4-sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida qo’shimcha mashqlardan foydalanish metodlari.

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM ,  FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
T ERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI BOSHLANG’ICH TA’LIM
KAFEDRASI (SIRTQI) “BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT
TARBIYAVIY ISH” YO’NALISHI
4-KURS 406-GURUH TALABASI
MAMATOV RAMAZONNING
“ONA TILI O’QITISH METODIKASI” FANIDAN TAYYORLAGAN
KURS ISHI
MAVZU:  4-sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida qo’shimcha
mashqlardan foydalanish metodlari.
  Bajardi :___________________________
  Ilmiy rahbar:_______________________                                                       
TERMIZ-2023
1 MAVZU:4 -SINF  ONA TILI VA O’QISH SAVODXONLIGI DARSLARIDA
QO’SHIMCHA MASHQLARDAN FOYDALANISH  METODLARI.
Reja:
Kirish..  .........................................................................................................3
I.Bob.Boshlang’ich sinf  ona tili va o’qish savodxonligi 
1.1.Boshlang’ich sinflarda ona tili o’qitish metodikasi  fanining    predmeti va 
vazifalari .........................................................................................................5
1.2  Savod o’rgatish metodikasining ilmiy, psixologik va 
lingvistik asoslari .........................................................................................13
II.BOB.4 -sinf  ona tili va o’qish savodxonligi darslarida qo’shimcha 
mashqlardan foydalanish  metodlari.
2.1  Savod o’rgatish metodlarining  qiyosiy - tanqidiy  ta h lili ........................16
2.2 “ Bоshlang’ich sinf  ona tili darslarida qo’shimcha 
vositalardan foydalanish uslublari   ..............................................................21
Xulosa .............................................................. ..........................................34
 Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................35
2 Kirish 
Mavzuning dolzarbligi :Boshlang‘ich sinflarda ona tili ta’lim sohasining 
mazmuni va tarkibiy qismlari Ta’lim mazmuni o‘quv rejalari dasturi va darsliklar 
o‘quv–metodik qo‘llanmalarda o‘z ifodasini topadi. Ona tili davlat ta’lim standarti,
dasturi va darsliklari o‘quvchilarning o‘rganishlari uchun tanlangan va ularning 
o‘zlashtirishlariga muvofiqlashtirilgan til materiallarini o‘z ichiga oladi.
Ona   tili   ta’limi   mazmuni   tilshunoslikning   uch   asosiy   qatlami   –   fonetika,
leksika,   grammatikaga   (grammatikaning   morfologiya   va   sintaksis   qismlari)
ajartilib o‘rgatiladi.
Boshlang‘ich   ta’limda   ona   tili   ta’lim   mazmunining   negizi   quyidagilarni   o‘z
ichiga oladi:
–nutq tovushlari (unli va undosh, jarangli va jarangsiz);
–bo‘g‘in   (urg‘uli   va   urg‘usiz   bo‘g‘inlar,   ochiq   va   yopiq   bo‘g‘inlar,   fonetik
tahlil);
–so‘z   (so‘z   ma’nolari,   bir   va   ko‘p   ma’noli   so‘zlar,   ma’nodosh   so‘zlar,
qarama-qarshi ma’noli so‘zlar, shevaga xos so‘zlar, uyadosh so‘zlar, kasb-hunarga
xos so‘zlar, lug‘aviy tahlil);
–o‘zak,   negiz,   qo‘shimcha,   old   qo‘shimcha,   affiks,   so‘z   tarkibining   tahlili,
so‘z   yasovchi   qo‘shimcha,   predmet   nomi   qo‘shimchasi,   predmetning   rang-tusini
bildiruvchi   so‘zlar,   predmetga,   uning   rang-tusi   va   miqdoriga   ishorani   ifodalovchi
so‘zlar, ish-harakatning nomini, tarzini, maqsad va holatini ifodalovchi so‘zlar;
–ko‘makchilar va bog‘lovchilar;
–gap (darak ma’nosini ifodalovchi so‘zlar, sroq ma’nosini ifodalovchi gaplar,
his-hayajonni ifodalovchi gaplar);
–tinish belgilari (nuqta, so‘roq, undov, vergul);
–matn   (matnning   tuzilishi,   mavzu,   asosiy   fikr,   sarlavha,   reja,   so‘zboshi,
taqqoslash, dialog, monolog, bayon, kichik insho, og‘zaki va yozma ijodiyot);
–xat, xabar, tabriknoma, maqola, taklifnoma.
3 Kurs   ishining   maqsadi:   Ona   tili   o‘qitishning   mazmuni   va   metodlari
o‘quvchilarga   dastur   talab   qilgan   hajmda   puxta   bilim   berish,   ko‘nikma   va
malakalarni hosil qilishga ko‘maklashadi.
Kurs   ishining   vazifasi :   Boshlang’ich   sinf   ona     tili   darslarida   o’quvchilarni
chiroyli yozuvga o’rgatish metodikasi.
Kurs ishining   ob’ekti: Ona tili ta’lim mazmuninigg birinchi muhim tarkibiy
qismi   o‘quvchilar   egallashi   zarur   bo‘lgan   bilimlar   tizimidir.   Ona   tilidan   bilimlar
tizimi deganda bir–biriga uzviy bog‘liq bo‘lgan til faktlari, tushunchalar, qoidalar,
ta’riflar tizimi tushuniladi.
Kurs ishining  predmeti :  Boshlang’ich sinf ona  tili darslarida o’quvchilarni
chiroyli yozuvga o’rgatishda didaktik o’yinlardan foydalanish.
Kurs ishining tuzilishi:  Kurs ishi kirish, asosiy qism, 2 bob, 4 ta reja, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlar ro’yixatidan iborat.  
4 I.Bob.Boshlang’ich sinf  ona tili va o’qish savodxonligi
1.1.Boshlang’ich sinflarda ona tili o’qitish metodikasi  fanining    predmeti va
vazifalari
Metod   aslida   yunoncha   “metodos”   so’zidan   olingan   bo’lib,   “bilish   va
tadqiqot yo’li”, “nazariya”, “ta’limot”   kabi ma’nolarni bildiradi 1
. Metodika   (yun.
“methodike”)   biror   ishni   bajarish,   amalga   oshirish,   ado   etish   metodlarining,
usullarining   yig’indisi   yoki   o’qitish   usullari   haqidagi   ta’limot 2
     ta’lim   berish
metodlari, yo’llari va vositalari haqidagi fandir.  3
Boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   o’qitish   metodikasi   fanining   predmeti
o’quvchilarga o’zbek tilini o’rgatish yo’llari va vositalari, ona tilini egallash, ya’ni
nutqni,   o’qish   va   yozishni,   grammatika   va   imloni   o’zlashtirib   olish   to’g’risidagi
ilmdir. 
Metodika   maktab   oldiga   qo’yilgan   ta’lim   va   tarbiyaviy   vazifalardan   kelib
chiqib, ona tilini o’rgatishning vazifalarini va mazmunini belgilaydi, ta’lim-tarbiya
berish   jarayonini   tekshiradi,   shu   jarayonning   qonuniyatlarini   va   ta’lim   berish
usullarining ilmiy asoslangan tizimini belgilaydi. 
  Metodika  fani  quyidagi masalalarni o’rganadi:
1.   O’qitishning vazifalari  va mazmunini  aniqlaydi.   Nimani    o’qitish   kerak?
s avoliga   javob   ber adi,   ya’ni   boshlang’ich   sinf lar   ona   tili   kursining   dasturlarini,
ta’lim   mazmunini   belgilab   beradi,   o’quvchilar   uchun   darsliklar   va   qo’llanmalar
yaratib,   ularni   takomillashtirib ,   samaradorligi   va     muvofiqligini   doimiy   nazorat
qilib  boradi.
 2.   O’qitish   metodlari,   tamoyillari, usullari ,  dars  va  uning turlarini, o’quvchilar
a maliy ishlari    mashqlar va yozma ishlar ning   izchil   tizimini   ishlab chiqadi , ya ’ni
“Qanday   o’qitish   kerak?”   savoliga  javob  tayyorlab beradi.          
    3.   O’quvchilarga   ona   tilidan   bilim   berish   va   ko’nikma   hosil   qilishda   ilmiy
nuqtai nazardan eng foydali shar t -sharoitlar  haqidagi  masalalarni  ha l   qiladi , ya ’ni
1
  Ўзбекистон Миллий энциклопедияси.  Т.: “Ўзбекистон Миллий энциклопедияси” 
Давлат илмий нашриёти, 2003.  5-жилд, 613-бет.
2
 Ўзбек тилининг изоҳли луғати. – Т.: “ЎМЭ” Давлат илмий нашриёти, 2006.– 2-жилд, 582-
б.
3
5 “Nega   xud d i   mana   shunday   o’qitish   kerak?”   savoliga   javob   tayyorlaydi.   Eng
foydali   materiallarni   o’rganadi,   tanlangan   metodlarni   asosla ydi ,   tavsiyalarni
eksperimental   tekshiradi. 
Boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   o’qitish   metodikasi     yuqori   sinflarda   ona   tili
o’qitish   metodikasining   dastlabki   bosqich i   bo’lib,   u   tekshiradigan   masalalarni
boshlang’ich sinf o’quvchilariga tadbiqan   (muvofiq ravishda) o’rgatadi. SHu   bilan
birga,   boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   o’qitish   metodikasining   o’ziga   xos
xususiyatlari   mavjud.   Boshlang’ich   sinflarda   ona   tilini   o’qitish   grammatika,   imlo
va   unga   bog’liq   holda   nutq   o’stirish   metodikasinigina   emas,   balki   xat-savod
o’rgatish,  sinfda va sinfdan tashqari  o’qish   metodika lari ni ham o’z ichiga oladi.
SHulardan   kelib   chiqib ,   boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   o’qitish   metodikasi
fani quyidagi  vazifalar ni bajaradi:
a)   boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   kursining   mazmuni,   hajmi   va   mavjud
tizimini,   ya’ni   kursning   (xat-savod   o’rgatish,   o’qish,   grammatika,   imlo,   nutq
o’stirish va hok.) dasturini belgilash va asoslash;
b)   o’qish   va   yozuvdan   bilim   va   ko’nikmalarning   shakllanishi   jarayonini
hamda   bu   jarayonda   o’quvchilar   duch   keladigan   qiyinchiliklarni   o’rganish,
xatolarning   sababini   tahlil   qilish,   ularning   oldini   olish   va   to’g’rilashga   yordam
beradigan ish turlarini ishlab chiqish;
v)   ona   tilidan   beriladigan   o’quv   materialini   o’quvchilar   aniq   tushunishi   va
puxta   o’zlashtirishiga,   ularda   olgan   bilimlarini   amaliyotda   tatbiq   eta   olishga   va
o’quvchilarning   umumiy   taraqqiyotiga,   ya’ni   ularning   zehnini,   xotirasini,
kuzatuvchanligini,   yodda   saqlashini,   mantiqiy   tafakkurini,   ijodiy   o’ylashini,
nutqini o’stirishga yordam beradigan metod va vositalarni ishlab chiqish;
g)     ona   tilini   o’rgatish   bilan   bog’liq   holda   maktablar   oldiga   qo’yilgan
tarbiyaviy   vazifalarni   amalga   oshirish,   o’quvchilarda   axloqiy   va   estetik   sifatlarni
shakllantirish.
Ona   tili   o’qitish   metodikasi   ta’limning   turli   bosqichlarida   o’quvchilarning
bilim,   ko’nikma   va   malakalarini   aniqlaydi,   o’qishning   muvaffaqiyati   va
6 kamchiliklarini   belgilaydi,   sababini   izlaydi,   xato   va   kamchiliklarni   bartaraf   etish
usullarini topadi.
Boshlang’ich sinflarda ona tili o’qitish metodikasi fani quyidagi  bo’limlar ni
o’z ichiga oladi:
1.   Savod o’rgatish metodikasi , ya’ni elementar o’qish va yozishga o’rgatish.
2.   O’qish   metodikasi.   Boshlang’ich   sinflarda   o’qish   predmetining   vazifasi
bolalarni   tez   (me’yorida),   to’g’ri,   ongli   va   ifodali   o’qish   malakalari   bilan
qurollantirish hisoblanadi.
3.  Grammatika , fonetika,  imlo  va so’z yasalishini o’rganish  metodikasi.  Bu
bo’lim   elementar   to’g’ri   yozuvga   va   husnixatga   o’rgatish ni,   grammatik
tushunchalar, boshlang’ich imlo malaka lar ini shakllantirishni  nazarda tut adi.
4.  N utq o’stirish   metodikasi.  Bu bo’lim boshlang’ich sinflarda alohida o’rin
tutadi.  Bolalar   birinchi   navbatd a  tilni,  nutqni  o’quv  predmeti   sifatida  anglaydilar,
ular   xohlagan   va   qiziqarli   narsalarnigina   emas,   balki   zaruriy   narsa   va   hodisalar
haqida o’ylab, rejali nutq tuzish zarurligini ham tushuna boshlaydilar. 
Ona tili o’qitish metodikasi fanining   metodologik va ilmiy asoslari
Ona   tili   o’qitish   metodikasining   metodologik   asosi   borliqni   bilish
nazariyasi dir. Bu fanning bosh vazifasi o’quvchilarning o’zbek tili lug’at boyligini
to’liq o’zlashtirib olishlarini ta’minlashdir.
Ma’lumki,   jamiyatda   til   kishilar   o’rtasidagi   aloqaning   zaruriy   vositasidir.
Tilning   aloqa   vositasi   sifatidagi   ahamiyati   uzluksiz   ortib   boradi.   Til   borliqni
oqilona,  mantiqiy  bilish   vositasidir.  Til   birliklari   yordamidagina  bilish   jarayonida
umumlashtirish, tushunchani muhokama va xulosa bilan bog’lash amalga oshadi.
Til   va   nutq   tafakkur   bilan   uzviy   bog’lanadi.   Tilni   egallash   va   nutq   o’stirish
bilan o’quvchining fikrlash qobiliyati ham o’sib boradi.
Maktabning vazifasi tilni kishilar orasidagi munosabatning rivojlangan nozik
quroliga aylantirish hisoblanadi.
Metodik fan sifatida ona tili o’qitish metodikasi boshlang’ich ta’lim standarti
belgilab   bergan   vazifalarni   amalga   oshiradi,   ya’ni   tafakkur   qilish   faoliyatlarini
kengaytirish, erkin fikrlay olish, o’z fikrini og’zaki va yozma ravishda ravon bayon
7 qila   olish,   jamiyat   a’zolari   bilan   erkin   muloqotda   bo’la   olish   ko’nikma   va
malakalarini rivojlantirishga oid metod va usullarni ishlab chiqadi.
Bilish   nazariyasiga   ko’ra   analitik-sintetik   ishlar   yordamida   til   ustida
kuzatishdan umumiy xulosa chiqarishga, nazariy ta’rif va qoidaga, shular asosida
yana og’zaki va yozma tarzdagi nutqiy aloqaga, to’g’ri yozuv va to’g’ri talaffuzga
o’tiladi.   O’quvchilar   jonli   nutqiy   aloqaga   to’g’ri   talaffuz   va   to’g’ri   yozuvni
elementar nazariy ma’lumotlar asosida amaliy egallash orqali kirishadilar. Ular til
materiallarini kuzatish, tahlil qilish orqali elementar nazariy qoidalar chiqaradilar,
o’rgangan   va   o’zlashtirilgan   nazariy   qoidalarni   amaliyotga   ongli   ravishda   tatbiq
etadilar.
Maktabda ona tili o’qitish metodikasining bunday yo’nalishi haqiqatni bilish
qonuniyatlariga ham, hozirgi zamon didaktikasi vazifalariga ham mos keladi.
Ta’lim sohasi dagi  davlat   siyosatining asosiy tamoyillari belgilab berildi :
  ta’lim va tarbiyaning insonparvar, demokratik xarakterda ekanligi;
  ta’limning uzluksizligi va izchilligi;
   umumiy   o’rta,   shuningdek,   o’rta   maxsus   kasb-hunar   ta’limining
maj b uriyligi;
  o’rta  maxsus,  kasb-hunar  ta’limining  yo’nalishini:   akademik  litseyda  yoki
kasb-hunar kollejida o’qishni tanlashning ixtiyoriyligi;
  ta’lim tizimining dunyoviy xarakterda ekanligi;
  davlat ta’lim standartlari doirasida ta’lim olishning hamma uchun ochiqligi;
  ta’lim dasturlarini tanlashga yagona va tabaqalashtirilgan yondashuv;
   bilimli bo’lishni va iste’dodni rag’batlantirish;
   ta’lim tizimida davlat va jamoat boshqaruvini uyg’unlashtirish 4
.
Bu   tamoyillar   boshlang’ich   ta’limda   ona   tili   o’qitish   metodikasining
vazifalarini   ham   belgilab,   aniqlashtirib   beradi.   Qonunda   ta’kidlanganki,
boshlang’ich   ta’lim   umumiy   o’rta   ta’lim   olish   uchun   zarur   bo’lgan   savodxonlik,
bilim va ko’nikma asoslarini shakllantirishga qaratilgan. 
4
  Ўзбекистон   Республикасининг   «Таълим   тўғрисида»ги   қонуни.   //Баркамол   авлод-
Ўзбекистон тараққиётининг пойдевори. - Тошкент: Шарқ,1997. - 20-бет.
8 Ona tili o’qitish metodikasi fani ham ta’lim jarayonini tashkil etish shakllarini
va usullarini ishlab chiqishda yuqoridagi maqsadlar asosida ish yuritadi.
Ona tili o’qitish metodikasi   psixologiya   va   pedagogika   ma’lumotlariga ham
tayanadi.   Metodikaning   masalalarini   hal   etishda     pedagogik   ilmlar   ham   yordam
beradi. SHuning uchun ham psixologiya va pedagogika fanlari ham metodikaning
metodologik asosi hisoblanadi.
Pedagogik   psixologiya   kishiga   ta’lim   va   tarbiya   berishning   psixologik
qonuniyatlarini o’rganishni o’z predmeti deb biladi. U o’quvchilarda tafakkurning
shakllanishini   tadqiq   qiladi,   aqliy   faoliyat   usullari   va   ko’nikmalarini   o’zlashtirish
jarayonini   boshqarish   masalalarini   o’rganadi.   Metodika   psixologiya   fani
ma’lumotlariga   tayanib   o’qitishda   o’quvchilarning   yosh   va   individual
xususiyatlarini hisobga olib yondashish imkoniyatiga ega bo’ladi.
Ona   tili o’qitish metodikasi   psixolingvistika  fani bilan ham uzviy bog’liqdir.
Psixolingvistika metodikaga nutq haqida     fikr ni  bayon qilish turlarini belgilovchi
omillar,   “ nu t qni   qabul   qilish   signallari ”   apparati,   individual   munosabatga   va
ommaviy aloqaga nutqiy ta’sirning foydasi haqida ma’lumot   beradi..  
Ona   tili   metodikasi   umumiy   pedagogika   bilan   ham   o’zaro   bog’lanadi.
Maktab ta’limidagi har bir o’quv predmeti, shu jumladan ona tili ham, faqat bilim
berish,   ko’nikma   va   malaka   hosil   qilish   bilangina   cheklanmay,   bolaning   ongini
oshirishi   va   tarbiyalashi   ham   zarur.   Haqiqatdan   ham,   ona   tili   o’qitish   jarayonida
bolalarning   dunyoqarashi   shakllanadi,   bilish   qobiliyatlari   o’sadi,   ular   aqliy,
axloqiy,   estetik   tomondan   rivojlanadi,   xarakterida   ma’lum   ijobiy   xususiyatlar
yuzaga keladi, mehnat qilishga o’rganadi va hok.
Pedagogika   fani   bolalarni   har   tomonlama   rivojlantirish   va   ul a rni   tarbiyalash
masalalarini ilmiy tomondan ishlab beradi. Ona tili o’qitish metodikasi pedagogika
fani yangiliklariga, uning yuqorida qayd etilgan masalalarni ilmiy tomondan ishlab
bergan ma’lumotlariga  taya nadi.
Ona   tili   metodikasini   umumiy   pedagogika   bilan   bog’lash   ayniqsa
boshla n g’ich   sinflarda   muh i mdir.   Kichik   yoshdagi   o’quvchilarning   jamoaviy   va
9 shaxsiy   o’quv   faoliyatida   zarur   bo’lgan   ko’p   odat   va   ko’nikmalari   hali
tarbiyalanmagan bo’ladi. 
Ona tili o’qitish metodikasi o’zbek tilining ma’lum qismini nazariy egallashni
nazarda   tutadi,   shuning   uchun   ham   fonetika   va   fonologiya,   leksikologiya   va
frazeologiya,   so’z   yasalishi   va   etimologiya,   grammatika      morfologiya   va
sintaksis, stilistika,  shuningdek,  orfoepiya, grafika, orfografiya  kabi fanlar ona tili
metodikasining muhim asosi hisoblanadi. 5
Fonetika   va   fonologiya   grafika   bilan   bog’liq   holda   savod   o’rgatish
metodikasini ishlashda, elementar o’qish ko’nikmasini shakllantirishda asos bo’lib
xizmat   qiladi.   Fonetika   va   grafikaning   fonetik   tamoyil   asosida   yoziladigan   imlo
qoidalarini   o’zlashtirishda   ham   ahamiyati   katta.   Husnixat   metodikasi   grafika
nazariyasiga tayanadi.
Leksikologiya ni   bilish   maktabda   lug’at   ishi   (ma’nodosh   va   zid   ma’noli
so’zlarga   oid   xilma-xil   mashqlar   o’tkazish,   ko’p   ma’noli   so’zlar,   ularning   ma’no
bo’yoqlari ustida ishlash) ni to’g’ri tashkil etish uchun juda muhimdir. 
So’zning tarkibi   va   so’z  yasalishi ni  o’rganishda   metodikaga so’z  yasalishi,
etimologiya, grammatika asos vazifasini bajaradi.
Morfologiya   va   sintaksis   mavhum   til   hodisalarini   shakllantirishni,   til
qurilishi   haqida   tushuncha   hosil   qilishni   to’g’ri   tashkil   etishga,   grammatik
tushunchalardan   to’g’ri   yozuv   masalalarini   hal   qilish   uchun   foydalanishga   imkon
beradi. Grammatikadan bilimi bo’lmagan o’quvchilarda  imlo  va  punktuatsiya dan
ko’nikma va malakalarni shakllantirish mumkin emas. 
O’qish metodikasi adabiyot nazariyasiga asoslanadi.
Ona tili o’qitish metodikasining tamoyillari
O’quvchilarga   ona   tilini   o’rgatish,   ularni   tarbiyalash   va   har   tomonlama
rivojlantirish vazifasidan kelib chiqib, bilish nazariyasiga asoslanib, barcha yaqin,
o’zaro   bog’liq   fanlar   tavsiyalariga   asoslanib,   ona   tili   o’qitish   metodikasi   o’z
tamoyillarini ishlab chiqadi. Bu tamoyillar umumdidaktik tamoyillardan o’zgacha
bo’lib,   o’qituvchi   bilan   o’quvchi   o’rtasidagi   o’quv   mehnatining   yo’nalishlarini
belgilab beradi.
5
  B. Ma’qulova, D. Nasriddinova. Kitobim  oftobim 1 (sinfdan tashqari o’qish kitobi).  T.: “O’qituvchi” NMIU, 2008.
10 Ona tili o’qitish   tamoyillari  quyidagilar :
1.   Til   materiyasiga,   nutq   organlarining   o’sishiga,   nutq   malakalarining
to’g’ri   rivojlanishiga   e’tibor   berish   tamoyili.   Nutq,   til   qonuniyatlariga,   oz
bo’lsa-da,   e’tibor   bermaslik   amaliy   nutq   faoliyatini   egallashga   salbiy   ta’sir
ko’rsatadi. 
2.   Til   ma ’ nolarini   (leksik,   grammatik,   morfemik,   sintaktik   ma ’ nolarini)
tushunish   tamoyil i.   So’zni,   morfemani,   so’z   birikmasini,   gapni   tushunish
borliqdagi ma ’ lum voqea-hodisalar o’rtasilagi bo g’ lanishni aniqlash   demakdir. 
3.   Tilga   sezgirlikni   o’ st irish   tamoyil i.   Til      juda   murakkab   hodisa,   uning
tuzilishini,   izchil   tizim ini   fahmlab   olmay   turib,   sal   bo’lsa-da,   uning
qonuniyatlarini, o’xshashliklarini o’zlashtirmay   turib ,  uni   yodda saqlab b o’ lmaydi. 
4.   Nutqning ifodaliligiga  baho  berish  tamoyili.   Bu  tamoyil   til   hodisalarini
tushunmay   turib   savodli   yozish,   nutq   madan i yati   vositalarining   xabar   berish
vazifa sini tushunish bilan bir qatorda, uning ifodalili g ini (uslubga   oid)   tushunishni,
mazmuninigina   emas,   balki   so’z   va   nutq   oborotlarining,   tilning   boshqa   badiiy-
tasviriy vositalarining hissiy  bo’yoqdor l ig ini ham tushunishni ko’zda tutadi. 
5.  Og’zaki nutqni yozma nutqdan oldin o’zlashtirish tamoyili.  Bu tamoyil
ham kishi nutqining rivojlanishiga ta’sir etadi va til o’qitish metodikasini tuzishda
xizmat qiladi. 
Metodika   tamoyillari,   didaktika   tamoyillari   kabi,   o’qituvchi   bilan
o’quvchining   maqsadga   muvofiq   faoliyatini   belgilashga,   ularning   birgalikdagi
ishlarida   qulay   yo’nalishni   tanlashga   yordam   beradi,   metodikaning   fan   sifatida
nazariy asoslash elementlaridan biri bo’lib xizmat qiladi.
Ona tili o’qitish metodikasining tekshirish metodlari
Amaliy   fanlar   uchun   amaliyot   muhim   rol   o’ynaydi.   Ona   tili   o’qitish
me t odikasi   ham   amaliy   fanlar   sirasiga   kiradi.   Har   qanday   amaliy   xulosalar
ishonarli   bo’lishi,   yuqori   ilmiy   darajada ,   ya ’ ni   puxta   va   asosli   bo’lishi   lozim.
Metodika   tavsiyalarini ng   ilmiy   darajasi,   nazariy   tasdiqlanishi   yuqori   saviyada
bo’lishi  tekshirish metodlarining puxta lil iga  ham  bog’liq.
Tekshirish metodlari 2 xil:
11 1.  Nazariy tekshirish metodlari.   U quyidagi  hol lar d a tatbiq etiladi :
a)  biror  hodisaning metodik asosini,  unga bog’liq boshqa fanlarni  o’rganish,
qo’yilgan gipotezani asoslash, izlanishning asosiy yo’nalishini belgilashda;
b)   masala   tarixi,   chet   el   maktab   tajribalari   va   mavzuga   doir   adabiyotlarni
o’rganish,   tajribani   tahlil   qilish,   masalaning   isbotlanmagan   va   hal   qilinmagan
o’rinlarini   aniqlash,   ilgarigi   tajriba   bilan   hozirgi   ahvolni   taqqoslash,   hozirgi   kun
talabi bilan baholashda;
2.   Empirik   metod   (tajribaga   asoslangan   metod) .   Bu   metod   quyidagi
maqsadlarda qo’llanadi:
a) bu metod o’qituvchilarning ish tajribasini o’rganish, yangiliklarini tanlash,
umumlashtirish,   baholash   va   ommalashtirish,   o’qituvchi   va   o’quvchilar
faoliyatining darajasini aniqlash;
b) o’quvchilarni o’qitish jarayonini maqsadga muvofiq kuzatish (dars, uning
biror   qismini,   o’quvchilarning   javobi,   hikoyasini,   yozma   ishini   tekshirish),
o’qituvchi va o’quvchilarning faoliyatini so’rovnoma orqali tekshirish;
Eksperimental   tekshirish   o’z   maqsadining   kengligi   bilan   farqlanadi:   ayrim
metodik   usullarni   tekshirishda   ommaviylik   talab   qilinmaydi,   ammo   yangi   dastur,
yangi darsliklarni tekshirishga butun tuman, viloyat jalb qilinadi. 
Eksperiment natijasini chiqarishda belgilangan baho me’yoriga amal qilinadi.
Bunday   me’yor   aniq,   barcha   holatlar   uchun   ham   bir   xil   bo’lishi   lozim.   Ona   tili
metodikasida   yozma   ishlarda yo’l qo’yilgan xatolar soni  va xarakteri, ma’lum bir
vaqtda   o’qilgan   yoki   yozilgan   so’zlar   soni,   og’zaki   hikoya   va   yozma   inshoning
hajmi va izchilligi me’yoridan foydalaniladi.
Boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   o’qitish   metodikasi   o’z   predmeti   va
vazifalariga mos ravishda quyidagi tekshirish metodlaridan ham foydalanadi:
1. Ilg’or o’qituvchilar ish tajribasini umumlashtirish. 
2.   Boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   o’qitish   metodikasi   sohasidagi   meros   va
yangiliklarni o’rganish.
3.   Ta’lim   berishning   u   yoki   bu   usullari   va   vositalarining   foydali   ekanini
tekshirish.
12 4.   Ona   tilidan   o’quvchilarning   o’qishlari,   yozuvi,   mustaqil   va   ijodiy   ishlari
ustidan kuzatish olib borish.
5.   O’quvchilar   ijodiy   faoliyatining   natijalarini   og’zaki   qayta   hikoyalash,
yozma ish kabi usullar yordamida tahlil qilish.
Yuqoridagi   tekshirish   metodlari   ushbu   fanning   davr   talabidan   kelib   chiqib
rivojlanishida katta ahamiyat kasb etadi.
1.2  Savod o’rgatish metodikasining ilmiy, psixologik va lingvistik asoslari
O’qish   va   yozish     nutq   faoliyatining   turi .   Maktabda   o’qitish   elementar
o’qish   va   yozishga   o’rgatishdan   boshlanadi.   “Alifbe”ga   asoslangan   holda   qisqa
vaqt   ichida   o’quvchilar   o’qish   va   yozishga   o’rgatiladi,   ya’ni   o’qish   va   yozish
ko’nikmasini egallaydilar. 
Savod   o’rgatish   davrida   o’qish   va   yozish   harakatini   maqsadga   muvofiq
ravishda bajara olish   o’qish va yozish ko’nikmasi   deyiladi. Bu ko’nikma bilimni
talab   qiladi,   chunki   har   qanday   ko’nikma   bilimsiz   shakllanmaydi.   Bilim
ko’nikmaga   aylanmagan   bo’lishi   mumkin.   Masalan,   bola   v     harfining
elementlarini, yozuv chiziqlari orasiga qanday joylashtirilishini bilib, uni daftarda
yoza   olmasligi   yoki   o’quvchi   harflarni   tanib,   ularni   o’qiy   olmasligi   mumkin.
Yozish   ko’nikmasini   hosil   qilish   uchun   boshqa   faoliyat   turlari,   ya’ni   yozish
jarayonida   partada   to’g’ri   o’tirish,   ruchkani   barmoqlar   orasida   tutish,   daftarni
qiyalikda qo’yish kabilar ham o’rgatiladi. 
O’qish   va   yozish   ko’nikmasi   takomillashtirila   borib,   malakaga   aylantiriladi.
Malakaning   shakllanishi   uchun   bir   faoliyat   bir   necha   bora   takrorlanishi   lozim.
Yozish   malakasida   o’quvchi   ruchkani   qanday   ushlash,   qanday   yurgizish   haqida
o’ylab   o’tirmay,   so’z   va   gaplarni   yoza   boshlaydi.   Demak,   o’qish   va   yozish
malakasi   harakatning   o’ylab   o’tirmay   amalga   oshirilish   jarayonidir.   Malaka
o’qitishning   keyingi   bosqichlarida   mustahkamlanib,   avtomatlashish   darajasiga
yetkaziladi. 
13 O’qish va yozish malakasi biri ikkinchisining muvaffaqiyatli amalga oshuvini
ta’minlaydi.   SHuning   uchun   ham   o’qishga   o’rgatish   bilan   yozuvga   o’rgatish
parallel olib boriladi va bu faoliyat muntazam ravishda mashq qildiriladi. SHunday
ekan, savod o’rgatish jarayonida bola juda ko’p o’qishi va yozishi zarur. 
O’zbek   tili   yozuvi   tovush   yozuvi,   ya’ni   fonematik   yozuvdir.   Har   bir   tovush
uchun, har  bir  fonema uchun maxsus grafik shakl  (harf) olingan. O’qishda grafik
shakllar tovushga aylantirilsa, yozuvda aksincha, tovushlar harflarga aylantiriladi. 
O’zbek tilining tovush t izim i va  yozuvi . O’zbek tili yozuvi fonematik yozuv
hisoblanadi . 1993 yil dan boshlab   o’ zbek tili yozuvi   uchun lotin grafikasi   asos qilib
olindi. Nutqning har bir tovushi uchun unga mos  grafik  shakl qabul qilindi.
O’qituvchi   savod   o’rgatish   jarayonida   o’quvchilarni   tovush   va   harflar   bilan
tanishtirishda,   ularni   sintezlab   o’qishga   o’rgatishda   o’zbek   tilining     fonetik
xususiyatlarini  hisobga olishi zarur.
Savod   o’rgatish   analitik-sintetik   tovush   metodi ga   asosan   olib   boriladi.   So’z
bo’ g’ inga   bo’lin adi, bo’g’indan kerakli      o’rganilayotgan   tovush   ajratilib olinadi,
tahlil   qilinadi,   o’rganiladigan   harf   bilan   sintezlanadi,   shu   asosda       harf   va   butun
o’qish jarayoni   o’zlashtir il ad i .  Bunda o’zbek tili grafik tizimi, tovushlarni yozuvda
belgilash   xususiyatlari   hisobga   olinadi.   Savod   o’rgatishda   o’zbek   tili   grafik
tizimining quyidagi xususiyatlarini hisobga olish muhim ahamiyatga ega.
Tutuq   belgisi   (’)   unli   tovushdan   so’ng   kelsa,   uni   cho’zib   talaffuz   qilishga,
undosh   tovushdan   so’ng   kelsa,   undoshni   unlidan   ajratib   talaffuz   qilishga   xizmat
qilishi haqida ham tushunchalar berilib, asta-sekin uni qo’llashga doir ko’nikma va
malakalar shakllantiriladi.  
O’qishning   dactlabki   bosqichida   orfografik   o’qishdan   foydalaniladi,   asta-
sekin   orfoepik   o’qish   ko’nikmalari   shakllantiriladi.   Talaffuzi   yozilishiga   mos
kelmaydigan   tovushlar   ishtirok   etgan   so’zlar   oldin   orfografik,   so’ngra   orfoepik
o’qib   beriladi   va   ularning   o’qilishi   bilan   yozilishi   taqqoslanadi.   O’quvchilar
muayyan   darajada   tushunchaga   ega   bo’lganlaridan   so’ng   orfoepik   o’qish   mashq
qilinadi.
14 O’qish   va   yozish   jarayonining   psixofiziologik   tavsifi.   O’qish   ham,   yozish
ham   murakkab   nutq   faoliyati   hisoblanadi.   Bu   jarayonlar   kichik   yoshdagi
o’quvchidan iroda, aql, hatto jismoniy harakatni ham talab qiladi.
Kichik yoshdagi o’quvchini  o’qish ga o’rgatishda quyidagilar kuzatiladi:
1.   Bola   o’qish   paytida   bitta   harfni   ko’radi,   uni   bilish   uchun   rasmlarni   ko’z
oldiga   keltiradi,   rasmlarni   yoki   boshqa   harflarni   eslaydi,   esga   tushirgach,   uni
aytishga   oshiqadi,   biroq   o’qituvchi   aytishga   yo’l   qo’ymaydi,   undan   bo’g’inni
aytishni   talab   qiladi.   O’quvchi   ikkinchi   harfni   eslab   olguncha,   birinchisi   esdan
chiqib qoladi yoki ularni qo’shib bo’g’in, bo’g’indan so’z hosil qilguncha,   o’qish
jarayoni sustlashadi.
2.   Ko’pincha   bola   o’qiyotgan   qatorni   yo’qotib   qo’yadi,   harfni,   bo’g’inni,
so’zni qayta o’qishiga to’g’ri keladi. O’quvchining diqqati kengaygan sari bo’g’in
va so’zni butunligicha idrok eta boshlaydi.
O’qishni   muvaffaqiyatli   egallashlari   uchun   o’quvchilarning   idroki,   xotirasi,
tafakkuri va nutqini o’stirishga katta e’tibor berish kerak. 
Fonematik   eshitish   imloviy   malakani   hosil   qilishning   muhim   shartidir.   SHu
bois savod o’rgatish davrida eshitish idrokini o’stirish uchun ham maxsus xilma-xil
mashqlar o’tkazib borish maqsadga muvofiqdir.
Yozuv   jarayonida   o’quvchilar   ruchkani   to’g’ri   ushlashni,   daftarni   to’g’ri
qo’yishni,   harfni   yozishda   yozuv   chiziqlari,   ular   bo’ylab   qo’lni   harakatlantirishni
esda   saqlashi,   harfni   harfga   qanday   ulash,   qatorga   sig’ish-sig’masligini
mo’ljallashi lozim. 
Yozuv jarayonida o’quvchi ruchkani qog’oz ustida sekin, ishonchsizlik bilan
qimirlatadi,   bir   harfni   yozib   to’xtaydi   va   namuna   bilan   solishtiradi,   ba’zan
chiziqdan chiqib ketadi, noto’g’rilarini bo’yab, to’g’rilaydi. 
II.BOB.4 -SINF  ONA TILI VA O’QISH SAVODXONLIGI DARSLARIDA
QO’SHIMCHA MASHQLARDAN FOYDALANISH METODLARI.
15 2.1  Savod o’rgatish metodlarining  qiyosiy - tanqidiy  ta h lili
Eski   maktabda   o’qish   bilan   yozish   bir   vaqtda   o’rgatilmagan,   avval   faqat
o’qish   o’rgatilgan.   O’qish   hijo   (bo’g’in)   usuli   bilan   o’rgatilgan.   O’qishga
o’rgatishning   “hijjai   qadimiy”   deb   atalgan   usuli   uzoq   vaqtlar   davomida   hech
qanday o’zgarishsiz davom etib kelgan.
Hijo usulida o’qishga o’rgatishni 3 bosqichga bo’lish mumkin:
1-bosqich. Harflarning nomini yodlatish (“harfiy metod”).   Bu metodning
mohiyati   quyidagilardan   iborat   bo’lgan:   bir   necha   yildan   beri   o’qiyotgan   bolalar
maktabxonaga   yangi   kelgan   bolaga   bir   necha   kichik-kichik   surani   og’zaki
yodlatgan.   Bola   aytayotgan   suradagi   so’zlarining   ma’nosini   tushunmay,   suralarni
birin-ketin yodlab olgan, bu orada taxminan bir yilga yaqin vaqt o’tgan. SHundan
keyin   arab   alifbosi   yodlatila   boshlangan;   bola   uyidan   har   ikki   tomoni   randalanib
silliqlangan   maxsus   taxta   olib   kelgan.   Maktabdor   taxtaning   bir   tomoniga   qora
siyoh bilan 28 ta arabcha harfning yolg’iz shaklini alifbo tartibida bandlarga bo’lib
yozib bergan.
Maktabdor   birinchi   banddagi   harflarning   nomini   alif,   be,   te,   se   deb   aytgan.
Bola   domlaga   ergashib   takrorlagan,   ayta   olmasa,   domla   yana   aytgan   va   shuni
yaxshilab o’rganishni vazifa qilib topshirgan. Bola birinchi bandni yodlab olgach,
ikkinchi   bandni   shu   tariqa   yodlagan   va   hok.   Bolalar   28   harf   nomini   5-6   oyda
zo’rg’a bilib olganlar, ularning ko’pchiligi harflarning nomini yodlab olsalar ham,
qaysisi   be   ( ﺏ ), qaysisi   se   ( ﺙ ) ekanini ko’rsatib bera olmaganlar. Ayrim domlalar,
otinoyilar  yosh   bolalarning  eslab  qolishiga   yordam  berish  maqsadida  har   bir  harf
uchun shartli iboralar o’ylab topganlar   ( ﺍ -uzunchoqqina alif,   ﺏ   - bittagina   be ,   ﺕ   -
ikkitagina  te ,  ﺙ   - uchtagina  se  kabi).
2-bosqich.   Bo’g’in   hosil   qilish.   Harflar   nomi   yodlab   bo’lingach,   bo’g’in
hosil   qilishga,   ya’ni   “zeru-zabar”   ni   o’rgatishga   o’tilgan.   Eski   maktabda   “ zeru-
zabar ”   (zabar, zer, pesh) har  x il o’rgatilgan. Masalan, ba ’ zi domlalar   ﺏ   ( be ,  zabar-
ba) ,   be-zer-bi,   be-pesh-bu ,   te-zabar-ta   va   hok.   kabi   o’rgatsalar,   boshqalari   be
zabar   ba,   te   zabar   ta   kabi ,   yana   b irov lari   be - zabar - a;   zer - i,   pesh - u;   te-zabar - a,
zer - i, pesh - u   va hok.  deb o’rgat gan lar .
16 Maktabxonada   “zeru   zabar”   quruq   yodlatilgan,   nimaga   xizmat   qilishi
aytilmagan. Aslida esa bu belgilarning ma’lum xizmati bor:   zabar (fatha) -undosh
harf ustidagi urg’u belgisiga o’xshash chiziqcha bo’lib, undoshga   a   unli tovushini
qo’shib   aytish   zarurligini   ko’rsatadi;   zer   (kasra)   undosh   harf   ostidagi   chiziqcha
bo’lib,   shu   undoshga   i   unli   tovushini   qo’shib   aytish   kerakligini   bildiradi;   pesh
(zamma)   esa undosh harf ustiga qo’yiladigan belgi bo’lib, shu undosh tovushga   u
unlisini   qo’shib   aytish   zarurligini   ko’rsatadi.   Demak,   arabcha   matnlarni   o’qish
uchun   “zeru   zabar”ni   bilish   juda   zarur   bo’lgan,   ammo   o’qishga   o’rgatish   anglab
o’qishga asoslanmagani uchun bolalar   mim zabar ma ,   mim zer mi,   mim pesh mu
deb yodlaganlar, “zeru zabar”ning mohiyatini anglamaganlar.
3-bosqich.   Bo’g’inlarni   qo’shish.   Eski   maktabda   bo’g’inlarni   qo’shish
“abjad”   bilan   boshlangan.   Maktabdor   taxtaning   ikkinchi   tomoniga   arab   tili
alfavitidagi 28 ta harf jamlangan 8 so’zni “zeru zabar” bilan yozib bergan. Bolalar
bu 8 ta so’zni birin-ketin hijo usulida o’qib yodlab olganlar. Masalan,   abjad   so’zi
alif ga zabar qo’yib,  be ga urishtirilsa   ab ,  jim ga zabar qo’yib,  dol ga urishtirilsa   jad ,
bularning ikkisidan abjad hosil bo’lgan.
Abjaddan   keyin   eski   maktab   o’quv   kitobi   bo’lgan   “Haftiyak”ka   o’tilgan.
“Haftiyak”dagi   suralar   ham   “Abjad”dagi   kabi   hijo   usulida   o’qitilgan.   Bolalar
“Haftiyak”ning   bir   betini   hijo   usulida   o’qish   uchun   juda   ko’p   vaqt   va   kuch
sarflaganlar.
So’zni   hijo   usulida   o’qishda   avval   so’zdagi   birinchi   undosh   harfning,   keyin
ikkinchi   undosh   harfning   nomini   aytib,   unga   zarur   harakatni   qo’yib   hijo   hosil
qilingan.   SHu   usulda   navbatdagi   harflardan   ham   hijo   hosil   qilinib,   hijolarni   bir-
biriga qo’shib, bu so’z bir butunicha aytilgan. So’zni hijo usulida o’qishda tovush
emas,   balki   shu   tovushni   ifodalovchi   harfning   nomi   asos   qilib   olingan.   So’zni
tovush   jihatidan   tahlil   qilishga   oid   hech   qanday   ish   qilinmagan,   tovushlarning
qo’shilishi bolalarga tushunarli bo’lmagan, bolalar so’zdagi har bir harf ma’lum bir
tovushni   bildirishini   mutlaqo   anglamaganlar.   Hijo   usulida   o’qishga   o’rgatish,
birinchidan, mexanik ravishda bo’lib, ayni bir narsani qayta-qayta aytishga majbur
17 qilingan,   ikkinchidan,   bola   o’zi   aytgan   so’zining   ma’nosini   tushunmay,
maktabdordan eshitganini takrorlayvergan.
“Haftiyak”ning   keyingi   ayrim   suralari   so’zni   yaxlit   “o’qish”   usulida   olib
borilgan,   aniqrog’i   bola   o’qimagan,   eshitganini   to’tiqush   kabi   yodlagan.   Natijada
bolalar   maktabxonada   o’qiganlarini   o’zi   o’qib   yurgan   kitobidan   “o’qib   bergan”,
ammo   ularning   qo’liga   maktabda   o’qilmagan   boshqa   bir   kitob   berilsa,   uni   o’qiy
olmagan; eski maktabda 6-10 yil muntazam o’qigan bolalarning juda ko’p deganda
4-5 foizigina o’qish va yozish ko’nikmasini hosil qilgan.
Turkistonda   ochilgan   rus-tuzem   maktablari   savod   o’rgatishda   ma’lum
darajada   ijobiy   o’rin   tutdi.   Rus-tuzem   maktablarinnng   o’zbekcha   sinflarida
o’zbekcha   xat-savod   o’rgatish   metodi   1900   yildan   boshlab   asta-sekin   isloh
qilindi: hijo metodidan tovush metodiga o’tildi. 1900 yillardan rus-tuzem maktabi
o’zbekcha   sinflarining   peshqadam   muallimlari   tovush   metodi   asosida   tuzilgan
tatarcha alifbedan foydalana boshladilar. Bu kitobning tili va mazmuni o’zbekcha
sinflarga   mos   kelmas   edi.   1902   yilda   Saidrasul   Saidazizovning   tovush   metodi
talabiga muvofiq tuzilgan ona tili  alifbesi     “Ustodi  avval” nashr  etildi. “Ustodi
avval”   nashr   qilingandan   keyin   o’zbekcha   xat-savod   o’rgatishda   yangi   davr
boshlandi.   Tovush   metodi   savod   o’rgatishning   eski   usulidan   tamomila   farq   qilib,
o’qitishni   osonlashtirdi,   ta’limni   bola   tushunadigan,   anglaydigan   ta’limga,   ya’ni
faol ta’limga aylantirdi. 
“Ustodi   avval”   3   bo’limdan   iborat   edi:   1-bo’lim,   hozirgi   atama   bilan
ataganimizda, alifbe davridir. Muallif bu bo’limda arab alfavitidagi harflarni alfavit
tartibida   emas,   balki   harf   orqali   ifodalangan   tovushning   talaffuzi   oson-qiyinligini
harflarning   yozilishi   sodda   yoki   murakkabligini   e’tiborga   olgan   holda   tizib
chiqqan. Muallif har bir harfning yozuvda bir necha xil shaklda kelishi  xat-savod
o’rgatishni   qiyinlashtirishini   hisobga   olgan;   alifbe   davrining   boshida   deyarli   har
doim bir xil shaklda qo’llanadigan harflarni bergan. U shakli yozilish o’rniga qarab
turlicha bo’ladigan harflarning so’z boshida, so’z o’rtasida, so’z oxirida va alohida
yozilish   shaklini   berib,   ularga   mos   misollar   keltirgan.   Masalan,   q   harfini   tanitish
uchun   qor,   uyqu,   oq   so’zlarini,   g’   harfini   tanitish   uchun   g’or,   uyg’oq,   tog’
18 so’zlarini   tanlagan.   Muallif   soddadan   murakkabga   tamoyiliga   amal   qilib,   alifbe
davrini   asta-sekin   murakkablashtira   borgan.   Kitobning   alifbe   qismiga,   asosan,
o’zbek tilining lug’at tarkibidagi so’zlar tanlab olingan.
“ U st odi avval ” ning   2-bo’limi alifbedan keyingi davrdir. Bu bo’limda hikoya,
masal   va   50   maqola   berilgan.   Ularning   ayrimlarida   bilim   olish   tar g’ ib   qilinsa,
boshqalari tarbiyaviy mazmunda  bo’lgan .
S.   Saidazizov   kitobining   3-bo’limini   “Alifboi   qur’on”   deb   atagan   va   o’z
oldiga bolalarga “qur’on”ni tushunib olishga o’rgatishni maqsad qilib qo’ygan.
Umuman ,  tovush metodi Markaziy Osiyoga ikki manbadan yoyil gan :
1.   Rus-tuzem   maktablari   ruscha   sinflarida   xat-savod   tovush   metodi   bilan
o’rgatilar   edi.   O’zbekcha   sinf   muallimlari   tovush   metodi   oson   va   qulayligini
amalda   o’z   ko’zlari   b i lan   ko’r gan lar   va   a st a-sekin   tovush   metodini   o’z   sinflariga
tatbiq eta boshla gan lar .
2.  XIX   asrning  oxiridan  boshlab   Rossiyadan   Markaziy  Osiyoga   kelgan  tatar
muallimlari,   ya’ni   jadidlar   tovush   metodida   xat-savod   o’rgata   boshlagan   edilar,
oradan   ko’p   o’tmay,   bir   qancha   mahalliy   muallimlar   ular   kabi   yangi   maktablar
ochadilar va bolalarga xat savodni tovush metodi asosida o’rgata boshlaydilar. 
SHunday   qilib,   O’rta   Osiyoda   tovush   metodi   asta-sekin   hijo   metodining
o’rnini egallay boshlagan.
Ma’lumki,   tovush   metodi   bilan   xat-savod   o’rgatishga   Rossiyada
K.D.Ushinskiy asos solib, u sintetik tovush metodini qat’iy himoya qilgan.
Tovush  metodi  bilan savod o’rgatilganda,  so’zning eng kichik bo’lagi, ya’ni
nutq   tovushlari   asos   qilib   olinadi.   So’zning   ma’nosini   o’zgartira   oluvchi   har   bir
tovush yozuvda harf orqali ifodalanishi: so’zda tovushlar almashinishi, ortishi yoki
kamayishi   natijasida   boshqa   bir   yangi   so’z   hosil   bo’lishi   mumkinligi   bolalar
ongiga   yetkaziladi.   Keyingi   yillarda   ham   xat-savod   tovush   metodida
o’rgatilmoqda.   Atoqli   metodistlar   (S.P.Redazubov,   A.I.Voskresenskaya,   K.
Qosimova, Y.Abdullaev, O. SHarafiddinov va boshq.) tovush metodida xat-savod
o’rgatishni takomillashtirdilar.
19 Arab alifbosida yozuvni o’rgatish qiyin bo’lgan. Bu alifbodagi harflar so’zda
qo’llash   o’rniga   qarab,   har   xil   shaklda   yozilgan,   bu   yozuvni   o’rganishni
qiyinlashtirgan.   SHuning   uchun   ko’p   maktablarda   bolalarga   o’qish   o’rgatilib
yozuv   o’rgatilmagan,   chunki   domla   va   otinoyilarning   ko’pchiligi   o’qishni   bilib,
yozishni bilmagan.
Eski   maktabda   yozish   chiziqsiz   tekis   oq   qog’ozga   dastlab   yo’g’onroq
savag’ich   qalamda   o’rgatilgan;   bolalar   yozishni   ozroq   o’rganganlaridan   keyin
qamish qalamda ham yozishgan, ularga ruchkada yozishga ruxsat etilmagan.
Yozishni   o’rgatish   alifbo   tartibida   harflarning   alohida-alohida   shaklini
yozdirishdan   boshlangan.   Avval   alif ni   yozish   o’rgatilgan,   keyin   o’xshash   shaklli
harflar   bandlarga   bo’linib,   o’xshash   unsuri   bo’lmaganlari   esa   ayrim-ayrim
yozdirilgan. Ba’zi  domlalar  ayrim  harflarning elementlarini  yozishni  ham alohida
mashq qildirganlar.
SHundan   keyin   harflarni   nusxaga   qarab   alifbo   tartibida   katta-katta   qilib
yozish   (bu   mufradot   (sarhad)   deyilgan:   bunday   yozish   bir-ikki   yilga   cho’zilgan)
o’rgatilgan.
SHundan   keyin   harflarni   bir-biriga   qo’shib   yozish   mashqi   boshlangan.   Bu
mashqni   murakkabbot   deyilgan.   Harflarni   bir-biriga   qo’shib   yozish   mashqi   bir
necha   bosqichga   bo’linib,   harf   birikmalarining   ma’no   anglatish-anglatmasligi
umuman   e’tiborga   olinmagan,   qanday   qo’shilish   mashq   qilinavergan.   Ko’pgina
eski maktablarda bunday mashq  “abjad yozish”  bilan tugallangan.
Murakkabbotdan   keyin   bayt,   qit’a   va   ruboiylarni   ko’chirib   yozish   mashqi
boshlangan.   Bu   mashqni   muqattaot   deyilgan.   Bu   mashqqa   ham   juda   ko’p   vaqt
sarflangan; u ma’noli so’zlarni yozish bilan boshlanib,  duoyi salom  (insho) yozish
bilan tugallangan. Bola  duoyi salom  yozishni bilsa, “xati chiqqan” hisoblangan.
Yozuvni   o’rgatish   va   husnixat   mashq   qildirishda   “Mufradot”   kitobidan
foydalanilgan.   Bu   kitobchada   har   uchala   mashq   turi ,   ba ’ zi   nashrlarda   esa   insho
namunalari berilgan.
Eski   maktabda   yozuvga   o’rgatishning   birdan-bir   yo’li   ko’chirib   yozuv   
nusxa   ko’chirish   hisoblangan,   natijada   bolada   yozma   nutq   ko’nikmasi   hosil
20 qilinmagan.   Bu   mashq   bolani   juda   zeriktirgan,   hech   o’ylanmasdan   yozishga
odatlantirgan.   Maktabxonada   ijodiy   ko’chirib   yozuv   mashqlarining,   shuningdek,
boshqa   usullarning   qo’llanilmaganligi   orqasida   bola   chiroyli   ko’chirib   yozish
ko’nikmasini   hosil   qilgan   bo’lsa   ham,   o’z   fikrini   yozma   ifoda   qila   olmagan,   eng
oddiy jumlalarni ham zo’r-bazo’r xato bilan yozgan.
Eski maktablarda, madrasalarda o’zbek tili o’qitilmagan, natijada eski maktab
bolalarigina emas, hatto madrasada bir necha yil umr o’tkazgan ba’zi bolalar ham
o’z ismini to’g’ri yozishni bilmaganlar.
Arabchada   to’g’ri,   chiroyli   yozuvga   o’rgatish   uchun   xivalik   shoir
SHermuhammad Avazbiy o’g’li Munisning (1778-1829) “Savodi ta’lim” kitobidan
foydalanilgan.
Rus-tuzem   maktablarida   o’qish   va   yozishni   o’rgatish,   odatda,   bir   vaqtda
boshlanib,   bir-biriga     bog’lab   olib   borilgan,   har   kuni   avval   o’qish,   keyin     yozuv
darsi bo’lgan; o’qish va yozish onglilik tamoyili asosida o’rgatilgan; bolalar qaysi
tovush,   bo’g’in,   so’z   yoki   gapni   o’qiyotgan   yoki   yozayotganini   aniq   tasavvur
qilgan,   ma’nosiga   tushungan,   arabcha   harfning   yolg’iz   shaklini   yoxud   biror
harfning elementini yozayotganligini ongli ravishda bilgan.
Rus-tuzem  maktablarining o’zbekcha sinfida ko’chirib yozishga va diktantga
ko’p   vaqt   sarf   etilgan.   Bulardan   tashqari,   insho   (turli   tilxat,   duoi   salom   va   savdo
ishiga oid har xil xatlar) yozishga ham o’rgatilgan. 
2.2 “ Bоshlang’ich sinf  ona tili darslarida qo’shimcha vositalardan foydalanish
uslublari ”  
         Maktabda grammatik mat е rialni o’rganish amaliy yo’nalishga ega bo’lgani va
birinchi   navbatda,   o’quvchilarning   nutqiy   va   aqliy   rivojlanishiga   xizmat   qilgani
uchun,   bir   til   kat е goriyasining   boshqasiga   tob е ligini   va   bir-birini   taqazo   qilishini
tushunish bilan birga, o quvchilarning bu haqdagi bilimlaridan amaliy vazifalarni’
hal   qilishda,   ya'ni       so zlarni   yozish,   gap   tuzish,       so zni   tahlil   qilishda	
’ ’
foydalanishga   o rgatish   ham   muhimdir.   O qituvchi,   tilni   o rgatish   vazifalarini	
’ ’ ’
hisobga   olib,   doimo   o quvchilarning   nutqiy   tajrbasiga   suyanadi   va   til	
’
21 kat е goriyalarining   bog’liqligi   haqidagi   bilimlarni   tajribaga   tatbiq   etish   jarayoniga
yo’naltiradi.   Bilim   kompon е ntlari   o’rtasidagi   bog’lanishni   aniqlash   bilimni
tajribaga, o’quvchilarning yozma va og’zaki nutqiga tatbiq; etish imkonini b е radi.
Ona   tilini   o’rganish   jarayonida   bilimlarning   izchilligi   qanday   ta'minlanadi?
Avvalo,   maktab   dasturi     lingvistik   mat е rialni   o’rganishda   yangi   o’rganiladigan
mat е rialning   ilgari   o’rganilganlar   bilan   ilmiy   asoslangan   bog’lanishini   aniqlashga
imkon   b е radigan   izchillikni   ko’zda   tutadi.   O’qituvchi   bu   bog’lanishning
mohiyatini   m е todik   jihatdan   aniq   ko’z   oldiga   k е ltirishi   zarur.   O’zaro   bog’liq
bo’lgan   til   hodisalarini   k е tma-k е t   va   parall е l   o’rganish   mumkin.   Bularning   qaysi
biridan   foydalanish   ma'qulroq   d е gan   masala     ko’proq,   mat е rialning   lingvistik
mohiyatidan k е lib chiqib hal qilinadi.     Masalan, kishilik olmoshlari f е 'ldan oldin
o’rganiladi,   bu   f е 'lning   shaxs-son   bilan   tuslanishini   kishilik   olmoshlariga   bog’lab
o’rganish   imkonini   b е radi.   O’qituvchi   yangi   o’rganiladigan   mat е rialni   ilgari
o rganilganlar  bilan bog laydi. Buning uchun til tushunchalarini  taqqoslaydi  va’ ’
bir-biriga   qarama-qarshi   qo yadi.   Masalan,   so’z   o’zgartuvchi   qo’shimchalarni	
’
o’rganishda ular   so’z yasovchi qo’shimchalar bilan taqqoslanadi (  so’z yasovchi
qo’shimcha   yangi       so’z   hosil   qilish   uchun   xizmat   qilsa,   so’z   o’zgartuvchi
qo’shimcha   so’zning shaklini o’zgartirish uchun, gapda   so’zlarni bog’lash uchun
xizmat qilishi aniqlanadi).
V. Tushunchani ko’rgazmali o’rganish. Tushunchani shakllantirishning turli
bosqichida     ko’rgazmalilikdan   foydalanish   katta   ahamiyatga   ega.   Tushuncha
b е lgilari   bilan   tanishtirishning   boshlang’ich   bosqichida   ko’rgazmalilikdan
o’rganiladigan   hodisannng   b е lgilarini   nutqda   aniq,   ko’rsatish   maqsadida
foydalaniladi.   Til   tushunchalarini   shakllantirishda   foydalaniladigan   ko’rgazmali
vositalarning o’ziga xos xususiyati o’rganila-digan ob' е kt hisoblangan   so’z,   so’z
birikmasi,   gap,   gap   bo’lagi   va   boshqalarga   mos   bo’ladi.   Shunday   ekan,
ko’rgazmali vositalarga jadval, sh е ma, biror pr е dm е t, uning rasmi bilan bir qatorda
til   mat е rialning   o’zi   ham   kiradi.   Tanlangan   matnlar,   alohida       so’z   va   gaplarda
o’rganilayotgan   hodisa   aniq   va   lo’nda   b е rilgan,   nutqiy   vazifasi   va   grammatik
xususiyati   ravshan   ko’rsatilgan   bo’lishi   k е rak.   Bu   ichki   ko’rgazmalilik
22 o’quvchilarga   tushuncha   b е lgilarini     mavhumlashtirish,   o’rganilayotgan   hodisani
biror   tomon-dan   o’xshashni   bo’lgan   boshqa   hodisalar   orasidai   topish   imkonini
b е radi.  Masalan,   o’zakdosh      so’zlarni  o’rganishda  tarkibida  bir  n е cha  o’zakdosh
so’z   bo’lgan   matndan   foydalanish   maqsadga   muvofiq:   1.   Maktabimiz   hovlisida
katta gulzor bor. Unga har xil gul ekilgan. Gullarni gulchi o quvchilar parvarish’
qiladilar. 2. Rahimning otasi  zavodda ishlaydi. U ilg or  ishchi. Rahimning o zi	
’ ’
 ishchan bola. Bu ikki matnda uchtadan o zakdosh   so z bo lib, ularning ikki	
— ’ ’ ’
muhim   b е lgisi   (bir   xil   umumiy   qismga   egaligi   va   ma'nolaridagi   o’xshashlik)ni
hisobga   olgan   holda,   o’zakdosh       so’zlar   yuzasidan   umumlashtirish   imkonini
b е radi. Bundan tashqari, o’quvchilar o’qituvchi rahbarligida o’zakdosh   so’zni shu
so’zlarning bir formasi bo’lgan   so’z (gullarni) bilan taqqoslab, o’zakdosh   so’zlar
bilan   so’z formasi o’rtasidagi farq haqida el е m е ntar tushunchaga ega bo’ladilar.
Tushunchaning   mohiyatini   ochishga   qaratilgan   vazifalarning   o’zi
o’quvchilarni   ularni   bajarishga   undashi,   majbur   etishi   lozim.   Bu   bilan   tushuncha
ko’rgazmaliligi ta'minlanadi. Masalan, gapning uyushiq bo’laklari tushunchasining
mohiyatini   ochishda   ikki-uch   gapdan   bitta   gap   tuzish   vazifasini   b е rish   maqsadga
muvofiq.   (Bahorda   biz   qaldirg’ochlarni   quvonib   kutib   olamiz.   Bahorda   biz
maynalarni   quvonib   kutib   olamiz.   Bahorda   biz   chug’urchuqlarni   quvonib   kutib
olamiz.—   Bahorda   biz   qaldirg’ochlarni,   maynalarni,   chug’urchuqlarni   quvonib
kutib   olamiz.)   Gaplar   gap   bo’laklari   jihatidan   tahlil   qilinadi;   o’quvchilar   uchala
gapda takrorlangan     so’zlarni aytadilar; bunday hollarda kishilar uch gap o’rniga
bitta   gapdan   foydalanishlarini   tushunadilar.   Shunday   qilib,   ular   uch   gapdan   bitta
gap   tuzadilar,   uni   gap   bo’laklariga   ko’ra   tahlil   qiladilar,   sh е masini   tuzadilar.   Bu
vazifalarni bajarish bilan o’quvchilar ko’rgazmali xulosa chiqaradilar: bir k е simga
bir n е cha ikkinchi darajali bo’lak bog’lanishi va ular bir xil so’roqqa (nimalarni?)
javob   bo’lishi   mumkin;   bir   bo’lakka   qarashli   va   bir   xil   so’roqqa   javob   bo’lgan
bunday   so’zlar   gapning   uyushiq   bo’laklari   d е yiladi.   Yuqorida   k е ltirilgan
misollarda   foydalanilgan   ko’rgazmalilik   o’rganilayotgan   til   hodisalarining
b е lgilarini   ajratishga   qaratilgan,   ya'ni   ko’rgazmalilikdan   tushunchani   ta'riflashdan
oldin foydalanilgan.
23 Darsda     foydalanish   uchun     ko’rgazmali       mat е rial     tanlashda   o’qituvchi
qo’yilgan   maqsadga   ko’ra   o’quvchilar   nimani   bilib   olishlarini   aniq   ko’z   oldiga
k е ltirishi k е rak. Bir ko’rgazma mat е rialdan turli maqsadlarda foydalanish mumkin.
Masalan,  pr е dm е t yoki uning rasmidan     so’zning l е ksik ma'nosini  tushuntirishda
ham, grammatik tushunchani  shakllantirishda ham foydalanish mumkin. Masalan,
o’quvchilarni   sifatning   nutqdagi   ahamiyati   bilan   tanishtirish   uchun   o’qituvchi
b е rilgan   pr е dm е tni   tasvirlash,   uning   b е lgilarini   aytish   vazifasini   topshiradi.
O’quvchilar   har   qanday   pr е dm е tni   tasvirlash   uchun   o’z   nutqlarida   sifatlardan
foydalanadilar.   Bu   —   tabiiy.   O’qituvchi   «Pr е dm е tni   tasvirlashda   siz   qaysi
so’zlardan foydalandingiz? Nima maqsadda?» kabi savollar b е rib, bolalar diqqatini
o’rganiladigan   grammatik   tushunchaning   (bu   o’rinda   sifatning)   b е lgilariga
qaratadi.   (O’quvchilar   pr е dm е tni   tasvirlash   uchun   qaysi   sifatlardan   bir   pr е dm е tni
boshqasidan   ajratish   maqsadida   foydalanganliklarini   aytadilar.)   Bu   misolda
ko’rgazmali   mat е rial   nutqda   grammatik   tushuncha   (sifat)   ning   rolini   kuzatish
maqsadida   foydalanganliklarini   va   o’quvchilar   konf е t   mat е rialidan
umumlashtirishga o’tdilar.
Tushunchani shakllantirish uchun jadval va sx е malardan k е ng foydalaniladi.
Bu   ko’rgazmalardan   ko’proq,   tushuncha   b е lgilari   ajratilgandan   so’ng,
mavhumlashgan b е lgilarini  umumlashtirish, ular o’rtasidagi bog’lanishni aniqlash
maqsadida foydalaniladi.
Shunday   qilib,   grammatik   tushunchani   o’zlashtirishga   yordam   b е radigan
m е todik shartlar o’quvchilarning aqliy faoliyatini faollashtirish, ularni yangi bilim
olish   uchun   qiziqtirish,   o’quvchilarning   nutqiy   tajribasiga   tayanish,   bilimlarning
tizimliligi,   o’quvchilarda   til   birliklariga   lingvistik   munosabatni   shakllantirish
ustida maqsadga muvofiq ishlash hisoblanadi.
Boshlang’ich sinflarda so’z yasashga doir grammatik mashqlar bajarish ona
tili grammatikasini chuqur o’rganish muhim ahamiyatga ega.
Maktabda     tildan     nazariy     bilimni     o’rganishdan maqsad fikrni   og’zaki
va     yozma tarzda grammatik to’g’ri va uslubiy aniq ifodalash uchun undan ongli
24 foydalanish   hisoblanadi.   Biroq   nazariy   bilimni   amalda   qo’llashni   esa   maqsadga
muvofiq va muntazam o’rgatib borish talab etiladi.
Mashqlar tizimi   tushunchani o’zlashtirish bosqichiga va uning xususiyatiga
mos   ravishda     mashq   turini   tanlash,   uning   murakkablashib       borishini     va
o’quvchilar     mustaqilligini     o’sib   borishini   hisobga   olgan   holda,   mashqlarni
bajarish   izchilligini   aniqlashni   ko’zda   tutadi.   Bu   tizim   mashqlarning   o’zaro
bog’lanishiga asoslangan.
1-sinf   ona   tili   darsligida   23   ta   mashq   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining
orfografik   bilim   va   ko’nikmalarini   rivojlantirish   maqsadida   berilgan.   Bunday
mashqlar shartida o’quvchilarni:
- berilgan so’zlar qaysi harflar bilan bir-biridan farqlanadi.
-berilgan so’zlarga bitta o’zgarish bilan farqlanadigan so’zlarni tanlang;
-so’zlar qaysi harflari bilan farqlanadi?
-faqat bir unli harf bo’g’in hosil qilgan so’zlarni yozing.
- so’zlarni bo’g’inlab o’qing;
-tushurib qoldirilgan a va o harflarini qo’yib, so’zlarni o’qing;
-tushurib qolodirilgan unli harflarni qo’yib, so’zlarni ko’chiring;
-tushirib qoldirilgan u harfini qo’yib, ko’chiring;
- u unlisi so’z va bo’g’in boshida uzunroq, undoshdan so’ng qisqa ayting;
                   Ko’rinib turibdiki, mashqlar sharti boshlang’ich sinf o’quvchilarini unli va
undosh tovushlarni o’qish, yozish, bo’ginlab o’qish, tushurib qoldirilgan harflarni
ilg’ab olish, ularni bir-biridan farqlash kabi oldin olgan bilimlarini takrorlash va.
mustahkamlashga qaratilgan
                  Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   bo’g’in,   bo’g’in   ko’chirishga   oid
qo’shimcha mashqlar bajartirish ham dars davomida olgan bilim va ko’nikmalarini
oshirishga katta yordam beradi.
  2-sinf   onatili   darsligida   bo’g’in,   bo’g’in   ko’chirishga   oid   6   ta   mashq
berilgan.  Mashqlar shartidan quydigi amallarni bajrish vazifa qilib berilgan:
- har bir so’z necha unli va  undosh harfdan tashkil topgan;
- faqt bir unli harflar bo’g’in hosil qilgan so’zlarni aniqlang;
25 -so’zlarni bo’g’inlab o’qing;
-bittadan bo’g’in qo’shib so’z tuzing;
- u unlisini bo’g’in boshida qisqa talaffuz qiling;
- so’zlarni bo’ginlarga bo’lib, chiziqcha bilan ajratib yozing;
                  Ko’rinib   turibdiki,   berilgan   mashqlar   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini
bo’g’in   haqida   darsda   olgan   bilm   va   ko’nikmalarini   takrorlash,   mustahkamlash
maqsadida berilgan bo’lib, ularni har bir bo’g’inga tegishli bo’lgan harflarni to’g’ri
aniqlash,   bo’ginlarni   ajrata   olish   va   bo’g’in   ko’chirish   kabi   fonetik,   morfologik
hamda orfografik bilimlarini yanada mustahkamlashga xizmat qiladi.
                      Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   tutq   belgisini   to’g’ri   qo’llashga   oid
qo’shimcha mashqlar bajartirish ham dars davomida olgan bilim va ko’nikmalarini
oshirishga katta yordam beradi.
      2-sinf ona tili darsligida tutuq belgisini so’zlarni yozishda to’g’ri qo’llashga oid
6 ta mashq berilgan.  Mashqlar shartida quyidagi topshiriqlar bajarish berilgan:
-tutq belgisidan oldin kelgan undoshni keyin kelgan unlidan ajratib ayting;
- tutuq belgisini olgan bo’g’inning tagiga chizing;
- tutuq belgisidan oldin kelgan unlini tagiga chizing, unlini cho’ziqroq aytib,
so’zlarni o’qing;
- tutuq belgisi qo’yilgan so’zlarni bo’g’inlarga bo’lib, chizqcha bilan ajratib
yozing;
- tutuq belgisi bilan yoziladigan so’zlarni bo’g’inlarga ajrating.
                        Berilgan   mashq   shartlari   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   tutuq   belgisi
yuzasidan   darsda   olgan   bilimlarini   takrorlash   va   mustahkamlash   uchun   xizmat
qiladi. Tutuq belgisini to’g’ri qo’llash, tutuq belgisi ishtirok etgan so’zlarni to’g’ri
talaffuz   qilish   va   bo’g’inga   ajratishda   orfografik   qoidalarga   amal   qilishga   katta
yordam beradi.
                     Boshlang’ich sinf o’quvchilarini lotin alifbosiga asoslangan yangi o’zbek
alifbosini   o’rganishga   oid   mashqlar   ham   dars   davomida   olgan   bilim   va
ko’nikmalarini oshirishga katta yordam beradi.
26 2-sinf   ona   tili   darsligida   tutuq   belgisi   yuzasidan   darsda   olingan   bilimlarini
takrorlash   va   mustahkamlashga   oid   6   ta   mashq   berilgan.   Berilgan   mashqlarda
quyidagi topshiriqlarni bajarish vazifa qilb berilgan:
-  harflarni nomini o’qing ;
- so’zlarni alifbo tartibida yozing;
- sinfdoshlaringizdan beshtasini ismini alifbo tartibida yozing ;
- mevalar nomini alifbo tartibida yozing.
                  Yuqorida   berilgan   mashqlar   tartibida   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini
alifboni  yod olishga,  so’zlarni  alifbo tartibida yozish orqali  lug’at  bilan  ishlashga
o’rgatish,   umuman,   yangi   o’zbek   alifbosi   bo’yicha   bilim   va   ko’nikmalarini
mustahkamlashga qaratilganligi katta ahamiyat kasb etadi.
              2-sinfda   ona   tilidan   bo’yicha   o’tkaziladigan   takrorlash   darslari,   asosan,
birinchi   sinfda   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   darsda   olgan   bilimlarini
mustahkamlashga qaratilgan bo’lib, boshqa yuqori sinflarga qaraganda bir muncha
farq qiladi. Masalan, 2-sinf boshida 25 soatga mo’ljallangan 72 ta mashq berilishi,
birinchi   sinfda   olgan   bilimlarini   mustahkamlash   uchun   bir   muncha   ko’proq
mashqlar   berilganligini   bildiradi.   Bu,   albatta,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini
o’zbek   tili   grammatikasini   chuqurroq   o’rganishga,   takrorlash   orqali   1-sinfda
o’tilgan mavzular bo’yicha bilim va ko’nikmalarini mustahkamlashga qaratilgan.
Har   bir   chorak   oxirida,   chorak   davomida   olgan   bilimlarini   mustahkamlash
uchun bir soat miqdorida takrorlash darslari rejalashtirilgan.
                      2-sinfda   ona   tilidan   takrorlash   darslarni   qanday   tashkil   etish   mumkin.
Takrorlash   darslarida   qanday   yangi   usullardan   foydalanib,   o’quvchilarga
qo’shimcha mashqlar bajartirish mumkin.
    Biz   bitiruv   malakaviy   ishimizni   o’quv   yilining   2-3   choragida
yozayotganligimiz   sababli,   o’quv   yili   boshida   o’tkaziladigan   takrorlash   darslarini
qanday   tarzda   o’tkazilayotganini   kuzatmagan   bo’lsak-da,   bu   vaqtda   tajriba-sinov
mashqlarini   o’tkaza   olmadik.   Biroq   2-3-   choraklar   so’ngida   o’tkaziladigan
27 takrorlash darslarini kuzatdik va tajriba o’tkazayotgan sinf o’quvchilarini sinovdan
o’tkazdik.
2-sinfda  ona tilidan  takrorlash darslarini  quyidagicha usullardan  foydalanib
tashkil etishga harkat qildik;
      1.Takrorlash   darslarida   noan’anaviy   metodlardan,   yangi   pedagogik
tehnologiyalardan foydalanish;
   2. Takrorlash darslarida qiziqarli o’yinlardan foydalanish;
      3.Takrorlash   darslarida   ko’rgazmali   qurollar   va   tarqatma   materiallardan
foydalanish;
2-sinfda   takrorlash   darslarini   tashkil   etishda   yangi   pedagogik
tehnologiyalardan     foydalanish   katta   ahamiyatga   ega.   Yangi   pedagogik
tehnologiya   darsni   eski   an’anaga   aylangan   usullardan   voz   kechishni,   yangi
noan’anaviy   usullardan   keng   foydalanishni   talab   qiladi.   O’quvchilarni   erkin
fikrlashga, erkin harakat qilishga (an’anaviy dars usullariga ko’ra o’quvchilar dars
jarayonlarida   erkin   harakat   qila   olmaganlar)   mustaqil   ishlashga   o’rgatish   hozirgi
kun ta’limida muhim o’rin tutmoqda.
    Noan’anaviy  dars  usuli  eski  an’anaga  aylanib  qolgan   usuldan  voz  kechish,
darsni   yangicha   tashkil   etish,   ko’proq   o’qtuvchi   emas,   o’quvchilar   faol   ishtirok
etishi demakdir.
  Dars   jarayonlarida   ko’rgazmali   qurollardan   foydalanish,   mavzuni
o’zlashtirish,   xotirada   saqlab   qolish   imkoniyatlarini   kuchaytiradi.   Tarqatma
kartochkalar,   tarqatma   test   materiallari   o’quvchilarni   (individual)   yakka   tartibda
mustaqil   ishlashga,   mustqil   javob   berishga   yoki   kartochkadagi   savolga   jamoaviy
tarzda javob berishga, jamoa fikrlarini umumlashtirishga katta yordam beradi.
   Shuning uchun biz sinov-tajriba darslarimizni  noan’anaviy dars usullaridan
foydalanib   tashkil   qildik.   Imkon   qadar   dars   davomida   ko’rgazmali   qurollardan,
tarqatma   materiallardan   foydalandik   hamda   deyarli   barcha   takrorlash   darslarida
qiziqarli o’yinlardan samarali foydalandik.
28      Yosh   bolalar,   ayniqsa,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   o’yin   o’ynashga
qiziqardilar. Biz ularning bu xususiyatlaridan dars davomida unumli foydalanishga
harakat qildik.
3-sinfda  ona tili darsi  Mavzu:  Takrorlash.  335-337 - mashqlar.  1
 
Darsning  maqsadi: 
a)  DTS talablari asosida olingan bilim va malakalarni  mustahkamlash;
b)  tez va chiroyli, xatosiz yozish malakalarini shakllantirish;
s)   bolalar   ongiga   milliy   istiqlol     g'oyalarini   singdirilish,   kasb-hunarga
bo'lgan muhabbatlarini oshirish. 
Dars turi : Mustahkamlash.
Dars usuli : Sayohat, musobaqa, aqliy hujum, zanjir
Dars jihozi : Darslik, darsga oid ko'rgazmalar, tarqatmalar, televizor, video, 
magnitafon, kompyuter.
Darsning borishi:
I Tashkiliy qism:
a)  darsga tayyorgarlik
 __________________________  
1. Fuzailov S.  v.b.  Ona tili . 3- sinf  uchun ”O’qituvchi”. Toshkent. 2005-yil 130-
bet
. b)  sinfni guruhlarga ajratish va nomlash
d)   darsning   oltin   qoidalarini   ishlab   chiqish   (faollik,   tartib,   o'zaro   hurmat,
o'rnida rag'bat, chiroyli va xatosiz yozish, ustozni tinglash)
Aziz bolalar! Hozir darsimiz ona tili darsi ekan. Ona tili fanidan DTS 
talablari bo`yicha nimalarni bilishimiz lozim? 
Bolalar javob beradilar. 
Hozirgi  darsimizda  sizni  egallagan  bilimingizni  sinab,    mustahkamlashimiz
lozim.
29 Shu payt sinfga musiqa sadolari ostida Bahoroy kirib keladi. 
Men bahorman yilning boshi,
Fasllarning qalam qoshi. 
Yeru- ko'kka gul taqaman, 
Ko'ngillarga xush yoqaman.
Salom   aziz   bolarlar!   Meni   taniyapsizmi?   Men   go'zal   Bahoroy   bo'laman.
Yurtingizga kirib kelganimga ancha bo'ldi. 
Sizlarni   bugun   bilimlar   qasriga   sayohatga   taklif   qilaman.   U   yerga
to'siqlardan   oshib   yetib   bora   olsangiz   siz   uchun   istiqbol   eshiklari   ochiladi   va   siz
murodingizga yetasiz. Sayohatga marhamat.
Keling   Bahoroy,   biz   ham   sizni   o'z   davramizga   taklif   qilamiz   va   sayohat
davomida musobaqa uyushtiramiz.  Avval musobaqada ishtirok etadigan jmoalarni
aniqlab, ularni nomlab olamiz:
1-guruh “Binafsha”
2-guruh “Boychechak”
3-guruh “Lola” 
Guruhlar   sayohat   davomida   tabiat   ne'matlaridan   bahra   oling.   Ammo   unga
zarar yetkazmang! Yo'lda bekor ketmay suhbatlashaylik.  “Aqliy hujum” usuli.
- Aqliy hujum bahor kelishi bilan tabiyatda qanday o'zgarishlar bo'ladi? 
- Bolalar zanjir usulida javob beradilar. She'r va qo'shiqlar aytiladi. 
-   Siz   bilan   suhbatlashib   ketayotsak,   oldimizdan   ertak   qahramoni   Qizil
qalpoqcha chiqib qoldi. U shunday savol bilan yo'limizni to'sayapti. 
Qizil   qalpoqha:   Aziz   bolalar   siz   tarixi   buyuk   ajdodlari   ulug'   yurt
farzandlarisiz.   Eng   buyuk   hadisshunos   olimlar   Al-Buxoriy,   Al-Xorazmiy,   Al-
Narobiy avlodlarisiz.
Qanday hadislar bilasiz?
Bolalar hadislardan namunalar aytdilar. 
30 -   Olloh   Taolo   sahiydir,   sahiylikni   sevadi,   yaxshilik   qiluvchidir,
yaxshilikni xush ko'radi. 
-   Kim   birodarining   betobligini   so'ragani   borsa,   u   jannat   bog'ida
bo'ladi. 
- Xayrli va savobli ishlarda bir-biribingizdan o'zishga shoshilining.
- Qo'ling bilan ham, tiling bilan ham ozor berma. 
O'qituvchi: Aziz bolajonlar! Ilm haqidagi hadislarni bilasizmi? 
- Hadisni “Zanjir” usulida ayting. 
- Ilm – bu sahroda do'st.
- Hayot yo'llarida tayanch.
- Yolg'izlik damlarida yo`ldosh.
- Baxtiyor daqiqalarda rahbar.
- Odamlar orasida zebu – ziynat.
- Dushmanlarga qarshi kurashda quroldir.    
Ha,   aziz   bolajonlar!   Hozir   darsda   bir-biringizga   raqibsiz.   Kimning   bilimi
kuchli bo'lsa, o'sha guruh darsda g'olib bo'ladi. 
Yo'limizdan Buratino chiqib qoldi. Buratino savollar beryapti.  Aqliy  h ujum.
 So'z nima?
 So'zlarda qanday qismlar bo'ladi?
 Gap nima? 
 Gap nimalardan tuziladi? 
 Siz qaysi so'z turkumini bilasiz?
Bolalar savollarga javob beradilar. Misollarni xattaxtaga chiqib yozadilar. 
Bolalarga o'rnida rag'bat berib boriladi. 
31 Askiya san'ati – milliy san'atimiz hisoblanadi. Keling askiyachi yigitlarimizni 
taklif qilaylik. 
Biz bir kulishib ko'ngillarni ko'taraylikchi.
Yigitlarimiz qushlar haqida askiya aytib bir-birlarini shiringina tanqid qilib 
olishadi. Hayotda qushlarga ozor bermaymiz. 
Tanqiddan to'g'ri hulosa chiqaramiz. 
Voy bolalar oldimizdan qushlar chiqib qoldi. 
Ularning topshiriqlarini bajarsak ular daraxtga qo'nadilar. Bizga yo'l 
ko'rsatadilar.  
1 - qush: 335- mashqni o'qing. Bolalar mashq shartini o'qib berilgan ot, fe'l, 
sifatlardan gaplar tuzadilar. Mayin shamol esdi. Mevali daraxtlar gulladi. Issiq 
kunlar boshlandi. Oq, sariq, qizil gullar ochildi. Yoqimli hidlar tarqaldi. 
Bolalar tuzgan gaplarini yozadilar. Ega yoki kesim bilan bog'langan  ikkinchi 
darajali bo'laklarni aniqlaydilar.  
Birinchi qushni qanaqa daraxtga qo`ndiramiz. Nimaga?  
2-qush 336 -mashq shartini o'qing. 
Binafsha guruhiga:          Bino…                  Suvoq…
Boychechak guruhiga:            Paxta….        Shaxmat…
Lola guruhiga:          Boshqaruv…  Tadbirkor…
Ushbu so'zlarga so'z yasovchi qo'shimchalar yordamida kasb-hunar bildirgan
so'zlar yasang.
Guruhlar so'zlar yasaydilar. 
Xattaxtaga so'zlar yoziladi. 
337-mashq.  - li, -la qo'shimchalari yordamida otlardan sifatlar va fe'llar hosil
qilib yozing.
Orom daqiqasi qilaylikchi… kompyuterda multimedialar qo'yib ko'rsatiladi. 
32 Mavzu yuzasidan bilimlar mustahkamlanadi. 
Bilimlar qasriga yetib keldik. Qasr eshigi ochilib, ovoz eshitiladi. 
Barakalla bolalar! Siz bilimdon va dono bolalar ekansiz. Siz egallagan bilim 
o'tda yonmaydi, suvda cho'kmaydi, o'g'rilar uni olib keta olmaydi. 
Siz uchun istiqbol eshiklari hamisha ochiq bo'lib murodingizga yetasiz. 
Keling «Sayohatda musobaqa darsimizda» qaysi guruh g'olib chiqdi? Keling
rag'bat ballarini hisoblaymiz, ballar hisoblanadi, faol o'quvchilar ballanadi. 
33 XULOSA
  Xulosa qilib aytganda, boshlang ich sinflarda so zning morfemik tarkibi va‟ ‟
so z   yasalishini   o rgatish   o quvchilarning   har   bir   so zga   ongli   munosabatda   34	
‟ ‟ ‟ ‟
bo lishlari   ta minlaydi,   so z   tarkibi   va   uning   yasalishi   haqida   dastlabki
‟ ‟ ‟
tushunchalarni   shakllantiradi.   Boshlang ich   sinf   ona   darslarining   samarali	
‟
bo lishiga   erishish   bir   qator   muhim   talablarni   hisobga   olish   zarur.Mazkur   mavzu	
‟
ustida   ishlash   jarayonida   quyidagi   umumiy   xulosaga   kelindi.   1.   Bugungi   kunda
avlodga   bilim   sirlarni   o rgatishga   pedagogik   texnologiyalardan   yangicha	
‟
foydlanishni   davr   talab   qilinmoqda.   Tizimli   o qitish   oldingi   o qitishlardan   farq	
‟ ‟
qilish   lozimdir.   2.   Ona   til   darsida   o quvchilarga   o tgan   darsga   berilgan   mavzuni	
‟ ‟
savol-javob   o tkazish   asosida   gapirtirish   lozim.   3.   Ona   tili   darslarida	
‟
o quvchilariga   mashqlarni   bajarishdan   oldin   nimalarga   e tibor   berish   kerakli	
‟ ‟
tushuntirilib   maxsus   topshiriqlar   berilsa,   o quvchilar   mas uliyati   ortadi.   4.	
‟ ‟
Darslarda ko rgazmalilikdan foydalanish dars jarayonida rang-barang ish usularini	
‟
qo llash   o quvchilarning   darsga   bo lgan   qiziqishlarni   yanada   ortiradi   5.   Ona   tili	
‟ ‟ ‟
darslarida   mustaqil   ishlarning   o rni   ham   solmoqli   ahamiyatga   ega,   chunki   yosh	
‟
avlodni   mustaqil   ishlashga,   fikrlashga   o rgatish   ularni   ongli   ravishda   fikrlash	
‟
qobiliyatlarni o stiradi va rivojlantiradi.  	
‟ Mustaqil ishlash o qitishning eng dolzarb	‟
usularidan   biridir.   O ndan   har   bir   fanni   o qitishda   foydanilsa   maqsadga   muvofiq	
‟ ‟
bo ladi.   Yuqorida   sanab   o tilganlarni   amalga   bajarish   orqali   darslar   ona   tili	
‟ ‟
darslarni   shu   jumladan   so z   tarkibi   mavzusini   o tishda   yaxshi   samaradorlikga	
‟ ‟
erishish mumkin.
34 ADABIYOTLAR:
1. Sh.M.   Mirziyoyev   “Erkin   va   farovon   demokratik   O’zbekiston   Davlatini
birgalikda barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston” 2016-y 56-b.
2. Sh.M.   Mirziyoyev   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak”.     –T.:
“O‘zbekiston” 2017 y. -104-b.
3. Sh.M.   Mirziyoyev   “Qonun   usutuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   –
yurt taraqqiyoti va xalq farovoniligining garovi”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -48-
4. Sh.M.   Mirziyoyev   “Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -488-b.
5 . B.  Ma’qulova,  D.  Nasriddinova. Kitobim     oftobim  1  (sinfdan  tashqari   o’qish
kitobi).  T.: “O’qituvchi” NMIU, 2008.
10 .   J.   G’.   Yo’ldoshev,   S.   A.   Usmonov.   Pedagogik   texnologiya   asoslari.      T.:
O’qituvchi, 2004.
11.Umarova   M,   Hakimova   Sh.   O’qish   kitobi.   3-sinf.(to’ldirilgan   10   nashri)
T.:«Cho’lpon», 2010 y. 224 
12. Shojalilov   A.,   Toshmatova   G.,   Matjonov   S.,   Sariеv   Sh.   O’qish   kitobi.   4–sinf
uchun darslik. – T.: O’qituvchi, 2001. –352
Internet saytlari
1. www.natlib.uz      internet kutubxona
2. www.ziyonet.uz      materiallari
3. www.kitob.uz   
4. www.tdpu.uz   
5. www.referat.arxiv.uz   
35