Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 51.0KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 02 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Telzor Uchun

Ro'yxatga olish sanasi 21 Aprel 2025

9 Sotish

Ubaydullaxon – ma’rifatparvar hukmdor va sarkarda

Sotib olish
MAVZU: UBAYDULLAXON - MA RIFATPARVAR HUKMDOR VAʼ
SARKARDA
MUNDARIJA:
KIRISH……………………………………………………………..…………...3
I.BOB. SHAYBONIYLAR DAVLATINING TASHKIL TOPISHI………..   6
1.1.  Shayboniylar davlatining tashkil topishi ………………………………..…. 6
1.2.  Shayboniylar davlatining tizimi ………………………………………..…..15
II.BOB. UBAYDULLAXON - MA RIFATPARVAR HUKMDOR	
ʼ
VA SARKARDA…………………………………………………….…………25
2.1.  Ubaydullaxon - ma rifatparvar hukmdor va sarkarda	
ʼ …………….….……. 25
2.2.  Ubaydullaxon davrida ijtimoiy tizim ……………………………….….….. 27
XULOSA………………………………………………………………………..30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI………………………..   31 KIRISH.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Insoniyat   tasviriy   faoliyatining   eng   primitiv
bosqichlaridan   to   shu   kungacha   bulgan   rivojlanish   davri   ko‘plab   maktablar   ,
uslublar   va   oqimlarningpaydo   bulishi,   rivojlanishi   va   inqirozga   yuz   tutishi   –
bularning   barchasi   ijodkorlarning   tinimsiz   harakati   ,   ongli   faoliyati,   izlanishlari
maxsuli   sifatida   xarakt е rlanadi.   Ijtimoiy   hayotda   sodir   bulgan   o‘zgarishlarning
ijodkor   ongi   va   tafakkuriga   ta'siri   ,   his   va   tuyg‘ularining   o‘ziga   xos   tarzda
namoyon   bo‘lishi   natijasida   paydo   bo‘lgan   turli   oqim   va   uslublarning   har   biri
o‘ziga   hosdir   .   Shu   sababli   ham   ular   san'at   tarixida   qay   darajada   o‘rin   tutishidan
qat'iy nazar o‘rganishni , tahlil qilishni taqozo etadi. Bu uz navbatida tasviriy san'at
asarlarini   o‘qishni   o‘rganishda   ,   badiiy   saviyasi   va   qiymatini   anglashimizda
b е nixoya kata ahamiyat kasb etadi , d е b uylaymiz. Har bir davrda mavjud bo’lgan
ana   shunday   san‘at   hayot   go’zalliklarini   tasvirlab,   odamlarda   yuksak   xislat   va
fazilatlarni   kamol   toptirdi,   ularni   tenglik,   ozodlik,   birodarlik,   yorqin   kelajakka
intilishga   da‘vat   etdi.   Insoniyat   yaratib   qoldirgan   madaniy   qadriyatlar   oddiy
boyliklar   bo’lib   qolmay,   balki   o’zida   inson   aql-zakovati,   hayot   to’g’risidagi   fikr-
uylarini   aks   ettiruvchi   ko’zgu   hamdir.   Jahon   san‘ati   tarixini   o’rgatish,   uning
taraqqiyot   qonunlarini   tushunish,   nodir   yodgorliklar   bilan   tanishish,   o’tmish
odamlarning   his-tuyg’u,   hayotiy   tajribalarini   o’rganish   g’oyaviy-estetik
qarashlarning   shakllanishini   bilish   demakdir.   Bu   so’zsiz,   kishilarda   hayotiy
tajribalarning boyishiga, hayotga yanada keng va atroflicha yondoshishga yordam
beradi.   Tasviriy   san‘at   turlariga   rangtasvir,   arxitektura,   grafika,   haykaltaroshlik
kiradi.   Rangtasvir   tasviriy   san‘atning   eng   muhim   turlaridan   bo’lib,   maxsus
polotnolarga, devorlarga ishlanadi. 
Tasviriy san‘at asarlarida ifodalangan maqsad va mazmunni ochib berishda
rang   muhim   o’rin   egallaydi.   Qadimgi   dunyo   san'ati   tarixi   y е r   yuzida   quldorlik
davlatlarining   paydo   bo‘lishi,   rivojlanishi   va   inqirozga   yuz   tutishi   davridagi
san'atni   o‘rganadi   va   tahlil   qiladi.   Ibtidoiy   jamoa   tuzumining   dastlabki   inqirozi
eramizdan   avvalgi   5000—   4000   yillarda   boshlanib   (qadimgi   Misr,   Old   Osiyo,
Xitoy,   Xindistonda),   y е r   yuzida   quldorlik   davlatlari   rivojlanish   davri   boshlandi.
3 Qadimgi davlatlar dastlab  Е frat, Tigr, Nil, Ind, Gang, Xuanxe, Yantszi, qizil irmoq
daryolari   yoqalarida,   k е yinroq,   Yevropaning   janubiy   tomonlarida,   Bolqon   va
Ap е nnin yarim orollarida paydo bo‘ldi. Quldorlik davlatlarining maydonga k е lishi
tarixiy   zaruriyat   bo‘lib,   u   ishlab   chiqarish   kuch   va   madaniyatining   k е yingi
taraqqiyotini b е lgiladi. Bu davrga k е lib aqliy m е hnat jismoniy m е hnatdan ajraldi. 
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari:   D е hqonchilik,   chorvachilik,   savdo
sotiq,   xunarmandchilik,   san'at   rivojlandi.   Bu   esa,   o‘z   navbatida,   inson   manaviy
dunyosining   rivojlanishiga,   jumladan,   sanatning   ravnaqiga   zamin   yaratdi.   Agar
ibtidoiy  jamoa   davrida  sanat  insonning   kundalik  hayoti,  ishlab  chiqarish  faoliyati
bilan bog‘liq bo‘lgan bo‘lsa, endilikda u ijtimoiy ongning ajralmas qismiga aylandi
va   ijtimoiy   hayotda   muhim   o‘rin   tuta   boshladi.   Bu   davrda   sanat   taraqqiyoti
b е vosita din, mifologik tushunchalar zamirida rivojlanishini davom ettirgan bo‘lsa
ham,   l е kin   birmuncha   tantanali   rux   ola   boshladi.   Ko‘mish   marosimlari   bilan
bog‘liq   bo‘lgan   urf   odatlar   muhim   tantanalarga   aylandi.   Yirik   maqbara,   saroylar
qurish,   ularni   b е zashga   katta   ahamiyat   b е rila   boshlandi.   D е voriy   suratlar,
monum е ntal   r е l е f   va   haykallarda   hukmdorlar,   afsonaviy   qahramonlar   faoliyati
ulug‘landi.   Qadimgi   dunyo   sanatkori   o‘ziga   xos   formalarda   kundalik   turmush
voq е alarini aks ettira boshladi. 
Bu   davrga   k е lib,   odamlarning   diniy   tushunchalari   ham   o‘zgara   bordi.
Odamlar   tabiat   kuchlariga   sig‘inishdan   asta-s е kin   ilohiy   kuchlarga   -   xudolarga
sajda qila boshladilar. Bu xudolar timsolida odamlar aqliy barkamol, mu'tabar, har
narsaga qodir bo‘lgan, o‘z xarakt е ri va ko‘rinishi jihatdan odamlarga o‘xshaydigan
obrazlarni   tasavvur   eta   boshladilar.   Ularga   atab   hashamatli   ibodatxonalar,
monum е ntal   haykallar   yaratdilar.   Shu   bilan   birga,   inson   obrazi   sanatning   bosh
qaxramoniga   aylana   boshladi.   Uning   jasorati   va   olijanobligi,   iroda   va   aql-
zakovatining   qudrati   sanatkorlar   tomonidan   kuylandi.Sanatda   voq е likni   obrazli
bilish tomonlari kuchaydi. Uning tur va janrlari k е ngaydi. 
Bu  davrda  sanatda  sint е z  masalasining  xal  etilishi  esa  insoniyatning   qo‘lga
kiritgan   buyuk   yutuqlaridan   bo‘ldi.   Qadimgi   dunyo   sanatining   yana   bir   muhim
tomoni shu bo‘ldiki, unda milliy o‘ziga xos tomonlar yaqqol ko‘zga tashlana bordi.
4 Katta-katta   madaniyat   markazlari   vujudga   k е ldi.   Ularning   san‘atlari   bir-biridan
ko‘rinishi,   xarakt е ri,   voq е likni   obrazli   ifoda   etishi   bilan   ajralib   turadi.   Odatda,
qadimgi   dunyo   san'ati   ikkiga   ajratilib   o‘rganiladi.   qadimgi   sharq   mamlakatlari
san'ati va ikkinchi qismi  Е vropa mamlakatlari, aniqrog‘i uning janubiy tomonlarida
shakllangan   quldorlik   davlatlari   san'ati   va   madaniyati   tarixini   o‘rganish   nazarda
tutiladi. Bu davlatlar Antik madaniyat va san'at bo‘limiga kiritilgan. 
Kurs   ishining   tuzilishi:   kirish,   ikkita   bob,   har   bobda   ikkitadan   rejalar,
hulosa va foydalanilgan adabiyotlar
5 I.BOB. SHAYBONIYLAR DAVLATINING TASHKIL TOPISHI.
1.1. Shayboniylar davlatining tashkil topishi
Muhammad   Shayboniyxon   boshchiligidagi   ko'chmanchi   o'zbeklar   xuI   asr
boshlarida   Movarounnahr   va   xurosonni   egallab,   temuriy   shaxzodalar
hukmronligiga   chek   qo'ydilar   va   bu   ulkan   hududda   o'zlarining   markazlashgan
davlatiga asos  soldilar. Bu  davlat  poytaxti  avval  Samarqandda bo'lgan bo'lsa,  xuI
asr   o'rtalaridan   boshlab   Buxoroga   ko'chirildi.   Shundan   keyin   bu   davlat   Buxoro
xonligi deb ham atala boshladi. Butan xuI asr mobaynida hokimiyatni o'z qo'llarida
saqlab kelgan shayboniylar sulolasi hukmronligi o'zbek davlatchiligi tarixida katta
ahamiyatga   ega   bo'lib,   xuddi   shu   davrda   o'zbek   xalqining   etnik   shakllanishidagi
uchinchi   davr   boshlandi.   Dashti   qipchoqlik   o'zbeklar   Movarounnahr   va
xurosondagi   milliy   turkiy   xalq-o'zining   azaliy   qon-qarindoshlari   bilan   qo'shilib
ketdi va ularga ham o'zining nomini berdi.
Manbalar. Shayboniylar davlati tarixini  yoritishda turli tarixiy manbalardan
foydalanish,   ya'ni,   manbalardagi   ma'lumotlar   bilan   birga   arxeologik,   epigrafik,
numizmatik   va   boshqa   tarixiy   tadqiqotlar   natijalaridan   foydalanish   mavzuni
to'laroq yoritishga yordam beradi. 
Dashti   Qipchoqda   hamda   Movarounnahr   va   Xurosonda   xu-xuI   asrda   bo'lib
o'tgan   tarixiy   voqealar   xaqida   qimmatli   ma'lumotlar   beruvchi   mahalliy   (eski
o'zbek,   fors   tojik   tillarida   bitilgan)   yozma   manbalar   anchagina.   Ular   ichida
temuriyshaxzoda   Zaxriddin   Muhammad   Boburning   (   1483-1530)   o'zbek   tilida
bitilgan   "«Boburnoma"»asari   hamda   Shayboniyxon   xizmatiga   kirgan   shoir   va
tarixchi   olimlardan   Kamoliddin   Binoiy   (1453-1512)   va   Muhammad   Solix   (1453-
1535)   larning   Shayboniyxonga   bag'ishlab   yozilgan   asarlari   muhim   o'rin   tutadi.
Muhammad   Solixning   «Shayboniynoma   «asari   o'zbek   tilida   nazmiy   uslubda
yozilgan   bo'lsa,   Binoiyning   «Shayboniynoma»   si   (bu   asar   «Fotuxoti   xoniy»   deb
ham   ataladi)   fors   tilida   bitilgan   va   xozirgacha   o'zbek   tiliga   to'liq   tarjima
qilinmagan.   Bu   asarda   Shaybonixonning   Dashti   Qipchoqda   hokimiyat   tepasiga
kelishi,   Movarounnahr   va   xurosonni   egallashi   tafsilotlari   bayon   etiladi.   Ularda
muhim etnografik va jug'rofiy ma'lumotlar mavjud. 
6 Shayboniyxon   Dashti   Qipchoqda   hokimiyatni   qo'lga   olishi,   Movarounnaxr
va xurosonni zabt etishi, bu hududda xuI asrda ro'y bergan muhim ijtimoiy-siyosiy
iqtisodiy va madaniy jarayonlar xaqida Xondamirning «Xabib us-siyar», Fazlullox
ibn   Ruzbexon   (1457-1530)ning   «Mexmonnomai   Buxoro»,   noma'lum   muallifning
«Tavorixi   g'uzida,   Nusratnoma»   (Bu   asarni   Shaybonixonning   o'zi   yozgan   degan
fikrlar ham bor), Mirzo Muhammad Xaydarning «Tarix Rashidiy» Muhammadyor
ibn   Arab   qatag'onning   «Musaxxir   al-Bilod»,   Abdullox   ibn   Nasrulloxiyning
«Zubdat ul-Osor», Xo'ja Qulibek Balxiyning «Tarixi Qipchoqxoniy», Xofiz Tanish
Buxoriy   (1547-1604)ning   «Sharafnomai-shohiy»   («Shoxlarni   sharaflovchi   asar»)
asarlarida va boshqa yozma manbalarda ham muhim ma'lumotlar bor. 
Shayboniylar   davlatining   tashkil   topishi.   Siyosiy   tarixi.   Balxash   ko'li   va
Sirdaryoning   quyi   oqimlaridan   to   Dnepr   daryosining   quyi   oqimlarigacha   bo'lgan
ulkan hudud XI asrdan boshlab Dashti Qipchoq deb atala boshlandi. Qipchoqlar va
boshqa turkiy qabilalar hukmronligi ostida bo'lgan bu hududni 1236 yilda Botuxon
o'zining   turk-mo'g'ul   qo'shinlari   bilan   egalladi   va   tarixga   Oltin   O'rda   nomi   bilan
kirgan   davlatga   asos   soldi.   XIV   asr   boshlarida   ikki   qismga   bo'linib   ketgan   Oltin
O'rda   davlatining   sharqiy   qismida   tashkil   topgan   davlat-Oq   O'rda   tarixiy
manbalarda «O'zbeklar mamlakati» deb ham yuritilgan. XVasrning o'rtadlarida bu
hududda   Jujixonning   beshinchi   o'g'li   Shaybon   urug'idan   bo'lgan   Abdulxayrxon
(1412-1468)   ko'chmanchi   o'zbeklar   davlatiga   asos   soldi.   Bu   davrda   Oltin   O'rda
(Ko'k   O'rda)da,   Mo'g'ulistonda   va   temuriylar   hukmronlik   qilayotgan
Movarounnahrda   o'zaro   feodal   urushlar   nihoyatda   kuchayib   ketdi.   Bundan
foydalangan   Abdulxayrxon   Sirdaryoning   o'rta   oqimidagi   bir   qancha   shaharlarni,
Xorazmning   bir   qismini   bosib   olib,   temuriylar   davlatining   yon   qo'shnisi   bo'lib
qoldi. Abdulxayrxonning vafotidan so'ng inqirozga uchragan bu davlatXVasrning
80-yillarida   Muhammad   Shayboniyxon   (1451-1510)   tomonidan   qayta   tiklandi.
Shayboniyxonning   hokimiyat   tepasiga   kelishida   Movarounnahr   amirlaridan
olingan yordam ham katta ahamiyatga ega bo'lgan. Xozirgi Qozog'istonning katta
qismini, janubiy-g'arbiy Sibirni va Xorazmning janubiy qismini o'z ichiga olgan bu
davlat bilan temuriylar davlati o'rtasida o'zaro iqtisodiy va siyosiy aloqalar mavjud
7 edi.   Temuriy   shaxzodalarning   ko'pchiligi   toju   taxt   uchun   kurashda   ko'chmanchi
o'zbeklardan   moddiy   va   harbiy   yordam   olib   turganligi   tarixiy   manbalarda   qayd
etilgan.   Aslida   bitta   millatga,   bitta   xalqqa   mansub   bo'lgan   har   ikki   davlatning
hukmron   tabaqalari   bir-birlari   bilan   quda   bo'lishga   intilganlar.   Hususan,   ko'pgna
temuriy   shaxzodalar   Dashti   Qipchoqdan   kelin   olgan   bo'lsalar,   ba'zi   temuriy
malikalar   u   yerga   kelin   bo'lib   tushganlar.  
Shayboniylar   davlatining   asoschisi   Muhammad   Shoxbaxt   Shayboniyxon   (1451-
1510)   bo'lib,   u   iste'dodli   shoir   va   zamonasining   o'qimishli,   bilimdon   kishilaridan
biri edi. U hokimiyatni qo'lga olmasdan oldin, Buxoroda bir necha muddat yashab,
bu yerdagi madrasada ta'lim oladi, diniy va dunyoviy ilmlarni o'rganadi. Mashhur
ilohiyat olimi Muhammad Xitoiy uning ustozi bo'lganligi, mashhur shayx va olim
xoji   Muhammad   Porsoning   izdoshlaridan   Xofiz   xusayn   Busiriy   va   uning   xalifasi
xoja Mahmud hamda Buxoroi sharifning boshqa ko'pgina ulamoyu-shurolari ham
Shayboniyxon bilan yaqin munosabatda bo'lganligi ma'lum. 
Ko'chmanchi o'zbeklar xoni sifatida hokimiyatni qo'lga olgan Shayboniyxon
tez   orada   tajribali   davlat   raxbari   va   harbiy   sarkarda   ekanligini   namoyish   qildi.
XVasrning   90-yillaridayoq   Movarounnahrning   markaziy   viloyatlariga   o'zaro
kurashlar   va   ichki   nizolar   tufayli   tobora   zaiflashib   borayotgan   temuriylar   davlati
hududlariga xujumlar uyushtira boshladi. Bu davrda Movarounnahrdagi temuriylar
saltanati   amalda   mustaqil   boshqariladigan   kichik-kichik   viloyatlarga   bo'linib
ketgan   edi.   Ayniqsa,   1494   yilda   Samarqand   hukmdori   Sulton   Ahmad   Mirzo
vafotidan   so'ng   temuriy   shaxzodalarning   o'zaro   nizolari   yanada   kuchayib,
mamlakatda   boshboshdoqlik,   ko'p   hokimiyatchilik   yuzaga   keldi.   Bundan
foydalanishga   intilgan   Shayboniyxon   1497   yilda   Movarounnahrga   o'zining
dastlabki xujumini uyushtirdi. U katta ko'ch bilan Samarqandaga yurish qildi, lekin
shaharni   ololmasdi,   Qarshi   va   Shaxrisabzga   xujum   qilib   katta   o'lja   bilan   qaytib
ketdi.
Temuriy   shaxzodalar   Boysunqur   Mirzo   va   sulton   Alilar   o'rtasidagi
Samarqand taxti uchun bo'lgan urushlardan foydalangan Andijon hokimi Zaxriddin
Muhammad   Bobur   1497   yilda   temuriylar   poytaxti   Samarqand   shahrini   egallaydi.
8 Lekin qisqa vaqt  (100)  kun hukmronlikdan so'ng yana Andijonga qaytib ketishga
majbur   bo'ladi.   Samarqand   taxtiga   temuriy   shaxzoda,   Qarshi   hokimi   Sulton   Ali
o'tiradi. Temuriylarni bu nizolarini diqqat bilan kuzatib turgan Shayboniyxon 1499
yilda   katta   kuch   bilan   yana   Samarqandni   qamal   qiladi.   Buxoro   hokimi   Boqi
Tarxonning   10   ming   kishilik   qo'shin   bilan   samarqandliklarga   yordamga
kelayotganligidan   xabar   topgan   Shayboniyxon   qamalni   to'xtatib   unga   qarshi
chiqadi.   Samarqand   va   Buxoro   oralig'ida   joylashgan   Dobusiya   qal'asini   mudofaa
qilib   turgan   Boqi   Tarxon   qo'shinlari   bilan   bo'lgan   qisqa   jangdan   so'ng,   uning
qo'shinlari himoyasiz qolgan Buxoroga yurish qilib, shaharni jangsiz egallaydilar.
Boqi   Tarxon   Samarqand   va   Buxoroliklarning   birlashgan   qo'shiniga   bosh   bo'lib
Buxoroga   qaytdi.   Lekin   Shayboniyxonning   inisi   Sulton   Mahmud   boshchiligidagi
saralangan   o'zbek   qo'shinlari   bilan   Buxoro   ostonasida   bo'lgan   jangda
mag'lubiyatga uchrab, Qarshi shahriga chekinadi. 
Bu voqelarni kuzatib turgan va temuriy hukmdorlar uchun jiddiy xavf paydo
bo'lganligini   anglagan   Bobur   Mirzo   1500   yilda   o'z   qo'shini   bilan   yana
temuriylarning  poytaxt   shahriga  Samarqandga  yurish  qiladi.  Lekin  Shayboniyxon
undan oldinroq harakat  qilib Samarqandni  qamal  qildi. Shahar  hokimi  Sulton Ali
o'zining   ba'zi   amaldorlari   taxtni   Bobur   Mirzoga   topshirish   uchun   yashirin
harakatlar   olib   borayotganligidan   xabar   topib,   Shayboniyxon   bilan   muzokaralar
olib borishga majbur bo'ldi. Ular orasidagi kelishuvga ko'ra Shayboniyxon Sulton
Alining  onasiga  uylanadi   va  Samarqand   shahrini   ham   jangsiz  qo'lga   kiritadi.  Tez
orada   Qarshi   va   xuzor   (Guzor)   shaharlari   ham   shayboniylar   tomonidan   bosib
olindi.  
Movarounnahrning   ikki   yirik   shaharlari   Buxoro   va   Samarqandning   jangsiz
Shayboniyxonning   qo'liga   o'tishi,   uning   nafaqat   tajribali   sarkarda,   balki   yetuk
davlat   arbobi   va   aqlli   siyosatchi   ham   ekanligini   ko'rsatib   turibdi.   1501   yilda
Shayboniyxon   asosiy   qo'shini   bilan   Toshkent   hokimi   Mahmudxon   va   Farg'ona
hokimi   Ahmadxonlarga   qarshi   yurish   qilib   Toshkent   viloyatidagi   Shoxruxiya   va
boshqa ko'pgina qal'alarni bosib olishga muvaffaq bo'ldi. 
9 Xuddi   shu   paytda   Bobur   Mirzo   Samarqanddagi   o'ziga   hayrihoh   kishilar
yordamida   shaharni   ikkinchi   marta   qo'lga   kiritishga   erishdi.   Qarshi   va   G'uzorda
ham   shayboniylarga   qarshi   g'alayon   ko'tarildi.   Movarounnahrda   Shayboniylar
uchun   taxlikali   vaziyat   yuzaga   keldi.   O'zining   Movarounnahrdagi   asosiy   raqibi
Bobur   Mirzo   ekanligini   anglagan   Shayboniyxon   katta   kuch   bilan   Samarqandga
qaytdi va shahar  yaqinidagi Saripul degan joyda bo'lib o'tgan hal  qiluvchi jangda
Bobur Mirzo qo'shinlariga qattiq zarba berdi. Shaharga qaytib mudofaaga o'tishga
majbur   bo'lgan   Bobur   Mirzo   boshqa   temuriy   hukmdorlardan   yordam
ololmaganidan   so'ng   uzoq   qamalga   bardosh   berolmay,   Shayboniyxon   bilan
kelishuvga ko'ra Samarqandni tashlab chiqib ketishga majbur bo'ldi. Zarafshon va
Qashqadaryo vohalari Shaybonixon qo'liga o'tdi. 1
Shundan   so'ng   Shayboniyxon   Movarounnahr   va   xurosonning   turli
viloyatlarini   qo'lga   kiritish   uchun   bir   necha   yo'nalishda   janglar   olib   bordi.   Bu
vazifani   bajarishda   tajribali   sarkardalar   Sulton   Mahmud   Bohodir,   Ubaydullo
Sulton,   Kuchkunchixon,   Suyunchxujaxonlar   katta   rol   o'ynadilar.   1501-1502
yillarda Sulton Mahmud boshchiligidagi qo'shinlar Dizzak (Jizzax), Urtepa, Shosh,
Shoxruxiya, Sayram kabi shahar va qal'alarni egallaydi. 
1503   yilning   oxirida   Shayboniyxon   Sulton   Mahmud   boshchiligidagi
qo'shinlarni Xorazmni egallash uchun yubordi. Bu birinchi harbiy yurish davomida
Xorazmning  bir  qismi, hususan,  Kat  qal'asi  egallandi. Lekin Shayboniyxon Xisor
viloyatiga   yurish   qilish   uchun   barcha   kuchlarini   yig'ayotganligi   sababli,   Sulton
Mahmud   qo'lga   kiritilgan   katta   o'lja   bilan   Buxoroga   qaytdi.   Xorazmni   butunlay
egallash   uchun   Shayboniyxonning   o'zi   1504   yilda   ikkinchi   marta   harbiy   yurish
qildi. 1505 yilning yozida Urganch shahri egallangandan so'ng Xorazm to'laligicha
bosib olindi. 
Shayboniyxon   asosiy   qo'shinlari   bilan   1504   yilda   Xisor   viloyatiga   yurish
qilib   uni   bosib   olishga   muvaffaq   bo'ldi.   Xisor   hokimi   xusravshox   ancha   katta
harbiy   kuchga   ega   bo'lsa-da,   Shayboniyxonga   jiddiy   qarshilik   ko'rsata   olmadi.
Natijada Xisor viloyati barcha tog'lik tumanlari bilan birga Shaybonylar ixtiyoriga
o'tdi hamda Termiz va Amudaryoning so'l qirg'ogiga joylashgan Qunduz, Tolkon,
10 Badaxshon   va   Balx   ishg'ol   etildi.   Bu   harbiy   yurishlarda   qatnashgan   tajribali
lashkarboshi   Sulton   Mahmud   1505   yil   Qunduzda   kasallikdan   vafot   etdi.   Uning
jasadi Qarshi orqali Samarqandga olib kelinib, dafn etildi. 
Shayboniyxonning   Movarounnahr   va   xurosonni   birlashtirib   markazlashgan
davlat   tuzishga   xalaqit   berayotgan   yana   bir   jiddiy   raqib   Dashti   Qipchoqda
hukmron bo'lib qolgan qozoq sultonlari edi. 1504 yilda Balx shahrini qamal qilib
turgan   Shayboniyxon   qozoq   sultonlarining   Movarounnahrga   hujum   qilganligini
eshitib,   orqaga   qaytishga   majbur   bo'ldi   va   Dashti   Qipchoqqa   yurish   qildi.   Qozoq
sultonlari   ochiq   jangdan   qochib   chekingan   bo'lsalar-da,   1506   yilda
Shayboniyxonning   xurosonda   ekanligidan   foydalanib   yana   Movarounnahrga
bostirib   kirib,   uni   talon   taroj   qildilar.   Shayboniyxon   orqaga   qaytib,   ularni   yana
Dashti   Qipchoqning   ichkarisigacha   quvib   kiradi.   1508   yilda   qozoq   sultonlari
xujumi   yana   takrorlandi.   O'sha   yili   Shayboniyxon   xozirgi   Afg'onistonning
Qandahor   va   Zamindovur   viloyatlarini   ishg'ol   qilib,   Qobulda   turgan   Zaxriddin
Muhammad Bobur bilan kurashish uchun kuch to'playotgan edi. Uning yo'qligidan
foydalangan   qozoq   sultonlari-Ahmad   sulton   bilan   Jonish   sultonlar
Movarounnahrga   xujum   qilib,   Buxoro   va   Samarqandgacha   yetib   keldilar   va   ko'p
odamlarni   asir   olib,   katta   o'lja   bilan   qaytib   ketdilar.   1508   yilda   Shayboniyxon
Buxoroga   qaytib   keladi   va   qozoq   sultonlariga   qarshi   hal   qiluvchi   jangga
tayyorgarlik   ko'ra   boshlaydi.   1509   yilning   boshlarida   o'zbeklarning   katta   qo'shini
Dashti Qipchoq ustiga yurish boshladi va mart oyida Jonish sultonning yurti Qora
Abdalni egallaydi. Shundan so'ng qozoq sultonlari va xonlari ichida eng nufuzlisi
va kuchlisi bo'lgan Burundukxon ulusiga xujum qilindi. Burundukxon bilan Qosim
sulton   Shayboniyxonning   katta   kuch   bilan   kelayotganligini   eshitib,   Dashti
Qipchoqning   ichkarisiga   chekindilar.   Shayboniyxon   ularni   ancha   yergacha   ta'qib
qilib   borgan   bo'lsa-da,   butunlay   tor-mor   qilishga   muvaffaq   bo'la   olmadi.   Bu
yurishlar   natijasida   Sig'noq,   Yassi,   Savron   shaharlari   qayta   qo'lga   kiritildi.
Turkistondagi   Xo'ja   Ahmad   Yassaviy   maqbarasini   ta'mirlatib,   bu   yerda   ba'zi
imoratlar   qurdirgan   Shayboniyxon   Turkiston   viloyatiga   ilgari   Qarshi   viloyatining
noibi bo'lib turgan Sa'id Oshiqni hokim qilib tayinladi va Movarounnahrga qaytadi.
11 Movarounnahrning   markazida   mustahkam   o'rnashib   olgandan   so'ng
Shayboniyxon  xurosonni   zabt   etishga   jiddiy   kirishdi.   Sulton  xusayn   Bayqaroning
1506   yilda   vafot   etishi,   so'ngra   xuroson   taxti   uchun   o'g'illarining   o'zaro   kurash
boshlashi  unga juda qo'l keldi. Xirot taxtiga birdaniga ikki shaxzoda Muzaffar va
Badiuzzamon   o'tkazildi.   Temuriy   shaxzodalarning   kelishib   harakat   qila
olmaganligi   va   harbiy   jihatdan   uquvsizligidan   foydalangan   Shayboniyxon   Balx
shahrini   egalladi.   1507   yilda   Xirot   shahri   ham   qo'lga   olingandan   keyin   butun
xuroson Shayboniylar davlatiga qo'shib olindi. 
Temuriylar   davlatining   asosiy   viloyatlarini   o'z   ichiga   olgan   Movarounnahr
va   xuroson   egallangandan   so'ng   Eronni   bosib   olish   uchun   zimdan   tayyorgarlik
ko'rila   boshlandi.   1509   yilning   aprel   oyida   Shayboniyxon   Qarshida   o'z
qo'shinlarini to'playdi va ularga bosh bo'lib Amudaryo kechuvi-Burdaliq tomonga
(xozirgi   Chorjuy   yaqinida)   qarab   yo'lga   tushadi.   Lekin   Fayzullox   ibn
Ruzbexonning   bergan   ma'lumotiga   qaraganda,   yo'lda   o'zbek   sultonlarini   o'z
uluslariga   qaytarib   yubordi.   Muhammad   Temur   sulton   Samarqandga,   Xamza
sulton Xisori Shodmonga, Ubaydullo sulton Buxoroga o'z qo'shinlari bilan qaytib
ketadilar. 
Bu   bilan   Shayboniyxon   Movarounnahrdagi   siyosiy   barqarorlikni   saqlab
turish   va   ehtimol   qozoq   sultonlarining   yangi   bosqinining   oldini   olishni   ko'zlagan
bo'lsa   kerak.   Marv   shahrini   egallagan   Shaybonixon   Eronni   ichki   viloyatlariga
yurish qiladi. Mashxad va Tus shaharlarini ziyorat etib, ba'zi memoriy inshootlarni
ta'mirlashga   buyruq   beradi.   1510   yilda   Erondan   orqaga   qaytgan   Shayboniyxon
orqadan katta kuch bilan yetib kelgan Eron shohi Ismoil Safoviy qo'shinlari bilan
Marv   yaqinida,   Movarounnahrdan   yordam   kelishini   kutmasdan   jangga   kirishga
majbur   bo'ldi   va   son   jihatdan   ustunlikka   ega   bo'lgan   «Qizil   boshlilar»
qo'shinlaridan mag'lubiyatga uchraydi. Shaybonixonning o'zi ham bu jangda halok
bo'ldi va uning Eronni zabt etish rejasi amalga oshmadi. 
Zamondoshlari   tomonidan   «Xalifa   ul-Raxmon»   va   «Imom   az-Zamon»   deb
ulug'langan   Shaybonixon   tiriklik   vaqtidayoq   Movarounnahr   va   xurosonni   o'zbek
sultonlariga   suyurg'al   sifatida   taqsimlab   bergan   edi.   Shaybonixonning   o'limidan
12 so'ng taxtga Shayboniyxonning amakisi Kuchkinchixon (1510-1529) ko'tarildi. Bu
xon   ona   tomonidan   temuriylardan   bo'lib,   mashhur   olim,   davlat   arbobi   Mirzo
Ulug'bekning   qizi   Robiya   begimning   va   ko'chmanchi   o'zbeklar   davlatining
asoschisi Abdulxayrxon o'g'li edi. 2
 
Lekin   bu   davrda   o'zbek   sultonlari   orasida   boshlangan   kelishmovchiliklar
davlatni   zaiflashishga   olib   keldi   va   shayboniylar   keyingi   janglarda   mag'lubiyatga
uchray   boshladilar.   Natijada   xuroson   va   Xorazm   qo'ldan   boy   berildi.   Qobulni
egallab   turgan   Bobur   15II   yilda   Eron   shohi   qo'shinlari   yordamida   Xisor,   Ko'lob,
Qunduz,   Badaxshon   va   Samarqandni   bosib   oldi.   Movarounnahrni   butunlay
egallash niyatida bo'lgan Boburga tarjibali sarkarda Najmiddin Soniy boshchiligida
12000   kishilik   eron   qo'shini   kelib   qo'shildi.   1512   yilda   Qarshi   shahrini   qattiq
janglardan   so'ng   qo'lga   kiritgan   eronliklar   shaharni   talon-taroj   qilib,   ko'pgina
begunoh odamlarni qirg'in qildilar. Bu urushda shahar himoyachilari safida bo'lgan
tarixchi   olim,   shoir   Binoiy   ham   halok   bo'ldi.   Bu   qirg'in   Movarounnahrda
eronliklarga qarshi kuchli norozilik va g'alayonlar ko'tarilishiga olib keldi. 
Keyingi   hal   qiluvchi   jang   G'ijduvon   yaqinida   bo'lib   o'tdi.   1512   yilning
noyabr oyida Buxoroga yurish qilgan Bobur va eronliklarning birlashgan qo'shini
Shayboniyxonning jiyani, Sulton Mahmudning o'g'li Ubaydulla Sulton tomonidan
butunlay   tor-mor   etildi.   Bu   mag'lubiyatdan   so'ng   Bobur   Mirzo   Movarounnahr
taxtidan umidini uzib, yana Qobulga qaytib ketishga majbur bo'ldi. Keyinchalik u
o'z   qo'shini   bilan   Hindistonga   yurish   qildi   va   birin-ketin   Laxor,   Dehli,   Agra
shaharlarini ishg'ol etib, xozirgi Pokiston, Hindiston, Bangladej va Afg'onistonning
katta qismini o'z ichiga olgan Boburiylar imperiyasiga asos soldi. 
Kuchkinchixonning   o'limidan   so'ng   Movarounnahr   taxtiga   uning   ug'li   Abu
Saidxon o'tqazildi (1529-1533). Lekin tez orada Shayboniy sultonlari ichida katta
mavqega   ega   bo'lgan   Ubaydullaxon   oliy   hokimiyatni   o'z   qo'liga   olishga   erishdi.
Buxoro viloyatining hukmdori bo'lgan bu tajribali siyosatchi  va g'ayratli sarkarda
hukmronligi   davrida   (1533-1539)   Movarounnahr,   ayniqsa,   Buxoro   viloyati   har
tomonlama   rivojlandi.   Xonlikning   poytaxti   Samarqanddan   Buxoro   shahriga
ko'chirildi.   Shundan   so'ng   Shayboniylar   davlati   rasman   Buxoro   xonligi   deb   atala
13 boshladi.   Lekin   Ubaydullaxonning   o'limidan   keyin   o'zbek   sultonlari   orasidagi
kelishmovchiliklar   yanada   kuchayib,   mamlakat   amalda   bir   necha   qismlarga
bo'linib   ketdi.   Buxoroda   Abdulazizxon   (1540-1550),   Samarqandda   Abdulatifxon
(1540-1551, Toshkent va Turkistonda Navruz Ahmadxon (1540-1556) hukmronlik
qila   boshladi.   Bu   hukmdorlarning   bir-birlari   bilan   o'zaro   kurashlari   mamlakatni
ancha   zaiflashishga   olib   keldi.   Shayboniy   sultonlarining   o'zaro   kurashlariga
barham   berib,   ularni   yagona   hokimiyat   ostiga   birlashtira   oladigan   qattiqqo'l   va
tajribali   davlat   arbobiga   hayotiy   ehtiyoj   paydo   bo'ldi.   Bu   ehtiyoj   tarix   sahnasiga
Abdulla ibn Iskandarxonni olib chiqdi.   3
14 1.2. Shayboniylar davlatining tizimi
Markaziy   boshqaruv   davlatning   ichki   va   tashqi   hayotiga   bog'liq   barcha
masalalarni   hal   qiladigan   dargox-saroy   devonida   jamlangan   edi.   Davlatning   oliy
darajali  amaldorlari  a'zo  bo'lgan va odatda bosh  vazir  tomonidan  boshqariladigan
bu   mahkama   mamlakatning   siyosiy,   moliyaviy,   harbiy   tashkiliy   va   boshqa
masalalarni   ko'rib   chiqar   edi.   Bu   yerda   qabul   qilingan   qarorlar   xonning   tasdig'i
bilangina   kuchga   kirar   va   hayotga   joriy   etilardi.   Ko'kaldosh,   otaliq,   naqib,   vaziri
a'zam, vazir, devonbegi va boshqa oliy darajali saroy amaldorlari, nuyon, tug'begi,
qutvol, dorug'a, qo'rchiboshi va boshqa harbiy amaldorlarning fikri va manfaatlari
ham   qarorlar   qabul   qilinishida   katta   ahamiyatga   ega   edi.   Davlat   boshqaruvida
harbiy-ma'muriy   amardorlardan   tashqari,   ulamolar,   din   peshvolari,   shayxlar   va
xojalarning,   hususan,   Shayx   ul-islom,   Qozi   kalon,   Mufti   kabi   diniy   mansab
egalarining   ham   ta'siri   katta   bo'lgan.   Bu   davrda,   ayniqsa   Buxoroda   yaqindagi
Jo'ybor qishlog'idan chiqqan xojalarning mavqei juda oshib ketdi. 
Mahalliy   boshqaruv   viloyat   hokimlari   qo'lida   bo'lib,   ular   o'z   boshqaruv
tizimiga ega bo'lgan. Unga qo'shinga boshchilik qiladigan, aholidan soliqlar yig'ib
oladigan,   shariat   qonunlarining   to'g'ri   bajarilishini   nazorat   qiladigan   amaldor
(rais)lar kirgan. Viloyatlar o'z, navbatida, kichik ma'muriy birliklar: tuman, kasaba
va   mavzelarga   bo'linib   idora   qilingan.   Mahalliy   boshqaruvning   eng   quyi   bo'g'ini
oqsoqol (kalontaron) tomonidan boshqariladigan qishloq jamoalari edi. 
Ma'muriy tuzulishi Buxoro xonligining bu davrdagi asosiy ma'muriy birligi
viloyat   (ulus)   bulib,   manbalarda   Samarqand,   Qarshi,   Shaxrisabz,   Xisor,   Balx,
Termiz,   Karmana,   Qorako'l,   Miyonkol,   Shosh,   (Toshkent),   Turkiston,   Farg'ona,
Uratepa,   Marv   kabi   viloyatlar   tilga   olinadi.   Poytaxt,   shahar   va   unga   tegishli
tumanlar  xonning o'zi  tomonidan  boshqarilgan. Viloyat  hokimlari  xon tomonidan
tayinlangan. Odatda bunday yuksak mavqega xonning yaqin va ishonchli kishilari,
qarindoshlari,   yirik   qabila   boshliqlari,   harbiy   yurishlarda   o'zini   ko'rsatgan   o'zbek
sultonlari   muyasar   bo'lgan.   Shuni   alohida   aytib   o'tish   kerakki,   xonlikning   davlat
chegaralari   doimiy   bo'lmay   tez-tez   o'zgarib,   kengayib   yoki   qisqarib   turgan.   Ba'zi
viloyatlar   tashqi   va   ichki   siyosiy   vaziyatga   qarab   markaziy   hokimiyatga
15 bo'ysunmay   qo'ygan   va   ularni   qayta   bo'ysundirish   uchun   harbiy   yurishlar   olib
borgan.  
Ijtimoiy   tuzum.   Jamiyat   hayotiga   davlat   boshqaruvida   tutgan   o'rniga,   mavqeiga
qarab quyidagi bir nechta ijtimoiy tabalarni ajratib ko'rsatish mumkin: - 
 Oliy   tabaqa.   Unga   xon   va   uning   yaqinlari,   o'zbek   sultonlari,   yirik
saroy   amaldorlari   (   vaziri   vuzaro)   kirgan.   Davlat   boshqaruvini   ana   shu   ijtimoiy
tabaqa amalga oshirgan. 
 Umaro   harbiy-   ma'mariy   amaldorlar,   yirik   sarkardalar,   viloyat
hokimlari, qo'shni va qabila boshliqlari. Mahalliy boshqaruv ular qo'lida bo'lgan. 
 Ulamolar. Yirik din peshvolari,  shayxlar,  xojalar. Ular   nafaqat  diniy,
balki dunyoviy boshqaruvda ham faol ishtirok etganlar. 
 Fuzalo.   Jamiyat   madaniy-ma'naviy   hayotni   aks   ettirgan:   olimlar,
shoirlar va boshqalar. 
 Raiyat   (fuqaro).   Jamiyatda   asosiy   ishlab   chiqaruvchi.   moddiy   boylik
yaratuvchi   xazinaga   soliq   to'lovchi   ijtimoiy   tabaqa   bo'lib,   ularga   do'kondorlar,
hunarmandlar,   o'rta   hol   dehqonlar   va   chorvadorlar,   yollanib   ishlaydigan   aholi
kirgan 
 Qullar.   Bu   davrda   qulchilik   saqlanib   qolingan   bo'lib,   qullarni   asosan
harbiy   talonchilik   yurishlari   paytida   asirga   tushirilgan,   o'lja   qilib   olingan   kishilar
tashkil   etgan.   Ma'lum   xaq   evaziga   ular   ozod   bo'lishi   mumkin   bo'lgan.   Qullar
mehnatidan saroyda, yirik amaldorlar va ullamolar xujaliklarida foydalanishgan. 
Harbiy   soha.   Mamlakat   siyosiy   hayotida,   davlat   boshqaruvida   yirik
sarkardalar, qo'shin  boshliqlarining  o'rni   katta  edi. Ichki  va  tashqi   xavfni  bartaraf
etishda   yangi   yerlarni   bosib   olish   uchun   qilinadigan   istilochilik   yurishlarida
qo'shinlarining   soni,   harbiy   tayyorgarligi,   qo'shin   boshliqlarining   qo'mondonlik
mahorati katta ahamiyat kasb etardi. 
Shayboniylar   qo'shini   asosan   otliq   va   piyoda   askarlardan   tashkil   topgan.
Qo'shin   urushda   o'q-yoy,   uzun   nayza,   qilich,   gurzi,   uzun   dastali   jang   boltasi
(tabarzin),   changak   kabi   asosiy   xujum   qurollaridan   foydalangan.   Abdullaxon
16 ikkinchi   davrida   qo'shin   xorijdan   keltirilgan   pilta   miltiqlar   bilan   ham
qurollantirildi. Shayboniylar qo'shinida navkarlar himoya uchun qalqon (sipar) dan
foydalanganlar, hamda temir simdan mayda qilib tuqilib, usti ipak va baxmal mato
bilan yopilgan sovut-jovshan (forscha baxtar) yoki jiba (jeva)-temir yoki po'latdan
ishlangan   mahsus   kiyim   kiyib   jang   qilganlar.   Abdullaxon   ikkinchi   davrida
Yevropada keltirilgan farangi jovshan (sovut) ham bo'lgan. Urushda yaroq va o'q-
o'tmasligi   uchun   otlar   ustiga   ham   mahsus   yopinchiq-gejm   (kejim)   yopishgan.  
Qo'shin tarkibida naftandozlar, manjanliqchilar va tosh otuvchilar ham bo'lib, ular
shahar   va   mudofaa   qo'rg'onlarini   egallashda   katta   o'rin   tutgan.   xuI   asrning   2-
yarmidan   boshlab   Abdullaxon   Ikkinchi   qo'shinida   chet   ellardan  keltirilgan  kichik
zambaraklar paydo bo'ldi. 
Qo'shin   tarkibi,   uning   jagovor   saflanishi,   jang   qilish   tartibi   Chingizxon   va
Amir   Temur   qo'shinlari   harbiy   tuzilishi,   urush   taktikasishga   asoslangan   bo'lib,
unga Shaybonixon davrida ko'chmanchi  o'zbeklarga hos bo'lgan bir  qancha yangi
jang   usullari   kiritildi.   Hususan,   Bobir   Mirzo,   Shaybonixon   qo'shini   «Tulg'ama»
jang usulini mukammal o'zlashtirganliklari xaqida ma'lumot beradi. 
Shayboniylar   qo'shini   asosan   qalb   (kavl)   deb   ataluvchi   markaziy   qism,
barong'or   (o'ng   qanoti)   va   javongor   (so'l   qanot)   qismlarida   hamda   xirovul
(qo'shinining orqa qismi) dan tashkil topgan. Ular xonning o'zi va tajribali o'zbek
sarkardalari boshchilik qilgan. Qo'shinning qanotlariga boshchilik qilgan sarkarda
o'g'lon   deb   yuritilgan.   Qo'shin   oldida   manglay   (avangard)   deb   ataluvchi   harbiy
qism yarim doira shaklida saf tortib borgan. Uning oldida esa tez harakatlanuvchi
kichik jangovor kism ilg'or bo'lgan. Shayboniylar qo'shinida umumiy qism oldida
boruvchi   «Qorovul»   deb   atalgan   mahsus   qism,   kushinning   o'ng   va   so'l   qismlari
oldida boruvchi kichik gul deb yuritilgan bo'linmalar va ortidan boruvchi mahsus
yordamchi bulinma chanox bo'lgan. 
Qo'shin tarkibida tugchi qism, ya'ni bayroq ostida ehtiyotda turuvchi (tugni
qo'riqlovchi) 20-30 ming kishilik jangovor harbiy bo'linma hamda zabongiri, ya'ni
dushman   tomonidan   yashirin   ravishda   «til»   tutib   keluvchi   mahsus   bo'linma   va
xabargiri   dushman   to'g'risida   umumiy   ma'lumot   keltiruvchi   bo'linmalar   ham
17 bo'lgan.  
Manbalarda,   favqulodda   vaziyatlarda   eng   qaltis   harbiy   vazifalarni   bajarishga
mo'ljallangan,   saralangan   uzbek   jangchilaridan   tashkil   topgan   jangovor   qismlar
bo'ganligi ham ta'kidlanadi. 
Harbiy yurishlar paytida xon uchun rasmiy qabul marosimlari o'tkaziladigan
mahsus   joy   bargoh   xozirlangan.   Qo'shinda   saralangan   o'zbek   navkarlaridan
tuzilgan xonning qo'riqchilari ham katta rol o'ynagan. 
Shayboniylar   qo'shini   ham   Chingizxon   va   Amir   Temur   qo'shinlaridek,   10
ming korpuslar-tumanlarga bo'lingan. Unga No'yon deb ataluvchi harbiy sarkarda
boshchilik   qilgan.   Tumanlar   o'z   navbatida   minglik,   yuzlik,   o'nliklarga   bo'lingan.  
Qo'shinni   jangga   xozirlash,   ularning   maoshini   tulash   va   boshqa   tashkiliy   ishlar
bilan   mahsus   amaldor-tavochi   shug'ullangan.   Qo'shinni   qurol-yarog'   bilan
ta'minlashga   mas'ul   bo'lgan   amaldor-jevachi   bo'lib,   u   xonning   qurol-aslahatlariga
ham javobgar bo'lgan. 
Harbiy   amaldorlar   va   navkarlarga   xazinadan   beriladigan   yillik   maoshdan
tashqari   harbiy   yurishlar   paytida   qo'lga   kiritiladigan   o'ljadan   ham   berib   turilgan.  
Sud   ishlari.   Xonlikda   jinoyatni   aniqlovchi   va   jazo   beruvchi   asosiy   mahkama
islomiy   shariat   qonun-qoidalarga   asoslanib   ish   tutuvchi   qozilik   idoralari   edi.
Davlatdagi oliy sudya Qozi kalon bo'lib, viloyatlardagi jinoyatlarni jazolash viloyat
qozilari   qo'lida   bo'lgan.   Oliy   jazo-o'lim   hukmini   faqat   xonning   mahsus   farmoni
bilan   amalga   oshirganlar.   Aybdorni   aniqlashda,   shariat   qonunlariga   asosan,   ikki
kishining   guvohligi   yetarli   bo'lgan.   Viloyatlarda,   tumanlarda   jinoyat   ishlarini
viloyat   hokimi   nazoratida   mahalliy   qozilar   olib   borgan.   Jinoyatchilarga   gunohiga
qarab   o'lim   jazosi,   mav'lum   muddatga   (ko'p   hollarda   umurbod)   zindonga
tashlashdan   tortib,   tan   jazosi   berish   (durra   urish   barmoq   larni   kesib   tashlash   va
boshqalar),   sazoyi   qilish,   qoziqqa   o'tkazish   kabi   jazo   choralari   ham   qo'llanilgan.
Aybdorlarga   jazo   berish   ko'pincha   bozor   oldidagi   mahsus   maydonda-aholi   ko'z
o'ngida   amalga   oshirilgan.  
Harbiylar sodir etgan jinoyatlar va jazo turlari mahsus harbiy sudyalar Qozi askar
va mufti askar tomonidan ko'rib chiqilgan.
18 Mol-mulk   bilan   bog'lik   jinoyatlar,   o'g'irlik,   shariat   qonunlariga   rioya
qilmaganlik (ichish, chekish, qimor o'ynash, zino bilan shug'ullanish va boshqalar)
uchun   beriladigan   jazolar   turi   ko'pincha   amldorlarning   hoxish   irodasiga   bog'lik
bo'lib,   ma'lum   jinoyatlar   uchun   aniq   jazo   oldindan   belgilab   qo'yilmaganligi,   sud
ishlarida poraxurlik, mansabni suiiste'mol qilishga yo'l ochib berdi.
Bu davrga oid xujjatlar (Jo'ybor shayxlari arxivi, Samarqand qozilik idorasi
xujjatlari   va   boshkalar)   turli   fuqorolik   ishlari,   huquqiy-ma'muriy   jinoyatlar,
tartibbuzarlik va ularga nisbattan qo'llaniladigan jazo choralari xaqida ma'lumotlar
saqlanib   qolgan.   Masalan,   Buxorodagi   Katta   G'oziyon   va   Kichik   G'oziyon
madrasasiga tegishli xujjatlarda (1535) madrasada o'qish va xujrada yashash tartib-
qoidalarini buzgan talabalariga qo'yiladigan jazo choralarini ko'rilishi qayd etilgan.
Agar  talaba darsga bir  oy sababsiz  qatnashmasa,  uni  xujradan  mahrum  qilishgan,
agar   talaba   dangasaligi   sababli   darslarni   yaxshi   o'zlashtira   olmasa   va   bir
bosqichdan ikkinchi boskichga o'ta olmasa, unga nafaqa to'lash bekor qilinib, xujra
tortib olingan. 
Iktisodiy   hayot.   Xonlikda   qishloq   xo'jaligi   (dehqonchilik   va   chorvachilik)
savdo-sotiq   va   hunarmandchilik   iqtisodning   asosiy   tarmoqlari   hisoblanardi.
Mamlakatning   asosiy   boyligi   yer   bo'lib,   Shayboniylar   davrida   yer   egalarining
quyidagi asosiy tarmoqlari mavjud edi. 
1. Mulki sultoniy-davlatga qarashli yerlar. 
2. Mulki xolis-hususiy shaxslarga tegishli yerlar. 
3. Vaqf-diniy   mahkamalarga,   madrasa   va   masjidlarga,   qabristonlarga
qarashli yerlar. 
4. Qishloq jamoalari egalik qilaigan yerlar. 
Dehqonchilik asosan sug'oriladigan hosildor yerlarda va lalmi dehqonchilik
uchun   qulay   bo'lgan   adirlar,   tog'   va   tog'   oldi   hududlarida   rivojlangan   edi.   Yerda
mehnat qiladigan kishilarning asosiy qismi kambag'allar qishloq aholisi bo'lib, ular
o'z   yer   maydoniga   ega   bo'lmasdan,   ijaraga   olingan   yerda   dehqonchilik   qilib   kun
kechirgan. 
19 Manbalarda keltirilishicha, bu davrda bug'doyning o'n xil navi, arpa, ko'noq,
juhori,   no'xat,   makkajuxori,   loviya,   kunjut,   beda,   sabzavot   va   poliz   ekinlari
yetishtirilgan. Texnik ekinlardan sholi, paxta va boshqalar ekilgan. Sabzavotchilik,
polizchidlik, bog'dorchilik va ipakchilik yuksak taraqiy etgan. 
Dehqonchilik   uchun   qulay   bo'lgan   hosildor   yer   maydonlari,   bepoyon
yaylovlar xon va uning yaqinlari yirik harbiy-ma'muriy amaldorlarga qarashli edi.
Bu davrda hususiy yer egaligining o'rta asrlarda mavjud bo'lgan iqto', suyurg'ol va
tanxo   kabi   shakllari   ham   keng   tarqalgan.   Harbiy-ma'muriy   amaldorlarga   va   yirik
din   peshvolariga   davlat   oldidagi   xizmatlari   uchun   beriladigan   bunday   yerlarda
asosan yersiz kambagal dehqonlar yollanib ishlangan. 
Shayboniylar   davlati   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotida   Buxoro   yaqinidagi   Jo'ybor
qishlog'idan   chiqqan.   Jo'ybor   xojalari   katta   ta'sirga   ega   edi.   Shayx   Muhammad
Islom   (1493-1563)   va   uning   avlodlaridan   xoji   Sa'd   (1531-1585),   xoja   Tojiddin
Xasan (1574-1646), xoja Abdurahim (1575-1629), kabi  yirik Jo'ybor  xojalarining
Buxoro,   Samarqand,   Nasaf   (Qarshi),   Marv   va   boshqa   viloyatlarida   katta   yer
maydonlari bo'lib, bu mulklar meros tariqasida avloddan avlodga o'tgan va barcha
soliqlardan   ozod   etilgan.   Xonlar   va   boshqa   yirik   amaldorlar   tomonidan   ularga
hadya   etilgan   yer   mulkalaridan   tashqari   ular   Movarounnahr   va   xurosonning
serunum   yaylovlariga,   behisob   podalarga,   katta   shaharlarda   joylashgan   o'z
hunarmandchilik   do'konlariga,   savdo   rastalariga,   tegirmonlar,   hammom   va
karvonsaroylardan keladigan davromadlarga ham ega bo'lganlar. 
Katta   boylikka   ega   bo'lgan   Jo'ybor   xojalari   o'z   hususiy   yerlaridan   tashqari
vaqf yerlardan keladigan daromadni ham nazorat qilganlar. Bu xojalarning davlat
ishlaridagi   mavqei   shunchalik   kuchli   ediki,   xatto   ular   amaldorlarni   yuqori
mansablarga   tayinlash   yoki   chetlatishda   ham   katta   ta'sirga   ega   bo'lganlar.  
Shayboniylar   davrida   dehqonchilikni   rivojlantirishga   yordam   beruvchi   islohotlar
o'tkazildi,   davlat   xazinasiga   dehqonchilikdan   tushadigan   daromadni   yaxshilashga
xizmat   qiluvchi   ilg'or   tartiblar   joriy   qilindi.   xususan,   qarovsiz   yerlarni   davlat
mulkiga   kiritib,   bu   yerlar   dehqonchilikni   rivojloantirish,   bunday   yerlardan
dehqonchilik qilishni xoxlaganlarga har tomonlama yordam berish, ma'lum muddat
20 soliqlardan   ozod   qilish,   yerdan   olinadigan   soliqlarni   yig'ishda   mahalliy
amaldorlarning  o'z   mansablarini   suiiste'mol   qilishlariga  yo'l   qo'ymaslik   uchun  bir
qator tadbirlar amalga oshirildi. 
Chorvachilik   qishloq   xo'jaligida   yetakchi   tarmoq   sifatida   katta   ahamiyatga
ega   edi.  Yirik  va   mayda   tuyoqli   xayvonlarni   boqish,   yilqichilik,  tuyachilik   ancha
rivojlandi.   Yarim   ko'chmanchi   xayot   kechiruvchi   o'zbek   qabilalari   boshliqlari,
yirik   chorvador   boylar,   shuningdek,   xon   va   saroy   amaldorlari,   harbiy-   ma'muriy
mansabdorlar,   din   peshvolari   tog'   va   tog'   oldi   tumanlarida,   dashtlarda   katta-katta
yaylovlarga   ega   bo'lib,   bu   yerlarda   ularga   tegishli   bir   necha   minglab   qo'ylar,
yilqilar,   tuyalar   boqilgan.   Chorvadorlar   ichki   va   tashqi   bozorda   chorva   mollari,
turli   mahsulotlar,   xom-ashyo   (teri,   jun)   yetkazib   berganlar.   O'troq   dehqonchilik
tumanlarida   uy   chorvachiligi   rivojlangan   bo'lib,   dehqonchilikda   yer   xaydashda
yirik shohli xayvonlar (xo'kiz, sigirlar)dan foydalanilgan. 
Hunarmandchilik  XVI  asrda   o'z  taraqiyotining  yuksak  cho'qqilariga  chiqdi.
Hunarmandchilikning   asosiy   turlari   bulgan   to'qimachilik,   kulolchilik,   metalga
ishlov berish bilan bog'liq hunarlar (qurolsozlik, temirchilik, digrizlik, misgarlik),
duradgorlik va boshqa sohalarda mehnat qilgan xunarmand ustalar mahsuloti ko'p
hollarda  yuksak san'at  asari  darajasiga  ko'tarila oldi. Hunarmandchilikning asosiy
markazlari   Samarqand,   Toshkent,   Buxoro,   Qarshi,   Balx   kabi   yirik   shaharlar   edi.
Samarqand va Buxoroda hunarmandchilik turlarining soni 60 dan ortiq bo'lganligi
manbalarda   qayd   etilgan.   Bu   davrda   xalq   xunarmandchiligida   butun   o'rta   asrlar
hunarmandchiligiga xos bo'lgan ilg'or  an'analar  yangi shakl  va ko'rinishda davom
ettirildi. 
Hunarmandlar   ijtimoiy   jihatdan  o'z   uyushmalariga   ega   bo'lib,   ular   odaticha
arabcha «kasaba» (olmoq, ishlab topmoq)  termini  bilan ataldi. Xonlikdagi barcha
shaharlarda   hunarmandlar   o'z   uyushmalariga   ega   bo'lib,   ular   saylab   qo'yiladigan
rais yoki oq soqol tomonidan boshqarilgan. Manbalarda xon saroyi extiyoji uchun
ishlaydigan   mahsus   saroy   hunarmandlari   bo'lganligi   to'g'risida   ham   ma'lumotlar
mavjud. 
21 Savdo-sotiq. Shaybaniylar davrida savdo-sotiq mamlakat iqtisotining muhim
tarmog'i edi. Asosiy savdo markazlari bo'lgan yirik shaharlar (Buxoro, Samarqand,
Qarshi,   Balx,   Toshkent,   Andijon)   dan   tashqari   ko'pgina   katta   qishloqlarda   ham
bozorlar   mavjud   edi.   Savdo   bilan   shug'ullanadigan   kishilar   asosan   ikki   toifaga
bo'lingan:  savdogarlar-yirik mablag'a  ega va tashqi  savdoda ishtirok etuvchi  boy-
badavlat kishilar hamda do'kondorlar-o'z do'konlariga ega bo'lgan kichik toifadagi
savdo ahli. 
Tashqi savdo katta foyda ketirganligi uchun xon va yirik saroy amaldarlari,
viloyat   hokimlari,   yirik   ulamolar   va   qabilalar   boshliqlari   o'z   mablag'larini   savdo
sotiqqa   ham   sarflaganlar.   Manbalarda   ularga   tegishli   savdo   karvonlari   xorijiy
mamlakatlar   bilan   bo'ladigan   tashqi   savdoda   faol   ishtirok  etganligini   ko'rsatuvchi
ma'lumotlar   bor.   Shayboniylar   davrida   Turkiya,   Eron,   Hindiston,   Rossiya,   Xitoy
kabi davlatlar bilan iqtisodiy savdo aloqalari olib borildi. 
558   yilda   O'rta   Osiyoda   bo'lgan   ingiliz   sayohi   Antoni   Jenkinson   Buxoro
shahrida har yili yirik savdogarlar qurultoyi bo'lishi, bu erga Hindiston, Eron, Balx,
Rossiya   va   boshqa   mamlakatlardan   katta-katta   sovdo   karvonlar   kelishi   xaqida
ma'lumot beradi. 
Katta   hududga   ega   bo'lgan   xonlikning   turli   viloyatlari   o'rtasidagi   yaqin
iqtisodiy   savdo   aloqalari   ham   mavjud   edi.   Ayniqsa   Abdullaxon   ikkinchi
hukmronligi   davrida   Buxoro   xonligida   ichki   va   tashqi   savdo   keng   rivojlandi.
Karvon   yo'llari   bo'yida   ko'plab   inshootlar,   karvonsaroylar,   rabotla,   sardobalar
barpo etildi, savdo karvonlari havfsizligini ta'minlash choralari ko'rildi. 
Soliqlar.   Tarixiy   manbalarni,   xujjatlarni   tahlil   qilish   shuni   ko'rsatadiki,
Shayboniylar davrida 40 dan ortiq turli soliqlar va jarimalar mavjud bo'lgan. Soliq
to'lovchi   aholi   fuqaro   (raiyat)   deb   yuritilgan   va   ulardan   turli   soliqlardan   tashqari
jarimalar ham undirib olingan. 
Yerdan   olinadigan   asosiy   soliq   xiroj   bo'lib,   u   ishlab   chiqarilgan
mahsulotning 51 mikdorda pul yoki mahsulot bilan olingan. 
Zakot soliqi savdogarlar va chorvadorlardan olinib, uning jami 41 miqdorida
bo'lgan. 
22 Shahar   aholisi:   hunarmandlar   va   do'kondorlar   mahsus   soliq-tamg'a
to'laganlar.   Undan   tashqari,   yirik   boylar   va   sudxo'rlarga   tegishli   savdo   rastasida
do'konlarni ma'lum xaq evaziga ijaraga olib, o'z mahsulotini sotganligi uchun taxti
joy (tagjoy) deb ataluvchi soliq to'langan. 
Boshqa   dinga   mansub   (xristian,   yaxudiy,   buddiy)savdogarlar   o'z
mahsulotining 87 51 qismini juz'ya solig'i tarzida to'laganlar. 
Manbalarga   ko'ra,   bu   davrda   yana   ixrojat,   tog'ar,   ulufa,   qo'nalg'a,   begar,
madadi   lashkar,   boj,   tansukot,   tuxfa   va   boshqa   soliqlar   mavjud   bo'lib,   ularning
ko'pchiligi   butun   o'rta   asrlar   davriga   xos   edi.   Raiyat   soliqlar   to'lashdan   tashqari
turli   ishlarga   (mudofaa   inshootlarini,   sug'orish   tarmoqlarini   tiklash   kabilarga)
majburan jalb etilgan. 
Madaniyat.   Ilm-fan.   Amir   Temur   va   temuriylar   davrida   Movarounnahr   va
xurosonda   rivojlangan   yuksak   madaniyat   an'analarini   Shayboniylar   davom
ettiradilar   hamda   ma'lum   ma'noda   ularni   yanada   boyitadidlar.   Bu   davrda
adabiyotning   turli   janrlarida,   tarixnavislik   hattotlik   san'ati,   epigrafiya,
me'morchilik   va   madaniyatning   boshqa   bir   qator   sohalarida   katta   yutuqlar   qo'lga
kiritilgan. 
Butun   o'rta   asrlar   davrida   bo'lganidek,   bu   davrda   ham   boshlang'ich   ta'lim
beriladigan   maktablar   hamda   diniy   va   dunyoviy   bilimlar   beriladigan,   jamiyatga
o'qimishli,   bilimli   kishilarni   tayyorlab   beradigan   madrasalar   asosiy   madaniyat
dargohlari   bo'lgan.   Xonlikning   barcha   katta-kichik   shaharlarida   oliy   ta'lim
beruvchi madrasalar  mavjud bo'lib, ularga o'qish uch bosqichda bo'lgan va 21 yil
davom etgan. 
Adabiyot. Shayboniylar  davri   adabiy hayotida  yuksalish,   adabiyotning turli
janrlarining   rivojlanishi   davom   etdi.   Adabiyot   maydonida   dastlab   Muhammad
Solix, Xoja, Afsadiy, Vosifiy, Majlisiy, Ubaydiy, Baqoiy, Shaydo, Oshiq, Aziziy,
Nisoriy,   Mushfiqiy,   Naxliy,   Mutrifiy   va   boshqa   ko'p   so'z   san'atkorlari   o'z   ijodi
bilan   nom   qozondilar.   O'zbek   va   tojik   mumtoz   adabiyotini   rivojlantirishga   katta
hissa   qo'shgan   bu   adabiyot   vakillari   bilan   boburiylar   hukmronlik   qilayotgan
Hindiston,   shuningdek,   Eron,  Turkiya,   Ozarbayjon   va  Sharqiy  Turkistondagi   so'z
23 san'atkorlari   orasida   ijodiy   aloqalar   mavjud   edi.   Bu   davrda   yaratilgan   adabiy
asarlar  ichida Buxorolik adabiyotshunos  olim, shoir, saroyda «Malik  ush-shuaro»
deb ulug'langan Xasanxoja  Nisoriy (1516-1597)ning «Muzakkiri  axbob» (Dustlar
yodnomasi) asari muhim ahamiyatga ega. (Bu asarni o'zbek tilidagi tarjimasi 1993
yilda «Meros» nashriyotida chop etildi). 
Bu   asar   qomusiy   harakterga   ega   bo'lib,   unda   xuI   asrda   Movarounnaxr,
Xuroson, Hindiston, Eron, Turkiya, Sharqiy Turkistonda ijod kilgan 288ta shoirlar
xaqida,   Jomiy,   Navoiy,   xusayn   Barqaro,   xusayn   Voiz   Koshifiy   singari   ustozlar
to'g'risida, Arslonobod, Ahmad Yassaviy, Sulaymon Boqirg'oniy, Zangi ota, Shayx
xudoydot   kabi   tasavvuf   namoyandalari   hayot,   karomatlari   xaqida,   shuningdek,
tarixiy   voqealar,   ilmu-fan   rivoji,   san'at   sohasidagi   ixtirolar,   sharqning   turli
shaharlaridagi   me'morchilik   mo'jizalari,   tabiatdagi   ajoyib   hodisalar   to'g'risida
hikoya   qilinadi.   Shayboniy   Abdullaxon   ikkinchiga   bag'ishlab   yozilgan   bu   asar
Davlatshoh   Samarqandiyning   «Tazkiratush-shuaro»   va   Alisher   Navoiyning
«Majolis   un-nafois»   asarlaridan   keyingi   «Uchinchi   teakira»   hisoblanadi   va   xuI
asrda   O'rta   Osiyo,   Eron   va   Hindistondagi   adabiy   muhitni,   adabiyotning   boshqa
masalalarini yoritishda muhim o'rin tutadi. 
Hukmron   sulola   vakillari   adabiyot   rivojiga   homiylikqilishdan   tashqari,
o'zlari   ham   ijod   bilan   shug'ullanganlar.   Hususan,   Shaybonixon   garchi   bolalik   va
yoshligi  doimo quvg'in, ta'qib ostida va hayoti jang maydonida kechgan bo'lsada,
yaxshi   ta'lim-tarbiya   olishga   ulguradi,   iste'dodli   shoir,   musavvir,   musiqachi   va
xushovoz   qiroatxon   bo'lib   yetishdi.   Undan   bir   necha   o'zbekcha   g'azal,   ruboiy   va
«Baxr-ul xudo» nomli doston yetib kelgan. Shayboniyxonning o'g'li valiaxd Temur
sultonga   atab   yozgan   pand-nasihatlardan   iborat   kitobi   (1507-1508)   ham   mavjud
bo'lib, uning yagona nushasi xozir Turkiyada saqlanadi.  4
 
24 II.BOB. UBAYDULLAXON - MA RIFATPARVAR HUKMDOR VAʼ
SARKARDA.  
2.1. Ubaydullaxon - ma rifatparvar hukmdor va sarkarda	
ʼ
Ubaydullaxon   —   o zbek	
ʻ   hukmdori,   shayboniylar   sulolasi vakili, 1533–1540-
yillarda   Buxoro   xonligini   boshqargan.   Shayboniyxon   halok   bo lgach,   uning	
ʻ
o rniga   amakisi	
ʻ   Ko chkunchixon	ʻ   taxtga   o tirdi.   Ko chkinchixondan   so ng   taxtga	ʻ ʻ ʻ
o g li	
ʻ ʻ   Abu   Said   (1530–1533)   o tirdi.   Undan   keyin   esa   hukmdorlik	ʻ
Shayboniyxonning   ukasi   Mahmud   Sultonning   o g li   Ubaydullaxon   (1533–1540)	
ʻ ʻ
qo liga o tdi. 	
ʻ ʻ
Shayboniylar   sulolasidan   bo’lgan   qobiliyatli   hukmdorlardan   biri
Ubaydullaxon   edi.   U   Shayboniyxonning   ukasi   Mahmud   Sultonning   o’g’li   edi.
Naqshbandiya   ta'limotining   etakchisi,   otasining   ruhiy   ustozi   bo’lgan   Ubaydulloh
Xo’ja   Axror   nomi   bilan   atalgan.   Ubaydullohxonning   ma'naviy   ustozi   Yaman
shayxi   -   Sayyid   Abdulloh   al-Yamaniy   bo'lib,   u   Samarqandga   kelgan.
Ubaydullaxon yaxshi  ma'lumot oldi. U hadisni  Xoja Maulan Isfaxoniydan, fiqhni
Mahmud   Azizondan   o’rgangan.   Ubaydullohning   taniqli   ruhiy   ustozlari,
shuningdek,   Yasaviya   tariqasining   sufiy   shayxlari   Shayx   Xudaydod   Vali   va
Mansur edi. 
Ubaydullaxon   poytaxtni   Samarqanddan   Buxoroga   ko chirtirdi.	
ʻ
Ubaydullaxon   Buxoroga   ota-meros   mulk   deb   qarar   edi,   chunki   Shayboniyxon
hayotligidayoq   Buxoro   hokimligini   ukasi   Mahmud   Sulton   Ubaydullaxonning
otasiga   bergan   edi.   Shu   tariqa,   shayboniylarning   Movarounnahrda   tashkil   etgan
davlati endilikda rasmiy ravishda Buxoro xonligi deb ataladigan bo ldi. 	
ʻ
Ubaydulla   Xon   juda   o’qimishli,   mohirona   Qur’on   o’qigan   va   turkiy   tilda
sharhlar   bergan,   iste’dodli   qo’shiqchi   va   sozanda   edi.   XVI   asrning   birinchi
yarmida   Maverannaxrda   eng   muhim   saroy   adabiy   doirasining   shakllanishi
Ubaydullaxon   nomi   bilan   bog’liq.   Ubaydullaning   o’zi   Ubaydiy   adabiy   taxallusi
bilan   turkiy,   fors   va   arab   tillarida   she’rlar   yozgan.   Uning   she'rlari   to’plami
bizgacha etib kelgan. Ubaydullaxon "Sabrnoma", "Shavknoma" va "G’ayratnoma"
singari didaktik she'rlarning muallifi edi. U turkiy tilda Qur’onga sharh yozgan. U
25 Buxoroda   miniatyurada   o’ziga   xos   Buxoro   uslubi   yaratilgan   birinchi   haqiqiy
kitobxonaning   asoschisi   hisoblanadi.   Ubaydullaxon   vorislari   davrida   ishlab
chiqilgan   va   Buxoro   maktabi   deb   nomlangan.   Uning   "Devon-i   Ubaydi"
(qo’lyozma   Londonda,   Britaniya   muzeyida   saqlanadi)   she’riy   t’oplami   bor.
Ubaydullaxon arab, fors va turkiy tillarda ijod qilgan. 
Ubaydullaxonning   tariximizdagi   xizmatlari   katta.   Avvalo,   u   Ismoil
Safaviy   va   qizilboshlarning   hujumlarini   bartaraf   etib,   Movarounnahrni   ularning
harbiy-siyosiy   tazyiqlaridan   saqlab   qoldi.   Ubaydullaxon   hukmronligi   davrida
Buxoroning   markaz   sifatidagi   nufuzi   har   tomonlama   o sdi.   Ubaydullaxon   o zʻ ʻ
davlatining   chegarasini   Shayboniyxon   davridagi   sarhadlarda   qayta   tiklashga
harakat qildi. U   Hirotni   ishg ol etgan, qizilboshlarni bir necha marta mag lubiyatga	
ʻ ʻ
uchratgan edi. Ayni paytda u mamlakat ichkarisidagi o zaro kurash va tarqoqlikka	
ʻ
barham berdi. Ubaydullaxon vafot etgach, ichki ziddiyatlar yana kuchaydi. 5
 
26 2.2. Ubaydullaxon davrida ijtimoiy tizim.
Shayboniylar   davrida   Movarounnahr   va   xuroson   tarixiga   oid   fors   tilidagi
tarixiy   asarlarni   o'zbek   tiliga   tarjima   qilish   ishlari   ham   olib   borildi.   xususan,
Sharafuddin   Ali   Yazdiyning   «Zafarnoma»   asari   Kuchkunchixonning   topshirig'i
bilan   o'zbek   tiliga   tarjima   qilinganligi   ham   Shayboniy   hukmdorlar   milliy   til
ravnaqi uchun qayg'urganliklaridan dalolat beradi. 
Shayboniylar   davrida,   shuningdek,   musavvirlik,   xattotlik   va   musiqa
san'atida, fikx, tibbiyot, mantiq, riyoziyot (matematika), xandasa (geometriya) ilm
va   nujum   (astronomiya)   hamda   ilm-   fan,   madaniyatning   boshqa   sohalarida
rivojlanish   ko'zga   tashlanadi.   Muhammad   Amin   ibn   Ubaydulla   Mo'minboyning
«Xisobi   amali   shabaka»(1550),   Bobokalon   mufti   Samarqandiyning   «Risola   dar
ilmixisob», «Vasiyat bar chaxar qism», Muhammad xusayn Munajjim Buxoriyning
«Ma'rifati   samti   qibla»   va   boshka   asarlari   bu   davrda   ko'pgina   aniq   fanlar
sohasidagi yuksalishlardan dalolat beradi. 
Tibbiyot   sohasida   yozilgan   asarlar   ichida   Sultonali   Samarqandiyning
«Dastur-ul   iloj»   (1596),   Muhammad   Yusuf   Kaxxolning   «Taxqiq-al   xumayyot»,
«Zubdar-ul   Kaxxoliy»   asarlarini,   Ubaydullox   Kaxxol   ibn   Muxammad   Yusufning
«Shifo-ul   ilal»   (Kasalliklar   davosi)   va   «Um   dat-ul   kuxliya   fil-amrodul   bosariya»
(Ko'z   kasalligiga   doir   asosiy   kitob)   asarlarini   aytib   o'tish   mumkin.   Bu   asarlarda
ilgari surilgan davo uslublari, tashxis qo'yish, dorilar tayyorlash va boshqa fikrlar
o'rta   asr   musulmon   sharq   tibbiyotiga   xos   ilg'or   an'analar   xuI   asrda   ham   davom
ettirganligidan dalolatdir. 
Me'morchilik.   Shayboniy   hukmdorlar   ham   me'moriy   inshootlar   barpo
etishga o'z kuch-qudratlarining ifodasi sifatida qaradilar. Sifatli pishiq g'ishtlardan
baland   poydevor   ustiga   qurilgan   ko'plab   inshootlar   bu   davr   shaharsozligi   va
me'morchiligi   yuksak   taraqiy   etganligidan   dalolat   beradi.   Samarqand,   Toshkent,
Qarshi,   Marv,   Balx,   Xiva   va   ayniqsa,   xonlik   poytaxti   Buxoroda   ko'pgina
muxtasham inshootlar barpo etildi. Movarounnahr shaharsozligida temuriylar davri
me'moriy   an'analari   davom   ettirildi   va   boyitildi.   Shaharlarda   ko'plab   madrasalar,
masjidlar, xonkoxlar, yopiq bozorlar, karvonsaroylar, hammomlar qurilgan bo'lsa,
27 yirik   daryolarda   mustahkam   ko'priklar,   karvon   yo'llari   bo'yida   karvonsaroylar,
robotlar,   sardobalar   barpo   etildi.   Me'moriy   inshootlarni   qurishda   davlat
xazinasidan tashqari, hususiy kishilar ham o'z mablag'larini sarflaganliklarini aytib
o'tish kerak. 
Bu   davr   inshootlari   ichida   Samarqand   yaqinida   Shaybonixon   tomonidan
Zarafshon   daryosi   ustida   qurilgan   ko'prik-suv   ayrgichni,  shahardagi   Shaybonixon
madrasasi   (1515-1516)   va   masjidini,   Abduraxm   sadr   madrasasini,   Toshkentda
Navro'z   Ahmadxon   qurdirgan   Barokxon   madrasasini   (Xozirgi   Xasti   Imom)   va
Abdullaxon   ikkinchi   davriga   mansub   Ko'kaldosh   madrasasini,   Qarshi   shahridagi
Abdullaxon   madrasasi   va   Nomozgoh   (Ko'k   Gumbaz)   machitini,   Boqibiy
madrasasini, hammom va sardobani, Karmana yaqinida Zarafshon daryosi ustidagi
ko'prikni   (1582),   bu   shaharda   barpo   etilgan   bir   nechta   madrasa,   xonaqox,
masjidlarini   va   xonlikning   boshqa   shaharlaridagi   ko'plab   binolarni   aytib   o'tish
mumkin. 
Ubaydullaxon   davridan   boshlab   poytaxt   shahar   maqomiga   ega   bo'lgan
Buxoroda   ayniqsa   ko'plab   me'moriy   inshootlar   barpo   etildi.   Bu   shaharda
Ubaydulaxon tomonidan Mir Arab madarsasi  (1535-1536), Abdulazizxon davrida
koshinli   xonaqox,   Masjidi   kalon   (1540-1541)   va   boshqa   imoratlar   barpo   etildi.
Ayniqsa,   Abdullaxon   II   davrida   shaharda   ko'plab   binolar   :   mavdrasalar,
(Modarixon,   Oyposhsho   oyim,   Govkushon,   Fatxulla   Qushbegi,   Dustim,
Abdullaxon   kabilar),   masjidlar,   yopiq   bozor   va   savdo   rastalari   (Toki   Zargaron,
Toki Sarrafon, Toki Kitobfurushon), xonaqoxlar, hammomlar qurildi. 
Xonlikda   shaharlar   taraqqiyoti   va   me'morchilik   ayniqsa   Abdullaxon   II
davrida   juda   yuksaldi.   Xozirgi   O'zbekiston,   Tojikiston,   Kirg'iziston,   Janubiy
Qozog'iston,   Turkmaniston   va   Shimoliy   Afg'oniston   hududlarini   o'z   ichiga   olgan
qudratli   saltanat   barpo   etgan   Abdullaxon   II   o'z   umrini   ot   ustida,   jangu-jadalda
o'tkazgan   bo'lsada,   iqtisodiyot,   madaniyat,   hususan,   me'morchilikka   homiy   yirik
davlat rahbari sifatida xalqimiz xotirasida, tariximizda qoldi. Xozirgi paytda O'rta
Osiyodagi xuI asrga mansub me'moriy obidalarining asosiy ko'pchiligi bu hukmdor
28 davrida   qurilgan   bo'lib,   manbalarning   guvohlik   berishicha   ularning   soni   mingdan
ortib ketadi. 
Shayboniyxan   hukmronligi   davriga   xulosa   tarzini   shuni   aytish   kerakki,
ijtimoiy-iqtisodiy   hayotda   ijodiy   siljishlar   yuz   berdi.   So'nggi   temuriy   hukmdorlar
davrida   kichik-kichik   mustaqil   boshqariladigan   viloyatlarga   bo'linib   ketgan
Movarounnahr   yana   yagona   davlatga   birlashtirildi.   Ilm-fanda,   madaniyatda
temuriylar   davri   an'analari   davom   ettirildi   va   yanada   boyitildi.   Shaharsozlik,
me'morchilik,   hunarmandchilikda   katta   yutuqlar   qo'lga   kiritildi,   tashqi   va   ichki
savdo   yuksak   rivojlandi.   Bularning   barchasi   Shayboniylar   hukmronligi   o'zbek
davlatchiligi   tarixida   muhim   ahamiyatga   ega   davrlardan   biri   ekanligini   ko'rsatib
turibdi.  6
 
29 XULOSA.
Ubaydullaxonning   tariximizdagi   xizmatlari   katta.   Avvalo,   u   Ismoil
Safaviy   va   qizilboshlarning   hujumlarini   bartaraf   etib,   Movarounnahrni   ularning
harbiy-siyosiy   tazyiqlaridan   saqlab   qoldi.   Ubaydullaxon   hukmronligi   davrida
Buxoroning   markaz   sifatidagi   nufuzi   har   tomonlama   o sdi.   Ubaydullaxon   o zʻ ʻ
davlatining   chegarasini   Shayboniyxon   davridagi   sarhadlarda   qayta   tiklashga
harakat qildi. U   Hirotni   ishg ol etgan, qizilboshlarni bir necha marta mag lubiyatga	
ʻ ʻ
uchratgan edi. Ayni paytda u mamlakat ichkarisidagi o zaro kurash va tarqoqlikka	
ʻ
barham   berdi.   Ubaydullaxon   vafot   etgach,   ichki   ziddiyatlar   yana   kuchaydi.
Ubaydullaxon   poytaxtni   Samarqanddan   Buxoroga   ko chirtirdi.   Ubaydullaxon
ʻ
Buxoroga   ota-meros   mulk   deb   qarar   edi,   chunki   Shayboniyxon   hayotligidayoq
Buxoro   hokimligini   ukasi   Mahmud   Sulton   Ubaydullaxonning   otasiga   bergan   edi.
Shu   tariqa,   shayboniylarning   Movarounnahrda   tashkil   etgan   davlati   endilikda
rasmiy   ravishda   Buxoro   xonligi   deb   ataladigan   bo ldi.Ubaydulla   Xon   juda
ʻ
o’qimishli,   mohirona   Qur’on   o’qigan   va   turkiy   tilda   sharhlar   bergan,   iste’dodli
qo’shiqchi   va   sozanda   edi.   XVI   asrning   birinchi   yarmida   Maverannaxrda   eng
muhim   saroy   adabiy   doirasining   shakllanishi   Ubaydullaxon   nomi   bilan   bog’liq.
Ubaydullaning   o’zi   Ubaydiy   adabiy   taxallusi   bilan   turkiy,   fors   va   arab   tillarida
she’rlar   yozgan.   Uning   she'rlari   to’plami   bizgacha   etib   kelgan.   Ubaydullaxon
"Sabrnoma", "Shavknoma" va "G’ayratnoma" singari didaktik she'rlarning muallifi
edi.   U   turkiy   tilda   Qur’onga   sharh   yozgan.   U   Buxoroda   miniatyurada   o’ziga   xos
Buxoro   uslubi   yaratilgan   birinchi   haqiqiy   kitobxonaning   asoschisi   hisoblanadi.
Ubaydullaxon   vorislari   davrida   ishlab   chiqilgan   va   Buxoro   maktabi   deb
nomlangan.   Uning   "Devon-i   Ubaydi"   (qo’lyozma   Londonda,   Britaniya   muzeyida
saqlanadi)   she’riy   t’oplami   bor.   Ubaydullaxon   arab,   fors   va   turkiy   tillarda   ijod
qilgan.
30 31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI.
Asosiy adabiyotlar
1. С . А .   Ҳайдаров .   (2020).   Ўзбекистон   тарихини   ўқитишда
“ Зафарнома ” дан   фойдаланишни   имкониятлари .   Science   and   Education.   1(7).
192-198 
2. Сулаймон   Амирқулович   Ҳайдаров.   (2020).   Тарих   дарсларида
интеграциялашган   технологиялардан   фойдаланиш.   Science   and   Education.
1(8). 666-671 
3. Ҳайдаров   С.   (2020).   Ўзбекистон   тарихи   дарсларида   педагогик
технологияларни   уйғунлашган   ҳолда   қўллашнинг   методик   талаблари.
Academic Research in Educational Sciences. 1 (3). 1313-1321. 
4. Ҳайдаров   Сулаймон   Амирқулович.   (2020).   Тарих   фанини
ўқитишга   оид   экологик   муаммолар   масаласи   «Scientific   Progress»   Scientific
journal 1(1). 12-17. 
5. С.А.   Ҳайдаров.   (2020).   Тарих   дарсларида   тасвирий   санъат
асарларидан   фойдаланиш . Science and Education. 1(9). 458-461. 
6. Ҳайдаров   Сулаймон   Амирқулович.   (2021).   Ўзбекистон   тарихи
фанини   ўқитишда   тасвирий   санъат   асарларидан   фойдаланишнинг   ўзига
хослиги «Scientific Progress» Scientific journal 1(3). 9-14. 
7. Khaydarov S.A. (2021). The role of the use of fine arts in teaching the
history of the country. International scientific and practical conference. CUTTING
EDGE-SCIENCE. Conference Proceedings.  Page 41-43. 
8. Ҳайдаров.   С.   (2021).   Ёшларда   ватанпарварлик   ҳисини
тарбиялашда   “Бобурнома”   асарига   ишланган   миниатюраларнинг   аҳамияти.
Ҳалқаро илмий- амалий конференцияси тўплами. 33-37 б. 
9. Ҳайдаров.   С.   (2021).   Заҳириддин   Муҳаммад   Бобур   хорижлик
татқиқотчилар   нигоҳида:   подшоҳлик   мўйқалами.   Ҳалқаро   илмий-амалий
конференцияси тўплами. 43-46 б. 
32 10. Сулаймон   Ҳайдаров.   (2020).   Ўзбекистон   тарихи   фани   дарслари
самарадорлигини   оширишда   тасвирий   санъат   воситаларининг   роли .   Science
and Education, 1(6), 174-179. 
11. С.А.   Ҳайдаров.   (2020).   Педагог-ўқитувчиларда   ахборот-
коммуникация   кўникмасини   шакллантириш   асослари.   "Science   and
Education." Scientific journal. 1(7). 610-617 
Qo’shimcha adabiyotlar
1 O'zbekiston halqlari tarixi. 1 jild. T. "Fan" 1992.
2 O'zbekiston tarixi va madaniyati. T. "O'qituvchi" 1992 
3 Solix M. yu "Shayboniynoma" T. G'. G'ulom nash. 1998 
4 Solix M. yu "Shayboniynoma" T. G'. G'ulom nash. 1998 
5 O'zbekiston tarixi va madaniyati. T. "O'qituvchi" 1992 
6 O'zbekiston tarixi va madaniyati. T. "O'qituvchi" 1992 
33

Ubaydullaxon – ma’rifatparvar hukmdor va sarkarda

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский