Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 126.4KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 25 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Abbosjon Yulchiev

Ro'yxatga olish sanasi 13 Dekabr 2024

35 Sotish

3- sinflarda matematikadan yozma hisoblashga o’rgatish metodlari

Sotib olish
3- sinflarda matematikadan 
yozma hisoblashga o’rgatish metodlari
 
Reja:
Kirish
Asosiy qism
1-BOB. O’QUVCHILARNI MATEMATIK AMALLARNI YOZMA  
HISOBLASHGA O’RGATISH.
1.1. 3- sinf o’quvchilariga   matematikaga   o’rgatishda og’zaki va yozma metodlar.
1.2. Yozma va og’zaki hisoblashda pedagogik texnologiyadan 
foydalanish
II. BOB. UCHUNCHI SINF MАTЕMАTIKА DARSLIKLARI MAZMUNINI 
O`RGANISHNING AMALIY METODLARI
2.1. Hisoblashning qulay usullarini o’rgatishda pedagogik texnologiyalardan 
foydalanish metodikasi.
2.2. O`quvchılarda yozma hısoblash ko`nıkmalarını hosıl qılısh .  
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1  KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Matematikaning   asosiy   tushunchalari   natural   son,
arifmetik   amallar,   to`g`ri   chiziq   kesmasi,   aylana   kabi   geometrik   tushunchalar
insoniyat   tarixining   ilk   davridayoq   paydo   bo`lgan.   Matematika   fanining   vujudga
kelishi va rivojlanishi bevosita amaliy ehtiyojdan-narsalarni sanash, xo`jalik hisob
kitobi, masofalarni o`lchash, buyumlarning shaklini belgilash, quyosh va yulduzlar
vaziyatiga   qarab   dunyo   tomonlarini   aniqlash   kabi   tirikchilik   uchun   zarur
masalalardan   kelib   chiqqan.   Dehqonchilik,   me`morchilik   inshootlari   qurilishi,
dengizga suzish taraqqiy etishi bilan matematik bilimlarning ahamiyati  ham  ortib
borgan.
Matematika   yoshlarning   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini   o`stiruvchi   vosita
sifatida   maktablarda   qadimgi   Yunonistonda   o`qitila   boshlangan,   sof   fan   tarzida
ham rivojlantirilib, geometriyada aksiomatik metod ishlab chiqilgan.
Yangi   era   boshlarida   Xitoyda   sonlar   nazariyasi,   Hindistonda   o`nli   sanoq
sistemasi, O`rta dengiz sohillarida trigonometriya yaratila boshlangan. VIII asrdan
ilm-fan taraqqiyotining markazi O`rta Sharq mamlakatlari, xususan, O`rta Osiyoga
bo`ladi. Bu davrda davlat tili bo`lgan arab tilida ijod qilgan olimlarning katta qismi
bizning   yurtdoshlarimiz   edi:   Muhammad   Muso   al-   Xorazmiy,   Ahmad   Farg`oniy,
Abu-Rayhon   Beruniy,   Abu   Ali   Ibn   Sino,   Abu   Nasr   Farobiy,   Ismoil   Buxoriy
nomlari   bugun   butun   dunyoga   ma`lum.   Insoniyat   taraqqiyotida   muhim   o`rin
tutuvchi   o`nli   sanoq   sistemasi   bilan   yevropaliklar   asosan   al-Xorazmiyning   “Hind
hisobi”   risolasi   orqali   tanishganlar.   Uning   “Al-jabr   val-muqobala”   asari   algebra
fani sifatida shakllangan. Al-Xorazmiy ishlab chiqqan bayon usuli-lunda va izchil
qoidalar olim nomi bilan “Algoritm” deb atalgan.
X-XI   asrlarda   Xorazmda,   XIV-XV   asrlarda   Samarqandda   mashhur   ilmiy
akademiyalar   (“Bayt  ul-hikmat”)  ish   olib  borgan.  O`rta  Osiyolik  olimlarning  boy
merosini o`rganish sohasida ham katta vazifalar turibdi.
2 Shatq   matematiklarining   ishlari   XIV-XVI   asrlarda   yevropada   ilm-fan
rivojiga   asos   bo`ldi.   Matematika   tarixining   keyingi   davri   XVIII-XIX   asrlardagi
texnika   inqilobi   bilan   bevosita   bog`liq.   XX   asr   boshlarida   tabiatni   o`rganish
sohasidagi   inqilobiy   o`zgarish   matematikada   ham   o`z   aksini   topdi.   Ayni   paytda
matematika yutuqlari bu o`zgarishlar uchun zamin   hozirladi.
Ta’lim jarayoniga pedagogik texnologiyalarni olib kirish “Kadrlar tayyorlash 
milliy dasturi”ning ikkinchi bosqich vazifalaridan biridir. Ta’lim - kelajakdagi 
muvaffaqiyatlar kaliti ekan, uning mahsuli sifatida bugungi o’quvchi kelajakda 
huquqiy-demokratik jamiyat a’zosi sifatida bu jamiyat hayotida to’laqonli   ishtirok eta 
olishi , zamonning bozor iqtisodiyoti qo’yayotgan talablariga to’la javob bera olishi 
kerak. Axborot oqimi keskin ortgan,turli yangiliklar hayotimizga shitob bilan kirib 
kelayotgan davrda mustaqil tanqidiy fikrlash ko’nikmalariga ega bo’lgan,yangilikni 
o’rganishga doim tayyor bo’lgan, hamkorlikdan cho’chimaydigan , muloqotga erkin 
kirisha oladigan shaxsni tarbiyalash ta’lim-tarbiya jarayonining asosiy maqsadi bo’lishi
kerak va bu borada ta’limda yangi texnologiyalarning qo’llanishiga yo’l ochilishi 
maqsadga erishish yo’lidagi to’g’ri qadamdir. Hozirgi kunda yangi texnologiya 
elementi bo’lgan interfaol usullardan keng foydalanilmoqda.
Boshlang’ich sinf matematik darslarida ilg’or pedagogik texnologiyadan 
foydalanib dars o’tilsa, o’qitish jarayoni takomillashadi. Kurs ishi dolzarbligi ana shu 
bilan asoslanadi.
Kurs   ishi   maqsadi :   Boshlang ’ ich   sinflarda   matematikadan   yozma   hisoblashga  
o ’ rgatish   asoslarini   ishlab   chiqish .(3-  sinfda )
Kurs ishi obyekti:   Umumiy o’rta ta’limning boshlang’ich sinflaridagi o’quv-
tarbiyaviy jarayoni.
Kurs ishi predmeti:   Boshlang’ich sinflarda yozma hisoblashga o’rgatishda pedagogik
texnologiyalardan foydalanish.
3 Kurs ishi tuzilishi:   Kurs ishi kirish, 2 ta bob, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar 
ro’yxatidan iborat.
1-BOB. O’QUVCHILARNI MATEMATIK AMALLARNI YOZMA
HISOBLASHGA O’RGATISH.
1.1. 3- sinf o’quvchilariga   matematikaga   o’rgatishda og’zaki va yozma metodlar.
  Arifmetik   amallarni     o`rganishdagi     navbatdagi     juda   muhim     masalalar   og`zaki    
va     yozma   hisoblash     usullaridan     ongli     foydalanish     asosida     o`quvchilarda     hisoblash    
ko`nikmalarini   shakllantirish bilan bog`liqdir.  
Og`zaki     hisoblashlarning     asosiy     ko`nikmalari     I     va     II     sinflarda     shakllanadi.    
II     sinfda   “Minglik”   mavzusida   hisoblashlar   ustida   ish   boshlanadi   va   bu   ish   III   sinfda   p
oyoniga   yetadi.   Shu   bilan     birga     yozma     hisoblashlarda     og`zaki     hisoblash     ko`nikmal
ari     takomillasha     bordi,     chunki   og`zaki hisoblashlar   yozma hisoblash 
jarayoniga   tarkibiy   eliment sifatida   kiradi.  
Og`zaki   hisoblash   ko`nikmalariga   ega   bo`lish   yozma   hisoblashlarni   ko`proq   mu
vaffaqiyatli   bajarishni   ta`minlaydi.   Og`zaki     hisoblash   usullari   ham     yozma   hisoblash    
usullari     ham,     yuqorida   ta`kidlanganidek,   amallar     hisoblari     va     ulardan     kelib     chiqadi
gan     natijalarni     amallar     komponentlari     bilan     natijalari   orasidagi bog`lanishlari 
belganlikka asoslanadi.  
Ammo og`zaki va   yozma   hisoblash usullarining   farq qiluvchi xossalari ham 
bor.   Og`zaki hisoblash xossalari:  
1)     Hisoblashlar     yozuvlarsiz     (ya`ni     miyada     bajariladi)     yoki     yozuvlar     bilan     t
ushuntirib   berilishi mumkin: Bunda   yechimlarni:  
4 a)     tushuntirishlarni     tula     yozish     bilan     (ya`ni     hisoblash     usulini     dastlabki     must
ahkamlash   bosqichida)   berish mumkin.  
Masalan:  
23+4=(20+3)+4=20+(3+4)=27  
9+3=9+(1+2)=(9+1)+2=12  
b)   berilganlarni va natijani yozish   mumkin. Masalan:  
23+4=27  
          9+3=12  
v) hisoblash natijalarini nomerlab   yozish mumkin   (bunda   tekshirish 
osonlashadi).  
Masalan:  
1)   27  
2)   12 va   hakozo.  
2. Hisoblashlar   yuqori xona   birliklaridan boshlab   bajariladi.  
Masalan:  
430-210=(400+30)-(200+10)=  
=(400-200)+(30-10)=200+20=220  
3. Oraliq natijalar xotirada   saqlanadi.  
          4. Hisoblashlar   har xil   usullar   bilan bajarilishi   mumkin.  
Masalan:  
5 a)   26x12=(10+2)=26x10+26x2=260+52=312  
          b)   26x12=(20+6)x12=20x12+6x12=240+72=312  
v) 26x12=26x(3x4)=(26x3)x4=78x4=312  
5.     Amallar     10va     100     yengilroq     hollarda     1000     ichida     va     ko`p     xonali     sonlar    
ichida   hisoblashlarning   og`zaki   usullaridan foydalanadi. Masalan:  
54024:6=9004  
Yozma   hisoblash xossalari  
1.     Hisoblashlar     yozma     bajariladi.     Yozma     hisoblashlarda     yechimini     yozish     u
stun     qilib   bajariladi.  
Masalan:  
2.     Hisoblashlar quyi xona   birliklari dan boshlanadi. (yozma   bo’lish binodan 
mustasno)  
Masalan:  
          3.     Oraliq natijalar darhol   yoziladi.  
4.     Hisoblashlar     o’rnatilgan     qoidalar     bo’yicha,     shu     bilan     birga     bitta     yagona    
usul     bilan   bajariladi.  
Masalan:   5.       1000     ichida     va     ko’p     xonali     sonlar     ustida     amallar     hisoblashlarn
ing     yozma     usullaridan  
foydalanib bajariladi:  
Masalan:       
Ba’zi misollarni og’zaki   ham,   yozma ham   yechish mumkin.
6 Bu     hollarda     o’quvchilar     yechimlarni     taqqoslab,     arifmetik     amallarning     mazm
unini     va   sonlar ustida bajarilayotgan amallar   mazmunini   yaxshi   tushunib 
oladilar.   O’qitish   prosessida   har   xil   metodlar,   usullar   va   vositalardan   foydalanib  
ko’p   sonda   mashq   qildirish     xarakteridagi     mashqlarni     bajarish     bilan     arifmetik    
amallarni     jadval     hollarini   o`zlashtirishni   avtomotizmga   (yod   olishga)   yetkazishi  
kerak.   Arifmetik     amallarning     jadval     hollarini     yetarlicha     puxta     o`zlashtirmasli
k     yozma     hisoblash   usullarini     o`zlashtirishda     pand     berib     qo`yishi     mumkin,     b
u     hisoblashlar     ham     III     sinfda   avtomatizmga   yetkazilishi   kerak.
Arifmetik amallarni o`rganishdagi navbatdagi juda muhim masalalar og`zaki va 
yozma hisoblash usullaridan ongli foydalanish asosida o`quvchilarda hisoblash 
ko`nikmalarini shakllantirish bilan bog`liqdir.  
Og`zaki  hisoblashlarning  asosiy  ko`nikmalari  I  va  II  sinflarda  shakllanadi 
III sinfda “Minglik”mavzusida hisoblashlar ustida ish boshlanadi va bu ish IV sinfda 
poyoniga yetadi.Shu bilan  birga  yozma  hisoblashlarda  og`zaki  hisoblash  
ko`nikmalari takomillasha bordi,chunki og`zaki hisoblashlar yozma hisoblash 
jarayoniga tarkibiy eliment sifatida kiradi.  
Og`zaki hisoblash ko`nikmalariga ega bo`lish yozma hisoblashlarni ko`proq 
muvaffaqiyatli bajarishni ta`minlaydi.  
Og`zaki  hisoblash usullari ham  yozma hisoblash  usullari  ham,  yuqorida 
ta`kidlanganidek, amallar  hisoblari  va  ulardan  kelib  chiqadigan  natijalarni  amallar 
komponentlari  bilan  natijalari orasidagi bog`lanishlari belganlikka asoslanadi.  
Ammo og`zaki va yozma hisoblash usullarining farq qiluvchi xossalari ham bor. 
Og`zaki hisoblash xossalari:  
1) Hisoblashlar  yozuvlarsiz  (ya`ni  miyada  bajariladi)  yoki  
yozuvlar  bilan  tushuntirib berilishi mumkin: Bunda yechimlarni:  
a) tushuntirishlarni tula yozish bilan (ya`ni hisoblash usulini  dastlabki  
mustahkamlash bosqichida) berish mumkin.  
7 Masalan:  
23+4=(20+3)+4=20+(3+4)=27  
9+3=9+(1+2)=(9+1)+2=12  
b) berilganlarni va natijani yozish mumkin. Masalan:  
23+4=27  
9+3=12  
v) hisoblash natijalarini nomerlab yozish mumkin (bunda tekshirish 
osonlashadi).  
Masalan:  
1) 27  
2) 12 va hakozo.  
2) Hisoblashlar yuqori xona birliklaridan boshlab bajariladi.  
Masalan:  
430-210=(400+30)-(200+10)=(400-200)+(30-10)=200+20=220  
3) Oraliq natijalar xotirada saqlanadi.  
4) Hisoblashlar har xil usullar bilan bajarilishi mumkin.  
Masalan:  
a) 26x12=(10+2)=26x10+26x2=260+52=312  
b) 26x12=(20+6)x12=20x12+6x12=240+72=312  
v) 26x12=26x(3x4)=(26x3)x4=78x4=312  
5) Amallar  10va  100  yengilroq  hollarda  1000  ichida  va  ko`p  
xonali  sonlar  ichida hisoblashlarning og`zaki usullaridan foydalanadi. Masalan:
54024:6=9004  
8 Yozma hisoblash xossalari  
1. Hisoblashlar  yozma  bajariladi.  Yozma  hisoblashlarda  yechimini  
yozish  ustun  qilib bajariladi.  
2. Hisoblashlar quyi xona birliklari dan boshlanadi. (yozma bo’lish binodan 
mustasno)  
Masalan:  
3. Oraliq natijalar darhol yoziladi.  
4. Hisoblashlar  o’rnatilgan  qoidalar  bo’yicha,  shu  bilan  birga  bitta  
yagona  usul  bilan bajariladi.  
5. 1000 ichida va ko’p xonali sonlar ustid amallar  hisoblashlarning  yozma  
usullaridan foydalanib bajariladi:  
Masalan:    
Ba’zi misollarni og’zaki ham, yozma ham yechish mumkin.  
Bu hollarda o’quvchilar yechimlarni taqqoslab, arifmetik amallarning 
mazmunini va sonlar ustida bajarilayotgan amallar mazmunini yaxshi tushunib 
oladilar.  
O’qitish prosessida har xil metodlar, usullar va vositalardan foydalanib ko’p 
sonda  mashq qildirish xarakteridagi mashqlarni bajarish bilan arifmetik amallarni 
jadval hollarini o`zlashtirishni avtomotizmga (yod olishga) yetkazishi kerak.  
Arifmetik amallarning jadval hollarini yetarlicha puxta o`zlashtirmaslik yozma 
hisoblash usullarini o`zlashtirishda pand berib qo`yishi mumkin, bu hisoblashlar ham 
III sinfda avtomatizmga yetkazilishi kerak 
            Boshlang’ich sinflarda fakultativ mashg’ulotlarni tashkil etish mohiyati juda 
katta ahamiyat kasb etadi. Fakultativ mashg’ulotlarda darslik material larini 
takrorlamaydigan materiallar rganilib, iekin e'tibor Boshlang’ich sinf quvchilarining 
darsdan olgan bilimini mustahkamlash va chuqurlashtirishga qaratilishi lozim. 
9 Ayniqsa, sharq mutafakkirlari ijodini rganish, matematika darslari samaradorligini 
oshirishda tarixiy materiallardan foydalanish har bir mash ulotlarda tavsiya etiladi.  
Masalan, Mashg’ulotda Abu Rayhon Beruniy;  
Mashg’ulotda Ibn Sino, keyingisida Al-Xorazmiy, Ulu bek kabi mutafakkirlar 
merosidan Boshlang’ ich sinfga xos tomonlari rganiladi. IV sinfda fakultativ mash 
ulotlarda rganish mumkin b lgan taxminiy  reja-Abu Ali ibn Sinoga ba ishlangan 
mashg’ ulot na- munasini sizlarga havola etamiz. 
1-mash ulot. Abu Ali ibn Sino haqida ma'Iumot.  
2-mash ulot. Abu Ali ibn Sinoning ,,Al-hisob" nomli asari. Ibn Sinoning „Ash-
shifo" nomli asari bilimlaridan biri riyoziyot, hisob (arifmetika), handasa (geometriya) 
va aljabr (algebra) faniga bag’ishlangan. 
Ibn Sino arifmetikasi arab tilida yozilgan bo’lib, to’rt bolimdan iborat. 
Birinchi bo’limda turli ketma-ketlik sonlar xossalari bayon etilgan.  
Ikkinchi taIimda sonlar tengligini tengsizligi bilan solishtirish amallari 
кo’rsatiladi. 
Uchinchi bo’limda arifmetikaning geometriya qonunlaridan ay-  rimlari bilan 
bog’lanish ifodalanadi.  
To‘rtinchi bo’limda arifmetik va geometrik кo‘rsatmali vositalar aniqlanadi.  
IV sinfda matematikadan fakultativ mashg’ulotlarda quyidagi xossalardan 
foydalanish mumkin.  
Sonlarning xossalari Ibn Sino aytishicha sonlarning tabiiy qatori shunday 
berilgan:  
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,1 1 , 1 2 , 1 3 ,  ...  
Bunday qatordagi har bir sonning boshqalariga turlicha bog’lanishlari xossalari 
olim tomonidan кo‘rsatib beriladi. Sonning eng ilgarigi mashhur xossasi  
1.Har bir son yonidagi kichigi bilan kattasi yig’indisining yarmiga teng hamda 
zidan shunday teng uzoqlikdagi sonlar yig’indisining yarmiga teng.  
10 Masalan, 5 ni tanlasak, yonidagi kichigi 4, kattasi 6.  
Кo’ramizki, 5=(4+6):2, bu 5 dan 3 va 7,  
2 va 8 dan teng uzoqlikda, shuning uchun 5=(3+7):2 va 5=(2+8):2.  
2.Har bir son o’ziga кo’paytmasining 2 martasiga 2 qo’shilgani bilan ikki 
yondagi qo‘shni sonning o’ziga к paytmasi yig’indisiga teng bo’ladi.  
Berilgan son 6 bo’lsin, yonidagi sonlar 5 va 7.  
6 • 6 • 2 + 2 = 74, 5 • 5 + 7 • 7 = 74.  
Demak, 6 * 6 * 2 + 2 = 5 *  5+7 • texnologiy
1.2. Yozma va og’zaki hisoblashda pedagogik texnologiyadan foydalanish.
Ma'lumki 1-sinfga qabul qilinib, maktab ostonasida ilk qadam qo'ygan bolaning 
faoliyatida o'yin asosiy o'rinni egallaydi. O'yin ularning eng sevimli mashg'uloti bo'lib, 
ular har qanday mashg'ulotni o'yin bilan uyg'unlashtirishga harakat qiladilar. Shunday 
ekan o'qituvchi o'quvchi faoliyatidan ularning sevimli mashg'uloti - o'yinni siqib 
chiqarmasdan, undan maqsadga muofiq foydalanish bilan ta'lim jarayonining 
samaradorligini oshirishga imkon beradi. 
O'yin - bola hayotining uzviy qismidir. O'yin orqali bola atrof - muhit, tabiat 
hodisalari, manzaralari, buyumlar, o'simliklar, hayvonlar dunyosi bilan tanishadi. 
Boshlang'ich ta'lim davrida o'quvchilarning aqliy va jismoniy faoliyatini tashkil 
qilishda didaktik o'yinlar alohida ahamiyatga ega. 
Matematika  darslarida  didaktik  o'yinlardan  foydalanish  o'quvchilar  zehni ni  
o'stirish, tez  hisoblash  ko'nikmalarini  oshirishda  muhim  ahamiyatga  ega. 
Didaktik o'yinlar jarayonida o'quvchilar o'yin qoidalariga qat'iy rioya qilishga 
o'rganadilar, inoqlik his - tuyg'ulari, dunyoqarashlari shakllanib boradi. 
11 Ta'lim  jarayonida  didaktik  o'yinlar  o'quvchilarning 
xususiyatiga ko'ra tashkil etilishi kerak. Bu esa ularga bilim berishni yengillashtirishga,
ko'rgazmalilikni ta'minlashga qaratilgan bo'lib, o'quvchilarni toliqtirmaslik, 
zeriktirmaslik imkonini yaratadi. 
Ta'lim jarayonida qo'llaniladigan didaktik o'yinlar 2 xil tasnifga egadir. 
1. Musobaqa o`yinlar 
2. Sahnali o`yinlar 
1.Tinch o`yinlar 
2.Harakatli o`yinlar 
3.Aralash turdagi Didaktik o'yinlarni xilma-xil tarzlarda tashkil qilish 
mumkin. Qo'g'irchoqlar, o'yinchoqlar, rasmlar va tarqatmalar, turli geometrik 
shakllardan ham foydalanish mumkin. Didaktik o'yinlar maqsadiga ko'ra 4 
omilni o'z ichiga oladi: 
1. O'yinning vazifasi. 2. O'yinning harakati. 3. O'yinning qoidasi. 4. O'yinning 
yakuni. 
Har bir didaktik o'yinni boshlashdan oldin o'quvchilarga o'yinning qoidasi, 
mazmuni, yakuni nimadan iborat ekanini o'qituvchi tomonidan tushuntiriladi. 
O'quvchilar uni tushunib, anglab, shu asosda harakat qiladilar. Masalan, “Ishoralar” 
o’yini. 
O'yinning maqsadi: Bir amalli masalalarni og'zaki yechish ko'nikmalarini 
rivojlantirish. 
O`yin jihozi:  “-“, “+”  belgilari. 
O'yinning borishi: 
O'qituvchi masalani o'qiydi, o'quvchilar esa masalani qaysi amal bilan yec hish 
kerak bo'lsa o'sha "ishora"ni ko'rsatadilar. 
Masala: 
12 1. Salimning 2 ta qora va 4 ta qizil qalami bor. Hammasi bo'lib nechta qal 
ami borligini qaysi amaldan foydalanib topamiz? 
O'quvchilar "+"ni ko'rsatadilar. Masala og'zaki yechiladi. 
2. Nigorada 6 daftar bor edi. 3 tasini ukasiga berdi. Nigorada nechta daft ar 
qoldi? 
Mustahkamlash: O'qituvchi "+", "-" qo'shish, ayirish belgilari qachon qo'yilishini
so'rab, ularning bilimini mustahkamlaydi. 
Didaktik o’yinlardan namunalar 
Quyida matematika darslarida o'tkaziladigan ayrim didaktik o'yinlardan 
namunalar keltiriladi. 
"Jim" o`yini 
O'yinning maqsadi: O'quvchilarning o'n ichida "+", "-" belgilari haqidagi bilim 
va malakalarini oshirish, sinash. O'yin guruhlarda o'ynaladi. 
O'yin jihozi: Raqamiar yozilgan tarqatmalar, misollar, jadval. 
O'yinning borishi: Jadvallar doskaga osib qo'yiladi, doskaga bo`r bilan yoziladi. 
O'yin ovoz chigarmagan holda o'tkaziladi. O'qituvchi ko'rsatkich bilan 7 va 5 ni 
ko'rsatadi. O'quvchilar o'ylab 2 yozilgan tarqatmani ko'rsatadilar. 
  
"Bilmasvoyning xatolari" o`yini 
O'yinning maqsadi: o'quvchilarning o'n ichida "+", "-" ishoralari haqidagi 
bilimlarini mustahkamlash, bilim va malakalarini, mustaqil fikrlash qobiliyatini 
o'stirish. 
O'yinning borishi: Doskaga ifodalar yoziladi. Har bir qatordan bittadan o'quvchi 
doskaga chiqadi va xatolarini tuzatadi. 
10-7=4                          10-3=6                    7-3=5 
3+2=6                            4+3=8                    4+1=6 
13 "Kim epchil" o'yini. 
O'yin maqsadi: Hozirjavoblik, topqirlik malakalarini oshirish. 
O'yin jihozi: 2 ta savatcha ifodalar yozilgan olmalar 12-6; 2+8; 7+5; 4+8; 10-3 
va hakozo. 
Stol ustida "olmalar" yozib qo'yiladi. Doskaga 2 o'quvchi chiqadi. Stol ustidagi 
"olmalar"dagi ifodalarning natijalarini aytib savatga sola boshlaydilar. Ifodaning 
qiymatini to'g'ri topmagan o'quvchi ularni savatga sola olmaydi. Qaysi o'quvchi 
savatga ko'p "olma" tergan bo'lsa, o'sha o'quvchi g'olib bo'ladi. 
"Zukkolar" o'yini. 
O'yinning maqsadi: 
Ko'paytirish va bo'lishga doir amallar yechish malakalarini mustahkamlash. 
O'yin jihozi: uchta bayroqcha. 
O'yinning borishi: Qatorlararo o'tkaziladi. Qatorlar nomi doskaga yoziladi va 
o'quvchilar soni teng bo'linadi. O'qituvchi har bir qatorning oxirida o'tirgan o'quvchiga 
bayroqchani beradi. O'qituvchi son aytadi. Masalan: 1- qatorga 6 soni, 2-qatorga 4 
soni, 3-qatorga 5 soni. 
Bayroqchalarni olgan o'quvchi 6 •1= 6 deb bayroqchani oldingi partadagi 
o'quvchiga uzatadi. 
12 • 2 = 24 ; 24 : 3 = 8  8 •5= 40 ; 40: 4 = 10 
O'quvchilar natija qaysi son bilan tugasa, shu son bilan boshlanadigan ifoda 
tuzishi kerak bo'ladi. Bayroqcha 1-partaga kelganda oxirgi o'quvchi 6 soni hosil 
bo'ladigan ifoda bilan o'yinni yakunlashi kerak bo'ladi. Qaysi qatorning bayroqchasi 
birinchi partaga tez yetib kelsa, o'sha qator g'olib bo'ladi. Go'lib qatorning nomi 
yozilgan joyda bayroqchalar biriktirilib qo'yiladi. 
"Bu qaysi shakl?" o'yini. 
O'yinning maqsadi: Geometrik shakllar bilan tanishtirish. Ularga ta'rif berish 
malakasini oshirish. Og'zaki nutqini rivojlantirish. 
14 O'yin jihozi: Konvertlarga solingan geomatrik shakllar. 
O'yinning borishi: Doskaga bir o'quvchi chiqadi. Konvertdagi shaklni qaysi 
ekanini ko'rib olib, o'quvchilarga murojaat qiladi. "Qo'limdagi geometrik shaklning 
uch tomoni uch burchagi bor, uning tomonlari xar xil uzunlikda bo'lishi ham mumkin. 
Bu qaysi shakl?". 
Shaklga to'g'ri ta'rif bergan va shaklning nomini to'g'ri topgan o'quvchi 
rag'batlantiriladi. 
"Kosmos bahodiri kim?" oyini. 
O'yinning  maqsadi:  1)  O'quvchilar  kasb  tanlashga  qiziqtirish. 2) 
O'quvchilarni tez fikrlashga o'qgatish O'yin 
mazmuni: 
Sinf taxtasi yoniga har bir guruhdan bittadan uchta o'quvchi chiqariladi. Ular 
bittadan kartochka olishadi. Kartochkalarning to`rt amal ichida misol yozilgan bo'ladi. 
Qaysi o'quvchi o'z qo'lidagi misollarni tez va to'g'ri bajarsa, shu o'quvchi fazogir, 
ikkinchi bo'lib bajargan o'quvchi uchuvchi va oxirida bajargan o'quvchi esa haydovchi 
sanaladi.  
"Mohir hisobchi" o'yini. 
O'yinning maqsadi: O'quvchilarda tez hisoblash malakalarini hosil qilish. 
O'yin mazmuni: 
Sinf taxtasiga uchta ustundan iborat to`rt amal qatnashgan misollar yoziladi. 
Men har bir guruhdan bittadan o'quvchini chiqaraman. Har bir o'quvchi tegishli 
ustundagi misolni yechadi. Qaysi o'quvchi oldin yechib bo'lsa, uning ishi tekshiriladi. 
Agar to'g'ri yechgan bo'lsa, mohir hisobchi hisoblanadi.   
“Olma terish”  o'yini. 
15 Jihozlar: Magnit taxta, yozuv taxtasi, olma daraxtining rasmi, qalin qog`ozdan 
yasalgan olma mevasining shakllari va savatchalar, olma mevalarining soni sinfdagi 
o'quvchilar soniga savatchalar esa qatorlar yoki guruhlar soniga teng bo'ladi. 
       Magnit taxtasiga qistirish uchun olma daraxt rasmi chizilgan plakat va olma 
mevalarining orqa tomoniga magnit plastinkasi yelimlanadi. Shuningdek olma 
mevalarining orqa tomoniga oddiy qalam bilan misollarni o'chirib, keyingi darslarda 
yangisini yozish mumkin. O'yinda 3 guruh bo'ladi. Har bir guruhga bitta savatcha 
berishadi. Har bir guruhdan I tadan o'quvchi chiqib misollarni yechadi. Kim ko'p misol
yechsa shu guruh g'olib bo'ladi. 
"Sonli vagonchalar" o`yini 
2 sonini 2, 3, 4, 5, 6 sonlariga ko'paytirishni mustahkamlash darslarida 
foydalanish mumkin. 
O'yin maqsadi: o'quvchilarni hozirjavoblikka, muslaqil fikrlashga o'zo'zini 
boshqarishga o'rgatish. Tarqatmalar stol ustiga yoyib qo'yiladi. 
O`yin jihozi: 
1-guruh:          2∙3;  2∙6;  7∙2;  9∙2;  5∙2;  4∙2; … 
2-guruh:          2∙4;  2∙9;  2∙7;  8∙2;  2∙5; … 
  
O`yinnning borishi: 
O'quvchilar 7 kishidan iborat 2 guruhga bo'linadilar. Guruh a'zolari stol ustiga 
qo'yilgan tarqatmalarni tanlab, ifodaning qiymatiga ko'ra sonlar tartib bilan vagon 
bo'lib qo'l ushlashib turadilar. Poyezdni to'g'ri tuzgan guruh g'o'lib chiqadi.   
“Tez yurar poyezd” o`yini 
O'yin maqsadi: O'quvchilarning intelektual bilim salohiyatini oshirish. 
O'yin jihozi: doskaga bir - biriga qarama - qarshi turgan poyezd rasmi bor 
ko'rgazma ilinadi. 
16 O'yinning borishi: Doskaga 2 o'quvchi chiqadi. O'qituvchi bergan savollarga 
to'g'ri javob bergan o'quvchining poyezdi oldinga surilaveradi. "Marra"ga birinchi 
bo'lib yetib kelgan o'quvchi g'olib bo'ladi. 
Savollar: 
1. Kesma nima? 
2. Aylana? 
3. 1 m=?. sm. 
4. To'rtburchakning yuzi nimaga teng?  kabi savollardan foydalanish 
mumkin. Ayniqsa o'yin jarayonida ularning idroki, zehni, xotirasi, bilim olish ishtiyoqi
va ehtiyoji mustahkamlana boshlaydi, ijodiy qobiliyati namoyon bo`la boshlaydi. 
II. BOB. UCHUNCHI SINF MАTЕMАTIKА DARSLIKLARI
MAZMUNINI O`RGANISHNING AMALIY METODLARI
2.1. Hisoblashning qulay usullarini o’rgatishda pedagogik texnologiyalardan 
foydalanish metodikasi .
         Ming ichida yozma qo’shish va ayirishni o’zlashtirish bu amallarni istagan 
kattalikdagi sonlar ustida muvaffaqiyatli bajarish shartidir, Agar o’quvchilar  ming  
mavzusidagi materialdan yozma qo’shish va ayirishning to’liq bilim hamda, 
malakalarini egallashsa, u holda keyinchalik ularni mustaqil ravishda yangi 
sharoitlarda — ko’p xonali sonlar bilan amallar bajarishda qo’llana oladilar. 
17 Yozma qo’shish va ayirish ketma-ket o’rganiladi. 
Yozma qo’shishni (ustun qilib) bajarishda avval ikki xonali sonlarni 
qo’shish bir qator qilib bajariladi, keyin  ustun  shaklida bajariladi. 
Faraz qilaylik, doskada 32+45 misoli yozilgan bo’lsin. Bu sonlarning 
yig’indisi qanday topiladi? O’quvchi bunday mulohaza yuritadi:  32 ga 45 ni 
qo’shish kerak. 32— bu 30 bilan 2, 45 esa 40 bilan 5. O’nliklarni qo’shamiz 
(30+ 
40=70), keyin birliklarni qo’shamiz (2+5=7), umumiy yig’indini topamiz 
(70 + 
7=77), ya’ni u amalda yig’indini yig’indiga qo’shish amalini bajaradi: 
32+45=(30+2)+(40+5)=(30+40)+(2+5)=70+7= =77. 
Mulohazalar o’tkazgandan so’ng shu misol  ustun  shaklida
yechiladi: 
Amalni ustun shaklida bajarib, bolalar birliklarni birliklarga, o’nliklarni 
o’nliklarga qo’shish qulay ekani haqida bemalol xulosa chiqarishadi. 
+32 
  45  
77 
O’qituvchi doskaga yangi 532+145 misolini yozadi va uni ham avvalgi 
misol kabi (32+45) yechish mumkinligini tushuntiradi. 
532+145=(500+30+2)+(100+40+5)=(500+100)+(30+40)+(2+5) 
=600+70+7=677. 
Bu yerda yuzliklarni yuzliklar bilan, o’nliklarni o’nliklar bilan, birliklarni
birliklar bilan qo’shilganini tushuntirib, o’qituvchi bu misolni  ustun shaklida  
yozishni taklif etadi.  Avval birinchi qo’shiluvchini yozamiz. Unda nechta 
yuzlik bor? Nechta o’nlik bor? Nechta birlik bor? Uning ostiga ikkinchi 
18 qo’shiluvchini yozamiz. Ikkinchi qo’shiluvchini birinchi qo’shiluvchi ostiga 
qanday yozamiz? 
Albatta, yuzliklarni yuzliklar ostiga, o’nliklarni o’nliklar ostiga birliklarni
birliklar ostiga yozamiz. Qanday qo’shamiz? Albatta, birliklarni birliklar bilan, 
o’nliklarni o’nliklar bilan, yuzliklarni yuzliklar bilan qo’shamiz. 2 birlikka 5 
birlikni qo’shamiz, 7 birlik hosil bo’ladi. Chiziqcha ostidagi yig’indida birliklar 
o’rniga 7 ni yozamiz. 3 ta o’nlikka 4 ta o’nlikni qo’shamiz. 7 ta o’nlik hosil  
+532 
  145
677 
bo’ladi. Yig’indida o’nliklar o’rnida 7 ni yozamiz. 5 ta yuzlikka 1 ta 
yuzlikni qo’shamiz, 6 ta yuzlik hosil bo’ladi. Yig’indida yuzliklar o’rnida 6 ni 
yozamiz: yig’indi 677 ga teng.  
Bolalar bunday misollarning ustun shaklida yozilishini va ularning 
yechilishini birlashtirishni (562+416, 2 birl.+b birl.=8 birl; 6 o’nl. + 1 
o’nl.=7 o’nl., 
5 yuzl.+4 yuzl.=9 yuzl. yig’indi—978) o’zlashtirishadi, yozma qo’shish 
birliklardan boshlanishini yozishadi. 
Keyingi darsda bolalar o’nlikdan o’tmasdan uch xonali sonlarni ayirish 
bilan tanishadilar. 
__ 679 
       434  
9 birlikdan 4 birlikni ayiramiz, 5 birlik chiqadi. 4 ni chiziqcha ostida 
ayirmada birliklar o’rniga yozamiz. 7 o’nlikdan 3 o’nlikni ayiramiz. 4 o’nlik 
chiqadi. Ayirmada o’nliklar o’rniga (xonasida) 4 ni yozamiz, 6 yuzlikdan 4 
yuzlikni ayiramiz, 2 yuzlik hosil bo’ladi. Ayirmada yuzliklar o’rniga 2 ni 
yozamiz. 
19 Ayirma 245 ga teng bo’ladi. 
Uch xonali  sonni ikki  xonali songa qo’shishga katta ahamiyat beriladi. 
Masalan: 52+931. Bu yerda bolalarni sonlarni to’g’ri yozishga o’rgatish 
muhimdir.  
Ikkita yozuv bo’lishi mumkin: 
+52    va     52 
931                      931  
Noto’g’ri yozuvdagi xatoni juda sinchiklab aniqlash muhimdir (bu yerda 
yuzliklar o’nliklar ostiga yozilgan, aslida o’nliklar ostiga yozilishi kerak va 
hokazo). 
Ushbu 427+133, 363+245, 236+434 ko’rinishdagi misollarni yechishda 
nima uchun yozma qo’shishni og’zaki hisoblashdagidek yuqori xonalardan 
emas, balki 1 xona birliklaridan boshlash kerak: o’quvchilar misollardan birini 
yechishsin (457+243), bunda qo’shishni yuzliklardan boshlab, bunday ketma-
ketlikdagi 
hisoblashlar noqulayligiga o’zlari   ishonch   hosil   qilishadi,   chunki   
yuzliklar   raqami va o’nliklar raqamini tuzatishga to’g’ri keladi. 
O’nlikdan o’tib qo’shishga doir misollarni yechishdan oldin natijani 
yanada yirikroq birliklarda ifodalash talab qilingan. 8 birl. + b birl., 6 o’nl.+7 
o’nl. va shu kabi ko’rinishdagi tayyorgarlik mashqlarini kiritish foydali. 
Huddi avvalgi bosqichlardagidek misollar avval mufassal tushuntirilib 
yechiladi. 
+268 
319  
8 birlikka 9 birlik qo’shilsa, 17 birlik chiqadi yoki 1 o’nlik va 7 birlik 
chiqadi. 7 birlikni birliklar ostiga, 1 o’nlikni esa o’nliklarga qo’shamiz. 6 
20 o’nlikka 1 o’nlikni qo’shamiz, 7 o’nlik hosil bo’ladi, bizda yana 1 ta o’nlik bor, 
uni ham qo’shsak, 8 o’nlik chiqadi. 8 raqamni o’nliklar ostiga yozamiz. 2 yuzlik
va yana 3 yuzlik 5 yuzlik bo’ladi. 5 raqamini yuzliklar ostiga yozamiz. Yig’indi
587. 
2 — 3 darsdan so’ng tushuntirishni qisqartirish mumkin:  
+ 523 
382  
3+2=5,   yozaman  5;  2+8 = 10,   0  ni   yozaman, 1ni yuzliklarga 
qo’shaman. 
5+3=8, 8+1=9, 9 ni yozaman. Hammasi 905. Lekin xatoga yo’l qo’yilsa, 
birinchi darslardagidek mufassal tushuntirishni talab qilish lozim. 
254+346 va 489+395 ko’rinishidagi qo’shish hollarini ham 
ko’rsatamiz: 
4+6=10, 0 ni yozaman, 1 ni o’nliklarga qo’shamiz. 5+4=9, 9+1 = 10, 0 
yozaman, 1 ni yuzliklarga qo’shamiz. 2 + 3=5, 5+1=6. Yuzliklar ostiga 6 ni 
yozaman. Hammasi 600. 
+ 489 
395  
9+5=14, 4 ni yozaman, 1 ni o’nliklarga qo’shaman..8 + 9=17, 17+1 = 18, 
8 ni yozaman, 1 ni yuzliklarga qo’shaman. 4+3=7, 7+1=8, 8 ni yuzliklar ostiga 
yozaman. 884 hosil bo’ldi. 
Yozma qo’shishni bajarishda o’quvchilarning mulohazalarini 
o’zlashtirishdan tashqari, mazkur mavzuni o’rganishning hamma bosqichlarida 
tez va to’g’ri hisoblash ko’nikmalarini hosil qilishga erishish kerak. Bunga 
quyidagicha turli xil mashqlar yordam beradi: 
1) Misollarni yeching: 
21 +142     +32     +305   +218 
  275        399        615      208  
2) Quyidagi misollarni qarab chiqing; ular orasidan to’g’ri va noto’g’ri
yechilganlarini ko’rsating, xatoni tushuntiring, to’g’ri yeching: 
+367   +303   +429   +178   +23 
  113       253       571       245      447  
470    506    1000   323    667   
3) Quyidagi misollarda tashlab ketilgan raqamlarni o’rniga yozing: 
  +464   +524  +408  +467  +496
     326       239      203      282     504  
     7.0     7.. 
    6.1     .49     .0. 
380—247, 904—723 ko’rinishdagi uch xonali sonlarni ayirishda 
o’quvchilar misol qo’shishdagidek ustun shaklida yozilsa, soddaroq va tezroq 
ayirish mumkinligini tushunishadi. Dastlabki paytlarda ayirish mufassal 
tushuntirib bajariladi. 
_380  
   247  
Dastlab bir xona birliklarini boshqa xona birliklariga ajratish esga 
olinadi: 
1 o’nl.=10 birl. 
1 yuzl.= 10 o’nl. 
Birliklarni  ayiramiz: holdan  7 birlikni ayirib  bo’lmaydi, 8 o’nlikdan 1 
ta o’nlikni olamiz. Buny esdan chiqarmaslik uchun 8 raqami ustiga nuqta 
qo’yamiz. 1 o’nl.=10 birl. 10 birl.—7 birl.=3 birl. (Bitta o’nlikda  10 ta birlik 
22 bor.   10 birlikdan 7 birlikni ayiramiz— 3 birlik qoladi. Javobni birliklar ostiga 
yozamiz.) 
O’nliklarni ayiramiz: 8. raqami ustida nuqta turibdi. 1 ta o’nlikni qarzga 
olgan edik, 7 o’nl.—4 o’nl.=3 o’nl. 3 ta o’nlikni bildiruvchi 3 raqamini o’nliklar
ostiga yozamiz. Yuzliklarni ayiramiz: 
3 yuz—2 yuz=1 yuz.     
Javob: 133. 
_904 
743  
 1  ta yuzlik=10 ta o’nlik,  1  ta o’nlik=10 birlik ekanini eslaymiz. 
Birliklarni ayiramiz: 4 birl. — 3 birl.=1 bi.rl. 1 ni birliklar ostiga yozamiz. 
O’nliklarni ayiramiz: noldan 4 ta o’nlikni ayirib bo’lmaydi. 9 ta 
yuzlikdan 1 ta yuzlikni olib turamiz, buni esdan chiqarmaslik uchun 9 raqami 
ustiga nuqta qo’yamiz. 1 yuzl.=10 o’nl. -10 o’nl.—4 o’nl.=6 o’nl. 6 ni o’nliklar 
ostiga yozamiz. 
Yuzliklarni ayiramiz; 9 raqami ustida nuqta turibdi, demak, 8 ta yuzlik 
qolgan. 8 yuz. — 7 yuz=1 yuz. 1 ni yuzliklar ostiga yozamiz. Javob: 161. 
Mashq tariqasidagi bunday misollarning bir nechtasini bajargandan so’ng
831 — 369 ko’rinishdagi misollar kiritiladi, bularda qo’shni yuqori xonadan 
bitta yoki ikkita birlik  qarz  olishga to’g’ri keladi. Tayyorgarlik mashqlari 
sifatida quyidagi kabi misollarni kiritish foydalidir: 1 o’n. 6 birl. — 7 birl., 1 
yuzl. 5 o’nl. — 8 o’nl. va h. k. Shuningdek, turli mashqlar yordamida har xil 
xona birliklari orasidagi munosabatni va yuqori xona birligini qo’shni xonalar 
birliklariga maydalashni takrorlash kerak. 
_ 831  
     369  
23 O’quvchi bu misolni yechar ekan 1 ta yuzlikda 10 ta o’nlik, 1 ta o’nlikda 
esa 10 ta birlik borligini eslaydi. So’ngra u quyidagicha mulohaza yuritadi: 
Birliklarni ayiraman: 1 dan 9 ni ayirib bo’lmaydi. Qo’shni xonadagi 3 ta 
o’nlikdan 1 tasini.  qarz  ga olaman (3 raqami ustiga nuqta qo’yadi). 1 o’nl. 1 
birl.=11 birl. 11 birl. — 9 birl.=2 birl., javobni birliklar ostiga yozaman. 
O’nliklarni ayiraman: 2 ta o’nlik qolgan edi. 2 ta o’nlikdan 6 ta o’nlikni ayirib 
bo’lmaydi. 8 ta yuzlikdan 1 ta yuzlikni olaman (8 raqami ustiga nuqta 
qo’yaman). 1 ,yuzl. 2 o’nl. = 12 o’nl. 12 o’nl. — 6 o’nl.=6 o’nl., javobni 
o’nliklar ostiga yozaman. 
Yuzliklarni  ayiraman:   7  ta yuzlik  qolgan,  7yuzl.—3 yuzl.=4 yuzl. 
javobni yuzliklar ostiga yozaman. Javob: ayirma 462. 
800—358, 700—206, 1000—427 ko’rinishdagi misollar qiyin hollar 
hisoblanadi. Bunda qiyinchiliklar xona birliklarini bir necha marta maydalash 
tufayli kelib chiqadi (1000—456— birliklar, o’nliklar va yuzliklar bo’lmagani 
uchun 1 ta minglikni olib, uni yuzliklarga maydalaymiz. 10 ta yuzlik hosil 
bo’ladi; 10 ta yuzlikdan 1 tasini olamiz — nuqta qo’yamiz va 9 ta yuzlik 
qolganini eslab qolamiz; 1 ta yuzlikni o’nliklarga maydalaymiz, 10 ta o’nlikni 
hosil qilamiz va h. k.). 
_ 800  
    358  
O’quvchining mulohazasi:  1 ta yuzlikda —10 ta o’nlik, 1 ta o’nlikda — 
10 ta birlik borligini eslayman. Birliklarni ayiraman. Noldan 8 ni ayirish 
mumkin emas. O’nliklarning birliklari yo’q. 8 ta yuzlikdan 1 ta yuzlikni olaman
(8 raqami ustiga nuqta qo’yaman). 1 yuzl.= 10 o’nlik. Endi menda nol o’rniga 
10 ta o’nlik bor.   10 ta o’nlikdan bitta o’nlikni olaman (0 ustiga nuqta 
qo’yaman). 
1 ta o’nlik=10 ta birl.; 10 ta birl.—8 birl.=2 birl. Javobni birliklar ostiga 
yozaman. 
24 O’nliklarni ayiraman. Bizda 9 ta o’nlik qoldi. 9 ta o’nl.—5 ta o’nl.=4 ta o’nl. 
Javobni o’nliklar ostiga yozaman. 
Yuzliklarni ayiraman: 7 ta yuzlik qolgan edi. 7 yuzl.— —3 yuzl.=4 yuzl. 
Javobni yuzliklar ostiga yozaman. Ayirma: 442. 
Bunday   ko’rinishdagi   dastlabki   misollarni   yechishda yuzliklar, 
o’nliklarni  qarzga olishni  nol ustiga nuqta qo’yish foydalidir: 
                   10 10    10  
                      1000              900  
                     356                702   
                    644              198 
Keyinroq    bolalar    yuzliklar,    o’nliklarni     qarzga olishni  10 sonini 
nol tepasiga yozmasdan eslab qolishga o’rganib ketadilar:                                    
1000               700 
189         43  
811                         657 
Yozma ayirishni o’rganishning har bir bosqichida hisoblash malakalarini 
hosil qilish uchun bunday mashqlardan yetarlicha berish kerak. Bu mashqlarni 
bajarish jarayonida o’quvchilarning mulohazalari iloji boricha qisqa, 
hisoblashlar esa tez bajarilishi kerak. Mashqlarga misollar keltiramiz: 
1) misollarning yechilishini tushuntiring: 
      
265            
724            
902         
600 
        
51     603     384    
249  
2) misollarni ustun shaklida yozing va yeching: 
813 — 15,    700—208,    301—196 
25 3) Misollarni yeching va natijani qo’shish bilan tekshiring: 
560—237,    808—49,    300—124 4) Misollarni 
yeching va natijani ayirish bilan tekshiring: 
717—98,       403—285,        500—269 
5) noto’g’ri yechilgan misollarning yechilishini  tushuntiring va ularni
to’g’ri yeching: 
        407            635              821                 +398          + 542          + 603   
       156            204     348            212               26                245  
      251                401  583  600  702    303 
6) tushirib qoldirilgan raqamlarni, yozing: 
+ 4 8               703 
   6          24  
  6 4 1  548 
7) nuqtalar o’rniga qanday belgi qo’yish kerak: 
400 —247 ... 301 —140;           904—541 ... 525 —159? 
Bu paytga kelib yozma hisoblashlar bilan yechiladigan 
tenglamalarni va          
2—3 amalli misollarni yechish ham kiritiladi. [25] 
1000 ichida nomerlash bilan tanishtirgandan so’ng bolalarni yaxlit 
yuzliklar va o’nliklarni bir xonali songa ko’paytirish va bo’lishni og’zaki 
bajarish bilan tanishtiriladi; ko’paytirish va bo’lishga doir misollar og’zaki 
yechiladi. So’ngra o’quvchilar 1000 ichida yozma ko’paytirish va bo’lishga 
o’tadilar. Uch xonali sonlarni ko’paytirish va bo’lish usullari ko’p xonali 
sonlarni ko’shish va ayirish usullaridan keskin farq qiladi hamda ancha 
murakkabdir. Yaxlit yuzliklar va o’nliklarni bir xonali songa og’zaki 
26 ko’paytirishda bo’linuvchini yuzlik yoki o’nlikning birliklari sifatida 
ifodalaydilar. 
90*4     90— bu 9 ta o’nlik. 9 o’nl.*4=36 o’nl. Yoki 360. Demak,             
                    90*4=360. 
80:2         80— bu 8 ta o’nlik. 8 o’nl.: 2=4 o’nlik yoki 
40.  Demak: 80 : 2=40. 
240*3   240— bu 24 ta o’nlik. 24 o’nl.*3. Bu yerda o’quvchi 
100 ichida                      jadvaldan tashqari ko’paytirish usullaridan 
foydalanadi: 
24*3=(20 + 4)*4=20*3 + 4*3=60+12=72.  24o’nl.*3=72 o’nl. Demak, 
240*3=720. 
270 : 9          270— bu 27  ta  o’nlik.   27 . o’nl. : 9=3   o’nl. 270 : 9=30. 
300*3          300— bu 3 ta yuzlik. 3 yuzl. • 3=9 yuzl. 300 • 3=900. 
800:4    800— bu   8   ta   yuzlik.   8   yuzl. : 4=2   yuzl. 800 : 4=200. 
Ko’paytirish va bo’lish jadvallarini bilgan bolalarda ko’paytirish va 
bo’lishning bu usullari unchalik qiyinchilik tug’dirmaydi. 
Bolalarni ko’paytirishning yozma usullari bilan tanishtirishdan oldin yana
bir bor yig’indini songa ko’paytirishning xossasini eslash zarurdir: 24*2= 
(20+4)*2=20*2+4*2=40+8=48.  
324*2=(300+20+4)*2=300*2+20*2+4*2=600+40+8=648. 
Sonlarni ko’paytirish (24*2 va 324*2) natijalarini olgach, o’qituvchi bu 
misollarni ustun shaklida yozib yechish qulay (qisqa) roq ekanini aytadi. 24 
sonining tarkibini tahlil qilgandan so’ng o’qituvchi bu misolni quyidagicha 
yozishi mumkin: 
2 ta o’nl. 4 birl. 
                                                             X         2                                . 
27 4 ta o’nl. 8 birl.=48 
Bu yozuvdan ko’rinadiki, ikki xonali sonni ko’paytirish bu sonning har 
bir xonasini birliklardan boshlab, ko’paytirishga keltiriladi. Uch xonali sonni bir
xonali songa ko’paytirishning quyidagi yozuvi bo’yicha ham mulohazalar xuddi
yuqoridagidekdir: 324 ni 2 ga ko’paytyrish kerak. Ikkinchi ko’paytuvchi (2) ni 
birinchi ko’paytuvchi (324) ning birliklari ostiga yozamiz.  
X 324 
      2  
  648 
Chiziqcha chizamiz. Chap tomonga  x  belgi qo’yamiz (bolalarga 
ko’paytirish amali faqat nuqta bilangina emas, balki bunday belgi bilan ham 
belgilanishini tushuntirib ketish kerak). Yozma ko’paytiryshni birliklardan 
boshlaymiz. 4 birlikni 2 ga ko’paytiramiz, 8 ta birlik hosil bo’ladi (4 birl.•2=8 
birl.). 8 ni birliklar ostiga yozamiz. O’nliklarni ko’paytiramiz: 2 ta o’nl.•2=4 ta 
o’nl. 4 ta o’nlikni o’nliklar ostiga yozamiz. Yuzliklarni ko’paytiramiz: 3 ta yuzl.
• 2= =6 ta yuzl. 6 yuzlikni yuzliklar ostiga yozamiz. Ko’paytma 648. 
Bir xonali songa yozma ko’paytirish hollari asta-sekin qiyinlashtirib 
boriladi. Dastlab birliklarda, so’ngra o’nliklarda xona birligidan o’tish soni 
kiritiladi. Masalan: 127*3, 231*4. 
X 127 
      3  
   381 
127   ni   3   ga   ko’paytirish  kerak.   Misolni ustun shaklida 
yozamiz. 
Birinchi ko’paytuvchi 127. Birliklar ostiga ikkinchi ko’paytuvchini 
yozamiz. Ko’paytirishni birliklardan boshlaymiz. 7 birlikni 3 ga ko’paytiramiz, 
28 21 birlik hosil bo’ladi (7 birl. • 3= =21 birl). 21 birl.=2 o’nl. 1 birl., 2 ta o’nlik 
va 1 ta birlik. 1 birlikni birliklar ostiga yozamiz, 2 ta o’nlikni eslab qolamiz, uni
keyin o’nliklarga qo’shamiz. 
O’nliklarni ko’paytiramiz. 2 ta o’nlikni 3 ga ko’paytirsak, 6 ta o’nlik 
hosil bo’ladi, bundan tashqari yana 2 ta o’nlik (dildagi) bor (2 o’nl.*3=6 o’nl.; 6
o’nl.+2 o’nl.=8 o’nl.), 2 ta o’nlikni 6 ta o’nlikka qo’shamiz, 8 ta o’nlik hosil 
bo’ladi. 8 o’nlikni o’nliklar ostiga yozaman. 
Yuzliklarni ko’paytiramiz. 1 yuzl. ni 3 ga ko’paytiraman, 3 yuzl. hosil 
bo’ladi  (1 yuzl.*3=3 yuzl.). 3 yuzlikni yuzliklar ostiga yozamiz. Ko’paytma: 
381.  X  231 
        4  
    924 
231 ni 4 ga ko’paytirish kerak. Misolni ustun shaklida yozamiz. Birinchi  
ko’paytuvchi 231. Uni yozamiz.  Birliklar ostiga ikkinchi ko’paytuvchini 
yozamiz. 
Dastlab birliklarni ko’paytiramiz. 1 birlikni 4 ga ko’paytiramiz, 4 birlik 
hosil bo’ladi: 1 birl.*4=4 birl. 4 ni birliklar ostiga yozamiz. O’nliklarni 
ko’paytiramiz. 3 o’nlikni 4 ga ko’paytirilsa, 12 o’nlik hosil bo’ladi, bu 1 yuzl. 
va 2 o’nl. 
(3o’nl.*4=12 o’nl., 12 o’nl.=1 yuzl. 2o’nl.). 2 o’nlikni o’nliklar ostiga 
yozaman, 1 ta yuzlikni esa dilda saqlaymiz. Bu yuzlikni yuzliklarga qo’shamiz. 
Yuzliklarni ko’paytiramiz, 2 yuzlikni 4 ga ko’paytiramiz, 8 yuzlik hosil bo’ladi,
yana 1 ta yuzlik bor, hammasi bo’lib, 9 ta yuzlik. 9 ni yuzliklar ostiga yozamiz. 
Ko’paytma: 924. 
Misollarni mufassal yechishni tushuntirishdan o’qituvchi rahbarligida 
qisqacha tushuntirishga (bunda xona birliklarining nomlari aytilmaydi) 
o’tadilar, masalan,  
X 241 
29    3  
 723 
241 ni 3 ga ko’paytirish kerak. 1 ni 3 ga ko’paytiraman. 3 ni birliklar 
ostiga yozaman. 4 ni 3 ga ko’paytiraman, 12 ni hosil qilaman, 2 ni yozaman, 1 
ni esda saqlayman. 2 ni 3 ga ko’paytiraman, 6 hosil bo’ladi,  dildagi  bilan 7 
bo’ladi. Uni yuzliklar ostiga yozaman. Ko’paytma 723.  
Bir xonali sonni uch xonali songa ko’paytirishda ko’paytirishning o’rin 
almashtirish xossasidan foydalaniladi: 7*112=112*7 
X  112 
        7  
  784 
7 ni 112 ga ko’paytirish kerak. Bu 112 ni 7 ga ko’paytirish degan so’zdir.
Misolni ustun shaklida yozaman. Birinchi ko’paytuvchi qilib 112 ni yozaman. 
Ikkinchi ko’paytuvchi uchun 7 sonini yozaman. Ko’paytirishni 
boshlayman. 
Dastlab birliklarni ko’paytiraman . . . 
Bir xonali songa ko’paytirishni o’rgangandan so’ng yozma bo’lishga 
tayyorgarlik boshlanadi. Dastlab bolalar bo’lish amali haqida bilganlarini 
takrorlaydilar: bo’lish — bu ko’paytirish amaliga teskari amaldir. Agar 48 ni 16
ga bo’lishimiz kerak bo’lsa, biz shunday sonni topishimiz kerakki, 16 ni bu 
songa ko’paytirganda natijada 48 ni berishi kerak. Bolalarni bo’lishning yozma 
belgisi |_  (burchak) bilan tanishtiriladi va qoldiqli bo’lishga doir (ma’lum 
hollar) bir nechta misol yechiladi: 
                
30 Bu misollarni yechishda bolalar bo’linuvchi bo’lish belgisining chap 
tomoniga, bo’luvchi bo’lish belgisi ichiga yozilishini aniqlaydilar. Bo’lish 
belgisining chiziqchasi ostiga bo’linma yoziladi. Bo’linuvchi ostiga bo’luvchi 
bo’lingan son, chiziqcha ostiga esa qoldiq yoziladi. Bo’linuvchi bilan bo’luvchi 
bo’lingan son orasiga   —   (minus, ayiruv) belgisi qo’yiladi. 
Ana shunday o’tkazilgan tayyorgarlik ishidan so’ng bir xonali songa 
bo’lish bilan tanishishga o’tiladi. 
Masalan, 426 ni 2 ga bo’lish misoli qaralayotgan bo’lsin. Dastlab bolalar 
o’qituvchi rahbarligida yig’indini songa bo’lish xossasidan foydalanib, bo’lishni
bajaradilar: 
426 : 2= (400+20+6) : 2=400 : 2+20 : 2+6 : 2=200+ + 10+3=213. 
804 : 4=(800+4) : 4=800 : 4+4 : 4=200+1=201. 
Bu yechilishlar  tahlil qilib chiqilgach, o’qituvchi yozma bo’lish usulini 
qarab chiqishni boshlaydi: 426 ni 2 ga bo’lish kerak. Bo’lishga doir bu misolni 
ustun shaklida yozamiz. Bo’linuvchi 426, bo’luvchi 2. Bo’linuvchida 4 ta 
yuzlik, 2 ta o’nlik va 6 ta birlik bor. Yuzliklarni bo’lishdan boshlaymiz. 4 yuzlik
2 ga bo’linadi, 2 chiqadi (4 yuzl.: 2=2 yuzl.). 2 ni bo’linmaga yozamiz. Qaysi 
sonni bo’lganimizni aniqlaymiz (2-2=4). 4 ni yuzliklar ostiga yozamiz. 
Ayiramiz, necha qolganini aniqlaymiz (hech qanday son qolmaydi). Chiziqcha 
ostiga o’nliklarni yozamiz. Bizda 2 ta o’nlik bor. 2 ta o’nlikni 2 ga bo’lamiz (2 
o’nl. : 2—1 o’nl.), 1 hosil bo’ladi. Bo’linmaga 1 ni yozamiz (2 yuzlikdan 
keyin), nechta o’nlikni bo’lganimizni aniqlaymiz. Buning uchun 2 ni 1 ga 
ko’paytiramiz, 2 chiqadi, uni o’nliklar ostiga yozamiz. Bo’linmagan nechta 
31 o’nlik qolganini bilish uchun ayiramiz (hech nima). Chiziqcha ostiga 6 birlikni 
yozamiz. 6 birlikni 2 ga bo’lamiz, 3 birlik chiqadi. 3 ni bo’linmaga yozamiz (1 
dan keyin). Nechta birlikni bo’lganimizni aniqlaymiz. 2 ni 3 ga ko’paytiramiz, 6
hosil bo’ladi. Uni 6 raqami ostiga yozamiz. Nechta qolganini bshshsh^uchun 
ayiramiz (hech nima). Bo’lishga son qolmadi. Shuning uchun chiziqcha ostiga 0
raqamini yozamiz. Bo’linma: 213. 
Misolni  yechishni  bunday  tushuntirgandan  so’ng  (o’quvchilar 
uni 
daftarlariga yozmaydilar) o’qituvchi bo’lish algoritmini tushuntirishga, 
ya’ni to’liq bo’lmagan (to’liqmas) bo’linuvchilarni hosil qilish o’quvini, 
bo’linmaning raqamlari sonini aniqlashga, har qaysi hisoblash amalini 
tushuntirishga kirishadi: bo’linmaning tegishli raqamini topish uchun to’liqmas 
bo’linuvchi bo’luvchiga bo’linadi; bo’linmaning topilgan raqami bo’luvchiga 
ko’paytiriladi (nechta birlik (yuzlik, o’nlik) ni bo’linganligini bilish uchun); bu 
xonaning nechta birligi hali bo’linmaganligini bilish uchun hosil bo’lgan 
ko’paytmani to’liqmas bo’linuvchidan ayiriladi; bo’linmadagi raqam to’g’ri 
topilganligi tekshiriladi. 
 
Masalan, 936 ni 3 ga bo’lish kerak bo’lsin. Bu misolni ustun shaklida 
yozamiz. Bo’linuvchi 936, unda 9 ta yuzlik, 3 ta o’nlik, 6 ta birlik bor. 9 ta 
yuzni 3 ga bo’lish mumkin, demak, bo’linmada uchta raqam bo’ladi — yuzlar, 
o’nlar va birlar. Bo’linmada uchta nuqta qo’yamiz — bu har qaysi nuqta o’rniga
raqam yozishimizni eslab turish uchun.  
32  
Bo’lishni boshlaymiz. Yuzliklarni bo’lamiz. 9 yuzl.: 3=3 yuzl. 
Bo’linmaga 3 ni yozamiz. Nechtani bo’lganimizni aniqlaymiz. Ko’paytiramiz: 
3•3=9. Uni yuzliklar ostiga yozamiz. Ayiramiz: 9—9=0. Yuzliklar butunlay 
bo’linadi. 
O’nliklarni  bo’lamiz,  3  o’nl.: 3=1 o’nl. 1 ni bo’linmada   o’nliklar   
o’rniga   yozamiz.   Bo’linmagan   nechta o’nliklar qolganini aniqlaymiz. 
O’nliklarni ham butunlay bo’ldik. Birliklarni bo’lamiz. 6 birl. : 3=2 birl. 2 ni 
bo’linmada birliklar o’rniga yozamiz. Nechta birlikni bo’lganimizni aniqlaymiz.
3 ni 2 ga ko’paytiramiz (3*2=6). Birliklarni ham bo’lib bo’ldik. Chiziqcha 
ostiga 0 ni yozamiz. Bo’linma: 312. 
Tekshirish: 312*3=936. 
Bo’lish usullari qiyinlashtirib boriladi. 
 
Bo’linuvchi 729, unda 7 ta yuzlik, 2 ta o’nlik, 9 ta birlik bor. 
Bo’luvchi 3.             
Yuzliklarni 3 ga bo’lish mumkinligini aniqlaymiz.  7 yuzl. : 3=2 yuzl.  
Ko’paytiramiz: 3*2=6 yuzl. 6 yuzl. ni ayiramiz. 7—6=1 (yuzl.) Yana bitta 
yuzlikni bo’lish qoldi. 1 yuzl. va 2 o’nl. 12 o’nl. ga teng. O’nliklarni bo’lamiz. 
12:3=4 o’nl. 
33 4*3=12 (o’nl.) —bo’ldik. 
Birliklarni bo’lamiz. 9:3=3 (birl). Ko’paytiramiz: 3*3=9. 
Ayiramiz: 9—9=0. 
Qoldiq qolmadi. Bo’linmani o’qiymiz: bo’linma 243.  
Tekshiramiz: x 243 
                                        3                  
                                   729     to’g’ri yechilgan. 
 
Endi bolalarni qisqaroq mulohaza yuritishga o’rgatiladi. Bu misolda 9 ta 
yuzlik bo’linadi. Javobda uch xonali son. Uchta nuqta   qo’yamiz.    Yuzliklarni 
bo’laman: 18 9 : 3=3 (yuzl.) Ko’paytiraman: 3*3=9. Ayiraman: 9 — 9=0. 
Qoldiq yo’q. 
O’nliklarni bo’laman: 7:3=2 (o’nl.) — qoldiq bor. Ko’paytiraman: 
2*3=6. Ayiraman: 7— 6=1 (o’nl.) 1 ta o’nlikni ham bo’lish kerak. Birliklarni 
bo’laman: 1 o’nl. va 8 birl. 18 birl. ga teng. 18 : 3=6 (birl.) Ko’paytiraman: 
6*3=18(birl.). 
Ayiraman: 18—18=0 (qoldiq yo’q). 
Bo’linma: 326. 
 
34  Bo’linuvchi 279, unda 2 ta yuzlik, 7 ta o’nlik, 9 ta birlik bor. Bo’luvchi 
9. 2 yuzl.ni 9 ga hech bo’lmaganda bittadan yuzlik bo’ladigan  qilib   bo’lish  
mumkin  emas. Demak, javobda   2  ta   raqam — o’nliklar   va   birliklar 
bo’ladi. 
O’nliklarni bo’laman: 2 yuzl. va 7 o’nl. 27 o’nl. ni beradi, 27:9=3 (o’nl.) 
Ko’paytiraman: 3*9=27 (o’nl.). Ayiraman: 27—27=0 (qoldiq yo’q). 
Birliklarni bo’laman: 9:9=1 (birl.). Ko’paytiraman: 1*9=9. Ayiraman       
9—9=0   (qoldiq  yo’q).   Bo’linma:   31.  
100 ichida   bir  xonali   songa   ko’paytirish  va   bo’lish ana shunday 
bajariladi.  
2.2. O`quvchılarda yozma hısoblash ko`nıkmalarını hosıl qılısh .  
1.Arifmetik amallarni o`rganishdagi navbatdagi juda muhim masalalar og`zaki 
va yozma hisoblash usullaridan ongli foydalanish asosida o`quvchilarda hisoblash 
ko`nikmalarini shakllantirish bilan bog`liqdir.  
Og`zaki  hisoblashlarning  asosiy  ko`nikmalari  I  va  II  sinflarda  shakllanadi 
III sinfda “Minglik”mavzusida hisoblashlar ustida ish boshlanadi va bu ish IV sinfda 
poyoniga yetadi.Shu bilan  birga  yozma  hisoblashlarda  og`zaki  hisoblash  
ko`nikmalari takomillasha bordi,chunki og`zaki hisoblashlar yozma hisoblash 
jarayoniga tarkibiy eliment sifatida kiradi.  
Og`zaki hisoblash ko`nikmalariga ega bo`lish yozma hisoblashlarni ko`proq 
muvaffaqiyatli bajarishni ta`minlaydi.  
35 Og`zaki  hisoblash usullari ham  yozma hisoblash  usullari  ham,  yuqorida 
ta`kidlanganidek, amallar  hisoblari  va  ulardan  kelib  chiqadigan  natijalarni  amallar 
komponentlari  bilan  natijalari orasidagi bog`lanishlari belganlikka asoslanadi.  
Ammo og`zaki va yozma hisoblash usullarining farq qiluvchi xossalari ham bor. 
Og`zaki hisoblash xossalari:  
1) Hisoblashlar  yozuvlarsiz  (ya`ni  miyada  bajariladi)  yoki  
yozuvlar  bilan  tushuntirib berilishi mumkin: Bunda yechimlarni:  
a) tushuntirishlarni tula yozish bilan (ya`ni hisoblash usulini  dastlabki  
mustahkamlash bosqichida) berish mumkin.  
Masalan:  
23+4=(20+3)+4=20+(3+4)=27  
9+3=9+(1+2)=(9+1)+2=12  
b) berilganlarni va natijani yozish mumkin. Masalan:  
23+4=27  
9+3=12  
v) hisoblash natijalarini nomerlab yozish mumkin (bunda tekshirish 
osonlashadi).  
Masalan:  
1) 27  
2) 12 va hakozo.  
2) Hisoblashlar yuqori xona birliklaridan boshlab bajariladi.  
Masalan:  
430-210=(400+30)-(200+10)=(400-200)+(30-10)=200+20=220  
3) Oraliq natijalar xotirada saqlanadi.  
36 4) Hisoblashlar har xil usullar bilan bajarilishi mumkin.  
Masalan:  
a) 26x12=(10+2)=26x10+26x2=260+52=312  
b) 26x12=(20+6)x12=20x12+6x12=240+72=312  
v) 26x12=26x(3x4)=(26x3)x4=78x4=312  
5) Amallar     10va     100     yengilroq     hollarda     1000     ichida     va     ko`p
xonali  sonlar  ichida hisoblashlarning og`zaki usullaridan foydalanadi. Masalan:
54024:6=9004  
Yozma hisoblash xossalari  
1. Hisoblashlar     yozma     bajariladi.     Yozma     hisoblashlarda     yechimini
yozish  ustun  qilib bajariladi.  
2. Hisoblashlar quyi xona birliklari dan boshlanadi. (yozma bo’lish binodan
mustasno)  
Masalan:  
3. Oraliq natijalar darhol yoziladi.  
4. Hisoblashlar     o’rnatilgan     qoidalar     bo’yicha,     shu     bilan     birga     bitta
yagona  usul  bilan bajariladi.  
5. 1000 ichida va ko’p xonali sonlar ustid amallar   hisoblashlarning   yozma
usullaridan foydalanib bajariladi:  
Masalan:    
Ba’zi misollarni og’zaki ham, yozma ham yechish mumkin.  
Bu hollarda o’quvchilar yechimlarni taqqoslab, arifmetik amallarning 
mazmunini va sonlar ustida bajarilayotgan amallar mazmunini yaxshi tushunib 
oladilar.  
37 O’qitish prosessida har xil metodlar, usullar va vositalardan foydalanib ko’p 
sonda  mashq qildirish xarakteridagi mashqlarni bajarish bilan arifmetik amallarni 
jadval hollarini o`zlashtirishni avtomotizmga (yod olishga) yetkazishi kerak.  
Arifmetik amallarning jadval hollarini yetarlicha puxta o`zlashtirmaslik yozma 
hisoblash usullarini o`zlashtirishda pand berib qo`yishi mumkin, bu hisoblashlar ham 
III sinfda avtomatizmga yetkazilishi kerak 
Qo’shish va ayirish, ko’paytirish va bo’lish amali ma’nosini ochib berish hamda 
uni bosqichlab konsentrlarda bajarishni o’rgatish. O’quvchilarning og’zaki va yozma 
hisoblash malakalarini shakllantirish. (6 soat) Mashg’ulot maqsadi: Fakultativ darslarni
tashkil etish mazmuni bo’yicha ma’lumotga  ega bo’lish, tajribada sinash.  
Mashg’ulot jihozi: darslik daftar, tarqatma materiallar, doska, bo’r, marker va 
visual tarqatmalar  va  boshqalar.  
Amaliy ishlash uchun topshiriqlar. 
1. Mavzu haqida qisqacha ma`lumot.  
2. Mavzuga doir didaktik topshiriqlar 
3. Keys uchun vaziyat. 
Mavzu haqida qisqacha ma`lumot. 
Fakultativ mashtulotlar boshlangich sinf o’quvchilarini tarbiyalashda ularga kasb
tanlashga oid bilim berishda yuqori kursatkich natijalar beradi. Ayniksa iqtidorli 
o’quvchilarda qaysi fanga qizikishi, dunyokarashi, zehni namoyon buladi. Bu esa 
boshlangich sinflarda o’quvchilarga to’la to’kis bilim berishda har bir o’quvchining 
individual xususiyatlarini o’rganishda o’qituvchiga namoyon buladi. 
Boshlang’ich sinflarda fakultativ mashg’ulotlarni birinchi navbatda matematika 
darslarida tashkil kilish biz uchun katta ahamiyatga ega bo’ladi. shu o’rinda birinchi 
bosqida o’quvchilar orasidan matematimaka saviyasini aniqlashga imkon berib 
o’qituvchi matematikaga qiziquvchilar bilan til topa oladi. Boshlang’ich sinflarda 
fakultativ mashg’lotlarni ikkinchi bosqchida turli matematik o’yinlar didaktik o’yinlar,
38 matematik olimpiadalar, kechalar, viktorinalar o’tkazishga yordam beradi, hamda 
imkoniyat yaratadi. Ilmiy texnikaviy progress matematikaga bog’langanligi sababli 
asta sekin murakkabroq masalalar yechimini o’rganishga imkoniyat beradi. Masalan:  
EXMda,  mikrokalkulyatorda hisoblashlar o’rganiladi. Boshlang’ich sinflarda  
fakultativ mashg’ulotlarni uchinchi bosqichida o’quvchilarni matematik tafakkuri 
rivojlanib fikrlash qobiliyati rivojlanadi. To’rtinchi bosqichda matematikaga 
qiziquvchan o’quvchilarni fan o’qituvchilari ayniqsa boshlang’ich sinf o’qituvchilari 
hozirgi zamon davriga mos qilib shu fakulьtativ darslarni davom ettirib to’garakda 
qatnashishlarini e’tibordan chetda qoldirmasligi lozim. Fakuьtativ mashg’ulotlarni 
boshlang’ich sinflarda turli xil tarzda olib borish mumkin ayniqsa 
III-IV sinflarda qizikdrli ya’ni: - o’quvchilarni matematikaga bo’lgan qiziqishini har 
tomonlama hisobga olgan holda olib borish lozim. Fakultativ mashgulotlar I sinfda 
20 soat o’tiladi II- IV sinflarda 34 soat o’tiladi, I sinfda II chorakda boshlab o’tiladi. IV
sinflarda ko’pincha murakkab masalalar ustida ishlash uchun fakultativ mashg’ 
ulotlarda masalalar ustida ishlash uchun 10 soat ajratiiadi. Boshlang’ch sinflarda 
matematika fanidan fakultativ mashg’ulotlar taxminiy rejasini keltiramiz. 
Boshlang’ich sinflarda fakultativ mashg’ulotlarni tashkil etish mohiyati juda katta 
ahamiyat kasb etadi. Fakultativ mashg’ulotlarda darslik material larini 
takrorlamaydigan materiallar rganilib, iekin e'tibor Boshlang’ich sinf quvchilarining 
darsdan olgan bilimini mustahkamlash va chuqurlashtirishga qaratilishi lozim. 
Ayniqsa, sharq mutafakkirlari ijodini rganish, matematika darslari samaradorligini 
oshirishda tarixiy materiallardan foydalanish har bir mash ulotlarda tavsiya etiladi.  
Masalan, Mashg’ulotda Abu Rayhon Beruniy;  
Mashg’ulotda Ibn Sino, keyingisida Al-Xorazmiy, Ulu bek kabi mutafakkirlar 
merosidan Boshlang’ ich sinfga xos tomonlari rganiladi. IV sinfda fakultativ mash 
ulotlarda rganish mumkin b lgan taxminiy  reja-Abu Ali ibn Sinoga ba ishlangan 
mashg’ ulot na- munasini sizlarga havola etamiz. 
Birinchi bo’limda turli ketma-ketlik sonlar xossalari bayon etilgan.  
39 Ikkinchi taIimda sonlar tengligini tengsizligi bilan solishtirish amallari 
кo’rsatiladi. 
Uchinchi bo’limda arifmetikaning geometriya qonunlaridan ay-  rimlari bilan 
bog’lanish ifodalanadi.  
To‘rtinchi bo’limda arifmetik va geometrik кo‘rsatmali vositalar aniqlanadi.  
IV sinfda matematikadan fakultativ mashg’ulotlarda quyidagi xossalardan 
foydalanish mumkin.  
Sonlarning xossalari Ibn Sino aytishicha sonlarning tabiiy qatori shunday 
berilgan:  
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,1 1 , 1 2 , 1 3 ,  ...  
Bunday qatordagi har bir sonning boshqalariga turlicha bog’lanishlari xossalari 
olim tomonidan кo‘rsatib beriladi. Sonning eng ilgarigi mashhur xossasi  
1.Har bir son yonidagi kichigi bilan kattasi yig’indisining yarmiga teng hamda 
zidan shunday teng uzoqlikdagi sonlar yig’indisining yarmiga teng.  
Masalan, 5 ni tanlasak, yonidagi kichigi 4, kattasi 6.  
Кo’ramizki, 5=(4+6):2, bu 5 dan 3 va 7,  
2 va 8 dan teng uzoqlikda, shuning uchun 5=(3+7):2 va 5=(2+8):2.  
2.Har bir son o’ziga кo’paytmasining 2 martasiga 2 qo’shilgani bilan ikki 
yondagi qo‘shni sonning o’ziga к paytmasi yig’indisiga teng bo’ladi.  
Berilgan son 6 bo’lsin, yonidagi sonlar 5 va 7.  
6 • 6 • 2 + 2 = 74, 5 • 5 + 7 • 7 = 74.  
Demak, 6 * 6 * 2 + 2 = 5 *  5+7 • 7.  
40 XULOSA
Mamlakatimizda   sog`lom   va   barkamol   avlodni   tarbiyalash,   yoshlarni   XXI
asr   talabalariga   to`liq   javob   beradigan   har   tomonlama   rivojlangan   shaxslar   yetib
voyaga   yetkazish,   ularni   hozirgi   zamon   fani   asoslari   bilan   qo`rollantirish   umum
ta`lim maktablari oldida turgan eng muhim vazifalardan biridir.
Ta`lim   jarayonida   yangi   axborot   kommunikasiya   va   pedagogik
texnologiyalarni,   elektron   darsliklar,   multimediyalar   vositalarini   keng   joriy   etish
orqali   mamlakatimiz   maktablarida   o`qitish   sifatini   tubdan   yaxshilash   vazifasi
qo`yiladi.
Faqatgina chinakam ma`rifattli odam inson qadrini o`zliginianglash, erkin va
jamyatda   yashash   jahon   hamjamiyatida   o`ziga   mos,   obro`li   o`rin   egallash   uchun
fidoilik bilan ko`rsatish kerak.
Matematika   o`qitish   o`quvchilarni   savodlilikka,   tirishqoqlikka,   puxtalikka,
o`z   fikri   va   xulosalarini   nazorat   qila   olishga   ayniqsa,   ko`zatish,   tajriba   va
faximlash asosida aytiladigan fikrlarning ravon bo`lishiga erishish kerak.
Matematika   fanini   o`qitishning   o`zi   o`quvchilarda   diqqat   va   fikrni   bir
narsaga to`play bilishni tarbiyalaydi.
Hozirgi   vaqtda   hayotimizning   hamma   sohalarida   hisoblash   asboblarida
hisoblash katta ahamiyatga egadir, lekin shu bilan bir qatorda, kundalik turmushda
ham   zarur   bo`lgan   hisoblashlarni   tez,   aniq,   ba`zan   yo`l-yo`lakay,   yani   og`zaki
hisoblashni bilish talab qilinadi.
Hisoblash   usullari   kundalik   turmushimizda   keng   qo`llaniladi.   Bundan
tashqari   o`quvchilarda   tahliliy   mulohoza,   mantiqiy   mushoxada,   fazoviy   tasavvur,
absstrakt tafakkurni shakllantiradi.
Muhim   vazifalardan   biri   o`quvchilarda   og`zaki   va   yozma   hisoblash
ko`nikmalarini   shakllantirishdir.   Uni   shu   darajaga   yetkazish   kerakki,   arifmetik
amallarni bajarish juda tez va aniq bo`lashi   kerak.
Murakkab   masalalarda   og`zaki   hisoblashni   bilish   o`quvchilarda   ko`proq
masalalar yechishga va o`larni mufassal analiz qilishga imkon beradi. Malakalarni
41 mustahkamlashda   va   o`quvchilar   bilmini   tekshirishda   ham   og`zaki   hisoblashning
ahamiyati katta.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. Sh. Mirziyoyev.   “Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob halqimiz bilan 
quramiz” -Toshkent: O'zbekiston 2019 y.
2. Sh. Mirziyoyev.   “niyati ulug’ halqning-ishi ham ulug, hayoti yorug’ va 
kelajagi farovon bo’ladi” -Toshkent: O'zbekiston 2019 y.
3. Karimov I.A. Istiqqlol va ma'naviyat. –Toshkent: O'zbekiston,   1995.
4. Karimov I.A. Yangicha fikrlash va ishlash – davr talabi. 5-tom. –
Toshkent: O'zbekiston, 1997. -384   b.
5. Karimov I.A. Barkamol avlod - O'zbekiston taraqqiyotining poydevori. 
Barkamol avlod orzusi. -Toshkent: Sharq, 1999. – 8-30-b.
6. Karimov I.A. O'zbekiston XXI asrga intilmoqda. -Toshkent: O'zbekiston, 
1998. –48   b.
7. Karimov A. “Buyuk kelajagimiz huquqiy kafolatlari”  “Toshkent 
Sharq”  nashriyoti 1993  yil.
8. Barkamol avlod - O'zbekiston taraqqiyotining poydcvori.- 1 
«Sharq» nashriyot-matbaa kontsemi, 1997.
9. Axmedov M. .Abduraxmonova N.Jumacv M.E. Birinchi sinf 
matematika darsligi.)Toshkent. "Sharq" 2005 yil., 160   bet
8 Axmedov M va boshqalar. To'rtinchi sinl matematika darsln-.i. 
Toshkent. "O'qituvchi" 2005 yil
9. Axmedov M. .Abduraxmonova NJumaev M.E. Birinchi sinl' 
matemalika darsligi metodik qo'llanma.)Toshkent. "Sharq" 2005 yil., 96   bet
42 10. Bikbaeva N.U, R.I.Sidelnikova,G.A.Adambekova. Boshlang'ich 
sinllarda matematika o'qitish metodikasi. (O'rta maktab bosh'ang'ich sinf 
o'qituvchilari uchun metodik qo'llanma..) Toshkent. "O'qituvchi" 1996   yil.
11. Bikboeva.N.U. Yangiboeva E.Ya. Ikkinchi sinf m.itematika 
darsligi. Toshkent. "O'qituvchi" 2005   yil.
12. Bikboeva.N.U. Yangiboeva E.Ya. Uchinchi sinf matematika 
darsligi. Toshkent. "O'qituvchi" 2005   yil.
13. Jumaev M.E, Matematika o'qitish metodikasi (KIIK uchun ) 
Toshkent. "11m Ziyo" 2003   yil.
14. Jumaev M.E, Bolalarda matematik tushunchr.larni rivojlantirish 
nazariynsi va metodikasi. (KHK uchun ) Toshkent. "Urn Ziyo" 2005   yil.
15. Jumaev M.E. va boshq. Birinchi sinf matematika daftari. Toshkent. 
"Sarq" 2005 yil., 64 bet 16.Ta'lim taraqqiyoti. O'zbekiston Respublikasi Xalq 
ta'limi Vazirligining a x b orotnomasi.  7-  maxsus son.1999 yil. 136-178 betlar. 
Toshkent. "Sharq" Umumiy. o'rta ta'lim Davlat ta'Iim standarti va o'quv   dasturi.
17. Haydarov M., Hasanboeva O. Pedagogik amaliyotni tashkil etish 
metodikasi. Toshkent. TDPU, 20C3 yil. 40   bet
18. Jumaev E.E, Boshlang'ich matematika nazariyasi va metodikasi. 
(KHK uchun)   Toshkent. "Amoprint" 2005   yil.
19. Jumaev M.E, Tadjiyeva Z.G". Boshlang'ich sinfiarda matematikadaa
fakultativ darslami tashkil etish metodikasi. Toshkent. "TDPU" 2005   yil.
20. Tadjiyeva Z.G'. Boshlang'ich matematika darslarida tarixiy 
matcriallardan   foydalanish. Toshkent. "Uzkomzentr" 2003   yil
43 44

3- sinflarda matematikadan

yozma hisoblashga o’rgatish metodlari

 

 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский