Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 46.6KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 13 Oktyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Banklar, ularning turlari, asosiy funktsiyalari

Sotib olish
Mavzu:  Banklar, ularning turlari, asosiy
funktsiyalari
Reja:
Kirish 
1.Banklar, ularning turlari, asosiy funktsiyalarining nazariy-huquqiy 
asoslari
2.O zbekiston Respublikasida banklar, ular turlarining xolati taxliliʼ
3.O zbekiston Respublikasida banklar, ular turlari va funktsiyalarini 
ʼ
takomillashtirish masalalari va xorij tajribalari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati Kirish
Mamlakatimizda   O’zbekiston   Respublikagankiing   prezidenti   Shavkat
Mirziyoyev   rahbarligida   bank-moliya   tizimida   izchillik   bilan   amalga   oshirilgan
keng   ko’lamli   islohotlar   ushbu   soha   istiqbollarini   ta'minlashda   muhim   ahamiyat
kasb   etgani   va   rivojlanishning   yangi   bir   bosqichiga   o’tishga   zamin   hozirlagani
tizimda   kuhim   rol   o’ynadi.   Istiqlol   yillarida   banklar   aynan   yirik   loyihalarning
tashabbuskori   bo’lib,   korxonalarning   faoliyat   rivoji   yo’lida   ularni   faol   moliyaviy
qo’llab-quvvatlamoqda   hamda   bunday   moliyaviy   va   investitsiyaviy   ko’mak
natijasida   O’zbekistonda   iqtisodiyotning   kelgusi   taraqqiyoti   hamda   jamiyat
ijtimoiy hayotida muhim bo’lgan ob'yektlar barpo etilmoqda. 
Bugungi   kunda   bank   tizimi   Respublikamiz   iqtisodiyotining   eng   tez
rivojlanayotgan segmentlaridan biri bo’lib, sohadagi  aktivlar, kapital darajasi, kredit
qo’yilmalari  va  investitsion  amaliyotlar  hajmi   kabi  asosiy  ko’rsatkichlarining  o’sish
sur’atlari buni yaqqol tasdiqlamoqda.
Mamlakatimizda   bank-moliya   tizimini   mustahkamlash   va   sifat   jihatidan
yaxshilashga,   shuningdek   tijorat   banklarining   iqtisodiyotni   harakatlantiruvchi
kuchi   sifatida   namoyon   bo’lishiga   hamda   ularning   yirik   investitsiya   institutlariga
aylanishiga   alohida   e’tibor   berilmoqda.   CHunki   mamlakatimizning   moliyaviy-
iqtisodiy   barqarorligi   ko’p   jihatdan   bank-moliya   tizimining   samarali   faoliyatiga
bog’liqdir.
O’zbekiston   bank   tizimida   olib   borilayotgan   izchil   va   maqsadli   islohotlar
uning nafaqat jahon moliyaviy inqirozining salbiy ta’siri va oqibatlaridan ishonchli
tarzda   himoyalanishiga,   balki   banklar   faoliyatida   muhim   va   sifat   o’zgarishlarga
erishish, iqtisodiyotning real sektorini kreditlash hajmini kengaytirish hamda bank
va moliya xizmatlarini ko’rsatish darajagankii tubdan yaxshilash imkonini berdi.
Mamlakatimiz bank tizimining barqaror va ishonchli faoliyat yuritishi, uning
jahon   moliya   bozoridagi   nufuzi   ortib   borishi,   shuningdek   mamlakatimizni
modernizatsiya   qilish   yo’lidagi   dadil   qadamlarimiz   dunyo   jamoatchiligi,
shuningdek, qator nufuzli xalqaro moliya tashkilotlari tomonidan e’tirof etilmoqda. 1. Banklar, ularning turlari, asosiy funktsiyalarining nazariy-
huquqiy asoslari
Tijorat   banklarining   yuridik   shaxs   sifatida   faoliyati   omonatchilar,
kreditorlar,   umuman,   davlat   va   jamiyat   manfaatlariga   jiddiy   daxldor   bo’lganligi
tufayli   uning   tashkil   topishi   uzoq   davom   etadigan   jarayon   hisoblanadi.   SHu   vaqt
ichida   bo’lg’usi   ta’sischilar   o’rtasida   o’zaro   munosabatlar   o’rnatiladi,   bank   ustav
kapitali   uchun   zarur   bo’lgan   mablag’lar   tayyorlanadi,   rahbar   shaxslar   zarur
hujjatlar tayyorlaydi, tegishli tekshiruvdan o’tkaziladi va hokazolar.
Tijorat banklarini tashkil etish va tugatishning huquqiy asoslari “Banklar va
bank   faoliyati   to’g’risida”gi   Qonunda   ifodalangan.   SHu   qonunning   2-bobi
“Banklarni tashkil etish va ular faoliyatini tugatish tartibi” deb nomlanib o’z ichiga
13 modda(7-19 moddalar)ni oladi 1
 .
Banklar   respublika   hududida   o’z   faoliyatlarini   Markaziy   bank   tomonidan
beriladigan litsenziya asosida amalga oshiradilar.
Banklarga   litsenziya   berish   O’zbekiston   Respublikagankiing   “Banklar   va
bank faoliyati to’g’risida”, “O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki to’g’risida”,
“Aksionerlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlar   huquqini   himoya   qilish   to’g’risida”gi
Qonunlar   va   boshqa   qonunlari   hamda   bankka   me’yoriy   hujjatlarda   belgilangan
talablar asosida amalga oshiriladi.
Litsenziya   berish   yuzasidan   qaror   qabul   qilishda   quyidagilar   asosiy   omil
bo’lib hisoblanadi:
bankni tashkil etish bo’yicha biznes rejaning maqbulligi;
bank   ustav   kapitalining   etarliligi   va   qonun   hujjatlariga   muvofiq
shakllantirilganligi;
daromadlilikning istiqbollari;
tashkil etilayotgan bank rahbarining malakasi va obro’si;
bankni   tashkil   etish   uchun   taqdim   etilgan   hujjatlarning   qonun   hujjatlariga
muvofiqligi;
monopoliyaga qarshi choralarning mavjudligi
1
 05.11.2019 yildagi O‘RQ-580-son Bankni   tashkil   etish   to’g’risidagi   ta’sis   shartnomasida   quyidagilar   bo’lishi
lozim:
bankni ta’sis etish borasida birgalikda faoliyat ko’rsatish tartibi;
bank ustav kapitali miqdori;
muassislar  o’rtasida joylashtirilishi  lozim bo’lgan aksiyalar  turlari, ularning
nominal   qiymati,   har   xil   turdagi   aksiyalarning   nisbati,   ularni   to’lash   miqdori   va
tartibi;
muassislarning bankni tashkil etishga doir huquq va burchlari.
O’zbekiston   Respublikasi   hududida   banklarni   ro’yxatga   olish   va   ularga
litsenziya   berish   tartibi   hamda   shartlari   belgilab   qo’yilgan   bo’lib,   tijorat   banklari
ochiq yoki yopiq turdagi aksionerlik jamiyatlari shaklida tashkil etilishi mumkin.
Bank tashkil etish jarayoni bir necha bosqichlarga bo’linishi mumkin 2
.
1.Tayyorgarlik bosqichi.
Bu   davrda   bank   muassislari   o’rtasida   bank   tashkil   etishga   kelishiladi,
tashabbus   guruhi   tuziladi,   har   bir   muassisning   ustav   kapitaliga   qo’shilgan   ulush
miqdori belgilab olinadi, bankning ta’sis hujjatlari majmui tayyorlanadi, bankning
nomi   aniqlanadi,   ta’sischilar   o’rtasidagi   kelishuvlar   dastlabki   shartnoma   tarzida
rasmiylashtiriladi,   uning   asosida   ta’sis   shartnomasi   tuziladi   (FKning   43-moddasi,
O’zbekiston   Respublikasi   «Xo’jalik   jamiyatlari   va   shirkatlari   haqida»gi
Qonunning   3-moddasi)   aksiyadorlik   tijorat   banklarining   muassislari   bank   davlat
ro’yxatiga   olinguniga   qadar   yuzaga   kelgan   majburiyatlar   yuzasidan   birgalikda
javobgar bo’ladilar.
2. Bankni davlat ro’yxatidan o’tkazish bosqichi.
Bu bosqich uch davrni o’z ichiga oladi:
Bank   ochish   haqidagi   ariza   bilan   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy
bankiga murojat qilish. Bunda arizaga quyidagi xujjatlar ilova qilinishi kerak:
-yangi tashkil etilayotgan bankni ta’sis etish bo’yicha xujjat;
2
  Abdullayeva Sh.A. «Pul, kredit va banklar» T. «Moliya» 2020 y -muassislar   tomonidan   imzolangan   va   ularning   muhrlari   bilan   hamda
notarial   tartibda   tasdiqlangan   ta’sis   shartnomasi.   Ta’sis   etuvchilar   jismoniy   shaxs
bo’lganlarida ularning imzolari notarial tasdiqlanadi;
-muassis   aksiyadorlar   yig’ilishi   tomonidan   tasdiqlangan   va   muassislar
tomonidan uch nusxada imzolangan bank ustavi;
-bank   tashkil   etish   haqidagi   qaror,   ustav   kapitalining   miqdori   va   ustavni
tasdiqlash,   bank   kengashi,   taftish   komissiyasi   va   boshqaruvini   saylash   haqidagi
qarorlarni   o’z   ichiga   olgan   bank   kengashi   raisi   tomonidan   tasdiqlangan   ta’sis
yig’ilishining bayonnomasi.
O’ayd   etib   o’tilgan   hujjatlarning   loyihalari   Markaziy   bankning   banklarni
litsenziyalash departamenti ma’qullaganidan keyingina imzolanadi va tasdiqlanadi.
Bulardan   tashqari,   Markaziy   bankka   muassislar   to’g’risidagi   ma’lumotlar:
bank   kengashi   a’zolari   ro’yxati   (kengash   raisi,   uning   birinchi   o’rinbosari)
ko’rsatilgan   holda   ushbu   shaxslarning   Markaziy   bank   talablariga   muvofiq
kelishlarini tasdiqlovchi ma’lumotlar, yangi tashkil etilayotgan bankning tashkiliy
tuzilishi,   ichki   audit   to’g’risidagi   Nizomi,   kredit   siyosati   to’g’risidagi   Nizomi,
biznes rejasi, ariza topshiruvchining muassislar nomidan ariza topshirish vakolatini
tasdiqlovchi   hujjat,   tashkil   etilayotgan   joydagi   Markaziy   bank   bosh
boshqarmagankiing   bank   tashkil   etishning   maqsadga   muvofiqligi   haqidagi
xulosasi,   muayyan   hududida   bank   tashkil   etish   mo’ljallanayotganligi   haqida
mahalliy   hokimiyat   va   boshqaruv   organlariga   berilgan   bildirishning   nusxasi   ham
topshirilishi lozim.
Tijorat   banki   filialini   tashkil   etish   paytida   ham   ushbu   hujjatlar   (ta’sis
hujjatlaridan tashqari) taqdim etilishi kerak bo’ladi.
Xorijiy   kapital   ishtirokidagi   tijorat   banki   tashkil   etilayotganda   yuqorida
ko’rsatib o’tilgan hujjatlarga qo’shimcha ravishda yana quyidagilar taqdim etilishi
talab etiladi:
-tegishli   xorijiy   muassisning   bank   tashkil   etishda   ishtirok   qilishi   haqidagi
qarori; -norezident bankning O’zbekiston Respublikagankiing chet eldagi konsullik
muassasasi tomonidan tasdiqlangan ustavi;
-bank   joylashgan   mamlakat   bank   nazorat   organi   tomonidan   muassis   bank
faoliyatini   yuritish   uchun   litsenziyaga   egaligi   va   xususan,   qaytarib   berish   sharti
bilan o’z mamlakatida pul depozitlari va boshqa boyliklarni qabul qilish huquqiga
egaligini tasdiqlovchi xat;
-bank   nazorati   organining   muassis   bankning   o’zi   joylashgan   va   ro’yxatdan
o’tkazilgan joyda nazorat ostida ekanligi haqidagi yozma tasdiqnoma;
-muassis  bankning oxirgi uch moliya yili uchun tuzilgan, auditorlik firmasi
tasdiqlagan   yillik   hisobotlari,   shu   jumladan,   foyda   va   zararlar   haqidagi
konsolidatsiyalangan balansi va hisoboti;
-bank   nazorati   organi   muassis   bank   tashkil   etayotgan   bankning   ustav
kapitalida   ishtirok   etishi   uchun   bergan   yozma   ruxsatnomasi   yoki   bunday
ruxsatnoma  muassis  bank mansub bo’lgan davlatning qonun hujjatlariga muvofiq
talab etilmasligining yozma tasdig’i.
Faoliyat   yuritib   turgan   banklar   ustav   kapitalidagi   hissa   xorijiy   shaxslar
tomonidan   sotib   olinayotganda   ham   ushbu   hujjat   xorijiy   shaxs   tomonidan
Markaziy bankka taqdim etilishi lozim bo’ladi.
Bulardan   tashqari,   xorijiy   muassislar   O’zbekiston   Respublika-   sida   yangi
tashkil etilayotgan yoki faoliyat yuritayotgan banklarning ustav kapitalida ishtirok
etgan taqdirda;
-xorijiy   norezidentning   to’lovga   qobiliyatliligi   to’g’risida   unga   xizmat
ko’rsatuvchi bank tomonidan berilgan tasdiqnoma;
-O’zbekiston   Respublikasi   hududida   bank   tashkil   etilishida   ishtirok   etish
uchun mazkur mamlakat nazorat organining roziligi;
-muassis   mansub   mamlakatning   savdo   reestridan   ko’chirma   yoki   yuridik
maqomini tasdiqlovchi boshqa muqobil hujjat.
Xorijiy   kapital   ishtirokidagi   banklarda   bank   kengashining   kamida   bitta
a’zosi   O’zbekiston   Respublikagankiing   fuqarosi   bo’lishi   lozim.   O’zbekiston
Respublikasi  Markaziy banki bank tashkil etish uchun zarur bo’lgan barcha zarur hujjatlarni   talab   qilishga   haqli   bo’ladi.   Taqdim   etilgan   hujjatlar   Markaziy   bank
tomonidan ikki oy muddat ichida ko’rib chiqilishi kerak.
Markaziy   bank   bank   faoliyati   bilan   shug’ullanishi   uchun   dastlabki
ruxsatnoma   berish   masalagankii   hal   etish   jarayonida   tashkil   etilayotgan   bank
muassislarining   moliyaviy   imkoniyatlari   va   nufuziga,   bank   rahbarligiga   taklif
etilayotgan   shaxslarning   kasbiy   mahoratiga,   biznes   va   moliyaviy   reja
ko’rsatkichlariga,   tashkil   etilayotgan   bankning   binolar   va   uskunalar   bilan
ta’minlanganlik darajasiga ham e’tibor qaratadi.
Bankning ochilgunga qadar lokal tarmoq bilan ta’minlangan bo’lishi «BOK»
dasturiy   ta’minotning   tarmoq   variantining   Markaziy   bank   tomonidan
litsenziyalanishi,   bank   hisob-kitoblar   markazi   bilan   barqaror   ishlaydigan   alohida
aloqa   kanali   bilan   ta’minlanishi,   kamida   beshta   kompyuterga,   modemlarga,
dasturiy ta’minot va texnikani ishlatish bo’yicha ta’lim olgan mutaxassislarga ega
bo’lishi shart.
Muassislar   bank   tashkil   etish   uchun   dastlabki   ruxsatnomani   olganlaridan
keyin   litsenziya   olish   hamda   bankni   davlat   ro’yxatidan   o’tkazish   uchun   zarur
bo’lgan   tashkiliy-texnikaviy   talablarni   bajaradilar.   O’zbekiston   Respublikasi
Markaziy banki tomonidan berilgan dastlabki ruxsatnoma bir yil davomida yuridik
kuchga   ega   bo’lib,   muassislar   ushbu   vaqt   ichida   barcha   tashkiliy   -   tayyorgarlik
ishlarini amalga oshirishlari va bankni davlat ro’yxatidan o’tkazishni yakunlashlari
lozim.
Tijorat   banki   aksiyadorlik   jamiyati   shaklida   tashkil   etilayotgan
muassislardan   biri   yoki   o’zaro   bog’liq   bo’lgan   shaxslar   tomonidan   bank
aksiyalarining   5   foizdan   ortig’ini   sotib   olayotgani   haqidagi   xabar,   agar   bank
aksiyalarining   20   foizidan   ortig’i   sotib   olinayotganida   esa   bunga   rozilik   berishni
so’rovchi iltimosnoma taqdim etilayotgan hujjatlar.
Davlat ro’yxatidan o’tkazish hamda bank operatsiyalarini amalga oshirishga
litsenziya olish uchun muassislar oldiga quyidagi talablar qo’yiladi: -litsenziya   berish   va   bankni   davlat   ro’yxatidan   o’tkazish   to’g’risi-   da
vakolatlari   muassislar   tomonidan   yozma   ravishda   tasdiqlangan   vakil   shaxs
tomonidan imzolangan arizani taqdim etilishi;
-davlat   ro’yxatidan   o’tkazish   va   litsenziya   olish   uchun   berilgan   barcha
talablarni bajarish;
-barcha   tashkiliy-texnikaviy   tadbirlarni   amalga   oshirishlari,   binolar   va
uskunalarni   tayyorlashlari,   bank   operatsiyalarini   avtomatik   amalga   oshirish
maqsadida dasturiy-texnikaviy vosita- larni tayyorlashlari, kassa uzelini Markaziy
bank talablariga muvofiq tayyor holga keltirishlari;
-O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   tomonidan   belgilan-   gan   eng
kam   miqdordan   kam   bo’lmagan   miqdorda   ustav   kapitalini   to’lashlari   va   ustav
kapitali to’lanlanligini tasdiqlovchi hujjatni taqdim etishlari;
O’zbekiston   Respublikasi   hududida   sho’’ba   banki   ochishni   yoki   bank
kapitalida ishtirok etishni xohlovchi chet el banki uchun ustav kapitalining oxirgi
eng   kam   miqdori   500   mln.   evro   muqobil   miqdorda   belgilangan   bo’lib,   faqat
mustahkam   moliyaviy   mavqega   ega   bo’lgan   nufuzli   norezident   banklargina
sho’’ba banklarini ochishlari mumkin. Bunda qisqa muddatli majburiyatlari IBCA
Moody’s   standart   and   Poor   tasnifi   bo’yicha   kamida   A1   yoki   A+reytingiga   ega
bo’lgan norezident banklargagina afzallik beriladi 3
.
O’zbekiston   Respublikagankiing   tijorat   banklari   o’z   ustav   kapitallarini
norezident  hisobidan ko’paytirishlari  yoki  aksiyador-  lar tomonidan aksiyalarning
norezidentlarga sotilishi uchun belgi- langan tartibda Markaziy bankning oldindan
roziligini   olishlari   shart.   Ushbu   talabga   rioya   etilmay   tuzilgan   bilimlar   haqiqiy
emas   deb   topiladi   va   bank   operatsiyalarini   amalga   oshirish   uchun   berilgan
litsenziya bekor qilinadi.
Bankni ro’yxatdan o’tkazish va bank operatsiyalarini amalga oshirish uchun
litsenziya berish masalasi Markaziy bank talab qilgan barcha hujjatlar to’liq taqdim
etilgan kundan boshlab bir oy ichida hal etilishi kerak.
3
  Abdullayeva Sh.A. «Pul, kredit va banklar» T. «Moliya» 2020 y Bank   operatsiyalarini   amalga   oshirish   uchun   litsenziya   berish   yuzasidan
qaror qabul qilishda quyidagi asosiy omillarga e’tibor beriladi:
-bank biznes rejagankiing maqbulligi;
-bank kapitalining adekvatligi;
-daromadlikning kelgusidagi istiqbollari;
-ko’zda tutilayotgan rahbarning malakasi va obro’ e’tibori;
-bankni   ochish   uchun   taqdim   etilgan   hujjatlarning   amaldagi   qonunchilikka
muvofiqligi;
-monopoliyaga qarshi choralar.
Bank   operatsiyalarini   litsenziyalashga   bo’lgan   zarurat   bankni   mamlakat
iqtisodiy   to’lov   qobiliyatiga   ta’sir   etishi   bilan   bog’liq.   Bank   operatsiyalarini
o’tkazuvni   amalga   oshirishi   va   ro’yxatga   olinishi   lozim.   Tijorat   bankini   tashkil
etilishida   unga   litsenziya   berilgandan   keyin   u   litsenziya   asosida   bank
operatsiyalarini   o’tkazish   huquqiga   ega   bo’ladi.   Agar,   bank   O’zbekiston
Respublikasi   Markaziy   banki   tomonidan   belgilangan   bank   operatsiyalarini
litsenziya   olish   uchun   ro’yxatdan   o’tmay   faoliyat   ko’rsatsa,   bu   operatsiyalar
qonunga xilof deb topiladi va javobgarlikka tortiladi.
Tijorat banki O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankida davlat ro’yxatidan
o’tgandagina tashkil etilgan deb hisoblanadi va yuridik shaxs statugankii oladi.
YUridik va jismoniy shaxslar tijorat bankini ta’sis etuvchilari hisoblanadi va
ular   bank   hamda   uning   ustav   kapitalini   shakllantirishda   ishtirok   etadilar.
O’zbekiston   Respublikasi   “Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risida”gi   Qonunga
asosan   bank   ustav   kapitalini   shakllantirishga   davlat   hokimiyat   organlari,   jamoa
birlashmalari,  jamoa  fondlar  mablag’lari, shuningdek  kreditga  olingan  mablag’lar
va garovga olingan mablag’lardan foydalanish man etiladi.
Bank   ta’sischilari   o’z   zimmasiga   tegishli   hujjatlarni   rasmiylashtirish,   ustav
kapitalini   shakllantirish,   material-texnik   bazani   yaratish,   mijozlar   ko’lamini
aniqlash,   o’tkaziladigan   bank   operatsiyalar   turini   aniqlash   va   boshqa   qator
masalalarni hal etishlari lozim. Ta’sischilar   ta’sis   shartnomasi   yoki   aksioner   jamiyatni   tuzish
shartnomagankii rasmiylashtiradilar. Bu shartnomada bank boshqaruv shakli, ustav
kapitalining taxminiy miqdori va ta’sischilarning ustav kapitalidagi hissalar ulushi
aniqlanadi.   SHartnomada   tomonlar   majburiyati,   huquqlari   va   boshqalar   aks
ettiriladi.
Bankni O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan ro’yxatga olish
va litsenziyalash tegishli talablar amalga oshirilgandan keyin bir oy muddat ichida
hal etiladi.
Banklarni   mulkchilikning   har   qanday   shakli   asosida   aksiyadorlik   jamiyati
tarzida   tashkil   etish   mumkin.   Har   qanday   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   bank
muassislari   sifatida   ishtirok   eta   oladilar.   Banklarning   aksiyalarini   olish   qonun
hujjatlarida alohida ko’rsatiladi. Bank muassislarining muhim xususiyatlaridan biri
shundan   iboratki,   bank   aksiyadorlari   tarkibidan   u   ro’yxatga   olingan   kundan
boshlab bir yil mobaynida chiqib ketish huquqiga ega emaslar.
Har  qanday  yuridik  shaxs   gankigari   banklar  ustaviga  ega  bo’lishlari  va  o’z
ustavlari   asosida   faoliyat   ko’rsatishlari   kerak.   Bank   ustavida   quyidagi   moddalar
o’z akgankii topgan bo’lishi kerak:
-bankning (to’la va qisqartirilgan) nomi va joylashgan (pochta) manzili;
-bank ko’rsatadigan operatsiyalari ro’yxati;
-ustav   kapitalining   miqdori,   muassislar   ro’yxati   va   ularning   ustav
kapitalidagi ulushlarining taqsimlanishi;
-bankning   boshqaruv   organlari,   ularni   tashkil   etish   tartibi,   ularning
vakolatlari hamda vazifalari haqidagi ma’lumotlar;
-bank   auditi   tartibi,   shuningdek,   buxgalteriya   hisobi   xalqaro   standartlariga
muvofiq   belgilangan   hisobotlar   va   auditorlik   dasturlarining   maqsadlari
ko’rsatmalari.
Bulardan tashqari bank ustavida boshqa qonun xujjatlarida nazarda tutilgan
ma’lumotlar ham bo’lishi kerak.
Qonunda   ko’rsatilishicha,   kreditga   va   garovga   olingan   mablag’lardan   va
soliqqa jalb etilgan mablag’lardan bankning ustav kapitalini shakllantirish mumkin emas.   Ammo   alohida   olingan   xollarda,   qonunlarda   ko’rsatilgan   bo’lsa,   byudjet
mablag’laridan foydalanishga ruxsat berish mumkin.
Mamlakatimiz tijorat banklari ustav kapitali to’g’risida ma’lumot 4
, mln s
bank nomi 01.01.20 20
yil holatiga 01.01.20 21   yil
holatiga  
(+;-) %
Asaka bank 343 121   361 232 18 111 105,3%
Sanoatqurilish bank 148 005   251 836 103 831 170,2%
Xalq banki 180 000   201 000 20 000 111,1%
Qishloq qurilish bank 171 097   181 113 10 016 105,9%
Agrobank 126 201   167 377 41 176 132,6%
Mikrokredit bank 156 750   160 201 3 450 102,2%
Milliy bank 125 946   125 946 0 000 100,0%
Ipoteka bank 87 484   109 355 21 871 125,0%
Aloqabank 58 077   74 727 16 650 128,7%
Aziya Alyans bank 15 441   50 850 35 409 329,3%
Ipak Yo’li bank 35 600   44 000 8 400 123,6%
Xamkor bank 29 000   38 400 9 400 132,4%
Kapital bank 33 000   36 874 3 874 111,7%
Savdogar bank 27 554   35 992 8 438 130,6%
Turon bank 23 800   34 000 10 201 142,9%
UT bank 24 024   25 912 1 888 107,9%
Kredit standart bank 24 192   25 804 1 612 106,7%
Jami   1 749 286   2 148 321 399 035 122,8%
 
Bank ustaviga qo’shimcha va o’zgartishlar kiritish uchun bank aksiyadorlar
yig’ilishi   yoki   muassislarning   qaroriga   muvofiq   belgilangan   tartibda   O’zbekiston
Respublikasi Markaziy bankiga murojaat qilinadi va quyidagi xujjatlar:
-   ustavga   o’zgarishlar   kiritish   haqida   bank   kengashi   raisi   imzolagan
iltimosnoma;
4
  www.stat.uz - bank aksiyadorlarining ustaviga o’zgarish va qo’shimcha kiritish haqidagi
majlisi bayoni (3- nusxada);
-   bank   kengashi   raisi   imzolagan   ustaviga   kiritilgan   o’zgarish   va
qo’shimchalar ro’yxati (3 nusxada) taqdim etiladi.
Mazkur   o’zgarishlar   va   qo’shimchalar   Markaziy   bankda   ro’yxatdan
o’tkazilgan paytdan boshlab kuchga kiradi.
O’zbekiston  Respublikasi  FKning 49-moddasiga  ko’ra, bank muassagankii,
ya’ni  yuridik shaxsni  qayta tashkil  etish (qo’shib yuborish, qo’shib olish, bo’lish,
ajratib   chiqarish,   o’zgartirish)   uning   muassislari   (ishtirokchilari)   yoki   ta’sis
hujjatlarida   shunga   vakil   qilingan   yuridik   shaxs   organi   qaroriga   muvofiq   amalga
oshirilishi mumkin.
Bankning   ustav   kapitali   bank   muassislari   va   aksiyadorlarining   pul
mablag’lari hisobidan tashkil topadi.
Kreditga va garovga olingan hamda boshqa jalb etilgan mablag’lardan bank
ustav kapitalini shakllantirishda hamda bank aksiyalarini sotib olishda foydalanish
taqiqlanadi.   Mazkur   talabga   zid   holda   ustav   kapitaliga   kiritilgan   mablag’lar
egalariga qaytarilishi   va  shu  vaqtning o’zidayoq aksiyalar  kelgusida  sotish   uchun
bankka topshirilishi lozim.
Alohida   hollarda   qonun   hujjatlariga   muvofiq   bankning   ustav   kapitalini
shakllantirish uchun byudjet mablag’laridan foydalanilishi mumkin.
Tashkil   etilayotgan   bank   kapitalining   etarlilik   darajagankii   belgilashda
quyidagilar asosiy omil hisoblanadi:
      -           Markaziy   bank   tomonidan   belgilangan   ustav   kapitalining   eng   kam
miqdori bo’yicha talablarga muvofiqligi;
      -           bank   kapitali,   shu   jumladan   ustav   kapitali   miqdorini   doimiy
ko’paytirib borishning rejalashtirilganligi;
      -           ko’zda   tutilayotgan   daromadlar   hamda   fondlarni   shakllantirish
istiqbollari;
      -           muassislarning   zarur   hollarda   qo’shimcha   kapital   kirita   olish
qobiliyati. Bank   ro’yxatga   olingunga   qadar   ustav   kapitalini   shakllantirish   uchun
muassislar   tomonidan   Markaziy   bankda   yoki   rezident   banklarning   birida
vaqtinchalik jamg’arma hisobvarag’i ochiladi.
Bank   ustav   kapitalining   belgilangan   eng   kam   miqdori   mazkur   vaqtinchalik
jamg’arma  hisobvaraqda  muassislar  tomonidan  bankni  ro’yxatga olingunga  qadar
to’liq shakllantirilgan bo’lishi kerak.
Ustav kapitalining eng kam miqdori quyidagi miqdorlarda belgilanadi:
banklar uchun – 10 mln. evro ekvivalentida;
xususiy tijorat banklari uchun – 5 mln. evro ekvivalentida.
YAngi tashkil etilayotgan banklar uchun ustav kapitali eng kam miqdorining
hisob-kitobi   Markaziy   bank   tomonidan   valyuta   operatsiyalari   bo’yicha
buxgalteriya hisobi, statistika va boshqa hisobotlarni yuritish uchun e’lon qilingan
evro   kurgankiing   muassislar   tomonidan   bank   tashkil   etish   to’g’risida   qaror   qabul
qilingan (ta’sis yig’ilishi o’tkazilgan) kundagi kursidan kelib chiqqan holda milliy
valyutada amalga oshiriladi.
 
2. O zbekiston Respublikasida banklar, ular turlarining xolati taxliliʼ
Moliyaviy sektorni izchil isloh qilish davomida qator chora-tadbirlar amalga
oshirildi va natijada ilg or bank biznegankii yuritish hamda ushbu sektorda raqobat	
ʻ
muhitini kuchaytirish uchun zarur huquqiy shart-sharoitlar yaratildi.
Xususan,   xalqaro   standartlarga   muvofiq   keladigan   va   moliyaviy   sohaga
xorijiy   investitsiyalar   kiritish   uchun   jozibador   huquqiy   muhitni   yaratadigan
O zbekiston   Respublikagankiing   “O zbekiston   Respublikagankiing   Markaziy	
ʻ ʻ
banki to g risida”gi, “Banklar va bank faoliyati to g risida”gi, “Valyutani tartibga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
solish   to g risida”gi   hamda   “To lovlar   va   to lov   tizimlari   to g risida”gi	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
yangilangan qonunlari qabul qilindi.
Shu   bilan   birga,   bank   sohasidagi   hozirgi   holat   tahlili   bank   sektorida
davlatning yuqori darajadagi aralashuvi, davlat ishtirokidagi banklarda menejment
va   tavakkalchiliklarni   boshqarish   sifatining   yetarli   emasligi,   iqtisodiyotda
moliyaviy   vositachilikning   past   darajasi   kabi   bank   sektorini   iqtisodiy yangilanishlar   va   jamiyat   ehtiyojlariga   mos   ravishda   rivojlantirishga   to sqinlikʻ
qilayotgan qator tizimli muammolar mavjudligini ko rsatmoqda.	
ʻ
Moliyaviy   xizmatlarning   ommabopligini   oshirish,   banklarning   hududlarga
kirib   borishini   kengaytirish   va   barcha   aholi   punktlarida   bir   xil   turdagi   xizmatlar
ko rsatilishini ta minlash bo yicha qo shimcha choralar ko rilishi lozim.	
ʻ ʼ ʻ ʻ ʻ
Bank   tizimiga   zamonaviy   servis   yechimlari   asosida   axborot
texnologiyalarini,   moliyaviy   texnologiyalarni   keng   joriy   etish,   axborot
xavfsizligini   lozim   darajada   ta minlash,   shuningdek,   moliyaviy   xizmatlar	
ʼ
ko rsatishda   inson   omili   ta sirini   kamaytirish   bo yicha   tezkor   chora-tadbirlar	
ʻ ʼ ʻ
ko rish talab etilmoqda.
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   2-martdagi   PF–5953-son	
ʻ
Farmoni   bilan   tasdiqlangan   2017–2021-yillarda   O zbekiston   Respublikagankii	
ʻ
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo nalishi   bo yicha   Harakatlar   strategiyagankii	
ʻ ʻ
“Ilm, ma rifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili”da amalga oshirishga oid	
ʼ
Davlat   dasturida   belgilangan   vazifalardan   kelib   chiqqan   holda,   shuningdek,
xususiy sektor rivojini rag batlantirish, banklarning investitsiyaviy jozibadorligini,	
ʻ
bank xizmatlari   ommabopligini   va ularning  sifatini   oshirish  uchun  bank sektorini
tubdan transformatsiya qilish maqsadida:
1.   Quyidagilar   O zbekiston   Respublikasida   bank   sektorini   isloh   qilishning	
ʻ
asosiy yo nalishlari etib belgilanganki:	
ʻ
moliya bozorida teng raqobat sharoitlarini yaratish, kreditlashni faqat bozor
shartlari   asosida   amalga   oshirish,   banklarning   davlat   resurslariga   qaramligini
pasaytirish,   banklarda   xizmat   ko rsatishni   modernizatsiya   qilish,   samarali	
ʻ
infratuzilma   yaratish   va   banklar   faoliyatini   avtomatlashtirish,   shuningdek,
banklarning asosiy faoliyat turi bilan bog liq bo lmagan funksiyalarini bosqichma-	
ʻ ʻ
bosqich bekor qilish orqali bank tizimining samaradorligini oshirish;
kredit   portfeli   va   tavakkalchiliklarni   boshqarish   sifatini   yaxshilash,
kreditlash hajmlari o sishining mo tadil darajasiga amal  qilish, muvozanatlashgan	
ʻ ʻ
makroiqtisodiy   siyosat   yuritish,   korporativ   boshqaruvni   takomillashtirish   va
xalqaro   amaliy   tajribaga   ega   bo lgan   menejerlarni   jalb   qilish,   moliyaviy	
ʻ tavakkalchiliklarni baholash uchun texnologik yechimlarni tatbiq etish orqali bank
tizimining moliyaviy barqarorligini ta minlash;ʼ
davlat ulushi mavjud tijorat banklarini kompleks transformatsiya qilish, bank
ishining   zamonaviy   standartlarini,   axborot   texnologiyalari   va   dasturiy
mahsulotlarni   joriy   etish,   banklardagi   davlat   aksiyalari   paketini   zarur   tajriba   va
bilimga   ega   bo lgan   investorlarga   tanlov   savdolari   asosida   sotish,   shuningdek,	
ʻ
davlat   ulushi   mavjud   tijorat   banklari   va   korxonalarni   bir   vaqtning   o zida   isloh	
ʻ
qilish orqali bank sektorida davlatning ulushini kamaytirish;
yetarli   darajada   xizmat   ko rsatilmayotgan   va   zaif   qatlamlarda   davlat	
ʻ
ishtirokini   ko paytirish   va   manzilli   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish,   aholi   va	
ʻ
kichik   biznes   uchun   masofaviy   xizmatlarni   keng   joriy   qilish,   kamxarj   xizmat
ko rsatish   nuqtalari   tarmog ini   rivojlantirish,   shuningdek,   respublikaning   yagona	
ʻ ʻ
moliya tizimidagi o zaro to ldiruvchi qism sifatida nobank kredit tashkilotlarining	
ʻ ʻ
shakllanishi   va  rivojlanishi   uchun  qulay  shart-sharoitlar   yaratish   orqali  moliyaviy
xizmatlar ommabopligini va sifatini oshirish.
2. Quyidagilar:
2020–2025-yillarga   mo ljallangan   O zbekiston   Respublikagankiing   bank	
ʻ ʻ
tizimini isloh qilish strategiyasi 1-ilovaga muvofiq;
O zbekiston Respublikasi bank tizimini isloh qilish bo yicha “Yo l xaritasi”	
ʻ ʻ ʻ
2-ilovaga muvofiq tasdiqlanganki.
3.   2020–2025-yillarga   mo ljallangan   O zbekiston   Respublikagankiing   bank	
ʻ ʻ
tizimini   isloh   qilish   strategiyagankii   amalga   oshirish   bo yicha,   shu   jumladan,	
ʻ
quyidagilarni   nazarda   tutuvchi   maqsadli   ko rsatkichlar   3-ilovaga   muvofiq	
ʻ
belgilanganki:
bank   tizimi   aktivlarining   jami   hajmida   davlat   ulushi   bo lmagan   banklar	
ʻ
aktivlari hissagankii joriy 15 foizdan 2025-yilga kelib 60 foizgacha oshirish;
banklar   majburiyatlarining   umumiy   hajmida   xususiy   sektor   oldidagi
majburiyatlar   hissagankii   joriy   28   foizdan   2025-yil   yakuniga   70   foizgacha
oshirish; 2025-yilga   kelib   davlat   ulushi   mavjud   kamida   uchta   bank   kapitaliga   zarur
tajriba,   bilim   va   nufuzga   ega   kamida   uchta   strategik   xorijiy   investorlarni   jalb
qilish;
umumiy   kreditlash   hajmida   nobank   kredit   tashkilotlari   ulushini   joriy   0,35
foizdan 2025-yilga kelib 4 foizgacha oshirish.
4.   O zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   va   Markaziy   bankiningʻ
quyidagilar to g risidagi takliflari ma qullanganki:	
ʻ ʻ ʼ
xalqaro   moliya   institutlari   ko magida   “Ipoteka-bank”   ATIB,	
ʻ
“O zsanoatqurilishbank” ATB, “Asaka” ATB, AT “Aloqabank”, “Qishloq qurilish	
ʻ
bank”   ATB   va   “Turonbank”   ATBdagi   davlat   ulushlarini   bosqichma-bosqich
xususiylashtirish,   bunda   birinchi   bosqichda   ularni   institutsional   o zgartirishni	
ʻ
(faoliyatini   transformatsiya   qilish),   ikkinchi   bosqichda   esa   davlat   aksiyalari
paketini sotishni nazarda tutish;
bank   tizimini   isloh   qilish   davrida   aholining   moliyaviy   xizmatlarga   bo lgan	
ʻ
talabini   qondirish,   investitsiya   loyihalarini   qo llab-quvvatlash   mexanizmini	
ʻ
(“loyihalar   fabrikasi”)   keng   joriy   qilish,   bank   xizmatlarining   hududiy   qamrovini
ta minlash   maqsadida   “Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   Milliy   banki”   AJ,   “Agrobank”	
ʼ
ATB va “Mikrokreditbank” ATB ustav kapitallarida davlat ulushini saqlab qolish;
ayrim   banklarning   faoliyatini   diagnostika   qilish   va   moliyaviy   ahvolini
baholash   asosida,   me yoriy   talablaridan   hamda   qayta   tashkil   etishning   iqtisodiy	
ʼ
jihatdan maqsadga muvofiqligidan kelib chiqqan holda qonun hujjatlariga muvofiq
ularni konsolidatsiyalash.
5.   O zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   huzurida   vazirlikning	
ʻ
tasdiqlangan   shtatlar   soni   doirasida   Davlat   ulushiga   ega   tijorat   banklarini
transformatsiya qilish va xususiylashtirish bo yicha loyiha ofisi (keyingi o rinlarda	
ʻ ʻ
– Loyiha ofisi) tashkil etilganki hamda unga quyidagi huquqlar berilganki:
tijorat   banklarini   transformatsiya   qilish   va   xususiylashtirish   jarayonlariga
maslahatchi sifatida xalqaro konsultantlarni jalb qilish; tijorat   banklarini   transformatsiya   qilish,   shuningdek,   ulardagi   davlat
aksiyalari paketini xususiylashtirishga  doir masalalarda xalqaro moliya institutlari
va salohiyatli xorijiy investorlar bilan muzokaralar olib borish va bitimlar tuzish.
3. O zbekiston Respublikasida banklar, ular turlari vaʼ
funktsiyalarini takomillashtirish masalalari va xorij tajribalari
Dastlabki   banklar   qachon   va   qanday   paydo   bo’lganligini   aniqlash   ancha
qiyinchilik   tug’diradi.   Gap   shundaki,   hozirgi   davrda   banklar   faoliyati
xususiyatidan   kelib   chiqib   turlicha   bo’lgan   operatsiyalarni   bajaruvchi   universal
moliyaviy tashkilotlarni  o’zida namoyon qiladi. Masalan,  birinchi  darajali  toifaga
kiruvchi   chet   el   banklari   o’z   mijozlariga   300   dan   ortiq   turli   xil   xizmatlarni
ko’rsatadilar. Bu operatsiyalarning va xizmatlarning barchasi bir vaqt va bir joyda
paydo   bo’lmaganligi   sababli   ham   bank   ishining   “boshlang’ich”   nuqtagankii
aniqlash   aniq   tadqiqotlar   olib   borishni   va   ular   asosida   ma’lum   bir   fikrlarni
mujassamlashtirishni talab qiladi. Banklarning paydo bo’lishi tarixi bo’yicha ba’zi
bir fikrlar to’g’risida siz tushunchaga egasiz.
  Banklar   faoliyatining   eng   “qadimgi”   operatsiyalari   bo’lib,   pullarni   saqlab
berish bo’yicha operatsiyalar hisoblanadi. Ma’lumki, eng qadimgi davlatlarda ham
omonatlarni   qabul   qilish   operatsiyalari   mavjud   bo’lgan.   Ilk   bor   bunday   ish   bilan
ma’lum obro’ga va ishonchga ega bo’lgan puldor shaxslar, Evropa mamlakatlarida
cherkov   muassasalari   shug’ullanganlar.   Masalan,   mashhur   grek   ehromlari
(masalan,   Delfiya,   Efes   ehromlari)   bir   paytning   o’zida   o’ziga   xos   bank
muassasalari   bo’lib   xizmat   qilgan.   Yillar   o’tishi   bilan   o’sha   qadimgi   davrlardan
boshlab, ayrim hollarda qo’yilgan pul yoki mulk bo’yicha foizlar ham hisoblangan.
Banklarning   kelib   chiqishiga   bag’ishlangan   mavjud   adabiyotlarning   tahlili   shuni
ko’rsatadiki,   banklarning   paydo   bo’lishining   asosiy   yoki   boshlang’ich   zamini
birinchidan, pul mablag’larini saqlab berish bo’lsa, ikkinchidan, pul mablag’larini
almashtirib berishdan iborat ekanligini ko’rishimiz mumkin.
  Pul   ayrboshlash   bo’yicha   ehtiyoj   alohida   paydo   bo’lgan.   Bunda   Evropani
yorqin   misol   qilib   ko’rsatish   mumkin.   O’rta   asrlarda   tangalarning   yagona   tizimi
mavjud bo’lmagan. Savdo turli mamlakatlar, shaharlar, hatto alohida shaxslarning tangalari  orqali  olib  borilgan.  Barcha  tangalar  turli   vazn,  shakl   va nominalga  ega
edilar. SHuning uchun tangalar  bilan shug’ullanuvchi  va ayirboshlashni  olib bora
oladigan   mutaxassislar   o’z   ayirboshlash   stollari   bilan   qizg’in   savdo   ketayotgan
joylarga   joylashishgan.   SHu   bois,   “bank”   so’zi   italyancha   “banco”   -
ayirboshlovchining oldidagi stol degan ma’noni anglatuvchi so’zdan kelib chiqqan.
Bunga   o’xshash   operatsiyalar   bundan   ancha   avvalgi   davrlarda   qadimgi   Gretsiya,
Rim, SHarqda amalga oshirilar edi 5
.
  Pulni saqlash  va ayirboshlash bo’yicha operatsiyalar  bilan shug’ullanuvchi
shaxslar yig’ilgan boyliklar - pullar samarasiz, harakatsiz yotganini tushunishar va
agar   mavjud   mablag’larning   hech   bo’lmaganda   bir   qismini   bo’lsa   ham
vaqtinchalik foydalanishga berilsa, sezilarli foyda olish mumkinligini bilishar edi.
SHunday qilib, garov asosida pullarni ma’lum muddatga qaytarish va foiz to’lash
shartlari   bilan   berishayotgan   ssuda   (kredit)   operatsiyalari   paydo   bo’lgan.   Bunda
garov sifatida uylar, kemalar, qimmatbaho buyumlar, chorva mollari, qullar qabul
qilingan.
Milliy   valyutaning   barqarorligini   ta’minlash   uchun   O’zbekiston
Respublikasi   Markaziy   banki   qator   muhim   vazifalarni   hal   etadi.   Ulardan
eng   asosiy vazifalar   sifatida quyidagilarni keltirish mumkin:
-monetar   siyosatni   va   valyutani   boshqarish   siyosatini   shakllantirish,   qabul
qilish hamda amalga oshirish;
- O’zbekiston Respublikasida hisob-kitoblarning samarali tizimini yaratish;
-banklar faoliyatini tartibga solish va banklarni nazorat qilish;
- O’zbekiston Respublikagankiing rasmiy oltin-valyuta zahiragankii saqlash
va uni boshqarish;
-   Moliya   vazirligi   bilan   birgalikda   davlat   byudjetining   kassa   ijrogankii
uyushtirish.
Mazkur vazifalarni bajarish uchun O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki
quyidagi yumushlarni ado etishi zarur.
5
  Mullajonov F. “O‘zbekiston Respublikasi bank tizimi”, T.: 2021 yil Iqtisodiyotni   pul-kredit   vositasida   boshqarish,   O’zbekiston   Respublikasi
Markaziy   banki   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshiruvchi   sifatida   uning   asosiy
yo’nalishlarini   ishlab   chiqish   va   «O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
to’g’risida»gi Qonunning 23-moddasiga muvofiq keyingi moliya yili boshlanishiga
uzog’i   bilan   30   kun   qolganda   bu   haqda   Oliy   Majlisga   axborot   beradi.   Markaziy
bank pul taklifi hajmini o’zgartirib, ishlab chiqarishning umumiy hajmiga, bandlik
darajasiga   va   korxonalar   faoliyatining   o’sish   sur’atlariga   ta’sir   ko’rsatadi.
Iqtisodiyotdagi   tanglik   davrida   pul   taklifi   hajmining   oshirilishi   iste’mol   va
sarmoyaga bo’lgan talabning o’sishiga,  binobarin, bandlik, ishlab chiqarish hajmi
ortishiga   yordam   beradi.   Pul   yuqori   sur’atlarda   qadrsizlanayotgan   sharoitda
Markaziy   bank   ularni   sekinlashtirish   zarurligidan   kelib   chiqib   muomaladagi   pul
miqdorini   cheklash  siyosatini  o’tkazadi,  natijada iqtisodiyotda  unga  bo’lgan  talab
kamayadi,   pul   bozorlaridagi   foiz   stavkalari   o’zgaradi,   pulning   qadrsizlanishi
kamayadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   monetar   siyosatining   asosiy
yo’nalishlari,   pul   massasi   o’zgarishining   aniq   maqsadli   mo’ljallari   va   pul
muomalagankii   tartibga   solish   vositalari   qonunning   4-qismida   yoritilgan   bo’lib,
unda Markaziy bankning pul-kredit operatsiyalari belgilab berilgan 6
.
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   pul-kredit   siyosatining   asosiy
yo’nalishlarini   bir   yilga   ishlab   chiqadi   va   ular   Oliy   Majlis   tomonidan
tasdiqlangandan   so’ng   u   mukammal   dastur   sifatida   qabul   qilinadi.   Bu   dastur
iqtisodiy   vaziyatni   tahlil   qilish   va   oldindan   aytishni,   pul   miqdorining   yillik
o’stirish  sur’atlarining maqsadli  ko’rsatkichlarini, kredit, foiz va valyuta siyoatini
amalga   oshirish   yo’nalishlarini   o’z   ichiga   oladi.   Umumiy   iqtisodiy   tahlilning
zarurligiga sabab shuki, monetar siyosatni ishlab chiqish va amalga oshirish barcha
muhim   makroiqtisodiy   hodisalar;   pulning   qadrsizlanishi,   milliy   ishlab
chiqarishning umumiy qismi va mehnat resurslarining bandligi, to’lov balansi bilan
chambarchas   bog’langan.   Pul   muomalagankii   boshqarib   borish   vositalarini
quyidagi chizmadan ko’rish mumkin.
6
  Mullajonov F. “O‘zbekiston Respublikasi bank tizimi”, T.: 2021 yil Undan   tashqari,   Markaziy   bank   foiz   (diskont)   siyosatini,   targetlash   va
boshqa usullardan foydalanib pul massagankii boshqarib borishi mumkin.
Muomaladagi   pul   massagankiing   hajmini,   banklarning   likvidligini
muvofiqlashtirish   va   inflyasiya   sur’atlarini   tushirish   maqsadida   Markaziy   bank
tijorat   banklari   uchun   majburiy   rezervlar   me’yorini   o’rnatib   berish   siyosatini
amalga   oshiradi.   Minimal   zahiralar   bu   tijorat   banklari   resurslarining   Markaziy
bankda majburiy saqlanishi zarur bo’lgan qismidir. Majburiy rezerv miqdori tijorat
bankining   yig’ilgan   resurslariga   nisbatan   foizda   belgilanadi.   Bu   zahira   bevosita
banklarning   kreditlash   imkoniyatini   chegaralasada,   ularning   minimal   likvidligini
ta’minlash   omili   bo’lishi   mumkin.   Majburiy   zahira   me’yori   hozirgi   kunda
O’zbekistonda   15   foizni   tashkil   qiladi.   Markaziy   bank   tomonidan   zahira   miqdori
ba’zi   bir   omillarni   hisobga   olgan   holda   o’zgartirilishi   mumkin,   u   omonatlarning
hajmi,   turi,   muddatiga,   banklarning   boshqa   majburiyatlariga   bog’liq   bo’ladi.
Banklar   Markaziy   bankda   majburiy   zahiralarni   deponentlash   tartibiga   rioya
qilinishi   uchun   javobgardir.   «Tijorat   banklari   tomonidan   Markaziy   bankda
majburiy   zahiralarni   deponentlash   tartibi   to’g’risida»gi   nizomda   belgilangan
majburiy   zahiralarni   deponentlash   tartibi   O’zbekiston   Respublikasi   hududida
faoliyat   ko’rsatayotgan   barcha   banklar   uchun   taalluqlidir.   Majburiy   rezervlar
Markaziy   bankda   naqd   pul   yoki   omonatlar   ko’rinishida,   Markaziy   bank
belgilaydigan   tartibda   depozitga   o’tkaziladi.   Majburiy   rezerv   talablarining
me’yorlari   yoki   tarkibi   belgilangani   yoki   o’zgartirilgani   to’g’risidagi
ko’rsatmalarda   kamida   bir   oylik   muddat   ko’rsatiladi,   rezervlarning   tarkibi   yoki
miqdoriga doir yangi me’yorlarni banklar ana shu muddatgacha bajarishlari shart.
Markaziy bank majburiy rezervlar bo’yicha foizlarni to’lash to’g’risida qaror qabul
qiladi.   Zahira   talablarini   hisob-kitob   qilishda   chet   el   valyutasidagi   mablag’lar,
jismoniy   shaxslar   depozitlari,   depozit   va   jamg’arma   sertifikatlari,   ipoteka
obligatsiyalari   chiqarish   yo’li   bilan   jalb   etilgan   mablag’lar   hisobga   olinmaydi.
Majburiy zahiralarni deponentlash bank vakillik hisob varag’idan pul mablag’larini
o’tkazish yo’li bilan amalga oshiriladi. Majburiy zahiralarni turli foyda keltiruvchi
aktivlar bilan qoplashga ruxsat etilmaydi. Banklar har oyning dastlabki uch ish kuni mobaynida Markaziy bankka bank
rahbari va bosh hisobchisi (yoki ular vazifagankii bajaruvchi shaxslar) tomonidan
imzolangan   majburiy   zaxiralar   hisob-kitobini   (1-va   2-ilovalarda   keltirilgan
jadvalga   hamda   uni   to’ldirish   bo’yicha   berilgan   uslubiy   ko’rsatmalarga   asosan)
taqdim etadilar.
Markaziy   bankda   deponentlanishi   lozim   bo’lgan   majburiy   zaxiralarning
hisob-kitobi   kunlik   balans   asosida   (alohida   milliy   va   alohida   xorijiy   valyutada)
majburiy   zaxiralanishi   lozim   bo’lgan   mablag’larning   o’rtacha   oylik   qoldig’ini
aniqlash   orqali   tuziladi.   Majburiy   zaxiralanishi   lozim   bo’lgan   mablag’larning
o’rtacha oylik qoldig’i hisobot oyining har bir ish kuni bo’yicha hisobvaraqlarning
(alohida   milliy   va   alohida   xorijiy   valyutada)   qoldiqlari   yig’indigankii   ish   kunlari
soniga bo’lish orqali aniqlanadi.
  Bank   majburiy   rezerv   talablarining   eng   kam   miqdorini   saqlab   turish
to’g’risidagi   29-modda   qoidalarini   bajarmagan   taqdirda   Markaziy   bank   qat’iy
tartibda   bu   bankdan   etishmayotgan   mablag’   summagankii,   shuningdek,   qayta
moliyaviy  ta’minlashning   ikki   stavkasidan   oshmaydigan   miqdorda   jarima  undirib
oladi.
Markaziy bankning hisob (diskont) siyosatining mohiyati shundaki, u tijorat
banklardan   veksellarni   sotib   oladi.   Misol   uchun,   mol   sotib   oluvchi   korxonaning
etkazib berilgan mollarining haqini to’lash uchun mablag’i etarli bo’lmasa, u tovar
uchun   to’lovni   ma’lum   vaqt   o’tgandan   keyin   amalga   oshirishi   to’g’risida   veksel
berishi   mumkin.   Mol   sotuvchi   korxonaga   pul   mablag’lari   zarur   bo’lgan   vaqtda   u
vekselni tijorat bankiga sotishi mumkin. Tijorat banki vekselni sotib olganda, unda
ko’rsatilgan   summadan   kam   summaga   sotib   oladi.   Zarur   bo’lganda   tijorat   banki
vekselni   Markaziy   bankda   hisobga   qo’yishi   mumkin.   Bu   holda   Markaziy   bank
ham o’z foydasiga ma’lum foiz-hisob stavkagankii ushlab qolishi mumkin. Tijorat
banklari veksellarni sotib olishda Markaziy bankning hisob stavkasiga tayanadilar.
Markaziy   bankning   hisob   stavkasi   tijorat   banklari   o’rnatadigan   hisob   stavkaning
eng   past   chegarasi   hisoblanadi.   Odatda,   tijorat   banklarining   hisob   stavkasi
Markaziy bankning hisob stavkasidan yuqori bo’ladi. Markaziy   bankning   tijorat   banklarini   qayta   moliyalashtirish   siyosati   bu
to’g’ridan-to’g’ri   kreditlash,   veksellarni   hisobga   olish,   qimmatbaho   qog’ozlarni
garovga   olgan   holda   kreditlar   berish   va   kredit   auksionlarini   o’tkazish   yo’li   bilan
amalga   oshiriladi.   Bundan   kelib   chiqqan   holda   Markaziy   bankning   qayta
moliyalashtirish operatsiyasi quyidagi usullarda olib borilishi mumkin:
-tijorat   banklarining   ixtiyoridagi   vekselarni   hisobga   olish   yo’li   bilan
kreditlash;
-tijorat   banklari   ixtiyoridagi   qimmat li   qog’ozlarni   garovga   olish   yo’li   bilan
kreditlar berish. Bunday kreditlar lombard kreditlar deyiladi.
-to’g’ridan-to’g’ri kredit berish usuli.
Kredit tashkilotlari faoliyatida moliyaviy qiyinchiliklar bo’lgan hollarda ular
Markaziy bankka kredit olish uchun murojaat qilishi va Markaziy bank kreditidan
foydalanishi   mumkin.   Remoliyalashtirishning   asosiy   maqsadi,   pul   muomalasi   va
kredit   munosabatlarining   holatiga   ta’sir   ko’rsatishdan   iborat.   Remoliyalashtirish
siyosatini   olib   bora   turib,   Markaziy   bank   oxirgi   kreditor   sifatida   maydonga
chiqadi. O’zbekiston  Respublikasida  Markaziy  bank  o’rnatgan  qoidalarga asosan,
quyidagi   aktivlarni   garovga   olgan   holda   3   oygacha   bo’lgan   muddatda   kreditlar
berishi mumkin:
-oltin,   chet   el   valyutasi,   xalqaro   zahiralar   toifasiga   kiruvchi   valyuta
boyliklari va boshqa boyliklar;
-davlatning   qarz   majburiyatlari   va   davlat   tomonidan   kafolatlangan   boshqa
qarz vositalari.
Markaziy   bankda   depozitga   o’tkazilgan   va   uning   depozitariysi   uchun
maqbul   bo’lgan,   xarid   qilinishi   va   sotilishiga   ruxsat   berilgan   va   Markaziy   bank
ular   bilan   ushbu   qonun   doirasida   boshqa   xil   operatsiyalar   o’tkazishi   mumkin
bo’lgan aktivlar, to’lanishiga banklar asosida kreditlar berishi mumkin.
Bank   faoliyatida   riskning   iqtisodiy   asoslangan   chegaralardan   chiqib
ketmaslik   bank   sistemasi   barqaror   ishlashining   muhim   shartidir.   Risk   doiralarini
cheklab   qo’yish   Markaziy   bank   tomonidan   tijorat   banklari   uchun   rioya   etilishi
majburiy   bo’lgan   iqtisodiy   me’yorlarni   belgilab   qo’yish   orqali   amalga   oshiriladi. Markaziy   bank   banklar   uchun   majburiy   bo’lgan   iqtisodiy   me’yorlarni,   shu
jumladan:
-kapitalning etarlilik koeffitsientini;
-bir   qarz   oluvchi   yoki   bir-biriga   daxldor   qarz   oluvchilar   guruhiga
tavakkalchilikning eng ko’p miqdorini;
-yirik kredit tavakkalchilik va investitsiyalarning eng ko’p miqdorini;
-likvidlilik koeffitsientlarini va boshqalarni belgilaydi.
Markaziy bank iqtisodiy me’yorlarning o’zgarishi to’g’risida kamida bir oy
oldin   e’lon   qiladi.   Banklar   va   ularning   filiallari   banklarga   oid   qonun   hujjatlarini,
belgilab   qo’yilgan   iqtisodiy   me’yorlarni   buzgan   taqdirda   Markaziy   bank   ulardan
ustav   kapitalining   eng   kam   miqdorining   0,1   foizigacha   jarima   undirish   yohud
ayrim   operatsiyalarni   o’tkazishni   olti   oygacha   bo’lgan   muddatga   cheklab   qo’yish
huquqiga ega.
Moliyaviy sektorni izchil isloh qilish davomida qator chora-tadbirlar amalga
oshirildi va natijada ilg’or bank biznegankii yuritish hamda ushbu sektorda raqobat
muhitini kuchaytirish uchun zarur huquqiy shart-sharoitlar yaratildi.
Xususan,   xalqaro   standartlarga   muvofiq   keladigan   va   moliyaviy   sohaga
xorijiy   investitsiyalar   kiritish   uchun   jozibador   huquqiy   muhitni   yaratadigan
O’zbekiston   Respublikagankiing   “O’zbekiston   Respublikagankiing   Markaziy
banki to’g’risida”gi, “Banklar va bank faoliyati to’g’risida”gi, “Valyutani tartibga
solish   to’g’risida”gi   hamda   “To’lovlar   va   to’lov   tizimlari   to’g’risida”gi
yangilangan qonunlari qabul qilindi.
Shu   bilan   birga,   bank   sohasidagi   hozirgi   holat   tahlili   bank   sektorida
davlatning yuqori darajadagi aralashuvi, davlat ishtirokidagi banklarda menejment
va   tavakkalchiliklarni   boshqarish   sifatining   yetarli   emasligi,   iqtisodiyotda
moliyaviy   vositachilikning   past   darajasi   kabi   bank   sektorini   iqtisodiy
yangilanishlar   va   jamiyat   ehtiyojlariga   mos   ravishda   rivojlantirishga   to’sqinlik
qilayotgan qator tizimli muammolar mavjudligini ko’rsatmoqda. Moliyaviy   xizmatlarning   ommabopligini   oshirish,   banklarning   hududlarga
kirib   borishini   kengaytirish   va   barcha   aholi   punktlarida   bir   xil   turdagi   xizmatlar
ko’rsatilishini ta’minlash bo’yicha qo’shimcha choralar ko’rilishi lozim.
Bank   tizimiga   zamonaviy   servis   yechimlari   asosida   axborot
texnologiyalarini,   moliyaviy   texnologiyalarni   keng   joriy   etish,   axborot
xavfsizligini   lozim   darajada   ta’minlash,   shuningdek,   moliyaviy   xizmatlar
ko’rsatishda   inson   omili   ta’sirini   kamaytirish   bo’yicha   tezkor   chora-tadbirlar
ko’rish talab etilmoqda.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   2-martdagi   PF-5953-son
Farmoni   bilan   tasdiqlangan   2017   —   2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikagankii
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyagankii
“Ilm, ma’rifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili”da amalga oshirishga oid
Davlat   dasturida   belgilangan   vazifalardan   kelib   chiqqan   holda,   shuningdek,
xususiy   sektor   rivojlanishini   rag’batlantirish,   banklarning   investitsiyaviy
jozibadorligini,   bank   xizmatlari   ommabopligi   va   sifatini   oshirish   uchun   bank
sektorini tubdan transformatsiya qilish maqsadida:
1.   Quyidagilar   O’zbekiston   Respublikasida   bank   sektorini   isloh   qilishning
asosiy yo’nalishlari etib belgilanganki:
moliya bozorida teng raqobat sharoitlarini yaratish, kreditlashni faqat bozor
shartlari   asosida   amalga   oshirish,   banklarning   davlat   resurslariga   qaramligini
pasaytirish, bank xizmati ko’rsatishni  modernizatsiya  qilish, banklarning samarali
infratuzilmagankii   yaratish   va   faoliyatini   avtomatlashtirish,   shuningdek,   banklar
faoliyatiga   xos   bo’lmagan   funksiyalarni   bosqichma-bosqich   bekor   qilish   orqali
bank tizimining samaradorligini oshirish;
kredit   portfeli   va   tavakkalchiliklarni   boshqarish   sifatini   yaxshilash,
kreditlash   hajmlarining   mo’tadil   o’sishiga   amal   qilish,   muvozanatlashgan
makroiqtisodiy   siyosat   yuritish,   korporativ   boshqaruvni   takomillashtirish   va
xalqaro   amaliy   tajribaga   ega   bo’lgan   menejerlarni   jalb   qilish,   moliyaviy
tavakkalchiliklarni baholash uchun texnologik yechimlarni tatbiq etish orqali bank
tizimining moliyaviy barqarorligini ta’minlash; davlat ulushi mavjud tijorat banklarini kompleks transformatsiya qilish, bank
ishining   zamonaviy   standartlarini,   axborot   texnologiyalari   va   dasturiy
mahsulotlarni   joriy   etish,   banklardagi   davlat   aksiyalari   paketini   zarur   tajriba   va
bilimga ega bo’lgan investorlarga tanlov asosida sotish, shuningdek, davlat ulushi
mavjud tijorat banklari va korxonalarni bir vaqtning o’zida isloh qilish orqali bank
sektorida davlatning ulushini kamaytirish;
yetarli   darajada   xizmat   ko’rsatilmayotgan   va   zaif   qatlamlarda   davlat
ishtirokini   kuchaytirish   va   manzilli   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish,   aholi   va
kichik   biznes   uchun   masofaviy   xizmatlarni   keng   joriy   qilish,   kamxarj   xizmat
ko’rsatish   nuqtalari   tarmog’ini   rivojlantirish,   shuningdek,   respublika   yagona
moliya tizimining o’zaro to’ldiruvchi qismi sifatida nobank kredit tashkilotlarining
shakllanishi   va  rivojlanishi   uchun  qulay  shart-sharoitlar   yaratish   orqali  moliyaviy
xizmatlar ommabopligini va sifatini oshirish.
2020 — 2025-yillarga mo’ljallangan  O’zbekiston  Respublikagankiing  bank
tizimini   isloh   qilish   strategiyagankii   amalga   oshirish   bo’yicha,   shu   jumladan
quyidagilarni   nazarda   tutuvchi   maqsadli   ko’rsatkichlar   3-ilovaga   muvofiq
belgilanganki:
bank tizimi  aktivlarining umumiy hajmida davlat ulushi  bo’lmagan banklar
aktivlari ulushini joriy 15 foizdan 2025-yilga kelib 60 foizgacha oshirish;
banklar   majburiyatlarining   umumiy   hajmida   banklarning   xususiy   sektor
oldidagi   majburiyatlari   ulushini   joriy   28   foizdan   2025-yil   yakuniga   70   foizgacha
oshirish;
2025-yilga kelib davlat ulushi mavjud kamida uchta bank kapitallariga zarur
tajriba, bilim va obro’ga ega kamida uchta strategik xorijiy investorlarni jalb qilish;
umumiy   kreditlash   hajmida   nobank   kredit   tashkilotlari   ulushini   joriy   0,35
foizdan 2025-yilga kelib 4 foizgacha oshirish.
4.   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   va   Markaziy   bankining
quyidagilar to’g’risidagi takliflari ma’qullanganki:
xalqaro   moliya   institutlari   ko’magida   “Ipoteka-bank”   ATIB,
“O’zsanoatqurilishbank” ATB, “Asaka” ATB, AT “Aloqabank”, “Qishloq qurilish bank”   ATB   va   “Turonbank”   ATBdagi   davlat   ulushlarini   bosqichma-bosqich
xususiylashtirish,   bunda   birinchi   bosqichda   ularni   institutsional   o’zgartirishni
(faoliyatini   transformatsiya   qilish),   ikkinchi   bosqichda   esa   davlat   aksiyalari
paketini sotishni nazarda tutish;
bank   tizimini   isloh   qilish   davrida   aholining   moliyaviy   xizmatlarga   bo’lgan
talabini   qondirish,   investitsiya   loyihalarini   qo’llab-quvvatlash   mexanizmini
(“loyihalar   fabrikasi”)   keng   joriy   qilish,   bank   xizmatlarining   hududiy   qamrovini
ta’minlash   maqsadida   “Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   Milliy   banki”   AJ,   “Agrobank”
ATB va “Mikrokreditbank” ATB ustav kapitallarida davlat ulushini saqlab qolish;
ayrim   banklarning   faoliyatini   diagnostika   qilish   va   moliyaviy   ahvolini
baholash   asosida,   me’yoriy   talablaridan   hamda   ularni   qayta   tashkil   etishning
iqtisodiy jihatdan maqsadga muvofiqligidan kelib chiqqan holda qonun hujjatlariga
muvofiq ularni konsolidatsiyalash.
5.   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   huzurida   vazirlikning
tasdiqlangan   shtatlar   soni   doirasida   Davlat   ulushiga   ega   tijorat   banklarini
transformatsiya   qilish   va   xususiylashtirish   bo’yicha   loyiha   ofisi   tashkil   etilganki
hamda unga quyidagi huquqlar berilganki:
tijorat   banklarini   transformatsiya   qilish   va   xususiylashtirish   jarayonlariga
maslahatchi sifatida xalqaro konsultantlarni jalb qilish;
tijorat   banklarini   transformatsiya   qilish   va   xususiylashtirish   masalalarida
xalqaro moliya institutlari va salohiyatli xorijiy investorlar bilan muzokaralar olib
borish va bitimlar tuzish. Xulosa
2017-2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor yo’nalishi bo’yicha Harakatlar strategiyasini faol investitsiyalar va ijtimoiy
rivojlanish da amalga oshirish davlat dasturiga muvofiq mamlakatimiz iqtisodiyoti,
ijtimoiy   soha   va   davlat   boshqaruviga   zamonaviy   ilm-fan   yutuqlari,   innovatsion
g’oya   va   texnologiyalarni   joriy   etish   bo’yicha   kompleks   chora-tadbirlar   amalga
oshirilishi   belgilangan.   Ana   shu   vazifalar   sirasiga   bank   va   moliya   tizimini   isloh
qilish   hamda   mazkur   sohaga   zamonaviy   bozor   mexanizmlarini   joriy   etish   ham
kiradi.   Batafsilroq   to’xtaladigan   bo’lsak,   davlat   mablag’lari   hisobidan   imtiyozli
bank   krediti   ajratish   amaliyotini   tubdan   takomillashtirish,   banklardagi   davlat
ulushini   bosqichma-bosqich   kamaytirish,   bank   va   mijoz   o’rtasidagi
munosabatlarda  zamonaviy  axborot-kommunikatsiya  texnologiyalarini   joriy  etish,
bank   xizmatlari   sifatini   oshirish   maqsadida   tijorat   banklari   faoliyatiga
samaradorlikning   muhim   ko’rsatkichlari   (KPI),   mijozlarning   bank   xizmatlaridan
mamnunlik indeksi (CSI), mijozlarning bank xizmatlarini bosh qalarga tavsiya etish
indeksi (№PS) kabi ko’rsatkichlarni tatbiq qilish, mahalliy va xalqaro bank plastik
kartochkalari   bo’yicha   hisob-kitoblarda   banklar   orasida   axborot   va   texnologik
hamkorlikni   yo’lga   qo’yish   maqsadida   milliy   banklararo   protsessing   markazini
ishga tushirish va boshqa talay ishlarni amalga oshirish mo’ljallangan.
Bank   tizimini   isloh   qilish   jarayonida   ularning   barqarorligini   ta’minlash,
qo’shimcha investitsiyalarni  jalb qilish, moliyaviy muassasalar  faoliyatini xalqaro
standartlarga   muvofiq   yanada   takomillashtirish,   ko’rsatilayotgan   moliyaviy
xizmatlar   hajmini   kengaytirish   hamda   aholining   ishonchini   oshirishga   alohida
e’tibor   qaratilyapti.   Davlatimiz   rahbarining   tegishli   qaror   va   farmonlari   sohaga
taalluqli   ayrim   kamchiliklarni   bartaraf   etishga   imkon   yaratib,   mamlakatimizda
tarmoq   va   hududiy   loyihalarni   amalga   oshirish   bo’yicha   mutlaqo   yangi   tizimni
shakllantirdi.   Xususan,   hokimliklar   bilan   birgalikda   hududlarni   kompleks   va
intensiv   rivojlantirishda   davlat   byudjetiga   qo’shimcha   mablag’lar   jalb   etish,
shuningdek, tabiiy va iqtisodiy salohiyatdan yanada samarali foydalanish, hududlar
iqtisodiyotini   yangi   innovatsion   yondashuvlar   asosida   modernizatsiyalash   ishlari amalga   oshirilyapti.   Innovatsion   mexanizm   va   vositalarning   sohada   keng
qo’llanishi   hududlar   iqtisodiyotini   kompleks   rivojlantirishda,   mahalliy   byudjet
mablag’larini oshirishda qo’l kelayotir.
Tadbirkorlikni   rivojlantirish   va   ishlab   chiqarishni   moliyaviy   qo’llab-
quvvatlashda banklar muhim o’rin tutadi. Shu bois ushbu moliyaviy institutlarning
barqarorligini va hayotdagi rolini oshirishga katta e’tibor qaratilmoqda.
Oxirgi   yillarda   davlat   budjetidan   tijorat   banklariga   dasturlarni
moliyalashtirish   uchun   8,4   trillion   so’m,   aylanma   mablag’lar   uchun   400   million
dollar,   ustav   kapitalini   oshirish   uchun   1,7   milliard   dollar   mablag’   ajratildi.
Umuman olganda, so’nggi ikki yil ichida banklar kapitalizatsiyasini oshirish uchun
3,3 milliard dollar davlat mablag’lari berildi.
Tizimda   sog’lom   raqobat   muhitini   shakllantirish   maqsadida   banklar
faoliyatida   davlat   ishtiroki   bosqichma-bosqich   qisqartirilmoqda.   Xususan,   davlat
dasturlari doirasidagi kreditlar foizi qayta moliyalash stavkasi  bilan tenglashtirildi
va   2021-yildan   to’liq   erkinlashtirilishi   belgilandi.   Bu   banklarni   ko’proq   mijoz
topish, resurs jalb qilish, kredit ajratish bo’yicha izlanishga, rivojlanishga undaydi. 7
7
  Qoraliyev   T.M.Qodirov   E.T.Muhamedjanov   K.A.   Xorijiy   mamlakatlarda   bank   ishi.O‘quv   qo‘llanma.Toshkent-
2012 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
1.O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi.   Toshkent,   O’zbekiston,   2021
yil.
2.   «O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   to’g’risida»   gi   O’zbekiston
Respublikasi Qonuni –   http://www.lex.uz .
3.   «Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risida»   gi   O’zbekiston   Respublikasi
Qonuni   http://www.lex.uz .;
4.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi
«O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasi
to’g’risida»   gi   PF-4947-sonli Farmoni   http://www.lex.uz .;
5.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   12   sentyabrdagi
“Respublika   bank   tizimini   yanada   rivojlantirish   va   barqarorligini   oshirish   chora-
tadbirlari to’g’risida”gi PQ-3270-sonli Qarori   http://www.lex.uz .;
6.  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining  2017   yil   13   sentyabrdagi   «Pul-
kredit siyosatini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida» gi PQ-3272-
sonli Qarori  http://www.lex.uz .;
7.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   8   sentyabrdagi
« O’zbekiston   Respublikasida   ma’muriy   islohotlar   konsepsiyasini   tasdiqlash
to’g’risida» gi   PF-5185- sonli Farmoni  http://www.lex.uz .;
Internet saytlari
1. Axborot ta’lim tarmog’i / http://ziyonet.uz/
2. O’zbekiston Respublikasi Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligining ta’lim
portali/ http://edu.uz/
3. Masofaviy ta’lim va kitoblar/ http://e-ilm.uz/ 
4. Posledniye novosti po razvitiyu IKT v O’zbekistane// http://uzinfocom.uz/
mf5. Jurnal ekonomicheskoye obozreniye// http://rewiev.uz//
5. O’zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligi /http://mf.uz/
6. O’zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo’mitasi / http://soliq.uz/

Banklar, ularning turlari, asosiy funktsiyalari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский