Asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlar va ularni tahlili qilish xususiyatlari

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIMʻ , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI  SIRTQI
FAKULTETI
 “IQTISODIYOT NAZARIYASI” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  Asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlar va
ularni tahlili qilish xususiyatlari
Bajardi:________________________________
         _____________________________
Ilmiy rahbar: ___________________________ Asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlar va ularni
tahlili qilish xususiyatlari
Reja
Kirish ........................................................................................................................ 3
1. Makroiqtisodiy ko’rsatkichlarning mohiyati ......................................................... 5
2. O’zbekiston Respublikasining makroiqtisodiy ko’rsatkichlar ............................ 10
3. Makroiqtisodiy ko’rsatkichlar, soliq-byudjet siyosati va   2020 yilga 
mo’ljallangan parametrlari .................................................................................... 11
Xulosa ..................................................................................................................... 16
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati ..................................................................... 18
2 Kirish
Makroiqtisodiyot   —   mamlakat   (yoki   uning   bir   qismi,
tarmoqlar)   iqtisodiyotini ,   inflatsiya ,   ishsizlik ,   budjet   taqchilligi   (defisiti),   iqtisodiy
o'sish , iqtisodiyotning davlat tomonidan boshqarilishi va shu kabfhjncddi umumiy
jarayonlarni   o rganuvchi   fan.   Makroiqtisodiyotʻ   YaIM ,   YaMM ,   yalpi   talab ,   yalpi
taklif ,   to'lov   balansi ,   pul   bozori ,   tovar   bozori   va   mehnat   bozori   kabi   tushunchalar
bilan ishlaydi.
Makroiqtisodiyot   (makro...   va   iqtisodiyot)   —   bozor   xo jaligi   umumiy	
ʻ
nazariyasining bo limi, mamlakat iqtisodiyoti, umuman milliy xo jalikka oid katta	
ʻ ʻ
miqyosdagi iqtisodiy hodisalar va jarayonlarni o rganadi.	
ʻ
Mamlakatning iqtisodiyoti holati va rivojlanishini ifolalovchi umumlashgan
ko rsatkichlar tizimi — milliy boylik, yalpi ichki mahsulot, yalpi milliy mahsulot,	
ʻ
sof   milliy   mahsulot,   milliy   daromad,   aholi   daromadlari,   davlat   va   xususiy
investitsiyalar   yigindisi,   muomaladagi   jami   pul   miqdori   va   sh   k.   jami   xo jalik	
ʻ
bo yicha   jamlanma,   umumlashtiruvchi   ko rsatkichlar   M.   o rganadigan   ob yektlar	
ʻ ʻ ʻ ʼ
hisoblanadi.   Ayni   paytda   M.   mamlakat   miqyosida   o rtacha   daromadlar,   o rtacha	
ʻ ʻ
ish   haqi,   inflyasiya   darajasi,   ishsizlik,   bandlik,   mehnat   unumdorligi   singari
o rtacha   iqtisodiy   ko rsatkichlarni   hamda   ularga   davlatning   iqtisodiy   siyosati	
ʻ ʻ
ko rsatadigan ta sirini o rganadi va tadqiq etadi. Makroiqtisodiy ko rsatkichlar, bir
ʻ ʼ ʻ ʻ
tomondan,   ma lum   vaqt   oralig ida   ishlab   chiqarish   hajmini   hisoblash   va   milliy	
ʼ ʻ
iqtisodiyotning   faoliyat   yuritishiga   bevosita   ta sir   qiluvchi   omillarni   aniqlash	
ʼ
imkonini bersa, ikkinchi tomondan, ular yalpi milliy mahsulot harakatining barcha
bosqichlarida,  ya ni   ishlab  chiqarish,  taqsimlash,  qayta  taqsimlash  va  foydalanish	
ʼ
bosqichlarida   uni   ko rgazmali   shaklda   aks   ettirishga   imkon   beradi.   Shuningdek,	
ʻ
o sishning   umumlashtiruvchi   ko rsatkichlari,   mamlakat   iqtisodiyotini	
ʻ ʻ
tavsiflaydigan   ko rsatkichlarning   pasayishi   hamda   ortishi   sur atlari   va   unda   yuz	
ʻ ʼ
berayotgan   iktisodiy   jarayonlar,   tuzilmaviy   proporsiyalar   ham   M.   predmeti
hisoblanadi.   Makroiktisodiy   ko rsatkichlar   moddiy   ishlab   chiqarish   va   nomoddiy	
ʻ
xizmat   ko rsatish   sohalaridagi   barcha   xo jalik   yurituvchi   sub yektlar   iqtisodiy	
ʻ ʻ ʼ
faoliyatining umumiy va pirovard natijalarini qamrab oladi. M.ning asoslari ingliz
3 olimi J. M. Keynsiint  1936 yilda nashr etilgan "Bandlik, foiz va pulning umumiy
nazariyasi"   asarida   bayon   etilgan.   Hozirgi   zamon   M.   nazariyasida   3   oqim
(neokeynschilik,   monetarizm   va   yangi   klassik   yo nalish)   mavjud,   ular   o rtasidagiʻ ʻ
asosiy farq makroiktisodiy siyosatga nisbatan berilgan tavsiyalarning har xilligida
(yana q.   Mikroiktisodiyot ).
4 1. Makroiqtisodiy ko’rsatkichlarning mohiyati
      Makroiqtisodiyot   –   bu   mamlakat   miqyosida   moddiy   ishlab   chiqarish   va
nomoddiy   sohalarini   bir   butun   qilib   birlashtirgan   milliy   xo’jaligi   darajasidagi
iqtisodiyotdir. Makroiqtisodiyot o’z ichiga xalq xo’jaligining moddiy va nomoddiy
ishlab   chiqarish   hamda   xizmat   ko’rsatish   sohalarini   oladi.   Milliy   iqtisodiyot
me’yorida   faoliyat   qilish   va   barqaror   o’sishi   uchun   barcha   tarmoq   va   ishlab
chiqarish sohalarining o’zaro bog’liqligi va muvozanatli rivojlanishi talab qilinadi. 
     Milliy iqtisodiyotda ishlab chiqarish, xizmat ko’rsatish hajmi va ularning
o’sishi   bir   qator   ko’rsatkichlar   tizimi   orqali   makroiqtisodiy   darajada   aniqlanib,
tahlil   qilinadi.   Makroiqtisodiy   ko’rsatkichlar   orqali   butun   iqtisodiyotning   holati
uning o’sishi yoki orqaga ketishi tahlil qilinib, xulosa chiqariladi. Ular yordamida
davlat   o’z   iqtisodiy   siyosatini   belgilaydi.   Makroiqtisodiy   ko’rsatkichlar   tizimi,
YaIMni   uning   harakatining   barcha   bosqichlarida,   ya’ni   ishlab   chiqarish,
taqsimlash,   qayta   taqsimlash   va   natijada   foydalanish   bosqichlarida   ko’rgazmali
shaklda aks ettirishga imkon beradi. 
Nihoyat   mazkur   ko’rsatkichlar   tizimi   mavjud   resurslar   va   ulardan
foydalanishning   mos   kelishi   (tengligi)   kuzatilganda,   mamlakatdagi   umumiy
iqtisodiy muvozanatlik holatini aks ettiradi. 
  Muayyan   mamlakat   iqtisodiy   holatini   ifoda   etuvchi   ko’rsatkichlar
makroiqtisodiy ko’rsatkichlar deb yuritiladi. Makroiqtisodiy ko’rsatkichlar miqdor
va   sifat   ko’rsatkichlariga   guruhlanadi.   Makroiqtisodiy   miqdor   ko’rsatkichlari
muayyan   mamlakatlar   iqtisodiyotini   ifodalasa,   sifat   ko’rsatkichlari   mazkur
mamlakatlar   iqtisodiyotini   nisbiy   jihatdan   aks   ettiradi.   Makroiqtisodiy   miqdor
ko’rsatkichlariga kuyidagi ko’rsatkichlar kiradi: Yalpi ichki mahsulot (YaIM), sof
ichki mahsulot  (SIM), milliy daromad (MD), shaxsiy  daromad (ShD), ixtiyordagi
daromad   (ID)   va   boshqalar.   Makroiqtisodiy   sifat   ko’rsatkichlariga   kuyidagi
ko’rsatkichlar   kiradi:   inflyatsiyaning   o’sish   sur’atlari,  ishsizlik   darajasi,   aholining
ish bilan bandlik darajasi, aholi jon boshiga to’g’ri keladigan yalpi ichki mahsulot
va boshqalar. 
5 Bu   ko’rsatkichlar   iqtisodiy   tizimning   umumiy   holatini   ifodalab,   ijtimoiy
ishlab   chiqarishdagi   barcha   qatnashuvchilarning   (korxona,   tarmoq,   mintaqa,
davlat)   faoliyatlari   natijasida   aniqlanadi.   Ular   mamlakatning   iqtisodiy
imkoniyatlarini, uning ijtimoiy - iqtisodiy rivojlanish istiqbollarini narxlash uchun
ishlatiladi.   Bozor   iqtisodiga   o’tayotgan   mamlakatlarda   ijtimoiy   ishlab
chiqarishning   kengaytirilgan   tushunchasiga   amal   qilinadi.   Shu   ma’noda,   ijtimoiy
ishlab   chikarish   -   iqtisodiyotning   daromad   yaratuvchi   barcha   soxalarining   ishlab
chiqarishidir. Bu erda moddiy ishlab chiqarish soxalaridan tashqari, pulli xizmatlar
ko’rsatuvchi   tarmoqlar   (moliya,   sug’urta,   sog’liqni   saqlash,   maorif   va   boshqalar)
xam   ijtimoiy   ishlab   chikarishga   kiradi.   Shu   sababli,   Bozor   iktisodiyotiga   o’tgan
mamlakatlarda yaratilgan ijtimoiy mahsulot tarkibiga tovarlar xam, xizmatlar xam,
milliy   daromadda   esa,   tovarlarni   sotishdan,   xizmat   ko’rsatishdan   olingan
daromadlar   xisobga   olinadi,   ijtimoiy   ishlab   chiqarishdan   chetda   fakat   bepul
xizmatlar   ko’rsatish   jarayonlari   qoladi.   Chunki   bepul   xizmatlar   ko’rsatuvchi
tarmoqlarda daromad yaratilmaydi va xar qanday mamlakatda bu tarmoqlar davlat
xisobiga   faoliyat   ko’rs atadi.   Ijtimoiy   ishlab   chikarish   tushunchasidagi   farq
natijasida,   mamlakatlar   o’zining   mazmuniga   ko’ra   ajratib   turuvchi
ko’rsatkichlardan foydalanadi, ularni xisoblashning turli uslublari ko’llaniladi. 
          Makroiqtisodiy   miqdor   ko’rsatkichlari   o’rtasidagi   o’zaro   bog’liqlikni
milliy hisoblar tizimi orqali quyidagicha ifodalash mumkin; 
1) Barcha tarmoqlarning yalpi ishlab chiqarishi – oraliq iste’mol = Yalpi
ichki mahsulot. 
2) Yalpi ichki mahsulot - amortizatsiya = sof ichki mahsulot. 
3) Sof ichki mahsulot – biznesga egri soliqlar = milliy daromad 
4) Milliy   daromad   –   ijtimoiy   sug’urtaga   badallar   –   korporatsiya
foydasiga soliqlar – korporatsiyani taqsimlanmagan foydasi + transfert to’lovlari =
shaxsiy daromad. 
5) Shaxsiy daromad – yakka tartibdagi soliqlar = Ixtiyordagi daromad.   
  Asosiy   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlardan   biri   bu   -   yalpi   ichki   mahsulotdir.
Yalpi   ichki   mahsulot   –   bu   muayyan   davr   mobaynida   (bir   yil)   kim   tomonidan
6 yaratilishidan   qatiy   nazar   mamlakat   hududida   yaratilgan   barcha   yakuniy  tovar   va
xizmatlarning bozor qiymatidir. 
YaIM   -   bu   biror-bir   mamlakat   xududida   joylashgan   korxona   va
tashkilotlarda   ishlab   chirarilgan   tovar   va   xizmatlarning   umumiy   yiuindisidan
iboratdir. 
    Yalpi ichki mahsulot 3 xil usul asosida aniqlanadi; 
1) Ishlab chiqarish usuli – bunda yalpi ichki mahsulot barcha qo’shilgan
qiymatlar yig’indisi sifatida aniqlanadi. 
  Yalpi ichki mahsulot = ∑ QQ   
2) Xarajatlar   usuli   –   bunda   yakuniy   iste’molchilarning   xarajatlari
yig’indisi sifatida aniqlanadi.  
Yalpi ichki mahsulot = S + I + G + Xn 
  Bu   erda   S   –   shaxsiy   iste’mol   xarajatlari;   I–   investitsiya   xarajatlari   ya’ni
xususiy   ichki   investitsiyalar   davlat   xarajatlari   ya’ni   tovar   va   xizmatlarnin   davlat
xaridi ; Xn – chet elliklarning xarajatlari, ya’ni sof eksport; 
3) Daromadlar   usuli   –   bunda   yalpi   ichki   mahsulot   barcha   yakuniy
iste’molchilarning daromadlari yig’indisi sifatida aniqlanadi. Shu bilan birga yalpi
ichki mahsulot tarkibiga biznesga egri soliqlar va amortizatsiya ham kiritiladi. 
YaIM   =   amortizatsiya   +   biznesga   egri   soliqlar   +   ijara   haqi   +   foiz
ko’rinishidagi   daromadlar   +   yollanma   ishchilarning   ish   haqi   +   yakka   tartibdagi
korporatsiyaning taqsimlanmagan foydasi. 
Ishlab   chiqarishning   hajmini   ifodalash   uchun   ham   natural,   ham   qiymat
ko’rsatkichlari   qo’llaniladi.   Ammo   milliy   iqtisodiyot   ishlab   chiqarish   hajmini
natural  birliklarda amalda o’lchash mumkin emas, chunki bu erda bir – biri bilan
solishtirib bo’lmaydigan millionlab nomdagi tovar va xizmatlar ustida gap boradi. 
Shuning uchun ham milliy ishlab chiqarish hajmini va tarkibini ifodalashda
qiymat ko’rsatkichlaridan foydalaniladi.   Bu ko’rsatkichlar ikki miqdor yordamida
aniqlanadi: 
- ishlab chiqarishning natural shaklidagi hajmi; -   narxlar darajasi. 
7 Amaliyotda   milliy   hisobchilik   tizimida   narxlarning   ikki   ko’rinishi
qo’llaniladi: 
-joriy yoki haqiqiy narxlar; 
- o’zgarmas yoki solishtirma bazis narxlar. 
Shu   yildagi   joriy   yoki   amaldagi   narxlar   yil   mobaynida   mahsulot   ishlab
chiqarish va uning iste’moli o’rtasidagi bog’liqlikni aniqlashda qo’llaniladi hamda
takror   ishlab   chiqarishning   moliyaviy   qiymat   jihatlarini   aks   ettiradi.   Lekin   joriy
narxlardan   ishlab   chiqarishni   ma’lum   bir   vaqt   davomida   tahlil   qilish   uchun
foydalanish   maqsadga   muvofiq   emas.   Chunki   ularni   xar   qanday   oshishi   yoki
pasayishi yalpi ichki mahsulot va milliy daromadning hajmiga bevosita ta’sir etib,
iqtisodiyotning   haqiqiy   ahvolini   buzib   ko’rsatadi.   Milliy   iqtisodiyotning
rivojlanishiga   haqqoniy   baho   berish   uchun   o’zgarmas   narxlardan   foydalaniladi.
O’zgarmas   yoki   solishtirma   narxlar   asos   qilib   olingan   biror   –   bir   yildagi
mahsulotning narxi bo’lib, tahlil qilinayotgan davr uchun ishlab chiqarish hajmini
qiymat jihatdan baholashda foydalaniladi. Bu narxlar mahsulotning natural hajmini
o’zgarishini   ilg’ash   imkonini   beradi   va   ishlab   chiqarishni   ma’lum   bir   vaqt
davomida haqiqiy o’zgarishini aks ettiradi. 
Mamlakat  iqtisodiy rivojlanishining joriy va solishtirma narxlardagi ifodasi
tubdan farqlanadi. 
Bazis   yilni   xar   bir   mamlakat   rivojlanish   xususiyatidan   kelib   chiqqan   holda
o’zi   belgilaydi.   Bazis   narxlardan   foydalanib   ham   o’tgan   yillar,   ham   kelgusi
yillarning qiymat ko’rsatkichlari qayta hisoblab chiqiladi. 
Joriy   narxlarda   o’lchangan   ishlab   chiqarish   hajmini   nominal,   solishtirma
narxlarda o’lchanganini real deb ataladi. 
Narxlarning   o’sishi   bilan   yalpi   ichki   mahsulot   ishlab   chiqarish   hajmini
o’zgarishini   ko’rsatuvchi   miqdorni   barcha   tayyor   mahsulot   va   xizmatlarning
umumiy   narx   indeksi   yoki   deflyator   deb   ataladi.   Yalpi   ichki   mahsulot   tarkibiga
millionlab   nomdagi   yaratilgan   ne’matlar   kiradi   va   ularni   xar   birining   narxini
o’zgarib turishini jismonan kuzatish mumkin emas. Shuning uchun ham deflyator
bozor   savati   yordamida   aniqlanadi.   Bozor   savati   yalpi   ichki   mahsulot   tarkibiga
8 kiruvchi,   uning   asosiy   qismini   tashkil   etuvchi   muhim   tovar   va   xizmatlarni   o’z
ichiga   oladi.   Statistika   idoralari   tomonidan   bozor   savatiga   kiritilgan   tovar   va
xizmatlarga bo’lgan narxlarning o’zgarishi doimo kuzatilib turiladi va shu asosda
narxlarning umumiy indeksi yoki deflyator hisoblanadi. 
                    Joriy yildagi bozor savatining bahosi                    shu yilning
narxlarida 
Joriy   yil   deflyatori   =   -----------------------------------------------------x   100
Joriy yildagi bozor savatining bahosi                   bazis yili narxlarida 
 
Agarda   o’tgan   davr   ichida   yalpi   ichki   mahsulotning   natural   hajmi
o’zgarmasdan   qolgan   bo’lsa,   uning   nominal   qiymati   shuncha   oshadi.   Narxlar
darajasi pasayayotgan bo’lsa, unda narxlar indeksi yoki deflyator 100 foizdan kam
darajagacha   tushib   ketadi.   YaIM   narxlari   indeksining   joriy   yilda   bazis   yilga
qaraganda   ko’tarilib   borishi   inflyatsiyani   va   aksincha,   uni   kamayib   borishi
deflyatsiyani   bildiradi.   Milliy   ishlab   chiqarish   hajmini   o’zgarishiga   narxlarning
ta’sirini   bartaraf   etish   maqsadida   deflyator   yordamida   real   yalpi   ichki   mahsulot
hisoblanadi. 
              Nominal YaIM 
Real YaIM =  -------------------------- x 100 % 
                Deflyator 
Iqtisodiy   amaliyotda   deflyator   bilan   bir   qatorda   inflyatsiya   darajasini   yana
bir   ko’rsatkichi   –   iste’mol   narxlari   indeksi   (INI)   yoki   hayot   kechirish   qiymati
indeksi   keng   qo’llaniladi.   Bu   ko’rsatkich   ham   deflyator   kabi   bozor   savati
yordamida   aniqlanadi.   Ammo,   bu   erda   bozor   savatiga   faqat   aholining   iste’mol
byudjeti   asosini   tashkil   etuvchi   iste’mol   mollari   va   xizmatlar   kiritiladi,   holbuki,
deflyatorni   hisoblanayotganda   bozor   savatining   sezilarli   qismini   ishlab   chiqarish
uchun   mo’ljallangan   tovarlar   tashkil   etadi.   Iste’mol   narxlari   indeksi   joriy   yilda
bazis   yilga   qaraganda   qayd   etilgan   iste’mol   bumlari   va   xizmatlar   turkumining
qiymatini   qanday   o’zgarayotganini   aks   ettiradi.   Boshqacha   aytganda,   bu   indeks
9 yordamida xar bir kishining, oilaning va barcha aholining hayot kechirish qiymati
yoki turmush darajasi qanday o’zgarayotganini aniqlash mumkin. 
2. O’zbekiston Respublikasining makroiqtisodiy ko’rsatkichlar
Milliy   daromad   –   bu,   milliy   ishlab   chiqarishdan   olingan   daromad   yoki
ijtimoiy ishlab chiqarishdagi barcha daromad turlarining yig’indisidir. 
Yalpi milliy daromad quyidagicha hisoblanadi    
YaMD = YaIM + horijdan olingan omilli daromadlar – horijliklarning ushbu
mamlakat hududidan olgan omilli daromadlari. 
Shaxsiy   daromad   va   milliy   daromadning   bir-biridan   shunisi   bilan   farq
qiladiki,   ishlab   chiqarishda   mehnat   qilish   evaziga   olingan   daromadlarning   bir
qismi   (ijtimoiy   sug’urtalar   to’lovlari,   korporatsiya   foydasiga   soliq   va
korporatsiyaning   taqsimlanmagan   foydasi)   amalda   bevosita   uy   xo’jaligiga
tushmaydi.   Uy   xo’jaligi   hisobiga   to’g’ri   keladigan   daromadlarning   bir   qismi,
10K o’rsatkichlar   Mlrd . s o’ m  
   
Yalpi ichki mahsulot  
118986,9  
Sanoat mahsuloti  
61105,8  
Qishloq xo’jaligi mahsuloti  
30849,4  
Asosiy kapitalga investitsiyalar   
27557,3  
AQSh dollari ekvivalentida (mln)   1315 2 , 3  
Qurilish  
15080,8  
Yuk tashish, mln .   T onna  
1387,3  
Yo’lovchilar tashish, mln. kishi  
6988,0  
Chakana tovar aylanmasi  
47463,7  
Eksport, mln. AQSh doll .   15087,2  
Import, mln. AQSh doll .   13798,8  
Saldo, mln. AQSh doll .   1288,4  
  masalan,   (transfert   to’lovlari)   -   mehnat   natijalarini   bildirmaydi.   Transfert
to’lovlariga   -   sug’urta   tashkilotlari   tomonidan   to’lanadigan,   ya’ni   qarilikda   va
baxtsiz   xodisalarga   shuningdek   ijtimoiy   dasturlarga   asoslangan   holda   ishsizlarga
to’lanadigan   nafaqalar,   nogironlarga   to’lanadigan   har   xil   to’lovlar,   ishsizlarga   va
pensionerlarga   to’lanadigan   nafaqalar,   iste’molchilar   va   davlat   tomonidan
to’lanadigan foiz to’lovlari va boshqa to’lovlar kiradi. 
Shaxsiy   ixtiyordagi   daromad   deb   individual   soliqlarni   to’lagandan   keyingi
daromadlarga aytiladi. Individual soliqlar - daromad solig’i, xususiy molmulklarga
va meros qolgan mulklarga solinidagan soliqlardan iborat. 
3. Makroiqtisodiy ko’rsatkichlar, soliq-byudjet siyosati va   2020
yilga mo’ljallangan parametrlari
Shavkat   Mirziyoyev   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlar,   soliq-byudjet   siyosati,
davlat   byudjetining   joriy   yilda   kutilayotgan   ijrosi   va   2020   yilga   mo’ljallangan
parametrlar muhokamasiga bag’ishlangan yig’ilish o’tkazdi.
O’zbekiston   Respublikasi   prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   31   oktyabr   kuni
makroiqtisodiy   ko’rsatkichlar,   soliq-byudjet   siyosati,   davlat   byudjetining   joriy
yilda   kutilayotgan   ijrosi   va   2020   yilga   mo’ljallangan   parametrlar   muhokamasiga
bag’ishlangan yig’ilish o’tkazdi. Bu haqda prezident matbuot xizmati   xabar berdi .
Eslatish   joiz,   2018   yilning   22   avgust   kuni   prezident   Shavkat   Mirziyoyev
«Byudjet   ma’lumotlarining   ochiqligini   va   byudjet   jarayonida   fuqarolarning   faol
ishtirokini ta’minlash chora-tadbirlari to’g’risida"gi qarorga imzo chekdi.
Mazkur   qarorga   muvofiq,   byudjet   ma’lumotlarining   ochiqligini   yanada
oshirish   maqsadida   byudjet   mablag’larining   shakllanishi   va   sarflanishi   ustidan
parlament va   jamoatchilik nazoratini o’rnatishning yangi tartibi belgilangan.
Ushbu   tizimga   ko’ra,   2020   yildan   boshlab   davlat   byudjeti   qonun   shaklida
qabul   qilinadi   va   xalq   vakillari   tomonidan   nazoratga   olinadi.   Parlamentga   taqdim
etiladigan   Byudjet   to’g’risidagi   qonun   loyihasida   va   Byudjetnomada   aholi
va   tashqi   hamkorlarimizga   mamlakat   byudjetining   holati   ochiq-oydin,   xalqaro
standartlarga muvofiq tarzda ko’rsatiladi.
11 Respublika   byudjeti   borasidagi   normativ   hujjatlar   Oliy   Majlis   tomonidan,
mahalliy   byudjetlar   esa   joylardagi   xalq   deputatlari   kengashlari   tomonidan   qabul
qilinadi. Qolaversa, xarajatlar sohalar bo’yicha emas, vazirlik va   idoralar kesimida
tasdiqlanadi.   Idoralar   mustaqilligini   oshirish   bilan   birga,   xarajatlarning   samarasi
uchun mas’uliyati ham kuchaytirilmoqda.
Joriy   etilayotgan   yangi   tizimning   yana   bir   o’ziga   xos   jihati   —
markazlashgan   byudjet   siyosatidan   bosqichma-bosqich   voz   kechish.   Masalan,
mahalliy   byudjetlar   daromadini   mustahkamlash   maqsadida   avtomototransport
vositalarini   ro’yxatdan   o’tkazish   yig’imlari   mahalliy   byudjetga   o’tkazilmoqda.
Alkogol   mahsulotlari   va   mobil   aloqa   xizmatini   ko’rsatish   uchun   aksiz   solig’i
tushumlari   aholi   sonidan   kelib   chiqib   hududlar   o’rtasida   qayta   taqsimlanadi.
Qo’shilgan qiymat solig’i va   yuridik shaxslardan olinadigan foyda solig’i bo’yicha
prognozdan orttirib bajarilgan qismi to’liq xududlarda qoldiriladi.
2020   yildan   boshlab   mahalliy   byudjetlarning   qo’shimcha   daromadlari
kengashlar   tomonidan   ma’qullangan   yo’nalishlarga   ajratiladi.   Faqat   kechiktirib
bo’lmaydigan   xarajatlargina   hokimliklar   tomonidan   tasdiqlanishi   va   keyinchalik
ularning to’g’ri sarflangani haqida kengashlar oldida hisobot berilishi lozim.
Yig’ilishda mamlakat iqtisodiyotining asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlari,
kelgusi   yilga   mo’ljallanayotgan   prognoz   parametrlari,   iqtisodiyotga   ta’sir   etishi
mumkin bo’lgan ichki va   tashqi omillar chuqur tahlil qilindi.
Xalqaro   ekspertlar,   xususan   Xalqaro   valyuta   jamg’armasi   joriy   yilda   jahon
yalpi mahsuloti  o’sishi  dastlabki  prognozga nisbatan  1 foizgacha kamayib, 3 foiz
bo’lishini   baholagan.   Mamlakatimizning   asosiy   savdo   hamkorlari   bo’lgan
davlatlarda   ham   iqtisodiy   sur’atlar   sustlashgan.   Jahon   bozorida   raqobat   tobora
kuchayib,   ayrim   davlatlar   o’rtasida   «iqtisodiy   urushlar»   davom   etmoqda.
Bu   omillar O’zbekiston iqtisodiyotiga ta’sir etmay qolmaydi, albatta.
Prezident   makroiqtisodiyot   va   davlat   byudjeti   parametrlarini   ushbu   xavf-
xatarlarni hisobga olib belgilash lozimligini ta’kidladi.
—   Iqtisodiyot   tarmoqlarini   «oyoqqa   turg’azish»,   raqobatbardosh   qilish
uchun   keyingi   ikki   yilda   ularga   barcha   imkoniyatlar   berildi.   Biroq,
12 bu   imkoniyatlardan   foydalanib,   qaysi   tarmoq   mehnat   unumdorligini   oshirdi,
mahsulotlar raqobatbardosh bo’lishi va   eksport tarkibida tayyor mahsulotlar ulushi
ko’payishini ta’minlay oldi? Afsuski, birorta tarmoqni bugungi kunda «zo’r ishladi
yoki yuqori natija berdi», deb ayta olmaymiz,   — dedi Shavkat Mirziyoyev.
Iqtisodiyot   tarmoqlaridagi   tizimli   muammolar,   inflyatsiya   darajasining   16
foizdan   pasaymagani   aholi   to’lov   qobiliyatiga   salbiy   ta’sir   etayotgani   ko’rsatib
o’tildi.
—   Asosiy   vazifamiz   —   xalqimizga   munosib   ish   o’rinlari   yaratgan   holda,
daromadlarni   oshirish.   Joylarda   iqtisodiy   faol   aholi   ko’p.   Odamlarimiz   daromad
topib,   turmush   sharoitini   yaxshilash   uchun   mehnat   qilishni   xohlamoqda.   Buning
uchun   aholi   to’lov   qobiliyatini   oshirish   va   bozorda   mahsulotlarga   barqaror   talab
shakllantirish   orqali   ishlab   chiqarish   hajmini   ko’paytirish   va   iqtisodiy   o’sishni
ta’minlashimiz kerak,   — deya ta’kidladi davlatimiz rahbari.
Misol   uchun,   qandolat,  tayyor   sut   va  go’sht   mahsulotlari,  sharbat   va   salqin
ichimliklar   ishlab   chiqarish   bo’yicha   100   dan   ziyod   muhim   investitsiya
loyihalarining   amalga   oshirilishi   natijasida   iste’mol   talabi   qondirilib,   inflyatsiya
me’yorlashishi mumkinligi qayd etildi.
Oziq-ovqat,   go’sht,   un   va   qandolat   mahsulotlari,   kiyim-kechak,   charm-
poyabzal,   elektrotexnika,   farmatsevtika   ishlab   chiqarish   hajmini   2020   yilda
sezilarli   ko’paytirish   bo’yicha   kompleks   chora-tadbirlar   rejasi   ishlab   chiqish
bo’yicha topshiriqlar berildi.
Inflyatsiya   darajasiga   ta’sir   etayotgan   yana   bir   omil   mahsulotlar   tannarxi
yuqoriligidir.   Shu   bois   mutasaddilarga   davlat   ulushi   bo’lgan   barcha   korxonalarda
mahsulot tannarxini tahlil qilib, quvvatlarni modernizatsiya qilish va   kengaytirish,
zarur hollarda xususiy sektorga berish bo’yicha vazifalar qo’yildi.
Kelgusi   yilda   153   ta   yirik   investitsiya   loyihasini   shunchaki   foydalanishga
topshirish   emas,   balki   raqobatbardosh   mahsulot   ishlab   chiqarib,   yalpi   ichki
mahsulot hajmi va   ish o’rinlarini ko’paytirish muhimligi qayd etildi.
Oxirgi   yillarda   tashkil   etilgan   23   ta   korxona   past   quvvatlarda   ishlayotgani,
rejalashtirilgan ayrim loyihalar o’z vaqtida faoliyat boshlamagani tanqid qilindi.
13 Vazirlar   Mahkamasiga   iqtisodiy   o’sish   va   eksport   salohiyatini   oshirishga
xizmat   qiladigan,   byudjetga   tushumlarni   ko’paytiradigan   investitsiya   loyihalarini
shakllantirishga   mas’ul   bo’lgan   doimiy   Ishchi   komissiya   tuzish,   investitsiya
loyihalari   va   ishlab   chiqarish   ko’rsatkichlari   ijrosini   muhokama   qilib   borish
bo’yicha topshiriq berildi.
Yig’ilishda   eksport   tarkibi,   tashqi   bozordagi   talab   va   yurtimiz
korxonalarining undagi o’rni chuqur tahlil qilindi.
O’zbekiston   eksportining   50   foizidan   yuqorisini   hanuzgacha   gaz,   oltin,
kumush, mis, rux, polietilen kabi xomashyolar tashkil etayotgani, arzon xomashyo
mavjud   bo’lgan   tarmoqlar   bo’yicha   ishlab   chiqarish   va   eksport   yetarlicha   yo’lga
qo’yilmayotgani ko’rsatib o’tildi.
Masalan, mamlakatda charm-poyabzal eksporti bo’yicha kamida 1,5 milliard
dollarlik salohiyat bo’lsa-da, hozirda bu   boradagi ko’rsatkich 200 million dollarga
ham yetmaydi.
Investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vazirligi,   «O’zcharmsanoat»   uyushmasiga
terini   chuqur   qayta   ishlab,   ayollar   poyabzallari   va   sumkalari,   sport   anjomlari
va   boshqa tayyor charm-attorlik mahsulotlari ishlab chiqarishni kengaytirish orqali
eksport hajmini 2 barobar oshirish vazifasi qo’yildi.
To’qimachilik mahsulotlari eksporti so’nggi ikki yilda 2 barobarga oshib, 1
milliard   600  million  dollarga  yetgan   bo’lsa   ham,  uning   deyarli   yarmini   ip-kalava
tashkil etmoqda.
Shu   bois   Iqtisodiyot   va   sanoat   vazirligi,   «O’zto’qimachiliksanoat»
uyushmasiga eksportda tayyor mahsulotlar ulushini oshirish bo’yicha ko’rsatmalar
berildi.
Yana bir tahlil: dunyoda meva-sabzavot  mahsulotlarining tashqi bozori 205
milliard dollarni tashkil etadi. O’zbekistonning bu   bozordagi ulushi esa bir foizga
ham yetmaydi.
Qishloq   xo’jaligi   vazirligi   va   «O’zbekoziqovqatxolding»   kompaniyasiga
meva-sabzavotchilikka ixtisoslashgan 55 ta   tumanda ekinlarni to’g’ri joylashtirish,
«mahsulot   yetishtirish   —   xarid   qilish   —   saqlash   yoki   qayta   ishlash   —   eksport»
14 zanjirini yaratuvchi kooperatsiyalar tashkil etish orqali eksport hajmini bosqichma-
bosqich 5 milliard dollarga yetkazish vazifasi qo’yildi.
Mashinasozlik   va   elektrotexnika   tovarlarining   qo’shilgan   qiymati   yuqori,
dunyoda ularga doimiy talab ham bor. Lekin tarmoq korxonalari bu   imkoniyatdan
to’la   foydalanmayapti.   Shundan   kelib   chiqib,   soha   mutasaddilariga   qo’shni
davlatlar   bilan   savdoni   rivojlantirish,   eksport   hajmini   2−3   barobar   oshirish
bo’yicha topshiriqlar berildi.
Oxirgi   uch   yildagi   faol   investitsiya   oqimi   tufayli   soha   va   hududlarga   ko’p
mablag’   yo’naltirilgani   qayd   etilar   ekan,   jalb   qilinayotgan   har   bir   dollarning
natijadorligiga asosiy e’tibor qaratish kerakligi ko’rsatib o’tildi.
15 Xulosa
Xulosa qilib aytish  mumkinki  Prezident  tashabbusi  bilan amalga  oshirilgan
soliq   islohotlari   tushumlar   ko’payishida   ijobiy   natijalar   bermoqda.   Buni   xalqaro
moliyaviy institutlar ham tasdiqlamoqda.
Masalan,   qo’shilgan   qiymat   solig’i   to’lovchilari   soni   12   barobar,   foyda
solig’i   to’lovchilari   soni   6,5   barobarga   oshgan.   Ish   haqiga   nisbatan   soliq   yuki
keskin   pasaytirilgani   natijasida   daromad   solig’i   to’lovchilari   soni   700   mingga,
ushbu soliq tushumi esa 2 barobarga ortdi.
Mazkur   islohotlarning   davomi   sifatida   joriy   yil   1   oktyabrdan   qo’shilgan
qiymat solig’i 20 foizdan 15 foizga tushirilib, qator imtiyozlar bekor qilindi. 2020
yil 1 yanvardan esa davlat ulushi bor korxonalarga ham yagona ijtimoiy to’lov 25
foizdan   12   foizgacha   pasaytiriladi.   Bu   choralar   natijasida   kelgusi   yilda   soliq
to’lovchilar ixtiyorida 12,8 trillion so’m miqdorida mablag’lar qoladi.
Prezident   Davlat   soliq   qo’mitasi   va   Davlat   bojxona   qo’mitasiga   2020   yil
uchun prognoz qilingan byudjet tushumini ta’minlash yuzasidan topshiriqlar berdi.
Bunda elektron hisob-faktura, zamonaviy markirovka, onlayn kassa mashinasi kabi
ilg’or texnologiyalarni keng joriy etish orqali soliq ma’muriyatchiligini yaxshilash
zarurligi ko’rsatib o’tildi. Bojxona organlarida samarali ishlaydigan yangi vertikal
tizimni   shakllantirish,   bunda   import   qilinayotgan   tovarlar   narxini   haqqoniy
baholash,   risk-analiz   va   boshqa   zamonaviy   usullarni   keng   qo’llash,   shuningdek,
ichki nazoratni kuchaytirish bo’yicha ko’rsatmalar berildi.
Davlat   rahbari   soliq   yukini   pasaytirish   iqtisodiyotga   va   aholi   farovonligiga
ijobiy ta’sir etishini inobatga olib, bu   masalaga alohida e’tibor qaratish zarurligini
ta’kidladi.
Yig’ilishda 2020 yil byudjetining xarajatlar qismi ham chuqur tahlil qilindi.
Jumladan,   kelgusi   yili   ijtimoiy   sohalar   uchun   davlat   byudjetidan
ajratiladigan   mablag’lar   hajmi   ortishi   ko’zda   tutilgan.   Masalan,   sog’liqni   saqlash
tizimiga   yo’naltiriladigan   xarajatlar   joriy   yildagiga   nisbatan   18   foizga,   ta’lim
sohasiga   —   10   foizga   va   ilm-fan   rivojiga   —   47   foizga   ko’payadi.   Qolaversa,
ta’lim, tibbiyot, tadbirkorlikni qo’llab-quvvatlash, qishloq xo’jaligini rivojlantirish,
16 infratuzilmalarni   yaxshilash   kabi   yo’nalishlarda   100   ga   yaqin   maqsadli   dasturlar
rejalashtirilgan.
Aholini   dori   vositalari   bilan   ta’minlash   uchun   1,3   barobar,   bolalar   sporti
dasturi   uchun   3   barobar,   geologiya-qidiruv   ishlari   dasturiga   4   barobar   ko’p
mablag’ ajratish mo’ljallangan.
Shuningdek,   paxtachilik   va   bog’dorchilikda   suv   tejovchi   texnologiyalarni
joriy etish, qishloq xo’jaligi texnikasini xarid qilish xarajatlariga ham alohida o’rin
berilgan.
Prezidentimiz   xarajatlar   borasidagi   eng   ustuvor   vazifa   moliya-byudjet
intizomi,   yo’naltirilayotgan   har   bir   so’m   iqtisodiyot   uchun   qanday   natija
berayotgani asosiy mezon bo’lishi lozimligini ta’kidladi. Moliya vazirligi va Hisob
palatasiga   byudjetdan   moliyalashtiriladigan   dasturlarning   maqsadli   indikatorlarini
belgilash va   ijrosini baholash tartibini ishlab chiqish vazifasi qo’yildi.
Hokimliklarning   moliyaviy   mustaqilligini   ta’minlash   maqsadida   hududiy
moliya  organlarini   to’liq  mahalliy  davlat  organlari   tuzilmasiga  o’tkazish   zarurligi
ta’kidlandi.
Avtomobil   yo’llari,   irrigatsiya,   melioratsiya   kabi   sohalarga   investitsiya
xarajatlari   bo’yicha   uch   yillik   dastur   ishlab   chiqish   bo’yicha   ham   vazifalar
belgilandi.
17 Foydalanilgan   adabiyotlar
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi - T: O’zbekiston, 2017- 46 b.
2. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947sonli
“O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirishning   Harakatlar   strategiyasi
to’g’risida” gi Farmoni.
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   22   yanvardagi   "2017-
2021   yillardaO’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasini   "Faoltadbirkorlik,   innovatsion
g’oyalar   va   texnologiyalarni   ko’llab-kuvvatlash   yili"da   amalga   oshirishga   oid
Davlat dasturi to’g’risida"gi Farmoni.
4. Mirziyoev   SH.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan
quramiz.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.   Mirziyoevning
Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahri   saylovchilari
vakillari   bilan   o’tkazilgan   saylov   oldi   uchrashuvlarida   so’zlagan   nutqlari   /
Toshkent:
“O’zbekiston”, 2017. - 488 b.
5. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi // Xalq so’zi gazetasi, 2018 yil.
6. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi // Xalq so’zi gazetasi, 2020 yil.
Internet saytlari.
1. www.stat.uz      -   O'zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo'mitasining
rasmiy sayti.
2. www.uza.uz      -   O'zbekiston   Respublikasi   Milliy   Axborot   Agentligi   rasmiy
sayti.
3. www.ceep.uz      -   O'zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi   huzuridagi
Samarali iqtisodiy siyosat markazi rasmiy sayti.
4. www.ziyonet.uz     
18