• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

Xususiy korxonalarning tashkiliy–iqtisodiy asoslari

                                                            Kirish
                            Kurs ishi mavzusining dolzarbligi     Bugungi kunda bozor iqtisodiyotiga
asoslangan iqtisodiy tizimda xususiy korxonalar muhim o‘rin tutmoqda. Ular nafaqat
iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlash,   balki   ish   o‘rinlarini   yaratish,   innovatsion   rivojlanish,
raqobatni   oshirish   va   jamiyatning   ijtimoiy   farovonligini   yaxshilashga   ham   sezilarli
hissa qo‘shadi. Xususiy korxonalar davlat iqtisodiyotining bir qismi sifatida faoliyat
yuritib,   resurslarning   samarali   taqsimlanishini   ta'minlaydi   va   iqtisodiy   faollikni
oshirishga   xizmat   qiladi.   Xususiy   sektorning   rivojlanishi   va   ularning   tashkiliy-
iqtisodiy   asoslarini   mustahkamlash   davlatning   iqtisodiy   siyosati   va   rivojlanish
strategiyalarida   ham   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Xususan,   xususiy   korxonalarni
tashkil  etish va boshqarish  jarayonlari, ularning faoliyatini  samarali tashkil  etish va
iqtisodiy   samaradorligini   oshirish   masalalari   ayni   paytda   dolzarb   hisoblanadi.
Korxonalarning   moliyaviy   barqarorligi,   raqobatbardoshligi,   innovatsiyalarni   joriy
qilish imkoniyatlari – bularning barchasi korxonalar faoliyatining tashkiliy-iqtisodiy
asoslariga bog‘liq.
            Shu   sababli   xususiy   korxonalarni   tashkil   etish   va   rivojlantirish   masalalarini
o‘rganish   nafaqat   iqtisodiy   nazariy   jihatdan,   balki   amaliy   jihatdan   ham   katta
ahamiyatga   ega.   Mazkur   kurs   ishi   xususiy   korxonalarning   tashkiliy-iqtisodiy
asoslarini   o‘rganish   orqali   ularning   iqtisodiy   samaradorligini   oshirish   va   barqaror
rivojlanishini ta’minlashga qaratilgan tavsiyalar ishlab chiqishga xizmat qiladi.
            Kurs   ishining   maqsad   va     vazifalari:   Xususiy   korxonalarning   tashkiliy-
iqtisodiy   asoslarini   o‘rganish   orqali   ularning   samaradorligini   oshirish,
raqobatbardoshligini   ta’minlash   va   iqtisodiy   rivojlanishdagi   o‘rnini   kuchaytirishga
oid ilmiy va amaliy tavsiyalar ishlab chiqish.
1.   Xususiy   korxonalarning   iqtisodiyotdagi   o‘rni   va   ahamiyatini   nazariy   jihatdan
3 bilan   birga   o rta   yoki   katta   hajmga   o tish   ehtimoli   pastligidan   dalolat   beradi.ʼ ʼ
Markaziy   Osiyo   mamlakatlarida   mehnat   bozori   malakalari   tuzilmasi   quyi   malakali
ishlardan   o rta   malakali   kasblarga   o tish   kabi   sezilarli   tarkibiy   o zgarishlarni	
ʼ ʼ ʼ
boshdan kechirdi. Shu o rinda, Qozog iston quyi malakaga ega ishchi kuchi ulushini	
ʼ ʼ
sezilarli   darajada   qisqartirganligi   va   yuqori   malakali   ishchilar   sonining   ortishi
malaka   tuzilmasi   jihatidan   boshqa   mamlakatlardan   ustun   keldi,   O zbekiston,	
ʼ
Qirg iziston   va   Tojikistonda   esa   yuqori   malakali   ishchi   kuchi   ulushi   deyarli	
ʼ
o zgarmadi. COVID-19 pandemiyasi kuchaytirgan raqamli o tish iste molchilarning	
ʼ ʼ ʼ
xohish-istaklarini avtomatlashtirish tomon butunlay o zgarishiga olib keldi. Sog liqni	
ʼ ʼ
saqlash va ta lim, АKT mutaxassislari, fan va muhandislik mutaxassislari kabi ko p	
ʼ ʼ
bilim talab qiladigan kasblar raqamli o tish natijasida qisqarish ehtimoli past bo lgan	
ʼ ʼ
bir   paytda,   maxsus   ko nikma   va   mahorat   talab   qilmaydigan   quyi   malakali   ishlar	
ʼ
yo qolib   ketishi   mumkin.	
ʼ               2-modda.   Xususiy   korxona   to‘g‘risidagi   qonun
hujjatlari:Xususiy   korxona   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlari   ushbu   Qonun   va
boshqa qonun hujjatlaridan iboratdir.
3-modda. Xususiy korxona:Mulkdor yagona jismoniy shaxs tomonidan tuzilgan
va   boshqariladigan   tijoratchi   tashkilot   xususiy   korxona   deb   e’tirof   etiladi.
Xususiy korxona tadbirkorlik subyektlarining tashkiliy-huquqiy shaklidir
          Ushbu tahlil bayonida biz O zbekistondagi korxonalar dinamizmi, ish o rinlari	
ʼ ʼ
va malaka tarkibining mehnat bozori jihatlarini ko rsatib o tdik. Garchi bozorga kirib	
ʼ ʼ
kelayotgan   yangi   korxonalar   yangi   ish   o rinlarining   manbalari   hisoblansa-da,	
ʼ
O zbekistonda   ularning   vaqt   o tishi   bilan   kichikligicha   qolishga   moyilligi,	
ʼ ʼ
korxonalar   dinamikasining   zaifligidan   dalolat   beradi.   Shu   bilan   bir   vaqtda,
O zbekiston   iqtisodiyotining  quyi  texnologiyali   ishlab  chiqarish  va kam   bilim  talab
ʼ
qiladigan xizmat ko rsatish sohalariga asoslanganligi O zbekiston mehnat bozorining	
ʼ ʼ
malaka tuzilmasida qisqarish xavfi yuqori bo lgan quyi malakali kasblarning ustunlik	
ʼ
qilishiga   olib   keldi.   Siyosiy   nuqtai-nazardan,   iqtisodiy   siyosat   choralari   raqobat   va
biznes   dinamikasini   kuchaytirishga   qaratilgan   bo lishi   kerak,   chunki   sog lom	
ʼ ʼ
iqtisodiyotda ko proq qiymat qo shadigan korxonalar rivojlanadi va o sadi, eng kam	
ʼ ʼ ʼ
5 ulushlarni tashkil etgan.Sanoat ishlab chiqarish hajmi izchil o’sib bormoqda. Sanoat
tarmoqlariishlab   chiqarish   sur’atlari   bo’yicha   o’sishni   quyidagi   5-jadvalda
ko’rishimiz
mumkin.Sanoat mahsulotlari ishlab chiqarishning yillik hajmi 2010 yilda 2011 yilga
nisbatan   3.2   barobar   o’sishi   kutilmoqda.   Yoqilg’i   sanoati   2.2   barobar,   qora
metallurgiya   1.6   barobar   o’sishi   kuzatilmoqda.   Rangli   metallurgiya   sanoati
2010yilda   2011   yilga   nisbatan   116.1   foiz   izchil   o’sib   bormoqda.   Mashinasozlik
vametallni   qayta   ishlash   sanoatida   mahsulot   ishlab   chiqarish   hajmi   2010
yil2011yilga nisbatan 13 barobar o’sdi.
                        Mustaqillik   yillarida   yurtimizda   avgomobilsozlik,   neft-gazkimyo
sanoati,neftgaz   mashinasozligi,   zamonaviy   qurilish   materiallari   sanoati,   temir
yo’lmashinasozligi,   maishiy   elektrotexnika,   farmasevtika,   zamonaviy   oziq-
ovqatsanoati   va   yengil   sanoat   kabi   bir   qator   mutlaqo   yangi   sanoat   tarmoqlari
yaratildi.
Neft qazib chiqarish va neftni qayta ishlash sanoatining yaratilishimamlakatimizning
energetik xavfsizligini ta'minladi. Energetika mustaqilliginita'minlash hamda neft va
gazni  qayta ishlash  tarmoqlarini  rivojlantirish  dasturidoirasida,  istiqlol  yillarida eng
zamonaviy   texnologiyalarga   ega   bo’lgan   chet   elkompaniyalari   bilan   hamkorlikda
Buxoro   neftni   qayta   ishlash   zavodi   («Teknip»,Fransiya)   va   Shurtangazkimyo
majmuasi   («ABB»)   barpo   etildi,   Farg’ona   neftni   qayta   ishlash   zavodi   to’liq
rekonstruktsiya qilindi.Qayta ishlash sanoatida sanoat mahsulotlari ayrim turlarining
ishlabchiqarilishi xususan, neft, gaz, oltin qazib olish, rangli metallurgiya, kimyo va
neftkimyo sanoatini jadal rivojlantirish uchun davlat barcha shart-sharoitlarni yaratib
berdi.   Natijada   chuqur   sifat   o’zgarishlari   ro’y   berdi   va   O’zbekiston   sanoatining
tarmoq tarkibi ancha diversifikatsiya qilindi va mutanosiblashdi.Yengil va oziqovqat
sanoatining asosiy ishlab chiqarilgan mahsulotlarini 6-jadvalda ko’rishimiz mumkin.
         2011yilda 2000 yilga nisbatan yengil avtomobillar ishlab chiqarish 7,1barobar,
avtobuslar   -   2,6   barobar   va   yuk   avtomobillari   tayyorlash   -   12,9   barobaroshdi.
Mamlakatimiz   iqtisodiyotida   avtomobilsozlik   sanoati   alohida   o’rinegallamokda.   Bu
tarmoq Asaka shahrida AQShning «Jeneral Motors» kompaniyasi bilan hamkorlikda
21 maqsadlari,   funksiyalari   va   xulq-atvoriga   ega   bo‘lgan   aholining   institutsional
birliklari majmui tushuniladi  .
                 
                        
     4. Xususiy korxonalarda eksport salohiyati va uni rivojlantirish yo’llari
                          I qtisodiyotning   barqaror   o'sishi   ta'minlash   sharoitida   korxonalarda
eksportbob mahsulotlar ishlab chiqarish va ularning eksportini samarali tashkil etish
hamda   eksport   faoliyatidan   oqilona   foydalanishga   sezilarli   ta'sir   ko'rsatadigan,   uni
tartibga   solishning   asosiy   vositasi   bo'lgan   tashqi   va   ichki   muhit   omillarini   oqilona
boshqarish   muammo   va   yechimlari,   ularning   sabablari   va   hal   qilish   yo'llari   va
choralari muhokama qilingan. Maqolada korxonalar eksport faoliyati va salohiyatini
oshirishga   ta'sir   etuvchi   tashqi   va   ichki   muhit   omillari   nazariy   va   amaliy   jihatdan
o'rganilgan.   Tadqiqot   doirasida   korxonalar   eksport   faoliyati   va   salohiyatini
oshirishga ta'sir  etuvchi  eng muhim  tashqi  muhit  omillari  va  uning ta'siri  natijasida
yuzaga   keluvchi   muammolar   tahlil   qilingan.   Muallflar   tomonidan   olib   borilgan
tadqiqot   va   tahlil   natijalaridan   kelib   chiqib   eksport   faoliyati   va   salohiyatini
oshirishga ta'sir  etuvchi muammolarni  hal  etishga  doir chora-tadbirlar  taklif qilinib,
xulosalar berilgan. Kalit so'zlar: eksport, eksport faoliyati, eksport salohiyati, eksport
qilish, korxona, tashqi va ichki muhit.
        Korxonaning   eksport   salohiyati   va   faoliyati   ishlab   chiqarish   va   moliyaviy
faoliyatining   tarkibiy   qismi   bo'lib,   u   xorijiy   hamkorlar,   mahsulot   assortimentini
tanlashda,   shartnomaning   narxi,   hajmi   va   etkazib   berish   muddatlarini   belgilashda
to'liq   mustaqillikka   egaligi   bilan   tavsiflanadi.   Bu   imkoniyat   eksport   operatsiyalari
samaradorligiga   ta'sir   etuvchi   omillarni   to'g'ri   boshqarish   orqali   yanada   natijador
bo'ladi.Shu   munosabat   bilan   korxonalar   eksport   salohiyati   va   faoliyatini
rivojlantirishda   ularga   ta'sir   etuvchi   omillarni   boshqarishni   o'rganish   tobora   muhim
ahamiyat   kasb   etmoqda. "Omil"   atamasi   qandaydir   jarayon   yoki   hodisaning
harakatlantiruvchi   kuchi   sifatida   ta'riflanadi.   "Eksport   samaradorligi   omili"
24 Xususiy korxonalarning tashkiliy–iqtisodiy
asoslari
                                               MUNDARIJA
Kirish.
1.Xususiy korxonalarning o’ziga xos xususiyatlari va ularning mamlakat 
iqtisodiyotida tutgan o’rni
2. Xususiy korxonalarni tashkil etishning huquqiy-iqtisodiy jihatlari
3.Xususiy korxonalar faoliyatini rivojlanishining hozirgi holati tahlili
4. Xususiy korxonalarda eksport salohiyati va uni rivojlantirish yo’llari
Xulosa.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati.
2 bo’linadi.Biroq   ushbu   belgilardan   qat’iy   nazar,   deyarli   har   bir   Xususiy   korxona
Nizom   asosida   faoliyat   yuritadi.   Nizomda   Xususiy   korxonaning   nomi,   manzilgohi,
yuqori   turuvchi   organi   va   bu   organning   nomi,   Nizom   jamg’armasi,   bank
muassasalaridagi   rekvizitlari,   Xususiy   korxona   rahbariyatining   lavozimlari,   rahbar
shaxslarning   majburiyatlari,   tuzilmaviy   bo’linmalar   ro’yxati,   hisobot   tartibi
ko’rsatilgan   bo’ladi.   Agar   Nizomda   Xususiy   korxonaning   tashkiliy-huquqiy
funktsiyalari   belgilangan   bo’lsa,   uning   ishlab   chiqarish   va   iqtisodiy   faoliyati
tarkibiga   asosiy   va   aylanma   fondlar,   pul   mablag’lari   va   boshqa   aktivlar   kiruvchi
Nizom jamg’armasiga tayanadi. 
Xususiy korxona rivojlanishi va ishlab chiqarishning kengayib borishi, daromad
hajmi   va   boshqa   moliyaviy   tushumlarning   ortishi   natijasida   Nizom   jamg’armasi
ko’paytirilishi mumkin. Umuman olganda, Nizom jamg’armasi Xususiy korxonaning
iqtisodiy barqarorligi va moliyaviy jihatdan baquvvatligini aks ettiradi.
Amaldagi qonunchilikka asosan Xususiy korxona davlat ro’yxatidan o’tganidan
keyingina   huquqiy   shaxs   sifatida   tan   olinadi.   Davlat   ro’yxatidan   o’tish   uchun
birinchi   o’rinda   quyidagi   hujjatlar   ahamiyatga   ega   bo’ladi:   muassisning   arizasi;
Xususiy   korxonaning   Nizomi;   Xususiy   korxonani   tashkil   qilish   haqida   qaror   yoki
muassislar   shartnomasi;   davlat   bojini   to’laganlik   haqida   kvitantsiya   va
boshqalarIqtisodiyotning   jadal   rivojlanishi   va   ishlab   chiqarish   kuchlarining   o’sishi
faoliyat   yuritayotgan   korxonalardan   tashqari,   yangi   korxonalarni   tashkil   qilish   va
ishga   tushirishga   tayanadi.   Bunday   qadam   iqtisodiy   jihatdan   maqbullikka,  resurslar
imkoniyati   va   korxona   mahsulotlariga   bo’lgan   talabga   asoslanadi.   Biron-bir
mahsulotning taqchilligi yoki umuman yo’q bo’lishi ham, yangi korxona yoki ishlab
chiqarishni   tashkil   qilishga   sabab   bo’lishi   mumkin.   Korxonani   tashkil   qilish
tamoyillari 2- rasmda ko’rishimiz mumkin.
O’zbekiston   Respublikasining   qonunchiliga   asosan,   korxonalar   mulk   egasi
(egalari)   yoki   u   (ular)   tayinlagan   vakillik   organi,   mehnat   jamoa   yoki   muassislar
guruhining   qarori   bo’yicha   belgilangan   qonun-qoidalarga   asosan   tashkil   qilinishi
11 past   foizli   kreditlar   ajratildi,   bu   esa   yangi   loyihalar   uchun   qulay   moliyaviy   sharoit
yaratdi.   Shu   jarayonda   O‘zbekiston   Markaziy   bankining   raisi   Mamarizo
Nurmuratovning   roli   katta   bo‘ldi.Ushbu   ko‘rsatkichlar   va   davlat   tomonidan
yaratilgan sharoitlar natijasida O‘zbekistonda xususiy sektor rivoji davom  etmoqda.
Davlat   tomonidan   xususiy   tadbirkorlik   uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratish,
soliqlarni   kamaytirish   va   kreditlar   ajratish   orqali   xususiy   korxonalar   sonini
ko‘paytirish va iqtisodiyotda ularning o‘rnini mustahkamlash maqsad qilingan.
          Har bir davlatda iqtisodiyotning turli tarmoqlarining rivojlanishi shu tarmoqda
faoliyat   olib   borayotgan   iqtisodiy   subyektlarning   faoliyatiga,   uning   natijaviyligiga
bog liq   hisoblanadi.   Jahon   amaliyotida   korxonalarning   operatsion   faoliyati   tahliliniʻ
tashkil   etish   va   mazkur   faoliyat   samaradorligini   oshirishda   turli   yo nalish,   usul   va	
ʻ
metodlardan   foydalaniladi.   Lekin   mazkur   usullarda   operatsion   faoliyat   tahlilini
tashkil   etishning   umumiy   jihatlari   nazarda   tutilgan   bo lib,   iqtisodiyotning   aniq   bir	
ʻ
sohasida,   shu   sohaning   o ziga   xos   xususiyatlaridan   kelib   chiqib   operatsion   faoliyat	
ʻ
tahlilinitashkil etish masalalari nisbatan kam o rganilgan. Bugungi kunda rivojlangan	
ʻ
davlatlarda   operatsion   faoliyat   tahlilini   tashkil   etishda   turli   yondashuvlar   mavjud
bo lib,   ularni   qo llash   doirasi   korxonalar   faoliyat   olib   boradigan   tarmoq   va   sohalar	
ʻ ʻ
xususiyatidan   kelib  chiqib  belgilanishi  lozim.  Shu  boisdan,   ishlab  chiqarish,  servis,
qishloq   xo jaligi,   savdo   va   boshqa   tarmoqlarda   har   bir   tarmoqning   o ziga   xos	
ʻ ʻ
xususiyatlariga   asoslangan   operatsion   faoliyat   tahlilini   tashkil   etish   va   uni
takomillashtirish   bo yicha   ilmiy   va   amaliy   tadqiqotlarni   amalga   oshirish   muhim	
ʻ
hisoblanadi.   O zbekistonda   olib   borilayotgan   iqtisodiy   islohotlarning   eng   muhim	
ʻ
jihatlaridan   biri,   iqtisodiyotning   real   sektori   korxonalar   faoliyatini   rivojlantirish
asosida mamlakat yalpi ichki mahsuloti hajmini keskin oshirish, bandlik masalalarini
hal qilish, aholi daromadlarini ko paytirish hamda milliy farovonlikni ta minlashdan	
ʻ ʼ
iboratdir.   Jumladan,   O zbekiston   Respublikasi   prezidenti   tomonidan   qabul   qilingan	
ʻ
«Respublikada   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   va   sanoat   kooperatsiyasini
kengaytirishning samarali tizimini yaratish chora-tadbirlari to g risida» gi qarorining	
ʻ ʻ
ikkinchi   bandida   keltirilgan   “mahsulot   ishlab   chiqarish   va   mavjud   quvvatlarni
18 dasturlardan   foydalanishi   talab   qilinadi.Bozor   iqtisodiyoti   sharoitlari   real   sektor
Xususiy   korxonalarining   nafaqat   joriy   muddatda   olinayotgan   foyda,   balki   uzoq
muddatli, puxta o’ylangan strategiya asosida faoliyat yuritishini talab qilib, Xususiy
korxonada   doimiy   ravishda   moliyaviy   tahlil   olib   borilishi,   zaif   jihatlari   aniqlanishi,
zaruriyat   bo’lganda   rentabellik,   to’lovga   layoqat,   o’z   mablag’lari   bilan
ta'minlanganlik va boshqa bir qator koeffitsentlar bilan hamkorlikda faoliyat yutirishi
darkor.
           2. Xususiy korxonalarni tashkil etishning huquqiy-iqtisodiy jihatlari
Korxona   —   yuridik   shaxs   huquqiga   ega   bo lgan   mustaqil   xo jalik   yurituvchiʻ ʻ
sub yekt. Mahsulotlar, tovarlar ishlab chiqarish, xizmatlar ko rstish, ishlarni bajarish	
ʼ ʻ
uchun   tashkil   etiladi.   Iqtisodiy   faoliyatning   xilma-xil   turlari   bilan   shug ullanadi.	
ʻ
Davlat,   munitsipial,   jamoa,   qo shma,   yakka   (oila,   xususiy)   korxonalar   bor.	
ʻ
[1].Korxona   ozbek   tilida   "kompaniya"   ma'noni   anglatadi.   Bu   so'zni   zakazchilar,
tadbirkorlar   yoki   boshqa   tashkilotlar   uchun   faoliyat   yuritadigan   uzluksiz   yuridik
tashkilotlarni   ifodalash   uchun   ishlatishadi.   Korxonalar,   mahsulotlar   yoki   xizmatlar
sotish   orqali   daromad   oladigan   tijorat   yoki   sanoat   firmalari   bo'lishi   mumkin.
Korxona,   faoliyatini   to'g'ri   tashkil   etgan,   tijorat,   xizmat   yoki   sanoat   sohasida
ishlaydigan   tashkiliy-shaxsiy   yoki   yuridik   shaxslardir.   Korxonalar   o'zlariga   xos
maqsadlarni   amalga   oshiradilar   va   tovar   yoki   xizmatlarni   ishlab   chiqarish,   sotish,
xarid   qilish   va   boshqalar   bilan   savdo   qilish   orqali   daromad   olish   uchun   faoliyat
yuritishadi. Korxonalar odatda xodimlarni ishlab chiqarish bilan boshqa tomonlarga
solishadi   va   tartibga   solishlari   uchun   ma'mur   shaxslarga   ega   bo'ladi.   Korxonalar,
moliyaviy   va   huquqiy   javobgarlikka   ega   bo'lib,   shaxsiylikka   oid   riskni
minimallashtirish   uchun   yuridik   shaxs   sifatida   yozilganligi   uchun,   jismoniy
shaxslardan ajralib turadi
      Xususiy   korxonalarga   soliq,   bojxona,   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   va   boshqa
sohalarda   turli   imtiyozlar   berish   orqali   ularning   har   tomonlama   rivojlanishiga
imkoniyatlar   yaratildi.   Ular   faoliyatiga   davlat   boshqaruv   va   nazorat   organlarining
9 xorijiy investitsiyalarni jalb etish choralarini ko‘rish”*1+ bo’yicha bir qator vazifalar
belgilangan.   Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlarning   asosiy
pirovard   maqsadi   mamlakat   iqtisodiyotida   bozor   munosabatlari   tamoyillarini   to`liq
qaror   topishidan   iboratdir.   Ushbu   jarayonda   esa   xorijiy   kredit   liniyalarining   o`rni
beqiyosdir .  
    Mavzuga   oid   adabiyotlarni   tahlil   etish   jarayonida   real   sektorning
rivojlanishi   yuzasidan   bir   qancha   yetakchi   iqtisodchi   olim   va   mutaxassislar
tomonidan   ilmiy   izlanishlar   olib   borilganligiga   guvoh   bo ldik,   ular   quydagilardanʻ
iboratdir. Masalan, YU.B. Zelenskiy xulosasiga ko‘ra: "Iqtisodiyotning real sektoriga
erkin   bozorda   sotiladigan   barcha   tovarlar   va   xizmatlarni   (moliyaviy   vositachilik
xizmatlaridan   tashqari)   qayta   ishlab   chiqaradigan   nodavlat   korporatsiyalar   sektori
korxonalari   va   tashkilotlari   kiradi   (Milliy   hisoblar   tizimi   metodologiyasi
bo‘yicha)"*2+.   "Tovarlarning   bozor   aylanishini,   ularni   sotib   olish   va   sotishni,
shuningdek   bitimlar   tuzishda,   tovarlarni   etkazib   berishda,   ularni   saqlashda
mijozlarga   xizmat   ko‘rsatishni   ta’minlaydigan   savdo   faoliyati   real   iqtisodiyotning
ajralmas  qismidir” deb ta’rif  beradi. Yondashuvning o‘ziga xosligi  YU.B.Zelenskiy
yuqorida   tavsiflangan   yondashuvlar   bilan   taqqoslaganda,   YAIMni   yaratishda
qatnashish oxir-oqibat iqtisodiyotning real sektoriga tegishli ekanligini ko‘rsatmaydi.
Muayyan   sektorni   real   iqtisodiyot   sifatida   tasniflash   mezoni   ijtimoiy   talab
qilinadigan   tovarlar   va   xizmatlarni   ishlab   chiqarish   va   iste’mol   qilishdir.   V.N.
CHerkovets   yondashuviga   ko‘ra   real   sektorni   YAIMni   yaratishda   qatnashishiga
ko‘ra   tavsiflanadi*3+:   1)   Savdo   sanoat   xizmatlarini   ko‘rsatishga   kiritilganmi?   2)
"Boshqa xizmatlar" nimani anglatadi, ular pul, fond va sug‘urta bozorlari institutlari
tomonidan ko‘rsatiladigan xizmatlarni o‘z ichiga oladimi? Ushbu savollarga javoblar
xo‘jalik   yurituvchi   sub’ektlarni   iqtisodiy   muomala   turiga   qarab   guruhlash   asosida
"Iqtisodiyotning   real   sektori"   tushunchasini   aniqlashga   yondashish   orqali   berilgan.
Iqtisodiy   xatti-harakatlar   turi   xo‘jalik   yurituvchi   sub’ektlarni   iqtisodiy   faoliyatini
amalga   oshirishga   yo‘naltiradigan   sabablar   va   rag‘batlantirishlar   bilan   belgilanadi.
Iqtisodiy harakatlarning turlari bo‘yicha guruhlash mamlakat iqtisodiyotining tarmoq
tuzilishini   beradi.   Xalq   xo‘jaligining   sektori   deganda   aholining   o‘xshash   iqtisodiy
23 tushunchasi   korxonaning   eksport   samaradorligiga   sezilarli   ta'sir   ko'rsatadigan   holat
sifatida belgilanishi kerak.
                    Omil   -   tashkilot   faoliyati,   eksport   strategiyasi   va   taktikasi,   tashqi   bozor,
mahsulot   yoki   tarmoqning   ko'p   qirrali   tavsifi   bo'lib   hisoblanadi.   U   bir   o'lchovli   va
o'lchanadigan   o'zgaruvchilar   to'plami   bilan   tavsiflanadi.S.I.Ojegov   tomonidan
tahrirlangan, 2016 yilda nashr qilingan rus tili lug'atida "omil" atamasining quyidagi
ta'rifi   berilgan:   "Omil   -   bu   qandaydir   jarayon   yoki   hodisaning   harakatlantiruvchi
kuchi",   2017   yil   nashridagi   bu   atamaning   kengroq   talqinini   beradi:   "Omil   -   bu
qandaydir   jarayon   yoki   hodisaning   harakatlantiruvchi   kuchi   bo'lib,   uning   xarakteri
yoki   individual   xususiyatlarini   belgilab   beradi"   [1].   Zamonaviy   iqtisodiy
adabiyotlarda   eksport   salohiyatiga   ta'sir   etuvchi   omillarni   tasniflashga   turlicha
yondashuvlar   mavjud.   Bir   necha   omillar   guruhlari   mavjud:   korxonaning
xususiyatlari   (hajmi,   xalqaro   kompetentsiyasi,   xalqaro   ish   tajribasi   va   boshqalar),
tarmoq va bozor; psixologik xususiyatlar; maqsadli segmentni tanlash.
              Mavjud  manbalar  tahlili  Uskova   S.I.  Asailov   A.A.  Deniels   Djon  D.    Kislova
Yu.E.kabi   olimlar   eksport   salohiyatiga   ta'sir   etuvchi   omillarni   quyidagi   guruhlarga
birlashtirishga   harakat   qilgan:   taqsimlanish   darajasiga   ko'ra   -   xususiy   va   umumiy;
ta'sir qilish muddatiga ko'ra - doimiy va o'zgaruvchan; kelib chiqish sohasiga ko'ra -
tashqi va ichki; faoliyat tavisifiga ko'ra - intensiv va ekstensiv; ta'sir darajasiga ko'ra
-   asosiy   va   ikkilamchi.;   nazorat   darajasiga   ko'ra   -   nazorat   qilinadigan   va   nazorat
qilinmaydigan omillarga ajratadi.
                   Ba'zi iqtisodchilar omillarni faqat ikki guruhga ajratadilar : tashqi va ichki,
ichki   omillar   doirasida   esa   ekstensiv   va   intensivni   o'rganadilar.   Bir   qator
tadqiqotchilar   yuqorida   muhokama   qilingan   tasnifni   omillar   bo'linishining
qo'shimcha belgilarini kiritish orqali kengaytiradilar, bu mahalliy va global, ijobiy va
salbiy,   miqdoriy   va   sifat   omillarini   va   boshqalarni   ajratib   ko'rsatish   imkonini
beradi.Shuni   hisobga   olish   kerakki,   xalqaro   maydonda   faoliyat   yuritayotgan
korxonaning   tashqi   muhiti   milliy   bozorda   faoliyat   yuritayotgan   korxonaning   tashqi
muhitidan   sezilarli   darajada  farq  qiladi.  Bundan   tashqari,  tashqi   iqtisodiy   faoliyatni
25 qaror,korxona   Nizomi   (ta’sis   shartnomasi)   va   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan
belgilab   beriluvchi   ro’yxatdagi   boshqa   hujjatlar   taqdim   etiladi.Korxonalarni
ro’yxatga olishdan, ularni tashkil qilish maqsadga muvofiq emas, degan sabab bilan
bosh tortishga yo’l qo’yilmaydi. Agar korxonani ro’yxatga olish o’z vaqtida amalga
oshirilmasa   yoki   ta’sischi   ro’yxatga   olinmaslik   sabablarini   asossiz   deb   hisoblagan
taqdirda   ta’sischi   sudga   murojaat   qilishi   mumkin.   Korxonani   ro’yxatga   olishdan
asossiz ravishda bosh tortish mahalliyhokimiyat organlarining moddiy javobgarlikka
tortilishiga   olib   kelishi   mumkin.Korxonani   ro’yxatga   olish   uchun   kerak   bo’ladigan
hujjatlarni   3   rasmda   ko’rishimiz   mumkin.       Xususiy   korxonalarni   tashkil   etishning
huquqiy   va   iqtisodiy   jihatlari   ko‘p   qirralidir.   Bu   jarayonda   korxonani   ro‘yxatdan
o‘tkazish   tartibi,   soliq   rejimlari,   muassislarga   qo‘yiladigan   talablar   va   shunga
o‘xshash   qator   muhim   omillarni   hisobga   olish   kerak.   Mana   shu   mavzuga   oid   ba’zi
muhim ma’lumotlar:
1. Xususiy korxona tashkil etish huquqiy asoslari
O‘zbekiston   Respublikasida   xususiy   korxonalarni   tashkil   etish   O‘zbekiston
Respublikasining   Fuqarolik   kodeksi   va   "Xususiy   korxona   to‘g‘risida"gi   qonun
(1991-yilda  qabul  qilingan)   asosida   amalga  oshiriladi.  Bu  qonunga   binoan,  xususiy
korxona yagona muassis tomonidan tashkil etilishi mumkin. Yagona muassis yuridik
yoki jismoniy shaxs bo‘lishi mumkin. Bu borada asosiy hujjatlar korxonaning Ustavi
va uning ro‘yxatdan o‘tganligi to‘g‘risidagi guvohnoma hisoblanadi.
2. Korxonaning ro‘yxatdan o‘tish tartibi va muassislarga qo‘yiladigan talablar
O‘zbekistonda   xususiy   korxonalarni   ro‘yxatdan   o‘tkazish   jarayonini   Adliya
vazirligi   hamda   Davlat   xizmatlari   agentligi   orqali   amalga   oshirish   mumkin.   2017-
yilda   "Yagona   darcha"   tizimi   joriy   etildi,   bu   esa   korxonalarni   tezroq   va   qulayroq
ro‘yxatdan   o‘tkazish   imkonini   berdi.   Shu   tartibda,   2021-yilda   Prezident   Shavkat
Mirziyoyev   farmoniga   ko‘ra,   korxonalarni   ro‘yxatdan   o‘tkazish   jarayoni
soddalashtirildi va jarayonlar raqamlashtirildi.
15 o‘rganish.
2.   Xususiy   korxonalarning   tashkiliy-iqtisodiy   asoslarini   tashkil   etish   jarayonlarini
tahlil qilish.
3.   Korxonalarning   samaradorligini   oshirishga   qaratilgan   boshqaruv   tizimlarini   va
usullarini o‘rganish.
4.   Xususiy   korxonalarning   moliyaviy   barqarorligini   ta’minlash   va   investitsiyalarni
jalb qilish imkoniyatlarini tahlil qilish.
5. Bozor iqtisodiyotida xususiy korxonalar uchun mavjud muammolar va ularni hal
qilish yo‘llarini aniqlash.
6. Xususiy korxonalarni rivojlantirish va raqobatbardoshligini oshirish bo‘yicha
        Kurs   ishi   mavzusining   ob’ekti   va   predmeti.   Obyekt-Xususiy   korxonalar   va
ularning   iqtisodiyotdagi   roli.Predmet-xususiy   korxonalarning   tashkiliy-iqtisodiy
asoslari, ularning faoliyatini samarali tashkil etish, boshqarish, moliyaviy barqarorlik
va raqobatbardoshlikni oshirish usullari.
          Kurs   ishi   tuzilmasining   tavsifi .   Kirish,   4   ta   reja,   xulosa   va   takliflar,
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
      
                 
                    
                                  1.Xususiy   korxonalarning   o’ziga   xos   xususiyatlari   va   ularning
mamlakat iqtisodiyotida tutgan o’rni
              So nggi yillarda korxonalarning tashkil topishi ortib borayotganiga qaramay,ʼ
O zbekistonda xususiy tashkilotlarning hajmi bo yicha dinamikligi umuman olganda	
ʼ ʼ
zaifligicha qolmoqda, bu xususiy korxonalarning kengaymaslikni afzal ko rishi, shu	
ʼ
4 imkoniyatlari   (asosiy   ishlab   chiqarish   fondlari,   ularning   hajmi,   tarkibi,   tuzilishi,
yoshi,   amortizatsiyasi,   mehnat   unumdorligi,   kapital   unumdorligi   va   boshqalar)
kiradi.
             Demak, bular sanoat korxonalarining eksport faoliyatining rivojlanishiga ta'sir
etuvchi   asosiy   ichki   muhit   omillaridir.   Ushbu   omillarni   tavsiflovchi   ko'rsatkichlar
tizimini   ishlab   chiqish   orqali   bu   omillarni   hisobga   olish   korxonalarning   eksport
faoliyati   va   salohiyatini   samarali   rivojlantirishning   zarur   shartidir.Eksport
faoliyatidan   oqilona   foydalanishga   sezilarli   ta'sir   ko'rsatadigan,   uni   tartibga
solishning asosiy vositasi bo'lgan tashqi muhit omillaridan biri bojxona tizimi va uni
rivojlantirish vazifalaridir. Bojxona tizimining hozirgi holati, tariflarni tartibga solish
tashqi savdoni erkinlashtirish darajasini ham tavsiflaydi.
            O'zbekiston "Biznes yuritish 2020" tadqiqotida "Transchegaraviy savdo" kabi
ko'rsatkich   bo'yicha   dunyoning   190   ta   davlati   orasida   152-o'rinda   bo'lib,   bu
ko'rsatkich   bo'yicha   yon  qo'shnilarimiz   Qirg'iziston   89-o'rin,   Qozog'iston   105  -o'rin
va   Tojikiston   141-o'rinni   band   etib,   bizni   ortda   qoldirmoqda.   Qo'shnilarmizda
transchegaraviy savdoga ko'maklashish va bojxona rasmiylashtiruvini soddalashtirish
bilan   bog'liq   islohotlar   natijasida   Tojikiston   chegara   va   bojxona   tartib-taomillariga
27   soat,   ham   hujjatlarni   rasmiylashtirishga   (66   soat)   vaqt   sarflayotgan   bo'lsa,
Qirg'iziston   5   soat   va   72   soat   hamda   Moldova   3   soat   va   48   soat   sarflaydi.   Agar
O'zbekistonda chegara va bojxona tartib-qoidalari 32 soatni talab qilsa, Tojikistonda
bu tartib 27 soat, Qozog'istonda esa 105 soat, Gruziyada 6 soat va Armanistonda 27
soat davom etadi.
                                                   
                                                      Xulosa 
              Xususiy   korxonalarning   tashkiliy-iqtisodiy   asoslari   ularning   muvaffaqiyatli
faoliyat yuritishi va eksport salohiyatini rivojlantirishda muhim rol o‘ynaydi. Ushbu
asoslar   bir   qator   jihatlarni   o‘z   ichiga   oladi:Xususiy   korxonalar   samarali   tashkiliy
struktura yaratishi zarur. Bu, boshqaruvni soddalashtirish, xodimlarning vazifalarini
30 O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
1 kreditor   hamda   yetkazib   beruvchilar   bilan   yaxshi   munosabatlar   yotadi.   Asosiy
e’tiborni  kreditorlarga qaratish kerak, chunki  firma faoliyatida ularning ishonchi  va
yordam   berishga   tayyorligi   muhim   ahamiyatga   ega.   Yetkazib   buruvchilar   bilan
muomala   qilishning   bir   qancha   shartlari   mavjud:   -   yetkazib   beruvchilarga,   xuddi
mujozlardek   muomala   qilish   kerak;   -   qiziqishlar   umumiyligini   namoyish   etishni
yoddan   chiqarmaslik   lozim;   98   -   yetkazib   beruvchining   o‘z   vazifalari   bilan
tanishtirib   berish   va   uning   faoliyatini   nazorat   qilish   zarur.   -   kelib   chiqishi   mumkin
bo‘lgan   muammolarni   hal   qilishga   ko‘maklashishga   tayyor   bo‘lish   kerak;   -
majburiyatlarni o‘z bo‘yniga olishni nazorat qilish lozim; - ish faoliyatidan yetkazib
beruvchining   qiziqishlarini   e’tiborga   olish   kerak;   -   faoliyat   doirasida   barqaror
muloqotni   ta’minlash   zarur.   G‘arb   mamlakatlarida   iqtisodiyotning   yangi   sohalari
rivojlanishi,   sanoati   rivojlangan   mamlakatlarda   tovarlar   taklifining   kengayishi,
xomashyo   va   materiallar   sohasi   faoliyatini   yanada   qiyinlashtiradi.   Muvaffaqiyatli
savdoni   amalga   oshirish   uchun   bozorlar   haqida   keng   axborotga   ega   bo‘lish   kerak.
Buning   uchun   bozor   tadqiqotlari   olib   borilishi   kerak.   Bozor   tadqiqotlarini   olib
borishda muammoning to‘g‘ri qo‘yilishi muhim ahamiyat kasb etadi. Bozorni tadqiq
qilish   muammosini   yechishda   eng   sodda   algoritm   korxonaning   axborotlar   bilan
ta’minlanganligida o‘z aksini topadi. (22-chizma). 22-chizma. Korxona axborot bilan
ta’minlanganligining   samarali   tuzilishi   Xomashyo   va   materiallar   bozorini   tadqiq
qilish   ayni   vaqtda   tadqiq   qilinayotgan   bozorlar   turini   aniqlashni   ham   talab   qiladi.
Ularni   quyidagi   guruhlarga   bo‘lish   mumkin:   -   bevosita   bozorlar   (xomashyo   va
materiallar   bozorini   ta’minlovchilar);   Axborotni   saqlash   Boshqaruvchi   bo’lim
muammoning qo’yilishi Axborotga talabning tahlili Axborot tarqatuvchilarni qidirish
Axborotga   ega   bo’lish   Axborotni   qayta   ishlash   Axborotni   uzatish   99   -   o‘rinbosar
tovarlar   bozori   (to‘la   yoki   qisman   o‘rinbosuvchi   tovarlar);   -   bilvosita   bozorlar
(yetkazib beruvchilar tomonidan qo‘llanadigan bozor); - yangi bozor. Bu axborotlar
talab, taklif va bozor balansi haqida bo‘lib, quyidagi savollarga javob berishi kerak: -
tadqiq qilinayotgan bozorning tuzilishi  qanday? - tadqiq qilinayotgan bozor qanday
tuzilishga   ega   yoki   u   talab   va   taklifni   qanday   muvozanatlaydi?   -   bozor   tuzilishi
qanday yo‘llar bilan rivojlantirilishi mumkin? Bu savollarni chuqurroq o‘rganish và
7 korxonalarining   operatsion   faoliyati   samaradorligini   tashkil   qiladi.         O’tgan   davr
mobaynida,   ayniqsa,   mustaqil   taraqqiyotimizning   dastlabki   yillarida   yengib
o’tishimizga   to’g’ri   kelgan   ulkan   qiyinchiliklar,   muammolar,tahdid   va   sinovlarga
qaramasdan O’zbekiston iqtisodiyoti 21 yil davomida qariyib3,4 barobar, yalpi ichki
mahsulot   aholi   jon   boshiga   2,5   barobar,   o’rtacha   ish   haqi   14   barobar   o’sganini,   bu
davrda   mamlakatimiz   aholisi   8   million   244   ming   kishiga   ko’payib,   hozirgi   kunda
28,5   million   nafarni   tashkil   etishini   inobatga   oladigan   bo’lsak,   bunday   ulkan
natijalarga   erishganimizni,   chindan   ham   tasavvur   qilishning   o’zi   qiyin.Aholining
yalpi daromadlari amaldagi hisob-kitoblar bo’yicha 8,6 martaoshdi. Ayni paytda bu
ko’rsatkichning   47   foizi   biz   uchun   mutlaqo   yangi   bo’lganmulk   shakllari   va
tadbirkorlik   faoliyatidan   olingan   daromadlardir.Ekspertlar   tomonidan   bildirilgan
xulosalarga   ko’ra,   o’rtacha   darajadagibarqaror   pul   daromadlariga   ega   bo’lgan   uy
ho'jaliklarining 2011 yil yakunlaribo’yicha 60 foizni tashkil etgan.
               Bizning bugungi kundagi eng muhim ustuvor yo’nalishlarimiz chuqurtarkibiy
o’zgarishlarni   amalga   oshirish,   jadal   va   mutanosib   rivojlanishni
ta'minlash,iqtisodiyotning   yetakchi   tarmoqlarini   modernizatsiya   va   diversifikatsiya
qilish,investitsiyaviy   ishchanlik   muhitini   shakllantirish   va   chuqurlashtirish,   yuksak
texnologiyalar   asosida   yuqori   qo’shimcha   qiymatga   ega   bo’lgan,   raqobatdosh
mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   o’zlashtirish,   eksport   sohasidagi   mavqeimizni
mustahkamlashdan   iboratdir.Milliy   iqtisodiyot   tarmoqlari   rivojining   asosiy
ko’rsatkichlarini   ko’ribchiqamiz.   Bulardan   YAIMning   iqtisodiyot   tarmoqlari
bo’yicha tarkibi 4-jadvalda ko’rish mumkin.
       Iqtisodiyot tarmoqlarini sanoat asosida tashkil etish, modernizatsiya qilish,texnik
va   texnologik   yangilash   bo’yicha   2000-2010   yillarda   qabul   qilinganchoratadbirlar
mamlakatimizda   sanoatning   avtomobilsozlik,   neft   va   gaz-kimyo,   temir   yo’l,
mashinasozligi   kabi   yangi   tarmoqlarining   yaratilishi   2010   yilga   kelib   sanoat
mahsulotlari umumiy hajmining o’sishi hamda YaIM tarkibida sanoatning ulushi 24
foizga yetishini ta'minladi. Ishlab chiqarish hajmining 2011 yildagi  barqaror  o’sishi
tufayli   yalpi   ichki   mahsulotdagi   qurilish   6.5,   transport   va   aloqa   11.7,   savdo   8.8
20 mumkin.   Shuningdek,   korxonalar   agar   korxona   mulki   egasi   yoki   u   tayinlagan
vakillik organining roziligi bo’lsa, faoliyat yuritayotgan korxona tarkibidan bir yoki
bir   nechta   tarkibiy   bo’linmalarni,   ushbu   bo’linmalarning   mehnat   jamoalari
tashabbusiga ko’ra, ajratib chiqarish natijasida ham tashkil topishi mumkin. Korxona
joriy   va   hisob-kitob   raqamlari   ochish   va   ular   to’g’risidagi   holatlarni   tasdiqlash
huquqiga   ega   bo’lgan,   mustaqil   huquqiy   shaxs   maqomidagi   sho’ba   korxonalari,
filiallar,   vakolatxonalar,   bo’lim   va   boshqa   tashkiliy   bo’linmalarni   tashkil   qilishi
mumkin.   Korxona   qonun   hujjatlarida   belgilab   qo’yilgan   tartibda   maxsus   davlat
organlarida   ro’yxatga   olingan   kundan   boshlab   tashkil   qilingan   hisoblanadi   va
huquqiy   shaxs   maqomiga   ega   bo’ladi.   Yangi   korxona   tashkil   qilishdan   asosan
quyidagi maqsadlar ko’zlanadi:
- iste’molchilar talab qilayotgan mahsulot ishlab chiqarishni ko’paytirish va uni
sotishdan foyda (daromad) olish;
- ishlab chiqarishga ish bilan band bo’lmagan aholini jalb qilish va shu
orqali ish bilan ta’minlashdagi ijtimoiy muammolarni hal qilish;
- ishlab chiqarishga mavjud qo’shimcha resurslarni jalb qilish;
- fan-texnika yutuqlaridan foydalangan holda yangi sanoat mahsulotlarini ishlab
chiqarish;
- yakka tarzda yoki hamkorlikda faoliyat yuritish uchun kichik korxona
(o’rtoqchilik   kabi)   tashkil   qiluvchi   alohida   fuqarolar   yoki   shaxslar   guruhi
a’zolarining shaxsiy ehtiyojlarini qondirish;
-   ishlab   chiqarishni   mustahkamlash   va   rivojlantirish   hamda   bozor   muhitini
kengaytirish.
             Yangi korxona tashkil  qilishdan asosiy maqsadlar belgilangandan keyin ta’sis
hujjatlari   tuziladi.   Ta’sis   hujjatlarni   tayyorlash   korxonani   tashkil   etish   va   keyingi
12 kengaytirish,   ulardan   samarali   foydalanish   hamda   uni   kengaytirish”265   kabi
vazifalarini  bajarishda  mazkur  tadqiqotda  erishilgan  natijalar  muhim  ahamiyat  kasb
etadi.   Operatsion   faoliyat   tahlilini   o tkazish   va   uni   takomillashtirish   masalalarigaʻ
bugungi   kunda   katta   e tibor   qaratish   obyektiv   zaruratga   aylanib,   bu   bo yicha	
ʼ ʻ
yangicha   yondoshuvlarni   ishlab   chiqish   hamda   amaliyotga   tadbiq   etish   ilmiy
tadqiqotlarning   ustuvor   yo nalishlari   hisoblanadi.Korxonalar   operatsion   faoliyati	
ʻ
tahlilini   takomillashtirish   bo yicha   olib   boriladigan   tadqiqot   natijalarining   ilmiy
ʻ
ahamiyati   olingan   natijalarning     asoslanganligi,   ishlab   chiqilgan   ilmiy   taklif   va
amaliy   tavsiyalarning   korxonalar   operatsion   faoliyati   tahlilini   takomillashtirishga
xizmat   qilishi   bilan   izohlanadi.
              Operatsion   faoliyat   tahlilini   tashkil   etish   va   uni   rivojlantirish   borasidagi
tadqiqotlarda   ishlab   chiqilgan   taklif   va   tavsiyalarning   ishlab   chiqarish,   xizmat
ko rsatish,   savdo   va   boshqa   faoliyatlar   bilan   shug ullanadigan   xo jalik   yurituvchi	
ʻ ʻ ʻ
subyektlarda   operatsion   faoliyatning   samaradorligini   oshirishga   yordam   beruvchi
boshqaruv   qarorlarini   ishlab   chiqishda   qo llash   faoliyat   samaradorligini   oshirishda	
ʻ
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bundan   tashqari,   tadqiqot   natijalarining   oliy   ta lim	
ʼ
muassasalarida   buxgalteriya   va   moliya   mutaxassisligida   kadrlar   tayyorlash   sifatini
oshirish   maqsadida   o qitiladigan   fanlar   va   modullar   bo yicha   o quv   dasturlari   va	
ʻ ʻ ʻ
resurslarini   takomillashtirish   jarayonida   foydalanish   sohada   yetuk   kadrlar
tayyorlashda   ta lim   samaradorligini   oshirishga   ham   xizmat   qiladi.Korxonalarda	
ʼ
operatsion   faoliyat   tahlilini   zarurligini   quyidagicha   izohlash   mumkin.   Birinchidan,
ishlab   chiqarish   korxonalarining   bevosita   funksional   vazifasi,   mahsulot   ishlab
chiqarish   va   sotishni   samarali   amalga   oshirish   lozimligi   inobatga   olinadi.
Ikkinchidan,   korxonaning   investitsion   va   innovatsion   rivojlanishi   korxona   faoliyat
olib   boradigan   soha   rivoji   uchun   yo naltiriladi.   Uchinchidan,   soha   rivoji   bo yicha	
ʻ ʻ
hukumat   doirasida   qabul   qilinadigan   qarorlar   ijrosi   manzilli   yo naltiriladi   hamda	
ʻ
korxona imkoniyatlari va quvvatlari ham ushbu vazifani bajarishga qodir bo lishligi	
ʻ
ta minlanadi.   To rtinchidan,   barcha   mavjud   imkoniyat   va   vositalardan   maqsadga	
ʼ ʻ
muvofiq foydalana oladigan yetarli malakaga ega bo lgan mutaxassislar ham mavjud	
ʻ
bo lishi   kerak.   Ushbu   sanab   o tilgan   jihatlar   birgalikda   ishlab   chiqarish	
ʻ ʻ
19 3. Soliq rejimlari va iqtisodiy jihatlar
Xususiy   korxonalar   uchun   O‘zbekistonda   2020-yildan   boshlab   soddalashtirilgan
soliq rejimlari joriy etildi. Soliq tizimida kichik korxonalarga QQSdan ozod bo‘lish
yoki unga o‘xshash  imtiyozlar  taklif qilindi. 2022-yilda kichik biznes subyektlariga
yana bir qator imtiyozlar joriy qilindi. Masalan, yillik aylanmasi 1 milliard so‘mdan
kam   bo‘lgan   xususiy   korxonalar   QQSdan   ozod   etildi.   Bu   choralar   kichik   va   o‘rta
biznesni   qo‘llab-quvvatlash   va   iqtisodiy   faollikni   oshirish   maqsadida   amalga
oshirildi.Xususiy   korxonalarni   rivojlantirishda   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev
hamda   O‘zbekiston   Savdo-sanoat   palatasi   rahbarlari,   ayniqsa,   Adliya   vaziri
Ruslanbek Davletovning faoliyati muhim hisoblanadi. Ayniqsa, 2016-yildan boshlab
Shavkat   Mirziyoyev   tomonidan   tadbirkorlik   subyektlarini   qo‘llab-quvvatlash
bo‘yicha   islohotlar   joriy   qilinishi   xususiy   sektorga   qulay   sharoit   yaratib
berdi.Mazkur qonun va tartiblar nafaqat yangi korxonalar uchun, balki o‘z faoliyatini
kengaytirish   istagidagi   mavjud   korxonalar   uchun   ham   yangi   imkoniyatlar   yaratdi.
Tadbirkorlik   subyektlari   uchun   raqobatbardosh   muhitni   yaxshilash,   ular   uchun
infratuzilma   yaratish   va   moliyaviy   yordam   mexanizmlarini   rivojlantirish
O‘zbekistonning uzoq muddatli iqtisodiy strategiyasida muhim o‘rin tutadi.
       3.Xususiy korxonalar faoliyatini rivojlanishining hozirgi holati tahlili
                  O‘zbekiston   Respublikasida   xususiy   korxonalar   faoliyatini   rivojlantirish   va
ularning   bugungi   holati   tahlilida   ko‘plab   muhim   iqtisodiy   va   huquqiy   o‘zgarishlar
hisobga olinadi. Quyida ba'zi asosiy raqamlar, yillar va shaxslar ishtirok etgan faktlar
keltirilgan:O‘zbekiston   Statistika   qo‘mitasi   ma'lumotlariga   ko‘ra,   2016-yilda
mamlakatdagi xususiy korxonalar soni 120 mingdan oshgan bo‘lsa, 2022-yilga kelib
bu   ko‘rsatkich   300   mingdan   oshdi.   Bu   yillarda   xususiy   sektor   davlat   tomonidan
tadbirkorlik  faoliyatiga   berilgan  imtiyozlar   va  qulay  muhit   natijasida  tez   rivojlandi.
Masalan,   kichik   korxonalarga   soliq   imtiyozlari   va   kreditlar   taqdim   etilishi   ularning
sonini ko‘paytirishga xizmat qildi.
16 • investitsiya salohiyatidan foydalanish qobiliyati;
• eksport faoliyatini axborot bilan ta'minlash;
• tashqi iqtisodiy faoliyat sohasidagi mutaxassislarning ish prinsiplari;
• tovarlar
raqobatbardoshliginin g zarur darajasini ta'minlash;
• eksport qiluvchi mamlakatdagi vaziyatni makroiqtisodiy o'rganish sifati
Eksport imkoniyatlarini belgilovchi omillar
• asosiy ishlab chiqarish fondlari, hajmi, tarkibi, tuzilishi, yoshi, amortizatsiyasi;
• korxonaning tashkiliy tuzilmasi;
                 Rivojlanayotgan va o‘tish davri iqtisodiyotiga ega bo‘lgan davlatlar uchun
iqtisodiyotning   yoki   moliya   bozorining   rivojlanish   darajasini   korxonalarini
moliyalashtirish  manbalarini   turlari   va  investitsion   muhit   bilan   belgilanadi.  Bunday
holatda   iqtisodiyotda   moliya   bozorining   funksiyalarini   bajarish   nuqtai   nazaridan
tahlil qilish muhim hisoblanadi. Bugungi sharoitda qarz olish iqtisodiyotning nafaqat
real   sektori   balki   umuman   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlar   faoliyatini
moliyalashtirishning   ajralmas   qismi   hisoblanadi.   Moliyaviy   sektor   bilan
taqqoslaganda   past   rentabellik   va   uzoq   muddat   o‘zini   oqlash,   tezkor   texnologik
rivojlanish  sharoitida  zarur   bo‘lgan  ishlab  chiqarish  quvvatini  faqat   o‘z  mablag‘lari
hisobidan   tez   modernizatsiya   qilish   juda   qiyin.   Shu   sababli   ham   real   sektor
korxonalari emissiyaviy hamda noemissiyaviy qimmatli qog‘ozlarni chiqarish orqali
korxonani   modernizatsiya   qilishni   maqsad   qilishadi.   Ya’ni   moliya   sektori   real
sektorni   rivojlantirishda   muhim   vazifani   qimmatli   qog‘ozlar   va   qarz   mablag‘lari
orqali   amalga   Hozirgi   vaqtda   asosan   real   sektor   korxonalarini   moliyalashtirish
manbalari   bo‘lib,   asosan   o‘z   mablag‘lari,   bank   kreditlari,   davlat   byudjetidan
ajratmalar   hisoblanib,   qimmatli   qog‘ozlar   orqali   moliyalashtirish   tizimi   amaliy
natijadorligi   jihatidan   boshqa   moliyalashtirish   manbalariga   qaraganda   katta   o‘rin
egallamaydi. Shu bilan birga  investitsiyalarni  jalb etish  va ularning samaradorligini
28 samarali   tizimini   yaratish   chora-tadbirlari   to'g'risida"gi   PQ-99-son   Qarori//
www.lex.uz
3. Boltaboyev M.R. (2004) To‘qimachilik sanoatida marketing strategiyasi.
4. G‘ulomov S.S. (1998) Tadbirkorlik va kichik biznes. –{'} –B. 32
5. Doyl   P.  (2003)   Marketing-menedjment   strategiyasi   /  3-ye  izd.  Per.  s  angl.  Pod
red.
6. https://inlibrary.uz/index.php/economics_and_innovative/article/view/10668
7. Nosirova,   N.   (2021).   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
subyektlariningeksport salohiyatini oshirish. Iqtisodiyot Va ta'lim, (5), 309–315.
8. Sayfullayev   I.L.   (2022)   Kichik   biznes   va   tadbirkorlik   faoliyatida   eksport
faoliyatini amalga oshirishning muhim jihatlari //Arxiv nauchnix issledovaniy. –
T.4. – №. 1.
9. Tillyaxodjayev   A.A.   (2017)   Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida
to‘qimachilik   sanoati   korxonalari   raqobatbardoshligini   oshirish   va   sohada
marketing   faoliyati   samarali   tashkil   etish   yo‘llari.   /   Elektron   ilmiy   jurnal
“BIZNES-EKSPЕRT”–{'} 27.02.2017. No1(109).
10. www.stat.uz
32 bilan qabul qilinishi mumkinligi ham belgilab qo’yilishi mumkin. To’liq o’rtoqchilik
korxonalarining   daromad   va   xarajatlari   agar   shartnomada   boshqa   tartib
ko’rsatilmagan   bo’lsa,ishtirokchilar   o’rtasida   ularning   umumiy   kapitaldagi   ulushiga
mos   ravishdataqsimlanadi.   Korxona   mulkini   shakllantirish   va   undan   foydalanish
Nizom  va Ta’sis  shartnomasining  muhim  qismi  hisoblanadi. Davlat  korxonalarning
mulkiy huquqlarini kafolatlaydi.“Xususiy korxonalar to’g’risida” gi qonunga asosan
korxona   mulkini   7ta   xil   manbadan   shakllantirish   mumkin.3Korxona   mulkini
shakllantirish manbalari:
1) Muassislarning pul va moddiy ko’rinishdagi badallari;
2)   Mahsulot   (ish,   xizmat)   sotishdan   va   boshqa   turdagi   faoliyatdan   olingan
daromadlar;
3) Qimmatbaho qog’ozlardan olingan daromadlar;
4) Banklar va boshqa kreditorlardan olingan kreditlar;
5) Byudjetdan olinuvchi mablag’lar (dotatsiya), kapital qo’yilmalar;
6) Korxona, tashkilot va fuqarolarning beg’araz va xayriya badallari,
shuningdek, almashish, meros va sovg’a tariqasida olinuvchi mulk;
7) Qonun bilan taqiqlanmagan boshqa manbalar.
      Biz   kurs   ishimizda   korxonalarning   davlat   tomonidan   ro’yxatga   olinishini
ko’rib   chiqamiz.   Korxona   joylashgan   manzilgohi   bo’yicha   davlat   organlarida
ro’yxatga   olingan   kundan   boshlab   tashkil   qilingan   hisoblanadi.   Bu   vazifani   asosan
hokimiyatlar   bajarib,   ular   korxonani   ro’yxatga   olish   to’g’risidagi   ma’lumotlarni   12
kun   mobaynida   Moliya   Vazirligiga   yagona   davlat   reestriga   kiritish   uchun   taqdim
etishlari   shart.Korxonani   davlat   tomonidan   ro’yxatga   olish   zarur   hujjatlar   ilova
qilingan   ariza   berilgan   kundan   boshlab   30   kun   mobaynida   amalga   oshirilish
lozim.Davlat   ro’yxatidan   o’tish   uchun   korxonani   tashkil   qilish   to’g’risidagi
14 • davlat, bojxona tarif va notarif tartibga solish; •jahon bozorlari kon'yunkturasi;
• iste'molchilar;
• raqobatchilar
• korxona joylashgan davlat
• yetkazib beruvchilar
• iqtisodiyot
• qonunchilik
• geografik masofalar;
• siyosiy omillar;
• ijtimoiy-madaniy omillar;
• ilmiy-texnik taraqqiyot;
• korxona joylashgan hudud
• yetkazib beruvchilar
• iqtisodiyot
• qonunchilik
• davlat tomonidan tartibga solish
• transport-logistika tizimi
xususiy va umumiy <- taqsimlanish darajasiga ko'ra
doimiy va o'zgaruvchan
ta'sir qilish muddatiga ko'ra
Ichki muhit omillari
Eksportni amalga oshirishga ta'sir ko'rsatadigan omillar
• korxona strategiyasi, imidji;
27 aniq belgilash va ichki jarayonlarni optimallashtirish orqali amalga oshiriladi. Yaxshi
tashkil   etilgan   struktura   korxonaning   fleksibilitetini   oshiradi   va   tezkor   qaror   qabul
qilishga   yordam   beradi.Resurslarning   samarali   taqsimoti   korxonaning   rentabelligini
oshiradi.   Moliya,   ishchi   kuchi   va   texnologiyalarni   oqilona   boshqarish   orqali
xarajatlarni   kamaytirish   va   foydani   oshirish   mumkin.   Buning   uchun,   korxonalar
doimiy   ravishda   o‘z   resurslarining   holatini   baholashlari   va   yangilab   turishlari
zarur.Xususiy   korxonalar   bozor   raqobatida   o‘z   o‘rnini   topish   uchun   innovatsion
yondashuvlardan foydalanishi kerak.  Yangi mahsulotlar, sifatli xizmatlar va samarali
marketing   strategiyalari   orqali   raqobatbardosh   afzalliklarni   yaratish   muhimdir.
Raqobatga qodir  korxonalar xalqaro bozorlarga kirishda  osonlik bilan muvaffaqiyat
qozonadilar.Xususiy   korxonalar   yangi   xalqaro   bozorlarni   o‘rganish   va   ularda   o‘z
o‘rnini   topish   uchun   strategik   reja   tuzishlari   lozim.   Bozor   tadqiqotlari,   reklama   va
marketing   orqali   potentsial   xaridorlarni   jalb   qilish   va   eksport   salohiyatini   oshirish
mumkin.Korxonalar   o‘z   faoliyatida   ijtimoiy   mas'uliyatni   ham   hisobga   olishi   zarur.
Ular   nafaqat   foyda   olish,   balki   jamiyat   va   atrof-muhitga   ham   e'tibor   qaratishlari
kerak.   Ijtimoiy   mas'uliyatli   biznes   yondashuvlari   iste'molchilar   orasida   yaxshi
obro‘ni   oshiradi   va   uzoq   muddatli   muvaffaqiyatga   olib   keladi.Xususiy
korxonalarning   tashkiliy-iqtisodiy   asoslari   ularning   eksport   salohiyatini
rivojlantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Samarali   boshqaruv,   resurslarning   oqilona
taqsimoti,   raqobatbardoshlik,   yangi   bozorlarga   chiqish   strategiyalari   va   ijtimoiy
mas'uliyat   korxonalarni   muvaffaqiyatga   erishishda   qo‘llab-quvvatlaydi.   Ushbu
jihatlarni   hisobga   olgan   holda,   xususiy   korxonalar   o‘z   faoliyatlarini   samarali   va
barqaror ravishda rivojlantira olishlari mumkin.
                                   Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati
1.  Yangi O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida»gi 28.01.2022 yildagi
60-son Farmoni.
2.  O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022 yil 24 yanvardagi "Respublikada
ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   va   sanoat   kooperasiyasini   kengaytirishning
31 ustuvor   yo'nalishlardan   biri   sifatida   hisobga   olgan   holda,   eksportga   yo'naltirilgan
korxona   faoliyatini   rejalashtirayotgan   potentsial   tashqi   bozorning   tashqi   muhitining
ta'sirini   hisobga   olish   juda   muhimdir.   Garchi   globallashuv   sharoitida   xalqaro
muhitning   ta'sirini   ichki   bozorda,   qoida   tariqasida,   o'xshash   tovarlarni   jahon   ishlab
chiqaruvchilari   bilan   raqobat   sohasida   faoliyat   yurituvchi   tashkilotlar   ham   boshdan
kechirayotganini inkor etib bo'lmaydi.
                Olib borilgan omillar  tahlilidan  kelib chiqib,  biz tomonimizdan  korxonaning
eksport   imkoniyatini   belgilovchi   omillar   tasnifini   amalga   oshirdik.   Unga   ko'ra   bu
omillarni   ikkita   katta   guruxga   tashqi   va   ichki   muhitga   ajratdik.   Tashqi   muhit
omillarini   eksport   imkoniyatlardan   kelib   chiqib,   bevosita   va   bilvosita   tashqi   muhit
omillariga ajratib oldik. Ichki muhit omillarini esa eksportni amalga oshirishga ta'sir
ko'rsatadigan   omillar   hamda   eksport   imkoniyatlarini   belgilovchi   omillarga
guruxladik.   Unga   ko'ra   bu   omillar   korxonaning   eksport   faoliyatini   samarali   amalga
oshirishga yordam beradi.
                   Xalqaro miqyosda faoliyat yuritayotgan korxonalarning tashqi  muhiti  ichki
bozor doirasida faoliyat yurituvchi korxonalarning tashqi muhitidan sezilarli darajada
farq   qiladi.   Bundan   tashqari,   faoliyat   yuritadigan   xalqaro   tashqi   muhit   omillarining
eng   muhim   ta'siri   eksportga   yo'naltirilgan   yoki   eksport   faoliyatini   ustuvor
yo'nalishlardan biri deb hisoblaydigan korxonalar uchundir. Hozirgi globallashuv va
milliy   iqtisodiyotlarni   liberallashtirish   sharoitida   xalqaro   muhitning   ta'sirini   faqat
ichki   bozor   doirasida   faoliyat  yuritayotgan  korxonalar   ham   boshdan  kechirayotgani
shubhasizdir. Bular, masalan, xalqaro raqobat, xalqaro texnik va ekologik standartlar
va   boshqalar.M.S.Mokiy,   L.G.Skamay,   M.I.Trubochkynalar   fikricha   korxonaning
tashqi   muhiti   deganda   korxona   joylashgan   davlat   va   hududning,   shuningdek
iste'molchilar,   yetkazib   beruvchilar,   raqobatchilarning   ta'siri   tushuniladi,   ular
birgalikda bevosita va bilvosita ta'sir etuvchi omillarni tashkil qiladi .
Korxonaning   eksport   imkoniyatini   belgilab   beruvchi   omillaer   tashqi   muhit
omillari
Bevosita Bilvosita
26 ularga   to‘la   qonli   javob   berish   uchun,   ko‘p   hollarda   axborotlar   quyidagi   3
yo‘nalishda   beriladi:   -   bozorni   zamonaviy   tahlili;   -   bozor   kon’yunkturasining
o‘zgarishi   dinamikasi;   -   bozor   o‘zgarishlari   haqidagi   bashoratlar.   Bozor
tadqiqotlarini o‘tkazishda iste’molchilar muhim ahamiyat kasb etadi. Bozor tadqiqoti
bir   firma   ichida   ham   o‘tkazilishi   mumkin.   Shuni   e’tiborga   olish   kerakki,   bozor
tadqiqotlaridagi juda muhim, qimmatbaho axborotlar aynan bir zavod yoki firmaning
ichki   faoliyatini   nazorat   qilishdan   olinadi.   Bozordagi   homashyo   hamda   komplekt
materiallarga   bo‘lgan   talabni   o‘rganish,   yangi   tovar   ustida   ish   olib   borish   bilan
birgalikda   o‘tkaziladi.   Materiallar   miqdori,   ularni   yetkazib   berish,   materiallar   kelib
tushishining   davomiyligi   korxonaning   biznes   rejalaridan   kelib   chiqadi.   Bozorni
o‘rganib va aniq bir yetkazib beruvchilarga to‘xtalgan holda savdo bo‘limi korxona
talab   qilayotgan   ma’lum   bir   mahsulotlarni   ajratib   olishi   kerak.   Talabni
aniqlashtirishda zahiralarni iste’mol qilishni boshqarish strategiyasi muhim ahamiyat
kasb etadi. Talabni o‘rganish avvalambor, tovar va xizmatlar sifatiga, miqdoriga ikki
xil   usul   bilan   ta’sir   qiladi:   birinchisi,   talabni   buyurtmalar   bo‘yicha   o‘rganish   va
talabni rejali, harajatlar asosida o‘rganish; - ikkinchisi, agar talabni buyurtma asosida
o‘rganishning   iloji   bo‘lmasa,   u   holda   talabni   harajatlar   orqali   aniqlash   usuli
qo‘llaniladi.   G‘arb   mamlakatlarida   firma   tomonidan   egalik   qilingan   tovarlar,
ularning   turi   va   sotib   olish   usullari   bilan   turkumlanadi.   Bu   xilma   -   xillikdan
ma’naviy ravishda quyidagi tovarlar turi ajratiladi: xomashyo va asosiy materiallar;
yoqilg‘i;   komplektlovchilar   va   asbob   -   uskunalar.   Materiallarni   yetkazib   berish
usullari   xilma   -   xildir.   Uzoq   muddat   saqlash   talab   qilinmaydigan   tovarlar,   iste’mol
qilinishga   juda   oz   muddat   qolganida   sotib   olinadi.   Bir   marta   yoki   doimiy   iste’mol
qilinadigan   materiallar   yetkazib   berish   shartnomasida   ko‘rsatilgan   muddatda   sotib
olinadi.   Mamlakat   iqtisodiyotning   rivojlanishi,   jahon   xo’jaligida   salmoqli   o’rin
egallashida real sektorning ahamiyati va ro’li yuksak ekanligi hech kimga sir emas.
Lekin,   bozor   munosabatlari   mexanizmlarining   mustaqil,   tashqi   omillarning   ta'sir
doirasidan holi ravishda ishlashi, tovar va xizmatlar bozoridagi raqobatning shiddatli
tus olishiga zamin yaratdi. Ana shunday globallashuv sharoitlarida Xususiy korxona
menejmenti   muntazam   ishlab   chiqarish   jarayonida   yangi   tenologiya,   innovatsion
8 noqonuniy   aralashuviga   chek   qo’yilmoqda,   hokimiyat   organlaridan   tadbirkorlik
subyekti ro’yhatdan o’tish tartibi keskin soddalashtirildi, ularga xizmat ko’rsatishda
rahbar va mas'ul hodimlar javobgarligini oshirish bo’yicha tegishli me'yoriy huquqiy
baza   kundan-kunga   takomillashib   bormoqda.Shuning   uchun   yuqoridagi   fikrlardan
kelib   chiqqan   holda   shuni   aytishkerakki,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   Xususiy
korxonalarda   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirish   dolzarb   masalalardan   biri
bo’lib qolmoqda.O’zbekiston Respublikasi  qonunchiligiga asosan,  Xususiy  korxona
-   huquqiy   shaxs   maqomiga   ega,   mustaqil   ravishda   xo’jalik   faoliyati   yurituvchi
subyekt   bo’lib,   o’ziga   tegishli   bo’lgan   mol-mulkidan   foydalanish   asosida
iste’molchilar   (xaridorlar)   talabini   qondirish   va   daromad   (foyda)   olish   maqsadida
mahsulot (ish, xizmat) ishlab chiqaradi va sotadi yoki ayirboshlaydi. Hozirgi kunda
O’zbekiston iqtisodiyotining turli tarmoq va sohalarida turli xil mulkchilik shakliga
ega bo’lgan 500 mingta xo’jalik faoliyati yurituvchi subyekt mavjud bo’lib, ulardan
qariyb   280   mingini   kichik   Xususiy   korxonalar   hamda   mikrofirmalar   tashkil   etadi.
Xususiy   korxonalarning   eng   katta   qismi   savdo   va   umumiy   ovqatlanish   (34%),
qishloq   xo’jaligi   (41%),   sanoat   (9,4%)   va   qurilish   (56%)   sohalarida   ro’yxatga
olingan.   Jami   Xususiy   korxonalar   miqdorida   nodavlat   sektorining   salmog’i   katta
bo’lib, 82 %ni tashkil qiladi.2O’zbekistonda ko’plab kichik, va yirik ishlab chiqarish
Xususiy   korxonalari   faoliyat   ko’rsatayotgan   bo’lib,   ular   iqtisodiyotning   deyarli
barcha   tarmoqlarini   –   og’ir   sanoatdan   yengil   sanoatgacha,   qishloq   xo’jalik
mahsulotlarini qayta ishlashdan ilmiy ishlab chiqarishgacha qamrab olgan.
Biz kurs ishimizda Xususiy  korxonaning belgilari, funktsiyalari va vazifalarini
ko’rib   chiqamiz.   Zamonaviy   Xususiy   korxona-mustaqil   xo’jalik   yurituvchi   subyekt
bo’lib, ularning ishlab chiqarish vositalari va boshqa mulklari o’ziga tegishli bo’ladi.
Shu   sababli   Xususiy   korxonalar   mulkchilik   shakliga   ko’ra,   davlat   va   nodavlat;
tarmoq   belgilariga   ko’ra,   mashinasozlik,   energetika,   metallurgiya,   neft   va   gaz
sanoati,   qurilish   kompleksi,   oziq-ovqat,   yengil   sanoat,   savdo;   ishlab   chiqarish
miqyosi   va   xodimlar   soniga   ko’ra,   yirik,   mikrofirma   va   kichik;   faoliyat   yuritish
muddatiga   ko’ra,   uzluksiz,   mavsumiy   va   uzlukli   Xususiy   korxonalarga
10 qiymat yaratadigan korxonalar esa qisqaradi yoki yo qoladi. Bu, pirovardida, o rta vaʼ ʼ
yuqori   malakali   mutaxassislarga   qo shimcha   talabni   keltirib   chiqaradi.   Raqamli	
ʼ
o tishning   ish   o rinlarining   kelajagiga   va   iqtisodiyotning   bilim   talab   qiladigan	
ʼ ʼ
faoliyatga   o tishi   ta sirini   inobatga   olgan   holda,   yuqori   malakali   mutaxassislarga	
ʼ ʼ
talab   ortib   borayotgan   bir   sharoitda   mamlakat   miqyosida   malaka,   bilim   va
ko nikmalarni oshirish muhim ahamiyat kasb etmoqda.	
ʼ
                Xarid   qilish   logistikasining   vazifalari   va   faoliyatlari   Bozor   iqtisodiyoti
rivojlangan   mamlakatlarda   xarid   qilish   logistikasining   maqsadi,   bu   ishlab   chiqarish
jarayonining   materiallarga   bo‘lgan   talabini   yuqori   iqtisodiy   samara   bilan   qondirish
hisoblanadi. Lekin bunga erishish uchun xarid logistikisining oldida turgan bir qator
vazifalarni bajarish kerak. Bu vazifalarni quydagicha guruhlash mumkin: - xomashyo
va   komplekt   mahsulotlarni   ma’lum   bir   muddatda   yetkazish.   O‘z   muddatidan   ilgari
olingan   mahsulotlar   korxonaning   aylanma   fondiga   qo‘shilishi   mumkin,   o‘z
muddatidan kech olingan xomashyo va materiallar ishlab chiqarish jarayoniga salbiy
ta’sir   qilishi   yoki   uning   yo‘nalishini   o‘zgartirish   mumkin;   -   materiallarning   talab
qilingan   miqdori   bilan   yetkazib   berilgan   miqdorning   o‘zaro   mos   kelishi   (talab
qilingan   kam   yetkazilgan   mahsulotlar   korxona   aylanma   fondining   balansiga   salbiy
ta’sir   qilishi   mumkin);   -   xomashyo   hamda   komplekt   mahsulotlariga   bo‘lgan   talab
sifatini   nazorat   qilishi.   (Talabni  qondiruvchi,  minimal  narxdagi).  Yuqori  darajadagi
sifatga   ega   bo‘lgan,   talabni   qondiruvchi   materiallarni,   minimal   narxdagisini   izlash,
xarid   qilish   logistikasining   iqtisodiy   samaradorligi   asosini   tashkil   qiladi.   Bozorni
o‘rganishda, firma oldida turgan asosiy masala narx hisoblanadi, bundan tashqari esa
logistika   harajatlari   hisoblanadi.   Ulgurji   xaridor   uchun   harajatlarning   aniq   hisob   -
kitobi   zarur.   Chunki   materiallarning,   xomashyoning   aniq   hisob-kitobi   ishlab
chiqarishning kelajak strategiyasini belgilaydi. G‘arb amaliyotida bir necha umumiy
qoidalar   mavjud   bo‘lib,   ular   faqatgina   yetkazib   beruvchilar   va   bank   sohasini
yaxshilamay, balki korxonaning raqobat kurashida g‘olib chiqishini ham ta’minlaydi.
Bu   kodeks   hamkorlarning   etik   me’yorlarini   belgilab   beradi.   Uni   qisqacha   shunday
deyish   mumkin:   muvaffaqiyatli   tayyorgarlik   va   ishlab   chiqarish   asosida,   bir
tomondan   ishbilarmonlar   o‘rtasidagi   yaxshi   munosabat   yotsa,   ikkinchi   tomondan
6 yengil avtomobillar ishlab chiqaradigan, Toshkent  shahridaGermaniyaning dunyoga
mashhur   «Daimler   Benc»   va   Samarkand   shahridaYaponiyaning   «Isuzu»
kompaniyalari   bilan   hamkorlikda   avtobuslar   ishlabchiqaradigan   hamda   Samarkand
shahrida   Germaniyaning   «MAN»   kompaniyasi   bilan   tashkil   etilgan   yuk
avtomobillari ishlab chiqaradigan yangi zavodlarni o’ichiga oladi.
                      Mustaqillik   yillarida   xizmat   ko’rsatish   sohasi   O’zbekiston
Respublikasiiqtisodiyotining eng istiqbolli va jadal rivojlanib borayotgan tarmog’iga
aylandi.Bunda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2007   yil   21   maydagi
«O’zbekiston   Respublikasida   2006-2010   yillarda   xizmat   ko’rsatish   va   servis
sohasinirivojlantirishni jadallashtirishga oid qo’shimcha chora-tadbirlar to’grisida»gi
PK-640-sonli   qarori37   bilan   tasdiqlangan   dasturning   qabul   qilinishi   xizmatlarning
jadal o’sib borishida muhim bosqich bo’ldi. Biz 7-rasmda YaIMda xizmat ko’rsatish
sohasinining dinamikasini ko’rishimiz mumkin.
         Mamlakatimizda 2010-2019yillarda xizmat ko’rsatish hajmi 2,5 barobar oshdi.
Xizmat ko’rsatish sohasida zamonaviy xizmat turlari ulushining ortishi bilan bog’lik
ravishda   sifat   o’zgarishlari   kuzatilmoqda.   Yuqorida   zikr   etilgan   dasturni   amalga
oshirish   yillarida   aloqa   va   axborotlashtirish   xizmatlari   yiliga   o’rtacha   132,7foizlik
o’sish   sur'ati   bilan   3,1   barobar   o’sdi.   Telekommunikatsiya   tarmoqlari,   aloqa
kanallari, Internet tarmog’iga jamoaviy ulanish shohobchalari, raqamlitexnologiyalar
bilan   jixozlangan   axborot   infratuzilmalari   tobora   kengayibbormoqda.Milliy
iqtisodiyotimizda korxona rivojlanishining hozirgi holatini ko’rib chiqamiz. 
                      Hozirgi   strategik   iqtisodiyot   sharoitida   mamlakatimizda   ayniqsa   tashqi
iqtisodiy   faoliyatni   kengaytirib,   bir   qancha   xalqaro   moliyaviy   institutlar   va   xorijiy
banklar   bilan   o’zaro   foydali   aloqalar   o’rnata   boshladi.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni
erkinlashtirish,   kengaytirish   uchun   huquqiy   asoslarini   yaratib   bergan   asosiy   qonun
hujjatlari qabul qilindi.   Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022 yil
1-yanvardagi   “2022   —   2026-yillarga   mo‘ljallangan   yangi   O‘zbekistonning
taraqqiyot   strategiyasi   to‘g‘risi”da   PF-60-sonli   Farmoni.   Ushbu   Farmonining   26-
maqsadida“Mamlakatda   investitsiya   muhitini   yanada   yaxshilash   va   uning
jozibadorligini   oshirish,   kelgusi   besh   yilda   120   mlrd   doll.,   jumladan   70   mlrd   doll.
22 oshirish bo‘yicha hal  etilishi  lozim  bo‘lgan muammolar ham  talaygina. Jalb etilgan
investitsiyalar   hajmi   iqtisodiyotda   tarkibiy   o‘zgarishlarni   amalga   oshirish   uchun
etarli   bo‘lmayapti.   Xorijiy   investitsiyalar   katta   qismining   bir   nechta   mintaqalarda
to‘planib   qolganligi   respublikamiz   mintaqalarida   mavjud   tabiiy-iqtisodiy
salohiyatdan to‘liq foydalanish imkoniyatlarini cheklab qo‘ymoqda.
         2023-yil 1-yanvar holatiga faoliyat ko‘rsatayotgan korxona va tashkilotlar soni
2022-   yilga   (528   929   ta)   nisbatan   63   442   taga   oshganligini   quyidagi   sohalarda
korxonalar sonining sezilarli o‘sishi bilan ifodalash mumkin: savdo – 157 129 tadan
182 917 taga (o‘sish 25 788 ta), sanoat –91 152 tadan 98 805 taga (o‘sish 7 653 ta),
qishloq, o‘rmon va baliqchilik xo‘jaligida – 46 501 tadan 53 808 taga (o‘sish 7 307
ta).   O‘zbekiston   Respublikasini   2030   yilga   qadar   ijtimoiy-iqtisodiy   kompleks
rivojlantirish   konsepsiyasi   doirasida   ham   iqtisodiyotning   real   sektori   korxonalarini
moliyalashtirish   tizimini   takomillashtirish,   iqtisodiyotning   real   sektorini
rivojlantirishning ustuvor yo‘nalishlarini amalga oshirishga qaratilgan o‘rta va uzoq
muddatlarda   mamlakat   iqtisodiy   o‘sishining   etakchi   tarmoqlarini   rivojlantirish,
sohalarning   resurs   iste’moli   darajasini   pasaytirish   orqali   ularning   iqtisodiy
samaradorligini   yanada   oshirish,   iqtisodiyotni   o‘rta   darajadagi   texnologiyaga
asoslangan   xom-ashyo   va   yarim   tayyor   mahsulot   ishlab   chiqaruvchidan   tayyor
mahsulot   ishlab   chiqaruvchiga   o‘tkazish,   amaliyotga   yashil   iqtisodiyot   talablarini
joriy   etish,   turizm   sohasining   mavjud   salohiyatidan   oqilona   foydalanish   orqali
respublikani   mintaqada   turizm   markaziga   aylantirish   infratuzilmani   yaxshilash
vazifasi   ustuvor   strategik   vazifalardan   biri   bo‘lib   hisoblanadi.   Shu   o‘rinda,
iqtisodiyotning   real   sektorini   moliyalashtirishda   va   rivojlantirishda   qimmatli
qog‘ozlarning o‘rni alohida ahamiyatga ega. Qimmatli qog‘ozlarning iqtisodiyotning
real   sektorini   moliyalashtirishdagi   o‘rni   tadqiqotning   keyingi   qismlarida   o‘z   aksini
topadi.   Korxonaning   tashqi   iqtisodiy   faoliyati   imkoniyatiga   ta'sir   etuvchi   tashqi
muhit   omillaridan   tashqari   korxonaning   ichki   -   muhiti   ham   mavjudki,   ichki   muhit
deganda   u   korxonaning   strategiyasi,   imidji,   boshqaruvi,   aktivlari,   resurslari,   ilmiy-
ishlab chiqarish salohiyati, mahsuloti, asosiy kapitalning yoshi, moliyaviy tushumlar,
kadrlar   salohiyati,   bozor   imkoniyatlari,   hamda   korxonaning   ishlab   chiqarish
29 faoliyat yuritish jarayonidagi muhim bosqichlaridan biri hisoblanadi. Ta’sis hujjatlar
faoliyat   yurituvchi   korxonalarning   huquq   va   majburiyatlarini   hamda   sharoitlarini
ifodalaydi. Korxonalar faoliyatini tartibga soluvchi  qonun hujjatlarida ikki xil ta’sis
hujjatlari   belgilab   berilgan:   korxona   Nizomi   va   ta’sis   shartnomasi.   Amaliyotda
korxona faqat Nizom yoki faqat ta’sis shartnomasi asosida, shuningdek, bir vaqtning
o’zida Nizom va ta’sis shartnomasiga asosan faoliyat yuritish hollari mavjud. Shuni
qayd   qilib   o’tish   kerakki,   korxonaning   (huquqiy   shaxsning)   ta’sis   shartnomasi
kelishuv   asosida   tuziladi,   Nizom   esa   muassis   (muassislar)   tomonidan   tasdiqlanadi.
Bitta   ta’sischi   tomonidan   tuzilgan   huquqiy   shaxs   shu   ta’sischi   tomonidan
tasdiqlangan   Nizom   asosida   faoliyat   yuritadi.   Korxona   Nizomi   asosiy   ta’sis   hujjati
bo’lib,   unda   korxonaning   tashkiliy-huquqiy   shakli,   nomi   va   manzilgohi,   Nizom
jamg’armasining   miqdori,   daromadlarining   tarkibi   va   taqsimlanish   tartibi   hamda
korxona   fondlarini   tashkil   qilish   tartibi,   korxonani   tugatish   va   qayta   tashkil   qilish
tartibi ko’rsatilishi  shart. Boshqacha qilib aytganda, korxona Nizomi uning huquqiy
maqomini,   huquq   va   majburiyatilarini   belgilab   beradi.   Nizomda   shuningdek,
korxona   faoliyat   ko’rsatuvchi   soha   va   tarmoq,   atrofmuhit   va   odamlar   sog’lig’ini
muhofaza qilish kafolati, boshqaruv shakli, hisobga olish va hisobot tizimi ham aks
ettirilishi   lozim.   Korxona   to’g’ri   va   to’liq   tayyorlangan   Nizom   asosida   mahalliy
hokimiyat   organlarida   ro’yxatga   olinadi,   keyin   esa   o’z   muhriga   ega   bo’lish   va
bankda hisob raqami  ochish huquqini qo’lga kiritadi. O’z muhri  va hisob raqamiga
ega   bo’lmagan   korxona,   huquqiy   shaxs   hisoblanmaydi   va   mustaqil   korxonalar
qatoriga   kiritilmaydi.   Ta’sis   shartnomasi   korxonaning   tashkil   qilinishi   va   yakka
tarzda   yoki   hamkorlikdagi   faoliyatning   boshlanishini   tavsiflovchi   hujjatdir.   U
shuningdek,   tashkil   etilayotgan   korxonaning   Nizomini   to’ldiruvchi   hujjat   ham
hisoblanadi.   Ta’sis   shartnomasida   korxonani   tashkil   qilish   tartibi,   daromad   va
xarajatlarni   qatnashchilar   o’rtasida   taqsimlash   shartlari,   korxona   tashkilotchilari
(muassislar)   tarkibidan   chiqish   shartlari   belgilab   qo’yiladi.   Ta’sis   shartnomasi
asosida   ko’pincha   kichik   korxonalar,   xo’jalik   o’rtoqliklari   va   shu   kabi   subyektlar
faoliyat yuritadi. Masalan, o’rtoqlik yokikorxonaning ta’sis shartnomasida boshqaruv
faqat   barcha   ishtirokchilarning   roziligi   bilangina   emas,   balki   qaror   ko’pchilik   ovoz
13                 2017-yilda   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni   bilan   Yagona
interaktiv   davlat   xizmatlari   portali   (my.gov.uz)   orqali   tadbirkorlik   subyektlarini
ro‘yxatdan   o‘tkazish   tizimi   soddalashtirildi   va   raqamlashtirildi.   Bu   esa   xususiy
korxonalarni   tashkil   etish   jarayonini   ancha   tezlashtirdi.   Shuningdek,   2020-yilda
Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   tomonidan   imzolangan   qarorlar   asosida   davlat
xizmatlarining   ko‘plab   turlari   onlayn   shaklga   o‘tkazildi,   bu   esa   xususiy
tadbirkorlarning vaqt va xarajatlarini kamaytirdi.
        2020-yilda kichik biznes subyektlariga yillik daromad hajmiga qarab, imtiyozli
soliq   rejimlari   joriy   qilindi.   Jumladan,   yillik   aylanmasi   1   milliard   so‘mdan   kam
bo‘lgan   korxonalar   QQSdan   ozod   qilindi,   bu   kichik   va   o‘rta   biznes   rivojiga   ijobiy
ta'sir ko‘rsatdi. Bu rejimlarning natijasi sifatida, 2021-yil oxiriga kelib, 100 mingdan
ortiq   tadbirkorlar   imtiyozli   soliq   to‘lovlariga   ega   bo‘lish   imkoniyatini   qo‘lga
kiritdi.So‘nggi   yillarda   O‘zbekiston   xususiy   sektori   o‘z   mahsulotlarini   xorijiy
bozorlarga   eksport   qilishda   katta   yutuqlarga   erishdi.   2021-yilda   O‘zbekistonning
umumiy   eksport   hajmi   16,6   milliard   AQSh   dollariga   yetdi,   bunda   xususiy
korxonalarning   ulushi   katta.   Ayniqsa,   O‘zbekiston   Savdo-sanoat   palatasi   rahbari
Adham Ikromovning ta'kidlashicha, 2022-yilda xususiy sektor eksport hajmini yana
10   foizga   oshirish   rejalashtirilgan   edi,   bu   esa   ko‘p   tadbirkorlarga   xorijiy   bozorlar
bilan aloqalarni mustahkamlash imkonini berdi.
                  Xususiy   sektorga   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   2020-yildan   boshlab
kuchaydi.   Xususan,   Jahon   banki   va   Osiyo   taraqqiyot   bankining   O‘zbekistonga
investitsiya   kiritish   dasturlari   natijasida   2021-yilda   xususiy   sektorga   1   milliard
dollardan   ortiq   xorijiy   investitsiya   kiritildi.   Bu   investitsiyalar   asosan   xizmat
ko‘rsatish   va   ishlab   chiqarish   tarmoqlariga   yo‘naltirildi,   natijada   minglab   yangi   ish
o‘rinlari   yaratildi.   Bu   jarayonlarda   Investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vaziri   Sardor
Umurzoqovning   faoliyati   ham   katta   ahamiyat   kasb   etadi.             Mamlakatda   xususiy
sektorni   qo‘llab-quvvatlash   uchun   2022-yilda   "Biznes   uchun   moliyaviy   yordam"
dasturi ishga tushirildi, bu orqali 1,2 trillion so‘mdan ortiq kredit mablag‘lari kichik
va   o‘rta   korxonalar   faoliyatiga   jalb   qilindi.   Ushbu   dastur   orqali   davlat   tomonidan
17

Xususiy korxonalarning tashkiliy–iqtisodiy asoslari

                                              MUNDARIJA

Kirish.

1.Xususiy korxonalarning o’ziga xos xususiyatlari va ularning mamlakat iqtisodiyotida tutgan o’rni

2. Xususiy korxonalarni tashkil etishning huquqiy-iqtisodiy jihatlari

3.Xususiy korxonalar faoliyatini rivojlanishining hozirgi holati tahlili

4. Xususiy korxonalarda eksport salohiyati va uni rivojlantirish yo’llari

Xulosa.

Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati.