Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 76.4KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 22 Sentyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Amir Temur davlatida devon – vazirlar faoliyati

Sotib olish
 “ Amir Temur davlatida devon – vazirlar
faoliyati ”
MUNDARIJA
KIRISH ………………………………………………………………………………………………………………………….…….. 3-7
I  BOB .  AMIR  TEMUR DAVLATIDA DEVON FAOLIYATI .................................... 8 -15
1.1.  Davlat boshqaruvning manbaashunosligi va tarixshunosligi ......................................... 8-10
1.2.   Davlat   boshqaruvda   Devonning   o’rni ..................................................................................................... 11-
15
II   BOB.   AMIR   TEMUR   DAVLATIDA   VAZIRLIKLAR   FAOLIYATI ........ 16-
27
2.1.   Amir   Temur   davlatidagi   vazirliklar ........................................................................................................... 16-
24
2.2.   Mamlakat   boshqaruvida   qurultoyning   o’rni ..................................................................................... 25-
27
XULOSA ........................................................................................................................................................................................... 28-29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ ............................................................... 30-31 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi.   Mustaqillik yillarida jamiyatimiz hayotining barcha
sohalarida   bo lganidek,   ijtimoiy-siyosiy   va   ma’naviy   yo nalishlarda   ham   milliyʻ ʻ
o zligimizni   anglash,   davlatchiligimiz   tarixining   noma’lum   sahifalarini   qaytadan	
ʻ
o rganish,   asossiz   ravishda   unutilgan   davlat   arboblarimiz   hamda
ʻ
mutafakkirlarimizning   boy   ilmiy-ijodiy   merosini   yoritish   bilan   bog liq	
ʻ
izlanishlarga keng yo l ochildi. Ta’kidlash joizki, o zbek xalqining tarixiy-madaniy	
ʻ ʻ
merosida   davlat   va   huquq   masalalariga   bag ishlangan   asarlar   salmoqli   o rinni	
ʻ ʻ
egallaydi.   Ushbu   merosni   o rganish,   ilmiy   tahlil   qilish   bugungi   kunning   dolzarb	
ʻ
vazifalaridan   biridir.   Bu   masalada   Birinchi   Prezidentimiz   I.A.Karimov   shunday
deb   ta’kidlaydi:   “Xalqning   juda   boy   tarixi   va   madaniyatini,   o lkaning   o ziga   xos	
ʻ ʻ
noyob xususiyatlarini  bilmagan va bilishni  ham  istamagan bu odamlar  respublika
hayotini bosib-yanchib, qing ir o zanga solishga kirishdilar”	
ʻ ʻ 1
. Darhaqiqat, bugungi
kunga   kelib,   o zbek   milliy   davlatchiligi   tarixini   ilmiy-nazariy   va   amaliy   jihatdan	
ʻ
tadqiq   etish   dolzarb   vazifalardan   biriga   aylanmoqda.   Respublikamiz   birinchi
Prezidenti I.A. Karimov ta’biri bilan aytganda: “O zlikni anglash tarixni bilishdan	
ʻ
boshlanadi.   Isbottalab   bo lmagan   ushbu   haqiqat   davlat   siyosati   darajasiga	
ʻ
ko tarilishi zarur”	
ʻ 2
.
O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev   2016-yil   yakunlarida	
ʻ
“eng   avvalo   yoshlar   va   aholi   o rtasida   mamlakatimizning   boy   tarixi,   uning	
ʻ
betakror  madaniyati  va milliy qadriyatlarini  keng targ ib qilish, jahon ilm-fani  va	
ʻ
adabiyoti yutuqlarini y е tkazish uchun zarur muhit va shart-sharoit yaratish ustuvor
vazifalardan hisoblanadi” 3
, deb ta’kidlab o tdi.	
ʻ
Davlatimiz   rahbari   Shavkat   Mirziyoyev   2018-yil   28-dekabrda   parlamentga
yo llagan Murojaatnomasida “Buyuk alloma va adiblarimiz, aziz avliyolarimizning	
ʻ
bebaho  merosi,  yеngilmas  sarkarda  va  arboblarimizning jasoratini   yoshlar   ongiga
1
 Каримов   И . А .  Ўзбекистон   мустақилликка   эришиш   остонасида . - Т .:  Ўзбекистон , 2011.- Б .172.
2
  Каримов   И . А .  Биз   келажагимизни   ўз   қўлимиз   билан   қурамиз . -  Т .:7. - Тошкент :  Ўзбекистон , 1999. -  Б .134.
3
  Мирзиёев   Ш .  М .  Танқидий   таҳлил ,  қатъий - интизом   ва   шахсий   жавобгарлик  -  ҳар   бир   раҳбар   фаолиятининг
кундалик   қоидаси   боълиши   керак . -  Т .: Ў збекистон , 2017. -  Б . 47.
2 singdirish, ularda milliy g urur va iftixor tuyg ularini kuchaytishga alohida e tiborʻ ʻ ʼ
qaratishimiz kerak” 4
 deb ta kidlagandi. Bu bejiz aytilmadi, albatta.
ʼ
Sovet   davrida   Amir   Temur   shaxsi,   davlatchilik   faoliyati,   jahon
sivilizatsiyasidagi   o’rni   salbiy   talqin   etilgan.   Buning   zamirida   o’zbek   xalqi   ongu
shuridan   milliy   g’urur,   o’zlikni   anglash   g’oyalarini   tag-tomiri   bilan   sugurib
tashlashdek yovuz maqsad yotar edi. O’zbekistonning mustaqillikni qo’lga kiritishi
bu   kabi   xarakatlarni   bartaraf   etishga   xizmat   qildi.   Istiqlol   tufayli   Sohibqironning
o’tmishimizdagi, umuman, insoniyat tarixidagi katta xizmatlari munosib baxolana
boshlandi.   Umuman   olganda,   Amir   Temur   davlati   o zbek   davlatchiligi   tarixining	
ʻ
eng   rivojlangan   bosqichidir.   Saltanatda   barcha   soxalarda   tub   burilishlar,
yuksalishlar   kuzatilgan.   Taraqqiyot   uchun   xizmat   qilgan   Amir   Temur   faoliyati
bilan bog liq tarixiy qadriyatlar allaqachon umuminsoniy qadriyat darajasiga yеtib	
ʻ
ulgurgan.
Mavzuning   maqsad   va   vazifalari.   Ushbu   mavzuning   asosiy   maqsadi   Amir
Temur davlatidagi Devon va undagi vazirliklarning siyosiy faoliyatini o rganish va	
ʻ
tahlil qilishdir.
Yuqoridagi maqsaddan kelib chiqib quyidagilar vazifa sifatida belgilandi:
 Markazlashgan   Amir   Temur   saltanatining   tashkil   topish   jarayoni   ochib
berish;
 Amir   Temurning   davlat   rahbari   sifatida   tutgan   siyosiy   mavqeini,   uning
davlatchilik taraqqiyotiga ta’sirini tahlil etish;
 Amir Temurning davlat boshqaruvi sohasidagi islohotlari  tahlil qilish;
 Amir Temur saltanatidagi  Devonning faoliyati sifatini o rganish;	
ʻ
 Temur   Tuzuklari ning   mamlakat   boshqaruvida   Devonning   ahamiyatlarini
ochib berish;
 Amir   Temur   saltanati dagi   vazirliklar   va   ularning   faoliyati ni   o rganish   va	
ʻ
tahlil qilish;
Mavzuning   ob’ekti   va   predmeti.   Ushbu   mavzuning   ob’ekti   Amir   Temur
davlatining   Devon   va   undagi   vazirliklar ining   siyosiy   faoliyati   hisoblanadi.
4
  ҳттпс    ://    хс    .   уз    /   уз    /   пост    /   соҳибқирон    -   амир    -   темур    -   адолатли    -   ҳукмдор    -   ва    -   юксак    -   манавият    -   эгаси     
3 Mavzuning   predmeti   sifatida   Amir   Temurning   mamalkat   boshqaruvidagi   siyosiy
faoliyati olingan.
Muammoning   o rganilganlik   darajasi.  ʻ Amir   Temurning   dunyodagi   eng
kuchli   va   yirik   saltanatlardan   birini   barpo   etgani,   harbiy   san’ati,   davlatni   qanday
asoslarga   tayanib   boshqarganini   anglab   yеtish   davrlar   osha   tadqiqotchilar   hamda
siyosatchilarning,   arboblarning   diqqat-e’tiborini   tortib   kelgan.   Ularning   faoliyati
to g risida   umumiy   tasavvur   uyg otuvchi   bibliografik   tadqiqotlar   fikrimizga	
ʻ ʻ ʻ
dalildir.   Jumladan,   E.V.Rtveladze,   A.X.Saidov   bu   borada   izlanishlar   olib   borib,
“Amir   Temur   dunyo   fani   ko zgusida”   nomli   bibliografik   asar   chop   ettirdilar	
ʻ 5
.
Undagi   ma’lumotlarga   ko ra,   Amir   Temurga   bagishlab   yaratilgan   jiddiy   asarlar	
ʻ
soni   Yevropa   tillarida   700   dan   ziyod,   Sharq   tillarida   esa   900   dan   ko pdir.   Bu	
ʻ
asarlarda   Amir   Temur   shaxsi,   saltanatning   siyosiy,   ijtimoiy-iqtisodiy,   madaniy
hayotiga turlicha baxo berilgan.
Asrlar   osha   Amir   Temur   gox   qattiqqo l   va   zolim   shox,   gox   adolatli   va	
ʻ
talabchan   hukmdor   sifatida   talqin   etib   kelingan.   Bu   kabi   turli   baxolarning   paydo
bo lishiga Amir Temur  shaxsiga  ijobiy yoki salbiy munosabat  bildirilgan ko plab	
ʻ ʻ
manbalar sababchidir. Xususan, Nizomiddin Shomiy, Sharafiddin Ali Yazdiy kabi
mualliflar   o z   asarlarida   Amir   Temurning   davlatni   adolatli   boshqargani,   xalq,	
ʻ
davlat   manfaatlari   yo lida   keng   ko’lamli   faoliyat   yuritgani   va   boshqa   xislatlarini	
ʻ
yozib qoldirishgan bo lsa, Ibn Arabshox “Temur tarixida taqdir ajoyibotlari” nomli
ʻ
asarida Amir Temur va uning faoliyatiga salbiy baxo bergan. 
Sovet   davrida   temurshunoslikka   salbiy   ta’sir   ko rsatgan   omillardan   biri	
ʻ
Fridrix   Shlosserning   (1776   1861)   “Butun   dunyo   tarixi”   asaridir.   Shlosser   Amir
Temurga: “... baxtli jangchi, jaxonning yangi istilochisi... shu bilan birga, olisdagi
Sharqning   qonun   chiqaruvchisi   edi.   Osiyodagi   kamyob   bo lgan   taktik   hamda	
ʻ
strategik bilimlarni o zlashtirib, u yеrdagi to’dalarni o ziga jalb qildi”, deya tavsif	
ʻ ʻ
beradi.   Shuningdek,   olim   Sohibqironning   adolatli   qonunlarga   asoslangan   davlat
negizlarini   barpo   etganligini   yеtarli   baxolay   olmaydi,   uni   vaxshiy   va   zolim
hukmdor   sifatida   talqin   qiladi.   F.   Shlosser   ushbu   asarda   “U   yurishlardan   tez-tez
5
  Ртвеладзе Э.В., Саидов А.Х. Амир Темур в зеркале мировой науки. - Ташкент: Мир экономики и права, 
1999. –  C .352.
4 Buxoro   va   Samarqandga   qaytar,   o zining   yangi   saltanatida   tuzuklar   hamdaʻ
qonunlar   e’lon   qilar   edi.   Mazkur   qonunlar   to’plami   uning   amri   bilan   amalga
oshiriladigan daxshatlar, vayronagarchiliklarga mutlaqo qarama-qarshi tarzda edi”
degan   fikr-muloxazalarni   ham   bildiradi.   Ma’lumotlarga   ko ra,   kommunistik	
ʻ
mafkura   asoschisi   K.   Marks   F.Shlosserning   Amir   Temur   haqidagi   salbiy   fikr-
muloxazalarini   so’zma-so’z   kuchirib   olish   vaqtida   “Temur   o zining   yangi	
ʻ
podsholigiga mamlakatni qurish tizimlari va qonunlarni berdi, bular uning buyrug’i
bilan   askarlari   tomonidan   amalga   oshirilgan   vaxshiyliklar   va   yovuz
vayronagarchiliklarga   o ta   zid   edi”   kabi   ijobiy   fikrlarini   e’tibordan   chetda	
ʻ
qoldirgan. 
G arb   olimlarining  Amir   Temur   saltanati   haqidagi   ancha   xolis   tadqiqotlarini	
ʻ
alohida   ko’rsatib   o tish   joiz.   Ayniqsa,   Fransiya   Yevropa   Temurshunosligining	
ʻ
yirik   markazlaridan   biriga   aylanib   borayotganligini   alohida   ta’kidlash   o rinli.   Bu	
ʻ
еrda   “Temuriylar   davri   tarixi,   san’atini   o’rganish   va   fransuz-o zbek   madaniy	
ʻ
aloqalari   uyushmasi”   faoliyat   yuritmoqda.   Bu   uyushma   va   Fransiyada   chop
etilayotgan   “La   Timuride”   jurnaliga   Lyusen   Keren   raxbarlik   qilmoqda.   Ushbu
jurnalda   Amir   Temur   va   temuriylar   davri   tarixiga   oid   qator   ilmiy   maqolalar
muntazam ravishda berib boriladi.
Ingliz   olimasi   Hilda   Xukxem   (Hilda   Hookham)   Amir   Temur   o’z   yurtida
davlatchilik   va   madaniy   an’analarning   davomchisi   bo’lganligini,   X   -   XI   asrlarda
tabobat,   matematika,   astronomiya,   geografiya,   falsafa,   tarix,   arab   va   fors   tillari,
adabiyot   buyicha   benazir   asarlar   yaratgan   buyuk   allomalar   vatanidan   yetishib
chiqqanligini,   mazkur   allomalarning   yirik   asarlari   bir   necha   yuz   yillar   davomida
Yevropadagi uyg’onish davriga katta ta’sir ko’rsatib, unga poydevor bo’lib xizmat
qilganligini e’tirof etadi 6
.
Jumladan, L. Keren ko plab tadqiqotlarida Amir  Temurning tarixdagi  buyuk	
ʻ
xizmatlari, uning davlatida adolat va qonun ustuvorlik qilgani, “raxbar bo’lishdek
tug’ma,   ammo   aqlga   sig maydigan   tabiiy   va   sinoatli   xislat   soxibi”   bo lganligini	
ʻ ʻ
6
  Хукхэм X. Властитель семи созвездий / Пер. с англ. Г.Хидоятова. - Ташкент: Адолат. 1995
5 tarixiy   faktlar   orqali   ochib  bergan.   Uning  tadqiqotlari   ilmiy-ommabop   xarakterga
ega. 
Fransuz   Temurshunoslaridan   Jan-Pol   Runing   Amir   Temur   va   uning
faoliyatiga oid “Tamerlan” deb nomlangan ulkan tadqiqoti haqida alohida to xtalibʻ
o tish joiz. Jan-Pol o’z tadqiqotida Chingizxon va uning avlodlari, Sohibqironning	
ʻ
xokimiyat tepasiga kelishi, davlat tuzishi, Eron, Oltin O rda, musulmon davlatlari	
ʻ
bilan   munosabatlari   va   boshqa   tarixiy   jarayonlarni   ochib   berishga   intiladi.   Unda
din, madaniy hayot, davlat va jamiyat o rtasidagi aloqalar kabi masalalar umumiy	
ʻ
holatda yoritilgan. 
Kembrij   universiteti   olimlari   tadqiqotlarining   Eron   tarixi   bilan   bog liq   qator	
ʻ
jildlarida ham Amir Temur davriga oid bir qancha tarixchi olim Azamat Ziyoning
“O zbek   davlatchiligi   tarixi”   asarida   ham   Amir   Temur   saltanatidagi   davlat	
ʻ
boshqaruvi   tizimi   borasida   to xtalib   o tilgan.   U   Amir   Temurning   markazlashgan	
ʻ ʻ
davlat qurishi bilan bog liq tarixiy jarayonlarni qisman taxlil etgan.	
ʻ
Davriy   (xronologik)   chegaralanishi.   Kurs   ishining   davriy   chegarasi
Sohibqiron Amir Temurning hokimyatga kelishi va vafot etgunlariga qadar, ya’ni
XIV asrning 70-yillaridan XV asrning boshlarini qamrab olgan.
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi.   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   4   ta
paragraf, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar qismidan iborat.
6 I  BOB .  AMIR  TEMUR DAVLATIDAGI DEVON FAOLIYATI
1.1.  Davlat boshqaruvning manbaashunosligi va tarixshunosligi
Amir  Temur  saltanatining  markaziy va mahalliy boshqaruv tizimi  hali  fanda
alohida   mavzu   sifatida   tahlil   etilmagan   bo’lsa-da,   olimlar   bu   muammoga   o’z
tadqiqotlarida   qisqacha   to’xtalib   o’tganlar.   “Amir   Temur   jaxon   tarixida”   nomli
fundamental  tadqiqotda, B. Axmedovning “Amir  Temurning davlatni  idora qilish
siyosati”, A.R. Muhammadjonovning “Temur va Temuriylar saltanati” va boshqa
asarlarda   bu   borada   ayrim   fikr-mulohazalar   bildirilgan.   “O’zbek   davlatchiligi
tarixi”   asarining   “Davlat   boshqaruvi,   qonunchilik   va   harbiy   siyosat”   deb
nomlangan bo’limida Amir Temur davrida boshqaruv haqida ko’plab ma’lumotlar
berilgan.
Ibn   Arabshoh-Shihobiddin   Ahmad   ibn   Muhammad   ibn   Ibrohim   (1389   -
1450)ning  “Ajoyib  al-maqdur   fi  axbori   at-Taymur”  (“Temur   haqidagi   xabarlarda
taqdir   ajoyibotlari”) 7
  asari   Amir   Temur   davriga   oid   muhim   manbalardan   biri
hisoblanadi. 1401-yilda Amir Temur Damashqni zabt etgan vaqtda Ibn Arabshoh
12 yoshda edi. U 1401-yilda asir sifatida Samarqandga keltirilgan, bu yerda 1408
yilgacha yashagan va o’z vataniga qaytgach, 1419-yilda Amir Temur davri tarixini
yozib   qoldirgan.   Bu   asar   Amir   Temurga   nisbatan   salbiy   va   dushmanlik
munosabatida,   manba   va   dalillarga   kam   asoslanib,   o’zining   ichki   sub’ektiv
tassurot va munosabatlari asnosida yozilgan bo’lsa ham undagi ba’zi ma’lumotlar
saltanat tarixini o’rganishda alohida ahamiyat kasb etadi. 
Tarixchi   Amir   Temurni   irodasi   mustahkam,   qattiqqo’l   va   adolatli   davlat
rahbari   ekanligi,   davlatni   qonunlarga   asoslangan   holda   boshqargani,   o’zi   shohid
bo’lgan voqealar haqida qimmatli ma’lumotlar berib o’tgan.
Amir Temur davri davlatchilik tarixiga oid yana bir eng muhim asar “Temur
tuzuklari”dir 8
.   Asl   nusxasining   topilmaganligi   uchun   uning   yozilish   davri   sanasi
olimlar   tomonidan   aniqlanmagan   bo’lsa-da,   ammo   unda   tavsiflangan   tarixiy
jarayonlar,   voqealarning   aksariyati   Amir   Temur   davrida   yozilgan   boshqa
7
  Ибн   Арабшоҳ.   Ажоиб   ал–мақдур   фи   тарихи   Таймур   /   Сўз   боши,   араб   тилидан   таржима   ва   изоҳлар
муаллифи У.Уватов. 2 жилдли. –  Тошкент: Меҳнат, 1992.  
8
 Темур тузуклари / Форсчадан Алихон Соғуний ва Ҳабибулло Кароматов таржимаси. Сўзбоши ва изоҳлар, 
умумий таҳрир академик Б.Аҳмедовники. –  Тошкент: Адабиёт ва санъат, 1996. – Б.382. 
7 ma’lumotlar   bilan   mos   keladi,   unda   mavjud   bazi   qimmatli   dalil   va   voqealar
boshqa manbalarda uchramaydi. 
“Tuzuklar” o’zining siyosiy-falsafiy, ma’naviy-axloqiy mazmunining boyligi
bilan   mashhur   bo’lgan   va   turli   davrlarda   ko’plab   tillarga   tarjima   qilingan,   davlat
boshqaruvida   undagi   g’oyalardan   foydalanilgan.   “Tuzuklar”   Amir   Temur
davlatchilik   tarixini   o’rganishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi   va   uning   mazmun-
mohiyatini alohida mavzularda ochib berish dolzarb masaladir.
“Ravzat   us-safo”   (“Musaffolik   bog’i”)   nomli   asar   muallifi   mashhur   tarixchi
Mirxond   (1433-1498)   va   uning   nabirasi   G’iyosiddin   ibn   Humomiddin
Xondamirning (1475–1535)  “Habib-us-siyar  fi  axbor  va afroz  ul-bashar”  (“Inson
xabarlari   va   farzlarida   do’stning   tarjimai   holi”) 9
  va   boshqa   asarlari  
ham   Amir
Temur   davri   manbashunosligida   alohida   o’rin   tutadi.   Bu   asar   1524-yilda   yozib
tamomlangan bo’lsa  ham  qo’shimchalar  kiritilishi  natijasida u 1529-yilda oxiriga
yetkazilgan. 
Amir   Temur   va   temuriylar   davrida   Davlatshoh   Samarqandiy   (1435-1495),
Zahiriddin Muhammad Bobur  (1483-1530) kabi  ko’plab davlat  arboblari, sayyoh
tarixnavislarning   asarlari   yaratilgan   bo’lib,   ularni   barchasiga   batafsil   to’xtalish
imkoniyati   bo’lmasa-da,   tadqiqot   jarayonida   ulardan   keng   foydalanishga   harakat
qilindi. 
Tahlillar   natijasida   Amir   Temur   tarixiga   tegishli   manbalarda   o’xshash
ma’lumotlar   uchragani   bilan,   ular   bir-biridan   davrida,   sifatida,   yozilish   uslubi,
dalillarning   boyligi   va   boshqa   jihatlarida   farqlar   mavjudligi   seziladi.   Ularning
barchasi ham o’ziga xosligi va qimmati bilan ajralib turadi.
Davlat boshqaruvi ikki idora dargoh va devonlarga (vazirliklarga) bo’lingani,
ularning vazifalari, “soxta xon”lar Suyurg’atmish va Maxmudxon haqida qisqacha
tuxtalib   utiladi.   Tajribalardan   ma’lumki,   davlatning   muvaffakiyatli   rivojlanishi
boshqaruv   mashinasi   markaziy   va   mahalliy   hokimiyatning   to’g’ri   tashkil   etilishi,
ular   o’rtasidagi   mutanosiblik,   o’zaro   aloqadorlik   va   bir-biriga   bog’liklikni   to’g’ri
tartibga   solishga   bog’lik.   Biz   monografiyamizning   ushbu   bo’limida,   avvalgi
9
 Хондамир. Хабиб ас-сияр. ЎзР ФА Шарқшунослик институтининг тошбосмалар жамғармаси. Инв. № - 
Б.89-79. 
8 olimlarning   tadqiqotlaridan   farqli   o’laroq,   markaziy   va   mahalliy   boshqaruv
organlari   tizimini   yanada   kengroq   yoritib,   uning   milliy   davlatchilikdagi   o’rni,
yutuq   va   kamchiliklarini   tahlil   etishni   maqsad   qilib   qo’ydik.   Ma’lumki,   Amir
Temur davlat qurilishida bu sohalarni to’g’ri tashkillashtirish orqali siyosiy tizimni
mukammallashtirishga   intilgan.   O’z   maqsad   va   rejalarini   amalga   oshirish   uchun
Sohibqiron davlat boshqaruvining barcha sohalariga alohida siyosiy institut sifatida
qarab,   ularning   ishchanligini   oshirish,   bu   tizimni   davlat,   jamiyat   va   xalq
manfaatlarini   ro’yobga   chiqaruvchi   mexanizmga   aylantirishga   xarakat   qilgan.
Xususan, markaziy va mahalliy boshqaruv tizimiga ham katta o’zgarishlar kiritgan.
Unda   arab-fors,   turkiy,   mo’g’ul   udumlari   o’z   aksini   topdi,   ularning   kerakli
tomonlari davlat boshqaruvida uyg’unlashtirildi va muvofiqlashtirildi. Amir Temur
bu   idoralarni   har   tomonlama   qulay,   tezkor,   engil,   sodda   va   iqtisodiy   jixatdan
tejamkor   qilib   tuzishga   intildi.   U   kuchli   ma’muriy   tizim   yaratish   bilan   birga   bu
apparatni   salohiyatli,   ilmli   va   ma’naviy   jixatdan   kuchli   mutaxassislar   bilan
kuchaytirdi.   Saltanatda   markaziy   apparat   va   mahalliy   boshqaruv   idoralarining
o’zaro   aloqadorligi,   bir-biriga   bo’ysunish   qoidalari   tartibga   solindi,   shakl   va
mazmun   o’rtasidagi   mutanosiblik   ta’minlandi.   Mazkur   sohani   takomillashtirish
orqali   yuksak   kommunikatsiya   tizimi   yaratildi.   Bu   jixat   Sohibqironning   izchil   va
mukammal   ma’muriy   islohotlar   olib   borganligini   ko’rsatadi.   Mazkur   qonunlarda
shariat,   to’ra   va   tuzuk,   yasoq   qoidalarining   eng   afzal   jixatlari   jamlangan,   ular
ijodiy   rivojlantirilgan,   natijada   yangicha   boshqaruv   tizimi   yaratilgan.   Urf-odatlar,
milliy   qadriyatlar   taraqqiyotiga   yo’l   ochish,   insoniyat   farovonligini   ta’minlash
asosiy maqsad qilib olingan.
9 1.2. Davlat boshqaruvda Devonning o’rni
Dargoh   va   devonlar,   ular   tarkibiga   kirgan   mansab   va   lavozimlar,   ularning
vakolatlari   kabi   masalalar   tarixchi,   sharqshunos   va   boshqa   soha   vakillarini
qiziqtirib   kelgan.   Shu   bois   hozirgi   kungacha   bu   masalaning   u   yoki   bu   jihatlari
o’rganilib, ma’lum darajada tadqiq etib kelinmoqda.
Dargoh   ko’proq   hukmdor   qarorgohi,   boshqaruv   apparati   hisoblangan,
devonlar   esa   ijroiya   idoralar   vazifasini   o’tagan.   Turli   xil   devonlar   va   ularga
bo’ysunuvchi   idoralar   davlatni   markazlashgan   holda   boshqarishda   muhim   o’rin
tutgan. Jumladan, devoni insho va tug’ro, devoni barid, devoni iyolat, devoni arz,
mustavfiy   (g’aznachi)   devoni,   mushriflar   (ma’naviy   politsiya)   devoni,   davlat
mulklari   devoni,   vaqf   mulklari   devoni   va   boshqalar   faoliyat   ko’rsatgan.   Ular
jamiyat   ijtimoiy,   iqtisodiy,   siyosiy,   madaniy-ma’naviy   hayoti   rivojlanishiga   katta
ta’sir ko’rsatgan.
Ma’lum bir tarixiy davrlarda dargoh va devonlarning nomi, vazifasi o’zgarib
borgan,   shunga   muvofiq   ayrim   rasmiy   mansablar   o’z   o’rnini   yangisiga   bo’shatib
bergan.   O’rta   Osiyoning   mo’g’ullar   tomonidan   bosib   olinishi   va   Chig’atoy   ulusi
tashkil etilishi natijasida an’anaviy boshqaruv tizimida ham ayrim transformatsion
jarayonlar   yuz   bergan.   Amir   Temur   an’anaviy   va   chingiziylar   boshqaruv
usullaridan   foydalangan   holda   davlat   boshqaruv   tizimini   yangi   bir   bosqichga
ko’targan.   Keyinchalik   tashkil   topgan   Buxoro,   Xiva   va   Qo’qon   xonliklari
boshqaruv   tizimi   ham   ayrim   o’zgarishlar   bilan   dargohlar   va   devonlarni   saqlab
qolgan.   Dargoh   va   devonlar   nafaqat   davlat   boshqaruv   siyosatini   tashkil   etish
hamda davlat  ahamiyatiga  molik rasmiy hujjatlar  yuritish  bilan, balki  ma’lum  bir
davrlarda ularni maxsus arxivlarida saqlash ishi bilan ham shug’ullangan.
Amir  Temurning ma’muriy tizimi  turli  an’analarni  o’zida mujassam  etsa-da,
davlatining   barcha   sohalarida   turkiy   davlatchilik   an’analari   ustunlik   qildi.
Sohibqiron  rasman  saltanatni  Suyurg’atmish,  keyinchalik   Maxmudxon  kabi  soxta
rasmiy xonlar bilan birgalikda boshqargan, o’zi va ularning nomidan tangalar zarb
qildirgan   bo’lsa   ham,   amalda   barcha   hokimiyat   uning   qo’lida   to’plangan   edi.   U
cheklanmagan   hokimiyatga   ega   bo’lib,   amir   farmonlari   so’zsiz   ijro   etilgan.
10 Manbalar va tadqiqotchi mualliflarning shoxidlik berishicha, Amir Temur yigirma
yetti davlatni o’z ichiga olgan saltanatni yetti vazir yordamida boshqargan. Ulardan
to’rt vazir oliy dargoh ishlarini yuritsa, uchta vazir viloyatlar ishlari bilan mashg’ul
bo’lgan.   Vazirlar   devonbegiga   bo’ysunganlar.   Devonbegi   bosh   ijroiya   tashkiloti
Oliy devonga boshchilik qilgan. 
Beatris   Mans   Amir   Temur   Devoni   “Devoni   a’lo”   va   “Devoni   buzrug”dan
tashkil  topgani, bu ikki  devon parallel  ravishda mavjud bo’lgani, “Devoni  a’lo” -
fuqarolik   ishlari   bo’yicha   forsiy   an’analar   bilan   boshqarilgani   haqida   fikr-
mulohazalar bildirgan. 
U   “Devoni   buzrug”   oliy   tabaqa   zodagonlar   hisoblanmish   chig’atoiy   amirlar
va   shox   xonadoni   a’zolari   masalalari   bilan   shug’ullanadigan   oliy   tribunal   sud
ekanligini aytib o’tgan. 
Azamat   Ziyoning   yozishicha,   “Dargoh   tizimida   devonga   devonbegi
boshchilik   qilgan.   Oliy   devonning   ahamiyati   va   mavqei   shu   qadar   baland
bo’lganki,   ba’zan   uni   dargoh   bilan   bir   ma’noda   ta’riflash   xollari   ham   kuzatilgan.
Oliy   devonda   har   kuni   to’rt   vazir,   ya’ni   ijroiya   idoralaridan   bosh   vazir ,   harbiy
vazir ,   mulkchilik   va   soliq   ishlari   vaziri ,   moliya   vaziri   hozir   bo’lib,   o’ziga   xos
ravishda   hisobot   berib   turganlar” 10
.   Ushbu   oliy   idoralarga   devonbegi   tegishli
ko’rsatmalar berib turgan, ularning faoliyati nazorat ostiga olingan 11
.
Biz   sovg’a   bo’limda   qurultoy   va   uning   davlatchilikdagi   o’rnini   ko’rsatib
o’tgan   bo’lsak-da,   uning   markaziy   boshqaruvni   takomillashtirishdagi   bog’lovchi
roliga yana bir bor to’xtalishni lozim deb topdik. Bu siyosiy institutni na markaziy,
na mahalliy boshqaruvdagi rasmiy idoralar qatoriga kirita olmaymiz, ammo uning
saltanat   boshqaruvida   katta   o’rin   tutganligi,   markaz   va   mahalliy   hokimiyat   talab-
extiyojlari   oz   bo’lsa   ham   qurultoy   orqali   qondirilgani,   adolat   va   qonuniylikni
ta’minlashda   katta  ahamiyat   kasb   etganligini   yana  bir   bor   ta’kidlash   lozim.   Amir
Temur   bu   siyosiy   institutni   demokratlashtirish,   uning   samaradorligini   oshirish
orqali   davlat   va   fuqarolarning   ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy,   ma’naviy   manfaatlarini
ximoya qilishga intildi. Saltanatda qurultoy millat majlisi vazifasini o’tadi. Bu oliy
10
 Азамат Зиё. Ўзбек давлатчилиги тарихи. –  T .:2012. - Б.177.
11
  Амир Темур давлат бошкаруви. Ш.Ўлжаева. - Тошкент: Akademnashr, 2017. – Б.71.
11 kengashda   katta   ahamiyatga   molik   urush   va   sulh,   ma’muriy   boshqaruvga   oid   va
boshqa   masalalar   muhokama   etilgan.   Markaziy   va   mahalliy   davlat   organlari
o’rtasidagi aloqadorlikni kuchaytirishda bu siyosiy institut katta rol uynagan.
Sohibqiron   saltanatida   qurultoydan   keyingi   o’rinda   maxsus   organ   davlat
majlisi   turgan.   Ular   katta   va   kichik   kengash   deb   atalgan.   Katta   kengash   tinchlik
paytida,   Samarqandda   amir   saroyida   yuqoridagi   ko’rinishda   chaqirilgan.   Harbiy
yurishlar   paytida,   katta   janglar   oldidan   chaqiriladigan   kichik   kengashda   Amir
Temurning eng yaqin kishilari ishtiroq etgan 12
. 
Saltanatdagi   kengashlar   o’z   vazifasi   va   ahamiyatiga   kura   bir-biridan
birmuncha   farqlanib   turgan.   Ba’zi   kengashlar   o’ta   maxfiy   tarzda   o’tkazilgan   va
unda   xos   kishilargina   qatnashgan.   Azamat   Ziyo   “Amir   Temur   dargoh   qoshida
maxsus   kengash   tuzgan.   Bu   kengash   ichki   va   tashqi   siyosatning   eng   muhim
masalalari, hokimiyatning yuqori  amallariga mansabdor  shaxslar  tayinlash  hamda
boshqa   masalalarni   muhokama   qilgan” 13
  degan   fikrni   ilgari   suradi.   Biz   ham
saroyda   chaqirilgan   bunday   kengashlar   davlat   tinchligi,   xotirjamligi   va
xavfsizligini ta’minlashda muhim ahamiyat kasb etgan edi deb o’ylaymiz 14
.
“Zafarnoma”da   “Devoni   adl”,   “Devoni   kuzzot”,   “Devoni   mansab”   degan
atamalar   uchraydi.   “Devoni   adl”   va   “Devoni   kuzzot”,   o’z-o’zidan   ko’rinib
turibdiki, adliya ishlari bilan shug’ullangan. Demak, beshinchi vazir adliya ishlari
bilan mashg’ul bo’lgan. “Devoni mansab”ga kelsak, u podshox saroyida va boshqa
yerlarda   yuz   beradigan   har   qanday   voqea-hodisalardan   xabardor   bo’lib   turishi,
mansabdorlarning faoliyatini kuzatish ishlari zimmasiga yuklatilgan maxsus devon
bo’lsa   kerak.   Shunday   muassasa   G’aznaviylar,   Somoniylar,   Xorazmshoxlar
davlatida ham bo’lgan va u “devoni mushrif” deb atalgan” 15
. 
“Devoni   mushrif”   haqida   B.Axmedov   “shubxasiz,   bunday   devon   Temur   va
Temuriylar   davlatida   ham   bo’lgan”   degan   fikrni   aytadi.   Demak,   oltinchi   vazir
“devoni mansab” tepasida turgan. 
12
 Гожихонов У., Саидов А. Х. Туркий маданият назарияси. Тошкент, 1998. 1-том. - Б.176-179.
13
 Азамат Зиё. Ўзбек давлатчилиги тарихи. –  T .:2012. - Б.12 - 13.
14
  Амир Темур давлат бошкаруви. Ш.Ўлжаева. - Тошкент: Akademnashr, 2017. – Б.72.
15
  Ахмедов   Б.   Амир   Темурнинг   давлатни   идора   килиш   сиёсати   //   Амир   Темурни   ёд   этиб.   —   Тошкент:
Узбекистон, 1996. - Б.12.
12 Yana   shu   ham   ma’lumki,   o’rta   asr   feodal   davlatchilik   faoliyatida   (Amir
Temur   davlati   bundan   mustasno   emas,   albatta)   mamlakatlararo   savdo   va   elchilik
munosabatlari   ham   alohida   o’rin   tutgan.   Mazkur   yumushlarga   mas’ul   bo’lgan
muassasa “Devoni rasoil” deb atalgan. Demak, bu vazirlardan biri, yettinchisi, shu
muassasaga raxbarlik qilgan 16
.
Tadqiqotchi   Eron   safaviylaridan   tortib   shayboniylar,   ashtarxoniylar,   O’rta
Osiyo   xonliklarigacha   Amir   Temur   davlatchiligi   an’analarini   namuna   sifatida
o’zlariga   qabul   qilganliklarini   aytib   fikrini   shunday   davom   ettiradi:   “Bu
masalaning nihoyatda qizik tomoni shundaki, na XV asr turk hukmdorlari, na XVI
asr shia safaviylar tarafdorlari va na shayboniylar o’zlarini Amir Temur boshqaruvi
an’analarining   izdoshlari   va   tarafdorlari   deb   o’ylamagan.   Shunga   qaramay,   ular
G’arbda   usmonli   turk   saltanatidan   to   Hindistongacha   bo’lgan   bepoyon   chegarada
Amir   Temurni   ulug   hukmdor   sifatida   tan   olishgan   va   uning   g’oyalarini   qabul
qilishgan” 17
.   Bu   davrda   rasmiy   til   fors   tili   bo’lsa-da,   qolgan   tillarning   erkin
rivojlanishi   uchun   imkoniyat   yaratilgan,   joylardagi   milliy   urf-odatlarga   xalal
berilmagan, ularga ichki mustaqillik tavdim yetilgan 18
. 
Amir Temur davlat boshqaruvi shakli haqida X.Mamatov shunday mulohaza
bildiradi:   “Ma’lumki,   davlat   va   huquq   fanlarida   o’rta   asr   davlatlarini   boshqarish
shakli bo’yicha ilk feodal yakka xokimligiga (yakka xokimlik): 
a) tabaqali vakillik monarxiyasi; 
b)   mutloq   monarxiya   davrlariga   bo’lib   o’rganiladi.   O’zbekistan   davlati   va
huquqi   tarixida   eftaliylar   davridan   boshlab   undan   keyingi   barcha   davlatlar:   turk
xoqonlari,   saljuqiylar,   xorazmshoxlar   mutloq   hokimiyatga   ega   edi   deb   hisoblash
mumkin.   Amir   Temur   davlati   mafkurasining   negizini   islomiy   g’oyalar   tashkil
etadi.   Davlat   mafkurasiga   aylangan   bu   g’oya   umumiy,   soniy   qadriyatlarga
asoslangan   bo’lib,   u   doimo   tinchlik   va   insonparvarlikni   ilgari   suradi.
Sohibqironning milliy tarkibi juda kurama yirik saltanatida diniy, irkiy va boshqa
16
  Ахмедов   Б.   Амир   Темурнинг   давлатни   идора   килиш   сиёсати   //   Амир   Темурни   ёд   этиб.   —   Тошкент:
Узбекистон, 1996. - Б.13.
17
  Фрагнер Б.  Амир Темурнинг маъмурий  ислохотлари  ва уларнинг Урта Осиё,  Ерон  ва  Хиндистон  давлат
идораларига таъсири ... Б.14.
18
  Амир Темур давлат бошкаруви. Ш.Ўлжаева. - Тошкент: Akademnashr, 2017. – Б.73.
13 nizolarning kelib chiqmagani ham saltanat mafkurasining poydevori umuminsoniy
qadriyat   ekanligi,   sharqona   demokratiya,   bag’rikenglik   g’oyalari   mavjudligidan
dalolat beradi. Bizningcha, Amir Temur davlat apparatini tashkil etuvchi ma’muriy
tizim,  tizimlararo  va  jamiyat  o’rtasidagi   munosabatlar  mutanosib   rivojlangan,  har
birining   aniq   vazifasi   belgilangan,   qonunlar   ijrosi   ana   shu   tizim   orqali
ta’minlangan.   Mamlakatning   chekka   hududlarida   ham   qonun   ustuvorligi
o’rnatilgan. Bundan tashqari, rasmiy marosimlar, me’moriy-badiiy yechim, etik va
estetik   qoidalarga   alohida   e’tibor   berilishi   davlat   qudratini   oshirishda   muhim
omillardan sanalgan. Davlatchilik tizimidagi ushbu qoidalar milliy boshqaruvimiz
yuqori darajaga ko’tarilganligi, davlat organlari tizimini yaratishda u bilan bog’lik
har   bir   soha   e’tiborga   olingani,   o’zaro   munosabatlar   tartibga   solingani   va
muvofiqlashtirilgani, bu borada yaxlit konsepsiya yaratilganligini ko’rsatadi 19
.
19
  Амир Темур давлат бошкаруви. Ш.Ўлжаева. - Тошкент: Akademnashr, 2017. – Б.82.
14 II BOB. AMIR  TEMUR DAVLATIDAGI VAZIRLIKLAR FAOLIYATI
2.1. Amir Temur davlatidagi vazirliklar
Saltanatda   yo’z   berayotgan   voqea   va   hodisalarni   o’rganish,   ularning
faoliyatini tahlil qilish, muammolarni bartaraf etish uchun chora-tadbirlar qo’llash
vazifasi   Amir   Temurdan   maxfiy   kengashlarda   berilgan   maslaxatlarga   tayanishni
talab etgan. Kengashda har kuni va oyma-oy olingan xabarlar muhokamadan o’tib,
kamchiliklar   darxol   to’ldirilgandi.   Ular   bilan   birga   markaziy   hokimiyatda
vazirliklar muhim o’rin tutgan. 
“Temur   tuzuklari”dagi   ma’lumotlarga   ko’ra,   vazirlarning   biri   mamlakat   va
raiyat vaziri bo’lib, u davlatning muhim va kundalik ishlari, viloyatlarda yig’ilgan
hosil,   soliq-o’lponlar,   ularni   taqsimlash,   kirim-chiqimlar,   mamlakat   obodonligi,
aholining   farovonligi   masalalari   bilan   shug’ullanib,   bu   haqida   Amir   Temurga
xabar berib turgan. 
Ikkinchisi   sipoh   vaziri   bo’lib,   harbiylarning   oylik   va   boshqa   xaqlarini
urgangan,   bu   haqida   amirga   xabar   berib   turgan.   Ular   sipoh   tarqoq   xolga   tushib
qolmasligi uchun harbiylar axvolidan xabardor bo’lib turishgan. 
Uchinchisi   mulkchilik   va   soliq   ishlari   vaziri   bo’lib,   u   ulib   ketgan   va
qochganlarga   tegishli   mollarni,   kelib-ketayotganlarning   (sayyohlar   va
savdogarlarning)   mol-mulkidan   olinadigan   zakot   va   bojlarni,   mamlakat
chorvalarini,  ularning  o’tlov-yaylovlarini  boshqarib,   bularning  barisidan  yig’ilgan
daromadni   omonat   tarzida   saqlash   ishlarini   nazorat   qilgan.   G’oyib   bo’lganlar   va
o’lganlarning mol-mulkini merosxo’rlariga topshirgan. 
To’rtinchisi   saltanat   ishlarini   yurituvchi   vazir   edi.   U   butun   davlat
idoralarining kirim-chiqimlari, xazinadan sarflangan barcha xarajatlar, hatto otxona
va   saroydagi   boshqa   jonzotlarga   qilingan   xarajatlargacha   ogox   bo’lishi   lozim
bo’lgan.   Bu   vazirlikning   faoliyatini   tahlil   etib   Amir   Temur   davrida   mo'   liyaviy
siyosat yaxshi yo’lga qo’yilganiga ishonch hosil qilamiz, davlatda kirim-chiqimlar
va sarf-xarajatlar qat’iy nazorat ostida turganini anglaymiz 20
.
20
  Амир Темур давлат бошкаруви. Ш.Ўлжаева - Тошкент: Akademnashr, 2017. – Б.73.
15 Saltanatda   chegara   yerlar   va   tobe   davlatlarga   oid   uch   vazirdan   iborat   davlat
hay’ati tuzilgan, u xolisa deyilgan. Ular qaram yerlardagi moliyaviy muammolarni
va keladigan daromadlarni boshqarishgan 21
. 
Birinchi   vazir   xalqdan   olinadigan   soliqlar   undirilishini   kuzatgan   va   o’z
faoliyati   to’g’risida   markazga   hisobot   berib   turgan.   U   soliqlar   miqdori,   soliq
to’lovchining   nomini   yozib   borgan.   Tarixdan   ma’lumki,   soliqlar   davlatning
iqtisodiy   qudrati   asosidir.   Soliqlarning   xaddan   oshib   ketishi   xalqning   moddiy
axvoli yomonlashuviga sabab bo’lgan. Amir Temurning soliq siyosatini o’rganish
asnosida   uning   davlat   va   xalq   manfaatlariga   moslashtirilgani,   bu   borada   xalqga
ancha   engilliklar   yaratilganligini   tushunib   yetamiz.   Soliq   ishlari   vaziri   ham   bu
qoidaga amal qilgan xolda ish yuritgan deb xulosa yasashimiz mumkin. 
Ikkinchi  vazir  harbiy sohaga  oid ishlarni  boshqargan. U sipohga  berilgan va
berilishi lozim bo’lgan mablag’ hisob-kitobini nazorat qilgan. 
Uchinchi   vazir   daraksiz   yo’qolgan   kishilar,   kelib-ketib   yuruvchilar,
sayoxatchilar   va   savdogarlar,   xar   xil   yo’llar   bilan   yig’ilib   qolgan   hosil,   ruxiy
kasallar,   vorissizlarning   mol-mulki,   qozilar   va   shayxulislomning   hukmi   bilan
olingan   jarimalarni   tartibga   keltirgan.   “Tuzuklar”da   ushbu   vazirlik   haqida
ma’lumotlar   mavjudligiga   qaramay,   olimlarning   bu   to’g’ridagi   qarashlarida
ixtiloflar bor. 
B.Axmedov mulohazalarini keltiramiz: “Amir Temur tuzgan markaziy davlat
tizimini bor-yo’g’i yetti vazir: 
1) mamlakat va raiyat vaziri; 
2) sipoh vaziri; 
3) moliya ishlari vaziri; 
4) saltanat ishlarini yurituvchi vazir, 
beshinchi,   oltinchi,   yettinchi   vazirlar   sarhad   vazirlari   orqali   boshqargan.
Lekin ularning kim va nimaligi, ya’ni zimmasiga kanday vazifalar yuklangani aniq
emas. “Tuzuklar”da aytilishicha, bu uch vazir sarhadlar vaziri deb atalgan va tobe
mamlakatlarga   tegishli   ishlar   bilan   mashg’ul   bo’lganlar.   Xususan,   “Ular   mazkur
21
 Темур тузуклари. – Б.107.
16 yerlardagi   moliyaviy   muammolarni   va   keladigan   daromadlarni   boshqarishsin”,
deyilgan. Balkim, vaziri a’zam qaramog’ida shu ishlar bilan shug’ullanadigan uch
vazirdan iborat hay’at bo’lgandir.
B.Axmedov   Amir   Temur   davridagi   mavjud   vazirliklarni   quyidagilarga
ajratgan: 
1)   vaziri   a’zam   (Bosh   vazir),   u   saltanatning   muhim   ishlari   bilan
shug’ullangan;
2) sipoh vaziri; 
3) vazir davlat yer-mulklari, boj, zakot ishlari bilan shug’ullangan; 
4) vazir saltanat kirim-chqimlari, xazina xarajatlari bilan shug’ullangan; 
5) adliya vaziri, u Devoni kuzzotga (qozilar devoni) raxbarlik qilgan; 
6) Devoni mushrif; 
7) tashqi ishlar vaziri 22
. 
Bu   vazirlarning   barchasi   devonbegiga   bo’ysunishgan.   Azamat   Ziyo   “Temur
tuzuklari”ga   asoslanib   yetti   vazirni   misol   keltirsa-da,   manbaga   suyanib
“sakkizinchi   vazirlik   bu   adliya   vazirligidir”   degan   fikrni   ilgari   suradi 23
.   Tashqi
ishlar masalasida  esa  Azamat  Ziyo “tashqi  aloqalar, elchilar, xalqaro yozishmalar
bilan shug’ullanuvchi  xizmat  bo’lgan 24
. Aftidan, bu xizmat  ijroiya tizimida emas,
dargoh tarkibida faoliyat ko’rsatgan” degan fikrga keladi. 
Amir Temur davrida nechta vazirlik mavjud bo’lgani haqida hozircha olimlar
tomonidan bir yakunga kelinmagan bo’lsa-da, yuqorida ko’rsatilgan idoralar davlat
boshqaruvida muhim o’rin tutganini alohida ta’kidlab o’tamiz. Sohibqiron davlatni
mo’g’ullar  kabi  ulus, viloyat  va tumanlarga bo’lib boshqargan. U saltanatini  to’rt
ulusga   taqsimlab,   ularga   o’z   o’gil   va   nabiralarini   hukmdor   etib   tayinlagan.
Shuningdek,   viloyat   va   tumanlarga   ham   asosan   temuriy   shaxzodalar   va   harbiy
lashkarboshilar   raxbarlik   qilgan.   Amir   Temur   viloyat,   tumanlarga   ko’pincha
janglarda   sinalgan,   baxodirlik   ko’rsatgan   harbiylarni   siylash   uchun   suyurg’ol
22
 Азамат Зиё. Ўзбек давлатчилиги тарихи. –  T .:2012. - Б.180.
23
 Ахмедов Б. Улугбек и политическая жизн Мавераннахра в первой половине Х V  века // Из истории эпохи
Улугбека. Сб. статей. - Ташкент: Фан, 1965. - С.5-56.
24
  Амир Темур давлат бошкаруви. Ш.Ўлжаева. - Тошкент:  Akademnashr , 2017. – Б.75.
17 tariqasida   mulklar   in’om   etar,   ular   o’zlariga   tegishli   hududlarni   boshqarar   edi.
Shuning uchun ba’zi olimlar bu davrni harbiy feodalizm davri deb ataydilar. 
Hozirgi   davrda   Xalqaro   demokratik   tizim   va   yuqori   harbiy   texnikaning
qo’llanilishi   mamlakatni   harbiylashtirishga   katta   extiyoj   tug’dirmaydi.   Biroq
tarixda   mamlakat   mudofaasini   tashkillashtirish   masalasi   har   doim   dolzarb  masala
bo’lib   kelgan.   G’arb   va   Sharqda   inqirozlar,   urushlar   kuchaygan   davrda
Sohibqironning   harbiylar   orqali   davlatni   boshqarishi,   mamlakatning   mudofaaga
doimiy   shay   turishi   boshqaruvning   muham   yutuqlaridandir.   Amir   Temur
hayotligida   kuch   bilan   ushlab   turilgan   mahalliy   xokimliklar   uning   vafoti   bilan
mustaqillikka   intildi.   Bu   jarayonda   suyurg’ol   tizimi   tarqoqlikning   kuchayishiga
ta’sir ko’rsatgan bosh omillardan biri bo’lib koladi. Boshqa davlatlarning suyurg’ol
tizimi   bilan   solishtiradigan   bo’lsak   (Qadimgi   Rus,   Franklar   imperiyasi   va
boshqalar),   vaqtincha   yoki   umrbod   bo’lib   berilgan   hududlarning   aksariyatida
keyinchalik feodal tarqoqlik kelib chiqqan. Amir Temur davrida suyurg’ol o’zining
yaxshi   natijalarini   bersa-da,   ammo   u   orqali   alohida   davlatlarning   ajralib   chikib
ketishiga imkon yaratilgandi. Chunki harbiy peshqadamlik Xalqaro siyosiy nufuzni
belgilagan o’rta asrlarda harbiylarning nufuzi baland bo’lgan va ular shu yul bilan
rag’batlantirilgan 25
.
Ma’lumotlarga ko’ra, Sohibqiron o’z o’gil va nabiralariga ishonchli, sinalgan,
tajribali,   tadbirkor   kishilarni   maslaxatchi   etib   tayinlagan.   Sharafiddin   Ali   Yazdiy
yozadi:   “Xulaguxonga   taalluk   ulusni   amirzoda   Umarga   berdi   va   nishon   berib,   ol
tamga   bosti”.   “Ozarbayjon   viloyati,   Rum   va   Istanbulgacha   va   Shomu-Misrgacha
aning   hukmi   farmonida   bo’lg’ay.   Va   shaxzodalarkim,   Iroq   va   Forsda   tururlar,
aning   so’zidin   chiqmasunlar   va   aning   qurultoyida   hozir   bo’lsunlar!   Va   amirzoda
Mironshoxkim, aning atosi erdi, beklaridin va navkarlarini, bir jamoat kishini anga
berdi.   Va   ul   maxalda   amirzoda   Umarni   ijozat   berdi.   Va   amirzoda   Mironshoxni
necha   bek   bilan,   misli   Rustam,   Amir   Musa   va   Tukal   Yodgor   Barlos   va   Junaxed
Burulday   va   g’ayruxu   o’n   ming   yaxshi   kishini   yarog’i   bila   anga   berdi.   Va   hukm
qildikim,   “Aning   so’zidin   chiqmasunlar!”   Va   shaxzoda   ularga   dedikim,
25
  Амир Темур давлат бошкаруви. Ш.Ўлжаева. - Тошкент:  Akademnashr , 2017. – Б.76.
18 “Jaxonshoxbek   so’zidin   chiqmasun   va   xar   nekim,   ul   maslaxat   kursa,   aning   birla
amal   kilgaysen!”   Shaxzodaga   toju   kamar,   murassa   va   otkim,   egar-yugani   oltun
erdi,   berdi.   Va   shaxzodaga   quchub,   yuziga   o’pib,   ijozat   berdi.   Va   aning   bila
qolg’on   beklarga   nimalar   in’om   qilib,   yaxshi   so’zlar   deb,   ko’ngul   berib   ijozat
berdi.   Jaxonshoxbek   Sohibqironning   xajrida   ko’p   yiglab   zori   qildi.   Andin   so’ng
Sohibqiron   amir   Shayx   Ibroxim   va   Mardinning   Sultoni   Isa   Malik   Izziddin   va
Kustandil   Gurji   va   Tizak   va   Jolik   va   Bistom   barchani   xil’atlar   berib   va   oltun
kamarlar in’om qilib, barchani shaxzoda Umarga mulozim qildi” 26
.
Sharafiddin   Ali   Yazdiyning   fikrlaridan   xulosa   qilish   mumkinki,   Sohibqiron
janglarda,   davlat   ishlarida   toblangan,   sadoqatli,   tadbirkor,   olim   kishilarni   o’z
o’gillariga   maslaxatchi   qilib   tayinlagan   va   ular   orqali   hududlarda   boshqaruvning
xolisligini ta’minlashga intilgan. Mahalliy xokimliklarni o’ziga itoat etuvchi davlat
maslaxatchilari orqali ham nazorat qilgan 27
. 
Amir Temur davrida tashkil etilgan davlat nohiya - okruglarga, o’n mingliklar
-   tumanlar,   mingliklar   -   sazoralar,   yuzliklar   -   sadalar,   o’nliklar   dahalarga
bo’lingan 28
.   Bundan   ko’rinadiki,   mahalliy   boshqarishning   o’nliklar   tizimi   mavjud
bo’lib,   uning   asosiga   belgilangan   tartibda   Amir   Temur   qo’shini   uchun   askar
yetkazib berish vazifasi qo’yilgan 29
. 
Sohibqiron   davrida   mahalliy   boshqarish   ishlari   yaxshi   tashkillashtirilgan
bo’lib,   har   bir   viloyat,   shaxar,   tumanning   o’z   hokimi,   moliya   devoni,   qozisi,
muftiysi,   mutavallisi   va   muutasibi   bo’lgan.   Har   bir   shaxar   va   qishloqqa   kutvol,
ya’ni   komendant   tayinlangan.   Bizningcha,   ular,   bir   tomondan,   mahalliy
ma’murlarga, ikkinchi tomondan, Oliy devon ga bo’ysungan. 
Ming   chopar   xabargirlar   orqali   poytaxtga   axborot   berilgan.   Ular   davlat
sarhadlarida   yo’z   berayotgan   voqea-hodisalar   haqida   muttasil   xabar   yuborib
turganlar.   Bu   usul   kamchiliklarni   bartaraf   qilishda   muhim   ahamiyat   kasb   etgan.
Yolgon   xabar   yozganlarning   barmoqlari,   tuxmat   xabar   yozganlarning   boshi
kesilgan.   Sohibqironning   yigirma   yettita   davlatni   birlashtirgan   yirik   saltanatidagi
26
 Шарафиддин Али Яздий. Зафарнома ... Б.283.
27
  Амир Темур давлат бошкаруви. Ш.Ўлжаева. - Тошкент:  Akademnashr , 2017. – Б.77.
28
  Амир Темур давлат бошкаруви. Ш.Ўлжаева. - Тошкент: Akademnashr, 2017. – Б.76.
29
 Маматов Х.Т. «Темур тузуклари»да... - Б.105.
19 muttasil kuzatuv va xabarlar almashinuvi joylarda xaqiqat va adolat o’rnatilishiga
xizmat   qilgan.   Shuningdek,   Amir   Temurning   amr-farmonlari   ham   xabargirlar,
jarchilar   orqali   mahalliy   xokimlarga   yetkazilgan.   Davlat   boshqaruvida   mahalliy
erkin   jamoalar   va   mahalla   oqsoqollari   katta   rol   o’ynaganligini   alohida   ta’kidlab
o’tish   lozim.   Amir   Temur   boshqaruvdagi   milliy   urf-odatlar   inobatga   olib   soliqlar
yig’ish,   mahalla   tinchlik-farovonligini   saqlash,   moddiy   ta’minot   va   boshqa
masalalarda   jamoa   hamda   uni   boshqargan   mahalla   oqsoqollarining   mustaqil
fikrlarini   inobatga   olgan.   Hatto   o’zi   zabt   etgan   hududlar   ma’murlarini   ham
ko’pincha   xalq   fikrini   inobatga   olgan   xolda   mahalliy   aholi   orasidan   tayinlagan.
Amir   Temur   davlat   organlari   tizimini   tashkillashtirishda   asriy   milliy   an’analarga
tayangan va boshqaruvda qonunlar barcha hududlar uchun teng kuchga ega bo’lsa-
da, milliy hududlarga ancha keng imkoniyatlar yaratilgan, ya’ni davlat tomonidan
qaysidir   milliy   madaniyat,   jumladan,   til   zo’rlik   bilan   boshqa   hududlarga   olib
kirilmagan. O’rta Osiyoda esa turkiy til an’analarini rivojlantirishga alohida e’tibor
berilgan 30
. Turk tili an’analari, ayniqsa, Husayn Boyqaro davrida kuchaydi. Buyuk
mutafakkir   va   davlat   arbobi   Alisher   Navoiy   tomonidan   “Hamsa”   asarining
bitilishini ham Amir Temur tomonidan turkiy til rivoji uchun yaratilgan sharoitlar
natijasi   deb   aytishimiz   mumkin.   Amir   Temur   davrida   har   bir   viloyat   va   katta
shaxarlarda   adolat   uyi   tashkil   etilgan.   U   asosan   davlatga,   boshqarish   tartibiga
karshi   va   mansabdorlik   jinoyatlarini   tahlil   qilib   tegishli   chora-tadbirlarni   kurgan.
Fuqarolarning arz-dodlari va boshqa talablarini to’g’ri xal  etish davlatning asosiy
ishlaridan   bo’lgani   tufayli   boshqaruvda   bu   masalalarga   muhim   o’rin   ajratilgan.
Arz-shikoyatlar   va   ularning   natijalari   mirzolar   tomonidan   ro’yxatga   olingan,   tez-
tez   markaziy   va   mahalliy   hokimiyat   tomonidan   o’tkazilgan   taftish,   suroqlar,
shuningdek, choparlarning ma’lumotlari orqali markazda joylardagi axvol nazorat
qilib   borilgan.   Amir   Temur   davrida   bir-biriga   bo’ysunadigan,   bir-biriga
bo’ysunmaydigan   boshqaruv   organlari,   fuqarolar,   markaziy   va   mahalliy   idoralar
zftasidagi   munosabatlar   muvofiqlashtirilgan.   Temuriylar   davlatida   idora   etish
30
  Амир Темур давлат бошкаруви. Ш.Ўлжаева. - Тошкент: Академнашр, 2017. – Б.77.
20 tashkilotlarining   ixcham,   oddiy,   arzon   va   tezkorligi,   ya’ni   davlat   boshqaruvining
iqtisodiy jixatdan tejamkorligi tamoyiliga amal qilingan. 
Amir   Temur   tuzgan   ma’muriyat   oddiy,   ixcham,   tezkor   xarakatlanishga
moslangan, barcha xabarlar tez vaqt ichida saltanatning barcha yeriga yetib borgan.
Jumladan,   saroyda   chiqarilgan   qaror   va   farmonlar   munshiylar   tomonidan   darxol
kuchirilib, tezda  viloyat  va tumanlarga  jo’natilgan. Tezkor  axborot  almashinuvini
ta’minlashga yerishilgan. Bu esa yirik saltanatning eng chet joyLarida ham qonun
ustuvorligiga yerishish imkoniyatini yaratgan. 
1402-yili   Rum   zabt   etilgach,   bu   haqida   Amir   Temur:   “Munshiylar
fatxnomalar   Eronu   Turonga   noma   bitib   yibarsunlar”,   -   deb   farmon   bergan.
Sharafiddin Ali Yazdiy yozadi: “Munshiylar misli. Mavlono Shamsiddin Munshiy
va o’zga munshiylar o’lturub fatxnomalar bitib, Eronu Turonga yubordilar 31
. Va bir
fatxdoma   Sultoniyaga   xaramlarga   yubordilar   va   yana   bir   fatxnoma   Samarqandda
yubordilar   va   yana   fatxnoma   Kobul   va   Zobul   va   Sindga   yubordilar.   Yana   birini
Fors viloyatiga amirzoda Rustamga yubordilar. Turkiston va K,oshgar va Xutan va
Badaxshon   va   Xuroson   va   Xorazm   va   Mozandaron   va   Tabariston   va   G’ilon   va
Ozarbayjon   va   Iroqi   Arab   va   Iroqi   Ajam   va   Kach,   Mekron   va   Seyiston   -   barcha
viloyatlarga fatxnomalar yubordilar” 32
. 
Amir Temur davlati  bayrog’i haqida L.Keren shunday yozadi: “Amir Temur
forscha   “rosti   rusti”   “kuch   adolatda”   degan   shior   bitilgan   uch   halqadan   iborat
bayroqni o’zining tug’i etib belgiladi. Rivoyatlarga qaraganda, tug’dagi  uch doira
kurrai   zaminning   Amir   Temur   hukmronlik   qilishni   istagan   uch   qismni   bildirar,
mo’g’ul urf-odatlari bo’yicha esa o’z xojasiga omad keltiruvchi sexrli belgilardan
biri   hisoblanardi”.   Bizning   nazarimizda,   bu   uch   halqa   samo,   yer   va   suvlikni
anglatgan bo’lishi ham mumkin. 
Amir   Temur   davlati   rasmiy   an’analariga   yana   shu   narsa   xoski,   islom
boshqaruviga   asosan   uning   nomi   qo’l   ostidagi   davlatlarda   juma   va   xayit
namozlarida   xutbaga   kushib   ukitilgan.   Odatga   ko’ra,   u   yoki   bu   podshoxning
siyosiy   hukmronligi   tan   olingani   uning   nomi   xutbaga   kiritilishi   yo   kiritilmasligi
31
  Амир Темур давлат бошкаруви. Ш.Ўлжаева. - Тошкент: Академнашр, 2017. – Б.78.
32
 Шарафиддин Али Яздий. Зафарнома... - Б.262.
21 bilan   ham   belgilangan 33
.   Mansabdorlarni   yuqori   lavozimga   qo’yishda   ham   o’ziga
xos urf-odatlarga amal qilingan. Bu davr an’analariga ko’ra, mansabga tayinlangan
kishiga farmon, nishon, ol tamg’a berilgan va podshoxona to’nlar kiydirilgan. 
Sohibqiron davlatida farmonlar  yorliq deb atalgan. Ushbu  yorliq, maktub va
ruxsatnomalarda   “Temurbek”   deb   imzo   chekkan.   Rasmiy   qog’oz   va   tangalarda
“Temur Ko’ragon” so’zlari bitilgan 34
. 
Ma’lumotlarga   kura,   “Tug’ro   podshoxning   yorligi,   farmoni,   gerb,   davlat
nishonasi   bo’lib,   unda   xdrflar   bir-biriga   chirmashtirib   yozilgan.   Bunday   usulda
podshoxning nomi va laqablarini uning farmoni tepasiga bitganlar” 35
.
Saltanatda   davlat   va   mahalliy   hokimiyat   organlarining   barcha   buginlari
yagona   markazga   birlashgan,   boshqaruv   ahloqiga   katta   e’tibor   qaratilgan.   Bu
davrdagi   qonunlarda   shaxsning   mansabiga   qarab   xaq   to’lash,   mansabdorning
shaxsiy javobgarligi, sovg’alar olishi masalasi va intizomiy javobgarligiga alohida
e’tibor   berilgan.   Qurultoy,   kengash,   shoxona   qabullar   va   dabdabali   saroy
marosimlarida   o’rta   asr   davlatchiligining   o’ziga   xos   rasmiy   an’analari   mujassam
edi.   Tantanali   marosim   tartibiu   qoidalaridan   tortib   a’yonlarning   liboslarigacha
e’tiborda   turgan.   Amir   Temur   shoxona   qabul   tartiblarining   bir   qismini   qo’shni
davlatlardan qabul qilib, o’z saroyida tarakkiy ettirgan. Shuningdek, etik va estetik
qoidalarning   rasmiy   marosimlar   bilan   uyg’unlashishi   tantanalarga   ulug’vorlik   va
salobat   baxsh  etgan.  Masalan,   rasmiy marosimlarda  va saroyda  xonimlar  boshiga
shokiali   burk,   yegniga   oltin   uqa   bilan   bezatilgan   uzun   qizil   qabo   kiyar   edilar.
Kaboning yoqasi  siqib to’radigan, engsiz bo’lib, orka yetagi juda o’zunligi uchun
uni   maxsus   joriyalar   kutarib   yurishgan.   Joriyalarning   soni   ba’zan   un   besh
nafargacha   yetardi.   Ayollar   Kichik   Osiyoning   qimmatli   javoxiriyu   Isfaxon,
Multon, Ganja, Damashk, Bursa, Venesiya zargarlarining nafis zeb-ziynatlari bilan
o’zlariga oro bersalar, erkaklar noyob toshlar bilan bezatilgan qurollar va kamarlar
taqib   yurganlar.   Ispaniya   elchisi   Klavixoni   Konigil   mavzeida   bo’lib   o’tgan
shoxona   marosim,   ayniqsa,   xayratda   koldirgan.   Konigilda   10-15   ming   chodir
33
 Абдурраззок Самаркандии. Матлаъи саъдайн. - Б.461.
34
 Керен Ж.И. Амир Темур салтанати. - Б.42. 
35
 Амир Темур давлат бошкаруви. Ш.Ўлжаева. - Тошкент: Академнашр, 2017. – Б.79.
22 o’rnatilgan   bo’lib,   to’y   marosimida   saroy   axli,   vazir-vuzarolardan   tashqari
aholining   turli   tabaqa   vakillari   katnashgan.   Klavixo   mansabdor   shaxslarning
lavozimi   bo’yicha   chodirlarning   joylashtirilish   tartibi,   jixozi,   hatto   ularning
bezaklarigacha   katta   e’tibor   berilgan   yedi 36
.   Bundan   ko’rinadiki,   Amir   Temur
saltanatida   rasmiy   marosim   va  tantanalar   uchun  maxsus  me’moriy-badiiy  yechim
ishlab   chiqilgan.   Umuman   olganda,   davlat   boshqaruvi   maxsus   dastur   orqali
tashkillashtirilgan.
Manbalardagi   ma’lumotlarga   ko’ra,   Sohibqiron   hatto   o’ziga   qaram
xokimlarga   boshqaruvni   kanday   tashkillashtirish   to’g’risida   maktublar   yuborgan.
Nemis   olimi   Bert   Fragnerning   yozishicha,   ma’muriy   boshqaruvda   Amir   Temur
davrida   yangicha   diplomatik   prinsiplar   ishlab   chiqilgan.   Masalan,   Sohibqiron
farmon   chiqarishda   o’ziga   xos   uslub   yaratdi.   “Amir   Temur   tomonidan   farmonlar
chiqarish   tartibiga   qo’yilgan   talablar   uning   avlodlari   tomonidan   ham   qabul
qilingan. Bunga bir qator temuriy hukmdorlar, masalan, Shoxrux mirzo, Abu Said
mirzo tomonidan chiqarilgan va asl nusxada saqlanib qolgan ko’plab xujjatlar asos
bo’la   oladi.   Farbiy   Eron   va   Sharqiy   Anatoliyadagi   qoraquyunli   hamda   okkuyunli
turkman   hukmdorlari   Amir   Temur   va   uning   avlodlariga   dushmanlik   ruxida
bo’lsalar   ham,   farmonlar   chiqarishda   Amir   Temur   uslubini   tuliq   qo’llaganliklari
alohida   diqqatga   sazovordir.   Bu   turkman   hukmdorlarining   Xuroson   va
Transoksaniyadagi  temuriylarga dushman sifatida qaramay, balki Temur shaxsida
shakllangan hukmdor namunasini tan olganliklaridan dalolat beradi” 37
.
36
 Муҳаммаджонов. Р. Темур ва Темурийлар салтанати ... Б.34.
37
  Фрагнер Б.  Амир Темурнинг маъмурий  ислохотлари  ва уларнинг Урта Осиё,  Ерон  ва  Хиндистон  давлат
идораларига таъсири ... Б. 13 - 14.
23 2.2.  Mamlakat boshqaruvida qurultoyning o’rni  
Ma’lumki, qurultoylar kadimdan davlat boshqaruvining muhim bo’g’inlaridan
biri   hisoblangan.   Ular   o’z   davrida   jamiyat   va   davlat   o’rtasidagi   munosabatlarni
yaxshilashga   xizmat   qilgan.   Qurultoyda   eng   muhim   masalalar,   jumladan,   o’zga
davlatlarga   urush   qilish,   tinchlik   o’rnatish   yoki   davlat   boshqaruviga   oid   boshqa
muhim ishlar xal etilgan. Bundan ko’rinadiki, qadimiy boshqaruv an’analarimizga
muvofiq,   davlat   raxbari   biror   muhim   ishni   va   o’zgarishlarni   boshlashdan   avval
xalq vakillari bilan kengashish, masalaning yechimida biror xato va adolatsizlikka
yo’l   qo’ymaslik   uchun   oliy   darajadagi   kengashda   muammolarni   hal   etgan.   Biz
qadimgi   qurultoylar   tarixini   mushoxada   etarkanmiz,   ular   bugungi   parlament
tizimining   dastlabki   tajribalari   ekanligiga   ishonch   hosil   qilamiz.   To’g’ri,
qurultoylar mo’g’ullar va boshqa xalqlar davlat boshqaruvida xam mavjud bo’lgan,
ammo   bu   siyosiy   institut   bizning   tarixda   muham   o’rin   tutgan.   Oqsoqollar   yigini,
harbiy   demokratiya,   ularning   rivojlangan   bosqichi   qurultoy   kabi   siyosiy
institutlarning   o’tmishdagi   faoliyati   fikrimizga   dalildir.   Mazkur   tarixiy   jarayonlar
tahlili   bugungi   parlamentimiz   tarixi   ming   yilliklarga   borib   taqalishi,   u   bugungi
kunda   takomillashib,   Xalqaro   tajribalar   bilan   boyitilgani   haqida   xulosa
chiqarishimizga   imkon   beradi.   O’rta   asrlarning   muhim   siyosiy   institutlaridan
hisoblangan qurultoylarning Amir Temur davrida kanday makomga ega bo’lgani,
uning davlat va jamiyat  xdyotidagi axamiyatini  ko’rsatib berish maqsadida ushbu
mavzuga aloxdda bo’lim ajratdik. K^adimiy udumlarimizga kura, davlat raxbarlari
qurultoyda   saylangan   va   ular   ok   kigiz   ustiga   o’tkazilib   yuqoriga   kutarilgan.   Oq
kigizning   to’rt   uchini   eng   nufuzli   amaldorlar   va   diniy   rahnamolargina   ko’tarish
huquqiga   ega   bo’lgan.   Ushbu   udumlar   bajarilgan   taqdirdagina   shaxsning
xokimiyati   qonuniy   hisoblangan.   Sohibqiron   ham   o’zining   davlat   hokimiyatini
qurultoy orqali mustaxkamlagan 38
. 
U 1370-yil 8-aprelda qurultoyda amir etib saylangan va o’sha davrdagi odatga
muvofiq   oq   kigiz   ustiga   o’tkazilib   yuqori   ko’tarilgan.   Unga   diniy   rahnamosi
Sayyid   Baraka   oq   fotixa   bergan,   hukmdorlik   nishoni   tug’,   nog’ora   va   bayroq
38
  Амир Темур давлат бошкаруви. Ш.Ўлжаева. - Тошкент: Академнашр, 2017. – Б.83.
24 topshirgan.   O’sha   kundan   e’tiboran   Amir   Temur   butun   Movarounnaxrning
qonuniy   hukmdori   amiri   hisoblangan.   Amir   Temur   saltanatidagi   qurultoy   oliy
tabaqa vakillarining kengashi edi. Mantiqan olib qaraganda, shunday bo’lishi ham
kerak.   Negaki   yirik   saltanatda   ommani   yig’ishni   tashkillashtirish,   shuningdek,
masalani   tartib   bilan   xal   qilishning   iloji   yo’q.   Shu   tufayli   hududlarning   vakillari
ma’murlar, harbiy boshliqlar va olimlar qurultoyda qatnashib, mamlakat hayotidan
boxabar   bo’lishgan.   Qurultoyda   qabul   qilingan   qarorlar   asosida   farmonlar
chiqarilgan,   ular   zudlik   bilan   munshiylar   tomonidan   ko’paytirilib,   mamlakatning
eng   chekka   joylarigacha   jarchilar,   choparlar   orqali   yetkazilgan.   O’sha   davrdagi
muhim   qaror   va   farmoyishlar,   bir   tomondan,   ma’murlar,   ikkinchi   tomondan,
xabargirlar   orqali   keng   ommaga   yetkazilgan.   Bo’layotgan   o’zgarishlardan   xalq
ommasi   xabarsiz   qolmagan.   Ommaviy   axborot   vositalari   bo’lmagan   va   transport
cheklangan o’rta asrlarda axborot kommunikatsiyasining yaxshi  yo’lga qo’yilgani
mamlakat   taraqqiyotida   muhim   omil   edi.   Amir   Temurning   saltanatni   siyosiy   va
iqtisodiy   jixatdan   mustaxkamlash,   davlat   ahamiyatiga   molik   masalalarni
muhokama qilish hamda tadbiru choralar belgilab olish maqsadida qurultoylar va
kengashlar   utkazishga   katta   ahamiyat   bergani   haqida   tarix   saxifalarida   ko’plab
ma’lumotlar mavjud. Ularga kura, Temur tomonidan Qarshi, Samarqand, Qorabog’
va   boshqa   joylarda   o’tkazilgan   qator   qurultoy   hamda   kengashlarda   shaxzodalar,
davlat   ma’murlari,   harbiy   boshliqlar,   ulamolar   va   mulkdor   zodagonlar   vakillari
qatnashganlar.   Oliy   darajadagi   bunday   yig’inlarda   mamlakatning   iqtisodiy   va
harbiy axvoliga oid eng muhim masalalar muhokama etilar, zarur ishlarni bajarish
to’g’risida  qarorlar   qabul   qilinib,  tadbirlar  belgilanar   edi. Davlat  ahamiyatiga  ega
har   bir   masalani   xal   etishda   Temur   shu   sohaning   bilimdonlari   va   olimlar   bilan
maslaxatlashar edi 39
.
Bundan   ko’rinadiki,   Amir   Temur   qurultoy   qaroriga   tayanishni   davlat
boshqaruvidagi eng adolatli yo’l deb tushungan. U qurultoyni faollashtirish orqali
turkiy   davlatchilik   asoslarini   takomillashtirgan.   Manbalardagi   ma’lumotlar
39
 Амир Темур давлат бошкаруви. Ш.Ўлжаева. - Тошкент: Академнашр, 2017. – Б.84.
25 rivojlangan o’rta asrlarda qurultoyning milliy davlatchiligimizdagi eng gurkiragan
davri Amir Temur davriga to’g’ri keladi deb xulosa chiqarishimizga imkon beradi.
Biz   Amir   Temur   tomonidan   chiqarilgan   hamma   muham   farmon   va   qarorlar
qurultoyda muhokama etilgan degan fikrdan yiroqmiz. Mutloq monarxiya tizimida
bunday bo’lishi mumkin emas, ammo eng muhim masalalar va davlat ahamiyatiga
molik   asosiy   boshqaruv   yo’nalishlari   qurultoylarda   ko’rib   chiqilgani   diqqatga
sazovordir. Yuqorida guvoxi bo’lganimizdek, qurultoy o’z davrining oliy maslaxat
kengashi   va   vakillik   tashkiloti   hisoblangan.   Mamlakatda   qonunlar   ustuvorligini
ta’minlashga   yerishgan   Sohibqiron  qurultoysiz   ham   davlatni   boshqarishi   mumkin
yedi, ammo u xalq manfaati va farovonligini ta’minlash uchun vakillar majlisining
fikri   va   xoxishini   inobatga   olgan.   Chunki   uning   davlat   boshqaruvidagi   asosiy
maqsadi zo’rlik bilan xalqni o’z hukmi ostida ushlab turish emas, balki davlat  va
xalq birligi, ularning farovonligini ta’minlashga qaratilgan edi. Albatta, bu jixatlar
o’sha davrdagi davlatchilik an’analarini takomillashtirishda muhim ahamiyat kasb
etgan 40
.
40
  Амир Темур давлат бошкаруви. Ш.Ўлжаева. - Тошкент: Академнашр, 2017. – Б.88.
26 XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   bu   kurs   ishi   davomida   Amir   Temur   saltanatida
markaziy   va   mahalliy   boshqaruv   tizimi,   qurultoy,   uning   davlatchilikni
mustaxkamlashdagi   urni,   mansab   (lavozim)   va   unvonlar   tahlil   etildi.
Tadqiqotlardan   shunday   xulosaga   kelish   mumkinki,   saltanatda   tashkil   etilgan
markaziy   va   mahalliy   boshqaruv   tizimi   davlatning   yaxlitligi,   hukmdor
hokimiyatining   kuch-qudratini   saqlash,   qonunlarning   ijrosini   ta’minlash,
davlatning   o'z   oldiga   qo'ygan   maqsad   va   vazifalarini   amalga   oshirishda   muxim
ahamiyat   kasb   etgan.   Saroyda   devonbegi,   vazir   va   boshqa   mansabu   unvonlar
mavjud bo’lib, ular  ijro etuvchi  hokimiyatni  o'zida  mujassam  etgan. Amir  Temur
saltanatini   to’rt   ulusga   bo’lib,   ularga   o’z   o’gil   va   nabiralarini   hukmdor   etib
tayinlagan.
Sohibqiron mamlakatni  mo’g’ullar kabi  ulus, viloyat va tumanlarga bo’lgan.
Viloyat   va   tumanlarga   ham   asosan   temuriy   shaxzodalar,   shuningdek,   harbiy
lashkarboshilar   raxbarlik   qilishgan.   Amir   Temur   viloyat,   tumanlarga   kupincha
mamlakat   xayotida   katta   o’rin   tutgan   olimlar,   janglarda   sinalgan,   baxodirlik
ko’rsatgan   harbiylarni   tayinlagan.   Darbiy   zodagonlarning   davlat   boshqaruvida
ishtirok etishi o’rta asrlarda harbiy feodalizm bosqichi rivojlanganligini ko’rsatadi.
Bunda   harbiy   va   fuqarolik   hokimiyati   uyg’unligi   ta’minlagan   edi.   Sohibqiron
janglarda,   davlat   ishlarida   toblangan,   sadoqatli,   tadbirkor,   olim   kishilarni   o’z
o’gillariga   maslaxatchi   qilib   tayinlagan   va   ular   orqali   hududlarda   boshqaruvning
xolisligini ta’minlashga intilgan. Amir Temur davrida mahalliy boshqarish ishlari
yaxshi   tashkillashtirilgan   bulib,   har   bir   viloyat,   shaxar,   tumanning   o’z   hokimi,
moliya  devoni,  qozisi,  muftiysi,  mutavalliysi  va   mutasibi   bo’lgan.   Har  bir   shaxar
va qishloqqa kutvol, ya’ni komendant tayinlangan. Saltanat boshqaruvida mahalliy
erkin   jamoalar   va   mahalla   oqsoqollari   katta   rol   o’ynaganligini   alohida   ta’kidlab
o’tish   lozim.   U   boshqaruvda   milliy   urf-odatlarni   inobatga   olib,   soliqlar   yigish,
tinchlik-farovonlikni   saqlash,   moddiy   ta’minot   va   boshqa   masalalarda   jamoa
hamda   uni   boshqargan   mahalla   oqsoqollarining   fikrlarini   inobatga   olgan.
Yuqoridagilardan ko’rinadiki, Amir Temur saltanatida Devon va undagi vazirliklar
27 barcha   bo’g’inlari   yagona   markazga   birlashgan.   Tantanali   marosim   tartib-
qoidalaridan tortib a’yonlarning liboslarigacha katta e’tibor berilgan.
Qisqa   qilib   aytganda,   Amir   Temurning   davlat   rahbari   sifatida   o’zi   tuzgan
davlat taraqqiyotida bemisl o’rni bor. Ushbu saboqlar “davlat boshlig’i mukammal
davlat   qurishning   muhim   vositasi   bo’lib,   u   davlat   ijtimoiy-siyosiy   organizmining
yuragi   hisoblangan   va   barcha   olib   borilgan   islohotlar   bevosita   Amir   Temurning
rahbarlik salohiyati orqali amalga oshirilgan. Bu noyob iqtidor   va fidoiylik Amir
Temur   siyosiy   mavqeining   mustahkamlanishiga   zamin   bo’lib   xizmat   qilgan”,–
degan xulosaga kelishimizga asos bo’ladi.
28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
Rahbariy adabiyotlar:
1. Каримов   И . А .   Биз   келажагимизни   ўз   қўлимиз   билан   қурамиз .   -   Т .:7.   -
Тошкент :  Ўзбекистон , 1999.
2. Каримов   И . А .   Ўзбекистон   мустақилликка   эришиш   остонасида .- Т .:
Ўзбекистон , 2011.
3. Мирзиёев   Ш .   М .   Танқидий   таҳлил ,   қатъий - интизом   ва   шахсий
жавобгарлик   -   ҳар   бир   раҳбар   фаолиятининг   кундалик   қоидаси   боълиши
керак . -  Т .: Ў збекистон , 2017.
Asosiy adabiyotlar:
1. Абдурраззок   Самаркандии .  Матлаъи   саъдайн .
2. Азамат Зиё. Ўзбек давлатчилиги тарихи. –  T .:2012.
3. Амир   Темур   давлат   бошкаруви.   Ш.Ўлжаева.   -   Тошкент:   Akademnashr,
2017.
4. Ахмедов   Б.   Амир   Темурнинг   давлатни   идора   килиш   сиёсати   //   Амир
Темурни ёд этиб. — Тошкент: Узбекистон, 1996.
5. Гожихонов У., Саидов А. Х. Туркий маданият назарияси. Тошкент, 1998.
1-том.
6. Ибн   Арабшоҳ.   Ажоиб   ал–мақдур   фи   тарихи   Таймур   /   Сўз   боши,   араб
тилидан таржима ва изоҳлар муаллифи У.Уватов. 2 жилдли. –   Тошкент:
Меҳнат, 1992.  
7. Керен Ж.И. Амир Темур салтанати.
8. Маматов Х.Т. Темур тузуклари.
9. Муҳаммаджонов. Р. Темур ва Темуийлар салтанати.
10.   Ртвеладзе   Э.В.,   Саидов   А.Х.   Амир   Темур   в   зеркале   мировой   науки.   -
Ташкент: Мир экономики и права, 1999.
11.  Темур тузуклари / Форсчадан Алихон Соғуний ва Ҳабибулло Кароматов
таржимаси.   Сўзбоши   ва   изоҳлар,   умумий   таҳрир   академик
Б.Аҳмедовники. –  Тошкент: Адабиёт ва санъат, 1996. 
29 12.   Фрагнер   Б.   Амир   Темурнинг   маъмурий   ислохотлари   ва   уларнинг   Урта
Осиё, Ерон ва Хиндистон давлат идораларига таъсири.
13.   Хондамир.   Хабиб   ас-сияр.   ЎзР   ФА   Шарқшунослик   институтининг
тошбосмалар жамғармаси. Инв.
14.     Хукхэм   X.   Властитель   семи   созвездий   /   Пер.   с   англ.   Г.Хидоятова.   -
Ташкент: Адолат. 1995
15.   Шарафиддин Али Яздий. Зафарнома.
Internet ma’lumotlari:
ҳттпс    ://    хс    .   уз    /   уз    /   пост    /   соҳибқирон    -   амир    -   темур    -   адолатли    -   ҳукмдор    -   ва    -   юксак    -   манавият    -   эгаси   
30

Amir Temur davlatida devon – vazirlar faoliyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский