• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

Zamonaviy maktab o‘quvchisi tarbiyasida muloqotning o‘rni kurs ishi

6I BOB. Muloqot va tarbiya jarayonining nazariy asoslari
1.1. Muloqot tushunchasi va uning psixologik-pedagogik mohiyati
Muloqot   inson   hayotining   ajralmas   qismi   hisoblanadi.   Inson   jamiyatdan
tashqarida   yashay   olmaydi   va   uning   barcha   faoliyati   muloqot   orqali   amalga
oshiriladi.   Muloqot   nafaqat   axborot   almashish   vositasi,   balki   shaxsning
shakllanishi,   ijtimoiy  tajribani   o‘zlashtirishi,   axloqiy  qadriyatlarni   egallashi   va
o‘zini   jamiyatda   namoyon   etishining   muhim   omilidir.   Har   bir   inson   tug‘ilgan
kundan   boshlab   muloqot   jarayoniga   kirishadi,   dastlab   ona   bilan   bo‘lgan
emotsional   aloqalar,   keyinchalik   oila   a’zolari   bilan   suhbatlar   orqali   muloqot
shakllanadi.   Shu   tariqa   muloqot   insonning   shaxs   sifatida   rivojlanishida
markaziy o‘rin egallaydi.
Muloqot tushunchasiga turli olimlar turlicha ta’rif berganlar. Psixologiyada
muloqot   insonlar   o‘rtasidagi   axborot   almashish,   bir-birini   tushunish   va
hamkorlik   faoliyatini   tashkil   etish   jarayoni   sifatida   talqin   qilinadi.
Pedagogikada   esa   muloqot   ta’lim-tarbiya   jarayonining   asosi,   o‘qituvchi   va
o‘quvchi   o‘rtasidagi   samarali   munosabatlarning   poydevori   sifatida   qaraladi.
Demak,   muloqot   ikki   yoqlama   jarayon   bo‘lib,   u   orqali   nafaqat   axborot
yetkaziladi,   balki   his-tuyg‘ular,   munosabatlar,   qadriyatlar   va   ijtimoiy   tajriba
ham o‘tkaziladi.
Muloqotning   psixologik   mohiyatiga   nazar   tashlasak,   u   insonning   psixik
rivojida   alohida   rol   o‘ynaydi.   L.S.   Vygotskiy   muloqotni   shaxs   tafakkuri   va
nutqining rivojlanishi bilan uzviy bog‘liq holda o‘rgangan. Unga ko‘ra, muloqot
orqali inson ijtimoiy tajribani o‘zlashtiradi va tafakkur faoliyatini rivojlantiradi.
A.N. Leontyev esa muloqotni  inson faoliyatining bir turi  deb baholaydi. Unga 19Muloqot   inson   hayoti   va   jamiyat   taraqqiyotining   ajralmas   tarkibiy   qismi
hisoblanadi.   Inson   jamiyatda   yashar   ekan,   u   o‘zining   fikrini   boshqalarga
yetkazish, o‘zaro tushunish, birgalikda faoliyat yuritish uchun doimo muloqotga
ehtiyoj   sezadi.   Ayniqsa,   ta’lim   va   tarbiya   jarayonida   muloqotning   o‘rni
beqiyosdir.   Chunki   o‘quvchi   shaxsini   shakllantirishda,   uni   jamiyat   hayotiga
tayyorlashda,   odob-axloq   qoidalarini   singdirishda   bevosita   o‘qituvchi   va
sinfdoshlar   bilan   o‘zaro   muloqot   hal   qiluvchi   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   bois
o‘quvchi-o‘qituvchi   va  o‘quvchi-o‘quvchi   o‘rtasidagi  muloqotni  to‘g‘ri   tashkil
etish,   unga   ijobiy   yo‘nalish   berish   tarbiya   jarayonining   asosiy   shartlaridan
biridir.
Avvalo,   o‘qituvchi   bilan   o‘quvchi   o‘rtasidagi   muloqot   haqida   to‘xtalish
lozim.   Bu   muloqot   ta’lim-tarbiya   jarayonining   markazida   turadi.   Chunki
o‘quvchi   uchun   o‘qituvchi   nafaqat   bilim   manbai,   balki   hayotiy   tajriba,   odob-
axloq,   madaniyat   va   insoniy   qadriyatlar   namunasi   sifatida   namoyon   bo‘ladi.
Har   bir   dars   jarayonida   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasida   ikki   tomonlama
axborot   almashuvi   yuz   beradi.   Bu   jarayonda   o‘qituvchi   faqat   ma’lum   bir
mavzuni tushuntiribgina qolmay, balki o‘z nutqi, ohangi, muomala madaniyati
orqali ham o‘quvchining qalbi va tafakkuriga ta’sir ko‘rsatadi.
O‘qituvchi   o‘zining   nutqida   samimiylikni,   adolatni,   talabchanlikni
mujassam   etgan   taqdirda   o‘quvchilar   buni   his   qiladi   va   unga   nisbatan   hurmat
bilan   qaraydi.   Shuningdek,   o‘qituvchining   intizomi,   xulqi,   o‘zaro
munosabatdagi   muloyimligi   yoki   aksincha   qo‘polligi   o‘quvchilarda   muayyan
tarbiyaviy   iz   qoldiradi.   Masalan,   mehribon,   adolatli   va   sabrli   o‘qituvchi
o‘quvchilarning   qalbida   insoniy   fazilatlarni   mustahkamlasa,   qo‘pol   yoki
e’tiborsiz o‘qituvchi ularni o‘ziga begonalashtirishi mumkin. Demak, o‘qituvchi
bilan   o‘quvchi   muloqoti   faqat   bilim   olish   jarayoni   emas,   balki   tarbiyaviy
maktab hamdir.
Shuningdek, o‘quvchi va o‘quvchi o‘rtasidagi muloqot ham o‘ta muhimdir.
Sinf   jamoasi   o‘quvchi   uchun   kichik   bir   ijtimoiy   maktabdir.   U   yerda   u 14tuyg‘ulariga   hurmat   bilan   qarashni,   muammolarni   murosa   orqali   hal   qilishni
o‘rganadi.  Bu   esa  keyinchalik   uning  hayotiy  tajribasida   juda  katta  ahamiyatga
ega bo‘ladi.
O‘quvchilar   muloqot   jarayonida   ijtimoiy   ko‘nikmalarni   egallaydilar.
Masalan,   o‘z   fikrini   ravon   ifoda   etish,   boshqalar   fikrini   tinglash,   hamkorlikda
ishlash,   nizolarni   hal   qilish   kabi   ko‘nikmalarni   ular   muloqot   orqali
o‘zlashtiradilar.   Shu   bois   pedagoglar   muloqotni   tarbiyaviy   jarayonning
markaziy   bo‘g‘ini   sifatida   ko‘radilar.   O‘qituvchi   o‘quvchi   bilan   muloqotda
bo‘larkan, unga faqat bilim bermaydi, balki uning shaxsiy rivojiga ham bevosita
ta’sir ko‘rsatadi.
Muloqotning   yana   bir   muhim   ijtimoiy-psixologik   ta’siri   —   motivatsiyani
kuchaytirishdir.   O‘quvchi   o‘qituvchi   va   ota-onasi   tomonidan   samimiy
muloqotga   jalb   qilinsa,   uning   o‘qishga   bo‘lgan   qiziqishi   ortadi.   Do‘stlar   bilan
o‘zaro muloqot esa o‘quvchining ijtimoiy faolligini oshiradi. Masalan, sinfdagi
ijobiy  muloqot  muhitida  bola  o‘z  bilimini  oshirishga  intiladi,  ijtimoiy  hayotda
faol bo‘lishga harakat qiladi.
Shuningdek,   muloqot   o‘quvchilar   orasida   ijtimoiy   tenglikni   ta’minlashda
ham muhim rol o‘ynaydi. Samarali muloqot bo‘lgan jamoada har bir bola o‘zini
qadrlangan   his   qiladi.   Aksincha,   muloqotda   chetlab   o‘tilgan   o‘quvchi   o‘zini
jamoaga   yot   deb   bilishi,   bu   esa   uning   psixologik   rivojiga   salbiy   ta’sir
ko‘rsatishi mumkin.
Agar   muloqot   to‘g‘ri   yo‘naltirilmasa,   o‘quvchilar   shaxsiy   rivojida   turli
muammolar   yuzaga   keladi.   Jumladan,   past   o‘z-o‘zini   baholash,   ishonchsizlik,
agressivlik yoki jamoadan chetlashish kabi salbiy holatlar shular jumlasidandir.
Shu   bois   tarbiya   jarayonida   muloqotni   to‘g‘ri   tashkil   etish   o‘qituvchi   va   ota-
onalarning eng muhim vazifasi hisoblanadi.
Muloqotning   ijobiy   ta’siri   natijasida   o‘quvchilarda   quyidagi   sifatlar
shakllanadi:
o‘z-o‘zini anglash va mustaqil fikrlash; 24mustahkamlaydi.   Shu   bois   maktabda   ota-onalar   bilan   hamkorlikni   yo‘lga
qo‘yish, ular uchun seminar va suhbatlar tashkil etish zarur.
7. Psixologik xizmatning o‘rni
Maktab psixologlari ham o‘quvchilarda samarali muloqotni shakllantirishda
muhim   rol   o‘ynaydi.   Ular   suhbat,   trening,   psixologik   mashqlar   orqali
o‘quvchilarning   kommunikativ   ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar,   uyatchan   yoki
o‘ziga ishonchsiz o‘quvchilarga yordam beradilar.
8. Qadriyatlar va milliy an’analar asosida muloqot
O‘zbek   xalqining   qadimiy   odob-axloq   qoidalari,   milliy   qadriyatlari   ham
muloqot   madaniyatini   shakllantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   “Kattaga
hurmat,   kichikka   izzat”   tamoyili,   salomlashish   odobi,   mehmondo‘stlik,
shukronalik   kabi   fazilatlarni   maktabda   o‘quvchilarga   singdirish   ularning
muloqotini yanada samimiy va mazmunli qiladi.
Jadval: Samarali muloqotni shakllantirish yo‘llari
Yo‘nalish Amaliy ishlar Natija
O‘qituvchi-o‘quvchi
muloqoti Samimiy   suhbat,
ishonchli muhit yaratish Erkin fikr  bildiradigan,
ochiq o‘quvchi
Interfaol metodlar Munozara, aqliy hujum,
rolli o‘yinlar Faol,   tashabbuskor
o‘quvchi
Guruhli faoliyat Loyihalar,   sport
musobaqalari, tadbirlar Hamkorlik   va
jamoaviylik rivojlanadi
Muloqot madaniyati Odob-axloq
mashg‘ulotlari Hurmatli, odobli shaxs
Texnologiyalar Onlayn   forum,   ta’limiy
guruhlar Zamonaviy
kommunikativ
ko‘nikmalar
Ota-onalar ishtiroki Suhbat,   seminar,
hamkorlik Oilada   ham   muloqot
kuchayadi
Psixologik xizmat Trening,   mashg‘ulot, Uyatchan   o‘quvchi 1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :    Zamonaviy maktab o‘quvchisi tarbiyasida muloqotning o‘rni
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:  Zamonaviy maktab o‘quvchisi tarbiyasida muloqotning o‘rni
MUNDAREJA
Kirish …………………………………………………………………………….
I BOB. Muloqot va tarbiya jarayonining nazariy asoslari
1.1.   Muloqot   tushunchasi   va   uning   psixologik-pedagogik
mohiyati ……………..
1.2. Tarbiya jarayonida muloqotning o‘rni va ahamiyati ……………………..….
1.3. O‘quvchilar shaxsiy rivojida muloqotning ijtimoiy-psixologik ta’siri ………
II   BOB.   Zamonaviy   maktab   o‘quvchilari   tarbiyasida   muloqotning   o‘ziga
xos jihatlari
2.1.   Maktab   o‘quvchilari   muloqotida   zamonaviy   axborot   vositalarining
roli …….
2.2.O‘quvchi-o‘qituvchi   va   o‘quvchi-o‘quvchi   muloqotining   tarbiyaviy
ahamiyati …………………………………………………………………………
.
2.3.Zamonaviy   maktab   o‘quvchilarida   samarali   muloqotni   shakllantirish
yo‘llari ……………………………………………………………………………
.
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan adabiyotlar ……………………………………………………... 8tartibli yetkazishga yordam beradi. Virtual muloqot esa tezkor va qulay bo‘lsa-
da, ko‘pincha yuzma-yuz muloqotning samimiyligini bera olmaydi.
Pedagogik   jarayonda   muloqotning   muvaffaqiyati   ko‘p   jihatdan
o‘qituvchining muloqot mahoratiga bog‘liq. Tajribali  pedagog o‘quvchilarning
yosh xususiyatlarini hisobga olib, ularga mos muloqot usullaridan foydalanadi. 
Jadval 1. Muloqot tushunchasi va uning psixologik-pedagogik mohiyati
№ Muloqot turi Ta’rif Asosiy
vositalar Tarbiyaviy ahamiyati
1 Og‘zaki 
muloqot Nutq orqali 
axborot 
almashish 
jarayoni So‘z, nutq, 
suhbat, 
ma’ruza O‘quvchilarni savodli 
gapirishga, fikrni aniq 
ifodalashga, ijodiy 
tafakkurni rivojlantirishga 
yordam beradi.
2 Og‘zaki 
bo‘lmagan 
muloqot Harakat, imo-
ishora, mimika 
orqali ma’lumot 
yetkazish Qo‘l-
oyoqlarning 
harakati, yuz 
ifodalari O‘quvchilarda emotsional 
sezgirlikni kuchaytiradi, 
his-tuyg‘ularni anglashga 
o‘rgatadi.
3 Yozma muloqot Harflar va matn 
orqali fikrni 
ifodalash 
jarayoni Xatlar, 
insholar, 
elektron 
xabarlar Yozma savodxonlikni 
oshirish, tahliliy fikrlashni
rivojlantirish, mustaqil 
ishlash malakasini 
shakllantirish.
4 Rasmiy muloqot Qoidalar asosida,
belgilangan 
tartibda olib 
boriladigan 
muloqot Hujjatlar, 
rasmiy nutq Me’yor va qoidalarga 
amal qilishni, intizomni 
mustahkamlashni 
o‘rgatadi.
5 Norasmiy 
muloqot Erkin, shaxsiy 
munosabatlarda 
yuzaga keladigan
muloqot Do‘stona 
suhbat, o‘yin,
norasmiy 
uchrashuvlar Bolalarda ijtimoiy 
ko‘nikmalarni 
rivojlantirish, hamkorlik 
va do‘stlikni kuchaytirish.
6 Pedagogik 
muloqot O‘qituvchi va 
o‘quvchi 
o‘rtasidagi 
maqsadli ta’sirga 
asoslangan 
jarayon Dars, 
tarbiyaviy 
tadbirlar, 
suhbat Bilim berish, tarbiyaviy 
ta’sir ko‘rsatish, 
o‘quvchilarni ijtimoiy faol
shaxs sifatida 
shakllantirish.
7 Axborot- Texnologiyalar  Telefon,  Zamonaviy axborot  11uning nutqidan, ohangidan, tanlagan so‘zlaridan, xatti-harakatlaridan ma’naviy
saboq   oladi.   Ma’naviy   qadriyatlar   hamisha   muloqot   jarayonida   yashirin   yoki
oshkora ravishda tarbiyalanuvchiga ta’sir ko‘rsatadi.
3. Muloqotning psixologik ahamiyati
Psixologlar   fikriga   ko‘ra,   inson   shaxsiyati   faqat   muloqot   jarayonida
shakllanadi.   Bola   muloqot   orqali   o‘z   fikrini   ifodalashga,   his-tuyg‘ularini
boshqarishga,   boshqalarni   anglashga   o‘rganadi.   Tarbiya   jarayonida   muloqot
bolaning   o‘z-o‘ziga   ishonchini   oshiradi,   ijobiy   motivatsiyani   kuchaytiradi,
o‘zaro hamkorlik muhitini yaratadi.
Tarbiya   jarayonida   muloqotning   ahamiyatini   quyidagi   jihatlar   orqali   ham
ko‘rsatish mumkin:
Bilim   berish:   Muloqot   orqali   tarbiyachi   bilimlarni   yetkazadi,   o‘quvchi   esa
uni qabul qiladi va qayta ishlaydi.
Qiziqtirish:  O‘quvchilarni  o‘qishga  jalb etish,  ularda motivatsiya  uyg‘otish
uchun samimiy va qiziqarli muloqot zarur.
Axloqiy   tarbiya:   O‘qituvchining   nutqi,   munosabati,   ohangi,   odob-axloqi
bolalar ongiga kuchli ta’sir ko‘rsatadi.
Jamoaga   moslashtirish:   O‘quvchi   o‘zini   jamoada   tutish,   do‘stlar   bilan
munosabat qurish, hamkorlikni o‘rganishda muloqotdan foydalanadi.
Konfliktlarni   hal   qilish:   Muloqot   orqali   kelishmovchiliklar   bartaraf   etiladi,
murosa madaniyati shakllanadi.
Muloqotning tarbiya jarayonidagi vazifalari
O‘quvchilarda nutqiy madaniyatni rivojlantirish.
O‘zaro hurmat va bag‘rikenglikni shakllantirish.
Axborot almashuvini samarali tashkil etish.
O‘quvchilarda ijtimoiy-psixologik moslashuvni ta’minlash.
Tarbiyaviy jarayonni emotsional jihatdan boyitish
Pedagogik muloqotning o‘ziga xosligi 13qadriyatlari   va   shaxsiy   fazilatlari   shakllanadigan   eng   muhim   bosqich
hisoblanadi.
O‘quvchi  maktabga qadam  qo‘yganidan boshlab, u yangi ijtimoiy muhitga
kiradi.   Endi   u   oiladagi   cheklangan   doira   bilan   emas,   balki   kengroq   jamoa   —
sinfdoshlari,   o‘qituvchilari   va   maktab   jamoasi   bilan   aloqaga   kirishadi.   Bu
jarayonda   uning   muloqot   madaniyati,   o‘zini   tutish   qoidalari,   ijtimoiy
me’yorlarni   o‘zlashtirish   darajasi   asta-sekin   rivojlanib   boradi.   Shu   sababli
muloqot o‘quvchi shaxsining rivojida asosiy psixologik va ijtimoiy omil sifatida
qaraladi.
Muloqotning   ijtimoiy   ahamiyati   shundaki,   u   o‘quvchining   jamiyatga
moslashuvini   ta’minlaydi.   Bola   muloqot   orqali   jamiyatda   mavjud   bo‘lgan
qadriyatlarni,   an’analarni   va   me’yorlarni   o‘zlashtiradi.   Masalan,   sinfdoshlari
bilan   o‘zaro   hamkorlikda   ishlash,   o‘qituvchi   topshiriqlarini   bajarish,   jamoaviy
o‘yinlarda qatnashish orqali o‘quvchi jamoaning to‘laqonli a’zosi sifatida o‘zini
his qila boshlaydi. Agar bola muloqotda faol bo‘lsa, u ijtimoiy munosabatlarda
ham   faol   bo‘ladi.   Aksincha,   muloqotdan   chetda   qolgan   bola   jamiyatda   o‘z
o‘rnini topishda qiynalishi mumkin.
Psixologik   nuqtai   nazardan   esa,   muloqot   o‘quvchining   o‘z-o‘zini   anglash
jarayonida   asosiy   vositadir.   O‘quvchi   suhbat   jarayonida   o‘z   fikrlarini   bayon
qiladi,   boshqalar   fikrini   tinglaydi,   o‘zini   ular   bilan   taqqoslaydi.   Bu   jarayon
shaxsiy   “men”ni   shakllantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Masalan,   bola   biror
vaziyatda o‘z fikrini aytganda, uning sinfdoshlari yoki o‘qituvchisi unga e’tibor
bersa,   uni   qo‘llab-quvvatlasa,   bola   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshiradi.
Aksincha,   uning   fikri   kamsitilsa   yoki   e’tiborsiz   qoldirilsa,   bola   o‘zini   past
baholay boshlaydi.
Muloqotning   ijtimoiy-psixologik   ta’siri   o‘quvchining   hissiy   rivojlanishida
ham   yaqqol   ko‘rinadi.   O‘quvchi   o‘z   do‘stlari   bilan   muloqotda   quvonch,
hayajon,   baxtiyorlik,   ba’zan   esa   xafa   bo‘lish   kabi   his-tuyg‘ularni   boshdan
kechiradi.   Shu   jarayonda   u   o‘z   hissiyotlarini   boshqarishni,   boshqalar 3 Kirish
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi   Bugungi kunda ta’lim jarayonida shaxs
tarbiyasi va kamolotini ta’minlashda muloqotning ahamiyati beqiyosdir. Chunki
o‘quvchi nafaqat bilim oladi, balki u ijtimoiy hayotda o‘z o‘rnini topish, shaxsiy
fazilatlarini   shakllantirish,   o‘z   fikrini   erkin   ifoda   etish   va   boshqalar   bilan
sog‘lom   munosabat   o‘rnatishni   ham   o‘rganadi.   Muloqot   maktab   davridan
boshlab   o‘quvchining   dunyoqarashini   shakllantiradi,   unda   ijtimoiy   faoliyatga
tayyorlovchi   ko‘nikmalar   paydo   qiladi.   Ayniqsa,   globallashuv   sharoitida
axborot   texnologiyalari   hayotimizning   ajralmas   qismiga   aylangan   bir   paytda
muloqotning mazmuni ham o‘zgarib bormoqda. O‘quvchilar ijtimoiy tarmoqlar,
internet,   turli   mobil   ilovalar   orqali   muloqotga   kirishib,   ularning   tafakkuri   va
xulq-atvorida   yangi   xususiyatlar   shakllanmoqda.   Shu   bois   muloqotni   faqat
oddiy   suhbat   yoki   axborot   almashish   vositasi   sifatida   emas,   balki   tarbiyaviy
jarayonning   asosiy   omili   sifatida   o‘rganish   zarur.   Bu   mavzuning   dolzarbligini
ta’lim   amaliyoti   ham   tasdiqlaydi,   chunki   o‘qituvchi   va   o‘quvchi,   o‘quvchi   va
o‘quvchi   o‘rtasidagi   muloqotning   sifatli   tashkil   etilishi   tarbiya   natijalarini
belgilab   beradi.   Zamonaviy   maktabda   muloqot   madaniyatini   shakllantirish   va
uni   to‘g‘ri   yo‘naltirish   jamiyat   taraqqiyoti   uchun   ham   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Muloqot   masalalari
tarixan   ham   psixologiya,   ham   pedagogika   fanlarida   alohida   o‘rganilgan
yo‘nalish   hisoblanadi.   L.S.   Vygotskiy   muloqotning   inson   tafakkuri   va   nutq
rivojidagi ahamiyatini tahlil qilib, uning shaxs shakllanishidagi o‘rnini ko‘rsatib
berdi.   A.N.   Leontyev   faoliyat   nazariyasida   muloqotni   insonning   asosiy 7ko‘ra,   inson   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   faoliyatga   kirishadi   va   bu   faoliyat
muloqot   orqali   amalga   oshadi.   B.G.   Ananyev   esa   muloqotni   shaxsning
ijtimoiylashuv   jarayonidagi   asosiy   vosita   sifatida   ko‘rib,   uning   psixologik
tuzilishini chuqur tahlil qilgan.
Pedagogik   nuqtayi   nazardan   qaralganda,   muloqot   tarbiya   jarayonida
beqiyos   ahamiyat   kasb   etadi.   O‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   muloqot
nafaqat  bilim  olishni,  balki  shaxsiy  sifatlarni  shakllantirishni  ham  ta’minlaydi.
Masalan,   sinfda   o‘qituvchining   muloyim   ohangda   so‘zlashi,   adolatli
munosabati, o‘quvchining fikrini hurmat qilishi – bularning barchasi tarbiyaviy
jihatdan   kuchli   ta’sir   ko‘rsatadi.   Aksincha,   qo‘pol,   bepisand   yoki   e’tiborsiz
muloqot   o‘quvchida   salbiy   xulq-atvor   shakllanishiga   sabab   bo‘lishi   mumkin.
Shuning   uchun   pedagogik   jarayonda   muloqotning   madaniyati,   usullari   va
shakllariga alohida e’tibor qaratiladi.
Muloqotning   mohiyatini   to‘liq   anglash   uchun   uning   asosiy   funksiyalarini
ko‘rib chiqish lozim. Birinchidan, axborot funksiyasi – muloqot orqali insonlar
bir-birlariga   bilim,   tajriba,   axborot   yetkazadilar.   Ikkinchidan,   tushunish
funksiyasi – suhbatdoshlar bir-birini anglaydilar, o‘z fikrlarini moslashtiradilar.
Uchinchidan,   ta’sir   funksiyasi   –   muloqot   orqali   inson   o‘z   fikri,   g‘oyasi,
hissiyoti   bilan   boshqalarga   ta’sir   ko‘rsatadi.   To‘rtinchidan,   emosional
funksiyasi   –   muloqot   insonlarning   his-tuyg‘ularini   ifodalash,   baham   ko‘rish
imkonini   beradi.   Nihoyat,   tarbiyaviy   funksiyasi   –   muloqot   jarayonida
qadriyatlar, axloqiy me’yorlar, jamiyat qoidalari o‘zlashtiriladi.
Shuningdek,   muloqotning   shakllari   ham   xilma-xildir.   Kundalik   hayotda
odamlar   og‘zaki   nutq,   yozma   nutq,   mimika,   imo-ishora,   intonatsiya   orqali
muloqot   qiladi.   Bugungi   kunda   esa   virtual   muloqot,   ya’ni   internet,   ijtimoiy
tarmoqlar   orqali   muloqot   qilish   ham   keng   tarqalgan.   Har   bir   shaklning   o‘ziga
xos   ijobiy   va   salbiy   jihatlari   mavjud.   Masalan,   og‘zaki   muloqotda   his-
tuyg‘ularni   bevosita   ifodalash   mumkin,   yozma   muloqot   esa   fikrlarni   aniq   va 10singdirishning   eng   muhim   vositasidir.   Muloqot   —   tarbiyaning   ham   mazmuni,
ham shakli, ham usuli sifatida namoyon bo‘ladi.
Pedagogika   va   psixologiyada   ko‘rsatib   o‘tilishicha,   muloqot   shaxsni
ijtimoiylashuv jarayoniga olib kiradi. Bola oilada dastlab ona-ota bilan muloqot
qilgan   holda   dunyoni   bilishni   boshlaydi.   Keyinroq   maktabgacha   ta’lim
muassasalari,   maktab,   do‘stlar   davrasi   uning   muloqot   doirasini   kengaytiradi.
Demak,   tarbiya   jarayoni   muloqotsiz   bo‘lishi   mumkin   emas,   u   inson
kamolotining poydevoridir.
Muloqotning   tarbiya   jarayonidagi   o‘rni   uch   asosiy   yo‘nalishda   namoyon
bo‘ladi:
Axborot almashish vositasi sifatida. Tarbiyachi va tarbiyalanuvchi o‘rtasida
bilim, tajriba, ko‘nikma, qadriyatlar almashuvi sodir bo‘ladi.
Tarbiyaviy   ta’sir   mexanizmi   sifatida.   O‘qituvchi   yoki   ota-ona   bolaning
shaxsiy fazilatlariga muloqot orqali bevosita yoki bilvosita ta’sir ko‘rsatadi.
Shaxslararo   munosabatlarni   shakllantirish   vositasi   sifatida.   Muloqot   orqali
bolada jamoaga moslashuv, do‘stlik, hamkorlik, hurmat va bag‘rikenglik hislari
shakllanadi.
Muloqotning   tarbiyadagi   ahamiyatini   chuqurroq   ochib   berish   uchun   uning
ijtimoiy, ma’naviy va psixologik jihatlariga alohida to‘xtalish zarur.
1. Muloqotning ijtimoiy ahamiyati
Jamiyat   taraqqiyoti   davomida   qadriyatlar,   urf-odatlar,   me’yorlar,   bilim   va
ko‘nikmalar   avloddan-avlodga   faqat   muloqot   vositasida   o‘tib   kelgan.   Tarbiya
jarayonida   bu   jarayon   yanada   muhimdir,   chunki   yosh   avlod   kattalar   bilan
muloqot qilmas ekan, u jamiyat me’yorlarini o‘zlashtira olmaydi. Shuningdek,
muloqot   bolada   ijtimoiy   faoliyatga   kirishish,   jamoada   o‘z   o‘rnini   topish
imkoniyatini beradi.
2. Muloqotning ma’naviy ahamiyati
Tarbiya   jarayonida   muloqot   nafaqat   axborot   almashish,   balki   qadriyatlarni
singdirish   vositasidir.   Bola   o‘qituvchi   yoki   ota-onasi   bilan   suhbatlasharkan, 18zamonaviy   axborot   vositalaridan   to‘g‘ri   foydalanish   ularning   tarbiyasida
samarali   vosita   bo‘lishi   mumkin.   Masalan,   o‘qituvchi   onlayn   guruhlar   orqali
o‘quvchilarni kitob o‘qishga undashi, ma’naviy-ma’rifiy suhbatlar tashkil etishi
yoki   turli   interaktiv   topshiriqlar   berishi   mumkin.   Bu   jarayonda   axborot
vositalari   vositachilik   qilsa-da,   muloqotning   tarbiyaviy   mohiyati   saqlanib
qoladi.Shu   bilan   birga,   zamonaviy   axborot   vositalari   yordamida   ota-onalar   va
maktab   o‘rtasidagi   hamkorlik   ham   mustahkamlanmoqda.   O‘quvchilarning
baholari,   darsga   qatnashishi,   intizomi   haqida   ma’lumotlarni   onlayn   tizimlarda
kuzatish   imkoniyati   tarbiya   jarayonining   samaradorligini   oshirmoqda.   Bu   esa
o‘quvchilarning   o‘zini   mas’uliyatli   his   qilishiga,   ota-onalarning   esa   tarbiya
jarayonida faolroq bo‘lishiga olib kelmoqda.
Yana bir muhim jihat shundaki, zamonaviy axborot vositalari o‘quvchilarda
ijodiy   muloqot   imkoniyatlarini   kengaytirmoqda.   Masalan,   ular   turli   dizayn
dasturlarida   ishlash,   video   tayyorlash,   blog   yuritish   orqali   o‘z   qobiliyatlarini
namoyon   etadilar.   Bu   esa   nafaqat   ularning   shaxsiy   rivojiga,   balki
ijtimoiylashuviga ham katta ta’sir ko‘rsatadi. O‘quvchi o‘z ishini internet orqali
keng   auditoriyaga   taqdim   etadi,   bu   esa   uni   yangi   muvaffaqiyatlarga
ilhomlantiradi.Shunday qilib, zamonaviy axborot vositalari maktab o‘quvchilari
muloqotida   beqiyos   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Ularning   to‘g‘ri   va   maqsadli
qo‘llanilishi   o‘quvchilarning   shaxsiy   rivojlanishi,   bilim   olishi   va   tarbiyasiga
ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Biroq   noto‘g‘ri   yoki   nazoratsiz   foydalanish   ko‘plab
salbiy oqibatlarga olib kelishi mumkin. Shu sababli tarbiyachilar, o‘qituvchilar
va   ota-onalar   o‘quvchilarni   axborot   vositalaridan   foydalanish   madaniyatiga
o‘rgatishlari,   ularga   muloqotning   sog‘lom   shakllarini   tanlashda   yordam
berishlari lozim.
2.2. O‘quvchi-o‘qituvchi va o‘quvchi-o‘quvchi muloqotining tarbiyaviy
ahamiyati 22Ko‘rsatkichlar O‘quvchi   –   o‘qituvchi
muloqoti O‘quvchi – o‘quvchi muloqoti
tayyorlanadi ijtimoiylashishni o‘rganadi
2.3. Zamonaviy maktab o‘quvchilarida samarali muloqotni
shakllantirish yo‘llari
Muloqot   –   bu   insonning   boshqa   insonlar   bilan   fikr,   his-tuyg‘u,   g‘oya   va
tajribalarni   almashish   jarayonidir.   Ta’lim-tarbiya   jarayonida   esa   muloqot
alohida ahamiyat  kasb  etadi. Chunki  muloqot  orqali  bilim  beriladi, qadriyatlar
singdiriladi,   o‘quvchilar   ongida   jamiyatga   mos   ijtimoiy   xulq-atvor
shakllantiriladi. Zamonaviy maktab sharoitida o‘quvchilarni faqat bilimli qilish
emas,   balki   ular   orasida   samarali   muloqotni   yo‘lga   qo‘yish   ham   dolzarb
masaladir.Samarali   muloqot   deganda,   o‘z   fikrini   aniq,   lo‘nda   va   madaniyatli
tarzda   ifodalash,   suhbatdoshni   diqqat   bilan   tinglash,   bahs-munozarada   o‘z
fikrini   asoslash,   boshqalarning   fikriga   hurmat   bilan   qarash   tushuniladi.
Maktabda samarali  muloqotni shakllantirishning asosiy yo‘llari quyidagilardan
iborat: o‘quvchi va o‘qituvchi o‘rtasida ishonchli munosabat o‘rnatish, interfaol
metodlardan foydalanish, guruhli va jamoaviy ishlarda faol qatnashish, muloqot
madaniyatini   o‘rgatish,   texnologiyalarni   to‘g‘ri   yo‘naltirish,   ota-onalarni
hamkorlikka jalb etish.
1.   O‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasida   ishonchli   muloqotni   shakllantirish
Muloqot   samaradorligining   eng   muhim   sharti   –   ishonchdir.   Agar   o‘quvchi
o‘qituvchiga   ishonsa,   o‘z   fikrini   erkin   ifodalaydi,   savollar   beradi,   o‘z
muammolari   haqida   gapiradi.   O‘qituvchi   o‘quvchi   bilan   samimiy   suhbatda
bo‘lishi,   uni   qo‘llab-quvvatlashi,   har   qanday   savoliga   sabr   bilan   javob   berishi
lozim.   Bunday   ishonchli   muloqot   tarbiyaviy   jihatdan   ham   muhimdir,   chunki
o‘quvchi o‘qituvchidan nafaqat bilim, balki insoniy qadriyatlarni ham oladi.
2.   Interfaol   metodlardan   foydalanish   Samarali   muloqotni   shakllantirishda
interfaol   metodlar   juda   katta   imkoniyatlar   yaratadi.   “Munozara”,   “Aqliy 23hujum”,   “Rol   o‘ynash”,   “Debat”,   “Savol-javob”,   “Kichik   guruhlarda   ishlash”
kabi   metodlar   o‘quvchilarni   faol   fikrlashga,   erkin   muloqotga   jalb   qiladi.
Bunday metodlar o‘quvchida fikrni mantiqiy asoslash, suhbatdoshni tinglash va
o‘zaro hurmat bilan muomala qilish ko‘nikmalarini hosil qiladi.
3.   Guruhli   va   jamoaviy   faoliyatni   yo‘lga   qo‘yish   O‘quvchilar   samarali
muloqotni   ko‘proq   jamoaviy   ishlar   jarayonida   o‘rganadilar.   Guruhli
topshiriqlar,   loyihaviy   ishlar,   sport   musobaqalari,   sinf   va   maktab   tadbirlari
o‘quvchilarga   o‘zaro   hamkorlik   qilish   imkonini   beradi.   Bunday   jarayonlarda
ular   nafaqat   bilim   almashadilar,   balki   do‘stlik,   yordam,   murosa,   rahbarlik   va
bo‘ysunish   madaniyatini   ham   shakllantiradilar.   Bu   esa   ularning   kelajak
hayotida samarali muloqot qilish qobiliyatini mustahkamlaydi.
4. Muloqot madaniyatini shakllantirish
Samarali   muloqotning   muhim   tarkibiy   qismi   –   bu   muloqot   madaniyatidir.
Maktabda   o‘quvchilarga   suhbat   jarayonida   odob   qoidalariga   rioya   qilish,
boshqani   so‘zini   bo‘lmaslik,   salomlashish,   minnatdorchilik   bildirish,   tanqidni
to‘g‘ri   ifodalash,   o‘z   fikrini   hurmat   bilan   yetkazish   o‘rgatilishi   lozim.   Buning
uchun   sinf   rahbarlari   turli   tarbiyaviy   soatlarda   muomala   madaniyati   bo‘yicha
mashg‘ulotlar tashkil qilishi kerak.
5. Zamonaviy texnologiyalardan foydalanish
Bugungi   kunda   o‘quvchilar   asosan   internet   va   ijtimoiy   tarmoqlar   orqali
muloqot   qiladilar.   Bu   jarayon   to‘g‘ri   yo‘naltirilsa,   ta’limiy   va   tarbiyaviy
ahamiyatga ega bo‘lishi mumkin. Masalan, onlayn forumlar, ta’limiy guruhlar,
virtual bahs-munozaralar o‘quvchilarda muloqot qobiliyatini oshiradi. Shu bilan
birga,   o‘qituvchi   bu   jarayonda   nazoratni   kuchaytirishi,   nojo‘ya   muloqot
shakllarining oldini olishi lozim.
6. Ota-onalarni hamkorlikka jalb etish
Muloqotni   shakllantirish   jarayoni   faqat   maktabda   emas,   balki   oilada   ham
davom etadi. Ota-onaning farzandi bilan samimiy muloqot qilishi, uni tinglashi
va   fikriga   hurmat   bilan   qarashi   maktabdagi   muloqot   madaniyatini 4ehtiyojlaridan   biri   sifatida   yoritgan.   B.G.   Ananyev   esa   muloqotning   ijtimoiy-
psixologik   jihatlarini   chuqur   tadqiq   qilgan.   Pedagogik   nuqtayi   nazardan
qaraganda, A.S. Makarenko muloqotni tarbiya jarayonida intizom, jamoa ruhini
shakllantirish vositasi sifatida ko‘rsatgan bo‘lsa, V.A. Suxomlinskiy o‘qituvchi
va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   samimiy   muloqotning   tarbiyaviy   natijalariga   alohida
e’tibor qaratgan. O‘zbek olimlari orasida Sh. Sharipov va boshqa tadqiqotchilar
ham   bu   borada   ilmiy   izlanishlar   olib   borgan.   Biroq   zamonaviy   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalari   ta’siri   ostida   shakllanayotgan   yangi   avlod
muloqoti,   ularning   virtual   makondagi   faoliyati   va   bu   jarayonning   tarbiyaviy
oqibatlari   hali   yetarlicha   tahlil   qilinmagan.   Shu   sababli   mavzu   bugungi
pedagogik   va   psixologik   tadqiqotlar   uchun   yangicha   yondashuvni   talab
qilmoqda.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Mazkur   kurs
ishining   nazariy   ahamiyati,   avvalo,   muloqot   tushunchasining   psixologik   va
pedagogik asoslarini ilmiy jihatdan yoritib berishida namoyon bo‘ladi. Tadqiqot
davomida muloqotning shaxs rivojidagi o‘rni, tarbiyaviy jarayondagi vazifalari
va   ijtimoiy-psixologik   ta’siri   nazariy   jihatdan   umumlashtiriladi.   Bu   esa   ta’lim
va tarbiya jarayonida qo‘llaniladigan metodik yondashuvlarni boyitishga xizmat
qiladi.   Amaliy   ahamiyati   esa   o‘quvchi-o‘qituvchi   va   o‘quvchi-o‘quvchi
o‘rtasidagi   muloqotni   to‘g‘ri   tashkil   etish,   zamonaviy   axborot   vositalaridan
oqilona   foydalanish   hamda   samarali   muloqotni   shakllantirish   bo‘yicha
tavsiyalar   ishlab   chiqishda   ko‘rinadi.   Shuningdek,   o‘quvchilarda   muloqot
madaniyatini   rivojlantirish,   ularni   jamoadagi   faoliyatga   tayyorlash   ham   ushbu
ishning muhim amaliy jihatlaridandir. Tadqiqot natijalari pedagogik amaliyotda
qo‘llanishi, dars jarayonida interfaol metodlar orqali o‘quvchilarni faollashtirish
va tarbiyaviy ishlarni samarali tashkil qilishda yordam beradi. Shu bilan birga,
o‘qituvchilar,   psixologlar   hamda   ota-onalar   uchun   ham   o‘quvchilar   bilan
sog‘lom muloqot o‘rnatishda uslubiy manba bo‘lib xizmat qilishi mumkin. 17Zamonaviy axborot vositalarining tarbiyadagi ijobiy jihatlari ko‘p. Avvalo,
ular   orqali   o‘quvchilar   tezkor   ma’lumot   olish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.
Masalan, darsda tushunmagan mavzuni internet orqali izlab topish, qo‘shimcha
adabiyotlar bilan tanishish, onlayn ta’lim platformalaridan foydalanish ularning
bilim darajasini oshirishga yordam beradi. Bundan tashqari, ijtimoiy tarmoqlar
va   guruhlar   orqali   o‘quvchilar   turli   loyihalarda   ishtirok   etishlari,   o‘z
tengdoshlari   bilan   tajriba   almashishlari   mumkin.   Shu   jihatdan   qaralganda,
axborot vositalari muloqotni yangi bosqichga olib chiqmoqda.
Biroq   zamonaviy   axborot   vositalarining   o‘quvchilar   muloqotiga   salbiy
ta’sirlari   ham   mavjud.   Birinchidan,   virtual   muloqotning   haddan   tashqari
ko‘payishi   ularning   real   hayotdagi   muloqot   ko‘nikmalarini   susaytirishi
mumkin.   O‘quvchi   yuzma-yuz   gaplashishdan   ko‘ra   yozma   chatda   o‘zini
qulayroq   his   qila   boshlaydi.   Bu   esa   kelajakda   shaxsiy   munosabatlarda
muammolar   keltirib   chiqaradi.   Ikkinchidan,   internetda   mavjud   bo‘lgan   zararli
axborotlar,   nojo‘ya   kontentlar   o‘quvchi   ongiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatib,   tarbiya
jarayonida qiyinchiliklar tug‘dirishi mumkin. Shu sababli o‘qituvchilar va ota-
onalar   bu   jarayonda   faol   ishtirok   etib,   nazorat   va   yo‘naltirishni   ta’minlashlari
zarur.
Maktab   o‘quvchilari   orasida   ijtimoiy   tarmoqlardan   foydalanishning   keng
tarqalganligi   muloqotning   mazmunini   ham   o‘zgartirib   yubordi.   Masalan,
“Telegram”,   “Instagram”,   “TikTok”   kabi   platformalarda   ular   ko‘proq   vaqt
o‘tkazishmoqda. Bu platformalar orqali ular nafaqat axborot almashadilar, balki
o‘z   fikrlarini   erkin   ifoda   etish,   o‘zini   reklama   qilish,   shaxsiy   imij   yaratish
imkoniyatiga   ham   ega   bo‘ldilar.   Shu   bilan   birga,   bu   jarayon   ko‘pincha   sun’iy
ijtimoiy   taqqoslashlarni   yuzaga   keltiradi.   O‘quvchi   o‘zini   boshqa   tengdoshlari
bilan   solishtiradi,   natijada   o‘ziga   baho   berish   mezonlari   ham   o‘zgaradi.   Bu
holat psixologik bosim, hatto depressiv kayfiyatlarga olib kelishi mumkin.
Tarbiyaviy   jarayonda   muloqotning   ahamiyati   shundaki,   u   o‘quvchilarning
ijtimoiy   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Shu   nuqtai   nazardan   qaraganda, 28 21yuzaga   keltirmoqda.   Albatta,   bu   jarayonlar   tarbiyaviy   maqsadlarga   xizmat
qilishi   mumkin,   lekin   bunda   o‘qituvchining   rahbarligi   va   nazorati   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Chunki   noto‘g‘ri   muloqot   shakllari   bolaga   salbiy   ta’sir
ko‘rsatishi   ehtimoli   bor.   Shuning   uchun   zamonaviy   o‘qituvchi   axborot
texnologiyalaridan   foydalanishda   ham   tarbiyaviy   jihatlarni   birinchi   o‘ringa
qo‘yishi lozim.
O‘quvchi-o‘qituvchi   va   o‘quvchi-o‘quvchi   muloqotining   tarbiyaviy
ahamiyati   shundaki,   u   bolalarning   dunyoqarashini   kengaytiradi,   ularni   odobli,
madaniyatli,   mas’uliyatli   va   mehr-oqibatli   inson   bo‘lib   voyaga   yetkazadi.   Bu
ikki   turdagi   muloqotning   uyg‘unligi   maktabni   nafaqat   bilim   maskani,   balki
insoniylik,   ma’naviyat   va   odob   maktabiga   aylantiradi.   Demak,   tarbiya
jarayonida   muloqotning   o‘rni   beqiyos   bo‘lib,   u   shaxsni   har   tomonlama   yetuk
qilib tarbiyalashga xizmat qiladi.
Jadval: O‘quvchi-o‘qituvchi va o‘quvchi-o‘quvchi muloqotining
tarbiyaviy ahamiyati
Ko‘rsatkichlar O‘quvchi   –   o‘qituvchi
muloqoti O‘quvchi – o‘quvchi muloqoti
Asosiy maqsad Bilim   berish,   tarbiyalash,
shaxsiy   fazilatlarni
shakllantirish Jamoaviylikni,   do‘stlikni,   o‘zaro
yordamni rivojlantirish
Muloqot shakli Rasmiy,   ta’limiy   va
tarbiyaviy yo‘nalishda Norasmiy,   tengdoshlik   asosida,
jamoaviy faoliyat orqali
Tarbiyaviy
ta’siri Mas’uliyat, intizom, odob-
axloqni shakllantiradi Do‘stlik,   hamkorlik,   murosa,
o‘zaro hurmatni kuchaytiradi
O‘qituvchi roli Yo‘lboshchi,   tarbiyachi,
bilim   manbai,   namuna
bo‘luvchi Yo‘lboshchi   emas,   balki
tengdoshlari   bilan   sheriklik
asosida
Natija O‘quvchi   shaxs   sifatida
komillikka   yetadi,   jamiyatga O‘quvchi   jamoada   yashash,
murosaga   kelish, 16II BOB. Zamonaviy maktab o‘quvchilari tarbiyasida muloqotning o‘ziga
xos jihatlari
2.1. Maktab o‘quvchilari muloqotida zamonaviy axborot vositalarining
roli
Zamonaviy   jamiyatning   taraqqiyoti   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarining   beqiyos   darajada   rivojlanishi   bilan   belgilanmoqda.   Inson
faoliyatining   deyarli   barcha   sohalarida   raqamli   texnologiyalar   qo‘llanilmoqda,
xususan, ta’lim tizimi ham bundan mustasno emas. Ayniqsa, maktab yoshidagi
o‘quvchilarning   hayotida   internet,   mobil   aloqa,   ijtimoiy   tarmoqlar,   turli
messenjerlar orqali muloqot qilish jarayoni kundalik odatiy holga aylangan. Shu
bois, zamonaviy axborot vositalarining maktab o‘quvchilari tarbiyasidagi o‘rni
va rolini chuqur tahlil etish dolzarb masalalardan biridir.
Maktab o‘quvchilari, ayniqsa, o‘smir yoshidagilar o‘z shaxsiy rivojlanishida
muloqotga   katta   ehtiyoj   sezadilar.   Ular   jamoadagi   o‘rnini   belgilash,   o‘z
fikrlarini bildirish, do‘stlar topish va o‘zini namoyon qilishda muloqotdan keng
foydalanadilar. Agar ilgari muloqotning asosiy shakli yuzma-yuz uchrashuvlar,
suhbatlar, maktab tadbirlari yoki oilaviy davralar bo‘lgan bo‘lsa, hozirda uning
shakllari   sezilarli   darajada   kengayib,   virtual   makon   orqali   amalga   oshmoqda.
Internet   va   mobil   texnologiyalar   tufayli   o‘quvchilar   istalgan   vaqtda   bir-birlari
bilan   bog‘lana   oladilar,   bu   esa   ularning   ijtimoiy   aloqalarini   yanada
faollashtirmoqda. 15boshqalar fikrini hurmat qilish va bag‘rikenglik;
hamkorlik va jamoada ishlash ko‘nikmalari;
ijtimoiy moslashuvchanlik va faollik;
hissiyotlarni boshqarish va empatiya.
Muloqot   jarayonida   tarbiya   samaradorligini   oshirish   uchun   pedagoglar
quyidagilarga e’tibor berishlari lozim:
O‘quvchilar bilan samimiy va do‘stona munosabat o‘rnatish.
Har bir o‘quvchining fikrini tinglash va qadrlash.
O‘quvchilar o‘rtasida o‘zaro hurmat va hamkorlik muhitini shakllantirish.
Konfliktlarni muloqot orqali hal qilish madaniyatini o‘rgatish.
Zamonaviy   axborot   vositalaridan   foydalanib,   ijobiy   muloqotni   yo‘lga
qo‘yish.   muloqot   o‘quvchilar   shaxsiy   rivojida   ijtimoiy   va   psixologik   jihatdan
ulkan ahamiyatga ega. U nafaqat bilim va ko‘nikmalarni egallash vositasi, balki
shaxsiy   sifatlarni   shakllantiruvchi,   jamiyatda   munosib   o‘rin   topishga   yordam
beruvchi   asosiy   mexanizm   hisoblanadi.   Shu   sababli   zamonaviy   ta’lim
jarayonida   muloqot   madaniyatiga   alohida   e’tibor   qaratish,   o‘quvchilarni
samarali muloqotga o‘rgatish eng muhim vazifalardan biri bo‘lib qolmoqda. 9kommunikatsion
muloqot orqali olib 
boriladigan 
muloqot internet, 
ijtimoiy 
tarmoqlar savodxonligini oshiradi, 
lekin nazorat qilinmasa 
salbiy oqibatlar ham 
keltirishi mumkin.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun ko‘proq rag‘batlantiruvchi, emotsional
muloqot   samarali   bo‘lsa,   yuqori   sinflarda   muloqot   ilmiy,   mantiqiy,   dalillarga
asoslangan   shaklda   olib   borilishi   lozim.   Bundan   tashqari,   o‘quvchilarning
o‘zaro   muloqotini   ham   to‘g‘ri   yo‘naltirish   muhim.   Chunki   sinfdagi   do‘stona
munosabatlar,   jamoaviy   ishlar   orqali   o‘quvchilar   bir-biridan   ta’sirlanadilar   va
o‘zaro muloqot tarbiyaviy jarayonning ajralmas qismiga aylanadi.
Muloqotning   ijtimoiy-psixologik   mohiyati   ham   alohida   ahamiyatga   ega.
Inson   muloqot   orqali   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topadi,   ijtimoiy   me’yor   va
qadriyatlarni   o‘zlashtiradi.   Muloqotsiz   insonning   jamiyatda   to‘laqonli   faoliyat
yuritishi   mumkin   emas.   Shu   bois,   ijtimoiy   fanlarda   ham   muloqot   shaxsni
ijtimoiylashtirishning asosiy mexanizmi sifatida qaraladi. O‘quvchi esa maktab
davrida   ana   shu   ijtimoiylashuv   jarayonining   faol   ishtirokchisiga   aylanadi.
muloqot   tushunchasi   va   uning   psixologik-pedagogik   mohiyati   tarbiya
jarayonining   nazariy   asosini   tashkil   etadi.   U   shaxs   rivojida,   ta’lim   jarayonida,
jamiyatda o‘z o‘rnini topishda hal qiluvchi rol o‘ynaydi. Shu sababli muloqotni
to‘g‘ri tashkil qilish, uning madaniyatiga rioya etish va tarbiyaviy ahamiyatidan
oqilona foydalanish bugungi kunda dolzarb vazifalardan biridir.
1.2. Tarbiya jarayonida muloqotning o‘rni va ahamiyati
Tarbiya   jarayoni   inson   shaxsini   shakllantirish,   uni   jamiyatda   to‘laqonli
hayot   kechirishga   tayyorlash,   ijtimoiy   me’yorlarni   o‘zlashtirish   va   ma’naviy-
axloqiy qadriyatlar asosida voyaga yetkazishni ko‘zda tutadi. Ushbu jarayonda
muloqot alohida o‘rin tutadi, chunki u o‘qituvchi va o‘quvchi, ota-ona va bola,
jamiyat   a’zolari   o‘rtasida   axborot   almashish,   tajriba   uzatish,   qadriyatlarni 5Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   -   Maktab   o‘quvchilari   tarbiyaviy
jarayonida shakllanadigan muloqot jarayoni.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   -   O‘quvchilar   shaxsiy   rivojida   va
tarbiyaviy   faoliyatida   muloqotning   ijtimoiy-psixologik   hamda   pedagogik
jihatlari.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   Zamonaviy   maktab   o‘quvchilari
tarbiyasida   muloqotning   o‘rni   va   ahamiyatini   tahlil   qilish   hamda   samarali
muloqotni shakllantirish yo‘llarini ko‘rsatib berish.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Muloqot   tushunchasi   va   uning   psixologik-pedagogik   mohiyatini   ochib
berish;
 Tarbiya jarayonida muloqotning o‘rnini aniqlash;
 O‘quvchilar shaxsiy rivojida muloqotning ijtimoiy-psixologik ta’sirini tahlil
qilish;
 Maktab   o‘quvchilari   muloqotida   zamonaviy   axborot   vositalarining   rolini
ko‘rsatish;
 O‘quvchi-o‘qituvchi   hamda   o‘quvchi-o‘quvchi   muloqotining   tarbiyaviy
ahamiyatini yoritish;
 Zamonaviy   maktab   o‘quvchilarida   samarali   muloqotni   shakllantirish
bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining metodlari
 Ilmiy adabiyotlarni tahlil qilish;
 Kuzatish va suhbat metodi;
 Taqqoslash va umumlashtirish;
 Pedagogik tajribalarni o‘rganish va tahlil qilish.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va
foydalanilgan   adabiyotlardan   iborat.   Birinchi   bobda   muloqot   va   tarbiya
jarayonining  nazariy asoslari   yoritiladi,  ikkinchi   bobda  esa  zamonaviy  maktab
o‘quvchilari tarbiyasida muloqotning o‘ziga xos jihatlari tahlil qilinadi. 277) “O‘QITUVCHI VA O‘QUVCHI O‘RTASIDAGI MULOQOT 
MADANIYATI VA PSIXOLOGIYASI”  — Shaxnoza To’lashboyeva; 
Andijon davlat chet tillari instituti, maqola, 2022.  openscience.uz
8) “Zamonaviy maktab o‘qituvchisining psixologik xususiyatlari”  — Nabiyeva
Mahliyo Abdug‘Afforovna; “Ta’lim innovatsiyasi va integratsiyasi”, 
maqola; (sanasi) — 2018 va undan keyingi maqolalar bo‘lishi mumkin. 
Web Journal
9) “Umumiy pedagogika nazariyasi va amaliyoti”  — O.U. Hasanboeva, R.R. 
Avezova; Fan va texnologiya, 2013 (bu eski), lekin kirsa bo‘ladi agar 
boshqa yangilari topilsa.  kitobxon.com
10) “Pedagogika”  — S.B. Qorayev; Zebo Print, Toshkent, 2022.  akbt.urspi.uz
11) “Pedagogik mahorat”  — Quchqorova N.M., Otayeva S.S., Amangaldiyeva 
A.R., Yo‘lchiyeva Sh.; BOOKMANY PRINT, Toshkent, 2024. 
akbt.urdu.uz
12) “O‘qituvchining faoliyati va pedagogik mahorat”  — (kurs ishi / referat 
ko‘rinishida) 2017.  Игры и Приложения для Андроид
13) “EDAGOGIKA MULOQOT TIZIMI VA UNI TASHKIL ETISH 
TEXNOLOGIYASI”  — Xolboyev Murodjon; maqola, yili so‘nggi; 
(ma’lumot: maqola maqolalar turkumida)  scientific-jl.org
14) “Maktab o‘quvchilarining individual ta'lim yutuqlarini pedagogik muammo 
sifatida baholashga zamonaviy yondashuvlar”  — S. Pardayev, O. O’rolov; 
maqola, 2024.  ThemeForest 12Tarbiyaviy   muloqot   boshqa   muloqotlardan   farq   qiladi.   Uning   markazida
tarbiyalanuvchi   shaxsini   shakllantirish   maqsadi   turadi.   Pedagogik   muloqot
jarayonida o‘qituvchi yetakchi, yo‘naltiruvchi rolini bajaradi, ammo bu jarayon
buyruqbozlik   emas,   balki   hamkorlik   va   ishonch   asosida   kechadi.   Shuningdek,
pedagogik   muloqotda   axborot   bir   tomonlama   emas,   ikki   tomonlama
harakatlanadi,   ya’ni   o‘qituvchi   ham,   o‘quvchi   ham   faol   sub’ekt   sifatida
qatnashadi.
Zamonaviy ta’limda muloqotning roli
Bugungi   globallashuv   davrida   muloqotning   ahamiyati   yanada   ortmoqda.
Chunki yoshlar nafaqat oilada va maktabda, balki internet va ijtimoiy tarmoqlar
orqali   ham   turli   muloqot   shakllarini   o‘zlashtirmoqda.   Tarbiya   jarayonida   bu
imkoniyatlardan   samarali   foydalanish,   axborot   oqimini   boshqarish,   yoshlarni
zararli ta’sirlardan asrash pedagoglarning dolzarb vazifasidir.
Muloqot   —   tarbiya   jarayonining   yuragi   hisoblanadi.   U   holda   tarbiya
samarali   kechishi   mumkin   emas.   O‘quvchi   bilan   samimiy,   do‘stona,   o‘zaro
hurmatga   asoslangan   muloqot   o‘rnatilganida,   ta’lim-tarbiya   jarayoni   yanada
samarali bo‘ladi. Shu sababli o‘qituvchilar va ota-onalar muloqot madaniyatini
shakllantirishga, uning psixologik va pedagogik qonuniyatlarini o‘zlashtirishga
alohida e’tibor qaratishlari lozim.
1.3. O‘quvchilar shaxsiy rivojida muloqotning ijtimoiy-psixologik
ta’siri
Muloqot   inson   shaxsining   shakllanishida   va   rivojlanishida   eng   muhim
jarayonlardan biri sifatida namoyon bo‘ladi. Inson o‘zini jamiyat a’zosi sifatida
anglash,   o‘z   fikrini   ifodalash,   boshqalar   bilan   hamkorlik   qilish   va   o‘ziga   xos
ijtimoiy tajribalarni egallashni aynan muloqot orqali amalga oshiradi. Ayniqsa,
maktab yoshidagi o‘quvchilar uchun muloqotning ahamiyati beqiyosdir. Chunki
maktab   davri   shaxsning   ijtimoiylashuvi,   uning   axloqiy   qarashlari,   ma’naviy 26muloqotdir.   Agar   muloqot   samimiy,   to‘g‘ri   va   mazmunli   bo‘lsa,   o‘quvchi
nafaqat yaxshi bilim egasi, balki barkamol inson sifatida ham tarbiyalanadi.
Men kelajakdagi faoliyatimda o‘quvchilar bilan muloqot jarayoniga yanada
ko‘proq   e’tibor   qaratishga,   har   bir   suhbat   va   muloqotni   tarbiyaviy   qudratga
aylantirishga intilaman.
Mavzuga oid foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1) R.A. Mavlonova, N.H. Rahmonqulova  —  Umumiy pedagogika ; Toshkent: 
“Fan va texnologiya” nashriyoti, 2018.  akbt.urspi.uz
2) Ma’murov B.B.  —  Umumiy pedagogika ; Buxoro: “Durdona” nashriyoti, 
2020.  akbt.uzdxa.uz
3) Musurmanova A., Isaqulova N., Jumaniyazova M.T., Jumayev A.Sh.  — 
Umumiy pedagogika (II qism) ; Toshkent: Innovatsiya-Ziyo, 2020. 
library.tdau.uz
4) Tolipov O’tkir  —  Pedagogik texnologiyalar va pedagogik mahorat ; 
Toshkent: Innovatsiya-Ziyo, 2019.  akbt.uzdxa.uz
5) “Pedagogik muloqot ta’lim jarayoni subyektlarining o’zaro hamkorlik 
shakli”  — maqola; O‘zbekiston, 2023.  scientific-
jl.org+2universalpublishings.com+2
6) “Pedagogik muloqot - ta’lim samaradorligiga ta’sir ko’rsatuvchi omil 
sifatida”  — Rasulov Bekzod Uktamovich; IMRAS jurnali, 2024. 
journal.imras.org 25Yo‘nalish Amaliy ishlar Natija
maslahatlar ham faol bo‘ladi
Zamonaviy   maktabda   samarali   muloqotni   shakllantirish   —   shaxs
tarbiyasining   eng   muhim   jihatlaridan   biridir.   O‘quvchi   o‘z   fikrini   erkin   bayon
qila   olishi,   boshqalarning   fikriga   hurmat   bilan   qarashi,   hamkorlikda   ishlashi,
nizolarni tinch yo‘l bilan hal etishi orqali kelajakda ijtimoiy faol va yetuk inson
bo‘lib voyaga  yetadi. O‘qituvchi, ota-ona va jamiyat  birgalikda harakat  qilgan
taqdirdagina o‘quvchilarda chin ma’nodagi samarali muloqot shakllanadi.
Xulosa
Men olib borgan ushbu kurs ishim davomida zamonaviy maktab o‘quvchisi
tarbiyasida   muloqotning   naqadar   muhim   o‘rin   tutishini   chuqurroq   angladim.
Muloqot inson hayotining ajralmas qismi ekanligini, ayniqsa ta’lim jarayonida
uning   tarbiyaviy   ahamiyati   yanada   ortishini   o‘rganib   chiqdim.   O‘qituvchi   va
o‘quvchi   o‘rtasidagi   muloqot   nafaqat   bilim   berish,   balki   o‘quvchining   shaxs
sifatida kamol topishida asosiy vosita ekanligini tushundim.
Men   uchun   eng   qiziq   jihati   shuki,   o‘quvchi-o‘quvchi   o‘rtasidagi   muloqot
ham   bevosita   tarbiyaviy   jarayonning   samaradorligini   oshiradi.   Do‘stona
munosabat, jamoaviy ishlar, bir-birini qo‘llab-quvvatlash orqali bolalar hayotiy
saboqlarni   o‘zlashtiradilar.   Bu   esa   kelajakda   ularning   jamiyatda   faol,
mas’uliyatli, mehribon va hurmatli shaxs bo‘lib shakllanishiga xizmat qiladi.
Men zamonaviy maktab sharoitida samarali muloqotni tashkil etish yo‘llari
haqida ham fikr yuritdim. Bugungi kunda o‘quvchilar bilan muloqotda interfaol
metodlardan,   texnologiyalardan,   guruhiy   ishlardan   foydalanish   zarurligini
bildim.  O‘qituvchining  samimiyligi,  adolatliligi   va  talabchanligi  o‘quvchilarda
muloqot madaniyatini shakllantiruvchi asosiy omillardan ekanini tushundim.
Shaxsiy xulosam shuki, maktab — bu nafaqat bilim beruvchi maskan, balki
insoniylik,   odob-axloq,   ma’naviyat   maktabidir.   Uning   yuragi   esa   — 20tengdoshlari   bilan   muloqotda   bo‘lish   orqali   do‘stlik,   hamkorlik,   bir-birini
tushunish,   o‘zaro   yordam   kabi   ijtimoiy   fazilatlarni   o‘zlashtiradi.
O‘quvchilarning   o‘zaro   muloqoti   ularning   kelajakdagi   jamiyatdagi   o‘rnini
tayyorlaydi, chunki inson hayoti davomida ko‘plab jamoalarda ishlaydi va turli
odamlar bilan murosa qilishni bilishi lozim.
O‘quvchilar   o‘rtasidagi   muloqot   turli   shakllarda   kechadi:   sinf
mashg‘ulotlari,   jamoaviy   topshiriqlar,   sport   musobaqalari,   bayram   tadbirlari,
hatto tanaffusdagi suhbatlar orqali ham bola tarbiyalanadi. U bir-biridan ijobiy
fazilatlarni   o‘zlashtiradi,   salbiy   xatti-harakatlardan   esa   saboq   chiqaradi.
Masalan, guruhli ishlarda bir-birini tinglash, o‘z fikrini asoslash, boshqalarning
fikriga hurmat bilan qarashni o‘rganadi. Bularning barchasi uning shaxs sifatida
kamol topishiga xizmat qiladi.
Ammo   o‘quvchilar   o‘rtasida   nizolar,   tushunmovchiliklar   ham   bo‘lishi
mumkin.   Ba’zan   sinf   ichida   ijtimoiy   tabaqalanish   alomatlari,   o‘zaro   raqobat
yoki   bir-birini   kamsitish   holatlari   ham   yuzaga   keladi.   Bunday   vaziyatlarda
o‘qituvchi   sinf   jamoasini   to‘g‘ri   yo‘naltirishi,   adolatli   hakam   bo‘lishi   lozim.
Chunki   o‘qituvchining   bunday   paytlarda   ko‘rsatgan   adolatli   pozitsiyasi
o‘quvchilarga murosaga kelish, nizolarni tinch yo‘l bilan hal etish madaniyatini
o‘rgatadi.   Shu   tarzda   o‘quvchi-o‘quvchi   muloqoti   tarbiyaning   amaliy
maydoniga aylanadi.
Zamonaviy maktab sharoitida o‘qituvchi faqat darsni o‘qituvchi emas, balki
muloqotni tashkil etuvchi rahbar sifatida ham faoliyat yuritishi  zarur. Interfaol
usullardan foydalanish, suhbat, munozara, savol-javob, kichik guruhli ishlar, rol
o‘ynash kabi metodlar o‘quvchilarni faol muloqotga jalb etadi. Bunday usullar
o‘quvchilarda   fikrlash,   o‘z   fikrini   erkin   ifoda   qilish,   tanqidni   to‘g‘ri   qabul
qilish, boshqalarning fikriga hurmat bilan qarash kabi fazilatlarni shakllantiradi.
Bugungi kunda texnologiyalar rivojlanishi o‘quvchilar muloqotiga ham o‘z
ta’sirini ko‘rsatmoqda. Onlayn muloqot, ijtimoiy tarmoqlar, virtual darslar ham
o‘quvchi-o‘qituvchi   va   o‘quvchi-o‘quvchi   muloqotining   yangi   shakllarini

Zamonaviy maktab o‘quvchisi tarbiyasida muloqotning o‘rni