Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 296.4KB
Покупки 0
Дата загрузки 20 Август 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Энергетика

Продавец

Bohodir Jalolov

Bog’ uzunligi va energiyasini aniqlashga oid masalalar yechish

Купить
OZB Е KISTON   R Е SPUBLIKASI   OLIY   TA’LIM,   FAN   VA
INNOVATSIYALAR TA'LIM VAZIRLIGI 
 
JIZZAX DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI 
TABIIY FANLAR FAKULTETI 
KIMYO O‘QITISH METODIKASI 
 
210(20)-GURUH TALABASI Yulchiyeva Nodiraning 
  “KIMYODAN   MASALALAR   YECHISH   METODIKASI”   FANIDAN
TAYYORLAGAN 
 
 
 
MAVZU: BOG’ UZUNLIGI VA ENERGIYASINI ANIQLASHGA OID
MASALALAR YECHISH
 
 
 
 
 
 
     Topshirdi:_____________________  
 
Qabul qildi:____________________ 
 
   
 
 
  MUNDARIJA
KIRISH.............................................................................................................3
I BOB. Kimyoviy bog’lanish va ularning turlari 
1.1. Koval е nt bog`lanish ……………………………………………………….8  
1.2. Ion bog`lanish hamda kovalent bog’lanish xossalari……………………...12 
II BOB. BOG’ UZUNLIGIGA OID MASALALAR NAMUNASI 
2.1. Kimyoviy bog’lanishlarning  хо ss а l а riga oid masalalar…………………15 
2.2. Bog’lar turlari va moddalarning tuzilish (struktura) formulalari……..17 
2.3. Kimyo masalalarini yechish usullari va masalalar yechishning ahamiyati..20 
XULOSA ……………………………………………………………………...28 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………………………………….31   
       
 
 
 
 
 
 
 
 
                             KIRISH 
Biz   xalqimizning   hech   kimdan   kam   bo‘lmasligi,   farzandlarimizning   bizdan
ko‘ra   kuchli,   bilimli,   dono   va   albatta   baxtli   bo‘lib   yashashi   uchun   bor   kuch   va
imkoniyatlarimizni   safarbar   etayotgan   ekanmiz,   bu   borada   ma’naviy   tarbiya
masalasi,   hech   shubxasiz,   beqiyos   ahamiyat   kasb   etadi.   Agar   biz   bu   masalada
hushyorlik     va   sezgirligimizni,   qat’iyat   va   ma’suliyatimizni   yo‘qotsak,   bu   o‘ta
muhim   ishni   o‘z   holiga,   o‘zi   bo‘larchilikka   tashlab   qo‘yadigan   bo‘lsak,   muqaddas
qadriyatlarimizga   yo‘g’rilgan   va   ulardan   oziqlangan   ma’naviyatimizdan,   tarixiy
xotiramizdan     ayrilib,     oxir-oqibatda   o‘zimiz   intilgan   umumbashariy   taraqqiyot
yo‘lidan chetga chiqib qolishimiz mumkin.  
O   zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   “Kimyo   va   ʻ
biologiya   yo   nalishlarida   uzluksiz   ta   lim   sifatini   va   ilm-fan   natijadorligini   ʻ   ʼ
oshirish chora-tadbirlari  to g risida” qarorini  imzoladi. Prezident qaroriga   ʻ  ʻ
ko   ra,   ʻ   Respublikaning   har   bir   hududida   bosqichma-bosqich   kimyo   va
biologiya   fanlariga   ixtisoslashtirilgan   14   ta   tayanch   maktablarini   tashkil
etiladi.   Mazkur   maktablar   Prezident,   ijod   va   ixtisoslashtirilgan   maktablarni rivojlantirish agentligi tasarrufidagi Abu Ali ibn Sino nomidagi yosh biologlar
va kimyogarlar ixtisoslashtirilgan maktab-internati bilan birga hamkorlikda 
tashkil etiladi 1
         
Ta’limning yangi modeli jamiyatga mustaqil fikrlovchi erkin shaxsning 
shakllanishiga olib keladi. O‘zining qadr qimmatini anglagan irodasi baquvvat, iymoni
butun, hayotga aniq maqsadga ega bo‘lgan insonlarni tarbiyalashga ega bo‘lamiz.  
               
  O‘quvchilarning   kimyo   fanidan   olgan   nazariy   bilimlarini   mustahkamlash   uchun
masala   va   mashqlarni   mustaqil   ishlay   olishlari   muhim   ahamiyatga   ega.   Kimyodan
amaldagi  DTS  va  o‘quv  dasturlari  asosida  yozilgan  darsliklar 
hamda   qo‘shimcha   adabiyotlardan   olgan   bilimlari   shuningdek,   o‘qituvchilarning
ko‘rsatmalari masala, mashqlar yechish malakalari shakllanadi. Kimyoga doir nazariy
bilimlarni   puxta   bilib   olmoq   uchun   kimyoning   barcha   bo‘limlariga     taalluqli
masalalarni   yecha   oladigan   bo‘lish   nihoyatda zarurdir.   Masalalarni   yecha   bilish
maktab,     litsey     va     kasb-hunar     kollej   o‘quvchilariga,   shuningdek,     oliy     o‘quv
yurtlari     talabalarining     ko‘pgina   kimyoviy     protsesslar       va   qonuniyatlarni     chuqur
o‘rganishlari   va   tushunib olishlariga   imkon   beradi. Afsuski, masalalar    yechishga
hamma  vaqt  ham yetarlicha  e’tibor  berilavermaydi  Oliy  o‘quv yurtiga  kiruvchilar
uchun mo‘ljallangan   ko‘pgina   qo‘llanmalarda   masalalar   yechish ikkinchi   darajali
vazifa   deb   qaraladi;   har   xil   tip   masalalarning   xususiyatlariga   hamda   ularni   yechish
metodikasiga diqqat jalb etilmaydi.  
Mavzunind   dolzarbligi.   Bog’   uzunligi   va   energiyasi   aniqlashga   oid
masalalar yechish
  "Moddalarning berilgan massasi, hajmi va tarkibidagi atom yoki
molekulalari   soni   asosida   modda   miqdorini   aniqlash"   mavzusini   o'rganish   darajasi,
o'quvchining   kimyo   fanidagi   e'lon   qilingan   maqsadlarni   va   o'rganishga   ajratilgan
vaqtni qanday o'tkazishi bilan bog'liq. Agar o'quvchi mavzuni 
o'rganishga ilg'or ko'rsatgan vaqt va jiddiylik bilan taqqos qilgan bo'lsa, uning 
                               
1
  darajasi   yuqori   bo'ladi.     Muammo   o'rganish   darajasi,   o'quvchi   tomonidan   mavzu
bo'yicha o'rganishni qanday o'tkazganligiga bog'liq. Agar o'quvchi mavzuni tushunish
va  unga  oid  konseptlarni  chuqurroq  tushunishga   muvaffaq  bo'lsa,   undan  mustahkam
daraja hosil bo'ladi. Agar o'quvchi mavzuni tushunishda qiyinchiliklar ko'rgan bo'lsa,
yoki   mavzuga   oid   bilimlar   va   ko'nikmalar   tez   yaxshilanmasa,   undagi   daraja   past
bo'ladi.   O'quvchining   muammo   ustidan   qanday   qilib   ishlashiga   va   qanday   qadamlar
bilan yordam olishiga bog'liq.
 
  Ishning maqsadi:  "Moddalarning berilgan massasi, hajmi va tarkibidagi atom yoki
molekulalari   soni   asosida   modda   miqdorini   aniqlash"   mavzusidagi   kurs   ishining
maqsadi,  quyidagi  yo'nalishlarda  o'quvchilarga  ko'rsatishni   o'z  ichiga   oladi:  Kimyo
fanining asosiy prinsiplarini tushuntirish: Modda miqdorini aniqlash kimyo fanining
asosiy   qonunlari   va   prinsiplari   bilan   bog'liqdir.   Bu   kurs   ishi   o'quvchilarga   kimyo
fanining   temel   tushunchalarini   beradi   va   ularni   amaliyotga   o'tkazishga   imkoniyat
yaratadi.   Modda   miqdorini   aniqlashning   asosiy   metodlarini   o'rgatish:   Kurs   ishi
o'quvchilarga   modda   miqdorini   hisoblash   uchun   kerak   bo'lgan   formulalarni   va
usullarni o'rgatadi. Bu usullar massani, hajmni, va tarkibdagi atom yoki molekulalar
sonini   hisoblashga   yordam   beradi.   Amaliy   mashqlarni   o'tkazish:   Kurs   ishi
o'quvchilarga nazariy ma'lumotlarni amaliyotga o'tkazishga imkoniyat yaratadi. Ular
o'zlariga   berilgan   misollar   va   mashqlar   orqali   modda   miqdorini   aniqlashni
o'rganishadi.   Bu   maqsadlar   kurs   ishidagi   asosiy   yo'nalishlardan   ba'zilaridir.   Ushbu
kurs   ishi   o'quvchilarga   modda   miqdorini   aniqlashda   ishlatiladigan   asosiy
konseptlarni va usullarni o'rganishga imkoniyat beradi. 
Ilmiy-metodik adabiyotlarning tahlili va o‘tkazilgan tadqiqotlar obzori asosida
shuni     ta'kidlash     lozimki,     hozirgacha     o‘quvchilarga     kimyo     fanidan   masalalar
yechish   usullari     dars   davomida   o‘rgatilmaydi   aks   holda   o‘quvchilar   qo‘shimcha
dasrlarga   boradi.   Hatto   o‘quvchining   faolligi   bilan   uning   mustaqil   ish     faoliyatini
aralashtirib anglash hollari   mavjud.   Vaholanki, o‘quvchining bilim olish, o‘quv va
ko‘nikmalarga ega bo‘lish borasidagi barcha sa'y-harakati uning faolligini ko‘rsatsa,
o‘qituvchi   rahbarligi   ostida   yoki   berilgan   topshiriq   va   vazifalarni   bajarish
mobaynidagi mehnatini mustaqil ish deb e'tirof etish lozim.  Masalalar yechishning turlari, shakl va mazmuni xilma-xil bo‘lishini nazarda tutgan 
holda, ularning tashkiliy shakllarini uchga, ya'ni individual, guruhiy va ommaviy 
tarzda bajariladigan xillarga ajratish mumkin. 
Mohiyatiga ko‘ra masalalar yechish uch toifaga ajratiladi: 
a) yangi bilimlar egallash (laboratoriya ishlari, darslik bilan ishlash, tarqatma 
va ko‘rgazmali materiallar bilan ishlash, ta'limning ilg’or va yangi usul hamda 
vositalaridan foydalanish kabilar);             
b) takrorlash, mustahkamlash va amalda qo‘llash yo‘li bilan olingan 
bilimlarni   takomillashtirish   (darslik   bilan   ishlash,   amaliy   ishlar,   eksperimental
masalalaryechish, sifat va miqdoriy masala va mashqlarni ishlash kabilar); 
  v)   olingan   bilimlarni   nazorat   qilish,   tekshirish   va   baholash   bilan   bog’liq   ishlar
(yozma   ishlar,   kimyoviy   diktant,   nazorat-eksperimental   ishlar   kabilar).   Kimyo
fanlaridan   o‘quvchilarning   masala   yechishni     tashkil   etish   va   ularning   bilim   olish
faoliyatini   oshirish   masalalari   bir   qator   ilmiy   adabiyotlarda     yoritilgan   bo‘lsada
aksariyat  hollarda  sinfda  yoki  sinfdan tashqarida bajariladigan masalalar ishlashga
asosiy e'tibor beriladi. Uyda mustaqil masalalar ishlash va o‘z-o‘zini baholash orqali
ularning   bilim   olishini   faollashtirish     muammolari     deyarli     ishlab     chiqilmagan.
Vaholanki,     uyda   bajariladigan   masalalar   dars   jarayonida   olingan   bilimlarni
mustahkamlashga, ularni yanada kengaytirib, yangi bilimlar bilan boyitishga yordam
beradi.   O‘zo‘zini   baholash   orqali   bilimni   nazorat   qilish   esa   o‘quvchilarning   bilim
olishga   qiziqishini   oshiradi,   bilim   olishni   rag’batlantiradi,   ta'lim   jarayonini
demokratlashtirishga     imkon     yaratadi.Sinfdagi     barcha     o‘quvchini     masalalar
yechishga safarbar qilishning sinalgan ikki yo‘li-dars va uy vazifalarini bajarish bilan
bog’liq. Shu boisdan, adabiyotlarda deyarli bir-biriga bog’liq holda tadqiq etilmagan
ushbu   ikki   yo‘nalishni   izlanishlarimizga   asosiy   maqsad   qilib   belgilashni   lozim
topdik. Umumiy o‘rta ta'lim maktablari va akademik liseylar o‘quvchilarining dars va
darsdan tashqari vaziyatlarda anorganik va organik kimyodan masalalar yechishning
an’anaviy va noan’anaviy metodlaridan foydalanish.           
        Bajarilgan     kurs     ish     natijalari     kimyodan     yuqori     natijalarga     erishishda   katta
ahamiyat  kasb  etadi.  Masalalar  yechishning  ko‘p  tanlov  javobli  va kombinasiyali
test   topshiriqlari     yordamida     tashkil     etilishi     hamda     masalalar   yechishning   ilmiy-
ommabop   usullarini   qo‘llash   bilim   olishni   yengillashtiradi,   o‘quvchilarni   mustaqil
fikrlashga   o‘rgatadi;Kimyoviy   jarayonlarning   kompyuter   animasiyalari,   noan'anaviy
kubiklar   usuli   hamda   turli   xildagi   didaktik   o‘yinlar   va   kimyoviy   boshqotirmalar
o‘quvchilarning bilim olishga qiziqishini oshiradi, ta'lim jarayonini faol tashkil etishga
imkon beradi.   
  Kurs   ishining   ob’ekti   va   predmeti.   Jizzax   davlat   pedagogika   universitetida   o
qitilayotgan   umumiy   kimyo   fani   va   uning   tarkibiy   qismi   hisoblangam   anorganik   ʻ
birikmalarni     sinflaridan   tuzlar   ,nomlanishi,tuzilishi,olinish   usullari   va   kimyoviy
xossalarini     sohasidagi   nazariy   masalalar   va   tashkiliy   xarakterga   ega   bo   lgan   ʻ
hujjatlarni   o   rganish   ʻ   tashkil   etadi.   Rivojlangan   xorijiy   davlatlarda   ko   p   ʻ   yillik
tajribalar   va   izlanishlar   zamirida   vujudga   kelgan   bugungi   kundagi   ta’lim   tizimi
sifatini oshirish mezonlari bitiruv ishining ob’ekti sifatida xizmat qiladi. 
 Oliy ta’lim muasasalarida ”  Bog’ uzunligi va energiyasi aniqlashga oid masalalar
yechish   mavzusining  mazmun   mohiyatini  o  rganish  hamda   uni   nazariy   ʻ   va  amaliy
tadqiq etish kurs ishining predmeti hisoblanadi.   
  Kurs ishining maqsadi va vazifalari.  “”  Bog’ uzunligi va energiyasi aniqlashga
oid   masalalar   yechish ”   mavzusini   o   qitishning   nazariy   va   amaliy   ʻ   masalalarini
tadqiq   etish,   fan   yuzasidan   o   qitishni   ʻ   takomillashtirish   bo   yicha   ʻ   xulosalar   va
tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.   
    Kurs ishi maqsadidan kelib chiqib quyidagi vazifalar belgilab olindi: 
- “Umumiy kimyo” shu jumladan “”  Bog’ uzunligi va energiyasi 
aniqlashga   oid   masalalar   yechish     va   moddalar   haqida   umumiy   tushunchalarni
shakllantirish   o   rganish   ob’ektlari,   usullari,   nazariy   va   amaliy   ahamiyatini   yoritib   ʻ
berish; 
- М avzusini mazmun mohiyatini ochib berish; 
- М avzusini   o   qitishda     ta’lim   texnologiyalari   va   ilg‘or   xorijiy   tajribalardan   ʻ
foydalanish yo llarini yoritish;  ʻ   -Talabalarda   kimyo   fai   bo‘yicha   mustaqil   talim   tizimda   erkin   fikrlash
qobiliyatlarini shakllantirish va rivojlamtirish 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
           I BOB Kimyoviy bog’lanish va ularning turlari  1.1.   Koval е nt bog`lanish           
    Bu   bog`lanishda   barqaror   konfiguratsiya   ikki   atom   orasida   bir   yoki   bir   n е chta
umumiy   el е ktron   juftlar   hosil   bo`lishidan   k е lib   chiqadi.   El е ktron   juftlar   hosil
bo`lishida   ikkala   atom   ham   ishtirok  etadi.   Shuning  uchun   har   bir   atom   umumiy   juft
uchun o`zidan albatta el е ktron b е radi. Koval е nt bog`lanish hosil bo`lishini bir n е cha
moddalarda   kuzatish   mumkin.   Har   birida   bittadan   el е ktron   bo`lgan   ikki   vodorod
atomi   o`zaro   yaqinlashganda   vodorod   mol е kulasini   (H  
2 )   hosil   qiladi.   Bu   jarayon
quyidagicha ifoda qilinadi: H 
 H
 
 H : H 
   
  Kimyoviy  bog`lanish   turlari   Qutbsiz  koval е nt   bog`lanish.   El е ktromanfiyligi   bir  xil
bo`lgan atomlar o`zaro ta'sirlashganda qutbsiz koval е nt mol е kulalar (masalan, N
2  CI
2
F
2   O
2   N
2 )   hosil   bo`ladi.   Qutbli   koval е nt   bog`lanish.   El е ktromanfiyligi   birbiridan   u
qadar   k е skin   farq   qilmaydigan   el е m е ntlarning   atomlari   o`zaro   ta'sirlashganida
umumiy   el е ktron   juft   el е ktrmanfiyligi   kattaroq   bo`lgan   atom   tomonga   siljiydi.
Natijada   qutbli   koval е nt   mol е kulalar   (HCI,   HF,   ba'zi   organik   moddalar)   hosil
bo`ladi. M е tall bog`lanish. Nisbatan erkin el е ktronlarning m е tall ionlari bilan o`zaro
ta'sirlashuvi   natijasida   hosil   bo`ladi.   U   asosan   oddiy   moddalar   —   m е tallarda
uchraydi. M е tall bog`lanishning hosil bo`lish mohiyati quyidagilardan iborat: m е tall
atomlari o`zining val е nt el е ktronlaridan oson ajralib musbat zaryadli ionga aylanadi.
Atomlardan ajralib chiqqan, nisbatan erkin el е ktronlar, musbat zaryadli m е tall ionlar
oralig`iga   tarqaladi   va   m е tall   bog`lanish   hosil   bo`ladi,   ya'ni   el е ktronlar   musbat
zaryadli   ionlarni   m е tallarning   kristall   panjarasiga   mahkam   biriktiradi.   Vodorod
bog`lanish.   Biror   mol е kulaning   vodorod   atomi   bilan   boshqa   mol е kulaning   kuchli
el е ktrmanfiy   el е m е nt   (O,   S,   F,   CI,   Br,   N)   atomi   orasida   hosil   bo`ladi.   Mohiyati:
vodorod atomining radiusi nihoyatda kichik. Undan tashqari, vodorod atomi o`zining
yagona   el е ktronini   siljitsa,   yoki   batamom   yo`qotsa,   u   nisbatan   yuqori   musbat
zaryadga   ega   bo`ladi,   shunda   qisman   manfiy   zaryadli   boshqa   mol е kula   (HF,   H
2 O,
NH
3 )   lar   tarkibidagi   el е ktromanfiy   el е m е nt   atomi   qisman   musbat   zaryadli   vodorod
bilan birikadi 
1-masala.   Quydagi   elementlar   orasidagi   bog`ning   qutbliligi   ortib   borish
tartibini toping. 1) xlor – ftor; 2) brom – ftor; 3) yod – ftor; 4) brom – xlor; 5) yod
– xlor; 6) yod – brom.  Yechish:   Elementlar   orasidagi   bog`ning   qutbliligini   aniqlash   uchun
elementlarning   nisbiy   elektromanfiylik   (n.e.m.)   qiymati   farqi   qanchalik   katta
bo`lsa,  bog`  shunchalik qutbli  bo`ladi.  Demak, 1)  Cl  F 2)  Br  F 2,83 – 4,1 = 1,27
2,74 – 4,1 = 1,36 3) J F 4) Br Cl 2,21 – 4,1 = 1,86 2,74 – 2,83 = 0,09 5) J Cl 6) J Br
2,21 – 2,83 = 0,62 2,21 – 2,74 = 0,53 Javob: 4, 6, 5, 1, 2, 3 
2-masala.   Suvning   qaynash   temperaturasi   undagi   kislorod   atomiga   o`xshash
elementlar   gidridlari   –   vodorod   sulfid,   vodorod   selenid   va   vodorod   telluridlarning
qaynash   temperaturasidan   yuqori   ekanligi   qanday   izohlash   mumkun?   Javob:
Kislorod   guruhidagi   elementlarning   vodorodli   birikmalari   quyidagicha   H  
2 O,   H
2 S,
H
2 Se,   H
2 Te.   Keltirilgan   moddalar   ichida   H  
2 O   molekulalari   orasida   kuchli   vodorod
bog`lanish mavjud bo`lganligi sababli yuqori temperaturada qaynaydi. 3-masala. 
Ammoniy xloridda qanday turdagi bog`lar mavjud?       
Yechishi:  NH
4  Cl molekulasining struktura formulasini yozamiz.  H +: HN 
H 
a) Ammoniy kationida nuqta–nuqta bog` Donor – akseptor bog`lanish hisoblanadi. 
b) H N H : 3 – 2,1 = 0,9 bu elektromanfiylik qiymati farqi.  H N H H 
Elektromanfiylik   qiymati   farqi:   15   0   –   0,4   0,4   –   1,8   1,8≤   Qutbsiz   Qutbli   Ion
kovalent   bog`lanish   kovalent   bog`lanish   bog`lanish   Demak,   qutbli   kovalent
bog`lanish.      
c) NH
4 Cl   dissotsilanganda   NH+   4   kationi   va   Clanioniga   parchalanadi.   Javob:   4   ta
Kovalent,   1   ta   donor   akseptor   va   1   ta   ion       4-masala.   Metan   molekulasining
bog’larning uzilish energiyasi 104 
kkal/mol   ga   teng   ,   suv   molekulalrining   bog’   uzulish   energiyasi   metannikidan
15martaga kam bo’lsa suv malekulasining bog’ uzulish energiyasini hisoblang? 
  Yechish;  
I)   104+15=119kkal/mol 
Javob; 119 kkal/mol. 
formuladagi barcha yakka bog`lar   σ -bog` ni tashkil etadi, qo`sh bog`ning bittasi   σ ,
bitta   π -bog`   hisoblanadi.   Javob:   36   σ   :   6   π .   5-masala.   H
2 O   va   [H
3 O]+   lar   uchun
quyidagi qaysi xususiyat(lar) umumiy?  
1) markaziy atomning gibridlanishi;               2) markaziy atomning oksidlanish darajasi;            
3) fazoviy strukturasi;                  
4) markaziy   atomning   valentligi.   Yechishi:   H  
2 O   va   [H  
3 O]+   1.   H∙―∙O∙―∙H   4   juft
elektondan  π -bog`lan sonini ayirsak 4 – 0 = 4 s 1
p 3 
H∙―∙O∙―∙H 4 – 0 = 4 s 1
p 3
 
2. H2O da kislorodning valentligi II ga, [H
3 O]+ ionida esa III ga teng. 
3. H
2 O va H3O+ da kislorodning oksidlanish darajasi -2 ga teng.  ∙∙ ∙∙ ∙∙ ∙∙ 16 
4. Fazoviy tuzilishi har xil . 
Javob: 1; 2             
  Kimyoviy bog`lanishning qaysi turida qattiq jismning elektr o`tkazuvchanligi yuqori
bo`ladi?     
Qutbsiz kovalent bog`ga ega bo`lgan birikmalarni ko`rsating. 1) metan, 2) oltingugurt
(IV) oksid, 3) natriy ftorid, 4) vodorod, 5) vodorod xlorid, 6) kislorod, 
7) ammiak, 8) brom, 9) ammoniy oksid.           
53. Kovalent   bog`   tabiatli   molekulalar   qanday   xususiyatga   ega   bo`ladi?   1)
suyuqlanish   temperaturalari   past,   bog`   energiyalari   yuqori,   suvda   yomon   eriydi   2)
suyuqlanish   va   qaynash   temperaturalari   yuqori,   bog`lanish   energiyalari   yuqori,
suvda   yomon   eriydi,   issiqlik   o`tkazuvchanligi   yuqori   3)   suyuqlanish   va   qaynash
temperaturalari   past,   bog`lanish   energiyalari   past,   suvda   eruvchanligi   yahshi   4)
suyuqlanish va qaynash temperaturalari past, bog`lanish energiyalari yuqori, qutbsiz
erituvchilardagi   eruvchanligi   yomon   5)   suyuqlanish   va   qaynash   temperaturalari
yuqori, bog`lanish energiyalari yuqori, benzoldagi eruvchanligi 
yahshi                     
54. Alyuminiy   sulfat   molekulasining   tuzilish   formulasidan   alyuminiy   va
oltingugurt   atomlari   o`zaro   nechta   kislorod   atomlari   orqali   bog`langan?     55.
Molekulasida   donor   –   akseptor   bog’   bo`lgan   moddani   aniqlang.   1)   uglerod   (IV)
oksid; 2) kislorod; 3) is gazi; 4) ammoniy ioni; 5) fosfin; 6) 
azot(V)oksid; 7) kaliy nitrat; 8) xlor              
56. Temir (III) gidrofosfat molekulasidan nechtadan  σ - va  π  bog`lar bo`ladi? 
57. Kadmiy gidroksosianid molekulasida nechtadan  σ - va  π -bog`lar bo`ladi? 
58. Kalsiy gidrooksosulfat molekulasida nechta  σ -bog` bo`ladi?  59. Quyidagi qaysi xususiyatlar uglerod(IV) oksidiga tegishli? 1) markaziy atomining
gibridlanish   a)   sp3   b)   sp;   2)   agregat   holati   (t=25°C):   a)   gaz;   b)   qattiq;   3)
suyuqlanish   temperaturasi:   a)   -56,6°C   b)   1610°C:   4)   molekulaning   fazoviy
tuzilishi a) tetraedr; b) chiziqli 
60. Alyuminiy   digidrooksoxromat   molekulasida   nechtadan   σ -   va   π -bog`lar   bo`ladi?
61. BeCl
2 , BeF
2 , CO
2  molekulalari uchun quyidagi qaysi xususiyatlar umumiy? 1)
markaziy   atomning   gidridlanishi;   2)   markaziy   atomning   valentligi;   3)
molekulaning   fazoviy   strukturasi;   4)   bog`   qutbli,   molekula   qutbsiz   bo`lishi   62.
BF
3 , BCl
3 , SO
3   molekulalari  uchun quyidagi qaysi  xususiyatlar  umumiy? : 17 1)
markaziy   atomning   gibridlanishi;   2)   markaziy   atomning   valentligi;   3)
molekulaning fazoviy strukturasi; 4) bog` qutbli, molekula qutbsiz bo`lishi; 
63. Bariy gidrooksofosfat molekulasida nechtadan  σ  va  π -bog`lar bo`ladi? 
64. Alyuminiy digidrofosfat molekulasida nechtadan  σ - va  π -bog`lar bo`ladi? 
65. Magniy gidrooksokarbonat molekulasida nechta  σ - va  π -bog` bo`ladi? 
66. Magniy gidrooksoperxlorat molekulasida nechtadan  σ - va  π -bog`lar bo`ladi? 
67. Kobalt(III) gidrofosfat molekulasida nechta  σ - va  π -bog` bo`ladi? 
68. Kalsiy gidrooksomanganat molekulasida nechtadan  σ - va  π -bog`lar bo`ladi? 
 
 
 
 
   
 
         1.2.Ion bog`lanish hamda kovalent bog’lanish xossalari 
  Ion   bog`lanish   el е ktrostatik   nazariya   asosida   tushuntiriladi   Bu   nazariyaga   muvofiq
atomning   el е ktron   b е rishi   yoki   el е ktron   biriktirib   olishi   natijasida   hosil   bo`ladigan
qarama-qarshi   zaryadli   ionlar   el е ktrostatik   kuchlar   vositasida   o`zaro   14   tortishib ularning   tashqi   qavatida   8   ta   (okt е t)   yoki   2   ta   (dubl е t)   el е ktroni   bo`lgan   barqaror
sist е ma hosil bo`ladi.     
  Kimyoviy bog’lanish – ikki yoki bir necha atomning elektron almashishi natijasida
hosil   bo’ladigan   o’zaro   ta’sir.   Atomlar   kimyoviy   bog’   hosil   qilishda   ular   o’zining
sirtqi   qavatini   barqaror   oktet   (sakkiz   elektronli)   yoki   dublet   (ikki   elektroknli)
qilishga   intiladi.   Elektronlar   yadrolar   ortasida   taqsimlanishi   bo’yicha   kimyoviy
bog’lanishlar   quyidagi   turlarga   bo’linadi:   kovalent   (qutbli,   qutbsiz   va   donor-
akseptor)   ion,   vodorod   va   metall   bog’lanishlar.   Kimyoviy   bog’   hosil   bo’lishida
elementlarning   elektromanfiyliklari   muhim   o’rin   egallaydi.   Ко valent   bog’lanish   –
elektron juftlar vositasida vujudga keladigan bog’lanishdir. Bunda hosil bo’lgan juft
har ikkala atomga tegishli bo’ladi. Kovalent bog’lanish ikki xil mexanizm bilan hosil
bo’ladi:     
 1. Almashinnuv mexanizmi – bunda har bir atom bittadan juftlashmagan elektronni
berib, umumiy elektron juftni hosil qiladi: 2. Donor – akseptor mexanizmi – bunda
bir atom (donor) elektron jufti bilan, ikkinchi atom (akseptor) 
esa bo’sh orbital bilan ishtirok qiladi          
   
  Ikki atom orasida bir necha juft elektron umumlashuvi mumkin. Bunda karrali 
bog’lar (qo’sh bog’, uch bog’) hosil bo’ladi. Agar hosil bo’lgan umumiy elektron jufti 
har ikkala atom uchun simmetrik joylashsa, bunday bog’lanish 
qutbsiz  kovalent  bog’lanish  deyiladi  Qutbsiz  k о v а l е nt  b о g’l а nish 
el е ktr о m а nfiylikl а ri bir  х il bo’lg а n el е m е nt  а t о ml а ri  о r а sid а  s о dir bo’l а di (N 
2 ,  О
2 , 
…). H о sil bo’lg а n el е ktr о n jufti bir  а t о m t о m о n siljig а n bo’ls а , bund а y k о v а l е nt 
b о g’l а nish qutbli b о g’l а nish d е yil а di. 
 
  K о v а l е nt   b о g’   h о sil   qilg а n   а t о ml а rning   el е ktr о m а nfiylikl а r   f а rqi   q а nch а   k а tt а
bo’ls а ,   b о g’ning   qutbliligi   shunch а   k а tt а   bo’l а di   (N
2 О ,   NH
3 …).   А g а r   el е m е nt   63
а t о ml а rining nisbiy el е ktr о m а nfiylikl а r f а rqi k а tt а   bo’ls а , h о sil bo’l а dig а n el е ktr о n jufti   el е ktr о m а nfiyligi   k а tt а   bo’lg а n   а t о mg а   o’t а di   v а   i о nl а r   h о sil   bo’l а di.   I о n
b о g’l а nish   –   q а r а m а   -   q а rshi   z а ryadl а ng а n   i о nl а r   о r а sid а   s о dir   bo’l а dig а n
el е ktr о st а tik t о rtish kuchl а ri n а tij а sid а  vujudg а  k е l а dig а n b о g’l а nishdir. 
           
 (natriy ft о rid n а triy ionlari Na+ va ft о rid i о nlaridan F - tashkil topgan) I о n b о g’l а nish
k о v а l е nt   b о g’l а nishd а n   f а rq   qilib,   to’yinuvch а nlik   v а   yo’n а luvch а nlik   хо ss а l а rig а
eg а   em а s.   I о n   b о g’l а nishli   m о dd а l а r   krist а ll   m о dd а l а r   bo’lib,   ul а rning   suvd а
eritm а l а ri   kuchli   el е ktr о litl а rdir.   Bund а y   b о g’l а nishli   m о dd а l а rning   suyuql а nish   v а
q а yn а sh   h а r о r а tl а ri   yuq о ri   bo’l а di.   V о d о r о d   b о g’l а nish   –   bir   m о l е kul а ning   musb а t
z а ryadl а ng а n v о d о r о di bil а n ikkinchi m о l е kul а ning m а nfiy z а ryadl а ng а n  а t о mi bil а n
vujudg а   k е l а dig а n   b о g’l а nishdir.   V о d о r о d   b о g’l а nish   qism а n   el е ktr о st а tik,   qism а n
d о n о r- а ks е pt о r   х ususiyatg а   eg а .   V о d о r о d   b о g’l а nish   suv,   spirtl а r   v а   k а rb о n
kisl о t а l а rning yuq о ri h а r о r а td а  q а yn а shig а  s а b а b bo’l а di. 
V о d о r о d b о g’l а nish: ichki m о l е kulyar v а  m о l е kul а l а r а r о  turl а ri m а vjud. 
   
  M е t а ll   b о g’l а nish   –   nisb а t а n   erkin   el е ktr о nl а rning   m е t а ll   i о nl а ri   bil а n   o’z а r о
t а ’sirl а shuvi   n а tij а sid а   h о sil   bo’l а dig а n   b о g’l а nishdir.   M е t а llning   v а l е nt
el е ktr о nl а ri o’zining yadr о si bil а n jud а   z а if b о g’l а ng а ni uchun   а t о md а n jud а   о s о n
а jr а lib   chiq а di.   Shuning   uchun   m е t а ll   t а rkibid а   erkin   el е ktr о nl а r,   musb а t
z а ryadl а ng а n   m е t а ll   i о nl а ri   v а   n е ytr а l   m е t а ll   а t о ml а ri   bo’l а di.   Shu   s а b а bli   m е t а ll
krist а ll p а nj а r а  tugunl а rid а  j о yl а shg а n q а t о r musb а t z а ryadl а ng а n i о nl а rd а n v а  ul а r
о r а sid а  h а r а k а tl а n а   о l а dig а n ko’pl а b erkin el е ktr о nl а rd а n ib о r а t. M е t а ll b о g’l а nish
tuf а yli   m е t а ll а r   el е ktr   t о kini,   issiqlikni   ya х shi   o’tk а z а di,   b о lg’ а l а nuvch а nlik   v а
m е t а ll yaltir о qlik  хо ss а l а rig а  eg а . 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
II BOB BOG’ UZUNLIGIGA OID MASALALAR NAMUNA 
2.1. Kimyoviy bog’lanishlarning  хо ss а l а riga oid masalalar 
B о g’   en е rgiyasi   –   m о l е kul а d а gi   а yni   b о g’ni   b а t а m о m   uzish   uchun   s а rf
bo’l а dig а n en е rgiyadir. B о g’ en е rgiyasi eV yoki kJ/m о l bil а n if о d а l а n а di. K о v а l е nt
b о g’l а nish   to’yinuvch а nlik,   yo’n а luvch а nlik,   k а rr а lilik,   qutbl а nuvch а nlik   k а bi
хо ss а l а rg а   eg а .   B о g’l а rning   to’yinuvch а nligi   а t о ml а rning   ch е kl а ng а n   miqd о rd а gi
b о g’l а r   h о sil   qilish   х ususiyatidir.   El е m е ntl а r   а t о ml а rining   v а l е nt   el е ktr о nl а rining
h а mm а si b о g’ h о sil qilishd а  q а tn а shg а nd а n so’ng el е m е nt o’zining to’yinuvch а nlik
х ususiyatini n а m о yish qil а di. B о g’l а rning 
yo’n а luvch а nligi   uni   h о sil   qilishd а   ishtir о k   et а dig а n   s-,   p-,   d-   v а   f   – о rbit а ll а r
ishtir о kid а   -,   - v а   -b о g’l а rni f а z о ning m а ’lum yo’n а lishid а   j о yl а shg а nligi n а tij а sid а
yuz а g а   k е lib   chiq а di.   B о g’   h о sil   qil а yotg а n   el е ktr о n   juftl а r   а t о m   о rbit а ll а ri   v а
gibridl а ng а n   о rbit а ll а rning   el е ktr о n   bulutl а ri   m а ksim а l   to’pl а ng а n   qisml а rining
o’z а r о  q о pl а shg а n f а z о viy qisml а rid а  j о yl а shg а n bo’l а di. H а r q а nd а y m о l е kul а ning en е rg е tik jih а td а n turg’unlikk а   intilishi n а tij а sid а   und а gi b о g’l а r yo’n а lishi m а ’lum
burch а kl а rg а  eg а  bo’lib, yo’n а luvch а nlikni yuz а g а  k е ltirib chiq а r а di. 
1 –   masala. Agar   I
2   va   Cl
2   molekulalarida   yadrolar   orasidagi   masofa
tegishlicha   2,67∙10-10   va   1,99∙10-10   m   ga   teng   bo’lsa,   ICl   molekulasidagi   bog’
uzunligini hisoblang.     
  Yechish.   Molekulalarda   kovalent   bog’   uzunligini   taqribiy   hisoblashda   quyidagi
formulani qo’llash mumkin: 
 
bu yerda dA-B – molekulada AB bog’ uzunligi; dA-A va dB-B – A
2   va   B
2
molekulalaridagi yadrolararo masofa.  I – Cl dagi bog‘ uzunligi quyidagiga teng: 
 
2 – masala. KCl kristal panjarasi doimiysi 3,16∙10-10 m ga teng. Agar Cl
ioni radiusi 1,811∙10-10 m ga teng bo’lsa, K+ ioni effektiv radiusini hisoblang. 
  Yechish. 
3 –   masala.   Agar   vodorod   –   vodorod   va   kislorod   –   kislorod   bog’larning
energiyalari tegishlicha 435,9 va 498,7 kJ/mol ga teng bo’lsa, hamda 2 mol vodorod
yonganda 483,68 kJ issiqlik ajralsa suv molekulasidagi kislorod – vodorod bog’ning
energiyasini aniqlang. Yechish. 
 
Ikki molekula suvda 4 ta kislorod – vodorod bog’ning o’rtacha energiyasi: 
1854,18/4 = 463,54 kJ/mol.  4 – masala. Agar C – C, C ≡ C, Cl – Cl va C – Cl bog’larning energiyalari
tegislicha   -347,3,   -823,1,   -242,3   va   -345,2   kJ/mol   ga   teng   bo’lsa,   quyidagi
reaksiyaning entalpiyasini hisoblang: H - C ≡ C – H + 2Cl – Cl   H – CCl2 – CCl2 –
H. Yechish. ΔHº298 = ΔHº(C-C) + 4ΔHº(C-Cl) - ΔHº(C≡C) – 2ΔHº(Cl-Cl) bundan
ΔHº298 = - 347,3 + 4(-345,2) - (-823,1) - 2(243,2) = -420,4 kJ/mol. 
 
 
 
 
 
   2.2. Bog’lar turlari va moddalarning tuzilish (struktura) formulalari. 
Moddalarning tuzilish formulalari asosida tarkibidagi   π   va   σ   bog’larni farqlash
mumkin.   σ   bog’   deb   ustida   atom   orbitallarning   qoplanishi   natijasida   vujudga
keladigan bog’ga aytiladi.   σ   bog’ni atomlardagi turli xil qobiqchalrdagi elektronlar s,
p, d, va b elektronlarning o’zaro va bir-biri bilan bog’lanishidan hosil qilish mumkin.
Masalan. H 
2  ning hosil bo’lishida s elektronlar  σ  bog’larning hosil qilishi: 
 
Yoki HCl hosil bo’lishida H dagi 1 ta s- va Cl dagi 1 ta p elektron bog’lanadi: 
 
π  bog’ deb tekislikdan tashqarida, fazoda vujudga keladigan bog’lanishga 
aytiladi.   σ   bog’   bir   o’zi   yakka   kelishi   mumkin   va   u   mustahkam   bog’dir.   π   bog’   bir
o’zi mavjud bo’la olmaydi, balki  σ  bog’ bo’lgandagina “yordamchi bog’” sifatida kela
oladi.   π   bog’   elementlar   atomlaridagi   σ   bog’larda   ishtiriok   etmay   qolgan   p   yoki   d
elektronlarning o’zaro tortishuvi natijasida vujudga keladi.  Masalan,   buni   birgina   azot   molekulasi   hosil   bo’lishida   ko’rsatish   mumkin:
Har bir azot atomida 2p qobiqchada (orbital) 3 tadan elektron bo’lsa, ulardan 1 tasi  σ
bog’   hosil   bo’lishida   qolgan   ikkitadan   p   elektronlar   esa   o’zaro   π   bog’   hosil
bo’lishida ishtirok etadi: 
Kimyoviy   moddalar   tuzilish   (struktura)   formulalari   va   elektron   formulalari
quyidagicha ko’rinishda bo’ladi: 
1–masala. Quyidagi bog’lanishlardan qaysi qutbliroq: H–N, H–S, H–Te, H– Li?
Har bir keltirilgan namunalarda elektron bulut qaysi atomga tomon ko’proq siljigan?
Yechish.   Bog’   mustahkamligini   aniqlashda   elementlar   elektromanfiyliklar   farqi
aniqlanadi:   a) Δ EMH-N=3,0–2,1   =   0,9;   b) Δ EMH-Te=2,1–2,1=0;   v) Δ EMHS=2,5–
2,1=0,4; g)  Δ EMH-Li=2,1–1,0=1,1. Birikkan atomlarning  elektromanfiyliklari   farqi   qanchalik   katta   bo’lsa,   bog’ning   qutvliligi   shuncha   yuqori
bo’ladi. Shuning uhcun H – Li bog’ qutbliroq hisoblanadi.  
  2–masala. Keltirilgan bog’lardan qaysi biri ionliligi yuqori: Cs–Cl, Ca–S, Ba–F.
Yechish. Bog’ning ionlilik darajasini birikkan atomlar elektromanfiyliklar farqi 
belgilaydi: a) Δ EMCs-Cl=3–0,75=2,25; b) Δ EMCa-S=2,5–1=1,5; v) Δ EMBaF=4– 
0,9=3,1. Bog’lardan Ba – F bog’i ion bog’ga yaqin.       
  3 – masala. SO
2  molekulasi elektr dipol momenti 5,4∙10-30 Kl∙m ga teng. 
  S   –   O   dipol   uzunligini   aniqlang.   Yechish.   Bog’   qutbliligi   dipol   elektr
momenti   p   bilan   xarakterlanadi:   p   =   Ql,   bu   yerda   Q   –   elektron   zaryadi
(1,602∙1019 Kl); l – dipol uzunligi, m. Bundan: l = p/Q = 5,4∙10-30/1,602∙10-19 =
3,37∙1011   m.   4   –   masala.   Agar   HI   molekulasi   dipol   elektr   momenti   (pamal)
1,3∙10-
30   Kl∙m,   H   –   I   bog’   uzunligi   esa   1,61∙10-10   m   ga   teng   bo’lsa,   kovalent   bog’ni   hosil
qiluvchi vodorod va iod atomlarining effektiv zaryadlarini aniqlang. 
  Yechish. Qutbli kovalent bog’ hosil qiluvchi atomlarning effektiv 
zaryadlariquyidagi   nisbatdan   foydalanib   topiladi:   δ   =   pamal/pion   ,   bu   yerda   δ   –
atomning   effektiv   zaryadi;   pion   –   molekula   elektr   dipol   momenti   qiymati   (ionga
nisbatan elektron zaryadi orqali nazariy topiladigan qiymat); pamal – molekula elektr
dipol   momentining   amaliy   aniqlamgan   qiymati.   HI   molekulasi   uchun   pion   ni
hisoblaymiz: pion = Ql = 1,602∙10-19 ∙ 1,61∙10-10 = 2,6∙10-29 Kl∙m. Molekulada H
va I atomlari effektiv zaryadlarini topsak:pamal/pion=1,3∙10-30/2,6∙10-20=0,05;  δ H =
+0,05;  δ I = – 0,05. 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
  2.3.Kimyo masalalarini yechish usullari va masalalar yechishning ahamiyati
    Frantsuz kimyogari A.Lavuaze 1781 yilda SO
2  gazini 10 xil usul bilan hosil qildi 
va gaz tarkibidagi uglerod bilan kislorod massalari orasidagi nisbat 3 : 8 ekanligini 
aniqladi. Shundan keyin:  har qanday kimyoviy toza birikmaning tashkil etuvchi 
elementlarning massalari o‘zgarmas nisbatda bo‘ladi,  degan xulosa chiqarildi. 
Bu xulosa  tarkibning doimiylik qonunidir.  20 yil davomida bu qonunning 
to‘g’riligi barcha olimlar tomonidan e‘tirof etib kelingan. Lekin 1803 yilda boshqa 
frantsuz olimi Bertole qaytar reaktsiyalarga oid tadqiqotlar asosida, kimyoviy 
reaktsiya vaqtida hosil bo‘ladigan birikmalarning miqdoriy tarkibi reaktsiya uchun 
olingan dastlabki moddalarning massa nisbatlariga bog’lik bo‘ladi, degan xulosa 
chiqadi.               
  Frantsuz olimi J.L.Prust (1753-1826) Bertollening yuqoridagi xulosasiga 
qarshi chiqdi. U kimyoviy toza moddalarni puxta taxlil qildi: toza birikmalarning 
miqdoriy tarkibi bir xil bo‘lishini o‘zining juda ko‘p analizlari bilan isbotladi. Prust 
bilan Bertolle orasidagi munozara 7 yil davom etdi. Bu kurash ikki falsafiy oqim 
ko‘rashi bo‘ldi. Prust falsafasi – uzluklilik printsipi, Bertolle falsafasi – uzluksizlik 
printsipi nomi bilan yuritiladi. Ko‘pchilik olimlar o‘zlarining amaliy ishlari natijalari 
bilan Prust printsipini tasdiqladilar. Natijada Prust g’olib chiqdi va 1809 yilda 
kimyoning asosiy qonunlaridan biri tarkibning doimiylik qonuni quyidagicha 
ta‘riflandi:  har qanday kimyoviy toza birikma, olinish usulidan qat‘iy nazar, 
o‘zgarmas miqdoriy tarkibga ega.  Masalan, toza suv tarkibida 11,11 % vodorod va 
88,89 % kislorod bo‘lib, suv normal sharoitda 0 0
 S da muzlaydi, 100 0
 S da qaynaydi;  uning 4  0
S dagi zichligi 1000 kg/ m 3
 yoki 1 g/sm 3
 yoxud 1 g/ml –1 
ga teng; u 
o‘zgarmas elektr o‘tkazuvchanlikka, o‘zgarmas qovushoqlikka ega. 
Kimyoning rivojlanishi shuni ko‘rsatdiki,  o‘zgarmas tarkibli birikmalar  bilan 
bir qatorda  o‘zgaruvchan tarkibli birikmalar  ham bo‘lar ekan. M. S. Kurnakovning 
taklifiga ko‘ra o‘zgarmas tarkibli birikmalar  daltonidlar  (ingliz kimyogari va fizigi 
Daltonni xotirasiga), o‘zgaruvchan tarkiblilari –  bertollidlar  (shunday birikmalar 
borligini oldindan aytgan frantsuz kimyogari Bertolle xotirasiga) deb ataldi. 
Daltonidlarning tarkibi butun sonli stexiometrik indekslari 
bor   oddiy   formulalar   bilan   ifodalanadi,   masalan,   N
2 O,   NJ,   SSI
4 ,   CO
Bertollidlarning   tarkibi   o‘zgarib   turadi   va   stexiometrik   nisbatlarga   muvofiq
kelmaydi.   Masalan,   uran   (VI)   –   oksidning   tarkibi   odatda   UO  
3   formula   bilan
ifodalanadi.  Haqiqatda  esa  uning  tarkibi   UO
2   dan UO
3 gacha  bo‘ladi   va  boshqalar.
Molekulyar   strukturali,   ya‘ni   molekulalardan   tuzilgan   birikmalarning   tarkibi,
olinish usulidan qat‘iy nazar  o‘zgarmas bo‘ladi. Nomolekulyar strukturali  (atomli,
ionli va metall panjarali) birikmalarning tarkibi esa o‘zgarmas bo‘lmaydi va olinish
sharoitlariga bog’lik bo‘ladi .  M о l. M о lyar m а ss а .   
  1. M а ss а si 22 g bo‘lg а n ugl е r о d (IV)  о ksidid а  q а nch а  miqd о r m о dd а  b о r? 
M о dd а  miqd о ri birligi sif а tid а  m о l q а bul qiling а n.     
  M а ss а si   12   g   g а   t е ng   bo‘lg а n   ugl е r о d   –   12   iz а t о pid а   n е cht а   а t о m   bo‘ls а ,   t а rkibid а
shunch а   а t о m, m о l е kul а , i о n v а  b о shq а  struktur а  birlikl а r s а ql а ydig а n m о dd а  miqd о ri
m о l d е b  а t а l а di.    
  1 m о l m о dd а  t а rkibid а gi struktur а  birlikl а r s о ni  А v а g а dr о  s о ni d е yil а di. U jud а  
а niqlik bil а n o‘lch а ng а n bo‘lib,  а m а liy ùis о bl а shl а rd а  6,02∙10 23
 m о l -1
 g а  t е ng d е b 
о lin а di. 
M о dd а   miqd о ri n, m о lyar m а ss а   M , m а ss а   m, n.sh.d а gi ù а jm V, m о lyar h а jm
V
m   а t о m   yoki   m о l е kul а l а r   s о ni   N,   А v а g а dr о   s о nini   N  
A   bil а n   b е lgil а b   m о dd а
mi=d о rini  а ni=l а sh t е ngl а m а l а rini yoz а miz: 
  Bir m о l m о dd а  m а ss а si m о lyar m а ss а  d е yil а di. 
M о dd а ning   m о lyar   m а ss а si   s о n   ji ха tid а n   uning   nisbiy   а t о m   yoki   nisbiy
m о l е kulyar   m а ss а sig а   t е ng   bolib,   g/m о l   bil а n   if о d а l а n а di.   M о lyar   m а ss а   M( х )
m о dd а  m а ss а si m(x) ni m о dd а  miqd о ri n(x) nisb а tig а  t е ng bo‘lg а n k а tt а likdir. 
 
K е ltirilg а n m а lum о tl а rd а n f о yd а l а nib, m а s а l а   е chil а di. 
 
2.   Miqd о ri   0,02   m о l   bolg а n   kisl о r о d   m о dd а sid а   q а nch а   m о l е kul а l а r   bol а di.
Yеchish;3–tеnglаmаdаn N(О
2 )=n(O
2 )∙N
A =0,02mоl∙6,02∙10 23
=1,2∙10 22
dоnа 
Kimyo   fanidan   masala   yechishni   bilish   predmetni   ijodiy   o‘zlashtirishning
asosiy   mezoni   hisoblanadi.   Shuning   uchun   bitiruv   imtihonlarida   va   oliy   o‘quv
yurtlarida kirish imtihonlarida imtihon biletlariga  hamma  vaqt masalalar va avvalo
hisoblashga   doir   masalalar   kiritiladi.   Bu   predmetni   o‘rganish   jarayonida   bilimlarni
tekshirishning qulay usuli va ularni mustahkamlashning muhim 
vositasidir.   Birmuncha   qiyinroq,   biroq   oliy   o‘quv   yurtlariga   kiruvchilar   darslik
doirasidan chiqmaydigan  masalalar  odatda, kimyo fani bo‘yicha  birmuncha yuqori
talablar   qo‘yiladigan   kimyo,   biologiya,   tibbiyot   va   boshqa   oliy   o‘quv   yurtlaridagi  
 
Mol  
 
Н
2 О 
18 g    
СО
2  
22 ,4l    
Р
2 О
5  
6,02*10 23
  kirish imtihonlarida   foydalaniladi.   Kimyoviy   formulalar   va tenglamalar   bo‘yicha
hisoblash   bilan   bog’liq   masalalarni   yechishda   ko‘pgina   boshqa   masalalar
to‘plamlaridan   batafsil   ko‘rib   chiqiladigan   proportsiyalar   tuzish   metodidan     emas
balki,  moddaning  miqdori tog’risidagi  tushunchalardan foydalaniladi. Kimyo fanini
o‘rganish   muvoffaqiyatli   chiqishi   uchun   har   qanday   ya’ni   oddiy   va   murakkab
masalalarni qunt bilan o‘rganish, shuningdek ularning yetarlicha miqdorini mustaqil
yechish lozim.         
 Shunday aniq fanlar qatoriga kimyo fani kiradi, atrofdagi barcha borliqni uni tashkiliy
qismlarini     moddalardan     deb     qaraydi.     Moddalarni     o‘rganish     bilan   borliqni
o‘rganadi.   Shu   sababli   kimyo   moddalarni   tarkibi,   tuzulishi,   xossalarini   ularning   bir
turdan   boshq   turga   o‘tishi   sabab   va   qonuniyatlarini   o‘rganadigan   fandir.   Kimyoning
predmeti     moddadir.     Kimyo     boshqa     aniq     fanlar:     fizika,   matematika,   biologiya,
geologiya     va     ijtimoiy     fanlar:     falsafa,     ekologiya,   iqtisodiyot   bilan   chambarchas
bog’liqlikda o‘rganadi. Kimyoning fan sifatida shakillanishida va rivojlanishi quyidagi
uchta tarkibiy qism: 
a. Kuzatishlar, tadqiqotlar, dalillar 
b. Tushunchalar, nazariyalar, qonunlar 
v. Amaliyot mushtarakligi mahsulidir. 
Bu  mushtaraklikning  shunday  sohalari  borki,  ular  bilan  bog’liq 
muammolarning yechimi tabiiy ravishda fizikaviy bilim, matematik fikrlash va 
hisoblash, biologik ma’lumot, iqtisodiy tushunchalarni talab qiladi. Shuning uchun, 
kimyoni o‘rganishda yuqoridagi fanlarni bilish shart, kimyo fanidan shu kungacha 
olgan va hozir olayotgan bilim doiramiz qanchalik kengayib borsa, shu  fan  
bo‘yicha  yana  bilishimiz  kerak bo‘lgan  muammolar  shunchalik ko‘payib boradi. 
Shunga asoslanib kimyo fanini o‘rganishdan maqsad: 
  Shu   kungacha   kimyo   fanida   mavjud   bo‘lgan   tushuncha,   nazariya   va
qonunlarni o‘rganib, uning mohiyatiga yetish. Kimyoviy hisoblashlarni bajarish.    Kimyoviy   tajribalarni   rejalshtirish,   ularni   amalga   oshirish   va   bajarish
uchun   kerak   bo‘lgan   moddalar,   jihozlardan   foydalana   olish   bo‘yicha     yetarli
darajada ko‘nikmalar oshirishdan iborat. 
  Kimyoviy   axborotlar   yig’ish   va   ularni   o‘zaro   ayriboshlash   tajribasi   va
ko‘nikmalariga ega bo‘lish. 
  Olingan bilim va ko‘nikmalardan zarur hollarda va kasb faoliyati davomida
hamda kundalik hayotda talab darajasida foydalana olishdan iborat. 
Kimyodan   masala   yechishni   bilish   o‘rta   maktab   o‘quvchilarining   amaliy
hayotda   zarur   bo‘ladigan   eng   muhim   malakalaridan   biridir.   Ba’zan,   kimyoviy
maslalar   degan   so‘zdan   asosan   miqdoriy   masalalar   tushuniladi.   Sababi   amaliy
hayotda   shunday   masalalar   yechishga   to‘g’ri   keladi.   Ammo   kimyo   fanida   sifatga
oid masalalar  kimyoviy tushunchalar, nazariyalar va qonuniyatlarga oid masalalar
ancha katta ahamiyatga ega. 
Bu   masalalar   o‘qituvchining   o‘quvchilar   nazariy   tayyorgarlik   darajasini   ancha
oson   bilib     olishi,     moddalar     va     ularning     o‘zgarishi     to‘g’risidagi   bilimlarni
mustahkamlashi   hamda     chuqurlashtirishi,   nazariy   bilimlarni   amalda   tadbiq     etishi,
o‘quvchilarning   fikrlash     doirasini     kengaytirishi,     o‘quvchilarda   kimyoviy   tafakkur
hosil   qilishi   uchun   imkoniyat   berdi.   O‘quvchilar   kimyoviy   masalalarni   doimo,   dars
davomida   aniq   ma’lum   tartibda   (asta-sekin   murakkablashib   boradigan   sistemada)
yechib   borganlari   taqdirdagina   o‘quvchilarda   kimyoviy   masalalar   yecha   bilish
qobilyatini muvoffaqiyat bilan hosil qilish mumkin. 
Kimyoviy   masalalar   klassifikatsiyasining   ba’zi   variantlariga   misollar
keltiramiz: 
1. Miqdoriy     masalalar.     Moddalarning     formulalarini     tuzish,     valentligi   asosida
tuzish,   kimyoviy   tuzulish   nazariyasi   asosida   tuzish,   analizdan   olingan
ma’lumotlar   asosida,   elementlarning   %   bilan   ifodalangan   miqdoriga,
moddalarning gazsimon holatdagi zichligi yoki og’irligiga qarab tuziladi. 
2. Formulalar bo‘yicha hisoblash: Moddaning miqdoriy tarkibini har xil  ifodalarda   hisoblash,   moddaning   miqdoriy   tarkibini   shu   moddadagi
qo‘shimchalarni hisobga olgan holatda toppish, gazsimon moddalarning vodorodga
nisbatan     va     havoga     nisbatan   zichligini   toppish,   moddalarning   molekulyar
og’irligini topishdan iborat.   
3. Kimyoviy   tenglamalar   tuzish:   koeffisentlar   qo‘yib   tuzish,   molekulyar   va   ionli
ko‘rinishda   tuzish,   oksidlanish-qaytarilish   tenglamasi   bo‘yich   hisob   kitoblarni
amalga oshirib tenglamalar tuzishdan iborat.   
4. Kimyoviy   tenglamalar   bo‘yicha:     moddalar   massasini   saqlanish   qonuni   bilan
bog’liq   hisoblash,     reaksiyaga     kirishuvchi     moddalarning     hajmi     bilan
ifodalangan miqdorini hisoblash.    
5. Eritmalarga   doir   hisoblar:   har   xil   temperturalarda,   erigan   modda   va   erituvchi
niqdorlarini   hisoblash,   zarur   bo‘lgan   konsentratsiyali   eritma   tayyorlash     uchun,
eritma konsentratsiyasining o‘zgarishi bilan og’liq bo‘lgan hisoblar. 
.   1-m а s а l а .   Q о tishm а   Zn   v а   Fe   d а n   ib о r а t   bo‘ls а ,   ul а rning   q а ysi   biri   а vv а l
k о rr о ziyag а  uchr а ydi? 
Yechish:  Bu erd а  p а ssivr о k his о bl а ng а n Fe – k а t о dg а  b о r а di.  А ktivi, ya’ni Zn
–  а n о dg а  b о r а di. Fe ē l а rni  о lib q а yt а di, Zn es а  ē l а rini berib  о ksidl а n а di: 
  К  
:  Fe 
2 
2 ё   Fe 0
 Dem а k  а n о dd а gi met а ll – Zn 
А  
:  Zn 0 
  2 ё     Zn 2
    k о rr о ziyag а  uchr а di. 
А g а r Fe yuz а si Sn bil а n k о pl а ng а n bo‘ls а ,  а n о dg а  Fe b о r а di, k а t о dg а  es а  Sn: 
  К  
:  Sn 2 
2 ё   Sn 0
   А  
:  Fe 0 
  2 ё     Fe 2
 
  Dem а k, Fe k о rr о ziyag а  uchr а ydi. 
Shund а y qilib, met а ll а r k о rr о ziyasid а   а ktiv met а ll а r -  А +
, p а ssiv met а ll а r – 
К –
  bo‘l а di   v а   h а r   d о im   А +
  emiril а di.   G а lv а nik   elementl а r   bir-birid а n   Beket о v
q а t о rid а  q а nch а  uz о qd а  bo‘ls а , k о rr о ziya shung а  tez s о dir bo‘l а di.    
2-masala. Та rkibid а   C а SO
4 (0,02%),  MgSO
4 (0,01%)  bo‘lg а n 
d о imiy q а ttiqlikk а  eg а  suv m а vjud. 20 l h а jmd а gi shu suvni q а ttiqligini 
yo‘q о tish uchun Na
2 SO
3  ni  ρ =1,2, S%=18% li eritm а sid а n q а nch а  h а jm 
qo‘shish ker а k?  Yechish:  1) Suvning m а ss а si t о pil а di. ( ρ =1) m=  ρ ∙ υ =1∙20=20 
kg suv. 
2) Shu suvd а gi tuzl а r m а ss а si  а niql а n а di. 
а ) m=20000∙0,0002=4 g C а SO
4  
b) m=20000∙0,0001=2 g MgSO
4  
3) Т uzl а rni   s о d а   bil а n   re а ksiyasi   yozil а di   v а   t о pilg а n   m а ss а l а rig а
muv о fiq keluvchi s о d а  m а ss а si  а niql а n а di. 
C а SO
4 + Na
2 SO
3 →CaCO
3   + Na
2 SO
4  
MgSO
4 +Na
2 SO
3 →MgSO
3   +Na
2 SO
4  
a)   136 —— 106 
   4 —— Х   
b) 120 —— 106    Х = 3,12 
        2 —— Х    Х = 1,77 
4) Na
2 SO
3  ning umumiy mаssаsi 3,12+1,77=4,89 
5) m= ρ∙υ∙ω fоrmulаdаn hаjm tоpilаdi. 
m 4,89
v    22,64. ml   p   1,2 0,18
Jаvоb: 22,64 ml. 
3-masala.   Izоbutаn   127 ○
C   dа   yoruglik   tа’siridа   brоmlаngаndа   birlаmchi,
ikkilаmchi,   uchlаmchi   vоdоrоd   аtоmlаrining   brоmgа   аlmаshinish   tezligi   (bittа vоdоrоd аtоmi uchun) tegishli rаvishdа 1:82:1600 gа tengligini hisоbgа оlib hоsil
bo‘lаdigаn izоmerlаrning mаssа ulushini hisоblаng. 
Yechish: 1-usul:  1) Reаksiya tenglаmаsi yozib оlinаdi. 
   Br 
CH
3 -CH-CH
3  + B r
2     CH
3 -CH-CH
2 -Br+ CH
3 -C-CH
3  
       CH
3                              CH
3        CH
3   birlаmchi- (H) 9tа; ikkilаmchi- (H) yuk;
uchlаmchi- (H) 1tа. 
2) Izоbutаndаgi birlаmchi ikkilаmchi uchlаmchi vоdоrоdlаr sоnini hаr birining
o‘zini brоmgа аlmаshinish tezligigа ko‘pаytirаmiz: 
1) 9∙1=9        2) 0∙82=0  3) 1∙1600=1600 
3)   Shiqqаn   nаtijаlаr   yig’indisi   100   %   deb   qаbul   qilinаdi   vа   birlаmchi,
ikkilаmchi,   uchlаmchilаrning   mаssа   ulushi   shungа   аsоslаnib   аniqlаnаdi:
9+0+1600=1609. 
1609 —— 100 % 
9 —— Х        Х=0,6 % birlаmchi; 
1609 —— 100 % 
1600 —— Х        Х=99,4 % uchlаmchi. 
n
2-usul:  1) Bu usuldа quyidаgi fоrmulаdаn fоydаlаnilаdi:  
t 
0  
  Bundа:   v  - аlmаshinish tezligi  n
- lаmchilаr sоni  t ○
  - hаrоrаt 
2) Birlаmchi, ikkilаmchi vа uchlаmchi  vоdоrоd аtоmlаrini o‘zning brоmgа
аlmаshinish tezligini berilgаn hаrоrаtgа ko‘pаytirаmiz:  n=v ∙ t ○
=1∙127=127 
(birlаmchi) 
  n=v  ∙ t ○
=1600∙127=203200 (uchlаmchi) 
  Izоbutаndа ikkilаmchi vоdоrоd аtоmlаri yuk.  3) Chiqqаn sоnlаrni o‘zining birlаmchi, uchlаmchi vоdоrоd аtоmlаr sоnigа
ko‘pаytirilаdi: 
127∙9=1143; 203200∙1=203200 
nаtijаlаr qo‘shilаdi:  1143 + 203200 = 204343 4)
Endi hаr birining mаssа ulushlаri аniqlаnilаdi: 
204343 —— 100 % 
 1143 —— Х 
204343 —— 100 %  Х = 0,6 % (birlаmchi) 
203200 —— Х  Х = 99,4 % (uchlаmchi) 
Jаvоb:  0,6 % birlаmchi; 99,4 % uchlаmchi izоmerlаr bоr. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                           XULOSA.  Kimyodan   masalalar   yechishda   quyidagi   qoidalarga   rioya   qilish   zarur   degan
xulosaga kelindi: 
  Masalani   yechishga   kirishishdan   oldin   masala   shartini   qayta   –   qayta   o‘qish,   va
mantiqan   mulohaza   yuritish,   nimalar   ma’lum   hamda     nimalarni   aniqlash
lozimligini fikran belgilash kerak. 
  Masala     shartida     qiymatlarni     ifodalashda     SI     sistemasidagi     birliklardan     va
qisqartmalardan foydalanish kerak. 
 Kimyoning asosiy qonunlariga doir masalalarni yechishga kirishishdan oldin uni
shartiga  ko‘ra  tahlil qilib, yechish usuli belgilab olinadi. Bunda   mumkin qadar
oson usulni tanlash zarur. 
  Masalani ayni bir usul bilan yechgandan so‘ng uning natijasini boshqa bir usul bilan
tekshirib ko‘rish kerak. 
Olib borilgan muamolarni yechimlari quyidagilarda o‘z aksini topgan: 
1. O‘quvchi   o‘zida   mavjud   bo‘lgan   vositalar   yordamida   hal   qilishi   kerak
bo‘lgan,   muayyan   muammoli   vaziyatning   modeli   bo‘lgan   kimyoviy   ta'lim
vazifasining ta'rifi aniqlandi. Asosiy maqsad – masala yechishni bilmasligini emas,
balki   masala   yechish   jarayonining   o’quvchilarning   kimyoviy   tafakkurining
shakllanishiga ta'siri.     
2. O’quv,   uslubiy   va   ilmiy   adabiyotlarni   tahlil   qilishdan   kelib   chiqadiki,
kimyoviy   masalalarni   yechishni   o‘ganish   jarayonini   o„qitish   usuli   va   nazorat
vositasi   sifatida   katta   ahamiyatga   ega.   Hozirgi   vaqtda   kimyodan   masalalar
yechishning ahamiyati ortib bormoqda va u o‘qitishning muhim usuli bo‘lib, masala
yechish o‘qitish o‘quvchilarning ko‘nikma, malaka va shaxsiyatini  shakllantirishda
etakchi bo‘lib qolmoqda.    
3. Kimyoviy   muammolarning   mavjud   tasniflarini   tahlil   qilish   ko‘pchilik
tadqiqotchilar   orasida   yagona   yondashuv   yo‘qligini   ko‘rsatadi.   Taklif   etilayotgan
tasnif EI uchun vazifalar tizimini ishlab chiqish uchun ishlatilgan.   4. Ishlab   chiqilgan   tasnifga   muvofiq,   elektron   muhitga   moslashtirilgan,   har   xil
turdagi   vazifalar   tuziladi   yoki   tanlanadi.   Vazifalarni   tanlash   mezonlari   ishlab
chiqilgan. Izohlar bilan bog'liq muammolarni batafsil hal qilish.  
5. Kimyo fanidan muammolarni hal qilishni o‘rgatishda ‘Kimyo hamma uchun -
XXI:   masala   yechish   elektron   qo‘llanmasi.   Mustaqil   masala   yechishni   o‘rgatish
uchun   qo‘llanma’   ENdan   foydalanish   odatiy   kimyoviy   masalalarni   echish,
malakalarini   oshirish   va   ko‘nikmalarini   mustahkamlashga   yordam   beradi,
talabalarning   bilimlari,   bu   statistik   ma'lumotlar   bilan   tasdiqlanadi.       6.   ‘Kimyo
hamma   uchun   -   XXI:   masala   yechish   elektron   qo‘llanmasi.   Mustaqil   masala
yechishni o‘rgatish uchun qo‘llanma’ EN talabalarga o„qitishda sinovdan o‘tkazildi.
Uning   o‘quv   jarayonida   qo‘llanilishi   ularning   kimyo   faniga   bo‘lgan   qiziqishini
uyg'otadi va umumiy hissiy holatini yaxshilaydi.  
7. AKTlari   elementlaridan   foydalanish   o‘qitish   samaradorligini   oshiradi,
o‘qituvchining ishini osonlashtiradi, shu bilan birga unga ijodkorlik imkoniyatlarini
beradi,   o‘quvchilar   va   o‘qituvchilar   faoliyatining   xususiyatini   o‘zgartiradi,
hamkorlik ularning munosabatlarining asosiga aylanadi. 
8. ‘Kimyo hamma uchun - XXI: masala yechish elektron qo‘llanmasi. Mustaqil
masala   yechishni   o‘rgatish   uchun   qo‘llanma’   EN   misolida   mustaqil   masala
yechishni   o‘rgatish   uchun   axborot   texnologiyalarini   qo‘llashning   ishlab   chiqilgan
usuli an'anaviy o‘qitish uslubiga zid emas, u bilan yaxshi integratsiyalashgan. EN -
dan   kimyoviy   masalalarni   yechishni   o‘rgatishda   foydalanish   bo‘yicha   amaliy
tavsiyalar uning o‘quv jarayoniga qo„‘hilishini osonlashtiradi. 
 
 
 
 
 
           FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI  1. Asqarov   I.R.,To‘xtaboyev   N.X.,G’opirov   K.   Kimyo.7-sinf.   Umumiy
o‘rta ta’lim maktablari uchun darslik.-Toshkent:Sharq,2017.-160 b. 
2. Asqarov   I.R.,To‘xtaboyev   N.X.,G’opirov   K.     Umumiy   o‘rta   ta’lim
maktablarining   7-sinf   Kimyo   darsligidan   foydalanish   uchun   metodik
qo‘llanma.Toshkent: 2017.-128b. 
3. Axmetov. N. S. Neorganicheskaya ximiya-7 / N.  S. Axmetov, L. M. 
Kuznesova. – M.: Prosveshenie, 1978. 
4. Batina     Ye.   V.   Ob   ispolzovanii   didakticheskoy   kartochki   pri   kontrole
znaniy /  Ye. V. Batina // Ximiya v shkole. – 2005. – № 5. – S. 40-41. 
5. Berdonosov S. S. Ximiya: Metodicheskie rekomendatsii dlya uchiteley /
S. S. Berdonosov Ye. A. Mendeleeva, M. N. Korobkova. – M.: Prosveshenie, 2004. 
6. Vasileva   P.   D.   Obuchenie   ximii   /   P.   D.   Vasileva,   N.   Ye.   Kuznesova.   –
SPb.: KARO, 2003. – 128 s. 
7. Vasileva   T.   K.   Tematicheskie   poznavatelnie   igri   /   T.   K.   Vasileva   //
Ximiya v shkole. – 2005. – № 7. – S. 16-17. 
8. Vivyurskiy V. Ya. Ximicheskiy diktant – priyom povisheniya kachestva
znaniy /     V. Ya. Vivyurskiy // Ximiya v shkole. – 1982. – № 1. – S.47-49. 
9. Zaysev   O.S.   Metodika   obucheniya   ximii:   Teoreticheskiy   i   prikladnoy
aspekti. -M.: VLADOS, 1999. - 384 s. 
10   Ziryanova   O.   I.   Ximicheskiy   diktant   kak   sredstvo   zakrepleniya   osnovnix
ximicheskix ponyatiy / O. I. Ziryanova // Ximiya v shkole. – 1978. – № 1. – S. 27-
28. 
11. Ivanova R. G. Izuchenie ximii v 7-8 klassax / R. G. Ivanova, A. M. 
Cherkasova. – M.: Prosveshenie, 1983. 
12. Ilichyova   Ye.   V.   Istoricheskiy   analiz   razvitiya   ponyatiy   ob   osnovnix
klassax neorganicheskix soedineniy / Ye. V. Ilichyova // Ximiya v shkole. – № 7. – S.
77-80.  13. Isaev   D.   S.   Delovaya   igra   po   teme   ‘Ximicheskie   svoystva
neorganicheskix veshestv vajneyshix klassov’ // Ximiya v shkole. – 2002. – № 9. – S.
64-66. 
14. Isaev   D.   S.   K   izucheniyu   temi   ‘Vajneyshie   klassi   neorganicheskix
soedineniy’ // Ximiya v shkole. – 2007. – № 9. – S. 50-53. 
15. Kiryushkin   D.M.,   Polosin   B.C.   -Metodika   obucheniya   ximii:   Ucheb.
posobie dlya ped. in-tov. -M.: Prosveshenie, 1970. - 495 s. 
16. Kuznesova   N.E.   Metodika   obucheniya   ximii:   ucheb.   dlya   studentov
pedagogicheskix vuzov. L., 1987. – 320s. 
17. Obuchenie ximii v 7 klasse: Posobie dlya uchitelya / A. S. Koroshenko P.
N. Jukov M. V. Zueva i dr.; Pod red. A. S. Koroshenko. – M.: Prosveshenie, 1988. 
18. Potapov V.M.,Xomchenko G.P.  Ximiya.-Toshkent : O‘qituvchi,1985. 
19. Surovseva R. P. Zadaniya po ximii dlya samostoyatelnoy raboti 
uchashixsya: Posobie dlya uchiteley / R. P. Surovseva, S. N. Saviskiy, R. G. 
Ivanova. – 2-ye izd., dorab. – M.: Prosveshenie, 1981. 
20. Surovseva R. P. Iz opita prepodavaniya neorganicheskoy ximii v sredney
shkole.   – M.: Prosveshenie, 1985.-223 s.  
21. Tagirov R. I. Kak mi izuchaem ximicheskie svoystva osnovaniy i soley /
R. I. Tagirov // Ximiya v shkole. – 2002. – 9. – S.58-60. 
22. Teshaboev   S.,   Nishonov   N.   Anorganik   kimyo.   7-sinf   uchun   darslik.
Toshkent:O‘qituvchi, 2001 . 
23. www.ziyonet.uz

Bog’ uzunligi va energiyasini aniqlashga oid masalalar yechish

Купить
  • Похожие документы

  • Elektrotexnika va elektronika 150ta test
  • Shamol energiyasi qurilmalaridan foydalanish
  • Yoqilg'i energetika sanoati
  • Elektron apparatlarni ishonchliligini oshirish usullari
  • Bir va Uch fazali O’zgaruvchan toklarda diod ko’priklarini qo’llanilishi va sxemalari va diagrammalari.

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha