Behustin qoya tosh yozuvlari Eron tarixiga oid ilk yozma manba sifatida

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT DAVLAT SHARQSHUNOSLIK UNIVERSITETI
SHARQ MAMLAKATLAR TARIXI YO’NALISHI
FORS-INGLIZ GURUHI 
____________________________NING
KURS ISHI
Mavzu:   BEHUSTIN   QOYA   TOSH   YOZUVLARI   ERON   TARIXIGA
OID ILK YOZMA MANBA SIFATIDA
Ilmiy rahbar:______________________
Toshkent-2023
1 MUNDARIJA:
KIRISH …………………………………………………………………………….3
1. I BOB. QADIMGI ERON MANBASHUNOSLIGI
1.1. Erondagi qimmatli yozma manba - Behistun qoyasi yozuvlari………..….7
1.2. Behistun yozuvi ustuda bajarilgan izlanishlar ………………………….. 11
II   BOB   QADIMGI   ERON   TARIXINI   O’RGANISHDA   MA’LUMOT
BERUVCHI YOZMA MANBALAR
2.1. Ser Genri Roulinson -  eroniy va mesapotamiya tillarini o`rganuvchi ta’lim 
otasi……………………………………………………………………………..…14
2.2.Behistun  yozuvlarining o’rganilganlik darajasi………………………………18
XULOSA………………………………………………………………………....21
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..25
2 KIRISH
Qadimgi  Eronning ahmoniylar  davri  turli  xil  yozma  manbalar  bilan kengroq
hujjatlashtirilgan.   Bular   shohlar   yozuvlari,   tarixiy   yilnomalar,   qonunchilik
farmoyishlari,   shohlarning   farmonlari   va   satraplarning   farmoyishlari,   raiyatning
viloyat   hokimlariga   yozilgan   shikoyatlari,   eronlik   yuqori   amaldorlarning   shaxsiy
xatlari, mulklarni boshqarish yuzasidan ko‘rsatmalar, soliqlarni yig‘ish va qullarga
munosabat, soliqlarni to‘laganlik haqida kvitansiya (patta), harbiy majburiyatlarni
o‘taganlik   haqida   hujjatlar,   sud   jarayoni   bayonnomalari,   nikoh   shartnomalari,
arenda shartnomalari, qarzdorlik tilxatlari, diniy va ilmiy asarlar, adabiy qissalar va
boshqalar.   Turli   xil   tillarda   yozilgan   bu   matnlar   Eron   davlati   aholisining   tarixiy
voqealar   jarayonini,   iqtisodiy   va   ijtimoiy   tarixini   o‘rganish,   madaniy   hayoti,
kundalik hayot tarzi, turmushi va urf-odatlarini o‘rganishda katta imkoniyat beradi.
Ahmoniylar epigrafik mixxat yozuvlarining deyarli barchasi qadimgi fors, elam va
akkad   tillarida   yozilgan.   Ular   tarixiy   voqealarning   qimmatli   guvohligi   ekanidan
tashqari turli tillardagi i jtimoiy   leksikani   taqqoslashga   yordam   beradi.   Muhim
savdo yo‘llaridan, shohlarning qabrlari, saroylarning devorlari va ustunlaridan yoki
metal   buyumlardan,   quro’llar   va   tosh   vazalardan   va   muhrlardan   topilgan   juda
ko‘plab   yozuvlar   nashr   qilindi.   Ba’zi   yozuvlar   saroy   poydevorlaridan   topilgan,
bular quruvchilar tomonidan qurilish jarayonida yotqizilgan.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Qadimgi   fors   yozuvlarining   ko‘pchiligi   Eron,
Elam  va Midiyadan  topilgan. Ulardan eng kattasi  – bu Behistun  yozuvlaridir. Bu
yozuv  Kambiz  hukmronligining  oxirlaridagi   voqealarni  va   Doro  I   podsholigining
birinchi   yillaridagi   tarixiy   voqealarni   o‘zida   aks   ettirgan.   Behistun   yozuvi
Kirmonshohdan   sharqda   30   km   masofadagi   Bobil   bilan   Ekbatanni   bir-biriga
bog‘laydigan   karvon   yo‘li   ustidan   topilgan.   Bu   karvon   yo‘li   baqtriya-hind
chegaralarigacha   davom   etgan.   Yozuv   105   m   balandlikda   tik   tog‘   qoyasiga
yozilgan. 
Kurs ishining o‘rganilganlik darajasi:   Yozuvning umumiy balandligi 7,80
m,   eni   22   m.   Yozuv   markazida   beshta   ustunli   qadimgi   fors   varianti,   ularning
3 dastlabki   to‘rttasi   eniga   2   m   dan   kam   bo‘lmagan   joyni   egallaydi,   balandligi   4   m
keladi. Jami qadimgi eron matni 515 qator, fors matni ustida balandligi 3 m va eni
5,48   m   keladigan   relyef   (bo‘rtma   tasvir)   lavhas   bor.   Unda   Doron   o‘zini   podsho
qilib   ko‘rsatadi   va   unga   bo‘ysingan   shohlar   ustidan   qozongan   zafarini   ko‘z-ko‘z
qladi. Relyefdan o‘ngda dastlabki elam variantining o‘chirilgan tik qatorlari bo‘lib,
relefni   kengaytirish   maqsadida   yozuvni   qoyaga   yozganlar   tomonidan   o‘chirilgan
bo‘lgan. Har bir qator balandligi 2,10 m. bo‘lib, eniga 1,5 m. dir. Elam matni 323
qatorni   tashkil   qiladi.   Fors   variantidan   o‘ng   tomonda,   ancha   keyingi   uchta   ustun
xat mavjud bo‘lib, u dastlabki elam variantining nusxasidir va birinchi to‘rt ustunli
fors   matniga   mos   tushadi.   Har   ikkala   variantda   650   qator   elam   yozuvi   bor.
Relyefdan   chapda   akkad   varianti   bo‘lib,   eni   3,23   m.   dan   4,36   m   gacha   va
balandligi 3,16 m. dan 3,37 m. gacha, 141 uzun qatorli yozuvdir. Bundan tashqari
11 kichik yozuvlar bo‘lib, ular bo‘rtma tasvirlar yaqiniga yozilgan. 1963-64yillarda
Tehronda   o‘sha   vaqtdagi   G‘arbiy   Germaniya   arxeologiya   instituti   ekspeditsiyasi
yozuvlarni   sinchiklab   o‘rganib,   relyefni   rasmga   olgan.   Doro   I   ning   boshqa   bir
yozuvi   Persepoldan   shimoldagi   Naqshi   Rustamda   yozilgan.   Ahmoniylar   shohlari
qabrlariga kirishda, qoyaga mixxat xatida Doro I ning qadimgi eron, elam va akkad
yozuvlaridagi   xatlari   yozilgan.   Yozuvning   birinchi   qismida   Buyuk  Doro   o ziningʻ
nasl-nasabi   va   ajdodlarini   keltirib   o`tadi.   Quyidagi   yozuvlar   esa   uning   keltirib
o`tgan   so`zlarining   aniq   tarjima   nusxasi   bo`lib,   uning   oilasidagi   ajdodlarining
ketma   ketligini   aytadi.   U   shuningdek   Shohlar   avlodidan   ekanligi   va   Ahuramazda
inom   etgan   davlatning   9-hukmdori   ekanligini   bayon   qiladi.   Eron   shohlarining
Zardushtiylik   diniga   bo`lgan   katta   etiborini   etiborga   olish   lozim.   U   yerda   Doro   I
ning aksi tushirilgan relef ham bor. Kserksning yozuvi ham saqlanib qolgan. Doro
I   va   Kserksning   Persepol   va   Suzadagi   yozuvlari   muhim   ahamiyatga   ega.
Shularning   muhimlaridan   biri,   Persepolda   Doro   yozuvi   bilan   oltin   va   kumushga
yozilgan   garov   xatlaridir.   Suzada   Doro   I   ning   saroyida   yozuvlarning   ko‘plab
nusxalari   topilgan.   Marmar,   loy   taxtachalarga   va   g‘ishtlarga   bitilgan   yozuvlar
topilgan.   Bu   yozuvlarning   ba’zilari   shoh   saroyining   turli   joylariga,   ba’zan
poydevorlariga   qo‘yilgan.   1970   va   1972-yillarda   fransuz   arxeologlari   tekshirish
4 natijasida   noyob   yozuvlarni   topishgan.   1972-yilda   ular   Doro   I   ning   3   metrli
haykalini topganlar (boshi saqlanmagan). Unda qadimgi fors, elam, akkad va misr
iyerogliflari bilan bitilgan matnlar bo‘lgan. Bular saltanatning turli qismlariga turli
tillarda   jonatilgan   deklarativ   matnlar   va   farmonlarning   nushalari   hisoblanadi.
Persepol   va   Pasargadda   Kserksning   toshga   o‘yilgan   yozuvi   topilgan   bo‘lib,
ta’qiqlangan   xudolarning   tangrilari   bilan   kurashi   haqida   ma’lumot   berilgan.
So‘nggi   ahmoniylar   podsholarining   tarix   uchun   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lgan
yozuvlari   ham   topilgan.   Bundan   tashqari,   Eronda   o‘ndan   ortiq   oltin   va   kumush
idishlar   topilgan   bo‘lib,   ularda   qadimgi   fors   mixxat   yozuvi   yoki   uch   tilli   (elam,
akkad va fors tillaridagi) matnlar (trilingvalar) topilgan. Bir qator ahmoniylar davri
yozuvlari   Midiyadan   topilgan.   Hamadon   yaqinida   mixxat   yozuvli   trilingva,   oltin
va   kumush   plastinkalarda   yozuvlar   topilgan.   Bular   Ekbatanadagi   (hozirgi
Hamadon)   Doro   I   saroyi   poydevoriga   qo‘yilgan.   Bobilda   shoh   saroyi   xarobasida
toshga   o‘yilgan   Bexistun   yozuvi   variantining   parchasi   topilgan.   Urukda   mixxat
yozuvidagi   trilingva   bitilgan   alebastr   vaza   (ayoq)   topilgan.   Misrdan   ahmoniylar
yozuvlari   topilgan.   U   Doro   I   ning   Suvaysh   kanali   qurilishidagi   eski   fors,   elam,
akkad   va   misr   iyeroglif   yozuvidagi   uchta   tosh   lavhadir.   Erondagi   Suza   shahri
xarobalaridan   ko‘plab   vazalar   (ayoqlar)   topilgan   bo‘lib,   ular   Misrda   tayyorlanib,
Eronga   keltirilgan.   1952-1955-yillarda   turk   arxeologlari   tomonidan   Kichik
Osiyodagi   Eron   satrapi   poytaxti   Daskildan   ahmoniylar   davriga   oid   300   ga   yaqin
farmonlar arxivi topilgan. Ulardan 41 tasi mixxat yozuvida va oramiy yozuvidagi
muxrlar (bullalar) bilan tasdiqlangan.
Kurs ishi mavzusining maqsadi:  Qadimgi dunyo tarixida paydo bo‘lgan eng
qadimgi   davlatlardan   biri   Eron   (Persiya,   Elam   kabi   nomlar   bilan   atalgan)
davlatidir.   Bu   davlatda   xukmdorlik   qilgan   Ahamoniylar   sulolasi   hukmdorlaridan
Kir II va Doro I lar dunyo tarixida o‘chmas iz qoldirdilar. Bu ahamoniy vakillari
olib   borgan   keng   ko‘lamli   yurishlari,   ko‘plab   tarixchi   va   olimlar   asarlarining
yaratilishiga sabab bo‘ldi. Umuman Eron tarixi haqida ma’lumot beruvchi yozma
manbalar ko‘plab hisoblanib, ular qoyatoshlarga bitilgan bitiklar va yunon va rim
5 muarrixlari asarlari - asosiy manbalar hisoblanadi. Ahamoniylar dinastiyasidan (er.
Avv.   588-330   yillar)   chiqqan   dastlabki   Eron   shoxlarining   hukmronlik   qilgan
davriga   oid   topilgan   kam   sonli   Eron   mixsimon   yozuvlari   asosida   Kirmonshox
shahri yaqinidagi bexistun qoyasiga o‘yib yozilgan katta xat juda katta ahamiyatga
ega. 
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari :   Behistun   yozuvi   (shuningdek,   Bisotun,
Bistun yoki Bisutun; forscha: "Xudoning joyi" ma'nosini anglatuvchi, eski forscha:
bagastana)   -   Eronning   Kirmonshoh   viloyatidagi   Behistun   tog'idagi   jarlikda   ko'p
tilli yozuv va katta qoyatosh relyefi, g'arbiy   Eron dagi   Kirmonshoh   shahri yaqinida,
buyuk Doro (r. miloddan  avvalgi  522-486)   tomonidan tuzilgan.  Eski  fors,  Elamit
va   Bobil   (Akkad   tili   turi):   kabi   uch   turdagi   tillarning   matnlar   jamlanmasindan
iborat qoyatosh   mixxatl i yozuvlari haqida o’rgatish.
Kurs   ishning   tuzilishi:   mazkur   kurs   ishi   kirish,   2   bob,   4   fasl,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar majmuasidan iborat.
6 I BOB. QADIMGI ERON MANBASHUNOSLIGI.
1.1.Erondagi qimmatli yozma manba - Behistun qoyasi yozuvlari.
O’rta   Osiyo   va   Eron   territoriyasida   yozma   manbalar   juda   kam   topilganligi
sababli.   Bu   mamlakatlarning   qadimgi   zamondagi   tarixi   hali   yetarli   darajada
o’rganilmagan.Ahamoniylar   dunyosidan   (   er.   avv.   558-330   –yillar)   chiqqan
daslabki Eron shohlarining hukmronlik qilgan davriga oid topilgan kam sonli Eron
mixsimon   yozuvlari   orasida.   Kerman   shahrining   sharqidagi   Behistun   qoyasiga
o’yib yozilgan katta xat  juda muhim  ahamiyatga ega. Bu yozuvda Eron podshosi
Doro   I   Kambiz   o’lgandan   keyin   ko’tarilgan   qo’zg’alonni   qanday   bostirganini,
barcha isyonchilarni qanday tor-mor qilganini Saklarga qarshi qo’shin tortib borib,
Eron   davlatining   butunligini   qanday   qilib   tiklaganini   mufassal   tasvirlaydi.
Suvayish   kanali   rayonida   saqlangan   va   Misr   tiliga   tarjima   qilingan   qadimgi
Eronning Mixxati ham shu shohga mansubdir.Bu yozuvda Nil bilan Qizil dengizni
birlashtiruvchi   kanal   qazilganligi,   undan   keyin   <<   kemalar   shu   kanal   orqali
Misrdan Eronga qarab yura boshlaganligi>> gapiriladi. Suzadagi saroy qurulishiga
doir yozuvda Doro I ning binokorlik sohasidagi faoliyati to’g’risida xabar beriladi.
Doro I ning yozuvlarida,qisman Behistun va Naqshi- Rustam (Persipol yaqinida )
yozuvida,   Eron   shohligi   tarkibida   viloyat   va   mamlakatlarning   ro’yxati   saqlanib
qolgan. Kserks yaqinida topilgan yozuvi qadimgi Eronliklarning dinini o’rganishda
katta ahamiyatga ega.Bu yozuvda qadimgi qabila xudolari – dayvlar, man qilinib,
davlat   tomonidan   oliy   xudo   Ahuramazdaga   sig’inish   rasm   qilingani   aytilgan.
Eronning   ko’pgina   yozuvlari   Eronliklarning   mixxat   tekstlaridagina   emas,   balki
ularning   Bobil,   Elam   va   Misr   tillariga   qilingan   tarjimalarida   ham   saqlangan.   Bu
esa   shu   yozuvlarning   mazmuni   va   formasini   puxta   va   har   tomonlama   o’rganish
imkoniyatini   bertadI.   Bobil   va   Misr   yozuvlari   qadimgi   Eron   yozuvlarining
kamchiligini   bir   qadar   to’ldiradi.   Masalan,   Kayxisrav   (Kir)   ning   manifesti   va
Nabonidning   Bobil   xropikasi   Bobilning   Kayxisrav   qo’shinlari   tomonidan   bosib
olinishini batafsil tasvirlaydi va Eron davlatiga asos solgan bu kishining tashqi va
ichki   siyosati   to’g’risida   bir   qancha   ma’lumotlar   beradi.   Yangi   Bobilning
7 Ahamoniylar   zamoniga   oid   juda   ko’p   hujjatlari   Mesopotamiyaning   shu   davrdagi
xo’jalik   va   ijtimoiy   tuzumini   ochiq-   oydin   qilib   tasvirlab   beradi.   Eronliklarning
Misrni   istilo   qilgan   va   Eron   shohlarining   Misrda   hukmronlik   qilgan   zamondagi
Misr   yozuvlari   ham   ancha   katta   ahamiyatga   ega.   Masalan,   Saysdagi   mabuda
Neytning   bosh   ruhoniysi   kohini   Ujagorresentining   yozuvi   ham   Misrning   oliy
kohini   bilan   Eron  shohi  o’rtasidagi   o’zaro  munosabatni   aniqlashga   imkon  beradi.
Misrning   Eronliklar   tomonidan   istilo   qilingan   davrdagi   xo’jalik   hayotini
xarakterlovchi   domotik yozuvlar  ham  xuddi  shu  davrga  oiddir.  Nihoyat, bepayon
Eron davlatining turli qismlarida, jumladan Misrda topilgan oromiy yozuvlari ham
ancha   ahamiyatga   ega. 1
  Ahamoniylar   davridagi   yozuvlar   yetarli   darajada
bo’lmaganligi   uchun  moddiy   madaniyat   yodgorliklaridan,  san’at   asarlari   va  diniy
etiqod   yodgorliklaridan,   puxtalik   bilan   foydalanish   talab   etiladi.   Eron
territoriyasida o’tkazilgan qazish ishlari hali juda top doirada olib borilgan bo’lsa
ham, lekin ular bazi bir qimmatli natijalarni bergan. Eronda arxeologik tekshirish
ishlari   XIX   asr   o’rtalarida   boshlangan.   Flanden   va   Kosta   Persipoldagi   saroyida
dastlab   qazishlar   olib   boriladi.   Ular   bu   yerda   haykaltaroshlik   yodgorliklarini
topdilar va Eron shohlarining taxt zalini tiklamoqchi bo’ldilar. XIX asr oxirida de
– Morgan Suzala katta qazish ishlari o’tkazib, tosh qurollar ishlatilgan eng qadimgi
(Arxaik)   zamonlardan   to   Eron   davlatining   ravnaq   topgan   davrigacha,   yani   Suza
Eronnig muhim mamuriy va madaniy markazlaridan biri bo’lgan davrigacha yetib
kelgan   bir   qancha   arxeologik   qatlamlarni   topdi. 2
  Nihoyat   XX   asrda   qadimgi
Eronning   poytaxti   –   Persipolda   qisman   qazishma   ishlari   o’tkazildi.   Bu   yerda
tuproqni o’yib yasalgan terrasa ustida qurilgan katta saroyning harobalari topilgan,
saroyga bo’rtma rasmlar solib bezatilgan keng zinapoyadan chiqilgan va katta katta
darvozalarga   shohsaroyini   qo’roqlovchi   muqaddas   xo’kizlarning   haykallari
ishlangan. Persipolda topilgan ajoyib san’at yodgorliklari orasida shohning sur’ati,
shuningdek shohga turli xil sovg’a salomlar olib kelayotgan xiroj to’lovchi 
______________________________
1. Аҳмедов   Б .  Ўзбекистон   тарихи   манбалари  ( Қадимги   замон   ва   ўрта   асрлар ). – Т .:  Ўқитувчи , 2001 
2. Мадраимов   А.   Фузаилова   Г.   Манбашунослик.   Бакалавриат   таълим   йўналиши   талабалари   учун   дарслик.   –
Тошкент, 2008. 
8 qabilalarning   sur ’ ati   ayniqsa   qiziqarlidir . O ’ rta   Osiyoning   boshqa   ko ’ pgina
rayonlarida   ham   bir   qancha   qazishma   ishlari   o ’ tkazildi .   Bu   qazishmalar   qimmatli
arxeologik   materiallar   berdi .   Qadimgi   Termiz   harobalarining   qazish   natijasida   bu
rayonda   xalq   neolit   davridan   yashab   kelganligi ,   qadimdan   shaharlar   mavjud
bo ’ lganligi   aniqlandi .   Tosh   va   sopolga   o ’ yib   yozilgan   katibalar   (   mixiy   yozuvlar ).
Bunday   yozuvlar   Ahamoniylarning   qadimiy   poytaxti   Persipol ,  shuningdek   Suza   va
Ekbatana   ( hozirgi   Hamadon )   shaharlari   va   uning   atrofidan   topilgan .   Masalan,
pishiq  sopol   taxtachaga  o’yib  yozilgan bir  katibada  Doro I  (   mill.  Avv. 522-486-
yy).   Hukmronligining   dastlabki   yillarida   (   mill.   Avv.   494-   490-yillar   orasida   )
Suzada bunyod etilgan saroyning qurilish tafsiloti, aniqrog’I qaysi mamlakatlardan
qurilish matiriallarini keltirilganligi spool taxtachalarga yozilgan.Unga ko’ra, oltin,
Lidiya bilan Baqtriyadan, qimmat baho toshlar, lazurit va serdolik ya’ni ( qizil yoki
qizg’ish  rangli  tosh  )  So’g’diyonadan,  feruza Xorazimdan  olib kelingan.  Ayniqsa
Persipoldan   (   Sherozning   shimoliy   tarafida,   undan   taxminan   50   km   masofada
joylashgan;   520-   450-yillar   orasida   qurilgan   shahardan   )   topilgan   yozuvlar   va
tasviriy sur’atlar katta ilmiy qimmatga ega. 3 
Ulardan ayrim namunalari XVII-XVIII
asrlarda   (   1621-yil   )   Italiyalik   sayyoh   Pitro   Della   Valle   va   Daniyalik   olim   K.
Niburning   nomi   bilan   bog’liq.   Persipolda   juda   ko’p   noyob   yodgorliklar   ochildi.
Ular   orasida   Apadana   zinapoyalari   ustiga   ishlangan   sur’atlar   alohida   ahamiyat
kasib   etadi.Sur’atlarda   (   balandligi   3   fut)   Ahamoniylarga   tobe   bo’lgan   23   ta
satrablikdan   o’lpon   olib   kelgan   kishilar   qiyofasi   tasvirlangan.Bular   orasida
Baqtriyaliklar ( turli idishlar, teri, mo’yna va tuya bilan ), So’g’dliklar ( turli mato
va teri, qo’ylar bilan), Parfiyaliklar ( idishlar va tuya bilan), Xorazimliklar ( ot va
qurol aslahalar bilan ) tasvirlari ham bor. Yodgorliklar orasida muhimlaridan yana
biri Behistun yozuvlaridir. Bu yozuvlar ( uzunligi 22 m, ummumiy balandligi 7,8
m   )   shimoliy   Eronda,   Kirmon   shohdan   30   km   masofadan,   dara   bo’ylab   o’tgan
qadimgi   karvon   yuli   yoqasida   uning   chap   tarafida,   Zagros   nomli   qoyaga
( taxminan 105 m balandlikda) Doro I amri bilan yozilgan g’alaba yodgorligidir. 
________________________
3.Исҳоқов М. Унитилган подшоликдан хатлар. –Т., 1992
9 Yozuv   Elam ,   Bobil   va   qadimgi   Eron   tillarida   bitilgan   va   mill   avv . 523-522-
yillarda   Ahamoniylar   saltanatini   larzaga   keltirgan   Gaumata   ( 522- yil   29   sentabrda
halok   bo ’ lgan ),   Frada   (   Marg ’ iyonalik   522-   yil   10   dekabrda   asrga   olingan ).   Xalq
harakatlari   haqida   xikoya   qiladi .
Behistun   yozuvi   ( shuningdek ,   Bisotun ,   Bistun   yoki   Bisutun ;   forscha :
" Xudoning   joyi "   ma ' nosini   anglatuvchi ,   eski   forscha :   bagastana )   -   Eronning
Kirmonshoh   viloyatidagi   Behistun   tog ' idagi   jarlikda   ko ' p   tilli   yozuv   va   katta
qoyatosh   relyefi ,   g ' arbiy   Eron dagi   Kirmonshoh   shahri   yaqinida ,   buyuk   Doro   ( r .
miloddan   avvalgi  522-486)  tomonidan   tuzilgan .  Eski fors, Elamit va Bobil (Akkad
tili   turi):   kabi   uch   turdagi   tillarning   matnlar   jamlanmasindan   iborat
qoyatosh   mixxatl i yozuvlari. 4
Buyuk   Doro   muallifligida   yozilgan   bu   yozuv   miloddan   avvalgi   522   yilning
yozida   Fors   imperiyasi   podshosi   sifatida   taxtga   o'tirilishidan   to   miloddan   avvalgi
486   yilning   kuzida   vafotigacha   bo`lgan   davrdagi   muhim   tarixiy   manbalarni   o`z
ichiga   oladi.   Yozuvlar   Doro   I   ning   qisqacha   tarjimai   holi,   jumladan,   uning   nasl-
nasabi   va   ajdodlariga   talluqli   bitiklar   bilan   boshlanadi.Ahmiyati
jihatidan   Misr   va   Xitoy   bitiklari   bilan   teng   hisoblanadi.   Unda
qadimgi   Ahamoniy lar   sulolasi   taxihi   va   kelib   chiqishi,   shuningdek   sulolaviy
shajara   darxti   ham   berilgan.   Undagi   ayninqsa   qadimgi   Fors   imperyasi   tarkibiga
kiruvchi   xalqlar   xaqindaki   malumotlar   eng   muhimlaridir.   Chunki,   unda   xali
arxeologlar va tarixchilar tomonidan yetarlicha o`rganilmagan 23 ta qadimiy o`lka
va   ularda   yashovchi   xalqlarning   qisqacha   tasnifi   berib   o`tilgan. 5
  Xususan,
yurtimizda yashagan qadimgi saklar, massagetlar va ulardan keyingi avlod xalqlari
bo`lmish xorazmiylar, bakteriyaliklar haqida malumotlar berilgan. Ammo, bu kabi
malumotlar xaligcha uzbek tililida nashr etilmayotgani va yurtdoshlarimizning o`z
tarixiga   etiborsizligi   meni   dim   tashvishga   soladi.   Bu   kabi   muhim   manbalar   topib
o`rganilishi   va   xalqimizning   kim   bo`lganini   anglashi   uchun   qattiq   nashr   holatida
bosmadan chiqarilishi kerak deb o`ylayman.
_____________________
4. R.Radjabov Qadimgi dunyo tarixi T: Toshkent 2015 
5. V.Abdiyev .Qadimgi sharq tarixiT:Toshkent 1964 
10 1.2.Behistun yozuvi ustuda bajarilgan izlanishlar.
Yozuv   taxminan   15   m   (49   ft)   balandlikda   25   m   (82   ft)   kenglikda   va   100   m
(330   ft)   Bobil   va   Midiya   poytaxtlarini   (Bobil   va   Ecbatana)   bog'laydigan   qadimiy
ohaktoshli   jarlik   yo'lidan   o`tgan   yaniki,   joylashgan. 6
  Buning   sababi   bu   yo`ldan
o`tgan har bir odam podsholikning tarixi qanday bo`lganligini bildirish maqsadida
qilingan,   bu   esa   o`sha   paytda   tarixga   va   unda   o`z   nomini   abadiy   qoldirishga
sholarning qanchalik etibor berishini bildiradi.  
1-rasm.Taxtali trassalar qo`yilgan Behistun yozuvlari
Qadimgi   fors   tili dagi   matn   besh   ustundan   iborat   414   satrni   ;   Elamit   matni
sakkizta   ustunda   593   satrni,   Bobil   tilid agi   matni   esa   112   satrni   o'z   ichiga   oladi. 7
Berilgan tasvirda ko`rinib turibdiki, Doro o`zining   shoh lik belgisi sifatida boshida
toj kiygan holatda va chap oyog`ini isyonchi odamning ko`kragiga qo`ygan xolda
tasvirlangan.   Shahanshohning   orqasida   esa   ikkita   ikkita   soqchi   joylashgan   va
shohni   qo`riqlayapti.   Podshodan   o`ng   tomonda   birin   ketinlikda   turgan   isyochilar
joylashgan, bo`yinlarida sirtmoq va zanjirband holda. Doro ularga hukm o`qiyapti.
Ularning   ustida   Zardushtiylik ning   muqaddas   xudosi   Ahuramazda   joylashgan.   Bu
esa   Doro ga xudoning marxamati ila berilgan taxtni va g`alabani bildiradi. 8
________________________________
6. Sh.Karimov ,R.Shamsutdinov.Vatan tarixi T:Toshkent.2010
7. Adkins, Lesley,   Empires of the Plain: Henry Rawlinson and the Lost Languages of Babylon , St. Martin's Press, New
York, 2003.
8. Rawlinson, H.C.,   Archaeologia , 1853, vol. xxxiv, p.   74.
11 2-rasm.Shahanshoh Doro va unga qarshi chiqqan 10 dana isyonchi tasviri.
Ularustida   Ahuramazda   Doro ularga adolatli xukm chiqarmoqda.
5-rasm.Assiana bo`rtma naqshi
12 6-rasm.Tritantaxmesning relyefi: "Bu Tritantaxmes. U yolg'on gapirib, "Men
Sagartiya shohiman, Kiaksar oilasidanman.
13 II   BOB.   QADIMGI   ERON   TARIXINI   O’RGANISHDA   MA’LUMOT
BERUVCHI YOZMA MANBALAR
2.1.Ser Genri Roulinson -  eroniy va mesapotamiya tillarini o`rganuvchi 
talim otasi.
3-rasm. Genri
Raulinson
1835-yilda Eron Shohining harbiy kuchlariga tayinlangan Britaniya Sharqiy-
Hindiston kompaniyasi armiyasining ofitseri Ser Genri Roulinson yozuvni astoydil
o'rganishga kirishadi. Bu davrda shaharcha "Behistun"  deb atalardi, mos ravishda
yodgorlik   "Behistun   yozuvi"deb   nomlangan   edi.   Unga   borishni   imkoni   yo`q
bo`lishiga   qaramasdan,   Roulinson   mahalliy   bolaning   yordami   bilan   jarlikni
o'lchashga   va   eski   fors   yozuvini   nusxalashga   muvaffaq   bo'ldigan.   Ammo   faqat
qadimiy   fors   tilidagi   yozuvlarni   ko`chira   oldi   holos.   Elamit   tili       jar   bo'ylab
joylashgan,   Bobil   yozuvlari   esa   undan   to'rt   metr   balandda   edi,   shu   sabab   ularga
yetib     borolmaganliklari   tufayli   o`ranishni   keyinga   qoldirishgan. 9
  Roulinson
Forscha matnlar va Georg Fridrix Grotefend (nemis epigrafisti va filologi edi. U 
______________________________
9. Thompson, R. Campbell. "The Rock of Behistun".   Wonders of the Past . Edited by Sir J. A. Hammerton.  Vol. II. New
York: Wise and Co., 1937
14 asosan   mixxat   yozuvini   ochishga   qo'shgan   hissasi   bilan   tanilgan)   ning   tasniflari
yordamida   matnning   sirini   ochishga   kirishadi   yani   tarjimani   boshlidi.   Birinchi
bo`limda u   Geradot   o`zining sharqiy mamlakatlarga qilgan safarini yoritgan asarda
keltirgan   shohlarning   nomlarini   ketma   ketligini   topadi,   biroq   nomlar
Gerodotning   yunoncha   transkripsiyasindan   bashqacharoq   edi,   misol   uchun   Doro
nomi   Dâryavuš   deb   keltirilgandi   ,   gerodotnikida   Δαρειος .yani   Da rios.   Afsuski,
bu   k itob   ham   uzbek   tilga   tarjima   qilinmagan,   internet   manbalarida   ham   afsuski
uning Gerodotga tegishliligindan boshqa manba topolmaysiz.   Be lgilarni nomlarga
moslashtirish   orqalini   R.   mixxatni   1838   yilda   tekstlarni   deshifrofkaladi   va   uni
Britaniya Qirollik Jamiyati ( Buyuk Britaniya   va Irlandiya Qirollik Osiyo Jamiyati,
odatda   Qirollik   Osiyo   Jamiyati   (RAS)   nomi   bilan   tanilgan,   o'zining   1824   yil   11
avgustdagi qirollik nizomiga binoan, "Osiyo bilan bog'liq adabiyot, san'at  va ilm-
fan   bilan   bog'liq   narsalarni   tekshirish   va   rag`batlantirish"   bilan
shug`ullangan.)va   Parijdagi   Société   Asiatique   "Osiyo   jamiyati"   (Osiyoni
o'rganishga   bag'ishlangan   fransuz   ta'lim   jamiyati.   U   1822   yilda   Osiyo   haqidagi
bilimlarni   rivojlantirish   va   tarqatish   missiyasi   bilan   tashkil   etilgan.   Uning
geografik   qiziqish   chegaralari   Mag'ribdan   Uzoq   Sharqqa   qadar   bo`lib.   Jamiyat
The   Journal   asiatique   nashr   etagan.   Hozirgi   kunda   jamiyatning   Fransiyada   va
xorijda 700 ga yaqin a'zosi bor; uning kutubxonasida 90 000 dan ortiq jild mavjud)
ga   topshiradi.   R.   keyinchalik   o`z   harbiy   majburyati   yuzasidan   Afg`onistonga
ketadi   va   1843   yilda   Eronga   qaytib   keladi,   o`z   ishini   yakunlashga   kirishadi.Bu
safar   u   fors   va   elam   yozuvlari   orasidagi   bo'shliqni   taxtalar   bilan   to'ldirish   orqali
kesib   o'tdi   va   keyinchalik   elam   yozuvidan   nusxa   ko'chirdi.   U   mahalliy   aholi
orasidan chaqqonroq bir bolani topib unga qoyadagi teshiklarga joylashib to Bobil
yozuvinacha   ko`tarilatovg`in   bola   topdi,   shunda   yozuvlarning   nusxasini   olishga
imkon   tug`ulardi.U   yozuvni   nusxalashda   Papier-mâché   usulidan   ayyorona
foydalandi.   Yaniki,   qoyaga   bo`yoq   surtilgan   va   unga   qog`ozni   tekkizib   olish
natijasinda( bosish) mixxatni nusxasi olingan. Buni hozir yosh bolalar ,shuningdek
men ham tangalardan nusxa olishda foydalanganman.
15 Roulinson   boshqa   bir   qancha   olimlar,  xususan   Edvard   Xinks,   Julius   Oppert,
Uilyam   Genri   Foks   Talbot   va   Edvin   Norris   bilan   alohida   yoki   hamkorlikda
ishlagan   holda,bu   yozuvlarni   deshifrladi   va   oxir-oqibat   ularni   to'liq   o'qiy   olish
qobiliyatiga   ega   bo`ldi.   Behistun   yozuvining   qadimgi   forscha   bo'limlarining
tarjimasi matnning elam va bobil qismlarini keyinchalik shifrlash qobiliyatiga yo'l
ochdi,   bu   zamonaviy   Assurologiya(Assyriology)ning   rivojlanishiga   katta   yordam
berdi. 10
2.2. Behistun yozuvlarida Buyuk Doro nasl-nasabi.
Yozuvning birinchi  qismida  Buyuk  Doro o zining  nasl-nasabi   va  ajdodlariniʻ
keltirib   o`tadi.   Quyidagi   yozuvlar   esa   uning   keltirib   o`tgan   so`zlarining   aniq
tarjima   nusxasi   bo`lib,   uning   oilasidagi   ajdodlarining   ketma   ketligini   aytadi.   U
shuningdek  Shohlar   avlodidan  ekanligi  va  Ahuramazda   inom   etgan  davlatning 9-
hukmdori ekanligini bayon qiladi. Eron shohlarining Zardushtiylik diniga bo`lgan
katta e’tiborini e’tiborga olish lozim. 11
Shoh Doro aytadi: Mening otam Histas [Vishtaspa]; Histasning otasi Arsames
[Arshama]  edi;  Arsamesning  otasi  Ariaramnes [Ariyaramna] edi; Ariaramnesning
otasi   Teispes   [Cišpiš]   edi;   Teipesning   otasi   Axamenes   [Haxâmanish]   edi.   Shoh
Doro aytadi: Shuning uchun bizni Ahamoniylar deb atashgan; Qadim zamonlardan
beri   biz   olijanob   edik;   Qadim   zamonlardan   beri   bizning   sulolamiz   shoh   bo'lib
kelgan.   Shoh   Doro   aytadi:   Mening   sulolamdan   sakkiz   nafari   mendan   oldin
podshoh bo lgan; Men to'qqizinchisiman. Biz ketma-ket to'qqizta shoh bo'ldik.	
ʻ
Shoh Doro aytadi: Axuramazdoning inoyati bilan men shohman; Ahuramazda
menga saltanat berdi.
____________________________
10. Sagdullayev.   A,   Aminov.   B,   Mavlonov.   O`,   Norqulov.   N:   O`zbekiston   tarixi:   davlat   va   jamiyat   taraqiyoti.   I   qism.
“Akademiya”. Toshkent-2000.
11. Abdiyev V.I. Qadimgi sharq tarixi. 
16 4-rasm.Ahamoniylar sulolasi. Sulolaviy daraxti
17 2.2.Behistun  yozuvlarining o’rganilganlik darajasi.
Qadimgi   dunyo   tarixida   paydo   bo‘lgan   eng   qadimgi   davlatlardan   biri   Eron
(Persiya,   Elam   kabi   nomlar   bilan   atalgan)   davlatidir.   Bu   davlatda   xukmdorlik
qilgan   Ahamoniylar   sulolasi   hukmdorlaridan   Kir   II   va   Doro   I   lar   dunyo   tarixida
o‘chmas iz qoldirdilar. Bu ahamoniy vakillari olib borgan keng ko‘lamli yurishlari,
ko‘plab  tarixchi  va  olimlar   asarlarining  yaratilishiga   sabab   bo‘ldi.  Umuman  Eron
tarixi   haqida   ma’lumot   beruvchi   yozma   manbalar   ko‘plab   hisoblanib,   ular
qoyatoshlarga   bitilgan   bitiklar   va   yunon   va   rim   muarrixlari   asarlari   -   asosiy
manbalar   hisoblanadi.   Ahamoniylar   dinastiyasidan   (er.   Avv.   588-330   yillar)
chiqqan   dastlabki   Eron  shoxlarining   hukmronlik   qilgan   davriga  oid   topilgan  kam
sonli   Eron   mixsimon   yozuvlari   asosida   Kirmonshox   shahri   yaqinidagi   behistun
qoyasiga   o‘yib   yozilgan   katta   xat   juda   katta   ahamiyatga   ega.   Bu   yozuvlarning
uzunligi   22   metr,   umumiy   balandligi   7,8   metr.   Eronda   Kirmonshoxdan   30   km
masofada,   daryo   bo‘ylab   o‘tgan   qadimgi   karvon   yo‘li   yoqasida,   uning   chap
tarafida Charos nomli tik qoyaga taxminan 105 metr balandlikda Doro I ning amri
bilan   yozilgan   g‘alaba   yodgorligi   mavjud,   bundagi   yozuvlar   elam,   bobil   va
qadimgi   eron   tillarida   bitilgan.   Bu   yozuvlar   juda   ko‘plab   aniq   tarixiy   fikrlarni
qoldirgan. 12
 Masalan: bu yozuvlarda Eron podshosi Doro I ning Kambiz o’lganidan
keyin   ko‘tarilgan   qo‘zg‘alon   qanday   tor-mor   qilingani,   Eron   davlatining
butunligini   qanday   qilib   tiklaganini,  Nil   bilan  qizil   dengizni   birlashtiruvchi   kanal
qazilganligi, undan keyin shu kanal orqali Misrdan Eronga yura boshlaganligi, kabi
qimmatli   ma’lumotlar   bitilgan.   Behistun   qoyatosh   bitiklari   hozirgi   kunda   to‘la
o‘qib,   o‘rganib   chiqilgan   va   bu   yer   butun   tarixchi   olimlarni   o‘ziga   jalb   etgan
hududlardan biriga aylangan. Qadim Eron tarixi haqida ma’lumot beruvchi yozma
manbalardan   yana   biri   Persepoldan   5   km   masofada,   uning   shimol   tarafiga
Xusaynkuh   qoyalarida   ahamoniylardan   Doro   I,   Kiyerks   I   (mil.   Avv.   486-465   y)
Artakserks   I   (mil.   Avv.   465-424   yil)   hamda   Dono   II   (mil.   Avv.   424-404   yil)
larning manbalari hamda ularga kiraverishda o‘yib yozilgan katibalar mavjud, 
__________________________
12. Шайдуллаев   Ш . Б .   Ўзбекистон   ҳудудида   давлатчиликнинг   пайдо   бўлиши   ва   ривожланиш   босқичлари . Тарих
фанлари   д - ри . ..  афтореф .  Самарқанд . 2009. 
18 mazkur yozuv asosiy sarkardalardan Rustam (636- yili arablar bilan bo‘lgan jangda
halok bo‘lgan) nomi bilan bog‘liq va tarixda ko‘pincha Naqshi Rustam deb ataladi.
Bu   katibalarda   ayniqsa   Doro   I   surati   ostida   yozilgan   katibada,   uning   davlati
ko’klarga   ko‘tarib   maqtaladi.   Uning   tarafidan   bosib   olingan   xalqlar   itoatkorlikka
va halol mehnat qilishga chaqiriladi, shuningdek bo‘ysunmaganlarning jazolangani
va nomlari qayd etilgan. Yana bu yozuvlarda Eron shoxlari qo‘l ostidagi hududlar
va   mamlakatlar   ro‘yxati   to‘la   saqlanib   qolgan,   ya’ni   ahamoniylarga   tobe   bo‘lgan
23   satrablik   va   ulardagi   xalqlar   bo‘lib,   ular   ichida   parfiyaliklar,   baqtriyaliklar,
yunonliklar va xorazmliklar ham bor. Umuman olganda qadimgi Eron tarixi haqida
ma’lumot beruvchi mixxat yozuvida ko‘plab qimmatli manbalar topilgan. Ulardan
biri   Porsepol   shahri   harobalaridan   topilgan   qimmatli   manbalardir.   1761-yilda
Daniya qiroli topshirig‘i bilan Arabiston va Eron kabi hududlarni o‘rganish uchun
yirik ekspeditsiyani yuboradi. Ekspeditsiya ichida ruhoniy o‘g‘li arab tilini bilgan
K.Nibur   ham   bor   edi.   1765-yilda   Nibur   arabistonga   jo‘nab   ketadi.   U   yerdan
Mesopataniya   orqali   Eronga   o‘tadi   va   nihoyat   Sherozning   shimolisharqiy
tomonida,   undan   7   mil   narida   Persapolning   xarobalarini   topadi.   Bu   saroy
A.Makedonskiy tomonidan yoqib yuborilgan edi. Nebur bu yerdan Ahamoniyning
mixxat   yozuvini   topdi   va   bu   yozuvlar   qabr   toshlariga,   qoyatosh   va   xaykallarga
yozilgan   edi.   Niburning   topilmasini   o‘qish   o‘ziga   nasib   etmaydi.   Uni   o‘qish
G.Grotefenga   nasib   etadi.   Gotefend   bu   yozuvlardan   mil.avv.   540-yilda   Kir   II
Bobilni   tor-mor   etib,  buyuk  eron  podsholigini  barpo  etganligini  bilib  oladi.  Yana
bir   boshqa   manbada   Grotefend   juda   ham   muhim   manbalarni   topganligi   kiritiladi.
Yani u qabr toshlarini podshoxlarga atab yozilganligini aniqlab dastlab, “Podsho”
(shoxlar shoxi) degan so‘zni o‘qiydi. Yana u shoxlarni alohida ajratib yozganligini
va   ismdan   keyin   “shox”   so‘zini   ifodalovchi   belgi   qo‘yilganini   aniqladi.   Ya’ni
birinchi   ismda   “shox”   so‘zini   ifodalovchi   belgi   mavjud,   ikkinchi   ismdan   keyin
yo‘q. Bundan kelib chiqadiki: V shox B shox o‘g‘li, B shox A shox o‘g‘li, demak
birinchi   podshoxning   otasi   shox   bo‘lmagan,   masalan,   Doro   I   ning   otasi.   Uzoq
izlanishlardan   so‘ng   Grotefend   bu   yozuvlarni   o‘qidi:   “Kserks   ulug‘   shox,
shaxanshox,   Doro,   shox   o‘g‘li   Aximanid,   bu   saroyni   o‘sha   qurdirgan”.   Bu
19 yozuvlari   siri   1802-yili   ochilgan   edi. 13
  Qadimgi   Eron   tarixiga   oid   jada   ko‘plab
manbalar   topilgan.   Eron   tarixi   va   shoxlari   haqida   yana   ko‘plab   tarixchi   olimlar,
sayyoxlar   asarlari   mavjud.   Ularning   eng   muhimlari   yunon   va   rimlik
tarixchilarining   asarlaridir.   Qadimgi   yunon   yozuvchisi   Ksenofontning   Kir   II   ga
bag‘ishlangan   “Keropediya”   (Kirning   tarbiyasi   va   “Anabasis”)   (“Kirning
yurishlari”)   nomli   asarlari,   “Tarix   otasi   Gerodot”ning,   Pompeytragning   “Kirning
halokati   to‘g‘risida   qilingan   hikoyalari   diqqatga   sazovor,   Gerodotdan   keyin   V-
asrda   yashagan   tarixchi   Pavel   Ozozeyning   “Monarxiya”   asosida   Eron   shoxining
vaviloni   ya’ni   vayron   etilishi   berilgan   II   asrda   yashagan   Poliyenning   “Xarbiy
xiylalar”,   Ktesiyning   “Eron   tarixi”   nomli   asarlarida   ahamoniy   hukmdorlarining
yurishlari,   tafsilotlari,   ular   haqida   hikoyalar   kabi   qimmatli   ma’lumotlar   yozib
qoldirilgan. 14
  Eron   hamda   O’rta   Osiyo   xalqlari   qadimgi   madaniyati,   e’tiqodi,   tili,
adabiyoti   va  tarixini  o‘rganishda  muhim  manba  Zardushtiylik  dinining  muqaddas
kitobi “Avesto”ni (Avesto mil. Avv. V va mil. VI asrlarda yozilgan) va shu davrda
Eron hududida Zardushtiylik dini hukmron bo‘lgan. Xulosa qilib shuni aytishimiz
mumkinki qadim Eron haqida ma’lum beruvchi ko‘plab yozma manbalar topilgan.
Ammo   ulardagi   ma’lumotlarga   aniqlik   yetishmaydi   va   o‘sha   davr   tarixi   yetarli
darajada o‘rganilmagan. 15
________________________
13. Madraimov A. Fuzailova Q.. Manbashunoslik.
14. Sulaymonova F. Sharq va g‘arb
15. Duravchuk V. Yozuvlar o‘tmish sirlari shohidi.
20 XULOSA
Qadimgi Fors davlati hozirgi kunda Eron islom respublikasi hududiga asosiy
qismi to’g`ri keladi .1935 -yilgacha Eron deb atalmagan ushu davlat , Oldingi nomi
Fors   deb   yuritilgan   .   Har   bir   davlatning   o’ziga   yarasha   boy   tarixi   bo’lgani   kabi
Eronning ham boy tarixi mavjud . Dunyoda eng qadimgi va dastlabki svillizatsiya
qadimgi   Yunonistonda   undan   keyin   esa   ,   Krit   orolida   vujudga   kelgan   bo’lsada
Qadimgi   Eron   hududida   vujudga   kelgan   imperiya   ,ulkan   davlatchalik   butun
dunyyoga mashxur bo’lgan emas .
Qadimgi dunyo tarixi inson paydo bo’lganidan to G’arbiy rim imperiyasining
qulashigacha 476 yilgacha bo’lgan bo’lgan davr oralig’ida yuksak cho’qillarni zabt
etgan   Eron   davlati   tarixida   Ahamoniylar   sulolasi   deyarli   200   yil   hukmronligi
oralig’ida juda ulkan ishlarni amalga oshirgan.Qadimgi dunyo tarixida o’chmas iz
qoldirgan   .Ular   o’zlarrining   savdo   yo’llarini   bunyod   etib   mamlakat   savdo   -   sotiq
ishlarini yuksaltirishga o’z hissasini qo’shishgan . Butun mamlakaat uchun yagona
oltin   tanga   joriy   etish   orqali   esa   ,pul   islohotini   o’tkazgan   .Ahamoniylar   sulolasi
vvujudga   kelguniga   qadaar   qadimgi   Eron   hududida   kasiylar   ,elamiylar   singari
qabilalar   yashaagan.Keyinchalik   u   yerga   midiyaliklar   va   forslar   kelib
joylashadi.Sulolaning   vujudga   kelishi   haqida   R.Rajabov   malumotiga   ko’ra   ,
quydagicha   talqin   etiladi   .Forslar   to‘g‘risidagi   ma’lumotlar   ilk   bor   Osuriya
yozuvlarida   uchraydi.   Osur   podshosi   Salmanasar   III   ning   mil.avv.   843-yildagi
yozuvida   Parsua   viloyati   tilga   olinadi.   Osuriya   mil.avv.   843-yilda   bu   viloyatning
27   «podshosidan»   xiroj   olgan.   Bu   viloyatlar   Markaziy   Zagros   tog‘larida
joylashgan   deb   faraz   qilinadi.   Bu   vaqtda   ko‘p   sonli   fors   qabilalari   tarqoq
yashaganlar.   Mil.avv.   VIII   asr   oxiridagi   osur   manbalarida   Elamdan   shimoli-
g‘arbda  joylashgan  (hozirgi   Sulaymoniya  shahridan  sharqda)  Parsuash   mamlakati
eslatiladi.   Taxminan   mil.avv.   800-yillar   atrofida   forslar   qardosh   midianitlardan
uzoqlashib,  janubiy-sharq  tomon  asta-sekin  siljiydilar.  Mil.avv.  714-   yilda  forslar
osur podshosi Sargon II ning fuqarosi sifatida tilga olinadi. Ma’lum vaqt davomida
forslar Eronning janubiyg‘arbida Elamning asl hududlarini egalladilar. Natijada bu
hudud yangi kelgindilar nomi bilan Pars nomini oladi. Bu hudud hozirgi Eronning
21 Fors   viloyatiga   to‘g‘ri   keladi.   Fors   so‘zi   Parsning   arab   tilida   aytilishi   bo‘lib,
mamlakat   va   fors   xalqini,   ularning   poytaxti   Pasargad   (yunon   tilida   Persepol)ni
bildiradi. Forslar mil.avv. VII asrning o‘rtalarigacha Elamga, keyin esa qisqa vaqt
Osuriyaga   o‘lpon   to‘ladilar.   Ko‘rinishidan   shu   vaqtdan   boshlab   forslar   ahmonlar
urug‘idan   bo‘lgan   yo‘lboshchilar   yetakchilik   qilgan   qabilalar   ittifoqini   tashkil
qiladilar. Sulolaning asoschisi an’ana bo‘yicha Ahmon hisoblanadi. Mil. avv. 675–
650-   yillarda   fors   qabilalari   ittifoqini   Chishpish   nomli   yo‘lboshchi   boshqaradi.
An’anaga   ko‘ra,   Ahmonning   o‘g‘li   Chishpishdan   so‘ng   podsholik   hokimiyati
Kayxusravga   o‘tadi.   Kayxusrav   Mil.avv.   642-yil   osurlar   Elamni   zabt   etganda,
Osuriyaga   qaramligini   tan   oladi   va   katta   o‘g‘lini   garovga   Nineviyaga   jo‘natadi.
Kayxusravning ikkinchi o‘g‘li Kambiz I mil.avv. 600–559-yillar podsholik qiladi.
Navbatdagi Parsuash hokimi Kambiz I ning o‘g‘li Kayxusrav II bo‘lgan. Mil.avv.
558-yilda  fors  qabilalari   podshosi   bo‘ldi.  Forslar   o‘zlari  qaram   bo‘lgan   Midiyaga
qarshi   mil.avv.   553-yilda   Kayxusrav   II   boshchiligida   qo‘zg‘olon   ko‘tardilar.
Kayxusravning   otasi   Kambiz   Midiya   podshosi   Astiagning   qiziga   uylangan   edi.
Urush uch yil davom etdi va mil.avv. 550- yilda forslarning g‘alabasi bilan tugadi.
Midiyaning   poytaxti   Ekbatana   fors   podshosining   qarorgohlaridan   biri   bo‘lib
qoldi.Kayxusrav   (Kir   II)   ushbu   hududlarni   bosib   olganidan   keyin   o’z   davrining
qudratli   bo’lgan   yirik   davlatlarni   bosib   oladi   ,shu   jumladan   bizning   hudud   O’rta
osiyga ham  yurish qilib ko’rgan . Midiya bosib olinganidan keyin forslar qo‘shni
mamlakatlarga   yurish   boshladilar.   Ular   mil.avv.   549–548-yillar   Parfiya   va
Girkaniyani   va   ehtimol,   Armanistonni   bosib   oladilar.   Mil.avv.   547-yilda   forslar
Kichik Osiyoda eng kuchli davlat hisoblangan Lidiyani istilo qilishga kirishdilar va
ikki   jangdan   so‘ng   Lidiya   podsholigi   istilo   qilinadi.   Shundan   so‘ng,   Kichik
Osiyodagi   yunon   shaharlari   Kayxusrav   hokimiyatini   ko‘ngilli   tan   oldilar.
Kayxusrav   mil.avv.   545-yildan   530-yilgacha   hozirgi   Eronning   sharqiy   hududlari,
Afg‘oniston   va   Hindiston,   O‘rta   Osiyodagi   ba’zi   viloyatlarni   va   Marg‘iyona,
Xorazm,   So‘g‘diyona,   Baqtriya,   Ariya,   Gedrosiya,   Sattagidiya,   Araxosiya   va
Gandxarani   bo‘ysundirdi.   Ahmoniylar   davlati   hududlari   Hindistonning   shimoliy-
g‘arbiy   chegaralarigacha,   Hindiqushning   janubiy   yonbag‘irlarigacha   yetdi.
22 Kayxusrav   shimoliy-sharqiy   yo‘nalishlarda   o‘z   ta’sirini   mustahkamlab   oldi.
Shundan   so‘ng   Kayxusravning   navbatdagi   yurishi   natijasida   mil.avv.   539-yil
kuzida Bobil podsholigi bosib olindi. Ahamoniylar sulolasining yorqin vakillaridan
biri   yunon   eron   urushi   boshlanishiga   sababcchi   va   uning   ishtirokchisi   Doro   I
bosqinchhilik   yurishlaridan   tashqari   bir   qancha   bunyodkorlik   ishlarini   ham   olib
borgan   .   Uning   tarixda   qilgan   ishlaridan   eng   yirigi   bu   Behistun   qoyatosh
yozuvlarini yozdirgan . Behistun yozuvlari nafaqat Eron tarixi balki O’rta osiyo va
qadimgi   sharq   tarixi   davlatlari   tarixi   haqida   bayon   etadi   .   Qoyatosh   yozuvlari
xalqlarning   etnologiyasi   ,   tarixi   ,   madaniyati   haqida   yozilgan   .Sagdullaev
ma’lumotlariga ko’ra Behistun qoyatosh yozuuvlari vatanimiz tarixidagi dastlabki
kurtaklari   bo’lgan   Qadimgi   Xorazm,   Baqatriya   ,Sug’diyona   aholisi   madaniyati
haqida   ma’lumotlar   borligi   aniqlangan   .   Behistun   qoyatosh   yozuvlari   haqida
Abdiyev   bergan   ma’lumotlarga   ko’ra   Ushbu   qoyatosh   yozuvlari   hozirgi   kunda
Bog’doddan   Tehronga   boradigan   yo’ldagi   baland   qoyaga   yozilganligini
takidlaydi   .Rajabovning   malumotlariga   ko’ra   esa,   U   Eronning   Hamadon
(Midiyaning qadimgi poytaxti Ekbatana) shahri yaqinidan Behistun qoyasida Doro
I   ning   uch   tildagi   qoyatosh   yozuvini   tekshirdi.   1947-yilda   Roulingson   Behustun
yozuvining   Bobil   qismidagi   600   belgidan   250   tasini   o‘qidi.   1855-yilda   Behustun
yozuvining uchinchi qismi bo‘lgan elam tilidagi mixxatlar ham olimlar tomonidan
o‘qildi. Qoyatosh yozuvlari Qadimgi bobil ,elam va akkad tillarida bitilgan . Doro
I   reforma(islohot   )   laridan   yana   biri   bu   moliyaviy   islohotidir   .   U   markazlashgan
mamlakatning   barcha   hududi   uchun   yagona   “darik   “deb   atalgan   oltin   pulni   zarb
ettiradi . Uning og’irligi 8.416 grammni tashkil etgan .Undan tashqari Geradotning
ma’lumotlariga   ko’ra   Doro   I   taxtga   o’tirmasidan   avval   yetti   kishidan   iborat
kengash tuzadi vas hu kengash a’zolari tomonidan podsholikka saylanadi . Ushbu
kengash   a’zolari   shohning   huzurig   to’g’ridan   -to’g’ri   kirish   huquqiga   ega
bo’lgan .DoroIning vorisi Kserks otasi vafotidan keyin u , davom ettirayotgan yirik
jang   Yunon   -Eron   (Fors   )   urushiga   yurishda   shu   yetti   kishilik   kengash   bilan
maslahatlashib   keyin   yurish   qilgan   .   Podsho   Kengash   a’zolari   birining   qiziga
uylanishga   majbur   bo’lgan   .   Doro   I   hokimiyatga   kelganida   mamlakatning   barcha
23 provinsiyalarida   qo’zg’alon   avj   olgan   edi   ,Bu   haqida   Behistun   qoyatosh
yozuvlarida keltirilgan malumotlarga e’tibor qaratadigan bo’lsak , Doro I aytadiki :
Men   xudo   Ahuramazdaning   irodasi   bilan   menga   qarshi   chiqqan   podsholiklarga
jami  bo’lib 19  marta  yurish  qildim   va 9  podshoni   asir  oldim   deydi  .  Doro  I  ning
yana bitta islohotlaridan biri bu mamlakatni satrapliklarga ajratganligidir . Doro I
mil.avv.   515-yil   atrofida   mamlakatni   satrapiya   (viloyat,   fors   tilida   kshatriy)   deb
atalgan ma’muriy hududlarga bo‘ldi: Kichik Osiyo to‘rt satraplik to‘rt bosh shahar
bilan   (Milet,   Sard,   Daskiley   va   Tars);   Misr   markazi   Memfis   bo‘lgan   o‘ltinchi
satraplik;   Osuriya   Bobil   bilan   birga   to‘qqizinchi   satraplik;   o‘ninchi   satraplik
Midiya;   yigirmanchi   satraplik   Hind   daryosining   o‘ng   qir’g‘og‘i   hududi.
Satrapliklar   ro‘yxati   Behistun   va   boshqa   qadimgi   fors   yozuvlarida   keltiriladi.
Ularda 23 mamlakat sanaladi. 20 satraplik keltirildi. Gerodot 20 satraplik tarkibida
Ahmoniylar davlati tarkibiga kirgan 70 ta shaharni sanaydi. Doro I islohotlari agrar
sohada katta o‘zgarishlarga sabab bo‘lgan. Qaram xalqlarning yerlari tortib olinib,
podsho   oila   a’zolariga,   fors   aslzodalari   va   amaldorlariga   meros   qilib
beriladi.Bunday   yer-mulklar   soliqdan   ozod   qilingan.   Podsho   tomonidan   alohida
xizmat   ko‘rsatgan   qo‘shinlarga   beriladigan   yerlar   merosiy   bo‘lib,   soliqdan   ozod
qilingan.   Bunday   imtiyozga   ega   kishilar   qaram   viloyatlarda   sud   ishlarini   amalga
oshirish   huquqiga   ega   bo‘lganlar.   Yerlarning   katta   qismi   podshoning   mulki   edi.
Podsho yerlari, odatda, ijaraga berilgan. Bundan tashqari, yirik sug‘orish kanallari
podshoga qaragan.  O‘rta Osiyodagi  Aq  daryosi  havzasidagi  sug‘orish  inshootlari,
Suriyadagi   o‘rmonlar,   Misrdagi   Fayum   ko‘lida   baliqchilikdan   keladigan
daromadlar, konlar, bog‘ va saroylar podsho ixtiyorida bo‘lgan.
24 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
4. Karimov   I.   A.   “Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch”   T.   “Ma’naviyat”
2015;
5. Karimov   I.   A.   “Tarixiy   xotirasiz   kelajak   yo‘q”.   T:   “SHarq”   NMK   Bosh
tahririyati -1998; 
6. SH. M. Mirziyoyev “Buyuk  kelajagimizni  mard va olijanob xalqimiz bilan
birga quramiz”. T. “O‘zbekiston”- 2017
7. Аҳмедов   Б .   Ўзбекистон   тарихи   манбалари   ( Қадимги   замон   ва   ўрта
асрлар ). – Т .:  Ўқитувчи , 2001 
8. Мадраимов   А.   Фузаилова   Г.   Манбашунослик.   Бакалавриат   таълим
йўналиши талабалари учун дарслик. –Тошкент, 2008. 
9. Исҳоқов М. Унитилган подшоликдан хатлар. –Т., 1992
10. R.Radjabov Qadimgi dunyo tarixi T: Toshkent 2015 
11. V.Abdiyev .Qadimgi sharq tarixiT:Toshkent 1964 
12. Sh.Karimov ,R.Shamsutdinov.Vatan tarixi T:Toshkent.2010
13. Adkins,   Lesley,   Empires   of   the   Plain:   Henry   Rawlinson   and   the   Lost
Languages of Babylon , St. Martin's Press, New York, 2003.
14. Rawlinson, H.C.,   Archaeologia , 1853, vol. xxxiv, p.   74.
15. Thompson,   R.   Campbell.   "The   Rock   of   Behistun".   Wonders   of   the   Past .
Edited by Sir J. A. Hammerton.  Vol. II. New York: Wise and Co., 1937
16. Шайдуллаев   Ш . Б .   Ўзбекистон   ҳудудида   давлатчиликнинг   пайдо
бўлиши   ва   ривожланиш   босқичлари . Тарих   фанлари   д - ри .   ..   афтореф .
Самарқанд . 2009. 
17. Azamat   Ziyo:   O`zbek   davlatchiligi   tarixi.   Eng   qadimgi   davrdan   Rossiya
bosqiniga qadar. “Sharq”. Toshkent-2001.
18. Eshov. B. O`zbekiston davlatchiligi va boshqaruv tarixi. Toshkent. 2012. 27-
bet. 
19. Sagdullayev.   A,   Aminov.   B,   Mavlonov.   O`,   Norqulov.   N:   O`zbekiston
tarixi: davlat va jamiyat taraqiyoti. I qism. “Akademiya”. Toshkent-2000.
20. Abdiyev V.I. Qadimgi sharq tarixi. 
25 21. Madraimov A. Fuzailova Q.. Manbashunoslik.
22. Sulaymonova F. Sharq va g‘arb
23. Duravchuk V. Yozuvlar o‘tmish sirlari shohidi.
INTERNET MANBALARI:
1. www.innacedemy.uz   
2. https://uz.wikipedia.org/wiki/Behistun_kitobalari   
3. www.arxiv.uz     
4. www.ziyonet.uz   
26