Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 253.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 24 Май 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Saidjon Alixon

Дата регистрации 24 Май 2024

8 Продаж

Biznesda audit va moliyaviy nazoratning mazmuni va ahamiyati ijara hisobi

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
TOSHKENT AMALIY
FANLAR UNIVERSITETI
Sirtqi bo`lim “Tarmoqlar iqtisodiyoti” kafedrasi
Ro'yxatga olindi №
«____» _______ 20 __  й Ro'yxatga olindi №
«____» _______ 20 __ й
                                                       
“TARMOQLAR IQTISODIYOTI” KAFEDRASI
“MIKROIQTISODIYOT. MAKROIQTISODIYOT” 
fanidan
KURS ISHI
Mavzu : ___________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Ilmiy rahbar : _________________________________________________
( lavozim, FISh)
Bajardi:  _____________________________________________________    
( kurs, guruh, FISh )
Komissiya a’zolari:    ____________________________
_________________________
___________________________
Himoya natijasi:  «_____»  baho «___»   ______________ 20__ й .   
Toshkent – 20 __ Reja :
1. Biznesda   audit va m oliyaviy nazoratning mazmuni va 
ahamiyati  ijara hisobi
2. Moliyaviy nazoratning obyektlari, subyektlari va usullari va
ijara hisobi
3. Davlat moliyaviy nazoratining mazmuni  
4. Davlat m oliyaviy nazorat i organlari Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Mamlakatimizda   ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlarni
izchil   amalga   oshirish,   milliy   iqtisodiyotni   yangi   davr   darajasiga   ko’tarish,
eksportga   yo’naltirilgan   ishlab   chiqarish   tarmoqlarini   vujudga   keltirish   va   jahon
iqtisodiyoti   integratsiyasiga   jadal   kirib   borish   xalqaro   moliya   munosabatlarini
barqaror   rivojlantirishni   taqozo   etadi.   Hozirgi   vaqtda   mamlakatimiz   ijtimoiy-
iqtisodiy   taraqqiyoti   iqtisodiyotni   modernizatsiyalash,   ishlab   chiqarishda   tarkibiy
o’zgarishlarni   amalga   oshirish,   iqtisodiyot   tarmoqlarida   zamonaviy   texnika-
texnologiyalarni   joriy   qilish   va   shu   asosda   raqobatbardoshlikka   erishish,   jahon
bozorlaridan   mustahkam   o’rin   egallash,   mamlakatimizning   eksport   salohiyatini
oshirish   kabi   vazifalarni   amalga   oshirish   bilan   bevosita   bog’liq.   Mazkur
masalalarni   ijobiy   hal   qilishda   mamlakatning   xalqaro   moliya   bozoridagi   ishtiroki
muhim o’rin tutadi.
Ma’lumki, olib  borilayotgan  islohotlar  samarasini   yanada  oshirish,  davlat  va
jamiyatning   har   tomonlama   va   jadal   rivojlanishi   uchun   shart-sharoitlar   yaratish,
mamlakatimizni   modernizatsiya   qilish   hamda   hayotning   barcha   sohalarini
liberallashtirish   bo’yicha   ustuvor   yo’nalishlarni   amalga   oshirish   maqsadida,
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   PF-4947-sonli
Farmoni  bilan “2017- 2021 yillarda O’zbekiston Respublikasini  rivojlantirishning
beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha Harakatlar strategiyasi” qabul qilindi.
Xalqaro   moliya   –   xalqaro   moliyaviy   resurslar   majmuini   va   ularning
harakatlanishini ifodalovchi tushuncha hisoblanadi. Xalqaro moliya munosabatlari
muayyan   maqsadlarni   amalga   oshirish   uchun   xalqaro   darajada   shakllantirilgan
moliyaviy   resurslarni   taqsimlash   va   ulardan   foydalanish   jarayonidagi   iqtisodiy
munosabatlarni   ifodalaydi.   Xalqaro   moliya   munosabatlari   o’ziga   xalqaro   valyuta
munosabatlari,   xalqaro   kredit   munosabatlari,   xalqaro   investitsiya   munosabatlari,
xalqaro   savdo   munosabatlari,   xalqaro   soliq   munosabatlari,   xalqaro   lizing
munosabatlari,   mamlakatlar   to’lov   balansini   boshqarish,   xalqaro   moliya
tashkilotlari bilan aloqalar kabi munosabatlarni qamrab oladi.     Globallashuv   jarayoni   –   jahon   savdosining   o’sishi,   ishlab   chiqarishning
ixtisoslashuvi va kengayishi, kapitalning xalqaro oqimini rivojlanishi, xizmatlar va
mahsulotlarning xalqaro xarakati xalqaro moliyaning rivojlanishiga zamin yaratdi.
Shuningdek,   mazkur   6   holat   jahon   moliya   bozorlarining,   xalqaro   moliyaviy
korporatsiyalarning yuzaga kelishiga, davlatlararo moliyaviy munosabatlarning va
xalqaro   moliyaviy   faoliyatning   boshqa   jihatlarini   murakkablashuviga   olib   keldi.
Xalqaro   moliya   doimiy   o’zgaruvchan   xalqaro   pul   tizimlarining   holati   va
rivojlanishini, alohida mamlakatlar to’lov balansining o’zgarishini, xalqaro moliya
bozorlari,   xalqaro   moliyaviy   korporatsiyalar,   xalqaro   bank   va   investitsion
faoliyatni   namoyon   etadi.   Xalqaro   moliya   tizimining   asosiy   ishtirokchilar   bo’lib
quyidagilar hisoblanadi: banklar, transmilliy korporatsiyalar, portfel investorlar va
xalqaro   rasmiy   karzdorlar.   Xalqaro   moliyaviy   operatsiyalar   alohida
mamlakatlarning moliya tizimiga jiddiy ta’sir ko’rsatuvchi kuch hisoblanadi.
O‘tg а n  а srning so‘nggi yill а rid а  j а h о n eksp о rti yalpi m а hsul о tg а  nisb а t а n 1,7
m а rt а  t е zr о q ko‘p а ydi. Bu  а l о hid а  m а ml а k а tl а rning milliy  х o‘j а ligi t о b о r а  ko‘pr о q
d а r а j а d а   t а shqi b о z о rg а   ishl а yotg а nligini, eksp о rt es а   gl о b а l m а hsul о tning ch о r а k
qismid а n  о shib k е tg а nini ko‘rs а t а di.
Jahon xo‘jaligi rivojlanishining o‘ziga xos xususiyatlaridan biri — bu xalqaro
iqti-   sodiy   munosabatlarning   intensiv   rivojlanib   borishi   hisoblanadi.   Bu
mamlakatlar ,   mamlakatlar   guruhi ,   alohida   firma   va   korxonalar   o‘rtasida   savdo-
iqtisodiy   aloqa-   larning   kengayishi   tobora   chuqurlashuvi   bilan   izohlanadi.   Ushbu
holatni   xalqa ro   mehnat   taqsimotining   chuqurlashuvi ,   xo‘jalik   hayotining
globallashuvi ,   milliy   iqtisodiyot   ochiqligining   kuchayishi ,   mamlakatlarning
iqtisodiy integratsiyalashuvi va hududiy xalqaro iqtisodiy aloqalar strategiyasining
chuqurlashib borayotgan- ligida ko‘rish mumkin
Bu   bаynаlmilаl   o‘zаrо   bоg‘liqlik   vа   kооpеrаtsiyaning   yangi   sifаt   dаrаjаsi
bo‘lib, zаmоnаviy dаvrning аlоhidа hоdisаsi  sifаtidа glоbаl  iqtisоdiyot to‘g‘risidа
gаpirishgа imkоn bеrаdi. Kurs   ishining   maqsadi .   Global     moliya   bozorining   zamonaviy   tuzilishi,
mamlakatlarda   shakllangan   xalqaro   moliya   bozorlari,   xalqaro   moliya   bozorini
tahlil   qilish   va   prognozlash   usullari,   hozirgi   davrdagi   milliy   moliya   bozorini
xalqaro   bozorga   integratsiyasini   rivojlanishining   asosiy   yo‘nalishlarini   ishlab
chiqish bo‘yicha nazariy-amaliy bilimlarni shakllantirishdan iboratdir.
Kurs   ishining   vazifasi . Ushbu  kurs   ishida  moliyaviy globallashuv va xalqaro
moliyaviy   integratsiya,   xalqaro   moliya   bozori   va   uning   evolutsiyasi,   Global
moliyaviy   bozorlar   va   ularning   xususiyatlari ,   Xalqaro   savdoning   rivojlanish
tendensiyalari ,   global   moliyaviy   bozorlar   va   ularni   tartibga   solish   vositalari ,  g lobal
bozorning   shakllanishi   va   ularning   xususiyatlari ,  g lobal   bozorlar   faoliyatida   yuzaga
keladigan   muammolar   va   ularning   yechimlari   masalalari   chuqur   o ’ rganiladi .
Kurs   ishining   obekti .   Xalqaro   moliya   o ’ zida   ob ’ ektiv   asosga   ega   bo ’ lgan
moliyaviy   munosabatlarni   ifodalaydi .   Xalqaro   moliyaning   moddiy   asosi   bo ’ lib
mamlakatlar   o ’ rtasida   amalga   oshiriladigan   xalqaro   moliyaviy   oqimlar ,   jumladan ,
pul   oqimlari   –   import   qilingan   mahsulot   va   xizmatlarning   to ’ lovlari   hamda
mahsulot   va   xizmatlar   eksportidan   kelgan   valyuta   tushumlari ,   ushbu   oqimlar
xo ’ jalik   yurituvchi   sub ’ ektlar   moliyasini   ifodalashi   mumkin .
Kurs   ishining   predmeti .   Hozirgi   jahon   rivojining   xususiyatli   belgisi   tashqi
iqtisodiy   aloqalarning ,   avvalo ,   tashqi   savdoning   tez   o ‘ sishi   hisoblanadi .   Tashqi
savdo   xalqaro   hamkorlikning   ishlab   chiqarish ,   ilmiy - texnika   va   boshqa   shakllari
bilan   bir   qatordagi   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning   muhim   shakli   hisoblanadi .
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kirish,   4   ta   reja,   xulosa   hamda   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yhatidan iborat.
Buxgalteriya   balansi   likvidligi,   korxona   likvidligi   tushunchalari   moliyaviy
holatini baholashning muhim ko‘rsatkichlari hisoblanadi.
Balans   likvidlik   aktivlarining   pulga   aylanish   darajasini,   korxona
likvidligining   qarshi   tomonga   bo‘lgan   majburiyatlarini   to‘lashga   qobilligini
xarakterlaydi.  1. Biznesda   audit va m oliyaviy nazoratning mazmuni va
ahamiyati  ijara hisobi
Nazorat   iqtisodiy   tizimning   zarur   elementi   sifatida   butun   insoniyat
sivilizatsiyasi bilan birga rivojlanadi, evolyutsion taraqqiyot va inqilobiy to‘fonlar
jarayonida,   jamiyat   iqtisodiy   formatsiyasi,   siyosiy   tizimi,   davlat   va   xo‘jalik
boshqaruvi, qonun chiqaruvchi, ijroiya va sudlov hokimiyati organlari almashinuvi
jarayonida o‘zgarib boradi. 
Nazorat  - jamiyat iqtisodiy hayotidagi obyektiv hodisa va har qanday davlat
boshqaruvining   muhim   bo‘g‘inidir.   Shu   bilan   birga   u   ko‘p   ming   rahbar   va
mutaxassislar, mehnat jamoalari, jamoat va davlat tashkilotlarining subyektiv ijod
sohasidir. 
Moliyaviy   nazorat   -   butun   nazorat   tizimining   tarkibiy   qismi   bo‘lib,   uning
yo‘nalishi   davlat   moliya   siyosatini   muvaffaqiyatli   amalga   oshirish,   tarmoqlar
iqtisodiyotidagi barcha soha va bo‘g‘inlarda moliyaviy resurslarni shakllantirish va
samarali   foydalanishga   qaratilgan   bo‘ladi.   Bozor   munosabatlari   rivojlangan
taqdirda ham moliyaviy nazoratning salohiyati pasaymasdan, balki oshib boradi. 
Moliyaviy   nazorat   -   moliyaning   nazorat   funksiyasini   amalga   oshirish
ko‘rinishida   namoyon   bo‘lib,   u   moliyaviy   nazoratning   mazmuni   va   yo‘nalishini
belgilab  beradi.  Shunday  bo‘lsada,  moliyaviy  nazoratning  mazmuni   va  yo‘nalishi
jamiyatdagi   ishlab   chiqarish   kuchlari   va   munosabatlarining   o‘zgarishidan   kelib
chiqqan   holda   o‘zgarib   turadi.   Masalan,   korxonalarning   xo‘jalik   yuritish
huquqlarining   kengayishi,   ularning   moliyaviy   faoliyatini   olib   borishdagi
mustaqilligi,   tadbirkorlikning   rang-barang   ko‘rinishdagi   mulk   shakllarining
vujudga kelishi moliyaviy nazoratning mazmunini boyitishga olib keladi. 
Moliyaviy   nazorat   bu   maxsus   shakl   va   uslublarni   qo‘llash   orqali   xo‘jalik
yurituvchi subyektlar va boshqaruv organlarining moliyaviy faoliyati bilan bog‘liq
bo‘lgan masalalarni tekshirishga qaratilgan harakatlar va taftishlar yig‘indisidir.  Moliyaviy   nazorat   -   bu   moliyaviy   tekshirish   va   u   bilan   bog‘liq   bo‘lgan
masalalar harakatini va muomalasini majmui bo‘lib, xo‘jalik subyektlari faoliyatini
va boshqarishni o‘ziga xos usullar va shakllar yordamida tashkil etish. 
Moliyaviy nazorat tizimi subyektlar (nazorat qiluvchilar), obyektlar (nazorat
qilinuvchilar), nazoratning usul va vositalarini birgalikda jamlab, o‘z ichiga oladi.
Ular   nazorat   obyektining   holatini,   ijroning   kutilgan   natijalarini   aniqlash,   ularni
tahlil   qilish   va   baholash,   tuzatish   kiritishga   qaratilgan   xatti-harakatlar   yo‘sinini
ishlab chiqish uchun yaxlit uyg‘unlikda hamkorlik qiladi. 
Moliyaviy   nazorat   -   tarmoqlar   iqtisodiyotidagi   nazoratning   tarkibiy   qismi
bo‘lib,   u   qiymat   kategoriyasi   bilan   bog‘liqdir.   Moliyaviy   nazorat   ma’lum   bir
sohalarda   qo‘llanilib,   o‘ziga   xos   maqsadli   yo‘nalishga   ega   bo‘ladi.   Moliyaviy
nazoratning   obyektiga   moliyaviy   resurslarning   harakati,   shakllanishi   hamda
foydalanishdagi   taqsimlash   va   pullik   jarayonlar   shuningdek,   tarmoqlar
iqtisodiyotining barcha bo‘g‘inlaridagi fond shaklidagi pul resurslari ham kiradi. 
Bevosita   tekshirish   predmetlari   esa,   moliyaviy   (qiymat)   ko‘rsatkichlar
tarkibiga   kiruvchi   foyda,   daromad,   bevosita   va   bilvosita   soliqlar,   rentabellik,
mahsulot tannarxi, muomala xarajatlari, turli xil maqsadlar va fondlarga ajratmalar
hisoblanadi.   Ushbu   ko‘rsatkichlar   uyg‘unlashgan   xarakterga   ega   bo‘ladi,   shuning
uchun  nazorat   xo‘jalik  yurituvchilarning  ishlab  chiqarish,  xo‘jalik  yuritish,   tijorat
hamda   moliya-kredit   mexanizmidagi   o‘zaro   bog‘liqlikni   barcha   tomonlarini
qamrab oladi. 
Moliyaviy nazorat quyidagi tekshirishlarni o‘zida aks ettiradi:
- obyektiv iqtisodiy qonunlar talabiga rioya etish;
-   milliy   daromad  va   yalpi   ijtimoiy  mahsulot   qiymatini   taqsimlash   va   qayta
taqsimlashdagi optimallikni ta’minlash;
-   davlat   budjeti   daromadlarini   tashkil   etish   va   ijrosi   (budjet   nazorati)ni
ta’minlash;
- korxona, tashkilot va budjet muassasalarida moliyaviy, mehnat va moddiy
resurslardan samarali foydalanish;
- xo‘jalik subyektlarining moliyaviy holati va soliq nazorati.  Moliyaviy nazoratning oldida hal qilinishi lozim bo‘lgan quyidagi vazifalar
turadi:
 tarmoqlar   iqtisodiyotidagi   pul   daromadlari   va   fondlari   bilan   moliyaviy
resurslarga bo‘lgan talab o‘rtasidagi mutanosiblikka ta’sir o‘tkazish;
 davlat   budjeti   oldidagi   moliyaviy   majburiyatlarni   o‘z   vaqtida   va
to‘liqligicha bajarilishini ta’minlash;
 moliyaviy   resurslarni   yuksaltirishda   ichki   ishlab   chiqarish   rezervlarini
aniqlash;
 tannarxni pasaytirish hisobiga rentabellikni oshirish yo‘llarini ko‘rsatish;
 xo‘jalik   subyektlarining   pul   resurslari   va   moddiy   boyliklarini   maqsadga
muvofiq   obyektlarga   sarflashga   ta’sir   qilish,   shuningdek,   buxgalteriya   hisobi   va
hisobotini to‘g‘ri yurgizish;
 harakatdagi   qonunchilik   va   me’yoriy   hujjatlarga   rioya   qilishni
ta’minlash,   shuningdek,   turli   xil   mulk   shaklidagi   korxonalarni   soliqqa   tortish
mexanizmini takomillashtirish uchun takliflar berish;
 korxonalarning   tashqi   iqtisodiy   faoliyati   va   valyuta   operatsiyalaridan
yuksak iqtisodiy samara olishga shart-sharoit yaratish va shu kabilar. 
Moliya   intizomiga   rioya   qilish   uchun   moliyaviy   nazorat   korxona,   tashkilot
va   muassasalar   javobgarligi   bilan   uzviy   bog‘liqlikda   bo‘ladi.   Bunday   javobgarlik
moliya   intizomini   buzgan   shaxsga   nisbatan,   ham   ma’muriy   ko‘rinishda,   ham
iqtisodiy   usulda   bo‘lishi   mumkin,   iqtisodiy   usul   bilan   ta’sir   ko‘rsatish   muayyan
moliyaviy jazo choralari (sanksiyalari) orqali amalga oshiriladi. 
Moliyaviy javobgarlikni kuchaytirish, bir tomondan, moliyaviy nazoratning
ta’sirini   yuksaltirishda   q o‘llanilayotgan   moliyaviy   sanksiyalar   miqdorini
kamaytirishni   talab   qilsa,   ikkinchi   tomondan,   ularning   samaradorlik   darajasini
oshirishni talab etadi. 
Moliya   pul   munosabatlarining   alohida   usullari   yordamida   kengaytirilgan
takror ishlab chiqarish, taqsimlash, muomala va iste’molning barcha bosqichlarini
namoyon qiladi.  Moliyaning   nazorat   funksiyasini   mavjudligi   o‘z   o‘rnida   moliyaviy   nazorat
mavjudligini   keltirib   chiqarmaydi,   u   tegishli   davlat   organlarining   mu h im   tashkil
etuvchi faoliyatini taqazo etadi. 
1.   Moliyaviy   nazorat   -   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarishda   moliyani
muhim rolining bir ko‘rinishidir. 
2.   Moliyaviy   nazorat   davlat   boshqaruv   organlari   faoliyatining
ko‘rinishlaridan biri sifatida namoyon bo‘ladi. 
3.   Moliyaviy   nazorat   -   boshqaruvning   tartibga   solish,   rejalashtirish,   hisob-
kitob   va   xo‘jalikni   yurituvchi   subyekt   faoliyatining   tahlili   singari   mustaqil
vazifasidir. 
4.   Taqsimlash   munosabatlari   orqali   moliyaviy   nazorat   ishlab   chiqarish,
ayirboshlash, muomala va iste’mol munosabatlariga tatbiq etiladi. 
Moliyaviy   nazorat   -   moliyaviy,   kredit   va   xo‘jalik   organlari
(tashkilotlari)ning rejalarning bajarilish jarayonida moliyaviy, budjet, soliq, kredit,
hisob-kitob   va   kassa   intizomini   ta’minlashga   qaratilgan   va   pul   xarajatlarining
qonuniyligi, asosliligi va oqilonaligini tekshirishdan iborat qonun me’yorlari bilan
tartibga solinuvchi faoliyatidir. 
Moliyaviy   nazoratning   vazifasi   yo‘l   qo‘yiladigan   chetga   chiqish
me’yorlarini malakali belgilashdan iborat, qolgan barcha chetga chiqishlarni qayd
etish   va   bartaraf   qilish   talab   qilinadi.   Boshqaruvning   ichki   va   tashqi   xo‘jalik
jarayonlarini   kuzatish,   tekshirishni   amalga   oshirar   ekan,   nazorat   bozor
iqtisodiyotida, bu harakatlarning hammasi faqat samarali boshqarish uchun foydali
bo‘lgandagina mavjudlik huquqiga egadir. 
Moliyaviy   nazorat   deganda   nazorat   vazifalari   yuklatilgan   davlat   va   jamoat
organlarining   korxonalar,   muassasalar   va   tashkilotlarning   moliya-xo‘jalik
faoliyatini   iqtisodiy   samaradorligini   holis   baholash   maqsadi   bilan   bu   faoliyat
ustidan nazoratning ko‘p tomonlama tarmoqlardagi tizimini, xo‘jalik va maqsadga
muvofiqligini   aniqlashni   hamda   davlat   budjeti   daromadlarining   rezervlarini
aniqlashni tushunmoq kerak.  Keltirib   o‘tilgan   ta’riflar   tahlili   nazoratning   eng   muhim   jihati   –   og‘ishlarni
qayd qilish va baholash xulosalaridan iboratligi xususida xulosa chiqarish imkonini
beradi. Bu, fikrimizcha, nazoratning mohiyatini belgilab beradi. 
Og‘ishlarni qayd qilish uchun :  
– qonun   nuqtai   nazaridan   nazorat   qilinayotgan   obyektning   ruxsat   etilgan
holati   va   kutilgan   daraja   va   xatti-harakati   yo‘l   qo‘yiladigan   daraja   bilan
qiyoslanadi; 
– harakatlar, xarajatlar, natijalar, standartlar, rejalashtirilayotgan yoki zarur
ma’lumotlar bilan qiyoslanadi; 
– qo‘llangan   va   huquqiy   cheklashlar   bilan   amalga   oshirilgan   harakatlar
qiyoslanadi; 
– kutilayotgan   va   haqiqiylari   oqilona   va   maqsadga   muvofiqlari   bilan
qiyoslanadi;
– boshqa qiyoslashlar ham amalga oshiriladi. 
Nazoratning mohiyati va nazorat qiluvchi shaxsning ish usuli shundan iborat. 
O‘tkazilgan   qiyoslashlardan   ish   manfaatiga   xizmat   qiladigan   va   hatto
aybdorlarni jazolash uchun baholash xulosalari chiqarish nazoratni boshqarishning
boshqa vazifalaridan farqlaydigan maqsadi shu. 
Shunday qilib,   moliyaviy nazorat   - davlat tomonidan tashkil etishni nazorat
qilish   vazifalari   yuklatilgan   davlat   yoki   mustaqil   jamoat   organlari   tomonidan
hukumat,   korxonalar,   tashkilotlar   va   muassasalar   faoliyatining   samaradorligini
aniqlashga   qaratilgan   nazorat   tizimidir.   Davlat   budjetini   shakllantirish   va
sarflashdagi   rezervlarni,   moliyaviy   va   moddiy   resurslarni   boshqarishning   barcha
darajalarida   operatsiyalarning   maqsadga   muvofiqligi   va   samaradorligini,
qonuniylik   tamoyillaridan   chetga   o‘tish   va   ularni   buzishlarni   aniqlash   nazorat
tizimi vazifasiga kiradi. 
Nazorat   maqsadi   -   tuzatish   choralarini   ko‘rish,   aybdorlarni   javobgarlikka
tortish va bularning oldini olishdan iborat.  2.Moliyaviy nazoratning obyektlari, subyektlari va usullari va ijara
hisobi
Jamiyatdagi   iqtisodiy   hayotning   turli   xil   sohalarida   va   xo‘jalik
boshqaruvidagi   ko‘p   qirrali   murakkab   vazifalarni   hal   qilishda   moliyaviy   nazorat
faol   ishtirok   etadi,   shunga   binoan   uni   tashkil   etish   uchun   ma’lum   bir   talablarni
aniqlashni taqozo etadi. 
Moliyaviy nazoratning turkumlanishi quyidagi 7-rasmda aks ettirilgan.
Moliyaviy   nazoratni   amalga   oshiruvchi   subyektlar   o‘z   mavqeidan   kelib
chiqib quyidagicha farqlanada:
 davlat moliya nazorati
 korxona ichidagi moliya nazorati
 jamoat moliya nazorati
 mustaqil (auditorlik) moliya nazorati. 
Davlat moliya nazoratini  umumdavlat boshqaruv organlari bilan bir qatorda,
alohida   vazirliklar   orqali   ham   amalga   oshiradi.   Umumdavlat   boshqaruv   organlari
moliya   nazoratini   amalga   oshirayotganda,   mamlakat   hududidagi   xo‘jalik
subyektlarining   mulkchilik   shakli   va   idoraviy   bo‘ysunishidan   qat’i   nazar
barchasini   qamrab   oladi.   Vazirliklar   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   moliya
nazoratini   faqat   o‘zlarining   tarkibidaga   maxsus   nazorat-taftish   organlari   amalga
oshiradi.   Ularning   tekshirish   obyektlari   esa,   vazirliklar   tarkibidagi   korxonalar,
konsernlar,   assotsiatsiyalar   va   aksionerlik   jamiyatlarining   ishlab   chiqarish   va
moliyaviy faoliyatidan iborat bo‘ladi. 
Korxona   ichidagi   moliya   nazoratini   korxona,   tashkilot   va   muassasa   ichida
tashkil   qilingan   iqtisodiy   xizmat   (buxgalteriya,   moliya   bo‘limi)lari   amalga
oshiradi.   Nazorat   obyekti   esa,   alohida   korxonaning   moliya   va   ishlab   chiqarish
jarayoni   hamda   alohida   korxona   tarkibiga   kiruvchi   tuzulmaviy   bo‘lim   (filial,
shaxobcha, bo‘lim)lar hisoblanadi. 
Jamoat   moliya   nazoratini   alohida   guruh,   alohida   jismoniy   shaxslar
(mutaxassislar)   ixtiyoriy   va   mehnat   haqi   talab   qilmaslik   sharti   asosida   amalga oshiradi.   Nazorat   obyekti   bo‘lib,   tekshiruvchi   oldida   turgan   muayyan   vazifalar
nazarda tutiladi. 
Mustaqil (auditorlik) moliya nazoratini  maxsus audit firmalari va xizmatlari
amalga oshiradi. 
Moliyaviy nazoratni amalga oshirish shakli quyidagicha bo‘ladi: 
 dastlabki; 
 joriy; 
 s o‘ nggi. 
Moliya   nazoratining   dastlabki   shakli   yuridik   va   jismoniy   shaxslarning
moliya   xo‘jalik   jarayonini   yurgizishda   muhim   ahamiyat   kasb   etib,   u   korxona
moliya   rejasini   tashkil   qilishda,   ko‘rib   chiqishda   va   tasdiqlashda,   muassasa   va
tashkilotlarning   daromadlar   va   xarajatlar   smetasi,   ta’sis   hujjatlarini   imzolashdan
oldin   amalga   oshirilishi   lozim   bo‘lgan   jarayonlar   tartibidir.   Shunday   qilib,
dastlabki   nazorat   moliyaviy,   moddiy   va   mehnat   resurslaridan   samarali
foydalanishga ijobiy shart-sharoit yaratib beradi. Moliyaviy nazoratning bu shakli
amaldagi   qonunchilik   va   me’yoriy   hujjatlar   buzilishining   oldini   olishga   xizmat
qiladi. 
Joriy   moliyaviy nazorat shakli xo‘jalik-moliya operatsiyalari jarayoni orqali
moliya   rejalari   bajarilayotgan   paytda   qo‘llaniladi.   Ushbu   shaklning   asosiy
ahamiyati korxonalarning ichki xo‘jalik rezervlarini izlash hisobidan jamg‘armani
oshirishga   ta’sir   qiladi.   Joriy   moliya   nazorati   korxona,   tashkilot   va
muassasalarning   moliya   xizmatlari   orqali   moliya   rejasi   bajarilayotganda,
moliyaviy   intizomlar   buzilishining   oldini   olish   maqsadida   kundalik   tadbirlarni
amalga oshiradi. 
Moliya   nazoratining   so‘nggi   shakli   hisobot   davri   va   butun   moliya-yili
tugagandan so‘ng amalga oshiriladigan tadbirlar yig‘indisidir. Bunda, budjetni ijro
etishdagi davlat pul resurslarini maqsadga muvofiq xarajat qilinganligi, korxona va
tashkilotlarning   moliya   rejasini   bajarganligi   hamda   budjet   muassasalari
smetasining   bajarilish   natijalari   tekshiriladi.   So‘nggi   moliya   nazorati   dastlabki moliyaviy  nazorat   shakli  bilan  o‘zaro  bog‘liqlikdadir,  chunki   so‘nggi   nazorat
dastlabki moliya nazorati bazasida amalga oshiriladi. 
Moliyaviy   nazoratni   qonuniy   ravishda,   zaruriyat   tug‘ilganda   va   o‘z
vakolati   chegaralarida   O‘zbekiston   Respublikasining   davlat   boshqaruv
organlari olib boradi. Ulardan: Moliya vazirligi, Davlat Soliq qo‘mitasi, Davlat
Mulki   qo‘mitasi,   Davlat   Bojxona   qo‘mitasi   va   boshqalar.   Markaziy   bank
tijorat banklarini nazorat qiladi va qolgan fondlar faoliyatini Ijtimoiy ta’minot
vazirligi qoshida vakolatli maxsus tuzilgan inspeksiyalar olib boradi. 
Davlat moliyasi nazorat organi bo‘lib Moliya vazirligi qoshida tuzilgan
nazorat-taftish boshqarmasi (NTB)  hisoblanadi . MOLIYAVIY NAZORAT	
Mudda
tlari 
bo‘yich
a
Boshq
aruv 
tizimi
da 
cub’ek
tlarni
nig 
maqo
mi 
bo‘yic
ha	
Sub’ekt
lari 
bo‘yich	
a	
Manb
alarga 
bog‘li	
q 	
shakll
ari 
bo‘yic
ha	
Bu	dje	t-	mo	liya	viy	
Mo	liya	-	xo‘j	
alik	
Mu	sta	qil	
Mu	sta	qil	
Ja	mo	at 	
 	Ich	ki 	
xo‘j	
alik	
Ich	ki 	
tar	
mo	q	
Da	vlat 	
Ko	mp	yut	er 	
orq	ali	
Dal	
illar 	
aso	sid	a	
Huj	
jatl	ar 	
aso	sid	a	
So‘	
ngg	i	
Jori	y 	
Das	
tla	bki 	
7-rasm. Moliyaviy nazoratning turkumlanishi 8-avgust   1996-yilda   O‘zbekiston   Respublikasining   Prezidenti
"Tekshirishlarni   tartibga   solish   va   nazorat   organlari   faoliyatini   koordinatsiyasini
takomillashtirish" to‘g‘risidagi Qarorga imzo qo‘ydi. Unda tekshirishlarni nazorat
qilish maqsadida, xo‘jalik subyektlarining faoliyatiga, mulkchilik shaklidan qat’iy
nazar, nazorat organlari tomonidan sababsiz aralashishga yo‘l qo‘ymaslik xo‘jalik
subyektlarini   moliya-xo‘jalik   faoliyatini   tekshirish   va   tahlil   qilishni
muvofiqlashtirish   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   Soliq   qo‘mitasi   zimmasiga
yuklatildi.   Uning   qoshida   nazorat   organlarining   faoliyatini   muvofiqlashtirish
bo‘yicha Respublika Kengashi tashkil etildi va unga quyidagi vazifalar yuklatildi:
- yil, yarim-yil va choraklar davrida rejali tekshirishlarni o‘tkazish jadvalini
ishlab chiqish va tasdiqlash;
-   amalda   kompleks   tekshirishlarni   o‘tkazishni   kiritish   va   ularda   bitta
korxona   hamma   vakolatli   tashkilotlar   tomonidan   tekshirilib,   shuni   evaziga
o‘tkaziladigan   tekshirishlar   miqdorini   va   ayrim   masalalarni   qayta   tekshirilishini
kamaytirish. 
Jamoat   nazoratini   mustaqil,   masalan,   iste’molchilar   huquqlarini   himoya
qilish jamiyati, atrof-muhitni himoya qilish jamiyatlari amalga oshira boshladilar.
Moliyaviy   nazorat   amalga   oshirish   usullari   bo‘yicha   ham   farqlanib,   u
quyidagilarga bo‘linadi: 
 t e kshirish; 
 o‘rganish;
 tahlil;
 taftish. 
Tekshirish   usuli orqali, hisobot, balans va xarajat hujjatlari asosida korxona
moliyaviy-xo‘jalik   faoliyatining   alohida   masalalari   ko‘rib   chiqiladi.   Tekshirish
jarayonida   moliya   intizomining   buzilgan   nuqsonlari   aniqlanadi,   natijada,   mavjud
muammolarni   bartaraf   etish   va   salbiy   holatlarni   takrorlanmasligi   uchun   chora-
tadbirlar ishlab chiqiladi. 
O‘rganish   korxona,   tashkilot   va   muassasalar   faoliyatining   alohida
tomonlarini   qamrab   oladi.   Tekshirishdan   farqli   o‘laroq,   o‘rganish ko‘rsatkichlarning   keng   ko‘lamini   qamrab   oladi   va   xo‘jalik   subyektining
moliyaviy   holatini,   uni   rivojlanish   istiqbollarini,   ishlab   chiqarishni   qayta   tashkil
qilish yoki qayta ixtisoslashuvining zarurligini aniqlab beradi. O‘rganish so‘rov va
anketalar o‘tkazish orqali amalga oshirilish mumkin. 
Tahlil   moliyaviy   nazoratning   bir   usuli   sifatida   tizimli   va   omilli   bo‘lishi
lozim.   U   davriy   yoki-yillik   hisobotlar   orqali   bajariladi.   Pirovardida,   rejaning
bajarilish,  mablag‘larni  sarflanish  me’yorlariga  rioya  etilish,  moliyaviy  intizomga
rioya etilish darajalari aniqlanadi. 
Moliyaviy nazoratning  taftish  usuli korxona va
tashkilotlarning hisobot davridagi moliyaviy-xo‘jalik
faoliyatini   tekshirish   uchun   ko‘llaniladigan   eng
muhim usullaridan biri hisoblanadi. 
Amaliyotda   har   qanday   taftishni   amalga
oshirishdan oldin maxsus dastur qabul qilinib, uning
tarkibida   taftish   maqsadi,   obyekti,   mavzusi   va
vazifalarni   bajarish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   asosiy
masalalar aks etgiriladi. 
Taftishning   maqsadidan   kelib   chiqib,   turli   xil   yondashishlar   qo‘llaniladi,
jumladan,   reja   va   hisobotdagi   ma’lumotlarni   qiyoslash,   naqd   pullarni   tekshirish,
hujjatli   va   qarama-qarshi   tekshirishlar,   tovar-moddiy   boyliklarni   inventarizatsiya
qilish va shunga o‘xshashlar. 
Taftish   so‘nggida   taftishni   amalga   oshirgan   mutaxassislar   tomonidan
dalolatnoma   tuziladi.   Dalolatnomada   korxonaning   ishlab   chiqarish   faoliyatida
yuzaga kelgan kamchiliklar va muammolarni bartaraf qilish uchun chora-tadbirlar
ko‘rsatiladi. 
Moliyaviy   nazorat   uslubini   kuzatish,   qiyoslash,   tahlil   qilish,   olingan
natijalarni   umumlashtirish,   ulardan   bir   butun   xulosa   chiqarish,   ayrim   faktlardan
umumiy   xulosaga   kelish   va   umumiy   holatdan   xususiy   xulosalarga   kelishni   o‘z
ichiga   olgan   o‘ziga   xos   uslubiy   yo‘sinlar,   yo‘l   va   vositalar   yordamida   moliya- Taftish iqtisodiy   axborotni   va   nazorat   obyektining   haqiqiy   holatini   o‘zaro   bog‘liqlikda
o‘rganish deb tushunish mumkin. 
Moliyaviy nazorat uslubiy usullarining quyidagi tasnifini tavsiya etamiz:
 umumuslubiy   usullar :   taftish,   audit,   tahlil,   mavzuli   tekshirish,   tadqiq
qilish, pirovard natijani dasturiy baholash;
 hujjatlar   asosidagi   nazorat   usullari :   rasmiy   va   arifmetik   tekshirish,
yuridik baholash, mantiqiy nazorat, muqobil tekshirish, teskari hisob usuli, balans-
uyg‘unligini tekshirish, qiyoslash, hisobotlarning sanoq bahosi;
 faktlar   bo‘yicha   nazorat   usullari :   ro‘yxatga   olish,   ekspertiza,   ko‘z   bilan
kuzatish, nazorat o‘lchovi, nazorat tariqasida ishga tushirish, vaqtni aniq o‘lchash,
ish kuni taqsimlanishini o‘rganish, laboratoriya tahlili. 
Nazorat   samaradorligiga   rasmiy   va   mantiqiy,   hujjatlar   va   faktlar   asosidagi
tekshirishlar   singari   xilma-xil   usullarni   qo‘shib   foydalanish   orqali   erishiladi.
Tekshirish jarayonida jalb qilinadigan axborot manbalarining to‘g‘riligini aniqlash,
xo‘jalik   subyektining   murakkab   vaziyatlardagi   yoki   noaniqlik   sharoitidagi   xatti-
harakatlarining   izchilligini   oydinlashtirish,   faktik   materialni   tahlil   qilish   va
umumlashtirish - bularning bari nazoratning turli-tuman usullaridan foydalanishni
taqozo etadi. 
Hujjatlar,   faktlar   asosidagi   yoki   kompyuter   yordamidagi   uslubiy   usullarni
tahlil qilinayotgan ma’lumotlar manbalariga ko‘ra aniqlash mumkin. 
Hujjatlar asosidagi nazorat uchun, xususan, dastlabki hujjatlar; buxgalteriya
hisobi   registrlari;   buxgalteriya,   statistika   va   operativ-texnik   hisobotlar;   rejali,
me’yoriy, texnologik, loyixa-konstruktorlik ko‘rinishidagi boshqa hujjatlar axborot
manbai bo‘lib xizmat qiladi. 
Faktik   nazorat tekshirilayotgan obyektlarning haqiqiy holatini natura holida
ko‘zdan   kechirish   (qayta   hisoblash,   vaznini   o‘lchash,   o‘lchash,   ekspertiza   qilish,
laboratoriya tahlili va boshqalar) ma’lumotlari bo‘yicha o‘rganishdan iborat. 
Hujjatlarning   mukammalligi   va   dastlabki   hujjatlar   va   hisob   qaydlarining
shubxasiz asosliligi zarurat tug‘ilganda maxsus faktik nazorat uslublari yordamida
aniqlanadi.   Faqat   hujjatlar   orqali   nazorat   qilish   uslublariga   asoslangan   taftish obyektning butun moliya-xo‘jalik faoliyatini o‘rganmay, buxgalteriya hujjatlari va
hisob registrlarini tekshirishdangina iborat bo‘lib qolardi. 
Hujjatlar   asosidagi   va   faktik   nazorat   bir-birini   to‘ldiradi,   ularning   alohida
qo‘llanilishi   amalda   g‘oyat   kam   uchraydi.   Hujjatlar   asosidagi   va   faktik   nazorat
uslublarga   bo‘linishining   shartli   ekanligini   faktik   ma’lumotlarni   hisob
ma’lumotlariga   qiyoslash   bilan   yakunlanuvchi   ro‘yxatga   olish   uslubida   kuzatish
mumkin. 
Hisob-kitob   faoliyatiga   kompyuter   texnologiyalarining   keng   joriy   etilishi,
ko‘p   buxgalteriya   ma’lumotlarini   saqlashda   dastlabki   hujjatlarni   qayta   ishlash,
kompyuter   dasturlari   yordamida   buxgalteriya   hisob-kitobi   registrlari   va
hisobotlarini   tuzish   nazoratning   yangi   -   kompyuter   usulini   amalga   kiritish
imkoniyatini yaratadi. 
Kompyuterdan   har   qanday   axborotni   qog‘ozda,   ya’ni   muayyan   hujjat
ko‘rinishida   olish   mumkinligiga   oid   e’tirozlarni   asossiz   deb   hisoblash   mumkin.
Qog‘ozdagi   ifoda   faqat   bu   hujjatni   tuzgan   mas’ul   shaxs   tomonidan   imzolangan
taqdirdagina   hujjat   sifatida   xizmat   qilishi   mumkin.   Bundan   tashqari,
kompyuterlarning   turli   viruslarga   moyilligi,   hujjatlar   bilan   asoslovsiz,   osongina
tuzatishlar   kiritilishi   soxtalashtirilgan   ma’lumotlar   olish   xavfini   tug‘diradi.   Shu
tufayli   zamonaviy   nazoratchi   yoki   auditor   uchun   kompyuterda   qayta   ishlangan
hujjatning   to‘g‘riligini   (yoki   ishonchsizligini)   farqlay   bilish   muhim.   Hujjatning
o‘ziga   xos   shakli   va   uni   olish   uchun   maxsus   bilim   zarurligi,   nazarimizda   ilmiy-
amaliy hayotga «kompyuter nazorati» atamasini kiritishga asos beradi. 
Kompyuter nazorati hujjatlar asosidagi  va faktik nazoratdan ayri holda olib
borilishi mumkin emas, ularning hammasi o‘zaro bir-birini to‘ldiradi. 
Moliyaviy nazoratni to‘liq yoki qisman, kompleks yoki mavzuli, yoppasiga
yoki   tanlab   o‘tkaziladigan   nazorat   turlariga   bo‘lish   tekshirish   hajmi   yoki
tekshirilayotgan obyektning to‘liq qamrab olinishiga bog‘liq. 
Davlat   organlari   tomonidan   idoraviy   buysunishdagi   korxonalar   va
tashkilotlarda o‘tkaziladigan taftishlar, shuningdek audit va tahlil (shartnoma yoki dasturga   bog‘liq   holda),   bizning   nazarimizda,   komplekslilik   mezoniga   javob
beradi. 
Korxona,   tashkilot   moliya-xo‘jalik   (tadbirkorlik   tijorat)   faoliyatining   ayrim
bo‘limlari   (qism,   uchastkalari)   holatini   tekshirish   mavzuli   tekshirish   deb   ataladi.
Masalan,   moddiy   boyliklar   (asosiy   vositalar   yoki   nomoddiy   aktivlar)ning
saqlanishi  va ulardan foydalanishni  tekshirish, moliyaviy natijalar aniqlanishining
to‘g‘riligini tekshirish va boshqalar. 
Kompleks yoki mavzuli (operatsiya) tekshirishni o‘tkazish chog‘ida hujjatlar
yalpi   yoki   tanlab   tekshirilishi   mumkin.   Yalpi   tekshirish   chog‘ida   nazoratdan
o‘tkazilayotgan davr mobaynidagi dastlabki hujjatlar hisob registrlari va hisobotlar
tariqasida rasmiylashtirilib amalga oshirilgan barcha operatsiyalar mazmuni ko‘rib
chiqiladi. Tanlab tekshirishda tekshirib chiqilayotgan davrdagi operatsiyalarniig bir
qismi  (masalan, har  bir  oyda ketma-ket  yoki  har  qaeridan bir  necha kun)  qamrab
olishni   nazarda   tutiladi.   Agar   tanlab   tekshirish   chog‘ida   suiste’mol   qilish,
ko‘zbo‘yamachilik   aniqlansa,   u   holda   yalpi   tekshirishga   o‘tish   lozim.   «To‘liq
tekshirish»   yoki   «qisman   tekshirish»   atamalari   hujjatlar   asosidagi   yoki   faktik
nazorat   usullariga   taalluqli.   Ro‘yxatta   olishni   o‘tkazishda   barcha   moddiy
boyliklarning saqlanganligini tekshirish bilan to‘liq qamrab olish mumkin. 
Shunday   qilib,   boshqaruv   tizimidagi   subyektlarning   maqomi   va   roli,
subyektlarning   o‘zi,   nazorat   amallarini   bajarish   vaqti,   manbalari,   tekshirish   bilan
qamrab   olish   hajmi   va   to‘laligi   moliyaning   nazorat   usulini   tasniflash   uchun   asos
bo‘lib xizmat qiladi. 
Yuzaga   kelgan   murakkab   sharoitda   moliyaviy   nazoratni   ishonchli   va
samarali   mexanizmida   davlat   hukumat   organlari   bilan   boshqaruv   organlarining
kelishilgan va birdamlik asosida faoliyat olib borilishi lozim. Bu organlarning har
birini   faoliyatidagi   vazifalari,   belgilangan   kompetensiyalari,   ish   usullari
O‘zbekiston   Respublikasini   qonunlarida   belgilanib,   ular   doirasida   olib   boriladi.
Shuning bilan bir qatorda, ishning murakkabligi va ko‘p qirraligini inobatga olgan
holda,   davlatni   iqtisodiy   ahamiyatini   himoya   qilinishi,   ayrim   vaziyatlarda, birlashgan   kuchni   yoki   boshqacha   qilib   aytganda,   o‘zaro   bog‘langan   faoliyatini
quyidagi 3 asosiy yo‘nalishi bo‘yicha amalga oshirilishi kerak:
•   moliyaviy qonun buzilishini aniqlash va bartaraf qilish;
•   davlatga   moliyaviy   zararni   qonun   bilan   belgilangan   soliqlar,   penyalar,
jarimalar va boshqa sanksiyalar yordamida moddiy qoplashni ta’minlash;
•   moliyaviy   qonun   buzishni   oldini   oladigan   profilaktik   chora-tadbirlarni
o‘tkazish;
Moliyaviy   nazorat   moliyani   nazorat   funksiyasini   amalga   oshirish   uchun
asosiy usul bo‘lib, uni vazifalarini va maqsadini belgilab beradi. Shuning bilan bir
qatorda   nazoratning   mazmuni,   uning   yo‘nalishini   o‘zgarishi,   ishlab-chiqarish
kuchlarini   rivojlanish   darajasiga   va   jamiyatni   ishlab-chiqarish   munosabatlariga
bog‘liq. 
1. Davlat moliyaviy nazoratining mazmuni
O‘zbekiston   Respublikasida   davlat   moliyaviy   nazorati   davlat   mablag‘larini   sarflash
bo‘yicha qonunchilik va me’yoriy-huquqiy hujjatlarga, me’yorlarga, stpndartlarga va
qoidalarga   rioya   etilishi   ustidan   nazorat   bo‘yicha   harakatlar   va   operatsiyalar
yig‘indisini bildiradi.
Davlat   budjetini-shakllantirish   va   sarflanishidagi   rezervlarni,   moliyaviy   va
moddiy resurslarni boshqarishning barcha darajalarida operatsiyalarning maqsadga
muvofiqligi va samaradorligini, qonuniylik tamoyillaridan chetga og‘ish va ularni
buzishlarni   aniqlash   nazorat   tizimi   vazifasiga   kiradi.   Nazoratning   maqsadi   -
tuzatish   choralarini   k o‘ rish,   aybdorlarni   javobgarlikga   tortish   va   buzilishlarning
oldini olishdan iborat.
Davlat   nazorat   organlarining   vazifasi,   eng   avvalo,   davlat   qonunlari   va
Prezident   farmonlarining   ijrosini;   ajratilgan   budjet   mabla g‘ lari   yo‘naltirilishining
qonuniyligi,   to‘g‘riligi   va   maqsadga   muvofiqligini;   hukumat   va   uning   organlari
faoliyatining   samaradorligini,   moliyaviy   va   moddiy   resurslarni   boshqarishning barcha   darajalarida   davlat   mablag‘lari   samarali   va   tejab   sarflanishini   tekshirishga
yo‘naltirilishi kerak. 
Davlat hokimiyati, birinchi navbatda, qonun chiqaruvchi organlar va ijroiya
hokimiyati organlari va nazorat qilish vakolatiga ega bo‘lgan boshqaruv organlari
budjet-moliya nazoratining subyektlari sifatida ishtirok etadilar. O‘zbekistonda bu
Oliy Majlis, Prezident devoni, Vazirlar Mahkamasi, Moliya vazirligi, Davlat soliq
qo‘mitasi, Davlat bojxona qo‘mitasi, Markaziy bankdir.
Davlat moliyaviy resurslarini boshqarish – jamiyat oldidagi ulkan mas’uliyat, shu
sababli   budjet–moliya   nazorati   boshqaruvning   zaruriy   elementi   bo‘lishi   shart.
Budjet-moliya nazorati  – davlat nazoratining asosiy turidir.
Budjetning   daromad   va   xarajat   qismlarini   tekshirish   vazifasi   faqat   budjet-moliya
nazoratiga   xos   bo‘lib,   u   moliyaviy   nazoratning   mohiyatini   g‘oyat   yorqin   aks
ettiradi. Hozirgi kunda davlat budjeti oldida turgan vazifalarni qay darajada amalga
oshirilishi,   moliyaviy   nazorat   tizimining   qay   darajada   shakllanganligi   bilan
belgilanadi. 
Shuningdek, davlat budjet mablag‘laridan foydalanishda huquqiy tartiblarga rioya
etilishini kuzatib borish, amalga oshirilayotgan moliyaviy harakatlarning iqtisodiy
asoslanganligi   va   samaradorligini   bu   harakatlarning   davlat   oldida   turgan
vazifalarga   muvofiq   kelishini   moliyaviy   nazoratini   olib   borish   iqtisodiy
sharoitlardan kelib chiqmoqda.
Davlat moliyaviy nazorati davlatning moliyaviy siyosatini amalga oshirilishiga, budjet
mablag‘laridan samarali  foydalanish sharoitlarini yaratishga ko‘maklashadi. Birinchi
navbatda   u   barcha   darajadagi   budjetlarning   va   budjetdan   tashqari   fondlarning
tuzilishi, ko‘rib chiqilishi, tasdiqlanishi va ijrosi  ustidan, korxonalar va tashkilotlar,
banklar   va   boshqa   moliya   muassasalarining   moliyaviy   faoliyati   ustidan   nazoratni
nazarda   tutadi.   Iqtisodiyotning   nodavlat   sektori   ustidan   davlat   moliyaviy   nazorati
faqatgina   ularning   davlat   oldidagi   moliyaviy   majburiyatlarini   bajarilishiga,   shu
jumladan   soliqlar   va   boshqa   majburiy   to‘lovlarni   to‘lanishi,   kreditlar   va   boshqa
mablag‘lardan   foydalanishning   qonuniyligi   va   maqsadliligiga   rioya   qilinishi,   pulli hisob-kitoblarni   tashkil   qilishda   hukumat   tomonidan   o‘rnatilgan   qoidalarning
bajarilishi, buxgalteriya hisobi va hisobotlarini yuritilishiga tegishlidir. 
2. Davlat moliyaviy nazorati organlari
Davlat   moliyaviy   nazorati   barcha   darajadagi   qonunchilik   va   ijroiya   organlari
tomonidan   amalga   oshiriladi.   Budjet   jarayonining   brcha   basqichlarida   Parlament
moliyaviy nazorati tegishli qo‘mitalar va komissiyalar vakolatiga kiradi. Oliy Majlis
tomonidan tashkil etilgan va unga bo‘ysunuvchi, doimiy faoliyat ko‘rsatuvchi davlat
moliyaviy nazorat  organi   O‘zbekiston  Respublikasining  Hisob palatasi   hisoblanadi.
Uning faoliyati mulkchilik shaklidan, idoraviy va ijtimoiy mansubligidan qat’iy nazar
barcha xo‘jalik yurituvchi subyektlarga, mahalliy o‘zini-o‘zi boshqarish organlariga,
davlat budjeti mablag‘lariga tayanadigan , davlat mulkini boshqaradigan yoki soliq,
bojxona yoki boshqa imtiyozlarga ega bo‘lgan jamoat tashkilotlariga yo‘naltirilgan.
O‘zR   Hisob   palatasi   xodimlari   tekshirishlar   natijalari   bo‘yicha   xulosalarini
tayyorlaydilar   va   ularni   tekshirilgan   tashkilotlar   rahbarlariga   qonun   buzilishlarini
bartaraf   qilish   bo‘yicha   choralar   ko‘rish   uchun   yuboradilar.   Agarda,   davlat
mablag‘lariga   hiyonat   aniqlansa,   ish   huquqni   muhofaza   qiluvchi   organlarga
topshiriladi.   Qonun   buzarliklar   aniqlanganda   majburiy   bajariladigan   ko‘rsatmalar
beriladi.   Bir   necha   martalik   qonun   buzarliklar   sodir   etilganida,   Oliy   Majlis   bilan
kelishilgan   holda,   tashkilotning   barcha   turdagi   hisob-kitoblarini   to‘xtatib   qo‘yish
to‘g‘risida   qaror   qabul   qilinadi.   Bunda   Hisob   palatasiga   qonun   buzarlarga   nisbatan
ma’muriy jazo choralarini qo‘llash huquqi berilmagan.
Ijroya hokimiyati yo‘nalishi bo‘yicha davlat moliyaviy nazoratini amalga oshiruvchi
muhim   organ   O‘zbekiston   Respublikasining   Moliya   vazirligi   hisoblanadi.   Uning
zimmasiga   budjetni   shakllanishi   va   bajarilishi,   davlat   mablag‘larini   sarflanishi
ustidan   nazoratni   amalga   oshirish   yuklatilgan.   Moliyaviy   nazoratni   amlga
oshirshdagi   muhim   rol   uning   huzuridagi   o‘zining   hududiy   organlariga   ega   bo‘lgan
Nazorat-taftish   Bosh   boshqarmasiga   (NTBB)   topshirilgan.   Uning   asosiy   vazifasi   – budjet mablag‘laridan, davlat mulkidan, davlat tomoindan taqdim etiladigan soliq va
budjet   imtiyozlaridan   maqsadli   va   samarali   foydalanishni   ta’minlash,   shuningdek
budjet   ssudalarini   maqsadli   sarflash   va   o‘z   vaqtida   qaytarish   ustidan   nazorat   olib
borish.
O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   Nazorat-taftish   Bosh   boshqarmasining
asosiy vazifa lar i  quyidagilar:
– respublika   va   mahalliy   budjetlarning   qat’iy   bajarilishi   ustidan   doimiy
nazoratni ta’minlash; 
– tijorat   banklarini   moliya   organlari,   budjet   muassasalari ning   birinchi
navbatdagi   sarf-xarajatlar ini   mabla g‘   bilan   ta’minlash   hamda   budjet   muassasalari
xodimlariga   ish   xaqi,   ijtimoiy   nafaqalar,   stipendiyalarni   t o‘ lash   muddatlariga   va
t o‘ liqligiga   rioya   qilish,   shuningdek   budjet   muassasalariga   k o‘ rsatib   o‘ tilgan
maqsadlar   uchun   naqd   pul   berish   b o‘ yicha   faoliyati   ustidan   nazorat   va
monitoringni amalga oshirish; 
– belgilangan   shtat-smeta   intizomiga   va   budjet   mablag‘larini   x o‘ jalik
ehtiyojlariga sarflash limitlariga rioya qilinishi ustidan nazoratni amalga oshirish;
– hokimiyat   va   boshqaruv   organlari   rahbarlari   va   mansabdor   shaxslarning
budjet jarayoniga asossiz aralashish hollarining oldini olish kabi bir qator vazifalar
ham nazorat-taftish organlari zimmasiga yuklatil gan . 
Shuningdek ,   O‘zbekiston  Respublikasi   Moliya  vazirligining  Nazorat-taftish
Bosh  boshqarmasiga   amaldagi  qonunchilikka  asosan ,   budjet   intizomini   buzganlik
uchun   mansabdor   shaxslarni   jinoiy   va   ma’muriy   javobgarlik ka   tortish   huquqi
beril gan .
Davlat   moliyaviy   nazorati   sohasida   amaldagi   qonunchilikka   rioya   etilish   qismiga
tegishli  bo‘lgan O‘zbekiston  Respublikasi  davlat  budjetining va budjetdan tashqari
fondlarining   kassa   ijrosini   nazorat   qilish   Moliya   vazirligining   G‘aznachiligiga
yuklatilgan.   G‘aznachilik   tizimi   amaldagi   qonunchilikka   rioya   etilish   qismiga
tegishli  bo‘lgan O‘zbekiston  Respublikasi  davlat  budjetining va budjetdan tashqari
fondlarining   kassa   ijrosini   nazorat   qilish   bo‘yicha   ishlarni   olib   boruvchi   Bosh
boshqarma   hamda   o‘zlarining   hududlarida   davlat   budjeti   va   budjetdan   tashqari fondlarga   tushumlar   va   ularni   ishlatilishini   nazorat   qiluvchi   hududiy   organlardan
tashkil   topgan.   G‘aznachilik   Moliya   vazirligiga   qilingan   ishlar   bo‘yicha   har   kuni
axborot berib boradi.
Ikkita   mustaqil   davlat   xizmatlarining   funksiyalari   va   harakatlarida   bir-birin
takrorlashga   yo‘l   qo‘yilmasligi   uchun   Moliya   vazirligi   G‘aznachilik   dastlabki
moliyaviy nazoratni, NTBB so‘nggi moliyaviy nazoratni amalga oshirish bo‘yicha
qaror qabul qilgan.
Amaliyotda   funksiyalarning   bunday   taqsimlanishi   quyidagicha   ko‘rinish   olgan:
budjet   mablag‘laridan   foydalanishning   qonuniyligi   va   mablag‘larni   banklardagi
hisob   raqamlardan   o‘tishi   ustidan   nazoratni   G‘aznachilik   amalga   oshiradi,   xo‘jalik
yurituvchi subyektlar tomonidan budjet mablag‘larini sarflanishining asoslanganligi
va maqsadlili ustidan nazoratni esa NTBB amalga oshiradi.
Soliq   qonunchiligiga   rioya   etilishi   ustidan   moliyaviy   nazorat   davlat   soliq   xizmati
tomonidan amalga oshiriladi. 
O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   soliq   qo‘mitasi   huzurida   Bosh   Nazorat-taftish
boshqarmasi  tashkil etilgan .
Bosh boshqarma O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasining O‘zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   "Davlat   soliq   xizmati   organlari   faoliyatini
tashkil   etishni   takomillashtirish   to‘grisida"   2000-yil   13   martdagi   87-son   qarori
bilan tashkil etilgan tarkibiy bo‘linmasi hisoblanadi.
Bosh   boshqarma   Qoraqalpogiston   Respublikasi,   Viloyatlar   va   Toshkent   shahar
Davlat soliq boshqarmalarida o‘z faoliyatida bevosita unga bo‘ysunadigan nazorat-
taftish bo‘linmalariga ega bo‘ladi.
Quyidagilar Bosh boshqarmaning asosiy vazifalari hisoblanadi:
– xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarning   moliya-xo‘jalik   faoliyatini   soliqqa   oid
qonun   hujjatlariga   rioya   qilinishi   yuzasidan   hujjatlar   asosida   tekshirish
(taftish)larni hamda Huqumat qarorlari bilan nazorat ,   soliq organlariga yuklangan
masalalar   bo‘yicha   nazorat   tartibidagi   tekshirishlar n i   belgilangan   tartibda   tashkil
etish va o‘tkazish; – xo‘jalik   yurituvchi   subyektlardan   undiriladigan   soliqlar   va   yig‘imlarni
hisoblab chiqarishda, undirishda qonuniylikka rioya qilinishi, to‘lovlarning to‘ g‘ ri
hisoblab   chiqarilishi   va   budjetga   o‘z   vaqtida   to‘lanishi   ustidan   nazoratni   amalga
oshirish;
– soliqqa   doir   huquq   buzishlarni   aniqlash,   ularning   oldini   olish,   ularga
barham berish;
– soliq majburiyatlarini bajarishda xo‘jalik yurituvchi subyektlarga yordam
ko‘rsatish;
– Davlat   soliq   qo‘mitasining   boshqa   bo‘linmalari   bilan   birgalikda   xo‘jalik
yurituvchi   subyektlarni   kompleks   tekshirishlarning   istiqboli   rejalarini   tayyorlash,
tekshirishlar o‘tkaziladigan obyektlarni aniqlash va ularni amalga oshirish;
– hujjatlar   asosida   va   nazorat   tartib id agi   tekshirishlarni   o‘tkazish   jarayoni
hamda   tartibi   ustidan   nazorat   o‘rnatish,   shuningdek,   ularni   o‘tkazishda   (barcha
darajadagi soliq organlariga) amaliy va metodik yordam ko‘rsatish;
– davlat   soliq   xizmati   organlari   tomonidan   tekshirishlar   materiallari
bo‘yicha   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   qarorlar   qabul   qili n ishi   va
moliyaviy sanksiyalar qo‘llanilishi ustidan nazorat o‘rnatish;
– xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   tomonidan   hujjatlar   asosida   va   nazorat
tartib i dagi   tekshirishlar   yakunlari   bo‘yicha   budjet   oldidagi   majburiyatlarning
bajarilishi   (qo‘shimcha   hisoblangan   summalar,   moliyaviy   sanksiyalar,   ma’muriy
jari m alar va shu kabilarning undirilishi) ustidan nazorat o‘rnatish;
– hujjatlar  asosida  va nazorat  tartibidagi  tekshirishlar natijasida  aniqlanga n
soliq   qonunchiligi   buzilishlari   va   boshqa   holatlar   to‘ g‘ risidagi   axborotlarni
umumlashtirish va tahlil qilish;
– fuqarolarning soliq qonunchiligi buzilishlari holatlari to‘ g‘ risidagi xatlari,
shikoyatlari va arizalarini ko‘rib chiqish.
Davlat   bojxona   xizmati   O‘zbekiston   Respublikasi   Bojxona   kodeksi   talablariga
muvofiq   tovarlarni   O‘zbekiston   bojxona   chegarasi   orqali   harakatlanishi   ustidan
davlat nazorati sohasida vakolatlarga ega. Sanab o‘tilgan organlardan tashqari davlat moliyaviy nazoratini boshqa qator davlat
organlari: O‘zR Markaziy banki, Davlat mulkini boshqarish qo‘mitasi va boshqalar
ham amalga oshiradilar.
Odatda bu yo‘lda yengishga to‘g‘ri keladigan eng katta qiyinchiliklar eskicha
qarashlar,   qotib   qolgan   fikrlash   uslubi,   an’analar   bilan   bog‘liq   bo‘ladi.   Ular
o‘zgarish   xususiyatiga   ega,   lekin   bu   juda   uzoq,   katta   qiyinchiliklar   bilan   tashqi
yoki   ichki   omillar  ta’sirida  yuz  beradi.  Masalan,  tashqi   omillar  qatoriga  ekologik
tanglikning   kuchayishi,   “demografik   portlash”   oqibatlari ,   urush   xavfi   va   nafaqat
odamlarning turmush tarzini  sezilarli darajada o‘zgartirgan, balki ularning ongiga
ham o‘z ta’sirini ko‘rsatgan boshqa global muammolar kiradi.   Ichki omillar inson
manfaati, uning sub’ektiv, shaxsiy asosi bilan bog‘liq. U yoki bu muammolarning
keskinlik   darajasi,   hatto   buning   uchun   zarur   shart-sharoit   va   etarli   asoslar   paydo
bo‘lgan   hollarda   ham,   nima   uchun   pasaymayapti,   degan   savolga   javob   topishda
yuqorida zikr etilgan omillar, ayniqsa manfaat omili albatta hisobga olinishi lozim.
Har bir xalq, har bir mamlakat xalqaro munosabatlarning u yoki bu tartibida,
davlatlararo   savdo   oqimlarining   yo‘nalishi   va   kapitallarning   taqsimlanishida   o‘z
muayyan   manfaatiga   ega   bo‘ladi.   Ular   tabiiy   resurslardan   foydalanish,   atrof
muhitni   saqlash   va shu  kabi   masalalarda  doim  o‘z  manfaatlarini   himoya  qiladiki,
bu   ularning   siyosatida   umumiy   masalalarda   ham ,   xususiy   masalalarda   ham
bevosita   aks   etadi   va   boshqa   mamlakatlar   siyosatiga   o‘xshamasligiga   sabab
bo‘ladi.   Ba’zan   ichki   manfaatlar   umumiy   manfaatlardan   ustunlik   qiladi.   Bunday
hollarda   mazkur   siyosat   boshqa   davlatlarning   manfaatlariga   zid   ravishda   amalga
oshiriladi.  Masalan,  ekologiya  nuqtai  nazaridan  bu  qo‘shni  hududlarda  yashovchi
xalqlarning qarama-qarshi manfaatlari to‘qnashgan hollarda ko‘p kuzatiladi.
Ammo   hozir,   jamiyat   hayotining   internatsionallashuvi   va   iqtisodiy
aloqalarning o‘sib  borayotgan integratsiyalashuvi  sharoitida, sayyoramizning  turli
burchaklarida   jahon   hamjamiyatining   yadro   urushi,   ekologik   tanglik,   demografik
keskinlik   va   resurslar   taqchilligini   bartaraf   etishdan   iborat   ob’ektiv   manfaatlarini
o‘zlarining   umumiy   manfaati   deb   biluvchi   odamlar   soni   tobora   ko‘payib bormoqda. Ma’rifatli siyosiy va jamoat arboblari yanada aniqroq anglab etayotgan
kelishilgan   harakatlarga   bo‘lgan   bu   ob’ektiv   ehtiyoj   hozirning   o‘zidayoq   ayrim
davlatlar   xulq-atvoriga   ta’sir   ko‘rsatmoqda   va   hatto   ularning   ichki   va   tashqi
siyosatini ma’lum darajada belgilamoqda.
Ayrim   mamlakatlarda   ham,   butun   dunyoda   ham   barqaror   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishga   erishish   texnokratik   jamiyat   tuzilishi   va   mohiyatidan   kelib
chiqadigan   katta   qiyinchiliklar   bilan   bog‘liq.   U   kompyuter   inqilobi   ta’sirida
o‘zgarganiga   qaramay,   texnogen   sivilizatsiyaning   asosiy   shakl-shamoyillarini
saqlab   qolmoqda   va   shu   sababli   hozirda   mavjud   ko‘rinishda   nafaqat   bunday
jamiyat   tanqidchilarini,   balki   texnika   taraqqiyoti   tarafdorlari   (texnokratik
optimistlar) sobiq izdoshlarining bir qismini ham qanoatlantirmayapti.
Ularning aksariyati fikriga ko‘ra, hozirgi G‘arb sivilizatsiyasi insoniyat uchun
shikastli   bo‘lgan   ko‘pgina   ziddiyatlarni   yuzaga   keltirdi,   chunki   uning   zamirida
tabiat   va   uning   resurslariga   nisbatan   iste’molchilik   yondashuvi   yotadi.   Tegishli
qadriyatlar   tizimidan   mustahkam   o‘rin   olgan   bunday   tasavvurlar   tarixan   sanoat
inqilobi,   keyinroq   -   fan-texnika   inqilobi   davrida   shakllangan   bo‘lib,   o‘z   ildizlari
bilan   inson,   xuddi   Yerdagi   Xudo   kabi,   dunyoni   bunyod   etadi ,   uni   tabiat
imkoniyatlari   va   o‘z   imkoniyatlari   bilan   hisoblashmasdan   o‘z   ixtiyoriga   ko‘ra
o‘zgartiradi, degan dunyoqarashga borib taqaladi. Pirovardda nafaqat  ekologik va
demografik   tangliklar,   balki   ma’naviy   inqiroz   ham   yuzaga   keladi,   bunda   avvalgi
dunyoqarash   mo‘ljallari   ob’ektiv   sharoit   tazyiqi   ostida   o‘zgarayotgan   amaliyot
bilan to‘qnashadi. Shu bois O‘zbekistonda aynan ma’naviy inqirozning oldini olish
maqsadida   1994   yilda   “Ma’naviyat   va   ma’rifat”jamoatchilik   markazi   tashkil
qilindi,   1996   yilda   markaz   faoliyatini   takomillashtirish   bo‘yicha   hukumat   qarori
qabul qilindi va unga ko‘ra 1997 yildan barcha ta’lim muassasalarida “Ma’naviyat
asoslari” fanini o‘qitish joriy qilindi. 1999 yilda Ma’naviyat va ma’rifat markazlari
faoliyatini   muvofiqlashtiruvchi   Ma’naviyat   kengashi   tashkil   qilindi.   2008   yilda
respublikamizning   birinchi   prezidenti   Islom   Karimov   o‘zining   “Yuksak
ma’naviyat   engilmas   kuch”   asarida   ma’naviy   tahdidlar   va   ma’naviy   yuksalish omillarini  nazariy  asosladi,  zero  “Ma’naviyat-insonning   ulg‘ayish   va  kuch-qudrat
manbaidir”,   faqat   ma’nan   etuk   insongina   har   qanday   tahdidga   qarshi   kurashga
o‘zida kuch topishi mumkin. 1
Ayni   shu   sababli   qadriyatlar   muammosi,   ijtimoiy   rivojlanishning   yangi
ustuvorliklarini   va   boshqa   dunyoqarash   mo‘ljallarini   izlash   jamiyatni   ma’naviy
yangilashning   bosh   vazifalariga   aylanadi.   Bugungi   kunda   turli   mamlakatlarning
olimlari  boshqa  qadriyatlarga muvofiq bunyod etilgan o‘zga  sivilizatsiyaga  o‘tish
amalga oshirilgan taqdirdagina insoniyat ekologik va boshqa global muammolarni
bartaraf   eta   olishi   mumkinligini   deyarli   yakdillik   bilan   qayd   etmoqdalar..   Inson
esa, aqlli mavjudot va mazkur murakkab tizimning tarkibiy qismi sifatida,   bu bilan
nafaqat hisoblashishi , balki tegishli tarzda ish ko‘rishi ham lozim. Uning dunyoga
munosabatini   o‘zgartirish,   insonparvarlik   va   koevolyusiya,   ya’ni   tabiat   va
jamiyatning   mushtarak   rivojlanishi   tamoyillariga   tayanib,   yangi   qadriyatlar
tizimini va ijtimoiy rivojlanish mo‘ljallarini yaratishdan boshqa yo‘li yo‘q.
Dunyo   xalqlar   o‘rtasida   o‘zaro   aloqa   va   asosli   hamkorlik   yo‘liga   yanada
ishonch   bilan   kirishi,   odamlarning   ijtimoiy-iqtisodiy   faoliyati   esa   tabiat   bilan
ziddiyatga   kirishmasligi   uchun   dunyoda   yuz   berayotgan   hozirgi   jarayonlar
haqidagi   ilmiy   bilimlarni   kengaytirish   va   chuqurlashtirish,   shuningdek
odamlarning   yuz   berayotgan   hodisalar   va   jarayonlarga   o‘z   javobgarligini   yanada
teranroq   tushunishiga   erishish   lozim.   Bu   yana   shuning   uchun   ham   muhimki,
zamonaviy   elektron   qurilmalar   va   hisoblash   texnikasi   insonning   o‘z   faoliyati
natijalarini   ham,   ular   olib   kelishi   mumkin   bo‘lgan   oqibatlarni   ham   chamalash   va
bashorat   qilish   qobiliyatini   ko‘p   karra   oshiradi.   Shu   sababli   ijtimoiy   va   ishlab
chiqarish   jarayonlarini   boshqarishda   olimning   roli   ortishi   bilan   bir   qatorda   uning
inson   uchun   ham,   atrof   muhit   uchun   ham   muayyan   ekologik,   tibbiy   va   boshqa
oqibatlarga   olib   kelishi   mumkin   bo‘lgan   texnik   loyihalar   bo‘yicha   qarorlar   va
tavsiyalar   uchun   javobgarligini   mislsiz   darajada   oshirish   masalasi   ham   alohida
ahamiyat kasb etadi.
1
  Karimov I.A.  “Yuksak ma’naviyat yengilmas kuch”   .-T.: O‘zbekiston, 2008 176bet So‘nggi yillarda genetika sohasidagi tadqiqotlar va amaliy ishlar o‘ziga tobora
ko‘proq   e’tiborni   tortmoqda.   Bu   erda   jonli   organizmlarni,   shu   jumladan   insonni
ham   klonlash   imkonini   beruvchi   gen   injeneriyasi   uchun   keng   imkoniyatlar
ochilmoqda.   Bu   ko‘p   sonli   axloqiy   va   psixologik   masalalarni   yuzaga   keltiradi ,
chunki   inson   shaxs   sifatida   genlar   ta’sirida   faqat   ellik   foizga   shakllanadi,   qolgan
jihatdan   u   ijtimoiy   muhit   va   muayyan   yashash   sharoitlari   bilan   belgilanadigan
ijtimoiy mavjudotdir. 2
Shu   munosabat   bilan   eng   yangi   falsafiy   adabiyotlarda   insonparvarlik
masalalari   yana   birinchi   o‘ringa   chiqmoqda.   Fan-texnika   taraqqiyotini   nafaqat
ayrim   insonning,   balki   butun   insoniyatning   axloqiy   fazilatlariga   bevosita
bo‘ysundiruvchi   inson   faoliyatini   butunlay   o‘zgartirish   lozimligini   ifodalovchi
“ilmiy insonparvarlik” atamasi  faol  ishlab chiqilmoqda. I.A.Karimov bu xususda:
“Ma’naviyatga   qarshi   qaratilgan   har   qanday   tahdid   o‘z-o‘zidan   mamlakat
xavfsizligini,   uning   milliy   manfaatlarini,   sog‘lom   3
avlod   kelajagini   ta’minlash
yo‘lidagi jiddiy xatarlardan biriga aylanishi va oxir – oqibatda jamiyatni inqirozga
olib kelishi mumkin”   degan edi.
Hozirgi   sharoitga   tatbiqan   muayyan   universal   asos   sifatidagi   “yangi
insonparvarlik”ning   mohiyati   er   kurrasida   yashovchi   barcha   odamlarning   muhim
manfaatlarini   aks   ettiradigan   va   shu   sababli   butun   dunyoda   umumiy   qadriyatlar
sifatida   idrok   etiladigan   borliq   me’yorlari   va   tamoyillarini   qaror   toptirishdan
iborat.   Bunday   qadriyatlarning   ayrimlari   ilk   bor   jahon   dinlarida   umuminsoniy
qoidalar sifatida ta’riflangan.
Keyinchalik   muayyan   inson   dunyoviy   axloq   va   qadriyatlar   umumiy   tizimini
yaratishning   boshlang‘ich   tayanch   nuqtasiga   aylandi.   Bu   odamlar,   davlatlar   va
xalqlar   o‘rtasidagi   munosabatlarda   axloq   “oltin   qoidasi”ni   ro‘yobga   chiqarish
mumkinligi   va   zarurligini   e’lon   qilgan   Forobiy,   Ibn   Sino,   T.Gobbs,   P.Gassendi,
2
  ?
  Karimov I.A. BMT Sammitining mingyillik rivojlanish maqsadlariga bag‘ishlangan yalpi majlisdagi nutq.-T.: 
O‘zbekiston, 2010.
3 M.Volter,   J.J.Russo,   I.Kant,   G.Gerder   va   boshqa   mutafakkirlar   etikasida   ayniqsa
bo‘rtib namoyon bo‘ldi. Uning bizgacha turli  ko‘rinishlarda etib kelgan mazmuni
Volter   bayonida   barcha   odamlarga   qaratilgan   insoniy   chorlov   sifatida   yangraydi:
«O‘zing   bilan   qanday   muomala   qilishlarini   istasang,   boshqalar   bilan   shunday
muomala   qil».   Ayni   shu   XVII   asrda   ingliz   liberalizmining   yorqin   vakili   J.Lokk
(1632-1704)   insonning   uzviy   huquqlari   (yashash,   erkinlik,   mulk   huquqi   va   b.)
daxlsiz   ekanligi   haqidagi   g‘oyani   ilgari   surdi.   Alisher   Navoiy   o‘zining   mashhur
“erkinlik”,   “tenglik”,   “birdamlik”,   “adolat”   shiorlarini   e’lon   qilib,   odamlarning
umuminsoniy qadriyatlarga bo‘lgan ishonchini mustahkamladi.
Insoniyat o‘zini o‘zi tashkil etuvchi jonli tizim sifatida o‘z mavjudligi uchun
kurash   olib   bormoqda,   yaxshiroq   kelajakka   erishishga   harakat   qilmoqda.   Bunda
hozirgi   globallashuv   jarayonlari   va   ular   yuzaga   keltirayotgan   turli   muammolar
insoniyat oldida tarqoqlik va ixtiloflarni engib, o‘z birligi sari harakat qilish, ayni
vaqtda   madaniyatlar,   asriy   an’analarning   o‘ziga   xosligini,   ayrim   millatlar   va
xalqlarning  xususiyatlarini   saqlashdan  boshqa  chora  qoldirayotgani   yo‘q.  Bunday
birlashuvga   esa,   faqat   umuminsoniy   qadriyatlarni   e’tirof   etish   va   ularga   rioya
qilish orqali erishish mumkin.
Shunday   qilib, global muammolarni tеz va alohida mamlakatlar yoki alohida
kompaniyalar   darajasida   hal   qilib   bo’lmaydi.   Ularni   hal   qilish,   boshqarish,   va
xalqaro   huquqiy   va   iqtisodiy   mе'yorlarini   aniqlash   uchun   yagona   xalqaro
mеxanizm   zarur.   Global   muammolarni   hal   qilishda   xalqaro   kuchlarni
koordinatsiya   qilishda,   rеsurslardan   foydalanishda,   xalqaro   iqtisodiy
munosabatlarni tartibga  Xulosa
Xulosa qilib aytganda, jahon iqtisodiyotidagi globallashuv jarayoni ob’yektiv
tarixiy   jarayon   bo‘lib,   o‘zining   ijobiy   va   salbiy   jihatlariga   egadir.   Uning   ijobiy
jihatlaridan   xalqaro   moliya   bozorlari   va   valyuta   munosabatlarini   tartibga   solish
jarayonida   oqilona   foydalanish   kapitallar,   valyutalar   va   tovarlar   harakati
ko‘lamining kengayishiga muhim zamin yaratadi
Glоbаl   moliya   bоzоrning   shаkllаnishi,   turli   хil   firmаlаr   o‘rtаsidаgi
rаqоbаtning   kuchаygаnligi   ulаrni   kаpitаlni   jаmlаsh,   yanаdа   yangi   ishlаb
chiqаruvchilаrni   o‘z   dоirаsigа   jаlb   etish,   birgаlikdа   o‘z   o‘rinlаrini   sаqlаb   qоlish
uchun kuchlаrni o‘zаrо  birlаshtirishgа undаydi.
хаlqаrо   mеhnаt   tаqsimоtni   vа   ishlаb   chiqаrishning   integratsiyalаshuvining
rivоjlаnishi ;
ilmiy-tехnikа inqilоbi (ITI);
jаhоn bоzоridа trаnsmilliy kоrpоrаtsiyalаrning fаоliyati;
хаlqаrо sаvdоning Tаriflаr vа sаvdо bоsh bitimi (JST) fаоliyati оrqаli tаrtibgа
sоlinishi (erkinlаshtirilishi);
хаlqаrо   sаvdоning   erkinlаshtirilishi,   ko‘plаb   dаvlаtlаrning   impоrtni   sоn
jihаtdаn   chеklаshni   bеkоr   qiluvchi   vа   bоjlаrni   kеskin   qisqаrtiruvchi   rеjimgа
o‘tishlаri, erkin sаvdо hududlаrining tаshkil tоpishi;
sаvdо-iqtisоdiy   intеgrаtsiya   jаrаyonlаrining   rivоjlаnishi.   Mintаqаviy
to‘siqlаrning оlib tаshlаnishi, umumiy bоzоrlаr, erkin sаvdо hududlаrining tаshkil
etilishi;
sоbiq   mustаmlаkа   dаvlаtlаrning   mustаqillikkа   erishishlаri.   Ulаr   оrаsidаn
tаshqi   bоzоrgа   yo‘nаltirilgаn   iqtisоdiyot   mоdеlini   tаnlаgаn   “yangi   industriаl
dаvlаtlаrning” аjrаlib chiqishi  vа h.k
Bugungi   kunda   mamlakatning   jahon   savdosida   faol   ishtiroki   muhim
afzalliklarga   ega:   bu   mamlakatda   mavjud   resurslardan   yanada   samarali foydalanish, ilm-fan va texnikaning jahon yutuqlariga qo'shilish, qisqa vaqt ichida
o'z iqtisodiyotini tarkibiy qayta qurish, shuningdek, aholining ehtiyojlarini to'liq va
har tomonlama qondirish imkonini beradi. Dunyoning hech bir mamlakati xalqaro
savdoda ishtirok etmasdan iqtisodni yaratishga muvaffaq bo'lmaydi.
Sarhisob   qilar   ekanmiz ,   xalqaro   savdo   hajmi   jadal   o'sib   borayotgani,   unda
tayyor mahsulotlar ulushi tobora ortib borayotganini aytish mumkin. Geografik va
tovar   sifatida   xalqaro   savdoning   tarkibi   doimo   o'zgarib,   hozirgi   vaqtda   ikkita
element   tizimini   ifodalaydi:   asosan   bir-biri   bilan   savdo   qiluvchi   rivojlangan
mamlakatlar   va   rivojlangan   mamlakatlarga   o'z   mahsulotlarini   yetkazib   beradigan
rivojlanayotgan mamlakatlar.
Xalqaro   savdo   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning   asosiy   tarkibiy   qismidir,
chunki   u   mehnatni   taqsimlash   asosida   paydo   bo'lgan   turli   mamlakatlarning   tovar
ishlab   chiqaruvchilari   o'rtasidagi   aloqa   shaklidir.   Har   bir   mamlakat   eng   katta
afzalliklarga   ega   bo'lgan   ishlab   chiqarishga   ixtisoslashgan   va   ishlab   chiqarish
foydali   bo'lmagan   mahsulotlarni   import   qilishga   intiladi.   Shuningdek,   xalqaro
savdoda   turli   xil   iqtisodiy   va   siyosiy   xavflar   mavjud   bo'lib,   ular   turli   vaqtlarda
uning kelib chiqishini tushuntirishga harakat qiladigan nazariyalar paydo bo'ldi va
rad etildi, muayyan sharoitlarda maqsadlarni aniqlash, afzalliklar, kamchiliklar va
h. k.
Tashqi   savdo   aylanmasi   qiymati   bo'yicha   etakchi   bo'lgan   asosiy   hududlar
paydo bo'ldi. Xalqaro savdoda mamlakatlarning roli ularning rivojlanish darajasini
belgilaydi.   Shunday   qilib,   hozirgi   bosqichda   rivojlangan   davlatlar   asosan   tayyor
mahsulot   ishlab   chiqarish   va   katta   miqdordagi   xom   ashyoni   sotib   olish   hisobiga
bo'ladilar.   Rivojlanayotgan   davlatlar   tarkibida,   aksincha,   xom   ashyo   eksporti   va
tayyor mahsulotlar importi ustunlik qiladi.
Hozirgi   vaqtda   jahon   savdo   birjasida   tayyor   mahsulotlarning   o'sish
tendentsiyasi   paydo   bo'lmoqda,   ammo   rivojlanayotgan   davlatlar   tarkibida
tovarlarga ixtisoslashuv mavjud. Shuni ta'kidlash kerakki, xom ashyoni iste'mol Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. “O‘zbеkistоn   Rеspublikаsini   yanаdа   rivоjlаntirish   bo‘yichа   Hаrаkаtlаr
strаtеgiyasi   to‘g‘risidа”   O‘zbеkistоn   Rеspublikаsi   Prеzidеntining   2017-   yil
7- fеvrаldаgi PF-4947-sоn Fаrmоni;
2. O‘zbеkistоn   Rеspublikаsi   Prеzidеnti   Shаvkаt   Mirziyoеvning   Оliy   Mаjlisgа
Murоjааtnоmаsi (2018- yil 28- dеkаbr);
3. O‘zbеkistоn   Rеspublikаsi   Prеzidеnti   Shаvkаt   Mirziyoеvning   Mustаqil
Dаvlаtlаr   Hаmdo‘stligi   Dаvlаt   rаhbаrlаri   kеngаshi   mаjlisidаgi   nutqi   (2017-
yil 12- оktyabr);
4. O‘zbеkistоn   Prеzidеnti   Shаvkаt   Mirziyoеv   BMT   Bоsh   Аssаmblеyasining
72-sеssiyasidа nutq so‘zlаdi (2017- yil 20- sеntyabr);
5. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Qarori     “Faol   tadbirkorlik   va
innovatsion   faoliyatni   rivojlantirish   uchun   shart-sharoitlarni   yaratish
bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”05.05.2018 y. PQ-3697
6. SH.M.Mirziyoev.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SHavkat   Mirziyoevning
mamlakatimizni   2016   yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy
yakunlari   va   2017   yilga   mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim
ustuvor   yo‘nalishlariga   bag‘ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining
kengaytirilgan majlisidagi ma’ruzasi/ Xalq so‘zi, 2017 yil, 16 yanvar.
7. Z.A. Djumaev. Makroiqtisodiyot. O‘quv qo‘llanma. – T.: 2018 – 300 b.
8. Denison e. Accounting for United States economic Growth, 1929-1969.
9. Strijkova L. Faktorы ekonomicheskogo rosta // Ekonomist. –M.: 2004, №6.
s.7-13.
10. Vaxobov   A.   Va   boshqalar.   Jaxon   iqtisodiyoti   va   xalqaro   iqtisodiy
munosabatlar.T.: Baktria press.2015 584 b.
11. Nazarova   G.va   boshqalar.   Jaxon   iqtisodiyotining   globallashuvi.   T.:   TDIU,
2011 320 bet Internet sayitlari
1. www.iqtisodiyot.uz   
2. www.cyberlelinka.ru   
3. www.gov.uz   
4. uz.wikipedia.org   
5. www.kun.uz   
6. www,stat.u    z
Купить
  • Похожие документы

  • Kreditning mohiyati va moliya tizimidagi roli kurs ishi
  • Makroiqtisodiyot, uning maqsadlari va vazifalari
  • Asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlar va ularni tahlili qilish xususiyatlari
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha