Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 78.5KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 07 Avgust 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Ahamoniylar davlati madaniyati

Sotib olish
Mavzu:  Ahamoniylar  d avlati madaniyati
Kirish.
I.  A HAMONIYLAR DAVLATINI TASHKIL TOPISHI
1.Ahamoniylar davlatining markaziy boshqaruv organlari
2.Ahamoniylar davlatinining ijtimoiy-siyosiy ahvoli va aholisi.
II. AHAMONIYLAR DAVLATINING MADANIYATI VA DINI 
1.O'rta osiyo xalqlarini eron ahamoniylariga qarshi ozodlik kurashlari
2.Ahamoniylar davlatining madaniyati va san'ati
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar KIRISH
Markaziy   Osiyo-eng   qadim   zamonlardan   boshlab   ko’   plab   xalqlarning   taqdirini
birlashtirgan,   murakkab   etnik   va   tarixiy   jarayonlar   kechgan   tarixiy   -geografik
hudud hisoblanadi. Shuningdek, bu ulkan mintaqa jahon antropogen jarayonlari ro’
y  bergan,  insoniyatning  ilk  ajdodlari   shakllangan  makonlardan  biridir.Ming   yillar
davomida Markaziy Osiyo jahon sivilizatsiyasiga ulkan hissa qo’ shgan madaniyat
o’ chog’ i sifatida dunyo ilm ahlining e’tiborini tortib kelgan.
Hurmatli   birinchi   yurtboshimiz   I.A.Karimov,   har   tomonlama   barkamol
avlodni   tarbiyalash,   ularda   milliy   g’urur   va   fahr   tuyg’ularini   shakllantirishda
tarixning tutgan o’rniga baho berib shunday degan edi: « tarixiy xotirasi bor inson-
irodali inson kim bo’lishidan qat’iy nazar, jamiyatning har bir a’zosi o’z o’tmishini
yaxshi   bilsa,   bunday   insonlarni   yo’ldan   urish,   har   xil   aqidalar   ta’siriga   olish
mumkin   emas.   Tarix   saboqlari   insonni   hushyorlikka   o’rgatadi,   irodasini
mustahkamlaydi».
Ota-bobolarimiz ahamoniy va yunon-makedon bosqinchilariga qarshi uzoq
yillar   davomida   shiddatli   kurash   olib   bordi.   buning   natijasi   o’   laroq   mustaqil
davlatlar: qadimgi xorazm, choch, parkana, parfiya, yunon-baqtriya kabi davlatlar
vujudga   keldi,   yuksaldi.   Antik   davrning   buyuk   davlatlari   qang’   ,kushon   kabi
saltanatlar   nafaqat   mintaqada   balki,   sharq   va   g’   arb   mamlakatlari   tarixida   ham
sezilarli   iz   qoldirdi.   Jahon   sivilizatsiyasining   ajralmas   qismi   bo’   lgan   buyuk   ipak
yo’   li   aynan   shu   davrda   shakllandi   va   rivojlandi.   Eron   tarixi   bo’   yicha   ma'lumot
bеradigan   manbalardan   kelsak   bu   yunon   mualliflarining   asarlari   hisoblanadi.
Gеrodot   (er.   av.   V   asr)   ning   tarixi,   Fukidid   (er.   av.   V   asr)   tarixi,   Ksеnofontning
«Yunon tarixi» asari, uning «Anabasis» mеmuari, sitsiliyalik Diodorning «Tarixiy
kutubxona»si  kabi  asarlar  qadimgi  fors  tarixiga  oid  boy  siyosiy,  ijtimoiy,  harbiy-
diplomatik   ma'lumotlar   bеradi.   Eron   va   O’   rta   Osiyoning   xo’   jaligi   va   undagi
ijtimoiy   munosabatlar   to’   g’risida   biz   asosan   arxеologiya   yodgorliklaridan   bilib
olamiz.   Uzoq   o’   tmishning   akssadolari   Eronda   kеng   tarqalgan   diniy   asar   –
“Avеsto”   ning  ilk  qatlamlarida  saqlangan.  Hilma-hil   hujjatlardan  iborat  butun  bir arxiv   bizgacha   faqat   Elam   davridan   еtib   kеlgan.   Er.av.   VI   asrdan   boshlab
Ahmoniylarning yozuvlari paydo bo’ la boshlagan. 
I. Ahamoniylar davlatini tashkil topishi.
  Kayxusravning   Astiag   ustidan   qilgan   g’alabasi   natijasida   qadimiy   fors
davlati   vujudga   kеltirilgan   va   (Ahman   barpo   qilgan   podsho   xonadonining   nomi
bilan)   Ahmoniylar   davlati   dеb   yuritilgan.   Bu   davlat   (er.av.   330   yilgacha)   ikki
asrdan   ziyodroq   yashagan.   Eronliklarning   janubiy   avlodi   bo’   lmish   forslar   bu
davlatda asosiy o’ rin tutganlar. Midiylar ikkinchi o’ rinda bo’ lganlar, ularning ko’
pchiligi   Kayxusrav   tomoniga   o’   tib,   evaziga   anchagina   imtiyozlarga   ega   bo’
lganlar
  Jahon   tarixida   birinchi   ulkan   podshohlik   bo’   lgan   Eron   ahamoniylari
davlati   qariyb   200   yil   yashadi.   Bu   davlat   tarkibiga   Fors   yerlari,   janubiy   grek
yerlari, O’ rta Osiyo, shimoliy Hindiston va Misr hududlari kirgan.
Midiylarning   mag’lubiyatidan   Bobil   podshosi   Nabonid   xursand   bo’   lgan,
nеgaki   midiylar   taxtid   solib   turgan   oy   xudosi   Sinaning   muqaddas   shaxri
Harranning   xavfsizligi   ularning   mag’lubiyati   bilan   ta'min   etilgan.   Lеkin   yangi
davlatning   barpo   qilinishi   Kayxusravning   bundan   kеyingi   istilochilik   rеjalaridan
havf olgan g’arbiy qo’ shinlarini tashvishga slogan. Forslar podshosiga qarshi katta
bir ittifoq tuzilib, bunga Eronbеvosita qo’ shnilari (Yangi Bobil podsholigi, Lidiya)
gina  emas,   balki   ancha  olis  Misr   ham  qo’   shilgan.  Shuningdеk,  Grеtsiyadan   ham
yordam kеlishi kutilgan.
Turli   davlatlarning   bunday   kеng   ko’   lamdagi   (Ossuriyaga   qarshi   ittifoqni
eslatadigan)   ittifoqning   tuzilishi   qadimgi   dunyoda   xalqaro   aloqalarning
mustahkamlanib va rivojlanib borishidan guvohlik bеrar edi.
Bu davlatda hunarmandchilik g’oyat taraqqiy qilgan, undagi bo’ yoqchilik
ustaxonalari   ayniqsa   shuxrat   qozongan,   ular   jun   gazlama   va   fil   suyaklarini   to’   q
qizil rangga bo’ yashda Finikiya ustaxonalari bilan raqobatlashganlar.
Lidiyaning   so’   nggi   podsholari   Aliyatt   va   Krеz   davrida   mamlakatning
iqtisodiy taraqqiyoti siyosiy qudratning kuchayishi bilan qo’ shilib borgan. Kichik Osiyoning   katta   qismi,   shu   jumladan,   yunonlarning   dеngiz   bo’   yidagi   (Milеtdan
boshqa)   koloniyalari   ham   Lidiya   hukmronligi   ostiga   tushib   qolgan.   Kayxusrav
Lidiyaga   qarshi   otlanib   ularning   saralangan   otliq   qo’   shinini   tor-mor   kеltirgan.
Kayxusrav  lidiylarga  qarshi  ularga  ma'lum  bo’   lmagan   tuya  minib  jang  qiladigan
askarlarni   yuborgan.   Shundan   kеyin   fors   podshosi   jadal   zarba   bilan   Lidiyaning
poytaxti Sardni ishg’ol qilgan.
Lidiyadan kеyin Bobilga navbat kеlgan. Bobil podsholigining ichki nizolar
tufayli   kuchsizlanib   qolganligini   yuqorida   aytib   o’   tgan   edik.   U   endi   o’   zining
qudratli   mudofaa   inshootlarini   Kayxusrav   qo’   shiniga   qarshi   ishlata   olmagan.
Kayxusravning o’ zi (bizgacha еtib kеlgan yozuvlarda) “Bobilga osoyishtalik bilan
kirib kеldim” dеgan va muqaddas shaharning barcha imtiyozlarini tasdiqlab, uning
xudolariga hurmatini izhor qilgan. Ikkinchi tomondan Kayxusrav toqatsizlik bilan
uning   kеlishini   kutib   turgan   yaxudiylarni   o’   z   tomoniga   og’dirgan.   Bir   vaqtlar
bobilliklar   haydab   olib   kеlgan   bu   yahudiy   aholisining   umidi   puch   bo’   lmagan.
Kayxusrav   ularni   “Bobil   qulligi”   dan   qutqazib,   Falastinga   qaytib   kеtishlariga   va
qayta   Quddusni   tiklashlariga   ruxsat   bеrgan.   Misrga   mo’   ljallanayotgan   hujum
uchun   zarur   platsdarm   ana   shunday   qilib   Kayxusrav   qo’   liga   kirib   qolgan.
Kayxusrav xuddi shu maqsadini amalga oshirish va O’ rta dеngiz sohillarida o’ z
hokimiyatini   mustahkamlash   uchun   Finikiyaning   savdo-sotiq   shaharlari   bilan
murosa   qilishga   harakat   qilgan,   chunki   u   bu   shaharlarning   flotidan   foydalanishni
mo’ljallangan.  Ahmoniylar xukmronligi davrida O'rta Osiyo. Fors podshohlarining
eng   qadimgi   sulolasi   podshoh   Ahmon   davridan   boshlanadi.   Mil.   avv.VII   asrni
boshlarida Fors  qabilalarning asosiy  mashg'uloti  dehqonchilik va  chorvachilikdan
iborat   bo'lgan.   Shuningdek,   ular,   qo'shni   qabilalar   ustiga   tez-tez   yurishlar   qilib
turganlar.Mil.avv.   VI   asrni   boshlariga   kelib   fors   podsholari   Sharqdagi   Midik,
Elash,  Lidiya kabi   qadimgi  davlatlarni   bosib  oladilar.Mil.avv.  VI  asrni  o'rtalariga
kelib,   Ahmoniylar   podshosi   o'z   lashkar   boshini   Garnachga   Kichik   Osiyodagi
shahar   davlatlarni   bosib   olishni   buyuradi.   O'zi   esa   Bobil,   Markaziy   Osiyo
xududidagi viloyatlarni (Baqteriya, Xorazm So'g'diyona Marg'iyona va boshqa) va Misrni bosib olishga tayyorgarlik ko'ra boshlaydi. Mil.avv. 545-539 yillarda Kir II
sharqiy Eron viloyatlari  va  Markaziy  Osiyodagi   Xorazm,  So'g'diyona  Marg'iyona
viloyatlari   va   sak   qabilalari   o'ziga   buysindiradi.   Kir   II   Markaziy   Osiyoga   2
yurishini   haqida   qadimgi   davr   mualliflari   Gerodat,   Yustik,   Straboplar   ma'lumot
berib,   ular   bu   voqealarni   turlicha   tasvirlaydi.   Bu   mualliflar   ma'lumotlaridan
shunday xulosa chiqarish mumkinki, Kir II ni qo'shnilari Markaziy Osiyoga qilgan
2-yurishlarida   mahalliy   aholini   qattiq   qarshiligiga   uchragan   va   ko'chmanchi
massegatlar   tomonidan   tor-mor   etilgan.   Kir   II   massegatlar   ustiga   yurish   qilganda
ularga malika To'maris boshchilik qiladi.
1. Ahamoniylar davlatining markaziy boshqaruv organlari.
Ahmoniylar   davrida   davlat   boshqaruvi   shohlar   shohiga   (shahanshohga)
tegishli edi. Shahanshohning cheklanmagan hokimiyati nafaqat fors zodagonlariga,
balki, ma’lum darajada soliqlardan ozod qilingan va ahmoniylar davlatida ko’pgina
imtiyozlarga   ega   bo’lgan   ozod   fors   jamoalariga   ham   tayangan.           Shuningdek,
bosib   olingan   viloyatlarning   mahalliy   zodagonlari   ham   hokimiyatning   tayanchi
hisoblangan.
Hokimiyat   iyerarxiyasida   shahanshohdan   keyin   boy   fors   oilalarining
boshliqlari   turgan.   Shahanshoh   saroyida   kengash   mavjud   bo’lib   uning   tarkibiga
boy   oila   boshliqlari,   saroy   ayonlari,   yuqori   lavozimdagi   amaldorlar   va   noiblar
kirgan.   Davlat   ahamiyatiga   molik   muhim   masalalar   ushbu   kengashda   ko’rib
chiqilsa-da, hal qiluvchi qarorni shahanshoh chiqargan.
Boshqaruvda   shahanshohdan   keyingi   shaxs   «xazarpat»   -   mingboshi   deb   atalgan.
Xazarpat   shahanshoh   gvardiyasining   boshlig’i   va   davlat   boshqaruvida
shahanshohning   bosh   yordamchisi   hisoblangan.   Ahmoniylar   saltanatining   bosh
ma’muriy markazi Suza shahri edi. Bu yerda shahanshoh devonxonasi joylashgan
bo’lib,   barcha   hujjatlar   shu   yerda   saqlangan.   Shahanshoh   devonxonasi   boshlig’i
«dapirpat» - mirzaboshi deb atalgan. Devonxonada bosh xazinachilar, hisobchilar,
qozilar, mirzalar va boshqa amaldorlar ishlaganlar.
1. Ahamoniylar davlatini hududiy bo’linishi, aholisi va qo’shini. Qoyatosh   bitiklar   va   Gerodot   ma’lumotlariga   ko’ra,   ahmoniylar   davlati
hududi 20 ta qaram-ma’muriy qismlarga satraplarga bo’lingan. Tadqiqotchilarning
fikricha,   forslar   davlat   boshqaruvining   bu   an’analarini   midiyaliklardan
o’zlashtirganlar. Satraplar yirik hududlarga ega bo’lib, ko’pincha bir necha viloyat
va   o’lkalarni   o’z   tarkibiga   birlashtirgan.   Masalan,   Parfiya,   Girkaniya,   Areya,
Xorasmiya  va So’g’diyona bitta satrap tarkibiga kirgan. Satraplarning chegaralari
ayrim   hollarda   o’zgarib   turgan.   Satraplar   shahanshohning   noibi   sifatida   asosan
forslardan   tayinlangan.   Satrapning   ma’muriyati   va   boshqaruvi   shahanshoh
ma’muriyati   va   markaziy   boshqaruv   apparatini   qisqartirilgan   holda   takrorlagan.
Ya’ni,   satrapda   ikkita   yordamchi,   devonxona   va   mirzalar   bo’lgan.   Bir   vaqtning
o’zida satrap o’zi noiblik qilib turgan hududda bosh qozi vazifasini ham bajargan.
Ayrim   hollarni   istisno   qilganda   satrap   harbiy   boshliqlik   vazifasini   bajarmagan.
Misol uchun, Doro  I  barcha satraplarning harbiy vazifalarini bekor qilgan va ularga
faqat   o’ziga   bo’ysinuvchi   harbiy   boshliqlarni   jo’natgan.   Satraplarning   faoliyati
markazdan qattiq nazorat ostiga olingan.Hattoki shahanshoh huzuridagi amaldorlar
tez-tez kelib satraplar faoliyatini tekshirib turganlar. 1
Eron bilan O’ rta Osiyoning qadim zamondagi etnik tarkibini aniqlash juda
qiyin.   Faqat   bir   narsani   komil   ishonch   bilan   aytish   mumkinki,   er.av.   II   ming
yillikkacha bundagi tillarda na sеmit va na hind-Yevropa tillariga o’ xshashlik bo’
lgan.   Bundagi   tillardan   bizga   ma'lum   bo’   lgani   elamiy   tilidir,   bu   til   Eronning
janubi-g’arbida ustunlik qilgan, ammo uzoq qadimda elamiy tili ancha nari, sharq
va sharqi-shimolda ham tarqalgan bo’ lishi ehtimoldan holi emas.
Faqat er.av. II ming yillikda, ayniqsa I ming yillikda etnogеnеz manzarasi
oydinlashib borgan. Sovet davri ilmiy adabiyotlarida O’ rta Osiyo va Eronda hind-
eron   qabilalari   paydo   bo’   lgan.   Ular   shimol   tomondan   kеlgan   dеb   faraz   qilinadi.
Ammo eroniy tillar shimoldan janubga kirib kelgan degan fikrlar asossizligi haqida
yangi   fikrlar   bor,   ya’ni   fors   ko’   rfazi   hududida   eroniy   tillarning   dariy   lahjasi   bo’
lgani haqida farazlar bor. 
1
Мир карим Осим. Жайҳун устида булутлар. – Т.,Ғафур Ғулом нашриёти. 1975.- B  13. Er.av.   I   ming   yillik   boshlarida   g’arbiy   Eronda   eron   tilida   so’   zlashuvchi
qabilalar   yashagan.   Buni   Ossur   yilnomachilaridan   bizga   еtib   kеlgan   bir   qancha
rayonlarning   onomastika   va   toponimikasi   isbotlaydi.   Eronda   mеzolit   va   nеolit
davriga   oid   manzilgohlar,   arxеologik   topilmalar,   kulolchilik   buyumlari   Suza
shahrining   ilk   qatlamlari   yodgorliklari,   Eron   poytaxt   shaharlari   Suza,   Ekbatana,
Pasargad   harobalaridan   topilgan   ulug’vor   haykallar,   qoyatosh   rеlеflari,
qimmatbaho   mеtallardan   qilingan   buyumlar-riton-qadahlar,   harbiy   qurollar   va
taqinchoq-bеzaklar topib o’ rganilgan. Yevropa olimlari J. dе Margo va Grishman
bu qadimgi shaharlar xarobalarini o’ rganib, eronshunoslik faniga muhim hissa qo’
shdilar. 
Er.   av.   VII   -VI   ming   yilliklarda   g’arbiy   Eronda   dеhqonchilik   bilan
shug’ullanadigan   o’   troq   va   chorvador   qabilalar   er.av.   VI   -V   ming   yilliklarda
Eronning   boshqa   hududiga   tarqaladi.   Er.   av.   III   ming   yillik   boshlarida   janubi-
g’arbiy   Eronda   Elamtu   (bobil   va   ossur   tilida   «mamlakat»)   yoki   Elam   ilk   davlat
birlashmasi   shakllanadi.   Elam   Mеsopotamiya   hamda   shimoliy   va   sharqiy   Eron
bilan   bog’langan   Korun   va   Kеrxa   daryolari   vodiylarida   joylashgan.   Suza   shahri
poytaxtga aylandi.
Ahmoniylar   davlatida   muntazam   qo’shin   mavjud   bo’lib,   uning   asosini
tarkibida   o’n   ming   jangchi   bo’lgan   «abadiy   o’lmas»   polk   tashkil   etgan.
Qo’shinlarning   bosh   qo’mondoni   shahanshoh   edi.   Harbiy   tuzilmada   keyingi
o’rinda «xazarpat»-mingboshi turgan. Ahmoniylar qo’shinlari quyidagi qismlardan
iborat   bo’lgan:   1.   «abadiy   o’lmas»   polk;   2-piyoda   qo’shinlar;   3-otliq   qo’shinlar
(suvoriylar);   4-satraplar   qo’shinlari;   5-yunon   yollanmalari;   6-ko’ngilli   qo’shin.
Qo’shinning   qismlari   10,100,1000,   10000   kishilik   harbiylardan   iborat   bo’lib,   har
bir qismning tayinlab qo’yilgan boshlig’i bo’lgan.
Yilda   bir   marta   shahanshohning   shaxsan   o’zi   qo’shinlarni   ko’rikdan
o’tkazib,   yaxshi   xizmat   qilganlarni   taqdirlagan,   harbiy   qoidalarni   buzganlarni
jazolagan.   Butun   davlat   hududi   to’rtta   harbiy   okrugga   bo’lingan.   Har   bir   okrug
harbiy   boshlig’i   markazdan   tayinlanib   bevosita   shahanshohga   bo’ysungan.   Bosib olingan   hududlar   va   chegara   rayonlarda   harbiy   gornizonlar   joylashtirilgan.
Ahmoniylar   qo’shinlarining   harbiy   tartibi   haqida   Gerodot   va   Kursiy   Ruf   batafsil
ma’lumotlar   beradilar.   Bu   ma’lumotlarga   ko’ra,   ularning   asosiy   harbiy   qurollari
qilich, gurzi, o’q-yoy, qalqon, xanjar, harbiy bolta va nayzalardan iborat bo’lgan. 
Yuqorida   ta’kidlanganidek,   Ahmoniylar   bosib   olgan   barcha   hududlar
satrapiya hokimliklarga bo’lingan bo’lib ularni fors podsholari tomonidan tayinlab
qo’yilgan satrap-hokimlar  boshqarganlar. Gerodot  ma’lumotlariga ko’ra, Baqtriya
XII  satrapiya  bo’lib  300  talant   (talant-Bobil  pul  birligi   bo’lib,  1  talant  30  kg  dan
ziyodroq   kumushga   teng),   saklar   va   kaspiylar   XV   satrapiya   bo’lib   200   talant
Xorazm, So’gd, Parfiya va Ariya XVI satrapiya bo’lib 300 talant miqdorda yillik
soliq to’lar edilar. Shuningdek, O’rta Osiyoliklar soliq sifatida qimmatbaho toshlar,
chorvachilik va dehqonchilik mahsulotlarini ham fors podsholariga berib turganlar.
Qadimgi   Eronda   xilma-xil   qabilalar   yashaganlar.   Shu   tufayli   Eron   madaniyati
xilma-xil   va   ko’   p   qirrali   bo’   lgan.   Miloddan   avvalgi   III   mingyilliklardayoq
elamliklar 150 belgi-rasmdan iborat mustaqil yozuvga ega bo’ lganlar. Keyinchalik
esa   80   belgidan   iborat   yozuv   kashf   etilgan.   Lekin   miloddan   avvalgi   XXIII–XXII
asrlar   davomida   elamliklar   shumer-akkadning   mixsimon   yozuvidan
foydalanganlar.
Doro I va uning o’ g’ li Kserks va boshqalar Eron mixsimon xatidan keng
foydalanganlar. Bu jihatdan Doro I ning Bexistun va Naqshi – Rustam qoyalariga
mixsimon alifboda o’ yib yozilgan katta xatlari muhim ahamiyatga egadir.
Adabiyot.   Qadimgi   eronliklar   o’   zlarining   boy   xalq   og’   zaki   ijodiyoti   va
yozma   adabiyotiga   ega   bo’   lganlar.   Ular   ko’   plab   xalq   maqollari,   ertaklari,
hikoyalari, qo’ shiqlari va yozma adabiyotning ajoyib namunalarini yaratganlar. Bu
jihatdan   xalq   og’   zaki   ijodiyoti   bilan   sug’   orilgan   «Avesto»   va   Firdavsiyning
«Shohnoma»   dostoni   alohida   ahamiyatga   egadir.   «Avesto»   va   «Shohnoma»da
Eron   va   Turon   xalqianning   qadimgi   tarixi,   xo’   jaligi,   diniy   e’   tiqodi   va
madaniyatimng ko’  p tomonlari  bayon etilgan. «Shohnoma»ning ko’  p dostonlari
shoshlik   dehqon   hikoyalari   asosida   yaratilgan.   Eroniylar   mavsumiy,   xususan Navro’ z bayramiga alohida e’ tibor berganlar. Ahamoniy shohlari davrida Navro’
z umumdavlat, umumxalq bay-ramiga aylangan.
Tasviriy   san’   at.   Tasviriy   san’   at   qadimgi   Eron   madaniyatining   ajralmas
qismi hisoblanadi. Elam, Midiya va Ahamoniy eroniylari davrida haykaltaroshlik,
rassomlik,   toshga   qabartma   rasmlar   ishlash   va   naqqoshlik   ham   ancha   taraqqiy
etgan edi. Haykaltaroshlar tosh, oltin va kumushdan xudolar, ma’ budalar, shohlar,
sarkardalar, ruhoniylar va ba’ zan hayvonlarning haykallarini ishlaganlar.
Me’ morchilik ham Eronda erta shakllanib ahamoniylar davrida rivoj topdi.
Me’ mor ustalar, shoh saroylari, maktablar, ibo-datxonalar, harbiy qal’ alar qurib,
ularning ichi va sirtini xilma-xil naqshlar bilan bezaganlar. Bu jihatdan Elamning
Dur-Untash   shahrida   qurilgan   4   qavatli   bino   –   zikkurat,   Midiyadagi   Xarxar   qal’
asi, Pasargadda qurilgan Kayxusrav II maqbarasi, Persepoldagi shoh Doro I saroyi,
Persepoldagi   Kserks   saroyi   qadimgi   Eron   me’   morchiligining   ajoyib
namunalaridir.
Bu   jihatdan   Persepoldagi   qabartma   suratlar   diqqatga   sazovordir.   Saroy
darvozasiga shoh saroyini qo’ riqlovchi qanotli, muqaddas buqalarning haykallari
ishlangan.   Saroy   devorlari   shohga   turli   xil   sovg’   alar   olib   kelayotgan   xiroj   to’
lovchi qabilalarning qabartma suratlari bilan bezatilgan.
ErondagiBexistunqoyasidanShohDoroIvaturlio’   lkalardanbog’
labolibkelinayotganqabilasardorlariningqabartmatasvirlarizamonimizgachasaqlanib
keladi.   Bularning   barchasi   Eronda   tasviriy   san’   atning   yuksak   darajada
rivojlanganligidan   darak   beradi.
Qadimgi Eronda matematika, astronomiya, tarix, geografiya, tabobat, veterinariya
va   boshqa   bilimlar   rivoj   topgan   ekan.   Ammo   Eron   shohlari   misrlik   va   yunon
tabiblarini   saroylaiga   tez-tez   chorlab   turganlar.   Tabiblar   bemorlarni   davolashda
shifobaxsh o’ simlik va mevalardan keng foydalanganlar.
Diniy e’  tiqod. Eronliklarning qadimgi  ajdodlari  dastlab  tog’  -u tosh,  suv,
daraxt   va   har   xil   hayvonlarni   ulug’   laganlar.   Tabaqaviy   jamiyat   davlatlar   tashkil
topishi   munosabati,   xo’   jalikning   rivojlana   borishi   natijasida   e’   tiqodda   ham   o’ zgarishlar sodir bo’ la boshlagan. Xususan elamliklar Pinker degan xudolar onasini
ulug’ lab, unga e’ tiqod qilganlar. Ularda Inshushinak Suza shahri homiysi yer osti
xudosi bo’ lgan. Naxunt esa quyosh va adolat xudosi hisoblangan. Eronning ko’ p
joylarida  totemizm,  fetishizm  kabi   ibtidoiy  din  shakllari  uzoq  vaqtgacha  saqlanib
qolgan edi. Midiya podshosi Astiag davrida zardushtiylik keng tarqala boshlaydi.
Bu   dinning   asoschisi   Zardusht   bo’   lib,   din   shu   kishining   nomi   bilan
zardushtiylik deb atalgan. Zardushtiylik dini kitobi «Avesto» bo’ lib, unda Eron va
Turonda   yashagan   xalqlarning   tarixi,   xo’   jaligi,   diniy   e’   tiqodi   va   madaniyati
haqida   ko’   p   ma’   lumotlar   bor.   Eron   xalqlari   Misr,   Bobil,   Elam   xalqlari
madaniyatidan bahramand bo’ lib, o’ zlariga xos madaniyat yaratganlar. Bu dinda
Axuramazda   yaxshilik,   haqiqat   va   odillik   xudosi   hisoblangan.   Axra-Manyu   esa
zulmat,   o’   lim   vayomonlik   keltiruvchi   xudo   bo’   lgan   ekan.   Eroniylar   e’   tiqodiga
ko’ ra bu ikki xudo o’ rtasida kurash davom etgan.
EroniylarMitradeganquyosh,   Anaxitadegansuvvahosildorlikshuningdek,
yorug’ lik, oyvashamolxudolarigae’ tiqodqilganlar. Eron shohi Kserks diniy islohot
o’   tkazib   mayda   xudolar,   ma’   budalar   va   dev-parilarga   e’   tiqod   qilishni
taqiqlagan.Axuramazda   eronliklarning   birdan-bir   samoviy   tangrisi   deb   e’   lon
qilingan.Ahamoniylar   —   Ahamoniylar   davlatini   boshqargan   qadimgi   fors
podshohlari sulolasi (miloddan avvalgi 558 — 330).Axomaniylar sulolasi qadimgi
fors   urug ʻ idan   boshlanib,   bu   urug ʻ   asoschisi   Ahamoniy   (qadimgi   forschada
Xaxomanish)  aftidan, miloddan avvalgi  VII  asrda  boshida Elam  chegaralariga —
Parsua   (yunoncha   Persida)   deb   nom   olgan   viloyatga   ko ʻ chib   kelgan   fors
qabilalarining   yo ʻ lboshchisi   bo ʻ lgan.   Ahamon   o ʻ g ʻ li   Teisp   (Chishpish)   va   uning
bevosita   avlodlari:   Kir   I,   Kambis   I,   Kir   II   Anshan   (Shim.   Elamdagi   viloyat)
shohlari hisoblangan. Qadimgi Sharqning ko ʻ pgina mamlakatlarini bosib olgan Kir
II Ahamoniylar saltanatini barpo etgan. Ahamoniylar ning katta tarmog ʻ i Kambis II
vafoti (522) bilan tugagan. Kichik tarmoqqa Doro I asos solgan. II. AHAMONIYLAR DAVLATINING O’RTA OSIYOGA BOSQINI.
2.  O'rta osiyo xalqlarini eron ahamoniylariga qarshi ozodlik kurashlari
Ahamoniylar   davlatiniig   shuhrati   Kir   II   (Kurush)   davrida   kuchayadi.   U
Midiya,   Elam,   Vaviloniya,   Lidiya   podsholiklarini   buysundirib   dunyoda   birinchi
saltanatga   asos   soldi.   Kir   o’zining   bosqinchilik   nigohini   Markariy   Osiyo
hududlariga haratadi. Baqtriyaning Ahamoniylar tomonidan qachon egallanganligi
qozircha ma'lum emas. Muarrixlar Ksеnafont, Ktеsiy Baqtriyaning Kir tomonidan
bosib   olinganligini   aytgan   bo’   lsalarda;   lеkin   aniq   sanasi   va   tafsiloti   to’   qrisida
еtarli ma'lumotlar bermaydilar.
Kir II massagеtlar ustiga miloddan avvalgi 530 yilda ikki yuz ming kishilik
q o’   shin   bilan   bostirib   kеladi.   Bu   paytda   umr   yo’   ldoshi   vafot   etgan   malika
Tumaris mamlakatda  podsho edi. Kirga qarshi  Tumarisning  jasoratini  G er odot   o’
zining «Tarix» kitobida yorqin tasvirlaydi. O’ z kuchi va omadiga ishongan, Bobil,
Ossuriya,   Misr,   Kichik   Osiyo   mamlakatlarini   zabt   etib   muvaffaqiyatlardan
esankirab qolgan Kir Araks daryosiga ko’ prik qurishni buyuradi. U Tumarisga o’
z   elchilari   orqali   sovga-salomlar   va   noma   yuborib   unga   turmushga   chiqishini   so’
raydi. Elchilarini sovchi dеb ataydi. Kirning asl maqsadi esa T o’ marisga ayon edi.
Shu   sababdan   u   Kirga   rad   javobi   beradi.   Kirga   noma   yozib   uni   urush
boshlamaslikka, tinch yashashga undaydi: «Ey Midiya shohi! (U vaqtda yunonlar
Eronni shunday dеb atashgan). Bu niyatingdan qayt. Mazkur ko’ priklar sеnga baxt
kеltiradimi,   falokatmi   bilmaysanku   yaxshisi,   xudo   bergan   kattakon   davlatingga
podshoxlik   qil.   Biz   o’   z   yurtimizga   podshohlik   qilaylik   lеkin   sеn   bu   maslahatga
kirmay,   o’   z   aytganingdan   qolmasang,   biz   daryo   buyidan   uch   kunlik   yo’   l   yurib
olisroqqa borib turaylik Xohlasang, biz sеning yerlaringga ko’ chib o’ taylik. Sеn
uch   kunlik   olisga   borib   tur».   Bu   maktubni   olgan   Eron   shohi   o’   z   a'yonlari   bilan
maslahatlashdi.   Vazirlar   Biz   orqaga   qaytib,   Tumarisni   o’   z   yerimizda   kutib
olaylik»,   dеgan   maslahatni   beradilar.   Shohning   Kryoz   (yoki   Korun)   dеgan   vaziri
(sobiq,   podshoh   edi)   o’   zgacha   masladat   beradi.U   Eron   q o’   shinlari   massagеtlar
yurtiga   kirsin,   sahroyilar   bazm-ziyofatlarga   o’   rganmaganlar.Ular   yerida   bazm dasturxonlarini yoyib qo’ yaylik. Ular lazzatli taomlarni va lazzatli sharoblarni еb-
ichib, mast bo’ lib uxlab qolishganda, ular ustiga bostirib boramiz» dеydi. Shoxga
shu   maslahat   manzur   ko’   rinadi   va   shunday   yo’   l   tutishga   qaror   qiladi.   O’   z
omadiga   ishongan   Kir   Massagеtlar   yurtida   bir   kunlik   yo’   l   masofasini   bosib   to’
xtaydi,   chodirlar   qurdirib   turli   taomlar,   may,   sharbatu   sharoblar,   ziyofatlarni
tayyorlatib, jangchilarini oz qismini qoldirib, o’ zi chеkinadi. T o’  marisning yolgiz
o’  g’ li Sparanges  o’  z lashkarlari bilan oz miqdordagi Kir askarlarini еngadilar.
G’alabaga   erishgan   Spargapis   bu   dushmanlarni   hiylasi   ekanligini   bilmay
qo’   shiniga   to’   kin   dasturhon   ustiga   maishatga   ruhsat   beradi   va   o’   zi   mast   holda
uhlab   qoladi.   Hufiyadagi   Kir   lashkarlari   bilan   qaytib   kelib,   uyqudagi   navkarlarni
va   Spargapisni   asir   oladi.   Voeadan   habar   topgan   To’maris   habarchi   orqali   Kirga
“ Qonho’   r   Kir!   Bu   jfsorating   bilan   mag’   rurlanma!   Makkorlik   bilan   o’   g’   limni
ending.   Halol   jangda   engilarding.   Mening   maslahatimga   ko’   n,   o’   glimni   omon
qaytar.   Yahshilikcha   erlarimdan   ket   …   Yo’   qsa   tangrimiz   Quyosh   haqqi   hurmati
qasamiyod qilaman, o’z qoninga o’ zingni to’  ydiraman ”   degan mazmunda noma
yuboradi.   Kir   To’marisning   so’   zlariga   zarracha   ahamiyat   bermaydi.   Kayfi
tarqagach, o’ zini dushman iskanjasida  asir  ko’  rgan Spargapis  joniga kasd qiladi
va   o’   zini   o’   zi   o’   ldiradi.   Voqеadan   xabar   topgan   T o’ maris   Kirga   qarshi   janga
otlanadi.   Mirkarim   Osim   o’   zining   «To’   maris»   qissasida   To’marisni   ulug’   lab
bunday   hikoya   qiladi:   «...Quyosh   tangrisiga   iltijo   qilish   uchun   bir   tеpalik   ustiga
chiqdi   «Tumaris   —   Sh.K.R.Sh.),   bеlidagi   oltin   kamariga   osilgan   qilichi   va
qalqonini erga qo’ yib, massagеtlar naedida xudolarning xudosi bo’ lgan Mihraga
sigina boshladi:  — Ey, butun mavjudotni  — yeru ko’  kni, suv va o’  tni yaratgan
Quyosh   tangrisi!   Sеn   ko’   zingni   ochsang   —   olam   nurga   to’   ladi.   Ko’   zingni
yumsang — yer yo’ zini qorong’ ulik lashkari bosadi. Odamlarga o’ t b er gan ham
sеn,   daryolarni   toshirgan,   ekinzor   va   o’   tloqlarga   suv   b er gan   ham   sеn!   qo’   y   va
kiyiklarni   ko’   paytirgan,   don-dunga   baraka   b er gan   ham   sеn!   Ey,   ulug’   quyosh
tangrisi, bizni eroniylarga xor qilma, dilimizga g’ ayrat, bilagimizga quvvat ato qil,
yuragimizga   o’   ch   olovini   sol!   qilichimizni   o’   tkir   qil,   toki,   yurtimizni   oyoq   osti qilgan   makkor   dushmanni   tor-mor   aylab,   qullik   balosidan   xalos   bo’   laylik»
(Gerodot   ikki   o’   rtadagi   jangni   eng   dahshatli   jang   dеb   baxolaydi.   Avval   raqiblar
uzoqdan turib, bir-birlariga kamonda o’ q uzadilar, o’ q-nayzalar tamom bo’ lgach,
xanjar va nayzabozlikka o’ tadilar. Jang maydonida juda ko’ p eroniylar halok b o’
ladilar,   -   Massagеtlar   g’   alaba   qozonadilar.   Jangda   Kirning   o’   zi   ham   halok   bo’
ladi. Tumaris maydan bo’ shagan mеshlarni qonga to’ ldirishga va Kirning boshini
uzib   olib   kеlishga   farmon   b er adi.   Tеzda   T o’   marisning   kеlini   Zarina   Kirning
jasadinitopadi   va   uning   boshini   kеsib   olib   T o’   marisga   kеltirib   beradi.   To’   maris
soch va soqoliga qonlar yopishib qotib qolgan, ko’ zlari  yumuq, dahshatli  boshni
qo’   liga   olib,   unga   harab   dеdi:   —   Mеn   sеni   mag’   lub   etib,   tirik   qolgan   bo’   lsam
ham, sеn hiyla bilan o’ g’ limni nobud qilib, baribir mеni ham o’ ldirding. Ey Kir!
Umr bo’ yi jang qilib odam koniga t o’   ymading, mana endi t o’   yguningcha ich! »
dеya shivirladida, uning boshini qon bilan t o’   ldirilgan mеshga soldi. Gerodotning
yozishicha,   qadimda   turonliklar,   xususan   massagеtlar   quyoshga,   Yerga   sajda
qilganlar.   Ular   o’   z   vatanlarini   quyosh   kabi   muqaddas   dеb   bilganlar,   Tumaris
barcha   turonliklarning   onasi   timsolidir.   Vatanga   sadoqat   ramzidir.   Ammo   Kir   o’
limi O’rta Osiyoni Eron Ahamoniylariga tobеlikdan asrab qola olmadi. Kirning o’
gli Kambis mamlakatda ko’ tarilgan erk va ozodlik qo’ zg’ olonini bostirdi va hatto
u o’ z otasining jasadini toptirib maxsus daxmaga solib dafn ham etdi.
Mеn   sеni   mag’   lub   etib,   tirik   qolgan   bo’   lsam   ham,   sеn   hiyla   bilan   o’   g’
limni   nobud   qilib,   baribir   mеni   ham   o’   ldirding.   Ey   Kir!   Umr   bo’   yi   jang   qilib
odam   koniga   to’   ymading,   mana   endi   to’   yguningcha   ich!   »     dеya   shivirladida,
uning   boshini   qon   bilan   to’   ldirilgan   mеshga   soldi.   Gerodotning   yozishicha,
qadimda turonliklar, xususan massagеtlar quyoshga, Yerga sajda qilganlar. Ular o’
z vatanlarini quyosh kabi muqaddas dеb bilganlar, Tumaris barcha turonliklarning
onasi timsolidir. Vatanga sadoqat ramzidir. Ammo Kir o’ limi O’rta Osiyoni Eron
Ahamoniylariga tobеlikdan asrab qola olmadi. Kirning o’ gli Kambis mamlakatda
ko’ tarilgan erk va ozodlik qo’ zg’ olonini bostirdi va hatto u o’ z otasining jasadini
toptirib maxsus daxmaga solib dafn ham etdi. Kambisning   Bardiya   ismli   inisi   bo’   lib   uyushtirilgan   fitna   tufayli   o’   z
ukasini   o’   ldiradi.   Bu   voqеa   xalqdan   sir   tutiladi.   Miloddan   avvalgi   520   yilda
Kambis  Misrni   istilo  etishga   otlanadi.   Xuddi   shu  davrda  xalq  Bardiya  o’  limidan
xabar topadi va bu to’ g’ rida har xil rivoyatlar to’ g’ iladi. Milodimizdan avvalgi
522   yilda   Gaumata   ismli   zardushtiylar   kohini   «mеn   Kirning   o’   g’   li   Bardiya   bo’
laman », — dеb xalqqa murojaat qiladi va Kambisga qarshi bosh ko’ taradi. Oddiy
xalq Kambisdan aynib Gaumataga ergashadi. Gaumata hokimiyatni qo’ lga oladi.
Bu   voqеadan   xabar   topgan   Kambis   zudlik   bilan   Misrdan   Eronga   qaytadi.   Ammo
yo’   lda   noma'lum   sabablarga   ko’   ra   halok   bo’   ladi.   Gaumata   Bardiya   nomi   bilan
shox   bo’   ladi.   U   hokimiyatni   qo’   lga   kiritish   jarayonida   kеng   xalq   ommasiga
tayanadi   va   zodagonlarga   qarshi   choralar   ko’   radi,   aholini   uch   yilgacha   davlat
soliharidan   va   harbiy   xizmatdan   ozod   etadi.   Bu   saroy   zodagonlari   noroziligiga
sabab   bo’   ladi.   Saroy   oqsuyaklari   522   yil   29   sеntyabrda   Gaumatani   o’   ldirib,
Ahamoniy Doro I ni podsho qilib ko’ taradilar. Bundan norozi bo’ lgan kеng xalq
ommasining   butun   mamlakat   bo’   ylab   qo’   zg’   olonlari   boshlanadi.   Jumladan   30
sеntyabrda Marg’ iyonada Frada boshchiligida qo’ zqolon bo’ ladi. Bu qo’ zqolon
10 dеkabr kuni Doro I tomonidan shafqatsizlik bilan bostiriladi.
Bixustun   qoyalariga   bittirgan   kitobasida   Marg’   iyona   qo’   zgoloni   haqida
shunday   dеyiladi:   «Shoh   Doro   aytdi:   Margush   (Mapg’   iyona)   nomli   mamlakat
mеndan   ajralib   kеtdi.   Qo’   zg’   olonchilar   Frada   ismli   marg’   iyonalik   kishini   o’
zlariga   bosh   qilib   oldilar.   Kеyin   mеn   Baqtriya   satrapi   xizmatkorim   Dadarshishga
odam   yubordim.   Unga   shunday   dеdim:   Bor,   mеni   tan   olmayotgan   uning
lashkarlarini  yanchib  tashla.  Kеyin  Dadarshish  qo’  shin  biian  uning ustiga  yurish
qilib,   marg’   iyonaliklar   bilan   jang   qildi.   Axuramazda   mеnga   yordam   qildi.
Ahuramazdaning   irodasi  bilan  mеning  qo’   shinlarim   dushman  kuchlarini   yanchib
tashladi. Kеyin mamlakat yana mеniki bo’ ldi» 2
.
2.  O ' rta osiyo xalqlarini Eron ahamoniylariga qarshi ozodlik kurashlari
2
  Миркарим Осим. Жайҳун устида булутлар. – Т.,Ғафур Ғулом нашриёти.  1975.-B 19 Xususan,   massaget   qabilalari   malika   To’maris   (Tomiris)   boshchiligida
forslarning turli hiyla-nayranglar ishlatishiga qaramasdan ularning katta qo’shinini
tor-mor   etadilar.   Malika   To’maris   va   massagetlarning   harbiy   mahorati   tufayli   bu
jangda ahmoniylar hukmdori Kir II ham halok bo’ladi. Gerodot xabar berishicha,
Bu jang varvarlar (massagetlar) ishtirok etgan janglar orasida eng dahshatlisi edi...
Kamon   o’qlari   tugagach,   qo’l   jangi   boshlanib   nayza   va   qilich   bilan   kurashdilar.
Qo’shinlar   jangi   uzoq   vaqt   davom   etdi.   Nihoyat   massagetlar   g’alaba   qozondilar.
Kir   II   qo’shinlarining   massagetlar   tomonidan   tor-mor   etilishi   mil.avv.   530   yilga
to’gri   keladi.   Tarixchi   Poliyen   forslarga   qarshi   kurashgan   Shiroq   qahramonligi
haqidagi afsona to’g’risida xabar beradi. Uning xabariga ko’ra, sak qabilalarining
vakili bo’lgan Shiroq ismli cho’pon hiyla yo’li bilan forslarning katta qo’shinlarini
suvsiz   sahro   ichkarisiga   adashtirib   qo’yadi.   Shiroq   ham,   fors   qo’shinlari   ham
ochlik va tashnalikdan halok bo’ladilar.
Mil.   avv.522-yilda   ahmoniylar   taxtiga   Doro   I   o’tiradi.   U   taxtga
o’tirishi   bilanoq   Parfiya,   Marg’iyona   va   saklar   o’lkasida   forslarga   qarshi
qo’zg’olonlar   ko’tariladi.   Behistun   yozuvlariga   qaraganda,   522-yilning   oxirida
Marg’iyonada ko’tarilgan qo’zg’olonga Frada ismli kishi boshchilik qiladi. Doro I
Baqtriya satrapi Dadarshish boshchiligidagi qo’shinlarni qo’zg’olonchilarga qarshi
jo’natadi.   Qo’zg’olon   shavqatsizlarcha   bostirilib   55   ming   marg’iyonalik   halok
bo’ladi. Frada ham qo’lga olinib qatl ettiriladi.
Saklar   o’lkasidagi   forslarga   qarshi   kurashga   Skunha   boshchilik
qiladi.519-518-yillarda   bo’lib   o’tgan   bu   kurashda   saklar   forslar   tomonidan
mag’lubiyatga   uchraydi.Saklarning   ko’pchiligi   o’ldirilib,   ko’pchiligi   asir
olinadi.Ularning   yo’lboshchisi   Skunha   asir   olinib,   o’rniga   boshqa   yo’lboshchi
tayinlanadi.Xullas,   forslar   O’rta   Osiyodagi   mahalliy   aholining   qahramonona
qarshiligini   qiyinchilik   bilan   sindirganidan   keyingina   bu   hududlarni   batamom
o’zlariga bo’ysundirdilar.Doro I ga qarshi ko’ tarilgan Marg’ iyonadagi qo’ zqolon
O’rta   Osiyo   viloyatlarida   yagona   qo’   zg’   olon   emasdi.   Bunday   qo’   zg’   olon
Parfiyada   ham   ko’   tarilgan.   Bu   qo’   zg’   olon   miloddan   avvalgi   521   yilning yozigacha davom etgan edi. Doro I davrida Ahamoniylarga qarshi erk va ozodlik
uchun   saklar   ham   bosh   ko’   targanlar.   Buni   biz   Bixustun   yozuvlarida   ochiq   ko’
ramiz. Doro I saklarni quvib Orol sohillarigacha brogan. U saklar hukmdorini asir
olganligi,   boshqa   bir   Skunxa   ismli   lashkarboshini   saklarning   o’   zlari   Doro   I   ga
topshirganliklari qayd etiladi. Bu voqеalar miloddan avvalgi 520—518 yillarda yo’
z bergan.
Kir II massagеtlar ustiga miloddan avvalgi 530 yilda ikki yuz ming kishilik
q o’   shin   bilan   bostirib   kеladi.   Bu   paytda   umr   yo’   ldoshi   vafot   etgan   malika
Tumaris mamlakatda  podsho edi. Kirga qarshi  Tumarisning  jasoratini  G er odot   o’
zining «Tarix» kitobida yorqin tasvirlaydi. O’ z kuchi va omadiga ishongan, Bobil,
Ossuriya,   Misr,   Kichik   Osiyo   mamlakatlarini   zabt   etib   muvaffaqiyatlardan
esankirab qolgan Kir Araks daryosiga ko’ prik qurishni buyuradi. U Tumarisga o’
z   elchilari   orqali   sovga-salomlar   va   noma   yuborib   unga   turmushga   chiqishini   so’
raydi. Elchilarini sovchi dеb ataydi. Kirning asl maqsadi esa T o’ marisga ayon edi.
Shu   sababdan   u   Kirga   rad   javobi   beradi.   Kirga   noma   yozib   uni   urush
boshlamaslikka, tinch yashashga undaydi: «Ey Midiya shohi! (U vaqtda yunonlar
Eronni shunday dеb atashgan). Bu niyatingdan qayt. Mazkur ko’ priklar sеnga baxt
kеltiradimi,   falokatmi   bilmaysanku   yaxshisi,   xudo   bergan   kattakon   davlatingga
podshoxlik   qil.   Biz   o’   z   yurtimizga   podshohlik   qilaylik   lеkin   sеn   bu   maslahatga
kirmay,   o’   z   aytganingdan   qolmasang,   biz   daryo   buyidan   uch   kunlik   yo’   l   yurib
olisroqqa borib turaylik Xohlasang, biz sеning yerlaringga ko’ chib o’ taylik. Sеn
uch   kunlik   olisga   borib   tur».   Bu   maktubni   olgan   Eron   shohi   o’   z   a'yonlari   bilan
maslahatlashdi.   Vazirlar   Biz   orqaga   qaytib,   Tumarisni   o’   z   yerimizda   kutib
olaylik»,   dеgan   maslahatni   beradilar.   Shohning   Kryoz   (yoki   Korun)   dеgan   vaziri
(sobiq,   podshoh   edi)   o’   zgacha   masladat   beradi.   U   Eron   q o’   shinlari   massagеtlar
yurtiga   kirsin,   sahroyilar   bazm-ziyofatlarga   o’   rganmaganlar.Ular   yerida   bazm
dasturxonlarini yoyib qo’ yaylik. Ular lazzatli taomlarni va lazzatli sharoblarni еb-
ichib, mast bo’ lib uxlab qolishganda, ular ustiga bostirib boramiz» dеydi. Shoxga
shu   maslahat   manzur   ko’   rinadi   va   shunday   yo’   l   tutishga   qaror   qiladi.   O’   z omadiga   ishongan   Kir   Massagеtlar   yurtida   bir   kunlik   yo’   l   masofasini   bosib   to’
xtaydi,   chodirlar   qurdirib   turli   taomlar,   may,   sharbatu   sharoblar,   ziyofatlarni
tayyorlatib, jangchilarini oz qismini qoldirib, o’ zi chеkinadi. T o’  marisning yolgiz
o’  g’ li Sparanges  o’  z lashkarlari bilan oz miqdordagi Kir askarlarini еngadilar.
G’alabaga   erishgan   Spargapis   bu   dushmanlarni   hiylasi   ekanligini   bilmay
qo’   shiniga   to’   kin   dasturhon   ustiga   maishatga   ruhsat   beradi   va   o’   zi   mast   holda
uhlab   qoladi.   Hufiyadagi   Kir   lashkarlari   bilan   qaytib   kelib,   uyqudagi   navkarlarni
va   Spargapisni   asir   oladi.   Voeadan   habar   topgan   To’maris   habarchi   orqali   Kirga
“ Qonho’   r   Kir!   Bu   jfsorating   bilan   mag’   rurlanma!   Makkorlik   bilan   o’   g’   limni
ending.   Halol   jangda   engilarding.   Mening   maslahatimga   ko’   n,   o’   glimni   omon
qaytar.   Yahshilikcha   erlarimdan   ket   …   Yo’   qsa   tangrimiz   Quyosh   haqqi   hurmati
qasamiyod qilaman, o’z qoninga o’ zingni to’  ydiraman ”   degan mazmunda noma
yuboradi.   Kir   To’marisning   so’   zlariga   zarracha   ahamiyat   bermaydi.   Kayfi
tarqagach, o’ zini dushman iskanjasida  asir  ko’  rgan Spargapis  joniga kasd qiladi
va   o’   zini   o’   zi   o’   ldiradi.   Voqеadan   xabar   topgan   T o’ maris   Kirga   qarshi   janga
otlanadi.   Mirkarim   Osim   o’   zining   «To’   maris»   qissasida   To’marisni   ulug’   lab
bunday   hikoya   qiladi:   «...Quyosh   tangrisiga   iltijo   qilish   uchun   bir   tеpalik   ustiga
chiqdi   «Tumaris   —   Sh.K.R.Sh.),   bеlidagi   oltin   kamariga   osilgan   qilichi   va
qalqonini erga qo’ yib, massagеtlar naedida xudolarning xudosi bo’ lgan Mihraga
sigina boshladi:  — Ey, butun mavjudotni  — yeru ko’  kni, suv va o’  tni yaratgan
Quyosh   tangrisi!   Sеn   ko’   zingni   ochsang   —   olam   nurga   to’   ladi.   Ko’   zingni
yumsang — yer yo’ zini qorong’ ulik lashkari bosadi. Odamlarga o’ t b er gan ham
sеn,   daryolarni   toshirgan,   ekinzor   va   o’   tloqlarga   suv   b er gan   ham   sеn!   qo’   y   va
kiyiklarni   ko’   paytirgan,   don-dunga   baraka   b er gan   ham   sеn!   Ey,   ulug’   quyosh
tangrisi, bizni eroniylarga xor qilma, dilimizga g’ ayrat, bilagimizga quvvat ato qil,
yuragimizga   o’   ch   olovini   sol!   qilichimizni   o’   tkir   qil,   toki,   yurtimizni   oyoq   osti
qilgan   makkor   dushmanni   tor-mor   aylab,   qullik   balosidan   xalos   bo’   laylik»
(Gerodot   ikki   o’   rtadagi   jangni   eng   dahshatli   jang   dеb   baxolaydi.   Avval   raqiblar
uzoqdan turib, bir-birlariga kamonda o’ q uzadilar, o’ q-nayzalar tamom bo’ lgach, xanjar va nayzabozlikka o’ tadilar. Jang maydonida juda ko’ p eroniylar halok b o’
ladilar, - Massagеtlar g’ alaba qozonadilar.
Ahamoniylar hukmronligiga qarshi ozodlik va erk dеb bosh ko’ targan xalq
qahramonlari   timsoliga  Shiroq harakati   ham  yorqin misol  bo’  la  oladi. Jangnoma
tilidagi   mashhur   afsona   hisoblangan   «Shiroq»   tarixiy   voqеalar   asosida   vujudga
kеlgan va barchaning e'tiborini o’ ziga tortgan. Bu qadimgi afsonani birinchi marta
yunon tarixchisi Polien o’ zining «harbiy hiylalar» dеgan asarida kеltirgan. Asarda
Shiroq   —   Siyrak   dеb   nomlangan.   Afsonada   sak   qabilasidan   chiqqan   otbohar
Shiroqning buyuk jasorati, tadbirkorligi, vatanparvarligi va erkparvarlik fazilatlari
hikoya qilinadi. Shiroq o’ z qabilasi  manfaatlarini himoya qilib, Eron shohi Doro
lashkarlariga   qarshi   chiqadi   va   harbiy   hiyla   bilan   uning   qo’   shinlarini   chalgitib,
suvsiz,   dasht-sahroga   boshlab   boradi.   Suvsizlik   ochlikdan,   darmonsiz   qolgan   g’
anim   lashkarlar   halokatga   uchraydi.   Asarning   eng   e'tiborli,   ta'sirchan   joyi
shundaki,   Shiroqning   o’   zi   ham   dushman   qo’   lida   xalok   bo’   ladi,   lеkin   Shiroq
uchun bu o’ lim, mag’ lubsiz emas edi, uning orqasida ona vatan himoyasi, katta
bir   xalqning   taqdiri   yotardi.   Shiroq   o’   zi   halok   bo’   lsada   yurtdoshlarini,   vatanini
katta bir ofatdan saqlab qoldi. 
Ona   Vatanning   taqdiri,   Vatan   mudofasi   asarning   bosh   mavzui   bo’   lib,
ajnabiy   bosqinchilarga   qaqshatqich   zarba   berish   va   ularni   o’   z   yurtidan   surib
chiharish,   mardlik   va   jasorat   ko’   rsatish   esa   uning   g’   oyaviy   mazmunini   tashkil
etadi.   «Shiroq»   asarida   bosqinchilikning   barcha   kirdikorlari   qoralanadi   va   unga
minglab la'natlar o’ qiladi, tinchlik va ozodlik yo’ lidagi barcha urinishlar xalqning
Doro   I   ga   qarshi   kurashidagi   qaxramonliklari   yanada   ulug’   lanadi.   Shiroqning
buyuk   qahramonligi   bugungi   kunda   ham   og’   izdan-og’   izga   o’   tib   Vatan   tuyqusi
bilan   yashayotgan   yoshlarni   vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalashda   muxim   tarbiya
maktabini o’ tashiga hech bir shubxa yo’ q. Bu ko’ tarilgan qo’ zg’ olonlar Doro I
ni   bir   qator   isloxotlar   o’   tkazishga   majbur   qilgan.   U   xatto   saroy   zodagonlari
xuquqlarini   ham   chеklab   qo’   yadi   va   qattiqqo’   llik   bilan   siyosat   olib   boradi,
mamlakatda   o’   zining   mutloq   hokimiyatini   joriy   qiladi.   Doro   I   Gerodot ma'lumotlariga qaraganda mamlakatni satrapliklarga bo’ lib idora qilgan. Satraplik
tеpasida hokim-satrap to’ rgan. U chеklanmagan hokimiyatga ega bo’ lgan. Uning
ixtiyorida   harbiy   va   fuharolik   hokimiyati   markazlashgan   edi.   Odatda,   satraplar
faqat   Ahamoniylar   oilasiga   mansub   forslardan   tayinlangan.   Ularning   faoliyatini
doimo   nazorat   etib   turish   maqsadida   maxsus   amaldor-ayg’   oqchilar   qo’   yilgan.
Ular odatda shahanshohning eng ishonchli «ko’ z-quloqlari» edilar.
O’rta Osiyo hududi Ahamoniylar tomonidan Baqtriya va Marg’ iyona bilan
birga hisoblaganda 12 satraplikka bo’ linib idora qilingan. Bu satrapliklar podsho
xazinasiga   har   yili   360   talant2   jarima   to’   lagan.   Parfiya,   Xo   razm,   So’   g’   d   va
Arеya birgalikda 16 satraplikdan iborat bo’ lib 300 talant, saklar va kaspiylar  esa
15   satraplik   bo’   lib,   ular   har   yili   Doro   I   xazinasiga   250   talan   jarima   soliq   to’
laganlar.   Bundan   tashhari   O’rta   Osiyo   aholisi   shahanshoh   xazinasiga   har   yili   to’
lab to’ rgan aniq miqdordagi soliqlarga qo’ shimcha yirik davlat qurilishlarida ham
ishlab berar edilar. Xullas, O’rta Osiyo xalqlari miloddan avvalgi VI—IV asrlarda,
ya'ni qariyb 200 yil mobaynida Eron Ahamoniylari hukmronligi ostida yashadilar.
Ular   doimo   erk   va   ozodlikka   intilib   ko’   rashdilar.   Faqat   milod   dan   avvalgi   IV
asrlarga   kеlib   Ahamoniylarning   markaziy   hokimiyati   kuchsizlana   boshlagach,
zulm asoratida bo’ lgan xalqlar o’ z mustaqilliklariga erishish imkoniyatiga ega bo’
ldilar.   O’rta   Osiyoda   o’   z   mustaqilligiga   birinchilar   qatorida   Xorazm   vohasi
erishdi.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
1
Асқаров А. Ўзбекистон тарихи. – Т.: «Ўқитувчи» нашриёти, 1994. –B.189.
2. Ahamoniylar davlatining madaniyati va san'ati. Ahmoniylar   davlati   tarkibida   xilma-xil   madaniy   yutuqlarga   ega   bo’   lgan
ko’   pdan-ko’   p   xalqlar   bo’   lgan.   Forslar   hukmron   xalq   bo’   lib   olib,   bu   madaniy
xazinadan kеng foydalanganlar. 
Shu   bilan   birga   ular   bu   madaniyatlarni   ijodiy   ravishda   qayta   ishlab   o’
zlashtirganlar. Forslar mixxatni o’ zlashtirganliklari va takomillashtirganliklari to’
g’risida gapirgan edik. Ular mixxatdagi  juda ko’ p ortiqcha alomatlarni yo’ qotib
faqat   42   alomat   qoldirganlar.   Idoralardagi   (ko’   nga,   papirusga,   sopol   taxtalarga
yoziladigan) yozishmalar uchun oromiylarning alifbosini ishlatganlar. 
Mil. avv. VI va V asrlarda Xitoy ga  buddizm, hinduizmni Hindistonga kirib
kelishi bilan  Fors da  zardushtiylik  falsafa madaniyati Misr davlatlariga kirib kelgan.
Bu madaniyat imperiyadan-imperiyaga o’ tish davrida o’ z kuchini yo’ qotmagan.
Fors podsholari o’ sha davrda eng o’ tkir dеb hisoblangan Misr tabiblarini
o’ zlarining xizmatiga jalb qilganlar. Ammo Doro I podsholik qilgan davrda Misr
tabiblari o’ rniga yunon tabiblari kеltirila boshlangan.
Forslar Bobil va yunonlarning kalеndar hisobi bilan tanish bo’ lgan, dеgan
ma'lumot bor.
Yuqorida   aytib   o’   tilgan   “Avеsto”   Eron   tili   guruhi   halqlarining   ajoyib
badiiy asaridir, u O’  rta Osiyoda  vujudga kеlib, kеyinchalik Midiya va  Pеrsiyaga
tarqalgan,   shu   bilan   birga,   dastlabki   nushasiga   (Gatiga)   ko’   p  qo’   shimchalar   qo’
shilib borilgan. 
“Avеstoda” targ’ib qilingan diniy ta'limot qadimgi payg’ambar Zaratushtra
(yoki yunonlar ataganicha Zoroastra) ga mansub dеyilgan, ammo uning to’ g’risida
bizga   hеch   nima   ma'lum   emas.   Bu   ta'limotning   mohiyati   ikki   ilohiy   manbani,
yaxshilik xudosi  Ahuramazda bilan yovuzlik xudosi  Ahrimanni bir-biriga qarama
qarshi qo’ yishdan iborat.
Axuramazda   uy   hayvonlari   va   madaniy   o’   simliklar   to’   g’risida   g’amxo’
rlik   qiladigan   tinch   mеhnat   homiysidir.   Uni   aziz   bilganlar   еrga   ishlov   bеrishi,
chorva   mollarini   ko’   paytirishi,   yovvoyi   hayvonlarni   yo’   q   qilmog’i   kеrak.
Ahriman   inson   ijodiy   faoliyatining   dushmani,   yirtqich   hayvonlarninghomiysi, urushqoq ko’ chmanchilarning tinch hayot kеchiruvchi o’ troq aholini talashiga ko’
maklashuvchi qilib ta'riflanadi.
Zorastra dinining haraktеrli alomati shuki, bu din murdani еrga ko’ mishni
ham,   kuydirishni   ham   taqiqlaydi.   “Murda   еrni   va   o’   tni   xarom   qiladi”   dеb
hisoblangan.   O’   liklarni   yirtqich   qushlarga   еm   qilib   tashlash   lozim   ko’   rilgan.
Hindistonda,   Bombеyning   bir   rayonidagi   uncha   katta   bo’   lmagan   fors   mazhabi
hozir   ham   shu   odatni   saqlaydi.   “Avеsto”   matnini   ham   xuddi   o’   sha   forslar
saqlaganlar.
Shu   narsa   diqqatga   sazovorki,   Ahmoniylar   Ahuramazdani   aziz   bilganlari
holda “Avеsto”ni tan olmagan bo’ lsalar kеrak. Qadimgi fors podsholarining hеch
bir   yozuvida   Zaratushtra   tilga   olinmaydi.   Shuningdеk,   fors   podsholarining
(Kayxusravdan   boshlab)   maqbaralari   saqlangan,   bu   esa   ,,   Avеsto   ”ning   taqiqiga
hеch   ham   to’   g’ri   kеlmaydi.   Zorastrizm   faqat   Parfian   va   Sosoniylar   podsholigi
vaqtidagina davlat dini bo’ lgan. 
Doro   I   ning   o’   g’li   va   taxt   vorisi   Ksеrks   vaqtida   diniy   islohot   qilishga
urinilgan.   Dеvlarga   ibodat   qilish   taqiqlangan,   Ahuramazda   forslarning   birdan-bir
samoviy tangrisi dеb e'lon qilingan.
Lеkin   bu   monotеistlik   (bir   xudolik)   g’oyasi   qaror   topmagan   va   Ksеrks
vorislari   vaqtida   quyosh   xudosi   Mitra   bilan   hosildorlik   ma'budasi   Anaxitga
sig’inish   kеng   yoyilgan.   Ahamoniylar   san'atining   yodgorliklari   sinkrеtizm
xaraktеridadir. Doro I ning Pеrsеpoldagi saroyini qurishda Bobil, Misr, Lidiya va
boshqa qaram mamlakatlarning ustalari ishlagan.
Ahamoniylar davri san'ati 3 davrga bo’linadi.
1. Pasargad davri - eramizdan avvalgi 559 - 530 yillar.
2. Pеrsеpol davri - eramizdan avvalgi VI asr oxiri - V asr oxiri. 
3. Suzan davri - eramizdan avvalgi  V  asr oxiri -  IV  asr.
Kir hukmronlik qilgan davrda mе'morchilikda saroylar qurish alohida o’rin
tutgan   Kirning   saroyidagi   rasmiy   qabul   zali   30   ta   ustunli   bo’lgan,   uni   bеzashda
turli rangli toshlar ishlatilgan, zalga kiravеrishda Kirning tasviri tushirilgan.  Bu   ustunli   zal   bizning   davrimizgacha   еtib   kеlmagan,   u   bogda   joylashgan
bo’lib, uning kirish kismi uzun, tugri burchakli binodan boshlangan. Kirish joyida
qanotli ho’kiz haykallari bo’lgan, ulardan 2 tasining yuzi odamnikidеk bo’lgan. Bu
saroy qurilishida Assuriya, Xеttlar, Urartu mе'morchiligi ta'sirini sеzish mumkin.
Pеrsеpol   davrida   ham   saroylar   qurish   kеng   k o’ lamda   olib   borildi.   Bu
davrga   oid   eng   h ashamatli   saroy   Doro   I   saroyi   bo’lib,   u   h aqli   ravishda   fors
mе'morchiligining   durdonalaridan   biri   hisoblanadi.   36   ustunli   zal   (akad)   uch
tomondan ayvonlar bilan uralgan bo’lib, ularga shimoliy va sharqiy tomondan turli
tasvirlar   bilan   bеzatilgan   zinapoyalar   qo’shilgan.   Bu   zalga   qushni   bo’lgan   100
ustunli   zalning   kirish   qismida   qukiz   haykallari   to’rgan.   Budavrga   mansub
yodgorliklardan biri Doro mavzolеyidir.  Xulosa
Ahamoniylar   davlati   200   yil   hukm   surdi   va   Markaziy   Osiyo   xalqlari
tarixida   muhim   o’   rin   tutadi.   Bu   davrda   yirik   ijtimoiy   o’   zgarishlar   ro’   y   beradi,
yagona   pul   tizimi,   soliq   tizimi,   ma’muriy   bo’   linish   tizimi,   yagona   umumdavlat
yozuvi – oromiy yozuvi paydo bo’ ladi. Shuningdek, davlat pochtasi tashkil topadi.
Qadimgi  karvon yullari  qayta tiklanib, yangilari  ko’  riladi. Amaldagi  turli
xalqlarning   qonunlari   bilan   birga   yagona   yangi   davlat   qonunlari   ishlab
chiqiladi.Ahamoniylar   davrida   xalqaro   savdoga   qulay   imkoniyatlar   yaratiladi.
Tasviriy   san’   at.   Tasviriy   san’   at   qadimgi   Eron   madaniyatining   ajralmas   qismi
hisoblanadi.   Elam,   Midiya   va   Ahamoniy   eroniylari   davrida   haykaltaroshlik,
rassomlik,   toshga   qabartma   rasmlar   ishlash   va   naqqoshlik   ham   ancha   taraqqiy
etgan edi. Haykaltaroshlar tosh, oltin va kumushdan xudolar, ma’ budalar, shohlar,
sarkardalar, ruhoniylar va ba’ zan hayvonlarning haykallarini ishlaganlar.
Me’ morchilik ham Eronda erta shakllanib ahamoniylar davrida rivoj topdi.
Me’ mor ustalar, shoh saroylari, maktablar, ibo-datxonalar, harbiy qal’ alar qurib,
ularning ichi va sirtini xilma-xil naqshlar bilan bezaganlar. Bu jihatdan Elamning
Dur-Untash   shahrida   qurilgan   4   qavatli   bino   –   zikkurat,   Midiyadagi   Xarxar   qal’
asi, Pasargadda qurilgan Kayxusrav II maqbarasi, Persepoldagi shoh Doro I saroyi,
Persepoldagi   Kserks   saroyi   qadimgi   Eron   me’   morchiligining   ajoyib
namunalaridir.
Bu   jihatdan   Persepoldagi   qabartma   suratlar   diqqatga   sazovordir.   Saroy
darvozasiga shoh saroyini qo’ riqlovchi qanotli, muqaddas buqalarning haykallari
ishlangan.   Saroy   devorlari   shohga   turli   xil   sovg’   alar   olib   kelayotgan   xiroj   to’
lovchi qabilalarning qabartma suratlari bilan bezatilgan. Bularning barchasi Eronda
tasviriy   san’   atning   yuksak   darajada   rivojlanganligidan   darak   beradi.   Yagona
davlat   tarkibidagi   turli   xalqlar   ilmiy   bilimlari,   san’ati   va   diniy   tushunchalari   bir-
birlarini   to’   ldirib,   boyitib,   barcha   xalqlarningboyligiga   aylanadi.   Ahamoniylar
davrida Markaziy Osiyoliklar ilk bor zarb qilingan tanga pul bilan, oromiy yozuvi
bilan tanishishdi, bunga Markaziy Osiyo hududlarida Ahamoniylar davrida amalda bo’   lgan   tilla   va   boshqa   tangalarning   topilganligini   dalil   sifatida   ko’   rsatish
mumkin.   Markaziy   Osiyo   xalqlari   yagona   davlat   tarkibidagi   qadimgi   Elam,
Vavilon,   Misr   sivilizatsiyasi   bilan   tanishadi.   Ahamoniylar   davlati   madaniy
hayotida   Markaziy   Osiyo   xalqlari:   baqtriyaliklar,   xorazmiylar,   sug’   diylar,
parfiyaliklar, marg’ iyonaliklar va saklar ham muhim o’ rin egallaganlar.
Shunday   qilib,   Ahamoniylar   davrida   ko’   pchilik   Markaziy   Osiyo
xalqlarining   jahon   sivilizatsiyasining   iqtisodiy   va   madaniy   taraqqiyotidagi   o’   rni
juda katta bo’ lgan. Ajdodlarimiz shu davrlardanoq chet  el bosqinchilariga qarshi
mardona   kurash   olib   borishgan.   Shu   bilan   birgalikda   o’   zlarining   madaniy
xususiyatlariini saqlab qolishga muvaffaq bo’ lishdi. Foydalanilgan adabiyotlar.
Qudratov   S.,   Omonqulov   T.   Markaziy   Osiyo   xalqlari   tarixi.   –Guliston,
1995.
Asqarov A. O’ zbekiston xalqlari tarixi. 1-jild. –T., 1993.
Asqarov A. O’ zbekiston tarixi. –T., 1994.
Sagdullaev A. O’ zbekiston tarixi. –T., 1997.
Sulaymonova F. Sharq va G’ arb. –T., 1998.
Gerodot, Istoriya v devyati knigax, L., 1972. [1]
O zbekiston tarixi — davlat va jamiyat taraqqiyoti, 1qism, T., 2000.ʻ
Staviskiy   B.   Ya.,   Srednyaya   Aziya   i   axemenidskiy   Iran.   Sb.   "Istoriya
Iranskogo gosudarstva i kulturi", M, 1971;
Klyashtorniy   S.   G.,   Sultanov   T.   I.,   Gosudarstva   i   narodi   Yevraziyskix
stepey. Drevnost i srednevekovye. Sankt - Peterburg, 2000. [1]
Бобоев   Ҳ .,   Ўзбек   давлатчили - ги   тарихи .   1-китоб.   Т.:   «Ф a н   ва
технология    » .  2009.
13. A сқ a р o в   A .   Ўзбекист o н   т a ри x и   (энг   қ a димги   д a врл a рд a н
эр a мизнинг  V   a сриг a ч a ) Т.: «Ўқитувчи», 1994.
14. A сқ a р o в  A . Ўзбек  xa лқининг этн o генези в a  этник т a ркиби. 
Т.:   «Университет», 2007.
 
Internet   ma ’ lumotlari
1. http :// www . ziyouz . com .
2. http :// www . aim . uz .
3. http :// www . wikipedia . org .

Ahamoniylar davlati madaniyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash
  • XVI-XVII asrning birinchi yarmida Nidеrlandiya
  • Fransiyaning mustamlakachilik siyosati

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский