Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 45.0KB
Xaridlar 4
Yuklab olingan sana 23 Sentyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Manaviyat asoslari

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

O’zbekistonda diniylik va dunyoviylik munosabatlar

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI
O’ZBЕKISТОN МILLIY UNIVERSITETI
IJТIМОIY FАNLAR FАКULТЕТI
SOTSIOLOGIYA KAFEDRASI
UMUMIY SOTSIOLOGIYA FANIDAN
KURS ISHI
O’zbekistonda diniylik va dunyoviylik
munosabatlar
Bajardi : 
Tekshirdi : 
Toshkent Mundarija
Kirishi. BOB.  O’zbekistonda davlat va din munosabatlari
1.1Ilk diniyqarashlar
1.2.D unyoviy davlatchilikda Islom dinining o’rni
II.   BOB  Diniy Va Dunyoviy Qarashlar
2.1.Din va Taraqqiyot
2.2.   Globallashuv   sharoitida   dunyoviy   va   diniy   mafkuralarning
xususiyatlari
Xu losa
Foydalanilgan Adabiyotlar
                  
                Kirish
  Mavzuning   dolzarbligi:           Dunyoviylik   tushunchasini   diniylik   bilan   mutlaq
qarama qarshi   qo’yish   to’g’ri   emas.   Ular   dunyo   va   inson   hayotining   mohiyatiga
turlicha   qarash   usullarini,   dunyoviylik   tushunchasida   diniy   tashkilotlarni   siyosiy
tashkilotlardan   ajratish   va   diniylikni   barcha   uchun   asos   qilib   olmaslik
tamoyillarini,   dindorlik   esa,   qalbga   bog’liq   hissiyotlarni   uni   barchaga   majburiy
singdirish   hech   qaysi   diniy   tamoyilga   to’g’ri   kelmasligini,   dunyoviy   taraqqiyot
yo’lini   tutgan   davlatlarda   garchi   din   davlatdan   ajratilgan   bo’lsa da,   jamiyatdan
ajralmaganligini,dunyoviy   va   diniy   qadriyatlar   muvozanati   buzilgan   jamiyatlarda
ijtimoiy taraqqiyot masalasida kelib chiqishidagi jiddiy muammolarni o’rganish. 
Kurs   ishining   maqsadi.   O’zbekistonda   diniy   va   dunyoviy   bilimlarning   o’ziga
xosligi   ,   ularning   tutgan   o’rni,   jamiyatga   tasiri,   diniy   va   dunyoviy   bilimlarning
davlat   taraqqiyotidagi   mutanosibligi,   diniy   va   dunyoviy   bilimlarning   bir   –biridan
farqini o’rganish. 
Kurs   ishining   vazifasi.   O’zbekistonda   diniy   va   dunyoviy   munosabatlarni   va
glaballashuv davrida diniy va dunyoviy mafkuralarning xususiyatlarini o’rganish. 
Kurs ishining obyekti.  Bugungi jamiyatimizdagi diniy va dunyoviy bilimlarninng
o’rni .
Kurs   ishining   predmeti.   Davlat   va   Din   o’rtasidagi   va   bu   kundagi   diniylik   va
dunyoviylik moammolari 1.BOB.  O’ zbekistonda davlat va din munosabatlari
1.1. 1Ilk diniyqarashlar
Din   tabiat   va   jamiyatda   sodir   bo’livchi   voqea   hamda   hodisalarni   aks   ettiruvchi
ijtimoiy   ong   shakllaridan   biri   bo’lib,   din   ibtidoiy   davrda   vujudga   kelib   o’sha
davrda   yashagan   odamlarning   dunyoqarashini   o’zida   ifodalovchi   ma’naviy
madaniyat   elementidir.   Din   arab   tilida   “ishonch”   “ishonmoq”   degan   ma’nolarini
bildirib,   din   insondan   tashqarida   bo’lib,   uni   yaratgan   iloxiy   qudratga   ishonch   va
e’tiqodni   ifoda   etadigan   maslak,   qarash   hamda   ta’limotdir.Odamlarda   ilk   diniy
tasavvurlarning paydo bo’lib, shakllanib, rivojlanib, takomillashib borishi jarayoni
insonda   ong,   tafakkurning   shakllanishi   bilan   bevosita   bog’liq   bo’lib,   insonning
paydo   bo’lib   shakllanib   borishi   jarayoni   fanda   antroposotsiogenez   deyiladi.
Insoniyatning   ibtidoiy   davrdagi   eng   qadimgi   tarixini   o’rgangan   arxeolog   olimlar
dastlabki   davrlarda   odamlarda   diniy   tassavurlar   bo’lmaganligi,   odamlar   birga
yashab,   ov   qilib,   o’zaro   muloqotga   kirishganlaridan   so’ng   insoniyat   ongsiz
faoliyatdan ongli faoliyatga o’tgani, inson o’zini o’rab turgan tashqi olam, tevarak
atrofdagi   narsa   va   xodisalarni   jonlantirib   tasavvur   qilishlari   natijasida   odamlarda
ilk   diniy   tasavvurlar   vujudga   kelganligi   haqidagi   fikrni   bayon   qiladilar.Zamonlar
osha diniy qarashlar O’rta Osiyoda yanada mukamallashdi,ya’ni IX asrda turli din
ilm sohiblari  yetishib chiqqan.Bulardan Buyuk faylasuf  Abu Nasr  al-Farobiy, ibn
Nasir  Farg’oniy, ibn Ismoil  Al-Buxoriy kabi buyuk olimlar  yetishim  chiqqan. Bu
mutaffakirlar orasida al-Buxoriyning qilgan ishlariga to’xtalish joiz ,uning “Sahih
ul-Buxoriy   “   asari   naqadar   go’zal   durdonalardan   hisoblanadi   uning   yozilganiga
1200   yildan   oshgan   bo’lsada   musulmon   oilalarda   muqaddas   Quroni   Karimdan
so’ng   sevib   o’qiladi   ,   unda   jami   takrorlanadigan   hadislar   7275   tani
takrorlanmaydigan   holda   esa   4000   tani   tashkil   etadi.Al-   Buxoriy   dunyoda   diniy
bilimlarning tutgan o’rni ularning naqadar go’zalligini isbotlab berganlar Imom Al-
Buxoriy   “Ilimni   hech   qachon   xor   qilmanglar”   deb   takidlaydilar.”   Al-jome’   as-
sahih”  asarida  ilm  fazilatlarning to’g’risiuda  shunday  deyilgan  “Alloh taolo  oyati
karimasida   :   “   Alloh   taolo   sizlarning   orangizdagi   imon   keltirganlarni   va   ilmni
yuksaltirganlarni   bu   dunyoda   yorlaqab   ,   martabasini   ulug’   qilgaydir,   oxiratda jannatga   kirmoqlikni   nasib   etgusidir,   Alloh   taolo   qilayotgan   ishlaringizdan
xabardordir 1
 “, - deyilgan. Yana boshqa oyati Karimada esa: “ Yo Rabbiy, ilmimni
ziyoda   qilg’aysen,   deb   ayt!”-deyilgan.   Qarindoshlariga   mehr-oqibatli   odamning
rizqi ulug’ bo’lmog’i haqida :
“Abu   Hurayra   roziyallohu   anhu:   “   Men   Rasullohi   sollalohu   alayhi   vasallamning:
“Kimki   rizqim   ulug’,   umrim   uzoq   bo’lsin   desa,   qarindosh-   urug’lariga   mehr-
oqibatli bo’lsin !”- deganlarini eshitganman”, - dedi. 
Anas   ibn   Molik   rivoyat   qiladi:   “Rasululloh   sollallohu   alayhi   vassallam   :”Kimki
rizqim   ulug’,   umrim   uzun   bo’lsin   desa,   qarindosh   –   urug’lariga   mehr-   oqibatli
bo’lsin!”   –   deganlar”   .   Ko’rinib   turibdiki   ilk   diniy   qarashlarda   insonlarning   bir-
biriga   bo’lgan   muhabbati   ,qarindosh-urug’chilik   ,   ilim   olish   ,   ota-   onaga   bolgan
munosabat hadislarda go’zal tariflab berilgan .  Tarixdan ma’lumki, dahriylik, ya’ni
ateistik   qarashlar   qadim-qadimdan   turli   jamiyatlarda   goh   oshkora,   goh   yashirin
tarzda   mavjud   bo’lgan.   Turli   falsafiy   qarashlar,   darvinizm   va   freydizm   kabi
ta’limotlar   negizida   vujudga   kelgan  dahriylik  sobiq   sho’ro   tuzumi   davrida  “ilmiy
ateizm” nomli alohida fan darajasiga ham yetdi. To’g’ri, e’tiqod har bir kishining
shaxsiy   ishi,   lekin   o’z   e’tiqodini   asoslash   uchun   sovet   davridagi   kabi,   o’zga
e’tiqodni asossiz tanqid qilish, boshqa bir diniy ta’limotni buzib ko’rsatishni oqlab
bo’lmaydi.Dahriylikni   dunyoviylik   bilan   chalkashtirib   yubormaslik   zarur.   Ilm
ateizmga   yetaklamaydi,   din   esa   ilm-fanni   inkor   etmaydi.   Bu   borada   birinchi
prezidentimiz Islom Karimovning quyidagi so’zlarini eslash o’rinli: “Dunyoviylik
bu dahriylik degani  emas.  Din  va diniy  e’tiqod  butunlay rad  etiladigan hayot   esa
qanday   g’ayriinsoniy   ekanini   biz   kechagi   tariximiz   misolida   yaxshi   bilamiz”
2
Alloma   “Biz   kecha   va   kunduzni   qudratimizni   ko’rsatib   turadigan   ikki   belgi
(mo’jiza)   qilib   qo’ydik”   (Isro,   12)   oyati   tafsirida   ham   qimmatli   mulohazalarni
ilgari   suradi:   Islom   dini   ta limotiga   ko ra,   din   —   Alloh   tomonidan   o zʼ ʻ ʻ
payg ambarlari   orqali   bashariyat   olamiga   joriy   etilajagi   zarur   bo lgan   ilohiy	
ʻ ʻ
qonunlardir. Tabiat va insonni yaratgan, ayni vaqtda insonga to g ri, haqiqiy hayot	
ʻ ʻ
yo lini   ko rsatadigan   va   o rgatadigan   ilohiy   qudratga   ishonchni   ifoda   etadigan	
ʻ ʻ ʻ
1
 Imom Al- Buxoriy “Al-jome’ as-sahih “
2
 Islom Karimov “Yuksak ma’naviyat - yengilmas kuch” .Toshkent,” Ma’naviyat”, 2014. 93 bet ta limotdir.Din   dunyo,   inson,   mavjudotlarning   kelib   chiqishi,   insonningʼ
yashashdan   maqsadi   kabi   savollarga   o zicha   javob   beradi.   Dunyoviy   ilm   nuqtai	
ʻ
nazaridan   din   kishilik   jamiyati   tarixiy   taraqqiyotining   ma lum   bosqichida   paydo	
ʼ
bo lgan ijtimoiy ong shakllaridan biri. Bu dunyoqarash jamiyatning ma lum tarixiy	
ʻ ʼ
davr  va sharoitlaridagi  talablari, ehtiyojlari  asosida  shakllanadi.  Ulug  mutafakkir	
ʻ
Abu   Nasr   Forobiy   dinga   falsafa   bilan   bir   qatorda   haqiqatga   yetishishning   ikki
mustaqil usulidan biri sifatida qaragan. Forobiyning fikricha, falsafadagi masalalar
isbotini   payg ambarlar   ramzlar   shaklida   bayon   qilganlar.   Dinga   turlicha	
ʻ
yondoshishni Beruniy, Ibn Sino, Umar Xayyomning ijtimoiy-falsafiy qarashlarida,
Ibn   Rushdning   ikki   haqiqat   nazariyasida   kuzatish   mumkin.   18-asr   fransuz
faylasuflarining   dinga   bo lgan   o ziga   xos   yondashuvlari,   19-asrda   mifologik	
ʻ ʻ
maktab   (aka-uka   Ya.   Grim   va   V.   Grim,   M.   Myuller),   antropologik   maktab   (L.
Feyerbax) va boshqa turli yo nalishlar paydo bo lgan bo lsa, 20-asrda dinni tadqiq	
ʻ ʻ ʻ
qilish yuzasidan yana boshqacha qarash va nazariyalar (K. Yung , E. Dyurkxeym)
vujudga   keldi.Dinning   nima   ekanligi   turlicha   izohlansada,   umuman   ol   ganda   din
— ishonmoqlik tuyg usidir. Bunday tuyg usi bo lmagan xalq yo q. Chunki biron-	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bir   xalq   dinsiz,   e tiqodsiz,   biron-bir   narsaga   ishonchsiz   yashay   olmaydi.   Din	
ʼ
insoniyatning eng teran, eng go zal ma naviy-ruhiy ehtiyojlaridan biridir. Insoniyat	
ʻ ʼ
tarixida   din   turli   shakllarda   namoyon   bo lgan.   Dinning   dastlabki   ko rinishlari	
ʻ ʻ
fetishizm, totemizm, animizm, sehrgarlik va b.dir. Shuningdek, urug qabila dinlari,	
ʻ
milliy   dinlar   (iudaizm,   hinduiylik,   sintoizm,   daosizm,   konfutsiychilik),   jahon
dinlari   (buddizm,   xristianlik,   islom)   vujudga   kelgan.   Din   avvaliga   ko pxudolik	
ʻ
(poli-teistik), so ngra yakkaxudolik (monoteistik) ko rinishida bo lgan. Har bir din	
ʻ ʻ ʻ
diniy   dunyoqarash,   diniy   marosim,   diniy   tuyg u   va   sig inish   ob yektlarini   o z	
ʻ ʻ ʼ ʻ
ichiga   oladi.   Har   qanday   jamiyatda   din   ma lum   ijtimoiy,   ma naviy   va   ruhiy
ʼ ʼ
vazifalarni   bajaradi.   Uning   ijtimoiy   hayotga   ta siri   kuchlidir.   Har   bir   din	
ʼ
dindorlarini   o z   ta limoti   doirasida   saklashga   harakat   qiladi,   o z   qavmlari   uchun	
ʻ ʼ ʻ
tasalli   beruvchi,   ovutuvchilik   vazifasini   o taydi.   Dinlar   o z   marosim   va	
ʻ ʻ
bayramlarining   qavmlari   tomonidan   qatiy   tartibga   amal   qilgan   holda   bajarilishini
shart   qilib   qo yadi,   shuningdek,   o z   qavmlarining   birligini,   jamiyat   va   shaxsning	
ʻ ʻ o zaro   aloqada   bo lishini   ta minlashga   intiladi.   Din   insonga   yashashdan   maqsad,ʻ ʻ ʼ
hayot   mazmuni,   bu   dunyo   va   u   dunyo   masalalariga   o z   munosabatini   bildirib	
ʻ
turadi.   U   umuminsoniy   axloq   me yorlarini   o ziga   singdirib,   xulq-atvor   qoidasiga	
ʼ ʻ
aylantiradi.   Madaniyat   rivojiga   katta   ta sir   ko rsatib,   umuminsoniy   va   milliy	
ʼ ʻ
qadriyatlarni   saqlab   qolish   va   avloddan-avlodga   yetkazish   ishiga   yordam
beradi.Din   insonning   ishonchli   hamrohi,   odamzot   hayotining   bir   qismi   bo lib	
ʻ
kelgan.   Unga   turli   davrda   turlicha   munosabatda   bo lingan.   Dinni   jamiyatning	
ʻ
hukmron kuchlari davlat siyosati  darajasiga ko targan yoki din hamda dindorlarni	
ʻ
ayovsiz   ta qib   ostiga   olgan   hollar   tarixda   ko p   uchraydi.   Yaqin   o tmishda   —	
ʼ ʻ ʻ
sho rolar davrida dinni kamsitish va unga qarshi kurash siyosati olib borildi.	
ʻ
1.2.D unyoviy davlatchilikda Islom dinining o’rni
Bugungi kunda turli mutaassib  kuchlar tomonidan diniylik va dunyoviylik nisbati
buzib talqin qilinib, davlatga oid dunyoviy ishlardan dinni ajratish dahriy davlat va
axloqsiz   jamiyat   qurishga   olib   kelishi   haqidagi   noxolis   da’volar   tobora   ko’proq
yangramoqda.Musulmonlarning   dunyoviy   davlatda   yashashi   mumkinligi   ilmiy
isbotlar   talab   qilmaydi.   Nafaqat   G’arbiy   Yevropa,   Amerika   va   Avstraliyadagi
aholining ozchiligini  tashkil  qiluvchi  musulmonlarning tajribasi, balki aholisining
mutlaq ko’pchiligi musulmonlardan iborat Turkiya yoki O’zbekiston tajribasi ham
shundan   dalolat   beradi.Ammo   ayrim   guruhlarning   siyosat   bilan   din   ajralmasdir,
ijtimoiy hayotning barcha sohalari islom dini qoidalari asosida boshqarilishi kerak,
degan   demokratiya   tamoyillariga   zid   da’volari   biryoqlama   kayfiyatlarni
uyg’otmoqda.Vijdon erkinligi barcha demokratik tizimlarda kafolatlangan va Inson
huquqlari   haqidagi   halqaro   deklaratsiyada   belgilab   qo’yilgan   muhim   huquq
hisoblanadi.Dunyoviylik   tushunchasini   diniylik   bilan   mutlaq   qarama-qarshi
qo’yish to’g’ri emas.  Ma’lum ma’noda, diniylik va dunyoviylik bir-biriga mutlaq
zid   tushunchalar   ham   emas.   Ular   dunyo   va   inson   hayotining   mohiyatiga   turlicha
qarash   usullaridir.   Dindorlik   esa   qalbga   bog’liq   hissiyot.   Uni   barchaga   majburiy
singdirish       hech qaysi  diniy tamoyillarga to’g’ri  kelmaydi. Dunyoviy taraqqiyot
yo’lini   tutgan   davlatlarda   garchi   din   davlatdan   ajratilgan   bo’lsada,   jamiyatdan
ajralmagan.   Milliy   va   diniy   qadriyatlar   xalqlar   ma’naviy   qiyofasining   muhim qismlaridan   hisoblanadi.Islom   dinida   dunyoviylikka   dinga   yot   tushuncha   sifatida
qaralmaydi.   Dunyoviylik   Dindorlik   esa   qalbga   bog’liq   hissiyot.   Uni   barchaga
majburiy   singdirish   hech   qaysi   diniy   tamoyillarga   to’g’ri   kelmaydi.   Dunyoviy
taraqqiyot   yo’lini   tutgan   davlatlarda   garchi   din   davlatdan   ajratilgan   bo’lsada,
jamiyatdan  ajralmagan.   Milliy   va  diniy   qadriyatlar   xalqlar   ma’naviy   qiyofasining
muhim   qismlaridan   hisoblanadi.Islom   dinida   dunyoviylikka   dinga   yot   tushuncha
sifatida   qaralmaydi.   Islom   dinining   muqaddas   manbalari   –   Qur’oni   karim   va
Sunnada   ham   dunyoviylik   tamoyillari   asosini   ko’rishimiz   mumkin.   Jumladan,
Baqara surasi 201-oyatda: Yana shundaylari ham borki, ular: «Ey, Rabbimiz, bizga
bu   dunyoda   ham   yaxshilik   ato   etgin,   oxiratda   ham   yaxshilik   (ato   etgin)   va   bizni
do’zax azobidan asragin», 3
  – deydilar.Ushbu oyatda inson bu dunyosi uchun ham
harakat   qilishi   kerakligiga   ishora   qilinadi.   Qur’oni   karimdagi   “Dinda   (dinga)
zo’rlash yo’q” (Baqara, 256) oyatida dunyoviylikning eng muhim asoslaridan biri
mujassam   bo’lgan.   Unga   ko’ra   diniy   hayot   tarzini   majburlab   singdirish   mumkin
emasdir.   Ushbu   oyatning   so’nggi   nozil   bo’lgan   oyatlardan   ekani   ham   alohida
e’tiborga   molik.Shuningdek,   “Qasas”   surasida   bayon   qilingan:   “Alloh   senga   ato
etgan narsa bilan oxiratni istagin va dunyodan bo’lgan nasibangni ham unutmagin”
( 4
Qasas, 77) oyati karimani Abu Lays Samarqandiy “Bu dunyodagi nasibangni tark
qilmagin,   toki   oxirating   uchun   xizmat   qilsin”   deya   tafsir   qilgan.Mazkur   oyatda
oxiratni   yodda   tutgan   holda,   bu   dunyo   ne’matlarini   ham   yoddan   chiqarma,
deyilmoqda.   Chunki   senda   tanang,   oilang,   qo’ni-qo’shni,   jamiyat,   qo’l
ostingdagilarning   haqqi   bor,   har   bir   haqdorning   haqqini   ado   etish   kerak.“Kahf”
surasi   29-oyatida:   Ayting:   «(Bu   Qur’on)   Rabbingiz   (tomoni)   dan   (kelgan)
Haqiqatdir. Bas, xohlagan kishi imon keltirsin, xohlagan kimsa kofir bo’lsin» 5
, deb
marhamat qilinadi. Bu oyatda ham har bir inson imon keltirish masalasida ixtiyorli
ekani,   o’z   amali   uchun   o’zi   mas’ul   bo’lishi   ta’kidlanadi.Shular   bilan   birga
Qur’onda   ko’plab   oyatlar   dunyoviy   masalalarni   ham   qamrab   oladi.   Misol
tariqasida,   Qur’ondagi   eng   katta   oyat   ham   aynan   dunyoviy   masala   –   qarz   oldi-
3
 Qur’oni karim Baqara surasi 201-oyat
4
 Qur’oni karim Qasas surasi  77-oyat
5
 Qur’oni karim Kahv surasi   29- oyat berdisi haqidagi “Baqara” surasining 282-oyati bo’lib, unda masalaning moddiy va
ma’naviy   jihatlariga  e’tibor  e’tibor   qaratilgan.Payg’ambar   (a.s.)ning  hayot   yo’lini
o’rgangan   ulamolar   u   yerdagi   dunyoviylikka   e’tibor   berilgan   nuqtalarni   alohida
o’rganganlar.   Muhammad   (a.s.)   diniy   masalalarda   barchaga   muallim   bo’lsalar
ham,   dunyoviy   masalalarda   mutaxassislarning   fikrlariga   quloq   tutardilar.   Xuddi
shunga   o’xshash   “xurmo   changlatish”   haqidagi   hadisda   ham   Payg’ambar   (a.s.)
dunyoviy   ishlarida   soha   mutaxassislarining   fikriga   tayanish   kerakligiga   ishora
qilganlar.   Jumladan,   Imom   Muslimning   Anas   (r.a.)dan   keltirgan
rivoyatda:«Payg’ambar   sollallohu   alayhi   v+asallam   (xurmo)   changlatayotgan   bir
qavmning oldidan o’tayotib, buni qilmasangiz ham bo’laveradi, dedilar. O’sha yili
hosil   yomon   chiqdi.   U   zot   yana   o’shalarning   oldilaridan   o’tayotib,   xurmoingizga
nima bo’ldi? deb so’radilar.Ular, shundoq, shundoq, degan edingiz deb aytdilar. U
zot: «Sizlar dunyongiz ishini biluvchiroqsiz» dedilar.Ya’niki, Rasulullohning ba’zi
gaplari   diniydan   ko’ra   tajribaviy   asosga   yoki   shaxsiy   ra’yga   tayangan.   Shuning
uchun ham  sahobiylar  Rasulullohning  ba’zi amrlari  borasida “shaxsiy  fikringizmi
yoki   Allohning   amrimi?”   deb   so’rar   edilar.   Shaxsiy   fikrlari   bo’lsa,   unda   ba’zan
boshqa afzalroq variant taklif eta olardilar. Rasululloh (a.s.) bunday taklifni qabul
qilib,   o’z   ra’ylarini   o’zgartirar   edilar.   Ya’ni   shu   dunyoviy   soha   mutaxassisining
fikrini albatta inobatga olar edilar.Rasululloh (a.s.)dan keyin chohoryorlar ham shu
yo’lni   tutdilar.   Hazrati   Umar   (r.a.)   “Sizlarning   yaxshingiz   u   dunyo   va   bu   dunyo
uchun harakat qilganingizdir” deb alohida ta’kidlagan. U zot masjidda ertayu-kech
ibodat   bilan   mashg’ul   bo’lgan   yoshlarni   tayoq   bilan   urib   haydab,   dunyoviy   ish
bilan shug’ullanishga chaqirgani rivoyatlarda mashhurdir. Ali (r.a.) esa “Bu dunyo
uchun   abadiy   yashaydigandek,   oxirating   uchun   ertaga   vafot   etadigandek   harakat
qil”   deb   marhamat   qilgan.Hozirgi   zamonaviy   davlatlar   ham   o’z   poydevorini
e’tiqodiy tamoyillar emas, balki fuqarolik negiziga quradilar. Yuqorida kelganidek,
“Madina   sahifasi”da   ham   deyarli   shunday   tamoyillar   nazarda   tutilgan   edi.
Payg’ambar   (a.s.)ning   jamiyat   qurilishi   va   davlat   boshqaruviga   oid   tuzgan   ilk
hujjat   –   “Sahifa”da   ham   ko’rib   turganimizdek   dunyoviylik   tamoyili   yetakchilik
qiladi. Ushbu hujjatga binoan Madina aholisining hech bir vakiliga diniy aqidalarni majburan singdirishga yo’l qo’yilmagan, fuqarolik haq-huquqlari diniy mansublik
nuqtai   nazaridan   belgilanmagan.   Hattoki,   turli   e’tiqodiy   qarashlarga   ega   Madina
aholisiga   ham   bir   xalq   deb   qaralgan.Payg’ambar   (a.s.)   vafot   etayotganlarida   ham
o’rinlariga   boshqaruvni   amalga   oshiradigan   xalifani   tayinlab   ketmadilar,   balki
musulmonlar ixtiyoriga qoldirdilar. Ya’ni, davlatning keyingi rahbarlarini saylash
jarayonlari   diniy   shaklda   amalga   oshmasligi   ma’lum   bo’ldi.   Shuning   uchun   ham
Abu Bakr Siddiq (r.a.) rahbar etib saylanganlarida boshqaruv ishida xato qilishlari
mumkinligini   e’tiborga   olib,   sahobiylardan   ularni   to’g’rilab   turishni,   to’g’ri   ish
qilsalar   ularni   qo’llab-quvvatlashni   so’raganlari   rivoyatlarda   mashhur.   Islom   dini
ta’limotida davlat siyosiy tuzilmasining muayyan shakli ko’rsatilmagan. Faqatgina
umumiy   tamoyillar   belgilangan.   Ulamolar   bu   tamoyillar   4   ta   ekanini   aytadilar:
tenglik, erkinlik, adolat   va  mashvarat. Ushbu   tamoyillar   o’rnatilsa,  davlat  qanday
shaklga   ega   ekanidan   qat’i   nazar,   u   islom   diniga   muvofiq   keladi.Bugungi   kunda
ayrim   buzg’unchi   kuchlar   tomonidan   zamonaviy   dunyoviy   qonunchilik   asosida
hayot   kechirish   musulmonlar   uchun   maqbul   emasligi   haqida   soxta   da’volar
tarqatilmoqda. Vaholanki, dunyoviy qonunlar haqida islom ulamolarining fikrlarini
quyidagicha   umumlashtirish   mumkin:   zamonaviy   jamiyat   talablariga   muvofiq
chiqarilgan   qonunlar   shariatga   zid   kelmasa,   unday   qonunlar   shariatdandir.   Zero,
har   bir  shariat  inson   manfaati   uchun  yuborilgan,  jamiyatlarning  o’z   manfaatlarini
ko’zlab  chiqargan  qoidalari   garchi  shariatdan  olinmagan  bo’lsada,  lekin  shariatga
zid   kelmasa   ular   ham   shariatga   muvofiq   (shar’iy)   hisoblanaveradi.Yuqoridagi
misollardan   ko’rinadiki,   islom   dinida   dunyoviylikka   dinsizlik   sifatida   baho
berilmagan.   Dunyoviy   ishlar   shaxs   va   jamiyat   manfaatini   ko’zlar   ekan   ular   din
ta’limotlarida   doim   qo’llab-quvvatlagan.   Din   dunyoviy   ishlarning   ma’naviy
jihatlarini   tartibga   solib   turgan.   Masalan,   bu   ishning   savobli   yoki   savobsizligi,
ma’naviy   jihatdan   mumkin   yoki   mumkin   emasligi   kabi.   Umuman   olganda
demokratik   tizimlarning   konstitusion   normalarida   davlat   va   din   o’rtasidagi
munosabatlar   masalasidagi   ikki   jihat   yaqqol   ajralib   turadi:   din   jamiyatda
insonparvarlik   ruhiyatining   shakllanishida   yuksak   ma’naviyat   bulog’i,   beqiyos
axloqiy   tarbiya   manbai,   insonlarni   halollik,   poklik   kabi   fazilatlarga   undvchi qadriyat   sifatida   e’tirof   etiladi,dindan   g’arazli   maqsadlarda   foydalanish,   diniy
omildan   foydalanib   siyosatga   aralashish,   hokimiyatga   intilish   kabi   holatlar   man
etiladi.O’zbekistonda   fuqarolik   jamiyatini   qurish   bosqichida   diniylik   bilan
dunyoviylik o’rtasidagi yangi nisbatni shakllantirish har doim ham silliq kechmadi.
Bu   yo’lda   musulmon   aholi   diniy   ongini   radikallashtirish   va   siyosiylashtirishga
qaratilgan   urinishlar   hamon   davom   etmoqda.   Bunday   harakatlarning   aniq
ko’rinishlari   sifatida   islom   niqobi   ostida   harakat   qilayotgan   turli   oqimlarning
faoliyatida   ko’rish   mumkin.Dunyoviylik   tamoyili   mustaqil   O’zbekiston
Respublikasining   Konstitusiyasi   va   Vijdon   erkinligi   va   diniy   tashkilotlar
to’g’risida»gi qonuni bilan huquqiy kafolatlangan. O’zbekiston tanlagan taraqqiyot
yo’li – dunyoviy demokratik yo’l. Din axloqiy tarbiya sohasida muhim ahamiyatga
ega   vazifani   bajaradi.Ming   yillar   davomida   islom   dini   tamoyillariga   sodiq   holda
yashab   kelayotgan   xalqimiz   go’zal   fazilatlarni   to’laligicha   hayoti,   urf-odat   va
an’analariga   singdirib   olgan.   Xalqimizning   urf-odat   va   asriy   an’analarini   o’zida
aks  ettirgan  respublikamiz  qonunchiligida  kimning  qanday  e’tiqodga  ega   bo’lish-
bo’lmasligi   uning   vijdoniga   havola   etiladi.Lekin   havola   etilayotgan   e’tiqod
qonunga   xilof   bo’lmasligi   shart.   Din   —   xudo   yoki   xudolar,   g ayritabiiy   kuchlarʻ
mavjudligiga   ishonish.   Din   muayyan   ta limotlar,   his   tuyg ular,   toat-ibodatlar   va	
ʼ ʻ
diniy   tashkilotlarning   faoliyatlari   orqali   namoyon   bo ladigan,   olam,   hayot	
ʻ
yaratilishini tasavvur qilishning alohida tarzi, uni idrok etishning o ziga xos usuli.	
ʻ
Dinning   paydo   bo lishi   haqida   yagona   fikr   yo q.	
ʻ ʻ   Dinning   nima   ekanligi   turlicha
izohlansada,   umuman   ol   ganda   din   —   ishonmoqlik   tuyg usidir.   Bunday   tuyg usi	
ʻ ʻ
bo lmagan   xalq   yo q.   Chunki   biron-bir   xalq   dinsiz,   e tiqodsiz,   biron-bir   narsaga	
ʻ ʻ ʼ
ishonchsiz   yashay   olmaydi.   Din   insoniyatning   eng   teran,   eng   go zal   ma naviy-	
ʻ ʼ
ruhiy   ehtiyojlaridan   biridir.   Insoniyat   tarixida   din   turli   shakllarda   namoyon
bo lgan.   Dinning  dastlabki   ko rinishlari   fetishizm,   totemizm,   animizm,   sehrgarlik	
ʻ ʻ
va   b.dir.   Shuningdek,   urug qabila   dinlari,   milliy   dinlar   (iudaizm,   hinduiylik,	
ʻ
sintoizm,   daosizm,   konfutsiychilik),   jahon   dinlari   (buddizm,   xristianlik,   islom)
vujudga   kelgan.   Din   avvaliga   ko pxudolik   (poli-teistik),   so ngra   yakkaxudolik	
ʻ ʻ
(monoteistik) ko rinishida bo lgan. Har bir din diniy dunyoqarash, diniy marosim,	
ʻ ʻ diniy tuyg u va sig inish ob yektlarini o z ichiga oladi. Har qanday jamiyatda dinʻ ʻ ʼ ʻ
ma lum   ijtimoiy,   ma naviy   va   ruhiy   vazifalarni   bajaradi.   Uning   ijtimoiy   hayotga	
ʼ ʼ
ta siri kuchlidir. Har bir din dindorlarini o z ta limoti doirasida saklashga harakat
ʼ ʻ ʼ
qiladi, o z qavmlari uchun tasalli beruvchi, ovutuvchilik vazifasini o taydi. 	
ʻ ʻ
  II.   BOB.Diniy va dunyoviy qarashlar
2.1.Din va Taraqqiyot
Tarixga   nazar   soladigan   bo lsak,   yurtimizda   hamisha   ijtimoiy   hamkorlik   ruhi   vaʻ
bag rikenglikni targ ib etuvchi qadriyatlar ustuvor bo lib kelganidan dalolat beradi.	
ʻ ʻ ʻ
Mustaqillik   tufayli   o zligimizni   anglash,   ma naviy   qadriyatlarimizni   tiklash	
ʻ ʼ
jarayoni   kechayotgan   hozirgi   paytda   umuman   dinga   va   ayniqsa   ota-bobolarimiz
dini bo lib kelgan islom  diniga munosabat  tubdan o zgardi. Bu sohadagi  yutuqlar	
ʻ ʻ
va o zgarishlarni sanab o tishga hojat yo q albatta.Bag rikenglik tushunchasi  turli	
ʻ ʻ ʻ ʻ
e tiqoddagi   din   vakillarining   bir   diyorda   birgalikda   hayot   kechirishiga,   millati   va	
ʼ
dinidan   qat iy   nazar   ularning   chin   insoniy   fazilatlarga   xos   muomalada   bo lishi	
ʼ ʻ
tushuniladi.   Bu   esa   o z   navbatida,   yurt   tinchligi   va   taraqqiyotiga,   umuminsoniy	
ʻ
madaniyat va ma naviyat rivojiga xizmat qilib kelmoqda.Diniy bag rikenglik turli	
ʼ ʻ
din vakillari e tiqodidagi mavjud aqidaviy farqlardan qat i nazar, ularning yonma-	
ʼ ʼ
yon, o zaro tinch-totuv yashashini anglatadi. Har kim o z e tiqodiga amal qilishda	
ʻ ʻ ʼ
erkin   bo lgani   holda   bu   huquqqa   boshqalar   ham   ega   ekanini   e tirof   etmoq	
ʻ ʼ
lozim.Hozirgi kunda hukumatimiz tomonidan oqilona, diniy bag rikenglik siyosati	
ʻ
olib borilmoqda.   Respublikada islom dini bilan bir qatorda, 16 diniy konfessiyaga
mansub tashkilotlar emin-erkin faoliyat ko rsatmoqda.  Fuqarolarning millati, irqi,	
ʻ
dinidan qat i nazar, barcha uchun teng huquqlar qonun orqali kafolatlangan. Buni	
ʼ
diyorimizga tashrif buyurayotgan turli millat vakillari o z ko zi bilan ko rib bunga	
ʻ ʻ ʻ
amin   bo lmoqda.   E tiqod   erkinligi,   diniy   bag rikenglikning   ijtimoiy-siyosiy	
ʻ ʼ ʻ
jihatlari   diniy   tashkilotlar   va   davlat   munosabatlarida   doimo   dolzarb   masalalardan
biri bo lib kelgan. Bu bejiz emas, albatta. Din mamlakat aholisini ruhiy chiniqtirish	
ʻ
hamda   yuksak   axloq,   Vatan   va   xalq   manfaati   yo lida   fidokorlik,   poklik,   o z	
ʻ ʻ
millatiga   sodiqlik   kabi   qadriyatlarni   kundalik   hayotga   tatbiq   etish   orqali   turmush
tarzini   o zgartirish   va   yurt   farovonligini   oshirishga   xizmat   qiladi.   U   insondagi	
ʻ
qimmatli, eng ezgu fazilat va xislatlarni yuzaga chiqarishga qodir. Islom dini ham
ilk davridayoq bag rikenglik dini sifatida namoyon bo lib, u insonlarga muruvvatli,	
ʻ ʻ
ochiq   yuzli,   bo lishlik,   boshqa   din   vakillari   bilan   chiroyli   suratda   muomalada	
ʻ bo lish,   ularga   ehtirom   ko rsatish   hamda   bag rikengli   bo lishga   alohida   e tiborʻ ʻ ʻ ʻ ʼ
qaratgan. Bu xususda Alloh taolo bunday marhamat qiladi:   “ (Ey mo minlar),	
ʻ   sizlar
Ahli   kitoblar   bilan   faqat   eng   chiroyli   uslubda   munozara   qilinglar… ”.   Mazkur
oyatda   Alloh   taolo   boshqa   din   vakillari   bilan   chiroyli   uslubda   muomala   qilishga
buyurmoqda.   Payg ambarimiz   Muhammad   sollallohu   alayhi   vasallam   boshqa   din	
ʻ
vakillariga   bag rikengli   bo lish,   ularning   e tiqodini   hurmat   qilish,   haqlariga   rioya	
ʻ ʻ ʼ
etishning   oliy   namunasini   ko rsatibgina   qolmasdan,   biz   insonlarni   ham   hamisha	
ʻ
ana   shu   yo ldan   borishga   da vat   qilganlar.   Abdulloh   ibn   Amr   roziyallohu   anhu	
ʻ ʼ
Rasululloh   sollallohu   alayhi   vasallamdan   rivoyat   qilib:   “ Kim   ahdlashgan   boshqa
din vakilini o ldirsa jannat hidini ham hidlamaydi. Vaholanki, jannatning hidi qirq
ʻ
yillik   masofadan   kelib   turadi ”,   deganlar.   Musulmonlarning   asrlar   osha   o zga   din	
ʻ
vakillari bilan bag rikeng bo lishlariga sabab, ilohiy ta limotga og ishmasdan amal	
ʻ ʻ ʼ ʻ
qilganlari   sababidandir.   Alloh   taolo   Qur oni   karimda   musulmonlarga   xitob   qilib	
ʼ
shunday   deydi:   “ Ey   imon   keltirganlar!   Alloh   uchun   haqda   turing,   adolatli   guvoh
bo ling.   Bir   qavmni   yomon   ko rishingiz   sizni   ularga   nisbatan   adolat   qilmaslikka	
ʻ ʻ
olib bormasin. Adolat qiling. Bu taqvoga oid ishdir. Allohga taqvo qiling. Albatta
Alloh   qilayotgan   amalingizdan   xabardor   zotdir   Islomda   kechirimli   bo lish,	
ʻ
bag rikenglik   maqtalgan   axloqlardandir.   Alloh   taolo   Payg ambari   va   mo min   –	
ʻ ʻ ʻ
musulmon   bandalarga   shu   sifatlar   bilan   ziynatlanishlikka   amr   etgan.   Alloh   taolo
bunday   marhamat   qiladi:   “ Avfni   (qabul   qilib)   oling,   yaxshilikka   buyuring,
johillardan   esa   yuz   o giring	
ʻ !   degan.   Avfni   (qabul   qilib)   oling.   Avf   etish   biror
kishining ayb, yomon ishlarini kechirish, aybdorga nisbatan jazo loyiq bo lsa ham,	
ʻ
unga   lutf   ila   jazolamaslik.   Kechirimli   va   sabrli   bo lish   dinimizning   asosiy	
ʻ
tamoyillaridan   biridir.   Ulamolarimiz   “Avf”   so zini   “bag rikenglik   bilan	
ʻ ʻ
o zgalarning uzrini qabul qilish, og irlikni o ziga olib, boshqalarga yengillik baxsh	
ʻ ʻ ʻ
etish”   deya   izohlagan   ekanlar.   Imom   Tabariy   rahmatulloh   alayh   bunday   deydi:
Rasululloh   sollallohu   alayhi   vasallam   Jabroil   alayhissalomdan   ushbu   oyatni
sharhlab berishni so ragan ekanlar. Shunda Jabroil alayhissalom: 	
ʻ Alloh taolo Sizga
buyurib   aytmoqda-ki,   Sizga   zulm   qilgan   kishini   Siz   avf   eting,   Sizga   bermagan
kishiga   Siz   bering,   Sizdan   uzilib   ketgan   kishiga   Siz   yaqinlashing!”   deb sharhlaganlar.   Payg ambarimiz   sollallohu   alayhi   vasallamda   bu   fazilatlarningʻ
barchasi   mujassam,   so zlari   va   fe llarida   ham   bu   xulq   ila   ziynatlangan   edi,	
ʻ ʼ
boshqalarni   ham   kechirimli   bo lishga   undardilar.   Rasululloh   sollallohu   alayhi	
ʻ
vasallam kofirlarni islom dinini qabul qilishga qiziqtirsalarda, ammo ularni bunga
hech   qachon   majbur   qilmaganlar.   Balki   Rasululloh   sollallohu   alayhi   vasallam
go zal   axloqlari   va   bag rikengliklari   ularning   Islomga   kirishlariga   sabab   bo lgan.	
ʻ ʻ ʻ
Bu esa, u zotning xushmuomalaliklari, muloyim va rahmdilligining sharofatidir. U
zot:   “Odamlarga   rahm   qilmaganga   Alloh   rahm   qilmaydi”,   deganlar.   Bu   yerda
faqat   musulmonlarga   emas,   balki   butun   insoniyatga   rahm   –   shafqatli   bo lishga	
ʻ
chaqirilmoqda.Abu   Nasr   Forobiy   o zining   “Fozil   odamlar   shahri”   asarida	
ʻ
“Odamlarga   nisbatan   ularni   birlashtiruvchi   asos   insoniylikdir 6
”   degan   fikrlaridan
ham rahmdillik, kechirimlilik, naqadar ulug  fazilat ekanini anglash mumkin.Alloh	
ʻ
taolo Qur oni karim oyatlarida musulmonlarni boshqa din vakillari bilan yaxshilik	
ʼ
va   mehr-muruvvat   qilishga   chorlab,   o zaro   tinchlik   va   totuvlikda   bag rikenglik	
ʻ ʻ
hamda   mehr-shafqatli   bo lishni   “Mumtahana”   surasida   quyidagicha   marhamat	
ʻ
qiladi:   “ Din   to g risida   sizlar   bilan   urushmagan   va   sizlarni   o z	
ʻ ʻ ʻ
yurtingizdan   ( haydab )   chiqarmagan   kimsalarga   nisbatan   yaxshilik   qilishingiz   va
ularga   adolatli   bo lishingizdan   Alloh   sizlarni   qaytarmas.   Albatta   Alloh   adolatli
ʻ
kishilarni   sevar ”. Buyuk   mufassir   Abu   Lays   Samarqandiy   “Bahru-l-ulum”   nomli
tafsir kitobida Qur ondagi mazkur oyatni shunday tafsir qilgan: “Sizlar bilan dinda
ʼ
urush   qilmagan   o zga   din   vakillari   bilan   bordi-keldi   qiling,   ular   bilan   adolatli
ʻ
muomala   qiling”. 7
Movarounnahrlik   mashhur   mufassir   Abul   Barakot   Nasafiy
“Madoriku-t-tanzil”   asarida   mazkur   oyatlarni   “O zga   din   vakillariga   ehtirom	
ʻ
ko rsating   hamda   ularga   so zda   va   amalda   yaxshilik   qiling”,  	
ʻ ʻ 8
deb
sharhlaydi.Demak,   milliy   qadriyatlar   va   islom   dini   odamlarni   doimo   bag rikeng,	
ʻ
hamda   kechirimli   bo lishga   insonlar   bilan   doimo   xushmuomilali,   samimiy	
ʻ
bo lishga   chorlamoqda.   Zero,   jamiyat   turli   ijtimoiy   qatlamlar,   etnik   madaniy,	
ʻ
lisoniy, konfessional  guruhlardan iborat  bo lgan hozirgi davrda bag rikenglikning	
ʻ ʻ
6
 Abu Nasir Farobiy “Fozil odamlar shahri “38-bet Toshkent nashri 2011
7
  Abu Lays Samarqandy “Bahrul-ulum” 95-bet 2012y
8
  Abul Barokat Nasafiy “Madorikut –tanzil” 76 bet 209y o zaro hurmat va eng yuksak insoniy qadriyatlarga asoslanishi, jamiyatda totuvlikʻ
va   hamjihatlik,   barqarorlik   va   taraqqiyotni   ta minlashning   muhim   omili	
ʼ
hisoblanadi.  
Sharq   sivilizatsiyasining   ko’hna   beshiklaridan   biri   —   Ona-Vatanimiz
O’zbekistonda ko’plab mutafakkirlar, allomalar, muhaddisu murshidlar, faqihlar va
mutasavvuflar   kamol   topgan.   Ota-bobolarimiz   Buxorodagi   Mirzo   Ulug’bek
madrasasi peshtoqiga “Ilm egallash har bir muslim va muslima uchun farzdir” yoki
Navoiy   viloyatida   joylashgan   Shohimardon   me’moriy   majmuasi   devoriga
“Beshikdan qabrgacha ilm izla”, degan hadislarni bitgan davrlardayoq yurtimizda
ilm-fan va ma’rifat ravnaq topgan.
  Buyuk   faylasuf   Abu   Nasr   Forobiy   “Agar   inson   ezgulikka   intilib   yashasa,   uning
umri quvonchli va go’zal kechadi, go’zal hayot esa xalq nazarida ham, Alloh taolo
nazdida   ham   yuksakdir”,   deya   ta’lim   bergan   bo’lsa,   kalom   ilmining   yetuk
namoyandasi   Abu   Muin   Nasafiy   “Ilm   insonni   hech   vaqt   gunohga   undamaydi” ,
degan   g’oyani   targ’ib   qilgan.Ma’naviyat   va   ma’rifat,   dinu   diyonat   va   ilmu   urfon
o’chog’i   bo’lgan   diyorimizda   istiqlol   sharofati   bilan   milliy   qadriyatlarimiz   qayta
tiklandi,   xalqimiz   o’zligini   tanidi.   Islom   dinining   insonlarni   ezgulik,   ma’rifat   va
poklikka yo’llovchi asl mohiyatini tadqiq va targ’ib qilish, ulug’ ajdodlarimizning
boy   va   benazir   ma’naviy   merosini   o’rganish,   yosh   avlodga   o’rgatish   uchun   keng
yo’l   ochildi.   Ayniqsa,   Harakatlar   strategiyasi   doirasida   mamlakatimizda   Uchinchi
Renessansning   ilmiy ma’naviy   poydevorini   qaror   toptirish,   yoshlarni   Vatanga
muhabbat, milliy diniy qadriyatlarga hurmat ruhida tarbiyalash, mamlakatimizning
islom   sivilizatsiyasini   rivojlantirishdagi   rolini   yanada   oshirish   hamda   buyuk
allomalarimizning   jahon   tamadduniga   qo’shgan   hissasini   milliy   va   xalqaro
miqyosda   ommalashtirish   davlat   siyosatining   ustuvor   yo’nalishlaridan   biriga
aylandi.Davlatimiz   rahbari   tashabbusi   bilan   O’zbekistondagi   Islom   sivilizatsiyasi
markazi,   Samarqandda   Hadis   ilmi   va   Kalom   ilmi,   Qashqadaryoda   Aqida   ilmi,
Buxoroda   Bahouddin   Naqshband   tasavvuf   ilmi   hamda   Islom   huquqi   maktablari
tashkil   etildi.   Toshkent   islom   universiteti   negizida   O’zbekiston   xalqaro   islom akademiyasi faoliyati yo’lga qo’yildi. Ushbu ezgu sa’y -harakatlar   “jaholatga qarshi
ma’rifat”   g’oyasining   amaliy   ifodasi   bo’ldi.   Mamlakatimizda   e’tiqod   va   diniy
erkinlikni   ta’minlashda   amalga   oshirilayotgan   ishlar   Buxoroi   sharifda   yakuniga
yetgan   “Deklaratsiyalar muloqoti” xalqaro forumi da ham e’tirof etildi.   O’zbekiston
Prezidenti   huzuridagi   Strategik   va   mintaqalararo   tadqiqotlar   instituti   tomonidan
qator   davlat   organlari   va   milliy   tashkilotlar,   shuningdek,   AQShning   Global
hamkorlik   instituti   bilan   hamkorlikda   tashkil   etilgan   “Deklaratsiyalar   muloqoti”
xalqaro   forumida   jahon   hamjamiyatining   nufuzli   tashkilotlari   rahbarlari,   AQSh,
Saudiya  Arabistoni,  Indoneziya,  Birlashgan   Arab  Amirliklari,  Avstriya,   Pokiston,
Gana, Nigeriya va boshqa davlatlardan tashrif buyurgan taniqli ekspertlar ishtirok
etgani   ham   din   erkinligi   masalasining   xalqaro   miqyosda   naqadar   dolzarbligini
anglatadi.“Deklaratsiyalar   muloqoti”   xalqaro   forumi   jahon   hamjamiyatiga
xalqimizning   ko’p   asrlik   ma’naviy -madaniy,   diniy -ma’rifiy   va   tarixiy -falsafiy
merosi,   shuningdek,   O’zbekistonning   dinlararo   totuvlik   va   diniy   bag’rikenglikni
mustahkamlash   bo’yicha   to’plagan   siyosiy,   huquqiy   va   ijtimoiy   tajribasi   bilan
tanishish   imkonini   beruvchi   muhim   voqea   bo’ldi.Xalqaro   forumning   yakuniy
anjumani   uchun   ko’hna   va   navqiron   Buxoro   shahri   tanlanganida   ham   ramziy
ma’no   bor.   Buxoro   —   islom   olamida   Qur’ondan   keyingi   eng   mo’tabar   manba
hisoblanadigan   “Sahihi   Buxoriy”ni   yozgan   muhaddislar   sultoni   Imom   Buxoriy
tavallud   topgan   zamin,   ko’plab   aziz   avliyolar   va   pirlar   yurti.   Buxoroda   azal -
azaldan   turli   din   va   millat   vakillari   do’stlik   va   birdamlikda   yashab   kelgan.
Tarixdan   bu   fikrni   isbotlovchi   ko’plab   misollarni   keltirish   mumkin.   Buxoroi
sharifda   o’tkazilgan   xalqaro   forumda   mamlakatimiz   va   jahon   hamjamiyati   uchun
dolzarb   bo’lgan   fikrlar   bildirildi   hamda   ular   asosida   o’zaro   hamkorlikning   yangi
yo’nalishlari   birgalikda   belgilab   olindi.   “So’nggi   uch   yilda   O’zbekiston   har
tomonlama   o’zgardi,   mamlakat   rahbari   esa   jahon   darajasidagi   islohotchi
hisoblanadi, —   dedi xalqaro forum ishtirokchisi, Global hamkorlik instituti faxriy
prezidenti   Kris   Saypl.   —   Bugungi   kunda   O’zbekistonda   fikr   erkinligi,   vijdon
erkinligi,   iqtisodiyot   erkinligi   amalda   to’liq   ta’minlangan.   Respublikada   barcha
jabhalarda   keng   ko’lamli   islohotlar   amalga   oshirilmoqda,   eng   muhimi,   barcha diniy   tashkilotlarga   teng   imkoniyatlar   taqdim   etilgan.   Bularning   barchasi
konfessiyalararo ishonchni va hamjihatlikni mustahkamlashga yordam beradi”.
 Shimoliy Amerika musulmonlari jamiyatining taniqli arboblaridan biri
imom   Muhammad   Majidning   fikrlari   ham   diqqatga   sazovor:   “Musulmon
olami   turli   millat   va   din   vakillari   bir-birlarini   hurmat   qilib,   qadrlab   va
qo’llab-quvvatlab   yashayotgan   O’zbekistondan   ibrat   olib,   bag’rikenglik
muhitini   yaratishi   zarur.   Payg’ambarimiz   aytganlaridek,   “Musulmonlarning
eng   yaxshisi   —   tili   va   qo’li   bilan   birovga   ziyon
yetkazmaydiganidir”.   Xalqaro   forumda   ishtirok   etish   uchun   AQShdan
tashrif buyurgan cherkov rohibi Bob Roberts   esa, “O’zbekiston — turli din
vakillari   tinchlik   va   hamjihatlikda   yashayotganining   yorqin   namunasidir”,
deya ta’kidladi .
  Anjuman orqali qator e’tiborli va ahamiyatli natijalarga erishildi.
 Xalqaro   hamjamiyat   O’zbekistonda   dinlararo   bag’rikenglik   va   millatlararo
totuvlikni mustahkamlash sohasida amalga oshirilayotgan islohotlar bilan yaqindan
tanishtirildi.
 Jamiyatda   dinlar   va   millatlararo   totuvlik   hamda   bag’rikenglikni
ta’minlash bo’yicha mamlakatimizda to’plangan uzoq yillik samarali tajriba
targ’ib qilindi.
 Forum   ko’p   millatli   jamiyatlarda   diniy   erkinliklar   va   dinlararo   totuvlikni
ta’minlash   bo’yicha   fikr   almashish   hamda   xalqaro   tajribani   muhokama   qilish
maydoni bo’la oldi.
 Xalqaro   forum   yakunida   ma’rifat   va   bag’rikenglik   madaniyati   g’oyalarini
targ’ib   etish,   turli   din   vakillarining   qadriyat,   an’ana   va   nuqtai   nazarlarini   hurmat
qilish, ularning huquqlarini ta’minlashga qaratilgan “Buxoro deklaratsiyasi” qabul
qilindi.   Ushbu hujjat Marokash (2016 yil), Jakarta (2017 yil), Potomak (2018 yil), Punto -
del   Este (2018 yil)  hamda Makkada (2019 yil) qabul  qilingan deklaratsiyalarning
mantiqiy   davomi   bo’ldi.   Shuningdek,   “Buxoro   deklaratsiyasi”   O’zbekistonning
diniy   bag’rikenglik   va   millatlararo   totuvlik   g’oyalarini   xalqaro   miqyosda   qaror
toptirishga qo’shgan muhim hissasidan ham dalolat beradi.  Ah amiyatni ma’naviy- -
axloqiy   yangilashning   muhim   omili   —   diniy   ta’lim   va   ma’rifat.   Shu   bilan   birga,
ko’p   millatlilik   sharoitida   ma’naviy- diniy   tiklanish   sohasidagi   eng   muhim
muammolardan biri diniy ta’lim jarayonini yo’lga qo’yish, imom -xatiblar va diniy
soha vakillari malakasini oshirishdan iborat.
  Mamlakatimizning   diniy -ma’rifiy   sohada   erishayotgan   salmoqli   yutuqlari,   bir
tomondan,   xalqimizni   mamnun   qilayotgan   bo’lsa,   ikkinchi   tomondan,   xalqaro
miqyosda   keng   e’tirof   etilmoqda.   Dunyo   aholisining   83   foizi   e’tiqod   erkinligi
cheklanayotgan   yoki   xavf   ostida   qolgan   mamlakatlarda   istiqomat   qilayotgan
hozirgi   qaltis   zamonda   davlatimiz   rahbarining   ma’rifatli   islom   g’oyalarini   targ’ib
qilish   borasidagi   tashabbuslari   jahon   hamjamiyati   tomonidan   qizg’in   kutib
olinmoqda.   Bir   so’z   bilan   aytganda,   farzandlarimizni   dunyoviy   bilimlar   bilan   bir
qatorda, Imom Buxoriy to’plagan sahih hadislar, Naqshbandiya ta’limoti, Termiziy
o’gitlari, Yassaviy  va Zangi ota hikmatlari, Imom Moturidiy va Imom Abu Muin
Nasafiy aqoidlari asosida tarbiyalasak, ularning bilimi o’tkir, diyonati mustahkam,
axloqi   go’zal   bo’ladi.   Zero,   mamlakatimiz   istiqbolini   tinchlik,   insonparvarlik   va
barqaror taraqqiyot sari yetaklovchi yo’lning darvozasini ma’rifat va bag’rikenglik
kaliti bilan ocha olamiz.
2 .2. Globallashuv sharoitida dunyoviy va diniy mafkuralarning
xususiyatlari
Mamlakatimizda   so’ngi   yillarda   har   bir   sohada,   shu   jumladan   ta’lim   sohasida
islohotlar olib borilayotgani, o’sib kelayotgan yosh avlodni kelajakda inson degan
sharafli   nomga   munosib   ravishda   tarbiya   va   ta’lim   olib   kamol   topishlariga
mamlakatimizning   oqil   insonlari   jon   kuydirayotgani   va   bu   borada   ishlab
chiqilayotgan   va   amalga   oshirilayotgan   amaliy   ishdar   va   tadbirlar   tahsinga sazovordir.   Ushbu   jarayonda   bugungi   o’zbek   jamiyatining   mutlaq   ko’pchiligi
insonning ma’naviy dunyoqarashini shakllantirib, axloqini tarbiyalashdagi dinning
yuksak   axloqini,   inson   ruhiyatida   insoniy   fazilatlarni   yaratuvchanligini   qo’llab   -
quvvatlamoqda.   Milliy   va   diniy   qadriyatlarni   anglatish   yoshlarning   ma’naviy
dunyoqarashini yuksaltirishga xizmat qilishi bugungi kunda hech kimga sir emas.
Yosh   avlodning   ta’lim   va   tarbiyasi   to’g’risida   g’amxo’rlik   qilish   nafaqat
hukumatimizning   yoki   maktablarning   vazifasi,   balki   har   bir   ota-onaning   ham
muqaddas   burchlaridan   hisoblanadi.   Albatta,   farzandlarimizni   komil   inson   qilib,
ilmli   qilib   tarbiyalashimiz   kerak.   Farzandlarimizning   ilmiy   saviyalari,   kasbu
hunarlari   bilan   bir   qatorda   axloqiy   fazilatlari   ham   o’sib   borishi   zarur.   Shu
jumladan,   yoshlarimizning   ta’lim   –tarbiyasini   asriy   va   azaliy   sharqona
qadriyatlarimiz va mamlakatimizning milliy mafkurasi bilan uyg’unlashtirishimiz,
aynan   mana   shu   o’rinda   yoshlarga   diniy-axloqiy   bilimlarni   ta’lim   berish
bugunning   kechiktirib   bo’lmas   dolzarb   vazifalaridan   biridir.   Tarixga   teran   nazar
solsak,   bizlarning  yetti  ajdodlarimiz  kim   ekanini  ko’ramiz.  Ne-ne  buyuk  daholar,
mutafakkiru allomalar aynan shu siz va biz yashayotgan muqaddas Vatanda yashab
o’tganlar. Huddi ular singari ularning zurriyotlari ham hali dunyo tamadduniga o’z
hissalarini   qo’shishiga   hech   kim   shubha   qilmaydi.   Chunki   yoshlarimiz   tomirida
ajdodlarimizning   qonlari   oqib   turibdi.   Shu   bilan   birga   dunyo   tamadduniga   ulkan
hissa qo’shgan allomalarimizning ilmda komillik sari yetmoqlarida islom dinining
ta’sirini   ham   alohida   ta’kidlash   zarur.   Imom   Buxoriy,   imom   Termiziy,   imom
Dorimiy, imom Moturidiy Abu Mu’in Nasafiy kabi allomalar bilan bir qatorda al –
Xorazmiy,   Abu   Rayhon   Beruniy,   Abu   Ali   ibn   Sino,   Mirzo   Ulug’bek,   Alisher
Navoiy,   Bobur   Mirzo,   al-Farg’oniy,   Mahmud   Zamaxshariy,   al-Farobiy   kabi   o’z
ilmi va tafakkuri bilan dunyoni lol qoldirgan allomalarimizning yetukligi zamirida
islom   dini   turganligi   barchamizga   ma’lum.Musulmon   olimlarning   ilmiy   merosini
o’rganishda,   xossatan   ta’lim   sohasida   diniylik   bilan   dunyoviylik   o’rtasidagi
mantiqsiz   mantiqiy   nisbatning   shakllanishi   bizning   asrimizda   ro’y   berdi,   desak
yanglishmaymiz.   Chunki,   islom   dini   nozil   qilingan   davrdan   to   shu   bizning
asrimizga   qadar   ta’limda   bu   diniy   ta’lim,   bu   dunyoviy   ta’lim   deb   ajratilmagan. Jamiyatning   ijtimoiy-siyosiy   hayotida   ilmlarni   dunyoviy   va   diniyga   ajratish,   bu
ikki   ilmni   bir-biridan   ayro   holda   talqin   qilish   va   ular   o’rtasida   go’yoki   mantiqiy
muvozanatni   o’rnatishga   bo’lgan   intilishlar   oqibati   o’sib   kelayotgan   yosh   avlod
ongi va shuurida o’zining salbiy natijalarini nomoyon qilib bormoqda. Bu holatni
zamonamizning   har   bir   aqli   raso   insoni   anglab   yetgan.   Bugungi   kunda   diniy   va
dunyoviy   ta’lim   uyg’unligini   tiklash   zarurati,   hech   bir   mubolag’asiz,
mamlakatning   ma’naviy   taqdirini   hal   qiluvchi   omillardan   biridir.   Diniy   va
dunyoviy   bilimlarni   uyg’unlashtirgan   holda   ta’lim   jarayonini   amaliyotga   tatbiq
etish   kechiktirib   bo’lmas   dolzarb   muammolardan   biri   ekanligi   jamiyatning   aksar
qismiga kunday ravshan. Voqe’likda aks etib turgan shunga bog’liq yetarli salbiy
natijalar   borligiga   qaramasdan   hamon   ta’lim-tarbiyada   diniy   va   dunyoviy
bilimlarni   uyg’un   ravishda   yosh   avlodga   yetkazish   ota-onalar   va   murabbiylar
orzusi   bo’lib   turibdi.   Oliy   maqsad   yosh   avlodni   iymon   e’tiqodini   Vatan   ravnaqi
uchun   ruhan   va   ma’nan   komil   inson   etib   tarbiyalash   har   bir   ota   –ona   va   ustoz
murabbiylarimiz   burchidir.   Farzandlarimiz,   ya’ni   yosh   avlod   uchun   sharqona   –
diniy   va   dunyoviy   bilimlarni   o’zida   uyg’unlashtirgan   ta’lim-tarbiyani   jahon
andozalariga   mos,   fan   taraqqiyoti   omilari   orqali   yetkazish   bunda   muhim   omil
bo’lib xizmat  qiladi.Jamiyatda totuvlik va barqarorlikni ta minlashda, shuningdekʼ
yoshlar   o rtasida   ta lim   va   diniy   ma rifatni   targ ib   qilish   maqsadida   2022-yil   9-	
ʻ ʼ ʼ ʻ
noyabr   kuni   Vazirlar   Mahkamasi   huzuridagi   Islom   sivilizatsiyasi   markazi,
O zbekistondagi   Shanxay   hamkorlik   tashkiloti   Xalq   diplomatiyasi   markazi,	
ʻ
O zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasining Xalqaro ishlar va
ʻ
parlamentlararo   aloqalar   qo mitasi   hamda   va   Konrad   Adenauer   jamg armasining	
ʻ ʻ
Markaziy   Osiyodagi   mintaqaviy   vakolatxonasi   bilan   hamkorlikda   “Dinlar   va
madaniyatlarning   o zaro   hamjihatligida   hamda   tinchlik   va   totuvlikni	
ʻ
mustahkamlashda ta lim va diniy ma rifatning o rni” mavzusida xalqaro anjumani
ʼ ʼ ʻ
tashkil   etildi.Anjumanda   O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   deputatlari,	
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   huzuridagi   Din   ishlari   qo mitasi,	
ʻ ʻ
Musulmonlar   idorasi,   O zbekiston   xalqaro   islom   akademiyasi,   mamlakatimizdagi	
ʻ
diplomatik   korpuslar,   ekspert   olimlar,   xalqaro   tashkilotlar   vakillari,   diniy konfessiyalar,   milliy   madaniy   markazlar   rahbarlari   va   jurnalistlar
qatnashdi.Shuningdek, anjuman doirasida O zbekistonning tashqi dunyo bilan ko pʻ ʻ
tomonlama   diplomatiyasida   sivilizatsiyalararo   muloqotni   rivojlantirish,
millatlararo   totuvlik,   diniy   bag rikenglikni   mustahkamlash,   umuminsoniy	
ʻ
qadriyatlarni   asrab-avaylash   hamda   yoshlar   ongiga   ushbu   ezgu   g oyalarni	
ʻ
singdirish   masalalari   muhokama   qilindi.Jumladan,   Islom   sivilizatsiyasi   markazi
direktori   Sh.   Minovarov   bag rikenglik   va   yoshlar   tarbiyasiga   alohida   e tibor	
ʻ ʼ
qaratilishi   kerakligini,   mamlakatimiz   hududida   yashayotgan   millatlar   urf-odati
hamda   islom   dinining   madaniy   va   sivilizatsion   merosi,   ma naviy-falsafiy	
ʼ
ahamiyatini   chuqur   o rganish   bo yicha   ishlar   sifat   jihatidan   yangi   bosqichga	
ʻ ʻ
ko tarilganini ta kidladi. Bundan ko zlangan asosiy maqsad — fundamental ilmiy	
ʻ ʼ ʻ
tadqiqotlar   natijalari   asosida   diniy   bag rikenglik,   millatlararo   munosabatlarning	
ʻ
tarixiy ildizlarini chuqur o rganish va uni bugungi kun sharoitida rivojlantirishdan	
ʻ
iborat ekanligiga urg u berildi. Shuningdek, Markaz bo lim boshlig i G . Gulnora	
ʻ ʻ ʻ ʻ
“Globallashuv   sharoitida   diniy   va   dunyoviy   bilimlar   uyg unligi”   mavzusida	
ʻ
ma ruza   qildi.   Anjuman   yakunlariga   ko ra   barcha   ishtirokchilar   mamlakatimizda	
ʼ ʻ
turli dinlar va madaniyatlarning o zaro hamjihatligini ta minlash, xalqimiz orasida	
ʻ ʼ
tinchlik   va   totuvlikni   mustahkamlashda   ta lim   va   diniy   ma rifatning   muhimligini	
ʼ ʼ
alohida   ta kidladilar.   Davlat   va   din   munosabatlarining   ildizlari   juda   qadim	
ʼ
davrlarga borib taqaladi. Ayni paytda ushbu munosabat- turli tarixiy davrlarda har
xil   mazmun   kasb   etgan.   O’rta   asrlarda   din   jamiyatning   barcha   sohalarida,   shu
jumladan,   davlat   hayotida   to la   hukmronlik   qilgan   davr-   lar   ham   bo lgan.   Ayrim	
ʻ ʻ
davlatlarda   din   butunlay   inkor   etilgan,   ya’ni   ateizm   ustunlik   qilgan.   XXI   asr
boshlarida   davlat   va   dinning   o zaro   munosabatlari   bo yicha   davlatlarni   quyidagi	
ʻ ʻ
guruhlarga   bo -   lish   mumkin:   dinga   davlat   dini   maqomi   berilgan   davlatlar;   •	
ʻ
cherkov   ta’siri   doirasidagi   davlatlar,   dunyoviy   yoki   diniy   munosabatlarda
betaraflik   yo lini   tutuvchi   davlatlar;   •   rasmiy   dinga   ega   bo lmagan   davlatlar;   din
ʻ ʻ
davlatdan   ajratilgan   davlatlar;   •   katolik   cherkovi   bilan   kelishuvga   ega   davlatlar;
huquqiy   e’tirof   etilgan   diniy   guruhlarni   muhofaza   qiluvchi   davlatlar,
diniyjamoaviy   tizimli   davlatlar.Hozirgi   davrda   jahondagi   bir   qator   davlatlar dinning   davlatdan   ajratilganini   yoki   davlatning   diniy   tashkilotga   nisbatan
betarafligini   Konstitutsiya   yoki   qonun   darajasi-   da   belgilab   qo ygan.   Yuridik   tanʻ
olingani yoki olinmaganidan qat’i nazar, barcha davlatlar din va e’tiqod erkinligiga
humat   bilan   qarashlarini   e’lon  qilganlar.   Hozirgi   davrda   davlat   va  din   o rtasidagi	
ʻ
muno-   sabatlar   bir   qator   xususiyatlari   bilan   ajralib   turishini   ta’kidlash   zarur.
«Sovuq   urush»   davri   tugaganidan   keyin   dinga   qarshi   hujumkorlik   hamda   diniy
faoliyat   ustidan   nazorat   qilish   siyosati   yengillashdi.   Bu,   bir   tomondan,   diniy
erkinlikning   ta’minlanishiga   xizmat   qilgan   bo lsa,   ikkinchi   tomondan,   diniy	
ʻ
sektalarning   ko payishi,   yan-   gilarining   paydo   bo lishiga   olib   Mazkur	
ʻ ʻ
jarayonO zbekistonda   o z   mohiyati,   mazmuni   va   huquqiy   asoslariga   ko’ra   din	
ʻ ʻ
davlatdan   ajratilgan   hamda   vijdon   erkinligi,   konfessional   bag rikenglik   tamoyili	
ʻ
mustahkamlangan.   Mamlakatimiz   Konstitutsiyasida   diniy   tash-   kilotlar   va
birlashmalar davlatdan ajratilganligi hamda qonun oldida tengligi qayd etiladi. Shu
bilan   birga   davlat   diniy   birlashmalarning   faoliyatiga   aralashmasligi   belgilab
berilgan. Mazkur masala O zbekiston Respublikasining «Vijdon erkinligi va diniy	
ʻ
tashkilotlar   to’g risida»gi   Qonuni   mazmunini   tashkil   etadi.   Bu   esa	
ʻ
mamlakatimizda   davlatning   diniy   ishlarga,   dinning   esa   davlat   ishlariga   (gonun
hujjatlarida   ko rsatilgan   holatlar   bundan   mus-   tasno)   aralashmasligini   anglatadi.	
ʻ
Shu   bilan   birga   Asosiy   Qonunimizda   davlat   o’z   hududida   istiqomat   qiluv-   chi
barcha   millat   va   elatlarning   tillari,   urf-odatlari   an’analari   hurmat   qilinishini
ta’minlaydi,   ularning   rivoj-   lanishinishi   uchun   sharoit   yaratadi   deb,   takidlaydi.
O’zbekiston   Respublikasi   demokratik   prinsiplar-   ga   sodiqligining   ifodasi   sifatida
davlatning   din   va   diniy   tashkilotlar   bilan   o zaro   munosabatlarida   quyidagi	
ʻ
prinsiplarga   amal   qilishini   e’lon   qildi:   dindorlarning   diniy   tuyg ularini   humat	
ʻ
qilish;   •   diniy   e’tiqodlarni   fuqarolaming   yoki   ular   uyush   diniy   qarashlarga   amal
qiluvchi   fuqarolarning   ham,   ularga   amal   qilmaydigan   fuqarolarning   ham
huquqlarini   teng   kafolatlash   hamda   ularni   ta’qib   qilishga   yo’l   qo ymaslik;   •	
ʻ
ma’naviy tiklanish, umuminsoniy axloqiy qad- riyatlarni qaror toptirish ishida turli
diniy   uyush-   malarning   imkoniyatlaridan   foydalanish   uchun   ular   bilan   muloqot
qilish   yo llarini   izlash;   •   dindan   buzg unchilik   maqsadlarida   foydalanishga   yo’l	
ʻ ʻ qo yib   bo lImasligini   e’tirof   etish.   Respublikamiz   hududida   davlat   va   dinʻ ʻ
munosabatlarini   tartibga   solish,   diniy   tashkilotlar   faoliyatini   muvofiqlash-   tirish
bilan   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkama-   si   huzuridagi   Din   ishlari
bo yicha   qo mita   shug ullanadi.   Qo’mita   o z   faoliyatini   1992-yilda   boshlagan.
ʻ ʻ ʻ ʻ
O’tgan   davr   mobaynida   yangi   sharoitlaming   yuzaga   kelishi,   davlatimiz
taraqqiyotning yangi bosqichiga o’tishi munosabati bilan O zbekiston Respublikasi	
ʻ
Prezidentining   2018-yil   16-ap-   reldagi   farmoniga   binoan   qo’mita   faoliyati   isloh
qilindi. Jumladan, xodimlar soni ko’payib, ularning oylik maoshla- ri oshirildi. 
Xulosa
Din   va   dunyoviylik   -   qarashlari   bu   ikki   tushunchani   bir   biridan   farqlay   bilish
kerak.   Hozirgi   rivojlanayotgan   davrda   dinni   niqob   qilib   dinni   qoralayotgan
insonlar juda ko’p. Din va dinyoviy yashash hayot tarzimiz bir-biriga chanbarchas
bog’liq, odamlar buni har xil tushinishadi. Dinimizni o’rganish uni hayotda tog’ri
qo’llay   bilishimiz   bu   bizning   ongimizga   bog’liq.   Bejizga   “Ma’naviyatsiz   ilm   –
ko’r, ilmsiz ma’naviyat esa cho’loqdir, deyilmagan . Inson yashar ekan nima uchun
bu   dunyoga   kelganini   qay   tarzda   yashashi   kerakligini   bu   dunyodagi   qanchalik
buyuk   ne’mat   bu   inson   ekanligini   anglashi   uchun   ham   dinni   anglamog’i   lozim.
O’zbekistonda ko’plab mutafakkirlar, allomalar, muhaddisu murshidlar, faqihlar va
mutasavvuflar   kamol   topgan.   Ota-bobolarimiz   Buxorodagi   Mirzo   Ulug’bek
madrasasi peshtoqiga “Ilm egallash har bir muslim va muslima uchun farzdir” yoki
Navoiy   viloyatida   joylashgan   Shohimardon   me’moriy   majmuasi   devoriga
“Beshikdan qabrgacha ilm izla”, degan hadislarni bitgan davrlardayoq yurtimizda
ilm-fan va ma’rifat ravnaq topgan.
  Buyuk   faylasuf   Abu   Nasr   Forobiy   “Agar   inson   ezgulikka   intilib   yashasa,   uning
umri quvonchli va go’zal kechadi, go’zal hayot esa xalq nazarida ham, Alloh taolo
nazdida   ham   yuksakdir”,   deya   ta’lim   bergan   bo’lsa,   kalom   ilmining   yetuk
namoyandasi   Abu   Muin   Nasafiy   “Ilm   insonni   hech   vaqt   gunohga   undamaydi” ,
degan   g’oyani   targ’ib   qilgan.Ma’naviyat   va   ma’rifat,   dinu   diyonat   va   ilmu   urfon o’chog’i   bo’lgan   diyorimizda   istiqlol   sharofati   bilan   milliy   qadriyatlarimiz   qayta
tiklandi,   xalqimiz   o’zligini   tanidi.   Islom   dinining   insonlarni   ezgulik,   ma’rifat   va
poklikka yo’llovchi asl mohiyatini tadqiq va targ’ib qilish, ulug’ ajdodlarimizning
boy   va   benazir   ma’naviy   merosini   o’rganish,   yosh   avlodga   o’rgatish   uchun   keng
yo’l   ochildi.   Dunyoviylik   tamoyili   mustaqil   O’zbekiston   Respublikasining
Konstitusiyasi va Vijdon erkinligi va diniy tashkilotlar to’g’risida»gi qonuni bilan
huquqiy   kafolatlangan.   O’zbekiston   tanlagan   taraqqiyot   yo’li   –   dunyoviy
demokratik   yo’l.   Din   axloqiy   tarbiya   sohasida   muhim   ahamiyatga   ega   vazifani
bajaradi.Ming   yillar   davomida   islom   dini   tamoyillariga   sodiq   holda   yashab
kelayotgan xalqimiz go’zal fazilatlarni to’laligicha hayoti, urf-odat va an’analariga
singdirib   olgan.   Xalqimizning   urf-odat   va   asriy   an’analarini   o’zida   aks   ettirgan
respublikamiz   qonunchiligida   kimning   qanday   e’tiqodga   ega   bo’lish-bo’lmasligi
uning   vijdoniga   havola   etiladi.Lekin   havola   etilayotgan   e’tiqod   qonunga   xilof
bo’lmasligi shart. Foydalanilgan adabiyotlar
1. Imom Al- Buxoriy “Al-jome’ as-sahih “
2. Islom Karimov “Yuksak ma’naviyat - yengilmas kuch” asaridan
3.  Qur’oni karimdagi Baqara surasi 201-oyat
4. Abu Nasir Farobiy “Fozil odamlar shahri “
5.  Qadriyatlar va ijtimoiy taraqqiyot. Toshkent: O’zbekiston. 1997.
6. Mustaqqillik va ijtimoiy taraqqiyot. Toshkent: O’zbekiston, 1998.

O’zbekistonda diniylik va dunyoviylik munosabatlar

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ma’naviy islohotlar mustahkamligi, iqtisod va siyosat sohalari
  • Tarbiya va ijtimoiy tarbiya
  • O’zbekiston “yoshlar ittifoqi”ning tashkil topishi va amaliy faoliyati
  • Шахс маънавиятининг асосий қирралари
  • Movorounnahir tasavuf ulamolari va tariqatlar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский