• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

Sovet hokimiyatining o'rnatilishi

Bugungi   kunda   millatlararo   ziddiyatlar   ko'plab   ijtimoiy,   siyosiy   va   iqtisodiy
jarayonlarga   ta'sir   qilmoqda.   O'zbekiston   va   Markaziy   Osiyo   davlatlarida
millatlararo   birdamlik   va   hamjihatlikni   mustahkamlash   borasida   ko'plab
tashabbuslar   amalga   oshirilmoqda.   Shu   bilan   birga,   ba'zi   hududlarda   eski
ziddiyatlar va yangilari paydo bo'lishi xavfi saqlanmoqda.
Globalizatsiya   jarayoni,   axborot   texnologiyalarining   rivojlanishi   va   madaniy
almashinuv   millatlararo   munosabatlarni   silliqlashga   xizmat   qilsa-da,   iqtisodiy
notenglik, siyosiy beqarorlik va tarixiy ziddiyatlar ularni murakkablashtirmoqda.
Bugungi   kunda   millatlararo   munosabatlarning   tinch   va   barqaror   bo'lishi
uchun   davlatlar   o'rtasida   hamkorlik,   muloqot   va   madaniy   anglashuv   juda
muhimdir.   Millatlararo   dialogni   rivojlantirish,   tarixiy   xatolarni   tan   olish   va   ular
asosida   kelajakda   xatolardan   qochish   millatlararo   ziddiyatlarning   kamayishiga
xizmat qiladi 18
.
Millatlararo   munosabatlardagi   ziddiyatlar   nafaqat   tarixiy   omillar,   balki
siyosiy,   iqtisodiy   va   madaniy   jarayonlar   natijasida   paydo   bo'ladi.   Bugungi   kunda
ular hali ham ijtimoiy hayotning muhim muammolaridan biri bo'lib qolmoqda. Shu
sababli,   millatlararo   munosabatlarni   mustahkamlash,   hamkorlik   va   muloqot
yo'llarini izlash orqali bu ziddiyatlarning salbiy oqibatlarini kamaytirish zarur.
Millatlararo munosabatlar insoniyat tarixidagi eng murakkab va ko‘p qirralik
jarayonlardan   biridir.   Ular   nafaqat   turli   xalqlar   o‘rtasidagi   o‘zaro   aloqalar,   balki
davlatlarning siyosiy barqarorligi, ijtimoiy tinchligi va iqtisodiy taraqqiyoti uchun
ham   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.   Millatlararo   ziddiyatlar   ko‘pincha   tarixiy
jarayonlar, siyosiy qarorlar, iqtisodiy manbalar uchun raqobat, madaniy farqlar va
boshqa ko‘plab omillarga bog‘liq bo‘ladi. Bugungi kunda esa bu ziddiyatlar yangi
shakllarda o‘z aksini topmoqda va jamiyatda sezilarli ta’sir ko‘rsatmoqda.
Markaziy   Osiyo   va   kengroq   hududlarda   millatlararo   ziddiyatlarning   ildizlari
uzoq tarixga ega. Ushbu hududda ko‘plab millatlar va elatlar ming yillar davomida
birga   yashagan,   ba’zan   esa   o‘zaro   raqobat   va   nizolar   yuzaga   kelgan.   Turli
imperiyalar   va   mustamlakachilik   siyosati   millatlararo   munosabatlarni
18
 Rakhimov, U. Markaziy Osiyoda millatlararo munosabatlar. Toshkent, 2015.  – 43 b.
26 tubdan   o‘zgartirdi.   Bu   jarayon   ko‘plab   ijobiy   va   salbiy   oqibatlarga   olib   keldi,
shuningdek,   mahalliy   xalqlarning   o‘zaro   munosabatlari   va   davlat   siyosatidagi
roliga ta’sir qildi.
Sovet tuzumining O‘rta Osiyoda  o‘rnatilishi jarayonida mahalliy xalqlarning
munosabati nafaqat ijtimoiy va milliy, balki siyosiy va iqtisodiy omillar bilan ham
bog‘liq   edi.   Sovetlar   tomonidan   kiritilgan   siyosiy   tizim,   ya’ni   partiya   va   sovet
organlari   orqali   hokimiyatni   markazlashtirish,   mahalliy   boshqaruv   va   an’anaviy
boshqaruv   shakllarini   yo‘q   qilish,   ko‘plab   odamlar   tomonidan   qabul   qilinmadi.
Ko‘pchilik uchun yangi tuzum begona va o‘ta cheklovchi edi.
Shuningdek,   Sovet   hokimiyati   o‘z   tarafidan   qishloq   xo‘jaligida
kollektivlashtirish   siyosatini   kuchaytirdi.   Bu   siyosat   ko‘plab   dehqonlar   va
chorvadorlar   hayotiga   jiddiy   ta’sir   ko‘rsatdi.   Mulkchilikka   asoslangan   ijtimoiy
tizim   yo‘q  qilinib,  kolxoz   va   sovxozlar   tashkil   qilindi.   Natijada  ko‘pchilik  uchun
bu   jarayon   og‘ir   iqtisodiy   qiyinchiliklarni,   qashshoqlik   va   ocharchilikni   keltirib
chiqardi. Bu esa Sovet tuzumiga nisbatan norozilikni kuchaytirdi.
Ammo,   Sovet   hokimiyati   ba’zi   ijtimoiy   qatlamlar   uchun   imkoniyatlar   ham
yaratdi.   Misol   uchun,   ayollar   huquqlari   kengaytirildi,   ularga   ta’lim   olish   va   ish
bilan   band   bo‘lish   imkoniyatlari   berildi.   Bu   esa   an’anaviy   jamiyatlarda   yangi
ijtimoiy o‘zgarishlarni keltirib chiqardi va ayrim guruhlar tomonidan ijobiy qabul
qilindi.
Milliy   madaniyat   va   tilni   rivojlantirish   siyosati   dastlab   mahalliy   elita   va
ziyolilar   tomonidan   qo‘llab-quvvatlandi,   chunki   bu   ular   uchun   o‘z   milliyliklarini
saqlab   qolish   imkoniyatini   berdi.   Biroq,   1930-yillardan   boshlab   represiyalar   va
markazlashtirish siyosati kuchaygani sari, milliy uyg‘onish harakatlari bostirildi va
Sovet tuzumiga qarshi norozilik o‘sdi 6
.
Natijada, O‘rta Osiyo xalqlari Sovet tuzumiga nisbatan murakkab, ko‘p qirrali
munosabatda bo‘ldilar. Ba’zi qatlamlar uni o‘zgarish va taraqqiyot vositasi sifatida
ko‘rsa,   boshqalar   uchun   u   mustamlaka   va   erkinlikning   yo‘qolishi   edi.   Ushbu
6
 Ilyasov, Orifjon. Sovet hokimiyati va O‘rta Osiyoda milliy uyg‘onish. Toshkent: Universitet nashriyoti, 2010. – 80 
b.
10 chekladi.   Shu   bilan   birga,   mustaqillikdan   keyin   bu   sohalarni   tiklash   va
rivojlantirish uchun katta mehnat talab qilindi.
II.2.   Sovet milliy siyosatining ijtimoiy-madaniy oqibatlari  
Sovet   Ittifoqining   tashkil   topishi   bilan   birga   milliy   siyosat   markazlashtirildi
va   “millatlar   masalasi”   siyosiy,   ijtimoiy   va   madaniy   hayotning   eng   muhim
yo‘nalishlaridan   biriga   aylandi.   Sovet   hukumatining   milliy   siyosati   dastlab
“millatlar tengligi” va “milliy madaniyatlarni rivojlantirish” g‘oyalari asosida olib
borilgan   bo‘lsa-da,   amalda   bu   siyosat   mahalliy   tillar,   madaniyatlar   va   dinlarga
nisbatan qattiq cheklovlar  va bosimlarni  keltirib chiqardi. Ayniqsa, til, madaniyat
va din sohalarida amalga oshirilgan siyosatlar mahalliy xalqlarning o‘ziga xosligini
yo‘q qilishga qaratilgan edi.
Sovet milliy siyosatining eng katta oqibatlaridan biri — til siyosatidagi keskin
o‘zgarishlar   va   rus   tilining   ustunligini   mustahkamlash   edi.   1920-30-yillarda
mahalliy tillarning rivojlanishi va alifbolarning lotin va keyinchalik kirill yozuvida
standartlashtirilishi   uchun   dastlabki   urinishlar   amalga   oshirildi.   Bu   jarayon
“kadrlar   tayyorlash”   va   “milliy   madaniyatlarni   rivojlantirish”   maqsadida   ko‘plab
maktablar   va   nashriyotlar   tashkil   etilgan   bo‘lsa-da,   aslida   rus   tili   kuchli   siyosiy
instrumentga aylandi.
1930-yillardan boshlab, ayniqsa Stalin davrida, rus tilining o‘rni va roli tobora
oshirildi.   Rus   tili   davlat   tiliga   aylantirilib,   barcha   ilmiy,   ma’muriy   va   madaniy
sohalarda   ustunlikka   ega   bo‘ldi.   Bu   holat   mahalliy   tillarning   amaliy   hayotda   va
ilm-fanda cheklanishiga olib keldi. Ko‘plab o‘zbek, qirg‘iz, tojik va boshqa tillarda
faoliyat yuritgan yozuvchilar, olimlar rus tiliga o‘tishga majbur bo‘ldilar. Natijada,
mahalliy tillarda so‘z boyligi susayib, til madaniyati sustlashdi.
Rus   tilining   majburiylashtirilishi   nafaqat   madaniy   identifikatsiyani
zaiflashtirdi,   balki   millatlar   o‘rtasida   til   siyosati   asosida   ijtimoiy   ajratishga   ham
sabab   bo‘ldi.   Rus   tilini   bilganlar   yuqori   lavozimlarga   chiqish   imkoniyatiga   ega
bo‘lgan   bo‘lsa,   mahalliy   tillarni   yaxshi   biladiganlar   ko‘pincha   pastroq   ijtimoiy
22 Ikkinchi   bosqich   –   1919-1924-yillar   orasida   sovet   hokimiyati   tobora
mustahkamlandi.   Ayniqsa,   Turkiston   Sovet   Federativ   Sotsialistik   Respublikasi
tashkil   etildi  va  mintaqada  sovet   siyosatini   markazlashtirish  harakatlari   kuchaydi.
Shu   davrda   mustamlakachilik   tizimining   ayrim   elementlari   asta-sekinlik   bilan
yangi sovet boshqaruvi tizimiga almashtirildi.
Uchinchi   bosqich   –   1924-yilda   Turkiston   ASSR   ning   tugatilishi   va
O‘zbekiston,   Qozog‘iston,   Qirg‘iziston,   Tojikiston   va   Turkmaniston   SSRlarning
tashkil   etilishi   bilan   yakunlandi.   Bu   jarayon   sovet   hokimiyatining   O‘rta   Osiyoda
mustahkam o‘rnatilishining yakuniy bosqichi sifatida qaraladi 3
.
Sovet   hokimiyati   O‘rta   Osiyoda   o‘rnatilgan   bo‘lsa-da,   mustamlakachilik
siyosatining   ba’zi   elementlari   uzoq   vaqt   davomida   saqlanib   qoldi.   Buning   asosiy
sababi,   sovet   hokimiyatining   mintaqadagi   ijtimoiy-siyosiy,   madaniy   va   iqtisodiy
sharoitlarga moslashish jarayonining murakkabligi bilan bog‘liq edi.
Masalan,   yer   taqsimoti,   milliy   savodxonlikni   oshirish,   sanoatni   rivojlantirish
va   madaniyat   sohasidagi   sovet   siyosati   ko‘plab   yangi   qoidalar   va   o‘zgarishlarni
talab qildi. Biroq, mahalliy elita va diniy tuzilmalar ba’zida yangi tartibga qarshilik
ko‘rsatdi.   Shu   bois,   sovet   hukumati   ba’zida   an’anaviy   mustamlakachilik
boshqaruvi usullarini saqlab qolishga majbur bo‘ldi.
Shuningdek,   millatlararo   munosabatlar   va   milliy   siyosat   ham
mustamlakachilik   davrining   davomiyligini   ko‘rsatadigan   jihatlardan   biri   bo‘ldi.
Sovet  hokimiyati  millatlarni  “birlashtirish”  va “sovet  xalqini” yaratish maqsadida
qat’iy   markazlashtirilgan   siyosat   olib   bordi.   Bu   siyosat   mahalliy   millatlarning
madaniy va til o‘zligiga salbiy ta’sir  ko‘rsatdi  va ko‘p hollarda mustamlakachilik
davrining milliy bosimlarini davom ettirdi.
Sovet   hokimiyatining   O‘rta   Osiyoda   o‘rnatilishi   –   murakkab,   bosqichma-
bosqich   va   ko‘p   qirrali   tarixiy   jarayon   bo‘lib,   u   nafaqat   siyosiy   inqilob,   balki
mustamlakachilik   siyosatining   davomiyligi   bilan   ham   chambarchas   bog‘liq   edi.
Oktyabr   inqilobi   sovet   hokimiyatini   o‘rnatish   uchun   yangi   imkoniyatlar   yaratgan
bo‘lsa-da,   mintaqadagi   an’anaviy   ijtimoiy-siyosiy   tuzilmalar   va   mahalliy
3
 Shamsutdinov R., Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Sharq, - 2013. – 435 b.
7 adolatni   qaror   toptirish   va   xalqimiz   boshdan   kechirgan   sinovlardan   saboq   olish
muhim ahamiyatga ega. Bu nafaqat ilmiy va siyosiy doiralarda, balki ta’lim tizimi,
ommaviy axborot vositalari, san’at va madaniyat orqali keng targ‘ib etilishi lozim.
Millatlararo   munosabatlarni   yanada   sog‘lomlashtirish   uchun   davlat
tomonidan   adolatli   siyosat   yuritilishi   bilan   birga,   har   bir   fuqaro   ongida
bag‘rikenglik,   hurmat,   tolerantlik   kabi   qadriyatlarni   shakllantirish   ham   zarurdir.
Aks holda, tashqi aralashuvlar, ijtimoiy tengsizlik, iqtisodiy cheklovlar va madaniy
nizo   holatlari   yana   muammolarni   keltirib   chiqarishi   mumkin.   Shu   bois,
O‘zbekistonning   hozirgi   bosqichdagi   taraqqiyot   strategiyasi   –   “Hech   kim   ortda
qolmasin”   tamoyiliga   asoslangan   holda,   barcha   ijtimoiy   qatlam   va   millatlar
manfaatlarini inobatga olgan holda yuritilmoqda.
Xulosa   qilib   aytganda,   millatlararo   munosabatlardagi   tarixiy   ziddiyatlar
chuqur ildizlarga ega bo‘lsa-da, ularni bartaraf etish yo‘lida amalga oshirilayotgan
izchil   siyosat   va   ijtimoiy   tashabbuslar   bugungi   kunda   ijobiy   natijalar   bermoqda.
Asosiysi, bu yo‘ldan to‘xtamasdan, har bir insonda milliy g‘urur, tarixiy xotira va
fuqarolik   mas’uliyatini   uyg‘otishga   qaratilgan   siyosiy   va   madaniy   dasturlarni
kengaytirish   lozim.   Shundagina   millatlararo   barqarorlik   va   ijtimoiy   uyg‘unlik
mustahkamlanadi,   O‘zbekiston   esa   o‘z   taraqqiyot   yo‘lida   yanada   mustahkam
qadamlar bilan oldinga siljiydi.
Sovet   davrida   olib   borilgan   milliy   siyosat   bugungi   kunda   ham   o‘z   ta’sirini
yo‘qotmagan.   Ammo   mustaqillik   yillarida   O‘zbekiston   tomonidan   tanlangan
totuvlik   siyosati,   milliy   qadriyatlar   va   tarixiy   xotiraga   bo‘lgan   hurmat   zaminida
millatlararo   barqarorlik   va   ijtimoiy   uyg‘unlikni   ta’minlash   borasida   katta
yutuqlarga   erishildi.   Kelgusida   ham   bu   yo‘ldan   og‘masdan,   barcha   millat
vakillarining   teng   huquqli   hayotini   kafolatlovchi   demokratik   jamiyat   barpo   etish
yo‘lida harakat qilish zarur.
31 Kurs   ishida   tarixiy-huquqiy,   tahliliy,   taqqosloviy   metodlar   asosida   manbalar
va ilmiy  adabiyotlar   tahlil  qilinadi.  Asosiy  e’tibor   arxiv  hujjatlari,  davr  matbuoti,
zamonaviy   tarixchilar   va   siyosatshunoslar   tomonidan   yozilgan   tadqiqotlarga
qaratiladi. Tadqiqotda tarixiy voqealarning izchil bayoni bilan bir qatorda, ularning
bugungi kundagi aks-sadosi ham tahlil etiladi.
Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   ta’kidlaganidek:   “Tarixiy   haqiqatni   tiklash   –
bu   faqat   o‘tmishga   qaytish   emas,   balki   kelajak   avlodlar   ongida   milliy   g‘urur   va
tarixiy   xotirani   shakllantirish   yo‘lidagi   muhim   qadamlardan   biridir 1
”.   Ana   shu
nuqtai   nazardan,   sovet   davridagi   milliy   siyosatga   oid   masalalarni   chuqur   tadqiq
etish nafaqat tarixiy, balki dolzarb siyosiy va ma’naviy vazifa hamdir.
Yuqoridagilar   asosida   ushbu   kurs   ishi   sovet   milliy   siyosati   tarixini
o‘rganishda muhim nazariy va amaliy ahamiyatga ega bo‘lib, bugungi kunda ham
o‘z dolzarbligini yo‘qotmagan muhim masalalarni yoritishga xizmat qiladi.
Mazkur kurs ishining dolzarbligi  — Sovet tuzumining o‘rnatilishi va uning
milliy siyosatiga doir masalalar bugungi kunda tarixiy haqiqatni tiklash, milliy ong
va   xotirani   shakllantirish   jarayonida   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.
Mustamlakachilik   siyosatining   yangi   shakli   sifatida   yuzaga   chiqqan   sovet   milliy
siyosati   o‘zbek   xalqining   ijtimoiy-siyosiy   hayotiga,   madaniyatiga   va   tafakkuriga
chuqur   ta’sir   ko‘rsatgan.   Bu   mavzuni   o‘rganish   orqali   tarixiy   saboqlar   chiqarilib,
mustaqillik   yillarida   amalga   oshirilayotgan   milliy   siyosatning   mohiyati   yanada
chuqur anglanadi. Shu bois, mavzu o‘z dolzarbligini saqlab qolmoqda. 
Kurs ishining asosiy maqsadi  – Sovet tuzumining O‘zbekistonda o‘rnatilishi
jarayonini, ayniqsa uning milliy siyosati va milliy munosabatlarga ta’sirini tarixiy
manbalar asosida tahlil qilish, bu siyosatning ijtimoiy-madaniy oqibatlarini yoritish
hamda   mustaqillik   davridagi   milliy   siyosat   bilan   qiyosiy   tahlil   asosida   tarixiy
xulosalar chiqarishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari  quyidagilardan iborat:
1. Sovet   tuzumining   O'zbekistonda   o'rnatilishiga   oid   tarixiy   jarayonlarni   tahlil
qilish.
1
 Mirziyoyev, Sh. M .  Yangi O‘zbekiston strategiyasi .   Toshkent: “O‘zbekiston” NMIU.  – 2021.- 23 b.
4 Ruslashtirish   siyosati   madaniy   mustaqillikka   jiddiy   to‘siq   bo‘ldi.   Sovet
respublikalarida   maktablarda,   ilm-fan   va   madaniyat   sohalarida   rus   tili   asosiy
o‘rinni egalladi. Milliy tillar faqat  cheklangan doirada qo‘llanildi, ular rivojlanish
uchun   zarur   bo‘lgan   qo‘llanmalar,   ilmiy   adabiyotlar   va   resurslardan   mahrum
bo‘ldi.
Milliy  yozuvchilar,  san’atkorlar   va  madaniyat  arboblari   sovet  ideologiyasiga
qarshi   chiqmagan   holda   faoliyat   yuritishga   majbur   bo‘ldilar.   Bu   esa   ijodiy
erkinlikning   pasayishiga,   milliy   mavzular   va   o‘ziga   xosliklarning   cheklanishiga
olib   keldi.   Madaniy   sohada   mustaqil   va   tanqidiy   fikrning   rivojlanishi   imkonsiz
bo‘lib qoldi.
Ilm-fan   sohasida   ham   mustaqillik   cheklovlari   juda   sezilarli   bo‘ldi.   Sovet
hukumati   ilm-fan   sohasida   markaziy   nazorat   o‘rnatdi,   barcha   ilmiy-tadqiqotlar
davlat   tomonidan   qattiq   boshqarildi   va   siyosiy   maqsadlarga   xizmat   qilishi   talab
qilindi.   Milliy   ilmiy   makon   mustaqil   va   erkin   izlanishlar   uchun   imkoniyatlardan
mahrum bo‘ldi.
Milliy   ilmiy   kadrlar   ko‘pincha   kadrlar   siyosati   tufayli   chetlashtirildi,   milliy
tillarda   ilmiy   nashrlar   va   tadqiqotlar   cheklangan   edi.   Bu   esa   milliy   ilm-fanning
rivojlanishini   sustlashtirdi   va   ko‘plab   muhim   tadqiqotlarning   amalga
oshirilmasligiga sabab bo‘ldi.
Madaniy   va   ilmiy   mustaqillikning   cheklanishi   milliy   o‘zlikning   susayishiga
olib keldi. Milliy til va madaniyat o‘zini erkin ifoda eta olmadi, milliy tarix, an’ana
va qadriyatlar rivojlanish uchun zarur sharoitlardan mahrum bo‘ldi 14
.
Ilm-fanda   esa   milliy   muammolarni   o‘rganish,   milliy   tarix,   tibbiyot,
tilshunoslik va boshqa sohalarda mustaqil tadqiqotlar olib borish imkoni kamaydi.
Bu o‘z navbatida milliy taraqqiyotga salbiy ta’sir ko‘rsatdi.
Shuningdek,   madaniy   va   ilmiy   mustaqillikning   yo‘qligi   jamiyatda   ijtimoiy-
madaniy   noroziliklar   va   qarama-qarshiliklarni   kuchaytirdi.   Milliy   qadriyatlar   va
tilga qilingan bosimlar xalq ongida keskinlik va norozilikka sabab bo‘ldi.
14
 Shamsutdinov R., Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Sharq, - 2013. – 480 b.
20 Kirish
XX   asr   boshlarida   dunyo   siyosiy   xaritasida   yuz   bergan   tub   o‘zgarishlar,
xususan,   1917-yilgi   Oktyabr   inqilobidan   so‘ng   Rossiya   imperiyasining
parchalangan o‘rnida Sovet Ittifoqi nomi bilan yangi totalitar tuzum paydo bo‘lishi
tarixiy   jarayonlarga   chuqur   ta’sir   ko‘rsatdi.   Ayniqsa,   ushbu   tuzumni   sobiq
imperiya   hududlarida,   jumladan,   Markaziy   Osiyo   mintaqasida   o‘rnatish   jarayoni
nafaqat   siyosiy,   balki   ijtimoiy,   madaniy   va   milliy   sohalarda   ham   keskin
o‘zgarishlarga   sabab   bo‘ldi.   Sovet   tuzumi   o‘zining   dastlabki   bosqichlaridanoq
mustahkam   markazlashgan   boshqaruv   tizimiga   tayanar   ekan,   milliy   masalani   hal
qilish   borasida   bir   qator   siyosiy   konsepsiyalarni   ilgari   surdi.   Biroq   bu   siyosat
amalda ko‘p hollarda milliy manfaatlarga zid tarzda, mustamlakachilik kayfiyatida
olib borildi.
Mazkur kurs ishining mavzusi – "Sovet tuzumi o‘rnatilishi: milliy siyosat va
milliy   munosabatlar"   –   O‘zbekiston   tarixi   uchun   muhim   bo‘lgan   davrni   qamrab
oladi.   Bu   davrda   sovetlar   tomonidan   olib   borilgan   milliy   siyosatning   mazmun-
mohiyati,   uning   amalga   oshirilish   shakllari,   natijalari   va   oqibatlari   o‘rganiladi.
Ayniqsa,   sovet   rahbarlarining   millatlar   haqidagi   nazariy   qarashlari   va   ularning
amaliyotdagi   ko‘rinishlari   chuqur   tahlil   qilinadi.   O‘zbekiston   va   boshqa   milliy
respublikalarda   sovet   hokimiyatining   o‘rnatilishi,   mahalliy   aholi   bilan
munosabatlar,   milliy   elitalarning   taqdiri,   ruslashtirish   siyosati   va   madaniy
hayotdagi o‘zgarishlar asosiy e’tiborda bo‘ladi.
Ushbu   ishning   asosiy   maqsadi   –   Sovet   tuzumining   o‘rnatilishi   bilan   bog‘liq
milliy   siyosatning   tarixiy   ildizlarini,   asosiy   yo‘nalishlarini   hamda   ushbu
siyosatning   mahalliy   xalqlarga,   xususan   o‘zbek   xalqiga   ko‘rsatgan   ta’sirini
aniqlash   va   tahlil   qilishdan   iborat.   Shuningdek,   ish   davomida   sovet   davridagi
millatlararo   munosabatlarning   qanday   shakllangani,   milliy   madaniyat   va
tafakkurga   qanday   ta’sir   qilgani   o‘rganiladi.   Bu   orqali   nafaqat   tarixiy   haqiqatni
tiklash, balki mustaqillik yillarida olib borilayotgan milliy siyosatning mohiyatini
chuqurroq tushunishga hissa qo‘shish maqsad qilingan.
3 Xulosa
Millatlararo   munosabatlar   har   bir   jamiyatda   ijtimoiy   barqarorlik,   siyosiy
izchillik va madaniy uyg‘unlikning muhim omillaridan biri sanaladi. Sovet davrida
O‘rta   Osiyo   xalqlari   o‘z   tarixiy   taraqqiyoti   jarayonida   bu   borada   murakkab   va
ziddiyatli   yo‘lni   bosib   o‘tdilar.   Sovet   imperiyasi   tomonidan   olib   borilgan   milliy
siyosat   tashqi   tomondan   "millatlar   tengligi"   va   "xalq   do‘stligi"   g‘oyalari   bilan
pardalangan   bo‘lsa-da,   aslida   uning   zamirida   markazlashtirish,   ruslashtirish   va
totalitar   nazorat   yotardi.   Bu   holat   milliy   o‘zlikning   yo‘qolishi,   madaniyat   va
tillarning   cheklanishi,   diniy   erkinliklarning   susaytirilishiga   olib   keldi.   Ayniqsa,
1930-yillar qatag‘onlari davrida minglab ziyolilar "xalq dushmani" tamg‘asi bilan
qatl qilinib, milliy elitaning ildizi quritildi.
Bunday   siyosat   nafaqat   O‘zbekistonda,   balki   barcha   O‘rta   Osiyo
respublikalarida   ijtimoiy   psixologiyaga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatdi.   Millatlararo
ishonchsizlik, bir-biriga nisbatan befarqlik va madaniy begonalashuv kuchaydi. Bu
esa   mustaqillik   yillarida   yuzaga   kelgan   ayrim   ijtimoiy   va   siyosiy   tangliklarning
ildizlaridan   biri   sifatida   baholanishi   mumkin.   Mustaqillikdan   so‘ng   O‘zbekiston
hukumati   millatlararo   totuvlik   va   diniy   bag‘rikenglik   siyosatini   ustuvor
yo‘nalishlardan biri sifatida tanladi. Bugungi kunda respublikamizda 130 dan ortiq
millat   va   elat   vakillari   yagona   Vatan   -   O‘zbekiston   bag‘rida   hamjihatlikda
yashamoqdalar.
Shunga   qaramay,   tarixda   yuzaga   kelgan   ayrim   ziddiyatlar,   qatag‘onlar,
madaniy   asoratlar   o‘zining   aks-sadosini   hanuzgacha   qoldirib   kelmoqda.   Bu
xotiralar,   avvalo,   milliy   ong   va   tarixiy   xotira   tiklanishida   muhim   o‘rin   tutadi.
Tarixiy   adolatning   tiklanishi,   xalqimiz   boshidan   o‘tkazgan   sinovlarni   ilmiy
jihatdan o‘rganish va ulardan saboq olish, hozirgi va kelajak avlodni milliy o‘zlik
va vatanga sadoqat ruhida tarbiyalashda muhim omil bo‘lib xizmat qilmoqda.
Millatlararo   munosabatlarning   barqarorligini   ta’minlash   uchun   har   bir
jamiyatda   adolat,   tenglik,   huquqiy   himoya   kabi   demokratik   tamoyillar   ustuvor
bo‘lishi kerak. Shuningdek, har bir millat, til va madaniyatning rivojlanishi uchun
zarur   shart-sharoitlarni   yaratish   orqali   ijtimoiy   uyg‘unlikni   mustahkamlash
29 MUNDARIJA:
KIRISH……………………………………………………...……………………..3
I.BOB. SOVET TUZUMI O‘RNATILISHI VA MILLIY SIYOSATNING 
SHAKLLANISHI…………………………………………………………………6
I.1. Sovet hokimiyatining o‘rnatilishi jarayoni va uning O‘rta Osiyodagi 
bosqichlari………………………………………………………………………….6
I.2.  Sovet milliy siyosatining nazariy asoslari va dastlabki amaliyoti ….
……….....11 
II.BOB. MILLIY SIYOSATNING AMALIYOTI VA MILLATLARARO 
MUNOSABATLAR…………………………………………......…...……...…...17 
II.1. Ruslashtirish siyosati, kadrlar siyosati va milliy elitaning yo‘q qilinishi...
…..17 
II.2.  Sovet milliy siyosatining ijtimoiy-madaniy oqibatlari…...
………………….22 
XULOSA …………………………………………………....................................40
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR   ...……...……..………………………..43 I.BOB.  SOVET TUZUMI O‘RNATILISHI VA MILLIY SIYOSATNING
SHAKLLANISHI
I.1. Sovet hokimiyatining o‘rnatilishi jarayoni va uning O‘rta Osiyodagi
bosqichlari
1917-yilning   oktyabr   oyida   Rossiyada   yuz   bergan   inqilob   jarayonlari   butun
imperiya   hududida,   jumladan   O‘rta   Osiyo   mintaqasida   ham   tub   o‘zgarishlarga
sabab   bo‘ldi.   Oktyabr   inqilobi   deb   ataladigan   bu   voqea,   sovet   hokimiyatining
o‘rnatilishida asosiy poydevor bo‘lib xizmat qildi. Ammo O‘rta Osiyoda, xususan
hozirgi   O‘zbekiston   hududida   sovet   hokimiyatining   o‘rnatilishi   va
mustamlakachilik   siyosatining   davomiyligi   o‘ziga   xos   va   murakkab   tarixiy
jarayonlar bilan kechdi.
Oktyabr   inqilobi   Rossiya   imperiyasining   monarxik   tuzumini   ag‘darib,
proletariat   diktaturasiga   asos   solish   maqsadida   amalga   oshirildi.   Petrograd   va
Moskva   markaziy   shaharlarida   qo‘lga   kiritilgan   sovet   hokimiyati   tez   orada
imperiyaning   chekka   hududlariga   ham   tarqala   boshladi.   Biroq   O‘rta   Osiyo
mintaqasida   hokimiyatni   o‘zgartirish   ancha   murakkab   jarayon   bo‘ldi.   Bu   yerda
avval   mustamlakachilik   hukumatlari,   ya’ni   Rossiya   imperiyasining   ma’muriy
boshqaruv   tizimi   faoliyat   ko‘rsatardi.   Ular   hududda   o‘z   ta’sirini   saqlab   qolishga
harakat qildi.
O‘rta   Osiyo   aholisining   ko‘pchiligi   qishloq   xo‘jaligi   bilan   shug‘ullanuvchi
musulmon   aholisi   bo‘lib,   ular   mustamlakachilik   hukumatining   siyosatiga   qarshi
turishdi.   Shu   sababdan   sovet   hokimiyati   O‘rta   Osiyoda   to‘g‘ridan-to‘g‘ri
o‘rnatilmadi,   balki   bosqichma-bosqich,   mahalliy   sharoitlar   va   ijtimoiy-siyosiy
vaziyatga moslashgan holda amalga oshirildi.
Sovet hokimiyatining O‘rta Osiyoda o‘rnatilishi uch asosiy bosqichda kechdi.
Birinchi bosqich – 1917-1918-yillar oralig‘ida sovet hokimiyatini joriy etish uchun
urinishlar boshlangan davr bo‘lib, bu paytda Markaziy Osiyo hududlarida ko‘plab
qarshiliklar va to‘qnashuvlar yuzaga keldi 2
.
2
 Murtazoyeva R.H., Odilov A.A., Ermetov A.A., Soipova K.D. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Donishmand ziyosi. – 
2020. – 568 b.
6 Lenin   millatlar   masalasiga   chuqur   e’tibor   qaratgan   va   ularni   qo‘llab-
quvvatlash   siyosatini   olib   borgan.   Uning   millatlar   haqidagi   qarashlari   Marks   va
Engelsning   nazariyalaridan   kelib   chiqqan   bo‘lsa-da,   ularni   o‘z   davri   sharoitiga
moslashtirdi.
Lenin fikricha, millatlar o‘zaro teng huquqli bo‘lishi kerak va hech bir millat
ustun qo‘yilmasligi lozim. U «millatlarning o‘zini o‘zi boshqarish huquqi»ni qattiq
himoya   qilgan.   Bu   tamoyil   1917   yilgi   Oktyabr   inqilobidan   so‘ng   qabul   qilingan
siyosatda asosiy o‘rin egalladi. Lenin uchun millatlararo birdamlik faqat iqtisodiy,
siyosiy   birlikdan   iborat   emas,   balki   madaniy   va   ma’naviy   uyg‘unlikni   ham
anglatardi.
Lenin   millatlararo   tenglikni   ta’minlash   uchun   avvalo   milliy   ozchiliklarning
siyosiy va madaniy huquqlarini hurmat qilish, ularni qo‘llab-quvvatlash kerakligini
ta’kidlagan. U, shuningdek, millatlararo ziddiyatlar va millatchilikning oldini olish
uchun davlatning faol siyosiy roli zarurligini ko‘rsatgan. Lenin o‘zining «Millatlar
haqida» va boshqa asarlarida bu masalalarga keng to‘xtalgan.
Sovet davrida millatlar masalasi faqat nazariy emas, balki amaliy ko‘rinishda
ham   hal   qilindi.   Masalan,   milliy   respublikalar   tashkil   qilindi,   ularning   til   va
madaniyatini   rivojlantirish   uchun   keng   imkoniyatlar   yaratildi.   Bularning   barchasi
millatlar   o‘rtasida   tenglikni   ta’minlash   va   ularning   sovet   hokimiyatiga   bo‘lgan
munosabatini mustahkamlash maqsadida amalga oshirildi 8
.
Stalinning millatlar haqidagi qarashlari Lenin qarashlaridan ma’lum darajada
farq   qilgan,   biroq   u   ham   milliy   siyosatga   katta   e’tibor   bergan.   Stalin   o‘zining
«Millatlar   masalasi   haqida»   asarida   millat   tushunchasini   aniq   va   tizimli   bayon
qilgan. U millatni o‘zaro tarixiy taraqqiyot yo‘lida shakllangan, umumiy til, hudud,
iqtisodiy hayot va madaniyat bilan bog‘langan insonlar jamoasi sifatida ta’riflagan.
Stalin   nazariyasi   millatni   ko‘proq   marksistik-iqtisodiy   nuqtai   nazardan   tahlil
qiladi, u millatlarni  iqtisodiy qaramlik va mustaqillik nuqtai nazaridan baholaydi.
Stalin   uchun   millatning   o‘ziga   xosligi   uning   iqtisodiy   rivojlanishi   va   madaniy
8
 Mirzaahmedov, Azamat. Millatlar siyosati va respublika tuzilishi O‘rta Osiyoda. Toshkent, 2015. – 110 b.
12 mumkin.   Bu   yo‘lda   ilm-fan,   ta’lim,   madaniyat   va   ommaviy   axborot   vositalari
muhim vosita sifatida xizmat qilishi kerak.
Millatlararo   totuvlikni   mustahkamlash   uchun   xalqaro   tajriba   hamda   milliy
qadriyatlarga   asoslangan   siyosiy   yondashuv   zarur.   Millatlararo   ziddiyatlar   ko‘p
hollarda   ijtimoiy   adolatsizlik,   iqtisodiy   tengsizlik,   madaniy   diskriminatsiya
natijasida   yuzaga   keladi.   Shu   bois,   O‘zbekistonda   olib   borilayotgan   ijtimoiy-
iqtisodiy islohotlar aynan mana shu muammolarning oldini olishga qaratilgan. Har
bir fuqaroda adolat hissi kuchaysa, davlat va jamiyat o‘rtasida ishonch ortadi.
Millatlararo   munosabatlar   masalasi   har   bir   davlatning   siyosiy   barqarorligi,
ijtimoiy   birdamligi   va   madaniy   taraqqiyotida   beqiyos   ahamiyat   kasb   etadi.
Ayniqsa, ko‘p millatli jamiyatlar uchun bu yo‘nalishdagi siyosat davlat boshqaruvi
va   fuqarolik   jamiyatining   eng   muhim   tarkibiy   qismlaridan   biri   hisoblanadi.
O‘zbekiston   misolida   olib   qaralganda,   millatlararo   munosabatlarning   shakllanishi
va rivojlanishiga katta ta’sir ko‘rsatgan tarixiy bosqichlar mavjud. Xususan, Sovet
davrida   olib  borilgan  milliy  siyosat   tashqi  tomondan  do‘stlik  va  tenglik  g‘oyalari
bilan   targ‘ib   etilgan   bo‘lsa-da,   amalda   ruslashtirish,   markazlashtirish,   diniy   va
madaniy qadriyatlardan begonalashtirish kabi yo‘nalishlarni ko‘zda tutgan edi. Bu
siyosatning   salbiy   oqibatlari   xalq   ongida,   ijtimoiy   munosabatlarda   va   madaniy
hayotda chuqur iz qoldirdi.
Shunday   sharoitda   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishgach,   millatlararo
munosabatlarni   yangicha,   milliy   qadriyatlarga   va   inson   huquqlariga   asoslangan
yondashuv asosida shakllantira boshladi. Bugungi kunda mamlakatda yashayotgan
turli   millat   vakillarining   o‘z   tillari,   madaniyati,   urf-odatlari   va   diniy   e’tiqodlarini
erkin   ravishda   amalga   oshirishi   uchun   barcha   shart-sharoitlar   yaratilgan.
Respublikada   faoliyat   yuritayotgan   milliy   madaniy   markazlar,   millatlararo
totuvlikni   targ‘ib   qiluvchi   ijtimoiy   loyihalar   va   qonunchilikda   belgilangan   teng
huquqlilik prinsipi milliy birlikni mustahkamlashda muhim o‘rin tutmoqda.
Biroq,   tarixdagi   og‘riqli   sahifalar   –   qatag‘onlar,   madaniy   bosimlar   va   milliy
identitetga   qarshi   qaratilgan   siyosatlarning   aks-sadosi   hali-hanuz   jamiyat   ongida
yashab   kelmoqda.   Shuning   uchun   ham   bugungi   kunda   tarixiy   xotirani   tiklash,
30 Milliy   respublikalar   tuzilishi   nafaqat   siyosiy,   balki   iqtisodiy   va   madaniy
sohalarni   ham   qamrab   oldi.   Bu   respublikalar   hududida   millatlarning   iqtisodiy
taraqqiyotini   qo‘llab-quvvatlash,   milliy   madaniyat   va   adabiyotlarni   rivojlantirish,
milliy   ta’lim   tizimini   yaratish   kabi   vazifalar   amalga   oshirildi.   Shu   tarzda,   milliy
respublikalar Sovet milliy siyosatining amaliy ko‘rinishi sifatida ko‘rildi.
“Millatlar   tengligi”   g‘oyasi   Sovet   davrida   milliy   siyosatning   asosiy   tamoyili
sifatida ilgari  surildi.  Bu  g‘oya  millatlar   o‘rtasida  teng  huquqlilikni,  millatlarning
o‘z   tilini,   madaniyatini   va   siyosiy   huquqlarini   erkin   amalga   oshirishini
ta’minlashga   qaratilgan   edi.   Sovetlar   Ittifoqining   tashkil   etilishida   ushbu   g‘oya
millatlararo   nizolarni   bartaraf   etish,   milliy   adolatni   ta’minlash   va   ijtimoiy
barqarorlikni   mustahkamlash   maqsadida   asosiy   siyosiy   platforma   sifatida   tan
olindi.
Leninning   millatlar   haqidagi   qarashlari   aynan   ushbu   g‘oya   atrofida
shakllandi.   U   millatlarning   o‘z   taqdirini   belgilash   huquqini   tan   olishni   va
millatlararo   tenglikni   amalda   ta’minlashni   Sovet   hokimiyatining   muhim   vazifasi
deb bildi. Lenin nazarida, millatlararo tenglik faqat davlat va siyosiy sohada emas,
balki   madaniy   va   iqtisodiy   hayotda   ham   yuzaga   kelishi   kerak   edi.   Bu   tamoyil
Sovet milliy siyosatining poydevorini tashkil etdi.
“Millatlar   tengligi”   g‘oyasi   milliy   avtonomiya   tamoyili   bilan   chambarchas
bog‘liq   edi.   Sovet   hukumati   turli   millatlarning   o‘z   tillari   va   madaniyatini
rivojlantirish uchun qulay sharoit yaratdi. Masalan, milliy maktablar tashkil qilindi,
milliy   adabiyotlar   chop   etildi,   milliy   teatr   va   boshqa   madaniyat   muassasalari
qo‘llab-quvvatlandi.   Bu   esa   millatlarning   o‘zligini   saqlab   qolishiga   va
rivojlantirishiga xizmat qildi 10
.
Biroq,   “millatlar   tengligi”   g‘oyasining   amalda   to‘liq   amalga   oshirilishi   har
doim   ham   oson   bo‘lmadi.   Sovet   hukumati   milliy   avtonomiyani   belgilangan
chegaralar  doirasida  qo‘llab-quvvatladi, ammo markaziy hukumatning kuchaygan
nazorati   va   boshqaruvi   ba’zida   milliy   manfaatlarga   zid   keladigan   qarorlar   qabul
qilinishiga olib keldi. Masalan, ba’zi milliy harakatlar “millatchilik” deb baholandi
10
 Usmonov Q., Sodiqov M., Burxonova S. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Iqtisod -  Moliya, 2006.. – 291 b.
15 darajasi bilan bog‘liq edi. Shu bois, millatlararo munosabatlar markazida iqtisodiy
barqarorlik va siyosiy birlik turgan.
Stalin   davrida   milliy   siyosat   ko‘proq   markazlashtirilgan   va   qat’iy   nazorat
ostida olib borildi. Milliy madaniyat rivojlantirildi, ammo bu rivojlanish marksistik
ideologiyaga   va   davlat   siyosatiga   mos   bo‘lishi   kerak   edi.   Stalin   millatchilik   va
millatlararo ziddiyatlarga qarshi keskin kurash olib bordi, ammo u ba’zan represiv
usullarni qo‘llab, milliy harakatlarni bostirdi.
Sovet   davlatining   milliy   respublikalari   va   avtonom   hududlari   shakllantirildi,
bu   millatlararo   munosabatlarni   tartibga   solish   va   har   bir   millatning   madaniy   va
siyosiy huquqlarini himoya qilishga qaratilgan edi. Shu bilan birga, Stalin davrida
rus   tilining   davlat   tiliga   aylanishi   va   iqtisodiy,   siyosiy   hayotda   asosiy   vosita
sifatida kuchayishi milliy madaniyatlar o‘rtasidagi muvozanatni o‘zgartirdi.
Lenin   davrida   milliy   siyosat   ijobiy   intilishlar   bilan   boshlansa,   uning   asosiy
maqsadi millatlararo birdamlikni ta’minlash va milliy muammolarni hal qilish edi.
Milliy   respublikalar   tashkil   etildi,   milliy   til   va   madaniyatlarni   rivojlantirishga
e’tibor qaratildi. Masalan, O‘rta Osiyo va Kavkazda milliy o‘quv yurtlari ochildi,
matbuot va teatrlar rivojlantirildi.
Biroq,   milliy   siyosatning   amaliyoti   ham   qiyinchiliklarga   duch   keldi.   Turli
millatlar   o‘rtasidagi   millatchilik   harakatlari,   madaniy   tafovutlar   va   iqtisodiy
notengliklar  ba’zan siyosiy muammolarga  aylanishi  mumkin edi. Shu bois, Sovet
hukumati   milliy   siyosatni   markazlashtirishga   va   nazoratni   kuchaytirishga   harakat
qildi.
Stalin   davrida   milliy   siyosat   ko‘proq   markazlashgan   boshqaruv   ostida   olib
borildi.   Milliy   madaniyatlar   rivojlandi,   ammo   ular   marksistik   ideologiyaga
bo‘ysindi.   Milliy   elita   ko‘plab   repressiyalarga   uchradi,   millatchilik   harakatlari
bostirildi.   Shu   bilan   birga,   millatlararo   integratsiya   siyosati,   rus   tilining   keng
tarqalishi, iqtisodiy va siyosiy birlikni mustahkamlashga qaratildi.
Sovet   milliy   siyosati   –   murakkab,   ko‘p   qirrali   jarayon   bo‘lib,   uning   nazariy
asoslari   marksizm-leninizm   g‘oyalariga   tayangan.   Lenin   millatlar   o‘zini   o‘zi
boshqarish   va   madaniy   tenglik   tamoyillarini   ilgari   surgan   bo‘lsa,   Stalin   bu
13 qatlamlarda   qoldi.   Bu   esa   milliy   ong   va   madaniy   o‘ziga   xoslikni   pasaytirishga
xizmat qildi 16
.
Madaniyat   sohasida   Sovet   hukumati   markaziy   ideologiya   va   propagandani
ilgari   surish   uchun   madaniy   jarayonlarni   qat’iy   nazorat   ostiga   oldi.   Mahalliy
madaniyat va an’analar, milliy folklor va badiiy meros, ko‘pincha “xalq dushmani”
yoki   “xalq   yomonlashtiruvchi”   sifatida   qoralandi.   Sovet   rejimi   barcha   madaniy
faoliyatni “sotsialistik realizm” tamoyillariga moslashtirishga harakat qildi.
Natijada,   mahalliy   yozuvchilar,   san’atkorlar   va   madaniyat   arboblari   faqat
Sovet   Ittifoqining   siyosiy   buyruqlariga   muvofiq   asarlar   yaratishga   majbur
bo‘ldilar.   An’anaviy   madaniyat,   diniy   marosimlar   va   xalq   ijodiyoti   ko‘pincha
taqiqlangan   yoki   keskin   cheklangan.   Shu   bilan   birga,   mahalliy   madaniyatni
markaziy   sovet   madaniyatiga   muvofiq   “sozlash”   jarayoni   boshlangan.   Bu
jarayonda   rus   madaniyati   va   sovet   ideologiyasi   mahalliy   madaniyat   ustidan
ustunlikka erishdi.
Sovet   davrida   madaniyat   sohasidagi   bosim   natijasida   milliy   madaniyatning
ko‘plab jihatlari yo‘q bo‘lib ketdi yoki chuqur o‘zgardi. Ko‘plab madaniy meroslar
saqlanmagan,   an’anaviy   til   va   uslublar   zaiflashgan.   Shu   bilan   birga,   madaniy
erkinlikning   yo‘qligi   sababli   ko‘plab   iste’dodli   shaxslar   o‘z   ijodlarini   cheklangan
sharoitda amalga oshirishga majbur bo‘ldilar.
Sovet   Ittifoqi   ateistik   davlat   siyosatini   olib   bordi   va   diniy   tashkilotlarni
bostirishni maqsad qilib qo‘ydi. Markaziy Osiyo xalqlari uchun din – musulmonlik
–   nafaqat   ruhiy,   balki   madaniy   va   milliy   o‘ziga   xoslikning   muhim   qismi
hisoblangan. Shu bois, diniy sohada bosim juda qattiq bo‘ldi.
Sovet   hukumati   diniy   ta’lim   muassasalarini   yopdi,   masjidlar   va   diniy
markazlarni   buzdi   yoki   boshqa   maqsadlarda   foydalanishga   berdi.   Diniy   faollar
qatag‘on   qilindi,   ko‘plari   qamoqqa   olinib,   hatto   o‘ldirildi.   Diniy   marosimlarni
amalga oshirishga cheklovlar qo‘yildi, diniy kitoblar, jumladan Qur’on taqiqlanib,
yashirin ravishda o‘qildi.
16
 Ziyoyev, M. Sovet davrida madaniy jarayonlar. Toshkent, 2012. – 76 b.
23 imkoniyatlar cheklandi. Milliy elitaning yo‘q qilinishi natijasida milliy madaniyat
va tilni saqlash uchun qiyinchiliklar yuzaga keldi.
Ruslashtirish siyosati, kadrlar siyosati va milliy elitaning yo‘q qilinishi sovet
davrining eng qora sahifalaridan biridir. Bu jarayon ko‘plab millatlarda, jumladan
o‘zbek millatida, milliy madaniyat, til va davlat qurilishining rivojlanishiga jiddiy
zarar yetkazdi. Qatag‘onlar, “xalq dushmani” tamg‘asi ostida yuz minglab ziyolilar
va   yetakchi   kadrlar   jazolandi   yoki   yo‘q   qilindi,   bu   esa   butun   bir   avlodning
intellektual va madaniy salohiyatini kamaytirdi.
Shu   bilan   birga,   bu   qatag‘onlarning   tarixiy   tajribasi   milliy   o‘zlikni   himoya
qilish,   milliy   madaniyatni   saqlash   va   mustahkamlashga   bo‘lgan   ehtiyojni   yanada
kuchaytirdi.   Sovet   davrida   milliy   respublikalar   tuzilishi   va   millatlar   tengligi
g‘oyasi   yuzaga   kelgan   bo‘lsa-da,   uning   amaliyoti   ko‘pincha   repressiyalar   va
markazlashuv siyosati bilan kechdi 13
.
Sovet davrida madaniy va ilmiy mustaqillik ko‘plab milliy respublikalar, shu
jumladan   O‘zbekiston   va   boshqa   Markaziy   Osiyo   hududlarida   katta   cheklovlarga
duch   keldi.   Ushbu   jarayon   milliy   madaniyat,   til   va   ilm-fanning   rivojlanishini
to‘xtatish   yoki   markazlashgan   nazorat   ostiga   olish   bilan   bog‘liq   edi.   Madaniy   va
ilmiy   sohalardagi   mustaqillikning   cheklanishi   milliy   o‘zlik,   erkin   ijod   va   ilmiy
izlanishlarga salbiy ta’sir ko‘rsatdi, natijada milliy taraqqiyot sustlashdi.
Madaniy   mustaqillik   –   bu   millat   yoki   jamiyatning   o‘z   madaniy   merosini,
tilini,   an’analarini   va   ijodiy   faoliyatini   erkin   ravishda   rivojlantirish   huquqidir.
Milliy   madaniyat   mustaqilligi   o‘zligimizni,   tariximizni,   qadriyatlarimizni   saqlab
qolish   va   avlodlarga   yetkazish   uchun   muhim   vositadir.   Shu   bois   har   qanday
cheklov madaniy o‘sish va jamoat ongining shakllanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi.
Sovet   davrida   esa   madaniy   mustaqillik   tushunchasi   asl   ma’nosida   amal
qilmasdi.   Markaziy   hukumatning   milliy   madaniyatga   nisbatan   siyosati   ko‘proq
ruslashtirish   va   markazlashuv   yo‘nalishida   bo‘ldi.   Milliy   madaniyat   va   tilni
rivojlantirish cheklangan, asosan rus tili va sovet g‘oyalarini targ‘ib qilish ustunlik
qilgan.
13
 Usmonov Q., Sodiqov M. O’zbekiston tarixi.Toshkent: Sharq.- 2010.  – 76 b
19 Sovet Ittifoqining qulashidan keyin mustaqil O‘zbekiston va boshqa Markaziy
Osiyo   davlatlari   madaniy   va   ilmiy   mustaqillikni   tiklashga   intilishdi.   Milliy   tilni
rivojlantirish,   milliy   madaniyatni   saqlab   qolish   va   mustaqil   ilmiy   tadqiqotlarni
yo‘lga qo‘yish borasida qator chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Madaniyat   sohasida   milliy   qadriyatlar   qayta   tiklandi,   milliy   yozuvchilar,
san’atkorlar va olimlarga erkin ijod qilish imkoniyati berildi. Ilm-fanda esa milliy
muammolarni o‘rganish va mustaqil izlanishlar olib borishga sharoit yaratildi.
Madaniy   va   ilmiy   mustaqillikning   cheklanishi   sovet   davrining   muhim
muammolaridan   biri   bo‘lib,   bu   jarayon   milliy   o‘zlik,   madaniyat   va   ilm-fanning
rivojlanishiga   jiddiy   to‘siq   bo‘ldi.   Ruslashtirish   siyosati,   markazlashuv   va
repressiyalar   milliy   tillar   va   madaniyatning   cheklanishiga,   ilmiy   tadqiqotlarning
siyosiy qo‘llanilishiga olib keldi.
Mustaqillik davrida esa bu sohalarda qayta tiklanish va mustaqil rivojlanishga
intilish   boshlandi.   Madaniy   va   ilmiy   mustaqillik   milliy   taraqqiyotning   muhim
omili   ekanligi   har   doim   yodda   saqlanishi   lozim.   Sovet   davrida   O ‘zbekiston   va
umuman Markaziy Osiyoda madaniy va ilmiy mustaqillik qattiq cheklangan. Sovet
hokimiyati   milliy   tillarni   rivojlantirishni   dastlab   qo‘llab-quvvatlagan   bo‘lsa-da,
amalda   ruslashtirish   siyosati   kuchayib,   mahalliy   madaniyat   va   ilm-fan   erkinligini
keskin   chekladi.   Milliy   elita   va   ziyolilar   “xalq   dushmani”   sifatida   qatag‘onga
uchradi,   ko‘plab   yetuk   olim   va   san’atkorlar   jazolandi   yoki   hatto   yo‘q   qilindi.   Bu
jarayon   mahalliy   madaniy   meros   va   ilmiy   tadqiqotlarning   rivojlanishiga   salbiy
ta’sir ko‘rsatdi 15
.
Rus   tili   hamma   sohada   dominant   tilda   aylandi,   bu   esa   milliy   tillarning
rivojlanishini   sustlashtirdi   va   xalq   orasida   madaniy   ajralishlarni   kuchaytirdi.   Ilm-
fan   sohasida   ham   sobiq   ittifoq   rahbarlari   markazlashgan   siyosat   bilan   mahalliy
tadqiqotlar   ko‘pincha  siyosiy  nazorat  ostida  bo‘ldi,  mustaqil   fikr  va  tadqiqotlarga
ruxsat berilmadi.
Shunday   qilib,   sovet   davrining   madaniy   va   ilmiy   siyosati   O‘zbekistonda
milliy   mustaqillik   va   madaniy   o‘ziga   xoslikni   rivojlantirish   imkoniyatlarini
15
 Sattarov, A. O‘zbekiston milliy siyosati va millatlararo munosabatlar. Toshkent, 2019.  – 57 b
21 va repressiyalar  ostiga  olindi. Bu  holatlar   millatlararo munosabatlarda  taranglikni
keltirib chiqardi.
Shuningdek,   milliy   respublikalarning   chegaralari   va   hududiy   tuzilishi   ham
ko‘pincha   siyosiy   va   iqtisodiy   omillar   asosida   aniqlangani   sababli,   ayrim
hududlarda   millatlararo   nizolar   yuzaga   kelishi   mumkin   edi.   Ba’zi   millatlar   o‘z
hududida   yetarlicha   vakolatga   ega   bo‘lmaganliklari   yoki   boshqa   millatlar
tomonidan ustunlik qilinishidan norozilik bildirganlari ham kuzatildi.
Shunga   qaramay,   umumiy   qilib   aytganda,   milliy   respublikalar   tuzilishi   va
“millatlar   tengligi”   g‘oyasi   Sovet   milliy   siyosatining   muhim   jihatlari   bo‘lib,   bu
siyosat   ko‘plab   millatlarning   o‘zligini   himoya   qilish   va   rivojlantirishga   imkon
berdi. Bu siyosat  tufayli  millatlar o‘z madaniy merosini  saqlab qoldi, milliy tillar
rivojlandi, shuningdek, millatlararo barqarorlik va birlashuv uchun asos yaratildi.
16 Bu   siyosat   markaziy   hukumatning   milliy   elita   ustidan   nazoratni
mustahkamlashga intilishi bilan bog‘liq edi. Milliy elita va ziyolilar orasida milliy
o‘zlikni   himoya   qilish,   millatning   til   va   madaniyatini   saqlashga   intilish   kuchli
bo‘lib, bu ularni markaziy hokimiyat nazarida xavfli deb hisoblashga sabab bo‘ldi.
Natijada,   1930-yillarda,   ayniqsa   1937–1938   yillardagi   Stalin   qatag‘onlari
davrida,   ko‘plab   milliy   ziyolilar   va   yetakchilar   "xalq   dushmani"   sifatida
tamg‘alandi,   qamoqqa   olindi,   surgunga   yuborildi   yoki   o‘ldirildi.   O‘zbekiston   va
boshqa   Markaziy   Osiyo   respublikalarida   ham   bu   jarayon   og‘ir   kechdi.   Masalan,
ko‘plab   o‘zbek   ziyolilari,   olimlari,   yozuvchilari   va   jamoat   arboblari   qatag‘onga
uchradi.
“Xalq   dushmani”   tamg‘asi   –   sovet   propagandasida   va   qonunchiligida
ishlatilgan  eng  kuchli  repressiv   vositalardan  biri   edi.  Bu  tamga  ostida   turli  millat
vakillari,   jumladan   milliy   elitaning   eng   faol,   ijtimoiy   hayotga   ta’sir   ko‘rsatgan
vakillari ta’qib qilindi.
“Xalq   dushmani”   deb   tan   olinishi   uchun   odatda   millatni   yo‘q   qilish,   sovet
hokimiyatiga   qarshi   kurashish,   yoki   mustaqillikka   intilish   kabi   ayblar   qo‘yilardi.
Haqiqatda   esa   ko‘pincha   bunday   ayblar   asossiz   va   siyosiy   maqsadlarda
qo‘llanilgan.
Natijada   bu   jarayon   milliy   madaniyat   va   ilm-fan   rivojlanishini   qattiq
tormozladi, iqtidorli  kadrlar  kamaydi, milliy muassasalar  faoliyati  sustlashdi  yoki
to‘xtatildi.   O‘zbekiston   va   O‘rta   Osiyoda   ko‘plab   akademiklar,   adiblar,
san’atkorlar,   tilshunoslar   va   boshqalar   qatag‘onga   uchradi.   Bu   milliy   hayotning
rivojlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatdi, milliy identitet zaiflashdi 12
.
Qatag‘onlar   va   kadrlar   siyosati   bilan   birga   sovet   hukumatining   milliy
respublikalarda   markazlashuvi   davom   etdi.   Bu   jarayonda   ko‘plab   qarorlar,
jumladan   iqtisodiy   va   madaniy   sohalardagi   siyosatlar,   Moskva   tomonidan   qattiq
nazorat ostiga olindi.
Rus tili o‘rnatilgan rasmiy til sifatida hamma sohada asosiy vositaga aylandi.
Shu   bilan   birga,   milliy   til   va   madaniyatni   o‘rgatish,   rivojlantirish   uchun
12
 Usmonov Q., Sodiqov M. O’zbekiston tarixi.Toshkent: Sharq.- 2010. – 80 b.
18 siyosatni   ko‘proq   markazlashtirilgan   nazorat   bilan   olib   bordi.   Har   ikkala   davrda
millatlararo   birdamlikni   ta’minlash   va   milliy   muammolarni   hal   etish   maqsad
qilingan.   Ammo   amaliyotda   bu   jarayon   ba’zan   ziddiyatli,   ba’zan   esa   represiv
choralarga boy bo‘ldi. Sovet milliy siyosati XX asrning eng murakkab va muhim
siyosiy yo‘nalishlaridan biri bo‘lib, O‘rta Osiyo va butun sobiq Ittifoq hududlarida
millatlararo munosabatlarning rivojlanishiga katta ta’sir ko‘rsatdi.
Sovetlar   Ittifoqining   tashkil   topishi   bilan   birga,   millatlar   muammosi   ham
jiddiy siyosiy va ijtimoiy masala sifatida yuzaga keldi. Turli millatlar va elatlar bir
davlat   tarkibida   yashashiga   qaramay,   ularning   o‘zligini   saqlash,   madaniyati   va
tilini   rivojlantirish   huquqlari   qanday   ta’minlanishi   muhim   edi.   Shu   munosabat
bilan   Sovet   hukumatining   milliy   siyosatida   markaziy   o‘rin   tutgan   “millatlar
tengligi”   g‘oyasi   va   milliy   respublikalar   tuzilishi   masalasi   ko‘p   muhokamalarga
sabab bo‘ldi.
1917-yilgi   Oktyabr   inqilobidan   so‘ng,   Sovet   hokimiyati   mamlakatdagi   turli
millatlar   huquqlarini   tan   olish   va   ularga   siyosiy   mustaqillikni   ta’minlash   yo‘lini
izlashga   kirishdi.   Bu   jarayonning   asosi   “millatlar   o‘zini   o‘zi   boshqarishi”
tamoyiliga asoslanardi. Vladimir  Lenin millatlar  huquqini  hurmat  qilish  va  ularni
o‘z   taqdirini   belgilashga   qodir   bo‘lishlarini   ta’kidlagan.   Lenin   fikricha,   millatlar
o‘rtasida   tenglik   bo‘lishi   kerak,   chunki   millatlarning   o‘zligini   inkor   etish   yoki
ularni   zo‘rlash   faqat   millatchilik   va   qarama-qarshiliklarni   kuchaytiradi.   Shu
sababli, millatlar o‘z madaniyatini, tilini saqlashi va rivojlantirishi, shuningdek, o‘z
hududida siyosiy vakolatga ega bo‘lishi kerak edi 9
.
Bu tamoyil asosida Sovet Ittifoqi tarkibida milliy respublikalar tashkil  etildi.
Masalan,   O‘rta   Osiyoda   O‘zbekiston   SSR,   Qozog‘iston   SSR,   Qirg‘iziston   SSR,
Tojikiston   SSR,   Turkmaniston   SSR   kabi   respublikalar   tashkil   qilindi.   Har   bir
respublika   o‘zining   davlat   tili,   madaniyati,   ta’lim   tizimi   va   mahalliy   siyosiy
institutlariga   ega   bo‘lishi   ko‘zda   tutildi.   Bu   milliy   respublikalar   orqali   turli
millatlar o‘zlarini siyosiy va madaniy jihatdan ifoda eta oldilar.
9
  Shamsutdinov R., Karimov Sh. Vatan Tarixi. Ikkinchi kitob. Toshkent: Sharq, - 2010  – 288 b.
14 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Mirziyoyev,   Sh.   M.   Yangi   O‘zbekiston   strategiyasi.     Toshkent:
“O‘zbekiston” NMIU. – 2021.
2. Allamurodov, S. Sovet davrida milliy siyosat va uning oqibatlari. Termiz:
Surxondaryo, 2021.
3. Bekmurodov, M. Madaniy mustaqillik: tarixiy saboqlar va hozirgi holat.
Toshkent: Adabiyot, 2017.
4. Furqat,   G‘afur.   O‘rta   Osiyo   va   Sovet   hokimiyati.  Toshkent:   O‘qituvchi,
1998.
5. Ilyasov,   Orifjon.   Sovet   hokimiyati   va   O‘rta   Osiyoda   milliy   uyg‘onish.
Toshkent: Universitet nashriyoti, 2010.
6. Jo‘rayev,   M.   Millatlararo   totuvlik:   O‘zbekiston   tajribasi.   Toshkent:
Ijtimoiy Fikr Markazi, 2019
7. Karimov,   Sardor.   Oktyabr   inqilobi   va   Markaziy   Osiyoda   uning   ta’siri.
Toshkent: Fan, 2013.
8. Mirzaahmedov,  Azamat.   Millatlar   siyosati   va   respublika   tuzilishi   O‘rta
Osiyoda. Toshkent, 2015.
9. Muhammedjanov,   Otabek.   O‘zbek   milliy   davlatining   shakllanishi.
Toshkent: Akademnashr, 2010.
10. Murtazoyeva   R.H.,   Odilov   A.A.,   Ermetov   A.A.,   Soipova   K.D.
O’zbekiston tarixi. Toshkent: Donishmand ziyosi. – 2020. 
11. Qodirov,   B.   O‘zbekiston   xalqlari   va   ularning   madaniy   integratsiyasi.
Samarqand: SamDU nashriyoti, 2020.
12. Qodirov,   O.   Markaziy   Osiyoda   sovet   milliy   siyosati.   Toshkent:   Fan,
2005.
13. Qosimov, Tohir. O‘zbekiston Sovet davrida. Toshkent: Fan, 2005.
14. Rakhimov,   U.   Markaziy   Osiyoda   millatlararo   munosabatlar.   Toshkent,
2015.
32 II.BOB. MILLIY SIYOSATNING AMALIYOTI VA MILLATLARARO
MUNOSABATLAR 
II.1. Ruslashtirish siyosati, kadrlar siyosati va milliy elitaning yo‘q
qilinishi 
Sovet   davrida,   ayniqsa   1920-30-yillarda,   milliy   respublikalar,   shu   jumladan
O‘zbekiston   va   boshqa   Markaziy   Osiyo   hududlarida   amalga   oshirilgan   siyosatlar
ichida   ruslashtirish,   kadrlar   siyosati   hamda   milliy   elitaning   yo‘q   qilinishi   muhim
va halokatli bosqich bo‘lib qolgan. Bu davrda Sovet hokimiyati o‘z maqsadlariga
erishish   uchun   millatlar   siyosatida   keskin   o‘zgarishlar   kiritdi,   natijada   ko‘plab
ziyolilar, milliy kadrlar va jamiyatning ilg‘or qatlamlari repressiyaga uchradi.
Sovet   Ittifoqining   tashkil   topishi   davrida   millatlar   siyosati   dastlab   millatlar
o‘zini o‘zi boshqarish huquqi, millatlar tengligi g‘oyasi asosida olib borildi.  Lenin
va   keyinchalik   Stalin   davrida   millatlar   huquqlari   va   milliy   madaniyatlarni
rivojlantirish uchun avval boshida ma'lum erkinliklar berildi. Biroq 1930-yillardan
boshlab,   ayniqsa   Stalinning  hokimiyati   mustahkamlanishi   bilan,   bu  siyosat   qat’iy
ruslashtirish va markazlashuv yo‘liga o‘tdi 11
.
Ruslashtirish   siyosati,   ya’ni   rus   tili   va   madaniyatining   sovet   respublikalari
hayotida ustun o‘rin egallashi, milliy madaniyatlarning cheklanishi maqsad qilindi.
Bu   siyosat   orqali   markaziy   hukumat   o‘zining   kuchini   oshirish,   milliy
harakatlarning   mustaqillikka   intilishining   oldini   olishga   urinmoqda   edi.   Rus   tili
davlat boshqaruvida, maktablarda, ilm-fan va madaniyat sohalarida majburiy tilga
aylantirildi.   Natijada   ko‘plab   milliy   tillar   va   madaniy   meroslar   cheklangan   yoki
deyarli yo‘q qilindi.
Ruslashtirish   siyosati   bilan   chambarchas   bog‘liq   bo‘lgan   kadrlar   siyosati,
sovet rahbariyatining milliy kadrlarni ishonchsiz deb hisoblashiga asoslandi. 1930-
yillardan   boshlab   kadrlar   tarkibida   rus   va   boshqa   slavyan   millatlari   vakillari
ko‘paytirildi, milliy kadrlar va ziyolilar esa ko‘pincha lavozimlardan chetlashtirildi
yoki umuman yo‘q qilindi.
11
 Qodirov, O. Markaziy Osiyoda sovet milliy siyosati. Toshkent: Fan, 2005. – 104 b.
17 munosabatlarning   tafovutlari   keyinchalik   O‘zbekiston,   Qozog‘iston,   Qirg‘iziston,
Tojikiston va Turkmaniston mustaqillik olish jarayonida o‘z aksini topdi.
I.2. Sovet milliy siyosatining nazariy asoslari va dastlabki amaliyoti
Sovet   milliy   siyosati   Rossiya   imperiyasining   inqirozidan   keyingi   yangi
siyosiy tizim — Sovet hokimiyati davrida shakllangan va amalga oshirilgan siyosat
bo‘lib, uning asosiy maqsadi  turli  millatlar va etnik guruhlar  o‘rtasidagi  nizolarni
bartaraf   etish,   millatlararo   birdamlikni   ta’minlash   va   yangi,   sotsialistik   jamiyat
barpo  etish   edi.   Bu   siyosat   nafaqat   amaliyot,  balki   chuqur   nazariy  asoslarga  ham
ega   edi.   Lenin   va   Stalin   millatlar,   milliy   madaniyat   va   milliy   siyosatga   oid
qarashlari   bilan   bu   jarayonning   shakllanishida   muhim   rol   o‘ynagan   shaxslar
bo‘ldilar.
Sovet   milliy   siyosati   marksizm-leninizm   nazariyasiga   asoslangan.
Marksizmning   millatlar   haqidagi   qarashlari   o‘ziga   xosdir,   chunki   u   millatlarni
ijtimoiy-siyosiy   jarayonlarda   ko‘rib   chiqadi.   Marksizmga   ko‘ra,   millatlar   —   bu
tarixan   shakllangan,   umumiy   til,   madaniyat,   hudud   va   iqtisodiy   hayot   asosida
birlashgan   insonlarning   ijtimoiy-guruhidir.   Lenin   ushbu   ta’rifni   yanada
rivojlantirdi va millat tushunchasini marksizm doirasida aniq belgilab berdi 7
.
Leninning   fikricha,   millat   o‘zining   madaniy,   iqtisodiy   va   siyosiy
mustaqilligini   ta’minlay   oladigan   xalqdir.   U   millatlarning   o‘z   tillarini,
madaniyatlarini va o‘zini o‘zi boshqarish huquqini tan olish zarurligini ta’kidladi.
Millatlararo adolat va tenglik Sovet davlatining asosiy tamoyillaridan biri edi. Bu
tamoyillar   «millatlarning   o‘zini   o‘zi   boshqarish»   huquqi,   milliy   madaniyatni
rivojlantirish va milliy tillarning teng huquqliligi shaklida namoyon bo‘ldi.
Sovet   milliy   siyosatining   nazariy   asoslarida   millatlararo   birdamlik
konsepsiyasi   markaziy   o‘rinni   egalladi.   Bu   konsepsiyaga   ko‘ra,   turli   millatlar
Sovetlar   Ittifoqida   birlashib,   yagona   sotsialistik   davlatni   yaratishi   kerak   edi.   Shu
bois   millatlararo   tenglik,   madaniy   va   iqtisodiy   rivojlanish   uchun   imkoniyat
yaratish siyosati olib borildi.
7
  Shamsutdinov R., Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Sharq, - 2013 .  – 456 b.
11 2. Sovet davridagi milliy siyosatning asosiy yo'nalishlari va mazmunini o'rganish.
3. Millatlararo munosabatlarga sovet siyosatining ta'sirini tahlil qilish.
4. Milliy   madaniyat,   til   va   o'zlikni   anglash   borasidagi   cheklov   va   siyosiy
bosimlarni aniqlash.
5. Mustaqillik yillarida amalga oshirilayotgan milliy siyosat bilan tarixiy tajribala
6. Mavzuga   doir   ilmiy   adabiyotlar,   tarixiy   hujjatlar   va   arxiv   materiallarini   tahlil
qilish.
Kurs   ishining   obyekti   –   Sovet   tuzumi   davrida   O‘zbekistonda   olib   borilgan
milliy   siyosat   va   bu   siyosatning   millatlararo   munosabatlarga,   ijtimoiy-siyosiy
hayotga ko‘rsatgan ta’siridir.
Kurs   ishining   predmeti   –   Sovet   davrida   O‘zbekistonda   amalga   oshirilgan
milliy   siyosatning   mazmun-mohiyati,   uning   amalga   oshirish   usullari   va   ushbu
siyosatning   mahalliy   xalqlarning   milliy   o‘zligini   shakllantirish   jarayoniga
ko‘rsatgan bevosita ta’siridir.
Kurs ishining metodologik asoslari –  Mazkur kurs ishi tarixiy-tahliliy uslub,
tarixiy   manbalarni   o‘rganish   va   taqqoslash   metodlari   asosida   tayyorlandi.   Ishda
arxiv   hujjatlari,   tarixiy   adabiyotlar,   zamonaviy   tadqiqotlar   va   Prezident   so‘zlari
tahlil qilindi. Shu bilan birga, sovet milliy siyosatining ijtimoiy-siyosiy va madaniy
jihatlari  o‘rganilib, ularning o‘zbek xalqining milliy o‘zligiga ta’siri  chuqur  tahlil
qilindi.
Kurs   ishining   ilmiy   yangiligi   –   Kurs   ishi   mavzusi   bo‘yicha   amalga
oshirilgan   tarixiy   va   zamonaviy   manbalarni   taqqoslash   orqali   sovet   milliy
siyosatining   O‘zbekistondagi   o‘ziga   xos   xususiyatlari   va   uning   milliy
munosabatlarga   ta’siri   haqida   yangi   ilmiy   xulosalar   chiqarildi.   Shu   bilan   birga,
mustaqillik   davrida   olib   borilayotgan   milliy   siyosatni   tarixiy   tajribalar   bilan
qiyoslash orqali mavzuga yangi nazariy yondashuvlar taklif etildi.
5 murakkablashtirib, ko‘plab yangi ziddiyatlarni yuzaga keltirdi. Sovet davrida ham
rasmiy   “millatlar   do‘stligi”   g‘oyasi   ostida   ayrim   millatlar   ustunlikka   erishgan,
boshqalar   esa   chetlatilgan.   Bu   esa   millatlar   o‘rtasidagi   norozilik   va   qarama-
qarshiliklarni kuchaytirdi.
Sovet Ittifoqining milliy siyosati murakkab va ko‘p qirrali bo‘lib, millatlararo
munosabatlarga   ham   ijobiy,   ham   salbiy   ta’sir   ko‘rsatdi.   “Millatlar   do‘stligi”
siyosati nominal ravishda millatlar o‘rtasida hamjihatlikni targ‘ib qilgan bo‘lsa-da,
amalda ayrim millatlar bosim ostida qoldi. Ruslashtirish siyosati, milliy madaniyat
va   tilning   cheklanishi,   kadrlar   siyosati   va   qatag‘onlar   natijasida   ko‘plab   ziyolilar
va   milliy   elita   vakillari   yo‘q   qilindi.   Bu   jarayonlar   millatlararo   munosabatlarda
chuqur shubha va ishonchsizlikni keltirib chiqardi.
Sovet  hokimiyatining hududiy-taqsimlash  siyosati,   ya’ni   milliy respublikalar
tuzilishi   ham   millatlar   o‘rtasida   ziddiyatlarni   keltirib   chiqardi.   Chegaralarning
etnik   jihatdan   to‘liq   aniq   belgilanmasligi,   ko‘plab   hududlarda   aralash   aholining
istiqomat qilishi millatlar o‘rtasidagi nizo va nizolar uchun maydon yaratdi.
1991-yildan keyin Markaziy Osiyo davlatlari mustaqil bo‘lgach, har bir millat
o‘z   milliy   manfaatlari   va   suverenitetini   himoya   qilishga   kirishdi.   Bu   jarayon
ba’zan etnik ziddiyatlarning kuchayishiga olib keldi. Qirg‘iziston va Qozog‘iston,
Tojikiston   va   Qirg‘iziston   o‘rtasidagi   chegaraviy   nizolar   bunga   yorqin   misol
bo‘ldi.   Shuningdek,   O‘zbekiston   ichida   ham   millatlararo   munosabatlarda   ba’zi
qiyinchiliklar paydo bo‘ldi, ayniqsa madaniy farqlar va til masalalari bo‘yicha 19
.
Mustaqillik   yillarida   millatlararo   munosabatlarni   tartibga   solish,   ularni   tinch
va   barqaror   saqlash   uchun   ko‘plab   qonunlar   va   dasturlar   ishlab   chiqildi.
O‘zbekiston,   Qozog‘iston   kabi   davlatlarda   milliy   birdamlik   va   mehr-oqibatni
mustahkamlash   bo‘yicha   keng   ko‘lamli   ishlar   amalga   oshirildi.   Shu   bilan   birga,
millatlararo   ziddiyatlar   butunlay   bartaraf   etilmadi   va   ularning   ijtimoiy   hayotdagi
aks-sadosi hanuz davom etmoqda.
Bugungi   kunda   millatlararo   ziddiyatlar   nafaqat   ichki   siyosiy   muammolarni,
balki hududiy barqarorlikni ham tahdid ostiga qo‘ymoqda. Etnik ziddiyatlar, milliy
19
  Murtazoyeva R.H., Odilov A.A., Ermetov A.A., Soipova K.D. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Donishmand ziyosi. –
2020. – 502 b.
27 kuchlarning   qarshiligi   tufayli   bu   jarayon   oson   kechmadi.   Mustamlakachilik
siyosatining sovet siyosati bilan uyg‘unlashuvi O‘rta Osiyoda milliy munosabatlar
va madaniy hayotga uzoq muddatli ta’sir ko‘rsatdi.
Bugungi   kunda   ushbu   tarixiy   jarayonlarni   chuqur   o‘rganish   milliy   ongni
mustahkamlash va tarixiy adolatni tiklashda muhim ahamiyatga ega 4
.
O‘rta   Osiyo   xalqlarining   Sovet   tuzumiga   munosabati   20-asr   boshlarida   yuz
bergan   siyosiy,   ijtimoiy   va   madaniy   o‘zgarishlar   kontekstida   tahlil   qilinishi
muhimdir.   Sovet   hokimiyati   O‘rta   Osiyoda   o‘rnatilishi   jarayonida   mahalliy
xalqlarning   turli   qatlamlari   va   guruhlari   tomonidan   har   xil   munosabatlar   yuzaga
kelgan.   Bu   munosabatlar   tarixiy,   milliy,   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   dini   omillarga
bog‘liq   holda   farqlangan.   Shu   sababli,   O‘rta   Osiyo   xalqlarining   Sovet   tuzumiga
munosabati yagona va bir xil emas, balki murakkab va ko‘p qirrali jarayon sifatida
ko‘riladi.
1917-yilgi Oktyabr inqilobidan so‘ng Sovet hokimiyati O‘rta Osiyo hududiga
kengayib,   1920-yillarda   bu   yerda   o‘z   ta’sirini   mustahkamladi.   Biroq,   bu   jarayon
mahalliy   aholining   ko‘pchiligi   uchun   g‘arazli   va   tushunarsiz   bo‘ldi.   Sovet
hokimiyatining   mahalliy   ijtimoiy   tuzum   va   an’anaviy   boshqaruv   tizimlarini   yo‘q
qilishga urinishlari ko‘plab qiyinchiliklar va qarshiliklarni yuzaga keltirdi.
Mahalliy elita va ziyolilar orasida Sovet hokimiyatini qo‘llab-quvvatlovchilar
ham bo‘lsa, ko‘plab odamlar unga qarshi chiqdi. Masalan, ba’zi milliy yetakchilar
Sovetlar   tomonidan   milliy   madaniyatni   rivojlantirishga   va   tilni   qo‘llab-
quvvatlashga   qaratilgan   siyosatni   ijobiy   baholagan.   Shu   bilan   birga,   ayrimlari
Sovetlar   siyosatini   milliy   mustaqillik   va   an’anaviy   qadriyatlarning   yo‘q   qilinishi
deb hisoblagan.
Sovet   tuzumiga   munosabat   ijtimoiy   qatlamlarga   qarab   ham   farq   qilgan.
Qishloq   aholisi,   ayniqsa   dehqonlar   orasida   Sovetlarning   yer   islohoti   siyosati   va
mulkni   milliylashtirish   dasturlari   boshida   qattiq   qarshilik   bilan   qarshi   olindi.
Dehqonlarning   yer   mulkidan   ayrilishi   va   kollektivlashtirish   jarayonlari   ko‘plab
4
 Usmonov Q., Sodiqov M., Burxonova S. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Iqtisod - Moliya, 2006. – 250 b.
8 adolat masalalari, madaniy farqlar va tarixiy nizolar Markaziy Osiyoda va boshqa
mintaqalarda siyosiy beqarorlikka olib kelishi mumkin.
Xususan,   axborot   maydonidagi   turli   g‘oyalar   va   propagandalar   millatlararo
tushunmovchiliklarni   kuchaytirib,   ijtimoiy   taranglikka   sabab   bo‘lmoqda.   Shu
sababli,   davlatlar   va   jamiyatlar   o‘rtasida   muloqot   va   hamkorlikni   kuchaytirish,
milliy madaniyatlarni hurmat qilish va o‘zaro anglashuvni rivojlantirish zarur.
Millatlararo   ziddiyatlarni   bartaraf   etish   uchun   avvalo   tarixiy   haqiqatlarni
ochiq-oydin tan olish, xatolarni tushunish va kelajak uchun dars olish zarur. Milliy
siyosat,   ta’lim   va   madaniyat   sohalarida   tinchlik   va   birdamlikni   targ‘ib   qiluvchi
dasturlarni   amalga   oshirish,   yoshlarni   millatlararo   hurmatga   o‘rgatish   katta
ahamiyatga ega.
Hududiy   masalalarni   hal   qilishda   adolat   va   shaffoflikni   ta’minlash,
millatlararo   resurslarni   teng   taqsimlash,   iqtisodiy   taraqqiyot   va   ijtimoiy
barqarorlikni   oshirish   ziddiyatlarni   kamaytirishning   samarali   yo‘llaridan   biridir.
Shuningdek,   xalqaro   hamkorlik   va   mintaqaviy   tashkilotlarning   tinchlik   va
hamjihatlikni mustahkamlashdagi roli beqiyosdir.
Millatlararo   ziddiyatlar   –   murakkab   va   ko‘p   qirrali   ijtimoiy   hodisa   bo‘lib,
ularni   bartaraf   etish,   hamjihatlikni   mustahkamlash   bugungi   kunning   muhim
vazifalaridan   biridir.   Tarixiy   o‘rganish,   siyosiy   iroda,   madaniy   anglashuv   va
iqtisodiy   barqarorlik   millatlararo   munosabatlarda   tinchlik   va   barqarorlikni
ta’minlash   uchun   zarur   omillardir.   Shunday   bo‘lsa-da,   bu   jarayon   uzoq   va
mashaqqatli   bo‘lishi   mumkin,   chunki   har   bir   millat   o‘z   tarixiy   va   madaniy
tajribasini hurmat qilinishini kutadi va unga munosib munosabat talab qiladi.
28 noroziliklarga sabab bo‘ldi. Bu jarayonlar ko‘plab mahalliy qishloq aholisi  uchun
og‘ir iqtisodiy oqibatlarga olib keldi.
Boshqa   tomondan,   ishchilar   va   shahar   aholisi,   ayniqsa   yangi   tashkil   etilgan
sanoat  korxonalari  va xizmat  sohalarida ishlovchilar  orasida Sovet  tuzumi ba’zan
ijobiy  qabul   qilindi.  Sovetlar   tomonidan  ta’lim  tizimining  rivojlantirilishi,  ayollar
huquqlarining   kengayishi   va   zamonaviy   ijtimoiy   xizmatlarning   joriy   qilinishi
ayrim qatlamlarda ijobiy munosabatni shakllantirdi.
O‘rta   Osiyo   xalqlarining   Sovet   tuzumiga   munosabati   milliy-madaniy   nuqtai
nazardan   ham   murakkab   edi.   Sovet   hokimiyati   dastlabki   yillarda   milliy
madaniyatlarni   rivojlantirishga   katta   e’tibor   qaratdi.   “Millatlar   o‘rtasida   tenglik”
siyosati asosida milliy tillar o‘rnatildi, madaniy markazlar tashkil qilindi, va milliy
adabiyotlar, san’at rivojlantirildi. Bu, ayniqsa, ma’lum darajada mahalliy ziyolilar
va madaniyat arboblari tomonidan qo‘llab-quvvatlandi.
Biroq,   keyinchalik   siyosiy   kursning   o‘zgarishi,   milliy   uyg‘onish   va
mustaqillik   harakatlariga   qarshi   repressiyalar   natijasida,   ko‘plab   milliy   faollar   va
ziyolilar   qatag‘on   qilindi.   Bu   esa   milliy   ruhiyat   va   Sovet   tuzumiga   munosabat
o‘rtasida keskinliklarni keltirib chiqardi.
O‘rta Osiyo xalqlarining ko‘pchiligi an’anaviy ravishda musulmon bo‘lib, din
ular   hayotida   muhim   rol   o‘ynagan.   Sovetlar   tomonidan   diniy   institutlarning,
masjidlar   va   madrasalarning   yopilishi,   diniy   faoliyatning   cheklanishi   ko‘plab
odamlar   tomonidan   salbiy   qabul   qilindi.   Bu   esa   diniy   qarshilik   va   norozilikka
sabab bo‘ldi. Ayrim hududlarda diniy qarshilik harakatlari va qiyinliklar kuzatildi 5
.
O‘rta   Osiyo   xalqlarining   Sovet   tuzumiga   munosabati   murakkab   va   ko‘p
qirrali jarayon bo‘ldi. Sovet hokimiyati tomonidan amalga oshirilgan siyosatlar va
islohotlar   turli   ijtimoiy,   milliy   va   dini   qatlamlarda   turlicha   qabul   qilindi.   Ba’zi
qatlamlar   va   guruhlar   Sovet   tuzumini   ijobiy   tomondan   ko‘rsa,   boshqalarida
norozilik va qarshilik kuchli bo‘ldi.
Tarixiy   manbalar   va   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,   Sovet   tuzumining   O‘rta
Osiyoda   o‘rnatilishi   mahalliy   xalq   hayoti,   madaniyati   va   ijtimoiy   tuzilmasini
5
  Shamsutdinov R., Karimov Sh. Vatan Tarixi. Ikkinchi kitob. Toshkent: Sharq, - 2010 . – 270 b.
9 Millatlararo   ziddiyatlar   ko'pincha   tarixiy,   madaniy,   iqtisodiy   va   siyosiy
omillarga   bog'liq   bo'ladi.   O'ziga   xos   til,   din,   urf-odatlar,   madaniyat   va   milliy
identifikatsiya   har   bir   millat   uchun   muhim   bo'lsa,   ularning   o'zaro   to'qnashuvlari
ziddiyatlarga sabab   bo'lishi   mumkin.  Tarixiy hududiy  da'volar, iqtisodiy  resurslar
uchun   raqobat,   siyosiy   nazorat   uchun   kurash   ham   millatlararo   nizolarni
kuchaytiradi.
Markaziy Osiyoda bu kabi ziddiyatlar ko'p asrlar davomida turli imperiyalar,
mustamlakachilik   va   sovet   davrida   yanada   chuqurlashdi.   Sovet   milliy   siyosati
ayrim   millatlarni   siyosiy   jihatdan   qulayroq   pozitsiyalarga   qo'yish   bilan   birga,
boshqalarining   ijtimoiy   va   siyosiy   mavqeini   pasaytirdi.   Bu   esa   millatlararo
munosabatlarda kuchli taranglikni keltirib chiqardi.
Sovet   Ittifoqining   milliy   siyosati   “millatlar   do'stligi”   g'oyasiga   asoslangan
bo'lsa-da, amalda ko'plab millatlar o'rtasida ziddiyatlar yashirin yoki ochiq shaklda
davom etdi. Markazlashgan hokimiyat milliy ziddiyatlarni so'ndirish uchun rasmiy
chora-tadbirlar ko'rdi, lekin ayrim qarorlar millatlararo noroziliklarni kuchaytirdi.
Misol   uchun,   etnik   chegaralarning   qayta   belgilanishi,   ko'chirishlar   va
ruslashtirish   siyosati   ayrim   millatlarni   o'z   vatanidan   chetlashtirdi.   Bu   jarayonlar
Markaziy   Osiyoda   o'zaro   ziddiyatlarga   sabab   bo'ldi.   Shuningdek,   iqtisodiy   va
ijtimoiy tengsizlik millatlar o'rtasidagi qarama-qarshiliklarni yanada oshirdi 17
.
1991-yilda   O'zbekiston,   Qozog'iston,   Qirg'iziston,   Tojikiston   va
Turkmaniston   mustaqil   davlatlarga   aylangach,   millatlararo   munosabatlar   yangi
bosqichga ko'tarildi. Har bir davlat o'z milliy manfaatlarini himoya qilishga harakat
qildi, bu esa ba'zan etnik va hududiy ziddiyatlarni kuchaytirdi.
Masalan, Qirg'iziston va Qozog'iston o'rtasida chegara nizolari, Tojikiston va
Qirg'iziston o'rtasida etnik qarama-qarshiliklar yuzaga keldi. O'zbekiston ichida esa
turli   millatlarning   birga   yashashidagi   muammolar   va   ba'zan   madaniy
tushunmovchiliklar yuzaga chiqdi.
17
 Usmonov Q., Sodiqov M., Burxonova S. O’zbekiston tarixi. Toshkent: Iqtisod -  Moliya, 2006.
– 329 b.
25 34 15. Rashidov,   M.   Millatlararo   munosabatlar   va   etnik   siyosat   asoslari.
Toshkent: Iqtisodiyot, 2013.
16. Sattarov,   A.   O‘zbekiston   milliy   siyosati   va   millatlararo   munosabatlar.
Toshkent, 2019. 
17. Sobirov, Akmal. O‘zbekiston tarixidan asosiy sahifalar. Toshkent: Sharq,
2010.
18. Toshmurodov,   Rustam.   Sovet   milliy   siyosati   va   O‘zbekiston.   Toshkent:
Fan, 2007.
19. Xaitov, Z. O‘zbekiston:  milliy siyosat va ijtimoiy barqarorlik. Toshkent:
Universitet, 2015.
20. Usmonov Q., Sodiqov M. O’zbekiston tarixi.Toshkent: Sharq.- 2010.
21. Usmonov   Q.,   Sodiqov   M.,   Burxonova   S.   O’zbekiston   tarixi.   Toshkent:
Iqtisod -  Moliya, 2006.
22. Yusupov,   A.   Tarixiy   xotira   va   ijtimoiy   ongda   o‘zgarishlar.   Toshkent:
Sharq, 2016
23. Ziyoyev, M. Sovet davrida madaniy jarayonlar. Toshkent, 2012. 
24. Shamsutdinov   R.,   Mo’minov   X.   O’zbekiston   tarixi.   Toshkent:   Sharq,   -
2013 .
25. Shamsutdinov   R.,   Karimov   Sh.   Vatan   Tarixi.   Ikkinchi   kitob.   Toshkent:
Sharq, - 2010 . 
Internet ma’lumotlari
1. www.ziyo.uz   
2. www.arxiv.uz   
3. www.kutubxona.uz   
4. www.docx.uz   
5. www.oefen.uz   
33 Natijada, dinning jamiyatdagi o‘rni sezilarli darajada pasaydi. Biroq, ko‘plab
hududlarda   diniy   an’analar   yashirin   holda   davom   etdi   va   mustaqillikdan   keyin
qayta   jonlandi.   Sovet   davridagi   diniy   bosimlar   natijasida   milliy   o‘zligini
shakllantiruvchi   din   elementlari   vaqtincha   sustlashdi,   ammo   ular   butunlay   yo‘q
bo‘lmadi.
Sovet   milliy   siyosatining   yuqorida   ta’kidlangan   bosimlari   ijtimoiy   hayotda
ham  sezilarli  o‘zgarishlarga olib keldi. Mahalliy xalqlar  orasida til, madaniyat  va
din bo‘yicha o‘ziga xoslikni yo‘q qilish maqsadida amalga oshirilgan siyosat milliy
birlik   va   ijtimoiy   birdamlikni   zaiflashtirdi.   Milliy   ong   va   madaniy   merosga
nisbatan   sovuqlik   ortdi,   ko‘plab   yosh   avlod   o‘z   tillarini   bilmas   va   milliy
an’analardan uzoqlashdi.
Shuningdek, milliy elita va ziyolilar qatag‘on qilinishi natijasida jamiyatning
madaniy va ilmiy salohiyati kamaydi. Ijtimoiy qatlamlarning bir qismi rus tiliga va
sovet   madaniyatiga   integratsiyalashsa,   boshqalari   chetlatildi,   bu   esa   ijtimoiy
ajralishga sabab bo‘ldi.
Sovet   milliy   siyosatining   til,   madaniyat   va   din   sohalarida   bosimi   Markaziy
Osiyo   xalqlarining   ijtimoiy-madaniy   hayotiga   chuqur   salbiy   ta’sir   ko‘rsatdi.   Bu
siyosat mahalliy tillarning sustlashuvi, madaniy an’analar va ilmiy tadqiqotlarning
cheklanishi, shuningdek diniy sohaning bostirilishi bilan namoyon bo‘ldi. Natijada,
milliy   o‘ziga   xoslik   va   madaniy   mustaqillik   jiddiy   darajada   zaiflashdi.
Mustaqillikdan   keyin   esa   ushbu   jabhalarni   tiklash   va   rivojlantirish   uchun   katta
sa’y-harakatlar talab qilindi.
Millatlararo munosabatlar insoniyat tarixida doimiy o'zgarishlar va murakkab
jarayonlarni   o'z   ichiga   olgan   sohadir.   Millatlar   o'rtasidagi   ziddiyatlar,   kelib
chiqishi, shakllanishi va ularning bugungi kunda qanday aks-sado berishi ijtimoiy,
siyosiy  va  madaniy jihatdan  chuqur  o'rganishga  loyiq  masaladir.  Markaziy  Osiyo
va   butun   dunyo   miqyosida   millatlararo   ziddiyatlar   tarixi   ko'p   asrlik   jarayonlarni
o'zida   aks   ettiradi   va   bu   jarayonlarning   bugungi   kunda   ijtimoiy-siyosiy   hayotga
ta'siri katta.
24

Sovet hokimiyatining o'rnatilishi