Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 66.7KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 16 Mart 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

G'ayrat Ziyayev

Ro'yxatga olish sanasi 14 Fevral 2025

82 Sotish

Ahmad Al-Farg’oniy va uning ilmiy merosi

Sotib olish
MUNDARIJA
Kirish…………………………………………………………………
.. 2-4
I bob Ahmad   al-farg`oniyning   hayoti   va
ijodi…………………….. 5-15
1.1. VIII-IX   asrlarda   Movarounnahrda   ijtimoiy-iqtisodiy   va
madaniy
hayot………………………………………………… 5-10
1.2. Ahmad   al   -   Farg'oniyning
hayoti……………………………… 11-15
II bob Ahmad   al-farg`oniy   ilmiy   merosining
o`rganilishi…………. 16-29
2.1. Ahmad   al   -   Farg'oniyning   ilmiy
merosi………………………… 16-22
2.2. Ahmad   al   -   Farg'oniyning   astronomiya   va   matematika
fanlari   taraqqiyotiga   qo'shgan
hissasi………………………………….. 23-29
Xulosa……………………………………………………………… 30
Foydalanilgan manbaa va adabiyotlar 31 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   Tarixga   murojaat   qilar   ekanmiz,   bu   xalq   xotirasi
ekanligini   nazarda   tutishimiz   kerak.   Xotirasiz   barkamol   kishi   bo’lmaganidek,   o’z
tarixini   bilmagan   xalqning   kelajagi   bo’lmaydi.   Tarix   kelajak   sadosi   vazifasini
bajaradi. Shuning uchun mamlakatimizda ajdodlar xotirasini yod etish uchun turli
xil   bayramlar,   yubileylar   har   yili   nishonlanadi.   Kishilik   taraqqiyotiga   o’zining
o’chmas   ulushini   qo’shib,   mamlakatimiz   shuhratini   olamga   taratib,   tarix
sahifalariga   abadul-abad   muhrlangan   Muhammad   al-Xorazmiy,   Abu   Rayhon
Beruniy, Ahmad al-Farg'oniy, Ibn Sino, Mirzo Ulug’bek, Imom al-Buxoriy, Imom
at-Termiziy,   Bahoviddin   Naqshband,   Alisher   Navoiy   singari   ulug’   siymolarni
yetishtirgan millat har qancha  g’ururlansa arziydi. Bir haqiqatni barchamiz anglab
olishimiz   zarur.   O’zbek   zaminida   asrlar   davomida   fan   va   madaniyatning   turli
sohalarida   buyuk   iste’dodlarning   parvarish   topgani   bejiz   emas,   albatta.   Buning
uchun,   avvalo,   asriy   an’analar,   tegishli   shart-sharoit,   tafakkur   maktabi,   madaniy-
ma’rifiy   muhit   mavjud   bo’lmog’i   kerak.   Millatning   tabiatida,   qonida,   nasl-
nasabida   ezgulik   va   ma’rifat   sari   intilish   mafkurasi   va   qonuniyati   jo’sh   urishi
lozim. Ahmad al-Farg’oniyning olamshumul merosi dunyo madaniyati va ma’rifati
xazinalaridan   biri   bo’lib,   milliy   salohiyatimiz,   milliy   tafakkurimiz   ko’lami   va
qudratining  isbotidir. 
Ahmad   al-Farg’oniy   islom   madaniyati   davrining   eng   zabardast   va   yorqin
namoyandalaridan   biri,   o’z   zamonasining   fundamental   fani   asoschilaridan   edi.
Uning   merosi   insoniyatning   yangi   ilm   cho’qqilariga   ko’tarilishiga   sabab   bo’ldi,
butun ma’rifiy dunyo olimlari uchun dasturulamal bo’lib xizmat qildi. Farg’onalik
bu   fozil   zotning   “Astronomiya   asoslari”   nomli   shoh   asari   o’n   ikkinchi   asrdayoq
lotin va ivrit tillariga tarjima qilingan edi. Yevropada kitob nashr etish boshlangan
XV asrda esa  bu asar  Italiyada, keyinchalik,  Germaniya,  Fransiya,  Gollandiya va
AQSH   kabi   mamlakatlarda   qayta-qayta   chop   qilingani   uning   naqadar   yuksak
ahamiyatga   egaligini   ko’rsatadi.   Inson   tafakkurining   bebaho   mahsuli   bo’lgan   bu
kitob   asrlar   davomida   astronomiya   fani   bo’yicha   o’ziga   xos   qomus   vazifasini
o’tagan.
2 Mavzuning   o’rganilish   darajasi:   Mazkur   kurs   ishi   mavzusi   bo’yicha
deyarli  to’la tadqiqotlar olib borilmagan. Uning ko’p asarlari chet tillariga tarjima
qilingan,   lekin   yaxlit   holdagi   tadqiqot   ishi   amalga   oshirilmagan.   Ahmad   al-
Farg’oniy asarlari u yashagan davrdan boshlab hozirgacha Sharq va G’arb olimlari
tomonidan   yuqori   baholanib,   ulardan   ko’pchilik   olimlar   o’z   ilmiy   asarlarida
foydalanadilar.   903-963-yillari   ijod   etgan   eronlik   geograf   Abu   Ali   Ahmad   ibn
Umar  ibn Rusta   “Al-A’loq  an-nafis”  (“Nafis  javohirlar”)  asarida  uning  asarlariga
suyangan.   Abu   Rayhon   Beruniy   “At-Tafhim   li   avoil   sino’at   at-tanjim”
(“Boshlang’ich   munajjimlik   sana’tini   tushuntirish”)   nomli   ensiklopedik   asarining
astronomiyaga bag’ishlangan qismida al-Farg’oniy asarlaridan foydalangan. Sobiq
Sho’ro   davrida   bizda   ham   Ahmad   al-Farg’oniy   ijodi   qisman   o’rganildi.
I.Y.Krachkovskiy   o’zining   “ География   арабов   до   первих   географических
произведений ”   va   boshqa   yirik   maqolalarida   olim   ijodini   ilmiy   asosda   tahlil
qilgan.   O’zbekiston   olimlari   Qori   Niyoziy,   H.Hasanov,   A.Ahmedov,
M.Xayrullayev   va   boshqalarning   ilmiy   ishlarida   ham   Farg’oniy   asarlari   tilga
olinadi. Olim haqida birinchi marta A.Nosirov, X.Hikmatullayevlarning Ahmad al-
Farg’oniy   nomli,   A.Qayumovning   “Ahmad   al-Farg’oniy”   risolalari   chop   etildi.
Shularga   qaramay,   Ahmad   Farg’oniy   haqida   na   xorijda,   na   bizda   yirik   tadqiqiy
asar   yozilgani   yo’q.   Uning   asarlari,   qo’lyozmalarining   bizda   —   O’zbekistonda
yo’qligi   tufayli   haligacha   ulardan   birortasi   na   rus,   na   o’zbek   tillariga   tarjima
qilinib, chop etilmagan. B.Y.Zohidov “O’rta asr falsafiy ongning  ulug’ pahlavoni”
asarida   Ahmad   al-Farg’oniyning   falsafaga,   ayniqsa   tabiatshunoslik   falsafasiga
qo’shgan ulkan hissasi haqida bayon qilgan 1
.
Kurs ishining tuzilishi.   Kurs ishi kirish, ikki bob, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro'yxatidan iborat.
I BOB  AHMAD AL-FARG`ONIYNING HAYOTI VA IJODI 
1.1. VIII-IX asrlarda Movarounnahrda ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy hayot
1
Abduhalimov B. Bayt al-hikma. – T.: 2010. - B. 195
3 O’rta Osiyoning arablar tomonidan bosib olinishiga qadar arab lashkarlari bu
yerga   Amudaryo   janubidagi   Xuroson   tuprog’idan   turib   tez-tez   hujum   qilar,
o’ljalarni   qo’lga   kiritib,   yana   qaytib   ketar   edilar.   Arablarning   nisbatan   yengil
muvaffaqiyat   qozonganliklari   O’rta   Osiyoda   yagona   markazlashgan   davlatning
yo’qligi   bilan   izohlanadi.   Chunki   o’sha   davrda   O’rta   Osiyo   ko’pgina   mayda
davlatlarga bo’lingan bo’lib, ularning har biri uncha katta bo’lmagan hududdagi bir
necha   mustahkamlangan   shaharlardan   iborat   edi.   Xalqlarning   islomga   qadar
bo’lgan   madaniyatining   yo’q   qilinishi   uning   islom   aqidalariga   mos   kelmasligi
bilan bog’liq edi.
Aniqlanishicha,   O’rta   Osiyo   arablar   tomonidan   istilo   qilinganidan   bir   asr
keyin   yangi   madaniyat   shakllana   boshladi,   uning   gullab-yashnash   davri   IX-XII
asrlarga to’g’ri keladi. Uning barcha sohalarida dastlab arab islom madaniyatining
kuchli ta’siri, shuningdek, arab va mahalliy an’analarning o’zaro ta’siri ham sezilar
edi.   Mafkura   sifatida   faqat   islom,   ilm   va   ilohiyot   tili   hukmron   edi.   Shuni   ham
alohida   ta’kidlash   kerakki,   O’rta   Osiyoga   kirib   kelgan   davrda   islom   hali
tugallangan diniy tizim bo’lib shakllanmagan edi, buning uchun undan to’rt asrdan
(VIII-XI) ko’proq vaqt kerak bo’ldi. Bu davrdagi islom ilohiyot adabiyotini tahlil
etish   islomning   tugallangan   diniy   tizim   sifatida   shakllanish   jarayoni   Eron,
Xuroson,   O’rta   Osiyo,   Kavkazorti   istilo   qilingandan   so’ng   sodir   bo’lganidan
dalolat   beradi.   Qur’onni   talqin   qilish,   hadislarni   to’plash,   IX-XI   asrlarda   shariat
qonunlarini ishlab chiqish O’rta Osiyodagi Buxoro, Samarqand, Termiz va boshqa
shaharlarda   sodir   bo’ldi.   Ta’lim   va   maorif   masalasida   ham   islom   ma’lum   rol
o’ynagan.   Madrasa   va   maktablarda   bolalarni   o’qitish   asosan   diniy   bo’lib,   oddiy
savod chiqarilgan. Jamiyatda umuman dinning, xususan islomning xalq ommasiga
axloqni singdirishdagi va targ’ib qilishdagi roli g’oyat kattadir 2
.
Bundan   tashqari,   Qur’on,   hadis   va   shariatda   kishilarning   hayoti   va
turmushini   adolatli   boshqarishga   qaratilgan   ko’pgina   tadbirlar:   chunonchi,   o’z
mehnati,   hunari   bilan   yashash,   boshqalar   mulkiga   xiyonat   qilmaslik,   ota-onalar,
bevalar,   yetim-yesirlar   haqida   g’amxo’rlik   qilish,   o’z   bolalarini   boqish   va
2
Abduhalimov B.  Bayt al-hikma.- T.: 2010. – B.198
4 tarbiyalash   qonun   qilingan,   manmanlik,   adovat,   hasad,   xasislik,   munofiqlik,
takabburlik va hokazolar qoralangan. 
Movarounnahr,   jumladan,   Farg’ona   arab   xalifaligi   tarkibiga   kirganidan
so’ng bu yerlarda xalqning ijtimoiy-iqtisodiy hayotida biror muddat turg’unlik yuz
beradi.   Bu   yerda   kushonlar   davridayoq   boshlangan   feodallashish   jarayoni   arab
fathi   davrida   biroz   to’xtab   qoladi.   Bu   davrda   xalifalikning   markaziy   qismlari   –
Iroq, Suriya va Misrda feodal munosabatlar jadal rivojlanadi. VII asr boshida arab
jamiyati   hali   ijtimoiy   tuzumning   qabila-urug’chilik   bosqichida   turgan   bo’lsa,
markazlashgan   yagona   xalifalik   shakllanishi   bilan   xalifalikning   ilg’or
viloyatlarining xo’jalik, iqtisodiy va madaniy yutuqlarini o’zlashtirish natijasida u
feodal   munosabatlarga   to’laqonli   ravishda   kirishadi.   Shunga   ko’ra   VIII   asr
o’rtalarida   xalifalikning   markaziy   viloyatlarida   feodalizm   Movarounnahrdagiga
nisbatan   ancha   yuqori   pog’onaga   ko’tarilgan   edi.   Lekin   xalifalikning   yagona
iqtisodiy   doirasiga   kirish,   qishloq   xo’jalik   ishlab   chiqarishining   rivojlanishi,
xalifalikning   boshqa   viloyatlari   bilan   faol   savdo   munosabatlari   olib   borish
natijasida   VII   asr   oxirlaridan   shaharlar   rivojlanib,   ishlab   chiqarish   kuchlari
taraqqiy topib, Markaziy Osiyo hududa ham xalifalikning boshqa yerlaridagi kabi
taraqqiy   etgan   feodalizm   bosqichi   boshlanadi.   Markaziy   Osiyoning   boshqa
yerlaridagi kabi, Farg’onada ham fan va madaniyat yangi tarixiy sharoitda taraqqiy
etadi.   IX   asrda   butun   xalifalikda   fan   va   madaniyatning   qudratli   rivojlanishi   yuz
beradi.   Markaziy   Osiyo   xalqlari   ham   bu   jarayonda   xalifalikning   boshqa   xalqlari
kabi   faol   ishtirok   etadilar.   Bu   payt   xalifalik   tarkibiga   kirgan   xalqlar   “islom
madaniyati”   deb   ataladigan,   lekin   aslida   turli   xalqlar   madaniyatlarining   o’zaro
singishi   natijasida   yuzaga   kelgan   yagona   madaniy   harakatning   qatnashchilari
bo’lib qoldilar. Ilm-fan sohasida ham jonli hamkorlik o’rnatiladi 3
. 
Xalifalikda   fan   va   madaniyat   sohasida   qudratli   to’lqin   ko’p   jihatdan,   o’sha
davrda boy ilmiy iboralar bilan sug’orilgan arab tili yagona siyosiy va ilmiy tilga
aylandi.   Bu   haqda   Abu   Rayhon   Beruniy   o’zining   “Saydana”sida   quyidagicha
sermazmun so’zlarni aytgan: “Arablar tiliga butun dunyo mamlakatlarining ilmlari
3
Азиз Қаюмов  Аҳмад ал - Фарғоний . – T.: 1990. – B. 12 
5 ag’darilgan,  ular   bezalib,  qalblarga yoqadigan  bo’ldi,  ulardan tilning ko’rki   ortib,
tomirlarga yoyildi”. Turli xalqlar vakillari o’z ilmiy asarlarini arab tilida yozganlar.
Markaziy   Osiyolik   barcha   olimlar   qatorida   al-Farg’oniy   ham   asarlarini   shu   tilda
yozgan. 
Fikrimizcha,   IX-XI   asrlar   musulmon     fani   va   madaniyati   tarixida   katta
yutuqlar   va   muhim   ilmiy   kashfiyotlar   davri   bo’lganligidan,   bu   davrni   ba’zi
tadqiqotchilar  Sharq fani va madaniyatining “oltin davri” deb e’tirof etadilar o’sha
davrda   arab   xalifaligi   tarkibiga   kirgan   Movarounnahr   va   Xuroson     mintaqasi   va
yuz bergan madaniy-ma’rifiy yuksalishni ta’minlovchi va harakatlantiruvchi asosiy
kuchlardan   biri   edi.   Bu   xulosa,   birinchi   navbatda,   bu   ilmiy   yuksalishda   ishtirok
etgan   mutafakkirlarning   asosiy   qismi   ushbu   zamin   farzandlari   bo’lgani   bilan
izohlanadi.Ko’p   yillik   uzviy   ilmiy   va   madaniy   hamkorlik   xalifalikning   turli
mintaqalari xalqlariga turlicha ta’sir o’tkazdi. Agar xalifalikning Iroq, Suriya, Misr
va   Mag’rib   mamlakatlari   kabi   markaziy   va   g’arbiy   yerlarida   madaniy   va   milliy
assimilatsiya   yuz   berib,   natijada   bu   mamlakatlarning   aholisi   arablashgan   bo’lsa,
Markaziy   Osiyo,   Eron   va   Kavkaz   xalqlari   bu   assimilatsiyaga   berilmadilar.
Aksincha, ular boshqa xalqlar bilan arab tilida muloqot va hamkorlik qilib, dunyo
madaniyati   xazinasiga   bebaho   hissa   qo’shdilar   va   shu   bilan   birga,   milliy
o’zliklarini   saqlab   qolib,   o’z   madaniyatlarini   ham   boyitdilar,   bu   esa   keyinchalik
ularga o’z ilmiy maktablarini rivojlantirishga va ilmiy izlanishning yangi istiqboli
va   yo`nalishlarini   ixtiro   qilishga   imkon   berdi.   Darhaqiqat,   Xalifalikda   islom
dinining   hukmronligi   Arabiston   yarim   orolida   ham,   undan   tashqarida   ham
ko’chmanchilarning   o’troqlashuviga   va   mamlakatda   shaharlashuv   kuchayishiga
obyektiv ravishda imkon yaratdi 4
. 
Nemis   sharqshunosi   G.E.   fon   Gryunebaum   ta’kidlaganidek,   islom
ko’chmanchilar   orasida   zuhur   qilgan   bo’lsa   ham,   o’troqlikni   rag’batlantirdi,
chunki,   odatda,   musulmon   jamoasi   o’z   xizmatchilariga   ega   bo’lgan   masjidlarga
birikardi,   jamoa   esa   o’z   huquqiy   masalalariga   ega   bo’lishi,   bular   esa   o’z
qonuniyatlariga amalga oshiruvchilarga ega bo’lishi kerak edi va hokazo. Arablar
4
  Азиз Қаюмов  Аҳмад ал - Фарғоний . – T.: 1990. – B. 14
6 Suriya, Eron, Misr, Sug’d, Xorazm, Farg’ona va qadimgi madaniyatga ega bo’lgan
boshqa   mamlakatlarga   kirib   borish   bilan   ularda   mavjud   bo’lgan   shahar   turmush
tarziga   xos   xususiyat   va   masalalarni,   madaniyat   elementlarini   o’zlashtirdilar.
O’ylaymizki,   Yaqin   va   O’rta   Sharq   mamlakatlari   xalqlari   tarixida   IX   asr   maxsus
o’rin tutadi.  U turli  fanlarning, ayniqsa,  tibbiyot, matematika  va  astronomiyaning
jo’shqin   rivojlangan   asri   bo`ldi.   To’qqizta   hind   raqami   va   sifr   (nol)   belgisiga
asoslangan   o’nlik   hisoblash   tizimi   ixtiro   qilinib,   keng   omma   orasida   singdirilishi
xalqlar   madaniyatida   haqiqiy   inqilobiy   burulish   yasadi.   Shu   ilmiy   yangiliklarni
kiritishda Muhammad al-Xorazmiyning xizmati juda katta bo’ldi. 
Astronomiya fanidan trigonometriya ajralib chiqadi va asosiy trigonometrik
funksiyalar   aniqlanadi.   Shuningdek,   xuddi   shu   asrning   o’zida   ijtimoiy   fanlar,
ayniqsa,   kalom   (teologiya),   tarixnavislik,   tilshunoslik   va   shunga   o’xshash   fanlar
sohasida  ulkan odimlar  tashlanadi. Bu  sohada  al-Farg’oniyning vatandoshi,  islom
dunyosining   faxri   bo’lmish   Imom   al-Buxoriy   (810-870)   nomini   eslash   zarur.
Xalifalikda tarjimonlik faoliyati ham keng ko’lamda rivojlanadi 5
. 
VIII   asrning   70-80-yillaridan   boshlab   qariyb   100   yil   davomida   Yevklid,
Arximed,   Aristotel,   Apolloniy,   Gippokrat,   Galen,   Ptolomey   va   boshqa   yunon
olimlarining   asosiy   asarlari   hamda   qator   hindcha,   forscha   ilmiy   asarlar   tarjima
qilindi.   O’ylashimizcha,   VIII   asr   oxiri   va   IX   asrda   xalifalikda   yuz   bergan   ulkan
ilmiy va madaniy taraqqiyotni faqat xalifalarning fanga qiziqishlari bilan bog’lash
xato.   Bunday   o’sishning   zamini   xalifalikning   iqtisodiy   talablari   va   g’oyaviy-
nazariy   asosining   o’zida   mavjud   edi.   Xalifalikning   asosiy   g’oyaviy   bazasi   islom
idealogiyasi bo’lib, Qur’oni Karim va hadisi shariflarda bayon qilingan. Avvalida
islom   yaxlit   bo’lgan   bo`lsa,   tez   orada   unda   turli   tariqat,   oqim   va   suluklar   paydo
bo’ldi.   Yaxlit   islomdan   ajralgan   ilk   oqim   shia   paydo   bo’ldi.   Dastavval   u   siyosiy
oqim   bo’lib,   xalifalikda   hukmron   doiralarning   hokimiyatga   vorislik   bo’yicha
yuzaga   kelgan   kelishmovchiliklarning   g’oyaviy   ifodasi   edi.   Shia   ko’p   tarafdan
o’zini   payg’ambar   sunnasiga   zid   qo’yardi.   Xalifalik   tarixining   ikkinchi   asrida
islom   to’rt   mazhabga   bo’linadi.   Bu   mazhablar   o’z   asoschilarining   nomlari   bilan
5
  Abduhalimov B.  Bayt al-hikma. – T.: 2010. – B. 32
7 “hanafiya”,   “molikiya”,   “shofiiyya”,   “hanbaliya”   deb   ataladi. 6
  Bilishimizcha,   Al-
Farg’oniy   davri   bo’lmish   VIII   asr   oxiri   va   IX   asrni   hamda   uning   atrof   muhitini
tavsiflash bilan birga o’sha davrning quyidagi xususiyatiga ahamiyat berish lozim.
Bu davrda feodalizm katta odimlar bilan borganligi uchun obyektiv sharoit ishlab
chiqarish   kuchlarini   takomillashtirishni   va   shu   bilan   bog’liq   ravishda   ishlab
chiqarishni   katta  shaharlarda  to’plashni  taqoza   qilar  edi.  Markaziy   Osiyoda   IX-X
asrlarda   shaharlarning   soni   ham,   kattaligi   ham   ortib   bordi.   Ishlab   chiqarish
taraqqiyoti   va   shaharlashish   kuchayishi   bilan   xalifalikning   yirik   shaharlarida
doimiy   bozorlar   paydo   bo’ldi.   Buning   oqibati   sifatida   ko’p   tarmoqli
hunarmandchilik   ishlab   chiqarishi   paydo   bo’lib,   u   nafaqat   ichki   talabni,   balki
tashqi   talabni   ham   qondiradi;   pul   tizimi,   quruqlik   va   dengiz   orqali   savdo
rivojlanadi.   Ana   shu   omillarning   hammasi   shaharlarning     ulkanlashuviga   olib
keldi.   Jumladan,   ishlab   chiqarish   kuchlarining   va   shahar   hunarmandchilik   ishlab
chiqarishining   o’sishini   fundamental   va   tadbiqiy   fanlar   sohasidagi   tadqiqotlarni
yo’lga qo’ymasdan va tashkil qilmasdan ta’minlab bo’lmas edi. Ilmiy tadqiqotlarni
tashkil   qilishga   obyektiv   talab   paydo   bo’ldi.   Xalifalar   al-Mansur   (754-775-yillar)
va Horun ar-Rashid (786-809-yillar) davrida ahvol tubdan o’zgardi. Aslida ana shu
xalifalar davrida  xalifalikda ma’rifat davri boshlanadi. 
Ilmiy   ishlarning   tashkil   qiluvchisi   va   rahbari   xalifa   al-Ma’mun   (813-833-
yillar)   edi,   u   xalifalik   olimlarini   “Baytul   hikma”   –   “Donishmandlar   uyi”ga
birlashtirdi.   Xalifa   al-Ma’mun   saroyida   ko’plab   Xuroson   va   Movarounnahrlik
olimlar   qanday   qilib   to’planib   qolgani   haqida   faqat   taxmin   qilishadi.   Lekin   al-
Farg’oniyning   Muhammad   al-Xorazmiy,   Habash   al-Hosib,   Xolid   al-Marvarrudiy
kabi hamkasblari Marvdayoq al-Ma’mun homiyligida Xuroson, Movarounnahr va
qo’shni yerlardan olimlarni to’plab, o’z tashkilotchiliklarini namoyish qilganliklari
shubhasizdir 7
. 
Bilishimizcha,   O’rta     Osiyoda   islom   dini   VIII-IX   asrlar   davomida     urush,
zo’ravonlik,   imtiyozlar   yaratish   kabi   vositalar   bilan   ommaga   singdirildi   va   u
hukmron mafkuraga aylandi. Eski yozuvlar, madaniyat namunalari yo’qotildi, arab
6
Abduhalimov B.  Bayt al-hikma. – T.: 2010. – B.192
7
  Abduhalimov B.  Bayt al-hikma. – T.: 2010. – B.199
8 yozuvi   keng   tarqaldi,   arab   xalifaligining   boshqa   o’lkalari   bilan   turli   savdo-sotiq,
iqtisodiy-siyosiy,   madaniy   aloqalar   kengayib   bordi.   Shuningdek,   O’rta   Osiyo   va
Xuroson   arab   xalifaligi   vakili   tomonidan   boshqarilar,   siyosat   markazning
topshirig’i asosida olib borilar edi
  Shu bilan birga O’rta Osiyo uchun xalifalikning markazi  va turli  joylarida
yuz   berayotgan   madaniy   o’zgarishlardan   bahramand   bo’lish   imkoniyati   ochilgan
edi. Ayniqsa  VIII  asr  oxiri  IX asr  boshlarida xalifalikning markazi  – Bag’dod va
Damashq   shaharlarida   madaniyat,   ilm-fan   kuchayib   bormoqda   edi.   Xususan
xalifalar   Mansur   (754-776),   Xorun   ar-Rashid   (786-809),   Ma’mun   (813-833)
hukmronligi   davrida   hindcha,   yunoncha,   forschadan   ilmiy,   siyosiy,   badiiy
asarlarning   tarjimalari   ko’paydi,   madaniy   aloqalar   avj   oldi.     Xalifalikning     turli
o’lkalaridan   olimlar   Bag’dodga   olib   kelindi,   bu   yerda   IX   asr   boshida   falakiyot,
riyoziyot, tibbiyot, tarixshunoslik, geografiya, kimyo, falsafa kabi fanlar rivojlandi.
Bilishimizcha,   Ma’mun   Bag’dodga   xalifa   bo’lib   ketishidan   avval   Marvda
xalifalikning   O’rta   Osiyo   va   Xurosondagi   noibi   bo’lgan.   Uning   saroyida   katta
olimlar   –   Xorazmiy,   Fargo’niy,   Turkiy,   Marvaziy   kabilar   ijod   etgan   edilar.   O’rta
Osiyoda     arablar   boshqinchiligiga   qarshi   olib   borilgan   kurash   VIII-IX   asrlarga
kelib xalifalikka buysunishdan qutulish va mustaqil  davlat  tuzish uchun kurashga
aylanib   ketdi.   Natijada   IX   asrning   oxiridan   boshlab   mo’g’ullar   istilosoga   –   XIII
asrning boshlariga qadar bo’lgan davr  ichida  O’rta Osiyo va Xurosonda bir necha
feodal   davlatlari   vujudga   kelib,   parchalanib   ketdi.   Bular   tohiriylar,   somoniylar,
saljuqiylar,   g’aznaviylar,   qoraxoniylar   va   nihoyat     xorazmshohlar   davlati   edi.   IX
asrning   oxirlarida   ilk   bor   somoniylarning   davlati   tashkil   topgan   bo’lsa,   XIII
asrning   20-yillaridan   boshlab   Xorazmshohlar   davlati   mo’g’ullarning   ayovsiz
hujumiga   uchradi.   Lekin   to’xtovsiz   feodal   kurashlarining   davom   etishiga
qaramasdan,   bu   mustaqil   feodal   davlatlarida   madaniyat,   ayniqsa,   ilm-fan,   san’at,
adabiyot juda rivojlandi. 
Bu   davrda   O’tra   Osiyo   dunyoga   buyuk   mutafakkir   olim,   shoirlarni
yetishtirib   berdi.   Shuningdek,   xalqning   mustaqillik   uchun   kurashi   va   bu
9 mustaqillikning qo’lga kiritilishi uning ma’naviy yuksalishiga olib keldi va ajoyib
iste’dod egalarini yaratdi 8
. 
Mashhur   dinshunoslar   Buxoriy,   Termiziy,   Nasafiy,   tabiatshunos   olimlar   –
Xorazmiy,   Farg’oniy,   Jurjoniy,   Chag’miniylar,   qomusiy   bilimlar   egalari   Forobiy,
Ibn Sino, Beruniy, Roziy kabilar shu davrning mahsuli edilar. Bu davr   adabiyoti
uch   tilda   –   arab,   fors,   turkiy   tillarida   o’z     namunalarini     qoldirdi.   Bu   davrni   o’z
mazmuni, salmog’i, ahamiyati jihatidan O’rta Osiyo “Yuksalish davri” deb atasak
xato   bo’lmaydi.   “Yuksakish   davri”   madaniyatining   o’ziga   xos   tomonlari   mavjud
edi.   Masalan,   IX   asrda   yashagan   arab   faylasufi   Abu   Yaqub   ibn   Is’hoq   al-Kindiy
(801-866)   xalifa   Mu’tasimga   bag’ishlab   yozgan   “Birinchi   falsafa”   asarida
falsafaga ta’rif   berib, “Insonning toqati yetguncha narsalar haqiqatini bilish ilmi”
yoki “Maba’di  ut-tabia” (“Tabiatdan keyin keladigan narsalar”) kitobida “Har bir
haqiqat   sababini   birinchi   haqiqatga   olib   boruvchi   ilm”   deb   atagan.   “Xalqning
madaniy   qadriyatlari,   ma’naviy   merosi   ming   yillar   mobaynida   Sharq   xalqlari
uchun qudratli ma’naviyat manbai bo’lib  xizmat qilgan. Uzoq davom etgan qattiq
mafkuraviy   tazyiqqa   qaramay,   O’zbekiston   xalqi   avloddan   avlodga   o’tib   kelgan
o’z   tarixiy   va   madaniy   qadriyatlarini   hamda   o’ziga   xos   an’analarini     saqlab
qolishga muvaffaq bo’ldi.
Musulmon     Sharqida   falsafiy   tafakkurning   paydo   bo’lish   tarixi   yozma
ravishda   VIII   asrga   taalluqli   bo’lib,   ilk   kalom   vakillari   bo’lgan   mo’taziliylarning
faoliyati   bilan   bog’liqdir.   Ilohiyot   bahslarida   o’zlarining   qat’iy   aqlga   tayanishlari
bilan alohida ajralib turgan ilohiyotchilar guruhi  bo’lgan mo’taziliylar  Bag’dodda
xalifa Ma’mun saroyida katta nufuzga ega bo’ldilar 9
. Insonning iroda erkinligi va
ilohiy   sifatlar   masalasini   muhokama   qilishdan   o’z   faoliyatlarini   boshlagan
mo’’taziliylar   shunday   ta’limotni   ishlab   chiqdilarki,   u   diniy   mavzudan   chetga
chiqish bilan cheklanmasdan,  hatto musulmonchilik e’tiqodining ba’zi aqidalarini
ichdan buzar edi. Masalan, ularning qayd etishlaricha, xudo tabiat qonunlarigagina
muvofiq   faoliyat   ko’rsatishi   mumkin   edi.   Mo’taziliylarning   barcha   hodisalarni
8
Абу Райхон Беруний  Хиндистон. –  T .: 1965. – Б. 33 
9
  Abduhalimov B.  Bayt al-hikma. – T.: 2010. – B. 199
10 aqliy   yo’l   bilan   bilish   mumkinligi   haqidagi   aqidalari   ana   shundan   kelib   chiqadi.
Ular   bilishni   vahiy   orqali   idrok   qilishga   salbiy   munosabatda   bo’ldilar.   Ilk   islom
aqidalariga   ishonishni   ularning   ko’pchiligi   faqat   shuning   uchun   qabul   qilish
mumkin,   deb   bildilarki,   ular   ahloqiy   doirada   ko’pchilikkka   foyda   yetkazish
mumkin. Islomning har  jihatda mustahkam  joriy etilishi  esa  asosan  IX asrning 1-
choragidan   boshlangan   edi.   Shuning   uchun   ham   Movarounnahr   allomalari   arab
musulmon madaniyati bilan faqat IX asrning boshidan tanisha boshlaganlar. 10
1.2. Ahmad al-Farg’oniyning hayoti.
O’rta asrlarda yashagan Markaziy Osiyolik olimlar orasida buyuk astronom
riyozidon   (matematik)   va   jug’rofiydon   (geograf)   al-Farg’oniy   salmoqli   o’rin
egallaydi.   Uning   to’liq   ismi   Abul   Abbos   Ahmad   Ibn   Muhammad   ibn   Kasir   al-
Farg’oniydir.   U   Farg’ona   vodiysining   Qubo   (Quva)   tumanida   tug’ilgan.   Quva
shahri   o’sha   davrning   madaniy-ilmiy   markazlaridan   bo’lgan.   20   yoshgacha   Quva
shahrida   yashab,   shu   yerda   ta’lim   oladi.   Aniqlanishicha,   Al-Farg’oniy   haqidagi
biografik   ma’lumotlar   saqlanmaganligi   uchun   u   qachon   va   qayerda   tug’ilganligi,
qayerda   ta’lim   olganligi   haqida   faqat   taxmin   qilishimiz   mumkin.   U   haqidagi   eng
so’nggi   ma’lum   sana   861-yil   bo’lgani   uchun   shu   sanadan   so’ng   u   ko’p
yashamagan ko’rinadi. Uning vafoti 865-yil atrofida deyish mumkin. VIII asr oxiri
va   IX   asr   boshlarida   Farg’onaning   poytaxti   Axsikant   (yoki   Axsi)   edi   va   bu
shaharni   vodiyni   nomi  bilan  Farg’ona,  deyilardi.  Axsikantda  arab noibi   turar   edi,
shuning   uchun   arablar   uni   poytaxt   hisoblardilar.   U   809-819-yillar   oralig’ida
Marvda   Abdulloh   al-Ma’mun   saroyida   boshqa   qator   olimlar   bilan   birga
to’planganligi   ma’lum.   Bu   o’n   yilning   qaysi   pallasida   al-Farg’oniy   Marvga   al-
Ma’mun   saroyiga   kelgani   haqida   esa,   quyidagi   mulohazani   yuritish   mumkin.
Aniqlanishicha,   Al-Farg’oniy   Marvga   ketishidan   avval   Axsikantda   arab   noibiga
yaqin   bo’lgani   ehtimol,   aks   holda   al-Ma’munning   ta’sir   doirasiga   tushishi   amri
mahol edi. Lekin u aslida Axsikantlik emas. Qubo (Quva)lik bo’lganligi ehtimolga
yaqin. U Farg’onaning boshqa shaharlariga nisbatan ancha obod edi. Xatto ba’zilar
Quboni   Farg’onaning   ikkinchi   shahri,   deb   hisoblaganlar.   Suvga   serobligi   va
10
Абу Райхон Беруний  Хиндистон. –  T .: 1965. – Б. 38-41
11 bog’lari   ko’pligi   jihatidan   u   Axsikatdan   ustun   bo’lgan.   Al-Farg’oniyning   1998-
yilda   1200   yillik   yubileyi   munosabati   bilan   shaharda   keng   ko’lamda   arxeologik
qazishmalar   olib   borildi.   Yuksak   madaniyatli   shaharlar   –   Qubo   yoki   Axsikatdan
kelib   chiqqan   al-Farg’oniy   qadimgi   an’analarga   asoslangan   bilim   va   ma’lumotni
o’z vatanida olganiga shubhalanmasa bo’ladi. Ana shu chuqur bilimlari tufayli al-
Ma’mun uni o’z huzuriga taklif qilgan. Tadqiq qilinishicha, yosh, navqiron Ahmad
olim sifatida Farg’ona zaminida shakllanadi. Uning nomi o’sha davrlardayoq keng
tarqalib, Marv (hozirgi Turkmanistonning Mari) shahriga taklif etiladi. Ahmad al-
Farg’oniy nomi ko’p o’tmay, ko’p e’tibor qozonadi. Al-Farg’oniy xalifa Xorun ar-
Rashidning   sharqiy   yerlaridagi   noibi,   o’g’li   Abdullohning   (bo’lajak   xalifa   al-
Ma’munning)   Marvdagi   olimlari   doirasiga   kirgan.   Marv   avvaldan,   Sosoniylar
davridanoq   yirik   ilmiy   markaz   hisoblangan.   651-yili   eng   so’nggi   Sosoniy
shahanshoh Yazidgard ibn Shahriyor arablar taqibidan qochib, bu yerga kelganida
poytaxtdagi kutubxona kitoblarini ham olib kelganligi ma’lum 11
.
Marv   arablar   qo’l   ostida   ham   madaniy   markaz   sifatidagi   o’z   mavqeini
yo’qotmadi, aksincha to mo’gul istilosigacha taraqqiy etib bordi. Xalifa Xorun ar-
Rashid 809-yili Tusda to’satdan vafot etadi va uning vasiyatiga ko’ra, Bag’dodda
taxtga   o’g’li   –   Muhammad   al-Amin   nomi   bilan   o’tiradi.   Saroydagi   xurosonlik
a’yonlar   esa   Abdullohni   taxtni   qol’ga     olishga   da’vat   etadilar.   811-yildan   813-
yilgacha   aka-uka   Muhammad   va   Abdulloh   O’rtasidagi   taxt   uchun   olib   borilgan
kurash  Abdullohning   g’alabasi  bilan tugaydi  va al-Amin qatl  qilinadi. O’sha yili
Abdulloh taxtga al-Ma’mun nomi bilan o’tiradi. Lekin u Bag’dodga bormay 819-
yilgacha   Marvda   yashaydi.   Natijada,   Marv   813-yildan   819-yilgacha   xalifalikning
vaqtincha   poytaxti   bo’lib   turadi.   819-yili   al-Ma’mun   butun   saroy   a’yonlari   va
ulamolari bilan birga Bag’dodga ko’chadi. Ular orasida al-Farg’oniy ham bor edi.
Xorun   ar-Rashiddan   keyin   Abdulloh   al-Ma’munning   yirik   allomalarni   o’zi   bilan
birga   Marvdan   Bag’dodga   olib   kelishi   va   donishmandlar   uyining   tashkil
qilinishidagi   tashabbusi   Abdulloh   al-Ma’munning   ham   ancha   ma’rifatparvar
bo’lganligini ko’rsatadi 12
.
11
Abduhalimov B.  Bayt al-hikma. – T.: 2010. – B. 197-199
12
Абу Райхон Беруний  Хиндистон. –  T .: 1965. – Б. 41
12 Al-Farg’oniyning   Misrga   qanday   qilib   kelib   qolganligini   Ashraf   Ahmedov
shunday izohlaydi: “Ma’lumki, al-Ma’mun Marvdan Bag’dodga nafaqat olimlarni,
g’ulomlari bo’lmish turk askarlarini ham olib kelgan edi. Bag’dodga kelishi bilan u
ma’lum ma’noda askarlarni turklashtirdi, ana shu turk askarlaridan lashkarboshilar
tayinladi.   Xalifa   turk   g’ulomlaridan   biri   Buxorolik   To’lunni   Suriya,   Falastin   va
Misrdagi   lashkarboshilarning   amiri   etib   tayinladi.   Uning   o’gli   Ahmad   esa   Suriya
va Misrni mustaqil deb e’lon qilib, To’luniylar sulolasiga asos soldi. Al-Xorazmiy
xalifa al-Ma’munnig yaqin odami va maslahatchisi bo’lgani kabi al-Farg’oniy ham
To`lunning   yaqin   odami   bo’lishi   mumkin   yoki   “Ahmad   Farg’oniyning   osmon
yoritgichlarining   ko’tarilish   vaqtlarining   har   xil   joylarda   turlicha   bo’lishi,   tutilish
sabablari   va   tutilishlarning   vaqtlarini   oldindan   belgilash   kabi   ishlari   o’sha
vaqtdayoq keng tarqaldi. Ahmad Farg’oniyning al-Ma’mundan keyin, Mutavakkil
zamonida   (846-862)   Nil   daryosining   suvini   o’lchaydigan   yangi   o’lchov   asbobini
(Miqyos jadidni) ixtiro qilishi uning shuhratiga yana shuhrat qo’shdi.” 
Afsuski, shuhrati butun olamga tanilgan, Muhammad Xorazmiylar bilan bir
qatordan   joy   olgan   buyuk   bobokalonimizning   ulug’   kashfiyotlari   haqida
ma’lumotlarning   hozirga   qadar   o’z   Vatanida   va   o’z   ona   tilida   yo’qligi,   mahrum
qilib turibdi. O’z xalqini uning merosidan Ahmad Farg’oniyning ijodi ham boshqa
allomalarimiz   kabi   ko’p   qirrali   bo’lganligida   hech   shak-shubha   yo’q.   Risolalar
mavzu   va   mazmunlaridan   Ahmad   Farg‘oniyning   chizmachilik   san’ati   va   sir-
sinoatini   puxta  bilgani   yaqqol   ko‘zga   tashlanadi.   Chunki   asbob-uskunalar   dastlab
qog‘ozga   chizma   holda   tushiriladi,   keyin   amaliy   mehnat   va   tajribalar   orqali   jism
sifatida   shakllantirildi.   Aniqrog‘i,   Ahmad   Farg‘oniy   “Falakkiyot   asoslari”   nomli
ilmiy-nazariy   jihatdan   mukammal   kitobi   bilan   shuhrat   qozondi.   Akademik   T.   N.
Qori-niyoziy   so‘zlari   bilan   aytganda,   o‘sha   asar   “astronomik   bilimlarning   o‘ziga
xos   qomusidir”.   Yana   bir   narsani   ta’kidlash   lozimki,   “Falakkiyot   asoslari”   nomli
asarida   muallifning   va   boshqa   olimlarning   shu   sohadagi   namunali   ishlari   va
ularning   muvaffaqiyatlari   asosli   ravishda   izchil   yoritilgan.   Shuningdek,   Ahmad
Farg‘oniy   tomonidan   muqaddam   ahli   ilm   tadqiq   ishlari   qiyosiy     o‘rganilgan.
Demak, bu risoladan Ahmad Farg‘oniyga  qadar yashab ijod etgan olimlar asarlari
13 to’g’risida   ham   tegishli   ilmiy   va   nazariy   ma’lumotlar   olish   mumkin.   Ahmad
Farg‘oniyning har qanday maqtovlarga muhtoj bo‘lmagan  asarlari o‘zidan keyingi
dunyo   olimlariga   qo‘llanma   sifatida   xizmat   qildi   va   xizmat   qilmoqda.   Xuddi   shu
ma’noda buyuk olimni ajib muallif va pedagog sifatida qadrlaymiz. Yevropada Al-
Farg‘oniyning   ilmiy   asarlari   Xorazmiy,   Beruniy,   Ibn   Sinolarning   qatorida   ijod
qilgan degan fikr tug‘ilgan. 13
II BOB AHMAD AL-FARG`ONIY ILMIY MEROSINING O`RGANILISHI
2.1.  Ahmad al - Farg'oniyning ilmiy merosi
Guvohi bo’lganimizdek, Ahmad al-Farg’oniyning tabiiy va ilmiy qarashlari
juda   ham   boy.   Uning   asosiy   tadqiqot   mavzusi   astronomiya,   jug’rofiya   va
13
Абу Райхон Беруний  Хиндистон. –  T .: 1965. – Б. 49
14 geodeziya sohalarida edi. U ilmiy ishlar bilan bir qatorda, muhandislik, me’morlik
va  irrigatsiya   sohalarida   ham   katta   tadbirga   bosh   bo’ldi.   U   me’mor,  suv   injeneri,
to’g’on   qurish   mutaxasisi   bo’lmasada,   uning   boshchiligida   qilingan   ishlar   o’sha
davr   fanining   eng   ilg’or   g’oyalariga   asoslangan   edi.   O’z   tadqiqotlarining
natijalarini   arab,   eron,   yunon,   fors,   Misr   va   boshqa   mamlakat   olimlarining   ilmiy
xulosalari bilan solishtiradi. Farg’oniy fikricha, osmon doiraga o’xshashdir, negaki
samoviy   jismlarning   burchakli   harakatlari   tezligi   bir   xildir.   Yer   ham   doiradir.
Uning kattaligi osmon diametriga nisbatan ozginadir. Bu shu bilan tasdiqlanadiki,
inson hamisha osmonning teng yarmini ko’radi 14
. 
Aniqlanishicha,   Ptolomeyda   Quyosh   va   Oy   bilan   Yer   orasidagi   masofa
haqida ma’lumot berilganligi al-Farg’oniyga ma’lum edi. Al-Farg’oniy sayyoralar
va yulduzlar masofalarini ularga qo’shdi. Oy va Quyosh tutilishlarini tatbiq qilib,
voqealar   vaqt   oralig’ini   aniqlab  berdi.  Shundan  so’ng  astronomiya  fani   kelgusida
sodir bo’ladigan voqealar ilmiga aylana boshladi. Hali geliotsentrizm sharpasi yo’q
zamonda al-Farg’oniy, Yer  eng kichik yulduzdan ham  kichikdir, degan fikr  bilan
maydonga chiqdi va unga asos qilib, Yer radiusi Osmon radiuslaridan juda ozligini
aytdi.   Yer   shari   go’yo   bir   nuqta   bo’lib,   uning   katta   kichikligini   bilish   uchun
yerning   diametrini,   binobarin,   uning   meridian   uzunligini   o’lchash   nihoyatda
murakkab nazariy va amaliy masala ekanligi aniq edi. Al-Farg’oniyning bu ishiga
Beruniy ham yuqori  baho bergan. Jumladan, u Dajla daryosiga tutashgan, tarixda
Ja’fariya   nomi   bilan   atalgan   kanalning   qazilishida   rahbarlik   qilgan.   Shuningdek,
861-yilda Fustotda (Qohira shahrining qadimiy nomi) barpo etilgan nilometr (Nil
daryosi sathini o’lchash uchun mo’ljallangan inshoot) ham o’z davrida tengi yo’q
edi.   Alloma   bu   qurilishga   o’zining   shaxsiy   mablag’larini   ham   sarfladi.   Vujudga
kelgan   inshoot   Misrda   dehqonchilik,  soliq   tizimi   sohalarida   islohotlarni   amalgam
oshirishga   sharoit   yaratdi.   Hokimiyat   nilometrdan   dehqonlardan   olinadigan   soliq
miqdorini   belgilashda   foydalandi.   Ahmad   al-Farg’oniy   va   Xristofor   Kolumb
o’rtasida   o’ziga   xos   sirtqi   munosobat   vujudga   kelgan.   Xristofor   Kolumbning
shaxsiy   kutubxonasida   Farg’oniyning   kitoblari   va   chizgan   xaritalari   ham   mavjud
14
Абу Райхон Беруний  Хиндистон. –  T .: 1965. – Б. 44
 
15 bo’lgan.   Bunga   sabab   Kolumbning   xotini   Portugal   sayyohlaridan   birining   qizi
bo’lgan. Portugallar azaldan arab xaritalaridan foydalanishgan. Umuman, Yevropa
sayyohlari   orasida  al-Farg’oniy  tuzgan xaritalar  o’z  mufassalligi   va aniqligi   bilan
shuhrat qozongan hamda e’tiborli manbalardan bo’lgan. Al-Farg’oniy Bag’doddagi
Ma’mun akademiyasidagi faoliyati davomida rasadxonada ishlaydi. 1022 dan ortiq
yulduz  va   sayyoralar   ro’yhatga   olinib,   ularga   xarita  tuziladi.   Olim   koinotni   ilmiy
o’rganish va tahlil etishning yangi usullarini o’ylab topadi, ularni amaliy qo’llash
bobida katta muvaffaqiyatlarga erishadi. Astronomik tadqiqotlar olib borishda olim
o’zidan   avval   o’tgan   barcha   allomalarning   mavjud   asarlarini   ilmiy   tahlildan
o’tkazadi.   Shu   bilan   birga   qadimgi   yunon   olimlarining   asarlarini   mukammal
egalladi, ularga tanqidiy yondashib, xatolarni asosli ravishda tuzatib chiqdi hamda
mazkur   fanlar   rivojini   yanada   yuqori   bosqichga   ko’tardi.   Ayniqsa,   Klavdiy
Ptolomeyning   “Sintaksis   Majesta”   (“Ulug’   tartibot”)   asari   unga   ko’mak   beradi.
Olim   mazkur   kitobni   ilmiy   o’rganib,   tahlil   etibgina   qolmay,   balki   unga   sharhlar
ham yozadi. Ahmad al-Farg’oniy qadimgi yunon olimlari  amalga oshira olmagan
ishni bajaradi, ya’ni Yer va boshqa sayyoralar o’rtasidagi masofani aniqlab beradi.
Ma’lum   bo’lishicha,   samoviy   jismlar   harakatini   Nyuton   va   Laplas   massa
harakatining     dinamikasi   shaklida,   Kepler   geometrik   yo’sinda   bayon   etishgan
bo’lsa,   al-Far’oniy   jadvallar   shaklida   izohlagan.   Jadvalning   fazilati   –   uning   jonli
mushohadalik   tabiatidir.   Stereografik   proyeksiyalar   nazariyasining   kashfiyotchisi
al-Farg’oniydir.   Quyosh,   Oy,   sayyoralar,   yulduzlarning,   binobarin,   osmonning
kelajak manzarasini bilish uchun geometrik – kinematik usul qabul qilib olinishida
usturlob (astrolyabiya) asbobining ahamiyati katta bo’lgan 15
. 
Osmon   gumbazida   mavhum   ravishda   joylashtirilgan   meridian,   ekvator,
ekliptika,   azimut,   koordinata   o’qlari   va   tizimlari,   burchaklar,   nuqtalarning   doira
asbobga   proyeksiyalarini   tushirish   ancha   qulaylik   tug’dirdi.   Bu   asbob   oldin   ham
bor edi, lekin uning nazariyasini faqat al-Farg’oniy kashf etadi. Shuningdek, Sinjor
sahrosida   al-Farg’oniy   va   Movarounnahrlik   boshqa   qator   olimlar   ishtirokida   olib
borilgan   o’lchashlar   natijasida   hozirgi   ilm   nuqtai   nazaridan   katta   aniqlikda
15
|Abduhalimov B.  Bayt al-hikma.- T .: 2010.  -  B .196
16 bo’lmasa   ham,   bu   ish   xalifa   al-Ma’mun   davrida   astronimiya   va   matematik
geografiyaning   barcha   masalalari   bo’yicha   muntazam   ilmiy   izlanishlar   olib
borilgan. Al-Fa’rgoniy bu izlanishlar, o’lchash va kuzatishlarning faol qatnashchisi
bo’lib,   ularga   maxsus   asarlar   bag’ishlagan.   Atoqli   rus   sharqshunosi
I.Y.Krachkovskiy   manbalarni   sinchkovlik   bilan   tahlil   qilib   chiqargan   xulosaga
ko’ra,   al-Farg’oniy   ishtirokida   Sinjor   sahrosida   Yer   meridiani   bir   daraja   uzunligi
o’lchash   ishlari   827-yilga   yaqin   olib   borilgan.   Lekin   bu   haqda   xabar   bergan
Beruniy va Ibn Yunus aniq sanani ko`rsatmaganlar. Beruniy Sanad ibn Ali topgan
Yer radiusining son qiymatini keltirmagan. Lekin aniq matematik qoida bilan Yer
radiusining   topilishining   o’zi   al-Ma’mun   davridagi   olimlarning,   jumladan,   al-
Farg’oniyning katta yutug’i edi. Misr  mamlakati  Nil havzasida  joylashgan bo’lib,
uning   dehqonchilikka   qulay   qismi   daryoning   quyilishidagi   yunonlarning   delta
harfi, ya’ni uchburchak shaklidagi kichik parchasini tashkil qiladi. Misrliklar juda
qadim zamonlardan boshlab o’z hayotini Nilning “hulq-atvoriga” moslashtirganlar,
ya’ni daryoning suv rejimi bilan muvofiqlashishiga uringanlar. Buning uchun ular
har   doim   daryoning   suvi   ko’tarilish   vaqtlarini   bilishga   harakat   qilganlar.   Bunday
urinishlar   to   Abbosiy   xalifa   al-Mutavakkil   (847-861-yillar)   davrigacha   behuda
ketavergan. Al-Mutavakkil Misrliklarni Nilning suv rejimi haqida ogohlantiruvchi
bir   qurilma   uskuna   yasashni   al-Farg’oniyga   topshiradi.   Bag’doddagi   “Bayt   ul-
Hikma”   olimlarining   eng   ko’zga   ko’ringani   Ahmad   al-Farg’oniy   edi.   Shuning
uchun   xalifa   Nil   suvi   sathini   o’lchovchi   miqyosni   barpo   etish   vazifasini   unga
yuklagan, lekin qurilma bitmasidan xalifa vafot etgan 16
. 
Nil   miqyosini   al-Farg’oniy   al-Fustot   shahridagi   Ravzo   orolida   barpo   etadi.
Keyinchalik   al-Fusto   undan   shimolroqda   barpo   etilgan   Qohiraning   tarkibiy   qismi
bo’lib qoladi. Miqyos silindr shaklidagi bino ichida joylashgan bo’lib, uning tomi
konus   shaklidagi   qubbadan   iborat.   Ahmad   al-Farg’oniy,   shuningdek,   o’z
tadqiqotlarida   islom   kalendarini   sharhlab   beradi.   U   o’zining   astronomiyaga
bag’ishlangan   risolasining   so’ngida   Yer   kurrasining   xaritasini   beradi.   Bu
xaritaning o’ziga xos tomoni shundaki, bir davrda, bir akademiya doirasida yashab,
16
  Abduhalimov B.  Bayt al-hikma. – T.: 2010. – B. 196
17 ijod   etgan   ikki   olim,   al-Farg’oniy   va   al-Xorazmiy   tuzgan.   Yer   suratlari   tamoman
bir-biridan   farq   qiladi,   ya’ni   al-Farg’oniy   al-Xorazmiy   g’oyalarini   rivojlantirgan
bo’lib, o’ziga xos ilmiy salohiyati, qudratini namoyish qildi.
Ta’kidlaganimizdek,   al-Farg’oniy   tadqiq   qilgan   iqlim   tushunchasi   va
iqlimlar guruhi Yevropa olimlari tomonidan tan olindi va fanda ancha vaqt xizmat
qilib   keldi,   lekin   keyingi   asrlarda   yeti   iqlim   o’rniga   tropik,   subtropik,   ekvator,
arktika,   antarktida,   qutblar,   magnit   qutblari,   sovuqlik   qutbi   kabi   tushunchalar
paydo bo’ldi. Iqlimlar tasnifi o’zgargan bo’lsada, lekin al-Farg’oniyning o’sha asos
qilib olgan qoidasi yangicha shaklda namoyon bo’lmoqda. Xorazmiy xizmat qilgan
Bag’doddagi   “Hikmatlar   uyi”     allomalari,   shuningdek,   Ahmad   Farg’oniy
ishtirokidagi   Damashqdagi   “Hikmatlar   uyi”dagi   allomalar   ham   shug’ullanishgan
muhim   masalalardan   biri   bu   hijriy   qamariy   va   hijriy   shamsiy   va   milodiy   yillari
orasidagi   munosabat,   ya’ni   milodiydan   hijriy   qamariyga   o’tish   yoki   aksincha,
amallarni   aniqlash   edi.   Chunki   bu  yil   hisobi,   ya’ni   hijriy  qamariy   bo’yicha   hisob
yuritish islom ahlining kundalik zaruratiga aylangan edi 17
.
Ma’lum   bo’lishicha,   Ahmad   al-Farg’oniy   o’zining   falakiyot   ilmiga   oid
asarlari bilan G’arbda astronomiya maktabining shakllanishi jarayoniga katta ta’sir
o’tkazdi.   Uning   osmon   jismlari   harakatlariga   bag’ishlangan   risolalaridan   ta’lim
olgan   G’arblik   olimlar   keyinchalik   astronomiya   sohasida   katta   kashfiyotlar   qilib,
olamshumul   nazariyalar   yaratishdi.   Ahmad   al-Farg’oniy   o’zidan   keyin   nafaqat
ulug’   nom,   balki   bebaho   meros   qoldirdi.   Uning   muhandislik,   arxitektorlik,
astronomiya,   matematika,   geografiya,   geodeziya   va   fanning   boshqa   sohalarida
amalga   oshirgan   ishlari,   yaratgan   nazariyalari   insoniyat   taraqqiyotining
rivojlanishida   o’z   mavqei   va   salohiyatiga   ega   bo’ldi.   Allomaning   ilmiy   ishlari,
asarlarini   mutolaa   qilib,   undan   saboq   olgan   shogirdlari   fanning   turli   sohalarida
samarali   ijod   qilib,   yirik   yutuqlarga   erishdilar,   nazariyalar   yaratdilar.   Ahmad   al-
Farg’oniy   o’zining   serqirra   ijodi   bilan   Movarounnahr   maktabi   vakillari   obro’-
e’tiborining   yuksalishi   va   shuhrat   qozonishiga   o’z   hissasini   qo’shdi.   Uning   ilmiy
merosi,   salmoqli   tajribasi   Temuriylar   hukmronligi   davomida   (1370-1500-yillar)
17
Абу Райхон Беруний  Хиндистон. –  T .: 1965. – Б. 46-49
18 ilm-fanning   gurkirab   rivojlanishi,   ayniqsa,   Ulug’bek   davrida   Movarounnahr
falakiyot,   matematika,   geografiya   fanlari   maktabining   shakllanishi   va   taraqqiy
etishiga zamin yaratgan. Milodgacha bo’lgan III-II asrlarda yerning yumaloqligi va
doimiy   harakatdaligini   aniqlagan   yunon   fani   keyingi   asrlarda   jaholat   qurboni
bo’lib  qoldi. Bu  fan Yevropada  olti  asr   deyarli  O’rta  Osiyolik  olimlar   ishtirokida
taraqqiy   eta   boshladi.   Ular   astronomik   jadvallar   tuzdilar.   Al-Farg’oniy   Bag’dod
rasadxonasida   ilmiy   tekshirish   ishlari   olib   borish   bilan   birga   rasadxonaning
ma’muriy   ishlarini   ham   boshqargan.   Shuningdek,   Bag’dod   va   Damashq
rasadxonasi   olimlarining   faoliyatlari   “Al-Majistiy”dagi   barcha   ma’lumotlarni
tekshirishdan iborat edi. Al-Farg’oniy yunon tilidan arab tiliga qilingan astronomik
asarlar   tarjimasida   Batlimusning   “Yulduzlar   jadvali”   asaridagi   ma’lumotlarni
tekshirishda   qatnashdi.   U   o’zining   “Astronomiyaga   kirish”   nomli   kitobida
Batlimus  va boshqa yunon olimlarining bu fan haqidagi  fikrlarini  o’rgandi, o’sha
davrdagi   astronomik   bitimlarni   tadrijiy   tarzda   bayon   qilib   berdi.   Shu   bilan   birga
o’zidan   avval   o’tgan   olimlar,   jumladan,   Batlimusning   bir   necha   fikrlarini   tanqid
ham qildi.
Ahmad   Farg’oniy   Bag’dod   rasadxonasida   ko’pgina   kashfiyotlar   qildi.
Masalan,   812-yilgi   quyosh   tutilishini   oldindan   aniqladi   va   bu   haqda   ilmiy
kuzatishlar olib bordi. Ma’lum  bo’lishicha, Ahmad al-Farg’oniy iste’dodi serqirra
va   beqiyos,   uning   umri   davomida   amalga   oshirgan   ilmiy   tadqiqotlari   aql   bovar
qilmaslik darajasidadir. Olim o’z davrining daho insonlaridan biri bo’lib, Beruniy,
Ulug’bek   kabi   mutafakkir,   qomusiy   ilm   sohiblariga   ham   o’z   ilmiy   merosi   orqali
ustozlik qilgan 18
.
Uning   tadqiqotlari   natijasida   insonning   olam   tuzilishi,   uning   qonuniyatlari
haqidagi tasavvuri tamoman o’zgargan, shu bois Ahmad al-Farg’oniyni o’rta asrlar
dunyo   ilmida   tub   burilish   yasagan   buyuk   alloma   deb,   ataymiz.   Olim   bir   necha
tabiiy fanlar rivojiga o’z hissasini qo’shadi. Astronomiyaning alohida mustaqil fan
sifatida   shakllanishida   xizmatlari   katta.   Jumladan,   Yer   sharining   meridian
uzunligini   hisoblab   chiqib,   uning   6500   milya   ekanini   aniqladi.   Quyosh
18
Aziz Qayumov  Ahmad al-Farg`oniy. – T.: 1990. – B. 25
19 sistemasidagi   sayyoralar,   ko’plab   yulduzlarning   radiusi,   ular   orasidagi   masofani
hisoblab chiqdi. Bu xizmatlari bilan alloma geodeziya fani (yer yuzining hajmi va
shakllarini   o’rganadigan,   yer   maydonlarini   o’lchash   bilan   shug’ullanadigan   fan)
taraqqiyotiga  salmoqli  hissa  qo’shdi. Al-Farg’oniy yer  sharining o’z o’qi  atrofida
aylanishi nazariyasini yaratdi. Bu nazariya o’z davrida astronom olimlar Battoniy
va   Ibn   Yunus   tomonidan   inkor   etilgan   edi.   Qisqa   qilib   aytganda,   Ahmad   al-
Farg’oniy  sayyoralar   harakatining  tasnifini   beradi   .Sobit   yulduzlarning  harakati   –
bu   barcha   sayyoralarga   zarur   bo’lgan,   yagona   harakatdir.   Quyosh   ikki   harakatda
ishtirok   etadi:   g’arbdan   sharqqa   tomon   va   ekliptika   (Yerning   Quyosh   atrofidagi
yo’li joylashgan tekislik) qutblari atrofida. Oy beshta aylanma harakatlarda ishtirok
etadi. Aniqrog‘i, Farg‘oniy va uning ilmiy maslakdoshlari sayyoralarning koinotda
joylashishi,   yulduzlarning   sirlari,   shuningdek   ularning   harakat   qilish
qonuniyatlariga   oid   tekshirishlari   bilan   mashg‘ul   bo‘lishdi.   Huddi   shu   jarayonda
ular   mashhur   grek   olimi   Ptolomeyning   yulduzlar   jadvalini   tajribalar   asosida
o‘rganib chiqdilar. Shu kuzatuvlar  natijasida  zikr  qilingan jadvalda ayrim  nuqson
va kamchiliklar mavjudligi aniqlandi va tuzatishlar kiritildi.
Damashq   va   Bog‘dod   shaharlarida   zikr   qilingan   va   boshqa   iste’dodli
olimlarning jo‘g‘rofiy vaziyatlar nuqtalari haqidagi ilmiy ma’lumotlar, shuningdek
al-Ma’mun   davrida   Bog‘dod   hamda   Damashqdagi   ilmi   falakkiyot   bo‘yicha
kuzatishlari   “Az-zij   ul-Ma’mun   al-Mumtaxana”   (al-Ma’munning   tekshirilgan
jadvallari) nomi ostida butun Yevropa va boshqa chet mamlakatlarda ma`lum. Bu
asar haqida Ahmad Farg‘oniy “Samoviy harakatlar va yulduzlar fanining majmuasi
haqida   kitob”da   xabar   bergan.   Shu   mo‘tabar   ma’lumot   orqali   Yevropa   olimlari
“Ma’mun   ziji”   asarining   ma’no   va   mazmuni,   ilmiy-nazariy   yo‘nalishi,   tadqiqot
maqsadi   va   hal   qilingan   fan   muammolarini   bilib   olishgan.   Ta’kidlash   joizki,
Qomusiy   olimning   ilmiy-ijodiy   faoliyatini   diqqat   bilan   kuzatar   ekansiz,   uning
qaysi   sohada   bo‘lmasin,   ilmiy   ishni   boshlashdan   oldin   shu   maqsadni   va   vazifani
amalga   oshirish   uchun   kerakli   asbob-uskunalarni   tayyorlab,   o‘ziga   amaliy   shart-
sharoit yaratishga qanoat hosil qisasiz. 
20 Ahmad Farg‘oniyning falakkiyot ilmiga doir asari so‘ngida jo‘g‘rofiy joylar
jadvali o‘rin olgan. Undan dastlab sharqiy viloyatlar o‘rin olgan va ular Sharqdan
G‘arbga   tomon   birin-ketin   ko‘rsatilgan.   “…   birinchi   iqlim   Mashriqdan,   Sin
mamlakatining   chekkasidan   boshlanadi…   So‘ng   Qulzum   dengizini   kesib   o‘tib,
Habash mamlakati va Nili Misrdan o‘tadi… keyin bu iqlim Mag‘rib yerlari tomon
yoyilib,   Bobar   mamlakatining   janubidan   o‘tadi   va   Mag‘rib   dengiziga   yetadi”.
Xuddi   shu   yo‘nalishda   Al-Xorazmiyning   ham   jadvali   bor.   Lekin   ba’zilar   uni   Al-
Xorazmiy  jadvali  bilan bir  xil  desa,  ayrim  olimlar  uning Al-Xorazmiy jadvalidan
farqlanishi haqida fikr bildirishlgan. Umuman olganda, Ahmad Farg‘oniy tinimsiz
samarali   ilmiy   mehnati   va   faoliyati   tufayli   buyuk   falakkiyotshunos   sifatida   ilmi
riyoziyot   va   jo‘g‘rofiya   sohasida   katta   obro`   qozondi.   Qolaversa,   u   Sharq
mamlakatlari “Hosib” (matematik) degan laqab olgani ma’lum. Bu unga riyoziyot
ilmi bo‘yicha berilgan yuksak baho edi. 19
1986-yilda   nashr   qilingan   O‘zbekiston   kalendari   (288-bet)da   qiziqarli
ma’lumot   berilgan.   U   “Toshga   bitilgan   xarita”   sarlavhali   kichik   maqolaga
jamlangan.   Shu   maqolani   to‘liq   keltiramiz.   “Qirg‘izistondagi   O‘sh   pedagogika
instituning   filolog   olimi   Lutfullo   Jusupahmatov   Oloy   vodiysiga   qilingan
ekspedisiya   vaqtida   odam   yashamaydigan   baland   toshga   dumaloq   muhr   o‘yib
tushirilganligini   eshitdi.   Haqiqatdan   4,5   ming   metr   balandlikdagi   qoyatoshda
roppa-rosa   to‘rtga   bo‘lingan   doira   chiziq   ichida   halqachalar,   chiziqlar   ko‘zga
tashlanib turardi. Moxlar ostidagi  yana 17 ta shunday tasvir  chiqdi. Har  bir  doira
kompozisiyachi   o‘ziga   xos.   Geograf   olim   K.Matikeyev   topilma   aylana   jahon
xaritasi ekanini topdi. Bolqon va Apennin, Tyanshan va Pomir, Sharqi-Janubiy va
Markaziy   Osiyo,   Oloy   tizmalari   aniq   chizilgan.   Mutaxassislar   toshga   o‘yilgan
xaritaning   asl   nusxasi   IX   asrda   yashab   ijod   qilgan   osiyolik   mashhur   matematik,
astronom   Muhammad   ibn   Muso   Xorazmiyga   tegishli   deyishmoqda.   Lekin  toshga
eski arab alifbosida tarixchilarga noma’lum Lasur Aalim Ibn nomi yozilgan”. Ilmiy
anglash   noaniqlikdan   aniqlikni   tushunib   olishdir.   Anglash     jarayoni   har   doim
mavhumlikni tushunishdan aniqlikni tushunishga yo‘l ochadi. Al-Farg‘oniy ijodini
19
Aziz Qayumov  Ahmad al-Farg`oniy. - T.:  1998. -  B. 25
21 bundan   12   asr   avval   aniqlashgan.   Shu   bilan   birga   fanda   noaniqliklar   mavjud
bo‘lgan osmon jismlarining harakatlari haqidagi fikrlariga olimlar tomonidan katta
qiziqish   bilan   qaralgan.   Yana   ta’kidlash   joizki,   Al-Farg‘oniy   o‘zining   ilmiy
tadqiqotlari   yo‘lida   ushbu   haqiqatni   ma’lum   qiladi:   “Olimlar   o‘rtasida
kelishmovchilik   yo‘q,   osmonda   yer   shari   hamma   jismlar   singari   aylanib   turadi,
xuddi   2   tomonlama   mahkamlab   qo‘yilgan   jism   kabidir.   Ulardan   biri   janub,
ikkinchi   tomoni   shimol   tarafdir”.   Al-Farg‘oniy   “Bu   osmonga   va   yerga   uzviy
bog‘liqdir”   –   degan   taxminini   barcha   olimlar   keyinchalik   qo‘llab   quvvatlaydilar.
Butun   olam   quruqlik   va   dengizlardan     iborat,   osmon   ham   yer   ham   1   tomoni
qavariq,   2-tomoni   botiq   muhitdan   iborat   deya   ta’kidlaydi.   Lekin   bu   xulosani
o‘zigacha   boshqa   olimlar   tomonidan   o‘rganilganligini   fanga   esa   buni   isbotlash
kerakligini   aytib   o‘tadi.   Yerning   sharsimon   ekanligini   keyinchalik   X.   Kolumb
(XVasr), Magellan (XVI asr),     Chelyuskin (XX asr) va boshqa olimlar tomonidan
isbotladilar.   Yerning   sharsimon   ekanligini   u   2   tomonlama   yondashadi:   a)   ko‘zga
ko‘rinmas,   quyoshning   sharqdan   chiqib   g‘arbga   botishini,   oydan   hamisha   bir   xil
yorug‘lik   tarqalishi,   bu   esa   dunyoning   turli   joyida   turlicha   vaqtni   ko‘rsatishini
ta’kidlaydi   .Al-Farg‘oniy   o‘zining   mashhur,   kelgusida   Yevropaning   taniqli
astronomlariga, o‘ziga xos pedagogik mahorat bilan tunning tenglashishi, yerning
ekvatorga 2 marta yozda va 2 marta qishda yaqinlashishini bayon etgan. Ahmad al-
Farg’oniyning tabiiy va ilmiy qarashlarining mazmuni shundadir 20
.
2.2.   Ahmad   al-Farg’oniyning   astronomiya   va   matematika   fanlari
taraqqiyotiga qo’shgan hissasi.
Ahmad al-Farg’oniy ilm-fan taraqqiyotiga ulkan hissa qo’shgan olimlardan.
U   astronomiya,   riyoziyot,   tabiatshunoslik   bilan   bog’liq   ko’p   asarlar   yaratgan.
Ahmad al-Farg’oniyning asosiy astronomik asari “Samoviy harakatlar va umumiy
ilmu nujum” (“Kitobat al-harakat as-samoviya va javomi’ ilm an-nujum”) asaridir.
Asarning   “Osmon   kurra   shaklida   ekanligi   va   uning   o’zidagi   barcha   yoritgichlar
bilan   birgalikda   aylanishi   kurraning   aylanishiga   o’xshashligi   haqida”,   deb
ataluvchi   ikkinchi   bobida   al-Farg’oniy   bevosita   astronomik   masalalar   bayoniga
20
АбуРайхонБеруний .  Минералогия . - T.: 1967. -   Б . 50
22 o’tadi.   Qadim-qadim   zamonlardan   boshlab   odamlar   Yerning   shakli   va   kattaligini
aniqlashga intilib kelganlar. Osmon jismlari haqida ham turlicha afsonaviy ertaklar
yuzaga kelgan. Ba’zi xalqlarda osmondagi yulduzlar farishtalarning chiroqlari deb
izohlansa,   boshqa   xalqlarda   go’yo   ular   osmon   gumbaziga   qoqib   qo’yilgan
brilliantlar bo’lib, kechalari nur sochib turadi, deb tasavvur qilingan. 
Bilamizki,   bizlargacha   yetib   kelgan   yozma   manbalarning   xabar   qilishiga
qaraganda miloddan oldingi VI asrda yashab ijod qilgan yunon olimi Pifagor Yer
dumaloq   shaklda   bo’lsa   kerak,   deb   taxmin   qiladi.   Eramizdan   oldingi   IV   asrda
yashagan yunonistonlik olim Arastu Yer aylanasining   uzunligini o’lchab, 60 000
kmga teng deb aytadi, dengiz va okean suvlarining muvozanatda bo’lish sababini
Yer   shaklining   sharsimonligi   deb   izohlaydi.   Beruniy   buning   sababini   yerning
shakli   sharsimon   bo’lishi   bilan   birga   og’irlik   kuchining   hamma   tomondan   Yer
markaziga   tomon   yo’nalishi   tufaylidir,   deb   izohlaydi.   Eramizdan   oldingi   asrlarda
yashab ijod qilgan olimlardan Arximed, Parmenid, Suqrot, Aflotun, Aristarx kabi
olimlar   ham   Yerning   shaklini   sharsimon   deb   bilganlar.   Aniqlanishicha,   VIII-IX
asrlarda   Arabistonda   ham   Yer   o’lchamlarini   aniqlashga   doir   geodezik   o’lchash
ishlari olib borilgan 21
. 
Bag’dod   shahri   sharqning   siyosiy   va   madaniy   markazi   hisoblanib,   bunda
Muhammad ibn Muso al-Xorazmiy, Ahmad al-Farg’oniy kabi Sharqning mashhur
olimlari   yer   kurrasining   o’lchamlarini   aniqlash   ustida   ”Baytul-hikma”da     ilmiy
tadqiqotlar   olib   borishgan   Sharqning   mashhur   olimlari   yer   kurrasining
o’lchamlarini aniqlash ustida ”Baytul-hikma”da  ilmiy tadqiqotlar olib borishgan 22
.
Yunon   olimlarining   asarlaridagi   chalkashliklar   al-Ma’munning   o’lchash
ishlari   uyushtirilishiga   sabab   bo’ldi.   Bu   o’lchash   ishlarida   Ahmad   al-Farg’oniy
ham ishtirok etgan. Qur’oni Karimdagi ushbu oyatlarni tahlil qilib ko’raylik: “Siz
tog’larni ko’rib  tinch qotib turibdi, deb o’ylarsiz. Holbuki, ular ham xuddi bulutlar
yurgandek yuradilar. Bu barcha narsalarni puxta qilgan zot – Allohning hunaridir.
21
  Abduhalimov B.  Bayt al-hikma. – T.: 2010. – B. 200
22
Abduhalimov B. Bayt al-hikma. – T.: 2010. - B. 200
23 Albatta u zot – Alloh sizlar qilayotgan barcha ishlardan ogohdir ” deyiladi. Tog’lar
bulutlar   singari   suzib   uchib   yuribdi   degan   so’zdan,   Yer   qo’zg’almasdan,   olam
markazida   turibdi,   degan   ma’no   chiqmaydi-ku.   Tog’lar   uchib   yurib,   Yer   ajralib
qolmaydi-ku.   Yoki   “Alloh   kecha   va   kunduzni,   Quyosh   va   Oyni   yaratgan   zotdir.
Bularning barchasi  o’z falak-fazosida suzurlar ” – deyilgan. Bu oyatdan Yerning,
Quyosh   va   Oyning   bir   joyda   qo’zg’almasdan   turadi   degan   ma’no   chiqmaydi.
Aksincha,   ularning   hammasi   harakatda   bo’lib,   bular   harakatlarining   mustaqilligi,
ya’ni  harakat  yo’llari – orbitalarining ham alohida-alohida ekanligi qayd qilinadi.
Tabiiy   bir   savol   tug’iladi:   Bu   gaplarning   Ahmad   Farg’oniy   va   “Hikmatlar   uyi”
ning   allomalariga   qanday   aloqasi   bor?   Yuqoridagi   so’zlarda   qayd   qilinganidek,
ko’p yillar davomida Bag’doddagi “Hikmatlar uyi” da Xorazmiy, Damashqda esa
Ahmad   Farg’oniy   ko’p   ishlarni   bajarganlar.   Shuning   uchun   “Hikmatlar   uyi”ning
allomalari faqat astronomiya kabi aniq fanlar bilan emas, balki boshqa fanlar bilan
ham shug’ullanib, ayniqsa islom qonunlarini ham chuqur o’rganib tahlil qilganlar.
Shuning   uchun,   yuqorida   eslatib   o’tilgan   Qur’on   oyatlariga   o’xshash   yana
ko’pgina oyatlar ham, ularning dunyoqarashlariga ta’sir etmasdan qolishi mumkin
emas edi. 
Afsuski,   Farg’oniyning   Yer   va   Osmon   jismlarining   harakatlariga   oid
asarlarining   ko’pchiligi   bizlarga   yetib   kelmagan   va   yetib   kelganlari   ham
zamonaviy   tillarga   tarjima   qilinmagan.   Ma’lum   bo’lishicha,   musulmon
mamlakatlarida   yer-u   osmon   haqidagi   tasavvur   astronomik   ilmlar   yo’lga
qo’yilganiga qadar asosan Qur’onga ko’ra hosil qilingan. Qur’onda “saba’ samovot
(“yetti   osmon”)   degan   ibora   ko’p   marta   ishlatiladi.   Lekin   bu   “yetti   osmon”   deb
aslida nima nazarda tutilishi aniq ma’lum emas. Undan tashqari samoviy harakatlar
haqida   Qur’onning   biror   oyatida   hech   narsa   deyilmagan.   Bu   sohada   Bag’dod
olimlari,   xususan   al-Farg’oniy,   birinchilar   qatorida   osmonning   sfera   shaklida
ekanligi,   undagi   harakatlar   aylanma   ekanligi   haqida   bayon   qiladi   va   bu   bilan
xalifalikda   ilmiy   dunyoqarashning   shakllanishi   va   ommalishishiga   o’z   hissasini
qo’shadi. U shunday yozadi: Ta’kidlaymizki, “Osmonning kurra shaklida ekanligi
haqida   osmon   o’zidagi   barcha   yoritgichlar   bilan   birga   biri   shimol   tarafida,
24 ikkinchisi   janub   tarafida   bo’lgan   ikki   harakatlanmaydigan   qutb   atrofida   aylanma
harakat qilishi haqida olimlar orasida ixtilof yo’q.  Barcha yoritgichlarning sharqda
paydo bo’lishi va o’z harakatida bir xil tartibda oz-ozdan ko’tarilishi, ular jismi va
bir-birlaridan   masofasi   miqdorining   osmonning   o’rtasigacha   davom   etishi   bunga
dalildir.   So’ngra   ular   yuqoridagi   tartib   va   qoida   bilan   g’arb   tomonga   pastlaydi.
Ularning harakatlari o’zaro parallel doiralariga o’xshash bo’ladi. Ular tezlashish va
sekinlashish   bo’yicha   farq   qilmaydi,   chunki   go’yo   ular   kurra   sirtiga   qattiq
mahkamlangandek   va   ularning   hammasi   bir   aylanma   harakat   bilan   aylanadi”.
Osmonning   tuzilishi   kurraviy   shaklda   ekanligi   haqida   gumonlarni   tarqatish   va
fikrlarni   isbotlash   uchun   yorqin   misol   tariqasida   shimoliy   iqlimlarda   doimo   Yer
ustida ko’rinadigan Jadiy (“Echki”), al-Farqadayn (“Ikki buzoqcha”) va Banot an-
na’sh (“Tobut oldida yig’lovchi qizlar”) kabi yoritgichlarni hamda ular yaqinidagi
yoritgichlarni keltirish mumkin. Ular bir-biriga parallel doiralar bo’ylab go’yo bitta
nuqta   atrofida   aylanadi.   Shu   nuqtaga   eng   yaqinlari   kichkina   doiraga   bo’ylab
aylanadi va ularning harakati sekin bo’lgandek ko’rinadi. Bu nuqtadan uzoqroqda
turganlari   yaqinroqda   turgan   yoritgichlar   doirasiga   qaraganda   kattaroq   doira
bo’ylab   harakatlanadi.   Bularning   harakati   doirasi   kattalashgani   sari   kichiklariga
qaraganda tezroq ko’rinadi 23
. Nuqtadan masofa shu nuqtadan yerning tagida g’oyib
bo’lgan   yoritgichlarga   yetgunga   qadar   davom   etadi.   Shu   nuqtaga   eng   yaqin   Yer
tagida bo’ladigan yoritgich Yer ustida botuvchi bo’lib turadi va Yer ostida g’oyib
bo’lishi   vaqtida   ko’tarilguncha   biroz   botadi.   Botadigan   yoritgichlarning   o’sha
nuqtadan ko’proq uzoqda bo’lganlari  oz vaqt  ko’rinadi, ko’p vaqt g’oyib bo’ladi.
Bundan   tashqari,   botadiganlari   va   botmaydiganlarining   to’la   bir   marta   aylanish
vaqti   bir   xil   va   ularning   harakat   doiralari   bir-biriga   xalaqit   bermaydigan   holda
parallelligicha   qoladi.   Bunday   bo’lishiga   sabab,   mazkur   nuqta   kurraning   ikki
qutbidan   biri   bo’lishidir.   Osmonning   kurra   shaklida   ekanini,   aylanishi   ham
kurraning   aylanishi   kabi   ekanini,   oydinlashtiradi.   So’ngra,   ba’zi   kishilar
aytganidek, osmon tekis bo’lsa edi, bu holda uning hamma tomoni bizdan bir xilda
uzoqlashmagan   bo’lardi.   Aksincha,   osmonning   bizga   eng   yaqin   joyi   boshlarimiz
23
Абу Райхон Беруний  Ҳ индистон. –  T .: 1965. – Б. 49-52
25 tepasidagi   qismi   bo’lardi   va   ufq   tomonlariga   yaqin   qismlari   esa   ancha   uzoq
bo’lardi.   Shunga   Quyosh,   Oy   va   boshqa   yoritgichlar   sharqdan   chiqayotganda
sezilmaydigan   kichik   bo’lib   ko’rinishlari   kerak   edi,   chunki   ular   bizning
nigohimizdan   uzoq.   So’ngra   yoritgichlar   osmon   o’rtasiga   yaqinlashgan   sari
kattalashgandek bo’lardi, chunki endi ular bizning kozimizga eng yaqin bo’lardilar.
So’ngra ular o’zlarining g’arbga og’ishida to ko’zdan g’oyib bo’lguncha oz-ozdan
kichrayib   borardilar.   Lekin   biz   hech   bunday   holni   ko’rmaymiz.   Ammo   ularning
chiqish oldidagi, osmonning o’rtasidagi va botish oldidagi kattaliklarini ayni bir xil
ko’ramiz.   Buning   ustiga   yana   ularning   sharq   va   g’arbdagi   miqdorlari   osmonning
o’rtasidagi miqdoridan katta ko’rinadi.
 Biz Quyoshni botayotganida, doirasining boshi ufqqa yaqinlashib, oz-ozdan
g’oyib bo’layotganini ko’ramiz, toki uning doirasining oxirgi qismi botguncha ufq
uni kesib turadi.Oy bilan ham xuddi shunday. U ufqning sharqi va g’arbida osmon
o’rtasidagidan kattaroq ko’rinadi. Lekin bu Oy shu joylarda osmon o’rtasidagidan
bizga   yaqinroq   bo’lgani   uchun   emas,   balki   Yerdan   ko’tarilayotgan   bug’lanish
bizning   ko’zimiz   bilan   ufq   orasida   turib   qolgani   uchundir.   Ularni   biz   sovuq
kunlarda, yomg’ir tufayli, bahor havosida, namlik katta bo’lganda, qish kunlarida
kattaroq ko’ramiz. Shunday kunlarda Quyosh va Oy chiqish va botish oldidan juda
katta bo’lib ko’rinadi. Xuddi  shu singari odam  toza suvning qa’rida biror  narsani
ko’rsa, u narsaning haqiqiy shaklidan katta ko’radi. 
Sof   suvdagi   narsalar   go’yo   chuqurroqda   ko’rinadi.   Yoritgichlarning   ufq
yaqinida katta bo’lib ko’rinishining sababi ham xuddi shunday. 
Ahmad   al-Farg’oniy   “Bayt   al-hikma”da   dars   bergan.   Darsxonada   u   ilmi
nujum   (astronomiya)   fanidan   ushbu   mazmunda   dars   o’tmoqda   edi:   Osmon   sfera
yanglig’   (osmon   qavatlari   singari)   o’zida   bor   narsalarning   hammasi   bilan   birga
aylanib   turadi.   Yer   ham   o’zining   barcha   qit’alar   va   bahralari   (okeanlar)   bilan
birgalikda   harakatdadir.   Quyosh   Oy   chiqqan   vaqtda   yoki   botayotganda   ularni
yerning   turli   nuqtalaridagi   kishilar   bab-baravar   ko’rmaydilar.   Yerning   sharqiy
bo’lagida   oldin   Quyosh   va   Oyning   chiqishi   yoki   botishi   g’arbiy   bo’lagidan
ko’rinmaydi
26 O’rta asrlarda islom astronomlari va umuman tabiatshunoslari ko’p jihatdan
o’z   davrlaridan   ilg’orlab   ketganlariga   qaramay,   olam   tizilishi   masalasida
geotsentrizm doirasida qoldilar. Bu doiradan chiqish uchun boshqa ilmiy muhit va
ijtimoiy   sharoit   yaratilishi   kerak   edi.   Bunday   muhit   va   sharoit   bir   muncha   keyin
Yevropada   yuzaga   keldi.   Al-Farg’oniy   yashagan   ilk   o’rta   asrlar   davrida
geotsentrizm hududida hali katta ilmiy yutuqlarga erishish mumkin bo’lmagan. U
asarining   to’rtinchi   bobini   “Yer   kurrasi   osmon   kurrasining   o’rtasida   qo’zg’almas
markaz kabi ekani, uning o’lchami osmon o’lchamiga nisbatan kichkina doiradek
nuqta   kabi   ekani   haqida”   deb   nomladi.   So’ngra   olim   bu   sarlavhaga   chiqargan
da’vosini aniq dalillar bilan isbotlaydi. 24
24
Abduhalimov  B. Bayt al-hikma. – T.: 2010. - B. 201
27 Xulosa
Xulosa qilib shuni aytish joizki, ushbu kurs ishida Ahmad al-Farg’oniyning
shaxsiyati,   ijodi,   tabiiy   ilmiy   qarashlari   va   ularning   falsafiy   tahlilini   tadqiq   etar
ekanman,   uning   ulug’   nomini   xalqimizga   yaqindan   tanitish,   amalga   oshirgan
ishlari,   yutuqlari   bilan   faxrlanishimiz   lozim.   Al-Farg’oniy   kabi   buyuk
bobokalonlarimizning   nomlarini   va   asarlarini   tiklashimiz   milliy   qadriyatlarimizni
anglashda,   o’zligimizni   idrok   etishimizda   ibratli   saboq   bo’ladi.   Bu   esa,   o’z
navbatida,   xalqaro   hamjamiyatda   o’zimizning   munosib   mavqeimizni
egallashimizda   muhim   o’rin   tutadi.   O’ylaymanki,   yuqorida   keltirilgan
ma’lumotlarning   o’ziyoq   mashhur   al-Farg’oniyning   haqiqatdan   ham   fan   va
madaniyat tarixida chuqur iz qoldirgan buyuk olim ekanligini ko’rsatadi. Ilk o’rta
asrlarda hali  ko’p mamlakatlar  va xalqlar  qoloqlik va g’aflat  uyqusida  yotgan bir
paytda, bu olimning   ilmlarning yuksak cho’qqilariga va avvalo dunyo miqyosida
ilm   shuhratiga   erisha   olgani   kishini   hayratda   qoldiradi.   Ahmad   al-Farg’oniy
birinchilar qatorida osmonning sfera shaklida ekanligi, undagi harakatlar aylanma
ekanligini   aniqlaganiga   qoyil   qolish   mumkin,   chunki   o’sha   davrda   hozirgidek
texnika   rivojlanmaganini   hisobga   olish   lozim.   Kurs   ishimda   Al-Farg’oniyning
misolida biz Vatanimizning o’tmish tarixi va madaniyatiga, uning tabiiy va ilmiy
qarashlarining falsafiy jihatlari, hamda tabiatshunoslik falsafasiga qo’shgan hissasi
haqidagi   qarashlariga   nazar   tashladim.   Dunyoga   al-Farg’oniy   va   al-Xorazmiy,
Beruniy va Ulug’beklarni bergan bu Vatan qadimgi boy va buyuk madaniyatga ega
bo’lganligiga   yana   bir   bor   guvoh   bo’ldim.   Ahmad   al-Farg’oniy   tabiatshunoslik
falsafasiga   katta   hissa   qo’shganligi,   uning   rivojlanishiga   o’z   bilimlari   bilan   hissa
qo’shib   boyitganiga   ushbu   kurs   ishimni   yozishda   yana   bir   bora   amin
bo’ldim.Bilishimcha,   Ahmad   al-Farg’oniy   ko’plab   qomusiy   asarlar   muallifi
ekanligi   tarixiy   manbalarda   qayd   etilgan.Biroq   uning   ba’zi   ishlari   bizgacha   yetib
kelmagan. Shunga qaramasdan, mavjud asarlarning o’zi ham olimning yirik ilmiy
salohiyatidan   darak   beradi.   Olim   o’zining   falakiyot   ilmiga   oid   asarlari   bilan
nafaqat   Sharqda,   balki   G’arbda   ham   astronomiya   maktabining   shakllanish
jarayoniga   katta   ta’sir   ko’rsatganiga   guvoh   bo’ldim.   Uning   osmon   jismlari
28 harakatlariga bag’ishlangan risolalaridan ta’lim olgan G’arblik olimlar keyinchalik
astronomiya sohasida katta kashfiyotlar qilib, olamshumul nazariyalar yaratishgan.
Mazkur   kurs   ishida   Ahmad   al-Farg’oniyning   hayoti   ijodi,   u   yashagan   davr   va
muhit,   shuningdek   uning   tabiiy   va   ilmiy   qarashlari,   ularning   falsafiy   tahlili,
tabiatshunoslik   falsafasiga   qo’shgan   hissasi   bilan   yetarli   darajada   tanishdim   va
xulosalar chiqardim. Kelajakda menga hayot saboqlarini yengishda yordam beradi.
Agar   yana   menga   al-Farg’oniy   mavzusida   ish   topshirilsa   hech   ikkilanmasdan
ushbu mavzuni tanlardim.
29 Foydalanilgan manbaa va adabiyotlar:
Rahbariy adabiyotlar
1. Karimov   I.   A.     Milliy   davlatchilik,   istiqlol   mafkurasi   va   huquqiy
madaniyat to’g’risida. -  T.: O’zbekiston, 1999. – B. 230 
Asosiy adabiyotlar
2.  Abduhalimov B. Bayt al - hikma. - T.: O'zbekiston, 2010. – B. 264 
3.  Абу Райхон Беруний  Хиндистон. –  T .: 1965 .
4.  Абу Райхон Беруний  Минералогия. -  T .: 1967 .
          5.   Азиз Қаюмов  Аҳмад ал - Фарғоний . –  T .: 1990. –  B . 72
6.   Уватов У .   Буюк юрт алломалари . –  T .: 2015. –  Б . 427
7.   Shirinov   T .   Sh .     Ahmad   al - Farg ’ oniy   davrida   Kubo   shahri .   –   T .:     Fan ,
1998. –  B . 45 
Internet   ma ’ lumotlari
8.   E - Tarix . uz
9.   Arxiv.uz
10 . Google.uz
11 . Wikipedia.uz
30

Ahmad Al-Farg’oniy va uning ilmiy merosi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash
  • XVI-XVII asrning birinchi yarmida Nidеrlandiya
  • Fransiyaning mustamlakachilik siyosati

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский