Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 76.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 02 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Telzor Uchun

Ro'yxatga olish sanasi 21 Aprel 2025

9 Sotish

Shaxs tarbiyasida jismoniy tarbiyaning ahamiyati

Sotib olish
MAVZU: SHAXS TARBIYASIDA JISMONIY TARBIYANING
AHAMIYATI
MUNDARIJA: 
KIRISH……………………………………………………….……………….3
I.BOB. ASOSIY QISM……………………………………………………….4
1.1.  Shaxs shakllanishida jismoniy tarbiya va sportning o’ziga
xos ahamiyati ……………………………………………………………….….4
1.2.  Jismoniy tarbiya va sport shaxsning shakllanishiga ta’siri ……………….12
1.3.  Rivojlanishning individual xususiyatlari va uni
jismoniy tarbiya hamda sport   faoliyatida hisobga olish ………………………21
XULOSA………………………………………………………………….….31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………………32 KIRISH
Jismoniy   madaniyat   va   sport   inson   faoliyatining   mustaqil   turi   bo'lib,   uning
jamiyat   rivojidagi   ahamiyati   juda   katta.   Ular   ijtimoiy   ishlab   chiqarishga,   ijtimoiy
munosabatlarning   rivojlanishiga,   odamning   shaxs   sifatida   shakllanishiga   sezilarli
darajada ta'sir qiladi. 
Hozirgi   kunda   jismoniy   tarbiya   va   sport   juda   mashhur.   Sportga
bag'ishlangan   maqolalar,   kitoblar   yozilgan,   unga   bag'ishlangan
filmlar,   sotsiologlar, shifokorlar, tarixchilar, o'qituvchilar va boshqa mutaxassislar
uning   muammolarini   o'rganishga   e'tibor   bermoqdalar.   Bularning   barchasi   nafaqat
modaning   obro'si,   balki   zamonaviy   jamiyatda   jismoniy   madaniyat   va   sport
egallagan o'rnini  aks  ettiradi. Jismoniy  madaniyat  va sport  har  tomonlama va har
tomonlama   rivojlangan   shaxsni   shakllantirish   omillari   bo'lgan   turmush   tarzini
izchil rivojlantirish alohida ahamiyatga ega. 
Jismoniy tarbiya tushunchasi.  
Jismoniy   tarbiya   sog'lom,   jismoniy   barkamol,   ijtimoiy   faol   avlodni
shakllantirishga qaratilgan pedagogik jarayon. 
Jismoniy   tarbiya   salomatlikni   mustahkamlash,   jismoniy   va   ma'naviy
kuchlarni   har   tomonlama   rivojlantirish,   mehnat   qobiliyatini   oshirish,   ijodiy   uzoq
umr va faoliyatning barcha sohalarida band bo'lgan odamlarning umrini uzaytirish
muammolarini hal qiladi. Jismoniy tarbiya jarayonida inson tanasining morfologik
va   funktsional   yaxshilanishi,   jismoniy   fazilatlarning   rivojlanishi,   vosita
ko'nikmalarini shakllantirish, maxsus bilim tizimlari va ulardan jamoat amaliyotida
va   kundalik   hayotda   foydalanish   amalga   oshiriladi.   Jismoniy   mashqlar   mehnat
unumdorligiga ta'sir  qiladi, ular  aqliy mehnat  bilan shug'ullanadigan  odamlarning
yuqori ijodiy faolligiga hissa qo'shadi. 
3 I . BOB .  ASOSIY   QISM
1.1.  Shaxs   shakllanishida   jismoniy   tarbiya   va   sportning   o ’ ziga
xos   ahamiyati
Muayyan   sport   va   jismoniy   mashqlar   bilan   muntazam   mashg'ulotlar
o'tkazish,   ularni   mashg'ulot   rejimida   to'g'ri   ishlatish   o'quvchilarning   aqliy
qobiliyatini   oshirishga,   zarur   bo'lgan   bir   qator   fazilatlarni   -   fikrlash
chuqurligini,   kombinatorlik   qobiliyatini,   operativ,   vizual   va   eshitish   xotirasini,
sensimotor   reaktsiyalarni   yaxshilashga   yordam   beradi.   Jismoniy   tarbiya   va   sport
ish   joyidagi   kasalliklar   va   shikastlanishlar   darajasini   pasaytirishda   muhim   omil
hisoblanadi. 
Jismoniy   tarbiya   va   sport   nafaqat   odamlar   uchun,   balki   kasblari   alohida
jismoniy   kuch   yoki   maxsus   aqliy   kuch   talab   qiladiganlar   uchun   ham   zarurdir,
chunki   zamonaviy   turmush   sharoitlari   (ishlab   chiqarishda   ham,   kundalik   hayotda
ham)   jismoniy   holat   muqarrar   ravishda   pasayishiga   olib   keladi.   inson   faoliyati.
Dvigatel faolligining pasayishi, o'z navbatida, aqliy va jismoniy ish qobiliyatining
pasayishi   va   inson   tanasining   kasalliklarga   chidamliligi   pasayishi   bilan   birga
keladigan tananing moslashuvchanligining pasayishiga olib keladi. 
Jismoniy madaniyat va sport har tomonlama rivojlangan shaxsni tarbiyalash
uchun   katta   imkoniyatlarga   ega.   Mashg'ulotlar   jarayonida   axloqiy,   aqliy,   mehnat
va   estetik   tarbiya   amalga   oshiriladi.   Shu   bilan   birga,   jismoniy   madaniyat   va
sportning   shaxsga   ta'siri   juda   o'ziga   xosdir   va   uni   boshqa   yo'llar   bilan   to'ldirib
bo'lmaydi. 
Axloqiy   tarbiya.   Jismoniy   tarbiya   axloq   bilan   uzviy   bog'liqdir.
Mashg'ulotlarda   va   ayniqsa   sport   musobaqalarida   odam   kuchli   jismoniy   kuchga
ega   bo'lib,   bu   iroda,   jasorat,   o'zini   tuta   bilish,   qat'iyatlilik,   o'ziga
ishonch,   chidamlilik,   intizom   kabi   fazilatlarni   shakllantirishga   yordam   beradi.
Jismoniy   mashqlar   va   sport   yo'naltirilgan   va   odatda   jamoada   o'tkaziladi.   Shu
sababli   sport   faoliyati   kollektivizm,   o'z   jamoasiga   sadoqat   hissini
uyg'otadi.   Sportda   halollik,   raqibga   hurmat,   o'z   xulq-atvorini   sport   etikasi
qoidalariga bo'ysundirish kabi axloqiy fazilatlar namoyon bo'ladi. 
4 Aqliy   tarbiya.   Tizimli   jismoniy   tarbiya   va   sport   aqliy   faoliyatini
yaxshilashda muhim rol o'ynaydi. Masalan, universitet talabalari uchun zamonaviy
o'quv   dasturlarini   ishlab   chiqish   muhim   nöropsikik   yuk   bilan   bog'liq.   Jismoniy
tayyorgarlikning   yuqori   darajasi   -   bu   o'quv   yili   davomida   aqliy   faoliyat
turg'unligini  ta'minlovchi  muhim  omillardan biri. "Tana holati  -  optimal  jismoniy
faollik   -   aqliy   mehnat   qobiliyati"   tizimida   oxirgi   aloqa   to'g'ridan-to'g'ri   birinchi
ikkiga   bog'liq   ekanligi   aniqlandi.   Shuningdek,   o'quv   yili   oxirigacha   yetarlicha
o'qitilmagan   o'quvchilarning   diqqat,   xotira   va   aqliy   operatsiyalar   soni   kabi
ko'rsatkichlar   sezilarli   darajada   kamaygani   qayd   etildi.   Ushbu   davrda   aqliy
nogironlikni   saqlab   qolish   har   bir   o'quvchining   jismoniy   holatini   hisobga   olgan
holda jismoniy mashqlar va sportning uzluksizligini ta'minlash va bu borada o'quv
yuklarini tartibga solish,   shuningdek, sinfda ijobiy hissiy muhitni ta'minlashdir. 
Mehnat   ta'limi.   Mehnat   ta'limi   mohiyati   -   bu   shaxsiyat   xususiyatlarining
izchil   va   tizimli   rivojlanishi,   uning   hayotga   va   ijtimoiy   foydali   mehnatga
tayyorlanish   darajasini   belgilaydi.   Bu   holda   asosiy   fazilatlar   mehnatsevarlik,
mehnatga ongli munosabat, mehnat madaniyatini mahorat bilan namoyon etishdir.
Qattiq   mehnat   to'g'ridan-to'g'ri   mashg'ulotlar   va   sport   musobaqalarida,   sportchilar
jismoniy mashqlar yoki sport mashg'ulotlarida natijalarga erishish uchun jismoniy
mashqlarni   bajarish   va   takrorlashda,   ya'ni   charchoqni   yengish   uchun   muntazam
ravishda   ish   olib   borishda   tarbiyalanadi.   Maqsadga   erishishda   qat'iylik,   jismoniy
tarbiya   va   sport   paytida   tarbiyalangan   mashaqqatli   mehnat   keyinchalik   ishlashga
o'tkazila di .
Estetik   tarbiya.   Sport   bilan   shug'ullanadigan   kishi   go'zallarning   timsollari
bilan   doimiy   ravishda   tanishadi.   Jismoniy   mashqlar   ta'siri   ostida   tana   shakllari
uyg'un   rivojlanadi, harakatlar va harakatlar yanada nozik, baquvvat, chiroyli bo'lib
qoladi.   Ko'pchilik   sport   bilan   shug'ullanadilar,   nafaqat   aniq   amaliy   maqsadlar   -
sog'liqni   saqlashni   yaxshilash,   rekord   o'rnatishda   va   hokazolarga   amal   qiladilar.
Ko'p   jihatdan,   ular   darslardan   estetik   zavq   olish,   go'zallikni   doimiy   ravishda
kuzatib   borish   va   uni   o'zingizning   tanangizga   ega   bo'lishning   nafisligi   bilan
mukammal   go'zallik   harakatlari   shaklida   yaratish   imkoniyatiga   ega   bo'lishadi.
5 Jismoniy   tarbiya   va   sport   bilan   estetik   tarbiya   o'rtasidagi   bog'liqlik   samarali,
chunki   u   nafaqat   tashqi   go'zal   qiyofani   yaratishga,   balki   ayni   paytda   zamonaviy
jamiyatda   axloqiy   va   irodaviy   fazilatlarga,   harakatlar   va   xatti-harakatlar
estetikasiga ta'sir ko'rsatishga imkon beradi. 
Jismoniy tarbiya tamoyillari.  
Pedagogikada   "tamoyillar"   tushunchasi   ta'lim   qonunlarini   aks   ettiradigan
eng muhim va zaruriy qoidalar sifatida tushuniladi. Ular rejalashtirilgan maqsadga
jalb   qilingan   o'qituvchining   faoliyatini   kam   kuch   va   vaqt   sarflaydi.  
Jismoniy tarbiya nazariyasi va amaliyotida turli xil guruhlar va turdagi printsiplar
mavjud:   jismoniy   tarbiya   tizimining   umumiy   tamoyillari,   jismoniy   tarbiyaning
individual turlarini (masalan, sport mashg'ulotlari) o'ziga xos xususiyatlarini ifoda
etadigan   uslubiy   tamoyillar.   Ular   bir-biri   bilan   chambarchas   bog'liq   va   yagona
printsiplar tizimini tashkil qiladi. Mening mavhumimda faqat jismoniy tarbiyaning
umumiy tamoyillari ko'rib chiqiladi. Bularga quyidagilar kiradi: 
1. Shaxsning har tomonlama va uyg'un rivojlanishi tamoyili;
2. Jismoniy tarbiya va hayot amaliyoti o'rtasidagi munosabatlar printsipi;  
3. Jismoniy tarbiyani sog'lomlashtirishga yo'naltirilganlik tamoyili.  
Shaxsning har tomonlama va uyg'un rivojlanishi tamoyili.  
Har   bir   inson   o'z   mamlakati   va   jamiyati   uchun   foydali   bo'lishga   intilishi
kerak.   Ammo   buni   faqat   har   tomonlama   rivojlangan   ma'naviy   va   jismoniy
kuchlarga ega odamlar amalga oshirishi mumkin. Ammo ular hayotning muayyan
ijtimoiy   sharoitlari   ta'siri   ostida   vujudga   kelishi   mumkin,   ular   orasida   jismoniy
tarbiya alohida o'rin tutadi. 
Shaxsning   har   tomonlama   rivojlanishi   biologik   muntazamlikni,   inson
tizimlari   va   organlarining   uyg'un   rivojlanishiga   bo'lgan   ehtiyojni   aks   ettiradi,
bu   ham   ijtimoiy   nuqtai   nazardan,   ham   biologik   xususiyatlarida   har   doim   yagona
ijtimoiy shaxsga ega. 
Bularning barchasi jismoniy tarbiya jarayonida insonga ta'sirning ko'p qirrali
xususiyatini   aniqlaydi   va   jismoniy   tarbiya   barcha   holatlarida   hisobga   olinishi   va
6 maqsadli   ishlatilishi   kerak   bo'lgan   turli   xil   ta'lim   turlari   o'rtasidagi   organik
bog'liqlikni aniqlaydi. 
Shaxsning   har   tomonlama   va   uyg'un   rivojlanishi   printsipi   ikkita   asosiy
qoidada namoyon bo'ladi: 
1).   Ta'limning   barcha   jihatlarining   birligini   ta'minlash,   barkamol
rivojlangan   shaxsni   shakllantirish.   Jismoniy   tarbiya   jarayonida   va   jismoniy
madaniyatdan foydalanishning tegishli shakllarida axloqiy, estetik, jismoniy, aqliy
va mehnat ta'limi muammolarini hal etishga kompleks yondashuv zarur. Faqat bu
holda   insonning   yuqori   darajada   rivojlangan   jismoniy   fazilatlari   va   qobiliyatlari,
uning   sportdagi   rekord   natijalari,   ijtimoiy   ahamiyati   va   chuqur   tarkibi;  
2).   Keng   jismoniy   tayyorgarlikni   ta'minlash.   Jismoniy   madaniyat   omillaridan
kompleks foydalanish insonga xos bo'lgan hayotiy jismoniy fazilatlarni (va ularga
asoslangan   vosita   qobiliyatlarini)   to'liq   rivojlanishi   uchun,   shuningdek   hayotda
zarur   bo'lgan   vosita   ko'nikmalarini   shakllantirish   uchun   zarurdir.   Shunga   ko'ra,
jismoniy   tarbiya   ixtisoslashgan   shakllarida   umumiy   va   maxsus   jismoniy   tarbiya
birligini ta'minlash kerak. 
Insonning   ma'naviy   dunyosi   tashqi   va,   birinchi   navbatda,   ijtimoiy   muhit
ta'siri   ostida   rivojlanadi,   shuningdek,   insonning   atrof-muhitni   va   o'zini   o'zi
o'zgartirishga   qaratilgan   faol   harakatlari   tufayli   rivojlanadi.  
Jismoniy   tarbiya   jarayonida   -   insonning   jismoniy   va   ma'naviy   rivojlanishi   tufayli
aqliy   axloqiy   va   estetik   tarbiya   vazifalarini   amalga   oshirish   uchun   katta
imkoniyatlar   mavjud.   Shaxsning   har   tomonlama   va   uyg'un   rivojlanishi   printsipi
quyidagi asosiy talablarni o'z ichiga oladi. 
1. Ta'limning turli tomonlarining birligini qat'iyan kuzatish 
2. Umumiy jismoniy tayyorgarlikni keng ta'minlash 
Umumiy   jismoniy   tayyorgarlikka   bo'lgan   talablar   inson   rivojlanishining
asosiy qonunlaridan biri  - tizimlar  va organlarning uzviy bog'liqligiga asoslanadi.
Kompleks   jismoniy   tayyorgarlik   har   qanday   faoliyat   turining   ajralmas   poydevori
bo'lib,   insonning   axloqiy   va   jismoniy   kuchining   bitmas-tuganmas   manbai   bo'lib
xizmat qiladi. 
7 Buning xammasi oxir oqibatda xujayralar oziqlanishi  va ularning ishlashini
pasaytiradi va odam ishga layoqatliligini aks etadi. Bundan tashqari     qarigan sari
pеrifеrik   to`qimalar     glyukozadan   foydalanish   tеzligi   susayadi   va   organizmni
yoshga   ko`ra   yog`     bosib   kеtishi   asosida   yotgan   glyukoza   o`rniga   insulinni   otilib
chiqishi   oshadi.   Shuningdеk   markaziy     gipotalamus   endokri   bеzida
nеyromеdiatorlarr   to`planishi   pasayishi   va   ularning   tеzda   charchab   qolishi
bеlgilanadi,   shuning   uchun   yosh   o`tgan   sari   odatlarni   o`zgartirish,   yangi   va
notanish narsani   boshlash ancha   qiyinroq, uzoq, muddatli emotsional holatlar va
tеz   bo`lib   turadigan   ruhiy   siqilishlar   og`ir   kеchadi.   40-50     yoshdan   so`ng
organizmning   aerob   qobiliyatlari   susayadi,   shuning   uchun   jismoniy   faollik
kamayadi.Odam organizmi tuzilishi va boshqarish  hususiyatlari.
Odam   tanasi   tuqima   va   sistеmalar   bilan   bog`laydigan   hujayralardan   iborat.
Har   bir'   xujayrra     xayot     faoliyati   natijasi     bo`lib   ma'lum   bir   ish   hisoblanadi:
Masalan, mushak xujayrasi xarakatni ta'minlagan xolda qisqaradi, asab xujayrasi –
quzg`aladi,   buyrak   xujayrasi   harakatni   qayta   ishlab   chiqadi   va   organizm   uchun
zararli   ma'lum   bir   moddalarni   ajratadi;   sulak   bеzlari   sutni   ishlab   chiqadi.   Odam
organizmi   ko`pgina   tashqi   va   ichki   omillar   ta'siridan   qatiy   nazar   bir   butun
ishlaydi.,Yoshdagi  bunday uyg`unlashuv bir qancha qavat  yoki    darajalar  bo`lgan
tartibga   soluvchi   nozik   murakkab   mеxanizmlar   tufayli   amalga   oshadi.Mana
shularni  hisobga  olgan  holda  maktab o’quvchilari  orasida  yiliga bir  marta   tibbiy
ko’riklar tashkil qilinadi. 
Bolalar   va   o’smirlar   organizmiga   mushak   yuklamasi   va   doimiy   tarzda
jismoniy tarbiya bilan shug’ullanishning  ta’siri.
Jismoniy tarbiya yoki sport bilan tizimli shug‘ullanish organizmni jismoniy
yuklamalarga adaptatsiyasini (o‘ziga xos moslashishini) vujudga keltiradi. Bunday
adaptatsiyaning   asosida,   mashq   qilish   natijasida   turli   a’zolar   va   to‘qimalarda
yuzaga   keladigan   morfologik,   metabolik   va   funksional   o‘zgarishlar,   asabli,
gormonal   va   avtonom   darajada   funksiyalarning   hujayraviy   boshqarilishini
mukammallashtirish   yotadi.   Ushbu   o‘zgarishlarning   barchasi   mashq   qilish
(trenirovka)   samarasini   belgilaydi.   Ular,   organizmning   ma’lum   (mashq
8 qilinayotgan)   mushak   faoliyatini   amalga   oshirishni   ta’minlaydigan   turli-tuman
funksiyalarini   yaxshilanishida   va   oqibatda,   shug‘ullanuvchining   jismoniy
tayyorgarlik   (mashq   qilganlik)   darajasini   yaxshilanishida,   sport   natijasining
o‘sishida   namoyon   bo‘ladi.   Mashq   qilish   samarasini   belgilovchi   omillarni   tahlil
qilishda,   quyidagi   fiziologik   qonuniyatlar   ajratiladi:   1)   mashq   qilishning   asosiy
funksional   samaralari;   2)   mashq   qilish   samaralarining   yuzaga   kelishi   uchun
bo‘sag‘a   (kritik)   yuklamalari;   3)   mashq   qilish   samaralarining   o‘ziga   xosligi;   4)
mashq qilish samaralarining qaytarilishi; 5) mashq qilish samaralarining kattaligini
belgilovchi   mashq   qilish   qobiliyati.   8.1.   Mashq   qilishning   ikki   asosiy   funksional
samaralari   Ma’lum   bir   turdagi   jismoniy   mashqlarni   tizimli   bajarish   (trenirovka)
ikkita   asosiy   ijobiy   funksional   samaralarni   yuzaga   keltiradi:   1)   butun   organizmni
to‘laligicha   va   uning,   mashq   qilishni   ta’minlaydigan   yetakchi   tizimlarining
maksimal   funksional   imkoniyatlarini   kuchaytirishni;   2)   mashq   qilinayotgan
mushak   faoliyati   turini   bajarish   paytida   butun   organizmni   to‘laligicha   va   uning
a’zolari   va   tizimlari   faoliyatining   samaradorligini   (tejamkorligini)   oshirish.
Birinchi   samara   to‘g‘risida,   chegaraviy,   maksimal   testlarni   (mashqlarni)   bajarish
paytida   namoyon   bo‘ladigan   maksimal   ko‘rsatkichlarning   o‘sishi   dalolat   beradi.
Bu ko‘rsatkichlar, mushak faoliya- 157 tining ayni bu turini bajarish uchun muhim
bo‘lgan,   organizmning   joriy   maksimal   funksional   imkoniyatlarida   aks   etadi.
Masalan,   chidamlilikni   mashq  qilish  samarasi  to‘g‘risida  organizmning  maksimal
aerob imkoniyatlarining — maksimal  aerob quvvatni va maksimal aerob sig‘imni
ortishi   dalolat   beradi.   Ikkinchi   samara   to‘g‘risida,   standart   maksimal   bo‘lmagan
yuklamani   bajarish   paytida,   organizmning   turli   yetakchi   a’zolari   va   tizimlarining
faoliyatidagi   funksional   siljishlarning   kamayishi   dalolat   beradi.   Masalan,   bir
xildagi yuklamani bajarish paytida, mashq qilganlarda mashq qilmaganga nisbatan
yoki   bir   kishining   o‘zida,   mashq   qilishning   ma’lum   bir   davridan   keyin   kamroq
funksional   siljishlar   (YUQCH   da,   o‘pka   ventilatsiyasida,   skelet   mushaklarining
qisqarish   faolligining   miqdori   va   darajasida,   tana   haroratida,   qonda   laktat,
katexolaminlar   va   boshqa   gormonlar   konsentratsiyasida,   simpatik   asab   faolligida
va   h.k.)   hamda   ushbu   yuklamani   bajarish   paytida   energiya   sarflarini   (masalan,
9 kislorod   iste’molining)   pasayishi   kuzatiladi.   Mashq   qilish   qobiliyati   —   bu,   tirik
organizmni   tizimli   mashq   qilishi   natijasida,   o‘z   funksional   imkoniyatlarini
o‘zgartirish   xususiyatidir.   U,   kishining   jismoniy   mashq   bajarishni   idrok   qilishini,
uning   o‘ziga   xos   tizimli   jismoniy   mashq   ta’siri   ostida   o‘ziga   xos   funksional
imkoniyatlarini   oshirish   qobiliyatini   tavsiflaydi.   Mashq   qilish   qobiliyati   son
jihatdan   (mashq   qilishlik   qobiliyatining   darajasi),   mashq   qilish   samaralarining
kattaligi   bilan   baholanishi   mumkin:   ular,   bu   mashq   qilishga   javoban   qanchalik
katta bo‘lsa, unga mos ravishda, mashq qilishlik qobiliyati shuncha yuqori bo‘ladi.
Mashq  qilish qobiliyati  har  xil  yoshdagi  va jinsdagi  odamlarda  ancha farq qiladi:
bitta mashqning o‘zi ularda har xil samara beradi. Bir xil yoshga va jinsga mansub
guruhlar orasida ham, mashq qilishlik qobiliyatining katta individual variatsiyalari
mavjud. Mashq qilish qobiliyati, xuddi mashq qilish samaralari kabi o‘ziga xosdir.
Masalan, ayrim kishilar kuch mashqlari paytida yuqori darajadagi mashq qilishlik
qobiliyatini   namoyon   qilishlari,   lekin   chidamlilikni   mashq   qilish   paytida   esa,   u
qobiliyat   ko‘rinmasligi   mumkin.   Boshqalari,   aksincha,   chidamlilikni   mashq
qilishni   yuqori   darajada   idrok   qiladilar,   lekin   kuch   mashqlariga   javoban   mushak
kuchlari   katta   o‘sishga   imkoniyati   yo‘q.   Bir   xil   mashq   qilish,   turli   odamlarda,
nafaqat   mashq   qilishlik   qobiliyatidagi   farqlari   tufayli   har   xil   samaralar   berishi
mumkin.   Biron-bir   sifatni   (ma’lum   bir   mashqda   sport   natijasini   oshirish)   mashq
qilishning   bitta   usuli   bir   xil   odamlar   uchun,   mashq   qilishning   boshqa   usuli   —
boshqa odamlar uchun samarali bo‘lishi mumkin. Shundan kelib chiqqan holda, bir
xildagi mashq qilishni qo‘llash, turli odamlarda, ushbu jismoniy faoliyat turiga har
xil   darajada   mashq   qilishlik   qobiliyatini   ko‘rsatishi   mumkin.   Bir   xil   yosh-
jinsdagilar   guruhida,   mashq   qilishlik   qobiliyatining   darajasi,   funksional
ko‘rsatkichlarning (sport natijasining) dastlabki (mashq qilishdan oldingi) darajasi
bilan ko‘proq belgilanadi. Organizmning turli a’zolari, tizimlari, mexanizmlarining
funksional   169   imkoniyatlarini   va   butun   organizmning   funksional   tayyorgarligini
(mashq   qilishlik   qobiliyatini)   tavsiflovchi   har   xil   ko‘rsatkichlar,   mashq   qilish
ta’siri   ostida   turlicha   o‘zgaradi.   Lekin,   umumiy   qoida   shundan   iboratki,   ushbu
ko‘rsatkichlarning   o‘zgarishi,   ularning   dastlabki   (mashq   qilishidan   oldingi)
10 darajasi qancha past bo‘lsa, shuncha katta bo‘ladi. Kishining mashq qilish qobiliyat
darajasi,   uning   mashq   qilganlik   (funksional   tayyorgarligi)   darajasi   qancha   past
bo‘lsa, shunchalik katta bo‘ladi. Mashq qilish samaralari rivojlanishining kattaligi
va tezligi bo‘yicha mashq qilish qobiliyatining to‘rtta varianti ajratiladi: 1. Yuqori
tez mashq qilishlik qobiliyati: katta samaralar berib, ular tizimli mashq qilishning
boshlang‘ich davrida eng tez o‘sadi, keyin esa kam (asimptotik) o‘zgaradi, sekin-
asta   «to‘yinish   darajasiga   (maksimal   mumkin   bo‘lgan   mashq   qilish   samarasiga)
yaqinlashadi.   2.   Yuqori   sust   mashq   qilish   qobiliyati:   sekin-asta,   sust   o‘sadigan
yuqori   mashq   qilish   samaralari.   3.   Past   tez   mashq   qilish   qobiliyati:   uncha   katta
bo‘lmagan   mashq   qilish   samaralari   bo‘lib,   ular   tez   o‘sadi   va   tizimli   mashq
qilishning nisbatan qisqa davridan keyinoq namoyon bo‘ladi, undan so‘ng esa kam
o‘zgaradi. 4. Past sust mashq qilish qobiliyati: uncha katta bo‘lmagan mashq qilish
samaralari   bo‘lib,   ular   tizimli   mashq   qilish   jarayonida   sust   o‘sadi.   Yuqorida
aytilganidek,   mashq   qilishlik   qobiliyat   darajasi,   organizm   fiziologik
funksiyalarining   dastlabki   darajasiga   ko‘proq   bog‘liq.   Ushbu   daraja   odamning
turmush   tarzi   bilan,   xususan   jismoniy   faollik   darajasi,   ovqatlanish   xarakteri,
bajariladigan   mashqlar   bilan   belgilanadi.   Lekin,   odamning   funksional
imkoniyatlarini hamda mashq qilish ta’siri ostida ularni mumkin bo‘lgan maksimal
o‘zgarishi   darajasini,   ya’ni   mashq   qilish   qobiliyatini   aniqlashda   genotip   (nasliy
belgilangan   genetik   omillar)   katta   rol   o‘ynaydi.   Turli   fiziologik   funksiyalar
darajasini   aniqlashda   nasliylikning   roli   bir   xil   emas.   Avvalambor,   kishining   bir
qator funksional ko‘rsatkichlari, ayni darajada, gavdaning kattaliklari va shakliga,
uning   alohida   bo‘g‘inlariga   va   ayrim   ichki   a’zolarining   (masalan,   yurak,   o‘pka,
aortasining   diametri   va   h.k.)   kattaliklariga   bog‘liq.   Ko‘pchilik   antropometrik   va
morfologik   belgilar   genetik   nazorat   ostida   bo‘ladi   va   shuning   uchun,   ular   bilan
bog‘langan  funksional   tavsiflarni   nasliy  belgilanishini   oldindan hal   qiladi. Tashqi
nafas funksiyalari, ayni darajada, genetik jihatdan oldindan belgilangan. Bu, tashqi
nafasning   quyidagi   ko‘rsatkichlariga   taalluqli:   o‘pkaning   umumiy   sig‘imi,   qoldiq
va zaxira hajmi, o‘pkaning hayotiy sig‘imi (8.2, B-rasm). Nafas chastotasi  hamda
170   o‘pkaning   nisbiy   hajmi   va   sig‘imini   (tana   massasiga   nisbatan)   genotipga
11 bog‘liqligi   aniqlanmagan.   Shu   bilan   birga,   nafasni   ushlab   turish   davomiyligi,
tashqi  nafasni  gipoksiyaga reaksiyasining  xususiyatlari  genetik omillarning ancha
sezilarli   ta’siri   ostida   bo‘ladi.   Yurak-qon   tomir   tizimining   funksiyalari   nasliy
omillarning shubhasiz (lekin, turli ko‘rsatkichlar uchun bir xil bo‘lmagan) ta’sirini
ko‘rsata oladi.
12 1.2. Jismoniy tarbiya va sport shaxsning shakllanishiga ta’siri
Ushbu   printsip   jismoniy   tarbiyaning   asosiy   ijtimoiy   qonunini   ifodalaydi,
uning   asosiy   vazifasi   odamlarni   faoliyatga,   hayotga   tayyorlashdir.   Jismoniy
tarbiyaning   barcha   tizimlarida   bu   naqsh   uning   o'ziga   xos   ifodasidir.  
Ba'zi  olimlar jismoniy madaniyat va sportning asosiy funktsiyalaridan zamonaviy
hayotning   qattiqligini   yo'qotishda   foydalanishda   foydalanishadi.   Ammo   yana   bir
nuqtai   nazar   bor   -   jismoniy   tarbiya   samarali   mehnat   qiladigan   va   o'z   vatanini
dushmanlarning   suiqasdidan   himoya   qiladigan   odamlarni   tayyorlash   uchun
yaratilgan. 
Bu   jismoniy   tarbiyani   hayot   amaliyoti   bilan   yangi   mazmun   va   ahamiyat
bilan   bog'lash   printsipini   beradi.   Jismoniy   tarbiyaning   ushbu   printsipini   amalga
oshirishda hamma joyda, oxir-oqibat, mehnatga tayyorgarlik va mudofaani hisobga
olish kerakligini hisobga olish kerak.
Jismoniy   tarbiyaning   amaliy   ahamiyati   faqat   hayotda   zarur   bo'lgan   vosita
ko'nikmalarini rivojlantirishdan iborat degan fikr mavjud. Agar u yoki bu jismoniy
mashqlar turi bilan mashg'ulotlar natijasida shakllangan mahorat qo'llanilsa, ya'ni.
ishlaydigan   yoki   harbiy   muhitga   o'tkazilishi   mumkin,   keyin   bunday   jismoniy
tarbiya hayot bilan bog'liq. 
Maqsad   shundaki, ishlab chiqarishga yoki armiyaga kelgan odam qisqa vaqt
ichida   har   qanday   biznesning   texnikasini   o'zlashtira   oladi.   Faqat   kuchli,   chaqqon
va   jismonan   rivojlangan   odam   yangi   ishni,   yangi   texnologiyalarni   tezroq
o'zlashtirgan ma'qul. 
Qo'shinlarning   jangovar   tayyorgarligi   zamonaviy   amaliyoti   shuni
ko'rsatadiki,   harbiy   texnika   qanchalik   murakkab   bo'lsa,   odamlarning   jismoniy
tayyorgarligiga bo'lgan talablar shunchalik chuqur va xilma-xil bo'lishi kerak. 
Maxsus harbiy-amaliy tayyorgarlikning vazifalari muhimdir. 
Ba'zi   olimlar   savol   tug'diradilar   -   hayot   uchun   nima   muhimroq:   jismoniy
tarbiya   jarayonida   ta'limi   ta'minlanishi   kerak   bo'lgan   motor   qobiliyati   yoki
jismoniy   fazilatlar?   Ushbu   savol   bunday   shakllantirishda   noqonuniydir.   Sifat   va
mahorat   bir-biridan   ajratilgan   holda   mavjud   emas.   Savolning   bunday
13 shakllantirilishi   amalda   ta'limning   ta'limga   va   aksincha   qarshi   bo'lishiga   olib
keladi.   Ikkalasi   ham   muhimdir.   Hayot   uchun   tayyorlangan   odam   -   bu   jismoniy
sifatlarni   yuqori   darajada   rivojlantirgan   va   turli   xil   motorli   ko'nikmalarga   ega
bo'lgan   kishi.   Birdamlikda,   ikkala   omil   ham   hayot   uchun   zarur   bo'lgan   jismoniy
tayyorgarlikni   kafolatlaydi.  
Jismoniy   tarbiya   jamiyat   a'zolarining   salomatligini,   ularning   kuchliligi   va
chidamliligini   rivojlantirishni   ta'minlashi   kerak.   Jismoniy   tarbiyaning   hayotiy
amaliyot   bilan   o'zaro   bog'liqligi   printsipi   jismoniy   tarbiyaning   barcha   aniq
vazifalarini,   shu   jumladan   sport   mashg'ulotlarini,   shu   jumladan   to'g'ridan-to'g'ri
amaliy   ahamiyatga   ega   jismoniy   mashqlarni   o'z   ichiga   olishi   kerak.  
Natijada jismoniy tarbiyaning hayot amaliyoti bilan o'zaro bog'liqligi tamoyilining
quyidagi aniq qoidalarini olishimiz mumkin: 
1.   jismoniy   tayyorgarlikning   aniq   vazifalarini   hal   qilish,   boshqa   barcha
narsalar   teng   bo'lganda,   to'g'ridan-to'g'ri   mehnat   tabiatining   muhim   vosita   va
ko'nikmalarini shakllantiradigan vositalarga (jismoniy mashqlar) ustunlik berilishi
kerak; 
2.   jismoniy   faoliyatning   barcha   shakllarida   turli   xil   vosita   qobiliyatlari   va
ko'nikmalarini, shuningdek jismoniy qobiliyatlarning har tomonlama rivojlanishini
ta'minlashga   harakat qilish kerak; 
3.   madaniy   faoliyatni   doimiy   va   maqsadli   ravishda   mehnatkashlik,
vatanparvarlik va axloqiy fazilatlar tarbiyasida shaxsning faol hayotiy pozitsiyasini
shakllantirish bilan bog'lash. 
Jismoniy tarbiya yo'nalishini takomillashtirish tamoyili. 
Inson   salomatligini   mustahkamlash   g'oyasi   butun   jismoniy   tarbiya   tizimiga
kiradi.   Jismoniy   tarbiya   yo'nalishini   takomillashtirish   tamoyilidan   quyidagi
qoidalar kelib chiqadi. 
1).   Jismoniy   mashqlar   bilan   shug'ullanadiganlarning   sog'lig'ini   yaxshilash
uchun   davlat   oldida   javobgarlik.   Jismoniy   tarbiya   tashkilotlari,   jismoniy   tarbiya
o'qituvchilari   va   murabbiylar   (shifokorlardan   farqli   o'laroq),   odatda,   sog'lom
odamlar   bilan   shug'ullanishadi.   Ular   davlat   oldida   nafaqat   gimnastika,   sport,
14 o'yinlar   va   turizm   bilan   shug'ullanadiganlarning   sog'lig'ini   saqlash,   balki   uni
mustahkamlash uchun ham javobgardirlar; 
2).   Tibbiy-pedagogik  nazoratning  majburiyati  va  birligi.   Jismoniy  mashqlar
faqat to'g'ri ishlatilganda shifobaxsh samarani beradigan vositadir.   Shu munosabat
bilan, jismoniy mashqlar bilan shug'ullanadiganlarning yoshi, jinsi va sog'lig'ining
biologik   xususiyatlarini   hisobga   olish   kerak.   Tizimli   tibbiy   va   pedagogik   nazorat
ushbu   xususiyatlarni   qat'iy   hisobga   olishni   o'z   ichiga   oladi.   Doim   yodda   tutish
kerakki,   na   o'qituvchi,   na   yaxshi   o'qitilgan,   balki   talabaning   o'zi   ham   jismoniy
mashqlar  ta'siri  ostida  tanada sodir  bo'layotgan  o'zgarishlarni  to'liq va o'z vaqtida
payqamaydi. Shifokor yordamga keladi. 
Jismoniy   tarbiya   bilan   shug'ullanadigan   barcha   tashkilotlar   uchun
talabalarning   tibbiy   nazorati   talab   qilinadi.   Biroq,   tibbiy   kuzatuv   faqat   inson
tanasida   sodir   bo'layotgan   o'zgarishlar   to'g'risida   xabar   berish   bilan   cheklanib
qolmasligi   kerak.   Maxsus   pedagogik   kuzatuv   ko'rsatkichlari   bilan   bir   qatorda
tibbiy   kuzatuv   ma'lumotlari   ob'ektiv   hodisalar   bo'lib,   ular   yordamida   jismoniy
mashqlarning   ijobiy   yoki   salbiy   ta'sirini   baholash,   jismoniy   tarbiya   usullarini
o'zgartirish va takomillashtirish mumkin. 
Shifokor,   o'qituvchi   va   amaliyotchining   kundalik   ijodiy   jamoasining
jismoniy   tarbiya   ichki   tizimining   sog'lomlashtirishga   yo'naltirilganligi   printsipi.
Agar   terapevt   sog'lig'ining   yomonlashishini   sezsa   va   shifokor   buni   tahlil   orqali
tasdiqlasa,   u   intensiv   sport   turlaridan   uzoqlashishi   va   terapevtik   vosita   sifatida
jismoniy mashqlar bilan qoniqishi kerak. 
Shifokor   va   o'qituvchi   mashqlarni   bajarishda   ishtirok   etgan   tanadagi
o'zgarishlarni   hisobga   olish   asosida   buxgalteriya  hisobi   asosida   ushbu   sinflarning
mumkin bo'lgan uzoq muddatli natijalarini oldindan bilishlari shart. 
Xulosa   qilib   aytganda,   ushbu   tamoyilning   ma'nosi   inson   salomatligini
mustahkamlash va yaxshilash ta'siriga erishish degan xulosaga kelishimiz mumkin.
Ushbu tamoyil quyidagilarni majbur qiladi: 
jismoniy   tarbiya   vositalari   va   usullarining   o'ziga   xos   tarkibini   belgilashda
ularning sog'liq uchun ahamiyatsiz mezon sifatida asoslanishi zarur. 
15 2.   o'quvchilarning   jinsi,   yoshi   va   o'qitish   darajasiga   qarab   o'quv
yuklamalarini rejalashtirish va tartibga solish; 
3.   vazifalar   va   musobaqalar   jarayonida   tibbiy-pedagogik   nazoratning
muntazamligi va birligini ta'minlash; 
4.   Tabiatning   shifobaxsh   kuchlaridan   va   gigiena   omillaridan   keng
foydalanish. 
Shunday   qilib,   yuqorida   aytilganidek,   jismoniy   tarbiya   umumiy
qoidalarining asosiy maqsadi quyidagicha: 
-   birinchidan,   maqsadga   erishish   va   jismoniy   tarbiya   muammolarini   hal
qilish uchun eng qulay sharoit va imkoniyatlarni yaratish; 
ikkinchidan,   jismoniy   tarbiya   jarayonining   umumiy   yo'nalishini   (yaxlitligi,
qo'llanishi, tiklanishi)   birlashtirishga; 
-   uchinchidan,   jismoniy   tarbiyaning   ijobiy   natijalariga   erishishni
kafolatlaydigan asosiy usullarni va ularni amalda qo'llash usullarini aniqlash.
Hech   kim   jismoniy   madaniyat   va   sportning   o'zgaruvchan   kuchi   bilan
taqqoslay   olmaydi.   Bu   quvvat   charchoqdan   shikoyat   qiladigan   -   qattiq,   og'riqli   -
sog'lom   bo'lib,   o'jar,   sust,   tez,   zaif,   kuchli   qiladi.   Yaxshi   jismoniy   tayyorgarlik
sizga   yangi   murakkab  ishlab   chiqarish  kasblarini  tezda   o'rganishga   imkon  beradi;
bu shuningdek uchuvchilar, kosmonavtlar va harbiylarni tayyorlashda hal qiluvchi
omillardan biriga aylandi. 
Jismoniy madaniyat va sport intellektual jarayonlarning rivojlanishiga hissa
qo'shadi   -   diqqat,   idrokning   aniqligi,   eslab   qolish,   ko'payish,   tasavvur
qilish,   fikrlash,   aqliy   faoliyatini   yaxshilash.   Sog'lom,   qotib   qolgan,   jismonan
yaxshi rivojlangan o'g'il-qizlar, odatda, o'quv materiallarini yaxshi qabul qiladilar,
maktabdagi   darslarda   kam   charchaydilar,   shamollash   sababli   darslarni
qoldirmaydilar. 
Jismoniy   tarbiya   ham   shaxsni   shaxs   sifatida   shakllantirishning   eng   muhim
vositasidir.   Jismoniy   mashqlar   sizni   ongga,   irodaga,   axloqiy   xarakterga,   o'g'il   va
qizlarning   xarakter   xususiyatlariga   ko'p   jihatdan   ta'sir   o'tkazishga   imkon   beradi.
Ular   nafaqat   tanadagi   sezilarli   biologik   o'zgarishlarni   keltirib   chiqaradi,   balki
16 insonning   ma'naviy   dunyosini   tavsiflovchi   axloqiy   e'tiqodlar,   odatlar,   didlar   va
boshqa jihatlarning rivojlanishini ko'p jihatdan aniqlaydi. 
Sportda shaxsning   shakllanish   psixologiyasi  
Sport   sohasidagi   ko’pgina   mutaxassislar   -   pedagoglar,   psi-xologlar,
fiziologlar   va   shifokorlar   o’rtasida   sportchilarning   asab   tizimi   kuchli   bo’ladi,
ularning   ruhiy   xususiyatlari,   shu   jumladan ,   temperamentlari   sportda   yuksak
muvaffaqiyat qozonish uchun zaruriy shart hisoblanadi, degan fikr keng tarqalgan.
Bu fikr  ayrim  tadqiqot  ishlari  natijasida qisman  tasdiqlangan.  A.I. Kresotovnikov
va   uning   hamkasblari   1937   yildayoq   asab   tizimi   turi   xususiyatlarini   test   usulida
aniqlab,   ko’p   sportchilar   kuchli   tipning   turli   varivsiyalariga   mansub,   degan
xulosaga   kelgan.   Ushbu   muammoni   o’rganishni   davom   etgan   olimlar   sportdagi
muvaffaqiyat  asab  tizimining tipologik xususiyatlariga  shartli  ravishda bog’liqligi
to’g’risida xulosaga keldilar (A.N.   Krestov-nikov , 1951-1955). 
K.M.   Smirnov   (1954,   1962)   musobaqalarning   yuqori   toifa-dagi   sportchilar
faoliyatiga ta’sirini o’rganar ekan, qo’zg’alish jarayon kuchsiz kechadigan shaxslar
muhim   musobaqalarda   yomon   natijalarga   erishishini   aniqladi.  
V.V.   Medvedev,   A.V.   Rodionov,   N.A.   Xudadov   (1973)   tadqiqot-lar   natijasida
sportchilarning   musobaqalarda,   ruhiy   zo’riqish   sha-roitida   asab   tizimining
qo’zg’alish   jarayoniga   bog’liq   xususiyatlari   yetakchi   rol   o’ynaydi,   degan   fikrga
keldilar.   Olingan   ma’lumotlar   qator   mualliflar   (K.M.   Gurevich,   L.A.   Kopitova,
V.F.   Matveyeva,   V.S.   Merlin   va   h.z.)   to’plagan   ma’lumotlarga   mos   keladi.  
Bu   fikrlar   ommaviy   va   o’smirlar   sportida   boshqacha   tus   oladi.   N.D.   Sinani
(1967,1968) velosipedchilar faoliyati xusu-siyatlarini o’rganar ekan, turli malakali
sportchilar o’rtasida asab tizimi bo’sh shaxslarni uchratmadi. Ammo bunday fikrlar
zamo-naviy   ma’lumotlarga   (ayrim   xususiyatlar   kompensatsiyasi ,   tempe-
ramentning  faoliyat  talablariga  moslashishi)   ko’p  ham   to’g’ri  kelavermaydi  (V.S.
Merlin, V.D. Nebiglitsin, V.M. Teplov, K.M. Gurevich va h.z.) toifasi, yoshi, jinsi,
sportdagi staji turlicha bo’lgan sportchilar o’rtasida inertli, yengiltak, jizzaki, asab
tizi-mi   bo’sh   shaxslarning   ham   uchrashi   o’rganishlar   natijasida   isbot   qilingan.  
Temperament   xususiyatlarini   ommaviy   sport   bilan   shug’ul-lanishga   bo’lgan
17 qobiliyat,   deb   qarash   noto’g’ri.   Asab   tizimining   kuchsizligi ,   inertliligi   yoki
barqaror   emasligi   va   bu   bilan   bog’liq   temperament   xususiyatlari   muvaffaqiyatli
sport   faoliyatiga   xalaqit   bermaydi   (B.A.   Vyatkin,   1964,   1967,   1970;   YU.YA.
Kisyolev, 1971; V.P. Merlikin, 1967,1968; O.A.CHernikova, 1961; V.M. SHadrin,
1967).  
B.A. Vyatkin (1978) ikki nuqtai nazar mavjud, degan fikrga kelgan: 
1)   istalgan   sport   turidagi   muvaffaqiyat   asab   tizimi   va   temperament
xususiyatlariga bog’liq; 
2)   ommaviy   sportda   va   sportning   alohida   turlarida   asab   tizimi   va
temperament   muhim   rol   o’ynamaydi,   turli   tipdagi   asab   tizimi   va   har   hil
temperamentli shaxslar sportda birdek natijaga erishishlari mumkin. 
Inson   asab   faoliyatining   individual   jihatlari   butun   sport   faoliyatining
borishida katta ahamiyat kasb etadi. Ular harakat ko’nikmalarining shakllanish   va
barqarorlashishi   tezligiga ,   ularning   rivojlanishi   va,   kerak   bulganda,   qayta   ishlab
chiqish,  o’zgartirishga  katta ta’sir   ko’rsatadilar.  Sportchining mashg’ulot-larda va
musobaqalardagi   ruhiy   holati   va   o’zini   tutishi   ham   individual   xususiyatlarga
bog’liq. Hayotda, ishda, atrofdagilar bilan munosabatda ikki asosiy asab jarayoni -
qo’zg’alish   va   tormoz-lanishning   balanslashuvi   ro’y   beradi.   Bu   balansning
buzilishi dinamik stereotipning shakllanishida qiyinchiliklar tug’diradi. 
Asab markazlarida   ishlayotgan mushaklar , organlardan kelayotgan ta’sirlarni
mustahkamlash,   harakat   ko’nikmasi   dinamik   stereoti-pini   yaratish   uchun   asab
markazlari   qo’zg’alishining   ma’lum   darajasi   zarur   bo’ladi.  
Sportchi   organizmga   ta’sir   qiluvchi   o’ta   kuchli   omillar   (uzoq   davom   etgan
maksimal   yuklamalar,   yuqori   tempda   ritmik   ishlash)   dan   so’ng
shug’ullanishlarning samarasi  kuchli tormozlanish natijasida tushib ketadi. Aynan
shu   davrda   yuklamalarni   kamay-tirish   kerak,   aks   holda   oliy   asab   faoliyatida
portlash ro’y beradi va sportchini uzoq vaqt izdan chiqarishi mumkin.
Jismoniy mashg’ulotlarning   psixologik masalalari  
Mashhur   psixolog   P.A.   Rudik   (1973)   tadqiqotlar   natijasida   shaxsning
psixologik   xususiyatlari   jismoniy   mashqlar   ta’siri   ostida   muayyan,   barqaror
18 o’zgarishi   mumkin,   degan   fikrga   kelgan.   Odatda   sport   shaxsning   shakllanishi   va
rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatadi,   deb   hisoblash   qabul   qilingan.   Sport
musobaqa-lari   tirishqoqlik,   ahloq   va   iroda   sifatlari ,   mardlikni   tarbiya-lashga
yordam   berishi   yuqorida   qayd   etildi.   Ammo   bu   yo’nalishdagi   tadqiqotlar   endi
boshlanmoqda.  
Verner   va   Totxeyd   Vest   -   Poyntedagi   harbiy   akademiya   kur-santlarining   shaxsiy
xususiyatlariga   muntazam   sport   mashg’u-lotlari   va   musobaqalarining   ta’sirini
aniqlamoqchi   bo’ldilar.   Buning   uchun   o’rta   maktabning   harbiy   akademiyaga
o’qishga   kirmoqchi   bo’lgan,   sportchi   va   sportchi   bo’lmagan   bitiruvchilari
kuzatildi.   Ushbu   tadqiqot   natijalariga   ko’ra   shaxs   o’smirlik   davrida   shakllanib
bo’ladi   va   sport   bilan   shug’ullanish   aytarli   o’zgarish-larga   olib   kelmaydi,   degan
taxminga kelindi. 
1968   yilda   Vashingtonda   o’tkazilgan   sport   psixologiyasi   bo’yicha   Ikkinchi
xalqaro kongressda professor Ikegami uzoq va muntazam sport mashg’ulotlarining
shaxsning o’zgarishga ta’sirini o’rganishga bag’ishlangan fundamental tadqiqotlar
natijasini taqdim etdi. Bu ma’lumotlarning statistik tahlili shuni ko’rsa-tadiki, sport
staji   oshaverishi   bilan   kuzatilgan   shaxslar   faol-roq,   tajovuzkorroq,   beg’amroq
bo’lavergan, depressiya va frestatsiya   kamroq ishtiyoq his etganlar , boshqalar bilan
munosabatda   yetakchi   bo’lishga   kamroq   intilganlar.   Uning   fikriga   ko’ra,   sport
mashg’u-lotlari ruhiy barqarorlikning umumiy o’zgarishiga ta’sir etmagan. 
Sport qobiliyatlarini rivojlanishida psixofiziologik shart sharoitlar  
Asab tizimlarining turlari va sport jarayonidagi ahamiyati  
Qobiliyatning   barcha   tuzilmalarining   asosida ,   jumladan,   sportda   ham,   tabiy
va   biologik   barqarorlikka   ega   bo’lgan   layoqatlar   yotadi.  
I.Pavlov,   uning   o’quvchilari   va   izdoshlarining   tadqiqotlari   inson   asab   tizimining
tipologik   faoliyatini   tabiat   rivojlanish   qonunlariga   asoslanib
o’rgandilar.   Aniqlanishicha ,   har-xil   asab   tizimi   xususiyatlariga   ega   bo’lgan
insonlarning   xarakteri   ham,   xolati   ham,   rivojlanish   xususiyati   ham ,   malakasi,
sifatlari ham turlicha bo’ladi. 
19 Inson   asab   tizimining   asosiy   tipologik   xususiyatlari:  
-kuchlilik-zaiflik   kishi   asab   tizimiga   ta’sir   etuvchi   xolatlarning   katta-kichikligini
hisobga   olgan   holda   chidamlilik   darajasi;  
-xarakatchanlik,   sustlik   –   kishi   asab   tizimining   qo’zg’atuvchiga   nisbatan
ta’sir   qilishning tezligi ; 
-vazminlik,   tezlik-   asab   jarayonidagi   xususiyatlariga   qo’zg’alish,
tormozlanish   va   xarakat   kuchlari   bo’yicha   munosabatining   ochilishi;  
Bu   asab   tizimlarini   qo’shilishidan   quyidagi   tur   guruhlariga   ajraladi:  
-o’ta   vazmin   tur   –   faoliyati   bir   tekisda   o’tadi,   xarakati   charchoq   tufayli   kamdan-
kam holda tushib ketadi; 
-vazmin   tur   –   bir   tekisda   kuch   sarf   qilinadigan   ishlarni   yaxshi   bajaradi ,
davomiy va uslubiy zo’riqishda yuqori chidamlilikka ega; 
-qiziqqon   tur   –   xarakterini   o’zgarib   turishi,   asablarini   taranglashuvi   tufayli
faoliyati tushib ketadi; 
-zaif   tur   –   ish   faoliyati   juda   past ,   stress   holatlarga   sezgirligi   baland;  
Asab tizimini o’ziga xos xususiyatlarini ajratib turuvchi ya’ni, kishi asab jarayoni
dinamikasini xarakterlanishi fiziologik temperamentning asosi hisoblanadi. 
Xolerik   temperament   –   xodisalarga   nisbatan   qiziqqon,   jangari,   jahli
chiqishi   oson   va   tez.   Kechinmalar   faoliyatiga   nisbatan   o’zgaruvchan.   U   ishga
butun   borlig’i   bilan   berilib   ketadi,   o’zidagi   kuchni   sezadi   va   maqsadga   erishish
uchun,   yo’lida   uchragan   qiyinchiliklarni   yengishga   xarakat   qiladi.   Qachonki,
kuchlari sarflanib bo’lgandan keyin u mushkullikka tushib, ishlashga boshqa hech
qanday imkoniyatlari qolmaydi. Xoleriklarning irodasi juda kuchli. 
Sangvinnik   temperament   -   o’ta   vazmin   tur   bo’lib,   asab   jarayoni
xarakatchan   va   yaxshi   balanslashgan.   U   jamiyatning   juda   yaxshi,   sog’lom,
xushchaqchaq   a’zosidir   lekin,   qachon   uni   qiziqtiradigan   ish   topilsagina,   bu
qobiliyatlar   ko’rinadi.   Sangvinnik   bosiq,   sharoitga   tez   ko’nikib   ketadi,   atrofidagi
odamlar   bilan   tez   til   topishib   ketadi,   muomalali,   begona   odamlar   orasida   o’zini
noqulay   sezmaydi.   Kollektiv   orasida   quvnoq,   xushchaqchaq,   ishlarni   tez   qabul
qilib oladi va biror narsa bilan doim mashg’ul bo’ladi. Xarakterini tez o’zgartiradi,
20 bu   asab   jarayonlarini   xarakatchanligidandir.   YOmon   holatlarda   iztirobga   tushadi.
U umuman olganda - optimistdir. 
Flegmatik   temperament   –   asabning   nisbiy   xarakatchanligiga,
xayajonlanish   va   tormozlanish   jarayonlariga   yetarlicha   bosiqligi   bilan
xarakterlanadi.   Bular   –   bosiq,   matonatli   va   juda   mehnatkash   kishilar.   Ular   juda
og’ir   murakkab   holatlarda   ham   bosiqligini   yo’qotishmaydi.   Asab   faoliyati
jarayoning   qattiqligidan   ular   o’zlarini   yaxshi   tutadilar,   darhol   hayajonlanib
ketmaydilar.   Ular   mayda   narsalar   bilan   o’zlarini   chalg’itishni   hohlamaydilar
shuning   uchun,   bir   xilda   kuch   sarflashni   talab   qiluvchi   davomiy   va   uslubiy
keskinlikda   xarakatni   bajaradilar.   I.P.Pavlov   bunday   turdagi   odamlarni
chidamliligini juda yuqori deb baholagan. 
Melanxolik   temperament   –   ish   qobiliyatining   zaifligi   bilan   farq   qiladi,
ya’ni   ularning   xayajonlanish   va   tormozlanish   darajasi   juda   ham   kuchsiz.   Ularni
yangiliklar,   yangi   sharoit,   odamlar   bilan   muomala  cho’chitadi,   uyaltiradi   shuning
uchun,   ular   odamovi   bo’ladilar.   Ular   ichki   dunyosini   chetga   chiqarmaydilar   va
hayot sharoitlariga qiyinchilik bilan o’rnashadilar. 
I.A.Pavlovning ta’kidlashicha, inson shaxsi  biologik meros sifatida va atrof
muhit   sharoitlari   tarbiyasida   aniqlanadi.   Asab   tizimi   (temperament)   tug’ma
xususiyatlarga ega, xarakter esa individual odatlardan olinadi. 
Asab   tizimini   turi   haqida   gapirganimizda,   A.Pavlovning   ta’kidlashicha,
hayvonlar organizmi qanday tuzilgan bo’lsa, shundayligicha tug’iladi. Uning asab
tizimini   o’zgarishiga   vaziyat   va   ahvolning   yaxshi   yomonligi,   umumiy   shartli-
refleks ta’sir qiladi. 
Fransuz   tadqiqotchisi   Morisning   fikricha,   har   bir   turdagi   guruh   aniq   ish
qobiliyatiga   ega.   Uning   ko’rsatkichlari   bo’yicha,   kuchli   va   asabiy   tur   ko’pgina
kilogrammometr   ishlab   chiqaradi,   uning   ergogrammasi   esa   darhol   pasayib   ketadi
bu   esa,   asab   tizimidagi   qarshilik   kuchining   kattaligiga   guvohlik   beradi.   Kuchli
lekin,   asabiysiz   tur   ham   kilogrammometr   ishlab   chiqishga   qodir   lekin,   pasayib
ketayotgan   ergogramma   qismi   juda   qisqa   shuning   uchun,   asab   tizimi   tez   holdan
21 toyadi. Asab turlari uzoq vaqt jismoniy   ishlarga chiday olmaydi lekin, ergogramma
pastlashish bosqichiga qarshilik ko’rsatishga katta kuch sarflaydi.
22 1.3. Rivojlanishning individual xususiyatlari va uni
jismoniy tarbiya hamda sport   faoliyatida hisobga olish
Rivojlanish   oddiyda   murakkabga,   quyidan   yuqoriga,   eski   sifatlardan   yangi
holatlarga o’tish, yangilanish, yangining paydo bo’lishi, eskining yo’qolib borishi,
miqdor   o’zgarishining   sifat   o’zgarishiga   o’tishini   ta’minlovchi   murakkab   harakat
jarayoni   sanaladi.Rivojlanishining   manbai   qarama-qarashliklarni   o’rtasidagi
kurashdan iboratdir.
Bola   shaxsining   rivojlanishi   inson   ijtimoiymavjudotdir,   degan   falsafiy
ta’limotga   asoslanadi.Ayni   vaqtda   inson   tirik,   biologik   mavjudot   hamdir.Demak,
uning   rivojlanishida   tabiat   rivojlanishining   qonuniyatlari   ham   muhim   ahamiyatga
ega.   SHuningdek,   shaxs   bir   butun   mavjudot   sifatida   baholanar   ekan,   uning
rivojlanishiga   biologikvaijtimoiy   qonuniyatlar   birgalikda   ta’sir   etadi,   ularni   bir-
biridan ajratib bo’lmaydi.
CHunki   shaxsning   faoliyati,   hayot   tarziga   yoshi,   bilimi,   turmush   tajribasi
bilan birga boshqa fojiali holatlar, kasalliklar ham ta’sir etadi.
Inson   butun   umri   davomida   o’zgarib   boradi.U   ham   ijtimoiy,   ham   psixik
jihatdan   kamolga   yetadi,   bunda   bolaga   berilayotgan   tarbiya   maqsadga   muvofiq
bo’lsa,   u   jamiyat   a’zosi   sifatida   kamol   topib,   murakkab   ijtimoiy   munosabatlar
tizimida   o’ziga   munosib   o’rin   egallaydi.CHunki   rivojlanish   tarbiya   ta’siri   ostida
boradi.
SHaxsning   fazilatlarini   to’g’ri   ko’rish   va   bexato   baholash   uchun   uni   turli
munosabatlar jarayonida kuzatish lozim.
Demak, shaxsni rivojlantirish vazifasini to’g’ri hal etish uchun uning xulqiga
ta’sir etuvchi omillar hamda shaxs xususiyatlarini yaxshi bilish zarur.
Tarbiya   bolaga   samarali   ta’sir   etishi   uchun   o’sish   va   rivojlanish
qonuniyatlarini   bilish   va   hisobga   olish   maqsadga   muvofiq.   SHunday   qilib,
rivojlanishvatarbiya o’rtasida ikki tomonlama aloqa mavjud.
SHaxs   tarbiyasiga   ta’sir   etuvchi   omillar.   Fanda   odamning   shaxs   sifatida
rivojlanishiga   biologikvaijtimoiy   omillarning   ta’siri   o’rtasidagi   munosabatni
belgilashga oid munozara ko’pdan buyon davom etmoqda.
23 Insonning shaxs sifatida rivojlanishiga ijtimoiy voqealar, tabiiy omillar yoki
tarbiya ta’sir etadimi?Bu uch omilning o’zaro munosabati qanday?
Fanda   biologik   yo’nalish   deb   nomlangan   nuqtai   nazar   yetakchi   o’rinlardan
birini   egallab,   uning   vakillari   Aristotel,   Platonlar   tabiiy-biologik   omillarni   yuqori
qo’yadi.Ular   tug’ma   imkoniyatlar,   taqdir,   tole   har   kimning   hayotdagi   o’rnini
belgilab bergan, deydilar.
XVI   asr   falsafasida   vujudga   kelgan   preformizm   oqimi   namoyandalari   esa
shaxs   rivojlanishidagi   naslning   roliga   katta   baho   berib,   ijtimoiy   muhit   va
tarbiyaning rolini inkor etadi.
Xorij   psixologiyasidagi   yana   bir   oqim   –   bixeviorizm   XX   asr   boshlarida
yuzaga kelgan bo’lib, uning namoyandalari, ong va aqliy qobiliyat nasldan-naslga
o’tib, insonga u tabiatan berilgan, deyiladi. Mazkur ta’limot vakili amerikalik olim
E.Torndaykdir.
Progmatizm   oqimiva   uning   vakillari   D.D’yul,   A.Kombe   ham   shaxs
rivojlanishini   biologik   nuqtai   nazarda   asoslaydilar.   Ular   rivojlanishni   fahat
miqdoriy o’zgarishdan iborat, deb qaraydilar.Naslning rolini absolyutlashtirib, uni
inson taqdirida hal qiluvchi ahamiyatga ega deb biladilar.
Demak,   bir   guruh   xorijiy   olimlar   rivojlanishni   biologik   (nasliy)   omilga
bog’laydilar.
Biologik   oqimga   qarshi   falsafiy   oqim   vakillari   rivojlanishi   ijtimoiy   omil
omil   bilan   belgilaydilar.Bu   oqim   vakillari   bola   shaxsining   jismoniy,
psixikrivojlanishi u yashaydigan muhitga bog’liq deb ko’rsatadilar.
Muhit   deganda   odam   yashaydigan   sharoitdagi   barcha   tashqi   ta’sir
tushuniladi.SHu   nuqtai   nazardan   tarbiya   tufayli   bolani   o’zi   yashaydigan   ijtimoiy
sharoitga moslashtirish mumkin, degan xulosa kelib chiqadi.
Ular   ijtiomiy   muhitning   rolini   hal   qiluvchi   omil   deb   hisoblaydilar.Demak,
odam bolasining shaxs sifatida rivojlanib, taraqqiy etib borishi, uning shaxs bo’lib
kamolga yetishida nasl (biologik omil), ijtimoiy muhit (bola yashaydigan sharoit),
shuningdek, maqsadga muvofiq amalga oshadigan tarbiya ham birdek ahamiyatga
24 ega.   Bu   omillarning   ta’sirini   aniqlashda   ilg’or   pedagogik   olimlar,   psixolog   va
faylasuflar ta’limotiga  suyaniladi.
Falsafada   shaxsni   jamiyat   bilan   bog’liq   bo’lgan   ijtimoiy   hayotdagi
murakkab   voqelik   deb   qaraladi.Ular   individning   ma’naviy   boyligi   uning
munosabatlariga bog’liq, deb hisoblaydilar.
Haqiqatdan   ham,   shaxs   mehnat   faoliyati   zaminida   rivojlanadi,   kamolga
yetadi.Inson   sharoitni,   sharoit   esa   odamni   yaratadi.Bu   esa   o’z   navbatida   inson
faolligini   namoyon   etadi.Zero,   shaxs   ma’lum   ijtimoiy   tuzum   mahsulidir.Jamiyat
shaxs kamolotining muayyan imkoniyatlarini ro’yobga chiqarishi yoki yo’q qilishi
mumkin.
Faylasuflar   shaxsni   tabiatning   bir   bo’lagi   deb   baholaydilar.Bu   insondagi
layoqat   kurtaklari   bo’lib,   uning   rivojlanishi   uchun   tarbiya   kerak,   degan   g’oyani
ifodalaydi.
Jamiyat   taraqqiyoti   shaxs   rivojlanishi   uchun   keng   imkoniyatlar
yaratadi.Demak, shaxs bilan jamiyat o’rtasida ham uzviy aloqa mavjud.
SHunday qilib, odam shaxsining jamiyatdagi rivojlanishi tabiat, muhit, inson
o’rtasidagi murakkab aloqa ta’siri ostida ro’y beradi, inson ularga faol ta’sir etadi
va shu yo’l bilan hayoti va o’z tabiatini o’zgartiradi.
SHaxsga   ijtimoiy   muhitning   ta’siri   ham   muhim.Bu   tarbiya   tizimi   orqali
amalga oshiriladi.
Birinchidan,   tarbiya   ta’sirida   muhit   bera   olmagan   bilim,   ma’lumot
egallanadi,   mehnat   va   texnik   faoliyat   bilan   bog’liq   ko’nikma   va   malakalar   hosil
bo’ladi.
Ikkinchidan,   tarbiya   tufayli   tug’ma   kamchiliklar   ham   o’zgartirilib,   shaxs
kamolga yetadi.
Uchinchidan,   tarbiya   yordamida   muhitning   salbiy   ta’sirini   ham   yo’qotish
mumkin.
To’rtinchidan, tarbiya kelajakka qaratilgan maqsadni belgilaydi.
25 Demak   Prezident   I.A.Karmimovning   quyidagi   so’zlarini   keltirishni   joiz
bilamiz   «…yurtimizning   ertangi   kuni,   taraqqiyoti   uchun   mas’uliyatni   o’z
zimmasiga olishga qodir bo’lgan yetuk mutaxassis yoshlarimiz …».
SHunday   ekan,   yoshlarni   tarbiyalab   rivojlantirish   bir-biriga   ta’sir   etadigan
bu tarbiya tamoyilidir.
Bola   shaxsining   rivojlanishida   tarbiya   ham   yetakchi   o’ringa   ega   bo’lib,
tarbiya   tufayli   nasl-nasabi,   oila   muhiti,   ijtimoiy   muhit   ta’sirida   har   tomonlama
rivojlanishga qodir, degan xulosani chiqarish mumkin.
SHaxs   rivojlanishida   faoliyatnig   o’rni.   SHaxs   rivojlanishida   irsiyat,   muhit,
tarbiya   bilan   bir   qatorda   inson   faoliyati   ham   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu
degani inson qanchalik mehnat qilsa, uning rivojlanishi shunchalik yuqori bo’ladi.
Faoliyat   o’zi   nima?Faoliyatinson   tomonidan   tabiiy   va   ijtimoiy   hayotni
maqsadga   muvofiq   o’zgartirishga   yo’naltirilgan   ijtimoiy-tarixiy   turmushning
o’ziga xos shaklidir. Insonning qobiliyati va yoshi u tomonidan tashkil etilayotgan
faoliyat mohiyatiga ko’ra belgilanadi.
Faoliyat   jarayonida   inson   shaxsi,   har   tomonlama   va   bir   butun,   yaxlit   holda
rivojlanadi. Lekin faoliyatni maqsadga muvofiq amalga oshirishi uchun uni to’g’ri
tashkil   etish   lozim.   Lekin   ko’p   holatlarda   shaxsning   rivojlanishi   uchun
imkoniyatlar   yaratilmaydi,   tarbiyalanuvchilarning   ijtimoiy   mehnat,   bilish
faoliyatlari cheklangan bo’ladi.
O’smir   va  o’spirinlar  faoliyatining asosiy   turlariga  o’yin,  o’qish  va  mehnat
kiradi.   Ular   yo’nalishiga   ko’ra   bilishga   doir,   ijtimoiy,   sport,   badiiy,   texnik,
hunarmandchilik   hamda   shaxsiy   qiziqishga   ko’ra   tanlangan   sohalardan
iborat.Faoliyatning asosiy turi – muloqotdir.
Faoliyat   faol   va   passivbo’lishi   mumkin.   O’smir   faoliyati   muhit   va   tarbiya
ta’sirida faollashishi yoki susayishi mumkin. Inson shaxsining rivojlanishida uning
butun vujudi   bilan  sevib,  o’z imkoniyatlarini  namoyon  etib, mehnat   qilish,  o’zini
shaxs   sifatida   ko’rsata   olishi   unda   o’z   faoliyatidan   qoniqish   hosil   qiladi.Uning
ijtimoiy mehnatdagi ishtirokida faollik ko’zga tashlanadi.
26 Ta’lim   jarayonida   faollik   o’quvchiga   bilimlarni   chuqur   va   mustahkam
egallashga,   o’z   qobiliyatini   namoyon   etishga   yo’llaydi.   Bilishga   bo’lgan   faollik
o’quvchining intellektual rivojlanishini ta’minlaydi.
Faollik   ko’rsatishning   asosini   esa   hamma   vaqt   ehtiyoj   tashkil
etadi.Ehtiyojlarning   xilma-xilligi   faoliyatining   ham   turlarini   kengaytiradi.SHunga
ko’ra, o’quvchining turli yosh davrlarida ularning faoliyati turlicha bo’ladi.Ta’lim
muassasasida   hamma   vaqt   bir   xil   talab   shaxs   rivojlanishida   ijobiy   natija
beravermaydi.   Turli   yosh   davrlarida   faoliyatning   turlari   va   mohiyati   o’zgarib
turishi kerak.
Insonning   ijtimoiy   faolligi,   qobiliyati   barcha   muvaffaqiyatlarining
garovidir.CHunki   har   bir   inson   o’z   mehnati,   g’ayrati,   intilishi   bilangina
faollashadi.O’qituvchi   qanchalik   yaxshi   o’qitmasin   yoki   tarbiya   bermasin,
tarbiyalanuvchining   o’zi   harakat   qilmasa,   rivojlanish   muvaffaqiyatli   kechmaydi.
Zero, barcha ma’naviy-axlohiy kamchiliklarning asosiy sababi ham insonning o’z
faoliyatini to’g’ri yo’lga qo’ymaganligidadir.
SHuning   uchun   ham   inson   faoliyati   uning   rivojlanishi   natijasi
hamdir.Demak,   shaxs   faolligi   asosida   ijtimoiy   faollik,   tashabbuskorlik,   ijodkorlik
xislatlarini   shakllantirish   –   uning   shaxslik   imkoniyatlarini   namoyon   etishi   orqali
faoliyatini rivojlantirish muhim sanaladi.
Rivojlanishning  yosh  va  o’ziga  xos  xususiyatlari.  Ma’lum   bir   yosh  davriga
xos   bo’lgan   anatomik,   fiziologik   (jismoniy)   va   psixologik   xususiyatlari   yosh
xususiyatlari  deb ataladi. Ana shu yosh xususiyatlarni  hisobga olgan holda ta’lim
va   tarbiya   ishi   tashkil   etiladi.   SHunda   bola   rivojlanishiga   tarbiya   ta’siri   kuchli
bo’ladi.
Bolalarning tarbiyasiga to’g’ri yondashish, uni muvaffaqiyatli o’qitish uchun
bola   rivojlanishidagi   turli   yoshdagi   davrlariga   xos   xususiyatlarni   bilish   va   uni
hisobga olish muhimdir. CHunki bola orginizmining o’sishi ham, rivojlanishi ham,
psixik taraqqiy etishi ham turli yosh davrlarida turlicha bo’ladi. Abu Ali Ibn Sino,
YAn   Amos   Komenskiy,   K.D.Ushinskiy,   Abdulla   Avloniylar   ham   bolani
tarbiyalash zarurligini uqtirib o’tganlar.
27 Bolaning  o’ziga  xos  xususiyatini  hisobga  olish  juda  murakkab.  CHunki  bir
xil yoshdagi bolalar ham psixik jihatdan turlicha bo’lishi mumkin.
Masalan,   ko’rish   va   eshitish   qobiliyati,   faolligi,   tez   anglash,   sust   fikr
yuritishi,   hovliqma   yoki   vazminligi,   sergap   yoki   kamgapligi,   serg’ayrat   yoki
g’ayratsizligi,   yalqov   yoki   tirishqoqligi,   pala-partish   va   chala   ishlaydigan,
yig’inchoqligi   yoki   ishga   tez   kirishib   ketishi,   qobiliyati   kabilar   nerv   faoliyati
tizimining ta’siri bo’lib, o’qituvchi yoki tarbiyachi ularni bilishi zarur.
Bolaning individual – o’ziga xos xususiyatini bilish uchun temperamentning
umumiy   tiplari   va   bolaning   o’ziga   xos   xususiyatini   o’rganish   metodikasini   bilish
muhim.
SHuningdek,   turli   yosh   davrlarining   o’ziga   xos   rivojlanish   qonuniyatlari
ham mavjud. Masalan,  5-sinf o’quvchilari  bilan 10-sinf o’quvchisini  tenglashtirib
bo’lmaydi.   SHuning   uchun   bolaning   jismoniy   va   psixik   kamoloti   quyidagi
davrlarga bo’linadi:
1. Go’daklik   davri   –   chaqaloqlik   (1   oy)   davri   tugagandan   to   bir
yoshgacha bo’lgan davr.
2. Bog’chagacha bo’lgan yosh davri – 1 yoshdan 3 yoshgacha.
3. Maktabgacha ta’lim yoshi – 3 yoshdan 7 yoshgacha.
4. Kichik maktab yoshidagi o’quvchilar –7-11-12 yoshgacha.
5. O’rta maktab yoshidagi o’quvchilar (o’smirlar) 14-15 yosh.
6. Katta yoshdagi maktab o’quvchilari (o’spirinlar) – 16-18 yosh.
Zero,   O’zbekiston   Respublikasining   «Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturi»da
ham   ta’kidlab   o’tilganidek,   uzluksiz   ta’limni   tashkil   etish   va   rivojlantirish
tamoyillari   ta’limning   ijtimoiylashuviga   erishish   dolzarb   masaladir.   Ta’lim
oluvchilarda   estetik   boy   dunyoqarashni   shakllantirish,   ularda   yuksak   ma’naviyat,
madaniyat   va   ijodiy   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirish   kabilar   muhim   ijtimoiy
talablar hisoblanadi.
Kichik   maktab   yoshida   o’yin   faoliyatining   o’rnini   endi   o’qish   faoliyati
egallaydi. Bu juda qiyin o’tish davri bo’lib, bolaning bo’yi, og’irligi jihatdan uning
28 tashqi   ko’rinishi   kam   farq   qiladi.   Suyaklari   qotmagani   tufayli   tez   shikastlanadi.
Muskullari tez o’sishi tufayli serharakat bo’ladi. Bosh miyasi tez rivojlanadi.
Jismoniy   o’sishiga   xos   bu   xususiyatlar   tarbiyachidan   ehtiyotkorlikni   talab
etadi. Bu yoshda bola bilim olish va o’rganishga qiziquvchan bo’ladi.
Bolalar qiziqishini qanoatlantiruvchi qiziqarli uchrashuv, sayr va tomosha va
ekskursiyalarni tashkil etish zarur. Mazkur yosh davri o’quvchilariga emotsionallik
xos,   ularning   fikrlashi   obrazli   bo’ladi,   his-tuyg’ulari   mazmuni   o’zgaradi.   Ular
odamlar bilan aloqa qilishga qiziqadilar.
O’rta   maktab   yoshi   (o’smirlik   12-15   yosh).   O’smirlikning   murakkabligi
anotomik-fiziologik   va   psixologik   xususiyatdagi   kuchli   o’zgarishlar   bilan
bog’liqdir.   Bolaning   o’sishi   tezlashadi.   Bu   davrni   o’tish   davri   ham   deyiladi.   Bu
davrda   jinsiy   yetilish   davri   boshlanadi.   Bu   bolaning   fe’l-atvoriga   ta’sir   etadi.
O’smir   hayotida   mehnat,   o’yin,   sport   va   jamoat   ishlari   katta   rol   o’ynaydi.
Ba’zilarining o’zlashtirishi pasayadi, intizomi bo’shashadi.
Hozirgi davr o’smirlarining ruhiyatida quyidagi holatlar ko’zga tashlanadi:
1. Intellektual   rivojlanish   –   tafakkur   qobiliyati,   aqliy   faoliyatni   yuqori
saviyada tashkil etishni talab etadi, bilishga qiziqishi ortadi. Bu davrda to’garaklar,
studiya,   seksiya,   turli   tadbirlar   o’tkazish   katta   ahamiyatga   ega.   Ularning   kitob
o’qishga qiziqishi ortadi.
2. O’z-o’zini   anglash,   baholash,   tarbiyalash   shakllanadi.   U   o’zini
boshqalar bilan solishtira boshlaydi.
Ammo yuqoridagilar bilan bir qatorda o’smir xarakterida murakkab qarama-
qarshiliklar ham mavjud bo’ladi. Bu o’smir faoliyati, xulqida yangi xislatlar – yosh
xususiyatning yangidan boshlanishi sanaladi.
Lekin   o’smirlarnig   hammasida   ham   bilishga   qiziqish   darajasi   yuqori   emas.
38   foiz   o’smir   hech   qaysi   o’quv   fanlarini   o’qishga   qiziqmaydi.   Boshqalarining
uchta   yoki   ikkita   o’quv   fani,   aksariyat   holatlarda   esa   bitta   o’quv   faniga   qiziqishi
aniqlangan. Kichik yoshdagi o’smirlar qiziqishi o’qituviga bog’liq. Lekin ularning
qiziqishlari, shuningdek, kitob o’qishlari ham barqaror emas.
29 Turli to’garaklarga 21 foiz o’smir  qatnashadi, qolganlari sport  yoki musiqa
bilan shug’ullanadi. 40 foiz o’quvchida sinfdan tashqari ishlarda qatnashishda ham
barqarorlik yo’q.
Eng muhim qiziqish – teleeshittirishlarga qaratilgan. TVni har kuni 88 foiz
o’smir tomosha qiladi.
Ular   oddiy   kunni   o’z   ixtiyorlari   bilan   qanday   o’tkazadilar,   degan   savolga
javob topish uchun o’tkazilgan tadqiqot natijalari quyidagilarni qayd etdi: 85 foiz
o’smir vaqtini o’z holicha o’tkazadi, 70 foizi kino yoki televizor ko’radi, 50 foizi
sport bilan shug’ullanadi, 45 foizi uxlab yoki yotib dam oladi. SHuningdek, yomon
baho olmaslik uchun maktabga bordigan o’smirlarning soni 15 foizni tashkil etadi.
O’smirlarda   biror   narsaga   erishishga   nisbatan   talab   rivojlanadi.   Ular
tomonidan   ijtimoiy   talablarning   bajarilishi   asab   tizimining   rivojlanishiga   ta’sir
etadi. SHuning uchun maktab hayoti “qiyin” vazifalarga to’liq bo’ladi.
Bu   yoshda   o’smirlar   kattalar   oldida   o’zining   erkinligini   namoyish   etishga
harakat qiladi. O’z-o’zini tarbiyalashga bo’lgan talab o’sadi. “Dangasa”, “qo’pol”,
“bee’tibor”,   “qobiliyatsiz”   degan   kattalarning   baholarini   ular   og’rinib   qabul
qiladilar.
O’smir   yoshida   o’g’il   va   qiz   bolalar   o’rtasida   farq   kuchayadi.   VII   sinfdan
intellektual   malakalar   pasayadi.   SHuning   uchun   bu   davrda   bolalar   rivojlanishiga
katta e’tibor berish lozim.
O’z-o’zini tarbiyalash  natijasida o’g’il bolalar kuchli, erkin, e’tiborli, jasur;
qizlar esa – o’ta ko’nikuvchan, kamtar va jiddiy bo’la boshlaydilar.
SHuning   uchun   o’smirga   o’z   vaqtini   rejalashtirishda   yordam   berish   zarur.
13-14   yoshgacha   o’smirda   burch   hissi,   mas’uliyatni   his   etish,   vazminlik   paydo
bo’la boshlaydi. Muhimi, o’smir shaxsini hurmat hilish, kamsitmaslik, katta bo’lib
qolganligini tan olish zarur.
Katta   maktab   yoshi   –   kollej,   litsey   o’quvchilari   (o’spirinlik   davri   15-18
yosh). Bu davr o’spirinlarning ilk balog’atga yetgan davridir. Mazkur davrda jinsiy
yetilish   tugaydi.   Ularda   mustaqillik   sezila   boshlaydi.   O’spirin   yoshlar   hayotga
kelajak nuqtai nazaridan qaray boshlaydilar. Madaniy darajasini orttirishga intilish
30 kuchaya   boradi.   his-tuyg’ularida   ham   o’zgarish   yuz   beradi.   O’z-o’zlarini
tarbiyalashga   kirishadilar.   Ideal   tanlash   va   unga   ergashish   kuchayadi.   Bu   davrda
ular o’rtasida munozaralar o’tkazish yaxshi natija beradi. O’spirinlar o’z guruhiga
intiladi.   SHuning   uchun   ham   o’spirinning   barcha   intilishlari   ma’lum   maqsadga
yo’naltirilgan   bo’lishi   zarur.   Ularda   o’quv   fanlarini   tanlashga   nisbatan   ehtiyoj
kuchaya boradi.
O’spirinlik   bu   ahliy   faoliyatning   ham   rivojlanish   davri   sanaladi.   Ular   o’z
fikrlarini   mustaqil   ifodalashga   harakat   qilib,   shaxslik   xislatlarini   namoyish   eta
boshlaydilar. SHunda o’qituvchilar va katta yoshlilar ularning hali g’o’r fikrlari va
dunyoqarashlarini   to’g’ri   yo’naltirishlari   muhim.   Zero,   bu   davrda   o’z-o’zini
anglash, ma’naviy-axloqiy, ijtimoiy xislatlari tez shakllanadi.
Bunga   uning   faoliyati,   jamoada   va   jamoat   joylarida   o’zini   tutishi,   odamlar
bilan   tez   muloqotga   kirishishi   ham   turtki   bo’ladi.   O’zini   kattalardek   his   etish,
o’ziga xosligini  namoyon etish, boshqalarning diqqatini o’ziga qaratishga harakat
qiladi.   Axloqiy   muammolarni   o’z   qarashlari   nuqtai   nazaridan   hal   eta   boshlaydi.
Hayot   mohiyati,   baxt,   burch,   shaxs   erkinligini   o’z   qiziqishlari   bilan   o’lchaydilar.
SHu   bois   ularga   katta   yoshlilarning   beg’araz,   to’g’ri   yo’nalish   berishlari   o’ta
muhim.
Mazkur   davrda   yoshlar   xulqi   ham   tarkib   topa   boshlaydi.   Bunda   shaxsning
jamoadagi mavqei, jamoa shaxslari bilan muomala-muloqoti muhimdir.
Albatta,   bu   borada   ta’lim   muassasasida   faoliyat   ko’rsatayotgan   yoshlar
ijtimoiy   harakati   ta’siri   katta   ahamiyatga   ega.   CHunki   o’spirin-yoshlar   mustahil
hayot   ostonasida   bo’lib,   ularning   bu   hayotga   to’g’ri   qadam   qo’yishi   uning
jamiyatning faol fuqarosi bo’lishining muhim shartidir.
SHaxsning   ijtimoyilashuvi.   SHaxs   ijtimoiy   munosabatlar   jarayonida
shakllanadi.   CHunki   ta’lim   jarayonida   bolalarga   jamiyatda   birga   yashash   bilan
bog’liq   bo’lgan   holat   va   hodisalar   o’rgatiladi.   Bu   jarayonda   o’quvchi   jamiyatga
«kirishadi»   va   u   bilan   o’zaro   munosabatda   bo’ladi.   Ular   ma’lum   ijtimoiy   tajriba
(bilim, qadriyat, axloqiy qoida, ko’rsatma) orttiradilar, ya’ni, ijtimoiylashadilar.
31 Ijtimoiylashuv uzoq davom etadigan murakkab jarayon. CHunki har qanday
jamiyat   rivojlanish   jarayonida   ijtimoiy   va   axloqiy   qadriyatlar,   ideallr,   axloqiy
me’yorlar   va   qoidalar   tizimini   ishlab   chiqadi,   har   bir   bola   yuqoridagi   qoidalarni
qabul qilib, o’rganib mazkur jamiyatda yashash, uning a’zosi bo’lish imkoniyatiga
ega bo’ladi. Buning uchun jamiyat u yoki bu shaklda shaxsga maqsadga muvofiq
ta’sir   etadi.   Bu   ta’sir   ta’lim   vositasida   amalga   oshadi.   Ikkinchi   tomondan,
shaxsning shakllanishiga turli g’oyalar, ijtimoiy muhit ta’sir ko’rsatadi.
Odamlar   ijtimiy   me’yorlar   va   axloqiy   qoidalar   bilan   munosabatga
kirishadilar va uni o’rganadilar.
Ijtimoiylashuv   jarayoni   ichki   qarama-qarshiliklarga   ega.   Ijtimoiylashgan
inson   jamiyat   talablariga   mos   kelishi,   unga   «kirishib»   ketishi,   jamiyat
rivojlanishidagi   salbiy   jihatlarga,   shaxsning   individual   rivojlanishiga   to’sqinlik
qiluvchi   hayotiy   holatlarga   qarshi   turishi   kerak.   Lekin   hayotda   ba’zan   aksi   ham
bo’ladi:  to’liq ijtimoiylashgan, jamiyatga kirishib ketadigan, ammo muhitda ba’zi
salbiy holatlarga qarshi kurashishda faollik ko’rsatmaydigan odamlar ham mavjud.
Bu   holat   ko’p   jihatdan   butun   jamiyat,   tarbiya   muassasalari,   o’qituvchilar
hamda   ota-onalarga   ham   taalluqli.   Tarbiyada   qarama-qarshilik   insonparvarlik
g’oyasi yordamidagina bartaraf etilishi mumkin.
Zero,   O’zbekiston   Respublikasining   «Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»da
ham   ta’kidlab   o’tilganidek,   uzluksiz   ta’limni   tashkil   etish,   rivojlantirish   hamda
ta’limning   ijtimoiylashuviga   erishish   dolzarb   masaladir.   Ta’lim   oluvchilarda
estetik boy dunyoqarashni shakllantirish, ularda yuksak ma’naviyat, madaniyat va
ijodiy   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirish   kabilar   muhim   ijtimoiy   talablar
hisoblanadi.
32 XULOSA
So`nggi yillardagi fan va tеxnika yutuqlari, ijtimoiy o`zgarishlar zamonaviy
odam hayot tarzida katta o`zgarishlarni yuzaga kеltirdi, natijada, aholi yoshga oid
tarkibida   tеz   rivojlanuvchi   o`zgarish   sodir   bo`ldi.Hozirgi   kunda   barcha   sanoat
rivojlangan mamlakatlarda o`rta davomiylik va katta yoshdagi guruhdar  qismining
mеhnatga layoqatli yoshdagilar axoli orasida ko`payishi bеlgilanmoqda. Shu bilan
birga   zamonaviy   ishlab   chiqarish   odam   asab   ruxiy   qobiliyatlariga   yuqori   talablar
qo`yadi, shuning uchun sog`liq nafaqat odamning   to`la   va barkamol rivojlanishi
zamini, balki har qanday ishlab-chiqarishning optimal ishlashini muhim shartidir. 
Sog`liq   -   bu   shaxsiy   va   ijtimoiy   boylik,   chunki   u   jamiyat   ijodiy   kuchini
kundalik   ishga       layokatliligini   tutib   turadi,   mеhnat   hayot   va   faol   uzoq,   yashash
davomiyligini   kеngaytiradi.Odam   organizmi   -   biz   bir   butun   funktsional   tizim,
barcha bo`g`inlari chambarchas o`zaro bog`langan. Yosh o`tgan sari  har bir odam
organizmida   o`zgarishlar   sodir   bo`ladi.   Ular   ichki   omillar   va   uning   individual
gеnеtik   xususiyalari   hamda   har   bir   odam   duch   kеladigan   ko`pgina   tashqi   omillar
ta'siriga   bog`lik..   Yoshdagi   o`zgarishlarga   asoslangan   va   kuzatuvlar   ma'lumotiga
ko`ra,   avval   mushak   og`irligi   va   funktsional   qobiliyatlar   kеngayishi   (taxminan
erkaklarda   25   yoshgacha   va   ayollarda   18   yoshgacha),   so`ng   40   yoshlarga   kеlib
sеziladigan   ularning   asta-sеkin     kamayishi   kuzatiladi.   Yosh   o`tgan   sari
gеmodinamik ta'sirlar susayishiga olib kеladigan tomir-xarakat markazi  tuzilishida
o`zgarishlar   sodir   bo`ladi.O`pka   parеnximasi   asta-sеkin   egiluvchanlik
xususiyatlarini yukotadi va   atrofiyaga duch kеladi.Bu o`pkada gaz almashinuvini
buzilishiga   olib   kеladi.   Bronx   tomir   sistеma   fibroz     o`zgarishlarga   duch   kеladi,
shartli-rеflеktor ta'sirlar sustlashadi.
33 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Ахмедов.Б.А   “Жисмоний   машқлар   биомеханjа”   (Кундузги   ва
сиртқи   бўлимда   ўқийдиган   талабалар   лекцiдан   методj   қўлланма)
Тошкент, 1990 й.
2. Ахмедов. Б.А “Велотренажерда ишлаш” Тошкент., 1990 й.
3. Алимбоев   Р.   “Жисмоний   машқлар   биомеханjаси”   Тошкент,
2008 й.
4. Қурбонов   Ш.,   Қурбонова   Ш.   Спорт   физиологiси.   Қарши
“Насаф” 2001
5. Қурбонов Ш., Қурбонов А. Жисмоний машқларнинг физиологj
асослари. Тошкент, 2003.
6. Содиқов   Қ.   Ўқувчилар   физиологiси   ва   гигиенаси   Т.,
“Ўқитувчи”, 1992.
7. Содиқов Қ. Оилавий ҳаёт-гигиена ва жинсий тарбi “Ўқитувчи”,
1997.
8. Алматов   К.Т.   Улғайиш   физиологiси.   М.Улуғбек   номидаги
УзМУ босмахонаси. Т.2004.
9. Содиқов   Б.А.,   Қучқарова   Л.С.,   Қурбанов   Ч.Қ.   “Болалар   ва
ўсмирлар   физиологiси   ва   гигиенаси”.   Олий   ўқув   юртлари   учун   дарслj
сифатида   тавсi   этилган.   “Ўзбекистон   Миллий   Энцjлопедiси”   давлат
илмий нашриёти. Т.: 2005 й.
10. Содиқов   Қ.   Болалар   анатомiси   ва   физиологiси   Т.   Низомий
номидаги ТДПУ нашриёти.  2001 й.
34

Shaxs tarbiyasida jismoniy tarbiyaning ahamiyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Qo'qon xonligi kurs ishi
  • Oliver Kromvelning siyosiy faoliyati tarixi
  • XVI-XVII asrning birinchi yarmida Yaponiya
  • II jahon urushidan so‘ng xalqaro munosabatlar. Sovuq urush
  • SSSR ning ikkinchi jahon urushidan keyin tashqi siyosati

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский