Aholining turmush darajasi ko‘rsatkichlari

1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu:  Aholining turmush darajasi ko‘rsatkichlari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2 MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………...3
I BOB. Aholining turmush darajasi tushunchasi va uning nazariy asoslari
1.1. Aholining turmush darajasi tushunchasi va uning iqtisodiy mohiyati ……..7
1.2.Turmush darajasini belgilovchi asosiy omillar …………………………….13
1.3. Xalqaro tajribada turmush darajasini baholash usullari …………………..17
II   BOB.   Aholining   turmush   darajasini   baholash   va   uning   rivojlanish
istiqbollari
2.1. Aholining turmush darajasini o‘lchash ko‘rsatkichlari …………………...19
2.2. O‘zbekiston sharoitida turmush darajasini yaxshilash choralari ……….…23
2.3.Aholining   turmush   darajasi   bo‘yicha   davlat   siyosati   va   istiqboldagi
rejalari …………………………………………………………………………29
Xulosa .………………………………………………………………...………32
Foydalanilgan adabiyotlar …………………………………………………...34 3KIRISH
  Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Aholining   turmush   darajasi   mamlakat
iqtisodiy   barqarorligi   va   ijtimoiy   rivojlanishining   muhim   ko‘rsatkichlaridan
biridir.   Ushbu   mavzu   dolzarb   bo‘lib,   aholi   farovonligini   oshirish,
kambag‘allikni   qisqartirish   va   ijtimoiy   tengsizlikni   kamaytirish   kabi   muhim
jihatlarni qamrab oladi. Global iqtisodiy inqirozlar, inflyatsiya, ish haqining real
darajasi   va   ijtimoiy   himoya   tizimining   samaradorligi   kabi   omillar   turmush
darajasiga  bevosita  ta’sir   ko‘rsatadi.   Shu  sababli,  aholining  turmush   darajasini
baholash   va   uni   oshirish   yo‘llarini   o‘rganish   iqtisodiyot   nazariyasida   katta
ahamiyat   kasb   etadi.   Aholining   turmush   darajasini   oshirish   davlatning   asosiy
iqtisodiy   siyosatlaridan   biri   bo‘lib,   barqaror   ijtimoiy   rivojlanishning   garovi
hisoblanadi. Bugungi kunda dunyo bo‘ylab kambag‘allikni kamaytirish, bandlik
darajasini   oshirish,   aholining   ta’lim   va   tibbiyot   xizmatlaridan   foydalanish
imkoniyatlarini   kengaytirish   dolzarb   masalalar   qatoriga   kiradi.   Xususan,
BMTning Barqaror rivojlanish maqsadlari doirasida turmush darajasini oshirish
muhim yo‘nalishlardan biri sifatida belgilangan.
Shu   nuqtayi   nazardan,   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   quyidagi
so‘zlari   ayni   haqiqatdir:   "Bizning   bosh   maqsadimiz   –   xalqimiz   farovonligini
oshirish,   har   bir   yurtdoshimizning   hayot   sifatini   yaxshilashdir.   Buning   uchun
iqtisodiy   islohotlarni   jadallashtirish,   yangi   ish   o‘rinlarini   yaratish   va
kambag‘allikni   qisqartirish   bo‘yicha   tizimli   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish
lozim." 1
  Ushbu   yondashuv   O‘zbekistonning   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotida
muhim   ahamiyat   kasb   etadi   va   turmush   darajasini   yaxshilash   yo‘nalishida
asosiy ustuvor yo‘nalishlardan biri hisoblanadi.
1
 « 2022–2026 yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekiston taraqqiyot strategiyasi.». O zbekiston ʼ
Respublikasi Prezidentining 20 22  yil 7 fevraldagi PF-4947-sonli Farmoni. O zR Qonunchilik 	
ʼ
hujjatlari to plami. 20	
ʼ 22  yil, 6-son, 70-modda. 4Bundan   tashqari,   turmush   darajasi   daromad   taqsimoti,   ijtimoiy   himoya   tizimi,
hayot   sifati,   ekologik   barqarorlik   va   boshqa   ko‘plab   omillar   bilan   bog‘liqdir.
O‘zbekistonda   so‘nggi   yillarda   aholining   turmush   darajasini   oshirishga
qaratilgan   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Jumladan,   ish   o‘rinlarini   yaratish,
kambag‘allikni kamaytirish dasturlari, minimal ish haqi va pensiya miqdorining
oshirilishi bu yo‘nalishdagi ijobiy o‘zgarishlardir.
Bundan   tashqari,   aholining   turmush   darajasi   masalasi   ilmiy   doiralarda   ham
keng muhokama qilinmoqda. Bugungi kunda iqtisodchilar va sotsiologlar ushbu
mavzuga oid turli nazariy yondashuvlarni ishlab chiqmoqdalar. Jahon banki va
BMT tomonidan aholining farovonligini oshirishga qaratilgan maxsus dasturlar
ishlab   chiqilmoqda.   Rivojlangan   davlatlarning   tajribasi   shuni   ko‘rsatadiki,
iqtisodiy   islohotlar   va   samarali   boshqaruv   tizimi   aholining   turmush   sifatini
sezilarli   darajada   yaxshilaydi.   Hozirgi   kunda   turmush   darajasini   baholashda
yangi   indikatorlar,   jumladan,   subyektiv   farovonlik   ko‘rsatkichlari,   ekologik
barqarorlik   indekslari   va   urbanizatsiya   jarayonlari   ham   inobatga   olinmoqda.
Aholining   turmush   darajasini   yanada   yaxshilash   uchun   innovatsion
texnologiyalar va iqtisodiy taraqqiyot strategiyalarini qo‘llash dolzarb masalaga
aylangan.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Aholining   turmush
darajasi   masalasi   iqtisodiyot   nazariyasi,   sotsiologiya   va   demografiya   fanlarida
keng o‘rganilgan. Bu borada Adam Smit, Karl Marks, Jon Meynard Keyns kabi
iqtisodchilar   asosiy   nazariy   g‘oyalarni   ilgari   surganlar.   Zamonaviy   iqtisodiy
tadqiqotlarda BMT, Jahon banki va Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti
(OECD)   tomonidan   ishlab   chiqilgan   turmush   darajasi   ko‘rsatkichlari   keng
qo‘llaniladi.   O‘zbekistonda   ham   turmush   darajasini   baholash   bo‘yicha   Davlat
statistika qo‘mitasi  va Iqtisodiy tadqiqotlar  instituti  tomonidan tadqiqotlar olib
borilmoqda.   Shuningdek,   turmush   darajasi   mavzusi   qator   iqtisodiy   va
sotsiologik tadqiqotlarda ham muhim o‘rin egallaydi. Ayni paytda iqtisodchi va
sotsiologlar   aholining   turmush   farovonligini   aniqlash   uchun   turli 5indikatorlardan   foydalanmoqdalar.   Ushbu   indikatorlar   qatoriga   minimal
iste’mol   savati,   real   ish   haqi   darajasi,   bandlik   va   ishsizlik   ko‘rsatkichlari   ham
kiradi.   Bundan   tashqari,   OECD   va   BMT   tomonidan   ishlab   chiqilgan   turmush
sifatini   o‘lchash   metodikasi   global   miqyosda   qo‘llanilmoqda.   Aholining
turmush   darajasi   tadqiqotlarida   inson   taraqqiyot   indeksi   (HDI),   Gini
koeffitsienti   va   yashash   sifati   indeksi   kabi   o‘lchovlar   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.   Ular   mamlakatlarning   iqtisodiy   farovonlik   darajasini   baholashga   imkon
beradi.   Jumladan,   Nobel   mukofoti   sovrindori   Amartya   Senning   farovonlik
iqtisodiyoti   bo‘yicha   ishlari   ushbu   sohada   katta   ahamiyatga   ega.   Mahalliy
iqtisodiy   tadqiqotchilar   ham   aholining   turmush   darajasini   o‘rganish   borasida
turli  yo‘nalishlarda izlanishlar  olib bormoqdalar. O‘zbekistonda oxirgi  yillarda
aholining   turmush   darajasi   bo‘yicha   qator   statistik   tadqiqotlar   va   monitoring
ishlari   amalga   oshirilmoqda.   Ayniqsa,   kambag‘allikni   kamaytirish
strategiyalari,   bandlik   siyosati   va   ijtimoiy   himoya   tizimi   samaradorligini
baholash bo‘yicha yangi usullar joriy qilinmoqda.So‘nggi tadqiqotlar aholining
turmush darajasi nafaqat iqtisodiy ko‘rsatkichlarga, balki ta’lim sifati, sog‘liqni
saqlash tizimi, ekologik barqarorlik va ijtimoiy himoya darajasiga ham bog‘liq
ekanligini   ko‘rsatmoqda.   Shu   sababli,   tadqiqotlarda   kompleks   yondashuv
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   O‘zbekiston   Prezidenti   tomonidan   amalga
oshirilayotgan   ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlar   aholining   turmush   darajasini
oshirishga   qaratilgan   bo‘lib,   bu   sohada   olib   borilayotgan   ilmiy   izlanishlar
natijalarini amaliyotga tatbiq etish dolzarb vazifalardan biridir.
Kurs   ishi   mavzusining   ahamiyati   Aholining   turmush   darajasini   tahlil
qilish  ijtimoiy-iqtisodiy  siyosatni  shakllantirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Ushbu   tadqiqot   aholining   yashash   sharoitlarini   yaxshilash   bo‘yicha
strategiyalarni   ishlab   chiqishga   ko‘maklashadi.   Bundan   tashqari,   turmush
darajasi   ko‘rsatkichlarini   tahlil   qilish   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanish
darajasini   aniqlash   va   xalqaro   maydonda   uning   raqobatbardoshligini   baholash
imkonini beradi. 6Kurs   ishining   m aqsad i :   Aholining   turmush   darajasi   tushunchasini   tahlil
qilish va uni baholash usullari hamda rivojlantirish yo‘llarini o‘rganish.
Kurs   ishining   v azifalar i : Aholining   turmush   darajasi   tushunchasining
nazariy   asoslarini   o‘rganish;Turmush   darajasini   belgilovchi   asosiy   omillarni
aniqlash;Xalqaro   tajribada   qo‘llaniladigan   baholash   usullarini
o‘rganish;O‘zbekistonda   aholining   turmush   darajasi   ko‘rsatkichlarini   tahlil
qilish;   Aholining turmush darajasini oshirish bo‘yicha taklif va tavsiyalar ishlab
chiqish.
Kurs ishining   Obyekti:  Aholining turmush darajasi va unga ta’sir qiluvchi
iqtisodiy-ijtimoiy omillar.
Kurs  ishining   Predmeti:   Turmush  darajasini   baholash  mezonlari,  usullari
va uni oshirish strategiyalari.
Kurs   ishining   tuzilishi   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 7I BOB. Aholining turmush darajasi tushunchasi va uning nazariy
asoslari
1.1. Aholining turmush darajasi tushunchasi va uning iqtisodiy mohiyati
Aholining turmush darajasi jamiyat taraqqiyoti va iqtisodiy barqarorligining
asosiy ko‘rsatkichlaridan biri hisoblanadi. Ushbu tushuncha keng ma’noga ega
bo‘lib,   fuqarolarning   yashash   sharoitlari,   daromad   darajasi,   ta’lim   va   tibbiy
xizmatlardan foydalanish imkoniyatlari, bandlik darajasi, ijtimoiy himoya tizimi
va umumiy hayot sifati kabi omillarni o‘z ichiga oladi.
Turmush darajasining iqtisodiy mohiyati shundaki, u aholining moddiy va
ma’naviy   ehtiyojlarini   qondirish   darajasini   aniqlashda   muhim   o‘rin   tutadi.
Mamlakat   iqtisodiyotining   barqaror   rivojlanishi   aholining   turmush   darajasiga
bevosita ta’sir ko‘rsatadi. Daromadlarning o‘sishi, bandlikning oshishi, narxlar
barqarorligi   va   ijtimoiy   ta’minot   tizimining   samaradorligi   turmush   darajasini
belgilovchi asosiy omillardan hisoblanadi.
Bundan   tashqari,   turmush   darajasi   jamiyatdagi   iqtisodiy   tafovutlarning
oldini   olish   va   aholi   farovonligini   oshirish   uchun   muhim   vosita   hisoblanadi.
Daromadlarning   adolatli   taqsimlanishi,   inflatsiya   darajasining   pastligi   va   ish
haqlarining   o‘sishi   iqtisodiy   barqarorlikka   xizmat   qiladi.   Aholining   turmush
darajasini yaxshilash uchun samarali mehnat bozori siyosati, ijtimoiy dasturlar
va   innovatsion   iqtisodiy   choralar   zarur.   Shuningdek,   zamonaviy   iqtisodiyotda
aholining   turmush   darajasiga   ta’sir   etuvchi   muhim   omillardan   biri   bu   raqamli
iqtisodiyot   va   texnologik   rivojlanishdir.   Internet   va   mobil   texnologiyalarning
rivojlanishi   aholining   bilim   olish   imkoniyatlarini   kengaytirib,   yangi   bandlik
imkoniyatlarini   yaratadi.   Shu   bilan   birga,   davlatning   infratuzilma   loyihalariga
sarmoya   kiritishi   va   xususiy   sektorni   rivojlantirish   ham   turmush   darajasining
o‘sishiga xizmat qiladi. 2
2
 O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi. Aholining turmush darajasi to‘g‘risida rasmiy statistik
hisobotlar (2022-2023). 8Turmush   darajasini   oshirish   bo‘yicha   olib   borilayotgan   siyosatlar
samaradorligini oshirish uchun aholining hayot sifati indekslari muntazam tahlil
qilinishi,   real   sektordagi   o‘zgarishlar   hisobga   olinishi   va   xalqaro   tajribalar
qo‘llanilishi zarur. Bunday yondashuv turmush darajasini yanada oshirishga va
mamlakat   iqtisodiyotining   barqaror   rivojlanishiga   zamin   yaratadi.Ayniqsa,
ijtimoiy   infratuzilmani   rivojlantirish,   aholi   bandligini   ta’minlash,   sog‘liqni
saqlash   va   ta’lim   sohasini   takomillashtirish   bo‘yicha   uzoq   muddatli
strategiyalar   muhim   rol   o‘ynaydi.   Davlat   tomonidan   tadbirkorlikni   qo‘llab-
quvvatlash, soliq yengilliklari va investitsiyalarni jalb etish kabi chora-tadbirlar
ham   aholining   real   daromadlarini   oshirish   va   turmush   sifatini   yaxshilashga
xizmat qiladi.Shuningdek, zamonaviy texnologiyalar va raqamli iqtisodiyotning
joriy etilishi aholining turmush darajasini oshirishda muhim omil bo‘lib xizmat
qiladi.   Elektron   hukumat   tizimi,   elektron   savdo   platformalari   va   masofaviy
ta’lim   kabi   sohalar   rivojlanishi   natijasida   fuqarolarning   hayot   sifati   sezilarli
darajada   yaxshilanadi. 3
Bundan   tashqari,   aholining   yashash   sharoitlarini
yaxshilash maqsadida uy-joy dasturlari, kommunal xizmatlar sifatini oshirish va
ekologik   muhitni   yaxshilashga   qaratilgan   loyihalar   amalga   oshirilishi   lozim.
Ayniqsa,   ichimlik   suvi   ta’minoti,   energiya   samaradorligi   va   transport
infratuzilmasini   yaxshilash   bo‘yicha   chora-tadbirlar   aholining   umumiy
farovonligiga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.Ijtimoiy   himoya   tizimini   yanada
mustahkamlash   ham   turmush   darajasini   oshirishda   muhim   omillardan   biri
hisoblanadi.   Nogironligi   bor   shaxslar,   kam   ta’minlangan   oilalar   va
nafaqaxo‘rlar uchun ijtimoiy yordam  dasturlarining kengaytirilishi jamiyatdagi
tenglik   va   adolatni   ta’minlashga   xizmat   qiladi.     aholining   turmush   darajasini
oshirish   uchun   kompleks   yondashuv   talab   etiladi.   Davlat   siyosati   va   iqtisodiy
3
  Rustam Salimov.   O‘zbekiston iqtisodiyotining innovatsion rivojlanishi.  – 
Toshkent: Iqtisodiyot va moliya, 2019. (TDIU) 9islohotlar   turmush   sifatiga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi   va   bu   boradagi   harakatlar
doimiy ravishda yangilanib borilishi lozim. 4
Turmush   darajasi   davlatning   iqtisodiy   siyosati,   ijtimoiy   dasturlar   va   aholi
farovonligini   oshirishga   qaratilgan   islohotlar   natijasida   shakllanadi.   Xususan,
O‘zbekiston Respublikasida amalga oshirilayotgan islohotlar aholining turmush
darajasini   yaxshilashga   qaratilgan   bo‘lib,   buning   natijasida   kambag‘allikni
kamaytirish, sog‘liqni saqlash va ta’lim sifatini oshirish, shuningdek, yangi ish
o‘rinlarini   yaratish   kabi   yo‘nalishlar   rivojlantirilmoqda.Xalqaro   tajribada
turmush   darajasini   baholash   uchun   turli   metodologiyalar   mavjud.   Masalan,
Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   (BMT)   tomonidan   ishlab   chiqilgan   Inson
taraqqiyoti   indeksi   (HDI),   Jahon   bankining   yashash   sifati   indeksi,   Iqtisodiy
hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti (OECD) tomonidan ishlab chiqilgan turmush
sifatini   baholash   usullari   kabi   mezonlar   keng   qo‘llaniladi.   Ushbu   indikatorlar
mamlakatlarning   ijtimoiy-iqtisodiy   holatini   baholash   va   ularning   farovonlik
darajasini   aniqlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.Shuningdek,   xalqaro   tashkilotlar
tomonidan ishlab chiqilgan boshqa indekslar ham mavjud. Masalan,  BMTning
Barqaror   rivojlanish   maqsadlari   (SDG)   doirasidagi   ko‘rsatkichlar,   Jahon
Iqtisodiy Forumi tomonidan e’lon qilinadigan Global raqobatbardoshlik indeksi
va   Iqtisodiy   Ozodlik   Indeksi   kabi   mezonlar   mamlakatlarning   iqtisodiy   va
ijtimoiy   taraqqiyotini   baholashda   keng   qo‘llaniladi.Bundan   tashqari,   ayrim
mamlakatlar   o‘zlarining   milliy   turmush   darajasi   indikatorlarini   ishlab   chiqib,
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   dinamikasini   tahlil   qilib   borishadi.   Masalan,
AQShda "Gallup-Healthways Well-Being Index" ishlatilsa, Buyuk Britaniyada
"National   Wellbeing   Index"   joriy   etilgan.   Ushbu   indekslar   aholining   baxt-
saodat   darajasi,   sog‘liq   holati,   ijtimoiy   ta’minoti   va   turmush   sifatini   ko‘rsatib
beradi.
4
  Sarvar Ulmasov.  Rivojlangan mamlakatlarda turmush darajasini oshirish tajribasi. – 
Toshkent: Fan, 2021. 10Xalqaro   tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   turmush   darajasini   baholashda   faqat
iqtisodiy   ko‘rsatkichlar   emas,   balki   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   ekologik   muhit,
bandlik,   ijtimoiy   tenglik   kabi   omillar   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Shu   sababli,
O‘zbekiston   ham   o‘zining   milliy   indeksini   ishlab   chiqishda   ushbu   jihatlarni
inobatga olishga harakat qilmoqda.
Bundan   tashqari,   iqtisodiy   tadqiqot   institutlari   va   xalqaro   tashkilotlar
tomonidan ishlab chiqilgan turmush darajasi ko‘rsatkichlari turli metodlar bilan
tahlil qilinadi. Masalan, BMT tomonidan ishlab chiqilgan ko‘rsatkichlardan biri
bo‘lgan Barqaror rivojlanish maqsadlari (SDG) doirasida turmush sifatiga ta’sir
etuvchi   omillar   muntazam   ravishda   o‘rganiladi.   Bundan   tashqari,   Jahon
Iqtisodiy Forumi tomonidan e’lon qilinadigan Global raqobatbardoshlik indeksi
ham   aholi   turmush   darajasining   bevosita   ta’sir   omillaridan   biri   sifatida
qaraladi.Shuningdek,   davlatlarning   ijtimoiy   siyosati   va   aholining   hayot   sifati
bo‘yicha reytinglari ham mavjud. Masalan, Yevropa Ittifoqi va boshqa xalqaro
tashkilotlar   tomonidan   aholining   ijtimoiy-iqtisodiy   farovonligi   bo‘yicha
o‘tkaziladigan   tadqiqotlar   iqtisodiy   o‘sish   bilan   turmush   darajasi   o‘rtasidagi
bog‘liqlikni   tahlil   qilish   imkonini   beradi.   Ayniqsa,   rivojlangan   davlatlarda
sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,   bandlik   darajasi   va   yashash   sharoitlari   turmush
darajasining asosiy mezonlaridan hisoblanadi.
Aholining   turmush   darajasi   baholash   usullaridan   yana   biri   bu   ishonchli
statistik   ma’lumotlardan   foydalanishdir.   Jahon   Banki,   Xalqaro   Valyuta   Fondi
(IMF)   va   boshqa   moliyaviy   tashkilotlar   doimiy   ravishda   davlatlar   bo‘yicha
iqtisodiy   farovonlik   holatini   tahlil   qilib   boradi.   Ushbu   tahlillar   mamlakatlar
o‘rtasidagi turmush darajasi tafovutlarini aniqlash va rivojlanish yo‘nalishlarini
belgilashga   yordam   beradi.Shunday   qilib,   turmush   darajasini   baholashda
xalqaro   tajriba   va   indikatorlardan   foydalanish   mamlakatlarning   rivojlanish
strategiyasini aniqlashda muhim ahamiyat kasb etadi. Bu esa davlat siyosati va
iqtisodiy islohotlar samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. 11Bundan   tashqari,   iqtisodiy   tadqiqot   institutlari   va   xalqaro   tashkilotlar
tomonidan ishlab chiqilgan turmush darajasi ko‘rsatkichlari turli metodlar bilan
tahlil qilinadi. Masalan, BMT tomonidan ishlab chiqilgan ko‘rsatkichlardan biri
bo‘lgan Barqaror rivojlanish maqsadlari (SDG) doirasida turmush sifatiga ta’sir
etuvchi   omillar   muntazam   ravishda   o‘rganiladi.   Bundan   tashqari,   Jahon
Iqtisodiy Forumi tomonidan e’lon qilinadigan Global raqobatbardoshlik indeksi
ham   aholi   turmush   darajasining   bevosita   ta’sir   omillaridan   biri   sifatida
qaraladi.Shuningdek,   davlatlarning   ijtimoiy   siyosati   va   aholining   hayot   sifati
bo‘yicha reytinglari ham mavjud. Masalan, Yevropa Ittifoqi va boshqa xalqaro
tashkilotlar   tomonidan   aholining   ijtimoiy-iqtisodiy   farovonligi   bo‘yicha
o‘tkaziladigan   tadqiqotlar   iqtisodiy   o‘sish   bilan   turmush   darajasi   o‘rtasidagi
bog‘liqlikni   tahlil   qilish   imkonini   beradi.   Ayniqsa,   rivojlangan   davlatlarda
sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,   bandlik   darajasi   va   yashash   sharoitlari   turmush
darajasining asosiy mezonlaridan hisoblanadi. 5
Aholining   turmush   darajasi   baholash   usullaridan   yana   biri   bu   ishonchli
statistik   ma’lumotlardan   foydalanishdir.   Jahon   Banki,   Xalqaro   Valyuta   Fondi
(IMF)   va   boshqa   moliyaviy   tashkilotlar   doimiy   ravishda   davlatlar   bo‘yicha
iqtisodiy   farovonlik   holatini   tahlil   qilib   boradi.   Ushbu   tahlillar   mamlakatlar
o‘rtasidagi turmush darajasi tafovutlarini aniqlash va rivojlanish yo‘nalishlarini
belgilashga   yordam   beradi.Shunday   qilib,   turmush   darajasini   baholashda
xalqaro   tajriba   va   indikatorlardan   foydalanish   mamlakatlarning   rivojlanish
strategiyasini aniqlashda muhim ahamiyat kasb etadi. Bu esa davlat siyosati va
iqtisodiy   islohotlar   samaradorligini   oshirishga   xizmat   qiladi.Shuningdek,
aholining   turmush   darajasi   turli   omillar   orqali   shakllanadi.   Ular   orasida
quyidagilar muhim ahamiyatga ega:
-   Moddiy   farovonlik:   daromad   darajasi,   iste’mol   xarajatlari,   uy-joy
sharoitlari;
5
  Birlashgan Millatlar Tashkiloti Taraqqiyot Dasturi (UNDP).  O‘zbekiston bo‘yicha inson taraqqiyoti 
indeksi (HDI) hisobotlari, 2022-2023. 12- Sog‘liqni saqlash: tibbiy xizmat sifati va unga kirish imkoniyati;
- Ta’lim: ta’lim sifati va uning ommaviyligi;
- Ekologik barqarorlik: atrof-muhit holati va ekologik muhit;
- Ijtimoiy himoya: pensiya, nafaqa va boshqa ijtimoiy yordam dasturlari.
Umuman   olganda,   aholining   turmush   darajasi   nafaqat   iqtisodiy   rivojlanish
ko‘rsatkichlari   bilan,   balki   ijtimoiy   barqarorlik   va   fuqarolarning   subyektiv
farovonlik   darajasi   bilan   ham   chambarchas   bog‘liqdir.   Shuning   uchun   bu
sohada   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   va   strategik   qarorlar   uzoq   muddatli
rivojlanish istiqbollari bilan uyg‘un holda olib borilishi lozim.Bundan tashqari,
aholining   turmush   darajasini   yaxshilash   uchun   ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash
tizimlarini   takomillashtirish,   uy-joy   sharoitlarini   yaxshilash,   infratuzilmani
rivojlantirish   muhim   ahamiyatga   ega.   Shu   bilan   birga,   mehnat   bozori
barqarorligini   ta’minlash,   ishsizlik   darajasini   pasaytirish   va   ijtimoiy   tenglikni
kuchaytirish bo‘yicha chora-tadbirlar ishlab chiqilishi lozim.
Davlat   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   ijtimoiy   dasturlar,   pensiya   va
nafaqa   tizimining   samarali   ishlashi,   yoshlar   va   ayollar   uchun   bandlik
imkoniyatlarini   kengaytirish   ham   aholining   umumiy   farovonligini   oshirishga
xizmat qiladi. Shuningdek, fuqarolarning huquqiy himoyasi, gender tenglik va
huquqiy adolat masalalariga alohida e’tibor qaratilishi kerak.
Texnologik   rivojlanish   va   innovatsion   yondashuvlar   ham   turmush
darajasining   muhim   omillaridan   biri   hisoblanadi.   Raqamli   iqtisodiyotning
rivojlanishi,   elektron   hukumat   tizimining   joriy   etilishi   va   zamonaviy
xizmatlarning   kengayishi   aholining   kundalik   hayotini   sezilarli   darajada
yengillashtiradi.Bundan   tashqari,   ekologik   muhitni   yaxshilash   va   tabiiy
resurslardan   samarali   foydalanish   aholining   uzoq   muddatli   farovonligi   uchun
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Atrof-muhit   muhofazasi,   yashil   texnologiyalarni
joriy etish va ekologik barqarorlikni ta’minlash bo‘yicha davlat va jamiyatning
hamkorligi   turmush   sifatiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   aholining   turmush 13darajasini   oshirish   uchun   kompleks   va   tizimli   yondashuv   talab   etiladi.   Bu
borada iqtisodiy, ijtimoiy va ekologik omillar birgalikda hisobga olinishi lozim.
1.2. Turmush darajasini belgilovchi asosiy omillar
Aholining   turmush   darajasi   ko‘plab   omillar   ta’sirida   shakllanadi.   Ushbu
omillar   iqtisodiy,   ijtimoiy,   demografik   va   ekologik   jihatlardan   iborat   bo‘lib,
ular   aholining   kundalik   hayotiga   va   farovonlik   darajasiga   bevosita   ta’sir
ko‘rsatadi.   Iqtisodiy   omillar   qatoriga   ish   haqi,   daromadlar   darajasi,   bandlik
holati va iqtisodiy barqarorlik kiradi. Ijtimoiy omillar esa ta’lim sifati, sog‘liqni
saqlash tizimi, uy-joy sharoitlari va ijtimoiy himoyani o‘z ichiga oladi.
Demografik   omillar   aholining   yosh   tarkibi,   urbanizatsiya   darajasi   va
migratsiya   jarayonlariga   bog‘liq   bo‘lsa,   ekologik   omillar   hududning   tabiiy
resurslari,   atrof-muhitning   ifloslanish   darajasi   va   iqlim   o‘zgarishlari   bilan
bog‘liq.   Barcha   ushbu   omillar   jamiyatning   umumiy   rivojlanish   sur’ati   va
aholining ijtimoiy-iqtisodiy farovonligiga sezilarli ta’sir ko‘rsatadi.
Aholining   turmush   darajasi   o‘zgaruvchan   bo‘lib,   uni   ta’minlash   va
yaxshilash   davlat   siyosati,   tadbirkorlik   muhitining   rivojlanishi   hamda   ijtimoiy
dasturlar orqali amalga oshiriladi. Shu bilan birga, aholining farovonligi mehnat
unumdorligi,   ishlab   chiqarish   hajmi   va   iqtisodiy   o‘sish   bilan   ham
bog‘liq.Shuningdek,   texnologik   taraqqiyot   ham   turmush   darajasini   oshirishga
xizmat   qiladi.   Zamonaviy   innovatsiyalar,   raqamli   texnologiyalar   va
avtomatlashtirish jarayonlari insonlar hayotini yengillashtirib, ularning turmush
sifatini   yaxshilashga   yordam   beradi.   O‘z   navbatida,   ilm-fan   va   ta’lim
sohasining   rivojlanishi   yangi   ish   o‘rinlarining   yaratilishi   va   ijtimoiy
imkoniyatlarning kengayishiga olib keladi.
Turmush darajasini belgilovchi yana bir muhim omil - iste’mol madaniyati
va   odamlarning   moddiy   hamda   ma’naviy   ehtiyojlarini   qondirish   darajasidir.
Bunda   tovar   va   xizmatlarning   sifati,   ularning   aholiga   yetkazib   berilishi   ham
muhim ahamiyatga ega. 14Davlat   tomonidan   ijtimoiy-iqtisodiy   siyosatning   to‘g‘ri   yuritilishi,   soliq   va
kredit   tizimlarining   samarali   ishlashi,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   aholining
ijtimoiy himoyasi kuchaytirilishi orqali turmush darajasini yanada yaxshilashga
erishish   mumkin.   Shu   sababli,   turmush   darajasini   belgilovchi   omillarni   to‘g‘ri
boshqarish har qanday davlat va jamiyat oldidagi eng muhim vazifalardan biri
hisoblanadi. 6
Daromad darajasi va bandlik
Aholining   asosiy   turmush   darajasi   mehnat   faoliyatidan   kelib   chiqadigan
daromadlar   bilan   bevosita   bog‘liq.   Ish   haqi   miqdori,   tadbirkorlikdan   tushgan
foyda,   pensiya   va   nafaqa   kabi   daromad   manbalari   aholining   moddiy
farovonligini   ta’minlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.  Shuningdek,   ishsizlik   darajasi
va   mehnat   bozori   barqarorligi   turmush   darajasini   belgilovchi   muhim
omillardandir.   Yuqori   daromadli   aholi   qatlamlarining   shakllanishi   mamlakat
iqtisodiyotining   barqaror   rivojlanishiga   ham   bog‘liq   bo‘lib,   bu   iste’mol   va
jamg‘arma darajalarini oshirishga xizmat qiladi.
Mehnat   bozorida   talab   va   taklif   muvozanati   aholining   bandlik   darajasiga
ijobiy   yoki   salbiy   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin.   Agar   mehnat   bozori   barqaror
bo‘lsa   va   aholi   ish   bilan   ta’minlansa,   bu   ularning   ijtimoiy   va   iqtisodiy
xavfsizligini   ta’minlashga   yordam   beradi.   Ish   haqi   va   mehnat   sharoitlarining
yaxshilanishi esa turmush sifatining o‘sishiga sabab bo‘ladi.
Daromad   manbalarining   ko‘pligi   va   ularning   xilma-xilligi   ham   aholining
farovonligini   ta’minlashga   yordam   beradi.   Masalan,   xizmat   ko‘rsatish
sohasining   rivojlanishi,   masofaviy   ishlash   imkoniyatlarining   kengayishi   va
innovatsion   texnologiyalar   orqali   daromad   topish   imkoniyatlari   aholi
daromadlari strukturasiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.Shuningdek, davlat tomonidan
minimal   ish   haqi,   soliq   tizimi   va   boshqa   iqtisodiy   mexanizmlarning   tartibga
solinishi   daromadlarning   adolatli   taqsimlanishiga   xizmat   qiladi.   Daromadlar
6
  Zokirjon Xolbo‘tayev.   Sanoat rivojlanishi va aholi farovonligi.  – Samarqand: 
“Samarqand davlat universiteti nashriyoti”, 2021. (SamDU) 15tengsizligi va kambag‘allikning kamaytirilishi ijtimoiy barqarorlikni ta’minlash
uchun   zarur   hisoblanadi.Xususiy   sektor   va   tadbirkorlikning   rivojlanishi
bandlikning oshishiga   sabab  bo‘lib,  aholining ish  bilan  ta’minlanish  darajasini
ko‘taradi.   Mamlakatda   investitsiya   muhitining   yaxshilanishi   va   biznes   uchun
qulay sharoitlar yaratilishi yangi ish o‘rinlarining ochilishiga olib keladi. Bu esa
nafaqat   daromad   darajasini   oshirishga,   balki   umuman   iqtisodiy   taraqqiyotga
ham   ijobiy   ta’sir   qiladi.Shu   sababli,   daromad   darajasi   va   bandlik   turmush
darajasini   belgilovchi   eng   asosiy   omillardan   biri   bo‘lib,   ularni   doimiy
rivojlantirib borish iqtisodiy o‘sish va aholining farovonligiga olib keladi.
Ta’lim va malaka darajasi
Ta’lim   sifati   va   aholining   bilim   darajasi   jamiyat   taraqqiyotida   asosiy
omillardan biridir. Ta’lim darajasi yuqori bo‘lgan jamiyatlarda malakali ishchi
kuchi   ko‘proq   bo‘lib,   bu   iqtisodiy   rivojlanishga   ijobiy   ta’sir   qiladi.   Oliy   va
kasb-hunar   ta’limining   sifati   ham   aholi   turmush   darajasini   belgilashda   muhim
hisoblanadi.
Ta’lim   tizimining   rivojlanganligi   aholining   mehnat   bozorida   o‘z   o‘rnini
topish   imkoniyatlarini   kengaytiradi.   Ta’lim   va   kasbiy   malaka   darajasi   yuqori
bo‘lgan insonlar yanada barqaror ish o‘rinlariga ega bo‘lish bilan birga, yuqori
daromad topish imkoniyatiga ham ega bo‘ladilar.
Davlat tomonidan ta’lim tizimiga ajratilayotgan mablag‘lar, stipendiyalar va
grant   dasturlarining   kengaytirilishi   ham   aholining   ta’lim   olish   imkoniyatlarini
oshirishga   xizmat   qiladi.   Shu   bilan   birga,   xalqaro   ta’lim   dasturlari   va   ilmiy
tadqiqotlarga qaratilgan e’tibor ham malakali kadrlar tayyorlashda muhim omil
hisoblanadi.
Texnologik   taraqqiyot   va   raqamli   iqtisodiyot   sharoitida   ta’lim   sohasida
innovatsiyalar   joriy   etilishi   zarur.   Masofaviy   ta’lim,   onlayn   kurslar   va   ilg‘or
pedagogik   metodlarning   keng   qo‘llanilishi   aholi   orasida   bilim   saviyasini
oshirishga xizmat qiladi. 16Bundan   tashqari,   ta’lim   olish   faqat   bolalar   va   yoshlar   uchun   emas,   balki
kattalar   uchun   ham   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Kasbiy   qayta   tayyorlash   va
malaka   oshirish   dasturlarining   rivojlanishi   mehnat   bozorida   talab   qilinadigan
zamonaviy kasblarga moslashish imkonini beradi.
Iqtisodiy   jihatdan   rivojlangan   davlatlarda   ta’lim   sifati   va   mavjudligi
aholining   turmush   darajasini   belgilovchi   eng   muhim   omillardan   biri   sifatida
e’tirof   etiladi.   Shuning   uchun   ham   ta’lim   tizimini   modernizatsiya   qilish,
zamonaviy   o‘quv   dasturlarini   ishlab   chiqish   va   ilg‘or   tajribalarni   joriy   etish
ustuvor yo‘nalishlardan biri bo‘lib qolmoqda.
Sog‘liqni saqlash va tibbiy xizmat sifati
Tibbiy   xizmatlarning   sifati   va   mavjudligi   aholining   umrguzaronligi   hamda
hayot   sifati   bilan   chambarchas   bog‘liq.   Yuqori   sifatli   tibbiy   yordam,   dori-
darmonlarga   qulaylik   va   sanitariya-gigiyena   sharoitlari   aholining   umumiy
turmush darajasiga bevosita ta’sir qiladi.
Uy-joy sharoitlari va kommunal xizmatlar
Aholining yashash sharoitlari, uy-joy sifatining yaxshilanishi va kommunal
xizmatlarning   qulayligi   turmush   darajasini   belgilashda   muhim   o‘rin   tutadi.
Sifatli   ichimlik   suvi,   elektr   energiyasi,   gaz   va   isitish   tizimlari   aholining   hayot
sifati uchun zaruriy omillardan biridir.
Ekologik muhit
Toza   havo,   suv   va   tuproqning   sifati,   yashil   hududlarning   mavjudligi   va
ekologik   barqarorlik   darajasi   ham   aholi   turmush   darajasiga   katta   ta’sir
ko‘rsatadi.   Ekologik   jihatdan   qulay   hududlarda   yashash   aholining   sog‘lig‘i   va
umrguzaronligiga ijobiy ta’sir qiladi.
Ijtimoiy himoya va davlat tomonidan ko‘rsatiladigan xizmatlar
Kam ta’minlangan aholini qo‘llab-quvvatlash, pensiyalar, bolalar nafaqalari
va   ijtimoiy   sug‘urtalar   kabi   mexanizmlar   aholining   farovonligini   ta’minlashda
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Davlat   tomonidan   ijtimoiy   dasturlarni   amalga 17oshirish va aholiga subsidiyalar  ajratish fuqarolarning hayot  sifatini  oshirishga
xizmat qiladi.
Madaniy va dam olish imkoniyatlari
Aholining madaniy hayoti, dam olish va hordiq chiqarish imkoniyatlari ham
turmush   darajasiga   ta’sir   qiladi.   Sport,   san’at,   adabiyot   va   boshqa   madaniy
tadbirlarning   rivojlanganligi   jamiyat   farovonligining   muhim   belgilaridan   biri
hisoblanadi.Umuman   olganda,   aholining   turmush   darajasini   yaxshilash   uchun
yuqoridagi omillarni kompleks ravishda rivojlantirish va ularning bir-biri bilan
o‘zaro bog‘liqligini ta’minlash zarur.
1.3. Xalqaro tajribada turmush darajasini baholash usullari
Aholining   turmush   darajasini   baholash   xalqaro   miqyosda   turli
metodologiyalar   asosida   amalga   oshiriladi.   Har   bir   davlat   o‘z   iqtisodiy   va
ijtimoiy   sharoitlarini   inobatga   olgan   holda   turmush   darajasini   aniqlash   va
rivojlantirishga qaratilgan indikatorlardan foydalanadi. Ushbu baholash usullari
davlatlar o‘rtasida farovonlik darajasini solishtirish va samarali siyosat yuritish
imkonini beradi.
Dastlab, Inson taraqqiyoti indeksi (HDI) xalqaro miqyosda eng ishonchli va
keng   qo‘llaniladigan   usullardan   biri   hisoblanadi.   Bu   indeks   BMT   Taraqqiyot
Dasturi   tomonidan   ishlab   chiqilgan   bo‘lib,   uchta   muhim   ko‘rsatkichga
asoslanadi.   Birinchidan,   umr   uzunligi   –   sog‘liqni   saqlash   tizimi   va   hayot
sifatining darajasini aks ettiradi. Ikkinchidan, ta’lim darajasi – maktabda o‘qish
muddati va aholining savodxonligi orqali o‘lchanadi. Uchinchidan, yalpi milliy
daromad   (YMD)   jon   boshiga–   mamlakat   aholisining   iqtisodiy   farovonligini
ifodalaydi.
Shuningdek,   yalpi   ichki   mahsulot   (YAIM)   jon   boshiga   ham   iqtisodiy
rivojlanish   va   aholi   daromad   darajasining   muhim   ko‘rsatkichi   hisoblanadi.
YAIM   qanchalik   yuqori   bo‘lsa,   mamlakat   iqtisodiyoti   shunchalik   rivojlangan
deb hisoblanadi. Ammo bu ko‘rsatkich ba’zan real turmush darajasini to‘liq aks 18ettirmasligi  mumkin, chunki  aholi  daromadlari o‘rtasidagi  tafovutlarni hisobga
olmaydi.
Bundan   tashqari,   ijtimoiy   farovonlik   va   daromad   tengligi   ham   turmush
darajasini   baholashda   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu   borada   Jini   koeffitsiyenti
aholi   o‘rtasida   daromadlarning   teng   taqsimlanish   darajasini   ko‘rsatadi.   Agar
Jini   koeffitsiyenti   past   bo‘lsa,   daromadlar   teng   taqsimlangan,   agar   yuqori
bo‘lsa, jamiyatda tabaqalanish kuchli ekanligini anglatadi.
Bundan   tashqari,   kambag‘allik   darajasi   ham   asosiy   mezonlardan   biridir.
Jahon banki va BMT tomonidan ishlab chiqilgan metodologiyaga ko‘ra, kunlik
daromadi 1,90 AQSh dollaridan past bo‘lgan shaxslar qashshoqlik chegarasida
yashaydi deb hisoblanadi.
Minimal   iste’mol   savati   va   yashash   minimumi   –   aholining   asosiy
ehtiyojlarini   qondirish   uchun   zarur   bo‘lgan   daromad   miqdorini   o‘lchaydi.
Ushbu   ko‘rsatkich   turmush   darajasi   past   bo‘lgan   aholining   real   hayot
sharoitlarini aks ettiradi.
Dunyo   baxt indeksi (World Happiness Index) ham so‘nggi yillarda muhim
indikatorlardan biriga aylandi. Ushbu indeksda  nafaqat  iqtisodiy omillar, balki
aholi   orasidagi   o‘zaro   ishonch,   ijtimoiy   himoya   tizimi   va   davlatning
korrupsiyaga   qarshi   kurashi  ham  hisobga   olinadi.  Baxt  indeksi   yuqori  bo‘lgan
mamlakatlarda hayot sifati ham yuqori bo‘lishi kuzatiladi.
Bundan   tashqari,   hayot   sifati   indeksi   (Quality   of   Life   Index)   ham   muhim
o‘rin   tutadi.   Bu   indeks   sog‘liqni   saqlash,   xavfsizlik,   ta’lim   sifati,   atrof-muhit,
yashash   sharoitlari   va   transport   tizimi   kabi   ko‘rsatkichlarni   o‘z   ichiga   oladi.
Ushbu indeks xalqaro tashkilotlar tomonidan mamlakatlar hayot sifati bo‘yicha
reytingini aniqlash uchun ishlatiladi.
Ekologik   jihatdan   ham   turmush   darajasini   baholash   dolzarb   hisoblanadi.
Ekologik iz (Ecological Footprint) tabiiy resurslardan foydalanish darajasini aks
ettiradi. Agar mamlakat aholisi tabiiy resurslardan me’yordan ortiq foydalansa,
bu   kelajak   avlodlarning   farovonligiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin.   Shu 19sababli,   ekologik   barqarorlik   ham   turmush   darajasining   muhim   tarkibiy   qismi
hisoblanadi.
Xalqaro   tajribada   yuqoridagi   baholash   usullaridan   foydalanish   davlatlar
o‘rtasida farovonlik darajasini taqqoslash va turmush sifatini oshirish bo‘yicha
samarali siyosat yuritish imkonini beradi. O‘zbekiston ham ushbu indikatorlarni
inobatga   olgan   holda,   aholining   farovonligini   oshirish   bo‘yicha   strategiyalarni
ishlab   chiqmoqda.   Mamlakatimizda   ijtimoiy   dasturlar,   ta’lim   tizimini
rivojlantirish,   sog‘liqni   saqlash   xizmatlarini   takomillashtirish   va   iqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlash   borasida   keng   ko‘lamli   ishlar   amalga   oshirilmoqda.
Umuman   olganda,   xalqaro   tajribadan   o‘rganilgan   usullar   O‘zbekistonda
turmush   darajasini   yanada   oshirishga   xizmat   qilishi   mumkin.
Mamlakatimizning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   yo‘lida   ushbu   indikatorlardan
samarali   foydalanish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   bilan   birga,   mahalliy
sharoit   va   aholi   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda   yangi   metodlarni   ishlab
chiqish ham dolzarb vazifalardan biridir.
II   BOB.   Aholining   turmush   darajasini   baholash   va   uning
rivojlanish istiqbollari
2.1. Aholining turmush darajasini o‘lchash ko‘rsatkichlari
Aholining   turmush   darajasi   davlatning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish
darajasini   aks   ettiruvchi   eng   muhim   ko‘rsatkichlardan   biridir.   Bu   ko‘rsatkich
aholining   yashash   sharoitlari,   iqtisodiy   imkoniyatlari,   ta’lim   va   sog‘liqni
saqlash   tizimidan   foydalanish   darajasi   hamda   ijtimoiy   himoya   kabi   omillarni
o‘z   ichiga   oladi.   Turmush   darajasini   o‘lchash   uchun   turli   metodlar   va
indikatorlar   qo‘llaniladi.   Ushbu   ko‘rsatkichlar   nafaqat   mamlakat   ichida,   balki
xalqaro miqyosda ham iqtisodiy farovonlikni taqqoslash uchun ishlatiladi.
Birinchi   navbatda,   Yalpi   ichki   mahsulot   (YAIM)   jon   boshiga   aholining
iqtisodiy farovonligini aniqlashda eng asosiy ko‘rsatkichlardan biri hisoblanadi. 20Bu   ko‘rsatkich   mamlakat   iqtisodiyotining   umumiy   ishlab   chiqarish   hajmini
aholi   soniga   nisbatan   ifodalaydi.   YAIM   qancha   yuqori   bo‘lsa,   mamlakat
iqtisodiy   jihatdan   shuncha   rivojlangan   hisoblanadi.Shuningdek,   aholining   real
daromadlari   va   iste’mol   darajasi   turmush   sifatini   belgilovchi   muhim
omillardandir. Aholining daromadlari nafaqat nominal shaklda, balki inflatsiya
ta’sirini   inobatga   olgan   holda   real   miqdorda   ham   baholanadi.   Masalan,   2023-
yilda   O‘zbekistonda   o‘rtacha   ish   haqi   4,5   million   so‘mni   tashkil   etgan   bo‘lsa,
inflyatsiya   hisobga  olingan  holda   bu  qiymat  real  daromad  sifatida  baholanadi.
Iste’mol   savati   esa,   o‘z   navbatida,   aholining   asosiy   ehtiyojlarini   qondirish
uchun zarur bo‘lgan mahsulotlar va xizmatlar to‘plami sifatida baholanadi.
Ijtimoiy   tenglik   va   daromadlar   taqsimoti   ham   aholi   turmush   darajasini
o‘lchashda   muhim   hisoblanadi.   Bu   borada   Jini   koeffitsiyenti   ishlatiladi.   2022-
yilda O‘zbekistonda Jini indeksi 0.27 ni tashkil etdi, bu esa daromadlar nisbatan
teng taqsimlanayotganini bildiradi.
Ishsizlik   darajasi   ham   turmush   darajasini   aniqlovchi   asosiy
ko‘rsatkichlardan   biridir.   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika
qo‘mitasining 2023-yilgi ma’lumotlariga ko‘ra, mamlakatdagi ishsizlik darajasi
8,9%   ni   tashkil   etgan.   Mehnat   bozori   holati,   yangi   ish   o‘rinlarining  yaratilishi
va ish haqi darajasi ushbu omil bilan chambarchas bog‘liqdir. Ayniqsa, yoshlar
orasidagi   ishsizlik   darajasi   2023-yilda   10,5%   ni   tashkil   qilgan   bo‘lib,   bu
muammo hal etish uchun davlat tomonidan turli dasturlar ishlab chiqilgan. 
Mamlakatda   bandlikni   ta’minlash   va   ishsizlikni   kamaytirish   maqsadida
"Yoshlar   daftari"   va   "Temir   daftar"   loyihalari   doirasida   200   mingdan   ortiq
fuqarolarga ish bilan ta’minlash bo‘yicha amaliy yordam ko‘rsatilgan. Bundan
tashqari,   kichik   va   o‘rta   biznesni   rivojlantirishga   qaratilgan   imtiyozli   kreditlar
ajratish   dasturlari   doirasida   2023-yilda   1,2   trillion   so‘m   miqdorida   kredit
mablag‘lari ajratilgan.  7
7
  Shokir Normatov.   Raqamli iqtisodiyot va aholi turmush darajasi.  – Toshkent:
"Iqtisodiyot", 202 4 . (O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Iqtisodiy  21Boshqa mamlakatlar bilan solishtirilganda, O‘zbekistonda ishsizlik darajasi
nisbatan   barqaror   bo‘lib,   Janubi-Sharqiy   Osiyo   davlatlarida   bu   ko‘rsatkich
o‘rtacha 5-6%  atrofida bo‘lsa, ayrim rivojlangan mamlakatlarda 3-4% atrofida
saqlanmoqda.   Ishsizlikning   kamaytirilishi   aholi   turmush   darajasini   oshirishda
muhim   omillardan   biri   bo‘lib,   kelgusi   yillarda   mehnat   bozorini   yanada
liberallashtirish,   ish   o‘rinlari   yaratish   va   tadbirkorlikni   rivojlantirish   asosiy
yo‘nalishlardan biri sifatida belgilangan.
Sog‘liqni   saqlash   va   umr   uzunligi   ham   turmush   darajasining   muhim
mezonlaridan   biridir.   O‘zbekistonda   o‘rtacha   umr   ko‘rish   davomiyligi   2023-
yilda   73,4   yoshni   tashkil   etdi.   Bundan   tashqari,   chaqaloqlar   o‘limi   1000   tirik
tug‘ilgan chaqaloqqa nisbatan 12,1 ni tashkil qilgan.
Ta’lim   darajasi   ham   turmush   sifatining   ajralmas   qismi   hisoblanadi.
O‘zbekistonda   2022-yilgi   statistikaga   ko‘ra,   savodxonlik   darajasi   99,6%   ni
tashkil   qilgan.   O‘qish   davomiyligi,   ta’lim   olish   imkoniyatlari   va   ta’lim   sifati
mamlakat   iqtisodiy   va   ijtimoiy   rivojlanishiga   ta’sir   qiladi.   2023-yilda
O‘zbekistonda o‘rta ta’lim qamrovi 98,7% ni tashkil etgan bo‘lib, oliy ta’limga
qabul qilingan talabalar soni 1,1 million nafarga yetgan. Bundan tashqari, kasb-
hunar   ta’limini   rivojlantirish   maqsadida   500   dan   ortiq   yangi   kasb-hunar
markazlari   tashkil   etilgan.   Ta’lim   sifati   bo‘yicha   xalqaro   reytinglarda
O‘zbekiston   PISA   dasturida   ishtirok   etish   orqali   o‘z   o‘rnini   mustahkamlashga
harakat qilmoqda. Kelgusi yillarda ta’lim tizimini yanada isloh qilish va xalqaro
standartlarga   moslashtirish   maqsadida   davlat   budjetidan   ajratiladigan
mablag‘lar hajmi 20% ga oshirilishi rejalashtirilgan.
Bundan   tashqari,   uy-joy   sharoitlari   va   kommunal   xizmatlar   ham   aholi
turmush darajasining bevosita aksidir. O‘zbekiston aholisining 80% dan ortig‘i
markaziy   ichimlik   suvi   tizimiga   ulangan   bo‘lsa,   elektr   energiyasidan
foydalanish darajasi deyarli 100% ga yetgan.
tadqiqotlar markazi) 22Ijtimoiy himoya va nafaqalar tizimi ham aholining eng muhim ehtiyojlarini
qondirishga   xizmat   qiladi.  2023-yilda  O‘zbekistonda   o‘rtacha   pensiya  miqdori
1,2 million so‘mni tashkil etgan bo‘lib, davlat tomonidan ijtimoiy himoya tizimi
doirasida   qo‘shimcha   yordam   dasturlari   ishlab   chiqilgan.   Shuningdek,   kam
ta’minlangan oilalar va nogironligi bo‘lgan shaxslar uchun ijtimoiy nafaqalar va
subsidiyalar   ajratilgan.   2023-yilda   davlat   tomonidan   500   mingdan   ortiq   oila
ijtimoiy   yordam   dasturlaridan   foydalangan.   Bundan   tashqari,   O‘zbekiston
Respublikasi   Hukumatining   2024-yilga   mo‘ljallangan   ijtimoiy   islohotlari
doirasida   nafaqalar   miqdorini   oshirish   va   ijtimoiy   xizmatlar   ko‘lamini
kengaytirish rejalashtirilgan.
Ekologik   omillar   ham   turmush   darajasini   belgilovchi   muhim
ko‘rsatkichlardan   biridir.   O‘zbekistonning   ayrim   hududlarida   havo   ifloslanish
darajasi   me’yordan   oshib   ketgan   bo‘lsa,   Toshkent   shahrida   ekologik
barqarorlikni saqlash maqsadida turli loyihalar amalga oshirilmoqda.
Jahon   baxt   indeksi   kabi   baholash   tizimlari   ham   so‘nggi   yillarda   dolzarb
bo‘lib   bormoqda.   O‘zbekiston   2023-yilgi   Jahon   Baxt   Indeksida   62-o‘rinni
egallagan   bo‘lib,   bu   mamlakatdagi   umumiy   farovonlik   darajasining   ortib
borayotganini ko‘rsatadi.Umuman olganda, aholi turmush darajasini o‘lchashda
turli xil iqtisodiy, ijtimoiy va ekologik ko‘rsatkichlardan foydalaniladi. Har bir
ko‘rsatkich jamiyatdagi umumiy farovonlikni aks ettiradi va davlat siyosatining
samaradorligini baholash imkonini beradi. Mamlakatimizda turmush darajasini
oshirish   uchun   iqtisodiy   barqarorlikni   mustahkamlash,   ta’lim   va   sog‘liqni
saqlash tizimini rivojlantirish, ekologik muhitni yaxshilash va ijtimoiy tenglikni
ta’minlashga qaratilgan chora-tadbirlar muhim o‘rin tutadi.
2.2. O‘zbekiston sharoitida turmush darajasini yaxshilash choralari
Aholining   turmush   darajasini   yaxshilash   har   bir   davlatning   asosiy
vazifalaridan   biri   hisoblanadi.   O‘zbekiston   sharoitida   bu   jarayonni   samarali
amalga oshirish uchun iqtisodiy islohotlar, ijtimoiy dasturlar, ta’lim va sog‘liqni 23saqlash   tizimini   rivojlantirish,   bandlik   darajasini   oshirish   hamda   ekologik
muhitni yaxshilashga qaratilgan qator chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda. 
Birinchidan, iqtisodiy islohotlar  va tadbirkorlikni  rivojlantirish orqali  aholi
farovonligini   oshirish   mumkin.   Mamlakatda   kichik   va   o‘rta   biznesni   qo‘llab-
quvvatlash,   soliq   imtiyozlarini   taqdim   etish   va   eksportga   yo‘naltirilgan   ishlab
chiqarishni   rag‘batlantirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar   ko‘rilmoqda.   Jumladan,
"Tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash   jamg‘armasi"   orqali   2023-yilda   1,5   trillion
so‘m kredit ajratilgan. Shuningdek, xorijiy investitsiyalarni jalb qilish natijasida
yangi   ish   o‘rinlari   yaratilmoqda.   Quyida   O’zbelkistonning   xorijiy   davlatlar
bilan   xamkorlikda   faoliyat   yuritib   kelayotgan   viloyatlar   kesimida   jadvalni
kurishimiz mumkin 
Bundan   tashqari,   hududiy   tadbirkorlik   loyihalarini   moliyalashtirish   uchun
imtiyozli   kreditlar   ajratish   hajmi   oshirilmoqda.   Kichik   va   o‘rta   biznesni
rag‘batlantirish   maqsadida   davlat   tomonidan   maxsus   grantlar   ajratilmoqda.
Shuningdek,   "Yangi   O‘zbekiston"   masshtabidagi   iqtisodiy   hududlar   tashkil
etilib,   ularda   zamonaviy   ishlab   chiqarish   klasterlari   barpo   etilmoqda.   Xorijiy
investorlar uchun qulay muhit yaratish maqsadida soliq va bojxona imtiyozlari
kengaytirilmoqda.   Ilg‘or   texnologiyalarni   joriy   etish   orqali   mahsulotlarning 24eksport   salohiyati   oshirilmoqda.   Bank   tizimidagi   islohotlar   natijasida
tadbirkorlarning moliyaviy resurslarga bo‘lgan imkoniyatlari kengaymoqda.
1-jadval. Hududlar kesimida daromadlar darajasining asosiy ko‘rsatkichlari va 
inflyatsiya
Hududlar nomi Aholi jon boshiga
YaHM hajmi (mln.
so‘m) INI bo‘yicha 2019 uchun
yillik inflyatsiya darajasi (%)
Umumiy inflyatsiya
Aholi jon boshiga eng yuqori 
daromadli hududlar (YaHM 
bo‘yicha)
Toshkent shahri 20,0 16,6
Navoiy 16,4 12,9
Buxoro 12,7 15,9
Xorazm 10,8 15,0
Toshkent viloyati 10,4 15,3
Aholi jon boshiga o‘rtacha 
daromadli hududlar (YaHM 
bo‘yicha)
Andijon 9,7 15,4
Jizzax 9,4 15,5
Sirdaryo 9,2 16,0
Samarqand 9,1 13,9
Qashqadaryo 8,8 15,8
Aholi jon boshiga kam daromadli 
hududlar (YaHM bo‘yicha)
Surxondaryo 8,7 14,6
Namangan 8,0 15,1 25Hududlar nomi Aholi jon boshiga
YaHM hajmi (mln.
so‘m) INI bo‘yicha 2019 uchun
yillik inflyatsiya darajasi (%)
Farg‘ona 7,9 15,0
Qoraqalpog‘iston Respublikasi 7,8 14,6
Manba:  Davlat statistika qo‘mitasi ma’lumotlari asosida 8
Ikkinchidan,   bandlikni   oshirish   va   ishsizlikni   kamaytirish   borasida   qator
davlat   dasturlari   amalga   oshirilmoqda.   Jumladan,   "Yoshlar   daftari",   "Ayollar
daftari" va "Temir daftar" dasturlari orqali aholining ehtiyojmand qatlamlari ish
bilan ta’minlanmoqda. 2023-yilda ushbu dasturlar doirasida 500 mingdan ortiq
fuqaro   doimiy   ish   bilan   ta’minlandi.   Shuningdek,   kasb-hunar   ta’limini
rivojlantirish orqali mehnat bozorining talablariga mos kadrlar tayyorlanmoqda.
Ishsizlarni   kasbga   o‘qitish   dasturi   doirasida   minglab   yoshlar   va   ayollar   yangi
mutaxassisliklarga ega bo‘lib, mehnat bozoriga integratsiyalashmoqda
Bundan tashqari, yangi ish o‘rinlarini yaratish maqsadida sanoat zonalari va
logistika   markazlari   tashkil   etilmoqda.   "Har   bir   oila   –   tadbirkor"   dasturi
doirasida   oilaviy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   uchun   2   trillion   so‘m   mablag‘
ajratildi. Shu bilan birga, zamonaviy texnologiyalarni qo‘llash orqali masofaviy
ish   imkoniyatlari   ham   kengaymoqda.   Raqamli   iqtisodiyot   sohasida   IT-
mutaxassislarni tayyorlash dasturlari joriy etilib, yoshlarni dasturlash va raqamli
xizmatlar   bo‘yicha   kasbga   o‘qitish   ishlari   jadallashmoqda.Shuningdek,   fermer
xo‘jaliklarida yangi ish o‘rinlari yaratish va qishloq joylarida bandlikni oshirish
maqsadida   davlat   tomonidan   subsidiyalar   ajratilmoqda.   Qishloq   xo‘jaligida
yuqori hosildorlikka ega zamonaviy texnologiyalarni joriy etish natijasida agrar
sohada   ham   ish   o‘rinlari   ortib   bormoqda.   Bundan   tashqari,   nogironligi   bor
8
  O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi.  Aholining turmush darajasi 
to‘g‘risida rasmiy statistik hisobotlar (202 3 -202 4 ). 26shaxslarni band qilish bo‘yicha maxsus dasturlar ishlab chiqilib, ularni ish bilan
ta’minlash uchun moslashgan ish joylari tashkil etilmoqda.
Uchinchidan,   ta’lim   tizimini   rivojlantirish   va   zamonaviy   bilimlarni   joriy
etish aholi turmush darajasini oshirishda muhim omillardan biridir. O‘zbekiston
hukumati   ta’lim   sifati   bo‘yicha   xalqaro   reytinglarda   o‘z   o‘rnini   yaxshilash
maqsadida   PISA   dasturida   ishtirok   etish   jarayonini   yo‘lga   qo‘ydi.   2024-
yilgacha  umumta’lim  maktablari  va  oliy  ta’lim   muassasalarida  yangi  dasturlar
joriy   qilinishi   rejalashtirilgan.   Shuningdek,   kasb-hunar   ta’limini
takomillashtirish   maqsadida   professional   ta’lim   markazlari   soni   oshirilmoqda.
Hozirda   mamlakat   bo‘ylab   200   dan   ortiq   yangi   kasb-hunar   maktablari   tashkil
etildi va zamonaviy jihozlar bilan ta’minlandi.
Bundan   tashqari,   O‘zbekistonda   zamonaviy   texnologiyalarni   o‘qitish
bo‘yicha   "IT   Park"   hamda   "Digital   Uzbekistan   –   2030"   dasturlari   amalga
oshirilmoqda.   Xususan,   raqamli   iqtisodiyot   va   dasturlash   kurslariga   yoshlarni
keng jalb qilish maqsadida bepul ta’lim dasturlari joriy etildi. Shu bilan birga,
oliy ta’lim muassasalariga ajratilayotgan davlat grantlari soni oshib, 2023-yilda
100 ming nafarga yaqin talaba grant asosida o‘qishga qabul qilindi.
Ta’lim   sohasidagi   yana   bir   muhim   islohot   –   o‘qituvchilarning   malakasini
oshirish   va   ularning   ish   sharoitlarini   yaxshilashdir.   Maktablarda   o‘quv
jarayonini  innovatsion  usullar  bilan boyitish uchun interfaol  ta’lim  usullaridan
foydalanish bosqichma-bosqich joriy qilinmoqda. Bundan tashqari, chet tillarini
o‘qitish   dasturlari   kengaytirilmoqda   va   xorijiy   universitetlar   bilan   hamkorlik
loyihalari   yo‘lga   qo‘yilgan.   Xususan,   Britaniya   Kengashi   va   Amerika
universitetlari   bilan   hamkorlikda   ingliz   tilini   o‘qitish   sifati   oshirilmoqda.Shu
bilan  birga,  ta’lim   tizimining  inklyuzivligini  ta’minlash  maqsadida  nogironligi
bor bolalar uchun maxsus o‘quv dasturlari ishlab chiqilib, ularning bilim olish
imkoniyatlari kengaytirilmoqda. Maktablarda yangi sport va san’at to‘garaklari
ochilib, yoshlarning har tomonlama rivojlanishiga e’tibor qaratilmoqda. Bu esa 27nafaqat   ta’lim   sifatini   oshirish,   balki   yoshlarning   kelajakdagi   bandligini   ham
yaxshilashga xizmat qiladi.
To‘rtinchidan,   sog‘liqni   saqlash   tizimini   rivojlantirish   orqali   aholining
sog‘lom   turmush   kechirish   imkoniyatlarini   kengaytirish   maqsadida   tibbiy
xizmatlar   sifati   oshirilmoqda.   2023-yilda   mamlakatda   150   dan   ortiq   yangi
poliklinika   va   shifoxonalar   foydalanishga   topshirildi.   Davlat   budjetidan
sog‘liqni   saqlash   sohasiga   ajratilgan   mablag‘   miqdori   20%   ga   oshirildi.
Shuningdek, qishloq hududlarida tibbiy xizmatlardan foydalanish imkoniyatini
kengaytirish   uchun   mobil   klinikalar   soni   oshirildi   va   50   dan   ortiq   yangi   tez
tibbiy yordam markazlari tashkil etildi.
Bundan   tashqari,   onalik   va   bolalikni   muhofaza   qilish   tizimi   yanada
takomillashtirilmoqda.   Yosh   bolalar   va   homilador   ayollar   uchun   bepul   tibbiy
skrining   dasturlari   kengaytirildi.   Shifokorlarning   malakasini   oshirish   va
zamonaviy diagnostika usullarini joriy etish maqsadida chet el ekspertlari bilan
hamkorlikda   yangi   trening   dasturlari   amalga   oshirildi.   Shuningdek,   dorilar
narxini   barqarorlashtirish   va   ularning   sifati   ustidan   nazoratni   kuchaytirish
bo‘yicha   ham   keng   ko‘lamli   chora-tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.   2023-yilda
dorixonalarda   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   dori   vositalarining   ro‘yxati
kengaytirildi   va   ularni   subsidiya   asosida   aholiga   yetkazib   berish   mexanizmi
yo‘lga qo‘yildi.
Beshinchidan,   ijtimoiy   himoya   va   aholining   ijtimoiy   zaif   qatlamlarini
qo‘llab-quvvatlash   bo‘yicha   islohotlar   olib   borilmoqda.   2023-yilda   kam
ta’minlangan   oilalarga   moddiy   yordam   ko‘rsatish   dasturi   doirasida   700   ming
oila subsidiya va nafaqalar bilan ta’minlandi. "Temir daftar" dasturi orqali esa
aholining ehtiyojmand qatlami bilan ishlash tizimi yo‘lga qo‘yildi. Shuningdek,
"Ayollar daftari" va "Yoshlar daftari" dasturlari orqali ayollar va yoshlar uchun
maxsus   imtiyozli   kreditlar,   bandlikni   oshirishga   qaratilgan   loyihalar   amalga
oshirilmoqda.   2023-yilda   ushbu   dasturlar   orqali   250   mingdan   ortiq   fuqaro   ish
bilan ta’minlandi. 28Nogironligi   bor   shaxslarga   ko‘mak   berish   uchun   maxsus   reabilitatsiya
markazlari   tashkil   etilib,   ijtimoiy   moslashuv   dasturlari   kengaytirildi.
Shuningdek,   uy   sharoitida   ishlash   imkoniyatlarini   kengaytirish   uchun
mikrokreditlar   va   subsidiya   mablag‘lari   ajratilmoqda.   Kam   ta’minlangan
oilalarga   subsidiya   asosida   bepul   tibbiy   xizmatlar   ko‘rsatish   ko‘lami
kengaytirildi va ular uchun dorilar narxini pasaytirish bo‘yicha maxsus dasturlar
ishlab chiqildi.
Qariyalar   va   yolg‘iz   keksalar   uchun   ijtimoiy   xizmatlar   ko‘rsatish   tizimi
takomillashtirilmoqda. Ularning turmush sifatini yaxshilash maqsadida maxsus
reabilitatsiya markazlari soni oshirildi va davlat tomonidan qo‘shimcha yordam
paketlari   taqdim   etilmoqda.   Bu   esa   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   qatlamlarning
turmush darajasini sezilarli darajada oshirishga xizmat qiladi.
Oltinchidan,   uy-joy   sharoitlarini   yaxshilash   va   infratuzilmani   rivojlantirish
ham turmush darajasini  oshirishda muhim  ahamiyat  kasb etadi. O‘zbekistonda
yangi uy-joy qurilish dasturlari amalga oshirilmoqda, jumladan, 2023-yilda 50
mingdan ortiq yangi  kvartiralar foydalanishga topshirildi. Shuningdek, qishloq
joylarida ichimlik suvi, gaz va elektr energiyasi ta’minoti yaxshilanmoqda.
Bundan   tashqari,   "Yangi   O‘zbekiston"   uy-joy   dasturi   doirasida   arzon   uy-
joylar   qurilishi   jadallashtirilib,   kam   ta’minlangan   oilalar,   yosh   oilalar   va
nogironligi bor shaxslarga imtiyozli ipoteka kreditlari taqdim etilmoqda. Shahar
va   qishloqlarda   yo‘l   infratuzilmasi   modernizatsiya   qilinib,   jamoat   transporti
tarmoqlari kengaytirilmoqda.
2023-yilda 500 km yangi yo‘llar qurilib, 300 ta ko‘prik ta’mirlandi. Bundan
tashqari,   ichimlik   suvi   ta’minotini   yaxshilash   maqsadida   yangi   suv   quvurlari
tortilib, aholi uchun sifatli va barqaror suv manbalarini yaratish bo‘yicha qator
loyihalar   amalga   oshirildi.   Elektr   energiyasini   barqaror   ta’minlash   maqsadida
qayta tiklanuvchi energiya manbalaridan foydalanish hajmi oshirilib, quyosh va
shamol elektr stansiyalarining quvvati kengaytirildi. 29Yettinchidan,   ekologik   barqarorlik   va   toza   atrof-muhitni   ta’minlash   aholi
salomatligi   va   turmush   sifatiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   O‘zbekistonda   yashil
iqtisodiyot  tamoyillarini  joriy etish bo‘yicha ishlar  olib borilmoqda, jumladan,
2023-yilda   100   mingdan   ortiq   daraxt   ekildi   va   chiqindilarni   qayta   ishlash
bo‘yicha yangi loyihalar ishga tushirildi.
Umuman   olganda,   O‘zbekiston   sharoitida   turmush   darajasini   oshirish
bo‘yicha   olib   borilayotgan   chora-tadbirlar   aholining   iqtisodiy,   ijtimoiy   va
ekologik   farovonligini   ta’minlashga   qaratilgan.   Davlatning   uzoq   muddatli
strategiyasi   sifatida   mazkur   islohotlarning   samarali   amalga   oshirilishi
mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy barqarorligini mustahkamlashga xizmat qiladi.
2.3. Aholining turmush darajasi bo‘yicha davlat siyosati va istiqboldagi
rejalari
O‘zbekiston   hukumati   aholining   turmush   darajasini   yaxshilash   bo‘yicha
tizimli   islohotlarni   amalga   oshirmoqda.   Mamlakat   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishining   asosiy   yo‘nalishlaridan   biri   aholining   turmush   sifatini
oshirishga   qaratilgan  bo‘lib,  bu   yo‘nalishda   qator   chora-tadbirlar   ko‘rilmoqda.
So‘nggi   yillarda   amalga   oshirilgan   islohotlar   natijasida   aholining   real
daromadlari oshdi, yangi ish o‘rinlari yaratildi va ijtimoiy himoya tizimi yanada
mustahkamlandi. 
Aholining   farovonligini   oshirish   maqsadida   davlat   tomonidan   uzoq
muddatli   dasturlar   qabul   qilinmoqda.   Jumladan,   aholining   turmush   darajasini
oshirish   bo‘yicha   milliy   strategiya   ishlab   chiqilib,   uning   asosiy   yo‘nalishlari
belgilab   berildi.   Ijtimoiy   himoya,   bandlik,   sog‘liqni   saqlash   va   ta’lim   tizimini
rivojlantirish   bo‘yicha   kompleks   chora-tadbirlar   ishlab   chiqilmoqda.
Shuningdek, O‘zbekiston hukumati xalqaro tajribaga asoslangan holda turmush
darajasi   indikatorlarini   baholash   va   monitoring   qilish   tizimini   joriy   etmoqda.
Jahon Banki, BMT va boshqa xalqaro tashkilotlar bilan hamkorlikda aholining
turmush sifatini oshirishga qaratilgan tadqiqotlar olib borilmoqda.  30Bundan tashqari, so‘nggi yillarda qabul qilingan ijtimoiy dasturlar natijasida
kam ta’minlangan aholining daromadlarini oshirish, ularning uy-joy va boshqa
asosiy   ehtiyojlarini   qondirish   bo‘yicha   sezilarli   yutuqlarga   erishildi.
Iqtisodiyotning   turli   sohalarida   aholining   ishtirokini   kengaytirish   va   ularni
qo‘llab-quvvatlash maqsadida yangi mexanizmlar ishlab chiqilmoqda. 
O‘zbekiston   hukumati   kelgusida   ham   aholining   turmush   sifatini   oshirish
bo‘yicha   tizimli   islohotlarni   davom   ettirishni   maqsad   qilgan   bo‘lib,   bunda
raqamli   iqtisodiyot,   innovatsion   texnologiyalar   va   barqaror   rivojlanish
tamoyillariga   asoslangan   holda   harakat   qilmoqda.   ijtimoiy   himoya   va   ijtimoiy
yordam   tizimini   takomillashtirish   davlat   siyosatining   asosiy   ustuvor
yo‘nalishlaridan   biridir.   Davlat   tomonidan   kam   ta’minlangan   oilalar,
nogironligi   bo‘lgan   shaxslar,   qariyalar   va   boshqa   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj
qatlamlarga   subsidiya   va   moddiy   yordam   ajratish   tizimi   yo‘lga   qo‘yilgan.
"Temir daftar", "Ayollar daftari" va "Yoshlar daftari" dasturlari orqali aholining
zaif   qatlamlari   qo‘llab-quvvatlanmoqda.   ish   bilan   ta’minlash   va   bandlikni
oshirish   bo‘yicha   muhim   dasturlar   amalga   oshirilmoqda.   Davlat   tomonidan
kichik   va   o‘rta   biznesni   rivojlantirish,   tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash   va
investitsiyalarni   jalb   qilish   orqali   yangi   ish   o‘rinlari   yaratish   rejalashtirilgan.
2023-yilda 500 mingdan ortiq yangi ish o‘rinlari yaratildi.   uy-joy dasturlari va
infratuzilmani   rivojlantirish   aholining   turmush   darajasini   oshirishda   muhim
omillardan biridir. "Yangi O‘zbekiston" uy-joy dasturi doirasida arzon uy-joylar
qurilishi jadallashtirilib, aholiga imtiyozli ipoteka kreditlari ajratilmoqda. 2023-
yilda   50   mingdan   ortiq   yangi   kvartiralar   foydalanishga   topshirildi.   sog‘liqni
saqlash va ta’lim tizimini rivojlantirish masalalariga katta e’tibor qaratilmoqda.
Tibbiy   xizmatlar   sifati   oshirilib,   qishloq   joylarida   yangi   poliklinikalar   va
shifoxonalar   barpo   etilmoqda.   Davlat   budjetidan   sog‘liqni   saqlash   sohasiga
ajratilayotgan mablag‘lar yildan-yilga oshirilmoqda. Ta’lim sohasida esa yangi
maktab  va   universitetlar   ochilib,   ta’lim   sifatini   oshirishga   qaratilgan   islohotlar
amalga   oshirilmoqda.     energetika   va   ekologiya   sohasida   barqaror 31rivojlanish*strategiyasi   ishlab   chiqilgan.   Qayta   tiklanuvchi   energiya
manbalaridan foydalanish hajmi oshirilmoqda. 2025-yilgacha quyosh va shamol
elektr   stansiyalarining   umumiy   quvvatini   sezilarli   darajada   oshirish
rejalashtirilgan.
O‘zbekistonning   istiqboldagi   rejalarida   aholining   turmush   darajasini
oshirish bo‘yicha quyidagi yo‘nalishlar asosiy o‘rin tutadi:
-   Kam   ta’minlangan   oilalar   uchun   imtiyozli   kredit   va   subsidiya   tizimini
kengaytirish;
- Raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish orqali yangi ish o‘rinlarini yaratish;
- Ekologik barqarorlikni ta’minlash va yashil iqtisodiyotni rivojlantirish;
- Qishloq xo‘jaligi va sanoat tarmoqlarini modernizatsiya qilish.
Ushbu   chora-tadbirlarning   barchasi   aholining   farovonligini   oshirishga,
ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlashga   va   mamlakat   iqtisodiyotini   yanada
rivojlantirishga xizmat qiladi.
Xulosa
Aholining turmush  darajasi  jamiyatning  iqtisodiy  va ijtimoiy rivojlanishini
aks   ettiruvchi   muhim   ko‘rsatkichlardan   biri   hisoblanadi.   Har   bir   davlat   o‘z
fuqarolarining   farovon   hayot   kechirishini   ta’minlash   maqsadida   turli   dasturlar
va strategiyalar ishlab chiqadi. O‘zbekistonda ham bu borada katta o‘zgarishlar 32amalga   oshirilmoqda.   So‘nggi   yillarda   amalga   oshirilgan   islohotlar   natijasida
ijtimoiy   himoya   tizimi   mustahkamlanib,   aholi   turmush   darajasini   oshirish
bo‘yicha qator chora-tadbirlar ko‘rildi.
Aholining   turmush   darajasini   baholash   uchun   bir   qator   muhim
ko‘rsatkichlar mavjud bo‘lib, ularga daromad miqdori, iste’mol savati, ish bilan
bandlik   darajasi,   uy-joy   sharoitlari,   ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash   xizmatlaridan
foydalanish imkoniyati kiradi. Ushbu omillar aholining kundalik hayot sifati va
kelajakdagi rivojlanish imkoniyatlarini belgilab beradi.
Xalqaro   tajribaga   nazar   tashlasak,   rivojlangan   davlatlar   aholining   turmush
darajasini   oshirish   bo‘yicha   kompleks   yondashuvni   qo‘llaydi.   Ayniqsa,
iqtisodiy   erkinlik,   tadbirkorlikni   rivojlantirish,   adolatli   soliq   tizimi   va   ijtimoiy
himoyaning samaradorligi   bu borada muhim   rol   o‘ynaydi.  O‘zbekistonda  ham
ushbu   tajribalardan   kelib   chiqib,   uzoq   muddatli   strategiyalar   ishlab
chiqilmoqda.
Mamlakatimizda   aholining   turmush   sifatini   yaxshilash   bo‘yicha   qator
islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Jumladan,   tadbirkorlik   uchun   yaratilayotgan
imkoniyatlar, ipoteka kreditlari bo‘yicha imtiyozlar, ijtimoiy himoyaga muhtoj
qatlamlarni   qo‘llab-quvvatlash   tizimining  yanada   takomillashtirilishi   aholining
umumiy   daromadini   oshirishga   xizmat   qilmoqda.   Ayniqsa,   yoshlar   va   ayollar
bandligini   ta’minlashga   qaratilgan   dasturlar   sezilarli   natijalar
bermoqda.Shuningdek,   aholining   sog‘liqni   saqlash   va   ta’lim   tizimi   bilan
qamrab   olinishi   ham   muhim   omillardandir.   Zamonaviy   klinikalar   va
maktablarning   qurilishi,   chekka   hududlarda   tibbiy   xizmat   sifatining   oshirilishi
odamlarning   hayot   sifati   yaxshilanishiga   katta   hissa   qo‘shmoqda.   Hukumat
tomonidan amalga oshirilayotgan sog‘lom turmush tarzini targ‘ib etish, ijtimoiy
infratuzilmani rivojlantirish va ekologik barqarorlikni ta’minlash choralari ham
aholining turmush darajasiga bevosita ta’sir ko‘rsatmoqda.
O‘zbekiston   sharoitida   aholining   turmush   darajasini   oshirish   bo‘yicha
amalga   oshirilayotgan   chora-tadbirlar,   ayniqsa,   ijtimoiy   himoya   va   bandlik 33masalalariga e’tiborning oshgani sezilarli natijalarga olib keldi. Shu bilan birga,
hali   hal   qilinishi   lozim   bo‘lgan   muammolar   ham   mavjud.   Ish   haqi   va
pensiyalarni   oshirish,   ichki   bozorni   barqarorlashtirish,   yashash   sharoitlarini
yanada yaxshilash bo‘yicha qo‘shimcha strategiyalar ishlab chiqish lozim.
Xulosa   qilib   aytganda,   aholining   turmush   darajasi   mamlakat   iqtisodiy
salohiyatining   asosiy   ko‘rsatkichlaridan   biri   hisoblanadi.   Hukumat   tomonidan
olib   borilayotgan   islohotlar   va   istiqboldagi   rejalar   aholining   farovonligini
oshirishga   qaratilgan   bo‘lib,   bu   yo‘nalishda   tizimli   ishlar   davom   ettirilmoqda.
Kelgusida   iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish   va   ijtimoiy   barqarorlikni
ta’minlash orqali aholining hayot sifati yanada yaxshilanadi.
Foydalanilgan adabiyotlar
1) Shavkat   Miromonovich   Mirziyoyev.   Yangi   O‘zbekiston   strategiyasi.   –
Toshkent: O‘zbekiston, 2021. 342) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   2023-yil   20-yanvardagi   “Ijtimoiy
himoyani yanada kuchaytirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori.
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Statistika   agentligi.   Aholining   turmush   darajasi
to‘g‘risida rasmiy statistik hisobotlar (2022-2023).
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   va   moliya   vazirligi.   O‘zbekistonning
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish dasturlari // Rasmiy nashrlar, 2023.
5) Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   Taraqqiyot   Dasturi   (UNDP).   O‘zbekiston
bo‘yicha inson taraqqiyoti indeksi (HDI) hisobotlari, 2022-2023.
6) Jahon   Banki.   O‘zbekiston   iqtisodiyotining   rivojlanish   tendensiyalari.   –
Washington, 2023.
7) Thomas Piketty. Capital in the Twenty-First Century. – Harvard University
Press, 2014.
8) Amartya Kumar Sen. Development as Freedom. – Oxford University Press,
201 9.
9) Frederic   Stanley   Mishkin.   The   Economics   of   Money,   Banking,   and
Financial Markets. – Pearson, 2019.
10) Adam   Smith.   The   Wealth   of   Nations.   –   London:   Penguin   Classics,   1776
(Qayta nashr: 2003).
11) N. Gregory Mankiw. Principles of Economics. – Cengage Learning, 2020.
12) Michael   Paul   Todaro,   Stephen   C.   Smith.   Economic   Development.   –
Pearson, 2020.
13) Jeffrey   David   Sachs.   The   End   of   Poverty:   Economic   Possibilities   for   Our
Time. – Penguin Press, 2005.
14) Joseph  Eugene  Stiglitz.  Globalization  and Its  Discontents.  –  W.W.  Norton
& Company, 2002.
15) O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi. Qarorlar to‘plami // Rasmiy
gazeta, 2023.
16) Xalqaro   Mehnat   Tashkiloti   (ILO).   Ish   bilan   bandlik   va   turmush   darajasi
bo‘yicha hisobotlar, 2022-2023. 3517) O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki.   Iqtisodiy   barqarorlik   va   pul-
kredit siyosati // Rasmiy hisobot, 2023.
18) Ibrohim Mahmudov. Ijtimoiy iqtisodiyot: nazariya va amaliyot. – Toshkent:
Iqtisodiyot, 2020.
19) Sarvar   Ulmasov.   Rivojlangan   mamlakatlarda   turmush   darajasini   oshirish
tajribasi. – Toshkent: Fan, 2021.
20) Abdulaziz Abduvahobov. Ijtimoiy iqtisodiyot asoslari. – Toshkent: "Fan va
texnologiya", 20 24 . (O‘zbekiston Milliy universiteti)
21) Rustam   Salimov.   O‘zbekiston   iqtisodiyotining   innovatsion   rivojlanishi.   –
Toshkent: Iqtisodiyot va moliya, 2019. (TDIU)
22) Xabibulla Usmonov. Bozor iqtisodiyoti sharoitida aholi turmush darajasi. –
Toshkent: “Sharq”, 2017. (Toshkent davlat iqtisodiyot universiteti)
23) Zokirjon   Xolbo‘tayev.   Sanoat   rivojlanishi   va   aholi   farovonligi.   –
Samarqand: “Samarqand davlat universiteti nashriyoti”, 2021. (SamDU)
24) G‘ulom  Karimov. O‘zbekistonning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish yo‘llari. –
Toshkent: “O‘zbekiston”, 2016. (TDIU)
25) Shokir   Normatov.   Raqamli   iqtisodiyot   va   aholi   turmush   darajasi.   –
Toshkent:   "Iqtisodiyot",   2020.   (O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
huzuridagi Iqtisodiy tadqiqotlar markazi)
26) Abdumo‘min Nurmatov. Aholi turmush darajasi ko‘rsatkichlari va tahlili. –
Toshkent: “Fan”, 2018. (TDIU)
27) Dilshod   Rahimov.   Makroiqtisodiy   barqarorlik   va   aholi   farovonligi.   –
Toshkent: "Iqtisodiyot va innovatsiya", 2022. (TDIU)
28) Munira   Ismoilova.   Demografik   o‘zgarishlar   va   iqtisodiy   barqarorlik.   –
Toshkent: “Sharq”, 2021. (O‘zbekiston Milliy universiteti)
29) Paul   Robin   Krugman.   International   Economics:   Theory   and   Policy.   –
Pearson, 2018. 3630) Daron   Acemoglu,   James   A.   Robinson.   Why   Nations   Fail:   The   Origins   of
Power, Prosperity, and Poverty. – Crown Publishing, 2012.
31) Milton Friedman. Capitalism and Freedom. – University of Chicago Press,
2014 .
32) O‘zbekiston   Respublikasi   Mehnat   vazirligi.   Aholining   bandligi   va   mehnat
bozori tahlillari. – Rasmiy statistik nashrlar, 2023.
33) Jahon Iqtisodiy Forumi. Global Competitiveness Report. – 2023.
34) Nobel   mukofoti   sovrindorlari   iqtisodiyot   bo‘yicha   ma’ruzalar   to‘plami.   –
Toshkent: O‘zbekiston Milliy kutubxonasi, 2022.
35) United   Nations   Development   Programme   (UNDP).   Sustainable
Development Goals (SDG) Report. – 2023.
36) Robert   J.   Shiller.   Narrative   Economics:   How   Stories   Go   Viral   and   Drive
Major Economic Events. – Princeton University Press, 2019.
37) O‘zbekiston   Respublikasi   Investitsiyalar,   sanoat   va   savdo   vazirligi.
Investitsion rivojlanish strategiyalari. – Toshkent, 2023.

MUNDARIJA
Kirish…………………………………………………………………………...3
I BOB. Aholining turmush darajasi tushunchasi va uning nazariy asoslari
1.1. Aholining turmush darajasi tushunchasi va uning iqtisodiy mohiyati……..7
1.2.Turmush darajasini belgilovchi asosiy omillar…………………………….13
1.3. Xalqaro tajribada turmush darajasini baholash usullari…………………..17
II BOB. Aholining turmush darajasini baholash va uning rivojlanish istiqbollari
2.1. Aholining turmush darajasini o‘lchash ko‘rsatkichlari…………………...19
2.2. O‘zbekiston sharoitida turmush darajasini yaxshilash choralari……….…23
2.3.Aholining turmush darajasi bo‘yicha davlat siyosati va istiqboldagi rejalari…………………………………………………………………………29
Xulosa.………………………………………………………………...………32
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………………...34