Birlashish va sotib olish biznesni rivojlantirish strategiyasi sifatida

Birlashish va sotib olish biznesni rivojlantirish
strategiyasi sifatida
 
Mundarija 
KIRISH………………………………………………………………………...…2 
I. Bob. Ishlab chiqarish korxonasida strategiyani mos kelish jihatini boholash 
va uning korparatsiya uchun nisbiy strategic ahamyatini aniqlash………….5 
1.1  Ishlab chiqarish korxonasida strategiyani ishlab chiqish vazifalari va 
strategiyani turlari, strategiyani shakillantirish omillari………………..…………5 
1.2  Karparativ strategiyani ishlab chiqish, baholash va tadbiq etish  ………12 
II. Bob ‘Ockar’ qo’shma korxonasining tashkiliy huquqiy asoslari haqida. 14 
2.1  “Ockar” qo shma korxonasining haqida umumiy ma’lumot…….……14 ‟ 2.2 
‘Ockar’ korxonasining yillik taxlili, asosiy vositalari taxlili, xom-ashyo va 
materiallar xisob varag ini taxlili, asosiy ishlab chiqarish xarajatlarini taxlili orqali 	
‟
korxona korporativ strategiyasini baholash  …………….……16 
III.   Bob Asosiy ishlab chiqarish xarajatlarini taxlili ……………………..…18 
3.1.   To’lovga qobiliyatlilik koeffitsienti …………………………………18 
3.2.   Asosiy vositalarini eskirish koeffitsienti………………………….…20 
 
Xulosa………………………………………………………………….…….….24
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………………..…26
1  
  KIRISH
Rivojlangan   Davlatlarda   bozor   munosabatlarini   chuqurlashtirish,
iqtisodiyotni   erkinlashtirish   va   globallashuv   yo’lidan   borayotgan   jarayonda
yangicha faoliyat olib borish va yangicha fikrlash usullarini talab etmoqda. Bozor
istisodiyoti   hayotimizda   tobora   k е ngroq   ko lam   olayotgan   sharoitda   tadbirkorlik‟
sohasida ta'lim olayotgan mutaxassislar ko’p qirrali bilimga ega, chuqur mulohaza
va   mushohada   asosida   faoliyat   olib   borishga   qodir,   o’z   ishini   puxta   egallagan
mutaxassis   bo’lishi   shart.   Ayniqsa,   bizn е s   va  tadbirkorlik   kabi   juda   murakkab  va
nozik sohada band bo’lgan amaliyotchilarga juda yuqori talablar qo’yiladi. N е gaki
mavjud   xolatlardan   maqbul   darajada   foydalanish,   hamda   mamlakatning   iqtisodiy
o’sishiga,   bizn е s   faoliyati   bilan   shug ullanuvchi   korxona   va   tashkilotlarning	
‟
moliyaviy   mablag larini   ko payshtirish   hamda   ularni   mablag’lar   bilan	
‟ ‟
ta'minlashda   o’ziga   xos   xususiyatlarni   yaxshi   bilishi,   iqtisodiy   jixatdan   turli
xulosalar chiqarish ularning to’g’ri va asosli ekanligini isbotlab b е ra olishi k е rak. 
Mamlakatimizda   chuqur   o’zgarishlar,   siyosiy   va   ijtimoiy-iqtisodiy
hayotning   barcha   tomonlarini   izchil   isloh   etish   va   liberallashtirish,   jamiyatimizni
demokratik   yangilash   va   modernizasiya   qilish   jarayonlari   jadal   sur atlar   bilan	
‟
rivojlanib bormoqda. 
Bunda kuchli fuqarolik jamiyatini shakllantirish yo’lida belgilab olingan va 
izchil ravishda amalga oshirilayotgan ulkan vazifalar mustahkam zamin 
yaratmoqda.  
“Iqtisodiy isloxotlarni chuqurlashtirish va iqtisodiyotni erkinlashtirish chora
–   tadbirlarini   izchil   amalga   oshirish   natijasida   iqtisodiy   o’sishning   barqaror
sur atlari   ta minlanmoqda.   Ko’rilayotgan   qat’iy   tadbir   va   choralar,   amalga	
‟ ‟
oshirilayotgan   isloxotlar   natijalari   mamlakatimiz   yalpi   ichki   mahsulotining   o’sib
borayotganligida   o’z   ifodasini   topmoqda.   Mamlakatimiz   yalpi   ichki   mahsuloti   8
foizga   o’sdi,   sanoat   mahsulotlari   ishlab   chiqarish   hajmi   9.1   foizga,   qishloq
xo’jaligi   –   7.2   foizga,   chakana   savdo   aylanmasi   –   15.3   foizga   oshdi.   Inflyatsiya
darajasi prognoz ko’rsatkichidan past bo’ldi va 6,8 foizni tashkil etdi. 
2  
  O’tgan   yil   yakunlariga   ko’ra,   tashqi   davlat   qarzi   yalpi   ichki   mahsulotga
nisbatan   17   foizni,   eksport   hajmiga   nisbatan   qariyb   60   foizni   tashkil   etdi.   Bu
avvalambor   xorijiy   investitsiyalar   va   umuman,   chetdan   qarz   olish   masalasiga
chuqur va har tomonlama puxta o’ylab yondashish natijasidir. 
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   ro’li   va   o’rni   tobora
mustahkamlanib   borayotganining   o’zi   iqtisodiyotimizning   tarkibida   bo’layotgan
ijobiy o’zgarishlardan dalolat beradi. Faqatgina o’tgan yilning o’zida yurtimizda 26
mingdan   ziyod   kichik   biznes   sub’ekti   ish   boshladi,   ushbu   sektorda   faoliyat
ko’rsatayotgan korxonalarning umumiy soni yil oxiriga kelib 190 mingtaga yetdi”. 
Mamlakatimiz  Prezidenti  Sh.M.Mirziyoyev  ta’kidlaganlaridek, “... 
aholining   ish   haqi   va   daromadlarini   izchil   va   oldindan   oshirib   borish   hamda
iste mol bozorida narxlar indeksining asossiz tarzda o’sishining oldini olishga doir‟
choratadbirlar   ham   izchillik   bilan   amalga   oshirilmoqda.   Bu   esa   el-yurtimizning
farovonligini  yuksaltirish,  aholining  xarid  qobiliyatini   oshirishni   ko’zda  tutadigan
eng muhim ustuvor maqsadlarimizga to’la mos keladi”. 1
 
Xozirgi   sharoitda   korxona   mehnatga   haq   to’lash   shakllari,   tizimlari
miqdorini,   shuningdek   boshqa   qo’shimcha   va   ustama   haklarini   respublika   konun
xujjatlari asosida mustaqil ravishda belgilaydi 
Iqtisodiyotni  modernizatsiya qilish va tarkib topayotgan erkin, demokratik
jamiyatning   milliy   asoslarini   takomillashtirish   hamda   jahon   hamjamiyatida
"O’zbek   modeli"   deb   tan   olingan   iqtisodiy   jarayonlarning   ijobiy   natijalari
rivojlangan mamlakatlar tomonidan e tirof etilmoqda. Bunda xalqaro tajribalar va	
‟
milliy rivojlanish xususiyatlarini tahlil qilish, ularni o’zaro umumlashtirish asosida
tegishli   tavsiyalar   ishlab   chiqish   va   amaliyotga   tadbiq   etib   boriladi.   Jahon
tajribasiga   ko’ra,   mulkchilikning   xilma-xil   shakllariga   asoslangan   bozor
munosabatlari tizimida xodimlarga ish haqi to’lash tizimi va uni takomillashtirish
ishchilar bilan ish beruvchilar  o’rtasidagi  munosabatlarni  muvofiqlashtirishga, ish
1  Mamlakatimiz      Prezidenti     Sh.M.Mirziyoyev nutqidan. 
3  
  natijalarini   yaxshilashga,   xodimlarni   ishidan   qoniqish   hosil   qilishlari   va   provard
natijada ish unumdorligini ortib borishiga imkon beradi. 
Hozirgi   vaziyatda   erkin   bozor   iqtisodiyotiga   o tish   munosabati   bilan‟
iqtisodiyotning   sir-asrorlarini,   qonun-qoidalarini   yaxshi   bilish   muxim   iqtisodiy
axamiyat   kasb   etmokda.   Iqtisodiy   qonun   kategoriyalarini   iqtisodiy   strategiya
o rgatadi. Nazariyani bilish nafakat amaliy faoliyat uchun, balki iqtisodiy ish bilan	
‟
shug’ullanmaydigan   kishilar   uchun   xam   kerak,   chunki   ular   xech   bo’lmaganda
iste’molchi   bo lib   maydonga   chiqadilar   va   iqtisodiy   munosabatlarni   xech   kim	
‟
cheklab o’ta olmaydi. 
Hozirgi   vaqtda   korxona   va   tashkilotni   strategik   kontseptsiyasi   asosini
o’zgartirish, uning asosiy yo’l-yo’riqlarni bilishi, ularni shakllantira olishi korxona
va   tashkilot   oldida   turgan   vazifalarga   muvofiq   ravishda   yo naltira   ola   bilishni	
‟
tashkil etadi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4  
  I. Bob .  Ishlab chiqarish korxonasida strat е giyani mos k е lishi jixatini 
baxolash va ularning korporatsiya uchun nisbiy strat е gik axamiyatini 
aniqlash 
 
1.1 Ishlab chiqarish korxonadasida strategiyani ishlab chiqish vazifalari
va strategiya turlari strategiyani shakillantirish omillari 
 
Maqsadlar   pastdan   yuqoriga   qaraganda   ko’proq   yuqoridan   pastga   qarab
yaratiladi.   Shu   sababli   quyi   pog’ona   rahbarlarini   kompaniya   maqsadlarini
bajarishga safarbar etish lozim.  
Tashkilot missiyasini va maqsadlarini bajarish uchun tashkilotga strategiya
zarur.   Strategiyani   yarata   turib:   mehnat   unumdorligini   qanday   oshirish   mumkin,
raqobatchilarni   qanday   orqada   qoldirish   mumkin,   raqobatbardoshlikni   qanday
ta’minlash mumkin, tashkilotning uzoq muddatli mavqeini qanday mustahkamlash
mumkin,   kompaniyaning   strategik   ko’rinishini   qanday   yaratish   mumkin   degan
savollarga javob berish lozim. 
  Kompaniya uchun katta ahamiyatga ega bo lmagan (reklama xarajatlarini‟
amalga   oshirish,   dividentlarni   oshirish,   X   va   U   yangi   zavodlarini   joylashtirish)
yoki   oddiy  boshqaruv  masalalari  (avtomobillarni  sotib   olish   kerakmi   yoki   ijaraga
olish   kerakmi,   sotish   bo’limida   kadrlar   oqimini   pasaytirish)   strategiyaga   sezilarli
ta sir   etmaydi.   Strategiya   -   nima   qilish   kerak,   qachon   bajarish   kerak   va   kimlar	
‟
qatnashishi   kerak?   degan   savollarga   javob   beradi.   Kompaniya   strategiyasini
yaratish va tadbiq etish to’xtovsiz davom etadigan jarayondir. 
 Katta korxonalar, kompaniyalar strategiyasini yaratish jarayoniga oliy 
rahbariyat bilan birgalikda ofis rahbarlari, ishlab chiqarish va tijorat bo’limlari 
boshliqlari, funksional bo’lim rahbarlari ishlab chiqarish korxona rahbarlari va 
konstruktiv  buyumlarni  ishlab  chiqarish  rahbarlari  ham  qatnashadilar.
Diversifikatsiyalashgan   korxonalarda   strategiya   to’rt   alohida   tashkiliy
pog’onalarda yaratiladi. 
5  
   Tashkilot strategiyasi tashkilotni hozirgi holatidan kelajakda 
egallashi lozim bo’lgan mavqega qanday o’tkazish mumkin degan savolga 
javob berishi ya ni strategik natijalarga erishish vositalarini o’zida mujassam‟
etishi lozim. 
  Birinchi   pog’onada   kompaniya   tarkibiga   kiruvchi   barcha   korxonalar
uchunkorporativ strategiya yaratiladi. 
 Ikkinchi pog’onada kompaniyani diversifikatsiyalovchi alohida biznes turi
strategiyasi yaratiladi. 
  Uchinchi   pog’onada   funksional   bo’limlar   uchun   funksional   strategiya
yaratiladi.   Bunga   ishlab   chiqarish   strategiyasi,   marketing   strategiyasi,   moliyaviy
strategiya   va   boshqalar   kiradi   bilan   ishlayotgan   va   zaif   korxonalarning   katta
xajmda   mavjudligi   natijasida   kompaniyaning   uzoq   muddatdagi   istiqbollari   o’z
jozibasini yo qotib qo yganligi to’g’risida xulosa chiqarish imkoniyatini b	
‟ ‟ е radi. 
Ko’pchilik   kompaniyalar   oz   faoliyatlarini   katta   bo’lmagan   tor   ixtisosli
korxona   sifatida   maxalliy   va   xududiy   bozorlarga   xizmat   ko’rsatib   boshlaydilar.
Boshlangich   bosqichda   maxsulot   assortim е nti   katta   bo’lmaydi,   o’z   mablag’lari
ch е klangan, raqobat pozitsiyalari zaif bo’ladi. Ko’p yosh kompaniyalar bozordagi
ulushini   oshirib   va   xaridorlar   e'tiborini   qozona   borib,   odatda   sotuv   xajmlarini
oshirishga xarakat qiladilar. 
    Narx,   sifat,   xizmat   ko’rsatish   va   r е klama   xaridorlar   manfaatlariga   bo’y
sundiriladi. K е yingi bosqichda g е ografik ekspansiya uchun imkoniyatlar axtariladi.
U shunday davomiylikda k е chadi: maxalliy, xududiy-milliy-xalkaro bozorlar. 
Bozorlarga   kirib   borish   darajasi   r е ntab е llik   darajasiga   bog lik   ravishda   o zgarib	
‟ ‟
turadi. 
 
 
 
 
 
6  
  To’rtinchi pog’onada ishchi bo’limlarning operativ strategiyasi yaratiladi. 
Strategiyalarni yaratish ierarxiyalari 2
 
1-jadval 
Tashkiliy pog’onalarda strategiyani yaratishning asosiy prinsiplari  
Strategiyaning
tashkiliy 
darajasi  Mas ullar ‟ Har   bir   tashkiliy   pog’onada   strategiyani
yaratishni asosiy prinsiplari 
Korporativ 
strategiya  Ijrochi - direktor va 
boshqa  oliy 
rahbarlar  qarorlari
direktorlar 
kengashida 
tasdiqlanadi  *Yuqori   samarali   struktura
komplekslarini   yaratish   va   ularni
boshqarish.   (Mavjud   biznes   mavqeini
mustahkamlash   va   rivojlantirish,
talabga   javob   bermaydigan   bizneslarni
sotish)   *Bog’liq   strukturalarni   sinergik
samarasini   oshirish   va
raqobatbardoshligini   ta minlash.	
‟
*Investitsiya   yo’nalishlarini   belgilash
resurslarni   jozibador   biznesga
o’tkazish..   *Rahbarlar   takliflarini
umumlashtirish   va   asosiy   biznes
yo’nalishini asoslash, 
    vaziyatni tanqidiy tahlil etish. 
2  Strategiyalarni yaratish ierarxiyalari 
7  
  Biznes 
strategiya  Bosh boshqaruvchi 
yoki biznes rahbari 
(qarorlar   
bosh 
boshqaruvchi 
yoki 
direktorlar kengashi 
tomonidan 
tasdiqlanadi)  *Raqobatbardoshlikni va  raqobat 
ustunligini ta minlovchi harakatlarni ‟
yaratish. 1-jadval davomi 
*Muhit   o’zgarishiga   javob   beradigan
tadbir-choralar   yaratish.   1-jadval
davomi 
*Asosiy   funksional   bo’limlar   strategik
tashabussini umumlashtirish. 
*Kompaniyaning  maxsus 
muammolariga qarshi tadbir-choralar 
yaratish. 
 
Funksional 
strategiya  Funksional rahbarlar
(qarorlarni   biznes
rahbari tasdiqlaydi)  Funksional  bo’lim  va 
  xizmatlar strategiyasini 
qo’llabquvvatlash harakatlarini yaratish. 
Strategiyani   rivojlantirish   bo’yicha   quyi
pog’ona   rahbarlari   takliflarini   tanqidiy
o’rganish va tadbiq etish. 
 
Operativ 
strategiya  Bo’limlarga xizmat 
ko’rsatuvchi 
rahbarlar,  quyi 
zveno 
rahbarlari 
(qarorlar funksional 
)  Ishchi   guruhlar   maqsadlarini   amalga
oshirish   va   biznes   strategiyasini   tadbiq
etish uchun aniq yo’naltirilgan harakatlar
va chora-tadbirlarni yaratish. 
 
Korporativ   strategiya   -   bu   diversifikatsiyalashgan   kompaniyani   umumiy
boshqaruv rejasidir.  Ushbu strategiya diversifikatsiyalashgan biznes turlarini o’zida
mujassam etadi. 
8  
  1-rasm. Korporativ strategiya turlari. 
Diversifikatsiya   kompaniyasining   korporativ   strategiyasi   quyidagi   to’rt
turdagi tashabbuslarni qamrab oladi: 
1. Diversifikatsiyani   amalga   oshirish   yo’nalishidagi   hatti-harakatlar,
ya’ni kompaniyani biznes portfeli qanaqa bo’ladi, diversifikatsiyaning turdosh yoki
noturdosh bo’lishi. 
2. Diversifikatsiyalashgan  biznes  sohalarining  umumiy  
mehnat unumdorligini oshirish yo’nalishidagi kompaniyani harakatlari. 
3. Raqobatbardoshlikni   oshirish   uchun   turdosh   biznesning   o’zaro
bog’liqligidan foydalanish yo’nalishlari.  Strategik muvofiqlik (2+2=5) 
4. Investitsion   jozibadorlikni   belgilash   va   resurslarni   istiqbolli   biznes
sohalariga yo’naltirish. 
Biznes   strategiyasi   –   bu   birlik   biznesni   boshqaruv   rejasidir.   Biznes
strategiyasining asosiy muammosi bu aniq biznes sohasi bo’yicha kompaniyaning
bozor mavqeini mustahkamlashdan iborat.  Buning uchun: 
1. Iqtisodiyotdagi,   qonunchilikdagi,   siyosatdagi   va   biznesga   ta’sir
etuvchi boshqa o’zgarishlarga qarshi tadbir-choralarni aniqlash. 
9  
   KARPARATIV 
STRATEGIYA BIZNES 
STRATEGIYA
FUNKSIONAL 
STRATEGIYA 2. Raqobatbardoshlikni   ta'minlovchi   bozor   mavqeini
mustahkamlovchi harakatlarni va yondashuvlarni yaratish. 
3. Funksional bo’limlarning strategik tashabusslarini birlashtirish. 
4. Biznes sohasidagi strategik muammolarni hal etish. 
Raqobat ustunligini yaratishning uch qirrasi mavjud: 
1) Kompaniya qayerda va qanday yo’nalishlarda raqobat ustunligiga ega
bo’lishi mumkin? 
2) Kompaniya   shunday   tovarlarni   ishlab   chiqarishi   lozimki,   ular
raqobatchilar   tovarlari   oldida   jozibador   bo’lishi   bilan   kompaniyani   yaqqol   ijobiy
ajralib turishini ta minlashi lozim. ‟
3) Raqobatchilar   harakatlarini   yo’qqa   chiqarish   chora-tadbirlarini
yaratish va tadbiq etish. 
Kompaniyaning   raqobat   sohasidagi   harakatlari   hujumkor   yoki   himoyaga
asoslangan   bo’lishi   mumkin.   Tajribada   ko’p   qo’llaniladigan   raqobat   harakatlari
quyidagi uch yonalishdan iborat: 
  1) Tarmoqda eng kam xarajatlar asosida tovar ishlab chiqarishga erishish.
2)   Mahsulotni   individuallashtirish   va   differensiyalash.   Tovarni   rasmiylashtirishda
va xizmat ko’rsatish sohasida etakchi bo’lishga intilish. 
3) Bozorning o’ziga xos xususiyatiga ega tor sohasiga kirishga intilish. 
Operativ   strategiyalar   -   tayanch   ishlab   chiqarishni   (korxonalar,   savdo
nuqtalari,   taqsimot   markazlarini)   boshqarishda   va   strategik   ahamiyatga   ega
kundalik   operativ   muammolarni   hal   etishda   (reklama,   materiallarni   sotib   olish,
zahiralarni   boshqarish,   texnik   xizmatlar,   ta’minot)   tor   strategik   tashabuss   sifatida
foydalaniladi.   Operativ   strategiya   kichik   masshtabga   ega   bo’lsa   ham   funksional
biznesni va umumiy biznes rejasini muhim tushunchalar bilan to’ldiradi. Operativ
strategiyalarni  quyi   pog’ona  rahbarlari  yaratadilar.  Masalan:  Santexnik  buyumlari
distribyuteri   buyurtmalarni   aniq   va   tez   bajarishni   xohlaydi.   Ushbu   strategiyani
bajarish uchun omborxona mudiri: 
10  
  1) Buyurtmalarni  to’liq  bajarish  uchun  zahiralarni  
boshqarish strategiyasini yaratadi. 
2) Xodimlar   bilan   kelishib   24   soat   davomida   buyurtmalarni   bajarishni
tashkil etadi. 
Funksional   strategiya   -   bu   aniq   bo’lim   yoki   tayanch   funksional   biznesni
boshqaruv rejasidir. Kompaniya biznesning muhim sohalari  bo’yicha ya ni: ilmiy‟
izlanishlar,   ishlab   chiqarish,   marketing,   servis   xizmati,   moliya   taqsimoti,   kadrlar
bo’limi   va   boshqalar   uchun   funksional   strategiyalarga   ega   bo’lishi   lozim.
Funksional   strategiyalar   biznes   strategiyasiga   nisbatan   tor   ma’noda   bo’lsa   ham,
biznesning   umumiy   rejasini   muhim   tushunchalar   bilan   to’ldiradi.   Funksional
strategiyaning   asosiy   vazifasi   biznesning   umumiy   strategiyasini   qo’llab-
quvvatlashdan   iborat.   Odatda   funksional   strategiyani   yaratish   majburiyati
funksional   bo’lim  rahbariyati   zimmasida  bo’ladi.  Lekin  biznes  rahbari   funksional
strategiyaga   o’z   ta sirini   o’tkazishi   ham   mumkin.   Funksional   strategiyani	
‟
yaratishda   funksional   bo’lim   rahbarlari   o’z   yordamchilari   kuchidan   foydalanishi
yoki boshqa funksional bo’lim rahbarlari bilan hamkorlikda ishlashi mumkin. Agar
funksional bo’lim rahbarlari bir 
- biridan mustaqil ravishda funksional strategiyalarni yaratsalar, ular bir-biriga 
Kuchli biznes strategiyasi mustahkam raqobat ustunligini yaratishi lozim. 
Biznes   strategiyasi   raqobat   ustunligini   ta minlamasa,   demak   u   kuchsiz   yaratilgan	
‟
hisoblanadi. 
Funksional strategiya biznesni funksional bo’limlarining boshqaruv rejasini 
ilmiy   izlanishlarni,   ishlab   chiqarishni,   marketingni,   servis   xizmatini,
moliyani,   kadrlarni   va   boshqalarni   tasvirlaydi.   Biznesning   funksional   bo’limlari
qancha bo’lsa, biznes funksional strategiyalar soni ham shunga teng bo’ladi. 
Strategiyani   yaratish   muammosini   kompaniya   rahbarlari   turlicha   hal
etadilar.   O’rtacha   o’lchamdagi   kompaniya   strategiyasini   yaratish   norasmiy
ravishda amalga oshiriladi. Strategiya tadbirkorning tasavvurida mavjud bo’lishi va
farmoyishlar   asosan   og’zaki   berilishi   ham   mumkin.   Lekin   katta   kompaniyalarda
11  
  strategiya   kengashlarda   muhokama   etiladi.   Strategiyani   yaratish   strategik
rejalashtirish   asosida,   turli   pog’onalardagi   rahbarlarni   jalb   etish   asosida   amalga
oshiriladi.   Odatda   rahbarlar   strategiyani   yaratishda   quyidagi   to’rt   yo’nalishning
biridan foydalanadilar. 
 
1.2 Korporativ strat е giyani ishlab chiqish, baholash va tadqiq qilish
Korporativ   strategiya   -   bu   diversifikatsiyalashgan   kompaniyani   umumiy
boshqaruv rejasidir. Ushbu strategiya diversifikatsiyalashgan biznes turlarini o’zida
mujassam etadi. 
Bu   tahliliy   qadamning   mazmuni,   xar   bir   o’rta   korxonalar   kompaniyaning
mumiy bizn е s manzarisiga qanchalik yaxshi mos tushadi.  Mos kеlishiga nuqtai 
nazardan ko’rilishi kеrak: 
1 xujalik   qismi   kompaniya   divеrsiya   qilayotgan   boshka   faoliyat   turlari
bilan qimmatli stratеgik moslashuvga egami? 
2 Biznеs   birlik   kompaniya   stratеgiyasiga   qo’shilib   kеta   oladimi   yoki
xujalik   portfеliga   foydali   qushimcha   bo’ladimi?   Agar   biznеs   qo’shma   faoliyat,
raqobat   ustunligini   kuchaytiruvchi   maxorat   va   tovar   markasini   o tkazish‟
imkoniyatlariga   ega   bo lsa,   xamda   kompaniya   rivojlanishi   umumiy   yo nalishiga	
‟ ‟
mos kеlsa, stratеgik jixatdan yanada jonlirok bo’ladi. Agar biznеs korporatsiyaning
ma'lum   maqsadlariga   erishishiga   sеzilarli   xissa   qo shsa,   xamda   kompaniyaning	
‟
umumiy   daromadini   sеzilarli   oshirsa,   u   moliyaviy   jixatdan   qimmatli   bo ladi.	
‟
Foyda   olish   nuqtai   nazaridan   istikbolsiz   bo lgan   biznеs   birliklar   kabi   umumiy	
‟
biznеs   manzaraga   mos   kеlmaydigan   xujalik   kismlari   xam   korporatsiya   faoliyat
doirasidan chikarilishiga nomzod xisoblanadi. 
 
 
 
 
 
12  
  UMUMIY STRATEGIYA 
 
2-rasm. Strategik rejalashtirish tizimi. 
Stratеgik   muvofiqlik   tahlil   divеrsiyalangan   kompaniya   faoliyatini
yaxshilash   bo’yicha   stratеgik   qadamlarni   ishlab   chikish   uchun   zamin   yaratadi.
Nima   qilmoq   kеrakligi   to’grisida   asosiy   xulosa   portfеldagi   faoliyat   turlari
yigindisiga tеgishli xulosalarga bog’liq. 
Xo jalik   portfеlida   juda   xam   jozibali   tarmoklarda   faoliyat   ko rsatayotgan‟ ‟
biznеs   birliklar   yеtarli   miqdordadir.   Ishbop   faollik   portfеlida   xayotiy   sikl   oxirgi
bosqichida bo’lgan xo’jalik kismlari yoki «Surov bеlgili» kompaniyalar juda xam
ko p  emas.   Yetuklik  va   tushkunlik   bosqichida   bo’lgan   xo’jalik   qismlari   o’rtasida	
‟
nomutanosibliklar   (disproportsiya)   yo’qmi?   Agar   mavjud   bo’lsa,   kompaniyani
o’sishini sеkinlashtiradigan darajada katta emas. 
«Yulduzlar»ni   va   yangi   paydo   bo layotgan   g oliblarni   moliyalash   uchun	
‟ ‟
firmada 
1. Ishbop faollik portf е lidagi ba'zi bizn е s birliklarning strat е gik r е jalarini 
o zgartirish. 	
‟
 
13  
   Tashkillashtirish 
strategiyasi
Molyaviy 
strategiyasi
Ishlab chiqarish 
strategiyasi Marketing 
strategiyasi SotishInvestitsiyalar Molyaviy 
mablag'larmi 
jalb qilish tartibi
Brend 
strategiyasi 
Savdo markasini 
shakillantirisha 2. Ishbop faollik portf е liga yangi xo jalik qismlarini qo shish. ‟ ‟
3. Zaif va zaraga ishlayotgan bizn е s birliklaridan vos k е chish. 
4.F   aoliyatning   past   natijalarining   sababi   bo lib   xisoblangan   sharoitlarni	
‟
o zgartirishga urinish sifatida alyans tashkil etish. 	
‟
5.   Korporatsiya   maksadlarini   kayta   ko rib   chiqish   (faoliyatning   ancha   kamtarona	
‟
natijalariga yul tutish) 
II.   Bob. “Ockar” qo’shma korxonasining
tashkiliy xuquqiy asoslari haqida 
2.1 “Ockar” qo shma korxonasining haqida umumiy ma’lumot 	
‟
«   OCKAR » ko’shma korxonasi Farg’ona shaxar xokimligining 2008 yil 9
iyun   kungi   №   65   sonli   qororiga   asosan   va   ta’sischilarning   umumiy   yig ilish	
‟
bayoniga asosan ro yxatga olingan. Qo’shma korxonaning manzili Fargona shaxar 	
‟
M.Kosimov ko chasi  №62 uyda joylashgan. Qo shma korxonaning ustav kapitali	
‟ ‟
1873103451 so m  tashkil  qilingan. Aksiyalarning nominal  qiymati 2310,32 so m
‟ ‟
va   umumiy   aksiyalar   soni   810756   donani   tashkil   qildi.   Auditorlik   tekshirishda
ustav   kapitalining   91   %   joylashtirilgan   ya ni   1703609036   so m,   Markaziy	
‟ ‟
depozitariyaning   aksiyanerlar   reistri   to’g’risidagi   ma’lumotga   asosan   87,17   %
ya’ni 
1632784278   so mni   tashkil   qilganligi   aniqlandi.2010   yilning   1-yanvar   xolatiga	
‟
joylashtirilmagan va tulanmagan summa 
240319173,22   so m.   2010   yil   1-yanvar   xolatiga   qo’shma   korxonaning	
‟
tuzilgan   balansida   joylashtirilmagan   aksiyalar   qiymati   169494010,26   so mni	
‟
tashkil qilgan. 
Qo shma korxonaning maqsadi va faoliyati quyidagilardan iborat: 	
‟
-Turli xildagi poyafzal ishlab chiqarish 
-Turli xildagi charm maxsulotlari ishlab chiqarish va sotish 
-Xom surp ishlab chiqarish 
14  
  -Yigirilgan ip ishlab chiqarish 
-Tikuvshchilik maxsulotlarini ishlab chiqarish -Chakana savdo. 
-Tashqi iqtisodiy faoliyat 
-Savdo-sotiq va vositachilik faoliyati 
-Marketing va konsalting xizmatlari 
-Birja xizmati 
-Axoli va tashkilotlarga pullik xizmat kursatish 
-Mexmonxona   va   boshqa   mayishiy   xizmat   ko rsatish   servis‟
xizmatlari 
Qo’shma   korxonasining   o’z   faoliyatini   to’la   xo’jalik   xisobi,   o’z
xarajatlarini o’zi qoplash va o’z-o’zini mablag bilan ta minlash prinsiplari asosida	
‟
amalga   oshirish   orqali   foyda   olishga   erishadi.   Soliqlar,  bank   va   byudjet   olididagi
majburiyatlar bajarilgandan so ng foydaning qolgan qismi korxonaning to lik 	
‟ ‟
tasarrufida bo lib, korxona ta sischisi qarori asosida ishlatiladi. 	
‟ ‟
«OCKAR»   qo shma   korxonasining   raxbar   xodimlari   quyidagilardan	
‟
iborat: 
Qambarov Umarjon Isaqjonovich - « OCKAR » qo shma korxonasi 2010 yil 	
‟
14 yanvardan buyruq № 01/ok ga asosan direktor lavozimida ishlaydi. Kassa, bank,
soliq xisobotlari va boshqa xujjatlarga birinchi imzo sifatida imzo chekadi, 
Teshabyev Ibroxim Yo’lbarsovich - « OCKAR » qo’shma korxonasida 
2010 yil 14 apreldan buyruq № 02/ok ga asosan bosh xisobchi lavozimida
ishlaydi. Kassa, bank, solik xisobotlari va boshqa xujjatlarga ikkinchi imzo sifatida
imzo chekadi. 
 
   
2.2   “Ockar”   korxonasining   yillik   taxlili,   asosiy   vositalari   taxlili,
xom-ashyo va materiallar xisob varag ini taxlili, asosiy ishlab chiqarish 	
‟
15  
  xarajatlarini   taxlili   orqali   korxona   korporativ   strategiyasini
baholash 
 
  «OCKAR»   qo’shma korxonasini 2013 yilning 1-yanvar xolatiga 2 249 398
907,84   so’m   asosiy   vositalar   balans   qiymatida   mavjud   bo’lgan,   xisobot   davri
davomida kapital qo’yilmalar xisob varag’idan, 2 260 000 so’mlik asosiy vositalar
kirim   qilingan   va   85   xisob   varaqdan   181   108   515   so’mlik   asosiy   vosita   qayta
narxlanib kirim qilinganligi aniqlandi. 
  Xisobot yilida asosiy vositalar xisob varag’idan 26 886 050 so’mlik asosiy
vositalar   dalolatnomaga   asosan   92   xisob   varaqga   chiqim   qilinganligi   aniqlandi.
Xisobot yilining oxiriga asosiy vositalarning balans qiymatining qoldig’i 2 405 881
372,84 so’mlik qoldik qolganligi aniqlandi. (1-ilova) 
Yig’ilgan amartizatsiya ajratmasining taxlili 
  «   OCKAR   »   qo’shma   korxonasini   2011   yilning   1-yanvar   xolatiga   asosiy
vositalar balans qiymatiga xisoblangan amartizatsiya ajratmasini  qoldik qiymati 1
928   789   332,22   so’m   mavjud   bo’lgan,   yil   davomida   asosiy   ishlab   chiqarish
xarajatiga xisoblangan amartizatsiya ajratmasi 179959662 so m, davr xarajatlariga‟
xisoblangan amartizatsiya ajratmasi 1890666,67 so mni tashkil kilgan. Xisobot yili	
‟
davomida jami yig’ilgan amartizatsiya ajratmasi 181914567 so’mni tashkil qilgan. 
Xisobot   yili   davomida   qo shma   korxonaning   raxbariyati   va   tuzilgan   komissiyasi	
‟
tuzgan   dalolatnomaga   asosan   asosiy   vositalar   yig’ilgan   amartizatsiya   ajratmasi
xisobidan   23   861   370   sum   chiqim   qilingan   va   qsosiy   vositalarning
amartizatsiyasini   qayta   narxlash   orqali   151   481   205   so m   eskirish   02   xisob	
‟
varag’iga   kirim   qilinganligi   aniqlandi.   Xisobot   yili   oxiriga   jamiyatning   yig’ilgan
amartizatsiya   ajratmasining   qoldik   qiymati   2238259495,89   so mni   tashkil	
‟
qilganligi aniqlandi. 
 
16  
  O’z aylanma mablag’lari bilan taminlanganlilik koeffitsienti 3
 
2-jadval 
Belgilangan   normativ   xujjatlarga   asosan   o'z   aylanma   mablag lari   bilan‟
taminlanganlilik   koeffitsienti   O zbekiston   Respublikasi   xududida   0,2   dan   kam	
‟
bo lmasligi   kerak,   Agar   0,2   koeffitsientdan   kam   bo'lsa,   korxona   o’z   aylanma	
‟
mablag'lari   bilan   taminlanmagan   xisoblanadi.   Formula   bo yicha   xisoblangan	
‟
koeffitsient xisobot yilining boshiga 0,27 bo’lib, jamiyat o’z aylanma mablag’lari
bilan   to’la   taminlanganligi   aniqlandi.   Formula   bo’yicha   xisoblangan   koeffitsient
xisobot   yilining   oxiriga   0,27   bo lib,   jamiyat   o z   aylanma   mablag'lari   bilan   to'la	
‟ ‟
taminlanganligi aniqlandi. (4-jadval) 
Xom-ashyo va materiallar xisob varag’ini taxlili  
  Qo shma   korxonaning   2011   yil   xisobot   yilining   boshiga   xom-ashyo   va	
‟
materiallar   xisob   varag’ining   qoldik   qiymati   519239003   so’m   qoldik   qolganligi
aniqlandi.   Xisobot   yili   davomida   xom-ashyo   va   materiallar   xisob   varag’iga   2110
xisob   varag’idan   5946155   so mlik,   mol   yetkazib   beruvchilar   bilan   xisob   kitoblar	
‟
xisob varag’idan 2481439436,34 so’m, boshqa daromad xisob varag’idan 3518499
so’m, ta’sischilar bilan xisob kitoblar xisob varagidan 420757540 so’m, 2910 xisob
varagidan   177080   so’m,   tayyor   maxsulotlar   xisob   varagidan   69500   so’m,   9010
xisob   varagidan   578000   so’m,   xom-ashyo   va   materiallar   ichki   aylanmasi
2567040278,05   so m   jami   5479526489   so m   xom-ashyo   va   materiallar   kirim	
‟ ‟
qilinganligi aniqlandi. 
  Xisobot   yili   davomida   qo’shma   korxonaning   xom-ashyo   va   materiallar
xisob   varag’idan   quyidagi   xisob   varaklarga   chiqim   qilinganligi   aniqlandi:
3  O’z aylanma mablag’lari bilan taminlanganlilik koeffitsienti 
17  
  xomashyo   va   materiallar   xisob   varagini   ichki   aylanmasiga   2567040278   so m,‟
asosiy   ishlab   chikarishga   26452048,52   so’m,   obuv   ishlab   chikarish   sexiga
2264109970   so’m,   5010   xisob   varaqqa   2600   so’m,   90   xisob   varaqqa   16675694
so m,   93   xisob   varaqqa   89222   so’m   davr   xarajatlarini   xisob   varagiga   13156070	
‟
so’m,   jami   4891044382   so’m   xom-   ashyo   va   materiallar   chiqim   qilinganligi
aniqlandi. Xisobot yilining oxiriga qo’shma korxonaning xom ashyo va materiallar
xisob varag’ida 1107721109 so’mlik qoldik qolganligi aniqlandi. (1-ilova)  
 
III.   Asosiy ishlab chiqarish xarajatlarini taxlili 
3.1.   To’lovga qobiliyatlilik koeffitsienti 
 
 Qo’shma korxonaning 2011 yil xisobot yilining boshiga xom-ashyo asosiy
ishlab   chiqarish   xisob   varag’ida   qoldik   qolmaganligi   aniqlandi.   Xisobot   yili
davomida   asosiy   ishlab   chiqarish   xisob   varagiga   02   xisob   varagdan   179959662
so’mlik, mol yetkazib beruvchilar bilan xisob kitoblar xisob varag’idan 567571643
so m,   davr   xarajatlari   xisob   varagidan   80146095   so’m,   xom   Ashe   va   materiallar
‟
xisob varag’idan 26452049 so m, poyafzal  ishlab chiqarish sexi  xisob varag’idan	
‟
2246744727   so’m,   ko’rsatilgan   xizmatlar   xisob   varag’idan   63051932   so’m,   ish
xaqi   xisob   varag’ida   113492302   so’m,   ijtimoiy   ta’minot   xisob   varag’idan
24079058   so’m   jami   3301497468   so’m   asosiy   ishlab   chiqarish   xisob   varag’iga
kirim qilinganligi aniqlandi. Xisobot yilida asosiy ishlab chiqarish xisob varag’idan
tayyor maxsulotlar xisob varg’iga 3301497468 so’m chiqim qilinganligi va asosiy
ishlab chiqarish xisob varag’ida qoldik qolmaganligi aniqlandi. (1ilova) 
 
 
To’lovga qobiliyatlilik koeffitsienti 4
 
3-jadval 
№ 
t/r  Ko rsatkichlar nomi 	
‟ Yil 
boshiga  Yil 
oxiriga  Farq 
4  To’lovga qobiliyatlilik koeffitsienti 
18  
  O'sish  Kamayish 
1  To'lovga qobiliyatlilik
koeffitsienti  2,47  1,72    0,75 
 
Jamiyatning   to’lovga   qobilyatlilik   koeffitsienti   xisobot   yili   boshiga   2,47
bo’lib,   normativ   ko’rsatkich   bo’yicha   to’lov   qobilyatlilik   koeffitsienti   1,25   dan
kam   bo’lmasligi   kerak.   Normativ  koeffitsientdan   jamiyatning   to’lov   qobiliyatlilik
koeffitsienti   1,22   ga   ko’pligi   aniqlandi.   Jamiyatning   to’lov   qobiliyatlilik
koeffitsienti xisobot yili oxiriga 1,72 bo lib, normativ Ko rsatkich bo’yicha to lov‟ ‟ ‟
qobilyatlilik   koeffitsienti   1,25   dan   kam   bo’lmasligi   kerak.   Normativ
koeffitsientdan   jamiyatning   to’lovga   qobilyatlilik   koeffitsienti   xisobot   yilining
oxiriga 0,47 ga ko’pligi aniqlandi.  Ushbu koeffitsient bo’yicha jamiyat to la to’lov	
‟
qobilyatiga egaligi aniqlandi. (5-jadval) 
 
Belgilangan  normativ  xujjatlarda  asosan  rentabellilik  koeffitsienti 
O’zbekiston Respublikasi xududida 0 dan kam bo'lsa, yani minus ko rsatkich bilan	
‟
chiqsa   bunday   tashkilot   zarar   bilan   ishlovchi   korxonaga   aylanadi.   Agar   0,05
koeffitsientdan kam bo lsa bunday korxona past rentabellik korxona xisoblanadi. 	
‟
Formula   bo yicha   xisoblangan   koeffitsent   o tgan   2010   yilning   natijasi   bo’yicha	
‟ ‟
0,03 bo lib, jamiyatning rentabellik koeffitsienti past ekanligi aniqlandi. 	
‟
19  
  Yukoridagi formula bo yicha xisoblangan koeffitsent o’tgan 2011 yilning natijasi‟
bo’yicha   0,77   bo’lib,   jamiyatning   rentabellik   koeffitsienti   xisobot   yilida   yukori
ekanligi aniqlandi.(6-jadval) 
 
3.2. Asosiy vositalarini eskirish koeffitsienti 5
 
 
Belgilangan   normativ   xujjatlarda   asosan   Asosiy   vositalarini   eskirish
koeffitsienti   O’zbekiston   Respublikasi   xududida   0,5   dan   ko'p   bo’lsa,   bunday
korxonani   asosiy   vositalari   nisbatan   eskirgan   xisoblanadi.   Yukoridagi   formula
bo’yicha   xisoblangan   koeffitsient   xisobot   yili   boshiga   0,74   bo’lib,   jamiyatning
asosiy   vositalari   nisbatan   eskirganligi   aniqlandi.   Yukoridagi   formula   bo’yicha
xisoblangan   koeffitsient   xisobot   yili   oxiriga   0,81   bo lib,   jamiyatning   asosiy	
‟
vositalari nisbatan eskirganligi aniqlandi. (7jadval) . 
 Maxsulot sotishdan sof tushumligi koeffitsienti 6
Yil Koeffitsient xar bir so’m sotilgan maxsulotga to’g’ri keladigan sof tushumni 
ko'rsatadi. Xisoblangan koeffitsient bo’yicha xisobot yilining boshiga korxona xar 1 so'm
sotilgan maxsulotdan 71 tiyin foyda olishi aniqlandi. Xisoblangan koeffitsient bo’yicha 
5  Asosiy vositalarini eskirish koeffitsienti 
6  Maxsulot sotishdan sof tushumligi koeffitsienti 
20  
  xisobot yilining oxiriga korxona xar 1 so m sotilgan maxsulotdan 0,65 tiyin foyda olishi ‟
aniqlandi. (8-jadval) 
2011 yil yillik balans taxlili. (1-ilova) 
  «   OCKAR   »   qo shma   korxonasining   2011   yil   yillik   tayorlangan   balans	
‟
xisobotlari buxgalteriya xisobining milliy andozalariga asoslangan xolatda tuzilgan
bo’lib,   u   quyidagicha   aks   ettrilganligi   aniqlandi.   Yuqoridagi   tayorlangan   balans
xisobotidan ko’rinib turibdiki jamiyat tomonidan 2011 yil 1 yanvardan 2012 yil 1
yanvargacha   bo’lgan   moliyaviy   xo’jalik   operatsiyalari   quyidagicha   amalga
oshirilganligi aniqlandi. 
Xisobotning 010 satri bo’yicha 
Balans   xisobotining   010   satrida   2011   yilning   1   yanvar   xolatiga   asosiy
vositalarning qoldiq qiymati 2593806 so'm bo lib 2009 yil davomida jamiyatning	
‟
oborot   mablag’idan   156482,0   ming   ishlatilib   asosiy   vositalar   kirim   qilingan   va
2012   yilning   1   yanvar   xolatiga   asosiy   vosmitalarning   qiymati   2750288,0   so’mga
borganligi aniqlandi. 
Xisobotning 011 satri bo’yicha 
Balans   xisobotining   011   satrida   2011   yilning   1   yanvar   xolatiga   asosiy
vositalarning   eskrirish   summasining   qoldiq   qiymati   1928789,0   bo lib   2011   yil	
‟
davomida   jamiyatning   barcha   asosiy   vositalariga   belgilangan   normativ   eskirishi
bo’yicha   eskirish   xisoblangan.   Jamiyatning   2011   yil   davomida   xisoblangan
eskirishlari   309470,0   ming   sumni   tashkil   qilgan   va   bu   eskirish   qiymatlari
buxgalteriya   xisobining   milliy   andozalariga   muvofik   buxgalteriya   xisobining
xarajatlar xisobvaraqlarida aks ettirilganligi aniqlandi. 
Xisobotning 030 satri bo’yicha 
Balans   xisobotining   030   satrida   uzoq   muddatgi   investitsiyalar   jamlangan
bo’lib, 2011 yilning 1-yanvariga qoldiq qiymati 153301,0 ming so’m Bo’lgan 2011
yil   davomida   investitsiyalar   olinmagan   va   2012   yilning   1-yanvar   xolatiga   uzoq
21  
  muddatli investitsiyalari qoldiq qiymati 153301 ming so’m mavjud.  Uzoq muddatli
investitsiyalar o’z ichiga quyidagilarni oladi; 
- 040satr-Qimmatli qog'ozlar 
- 050 satr-Shuba xo’jalik jamiyatlariga investitsiyalar 
- 090 satr-O’rnatilmagan asbob va uskunalar 
  Balans   xisobotining   090   satrida   O rnatilmagan   asbob   va   uskunalar‟
jamlangan   bo lib,   2011   yilning   1-yanvariga   qoldiq   qiymati   142360,0   ming   so’m	
‟
bo’lgan   2011   yil   davomida   O’rnatilmagan   asbob   va   uskunalar   olmagan   va   2012
yilning 1-yanvar xolatiga   O’rnatilmagan asbob va uskunalar   qoldiq qiymati 
142360,0 ming so’m mavjud. 
           100 satr-Kapital qo’yilmalar 
Balans   xisobotining   100   satrida   Kapital   qo yilmalar   jamlangan   bo lib,	
‟ ‟
2011   yilning   1-yanvariga   qoldiq   qiymati   82043,0   ming   so’m   bo’lgan   2011   yil
davomida Kapital  qo’yilmalar asosiy vositalar  xisob varag’iga chiqim qilinmagan
va 2012 yilning 
1-yanvar   xolatiga   Kapital   qo’yilmalar   qoldiq   qiymati   82043,0   ming   so’m
mavjud. 
140 satri bo’yicha tavar moddiy zaxirasi 
  Balans xisobotining 140 satrida tavar moddiy zaxiralari jamlangan bo’lib,
2011   yilning   1-yanvar   xolatiga   qoldiq   qiymati   1166560,0   ming   so’m   xisobotda
ko rsatilgan,   2012   yilning   1-yanvar   xolatiga   tovar   moddiy   zaxiralari   699387,0	
‟
ming so’mga oshgan bo’lib, 2012 yilning 1-yanvar xolatiga tavar moddiy boyliklar
qoldiq qiymati 1865947,0 ming mavjud.   Tavar moddiy zaxirasi balans xisobotida
quyidgilarni o’z ichiga oladi; 
- 150 satr-Ishlab chiqarish zaxiralari 
- 160 satr-Tugallanmagan ishlab chiqarish 
- 170 satr-Tayyor maxsulot 
22  
  - 180 satr-Tavarlar 
- 190 satr-Kelgusi davr xarajatlari 
- 200 satr-Kechiktirilgan xarajatlar 
Xisobotning 210 satri  
210 satrida jami debitorlar joylashgan bo’lib, ushbu satr o’z ichiga 220 satr,
230 satr,  240 satr,  250  satr, 260  satr,270 satr,  280  satr, 290  satr, 300  satr   va 310
satrlarni   uz   ichiga   oladi.   Jamiyatning   2011   yil   1-yanvar   xolatiga   jami   debitorlari
947220,0   ming   so'm   bo'lib,   shu   jumladan   xisobotning   220   satridagi   xaridor   va
buyurtmachilardan   bo'lgan   debitorlik   qarzi   605667   ming   so’m,   260   satridagi   mol
yetkazib   beruvchi   va   pudratchilarga   berilgan   bo'naklar   56056,0   ming   so'm,   230
satridagi   ajratilgan   bo'linmalardagi   debitorlik   xaqi   31636,0   ming   so'm,   270
satridagi   soliq   byudjetga   yig’imlar   bo’yicha   bo’naklar   1804,0   ming   so’m,   300
satrdagi  xodimlarning boshqa  operatsiyalar  bo'yicha  qarzi  5000,0 ming so'm,  310
satrdagi boshqa debitorlik qarzlari 247057 ming so'mni tashkil qilgan. Jamiyatning
2012   yil   1-yanvar   xolatiga   jami   debitorlari   227753,0   ming   so’m   bo’lib,   shu
jumladan   xisobotning   220   satridagi   xaridor   va   buyurtmachilardan   bo'lgan
debitorlik   qarzi   205916,0   ming   so'm,   230   satrida   ajratilgan   bo'linmalardagi
debitorlik   xaqi   15664,0   ming   so'm   260   satridagi   mol   yetkazib   beruvchi   va
pudratchilarga berilgan bo’naklar 6173,0 ming so'm, 270 satridagi byudjetga soliq
va   yig'imlar   bo'yicha   bo’naklar   kolmagan,   310satrdagi   boshqa   debitorlik   qarzlari
kolmaganligi aniqlandi. 
Yuqoridagilardan ko rinib turibdiki jamiyatning 2011 yil yillik moliyaviy xo'jalik‟
faoliyati   bo'yicha   tayyorlangan   buxgalteriya   balansida   220   satrdagi   xaridor   va
buyurtmachilarning   qarzi   399751,0   ming   so'mga   kamaygan,   xisobotning   260
satridagi mol yetkazib beruvchilar va pudratchilarga berilgan bo naklar yil oxiriga	
‟
49883,0 ming so mga kamaygan. 	
‟
23  
  Xulosa 
Mamlakatimiz o’zining bozor iqtisodiyotiga o’tish yo’lini tanlab olgan. Shu
sababli   respublikamizda   bozor   munosabatlari   yildan-yilga,   qadam-baqadam
rivojlanib   bormoqda.   Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   uchun   etarli   shart-sharoitlarni
yaratishga  qaratilgan  iqtisodiy,  tashkiliy,   siyosiy,  huquqiy  tadbirlar   izchillik  bilan
amalga   oshirilmoqda.   Natijada   bozor   infrastrukturasi   jadal   sur atlar   bilan‟
rivojlanib borayapti. 
Bozor iqtisodiyoti davrida korxonalarning ichki va tashqi faoliyat 
sharoitining mutassil o’zgarib borishi, bozor munosabatlariga o’tish 
shartsharoitlarini va uning o’ziga xos xususiyatlarini atroflicha o’rganishni taqazo 
etadi. 
Strategiyani   shakllantirish   va   tadbiq   etish   –   bu   menejerning   burchi
hisoblansa ham, bir kishi yangi g oyalarni yaratish, yangi imkoniyatlarni aniqlash,	
‟
va   o zgaruvchan   muhitga   nisbatan   moslashishi   vazifalarini   bajara   olmaydi.	
‟
Strategik   sardorlikning   mushkul   tomonlaridan   biri   xodimlardan   yangi   g oyalarni	
‟
to plash, o’zgaruvchan muhitga moslashish imkonini beradigan tadbirkorlik ruhini	
‟
rag’batlantirishdir. Moslashuvchan va novatorlik muhiti tez rivojlanayotgan yuqori
darajali   texnologiyali   tarmoqlar   uchun   juda   muhim.   Ushbu   tarmoqlarda   mahsulot
qisqa hayotiy sikl bilan o’sish esa mahsulotlarning yangi turlari bilan tavsiflanadi.
Menejerlar   xodimlarni   faqat   ijodiy   ishlashga   chaqirish   orqali   bunday   muhitni
shakllantira olmaydilar. 
Shuning   uchun   olim   va   mutaxassislarning   strategik   rejalashtirish,   ishlab
chiqarishni tashkil  etish, yangi xizmat  turlarini  izlash va takomillashtirish yo’llari
hamda   usullariga   qiziqishi   tobora   ortib   borayotganligi   kuzatilmoqda.   Pirovard
maqsadda  bozorni, tayin  bir   iste molchini   ko’zlash,   raqiblar   va raqobat   usullarini	
‟
puxta o’rganish, yutuq va barqarorlik garovi bo lib hisoblanadi. 	
‟
Yangi   g’oyalarni,   eng   yaxshi   xizmatlarni,   yangi   mahsulotlarni   va   ularni
yangi   yo nalishda   qo’llanilishini   targ ibot   qiluvchilarni   hamda   o’z   g’oyalarini	
‟ ‟
24  
  yangi bo’linmalarda, korxonalarda va yangi tarmoqlarda qo’llanilishini istovchilar
to’g’risida g’amxo’rlik qilish sardorga yaxshi foyda keltiradi. 
Zero, bu yo lda “OCKAR” o’z o’rnini topmoqda. Korxona tili bilan ‟
aytganda “Biz jamiyat taraqqiyoti va inson manfati uchun hizmat qilamiz! Biz 
doimo uzoq muddatli hamkorlikka intilamiz, biz siz bilan hamkorlik qilishdan 
xursandmiz” 
Strategik   menejment   iste molchilarning   hozir   va   kelajakda   talablarini	
‟
qondirishga   qaratilgan   tovarlar   va   xizmatlar   ishlab   chiqarish,   sotish   va   natijada
foyda   olish   bilan   bog’liq   faoliyat   turidir.   Strategik   menejmentda   asosiy   e’tibor
uning   maqsadli   yo’nalishga   egaligi   hisoblanadi,   ya ni   yangi   tadqiqotlarni   jami	
‟
yo’nalishlarning   yagona   texnologik   jarayoniga   birlashuvi   ham   uning   o ziga   xos	
‟
xususiyatidir.   Har   bir   korxona   tashqi   omillar   hamma   xo’jalik   faoliyati   tabiatini
hisobga olgan holda, o’ziga mos menejment strategiyasi va dasturini ishlab chiqadi
va   amalga   oshiradi,   chunki   eng   asosiy   maqsad   tovarlar   va   xizmatlarni   qaerda,
kimga,   qanday   qilib   sotish   muammosini   hal   qilish   bo’lsa,   bu   bozor   iqtisodiyoti
sharoitida   rivojlangan   mamlakatlarda   ham   murakkab   va   serqirrali   faoliyat
hisoblanadi.   Menga   biriktirilgan   mavzu   bo’yicha   oldingidanda   ko proq	
‟
ma’lumotga ega bo’lishga erishdim. 
 
   
25  
  Foydalanilish uchun adabiyotlar
1. O’zbekiston Respublikasining Birinchi Prezidenti I.A.Karimov. Oliy majlis 
qonunchilik palatasi va Sеnati qo’shma majlisidagi ma'ruzasidan 
2. O’zbekiston Respublikasining Birinchi Prezidenti Karimov I.A. Asosiy vazifamiz
–  Vatanimiz  taraqqiyoti  va  xalqimiz  farovonligini  yanada 
yuksaltirishdir.  – T.: “O’zbekiston”, 2010 
3. O’zbekiston Respublikasining Birinchi Prezidenti Karimov I.A. Vatanimizning 
bosqichma-bosqich va barqaror rivojlanishini ta’minlash – bizning oliy 
maqsadimiz. 17-jild – T.: “O’zbekiston”, 2009. 
4. O’zbekiston Respublikasining Birinchi Prezidenti Karimov I.A. Jahon 
moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbekiston sharoitida uni bartaraf etishning yo’llari 
va choralari. – T.: “O’zbekiston”, 2009. 
5. O’zbekiston Respublikasining Birinchi Prezidenti Karimov I.A. Mamlakatni 
modernizatsiya qilish va iqtisodiyotimizni barqaror rivojlantirish yo’lida.  16-jild –
T.: “O’zbekiston”, 2008. 
6. Nasridinova M., Ahmedov O., Biznes strategiyasi.-  T.:1996 y 
7. Qosimov G.M.. Menejment. Darslik.-T.:O’zbekiston.  2002 y 
8. Saifnazarov I.S. , Murataev I. U. Menejment asoslari. - Toshkent: «Mehnat», 
1998 
 
 
26