-marketing rejalari;
-ishlab chiqarish rejalari;
-barqaror ish jadvallari.
Ma’lumki,   iqtisodiyotda   umuman   xo’jalik   sub’ektlari   faoliyatining
tugatilishi   odatda   salbiy   holat   sifatida   qabul   qilinadi.   Chunki,   har   qanday
korxonaning   o’z   faoliyatini   to’xtatishi   ma’lum   darajada   quyidagi   holatlarning
vujudga kelishi bilan bog’liq:
-faoliyatga   jalb   etilgan   iqtisodiy   resurslarning   yo’qotilishi,   ulardan
olinadigan samaraning pasayishi;
-ishsizlar sonining ko’payishi hisobiga ijtimoiy beqarorlikning kuchayishi;
11 -jamiyat   a’zolari   o’rtasida   tadbirkorlik   bilan   shug’ullanishga   nisbatan
ishonchsizlikning paydo bo’lishi va hokazo.
Biroq,   korxona   faoliyatining   tugatilishi   doim   ham   falokat,   fojea   sifatida
qabul   qilinavermaydi.   Bugungi   kunda,   ya’ni   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish
va   xususiylashtirish   jarayonlarining   amalga   oshirilishi   natijasida   korxonalarning
ko’plab   xodimlari   ularning   birgalikdagi   egalariga   aylandilar.   Biroq,   aksariyat
hollarda,   mulk   egasining   o’zgarishiga   qaramasdan,   ko’plab   firmalar,   aksiyadorlik
jamiyatlari, xo’jalik birlashmalari yetarli darajada muvaffaqiyatli faoliyat ko’rsata
olmayaptilar.   Shunga   ko’ra,   agar   boshqaruv,   ishlab   chiqarish,   marketing   va
texnologiyani   tashkil   etishni   takomillashtirish   sohasidagi   barcha   chora   –
tadbirlardan   natija   olish   imkoniyati   tugagan   bo’lsa,   u   holda   oqilona   amalga
oshirilgan   likvidatsiya   –   korxona   aktsiyadorlari   (qatnashchilari)   mulkini   saqlab
qolish muammosining hal etilishi demakdir.
Xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   moliya-xo’jalik   faoliyatining
tugatilishining   kelib chiqishi sabablari , bu jarayonlarining o’ziga xos xususiyatlari,
ularni maqsadga muvofiq yo’naltirish imkoniyatlari, salbiy oqibatlarini oldini olish
muammolarini   ilmiy   jihatdan   o’rganish   korxonalarning   tugatilishini   keltirib
chiqaruvchi turli omillar iqtisodiy tabiatining tadqiq etilishini taqozo etadi.
Eng   avvalo,   korxonalar   faoliyatining   tugatilishiga   ta’sir   ko’rsatuvchi
omillarni   shartli   ravishda   ob’ektiv   va   sub’ektiv   omillarga   ajratib   olish   zarur
bo’ladi.
Ob’ektiv   omillar   sirasiga,   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarning   xatti-harakati,
faoliyat doirasi va shart-sharoitlaridan qat’iy nazar, mavjud iqtisodiy qonunlarning
amal   qilishi   natijasida   vujudga   keluvchi   hamda   ta’sir   ko’rsatuvchi   omillar   kiradi.
Odatda   ob’ektiv   omillar   ta’sirining   oldini   olish   yoki   boshqarish   imkoniyat
darajasidan   tashqarida   bo’ladi.   Tadbirkorlik   faoliyatining   iqtisodiy   tabiatini
belgilab   beruvchi   o’ziga   xos   xususiyatlarning   aksariyati   ushbu   soha   sub’ektlari
faoliyatining tugatilishida ob’ektiv omillar sifatida maydonga tushadi.
12 Xo’jalik   faoliyatining   tugatilishini   tadqiq   etish   uchun   bu   holatni   keltirib
chiqaruvchi   sub’ektiv   omillarga   e’tibor   qaratilishini   taqozo   etadi.   Sub’ektiv
omillar,   ob’ektiv   omillardan   farqli   o’laroq,   turli   alohida   holat,   shart-sharoit   va
hatti-harakatlarning   natijasi   sifatida   vujudga   kelib,   ma’lum   chora-tadbirlarni
qo’llash   orqali   ularning   oldini   olish   yoki   ta’sir   darajasini   boshqarish   mumkin
bo’ladi.
O’z   navbatida,   korxonalar   faoliyatlarining   tugatilishiga   olib   keluvchi
sub’ektiv   omillarni   yanada   chuqurroq   o’rganish   uchun,   ularning   kelib   chiqish
tavsifiga   ko’ra   turkumlab   olish   maqsadga   muvofiq   hisoblanadi.   Shunga   ko’ra,
mamlakatimiz   va   boshqa   xorijiy   mamlakatlar   tajribasida   uchrab   turuvchi   ko’plab
sub’ektiv omillarni shartli ravishda quyidagi 4 guruhga ajratish mumkin bo’ladi:
1-guruh - shaxsiy-ruhiy omillar;
2-guruh - tashkiliy omillar;
3-guruh - me’yoriy-huquqiy omillar;
4-guruh - iqtisodiy omillar.
Shaxsiy   –   ruhiy   omillar   guruhi   o’z   ichiga   tadbirkorning   bilimi,   malaka   va
tajribasi, ruhiy va ma’naviy qiyofasi, ishni tashkil etish va boshqarish qobiliyatlari
borasida yuzaga keluvchi faoliyatni to’xtatishga olib keluvchi sabablarni oladi.
Tashkiliy omillar guruhi o’z ichiga xo’jalik yurituvchi sub’ektning tashkiliy
tuzilmasida o’z faoliyatini  davom  ettirishida  vujudga keluvchi  to’siqlarni  bartaraf
etish,   uni   o’zgartirish   yoki   yanada   takomillashtirish   maqsadida   faoliyatni
to’xtatishga olib keluvchi sabablarni oladi.
Me’yoriy-huquqiy   omillar   guruhi   o’z   ichiga   korxona   faoliyatini   davom
ettirishda ro’y beruvchi amaldagi qonunchilik, me’yoriy qoidalarning buzilishining
oldini olish va mavjud tartibbuzarlik holatlarini bartaraf etish maqsadida faoliyatni
to’xtatishga olib keluvchi sabablarni oladi.
Iqtisodiy omillar guruhi o’z ichiga xo’jalik yurituvchi sub’ektning iqtisodiy
manfaatlariga   zid   keluvchi   holatlarning   oldini   olish   va   bartaraf   etish   maqsadida
faoliyatni to’xtatishga olib keluvchi sabablarni oladi.
13 1.3  Mc Kinsey modeli hamda  Porter bo’yicha raqobat afzalligi omillari
taxlili
Porter   5   kuchlari   tahlili   1979   yilda   Garvard   biznes   maktabida   Maykl
Porter   tomonidan   ishlab   chiqilgan   sanoat   raqobatini   tahlil   qilish   va   biznes
strategiyasini   ishlab   chiqish   metodologiyasi.   Porterning   beshta   kuchiga
quyidagilar kiradi:
-o'rnini bosuvchi mahsulotlarning paydo bo'lish xavfini tahlil qilish;
-yangi o'yinchilar paydo bo'lish xavfini tahlil qilish;
-yetkazib beruvchilarning kelishuv kuchini tahlil qilish;
-iste'molchilarning bozor kuchini tahlil qilish;
-raqobat darajasini tahlil qilish.
Metodika   raqobat   darajasini   belgilaydigan   beshta   kuchni   va   shuning
uchun ma'lum bir sohada biznes yuritishning jozibadorligini aniqlaydi.
Sanoatning   jozibadorligi,   shu   nuqtai   nazardan,   sanoatning   yetarli
rentabelligi   bilan   bog'liq.   Kuchlarning   birlashishi   rentabellikni   pasaytiradigan
"yoqimsiz" soha. Eng "yoqimsiz" sanoat - bu mukammal raqobatga yaqinlashib
kelayotgan sanoat.
Porter bu kuchlarni "makro muhit" atamasiga kiritilgan ko'p sonli omillar
bilan   taqqoslab   "mikro   muhit"   deb   ataydi.   Ibratli   muhit   kompaniyaning   o'z
mijozlariga   xizmat   ko'rsatish   va   foyda   olish   qobiliyatiga   ta'sir   etuvchi
kuchlardan   iborat.   "Mikro   muhit"   ning   har   qanday   kuchlarining   o'zgarishi,
odatda,   kompaniyadan   sanoatda   va   bozordagi   o'rnini   qayta   belgilashni   talab
qiladi. Sohaning yetarlicha jozibadorligi, undagi har bir kompaniya bir xil foyda
olishini   anglatmaydi.   Kompaniyalar   o'zlarining   asosiy   vakolatlarini,   biznes
modellarini   yoki   tarqatish   tarmoqlarini   tarmoqdagi   o'rtacha   daromaddan
ko'proq daromad olish uchun qo'llashlari kerak. Havo yo'lovchilar bozori bunga
yaxshi   misoldir.   Daromad   darajasi   nisbatan   past   bo'lgan   sohada   noyob   biznes
14 modellari   orqali   sanoat   o'rtacha   ko'rsatkichidan   yuqori   foyda   keltiradigan
kompaniyalar mavjud.
Porterning beshta   kuchlari   tahlili  uchta  "gorizontal"  raqobatni   o'z ichiga
oladi:   o'rnini   bosadigan   mahsulotlar   tahdidi,   yangi   o'yinchilar   tahdidi,   raqobat
darajasi   va   "vertikal"   raqobatning   ikkita   kuchi:   etkazib   beruvchilar   uchun
savdolashuv kuchi va iste'molchilar uchun kelishuv kuchi.
Porterning   beshta   kuchini   tahlil   qilish   Porterning   barcha   strategik
modellarining   bir   qismidir.   Qolgan   elementlar   "qiymat   zanjiri"   va   "umumiy
strategiyalar" dir.
Strategiya   bo'yicha   maslahatchilar   ba'zida   kompaniyaning   sohadagi
strategik   mavqeini   sifatli   baholash   uchun   Porter's   Five   Forces   Analysis
tizimidan   foydalanadilar.   Biroq,   ko'pgina   maslahatchilar   uchun   ushbu   texnika
ular   foydalanishi   mumkin   bo'lgan   vositalar   yoki   texnikalar   ro'yxatida   faqat
boshlang'ich   nuqtadir.   Barcha   umumlashtiruvchi   texnikalarda   bo'lgani   kabi,
istisnolar   va   xususiyatlarni   hisobga   olmaydigan   tahlil   juda   soddalashtirilgan
hisoblanadi.
Porterning   so'zlariga   ko'ra,   beshta   kuch   modelidan   mikroiqtisodiy
darajada   foydalanib,   kompaniyaning   umuman   sohadagi   o'rnini   aniqlash   kerak.
Model   sanoat   tarmoqlari   guruhiga   yoki   bitta   sanoatning   biron   bir   qismiga
nisbatan   ishlatilishi   mo'ljallanmagan.   Bitta   sohada   ish   olib   boradigan
kompaniya  ushbu  sanoat  uchun  kamida   bitta  Porter   Five  Force  tahlilini   ishlab
chiqishi   kerak.   Porterning   ta'kidlashicha,   diversifikatsiyalangan   kompaniyalar
uchun   korporativ   strategiyaning   asosiy   asosiy   masalasi   kompaniya
raqobatlashadigan   tarmoqlarni   (biznes   yo'nalishlarini)   tanlash   masalasidir;   va
har bir biznes yo'nalishi beshta kuchning o'ziga xos tarmoq tahliliga ega bo'lishi
kerak. O'rtacha Global 1000 kompaniyalari taxminan 52 sohada raqobatlashadi
(biznes yo'nalishlari).
Mc kinsey modeli. 
McKinsey 7S modelidan qachon foydalanish kerak?
15 Siz   7S   modelidan   turli   xil   holatlarda   foydalanishingiz   mumkin,   bu   yerda
sizning   tashkilotingizning   turli   qismlari   qanday   ishlashini   tekshirish   foydali
bo'ladi.
Masalan,   bu   sizning   tashkilotingiz   faoliyatini   yaxshilashga   yoki   taklif
qilingan   strategiyani   amalga   oshirishning   eng   yaxshi   usulini   aniqlashga   yordam
beradi.
Ushbu   ramka   tashkilotdagi   kelajakdagi   o'zgarishlarning   ehtimoliy   ta'sirini
tekshirish   yoki   qo'shilish   yoki   qo'shilish   paytida   bo'limlar   va   jarayonlarni
moslashtirish   uchun   ishlatilishi   mumkin.   Shuningdek,   McKinsey   7S   modelini
jamoa yoki loyiha elementlariga qo'llashingiz mumkin.
McKinsey 7S modelining yettita elementi
Model yetti elementni "qattiq" yoki "yumshoq" deb tasniflaydi:
1.1 Jadval
Mc Kinsey 7S modeli
Qattiq elementlar: Yumshoq elementlar:
Strategiya;
Tuzilishi;
Tizimlar; Umumiy qiymatlar;
Ko'nikmalar;
Uslub;
Xodimlar;
Uchta   "qattiq"   element   strategiya,   tuzilmalar   (masalan,   tashkilotlarning
jadvallari  va  hisobot   yo'nalishlari)   va  tizimlar   (masalan,   rasmiy  jarayonlar  va  AT
tizimlari.) Bularni aniqlash ancha oson va boshqarish ularga bevosita ta'sir qilishi
mumkin.
Boshqa   tomondan,   to'rtta   "yumshoq"   elementni   ta'riflash   qiyinroq,   kamroq
sezgir va sizning kompaniyangiz madaniyati ko'proq ta'sir qilishi mumkin. Ammo
ular   tashkilot   muvaffaqiyatli   bo'lishini   istasalar,   ular   qattiq   elementlar   kabi
muhimdir.
16 Quyidagi   1.2   –   rasmda   elementlarning   bir-biriga   qanday   bog'liqligini   va
birining o'zgarishi boshqalarga qanday ta'sir qilishini ko'rsatadi.
1.2 rasm. Mc Kinsey 7S modeli
Keling, elementlarning har birini alohida ko'rib chiqamiz:
Strategiya:   bu   sizning   tashkilotingiz   raqobatchilariga   nisbatan
raqobatbardosh ustunlikni yaratish va saqlash bo'yicha rejangiz.
Tuzilishi:   sizning kompaniyangiz qanday tashkil etilganligi (ya'ni bo'limlar
va jamoalar qanday tuzilganligi, shu jumladan kim kimga hisobot berishi).
Tizimlar:   xodimlarning   ishni   bajarish   uchun   foydalanadigan   kundalik
faoliyati va protseduralari.
Umumiy   qadriyatlar:   bu   tashkilotning   asosiy   qadriyatlari,   bu   uning
korporativ   madaniyati   va   umumiy   ish   odob-axloqida   ko'rsatiladi.   Model   birinchi
bo'lib ishlab chiqilganida ularni "o'rta maqsadlar" deb atashgan.
Uslub:  yetakchilik uslubi qabul qilingan.
Xodimlar:  xodimlar va ularning umumiy imkoniyatlari.
Ko'nikmalar:  tashkilot xodimlarining haqiqiy ko'nikmalari va malakalari.
McKinsey   7S   modeli   1980-yillarda   bir   guruh   maslahatchilar   tomonidan
ishlab   chiqilgan   konsalting   kompaniyasi   Makkinsi.   Modelning   asosiy   mualliflari
17 Tom   Piters   va   Robert   Voterman   hisoblanadi.   Ammo   rivojlanishida   ham   yordam
bergan olimlarning nomlarini keltiraylik bu usul - Julien Flibs, Richard Paskal va
Entoni G. Athos. Bugungi kunda ushbu model dunyo miqyosida tarqaldi va ko'plab
biznes   rahbarlari   va   kompaniyadagi   to'g'ri   ish   jarayonlarini   qurish   va
optimallashtirish uchun foydalanadigan strategik menejment va marketing bo'yicha
mutaxassislarning   ishonchini   qozondi.   Modelning   afzalligi   (kompaniyaning
mikromuhitini   baholashning   boshqa   modellari   bilan   taqqoslaganda)   shundaki,   u
kompaniyaning  rivojlanishida   inson  omilining  ahamiyatini   ta'kidlaydi  va  korxona
tuzilishini nafaqat mavjud moddiy qadriyatlar tomonidan ko'rib chiqadi.
II BOB.  ADIDAS KOMPANIYASI MISOLIDA BANKROTLIGINI
OLDINI OLISHNING TAHLILI
2.1 Nike kompaniyasining bankrotlik darajasini baholash va uning
moliyaviy ko’rsatkichlar tahlili
"Adidas"   kompaniyasining   moliyaviy   tahliliga   quyidagilar   asos   bo'ldi:
balans, daromadlar to'g'risidagi hisobot, o'zgarishlar to'g'risidagi hisobot, kapital va
pul oqimlari to'g'risidagi hisobot.  
Tahlilni   boshlab,   shuni   ta'kidlash   kerakki,   sof   aylanma   mablag'larning
qiymati Adidas kompaniyasi  tahlil qilinayotgan davr oxirida (31.12.2019) 43 349
062,00   rublni   tashkil   etdi,   bu   kompaniyani   saqlab   qolish   uchun   sof   aylanma
mablag'ga   ega   ekanligini   anglatadi.   Uning   faoliyati   va   hisobot   sanasida
korxonaning   pozitsiyasini   yetarli   deb   atash   mumkin.   Biroq,   mulk   tuzilishini   hali
ham batafsil o'rganish kerak.
18 Qisqa balans tahlili
2.1 diagramma. Kapital, uzoq muddatli aktivlar va aktivlarning
umumiy qiymati dinamikasi
1/1/2011 1/1/2012 1/1/2013 1/1/2014 1/1/2015 1/1/2016 1/1/2017 1/1/2018 1/1/2019 1/1/20200510152025303540455055
jami aktivlar sof aktivlar Asosiy vositalar
Kapital, uzoq muddatli aktivlar (balansning birinchi bo'limining natijasi) va
aktivlarning   umumiy   qiymati   (balans   balansi)   ko'rsatkichlarining   dinamikasi
quyidagi 2.1 diagrammada ko'rsatilgan:
Bu   keltirilgan   2.1   diagrammadan   ko’rish   mumkinki,   01.01.2011   holati
bo’yicha jami aktivlar 21mlrd rublni tashkil etgan. Keying yillarda bu ko’rsatkich
sezirarli darajada o’zgarganini ko’rish mumkin. 01.01.2013 yil yakunlari bo’yicha
jami   aktivlar   31.4   mlrd   rublni   tashkil   qilgan   hamda   bu   oldingi   yillarga   nisbatn
o’sgan.   Biroq,   bu   yildan   keyin   01.01.2017   yilgacha   bu   sohada   pasayish
kuzatilganligini   grafikda   ko’rishimiz   mumkin.   Bundan   ko’rinib   turibdiki
kompaniya jami aktivlari 4 yil mobaynida keskin pastlab borgan. Keying yillarda
esa   yana   o’shish   bo’lganini,   hamda,   01.01.2020   ga   kelib   32mlrd   rublni   tashkil
etganini ko’rishimiz mumkin.
Keyinchalik,   uchta   ko'rsatkich   hisoblab   chiqiladi,   bu   birinchi   navbatda
hisobot beruvchilarga e'tibor berish kerak.
19 2.1-chizma
Moliyaviy natijalarning qisqacha tahlili
Moliyaviy ko'rsatkich 31.12.2020 31.12.2019 31.12.2018 31.12.2017 31.12.2016
Sof aktivlar 32 446 721 29 906 146 27 969 768 26 353 150 27 380 926
Muxtoriyat koeffitsienti
(norma: 0,5 va undan yuqori) 0.8 0.82 0.85 0.84 0.75
Joriy likvidlik koeffitsienti
(norma: 1,5-2 va undan
yuqori) 4.3 4.4 5.1 4.4 2.9
Moliyaviy   natijalarning   qisqacha   tahlilida   sof   aktivlar   31.12.2016   yil
yakunlari   bo ’ yicha   27   380   926   mlrd   rublni   31.12.2020   ga   kelib   bu   ko ’ rsatkich
32   446   721  mlrd   rublni   tashkil   etganini   ko ’ rishimiz   mumkin .  Bundan   xulosa   qilib ,
5  yil   davomida   sof   aktivlar  5 065 795  mlrd   rublga   oshganini   ko ’ rish   mumkin .
2.2-chizma
Moliyaviy ko’rsatkichlar rentabelligi tahlili
Moliyaviy ko'rsatkich 2020 2019 2018 2017 2016 2015
EBIT 3 239 519 2 557 277 2 198 509 (890 080) (2 106 522) (1 601 289)
Sotish rentabelligi (har
bir rubl daromaddagi
sotishdan olingan foyda) 8% 7.9% 6.8% 0.3% -2% -1%
Kapitalning rentabelligi
(ROE) 8% 7% 6% -4% -8% -6%
Aktivlar rentabelligi
(ROA) 6.6% 5.6% 5% -3% -5.7% -4.6%
Yuqoridagi   2.2- chizma   bizga   Adidas   kompaniyasining   2015-2020   yillarda
moliyaviy   ko ’ rsatkichlarining   rentabellik   holatini   tahlil   qilishga   yordam   beradi .
2015-2016   yillarda   kompaniyaning   rertabellik   holati   salbiy   natijani   kasb   etgan .
2018-2020  yillarda   esa   bu   ko ’ rsatkich   ancha   ijobiy   natijaga   erishilganligini   ko ’ rish
mumkin . 
2.2 diagramma. 2011-2020 yillarda Adidas kompaniyasining
daromadlari, sof foydasi, EBIT 
20 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
-10 0102030405060
daromadlar sof foyda EBIT
Bu   tahlildan   ko’rish   mumkinki,   kompaniyaning   daromadi   2014   yilda   52.5
mlrd   rublga   yetgan.   Bu   2011-2020   yillarda   eng   yuqori   ko’rsatkich   hisoblanadi.
2014-2017 yillarda kompaniyaning sof foydasi salbiy ekanini ko’rishimiz mumkin.
Kompaniyaning daromadi, foydasi va aktivlari qanday o'zgargan
So'nggi yillarda Nike kompaniyasi  faoliyatining asosiy natijalari  -  daromad
va sof foyda qanday o'zgarganligini ko'rsatadi.
2.3 diagramma. 2012-2019 yillarda Nike kompaniyasining daromadlari
vas of foydasi dinamikasi
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
-10 0102030405060
daromadlar sof foyda
21 Bu   diagrammadan   2014-2017   yillarda   zararga,   qolgan   yillarda   esa   sof
foydaga   ishlaganini   ko’rish   mumkin.   2012-2019   yillardagi   daromadi   40   mlrd
rubldan pastga tushmagan. Eng yuqori daromad ko’rsatkichi – 2014 yilda 52 mlrd
rubl bo’lgan.
2.4 diagramma. 2012-2019 yillarda Nike kompaniyasining sof aktivlari
va aktivlari dinamikasi
1/1/2012 1/1/2013 1/1/2014 1/1/2015 1/1/2016 1/1/2017 1/1/2018 1/1/201901020304050
sof aktivlar aktivlar
Bu   diagrammada   kompaniyaning   sof   aktivlari   unchalik   o’zgarmaganini
ko’rish  mumkin, 2012  yilda  27  mlrd  rubl,  2019 yilda  esa  30 mlrd rubl. Aktivlari
ham nisbatan o’zgarmagan.
Sof aktivlar ta'sischilarning sarmoyalarini, shuningdek tashkilot faoliyatining
barcha   davrida   to'plangan   foydani,   shu   bilan   birga,   biznes   egalari   o'rtasida
taqsimlanmaganligini ko'rsatadi.
Asosiy moliyaviy ko'rsatkichlar:
  Aktivlar: 15,612 milliard evro (2018).
  2018 yilda umumiy daromad: 21,915 milliard evro.
  Sof daromad (2018): 1,702 milliard evro.
22   2019 yilning uch choragi uchun daromad: 6,4 milliard evro.
  Jami kapital: 6,36 milliard evro.
 
2018 yilda sport tovarlarini sotish:
  Osiyo - 7,14 milliard evro;
  Evropa - 5,89 milliard evro;
  Shimoliy Amerika - 4,69 milliard evro;
  Lotin Amerikasi - 1,63 milliard evro;
  boshqa mamlakatlar - 1,6 milliard evrodan ortiq.
"Nike" kompaniyasining moliyaviy holati tarixi
2.5 diagramma. Kompaniyaning moliyaviy holatining tarmoq o'rtacha
ko'rsatkichiga nisbatan dinamikasi
Bu diagrammada biz kompaniyaning 2012-2020 yillarda moliyaviy holatiga
baho beramiz. -2 dan -1 oralig’ida joylashgan bo’lsa bu yomon. -1 va 0 oralig’ida
bo’lsa,   qoniqarsiz.  0  hamda  1  oraliga  bo’lsa,  yaxshi.   1  va  2  oralig’ida    bo’lsa   bu
judayam a’lo ko’rsatkich hisoblanadi. Bu tahlildan ko’rinib turibdiki, kompniyaga
o’rtacha yaxshi deb baho bersak bo’laveradi.
23 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
-2-1 012
Nike 2020 yil uchun moliyaviy tahlili
Nike   2020   yil   uchun   moliyaviy   natijalari   quyidagicha:   kompaniyaning
sotuvi   2019   yilga   nisbatan   14   foizga   kamaydi   (19,8   milliard   evrogacha),
kompaniyaning sof  foydasi  78 foizga kamaydi  va bir  yil avvalgi  1,92 milliard
evroga nisbatan 429 million evroni tashkil qildi.
Rossiyaning va MDH davlatlarining kompaniyalari daromadi 11,3 foizga
kamayib, 584 million evroni tashkil qildi.
Kompaniya   dividendlarni   to'lashni   davom   ettirishga   qaror   qilgan;   2020
yil oxiriga kelib ularning hajmi har bir aksiya uchun 3 evroni tashkil etdi.
Shu bilan birga, Nike onlayn savdo hajmini sezilarli darajada oshirdi - 53
foizga, 4 milliard evrodan oshdi.
To'rtinchi   chorakda   Nike   moliyaviy   holatida   aksincha   biroz   o'sish
kuzatildi:   valyuta   o'zgarishini   hisobga   olmaganda   daromadlar   oktyabr-dekabr
oylarida 1 foizga o'sib, 5,55 milliard evroni tashkil etdi. Biroq, kompaniyaning
2020   yil   4-choragidagi   sof   foydasi   24   foizga   kamaydi   -   bir   yil   avvalgi   shu
davrdagi 181 million evroga nisbatan 138 million evroni tashkil qildi.
24 2021   yil   yakunlari   bo’yicha   Nike   tushum   kurslar   farqini   hisobga
olmaganda   14-19   foizga   o'sishini   prognoz   qilmoqda   va   kompaniya   operatsion
faoliyatdan 1,25-1,45 milliard evro darajasida sof foyda kutmoqda.
2.2 Adidas kompaniyasi misolida  Porter bo’yicha raqobat afzalligi
omillari taxlili
Nike   –   bu     ko’p   tarmoqli   sport   kiyimlari   ishlab   chiqarishga   ixtisoslashgan
kompaniya bo’lib, u asosan sport kiyimlari va poyabzallari, sport sumkalari, futbol
to’plari   hamda   turli   xil   aksessuarlar,   soatlar   ishlab   chiqaradi.   U   dunyoga   sport
kiyimlari brendi sifatida tanilgan.  ta korxonasi, Fransiya, Buyuk Britaniya, AQSH,
Kanada,   JAR   vaboshqa   mamlakatlarda   60   dan   ortiq   firmalari   bor.   Hozirgi   kunda
kompaniya   mahsulotlariga   talab   yuqori.   Buning   sababi   kompaniya   mahsulotlari
judayam sifatli va ajoyib dizaynda. U o’z mahsulotlari va brendini dunyoga yanada
tanitish   uchun   mashhur   sportchilarni   o’ziga   jalb   qilishga   harakat   qiladi   va
mahsulotlarini   ular   orqali   reklama   qiladi.     Buni   biz   yanayam   tushunish   uchun
Porterning   5   kuch   modelini   tahlil   qilib   ko’ramiz.   Maykl   E.   Porter   ushbu   tahlilni
1980   yilda   ishlab   chiqadi   hamda   uni   sanoatdagi   raqobat   holatiga   va   uning
rentabelligiga ta’sir qiluvchi beshta muhim kuch orqali tahlil qiladi. Xo’sh, ushbu
kuchlar qanday sohada va bozorda mavjud? Biz ushbu tahlil orqali raqobat holatini
tushunishimiz va raqobatdosh muhitni kamaytirishimiz mumkin.
Porterning 5 kuch modeli 
Raqobatdosh raqobat darajasi: kuchli
Nike   qiyinchiliklardan   muvaffaqiyatli   omon   qoldi   va   o'z   obro'sini   yuqori
darajada saqlab qolishga muvaffaq bo'ldi. Shunga qaramay, u eng ko'p sotiladigan
sport   kiyimlari,   Adidas   va   boshqalar   qatorida   birinchi   o'rinda   turadi.   Nike   R&D
kiyim   kechak   sohasiga   katta   sarmoya   kiritish,   narxlarini   oshirish   va   mahsulot
turlarini   kengaytirish   orqali   yangi   marketing   va   reklama   strategiyalarini   ishlab
chiqish  orqali   Adidasdan  ustun  bo'lishga  intilmoqda.  New Balance   va  Puma  kabi
25 raqobatchilar   bor,   lekin   ular   o'zlarining   mavqelarini   mustahkam   qolishlari   kerak,
chunki ular chakana bozorda ozgina ulushga ega.
2.1 rasm.  Porterning 5 kuch modeli
Yangi ishtirokchilarga tahdid: nisbatan past
Arzon   ishchi   kuchiga   ega   bo'lish   va   transport   xarajatlarini   kamaytirish
tufayli   Nike   kompaniyasi   Osiyo   va   boshqa   mintaqalarda   autsorsing   bilan
shug'ullanmoqda. Tovarlarning 35% Xitoyda ishlab chiqarilganligi sababli, import
qoidalari,   boj   va   tariflar   kompaniya   muvaffaqiyatida   hal   qiluvchi   ro’l   o'ynaydi.
Binobarin, Nike Yevropada autsorsingga bog'liq holda xavf tug'diradi. Rivojlangan
mamlakatlarda   iste'molchilar   tomonidan   aniqlangan   tovarlarning   umumiy   sifati
eng   muhim   muammo   hisoblanadi.   Kirish   uchun   to'siqlar   yo'qligi   sababli   yangi
ishtirok   etish   ehtimoli   nisbatan   past.   Biroq,   Nike   va   Adidas   kabi   chakana   savdo
gigantlari   mavjud   bo'lganda,   raqobatchilar   reklama,   ilmiy   tadqiqot   va   marketing
uchun   katta   mablag'   sarflashlari   va   ushbu   eng   yirik   brendlarning   birortasi   bilan
ro'yxatdan o'tmagan sportchilarning hisoblarini olishlari qiyin bo'lar edi. Brendning
bozorda   muvaffaqiyatli   mavqeyi   bilan   tarqatish   kanallariga   kirish   osonlashadi   va
kompaniya   miqyos   tejamkorligidan   foydalanish   uchun   raqobatchilari   tahdidiga
duch   kelmaydi.   Moliyaviy   inqiroz   bilan   nafaqat   Nike,   balki   uning   raqobatchilari
26Raqobatdosh 	
raqobat 
darajasi
Yetkazib 	
beruvchilarning kelishuv kuchi	
O'rinbosarlar-ning tahdidi	
Ya ngi 	
ishtirokchilarga 	tahdid	
Xaridorlarning 
savdolashish 	
kuchi  ham bir xil hududlarda faoliyat olib borganliklari sababli, daromadlarida to'siqlarga
duch   kelishdi.   Shuningdek,   almashinadigan   valyutaning   qadrsizlanish   qiymati
kompaniyani foydasini yo'qotishi mumkin, chunki u autsorsingga bog'liq.
Yetkazib beruvchilarning kelishuv kuchi: past
Brendning   rivojlanayotgan   biznesi   yetkazib   beruvchilarni   mo'l-ko'l   jalb
qilmoqda.   Xom   ashyo   yetkazib   beruvchilarning   tahdidi   nolga   teng.   Xom   ashyo
ommaviy   ravishda   topilganligi   sababli   kompaniyaning   zanjiridagi   yetkazib
beruvchilarning quvvati haqiqatan ham past, ammo kompaniya hanuzgacha ularga
bog'liq,   chunki   xom   ashyoning   ishlab   chiqarish   qiymati   sotib   olish   narxidan
yuqori.
Xaridorlarning savdolashish kuchi: o’rtacha past
Shaxsiy   iste'molchilar   asosan   standartlashtirilgan   mahsulotlarni   qidiradigan
va   qaror   qabul   qilish   uchun   mahsulot   haqida   ma'lumotga   ega   bo'lmagan   ushbu
biznesda   iste'molchining   kuchi   nisbatan   past,   shuning   uchun   tovar   shunchaki
mahsulotga   egalik   qilishni   istagan   ko'plab   xaridorlar   uchun   qaror   qabul   qiladi.
Ammo   narxini   yaxshi   biladigan   va   ulgurji   sotib   olishni   kutayotgan   ulgurji
savdogarlar,   boshqa   almashtirish   vositalariga   o'tish   xavfi   tug'ilganda,
savdolashishning yuqori kuchiga ega.
O'rinbosarlarning tahdidi: o’rtacha past
Boshqa sport mahsulotlariga o'tish xavfi o'rtacha darajada past, chunki sport
kiyimlari   va   aksessuarlaridagi   bir   nechta   brendlar   mavjud.   Binobarin,   yangi
ishtirok   etayotganlar   uchun   past   narx   bu   narxlarni   pasaytirmaydi.   Ammo   Nike
sport bilan bog'liqmi yoki yo'qmi, boshqa har qanday o'rnini bosuvchi mahsulotlar
bilan kurashmoqda, shuning uchun boshqa arzon narsalar bilan almashtirish xavfi
nisbatan yuqori.
Xulosa.   Sport   kiyimlari   marketing,   xilma-xillik,   yangilik   va   professional
sportchilarning qo'llab-quvvatlashiga bog'liq. Barcha brendlar bir xil strategiyalarni
ozgina   farqlar   bilan   birlashtiradi.   Nike   professional   sportchilar   talablariga   javob
berish uchun eng yaxshi sport kiyimlari bilan ish boshladi. 
27 Nike  kompaniyasining PESTEL tahlili
Nike xalqaro brend bo'lib, global muhitda faoliyat yuritishi siyosiy, iqtisodiy
va   ijtimoiy-madaniygacha   bo'lgan   turli   xil   xususiyatlarga   ega   bo'lishi   mumkin.
Jahon muhitida tovar belgisi muvaffaqiyat qozonish uchun uni engib o'tishi kerak
bo'lgan   bir   necha   omillar   mavjud.   PESTEL   tahlili   global   muhitda   biznesga   ta'sir
qilishi mumkin bo'lgan eng muhim kuchlarni tushunishga yordam beradi.
Siyosiy  ( Political) :
XXI   asrda   siyosiy   omillar   ahamiyati   oshib   bordi.   Buning   sababi   shundaki,
biznesni siyosiy tartibga solish ustidan davlat nazorati kuchaygan. Hozirda dunyo
bo'ylab   hukumatlar   biznesni   yanada   mas'uliyatli   va   axloqiy   holga   keltirishga
intilmoqda.   Bundan   tashqari,   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   boshqa
shakllari, shu jumladan soliqlar va savdo munosabatlari ham biznesga ta'sir qiladi.
Bozorning siyosiy muhiti nafaqat bu uning iqtisodiy muhitiga va u erda korxonalar
qanday   ishlashiga   ta'sir   qiladi.   Siyosiy   tanglik   yuqori   noaniqlikka   olib   keladi   va
o'sishning   sustlashishiga   olib   keladi,   bu   esa   korxonalar   uchun   sotuvlar   va
foydalarning pasayishiga olib keladi. Bundan tashqari, siyosiy betartiblik ta'minot
zanjiri va biznesning buzilishiga olib kelishi va yo'qotishlarga olib kelishi mumkin.
Shu   tarzda,   siyosiy   omillar   mamlakat   siyosiy   muhitini   rivojlantirish   uchun   qulay
to'siq bo'lishi mumkin.
Iqtisodiy  (Economic) :
Iqtisodiy   omillar   biznesning   o'sishi   va   muvaffaqiyati   uchun   muhimdir.
Iqtisodiy   o'sishning   sustlashishi   yoki   to'xtab   qolishi   ish   bilan   bandlikning
pasayishiga   va   odamlarning   sarflash   qobiliyatining   pasayishiga   olib   keladi,
natijada   sotuvlar   kamayadi   va   foyda   yo'qoladi.   D unyo   bir   necha   o`n   yil   oldin
achchiq   tanazzulni   boshdan   kechirgan   edi.   O'sha   davrda   bandlik   darajasi   noaniq
ravishda pasayib, odamlarning sarflash kuchi pasayib, korxonalar foydasi sotilishi
pasayib ketdi. Endi iqtisodiy o'sish  qaytganidan so'ng, korxonalar yuqori  sotuvlar
va   o'sayotgan   daromadlarni   boshdan   kechirmoqdalar.   Iqtisodiy   o'sish   yuqori   ish
bilan   ta'minlanishiga   olib   keldi,   bu   odamlarning   daromadlarini   ko'paytirishga   va
28 moda  va  sport  tovarlariga  sarf-xarajatlarni  yaxshilashga   olib  keldi.  Natijada  Nike
kabi   brendlar   butun   dunyo   bo'ylab   yuqori   sotuvlarni   boshdan   kechirmoqda.
Shunday   qilib,   yuqori   iqtisodiy   faollik   korxonalar   uchun   foydalidir,   iqtisodiy
pasayish esa sotish va foyda kamayishiga olib keladi.
Ijtimoiy-madaniy (Sociocultural):
Biznes sharoitida ham ijtimoiy-madaniy omillarning ahamiyati oshdi. Jahon
miqyosida  jamiyat  va  madaniyat   hamma joyda  bir   xil  emas  va  Sharqdan G'arbga
qadar jamiyat va madaniyat  jihatidan juda xilma-xilliklar mavjud. Shuning uchun
ham   barcha   bozorlarda   bir   xil   biznes   va   marketing   strategiyasi   ishlamaydi.
Bozordan   bozorga   va   jamiyatdan   jamiyatga   qadar   turli   xil   madaniyatlar   tufayli
biznes   amaliyoti   turlicha.   Bunday   korxonalar   turli   xil   bozorlar   uchun   turli   xil
marketing   va   biznes   strategiyalarini   qabul   qilishlari   kerak.   global   aholining
o'zgaruvchan demografik ko'rsatkichlari biznesga ham ta'sir ko'rsatmoqda. Ijtimoiy
tendentsiyalarni   o'zgartirish,   global   brendlar   qanday   qilib   biznes   yuritayotganiga
bevosita ta'sir qiladi. Endi brendlar ming yillik avlodga, shuningdek uning didi va
ehtiyojlariga e'tibor qaratmoqda. Ular o'z ta'miga mos mahsulotlarni olib kelishga
harakat   qilmoqdalar   va   bu   mahsulotni   yangilash   nuqtai   nazaridan   ham
brendlarning asosiy e'tiboridir.
Texnologik  (Technological) :
Texnologik omillar hozirgi kunda biznesning o'sishi uchun har qachongidan
ham   muhimroq.   Buning   sababi   shundaki,   texnologiya   marketingdan   tortib,
operatsiyalar va savdo-sotiqgacha, shuningdek mijozlarga xizmat ko'rsatish va jalb
qilishgacha.   Brendlar   ta'minot   zanjiridan   tortib   marketing   va   savdo-sotiqgacha
bo'lgan   har   qanday   joyda   texnologiyaga   sarmoya   yotqizmoqda.   Nike
raqamlashtirishga   ham   katta   mablag`   kiritdi.   U   marketing   uchun   raqamli
texnologiyalardan   va   shuningdek,   ishlab   chiqarishning   yaxshilanishi   uchun
ta'minot zanjiridan foydalanmoqda. Brend innovatsiyalarga katta e'tibor qaratdi va
izlanishlar   va   ishlanmalarga   kiritgan   sarmoyasini   doimiy   ravishda   boshqalardan
ustun   turish   uchun   oshirib   bordi.   Texnologiyalar   ishlashga   imkon   beradi   va
29 shuning   uchun   Adidas   tez   o'sishni   topish   uchun   uni   barcha   sohalarda   tadbiq
qilyapti.
Atrof-muhit  (Environmental) :
Atrof-muhit   omillari   to'g'ridan-to'g'ri   zamonaviy   davrda   global   biznesning
markaziy   yo'nalishlaridan   biriga   aylandi.   Buning   sababi,   barqarorlik   har
qachongidan ham muhimroq bo'lib qoldi. Hukumatlar barqarorlik va atrof-muhitni
muhofaza   qilish   bo'yicha   qat'iy   qoidalarni   ishlab   chiqqan   bo'lsa-da,   iste'molchilar
atrof-muhit   muammolarini   yaxshi   bilishadi   va   faqat   barqaror   amaliyotga   amal
qiladigan   korxonalardan   sotib   olishni   yaxshi   ko'rishadi.   Natijada   global   brendlar
barqarorlikka   va   barqaror   mahsulotlar   ishlab   chiqarishga,   shuningdek   barqaror
ta'minot   zanjirlari   va   ishlab   chiqarish   quvvatlariga   ega   bo'lishga   katta   e'tibor
qaratmoqdalar.   Adidas   barqaror   materialdan   tobora   ko'proq   mahsulot   ishlab
chiqaradi va ta'minot zanjirida barqaror amaliyotni qo'llaydi.
Huquqiy  (Legal) :
XXI   asrda   yuridik   omillar   ham   muhim   ahamiyat   kasb   etdi.   Qonunlar   va
qonunchilikka   rioya   qilish   korxonalarga   jiddiy   bosim   o'tkazmoqda.   Mahsulot
sifatidan   atrof-muhit   va   mehnatga   qadar   har   bir   sohada   qonunlar   mavjud   bo'lib,
ular   korxonalar   tomonidan   global   miqyosda   bajarilishi   kerak.   Bundan   tashqari,
qonuniy   muvofiqlik   korxonalarning   operatsion   xarajatlarini   oshirmoqda.   Mos
kelmaslik asosan katta jarimalar va katta yo'qotishlarga olib keladi.
30 III BOB.  NIKE KOMPANIYASINI YANADA RIVOJLANTIRISH
STRATEGIYALARINI ISHLAB CHIQISH HAMDA UNI AMALIYOTGA
TADBIQ ETISH BO’YICHA TAKLIFLAR VA TAVSIYALAR
3.1 Nike kompaniyasining keying 5 yil uchun o’sish strategiyasini ishlab
chiqish va uning tahlili
O'yin   maydonida   ham,   tashqarida   ham   tobora   ko'proq   odamlar   hayotida
sport   tobora   muhim   rol   o'ynashi   bilan   biz   juda   jozibali   sohada   ishlaymiz.
Iste'molchimiz   va   Nike   brendining   haqiqiyligini   chuqur   anglashimizga   asoslanib,
biz mahsulotlar, tajribalar va xizmatlarning chegaralarini belgilaymiz. Biz buni o'z
strategiyamizga   muvofiq   amalga   oshirmoqdamiz,   bu   bizga   qulay   uzoq   muddatli
tuzilmaviy tendentsiyalarni tezlashtirishdan to'liq foydalanish imkoniyatini beradi.
"BIZNING TAKLIFIMIZ,SIZNING QULAYLIGINGIZ"
"   BIZNING   TAKLIFIMIZ,SIZNING   QULAYLIGINGIZ   "   -   bu   2027
yilgacha   bizni   boshqaradigan   strategiyamiz   -   sportga   asoslangan   reja.   Sport   -
Nikening   o'tmishi,   hozirgi   va   kelajagi.   "   BIZNING   TAKLIFIMIZ,SIZNING
QULAYLIGINGIZ  " iste'molchini biz qiladigan har bir narsaning markazida turadi
va   uni   odamlarimiz   hayotga   qaytaradi.   Bizning   strategik   e'tiborimiz   tovar
ishonchliligini   oshirish,   iste'molchimiz   uchun   tajribani   oshirish   va   barqarorlik
chegaralarini   oshirishga   qaratilgan.   Bizning   strategiyamizni   amalga   oshirishga
bizning   biznesimizning   barcha   jabhalarida   innovatsion   tafakkur   va   raqamli
transformatsiya yordam  beradi. Biz sifatli mahsulot  ishlab chiqaramiz va sezilarli
o'sishni ta'minlaymiz.
Bizning   iste'molchilarimiz   diqqat   markazida.   Iste'molchilar   o'zlarining
afzalliklari   va   xatti-harakatlari   orqali   sanoatimizdagi   tarkibiy   tendentsiyalarni
boshqaradilar. Ular faol va sog'lom hayot kechirishga intilishadi, sport va turmush
tarzini   aralashtirishni   istaydilar   va   ular   sukut   bo'yicha   raqamli   va   ishonch   bilan
barqaror.   2027   yilda   "   BIZNING   TAKLIFIMIZ,SIZNING   QULAYLIGINGIZ   "
nafaqat   adidas   uchun   haddan   tashqari   o'sishni   ta'minlabgina   qolmay,   balki
31 iste'molchimiz   bilan   munosabatlarni   chuqurlashtirdi,   chunki   biz   "sport   orqali   biz
hayotni o'zgartirishga qodirmiz".
XALQIMIZ (OUR PEOPLE)
Besh yillik strategiyamizni muvaffaqiyatli bajarish uchun biz o'z xalqimizga
o'yinni   chinakam   egalik   qilishini   qo'llab-quvvatlaymiz.   Iste'dodlarni   jalb   qilish,
o'sish   va   saqlab   qolish   jarayonida   biz   o'z   biznesimiz   ehtiyojlarini   qondirish   va
imkoniyatlardan   foydalanish   uchun   tegishli   imkoniyatlarga   ega   ekanligimizga
ishonch   hosil   qilamiz.   Biz   xilma-xillik   va   inklyuziv   sayohatni   davom   ettirar
ekanmiz, barchaga teng sharoitlar mavjudligini ta'minlaymiz. Bundan tashqari, biz
har   bir   ishning   asosini   iste'molchiga   ega   bo'lgan   noyob   ish   joyimizdan
foydalanamiz.
Bizning strategik yo'nalishlarimiz quyidagilarga qaratilgan:
ISHONCHLILIK
Sport   va   madaniyatga   bo'lgan   ishonchimiz   tufayli   biz   etakchi   brendmiz.
Bizning   vazifamizni   qo'llab-quvvatlaydigan   innovatsion   kontseptsiyalar   bilan
iste'molchilarni   hayajonlantirishni   davom   ettirish   uchun   biz   o'z   brendimizni
keskinlashtiramiz,   mahsulot   taklifimizni   yaxshilaymiz   va   iste'molchilar   bilan
ishonchimizni yanada oshirish uchun sheriklik aloqalarini qo'llaymiz.
Sport:   Biz   eng   muhim   sport   toifalariga   e'tibor   qaratamiz:   Futbol,  
Mashg'ulotlar,   Yugurish   va   Ochiq   havo.   Futbol   tomoshabinlar   soni   bo'yicha   eng
katta   sport,   yugurish,   mashg'ulotlar   va   tashqi   makon   eng   katta   ishtirok   etadigan
sport   turlari.   Ushbu   toifadagi   mahsulotlarimiz   sport   uchun   ishlab   chiqarilgan   va
sport uchun ishlatilgan.
Hayot   tarzi:   Bizning   brendimiz  uchun   eng   katta  tijorat   imkoniyatini   qo'lga
kiritish   uchun   biz   "Sportsdesign"   deb   nomlangan   yangi   iste'molchilar   taklifini
taqdim   etish   orqali   tovar   arxitekturasini   keskinlashtiramiz.   Ushbu   mahsulotlar
sportdan   tug'ilib,   uslub   uchun   kiyiladi.   Shu   bilan   birga,   biz   sportdan   ilhomlanib,
ko'chada   kiyinadigan   originalni   yuqori   sifatli   ishlab   chiqarish   jarayonlari   va
materiallari orqali premium segmentga chiqaramiz.
32 Hamkorlik:   Biz   ularning   ishonchliligini,   ularning   kuchini,   haqiqiyligini   va
ulanish   imkoniyatlaridan   foydalangan   holda   sheriklik   orqali   kuchaytiramiz   ,biz
ham   "Bavariya"   yoki   "Real   Madrid"   kabi   jamoalar,   Lionel   Messi   yoki   Mikaela
Shiffrin kabi sportchilar yoki Boston va Berlin marafoni kabi tadbirlar bilan o'zaro
hamkorligimizni davom ettiramiz.
TAJRIBA
Iste'molchimiz  bilan  uzoq  muddatli  munosabatlarni   rivojlantirish  uchun biz
ularni   raqamli   va   jismoniy   joylarda   shaxsiy   tajribalar   yaratish   orqali   ularni
hayajonlantiramiz   va   ularga   kuch   beramiz.   Buni   hisobga   olgan   holda,   biz   a'zolik
atrofida   qurilgan   to'g'ridan-to'g'ri   iste'molchiga   (DTC   boshchiligidagi)   biznesga
o'tishni tezlashtiramiz.
A'zolik:  2018 yilda a'zolik dasturimizni ishga tushirish bilan biz eng qimmat
iste'molchilarimizga shaxsiy tajribalarni taklif qilish uchun asos yaratdik. Biz endi
buni   2027   yilga   kelib   o'z   a'zolarimiz   bazasini   500   millionga   etkazish   maqsadida
keyingi   bosqichga   chiqarishga   tayyormiz.   A'zolik   orqali   biz   eksklyuziv
mahsulotlar,   taqdimotlar   va   maxsus   tadbirlarga   kirish   va   boshqa   narsalarni   taklif
qilish orqali ishtirok etish va sotib olish faoliyatini mukofotlaymiz. 
Asosiy   shaharlar:   Biz   Mexiko,   Berlin,   Moskva,   Dubay,   Pekin   va   Seulni
qo'shib   London,   Los-Anjeles,   Nyu-York,   Parij,   Shanxay   va   Tokioning   muhim
shaharlar portfelini yaratmoqdamiz. Ushbu shaharlar bizning global iste'molchilar
tajribamizning   yuragini   aks   ettiradi   va   butun   dunyoga   ta'sir   ko'rsatadi,   shu   bilan
birga urbanizatsiya davom etar ekan, tijorat imkoniyatlarini taqdim etadi.
Strategik   bozorlar:   Biz   Buyuk   Xitoy,   Shimoliy   Amerika   va   EMEA-ni
iste'molchilarning   hayajonli   tajribalarini   hayotga   tatbiq   etish   uchun   mahalliy
tendentsiyalarga   mos   keladigan   yondashuvni   qo'llash   uchun   ikki   baravar
ko'paytiramiz.   Bizning   maqsadimiz   uchta   strategik   bozorda   ham   bozor   ulushini
qo'lga kiritishdir.
BARQARORLIK
33 Barqarorlikka   bo'lgan   sadoqatimiz   haqiqatan   ham   yaxlit   va   biz   yigirma
yildan   ortiq   vaqt   davomida   qanday   qilib   biznes   yuritganimizga   chuqur   singib
ketgan.   Bu   bizning   maqsadimizdan   kelib   chiqadi,   "sport   orqali   biz   hayotni
o'zgartirishga qodirmiz". Barqarorlik borasida shaffoflikni davom ettirar ekanmiz,
biz mustaqil  tashabbuslardan keng ko'lamli va keng qamrovli barqarorlik dasturiga
o'tamiz.
Biz   nimani   taklif   qilamiz:   Iste'molchimiz   o'ziga   xos   keng   qamrovli
assortimentni   tanlashi   uchun   biz   barqaror   takliflarimiz   chegaralarini   qat'iyan
oshirib boramiz. 2027 yilga kelib, bizning o'nta maqolamizning to'qqiztasi barqaror
bo'ladi.   Buni   qanday   amalga   oshirishimiz   bizning   3   ta   ko'chadan   qanday   qilib
kengaytirilishi   va   yangilanishi   bilan   bog'liq:   qayta   ishlangan   materiallardan
tayyorlangan,   qayta   tiklanadigan   yoki   tabiiy   va   qayta   tiklanadigan   materiallardan
tayyorlangan.   Biz   foydalanadigan   materiallar   yoki   ularning   tegishli   ishlab
chiqarish  texnologiyalari   tufayli  an'anaviy   mahsulotlarga  nisbatan   ekologik  foyda
ko'rsatganda mahsulotlarni barqaror deb belgilaymiz.
Biz nima qilamiz:   Biz 2050 yilgacha iqlim  neytralligiga erishish uchun ish
olib borganimizda, mahsulotimiz bo'yicha CO2 izini kamaytirishga sodiqmiz. Biz
bunga o'z faoliyatimiz davomida nol-uglerodni haydash va atrof-muhitni muhofaza
qilish   dasturlarini   butun   qiymatimiz   bo'ylab   targ'ib   qilish   kabi   maqsadlar   orqali
erishamiz. etkazib beruvchilarimiz bilan yaqin hamkorlikda zanjir.
Biz   nima   deymiz:   Qayta   tiklanadigan   kam   ta'sirli   mahsulotlarni   yaratishga
qaratilgan   sa'y-harakatlarimiz   haqida   shov-shuvli   bo'lamiz.   Iste'molchimizni
yanada   barqaror   tanlov   qilishga   yo'naltirish   uchun   biz   etiketlash   strategiyamizni
soddalashtiramiz va mahsulotni qaytarib olish dasturini kengaytiramiz.
34 3.2 Adidas kompaniyasi bozorda uzoq vaqt o’zining rentabellik holatini
saqlab qolishi va uni yanada yaxshilashi uchun takliflar
Brendning bozorda o'zini uzoq vaqt ushlab turishi va raqobatdosh ustunlikka
erishishiga yordam beradigan bir nechta brend tavsiyalari mavjud:
O'zgaruvchan   biznes   muhitida   o'z   mahsulotlarini   yaxshilash   va
xaridorlarning   talablarini   qondirish   uchun   texnologiyadan   foydalanish   Nikega
xalqaro   raqobatni   yengishga   yordam   beradi.   Tashkilot   ushbu   strategiyani   amalga
oshirish   uchun   izlanishlar   va   ishlanmalarning   kuchiga   hamda   tegishli
infratuzilmaga   ega   va   shuning   uchun   brend   xalqaro   bozorda   muvaffaqiyat
qozonishi mumkin bo'ladi.
Tovar   o'zlarining   mavjud  bozorlarini   rivojlantirishi   kerak,  ammo   tovar   hali
mavjud   bo'lmagan   ko'plab   bozorlarning   bozorga   kirib   borishiga   e'tibor   qaratish
lozim. Rivojlanayotgan mamlakatlar hozirda Nike tomonidan sport tovarlari ishlab
chiqaradigan   asosiy   brendlardan   biri   sifatida   etakchilik   qilayotgan   va   shu   tariqa
foyda keltirishi mumkin bo'lgan xalqaro sport tadbirlarida qatnashmoqdalar. Tovar
onlayn ravishda tarqatish orqali ushbu bozorlarga osonlikcha kirib borishi mumkin,
so'ngra   iste'molchilarni   jalb   qilish   uchun   homiylik   kabi   noan'anaviy   marketing
usullari   orqali.   Raqobatbardosh   brendlar   ham   ushbu   bozorlarga   kirib   borguncha
tovar ushbu bozorni boshqarishi mumkin.
Nike mahsulotlarining assortimenti juda cheklangan bo'lib, bu uning bozorga
kirib borishi va rivojlanish strategiyasi uchun to'siq bo'lib xizmat qiladi va shuning
uchun   xalqaro   bozorda   muvaffaqiyatga   erishish   uchun   brend   tomonidan
yo'naltirilgan   bo'lishi   kerak.   Brendning   yulduz   mahsulotlari,   shuningdek   sog’in
sigirlar poyabzal va kiyim-kechak bilan juda cheklangan. Shu sababli, tovar bozori
rivojlanish   strategiyasi   yordamida   va   ko'proq   auditoriyani   jalb   qilish   uchun   o'z
mahsulotlarining   turlarini   diversifikatsiya   qilish   orqali   iste'molchilarning   ulkan
imkoniyatlariga   erishish   uchun   harakat   qilishi   kerak.   Texnik   mahsulotlar   va
aksessuarlar   tovar   uchun   unchalik   foydali   emas,   shuning   uchun   brend   hozirgi
35 iste'molchilar   ehtiyojlarini   qondiradigan   yangi   mahsulotlarga   sarmoya   kiritishi
kerak.
Xulosa 
Kurs   ishida   o’tkazilgan   tahlillardan   shuni   xulosa   qilish   mumkinki,   biznes
raqobatdosh   bozorda   omon   qolishi   uchun   o'zini   strategik   jihatdan   oqilona
rivojlantira olish kerak ekan. Sport kiyimlarining chakana savdosi yuqori darajada
raqobatbardoshdir   va   shuning   uchun   brend   o'z   vazifasi   va   istiqbollariga   erishish
uchun   yangi   va   innovatsion   strategiyalar   yordamida   ishlashi   kerak.   Tovar,
shuningdek, brendning global operatsiyalari  osonlashgan bozorda strategik o'rnini
egalladi.   Bozorda   brendning   kelajakdagi   mavqeyini   shakllantirishning   asosiy
strategiyasi   bozorni   rivojlantirish,   innovatsiyalar   va   texnologiyalarga   sarmoyalar
yordamida   mahsulot   ishlab   chiqarishdir.   Yuqorida   tavsiya   etilgan   “ BIZNING
TAKLIFIMIZ,SIZNING   QULAYLIGINGIZ ”   strategiyasi   va   takliflar   brendga
global   raqobat   bilan   kurashish   va   o'z   bozorini   yangi   bozorlarga   yetkazish
imkoniyatini beradi.
36 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O‘zbekiston Respublikasining ― “Bankrotlik to‘g‘risida”(yangi 
tahrirda)gi qonuni. – T.: ―O‘qituvchi . – 2003‖
2. O‘zbekiston   Respublikasining   ―   “Bankrotlik   to‘g‘risida”(yangi
tahrirda)gi qonuni 4-moddasi
3. O‘zbekiston   Respublikasining   ―   “Bankrotlik   to‘g‘risida”(yangi
tahrirda)gi qonuni. – T.: ―O‘qituvchi . – 2003
‖
4. Karimov   I.A.   Bosh   maqsadimiz   –   keng   ko’lamli   islohotlar   va
modernizatsiya   yo’lini   qat’iyat   bilan   davom   ettirish   –   T.:   O’zbekiston.
2013. – 6 b
5. Karimov   I.A.   “2012   yil   Vatanimiz   taraqqiyotini   yangi   bosqichga
ko’taradigan yil bo’ladi”. - T: “O’zbekiston”, 2012. - 7 b
6. Karimov I.A. Barcha reja va dasturlarimiz Vatanimiz taraqqiyotini 
yuksaltirish, xalqimiz farovonligini oshirishga xizmat qiladi. - T: 
“O’zbekiston”, 2011. - 48 b.
7. Porter M. Konkurentsiya. M.: Dialektika, 2000
8. Qоsimоv G‘.M. Mеnеjmеnt.-T.: O‘zbеkistоn, 2003.-234 b
Internet saytlari
9. www.geogle.com   
10. www.nike.com   
11. www.stat.uz   
12. www.yandex.com   
13. www.ziyonet.uz   
14. www.economics.ru   
15. www.management.ru   
37 38