Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 26.7KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 11 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Behruzbek Matyoqubov

Ro'yxatga olish sanasi 11 Yanvar 2025

2 Sotish

Arab tarixchilari nigohida o'lkamiz

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA  O‘RTA MAXSUS
TA’LIM VAZIRLIGI
Mustaqil ish
Mavzu: “Arab tarixchilari
nigohida o’lkamiz” 
Tayyorladi: _________________________
Sana: ______________________________
Fakultet: “__________________________” 
Yo’nalish: “_________________________” 
Guruh: _____________________________
1 Mundarija
1. Kirish…………………………………………..………………..3
2. Asosiy
2.1 Arab tarixchilari asarlarida Markaziy Osiyo: ilm-fan va 
madaniyatni yoritish  ………………..…….……………….5
2.2 Siyosiy voqealar va ijtimoiy hayot arab tarixchilari 
nigohida …..……………………………….……………  ..8
2.3 Arab tarixchilari yozuvlarida ilm-fan, ma’rifat va 
madaniyat …………………………………………………11
3. Xulosa………………………………………….……………….13
4. Foydalanilgan adabiyotlar…………………….………………16
2 Kirish
Tarix – insoniyat o‘tgan yo‘llarni o‘rganish, o‘tmishdan saboq olish va 
kelajak uchun yo‘l ko‘rsatadigan bilimlar xazinasi bo‘lib, har bir 
xalqning o‘z madaniyati va tamaddunini anglashida muhim ahamiyat 
kasb etadi. Markaziy Osiyo kabi boy tarixiy va madaniy merosga ega 
bo‘lgan hududlar ayniqsa diqqatga sazovordir. Bu mintaqa qadimdan 
savdo, ilm-fan va madaniyat chorrahasida joylashgani sababli, 
dunyoning turli mintaqalaridan kelgan olimlar, sayyohlar va tarixchilar 
tomonidan alohida qiziqish bilan o‘rganib kelingan. Arab tarixchilari 
ham o‘z davrlarida bu mintaqaga katta e’tibor qaratib, o‘lkamizning 
ijtimoiy-siyosiy, madaniy va iqtisodiy hayotiga oid qimmatli 
ma’lumotlarni qoldirganlar.
Arab tarixchilari yozuvlarida Markaziy Osiyo xalqlarining hayoti, 
madaniyati va Islom sivilizatsiyasi bilan aloqalari keng yoritilgan. Bu 
tarixchilar o‘z davrida mintaqamizni dunyo sivilizatsiyasining markaziy 
qismlaridan biri sifatida ta’riflab, uning boy tabiiy resurslari, ilmiy 
salohiyati va madaniy o‘ziga xosliklarini tasvirlab berganlar. Masalan, 
al-Tabariy, al-Mas’udiy, Ibn Xaldun, al-Balazuriy, Ibn Battuta kabi 
mashhur tarixchilar o‘z asarlarida Samarqand, Buxoro, Xiva kabi 
shaharlarga alohida e’tibor qaratib, ularning taraqqiyoti, ulug‘ allomalar,
olimlar va shoirlarning faoliyati haqida qimmatli ma’lumotlar 
qoldirishgan.
Bu asarlar bugungi kun tarixshunoslari uchun beqiyos xazinadir. Ular 
nafaqat tarixiy voqealarning xolis ifodasini beradi, balki arab 
olimlarining dunyoqarashi va ularning o‘z davri madaniy va diniy 
kontekstini ham ochib beradi. Ular o‘lkamizda ilm-fan, falsafa va din 
sohalaridagi taraqqiyotni yoritish bilan birga, o‘sha davrning siyosiy 
jarayonlari va ijtimoiy hayoti haqida ham muhim dalillarni taqdim etgan.
Shu sababli, arab tarixchilari nigohida Markaziy Osiyoni o‘rganish, bu 
hudud tarixining o‘ziga xos jihatlarini tushunish uchun bebaho 
imkoniyatdir.
Markaziy Osiyo o‘zining boy tarixiy merosi bilan jahon tarixida o‘ziga 
xos mavqega ega. Bu hududda qadim zamonlardan beri Buyuk ipak 
yo‘li orqali turli sivilizatsiyalar o‘rtasida madaniy va iqtisodiy aloqalar 
3 shakllangan. Arab tarixchilarining yozuvlariga ko‘ra, Samarqand va 
Buxoro kabi shaharlar nafaqat iqtisodiy markazlar, balki Islom 
dunyosining muhim ilmiy va madaniy o‘choqlari bo‘lib xizmat qilgan. 
Ulug‘ mutafakkirlar va olimlar yetishib chiqqan bu yerlar arab dunyosi 
ilm-fani va madaniyatiga ulkan hissa qo‘shgan.
Arab tarixchilari mintaqamizni Islom dinining tarqalishi va 
rivojlanishidagi muhim markaz sifatida ta’riflaydilar. Masalan, al-
Mas’udiy o‘zining asarlarida Markaziy Osiyo xalqlarining Islomni qabul
qilishi, uning ijtimoiy va madaniy hayotga ta’siri haqida ma’lumot 
beradi. Ibn Xaldun esa ushbu hududning iqtisodiy imkoniyatlari, savdo-
sotiq aloqalari va ijtimoiy tuzumi haqida batafsil ma’lumot bergan.
Mazkur mavzuni o‘rganishning bugungi kundagi ahamiyati beqiyosdir. 
Arab tarixchilari tomonidan qoldirilgan asarlar nafaqat o‘tmishimiz 
haqida qimmatli ma’lumotlarni ochib beradi, balki milliy o‘zlikni 
anglash va dunyo madaniyati bilan bo‘lgan aloqalarni chuqurroq 
tushunishga ham yordam beradi. Ushbu ma’lumotlar orqali 
o‘lkamizning Islom dunyosidagi o‘rni, ilmiy va madaniy yutuqlari, 
shuningdek, tarixiy jarayonlarining o‘ziga xos tomonlari haqida 
to‘liqroq tasavvurga ega bo‘lamiz.
Ushbu mustaqil ish doirasida arab tarixchilari asarlarida aks etgan 
o‘lkamizga oid ma’lumotlar tahlil qilinadi. Xususan, bu ma’lumotlar 
o‘tmishdagi ijtimoiy, siyosiy va madaniy jarayonlarni o‘rganish va 
ularning bugungi kundagi ahamiyatini ochib berishga qaratiladi. Shu 
orqali nafaqat tarixiy faktlarni yoritish, balki ularning mintaqamiz 
rivojlanishiga qanday ta’sir ko‘rsatganini tahlil qilish ham ko‘zda 
tutiladi.
Markaziy Osiyo arab tarixchilari nigohida dunyo tamadduniga qo‘shgan 
hissasini anglashga xizmat qiluvchi ulkan xazinadir. Shu sababli, ushbu 
mavzuni o‘rganish orqali biz nafaqat o‘tmishimizni yaxshiroq bilib 
olamiz, balki milliy va global tarixda o‘z o‘rnimizni aniqroq tushunish 
imkoniyatiga ega bo‘lamiz.
4 2.1 Arab tarixchilari asarlarida Markaziy Osiyo: ilm-fan va
madaniyatni yoritish
Markaziy Osiyo tarix davomida ilm-fan va madaniyatning ulug‘vor 
markazi sifatida tanilgan. Bu hududdagi shaharlar qadimdan savdo va 
ilmiy faoliyatning chorrahasida joylashgani sababli, ular arab 
tarixchilarining asarlarida alohida o‘rin egallagan. Arab dunyosida 
o‘lkamizni ilmiy va madaniy jihatdan yuksak darajada tasvirlash o‘sha 
davrda mavjud bo‘lgan mintaqaning boyliklari, ilmiy salohiyati va 
madaniyatining keng tarqalganligini ko‘rsatadi.
Arab tarixchilarining Markaziy Osiyo ilmiy markazlariga e’tibori
Arab tarixchilari, xususan, al-Mas’udiy, al-Tabariy, va al-Balazuriy 
asarlarida Samarqand, Buxoro va boshqa shaharlarning ilmiy hayoti 
haqida ko‘plab ma’lumotlar uchraydi. Ular o‘z yozuvlarida bu 
shaharlarni nafaqat ilm-fan o‘choqlari, balki madaniy aloqalar va savdo 
markazlari sifatida tasvirlashgan. Masalan, al-Mas’udiy Samarqandni 
"Yerdagi eng maftunkor shaharlardan biri, ilm va san’at markazi" deb 
ta’riflagan. Ushbu ta’rifdan ko‘rinadiki, Samarqand nafaqat geografik 
joylashuvi, balki undagi bilim olishga bo‘lgan qiziqish va ilmiy 
inshootlari bilan ham dunyo ahlini o‘ziga jalb qilgan.
Al-Balazuriy esa o‘zining “Fotuh al-Buldan” asarida Markaziy 
Osiyoning qadimgi shaharlarini tasvirlar ekan, ularning xalqaro savdoda 
tutgan o‘rniga va bu hududlarda faoliyat yuritgan olimlarning ilm-fanga 
qo‘shgan hissasiga alohida urg‘u beradi. U Samarqandni astronomlar va 
matematiklar o‘chog‘i deb atagan va bu yerda qadimiy rasadxonalar 
faoliyati haqida qaydlar qoldirgan.
Samarqand va Buxoroning ilm-fan rivojidagi o‘rni
Samarqand va Buxoro shaharlari arab tarixchilarining asarlarida doimo 
yetakchi o‘rinlarni egallab kelgan. Samarqanddagi ilmiy maktablar va 
rasadxonalar o‘z davrida noyob bo‘lib, ularda matematik, astronom va 
faylasuflar ishlagan. Samarqand, shuningdek, qog‘oz ishlab chiqarish 
bo‘yicha mashhur bo‘lgan. Arab tarixchilari yozuvlariga ko‘ra, 
Samarqandda ishlab chiqarilgan qog‘oz sifati bilan butun musulmon 
dunyosida mashhur bo‘lgan. Bu esa ilm-fanning rivojlanishiga katta 
5 hissa qo‘shgan, chunki qog‘oz ishlab chiqarish kitoblar va ilmiy 
asarlarni keng tarqatishga imkon yaratgan.
Buxoro esa ko‘proq diniy ilm-fan markazi sifatida tanilgan. Bu shahar 
huquqshunoslik, hadis va tafsir ilmlari bo‘yicha mashhur bo‘lgan. Al-
Tabariy o‘z yozuvlarida Buxoroni "fiqh ilmida tengi yo‘q shahar" deb 
atagan. Shuningdek, Buxoro diniy ilmlarning yirik markazlaridan biri 
bo‘lib, u yerda o‘qitilgan bilimlar musulmon dunyosining turli 
mintaqalariga tarqalgan.
O‘lkamiz allomalari va ularning arab dunyosiga ta’siri
Markaziy Osiyo tarixida ilm-fan va madaniyat rivojiga ulkan hissa 
qo‘shgan allomalar arab tarixchilarining asarlarida alohida o‘rin tutadi. 
Al-Xorazmiy, al-Farg‘oniy, Ibn Sino kabi buyuk olimlar nafaqat 
musulmon dunyosida, balki Yevropa ilm-fanida ham o‘chmas iz 
qoldirgan.
Al-Xorazmiy  arab matematika ilmining asoschisi sifatida tanilgan. U 
algebra faniga asos solgan va uning “Hisob al-jabr val-muqobala” asari 
bugungi kundagi matematik hisob-kitobning asosini tashkil etadi. Al-
Xorazmiyning kashfiyotlari haqida arab tarixchilari keng yozib, uni “al-
Mu’allim al-Awwal” (birinchi muallim) deb atashgan.
Al-Farg‘oniy  esa astronomiya sohasida ulkan kashfiyotlar qilgan. Uning
“Samoviy harakatlar asoslari” asari asrlar davomida o‘rganilgan va bu 
ilmiy asar Yevropaning yirik astronomik kashfiyotlariga asos bo‘lgan. 
Arab tarixchilari al-Farg‘oniyni “Yulduzlar olimi” deb e’zozlashgan.
Ibn Sino  – bu shunchaki olim emas, balki o‘z davrining eng buyuk 
mutafakkiri va tabibi. Uning “Tib qonunlari” kitobi arab dunyosida 
shifokorlik san’atining asosi bo‘lgan. Ibn Sinoning falsafa va tibbiyot 
bo‘yicha ishlari arab tarixchilarida chuqur taassurot qoldirgan va u 
“Shayx ur-Rais” (olimlar rahnamosi) unvoniga sazovor bo‘lgan.
Arab tarixchilari tomonidan o‘lkamiz ilmiy merosiga berilgan baho
Arab tarixchilari o‘lkamiz ilm-fan va madaniyatiga yuksak baho 
berishgan. Ularning yozuvlariga ko‘ra, Markaziy Osiyo allomalari 
nafaqat o‘z mintaqasida, balki dunyo miqyosida ilm-fan rivojiga katta 
hissa qo‘shgan. Arab tarixchilari yozgan asarlar bugungi kun 
6 tarixshunosligi uchun beqiyos ahamiyatga ega. Chunki ular o‘sha davr 
mintaqasining ilmiy va madaniy yutuqlarini o‘z davrining talablari va 
dunyoqarashi doirasida tasvirlagan.
Arab tarixchilari yozuvlarida aks etgan Markaziy Osiyo ilm-fani va 
madaniyati nafaqat o‘tmishimizga bo‘lgan qiziqishni oshiradi, balki 
mintaqamizning jahon sivilizatsiyasiga qo‘shgan hissasini yanada 
chuqurroq anglash imkonini beradi.  Samarqand va Buxoroning madaniy 
va ilmiy markaz sifatidagi roli, shuningdek, al-Xorazmiy, al-Farg‘oniy 
va Ibn Sino kabi allomalar faoliyati o‘z davrida dunyo ilm-fanining 
rivojlanishiga ulkan hissa qo‘shgan. Arab tarixchilari yozuvlari orqali bu
yutuqlar bugungi kunda ham milliy o‘zlikni anglashda va xalqimizning 
boy madaniy merosini kengroq targ‘ib qilishda muhim o‘rin tutadi.
7 2.2 Siyosiy voqealar va ijtimoiy hayot arab tarixchilari nigohida
Markaziy Osiyodagi siyosiy tuzum va arab xalifaligi bilan aloqalar
Markaziy Osiyo geografik jihatdan Osiyo va Yevropa o‘rtasidagi muhim
chorrahada joylashgan bo‘lib, qadimdan buyuk davlatlarning diqqat 
markazida bo‘lgan. Arab xalifaligi VII asrda Islom dinini tarqatish va 
hududlarni kengaytirish maqsadida Markaziy Osiyoga kirib kelganida, 
bu yerda mavjud bo‘lgan siyosiy tuzum ularga qarshi katta qarshilik 
ko‘rsatgan.  Arab tarixchilari, xususan, al-Balazuriy va al-Tabariy 
asarlarida bu davr haqida batafsil ma’lumotlar uchraydi.
Arab tarixchilari yozuvlarida Markaziy Osiyoning turli siyosiy 
tuzilmalarini tavsiflashga alohida e’tibor qaratilgan. Masalan, Xorazm, 
Sug‘d va Farg‘ona kabi hududlarda shakllangan mustaqil davlatlar o‘z 
boshqaruv tizimiga ega bo‘lib, arablar tomonidan "muluk at-tavoyif" 
(kichik podshohliklar) deb atalgan. Bu davlatlar kuchli mudofaa tizimiga
ega bo‘lib, Islom xalifaligi tomonidan olib borilgan harbiy yurishlarga 
qarshi qattiq kurash olib borgan. Al-Balazuriy o‘zining “Fotuh al-
Buldan” (Hududlarning fath qilinishi) asarida Markaziy Osiyo 
xalqlarining jasorati va arab lashkarlariga qarshi ko‘rsatgan 
qarshiliklarini batafsil yoritadi.
Masalan, Qutayba ibn Muslim boshchiligidagi arab qo‘shinlari 
tomonidan Samarqand va Buxoroning bosib olinishi arab tarixchilari 
tomonidan keng yoritilgan. Al-Tabariy Samarqandning arablar 
tomonidan zabt etilishini nafaqat harbiy g‘alaba sifatida, balki bu 
hududda Islom dinining tarqalishida muhim qadam deb baholaydi. Arab 
tarixchilari yozuvlariga ko‘ra, Islom xalifaligi o‘zining siyosiy ta’sirini 
oshirish bilan birga, bu hududda iqtisodiy va madaniy taraqqiyotga ham 
katta hissa qo‘shgan.
Mahalliy hokimiyat va aholi o‘rtasidagi munosabatlar
Markaziy Osiyoda arablar hukmronligi o‘rnatilganidan so‘ng, mahalliy 
hokimiyat va aholi o‘rtasidagi munosabatlar haqida arab tarixchilarining 
asarlarida turlicha tasvirlar uchraydi. Al-Mas’udiy yozuvlariga ko‘ra, 
arablar tomonidan bosib olingan hududlarda mahalliy hokimiyat 
vakillari Islom dinini qabul qilganidan so‘ng, ular xalifalikning siyosiy 
8 tizimiga kiritilgan. Biroq, mahalliy hokimiyat va arab ma’muriyati 
o‘rtasidagi munosabatlar har doim ham tinch bo‘lmagan.
Mahalliy aholining arablar tomonidan joriy qilingan soliqlarga nisbatan 
noroziligi arab tarixchilari yozuvlarida keng yoritilgan. Masalan, al-
Balazuriy va al-Tabariy asarlarida Sug‘diylar va boshqa mahalliy 
xalqlarning arab ma’muriyatiga qarshi qo‘zg‘olonlari haqida so‘z 
yuritiladi. Arab tarixchilari bu qo‘zg‘olonlarni mahalliy aholining o‘z 
erkinligini saqlab qolish yo‘lidagi jasur urinishlari deb baholashgan. Shu
bilan birga, al-Muqaddasiy kabi geograf-olimlar yozuvlarida, Islom 
dinini qabul qilgan mahalliy hokimiyatlar va arab boshqaruvchilari 
o‘rtasidagi munosabatlar tinchlik va hamkorlik asosida kechgani qayd 
etilgan.
Aholi turmushi ham arab tarixchilarining asarlarida o‘z aksini topgan. 
Ular mahalliy aholi o‘zining turmush tarzi, dehqonchilik va 
hunarmandchilik sohalaridagi yuqori darajasi bilan ajralib turganini qayd
etishgan. Masalan, al-Istaxriy va al-Muqaddasiy yozuvlarida Markaziy 
Osiyoda dehqonchilik madaniyati, qishloq xo‘jaligi va savdoning 
rivojlanganligi haqida batafsil tasvirlar berilgan.
Arab tarixchilari yozuvlarida savdo va iqtisodiy hayot
Markaziy Osiyo qadimdan Buyuk ipak yo‘li orqali o‘tgan savdo 
yo‘llarining chorrahasida joylashgani sababli, bu hududning iqtisodiy 
hayoti arab tarixchilari asarlarida keng yoritilgan. Al-Mas’udiy 
Samarqand va Buxoroni savdo-sotiq markazlari sifatida tilga olib, ularni 
sharq va g‘arbni bog‘lovchi muhim strategik nuqtalar deb ataydi. Ushbu 
shaharlar orqali ipak, ziravorlar, qimmatbaho metallar, qog‘oz va boshqa
tovarlar savdosi amalga oshirilgan.
Al-Muqaddasiy yozuvlarida Buxoroning bozorlaridagi savdo ahvoli 
haqida batafsil ma’lumotlar beriladi. Unga ko‘ra, Buxoro bozorlarida 
nafaqat mahalliy mahsulotlar, balki Hindiston, Xitoy va arab 
mamlakatlaridan olib kelingan tovarlar ham sotilgan. Savdogarlarning 
faoliyati haqida gapirar ekan, arab tarixchilari bu hududdagi iqtisodiy 
tizimning yuqori darajada rivojlanganligini ta’kidlaydilar.
Bundan tashqari, arab tarixchilari tomonidan Markaziy Osiyoda suv 
ta’minoti tizimining rivojlanganligi, sug‘orish inshootlari va yirik 
9 qishloq xo‘jaligi yerlarining samaradorligi haqida ma’lumotlar 
keltiriladi.  Masalan, al-Istaxriy Sug‘d vodiysining hosildor yerlarini 
“Sharqning eng boy yerlari” deb ataydi.
Arab tarixchilari yozuvlarida Markaziy Osiyodagi siyosiy va ijtimoiy 
hayot haqida boy ma’lumotlar uchraydi. Ular bu hududdagi siyosiy 
tizim, mahalliy hokimiyat va aholi o‘rtasidagi munosabatlarni tasvirlab, 
Islom xalifaligining mintaqaga ko‘rsatgan ta’sirini yoritgan. Savdo va 
iqtisodiy hayotning rivojlanganligi ham arab tarixchilarining e’tiborini 
tortgan. Ushbu yozuvlar orqali o‘lkamiz tarixidagi siyosiy voqealar va 
iqtisodiy hayotning boyligini chuqurroq anglash mumkin.
10 2.3 Arab tarixchilari yozuvlarida ilm-fan, ma’rifat va madaniyat
Markaziy Osiyo ilm-fan markazlari arab tarixchilari asarlarida
Arab tarixchilari asarlarida Markaziy Osiyo mintaqasining ilm-fan va 
ma’rifat markazi sifatida katta ahamiyatga ega ekanligi qayd etilgan. Bu 
hudud qadimdan Samarqand, Buxoro, Xiva, Marv kabi shaharlar bilan 
mashhur bo‘lib, bu shaharlar ilm-fan va madaniyat rivojlanishida muhim
rol o‘ynagan. Al-Muqaddasiy va Ibn Xaldun kabi arab tarixchilari 
yozuvlarida bu shaharlarning nafaqat iqtisodiy va siyosiy, balki ilmiy 
hayotdagi ahamiyati ham ta’kidlangan.
Samarqand va Buxoro arab dunyosi tomonidan "Sharqning yulduzlari" 
sifatida tilga olingan. Al-Muqaddasiy o‘z asarlarida Buxoro masjidlari 
va madrasa tizimini tasvirlab, bu joylarda Islom ta’limining keng 
rivojlanganligini qayd etgan. Bundan tashqari, ushbu hududlarda 
Islomdan oldingi zardushtiylik madaniyatining izlari va ularning Islom 
ilmlari bilan uyg‘unlashuvi haqida ham ma’lumotlar uchraydi.
Marv shahri esa arab tarixchilari tomonidan "Bilimlar shahri" deb atalib,
u yerda ko‘plab olimlar faoliyat olib borganligi qayd etilgan. Bu shahar 
arab xalifaligining sharqiy chegaralarida joylashgan bo‘lib, ilmiy 
muhokamalar va diniy masalalar yechimini topish uchun muhim markaz
bo‘lgan.
Arab madaniyati va mahalliy an’analar uyg‘unligi
Arab tarixchilari yozuvlarida Islom madaniyati va mahalliy an’analar 
o‘rtasidagi uyg‘unlik haqida keng ma’lumotlar berilgan. Bu uyg‘unlik 
o‘z ifodasini nafaqat madaniy hayotda, balki kundalik turmush tarzida 
ham topgan. Masalan, arab yozuvchilarining asarlarida mahalliy 
me’morchilikda arab uslubining qanday joriy etilgani va yangi diniy 
qadriyatlar bilan birga yashash tarzi qay tarzda o‘zgargani aks ettirilgan.
Al-Mas’udiy va al-Istaxriy kabi tarixchilarning yozuvlarida Markaziy 
Osiyoning arab xalifaligi tarkibiga kirganidan keyin mahalliy madaniyat 
bilan arab madaniyati uyg‘unlashib, yangi me’moriy uslublarning paydo
bo‘lgani ta’kidlanadi. Masalan, Samarqanddagi minoralar va madrasa 
binolarida arab yozuvlari va naqshlari bilan birgalikda mahalliy 
hunarmandchilik uslublari aks ettirilgan.
11 Bundan tashqari, arab tarixchilarining yozuvlarida mahalliy xalqlarning 
kiyinish madaniyati, hunarmandchilik va oziq-ovqat tayyorlashdagi 
o‘ziga xosligi haqida ham ma’lumotlar keltiriladi. Bu ma’lumotlardan 
mahalliy urf-odatlarning Islom ta’siri ostida boyib borishi va yangi 
ko‘rinishga ega bo‘lishi kuzatiladi.
Markaziy Osiyo olimlarining Islom ilm-faniga qo‘shgan hissasi
Arab tarixchilari Markaziy Osiyo olimlarining Islom ilm-faniga 
qo‘shgan hissasini yuqori baholagan. Ushbu hududda yetishib chiqqan 
olimlar nafaqat diniy ilmlarda, balki matematika, astronomiya, tibbiyot 
va falsafa sohalarida ham ulkan yutuqlarga erishgan.
Masalan, Imom Buxoriy, Abu Iso Termiziy kabi hadisshunoslar arab 
dunyosi va Islom olamida katta e’tiborga sazovor bo‘lgan. Al-
Muqaddasiy o‘z asarlarida Imom Buxoriy haqida alohida to‘xtalib, 
uning “Al-Jome’ as-Sahih” asarini eng ishonchli hadislar to‘plami 
sifatida tilga olgan.
Bundan tashqari, Abu Rayhon Beruniy va Abu Ali ibn Sino kabi olimlar
nafaqat Markaziy Osiyoning, balki butun dunyo ilm-fanining yirik 
namoyandalariga aylangan. Arab tarixchilari, jumladan, Ibn Xaldun va 
al-Mas’udiy, ularning asarlari haqida yozar ekan, bu olimlarning ilmiy 
ishlari arab tili orqali Islom dunyosiga tarqalganini ta’kidlaydilar. Ibn 
Sinoning “Tib qonunlari” asari o‘rta asr Yevropasi tibbiyotiga ham ta’sir
ko‘rsatgan.
Astronomiya sohasida Abu Rayhon Beruniyning ishlari arab 
tarixchilarida katta qiziqish uyg‘otgan. U koinot tuzilishi, Yerning 
aylanishi va sayyoralar harakati haqida ilgari surgan nazariyalari bilan 
tanilgan. Arab tarixchilari uning ilmiy yondashuvini yuqori baholashgan
va bu asarlar Islom ilm-fani rivojiga ulkan hissa qo‘shganini qayd 
etishgan.
Arab tarixchilari yozuvlari Markaziy Osiyoning ilm-fan va madaniyat 
markazi sifatidagi rolini tasdiqlabgina qolmay, bu hududning dunyo 
sivilizatsiyasiga qo‘shgan hissasini ham ochib beradi. Ilm-fan va 
madaniyat sohasida arab va mahalliy qadriyatlarning uyg‘unlashuvi 
natijasida boy ilmiy va madaniy meros yaratilgan. 
12 Xulosa
Markaziy Osiyo o‘lkasi asrlar davomida boy tarixiy, madaniy va ilmiy 
meros yaratib kelgan hudud sifatida nafaqat mintaqaviy, balki global 
miqyosda ham alohida ahamiyat kasb etib kelgan. Ushbu hududning 
o‘tmishiga oid eng muhim manbalardan biri arab tarixchilari yozuvlari 
bo‘lib, ular orqali biz o‘sha davrning siyosiy, ijtimoiy, iqtisodiy va 
madaniy hayoti haqida boy ma’lumotlarga ega bo‘lamiz. Bu tarixchilar 
o‘z asarlarida Markaziy Osiyoning qadimdan buyuk sivilizatsiyalar 
beshigi bo‘lganligini va uning Islom olamiga qo‘shgan ulkan hissasini 
yuksak baholaganlar.
Arab tarixchilari nigohida siyosiy hayot
Arab tarixchilarining yozuvlariga ko‘ra, Markaziy Osiyo xalqlari 
o‘zining mustaqil siyosiy tuzumlari bilan ajralib turgan. Xususan, Sug‘d,
Xorazm, Farg‘ona va boshqa hududlarda shakllangan davlatlar arab 
bosqinlariga qarshi mustahkam mudofaa tizimlarini yaratgan. Al-
Balazuriy va al-Tabariy asarlarida arab qo‘shinlarining bu hududni bosib
olish jarayonlari va mahalliy aholining o‘z yerlarini himoya qilish 
yo‘lida olib borgan mardona kurashlari batafsil tasvirlangan. Arab 
tarixchilari bu jarayonni nafaqat harbiy voqelik sifatida, balki Islom 
dinining mintaqaga kirib kelishidagi muhim bosqich sifatida ham talqin 
qilishgan.
Arab yozuvlarida ijtimoiy va iqtisodiy hayot
Arab tarixchilari, jumladan, al-Muqaddasiy va al-Mas’udiy, Markaziy 
Osiyoning ijtimoiy va iqtisodiy hayotini katta e’tibor bilan o‘rganib, 
uning muhim jihatlarini o‘z yozuvlarida aks ettirgan. Ularning 
yozuvlarida mahalliy aholi turmush tarzi, hunarmandchilik, 
dehqonchilik va savdo aloqalari haqida batafsil tasvirlangan. Markaziy 
Osiyoning savdo-sotiq yo‘lidagi strategik o‘rni, ayniqsa, Buyuk ipak 
yo‘li orqali olib borilgan xalqaro savdo jarayonlari arab tarixchilari 
e’tiboridan chetda qolmagan. Samarqand va Buxoro kabi shaharlardagi 
bozorlar, hunarmandlar va savdo tizimlari haqida keltirilgan 
ma’lumotlar bu hududning o‘sha davrda dunyodagi eng rivojlangan 
iqtisodiy markazlardan biri bo‘lganligini ko‘rsatadi.
Madaniyat va ilm-fanning rivojlanishi
13 Arab tarixchilari asarlarida Markaziy Osiyoning madaniy hayoti va ilm-
fan markazi sifatidagi o‘rni alohida o‘rin egallaydi. Ushbu hududda 
shakllangan boy madaniy meros Islom qadriyatlari bilan uyg‘unlashib, 
nafaqat mintaqaviy, balki butun dunyo ilm-fani va madaniyatiga katta 
hissa qo‘shgan. Xususan, Imom Buxoriy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali
ibn Sino kabi ulug‘ allomalar ilm-fanning turli sohalarida ulkan 
yutuqlarga erishib, nafaqat Islom dunyosida, balki Yevropa va Osiyo 
ilmiy markazlarida ham katta e’tirofga sazovor bo‘lgan.
Arab tarixchilari yozuvlariga ko‘ra, Islom madaniyati Markaziy Osiyoda
nafaqat diniy hayotda, balki ilmiy va ma’rifiy rivojlanishda ham muhim 
rol o‘ynagan. Ularning yozuvlari orqali bu hududdagi ilmiy 
maktablarning yuksalishi, yangi texnologiyalar va bilimlarni 
o‘zlashtirishdagi yutuqlarni o‘rganish imkoniyati mavjud.
Arab va mahalliy madaniyatning uyg‘unlashuvi
Arab tarixchilari mahalliy madaniyat va Islom qadriyatlari o‘rtasidagi 
uyg‘unlikni yuksak baholaganlar. Bu uyg‘unlik nafaqat madaniy 
hayotda, balki me’morchilik, adabiyot, san’at va ta’lim sohalarida ham 
yaqqol ko‘zga tashlangan. Samarqand va Buxorodagi madrasa va 
masjidlar, shuningdek, mahalliy an’analar bilan boyitilgan arab 
me’morchiligi uslublari bunga yaqqol misoldir.
Markaziy Osiyoning Islom olamidagi o‘rni
Arab tarixchilari yozuvlari orqali biz Markaziy Osiyoning Islom 
olamidagi beqiyos o‘rnini anglashimiz mumkin. Ushbu hududning 
ilmiy, madaniy va diniy hayoti butun musulmon dunyosiga katta ta’sir 
ko‘rsatgan. Ayniqsa, mahalliy olimlar tomonidan yaratilgan ilmiy va 
diniy asarlar Islom dunyosining bilim va ma’rifat zaxirasini boyitgan. 
Shu sababli, arab tarixchilari Markaziy Osiyoni nafaqat madaniyat va 
ilm-fan markazi, balki musulmon dunyosining ilmiy va diniy yuragi 
sifatida tasvirlaydilar.
Xulosa o‘rnida
Arab tarixchilari yozuvlari nafaqat o‘tmishimizni yorituvchi muhim 
manba, balki bugungi kunda bizning madaniy va ilmiy merosimizni 
o‘rganish va anglashda bebaho asosdir. Bu yozuvlar orqali biz Markaziy
14 Osiyoning qanday qilib buyuk madaniyatlar va sivilizatsiyalar 
chorrahasida joylashgan holda o‘zining boy madaniy, ilmiy va ma’naviy
merosini yaratganligini chuqurroq anglaymiz. Arab tarixchilari 
tomonidan keltirilgan ma’lumotlar bugungi avlod uchun tarixiy saboq va
ilmiy qimmatga ega bo‘lib, bu merosni chuqur o‘rganish va targ‘ib 
qilish barchamizning ma’naviy burchimizdir. Markaziy Osiyo o‘lkasi 
faqat o‘z davrida emas, balki hozirgi zamonda ham tarix va madaniyat 
ko‘zgusi sifatida o‘zining ahamiyatini saqlab kelmoqda.
15 Foydalanilgan adabiyotlar
1.  Usmonov Q.  Markaziy Osiyo tarixi arab manbalarida . Toshkent: 
"Fan", 2005.
2. Karimov A.  Islom va madaniyat rivojlanishidagi o‘rni .  Toshkent: 
"Sharq", 2010.
3. Saidov R.  Markaziy Osiyo shaharlarining arab tarixchilari 
nigohidagi o‘rni .  Samarqand: Samarqand Davlat Universiteti 
Nashriyoti, 2017.
4. Islom Ensiklopediyasi (islamencyclopedia.com).
5. O‘zbekiston Respublikasi Milliy Arxivi va Kutubxonasi 
ma’lumotlari (narch.uz).
6. Sharqiy manbalarni tadqiq etish markazi (arabicstudies.uz).
16

Arab tarixchilari nigohida o'lkamiz

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский