Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 35000UZS
Hajmi 36.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 29 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Telzor Uchun

Ro'yxatga olish sanasi 21 Aprel 2025

9 Sotish

Sotsial psixologiyaga kirish

Sotib olish
MAVZU:   SOTSIAL PSIXOLOGIYAGA KIRISH .
MUNDARIJA:
Kirish ……………………………………………………………………....3
I  BOB.  SOTSIAL PSIXOLOGIYA TARIXI VA AHAMIYATI.
1.1.  Sotsial psixologiya fanining maqsadi ………………………………….8
1.2.  Sotsial psixologiya  fanining predmeti va vazifalari …………………..9
II B OB.SOTSIAL PSIXOLOGIYANING BOSHQA FANLAR BILAN 
ALOQASI.
2.1.  Sotsial psixologiya fan sifatida.  …………………………..………..…14
2.2.  Sotsial psixologiyaning hozirgi kundagi mavqeyi …………………….18
Xulosa …………………………..………………………………………….21
Foydalangan adabiyotlar …………………………..……………………..22
                                        
2 KIRISH
      
Mavzuning   dolzarbligi.   O‘zbekiston   Respublikasining   2017-2021   yillarda
rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishlari bo‘yicha Harakatlar strategiyasi ham
bu   borada   istisno   bo‘lmadi.O‘zbekistan   Respublikasi   Oliy   majlisining   IX
sessiyasida   davlatimizning   Birinchi   prezidenti   I.A.Karimov   oliy   ta’limni   isloh
qilishda   va   malakali   kadrlarni   tayyorlashda   sotsial   psixologiyaning   fan   sifatida
alohida o‘rni borligiga jamoatchilik diqqatini qaratgan edi. Darhaqiqat, yetuk kadr
bo‘lish uchun shaxs nafaqat o‘z iqtidori, bilimi va saviyasini oshirishi zarur, balki
jamiyatda   turlicha   sotsial   munosabatlar   tizimiga   tayyor   bo‘lmog‘i,   sotsial
faoliyatni   boshqarishning   ilmiy   qonuniyatlari   va   qoidalarini   mukammal
egallamog‘i   zarur.Boshqaruv,   marketing   va   menejment,   ta’lim   va   tarbiya
sohalarida,   ayniqsa,inson   omili   va   uni   boshqarishning   psixologik   tizimini   bilishi
jamiyatda insoniy munosabatlarni shakllantirish orqali uni kamol toptirish yo‘lidir.
Shuninguchun bugungi kunda Birinchi prezidentimiz I.A.Karimov ta’kidlaganidek,
sotsial   psixologiya   va   umuman,   sotsial   faoliyat   bilan   shug‘ullanuvchi   fanlarning
asosiy vazifasi barkamol avlod tarbiyasini ta’minlovchi barcha ma’naviy, ruhiy va
insoniy   munosabatlar   mohiyatini   tahlil   qilish,   ularni   boshqarishning   eng   samarali
usullarini   hayotga   tadbiq   etishdir.   Bu   o‘rinda,   ayniqsa   sotsial   tafakkurning,
yangicha   dunyoqarash   va   munosabatlarning   shakllanishini,   insonning   o‘ziga   va
o‘zgalarga   ta’sir   etishning   mexanizmlarini   o‘rganish   eng   dolzarb
masalalardandir.Davrimiz   insonni   mustaqil   fikrli   shaxs   sifatida   har   bir   soniyada
o‘ylashga,fikrlashga,   mulohaza   yuritib,   o‘zi   uchun   xulosalar   chiqarishga   majbur
etmoqda.Ya’ni, bu cheksiz olamda biz o‘zimizni o‘zgalarsiz, o‘z manfaatlarimizni
o‘zgalar   manfaatisiz   tasavvur   qila   olmaganimiz   uchun   ham   sotsial   psixologiyani
bilishga   majburmiz.   Zero,   mustaqil   davlatimizning   siyosati   inson   manfaatini
himoya   qilish,uning   uchun   munosib   turmush   tarzini   yaratish   ekan,   bu   ishlarni
amalga   oshirish   uchun   bo‘lg‘usi   mutaxassis,   pedagog-o‘qituvchi,   ziyoli   ijtimoiy
borliq qonuniyatlarini bilishi va undan maromida foydalanib, turmush normalariga
bo‘ysungan   holda   jamiyatda   o‘zining   munosib   o‘rnini   egallab,   fuqarolik   burchini
3 ado etishga tayyor bo‘lishi darkor. Shu nuqtai nazardan olib qaralganda, talabalar
hukmiga   havola   etilayotgan   “Sotsial   psixologiya”   o‘quv   qo‘llanmasi   shaxs   va
jamiyat munosabatlari qonuniyatlarini tavsiflashga bag‘ishlangandir.
1   Sh.Mirziyoyev.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. – Toshkent: O’zbekiston,  psixologiyasini tushunish, tahlil
qilish,   rivojlantirishga   jiddiy   e tibor   berish   masalasi   xamma   zamonlarda   va’
hamma davlatlarda xam ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotning etakchi vazifalaridan biri
bo lib kelgan.Insoniyat jamiyati paydo bo‘lib, odamlar hamkorlikda mehnat qilish	
‘
va   yashash   ehtiyojini   sezgan   davrdan   boshlab   ularda   sotsial   psixologik   tafakkur,
sotsial   ruh   paydo   bo‘lgan.   Insoniyatning   eng   ilg‘or   vakillari   bunday   ruh
qonuniyatlarini   o‘rganish,   uning   sirli   tomonlarini   sharhlashga   urinib   kelganlar.
Lekin sotsial ruh qanchalik qadimiy bo‘lsa, uning sirlarini o‘rganuvchi fani   sotsial
psixologiya   shunchalik navqirondir.
Sotsial   psixologiya   fan   sifatida   yaratilgan   yili   rasman   1908-yil   hisoblanib,
xuddi   ana   shu   yil   Londonda   ingliz   psixologi   Uilyam   Mak-Dugall   (1871-1938)
«Sotsial   psixologiyaga   kirish»,   Nyu-Yorkda   amerikalik   sotsiolog   Edvard   Olsvort
Ross (1866-1951) esa «Sotsial psixologiya» darsligini chop etdilar. Bu yilda ham
psixologning, ham sotsiologning birsoha bo‘yicha kitob yozishlarining o‘zi ramziy
ma’noga   ega   bo‘lib,   bu   fanning   ikki   fan   oralig‘ida   psixologiya   va   sotsiologiya
oralig‘ida paydo bo‘lganligining yana bir isboti bo‘lib xizmat  qildi. Ya’ni, sotsial
psixologiya ikki turdagi qonuniyatlar sotsial hamda psixik taraqqiyot qonuniyatlari
bilan   ish   olib   boradi.   Shuning   uchun   bo‘lsa   kerak,   hozirgi   kungacha   sotsial
psixologiyaning mavzu bahsi va u o‘rganadigan sohalar borasida turlicha qarashlar
va tortishuvlar mavjud.
Taniqli   nemis   olimlari   Gans   fon   Gibsh   va   Manfred   Forverglar   bu   fanning
predmetiga   quyidagicha   ta’rif   beradilar:   «Odamlar   uyushmasi,   kooperatsiyalar
sotsial   psixologik   tadqiqotlarning   asosidir,   uning   ob’yekti   esa   sotsial
ta’sir   jarayonlari,   ularni   uyushishga   majbur   qiladigan   shart-sharoitlar   hamda
motivlar sotsial psixologiya o‘rganishi kerak bo‘lgan sohalardir».Rus sotsiologlari
German Pavlovich Predvechniy va Yuriy Aleksandrovich Sherkovinlarning 1975-
4 yilda   bosilib   chiqqan   «Sotsial   psixologiya»   kitobida   esa   uning   predmeti   «   ...
ob’yektiv   borliqning   va   unda   ro‘y   beradigan   hodisalarning   psixika   tomonidan
o‘ziga   xos   tarzda   in’ikos   etilishidir»,   deb   hisoblaniladi.   Bu   mualliflar   sotsial
psixologiyaning   barcha   o‘rganish   ob’yektlarini   sharhlar   ekanlar,   ko‘proq
sotsiologik   yondashish   bilan   muammolarni   yechishga   harakat   qilganlar.
Shpalinskiylarning   «Jamoaning   sotsial   psixologiyasi»   kitobida   bayon   etilgan.   Bu
mualliflarning   fikricha   «Sotsial   psixologiya   psixologiya   fanining   shunday
tarmog‘iki,   u   turli   uyushgan   va   uyushmagan   guruhdagi   odamlarning   muloqoti,
o‘zaro   ta’sir   va   munosabatlaridan   kelib  chiqadigan   psixik   hodisalarni   o‘rganadi».
Ilmiy   sotsial   psixologiyaning   asoschilaridan   bo‘lgan   rus   faylasufi   va   psixologi
Boris   Dmitriyevich   Parigin   sotsial   psixologiyaning   predmetiga   quyidagicha   ta’rif
beradi:   «Sotsial   psixologiyaning   predmeti   bu   –   guruhiy,   jamoaviy   va   ommaviy
psixologiyaning   o‘ziga   xos   xususiyatlari,   ya’ni   odamlarning   umumiy   faoliyatida
namoyon   bo‘luvchi   ularning   xulqi,   kechinmalari   va   bir-birlari   bilan   psixologik
muloqot qilish yo‘llaridir».
Hozirgi zamon amerikalik sotsial psixolog olimlardan Devid Myers fanning
predmetiga   quyidagicha   ta’rif   beradi:   «Sotsial   psixologiya   bu   –   odamlarning
birbirlari   haqida   nimalarni   o‘ylashlari,   bir-birlariga   qanday   ta’sir   ko‘rsatishlari
hamda bir-birlariga qanday munosabatda bo‘lishlarini o‘rganuvchi fandir».
Kurs   ishining maqsadi :   Sotsial  psixologiyaga haqida umumiy tushuncha
berish,uning   tarixi,boshqa   fanlar   bilan   aloqasi,   hozirgi   kundagi   mavqeyi   haqida
to liq ma lumotga ega bo lish .ʻ ʼ ʻ
Kurs     ishining     vazifalari:   Sotsial   psixologiya   haqida   umumiy   ma lumot	
ʼ
berib,fanlar taraqqiyotida tutgan o rnini ko rsatish.	
ʻ ʻ
Kurs  ishining   obekti:  Jamiyatda sotsial psixologning vazifasi
Kurs     ishining     predmeti :   jamiyat   va   shaxs.   Sotsial   psixologiya   bu   –
odamlarning   bir   birlari   haqida   nimalarni   o‘ylashlari,   bir-birlariga   qanday   ta’sir
ko‘rsatishlari   hamda   bir-birlariga   qanday   munosabatda   bo‘lishlarini   o‘rganuvchi
fandir. 
5 Kurs   ishining   metodologik   asosi :   G.M.Andreeva   ijtimoiy   sixologiyaning
metodologiyasi   muamolariga   to`xtalar   ekan,   uning   bu   boradagi   intilishlari,
vazifalari   ko`pligini   takidlaydi.   Metodologik   muammolarga   qiziqish,     deb   yozadi
u,     ijtimoiy   psixologiyaning   kuchsizligi   emas,   balki   uning   yetilish   davriga
kirganligining  belgisidir. Metodologiya"  tushunchasining   ilmiy mohiyati  nimada?
Bu   tushunchani   turli   nazariy   qarashlardagi   olimlar     turlicha   sharhlaydilar   va
tushunadilar.   Masalan,   amerikalik   psixologlar   metodologiya   deganda,   tadqiqot
jarayonida   ishlatiladngan   barcha   tadqiqot   uslublari   va   texnik   jarayonlarni
tushunadilar.   Lekin   metodologiya"   tushunchasi   aslida   uslublar   yig`indisidan   ham
kengroq   tushunchadir.   Yani,   metodologiya"   tushunchasi   konkret   metodlar"   yoki
texnik   usullar   tushunchalaridan   kengroqdir.   Ijtimoiy   psixologik   tadqiqotlarning
metodologik muammolariga quyidagilar kiradi:
Birinchidan, empirik malumotlar muammosi, yani qay turdagi malumotlarni
ijtimoiy psixologik malumotlar sifatida qabul qilish mumkin. Chunki bixevioristlar
bunday   malumotlar   sifatida   ko`z   bilan   ko`rib   qayd   qilinadigan   xulq-atvor
shakllarini   qabul   qilishsa,   kognitiv   psixologiya   vakillari   faqat   ongga   taalluqli
bo`lgan   belgilarni   tushunadilar.   Demak,   har   qanday   tadqiqotchi   ish   boshlamay
turib,   avvalo   nimani   empirik   birlik   qilib   olishini   aniq   tasavvur   qilishi   va   uning
nazariy jihatlari to`g`risida tasavvurga ega bo`lishi kerak Bundan tashqari, tadqiqot
birligi   aniqlangan   taqdirda,   qanday   hajmdagi   birliklar   tadqiqotchini
qanoatlantirishi   masalasi   ham   muhimdir.   Shuning   uchun   eksperimental   va
korrelyatsion tadqiqotlar bor.
Ikkinchi   metodologik   muammo     bu   u   yoki   bu   ijtimoiy   psixologik   nazariya
asosida qonuniyatlar yaratish va ilmiy taxminlar qilish muammosi. Ilmiy tadqikot
boshlashdan   oldin   tadqiqotchi   malum   taxminlar   yuritadi,   lekin   shu   taxminlarning
aniq chiqishi  o`sha muammo bo`yicha pishiq - puxta nazariyaning bor-yo`qligiga
bevosita bog`liq. Shuning uchun  ijtimoiy psixologiyada gipotezalar tuzish va ular
asosida kerakli umumiy xulosa chiqarish ishini bilish kerakdir.
Uchinchi   muammo     bu   ijtimoiy   psixologik   malumotlarning   sifati   masalasi,
yani   qanday   malumotni   sifatli,   ishonarli   deb   atash   mumkinligi   masalasidir.
6 O`rganish obektining hajmi yoki soni xususida shuni aytish mumkinki,  ko`pincha
tekshiriluvchi qanchalik ko`p  bo`lsa, malumot shunchalik ishonchli bo`ladi, degan
noto`g`ri   fikr   mavjud.   Agar   gipotezalar   to`g`ri   ilgari   surilgan   bo`lsa,   u   kichikroq
guruhda o`tkazgan eksperimentlarining malumotiga ham ishonishi mumkin.   Lekin
tadqiqot   uslubini     metodlarini   to`g`ri   tanlashda   pilotaj     sinov   tadqiqoti
o`tkazishning   ahamiyati   kattadir.   Bunda   o`sha   gipotezalarning   qanchalik
asosliligini   ham,   metodikaning   aynan   maqsadga   muvofiqligini   ham,
tekshiriluvchilar obektining to`g`ri tanlanganligini ham muhim.
  Kurs   ishining   ilmiy   amaliy   ahamiyati:   unda   amaliyotchi     psixologning
individual   ish   uslubiga     bag’ishlangan     ilmiy   adabiyotlar   tahlil   qilinganligi,
amaliyotchi  psixologning   individual  ish uslubiga     ob’ektiv va sub’ektiv omillar
ta’siri   ochib   berilganligi,   jarayonni   boshqarish   usullari,   mohiyati   ochib
berilganligidadir. Shuningdek, tahlil qilingan va to’plangan materiallardan yosh va
pedagogik psixologiyasi, oila psixologiyasi, psixologik xizmat fanlaridan ma ruza’
matnlari   tayorlashda,     ta`lim   jarayonida   psixologik   xizmatni     tashkil   etishda
foydalanish   mumkin.   Ishda   keltirilgan   xulosalarning   pedagog   va   o’qtuvchilar,
psixologlar   uchun     talabalarga     ta`lim   jarayonida   psixologik   xizmatni     tashkil
qilishda foydalanish imkoniyatiga ega bo’lishidir.
Kurs   ishining   tuzilishi   va   xajmi:   Ish   kirish,   2   bob,   4   bo’lim,   xulosa,
foydlanilgan adabiyotlar va ilovadan iborat.  Jami 22 sahifadan tashkil topgan.   
            
7 I BOB.SOTSIAL PSIXOLOGIYA TARIXI VA AHAMIYATI .
1.1. Sotsial psixologiya fanining maqsadi .
Taniqli   nemis   olimlari   Gans   fon   Gibsh   va   Manfred   Forverglar   bu   fanning
predmetiga   quyidagicha   ta’rif   beradilar:   «Odamlar   uyushmasi,   kooperatsiyalar
sotsial   psixologik   tadqiqotlarning   asosidir,   uning   ob’yekti   esa   sotsial   ta’sir
jarayonlari,   ularni   uyushishga   majbur   qiladigan   shart-sharoitlar   hamda   motivlar
sotsial psixologiya o‘rganishi kerak bo‘lgan sohalardir». Rus sotsiologlari German
Pavlovich   Predvechniy   va   Yuriy   Aleksandrovich   Sherkovinlarning   1975-yilda
bosilib   chiqqan   «Sotsial   psixologiya»   kitobida   esa   uning   predmeti   «   ...   ob’yektiv
borliqning   va   unda   ro‘y   beradigan   hodisalarning   psixika   tomonidan   o‘ziga   xos
tarzda in’ikos etilishidir», deb hisoblaniladi. Bu mualliflar sotsial psixologiyaning
barcha   o‘rganish   ob’yektlarini   sharhlar   ekanlar,   ko‘proq   sotsiologik   yondashish
bilan   muammolarni   yechishga   harakat   qilganlar.   Sotsial   psixologiyaning   mavzu
bahsini   ta’riflashga   psixologik   yondashuv   Artur   Vladimirovich   Petrovskiy   va
Vladislav   Viktorovich   Shpalinskiylarning   «Jamoaning   sotsial   psixologiyasi»
kitobida bayon etilgan. Bu mualliflarning fikricha «Sotsial psixologiya psixologiya
fanining   shunday   tarmog‘iki,   u   turli   uyushgan   va   uyushmagan   guruhdagi
odamlarning   muloqoti,   o‘zaro   ta’sir   va   munosabatlaridan   kelib   chiqadigan   psixik
hodisalarni   o‘rganadi».   Ilmiy   sotsial   psixologiyaning   asoschilaridan   bo‘lgan   rus
faylasufi   va   psixologi   Boris   Dmitriyevich   Parigin   sotsial   psixologiyaning
predmetiga   quyidagicha   ta’rif   beradi:   «Sotsial   psixologiyaning   predmeti   bu   –
guruhiy,   jamoaviy   va   ommaviy   psixologiyaning   o‘ziga   xos   xususiyatlari,   ya’ni
odamlarning umumiy faoliyatida namoyon bo‘luvchi ularning xulqi, kechinmalari
va   bir-birlari   bilan   psixologik   muloqot   qilish   yo‘llaridir».   Hozirgi   zamon
amerikalik   sotsial   psixolog   olimlardan   Devid   Myers   fanning   predmetiga
quyidagicha ta’rif beradi: «Sotsial psixologiya bu – odamlarning birbirlari haqida
nimalarni  o‘ylashlari,  bir-birlariga  qanday   ta’sir  ko‘rsatishlari  hamda  bir-birlariga
qanday munosabatda bo‘lishlarini o‘rganuvchi fandir». Shuning uchun ham Galina
Mixaylovna   Andreyeva   sotsial   psixologiyaning   mavzu   bahsi   haqidagi   hozirgi
zamon   qarashlarini   umumlashtirib,   bu   o‘rinda   uch   xil   yondashish   mavjudligini
8 e’tirof   etadi.Masalan,   Vladimir   Nikolayevich   Myasishev   1960-yilda  nashr   etilgan
«Shaxs   va   nevrozlar»   kitobida,   sotsial   psixologiya   shaxslararo   o‘zaro   ta’sir
jarayonida   shaxsda   paydo   bo‘ladigan   ruhiy   faoliyat   xususiyatlarini   ham,
guruhlarning   o‘ziga   xos   psixologiyasini   ham,   jamiyatda   ruy   beradigan
jarayonlarning psixologik tomonlarini ham bir vaqtda o‘rganishni taklif etadi.
Amerika   sotsial   psixologiyasida   ham   sotsial   psixologiyaning   mavzu   bahsi
borasida   uzoq   tortishuvlar   mavjud   bo‘lgan.   Ularda   bu   fanning   mavzu   bahsini
sotsiologiya   yoki   psixologiya   fani   ichidan   qidirish   (intradistsiplinar   yondashuv)
yoki   ikkala   fan   oralig‘idan   qidirish   hollarini   kuzatishimiz   mumkin.   Lekin   bu
sohadagi   tortishuvlar   qanchalik   bo‘lmasin,   baribir,   G.M.Andreyevaning   obrazli
iborasiga   ko‘ra,   uning   «ota-onasi»   sotsiologiya   bilan   psixologiya   ekanligini   tan
olishi   kerak.   Bu   boradagi   aniq   fikrni   fransuz   olimlari   R.Pento   va   M.Gravittslar
ham ta’kidlashgan: «Shu paytgacha shaxs va jamiyat muammolari sohasida ikki xil
yondashuv   bo‘lib   kelgan   edi:   psixologiya   inson   tabiatini,   uning   psixikasini,
sotsiologiya   esa,   jamiyat   tabiatini,   psixikasini   o‘rganib   keldi.   Sotsial   psixologiya
paydo   bo‘ldiki,   u   insonning   jamiyatda   munosabatining   psixologik   tomonini
o‘rganmoqda».   Umumiy   holda,   fanning   predmetini   sotsial   psixologiya
odamlarning   jamiyatda   birgalikdagi   ish   faoliyatining   natijasida   hosil   bo‘ladigan
tasavvurlar,   fikrlar,   e’tiqodlar,   hissiy   kechinmalar   va   xulq-atvorlarni   tushuntirib
beruvchi fandir1 deb ta’rif berishimiz mumkin.
1.2 Sotsial psixologiya fanining predmeti va vazifalari.
Sotsial   psixologiyaning   mavzu   bahsini   ta`riflashga   psixologik   yondashuv
A.V.Petrovskiy   va   V.V.Shpalinskiylarning   "Jamoaning   sotsial   psixologiyasi"
kitoblarida   bayon   etilgan.   Bu   mualliflarning   fikricha   "Sotsial   psixologiya
psixologiya   fanining   shunday   tarmog’iki,   u   turli   uyushgan   va   uyushmagan
guruhdagi   odamlarning   muloqoti,   o`zaro   ta`sir   va   munosabatlaridan   kelib
chiqadigan psixik hodisalarni o`rganadi".
Shuning   uchun   ham   Galina   Andreeva   sotsial   psixologiyaning   mavzu   bahsi
haqidagi hozirgi zamon qarashlarini umumlashtirib, bu o`rinda uch xil yondashish
mavjudligini   e`tirof   etadi.   Birinchisi,   sotsiologik   yondashish   bo`lib,   uning
9 tarafdorlarining   fikricha,   sotsial   psixologiya   asosan   ommaviy   psixologik
jarayonlarni   xalqlar   psixologiyasi,   ommaviy   marosimlar,   udumlar,   rasm-rusmlar,
modaning   inson   ongiga   singishi,   sotsial   xulq-atvorda   namoyon   bo`lishini
o`rganishi   kerak   (Yu.A.   Sherkovin,   G.P.   Predvechniy,   R.   Pento,   M.   Gravitts   va
boshqalar).   Ikkinchi   psixologik   yondashuv   tarafdorlari   asosan   psixologlar   bo`lib,
ular   asosiy   diqqatni   shaxsning   sotsial   psixologiya   xislatlariga,   uning   turli
guruhlarda   tutgan   o`rni,   mavqei,   sotsial   ustanovkalar   va   hokazolarga   qaratmoq
lozim,   deb   hisoblaydilar   (A.V.   Petrovskiy,   B.F.   Parigin,   A.G.   Asmolov,   V.
Magdugall va boshqalar).
Shu   bilan   birgalikda,   hozirda   ham   sotsiologik,   ham   psixologik   qarashlarni
birgalikda   mujassamlashtirayotgan   olimlar   ham   borki,   ular   ham   ommaviy
jarayonlarni,   ham   shaxsning   shu   jarayonlardagi   xulq-atvorlari   motivlarini
o`rganishni   yoqlab,   tadqiqotlar   o’tkazmoqdalar.   Masalan,   V.Myasishev   o`zining
"Shaxs   va   nevrozlar"   kitobida,   sotsial   psixologiya   shaxslararo   o`zaro   ta`sir
jarayonida   shaxsda   paydo   bo`ladigan   ruhiy   faoliyat   xususiyatlarini   ham,
guruhlarning   o`ziga   xos   psixologiyasini   ham,   jamiyatda   ruy   beradigan
jarayonlarning   psixologik   tomonlarini   ham   bir   vaqtda   o`rganishni   taklif   etadi.
Amerika sotsial psixologiyasida ham sotsial psixologiyaning mavzu bahsi borasida
uzoq   tortishuvlar   mavjud   bo`lgan.   Ularda   bu   fanning   mavzu   bahsini   sotsiologiya
yoki psixologiya fani ichidan qidirish (intradistsiplinar yondashuv) yoki ikkala fan
oralig’idan qidirish hollarini kuzatishimiz mumkin. Lekin bu sohadagi tortishuvlar
qanchalik   bo`lmasin,   baribir,   G.M.Andreevaning   obrazli   iborasiga   ko’ra,   uning
"ota-onasi" sotsiologiya bilan psixologiya ekanligini tan olishi kerak.
Bu   boradagi   aniq   fikrni   fransuz   olimlari   R.Pento   va   M.Gravittslar   ham
ta`kidlashgan:   "Shu   paytgacha   shaxs   va   jamiyat   muammolari   sohasida   ikki   xil
yondashuv   bo`lib   kelgan   edi:   psixologiya   inson   tabiatini,   uning   psixikasini,
sotsiologiya   esa,   jamiyat   tabiatini,   psixikasini   o`rganib   keldi.   Sotsial   psixologiya
paydo   bo`ldiki,   u   insonning   jamiyatda   munosabatining   psixologik   tomonini
o`rganmoqda".
10 Umumiy   holda,   fanning   predmetini   sotsial   psixologiya   odamlarning
jamiyatda   birgalikdagi   ish   faoliyatining   natijasida   hosil   bo`ladigan   tasavvurlar,
fikrlar, e`tiqodlar, hissiy kechinmalar va xulq-atvorlarni tushuntirib beruvchi fandir
deb ta`rif berishimiz mumkin.
Demak,   har   bir   shaxsning   jamiyatda   yashashi,   uning   sotsial   normalariga
rioya   qilgan   holda   o`ziga   o’xshash   shaxslar   bilan   o’rnatadigan   murakkab   o`zaro
munosabatlari   va   ularning   ta`sirida   hosil   bo`ladigan   hodisalarning   psixologik
tabiatini   va   qonuniyatlarini   tushuntirib   berish   sotsial   psixologiyaning   muhim
tomonidir. Bundan kelib chiqadigan umumiy ta`riflarga, sotsial psixologiya, sotsial
muloqotning   murakkab   shakl   va   mexanizmlarini   o`rganuvchi   fandir.   Dihlarida   u
muayyan   tizim   sifatida   dinga   o‘z   munosabatini   bildirishga   harakat   qilgan.
Falsafaning   predmeti   ob’ektiv   olam   va   uning   yashashi,   rivojlanishi   hamda
taraqqiyoti, hayot va inson umrining mohiyati haqida baxs yuritsa, diniy ta’limotlar
ham   ana   shu   masalalaming   echimini   o'ziga   xos   hollarda   muyaySotsial
psixologiyaning mavzu bahsini  ta`riflashga psixologik yondashuv A.V.Petrovskiy
va   V.V.Shpalinskiylarning   "Jamoaning   sotsial   psixologiyasi"   kitoblarida   bayon
etilgan.   Bu   mualliflarning   fikricha   "Sotsial   psixologiya   psixologiya   fanining
shunday   tarmog’iki,   u   turli   uyushgan   va   uyushmagan   guruhdagi   odamlarning
muloqoti,   o`zaro   ta`sir   va   munosabatlaridan   kelib   chiqadigan   psixik   hodisalarni
o`rganadi".
Shuning   uchun   ham   Galina   Andreeva   sotsial   psixologiyaning   mavzu   bahsi
haqidagi hozirgi zamon qarashlarini umumlashtirib, bu o`rinda uch xil yondashish
mavjudligini e`tirof etadi.
Birinchisi, sotsiologik yondashish bo`lib, uning tarafdorlarining fikricha, 
sotsial psixologiya asosan ommaviy psixologik jarayonlarni xalqlar psixologiyasi, 
ommaviy marosimlar, udumlar, rasm-rusmlar, modaning inson ongiga singishi, 
sotsial xulq-atvorda namoyon bo`lishini o`rganishi kerak (Yu.A. Sherkovin, G.P. 
Predvechniy, R. Pento, M. Gravitts va boshqalar).
11 Ikkinchi   psixologik   yondashuv   tarafdorlari   asosan   psixologlar   bo`lib,   ular
asosiy   diqqatni   shaxsning   sotsial   psixologiya   xislatlariga,   uning   turli   guruhlarda
tutgan   o`rni,   mavqei,   sotsial   ustanovkalar   va   hokazolarga   qaratmoq   lozim,   deb
hisoblaydilar   (A.V.   Petrovskiy,   B.F.   Parigin,   A.G.   Asmolov,   V.   Magdugall   va
boshqalar).   Shu   bilan   birgalikda,   hozirda   ham   sotsiologik,   ham   psixologik
qarashlarni   birgalikda   mujassamlashtirayotgan   olimlar   ham   borki,   ular   ham
ommaviy   jarayonlarni,   ham   shaxsning   shu   jarayonlardagi   xulq-atvorlari
motivlarini o`rganishni yoqlab, tadqiqotlar o’tkazmoqdalar.
Masalan,   V.Myasishev   o`zining   "Shaxs   va   nevrozlar"   kitobida,   sotsial
psixologiya   shaxslararo   o`zaro   ta`sir   jarayonida   shaxsda   paydo   bo`ladigan   ruhiy
faoliyat   xususiyatlarini   ham,   guruhlarning   o`ziga   xos   psixologiyasini   ham,
jamiyatda   ruy   beradigan   jarayonlarning   psixologik   tomonlarini   ham   bir   vaqtda
o`rganishni   taklif   etadi.   Amerika   sotsial   psixologiyasida   ham   sotsial
psixologiyaning   mavzu   bahsi   borasida   uzoq   tortishuvlar   mavjud   bo`lgan.   Ularda
bu   fanning   mavzu   bahsini   sotsiologiya   yoki   psixologiya   fani   ichidan   qidirish
(intradistsiplinar   yondashuv)   yoki   ikkala   fan   oralig’idan   qidirish   hollarini
kuzatishimiz mumkin. Lekin bu sohadagi tortishuvlar qanchalik bo`lmasin, baribir,
G.M.Andreevaning   obrazli   iborasiga   ko’ra,   uning   "ota-onasi"   sotsiologiya   bilan
psixologiya   ekanligini   tan   olishi   kerak.   Bu   boradagi   aniq   fikrni   fransuz   olimlari
R.Pento   va   M.Gravittslar   ham   ta`kidlashgan:   "Shu   paytgacha   shaxs   va   jamiyat
muammolari   sohasida   ikki   xil   yondashuv   bo`lib   kelgan   edi:   psixologiya   inson
tabiatini, uning psixikasini, sotsiologiya esa, jamiyat tabiatini, psixikasini o`rganib
keldi.   Sotsial   psixologiya   paydo   bo`ldiki,   u   insonning   jamiyatda   munosabatining
psixologik   tomonini   o`rganmoqda".   Umumiy   holda,   fanning   predmetini   sotsial
psixologiya   odamlarning   jamiyatda   birgalikdagi   ish   faoliyatining   natijasida   hosil
bo`ladigan   tasavvurlar,   fikrlar,   e`tiqodlar,   hissiy   kechinmalar   va   xulq-atvorlarni
tushuntirib beruvchi fandir deb ta`rif berishimiz mumkin.
Demak,   har   bir   shaxsning   jamiyatda   yashashi,   uning   sotsial   normalariga
rioya   qilgan   holda   o`ziga   o’xshash   shaxslar   bilan   o’rnatadigan   murakkab   o`zaro
munosabatlari   va   ularning   ta`sirida   hosil   bo`ladigan   hodisalarning   psixologik
12 tabiatini   va   qonuniyatlarini   tushuntirib   berish   sotsial   psixologiyaning   muhim
tomonidir. Bundan kelib chiqadigan umumiy ta`riflarga, sotsial psixologiya, sotsial
muloqotning murakkab shakl va mexanizmlarini o`rganuvchi fandir.
         
13 II SOTSIAL PSIXOLOGIYANING BOSHQA FANLAR BILAN ALOQASI.
2.1 Sotsial psixologiya fan sifatida.
Dastlabki ijtimoiy-psixologik tasavvurlar va ularning namoyon bo‘lishi.
Sotsial   psixologiyaning   fan   sifatidagi   tarixi   uning   ijtimoiy-psixologik
qarashlar   yoki   ijtimoiy-psixologik   tafakkur   tarixidan   anchagina   yoshdir.   Chunki
insoniyatning   birgalikda   yashash,   mehnat   qilish,   bir-biriga   ta’sir   ko‘rsatishga
intilishi,   ehtiyoji   qanchalik   qadimiy   bo‘lsa,   ijtimoiy   tafakkur,   odamlarning   bir-
birlariga   o‘zaro   hamjihatlik   ko‘rsatishga   bo‘lgan   moyilligi   va   istaklari   ham
shunchalik   qadimiydir.   Ikkinchi   tomondan   qadimgi   tarixdan   bilamizki,   odamlar
turli   marosimlar,   aqidalar,   an’analarni   ham   ma’lum   ma’noda   o‘zaro
munosabatlarni   tartibga   solish,   hamkorlikda   mehnat   qilish   va   bir-birlarini   turli
balo-qazolardan muhofaza qilish yo‘llarini o‘ylab topganlar. Qaysi bir xalq udumi
yoki qadimgi an’anasini  olmaylik, unda jamoaviylik psixologiyasi hukm surishini
yaxshi   bilamiz.   Unda   eng   avvalo   ahloq   normalarining   shakllanishi   uchun   real
asoslar   mavjuddir.   Masalan,   turkistonliklarning   ko‘plab   udumlari,   masalan,   to‘y-
maraka   qilish   va   unda   ommaning   to‘planishi,   xashar   yo‘li   bilan   biror   inshootni
bitirish va unda barcha mehnatga layoqatli odamlarning jam bo‘lib to‘planishi kabi
yuzlab udumlar qadimiy bo‘lib, unda muayyan ma’noda jamoa bo‘lib yashash  va
hamkorlikning ahloqiy mezonlari namunasidir. Aynan shu kabi udumlar ijtimoiy-
psixologik tafakkurning paydo bo‘lishi uchun asos bo‘lib xizmat qilgan. Shu bois
ham ijtimoiy-psixologik tafakkur tarixi bilan sotsial psixologiya ning fan sifatidagi
tarixida muayyan umumiylik va farqlar mavjud.
Professor   G.M.Andreyevaning   yozishicha,   sotsial   psixologiya   ning   fan
sifatida shakllanish tarixini belgilash shuning uchun ham mushkulki, u bir vaqtning
o‘zida bir necha fanlar tarixiy rivojlanishiga aloqador bo‘lib, qaysi biri ko‘proq bu
jarayonning   mohiyatini   belgilashini   bilish   qiyin.   Shuni   alohida   ta’kidlash   joizki,
sotsial psixologiya ning fan sifatida oyoqqa turishiga ko‘plab nazariy yondashuvlar
turtki   bo‘ldi.   B.Pariginning   fikricha,   ijtimoiy-psixologik   g‘oyalar   dastlab   boshqa
fan   sohalarida   shakllanib   oldi   va   so‘ngra   mustaqil   fan   sifatida   ajralib   chiqishi
14 uchun zamin yaratdi. Gap bu o‘rinda uning falsafiy qarashlar doirasida shakllanishi
to‘g‘risidadir.   Ushbu   jarayondagi   bo‘linish   yoki   ajralib   chiqish   asosan   falfasadan
psixologik   va   sotsiologik   nazariyalarning   ajralib   chiqishi   hisobiga   sodir   bo‘ldi,
desak bo‘ladi. Shu nuqtai nazarni yoqlagan olimlardan O.Klaynberg va G.Olportlar
ham   ijtimoiy-psixologik   g‘oyalar   tarixi   qadimgi   grek   falsafasiga,   xususan,   Platon
g‘oyalaridan,   va   nafaqat   Platon,   balki   Aristotel   g‘oyalaridan   boshlanganligini
ta’kidlaydilar.  Falsafaning  yangi   davrida paydo  bo‘lgan  olimlardan  Gobbs,  Lokk,
Galvetsiy,   Russo,   Gegellarning   jamiyat   va   shaxs   o‘zaro   munosabatiga   oid
qarashlarida   ham   olimlar   ta’kidlagan   sof   ijtimoiy-psixologik   nuqtai   nazarlarning
shakllanganligini ta’kidlash mumkin. Agar yuqoridagi allomalar asarlarida falsafa
doirasida ijtimoiy-psixologik qarashlar mavjud bo‘lgan bo‘lsa, bevosita fan sifatida
Sotsial   psixologiya   ning   o‘z   predmetiga   ega   bo‘lish   tarixi   yanada   diqqatga
sazovordir.   Bu   davrda   sotsial   psixologiya   ning   rivojiga   umuman   jamiyatda   sodir
bo‘layotgan ijtimoiy-siyosiy va iqtisodiy o‘zgarishlar  sabab  bo‘ldi. Masalan,  XIX
asrning o‘rtalariga kelib qator Yevropa mamlakatlarida sanoat va savdo-sotiqning
rivojlanishi   davlatlararo   iqtisodiy   aloqalarning   keskinlashuviga,   shu   asnoda
millatlar   va   xalqlararo   munosabatlarning   tig‘izlashuviga   olib   keldi.   Bu   o‘z
navbatida   tilshunoslikning   rivoji   va   xalqlar   psixologiyasining   shakllanishiga   olib
keldi. Lekin tilshunoslik  fani  o‘z imkoniyatlari  darajasida turli  xalqlar  o‘rtasidagi
muomala   va   muloqotning   samarali   yo‘llarini   belgilash,   odamlarning   samarali
hamkorligini ta’minlashga ojiz edi.
Aynan   shunday   shu   davrga   kelib   antropologiya,   etnografiya,   arxeologiya
sohasida ham qator muvaffaqiyatlar qozonila boshlandiki, ular ham qo‘lga kiritgan
noyob natijalarni sotsial psixologiya siz aniq ta’riflay va tavsiflay olmadi. Masalan,
aynan shu davrda ingliz antropologi E.Teylor ibtidoiy jamoalarning madaniyatiga
oid, amerikalik etnograf va arxeolog L.Morgan hindularning turmush tarzi, fransuz
sotsiolog   va   enografi   L.Levi-Bryul   ibtidoiy   odamning   tafakkur   tarziga   oid
tadqiqotlarini   yakunladi.  Bu   tadqiqotlar   natijalarini   to‘la   tahlil   etish   esa   muayyan
etnik   guruhlarning   o‘ziga   xos   an’analari,   urf-odatlarini   bilish,   bir-biri   bilan
taqqosalashni   taqozo   etdi.   Bundan   tashqari,   kapitalistik   munosabatalar   jamiyatda
15 muayyan   kriminal   guruhlarning   ham   paydo   bo‘lishi   ularning   xulq-atvoriga   xos
psixologik   qonuniyatlarni   ochish,   jinoyatchilikning   ko‘p   holatlarda   uyushgan
guruh   tomonidan   sodir   etilgani   sababli,   shunday   guruhning   psixologiyasini
o‘rganishni   talab   etdi.   Shu   bois   ham   amerikalik   psixolog   T.Shibutani   haqli
ravishda   ta’kidlaganidek,   ayrim   fan   vakillarining   o‘z   muammolarini   hal   qila
olmayotganligi   Sotsial   psixologiya   ning   mustaqil   fan   tarmog‘i   sifatida   bo‘linib
chiqishiga zamin yaratdi (T.Shibutani, 1999).
Ikkinchidan,   XIX   asrning   o‘rtalariga   kelib,   shu   paytgacha   alohida   individ
psixologiyasini   o‘rganib   kelayotgan   psixologiya   fanida,   ayniqsa,   uning
patapsixologiya   tarmog‘ida   ayrim   noyob   tadqiqotlar   o‘tkaldiki,   ularda   individ
xulqini   uni   o‘rab   turgan   insonlar   va   ular   o‘rtasidagi   o‘zaro   munosabatlar   va
hamkorlik, o‘zaro ta’sirlarsiz tasavvur qilib bo‘lmay qoldi. YA’ni, shaxsning xulq-
atvorini   tushuntirishda   uni   o‘rab   turgan   odamlarning   ta’siri   ham   borligini   tan
olmaslik   mumkin   bo‘lmay   qoldi.   Lekin   ayni   shu   davrda   bu   umumiy
psixologiyaning   ayrim   masalalarigagina   xos,   degan   tasavvur   doirasida   shunday
xulosalarga kelingan edi.
Lekin   sotsial   psixologiya   ning   ilmiy   manbalari   sohasida   sotsiologiya
fanining   xizmatini   ko‘rsatib   o‘tmay   bo‘lmaydi.   Sotsiologiyaning   asoschilari
hisoblangan   Ogyust   Kont,   Gerbert   Spenser   va   boshqalar,   jamiyatdagi   ijtimoiy
hodisalarni   o‘rganish   uchun   albatta,   o‘ziga   xos,   ayrim   psixologik   holatlarni
o‘rganmoq   lozim,   degan   fikrni   qat’iy   turib   isbot   qildilar.   Ular   har   bir   ijtimoiy
voqeada   ruhiy   hodisalar   borligini   isbot   qilishga   urindilar.   Masalan,   fransuz
sotsiologi  G.Tard har bir  individda “ijtimoiy fakt” borligini, bu narsa  uning miya
doirasidagina   emas,   balki   bir   qancha   miyalar   aloqasi   tufayli   mavjuddir,   deb
hisoblaydi.   Ijtimoiy   xulq-atvor   modeli,   uning   fikricha,   doimo   individlararo
munosabatlarni   o‘z   ichiga   olib,   bunda   bir   individ   boshqa   individga   doimo   taqlid
qiladi, shuning uchun ham shaxsni  o‘rganish boshqa shaxslarni  inkor qilmasligini
talab   qiladi.   Uning   fikricha,   elementar   ijtimoiy   fakt   intratserebral   psixologiya
o‘rganadigan   yagona   miya   hodisalari   orqali   emas,   balki   bir   necha   “kallalar”
(“aqllar)   ning   to‘qnashuvi   oqibatida   kelib   chiqadigan   “intermental   psixologiya”
16 orqali   o‘rganilishi   va   tushuntirilishi   lozim.   Ijtimoiy   xulqning   modelida   Tard
fikricha,   ikki   individning   o‘zaro   ta’siri   yetakchi   o‘rin   tutadiki,   bunda   bir   individ
ikkinchisiga taqlid qiladi.
Bundan   tashqari,   sotsiologiyaning   o‘zi   XIX   asrning   o‘rtalarida   o‘z
taraqqiyotining   rivojida   shunday   darajaga   erishdiki,   bu   ishlar   fransuz   pozitivist
faylasufi   O.Kont   nomi   bilan   bog‘liqdir.   Ijtimoiy   jarayonlarning   psixologik,
aniqrog‘i,   biologik   kelib   chiqishiga   (G.Spenser)   bo‘lgan   qiziqish   ijtimoiy
mavjudlikka  psixologik   yondashuv   orqali   baho   berish   zaruratini   keltirib  chiqardi.
Diadaning   cheklangan   ekanligini   tushungan   boshqa   sotsiologlar,   masalan,
amerikalik L.Uord, F.Giddings kabilar ijtimoiy xulqni jamoaviy psixika fenomeni
orqali   tushuntirishga   urindilar.   Ularning   ta’kidlashicha,   dastlabki   ijtimoiy   fakt
alohida   individning   ongiga   emas,   balki   u   mansub   bo‘lgan   “qavmning
psixologiyasi”ga   aloqadordir.   YA’ni,   ijtimoiy   fakt   –   bu   mohiyatan   ijtimoiy
tafakkur,   aqldir.   Uni   jamoa   yoki   jamiyat   psixologiyasi   o‘rganishi   kerak.   Ular   bu
o‘rinda   sotsiologiyani   nazarda   tutganlar.   Sotsiologiyaning   “psixologiyalashuvi”
sotsial   psixologiya   ning   predmetini   aniqlashda   juda   qo‘l   keldi,   desak   bo‘ladi,
chunki   aynan   shunday   yondashuv   sotsiologiyadagi   psixologik   yo‘nalishni
ta’minlash bilan bir qatorda sotsial psixologiya ning o‘zini ham alohida fan sifatida
tug‘ilishiga   asos   yaratdi.   YA’ni,   qisqacha   aytganda,   ikki   fan   –   psixologiya   va
sotsiologiyaning rivojlanishi, ularning ikkisi ham jamiyatda turli vaziyatlarda inson
xulq-atvorining   ijtimoiy   motivlarini   tushuntirish   zaruratini   anglashi   sotsial
psixologiya ning mustaqil fan tarmog‘i sifatida barpo bo‘lishini ta’minladi.
Shunday   qilib,   sotsiologiyada   psixologik   yo‘nalish   paydo   bo‘ldi.   Tarddan
keyin L.Uord, F.Giddings va boshqalar  ijtimoiylik qonunlarini jamoa ruhiy holati
bilan   uzviy   ravishda   o‘rgana   boshladilar.   Ularning   fikricha,   ijtimoiy   fakt   –   bu
ijtimoiy aql, tafakkur bo‘lib, u “jamiyat psixologiyasi” yoki sotsiologiyaning bahs
mavzuidir.
 
17 2.2 Sotsial psixologiyaning hozirgi kundagi mavqeyi
Sobiq   ittifoq   davlatlarida,   birinchi   navbatda   Rossiyada   sotsial   psixologiya
XX   asrning   20-yillaridan   boshlab   rivojlana   boshladi.   Bu   borada   rus   sotsial
psixologiyasining   asoschisi   deb   haqli   ravishda   Vladimir   Mixaylovich
Bexterev(1857-   1927)ni   ko‘rsatish   mumkin.   U   o‘zining   refleksologiya   nazariyasi
doirasidan   shaxs   xulq-atvorining   motivlarini   tushuntirishga   uringanlardan   biridir.
Uning fikricha, barcha ongli va ongsiz jarayonlar tashqi xulq-atvorda, harakatlarda
ifodalanadi,   shuning   uchun   ham   tashqi   harakatlarni,   qiliqlarni,   nutqni,   tovushni
o‘rganish   orqali   shaxsning   o‘zini   va   bu   harakatlarning   sabablarini   o‘rganish
mumkin. Bexterevning xatosi shu ediki, u o‘z qarashlarida sosiologiyani biologiya
bilan, psixologiyani esa fiziologiya bilan aralashtirib yubordi, shu orqali shaxs va
jamiyat   taraqqiyotining   universal   qonunlarini   topmoqchi   bo‘ldi.   Bexterevdan
keyingi olimlar, Yu.Vasilevning «biologik sotsiologiyasi» ham, M.A.Reysnerning
«ommaviy psixologiyasi» ham, L.N.Voytolovskiyning «jamoa psixologiyasi» ham
reflekslar   qonunini   mexanik   tarzda   sotsial   psixologik   jarayonlarni   tushuntirishga
ko‘chirish   bo‘ldi,   desak   xato   bo‘lmay.     30   yillarda   bolalar   va   o‘smirlar   sotsial
psixologik taraqqiyotini o‘rganishga qaratilgan ikki yo‘nalish paydo bo‘ldiki, ular
ham   qator   kamchiliklardan   holi   bo‘la   olmaydilar.   Masalan,   biologik   yoki
biogenetik   nazariya   tarafdorlari   shaxsning   shakllanishida   irsiy   va   biologik   nasliy
omillar yetakchi rol o‘ynaydi, deb hisoblashsa E.Arkin, I.Aryamov va boshqalar),
sotsiologik   yoki   sotsiogenetik   nazariyotchilar   bu   borada   sotsial   muhit   rolini
nihoyatda   ortiq   ekanligini   himoya   qilib   chiqdila.   (S.Molojaviy,   A.Zalkind   va
boshqalar).
  30-yillarda   A.S.Makarenko,   A.Zalujniy,   L.S.Vigotskiy,   N.K.Krupskaya   va
boshqa   qator   olimlar   o‘z   nazariy   qarashlarini   marksizm   bilan   bevosita   bog‘lab,
jamoa   va   shaxs   nazariyasini   yaratdilar.   Ular   shaxsning   shakllanishida   sotsial
muhitning,   jamoaning   rolini,   ta’lim-tarbiyaning   ahamiyatini   isbotlashga   urindilar.
Lekin, 40-60 yillar sotsial psixologiya taraqqiyotida nisbatan sokinlik davri bo‘ldi.
Chunki   psixologiya   sohasida   olib   borilgan   tadqiqotlar   ichida   sotsial   psixologik
tadqiqotlar
18 yo‘q   hisob   edi.   Bu   fan   Rossiyada   va   boshqa   Sobiq   ittifoqdosh   davlatlarda   70-
yillardan   keyin   keskin   rivojlana   boshladi.   Bunda   Moskvalik   va   Leningradlik
(hozirgi Sankt-Peterburg) olimlar maktabi katta rol o‘ynadi. Agar Moskva shahrida
asosan   sotsial   psixologiya   bo‘yicha   fundamental   nazariy   tadqiqotlar   ko‘plab
o‘tkazilib, unda hozirgi zamon sotsial psixologik tadqiqotlarning empirik qonunlari
asoslari ishlab chiqilgan bo‘lsa, Sankt Peterburgda ko‘proq tadbiqiy ilmiy tadqiqot
ishlar   olib   borildiki,   ular   birgalikda   minglab   yosh   sotsial   psixologlar   avlodini
tarbiyalab   yetishtirdilar.   Ular   esa   hayotimizga   ilg‘or   fikrlar   va   dadil   tadqiqotlar
bilan   kirib   kelib,   hozirgi   kun   fanini   dunyo   miqyosida   misli   ko‘rilmagan   darajaga
ko‘tardilar.   Lekin,   shuni   alohida   ta’kidlash   o‘rinliki,   Rossiyada   sotsial
psixologiyaning   rivojlanishida   chet   el,   ayniqsa   Amerika   Qo‘shma   Shtatlari
psixologiyasining   ta’siri   ancha   sezilarli   darajada   O‘zbekiston   hududida
shakllanishi tahlil qilinsa, uning diniy, falsafiy oqimlar va qarashlar tizimida o‘ziga
xos tarzda shakllanib kelganini ko‘rish mumkin. Masalan,  eramizning V asrlarida
rivoj   topgan   monizm   (asoschisi   Mani)   yoki   mazdakizm   (asoschisi   Mazdak)   va
boshqalar   o‘z   diniy   qarashlari   tizimida   sotsial   munosabatlar,   sotsial   adolat   va
shaxsning o‘ziga xosligi kabi g‘oyalarni keng tashviqot qilganlar.
Lekin   tarix   bizga   shundan   darak   beradiki,   yaxlit,   sistematik   sotsial
psixologik qarashlar tizimi umuman bo‘lmagan. Sotsial psixologik tadqiqotlarning
o‘tmishdagi   va   hozirgi   kundagi   holati   M.Otajonovning   qator   ilmiy   maqola   va
risolalarida   bayon   etilgan.   Uning   oxirgi   yillarda   o‘tkazgan   ilmiy   tadqiqoti
natijalariga   ko‘ra,   sotsial   psixologiya   fan   sifatida   muhimlik   shajarasida   ikkinchi
o‘rinni egallaydi, ya’ni Respublikamiz  hududida ilmiy ijod qilayotgan olimlardan
43   foizining   fikricha,   sotsial   psixologiya   va   ana   shu   fanning   muammolari   eng
istiqbolli   va   yechilishi   zarur,   dolzarbdir.   Shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,
O‘zbekistonda   o‘tkazilayotgan   sotsial   psixologik   tadqiqotlar   asosan   oilada   va
oilaviy   munosabatlarga   bag‘ishlangan.   Chunonchi,   birinchi   sotsial   psixologik
tadqiqot   ham   70-yillarning   oxirida   80-   yillarning   boshida   I.Yoqubov   tomonidan
o‘tkazilgan   bo‘lib,   u   oilaviy   munosabatlarning   barqarorligi   va   er-xotin   sotsial
rollarining   muvofiqligini   ta’minlovchi   sotsial   psixologik   omillarni   o‘rganadi.
19 Tadqiqot   natijasida   shu   narsa   aniqlandiki,   oila   a’zolarining   rollar   borasidagi
muvofiq   o‘zaro   munosabatlari   oilaviy   hamjihatlikning   muhim   shartidir.   Oilaviy
majorolar esa, asosan hozirgi zamon o‘zbek ayolining sotsial mehnat bilan bandligi
hamda oilaviy munosabatlarda eskilik sarqitlarining saqlanib qolganligidadir.
G‘.B.Shoumarov   va   E.A.Morshinalarning   (1986)   tadqiqotlarida   esa   oilada
bolalarning   tarbiyasiga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadigan   sotsial   psixologik   omillar
o‘rganildi,   chunonchi,   unda   o‘ziga   xos   milliy   va   an’anaviy   o‘zaro   munosabat
xususiyatlarining   o‘rni   belgilanadi.   Oilaviy   munosabatlar   psixologiyasi   xususida
o‘tkazilgan muhim tadqiqotlardan biri N.Sog‘inovning o‘zbek oilasiga xos bo‘lgan
nikoh va oila munosabatlari – nikohdan qoniqish, nikoh motivlari, oila qurishning
o‘zbeklarga   xos   bo‘lgan   yosh   xususiyatlari,   yosh   o‘zbek   oilalaridagi   psixologik
mojarolar   va   ajralishlarning   sabablarini   sistematik   tarzda   o‘rgangan   ilmiy   ishidir.
Bu   tadqiqotda   ilgari   hech   o‘rganilmagan   ilmiy   ma’lumotlar   to‘plandiki,   ularga
ko‘ra,   o‘zbek   oilasining   qurilishiga   sabab   bo‘ladigan   asosiy   motiv   bu   birinchi
o‘rinda   «Farzandli   bo‘lish»,   ikkinchi   o‘rinda   «Jamoatchilikning   gap   so‘ziga
qolmaslik»,   uchinchi   o‘rinda   «Otaona   va   qavmi-qarindoshlarning   istaklarini   bajo
etish» va hokazolar aniqlandi. N.Sog‘inovning to‘plagan ma’lumotlari yosh oilalar,
mojaroli oilalar va yoshlar tarbiyasi bilan mashg‘ul bo‘lganlar uchun muhim ilmiy
yo‘l-yo‘riqdir.   O‘zbekistonda   mustaqillikni   qo‘lga   kiritgach,   olib   borilgan   sotsial
psixologik   tadqiqotlar   asosan   sotsial   tasavvurlar   konsepsiyasi   doirasida   amalga
oshirildi   (V.Karimova,   K.Rahimova,   Z.Nishonova,   M.Umarova,   L.Karimova   va
h.k.lar).   Tadqiqotlarda   sotsial   vaziyatlarga   bog‘liq   psixologik   fenomenlar
o‘rganilganda   ayni   shu   yo‘nalishning   istiqbolli   ekanligini,   shaxs   va   jamiyat
o‘rtasidagi   murakkab   va   serqirrali   munosabatlarning   sotsial   xulqda   namoyon
bo‘lishi   mexanizmini   tushuntirishda   sotsial   tasavvurlar   konsepsiyasi   nazariy-
metodologik asos ekanligini isbotladi.
20 XULOSA:
Insoniyat   jamiyati   paydo   bo lib,odamlar   hamkorlikda   mehnat   qilish   vaʻ
yashash   ehtiyojini   sezgan   davrdan   boshlab   ularda   sotsial   psixologik
tafakkur ,sotsial ruh paydo bo lgan .Aynan shu davrdan boshlab sotsial psixologiya	
ʻ
fani   rivojlanishi   boshlangan   va   hozirgacha   rivojlanib   kelmoqda   .   Sotsial
psixologiya fan sifatida 1980_yil rasman rivojlangan . 
O`zbekistan   Respublikasi   Oliy   majlisining   IX   sessiyasida   Respublika
Prezidenti   I.A.   Karimov   Oliy   ta`limni   isloh   qilishda   va   malakali   kadrlarni
tayyorlashda   sotsial   psixologiyaning   fan   sifatida   alohida   o’rni   borligiga
jamoatchilik diqqatini qaratdi. Darhaqiqat, yetuk kadr bo`lish uchun shaxs nafaqat
o`z   iqtidori,   bilimi   va   saviyasini   oshirishi   zarur,   balki   jamiyatda   turlicha   sotsial
munosabatlar   tizimiga   tayyor   bo`lmogi,   sotsial   faoliyatni   boshqarishning   ilmiy
qonuniyatlari   va   qoidalarini   mukammal   egallamog’i   zarur.   Boshqaruv,   marketing
va   menejment,   ta’lim   va   tarbiya   sohalarida,   ayniqsa,     inson   omili   va   uni
boshqarishning   psixologik   tizimini   bilishi   –   jamiyatda   sog’lom   insoniy
munosabatlarni   shakllantirish   orqali   uni   kamol   toptirish   yo`lidir.   Shuning   uchun
bugungi   kunda   I.A.Karimov   ta`kidlaganidek,   sotsial   psixologiya   va   umuman,
sotsial   faoliyat   bilan   shug’ullanuvchi   fanlarning   asosiy   vazifasi   barkamol   avlod
tarbiyasini   ta`minlovchi   barcha   ma`naviy,   ruhiy   va   insoniy   munosabatlar
mohiyatini   tahlil   qilish,   ularni   boshqarishning   eng   samarali   usullarini   hayotga
tadbiq etishdir. Bu o’rinda, ayniqsa sotsial tafakkurning, yangicha dunyoqarash va
munosabatlarning   shakllanishini,   insonning   o`ziga   va   o`zgalarga   ta`sir   etishning
mexanizmlarini   o`rganish   eng   dolzarb   masalalardandir.   Yani,   ishlab   chiqarish
ijtimoiy   psixologiyasi,   boshqarish   psixologiyasi,   guruhlar   psixologiyasi   hamda
ommaviy   psixik   jarayonlarning   tasiri   masalalari   o`zbek   psixologlaridan   o`z
yechimini   kutmoqdaki,   ularda   ilg`or   fan   yutuqlaridan   foydalanilgan   holda
xududning milliy o`ziga xos qirralari ishlab chiqilishi kerak.
21 Foydalanilgan adabiyotlar:
 1.  Майерс Д. Социальная психология, 2010. – 1314 с.
  2.  Myers D. Social psychology. McGraw-Hill education 2012.
  3.  Почебут Л.Г., Мейжис И.А. Социальная психология. – СПб, 2010. – 521 с.
 4.   Полукаров В.Л., Петрушин В.И. Психология менежмента. – Москва,
2013
5.   G ‘ oziyev   E . G ‘.  Ijtimoiy   psixologiya . –  Toshkent , 2010.
6.   G ‘ oziyev   E . G ‘.  Sotsial   psixologiya . –  Toshkent ., 2012. – 316  b .
7.   G ‘ oziyev   E . G ‘.  Menejment   psixologiyasi . –  Toshkent ., 2001.
8.   Ismoilova   N .,  Abdullayeva   D .  Ijtimoiy   psixologiya :  o ‘ quv   qo ‘ llanma . –
Toshkent , 2013. – 168  b .
9.   Karimova   V .  Ijtimoiy   psixologiya . –  Toshkent :  Fan   va   texnologiya , 2012, – 172
bet .
10.   Maxmudov   M .  Boshqaruv   psixologiyasi . –  Toshkent
22

SOTSIAL PSIXOLOGIYAGA KIRISH

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Kognitiv- bixevioristik psixoterapiya
  • Sotsial psixologiyada psixologik tadqiqotlar
  • Sotsial psixologiyada katta guruhlarning o'rganilishi
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский