Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 1.1MB
Xaridlar 13
Yuklab olingan sana 17 Avgust 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Aholi daromadlari, uning turlari va shakllanish manbalari

Sotib olish
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIMʻ , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI   SIRTQI
FAKULTETI
“ IQTISODIYOT ”  KAFEDRASI
“ IQTISODIYOT NAZARIYASI ”  FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  Aholi daromadlari, uning turlari va
shakllanish manbalari
Bajardi: _________________________
Guruh: _________________________
lmiy   rahbar:   ____________________ Aholi daromadlari, uning turlari va
shakllanish manbalari
Reja
Kirish 1
1. Aholi daromadlari va uning tarkibi.   Aholi turmush darajasi
va uning ko’rsatkichlari 2
2. Davlatning ijtimoiy siyosati 3
3. Jahon xo’jaligi va uning evolyutsiyasi. Jahon bozori. Xalqaro valyuta va kredit 
munosabatlari  4
Xulosa 5
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 6
2 3 Kirish
Aholi   daromadlari,   ularning   tarkibi,   olinish   manbalari   va   tabaqalanish   darajasi
jamiyat   iqtisodiy   va   ijtimoiy   farovonligining   eng   muhim   ko’rsatkichidir.
Madomiki,   daromadlar   insonning   shaxsiy   ehtiyojlarini   qondirishning   asosiy
manbai  bo’lib xizmat  qilar  ekan, aynan  daromad  kengroq tushuncha  bo’lib, aholi
turmush   darajasining   markaziy   bo’g’ini,   yadrosidir.   Daromad   deganda   nimani
tushunish,   ularning   turlari   va   asosiy   olinish   manbalari   qandayligini   bilish
muhimdir.
Kurs   ishining   maqsadi:   Aholi   jon   boshiga   hisoblangan   real   daromad   aholi
turmush   darajasining   umumlashgan   va   yaxlit   ko rsatkichi   hisoblanadi.ʻ
Iqtisodiyotda   aholi   yalpi   pul   daro-madlaridan   barcha   majburiy   va   ixtiyoriy
to lovlar (soliqlar, qarz puli, badallar) chegirib tashlangandan so ng uning qo liga	
ʻ ʻ ʻ
tegadigan daromad ham muhim ahamiyatga ega. Aholi qo liga tegadigan daromad	
ʻ
miqdoriga   soliqlar   kuchli   ta’sir   etadi.   Rivojlangan   mamlakatlarda   ish   haqi
daromadning   2/3   qismini   tashkil   etadi.   Agar   mamlakatda   xususiy   mulk   ustivor,
renta,   aholi   pul   jamg armasi   ko p   bo lsa,   bank   to laydigan   foiz   puli   salmoqli	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bo ladi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   Aholi   daromadlari   tarkib   jihatidan	
ʻ
mehnatdan, tadbirkorliqdan, mulkdan olingan daromadlar va transfert (nochorlarga
byudjetdan   beriladigan   nafaqa   va   yordam   puli)   kabi   daromadlardan   shakllanadi.
Transfertlar nobozor daromadi, qolganlari bozor daromadi hisoblanadi.  
Kurs ishining  vazifasi  – barcha aholiga tegishli pul va natural (mahsulot shaklida)
tushumlar   hamda   ko rsatilgan   bepul   xizmatlar   summasi;   aholining   milliy	
ʻ
daromaddagi   hissasi.   Aholining   jami   turdagi   daromadlari   manbai   –   ish   haqi,
pensiya,   stipendiya,   nafaqalar,   mu-kofot,   foyda,   dividend,   zayom   va   lotereya
yutug i,  bank to lagan  foiz  puli, ko chmas  mulkdan kelgan  renta  to lovi  va  ija-ra	
ʻ ʻ ʻ ʻ
puli,   sug urta   qoplamalari   va   boshqalardan   iborat.   Bozor   sharoitida   Aholi	
ʻ
daromadlarining   eng   katta   qismi   pul   shakliga   ega.   Qishloq   aholisi   o zining	
ʻ
tomorqa xo jaligidan ham mahsulot olib daromad ko radi va u natural daromadga	
ʻ ʻ
kiradi.   Shuningdek,   aholining   yordamga   muhtoj   qatlamlariga   bepul   mahsulot
beriladi   va   xizmatlar   ko rsatiladi   (bepul   ovqatlanish,   kiyim-kechak,   doridarmon,	
ʻ
4 transport va kom-munal xizmati va hokazo); bular natural daromadlar hisoblanadi.
Aholi   daromadlari   nominal   va   real   daromadlarga   bo linadi.   Nominal   daromadʻ
aholi   muayyan   pul   summasi   shaklida   olgan   daromad   bo lib,   inflyatsiya   ta’sirida	
ʻ
uning harid qobiliyati pasay-ishi mumkin. 
" Daromad "   tushunchasi   juda   murakkab   iqtisodiy   kategoriyani   ko’rsatadi.   Bu
o’rinda   gap   aholining   shaxsiy   daromadlari   haqida   ketadi,   aholi   shaxsiy
daromadlarining quyidagi ta`riflarini keltirish mumkin:
Shaxsiy daromadlar   - bu inson tomonidan pul va tabiiy shaklda olinadigan, ular
tomonidan   turmushning   muayyan   darajasini   ta`minlash   uchun   foydalaniladigan
mablag’lar majmuidir.
5 1. Aholi daromadlari va uning tarkibi.   Aholi   turmush   darajasi
va   uning   ko ’ rsatkichlari
« Daromad »   iqtisodiy   faoliyat   natijalarini   ifodalovchi   ko ’ rsatkich   bo ’ lib ,   u   serqirra
va   murakkab   mazmunga   ega   hisoblanadi .   Chunki ,   daromad   bir   vaqtning   o ’ zida
biron - bir   faoliyat   natijasida   olingan   tushumni ,   pul   mablag ’ larini ,   natural
ko ’ rinishda   olingan   mahsulotlarni ,   iqtisodiy   resurslar   keltiruvchi   nafni   va   boshqa
tushunchalarni   ifodalashi   mumkin .   Shuningdek ,   daromad   umumiy   tushuncha
bo ’ lib ,  uning   tarkibida   aholi   daromadlari   muhim   o ’ rin   tutadi .
Aholi   daromadlari   ma’lum   vaqt   oralig’ida   (masalan,   bir   yilda)   ular   tomonidan
olingan pul va natural shakldagi tushumlar miqdorini anglatadi.
Aholi   pul   daromadlari   ish   haqi,   tadbirkorlik   faoliyatidan   olinadigan   daromad,
nafaqa,   pensiya,   stipendiya   shaklidagi   barcha   pul   tushumlarini,   mulkdan   foiz,
dividend,   renta   shaklda   olinadigan   daromadlarni,   qimmatli   qog’ozlar,   ko’chmas
mulk, qishloq xo’jalik mahsulotlari, hunarmandchilik buyumlarini sotishdan va har
xil xizmatlar ko’rsatishidan kelib tushadigan daromadlarni o’z ichiga oladi.
Natural   daromad   mehnat   haqi   hisobiga   olinadigan   va   uy   xo’jaliklarining   o’z
iste’mollari uchun ishlab chiqargan mahsulotlaridan iborat bo’ladi.
Aholi   daromadlari   darajasiga   baho   berish   uchun   nominal,   ixtiyorida   bo’lgan   va
real daromad tushunchalaridan foydalaniladi.
Nominal   daromad   –   aholi   tomonidan   ma’lum   vaqt   oralig’ida   olingan
daromadlarining   pul   ko’rinishidagi   miqdori   hisoblanadi.
Ixtiyorida   bo’lgan   daromad   –   shaxsiy   iste’mol   va   jamg’arma   maqsadlarida
foydalanish mumkin bo’lgan daromad. Bu daromad nominal daromaddan soliqlar
va majburiy to’lov summasiga kam bo’ladi.
Real   daromad   –   narx   darajasi   o’zgarishini   hisobga   olib ,   aholining   ixtiyorida
bo’lgan   daromadga   sotib   olish   mumkin   bo’lgan   tovar   va   xizmatlar   miqdorini
ko’rsatadi, ya’ni daromadning xarid quvvatini bildiradi.
Aholining   nominal   pul   daromadlari   turli   manbalar   hisobiga   shakllanib,   ulardan
asosiylari quyidagilar hisoblanadi:
6 a)   ishlab chiqarish omillari hisobiga olinadigan daromad;
b)   davlat   yordam   dasturlari   bo’yicha   to’lov   va   imtiyozlar   shaklidagi   pul
tushumlari;
v)   moliya-kredit tizimi orqali olinadigan pud daromadlari.
Aholining   yollanib   ishlovchi   qismi   oladigan   daromadlarining   asosiy   ulushini   ish
haqi   tashkil   qiladi.  Daromadning  bu   turi   istiqbolda   ham   pul   daromadlari   umumiy
hajmining shakllanishida o’zining yetakchi rolini saqlab qoladi.
Aholi pul daromadlari darajasi davlat yordam dasturlari bo’yicha to’lovlar sezilarli
ta’sir ko’rsatadi. Bu manbalar hisobiga pensiya ta’minoti amalga oshiriladi va turli
xil nafaqalar to’lanadi.
Aholining   moliya-kredit   tizimi   orqali   olinadigan   pul   daromadlari   quyidagilardan
iborat:   davlat   sug’urtasi   bo’yicha   to’lovlar;   shaxsiy   uy   qurilishiga   va   matlubot
jamiyati   a’zolariga   bank   ssudalari;   jamg’arma   bankiga   qo’yilmalar   bo’yicha
foizlar;   aksiya,   obligatsiya   bahosining   ko’payishidan   olinadigan   daromad   va
zayom   bo’yicha   to’lovlar;   lotereya   bo’yicha   yutuqlar;   tovarlarni   kreditga   sotib
olish   natijasida   tashkil   topadigan,   vaqtincha   bo’sh   mablag’lar;   har   xil   turdagi
kompensatsiya to’lovlar va h.k.
Aholi   turmush   darajasi   tushunchasini   ularning   hayot   kechirishi   uchun   zarur
bo’lgan   moddiy   va   ma’naviy   ne’matlar   bilan   ta’minlanishi   hamda   kishilar
ehtiyojining bu ne’matlar bilan qondirilishi darajasi sifatida aniqlash mumkin.
Aholi  turmush  darajasining  BMT  tomonidan tavsiya  etilgan ko’rsatkichlari  tizimi
o’z ichiga quyidagi guruhlarni oladi:
1. Tug’ilish va o’lish darajasi hamda boshqa demografik ko’rsatkichlar.
2. Hayot kechirishning sanitar-gigiena jihatidan sharoitlari.
3. Oziq-ovqat tovarlarini iste’mol qilish.
4. Turar joy sharoitlari.
5. Ma’lumot va madaniyat.
6. Mehnat qilish va bandlik sharoitlari.
7. Aholining daromadlari va xarajatlari.
8. Hayot kechirish qiymati va iste’mol narxlari.
7 9. Transport vositalari.
10. Dam olishni tashkil etish.
11. Ijtimoiy ta’minot.
12. Inson erkinligi.
Bu   asosiy   ko ’ rsatkichlardan   tashqari   yana   ba ’ zi   bir   axborotga   oid   ko ’ rsatkichlar
ham   ajratib   ko ’ rsatiladi :  aholi   jon   boshiga   to ’ g ’ ri   keluvchi   YaIM ,  aholi   jon   boshiga
to ’ g ’ ri   keluvchi   milliy   daromad ,   aholi   jon   boshiga   to ’ g ’ ri   keluvchi   iste ’ mol   hajmi
va   boshqalar .
Kishilar   hayot   faoliyati   uchun   zarur   ne ’ matlar   to ’ plami   mehnat   sharoiti ,   ta ’ lim ,
sog ’ liqni   saqlash ,   oziq - ovqat   va   uy - joy   sifati   kabi   xilma - xil   ehtiyojlarni   o ’ z   ichiga
oladi .   Kishilar   ehtiyojlarini   qondirish   darajasi   jamiyat   a ’ zolarining   alohida   olgan
va   oilaviy   daromadlari   darajasiga   bog ’ liq .  Turmush   darajasini   mamlakat   darajasida
( butun   aholi   uchun )   va   tabaqalashgan   mikrodarajada   ( aholining   alohida   guruhi
uchun )   qarab   chiqish   mumkin .   Birinchi   yondashuv   turli   mamlakatlarda   aholining
turmush   darajasini   aholi   jon   boshiga   to ’ g ’ ri   keladigan   yalpi   ichki   mahsulot
ko ’ rsatkichi   bo ’ yicha   aniqlab ,  qiyosiy   tahlil   qilish   imkonini   beradi .
Aholi   guruhlari   bo ’ yicha   daromadlar   taqsimlanishi   dinamikasini   taqqoslash
iste ’ molchi   byudjeti   asosida   amalga   oshiriladi .   Iste ’ molchi   byudjetlarining   bir
qator   turlari   mavjud   bo ’ ladi :   o ’ rtacha   oila   byudjeti ,   yuqori   darajada   ta ’ minlangan
byudjet ,  minimal   darajada   moddiy   ta ’ minlanganlar   byudjeti ,  nafaqaxo ’ rlar   va   aholi
boshqa   ijtimoiy   guruhlari   byudjeti   shular   jumlasidandir .
Farovonlikning   eng   quyi   chegarasini   oila   daromadining   shunday   chegarasi   bilan
belgilash   mumkinki ,   daromadning   bundan   past   darajasida   ishchi   kuchini   takror
hosil   qilishni   ta ’ minlab   bo ’ lmaydi .   Bu   daraja   moddiy   ta ’ minlanganlik   minimumi
yoki   kun   kechirish   darajasi  ( qashshoqlikning   boshlanishi )  sifatida   chiqadi .
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   o ’ rtacha   daromad   « o ’ rtacha   sinf »   deb   ataladigan
tabaqalar   daromadlari   bo ’ yicha   aniqlanadi .   Bunday   guruh   iste ’ mol   savati
to ’ plamiga   uy ,   avtomashina ,   dala   hovli ,   zamonaviy   uy   jihozlari ,   sayr   qilish   va
bolalarini   o ’ qitish   imkoniyati ,  qimmatli   qog ’ ozlar   va   zebu   ziynat   buyumlari   kiradi .
8 Bozor   iqtisodiyoti   aholining   yuqori   ta ’ minlangan   yoki   « boy »   qatlamining   mavjud
bo ’ lishini   taqozo   qilib ,   ularga   aholining   yuqori   sifatli   tovar   va   xizmatlar   xarid
qilishga   layoqatli   bo ’ lgan   juda   oz   miqdori   kiradi .
Turmush   darajasi   kishilarning   turmush   tarzi   bilan   uzviy   bog’liq.   Turmush   tarzi   –
bu kishilar (jamiyat, ijtimoiy qatlam, shaxs) ning milliy va jahon hamjamiyatidagi
hayot   faoliyati   turi   hamda   usullarini   aks   ettiruvchi   ijtimoiy-iqtisodiy
kategoriya.   Turmush   tarzi   inson   hayot   faoliyatining   turli   jihatlarini   qamrab   oladi,
ya’ni:
- mehnat, uni tashkil etishning ijtimoiy shakllari;
- turmush va bo’sh vaqtdan foydalanish shakllari;
- siyosiy va ijtimoiy hayotda ishtirok etish;
- moddiy va ma’naviy ehtiyojlarni qondirish shakllari;
- kishilarning kundalik hayotdagi xulq-atvori me’yorlari va qoidalari.
2. Daromadlar tengsizligi   va uning darajasini aniqlash
Dunyodagi   barcha   mamlakatlar   aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keladigan   o’rtacha
daromadlar   darajasi   bilan   bir-biridan   keskin   farqlanadi.   Bu   turli   mamlakatlar
aholisining   daromadlari   darajasi   o’rtasida   tengsizlik   mavjudligini   bildiradi.   Shu
bilan   birga   alohida   olingan   mamlakatlar   aholisining   turli   qatlam   va   guruhlari
o’rtacha daromadlari darajasida ham farq mavjud bo’ladi. Mamlakatning iqtisodiy
rivojlanishi darajasi ham daromadlaridagi farqlarni bartaraf qilmaydi.
Daromadlar   tengsizligi   darajasini   miqdoriy   aniqlash   uchun   jahon
amaliyotida   Lorens   egri   chizig’idan   foydalaniladi   (1-chizma).   Chizmaning   yotiq
chizig’ida   aholi   guruhlarining   foizdagi   ulushi,   tik   chizig’ida   esa   bu   guruhlar
tomonidan   olinadigan   daromadning   foizdagi   ulushi   joylashtirilgan.   Nazariy
jihatdan   daromadlarning   mutlaq   teng   taqsimlanishi   imkoniyati   (burchakni   teng
ikkiga bo’luvchi) 0E chiziqda ifodalangan bo’lib, u oilalarning har qanday tegishli
foizi daromadlarning mos keluvchi foizini olishini ko’rsatadi. Ya’ni aholining 20%
barcha   daromadlarning   20%ni,   aholining   40%   daromadlarning   40%ni,   aholining
60%   daromadlarning   60%ni   olishini   bildiradi   va   h.k.   Demak,   0E   chizig’i
daromadlarning taqsimlanishidagi mutlaq tenglikni ifodalaydi.
9 Shuningdek,   nazariy   jihatdan   mutlaq   tengsizlikni   ham   ajratib   ko’rsatish   mumkin.
Bunda   aholining   ma’lum   guruhlari   (20%,   40   yoki   60%   va   h.k.)   hech   qanday
daromadga   ega   bo’lmay,   faqat   bir   foizi   barcha   100%   daromadga   ega   bo’ladi.
Chizmadagi 0FE siniq chizig’i mutloq tengsizlikni ifodalaydi.
Real   hayotda   mutlaq   tenglik   va   mutlaq   tengsizlik   holatlari   mavjud   bo’lmaydi.
Balki   aholining   ma’lum   guruhlari   o’rtasida   daromadlarning   taqsimlanishi   notekis
ravishda boradi. Bunday taqsimlanishini Lorens egri chizig’i deb nomlanuvchi 0E
egri  chizig’i orqali kuzatish mumkin. Aholi guruhlari  ulushi  va daromad ulushini
birlashtiruvchi   egri   chiziqdan   ko’rinadiki,   aholining   dastlabki   20%ga
daromadlarning   juda   oz   (taxminan   3-4%gacha)   qismi   to’g’ri   keladi.   Keyingi
guruhlarga   to’g’ri   keluvchi   daromad   ulushi   ortib   boradi.   Daromadning   eng   katta
qismi   (deyarli   60%)   aholining   so’nggi   20%ga   to’g’ri   keladi.   Bu   guruh   chegarasi
ichida ham  daromadlar  notekis  taqsimlangan,  ya’ni  dastlabki  10%  taxminan  20%
daromadga ega bo’lsa, keyingi 10%ga daromadning deyarli 40% to’g’ri keladi va
h.k.
Mutloq   tenglikni   ifodalovchi   chiziq   va   Lorens   egri   chizig’i   o’rtasidagi   tafovut
daromadlar tengsizligi darajasini aks ettiradi. Bu farq qanchalik katta bo’lsa, ya’ni
Lorens   egri   chizig’i   0E   chizig’idan   qanchalik   uzoqda   joylashsa,   daromadlar
tengsizligi   darajasi   ham   shunchalik   katta   bo’ladi.   Agar   daromadlarning   haqiqiy
taqsimlanishi mutloq teng bo’lsa, bunda Lorens egri chizig’i va bissektrisa o’qi bir-
biriga mos kelib, farq yo’qoladi.
Daromadlar   tabaqalanishini   aniqlashning   ko’proq   qo’llaniladigan
ko’rsatkichlaridan   bir   ditsel   koeffitsienti   hisoblanadi.   Bu   ko’rsatkich   10%   eng
yuqori  ta’minlangan aholi  o’rtacha daromadlari  va 10% eng kam  ta’minlanganlar
o’rtacha   daromadi   o’rtasidagi   nisbatni   ifodalaydi.   Masalan,   AQSh   va   Buyuk
Britaniyada bu nisbat 13:1ga, Shvetsiyada esa 5,5:1ga teng.
Yalpi daromadning aholi guruhlari o’rtasida taqsimlanishini tavsiflash uchun   aholi
daromadlari tengsizligi  indeksi (Djini koeffitsienti)   ko’rsatkichi  qo’llaniladi. Djini
koeffitsienti   chizmadagi   Lorens   egri   chizig’i   bilan   mutlaq   tenglik   chizig’i
o’rtasidagi   yuzaning   0FE   uchburchak   yuzasiga   nisbati   orqali   aniqlanadi.   Bu
10 ko’rsatkich   qanchalik   katta   bo’lsa,   (ya’ni   1,0   ga   yaqinlashsa)   tengsizlik   shuncha
kuchli bo’ladi. Jamiyat a’zolari daromadlari tenglashib borganda bu ko’rsatkich 0
(nol)ga   intiladi.   Masalan,   keyingi   yarim   asr   davomida   Djini   indeksi   Buyuk
Britaniyada 0,39 dan 0,35 ga qadar, AQShda esa 0,38 dan 0,34 ga qadar pasaygan.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida daromadlar tengsizligini keltirib chiqaruvchi umumiy
omillar mavjud.  Bularning asosiylari quyidagilar:
 kishilarning umumiy (jismoniy, aqliy va estetik)   layoqatidagi farqlar ;
 ta’lim darajasi va malakaviy tayyorgarlik darajasidagi farqlar;
 tadbirkorlik mahorati va tahlikaga tayyorgarlik darajasidagi farqlar;
 ishlab   chiqaruvchilarning   bozorda   narxlarni   o’rnatishga   layoqatliligi
(bozordagi hukmronlik darajasidan kelib chiqib) darajasidagi farqlar.
Bunday   sharoitda   davlatning   daromadlarni   qayta   taqsimlash   vazifasi   daromadlar
tengsizligidagi farqlarni kamaytirish va jamiyat barcha a’zolari uchun ancha qulay
moddiy hayot sharoitini ta’minlashga qaratiladi.
2. Davlatning ijtimoiy siyosati
Davlatning   ijtimoiy   siyosati   tegishli   markazlashgan   daromadlarni   tabaqalashgan
soliq   solish   yo ’ li   bilan   shakllantirish   va   uni   byudjet   orqali   aholi   turli   guruhlari
o ’ rtasida   qayta   taqsimlashdan   iborat .   Davlat   daromadlarni   qayta   taqsimlashda
ijtimoiy to’lovlar bilan birga bozor narxlarini o’zgartirish va ish haqining eng kam
darajasini belgilash usullaridan foydalanadi.
Ijtimoiy   to’lovlar   –   kam   ta’minlanganlarga   pul   yoki   natural   yordam   ko’rsatishga
qaratilgan tadbirlari tizimi bo’lib, bu ularning iqtisodiy faoliyatda qatnashishi bilan
bog’liq   bo’lmaydi.   Ijtimoiy   to’lovlarning   maqsadi   jamiyatdagi   munosabatlarni
insonparvarlashtirish hamda ichki talabni ushlab turish hisoblanadi.
Aholi   real   daromadlari   darajasiga   inflyatsiya   sezilarli   ta’sir   ko’rsatishi   sababli
daromadlarni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   muhim   vazifasi   iste’mol
tovarlariga   narxning   o’sishini   hisobga   olish   va   daromadlarni   indeksatsiyalash,
ya’ni   nominal   daromadlarni   narxlar   o’sishiga   bog’liqlikda   oshirib   borish
hisoblanadi.
11 Shaxsiy   daromadni   himoya   qilishda   ijtimoiy   siyosatning   muhim   yo’nalishi
aholining kambag’al qatlamini qo’llab-quvvatlash hisoblanadi.
Amaliy   hayotda   qashshoqlikning   o’zi   hayot   kechirish   minimumi   yordamida
aniqlanadi.   Bu   ijtimoiy   va   fiziologik   (jismoniy)   minimumda   ifodalanadi.   Ijtimoiy
minimum jismoniy ehtiyojlarni qondirishning minimal me’yori bilan birga ijtimoiy
talablarning   minimal   xarajatlarini   ham   o’z   ichiga   oladi.   Fiziologik   minimum   esa
faqat asosiy jismoniy ehtiyojlarni qondirishni ko’zda tutadi.
Bozor iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda aholining ijtimoiy yordamiga muhtoj
qismini   aniqlashda   turli   xil   mezonlar   asos   qilib   olinadi.   Ular   jumlasiga   daromad
darajasi, shaxsiy mol-mulki miqdori, oilaviy ahvoli va shu kabilar kiritiladi.
Ijtimoiy   siyosat   –   bu   davlatning   daromadlar   taqsimotidagi   tengsizlikni
yumshatishga va bozor iqtisodiyoti qatnashchilari o’rtasidagi ziddiyatlarni bartaraf
qilishga yo’naltirilgan siyosatdir.
Aholini   ijtimoiy  himoyalash   chora-tadbirlari  tizimidagi  eng  asosiy  yo’nalish   –  bu
narxlar erkinlashtirilishi va pulning qadrsizlanish darajasi ortib borishi munosabati
bilan   daromadlarning   eng   kam   va   o’rtacha   darajasini   muntazam   oshirib   borish
hisoblanadi.
Aholini   ijtimoiy   himoyalashning   ikkinchi   yo’nalishi   –   ichki   iste’mol   bozorini
himoya   qilish,   hamda   oziq-ovqat   mahsulotlari   va   nooziq-ovqat   mollari   asosiy
turlari iste’molini muayyan darajada saqlab turish bo’ldi. Bunga erishishda muhimi
mahsulotlar   eksportini   bojxona   tizimi   orqali   nazorat   qilish   va   ularga   yuqori   boj
to’lovlari joriy etish, kundalik zarur tovarlarni me’yorlangan tarzda sotishni tashkil
qilish kabi tadbirlar katta ahamiyatga ega bo’ldi.
Ijtimoiy   siyosatni   amalga   oshirishning   uchinchi   yo’nalishi   –   aholining   kam
ta’minlangan   tabaqalarini   ijtimoiy   himoyalash   va   qo’llab-quvvatlash   borasida
kuchli   chora-tadbirlar   o’tkazilganligi   bo’ldi.   Bu   yo’nalishda   aholining   ijtimoiy
jihatdan   nochor   qatlamlari   –   pensionerlar,   nogironlar,   ko’p   bolali   va   kam
daromadli   oilalar,   ishsizlar,   o’quvchi   yoshlar   hamda   qayd   etilgan   miqdorda
daromad oluvchi kishilar turli xil yo’llar bilan himoya qilib borildi.
12 Yalpi   ijtimoiy   himoyalash   tizimidan   ishonchli   ijtimoiy   kafolatlar   va   aholini
ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   tizimiga   izchillik   bilan   o’tish   –   ijtimoiy   siyosatni
amalga   oshirishga ,   ijtimoiy   himoya   vositasini   kuchaytirishda   sifat   jihatdan   yangi
bosqich boshlashini bildiradi.
Shunday   qilib,   islohotlar   davrida   davlat   aholining   muhtoj   tabaqalarini   qo’llab-
quvvatlash   bilan   birga,   o’z   mehnat   faoliyati   orqali   oilasining   farovonligini
ta’minlashga   intiluvchi   kishilar  uchun  teng  sharoit  va  qulay imkoniyat   yaratishga
harakat qiladi.
3. Jahon xo’jaligi va uning evolyutsiyasi. Jahon bozori. Xalqaro
valyuta va kredit munosabatlari
Hozirgi   zamon   jahon   xo’jaligi   rivojining   muhim   tamoyili   milliy   xo’jaliklarning
baynalminallashuvi,   shu   asosda   jahon   xo’jaligi   va   avvalo   jahon   bozorining
shakllanishi   va   rivojlanishidan   iborat.   Har   bir   mamlakat   iqtisodiyotining
rivojlanishi,   uning   milliy   xo’jaligi   ko’p   darajada   nafaqat   bu   mamlakatning   ichki
imkoniyatlari   bilan,   balki   uning   xalqaro   ijtimoiy   mehnat   taqsimotida   qatnashish
darajasi va miqyosi, butun insoniyat resurslari bilan aniqlanadi.
Ushbu   bobda   jahon   xo’jaligining   tarkib   topishi,   bunda   ishlab   chiqarishning
baynalminallashuvi   va   globallashuv   jarayonlarining   o’rni,   xalqaro   iqtisodiy
munosabatlarning   shakllari,   jahon   infratuzilmasining   rivojlanishi,   jahon   xo’jaligi
aloqalarini   xalqaro   tartibga   solish   masalalari   bayon   etiladi.
Xalqaro   integratsiyaning   mohiyati ,   maqsad   va   shakllari   bayon   etiladi.   Xalqaro
iqtisodiy   integratsiyaning   turlicha   nazariyalari   tahlil   etilib,   jahondagi   asosiy
integratsion   guruhlar   ko’rib   chiqiladi.   Milliy   iqtisodiyotning   dunyo   mamlakatlari
bilan   bog’langan   murakkab   iqtisodiy   munosabatlari   tizimida   xalqaro   savdo
munosabatlarining   tutgan   o’rni   tahlil   qilinib,   xalqaro   savdoning   rivojlanishi,
omillari   va   tuzilishi   qarab   chiqiladi.   Xalqaro   munosabatlarning   moliyaviy   yoki
valyutaga   oid   tomonlari   bayon   etiladi.   Xalqaro   vayuta-kredit   munosabatlari,
valyuta tizimi, valyuta kursi va valyuta siyosati, ularga ta’sir ko’rsatuvchi omillar
bayon etiladi.
13 1.   Iqtisodiy   rivojlanishning   umumjahon   tomonlari
va ishlab chiqarishning baynalminallashuvi
Jahon   xo’jaligi   –  bu   xalqaro  mehnat   taqsimoti,   savdo-ishlab   chiqarish,   moliyaviy
va   ilmiy-texnikaviy   aloqalar   orqali   birlashgan   turli   mamlakatlar   xo’jaliklari
tizimidir.
Jahon xo’jaligi   sub’ektlari   bo’lib quyidagilar hisoblanadi:
- o’z ichiga xalq xo’jaligi majmuini oluvchi davlat;
- transmilliy korporatsiyalar;
- xalqaro   tashkilot va institutlar ;
-   milliy   iqtisodiyot   chegarasidan   chiqqan,   xo’jalik   barcha   sohalari   tarkibidagi
firmalar.
Jahon   xo’jaligi   milliy   xo’jalikdan   yagona   jahon   bozorining   mavjudligi   bilan
farqlanadi. Jahon bozorining amal qilishiga rivojlangan mamlakatlarning iqtisodiy
siyosati ahamiyatli ta’sir ko’rsatadi. Jahon bozorining o’ziga xos xususiyati bo’lib
jahon   narxlari   va   xalqaro   raqobat   tizimining   amal   qilishi   hisoblanadi.   Aynan
xalqaro   raqobatning   mavjudligi   turli   darajadagi   milliy   qiymatlarni   yagona
baynalminal   qiymatga   keltiradi.   Jahon   narxi   jahon   bozoriga   ne’matlarning   asosiy
hajmini   yetkazib   beruvchi   mamlakatlardagi   shart-sharoitlar   orqali   aniqlanadi.
Mamlakatlar   o’rtasida   sotish   bozorlarini   egallash   uchun   keskin   raqobat   kurashi
olib boriladi.
Turli mamlakatlarning   iqtisodiy rivojlanish ko’rsatkichlari ning turli-tumanligi ular
taraqqiyot darajasini qandaydir bitta nuqtai-nazardan baholash imkonini bermaydi.
Shunga   ko’ra,   mazkur   maqsadda   bir   necha   asosiy   ko’rsatkich   va   mezonlardan
foydalaniladi: mutlaq va nisbiy YaIM; milliy daromad va uning aholi jon boshiga
to’g’ri   keluvchi   miqdori;   milliy   iqtisodiyotning   tarmoq   tuzilmasi;   mamlakat
eksporti   va   importi   tarkibiy   tuzilmasi;   aholining   turmush   darajasi,   sifati   va
boshqalar.
Jahon   xo’jalik   aloqalarining   tez   o’sishi   shunday   davrlarga   to’g’ri   keladiki,   bu
davrda ishlab chiqarish omillarining harakati tezlashadi, kapital milliy chegaradan
o’sib   chiqadi,   ishchi   kuchi   migratsiyasi   kuchayadi,  xalqaro   mehnat   taqsimotining
14 shakllanish   jarayoni   tezlashadi.   Bu   shundan   guvohlik   beradiki,   xo’jalik
aloqalarining   baynalminallashuvini   ko’p   jihatdan   ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning
rivojlanish   mantiqi   taqozo   qiladi,   ya’ni   u   milliy   chegaradan   o’sib   chiqadi   va
ob’ektiv   ravishda   ishlab   chiqarishning   baynalminallashuvini   zarur   qilib   qo’yadi.
Ishlab   chiqarish   yoki   iqtisodiy   hayotning   baynalminallashuvi   –   bu
mamlakatlarning   jahon   miqyosida   iqtisodiy   aloqalarining   kuchayishi   hamda
iqtisodiy   munosabatlarning   tobora   kengroq   jabhalarini   qamrab   olish   jarayoni
hisoblanadi.
Barcha   iqtisodiy   jarayonlarning   baynalmillalashuvi   natijasida   jahon   xo’jaligining
quyidagi tarkibi vujudga keldi:
1. tovar   va xizmatlar jahon bozori ;
2. kapitallar jahon bozori;
3. ishchi kuchi jahon bozori;
4. xalqaro valyuta tizimi;
5. xalqaro kredit-moliya tizimi.
Milliy xo’jaliklar va ular o’rtasidagi iqtisodiy aloqalar negizida shakllangan jahon
xo’jaligi asosida xalqaro mehnat taqsimoti yotadi.
Xalqaro mehnat taqsimoti (XMT) alohida mamlakatlarning tovar va xizmatlarning
ma’lum   turlarini   ishlab   chiqarish   bo’yicha   ixtisoslashuvini   ifodalaydi.   Alohida
mamlakatlarning   bunday   ixtisoslashuvi   mahsulotlari   ustun   darajada   eksportga
yo’naltirilgan xalqaro ixtisoslashgan tarmoqlarning shakllanishiga olib keladi.
Dastlabki   vaqtlarda   xalqaro   mehnat   taqsimotining   rivojlanishi   asosan   tabiiy
sharoitlardagi   tafovutlarga   asoslangan   edi.   Binobarin,   faqat   sanoat   to’ntarishidan
keyin,   ya’ni   ishlab   chiqaruvchi   kuchlar   baynalminal   xususiyat   kasb   etib,   milliy
xo’jaliklar   doirasidan   tashqariga   o’sib   chiqa   boshlagach,   ularning   negizidan
barqaror   mehnat   taqsimoti   va   jahon   bozori   tarkib   topadi.   Hozirgi   vaqtda   xalqaro
mehnat taqsimoti  turli ijtimoiy tizimlarni  o’z ichida oluvchi umumjahon xo’jaligi
doirasida rivojlanmoqda.
15 Rivojlangan   mamlakatlarda   keyingi   o’n   yilliklarda   yangi   texnologik   asoslarga
o’tish   jahon   xo’jalik   aloqalarining   tez   o’sishi   bilan   birga   bordi.   Takror   ishlab
chiqarish   jarayonlarining   baynalminallashuvi   o’zining   har   ikkala
shaklida:   integratsion   (milliy   xo’jaliklarning   yaqinlashuvi,   o’zaro   moslashuvi
orqali)   va   transmilliy   (xalqaro   ishlab   chiqarish   majmuasining   tuzilishi   orqali)
shakllarida kuchayadi.
Iqtisodiy   hayotning   baynalminallashuvi   bilan   bir   qatorda   globallashuvi   jarayoni
ham muhim o’rin tutadi. Bu har ikkala tushuncha o’zaro bog’liq bo’lib, ular jahon
xo’jaligi   sub’ektlarining   umumiy   maqsadlarga   erishish   yo’lidagi   xatti-
harakatlarining birlashuvi jarayonini aks ettiradi.
Shuningdek,   bu   tushunchalar   bir-biridan   farq   qilib,   ular   bir   xilda   bo’lmagan
xo’jalik   birlashmalari   miqyoslarini   ifodalaydilar.   Baynalminallashuv   –   bu   jahon
xo’jaligining   bir   necha   sub’ektlari   o’rtasidagi   o’zaro   aloqalarni   o’rnatilishi   va
rivojlanishining dastlabki bosqichidir.   Globallashuv   (lotincha globus – yer kurrasi)
jahon xo’jaligining butun makonini qamrab oluvchi iqtisodiy munosabatlar yagona
tarmog’ining tashkil topishi va rivojlanishini anglatadi.
Globallashuv jararyonining quyidagi yo’nalishlarini ajratib ko’rsatish mumkin:
– mulkchilik munosabatlarining globallashuvi;
– kooperatsiya va mehnat taqsimotining nisbatan yuqori darajasiga o’tish;
–   xo’jalikni   tashkil   etishning   butunlay   yangi   shakllarining   paydo   bo’lishi   va
rivojlanishi;
– xalqaro iqtisodiy tashkilotlarning tartibga soluvchi rolini rivojlanishi.
Shuningdek, jahon xo’jaligi  globalashuvi  jarayonlarining   ziddiyatli   tomonlari   ham
mavjud. Bu ziddiyatlarning asosiylari quyidagilardan iborat:
1) turli mamlakatlardagi iqtisodiy rivojlanishning bir tekisda bormasligi;
2) boy va qashshoq mamlakatlar o’rtasidagi farqning kuchayishi;
3) ekologik halokat tahdidlarining kuchayib borishi;
4) turli mamlakatlarda aholi sonining o’zgarishining farqlanishi.
2. Xalqaro iqtisodiy   munosabatlarning shakllari
16 Xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   –   bu   jahonning   turli   mamlakatlari   o’rtasidagi
xo’jalik aloqalari majmuidir.
Xalqaro iqtisodiy munosabatlarni ba’zida tashqi iqtisodiy aloqalar, jahon xo’jaligi
aloqalari deb ham atalib, ular quyidagi shakllarda namoyon bo’ladi:
- tovar va xizmatlarning xalqaro savdosi;
- kapital va chet el investitsiyalarining harakati;
- ishchi kuchi migratsiyasi;
- ishlab chiqarishning davlatlararo kooperatsiyasi;
- fan va texnika sohasidagi ayirboshlash;
- valyuta-kredit munosabatlari.
Tovar va xizmatlarning xalqaro savdosi  eng avvalo milliy xo’jaliklarning xalqaro
mehnat   taqsimotidagi   ishtirokiga   bog’liq.   Xalqaro   mehnat   taqsimoti   rivojlanishi
natijasida jahon bozori tarkib topadi.
Kapitalning  xalqaro   harakati   -   bu   kapitalning  chet   elda   joylashtirilishi   va   harakat
qilishi.   U chet elga quyidagi shakllarda chiqariladi:
- xususiy yoki davlat kapitali shaklida. Kapitalning xalqaro tashkilotlar yo’li bilan
harakati ko’pincha mustaqil shakl sifatida ajratiladi;
-   pul   va   tovar   shaklida.   Jumladan,   kapital   chiqarish   mashina   va   uskunalar,
patentlar, nou-xau hamda tovar kreditlari shaklida bo’lishi mumkin;
- qisqa va uzoq muddatli kreditlar shaklida;
- ssuda va tadbirkorlik kapitali shaklida.
Xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning   ancha   murakkab   jihatlaridan
biri   ishchi   kuchining   xalqaro   migratsiyasi   hisoblanib,   u   o’z   ifodasini   ishchi   kuchi
resurslarining   ancha   qulay   sharoitda   ish   bilan   ta’minlash   maqsadida   bir
mamlakatdan boshqasiga ko’chib o’tishida topadi.
Xalqaro   migratsiya   ikkita   asosiy   tarkibiy   qismni   o’z   ichiga   oladi:   emigratsiya   va
immigratsiya.   Emigratsiya   –   mamlakatlardan   doimiy   yashash   joyiga   chiqib
ketishni,   immigratsiya   –   mamlakatga   doimiy   yashash   uchun   kirib   kelishni
bildiradi.   Xalqaro   migratsiya   shuningdek   repatriatsiya   –   ya’ni   fuqarolarni   ilgari
chiqib ketgan mamlakatlariga qaytarilishi jarayonini ham o’z ichiga oladi.
17 Xalqaro migrantlar beshta asosiy toifaga ajratiladi:
1. immigrantlar va noimmigrantlar;
2. shartnoma bo’yicha ishlashga kelgan migrantlar;
3. nolegal, yashirin immigrantlar;
4. boshpana so’rovchi shaxslar;
5. qochoqlar.
Fan-texnika   yutuqlari   bilan   xalqaro   ayirboshlash   bir   qator   shakllarda   amalga
oshiriladi. U ilmiy-texnikaviy axborotlar, mutaxasislar, fan sohasi  xodimlari bilan
ayirboshlashni, tadqiqot va yangiliklarni litsenziya asosida berishni, ilmiy-tadqiqot
ishlari o’tkazishni, umumiy fan-texnika va texnologiyani ishlab chiqarish bo’yicha
qo’shma tadbirkorlikni o’z ichiga oladi.
Ilmiy-texnikaviy   hamkorlikning   muhim   shakllaridan
biri   xalqaro   injiniring   hisoblanadi.   Xalqaro   injiniring   bir   davlat   tomonidan
boshqasiga   sanoat   va   boshqa   ob’ektlarni   loyihalashtirish   va   qurish   jarayoniga
kerakli   hisob-kitob   loyihalarini   berish   hamda   injenerlik-qurilish   xizmati
ko’rsatishdan iborat bo’ladi.
18 Xulosa
Shu o`rinda ta`kidlash lozimki, daromad tarkibining yuqorida keltirilgan   tasnifida
ma`lum chalkashliklar mavjud. Jumladan, Qurolli kuchlar xizmatchilarining   pul va
natural   ko`rinishdagi   ta`minotlarini   alohida   bandda   berilishi   mantiqqa   ziddir,
chunki   harbiy   xizmatchilar   ham   o`z   faoliyatlari   natijalarini   ishhaqi   yoki   maosh
ko`rinishida   oladilar.   Shuningdek,   4   -   6   tartib   raqamlari   bo`yicha   keltirilgan
bandlar   daromad turini emas, balki faoliyat turini ko`rsatadi va h.k.
Aholi   pul   daromadlari   ishhaqi,   tadbirkorlik   faoliyatidan   olinadigan   daromad,
nafaqa,   pensiya,   stipendiya   shaklidagi   barcha   pul   tushumlarini,   mulkdan   foiz,
dividend,   renta   shaklda   olinadigan   daromadlarni,   qimmatli   qog’ozlar,   ko`chmas
mulk, qishloq xo`jalik mahsulotlari, hunarmandchilik buyumlarini sotishdan va har
xil xizmatlar ko`rsatishidan kelib tushadigan daromadlarni o`z ichiga oladi.
Natural   daromad   me’nat   haqi   hisobiga   olinadigan   va   uy   xo`jaliklarining   o`z
iste`mollari uchun ishlab chiqargan mahsulotlaridan iborat bo`ladi.
Jamiyat   a`zolari   daromadlari   darajasi   ular   turmush   farovonligining   muhim
ko`rsatkichi   hisoblanib,   sh у   bilan   birga   alohida   shaxslarning   dam   olishi,   bilim
olishi ,   Sog’lig’ini   saqlashi,   eng   zarur   ehtiyojlarini   qondirishi   imkoniyatlarini
belgilab   beradi.   Aholi   daromadlari   darajasiga   bevosita   ta`sir   ko`rsatuvchi   omillar
orasida ishhaqidan tashqari chakana narx dinamikasi, iste`mol bozorining tovarlar
bilan to`yinganlik darajasi kabilar muhim o`rin tutadi.
Prezidentimiz   I.   Karimov   ta`kidlab   o`tganlaridek:   "Mustaqillik   yillarida
odamlarimizning tafakkuri, dunyoqarashi, hayotga bo`lgan munosabati ham tubdan
o`zgardi.   Turmush   darajasi,   oilasining   farovonligi,   eng   avvalo,   o`ziga   boqliq
ekanligini tushunib etayotgan odamlar tobora ko`payib bormoqda".
Aholi   daromadlari   darajasiga   baho   berish   uchun   nominal,   ixtiyorida   bo`lgan   va
real daromad tushunchalaridan foydalaniladi.
19 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi.T.: «O zbekiston», 202ʻ ʻ 1  y. 
2. O zbekiston Respublikasining Budjet kodeksi, 2013 yil 26 dekabr 
ʻ
3. O zbekiston   Respublikasi   Soliq   kodeksi.   O zbekiston   Respublikasi   Qonun
ʻ ʻ
hujjatlari to plami. 2019 yil	
ʻ
4. “O zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo yicha   harakatlar	
ʻ ʻ
strategiyasi   to g risida”gi   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7	
ʻ ʻ ʻ
fevraldagi PF-4947-sonli Farmoni
5. Mirziyoyev Sh. “Erkin va farovon, demokratik O zbekiston davlatini birgalikda	
ʻ
barpo etamiz.” Toshkent: "O zbekiston" 2016 y.-56 b. 	
ʻ
6. Mirziyoyev   Sh.   “Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta minlash   –   yurt	
ʻ
taraqqiyoti  va  xalq  farovonligining   garovi”  Toshkent:  "O zbekiston"   2016  y.-  48	
ʻ
b.
7. O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.   Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga	
‟
Murojaatnomasi. http://www.uza.uz. 28.12.2018 y. 
8. Alimardonov   M.   I.,   Qozieva   N.   R   Soliqlar   va   soliqqa   tortish.   O quvuslubiy	
ʻ
qo llanma. - T.: "IQTISOD-MOLIYA", 2007. - 214 b. 	
ʻ
9. Vahobov A.V., Malikov T.S. “Moliya” Darslik. – T.: “Sharq” nashriyoti, 2010.
– 804 bet. 
10. Vahobov   A.A.,   Qosimova   G.A.,   Jamolov   X.N.,   Budjet-soliq   siyosati
yaxlitligi. O quv qo llanma. - T., «Moliya-iqtisod». 2004. 296 b.	
ʻ ʻ
11. 22.  http://www.gov.uz
12. 23.  http://www.press-service.uz
13. 24.  http    ://    www    .   stat    .   uz   
14. 25.  http :  www    .   lex    .   uz   
15. 26. http: www.mf.uz
20

Aholi daromadlari, uning turlari va shakllanish manbalari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский