• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

XVI–XVIII asrlarda Bolqon xalqlari

Turklar zulmiga qarshi partizanlik harakatlari
35 bolalarni harbiy xizmatga olish) tizimi va islomni yoyish siyosati mahalliy xalqlar
hayotiga keskin ta’sir ko‘rsatdi. Bu omillar esa norozilik va qarshilik harakatlariga
turtki bo‘ldi 11
.
Alban   xalqlari   orasida   Usmonlilarga   qarshi   ilk   qarshiliklar   XVI   asrdayoq
yuzaga   chiqdi.   Ayniqsa,   1566–1571   yillarda   Himara   va   Dukagjin   hududlarida
bo‘lib o‘tgan isyonlar diqqatga loyiq. Bu isyonlar soliqlarning oshirilishi va diniy
bosimlarga   qarshi   bo‘lib,   Venetsiya   Respublikasining   ma’naviy   va   moddiy
ko‘magiga   suyanilgan.   Mahalliy   ruhanilar   va   zodagonlar   boshchiligida   tashkil
etilgan   harakatlar   Usmonli   hukmronligiga   qarshi   milliy   o‘zlikni   saqlash
intilishining   dastlabki   namunalaridan   edi.   1596   yilda   yana   bir   bor   Albaniyada
isyon boshlandi, ammo kuchlar teng emas edi va isyon bostirildi. Shunga qaramay,
bu harakatlar alban xalqining erkinlikka bo‘lgan sadoqatini namoyish etdi.
Bolgariya hududida ham qarshilik harakatlari avj oldi. 1688 yilda Chiprovtsi
isyoni   Bolgariyada   eng   yirik   va   muhim   voqealardan   biri   bo‘ldi.   Rim-katolik
bolgarlar   tomonidan   tashkil   etilgan   bu   isyon   Avstriya–Usmonli   urushlari   fonida
yuz   berdi.   Isyonchilar   Avstriya   qo‘shinlarining   yordami   bilan   mustaqillikka
erishish   niyatida   edilar.   Ammo   Avstriya   kuchlarining   chekinishi   isyonchilarning
yutqazishiga olib keldi va Chiprovtsi shahri vayron qilindi. Ushbu isyon Bolgariya
xalqi orasida diniy va milliy uyg‘onishning boshlanishidan darak berar edi.
XVI   asrning   ikkinchi   yarmi   Usmonli   imperiyasining   Bolqon   mintaqasida
soliq yukini kuchaytirgan, aholini diniy va iqtisodiy jihatdan qattiq nazoratga olgan
davri   bo‘ldi.   Ayniqsa,   Makedoniya   hududida   bu   siyosat   xalq   orasida   chuqur
norozilik   keltirib   chiqardi.   1564–1565   yillarda   Mariovo   va   Prilep   viloyatlarida
yuzaga   kelgan   isyon   aynan   shunday   siyosiy   va   iqtisodiy   tazyiqlarga   qarshi
norozilikning yorqin ifodasi bo‘ldi.
Mariovo   va   Prilep   isyoni   avvalo   soliq   siyosatining   haddan   tashqari
og‘irlashuvi bilan bog‘liq edi. Usmonli ma’muriyati tomonidan joriy etilgan soliq
tizimi,   xususan   jizya   (musulmon   bo‘lmaganlardan   olinadigan   soliq),   haraj   (yer
11
  Sugar, Peter F. Southeastern Europe under Ottoman Rule, 1354–1804. University of Washington Press, 1977. P.
167.
14 ataluvchi shaxslarga berilgan. Ihtisab ağalari nafaqat soliq yig‘ish, balki bozorlarda
narx-navo   va   sifat   nazoratini   ham   amalga   oshirgan.   Bu   tizim   orqali   imperiya
bozorlarda tartibni saqlab, iste’molchilar huquqlarini himoya qilgan.
Usmonli   imperiyasi   savdo   yo‘llarini   himoya   qilish   va   savdogarlar   uchun
qulay   sharoit   yaratishga   katta   e’tibor   bergan.   Karvonsaroylar   —   savdogarlar   va
ularning   yuklari   uchun   mo‘ljallangan   mehmonxonalar   —   savdo   yo‘llari   bo‘ylab
qurilgan.   Bu   inshootlar   savdogarlar   uchun   xavfsiz   va   qulay   joy   bo‘lib,   savdo
faoliyatining   rivojlanishiga   xizmat   qilgan.   Shuningdek,   imperiya   savdo   yo‘llarini
himoya   qilish   uchun   maxsus   qo‘shinlar   tashkil   etgan   va   savdo   karvonlarini
qo‘riqlagan.
Usmonli   imperiyasida   bozorlarda   narx-navo   ustidan   qat’iy   nazorat
o‘rnatilgan.  Mahsulotlar   narxi,  sifati  va  miqdori   davlat   tomonidan  belgilangan  va
bu tartibga rioya qilinishi qat’iy nazorat qilingan. Ustaxonalar, ya’ni hunarmandlar
ishlab   chiqarish   joylari,   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlangan   va   ularning
faoliyati tartibga solingan. Bu orqali imperiya ichki bozorni barqarorlashtirishga va
aholining ehtiyojlarini qondirishga erishgan.
Usmonli imperiyasining soliq tizimi va iqtisodiy boshqaruvi o‘z davri uchun
ilg‘or va murakkab tizim bo‘lib, imperiyaning moliyaviy barqarorligi, harbiy kuch-
qudrati va ijtimoiy tartibini ta’minlashga xizmat qilgan. Defterlar orqali yuritilgan
tahrir tizimi, timor, iltizam va malikane kabi  soliq yig‘ish tizimlari, ihtisab orqali
bozor   nazorati,   savdo   yo‘llarining   himoyasi   va   karvonsaroylar,   bozorlarda   narx-
navo   nazorati   va   ustaxonalarning   qo‘llab-quvvatlanishi   —   bularning   barchasi
imperiyaning   iqtisodiy   siyosatining   asosiy   ustunlari   bo‘lib   xizmat   qilgan.   Bu
tizimlar orqali Usmonli imperiyasi o‘zining keng hududlarida iqtisodiy barqarorlik
va ijtimoiy tartibni saqlab qolishga erishgan.
Usmonli   imperiyasi   Bolqon   yarimorolida   deyarli   besh   asr   davomida
hukmronlik   qildi.   Ammo   XVIII   asrdan   boshlab   imperiyada   ichki   iqtisodiy
muammolar, markaziy hokimiyatning zaiflashuvi va milliy ozodlik harakatlarining
kuchayishi   Bolqon   mintaqasida   inqirozli   vaziyatni   yuzaga   keltirdi.   Gretsiya
mustaqilligini   e’lon   qilgan   1821-yildan   boshlab   boshqa   xalqlar   ham   mustaqillik
12 muvaffaqiyatsizlikka   uchragan   bo‘lsa-da,   milliy   uyg‘onish   g‘oyalarini
shakllantirishda   muhim   rol   o‘ynadi.   Bu   harakatlar   orqali   xalqlarning   o‘zligini
saqlab   qolish,   mustaqillikka   erishishga   intilishi   va   tarixiy   o‘zgarishlarga
tayyorgarlik ko‘rish aniq ko‘zga tashlanadi. XIX asrda boshlangan milliy ozodlik
harakatlari   uchun   bu   davr   poydevor   bo‘lib   xizmat   qilgan   desak,   mubolag‘a
bo‘lmaydi.
17 imperiyasining   diniy   siyosati   diniy   bag‘rikenglik   va   sunniy   islomni   targ‘ib   qilish
orqali   amalga   oshirildi.   Bu   siyosat   Bolqon   xalqlarining   diniy   tarkibiga   sezilarli
ta’sir ko‘rsatdi va mintaqaning diniy xaritasini shakllantirdi.
II .2.  Madaniy   hayot ,  an ’ analar   va   Bolqon   xalqlarining   o ‘ zlikni   saqlab
qolish   kurashi
XVI–XVIII   asrlar   oralig‘i   Bolqon   xalqlari   uchun   madaniy,   diniy   va   etnik
jihatdan sinovli  davr bo‘lgan. Usmonli imperiyasi tomonidan ushbu hududlarning
zabt   etilishi   Bolqon   xalqlarining   siyosiy   mustaqilligini   yo‘qotishiga   olib   kelgan
bo‘lsa-da, ularning madaniy hayoti, an’analari va o‘zlikni saqlab qolish harakatlari
davom etgan. Bu davrda madaniyat faqat san’at va adabiyot doirasida emas, balki
xalqning   kundalik   hayoti,   urf-odatlari,   diniy   marosimlari,   ta’lim   tizimi,   og‘zaki
ijod va milliy identitetga sodiqligida o‘z ifodasini topgan. Madaniyatning ana shu
omillari   orqali   Bolqon   xalqlari   o‘z   tarixiy   xotirasini   va   o‘ziga   xosligini   asrashga
harakat qilgan.
XVI   asrda   Usmonli   imperiyasining   Bolqon   yarim   orolini   egallashi   nafaqat
siyosiy,   balki   madaniy   va   diniy   hayotda   ham   katta   o‘zgarishlarga   sabab   bo‘ldi.
Usmonli   imperiyasi   hududlarni   kengaytirish   siyosatida   Bolqon   yarim   orolini   o‘z
nazoratiga   olgach,   u   yerda   o‘zining   mustahkam   boshqaruv   tizimini   o‘rnatishga
kirishdi.   Shu   bilan   birga,   bu   hududlarda   yashovchi   turli   millat   va   din   vakillari
o‘ziga xos madaniy va dini merosga ega edi. Shuning uchun Usmonli hukmdorlari
butunlay   islomlashtirish   yoki   turklashtirish   siyosatini   keskin   qo‘llashdan   ko‘ra,
diniy bag‘rikenglikni saqlab qolishga harakat qilgan 19
.
Usmonli   imperiyasi   o‘z   tarixiy   siyosatida   “millet”   tizimini   joriy   qilgan   edi.
Bu tizim asosida har bir diniy jamoa (millet) o‘z diniy va ichki hayotini mustaqil
boshqarish   huquqiga   ega   bo‘ldi.   Millet   tizimi   orqali   pravoslav   xristianlar,
katoliklar,   yahudiylar   va   musulmonlar   o‘z   diniy   e’tiqodlarini   erkin   ravishda
amalga oshirish imkoniga ega bo‘ldi. Shu sababli, Bolqon yarim orolida yashovchi
19
  Lampe, John R. Balkans into Southeastern Europe: A Century of War and Transition. Palgrave Macmillan, 2006.
pp.  33.
23 yozuv,   an’ana   va   urf-odatlar   orqali   xalq   o‘z   milliy   identitetini   saqlab   qolgan.
Madaniy qarshilik, folklor va diniy e’tiqodlar xalqni ruhiy jihatdan birlashtirgan va
siyosiy   mustaqillik   sari   yetaklagan.   Bu   davrda   shakllangan   madaniy   asoslar   XIX
asrdagi   milliy   uyg‘onish   harakatlariga   zamin   yaratgan.   Bolqon   xalqlarining
o‘zlikni   saqlash   kurashi   ularning   madaniy   mustahkamligini   va   tarixiy   ongini
namoyon etgan muhim tarixiy bosqichdir.
29 ularni qabul qilib, diniy erkinlik bergan va iqtisodiy faoliyat yuritishlariga sharoit
yaratgan.   Yahudiylar   savdo,   bank   ishi,   tibbiyot   va   ilm-fan   sohalarida   faol
qatnashganlar.
Diniy   mojarolar   va   siyosiy   ta’sirlar:   Bolqonlarda   diniy   guruhlar   o‘rtasida
to‘g‘ridan-to‘g‘ri   ziddiyatlar   ko‘p   bo‘lmagan   bo‘lsa-da,   diniy   tafovutlar   ijtimoiy
tabaqalanishga olib kelgan. Musulmonlar ustun sinf bo‘lib, boshqa diniy jamoalar
ularning nazorati ostida yashagan. Shu sababli, pravoslav va katolik aholi orasida
norozilik kayfiyati kuchayib, milliy uyg‘onish harakatlariga turtki bergan.
Bundan   tashqari,   G‘arbiy   Yevropa   davlatlarining   diniy-siyosiy   aralashuvi
ham   diniy   nizolarni   kuchaytirgan.   Avstriya,   Venetsiya   Respublikasi   va   Rossiya
imperiyasi   Bolqon   xalqlarining   nasroniy   qismini   qo‘llab-quvvatlash   orqali
Usmonli  imperiyasining zaiflashuviga harakat  qilgan. Bu esa diniy birlik o‘rniga,
diniy bo‘linishlarni kuchaytirgan.
Usmonli   imperiyasi   diniy   siyosatini   amalga   oshirishda   quyidagi   asosiy
yo‘nalishlarga e’tibor qaratdi:
 Sunnitizatsiya:   Usmonli   imperiyasi   islomning   sunniy   yo‘nalishini   targ‘ib
qildi.   Bu   siyosat   orqali   imperiya   ichida   diniy   birlikni   saqlashga   harakat
qilindi.
 Diniy   institutlarni   qo‘llab-quvvatlash:   Usmonli   imperiyasi   masjidlar,
madrasalar  va boshqa diniy institutlarni qurish va qo‘llab-quvvatlash orqali
islom dinining tarqalishini rag‘batlantirdi.
 Diniy  bag‘rikenglik:   Usmonli  imperiyasi  nasroniylar  va  yahudiylarga  diniy
erkinlik   berib,   ularning   diniy   institutlarini   saqlab   qolishlariga   ruxsat   berdi.
Biroq, ular musulmonlarga nisbatan pastroq maqomda bo‘lishgan 18
.
XVI–XVIII   asrlarda   Bolqon   yarimoroli   diniy   jihatdan   xilma-xil   bo‘lib,
Usmonli  imperiyasining diniy siyosati  bu hududda sezilarli  ta’sir ko‘rsatdi. Islom
dinining   tarqalishi,   ayniqsa   Bosniya,   Albaniya   va   Bolgariya   kabi   hududlarda
kuzatildi. Pravoslav nasroniylik esa Serbiya va Gretsiyada saqlanib qoldi. Usmonli
18
  Koliopoulos, John S., and Veremis, Thanos. Modern Greece: A History Since 1821. Wiley-Blackwell, 2009.   pp.
16
22 17. McCarthy,   Justin.   The   Ottoman   Turks:   An   Introductory   History   to   1923.
Longman, 1997. 
18. Motyl,   Alexander   J.   (ed).   Encyclopedia   of   Nationalism,   Volume   II.
Academic Press, 2001. 
19. Ottoman   rule   and   the   Balkans,   1760-1850:   conflict,   transformation,
adaptation.  Proceedings of an international conference   held in Rethymno, Greece,
13-14 December 2003. 
20. Pavlowitch,   Stevan   K.   A   History   of   the   Balkans   1804–1945.   Longman,
1999. 
21. Pinson, Mark. The Muslims of Bosnia-Herzegovina. Harvard CMES, 1996. 
22. S arimsokov   А . L ., Dexkanov N.B. Jahon tarixi.   Toshkknt.   “O’zkiston savdo
nashriyot matbaa ijodiy uyi”. 2021. 
23. Stavrianos, L.S. The Balkans Since 1453. Holt, Rinehart and Winston, 1965.
24. Stefka   Parveva .   Village,   Town   and   People   in   the   Ottoman   Balkans,   16th-
mid-19 th
 Century. 
25. Sugar,   Peter   F.   Southeastern   Europe   under   Ottoman   Rule,   1354–1804.
University of Washington Press, 1977. 
26. Todorova, Maria. Imagining the Balkans. Oxford UP, 2009..
27. Драгана   Амедоски .   Османска   жена   на   Централном   Балкану   изме x у
стереотипа и стварности (16–18. век) . 
38 monastirlarning   xizmatidan   keng   foydalanganlar.   Ayniqsa   Serbiya,   Bolgariya,
Ruminiya   va   Gretsiya   hududlaridagi   monastirlar   nafaqat   diniy,   balki   madaniy   va
ilmiy markazlar sifatida faoliyat yuritgan. U yerda qadimgi qo‘lyozmalar, Bibliya
tarjimalari,   diniy   asarlar   saqlanib   qolgan   va   ko‘paytirilgan.   Ushbu   diniy   ta’lim
muassasalari   orqali   bolalar   o‘qitilgan,   nasroniy   e’tiqodi   mustahkamlangan   va
milliy til, yozuv shakli (kiril alifbosi) saqlab qolinishga harakat qilingan.
Rum ortodoks patriarxligining qo‘llab-quvvatlashi bilan grek madaniyati ham
davom ettirilgan. Afina, Saloniki, Janina kabi shaharlar bilim va diniy markazlarga
aylangan.   O‘z   navbatida,   slav   xalqlari   ham   o‘z   monastirlarida   diniy   asarlar,   xalq
ertaklari,   tarixiy   solnomalar   yozish   va   saqlash   orqali   o‘z   madaniy   meroslarini
tiklab borgan.
XVI–XVIII   asrlarda   Bolqon  xalqlari   o‘zlikni   saqlash   va   milliy  madaniyatini
davom   ettirish   uchun   yozma   madaniyatdan   tashqari   og‘zaki   an’analar   va
folklordan   keng   foydalanishgan.   Bu   davrda   yozma   manbalar   kam   bo‘lishi   yoki
cheklanganligi   bois,   xalq   o‘z   tarixini,   qadriyatlarini   va   ijtimoiy   hayotini   og‘zaki
shaklda   avloddan-avlodga   yetkazishga   katta   ahamiyat   bergan.   Og‘zaki   ijod   va
folklor   Bolqon   xalqlarining   ruhiy   va   madaniy   o‘zligini   saqlashda   muhim   rol
o‘ynadi 22
.
Og‘zaki  ijodning eng  keng tarqalgan  shakllaridan biri  — ertaklar, dostonlar,
xalq qo‘shiqlari, maqollar, afsonalar va tarixiy voqealarni ifodalovchi she’rlar edi.
Ushbu   og‘zaki   san’at   namunalarida   xalqning   kundalik   hayoti,   urushlar,
qahramonlik   voqealari,   diniy   va   axloqiy   qadriyatlari   aks   etgan.   Ayniqsa,   milliy
ozodlik   va   mustaqillik   g‘oyalari   bilan   boyitilgan   epik   dostonlar   xalqlar   orasida
milliy iftixor va tarixiy xotirani mustahkamlashda markaziy o‘rin tutgan 23
.
Masalan, serb xalqining mashhur “Kosovo dostonlari” milliy qahramonlik va
jasoratni   madh   etib,   serb  xalqining   turmush   tarzi   va   erkinlikka  bo‘lgan  intilishini
ifoda   etadi.   Bu   dostonlarda   xalq   o‘z   tarixiy   janglarini,   qahramonliklarini   va
vatanparvarlik   tuyg‘ularini   avlodlarga   yetkazgan.   Xuddi   shunday,   albaniyaliklar
22
  Barkey, Karen. Empire of Difference: The Ottomans in Comparative Perspective. Cambridge UP, 2008.  pp. 158.
23
 Stefka Parveva .  Village, Town and People in the Ottoman Balkans, 16th-mid-19 th
 Century.  pp.  125-134.
26 solig‘i)   va   boshqa   moliyaviy   to‘lovlar   aholini   moliyaviy   halokatga   olib   kelgan.
Bundan   tashqari,   devshirme   deb   atalgan   tizim   orqali   nasroniy   o‘g‘il   bolalarni
majburan  yig‘ib, ularni  Usmonli  armiyasiga  yoki  davlat  xizmatiga yuborish odati
mahalliy   oilalar   orasida   keskin   norozilik   uyg‘otdi.   Bu   tizim   nafaqat   oilaviy
ajralishlarga   olib   kelar,   balki   diniy   an’analarni   buzib,   aholining   ijtimoiy
muvozanatini izdan chiqarardi.
1564   yilda   Mariovo   viloyatida   boshlangan   isyon   qisqa   fursat   ichida   Prilep
atrofidagi   tog‘li   hududlarga   ham   yoyildi.   Isyonchilar   asosan   dehqonlar,
hunarmandlar,   nasroniy   ruhoniylar   va   mahalliy   sardorlardan   tashkil   topgan   edi.
Ular   Usmonli   harbiy   qismlariga   qarshi   partizancha   urush   olib   bordilar,   soliq
yig‘uvchilarga hujum qilishdi, qarorgohlarni yo‘q qilishdi va ma’murlarni haydab
yuborishga urindilar.
Isyonchilarning  asosiy   talablari  iqtisodiy   adolat,  diniy  erkinlik  va  devshirme
tizimini   bekor   qilishdan   iborat   edi.   Mahalliy   rahbarlar   bu   harakatni   milliy
qadriyatlarni   saqlab   qolish   harakati   sifatida   targ‘ib   qildilar.   Bu   harakatlar,
shubhasiz,   Makedoniya   xalqi   orasida   milliy   ong   va   o‘zlikni   saqlash   tuyg‘usining
kuchayib borayotganini ko‘rsatadi 12
.
Afsuski,   Usmonli   imperiyasi   bu   isyonga   qattiq   harbiy   javob   qaytardi.   1565
yilga   kelib   Istanbuldan   yuborilgan   maxsus   sarkarda   qo‘shini   Mariovo   va   Prilep
hududiga kirib, isyonni kuch bilan bostirdi. Isyon rahbarlari jazoga tortildi, ko‘plab
aholi qatl etildi yoki turli jazo choralari bilan yuzlashdi. Ko‘plab qishloqlar vayron
qilindi,   oila   boshliqlari   surgun   qilindi,   shahar   va   qishloqlarda   qat’iy   nazorat
o‘rnatildi 13
.
Shunga qaramay, Mariovo va Prilep isyoni mintaqadagi ilk yirik xalq harakati
sifatida   tarixda   muhim   o‘rin   egallaydi.   Bu   isyon   Makedoniya   xalqining   o‘z   dini,
madaniyati   va   ijtimoiy   hayot   tarzini   saqlab   qolish   uchun   olib   borgan   ilk   siyosiy
kurashlaridan   biri   bo‘lib,   keyingi   asrlarda   yuzaga   kelgan   milliy   uyg‘onish
12
 Stefka Parveva .  Village, Town and People in the Ottoman Balkans, 16th-mid-19 th
 Century.  pp.  59-73.
13
  Motyl, Alexander J. (ed). Encyclopedia of Nationalism, Volume II. Academic Press, 2001. P. 149.
15 36 harakatlariga   poydevor   bo‘ldi.   Isyonning   saboqlari   Makedoniya   xalqi   orasida
erkinlik va mustaqillikka bo‘lgan intilishning o‘chmas timsoliga aylandi.
Gretsiyada   qarshilik   harakatlari   boshqa   shaklga   ega   edi.   Bu   yerda   klephtlar
deb atalgan qurolli guruhlar tog‘li hududlarda Usmonli hukumatiga qarshi harakat
qilishdi.   Klephtlar   —   bu   Usmonlilarning   soliq   yig‘uvchilari,   garnizonlari   va
boshqa rasmiylariga qarshi qurolli qarshilik ko‘rsatgan guruhlardir. Ular ko‘pincha
mahalliy aholining himoyachilariga aylanishdi. Ularning qarshisiga armatoloi deb
ataluvchi   militsiyalar   qo‘yilgan   bo‘lsa-da,   klephtlar   harakati   Gretsiyaning
mustaqillik kurashiga asos bo‘lib xizmat qildi. Shu sababli, keyinchalik 1821 yilgi
Gretsiya mustaqillik urushida aynan shu guruhlar yetakchi kuch sifatida qatnashdi.
Serbiya   xalqlari   ham   Usmonlilarga   qarshi   kurashda   faol   bo‘lishdi.   Garchi
XVI–XVII asrlarda u yerda katta isyonlar bo‘lmagan bo‘lsa-da, XVIII asrga kelib,
serblar   orasida   mustaqillik   istagi   kuchaydi.   Ayniqsa,   1804   yildan   boshlab
boshlanadigan Serbiya isyoni uchun bu davr tayyorgarlik bosqichi bo‘ldi. Avstriya
bilan bo‘lgan aloqalar va pravoslav cherkovining xalq orasida nufuzga ega bo‘lishi
Serbiya xalqining milliy ongini uyg‘otdi. XVIII asrda yuz bergan kichik norozilik
harakatlari   va   Usmonli   hukumatiga   qarshi   passiv   qarshilik,   oxir-oqibat,   milliy
ozodlik harakatiga olib keldi 14
.
Bolqon   xalqlarining   har   birining   Usmonli   hukmronligiga   qarshi   kurashi
o‘ziga xos xususiyatlarga ega bo‘lsa-da, ularni birlashtiruvchi jihatlar ham mavjud.
Ular  orasida  diniy bosim, iqtisodiy zo‘ravonlik, soliq yukining ortishi,  devshirme
tizimining   salbiy   ta’siri   va   mahalliy   an’analarning   bostirilishi   eng   asosiy
omillardan   edi.   Shu   bilan   birga,   Yevropadagi   geosiyosiy   vaziyat   ham   bu
harakatlarga  ta’sir  ko‘rsatdi.  Avstriya, Venetsiya  va Rossiya  singari  davlatlarning
Usmonlilarga   qarshi   yuritgan   siyosati   Bolqon   xalqlariga   ilhom   manbai   bo‘ldi.
Ushbu   tashqi   omillar   ayrim   hollarda   bevosita   harbiy   yordam   shaklida   namoyon
bo‘lgan, ayrim hollarda esa faqat diplomatik yordam bilan cheklangan.
XVI–XVIII   asrlar   Bolqon   xalqlari   uchun   og‘ir,   biroq   muhim   siyosiy
jarayonlarga   boy   davr   bo‘ldi.   Qarshilik   harakatlari,   garchi   ko‘p   hollarda
14
  Ergashev Sh.E. ,,O‘rta asrlar tarixi’’ T.:Cho‘lpon.2008. 290 b.
16 uchun   kurash   olib   bordilar.   XIX   asr   oxiriga   kelib   Serbiya,   Bolgariya,   Ruminiya,
Albaniya va boshqa davlatlar asta-sekin Usmonli hukmronligidan chiqib ketdi 9
.
Shunga qaramay, Usmonli davlati Bolqon mintaqasida o‘zining harbiy kuchi,
siyosiy   boshqaruvi   va   diniy   bag‘rikenglik   siyosati   orqali   ko‘p   asrlar   davomida
barqarorlikni   saqlab   qolishga   muvaffaq   bo‘lgan.   Bugungi   kunda   Bolqon   xalqlari
tarixida   Usmonli   merosi   arxitektura,   diniy   hayot,   qonunchilik   va   madaniyat
sohalarida chuqur iz qoldirgan 10
.
Usmonli imperiyasining Bolqon yarimorolidagi hukmronligi o‘z davri uchun
o‘ziga xos siyosiy, harbiy va ijtimoiy tajriba bo‘lib xizmat qilgan. Harbiy yurishlar
orqali bosib olingan hududlarda mustahkam ma’muriy tizimni shakllantirish, ko‘p
dinli   va   ko‘p   millatli   jamiyatni   barqaror   boshqarish,   soliqlarni   adolatli   tizim
asosida   yig‘ish   va   iqtisodiy   faoliyatni   tartibga   solish   orqali   Usmonlilar   o‘z
hukmronligini uzoq muddat saqlab qolishga erishganlar. Bu tarixiy tajriba mintaqa
taraqqiyotiga katta ta’sir ko‘rsatgan bo‘lib, bugungi kunda ham o‘rganilmoqda va
baholanmoqda.
I.2.  Bolqon xalqlarining siyosiy hayoti: qarshilik harakatlari va milliy
ozodlik istaklari
XVI–XVIII   asrlar   Bolqon   xalqlari   hayotida   murakkab   va   ko‘p   qirrali   davr
bo‘ldi.   Usmonli   imperiyasi   bu   mintaqada   o‘zining   siyosiy,   harbiy   va   diniy
ustunligini   mustahkamlashga   intilar,   mahalliy   xalqlarning   esa   mustaqillikka,
erkinlikka   bo‘lgan   intilishlari   kuchayib   bordi.   Bu   davrda   Bolqon   xalqlari   orasida
yuzaga kelgan qarshilik harakatlari va milliy uyg‘onish tamoyillari keyinchalik yuz
bergan   mustaqillik   kurashlariga   asos   bo‘ldi.   Tarixiy   jarayonlarni   o‘rganishda
ularning sabablari, shakllari va natijalarini chuqur tahlil qilish muhimdir.
Usmonlilar   Bolqon   yarimorolining   katta   qismini   XIV–XV   asrlarda   bosib
olgan   edi.   XVI   asrga   kelib   imperiya   bu   hududda   to‘liq   siyosiy   nazorat   o‘rnatdi.
Markazlashgan   boshqaruv   tizimi,   soliq   yig‘ish   siyosati,   devshirme   (nasroniy
9
  Драгана Амедоски .  Османска жена на Централном Балкану изме x у   стереотипа и стварности (16–18. век) . c.
119-137.
10
  Barkey, Karen. Empire of Difference: The Ottomans in Comparative Perspective. Cambridge UP, 2008.  pp. 145..
13 KIRISH
Bugungi kunda jahon tarixining murakkab va ko‘p qirrali sahifalarini chuqur
o‘rganish,   o‘tmish   voqealari   saboqlarini   to‘g‘ri   anglash   har   qachongidan   ham
dolzarb   masalaga   aylangan.   Xususan,   Yevrosiyo   makonida   muhim   strategik
mintaqalardan   biri   bo‘lgan   Bolqon   yarimoroli   tarixda   ko‘p   bor   geosiyosiy
kurashlar   markazida   bo‘lgan,   turli   imperiyalar   manfaatlari   to‘qnashgan   hudud
sifatida   alohida   o‘rin   tutadi.   XVI–XVIII   asrlar   oralig‘i   esa   Bolqon   xalqlari
hayotida   g‘oyat   muhim,   ta’sirchan   va   murakkab   davr   bo‘lib,   u   yerda   yashovchi
millatlarning siyosiy, diniy, madaniy va ijtimoiy hayotida chuqur iz qoldirgan.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   tarixiy   xotiraning
muhimligini ta’kidlab, quyidagi fikrni bildirgan: “Tarixni bilmagan xalq o‘z yo‘lini
yo‘qotadi.   Shu   bois   yosh   avlodni   tarixiy   xotira   asosida   tarbiyalash,   ularning
qalbida   milliy   g‘urur   va   vatanparvarlik   tuyg‘ularini   mustahkamlash   bizning
muqaddas   burchimizdir” 1
.   Bu   iqtibos   Bolqon   xalqlarining   o‘tmishini   o‘rganishda
ham   o‘z   aksini   topadi.   Zero,   Bolqon   xalqlari   tarixida   sodir   bo‘lgan   jarayonlar
butun Yevropa va Osiyo tarixiy rivojida chuqur iz qoldirgan.
XVI   asrdan   boshlab   Bolqon   yarimoroli   Usmonli   imperiyasining   tarkibiga
to‘liq   kirib   bordi.   Bu   davrda   Usmonli   davlati   o‘zining   eng   qudratli   bosqichiga
yetgan, Yevropa, Osiyo va Afrika hududlarida kengaygan holda global imperiyaga
aylangan edi. Bolqon xalqlari—serblar, bolgarlar, yunonlar, albaniylar, ruminlar va
boshqa   millatlar—bu   davrda   o‘z   tarixining   yangi   bosqichiga   qadam   qo‘ydilar.
Ularga   nisbatan   yangi   siyosiy   tuzum,   diniy   siyosat   va   ma’muriy   boshqaruv   joriy
qilindi.   Bu   esa,   o‘z   navbatida,   mahalliy   xalqning   ijtimoiy   tuzilmasiga,   diniy
hayotiga, madaniyatiga va kundalik turmush tarziga kuchli ta’sir ko‘rsatdi.
Usmonli  imperiyasi  tomonidan  Bolqon  xalqlariga  nisbatan   yuritilgan  siyosat
ko‘p   qirrali   edi.   Bir   tomondan,   imperiya   o‘zining   markazlashgan   boshqaruvini
mustahkamlashga,   soliqlar   va   harbiy   xizmat   orqali   resurslardan   unumli
foydalanishga   intildi.   Boshqa   tomondan   esa,   diniy   bag‘rikenglik   siyosati   orqali
turli  konfessiyalarning  mavjudligiga imkon berildi. Aynan mana shu ikkiyuzlama
1
 Sh.M.Mirziyoyev.  O'zbekiston Respublikasi Prezidenti nutqlari va intervyulari  . President matbuot xizmati, 2023. 
43 b.
3 farqlar   Bolqon   xalqlari   o‘rtasida   ko‘plab   qirraliklarni   yuzaga   keltirdi,   biroq   bu
farqlar ularning milliy o‘zligini saqlashdagi muhim omil sifatida ham xizmat qildi.
Bolqon   xalqlarining   madaniy   hayoti   va   an’analari   ham   o‘zlikni   saqlashda
katta ahamiyatga ega bo‘ldi. Usmonli imperiyasi tomonidan madaniy bag‘rikenglik
siyosati  yuritilgan bo‘lsa-da, imperiya o‘z islomiy madaniyatini ayniqsa shaharlar
va ma’muriy markazlarda rivojlantirishga intildi. Shu bilan birga, mahalliy xalqlar
o‘z diniy va madaniy meroslarini saqlashga va avlodlarga yetkazishga katta e’tibor
qaratdi.
Og‘zaki   an’analar   va   folklor   Bolqon   xalqlari   madaniy   identitetini
mustahkamlashda   ajralmas   vosita   bo‘ldi.   Ertaklar,   dostonlar,   xalq   qo‘shiqlari,
maqollar va afsonalar orqali xalq o‘z tarixiy voqealarini, milliy qahramonliklarini
va   erkinlik   istaklarini   avlodlarga   yetkazdi.   Masalan,   serblarning   “Kosovo
dostonlari”   yoki   albaniyaliklarning   “Skanderbeg   afsonalari”   milliy   ruhiyat   va
tarixiy xotirani jonlantirishda muhim o‘rin tutdi. Folklor orqali xalq vatanparvarlik,
adolat,   erkinlik   va   dini   sadoqat   kabi   qadriyatlarni   avlodlarga   yetkazib,   ularni
ruhlantirdi.
Bolqon   xalqlari   o‘zlikni   saqlash   uchun   nafaqat   diniy   va   madaniy   sohada,
balki   siyosiy   kurashlarda   ham   faol   ishtirok   etdi.   Ular   Usmonli   imperiyasining
mustamlakachilik   siyosatiga,   soliqlarga,   harbiy   xizmatga   va   boshqa   bosimlarga
qarshi turishga intildi. Ushbu qarshilik harakatlari va isyonlar mahalliy xalqlarning
o‘z erkinligi va mustaqilligi uchun kurashganligining yorqin dalilidir.
Xulosa qilib aytganda, XVI–XVIII asrlarda Bolqon xalqlari o‘z tarixida qiyin
va   murakkab   davrlarni   boshdan   kechirdi.   Usmonli   imperiyasining   siyosiy,
iqtisodiy va dini ta’siriga qaramay, ular o‘z milliy o‘zligini, diniy bag‘rikengligini,
madaniy   merosini   saqlash   va   rivojlantirish   uchun   katta   harakat   qildi.   Og‘zaki
an’analar va folklor orqali o‘z tarixiy xotirasini mustahkamladi, diniy va madaniy
merosni   himoya   qildi,   va   erkinlik   uchun   kurashishda   davom   etdi.   Ushbu   davrda
yuzaga   kelgan   qarshiliklar,   isyonlar   va   milliy   uyg‘onish   harakatlari   kelajakda
Bolqon   xalqlarining   o‘z   davlatlarini   tiklash   va   mustaqillikka   erishish   yo‘lida
poydevor vazifasini o‘tagan.
31 MUNDARIJA
KIRISH ………………………………………...………………………………….3
I.BOB. Bolqon xalqlarining siyosiy holati va Usmonli imperiyasi hukmronligi.6
I.1. Usmonli imperiyasining Bolqon yarimorolidagi hukmronligi: istilo jarayoni va 
ma’muriy boshqaruv tizimi ……………………………….…..…6
I.2. Bolqon xalqlarining siyosiy hayoti: qarshilik harakatlari va milliy ozodlik 
istaklari …………………………………………………………………….12
II.BOB. Bolqon xalqlari ijtimoiy-madaniy hayoti va diniy jarayonlar ……….17
II.1. Bolqon xalqlarining diniy tarkibi va Usmonli diniy siyosatining 
ta’siri…………………………………………………………………………17
II.2. Madaniy hayot, an’analar va Bolqon xalqlarining o‘zlikni saqlab qolish 
kurashi ………………………………………………………...……………..22
XULOSA ................................................................................................................29
Ilovalar ...................................................................................................................32
Adabiyotlar ro’yxati .............................................................................................34 siyosat Bolqon xalqlari orasida qarama-qarshi munosabatlarni yuzaga keltirdi. Bir
qator   xalqlar   Usmonli   hukmronligini   tan   olgan   holda,   ma’lum   darajada
moslashishga harakat qilgan bo‘lsa, boshqalar milliy mustaqillik, diniy erkinlik va
avtonomiya uchun kurashni davom ettirdilar.
Bu   davrda   Bolqon   xalqlari   orasida   ozodlik   uchun   harakatlar,   isyonlar   va
mahalliy boshboshdoqliklar kuchaydi. Serbiya, Bolgariya, Vlashiya va Albaniyada
Usmonli   hukmronligiga   qarshi   turli   ko‘rinishdagi   noroziliklar   kuzatildi.   Milliy
o‘zlik,   diniy   e’tiqod   va   tarixiy   xotira   bu   kurashlarning   asosiy   omillaridan   bo‘ldi.
Ayniqsa,   pravoslav   cherkovi   va   mahalliy   ruhoniylar   xalqlarni   o‘z   madaniyati   va
e’tiqodini   saqlab   qolishga   da’vat   qildilar.   Bu   esa   Bolqon   xalqlarining   tarixiy
taraqqiyotida madaniy va diniy birlikni ta’minlashda muhim omilga aylandi.
XVII–XVIII   asrlarda   Bolqon   xalqlari   hayotida   global   o‘zgarishlar   davom
etdi. Usmonli imperiyasining ichki zaiflashuvi, markaziy hokimiyatning pasayishi,
Yevropada yuksalayotgan Gabsburglar va Romanovlar kabi imperiyalar ta’sirining
ortishi   Bolqon   mintaqasini   geosiyosiy   kurash   markaziga   aylantirdi.   Avstriya   va
Rossiya   imperiyalari   o‘z   manfaatlarini   himoya   qilish   bahonasida   Bolqon   xalqlari
bilan diplomatik va harbiy aloqalarni kuchaytirdi. Natijada, ayrim millatlar tashqi
kuchlar   yordamida   mustaqillikka   erishish   umidi   bilan   yangi   qo‘zg‘olonlar   va
ittifoqlar tuza boshladilar.
Bolqon   xalqlarining   XVIII   asrdagi   ijtimoiy   hayoti   ham   katta   o‘zgarishlarga
yuz   tutdi.   Usmonli   imperiyasi   ichida   paydo   bo‘lgan   feodal   zodagonlar,   yirik   yer
egalari   va   mahalliy   hokimlar   ijtimoiy   tabaqalanishni   kuchaytirdi.   Aholi   o‘rtasida
kambag‘allik   kengaydi,   soliq   bosimi   kuchaydi,   diniy   institutlar   ustidan   nazorat
kuchaytirildi.   Bularning   barchasi   xalq   orasida   norozilik   kayfiyatini   kuchaytirgan
va milliy uyg‘onish g‘oyalari uchun zamin yaratgan edi.
Mazkur davrda Bolqon xalqlarining madaniy hayoti ham butkul yo‘qolmagan.
Aksincha,   ko‘plab   xalqlar   o‘z   yozuvi,   adabiyoti,   folklori,   diniy   urf-odatlari   va
me’morchilik   merosini   saqlab   qolishga   harakat   qildilar.   Yunonlar   orasida   diniy
maktablar,   serblar   va   bolgarlar   orasida   yozma   manbalar   va   qo‘lyozmalar   orqali
4 munosabatlarda bu siyosat sezilarli darajada ijobiy samara berdi. Usmonlilar ko‘p
hollarda pravoslav cherkovlarini saqlab qolgan holda, diniy erkinlikni ta’minladilar
va jizyani  (soliq) to‘lash  evaziga nasroniy aholiga o‘z diniy amallarini  bajarishga
ruxsat   berdilar.   Bu   siyosat   mahalliy   aholi   orasida   katta   norozilik   keltirib
chiqarmadi,   aksincha,   ayrim   hollarda   Usmonlilar   Vizantiya   yoki   katolik
hukmdorlariga   nisbatan   ijobiyroq   qabul   qilindi.   Bu   holat,   ayniqsa,   ortodoks
pravoslav   aholining   Usmonli   hukmronligini   nisbatan   xotirjamlik   bilan   qabul
qilishida muhim omillardan biri bo‘ldi.
1453-yilda   Konstantinopolning   zabt   etilishi   Bolqon   istilosining   tarixiy
yakunlanish   bosqichi   bo‘lib,   u   Usmonlilarning   butun   Bolqon   ustidan   siyosiy   va
harbiy   nazorat   o‘rnatganining   ramzi   sifatida   qaraladi.   Shahar   Usmonlilar
tomonidan yangi  poytaxt  – Istanbul  sifatida qayta tashkil  qilindi  va  imperiyaning
yuragi   bo‘lib   xizmat   qila   boshladi.   Bu   voqea   imperiya   ta’sirining   Yevropada
yanada kengayishiga sabab bo‘ldi.
XV-XVI   asrlarda   Bolqon   yarimorolidagi   ko‘plab   hududlar   –   Serbiya,
Bosniya, Albaniya, Ruminiya va Bolgariya – to‘liq Usmonli imperiyasi tasarrufiga
o‘tdi.   Bu   hududlarda   Usmonli   ma’muriy   boshqaruv   tizimi   joriy   etilib,   tumanlar
(sanjak),   viloyatlar   (eyolat)   va   timor   (yer   egaligi)   tizimi   orqali   imperiyaning
ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy boshqaruvi amalga oshirildi. Mahalliy aholiga yuqori
tabaqadagi   Usmonli   elita   orasidan   tayinlangan   beylar,   sanjakbeylar   va   valilar
orqali   rahbarlik   qilindi.   Shu   orqali   imperiya   o‘z   hukmronligini   mustahkamlab
borishga muvaffaq bo‘ldi.
Usmonlilar   istilo   qilingan   har   bir   hududda   markazlashgan   va   tartibli
boshqaruv   tizimini   joriy   etdilar.   Bu   tizim   harbiy,   soliq,   sud   va   diniy   masalalarni
qamrab   oldi.   Istiloga   uchragan   hududlar   “eyalet”   (viloyat)   deb   nomlangan
ma’muriy   birliklarga   bo‘lindi.   Har   bir   eyalet   boshida   sulton   nomidan   hokimiyat
yurituvchi   “beylerbeyi”   turardi.   Eyaletlar   esa   “sanjak”   (tuman)larga   bo‘linar,
ularning boshida “sanjakbey”lar turardi.
Solih   siyosat   yuritish   va   barqarorlikni   saqlab   qolish   maqsadida   Usmonli
boshqaruvi   ko‘pincha   mahalliy   aristokratiya   yoki   diniy   rahbarlar   bilan   hamkorlik
9 o‘z   ichiga   olgan.   Tahrir   deb   atalgan   bu   jarayonlar   orqali   imperiya   soliq   yig‘ish
jarayonini   adolatli   va   nazorat   ostida   amalga   oshirishga   erishgan.   Defterlar,
shuningdek,   aholining   diniy   va   etnik   tarkibi   haqida   ham   ma’lumotlar   berib,
ijtimoiy boshqaruvda muhim rol o‘ynagan 7
.
Timor   tizimi   Usmonli   imperiyasining   harbiy   va   iqtisodiy   asoslaridan   biri
bo‘lib,   yer   egaligi   va  soliq   yig‘ish   huquqi   harbiy  xizmat   evaziga   berilgan.   Timor
egalari,   ya’ni   sipohilar,   o‘zlariga   biriktirilgan   hududlardan   soliq   yig‘ish   evaziga
imperiya   armiyasida   xizmat   qilishgan.   Bu   tizim   orqali   imperiya   nafaqat   soliq
yig‘ishni   ta’minlagan,   balki   harbiy   kuchlarni   ham   saqlab   qolgan.   Timor   tizimi,
shuningdek, markaziy hokimiyatning hududiy nazoratini mustahkamlashga xizmat
qilgan.
XV asrda joriy etilgan iltizam tizimi orqali davlat soliq yig‘ish huquqini eng
ko‘p   haq   taklif   qilgan   shaxsga   —   mültezimga   berar   edi.   Mültezimlar   davlatga
oldindan belgilangan miqdorda to‘lov qilgan va keyinchalik soliq yig‘ish orqali o‘z
xarajatlarini   qoplashgan.   Bu   tizim,   ayniqsa,   XVII-XVIII   asrlarda   keng   tarqaldi.
Iltizam   tizimi   davlatga   tezda   naqd   pul   olish   imkonini   bergan   bo‘lsa-da,   ba’zi
hollarda   mültezimlarning   haddan   tashqari   soliq   yig‘ishi   aholining   noroziligiga
sabab bo‘lgan 8
.
1695-yilda joriy etilgan malikane tizimi iltizam tizimining takomillashtirilgan
shakli   bo‘lib,   soliq   yig‘ish   huquqi   umrbod   asosda   berilgan.   Malikane   egalari
davlatga   katta   miqdorda   oldindan   to‘lov   qilgan   va   har   yili   belgilangan   miqdorda
soliq   to‘lagan.   Bu   tizim   orqali   davlat   uzoq   muddatli   moliyaviy   barqarorlikka
erishgan   va   malikane   egalari   o‘z   hududlarida   infratuzilmani   rivojlantirishga
qiziqish   bildirgan.   Biroq,   bu   tizim   ham   ba’zi   hollarda   korrupsiya   va
suiiste’molliklarga olib kelgan.
Usmonli   imperiyasida   bozorlar   va   savdo   faoliyatini   nazorat   qilish   uchun
ihtisab   tizimi   joriy   etilgan.   Ihtisab,   ya’ni   bozor   solig‘i,   har   kuni   do‘kon   ochgan
savdogarlardan olinadigan soliq bo‘lib, bu soliqni yig‘ish huquqi ihtisab ağasi deb
7
 Stefka Parveva .  Village, Town and People in the Ottoman Balkans, 16th-mid-19 th
 Century.  pp.  35-48.
8
  Ergashev Sh.E. ,,O‘rta asrlar tarixi’’ T.:Cho‘lpon.2008.  288  b .
11 sababli,   katoliklar   ko‘pincha   imperiya   tomonidan   ishonchsiz   qatlam   sifatida
qaralgan   va   ularning   erkinliklari   pravoslavlarga   nisbatan   ba’zan   yanada
cheklangan bo‘lgan.
Shunga qaramay, katolik cherkovlari, monastirlari va dini ta’lim muassasalari
faoliyat   yuritishda   davom   etgan.   Papalik   vakillari   va   missionerlar   orqali   G‘arbiy
Yevropa bilan  diniy va  madaniy aloqalar   saqlangan.  Bu  esa   katolik  jamoalarning
identitetini saqlab qolishida muhim rol o‘ynagan 16
.
Islom, XVI–XVIII asrlarda Bolqonlarda asta-sekin kengayib borgan. Usmonli
imperiyasining   harbiy   g‘alabalari   natijasida   ko‘plab   Bolqon   hududlari   musulmon
aholisi   bilan   to‘ldirildi.   Bir   tomondan,   Usmonli   ma’muriyati,   harbiy   zobitlar,   yer
egalari,   ziyoratchilar,   madrasalar   va   masjidlar   qurilishi   orqali   islom   dini   keng
tarqalgan. Ikkinchi tomondan, ayrim mahalliy aholining, ayniqsa elita vakillarining
ijtimoiy   va   iqtisodiy   imtiyozlarga   ega   bo‘lish   maqsadida   islomga   o‘tishi
(konversiya) holatlari ham mavjud bo‘lgan.
Bosniyada   musulmonlar   aholining   katta   qismini   tashkil   etgan.   Bosniyaliklar
orasida   islom   dini,   ayniqsa,   XVI   asrda   keng   tarqalib,   ular   Usmonli
byurokratiyasida   muhim   lavozimlarni   egallaganlar.   Albaniya   hududida   ham
musulmon   aholining   salmog‘i   ortib   borgan.   Turli   ijtimoiy   omillar   –   soliq
imtiyozlari,   harbiy   xizmatga   kirish   imkoniyati,   madaniy   va   savdo   aloqalar   –
islomga o‘tishni rag‘batlantirgan.
Shunga   qaramay,   islom   Bolqon   xalqlari   orasida   teng   tarqalmagan.   Ko‘plab
pravoslav   va   katolik   jamoalar   o‘z   diniy   e’tiqodini   saqlab   qolganlar.   Islom   dini
asosan shaharlar va harbiy-g‘arbliklar o‘rtasida ko‘proq tarqalgan bo‘lsa, tog‘li va
qishloq hududlarida nasroniylar ko‘pchilikni tashkil qilgan 17
.
Yahudiylar, Bolqonlarda kichik, ammo faol jamoalarni tashkil qilganlar. Ular
asosan   Saloniki,   Istanbul,   Sarajevo   kabi   yirik   shaharlar   va   portlarda   yashaganlar.
Ko‘pchilik   yahudiylar   1492-yilgi   Ispaniyadagi   katolik   qirolligining   ta’qibidan
keyin   Usmonli   imperiyasiga   ko‘chib   kelgan   sefard   yahudiylari   edi.   Usmonlilar
16
 Stefka Parveva .  Village, Town and People in the Ottoman Balkans, 16th-mid-19 th
 Century.  pp.  88-97.
17
  Ergashev Sh.E. ,,O‘rta asrlar tarixi’’ T.:Cho‘lpon.2008. 292 b.
21 ILOVALAR
33  she’riyat va folklori ko‘pincha monastir  va cherkovlarda yaratilgan va saqlangan.
Bu yozma meros xalqning o‘zligini saqlab qolishda muhim ahamiyatga ega bo‘ldi.
Bolqon   xalqlari   o‘z   milliy   madaniyatini   saqlash   uchun   nafaqat   diniy
muassasalar   orqali,   balki   og‘zaki   ijod   va   xalq   an’analari   orqali   ham   harakat
qilganlar. Og‘zaki ijod – dostonlar, ertaklar, maqollar, xalq qo‘shiqlari va raqslar –
xalqning   tarixiy   xotirasi   va   madaniy   qadriyatlarini   avloddan-avlodga   yetkazishda
asosiy  vosita bo‘lib xizmat  qilgan. Ushbu folklor  shakllari  orqali  o‘zlikni  saqlash
kurashi, milliy g‘urur va vatanparvarlik hislari mustahkamlangan.
To‘y   marosimlari,   diniy   bayramlar,   dafn   marosimlari,   tug‘ilgan   kunlar   kabi
urf-odatlar mahalliy madaniyatning ajralmas qismi edi. Ular xalqni birlashtiruvchi
ijtimoiy   va   madaniy   muhit   yaratdi.   An’anaviy   kiyim-kechak,   hunarmandchilik
mahsulotlari,   o‘ziga   xos   taomlar   ham   madaniy   o‘zlikni   saqlab   qolishda   katta   rol
o‘ynadi 21
.
Usmonli   imperiyasi   tarkibida   turk   tili   rasmiy   til   bo‘lsa-da,   mahalliy   xalqlar
o‘z   ona   tillarini   kundalik   hayotda   saqlab   qolgan.   Ayniqsa,   pravoslav   cherkovlari
o‘z   diniy   matnlarini   kirill   alifbosida   chop   etib,   o‘z   tilini   rivojlantirishga   harakat
qilgan.   Katoliklar   esa   lotin   yozuvini   saqlab   qolgan.   Bu   til   siyosati   va   yozuvdagi
farqlar Bolqon xalqlarining milliy madaniyatini mustahkamlashga xizmat qildi.
Til   va   yozuvning   saqlanishi   o‘z   navbatida   xalqning   tarixiy   xotirasi   va
madaniy   o‘zligini   saqlab   qolishning   asosiy   omili   bo‘ldi.   Ko‘plab   diniy   va
dunyoviy   asarlar   ona   tillarida   yozilgan   va   shu   tariqa   milliy   madaniyatning
rivojlanishiga xizmat qilgan.
Usmonli imperiyasi tarkibida Bolqon xalqlarining madaniy va dini hayotining
o‘zaro   hurmatga   asoslangan   muvozanati   ushbu   hududlarda   nisbatan   tinchlik   va
barqarorlikni saqlashga  imkon berdi. Bu muvozanat  mahalliy xalqlarning o‘zlikni
saqlashiga   xizmat   qildi   va   ularning   milliy   uyg‘onish   harakatlari   uchun   poydevor
yaratdi.
Bolqon   xalqlari   o‘z   milliy   va   diniy   qadriyatlarini   avloddan   avlodga
yetkazishda   diniy   markazlar   –   pravoslav   va   katolik   cherkovlari   hamda
21
  Malcolm, Noel. Kosovo: A Short History. NYU Press, 1998.p.48. 
25 qilar   edi.   Ayniqsa   nasroniy   ruhoniylar   vakolatini   saqlab   qolgan   holda,   ularni
musulmon   davlat   ichidagi   diniy   jamoat   rahbari   sifatida   tan   olgan   “millet   tizimi”
bunga   misol   bo‘la   oladi.   Bu   tizim   asosida   har   bir   diniy   jamoa   o‘z   ichki
masalalarini mustaqil hal qilish huquqiga ega edi.
Yana   bir   muhim   institut   —   timor   tizimi   bo‘lib,   unga   ko‘ra,   harbiy   xizmat
evaziga   ayrim   zobitlarga   yer   berilar   edi.   Bu   yer   egalari,   ya’ni   sipohiylar,   o‘z
yerlarida yashovchi dehqonlardan soliqlar yig‘ib, ularni armiyani ta’minlash uchun
ishlatardilar.   Bu   tizim   bilan   Usmonlilar   mahalliy   darajada   tartib   va   iqtisodiy
barqarorlikni ta’minladilar 5
.
Usmonlilar   Bolqon   hududlarida   ko‘p   millatli   va   ko‘p   dinli   jamiyatni
boshqarishga   to‘g‘ri   keldi.   Pravoslav   nasroniylar,   katoliklar,   yahudiylar   va
musulmonlar   birgalikda   yashagan   bu   mintaqada   diniy   bag‘rikenglik   siyosati
yuritildi.   Shariat   qonunlari   asosida   musulmonlar   boshqaruvning   yuqori
pog‘onalarida   faol   ishtirok   etgan   bo‘lsa-da,   nasroniylar   o‘z   diniy   an’analarini
saqlab   qolgan   holda,   “zimmi”   maqomida   yashadilar.   Ulardan   maxsus   soliq   —
“jizya” yig‘ildi, ammo ular harbiy xizmatdan ozod etildilar.
Yahudiylar uchun esa Usmonli  imperiyasi  nisbatan  qulay muhit  yaratdi. XV
asrda   Ispaniyadan   haydalgan   yahudiylar   Istanbul   va   Salonikiga   joylashtirildi   va
iqtisodiy,  savdo   va  hunarmandchilik   sohalarida  muhim   rol   o‘ynadilar.   Bu  siyosat
imperiyaning iqtisodiy barqarorligini mustahkamlashga xizmat qildi 6
.
Usmonli   imperiyasi   o‘zining   keng   hududlari   va   ko‘p   millatli   tarkibi   bilan
murakkab,   ammo   tizimli   soliq   va   iqtisodiy   boshqaruv   tizimini   shakllantirdi.   Bu
tizim   imperiyaning  moliyaviy  barqarorligini   ta’minlash,   harbiy  kuchlarni  qo‘llab-
quvvatlash va ijtimoiy tartibni saqlashga xizmat qildi. Quyida bu tizimning asosiy
jihatlari batafsil yoritiladi.
Usmonli   imperiyasida   soliq   yig‘ish   va   yer   egaligini   nazorat   qilish   uchun
“defter” deb ataluvchi maxsus ro‘yxatlar yuritilgan. Bu defterlar har bir hududdagi
yerlar,   ularning   egasi,   foydalangan   darajasi   va   hosildorligi   haqida   ma’lumotlarni
5
  S arimsokov   А . L ., Dexkanov   N.B. Jahon  tarixi.   Toshkknt.   “O’zkiston   savdo nashriyot  matbaa  ijodiy uyi”.  2021.
255 b.
6
  McCarthy, Justin. The Ottoman Turks: An Introductory History to 1923. Longman, 1997. P. 169..
10 Kurs   ishining   nazariy   va   metodologik   asoslari.   Mazkur   kurs   ishining
nazariy   va   metodologik   asoslari   tarixshunoslik   fanining   umumiy   tamoyillariga,
xususan,   tarixiylik,   ilmiylik,   obyektivlik,   tizimlilik   hamda   mantiqiy   tahlil   kabi
metodologik   yondashuvlarga   tayangan.   Ishda   tarixiy   hodisalarni   o‘rganishda
tarixiy-muqoyasa   (komparativ)   tahlil   usuli,   strukturaviy-funksional   yondashuv
hamda   manbashunoslik   asoslari   qo‘llanilgan.   Usmonli   imperiyasining   Bolqon
yarimorolidagi   siyosiy   va   ma’muriy   faoliyati,   diniy   va   madaniy   siyosati   tarixiy
jarayonlar   ketma-ketligi   asosida   o‘rganildi.   Shu   bilan   birga,   Bolqon   xalqlarining
milliy   ozodlik   harakatlari   va   o‘zlikni   saqlab   qolish   yo‘llarini   tahlil   etishda
zamonaviy tarixiy tafakkur metodlari, jumladan, postkolonial nazariya elementlari
ham   e’tiborga   olindi.   Ishda   mahalliy   va   xorijiy   tarixchilarning   ilmiy   qarashlari
tahlil   qilinib,   mavzuga   xolis   yondashish   maqsadida   turli   nuqtai   nazarlar
solishtirildi. Shu tariqa, kurs ishining nazariy asoslari mustahkam bo‘lib, tanlangan
metodologik   yondashuvlar   mavzuni   chuqur   va   har   tomonlama   tahlil   qilish
imkonini berdi.
Kurs   ishining   vazifalari:   –   Usmonli   imperiyasining   Bolqon   yarimorolidagi
siyosatini tahlil qilish;
– Bolqon xalqlarining qarshilik harakatlarini yoritish;
– Diniy siyosat va uning madaniyatga ta’sirini o‘rganish;
– Bolqon xalqlarining o‘zlikni saqlab qolish kurashlarini ochib berish.
Obyekti.   XVI–XVIII   asrlarda   Bolqon   yarimorolidagi   siyosiy   va   ijtimoiy
tarixiy jarayonlar.
Predmeti.   Bolqon   xalqlarining   Usmonli   imperiyasi   davrida   kechgan   siyosiy
faoliyati, diniy hayoti, madaniyati va milliy ozodlik harakatlari.
Kurs   ishining   tuzilishi:   kurs   ishi   ikki   bob,   kirish,   asosiy   qism,   xulosa   va
adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
6 Serbiya va Gretsiya, Serbiya va Gretsiyada pravoslav nasroniylik mustahkam
saqlanib qoldi. Usmonli imperiyasi pravoslav cherkovini tan olib, uning faoliyatiga
ruxsat berdi. Bu hududlarda islom dinining tarqalishi cheklangan bo‘ldi.
XVI–XVIII   asrlar   oralig‘ida   Bolqon   yarim   oroli   Usmonli   imperiyasining
muhim   viloyatlaridan   biri   bo‘lib,   u   yerda   ko‘plab   turli   etnik   guruhlar   va   dini
konfessiyalar yashagan. Ushbu davrda Bolqon xalqlarining diniy tarkibi murakkab
va rang-barang bo‘lib, asosan uch asosiy diniy yo‘nalishga bo‘lingan: pravoslavlik,
katoliklik va islom. Shuningdek, yahudiylar va boshqa kichik diniy jamoalar ham
mavjud   edi.   Bu   diniy   xilma-xillik   imperiyaning   siyosiy   va   ijtimoiy   tuzilmasiga
ham katta ta’sir ko‘rsatgan.
Pravoslavlik, Bolqonning ko‘plab xalqlari orasida asosiy e’tiqod shakli bo‘lib
qolgan. Serblar, bolgarlar, ruminlar, greklar va boshqa slavyan  xalqlari  pravoslav
cherkoviga   mansub   edilar.   Usmonlilar   Bolqon   yarim   orolini   bosib   olganlaridan
so‘ng ham, bu xalqlarning diniy e’tiqodini to‘liq yo‘qotishga harakat qilmaganlar.
Aksincha, imperiya pravoslav jamoalarini millet tizimi orqali boshqarishni ma’qul
ko‘rdi. Konstantinopol (hozirgi Istanbul) pravoslav patriarxi pravoslavlarning diniy
rahbari   sifatida   tan   olinib,   diniy   sudlar   va   ta’lim   masalalarida   mustaqil   qarorlar
chiqarish huquqiga ega bo‘lgan. Bu esa pravoslav aholisining diniy hayotini saqlab
qolish va rivojlantirish imkonini yaratgan.
Biroq   pravoslavlar   “zimma”   maqomida   bo‘lib,   musulmonlarga   nisbatan
ijtimoiy   va   huquqiy   jihatdan   pastroq   mavqega   ega   edilar.   Ular   jizya   solig‘i
to‘lagan,   qurolli   kuchlarga   olinmagan   va   ba’zan   diniy   erkinliklar   chegaralangan
holatda   bo‘lgan.   Shunga   qaramay,   pravoslav   ruhoniylari   xalq   orasida   katta   ta’sir
kuchiga ega bo‘lgan va diniy e’tiqodni saqlab qolishda muhim rol o‘ynagan.
Katoliklik,   Bolqonning   g‘arbiy   qismida,   ayniqsa   Habsburglar   imperiyasiga
yaqin   hududlarda   va   Albaniyada   keng   tarqalgan   edi.   Xorvatlar,   ba’zi   slovenlar,
g‘arbiy   albanlar   va   vengrlar   asosan   katolik   cherkoviga   mansub   bo‘lganlar.
Usmonlilar   bu   hududlardagi   katolik   aholisiga   nisbatan   ehtiyotkorlik   bilan   siyosat
yuritganlar.   Chunki   katoliklar   ko‘pincha   Usmonli   imperiyasining   dushmanlari
bo‘lgan   G‘arbiy   Yevropa   davlatlari   bilan   diniy   jihatdan   yaqin   bo‘lganlar.   Shu
20 majburiyati  bilan bog‘liq edi. Shuningdek, musulmon bo‘lmaganlar  yuqori  davlat
lavozimlariga   tayinlanmasdi,   qurolli   kuchlarga   kiritilmasdi   va   ayrim   ijtimoiy
huquqlardan cheklangan edi.
Musulmonlar  esa  imperiyada ustun maqomga  ega edilar. Ular  nafaqat  diniy,
balki siyosiy va huquqiy jihatdan ham hukmron qatlamni tashkil  etardilar. Davlat
siyosati   islom   dini   qoidalari   asosida   yuritildi,   qonunlar   shariatga   moslashtirildi.
Shu bilan birga, musulmon bo‘lmaganlar ham o‘z e’tiqodiga ko‘ra ibodat qilishda,
cherkov va sinagogalar qurishda, diniy ta’lim olishda ozmi-ko‘pmi erkinlikka ega
edilar.   Bu   holat   Yevropa   o‘rta   asrlaridagi   diniy   zo‘ravonlik   siyosatiga   qaraganda
ancha bag‘rikeng edi.
Millet   tizimi   yordamida   Usmonlilar   imperiya   tarkibidagi   diniy   guruhlarni
alohida   ijtimoiy   birlik   sifatida   boshqarishga   erishdilar.   Bu   tizim   barqarorlikni
ta’minlash, urushlar  va isyonlarni kamaytirish, imperiyaning ichki tartibini saqlab
qolishda   muhim   vosita   bo‘ldi.   Ammo   vaqt   o‘tishi   bilan   bu   tizim   diniy   jamoalar
o‘rtasidagi   ijtimoiy   tafovutni   kuchaytirdi   va   XIX   asrga   kelib,   milliy   uyg‘onish
harakatlarining paydo bo‘lishida muhim omilga aylandi.
Bosniya   va   Gertsegovina,   Bosniya   va   Gertsegovina   Usmonli   hukmronligi
ostida   islom   dinining   eng   keng   tarqalgan   hududlaridan   biriga   aylandi.   XVI   asrga
kelib, aholining katta qismi islomni qabul qildi. Bu jarayon asosan tinch yo‘l bilan
amalga   oshdi.   Islomga   o‘tishning   asosiy   sabablari   orasida   soliq   yengilliklari,
ijtimoiy mavqening oshishi va harbiy xizmatga kirish imkoniyati bo‘lgan.
Albaniya,   Albaniyada   islom   dinining   tarqalishi   XVII–XVIII   asrlarda
kuchaydi.   Bu   davrda   ko‘plab   albanlar   islomni   qabul   qildilar.   Islomga   o‘tishning
asosiy   sabablari   orasida   soliq   yengilliklari,   ijtimoiy   va   siyosiy   imtiyozlar   mavjud
edi.
Bolgariya,   Bolgariyada   islom   dinining   tarqalishi   asosan   shahar   hududlarida
kuzatildi.   Qishloq   aholisi   orasida   pravoslav   nasroniylik   saqlanib   qoldi.   Islomga
o‘tishning asosiy sabablari orasida soliq yengilliklari va ijtimoiy imtiyozlar mavjud
edi.
19 Keyingi   yillarda   istilo   jarayoni   yanada   kuchaydi.   1361-yilda   Edirne
(Adrianopol)   shahri   egallanib,   u   Usmonli   imperiyasining   yangi   poytaxtiga
aylantirildi.   Edirne   o‘zining   geografik   joylashuvi,   transport   va   savdo   yo‘llari
bo‘yicha qulay sharoitlari bilan imperiya uchun muhim strategik markazga aylandi.
Shu tariqa Edirne Bolqon istilosining siyosiy va ma’muriy markazi sifatida faoliyat
yurita   boshladi.   Usmonlilar   bu   davrda   mahalliy   hukmdorlar   bilan   turli   xil
kelishuvlar tuzish, o‘zlariga tobe knyazliklarga harbiy yordam evaziga muxtoriyat
berish kabi siyosatni ham qo‘lladilar 3
.
XIV   asr   oxirlariga   kelib,   Bolqon   yarimorolidagi   bir   qator   muhim   janglar
orqali   Usmonlilar   o‘z   pozitsiyalarini   mustahkamlashga   erishdilar.   1389-yilda
bo‘lib   o‘tgan   Kosova   jangi   Usmonli   harbiy   kuchining   kuchayganini   ko‘rsatdi.
Ushbu   jangda   Serbiya   qo‘shinlari   mag‘lub   etilib,   Serbiya   Usmonli   imperiyasiga
tobe   davlatga   aylantirildi.   Shuningdek,   1396-yilda   Nikopol   jangida   G‘arbiy
Yevropa  mamlakatlari,   ayniqsa   Vengriya  boshchiligidagi   xristian   koalitsiyasining
mag‘lubiyati   Usmonlilar   ta’sirining   Bolqonlarda   keskin   kuchayishiga   olib   keldi.
Ushbu   janglar   Bolqon   yarimorolidagi   yirik   siyosiy   kuchlarning   tanazzulga   yuz
tutganini va Usmonlilarning yangi siyosiy realliklarni o‘rnatayotganini ko‘rsatadi 4
.
Usmonlilar   istilo   qilgan   hududlarda   faqat   harbiy   kuch   orqali   emas,   balki
o‘ziga   xos   boshqaruv   tizimi   va   diniy   siyosat   orqali   ham   mustahkamlanishga
harakat   qildilar.   Usmonli   imperiyasining   harbiy   kuchi,   ayniqsa,   devshirme   tizimi
asosida   shakllangan   yanychilar   (janissarylar)   armiyasi   istilo   jarayonlarida   muhim
rol   o‘ynadi.   Devshirme   tizimi   orqali   nasroniy   oilalardan   yosh   bolalar   yig‘ilib,
musulmon   qilib   tarbiyalanar   va   davlat   xizmati   yoki   harbiy   xizmatga   tayyorlanar
edi. Bu tizim orqali yuqori darajadagi sodiqlikka ega bo‘lgan professional askarlar
va ma’murlar yetishtirildi. Janissarylar nafaqat janglarda, balki imperiyaning ichki
boshqaruvida ham muhim vazifalarni bajardilar.
Shu   bilan   birga,   Usmonlilar   istilo   qilingan   hududlardagi   aholiga   nisbatan
nisbatan   bag‘rikeng   siyosat   olib   bordilar.   Ayniqsa   pravoslav   nasroniylar   bilan
3
  Barkey, Karen. Empire of Difference: The Ottomans in Comparative Perspective. Cambridge UP, 2008.  pp. 132.
4
 Stefka Parveva .  Village, Town and People in the Ottoman Balkans, 16th-mid-19 th
 Century.  pp.  25-32.
8 Garchi   ko‘plab   musulmonlashtirilgan   shahar   aholisi   turk   yoki   arabcha
madrasalardan   ta’lim   olgan   bo‘lsa-da,   tog‘li   va   qishloq   hududlarda   yashovchi
pravoslav   va   katolik   xalqlar   til,   yozuv   va   og‘zaki   ijod   vositasida   o‘zining   tarixiy
xotirasini tiklash va saqlashda davom etgan.
XVI–XVIII asrlarda Bolqon xalqlari o‘zlikni saqlab qolish harakatini nafaqat
diniy   va   madaniy   doirada,   balki   ijtimoiy-siyosiy   sohada   ham   davom   ettirganlar.
Usmonli   imperiyasining   markaziy   hokimiyatiga   qarshi   noroziliklar,   ko‘tarilishlar
va   qurolli   harakatlar   asosan   milliy   va   diniy   motivlarga   asoslangan   bo‘lgan.   Bu
ko‘tarilishlar   ko‘pincha   “kres”   (ya’ni   xoch   yo‘lida   kurash)   deb   atalgan   bo‘lib,
nasroniylikni va milliy mustaqillikni himoya qilishni maqsad qilgan.
Ayniqsa, Serbiya, Bolgariya va Albaniyada milliy ruhdagi qo‘zg‘olonlar ko‘p
kuzatilgan.   Albaniyada   Skanderbegning   g‘oyaviy   merosi,   Serb   va   Bolgar
xalqlarida   esa   Kosova   janglari   va   qadimgi   podshohlik   tarixi   xalq   orasida   tarixiy
ongni uyg‘otishga xizmat qilgan. Mahalliy liderlar va diniy rahbarlar – episkoplar,
ruhoniylar, monastir rahbarlari – xalqni birlashtirishda muhim rol o‘ynagan.
XVIII   asrga   kelib,   Yevropa   mamlakatlari,   xususan   Avstriya,   Venetsiya   va
Rossiya   Bolqon   ishlariga   tobora   ko‘proq   aralasha   boshladi.   Ular   Bolqondagi
pravoslav   va   katolik   jamoalarni   himoya   qilishni   bahona   qilib,   Usmonli
imperiyasining  ichki  ishlariga ta’sir  o‘tkazishga  harakat  qilganlar. Bu esa  Bolqon
xalqlarining milliy uyg‘onishiga yangi imkoniyatlar yaratdi. Yevropadan kitoblar,
diniy   adabiyotlar   va   matbuot   kirib   kelishi   natijasida   mahalliy   madaniy   hayot
boyidi.   Yevropaviy   ilmlarning   tarqalishi   ham   o‘zlikni   anglash   jarayonini
tezlashtirdi 24
.
Rossiya   imperiyasi,   ayniqsa   pravoslav   xalqlar   orasida   o‘zini   himoyachi   deb
e’lon qilgan va bu siyosiy-madaniy yordam orqali Bolqonlarda rus madaniyatining
ta’sirini   kuchaytirgan.   Bu   esa   slav   xalqlarining   o‘z   tarixiy   ildizlariga   murojaat
qilishiga turtki bo‘lgan.
XVI–XVIII   asrlar   Bolqon   xalqlari   uchun   og‘ir   va   sinovli   davr   bo‘lsa-da,
ularning   madaniy   hayoti   to‘xtab   qolmagan.   Diniy   markazlar,   og‘zaki   ijod,   til   va
24
  Kaser, Karl. Power and Inheritance in the Eastern European Family (1500–1900). LIT Verlag, 2002. P. 55.
28 Shu   tariqa,   XVI–XVIII   asrlar   Bolqon   yarimorolining   siyosiy,   diniy   va
madaniy   tarixida   muhim   bosqich   bo‘lib,   bu   davrda   yuzaga   kelgan   voqealar   va
jarayonlar   hudud   xalqlarining   keyingi   tarixiy   taraqqiyotida   chuqur   iz   qoldirdi.
Bolqon xalqlari o‘zlikni saqlash va milliy mustaqillik uchun olib borgan kurashlari
bu   mintaqaning   boy   va   rang-barang   madaniy   merosini   shakllantirdi   hamda
bugungi kunda ham mintaqa xalqlarining tarixiy ongida chuqur ahamiyatga ega.
32 I.BOB. Bolqon xalqlarining siyosiy holati va Usmonli imperiyasi hukmronligi
I.1. Usmonli imperiyasining Bolqon yarimorolidagi hukmronligi: istilo
jarayoni va ma’muriy boshqaruv tizimi
Usmonli   imperiyasi   XIV   asrning   ikkinchi   yarmidan   boshlab   Bolqon
yarimorolida   keng   miqyosli   istilo   siyosatini   amalga   oshira   boshladi.   Bu   jarayon
o‘ziga   xos   harbiy,   siyosiy   va   diniy   omillar   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   imperiyaning
Yevropadagi   hududiy   ekspansiyasining   asosiy   bosqichlaridan   biri   sifatida   tarixga
kirgan. Usmonlilar Bolqon yarimorolida nafaqat harbiy ustunlikka erishdilar, balki
o‘ziga   xos   ma’muriy   boshqaruv   tizimini   ham   barpo   etdilar.   Bu   maqolada   istilo
jarayoni, harbiy yurishlarning sabablari va natijalari hamda hududda joriy qilingan
ma’muriy boshqaruv shakllari ilmiy asosda tahlil qilinadi.
Usmonli imperiyasining Bolqon yarimorolidagi istilo harakatlari XIV asrning
o‘rtalaridan boshlab jadal tus oldi. Bu jarayon Yevropaning janubi-sharqiy qismida
joylashgan   hududlar   ustidan   Usmonli   nazoratining   o‘rnatilishiga   olib   keldi   va
keyinchalik   imperiya   uchun   strategik,   siyosiy,   iqtisodiy   hamda   diniy   jihatdan
muhim   natijalarga   sabab   bo‘ldi.   Istilo   jarayoni   ko‘p   bosqichli   bo‘lib,   uni   harbiy
yurishlar, diplomatik vositalar va mahalliy aholi bilan olib borilgan siyosat  orqali
amalga oshirildi 2
.
Bolqon yarimorolidagi istiloning boshlanishi XIV asrning 30-yillariga to‘g‘ri
keladi.   Bu   davrda   Usmonli   turklari   Kichik   Osiyodagi   bekliklar   o‘rtasidagi
kurashlarda   ustunlik   qozonib,   G‘arbiy   Anadoludan   Yevropaga   qarab   harakatlana
boshlagan   edilar.   Dastlabki   bosqichda   1354-yilda   Gelibolu   (Gallipoli)
yarimorolidagi   qal’aning   egallanishi   tarixiy   burilish   nuqtasiga   aylandi.   Bu   voqea
natijasida   Usmonlilar   ilk   bor   Yevropa   qit’asida   doimiy   ravishda   joylashish
imkoniga ega bo‘lishdi. Gelibolu qal’asining zabt etilishi Vizantiya imperiyasining
ichki   siyosiy   beqarorligidan   foydalanilgan   holda   amalga   oshirilgan   edi.   Bu
Usmonlilarga   Rumeli   hududlariga   kirib   borish   va   u   yerda   harbiy   va   siyosiy
tayanch punktlarini shakllantirish imkonini berdi.
2
  Ergashev Sh.E. ,,O‘rta asrlar tarixi’’ T.:Cho‘lpon.2008. 287 b.
7 tarixiy   xotira   davom   ettirildi.   Bu   madaniy   davomiylik   XVIII   asr   oxiriga   kelib
milliy uyg‘onish harakatlarining asosi bo‘lib xizmat qildi.
Shunday   qilib,   XVI–XVIII   asrlar   oralig‘ida   Bolqon   xalqlari   o‘z   tarixining
murakkab, ammo muhim bosqichini  boshdan kechirdilar. Ular xorijiy imperiyalar
hukmronligi   ostida   bo‘lishiga   qaramay,   o‘zligini   yo‘qotmadilar,   aksincha,   diniy,
madaniy   va   siyosiy   jihatdan   uyg‘onish   uchun   harakat   qildilar.   Bu   davr   Bolqon
xalqlarining milliy ongini shakllantirgan, o‘zlikni anglash jarayonini boshlagan va
keyingi   davrlardagi   ozodlik   kurashlariga   asos   bo‘lgan   muhim   tarixiy   poydevor
hisoblanadi.
Mavzuning   dolzarbligi.   Hozirgi   dunyo   siyosatida   Bolqon   mintaqasining
tutgan o‘rni, millatlararo munosabatlar va tarixiy ziddiyatlar zamirida yuzlab yillar
davomida   shakllangan   tarixiy   jarayonlar   yotadi.   Ayniqsa,   XVI–XVIII   asrlar
oralig‘ida   bu   hududda   yuz   bergan   siyosiy,   ijtimoiy   va   diniy   o‘zgarishlar   Bolqon
xalqlarining   shakllanishi,   milliy   ongining   uyg‘onishi   va   o‘zlikni   saqlab   qolish
harakatlariga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatgan.   Bugungi   global   muammolar   fonida
tarixdan saboq olish dolzarb hisoblanadi.
Kurs ishining maqsadi.  Mazkur kurs ishining asosiy maqsadi — XVI–XVIII
asrlarda Bolqon xalqlari boshidan kechirgan tarixiy jarayonlarni, ayniqsa, Usmonli
imperiyasi hukmronligi ostidagi siyosiy va ijtimoiy hayotni o‘rganishdir.
Mavzuning   o’rganilish   darajasi.   Mazkur   kurs   ishida   Bolqon   xalqlarining
Usmonli   imperiyasi   hukmronligi   davridagi   siyosiy,   ijtimoiy-madaniy   va   diniy
hayoti  chuqur   tahlil   qilinadi. Mavzuning  o‘rganilish  darajasini  belgilashda   tarixiy
manbalar,   zamonaviy   tadqiqotlar,   arxiv   materiallari   hamda   turli   tarixchilarning
yondashuvlari   asos   qilib   olingan.   I   bobda   Usmonlilarning   Bolqon   yarimoroliga
kirib   kelishi,   istilo   jarayoni   va   bu   hududda   o‘rnatgan   ma’muriy   boshqaruv   tizimi
batafsil   yoritiladi.   Shuningdek,   Bolqon   xalqlarining   milliy   ozodlik   harakatlari   va
ularning   siyosiy   qarshilik   shakllari   ham   tahlil   etiladi.   II   bobda   esa   diniy   tarkib,
Usmonli   diniy   siyosati,   Bolqon   xalqlarining   madaniyati   va   o‘zlikni   saqlab   qolish
yo‘llari o‘rganiladi. Shu tariqa mavzuning barcha asosiy jihatlari kompleks tarzda
yoritilib, ilmiy yondashuv asosida o‘rganilgan.
5 XULOSA
XVI–XVIII asrlar Bolqon yarimorolining tarixida murakkab va o‘zgarishlarga
boy   davr   bo‘lib,   bu   davrda   mintaqa   xalqlari   Usmonli   imperiyasi   hukmronligi
ostida yashagan. Ushbu davrda Bolqon xalqlari siyosiy, ijtimoiy, diniy va madaniy
sohalarda   jiddiy   sinovlarga   duch   keldi.   Shu   bilan   birga,   ular   o‘z   milliy   o‘zligini
saqlab   qolish,   ozodlik   va   mustaqillik   uchun   kurashishdek   ulkan   tarixiy
jarayonlarda faol ishtirok etdilar.
Bolqon   xalqlari   o‘z   hududlari   va   hayot   tarzlarini   Usmonli   imperiyasining
kengayishi   va   hukmronligi   sharoitida   saqlab   qolishga   harakat   qildi.
Usmonlilarning   siyosiy   boshqaruvi,   ayniqsa   soliqqa   tortish   va   devshirme   tizimi,
mahalliy aholining hayotiga keskin ta’sir ko‘rsatdi. Ushbu siyosatga qarshi ko‘plab
qarshilik   harakatlari   va   isyonlar   yuzaga   keldi.   Masalan,   Makedoniya   hududida
1564–1565   yillarda   sodir   bo‘lgan   Mariovo   va   Prilep   isyonlari   mahalliy   aholi
tomonidan Usmonlilarning og‘ir soliq siyosati va devshirme tizimiga qarshi kuchli
norozilik   sifatida   namoyon   bo‘ldi.   Bu   harakatlar   jiddiy   harbiy   kuch   bilan
bostirilgan   bo‘lsa-da,   ular   mintaqada   mustamlakachilik   siyosatiga   qarshi   umumiy
norozilik va milliy ozodlik istagini kuchaytirdi.
Bolqon xalqlari  siyosiy va ijtimoiy jihatdan murakkab sharoitlarda yashagan
bo‘lsada,   ular   o‘z   madaniyati,   dini   va   milliy   qadriyatlarini   saqlashga   astoydil
intildi. Bu davrda Bolqon xalqlarining diniy tarkibi murakkab bo‘lib, musulmonlar,
nasroniylar   (pravoslav   va   katoliklar)   va   yahudiylar   bir   hududda   yashashgan.
Usmonli   imperiyasi   ko‘p   dinli   davlat   siyosatini   amalga   oshirib,   “millet”   tizimi
orqali   diniy   jamoalarga   o‘z   ichki   ishlarini   boshqarish   huquqini   berdi.   Shu   bilan
birga, musulmonlar imperiyada ustun maqomda bo‘lib, boshqa din vakillari zimma
(zimmi) maqomida saqlangan.
Diniy   bag‘rikenglik   siyosati   Bolqon   xalqlari   orasida   nisbatan   tinchlik   va
barqarorlikni   ta’minlashga   yordam   berdi,   ammo   diniy   farqlar   va   milliy   o‘zlik
kurashlari orasidagi taranglik va murosasizlik ham mavjud edi. Mahalliy nasroniy
jamoalar   o‘z   dinlari,   cherkovlari,   monastirlari   va   diniy   an’analari   orqali   milliy
madaniyat   va   o‘zlikni   saqlashga   harakat   qilishdi.   Shu   tarzda,   diniy   va   madaniy
30 II.BOB. Bolqon xalqlari ijtimoiy-madaniy hayoti va diniy jarayonlar
II.1. Bolqon xalqlarining diniy tarkibi va Usmonli diniy 
siyosatining ta’siri
XVI–XVIII   asrlar   Bolqon   yarimoroli   uchun   diniy,   siyosiy   va   madaniy
o‘zgarishlar   davri   bo‘ldi.   Usmonli   imperiyasi   bu   hududda   o‘z   hukmronligini
o‘rnatib,   diniy   siyosatini   amalga   oshirdi.   Bu   davrda   Bolqon   xalqlarining   diniy
tarkibi   sezilarli   darajada   o‘zgardi,   ayniqsa   islom   dinining   tarqalishi   va   mavjud
diniy   institutlarning   transformatsiyasi   kuzatildi.   Ushbu   maqolada   Bolqon
xalqlarining diniy tarkibi va Usmonli diniy siyosatining ta’siri tahlil qilinadi.
Usmonli   imperiyasi   XIV   asr   oxirlaridan   boshlab   Yevropa,   Osiyo   va   Afrika
qit'alariga   tarqalgan   ulkan   bir   davlatga   aylangan   bo‘lib,   uning   tarkibida   ko‘plab
xalqlar va dinlar mavjud edi. Ushbu ko‘p konfessiyali va ko‘p millatli imperiyani
barqaror   boshqarish   uchun   Usmonlilar   diniy   bag‘rikenglik   tamoyillariga
asoslangan maxsus siyosat yuritdilar. Bu siyosatning markazida "millet tizimi" deb
ataluvchi boshqaruv mexanizmi turar edi 15
.
Millet tizimi — bu turli diniy jamoalarga, ayniqsa musulmon bo‘lmagan aholi
qatlamlariga o‘z diniy e’tiqodlari, ibodat marosimlari, nikoh, ajralish, vorislik kabi
shaxsiy   huquq   sohalarida   ma’lum   darajada   avtonomiya   berishga   asoslangan
boshqaruv   shakli   edi.   Bu   tizim   orqali   imperiya   pravoslavlar,   katoliklar,   armanlar
va yahudiylarni o‘z diniy yetakchilari orqali tartibga solib turdi. Har bir millet —
ya’ni   diniy   jamoa   —   o‘zining   diniy   rahbari   (patriarx,   arxiyepiskop   yoki   bosh
ravvin)   boshchiligida   ishladi   va   bu   rahbar   imperiya   tomonidan   tan   olinib,   soliq
yig‘ish, nikoh va ajralish, diniy ta’lim va jinoiy-axloqiy nazoratni amalga oshirdi.
Millet   tizimi,   bir   tomondan,   diniy   jamoalarga   nisbatan   muayyan   erkinliklar
bergan   bo‘lsa-da,   boshqa   tomondan,   ularni   imperiya   ichida   past   maqomda,   ya’ni
“zimma”   holatida   ushlab   turdi.   Zimma   maqomi   —   bu   musulmon   bo‘lmagan
aholining   Usmonlilar   tomonidan   “kitob   ahli”   sifatida   tan   olinishi   va   ularning
hayoti,   mulki,   e’tiqodi   himoya   qilinishi   evaziga   maxsus   soliq   (jizya)   to‘lash
15
  Frederick   F.   Anscombe .   The   Balkan   Revolutionary   Age .   The   Journal   of   Modern   History,   Vol.   84,   No.   3.   The
University of Chicago Press . 2012.  pp. 588.. 
18 Turklar zulmiga qarshi partizanlik harakatlari
Adabiyotlar ro’yxati
1. Sh.M.Mirziyoyev.   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   nutqlari   va
intervyulari  . President matbuot xizmati, 2023. 
2. Barkey,   Karen.   Empire   of   Difference:   The   Ottomans   in   Comparative
Perspective. Cambridge UP, 2008.
3. Blumi,   Isa.   Reinstating   the   Ottomans:   Alternative   Balkan   Modernities,
1800–1912. Palgrave, 2011. 
4. Clayer, Nathalie. Religion and Nation in Albania. Hurst & Company, 2014. 
5. Ergashev Sh.E. ,,O‘rta asrlar tarixi’’ T.:Cho‘lpon.2008. 
6. Fine, John V.A. The Late Medieval Balkans. University of Michigan Press,
1994. 
7. Frederick   F.   Anscombe .   The   Balkan   Revolutionary   Age .   The   Journal   of
Modern History, Vol. 84, No. 3.  The University of Chicago Press . 2012.  
8. Imber,   Colin.   The   Ottoman   Empire,   1300–1650:   The   Structure   of   Power.
Palgrave Macmillan, 2002. 
9. İnalcık, Halil. The Ottoman Empire: The Classical Age 1300–1600. Phoenix
Press, 2001. 
10. Jelavich,   Barbara.   History   of   the   Balkans:   Eighteenth   and   Nineteenth
Centuries. Cambridge UP, 1983. 
11. Jelavich, Charles. South Slav Nationalisms: Textbooks and Yugoslav Union
Before 1914. Ohio State UP, 1990. 
12. Kaser, Karl. Power and Inheritance in the Eastern European Family (1500–
1900). LIT Verlag, 2002. 
13. Koliopoulos,   John   S.,   and   Veremis,   Thanos.   Modern   Greece:   A   History
Since 1821. Wiley-Blackwell, 2009. 
14. Lampe,   John   R.   Balkans   into   Southeastern   Europe:   A   Century   of   War   and
Transition. Palgrave Macmillan, 2006. 
15. Malcolm, Noel. Kosovo: A Short History. NYU Press, 1998. 31–76-betlar.
16. Mazower, Mark. The Balkans: A Short History. Modern Library, 2000. 
37 XVII asr xaretasi.
Usmoniylar armiyasi.
34  turli xalqlar o‘z diniy an’ana va urf-odatlarini saqlab qolishga muvaffaq bo‘ldi. Bu
jarayon Usmonli imperiyasining diniy bag‘rikenglik siyosatining muhim ko‘rinishi
bo‘ldi.
Usmonli hukmdorlarining maqsadi nafaqat yangi hududlarni siyosiy jihatdan
boshqarish,   balki   u   yerda  tinchlik   va  barqarorlikni   ta’minlash   edi.   Shu  maqsadda
diniy ozchiliklarning e’tiqodlarini cheklamaslik va ularni o‘zaro to‘qnashuvlardan
himoya   qilishga   alohida   e’tibor   qaratildi.   Masalan,   pravoslav   pravoslav
monastirlari, katolik cherkovlari va yahudiy jamoalari o‘z diniy faoliyatini davom
ettira   oldi.   Ushbu   siyosat   imperiyada   ko‘p   millatli   va   ko‘p   diniy   tizimni
barqarorlashtirishga xizmat qildi.
XVI   asrda   Usmonli   imperiyasi   tomonidan   egallangan   Bolqon   hududlarida
madaniy   hayot   ikki   asosiy   oqim   orqali   rivojlandi.   Birinchisi   –   Usmonli   islom
madaniyati bo‘lib, u asosan shaharlarda, ma’muriy markazlarda va iqtisodiy nuqtai
nazardan   rivojlangan   hududlarda   ko‘zga   tashlandi.   Ikkinchisi   esa,   mahalliy
xalqlarning   pravoslav   va   katolik   diniy   an’analari   asosidagi   madaniy   merosi   edi.
Ushbu   ikki   madaniy   oqim   o‘zaro   hamkorlik   va   nisbatan   bag‘rikenglik   asosida
birgalikda mavjud bo‘ldi 20
.
Usmonli   islom   madaniyati   shaharlarda   o‘zining   jadal   rivojlanishini   davom
ettirdi.   Masjidlar,   madrasalar,   hammomlar,   karvonsaroylar,   bozorlardagi
hunarmandchilik ustaxonalari bu madaniyatning asosiy timsollari bo‘ldi. Masjidlar
nafaqat   ibodat   uchun,   balki   diniy   ta’lim   va   jamiyatning   ijtimoiy   hayoti   markazi
sifatida   xizmat   qildi.   Madrasalarda   arab,   fors   va   turk   tillarida   diniy   va   dunyoviy
fanlar o‘qitildi. Bu ta’lim muassasalari orqali yangi avlod Usmonli madaniyatining
bilim va qadriyatlarini egalladi.
Shu   bilan   birga,   mahalliy   xalqlarning   madaniyati,   xususan,   pravoslav   va
katolik   cherkovlari,   monastirlari   o‘z   faoliyatini   davom   ettirdi.   Ushbu   diniy
markazlar   nafaqat   ruhiy   ozuqa   manbai,   balki   yozma   madaniyatning   saqlovchisi
bo‘ldi.   Bolqon   xalqlarining   tarixiy   yozma   asarlari,   diniy   matnlari,   qo‘lyozmalari,
20
  Pinson, Mark. The Muslims of Bosnia-Herzegovina. Harvard CMES, 1996. P. 43.
24 orasida   keng   tarqalgan   “Skanderbeg   afsonalari”   ham   milliy   qahramon   –
Skanderbegning   jasorati   va   millatni   himoya   qilishdagi   o‘rni   haqida   so‘zlaydi.   Bu
dostonlar  nafaqat  tarixiy voqealarni  yodda saqlash,  balki  xalqqa o‘zligini  anglash
va ruhiy ko‘mak bo‘lishda xizmat qilgan.
Folklor   orqali   xalqning   asosiy   qadriyatlari   –   vatanparvarlik,   erkinlik,   adolat
va  dini   sadoqat   kabi   tushunchalar  keng  targ‘ib  etilgan.  Og‘zaki  san’at   orqali  ular
avloddan-avlodga   o‘tib,   xalqning   umumiy   ruhiyati   va   madaniyati   shakllangan.
Folklor   shuningdek,   ijtimoiy   me’yorlar   va   axloqiy  tamoyillarni   tarqatishda   vosita
bo‘lib xizmat qilgan, masalan, haqgo‘yilik, mehmondo‘stlik va insonparvarlik kabi
qadriyatlar dostonlar va maqollarda mujassamlangan.
Bolqon xalqlari og‘zaki an’analarni nafaqat madaniy-hikoyaviy maqsadlarda,
balki   diniy   va   ijtimoiy   hayotning   ajralmas   qismi   sifatida   ham   rivojlantirgan.
Masalan,   bolalar   o‘yinlari   orqali   yosh   avlod   madaniy   qadriyatlarni   o‘rganar,   to‘y
marosimlari   va   boshqa   ijtimoiy   tantanalar   esa   xalqning   diniy   va   milliy
mentalitetini   mustahkamlashga   xizmat   qilgan.   Dafin   an’analari,   marosimlar   va
bayramlar   ham   folklor   orqali   ifodalanib,   xalqning   milliy   xotirasi   va   diniy
e’tiqodlarini saqlab qolishga hissa qo‘shgan.
Shunday   qilib,   og‘zaki   an’analar   va   folklor   Bolqon   xalqlarining   madaniy
o‘zligini saqlashda muhim vosita bo‘ldi. Ular orqali xalq o‘z tarixini, qadriyatlarini
va   diniy   e’tiqodlarini   yo‘qotmasdan,   Usmonli   imperiyasi   bosqini   davrida   ham
madaniy   mustaqillikni   saqlab   qolishga   intilgan.   Folklor   shuningdek,   milliy
uyg‘onish   va   ozodlik   kurashining   ruhiy   poydevori   bo‘lib   xizmat   qilgan,   xalqni
birlashtiruvchi, ularning ruhini ko‘taruvchi kuch bo‘lgan.
Usmonli   davrida   rasmiy   idora   tili   turk   tili   bo‘lsa-da,   Bolqon   xalqlari   o‘z
tillarini   kundalik   hayotda   saqlab   qolgan.   Pravoslav   va   katolik   cherkovlarining
diniy   xizmatlari   ona   tillarda   o‘tkazilgan.   Diniy   matnlar,   ilohiy   kitoblar,
qo‘lyozmalar o‘z ona tillarida yozilgan. Serb va bolgar cherkovlarida kirill alifbosi
keng qo‘llanilgan bo‘lsa, ruminlar lotin alifbosidan foydalangan. Ushbu til siyosati
orqali xalq o‘zining madaniy mustaqilligini saqlab qolgan.
27