Yarim chegaralangan sohalarda bir o’lchamli issiqlik tarqalish tenglamasi uchun qo’yilgan ( . ) ni davom ettirish usulida yechish

MAVZU:  YARIM   CHEGARALANGAN   SOHALARDA   BIR   O ’ LCHAMLI
ISSIQLIK   TARQALISH   TENGLAMASI   UCHUN   QO ’ YILGAN ( . )   NI
DAVOM   ETTIRISH   USULIDA   YECHISH
REJA:
I. KIRISH.
II. ASOSIY QISM.
1.Issiqlik o’tkazuvchanlik tenglamasi uchun  Koshi masalasi.
2.Yarim   chegaralangan   sohada   bir   o’lchovli   issiqlik   o’tkazuvchanlik
tenglamasi   uchun   qo’yilgan   masalalarni   Fur’e   almashtirish   yordamida
yechish .
3.Yarim   chegaralanga   sohalarda   bir   o’lchovli   issiqlik   o’tkazuvchanlik
tenglamasi uchun qo’yilgan masalalarni davom ettirish usulida yechish.
III. XULOSA.
IV. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI. MUNDARIJA:
I. KIRISH… ……………………………………………………..………………3
II. ASOSIY QISM.
1. Issiqlik o’tkazuvchanlik  tenglamasi uchun   Koshi masalasi………...9
2.   Yarim   chegaralangan     sohada     bir   o’lchovli   issiqlik   o’tkazuvchanlik
tenglamasi uchun qo’yilgan masalalarni  Fur’e  almashtirish  yordamida
yechish ………………………………………………………………………..….10
3.   Yarim   chegaralangan     sohalarda     bir   o’lchovli   issiqlik     o’tkazuv-
chanlik   tenglamasi uchun qo’yilgan masalalarni davom ettirish usulida
yechish………………………………………………………………....15
III. XULOSA… ………………………………………………………………..31
IV. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI … ……...…..34
2 I. KIRISH.
Bugungi   kunda   ta’lim-tarbiya   sohasidagi   islohotlarning   yo’nalishlari   va
prinsiplari O`zbekiston Respublikasining “Ta’lim to`g`risida ”gi qonuni, “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”   va   davlat   ta’lim   standartlari   talablarida   ko’rsatib
berilgan.   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   talablaridan   biri   yoshlarni
umuminsoniy   qadriyatlarga   asoslangan   shaxsiy   va   kasbiy   fazilatlarini
shakllantirish,   fanlarga   qiziqishni   oshirish,   rivojlantirish,   izlanish,   tadbirkorlik,
ishbilarmonlik, ko’nikmalarini tarkib toptirishdan iboratdir.
Davlat   taraqqiy   topish   uchun   avvalambor   ilm-fan   borasida   ko’plab
yutuqlarga  erishmoq  demakdir. Yoshlarni bilimli qilib tarbiyalash yurtimiz oldida
to’rgan   ulkan   vazifalardan   biridir.   O’zbekiston   Respublikasi   mustaqil   huquqiy
demakratik     davlat   ,   erkin   fuqarolik   jamiati   ko’rish     yo’lida   ulkan   ishlar   olib
borib,inson   mohiyatining   yangidan   ochishga,   uni   o’zligini   anglashga,
imkoniyatlarni     o’yobga     chiqarishga   va   ma’naviy     intellectual,     aqliy   –   amaliy
rivojlanishga   yangi   shart- sharoitlar yaratib berishdi.   Ta’limning   fan va   ishlab
chiqarish     bilan   intergiyasi     mexanizmlarini   rivojlantirish,   uni   amaliyotga   joriy
etish, o’qishni, mustaqil bilim olishni  individuallashtirish hamda masofaviy ta’lim
tizimi   texnalogiyasini, uning vositalalarini ishlab   chiqarish, o’zlashtirish ,   yangi
pedadogik  va axborot texnologiyalari  asosida o’quvchi  va  talabalarni  o’qitishni
jadallashtirish     yana   shunday   dolzarb     vazifalar     sirasiga       kiradi.   2020-yil
mamlakatimizda Ilm, ma rifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili deb e lonʼ ʼ
qilinib,   bu   boradagi   ustuvor   maqsadlar   belgilandi.   Yurtimizda   avvaldan
shakllangan   ilmiy  maktablar   salohiyatini   hisobga   olib,   hozirgi   bosqichdagi   milliy
manfaatlarimiz   va   taraqqiyotimiz   yo nalishlaridan   kelib   chiqqan   holda,   bu   yil	
ʻ
matematika,   kimyo,   biologiya,   geologiya   fan   va   sohalarini   rivojlantirish   tanlab
olindi.   Davlatimiz   rahbari   O zbekistonning   matematika   fani   bo yicha   salohiyati	
ʻ ʻ
3 dunyo   miqyosida   tan   olinganini,   funksional   tahlil   va   differensial   tenglamalar,
ehtimollar   nazariyasi   va   algebra   yo nalishlari   bo yicha   nufuzli   maktablarimizʻ ʻ
shakllanib faoliyat yuritayotganini, yetti nafar matematik   olim Butunjahon fanlar
akademiyasi a zosi  ekanini alohida ta kidladi. Ko plab xorijiy ilm-fan markazlari,	
ʼ ʼ ʻ
xususan,   Bonn,   Kembrij,   Parij,   Seul   kabi   yirik   shaharlardagi   yetakchi   ilm
dargohlari   bilan   birgalikda   qo shma   ilmiy   loyihalar   amalga	
ʻ
oshirilmoqda.O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   9-iyuldagi	
ʻ
matematika   ta limi   va   fanlarini   yanada   rivojlantirishga   oid   qarorining   ijrosi
ʼ
doirasida   poytaxtimizdagi   Talabalar   shaharchasida   Fanlar   akademiyasining
Matematika instituti uchun zamonaviy talablar asosida yangi bino barpo etilmoqda.
Shavkat   Mirziyoyev   bugungi   uchrashuvda   matematikada   ilmiy   tadqiqotlarni
amaliyot   bilan   bog lash,   raqamli   iqtisodiyot   uchun   mustahkam   poydevor   yaratish	
ʻ
borasidagi dolzarb vazifalarga to xtalib o tdi. 	
ʻ ʻ
Yoshlarda   matematika   faniga   qiziqishni   kuchaytirish,   iqtidorli   bolalarni
seleksiya   qilib,   ixtisoslashtirilgan   maktablar   va   keyinchalik   oliy   ta lim	
ʼ
muassasalariga   qamrab   olish   ishlarini   to g ri   tashkil   qilish   kerakligi   ta kidlandi.	
ʻ ʻ ʼ
Bolalar uchun mazkur fandan oddiy va tushunarli tilda yozilgan ommabop darslik
va   o quv   qo llanmalari   yaratish,   matematik   ongni,   kerak   bo lsa,   bog chadan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
boshlab shakllantirish vazifasi qo yildi.	
ʻ
- Matematika  hamma aniq fanlarga asos.  Bu fanni  yaxshi  bilgan bola aqlli,
keng tafakkurli bo lib o sadi, istalgan sohada  muvaffaqiyatli  ishlab ketadi, - dedi	
ʻ ʻ
Prezident. Ta’lim tizimidagi kamchiliklar, shu  jumladan,  matematika fanidan ham
o’qitish uslubiyatini chetlab  o’tmaydi.  Har  bitta   fanga  alohida  e’tibor   berish,
har  bir  mavzuni  o’qitishda ma’suliyatli  bo’lish  o’qituvchi,  professor,  dosent va
akademiklarning     eng     oliy       maqsadi   hisoblanadi.   Bizga     ma’lumki   matematika
fani     juda   qiziqarli   va     shu   bilan     birga  murakkab     fan   bo’lib    ham     hisoblanadi.
4 Ma’lumki,     matematika     analiz     fani       nima     uchun       kerak,     nima     maqsadlarda
foydalaniladi, uning   yechimlari  qanday   topiladi  kabi  masalalar  qaraladi.   Shu
o’rinda       bu   mavzuga     doir       “bir     jinsli     bo’lmagan     parabolic     tenglama   uchun
Koshi masalasi” mavzusiga oid masalalar, misollar yechish kabi ishlar o’rganiladi.
Ushbu       fikrlar     tanlangan     mavzuning     qanchgalik   darajada     dolzarb   ekanligini
ko’rsatadi.
Kurs     ishining     ob`ekti.   Oliy   ta`lim   muassalarida   “Matematik   fizika
tenglamalari” fanini o`qitish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti .   Oliy   ta`lim   muassasalarida   Matematik   fizika
tenglamalari   misol   va   masalalarida   qo`llashni   nazariy   va   amaliy   bilimlar   asosida
o`rgatish usullari.
Kurs   ishining   maqsadi .   Oliy   ta`lim   muassasalarida   Matematik   fizika
tenglamalari   fanidan   “Yarim   chegaralangan   sohada   issiqlikning   tarqalishi
tenglamasi uchun boshlang’ich chegaraviy masalalar” tushunchalarini o`rganish va
ularga doir misol, masalalarni yechishdan iborat.
Kurs   ishining   vazifalari .   Oliy   ta`lim   muassasalari   uchun   DTC,   taqvim
rejasi,  mavzuga oid mavjud adabiyotlar,  internet ma`lumotlarini to`plash va taxlil
qilish.       Matematik     fizik     tenglamalar     fanidan   Yarim     chegaralangan     sohada
issiqlikning     tarqalishi.   Davom    ettirish    usuli  yechish  va ularga  doir  masalalar,
misollar   ishlashdagi   kamchiliklarni   o`rganib   chiqish,   kurs   ishi   yuzasidan   olingan
nazariy   bilimlarni   amaliyotda   masala   va   misollarda   tadbiq   qilib   va   uning
natijalarini taxlil qilish va tegishli xulosalar chiqarish zarur demakdir.
Kurs   ishining   tuzilishi .   Kurs   ishi   tuzilishiga   ko`ra   rejasi   asosan   4   ga
bo`linadi; 1-kirish; 2- asosiy qism; 3- xulosa; 4- foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati,
hamda ilovadan iborat bo`ldi. 
5 Davlat   taraqqiy   topishi   uchun   avvalombor   ilm   fan   borasida   ko`plab
yutuqlarga   erishmoq   demakdir.   O’zbekiston   Respublikasining   mustaqilligini
mustahkamlash     yo’lida     yosh     avlodni   chuqur     bilimli,   kelajakda   yetuk   kadrlar
qilib   yetishtirish   uchun   hozirgi   kunda   alohida   e’tibor   berilmoqda.   Iqtidorli
o’quvchilar   bilan   ishlash,   ularning   iqtidorini   ro’yobga   chiqarish   va   ularga
zamonaviy   ilmlarni   berish   hozirgi   kunning   asosiy   vazifalaridan   biridir.   Shuning
uchun   faqat   maktab     dasturi   bilan   cheklanmasdan,   o’quvchilarning   matematik
bilim   va   tafakkurini   chuqurlashtirish,   fikrlash   doirasini   kengaytirish,   tasavvur
qilish qobiliyatini o’stirish  maqsadi  mazkur kurs ishida  mujassamlashtirildi.
Hozirgi   kunda   ta’lim   sohasida   o’zgarishlar   yuz   bermoqda,   ayniqsa,
talabalarga   bilimlarni   chuqur   o’rgatish   hamda   ularni   ko’proq   mustaqil   ishlashga
o’rgatish  ta’lim  tizimining  dolzarb vazifalaridan biridir. 
Biz  farzandlarimizning  nafaqat jismoniy va ma’naviy sog’lom o’sishi, balki
ularning   eng   zamonaviy   intellektual   bilimlarga   ega   bo’lgan,   uyg’un   rivojlangan
insonlar   bo’lib,   XXI   asr   talablariga   to`liq   javob   beradigan   barkamol   avlod   bo`lib
voyaga   yetishi   uchun   zarur   barcha   imkoniyat   va   sharoitlarni   yaratishni   o`z
oldimizga maqsad qilib qo`yganmiz. 
Yoshlarni bilimli  qilib tarbiyalash yurtimiz oldida turgan ulkan vazifalardan
biridir.   O`zbekiston   Respublikasi   mustaqil   huquqiy   demokratik   davlat,   erkin
fuqarolik   jamiyat   qurish   yo`lida   ulkan   ishlar   olib   borish,   inson   mohiyatining
yangidan ochishga uni o`zligini anglashga, imkoniyatlarni ro`yobga chiqarishga va
ma`naviy   intelektual,   aqliy   amaliy   rivojlanishga   yangi   shart   sharoit   yaratib
berishdi.   Ta`limning   fan   va   ishlab   chiqarish   bilan   integratsiyasi   mexanizmlarini
rivojlantirish,   uni   amaliyotga   joriy   etish   o`qishni   mustaqil   bilim   olishni
individuallashtirish   hamda   masofaviy   ta`lim   tizimi   texnalogiyasini,   unung
vositalarini   ishlab   chiqish,   o`zlashtirish,   yangi   pedagogik   va   axborot
6 texnalogiyalarni   asosida     o`quvchi   va   talabalarni   o`qitishni   jadallashtirish   ana
shunday dolzarb vazifalar sirasiga kiradi. Ta`limni isloh qilish, yangi mazmundagi
va   zamon     talabiga   javob   beradigan   o`quv   adabiyotlar   qo`llanmalarni   yaratish   va
ilg`or   pedagogic     texnalogiyalarni   joriy   etishni   taqozo   etadi.     Ta`lim   tizimidagi
kamchiliklar,   shu   jumladan,   matematika   fanida   ham   o`qitish   uslubiyatini   chetlab
o`tmaydi.   Matematika   sohasida   ta`lim   sifatini   oshirish   va   ilmiy   tadqiqotlarni
rivojlantirish   chora-   tadbirlari   to`g`risida   qarori.   Mamlakatimizda   matematika
2020-yildagi   ilm   fanni   rivojlantirishning   ustuvor   yo`nalishlaridan   biri   sifatida
belgilandi.   O`tgan   davr   ichida   matematika   ilm   –fani   va   ta`limni   yangi   sifat
bosqich;
Birinchidan,   ilg`or   ilmiy   markazlarda   faoliyat   yuritayotgan   vatandosh
matematik   olimlarning   taklif   qilinishi   va   xalqaro   ilmiy   tadqiqotlar   olib   borilishi
uchun zarur shart-sharoit yaratildi; 
Ikkinchidan,   xalqaro   fan   olimpiyadalarida   g`olib   bo`lgan   yoshlarimiz   va
ularning   murabbiy   ustozlari   mehnatni   rag`batlantirish   tizimi   joriy   etildi;
uchinchidan   ,   oliy   ta`lim   va   ilmiy   tadqiqotlarning   o`zaro   integratsiyalashuvini
ta`minlash   maqsadida   talabalar   shaharchasida   Fanlar   akademiyasining
V.I.Romanovskiy   nomidagi   Matematika   institutining   yangi   va   zamonaviy   binosi
barpo   etildi.   Matematiaka   sohasidagi   fundamental   tadqiqotlarni   moliyalashtirish
hajmi bir yarim barobarga oshirildi, budjet mablag`lari hisobidan superkompyuter
zamonaviy   texnika   va   asbob   uskunalar   harid   qilindi;   to`rtinchidan,   ilmiy   darajali
kadrlarni tayyorlashning birlamchi bosqichi sifatida stajor-tadqiqotlar instituti joriy
etildi; beshinchidan, ilm  fan sohasidagi  ustuvor muammolar tezkor bartaraf etish,
fan,   ta`lim   va   ishlab   chiqarish   integratsiyasini   kuchaytirish   masalasini   Hukumat
darajasida   belgilash   maqsadida   O`zbekiston   Respublikasining   Bosh   vaziri
raisligida   Fan   va   texnalogiyalar   bo`yicha   respublika   kengashi   tashkil   etildi.   Shu
7 bilan   birga   sohada   yechimini   topmagan   qator   masalalar   matematika   sohasidagi
ta`lim sifatini va ilmiy – tadqiqot samaradorligini oshirish borasida keng ko`lamli
ishlar olib borilmoqda. 
Ta`lim   tizimidagi   kamchiliklar,   shu   jumladan   matematika   fanida   ham
o`qitish   uslubiyatini   chetlab   o`tmaydi.   Har   bitta   fanga   alohida   e`tabor   berish,   har
bir   mavzuni   o``qitishda   masuliyatli   bo`lishni   o`qituvchi,   professor,   dotsent   va
akademiklarning   eng   oliy   maqsadi   hisoblanadi.   Oliy   ta`lim   muassasalari   hamda
ilmiy   tashkilotlar   bilan   aloqalarni   rivojlantirish;   mamalakatimizning   ilmiy   va
ta`limiy   tashkilotlarini   bosqichma   –   bosqich   jahonning   matematika   fani   bo`yicha
yetakchi   ilmiy   markazlari   darajasiga   yetkazish.   Matematikani   bilish   darajasini
baholash tabaqalashtirilgan holda amalga oshiriladi; imtiyoz beriladigan darajadagi
milliy sertifikatga ega abituriyent davlat oliy ta`lim muassasasiga o`qishga kirishda
matematika fanidan test sinovi topshirishdan ozod etiladi va unga matematika fani
uchun   belgilalngan   maksimal   ball   beriladi;   Shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,
ta’lim-tarbiya   sohasida   islohotlar   o’tkazish   va   ularning   asosiy   yo’nalishlari,
talablari va maqsadlarini aniqlash, hamda tegishli xulosalarni chiqarishda, bugungi
muhokama   qilinadigan   hujjatlarda   keng   jamoatchiligimizning   fikr-mulohazalari,
tarbiya va izohlari  ifoda topgan desak, hech qanday mubolag’a bo’lmas. Shuning
uchun   ham   amaldagi   ta’lim-tarbiya   tizimining   zaif   tomonlarini,   zamon   talablari,
jamiyatimiz   kelajagi   va   maqsadlariga   javob   bermaydigan   jihatlarini   chuqur
tasavvur qilish, erkin, badavlat yashayotgan mamlakatlar tajribasini o’rganish, o’z
o’lkamizga   yuksak   malakali,   har   jihatdan   yetuk   kadrlar   tayyorlash   dasturining
asosiy   sharti   bo’lmog’i   lozim.   Shuning   uchun   ta’lim-tarbiya   sohasida   ham
belgilanayotgan   islohotlarni   hayotga   tadbiq   qilishda   islohotlarni   bosqichma-
bosqich o’tkazish prinsipi qo’yilgan.
8 II. ASOSIY QISM.
1.Issiqlik o’tkazuvchanlik  tenglamasi uchun   Koshi masalasi.
Issiqlik o’tkazuvchanlik  tenglamasi uchun   Koshi masalasi deb,
C 2,1
( t > 0 ) ∩ C ( t ≥ 0 )  sinfiga tegishli  va 
t > 0 , x ∈ R n
 da
u
t = a 2(
u
x
1 x
1 + u
x
2 x
2 + u
x
3 x
3 + … … + u
x
n x
n	) + f	( x , t	) ( 1.1 )
 tenglamani t=0 da esa
  	
u|t=0=φ(x),x∈Rn(1.1	')
boshlang’ich shartlarni qanoatlantiruvchi   u ( x , t )
 funksiyani topishga aytiladi.
Agar   berilgan     uzluksiz     chegaralangan     funksiyalar   bo’lsa,   u   holda     (1.1),
(1.1) Koshi shartlarni yechimi mavjud va yagona bo’lib, u	
u(x,t)=	1	
(2a√πt	)n∫
Rnφ(ξ)e
−|x−ξ|2	
4a2t	dξ	+∫0
t
∫
Rn
f(ξ,τ)e
−|x−ξ|2	
4a2(t−τ)dξdτ	
[2a√π(t−τ)]n	(1.2	)
Puasson formulasi yordamida ifodalanda.
1. Agar (1.2) formulada n=1 da   f	
( x , t	) = 0
  bo’lsa, u holda  (1.1), (1.2)  Koshi
masalasi yechimi	
u(x,t)=	1	
2a√πt	∫−∞
−∞
φ(ξ)e
−|x−ξ|2	
4a2tdξ	=	1
2a∫−∞
+∞
E(x,t;ξ)φ(ξ)dξ	(1.3	)
 ko‘rinishda yoziladi.  u
t = a 2
u
xx  tenglamaning fundamental yechimi.
2.   Agar   (1.2)   formulada   n=1   da     f	
( x , t	) ≠ 0
    bo’lsa,     u   holda     (1.1),   (1.2)
Koshi  masalasi yechimi
u	
( x , t	) = 1
2 a	√ πt ∫
− ∞+ ¿ φ	
( ξ) e −| x − ξ| 2
4 a 2
t
dξ + ¿ ¿
¿
+
∫
0 t
∫
− ∞+ ∞
f ( ξ , τ ) e −	
| x − ξ	| 2
4 a 2
( t − τ )
dξdτ
2 a	
√ π ( t − τ ) ( 1.4 )
ko’rinishda yoziladi.
9 2.Yarim chegaralangan  sohada  bir  o’lchovli  issiqlik  o’tkazuvchanlik
tenglamasi  uchun  qo’yilgan  masalalarni  Fur’e  almashtirish  yordamida
yechish .
Ushbu f(λ)=	1
√2π	∫−∞
+∞	
f(ξ)e−iλξ	dξ	(2.1	)
integral     bilan     aniqlangan  	
f(λ)     funksiya   f ( x )
    funksiyaning   Fur’e   almashtirishi
deyiladi.
f	
( x	) , − ∞ < x < ∞
  funksiyaning 	f(λ)  orqali  topish formulasi quyidagicha:	
f(x)=	1
√2π∫−∞
+∞	
f(λ)eiλξ	dξ	(2.2	)
(2.1) ga  teskari  almashtirish (2.2)  formula  bilan  aniqlanadi.
Fur’e  almashtirish  mavjud bo’lishi uchun:
a)  f ( x )
  funksiya chekli  sondagi  ekstremlarga ega  bo’lishi; 
b)  f ( x )
 ning birinchi  turdagi uzulishi  mumkin bo’lgan nuqtalardan tashqari
barcha  nuqtalarida  uzluksiz bo’lishi.
c)
∫
− ∞+ ∞	
|
f ( x )	| dx
integral  absalyut  yaqinlashuvchi  bo’lishi  yetarlidir. 
0 , + ∞
 da  aniqlangan 	
f(x)   funksiyaning Fur’e almashtirishi.
Ushbu 
10 fc(λ)=	√
2
π∫0
+∞	
f(ξ)cos	λξ	dξ	(2.3	)f
s	
( λ	) =	√ 2
π ∫
0+ ∞
f	( ξ	) sin λξ dξ ( 2.4 )
integrallar     bilan   aniqlangan.  	
fc(λ),fs(λ)     funksiyalar      	f(x)       funksiyaning   mos
ravishda  kosinus va sinus  ( Fur’e )  almashtirishlari  deyiladi.
(2.3), (2.4)   formulalarni  orginaliga o’tish  mos  ravishda	
f(x)=√
2
π∫0
+∞
fc(λ)fcos	λx	dx	(2.5	)	
f(x)=√
2
π∫0
+∞
fs(λ)sin	λx	dx	(2.6	)
formula  orqali amalga  oshiriladi.
1-Misol.
  	
ut=	a2uxx,−	∞<x+∞	,0<t<+∞(2.7	)
tenglama uchun  qo’yilgan 
u	
( x , 0	) = φ	( x	) , − ∞ < x + ∞ ,	( 2.8	)
Koshi  masalasini Fur’e  almashtirish  yordamida yeching. 
Yechish.  Faraz  qilaylik,  u ( x , t )
  funksiya  va uning   u
t ,  u
xx   hosilalari  x → ± ∞
da  nolga  shunday  intilsaki,   ushbu
v	
( t , λ	) = 1	√
2 π ∫
− ∞+ ∞
u	( x , t	) e − iλξ
dx	( 2.9	)
Fur’e  almashtirish  ma’noga  ega  bo’lsin.  U holda  quyidagilar
11 1
√2π∫−∞
+∞∂u(x,t)	
∂t	e
−iλξ	
dx	=	∂
∂t[	
1
√2π∫−∞
+∞
u(x,t)e−iλξ	dx	]=	dv	(t,λ)	
dt	(2.10	)	
1
√2π∫−∞
+∞∂2u(x,t)	
∂x2	e
−iλξ	
dx	=	1
√2π∫−∞
+∞
u(x,t)(−	λ)e−iλξ	dx	=	¿¿ λ 2	
√
2 π ∫
− ∞+ ∞
u	( x , t	) e − iλξ
dx = − λ 2
v	( t , λ	) ( 2.11 )	
v(0,λ)=	1
√2π	∫−∞
+∞
u(x,0)e−iλξ	dx	=	1
√2π∫−∞
+∞
φ(x)e−iλξ	dx	=Ф	(λ)(2.12	)
o’rinlidir. 
(2.1)   tenglamani  (2.2)  shartni  ikkala tomonini      1	
√
2 π e − iλξ
   ga   ko’paytirib,
hamda  x  bo’yicha  − ∞
  dan  	
+∞   gacha  integrallab, (24)  - (26)  ni  hisoblab olib,
quyidagi  masalani  hosil  qilamiz. 
dv ( t , λ )
dt + a 2
λ 2
v	
( t , λ	) = 0 ( 2.13 )	
v(0,λ)=Ф	(λ)(2.14	)
(2.13) oddiy  differensial tenglamaning  umumiy yechimi  
v	
( t , λ	) = c
1 e − a 2
λ 2
t
( 2.15 )
teng.  (2.15),  (2.14) dan 	
v(0,λ)=c1=Ф	(x)
  Demak, (2.13),  (2.14)  masalaning yechimi
v	
( t , λ	) = Ф ( λ ) e − a 2
λ 2
t
( 2.16 )
ko’rinishda  bo’ladi.
Endi  (2.11)  teskari  Fur’e almashtirishga   ko’ra  (2.13)dan  ko’rinadiki, 
12 u(x,t)=	1
√2π∫−∞
+∞
v(x,t)eiλξ	dλ	(2.17	)hosil  qilamiz.
(2.17) ni  (2.16)  ga quyib  (2.13)   asosan
u	
( x , t	) = 1	√
2 π ∫
− ∞+ ∞
Ф	( λ	) e iλξ
e − a 2
λ 2
t
dλ = 1	√
2 π ∫
− ∞+ ∞
φ	( ξ	) dξ
∫
− ∞+ ∞
e − a 2
λ 2
t
e − iλ	( x − ξ	)
dλ = ¿
¿ 1	
√
2 π ∫
− ∞+ ∞
φ	( ξ	) dξ	[
∫
− ∞+ ∞
cos λ	( x − ξ	) e − a 2
λ 2
t
dλ + i
∫
− ∞+ ∞
sin λ	( x − ξ	) e − a 2
λ 2
t
dλ	]
ni olamiz. Bundan  	
cos	x    funksiyaning juftligini   sin x
  funksiyani toqligini   hisobga
olib,
u	
( x , t	) = 1
π ∫
− ∞+ ∞
φ	( ξ	) dξ
∫
0∞
cos λ	( x − ξ	) e − a 2
λ 2
t
dλ ( 2.18 )
hosil qilamiz.
(2.18)dan  va  	
∫0
+∞
e−a2λ2tcos	βλdλ	=	√π
2αe
−β2
4a2(2.19	)
formulani     hamda    	
α=	a√t,β=	x−	ξ     ni     e’tiborga     olib,     Koshimasalasining
yechimini  topamiz.	
u(x,t)=	1	
2a√πt	∫−∞
+∞
φ(ξ)e
−(x−ξ)2	
4a2t	dξ	(2.20	)
13 3.Yarim chegaralangan sohalarda  bir o’lchovli issiqlik  o’tkazuvchanlik
tenglamasi uchun qo’yilgan masalalarni  davom ettirish  usulida  yechish.
Bizga  ma’lumki,  yarim chegaralangan  va  chegaralanmagan  sohalarda  tor
tebranish     tenglamasi   uchun     qo’yilgan     turli   xil     masalalarni     davom   erttirish
usulida   yechish   to’liq   o’rganilgan   edi.     Shunga   ko’ra,   yarim   chegaralangan
sohalarda     bir   o’lchovli     issiqlik     o’tkazuvchanlik     tenglamasi     uchun     qo’yilgan
masalarni ham  davom ettirish  usulida yechish mumkin. 
1-Misol .
 ut=	a2uxx,0<x<+∞	,0<t<+∞	(3.1	)
tenglamaning	
u(0,t)=0,t≥0,u(x,0)=φ(x),0≤x≤+∞	(3.2	)
shartlarni qanoatlantiruvchi  u ( x , t )
yechimni  davom etirish  usulida toping.
Yechish .   (3.1),     (3.2)   masalani   yechish     uchun   φ	
( x	)
funksiyani  	−∞<x<0
intervalda  toq  davom ettiramiz. Yani quyidagi  funksiya 	
Ф	(x)={
φ(x),0≤x≤+∞	
−	φ(−	x)−∞<x<0
(3.3	)
to’zamiz.   Demak,   Ф	
( x	)
funksiya  	−∞<x<+∞   intervalda to’liq   aniqlanganligi uchun
quyidagi Koshi masalasini qaraymiz:	
U	t=a2U	xx,−∞<x<+∞	,t>0(3.4	)
U	
( x , 0	) = Ф	( x	) , − ∞ < x < + ∞	( 3.5	)
u	
( x , t	) = 1
2 a	
√ πt ∫
− ∞− ∞
φ	
( ξ	) e −	
| x − ξ	| 2
4 a 2
t
dξ = 1
2 a ∫
− ∞+ ∞
E	
( x , t ; ξ	) φ	( ξ	) dξ
14 firmulaga   asosan   (3.4)   va   (3.5) Koshi masalasining yechimi quyidagicha yozib
olamiz. 
U( x , t	) = 1
2 a	
√ πt ∫
− ∞+ ∞
Ф	
( ξ	) e −	
| x − ξ	| 2
4 a 2
t
dξ	
( 3.6	)
(3.6)   formuladan   (3.3)   ko’ra     U	
( x , 0	) = φ	( x	) , 0 ≤ x < + ∞
  shartni     bajarilishini   oson
ko’rishimiz  mumkin. 
(3.3) asosan  (3.6)  formulada qo’yidagicha  ega  bo’lamiz. 
U	
( x , t	) = 1
2 a	
√ πt ∫
0+ ∞
φ	
( ξ	) e −	
| x − ξ	| 2
4 a 2
t
dξ − 1
2 a	
√ πt ∫
0+ ∞
φ	
( ξ	) e −	
| x + ξ	| 2
4 a 2
t
dξ
Bundan   U	
( x , 0	) = 0
  shartni   o’rinli   ekanligi   kelib   chiqadi.   Hamda   agar	
0≤x<+∞
 bo’lsa,  u holda  U	( x , t	) = u	( x , t	)
 bo’ladi.
Shunday qilib (3.1) masalaning yechimi 	
u(x,t)=	1	
2a√πt	∫0
+∞
[e
−|x−ξ|2	
4a2t−e
−|x+ξ|2	
4a2t]φ(ξ)dξ
ko’rnishda bo’ladi.
Izotermik sirt dF dan d   vaqt ichida o‘tayotgan issiqlik miqdorini aniqlash 
uchun (5) tenglamani F va    bo‘yicha integrallash lozim, ya’ni jism ichidagi 
temperatura maydonini bilish kerak. Bu masalani yechish uchun issiqlik 
o‘tkazuvchanlikning differentsial tenglamasi keltirib chiqariladi. 
Tenglamani keltirib 
chiqarishda quyidagi shartlar qabul 
qilinadi: jism bir jinsli va izotrop; uning fizik
parametrlari o‘zgarmas. Energiyaning 
saqlanish qonuniga asosan, jismning 
elementar hajmiga    vaqt ichida 
15
2-rasm. Issiqlik o‘tkazuvchanlikning
differentsial tenglamasiga
doir. Dekart (a) va Silindrik (b)
koordinatalarda tashqaridan issiqlik o‘tkazuvchanlik yo‘li bilan keltirilgan dQ
1  issiqlik miqdori va 
ichki issiqlik manbai tomonidan ajralib chiqayotgan issiqlik miqdori dQ
2  yig‘indisi
jismning ichki energiyasining o‘zgarishiga teng bo‘lishi kerak dQ=dU:
dQ
1 +dQ
2 =dQ     (9)
Bu tenglama hadlarini Dekart koordinata tizimida aniqlash uchun jismda 
tomonlari dx, dy, va dz bo‘lgan parallelepiped ajratib olamiz (2-rasm).
Bu yerda dQ
x , dQ
y , dQ
z  – olib keltirilayotgan issiqlik. dQ
x+dx , dQ
y+dy , dQ
z+dz  – 
olib ketilayotgan issiqlik. U holda dy  dz qirra uchun Fure qonuniga (5) asosan:dQ	x=−χ∂t
∂xdydzd	τ;     	dQ	x=−χ[(∂t
∂x+	∂
∂x(∂t
∂x)dx	]dydzd	τ=	
¿−χ(∂t
∂x+∂2t	
∂x2dx	)dydzd	τ.
Bu kattaliklar farqi parallelepipedda qolayotgan issiqlik miqdorini beradi: 	
dQ	x1=	dQ	x−dQ	x+dx=	χ	∂2t	
∂x2dxdydzd	τ
Xuddi shunday bog‘lanishni qolgan ikki qirra uchun keltirib chiqarish 
mumkin.  U holda jismga keltirilgan va unda qolgan umumiy issiqlik miqdori 
quyidagiga teng bo‘ladi:	
dQ	1=	λ(∂2t	
∂x2+	∂2t	
∂y2+	∂2t	
∂z2)dxdydzdr
Agar ichki issiqlik manbaining solishtirma issiqlik unumdorligini q
v (J/m 3
) 
orqali belgilasak:
dQ
2 =q
v  dx  dy  dz  d   bo‘ladi.
16  d   vaqt ichida jismning ichki energiyasining o‘zgarishi dQ	=cρ
∂t
∂τdxdydzd	τ
dQ
1 , dQ
2  va dQ larni (9) tenglamaga qo‘yib, ba’zi o‘zgartirishlardan so‘ng 
quyidagini hosil qilamiz:	
cρ	∂t
∂τ=	λ(∂2t	
dx	2+	∂2t	
∂y2+	∂2t	
∂z2)+qv
yoki	
∂t
∂τ=	χ
cρ	(∂2t	
∂x2+∂2t	
∂y+	∂2t	
∂z2)+	
qv
cρ	=	a∇	2t+	
qv
cρ	(8.10	)
bu   yerda  	
φ=	χ
cρ  -  temperatura   o ‘ tkazuvchanlik   koeffitsienti ;	
∇2=(∂2
∂x2+	∂2
∂y2+	∂2
∂z2)
 -  Laplas   operatori .
U   holda ,  issiqlik   o ‘ tkazuvchanlik   differentsial   tenglamasini   quyidagicha  
ifodalash   mumkin :	
∂t
∂τ=	a∇	2t+
qv
cρ
(11)
Silindrik   koordinatalar   tizimida  (2- rasm ,  b ) (11)  tenglama   quyidagi  
ko ‘ rinishga   ega   bo ‘ ladi . 	
∂t
∂τ=	a(∂2t	
∂τ+1
r	
∂t
∂r+	1
r2
∂2t	
∂ϕ2+∂2t	
∂z2)+
qv
cρ
(12)
17 bu yerda r – radius vektor;     - burchak.
Statsionar holat uchun   t/  =0, u holda (11) tenglamani quyidagicha yozish 
mumkin:Q	∇	2+qv/(cρ	)=0;    yoki   	∇	2t+qv/x=0
(13)
Ichki issiqlik manbai bo‘lmasa:
Statsionar holatda   2
t=0
(14)
Nostatsionar holatda   t/  = a  2
t  (15)
(11) va (12) tenglamalar, issiqlik o‘tkazuvchanlik jarayoni ro‘y berayotgan 
jismning istalgan nuqtasidagi temperaturaning vaqt va fazoviy o‘zgarishlari 
orasidagi bog‘lanishni belgilaydi. Issiqlik o‘tkazuvchanlikni differentsial 
tenglamasi (Fure tenglamasi) issiqlik o‘tkazuvchanlik usuli bilan issiqlik 
uzatilishini eng umumiy holda yoritadi.
Bu tenglamani aniq bir hollar uchun qo‘llashda, vaqtning boshlang‘ich 
paytida jismda temperaturaning taqsimlanishini va boshlang‘ich shartlarni bilish 
zarur. 
Bundan tashqari quyidagilar ma’lum bo‘lishi kerak: jismning geometrik 
shakli va o‘lchami, muhit va jismning fizik parametrlari, jism sirtida 
temperaturaning taqsimlanishini belgilovchi chegara shartlari. Yuqoridagi barcha 
xususiyatlar differentsial tenglama bilan birgalikda aniq bir issiqlik 
o‘tkazuvchanlik jarayonlarini to‘liq yoritadi va bir xillilik shartlari yoki chegara 
18 shartlari deb aytiladi. Odatda, temperaturaning boshlang‘ich taqsimoti   =0 vaqt 
uchun beriladi.
Chegara shartlari uch xil usulda berilishi mumkin. Chegara shartlarining 
birinchi turida temperaturaning jism sirtida taqsimoti vaqtning istalgan har qanday 
payti uchun beriladi. Chegara shartlarining ikkinchi turida vaqtning har qanday 
istalgan payti uchun jism sirtidagi har qaysi nuqtada issiqlik oqimining zichligi 
beriladi.
Chegara shartlarining uchinchi turida jismni o‘rab turgan muhit 
temperaturasi va jism sirti bilan atrof muhit o‘rtasidagi issiqlik berish qonuniyatlari
beriladi.
Issiqlik o‘tkazuvchanlikning differentsial tenglamasini bir xillilik shartlari 
asosida yechish, jismni butun hajmi bo‘yicha vaqtning istalgan paytida temperatura
maydonini aniqlash imkonini beradi.
3-rasmda bir jinsli materialdan (g‘isht, 
metall, yog‘och va hokazo) ishlangan qalinligi      
bo‘lgan yassi bir qatlamli devor ko‘rsatilgan.
Materialning issiqlik o‘tkazuvchanlik 
koeffitsienti   temperaturaga bog‘liq emas, 
deb qabul qilamiz. Devorning tashqi sirtlarida 
temperaturalar o‘zgarmas t
1 >t
2  holda saqlab turiladi;  temperatura faqat devor 
sirtiga perpendikulyar bo‘lgan o‘q  x  yo‘nalishdagina o‘zgaradi, ya’ni temperatura 
maydoni bir o‘lchamli, temperatura gradienti dt/d x  ga teng. Devor orqali o‘tadigan 
issiqlik oqimining zichligini topamiz va temperaturaning devor qalinligi bo‘yicha 
o‘zgarish tavsifini  aniqlaymiz. Devor ichida ikkita izotermik sirt bilan 
chegaralangan, qalinligi d x  bo‘lgan elementar qatlamni ajratamiz. Bu qatlam uchun
Fure tenglamasi quyidagi ko‘rinishda bo‘ladi: 
193-rasm. Yassi bir qatlamli
devor. q=−	λdt
dx	
yoki   	dt	=−	q
λdx	   va   	t=−	q
λdx	+c(16)
Integrallash doimiysi c chegara shartlaridan aniqlanadi:  x =0 bo‘lganda t=t
1 . 
Bundan c=t
1 , binobarin tenglama quyidagi ko‘rinishda bo‘ladi:	
t=−	q
λx+t1
 Bu tenglamadan ko‘rib chiqilayotgan devor orqali o‘tuvchi issiqlik 
oqimining zichligini aniqlash mumkin.  Ushbu   tenglamaga   x =    qiymatni   qo ‘ ysak  
t = t
2   bo ‘ ladi ,  bundan  	
q=	λ
δ(t1−t2)=	λ
δΔt
(17)
  Yassi   devorda   issiqlik   oqimining   zichligi   issiqlik   o ‘ tkazuvchanlik  
koeffitsenti      ga ,  temperaturalar   farqi  ( t
1 – t
2 )  ga   to ‘ g ‘ ri   proportsional   va   devor  
qalinligi      ga   teskari   proportsional   bo ‘ ladi .  Shuni   nazarda   tutish   kerakki ,  issiqlik  
oqimi   temperaturaning   absolyut   qiymati   bilan   emas ,  balki   ularning   farqi  – issiqlik  
bosimi   t
1 – t
2 =  t   bilan   aniqlanadi . 
 /    nisbat   devorning   issiqlik   o ‘ tkazuvchanligi   deyiladi ;  uning   o ‘ lchamligi  
[ Vt /( m 2
 grad )]. (17)  tenglikni   boshqacha   ko ‘ rinishda   yozish   mumkin :  	
q=	
t1−t2	
δ/χ
(18)
Devor   qalinligining   issiqlik   o ‘ tkazuvchanlik   koeffitsientiga   nisbati    /   
devorning   termik   qarshiligi   deyiladi .
(17)  formuladan   devorning   yassi   sirti   F   orqali      vaqt   ichida   uzatilgan  
umumiy   issiqlik   miqdori    Q    ning   qiymatini   topish   mumkin .	
Q=	qF	⋅τ=	χ
δ	ΔtF	τ
(19)
20 Agar (16) formulaga (17) formuladan q ning qiymatini keltirib qo‘ysak, 
temperatura egri chizig‘ining tenglamasini olish mumkin.t=t1−	Δt
δ	x
(20)
Bu   tenglama   to ‘ g ‘ ri   chiziq   tenglamasi   deyiladi .  Shunday   qilib      ning  
qiymati   o ‘ zgarmas   bo ‘ lganda   temperatura   bir   jinsli   devor   qalinligi   bo ‘ ylab   chiziqli  
o ‘ zgaradi .  Agar      temperaturaga   bog ‘ liq   bo ‘ lsa ,  hisoblash   formulalari   birmuncha  
murakab   bo ‘ ladi .
Amalda issiqlik o‘tkazuvchanligi turlicha bo‘lgan materiallardan yasalgan 
bir necha qatlamli yassi devor orqali issiqlik uzatish jarayonining ahamiyati ancha 
muhim. Masalan, bug‘ qozonining tashqi tomonidan shlaklar bilan, ichki 
tomonidan esa quyqa bilan qoplangan metall devori uch qatlamli bo‘ladi. 
Yassi   uch   qatlamli   devor  (4- rasm )  orqali  
issiqlik   o ‘ tkazuvchanlik   yo ‘ li   bilan  
issiqlik   uzatish   jarayonini   ko ‘ rib   chiqamiz .
Bunday devorning barcha qatlamlari 
bir-biriga zich yopishib turadi. Qatlamlarning 
qalinligi  
1 ,  
2  va  
3  bilan, har qaysi materialning 
issiqlik o‘tkazuvchanlik koeffitsienti 
esa tegishlicha  
1 ,  
2  va  
3   bilan belgilangan.  Tashqi sirtlarning temperaturalari t
1 
va t
4  ham ma’lum. t
1  va t
3  temperaturalar noma’lum bo‘lsin. 
Biz statsionar holni ko‘rib chiqayotganligimiz tufayli issiqlik oqimining 
zichligi q kattaligi jihatdan  o‘zgarmas va barcha qatlamlar uchun bir xil bo‘ladi. 
Shu sababli har qaysi devor qatlami uchun (17) formula asosida quyidagicha 
yozish mumkin:	
q=	λ1
δ1
(t1−	t2);   	q=	λ2
δ2
(t2−t3);    	q=	λ3
δ3
(t3−t4)
214-rasm. Yassi uch qatlamli Bu tenglamadan har qaysi qatlamda temperaturaning o‘zgarishini aniqlasa 
bo‘ladi:t
1
−t
2
=qδ
1
/λ
1¿}t
2
−t
3
=qδ
2
/λ
2¿}¿¿       	¿
(21)
Bundan 	
t1−t4=	Δt	=	q[δ1
λ1
+δ2
λ2
+δ3
λ3
]
Bu nisbatdan ko‘p qatlamli devor orqali o‘tadigan solishtirma issiqlik oqimi 
q ning kattaligini aniqlash mumkin: 	
q=	t1−	t4	
δ1/λ1+δ2/λ2+δ3/λ3
. (22)
n qatlamli devor uchun (22) formula quyidagi ko‘rinishda yoziladi. 	
q=	t1−tn+1	
∑i=1
n	
δi/λi
(22) tenglamadan ko‘p qatlamli yassi devorning umumiy termik qarshiligi 
har qaysi qatlam termik qarshiliklarining yig‘indisiga teng, degan xulosa kelib 
chiqadi:
R= 
1 /	

 1 + 
2 /	
 2 + 
3 /	
3 +….+ 
n /	
n .
(21) va (22) formulalar asosida noma’lum temperaturalar t
2   va t
3  ning 
qiymatlarini topish mumkin:
22 t
2 =t
1 -qδ2/λ2 t
3 =t
2  -q	δ2/λ2 =	
t1−q[δ1
λ1
+δ2
λ2
]  
yoki
t
3 =t
4 + q	
δ3/λ3 .	

=const  bo‘lganda devorning har qaysi qatlamida temperaturaning 
taqsimlanishi to‘g‘ri chiziq qonuniga bo‘ysunadi, ko‘p qatlamli devor uchun esa 
siniq chiziq ko‘rinishida bo‘ladi.
Issiqlik mashinalari va issiqlik almashinuv apparatlari devorining sirtlari 
ko‘pincha kontsentrik joylashgan ikkita Silindrik sirt 
(quvurlar, apparatlarning korpuslari, dvigatelning 
silindrlari va shunga o‘xshash) bilan chegaralangan 
bo‘ladi.
5-rasmda uzunligi	
ℓ  bo‘lgan quvur bo‘lagi 
ko‘rsatilgan.  Uning ichki diametri d
1  va tashqi diametri d
2
Materialning issiqlik o‘tkazuvchanligi o‘zgarmas 
va   ga teng. Quvurning ichki va tashqi sirtlari 
temperaturalari t
1  va t
2  ga teng va t
1 >t
2 . Temperatura faqat radial yo‘nalishda 
o‘zgaradi. Tekshirilayotgan devor ichidan radiusi r va qalinligi dr bo‘lgan 
elementar Silindrik qatlam ajratamiz. U holda Fure qonuniga asosan shu qatlamdan
vaqt birligi ichida o‘tadigan issiqlik miqdori quyidagiga teng.  	
Q=−	χS	dt
dr	=−	χ2πrl	dt
dr
(23)
bundan 	
dt=−	Q
2πχ	l
dr
r
 va 	
t=−	Q
2πxlln	r+c   (24)
235-rasm. Bir qatlamli
Silindrik devor. Chegara shartlariga asosan: r=r
1 ; t=t
1  va r=r
2  da t=t
2   
U holda t1=−	Q
2πχ	llnr1+c
 (25)	
t2=−	Q
2πχ	llnr2+c
  (26)
bu tenglikdan 	
t1−t2=	Q
2πχ	l(lnr2−lnr1)=	Q
2πχ	lln	r2
r1
yoki 	
t1−t2=	Q
2πχ	lln	d2
d1
bundan  	
Q=	2πχ	l	
ln	d2
d1
Δt
  (27)
Olingan   tenglama   Silindrik   devorning   issiqlik   o ‘ tkazuvchanligini   hisoblash  
formulasi   bo ‘ lib ,  u   t
1 < t
2   hol   uchun   ham   to ‘ g ‘ ridir .
Silindrik   devor   qalinligi   bo ‘ yicha   temperaturaning   o ‘ zgarishini   aniqlash   uchun  
(24)  tenglikka  (25)  tenglikdan   S   ning   qiymatini   va  (27)  formuladan   Q   ning  
qiymatini   qo ‘ yamiz :	
tx=−	2πχ	ℓΔt	
ln	d2
d1
2πχ	ℓ
lnrx+t1+	2πχ	ℓΔt	
ln	d2
d1
2πχ	ℓ
lnr1
  yoki
24 tx=t1−	Δt
lnd2d1
lndx
d1(28)
Bu tenglik logarifmik egri chiziqning tenglamasi bo‘lib,  t
1 < t
2  da egri chiziqning 
egriligi yuqoriga yo‘nalgan bo‘ladi.
Silindrik   devor   uchun   issiqlik   oqimining   zichligi   ichki   yu   zaning   birligiga   q
1  
yoki   tashqi   yuzaning   birligiga   q
2 ,  ko ‘ pincha   quvurning   uzunlik   birligiga    q
l   
nisbatan   olinadi .
Oxirgi   hol   uchun  	
qe=Q
ℓ=	2πχ
lnd2
d1
Δt
(29)
q
1 ,  q
2   va   q
l     kattaliklar   orasidagi   nisbat   quyidagi   tenglikdan   aniqlanadi :
Q=q
1  d
1	
ℓ =q
2  d
2	ℓ =q
l	ℓ .
yoki 
q
l =  d
1 q
1 =  d
2 q
2 ,
bundan 	
q1=	qℓ	
πd	1	
ва	q2=	qℓ	
πd	2
Quvurning uzunlik birligiga nisbatan olingan issiqlik oqimi q
l  issiqlik 
oqimining chiziqli zichligi deyiladi va Vt/m da o‘lchanadi.
Amalda bir qatlamli Silindrik devorlar kam uchraydi. 
Odatda quvur sirti qo‘yqa, shlak, yog‘ yoki issiqlik 
izolyatsiya qatlami bilan qoplangan bo‘ladi. 
Yuqoridagi barcha hollarda ko‘p qatlamli Silindrik 
25
6–rasm. Ko‘p
qatlamli Silindrik
devor. devor bilan ish qilishga to‘g‘ri keladi.6–rasmda   uch qatlamli Silindrik devor 
tasvirlangan.
Uning geometrik o‘lchamlari, har bir qatlamning issiqlik o‘tkazuvchanligi, 
ichki va tashqi sirt temperaturalari t
1  va t
4  ma’lum, qatlamlar tegib turgan 
joylardagi temperatura t
2  va t
3  noma’lum.  Statsionar tartibda devorning har qaysi 
qatlami orqali o‘tadigan issiqlik oqimi kattaligi jihatdan o‘zgarmas va barcha 
qatlamlar uchun bir xil bo‘ladi.
U holda (29) formulaga asosan quyidagilarni yozish mumkin:
Birinchi qatlam uchun:qℓ=2πχ1	
ln	d2
d1
(t1−t2)
ikkinchi qatlam uchun; 	
qℓ=2πχ	2	
ln	d3
d4
(t2−t3)
uchinchi qatlam uchun 	
qℓ=2πχ3	
ln	d4
d3
(t3−t4)
Yuqoridagi tenglamalardan har bir qatlamdagi temperatura o‘zgarishini 
aniqlaymiz:	
t1−t2=
qe
2πχ1
ln
d2
d1
¿
}
t2−t3=
qe
2πχ2
ln
d3
d2
¿
}
¿¿¿
(8-30)
bundan
26 t1−t4=	Δt	=	qℓ[	
1
2πχ	1
ln	d2
d1
+	1
2πχ	2
ln	1
2πχ	3
ln	d4
d3]U holda	
ql=	Δt	
1
2πχ	1ln	d2
d1+	1
2πχ	2ln	d3
d2+	1
2πχ	3ln	d4
d3
(31)
n qatlamli devor uchun:	
qe=	Δt	
∑i=1	
i=n	1	
2	πχ	iln	di+1	
di
(32)
Noma’lum bo‘lgan  t
2  va t
3   temperaturalarni aniqlash uchun (31) tenglamadan 
q
l  ni (30) tenglikka qo‘yish kerak.
Issiqlik oqimi sharsimon devordan o‘tadi va issiqlik manbai sharning ichida 
joylashgan deb hisoblaymiz. Temperatura faqat radius bo‘ylab o‘zgaradi. Ichki sirt 
temperaturasi 	
tcm',  tashqi sirt temperaturasi 	tcm'',  devorning issiqlik o‘tkazuvchanlik 
koeffitsienti 	
χ=const  ga teng.
Fure qonuniga asosan radiusi r va qalinligi dr bo‘lgan shardan o‘tayotgan 
issiqlik oqimi quyidagiga teng bo‘ladi:	
Q=−	χF	(dt/dr	)=−	χ4πr	2(dt	/dr	)
yoki	
dt	=	−	(Q	)⋅(dr	/r2)
Oxirgi tenglamani t va r bo‘yicha integrallaymiz va chegara shartlaridan  r=r
1  da	
t=tcm'	,	r=	r2
 da 	t=tcm'',  ni aniqlaymiz. U holda:
27 Q=	4πχ	(tcm'−tcm'')	
(1/r1−	1/r2)=	2πχ	(tcm'−	tcm''	)	
(1/d1−1/d2)(33)
Ixtiyoriy shakldagi jismning issiqlik o‘tkazuvchanligi
Yuqorida ko‘rib chiqilgan mavzulardan ko‘rinib turibdiki, turli shakldagi 
jismlar uchun ma’lum bir issiqlik o‘tkazuvchanlik tenglamalari mavjud.
Ixtiyoriy shakldagi jismdan o‘tayotgan issiqlik miqdorini quyidagi tenglama 
yordamida aniqlash mumkin:	
Q=	χ
δFo'rt	(tcm'−tcm'')
(34)
bu yerdaF
o‘rt  – ixtiyoriy shakldagi jism yuzasi. Yassi va Silindrik devorlar uchun
F
2 /F
1 <2 (F
1  – jismning ichki yuzasi; F
2  – jismning    tashqi yuzasi) bo‘lganda 
F
o‘rt =(F
1 +F
2 )/2 (35)
Silindrik sirtlar uchun F
2 /F
1 >2 bo‘lganda 
F
o‘rt =(F
2 -F
1 )/2,3 lgF
2 /F
1   (36)
Sharsimon davr uchun 	
Fo'rt=√F1⋅F2
(37)
Yuqorida keltirilgan barcha formulalar taxminiy hisoblar uchun qo‘llaniladi.
Murakkab shaklga ega bo‘lgan jismlarni issiqlik o‘tkazuvchanligini 
hisoblashda, odatda, alohida elementlar bo‘yicha hisoblash olib boriladi. Lekin, 
28 bunday usul ham taxminiy xarakterga ega. Shuning uchun, murakkab 
ob’ektlarning issiqlik o‘tkazuvchanligi haqidagi aniq ma’lumotlar tajriba yo‘li 
bilan olinadi. Agar devor temperaturasi har xil joylarda turlicha bo‘lsa, u holda 
devorning hisoblangan o‘rtacha temperaturasini aniqlash lozim:to'rt	=	F1⋅t1+F2⋅t2+...+Fn⋅tn	
F1+F2+...Fn
(38)
bu yerda F
1 , F
2  …  F
n  – temperaturasi o‘zgarmas bo‘lgan devor qismlari; t
1 , t
2 ,…t
n  –
alohida qismlar temperaturasi.
29 III. XULOSA .
Men   ushbu   kurs   ishimda   ta‘lim   jarayonini   tashkil   etishdagi   ta‘lim
vositalarining  o‘rni  va ro‘li  haqida fikr yuritdim.   Sifatli ta‘lim olish uchun ta‘lim
vositalarining   ahamiyati   katta.     Xalqimizda   ajoyib   naql   bor  ―Ish   quroling   soz
bo‘lsa,  mashaqqating oz bo‘lur. Rivojlanib borayotgan texnikalashuv sharayotida,
albatta   ta‘lim   vositalari   ham   yangilashib   borishi   tabiiy     Kurs   ishida   nomlari
keltirilgan   zamonaviy   ta‘lim   vositalaridan   kelajakda   akadamik   litsey   maktab   va
oily o‘quv yurtlarida foydalanilsa maqsadga muvofiq bo‘ladi va yaxshi natijalarga
erishish mumkin.
Ta‘lim   maqsadlari,   uning   mazmuni,   o’qitish   va   ta‘lim   berish   usullari,
nazorat   va   natijalarni   baholashni   o’zaro   bog’liklikda   loyihalash   ko’pincha
an‘anaviy o’quv jarayonida  yetishmaydigan narsadir. Jahon pedagogika fani ilmiy
– texnika taraqqiyoti  ta‘sirini boshdan kechirib,  psixologiya, kibernetika, tizimlar
nazariyasi, boshqaruv nazariyasi va boshqa fanlar yutuqlarini birlashtirib,   hozirgi
davrda   faol   yangilanish   (innovatsiya)   jarayonlari   bosqichida   turar   ekan,   inson
imkoniyatlarini   samarali   rivojlantirish   amaliyotiga   boy   mahsul   bermoqda.
Pedagogik   texnologiya   usullari   dastlab   o’qitishning   harakatini   namunaviy
vaziyatdagi   belgilangan   qoida   bo’yicha   o’zlashtirish   talab   etiladigan   mahsulor
darajasi   uchun   ishlab   chiqilgan.   Mahsuldor   ta‘lim   har   qanday   ta‘limning   zaruriy
tarkibiy qismi hisoblanib, u insoniyat jamg’argan tajribani aniq o’quv fani 
O‘sib   kelayotgan   yosh   avlodni   yetuk     ma‘naviyatli,   bilimli,   malakali   kadr
etib   tarbiyalash   har   bir   pedagogning   asosiy   vazifasidir   va   bu   ishlarni   biz   ham
munosib ravishda amalga oshirilishiga o‘z hissamizni qo‘shishga harakat  qilamiz.
Xulosa   qilib   shuni   aytishimiz   mumkinki,   o’sib   kelayotgan   yosh   avlodning
har   tomonlama   yetuk,   bilimdon   kishilarni   tayorlashda   matematik   fanining   roli
qanchalik   muhim   bo’lsa,   “Fanlar   shoxi   ”   –“Matematika”ni   mukammal
30 singdirishda,   o’quvchilar   mustaqil   fikrlashlarini   oshirishda,   mustaqil   ishning   roli
ham  shunchalik   muhumdir. Yosh  bolalarning  shu  o‘yinga  bo‘lgan  qiziqishlaridan
hamda   matematik   tushunchalarning   ularning   kundalik   amaliy   hayotlarida   doimo
qo‘llash mumkinligini tushuntirish orqali ularni matematika fani asoslarini yaxshi
o‘rganishga   qaratishlari   rnumkin.   Kichik   maktab   yoshidagi   o‘quvchilar   bilan
dastlab ularning kundalik hayotlarida uchrab turadigan voqyeya va hodisalar bilan
bog`liq matnli masalalar yechish ularning matematik tushunchalarni bilib olishga,
uni   o‘rgatishga   o‘zlari   mustaqil   bu   tushunchalarni   amaliy   darslarda   qo‘llashga
bo‘lgan   qiziqishlarni   oshiradi.   Shu   narsani   esdan   chiqarmaslik   kerakki,   qar   bir
o‘qituvchi u yoki bu masalaga o‘z pedagogik salohiyatini ish joyidan obyektiv va
suyektiv   shart-   sharoitdan   kelib   chiqib   yondashiladi.   Yoshlar   ta'lim-tarbiyasida
shunday   narsaning   o‘zi   bo‘lmaydi.   Har   bir   ishga   masulyatli   yondashib
o‘zidagilarga   qo‘ygan   sharoiti   vazifalarni   bajonidil     bajarishga   harakat   qilishimiz
kerak.   Shundagina   yosh   o‘quvchilar   ularning   vatanimiz   uchun   sodiq   inson   bo‘lib
yetishi   uchun   harakat   qilamiz   O‘qituvchi   bolalarga   ikkinchi   masala   birinchi
masalaga   qaraganda   qiyinroqligini,   lekin   uni   hamma   yechishga   urinib   ko‘rishini
aytadi.   Kim   yecha   olmasa   avval   birinchi   masalani   yechsin,   so‘ngra   ikkinchi
masalani ham yechish oson bo‘ladi. Masalaning yechilishi usulini umumlashtirish
maqsadida   vaqti   vaqti   bilan   har-bir   ma'lumotli   masalalarning   yechishlarini
elementar   tatqiq   qilishni   o‘tkazib   tuzish   foydali.   Bu   masala   yechimga   ega
bo‘ladigan   yoki   yechimga   ega   bo‘lmagan,   bitta   yoki   bir   necha   yechimga   ega
bo‘lmaydigan, shartlarni shuningdyek bir kattalik qiymatning o‘zgarishiga bog`liq
ravishda   ikkinchi   kattalik   qiymatning   o‘zgarish   shartlarni   aniqlash   demakdir.
Boshlang‘ich  sinflar  matematika  darslaridaog‘zaki  va  yozma  hisoblashlar   usullari
imkoniyatlaridan foydalanish  uchun har  bir  tushunchaning  mohiyati, mazmuni  va
uning o‘quvchilar  amaliy tajribasiga asoslanilishi  hamda ko‘rgazmalilikning keng
31 yo‘lga   qo‘yilishi,   taqqoslash,   xulosa   chiqarish   va   konkretlashtirishga   o‘rgatish
hisoblash   usullarining   o‘rganilishi   bilan   birga   umuman   boshqa   amallardagi
o‘xshash   qonuniyatlarni   taqqoslash   asosida   keltirib   chiqarishga   hamda   mashq   va
misollarni   yechishni   tahlil   qilish   asosida   o‘rgatilishi,   xatolar   ustida   ishlash   va
bularning   barchasidan   samarali   foydalanish   asosini   tashkil   etadi.   Boshlang‘ich
sinflar  matematika   darslarida   arifmetik  amallar   xossalari  va   usularini   o‘rganishda
o‘ziga   xos   bo‘lgan   qonuniyatlarini   ko‘paytirish   amaliga   teskari   amal   sifatida
muvofiqlikda   o‘rganilishini   talab   etsa,   ikkinchi   tomondan   maxsus   hollarni   taxlil
etishda amallardagi xos xususiyatlar bilan taqqoslash muhim ahamiyat kasb etadi.
Bu   esa   o‘quvchilarningog‘zaki   va   yozma   hisoblashlar   usullari   ko‘nikmalari
shakllanishiga   va   fikrlashlarini   o‘stirishiga   ijobiy   ta‘sir   ko‘rsatadi.   Boshlang‘ich
sinflar   matematika   darslarida   arifmetik   amallar   tushunchasiga   doir   mashq,
masalalar va kartochkalar, ko‘rgazmalilik, predmetlar vositasida, nazariy mantiqiy
savollardan   foydalanish   na   faqat   o‘quvchilarning   og‘zaki   va     yozma   hisoblashlar
usullarini   chuqur   o‘rganishga,   ularda   mantiqiy   tafakkur   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga   hamda   asosiy   boshlang‘ich   matematik   tushunchalarning   nutqda
o‘zlashtirilishini   ta‘minlaydi   va   ularni   bosqichmabosqich   tafakkur   usullari
mohiyatini   tushunishlariga   xizmat   qiladi.   O‘quvchilarda   boshlang‘ich   sinflar
matematika   darslarida   og‘zaki   va   yozma   hisoblashlar   usullarigni   muvaffaqiyatli
o‘zlatirishlari   uchun   arifmetik   amallar   o‘rgatish   sistemali   jarayon   bo‘lishi,   bunda
o‘qituvchining   turli   imkoniyatlardan   foydalana   olishi.   tayyorlovchi   savol   va
topshiriqlardan   o‘rinli   foydalana   olishini   talab   etadi.   Bu   shu   bilan   asoslanadiki,
tushunchalar   natija   va   qoidalarning   mantiqiy   asoslanishida   analitik   va   sintetik
usullarni   o‘zaro   muvofiq   holda   qo‘llash   ularni   asoslash   va   tekshirish,   taqidiy
fikrlash usullarini qo‘llash uchun muhim ahamiyatga ega.
32 FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR  RO’YXATI .
1. Shavkat Mirziyoyev. "Buyuk kelajagimizni  mard  va oliy  janob  
xalqimiz bilan birga quramiz”.
2. Shavkat Mirziyoyev. “Erkin va farovon  hayot barpo etamiz”.
3. Shavkat Mirziyoyev.”Qonun ustivorligi va inson  manfaatlarini  
ta’minlash”.
4. M.S.Salohiddinov.   Matematik   fizika   tenglamalari     “O’zbekiston”
2002-yil.
5. 5M.Salohiddinov,   B.   I.Islomov.   Matematik   fizika   tenglamalari
fanidan masalalar to’plami “Mumtoz so’z” 2010-yil.
6. O.S.Zikirov  Matematik fizika tenglamalari  “Toshkent”  2017-yil.
7. O.S.Zikirov. Xususiy   hosilali differensial tenglamalar     “Universitet”
2012-yil.
8.Strauss W. S. Partial Differential Equations, An introduction. - John Wiley
and Sons, Inc. NJ USA, 2008.
9. Pinchover Y and Rubinstein J. An introduction to Partial Diffcrential
Equations. - Cambridge University Press. 2005.
10. Moore. J. D, Introduction to Partial Differential Equations. - University
of Galifornia, CA. 2012.
11 A.Q.O’rinov.   Matematik fizika tenglamalari   fanidan masalalar to’plami
Farg’ona, FarDU  2018.
12.   A.Q.O’rinov.     Parobolik   tipdagi   differensial   tenglamalar   uchun
chegaraviy masalalar.  “Mumtoz so’z”  2015-yil.
13. M.S.Salohiddinov,   A.Q.O’rinov. Geperbolik va elliptic tipdagi  bo’zilga
differensial tenglamalar “ Universitet” 2006. 
33 14.   T.J.Jurayev.   S.Abdunazarov.   Matematik   fizika   tenglamalari   -   Toshkent
O’zMU 2003.
Internet saytlari:
1. http://www.prezident.uz/
2.  http://www.ziyonet.uz/
3.  http://www.allmath.ru/
4.http://www.msse.ru/
5. http://www.mexmat.ru/
6.  http://www.webmath.ru/
34