Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 608.7KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 22 Noyabr 2024
Kengaytma pptx
Bo'lim Slaydlar
Fan Tarix

Sotuvchi

Izzatillo Azimov

Ro'yxatga olish sanasi 22 Noyabr 2024

1 Sotish

Ahmad Donishning «Navodir ul-vaqoe» asari

Sotib olish
O zbekiston Milliy Universitetiʼ
T a rix fakulteti Arxivshunoslik 
yo nalishi kurs talabasi 	
ʼ
Azimov Izzatilloning 
Manbashunoslik va Tarixshunoslik 
fanidan 
MUSTAQIL ISHI                   Mavzu: Ahmad Donishning «Navodir 
ul-vaqoe» asari
Reja :
1. Ahmad Donishning hay ot i v a ijodi.
2. « N av odir ul-v aqoe»  asari t ahlili.
3. « N av odir ul-v aqoe»  asarining ahamiy at i.                 1. Ahmad Donishning hay ot i v a ijodi.
   AHMAD DONISH (1826-1897)
«Ahmad  Kalla»,  «Ahmad  maxdum»  nomlari  bilan  zamonasida  shuhrat  qozongan 
va  ilmiy-adabiy  tafakkurning  yangilanishiga  sezilarli  ta’sir  ko‘rsatgan  Ahmad 
Donish  XIX  asr  Buxorosining  qomusiy  ilm  egalaridan  edi.  U  Buxoroda 
shofirkonlik  mudarris  oilasida  tug‘ildi.  Otasi  madrasasida  o‘qidi.  Yoshligida 
naqqoshlik,  rassomlik,  xattotlik  hunarlarini  o‘rgandi.  Tarix  va  falsafaga  ko‘ngil 
qo‘ydi.  Zehni,  salohiyati  bilan  darrov  ko‘zga  tashlandi.  1857  yilning  kuzida  Amir 
Nasrulloning  Rusiya  imperatori  Nikolay  I  vafotiga  ta’ziya  bildirish  va  valiahd 
Aleksandr  I  ning  taxtga  chikishini  qutlash  uchun  yuborilgan  elchi  Mullajon 
Miroxurga  kotiblik  qiladi.  Peterburgda  uch  oy  san’at-madaniyat  obidalari  bilan 
tanishadi. 1869 yili yangi shart-sharoit taqozosi bilan Amir Muzaffar Peterburgga 
yana elchi yubordi. Bu elchilik yarim vassalga aylangan davlatning hokimi mutlaq 
ko‘nglini  olish  harakati  edi.  Uning  ham  kotibligiga  Ahmad  Donish  tanlandi.  1873 
yilning  oxirida  Ahmad  Donish  uchinchi  marotaba  elchilik  tarkibida  Rusiyaga  yo‘l 
oldi.  1874  yil  yanvar  –  mart  oylarida  Peterburgda  turib  qaytdi.  Aleksandr  II  bilan 
uchrashdi.  So‘ngroq  bularni  qog‘ozga  tushirdi.  Hozirda  O’zFA  Sharqshunoslik 
instituti  Qo‘lyozmalar  fondida  Ahmad  Donishning  16  qo‘lyozma  asari  saqlanadi. 
Aksariyati uning o‘z qo‘li bilan yozilgan asl nusxalardir.                 Ahmad Donish 1857, 1869 va 1874 yillarda uch marta Buxoro elchilari 
tarkibida Peterburgda boʻlib, Ovroʻpo madaniyati, ilm-fan sohasidagi 
yutuqlari bilan yaqindan tanishish imkoniyatiga ega boʻlishi, 
mutafakkir dunyoqarashida katta burilish yasadi va oʻz taassurotlari 
taʼsirida Buxoroda mavjud tartiblarni isloh qilish loyihasini olgʻa surdi. 
Bu esa Amir Muzaffariddin (1860–1885) noroziligiga sababchi boʻladi 
va amir Ahmad Donishni Huzarga qozi etib joʻnatadi. Donish amir 
oʻlimidan soʻng Buxoroga qaytadi va 1897 yili vafot etadi.
Oʻzbekiston Resiublikasi FA Beruniy nomli Sharqshunoslik 
institutining qoʻlyozma fondida Ahmad Donishning 16 ta risolasi va 
yana bir qancha sheʼrlari kiritilgan tazkiralar, Gʻazzoliy, Jomiy 
asarlaridan koʻchirgan qoʻlyozma nusxalari saqlanadi, ularning 
koʻpchiligi asl nusxa boʻlib, muallifning oʻzi tomonidan bitilgandir. 
Masalan: 1877 yilda yozilgan “Majmuai hikoyati Axmadi Kalla” deb 
nomlanuvchi qoʻlyozmada muallif turli tarixiy, adabiy, falsafiy 
masalalar haqida fikr yuritadi.                  U Ulugʻbek davri, Abdurahmon Jomiy taʼlimoti, shialar va sunnalarni 
murosaga kelishtirish masalalariga bagʻishlangan risola ham yozgan. 
Risolada islom tarixi, undagi turli yoʻnalishlarning kelib chiqish sabablari, 
Rumiy, Gʻazzoliy, Jomiy, Bedil kabi donishmandlarning bu masalalarga 
munosabatlari xususida bahs yuritilgan. Ahmad Donish ijtimoiy ilmlar 
sohasida Markaziy Osiyoning oʻtmish tarixi, fani, adabiyoti, davlatchiligi, 
dini kabi masalalariga oid hamda oʻziga xos mazmunga ega boʻlgan 
sheʼriy asarlar yaratish bilan birga tabiiy ilmlar, xususan astronomiya, 
kosmologiya muammolari ustida ham mutgasil tadqiqotlar olib borgan 
va bu sohada qator asarlar yozib qoldirgan. Ahmad Donish oʻzining 
“Munozir al-Kavokib” (“Yulduzlarni kuzatish”) degan asarida falakiyot 
ilmiga oid muhim masalani hal qilgan.
Donish “Risolat dar ilmi kurra” (“Globus haqida risola”) ham yozgan boʻlib, 
unda globusning vazifasi va uning ilm uchun ahamiyati, undan amaliy 
foydalanish haqida gap boradi. 12 bobdan iborat boʻlgan “Iztigʻroji bul va 
arzi balat” (“Joylarning uzunligi va enini oʻlchash”) asarida Ahmad Donish 
joylarning oʻrnini oʻlchab chiqarish osmon meridianini soatlarda belgilash 
masalalari haqida mulohaza yuritadi.                                  2. « Nav odir ul-v aqoe»  asari t ahlili.
«Navodir ul-vaqoe»ning kirish – “Ahmad Donish va uning «Navodir ul-
vaqoe» asari haqida” qismida aytilishicha, asar 13 bobdan iborat deyiladi. 
Andijon Davlat Universiteti tadqiqotchilari Arofat Abdullaeva, Xurshid 
Xolmirzaevlarning «Navodir ul-vaqoe» o`zbek tilida» nomli Ahmad Donish 
tavalludining 180 yilligi munosabati bilan o`tkazilgan anjumandagi 
ma`ruzalarida asar 22 bobdan iborat bo`lib, 1875-1882 yillarda yozilgan 
deyiladi. Ushbu asar muqaddima, 3 fasl(qism) va xotimadan iborat.
1-faslda amirlik va raislikning fazilati hamda podshohlar va davlat 
arboblarining xalq bilan qanday muomala qilishlari haqida.
2-faslda amirlarning askarlar bilan hamda davlat arboblari, hukumat 
xizmatkorlari qanday yo`l-yo`riq tutishlari haqida
3-faslda podshohlarning elni idora qilishlari, xalqparvar bo`lishlari, o`z 
qo`l ostidagi fuqarolarning ehtiyojlarini qanoatlanarlik darajada chiqarib 
tutishlari haqida                 Mazkur asar boblari alohida-alohida masalalarni o’z ichiga olgan. 
Jumladan, VII bobi Ahmad Donishning 1869 yilgi Rossiya safariga 
bag‘ishlangan va 1957 yilda chop etilgan. VIII bob podshoh Aleksandr 
II ning qizi Mariyaning 1874 yilda bo‘lgan nikoh to‘yiga yuborilgan 
elchi Abdulqodirbek safari haqida. Qolgan boblari xilma-xil 
mavzularga bag’ishlangan. 
Masalan, ota-ona va farzand munosabatlari (1-bob), mol-dunyo (2-
bob), tarix (3-bob), olim va johil taqdiri (4-bob), vaqt qadri (5-bob), 
safar qilish foydalari (8-bob), ilm-fan manfaati (9-bob), haqiqiy va 
majoziy ishq hamda uning odobi (10-bob), nikoh (11-bob), taqdir (12-
bob), kasb-kor (13-bob), jism va ruh (14-bob), yer tuzilishi va ma’danlar 
(16-bob), tush ta’biri (19-bob), Bedil baytlari (20-bob), ayrim hadislar 
talqini (22-bob), inson axloqini belgilash (23-bob) kabi. Tamaddun 
haqidagi risolasi (15-bob) va xilma-xil voqeiy hikoyalar (18, 21-boblar) 
ham asardan joy olgan. Ularning har biri ham muhim va qiziqarlidir.                      Ahmad Donish Buxoro amirligi va unda hukmdor bo’lgan amirlarning 
tarixi masalalariga alohida e’tibor qaratgan. Ahmad Donishning «Buxoro 
mang’it amirlarining muxtasar tarixi» va boshqa bir qator asar mavjud. Asar 
shubhasiz Buxorodagi mang’itlar hukmronligi tarixini o’rganishda muhim 
manba hisoblanadi. Asarda asosan so`nggi mang’it hukmdorlari tarixi 
yoritiladi. Muallif bu sulolaning taxtdan ketishini mas`uliyatsizlik deb 
izohlaydi. Asarda asosiy e`tibor amir Muzaffar va Amir Abdulahad 
hukmronligi davrining boshlanishiga qaratilgan. Muallif bevosita o`zi guvoh 
bo’lgan voqealarini bayon etadi. Chor Rossiyasi tomonidan O`rta Osiyo va 
asosan Jizzax va Samarqandning egallanishi kabi masalalarni asarda alohida 
yoritishga e`tibor qaratiladi. 
    Mazkur manbani shartli ravishda ikki qismga bo`lish mumkin. 
Birinchi qismda muallif faqat yozma manbalarda mavjud bo`lgan va o`zi 
eshitgan voqealarni bayon etgan. Unda Amir Doniyol hukmronligining 
so`nggi yillari va uch amir Shohmurod, Haydar, Nasrulloxon haqida bayon 
etiladi. Ammo Donish ma`lumotlarni berishda aniq bir manbaga tayanib 
qolmagan. U o`z asarining ushbu qismida faqat ikkita manbani ko`rsatib 
o`tgan. Bular «Tuzuki Temuriy» va «Ravzat assafo»lardir.                 Birinchi manba uni komil hukmdor namunasi mavjud bo`lgan asar sifatida 
qiziqtirgan. U risolaning kirish qismida (asarning) ushbu manba haqida quyidagi 
fikrni bildiradi. «Amir Temur Ko`ragoniy 800 yillikni yangilagan hukmdordir. Kimki 
buni aniqlashtirishni xoxlasa, «Amir tuzuklari»ga murojaat qilishi 
mumkin.»Ravzat as-safo» esa asarning faqat bir o`rnida aytib o`tildi. 
Asarning ikkinchi qismida esa, Ahmad Donish o`zi ko`rgan tarixiy voqealarni 
asosan Amir Muzaffar va Amir Abdulahad davri voqealarini aks ettirgan. Ahmad 
Donish ushbu asarni yozishda «Tuhfat ul-foniy», «Gulshan ul-mulk», «Mirzo 
Shams Buxoriy yozishmalari» kabi bir qator mahalliy tarixnavislarning 
asarlaridan foydalangan bo`lishi mumkin. Mazkur manbalardagi ma`lumotlar 
Ahmad Donish asaridagi voqealarga mutanosib. Asarning ikkinchi qismi birinchi 
qismiga nisbatan ma`lumotlarning kengligi va yorqinligi bilan farqlanadi. 
Masalan, u Amir Muzaffarning taxtga kelishi haqida quyidagi fikrlarni bildirgan: 
«Amir Muzaffar taxtga o`rnashib olgandan keyin unga qarshilik ko`rsatishi 
mumkin bo`lgan har qanday shaxsga nisbatan shafqatsiz siyosat olib bordi. 
Hattoki, Nasrulloxonning nabirasi ham Buxorodan qochib yashirinishga majbur 
bo`ldi. Qo`shin va xalq amirning ushbu ishlaridan norozi edi». Ahmad Donishning 
ushbu fikrlaridan ma`lumki, u o`z asarini yaratishda o`z davrining boshqa 
tarixnavislaridan farqli o`laroq xolisona, tanqidiy yondashgan.                                   3. « Nav odir ul-v aqoe»  asarining ahamiy at i.
  Ahmad Donishning “Navodir ul-vaqoe” (Nodir voqealar), “Buxoro 
mang’it amirlarining muxtasar tarixi” va boshqa tarixiy asarlarining 
ahamiyati haqida to’xtalib o’tilgan. Ahmad Donish asarlariningmazmini, 
ularda keltirilgan ma’lumotlarning ob’yektivligi va yozilish tarixi bo’yicha 
ilmiy ma’lumotlar keltirilib o’tilgan.Mazkur manbalar ichida eng yirigi 
Ahmad Donishning «Navodir ul-vaqoi» (Nodir voqealar) asaridir. Ushbu 
asarda muallif o`zidan oldin o`tgan faylasuflarning,birinchi navbatda 
Bedilning ba`zi falsafiy qarashlarini tahlil qilgan. O`z zamonasining 
qo`ygan masalalarini hal qilishga intilga. Ushbu asar ahamiyati jihatidan 
XI asrda yozilib saljuqiylar sulolasi tarixiga bag’ishlangan 
Nizomulmulkning «Siyosatnoma» asariga qiyoslash mumkin. Asarning 
asosiy mazmunini – xalqni ma`rifatli bo`lishga chaqirish, insonparvarlik 
g’oyalarini targ’ib etish kabi g’oyalar tashkil etadi. «Navodir ulvaqoe»ni 
o`z davrining entsiklopediyasi deb atasak mubolag’a bo`lmaydi. Asar 
Ahmad Donish Peterbugga qilgan ikkinchi safaridan keyin 1868-1873 
yillar oralig’ida yozilgan. Ammo Buxoroda bosmaxona mavjud 
bo`lmagani uchun chop etilmagan Kitob yozilishi davomida tartibga 
solinmay uning ayrim sahifalarini yaqinlariga o`qishga bergan.                                  X ULOSA
Ahmad Donish turli tanqid va tazyiqlardan qo`rqmay ushbu 
ma`lumotlarni keltirishi uning mazkur davrdagi tarixni o’z holicha 
bayon qilganligi bilan xarakterlanadi. Mustaqillik sharofati tufayli bu 
kabi yurtdoshlarimizning o`lmas tarixiy merosi xalqimizga qaytarildi va 
tariximizning noma`lum sahifalari ochildi. Bizning vazifamiz esa bu 
kabi asarlarni tadqiq etib mamlakatimiz tarixini ochilmagan sahifalarni 
o’rganishdan iboratdir.                  Foy dal anilgan manbalar
1. ht t ps://cy berlenink a.ru  
2. ht t p://v ik ipedi a.org  
3. Ahmad Donish «  N av odir ul-v aqoe»

Ahmad Donishning «Navodir ul-vaqoe» asari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский