Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 87.7KB
Покупки 2
Дата загрузки 13 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Arslonbek Sulaymanov

Дата регистрации 01 Декабрь 2024

22 Продаж

Bank aktivlari va passivlarini boshqarish

Купить
MUNDARIJA:
KIRISH ………………………………………………………………………… 3
I. BANK AKTIVLARINING SHAKLLARI VA TURLARI HAMDA
ULARNING DAROMADLILIK BO’YICHA TAHLILI
1.1  Bank aktivlarining turlari va ularning sifat darajasi bo’yicha tahlili … 5
1.2 Balansda joylashishi bo’yicha bank aktivlarining daromadlilik tahlili ... 8
II. BANKNING AKTIV VA PASSIV OPERATSIYALARI BO’YICHA
RISKLILIK TAHLILI
2.1 Bankning aktiv va passiv operatsiyalari bo’yicha risk turlari ………… 16
2.2 Bank faoliyatida risklarni boshqarish  usullari ………………………… 22
XULOSA……………………………………………………………………….. 28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ……………………………………... 30
2 KIRISH
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi  – O’zbekiston mustaqillikka erishgach, 
ikki bosqichli bank tizimini tanladi, ya’ni Markaziy bank va tijorat banklari, bu esa
butun tizimni o’zgarishiga olib keldi. 
O'zbekiston tijorat banklari, avvalo, ixtisoslashgan kredit institutlari sifatida 
ko'zga ko'rina boshladi. Bu bir tomondan xo'jaliklarning vaqtincha bo'sh 
mablag'larini jalb etishi, boshqa tomondan esa jalb etilgan mablag'lar hisobidan 
korxonalar, xususiy tadbirkorlar va aholining moliyaviy ehtiyojlarini qondirishi 
bilan dolzarb ahamiyat kasb etdi.
Markaziy bank yana tijorat banklari o‘rtasidagi hisob-kitoblarni olib 
borishga imkoniyat yaratadi. Bank tizimining ikkinchi pog‘onasi - bu xalq xo‘jaligi
va aholiga xizmat ko‘rsatishda bosh bo‘g‘in bo‘lgan mustaqil tijorat banklarning 
tarmog‘idir. Ular yuridik va jismoniy shaxslarga shartnoma asosida turli hisob-
kitob va kredit operatsiyalarini amalga oshirish va xizmatlar ko‘rsatish hamda 
boshqa turli bank xizmatlariniko‘rsatish bilan bog‘liq operatsiyalarni amalga 
oshiradilar. Mustaqillikka erishilgunga qadar O‘zbekiston bank muassasalari Sobiq
Ittifoq bank tizimi tarkibiy qismiga kirar edi. SHu bilan birga bu banklar Sobiq 
Ittifoq bank tizimi doirasidan tashqarida faoliyat ko‘rsata olmasdilar. Bank tizimi 3
turdagi banklarni: SSSR Davlat banki, SSSR qurilish banki va SSSR Tashqi savdo 
bankini va Davlat Mehnat omonat- jamg‘arma kassalarini o‘z ichiga olardi. Sobiq 
Ittifoq bank tizimida Davlat banki monopol mavqega ega bo‘lib, ubir vaqtning 
o‘zida emissiya instituti, qisqa muddatli kreditlashtirish, xo‘jaliklarga hisob-kitob 
operatsiyalari bo‘yicha xizmat ko‘rsatuvchi markaz hisoblanardi. Ham emissiya 
funksiyalarini, ham hisob-kitoblar va kreditlar bo‘yicha mijozlarga xizmat 
ko‘rsatish funksiyalarini bajarishga monopollashuvi Davlat bankini davlat 
boshqaruv va nazorat organiga aylantirgan edi
Xorijiy va mahalliy ekspertlarning qayd etishicha, so'nggi yillar davomida 
respublikada asosiy tamoyil — ixtisoslashuvdan uzoqlashish va bank faoliyatida 
universallashtirishni chuqurlashtirish kuzatilmoqda. Bu esa bank ope ratsiyalari 
3 mazmuni va kredit munosabatlari mohiyatini oldindan belgilab beradi.
Kurs ishining obekti  – bank aktivlarining risklilik va daromadlilik 
darajalari va unga ta’sir etuvchi omillar hisoblanadi.
Kurs ishining maqsadi –  bank aktivlarining risklilik va daromadlilik 
darajalari va unga ta’sir etuvchi omillarni tahliliy jixatdan o’rganish. 
4 I. BANK AKTIVLARINING SHAKLLARI VA TURLARI HAMDA
ULARNING DAROMADLILIK BO’YICHA TAHLILI
1.1.  Bank aktivlarining turlari va ularning sifat darajasi bo’yicha tahlili
aktivlar   —   kredit,   mikroqarz,   overdraft,   lizing,   faktoring,   qimmatli   qog‘ozlar,
investitsiyalar, boshqa banklardagi mablag‘lar, olinishi lozim bo‘lgan hisoblangan
va   (yoki)   undirilmagan   foizli   va   foizsiz   daromadlar,   bankning   boshqa   xususiy
mulklari,   bo‘lib-bo‘lib   to‘lash   shaklida   sotilgan   mulklar,   balansdan   tashqari
moddalar   (chaqirib   olinmaydigan   kredit   majburiyatlari,   foydalanilmagan   kredit
liniyalari,   akkreditivlar,   kafolatlar)   hamda   kredit   tavakkalchiligi   mavjud   bo‘lgan
boshqa aktivlar va balansdan tashqari moddalar.
Banklar   oz   faoliyatlarini   amalga   oshirishlari   uchun   kerakli   qimmatliklar:
binolar,   asbob-uskunalar,   hozirgi   zamonda   tezkor   hisob-kitobni   amalga   oshirish
uchun   zarur   bolgan   kompyuterlar,   naqd   pul   mablaglari   va   kreditga   berilgan
mablaglari   boladi.     Banklarning   mavjud   bunday   mablaglari   banklar   buxgalteriya
balansida   iqtisodiy   mazmuniga   kora   (asosiy   vositalar,   nomoddiy   aktivlar     naqd
pullar   va   boshqa     qiymatlari   guruhlashtirilib   bank   balansining   aktiv   tomonida
korsatiladi. Shuning uchun ham xalqaro miqyosda bank mablaglarini  aktivlari deb
aytishadi.   Bank   mablaglari   hozirgi   kunda   bizda   ham   aktivlar   deyilmoqda.Bank
aktivlari   deyilganda-bank   faoliyatida   amalga   oshirilgan   va   oshiriladigan
amaliyotlari jarayoni-da mablagni xarid qilish, foydalanish uchun uchinchi shaxsga
berish   natijasida   iqtisodiy   manfaat   keltiruvchi   moddiy   va   nomoddiy   mablaglar
tushuniladi. Iqtisodiy   manfaat   odatda
aktivlarda   pul   oqimi   shaklida   namoyon   boladi.Naqd   puldan   tashqari   har   qanday
resurs aktivga aylanishi uchun alohida yoki biror bir boshqa resurs bilan birgalakda
bevosita yoki bilvosita pul oqimini taminlashi zarur.Bank aktivlari, bankning aktiv
amaliyoti natijasida shakllanadi,  yani bank balansini  likvid holda ushlab turib, oz
va   jalb   qilingan   mablaglarni   foyda   olish   maqsadida   joylashtirish   faoliyatini
5 taminlaydi.Bank   aynan   aktiv   amaliyotlari   natijasida   daromadining   asosiy   qismini
oladi.
Bank   aktivlari   –   bu   bankka   tegishli   hamda   moddiy   qiymatga   ega   bolgan
qiymatliklar:   naqd   pul   mablaglari,   qarzga   berilgan   mablaglar,   binolar   va   asbob-
uskunalardan   tashkil   topadi.   Bulardan   tashqari,   bankda   nomoddiy   aktivlar   ham
mavjud   bolib,   bular   ozlarining   moddiy   shakliga   ega   bolmaydilar,   ammo   bankning
asosiy faoliyatida faol ishtirok etadi.
Bank aktivlari juda turli-tuman bolishi mumkin, lekin hamma tijorat banklari
oziga xos xususiyatlaridan kelib chiqib, bir xil turdagi aktivlarga ega. Ularning bir
qismi   maxsus   jihozlangan   banklar   naqd   pullarni   saqlash   uchun   seyflar   yoki   temir
shkaflar, kompyuterlar, avtomashinalar tashkil etadi. Bunday aktivlar banklarda kop
yil   ishlatiladi   va   asosiy   vositalar   deb   yuritiladi.Bank   aktivi   deganda   passivlar
joylashtirilishi   tushuniladi.Uning   tarkibiy   tuzilmasi   deganda   esa   har   bir   aktiv
turining   jami   aktivlarga   bo‘lgan   nisbati   tushuniladi.   Tijorat   banklarining   aktivi   va
uning tarkibi quyidagilar bilan tavsiflanadi.
Tijorat   banklarning   aktivi   va   uning   turlari
№ Aktivlar
%
1. Kassadagi   naqd   va   unga   tenglashtirilgan   pullar 0,2 -   12,9
2. Kreditlar   (ssudalar) 19,9   -   83,2
3. Investitsiya   va   qimmatli   qog‘ozlar 2,1 -   23,9
4. Boshqa   turli   aktivlar 0,2   – 7,8
Jami   aktivlar 100
Jadvaldagi   ma’lumotlardan   quyidagi   xulosalarni   chiqarish   mumkin:
 bank   aktivining   eng   asosiy   qismini   ssudalar,   ya’ni   bank   kreditlari   tashkil   qiladi   –
19,9 dan   to   83,2   foizgacha;
 ikkinchi   o‘rinda   investitsiya   va   qimmatli   qog‘ozlar   bilan   bo‘ladigan
operatsiyalar   tashkil   qiladi   –   2,1   foizdan   to   23,9   foizgacha;
6 uchinchi   o‘rinda   kassadagi   naqd   pullar   –   0,2   dan   12,9   foizgacha;
 boshqa   turli   aktivlar,   ya’ni   asosiy   fondlarga   qo‘yilmalardan   tortib,   to   bankning
turli   hisob operatsiyalarigacha   –   0.2   foizdan to 7,8   foizgachani   tashkil   qiladi.               
                Tijorat        bank        aktivlari        daromadliligiga        kara    b
 
- berilgan   kreditlar; - asosiy   vositalar
- qimmatli   qog‘ozlar; -   nomoddiy   aktivlar
- turli   investitsiyalar. -   pul   mablag‘lari
- kapital   xarajatlar
Ikkinchi   guruh   aktivlariga   bank   faoliyatida   katta   e’tibor   berilishi   lozim,
chunki   bu   guruhda   aktivlar   sifatini   pasaytiruvchi   aktivlar,   muddati   kechiktirilgan,
foizsiz   ssudalar,   muddati   o‘tgan   ssudalar   va   foizi   to‘lanmagan   ijara   va   boshqalar
bo‘lishi   mumkin.   Aktivlarning   maqsadga   muvofiq   joylashishi   bo‘yicha   umumiy
ko‘rsatkich   -   daromad   keltiruvchi   aktivlarning   umumiy   aktivlar   summasiga   nisbati
orqali   aniqlanadi.
Daromad   keltiruvchi   aktivlar
Umumiy   aktivlar
Tijorat   banklarining   daromad   keltiruvchi   asosiy   aktivlari-   mijozlarga   berilgan
kreditlardir.   Banklarning   ikkinchi   daromad   keltiruvchi   aktiv   turi   –davlatning   qisqa
muddatli   obligatsiyalari   (DQMO)   ga   jalb   qilingan   banklararo   kreditlar   va
7daromad   keltiradigan   aktivlar daromad   keltirmaydigan   aktivlar investitsiyalar   kichik   salmoqni   tashkil   etadi.   Muddati   o‘tgan   aktivlarning   salmog‘i
umumiy   aktivlar   hajmining 3 foizidan   oshmasligi   kerak.
Aktivlarning sifat darajasi
Bank   aktivlarining   sifatini   baholash   quyidagi   mezonlar   bo‘yicha   amalga
oshiriladi:
Kredit portfeli sifatini baholash:
NPL   (Non-Performing   Loans)   ko‘rsatkichi   –   muddati   o‘tgan   kreditlar
ulushi.   Bu   ko‘rsatkich   qanchalik   past   bo‘lsa,   bankning   kredit   portfeli   shunchalik
sifatli hisoblanadi.
Rezervlash darajasi  – xatarli kreditlarga ajratilgan zaxira mablag‘lar ulushi.
Investitsiya portfeli xavfi va likvidligi:
Yuqori xavfli aktivlar ulushi (masalan, xususiy sektorga oid qimmatli qog‘ozlar).
Davlat qimmatli qog‘ozlari va yuqori reytingli obligatsiyalar ulushi.
Aktivlarning rentabellik darajasi:
ROA   (Return   on   Assets)   ko‘rsatkichi   –   aktivlardan   olinadigan   umumiy
daromadlilik.
1.2. Balansda joylashishi bo’yicha bank aktivlarining daromadlilik tahlili
    O‘zbekistan   Respublikasi   Markaziy   banki   tomonidan   1998   yil   9   noyabrda
tasdiklangan   242-sonli   «Aktivlar   sifatini   tasniflash,   mumkin   bulgan   yukotishlar
buyiicha   tijorat   banklari   tomonidan   rezervlar   tashkil   kilish   va   undan   foydalanish
koidasiga   asosan,   tijorat   banklari   tomonidan   beriladigan   kreditlar   yukorida
keltirilgan   mezonlar   buyicha     «yaxshi»,   «standart»,   «substandart»,   «shubhali»,
«umidsiz»   kreditlarga   tasniflanadi.   Aktivlarni   boshqarishning   asosiy   maqsadi
8 tavakkal   qilishning   eng   pats   darajasi   sharoitida   daromad   foiz   tushumlari   va
xarajatlar   orasidagi   farqni   mumkin   kadar   oshirish   yoki   uni   juda   bo‘lmaganda
barqaror   darajada   saqlab   turishdan   iborat   ekanligi   malum.
  Hozirgi   kunda   O‘zbekiston   Respublikasining   « O‘zbekiston             Respublikasining   
Markaziy              banki      to‘g‘risida »gi,   « Banklar              va              bank              faoliyati              to‘g‘risida    »gi,
« Buxgalteriya              hisobi      to‘g‘risida »gi   qonunlari   va   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2015   yil   6   maydagi   PQ–2344-son   «Tijorat   banklarining   moliyaviy
barqarorligini   yanada   oshirish   va   ularning   resurs   bazasini   rivojlantirish   chora-
tadbirlari   to‘g‘risida»gi   qaroriga   muvofiq   yangi   nizom   ishlab   chiqilgan.   “Tijorat
banklarida   aktivlar   sifatini   tasniflash   va   aktivlar   bo‘yicha   ehtimoliy
yo‘qotishlarni   qoplash   uchun   zaxiralar   shakllantirish   hamda   ulardan   foydalanish
tartibito‘g‘risidagi”   Nizom   2015   yil   14 iyuldan   kuchga   kirgan 1
.
Ushbu   tartibda   asosan   quyidagilar   ko‘rib   chiqilgan   jumladan:
-umumiy   qoidalar;
-aktivlarni   tasniflash   tizimi;
-ta’minotga   qo‘yilgan   talablar;
-Shartlari   qayta   ko‘rib   chiqilgan   aktivlar   sifatini   tasniflash;
-ehtimoliy   yo‘qotishlarga   doir   zaxirani   shakllantirish   tartibi;
-Investitsiya   portfelining   sifatini   tasniflash
-Tijorat   banki   aktivlari   bo‘yicha   ehtimoliy   yo‘qotishlarga   doir   zaxirani
shakllantirish
-Majburiy   zaxiralar   depozitlariga   mablag‘   o‘tkazish
-Zaxiralardan   foydalanish
Y a ngi   tartibni   oldingisidan   asosiy   farqlari   bunda   iqtisodiy   terminlarga   oydinlik
kiritildi,   zaxira   yaratish   qoidalari   mustahkamlandi,   kreditlarni   tasniflashdan
aktivlarni   tasniflashga   o‘tildi,   ta’minotga   qo‘yilgan   talablar   kiritildi,
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi 
to‘g‘risida”gi 4947-sonli Farmoni. 2017 yil 7-fevral.
9 restrukturizatsiya   qilingan   kreditlarni   tasniflashning   o‘ziga   xos   jihatlari   inobatga
olinib,   ularni   tasniflash   tizimi   ko‘rsatildi,   mezonlari   aniqlashtirildi.
           Aktivlar   bo‘yicha   ehtimoliy   yo‘qotishlarni   qoplash   uchun   tijorat   banklarining
O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankidagi   (bundan   buyon   matnda   Markaziy
bank deb   yuritiladi)   majburiy   zaxiralar depozitlari;
  T a’minlanmagan   aktivlar   —   ta’minotsiz   berilgan   yoki   ta’minoti   belgilangan
tartibda   rasmiylashtirilmagan   aktivlar.   Bunday   aktivlar   mustahkam   tushumga   ega
bo‘lgan   qarzdorga   uning yaxshi   kredit tarixi   asosida   berilishi mumkin.
Tijorat   banklarining   hisobotlari   ularning   aktivlari   sifatining   haqiqiy   holatini
aks   ettirishi lozim.
Hisobotlarning   haqqoniy   bo‘lmasligi   tijorat   banki   omonatchilari,   kreditorlari
va   aksiyadorlari,   shuningdek   Markaziy   bank   va   boshqa   manfaatdor   tomonlarni
chalg‘itishga   va yanglishtirishga urinish deb baholanadi hamda xavfsiz bo‘lmagan,
nosog‘lom bank   amaliyoti   deb   hisoblanadi.
Daromad keltirmaydigan aktivlarning ulushi jami aktivlarning etmish foizidan
ortiq   bo‘lishi   bank   kredit   siyosati,   kreditlar   ajratish   va   ularni   boshqarish
jarayonining   bo‘shligini   bildiruvchi   ko‘rsatkich hisoblanadi.
2011-2015   yillarda   respublika   bank   tizimini   yanada   isloh   qilish,   uning
barqarorligini   oshirish   va   yuqori   xalqaro   reyting   ko‘rsatkichlariga   erishish   bo‘yicha
chora-tadbirlar   majmuasining   tijorat   banklari   aktivlarini,   shu   jumladan   kredit
portfellarini   yanada   o‘sishini   va   sifatini   yaxshilashni   ta’minlash,   tavakkalchilikni
baholash   tizimini   takomillashtirish   maqsadida   bank   tavakkalchiliklarini
boshqarishda   chuqur   omilli   tahlilni   amalga   oshirishning   aniq   mexanizmini   joriy
qilish,   zaxiralarni   shakllantirish,   kredit   portfelini   diversifikatsiyalashlarni   ko‘zda
tutgan   holda   banklar   aktivlari   sifati   monitoringini   takomillashtirish,   shuningdek
muammoli   qarzdorlik   paydo   bo‘lishiga   yo‘l   qo‘ymaslik   yuzasidan   ogohlantiruvchi
choralar   qabul   qilish belgilangan edi.
№ Aktivlarning   sifati Zaxiralar
10 1 Standart 1%
2 Substandart 10%
3 Qoniqarsiz 25%
4 S h ubxali 50%
5 Umidsiz 100%
Standart.   Ushbu   aktivlar   bo‘yicha   qarzlarning   o‘z   muddatida   to‘lanishi
shubha   tug‘dirmaydi. Qarz oluvchi moliyaviy jihatdan barqaror hisoblanadi, u etarli
miqdorda   kapitalga,   yuqori   daromadlilik   darajasiga   hamda   barcha   mavjud
majburiyatlar,   jumladan,   mazkur   qarzni   qondirish   uchun   etarli   pul   mablag‘lari
oqimiga   ega.   Qarz   oluvchi   amalda   bajariladigan,   jumladan,   bozorda   raqobatlasha
olish,   yaxshi   mahsulot   ishlab   chiqarishga   doir   strategik   rejani   taqdim   etadi   va   o‘z
mahsulotlari   uchun   marketing   rejasiga   ega   bo‘ladi.   Qarzdor   mavqeini   baholash
kreditga   doir   to‘lovlar   tarixi,   garovning   bozorda   sotilishi   (mulk va ko‘chmas mulk,
kafolat) kabi omillarni o‘z ichiga qamrab oladi. Garov "yaxshi   ta’minlangan" kredit
mezonlariga   mos   keladi.   Garov   amaldagi   qonunchilikka   muvofiq   notarial   jihatdan
puxta   tasdiqlangan   bo‘lishi   va   zarur   hollarda   tegishli   mulk   bitimini   ro‘yxatdan
o‘tkazish   uchun   belgilangan   tartibda   ro‘yxatga   olinishi   lozim.   Bank   kredit
qaytarilmagan   holda   cheklovlarsiz   va   erkin   ravishda   uni   garov   hisobidan   undirib
olishi   mumkin.  Ta’minotga  doir  taqdim  etilayotgan  barcha  hujjatlar   qonunchilikda
belgilangan   tartibda   rasmiylashtirilishi   kerak.
" Standart "   deb   tasniflangan   kreditlarda   ular   qaytarilmasligi   alomatlari
bo‘lmaydi.
Foizlar   muddati   o‘tgan   ssudalar   "Yaxshi"   deb   tasniflanishi   mumkin   emas.
Substandart. Substandart.   toifaga   kiritilgan   aktivlar   berilishida   ikkilamchi
to‘lov   manbasi   (kafolat   yoki   garov   bilan)   puxta   ta’minlangan   bo‘lishi   lozim.
Umuman   olganda   qarzdorning   moliyaviy   ahvoli   barqaror   hisoblanadi,   lekin   ayrim
noqulay   vaziyatlar   yoki   yo‘nalishlar   mavjud   bo‘lib,   agarda   ular   bartaraf   etilmasa,
qarzdorning   kreditni   o‘z   vaqtida   to‘lash   qobiliyatiga   nisbatan   shubha   uyg‘onishi
11 mumkin. Shu bilan  birga  moliyaviy ahvol   yoki   garovni   nazorat   qilish   borasida   bir
muncha   shubhalar   bo‘lishi   mumkin.   Kredit   hujjatlarida   etarlicha   axborot   bo‘lmagan
yoki   garov   ta’minoti   bo‘yicha   hujjatlari   bo‘lmagan   "Standart"   kreditlar   (aktivlar)
ham   "Substandart.   "   aktivlar   sifatida   tasniflanishi   mumkin.   "Standart"   sifatida
tasniflangan aktivlar bo‘yicha bank qaytarilmagan asosiy qarz   summasining 10   foizi
miqdorida zaxiralar   tuzishi   shart.
Qoniqarsiz. Qoniqarsiz.   aktivlar   aniq   ifodalangan   kamchiliklar   belgilariga   ega
bo‘lib,   bu   holat   dastlabki   shartnomaga   muvofi є   qarz   qaytarilishi   shartlarining
bajarilishiga   shubha   uyg‘otadi.   "Substandart"   sifatida   tasniflangan   kreditlarda   qarz
to‘lashning   dastlabki   manbai   qarzga   xizmat   ko‘rsatish   uchun   etarli   darajada
bo‘lmaydi va bank qarzni qaytarish   uchun   qo‘shimcha   manbalar   (garovdan   undirish
va   qarzdor   tomonidan   ssuda   qaytarilmaganda   garovni   sotish,   asosiy fondlarni   sotish
singari   manbalar)ni   qidirishga   majbur   bo‘ladi,   SHuningdek   substandart   aktivlar
ishonchli   joriy   moliyaviy   ahvol   va   qarz   oluvchining   to‘lov   qobiliyati   bilan
himoyalanmagan.   Substandart   aktivlar   odatdagiga   nisbatan   qoniqarli   joriy
moliyaviy   axborotning   yo‘qligi   yoki   garov   hujjatlarining   etarli   emasligi   bilan
bog‘liq bo‘lgan tavakkalchilik darajasi  ancha yuqori bo‘lgan kreditlarni   ifodalaydi.
(AV   22.09.2011   y.   632-2-son   bilan   ro‘yxatga   olingan   MB   Boshqaruvining   Qarori
tahriridagi   xatboshi)   (Oldingi   tahririga   qarang) 2
.
Shuningdek,   quyidagi   muammo   yoki   xususiyatlardan   kamida   bittasi   mavjud
bo‘lsa,   aktiv   to‘lov   muddati   to‘lgunicha   substandart   sifatida   tasniflanishi   mumkin:
a) asosiy   to‘lov   manbalari   qarz   to‘lash   uchun   etarli   emas,   bank   garovga
qo‘yilgan   mulkni   sotish,   qarz   oluvchining   boshqa   asosiy   mablag‘larini   sotish,
to‘lanishi   lozim   bo‘lgan   boshqa   qarz   mablag‘larini   qayta   moliyalash   kabilarni
hisobga   olgan   holda   qo‘shimcha   to‘lov   manbalarini topishi   kerak;
b) qarz   oluvchining   joriy   moliyaviy   holati   yoki   uning   pul   mablag‘larining
mo‘ljallanayotgan   oqimi majburiyatlarni   qoplash   uchun   etarli   bo‘lmagan   hollarda;
2
  Mirziyoyev Sh.M. “Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz”.- Toshkent: 2016.-56b.
12 v)   qarz   oluvchi   kapitali   ko‘p   darajada   etarli   bo‘lmagan   korxona   bo‘lgan
taqdirda;
g)   ushbu   sohaga   nisbatan   yo‘nalish   va   istiqbollar   barqaror   bo‘lmagan   holda;
d)   kreditlar   (aktivlar),   garov   qiymati   asosiy   qarz   summasidan   oshmagan,   hech
bo‘lmaganda   asosiy   qarzning   to‘lanmagan   summasiga   teng   bo‘lgan   holda   (ya’ni
kredit   qisman ta’minlangan   bo‘lsa).
"Substandart"   sifatida   tasniflangan   aktivlar   bo‘yicha   bank   asosiy   qarzning
to‘lanmagan   summasining   25   foiziga   teng   bo‘lgan   zaxiralarni   shakllantirishi   lozim.
Shubhali.   SHubhali   kreditlar   substandart   deb   tasniflanuvchi   kreditlarga   xos
barcha   xususiyatlarga ega bo‘lib, mavjud sharoitda aktivlarning to‘liq qaytarilishini
shubha ostiga   qo‘yadi va kam ishonchli qilib qo‘yadi. Ziyon ko‘rish ehtimoli yuqori
bo‘lgan,   lekin   ayrim   ijobiy   omillari   mavjud   bo‘lgan   ushbu   kreditlar   sharoit
oydinlashguncha "shubhali" deb   tasniflanmaydi.
Quyidagi   omillarning   kamida   bittasi   mavjud   bo‘lsa,   aktiv   "shubhali"   deb,
tasniflanishi mumkin:
a) "substandart"   aktivlarning   hech   bo‘lmaganda   bironta   ko‘rsatkichi,
shuningdek   ayrim   boshqa   noqulay   tavsiflari   mavjud   bo‘lsa   (bozorda   oson
sotiluvchan   garovning   mavjudligi   yoki   qarz   oluvchining   bankrot   deb   e’lon
qilinishi);
b) yaqin   kelajakda   aktivning   qisman   to‘lanishi   ehtimolining   mavjudligi,
shuningdek   ushbu   paytda   aktivning   "umidsiz"   deb tasniflanishi   zarur   emasligi;
v)   foizlar   va   asosiy   qarz   bo‘yicha   to‘lash   jadvaliga   binoan   to‘lanmagan
to‘lovlar   mavjudligi.
Aktivni   "umidsiz"   deb   tasniflashga   imkon   beruvchi   muhim   omillarga
quyidagilar   kiradi:
- bank   aktivlar   bo‘yicha   ayrim   to‘lov   turlarini   yoki   hech   bo‘lmaganda,   qisman
to‘lovlarni   oladi;
13 - bank   garovni   undirib   olish   bo‘yicha   Huquqiy   xatti-harakatlarni   qo‘llay
boshlaydi va   ta’minot sotuvini o‘z vaqtida   amalga oshiradi (90 kun   ichida);
- qarzdor   tomonidan   keyinchalik   aktivni   to‘liq   ta’minlaydigan   qo‘shimcha
ta’minotni   taqdim   etish   harakatlarining   amalda boshlanishi.
"Shubhali"   deb   tasniflangan   aktivlar   bo‘yicha   bank   asosiy   qarz   to‘lanmagan
summasining 50 foizi miqdorida   zaxirani   tashkil etishi   shart.
Umidsiz   deb   tasniflangan   kreditlarga   qaytarilmaydigan   kreditlar   kiradi.
Qiymati   juda   pastligi   tufayli   bank   aktivlari   sifatida   ularning   Hisobini   yuritish
maqsadga   muvofiq  emas,   deb   Hisoblanadi.   Bunday   tasniflash   kreditlarda   umuman
Hech   qanday   tugatiladigan   qiymat   mavjud   emasligini   bildirmaydi.   Lekin   banklar
o‘z balanslarida bu qarzdorlikning   Hisobini  yuritishni  davom ettirishlari maqsadga
muvofiq   emas.   Bank   garovga   olingan   mulkni   sotish   orqali   bunday   qarzdorlikni
bartaraf   etish   choralarini   ko‘rishi   yoki   uni   qaytarish choralarini   qo‘llashi   kerak
Quyidagi   muammolar   yoki   tavsiflarning   kamida   biri   mavjud   bo‘lganda   aktiv
"umidsiz"   deb   tasniflanadi:
shartnoma jadvaliga muvofiq oraliq to‘lovlarni to‘lash kuni 180 va undan ortiq
kunga   kechiktirilgan   bo‘lsa;
aktiv   shartnomada   belgilangan   muddatda   to‘lanmagan   bo‘lsa;   sudda   ishni
ko‘rish jarayonida   bo‘lgan aktivlar;
qarz   oluvchining   yomon   moliyaviy   aHvoli   va   to‘lovga   qodir   emasligi   sababli
to‘lash muddati   uzaytirilgan aktivlar bo‘lsa;
qarz   oluvchi   va   lizing   oluvchidan   undirilgan   mol-mulk   bank   maqsadlarida
foydalanilmaydigan   Hamda   garovga   qo‘yilgan   mol-mulkka   bo‘lgan   Huquqlardan
foydalanish   yo‘li   bilan   bank   balansiga   qabul   qilingan   kundan   boshlab   uch   oylik
muddatda   bank   tomonidan   realizatsiya qilinmagan bo‘lsa.
Aktiv   shartnomada   belgilangan   muddatda   qaytarilmasligidan   dalolat   beruvchi
dalillar   yoki   alomatlar   mavjud   bo‘lganda   ushbu   aktiv   Ham   "umidsiz"   deb
tasniflanadi
14 Umidsiz   deb   tasniflangan   aktivlar   bo‘yicha   bank   asosiy   qarzning   to‘lanmagan
summasining 100 foizi   miqdorida   zaxiralar yaratishi   kerak.
Bank   balansidagi   aktivlar   daromadlilik   tahlili   ularning   quyidagi   asosiy
guruhlarga bo‘linishi asosida amalga oshiriladi:
1. Naqd va likvid aktivlar:
-Kassa mablag‘lari.
-Markaziy bankdagi hisoblar.
-Talabga oid depozitlar.
Ushbu aktivlar daromadlilik jihatidan kam, lekin yuqori likvidlikka ega.
2. Investitsiya aktivlari:
-Davlat qimmatli qog‘ozlari.
-Korporativ obligatsiyalar.
-Aktsiyalar va boshqa investitsiyalar.
Bu aktivlar daromadliligi ularning xavf darajasi va bozordagi foiz stavkalariga
bog‘liq.
3. Kredit portfeli:
-Iste’mol kreditlari.
-Korporativ kreditlar.
-Ipoteka kreditlari.
Kredit portfeli bankning asosiy daromad manbai bo‘lib, foiz stavkalari, kredit
muddati va qarz oluvchilarning to‘lov qobiliyatiga bog‘liq.
15 II. BANKNING AKTIV VA PASSIV OPERATSIYALARI BO’YICHA
RISKLILIK TAHLILI
2.1. Bankning aktiv va passiv operatsiyalari bo’yicha risk turlari
Bank faoliyati ikki asosiy risk turi – tizimli va tizimsiz risklarga duch kelishi
mumkin.   Har   ikkala   usul   ham   o‘zining   tahlil   qilinish   va   risk   oldini   olish
usullariga   ega.
                    Tizimli   risklar   umumiy  iqtisodiy   sharoitlar   va   makroiqtisodiy   siyosat
xossalaridan   kelib   chiqadi.   Bank   tizimining   turg‘un   rivojlanishi   umuman
iqtisodiyotning   qanday   holatda   ekanligiga   bog‘liq.   Shuning   uchun
makroiqtisodiy,   avvalambor,   monetar   siyosat   va   bank   risklarini   samarali
boshqarish   tizimli   risklarni   kamaytirish   va   oldini   olish   imkonini   beradi.
                    Tizimsiz   yoki   nomuntazam   risklar   bank   tizimida   umumiy   ahvol
barqaror   saqlangan   holda   ayrim   olingan   bankning   moliyaviy   ahvoli
yomonlashish   ehtimolligiga   bog‘liq   bo‘ladi.   Bu   risklar,   o‘z   navbatida,   bank
operatsiyalari va tadbirkorlik risklarini o‘z ichiga oladi.
Bank operatsiyalari bilan bog‘liq risklar ikki guruh – to‘lovga noqobillik
va likvidlik risklariga bo‘linadi. Birinchi guruhga: kredit riski, foiz riski, bozor
riski, valuta riski, investitsiya risklari kiradi.
Boshqarish usuli va imkoniyatiga qarab risklar ochiq va yopiq ko‘rinishda
bo‘ladi.   Ochiq   risklarni   tartibga   solib   bo‘lmaydi.   Yopiq   risklarni   esa
boshqarish mumkin. Ular diversifikatsiya siyosatini o‘tkazish yo‘li bilan tartibga
solinadi.
Ya’ni   bunda:
16  bank   operatsiyalari   umumiy   hajmini   saqlash   maqsadida   bir   necha
mijozlarga   berilgan   kreditlarni   kichik   summalarda   keng   miqyosda
taqsimlash;
 yirik kreditlarni konsorsional asosda berish;
 depozit sertifikatlarini joriy qilish;
 qayta hisobga olish operatsiyalarini kengaytirish;
 kredit va depozitlarni sug‘urtalash kabi amallar amalga oshiriladi.
Banklarda   ko‘pincha   mijoz   tanlashda   yanglishish   natijasida   balan-
slashmagan   likvidlik   riski   yuzaga   keladi.   Bunday   risklar   odatda   iqtisodi
beqaror   bo‘lgan   korxonalarni   kreditlashga   ustunlik   berilgan   hollarda   yuzaga
keladi.
                        Balanslashmagan   likvidlik   riski   bank   boshqaruvi   va   xodimlar
malakasining   sayozligi,   bank   faoliyati   nazoratining   sust   tashkil   qilinishi,
risklarni   tartibga   solishda   qo‘llaniladigan   usullarning   takomillashma-ganligi,
ayrim   olingan   bank   operatsiyalari   yoki   ularning   guruhlari   bo‘yicha   risklar
koeffitsiyenti   shkalalarini   o‘rnatishda   yo‘l   qo‘yilgan   kamchiliklar   natijasida
yuzaga keladi 3
.
  Bank   faoliyati   va   uning   natijalariga   ta’sir   etish   omillariga   qarab   bank
risklarini bir necha toifalarga bo‘lish mumkin. Umumlash-tirgan holda ularni:
 past darajadagi risklar;
 o‘rtacha darajadagi risklar;
 yuqori darajadagi risklarga bo‘lish mumkin.
Risk   darajalari   bank   faoliyatiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatuvchi   va
yo‘qotishlarga   sabab   bo‘luvchi   jarayonlarning   ehtimolligiga   bog‘liq   bo‘-ladi.
Ular koeffitsiyentlar yoki foizlardaifodalanishimumkin.
Chet el tijorat banklari risklarni besh toifaga ajratadi. Bular:
 A toifa – past darajadagi risk;
 B toifa – o‘rtacha darajadagi (oddiy) risk;
3
  Abdullayeva Sh.Z. Omonov A.A.Tijorat banklari kapitali va uni boshqarish.Darslik. –T.: “Iqtisod-Moliya”, 2018 yil 120 b.
17  V toifa – o‘rtachadan yuqori (oshgan) risk;
 G toifa – yuqori darajadagi risk;
 D toifa – nomaqbul risk.
Mamlakatimiz bank tizimida risk toifalarining darajalanishi bank aktivlari
bo‘yicha   risk   darajalarini   hisobga   olgan   holda   guruhlanadi.   hisoblash   usuliga
ko‘ra   risklar   umumiy   yoki   yakka   ko‘rinishda   hisoblanishi   mumkin.   Umumiy
risk   bank   riskining   umumiy   hajmi,   uning   umumiy   daromadi   va   likvidligi
me’yorlariga asoslanib baholanadi yoki taxmin qilinadi.
Yakka   ko‘rinishdagi   risk   bankning   ayrim   operatsiyalari   yoki   ularning
guruhlari   bo‘yicha   risk   koeffitsiyentlari   shkalasi   asosida   baholanadi.
                        Ta’sir   vaqtiga   ko‘ra   risklarni   retrospektiv,   joriy   yoki   istiqboldagi
risklarga   ajratish   mumkin.   Retrospektiv   risklar   bank   faoliyatining   o‘tgan
davrdagi   turli   risklarga   bog‘liqligini   ifodalaydi   va   joriy   hamda   istiqboldagi
risklarni   baholashga yordam beradi.
Ichki risklar   bevosita bank faoliyati natijasida vujudga keladi. Bu risklar
bank   faoliyatiga   sezilarli   ta’sir   qiluvchi   risklar   bo‘lib,   ular   bankning   o‘z
faoliyati,   uning   mijoz   (qarzdor)lari   yoki   uning   muayyan   kontragentlari   bilan
bo‘lgan   faoliyatlariga   bog‘liq   bo‘ladi.   Bank   rahbarlari ,   ularning   tadbirkorligi ,
marketing   strategiyasining   optimalligi ,   taktikaning   to ‘ g ‘ ri   ta ’ minlanganligi   kabi
omillar   ichki   riskdarajasigata ’ sirqiluvchiomillardir .Ichkirisklar:
 bank operatsiyalarining xususiyati;
 bank mijozlarining tarkibi;
 tijorat banklarining turlari bo‘yicha guruhlarga bo‘linadi.
Tashqi risklar   makromuhit darajasida yuzaga keladi. Ular bank faoliyati
bilan   bevosita   bog‘liq   bo‘lmaydi.   Tashqi   risklarga   juda   ko‘p   omillar   ta’sir
ko‘rsatadi.   Ular   tarkibida   siyosiy,   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   tabiiy   risklarni   alohida
ajratish   lozim.   Siyosiy   risklar   mamlakatdagi   siyosiy   vaziyat   va   davlatning
faoliyati bilan bog‘liq bo‘ladi. Iqtisodiy risklar mamlakatdagi umumiy iqtisodiy
vaziyatdan kelib chiqadi.
18 Tashqi   risklar   urushlar,   milliylashtirish,   chetga   to‘lovlarni   taqiqlash,
qarzlarni   konsolidatsiyalash,   embargo   joriy   qilish,   importga   litsenziyani   bekor
qilish, tabiiy ofatlar natijasida yuzaga keladigan yo‘qotishlarni o‘ziga jamlaydi.
Bu   risklarning   o‘ziga   xos   xususiyati   shundaki,   ular   bank   daromadiga,
operatsiyalar samaradorligiga va umuman, bank kelajagiga katta zarar yetkazadi.
           Bank operatsiyalari xususiyatiga ko‘ra risklar quyidagi turlarga bo‘linadi:
 balans operatsiyalari riski;
 balansdan tashqari operatsiyalar riski;
 moliyaviy xizmatlarni amalga oshirish bilan bog‘liq risklar.
Balans  operatsiyalari   riski o‘z navbatida:
-bankning aktiv operatsiyalari riski;
-bankning passiv operatsiyalari riski;
-aktiv va passivlarni boshqarish sifati bilan bog‘liq risklarga bo‘linadi.
Balansdan   tashqari   operatsiyalar   risklari,   avvalo,   mijozlarning
majbu riyatlari yuzasidan berilgan kafolatlar bo‘yicha to‘lov majburiyati yuzaga
kelishi ehtimoli bilan bog‘liq.
Bankning aktiv operatsiyalari risklari quyidagi turlarga bo‘linadi:
 1.Kredit riski bu risk mijoz tomonidan asosiy qarz summasini va kredit
bo‘yicha foizlarni to‘lay olmaslik ehtimoli bo‘lganda yuzaga keladi. Ya’ni
bu   risk   qarz   oluvchi   o‘z   qarzini   qaytarmasligi   oqibatida   zarar   ko‘rilishi
bilan   bog‘liq   bo‘lgan   riskdir.   Buning   manbayi   faqat   kreditlar   emas,   balki
qimmatli   qog‘ozlar,   jumladan   veksellar,   akseptlar   hamda   kafolat   va   kafilliklar
singari   balansdan   tashqari   vositalar   ham   bo‘lishi   mumkin.   Bank   mablag‘i
yetarliligi   uning   aktivlariga   tegishli   sarmoya   ulushi   bilan   ta’minlanganligini
anglatadi.
2 . Hisob-kitob risklari bu risklar bankning kelishilgan shartnoma bo‘yicha
mijozning   talabiga   binoan   hisob-kitoblarni   o‘z   vaqtida   o‘tkaza   olmasligi
sharoitida yuzaga keladi .
19 3.Kassa   risklari   bu   risklar   bank   kassasi   orqali   o‘tuvchi   naqd   pullarni
saqlanishi bilan bog‘liq xavfli holatlar natijasida yuzaga chiqadi.
4.Bozor   riski   bu   risklar   nisbiy   bozor   narxlari   darajasining   keskin   o‘zgarishi
natijasida   bank   aktivlari   haqiqiy   qiymatining   pasayishini   anglatadi.   Bu   bozor
narxlari   nomaqbul   o‘zgarishi   oqibatida   ehtimoliy   zarar   ko‘rilishi   tufayli   ro‘y
beradi.   Pulning   qadrsizlanishi   yuzaga   keladi.   Natijada,   sotiladigan   mahsulotlar
va   ko‘rsatiladigan   xizmatlar   haqi   oshib   ketadi.   Bankning   esa   daromadliligi
pasayib,   bank   aksionerlariga   to‘lanadigan   to‘lovlar   qiymati   o‘z   kuchini
yo‘qotadi.   Bank   zarar   ko‘radi,   bunday   zararlarni   hisobga   olish   maqsadida
aktivlarga   qo‘yilmalarni   buxgalteriya   hisobiga   olish   qoidalariga   o‘zgarishlar
kiritilgan. Ularga muvofiq banklar ikki qiymat-xarid qilish va bozor narxlarining
eng past hisobini yuritishadi. Bozor narxi xarid qiymatidan past bo‘lsa, banklar
aktivlarining   pasayish   summasiga   kamaymasligi   uchun   zaxiralar   yaratishga
majbur.   Zaxiralar   ehtimoliy   zararlar   sifatida   ko‘riladigan   bank   xarajatlari
hisobiga yaratiladi.
5.Valyuta riski   bu risk valuta almashtirish kursining o‘zgarishi natijasida chet
el   valutasida   olib   boriladigan   operatsiyalar   bo‘yicha   yo‘qotishlar   yoki   yuqori
foyda olish ehtimolini ifodalaydi. Bu risk - valuta kursining ba’zi qarz oluvchilar
moliya holatini yomonlashtira-digan tomonga o‘zgarishi  natijasida ko‘riladigan
zararlardir.   Bu   yomon   kreditlar   miqdorini   ko‘pay-tiradi.   Banklarga   bunday
ta’sirni   kamaytirish   boshqa-rish   usullari   samaradorligiga   bog‘liq.   Ular   valuta
riskining bevosita va bilvosita ta’sirini cheklashi  kerak. Ayirboshlash kursining
nobarqarorligi   va   uning   yuqori   darajada   aniq   emasligi   bank   operatsiyalariga
salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Masalan,  1995 yilda Meksikadagi  moliya tangligi bilan
bog‘liq   gumonsirash   ko‘plab   Lotin   Amerikasi   mamlakatlarida   moliya
muammolariga   sabab   bo‘ldi   va   Meksikadan   ancha   uzoqdagi   bozorlarda   ham
keskinlik tug‘dirdi. Devalvatsiya ehtimoli moliyalarning xorijiy valuta bozoriga
oqib   ketishiga   olib   keladi,   banklar   moliya   vositachiligi   darajasini   pasaytiradi,
pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirishni   qiyinlashtiradi.   Masalan,   Boliviya
20 dollarlashtirish   90   foizgacha   yetganida   monetar   siyosat   vositalarini   qo‘llash
samaradoraligini   keskin   cheklab   qo‘yadi.   Moliya   vositachiligida
dollarlashtirishni  kengaytirish valuta riskini kamaytiradi, albatta. Chunki  milliy
valutaning   qadrsizlanishi   qarz   oluvchilarga   xorijiy   valutadagi   majburiyatlarini
qaytarish   qobiliyatini   cheklaydi.   Ko‘plab   ayirboshlash   kurslari   siyosati   xorijiy
investorlarda norozilik tug‘diradi. Bu sarmoya oqib kelishini kamaytirib, uning
mamlakatdan tashqariga chiqib ketishiga turtki bo‘lishi mumkin.
6.Investitsiya   riski   bu   risk   qimmatli   qog‘oz   emitentining   moliyaviy   holati
yomonlashishi   oqibatida   investitsiyalar   portfelining   kamayishi   yoki   qo‘yilgan
mablag‘larni   yo‘qotish  riskini  ifodalaydi.  Bu risklar   bank sotib  olgan  qimmatli
qog‘ozlar   bo‘yicha   oladigan   daromadlarining   tushib   ketishi   yoki   uni   oshirish
bilan bog‘liq risklar hisoblanadi. Respublikada faol amalga oshirilayotgan davlat
tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish  jarayonida investitsiya operatsiyalari
ayniqsa   keng   tarqaldi.   Ular   banklar   aktivlarini   diversifikatsiyalash   va   ularga
qo‘shimcha foyda olish imkonini beradi, butun iqtisodiyotni «oziqlantiradi».
7.Lizing   operatsiyalari   bo‘yicha   risk   bu   risk   ijarachining   bankdan   olgan
mulkidan   samarali   foydalana   olmasligi,   shuningdek,   shartnomada   ko‘rsatilgan
to‘lovni o‘z vaqtida amalga oshira olmasligi natijasida yuzaga keladi.
8.Faktoring operatsiyalari bo‘yicha risk  bu risk bankning uchinchi shaxsdan
sotib   olgan   qarzdorning   majburiyatlari   bo‘yicha   to‘lovni   o‘z   vaqtida   amalga
oshira olmaslik natijasida yuzaga keladi.
9.Bank   portfeli   riski   bu   risklar   qimmatli   qog‘ozlarning   ayrim   turlari   hamda
ssudalarning   barcha   kategoriyalari   bo‘yicha   zarar   ko‘rish   ehtimolligi   bilan
bog‘liq holda yuzaga keladi.
Iqtisodiyotni modernizatsiyalash sharoitida kredit portfelini diversifikatsiyalash
darajasini orshirish risklarni kamaytirishning asosiy omili sifatida
Yuqorida   qayd   etilgan   muammolarni   hal   etish   uchun   bizning   fikrimizcha,
quyidagi tadbirlarni amalga oshirish maqsadga muvofiqdir:
21 Tijorat   bankarining   kredit   portfelining   birinchi   navbatda   tarmoq   xususiyatiga
ko’ra diversifikatsiya darajasini oshirish lozim.
Buning   uchun   har   bir   tijorat   bankida   kreditlanayotgan   tarmoq   korxonalariga
nisbatan kreditlash limitlari joriy etilishi lozim. Kreditlash limitlari kreditlarning
asosiy qismini ma’lum tarmoqda to’planib qolishiga yo‘l qo’ymaydi.
Foiz stavkasi tahlili:
-Foiz xarajatlarining umumiy passivlarga nisbati.
-O‘zgaruvchan va sobit foiz stavkali passivlarning ulushi.
Passivlar diversifikatsiyasi
-Passivlar tarkibining har xil manbalar bo‘yicha taqsimoti:
-Depozitlar: jismoniy va yuridik shaxslar, talabga oid va muddatli.
-Qarz   mablag‘lari:   xalqaro   moliya   institutlari,   ichki   va   tashqi   bozorlardan
qarzlar.
Dinamik tahlil
-Passivlarning   tarkibi   va   xarajatlaridagi   o‘zgarishlarni   vaqt   o‘tishi   bilan
kuzatish:
-Depozitlarning o‘sishi yoki pasayishi tendensiyalari.
-Foiz stavkalarining o‘zgarishiga bank reaksiyasi.
Bank passiv operatsiyalari bilan bog‘liq risklarni samarali tahlil qilish va
boshqarish   bankning   barqarorligi   va   daromadliligini   ta’minlashda   muhim
ahamiyatga   ega.   Tahlil   qilishda   muhim   ko‘rsatkichlar   va   ularga   asoslangan
boshqaruv strategiyalari risklarni minimallashtirishga xizmat qiladi.
2.2 Bank faoliyatida risklarni boshqarish  usullari
Amaliyotdan   shu   narsa   ma’lumki,   bankning   boshqaruv   organlari   har   bir
kredit  arizasi  bo’yicha qarorlar qabul qilishda  ishtirok eta olmaydi, shu sababli
kreditlash   limitlarini   belgilash   banklarning   kredit   amaliyotida   muhim   o’rin
tutadi.
22 Banklar   limitlarni   aniqlash   masalasiga   turlicha   yondashadilar.   Lekin
ularning   amaliyotda   qo’llanilayotgan   limitlarni   umumiy   mazmuniga   kura   ikki
guruhga bo’lish mumkin:
-Tarmoq limitlari.
-Bitta mijozni kreditlash limitlari.
-Banklar   uzlarining   kredit   portfeli   sifatini   yaxshilash   maqsadida
mijozlarni   kreditlashning   nafaqat   individual   risklarini,   balki   risklarning   bir
qator   umumiy   kategoriyalarini   ham   tahlil   qilishlari   shart.   Shning   uchun   ham
alohida   mijozlarni   kreditlash   limitlari   bilan   bir   qatorda   kredit   riskiga   uchrash
darajasi   bir   xil   bo’lgan   mijozlar   guruhi   uchun   kreditlash   limitlari   o’rnatiladi.
Bu   limitlar   bitta   tarmoqqa   mansub   korxonalarga   bankni   bog‘liq   bo’lib
qolmasligini oldini olish maqsadida o’rnatiladi. Amaliyotdan ma’lumki, ayrim
tarmoqqa mansub korxonalarda rentabellik darajasi ma’lum bir vaqt oralig‘ida
yuqoriligicha   qoladi,   ayni   vaqtda   boshqa   tarmoqqa   mansub   korxonalarda
rentabellik   darajasi   ancha   past   bo’ladi.   Bank   amaliyotida   bunga   ko’plab
misollar   keltirish   mumkin.   Masalan,   hozirgi   vaqtda   O’zbekiston
Respublikasida  qishloq   xo’jaligi,  aviatsiya   sanoati   korxonalarining  rentabellik
darajasi past. Bunday tarmoq korxonalarida bank kreditlarining yuqori darajada
tuplanishi banklarga sezilarli zarar keltirishi mumkin.
Tarmoq   limitlarini   belgilashda   tahlil   qilinayotgan   tarmoqning   joriy
holatini,   rivojlanish   istiqbollarini,   texnologik   o’zgarishlarning   barqarorlik
darajasini, tarmoqda asosiy xarajat turlarini o’zgarishi kabi holatlarni baholash
zarur.
Tarmoq risklarini baholash usullarini ishlab chiqishda banklar ssudalarini
berishda   yuzaga   keladigan,   yuqorida   ta’kidlangan   risklarga   ta’sir   qiluvchi
omillarni   tahlil   qilishlari   zarur.   Bunday   tahlil   natijasida   ushbu   omillarni
ta’sirini   hisobga   olish   uchun   tegishli   tizim   qabul   qilinadi.   Xalqaro   bank
amaliyotida   bunday   tizim   sifatida   ballarni   hisoblash   tizimidan   keng
foydalaniladi.   Ta’sir   qiluvchi   omillarning   har   birini   alohida   ko’rib   chiqish
23 asosida  tarmoq uchun riskning  umumiy reytingi  aniqlanadi. Tarmoq riskining
limiti berilgan ssuda summasiga nisbatan mutloq summada yoki ma’lum foizda
belgilab   qo’yilishi   lozim.   Masalan,   bank   risk   limitini   qishloq   xo’jaligiga
nisbatan berilgan kreditlarning 10 foiz miqdorida belgilab qo’yilishi mumkin.
Tarmoq riski aniqlangandan so’ng bank tarmoq limitlari asosida kreditlar
berish   to’g‘risida   qaror   qabul   qilishi   mumkin.   Bankni   bitta   mijozga   nisbatan
kreditlash   limitini   aniqlashda   quyidagi   omillarni   hisobga   olishi   shart   deb
hisoblaymiz:
-Mijoz-korxona rahbarining reputatsiyasi;
-Mijozning aktivlari va passivlari tarkibi;
-Mijozning moliyaviy barqarorligi;
-Mijoz-korxonaning rivojlanish istiqbollari;
-Bankning mijoz bilan o’zaro munosabatlari;
-Milliy iktisodiyotning umumiy joriy holati;
-Mijoz-korxona mansub tarmoqning umumiy joriy holati.
Markaziy   bankning   tijorat   banklarini   kreditlash   amaliyotiga   nisbatan
quyilgan direktiv talablari kredit riskini minimallashtirishga xizmat qiladi. Shu
sababli   tijorat   banklarida   Markaziy   bank   tomonida   o’rnatilgan   mazkur
normativlarni   bajarilishi   ustidan   nazorat   urnatish   tijorat   banklarining   kredit
riskiga uchrash darajasini pasaytirishda muhim ahamiyat kasb etadi.
Yuqorida   o‘z   aksini   topgan   amaliy   takliflar   va   tavsiyalar   respublikamiz
tijorat banklarining kredit siyosatining samaradorligini oshirishga xizmat qiladi
deb umid qilamiz.
Respublikamizning   barcha   banklarida   kreditlash   shakllaridan   tulaqonli
tarzda foydalanishni yo‘lga q o’yish lozim.
Kreditlashning   har   bir  shakli   uziga  xos  afzalliklarga  ega  bo’lib,  mijozlar
uchun   bank   kreditlarining   jozibadorligini   oshiruvchi   omil   hisoblanadi.
Masalan,   overdraft   kreditlari   mijozlarning   shunday   toifasiga   mo’ljallanganki,
ular   ishlab   chiqarish   yoki   mahsulotlarni   sotish   sikli   juda   qiska   bulgan
24 korxonalar   bo’lib,   faqatgina   joriy   hisobvarag‘idagi   vaktinchalik   va
kutilmaganda   yuzaga   keladigan   yetishmovchilikni   qoplash   maqsadida   bank
kreditiga   ehtiyoj   sezadilar.   Bunday   mijozlar   uchun   muddatli   kreditlar   olish
maqsadga   muvofiq   emas.   Agar   bank   mijozlarga   overdraft   kreditlari   berish
imkoniga   ega   bo’lmasa,   u   holda   mijozlar   boshqa   banklarning   overdraft
kreditlaridan   foydalanishga   majbur   bo’lishadi.   Go’yoki   kreditlashning
forfeyting   shaklini   olaylik.   Forfeyting   mol   etkazib   beruvchilarning   pul
mablag‘iga   bo’lgan   ehtiyojlarini   qondirishning   samarali   usullaridan   biri
hisoblanadi.
Respublikamiz   tijorat   banklarining   yirik   kreditlar   berish   imkonini   oshirish
lozim.
Bizga   ma’lumki,   respublikamiz   tijorat   banklarining   yirik   kreditlar   berish
imkoniyati Markaziy bankning iqtisodiy me’yorlari orqali tartibga solinadi:
Bankning   bitta   mijozga   beradigan   ta’minlanmagan   kreditining   maksimal
miqdori birinchi darajali bank kapitalining 5 foizidan oshmasligi kerak.
Bankning   bitta   mijozga   beradigan   ta’minlangan   kreditining   maksimal
miqdori birinchi darajali bank kapitalining 15 foizidan oshmasligi kerak.
Bankning barcha yirik kreditlari uning regulyativ kapitalidan 8 martadan oshib
ketmasligi kerak.
Demak,   bankning   yirik   kreditlar   berish   imkoniyati   uning   kapitaliga   va
birinchi   navbatda,   birinchi   darajali   kapitalining   miqdoriga   bog‘liq.   Agar
bankning   kapitali   kichik   miqdorda   bo’lsa,   u   holda   bank   mijozlarining   yirik
kreditlarga bo’lgan ehtiyojini qondirolmaydi. Bu esa yirik mijozlarning boshqa
banklarga o’tib ketishiga sabab bo’lishi mumkin.
Birinchi qayd etilgan me’yorning darajasi  qanchalik kichik bo’lsa, kredit
portfelining diversifikatsiya darajasi shunchalik yuqori bo’ladi. Mazkur me’yor
talablarining buzilishi banklar faoliyatini jiddiy kredit riskiga duchor qiladi.
Respublikamiz   tijorat   banklari   faoliyatiga   nisbatan   qo’llanilayotgan   bitta
mijozga   yoki   mijozlar   guruhiga   to’g‘ri   keladigan   riskning   maksimal   miqdori
25 ta’minlanmagan ssudalar deb ataladi. Bu me’yor ham birinchi darajali kreditga
nisbatan o’rnatilgan bulib, uning maksimal darajasi 0,05 qilib belgilangan.
Mazkur me’yorning bajarilishi bankning kredit riskidan sezilarli darajada
himoyalanish imkonini beradi. Chunki mijozlarning pul oqimiga tashqi ta’sirlar
kuchli   tarzda   ta’sir   etib   turgan   hozirgi   sharoitda   ta’minlanmagan   ssudalarni
bitta   mijozga   yoki   mijozlar   guruhiga   yirik   miqdorda   berilishi   bankni   jiddiy
tarzda kredit riskiga duchor qilishi mumkin.
Mamlakatimiz   tijorat   banklarining   kredit   operatsiyalariga   nisbatan
belgilangan   uchinchi   me’yor   barcha   yirik   kreditlar   uchun   riskning   maksimal
miqdori   deb   ataladi.   Mazkur   normativ   birinchi   darajali   kapitalga   nisbatan
belgilangan bo’lib, uning maksimal miqdori 8,00 qilib belgilangan, ya’ni bank
tomonidan   berilgan   barcha   kreditlar   miqdori   birinchi   darajali   bank   kapitali
summasidan 8 martadan oshib ketmasligi lozim.
Yirik   kredit   deganda   bitta   mijozga   beriladigan   bank   kapitalining   15
foizidan oshadigan kreditga aytiladi.
Yirik   kreditlarga   nisbatan   o’rnatilgan   mazkur   me’yor   xalqaro
andozalardan   kelib   chiqqan   holda   o’rnatilgan.   Masalan,   Germaniyada   ham
yirik kreditlarning umumiy summasi uchun kapitalga nisbatan 8 martalik limit
belgilangan.
Fransiyada   bitta   mijozga   beriladigan   kreditlar   summasi   bank   aksionerlik
kapitalining   40   foizidan   oshmasligi   va   yirik   kreditlarning   umumiy   summasi
bank kapitalidan 8 martadan oshib ketmasligi lozim.
Biz   kredit   portfelining   iqtisodiy   mazmunini   o’rgangan   holda   tijorat
banklari   kredit   siyosatining   mazmun   mohiyatini,   shuningdek   tijorat   banklari
kredit   portfelini   boshqarishning   optimal   yunalishlarini   ko’rib   chiqdik.   Xulosa
qilib   aytadigan   bo’lsak,   kredit   -   bu   mamlakat   iqtisodiyotining   barqarorligini
ta’minlovchi,   banklar   daromad   manbaining   asosini   tashkil   etuvchi   iqtisodiy
kategoriyadir.
26 Kreditlash   jarayoni   tijorat   banklarining  asosiy  faoliyat   turini  tashkil  etib,
mamlakat   iqtisodiyotida   tijorat   banklari   faol   va   yetakchi   sohalardan
hisoblanadi. Ular  xalq xo’jaligining barcha  soha va tarmoqlariga hamda aholi
qo’lida   mavjud   bo’lgan   bo’sh   pul   mablag‘larini   to’plab,   ularning   moliyaviy
resurslariga   ehtiyojmand   bo’lgan   soha   va   tarmoqlar   o’rtasida   samarali
taqsimlash vazifasini bajarmoqdalar. Bu jarayon manfaatlar uyg‘unligi asosida
olib   boriladi,   ya’ni   birinchidan   tijorat   banklari   arzon   bo’sh   pul   mablag‘larini
to’plab,   ularni   qimmatga   sotadilar;   ikkinchidan   pulga   ehtiyojmand   bo’lgan
korxonalar   qo’shimcha   pul   mablag‘lari   bilan   moliyalashtirilib,   ular
faoliyatining uzluksizligi ta’minlanadi va ularning daromadlari ortadi. Bu esa,
o’z-o’zidan   mamlakat   iqtisodiyotining   ravnaqi   uchun   xizmat   qiladi.   Shuning
uchun ham hukumatimiz tomonidan boshqa sohalar singari bank sohasiga ham
katta e’tibor qaratilmokda.
Tijorat   banklarining   aktiv   operatsiyalarda   kreditlash   amaliyoti   yuqori
urinni   egallaydi.   Chunki,   bank   jami   aktivlarining   asosiy   qismini   kredit
resurslari tashkil etadi va bu resurslarni taqsimlash orqali tijorat banklari yuqori
daromadga ega bo’ladilar. Shunday ekan, tijorat banklari tomonidan kreditlash
jarayonini   to’g‘ri   tashkil   etish   lozimdir.   Bu   esa   bevosita   ularning   kredit
siyosatiga   bog‘likdir,   ya’ni   ularning   kredit   siyosati   kreditlash   jarayonida
yuzaga keluvchi riskni boshqarishda bank rahbariyati tomonidan qabul qilingan
chora-tadbirlar   hamda   bank   rahbariyati   va   xodimlarini   kredit   portfelining
samarali boshqarishga doir ko’rsatmalarni o’z ichiga oladi.
Tijorat   banki   faoliyatidan   olinadigan   foydaning   60-65   foizigacha   bulgan
qismini uning kredit  faoliyatidan olinadigan foydasi  tashkil  etadi. Shu sababli
har   qanday   bank   o’zining   aniq   va   yo’naltirilgan   kredit   siyosatiga,   kredit
portfelini   samarali   boshqarish   mexanizmiga   ega   bo’lishi   lozim.   Bu   esa,   bank
tomonidan   beriladigan   kreditlarning   o’z   vaqtida   to’liq   so’ndirilishi   va   bank
foydasining kafolatidir.
27 XULOSA
Bank   aktivlarining   daromadlilik   va   risklilik   darajasini   tahlil   qilish   bank
faoliyatining   asosiy   moliyaviy   ko‘rsatkichlari   va   barqarorligi   bo‘yicha   muhim
natijalar beradi. Ushbu tahlil natijasida quyidagi muhim jihatlar aniqlanadi:
1. Daromadlilikning ahamiyati va tahlili:
Bank   aktivlari   daromadliligi   moliyaviy   resurslardan   samarali   foydalanishni
ifodalaydi.   Kredit   portfeli,   investitsiyalar   va   boshqa   daromad   keltiruvchi   aktivlar
bank foydasining asosiy manbai hisoblanadi.
Yuqori   daromadlilik   bankning   o‘sish   salohiyatini   oshiradi   va   uning
investorlar,   mijozlar   oldidagi   ishonchini   mustahkamlaydi.   Biroq,   daromadlilik
ko‘rsatkichlari   faqat   qisqa   muddatda   emas,   uzoq   muddatli   barqarorlik   nuqtayi
nazaridan ham tahlil qilinishi lozim.
Kam   daromadlilik   yoki   zarar   faqat   faoliyat   samarasizligini   emas,   balki
noto‘g‘ri investitsiyalar, kreditlarni qaytarmaslik yoki moliyaviy inqiroz natijasida
yuzaga kelgan muammolarni ko‘rsatishi mumkin.
2. Risklilik darajasi va boshqaruvi:
Bankning   aktivlari   tarkibida   mavjud   risklar   uning   moliyaviy   holatiga
bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Kredit   risklari   (qarzdorlar   tomonidan   kreditni   qaytarib
bermaslik ehtimoli), bozor risklari (foiz stavkalari, valyuta kurslari o‘zgarishi), va
28 likvidlik   risklari   (tezkor   moliyaviy   talablarni   qondirish   qobiliyati)   eng   muhim
omillardan hisoblanadi.
Yuqori   risklilik   darajasi   bankning   moliyaviy   zarar   ko‘rish   ehtimolini
oshiradi.   Shu   sababli,   risklarni   minimallashtirish   uchun   yaxshi   diversifikatsiya,
xavfli aktivlarga cheklovlar va kuchli ichki nazorat tizimlari zarur.
Risklarni   o‘z   vaqtida   aniqlash   va   boshqarish   uchun   zamonaviy
texnologiyalar va tahliliy vositalardan foydalanish talab etiladi.
3. Daromadlilik va risklilik o‘rtasidagi muvozanat:
Bank boshqaruvchilari daromadlilikni oshirishga intilish bilan birga risklarni
minimallashtirishni ham nazorat qilishi lozim. Yuqori daromad keltiruvchi aktivlar
ko‘pincha   yuqori   risk   darajasiga   ega   bo‘ladi,   shuning   uchun   balansni   ta’minlash
strategik ahamiyatga ega.
Risklarni   kamaytirish   uchun   kredit   portfelini   diversifikatsiya   qilish,   past
likvidlikka   ega   aktivlardan   uzoqroq   bo‘lish   va   mijozlar   bilan   ishlash
samaradorligini oshirish zarur.
4. Monitoring va samarali boshqaruv:
Bank faoliyatini muntazam monitoring qilish orqali daromadlilik va risklilik
ko‘rsatkichlarini   baholab   borish   zarur.   Yillik   va   choraklik   hisobotlar,   bozor
tahlillari   va   ichki   audit   natijalari   bank   rahbariyatiga   qimmatli   ma’lumot   beradi.
Moliyaviy   bozorlardagi   o‘zgarishlarni   o‘z   vaqtida   kuzatib   borish   va   ular
asosida   mos   strategiyalar   ishlab   chiqish   risklarni   boshqarishda   muhim   rol
o‘ynaydi.
5. Strategik tavsiyalar:
Bank aktivlarini boshqarishda uzoq muddatli barqarorlikni ta'minlash uchun
daromadlilikni   oshiruvchi   innovatsion   yechimlar   va   risklarni   kamaytiruvchi
vositalarni birgalikda qo‘llash lozim.
Kadrlar   malakasini   oshirish   va   yangi   texnologiyalarni   joriy   qilish   risklarni
aniqlash va boshqarish jarayonlarini yanada takomillashtiradi.
Kreditlarni   tasdiqlash   jarayonida   mijozlarning   moliyaviy   holati   va   to‘lov
29 qobiliyatini chuqur tahlil qilish, yuqori xavfli mijozlarga cheklovlar qo‘yish zarur.
Umumiy xulosa: 
Bank   aktivlari   daromadlilik   va   risklilik   darajasini   doimiy   ravishda   tahlil   qilish,
bankning   moliyaviy   barqarorligini   ta'minlashda   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.
Ushbu jarayonni samarali  boshqarish orqali bank faqat qisqa muddatli  natijalarga
emas,   balki   uzoq   muddatli   rivojlanishga   erishishi   mumkin.   Shu   bilan   birga,
barqarorlikni   saqlash   uchun   tashqi   bozor   sharoitlari   va   ichki   siyosatni
moslashtiruvchi yondashuv zarurligi doimiy e’tiborda bo‘lishi kerak.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. Me’yoriy-huquqiy xujjatlar
 1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. 1992 yil 8-dekabr. 
2. O‘zbekiston Respublikasining “O‘zbekiston Respublikasining Markaziy banki 
to‘g‘risida”gi Qonuni. 1995 yil 21-dekabr. 
3. O‘zbekiston Respublikasining “Banklar va bank faoliyati to‘g‘risida”gi Qonuni. 
1996 yil 25-aprel. 
4. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasini yanada 
rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi 4947-sonli Farmoni. 
2017 yil 7-fevral.
2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti asarlari va ma’ruzalari
 5. Karimov I.A. “Mamlakatimiz taraqqiyoti va xalqimizning hayot darajasini 
yuksaltirish barcha demokratik yangilanish va iqtisodiy islohotlarimizning 
pirovard maqsadidir”.- T.: O‘zbekiston, 2017. 
6. Karimov I.A. “Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O‘zbekiston sharoitida uni 
bartaraf etishning yo‘llari va choralari”. – T.: O‘zbekiston, 2019. 
30 7. Karimov I.A. “Asosiy vazifamiz – vatanimiz taraqqiyoti va xalqimiz 
farovonligini yanada yuksaltirishdir”.- T.: O‘zbekiston, 2018.-56b. 
8. Mirziyoyev Sh.M. “Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini 
birgalikda barpo etamiz”.- Toshkent: 2016.-56b.
3. Darslik va o‘quv adabiyotlari
9. Abdullayeva Sh.Z. Bank risklari va kreditlash.Darslik.- T.: Moliya, 2022. -304b.
10. Abdullayeva Sh.Z. Pul, kredit va banklar. Darslik.-T.: “IQTISODMOLIYA”, 
2018. -405b. 
11. Abdullayeva Sh.Z. Omonov A.A.Tijorat banklari kapitali va uni 
boshqarish.Darslik. –T.: “Iqtisod-Moliya”, 2018 yil 120 b. 
12. Abdullayeva Sh.Z., Karimov F.Sh., Navro‘zova K.N., Ortiqov U.D. Bank 
resurslari va ularni shakllantirish asoslari. O‘quv qo‘llanma. 1-kitob T.:TMI, 2014 
yil.-205b
5. Internet saytlari
13. http//www.cbu.uz - (O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki). 
14. http//www.gov.uz - (O‘zbekiston Respublikasi Hukumati portali).
 15. http//www.stat.uz - (O‘zbekiston Respublikasi Statistika qo‘mitasi). 
16
. http://www.lex.uz - (O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari ma’lumotlari 
milliy bazasi)
31
Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha