Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 78.1KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

G'ayrat Ziyayev

Ro'yxatga olish sanasi 14 Fevral 2025

80 Sotish

Arab tarixshunosligida mo‘g‘ullar davri masalalari

Sotib olish
« ARAB TARIXSHUNOSLIGIDA MO‘G‘ULLAR DAVRI MASALALARI »
MUNDARIJA
KIRISH ...................................................................................................................................................... 2
I BOB MO‘G‘ULLAR DAVRI DINIY VA SIYOSIY HAYOTI .............................................................................. 3
1.1 Islom davlatining rivojlanishi va mustaqilligi ...................................................................................... 3
1.2 Mo‘g‘ullar davri ilmiy, madaniy, va ma’naviy rivojlanishi .................................................................. 7
1.3 Mo‘g‘ullar davri masalalari Arab tarixshunosligida ............................................................................ 9
II BOB ARAB XALQINING TA’LIM-TARBIYA, FAN VA MADANIYAT SOHASIDAGI ROLI ............................. 11
2.1 Mo‘g‘ullar davri Arab dunyosiga ta’siri ............................................................................................ 11
2.2 Arab tarixshunoslarining Mo‘g‘ullar davriga qarshi qiziqishi ............................................................ 12
2.3 Arab tarixshunosligi va uning o‘ziga xos xususiyatlari ...................................................................... 13
III BOB MO‘G‘ULLAR DAVRIDA ILM FANLARI VA ULARDAGI RIVOJLANISH ............................................ 17
3.1 Mo‘g‘ullar davrida sotsial-jamiyat va siyosat. Mo‘g‘ullar davrida qabul qilingan siyosiy tizimlar. . . . 17
3.2 Mo‘g‘ullar davri ilmiy va falsafiy fikrlar.Mo‘g‘ullar davrida ilm fanlari va ulardagi rivojlanish. 
Mo‘g‘ullar davri falsafiy fikrlarining o‘rni va ahamiyati. ......................................................................... 19
3.3 Mo‘g‘ullar davri dinshunosligi.Mo‘g‘ullar davrida islom.Mo‘g‘ullar davri tarixida boshqa dinlar. 
Mo‘g‘ullar davri adabiyoti va shoirlik. .................................................................................................... 22
IV XULOSA .............................................................................................................................................. 28
V. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ........................................................................................................ 29 KIRISH
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi.  Milliy ma’naviyatimiz islom dini bilan
uzviy bog liq ekanini Prezident Sh.Mirziyoyev ham o‘zlarining ko plab nutqlaridaʻ ʻ
ta’kidlab kelmoqdalar 1
. Bu borada juda ko plab amaliy ishlar amalga oshirilmoqda.	
ʻ
Shunday   ekan,   barkamol   avlodni   ma’nan   shakillangan   qilib   tarbiyalashda
dinimizdagi   mehr   oqibat,   rahm-shavqat,   doimo   atrofimizdagi   kishilardan   xabar
olib   turish   kabi   hislatlarni   yoshlarning   qalbiga   singdirib,   shu   asosida
ulg aytirmog imiz   zarur   bo ladi.   O zbekiston   Respublikasi   birnchi   Prezidenti	
ʻ ʻ ʻ ʻ
I.A.Karimov   ta’kidlaganidek,   Mustaqillik   yillari   o z   o tmishimizni,   o‘z	
ʻ ʻ
madaniyatimizni xolisona bilib olish davridir. Bu jahon hamjamiyati tarix oldidagi
vazifamizni anglab olish davridir 2
.
Kurs ishi mavzusining maqsadi va vazifalari.   Arab xalifaligi tarixiga oid
manbalarni o rganish. Arab xalifaligi boshqaruvining ijtimoiy- siyosiy mohiyati; 2.	
ʻ
Arablar   tomonidan   O‘rta   Osiyoning   bosib   olinishi;   3.   Mo‘g‘ullar   davri   Arab
dunyosiga ta’siri; 4. Mo‘g‘ullar davri masalalari Arab tarixshunosligida.
Kurs   ishining   obyekti   va   predmeti.   Kurs   ishining   predmeti   Arab
tarixshunosligida mo‘g‘ullar davri masalalari o‘rganish.
Kurs   ishining   o rganilis     darajasi.	
ʻ   Yurtimizda   “Arab   tarixshunosligida
mo‘g‘ullar davri masalalari” bilan bog liq jarayonlarni o rganish.	
ʻ ʻ   Islom davlatining
rivojlanishi   va   mustaqilligi   o rganish.   Arab   tarixshunosligi   va   uning   o‘ziga   xos	
ʻ
xususiyatlari bilib olish.
1
 Mirziyoev Sh. M. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz. – Toshkent, 2017.
– B. 76.  
2
  Karimov I.A. O`zbekiston iqtisodiy islohatlarni chuqurlashtirish yo`lida. – T.: O`zbekiston, 1995. – B. 84
2 I BOB MO‘G‘ULLAR DAVRI DINIY VA SIYOSIY HAYOTI
1.1 Islom davlatining rivojlanishi va mustaqilligi
652   yilda   arablar   Balx   shahrini   egallashga   muvaffaq   bo‘ldilar.   O‘sha   yili
Amudaryodan   o‘tib   Movaraunnahrga   hujum   qilish   rejasi   arablar   uchun
muvaffaqiyatsiz   tugaydi.   Ammo,   Xuroson   noibi   Abdulloh   ibn   Amir   652   yilda
Chag‘aniyonni  egallashga  muvaffaq bo‘ldi. Bu esa  ilk bor  Movaraunnahr  erlarini
egallash edi. 654 yilda Sug‘ddagi Maymurg‘ qal’asiga arablarning birinchi hujumi
bo‘ladi.   657   yilda   arablar   Chag‘aniyonga   qayta   yurish   qilib   eftalitlarga   kuchli
zarbalar   berdilar.   Arablar   keng   miqyosdagi   hujumlarga   tayyorgarlik   ko‘ra
boshlagan   edilar.   Manbalarning   ma’lumot   berishicha,   Movarounnaxrga   yurish
qilishdagi   harbiy-siyosiy   tayyorgarlikdan   biri,   xalifalikning   Basra   va   Kufa
shaharlaridan   50   ming   arab   oilasi   ko‘chirib   keltirilishi   va   Xurosonning   turli
shaharlariga garnizon sifatida joylashtirilishi bo‘ldi.
Islom   davlatlari   tarixi   bo‘yicha,   Islom   xalqaro   munoqashalari   va
tarixshunoslar uchun muhim mavzulardan biri-bu haqda gapirish, mazkur mavzuda
boshqa   bir   qancha   maqolalar   va   adabiyotlar   mavjud.   Islom   davlatlarining
rivojlanishi   va   mustaqilligi,   umuman,   shuningdek,   ularning   siyosiy,   iqtisodiy,
madaniy va diniy jarayonlar asosida o‘zgarishi haqida turli tahlillar mavjud.Islom
davlatlari,   VII-XI   asrlarda,   dunyo   bo‘ylab   keng   tarqalgan   davlatlardir,   ularning
doirasi Afrika, Osiyo, Yevropa va Osiyoning ko‘zgusi qismini o‘z ichiga olgan. Bu
davlatlar,   ma’lum   bo‘lgan   bo‘ladi,   iqtisodiy   va   madaniy   rivojlanishga   ega
bo‘lganlar edi. Bu davlatlar, tarixiy ravishda, uning ko‘nikmalari bo‘yicha muhim
o‘rin   tutadi.Islom   davlatlari,   umuman,   diniy   harakatlar   asosida   paydo   bo‘lgan   va
yuqori miqyosdagi madaniy rivojlanishga ega bo‘lganlar edi. Ular shuningdek, bir
qancha soha bo‘yicha ilmiy zamonaviyliklar bilan ajralib turishlari, shu jumladan,
fan,   falsafa,   ijtimoiy   va   siyosiy   sohalarda,   turli   xil   fikrlar,   ko‘nikmalar   va
qadriyatlar asosida, kelajakka ulkan ta’sir ko‘rsatganlar.
Mustaqil   Islom   davlatlari,   qadimiy   ko‘nikmalar   asosida,   dunyo   bo‘ylab
o‘zlariga xos mustaqil qo‘shinlar yaratib, yuqori miqyosdagi madaniy, iqtisodiy va
siyosiy rivojlanishlarga erishganlar edi. 
3 Juda   katta   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   biri,   ularning   mustaqil   qo‘shinlari   va
siyosiy   tashkilotlanishi   bo‘lgan.   Mustaqil   Islom   davlatlari,   umuman,   islomiy
huquqiyat tizimiga asoslangan davlatlardir, bu esa, ularning huquqiyat, ijtimoiy va
madaniy rivojlanishini chegaralab turadi. 3
Islom   davlati   shariat   qonunlariga   asoslangan   boshqaruv   shakliga   ega.   Bu
atama   sifatida   islom   olamidagi   turli   tarixiy   siyosat   va   boshqaruv   nazariyalarini
ifodalash   uchun   ishlatilganArabcha   davlah   islomiyya   (arabcha:   dwl   ạ̉slạmy )	ẗ ẗ
atamasining   tarjimasi   sifatida   u   siyosiy   islom   (islomizm)   bilan   bog‘liq   bo‘lgan
zamonaviy tushunchaga ishora qiladiTarixiy islom davlatlarining ko‘zga ko‘ringan
misollari orasida Islom payg‘ambari Muhammad tomonidan tashkil etilgan Madina
davlati va uning vorislari va Umaviylar davrida davom etgan arab xalifaligi kiradi.
Zamonaviy   islom   davlati   kontseptsiyasi   Sayyid   Rashid   Rido,   Muhammad
Umar, Abul A’la Maududiy, Oyatulloh Ruhulloh Humayniy, Isror Ahmad, Sayyid
Qutb   va   Hasan   al-Banna   kabi   mafkurachilar   tomonidan   ifodalangan   va   ilgari
surilgan.   Klassik   islom   siyosiy   nazariyalarida   bo‘lgani   kabi   islom   davlatining
zamonaviy   nazariyalarida   ham   islom   huquqini   tatbiq   etish   muhim   o‘rin   tutadi.
Biroq,   zamonaviy   nazariyalarning   aksariyati   zamonaviy   davrdan   oldin   mavjud
bo‘lmagan tushunchalardan ham foydalanadi. Bugungi kunda ko‘pgina musulmon
davlatlari   islom   huquqini   to‘liq   yoki   qisman   o‘zlarining   huquqiy   tizimlariga
kiritdilar.   Ayrim   musulmon   davlatlari   o z   konstitutsiyalarida   islomni   davlat   dini	
ʻ
deb   e lon   qilgan,   biroq   o z   sudlarida   islom   qonunlarini   qo llamaydi.   Islom	
ʼ ʻ ʻ
monarxiyasi bo‘lmagan islom davlatlari asosan islom respublikalaridir.
Islomiy hukumat yoki islomiy davlatning mohiyati yoki yetakchi tamoyillari
Sho‘ro tushunchasidir.  Bir   qancha  olimlar   Sho‘ro tushunchasiga  nisbatan  turlicha
tushuncha   va   fikrlarga   ega.   Biroq   ko‘pchilik   musulmon   ulamolari   Islom   ash-
Sho‘ro quyidagilardan iborat bo‘lishi kerak, degan fikrdadirlar: 4
 Islom ta’limotiga ergashadigan uchrashuv yoki maslahat.
3
Ayubi, Nazih N.; Hashemi, Nader; Qureshi, Emran (2009). "Islamic State". In Esposto, John L. (ed.). The Oxford
Encyclopedia of the Islamic World. Oxford: Oxford University Press.
4
  Hashmi,  Sohail  H.   (2004).  "Dawla".  In  Richard   C.  Martin  (ed.).   Encyclopedia  of  Islam   and  the  Muslim  World.
MacMillan Reference.
4  Qur’on va Sunnat ko‘rsatmalariga amal qilgan holda maslahatlashish.
 Ular orasidan yig‘ilishga rahbarlik qilish uchun saylangan rahbar bor.
 Muhokama mushavarat va mudhakara asosida bo‘lishi kerak.
 Barcha a’zolarga o‘z fikrlarini bildirish uchun adolatli imkoniyat beriladi.
 Bu masala maslahah ammah yoki jamoat manfaati bo‘lishi kerak.
 Ko‘pchilikning   ovozi,   Qur’on   va   Sunnat   ta’limotiga   zid   bo‘lmasa,   qabul
qilinadi.
Muhammadning   o‘zi   sho‘ro   a’zolarining   qarorini   hurmat   qilgan.   U   ash-
Sho‘ro   tushunchasining   g‘olibi   bo‘lib,   bu   ko‘plab   tarixiy   voqealardan   birida,
masalan,   Xandaq   jangida   (Xandaq   jangida)   tasvirlangan   bo‘lib,   u   yerda
Muhammad   ikki   qarorga   duch   kelgan,   ya’ni   unga   qarshi   kurashish.   Madinadan
tashqarida musulmon bo‘lmagan arab qo‘shinlarini bosib olish yoki ular shaharga
kirguncha   kutish.   Sahobalar   (sahobalar)   bilan   maslahatlashgandan   so‘ng,   Salmon
al-Forsiy   musulmonlar   Madinaning   shimoliy   chekkasida   dushmanlar   kirib
kelishiga   yo‘l   qo‘ymaslik   uchun   katta   xandaq   qurib,   Madina   ichida
g‘ayrimusulmon arablarga qarshi jang qilishsa yaxshi bo‘lardi, degan fikrni aytdi.
Madina.   Keyinchalik   bu   fikrni   ko‘pchilik   sahobalar   qo‘llab-quvvatladilar,   keyin
Muhammad   ham   buni   ma’qulladi.Muhammad   sho‘ro   qarorida   ixtilofga   katta
ahamiyat   bergan,   chunki   ko‘pchilikning   (sahobalarning)   fikri   bir   kishining
qaroridan afzaldir. 2
Arabcha   “davla”   so‘zi   “d-w-l”   o‘zagidan   kelib   chiqqan   bo‘lib,   “aylanmoq,
aylanib   yurmoq”   degan   ma’noni   anglatadi.   Qur’onda   u   g‘alaba   va   mag‘lubiyat
o‘rtasida almashinadigan inson taqdirining tabiatiga ishora qilish uchun ishlatiladi
(3:140).   Bu   qo llanish   arab   yozuvchilarining   bu   so zni   sulolalar   vorisligiga,ʻ ʻ
xususan,   Damashqdagi   Umaviylarning   Abbosiylar   tomonidan   ag darilishiga	
ʻ
nisbatan qo llashiga sabab bo ldi	
ʻ ʻ 5
. Birinchi abbosiy xalifalar o‘zlari “davla” haqida
“bizning   navbatimiz/vaqtimiz”   ma’nosida   so‘zlashgan   Abbosiylar   o z   kuchlarini	
ʻ
saqlab   qolishgan   sari,   sulolaviy   davla   tuyg usi   ularning   sulolaviy   hukmronligi	
ʻ
5
 Akhavi, Shahrough (2009). "Dawlah". In Esposito, John L. (ed.). The Oxford Encyclopedia of the Islamic World. 
Oxford: Oxford University Press.
5 bilan   qo shilib   ketdi   va   keyingi   davrlarda   ad-Davla   butun   islom   olamidaʻ
hukmdorlar va oliy amaldorlar uchun sharafli unvon sifatida qo llanila boshlandi.	
ʻ
Nasroniy  zamondoshlari  singari,  hozirgi  zamongacha   bo‘lgan  musulmonlar
ham   davlatni   siyosiy   hokimiyatga   ega   bo‘lgan   shaxs   yoki   guruhdan   ajralib
turadigan mavhum mavjudot sifatida tasavvur qilmaganlar. “Davla” so‘zi va uning
hosilalari   XVI-XVII-asrlarda   Usmonlilar   imperiyasi   va   Eronda   Yevropa   bilan
diplomatik   va   tijorat   almashinuvlari   jarayonida   zamonaviy   ma’noga   ega   bo‘la
boshlagan. XIX-asrda arab davla va turk davlati zamonaviy davlat tushunchasining
barcha   jihatlarini   o z   zimmasiga   oldi,   forscha   davlat   esa   davlat   yoki   hukumatni	
ʻ
anglatishi mumkin.
Bugungi   kunda   ko‘pgina   musulmon   davlatlari   islom   huquqini   qisman
o‘zlarining   huquqiy   tizimlariga   kiritdilar.   Ayrim   musulmon   davlatlari   o z	
ʻ
konstitutsiyalarida islomni davlat  dini deb e lon qilgan, biroq o z sudlarida islom	
ʼ ʻ
qonunlarini   qo llamaydi.   Islom   monarxiyasi   bo‘lmagan   islom   davlatlari   odatda	
ʻ
islom   respublikalari   deb   ataladi,   masalan,   Eron   islom   respublikalari 6
  Pokiston   va
Mavritaniya.   Pokiston   1956   yilgi   konstitutsiyaga   muvofiq   unvonni   qabul   qildi;
Mavritaniya   uni   1958   yil   28   noyabrda   qabul   qildi;   va   Eron   uni   Pahlaviylar
sulolasini   ag‘dargan   1979   yilgi   inqilobdan   keyin   qabul   qildi.   Eronda   boshqaruv
shakli   Islom   huquqshunoslarining   vasiyligi   sifatida   tanilgan.   Afg‘oniston   1992
yildan   buyon   postkommunistik   davrda   islomiy   davlat   (Afg‘oniston   Islomiy
Davlati)   sifatida   boshqarilgan,  ammo   keyinchalik   1996  yildan   beri   va   2001  yilda
Tolibon   ag‘darilganidan   keyin   Tolibon   (Afg‘oniston   Islom   Amirligi)   tomonidan
nazorat   qilingan   hududlarda   de-fakto   2021-yilning   15-avgustiga   qadar   mamlakat
Afg‘oniston   Islom   Respublikasi   sifatida   tanilgan,   Tolibon   mamlakatni   egallab
olgan.
Panislamizm   -   bu   siyosiy   islom   ichidagi   internatsionalizm   va
antimillatchilikning   bir   ko‘rinishi   bo‘lib,   u   musulmon   dunyosini   ko‘pincha
xalifalik   yoki   ummat   sifatida   tasvirlangan   yagona   islom   davlati   ostida
birlashtirishni yoqlaydi. Musulmon dunyosini birlashtirish va butun dunyo bo‘ylab
6
 Elliesie, Hatem. "Rule of Law in Islamic Modeled States" Archived 2019-06-10 at the Wayback Machine.
6 xalifalik   o‘rnatish   maqsadini   ko‘zlagan   eng   mashhur,   kuchli   va   tajovuzkor
zamonaviy   panislomiy   guruh   bu   vahhobiy/salafiy   jihodiy   harakati   Iroq   va   Shom
Islom Davlatidir.
1.2 Mo‘g‘ullar davri ilmiy, madaniy, va ma’naviy rivojlanishi
Mo‘g‘ullar  davri, islom  tarixida  ahamiyatli  va rivojlanish  muhitida  bo‘lgan
bir   davrdir.   Bu   davrning   ilmiy,   madaniy   va   ma’naviy   rivojlanishi,   dunyo
madaniyatining  o‘zida   jiddiy   o‘rniga   ega   bo‘lgan   bir   hodisadir.  Mo‘g‘ullar   davri,
VIII-XIII     asrlar   orasida   Osiyo,   Afrika   va   Yevropa   bo‘ylab   o‘rtacha   bilim,
madaniyat  va san’atni  o‘z ichiga olgan birlashgan  davr  sifatida  ifodalangan.Ilmiy
rivojlanishga kelib, mo‘g‘ullar davrining buyuk olimlari, ma’lum bo‘lgan bo‘ladi,
madaniy   aloqalari   bo‘yicha   ilmiy   almashish   va   bilimlarni   o‘zlariga   olib   kirdilar.
Bu davrda, bir qator yuqori darajadagi olimlar, yuqori sifatli ilmiy asarlar tuzdilar
va turli  sohalarda  (shuningdek,  falsafa,  astronomiya, matematika,  kimyo, tibbiyot
va geografiya) ilmiy izlanishlar qilishdi.
Madaniy rivojlanishga kelib, mo‘g‘ullar davri, umuman, madaniyat sohasida
jiddiy   rivojlanish   ko‘rsatdi.   Ular,   tarixiy   ravishda,   arxitektura,   rasmiy   san’at,
adabiyot, musiqa, katta qadriyatli buyuk o‘limlar va shoir va shu jumladan, turli xil
san’at ramzlari yaratishda juda yuqori ahamiyatga ega bo‘lgan. Bu davrda, dunyo
madaniyati   o‘zini   mo‘g‘ullar   madaniyati   sifatida   ifodalangan.   Ma’naviy
rivojlanishga   kelib,   mo‘g‘ullar   davri,   insoniy   ma’naviyoti   sohasida   ham   jiddiy
rivojlanish ko‘rsatdi. Ular, islom diniy, adabiyot va fikrlar asosida ma’naviy ijodni
yuqori   darajada   olib   borishdi.   Bu   davrda,   tasavvuf   madaniyati   katta   ahamiyatga
ega   bo‘lgan,   bu   esa,   insonlarning   ma’naviy   sozni   qidirishlari   va   o‘z   ma’naviy
rivojlanishlariga e’tibor berishlari bilan bog‘liq edi.
Barcha   mo g ullar   o zlarining   qarindoshliklarini   afsonalar,   yozma   tarix   vaʻ ʻ ʻ
ayniqsa, til orqali turli darajada tan oladilar. Lahjalar shimoldan janubga qaraganda
sharqdan g‘arbga ko‘proq farq qiladi, ammo boshqa mo‘g‘ullar uchun tushunarsiz
bo‘lganlar   kam.   Mo‘g‘ul   tilining   xalx   (xalxa)   dialekti   taxminan   XVII-asrdan
boshlanadi.   “Mo‘g‘ullarning   maxfiy   tarixi”   (XIII-asr   o‘rtalari)   buyuk   xronikasida
7 xitoycha   transkripsiyada   tilning   (O‘rta   mo‘g‘ul)   hozirgi   zamongacha   bo‘lgan
versiyasi saqlanib qolgan.
Mo g ullar   azaldan   ko chmanchi   bo lgan;   ammo   ko‘chmanchilik   chorvaʻ ʻ ʻ ʻ
mollari   va   lagerlarning   bir   yaylovdan   ikkinchi   yaylovga   mavsumiy   ko‘chishi,
to‘siqsiz   sarson-sargardonlik   emas.   Rivoyat   va   folklor   shuni   ko‘rsatadiki,   hozirgi
zamongacha   bo‘lgan   mo‘g‘ullar   orasida   oddiy   xalq   chorva   molini   shaxsiy   mulk,
yerni   esa   jamoa   mulki   deb   hisoblagan.   An’anaviy   jamiyat   o‘z   nomini   urug‘ga
qo‘ygan   umumiy   erkak   ajdod   orqali   kuzatilgan   qon   munosabatlariga   asoslanadi,
ammo   matrilineal   naslning   qadimgi   tizimi   haqida   dalillar   mavjud.   Bir   urug‘
a’zolari   o‘rtasida   nikoh   taqiqlangan,   bu   urug‘lar   o‘rtasida   murakkab   nikoh
ittifoqlarini   (shuningdek,   janjallarni)   keltirib   chiqargan.   Klanlar   o‘sib   ulg‘aygan
sari,   eng   muvaffaqiyatli   oilalar   o‘zlarining   nasl-nasabi   va   hududi   haqida   da’vo
qilishlari mumkin edi. Zaif urug‘lar bo‘ysunuvchi maqomga tushib qolishdi, lekin
xizmatkor   bo‘lmaganlar:   ularning   o‘z   chorvalariga   egalik   qilishgan   va   o‘z
boshliqlari bor edi, lekin hukmron urug‘ga soliq to‘lashdi va uning buyrug‘i ostida
ko‘chib ketishdi, qarorgoh qurishdi, yaylovlar qilishdi va jang qilishdi.
Har bir ot minib, qurol ko‘tara oladigan kishi  zamon taqozosiga ko‘ra ham
chorvador,   ham   askar   edi.   Chorvalarni,   ayollarni   va   mahbuslarni   qo‘lga   olish
uchun  bosqinchilik  mulkni  to‘plashning  tan  olingan  usuli  edi.   Hech  bo‘lmaganda
XIII asrda Chingizxon davrida (va ehtimol undan ham kattaroq) 10, 100, 1000 va
10000   birliklari   bo‘lgan   harbiy   tashkilotning   o‘nlik   shakli   qabul   qilingan.   Yirik
qo shinlar   qo mondonlariga   hududlar   ajratilgan,   ular   oliy   xonga   o lpon   olib,   o z	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qo shinlarini to plaganlar.
ʻ ʻ 7
Mo g ul   xalqlari   orasida   harbiy   ishninh   umumiy   taraqqiyoti.   Harbiy	
ʻ ʻ
ko nikma   va   malakaning   shakllantirish   usullari   va   ov.   Mo g ullarda   qo shin	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tuzilishi.   Harbiy   birliklar.   O‘nlik   tizim.   Harbiy   qurollanish.   Ot   va   uning   mo g ul	
ʻ ʻ
harbiy   yurishlaridagi   o rni.   Qurultoy.   Harbiy   strategiya.   Harbiy   taktika.   Harbiy	
ʻ
kiyim   va   oziq-ovqat   ta’minoti.   Mo g ul   harbiy   yurishlari   muvaffaqiyati   sabablari	
ʻ ʻ
borasidagi mutaxassislar mulohazalari. 
7
  https://www.britannica.com/topic/history-of-Mongolia
8 XIII   asr   boshlarida   Xorazmshohlar   davlati.   Mamlakat   hukmron   doiralari
ichida   o zaro   nizo   va   boshboshdoqlikning   kuchayishi,   siyosiy   va   iqtisodiy   ahvol.ʻ
Xorazmshoh   Muhammad   va   Chingizxon   munosabatlari   Chingizxon   tomonidan
Xorazmshoh   Muhammadga   yuborilgan   birinchi   elchilik.   O‘tror   fojeasi.
Chingizxon   va   Muhammad   Xorazmshoh   munosabatlarining   keskinlashuvi.   Urush
sabablari. Mo g ullarning harbiy muvaffaqiyatlari sabablari. O‘rta Osiyoga hujum.	
ʻ ʻ
O‘tror   va   O‘zgand   shaharlarining   egallanishi.   Buxoro   va   Samarqand   bosqini.
Buxoro fojiasi. Xo jand mudofaasi. Temur Malik jasorati. Urganchning mo g ullar	
ʻ ʻ ʻ
tomonidan   bosib   olinishi.   Xorazmshohlar   davlatining   qulashi.   O‘rta   Osiyoning
mo g ullar tomonidan bosib olinishi oqibatlari.	
ʻ ʻ 8
Chingizxon   ulug xonlik   taxti   borasidagi   vasiyati   va   joriy   qilqingan   tartib.	
ʻ
1229-yilgi   qurultoy.   O‘qtoyning     ulug zonlik   taxtiga   kelishi.   O‘qtoy   vafoti   va	
ʻ
ulug xonlik   taxti   uchun   kurashning   keskinlashuvi.   Botu   va   Guyuk   o rtasidagi	
ʻ ʻ
kurashlarning   chingiziyzodalar   o rtasidagi   kurashlarga   aylanib   ketishi.   Jo ji,	
ʻ ʻ
Chig atoy, Hulagularning amalda mustaqil idora qilinishi. Ulug xonlikning ikkiga	
ʻ ʻ
bo lininshi va Hubilayning to liq Xitoyga ketishi. Ariq Bug a bilan kurash.	
ʻ ʻ ʻ
1.3 Mo‘g‘ullar davri masalalari Arab tarixshunosligida
Mo‘g‘ullar   davri,   yoki   Arab   adabiyoti   tarixida   "Davri   Mo‘g‘ullar"   deb
ataladigan davr, VIII-XIII asrlar oralig‘ida Osiyo va Afrika mintaqalarida Mo‘g‘ul
imperiyasining   egasi   bo‘lgan   Mo‘g‘ullarning   boshqarishida   o‘tkazilgan   davr
hisoblanadi.   Bu   davrda   Mo‘g‘ul   imperiyasi   dunyoning   eng   katta   imperiyalaridan
biri bo‘lib, ularga xos adabiyot, san’at va madaniyat shakllari shakllanib, tarixiy va
adabiylarning   ko‘p   qismi   bu   davrda   yaratilgan.Mo‘g‘ullar   davri   masalalari   esa
Arab   adabiyoti   tarixida  katta   ahamiyatga  ega  bo‘lgan.  Mo‘g‘ul   imperiyasida   turli
millatlarga   mansub   odamlar   yashagan   va   ularning   adabiyatlariga   ham   e’tibor
qaratilgan.   Mo‘g‘ullar   o‘z   mamlakatlarida   ko‘plab   ilmiy   va   madaniy   markazlar
yaratganlar   va   bu   markazlarda   adabiyot,   falsafa,   ilm-fan   va   san’at   sohalarida
faollik   ko‘rsatganlar.Mo‘g‘ullar   davri   masalalari,   asosan,   bir   nechta   turli   tillarda
yozilgan va tarqatilgan edi. 
8
  https://www.samdu.uz/public/images/Chingizxon%20fan%20dasturi%202019.pdf
9 Bunday   masalalar   odatda   "Adiblar   Majmuasi"   deb   atalgan   adabiy
yig‘ilishlar,   dostonlar,   ruboilarning   hikoyalari,   qahramonlarning   sarguzashtlari   va
mavzuiy   ko‘rsatmalar   sifatida   joy   topgan   adabiy   kitoblar   yoki   asarlar   orqali
o‘rnatilgan edi.
Mo‘g‘ullar   davri   masalalari   Arab   adabiyotida   ikkilik   va   ramzlar   bilan
bog‘liq edi. Bu  masalalarda ko‘plab mantiqiy va ma’noli  qoidalar  mavjud bo‘lib,
ularning   yaratuvchilari   o‘z   fikrlarini,   xulosa   va   nazoratlarini   ifoda   qilish   uchun
ramzlar va ikkiliklardan foydalanishadi. Bu masalalar odatda didaktik maqsadlarga
muvofiq   yozilgan   va   o‘qituvchilar,   o‘quvchilar   va   adiblar   uchun   mantiqiy
qoidalarni   tushunishda   yordam   beruvchi   edi.Mo‘g‘ullar   davri   masalalari
adabiyotida   umumiy   tarzda   mo‘g‘ul   adabiyoti   xususiyatlari   kuzatiladi.   Bu   tarzda
masalalarda odatda  hamisha qahramonlar  ko‘ngillarini  boshqarish, himmat  qilish,
hurmat va e’tiborni saqlash, adolatli bo‘lish, xalqqa xizmat qilish kabi qadriyatlar
hamda   mo‘g‘ul   imperiyasi   va   qarama-qarshi   rivojlanayotgan   millatlarga   oid
g‘oyalar aks ettirilgan.
10 II BOB ARAB XALQINING TA’LIM-TARBIYA, FAN VA MADANIYAT
SOHASIDAGI ROLI
2.1 Mo‘g‘ullar davri Arab dunyosiga ta’siri
Mo‘g‘ullar  davri  Arab  dunyosiga katta ta’sir  qo‘shgan. Mo‘g‘ul  imperiyasi
XII-XIV   asrlarda   Osiyo,   Afrika   va   Birlashgan   Millatlar   Jamiyati   mintaqalarida
keng   tarqalgan   bo‘lib,   bu   davrda   Arab   dunyosi   bilan   intensiv   muloqotlar
o‘tkazgan.Bu   muloqotlar   asosan   iqtisodiy,   madaniy   va   ilmiy   sohalarda   bo‘lgan.
Mo‘g‘ul   imperiyasi   iqtisodiy   ravishda   Osiyo   va   Afrika   mintaqalariga   uzluksiz
bog‘lanib, ularga yo‘l-xo‘jaliklar va tijorat ko‘rsatkichlarini oshirgan. Arab xalqlari
bilan   ham   ularga   o‘rtacha   bozor   yo‘l   bilan   aloqalar   o‘rnatildi   va   bu   o‘rtasida
to‘qimachilik,   sanoat,   madaniyat   va   bilim   sohasida   bilish   va   tajriba   almashishlar
amalga   oshirildi.Mo‘g‘ullar   Arab   adabiyoti   va   madaniyati   hamda   ilmiy   faoliyati
esa   Arab   dunyosida   ko‘plab   sohalarda   ta’sir   ko‘rsatdi.   Mo‘g‘ul   imperiyasi   ilmiy
markazlari, bibliotekalari va ilmiy mavzular bo‘yicha g‘oyalar bilan mashhur edi.
Ularga ko‘plab ilm-fan adabiyotlari, falsafa, astronomiya, matematika, tibbiyot va
inshootlar   o‘tkazildi.   Arab   ilmiy   olimlari   Mo‘g‘ullar   bilan   o‘zaro   muloqotda
bo‘ldi,   ulardan   o‘qish   va   ta’lim   usullarini   o‘rganish,   ilm-fan   sohasidagi
yangiliklarni olish imkoniyati bor edi.
Mo‘g‘ullar   davri   Arab   adabiyoti   hamda   san’ati   esa   shu   davrda   yoqimli
rivojlandi.   Mo‘g‘ul   imperiyasi   davrida   Arab   adabiyotida   qaysi   xususiyatlarning
rivojlandi   va   yangi   janrlar   va   shakllar   shakllangan.   Mo‘g‘ullar   o‘zida   turli
millatlarga mansub adiblar va o‘quvchilar to‘plamlarini o‘zgartirgan, ularga o‘qish
va   yozish   imkoniyati   berilgan.   Bu   davrda   Arab   adabiyoti   tarixida   shoirlik,
dostonlik,   tarixiy   hikoya   va   falsafa   janrlari   o‘zgartirilib,   yangi   uslubiyat   va
ma’naviyat   yuzaga   keldi.Shuningdek,   Mo‘g‘ullar   davri   Arab   archaestetikasi   va
arxitekturasi hamda yodgorliklar, qal’alarning qurilishi, bog‘bonlar, suv manbalari
va   boshqalar   kabi   ob’ektlarning   tarqalishi   hamda   dizayni   Arab   dunyosida   katta
ta’sir   qo‘shgan.   Bu   davrda   Mo‘g‘ullar   shaharlarining   architekturasi   va   dizayni
ko‘plab   Arab   davlatlarida   asosiy   inspiratsiya   manbai   bo‘lib   qolgan.Bundan
tashqari,   Mo‘g‘ullar   davri   Arab   dunyosiga   madaniy   va   ijtimoiy   sohalarda   ham
11 ta’sir ko‘rsatgan. Mo‘g‘ullar davri davomida Arablar va Mo‘g‘ullar o‘rtasida turli
shart-sharoitlarda   diplomatiya,   siyosat   va   ijtimoiy   aloqalar   o‘rnatildi.   Bu
muloqotlar   davomida Arab  xalqlari   Mo‘g‘ullar   adabiyoti, madaniyati   va  madaniy
qadriyatlaridan  ta’sir   olayotganlar   va  ularga  o‘ziga   xos  milliy  va  madaniy  kimlik
shakllantirishda jarayonlar boshladi. 9
2.2 Arab tarixshunoslarining Mo‘g‘ullar davriga qarshi qiziqishi
Arab   tarixshunoslarining   Mo‘g‘ullar   davriga   qarshi   qiziqishi   normal   va
tabiiydir,  chunki  bu  davr  Arab  dunyosi  tarixida  katta  ahamiyatga   ega  bo‘lgan   bir
davr hisoblanadi. Mo‘g‘ullar davri, Arab tarixi va madaniyatining bir qismidir va
bu davrda Arablar Mo‘g‘ul imperiyasi bilan yo‘l-yo‘riqda bo‘lganlar.
Arab   tarixshunoslarining   Mo‘g‘ullar   davriga   qiziqishi   bir   necha
sabablarga asoslangan olish mumkin:
Siyosiy muammo:  Mo‘g‘ul imperiyasi, Arab dunyosining siyosiy xaritasini
o‘zgartirdi.   Bu   imperiya   katta   ilmiy,   madaniy   va   iqtisodiy   rivojlanishga   ega
bo‘lganligi bilan birga, territoriyasi keng bo‘lgan bir davrda kuchli bo‘lgan. Bu esa
Arab   xalqlarining   mustaqil   davlatlarini   yutib,   Mo‘g‘ullar   tashqi   xakimiyatiga
o‘tkazildiklarini   ko‘rsatadi.   Bu   sabablarga   asosan   Arab   tarixshunoslar   Mo‘g‘ullar
davriga qarshi qiziqish bilan o‘zaro munozaralar olib borishadi.
Madaniy   va   adabiy   ta’sir:   Mo‘g‘ullar   davri,   Arab   adabiyoti   va
madaniyatining   rivojlanishi   va   tarqalishi   bilan   bog‘liqdir.   Bu   davrda   Mo‘g‘ul
imperiyasining   ilmiy   markazlari   va   bibliotekalari   Arab   adabiyotchilar,   olimlar   va
o‘quvchilar   uchun   birjanjali   maqomga   ega   bo‘lgan   edi.   Bu   ta’sir   Arab
tarixshunoslarining   Mo‘g‘ullar   davri   adabiyoti   va   madaniyatini   o‘rganishga
qiziqish tug‘diradi.
Tarixiy   materiallar:   Mo‘g‘ullar   imperiyasi   tarixiy   materiallarda   bog‘liq
qolgan   bir   davr   hisoblanadi.   Mo‘g‘ul   imperiyasi   tarixiy   yodgorliklar,   hujjatlar,
adabiyotlar   va   arxiv   materiallari   bilan   bog‘liq   qolganligi   sababli,   Arab
tarixshunoslar   bu   davrdagi   materiallarni   o‘rganishda   va   tahlil   qilishda   qiziqish
bilan bo‘lishlari tabiiydir.
9
  https://poe.com/chat/2756gf1mng3houivxvf
12 Mo‘g‘ullar   davri   va   Arab   dunyosi   bo‘ylab   o‘tgan   o‘zaro   ta’sir:
Mo‘g‘ullar   davri,   Arab   dunyosi   tarixida   keng   tarqalgan   bir   davr   hisoblanadi.   Bu
davrda   Arablar   Mo‘g‘ul   imperiyasi   bilan   kontaktda   bo‘lganlar   va   ularga
o‘zlarining   adabiyoti,   madaniyati   va   madaniy   qadriyatlarini   o‘rganganlar.   Bu   esa
Arab   tarixshunoslarining   Mo‘g‘ullar   davriga   qarshi   qiziqishini   oshiradi,   ularning
o‘zaro ta’sirni o‘rganish va tahlil qilish niyatida bo‘lishi mumkin.
Shu   sabablarga   ko‘ra,   Arab   tarixshunoslarining   Mo‘g‘ullar   davriga   qarshi
qiziqishi o‘zbek tarixshunoslarining Xitoy, Mongol va boshqa davrlarning tarixiga
qarshi qiziqishiga o‘xshash bo‘lishi mumkin. Tarixshunoslikda qiziqish va tahlilga
asos bo‘lganligi sababli, har bir davrning o‘ziga xosliklari va ta’sirlari o‘rganish va
tahlil qilish tabiiy va kerakli hisoblanadi.
2.3 Arab tarixshunosligi va uning o‘ziga xos xususiyatlari
Arab   tarixshunosligi,   Arab   dunyosi   va   uning   tarixi   bo‘yicha   o‘rganishga
bag‘ishlangan  ilmiy soha  hisoblanadi.  Bu  sohada faoliyat  ko‘rsatuvchi  olimlar  va
tadqiqotchilar,   Arab   dunyosining   tarixini,   madaniyatini,   iqtisodiyotini,   siyosiy
jarayonlarini va boshqalarini o‘rganish va tahlil qilish bilan shug‘ullanadilar.
Arab tarixshunosligiga xos xususiyatlardan ba’zilari quyidagilardir:
Islom   davri   fokusida:   Arab   tarixshunosligi,   Islomning   paydo   bo‘lgan   va
keng   tarqalgan   davri   bilan   erkatoy   etadi.   Bu   sohada   olimlar,   Islom   dinining
tarixini,   qadimiy   Arab   jahonini,   Islom   adabiyotini,   falsafasini   va   madaniyatini
o‘rganishga   va   tahlil   qilishga   e’tibor   berishadi.   Islom   davri   Arab   tarixshunosligi
uchun   katta   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   asosiy   maqolalar   "Hadis"   (Muhammad
sallallahu   alayhi   va   sallamning   so‘zlari),   "Sira"   (Muhammad   sallallahu   alayhi   va
sallamning hayoti) va "Tafsir" (Qur’oni Karimning tafsiri) hisoblanadi.
O‘zbeklilik:   Arab   tarixshunosligi   o‘zbeklik   prinsipiga   asoslangan
davlatlarning   tarixiga   katta   e’tibor   beradi.   Bu   davlatlar   orasida   Xitoy,   Hindiston,
Misr,   Irak,   Sham   va   boshqa   davlatlar   kiritadi.   Arab   tarixshunoslari,   o‘zbek
davlatlarning   tarixiy   yodgorliklarini,   arxitekturani,   adabiyotini   va   madaniyatini
o‘rganishda va tahlil qilishda uzoq muddatlar mobaynida bo‘lganlar.
13 Tafsiliy   o‘rganish:   Arab   tarixshunosligi,   tarixiy   yodgorliklar,   arxiv
materiallar,   qalam   adabiyotlari   va   boshqa   tarixiy   manbalardan   tashkil   topgan
materiallarni   tafsiliy   o‘rganishga   e’tibor   beradi.   Bu   o‘rganish   jarayoni   tarixiy
hodisalar,   adabiyotlar,   qiroatlar,   maqolalar   va   boshqalar   kabi   manbalardan
foydalanishni o‘z ichiga oladi.
Arab   adabiyotining   tarixshunoslikga   ta’siri:   Arab   adabiyoti,
tarixshunoslikning   muhim   manbalaridan   biridir.   Arab   tarixshunoslari,   qadimiy
Arab   adabiyotini,   shoirlikni,   dostonlikni,   tarixiy   hikoyalarni   va   boshqa   janrlarni
o‘rganish va tahlil qilishda uzoq muddatlar bilan shug‘ullanadi. Arab adabiyotining
tarixshunoslikga   ta’siri   katta   bo‘lib,   bu   sohada   arab   adabiyotchilar,
adabiyotshunoslar   va   tarixshunoslar   o‘rtasida   o‘zaro   munozaralar   va   fikr
almashishlar amalga oshirilgan.
Islom   tarixshunosligi   bilan   bog‘liq:   Arab   tarixshunosligi,   Islom
tarixshunosligi   bilan   erkatoy   etadi   va   ularga   o‘zaro   bog‘liqdir.   Islom
tarixshunosligi,   Islom   dinining   tarixiy   jarayonlarini,   dinshunoslikni,   islom
davlatlarini   va   ularda   rivojlanayotgan   madaniy   va   iqtisodiy   jarayonlarni
o‘rganishga bag‘ishlangan ilmiy soha hisoblanadi. Arab tarixshunoslari ham Islom
tarixshunosligining   bir   qismiga   tegishli   bo‘lib,   Islom   davri   Arab   tarixini
o‘rganishda va tahlil qilishda qiziqish bilan bo‘lishadi.
Shu sabablarga qarab, Arab tarixshunosligi uning fokusida Islom, o‘zbeklik,
tafsiliy o‘rganish, Arab adabiyotining ta’siri va Islom tarixshunosligi bilan bog‘liq
xususiyatlarga   ega   bo‘ladi.   Bu   xususiyatlar   Arab   tarixshunosligining   maydonini
belgilaydigan yutuqlar hisoblanadi.
Arab   tarixshunoslar   Mo‘g‘ullar   davri   haqida   turli   asarlarda   yozganlar.   Bu
asarlarning ba’zilari quyidagilardir:
1. "Tarikh   al-Tabari"   –   Bu   asar   Abu   Ja’far   Muhammad   ibn   Jarir   al-Tabari
tomonidan yozilgan, Arab dunyosining umumiy tarixini qamrab olgan katta
maqoladir.   Bu   asarda   Mo‘g‘ullar   davri   ham   o‘ziga   xos   bir   bo‘limni
egallaydi.
14 2. "Kitab  al-Ibar"   –   Bu   asar   Abdul   Qahir   ibn   Tahir   al-Baghdadi   tomonidan
yozilgan   va   Arab   dunyosi   tarixining   asosiy   manbalari   bilan   bog‘liqdir.
Mo‘g‘ullar davri haqida ham ma’lumotlar mavjud.
3. "Tarikh   al-Rusul   wa   al-Muluk"   –   Bu   asar   Abu   Ja’far   Muhammad   ibn
Jarir al-Tabari tomonidan yozilgan va Arab dunyosining tarixi va siyosiyati
bo‘yicha keng ma’lumotlar beradi. Mo‘g‘ullar davriga doir ham ma’lumotlar
bu asarda joy olgan.
4. "Al-Bayan   wa   al-Tabyin"   –   Bu   asar   ibn   al-Athir   tomonidan   yozilgan   va
Arab   dunyosining   tarixi   va   siyosiyati   bo‘yicha   ma’lumotlar   beradi.
Mo‘g‘ullar davri ham bu asar ichida tahlil qilingan.
5. "Al-Muntaz=am fi Tarikh al-Umam wa al-Muluk"  – Bu asar ibn al-Jawzi
tomonidan   yozilgan   va   umumiy   Arab   tarixiga   oiddir.   Mo‘g‘ullar   davri
haqida ham ma’lumotlar bu asarda o‘rin olgan.
6. "Tarikh   al-Khulafa"   –   Bu   asar   Suyuti   tomonidan   yozilgan   va   Islom
halifalari tarixiga oiddir. Mo‘g‘ullar davri ham bu asarda tahlil qilingan.
Bu   asarlardan   tashqari,   boshqa   tarixshunoslarning   ham   Mo‘g‘ullar   davri
haqida  yozgan asarlari   mavjud. Arab  tarixshunoslarining  Mo‘g‘ullar  davri  haqida
yozgan   asarlari,   Mo‘g‘ul   imperiyasining   tashqi   xakimiyati,   siyosiy   va   iqtisodiy
jarayonlari, uchrayotgan voqealar va boshqalar haqida tafsiliy ma’lumotlar beradi.
Shu bilan birga, bu asarlarda Mo‘g‘ullar va arablar o‘rtasidagi munosabatlar, ta’sir
va almashtirishlar ham tahlil qilingan. 10
  Mo‘g‘ullar   davri   masalalari   Arab   tarixshunosligida   ahamiyati   yuqori,
chunki   bu   davr   arab   tarixiga   va   madaniyatiga   sezilarli   darajada   ta’sir   ko‘rsatgan.
Quyida   Mo‘g‘ullar   davri   masalalari   Arab   tarixshunosligida   nega   muhim   ekanini
ko‘rsatadigan bir necha asosiy jihatlarni ko‘rib chiqamiz:
Tarixiy   ahamiyat:   Mo‘g‘ullar   davri   arab   tarixida   muhim   burilish   nuqtasi
hisoblanadi. Bu davrda arab dunyosi mo‘g‘ullar istilosiga duch kelgan va bu istilo
hududdagi siyosiy tuzilmalarni o‘zgartirgan. Tarixshunoslar bu davrni tadqiq qilish
10
  https://poe.com/chat/2756gf1mng3houivxvf
15 orqali   arab   dunyosining   o‘sha   zamon   siyosiy,   madaniy,   va   ijtimoiy   hayotini
o‘rganadilar.
Madaniy almashinuv:   Mo‘g‘ullar davri davomida arablar bilan mo‘g‘ullar
o‘rtasida  madaniy almashinuv kuchaygan.  Bu davrda ilm-fan, adabiyot, san’at  va
falsafa   sohalarida   bir-biridan   o‘rganishlar   yuz   bergan.   Arab   tarixshunosligi   bu
madaniy   almashinuvlarni   o‘rganish   orqali   o‘sha   zamon   madaniy   landshaftini
yaxshiroq tushunishga yordam beradi.
Siyosiy o‘zgarishlar:  Mo‘g‘ullar istilosi arab dunyosida siyosiy kuchlarning
o‘zgarishiga   olib   kelgan.   Mo‘g‘ullar   imperiyasi   parchalanganidan   keyin   ham   bu
siyosiy   o‘zgarishlar  arab  dunyosida   uzoq  vaqt   davom  etgan.  Arab  tarixshunosligi
bu   siyosiy   o‘zgarishlarni   o‘rganish   orqali   hududning   tarixiy   taraqqiyotini
yaxshiroq anglaydi.
Hududiy   ta’sirlar:   Mo‘g‘ullar   istilosi   arab   dunyosida   bir   qancha   hududiy
o‘zgarishlarni keltirib chiqargan. Hududlararo savdo va iqtisodiy aloqalar o‘zgarib,
yangi   savdo   yo‘llari   va   tarmoqlari   ochilgan.   Arab   tarixshunoslari   bu   hududiy
o‘zgarishlarni tadqiq qilish orqali iqtisodiy va madaniy taraqqiyotni tahlil qiladi.
Mo‘g‘ullar   istilosining   arab   tarixida   izlari:   Mo‘g‘ullar   istilosi   arab
tarixida   o‘z   izlarini   qoldirdi.   Bu   davrda   qurilgan   binolar,   yo‘llar,   va   boshqa
inshootlar  Arab  tarixshunosligida   tadqiqot  uchun  muhim   mavzulardir.  Mo‘g‘ullar
tomonidan   olib   kelingan   yangiliklar   arab   dunyosining   keyingi   davrlarida   ham
sezilarli bo‘lgan.
Arab   tarixshunosligida   Mo‘g‘ullar   davri   masalalarini   o‘rganish   o‘sha
zamonning ko‘plab jihatlarini yaxshiroq tushunishga yordam beradi. Bu davr arab
tarixining turli sohalariga, jumladan, madaniy, siyosiy, va iqtisodiy jihatlariga katta
ta’sir ko‘rsatgan.
16 III BOB MO‘G‘ULLAR DAVRIDA ILM FANLARI VA ULARDAGI
RIVOJLANISH
3.1 Mo‘g‘ullar davrida sotsial-jamiyat va siyosat. Mo‘g‘ullar davrida qabul
qilingan siyosiy tizimlar.
Mo‘g‘ullar   davri   sotsial-jamiyat   va   siyosat   alanida   bir   necha   muhim
masalalarni   o‘z   ichiga   oladi.   Bu   davrning   sotsial-jamiyat   va   siyosiy   tizimlari,
ijtimoiy taraqqiyot, madaniy hayot va boshqa muhim mavzularini o‘z ichiga oladi.
Quyidagi   podshohlar   davri   sotsial-jamiyat   va   siyosatiga   oid   muhim   masalalardan
ba’zilarini tashkil etadi:
Sotsial-jamiyat tizimlari:  Mo‘g‘ullar davri boyunca, podshohlar tomonidan
tashkil   etilgan   sosial-jamiyat   tizimlari   o‘rnatildi.   Bu   tizimlarda   podshoh   va   oliy
toifa   hodimlar,   fuqaro   va   ularning   qonuniy   huquqlari,   ijtimoiy   qatlamlar   va
ularning  huquqlari,  ijtimoiy  farovonlik  va  adolat   masalalari  katta   ahamiyatga  ega
bo‘ldi.
Siyosiy tizimlar:  Mo‘g‘ullar davri siyosiy tizimlari ko‘p qismda monarxiya
prinsiplari   asosida   amalga   oshirilgan   edi.   Podshoh   va   uning   xotinlari   tomonidan
boshqarilgan   davlatlar   o‘rniga,   davlat   boshqarlari   tomonidan   boshqarilgan
nomdorliklar   mavjud   bo‘ldi.   Siyosiy   tizimlarning   asosiy   xususiyati   podshohning
iqtidorli hakimiyligi va uning qarashlarining qonuniyligi bo‘ldi.
Ijtimoiy   taraqqiyot:   Mo‘g‘ullar   davri   ijtimoiy   taraqqiyotning   kuchayish
davri   bo‘lib   hisoblanadi.   Bu   davrda   madaniy   hayot,   arxitektura,   irrigatsiya
tizimlari,   transport   va   tijoratning   rivojlanishi   katta   e’tiborga   sazovor   bo‘ldi.
Bunday   ijtimoiy   rivojlanish   orqali   mo‘g‘ullar   davri   davlatlari   katta   iqtisodiy   va
madaniy   markazlarga   aylanib,   ularga   xalqaro   savdo   aloqalari   o‘rnatish
imkoniyatiga ega bo‘ldi.
Madaniy hayot:   Mo‘g‘ullar davri madaniy hayotda ham katta o‘zgarishlar
bo‘ldi.   Podshohlar   va   ulkan   xotinlarining   himoyachiligi   ostida   adabiyot,   san’at,
musiqa   va   arxitektura   sohasida   rivojlanishlar   bo‘ldi.   Bunday   madaniy
rivojlanishlar   ushbu   davrda   yaratilgan   unikal   mahsulotlarni   ajralib   turadi   va
mo‘g‘ullar davri madaniy merosining yuqori qiymati ko‘riladi.
17 Mo‘g‘ullar davri sotsial-jamiyat va siyosat tushunchalari va ularning amaliy
asosiy   ko‘rsatkichlari   tarixshunoslar   uchun   muhimdir.Mo‘g‘ullar   davri   bo`yincha
qabul   qilingan   siyosiy   tizimlarning   asosiy   shakllari   monarxiya   va   qaramoq
rejimlari   bo‘lishi   bilan   jihatdan   farq   qiladi.   Quyidagi   siyosiy   tizimlar   mo‘g‘ullar
davrining turli davlatlarida ko‘plab:
Podshohlik   (Monarxiya):   Monarxiya,   mo‘g‘ullar   davri   davlatlarining
ko‘pida   qabul   qilingan   siyosiy   tizim   bo‘lib,   podshoh   yoki   sultonning   hakimiyligi
asosida   bajarilardi.   Podshoh   davlatning   eng   yuqori   toifasi   bo‘lib,   qonuniy   va
siyosiy huquqlarga ega edi. Podshohlik tarkibida to‘qquzchilik (amirlik), shaharlik
(shahar monarxiyalari) va boshqa podshohlik shakllari mavjud edi.
Xalifalik:   Mo‘g‘ullar   davrida   musulmon   xalifalarning   hakimiyligi   ostida
bajarilgan   siyosiy   tizim.   Khalifalar,   Islom   dinining   rahbarligini   ham   amalga
oshirganlar.   Ular   islomiy   xalifalik   davlatlarida   davlat   boshqarlari   sifatida   xizmat
qildilar.   Khalifalar   o‘rtasida   Abbosiy,   Umaviy,   Fatimiy,   Buyidid   va   Qarahanli
khalifalari kabi turli tarixiy davlatlar bo‘lgan.
Amirlik:   Mo‘g‘ullar   davrida   emirlar   tomonidan   boshqarilgan   davlat
tuzuvchisi.   Emirliklar   nomi   ostida   an’anaviy   o‘zbek   davlatlarining   boshqaruv
shakllari   mavjud   bo‘lgan.   Bu   tizimda   emir,   boshqa   saroylik   toifalarga   nisbatan
kam iqtidorga ega bo‘lib, o‘zining emirlik hududida boshqarish amalga oshirgan.
Sultonlik:   Mo‘g‘ullar   davri   davlatlarida   sultoning   hakimiyligi   ostida
bajarilgan   siyosiy   tizim.   Sultanlar,   o‘rtacha   podshoh   va   emirlik
boshqaruvchilaridan   yuqori   darajali   bo‘lib,   o‘zlarining   sultoniya   yoki   saltanatida
boshqarishganlar.
Qaramoq   rejimi:   Bu   tizimda   davlat   boshqaruvchisi   o‘z   madhiyasi   yoki
turmush   tarzi   asosida   taqdirlangan   edi.   Qaramoq   rejimi   bilan   boshqarilgan
davlatlarda   boshqaruvchilik   o‘rni   avtomatik   ravishda   oilaviy   yo‘nalishda   otasi
tomonidan   o‘tkazilardi.Har   bir   mo‘g‘ullar   davri   davlatida   siyosiy   tizimlar   o‘ziga
xos bo‘lganliklarga ega bo‘lishi mumkin. Bu tizimlar tarixiy va madaniy firqalar,
oilaviy qowmalar, geografik sharoitlar, podshohning iqtisodiy va siyosiy huquqlari
bilan bog‘liq edi.
18 Mo‘g‘ul davri davlatlarida ijtimoiy taraqqiyot va madaniy hayot o‘ziga xos 
bo‘lgan. Mo‘g‘ul davri davlatlarida iqtisodiy taraqqiyot o‘ziga xos bo‘lib, bu 
davrda sanoat, savdo va madaniyat sohalarida rivojlanish kuzatilgan. Mo‘g‘ul 
davri davlatlarining iqtisodiy taraqqiyoti, ularga xos iqtisodiy tizimlar, bozor 
o‘rniga tashqi iqtisodiy aloqalar, transport va tijoratning rivojlanishi bilan 
birgalikda oshirilgan. Mo‘g‘ul davri davlatlari ilm-fan va meditsina sohasida ham 
rivojlangan. Bu davrda tibbiyot, kimyo, astrologiya, matematika va boshqa ilm-fan
sohalarida ilmiy tadqiqotlar olib borilgan. Shuningdek, mo‘g‘ul davri davlatlarida 
meditsina sohasida rivojlanish kuzatilgan, shifo-kulgu va davlat boshqaruvining 
dastlabki shakllari shakllantirilgan. Mo‘g‘ul davri davlatlarida san’at va madaniyat 
sohasida yuksak darajada rivojlanish kuzatilgan. Bu davrda mo‘g‘ul davlatlarida 
hunarmandchilik, musiqa, adabiyot, tarixiy qalamush, arxitektura va boshqa san’at 
shakllari rivojlanib, mo‘g‘ul madaniyati o‘zining yuqori darajasiga erishgan.
Mo‘g‘ul   davri   davlatlarida   ijtimoiy   tartib   o‘zining   xususiyatlari   bilan
ajratilgan. Mo‘g‘ul davlatlarida farovonlik va xalqaro aloqalar rivojlanib, ijtimoiy
tartibning asosiy taraqqiyoti ko‘rsatilgan.Mo‘g‘ul davri davlatlarida din va falsafa
sohasida rivojlanish kuzatilgan. Bu davrda mo‘g‘ul davlatlarida Buddizm, Daoizm,
Konfutsiyizm   va   boshqa   dinlar   rivojlanib,   falsafa   sohasida   ham   ilmiy   tadqiqotlar
olib   borilgan.Mo‘g‘ul   davri   davlatlarida   ijtimoiy   taraqqiyot   va   madaniy   hayot
o‘zaro   bog‘liqlik   bilan   rivojlanib,   ularga   xos   iqtisodiy,   ilmiy,   san’at   va   madaniy
imkoniyatlar yaratilgan. Bu davrning rivojlanishi mo‘g‘ul imperiyalarining o‘zida
o‘zining xususiy madaniy, din va iqtisodiy tizimlari bilan bog‘liq bo‘lgan.
3.2 Mo‘g‘ullar davri ilmiy va falsafiy fikrlar.Mo‘g‘ullar davrida ilm fanlari va
ulardagi rivojlanish. Mo‘g‘ullar davri falsafiy fikrlarining o‘rni va ahamiyati.
Mo‘g‘ullar   davri,   ilmiy   va   falsafiy   fikrlarning   rivojlanishi   va   o‘zining
xususiyatlarini o‘z ichiga olgan muhim bir davr bo‘lib, bu davrda bir nechta ilm-
fan   va   falsafa   sohasidagi   g‘oyalar   va   fikrlar   shakllantirilgan.Mo‘g‘ullar   davrida
ilm-fan   sohasida   rivojlanish   kuzatilgan.   Bu   davrda   matematika,   kimyo,
astronomiya,   tibbiyot,   falsafa   va   boshqa   ilm-fan   sohalari   rivojlanib,   ilmiy
tadqiqotlar olib borilgan. 
19 Mo‘g‘ullar   davrida   ilm-fan   sohasida   yuqori   darajada   rivojlanish   borligi   va
ilmiy fikrlarning tarqalishi, ilm-fan adabiyoti va ilmiy asarlar yozilishi bilan ajralib
turadi.
Mo‘g‘ullar   davrida   falsafa   sohasida   ham   yuqori   darajada   rivojlanish
kuzatilgan. Bu davrda Mo‘g‘ul imperiyalarida filosofiya, mantiq, etika, ontologiya,
epistemologiya   va   boshqa   falsafa   sohalari   ustida   o‘rganish   va   ilmiy   fikrlar
shakllantirish   katta   e’tibor   berilgan.   Mo‘g‘ullar   davrida   Konfutsiyzmdan,
Daoizmga,   Buddizmga   va   boshqa   falsafa   tizimlari   va   fikrlariga   asoslangan
tarjimalar, tefsirlar va falsafa asarlari yozilgan.Mo‘g‘ullar davri tarixiy fikrlarning
yuqori   darajada   rivojlanishiga   ham   shahid   bo‘lgan.   Bu   davrda   Mo‘g‘ul
imperiyalarining  tarixi,  tarixiy  voqealar   va  tarixiy  shaxslar  ustida   tadqiqotlar   olib
borilgan.   Tarixiy   fikrlar,   tarixiy   asarlar   va   tarixiy   manbalar   bu   davrda   katta
ahamiyatga ega bo‘lgan.Mo‘g‘ullar davri ilmiy va falsafiy fikrlar, o‘zining o‘ziga
xos   tafsilotlar,   g‘oyalar   va   nazariyalar   bilan   ajralib   turadi.   Bu   davrda
rivojlanadigan   ilm-fan   va   falsafa   sohalari,   o‘zlarining   o‘ziga   xos   Mo‘g‘ul
madaniyatining bir qismi bo‘lib, o‘zining o‘ziga xos tarzda rivojlanish ko‘rsatgan.
Bu   ilmiy   va   falsafiy   fikrlar,   o‘zbek   xalqining   tarixiy   va   madaniy   bog‘lanishlari,
g‘oyalar va fikrlar tarqalishida muhim ahamiyatga ega bo‘lgan.
Mo‘g‘ullar davri, ilm-fan sohasidagi bir nechta fanlar va ulardagi rivojlanish
uchun  muhim   bir   davr   bo‘lib   hisoblanadi.   Bu   davrda  bir   nechta   ilm-fan   sohasida
ilmiy tadqiqotlar olib borilgan va yangi g‘oyalar shakllantirilgan. Quyidagi ilm-fan
sohalari   Mo‘g‘ullar   davrining   ilmiy   rivojlanishi   bilan   bog‘liq   muhim   sohalardan
ba’zilaridir:Mo‘g‘ullar   davrida   matematika   sohasida   rivojlanish   kuzatilgan.
Mo‘g‘ul   matematikasi,   geometriya,   arifmetika   va   hisoblash   tizimlari   sohasida
o‘ziga   xos   g‘oyalar   va   metodlar   bilan   ajralib   turadi.   Mo‘g‘ullar   davrining
matematikasi,   hisoblashning   amaliyotiy   va   nazariy   aspektlarini   o‘z   ichiga   olgan.
Mo‘g‘ullar   davrida   astronomiya   sohasida   ham   rivojlanish   kuzatilgan.   Bu   davrda
yulduzlar,   planetalar,   maqbur   yulduzlar   va   ko‘pchilik   asmaniy   ob’ektlari   ustida
ilmiy tadqiqotlar olib borilgan. Mo‘g‘ul astronomiyasi, observertorik va matematik
aspektlardan iborat bo‘lib, astrologiya bilan ham bog‘liq bo‘lgan.
20 Mo‘g‘ullar   davrida   tibbiyot   sohasida   rivojlanish   kuzatilgan.   Bu   davrda
mo‘g‘ul   doktorlari   tibbiyotda   ilmiy   tadqiqotlar   olib   borishgan,   shifo-kulgu   va
davlat   boshqaruvining   dastlabki   shakllari   shakllantirilgan.   Mo‘g‘ul   tibbiyoti,
ko‘pchilikning   sog‘liqni   saqlash,   tibbiyotning   nazariy   va   amaliy   asoslari   bilan
bog‘liq   bo‘lib,   uning   rivojlanishi   ko‘rsatilganMo‘g‘ullar   davrida   falsafa   sohasida
ham   ilmiy   rivojlanish   kuzatilgan.   Bu   davrda   Konfutsiyzmdan,   Daoizmga,
Buddizmga va boshqa falsafa tizimlari va fikrlariga asoslangan tarjimalar, tefsirlar
va   falsafa   asarlari   yozilgan.   Mo‘g‘ul   falsafasi,   odamlarning   mavjudlik,   haqiqat,
ijodiyot   va   uning   maqsadi,   odamning   ruhiy   hayoti   va   boshqalar   bilan   bog‘liq
muhim muddalarni tahlil qilgan.
Mo‘g‘ullar   davrida   ilm-fanlar   rivojlanishida   tarixiy   voqealar,   davlat
rahbarlari   va   ulardagi   dastlabki   ilm-fan   markazlari   ahamiyatga   ega   bo‘lgan.   Bu
davrda ilm-fanlar o‘zlarining o‘ziga xos Mo‘g‘ul madaniyatining bir qismi bo‘lib,
o‘zining   o‘ziga   xos   rivojlanish   ko‘rsatgan.   Ilmiy   tadqiqotlar,   tarjimalar,   falsafa
asarlari   va   ilmiy   fikrlar   Mo‘g‘ullar   davrining   turli   sohalarida   o‘zining
rivojlanishini   va   g‘oyalarini   ifodalaydi.Mo‘g‘ullar   davri,   falsafa   sohasidagi
rivojlanishi   va   falsafiy   fikrlarning   o‘rni   bilan   taninadi.   Bu   davrda   falsafa,   o‘zbek
xalqining   g‘oyalarini,   dunyoviy   mavzularni,   mavjudlikning   haqiqiyatini   tahlil
qilishga   va   manaviy,   fikriy   muzokaralarni   olib   borishga   oid   muhim   bir   vazifani
bajaradi. 
Mo‘g‘ullar   davrida   falsafa   sohasida   tafakkur   etish   va   fikrlar   shakllantirish
katta ahamiyatga ega bo‘lgan. Bu davrda Konfutsiyzmdan, Daoizmga, Buddizmga
va   boshqa   falsafa   tizimlari   va   fikrlariga   asoslangan   tarjimalar,   tefsirlar   va   falsafa
asarlari   yozilgan.   Falsafiy   tafakkur,   odamlarning   mavjudlik,   haqiqat,   odamning
maqsadi   va   ruhiy   hayoti   bilan   bog‘liq   muhim   muddalarni   tahlil   qilishda   muhim
ahamiyatga ega bo‘lgan.Mo‘g‘ullar davrida etika sohasidagi rivojlanish kuzatilgan.
Etika, odamlarning ma’naviy qadriyatlari, huquqiy va adliya masalalari, insoniyat,
ijobiylik va yomonlik, yaqinlik va mehribonlik muammolarini o‘rganishda muhim
ahamiyatga   ega   bo‘lgan.   Mo‘g‘ullar   davri   etikasi,   insoniyatga   qarshi   muhabbat,
21 adolat   va   to‘g‘ri   yo‘lga   erishish,   insoniyatning   maqsadi   va   qadrlanishi   muhim
muddalarni tahlil qilgan.
Mo‘g‘ullar davrida ontologiya sohasidagi rivojlanish kuzatilgan. Ontologiya,
mavjudlikning haqiqiyatini, olijanoblik va olijanoblikning xususiyatlari, ma’naviy
qadrlanish muammolarini o‘rganishda muhim ahamiyatga ega bo‘lgan. Mo‘g‘ullar
davri   ontologiyasi,   mavjudlikning   haqiqiyatini,   olijanoblik   va   olijanoblikning
xususiyatlari, ruhiy hayotning mohiyatini tahlil qilgan.
Mo‘g‘ullar   davri   falsafiy   fikrlarining   o‘rni,   o‘zbek   xalqining   madaniy
hayotida   ahamiyatli   bo‘lib,   g‘oyalar   va   fikrlar   tarqalishida   muhim   rol   o‘ynagan.
Falsafiy fikrlar, tarixiy va madaniy bog‘lanishlarda, adliya va huquqiy masalalarda,
insoniyatning   maqsadi   va   qadrlanishi,   mavjudlikning   haqiqiyatini   tahlil   qilishda
muhim   bir   asos   sifatida   ko‘rinadi.   Mo‘g‘ullar   davridagi   falsafa   fikrlari,   o‘zbek
xalqining   fikriy   hayotini,   dunyoqarashi   va   mavjudlikning   haqiqiyatini   tahlil
qilishda muhim ahamiyatga ega bo‘lgan.
3.3 Mo‘g‘ullar davri dinshunosligi.Mo‘g‘ullar davrida islom.Mo‘g‘ullar davri
tarixida boshqa dinlar. Mo‘g‘ullar davri adabiyoti va shoirlik.
Mo‘g‘ullar   davri,   dinshunoslik   sohasida   ham   rivojlanish   kuzatilgan.   Bu
davrda o‘zbek xalqining diniy g‘oyalariga oid fikrlar, diniy amaliyotlar va madaniy
tajribalar   shakllantirilgan.Mo‘g‘ul   dinshunoslik   madaniyati:   Mo‘g‘ullar   davrida
o‘zbek   xalqining   dinshunoslik   madaniyati   o‘zining   o‘ziga   xos   shakl   va   ifodalar
bilan   ajralib   turadi.   Bu   davrda   Mo‘g‘ul   xalqi   zoroastrizm,   maniqizm,   yahudilik,
budizm,   konfutsiyanizm,   daoizm   va   boshqa   din   va   madhhablarga   oid   g‘oyalar
bilan   tanishgan.   Mo‘g‘ullar   davri   dinshunosligi,   o‘zbek   xalqining   qadimiy   diniy
asrlari bilan bog‘liq tarixiy, falsafiy va madaniy amaliyotlarni o‘z ichiga olgan.
Mo‘g‘ullar   davrida   diniy   amaliyotlar   ham   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lgan.
Bu   davrda   o‘zbek   xalqi   ziyoratgohlar,   maqbaralar,   ibodatxonalarni   qurib,   diniy
bayramlar,   duolar,   o‘qishlar   va   boshqa   diniy   amaliyotlarni   jarayon   ostida   amalga
oshirgan. Mo‘g‘ullar davri diniy amaliyotlari, o‘zbek xalqining diniy madaniyatini
ifodalash,   insonning   ruhiy   hayotini   ta’minlash,   hikmat   va   erkinlik   izhor   qilishda
muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lgan.Mo‘g‘ullar   davrida   diniy   fikrlar   va   nazariyalar
22 ham   rivojlanish   kuzatilgan.   Bu   davrda   mo‘g‘ul   olimlari,   ilmuhitlari   va   diniy
liderlari   o‘zbek   xalqiga   oid   diniy   masalalarni   tahlil   qilgan,   diniy   fikrlarni
shakllantirgan   va   ulardan   ma’naviy   yutuqlar   olib   chiqqanlar.   Mo‘g‘ullar   davri
diniy   fikrlari,   o‘zbek   xalqining   insoniyatga   qarshi   muhabbat,   odamning   ruhiy
hayoti, adolat va insaf, insoniyatning maqsadi va qadrlanishi, erkinlik va huquqlar
muhim muddalarini tahlil qilishda ahamiyatli bo‘lgan.
Mo‘g‘ullar davri dinshunosligi, o‘zbek xalqining diniy g‘oyalarining o‘ziga
xos   ifodalar   bilan   ajralib   turadi.   Bu   davrda   dinshunoslik   madaniyati,   diniy
amaliyotlar   va   diniy   fikrlar   o‘zbek   xalqining   madaniy   hayotining   muhim   bir
qismini   shakllantirgan.   Bu   davrning   dinshunosligi,   o‘zbek   xalqining   tarixiy,
madaniy,   diniy-tarixiy,   falsafiy   va   insoniyatga   oid   g‘oyalarini   tahlil   qilishda
muhim ahamiyatga ega bo‘lgan. 
Mo‘g‘ullar   davri,   Islom   dini   tarixida   muhim   davr   hisoblanadi.   Mo‘g‘ullar,
XIII-XIV   asrlarda   katta   imperiya   qurib,   Markaziy   Osiyo,   Xitoy   va   Islom
dunyosining   bir   qancha   mintaqalarini   fath   etdilar.   Ushbu   davrda   Islom   dunyosi
bilan Mo‘g‘ollar Imperiyasi  orasida murakkab munosabatlar yashandi.Mo‘g‘ollar,
Islom dunyosiga katta askeri kuch bilan hukm qilib, bir qancha Islom davlatlarini
yiqdilar.   Mo‘g‘ollar   Imperiyasi   eng   mashhur   rahbari   Jengizxon,   Islom   dunyosiga
qarshi hujumkar siyosatni amalga oshirmadi va dindagi ozodlikka hurmat qildi. Bu
sababli, Islom dinini qabul qilgan Mo‘g‘ollar hakimiyati davrida Islomga qiziqish
va   ta’sir   oshdi.Mo‘g‘ollar,   Islom   dunyosida   muhim   madaniy   ta’sir   qoldirdi.
Xususan,   Eron   va   Misr   kabi   mintaqalarda   Mo‘g‘ollar   hukmronligi   davrida   Islom
san’ati, mimosi va adabiyoti rivojlandi. Mo‘g‘ol hukmronlarining himoyasi ostida
Islom   olimlari   va   mutaassiblari   tarbiyalandi,   Islom   ilmlarining   yayilishiga   hissa
qo‘shdi.Bundan   boshqa,   Mo‘g‘ollarning   Islom   dunyosiga   ta’siri   faqat   musbat
emas. Mo‘g‘ollarning xarbiy xotirasidan keyin bir qancha Musulmon jamiyat katta
zarar ko‘rishi, shaharlar tahrip bo‘lishi va odamlar o‘ldirilishi bo‘ldi. Ushbu davrda
Islom   dunyosida   katta   buzilish   yuz   berdi   va   bir   qancha   Islom   davlati
qisqarildi.Natijada,   Mo‘g‘ollar   davrida   Islom   dunyosi   katta   o‘zgarishlar   yashadi.
23 Mo‘g‘ollarning Islomga ta’siri murakkab tarzda baholanganur, u vaqtidagi siyosiy,
madaniy va ijtimoiy omillarning natijasi sifatida chiqdi. 
Mo‘g‘ullar   davri   tarixida   boshqa   dinlar   mavjud   edi.   Mo‘g‘ollar   imperiyasi
ildizida   turli   dinlarga   tegishli   odamlar   yashagan   va   o‘z   manbalari   bilan   davom
etishgan davr hisoblanadi.Mo‘g‘ollar kengaytirilgan geografiya bo‘ylab hakimiyat
qilgani   uchun   turli   dinlarga   mansub   jamiyatlar   bilan   aloqada   bo‘lganlar.
Mo‘g‘ollar odatda muxofiqiyatli bir qarash uslubi ko‘rsatgan va dindagi erkinlikka
hurmat   qilganlar.   Shuning   uchun   Mo‘g‘ollar   imperiyasi   davrida   Islom,   Budizm,
Xristianlik,   Shamanizm   va   boshqa   ma’naviyat   tizimlari   barqaror   tarzda   mavjud
bo‘lishi   mumkin   bo‘ldi.Mo‘g‘ollar   qo‘zg‘atishgan   mintaqalarda   dindan
qiziqtirmagan   yoki   zorla   ishlash   siyosatini   amalga   oshirmaganlar.   Bu,   turli
dinlarga   mansub   odamlarning   o‘z   manbalari   bilan   erkinlik   bilan   yashashlariga
imkon   berdi.   Misol   uchun,   Mo‘g‘ollar   imperiyasining   poytaxti   bo‘lgan
Qaraqorumda   turli   dinlarga   tegishli   ibodatxonalarga   va   ibodat   joylari   mavjud
bo‘lgan edi.
Mo‘g‘ollar o‘z Shamanizm manbalari bilan ham davom etishdi. Shamanizm,
Mo‘g‘ol   madaniyati   uchun   muhim   bir   qism   hisoblanib,   ba’zi   Mo‘g‘ol   rahbarlar
shamanistik   rituallarni   qo‘llab-quvvatlagan.   Lekin,   Mo‘g‘ollar   vaqti   o‘tishi   bilan
Islomni   ham   qabul   qilganlar   va   Islomning   ta’siri   ostida   bo‘lganlar.Natijada,
Mo‘g‘ollar   davrida   turli   dinlar   birga   mavjud   bo‘lgan   muhit   yaratildi.   Mo‘g‘ollar
imperiyasining   muxofiqiyatli   qarash   uslubi,   dinlararo   aloqalarning   va   din
erkinliklarining   davom   etishiga   yordam   berdi.   Ushbu   davrda   Islom,   Budizm,
Xristianlik,   Shamanizm   va   boshqa   dinlar   izlari   Mo‘g‘ollar   imperiyasining
hukmronlik qilgan mintaqalarda ko‘rinadi. 
Mo‘g‘ullar davri adabiyoti va shoirlik jihatidan ham ko‘pni o‘z ichiga olgan
davr   hisoblanadi.   Ushbu   davrda   Mo‘g‘ollar   imperiyasi   hakimiyati   ostida   turli
madaniyatlar, ma’naviyatlar va til guruhlarining birgalikda yashashmoqda edi. Bu
holat,   adabiy   asarlarining   turlicha   bo‘lishiga   va   farqli   ta’sirlar   o‘rtasida
o‘zgarishlarga   olib   kelishdi.Mo‘g‘ollar,   qo‘zg‘atishgan   mintaqalarda   o‘ziga   xos
adabiyot   tarixiga   hurmat   bildirdilar   va   o‘z   madaniyatlari   bilan   ta’sirga   kirishdi.
24 Ushbu   ta’sir   natijasida   Mo‘g‘ollar   imperiyasi   hududida   turlicha   tillarda   adabiy
asarlar paydo bo‘ldi. Ma’noda, Fars, Turk, Arab va Xitoy adabiyotlari Mo‘g‘ollar
adabiy faoliyatiga katta ta’sir ko‘rsatdi.
Mo‘g‘ollar   davri   boyunca   she’rlar   muhim   bir   adabiy   janr   bo‘ldi.   Mo‘g‘ol
she’rlari   o‘z   tillarida   va   turlicha   tillarda   she’rlar   yozdilar.   Mo‘g‘ollar   imperatoru
Chingizxon   va   uning   onasi   hukmdorlar   ham   she’rlar   tarixiga   ko‘rsatishda   hissa
qo‘shdi.   Masalan,   Kubilayxon   davrida   mashhur   Mo‘g‘ol   shoiri   va   o‘qituvchi
Nasiruddin Tusi, muhim she’rlar va asarlar yozdi.
Mo‘g‘ollar,   hukmdorlarining   himoyasi   ostida   o‘sgan   shoirlarni   qo‘llab-
quvvatladilar   va   ularning   asarlarini   qadr-qomat   qildilar.   Ushbu   davrda   paydo
bo‘lgan   muhim   Mo‘g‘ol   shoirlardan   biri   Navoiy   hisoblanadi.   Navoiy,   Turk
adabiyotining   muhim   vakillaridan   biri   deb   hisoblanadi   va   uning   she’rlarida
Mo‘g‘ol ta’sirlari ko‘rinadi.Mo‘g‘ollar, adabiyatning yanada gapirib, hikoya qilish,
hikoyalar   va   deston   adabiyot   turlari   kabi   so‘zli   adabiyot   janrlariga   ham   qiziqish
bildirdilar.   So‘zli   adabiyotlar,   Mo‘g‘ol   madaniyati   va   adabiyatiga   muhim   hissa
qo‘shdi.Mo‘g‘ollar   adabiyoti,   turlicha   madaniyatlar   va   ta’sirlar   birlashmasi   bilan
boyitilgan  sifat   bilan boyitilgan.  Ushbu  davrda  paydo  bo‘lgan  asarlar, Mo‘g‘ollar
imperiyasining   madaniy   va   adabiy   yodgorligining   bir   qismi   sifatida   bugungi
kungacha yetib kelgan.
Mo‘g‘ollar   davri   madaniy   merosi   va   turmush   tarzi   jihatidan   oldukcha
boylikka   ega   davr   hisoblanadi.   Mo‘g‘ollar   imperiyasi   kengayiborishi   bilan   birga,
turli   madaniyatlar   o‘rtasidagi   ta’sirlashish   muhitiga   duch   kelgan   muhit   yuzaga
kelgan.Mo‘g‘ollar   o‘z   egalarining   qasidaga   hurmat   ko‘rsatib,   ularni   o‘z
madaniyatlariga qo‘shishdi.  Bu  holat, Mo‘g‘ollar  imperiyasi  mintaqalarida boylik
va   turli   madaniy   meros   va   turmush   tarzi   paydo   bo‘lishiga   olib   keldi.Mo‘g‘ollar,
ko‘chmas hayot uslubiga asoslangan bir jamiyat bo‘lib, bu ularning kiyim-kechak,
ovqat, yashash joyi va san’at tushunchalariga ta’sir qildi.
Mo‘g‘ollar odatda o‘zlarining g‘ildirak va po‘lat kiyimlaridan foydalanishdi.
Maxsus   ta’sirchan   o‘zgaruvchilar   bo‘lgan   kurtka,   shlyapa   va   chizmalar   Mo‘g‘ol
askarlarning   xususiy   kiyimlari   edi.   Bundan   tashqari,   yovgon   va   ipak   to‘qimalar
25 bilan   bezlangan   kiyimlar   ham   kiyilardi.   Mo‘g‘ollar   kiyimlariga   rangli   tikishlar,
namunalar va zargarliklar kiritishadi.
Mo‘g‘ollar turmush tarzi, ko‘chmas hayot uslubiga va urushga mos ravishda
shakllangan.   Masalan,   yurt   deb   nomlanadigan   ko‘chmas   qushonxona   turlarida
yashardilar.   Ular   tez   harakat   qilishlari   va   oson   o‘rnatishlari   uchun   mo‘ljallangan
edi.   Mo‘g‘ollar   hayvonchilik   bilan   shug‘ullanishlari   uchun   ham,   harakatli   va
amaliy yechimlar yaratishdi.Mo‘g‘ollar madaniy merosi ham turlicha madaniyatlar
ta’siri   ostida   shakllangan.   Mo‘g‘ollar   imperiyasi   hukmdoriyetida   joylashgan
mintaqalarda,   Fars,   Turk,   Xitoy   va   boshqa   mahalliy   madaniyatlarning   san’ati,
adabiyoti, musiqa va  raqslaridan  ta’sir  olingan. Ushbu  ta’sirchanliklar  Mo‘g‘ollar
madaniy merosini boylik va turlicha qurishda ahamiyatli o‘rin tutdi.
Mo‘g‘ollar   imperiyasi   davrida   rasm,   miniatyura,   heykellik   va   bezash   kabi
san’at  shakllari  ham  rivojlandi. Ayniqsa, miniatyuralarda va bezashlarda  Mo‘g‘ol
motivlari   va   ramzlari   ko‘p   marta   qo‘llanilardi.Natijada,   Mo‘g‘ollar   madaniy
merosi   va   turmush   tarzi,   turlicha   madaniyatlar   ta’siri   ostida   shakllangan   boylik
sifatiga   ega   edi.   Ko‘chmas   hayot   uslubi,   kiyimlar,   yashash   joyi   va   san’at
tushunchalarini   ta’sir   qildi.   Mo‘g‘ollar   imperiyasi   hukmdoriyati   ostida   turlicha
madaniyat   unsurlari   birlashdi   va   Mo‘g‘ollar   madaniy   merosi,   ajiblanarli
xususiyatlarga ega bo‘ldi.
Mo‘g‘ollar   davri   madaniy   merosi,   jamiyatga   katta   ta’sir   ko‘rsatgan   tarih
davridir.   Mo‘g‘ollar   imperiyasi   hukmdoriyati   davrida   turli   madaniyatlar   o‘rtasida
bir   muloqot   va   o‘zaro   ta’sir   o‘tkazgan.   Mo‘g‘ollar,   egallashgan   hududlarda
o‘zlariga   xos   madaniyatlarini   saqlab   qolish   bilan   birga,   yerli   madaniyatlar   bilan
ham   yakindan   aloqada   bo‘ldilar.   Bu   natijada,   Mo‘g‘ollar   imperiyasi   ostida   turli
madaniy   mulkchiliklar   birgalikda   yashashga   va   o‘zaro   ta’sir   o‘tkazishga   olib
kelgan.Tilning Tarqalishi: Mo‘g‘ollar davri hukumatida, Mo‘g‘ol tilining rasmiy til
sifatida ishlatilishi odatiy bo‘ldi. Mo‘g‘ollar, turli hududlardagi hukumat tarkibiga
ta’sir   qilish   orqali,   Mo‘g‘ol   tilining   turli   yerli   tillar   ustida   ta’siri   paydo   bo‘ldi   va
ba’zi   joylarda   uni   keng   tarqalish   bilan   ishlatishga   boshlandi.Mo‘g‘ollarning
26 kuchayishi   bilan   birga,   savdo   yo‘llari   xavfsizlikka   solindi   va   savdo   faoliyati
rivojlandirildi.   Mo‘g‘ol   imperiyasi   ostida   bo‘lgan   hududlar,   turli   madaniyatlararo
savdo va iqtisodiy aloqalarga sahna bo‘ldi. 
Bu   esa   savdoning   rivojlanishiga   va   iqtisodiy   faoliyatning   o‘sishiga   xizmat
qildi.Mo‘g‘ollar,   imperiyalarining   kengayishi   bilan   birga   katta   miqdorda   qurilish
loyihalarini amalga oshirdi. Yo‘llar, mostlar, pochta stantsiyalari va karvansaroylar
kabi   infrastruktur   ob’ektlari   qurildi.   Bu   loyihalar,   kommunikatsiyani
osonlashtirish,   savdo   yo‘llarini   qo‘llab-quvvatlash   va   hukumat   boshqaruvini
kuchaytirishga yordam berdi.
Mo‘g‘ollar,   turli   madaniyatlar   ta’sirida   o‘zlariga   xos   san’at   va   adabiyot
tushunchalarini   rivojlantirdi.   Mo‘g‘ol   san’ati,   minyatürlar,   bezaklar,   she’rlar   va
hikoyalar kabi turli sohalarda o‘zini ko‘rsatdi. Bu davrda Mo‘g‘ol hukmdorlarining
himoyachiliklarida bir nechta asarlar yaratildi. Mo‘g‘ollar, egallashgan hududlarda
o‘z   ijtimoiy   va   boshqaruv   tuzilmalarini   shakllantirdilar.   Mo‘g‘ol   imperiyasi
boshqaruv   tizimi,   turli   madaniyatlar   ta’sirida   rivojlandi   va   bu   tizim,
Mo‘g‘ollarning   hakimiyati   davrida   turli   hududlarda   uzoq   muddat   davomida   amal
qildi.
Umumiy   holatda,   Mo‘g‘ollar   davri   madaniy   merosi   jamiyatda   kulturlararo
o‘zgarishlarni   keltirdi,   savdo   va   iqtisodiyotning   rivojlanishiga   yordam   berdi,
qurilish   va   infrastruktur   loyihalarini   amalga   oshirdi,   san’at   va   adabiyot   sohasida
zenginlik   yaratdi   va   ijtimoiy-boshqaruv   tuzilmalarini   shakllantirdi.   Bu   ta’sir,
Mo‘g‘ollar   imperiyasining   o‘rta   asrlardagi   madaniyatining   jamiyatga   ko‘rsatgan
ta’sirini  yoritdim. Lekin diqqatga sazovor  bo‘lishi  kerakki, bu faqatgina biron bir
madaniyatning jamiyatga ta’siri emas, balki ko‘p madaniyatlararo o‘zaro ta’sirning
natijasi   sifatida   ham   hisoblanishi   lozim.   Shuning   uchun,   Mo‘g‘ollar   va   boshqa
madaniyatlararo   aloqalar   orqali   jamiyatga   ta’sir   keltirgan   o‘zgarishlarni   ko‘rib
chiqish juda muhimdir.
27 IV XULOSA
Bu   davr,   XII-XIV   asrlarda   Markaziy   Sharqni   yetkizib   o‘tgan   Mo‘g‘ul
Imparatorligi   davridir.   Mo‘g‘ullarning   Arab   dunyosidagi   mavjudligi,   siyosiy,
madaniy,   iqtisodiy   va   dini   sohalarda   bir   qator   muammolarni   g‘oyib   chiqarishga
olib kelgan.Siyosiy jihatdan, Mo‘g‘ullar hukumati ostida Arab geografyasida yangi
siyosiy   tartib   qurildi.   Davlatlar   tuzilishi,   boshqaruv   shakllari   va   aloqalar   bu
davrdagi   muhim   mavzular   orasida   joy   oladi.   Mo‘g‘ullarining   Arab   dunyosidagi
siyosiy ta’siri va uning natijalari, Arab tarixshunoslar tomonidan tafsilotli ravishda
o‘rganilgan.
Madaniy jihatdan, Mo‘g‘ullar Arab dunyosidagi mavjudligi madaniy o‘zaro
ta’sirga   va   o‘zgarishlarga   olib   kelgan.   Mo‘g‘ul   Imparatorligi   san’ati,   adabiyoti,
mimaoriyati   va   boshqa   madaniy   sohalardagi   ta’sirlari,   Arab   tarixshunoslarining
diqqat   markaziga   aylanadi.   Ushbu   davrda   paydo   bo‘lgan   yangi   san’at   asarlari,
adabiy   mahsulotlar   va   mimaoriy   binolar,   Mo‘g‘ullarning  madaniy   merosining   bir
qismi   sifatida   baholanadi.Iqtisodiy   jihatdan,   Mo‘g‘ullarning   Arab   dunyosidagi
ta’siri   savdo,   iqtisodiy   aloqalar   va   soliq   tizimlarini   o‘z   ichiga   oladi.   Mo‘g‘ul
Imparatorligi savdo yo‘llari va iqtisodiy siyosatlari, Arab tarixshunoslar tomonidan
o‘rganilgan   va   baholangan.   Ushbu   davrdagi   iqtisodiy   o‘zgarishlar,   savdo   o‘sishi,
ishlab   chiqarish   va   qishloq   xo‘jaligi   faoliyatlari   kabi   mavzular   muhim   tadqiqot
sahasi bo‘lib hisoblanadi.
Dini   jihatdan,   Mo‘g‘ullar   Arab   dunyosidagi   ta’siri   Islomga   ham   etkili   rol
o‘ynagan. Mo‘g‘ullar bilan Islom munosabatlari va ularning natijalari, Musulmon
jamiyatining  dini   va   madaniy   o‘zgarishlariga   ta’sir   qilgan.   Mo‘g‘ullarining  Islom
dini   va   Islom   dunyosiga   qarashlari,   dini   amaliyotlari   va   o‘zaro   ta’sirchanliklari,
Arab   tarixshunoslar   tomonidan   tafsilotli   ravishda   o‘rganilgan.Natijaviy   holatda,
Arab   tarixshunosligida   Mo‘g‘ullar   davri   masalalari,   Mo‘g‘ul   Imparatorligi’nin
Arab dunyosidagi siyosiy, madaniy, iqtisodiy va dini ta’sirini muhokama qiladigan
muhim   mavzu   hisoblanadi.   Ushbu   davrga   oid   manbalar   va   tadqiqotlar,   Arab
dunyosining   tarixiy   rivojlanishini   tushunish   uchun   qadrlangan   bir   perspektiva
taqdim etadi.
28 V. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Mirziyoev Sh.M. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz. – Toshkent: O‘zbekiston, 2016.
2. Mirziyoev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib   intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.   –
Toshkent: O‘zbekiston,2017.
3. Mirziyoev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz
bilan birga quramiz. – Toshkent: O‘zbekiston, 2017.
4. Tarixiy   xotirasiz   kelajak   yo‘q.-Toshkent:   O‘zbekiston,   1998
Karimov.I.A.
5. Yuksak   ma’naviyat-yengilmas   kuch.   T.:   O‘zbekiston,   2008
Karimov.I.A.
6. Abul Fazl ayhaqiy.Tarixi Ma’sudiy.T.1962., 381-383-betlar
7. Nizomulmulk.Siyosatnoma T.,Adolat.1995.246-bet
8. Agadjanov   S.G.   Seldjukidi   iTurkmeniya   v   XI-XII   vv.-Ashxabad:
Ilim,197360-bet
9. Ўзбекистон   тарихи.   Р.   Муртазаева   таҳрири   остида.   –   Тошкент:
Янги аср авлоди, 2003.80-bet
10. Shahobiddin   Muhammad   annasaviy,   Sulton   Jaloliddin   Manguberdi
hayoti tafsiloti, T., 1999.59-bet
11. Ayubi,   Nazih   N.;   Hashemi,   Nader;   Qureshi,   Emran   (2009).   "Islamic
State". In Esposto, John L. (ed.). The Oxford Encyclopedia of the Islamic World.
Oxford: Oxford University Press.
12. Hashmi,   Sohail   H.   (2004).   "Dawla".   In   Richard   C.   Martin   (ed.).
Encyclopedia of Islam and the Muslim World. MacMillan Reference.
29

« ARAB TARIXSHUNOSLIGIDA MO‘G‘ULLAR DAVRI MASALALARI »

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский