Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 323.3KB
Xaridlar 7
Yuklab olingan sana 25 Avgust 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Biznes sub'ektlarida buxgalteriya hisobi

Sotib olish
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“________________________________________________________”  KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ” fanidan
        
KURS ISHI
МАVZU:   Biznes  s ub’ektlarida  b uxgalteriya  h isobi
Bajardi:_______________________________
Qabul qildi:___________________________
RO’YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№_________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga tavsiya
qilingan sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs ishi himoya
qilingan sana
 «____» _______202 3   y .
Baho  « _____ »  _________ ___________
  ( imzo )
     _ _ _________
        ( imzo )
___________
        ( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________ Biznes sub’ektlarida buxgalteriya hisobi
Reja:
Kirish 3
1. O’zbekiston Respublikasida buxgalteriya hisobini tartibga solish bo’yicha 
meyoriy huquqiy hujjatlar 4
2. Respublika buxgalteriyasi hisobi va hisobot tizimini takomillashtirish. 23
3. Iqtisodiyot rivojiga mos buxgalteriya hisobini joriy etishning yangi usullari.
26
Xulosa 29
Foydanalingan adabiyotlar ro’yxati . 30
2 Kirish
Iqtisodiy islohotlarning chuqurlashib borishi, O’zbekiston Respublikasining
jahon   iqtisodiy   tizimiga   integratsiyalashuvi   o’z   navbatida   mavjud   qonunchilik
asosini   doimiy   ravishda   takomillashtirish   uni   xalqaro   me’yorlar   va   standartlarga
moslashtirib borishini taqazo etdi.
Respublikamizda   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   tamoyillari   va   uning   keyingi
bosqichlarida   ustuvor   yo’nalishlarning   belgilanishi,   ayniqsa   ijtimoiy   –   siyosiy
hayotni, jumladan iqtisodiyotni bir qancha sohalarini, jumladan buxgalteriya hisobi
tizimi ham isloh qilishni boshladi. 
O’zbekiston   Respublikasi   prezidentining   2017-yil   7   –fevraldagi   4947-sonli
Farmoni   bilan   tasdiqlangan   “2017-2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi”
jamiyat hayoti barcha sohalari uchun asosiy dastur bo’lib hisoblanadi. 1
Buxgalteriya   hisobini   isloh   qilinishi,   eng   avvalo,   uning   boshqaruv   hisobi
moliyaviy  hisob  va  soliq   hisobiga  bo’lib  o’rganishimizni  taqazo  etadi.   Hisobning
shunday   bo’linishi   nafaqat   korxonaning,   balki   barcha   manfaatdor   tomonlarning,
shu jumladan davlatning ham istiqboli uchun xizmat qiladi.
Respublika   buxgalteriya   hisobi   va   hisoboti   tizimi   oldidagi   eng   muhim
vazifalardan   biri   –   bu   buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish   hamda   yuritish   tartibini
imkon   qadar   xalqaro   talablar   darajasiga   muvofiqlashtirib   borishdan   iboratdir.
Chunki,   xohlaymizmi,   yo’qmi   biz   jahon   globallashuv   jarayoni   davrida
yashamoqdamiz,   o’z   navbatida   buxgalteriya   hisobi   xalqaro   integratsiya
jarayonlarini rivojlantirishda “biznes tili” sifatida tan olingan.
Men   ushbu   kurs   ishimda   shuni   yoritib   bermoqchimanki,   respublikamizda
buxgalteriyani   tartibga   solish   bo’yicha   chora   –   tadbirlar,   qonun   xujjatlar,
farmoyishlar,   buxgalteriya   hisobi   va   hisobot   tizimini   takomillashtirish   bo’yicha
ishlar, iqtisodiyotimizga mos buxgalteriya hisobini joriy etishning yangi usullarini
yoritib beraman.
1
  o’zbekiston Respublikasi Prezidintening 2017-yil 7-fevraldagi 4947-sonli Farmoni o’zbekiston Respublikasini 
yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasi “o’zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to’plami”, 2017-yil
13- fevral , 6- son, 70-modda
3 1. O’zbekiston Respublikasida buxgalteriya hisobini tartibga solish
bo’yicha me’yoriy huquqiy hujjatlar .
  “Buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   hisobotni   tartibga   solish,   buxgalteriya
hisobi standartlarini ishlab chiqish va tasdiqlash O’zbekiston Respublikasi Moliya
vazirligining   zimmasiga   yuklatiladi.   Buxgalteriya   hisobini   yuritish   qoidalari
buxgalteriya hisobi standartlari, shu jumladan kichik tadbirkorlik sub’ektlari uchun
soddalashtirilgan  buxgalteriya hisobini  yuritish  standarti  bilan  belgilanadi.  Budjet
tashkilotlarining hamda davlat maqsadli jamg’armalarining buxgalteriya hisobi va
moliyaviy hisobotini tartibga solish budjet hisobi standartlari hamda boshqa qonun
hujjatlari   asosida   amalga   oshiriladi.   Banklar   va   boshqa   kredit   tashkilotlarining
buxgalteriya   hisobi   hamda   hisobotini   tartibga   solish   O’zbekiston   Respublikasi
Markaziy banki tomonidan qonun hujjatlariga muvofiq amalga oshiriladi.” 2
Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   keng   ko’lamli   islohotlarning   bosh
maqsadi kuchli, raqobatbardosh milliy iqtisodiyotni yaratish va shuning hisobidan
aholi farovonligini muntazam oshirib borishga qaratilgan. Shu bois so’nggi yillarda
xususiy   mulk   va   tadbirkorlikning   huquqiy   kafolatlarini   mustahkamlashga
qaratilayotgan   e’tibor   pirovard   natijada   barqaror   iqtisodiy   taraqqiyotning   muhim
omiliga aylanmoqda.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   buxgalteriya   hisobining   ahamiyati   va
boshqaruv   qarorlarini   qabul   qilishdagi   roli   ham   oshib   bormoqda.   Shu   ma’noda
1996   yilda   qabul   qilingan   “Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”gi   O’zbekiston
Respublikasi   qonuni   sohadagi   munosabatlarni   tartibga   solish,   biznesdagi
samaradorlik   va   natijalarning   haqiqiy   ahvolini   o’z   vaqtida   baholab   borishni
ta’minlashga xizmat qilib kelmoqda.
Biroq,   o’tgan   yigirma   yil   mobaynida   milliy   iqtisodiyotimizda   yuz   bergan
tarkibiy o’zgarishlar, xo’jalik yurituvchi sub’yektlar turi va soni oshib borayotgani
hamda sohaga joriy etilayotgan axborot-kommunikatsiya texnologiyalarining jadal
rivojlanishi   mazkur   qonunga   o’zgartish   va   qo’shimchalar   kiritishni   taqozo
etmoqda.
2
 o’zbekiston Respublikasi qonuni  “Buxgalteriya hisobi to’g’risida”, 9-modda
4 O’zbekistonda   buxgalteriya   hisobi   sohasida   ko’zga   ko’ringan   iqtisodchi
olimlar tomonidan bildirilgan fikrlar Respublikamizdagi buxgalteriya hisobi tizimi
bu borada Kontinental modelga asoslanishi haqiqatga yaqinroqligini ko’rsatmoqda.
Ushbu   modelning   mohiyati   shundaki,   buxgalteriya   hisobini   tartibga   solishda
hukumat xal qiluvchi ahamiyat kasb etadi. Qat’iy qonunchilik talablari asosida va
soliq   siyosatiga   mos   holda   konservativ   tartibda   hisob   yuritiladi.   Shuningdek,
yagonda hisob varaqlar rejasi amal qiladi.
Buxgalteriya   hisobi   tizimi   Moliya   vazirligining   “Buxgalteriya   hisobi   va
audit   uslubiyoti   Bosh   boshqarmasi”   tomonidan   tartibga   solinadi   hamda
Buxgalterlar va auditorlar uyushmasi, O’zbekiston buxgalterlar federatsiyasi
yoki   Auditorlar   Palatasi   kabi   jamoatchilik   tashkilotlari   esa,   buxgalteriya
hisobini   amaliyotga   tadbiq   etishda   maslahatchi   bo’lib   xizmat   qilmoqda.   O’z
navbatida xo’jalik subyektlari uchun yagona hisobvaraqlar rejasi ham mavjud
(21   –   son   BHMS   “Xo’jalik   yurituvchi   subyektlarning   buxgalteriya   hisobi
hisobotlar   rejasi”   O’z.R   AV   tomonidan   2022   yil   23   oktabrda   1181-son   bilan
ro’yxatdan o’tkazilgan).
Buxgalteriya hisobi va hisobotining tartib qoidalarini ishlab chiqishda jahon
mamlakatlari   uchta   guruhga   bo’linadi:   xalqaro   standartlar   (Moliyaviy
hisobotlarning   xalqaro   standartlarni   –   MHXS,   International   Financial   Reporting
Standats   –   IFRS)   to’g’ridan-to’g’ri   qabul   qilib   oluvchi   mamlakatlar,   MHXS
asosida   o’z   kodeksi,   nizom   yoki   standartlarini   yaratuvchi   mamlakatlar   hamda
MHXSlarni   tan   olmaydigan   (o’zining   alohida   –   hisob   standartlariga   yoki
tamoyillariga   ega   bo’lgan)   mamlakatlar.   Xususan,   O’zbekiston   MHXS   asosida
o’zining milliy standartlarini ishlab chiqaruvchi mamlakatlar qatoriga kiradi, ya’ni 
buxgalteriya   hisobi   tizimi   o’z   mlliy   standartlariga   asoslanadi(banklardan
tashqari).
Respublikamizda   buxgalteriya   hisobi   va   hisoboti   tizimidagi   amalga
oshirilayotgan   ishlar   “bosqichma-bosqich   rivojlanish”   tamoyillariga   asoslanib
kelmoqda. 
5 birinchi   bosqich:   1994   yil   “Buxgalteriya   hisobi   va   hisoboti   to’g’risida”gi
Nizomni ishlab chiqilishi;
ikkinchi   bosqich:   1996   yil   “Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”gi   O’zbekiston
Respublikasi Qonunning qabul qilinishi;
uchinchi   bosqich   :   1998   yil   “Buxgalteriya   hisobining   milliy   standartlari”ni
yaratilishi;
to’rtinchi   bosqich:   2022   yil   “Moliyaviy   hisobotlarni   takomillashtirish”
bo’yicha turli me’yoriy xujjatlarning qabul qilinishi;
beshinchi   bosqich:   2019-2022   yillar   “Tadbirkorlik   subyektlarida   statistic,
soliq va moliyaviy hisobotlarni soddalashtirish, topshirishning elektron tizimi” ga
to’la o’tkazilishi.
Shuningdek,   Respublikamizda   buxgalteriya   hisobi   sohasida   o’tkazilgan
islohotlarga   qaramay,   buxgalteriya   hisobiga   kontinental   model   bo’yicha
yondashish,   yuqorida   ta’kidlanganidek,   qat’iy   qonunchilikka   asoslangan   hisob
yuritish qoidalari  hamon saqlanib  turibdi. Vaholanki, MHXS talablari kontinental
modeldan deyarli farq qiladi:
Shuningdek, 2000 yildan to shu kungacha buxgalteriya hisobini tashkil etish,
yuzaga   kelgan   muommolarni   bartaraf   etish   va   uni   takomillashtirishga   oid  30   dan
ortiq   tarmoq   xususiyatini   hisobga   olgan   Nizomlar,   yo’riqnomalar   va   turli   tartib
qoidalar qabul qilingan. Masalan, “Buxgalteriya hisobi  to’g’risida”gi  O’zbekiston
Respublikasi   Qonuniga   “O’zbekiston   Respublikasining   ayrim   qonun   hujjatlariga
o’zgartirish   va   qo’shimchalar   kiritish,   shuningdek,   ayrim   qonun   xujjatlarini   o’z
kuchini yo’qotgan deb topish to’g’risida” 2019 yil 7 oktabrdagi O’zRQR-355-son
Qonunga   asosan   12   –   moddasiga   o’zgartirishlar   kiritildi.   Bunda   qonunning   9-
moddasi   birinchi   qismi   quyidagi   jumla   bilan   to’ldirildi:   “Xo’jalik   yurituvchi
subyektlar   tomonidan   savdo   va   servis   sohasida   olinadigan   to’lovlar   (ishlar,
xizmatlar)   haqqi   korporativ   plastik   kartalardan   foydalangan   holda   to’langanida
to’lov   terminallarining   cheklari   ham   boshlang’ich   hisob   hujjatlari   deb   tan
olinadi” . O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining 2022 yilda qabul  qilingan PQ-
1001,   20-son   Qarori,   hamda   2022   yil   16   iyuldagi   PF-4453   sonli   Farmoyishiga
6 muvofiq hisobotlarni tuzish va topshirish tartibidagi so’ngi o’zgarishlarni keltirish
mumkin. 
Jahondagi   har   bir   mamlakat   o’z   milliy   buxgalteriya   hisobi   tizimiga   ega
bo’lganligi   yaxshi   holat.   O’z   ijtimoiy,   siyosiy   iqtisodiy   holati   va   qadriyatlariga
asoslangan   buxgalteriya   hisobi   tashkilot   faoliyatini   to’liq   va   shaffof   ma’lumotlar
bilan   aks   ettirilishini   ta’minlaydi.   Biroq   ushbu   hisobotdan   tashqi
foydalanuvchilarga   qiyinlik   tug’diradi.   Hisobotdan   foydalanuvchi   avval   ushbu
mamlakatning ijtimoiy, siyosiy  iqtisodiy holati, qadriyatlari  va boshqa sohalarini,
buxgalteriya   hisobi   tamoyillarini   o’rganishi,   hisobotini   o’qiy   olish,   uni   boshqa
subyektlarning   ko’rsatkichlari   bilan   solishtirish   uchun   qaytadan   hisobotni
moslashtirilgan   holda   tuzib   chiqishga   to’g’ri   keladi.   Ushbu   holatda   hisobotdan
tashqi   foydalanuvchi   hisobot   ma’lumotlari   o’rganish   va   qaror   qabul   qilishdan
oladigan   nafi   hisobotni   tushunishga   sarflanadigan   vaqti   va   mablag’idan   kam
bo’lganligi   sababli,   hisobotdan   foydalanmaslikka   qaror   qiladi.   Bu   esa   o’z
navbatida subyektlarning moliyaviy faoliyatiga salbiy ta’sir ko’rsatadi.
O’zbekiston   buxgalteriya   hisobi   va   hisoboti   tizimiga   MHXSni   qabul   qilish
bo’yicha tutgan o’rni ijobiy, biroq MHXS ni amaliyotda qo’llashni  jadallashtirish
va   integratsiya   jaroyonida   faol   ishtirok   etishini   maqsadga   muvofiq   deb
hisoblaymiz.  Fikrimizni  korporativ  buxgalteriya  hisobi   va  hisoboti  haqida  davom
ettiradigan bo’lsak, buxgalteriya hisobi Moliya vazirligi tomonidan tartibga solinib
kelinmoqda.   O’z   navbatida   xo’jalik   subyektlari   o’rtasida   raqobat   va   sog’lom
muhitni   shakllantirish,   yalpi   ichki   mahsulotda   xususiy   mulk,   jumladan,   chet   el
kapitali ishtirokidagi ulushini oshirish, moliya faoliyatini tartibga solish va nazorat
qilish uchun ma’lum hisobotlar talab qilinadi. Ushbu hisobotlar faqatgina xo’jalik
subyektining   sog’lom   faoliyatini   nazorat   qilishga   yo’naltirilganligi   bois,   ushbu
hisobotni statistik hisobot sifatida tasniflash mumkin. 
Huddi   shu  kabi  Davlat   Soliq  Idoralariga  ham  soliqlarni  to’g’ri   hisoblanishi
va o’z vaqtida to’lanilishini nazoratga olish uchun hisobotlar talab qilinadi, ushbu
hisobot   foydalanuvchi   va   foydalanish   qamrovi   tor   doirada   bo’lganligi   sababli
ushbu   hisobotni   to’la   qonli   moliyaviy   hisobot   sifatida   tasniflash   maqsadga
7 muvofiq   emas.   Xojalik   yurituvchi   subyektlar   tomonidan   taqdim   etilayotgan
hisobotlar keng qamrovli bo’lib, undan foydalanuvchilar: aksiyadorlar, investorlar,
xaridorlar,   bank,   mol   yetkazib   beruvchilar,   mulk   egalari,   auditorlar   va   boshqa
yuqori   tashkilotlar,   subyektning   faoliyatidagi   raqobatchilar   va   boshqa   yuqori
tashkilotlar, subyektning  faoliyatidagi  raqobatchilari  va  hamkorlari   ushbu  hisobot
ma’lumotlariga   tayangan   holda   moliyaviy,   boshqaruv   va   boshqa   sohalardagi
qarorlarni   qabul   qiladi.   Shu   bois,   moliyaviy   hisobotlar   bu   subyektning   yuzi   va
reklama   vositasi   hisoblanadi.   Biroq   hisobotda   faqat   yutuqlar   emas,   balki   qaror
qabul qilishda ta’sir qiladigan barcha holatlar o’z ifodasini topishi lozim.
O’zbekistonda buxgalteriya hisobini me’yoriy tartibga solish tizimi va uning
asosiy   elementlarini   to’rt   pog’onaga   bo’lish   mumkin.   Asosiy   element
pog’onalariga   to’xtaladigan   bo’lsak,   ular   bir   –   biriga   ta’sir   qiluvchi   biri
ikkinchisini qamrab oluvchi tushunchalardir.
Pog’onalar:
1) O’zbekiston Respublikasi ―Buxgalteriya hisobi to’g’risidagi qonun
2) O’zbekiston Respublikasi Buxgalteriya hisobining milliy standartlari
3)   Buxgalteriya   hisobining   alohida   bo’limlari   bo’yicha   hisob   yuritish
tartibini   belgilaydigan   ―Uslubiy   ko’rsatmalar,   yo’riqnomalar,   tavsiyanomalar   va
boshqalar
4)   Korxonaning   hisob   siyosati   ya’ni   korxonaning   hisob   yuritish   va   hisobot
tuzishga   doir   ichki   tashkiliy-uslubiy   hujjatlar   to’plami.   Bu   tizim   elementlari
yuqoridan pastga qarab bir –biriga asosan tuziladi. Buxgalteriya hisobining milliy
standartlari,   O’zbekiston   Respublikasi   Buxgalteriya   hisobi   to’g’risidagi   qonunga
asosan,   shu   qonunga   zid   bo’lmagan   holda   tuziladi.   O’zbekiston   Respublikasi
Buxgalteriya   hisobining   milliy   standartlari   esa   Buxgalteriya   hisobining   alohida
bo’limlari bo’yicha hisob yuritish tartibini belgilaydigan ―”Uslubiy ko’rsatmalar,
yo’riqnomalar   va   boshqa   hujjatlar”   ishlab   chiqarishning   huquqiy   –   me’yoriy   va
uslubiy asosi hisoblanadi.So’ngra yuqoridagi uchta pog’onaning mantiqiy davomi
Korxonaning hisob siyosati ya’ni korxonalarning hisob yuritish va hisobot tuzishga
doir ichki hujjatlar to’plami shakllantiriladi. BHMSlar quyidagi qismlardan tashkil
8 topgan. Standart nomi, umumiy qoidalar, standartning maqsadi, amal qilish sohasi,
qo’shimcha   axborot,   asosiy   tamoyillar,   standart   tarkibiga   kiruvchi   tushunchalar.
BHMSlarning   qo’llanilishidan   asosiy   maqsad   Buxgalteriya   hisobini   yuritish
usullarini   to’liq   va   haqqoniy   qo’llanilishi   va   ularni   yuritishda   yuz   beradigan
kamchiliklar   ichiga   kirib   borish,   o’z   navbatida   ushbu   kamchiliklarni   bartaraf
etishdir. 
BHMSlar   asosida   olib   boriladigan   korxona   siyosati   nechog’lik   aniq   va
lo’nda   tuzilsagina   xo’jalik   yurutuvchi   sub’ekt   faoliyati   ustidan   nazorat   o’rnatish,
shunchalik   aniq   bo’ladi.   BHMSning   ahamiyati   shundaki,   buxgalteriyada   sodir
bo’ladigan   har   bir   muomala   standartlardan   chetda   qolmaydi,   bu   muomalalarni
hisobga   olishda   tegishli   standartlardan   foydalaniladi,   qolaversa   korxona
faoliyatining   ko’zgusi   bo’lgan   moliyaviy   hisobotni   tayyorlashda   va   uni
tekshirishda   tegishli   xulosalar   yoziladi,   undagi   ma’lumotlarni   tahlil   qilishda
foydalaniladi.
Ikkinchi   pog’ona   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   tomonidan
tasdiqlangan   buxgalteriya   hisobining   milliy   standartlarini   o’z   ichiga   olib,   ulardan
hisob yuritishning asosiy tamoyillari va qoidalari mujassamlashgan shu vaqtgacha
tasdiqlangan va amaliyotda qo’llanilayotgan buxgalteriya hisobi  standartlari 24 ta
standartdan   tashkil   topgan.   BHMSlar   tegishli   huquqiy   maqomga   ega   bo’lib,
mulkchilikning barcha shakllaridagi korxonalarning moliyaviy hisobotiga bo’lgan
ishonchni   ta’minlovchi   respublikamizdagi   buxgalteriya   hisobining   sifati   va
ishonchliligini   xalqaro   miqyosida   tan   olinishining   asosiy   shartidir.   BHMS
standartlaridan   1-son   Hisob   siyosati   va   moliyaviy   hisobot   deb   nomlanib,   boshqa
standartlar   bilan   birgalikda   qo’llaniladi.   Xo’jalik   sub’yektining   hisob   siyosati
bajarilishi   lozim   bo’lgan   ta’moyil   va   qoidalar   yig’indisi   asosida   tartibga   solinib
turadi.   Bunday   tamoyil   va   qoidalarning   mavjudligi   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
buxgalteriya   hisobining   muhimligi,   korxonalarning   mulkiy   va   moliyaviy   holati
haqida   to’la   va   haqqoniy   ma’lumotlar   shakllantirilishiga   qaratilishi,
tadbirkorlarning   o’zaro   bir   –   biri   bilan   muomala   qilishi   usuli   bo’lishi,
makroiqtisodiy ko’rsatkichlar tizimining muhim elementi bo’lib hisoblanishi bilan
9 izohlanadi.   Shunday   qilib,korporativ   boshqaruv   tizimini   takomillashtirishning
muhim  shartlaridan biri  moliyaviy hisobotning xalqaro standartlariga to’liq o’tish
va Buxgalteriya hisobi milliy tizimini xalqaro standartlar asosida takomillashtirish
lozim.  
O’zbekiston iqtisodiy makonida qaror topgan tushuncha va atamalariga mos
malakali   tarjimasi   zarur.Shu   bilan   birga   moliyaviy   hisobot   xalqaro   standartlariga
mutaxassislar tomonidan malakali sharhlar ishlab chiqilishi maqsadga muvofiq.
Shunday   qilib   Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida   O’zbekiston   Respublikasi
Qonunini 2019- yil 13 – aprelda yangi tahrirda o’zgartirishlar kritildi. № O’RQ –
404
Qonunchilik   palatasi   tomonidan   2019-yil   3-martda   qabul   qilingan   Senat
tomonidan 2019-yil 31-martda ma’qullangan
1-modda. Ushbu Qonunning maqsadi
Ushbu   Qonunning   maqsadi   buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish,   yuritish   va
hisobotni tuzish sohasidagi munosabatlarni tartibga solishdan iborat.
2-modda. Buxgalteriya hisobi to’g’risidagi qonun hujjatlari
Buxgalteriya   hisobi   to’g’risidagi   qonun   hujjatlari   ushbu   Qonun   va   boshqa
qonun   hujjatlaridan   iboratdir.   Agar   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro
shartnomasida   O’zbekiston   Respublikasining   buxgalteriya   hisobi   to’g’risidagi
qonun   hujjatlarida   nazarda   tutilganidan   boshqacha   qoidalar   belgilangan   bo’lsa,
xalqaro shartnoma qoidalari qo’llaniladi.
3-modda. Buxgalteriya hisobining asosiy prinsiplari
Uzluksizlik, ishonchlilik, ko’rsatkichlarning qiyoslanuvchanligi buxgalteriya
hisobining asosiy prinsiplaridir.
4-modda. Buxgalteriya hisobi
Buxgalteriya hisobi barcha xo’jalik operatsiyalarini yaxlit, uzluksiz, hujjatlar
asosida   hisobga   olish   yo’li   bilan   buxgalteriya   axborotini   yig’ish,   qayd   etish   va
umumlashtirishning   tartibga   solingan   tizimidan,   shuningdek   uning   asosida
moliyaviy   va   boshqa   hisobotni   tuzishdan   iboratdir.   Buxgalteriya   hisobi   xo’jalik
operatsiyasini buxgalteriya hisobining kamida ikkita schyotida bir vaqtda va o’zaro
10 bog’liq   holda   pulda   baholab   aks   ettirish   yo’li   bilan   ikki   yoqlama   yozuv   usulida
yuritiladi.
5-modda. Buxgalteriya axboroti
Buxgalteriya   axboroti   boshlang’ich   hisob   hujjatlariga   asoslangan,
buxgalteriya   hisobi   registrlarida,   moliyaviy   hisobotlarda,   tushuntirishlarda   hamda
buxgalteriya hisobini tashkil etish va yuritish bilan bog’liq boshqa hujjatlarda aks
ettiriladigan   buxgalteriya   hisobi   ob’ektlari   haqidagi   qayta   ishlangan
ma’lumotlardir.
6-modda. Buxgalteriya hisobi sub’ektlari
Davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlari,   O’zbekiston   Respublikasida
ro’yxatga   olingan   yuridik   shaxslar,   ularning   O’zbekiston   Respublikasi   hududida
hamda undan tashqarida joylashgan sho’’ba korxonalari, vakolatxonalari, filiallari
va   boshqa   tarkibiy   bo’linmalari   buxgalteriya   hisobi   sub’ektlaridir.   Yuridik   shaxs
tashkil   etmasdan   tadbirkorlik   faoliyati   bilan   shug’ullanuvchi   shaxslar,
fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari,   shuningdek   chet   el   yuridik
shaxslarining   O’zbekiston   Respublikasi   hududidagi   vakolatxonalari,   filiallari   va
boshqa tarkibiy bo’linmalari qonun hujjatlarida belgilangan tartibda hisob yuritadi
hamda hisobot taqdim etadi.
7-modda. Buxgalteriya hisobi ob’ektlari
Aktivlar,   majburiyatlar,   xususiy   kapital,   zaxiralar,   daromadlar,   xarajatlar,
foyda,   zararlar   va   ularning   harakati   bilan   bog’liq   xo’jalik   operatsiyalari
buxgalteriya   hisobining   ob’ektlaridir.   Buxgalteriya   hisobi   ob’ektlari   sintetik   va
analitik hisoblarda yuritiladi.
8-modda. Sintetik va analitik hisob
Sintetik hisob qonun hujjatlarida belgilanadigan tartibda buxgalteriya hisobi
ob’ektlari   haqidagi   ma’lumotlarni   muayyan   iqtisodiy   belgilari   bo’yicha
umumlashtirish   yo’li   bilan   amalga   oshiriladi.   Analitik   hisob   buxgalteriya   hisobi
ob’ektlari   haqidagi   batafsil   buxgalteriya   axborotini   shakllantirish   maqsadida
buxgalteriya   hisobining   sub’ekti   tomonidan   mustaqil   ravishda   belgilanadigan
tartibda yuritiladi.
11 9-modda. Buxgalteriya hisobi va hisobotini tartibga solish
Buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   hisobotni   tartibga   solish,   buxgalteriya
hisobi standartlarini ishlab chiqish va tasdiqlash O’zbekiston Respublikasi Moliya
vazirligining   zimmasiga   yuklatiladi.   Buxgalteriya   hisobini   yuritish   qoidalari
buxgalteriya hisobi standartlari, shu jumladan kichik tadbirkorlik sub’ektlari uchun
soddalashtirilgan  buxgalteriya hisobini  yuritish  standarti  bilan  belgilanadi.  Budjet
tashkilotlarining hamda davlat maqsadli jamg’armalarining buxgalteriya hisobi va
moliyaviy hisobotini tartibga solish budjet hisobi standartlari hamda boshqa qonun
hujjatlari   asosida   amalga   oshiriladi.   Banklar   va   boshqa   kredit   tashkilotlarining
buxgalteriya   hisobi   hamda   hisobotini   tartibga   solish   O’zbekiston   Respublikasi
Markaziy banki tomonidan qonun hujjatlariga muvofiq amalga oshiriladi.
10-modda. Buxgalteriya hisobi standartlari
Buxgalteriya  hisobi  standartlari   buxgalteriya  hisobini   yuritish  va  moliyaviy
hisobotni   tuzishga   doir   minimal   talablarni   belgilaydi.   Buxgalteriya   hisobining
milliy   standartlari   buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish,   yuritish   va   moliyaviy
hisobotni   tuzishga   doir   maxsus   talablarni   belgilaydi.   Buxgalteriya   hisobi
sub’ektlari   moliyaviy   hisobotning   xalqaro   standartlarini   qonun   hujjatlarida
belgilangan tartibda qo’llashi mumkin.
11-modda. Buxgalteriya hisobi va hisobotini tashkil etish
Buxgalteriya   hisobi   va   hisobotini   tashkil   etishni   buxgalteriya   hisobi
sub’ektining   rahbari   amalga   oshiradi.   Buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   rahbari
quyidagi   huquqlarga   ega:   buxgalteriya   hisobi   xizmatining   rahbari   boshchiligida
buxgalteriya   hisobi   xizmatini   tashkil   etish   yoki   shartnoma   asosida   jalb   qilingan
buxgalter   xizmatidan   foydalanish;   buxgalteriya   hisobini   yuritishni
ixtisoslashtirilgan   tashkilotga   (auditorlik   tashkilotlari,   soliq   maslahatchilari
tashkilotlari   va   ustavida   buxgalteriya  hisobini   yuritish   bo’yicha   xizmat   ko’rsatish
nazarda tutilgan boshqa tashkilotlar) shartnoma asosida yuklash;
buxgalteriya hisobini mustaqil yuritish.
Buxgalteriya hisobi sub’ektining rahbari:
hisob siyosati, ichki hisob va hisobot tizimi ishlab chiqilishini;
12 ichki nazorat tartibini;
buxgalteriya hisobi to’liq va ishonchli yuritilishini;
hisob hujjatlarining but saqlanishini;
moliyaviy hisobotning tayyorlanishini;
soliq hisobotining va boshqa moliyaviy hujjatlarning tayyorlanishini;
hisob-kitoblar o’z vaqtida amalga oshirilishini;
ushbu Qonun 12-moddasining talablariga rioya etilishini ta’minlashi shart.
12-modda. Buxgalteriya hisobi xizmatining rahbari
Bosh   buxgalter   yoki   buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   boshqarish
vazifalarini   amalga   oshiruvchi   boshqa   mansabdor   shaxs   buxgalteriya   hisobi
xizmatining   rahbaridir.   Buxgalteriya   hisobi   xizmatining   rahbari   bevosita
buxgalteriya hisobi sub’ektining rahbariga bo’ysunadi. Buxgalteriya hisobi xizmati
rahbarining   xo’jalik   operatsiyalarini   hujjatlar   asosida   rasmiylashtirish   va   ularni
buxgalteriya   hisobi   xizmatiga   taqdim   etish   bo’yicha   talablari   buxgalteriya   hisobi
sub’ektining barcha xodimlari uchun majburiydir. Buxgalteriya hisobi sub’ektining
rahbari   va   buxgalteriya   hisobi   xizmatining   rahbari   o’rtasida   ayrim   xo’jalik
operatsiyalarini amalga oshirishga doir kelishmovchiliklar yuzaga kelgan taqdirda,
ular   bo’yicha   hujjatlar   operatsiyalar   amalga   oshirilishining   oqibatlari   uchun
shaxsan   javobgar   bo’lgan   buxgalteriya   hisobi   sub’ekti   rahbarining   yozma
farmoyishi bilan ijroga qabul qilinishi mumkin. Majburiy auditorlik tekshiruvidan
o’tishi   lozim   bo’lgan   buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   (banklar   va   boshqa   kredit
tashkilotlari   bundan   mustasno)   buxgalteriya   hisobi   xizmati   rahbari   quyidagi
talablarga javob berishi kerak: oliy ma’lumotga ega bo’lish;
oliy iqtisodiy ma’lumotga ega bo’lgan taqdirda, oxirgi besh kalendar yildan
kamida uch yili, noiqtisodiy oliy ma’lumotga ega bo’lgan taqdirda esa, oxirgi o’n
kalendar   yildan   kamida   yetti   yili   buxgalteriya   hisobini   yuritish   yoki   moliyaviy
hisobotni   tuzish   yoxud   auditorlik   faoliyati   bilan   bog’liq   ish   stajiga   ega   bo’lish.
Majburiy   auditorlik   tekshiruvidan   o’tishi   lozim   bo’lgan   buxgalteriya   hisobi
sub’ektining   rahbari   buxgalteriya   hisobi   xizmati   rahbarining   har   yili   malaka
oshirishdan   o’tishini   ta’minlashi   shart.   Ushbu   modda   beshinchi   va   oltinchi
13 qismlarining   talablari   majburiy   auditorlik   tekshiruvidan   o’tishi   lozim   bo’lgan
buxgalteriya hisobi sub’ektining rahbari buxgalteriya hisobini yuritishni shartnoma
asosida   zimmasiga   yuklagan   ixtisoslashtirilgan   tashkilot   xodimiga   nisbatan   ham
tatbiq   etiladi.   Belgilangan   tartibda   muomalaga   layoqatsiz   yoki   muomala   layoqati
cheklangan   deb   topilgan,   shuningdek   qasddan   sodir   etilgan   jinoyat   uchun
sudlanganlik   holati   tugallanmagan   yoki   sudlanganligi   olib   tashlanmagan   shaxs
buxgalteriya hisobi xizmatining rahbari bo’lishi mumkin emas. Banklar va boshqa
kredit   tashkilotlarining   buxgalteriya   hisobi   xizmati   rahbarlariga   qo’yiladigan
talablar O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan belgilanadi.
13-modda. Imzo huquqi
Pul,   tovar-moddiy   boyliklarni   va   boshqa   boyliklarni   qabul   qilish   hamda
berish   uchun   asos   bo’lib   xizmat   qiladigan   hujjatlar,   kredit   va   hisob-kitob
majburiyatlari,   shuningdek   moliyaviy   va   boshqa   hisobotlar   buxgalteriya   hisobi
sub’ektining   rahbari   tomonidan   yoki   u   belgilaydigan   shaxslar   tomonidan
imzolanadi.   Buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   rahbari   imzolash   huquqiga   ega
bo’lgan shaxslarning ikkita ro’yxatini tasdiqlaydi. Birinchi ro’yxatga buxgalteriya
hisobi   sub’ektida   rahbarlik   vazifalarini   amalga   oshiruvchi   shaxslar,   ikkinchisiga
esa,   buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   boshqarish   vazifalarini   amalga   oshiruvchi
shaxslar   kiradi.   Agar   buxgalteriya   hisobi   sub’ekti   rahbari   buxgalteriya   hisobi   va
moliyaviy boshqarish vazifalarini  o’z  zimmasiga  olgan bo’lsa, u holda  har  ikkala
ro’yxatda ham o’zini ko’rsatadi.
Ushbu moddaning ikkinchi qismida ko’rsatilgan shaxslarning imzosi mavjud
bo’lmagan hujjatlar haqiqiy emas deb hisoblanadi.
14-modda. Boshlang’ich hisob hujjatlari
Operatsiyalar   amalga   oshirilganligini   qayd   etuvchi   boshlang’ich   hisob
hujjatlari   va   ularni   o’tkazishga   doir   farmoyishlar   xo’jalik   operatsiyalarining
buxgalteriya   hisobi   uchun   asos   bo’ladi.   Xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   tomonidan
savdo   va   servis   sohasida   olinadigan   tovarlar   (ishlar,   xizmatlar)   haqi   bank
korporativ   plastik   kartalaridan   foydalangan   holda   to’langanida   to’lov
terminallarining   cheklari   ham   boshlang’ich   hisob   hujjatlari   deb   tan   olinadi.
14 Boshlang’ich hisob  hujjatlari  xo’jalik operatsiyalari  amalga oshirilayotgan paytda
yoki operatsiyalar amalga oshirib bo’linganidan keyin tuziladi.
Hisobot   davriga   tegishli   bo’lgan   xo’jalik   operatsiyalari,   agar   ular   amalga
oshirilganligini tasdiqlovchi hujjatlar olinmagan bo’lsa, tegishli boshlang’ich hujjat
rasmiylashtirilib,   buxgalteriya   hisobida   aks   ettiriladi.   Boshlang’ich   hisob
hujjatlarining majburiy rekvizitlari quyidagilardir:
buxgalteriya hisobi sub’ektining nomi;
hujjatning nomi va raqami, u tuzilgan sana va joy;
xo’jalik   operatsiyasining   nomi,   mazmuni   va   o’lchov   birliklari   ko’rsatilgan
miqdor o’lchovi (natura va pulda ifodalangan holda);
xo’jalik   operatsiyasini   bajargan   shaxslarning   (shaxsning)   identifikatsiya
qilish   uchun   zarur   bo’lgan   familiyasi   hamda   ismi   va   otasi   ismining   bosh   harflari
yoxud boshqa rekvizitlari ko’rsatilgan holda lavozimlari nomi va imzolari.
Boshlang’ich   hisob   hujjatlarini   tuzgan   hamda   imzolagan   shaxslar   ularning
o’z   vaqtida,   to’g’ri   va   ishonchli   tuzilishi,   shuningdek   buxgalteriya   hisobida   aks
ettirish uchun belgilangan muddatlarda topshirilishiga javobgardir.
Boshlang’ich   hisob   hujjatlari   elektron   hujjat   tarzida   tuzilishi   va   taqdim
etilishi mumkin.
Boshlang’ich   hisob   hujjatlariga   xo’jalik   operatsiyasi   ishtirokchilari
tomonidan   tasdiqlanmagan   tuzatishlar   kiritilishiga   yo’l   qo’yilmaydi.   Bank   va
kassa-pul hujjatlarida tuzatishlar hamda o’chirib yozishlarga yo’l qo’yilmaydi.
15-modda. Buxgalteriya hisobi registrlari
Buxgalteriya   hisobi   registrlari   ikki   yoqlama   yozuv   usuliga   muvofiq
yuritiladigan   jurnallar,   qaydnomalar,   kitoblar   va   tasdiqlangan   blankalardan
(shakllardan) iboratdir.
Buxgalteriya hisobi registrlari texnika vositalaridan, axborot tizimlaridan va
axborot   texnologiyalaridan   foydalanilgan   holda   elektron   hujjat   tarzida   yaratilishi,
ishlov berilishi va saqlanishi mumkin.
Buxgalteriya   hisobi   registrlarida   boshlang’ich   hisob   hujjatlaridagi
ma’lumotlar tizimlashtirilishi va to’planishi kerak.
15 Buxgalteriya hisobi registrining majburiy rekvizitlari quyidagilardan iborat:
registrning nomi;
buxgalteriya hisobi sub’ektining nomi;
registrni   yuritish   boshlangan   hamda   tugallangan   sana   va   (yoki)   registr
tuzilgan davr;
xo’jalik operatsiyalarining xronologik va (yoki) tizimli guruhlanishi;
xo’jalik operatsiyalarining o’lchov birligi ko’rsatilgan holda puldagi o’lchov
miqdori;
registrni   yuritish   uchun   mas’ul   bo’lgan   shaxslarning   lavozimlari,
familiyalari   hamda   ismi   va   otasi   ismining   bosh   harflari   ko’rsatilgan   holdagi
imzolari   yoki   ushbu   shaxslarni   identifikatsiya   qilish   uchun   zarur   bo’lgan   boshqa
rekvizitlar.
Buxgalteriya hisobi registrlariga tasdiqlanmagan tuzatishlar kiritilishiga yo’l
qo’yilmaydi.
16-modda. Aktivlar va majburiyatlarni inventarizatsiya qilish
Buxgalteriya hisobi va moliyaviy hisobot ma’lumotlarining to’g’riligi hamda
ishonchliligi   aktivlar   va   majburiyatlarni   majburiy   tarzda   inventarizatsiyadan
o’tkazish   orqali   tasdiqlanadi.   Inventarizatsiya   ob’ektlari,   uni   o’tkazish   tartibi   va
muddatlari inventarizatsiya bo’yicha buxgalteriya hisobi standartida belgilanadi.
17-modda. Aktivlar va majburiyatlarni baholash
Tovar-moddiy   zaxiralarni   baholash   quyidagi   ikkita   bahoning   eng   pasti
bo’yicha   –   balans   tuzilayotgan   sanadagi   haqiqiy   tannarx   (sotib   olish   narxi   yoki
ishlab   chiqarish   tannarxi)   bo’yicha   yoki   bozor   bahosi   (realizatsiya   qilishning   sof
qiymati) bo’yicha amalga oshiriladi.
Asosiy   vositalar   va   nomoddiy   aktivlar   ularning   boshlang’ich   (qayta
tiklanish) qiymati bo’yicha hisobga olinadi.
Asosiy vositalar va nomoddiy aktivlar qiymatini hisobdan chiqarish ularning
qiymati   to’liq   qoplanguniga   yoki   ob’ekt   hisobdan   chiqib   ketguniga   qadar
eskirishni  (amortizatsiyani)  hisoblash yo’li bilan amalga oshiriladi. Amortizatsiya
16 ajratmalari   ob’ekt   foydalanishga   topshirilganidan   keyingi   oydan   boshlab   amalga
oshiriladi. Yerning qiymati amortizatsiya qilinmaydi.
Moliyaviy   qo’yilmalar   buxgalteriya   hisobi   standartlariga   muvofiq   hisobga
olinadi.
Majburiyatlar taraflarning kelishuviga muvofiq pulda ifodalangan holda aks
ettiriladi.
Sud   qarori   bo’yicha   yuzaga   kelgan   majburiyatlar   tegishli   summada   aks
ettiriladi.
Shartli   aktivlar   va   majburiyatlar   buxgalteriya   hisobi   standartlariga   muvofiq
aks ettiriladi.
Budjet  tashkilotlarining aktivlari va majburiyatlarini baholash  budjet hisobi
standartlariga muvofiq amalga oshiriladi.
Buxgalteriya hisobi milliy valyutada – so’mda yuritiladi.
18-modda. Daromadlar va xarajatlarni hisobga olish
Daromadlar va xarajatlar to’langan vaqti va pul kelib tushgan sanadan qat’i
nazar,   qaysi   davrga   taalluqli   bo’lsa,   o’sha   hisobot   davrida   buxgalteriya   hisobi
standartlariga muvofiq aks ettiriladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   budjetining   va   davlat   maqsadli
jamg’armalari   budjetlarining   ijrosi   bo’yicha   daromadlar   va   xarajatlar   budjet
to’g’risidagi qonun hujjatlariga muvofiq aks ettiriladi.
19-modda. Xususiy kapitalni hisobga olish
Xususiy   kapital   ustav   fondidan   (ustav   kapitalidan),   qo’shilgan,   zaxira
kapitalidan va taqsimlanmagan foydadan tarkib topadi.
Ustav   fondi   (ustav   kapitali)   ta’sis   hujjatlarida   belgilangan   hissalarning
(pulda   ifodalangan   holdagi)   yig’indisini   aks   ettiradi.   Ustav   fondiga   (ustav
kapitaliga) hissalar shaklida kiritiladigan moddiy va nomoddiy aktivlar ta’sischilar
(ishtirokchilar) o’rtasidagi  kelishuvga ko’ra baholanadi, qonunda nazarda tutilgan
hollarda esa, baholovchi tashkilot tomonidan baholanishi kerak.
Qo’shilgan   kapital   aksiyalarni   nominal   qiymatidan   baland   narxlarda
dastlabki sotishdan olinadigan emissiya daromadini, shuningdek ekvivalenti chet el
17 valyutasida   ifodalangan   ustav   fondini   (ustav   kapitalini)   shakllantirish   jarayonida
yuzaga keladigan kurs farqini aks ettiradi.
Zaxira   kapitali   uzoq   muddatli   aktivlarni   qayta   baholashda   hosil   bo’ladigan
inflyatsiya   zaxiralarini,   qonun   hujjatlarida   va   ta’sis   hujjatlarida   nazarda   tutilgan
miqdorlarda sof foydadan ajratmalarni, shuningdek tekinga olingan mol-mulkning
qiymatini aks ettiradi.
Taqsimlanmagan   foyda   foydaning   jamg’arilayotganligini   ifodalaydi   va
mulkdorlarning   qaroriga   binoan   ustav   fondiga   (ustav   kapitaliga)   qo’shilishi
mumkin.
20-modda. Garovni hisobga olish
O’zining   yoki   o’zgalarning   majburiyatlarini   ta’minlash   uchun   garovga
berilgan mol-mulkning qiymati, shu jumladan pul mablag’lari buxgalteriya hisobi
sub’ekti tomonidan boshqa aktivlardan alohida hisobga olinadi.
Garovga   olingan   mol-mulkning   qiymati,   garov   sifatida   qabul   qilib   olingan
pul   mablag’lari   va   valyuta   boyliklari   alohida   balansdan   tashqari   schyotlarda   aks
ettiriladi.
21-modda. Ichki nazorat
Ichki   nazorat   buxgalteriya   hisobini   yuritishda,   moliyaviy   va   boshqa
hisobotlarni   tuzishda   xo’jalik   operatsiyalarini   amalga   oshirishning   qonuniyligini,
iqtisodiy   jihatdan   maqsadga   muvofiqligini,   aktivlarning   but   saqlanishini
ta’minlash, talon-toroj qilish hollari va xatoliklarning oldini olish hamda aniqlash
maqsadida   buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   rahbari   tomonidan   qabul   qilingan
hisob siyosati asosida tashkil etilgan chora-tadbirlar tizimidir.
Buxgalteriya hisobi sub’ekti ichki nazoratni tashkil etadi va amalga oshiradi.
22-modda. Moliyaviy hisobot
Moliyaviy   hisobot   buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   hisobot   sanasidagi
moliyaviy   holati,   hisobot   davridagi   faoliyatining   moliyaviy   natijasi   va   pul
mablag’larining harakati to’g’risidagi tizimlashtirilgan axborotdan iboratdir.
Yillik moliyaviy hisobot quyidagilarni o’z ichiga oladi:
buxgalteriya balansi;
18 moliyaviy natijalar to’g’risidagi hisobot;
pul oqimlari haqidagi hisobot;
xususiy kapital to’g’risidagi hisobot;
izohlar, hisob-kitoblar va tushuntirishlar.
Xalqaro   standartlar   bo’yicha   tuziladigan   moliyaviy   hisobotga   doir   talablar
moliyaviy hisobotning xalqaro standartlarida belgilanadi.
Buxgalteriya hisobi sub’ekti moliyaviy hisobotni tuzishda mustaqil balansga
ajratilgan   o’z   vakolatxonalarining,   filiallarining   va   boshqa   tarkibiy
bo’linmalarining   buxgalteriya   balanslarini   hamda   boshqa   hisobot   shakllarini
kiritishi kerak.
Moliyaviy hisobot hisobot yili boshidan ortib boruvchi yakun bilan tuziladi.
Budjet   tashkilotlarining   moliyaviy   hisoboti   budjet   to’g’risidagi   qonun
hujjatlariga muvofiq tuziladi va taqdim etiladi.
Moliyaviy hisobotning tarkibi va mazmuni O’zbekiston Respublikasi Moliya
vazirligi tomonidan belgilanadi.
Banklar va boshqa kredit tashkilotlari moliyaviy hisobotining tarkibi hamda
mazmuni O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan belgilanadi.
23-modda. Konsolidatsiyalashgan moliyaviy hisobot
Asosiy   xo’jalik   jamiyati   bo’lgan   va   sho’’ba   xo’jalik   jamiyatlariga,   o’z
nazorati   ostidagi   tashkilotlarga   ega   buxgalteriya   hisobi   sub’ekti
konsolidatsiyalashgan moliyaviy hisobotni tuzadi.
Konsolidatsiyalashgan moliyaviy hisobotni tuzish tartibi, shuningdek asosiy
xo’jalik   jamiyatining   nazorati   ostidagi   tashkilotlarga   qo’yiladigan   talablar
buxgalteriya hisobi standartlari bilan belgilanadi.
Ushbu   modda   talablari   vazirliklar,   davlat   qo’mitalari,   idoralar   va   budjet
tashkilotlarining jamlanma moliyaviy hisobotiga nisbatan tatbiq etilmaydi.
24-modda. Moliyaviy hisobotning hisobot davri
1   yanvar   –   31   dekabr   kalendar   yili   yillik   moliyaviy   hisobotning   hisobot
davridir. 3
3
 o’zbekiston Respublikasining  “Buxgalteriya hisobi to’g’risida” gi qonuni  2019. 13 aprel
19 1 yanvardan boshlab davriy moliyaviy hisobot tuzilayotgan davrning hisobot
sanasini   ham   qamrab   olgan   davr   kalendar   yil   mobaynida   tuziladigan   davriy
moliyaviy hisobot uchun hisobot davridir.
Yangidan tashkil etilgan yuridik shaxslar uchun yuridik shaxs huquqi qo’lga
kiritilgan sanadan boshlab o’sha yilning 31 dekabriga qadar bo’lgan davr, yuridik
shaxs   bo’lmaganlar   uchun   esa,   ular   davlat   organlarida   ro’yxatdan   o’tkazilgan
sanadan   boshlab   o’sha   yilning   31   dekabriga   qadar   bo’lgan   davr   birinchi   hisobot
yili deb hisoblanadi.
Agar   yuridik   shaxs   (budjet   tashkilotlaridan   tashqari)   1   oktyabrdan   keyin
ro’yxatga olingan bo’lsa, birinchi hisobot yili keyingi yilning
31 dekabrida tugaydi.
Ro’yxatdan o’tilguniga yoki  yuridik shaxs huquqi olinguniga qadar amalga
oshirilgan xo’jalik operatsiyalari to’g’risidagi ma’lumotlar birinchi hisobot yilining
moliyaviy hisobotiga kiritiladi.
25-modda. Moliyaviy hisobotni taqdim etish
Moliyaviy hisobot quyidagilarga taqdim etiladi:
davlat soliq xizmati organlariga;
ta’sis hujjatlariga muvofiq mulkdorlarga;
davlat statistika organlariga;
qonun hujjatlariga muvofiq boshqa organlarga.
Moliyaviy hisobot elektron hujjat tarzida taqdim etilishi mumkin.
Moliyaviy   hisobot   yilning   har   choragida   taqdim   etiladi.   Kichik   korxonalar
va   mikrofirmalar   buxgalteriya   balansidan   hamda   moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi
hisobotdan iborat faqat yillik moliyaviy hisobotni taqdim etadi.
Moliyaviy   hisobotni   taqdim   etish   muddatlari   O’zbekiston   Respublikasi
Moliya vazirligi tomonidan belgilanadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   buxgalteriya
hisobining   ayrim   sub’ektlari   uchun   moliyaviy   hisobotni   taqdim   etishning   boshqa
muddatlari belgilanishi mumkin.
26-modda. Moliyaviy hisobotni e’lon qilish
20 Xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarning   yillik   moliyaviy   hisoboti   manfaatdor
banklar,   birjalar,   investorlar,   kreditorlar,   shuningdek   qonun   hujjatlariga   muvofiq
boshqa shaxslar uchun ochiqdir.
Aksiyadorlik   jamiyatlari,   shuningdek   sug’urta   tashkilotlari,   banklar,   jamoat
fondlari   va   qonun   hujjatlariga   muvofiq   boshqa   tashkilotlar   har   yilgi   moliyaviy
hisobotni   aksiyadorlarning   yoki   buxgalteriya   hisobi   sub’ekti   boshqa   yuqori
boshqaruv organining yillik umumiy yig’ilishi o’tkaziladigan sanadan kamida ikki
hafta oldin auditorlik xulosasi bilan birga e’lon qilishi shart.
Ushbu   modda   o’ziga   nisbatan   qonun   hujjatlarining   boshqa   talablari
belgilangan   buxgalteriya   hisobi   sub’ektlarining   moliyaviy   hisobotiga   tatbiq
etilmaydi.
27-modda. Tugatish chog’idagi moliyaviy hisobot
Xo’jalik   yurituvchi   sub’ektni   tugatish   chog’ida   yakuniy   moliyaviy   hisobot
tuziladi.
Tugatish   bo’yicha   operatsiyalarni   hisobga   olish,   tugatish   balansini   va
hisobotni   tuzish,   aktivlar   qiymatini   aniqlash   yuzasidan   javobgarlik   tugatish
komissiyasining (tugatuvchining) zimmasiga yuklatiladi.
Umidsiz qarzlar va zararlar tugatish balansiga kiritilmaydi.
Tugatish   balansida   majburiyatlar   uni   tuzish   sanasida   hisoblangan   foizlari
bilan aks ettiriladi.
28-modda. Buxgalteriya axborotining maxfiyligi
Buxgalteriya   hisobini   yuritishda   maxfiylikka   rioya   qilinadi.   Buxgalteriya
hisobi   registrlarining   mazmuni   bilan   tanishishga   buxgalteriya   hisobi   sub’ekti
rahbarining ruxsatiga ko’ra yoki  qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollarda yo’l
qo’yiladi.
Buxgalteriya   hisobi   registrlari   bilan   tanishishga   ruxsat   olgan   shaxslar
maxfiylikni   saqlashi   shart.   Maxfiylikni   buzganlik   qonunda   belgilangan   tartibda
javobgarlikka sabab bo’ladi.
29-modda. Buxgalteriya hujjatlarini saqlash
21 Boshlang’ich   hisob   hujjatlari,   buxgalteriya   hisobi   registrlari,   moliyaviy
hisobot va boshqa hisobotlar, shuningdek buxgalteriya hisobini tashkil etish hamda
yuritish   bilan   bog’liq   boshqa   hujjatlar   qonun   hujjatlarida   belgilangan   muddatlar
mobaynida,   biroq   hisobot   yilidan   keyin   kamida   besh   yil   buxgalteriya   hisobi
sub’ekti tomonidan saqlanadi.
Buxgalteriya   hujjatlarini   olib   qo’yish   qonun   hujjatlariga   muvofiq   amalga
oshiriladi.
30-modda. Buxgalterlarning jamoat birlashmalari
Buxgalterlar   umumiy   manfaatlarini   ifodalash   va   himoya   qilish   maqsadida
qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   buxgalterlarning   jamoat   birlashmalarini
tuzish huquqiga ega.
31-modda. Nizolarni hal etish
Buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish,   yuritish   va   hisobotni   tuzish   sohasidagi
nizolar qonun hujjatlarida belgilangan tartibda hal etiladi.
32-modda.   Buxgalteriya   hisobi   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarini   buzganlik
uchun javobgarlik
Buxgalteriya   hisobi   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarini   buzganlikda   aybdor
shaxslar belgilangan tartibda javobgar bo’ladi.
«Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida»gi   o’zbekiston   respublikasi   qonuniga
o’zgartish va qo’shimchalar kiritish haqida
O’zbekiston Respublikasining qonuni
Qonunchilik palatasi tomonidan 2019-yil 3-martda qabul qilingan
Senat tomonidan 2019-yil 31-martda ma’qullangan
22 2. Respublika buxgalteriyasi hisobi va hisobot tizimini
takomillashtirish.
1-modda. O’zbekiston Respublikasining 2019 yil 30 avgustda qabul qilingan
«Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida»gi   279–I-sonli   Qonuniga   (O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining   Axborotnomasi,   2022   yil,   №   9,   142-modda;
O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining Axborotnomasi, 2013 yil, №
4,   98-modda,   №   10,   263-modda,   №   12,   350-modda;   2019   yil,   №   5,   130-modda;
2021   yil,   №   12,   452-modda)   o’zgartish   va   qo’shimchalar   kiritilib,   uning   yangi
tahriri tasdiqlansin (ilova qilinadi).
2-modda. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi:
hukumat qarorlarini ushbu Qonunga muvofiqlashtirsin;
davlat   boshqaruvi   organlari   ushbu   Qonunga   zid   bo’lgan   o’z   normativ-
huquqiy hujjatlarini qayta ko’rib chiqishlari va bekor qilishlarini ta’minlasin.
O’zbekiston Respublikasi “Buxgalteriya hisobi to’g’risida”gi qonunning 
2   –   moddasiga   muvofiq,   “Buxgalteriya   hisobining   maqsadi
foydalanuvchilarni   o’z   vaqtida   to’liq   hamda   aniq   moliyaviy   va   boshqa
buxgalteriya axboroti bilan ta’minlashdir” 1
. Shuningdek, ushbu maqsadga erishish
uchun buxgalteriya hisobi oldiga quyidagi vazifalar qo’yilgan:
–   buxgalteriya   hisobi   scho’tlarida   aktivlarning   holati   va   harakati,   mulkiy
huquqlar   va   majburiyatning   holati   to’g’risida   to’liq   hamda   aniq   ma’lumotlarni
shakllantirish;
- samarali   boshqaruv   maqsadida   buxgalteriya   hisobi   ma’lumotlarini
umumlashtirish;
- moliyaviy, soliqqa doir va boshqa hisobotlarni aniq tuzish”
Qishloq xo’jalik korxonalarida buxgalteriya hisobi oldiga qo’yilgan vazifalar
faqat u to’g’ri va oqilona tashkil etilgandagina muvaffaqiyatli hal etilishi mumkin.
Buxgalteriya hisobini tashkil etishda yo’l qo’yilayotgan xato – kamchiliklar butun
hisob   siyosatining,   xususan,   hisob   ishlarining   orqada   qolishi,   hisobotlarni   va
boshqa axborotlarni taqdim etishda kechikishlarga olib keladi. 
23 Buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish   deganda   korxonaning   moliya-xo’jalik
faoliyati   to’g’risida   ishonchli   va   o’z   vaqtida   axborotlar   olish   hamda   ishlab
chiqarish resurslari va tayor mahsulotlardan foydalanish ustidan nazoratni amalga
oshirish   maqsadida   –   hisob   jarayonining   shart-sharoitlar   tizimi   va   ular
elemntlarining tuzilishi tushuniladi.
Buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish   tizimining   asosiy   elementlari   dastlabki
hisob va hujjatlar aylanishi, inventarizatsiya, hisob-kitob hamda hisob siyosatidan
iborat bo’lishi lozim. 4
 
Korxonaning   moliya-xo’jalik   faoliyatini   boshqarish   talablariga
muvofiq, buxgalteriya apparatining oldiga quyidagi talablar qo’yiladi:
4
  www.lex.uz   (o’z.R. Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi)
24 - korxona   faoliyati   va   uning   natijalari   to’g’risida   to’liq   va   ishonchli
axborotlarni shaklantirish;
- korxonaning   faoliyatini   nazorat   qilish   va   boshqarish   uchun   ichki   va   tashqi
foydalanuvchilarni zarur axborotlar bilan ta’minlash;
- moliya – xo’jalik faoliyatidagi noxush xolatlarning o’z vaqtida oldini olish,
ichki imkoniyatlarini aniqlash va safarbar etish;
- korxona faoliyatining moliyaviy natijalarini hisobda to’g’ri aks ettirish;
- korxona xodimlarining mehnatiga haq to’lashni nazorat qilish;
- moliyaviy   hisobotni   tuzish   uchun   zarur   ma’lumotlarni   olish   va   o’z   vaqtida
taqdim etish.
Belgilangan   vazifalarni   hal   etish   jarayonida   korxona   hisob   siyosatida
belgilangan talablarga rioya qilish zarur.
Qishloq xo’jalik korxonalari hisob yuritish shakli qanday bo’lishidan qat’iy
nazar   hisobot   davrida   sodir   bo’lgan   xo’jalik   operatsiyalarini   hisobda   o’z   vaqtida
to’liq aks ettirish shart. Fermer xo’jaliklari hisob va hisobot amaliyotida bu jarayon
ayrim  holatlarda to’lig’icha amalga  oshirilmasligi  oqibatida hisob axborotlarining
aniqligi va ishonchligiga putur yetadi.
3-jadval. Buxgalteriya hisobini tashkil etish oldiga
qo’yiladigan asosiy talablar 5
5
  www.tfi.uz  ( Toshkent moliya instituti  sayti)
25Buxgalteriya hisobini tashkil etishga
qo’yiladigan asosiy talablar
Hisobot davridagi xo’jalik
operatsiyalarini hisobda to’liq
aks ettirish
Daromadlar va xarajatlarni
hisobot davrlariga to’g’ri olib
borish Hisobda joriy xarajatlar va
kapital qo’yilmalarni alohida
hisobga olish
Sintetik va analitik hisobning
tengligi         Fermer xo’jaliklari amaliyotida daromadlar va xarajatlarni hisobot davrlariga
to’g’ri   olib   borishda   ayrim   muommolarning   mavjudligi,   yakunda   moliyaviy
natijalar   to’g’risidagi   hisobot   ma’lumotlari   bilan   buxgalteriya   hisobidagi   analitik
va   sintetik   hisob   ma’lumotlari   o’rtasida   farqlar   vujudga   kelishi   kuzatilmoqda.
Bunday holat moliyaviy hisobotning ishonchligiga jiddiy ta’sir ko’rsatadi.
3. Iqtisodiyot rivojiga mos buxgalteriya hisobini
joriy etishning yangi usullari.
Birinchi   prezidentimiz   Islom   Karimov   rahnamoligida   iqtisodiyot
tarmoqlarini   modernizatsiya   va   diversifikatsiya   qilish,   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikning iqtisodiyotdagi rolini tubdan oshirish, investitsiya muhitini yanada
yaxshilash yuzasidan amalga oshirilayotgan islohotlar samarasida mamlakatimizda
barqaror o’sish sur’atlari ta’minlanmoqda. O’zbekiston Respublikasining 2019-yil
13-apreldan   kuchga   kirgan   yangi   tahrirdagi   «Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida»gi
qonuni zamonaviy boshqaruvning muhim tarkibiy qismi  hisoblangan ishonchli  va
mukammal   iqtisodiy   axborot   va   hisobotlar   bilan   ta’minlashning   huquqiy   asosiga
aylandi. 
  Mamlakatimizda   iqtisodiyotni   tarkibiy   o’zgartirish   va   modernizatsiya
qilishga   yo’naltirilgan   strategiya   asosida   yuqori   texnologiyalarga   asoslangan
korxonalar barpo etilib, zamonaviy boshqaruv usullari joriy etilmoqda. Davlatimiz
rahbari   aksiyadorlik   jamiyatlarida   moliyaviy   boshqaruv   va   zamonaviy
menejmentning   yangi   mexanizmlarini   joriy   etish   asosida   korporativ   boshqaruvni
yanada   takomillashtirish   vazifasini   qo’ydi.   Ushbu   vazifalarni   amalga   oshirish
buxgalteriya   hisobining   mukammal   yuritilishiga   va   ishonchli   moliyaviy
hisobotlarga tayanadi. 
2019-yilda   qabul   qilingan   O’zbekiston   Respublikasining   «Buxgalteriya
hisobi to’g’risida»gi qonuni o’z navbatida buxgalteriya hisobini sifatli va ishonchli
tashkil   etish   bo’yicha   xalqaro   talablarga   javob   berishi   bilan   bir   qatorda,
korxonalarning   moliyaviy   hisobotlariga   bo’lgan   ishonchning   ortishiga,   bozor
26 iqtisodiyoti   sharoitida   buxgalteriya   hisobini   rivojlantirishga   huquqiy   asos   bo’lib
xizmat qildi. 
O’tgan   davrda   amalga   oshirilgan   iqtisodiy   islohotlar   natijasida   barcha
sohalar   singari   hisob-kitob   tizimida   ham   katta   o’zgarishlar   ro’y   berdi,   soha   bilan
bog’liq   qator   yangi   qonunchilik   hujjatlari   qabul   qilindi,   mavjudlari
takomillashtirildi.   Bu   «Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida»gi   qonunni   bugungi   kun
talablariga moslashtirishni taqozo etdi. 
Yuqoridagilar   va   sohada   to’plangan   milliy   va   xorijiy   tajriba   buxgalteriya
hisobini   tashkil   qilish,   yuritish   va   hisobotlarni   tuzish   borasidagi   qonunchilikni
yanada   mukammallashtirishni   ilgari   surdi.   Shulardan   kelib   chiqqan   holda
O’zbekiston Respublikasining  yangi tahrirdagi “Buxgalteriya hisobi  to’g’risida”gi
qonuni ishlab chiqilib, qabul qilindi va Prezidentimiz tomonidan tasdiqlandi. 
32   moddadan   iborat   qonunda   buxgalteriya   hisobining   mazmuni,   asosiy
maqsadi   va   vazifalari   iqtisodiyotdagi   o’zgarishlar   hamda   huquqni   qo’llash
amaliyotiga qo’yilayotgan yangi talablardan kelib chiqqan holda moliyaviy hisobot
tuzishning xalqaro standartlariga muvofiq belgilandi. 
Birinchi   prezidentimizning   2022-yil   24-apreldagi   “Aksiyadorlik
jamiyatlarida   zamonaviy   korporativ   boshqaruv   uslublarini   joriy   etish   chora-
tadbirlari   to’g’risida”gi   farmonida   moliyaviy   hisobotlarni   xalqaro   standartlar
asosida   tuzish   va   e’lon   qilish   belgilanganligi   munosabati   bilan   ham   milliy,   ham
xalqaro   standartlarni   qamrab   oluvchi   buxgalteriya   hisobining   standartlari   qonun
darajasida o’rnatildi. 
Avvalgi   qonunchilikda   buxgalteriya   xizmati   rahbari   faoliyatini   tartibga
solishga   qaratilgan   aniq   me’yorlarning   mavjud   bo’lmaganligi   bois,   qonunga
buxgalteriya   xizmati   rahbari   maqomini   va   unga   qo’yiladigan   professional
talablarni   aniqlovchi   yangi   me’yorlar   kiritildi.   Mazkur   qoidalarda   majburiy
auditorlik   tekshiruvidan   o’tishi   lozim   bo’lgan   xo’jalik   yurituvchi   subyektlarning
buxgalteriya   xizmati   rahbariga   ma’lumoti   va   ish   staji,   shuningdek,   malaka
darajasini oshirish bo’yicha yangi talablar belgilandi. 
27 Qonunga   buxgalteriya   hisobi   subyekti   rahbari   bilan   buxgalteriya   hisobi
xizmati rahbari o’rtasidagi o’zaro nazoratni ta’minlashga qaratilgan yangi normalar
kiritildi.   Shu   bilan   birga,   boshlang’ich   hisob   hujjatlari   va   buxgalteriya   hisobi
registrlari   o’rtasidagi   bog’liqlikni   belgilash,   ichki   hujjatlar   aylanishini
mukammallashtirish, shuningdek, zamon talablariga mos ravishda sohaga axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalarini   joriy   etish   maqsadida   qator   yangi   me’yorlar
ham joy oldi. 
Qonunda   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   tomonidan   buxgalteriya   hisobi
sohasida   ichki   nazoratning   tashkil   etilishi   va   amalga   oshirilishi   lozimligi
belgilandi.   Mazkur   nazorat   xo’jalik   operatsiyalarining   to’g’ri   va   o’z   vaqtida
amalga oshirilishini ta’minlash, aktivlar butligini saqlash, talon-taroj qilish hollari
va  xatoliklarni   joyida   aniqlash   hamda   ularning   oldini   olish   bo’yicha  buxgalteriya
hisobi subyekti xodimlari o’rtasida javobgarlik va vakolatlarni samarali taqsimlash
imkoniyatini ta’minlaydi. 
Buxgalteriya   hisobi   subyektlari   moliyaviy   hisobotni   yilning   har   choragida
taqdim   etishi   belgilangani   holda,   kichik   korxonalar   va   mikrofirmalar   uchun
buxgalteriya   balansi   hamda   moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi   hisobotdan   iborat
faqat yillik moliyaviy hisobot taqdim etish to’g’risidagi yangi norma kiritildi. 
Demokratik   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini
rivojlantirish   konsepsiyasida   belgilangan   vazifalarga   asosan   buxgalterlar   o’z
manfaatlari   va   huquqlarini   himoya   qilishga   xizmat   qiluvchi   ixtiyoriylik   asosida
tashkil  etiladigan nodavlat  notijorat  tashkiloti  bo’lgan jamoat  birlashmalari  tuzish
huquqiga egaligi to’g’risidagi yangi me’yor bilan to’ldirildi. 
Yuqoridagilar   bilan   bir   qatorda   xo’jalik   yurituvchi   subyektlarga   qo’shimcha
qulayliklar   yaratish   maqsadida   tegishli   moddalarga   o’ndan   ortiq   yangi   norma
kiritilgan. 
Aytish   joizki,   qonunning   yangi   tahririda   buxgalteriya   hisobini   yuritish   va
tashkil   qilish,   moliyaviy   hisobotlarni   tayyorlash   va   taqdim   etish   jarayonlarida
yuzaga kelayotgan yangi huquqiy munosabatlar me’yoriy tartibga solindi. 
28 29 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishimdan   shuni   xulosa   qilib   aytamanki   Respublikamizda
buxgalteriya   hisobini   tartibga   solishda,   buxgalterlar   qonun   doirasida
himoyalangani,   qonunlar   puxta   va   adolatli   ishlab   chiqilganiga   guvohi   bo’ldim.
Buxgalteriya   hisobi   amaliyotining   istiqbolli   yo’nalishlaridan   biri   ekanligi,   uning
muhim   tarkibiy   qismi   hisoblangan   boshqaruv   hisobining   ahamiyati   beqiyos
darajada   ortib   borishi,   boshqaruv   hisobi   korxona   faoliyatini   tezkor   va   istiqbolli
boshqarishda asosiy o’rinlardan birini egallagani, xalqaro standart talablariga to’liq
muvofiq   kelishi,   xarajatlar   va   mahsulot   tannarxini   boshqarish,   ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshirish   imkoniyatlarini   aniqlashni   yaratib   berishini   ko’rdik.
Ko’rib   chiqanimizdek   ushbu   “Buxgalteriya   hisoboti   to’g’risida”   gi   qonunda
buxgateriyaning   hisobotini   qonun   doirasida   xalqaro   standartlarga   mos   ravishda
nazorat   qilinishi,   maxfiyligi,   saqlash,   hisobotlarni   topshirish,   qonun   hujjatlarini
buzganlik uchun javobgarliklar ko’rsatib o’tilgan. 
Qonunda   ta’kidlanganidek   buxgalteriya   hisobini   yanda   takomillashtish,
tadbirkor   va   buxgalterlarga   yangi   qulayliklar   yaratilmoqda.   Yildan   yilga   ushbu
qonun   hujjatlarga   yangiliklar,   o’zagartirishlar   kiritilmoqda.   Sababi,
rivojlanayotgan   har   bir   mamlakat   uchun   yaratilayotgan   imkoniyatlar,   yangi   tartib
qoidalar,   yangi   texnoligiyalar,   yangi   tadbirkorlik   g’oyalari   yaratilar   ekan   albatta
buxgalteriyaning   ham   yangi   takomillashgan   variantlari   ham   ortib   boraveradi.   Bu
albattda   xalq   manfaatlarini   ko’zlagan   holda   xizmat   qilishiga   guvohi
bo’lmoqdamiz. 
Qisqacha   qilib   aytganda   ushbu   qonun   hujjatlari   jamiyatimizni,
ishlovchilarning   keng   imkoniyatlarini   yaratish   maqsadida,   huquqbuzarliklarni   o’z
vaqtida aniqlashda va uni bartaraf etishda, ish sifatini yaxshilashda, vaqtni tejashda
va boshqa ko’p imkoniyatlar uchun xizmat qiladi.
30 Foydalanilgan adabiyotlar
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T: O’zbekiston 2019
2. O’zbekiston Respublikasining “Buxgalteriya hisobi to’g’risida” gi qonuni 
2019. 13 aprel
3.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidintening   2019-yil   7-fevraldagi   4947-sonli
Farmoni   O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasi   “O’zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari   to’plami”,   2022-yil   13-
fevral 
4.   D.   E.   Norbekov,   K.   M.   Misirov,   G’.   D.   Toshmanov,   Moliyaviy   va   boshqaruv
hisobi: o’quv qo’llanma. Toshkent “iqtisod-moliya” 2018
5. A.   R. Qoraboyev, B. K. G’oibnazarov, N. X. Rashitova. Milliy hisoblar tizimi;
O’quv qo’llanma, Toshkent “Iqtisod-moliya”2021
6. B. M. Jo’raboyev. Hisob siyosatining tashkiliy ta’minotini takomillashtirishning
ayrim jihatlari. Ma’ruza matni. 2022
Internet saytlari
1.  www.lex.uz  (O’z.R. Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi)
2.  www.tfi.uz  ( Toshkent moliya instituti sayti)
3.  www.mf.uz  ( O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi sayti)
4.  www.buxgalter.uz  ( Buxgalterlik rasmiy sayti )
31

Biznes sub'ektlarida buxgalteriya hisobi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский